Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen openhaardhout Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
@unezra ik vind het helemaal prima dat jij jezelf daar veilig bij voelt.
Maar simpele dingen doe ik lekker zelf. Zo vind ik het simpel om zelf mijn winterbanden te wisselen, anderen doen dat bij de ambacht man van profile.
Ik vervang zelf de remschijven, remblokken, uitlaat van mijn auto en stuur met een gerust hart mijn gezin ermee op pad. Ik schilder zelf mijn huis, repareer mijn witgoed en zo veeg ik ook mijn eigen schoorsteen.
Ik heb nog nooit iemand over de vloer gehad om iets te repareren, want ik doe en kan dat gewoon zelf.

@RvV prachtig voorbeeld van de dakdekker bellen voor een pan die scheef ligt.

Maar iedereen moet zelf inschatten wat hij simpel vind en wel of niet zelf wil doen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Oxellaar schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:02:
@unezra ik vind het helemaal prima dat jij jezelf daar veilig bij voelt.
Maar simpele dingen doe ik lekker zelf. Zo vind ik het simpel om zelf mijn winterbanden te wisselen, anderen doen dat bij de ambacht man van profile.
Ik vervang zelf de remschijven, remblokken, uitlaat van mijn auto en stuur met een gerust hart mijn gezin ermee op pad. Ik schilder zelf mijn huis, repareer mijn witgoed en zo veeg ik ook mijn eigen schoorsteen.
Ik heb nog nooit iemand over de vloer gehad om iets te repareren, want ik doe en kan dat gewoon zelf.

Maar iedereen moet zelf inschatten wat hij simpel vind en wel of niet zelf wil doen.
Hehe kijk hier mijn tegenpool, ik ben vrij zuinig op mijn vrije tijd en laat dat soort dingen dus allemaal lekker doen door mensen die dat ook prima kunnen.

En tuurlijk kan je het meeste zelf doen maar waarom zou je? Tenzij je teveel vrije tijd hebt natuurlijk maar 40 uur werken en dan nog conciërge spelen in mijn eigen huis? No thanks.

Maar ja ieder zijn meug.

@Oxellaar eigenlijk maar 38, en dat vind ik al meer dan genoeg. :) Wel 4x9 dus iedere woensdag ongeveer vrij. :)

Flagg wijzigde deze reactie 14-12-2018 21:34 (4%)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• Oxellaar
  • Niet online
@Flagg 40 uur werken, zo weinig?
Heerlijk ontspannend om zulke dingen te doen in mn vrije tijd in het weekend.

Maar goed... We gaan off topic

@Flagg
Mooi toch die verschillen. Ik neem soms gewoon vrij om thuis te klussen. Kun jij niet voorstellen, maar rust roest he ;)

Oxellaar wijzigde deze reactie 14-12-2018 21:50 (31%)

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16-01 23:37

JdM

Gas?Gas!

unezra schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:16:
[...]
stel je de veger aansprakelijk.
[...]
En die veegt die aansprakelijkheid gewoon van tafel: "je hebt vast sinds ik geveegd heb nat of vuil hout gestookt".

Geloof nou niet dat een schoorsteenveegbedrijf ooit aansprakelijk gesteld wordt voor een schoorsteenbrand, dan waren die gasten allang ermee gestopt.

Laat het vegen omdat je zelf inderdaad het dak niet op wil en omdat je het een ander toevertrouwt, maar doe het niet omdat dan de verzekering minder moeilijk zal doen. Mijn ervaring is zelfs dat verzekeraars echt niet zulke horken zijn bij brandgevallen als waar men over het algemeen bang voor is. Zeg eens werkelijk hoeveel mensen wij hier met zijn allen uit eerste hand kennen die geen schadevergoeding hebben gehad bij een schoorsteenbrand? Veel is stemmingmakerij, verleid jezelf er niet toe ;)

Pleit voor FRIET

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
Geen betere ontspanning als lekker met de handjes aan het werk ;)

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16-01 23:37

JdM

Gas?Gas!

Grolsch schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:48:
Geen betere ontspanning als lekker met de handjes aan het werk ;)
En de schoorsteenveger bellen voor een afspraak doe je ook met je handen :9 :+

@Oxellaar ik wil mijn like terug *O*

JdM wijzigde deze reactie 14-12-2018 21:59 (8%)

Pleit voor FRIET

• Oxellaar
  • Niet online
Sorry, slip of the finger ;)

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Shit.
Zie nu dat de achterplaat van mij Jotul op zijn kop zit. :(

Vuur doet het best goed, maar de naverbrander doet het dus even niet zo goed, de gaatjes zitten aan de bovenkant en niet aan de onderkant. (Ik zag het net pas, toen we al lekker aan het stoken waren.)

