Ervaringen openhaardhout Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 71.643 views

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

kmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:44:
[...]

85 euro valt wel mee? (voor een kloon)

De smart splitter is 130 euro. Die is nog duurder en enkel rendabel als je zelf grote blokken gaat kloven denk ik?
Wat ik zeg, €130 vind ik een kleine prijs voor het behoud van mijn vingers en knieschijven. :)

Ik kloof er vnl kleinere blokjes mee, hout word aangeleverd in ~30cm halve, hele en kwart blokken en vaak kloof ik het wat kleiner voor het begin van het vuur. (En omdat het leuk is niet enkel grote blokken in de haard te duwen.)

Ik ben niet héél handig, het is meer geluk dan wijsheid dat ik er afgelopen weekend met sloopwerk thuis geen grotere ongelukken zijn gebeurt dan een paar keer hard op het 3e kootje van mijn duim slaan met de klauwhamer. (Tegels afbikken met koudbeitel en hamer.) Dus zo'n smart splitter is misschien duur, maar voor iemand als ik een prima investering.

Persoonlijk vind ik het een meer dan redelijk bedrag voor wat het bied.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38
Harmvdw schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:09:
[...]

Ja dat begrijp ik, maar ik bedoel als je het in de haard leg om het aan te steken en het is dan nat geregend, brand het dan wel makkelijk?
Sowieso heb ik voor de eerste greep altijd binnen liggen bij de haard zelf. Dat is al op kamertemperatuur en droog. Zo'n hokje schermt meer af dan je denkt en in mijn geval staat ie ook nog deels onder het overstek van het dak. Het blijft dan ook relatief droog.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:21
Orion84 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:23:
[...]

Dat is een kwestie van een kleine voorraad aanmaakhoutjes en evt. een paar eerste blokken ergens droog (binnen) bewaren. Als je eenmaal een beetje temperatuur hebt, dan is dat oppervlakkige vocht van een regenbui zo opgedroogd.

[...]

Ik gebruik sinds kort een Kindling Cracker om haardhout (uit van die netten/zakken van de bouwmarkt) op te splitsen naar een formaat dat in mijn BBQ past. Dat werkt een stuk makkelijker als met een bijl moet ik zeggen. Nauwkeuriger, veiliger, geen stukken hout die alle kanten uitvliegen.

Als je grote blokken hout moet kloven naar standaard haardhout formaat dan kan ik me wel voorstellen dat een bijl handiger is, maar voor het verder kloven van stukken haardhout naar aanmaakhoutjes vind ik het een fijne oplossing.
Ik gebruik altijd een kleine bijl en een vuistje(hamer) om kleine stukjes te maken.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:17
Voor het kloven gebruik ik een Fiskars X27, ook om wat kleinere stukken te maken voor het aansteken van de kachel.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Señor Sjon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:46:
For the record, mijn zielige houtunit. -O-

Aan de rechterkant staat nog een container normaal gesproken en we krijgen ooit ook nog een vierde plasticbak. Tot ik weet wat we met de tuin willen, blijft het 'behelpen'.

[Afbeelding]
Herkenbaar ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oHXTMMVozIaSJ7KuP1DWNUXM/full.jpg

(al ligt er nog 3 kuub gestapeld in de schuur, maar aan de zijkant van het huis in de wind en volop in de zon gaat het drogen van zo'n 1 - 1,3 kuub prima. Heb er wel wat shingles op gezet en wat verstevigingen hier en daar aangebracht)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Señor Sjon
Hoe lang zijn die stammen? Met vloertje past er bij mij 2x25 cm achter elkaar.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:32
hansvk schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:32:
Voor het kloven gebruik ik een Fiskars X27, ook om wat kleinere stukken te maken voor het aansteken van de kachel.
Haha, held!

Hier ook een x27. Die gaat vooralsnog door alles heen. :)

En voor aanmaakhoutjes gewoon een X7. Wel oppassen voor de vingertjes.

Ik geloof trouwens best dat die dure kloofhulpjes door mooie rechte blokken gaan. Daar draai ikzelf ook mijn hand niet voor om. Maar een gedraaid stuk met wat zijtakken? Mi heb je dan echt een fatsoenlijke bijl nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door wmeester op 27-09-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:33
Ik koop eigenlijk altijd hout in stammen, vind het zagen leuk om te doen met een Stihl MS271.
Stamhout koop ik voor 25 euro per kuub.

Kloven doe ik bij voorkeur zo:

Gränsfors Bruks 450 De Kloofhamer / Splitting Maul
Gränsfors Bruks 403-4 Bijlen wetsteen / Axe Sharpening Stone
Gränsfors Bruks 403-1 Vijl / Axe File

Echt een top bijl, knijterscherp en vliegt door het meeste hout heen.

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:56
Vandaag een pallet haagbeuk gekocht, hard hout met een mooie vlam.
Heb eerder een paar netzakken van deze houtsoort gehad en dat beviel goed. Eerst een paar stukjes zachter (berk o.i.d.) hout in de kachel, als de boel goed warm is en lekker brand de haagbeukblokken erop.

Ben al een poos aan 't zoeken en vergelijken voor de komende 'stookperiode' en kwam op deze uit, €280 voor ~1,8M3 thuisbezorgd is volgens mij een mooie prijs
Heb de pallet hier gekocht, prijs is tijdelijke actieprijs.Nog geen ervaring met deze leverancier, het wordt volgende week geleverd, laat nog wel weten hoe het gegaan is.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

*whoei*

Morgen word onze schouw gesloopt, donderdag of vrijdag gestuct en dinsdag komen ze een survey doen om in te meten. Het is helaas wat druk bij onze leverancier, maar we hopen dan toch echt tussen nu en een paar weken een nieuwe haard te hebben. (Nja, haard, technisch is het een houtkachel maar dan met glazen deur.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wobcat schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 00:02:
Vandaag een pallet haagbeuk gekocht, hard hout met een mooie vlam.
Heb eerder een paar netzakken van deze houtsoort gehad en dat beviel goed. Eerst een paar stukjes zachter (berk o.i.d.) hout in de kachel, als de boel goed warm is en lekker brand de haagbeukblokken erop.

Ben al een poos aan 't zoeken en vergelijken voor de komende 'stookperiode' en kwam op deze uit, €280 voor ~1,8M3 thuisbezorgd is volgens mij een mooie prijs
Heb de pallet hier gekocht, prijs is tijdelijke actieprijs.Nog geen ervaring met deze leverancier, het wordt volgende week geleverd, laat nog wel weten hoe het gegaan is.
Ovengedroogd. :(

Dat vind ik persoonlijk heel erg jammer. Natuurlijk, ik stook ook enkel voor mijn plezier maar ik zou als het even kan geen ovengedroogd hout willen kopen. Droog het zelf wel, anders belast je het milieu nog eens extra hard omdat je eerst met gas de boel droogt en daarna het hout op stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
9 van de 10 gebruikt haar eigen afvalhout voor die ovens. Ik stook voor de hobby, dus gebruiksklaar is dikke prima. Anders moet ik nog 2 jaar wachten. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Señor Sjon schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:08:
9 van de 10 gebruikt haar eigen afvalhout voor die ovens. Ik stook voor de hobby, dus gebruiksklaar is dikke prima. Anders moet ik nog 2 jaar wachten. :N
Ook weer waar, maar toch staat het idee me tegen. (Niet gezegd dat ik zelf niet ook ooit eens die keuze maak.) Je stookt in feite dubbel. Koop je een super energiezuinige A++ kachel, duw je d'r ovengedroogd hout in.

Aan de andere kant, het is voor de hobby en het gaat ook weer niet om van die giga hoeveelheden. Er hoeft geen huis mee warm gestookt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je koopt die zuinige kachel ook om minder hout te stoken en de warmte optimaal eruit te halen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Señor Sjon schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:45:
Je koopt die zuinige kachel ook om minder hout te stoken en de warmte optimaal eruit te halen. ;)
Nah. :)

Maar ik vind het wel een bijkomend voordeel. Energiezuinige kachel ligt politiek net even wat minder gevoelig. Vind het ook wel een fijn idee moet ik zeggen, het voelt wat raar om 15 zonnepanelen op je dak te hebben en vervolgens een super onzuinige haard te stoken.

Aan de andere kant hebben we dit huis onder andere gekocht omdat er een haard in zat. Die we dus nu gaan vervangen door een kachel met glazen deuren. Vind ik ideaal. Praktisch alle voordelen van een haard (ok, je ruikt het iets minder), zonder de nadelen. (Spatten, er bij MOETEN blijven, een onzuinige stook en beperkt geschikt als verwarmingsbron.)

In principe moet het zoiets worden:
Afbeeldingslocatie: https://jotul.com/int/products/wood-stoves/f-160-series/_image/3032.png?_encoded=2f66666666666678302f30382f3b293035352878616d656c616373&_ts=139d4f7e20e
https://jotul.com/int/pro.../f-160-series/jotul-f-163

Het kan zijn omdat de schouw toch iets uit blijft steken, dat het een ander model word die iets platter is. (Om te voorkomen dat we de kachel ongeveer midden in de woonkamer krijgen.) Dan zal het een iets vierkanter, platter model worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waar haalt ie zijn verbrandingslucht vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Señor Sjon schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:56:
Waar haalt ie zijn verbrandingslucht vandaan?
Uit de ruimte waar 'ie staat, dus in ons geval uit de woonkamer.

