Ervaringen openhaardhout Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 71.751 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@unezra ik vind het helemaal prima dat jij jezelf daar veilig bij voelt.
Maar simpele dingen doe ik lekker zelf. Zo vind ik het simpel om zelf mijn winterbanden te wisselen, anderen doen dat bij de ambacht man van profile.
Ik vervang zelf de remschijven, remblokken, uitlaat van mijn auto en stuur met een gerust hart mijn gezin ermee op pad. Ik schilder zelf mijn huis, repareer mijn witgoed en zo veeg ik ook mijn eigen schoorsteen.
Ik heb nog nooit iemand over de vloer gehad om iets te repareren, want ik doe en kan dat gewoon zelf.

@RvV prachtig voorbeeld van de dakdekker bellen voor een pan die scheef ligt.

Maar iedereen moet zelf inschatten wat hij simpel vind en wel of niet zelf wil doen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Oxellaar schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:02:
@unezra ik vind het helemaal prima dat jij jezelf daar veilig bij voelt.
Maar simpele dingen doe ik lekker zelf. Zo vind ik het simpel om zelf mijn winterbanden te wisselen, anderen doen dat bij de ambacht man van profile.
Ik vervang zelf de remschijven, remblokken, uitlaat van mijn auto en stuur met een gerust hart mijn gezin ermee op pad. Ik schilder zelf mijn huis, repareer mijn witgoed en zo veeg ik ook mijn eigen schoorsteen.
Ik heb nog nooit iemand over de vloer gehad om iets te repareren, want ik doe en kan dat gewoon zelf.

Maar iedereen moet zelf inschatten wat hij simpel vind en wel of niet zelf wil doen.
Hehe kijk hier mijn tegenpool, ik ben vrij zuinig op mijn vrije tijd en laat dat soort dingen dus allemaal lekker doen door mensen die dat ook prima kunnen.

En tuurlijk kan je het meeste zelf doen maar waarom zou je? Tenzij je teveel vrije tijd hebt natuurlijk maar 40 uur werken en dan nog conciërge spelen in mijn eigen huis? No thanks.

Maar ja ieder zijn meug.

@Oxellaar eigenlijk maar 38, en dat vind ik al meer dan genoeg. :) Wel 4x9 dus iedere woensdag ongeveer vrij. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Flagg op 14-12-2018 21:34 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Flagg 40 uur werken, zo weinig?
Heerlijk ontspannend om zulke dingen te doen in mn vrije tijd in het weekend.

Maar goed... We gaan off topic

@Flagg
Mooi toch die verschillen. Ik neem soms gewoon vrij om thuis te klussen. Kun jij niet voorstellen, maar rust roest he ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Oxellaar op 14-12-2018 21:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:51

JdM

Humbled

unezra schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:16:
[...]
stel je de veger aansprakelijk.
[...]
En die veegt die aansprakelijkheid gewoon van tafel: "je hebt vast sinds ik geveegd heb nat of vuil hout gestookt".

Geloof nou niet dat een schoorsteenveegbedrijf ooit aansprakelijk gesteld wordt voor een schoorsteenbrand, dan waren die gasten allang ermee gestopt.

Laat het vegen omdat je zelf inderdaad het dak niet op wil en omdat je het een ander toevertrouwt, maar doe het niet omdat dan de verzekering minder moeilijk zal doen. Mijn ervaring is zelfs dat verzekeraars echt niet zulke horken zijn bij brandgevallen als waar men over het algemeen bang voor is. Zeg eens werkelijk hoeveel mensen wij hier met zijn allen uit eerste hand kennen die geen schadevergoeding hebben gehad bij een schoorsteenbrand? Veel is stemmingmakerij, verleid jezelf er niet toe ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 07:43
Geen betere ontspanning als lekker met de handjes aan het werk ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Grolsch schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:48:
Geen betere ontspanning als lekker met de handjes aan het werk ;)
En de schoorsteenveger bellen voor een afspraak doe je ook met je handen :9 :+

@Oxellaar ik wil mijn like terug *O*

[ Voor 8% gewijzigd door JdM op 14-12-2018 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Sorry, slip of the finger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Shit.
Zie nu dat de achterplaat van mij Jotul op zijn kop zit. :(

Vuur doet het best goed, maar de naverbrander doet het dus even niet zo goed, de gaatjes zitten aan de bovenkant en niet aan de onderkant. (Ik zag het net pas, toen we al lekker aan het stoken waren.)

Nu zit er aan de achterkant zo'n "touwtje" als seal dat er makkelijk uit schiet. Kan ik dat gewoon met een drupje lijm vast plakken zodat het even blijft zitten tot ik hem (morgen, als 'ie is afgekoeld) weer op zijn plek zit of is er een andere, betere, methode?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
unezra schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:58:
Shit.
Zie nu dat de achterplaat van mij Jotul op zijn kop zit. :(

Vuur doet het best goed, maar de naverbrander doet het dus even niet zo goed, de gaatjes zitten aan de bovenkant en niet aan de onderkant. (Ik zag het net pas, toen we al lekker aan het stoken waren.)

Nu zit er aan de achterkant zo'n "touwtje" als seal dat er makkelijk uit schiet. Kan ik dat gewoon met een drupje lijm vast plakken zodat het even blijft zitten tot ik hem (morgen, als 'ie is afgekoeld) weer op zijn plek zit of is er een andere, betere, methode?
Dat touwtje is glas, of keramische pakking.
Met gewone lijm gaat dat niet, gewone lijm kan zulke hoge temperaturen niet aan.

Er is speciale lijm om kachelkoord te verlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

franssie

Save the albatross

Dit is wel het houtstook topic nu dus even een off-topic vraag. Ik heb een openhaard en op de 2004 factuur staat "charmotte met vuurkorf en as la" en dat is het ook wel. natuurstenen schouw met voorgemetselde inzet erin. .
Nu wil ik van deze openhaard naar een houthachel (dus met deuren en luchtregeling). Iemand tips vwb leveranciers die ervaring hebben met ombouw in de regio Muiden en Oostelijker? Het lijkt mij dat de schouw weggepakt moet worden (is denk ik gelijmd) en dan de korf eruit en de kachel erin, dan de schouw weer terug zetten?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oxellaar schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:07:
[...]
Dat touwtje is glas, of keramische pakking.
Met gewone lijm gaat dat niet, gewone lijm kan zulke hoge temperaturen niet aan.

Er is speciale lijm om kachelkoord te verlijmen.
Ik hoef het niet te verlijmen, enkel op zijn plek te houden tot de plaat weer op zijn plek zit. :)
(Het is nu ook niet verlijmd.)

Dus als een reguliere drup lijm pak 'm beet 30 seconden houd is het prima. Ik weet alleen niet of dat verantwoord is of dat je dan brand krijgt op een plek waar je dat niet wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Oxellaar schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:02:

Ik zal dat ook doen. maar meer omdat ik geen ladder van 9 meter heb. En omdat ik al gelijk Final Destinationscenes door mijn hoofd vliegen waarbij ik na een aantal keer stuiteren op het dak, headfirst op m'n net aangelegde tegeltuin valt >:)

Soms is het ook afkopen van risico's.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
unezra schreef op maandag 17 december 2018 @ 07:11:
[...]

Ik hoef het niet te verlijmen, enkel op zijn plek te houden tot de plaat weer op zijn plek zit. :)
(Het is nu ook niet verlijmd.)

Dus als een reguliere drup lijm pak 'm beet 30 seconden houd is het prima. Ik weet alleen niet of dat verantwoord is of dat je dan brand krijgt op een plek waar je dat niet wil.
Gebruik dan zo min mogelijk lijm, dan zitten er later geen dikke klodders verbrande lijm.
Maar normaal gesproken verlijm je zulke pakkingen ook met kachel lijm.

@kmf die ladder is een goede reden. En als je het zelf niet aandurft ivm hoogte, lekker uitbesteden.
Maar ik kan mij daar niet veel bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oxellaar schreef op maandag 17 december 2018 @ 08:15:
[...]
Gebruik dan zo min mogelijk lijm, dan zitten er later geen dikke klodders verbrande lijm.
Maar normaal gesproken verlijm je zulke pakkingen ook met kachel lijm.
Hmm, ik weet niet beter dan dat 'ie helemaal niet verlijmd is. :(

Misschien dat het lukt hem zonder lijm terug te plaatsen, vanavond ff proberen. Kachel doet het wel maar ik vind het toch geen fijn idee dat die gaten aan de bovenkant zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
unezra schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:22:
[...]