Nu zit er aan de achterkant zo'n "touwtje" als seal dat er makkelijk uit schiet. Kan ik dat gewoon met een drupje lijm vast plakken zodat het even blijft zitten tot ik hem (morgen, als 'ie is afgekoeld) weer op zijn plek zit of is er een andere, betere, methode?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Oxellaar
  • Niet online
unezra schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:58:
Shit.
Zie nu dat de achterplaat van mij Jotul op zijn kop zit. :(

Vuur doet het best goed, maar de naverbrander doet het dus even niet zo goed, de gaatjes zitten aan de bovenkant en niet aan de onderkant. (Ik zag het net pas, toen we al lekker aan het stoken waren.)

Nu zit er aan de achterkant zo'n "touwtje" als seal dat er makkelijk uit schiet. Kan ik dat gewoon met een drupje lijm vast plakken zodat het even blijft zitten tot ik hem (morgen, als 'ie is afgekoeld) weer op zijn plek zit of is er een andere, betere, methode?
Dat touwtje is glas, of keramische pakking.
Met gewone lijm gaat dat niet, gewone lijm kan zulke hoge temperaturen niet aan.

Er is speciale lijm om kachelkoord te verlijmen.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:00

franssie

Save the albatross

Dit is wel het houtstook topic nu dus even een off-topic vraag. Ik heb een openhaard en op de 2004 factuur staat "charmotte met vuurkorf en as la" en dat is het ook wel. natuurstenen schouw met voorgemetselde inzet erin. .
Nu wil ik van deze openhaard naar een houthachel (dus met deuren en luchtregeling). Iemand tips vwb leveranciers die ervaring hebben met ombouw in de regio Muiden en Oostelijker? Het lijkt mij dat de schouw weggepakt moet worden (is denk ik gelijmd) en dan de korf eruit en de kachel erin, dan de schouw weer terug zetten?

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• unezra
  • Nu online

unezra

Oxellaar schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:07:
[...]
Dat touwtje is glas, of keramische pakking.
Met gewone lijm gaat dat niet, gewone lijm kan zulke hoge temperaturen niet aan.

Er is speciale lijm om kachelkoord te verlijmen.
Ik hoef het niet te verlijmen, enkel op zijn plek te houden tot de plaat weer op zijn plek zit. :)
(Het is nu ook niet verlijmd.)

Dus als een reguliere drup lijm pak 'm beet 30 seconden houd is het prima. Ik weet alleen niet of dat verantwoord is of dat je dan brand krijgt op een plek waar je dat niet wil.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Oxellaar schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:02:

Ik zal dat ook doen. maar meer omdat ik geen ladder van 9 meter heb. En omdat ik al gelijk Final Destinationscenes door mijn hoofd vliegen waarbij ik na een aantal keer stuiteren op het dak, headfirst op m'n net aangelegde tegeltuin valt >:)

Soms is het ook afkopen van risico's.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Oxellaar
  • Niet online
unezra schreef op maandag 17 december 2018 @ 07:11:
[...]

Ik hoef het niet te verlijmen, enkel op zijn plek te houden tot de plaat weer op zijn plek zit. :)
(Het is nu ook niet verlijmd.)

Dus als een reguliere drup lijm pak 'm beet 30 seconden houd is het prima. Ik weet alleen niet of dat verantwoord is of dat je dan brand krijgt op een plek waar je dat niet wil.
Gebruik dan zo min mogelijk lijm, dan zitten er later geen dikke klodders verbrande lijm.
Maar normaal gesproken verlijm je zulke pakkingen ook met kachel lijm.

@kmf die ladder is een goede reden. En als je het zelf niet aandurft ivm hoogte, lekker uitbesteden.
Maar ik kan mij daar niet veel bij voorstellen.

• unezra
  • Nu online

unezra

Oxellaar schreef op maandag 17 december 2018 @ 08:15:
[...]
Gebruik dan zo min mogelijk lijm, dan zitten er later geen dikke klodders verbrande lijm.
Maar normaal gesproken verlijm je zulke pakkingen ook met kachel lijm.
Hmm, ik weet niet beter dan dat 'ie helemaal niet verlijmd is. :(

Misschien dat het lukt hem zonder lijm terug te plaatsen, vanavond ff proberen. Kachel doet het wel maar ik vind het toch geen fijn idee dat die gaten aan de bovenkant zitten.

• Oxellaar
  • Niet online
unezra schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:22:
[...]

Hmm, ik weet niet beter dan dat 'ie helemaal niet verlijmd is. :(

Misschien dat het lukt hem zonder lijm terug te plaatsen, vanavond ff proberen. Kachel doet het wel maar ik vind het toch geen fijn idee dat die gaten aan de bovenkant zitten.
Nieuwe pakkingen hebben vaak een plakstrip oid, om ze vast te zetten.

De pakkingen moeten zeker op de juiste plek zitten en afdichten. Anders krijg teveel, of lucht op de verkeerde plek ingeblazen.