Het kan wel uit de kruipruimte, maar dat is in ons huis niet nodig. We hebben niet een super goed geïsoleerd huis en we kunnen heel eenvoudig de deur naar de gang open zetten voor extra aanvoer. (Uiteraard is dat in overleg met de kachel leverancier, zij hebben aangegeven dat het niet nodig is.)

Goed nieuws trouwens, de schouw kan helemaal weg. We hebben dus geen oude schouw meer. Dus kan de nieuwe kachel recht tegen de muur aan met een zwarte pijp omhoog, zo het rookkanaal in. \0/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou dus nooit een systeem kiezen wat mijn zuurstof opbrandt. Alleen om te starten heb ik de liftdeur iets open staan voor extra zuurstof, maar in principe pakt hij bij mij lucht uit de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Señor Sjon schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:14:
Ik zou dus nooit een systeem kiezen wat mijn zuurstof opbrandt. Alleen om te starten heb ik de liftdeur iets open staan voor extra zuurstof, maar in principe pakt hij bij mij lucht uit de kruipruimte.
Kan, maar dat levert een heel lelijke constructie op en we willen nu net iets dat we écht mooi vinden. De open haard had dat wel, maar dat zie je niet. Zat een dikke schouw onder.

De schouw is zo weg, dan komt er die Jotul F163 voor in de plaats en die haalt zijn lucht uit de ruimte. Normaliter zul je 'm ook niet veel hoger opstoken dan 3kW. Het is een kachel met een maximale output van 5,9 kW. Bescheiden ding dus, ook niet al te groot om te zien. We hebben wel gekeken naar grotere kachels maar dat vinden we niet passen.

De woonkamer zelf is grofweg 8x3, grenst aan de keuken (open verbinding) van grofweg 1.5x5. De keuken heeft weer een verbinding met de gang, die deur kan als het moet open blijven.

Onze kachel is 100% bedoeld als plezierverwarming. Zeker fijn dat 'ie efficiënt is en de CV uit kan als 'ie brand, maar het is ook niet een ding dat we iedere dag aan hebben. Alles behalve.

Als het nodig was hadden we zeker de lucht uit de kruipruimte of spouwmuur laten zuigen, maar als het niet nodig is, vinden we dit veel mooier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik vind het wel grappig dat je op het orgel gaat over ovengedroogd hout, maar het dan weer niet erg vind om je eigen binnenklimaat te verbruiken. ;) Open vuur verbruikt een hoop zuurstof. Je zal niet de eerste zijn die na een isolatieronde opeens erachter komt dat de haard wat moeilijker brandt en ze er zelf wat suf van worden. Er zijn ook in dit soort kachelmodellen genoeg opties om lucht uit de kruipruimte of buiten te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Señor Sjon schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:28:
Ik vind het wel grappig dat je op het orgel gaat over ovengedroogd hout, maar het dan weer niet erg vind om je eigen binnenklimaat te verbruiken. ;) Open vuur verbruikt een hoop zuurstof. Je zal niet de eerste zijn die na een isolatieronde opeens erachter komt dat de haard wat moeilijker brandt en ze er zelf wat suf van worden. Er zijn ook in dit soort kachelmodellen genoeg opties om lucht uit de kruipruimte of buiten te trekken
De kachel kan het. Maar dan moet je of via je spouwmuur, of via de kruipruimte. Beiden zijn lelijk en volgens de leverancier niet nodig. Ergens durf ik nog wel op hun expertise af te gaan, ze leven hiervan en helemaal leuk, aanvoer vanuit de spouw of kruipruimte zou ze extra geld opleveren. (De kachel staat niet tegen een buitenmuur aan maar tegen een muur die grenst aan de buren. We kunnen dus niet horizontaal naar buiten, hooguit de spouw in.)

Als een leverancier bij iets waar ze (flink) aan kunnen verdienen zegt "dat is niet nodig", durf ik daar wel op af te gaan. De open haard die we tot vanochtend nog hadden zoog ook het overgrote deel van zijn lucht uit de woonkamer, er was wel een doorgang naar de kruipruimte maar ik had niet het idee dat die heel veel deed.

Isolatieronde zit er niet echt in. Spouwmuur heeft geen zin, kruipruimte willen we niet. Hooguit een keer ander glas in de ramen. Kortom, we houden altijd wel wat tocht in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 21:59
Señor Sjon schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:28:
Open vuur verbruikt een hoop zuurstof. Je zal niet de eerste zijn die na een isolatieronde opeens erachter komt dat de haard wat moeilijker brandt en ze er zelf wat suf van worden.
Open vuur wel, een afgesloten kachel echter niet. Deze haalt lucht uit de ruimte, zet de O2hieruit om in CO2 en blaast dit alles de schoorsteen uit. Hierdoor onstaat er in de ruimte iets onderdruk en zal er lucht van buitenhuis naar binnen getrokken worden. Om het zuurstof percentage in een ruimte te verminderen moet de CO2 die in de kachel gemaakt wordt weer terug de ruimte in komen, wat gelukkig voorkomen wordt door de onderdruk in de kachel (die gecreerd wordt door de "trek" in de schoorsteen)
Uiteraard zijn er wel andere voordelen te benoemen aan het extern aanzuigen van lucht voor de kachel zoals minder overdreven veen geforceerde ventilatie of inderdaad bij moderne goed geisoleerde lucht-dichte huizen waar de trek in de kachel minder wordt omdat deze niet genoeg lucht aan kan zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dit gaat uit van een toevoer van lucht door kieren en gaten in het huis. Met de tendens om steeds betere kierdichting te gebruiken, kan je hier niet meer vanuit blijven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

-Niels- schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:44:
[...]

Open vuur wel, een afgesloten kachel echter niet. Deze haalt lucht uit de ruimte, zet de O2hieruit om in CO2 en blaast dit alles de schoorsteen uit. Hierdoor onstaat er in de ruimte iets onderdruk en zal er lucht van buitenhuis naar binnen getrokken worden. Om het zuurstof percentage in een ruimte te verminderen moet de CO2 die in de kachel gemaakt wordt weer terug de ruimte in komen, wat gelukkig voorkomen wordt door de onderdruk in de kachel (die gecreerd wordt door de "trek" in de schoorsteen)
Uiteraard zijn er wel andere voordelen te benoemen aan het extern aanzuigen van lucht voor de kachel zoals minder overdreven veen geforceerde ventilatie of inderdaad bij moderne goed geisoleerde lucht-dichte huizen waar de trek in de kachel minder wordt omdat deze niet genoeg lucht aan kan zuigen.
En dat is precies wat dit is: Een kachel.
Technisch gezien is het geen open haard. Het ziet er alleen wel zo uit. :)
Sterker nog, het ziet er béter uit, want glas en geen rooster en dat glas word door zijn eigen hitte schoon gebrand.

Ding is ook akelig efficiënt, A+, 83% rendement. Er zit zelfs geen aslade in want die is overbodig.
Señor Sjon schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:13:
Dit gaat uit van een toevoer van lucht door kieren en gaten in het huis. Met de tendens om steeds betere kierdichting te gebruiken, kan je hier niet meer vanuit blijven gaan.
We hebben een huis uit 1958. Hoe goed we ook ons best doen, dat huis zal nooit volledig dicht komen te zitten. Willen we ook niet, we willen juist voldoende aanvoer van frisse lucht. Slaapkamerraam staat bijvoorbeeld bijna altijd open en in de keuken zal ook het ventilatierooster waarschijnlijk nooit dicht gaan. Juist om het leefklimaat binnen een beetje redelijk te houden. Dan maar iets meer gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
Pallet haardhout netjes afgeleverd, op de plek gezet waar ik 'm wilde hebben en een halve dag bezig geweest om af te stapelen / op te stapelen en de pallet verzaagd tot aanmaakhoutjes,
Mooi droog hout, ontzettend hard en compact, klonk soms als stenen stapelen in 't houthok :)
Brand rustig, mooie rood/oranje vlam en makkelijk aan te krijgen, veel warmte-afgifte van een paar blokjes.
Zeker een aanrader, dat haagbeukhout.

En ovengedroogd ja, het liefst zou ik (hier in de betuwe) een lading fruitboomhout halen (appel/peer) en dat zelf verzagen en drogen maar heb daar helaas de ruimte niet voor.
Hout wordt soms gratis aangeboden als er een boomgaard gerooid wordt maar helaas....
Dus daarom de keuze voor ovengedroogd, is ook niet voor de hoofdverwarming maar deze tijd van het jaar 'savonds een paar blokjes hout scheelt toch aardig op de gasrekening.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik hik alleen tegen de prijs aan.
http://www.openhaardblokk...b-gestapeld-haagbeuk.html 245 euro voor 110x110x150 incl. bezorgen regio Utrecht.

https://www.haarshout.nl/winkel/haagbeuk-haardhout/ 185 euro voor 1,1 kuub ex bezorgen
https://www.openhaardhout...haardhout/1-kuub-haagbeuk 199 voor 100x85x120 incl bezorgen

https://www.123hout.nl/ha...t-ovengedroogd-beukenhout 215 incl. bezorgen (weliswaar beuken, geen haagbeuk) 105x85x125

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
Het is niet goedkoop nee maar ik had dus een kleine 2M3 voor €280 thuisbezorgd. Vergeleken met andere houtsoorten leek me dat een mooie prijs. Check regelmatig de prijzen zou ik zeggen, wisselt blijkbaar nogal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zal nu wel het duurste zijn omdat iedereen in wil slaan. Wellicht draai ik dit jaar nog op het lokale tuincentrum (3 zakken redelijk hout voor een tientje oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-05 09:03

JdM

Humbled

Ik zet de prijs van het hout af tegen wat ik bespaar aan gas. Voor 300 euro aan hout (ik betaal ook ongeveer 280e/2 gestapelde kuubs), bespaar ik 600 euro aan gas. Daarvoor moet ik alleen van mijn kont afkomen, buiten het hout halen en in mijn kachel flikkeren. Zo doe ik nog eens wat als ik in de wintermaanden lig te vegeteren op de bank :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

JdM schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:02:
Ik zet de prijs van het hout af tegen wat ik bespaar aan gas. Voor 300 euro aan hout (ik betaal ook ongeveer 280e/2 gestapelde kuubs), bespaar ik 600 euro aan gas. Daarvoor moet ik alleen van mijn kont afkomen, buiten het hout halen en in mijn kachel flikkeren. Zo doe ik nog eens wat als ik in de wintermaanden lig te vegeteren op de bank :P
Da's fors.
Haal je zulke besparingen ook als je enkel de woonkamer met een kachel stookt en de rest met CV?