Hmm, ik weet niet beter dan dat 'ie helemaal niet verlijmd is. :(

Misschien dat het lukt hem zonder lijm terug te plaatsen, vanavond ff proberen. Kachel doet het wel maar ik vind het toch geen fijn idee dat die gaten aan de bovenkant zitten.
Nieuwe pakkingen hebben vaak een plakstrip oid, om ze vast te zetten.

De pakkingen moeten zeker op de juiste plek zitten en afdichten. Anders krijg teveel, of lucht op de verkeerde plek ingeblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:21
franssie schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:50:
Dit is wel het houtstook topic nu dus even een off-topic vraag. Ik heb een openhaard en op de 2004 factuur staat "charmotte met vuurkorf en as la" en dat is het ook wel. natuurstenen schouw met voorgemetselde inzet erin. .
Nu wil ik van deze openhaard naar een houthachel (dus met deuren en luchtregeling). Iemand tips vwb leveranciers die ervaring hebben met ombouw in de regio Muiden en Oostelijker? Het lijkt mij dat de schouw weggepakt moet worden (is denk ik gelijmd) en dan de korf eruit en de kachel erin, dan de schouw weer terug zetten?
Toen wij ons huis kochten eind juli dit jaar was een van de eerste dingen die wij deden, de open haard er uit slopen. We hebben zelf het plateau rondom de haard en de schoorsteen weggebroken en een vrijstaande houtkachel laten plaatsen.
Wij dachten dat de mantel om de schoorsteen gemetselde bakstenen waren, maar het waren simpele plaksteentjes met daarachter ordinaire gasbeton/gips blokken. Daarachter zat een dubbelwandige rvs schoorsteenpijp. Het weghalen van het plateau en de schoorsteen leverde enorm veel ruimte op en doordat het een vrijstaande kachel is, gaat er veel minder warmte verloren door de schoorsteen!
Ik begrijp uit jouw verhaal dat je een inbouwhaard wil plaatsen? Het lijk mij het beste om dan een lokale haardenboer te zoeken en die eerst de situatie te laten bekijken. Die kan dan een inschatting maken van het werk dat moet gebeuren. Met google moet er wel iets te vinden zijn denk ik.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Hoe gaan jullie trouwens om met de weersomstandigheden?

Gisteren was het de hele dag gigantisch mistig en windstil in Twente.
Volgens mij is het dan niet echt "vriendelijk" voor de buurt om dan te gaan stoken, dus ik heb de kachel maar niet aangestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 13:47
@Grolsch Ik heb gisteren de hele dag de houtkachel aangehad. Door de kou was het goed doorstoken, dus steeds een mooi rood vuurbed en goede verbranding (ik stook berkenhout). Daardoor nauwelijks rook uit de schoorsteen. Daarnaast is de uitmonding van schoorsteen een stuk boven de nok (denk op ca. 10 meter boven maaiveld). De verspreiding is dus meestal goed. En in de Achterhoek wordt denk ik ook niet zo snel geklaagd als in andere delen van Nederland :)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben er bij ons in Twente ook niet zo bang voor. Ik woon redelijk buitenaf, en alle buren stoken ook :P Maar ik kan me voorstellen dat je wel iets ruikt met dat weer van gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Grolsch schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:18:

Volgens mij is het dan niet echt "vriendelijk" voor de buurt om dan te gaan stoken, dus ik heb de kachel maar niet aangestoken.
Een van de buren heeft een diesel vakantiebus met rode sticker op de voorruit. :)
(En sowieso word er genoeg gestookt bij ons in de buurt.)

Kortom, ik heb 'm gisteren gewoon aan gedaan, ondanks de mist.
(Alleen zag ik te laat dat de achterplaat verkeerdom zat dus. Dat ga ik vanavond proberen te fixen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wil je 'm ombouwen?

Wij hebben de hele schouw laten slopen en er een vrijstaande kachel voor in de plaatst gezet. Scheelt véél licht in de woonkamer.

Net als @Who Am I? dus. Kan de overweging waard zijn. Slopen heeft onze aannemer gedaan, plaatsen is gedaan door Van Echteld & Zn. uit Bunnik. (Zij hebben wel een mannetje die dat ook zou kunnen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Heb je z'n openhaard?
RobbyTown in "Ervaringen openhaardhout"

Toevallig word donderdag een houthaard erin gezet. Er word een pijp door de schacht getrokken boven met een rooster dicht gemaakt en onder bij de houthaard gekoppeld zo is er 1 systeem en heb geen tochgat.
Voor mij is het wat duurder de lokale houthaard toko maakt ook nog een custommade boog dat het een mooi geheel word.

Zelf heb ik diverse lokale haard toko's geraadpleegd. Uiteindelijk niet de goedkoopste niet de duurste gepakt maar de midden prijs. Prijzen variëren nogal. 6000, 3600 en 2800

[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 17-12-2018 13:07 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:06
Grolsch schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:18:

We gebruiken de stookwijzer, gister gaf deze 'code blauw'. dwz stoken kan, maar houd rekening met de buren.

We stoken niet bij code rood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

franssie

Save the albatross

@unezra @RobbyTown @Who Am I?

Dank - het betreft inderdaad ombouw. De open haard heeft een natuurstenen schouw - Dus eigenlijk hoop ik de vuurkorf te kunnen vervangen door een kachel/deurtjes.
Ik zal eens wat winkels langsgaan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nou, de achterplaat zit weer vast. Zonder lijm.
Touwtje er goed ingedrukt, plaat op zijn plaats, lijkt allemaal weer netjes vast te zitten.

Ben er alleen nu ook achter gekomen dat het linker zijruitje wat rammelt, dus nog eens kijken hoe ik dat weer vast krijg. Heel ernstig lijkt het niet, maar hij wiebelt wat. Zag alleen zo snel niet hoe ik dat kon fixen.

Desnoods toch een keer de kachelboer bellen om het ding eens vast te zetten en meteen die achterplaat te controleren.

Morgen denk ik maar weer eens de kachel aan, de openingen zitten iig weer aan de juiste kant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:13
unezra schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:11:
Nou, de achterplaat zit weer vast. Zonder lijm.
Touwtje er goed ingedrukt, plaat op zijn plaats, lijkt allemaal weer netjes vast te zitten.

Ben er alleen nu ook achter gekomen dat het linker zijruitje wat rammelt, dus nog eens kijken hoe ik dat weer vast krijg. Heel ernstig lijkt het niet, maar hij wiebelt wat. Zag alleen zo snel niet hoe ik dat kon fixen.

Desnoods toch een keer de kachelboer bellen om het ding eens vast te zetten en meteen die achterplaat te controleren.

Morgen denk ik maar weer eens de kachel aan, de openingen zitten iig weer aan de juiste kant. :)
vuurvast vilt tussen waarschijnlijk een moer/bout constructie gebruiken. En dan op alle plekken waar het raam is vastgezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

jerh schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:40:
[...]
vuurvast vilt tussen waarschijnlijk een moer/bout constructie gebruiken. En dan op alle plekken waar het raam is vastgezet
Het is zo'n kacheltje:
Afbeeldingslocatie: https://www.kachelsenhaardenwinkel.nl/wp-content/uploads/2017/05/Jotul2016320zwart20emaille20-20Khwinkel.nl_.jpg

Zag gisteren niet zo snel hoe dat precies vast zit, maar misschien vanavond nog even kijken of ik het kan zien. Die plaat is ook niet los geweest. Kan me nog voorstellen dat zoiets los gaat zitten na een tijdje door uitzetten en krimp. (Kachel staat hier net een maand of 2.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Leuk een topic over haardhout! Wij hebben in onze vorige woning een marmeren schouw gehad met werkende haard, dus onze nieuwbouwwoning moest ook een haard aldus mijn vrouw ;).
We hebben na wat wikken en wegen een moderne gesloten haard genomen, de Kalfire W66/48s
Heeft nu een paar keer gebrand en ziet er super uit! Veel voordelen tov een klassieke haard.

En kan prima in onze nieuwbouwwoning, dacht van tevoren dat de capaciteit wellicht te groot zou zijn, maar valt reuze mee. Ik stook gerust 4 of 5 flinke blokken zonder dat het een sauna wordt. De ruimte is ca 12x6 (keuken en woonkamer) en veel ramen rondom.