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:26
franssie schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:50:
Dit is wel het houtstook topic nu dus even een off-topic vraag. Ik heb een openhaard en op de 2004 factuur staat "charmotte met vuurkorf en as la" en dat is het ook wel. natuurstenen schouw met voorgemetselde inzet erin. .
Nu wil ik van deze openhaard naar een houthachel (dus met deuren en luchtregeling). Iemand tips vwb leveranciers die ervaring hebben met ombouw in de regio Muiden en Oostelijker? Het lijkt mij dat de schouw weggepakt moet worden (is denk ik gelijmd) en dan de korf eruit en de kachel erin, dan de schouw weer terug zetten?
Toen wij ons huis kochten eind juli dit jaar was een van de eerste dingen die wij deden, de open haard er uit slopen. We hebben zelf het plateau rondom de haard en de schoorsteen weggebroken en een vrijstaande houtkachel laten plaatsen.
Wij dachten dat de mantel om de schoorsteen gemetselde bakstenen waren, maar het waren simpele plaksteentjes met daarachter ordinaire gasbeton/gips blokken. Daarachter zat een dubbelwandige rvs schoorsteenpijp. Het weghalen van het plateau en de schoorsteen leverde enorm veel ruimte op en doordat het een vrijstaande kachel is, gaat er veel minder warmte verloren door de schoorsteen!
Ik begrijp uit jouw verhaal dat je een inbouwhaard wil plaatsen? Het lijk mij het beste om dan een lokale haardenboer te zoeken en die eerst de situatie te laten bekijken. Die kan dan een inschatting maken van het werk dat moet gebeuren. Met google moet er wel iets te vinden zijn denk ik.

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Grolsch
  • Nu online
Hoe gaan jullie trouwens om met de weersomstandigheden?

Gisteren was het de hele dag gigantisch mistig en windstil in Twente.
Volgens mij is het dan niet echt "vriendelijk" voor de buurt om dan te gaan stoken, dus ik heb de kachel maar niet aangestoken.

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13:58
@Grolsch Ik heb gisteren de hele dag de houtkachel aangehad. Door de kou was het goed doorstoken, dus steeds een mooi rood vuurbed en goede verbranding (ik stook berkenhout). Daardoor nauwelijks rook uit de schoorsteen. Daarnaast is de uitmonding van schoorsteen een stuk boven de nok (denk op ca. 10 meter boven maaiveld). De verspreiding is dus meestal goed. En in de Achterhoek wordt denk ik ook niet zo snel geklaagd als in andere delen van Nederland :)

• Grolsch
  • Nu online
Ik ben er bij ons in Twente ook niet zo bang voor. Ik woon redelijk buitenaf, en alle buren stoken ook :P Maar ik kan me voorstellen dat je wel iets ruikt met dat weer van gisteren.

• unezra
  • Nu online

unezra

Grolsch schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:18:

Volgens mij is het dan niet echt "vriendelijk" voor de buurt om dan te gaan stoken, dus ik heb de kachel maar niet aangestoken.
Een van de buren heeft een diesel vakantiebus met rode sticker op de voorruit. :)
(En sowieso word er genoeg gestookt bij ons in de buurt.)

Kortom, ik heb 'm gisteren gewoon aan gedaan, ondanks de mist.
(Alleen zag ik te laat dat de achterplaat verkeerdom zat dus. Dat ga ik vanavond proberen te fixen.)

• unezra
  • Nu online

unezra

Wil je 'm ombouwen?

Wij hebben de hele schouw laten slopen en er een vrijstaande kachel voor in de plaatst gezet. Scheelt véél licht in de woonkamer.

Net als @Who Am I? dus. Kan de overweging waard zijn. Slopen heeft onze aannemer gedaan, plaatsen is gedaan door Van Echteld & Zn. uit Bunnik. (Zij hebben wel een mannetje die dat ook zou kunnen.)

• RobbyTown
  • Laatst online: 13:07
Heb je z'n openhaard?
RobbyTown in "Ervaringen openhaardhout"

Toevallig word donderdag een houthaard erin gezet. Er word een pijp door de schacht getrokken boven met een rooster dicht gemaakt en onder bij de houthaard gekoppeld zo is er 1 systeem en heb geen tochgat.
Voor mij is het wat duurder de lokale houthaard toko maakt ook nog een custommade boog dat het een mooi geheel word.

Zelf heb ik diverse lokale haard toko's geraadpleegd. Uiteindelijk niet de goedkoopste niet de duurste gepakt maar de midden prijs. Prijzen variëren nogal. 6000, 3600 en 2800

RobbyTown wijzigde deze reactie 17-12-2018 13:07 (6%)

10101001110111110010111000011101011110010111100101110011101110110111011001011110100 111001011011001111010100001

• Bartjoo71
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11-01 15:59
Grolsch schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:18:

We gebruiken de stookwijzer, gister gaf deze 'code blauw'. dwz stoken kan, maar houd rekening met de buren.