Bizar genoeg had ik me niet eens gerealiseerd dat houtstook wel eens financieel voordeliger kan zijn dan gas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@unezra In 2012 had ik een representatief jaar voor mijn gemiddelde gasverbruik. In de onderstaande tabel zie je dat ik van 1690 kuub naar 750 kuub ben gegaan, het lijkt wel duidelijk in welk jaar ik mijn haard heb geplaatst :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/haCScgvK1jSkILXr2puSvEv3/medium.png

Ik stook de woonkamer naar 22 graden, als de temperatuur daarboven komt gaat de deur in de woonkamer naar de bovenverdieping open. De CV staat hier in principe uit. Hij staat niet geheel uit, want ik stook altijd nog zo'n 300 kuub gas in de winter, dat gaat op aan het opstoken van de vloerverwarming (en gedeeltelijk de bovenverdieping) vanaf 17u in de middag tot wij ongeveer thuis zijn, zo rond 18u. De CV pakt dus het opstoken voor ongeveer 1,5 uur mee op. Een ideale tijd voor het voorverwarmen van de bovenverdieping en om de kou van de vloer af te halen voor de rest van de avond. Temperatuur op de bovenverdieping is einde van de avond ongeveer 19,5 graad.
Ik heb een hoekwoning, met de hoek op de Noordzijde, maar er zijn natuurlijk meerdere variabelen die bij de een wat meer en bij de ander mogelijk wat minder besparing oplevert.

Er zijn jaren bij dat ik zelf mijn hout regel (zagen, kloven), de investering hiervan is nog lager (kettingzaag+kloofmachine is inmiddels al terug verdiend) en levert me dan dus per jaar nog meer euro's op. Ik ben gestopt met het vergelijken met bestellen van hout, want als ik het zelf doe heb ik eigenlijk een heel schamel uurloon, dus ik moet het als hobby benaderen. Lang verhaal kort: hout bestellen levert mij vooralsnog ALTIJD besparing op en is eigenlijk zelfs slimmer (op basis van wat ik per uur eraan verdien) dan zelf klooien met zagen en kloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

JdM schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:25:
@unezra In 2012 had ik een representatief jaar voor mijn gemiddelde gasverbruik. In de onderstaande tabel zie je dat ik van 1690 kuub naar 750 kuub ben gegaan, het lijkt wel duidelijk in welk jaar ik mijn haard heb geplaatst :P
[Afbeelding]

Ik stook de woonkamer naar 22 graden, als de temperatuur daarboven komt gaat de deur in de woonkamer naar de bovenverdieping open. De CV staat hier in principe uit. Hij staat niet geheel uit, want ik stook altijd nog zo'n 300 kuub gas in de winter, dat gaat op aan het opstoken van de vloerverwarming (en gedeeltelijk de bovenverdieping) vanaf 17u in de middag tot wij ongeveer thuis zijn, zo rond 18u. De CV pakt dus het opstoken voor ongeveer 1,5 uur mee op. Een ideale tijd voor het voorverwarmen van de bovenverdieping en om de kou van de vloer af te halen voor de rest van de avond. Temperatuur op de bovenverdieping is einde van de avond ongeveer 19,5 graad.
Ik heb een hoekwoning, met de hoek op de Noordzijde, maar er zijn natuurlijk meerdere variabelen die bij de een wat meer en bij de ander mogelijk wat minder besparing oplevert.

Er zijn jaren bij dat ik zelf mijn hout regel (zagen, kloven), de investering hiervan is nog lager (kettingzaag+kloofmachine is inmiddels al terug verdiend) en levert me dan dus per jaar nog meer euro's op. Ik ben gestopt met het vergelijken met bestellen van hout, want als ik het zelf doe heb ik eigenlijk een heel schamel uurloon, dus ik moet het als hobby benaderen. Lang verhaal kort: hout bestellen levert mij vooralsnog ALTIJD besparing op en is eigenlijk zelfs slimmer (op basis van wat ik per uur eraan verdien) dan zelf klooien met zagen en kloven.
toon volledige bericht
Wauw! Dat is echt serieus goed om te weten. Dank je wel.

Prima excuus om in de winter dus *vaker* te stoken. :)

Nu kan ik helemaal niet wachten tot onze Jotol hier staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ik heb alleen in mijn "besparing" de aanschaf van de haard/rookkanaal nog niet bij gerekend O-)
Doe ik dat wel, dan speel ik over 5 jaar ongeveer quitte.
Met het oog op de stijgende gasprijzen, zal de terugverdientijd echter alleen nog maar korter worden de komende paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

JdM schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:48:
Ik heb alleen in mijn "besparing" de aanschaf van de haard/rookkanaal nog niet bij gerekend O-)
Doe ik dat wel, dan speel ik over 5 jaar ongeveer quitte.
Met het oog op de stijgende gasprijzen, zal de terugverdientijd echter alleen nog maar korter worden de komende paar jaar.
Hahaha, die tel ik sowieso niet mee. Domweg omdat ik die haard tóch al wilde hebben en het geen jaarlijkse kosten zijn. Da's zuiver eenmalig en give or take €2500,- (inclusief installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Is het mogelijk om iets met hout te doen zodat het minder 'popt' en knalt als het verbrandt? Ik heb wat onbehandeld hout liggen (ik denk vuren) dat ik laatst in een vuurkorf in brand stak, maar het knalde vrij heftig, met airborne gloeiende houtdeeltjes tot gevolg. Niet heel veilig.

Is hier iets aan te doen? Moet ik het hout bijvoorbeeld natter/droger maken, of behandelen met iets? Het gaat om vrij dunne balkjes die gebruikt worden bij verpakkingen van witgoed, dit idee.

Het liefst zou ik het niet nog kleiner/dunner maken, omdat het dan nóg sneller opbrandt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobcat
^^
Weinig aan te doen denk ik, is hout van naaldbomen, lekker goedkoop om pallets en bekistingen van te maken. Zit nu eenmaal veel hars in en dat brand & knettert & knalt., afstand houden is het enige wat helpt.
Of fijnmazig gaas om je vuurkorf knutselen/tweaken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Houtsoorten met hars hebben dat nou eenmaal. Enige advies is dus om ander hout te gebruiken. Vuren e.d. kan je wel klein maken om als aanmaakhout te gebruiken voor het echte werk. >:)

@JdM wat voor een haard heb jij?

[ Voor 42% gewijzigd door Señor Sjon op 05-10-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@Señor Sjon Ik heb een Termatech TT40W
Afbeeldingslocatie: https://www.klimaworld.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/t/tt40w_sale_1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TNsPMDMc0ViJxbkgGHQBIcJj/full.png

[ Voor 23% gewijzigd door JdM op 05-10-2018 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ah ok. Ik heb geen idee welke ik heb, maar echt veel warmte vind ik er niet af komen? Meestal zitten er 3-4 blokken tegelijk in en volgende week komt een lading haagbeuk, wellicht dat die wat meer doet.

Dit is de haard trouwens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xbm4qS5b8b06qanGvjTIjVRU/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Het rendement van jouw haard zal enorm toenemen als er gebruik wordt gemaakt van ventilatoren, zo'n inbouwhaard moet het namelijk alleen hebben van de naar voren stralende warmte, er is nauwelijks convectie.
Heb je ventilatoren, of is er een mogelijkheid om deze te plaatsen bij dit type? (ondanks dat je niet weet wat het merk van je haard is)

Ik stook lopende de avond ongeveer een standaard blok hout per 45min/uur.