Nu nog een haard opslag voor buiten en dan een m3 hout inslaan :)

Nog iemand tips voor een mooie hout opslag?

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 05-01-2019 18:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:14
Sport_Life schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:51:

Zelf maken natuurlijk :)

Ik zie ook dit topic pas net, ik ben nog steeds bezig de boom die 2 jaar geleden omgezaagd is in de tuin, op te stoken
Wel deze winter pas mee begonnen gezien de droogtijd, maar m’n kachel gaat nogal zuinig met hout om :+ (6KW)

Achjah, gratis verwarming is altijd goed, vooral met de stijgende gasprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

FabianGTI schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:40:
[...]

Zelf maken natuurlijk :)

Ik zie ook dit topic pas net, ik ben nog steeds bezig de boom die 2 jaar geleden omgezaagd is in de tuin, op te stoken
Wel deze winter pas mee begonnen gezien de droogtijd, maar m’n kachel gaat nogal zuinig met hout om :+ (6KW)

Achjah, gratis verwarming is altijd goed, vooral met de stijgende gasprijzen
Heb er maar 1 bij de praxis gehaald, wel zelf in elkaar zetten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36
Zo van het weekend wat pruimen hout gestookt, kreeg het van een vriend van me. Ging erg mooi, daar ga ik misschien maar eens meer van op zoeken.
Ben ook bezig met de tuin herorganiseren en te bedenken waar en hoe ik mijn mijn hout ga op slaan, dit is mijn huidige ontwerp, een aantal Cortenstalen boxen van 1mx1m. Moet het thuis nog even overleggen of mijn vriedin het ook mooi genoeg vind. Het worden "afgesloten" boxen zodat het niet te nat regent. Heb ook al naar standaard oplossingen gekeken, maar vond er niet zoveel tussen zitten of was verschrikkelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
@Harmvdw in afgesloten boxen gaat je hout niet echt drogen he... Zou dus (denk ik) alleen geschikt zijn als je ovengedroogd hout koopt maar dan lijkt het me weer een beetje zinloos om zoveel opslag te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Sport_Life schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:51:

Eentje met een ingebouwde droger natuurlijk >:)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
mcDavid schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:09:
@Harmvdw in afgesloten boxen gaat je hout niet echt drogen he... Zou dus (denk ik) alleen geschikt zijn als je ovengedroogd hout koopt maar dan lijkt het me weer een beetje zinloos om zoveel opslag te maken...
Ja maar ik ga de deksels zo maken dat er ook een open/tocht stand is en de achterkant is ook open. En ik ben inderdaad zoiets als hierboven staat vermeld te gaan bouwen van het voorjaar. Ik heb namelijk een zonneboiler die in de zomer een aanzienlijke tijd "niks"staat te doen als hij op temperatuur is. En het hout wat ik daar in droog wil ik dan ook droog opslaan. Ik kan alleen mijn drooghok en opslaghok niet combineren door de locatie en ruimte gebrek.
En het het is per box nog geen halve kuub, ik denk ook dat ik er eerst 4 ga plaatsen om te kijken hoe het werkt en hoe het staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01:53
Ik heb vanaf vanavond nog een mooie kerstboom over voor de liefhebber, wel ophalen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
Who Am I? schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:12:
[...]

Zie mijn post van 5 oktober: Who Am I? in "Ervaringen openhaardhout"

Wat mij betreft mag je een keer mee komen 'hakken', zoals wij het noemen. Hillegom is wel een stukje rijden, maar opzich goed te doen als je eenmaal op de A44 zit.
@Who Am I?

Beste "Who Am I"
Is het al begonnen ? moet ik mij ergens aanmelden of kan ik gewoon gaan..
ik heb zo wel vragen: ik kan zeker mijn bijl mij nemen, maar zijn er ook veiligheidspunten dat ik moet in acht nemen ? (door mijn werk ik heb ook een paar safety brillen, gele jasje, safety shoes, handschoenen..)
Eigenlijk, ik zou het leuk vinden om introduceerde (?) te worden.. :$ mijn Nederlands is oké maar ja, ik blijf zo een rare fransman met soms en allo-allo accent :) :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
cpbox schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:37:
[...]

@Who Am I?

Beste "Who Am I"
Is het al begonnen ? moet ik mij ergens aanmelden of kan ik gewoon gaan..
ik heb zo wel vragen: ik kan zeker mijn bijl mij nemen, maar zijn er ook veiligheidspunten dat ik moet in acht nemen ? (door mijn werk ik heb ook een paar safety brillen, gele jasje, safety shoes, handschoenen..)
Eigenlijk, ik zou het leuk vinden om introduceerde (?) te worden.. :$ mijn Nederlands is oké maar ja, ik blijf zo een rare fransman met soms en allo-allo accent :) :)F
Het is zeker al begonnen! Ik heb je een privébericht gestuurd met verdere informatie.
Afgelopen zaterdag was de eerste keer en ik heb gelijk lekker veel hout meegenomen. Tenminste, als je daarvan kan spreken bij een Hyundai Atos 7(8)7
Vooral dood essenhout; 12 stammen van 1m lang en tot 25cm dik. Direct te stoken. Verder wat mooie zijtakken van een 200jaar oude eik die vorig jaar was omgevallen.
Ook heb ik de kerstvakantie gebruikt om eindelijk een definitieve houtopslag te bouwen. Voornamelijk gemaakt van (hard)hout dat mijn ouders nog hadden staan en wat nieuwe balken.
Houtopslag 1
Eerst even uitgetekend hoe groot ie moet worden.
Houtopslag 2
Daarna er achter komen dat 30cm diep een tweede laag tegels ligt 8)7 Dat werkt dus niet als je paalhouders met een punt van 75cm de grond in wilt slaan.
Houtopslag 3
Tegels er uit, zand er weer in en op gevoel "egaliseren"
Houtopslag 4
Palen de grond in en het frame maken met hulp van een vriend die voor paal staat op de foto.
Houtopslag 5
Het begint ergens op te lijken.
Houtopslag 6
Dan de overige verdiepingen er in.
Houtopslag 7
En de rest afgemaakt. Er zit inmiddels ook een dak op en de schuttingdelen heb ik voor de zijkanten gebruikt. Ik ga proberen een systeem te maken waarbij vers hout links komt te liggen en stookklaar hout rechts. De voorkant is pal op het zuiden gericht. De totale capaciteit is ongeveer 4m3, dat zou voldoende moeten zijn voor een winter :X

[ Voor 59% gewijzigd door Who Am I? op 08-01-2019 09:51 ]

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 11:05
Harmvdw schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:21:
[...]

Ja maar ik ga de deksels zo maken dat er ook een open/tocht stand is en de achterkant is ook open. En ik ben inderdaad zoiets als hierboven staat vermeld te gaan bouwen van het voorjaar. Ik heb namelijk een zonneboiler die in de zomer een aanzienlijke tijd "niks"staat te doen als hij op temperatuur is. En het hout wat ik daar in droog wil ik dan ook droog opslaan. Ik kan alleen mijn drooghok en opslaghok niet combineren door de locatie en ruimte gebrek.
En het het is per box nog geen halve kuub, ik denk ook dat ik er eerst 4 ga plaatsen om te kijken hoe het werkt en hoe het staat.
Je kan beter de klapdeksels niet maken en de zijkanten perforeren. Zo kan de wind er optimaal doorheen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cpbox
Hier een paar fotos van mijn twee houtopslagen - samen goed voor ~ 4.8m3
Was gebouwd samen met mijn zwager

Haard hout gebruikt (en soort bankirai), het was vrij duur maar 10jaar later is het hele constructie nog bijna perfect, het zakt allen onder het gewicht.. ik won in een polder !

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hfIekXp.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4uQM6qq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Señor Sjon schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:54:
[...]

Je kan beter de klapdeksels niet maken en de zijkanten perforeren. Zo kan de wind er optimaal doorheen.
Ja ik ben ook nog niet tevreden, maar als mijn droger werkt, is afgesloten geen probleem.
Ik ga er nog een tijdje over nadenken, wat ik ga maken. Maar hij komt ook in een luwe hoek, dus wind er doorheen wordt sowieso een "probleem".
Deze winter kom ik nog wel door, qua hout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Aardappel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:19:
Ik heb vanaf vanavond nog een mooie kerstboom over voor de liefhebber, wel ophalen :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G5R5eCzZEGbAwqc3A46HyeBK/full.jpg
Dat los je zo op.... Binnen 5 minuten past hij in je gft bak ;)

@Who Am I? Waarom verdiepingen? Daardoor alleen maar minder ruimte.
Ik zou gewoon van de grond tot dak doorstapelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uyKH9g9qQv6VZRax9rk7vxhB/full.jpg
Ik stapel hier gewoon 2 meter hoog, 1.8m diep en 1.8m breed. En dat maal 3 is een kleine 20m3 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Oxellaar schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:22:
[...]

