This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Het gaat wat makkelijker als er niet de regen steeds vol op staat en zo'n dakje maakt ook wat warmte in de zomer. Ik hou er ook een paar stoepbanden onder zodat het ook onderdoor kan tochten. Ala je het op een tegeldek stort droogt het ook maar dan duurt het wat langer en zit er meer verontreiniging (met name blad) in na verloop van tijd. Dus stoepbanden oid, 4 palen en een plaat - dat is alles. Het is niet zo dat het in NL 365+ dagen giet van de regen (al voelt dat soms wel zo).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Er lag hier wel wat los spul langs de weg, maar dit was dezelfde avond alweer opgeruimd door de gemeente.wmeester schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:32:
Heeft iedereen een beetje hout kunnen vinden na de storm van vorige week? Ik heb iig een achterbakje van de auto volgeladen met beuken stammetjes /takken.
Wel afgelopen zaterdag samen met mijn schoonvader een broer van hem meegeholpen. Hij is tuinder en in Vleuten was een notenboom vlak naast een huis terecht gekomen welke hij moest opruimen. De kleine takken waren gelukkig vrijdag al weggehaald, en vandaag stonden de middelgrote stammen (grootste zijn ongeveer 40cm doorsnede) en takken op het menu. Voor de moeite hebben we hier ieder zo'n 2 kuub aan over gehouden.
Ik heb zelf 4 rolcontainers voor houtopslag. Deze zijn iets groter dan de standaard maat in de supermarkt (100x80cm ipv 80x60) wat wel fijn is omdat er nu mooi 3 rijen hout achter elkaar ingaan, bij elkaar zo'n 1.4kuub. Wel de 3 wandige containers nemen. De vaste achterwand geeft genoeg stevigheid zodat de zijwanden mooi recht blijven staan. Ook zijn ze dan nog te verplaatsen zonder dat de boel gelijk scheef zakt.Wackmack schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:39:
Nu nog een mooi hok of ijzeropberghok. Iemand tips!? Vind online weinig mooie opberghokken.
De containers hebben nu ieder een eigen dakje gekregen (met overlap zodat ze wel goed tegen elkaar een kunnen staan). Voor het "mooi" ga ik nog een losse zijwand maken welke aan de voorste gehangen kan worden. Hiervoor gebruik ik dezelfde schuttingdelen als voor de schutting gebruikt zijn zodat dit wat meer een geheel vormt en je niet meer tegen het hekwerk van de container aankijkt.
[ Voor 40% gewijzigd door Smurf op 23-01-2018 15:50 ]
)
https://www.kickstarter.c...dling-cracker-king-take-2
Heb er vorige week 1 gekocht; ben er wel erg content mee; erg snel aanmaakhout geregeld.
Verder zag ik bij de Action weer een berhoorlijk uitziende Essenhout handbijl voor E3,99
20*350ZO45°
Koop gewoon een Fiskars X25 kloofbijl. Ga niet kloten met een goedkoop bijltje van de Gamma/Action/Praxis.Richard schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:04:
Iemand ervaring met een Kindling Cracker?
https://www.kickstarter.c...dling-cracker-king-take-2
Heb er vorige week 1 gekocht; ben er wel erg content mee; erg snel aanmaakhout geregeld.
Verder zag ik bij de Action weer een berhoorlijk uitziende Essenhout handbijl voor E3,99
Het filmpje van de kindling cracker ziet er niet bijster soepel uit -> meer dan 2-3x slaan op het blok om hem uberhaupt te splijten.
Wil je het effect nabootsen van het bij elkaar houden tijdens kloven, pak dan gewoon een spanbandje die je er omheen trekt.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Ach, het idee is dat men met een hamer kan kloven ipv een bijl. Dus je kan je kinderen eerder aan het werk zetten om aanmaakhout te choppen.
^^^ Dat dus. Zo'n X25 is niet echt lekker kindvriendelijkSeñor Sjon schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:51:
Dus je kan je kinderen eerder aan het werk zetten om aanmaakhout te choppen.
20*350ZO45°
Ik ben daarom nu ook op zoek naar open haardhout tegen een betaalbare prijs. Vanwege het gemis van een aanhangwagen kan ik niet effetjes 1 kuub/pallet mee naar huis nemen. Dus als ik ergens moet afhalen, dan moet dat in netten.
