Heb hier afgelopen jaar 25m3 eiken gezaagd en gekloofd. Het moet idd minimaal 2 jaar drogen.
Eiken moet de eerste 1-2 jaar in de open lucht en daarna eenzelfde periode in het haardhok liggen. De tanines moeten uitspoelen door regen en daarna kan je verder drogen.
Vorige keer heb ik bij Versluis besteld. Leverde gedroogd haagbeuk in netten netjes gestapeld in de opslag.
Vorige keer heb ik bij Versluis besteld. Leverde gedroogd haagbeuk in netten netjes gestapeld in de opslag.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Hmmm, had laatst voor het eerst de kachel mooi vol rook...
Netjes volgens de Zwitserse methode opgebouwd, aangestoken, *whoof*, kachel vol rook.
Gelukkig duurde het maar een paar minuten voordat de boel goed ontbrandde en toen was de rook binnen seconden weg.
Denk dat het bovenste blokje wat moeite had te ontvlammen. Is voor het eerst in de pak 'm beet 10-15x dat we 'm nu aan hebben gehad...
Netjes volgens de Zwitserse methode opgebouwd, aangestoken, *whoof*, kachel vol rook.
Gelukkig duurde het maar een paar minuten voordat de boel goed ontbrandde en toen was de rook binnen seconden weg.
Denk dat het bovenste blokje wat moeite had te ontvlammen. Is voor het eerst in de pak 'm beet 10-15x dat we 'm nu aan hebben gehad...
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Heb ik ook wel is bij mijn liftdeurhaard. Gewoon de luchttoevoer vergroten (in mijn geval de liftdeur ophoog) en het hout vat vlam en de rook is weg.unezra schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:43:
Hmmm, had laatst voor het eerst de kachel mooi vol rook...
Dat was geen optie. Toevoer stond al op max (zoals altijd de eerste 5-10 minuten) en de deur open had een kamer vol rook betekend. Dan maar even wat rook in de kachel.GoEV6 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:54:
[...]
Heb ik ook wel is bij mijn liftdeurhaard. Gewoon de luchttoevoer vergroten (in mijn geval de liftdeur ophoog) en het hout vat vlam en de rook is weg.
Was wel ff een raar gezicht, zo'n kachel vol rook.
Idem hier. Ik moet echt starten met 4 blokken, 5-6 aanmaakhoutjes en 3 starters. Dan start het vuur feilloos zonder veel rook (of rook die vrijkomt verbrand gelijk door het vuur erboven). Gebruik ik bv maar 2 aanmaakblokjes, dan is het 'startvuur' niet sterk genoeg en sukkelt de verbranding. Haagbeuk ontbrandt nou niet heel makkelijk van zichzelf.GoEV6 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:54:
[...]
Heb ik ook wel is bij mijn liftdeurhaard. Gewoon de luchttoevoer vergroten (in mijn geval de liftdeur ophoog) en het hout vat vlam en de rook is weg.
Liftdeur op een klein kiertje geeft een extra zuurstofrush als kickstart. Gedurende een paar minuten ben je als een soort snijbrander aan het starten.
[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 27-11-2018 22:07 ]
Je kan met een bijl ook eerst kleine stukjes maken. Heb gelukkig een groot deel dennenhout gekregen. Fikt geweldig icm beuk/eikenhout.Señor Sjon schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:05:
[...]
Idem hier. Ik moet echt starten met 4 blokken, 5-6 aanmaakhoutjes en 3 starters. Dan start het vuur feilloos zonder veel rook (of rook die vrijkomt verbrand gelijk door het vuur erboven). Gebruik ik bv maar 2 aanmaakblokjes, dan is het 'startvuur' niet sterk genoeg en sukkelt de verbranding. Haagbeuk ontbrandt nou niet heel makkelijk van zichzelf.
Bijl?
Ik koop alles prefab.
Inmiddels heb ik wel door hoe ie aan moet en wanneer ik gieriger ben beloont ie me met geprut.
Kameraad van mij is meubelmaker en heeft altijd van zulke afval blokjes 
Ff met bijltje kleine stukjes maken en klaar is * Grolsch

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 27-11-2018 22:43 ]
Probeer het volgende keer maar eens uit, als je de deur op een kier zet moet de rook nl. echt niet de kamer in komen. De trek van de schoorsteen moet ruim voldoende zijn om de rook buiten je kamer te houden. Als de rook echt de kamer inkomt klopt er iets niet met je lucht-flow.unezra schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:57:
[...]
Dat was geen optie. Toevoer stond al op max (zoals altijd de eerste 5-10 minuten) en de deur open had een kamer vol rook betekend. Dan maar even wat rook in de kachel.
Was wel ff een raar gezicht, zo'n kachel vol rook.
[removed]
Lekker knetterenGrolsch schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:43:
Kameraad van mij is meubelmaker en heeft altijd van zulke afval blokjes
[Afbeelding]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Pffff €245,- voor zo'n beetje hout, nooit dat ik het ervoor zou betalenSeñor Sjon schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:39:
Eiken moet de eerste 1-2 jaar in de open lucht en daarna eenzelfde periode in het haardhok liggen. De tanines moeten uitspoelen door regen en daarna kan je verder drogen.

Kun je beter je meubels opstoken en weer om nieuwe gaan
Als ik zo reken, dan heb ik zo voor 4 a €5000 hout liggen en het heeft me nagenoeg geen cent gekost.
Wat het me bespaard weet ik wel, een abonnement op de sportschool, nutteloze rondjes met het zweet op je voorhoofd enz enz.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ok. Goed om te weten.redwing schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:27:
[...]
Probeer het volgende keer maar eens uit, als je de deur op een kier zet moet de rook nl. echt niet de kamer in komen. De trek van de schoorsteen moet ruim voldoende zijn om de rook buiten je kamer te houden. Als de rook echt de kamer inkomt klopt er iets niet met je lucht-flow.
Die airflow zit het wel goed mee, dat ding zuigt zo hard dat zelfs als ik het as de lade in veeg, je de asdeeltjes nog omhoog ziet vliegen.
Het is zo'n kacheltje: https://jotul.com/uk/products/wood-stoves/Jotul-F-163
Jøtul F 163
Ik gebruik 1 zo'n blokje ongeveer aan stukjes gekloofd als aanmaakhout, binnen no time veel vuur.
Ik heb ook verschillende "oppaktechnieken" geprobeerd en voor mij werkt.
2 goed brandbare houtsoorten onderop, haaks daarop 2 x vuren, haaks daarop 2 x vuren, etc. dikste stukken onderop, bovenaan de kleinste / dunste stukjes.
2 aanmaakblokjes (op elkaar gepakt op het rooster) werkt voor mij het beste tot nu toe
De vlammen "schieten" naar boven, vuur ontstaat bovenaanaan en zakt rustig weg naar beneden zonder dat alles instort
Daarna 1 rondje met 2 blokken redelijk goed brandbaar hout, en daarna kunnen de "zwaardere" houtsoorten erop zoals eiken.
De kunst is om zo snel mogelijk veel temperatuur in de pijp te krijgen, dan ontstaat er ook goede trek.
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 28-11-2018 07:58 ]
Hmm, ik ben nog een beetje op zoek en mijn houtstapel is nogal een rommeltje dus niet altijd goede keuze.Grolsch schreef op woensdag 28 november 2018 @ 07:58:toon volledige bericht
[...]
Ik gebruik 1 zo'n blokje ongeveer aan stukjes gekloofd als aanmaakhout, binnen no time veel vuur.
2 goed brandbare houtsoorten onderop, haaks daarop 2 x vuren, haaks daarop 2 x vuren, etc. dikste stukken onderop, bovenaan de kleinste / dunste stukjes.
2 aanmaakblokjes (op elkaar gepakt op het rooster) werkt voor mij het beste tot nu toe
De vlammen "schieten" naar boven, vuur ontstaat bovenaanaan en zakt rustig weg naar beneden zonder dat alles instort
Daarna 1 rondje met 2 blokken redelijk goed brandbaar hout, en daarna kunnen de "zwaardere" houtsoorten erop zoals eiken.
De kunst is om zo snel mogelijk veel temperatuur in de pijp te krijgen, dan ontstaat er ook goede trek.
Maar vooralsnog doe ik het ongeveer zo:
- Schuif vol open op de aanmaakstand (er zit maar 1 schuif in de kachel)
- 2 dikke sneller brandende stukken in de lengerichting
- Wat kleiner snel brandbaar spul (aanmaakhout) d'r dwars op, dicht tegen de achterwand
- Daar weer in de lengterichting wat aanmaakhout
- Dan een iets dunner, snel brandend blok dwars bovenop
Aanmaakblokjes op de 1e dwarslaag, zodat die snel het aanmaakhout én het dikkere blok aan steekt. We hebben nu een setje van die in kaarsvet gedrenkte krullen. Die werken heel goed. Als die op zijn ga ik weer over op de aanmaakblokjes maar de vind ik toch minder leuk dus daarna worden het aan mij ligt weer houtkrullen. (Die doen het overigens enorm goed, een deel van het kaarsvet druipt op het onderliggend hout waardoor dat meteen mee gaat doen in het aanmaak proces.)
Dan steek ik het aan, na 5-10 minuten gaat de schuif half dicht.
Zodra de boel goed op gang is, terwijl het nog brand, gaat er meer hout op tot de kachel na pak 'm beet een half uur de boel écht goed op temperatuur is. Daarna gaat de schuif verder dicht, zo ver als nodig. Zelden helemaal, meestal op 3/4e.
Vanaf dat moment probeer ik zo veel mogelijk cyclisch te branden, dus pas een nieuw blok er op als er enkel nog gloeiende kooltjes zijn of het vuur zo goed als uit is.
Een enkele keer komt het voor dat er een blok op gaat dat wat aanmoediging nodig heeft, dan gaat de schuif wat verder open of de deur voor een paar seconden. (Dat laatste werkt niet altijd, soms gaat het vuur dan juist bijna uit. Die schuif is echt regulatie, geen tempering. Bedoeld om het vuur optimaal te laten branden.)
Elke kachel moet je natuurlijk leren stoken.. Bij ons hebben wij ook altijd rook, maar inderdaad voor een paar minuten. Zodra de vlam er goed in zit is het ook direct weg.
Natuurlijk scheelt het als je met aanmaak-houtjes werkt.. Maar ik stapel liever direct de blokken met een klein aanmaakblokje eronder. Scheelt een hoop werk
Het scheelt wel hoe droog je hout is. Het hout wat ik nu gebruik heeft maar 1 jaar gedroogd, is eigenlijk niet genoeg, maar ik heb ook geen zin om 50 euro / kuub te betalen.. Wij stoken zo'n 8 kuub per jaar weg (oud huis). Het zelf zagen en kloven is toch wel het lekkerste werk wat er is (voor iemand die op kantoor zit
)
Natuurlijk scheelt het als je met aanmaak-houtjes werkt.. Maar ik stapel liever direct de blokken met een klein aanmaakblokje eronder. Scheelt een hoop werk
Het scheelt wel hoe droog je hout is. Het hout wat ik nu gebruik heeft maar 1 jaar gedroogd, is eigenlijk niet genoeg, maar ik heb ook geen zin om 50 euro / kuub te betalen.. Wij stoken zo'n 8 kuub per jaar weg (oud huis). Het zelf zagen en kloven is toch wel het lekkerste werk wat er is (voor iemand die op kantoor zit
Gemak kost ook geld. Voor haagbeuk was 1,5 kuub voor 235 nog enigszins schappelijk. En ik hoef er verder niks voor te doen, heb nog genoeg andere klussen en taken in huis dat hout hakken me op dit moment gestolen kan worden. Ik stook voor de sfeer misschien een zak per week (50 liter/net) weg. Zoals het er nu uitziet doe ik er waarschijnlijk een jaar mee (30 netten).Oxellaar schreef op woensdag 28 november 2018 @ 06:36:
[...]
Pffff €245,- voor zo'n beetje hout, nooit dat ik het ervoor zou betalenHet kan dan makkelijk zijn, maar de prijzen gaan nergens over.
Kun je beter je meubels opstoken en weer om nieuwe gaan![]()
Als ik zo reken, dan heb ik zo voor 4 a €5000 hout liggen en het heeft me nagenoeg geen cent gekost.
Wat het me bespaard weet ik wel, een abonnement op de sportschool, nutteloze rondjes met het zweet op je voorhoofd enz enz.
Hey,
Voor onze woning wil ik deze haard aanschaffen: https://www.haveverwarming.nl/wanders-s60-hoek
Wanders S60 hoek.