@Who Am I? Waarom verdiepingen? Daardoor alleen maar minder ruimte.
Ik zou gewoon van de grond tot dak doorstapelen.

[Afbeelding]
Ik stapel hier gewoon 2 meter hoog, 1.8m diep en 1.8m breed. En dat maal 3 is een kleine 20m3 :9
Omdat ik wat verloop ga hebben met vers/nat hout en oud/droog hout. Ook wil ik graag onderscheid maken tussen afvalhout van planken enzo en 'gewoon' hout. Daarnaast ben ik bang dat ik de onderste verdieping niet sterk genoeg heb gemaakt om 180cm hout te kunnen dragen. Een budgetoplossing heeft zo zijn nadelen... Mijn afmetingen zijn overigens 180cm hoog, 70cm diep en 360cm breed.
Ik ben benieuwd of alles nog goed vastzit na de storm vandaag...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Even wat half-anders. De media wordt gedomineerd door een verbrande shorttracker, maar ik kan me geen situatie voorstellen hoe je jezelf in de hens steekt bij het vullen van de houtkachel. Tenzij je natuurlijk met spiritus of iets dergelijks aan de gang gaat in plaats van met aanmaakblokjes.

Geen media-outlet geeft daar duidelijkheid over. Heeft ie gewoon als een hork iets fout gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:33:
Even wat half-anders. De media wordt gedomineerd door een verbrande shorttracker, maar ik kan me geen situatie voorstellen hoe je jezelf in de hens steekt bij het vullen van de houtkachel. Tenzij je natuurlijk met spiritus of iets dergelijks aan de gang gaat in plaats van met aanmaakblokjes.

Geen media-outlet geeft daar duidelijkheid over. Heeft ie gewoon als een hork iets fout gedaan?
Uit: https://www.ad.nl/schaats...n-in-ziekenhuis~a1b1acd1/
De kleding van de shorttrackschaatser vatte vlam toen hij thuis in Bantega de houtkachel aanstak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, dat had ik ook gelezen. Maar ik kan me geen scenario verzinnen hoe je dat voor elkaar krijgt tenzij je een soort 100% polyster pak aan hebt EN er een soort steekvlam uit de kachel komt. En met houtblokken krijg je dat niet zo snel, hoogstens een keer een knetterend stukje aanmaakhout, maar dan heb je hem al aangestoken.

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 11-01-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:06
We hadden het er vanochtend ook over, het zal toch wel iets van spiritus of aanstekervloeistof zijn geweest?
ff gauw een fikkie stoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Señor Sjon schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:45:
Ja, dat had ik ook gelezen. Maar ik kan me geen scenario verzinnen hoe je dat voor elkaar krijgt tenzij je een soort 100% polyster pak aan hebt EN er een soort steekvlam uit de kachel komt. En met houtblokken krijg je dat niet zo snel, hoogstens een keer een knetterend stukje aanmaakhout, maar dan heb je hem al aangestoken.
Fleece is extreem brandbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Maar eer je met hout aansteken jezelf in de hens zet? Vooral op zijn been en daar zit het fleece meestal niet. Of het moet echt een fleecedeken zijn geweest die de haardmond in flapperde, maar die gooi je zo van je af. :?

Edit
https://www.telegraaf.nl/...ijn-er-het-ergste-aan-toe

Nog steeds geen duidelijkheid, buiten een hoop brandwonden. Ik vermoed nog steeds dat er een accelerator gebruikt is, iets wat iedereen ongeveer ten zeerste afraadt. Zeker als je de nacht ervoor gestookt hebt, kunnen er nog gloeiende kooltjes onder het as zitten.

Extra-artikel
Hoe erg de hel in huize Knegt was, kon niemand bevroeden. Hulpeloos lag Sjinkie Knegt op de grond in de woonkamer, gegrepen door de vuurzee, die als een sluipmoordenaar uit de houtkachel was geslopen. Zijn kleding en baard hadden vlam gevat, toen vriendin Fenna hem hevig geschrokken te hulp schoot.
Wel des Telegraafs om een 'vuurzee' als 'sluipmoordenaar' te omschrijven.

[ Voor 74% gewijzigd door Señor Sjon op 11-01-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:01:
Maar eer je met hout aansteken jezelf in de hens zet? Vooral op zijn been en daar zit het fleece meestal niet. Of het moet echt een fleecedeken zijn geweest die de haardmond in flapperde, maar die gooi je zo van je af. :?

Edit

Nog steeds geen duidelijkheid, buiten een hoop brandwonden. Ik vermoed nog steeds dat er een accelerator gebruikt is, iets wat iedereen ongeveer ten zeerste afraadt. Zeker als je de nacht ervoor gestookt hebt, kunnen er nog gloeiende kooltjes onder het as zitten.

Extra-artikel

[...]

Ik vermoed inderdaad hetzelfde en vroeg me precies hetzelfde af toen ik het las. Puur en alleen gebaseerd op het feit dat de beste man een maandje terug ook al door het oog van de naald is gekropen toen die klem kwam te zitten tussen z'n shovel en een muur acht ik de kans vrij groot dat hij die haard niet aan heeft gestoken op een verantwoorde manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harmvdw
De datums (data??) zijn bekend gemaakt door staatsbosbeheer

https://www.staatsbosbeheer.nl/haardhout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015

Edit

Extra-artikel

[...]

Ik las het ook met verwondering. Van zijn baard tot aan zijn voeten. Hoe krijg je dat voor elkaar met het aansteken. Moet haast wel iets van benzine/spiritus of iets dergelijks geweest zijn. Wel een kordate vrouw als je het zo leest.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Who Am I?
https://nos.nl/artikel/22...isen-aan-houtkachels.html

Gelukkig mogen wij onze kachel (85% efficiëntie) met ABCAT fijnstof/roet filter gewoon blijven stoken! Niet anders dan ik had verwacht, maar wel fijn dat het nu ook echt uitgesproken is!
Slecht nieuws voor de open haarden lijkt het. Een minimale efficiëntie van 75% haalt geen enkele open haard natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Who Am I? op 15-01-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Who Am I? schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:59:

Gelukkig mogen wij onze kachel (85% efficiëntie) met ABCAT fijnstof/roet filter gewoon blijven stoken! Niet anders dan ik had verwacht, maar wel fijn dat het nu ook echt uitgesproken is!
Slecht nieuws voor de open haarden lijkt het. Een minimale efficiëntie van 75% haalt geen enkele open haard natuurlijk.
Nou dan tref ik het met mijn 76% rendement kachel :)
Oh en het is alleen voor nieuwe kachels als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Who Am I? schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:59:

De meeste (nieuwe) gesloten haarden met deur zitten op 75-85% anders? Het onderwerp zelf wordt grotendeels hier al besproken: Houtstook in steden verbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-06 06:31
Harmvdw schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:26:
[...]

Haha, even snel gegooglt en mijn kachel heeft een rendement van 76%. Niks meer aan doen dus.

Ik ruik mijn eigen haard eigenlijk nooit, maar dat is vrij subjectief uiteraard. Ik houd er wel rekening mee, dus droog hout stoken. Vuur aanmaken met kleine stukjes hout zodat het snel goed brand. En vervolgens de haard goed laten trekken. Schuif open en zorgen dat er geen as voor de ventilatie roosters ligt. Op het einde altijd de laatste smeulende blokken goed uit elkaar slaan en zorgen dat er voldoende zuurstof bij kan.

Ik zou het overigens geen probleem vinden om er een filter in te laten zetten als iemand er wel last van heeft. Vrijheid blijheid zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 12:34
Wackmack schreef op donderdag 26 april 2018 @ 03:28:
Meer Tweakers met een houthok? Ben benieuwd naar de foto's
Beetje late reactie, maar afgelopen december deze in de tuin gezet, met verdieping er in. Rondom douglashout, met betongaas en een schutting aan de achterkant (zuidzuidwesten), betongaas als verdieping (verstevigd uiteraard) en betongaas als bodem. Er komt nog een zinken dakgoot aan, het water daarvan gaat in de regenton die er nog naast komt, en de overloop van de regenton gaat via een pvc buis met een hoop gaten welke onder grind onder het hok ligt de grond weer in.