We stoken niet bij code rood.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:00

franssie

Save the albatross

@unezra @RobbyTown @Who Am I?

Dank - het betreft inderdaad ombouw. De open haard heeft een natuurstenen schouw - Dus eigenlijk hoop ik de vuurkorf te kunnen vervangen door een kachel/deurtjes.
Ik zal eens wat winkels langsgaan.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• unezra
  • Nu online

unezra

Nou, de achterplaat zit weer vast. Zonder lijm.
Touwtje er goed ingedrukt, plaat op zijn plaats, lijkt allemaal weer netjes vast te zitten.

Ben er alleen nu ook achter gekomen dat het linker zijruitje wat rammelt, dus nog eens kijken hoe ik dat weer vast krijg. Heel ernstig lijkt het niet, maar hij wiebelt wat. Zag alleen zo snel niet hoe ik dat kon fixen.

Desnoods toch een keer de kachelboer bellen om het ding eens vast te zetten en meteen die achterplaat te controleren.

Morgen denk ik maar weer eens de kachel aan, de openingen zitten iig weer aan de juiste kant. :)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 14:27
unezra schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:11:
Nou, de achterplaat zit weer vast. Zonder lijm.
Touwtje er goed ingedrukt, plaat op zijn plaats, lijkt allemaal weer netjes vast te zitten.

Ben er alleen nu ook achter gekomen dat het linker zijruitje wat rammelt, dus nog eens kijken hoe ik dat weer vast krijg. Heel ernstig lijkt het niet, maar hij wiebelt wat. Zag alleen zo snel niet hoe ik dat kon fixen.

Desnoods toch een keer de kachelboer bellen om het ding eens vast te zetten en meteen die achterplaat te controleren.

Morgen denk ik maar weer eens de kachel aan, de openingen zitten iig weer aan de juiste kant. :)
vuurvast vilt tussen waarschijnlijk een moer/bout constructie gebruiken. En dan op alle plekken waar het raam is vastgezet

• unezra
  • Nu online

unezra

jerh schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:40:
[...]
vuurvast vilt tussen waarschijnlijk een moer/bout constructie gebruiken. En dan op alle plekken waar het raam is vastgezet
Het is zo'n kacheltje:

Zag gisteren niet zo snel hoe dat precies vast zit, maar misschien vanavond nog even kijken of ik het kan zien. Die plaat is ook niet los geweest. Kan me nog voorstellen dat zoiets los gaat zitten na een tijdje door uitzetten en krimp. (Kachel staat hier net een maand of 2.)

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Leuk een topic over haardhout! Wij hebben in onze vorige woning een marmeren schouw gehad met werkende haard, dus onze nieuwbouwwoning moest ook een haard aldus mijn vrouw ;).
We hebben na wat wikken en wegen een moderne gesloten haard genomen, de Kalfire W66/48s
Heeft nu een paar keer gebrand en ziet er super uit! Veel voordelen tov een klassieke haard.

En kan prima in onze nieuwbouwwoning, dacht van tevoren dat de capaciteit wellicht te groot zou zijn, maar valt reuze mee. Ik stook gerust 4 of 5 flinke blokken zonder dat het een sauna wordt. De ruimte is ca 12x6 (keuken en woonkamer) en veel ramen rondom.

Nu nog een haard opslag voor buiten en dan een m3 hout inslaan :)

Nog iemand tips voor een mooie hout opslag?

Sport_Life wijzigde deze reactie 05-01-2019 18:59 (26%)

Anima Sana in Corpore Sano

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 16-01 21:20
Sport_Life schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:51:

Zelf maken natuurlijk :)

Ik zie ook dit topic pas net, ik ben nog steeds bezig de boom die 2 jaar geleden omgezaagd is in de tuin, op te stoken
Wel deze winter pas mee begonnen gezien de droogtijd, maar m’n kachel gaat nogal zuinig met hout om :+ (6KW)

Achjah, gratis verwarming is altijd goed, vooral met de stijgende gasprijzen

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
FabianGTI schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:40:
[...]

Zelf maken natuurlijk :)

Ik zie ook dit topic pas net, ik ben nog steeds bezig de boom die 2 jaar geleden omgezaagd is in de tuin, op te stoken
Wel deze winter pas mee begonnen gezien de droogtijd, maar m’n kachel gaat nogal zuinig met hout om :+ (6KW)

Achjah, gratis verwarming is altijd goed, vooral met de stijgende gasprijzen
Heb er maar 1 bij de praxis gehaald, wel zelf in elkaar zetten. :P