Iemand een omrekentip voor liter netten haardhout naar kuub gestapeld haardhout? Ik neem aan dat je niet de wiskundige omrekenmethode kan doen van 1000 liter = 1m3...
Ik zie bv een prijs van 5 euro per 35liter haardhout in een net.
1 kuub zal dus 143 euro zijn? Lijkt me een redelijke prijs voor een gestapelde pallet.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
there's no tweak without the tweaker
(Dat is het nadeel van wonen in de randstad, weinig bos=weinig hout)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Op sites kom ik tegen dat 1,5 kuub gestapeld overeenkomt met 2 kuub gestort en van dezelfde site 2 kuub gestapeld = 3,5 kuub gestort. Niet zo heel betrouwbaar dus.
Andere leverancier:
Vorig deel:Netten haardhout: Wij bieden u ook de mogelijkheid het haardhout door ons te laten verpakken in zakken (dit is makkelijk als u bijvoorbeeld niet op de begane grond woont of op een woonboot) bij ons is 1 kuub Haardhout in netten 20 zakken á 50 dm. per zak. De netten wegen ongeveer 25 kg. Bij gedroogd Haardhout in netten ongeveer 18 kg.
De hoeveelheid hout meten is altijd lastig. Je zou zeggen een kuub is een kuub maar dat is niet zo. Een kuub op stam is veel meer hout dan een kuub gestapeld. Een kuub gestapeld is dan weer veel meer dan een kuub gestort. De omrekenfactoren hangen natuurlijk af van hoe netjes je stapelt en hoe groot je de blokken hakt maar bij mij komt het ongeveer neer op 1.5 in beide gevallen. Dus 1 kuub op stam is 1.5 kuub gestapeld en dat is op z'n beurt 2,25 kuub gestort.
[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 03-04-2018 10:49 ]
there's no tweak without the tweaker
(ik sta open voor goedkope adressen. Op dit moment heb ik enkel haardhout.eu als potentieel gezien)
Ik laat mijn hout storten door de jongens van de sociale werkplaats. In rijswijk zit vast ook zoiets, en die zitten vast ook in de groenvoorziening. Ik kom ook lorsheijd groen tegen, die levert in rijswijk.kmf schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:33:
@virtualJac rijswijk. Ligt dat in zijn werkgebeid?
(Dat is het nadeel van wonen in de randstad, weinig bos=weinig hout)
Andere optie: een houthandelaar uit Tiel, die heel de randstad als werkgebied heeft. A van der meijden. Stapelt in je tuin op

Wise enough to play the fool
Met zoveel hout kan je ook de helft vers bestellen en zelf drogen. Scheelt vaak een paar tientjes per kuub.
Goede tip. Deze week het houthok vullen en opzoek naar ongekloofd hout.Señor Sjon schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:25:
Je kan hem toch al eerder aan doen? Als het begint te schemeren? Of wat kouder wordt? Merk het nu al bij mijn eigen haard dat ik hem nu nauwelijks aan doe. Als het laat donker is, moet ik hem brandend verlaten om naar bed te gaan en dat wil ik niet. Bij een tuinkorf ligt dat wat makkelijker, omdat je dan vaak wat langer in de tuin zit.
Met zoveel hout kan je ook de helft vers bestellen en zelf drogen. Scheelt vaak een paar tientjes per kuub.
Nu heb ik rechts een stapel met nog overgedroogd hout, dit is mooi licht van kleur.
In het midden naaldhout met erg veel schors en heel donker van kleur. Allemaal vrij lompe stukken, echt lelijk maar wel heel licht. Dit kreeg ik gratis maar goedkoop lijkt duurkoop. Kan wel handig zijn voor de buitenhaard.
Links komt beuk en eik, hier begin ik van de week mee. Zal weekend een foto posten.
Meer Tweakers met een houthok? Ben benieuwd naar de foto's. Het naaldhout is nu vrij donker ivm de regen, denk ik. Het heeft 3 maanden op een stapel buiten gelegen.
Achter de garage 2 blokken dik gestapeld over een breedte van een meter of 3 met een dakje erboven.
Afgelopen winter een redelijk gat in de voorraad gestookt dus nu maar eens op zoek naar aanvulling ervoor. Het lijkt erop dat ik 1 dooie boom in de tuin heb staan dus die staat op de nominatie om eruit gehaald te worden en klein gemaakt om te drogen en stoken. Nog even wachten of er echt geen blad aan komt en anders gaat de zaag erin.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Choices...