De kachel die binnenstaat is een Janus 9. Krijg ik het prima mee op temperatuur (60m2). Alleen duurt het aan de andere kant van de kamer 12 meter lang, kachel aan de ene kant) wel een tijd voordat de temperatuur acceptabel is. Vriendin wil (nog >:) )niet aan een plafondventilator, dat zou wel moeten schelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wxVlxPdSjth4Vs6lJGqntybk/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 00:41

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Harmvdw schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:26:
[...]

Dat is het begin. Hier in Vlaanderen is het probleem dat 80%+ van de kachels erg oud zijn en dus het probleem niet opgelost gaat worden met dit soort wetgeving zonder vernieuwing te forceren (https://www.tijd.be/polit...achels-goed/10074767.html).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cpbox
@robkrekel leuk schutting !

re. temperatuur aan de andere kant van de kamer : ik heb thuis een EcoFan "812" op mijn kachel - ik wilde ook eerst een plafondventilator maar er was geen WAF te vinden :)

ik heb ook een vrij grote ruimte beneden. Zie tekening.
Max lengte= 13m en max breedte = 9m, er is geen verdieping boven beide uitbreidingen aan zij en achterkanten ; rode kruisje= kachel

Het betreft een peltier-fan: ik had wel eerst contact genomen met mijn kachel-leverancier (Harrie Leenders) om te vragen : zou het oppervlakte warm genoeg zijn. Zij hebben een test gedaan en filmpjes gestuurd :)

Het werkt hier prima - ik weet nog dat gedurende de eerste paar winters het was wel warmer (te warm) rondt de kachel en dan echt kouder aan de andere kant van onze begane grond

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xnXXvil.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ubft1qW.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door cpbox op 17-01-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
cpbox schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:06:
@robkrekel leuk schutting !

re. temperatuur aan de andere kant van de kamer : ik heb thuis een EcoFan "812" op mijn kachel - ik wilde ook eerst een plafondventilator maar er was geen WAF te vinden :)

ik heb ook een vrij grote ruimte beneden. Zie tekening.
Max lengte= 13m en max breedte = 9m, er is geen verdieping boven beide uitbreidingen aan zij en achterkanten ; rode kruisje= kachel

Het betreft een peltier-fan: ik had wel eerst contact genomen met mijn kachel-leverancier (Harrie Leenders) om te vragen : zou het oppervlakte warm genoeg zijn. Zij hebben een test gedaan en filmpjes gestuurd :)

Het werkt hier prima - ik weet nog dat gedurende de eerste paar winters het was wel warmer (te warm) rondt de kachel en dan echt kouder aan de andere kant van onze begane grond

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb me altijd afgevraagd of die dingen een beetje werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Ja, dat werkt zeker, heb er ook eentje. Maar voor mijn situatie nog niet voldoende.

Het probleem wordt mede veroorzaakt doordat je direct van buiten in de woonkamer stapt, aan de koude kant dus. Dat wordt opgelost, de plannen voor een bijkeuken liggen klaar.

Verder is het een huis uit de jaren 60, niet echt top geïsoleerd.

Na een uur of wat is het trouwens wel behaaglijk, dus tot die tijd blijf ik in de zithoek bij de kachel, om daarna op de relax bank van de achterkamer te ploffen (2 zithoeken omdat het kan :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmmm.
Ik zit naar de exploded view van onze Jötul F-163 te kijken:

https://jotul.com/nl/prod...load=true&_ts=15862d5ffdb (PDF alert)

Nu heb ik eerder met het vegen de fout gemaakt door onderdeel 40/1 op pagina 1 (dat rooster met gaten) te verwijderen. Die is teruggeplaatst. Alleen, ik weet heel zeker dat die gaten ooit onderin zaten. De schoorsteenveger had 'm terug gezet met de gaten bovenin, ik heb 'm weer omgedraaid.

Alleen nu twijfel ik of 'ie wel met de gaten onderin hoort.

Ook heb ik het idee dat waar ik eerst, (voor het demonteren) daar lucht uit zag blazen het vuur in, dat nu minder zie. Alsof de airflow door dat rooster er niet meer of beperkt is.

Weet iemand hoe dat zit en hoe 'ie hoort?

Anders bel ik Van Echteld & Zn. wel om te vragen of ze iemand langs kunnen sturen om het eens na te kijken. De kachel brand verder prima maar ik vind het toch wat ongemakkelijk zo.

[ Voor 0% gewijzigd door Señor Sjon op 17-01-2019 15:54 . Reden: PDF alarmpje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cpbox
Harmvdw schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:48:
[...]

Ik heb me altijd afgevraagd of die dingen een beetje werken.
@Harmvdw
hier, testje van gisteravond, 3 thermometers op verschillende plekken beneden
ik heb eerste de 3 thermometers naast elkaar geplaatst om later kleine correcties te brengen aan metingen, zijn echt tientje van Celsius hier en daar (+0,1 of -0,1)

ter aanvulling:
- deur naar entrée/ boven (naast keuken) was altijd open.
- ventilatierooster in keuken, boven ram, was vol open.
Het is daar echt vries-koud langs de onderkant van de gordijn want het is eigenlijk waar vries lucht het makkelijkst naar binnen komt
- tv hoek thermometer was op ~60cm hoogte, keuken en dinner: ~160/180 cm hoogte dus waarschijnlijk een kleine beetje meer in warme lucht :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1gKff3A.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door cpbox op 18-01-2019 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
@cpbox Dat is inderdaad een mooi gelijke temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Zo'n gelijke temperatuur haal ik nooit, al vertekend de stralingswarmte naar de thermostaat tegenover de kachel behoorlijk. Meestal zit er een graad of 7 tussen, en letterlijk na 5-6 uur nog een graad of 5. Ik heb in de achterkamer een tado thermostaatknop liggen, die moet ik nog rondom installeren, en in de voorkamer een tado thermostaat als "meetapparatuur".

Maar ook zonder meetpunten kan ik wel zeggen dat het achter veel kouder is dan voor. Ach, eerst ga ik eens een ventilator op voet neerzetten in de achterkamer, kijken of dat de luchtstroom op gang brengt. Misschien dat ik vriendin dan zo ver krijg om ergens bij de buitendeur een plafondventilator op te hangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8MLuAvNOdbPp0gZUuNi48aK8/thumb.png

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grolsch
Afgelopen week de laatste hand gelegd aan "afdakje voor WP inclusief houthok".

Dakgoot zit eraan, en het verse hout (6m3 eiken) is ingepakt.
Ook verlichting en een aantal stopcontacten voorzien.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/15z1e89.jpg

Als je goed kijkt zie je "rechts" dus 6m3 vers eiken hout, dat moet nog 2 jaar liggen.

Links daarnaast heb ik nog een vak waar ik zo'n 3m3 hout kwijt kan. Ligt nu nog een kleine m3 in, dus moet binnenkort weer wat ophalen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@Grolsch en fikt dat nou een beetje zo'n sjiek haardhok? :P
Netjes hoor (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Edit

Extra-artikel

[...]

https://nos.nl/l/2273721
Je vermoeden was juist...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 13:29
Je gunt het natuurlijk niemand maar dit is wel echt oliedom zeg...

• Señor Sjon
Ik bewaar ook mijn verfspullen als terpentine, wasbenzine e.d. naast open vuur. :?

Hij stak dus blijkbaar normaal de kachel aan met thinner, zo'n fles heeft niks te zoeken daar.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Señor Sjon schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:17:
Ik bewaar ook mijn verfspullen als terpentine, wasbenzine e.d. naast open vuur. :?

Hij stak dus blijkbaar normaal de kachel aan met thinner, zo'n fles heeft niks te zoeken daar.
...Om het vuur nog wat extra aan te wakkeren, haalde Knegt een fles thinner (brandbare vloeistof) uit de garage. Hij ging vervolgens terug naar de kachel. Op het moment dat hij het deurtje opende, ging het mis. Flink mis.
Er viel brandend hout uit de kachel en dat kwam op de fles thinner terecht, met een explosie tot gevolg. "De vloeistof kwam op mij en brandde door op mijn lichaam"...
Domme pech natuurlijk dat er brandend hout uit de kachel op die fles valt, maar wat je zegt: die fles had daar inderdaad natuurlijk niets te zoeken.