Anima Sana in Corpore Sano

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14:50
Zo van het weekend wat pruimen hout gestookt, kreeg het van een vriend van me. Ging erg mooi, daar ga ik misschien maar eens meer van op zoeken.
Ben ook bezig met de tuin herorganiseren en te bedenken waar en hoe ik mijn mijn hout ga op slaan, dit is mijn huidige ontwerp, een aantal Cortenstalen boxen van 1mx1m. Moet het thuis nog even overleggen of mijn vriedin het ook mooi genoeg vind. Het worden "afgesloten" boxen zodat het niet te nat regent. Heb ook al naar standaard oplossingen gekeken, maar vond er niet zoveel tussen zitten of was verschrikkelijk duur.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:42
@Harmvdw in afgesloten boxen gaat je hout niet echt drogen he... Zou dus (denk ik) alleen geschikt zijn als je ovengedroogd hout koopt maar dan lijkt het me weer een beetje zinloos om zoveel opslag te maken...

zcflevo.nl

• kmf
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:51:

Eentje met een ingebouwde droger natuurlijk >:)

• Harmvdw
mcDavid schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:09:
@Harmvdw in afgesloten boxen gaat je hout niet echt drogen he... Zou dus (denk ik) alleen geschikt zijn als je ovengedroogd hout koopt maar dan lijkt het me weer een beetje zinloos om zoveel opslag te maken...
Ja maar ik ga de deksels zo maken dat er ook een open/tocht stand is en de achterkant is ook open. En ik ben inderdaad zoiets als hierboven staat vermeld te gaan bouwen van het voorjaar. Ik heb namelijk een zonneboiler die in de zomer een aanzienlijke tijd "niks"staat te doen als hij op temperatuur is. En het hout wat ik daar in droog wil ik dan ook droog opslaan. Ik kan alleen mijn drooghok en opslaghok niet combineren door de locatie en ruimte gebrek.
En het het is per box nog geen halve kuub, ik denk ook dat ik er eerst 4 ga plaatsen om te kijken hoe het werkt en hoe het staat.

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Nu online
Ik heb vanaf vanavond nog een mooie kerstboom over voor de liefhebber, wel ophalen :+

• cpbox
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14:52
Who Am I? schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:12:
[...]

Zie mijn post van 5 oktober: Who Am I? in "Ervaringen openhaardhout"

Wat mij betreft mag je een keer mee komen 'hakken', zoals wij het noemen. Hillegom is wel een stukje rijden, maar opzich goed te doen als je eenmaal op de A44 zit.
@Who Am I?

Beste "Who Am I"
Is het al begonnen ? moet ik mij ergens aanmelden of kan ik gewoon gaan..
ik heb zo wel vragen: ik kan zeker mijn bijl mij nemen, maar zijn er ook veiligheidspunten dat ik moet in acht nemen ? (door mijn werk ik heb ook een paar safety brillen, gele jasje, safety shoes, handschoenen..)
Eigenlijk, ik zou het leuk vinden om introduceerde (?) te worden.. :$ mijn Nederlands is oké maar ja, ik blijf zo een rare fransman met soms en allo-allo accent :) :)F

• Who Am I?
cpbox schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:37:
[...]

@Who Am I?

Beste "Who Am I"
Is het al begonnen ? moet ik mij ergens aanmelden of kan ik gewoon gaan..
ik heb zo wel vragen: ik kan zeker mijn bijl mij nemen, maar zijn er ook veiligheidspunten dat ik moet in acht nemen ? (door mijn werk ik heb ook een paar safety brillen, gele jasje, safety shoes, handschoenen..)
Eigenlijk, ik zou het leuk vinden om introduceerde (?) te worden.. :$ mijn Nederlands is oké maar ja, ik blijf zo een rare fransman met soms en allo-allo accent :) :)F
Het is zeker al begonnen! Ik heb je een privébericht gestuurd met verdere informatie.
Afgelopen zaterdag was de eerste keer en ik heb gelijk lekker veel hout meegenomen. Tenminste, als je daarvan kan spreken bij een Hyundai Atos 7(8)7
Vooral dood essenhout; 12 stammen van 1m lang en tot 25cm dik. Direct te stoken. Verder wat mooie zijtakken van een 200jaar oude eik die vorig jaar was omgevallen.
Ook heb ik de kerstvakantie gebruikt om eindelijk een definitieve houtopslag te bouwen. Voornamelijk gemaakt van (hard)hout dat mijn ouders nog hadden staan en wat nieuwe balken.

Eerst even uitgetekend hoe groot ie moet worden.

Daarna er achter komen dat 30cm diep een tweede laag tegels ligt 8)7 Dat werkt dus niet als je paalhouders met een punt van 75cm de grond in wilt slaan.

Tegels er uit, zand er weer in en op gevoel "egaliseren"

Palen de grond in en het frame maken met hulp van een vriend die voor paal staat op de foto.

Het begint ergens op te lijken.

Dan de overige verdiepingen er in.