[ Voor 10% gewijzigd door JdM op 05-10-2018 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:39
Leuk om te lezen hoe enthousiast mensen bezig zijn met hout stoken, opslaan en alles wat er bij komt kijken! Zelf ben ik in augustus met mijn vrouw verhuisd naar ons eerste koophuis en hebben bij de zoektocht gelet op de aanwezigheid, dan wel mogelijkheid tot het plaatsen van een houtkachel. Van huis uit heb ik altijd duurzaamheid meegekregen en bij mijn ouders thuis staat dan ook al tientallen jaren een prachtige Harrie Leenders HL4.
Wij hebben ons bij de lokale haardenboer, Otto Vuur in Leiden, laten informeren over wat er tegenwoordig op de markt is en hoe en of we het aanwezige rookkanaal konden gebruiken voor een houtkachel. In het huis zat een open haard.Vanwege het feit dat bijna al je warmte door de schoorsteen naar buiten verdwijnt en, niet in de laatste plaats, omdat het plateau om de haard heen onwijs in de weg stond hebben we dat allemaal weggesloopt en een mooie, betaalbare, houtkachel (JAcobus 6) van A++ klasse en 6kw vermogen laten plaatsen. Het bestaande rookkanaal was wel dubbelwandig, maar wel verouderd en een te grote diameter. Daarom is er een flexibele rvs pijp doorheen getrokken. Ook is de loodslab op het dak en de schoorsteen vervangen. Ook hebben we een ABCAT laten plaatsen om toekomstige regelgeving omtrend roet en fijnstof voor te zijn.
Op de plek waar de open haard zat hebben we zwarte tegels gelegd en de kale muur die over bleef na et weghalen van schoorsteen hebben we met kleine steentjes betegeld.
Deze foto is vlak nadat hij geplaatst is, de stucloper ligt er nog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rKl4AnR2WIhkFRKConFvTCGK/medium.jpg

We zijn er enorm tevreden mee en de katten ook! We kunnen onze woonkamer er makkelijk mee verwarmen. Wat niet op de foto staat is de grote tuintegel die ik op de kachel heb gelegd. Die gebruik ik en beetje als alternatief voor speksteen. Hij houdt de warmte vast en geeft die over lange tijd af. Ook gebruik ik het om de hapjespan met stoofvlees op te laten sudderen. De temperatuur is precies goed hiervoor.

Dan waar het om gaat! Haardhout!
In tegenstelling tot wat ik hier veel langs zie komen kopen wij nooit haardhout. Al mijn hele leven (31 jaar) doe ik vrijwilligerswerk in de Horsten. Hier is een stuk bos waar we essenhakhout beheer doen. Hierbij zagen we bomen van ongeveer 20-30 jaar oud om. Deze zijn dan een meter of 20 hoog en ongeveer 30cm dik. We doen dit allemaal met de hand. Alleen aan het einde van het hakseizoen komt er iemand met een motorzaag om alle stobbes netjes af te zagen zodat ze niet gaan inrotten en ze gewoon weer opnieuw uitlopen. Dit heeft een cyclus van 20-30 jaar, dus het is behoorlijk duurzaam. Het gaat met name om essen en elzen. De lange rechte stammen zagen we in stukken van 2m en stapelen die op. Dat hout wordt verkocht en vervolgens weer verkocht als brandhout. Van het geld betalen we koffie, koekjes en gereedschap. Het hout dat niet geschikt is om verkocht te worden, te dun, te krom, te kort, mogen de vrijwilligers praktisch onbeperkt mee naar huis nemen. Alles wat in je auto past mag mee, aanhangers en busjes mogen niet. Voor het hout wat niet mee naar huis genomen wordt hebben we een brandontheffing en wordt dus op locatie verbrand. Het terrein is niet geschikt voor een versnipperaar en uit ervaring weten we dat het op rillen leggen of over de bodem verspreiden niet alleen heel veel extra werk oplevert, het is ook nog eens gevaarlijk omdat je kan struikelen of niet altijd goed kan zien of er mensen in de baan van een vallende boom bezig zijn. Daarnaast is het erg fijn om een warm vuur te hebben om je 's winters op te warmen en het is gewoon leuk om fikkie te stoken!
Dit doen we 10 weken per jaar van januari t/m half maart. Het hout moet zo'n 2 jaar drogen, tenzij het dode bomen zijn, dan kan het meestal de zelfde winter nog de kachel in.
Af en toe vallen er grote eiken of beuken takken in de buurt naar beneden, die worden dan ook met veel enthousiasme ontvangen. Beuken en eiken zelf worden niet omgezaagd.

Het kost allemaal wat meer moeite dan dat het kant en klaar voor de deur wordt geleverd, maar het is ontzettend leuk om te doen. Je kachel stoken en je huis verwarmen met de bomen die je zelf hebt omgezaagd is erg bevredigend!

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
JdM schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:14:
Het rendement van jouw haard zal enorm toenemen als er gebruik wordt gemaakt van ventilatoren, zo'n inbouwhaard moet het namelijk alleen hebben van de naar voren stralende warmte, er is nauwelijks convectie.
Heb je ventilatoren, of is er een mogelijkheid om deze te plaatsen bij dit type? (ondanks dat je niet weet wat het merk van je haard is)

Ik stook lopende de avond ongeveer een standaard blok hout per 45min/uur.
Hij maakt gebruik van natuurlijk convectie (lucht kan erin onder het natuurstenen tableau en komt dan via roosters erboven er weer uit. Verder zit ie voor zijn verbrandingslucht op de kruipruimte aangesloten.

Het is een besje van 25+ jaar oud. Denk dat het één van de eerste liftdeuren was ofzo. :P :+

In de toekomst wil ik de haard verder naar rechts hebben, de meter die ik daarmee win komt veel beter uit in de woonkamer. Voor nu is deze favoriet als opvolger: https://www.drufire.com/n...t/spartherm/varia-2lh-2rh
Ik heb het niet zo op vrijstaande kacheltjes. :)

@Who Am I? Leuk verhaal. Dat in het bos sjouwen met hout klinkt leuk, maar daar heb ik echt de tijd niet voor. :+ Bovendien zoek ik juist de harder houtsoorten om de pijp schoon te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 05-10-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:55:

@Who Am I? Leuk verhaal. Dat in het bos sjouwen met hout klinkt leuk, maar daar heb ik echt de tijd niet voor. :+ Bovendien zoek ik juist de harder houtsoorten om de pijp schoon te houden.
Mijn ouders stoken al 25 jaar essen en elzenhout en af en toe wat eik of beuk, maar vooral es en els, en die krijgen ieder jaar weer complimenten van de schoorsteenveger dat hun schoorsteen zo mooi schoon is gebleven. Als je maar heet genoeg stookt en je hout goed droog is, is het geen probleem.

Met bomen sjouwen doen we alleen op zaterdagen ;) Ik blokkeer in de wintermaanden gewoon alle zaterdagen in de agenda :P Ook omdat ik mede verantwoordelijk ben voor de veiligheid en zaaginstructies geef.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ha, dan ben ik heel snel single met een omgangsregeling voor de kinderen als ik dat ga doen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:34:
Ha, dan ben ik heel snel single met een omgangsregeling voor de kinderen als ik dat ga doen. :+
Je hebt een dochter/vrouw die els heet? :P Of bedoel je de zaterdagen blokken in de agenda? Mijn vrouw doet gezellig mee hoor ;) We hebben nog geen kinderen, maar als we die hebben gaan ze ook gewoon mee ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Who Am I? op 05-10-2018 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:06
Leiduh!
We hebben een Harrie Leenders (een Lobbe) aangeschaft en laten plaatsen door Otto Vuur. Ze hebben ons voor hout doorverwezen naar openhaardhout.com

Ik ga maar eens een bezoekje brengen aan de Horsten... is dat bij kasteel Duivenvoorde of zijn er meer verkooppunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die site staat op 'alles uitverkocht' zo'n beetje. Het is natuurlijk gedroogd met maximaal 25% aan vocht volgens de site. Risico is dat je dat nog een jaar moet drogen voor gebruik om het onder de 20% te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
volgende week wordt het 21 graden..die kachel gaat voorlopig niet aan.
En dan toch maar die vochtmeter bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Bartjoo71 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:27:
Leiduh!
We hebben een Harrie Leenders (een Lobbe) aangeschaft en laten plaatsen door Otto Vuur. Ze hebben ons voor hout doorverwezen naar openhaardhout.com

Ik ga maar eens een bezoekje brengen aan de Horsten... is dat bij kasteel Duivenvoorde of zijn er meer verkooppunten?
Volgens mij verkopen wij het hout meestal aan de Avtiviteiten Centrum Hoeve Cronesteyn. Een opvang/activiteiten centrum voor verstandelijk beperkte jonge mensen. Zij gaan doordeweeks naar het bos om de stammen van 2m in stukken te zagen. Deze worden later gekliefd en verkocht ten behoeve van de opvang. We verdienen volgens mij niet veel aan de verkoop, maar het idee dat het naar zo'n doel gaat is wel een fijne gedachte.
In de Horsten zelf is er ook een houthandelaar die voornamelijk beukenhout verkoopt en af en toe wat eikenhout. Hij heeft geen website ofzo, maar als je via de achter ingang (kant van Voorschoten, vlak na de tunnel onder het spoor) de Horsten in komt zit hij vlak bij de ingang. (Google op deze coördinaten: 52°06'55.1"N 4°24'55.8"E). Er hangt een briefje aan een boom met een telefoonnummer voor als ze niet aanwezig zijn. Ik heb ook geen idee wat voor prijzen hij hanteert.