Het is een nieuwbouwwoning volgens de norm geisoleerd. Deze haard heeft een minimaal vermogen van 5kw (max 7), dus redelijk snel op temperatuur te krijgen.
Heeft iemand ervaring met deze haard? Het is lastig om reviews over haarden te vinden.
Ik ben ook benieuwd naar alternatieven
Wellicht deze:
https://www.haveverwarming.nl/spartherm-varia-2l-r-55h
Voor onze woning wil ik deze haard aanschaffen: https://www.haveverwarming.nl/wanders-s60-hoek
Wanders S60 hoek.

Het is een nieuwbouwwoning volgens de norm geisoleerd. Deze haard heeft een minimaal vermogen van 5kw (max 7), dus redelijk snel op temperatuur te krijgen.
Heeft iemand ervaring met deze haard? Het is lastig om reviews over haarden te vinden.
Wellicht deze:
[ Voor 6% gewijzigd door rspoe op 28-11-2018 11:29 ]
Overleg sowieso met een leverancier of die kachel wel past.rspoe schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:26:toon volledige bericht
Hey,
Wanders S60 hoek.
[Afbeelding]
Wellicht deze:
Wij hebben onze kachel hier gekocht: https://www.vanechteltenzoon.nl/
Zij hebben bij ons gekeken hoe groot de ruimte precies is en welke kachels daar in pasten en welke vooral niet. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op eerder genoemde Jotul F165 met een nominaal vermogen van uit mijn hoofd rond de 3.5kW en max 7. Groter was ook écht niet goed geweest en dan hebben we een ouder, beperkt geïsoleerd huis en een woonkamer van wat is het, 3,5x9 of iets die orde van grootte met half open keuken. (Groot open portaal tussen keuken en woonkamer.)
@Señor Sjon gemak kost zeker geld, maar 4 a €5000 is nogal wat. Maar iedereen heeft het druk, ik dus ook.
Maar toch vind ik het heerlijk om op een koude winterdag, flink wat hout te hakken.
235 kan schappelijk zijn, maar ik heb het er niet voor over. Komt misschien ook omdat ik al jaren stook en nog nooit heb hoeven betalen.
Maar toch vind ik het heerlijk om op een koude winterdag, flink wat hout te hakken.
235 kan schappelijk zijn, maar ik heb het er niet voor over. Komt misschien ook omdat ik al jaren stook en nog nooit heb hoeven betalen.
Die Spartherm staat ook op mijn shortlist.
, maar dan een slag groter: https://www.haveverwarmin...artherm-varia-2lh-rh-51-2
Ik zit nog te dubben over een systeem met convectiefans erin. Nu zijn de roosters wel warm, maar komt het nauwelijks de kamer in. De meeste hitte is voor de vogels. Haardreviews vind ik ook maar lastig te vinden. Er moet iets over de bediening, afwerking en ventilatie te vertellen zijn. Ik vind zelf ook het vuurbeeld wel belangrijk en in principe kan een klein vuur in een grote haard makkelijker dan andersom.
Ik gebruik zelf overigens nooit de regelschuiven, maar doe de liftdeur in het begin op een kier of als een nieuw blok hout een kickstart nodig heeft. De hoeveelheid hout bepaalt bij mij het vuur.
Ik zit nog te dubben over een systeem met convectiefans erin. Nu zijn de roosters wel warm, maar komt het nauwelijks de kamer in. De meeste hitte is voor de vogels. Haardreviews vind ik ook maar lastig te vinden. Er moet iets over de bediening, afwerking en ventilatie te vertellen zijn. Ik vind zelf ook het vuurbeeld wel belangrijk en in principe kan een klein vuur in een grote haard makkelijker dan andersom.
[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 28-11-2018 11:38 ]
Ach. Ik heb een Ikea kratje vol aanmaakhoutjes gehakt, dat is nu nog half vol na toch wel flink wat keren stoken. Ik gebruik echt misschien 2 handen vol "aanmaakhout", maar dat aanmaakhout is domweg ons standaard houd wat fijner gehakt met onze Smart Splitter.Laurensius88 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:02:
Elke kachel moet je natuurlijk leren stoken.. Bij ons hebben wij ook altijd rook, maar inderdaad voor een paar minuten. Zodra de vlam er goed in zit is het ook direct weg.
De rook die ik deze week had was extreem, meestal is het een zweempje dat direct weg is als 'ie goed aan is. Nu stond de kachel vol rook. Gelukkig maar voor een paar minuten. Opeens was het *WHOOOM* en was het seconden daarna weg.
Je ziet het ook aan de kachel, in het begin roet het wat, als 'ie goed op gang is zie je het roet langzaam verdwijnen. Aan het eind van een stooksessie is de kachel zo goed als roetvrij. Klein beetje op wat lastige plekken, niets dat je niet met een beetje glassex van de ruiten veegt. (Het is ook meestal zó weinig dat ik het laat voor wat het is en als het een keer wat meer is, brand ik de kachel gewoon die kant op zodat het vuur zijn werk doet.)
Wij zijn nog aan onze eerste 2,5 kuub bezig die we iets van 2.5 jaar geleden hebben aangeschaft. Toen stookten we weinig wegens open haard. (Dus veel stank in huis, erg opletten, etc.) Nu hebben we net een nieuwe kachel en stoken we vaker. Minder stank, minder plannen (vuur kan rustig uitbranden, ook als we gaan slapen), beter zicht op de vlammen, lager verbruik.Het scheelt wel hoe droog je hout is. Het hout wat ik nu gebruik heeft maar 1 jaar gedroogd, is eigenlijk niet genoeg, maar ik heb ook geen zin om 50 euro / kuub te betalen.. Wij stoken zo'n 8 kuub per jaar weg (oud huis). Het zelf zagen en kloven is toch wel het lekkerste werk wat er is (voor iemand die op kantoor zit)
Wel kijken of ik binnenkort niet door de eerste ruime kuub heen ben. Dan kan alles naar de linkerkant van het houthok en kan ik de rechterkant laten vullen met nieuw hout zodat we dat een jaar kunnen laten drogen. Planning is per jaar ongeveer de helft op te stoken, of we moeten toch voor ovengedroogd gaan, dan kunnen we meer dan die ruime kuub per jaar stoken.
Zagen en kloven laat ik doen, we kloof ik na met onze SmartSplitter. Té grote blokken hak ik kleiner. Soms omdat ze echt te groot zijn, soms omdat kleinere blokken leuker zijn om te stoken, etc.
Wat @unezra zegt inderdaad. Pas op dat je niet een te groot vermogen hebt, zeker als het voor sfeer is.rspoe schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:26:toon volledige bericht
Hey,
Wanders S60 hoek.
[Afbeelding]
Wellicht deze:
Wij hebben een kachel gekocht die te groot is voor onze huidige woonkamer maar met het oog op onze nieuwe woonkamer.
Wij gebruiken hem echt om te verwarmen, maar door de nu eigenlijk te kleine woonkamer resulteert dat wel dat het binnen no-time zo 26 graden kan zijn.
Als je je kachel teveel moet knijpen, krijg je meer roetvorming. Het vermogen is dus echt heel belangrijk.
@unezra ah ja.. ik geniet ervan om zelf te zagen en kloven
Wat betreft het roet weghalen, wij gebruiken altijd een krant, beetje nat maken en dan "dopen" in het as. Daarmee krijg je het roet zo van het raam van de deur af. Vervolgens even een vochtige doek (of glassex idd) en alles blinkt
[ Voor 13% gewijzigd door Laurensius88 op 28-11-2018 11:48 ]
Ja ik ben goed aan het kijken naar vermogen. De ruimte is 25m2.Laurensius88 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:45:
[...]
Wat @unezra zegt inderdaad. Pas op dat je niet een te groot vermogen hebt, zeker als het voor sfeer is.
Wij hebben een kachel gekocht die te groot is voor onze huidige woonkamer maar met het oog op onze nieuwe woonkamer.
Wij gebruiken hem echt om te verwarmen, maar door de nu eigenlijk te kleine woonkamer resulteert dat wel dat het binnen no-time zo 26 graden kan zijn.
Als je je kachel teveel moet knijpen, krijg je meer roetvorming. Het vermogen is dus echt heel belangrijk.
Ik kan geen hoekhaard vinden met minder vermogen dan de Wanders. Dus ik denk dat we voor die gaan! Een haardenspecialist uit de buurt raadt deze ook aan. Maar ik kan me voorstellen dat ze vaste merken hebben waar ze mee werken. Dus ik ben benieuwd naar ervaringen met deze haard en/of alternatieven
*oef*rspoe schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:52:
[...]
Ja ik ben goed aan het kijken naar vermogen. De ruimte is 25m2.
Ik kan geen hoekhaard vinden met minder vermogen dan de Wanders. Dus ik denk dat we voor die gaan! Een haardenspecialist uit de buurt raadt deze ook aan. Maar ik kan me voorstellen dat ze vaste merken hebben waar ze mee werken. Dus ik ben benieuwd naar ervaringen met deze haard en/of alternatieven
En dan wil je een nominaal vermogen van 5kW?
Ik zou daar even héél goed over na denken. Onze ruimte is voor zover ik weet groter én heeft vrij verkeer naar de keuken. Als die kachel een beetje aan gaat, word het 25 graden in de woonkamer.
Ik ben geen specialist, maar het klinkt als een te hoog nominaal vermogen voor de ruimte en daar krijg je écht spijt van.
EDIT:
Onze woonkamer is grofweg 35,2 m2 groot met een aangrenzende keuken van 12m2.
De Jotul F163 heeft een "Direct Heat Output" van 5,9 kW volgens hun eigen specsheet.
Van Maanen zeg dit:
Minimaal vermogen: 3.7 kW
Gemiddeld vermogen: 6.3 kW
Maximaal vermogen: 9 kW
Die kachel past dus nét in onze ruimte, maat groter was niet goed geweest en dan nog moet ik opletten dat ik 'm niet te hoog op stook. Hij is goed te stoken, maar je gooit er geen 3 blokken tegelijkertijd in zeg maar.
(Oh, Van Maanen uit Barneveld moet je weg blijven. Tenzij je van hetzelfde geloof bent. Het is puur dat ik daar die informatie vond.)
[ Voor 26% gewijzigd door unezra op 28-11-2018 12:01 ]
Onze kachel (Contura i50) heeft een vermogen van 6~10KW en een nominaal vermogen van 8KW.
Onze woonkamer heeft een oppervlakte van 34m2 en de keuken (die met schuifdeuren naast de kachel zit zoals je op de foto eerder kunt zien) heeft 36m2 oppervlakte.
Temperatuur in de woonkamer eindigt meestal op zo'n 23 á 24 graden als de houtkachel aan is. De keuken warmt "zachtjes" mee tot zo'n 22 graden.
Wij hebben destijds ook bewust gezocht naar een kachel met een zo'n laag mogelijk vermogen.
Vaak laat ik wel de deur van de woonkamer naar de gang open als we gaan slapen, dan trekt de overtollige warmte naar boven in plaats van naar buiten
Onze woonkamer heeft een oppervlakte van 34m2 en de keuken (die met schuifdeuren naast de kachel zit zoals je op de foto eerder kunt zien) heeft 36m2 oppervlakte.
Temperatuur in de woonkamer eindigt meestal op zo'n 23 á 24 graden als de houtkachel aan is. De keuken warmt "zachtjes" mee tot zo'n 22 graden.
Wij hebben destijds ook bewust gezocht naar een kachel met een zo'n laag mogelijk vermogen.
Vaak laat ik wel de deur van de woonkamer naar de gang open als we gaan slapen, dan trekt de overtollige warmte naar boven in plaats van naar buiten
De ruimte grenst aan een woonkeuken van iets meer dan 25m2. Met vrije toegang, maar wel met een glazen pui die dicht kan.unezra schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:55:toon volledige bericht
[...]
*oef*
En dan wil je een nominaal vermogen van 5kW?
Ik zou daar even héél goed over na denken. Onze ruimte is voor zover ik weet groter én heeft vrij verkeer naar de keuken. Als die kachel een beetje aan gaat, word het 25 graden in de woonkamer.
Ik ben geen specialist, maar het klinkt als een te hoog nominaal vermogen voor de ruimte en daar krijg je écht spijt van.
EDIT:
Onze woonkamer is grofweg 35,2 m2 groot met een aangrenzende keuken van 12m2.
De Jotul F163 heeft een "Direct Heat Output" van 5,9 kW volgens hun eigen specsheet.
Van Maanen zeg dit:
Minimaal vermogen: 3.7 kW
Gemiddeld vermogen: 6.3 kW
Maximaal vermogen: 9 kW
Die kachel past dus nét in onze ruimte, maat groter was niet goed geweest en dan nog moet ik opletten dat ik 'm niet te hoog op stook. Hij is goed te stoken, maar je gooit er geen 3 blokken tegelijkertijd in zeg maar.
(Oh, Van Maanen uit Barneveld moet je weg blijven. Tenzij je van hetzelfde geloof bent. Het is puur dat ik daar die informatie vond.)
Bovenstaande zou inderdaad een mooi vermogen zijn. Ik kan alleen geen haard vinden die hier aan voldoet. Of het moet een losstaande haard worden.
Wij hebben vorig jaar de 3 zijdige variant van deze haard aangeschaft. Standaard jaren 60 woning (2 onder een kap) met aanbouw en vrije doorloop naar de keuken. Redelijk grote ruimte om te verwarmen dus. Hebben de ventilatoren achterwege gelaten en daar eerlijk gezegd spijt van. Moet hem echt hoog stoken wil ik van 19 naar 20,5 graden gaan. En dan is het in de keuken een paar graden kouder omdat er te weinig circulatie is. Dit was met de ventilatoren dus hoger geweest dus waarschijnlijk een beter rendement gehad van mijn haard. Stook overigens een mix van gemengd hout en momenteel Ruf briketten.rspoe schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:26:toon volledige bericht
Hey,
Wanders S60 hoek.
[Afbeelding]
Wellicht deze:
Binnen een meter of 2 a 3 van de haard is het behaaglijk maar daarbuiten word het snel frisser. Dus let idd goed op het vermogen dat je nodig hebt (zal bij nieuwbouw wel lager zijn dan bij jaren 60 woning) en ga desnoods met een plattegrond van je huis naar de winkel om eea goed te laten berekenen.
Edit: je hebt trouwens maar 3 standen, vol open, half of dicht. Geeft dus wat minder mogelijkheden.
Zeker de moeite waard om eens naar te kijken. Nog even geklikt op de link van jouw kachel:rspoe schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:04:
[...]
De ruimte grenst aan een woonkeuken van iets meer dan 25m2. Met vrije toegang, maar wel met een glazen pui die dicht kan.