En de rest afgemaakt. Er zit inmiddels ook een dak op en de schuttingdelen heb ik voor de zijkanten gebruikt. Ik ga proberen een systeem te maken waarbij vers hout links komt te liggen en stookklaar hout rechts. De voorkant is pal op het zuiden gericht. De totale capaciteit is ongeveer 4m3, dat zou voldoende moeten zijn voor een winter :X

Who Am I? wijzigde deze reactie 08-01-2019 09:51 (59%)

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Harmvdw schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:21:
[...]

Ja maar ik ga de deksels zo maken dat er ook een open/tocht stand is en de achterkant is ook open. En ik ben inderdaad zoiets als hierboven staat vermeld te gaan bouwen van het voorjaar. Ik heb namelijk een zonneboiler die in de zomer een aanzienlijke tijd "niks"staat te doen als hij op temperatuur is. En het hout wat ik daar in droog wil ik dan ook droog opslaan. Ik kan alleen mijn drooghok en opslaghok niet combineren door de locatie en ruimte gebrek.
En het het is per box nog geen halve kuub, ik denk ook dat ik er eerst 4 ga plaatsen om te kijken hoe het werkt en hoe het staat.
Je kan beter de klapdeksels niet maken en de zijkanten perforeren. Zo kan de wind er optimaal doorheen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• cpbox
Hier een paar fotos van mijn twee houtopslagen - samen goed voor ~ 4.8m3
Was gebouwd samen met mijn zwager

Haard hout gebruikt (en soort bankirai), het was vrij duur maar 10jaar later is het hele constructie nog bijna perfect, het zakt allen onder het gewicht.. ik won in een polder !

• Harmvdw
Señor Sjon schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:54:
[...]

Je kan beter de klapdeksels niet maken en de zijkanten perforeren. Zo kan de wind er optimaal doorheen.
Ja ik ben ook nog niet tevreden, maar als mijn droger werkt, is afgesloten geen probleem.
Ik ga er nog een tijdje over nadenken, wat ik ga maken. Maar hij komt ook in een luwe hoek, dus wind er doorheen wordt sowieso een "probleem".
Deze winter kom ik nog wel door, qua hout.

• Oxellaar
  • Niet online
Aardappel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:19:
Ik heb vanaf vanavond nog een mooie kerstboom over voor de liefhebber, wel ophalen :+

Dat los je zo op.... Binnen 5 minuten past hij in je gft bak ;)

@Who Am I? Waarom verdiepingen? Daardoor alleen maar minder ruimte.
Ik zou gewoon van de grond tot dak doorstapelen.

Ik stapel hier gewoon 2 meter hoog, 1.8m diep en 1.8m breed. En dat maal 3 is een kleine 20m3 :9

• Who Am I?
Oxellaar schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:22:
[...]

@Who Am I? Waarom verdiepingen? Daardoor alleen maar minder ruimte.
Ik zou gewoon van de grond tot dak doorstapelen.

[Afbeelding]
Ik stapel hier gewoon 2 meter hoog, 1.8m diep en 1.8m breed. En dat maal 3 is een kleine 20m3 :9
Omdat ik wat verloop ga hebben met vers/nat hout en oud/droog hout. Ook wil ik graag onderscheid maken tussen afvalhout van planken enzo en 'gewoon' hout. Daarnaast ben ik bang dat ik de onderste verdieping niet sterk genoeg heb gemaakt om 180cm hout te kunnen dragen. Een budgetoplossing heeft zo zijn nadelen... Mijn afmetingen zijn overigens 180cm hoog, 70cm diep en 360cm breed.
Ik ben benieuwd of alles nog goed vastzit na de storm vandaag...

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Even wat half-anders. De media wordt gedomineerd door een verbrande shorttracker, maar ik kan me geen situatie voorstellen hoe je jezelf in de hens steekt bij het vullen van de houtkachel. Tenzij je natuurlijk met spiritus of iets dergelijks aan de gang gaat in plaats van met aanmaakblokjes.

Geen media-outlet geeft daar duidelijkheid over. Heeft ie gewoon als een hork iets fout gedaan?

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:34
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:33:
Even wat half-anders. De media wordt gedomineerd door een verbrande shorttracker, maar ik kan me geen situatie voorstellen hoe je jezelf in de hens steekt bij het vullen van de houtkachel. Tenzij je natuurlijk met spiritus of iets dergelijks aan de gang gaat in plaats van met aanmaakblokjes.