Mocht je een keer mee willen komen houthakken, dan moet je maar een prive bericht sturen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjoo71
hihi, ik zie het op de website van Avtiviteiten Centrum Hoeve Cronesteyn, haardhout te koop.
Gewoon bij mij in de straat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
Bartjoo71 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:52:
hihi, ik zie het op de website van Avtiviteiten Centrum Hoeve Cronesteyn, haardhout te koop.
Kijk eens aan! Grote kans dat je dan hout stookt van een boom die ik heb omgezaagd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:00:
Ah ok. Ik heb geen idee welke ik heb, maar echt veel warmte vind ik er niet af komen? Meestal zitten er 3-4 blokken tegelijk in en volgende week komt een lading haagbeuk, wellicht dat die wat meer doet.
Haagbeuk al binnen en gestookt ?
Hoe bevalt het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Komt a.s. zaterdag, ze hadden het te druk deze week. En met 25 graden gooi ik de haard niet aan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
Señor Sjon schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 23:22:
Komt a.s. zaterdag, ze hadden het te druk deze week. En met 25 graden gooi ik de haard niet aan. :P
Ik doe er ook erg lang mee ja B-)
Kacheltje niet echt nodig met deze temp. Nog wel een paar blokjes in de buiten vuurpot gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik heb vorige week toch geprobeerd om de kachel aan te maken. Was geen goed idee... Binnen was het 19C, buiten 22C. Hierdoor was er geen trek en kwam alle rook lekker terug de woonkamer in... We hebben een paar uur de ramen en deuren tegen elkaar open gehad om van de rooklucht af te komen... Kortom, een harde les. Als het buiten warmer is dan binnen, geen kachel aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sowieso is het bij windkracht 1-2 vaak al te windstil om te stoken binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als het binnen windkracht 1 of 2 is dan wil ik ook niet stoken ;)
Señor Sjon schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:54:

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
lolbroek. Je kan dan nog altijd een vuurkorf buiten aansteken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
https://afbeelding.im/vqXEWwlA

Check het spinnenweb links. Wat doen jullie met je hout. Van buiten gaat het bij mij in een grote mand. Vervolgens is het binnen enkele dagen op.

Doen jullie het op dezelfde manier? Vind het wel fijn dat het hout lekker warm is, als het de haard in gaat :)

[ Voor 9% gewijzigd door Wackmack op 17-10-2018 19:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Who Am I? schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:23:
Ik heb vorige week toch geprobeerd om de kachel aan te maken. Was geen goed idee... Binnen was het 19C, buiten 22C. Hierdoor was er geen trek en kwam alle rook lekker terug de woonkamer in... We hebben een paar uur de ramen en deuren tegen elkaar open gehad om van de rooklucht af te komen... Kortom, een harde les. Als het buiten warmer is dan binnen, geen kachel aanmaken.
Simpel op te lossen door een stuk keukenpapier in de haard aan te steken voor je het hout gaat aansteken. In de rookgasafvoer heb je met de verkeerde verhoudingen binnen/buitentemperatuur een soort van koude lucht deksel die in de afvoer zit. Als je snel even wat hitte de pijp in jaagt blaas je die koude luchtbel eruit en is er weer trek. Ik heb sinds ik dit doe, nooit meer problemen met omgekeerde trek en check het in dit jaargetijde altijd ook even met een aanstekervlam, je ziet dan aan de vlam zonder problemen welke kant de trek op staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:26
Señor Sjon schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:54:
Daar heb ik serieus nog nooit rekening mee gehouden. Wij hebben een gesloten haard die met alle weer types trekt als een malle. Windstil, regen, mist of sneeuw dat ding doet het altijd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Noxa schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:17:
[...]

Daar heb ik serieus nog nooit rekening mee gehouden. Wij hebben een gesloten haard die met alle weer types trekt als een malle. Windstil, regen, mist of sneeuw dat ding doet het altijd prima.
Hier ook ja. Vorig jaar oktober dagelijks aangehad voor vier maanden :) kachel is binnen nu weer aan. Heerlijk sfeertje met een goede trek. Rookkanaal is aangesloten op de kruipruimte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:17
Wackmack schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:32:
https://afbeelding.im/vqXEWwlA

Check het spinnenweb links. Wat doen jullie met je hout. Van buiten gaat het bij mij in een grote mand. Vervolgens is het binnen enkele dagen op.

Doen jullie het op dezelfde manier? Vind het wel fijn dat het hout lekker warm is, als het de haard in gaat :)
Ik doe het op dezelfde manier. Alleen is met een goede winterdag met temperaturen flink onder nul de mand in een dag wel op :)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Vandaag is de schoorsteenveger weer geweest, geen overbodige luxe zeg! Nu nog een paar kuub hout en we kunnen weer aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Noxa schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:54:
Vandaag is de schoorsteenveger weer geweest, geen overbodige luxe zeg! Nu nog een paar kuub hout en we kunnen weer aan de slag.
Zijn er hier nog mensen die zelf hun schoorsteen vegen? Ik zit er aan te denken om dit zelf te gaan doen.
Maar ik vroeg me af, hoe (youtube helpt behoorlijk) en hoe vast te leggen i.v.m. verzekering e.d. (hoeft officieel niet schijnt het, volgens schoorsteenvegers) maar heb het graag gedocumenteerd. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Harmvdw schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:21:
[...]

Zijn er hier nog mensen die zelf hun schoorsteen vegen? Ik zit er aan te denken om dit zelf te gaan doen.
Maar ik vroeg me af, hoe (youtube helpt behoorlijk) en hoe vast te leggen i.v.m. verzekering e.d. (hoeft officieel niet schijnt het, volgens schoorsteenvegers) maar heb het graag gedocumenteerd. Iemand ervaring mee?
Ik zou vooral goed uitzoeken hoe dit verzekeringstechnisch zit. Grote kans dat de verzekering niets dekt als de schoorsteen niet door een gecertificeerde schoorsteenveger schoongemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Who Am I? schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:27:
[...]

Ik zou vooral goed uitzoeken hoe dit verzekeringstechnisch zit. Grote kans dat de verzekering niets dekt als de schoorsteen niet door een gecertificeerde schoorsteenveger schoongemaakt is.
Staat mij ook bij dat je inderdaad een bewijs van de schoorsteenveger nodig hebt om aan te tonen dat die rokende hoop stenen niet gekomen is door jouw matige schoonmaak werk.

Ik maak dan ook een foto van de bon en zet hem in de cloud. You never know.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

De kwestie zelf vegen/laten doen en de verzekering/verplichting;

Ik heb mijn verzekeraar gebeld en die gaf mij de volgende uitleg:
Bij brand en schade zal altijd het kanaal bekeken worden. Als uit het onderzoek blijkt dat het kanaal niet goed schoon is, gaan we sowieso vragen stellen, maar een rekening van een schoorsteenveger doet nog steeds niets af aan een vuil kanaal. Dat betekent dat je ook met een rekening van een schoorsteenveger een probleem kunt hebben. De schoorsteenveger zal ongetwijfeld iets zeggen als "je zult de laatste weken vast nat/vuil hout gestookt hebben, ik neem hiervoor geen verantwoordelijkheid".

Daarop vroeg ik hem of ik met andere woorden de schoorsteen zelf mag vegen:daarop kreeg ik de reactie dat zolang ik hem zelf goed schoon houd, de verzekeraar in de toekomst nooit om een rekening vraagt en ook niets heeft aan een rekening, omdat zij zelf de verantwoordelijkheid ook niet bij de schoorsteenveger kunnen neerleggen (op basis van wetgeving of andere verplichtingen).
De verplichting dat de schoorsteen door een bedrijf gedaan moet worden is daarmee voor mij een fabel die door de aanbieder in de markt is gebracht, dat maak ik op uit deze hele verheldering tijdens het gesprek met de verzekeraar.

tl;dr
Bel je verzekeringsmaatschappij met de vraag of zelf vegen is toegestaan, bij mijn maatschappij is het geen probleem en ik doe het daarom dus zelf al jaren.

[ Voor 13% gewijzigd door JdM op 19-10-2018 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
JdM schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:58:
De kwestie zelf vegen/laten doen en de verzekering/verplichting;

Ik heb mijn verzekeraar gebeld en die gaf mij de volgende uitleg:
Bij brand en schade zal altijd het kanaal bekeken worden. Als uit het onderzoek blijkt dat het kanaal niet goed schoon is, gaan we sowieso vragen stellen, maar een rekening van een schoorsteenveger doet nog steeds niets af aan een vuil kanaal. Dat betekent dat je ook met een rekening van een schoorsteenveger een probleem kunt hebben. De schoorsteenveger zal ongetwijfeld iets zeggen als "je zult de laatste weken vast nat/vuil hout gestookt hebben, ik neem hiervoor geen verantwoordelijkheid".

Daarop vroeg ik hem of ik met andere woorden de schoorsteen zelf mag vegen:daarop kreeg ik de reactie dat zolang ik hem zelf goed schoon houd, de verzekeraar in de toekomst nooit om een rekening vraagt en ook niets heeft aan een rekening, omdat zij zelf de verantwoordelijkheid ook niet bij de schoorsteenveger kunnen neerleggen (op basis van wetgeving of andere verplichtingen).
De verplichting dat de schoorsteen door een bedrijf gedaan moet worden is daarmee voor mij een fabel die door de aanbieder in de markt is gebracht, dat maak ik op uit deze hele verheldering tijdens het gesprek met de verzekeraar.

tl;dr
Bel je verzekeringsmaatschappij met de vraag of zelf vegen is toegestaan, bij mijn maatschappij is het geen probleem en ik doe het daarom dus zelf al jaren.
toon volledige bericht
Ik moet ook nog even contact opnemen met mijn verzekeringsman, maar kom inderdaad op meerdere site's dit tegen. Nu denk ik dat ik het zelf ga doen maar dan 2 keer per jaar en dan om het jaar of 2 jaar door een erkende schoorsteenveger. Maar dat moet ik eerst nog met mijn vriendin overleggen want die vond het niet nodig om zelf te doen. Maar ik vind zulke dingen leuk en onnodig om te laten doen als ik het zelf ook kan.
Gister mijn nieuwste marktplaats aanwinst even geprobeerd op een stukje hout wat de visite voor me mee had. Chopper 1
Werkt erg leuk, straks de rest ook even ophakken. Het hout was nog wel vrij vochtig 30% plus dus nog even drogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Harmvdw op 20-10-2018 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hoe ver moet je stook-stapel eigenlijk van je kachel staan?