Bovenstaande zou inderdaad een mooi vermogen zijn. Ik kan alleen geen haard vinden die hier aan voldoet. Of het moet een losstaande haard worden.
Minimaal vermogen 5 kW
Maximaal vermogen 7 kW
Rendement 78.5 %
Dat rendement valt me tegen (wij komen boven de 80% ui), maar het vermogen klinkt fors voor een ruimte van 25m2. Zoals gezegd, ik ben geen specialist en weet alleen dat bij onze woonkamer is gezegd dat we geen maat groter hadden moeten kopen. In de praktijk is dat ook zo, 25 graden vind ik nog wel comfortabel maar met een hoger vermogen was dat 30 geworden. Dat is niet lekker.
Wij hebben bewust voor een vrijstaande kachel gekozen. Vinden we het mooiste. We hadden juist een grote schouw en los van dat die erg lelijk was gebouwd, nam die ook heel veel licht weg. Nu hebben we een relatief bescheiden kachel in de ruimte staan die ook in de zomer mooi is. Daar staan 4 Ikea Knagglig kratjes naast met hout. - https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10292357/
Een van die kratten hebben we voorzien van wieltjes zodat we daarmee het transport kunnen doen. De overige 3 zitten in een L vorm aan elkaar geschroefd. Als de 4e er op staat zie je niet dat die los is.
Ja precies. Wij stoken echt zuiver voor de lol. Leuk dat de verwarming dan uit gaat maar dat is niet ons doel. Het is puur plezierstoken. Kachel aan (we noemen hem nog steeds "de open haard", zo ziet het er met al dat glas ook uit), glas whisky of een biertje er bij, soms beetje rammelen op mijn piano of accordeon... Vaak zet ik niet eens de tv aan. Enkel laptopje en de kachel. Dan ben ik ook redelijk actief aan het stoken, kijken, soms beetje porren, lekker prutsen met vuur en ondertussen kroelen met de katten waarvan er 1 steevast pal voor gaat liggen.Laurensius88 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:45:
[...]
@unezra ah ja.. ik geniet ervan om zelf te zagen en klovenEn aangezien wij voor de warmte stoken dus liever grote blokken dan kleine.
Hmm, goeie idd. Dat kan ik de volgende keer wel eens proberen.Wat betreft het roet weghalen, wij gebruiken altijd een krant, beetje nat maken en dan "dopen" in het as. Daarmee krijg je het roet zo van het raam van de deur af. Vervolgens even een vochtige doek (of glassex idd) en alles blinkt
Zo, meteen een afspraak gemaakt met de schoorsteenveger voor midden december. Alleen tevoren even leren hoe ik de kachel moet demonteren. Schijnt niet lastig te zijn maar handig dat een keer gedaan te hebben voordat de veger op de stoep staat. (Er zitten nu vermiculiet platen voor de uitgang. Die moeten weg voordat hij bij het kanaal kan.)
Wij hoeven niets aan de kachel te doen voor de schoorsteenveger. Hij haalt de vermiculietplaten zelf weg en plaatst ze later weer terug.unezra schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:16:
[...]
Zo, meteen een afspraak gemaakt met de schoorsteenveger voor midden december. Alleen tevoren even leren hoe ik de kachel moet demonteren. Schijnt niet lastig te zijn maar handig dat een keer gedaan te hebben voordat de veger op de stoep staat. (Er zitten nu vermiculiet platen voor de uitgang. Die moeten weg voordat hij bij het kanaal kan.)
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Dat kan ik hem misschien ook wel laten doen, maar ik wil het ook zelf kunnen en ik kan me voorstellen dat hij niet iedere kachel kent.hansvk schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:20:
[...]
Wij hoeven onze kachel niet weg te halen voor de schoorsteenveger. Ook haalt hij de vermiculietplaten zelf weg en plaatst ze later weer terug.
De kachel zelf hoeft niet weg, de vermiculietplaten wel.
Als je zo snel mogelijk warmte wil hebben in je pijp moet je omgekeerd stoken ( ook wel Zwitsers genoemd).Grolsch schreef op woensdag 28 november 2018 @ 07:58:toon volledige bericht
[...]
Het aanmaak hout gaat dan bovenop en daarop komen de aanmaakblokkes. De theorie daarachter is dat de vlammen niet afgekoeld worden door de " koude " massa die er boven ligt. Op de onderste laag eindig je dan met wat lichter hout om optimaal verbranding te houden.
Dat blok er bij zou je dan eerder moeten doen als er nog vlammen zijn, dan ontbrand het hout beter, anders gaat het eerst smeulen.unezra schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:51:
[...]
Vanaf dat moment probeer ik zo veel mogelijk cyclisch te branden, dus pas een nieuw blok er op als er enkel nog gloeiende kooltjes zijn of het vuur zo goed als uit is.
Een enkele keer komt het voor dat er een blok op gaat dat wat aanmoediging nodig heeft, dan gaat de schuif wat verder open of de deur voor een paar seconden. (Dat laatste werkt niet altijd, soms gaat het vuur dan juist bijna uit. Die schuif is echt regulatie, geen tempering. Bedoeld om het vuur optimaal te laten branden.)
Mijn kameraad heeft zo'n schoorsteenveegset en bij ons voorlaatst ook gedaan (kwam praktisch niets uit de pijp, mooi schoon dus).
Even 2 minuten kijken en het was mij duidelijk hoe die platen in elkaar zaten, dus ingewikkeld was het niet
Even 2 minuten kijken en het was mij duidelijk hoe die platen in elkaar zaten, dus ingewikkeld was het niet
Ik heb die Zwiterse methode ook wel eens geprobeerd, maar de Twentse methode werkt beter is mijn ervaring. Het is ook een kwestie van smaak denk ikjerh schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:24:
[...]
Als je zo snel mogelijk warmte wil hebben in je pijp moet je omgekeerd stoken ( ook wel Zwitsers genoemd).
Het aanmaak hout gaat dan bovenop en daarop komen de aanmaakblokkes. De theorie daarachter is dat de vlammen niet afgekoeld worden door de " koude " massa die er boven ligt. Op de onderste laag eindig je dan met wat lichter hout om optimaal verbranding te houden.
[ Voor 57% gewijzigd door Grolsch op 28-11-2018 12:26 ]
Ik begreep vooral dat het veiliger was en zodra de eerste stapel verbrand is, heb je natuurlijk weinig methode meer. Dan gooi je een blok hout op de kolen, klaar.jerh schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:24:
[...]
Als je zo snel mogelijk warmte wil hebben in je pijp moet je omgekeerd stoken ( ook wel Zwitsers genoemd).
Klopt. Daar ben ik nog wat mee aan het experimenteren. Hangt ook een beetje van de hitte van de kolen af. Als 'ie goed op gang is zijn de kolen zó heet en komen er nog kleine vlammetjes uit dat een blok binnen seconden aan gaat. Anders gaat de schuif even wat verder open.[...]
Dat blok er bij zou je dan eerder moeten doen als er nog vlammen zijn, dan ontbrand het hout beter, anders gaat het eerst smeulen.
We hebben die kachel pas een paar weken, dus het is echt nog leren stoken met het ding en dan nóg zal het wel een keer "mis" gaan en doet het vuur niet wat je verwacht.
Neuh en het staat ook gewoon in de handleiding hoe het moet.Grolsch schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:24:
Mijn kameraad heeft zo'n schoorsteenveegset en bij ons voorlaatst ook gedaan (kwam praktisch niets uit de pijp, mooi schoon dus).
Twentse methode? Is dat met een beugelfles Grolsch in de hand?[...]
Ik heb die Zwiterse methode ook wel eens geprobeerd, maar de Twentse methode werkt beter is mijn ervaring. Het is ook een kwestie van smaak denk ik
Diezelfde Zwitserse methode schrijft toch voor om blokken in de hete kooltjes te leggen. Hier is het in ieder geval een roodgloeiende massa die binnen een enkele minuten een nieuw blok kan laten ontbranden. Nauwelijks rook en brandt vrolijk verder.jerh schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:24:
[...]
[...]
Dat blok er bij zou je dan eerder moeten doen als er nog vlammen zijn, dan ontbrand het hout beter, anders gaat het eerst smeulen.
Daar komt mijn haard ook vandaan 😀unezra schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:34:
[...]
Overleg sowieso met een leverancier of die kachel wel past.
Wij hebben onze kachel hier gekocht: https://www.vanechteltenzoon.nl/
Zij hebben bij ons gekeken hoe groot de ruimte precies is en welke kachels daar in pasten en welke vooral niet. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op eerder genoemde Jotul F165 met een nominaal vermogen van uit mijn hoofd rond de 3.5kW en max 7. Groter was ook écht niet goed geweest en dan hebben we een ouder, beperkt geïsoleerd huis en een woonkamer van wat is het, 3,5x9 of iets die orde van grootte met half open keuken. (Groot open portaal tussen keuken en woonkamer.)
Leuke club vind ik het. Wij zijn er weer aangekomen via de oom van mijn vrouw.
We hadden nog mazzel met de levering. Alles was ingemeten maar de levering zou door drukte "wat langer duren dan jullie van ons gewend zijn". Opeens belden ze op vrijdag op. "Hoi, er is maandag een project uitgevallen. Kan het maandag?"
Hell yeah!
Weekend nog de wanden en het plafond geschilderd (waren we al van plan), maandag om 8 uur of half 9 stonden ze met een kachel op de stoep. Paar dagen later konden we 'm gebruiken.
Vond het heel fijn dat we echt goed advies hebben gekregen qua maat van de kachel en ook duidelijk "deze kachel niet" en "deze kachel is erg op de rand, ik verkoop hem alleen aan je als je beloofd niet te hard te stoken".
Uiteindelijk is het toch de kachel geworden die we als eerste hadden gezien in ik meen het Volkskrant Magazine en daar in de winkel.
Bij Van Maanen hadden we een heel andere ervaring. 1e keer langs gegaan (op de bonnefooi binnen gelopen, we reden er per ongeluk langs), leek redelijk ok. Afspraak gemaakt voor een paar weken later. Vent liet ons eerst 20 minuten wachten en daarna stonden we na 5 minuten weer buiten. Ehm, ok. Dan niet. Hij vond ons duidelijk geen interessante klant. Waarschijnlijk hebben we het verkeerde geloof ofzo... (We zijn niet religieus.)
Het gaat vooral over het initieel aansteken, je hebt minder rookontwikkeling door een volledigere verbranding.Señor Sjon schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:36:
[...]
Diezelfde Zwitserse methode schrijft toch voor om blokken in de hete kooltjes te leggen. Hier is het in ieder geval een roodgloeiende massa die binnen een enkele minuten een nieuw blok kan laten ontbranden. Nauwelijks rook en brandt vrolijk verder.
Als je nog vlammen hebt (van de gloeiende kolen) ontbranden nieuwe blokken sneller dan als ze alleen nog gloeien. Je zou dan minder rook ontwikkeling moeten krijgen. Als je vuur te ver is afgekoeld, kost het meer moeite om het hout te verbranden.
Ja, precies. Dat is ook het stadium waarop ik er nieuw hout op gooi.jerh schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:40:
[...]
Het gaat vooral over het initieel aansteken, je hebt minder rookontwikkeling door een volledigere verbranding.
Als je nog vlammen hebt (van de gloeiende kolen) ontbranden nieuwe blokken sneller dan als ze alleen nog gloeien. Je zou dan minder rook ontwikkeling moeten krijgen. Als je vuur te ver is afgekoeld, kost het meer moeite om het hout te verbranden.
Als de kooltjes gloeien, maar er nog wel kleine vlammetjes uit komen. Het hout is dan goeddeels verbrand.
Werkt prima, veel later is ook niet leuk, ik wil vuur in de kachel zien.
Als de vlammen net weg zijn, dan is het hier (met vier blokken 2x2 initieel vuur) nog een eitje om weer twee blokken erin te leggen. Ik gooi er meestal twee tegelijk bij.
Ik vooralsnog meestal 1, maar het hangt een beetje van het blok af. We hebben wat 15cm blokjes, die gaan per 2. Ook hebben we wat onmogelijke blokken, die niet altijd te klieven zijn. Dan gaat het vuur wat hoger.Señor Sjon schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:45:
Als de vlammen net weg zijn, dan is het hier (met vier blokken 2x2 initieel vuur) nog een eitje om weer twee blokken erin te leggen. Ik gooi er meestal twee tegelijk bij.
Ben wel de rare blokken met voorrang aan het opstoken, weg is weg. Ze stapelen voor geen meter.
Bij onze kachel word ook geadviseerd het bij 1 blok tegelijkertijd te houden. In het begin zijn het er wat meer zodat 'ie snel en goed op temperatuur komt, er een mooi bedje hete kolen ontstaat. Als dat er is, kun je terug naar 1. (Tegen die tijd is het ook 22 of 23 graden in de woonkamer, het eindigt op het moment bij 24, 25 graden gemeten op de muur naar de keuken waar de oude thermostaat zat en de nieuwe EvoHome unit zit.)
Ik heb dan ook geen kachel maar een haard.
Te weinig blokken erin en je krijgt maar een matig vuur die met moeite aan blijft. Twee tegelijk erbij en er is niks aan de hand.
Vandaag voor het eerst in mijn leven geld betaald voor brandhout. Normaal zaag en hak ik de bomen zelf, maar omdat we net verhuisd zijn en we het tot nu toe moesten doen met wat de vorige bewoners hadden achter gelaten was onze voorraad op. Het hout heb ik gehaald in 'de Horsten' tussen Voorschoten en Wassenaar. Hier doe ik 's winters vrijwilligerswerk, dus ik ken de houthandelaar. Het is voornamelijk eik en beuk, maar ze hebben ook zakken gemengd. Hier zit eik, beuk, es, els en berk in. Een kuub eik/beuk kost €110, een kuub gemengd is €90. Een kuub is 20 zakken. Er bleek precies een halve kuub in onze Hyundai Atos te passen, dus voor €50 eik/beuk waren we klaar. Ik kreeg 6 zakken droog en 4 zakken nat hout. Dit omdat ze anders heel snel door hun droge hout heen zijn.
Mochten mensen interesse hebben:
Mochten mensen interesse hebben:

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Kijk, dat zou ik ook graag doen, tips ? ik ben woonachtig in Hillegom omgevingWho Am I? schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:14:
Normaal zaag en hak ik de bomen zelf,
van aansteken naar klaar:
videotje: https://streamable.com/kucdd (2mn45)
Het is 8x versneld: video was ~22 minuten
Ik gebruik zelf geen aanmaakblokjes, mijn partner wel want.. ja, ze vindt het makkelijker
Zwitsers methode: eerst paar houtstukken van ~9 cm diameter, daarop laag van 2 blokjes, een beetje kleiner, dan een derde laag met aanmaakhout
Ik gebruik kranten: ik neem 3 pagina van een krant (hele breedte: dus 2 pagina breed), rol elke pagina vrij krap en zet het in tussen houtblokjes (zonder luchtoever door het stapel te blokkeren)
Dan strooi ik nog wat op: stukjes bast (ik gebruik berkhout) en stukjes pallethout
dan nog 2 pagina, "each loosely rolled up"
Dan aansteken maar ! Het raam blijft effen open voor extra lucht circulatie
Na ongeveer 5mn: ik ging naar buiten: geen rook te zien
Na ongeveer 7mn: roet op stenen (boven het vuur) gaat nu langzame maar zeker weg
10/12mn.. thermometer op de pijp staat nu op 300 Celsius !
20mn, ja, wij zijn klaar, haard is nu zeker warm genoeg: mijn peltier-ventilator gaat vanzelf van start !
Ik ga nog 10/15 mn wachten om de volgende stuk hout in te doen
Vanaf nu, ik probeer het temperatuur (thermometer) tussen 200/225 Celsius te houden
Het is een Canta W: 5.5KW , van Harrie Lenders
Hoekhuis met nog 2 uitbouwen : ruimte beneden is, schat ik, 75m2
De laatste dagen, met 4 graden of minder buiten, ik stook vanaf 1700: temperatuur in de hele ruimte is zeker mer dan prima te noemen
Zie mijn post van 5 oktober: Who Am I? in "Ervaringen openhaardhout"cpbox schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:05:
[...]
Kijk, dat zou ik ook graag doen, tips ? ik ben woonachtig in Hillegom omgeving
Wat mij betreft mag je een keer mee komen 'hakken', zoals wij het noemen. Hillegom is wel een stukje rijden, maar opzich goed te doen als je eenmaal op de A44 zit.
Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Leuk een hout(kachel)topic. Even voorstellen:
Sinds ons nieuwe huis hebben we ook een kachel. We hebben gekozen voor een Heta Scan-Line 7B. Deze hebben we gekocht bij Krull Altech (voorbeeld) https://www.stokertje.nl/heta-scan-line-7b
Het model sprak ons erg aan en we wilde graag enkel een groot venster aan de voorkant.
We hebben de kachel via de achterkant aangesloten dmv een T-stuk.
Met de kachel kunnen we vrij eenvoudig de woonkamer verwarmen (ongeveer 42 m3). Zelfs te heet als je de kachel begin van de avond aansteek. Dan loopt de temperatuur te veel op binnen en mag de deur open. Dit zal nog even zoeken worden tussen mooie vlammen en een zacht gloeiend blokje.
Voor nu zijn we nog de oude voorraad hout aan het opmaken. (oude blanke balken, ik denk spar of ander waaiboom) Ook een paar brokjes eik en die branden veel rustiger en langer. We stoken de kachel niet veel, vooral voor de gezelligheid.
Wel is het goed om nu al over hout voor over twee jaar na te denken, dus een prima topic hier voor ideeen!
Sinds ons nieuwe huis hebben we ook een kachel. We hebben gekozen voor een Heta Scan-Line 7B. Deze hebben we gekocht bij Krull Altech (voorbeeld) https://www.stokertje.nl/heta-scan-line-7b
Het model sprak ons erg aan en we wilde graag enkel een groot venster aan de voorkant.
We hebben de kachel via de achterkant aangesloten dmv een T-stuk.
Met de kachel kunnen we vrij eenvoudig de woonkamer verwarmen (ongeveer 42 m3). Zelfs te heet als je de kachel begin van de avond aansteek. Dan loopt de temperatuur te veel op binnen en mag de deur open. Dit zal nog even zoeken worden tussen mooie vlammen en een zacht gloeiend blokje.
Voor nu zijn we nog de oude voorraad hout aan het opmaken. (oude blanke balken, ik denk spar of ander waaiboom) Ook een paar brokjes eik en die branden veel rustiger en langer. We stoken de kachel niet veel, vooral voor de gezelligheid.
Wel is het goed om nu al over hout voor over twee jaar na te denken, dus een prima topic hier voor ideeen!
Wij zijn in de markt voor een nieuwe kachel aangezien die van ons hout vreet en niet netjes te sturen is qua temperatuur. Het is vol gas aan of niet... Schuifjes en klep in de afvoer zijn allemaal zo lek als een mandje dus daar is weinig eer meer aan te behalen.
Nu hebben we ons oog laten vallen op een Lotus M1 of M2.
Binnenkort maar eens wat winkels gaan bezoeken om te kijken welke mogelijkheden er zijn en welke van de 2 versies het zou moeten worden gezien de te verwarmen ruimte.
Nu hebben we ons oog laten vallen op een Lotus M1 of M2.
Binnenkort maar eens wat winkels gaan bezoeken om te kijken welke mogelijkheden er zijn en welke van de 2 versies het zou moeten worden gezien de te verwarmen ruimte.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Hoe ziet jullie haard eruit? Vrijstaand of achter een wand? Zelf achter een wand, daarvoor valt de warmte meestal wel mee.

Zwitsere methode
Als die goed vol zit, is het wel heel warm dus dat gebeurt niet zovaak. Zou in een oud huis een mooie losstaande haard kopen.
[ Voor 8% gewijzigd door Wackmack op 30-11-2018 19:09 ]
Onze kachel is vrijstaand. Staat iets van 15cm van de muur af met zijn achterkant (keurig volgens voorschrift dus niet brandgevaarlijk), links en rechts is er wat vrije ruimte.Wackmack schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:47:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe ziet jullie haard eruit? Vrijstaand of achter een wand? Zelf achter een wand, daarvoor valt de warmte meestal wel mee.
Als die goed vol zit, is het wel heel warm dus dat gebeurt niet zovaak. Zou in een oud huis een mooie losstaande haard kopen.
Ingebouwd hebben we nooit overwogen. We hádden een schouw en die wilden we niet terug. Doel was altijd de schouw volledig te slopen (al vanaf dag 1 dat we dit huis kochten, zo'n 3 jaar geleden) en d'r een vrijstaande kachel voor in de plaats te zetten.
Hier bij aankoop van het nieuwe huis ook een houtkachel "erbij" gekregen, een Contura dus niet verkeerd
Tijdens de verbouwing al lekker een paar keer aangehad omdat de CV nog niet aankon. Helaas zitten de lose warmtedingen aan de zijkant er niet netjes meer in (ze komen half voor de zijraampjes) en in de achterste zit een scheur. Tijdens het schoonmaken vandaag probeerde ik e.e.a. er netjes in te zetten maar prompt had ik 2 achterdelen

Kan dit kwaad? Ik las op internet dat je ze direct moet vervangen, maar is dat echt nodig?
Tijdens de verbouwing al lekker een paar keer aangehad omdat de CV nog niet aankon. Helaas zitten de lose warmtedingen aan de zijkant er niet netjes meer in (ze komen half voor de zijraampjes) en in de achterste zit een scheur. Tijdens het schoonmaken vandaag probeerde ik e.e.a. er netjes in te zetten maar prompt had ik 2 achterdelen