Ah well, hopelijk kan ie volgend seizoen gewoon weer vlammen op het ijs.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Señor Sjon
Die tweede zinsnede had ik nog niet gezien, maar het is nog dommer dan ik al dacht. Als ie de fles niet omgestoten had, dan had de steekvlam hem wel gepakt. Echt, jaren voorlichting over dit soort dingen bij de start van het bbq-seizoen en dan doe je zoiets.

• unezra

unezra

Señor Sjon schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:22:
Die tweede zinsnede had ik nog niet gezien, maar het is nog dommer dan ik al dacht. Als ie de fles niet omgestoten had, dan had de steekvlam hem wel gepakt. Echt, jaren voorlichting over dit soort dingen bij de start van het bbq-seizoen en dan doe je zoiets.
Tering, ja. :(

Dat maakt het nog veel vreselijker eigenlijk. Oliedom, misschien vermoeid, whatever.
Één lullig foutje en je hele leven staat op zijn kop.

Ik hoop echt dat 'ie snel recovered en weer op wereldniveau mee kan doen. Sjinkie is wel een van dé grote smaakmakers van de schaatssport. Niemand wist wat shorttrack was tot Sjinkie zich liet zien, nu weet iedereen wat shorttrack is...

Prachtige sportman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
Houthok update:

Hue lightstrip geinsralleerd, schakelt gelijk met de rest van mijn buitenverlichting. En bij tuinfeestjes kan ie mooi op standje disco :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gU0QZIXOiXXZ5K8FUFNpQRCD/thumb.png

Edit: Stroomtoevoer moet nog wel even knap gemaakt worden, een los verlengsnoer is niet echt super :9

[ Voor 14% gewijzigd door robkrekel op 08-03-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06 15:45
Had een vraagje over mijn kachel ik heb een nieuw filter nodig voor mijn bodart en gonay omdat ij gescheurd is. Weet iemand wat voor soort materiaal dat is? Vind de prijs namelijk wel erg hoog voor zo'n klein stukje.

https://www.kerger-sa.be/...-if-157x121&id=bgfilt905c

Tevens heb ik last van dat er bij de uitgang van de hete lucht het plafon een beetje geel bruin achtig begint te kleuren. Iemand nog tips om het te verminderen/ te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
1) geen idee
2) waarschijnlijk door de hitte.verkleurt de verf ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:24

BeyondThunder

Lost Lightning

Hey, een "nieuw" openhaardhout topic, die had ik nog niet gezien.
Hier ook een stoker, op een Jacobus 9. We proberen de C.V. zo min mogelijk te gebruiken om het huis warm te stoken. Het eerst jaar is dat goed gelukt. 500 m3 gas verbruikt (koken + warm water), de laatste jaren werd dat steeds een beetje meer. Kinderen worden groter en 11 graden in huis in de nacht werd toch een beetje te gek. Afgelopen jaar zaten we op een kleine 1.000 m3.

Na een paar jaar hout sprokkelen, kloven en drogen ben ik nu over op een deal met een groot timmerbedrijf waar ik m3 zakken met rest stukken hardhout koop. Ik heb 4 houthokken van zo'n 6-8 m3 per stuk. Ik denk dat ik elk jaar zo'n 12 tot 16 m3 weg stook.

We wonen in een vrijstaande woning uit 1960, en alleen de woonkamer is lekker warm. De rest van het huis warmt slecht op. Ons huis is wel redelijk geïsoleerd, overal dubbelglas. Spouw na-geïsoleerd en dak isolatie aangebracht.

Ik zit te denken om boven de kachel, tegen het plafond een ventilator aan te laten brengen. Het is een dragende muur. Ik ga dit niet zelf doen. Op die manier kan ik de warme lucht het huis in blazen. Ik vermoed dat dit enorm gaat schelen. Iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
BeyondThunder schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:16:
Hey, en "nieuw" openhaardhout topic, die had ik nog niet gezien.
Hier ook een stoker, op een Jacobus 9. We proberen de C.V. zo min mogelijk te gebruiken om het huis warm te stoken. Het eerst jaar is dat goed gelukt. 500 m3 gas verbruikt (koken + warm water), de laatste jaren werd dat steeds een beetje meer. Kinderen worden groter en 11 graden in huis in de nacht werd toch een beetje te gek. Afgelopen jaar zaten we op een kleine 1.000 m3.

Na een paar jaar hout sprokkelen, kloven en drogen ben ik nu over op een deal met een groot timmerbedrijf waar ik m3 zakken met rest stukken hardhout koop. Ik heb 4 houthokken van zo'n 6-8 m3 per stuk. Ik denk dat ik elk jaar zo'n 12 tot 16 m3 weg stook.

We wonen in een vrijstaande woning uit 1960, en alleen de woonkamer is lekker warm. De rest van het huis warmt slecht op. Ons huis is wel redelijk geïsoleerd, overal dubbelglas. Spouw na-geïsoleerd en dak isolatie aangebracht.

Ik zit te denken om boven de kachel, tegen het plafond een ventilator aan te laten brengen. Het is een dragende muur. Ik ga dit niet zelf doen. Op die manier kan ik de warme lucht het huis in blazen. Ik vermoed dat dit enorm gaat schelen. Iemand hier al ervaring mee?
Je verhaal roept een hoop vragen/ideeen op:

Om te beginnen denk ik dat je een serieuze ventilator nodig hebt om de rest van je huis warm te stoken op 1 kachel beneden.

Zo'n ventilator is echt foei lelijk!

Waarom zo veel hout stoken? Is het niet goedkoper/zuiniger/mileu bewuster om:
- (Radiografische) Thermostaat knoppen op je radiatoren boven te installeren om alleen die ruimte te verwarmen?
- Te investeren in een warmtepomp (gezien je vrijstaand woont)?
- Te investeren in een houtkachel die je op je CV aan kan sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:33

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Arend1987 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:09:
Had een vraagje over mijn kachel ik heb een nieuw filter nodig voor mijn bodart en gonay omdat ij gescheurd is. Weet iemand wat voor soort materiaal dat is? Vind de prijs namelijk wel erg hoog voor zo'n klein stukje.

https://www.kerger-sa.be/...-if-157x121&id=bgfilt905c
Ik heb 3 jaar geleden 2 dergelijke filters gekocht voor mijn haard. (ook B&G) rechtstreeks in een winkel. Dik wat meer betaald, denk 13 euro irc. Geen idee wat het is, maar enige verschil met gewone filters is dat hij tegen hogere temperaturen kan. Ik heb sinds in onze haardenhoek in een doe het zelf zaak nog wel dergelijke dingen zien staan. Stuk goedkoper en gewoon op maat knipbaar. Wel nog niet kunnen proberen want de huidige versie lijkt nog wel even mee te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Noxa schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:10:
[...]

- (Radiografische) Thermostaat knoppen op je radiatoren boven te installeren om alleen die ruimte te verwarmen?
Ik ben bezig met TADO te installeren om het boven wat beter op temperatuur te kunnen houden 's winters. Met een kleine op komst (juli pas hoor) voor mij een must.

Nu ik het toch over een kleine heb, hoe houden jullie die uit de buurt van de kachel? Als ze beginnen te kruipen een keer (niet té) dicht er bij laten ervaren dat heet niet leuk is? Of doe je niks en wacht je af tot het fout gaat?

Uiteraard wel continue zeggen dat het heet is enz, maar dat zal niet altijd helpen denk ik zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
robkrekel schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 06:18:
[...]
Nu ik het toch over een kleine heb, hoe houden jullie die uit de buurt van de kachel? Als ze beginnen te kruipen een keer (niet té) dicht er bij laten ervaren dat heet niet leuk is? Of doe je niks en wacht je af tot het fout gaat?

Uiteraard wel continue zeggen dat het heet is enz, maar dat zal niet altijd helpen denk ik zo.
Wij hadden de kachel al lang voor dat er kinderen kwamen en het is tot nu toe (gelukkig) altijd gegaan. Wij hadden de volgende regels:
- De kinderen mogen de kachel nooit aanraken, nog warm nog koud. De kachel kan ook bloedheet zijn als ze ogenschijnlijk uit staat.
- Ze mogen zelf geen hout in/op het vuur gooien.
- We laten de kids nooit alleen (beneden) als de kachel aan staat.