Geen media-outlet geeft daar duidelijkheid over. Heeft ie gewoon als een hork iets fout gedaan?
Uit: https://www.ad.nl/schaats...n-in-ziekenhuis~a1b1acd1/
De kleding van de shorttrackschaatser vatte vlam toen hij thuis in Bantega de houtkachel aanstak.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ja, dat had ik ook gelezen. Maar ik kan me geen scenario verzinnen hoe je dat voor elkaar krijgt tenzij je een soort 100% polyster pak aan hebt EN er een soort steekvlam uit de kachel komt. En met houtblokken krijg je dat niet zo snel, hoogstens een keer een knetterend stukje aanmaakhout, maar dan heb je hem al aangestoken.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 11-01-2019 11:46 (26%)

• Bartjoo71
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11-01 15:59
We hadden het er vanochtend ook over, het zal toch wel iets van spiritus of aanstekervloeistof zijn geweest?
ff gauw een fikkie stoken

• kmf
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:45:
Ja, dat had ik ook gelezen. Maar ik kan me geen scenario verzinnen hoe je dat voor elkaar krijgt tenzij je een soort 100% polyster pak aan hebt EN er een soort steekvlam uit de kachel komt. En met houtblokken krijg je dat niet zo snel, hoogstens een keer een knetterend stukje aanmaakhout, maar dan heb je hem al aangestoken.
Fleece is extreem brandbaar...

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Maar eer je met hout aansteken jezelf in de hens zet? Vooral op zijn been en daar zit het fleece meestal niet. Of het moet echt een fleecedeken zijn geweest die de haardmond in flapperde, maar die gooi je zo van je af. :?

Edit
https://www.telegraaf.nl/...ijn-er-het-ergste-aan-toe

Nog steeds geen duidelijkheid, buiten een hoop brandwonden. Ik vermoed nog steeds dat er een accelerator gebruikt is, iets wat iedereen ongeveer ten zeerste afraadt. Zeker als je de nacht ervoor gestookt hebt, kunnen er nog gloeiende kooltjes onder het as zitten.

Extra-artikel
Hoe erg de hel in huize Knegt was, kon niemand bevroeden. Hulpeloos lag Sjinkie Knegt op de grond in de woonkamer, gegrepen door de vuurzee, die als een sluipmoordenaar uit de houtkachel was geslopen. Zijn kleding en baard hadden vlam gevat, toen vriendin Fenna hem hevig geschrokken te hulp schoot.
Wel des Telegraafs om een 'vuurzee' als 'sluipmoordenaar' te omschrijven.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 11-01-2019 12:29 (74%)

• Jay-P
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:57
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:01:
Maar eer je met hout aansteken jezelf in de hens zet? Vooral op zijn been en daar zit het fleece meestal niet. Of het moet echt een fleecedeken zijn geweest die de haardmond in flapperde, maar die gooi je zo van je af. :?

Edit

Nog steeds geen duidelijkheid, buiten een hoop brandwonden. Ik vermoed nog steeds dat er een accelerator gebruikt is, iets wat iedereen ongeveer ten zeerste afraadt. Zeker als je de nacht ervoor gestookt hebt, kunnen er nog gloeiende kooltjes onder het as zitten.

Extra-artikel

[...]

Ik vermoed inderdaad hetzelfde en vroeg me precies hetzelfde af toen ik het las. Puur en alleen gebaseerd op het feit dat de beste man een maandje terug ook al door het oog van de naald is gekropen toen die klem kwam te zitten tussen z'n shovel en een muur acht ik de kans vrij groot dat hij die haard niet aan heeft gestoken op een verantwoorde manier.

• Harmvdw
De datums (data??) zijn bekend gemaakt door staatsbosbeheer

https://www.staatsbosbeheer.nl/haardhout

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 14:27
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:01:

Edit

Extra-artikel

[...]

Ik las het ook met verwondering. Van zijn baard tot aan zijn voeten. Hoe krijg je dat voor elkaar met het aansteken. Moet haast wel iets van benzine/spiritus of iets dergelijks geweest zijn. Wel een kordate vrouw als je het zo leest.....

• Who Am I?
https://nos.nl/artikel/22...isen-aan-houtkachels.html

Gelukkig mogen wij onze kachel (85% efficiëntie) met ABCAT fijnstof/roet filter gewoon blijven stoken! Niet anders dan ik had verwacht, maar wel fijn dat het nu ook echt uitgesproken is!
Slecht nieuws voor de open haarden lijkt het. Een minimale efficiëntie van 75% haalt geen enkele open haard natuurlijk.

Who Am I? wijzigde deze reactie 15-01-2019 15:00 (22%)

• Harmvdw
Who Am I? schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:59:

Gelukkig mogen wij onze kachel (85% efficiëntie) met ABCAT fijnstof/roet filter gewoon blijven stoken! Niet anders dan ik had verwacht, maar wel fijn dat het nu ook echt uitgesproken is!
Slecht nieuws voor de open haarden lijkt het. Een minimale efficiëntie van 75% haalt geen enkele open haard natuurlijk.
Nou dan tref ik het met mijn 76% rendement kachel :)
Oh en het is alleen voor nieuwe kachels als ik het goed begrijp.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Who Am I? schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:59:

De meeste (nieuwe) gesloten haarden met deur zitten op 75-85% anders? Het onderwerp zelf wordt grotendeels hier al besproken: Houtstook in steden verbieden?