Kan dit kwaad? Ik las op internet dat je ze direct moet vervangen, maar is dat echt nodig?
In de handleiding van onze kachel staat dat je ze niet hoeft te vervangen zo lang het staal van de kachel niet zichtbaar is. Een scheur kan geen kwaad.
Zie ook:
https://www.stokertje.nl/...-van-houtkachel-vervangen
Zie ook:
https://www.stokertje.nl/...-van-houtkachel-vervangen
[ Voor 28% gewijzigd door WouterG op 30-11-2018 19:40 ]
Deze kachel zou ik op termijn (laten) reviseren: nieuw binnenwerk, nieuwe koordjes voor de deur. Beetje oppoetsen / spuiten hier en daar. Dan heb je weer een hele frisse en de kachel zelf is het wel waard.
Wise enough to play the fool
Ja, dat is een heel mooie kachel. Als het je smaak is zou ik 'm idd zeker laten reviseren. Goedkoper dan een nieuwe en als je het tóch al een mooie kachel vind.teacher schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:38:
Deze kachel zou ik op termijn (laten) reviseren: nieuw binnenwerk, nieuwe koordjes voor de deur. Beetje oppoetsen / spuiten hier en daar. Dan heb je weer een hele frisse en de kachel zelf is het wel waard.
Ik heb er geen ervaring mee, maar lijkt me dat je dat ding weer in nieuwstaat moet kunnen laten brengen. Desnoods door 'm in de werkplaats van je kachelboer helemaal op te laten knappen. Ben je 'm even kwijt, heb je daarna een pracht van een kachel terug.
Hmm, ik had toch écht even flink wat hout gehakt en warm gelegd voor een avondje stoken. (Schoonouders op visite, dus vroeg de kachel aan en lekker met zijn allen om de kachel zitten.)
Flink doorgestookt. Kijk nu naar de stapel. Net iets over de helft van een Ikea krat.
Zó zuinig is dat ding dus terwijl ik beslist niet zuinig ben geweest met het inleggen van blokken hout en het ding sinds pak 'm beet 4 uur aan staat. (Het is nu tegen 10 uur.)
6 uur stoken op 2/3e Ikea krat. Niet slecht.
Ook vanavond geleerd dat het zonde is de as weg te gooien. Schijnt een prima meststof te zijn voor de tuin. Binnenkort maar eens een "Grover-ton" aanschaffen om het spul in op te slaan tot het februari is en de as de tuin in kan. Word het hout écht 100% gebruikt. (Ik donderde de as tot nu toe gewoon de kliko in.)
Flink doorgestookt. Kijk nu naar de stapel. Net iets over de helft van een Ikea krat.
Zó zuinig is dat ding dus terwijl ik beslist niet zuinig ben geweest met het inleggen van blokken hout en het ding sinds pak 'm beet 4 uur aan staat. (Het is nu tegen 10 uur.)
6 uur stoken op 2/3e Ikea krat. Niet slecht.
Ook vanavond geleerd dat het zonde is de as weg te gooien. Schijnt een prima meststof te zijn voor de tuin. Binnenkort maar eens een "Grover-ton" aanschaffen om het spul in op te slaan tot het februari is en de as de tuin in kan. Word het hout écht 100% gebruikt. (Ik donderde de as tot nu toe gewoon de kliko in.)
Of je ze direct moet vervangen weet ik niet, ik weet wel dat zulke onderdelen los te verkrijgen zijn en eenvoudig zelf te vervangen.WimP schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:28:
Hier bij aankoop van het nieuwe huis ook een houtkachel "erbij" gekregen, een Contura dus niet verkeerd![]()
Tijdens de verbouwing al lekker een paar keer aangehad omdat de CV nog niet aankon. Helaas zitten de lose warmtedingen aan de zijkant er niet netjes meer in (ze komen half voor de zijraampjes) en in de achterste zit een scheur. Tijdens het schoonmaken vandaag probeerde ik e.e.a. er netjes in te zetten maar prompt had ik 2 achterdelen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En als je ze gaat kopen zou ik ook even over de grens kijken dat scheelt namelijk aanzienlijk in prijs.
Leuk topic! Was opzoek naar wat tips over wat nou goed is voor mijn toekomstige houthaard. Zag dat essenhout prima is. Alvast een klein beetje besteld: https://www.openhaardhout...ten/15-zakken-essenhout-2. Elzen kan ook om zo te mixen maar die hebben ze niet in zakken beschikbaar.
Opslag moet ik nog bouwen buiten eerst binnen afmaken
.
De haard die erin komt is een Meteor Jupiter 470. We wilde de stenen blijven zien dus er komt een custom boog in. Om de boog en haard weer 1 geheel te maken. Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. 20 dec word hij geplaatst
. Dan kan de fik erin. Ook alvast wat geleerd dat er flink wat hout in moet en hoe je de stapel maakt.
Hier de kleine geschiedenis van de haard.
Staat hoe we het huis kochten

Van het een kwam het ander stukje ingekort...

Doorgang was voor het gevoel te krap nog een stuk eraf

Sorry voor de rotzooi maar dit is hem met stucwerk achteraf zo springen de stenen eruit

Nu heb ik dus voor / naast de haard geen opslag meer om vooraf hout neer te leggen. Zoals bij Wackmack in "Ervaringen openhaardhout" (krijg je geen krassen op de vloer / ongedierte? Zoals spinnenwebjes...)
Ik heb ook werkelijk geen idee wat ik op een avond verstook (wat verstoken jullie zoal op een avondje, normale temps, het hoeft geen sauna binnen te zijn
). Maar het stoken zal op vrijdag en zaterdag avonden zijn + de feestdagen (dus geen 7 dagen in de week) en puur op de koude winter dagen.
Jullie tips om een goede mand, schap, 'iets' wat handig is om een kleine voorraad hout binnen handbereik te hebben, wat niet in de weg staat / ruimte in beslag neemt zonder dat het hele huis / woonkamer vol hout restjes komt te liggen + tegelvloer geen krassen krijgt.
Opslag moet ik nog bouwen buiten eerst binnen afmaken
De haard die erin komt is een Meteor Jupiter 470. We wilde de stenen blijven zien dus er komt een custom boog in. Om de boog en haard weer 1 geheel te maken. Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. 20 dec word hij geplaatst

Sorry voor de rotzooi maar dit is hem met stucwerk achteraf zo springen de stenen eruit

Nu heb ik dus voor / naast de haard geen opslag meer om vooraf hout neer te leggen. Zoals bij Wackmack in "Ervaringen openhaardhout" (krijg je geen krassen op de vloer / ongedierte? Zoals spinnenwebjes...)
Ik heb ook werkelijk geen idee wat ik op een avond verstook (wat verstoken jullie zoal op een avondje, normale temps, het hoeft geen sauna binnen te zijn
Jullie tips om een goede mand, schap, 'iets' wat handig is om een kleine voorraad hout binnen handbereik te hebben, wat niet in de weg staat / ruimte in beslag neemt zonder dat het hele huis / woonkamer vol hout restjes komt te liggen + tegelvloer geen krassen krijgt.
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Duurt dat niet een paar dagen? Of hoeft er niets gelijmd te worden?RobbyTown schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:13:
De haard die erin komt is een Meteor Jupiter 470. We wilde de stenen blijven zien dus er komt een custom boog in. Om de boog en haard weer 1 geheel te maken. Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. 20 dec word hij geplaatst. Dan kan de fik erin. Ook alvast wat geleerd dat er flink wat hout in moet en hoe je de stapel maakt.
(Hier zit een plaat tegen het plafond, die is verlijmd en dat heeft een paar dagen moeten uitharden voordat we 'm konden gebruiken.)
Wij hebben dit soort kratten: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70292359/Hier de kleine geschiedenis van de haard.toon volledige bericht
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb ook werkelijk geen idee wat ik op een avond verstook (wat verstoken jullie zoal op een avondje, normale temps, het hoeft geen sauna binnen te zijn). Maar het stoken zal op vrijdag en zaterdag avonden zijn + de feestdagen (dus geen 7 dagen in de week) en puur op de koude winter dagen.
4 stuks, 3 aan elkaar geschroefd, de 4e heeft wieltjes en staat los. Die gebruiken we voor transport. (Wieltjes zitten aan de achterkant, dus zie je niets van.)
We verstoken met onze Jotul kachel grofweg een halve tot 2/3e krat op een avond weg, maar zo'n Jotul is vrij zuinig. Met een open haard zal het harder gaan.
Snelle reactieunezra schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:20:toon volledige bericht
[...]
Duurt dat niet een paar dagen? Of hoeft er niets gelijmd te worden?
(Hier zit een plaat tegen het plafond, die is verlijmd en dat heeft een paar dagen moeten uitharden voordat we 'm konden gebruiken.)
[...]
Wij hebben dit soort kratten: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70292359/
[Afbeelding]
4 stuks, 3 aan elkaar geschroefd, de 4e heeft wieltjes en staat los. Die gebruiken we voor transport. (Wieltjes zitten aan de achterkant, dus zie je niets van.)
We verstoken met onze Jotul kachel grofweg een halve tot 2/3e krat op een avond weg, maar zo'n Jotul is vrij zuinig. Met een open haard zal het harder gaan.
Op de schoorsteen komt er een kapje (geen echte grote kap ofzo) puur dat het niet meer binnen kan regenen en er geen vogels in kunnen. Word een pijp getrokken door de huidige schoorsteen en aangesloten op houthaard. De custom plaat komt er later op (dus daar heb ik op 20 dec geen foto van).
Formaat diameter klopt niet (straks wel) maar dit dus

Het word trouwens een houthaard he
Krat is aan de onderkant 100% dicht? (mooie prijs trouwens)
[ Voor 9% gewijzigd door RobbyTown op 04-12-2018 21:31 ]
Wij wisten dat ook niet tevoren.RobbyTown schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:25:
[...]
Snelle reactieIk heb geen idee als er iets gelijmd word. Heb het woord lijmen niet horen vallen.
Wij hebben om onze schoorsteen fijn kippengaas gedaan. Kapje alleen hielp niet. Heb een keer de kap er af gehaald, kwam letterlijk een vuilniszak vol takjes uit en bij vegen nog een keer een vuilniszak vol naar beneden.Op de schoorsteen komt er een kapje (geen echte grote kap ofzo) puur dat het niet meer binnen kan regenen en er geen vogels in kunnen. Word een pijp getrokken door de huidige schoorsteen en aangesloten op houthaard. De custom plaat komt er later op (dus daar heb ik op 20 dec geen foto van).
Wij hebben 3 jaar lang een open haard gehad, maar vervangen door een houtkachel. Open haard moet je ALTIJD bij blijven en de vonken springen soms tot onder de bank. Kachel niet, die zit dicht en we hebben nog beter zicht op het vuur ook. Open haard vond ik op momenten vrij eng, bij iedere *knal* was het kijken of d'r geen kooltje onder de bank lag en met een kat vlak voor de haard zit je ook niet echt rustig.Het word trouwens een houthaard he.
Dit is onze kachel (stock foto, niet bij ons thuis):

Anyhow, met een haard gaat het veel harder. Ik denk dat ik met onze haard het equivalent van 2 kratten op een avond wel op stookte. Meer dan eens gebeurt dat ik een grote boodschappen krat in huis haalde en halverwege de avond moest bijvullen omdat het op was.
Nee, er zitten smalle gleuven aan de onderkant. Met hout heb je altijd wel wat troep naast je haard liggen. Dat hoort er een beetje bij. Is ook niet zo erg. Waar je wél voor moet oppassen zijn wespen in hun winterslaap.Krat is aan de onderkant 100% dicht? (mooie prijs trouwens)
Dat hout is nu weg door de ongedierte. Kregen last van een plaag van boktoren. Was zelfs zo erg dat er eentje op mijn zoontje zijn arm zat en in zijn t-shirt kroop. Toen direct alles naar buiten verplaatst. Nu heb ik een grote mand en vul deze eens per week. Net zo makkelijk en gelukkig geen vieze insecten meer.RobbyTown schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:13:toon volledige bericht
Leuk topic! Was opzoek naar wat tips over wat nou goed is voor mijn toekomstige houthaard. Zag dat essenhout prima is. Alvast een klein beetje besteld: https://www.openhaardhout...ten/15-zakken-essenhout-2. Elzen kan ook om zo te mixen maar die hebben ze niet in zakken beschikbaar.
Opslag moet ik nog bouwen buiten eerst binnen afmaken.
De haard die erin komt is een Meteor Jupiter 470. We wilde de stenen blijven zien dus er komt een custom boog in. Om de boog en haard weer 1 geheel te maken. Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. 20 dec word hij geplaatst. Dan kan de fik erin. Ook alvast wat geleerd dat er flink wat hout in moet en hoe je de stapel maakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb ook werkelijk geen idee wat ik op een avond verstook (wat verstoken jullie zoal op een avondje, normale temps, het hoeft geen sauna binnen te zijn). Maar het stoken zal op vrijdag en zaterdag avonden zijn + de feestdagen (dus geen 7 dagen in de week) en puur op de koude winter dagen.
Als nuance moet ik wel zeggen dat het hout toen in de garage lag dus in een vochtige omgeving. Nu heb ik een mooi houthok waarbij het goed in de tocht ligt.
[ Voor 3% gewijzigd door Wackmack op 04-12-2018 20:58 ]
In mijn binnenopslag zit 1 net van 50 liter (20 kilo oid). Daar doe ik ongeveer een week mee met ca
3 stookavonden. Vier blokken om te starten en 2-3 erbij gedurende de avond. Na ~21.00 doe ik er door de weeks niks meer bij, dan is ie bij het naar bed gaan alleen nog maar aan het nagloeien. Als ik de dag erop vrij ben, doe ik er na 22.00 niks meer bij.
3 stookavonden. Vier blokken om te starten en 2-3 erbij gedurende de avond. Na ~21.00 doe ik er door de weeks niks meer bij, dan is ie bij het naar bed gaan alleen nog maar aan het nagloeien. Als ik de dag erop vrij ben, doe ik er na 22.00 niks meer bij.
@RobbyTown
Ik heb een oud veilingkistje, als die vol is, dan kan ik daar een paar avonden mee vooruit. Ik stook iedere avond van 17 tot 22.00 en verbruik dan een blok of 5. 2 bij de start en 3 op de rest van de avond.
Ik heb gezocht naar een lichte kachel, dan kun je lekker doorstoken, zonder dat het direct 28c word.

Ongedierte heb ik nooit last van gehad, een spinnetje zie ik trouwens niet als ongedierte.
Te vers en niet goed droog hout, bevat meer insecten, dan droog en dood hout.
Ik heb een oud veilingkistje, als die vol is, dan kan ik daar een paar avonden mee vooruit. Ik stook iedere avond van 17 tot 22.00 en verbruik dan een blok of 5. 2 bij de start en 3 op de rest van de avond.
Ik heb gezocht naar een lichte kachel, dan kun je lekker doorstoken, zonder dat het direct 28c word.