Verder vooral veel bij betrekken. Samen aansteken of lekker een boekje lezen voor de kachel. En ze van een afstandje laten voelen dat het heet kan zijn. En verder inderdaad blijven herhalen dat de kachel gevaarlijk kan zijn.
De enige keer dat het hier mis ging was toen we bezoek hadden van andere kinderen die niet gewend waren aan een hete kachel. Gelukkig niks ernstig maar wel een zere vinger. Wij zijn sindsdien terughoudend om hem te stoken op verjaardagen of visite met kleine kids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Noxa schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:05:
[...]

Wij hadden de kachel al lang voor dat er kinderen kwamen en het is tot nu toe (gelukkig) altijd gegaan. Wij hadden de volgende regels:
- De kinderen mogen de kachel nooit aanraken, nog warm nog koud. De kachel kan ook bloedheet zijn als ze ogenschijnlijk uit staat.
- Ze mogen zelf geen hout in/op het vuur gooien.
- We laten de kids nooit alleen (beneden) als de kachel aan staat.

Verder vooral veel bij betrekken. Samen aansteken of lekker een boekje lezen voor de kachel. En ze van een afstandje laten voelen dat het heet kan zijn. En verder inderdaad blijven herhalen dat de kachel gevaarlijk kan zijn.
De enige keer dat het hier mis ging was toen we bezoek hadden van andere kinderen die niet gewend waren aan een hete kachel. Gelukkig niks ernstig maar wel een zere vinger. Wij zijn sindsdien terughoudend om hem te stoken op verjaardagen of visite met kleine kids.
Tnx, zo had ik het inderdaad een beetje in mijn hoofd, met name kinderen die niet gewend zijn zijn erg risicovol, en inderdaad nooit alleen laten. Met een verjaardag heb ik hem toch al niet aan, dan begint iedereen weer te klagen dat het te warm is in huis 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
robkrekel schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:19:
[...]
Tnx, zo had ik het inderdaad een beetje in mijn hoofd, met name kinderen die niet gewend zijn zijn erg risicovol, en inderdaad nooit alleen laten. Met een verjaardag heb ik hem toch al niet aan, dan begint iedereen weer te klagen dat het te warm is in huis 8)7
Wij wonen sinds ruim een jaar in een "nieuw" huis en daar hebben we ook een houtkachel geplaatst, en vanaf het begin de kinderen erbij betrokken en goed gewaarschuwd wat het gevaar is. Ze zijn nu 5 en het gaat super, maar het zijn ook verstandige rustige kinderen. Als er visite is of er zijn kinderen te spelen dan gaat hij zeker niet aan aangezien veel kinderen er niet aan gewend zijn.

Gister was ik even in de tuin wat pakken nadat hij aan stond en toen werd ik door mijn dochter geroepen dat de kachel niet goed in de brand stond en dat ik even moest kijken. Ik herhaal wel vaak dat het heet is en gevaarlijk en dat ze rustig moeten doen maar dat is hoofdzakelijk voor mijn eigen gemoedsrust. Ik denk ook dat het erg kind afhankelijk is.
Ik leg mijn zoon ook uit hoe je met een bijl hout moet hakken (onder begeleiding natuurlijk) ik heb liever dat hij weet hoe het moet en waar de gevaren zitten dan dat hij een keer "per ongeluk" mijn bijl in zijn handen heeft en er iets verkeerd gaat. Mijn bijl en gevaarlijk gereedschap staat altijd veilig weg gezet, maar als ik een keer een onoplettend moment heb ben ik het liever voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09
Hier ook 2 kids en een kachel die er al in zit voordat ze geboren waren.... bij de oudste waren we niet super voorzichtig en die heeft 1 keer een baby boekje willen "drogen" aan de kachel (het was nat geworden)...

gevolg: brandvlek op de buitenkant van de kachelruit, kapot boekje en geschrokken kind...

Maar verder gewoon netjes "opgevoed" en overal bij betrokken... ze mogen hout stapelen, samen meehelpen met aansteken, maar er verder niet aan komen.

Bij de jongste hebben we wel een hekje gezet (met spanbanden vast) zodat ze er niet zelf naar toe kon kruipen of lopen..... maar inmiddels is dat ook niet meer nodig (en stoken we niet veel meer momenteel wegens gebrek aan hout en lange termijn thuis zijn...)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Om te beginnen denk ik dat je een serieuze ventilator nodig hebt om de rest van je huis warm te stoken op 1 kachel beneden.
Het lijkt me ook niet praktisch. Maakt een hoop kabaal en je woonkamer is dan 30 graden, terwijl het op andere plekken alsnog ijskoud is.

Wij zetten de deur naar de gang wel eens open als de kachel aan gaat, maar da's eigenlijk om de woonkamer iets minder warm te krijgen.

Onze kachel is er puur voor ons plezier, het huis stoken we op gas met een EvoHome systeem dat iedere ruimte die we willen stoken individueel op temperatuur te krijgen. Flinke investering (€800 in ons geval), maar voor gegeven comfort relatief zuinig.

Ook prettig, iedere ruimte heeft op die manier zijn eigen comfort temperatuur, maar wel enkel op de momenten dat het nuttig is. (De badkamer stoken we bijvoorbeeld alleen 's ochtends, toilet houden we op 18 of 19 graden als we thuis zijn, slaapkamer staat altijd op 5 graden, werkkamer ook tenzij ik daar ga zitten nerden/werken/hobbyen en dan stook ik 'm zo warm als ik wil, maar alleen daar.)

Het begint nu lente te worden, dus we stoken nauwelijks nog. Wel binnenkort het hout eens aanvullen. Dat begint op te raken. Kan het nog even drogen voordat het stookseizoen weer begint. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het 'hielp' dat zoonlief een keer zijn vinger gebrand had aan een gourmetstel. Gewaarschuwd dat de open haard nog veel warmer is (scheelt dat we geen kachel hebben zoals nu vaak bon ton is) en hij was gelijk eraan herinnerd dat hitte = au. Ze helpen met de aanmaakhoutjes erop leggen, maar ik ben er altijd bij. Als ik de liftdeur open doe om bv een blok goed te leggen, dan moeten ze uit de buurt blijven voor het geval er iets uit knettert of een blok/houtje eruit zou rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

[...]

Je verhaal roept een hoop vragen/ideeen op:

Zo'n ventilator is echt foei lelijk!

- Te investeren in een warmtepomp (gezien je vrijstaand woont)?
- Te investeren in een houtkachel die je op je CV aan kan sluiten?
Boven hebben we enkel 2 slaapkamers, badkamer en ketelkamer. Het rookkanaal loopt door 1 van de slaapkamers. Daar is het wel redelijk warm. In de badkamer heb ik IR verwarming. Instant warm.
Aan een warmtepomp begin in niet, heb er al 1 voor het zwembad ik weet wat die dingen aan stroom vreten. Zeker nu de saldering van zonnestroom stopt. Tevens zijn mijn radiatoren ook uit 1960. Ik heb geen vloerverwarming.
Bij de aanschaf van de houtkachel hebben we onderzocht om deze op de CV aan te sluiten. Maar dat werd veel te duur.

Eigenlijk heb ik 3 kachels. één in huis. één voor de verwarming van het zwembad (naast de warmtepomp) en voor de jacuzzi en één in de veranda. Die laatst 2 zijn zelfbouw (omgebouwde olie vaten), zal ik straks even een foto van posten. Super gaaf ding. Dat is ook een reden dat ik zo veel hout stook.

Onze kinderen zijn opgegroeid met de houtkachel (ze zijn nu 7 en 10). En ze hebben zich beide één keer licht gebrand. We hebben er bewust voor gekozen om niets te verbieden, maar om ze zelf te laten leren er mee om te gaan. We hebben 1 regel. Hout er niet op gooien, maar rustig erop leggen. En dat vinden ze spannend. Maar zo leren ze wel met vuur omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
robkrekel schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 06:18:
[...]
Ik ben bezig met TADO te installeren om het boven wat beter op temperatuur te kunnen houden 's winters. Met een kleine op komst (juli pas hoor) voor mij een must.

Toen wij verhuisd zijn naar onze nieuw gebouwde woning inclusief houtkachel (2017) waren onze kinderen 0 en 2, dus eigenlijk kennen ze niet anders.

Ze mogen (onder begeleiding) helpen met de kachel aansteken en hout stapelen als de kachel dus koud is. (ze zijn nu 2 en 4). Vanaf het begin erop gehamerd dat de kachel AUW is, en eigenlijk lopen ze er met een grote boog omheen als de kachel brand, want kachel = AUW.