Ik ga vanmiddag voor het eerst onze Jotol F-163 aansteken en we hebben rechts op een centimeter of 40 wat Ikea kratten met hout gestapeld. Vraag me af of dat ver genoeg is. (De kratten staan wel achter tegen de wand, de ruit van de kachel zit daar voor.)

Zijn hier richtlijnen voor of kan ik gewoon als 'ie goed heet is eens voelen aan de stapel en kijken of ik het onverantwoord warm vind worden daar?

Ook zie je vaker op plaatjes hout *onder* de kachel gestapeld. Is dit goed gebruik of niet aan te raden? (Hij heeft 3 pootjes en staat uiteraard op een metalen plaat op het laminaat. Onder is dus ruimte voor hout.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
unezra schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:08:
Hoe ver moet je stook-stapel eigenlijk van je kachel staan?

Ik ga vanmiddag voor het eerst onze Jotol F-163 aansteken en we hebben rechts op een centimeter of 40 wat Ikea kratten met hout gestapeld. Vraag me af of dat ver genoeg is. (De kratten staan wel achter tegen de wand, de ruit van de kachel zit daar voor.)

Zijn hier richtlijnen voor of kan ik gewoon als 'ie goed heet is eens voelen aan de stapel en kijken of ik het onverantwoord warm vind worden daar?

Ook zie je vaker op plaatjes hout *onder* de kachel gestapeld. Is dit goed gebruik of niet aan te raden? (Hij heeft 3 pootjes en staat uiteraard op een metalen plaat op het laminaat. Onder is dus ruimte voor hout.)
In de handleiding worden wel wat adviezen gegeven. Ik heb bij mijn kachel altijd het hout er naast staan in een stof beklede bak, ook hangt de tv dichtbij, heb afgelopen jaar flink gestook maar alles gaat goed bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Hebben jullie advies omtrent schoorsteenkappen voor een open haard?
Ik heb nu zo'n roterende ding Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgs/schoorsteenkap_7_rotorvent.jpg die niet goed roteert.

Maar ja... wat moet ik dan nu kopen? bij elk soort wordt gezegd dat ze prima werken en er zijn geen Tweakers reviews te vinden...

https://www.schoorsteenwi...kappen-schoorsteenkappen/

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@kmf Heb je überhaupt een roterende kap nodig? Dit is enkel het geval bij een zeer lang/kort kanaal (of een met veel bochten) en zeer slechte trek, als gevolg daarvan. Het natuurlijke vacuüm kun je laten controleren/bepalen, dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Ik heb een normale trekkap op een kanaal van 6 meter, zonder een enkele bocht en dat voldoet totaal. Zie:
Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/schoorsteenwereld/image/cache/full/614af247aa2e5e89b6a3e9615f1990ed330b9ec9.jpg
Eventueel een gek is ook nog een optie, dat is wellicht beter dan een slecht roterende kap.
Afbeeldingslocatie: https://www.dekacheltoko.nl/Files/2/81000/81315/ProductPhotos/MaxContent/260534401.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door JdM op 20-10-2018 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Harmvdw schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:28:
[...]
In de handleiding worden wel wat adviezen gegeven. Ik heb bij mijn kachel altijd het hout er naast staan in een stof beklede bak, ook hangt de tv dichtbij, heb afgelopen jaar flink gestook maar alles gaat goed bij mij.
Hmm. Ik zie in de handleiding alleen wat over brandbare muren en andere zaken, maar misschien kijk ik er overheen. De afstand van onze opslag is fors groter en, net even gevoeld, word nauwelijks warm. (Vanaf de achtermuur gezien komen de zijruiten voor de opslag uit.)

EDIT: Hmmm, nauwelijks warm is niet het geval maar ik kan wel mijn hand nog prima op die plek houden. Ik gok dat het een graad of 40 is daar. Is dat te veel of kan dat prima? (Het hout voelt warm aan, maar ik kan het nog goed beet houden.)

Links staat een plant, die lijkt ook amper warm te worden. Warmte lijkt dus vooral uit de voorruit en zijruiten te komen. :)

Nu rustig aan het inbranden, kacheltje leren kennen, wat met de choke/luchttoevoer spelen. (Omdat de ramen en deuren daarvoor open moeten doe ik dat bewust even midden overdag, ook al is het 20 graden buiten.)

In tegenstelling tot onze open haard merk je hier wel het verschil tussen open en dicht. Open gaat 'ie als de brandweer, dicht brand het vuur meteen veel rustiger. (Ik begreep dat 'ie tijdens de opstart vol open moet staan en daarna bijna helemaal dicht om het vuur goed en rustig te laten branden.)

Het is ook even wennen met bijvullen en porren. Deur op een kier, paar seconden wachten, dan bijvullen of porren.

Brand mooi in ieder geval, hier gaan we héél veel mooie jaren mee beleven. :) (En nu maar hopen dat de wet- en regelgeving het niet over een paar jaar verbied. Fin, met een moderne hachel als deze hoop ik dat we voorlopig mogen blijven stoken, desnoods met een rookgas filter of ionisator op het dak.)

[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 20-10-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

JdM schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:33:
@kmf Heb je überhaupt een roterende kap nodig? Dit is enkel het geval bij een zeer lang/kort kanaal (of een met veel bochten) en zeer slechte trek, als gevolg daarvan. Het natuurlijke vacuüm kun je laten controleren/bepalen, dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Ik heb een normale trekkap op een kanaal van 6 meter, zonder een enkele bocht en dat voldoet totaal. Zie:
[Afbeelding]
Eventueel een gek is ook nog een optie, dat is wellicht beter dan een slecht roterende kap.
[Afbeelding]
ik heb volgens mij voldoende trek. is een nieuwe lange rechte pijp. Denk zo'n 7 meter. Zelfs met een slecht/niet roterende (en dus eigenlijk juist trekverminderend) gaat het vrij goed. Enkel als de briket uit elkaar valt en enkel gloeit, dan kan rook terugslaan. (maar die briketten zijn dit seizoen dan ook eindelijk op).
Met gewoon haardhout geen enkel probleem.

Heeft zo'n vaste kap niet als nadeel dat je meer last hebt van de wind die inslaat? woeien en zo?

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 20-10-2018 17:04 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wow!

Gisteren de kachel voor het eerst aangehad. We twijfelden tevoren nog even of 'ie niet te klein zou zijn maar hell no, wát een hitte! Vandaag maar even wat blokken kleiner gehakt om iets meer te kunnen reguleren en spelen met het vuur. (Lang leve de Smart Splitter.)

Kleine houtopslag in de kamer gemaakt van Ikea Knagglig kratten. 3 zitten er in een L vorm aan elkaar, de 4e heeft wieltjes aan de achterkant en gebruik ik als transportkrat van het houthok van buiten naar binnen. 1 zit het aanmaakhout in, heb ik er nog 2 voor het stookhout. (Nja, 3, de transportkist heeft natuurlijk ook gewoon hout.) Dat lijkt zat. Gisteren inclusief inbranden een halve krat weggestookt. Meer dan een krat zal er niet snel op een avond doorheen gaan. (En onder de kachel kan ook nog ongeveer een krat aan hout worden gestapeld.)

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/knagglig-lade__0311960_PE429575_S4.JPG
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70292359/

Oh, ook fijn dat de kachel *heel* goed te reguleren is. De luchttoevoer/choke doet prima zijn werk. In normaal gebruik lijkt hij iets open te moeten staan (ongeveer een centimeter), alleen tijdens het opstarten moet 'ie even vol open voor een minuut of 5, 10 max.

In het begin roet het even een beetje maar zodra de hackel goed op gang is brand 'ie alles weer mooi schoon.

Even wennen zijn de vermiculiet platen aan de binnenkant. Die zien er nogal plastic uit en je verwacht dat ze in gebruik zwart worden. Dat is niet zo. Het vuur brand het roet er snel vanaf en dan worden ze weer een beetje gelig. Blijft maf materiaal, ik dacht dat het een soort kunststof was maar het is een bewerkt mineraal. Wikipedia: Vermiculiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 19:36

mutsje

Certified Prutser

Heb mijn brabus brabant voor de tweede avond aan. Heerlijk eerst opstoken met afvalstukken steigerhout en hierna de houtblokken erop. Lekker getemperd en heerlijke temperatuur. Volgend jaar weer op pad om 2 beuken om te zagen en te kloven en eventueel nog 3 elsen. Probleem is meer dat mijn voorraadruimte beperkt is. Maar eerst maar lekker stoken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@unezra Ik lees eigenlijk vaak dat je je temperatuur moet reguleren door de hoeveelheid hout, niet de luchttoevoer of rookkanaal. Vuur smoren geeft alleen maar meuk en rook, terwijl uitbranden bijna geen troep geeft.

Afgelopen vrijdag voor het eerst weer de boel aangehad en het ging al een stuk beter dan het eind van de winter. Hout is dan toch te nat geweest toen. Nu brandde het veel beter en ging het veel makkelijker aan met mooiere vlammen. Maar de voorraad is zaterdag aangevuld. :*) 30x50 liter zakken haagbeuk staan klaar om te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

kmf schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:03:
[...]