Ongedierte heb ik nooit last van gehad, een spinnetje zie ik trouwens niet als ongedierte.
Te vers en niet goed droog hout, bevat meer insecten, dan droog en dood hout.
Met twee blokken krijg ik hem hier niet aan de gang, maar met een rotte timing qua ontbranding heb ik bij vier blokken soms een kwartiertje een waar inferno.
En drie stapelt niet makkelijk.
Kan het even stoppen met regenen? Dan kan ik nog wat hout in huis halen voor vanavond. 
Het is rotweer, dus ik denk dat ik de kachel maar vroeg aan doe.
Asla is al geleegd, ruitjes schoongepoetst, eerste blokken al binnen (die zijn wel droog tegen de tijd dat ik daar aan toe ben, als ik ze al nodig heb vandaag), maar nu drupt het weer en hout inladen als het regent is NIET fijn.
Asla is al geleegd, ruitjes schoongepoetst, eerste blokken al binnen (die zijn wel droog tegen de tijd dat ik daar aan toe ben, als ik ze al nodig heb vandaag), maar nu drupt het weer en hout inladen als het regent is NIET fijn.
Tijd om ook maar eens wat foto's te plaatsen n.a.v. mijn vorige post. Afgelopen mei zijn wij verhuist naar onze nieuwe woning na een redelijke verbouwing, waaronder een nieuwe haard.AJM schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:06:toon volledige bericht
Wij zijn in mei verhuist en hebben in onze nieuwe woning o.a. de woonkamer verbouwd waarbij we de oude gashaard hebben weggesloopt en een Dirk Geurts houtkachel hebben laten plaatsen met een nieuwe koof/schouw eromheen.
Ik heb geen foto van het eindresultaat paraat, maar het gaat om deze kachel.
[Afbeelding]
Met de afgelopen warme zomer heeft het even geduurd voordat we de kachel voor de 1e keer hebben gebruikt, maar hij fikt heel goed en we zijn er erg blij mee.
Nu heb ik hier in de buurt bij onderstaand adres 3 netzakken openhaardhout gehaald en daar maar meteen 2 kuub besteld zodat we voorlopig even vooruit kunnen.
http://www.openhaardblokk...t-in-netzak-eik-beuk.html
Wat nog rest is een goede opslagplek maken, tot die tijd sla ik het op onder de overkapping van onze houten schuur.
Dit is de oude situatie met een gashaard:

De gashaard en schouw hebben we compleet weg gesloopt (net als de houten vloer), en nadat alles weer mooi was glad gestuct hebben we een Dirk Geurts inbouwhaard laten plaatsen door Hooijer haarden met dit als resultaat. Een klein model met genoeg rendement waardoor het bij ons zit gedeelte lekker warm wordt.

In september heb ik een voorraad openhaardhout gekocht waar inmiddels al zo'n 5 zakken van zijn gebruikt. Erg blij met de haard en het hout