Dochterlief is (zoals de meeste vrouwen :+ ) vreselijk eigenwijs en moest het toch ff een keer proberen. Afijn, blaar op de vinger, en sindsdien roept ze tegen iedereen die het wil horen dat de kachel AUW is, en ze wijst dan met haar vinger waar toen (een jaar geleden) een blaar op zat :P

Als ze heel klein zijn (<2 jaar) zou ik ze niet alleen bij de kachel laten, maar nu is het eigenlijk al geen probleem meer. Ze komen er echt niet bij in de buurt, en al helemaal niet met hun handen.
Het scheelt ook wel dat wij een inbouwhaard hebben. De muren daarom heen zijn niet loeiheet natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Hier nog de beloofde foto's van zelfbouw kachels (Olievat):

Veranda:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3zpx6n4/Olievat1.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tJ8Cjvj/Olievat2.jpg

Zwembad verwarming:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TBtWfDC/Beater-1.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZXBQ48k/Beater-2.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Y2QrdLX/Beater-3.jpg

Edit, als iemand instructies wil, PM me even. Is simpel om te bouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door BeyondThunder op 13-03-2019 13:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 13:00

WoudseHoeve

Hobby Boer

BeyondThunder schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:56:
Hier nog de beloofde foto's van zelfbouw kachels (Olievat):
Veranda:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Zwembad verwarming:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Edit, als iemand instructies wil, PM me even. Is simpel om te bouwen.
Leuke kachels! Zeker omdat je ze zelf hebt gemaakt.
Ik heb een bulgaarse CV-houtkachel van 25kW voor minder dan 1000 euro...
Daarmee stook ik een vat van 1000L op zolder warm (en ook de warm water boiler van 210L)
Wij verwarmen ons huis alleen met hout, de CV is backup en voor de distributie van de warmte door het huis.
Als mijn hout komt van bomen die weg moeten, uit tuintjes, boerderijen enz. Ook een deel van mijn knotwilgen, die laat ik 2 jaar groeien. Laatst nog 3 kiepers vol met hout gratis bij me gebracht, eiken es en els :) Heb ik van de zomer wat te zaaken en kloven.
Op de foto een deeltje van mijn voorraad die ligt te drogen.
Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/tweakers/Houtopslagparkeerplaats.jpg

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
Hoi Allemaal,

Ik heb eindelijk mijn houthok af, nu nog vullen.

https://photos.app.goo.gl/EFYrH2jpz3DmzjsB9

https://photos.app.goo.gl/nxtaA8YEq8XfkXZr6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ziet er netjes uit, maar zijn die deuren niet te dicht? Daar komt nooit voldoende wind doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Ik denk/hoop dat dat wel mee valt. Maar dat gaan we van de winter meemaken, maar ik ga ook tussen door meten wat de houtvochtigheid doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Winter? Ik stook me suf afgelopen week. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:49
Hoe kom je toch aan dat hout vragen mensen zich af. Hier weer een mooi verhaal hoe ik aan een aanhanger hout ben gekomen;
Op de weg naar mijn werk rij ik over een weg langs een vaart, daar staan knotwilgen maar verderop ook een 20 tal Elzen. Deze waren op een goed moment gekapt en zag ik 100 meter verderop bij iemand in de tuin liggen.
Ik denk;'dat heeft die man goed voor elkaar, die heeft zeker een dealtje kunnen sluiten met de bomen rooiers'
1 week later; stapel stammen ligt nog steeds in de tuin met 1 stam gezaagd en wat gekloofd hout. 'lekker bezig'' denk ik :)
1 week later; zie ineens iemand in de tuin erg druk met hout kloven. Ik stop en maak een praatje; heeft destijds inderdaad een dealtje kunnen maken met de bomen rooiers maar het kloofwerk valt hem bijzonder tegen (met een 3kg zware kloofhamer bezig) en het was wel veel....
Ik zeg; goh, ik heb daar een kloofmachientje voor en stook ook altijd hout en misschien kunnen we wat regelen.
Zo gezegd zo gedaan; vorige week een middag met de kloofmachine in de weer geweest (4 uurtjes) en de hele stapel gekloofd voor hem. In totaal denk ik 4 m3, ik heb 1 m3 meegenomen. (strakgestapeld) Kom ik weer mooi aan een voorraadje hout. :)
Señor Sjon schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:51:
Suf suf.... Gister ook 5 blokjes hout gebrand tussen 1900 en 2100 uur. Het was net wat fris in de woonkamer.

[ Voor 10% gewijzigd door wmeester op 06-05-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@Harmvdw Sjiek hok hoor (y)
Ik zou echter ook nog op zijn minst de onderkant van de deuren en de zijwand voorzien van een breed gat, zodat er van onder af lucht bij kan. Het dak ook nog voorzien van een afvoer (ergens in de buurt van de gevel) zodat er meer circulatie ontstaat. Misschien is het verstandig om een luchtvochtigheidsmeter in het hok onder het dakje te hangen, zodat je ziet of de luchtvochtigheid gelijk is aan die van buiten.
Zoals het nu is lijkt het mij ook zeker onvoldoende doorstroom van verse lucht op te leveren, schimmels zullen dan het (te late) signaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
Señor Sjon schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:51:
Heb geen zin meer op mijn oude slechte/vieze hout op te stoken.
JdM schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:56:
@Harmvdw Sjiek hok hoor (y)
Ik zou echter ook nog op zijn minst de onderkant van de deuren en de zijwand voorzien van een breed gat, zodat er van onder af lucht bij kan. Het dak ook nog voorzien van een afvoer (ergens in de buurt van de gevel) zodat er meer circulatie ontstaat. Misschien is het verstandig om een luchtvochtigheidsmeter in het hok onder het dakje te hangen, zodat je ziet of de luchtvochtigheid gelijk is aan die van buiten.
Zoals het nu is lijkt het mij ook zeker onvoldoende doorstroom van verse lucht op te leveren, schimmels zullen dan het (te late) signaal zijn.
Aan de achterkant is nog een heel stuk open (moet ik nog wel afdichten tegen regen maar daar moet wel de wind doorheen kunnen) het stuk waar de gevel van de buurman te zien is is een opening van 20cm breed en 260cm lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasperaitis
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-12-2023
Vraagje,

Sinds kort wonen we in een nieuwbouwhuis met een open haard. Gezien alle kosten komt de overkapping met houthok in het voorjaar. Om aankomende winter wel goed te kunnen stoken heb ik 2 kuub mooi hout op de kop getikt. Hoe kan ik dat aankomende winter het beste buiten bewaren? Opstapelen en een zeiltje er over heen (spannen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zou ervoor zorgen dat het iets los vd grond ligt (op pallets) en zeiltje erover heen, zo heb ik het ook 2 jaar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 13:29
ik heb dit weekend een Kindling Cracker gekregen om zelf aanmaakhout te maken. Nou wil ik die ergens op monteren zodat ie stevig maar vooral hoger staat.

Nou dacht ik zelf (om in het thema te blijven) aan een houtstam maar waar koop je zoiets? Ik vind alleen maar haardhout wat al gekloofd is of je komt op planken/platen hout.

Aan degene die ook zo'n ding hebben (of de kloon): welke hamer gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gisteren weer 2m3 Essen hout besteld, verbruik is ongeveer 1m3 per jaar dus ik kan voorlopig vooruit.
__REMCO__ schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:35:
ik heb dit weekend een Kindling Cracker gekregen om zelf aanmaakhout te maken. Nou wil ik die ergens op monteren zodat ie stevig maar vooral hoger staat.

Nou dacht ik zelf (om in het thema te blijven) aan een houtstam maar waar koop je zoiets? Ik vind alleen maar haardhout wat al gekloofd is of je komt op planken/platen hout.

Aan degene die ook zo'n ding hebben (of de kloon): welke hamer gebruiken jullie?
Ik heb ook zo'n ding.
Toevallig heb ik gisteren een voorhamer van de Lidl besteld https://www.lidl-shop.nl/...r-of-kloofbijl/p100262621

Ik koop nooit wat bij de Lidl dus het is even afwachten hoe en wat precies.

Ik dacht zelf om het op een grasveldje te doen, maar een blok hout is wel een goed idee. Nog een leuke gadget: een vochtmetertje! Voor paar tientjes bij bol.com oa :)

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 14-10-2019 14:42 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zelf oogsten? Zie: https://www.staatsbosbeheer.nl/haardhout