Heeft zo'n vaste kap niet als nadeel dat je meer last hebt van de wind die inslaat? woeien en zo?
Ik heb nooit last van wat je noemt. Mocht jij dat wel hebben, dan is een gek uitermate geschikt om terugslag door wind te voorkomen, dat is met een gek namelijk onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bartjoo71 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:52:
Ik heb afgelopen week ook een hoop haardhout gekocht bij Cronesteyn. Voor het eerst eigenlijk. Wat opvalt: hout wordt gewoon in netten geplaatst, niet geordend of zo. En ook veel verschillende lengtes en kloofafmetingen. Wel nagenoeg zelfde gewicht. Dus zal wel kloppen.

Ziet er alleen niet echt mooi uit zo in de houtopslag. :)

Qua droogte valt het nogal mee. 10-20% heb ik steekproefsgewijs gemeten.

Maar het geeft wel een beter gevoel om geld (2,50 per zak) uit te geven daar dan bij de gamma bv (2,39 per zak nu)
JdM schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:30:
[...]

Ik heb nooit last van wat je noemt. Mocht jij dat wel hebben, dan is een gek uitermate geschikt om terugslag door wind te voorkomen, dat is met een gek namelijk onmogelijk.
Dat is ook wel interessant. Klinkt in ieder geval als een doordachte techniek met grote opening (moet wel even navragen of er gaas/tralie zit tegen vogelnesten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
kmf schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:53:
[...]

Ik heb afgelopen week ook een hoop haardhout gekocht bij Cronesteyn. Voor het eerst eigenlijk. Wat opvalt: hout wordt gewoon in netten geplaatst, niet geordend of zo. En ook veel verschillende lengtes en kloofafmetingen. Wel nagenoeg zelfde gewicht. Dus zal wel kloppen.

Ziet er alleen niet echt mooi uit zo in de houtopslag. :)

Qua droogte valt het nogal mee. 10-20% heb ik steekproefsgewijs gemeten.

Maar het geeft wel een beter gevoel om geld (2,50 per zak) uit te geven daar dan bij de gamma bv (2,39 per zak nu)
Super leuk dat je het daar gehaald hebt! En goed om te horen dat het met de vochtigheid goed zit. Het hout ligt over het algemeen zo'n 1 á 2 jaar in het bos op stapels in de open lucht. Wat er daarna mee gebeurt weet ik niet. Het is ook veel verschillend hout. Es, Els, Berk en Esdoorn over het algemeen. Hout wat je bij de gamma haalt is meestal ordinair populier of wilgenhout. Brandt fel, maar is zo op.

Ik meet zelf trouwens nooit de vochtigheid. Na 30 jaar bosbouw en ervaring met hout stoken voel je precies wanneer het hout geschikt is om te stoken. Zo bleek ook toen de haardenvoer de kachel kwam installeren. Ik zei dat het droog genoeg was en hij meette 17% vochtigheid.

Bij ons is afgelopen vrijdag en zaterdag de spouwmuur en vloer geïsoleerd en het wordt nu sneller warm en het blijft ook veel beter op temperatuur. Waar we 's ochtends meestal beneden kwamen met 17-18C, was het nu nog 19,5C terwijl het 20,5C was toen we naar bed gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Señor Sjon schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:23:
@unezra Ik lees eigenlijk vaak dat je je temperatuur moet reguleren door de hoeveelheid hout, niet de luchttoevoer of rookkanaal. Vuur smoren geeft alleen maar meuk en rook, terwijl uitbranden bijna geen troep geeft.
Het staat hier heel expliciet in de handleiding. Bij het aansteken *vol* open voor 5 minuten om het vuur en de naverbranding op gang te krijgen, daarna dicht zover als nodig om een mooi brandend maar niet té fel vuur te krijgen.

Zie pagina 11:
https://www.stokertje.nl/...tul-f-163-handleiding.pdf

Wel staat er ergens nog in dat je niet te ver moet smoren. De Nederlandse handleiding is daar wat onduidelijk over. Daar lijkt het of de luchttoevoer tijdens gebruik volledig dicht moet zitten. Dat blijkt in de praktijk en als je verder leest niet zo. Het is enkel dat 'ie in normaal bedrijf niet vol open moet staan.

Merk je ook heel snel. Brand 'ie lekker, zet je 'm vol open, gaat 'ie veel te hard. Op 1/3e leek 'ie vooralsnog het beste te branden.

Komende maanden zal ik 'm wel steeds beter leren kennen. Ook qua aansteken en qua visueel mooi branden.
Afgelopen vrijdag voor het eerst weer de boel aangehad en het ging al een stuk beter dan het eind van de winter. Hout is dan toch te nat geweest toen. Nu brandde het veel beter en ging het veel makkelijker aan met mooiere vlammen. Maar de voorraad is zaterdag aangevuld. :*) 30x50 liter zakken haagbeuk staan klaar om te stoken.
Ik heb nog bijna 2m3 staan in de tuin. Vorig seizoen erg weinig gestookt, ook omdat zo'n open haard binnen altijd de nodige stank geeft. Plan is met deze kachel meer te gaan stoken. Eens zien hoe hard het gaat. Plan is 1 compartiment te vullen als 'ie leeg is en dan de ander leeg te stoken maar dat vergt even wat reorganisatie. (Ik wil er nog een paar planken tussen leggen om effectief 4 compartimenten te krijgen. Valt minder snel om.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik temper de kachel ook gewoon door schuiven dicht te draaien tot de vlammen rustig zijn. Wel staat bij het aansteken het deurtje open zodat er voldoende zuurstof bij komt. Als het eenmaal goed brand gaat deurtje dicht en regel ik het met de luchtschuiven. Je moet wel voor afdoende lucht toevoer zorgen trouwens, heb raampje boven achterdeur altijd iets open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ikzelf meen het beste stookresultaat te krijgen door te stoken op zicht in combinatie met de rookgastemperatuur die is af te lezen op de temperatuurmeter op de afvoer boven de haard. Temperatuur rookgas houd ik op minimaal 120graden celcius, daarmee ontstaat er geen creosoot in de pijp (wat ik weer zelf kan checken zodra ik de schoorsteen veeg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:03
Harmvdw schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 09:29:
[...]

Ik moet ook nog even contact opnemen met mijn verzekeringsman, maar kom inderdaad op meerdere site's dit tegen. Nu denk ik dat ik het zelf ga doen maar dan 2 keer per jaar en dan om het jaar of 2 jaar door een erkende schoorsteenveger. Maar dat moet ik eerst nog met mijn vriendin overleggen want die vond het niet nodig om zelf te doen. Maar ik vind zulke dingen leuk en onnodig om te laten doen als ik het zelf ook kan.
Gister mijn nieuwste marktplaats aanwinst even geprobeerd op een stukje hout wat de visite voor me mee had. Chopper 1
Werkt erg leuk, straks de rest ook even ophakken. Het hout was nog wel vrij vochtig 30% plus dus nog even drogen.
Mijn verzekeraar vertelde hetzelfde, alleen gaf daarbij wel aan dat als er bewijs is dat de schoorsteen 1* per jaar schoon gemaakt wordt ze altijd gewoon uitkeren. De reden daarachter is dat ze niet kunnen verwachten dat iemand dagelijks zijn schoorsteen controleerd en als het 1 keer per jaar goed gedaan wordt ze aannemen dat daarmee aan de verplichting wordt voldaan van goed onderhoud.

Alleen als er aanwijzingen zijn dat er slecht gestookt is willen ze meer bewijs zien, maar dan moet je echt slecht/nat hout aan het stoken zijn geweest.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

mutsje schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:45:
Ik temper de kachel ook gewoon door schuiven dicht te draaien tot de vlammen rustig zijn. Wel staat bij het aansteken het deurtje open zodat er voldoende zuurstof bij komt. Als het eenmaal goed brand gaat deurtje dicht en regel ik het met de luchtschuiven. Je moet wel voor afdoende lucht toevoer zorgen trouwens, heb raampje boven achterdeur altijd iets open staan.
Als ik hier de deur open zet bij het aansteken, gaat het aansteken juist minder goed. De naverbranding komt het best op gang als de schuif open is en de deur dicht. :)

Staat ook zo expliciet in de handleiding, schuif vol open, vuur aansteken volgens de Zwitserse methode, deur eigenlijk direct dicht en de schuif een minuut of 5 open laten staan tot het vuur goed op gang is gekomen. Daarna schuif dicht tot voorbij de markering en dan temperen waar nodig.

Qua aanvoer van lucht zit het wel goed, de deur naar de gang zit een kattenluik, in de keuken een luchtrooster (keuken heeft een open verbinding met de woonkamer) plus dat het huis uberhaupt redelijk geventileerd is. Huis uit 1958, voldoende toch om het leefklimaat gezond te houden. (En anders kan altijd de deur naar de gang open, waardoor er vanuit meerdere kamers voldoende aanvoer van lucht is. Ook komt er vanuit de meterkast via de gang verse lucht de gang en dus de woonkamer in.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Elke kachel heeft zijn eigen gebruikers handleiding he :) Heb em alweer lekker aan :) afval steigerhout en blokken gedroogd hout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Voor het geval iemand op het idee komt om houtbriketten te gebruiken bij een open haard: NIET DOEN.

Als ze goed branden, dan gaat het goed, maar als ze smeulen (vuur is niet groot genoeg)... dan is er te veel rookontwikkeling. Ze zijn ook moeilijk te doseren en te stapelen... In een houtkachel wellicht nog te doen, maar je buren zullen er niet blij mee zijn.