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16-01 16:54
Harmvdw schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:26:
[...]

Haha, even snel gegooglt en mijn kachel heeft een rendement van 76%. Niks meer aan doen dus.

Ik ruik mijn eigen haard eigenlijk nooit, maar dat is vrij subjectief uiteraard. Ik houd er wel rekening mee, dus droog hout stoken. Vuur aanmaken met kleine stukjes hout zodat het snel goed brand. En vervolgens de haard goed laten trekken. Schuif open en zorgen dat er geen as voor de ventilatie roosters ligt. Op het einde altijd de laatste smeulende blokken goed uit elkaar slaan en zorgen dat er voldoende zuurstof bij kan.

Ik zou het overigens geen probleem vinden om er een filter in te laten zetten als iemand er wel last van heeft. Vrijheid blijheid zullen we maar zeggen.

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15:06
Wackmack schreef op donderdag 26 april 2018 @ 03:28:
Meer Tweakers met een houthok? Ben benieuwd naar de foto's
Beetje late reactie, maar afgelopen december deze in de tuin gezet, met verdieping er in. Rondom douglashout, met betongaas en een schutting aan de achterkant (zuidzuidwesten), betongaas als verdieping (verstevigd uiteraard) en betongaas als bodem. Er komt nog een zinken dakgoot aan, het water daarvan gaat in de regenton die er nog naast komt, en de overloop van de regenton gaat via een pvc buis met een hoop gaten welke onder grind onder het hok ligt de grond weer in.

De kachel die binnenstaat is een Janus 9. Krijg ik het prima mee op temperatuur (60m2). Alleen duurt het aan de andere kant van de kamer 12 meter lang, kachel aan de ene kant) wel een tijd voordat de temperatuur acceptabel is. Vriendin wil (nog >:) )niet aan een plafondventilator, dat zou wel moeten schelen.
https://tweakers.net/ext/f/wxVlxPdSjth4Vs6lJGqntybk/thumb.jpg

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 13:51

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Harmvdw schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:26:
[...]

Dat is het begin. Hier in Vlaanderen is het probleem dat 80%+ van de kachels erg oud zijn en dus het probleem niet opgelost gaat worden met dit soort wetgeving zonder vernieuwing te forceren (https://www.tijd.be/polit...achels-goed/10074767.html).

• cpbox
@robkrekel leuk schutting !

re. temperatuur aan de andere kant van de kamer : ik heb thuis een EcoFan "812" op mijn kachel - ik wilde ook eerst een plafondventilator maar er was geen WAF te vinden :)

ik heb ook een vrij grote ruimte beneden. Zie tekening.
Max lengte= 13m en max breedte = 9m, er is geen verdieping boven beide uitbreidingen aan zij en achterkanten ; rode kruisje= kachel

Het betreft een peltier-fan: ik had wel eerst contact genomen met mijn kachel-leverancier (Harrie Leenders) om te vragen : zou het oppervlakte warm genoeg zijn. Zij hebben een test gedaan en filmpjes gestuurd :)

Het werkt hier prima - ik weet nog dat gedurende de eerste paar winters het was wel warmer (te warm) rondt de kachel en dan echt kouder aan de andere kant van onze begane grond

cpbox wijzigde deze reactie 17-01-2019 14:24 (3%)

• Harmvdw
cpbox schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:06:
@robkrekel leuk schutting !

re. temperatuur aan de andere kant van de kamer : ik heb thuis een EcoFan "812" op mijn kachel - ik wilde ook eerst een plafondventilator maar er was geen WAF te vinden :)

ik heb ook een vrij grote ruimte beneden. Zie tekening.
Max lengte= 13m en max breedte = 9m, er is geen verdieping boven beide uitbreidingen aan zij en achterkanten ; rode kruisje= kachel

Het betreft een peltier-fan: ik had wel eerst contact genomen met mijn kachel-leverancier (Harrie Leenders) om te vragen : zou het oppervlakte warm genoeg zijn. Zij hebben een test gedaan en filmpjes gestuurd :)

Het werkt hier prima - ik weet nog dat gedurende de eerste paar winters het was wel warmer (te warm) rondt de kachel en dan echt kouder aan de andere kant van onze begane grond

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb me altijd afgevraagd of die dingen een beetje werken.

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15:06
Ja, dat werkt zeker, heb er ook eentje. Maar voor mijn situatie nog niet voldoende.

Het probleem wordt mede veroorzaakt doordat je direct van buiten in de woonkamer stapt, aan de koude kant dus. Dat wordt opgelost, de plannen voor een bijkeuken liggen klaar.

Verder is het een huis uit de jaren 60, niet echt top geïsoleerd.

Na een uur of wat is het trouwens wel behaaglijk, dus tot die tijd blijf ik in de zithoek bij de kachel, om daarna op de relax bank van de achterkamer te ploffen (2 zithoeken omdat het kan :D)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True