Oh, kan het eigenlijk kwaad als er hout *tegen* het vermiculiet en glas aan ligt te branden?
Of moet je echt een afstandje houden?
Uiteraard ligt het allemaal wel binnen de bak maar soms land er een stuk hout tegen de vermiculiet platen of het glas en ik heb er vandaag een blok in gegooid dat echt nét past. De vlammen slaan dan tegen het vermiculiet en glas aan. Blok lag er net niet tegenaan.
Heb nog ergens zo'n blok, dat ga ik eerst opmeten bij een koude kachel voordat ik besluit het er in te stoppen. Dat past net wel of net niet.
Of moet je echt een afstandje houden?
Uiteraard ligt het allemaal wel binnen de bak maar soms land er een stuk hout tegen de vermiculiet platen of het glas en ik heb er vandaag een blok in gegooid dat echt nét past. De vlammen slaan dan tegen het vermiculiet en glas aan. Blok lag er net niet tegenaan.
Heb nog ergens zo'n blok, dat ga ik eerst opmeten bij een koude kachel voordat ik besluit het er in te stoppen. Dat past net wel of net niet.
Ik houd alleen het glas vrij, omdat je daar anders zwarte aanslag op krijgt. Tegen het vermiculiet zet ik bijna altijd een blok schuin tegenaan om het nieuwe blok juist niet met een groot oppervlak op de bodem te hebben, met als gevolg dat daar de verbranding juist smoort.
Ok. Ik leg de blokken hier over het algemeen plat en in de breedte, als het past. Brand het vuur mooier van.JdM schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:40:
Ik houd alleen het glas vrij, omdat je daar anders zwarte aanslag op krijgt. Tegen het vermiculiet zet ik bijna altijd een blok schuin tegenaan om het nieuwe blok juist niet met een groot oppervlak op de bodem te hebben, met als gevolg dat daar de verbranding juist smoort.
Maar het kan dus geen kwaad, ook niet als de vlammen echt tegen het glas aan slaan?
Zoals ik zei: ik houd het glas vrij
Ik houd er niet van dat er vlammen tegen het glas slaan.
Oh, zeker. Het is niet mooi en het glas roet, maar ik ben vooral benieuwd of het kwaad kan.JdM schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:46:
Zoals ik zei: ik houd het glas vrij![]()
Lees: gevaarlijk is, het glas kan beschadigen of het glas definitief kan verkleuren.
Niet om permanent hout tegen het glas te gooien, maar om te weten hoe voorzichtig ik moet zijn als het een keer per ongeluk gebeurt.
Bij mij hebben er regelmatig blokken tegen het glas gelegen, nooit last van gehad of verkleuring gezien. Heb inmiddels een kettingzaag dus zaag de stukken kleine waardoor ze niet meer tegen het glas hoeven te liggen.
Dit hout is gezaagd, maar de blokken variëren nogal qua lengte. Beetje tussen de 15 en 35cm. In onze haard hadden we iets meer speelruimte, in de kachel is het compartiment wat kleiner en is het iets meer passen en meten.
Toevallig net vandaag een paar écht grote blokken tegen gekomen waarvan er een zo groot is dat ik 'm echt even koud moet passen. Eenmaal er in is er in en dan kun je 'm niet makkelijk meer er uit halen.
Maar als 'ie past, komt 'ie wel akelig dicht bij het glas, hij moet dan schuin. Dwars past sowieso niet.
Mijn blokken waren ook al gezaagd, maar ook vaak net 3 a 5 centimeter te groot om goed te liggen en dan stonden ze schuin tegen het glas. Gaat best maar vond het vaak wat lastig om ze erin te krijgen. Nu allemaal kleine blokjes.
Ziet er mooi uit. Je hebt best wat hout op de vloer liggen, je bent je wel bewust van de kans op ongedierte? Daarom houden wij alles hier in een mand en maximaal voor een dag.
Dat is wel bij een massakachel, ik heb hier een finnoven en zelfde temperaturen. In een gewone kachel haal je dat niet. De wanden om de openhaard heen zijn geisoleerd en reflecteren de warmte, dus het vuur wordt daardoor extra "aangewakkerd". Je stookt dan ook het liefst met relatief licht hout en een hoog vuur, kort en hevig, geen gloeiende eikenblokken ed. De warmte gaat dan via de zijkanalen langs de massa van de kachel, om de stenen te verwarmen.JdM schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:55:
Uitgaande van wat men hier beweert klik is de temperatuur in de stookruimte 1000 graden celcius.
Een vlam die geel van kleur is, is om en nabij de 900 graden: do the math
Droogloopverandera maken, zodat je altijd droog bij je hout kan komenunezra schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 09:59:
Kan het even stoppen met regenen? Dan kan ik nog wat hout in huis halen voor vanavond.
Ik begreep dat ongedierte bij bewerkt hout geen kans maakt. Een dag vind ik zelf ook onprettig, het kan wel, maar volgens mij is het ook wel goed als het hout binnen nog 1-2 dagen na kan drogen.jerh schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:33:
[...]
Ziet er mooi uit. Je hebt best wat hout op de vloer liggen, je bent je wel bewust van de kans op ongedierte? Daarom houden wij alles hier in een mand en maximaal voor een dag.
Gisteren helaas gezien dat ergens in ons houthok, de boel lekt. Vertikaal is er een hele streep hout zeiknat.
Met de open haard was ik er wat minder zorgvuldig mee, moest ook wel, dat ding *vrat* hout en het gebeurde daar echt dat ik 2x op een avond hout moest halen. Dat droogt dan hooguit een uurtje na tegen de haard aan. Nu stook ik misschien een halve krat op een avond en dan heeft het in de regel een paar dagen de tijd om binnen na te drogen.
Wij hebben een Jotul F-163, geen massakachel dus. Gietijzeren ombouw, geen speksteen. Houtsoort wisselen we af. Ik heb ook echt geen idee wat voor soort hout het allemaal is, het is een bonte mengeling. Zitten ook wat heel zachte, vermolmde stukken bij. Die branden wel, maar veel langzamer dan je zou verwachten op basis van hun gewicht. Complete stammetjes blijken ook lastig, die komen moeilijker tot ontbranding dus gooi ik er pas op als het vuur echt goed heet is en zelfs dan hebben ze wat aanmoediging nodig. Dus ik probeer ze te splijten. De binnenkant komt aanzienlijk makkelijker op gang dan de bast.[...]
Dat is wel bij een massakachel, ik heb hier een finnoven en zelfde temperaturen. In een gewone kachel haal je dat niet. De wanden om de openhaard heen zijn geisoleerd en reflecteren de warmte, dus het vuur wordt daardoor extra "aangewakkerd". Je stookt dan ook het liefst met relatief licht hout en een hoog vuur, kort en hevig, geen gloeiende eikenblokken ed. De warmte gaat dan via de zijkanalen langs de massa van de kachel, om de stenen te verwarmen.
Dat word 'm niet.[...]
Droogloopverandera maken, zodat je altijd droog bij je hout kan komenBij ons loopt die van de achterdeur naar de carport, zodat je droog bij de auto kan komen en de tussenopslag van het hout.
We hebben een tuin van 6 meter breed, 15 meter diep maar volledig open tot aan de schuur en ons houthok staat tegen de schuur aan. In de voortuin hebben we vooralsnog geen plek. Misschien ooit, als we de voortuin aanpakken, dat we de houtopslag verplaatsen maar voorlopig staat het goed in de achtertuin.
Ach, gisteren is het tussen de buien door alsnog gelukt om 2 kratten binnen te halen en dat was alles wat er nodig was voor een volledige aanvulling. Genoeg blokken kunnen vinden die er in kunnen, niet hoeven klieven dus.
Ik leer steeds beter de kachel kennen. Al was het gisteren wel een beetje modderen, hij trok prima (dat ding trekt sowieso als een malle, als je de deur op een kier zet hoor je het gewoon fluiten zo hard gaat de lucht naar binnen), maar sommige houtblokken wilden niet lekker op gang komen.
Ach, dat vind ik ook de charme van een houtkachel. Je moet continu bij blijven sturen, beetje lucht er bij, beetje er af, timen met je houtblokken, de grootte, de plaats in de kachel, soms wat ruimte vrij maken, gloeiende blokken in stukken slaan (met de pook), etc. Met de kachel kan ik gelukkig wel rustig ff 15 minuten iets anders doen of zelfs weg lopen (met de haard kon dat écht niet, daar moest altijd iemand blij blijven vanwege spattende houtblokken), kan het ding dus ook alleen stoken. Maar het blijft bijsturen zodat het vuur mooi en goed blijft branden. Heerlijk!
Moet zeggen, sinds we de haard hebben vervangen door een kachel gaat het véél harder met het hout. Ding is fors zuiniger, maar het is zo fijn, dat we 'm nu op momenten 4 dagen in de week aan doen. Ook soms voor 2 uurtjes. 'S avonds om 6 uur dat ding aan (of eerder), stoken tot 8 uur, half 9 en dan naar bed. Gewoon, voor de gezelligheid.
Gelukkig kost het hout dat we nu hebben maar €40,- per m3, binnenkort eens een nieuwe voorraad bestellen bij de oom van mijn vrouw. (En de boel herverdelen plus het lek in het houthok weghalen. Komt waarschijnlijk door wat overwoekerende klimop die weggesnoeid moet worden.)
Bewerkt hout: wat bedoel je daarmee? Bewerkt hout als in verf etc wil je niet verbranden, dat is echt heel slecht. Droog hout trekt minder ongedierte aan, maar torren etc sleep je zo mee naar binnen. Je hout tegen elkaar aan slaan voordat het in de krat gaat helpt, maar er gaat altijd wat mee naar binnen. Vandaar mijn opmerking.unezra schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:01:toon volledige bericht
[...]
Ik begreep dat ongedierte bij bewerkt hout geen kans maakt. Een dag vind ik zelf ook onprettig, het kan wel, maar volgens mij is het ook wel goed als het hout binnen nog 1-2 dagen na kan drogen.
Gisteren helaas gezien dat ergens in ons houthok, de boel lekt. Vertikaal is er een hele streep hout zeiknat.(En deels beschimmeld.) Ik hoop dat het oppervlakkig is, maar het kan zijn dat dat hout nog wat langer moet drogen.
Met de open haard was ik er wat minder zorgvuldig mee, moest ook wel, dat ding *vrat* hout en het gebeurde daar echt dat ik 2x op een avond hout moest halen. Dat droogt dan hooguit een uurtje na tegen de haard aan. Nu stook ik misschien een halve krat op een avond en dan heeft het in de regel een paar dagen de tijd om binnen na te drogen.
[...]
Wij hebben een Jotul F-163, geen massakachel dus. Gietijzeren ombouw, geen speksteen. Houtsoort wisselen we af. Ik heb ook echt geen idee wat voor soort hout het allemaal is, het is een bonte mengeling. Zitten ook wat heel zachte, vermolmde stukken bij. Die branden wel, maar veel langzamer dan je zou verwachten op basis van hun gewicht. Complete stammetjes blijken ook lastig, die komen moeilijker tot ontbranding dus gooi ik er pas op als het vuur echt goed heet is en zelfs dan hebben ze wat aanmoediging nodig. Dus ik probeer ze te splijten. De binnenkant komt aanzienlijk makkelijker op gang dan de bast.
[...]
Dat word 'm niet.
We hebben een tuin van 6 meter breed, 15 meter diep maar volledig open tot aan de schuur en ons houthok staat tegen de schuur aan. In de voortuin hebben we vooralsnog geen plek. Misschien ooit, als we de voortuin aanpakken, dat we de houtopslag verplaatsen maar voorlopig staat het goed in de achtertuin.
Ach, gisteren is het tussen de buien door alsnog gelukt om 2 kratten binnen te halen en dat was alles wat er nodig was voor een volledige aanvulling. Genoeg blokken kunnen vinden die er in kunnen, niet hoeven klieven dus.
Ik leer steeds beter de kachel kennen. Al was het gisteren wel een beetje modderen, hij trok prima (dat ding trekt sowieso als een malle, als je de deur op een kier zet hoor je het gewoon fluiten zo hard gaat de lucht naar binnen), maar sommige houtblokken wilden niet lekker op gang komen.
Ach, dat vind ik ook de charme van een houtkachel. Je moet continu bij blijven sturen, beetje lucht er bij, beetje er af, timen met je houtblokken, de grootte, de plaats in de kachel, soms wat ruimte vrij maken, gloeiende blokken in stukken slaan (met de pook), etc. Met de kachel kan ik gelukkig wel rustig ff 15 minuten iets anders doen of zelfs weg lopen (met de haard kon dat écht niet, daar moest altijd iemand blij blijven vanwege spattende houtblokken), kan het ding dus ook alleen stoken. Maar het blijft bijsturen zodat het vuur mooi en goed blijft branden. Heerlijk!
Moet zeggen, sinds we de haard hebben vervangen door een kachel gaat het véél harder met het hout. Ding is fors zuiniger, maar het is zo fijn, dat we 'm nu op momenten 4 dagen in de week aan doen. Ook soms voor 2 uurtjes. 'S avonds om 6 uur dat ding aan (of eerder), stoken tot 8 uur, half 9 en dan naar bed. Gewoon, voor de gezelligheid.
Gelukkig kost het hout dat we nu hebben maar €40,- per m3, binnenkort eens een nieuwe voorraad bestellen bij de oom van mijn vrouw. (En de boel herverdelen plus het lek in het houthok weghalen. Komt waarschijnlijk door wat overwoekerende klimop die weggesnoeid moet worden.)
Vermolmd hout is de kracht uit, dus levert veel minder energie. Sommig hout moet ook niet te lang blijven liggen, dan heb je er gewoon minder aan.
In man met hout (wellicht iets voor de kerst) lees je uitgebreid over de schors er af halen, dan brandt berkenhout in ieder geval beter.
Ik vind de charme van de kachel dat hij warmte geeft, hier stapelen we een keer, zwitsere methode en daarna doen we niks meer. Ja, aan het einde de klep dichtzetten.
Hout wordt steeds duurder, ik had hier vorige winter een partij populier, dat wil niemand hebben maar prima voor massakachel, voor 5 euro per kuub, wel in enorme blokken, kon ze niet in mijn eentje tillen. Die liggen al een tijdje gekloofd klaar om te stoken.
@AJM ziet er netjes uit
. Waarom van gas naar hout gegaan?
Verder een brutale vraag. Op wat voor hout stook je en waar komt het vandaan? Nog eentje... Oven gedroogd of zelf even droogen?
Verder een brutale vraag. Op wat voor hout stook je en waar komt het vandaan? Nog eentje... Oven gedroogd of zelf even droogen?
Bizar genoeg brand het alleen érg langzaam. Dat verraste me. Ik zou verwachten dat het in een paar seconden opgefikt is.jerh schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:15:
[...]
Vermolmd hout is de kracht uit, dus levert veel minder energie. Sommig hout moet ook niet te lang blijven liggen, dan heb je er gewoon minder aan.
"De ban man en het hout" bedoel je denk ik.In man met hout (wellicht iets voor de kerst) lees je uitgebreid over de schors er af halen, dan brandt berkenhout in ieder geval beter.
https://www.bol.com/nl/p/de-man-en-het-hout/9200000070999470
Lijkt me doodsaai. Ik wil juist actief met mijn kachel bezig zijn. Om de 10, 15 minuten even kijken, waar nodig bijsturen, op tijd hout er bij, de juiste houtjes in de juiste volgorde.Ik vind de charme van de kachel dat hij warmte geeft, hier stapelen we een keer, zwitsere methode en daarna doen we niks meer. Ja, aan het einde de klep dichtzetten.
Een klep hebben we niet, ja, de luchttoevoer, die laat ik altijd een beetje open staan tot de volgende dag en dan doe ik 'm helemaal dicht. Verder zitten er geen kleppen in dat ding.
Als ik enkel de Zwitserse methode gebruik om het vuur aan te krijgen is het na 15-30 minuten meteen weer uit met de pret.
€5,- per kuub is héél goedkoop. Onze €40,- per kuub is al zo weinig. Ik dacht dat het normaliter (maar dan wel ovengedroogd) tussen de €200 en €300 per kuub was. Ovengedroogd probeer ik te voorkomen, vind het érg prijzig. Maar als het hout op is en ik nog wil stoken, ontkom ik er denk ik niet aan omdat ik dan geen jaar de tijd heb om het te laten drogen.Hout wordt steeds duurder, ik had hier vorige winter een partij populier, dat wil niemand hebben maar prima voor massakachel, voor 5 euro per kuub, wel in enorme blokken, kon ze niet in mijn eentje tillen. Die liggen al een tijdje gekloofd klaar om te stoken.
[ Voor 0% gewijzigd door unezra op 09-12-2018 19:24 . Reden: ban, man, what is differenz ]
Er ligt inderdaad best wat hout nu, al doe ik dat wel expres in het weekend als we de haard langer aan hebben. Ongedierte ben ik me bewust van, probeer er ook op te letten als ik het hout binnen leg of ik iets zie bewegen.jerh schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:33:
[...]
[...]
@RobbyTown Dit hout heb ik gekocht: http://www.openhaardblokk...t-in-netzak-eik-beuk.html
Waarom hout ipv gas, persoonlijke voorkeur denk ik, wij vinden een hout haard meer sfeer hebben.
[ Voor 19% gewijzigd door AJM op 09-12-2018 22:19 ]
Ik hoor af en toe wel "krrrk, krrrk" uit het hout komen, maar ik twijfel of het domweg het hout is dat werkt en ik heb zelfs onze parafine aanmaakblokjes horen kraken (houtkrullen gedrenkt in parafine), of dat er werkelijk ongedierte in zit. Ik heb iig nog niets rond zien lopen. (Onze houtstapel ligt op iets van 30, 40cm van de kachel af, als de kachel goed op temperatuur is hoor je wat geluid.)AJM schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:14:
[...]
Er ligt inderdaad best wat hout nu, al doe ik dat wel expres in het weekend als we de haard langer aan hebben. Ongedierte ben ik me bewust van, probeer er ook op te letten als ik het hout binnen leg of ik iets zie bewegen.
Ik denk serieus dat stel dat hout niet meer zou mogen, ik het gat in het plafond af stop en klaar. Dan is het €2500 down the drain. Heel vervelend, zou er ongelooflijk van balen maar gas of electrisch trekt me totaal niet. Ik hoop dat het niet zo ver komt en ze hooguit de wet- en regelgeving op gebied van uitstoot wat aanscherpen. Met een filter in de pijp heb ik geen enkel probleem.@RobbyTown Dit hout heb ik gekocht: http://www.openhaardblokk...t-in-netzak-eik-beuk.html
Waarom hout ipv gas, persoonlijke voorkeur denk ik, wij vinden een hout haard meer sfeer hebben.
De charme van stoken op hout vind ik juist én het continu wisselende vlammenspel én het feit dat je er echt nog mee bezig bent. Je drukt niet op een knop en klaar. Je bent doorlopend met je vuurtje bezig. (Zoals ik stook, ik weet dat het eenvoudiger kan maar ik vind het leuk er mee bezig te zijn dus stook ik soms kleine of lastige blokken en ben ik regelmatig in de weer met mijn pook.)
Het is fikkie stoken, maar dan heel veilig en comfortabel in je woonkamer.
(Vind de warmte ook wel echt heel fijn die er af komt. Zet vaak voordat ik ga stoken de CV alvast een paar graden lager, kachel aan en dan word het 23, 24 graden in huis. Met CV vind ik dat zelden comfortabel, met onze houtkachel heerlijk.)
Update: Het is al gefixt.
Verwijderen van de achterste brandplaat was niet nodig, bovenplaat kon er gewoon uitgetild en daarachter zit dan een soort van bolronde gietijzeren bak, die til je er uit en klaar.
Schoorsteenveger met een grote grijns:
"Nee joh, dat moet je niet zelf doen. Dat moet je aan mij overlaten, daar heb ik weer verstand van".
En bij het weggaan:
"Verder gewoon afblijven hè. Lekker stoken en de rest aan mij laten."
Gelijk heeft 'ie en fin, hij brengt het op zo'n leuke manier dat ik er alleen maar hard om kan lachen, terwijl ik 'm meer dan groot gelijk geef. Ik blijf er lekker vanaf. Ik weet nu hoe het werkt, klaar, volgend jaar mag hij het doen.
Misschien dat dit én de schoorsteenveger elkaar kruisen, sorry daarvoor. (De schoorsteenveger komt tussen nu, 7:53 en 9:00).
Maar, ik heb zojuist de vermiculiet platen en achterste brandplaat van onze Jotul F-163 gedemonteerd met het idee dat je dan bij het rookkanaal kunt komen. Dikke pech, ik kan niet eens goed beredeneren hoe de flow van verse lucht en rookgassen door de kachel loopt.
We hebben geen veegluik en ik weet (nog) niet in hoeverre de schoorsteenveger ervaring heeft met dit type kachel. (Daar ga ik zo achter komen, ik heb wel aangegeven dat het om een kachel gaat en niet om een open haard.)
Is het nu de bedoeling dat hij via de kachel veegt, of toch via de schoorsteen op het dak?
In dat geval hoop ik dat hij een kniptang en een rol ijzerdraad bij de hand heeft.
Met zo'n dichte kachel is het dan extra belangrijk dat dat gaas er voor zit, met de haard konden we het nog wel uit de haard trekken, bij de kachel dondert het op plekken waar we helemaal niet bij komen en die mogelijk wel brandgevaarlijk zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door unezra op 12-12-2018 08:26 . Reden: Is al opgelost. :) ]
Je hebt er gewoon speciale opzetstukken voor die trek verbeteren en vogels weren. Ze hebben ook een luikje voor de schoorsteenveger. Zie o.a. https://www.firemaster.nl/schoorsteenkappen.html
Ik heb ondertussen mijn roterende kap vervangen door een gek.
Dit is veel beter voor de trek gebleken. Maar bij flinke wind hoor je dit toch wel door de schoorsteen loeien.
Dit is veel beter voor de trek gebleken. Maar bij flinke wind hoor je dit toch wel door de schoorsteen loeien.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Hmm, dat kan ook nog inderdaad.Señor Sjon schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:11:
Je hebt er gewoon speciale opzetstukken voor die trek verbeteren en vogels weren. Ze hebben ook een luikje voor de schoorsteenveger. Zie o.a. https://www.firemaster.nl/schoorsteenkappen.html
Misschien de kap eens (al dan niet laten) vervangen. Vooralsnog voldoet een zooi kippengaas om het opzetstuk ook. Opzetstuk ziet er ongeveer zo uit:

Maar dan dus zonder gaas. Dat heb ik er nu omheen gewikkeld. Gaat prima en niemand die het boeit. Het is toch helemaal bovenop het dak.
Schoorsteen blijkt gewoon van binnenuit geveegd te kunnen worden. Goed om te weten hoe het werkt, volgende keer laat ik het alleen wel helemaal aan de veger over. Stel dat er iets mis gaat, is het niet mijn probleem.
@unezra wat moet er misgaan bij het vegen van een schoorsteen? Ik doe het lekker zelf, weet ik tenminste dat het echt goed gebeurt.
Er zijn veel goeie schoorsteenvegers, die het echt netjes doen.
Maar er loopt wat kampvolk rond wat zich uitgeeft voor schoorsteenveger, maar direct een nieuwe trekkap probeerd aan te smeren, zonder noodzaak. Of een mooie aanbieding heeft om je nokvorsten te repareren, terwijl er niets mankeert.
Camera inspectie niet te vergeten, ook zo'n leuke.
Nee... Ik doe het zelf.
Maar er loopt wat kampvolk rond wat zich uitgeeft voor schoorsteenveger, maar direct een nieuwe trekkap probeerd aan te smeren, zonder noodzaak. Of een mooie aanbieding heeft om je nokvorsten te repareren, terwijl er niets mankeert.
Nee... Ik doe het zelf.
Probleem zit in een huisbrand. Je wil aan kunnen tonen dat je het hebt laten schoonmaken, anders kan de verzekeraar moeilijk gaan doen.Oxellaar schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:57:
@unezra wat moet er misgaan bij het vegen van een schoorsteen? Ik doe het lekker zelf, weet ik tenminste dat het echt goed gebeurt.
Nee... Ik doe het zelf.
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Ik heb een prima schoorsteenveger.Oxellaar schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:57:
Nee... Ik doe het zelf.
Camerainspectie hebben wij bij plaatsing van de kachel laten uitvoeren op verzoek van de installateur. Bleek nodig ook, er was een issue met het rookkanaal. Dat konden ze op deze manier meteen oplossen.
Een verzekering kan helemaal niets eisen, als ze dat vooraf niet duidelijk aangegeven. En niet één verzekering zet zwart op wit dat jij bewijs van je schoorsteenveger moet hebben.DiedX schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:31:
[...]
Probleem zit in een huisbrand. Je wil aan kunnen tonen dat je het hebt laten schoonmaken, anders kan de verzekeraar moeilijk gaan doen.
In niet één polis staat het beschreven.
Je moet je spullen deugdelijk onderhouden, dat staat er vaak wel in.
En dat doe ik netjes.
Sowieso krijg je geen schoorsteenbrand als je zelf je schoorsteen veegt.
En daarbij, als je schoorsteen een gevaar voor je huis is op het moment van schoorsteen, dan heb je de verkeerde schoorsteen.
Een goeie schoorsteen kan een schoorsteenbrand weerstaan, zonder schade, zonder gevaar.
En die heb ik, dus ben niet zo bang voor de verzekering.
Er staat vrijwel altijd iets in over nalatigheid bij verzekeringen of slecht onderhoud of beide.Oxellaar schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:28:
[...]
Een verzekering kan helemaal niets eisen, als ze dat vooraf niet duidelijk aangegeven. En niet één verzekering zet zwart op wit dat jij bewijs van je schoorsteenveger moet hebben.
In niet één polis staat het beschreven.
Je moet je spullen deugdelijk onderhouden, dat staat er vaak wel in.
En dat doe ik netjes.
Sowieso krijg je geen schoorsteenbrand als je zelf je schoorsteen veegt.
En daarbij, als je schoorsteen een gevaar voor je huis is op het moment van schoorsteen, dan heb je de verkeerde schoorsteen.
Een goeie schoorsteen kan een schoorsteenbrand weerstaan, zonder schade, zonder gevaar.
En die heb ik, dus ben niet zo bang voor de verzekering.
Dus nee staat er niet letterlijk in over schoorsteen laten vegen.
En jij kan zeggen dat je het goed hebt gedaan, als de verzekering vindt van niet en besluit maar de helft uit te keren, ga je een heel lang traject van gezeik in wat je uiteindelijk vast wint.
Of je laat de schoorsteen gewoon vegen natuurlijk.
[ Voor 22% gewijzigd door Flagg op 14-12-2018 19:25 ]
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Dat dus.Flagg schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:20:
[...]
Er staat vrijwel altijd iets in over nalatigheid bij verzekeringen of slecht onderhoud of beide.
En jij kan zeggen dat je het goed hebt gedaan, als de verzekering vindt van niet en besluit maar de helft uit te keren, ga je een heel lang traject van gezeik in wat je uiteindelijk vast wint.
Of je laat de schoorsteen gewoon vegen natuurlijk.Ik zie het als verkeerde zuinigheid door het zelf te doen. En dan vraag ik me af of je het wel goed doet. Jij vindt natuurlijk dat geen schoorsteenveger het beter doet uiteraard, maar ik ben niet overtuigd dat dat daadwerkelijk zo is. (En dat krijg je ook van je verzekering te horen
)
Schoorsteenvegen is een vak.
Dit is die van ons:
https://joopvanleeuwen.nl/
Dit:
Het is een ambacht. Een vak. Ik heb niet de illusie dat ik het beter kan dan iemand die daadwerkelijk Meester Schoorsteenveger is.Nadat Joop van Leeuwen voor verschillende werkgevers heeft gewerkt en de gezel- en meesteropleidingen heeft gehaald bij de Algemene Schoorsteenvegers Patroons Bond, is hij op 17 januari 1991 Schoorsteenveegbedrijf Joop van Leeuwen gestart. Joop is de eerste Meester Schoorsteenveger van de provincie Utrecht.
Ik heb het nagevraagd bij mijn verzekering en het is niet noodzakelijk om iets te overleggen. Want veel schoorsteenvegers laten amper wat achter als bewijs, handje contantje afrekenen en klaar.Flagg schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:20:
[...]
Er staat vrijwel altijd iets in over nalatigheid bij verzekeringen of slecht onderhoud of beide.
Of je laat de schoorsteen gewoon vegen natuurlijk.Ik zie het als verkeerde zuinigheid door het zelf te doen. En dan vraag ik me af of je het wel goed doet. Jij vindt natuurlijk dat geen schoorsteenveger het beter doet uiteraard, maar ik ben niet overtuigd dat dat daadwerkelijk zo is. (En dat krijg je ook van je verzekering te horen
)
En als je dagelijks stookt, dan is 1x per jaar vegen niet eens voldoende. Wie doet het 2x per jaar, bijna niemand.
Hoeveel mensen laten hun cv ketel onderhouden? Bijzonder weinig mensen, daarvoor geleden dezelfde regels als de schoorsteen. Dat fabeltje van de verzekering maakt daar blijkbaar niemand bang.
Daarbij laten ze de ketel vervangen door een Poolse beunhaas en iedereen vind het prima. Maar oei die schoorsteen vegen, dat is een ambacht, daar moet een specialist voor komen.
Ik heb hetzelfde gereedschap als de schoorsteenveger. Een gladde rvs buis van onder tot boven, die ook nog eens bestand is tegen schoorsteenbrand, ik bel niet eens de brandweer als hij in de brand gaat.
Een oud gemetseld kanaal is inderdaad gevaarlijk, maar ook met jaarlijks vegen nog een risico op brand.
Maar je moet voor jezelf de afweging maken. Ik doe het in ieder geval zelf.
Ik krijg keurig een bonnetje én ik heb mijn bankafschrift want ik pin.Oxellaar schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:07:
[...]
Ik heb het nagevraagd bij mijn verzekering en het is niet noodzakelijk om iets te overleggen. Want veel schoorsteenvegers laten amper wat achter als bewijs, handje contantje afrekenen en klaar.
En als je dagelijks stookt, dan is 1x per jaar vegen niet eens voldoende. Wie doet het 2x per jaar, bijna niemand.
Punt is, die verzekering gaat moeilijk doen als je zegt het zelf gedaan te hebben en niet als jij kunt aantonen dat het geveegd is door een professional. Gaat het dan nóg mis en is de oorzaak het niet goed vegen, stel je de veger aansprakelijk. In jouw geval ben je zelf de sjaak als de tent af brant en je de schoorsteenveger aansprakelijk wil stellen.
CV ketel laat je óók 1x per jaar of 1x per 2 jaar nakijken en door een professional. Natuurlijk laat je dat niet doen door een Poolse beunhaas.Hoeveel mensen laten hun cv ketel onderhouden? Bijzonder weinig mensen, daarvoor geleden dezelfde regels als de schoorsteen. Dat fabeltje van de verzekering maakt daar blijkbaar niemand bang.
Daarbij laten ze de ketel vervangen door een Poolse beunhaas en iedereen vind het prima. Maar oei die schoorsteen vegen, dat is een ambacht, daar moet een specialist voor komen.
Je hebt hetzelfde gereedschap, niet dezelfde opleiding.Ik heb hetzelfde gereedschap als de schoorsteenveger. Een gladde rvs buis van onder tot boven, die ook nog eens bestand is tegen schoorsteenbrand, ik bel niet eens de brandweer als hij in de brand gaat.
Een oud gemetseld kanaal is inderdaad gevaarlijk, maar ook met jaarlijks vegen nog een risico op brand.
Maar je moet voor jezelf de afweging maken. Ik doe het in ieder geval zelf.
Het is valse besparing, 1x per jaar vegen kost je misschien €55,- en dan ben je weer voor een jaar klaar. Prima investering.
Ik heb navraag gedaan bij mijn verzekering (Univé) en bonnetje / facturen zijn niet noodzakelijk. Je moet "deugdelijk" onderhoud uitvoeren.
Met een bonnetje is dat natuurlijk "Makkelijker" bewijzen, maar ik en m'n maat hebben zelf zo'n setje gekocht, en zo ingewikkeld is het niet zoals @Oxellaar al uitlegde.
En mocht mijn huis afbranden, dan zijn de bonnetjes van de schoorsteenveger ook verbrand natuurlijk
Met een bonnetje is dat natuurlijk "Makkelijker" bewijzen, maar ik en m'n maat hebben zelf zo'n setje gekocht, en zo ingewikkeld is het niet zoals @Oxellaar al uitlegde.
En mocht mijn huis afbranden, dan zijn de bonnetjes van de schoorsteenveger ook verbrand natuurlijk
Ik ben het helemaal eens met Oxellaar. Mijn vader heeft de schoorsteen zelf 40 jaar lang gedaan en nooit problemen gehad. Dus ik doe de pijp ook lekker zelf. Dan weet je tenminste dat het goed gedaan is en dat het de aandacht krijgt die nodig is zonder dat mijn kachel of schoorsteen schade oploopt. Al zou een beroepsveger het gratis doen, dan nog doe ik het liever zelf. Maar ik ben dan ook behoorlijk zuinig op mijn spullen en doe graag veel zelf.
Bij bij staat hij eigenlijk 5 dagen per week aan in de winter. Meestal van 08:00u tot 23:00u.
Maar goed, ieder z'n ding. Een collega van mij belde een dakdekker omdat er 1 pan scheef lag.
Bij bij staat hij eigenlijk 5 dagen per week aan in de winter. Meestal van 08:00u tot 23:00u.
Maar goed, ieder z'n ding. Een collega van mij belde een dakdekker omdat er 1 pan scheef lag.
Y'24
@RvV en zo is het
Ik ken ook mannen die bestellen via Thuisbezorgd.nl, ECHTE mannen koken zelf op de BBQ
Ik heb gewoon niet de illusie dat ik het beter kan dan iemand die er daadwerkelijk voor is opgeleid.
Je kunt mij een F1 wagen geven, maar Max Verstappen zal ik het niet van winnen.
Dat jij 2 linker handen hebt kunnen wij niets aan doen, maar zo ingewikkeld is schoorsteen vegen nietunezra schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:47:
Ik heb gewoon niet de illusie dat ik het beter kan dan iemand die er daadwerkelijk voor is opgeleid.
Of bel je ook Ron Jeremy als je vrouw er aan toe is ?
Sommige dingen zijn gewoon goed zelf te doen ook al ben je er niet voor opgeleid
Dat lijken sommige mensen ook te denken over mijn vak.Grolsch schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:53:
[...]
Dat jij 2 linker handen hebt kunnen wij niets aan doen, maar zo ingewikkeld is schoorsteen vegen niet
Of bel je ook Ron Jeremy als je vrouw er aan toe is ?
Sommige dingen zijn gewoon goed zelf te doen ook al ben je er niet voor opgeleid
De waarheid daarin blijkt gelukkig vrij weerbarstig.
Als jij denkt dat je het niet kunt vooral niet doen. Ik ga zelf ook niet schilderen bijvoorbeeld. Ken je tekortkomingen
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zelf oogsten? Zie: https://www.staatsbosbeheer.nl/haardhout
Zelf oogsten? Zie: https://www.staatsbosbeheer.nl/haardhout