Gelukkig heb ik maar 5 pakken a 5 stuks... Nu nog 10 stuks over. Komende dagen opmaken in een flinke vuur gemaakt met echt hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

mutsje schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:22:
Elke kachel heeft zijn eigen gebruikers handleiding he :) Heb em alweer lekker aan :) afval steigerhout en blokken gedroogd hout.
Yep. Hier is 'ie ook weer aan. :)

Prima dag d'r voor. We hebben nog vakantie, het is wat fris buiten. Uitstekend excuus om de kachel aan te steken en een paar glaasjes whisky te drinken. Ondertussen de kachel beetje leren kennen, af en toe een blokje er bij, wat spelen met de lucht toevoer.

Prima leven zo!

EDIT:
Ligt nu een blok in dat wat spettert. Met de haard was dat altijd heel erg opletten, zeker met een kat d'r voor. Ontzettend alert zijn, kijken of er niets uit springt. Helemaal niet leuk.

Nu doe ik het deurtje dicht en geniet van het geknetter, mét de kat op 30cm van de kachel. Fijn!

[ Voor 21% gewijzigd door unezra op 23-10-2018 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46

Saffie_time

Why use this? 42!

Morgen ook 2 kuub ophalen bij de lokale sociale werkplaats.
Hout van verschillende soorten bomen en heeft 1 jaar gedroogd dus zal nog een jaartje thuis moeten liggen wachten alvorens het ons van warmte gaat voorzien.
Als ik eraan denk zal ik morgen wat foto's maken en plaatsen O-)

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Harmvdw schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 09:29:
[...]

Volgens mij heb je er bijzonder weinig aan om je verzekering te bellen over zoiets. Als je per ongeluk de verkeerde treft, dan krijg je een verkeerd antwoord.
Zulke dingen staan beschreven in de polis. En er is niet één verzekering, die het vegen van je schoorsteen, specifiek benoemd in de polis. Tenminste, niet de 30+ die ik nagelopen ben.
Dus vragen heeft geen zin, want dat is mondeling. Het staat niet op papier, dus kunnen ze achteraf niet meer eisen dan normaal is.
Normaal is, dat jij je spullen onderhoud, of laat onderhouden, als je daar aan voldaan hebt, dan zullen ze gewoon uitbetalen.
Verder moet je er voor zorgen dat je schoorsteen tegen een schoorsteenbrand kan, dan weet je zeker dat je veilig zit.
Ik zou hier niet eens de brandweer bellen, mocht ik ooit een schoorsteenbrand krijgen.
Ik weet dat mijn schoorsteen er tegen kan en hoe ik zo'n brand moet minderen.

@Saffie_time 2m3 is mooi meegenomen.
Hier ligt 21m3 gereed en m'n opslag zit vol en nog niet alles is geklieft. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uyKH9g9qQv6VZRax9rk7vxhB/full.jpg
Luxeprobleem... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 25-10-2018 08:23 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

kmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:44:
[...]

85 euro valt wel mee? (voor een kloon)

De smart splitter is 130 euro. Die is nog duurder en enkel rendabel als je zelf grote blokken gaat kloven denk ik?
Even terugkomend hierop. Ondertussen heb ik de Kindling Cracker kloon al een paar weken in gebruik. Werkt super. Niet alleen veiliger dan meteen kloofbijl, maar ook makkelijk.
Het heeft ook niet zoveel ruimte nodig om te gebruiken. Dus kan ik in de avond lekker warm in de kleine schuur a 1m2 gaan kloven ipv in de koude regen/wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Oxellaar schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 06:33:
[...]

Volgens mij heb je er bijzonder weinig aan om je verzekering te bellen over zoiets. Als je per ongeluk de verkeerde treft, dan krijg je een verkeerd antwoord.
Zulke dingen staan beschreven in de polis. En er is niet één verzekering, die het vegen van je schoorsteen, specifiek benoemd in de polis. Tenminste, niet de 30+ die ik nagelopen ben.
Dus vragen heeft geen zin, want dat is mondeling. Het staat niet op papier, dus kunnen ze achteraf niet meer eisen dan normaal is.
Normaal is, dat jij je spullen onderhoud, of laat onderhouden, als je daar aan voldaan hebt, dan zullen ze gewoon uitbetalen.
Verder moet je er voor zorgen dat je schoorsteen tegen een schoorsteenbrand kan, dan weet je zeker dat je veilig zit.
Ik zou hier niet eens de brandweer bellen, mocht ik ooit een schoorsteenbrand krijgen.
Ik weet dat mijn schoorsteen er tegen kan en hoe ik zo'n brand moet minderen.

@Saffie_time 2m3 is mooi meegenomen.
Hier ligt 21m3 gereed en m'n opslag zit vol en nog niet alles is geklieft. [Afbeelding]
Luxeprobleem... ;)
toon volledige bericht
Ja maar bij mijn verzekeringsmannetje moet ik dus even de polis opvragen om door te lezen. Maar ik ga het denk ik lekker zelf doen.

Mooie voorraad hout. Hoe lang doe je daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Sinds dit jaar voor het geleverde hout (ik heb wisselend een eigen voorraad) over gestapt op een mix van beuk/berk/eik/kers en dat gaat vooralsnog goed :9
Heerlijk genieten zo Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cwx2H8isNFfHkbwFbsEjClMB/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb nu haagbeuk en dat brandt een stuk feller. Vier blokken geeft al een soort inferno in de haard. :P Ze doen het ook lang. Nadeel is wel dat er wat meer as/houtskool achterblijft dan bij andere soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:09

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik ben van het "houtstook verbieden?" topic vriendelijk verwezen naar hier. :)
Dus even mijn post bijna gewoon kopiëren en plakken.

Bij de aankoop van ons huis zat er een cassette in van Bodart & Gonay. Kan iemand me zeggen of ik kan zien of die nog in goede staat is? Zijn er zaken waar ik op moet letten? Ik heb er intussen al 2 winters mee gestookt, er komt geen rook in de living :P dus een ramp is het niet. Ik zie wel dat hij hier en daar wat kromgetrokken is. Een primaire plaat, waar de vlammen direct op slaan is het meest kromgetrokken.
Vorig jaar heb ik de ventilatoren volledig eruitgehaald en zo goed als mogelijk ontstoft/onderhouden. Buiten wat gepiep bij opstart doen die het nog goed.
En of dit een reputabel merk is?
(ding is wss 32 jaar oud maar werd weinig gebruikt door vorige eigenaars)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Harmvdw schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:06:
[...]

Ja maar bij mijn verzekeringsmannetje moet ik dus even de polis opvragen om door te lezen. Maar ik ga het denk ik lekker zelf doen.

Mooie voorraad hout. Hoe lang doe je daar mee?
Geloof me, er staat niet specifiek genoemd dat je bewijs van schoorsteenvegen moet kunnen aantonen.

Maar ik verstook zo'n 2.5 a 3m3 per jaar :)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Joindry schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:48:
[...]
Bij de aankoop van ons huis zat er een cassette in van Bodart & Gonay.
[...]
Ik zie wel dat hij hier en daar wat kromgetrokken is. Een primaire plaat, waar de vlammen direct op slaan is het meest kromgetrokken.
[....]
Ik ken het merk niet, maar de technieken in een moderne houtkachel zijn wel serieus verbeterd. Daardoor kan ik me niet voorstellen dat het rendement van je oude kachel in de buurt komt van een moderne. Tegenwoordig worden de rookgassen ook actief nogmaals door het vuur geleid, waardoor de verbranding veel beter is en de uitstoot dus lager.

Een kromgetrokken stookplaat is overigens altijd het gevolg van stoken in de as icm luchttoevoer van onderen aanvoeren< Dan ben je letterlijk ijzer aan het smeden en krijg je alle metaal op den duur krom }) .

Je moet er altijd voor zorgen dat het as in de lade niet tegen het rooster ligt. Als het as hier niet meer te verdelen is door aan de lade te schudden en de hoogte van het asniveau daarmee voldoende te verlagen, dan gooi ik de lade leeg :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:50
Of ga langs een middelgrote betonfabriek en vraag of je wat afvalhout mag inladen, drop je gelijk een paar vlaaien af!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:51
Ik wist niet eens dat er een openhaardhout topic was :P

Sinds wij in onze nieuwe woning wonen (mei 2017) hebben wij ook een houtkachel en sindsdien weten ook wij dat er geen lekkerdere warmte is als een houtkachel :P

Wij hebben de Contura i50 (3 zijdig met liftdeur)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6vb9l8dnr5.jpg

YouTube: Contura i50 3 zijdige liftdeur brandend open

Vorig jaar zo'n 3m3 hout verstookt, gekocht via marktplaats voor zo'n 120 euro voor 2 m3 thuis gebracht. Combinatie van eiken, berk, fruitboom, etc.

Nu nog 1 m3 liggen, daar kunnen we het nog een maandje mee uitzingen maar nog wel een nieuwe lading nodig.

Een buurman heeft voorlaatst een paar eiken gekapt en van hem heb ik zo'n 6m3 (strak gepakt) "gekregen" onder de voorwaarde dat ik hem zou helpen. Dus een aantal avonden zagen en kloven, en 6m3 vers eiken op voorraad.

Nu schijnt dit 2 jaar te moeten drogen :? Wat is jullie ervaring ?

Verder nu bezig met een afdakje voor onder andere het brandhout :P

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2cen72a.jpg

Jullie nog goede adresjes voor mooi brandhout :? Niet te duur en graag thuis gebracht.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zelf oogsten? Zie: https://www.staatsbosbeheer.nl/haardhout