@Wackmack dat naaldhout alleen in de vuurkorf gebruiken op gepaste afstand. Vaak knettert het door de hars en binnen vervuilt het je haardkanaal meer dan andere houtsoorten.

'Ruwbouw' van tuinhout van afgebroken pergola en bitumen golfplaten. Geheel staat op (hergebruikte) betonnen poeren.

Geheel afgewerkt met Douglas hout.
[ Voor 69% gewijzigd door hansvk op 26-04-2018 17:33 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Gisteren voor het eerst 2 kuub met de zaag weg gewerkt. Machtig mooi gevoel. Zwaar werk en maximaal zweten in een echte zaagbroek. Helaas ging de ketting los en er volgens af. Nu kijken om een kettingzaag te kopen gezien deze van gisteren geleend wat. Helaas is het houthok zo vol.
[ Voor 4% gewijzigd door Wackmack op 28-04-2018 08:19 ]
Voor jouw werk zou ik dan een 30-35cm blad pakken en een niet te zware machine. Zelf een Stihl welke het met wat duurdere motomix altijd doet, net zo fijnWackmack schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:15:
....om een kettingzaag te kopen...
Goede tip, kreeg toevallig vanmorgen een Stihl mee. Wow, wat een verschil met de eerste zaagmachine. Ging zo soepel, echt heerlijk. Ga voor een mooi tweedehands hands model.the noise schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 21:38:
[...]
Voor jouw werk zou ik dan een 30-35cm blad pakken en een niet te zware machine. Zelf een Stihl welke het met wat duurdere motomix altijd doet, net zo fijn
Dat dus. M'n zwager heeft een Dolmar50cm; na een half uur al zat. Prima voor omleggen maar 't ding stinkt, zuipt, trilt en is niet handig voor brandhout maken.
Enkele tips:
- ALTIJD schoon zandvrij zagen
- voor gemak die voorgemengde benzine, geen vastlopers of oude benzine
- bijtanken = even de vijl langs de tanden
- Na afloop altijd even schoonmaken
- Koop een eenvoudige en goedkope slijper, voor 30,- zelf je ketting onderhouden
- Zaagoveral! Hoewel ik best wel oplet wel 1x die broek te pakken gehad
- Bescherming voor je oren en ogen
- Maak een zaagbok van hout
(na >300m2 brandhout en 20 jaar met dezelfde Stihl 210 uit ervaring zeg maar
Thnx voor de tips! Mijn eerste aankopen waren voor de veiligheid. Zaagbroek en zaagschoenen en wat standaard spul. Mocht 350e aftikken maar dat is het natuurlijk zeker waard. Nu heerlijk marktplaats afstruinen naar mooie boomstammen.the noise schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:54:toon volledige bericht
[...]
Dat dus. M'n zwager heeft een Dolmar50cm; na een half uur al zat. Prima voor omleggen maar 't ding stinkt, zuipt, trilt en is niet handig voor brandhout maken.
Enkele tips:
- ALTIJD schoon zandvrij zagen
- voor gemak die voorgemengde benzine, geen vastlopers of oude benzine
- bijtanken = even de vijl langs de tanden
- Na afloop altijd even schoonmaken
- Koop een eenvoudige en goedkope slijper, voor 30,- zelf je ketting onderhouden
- Zaagoveral! Hoewel ik best wel oplet wel 1x die broek te pakken gehad
- Bescherming voor je oren en ogen
- Maak een zaagbok van hout
(na >300m2 brandhout en 20 jaar met dezelfde Stihl 210 uit ervaring zeg maar)
Nu nog even het houthok vullen, in de regen

Begin is er! Links ligt eik, dat moet twee jaar drogen. Middelste stuk, klein deel eik, onderste is Douglas hout, jaartje. Bovenop liggen grote stukken eiken die te hard zijn. Dit zal ik deze week klein maken met de zaag. Rechts ligt eik/beuk wat oven gedroogd is, duidelijk te zien. Dit heeft altijd binnen en in d'r schuur gelegen.
Het andere hout heeft paar maanden buiten gelegen. Zie gelukkig al veel wat droog scheuren
Deftige opslag heb jeWackmack schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:06:
[afbeelding]
Begin is er! Links ligt eik, dat moet twee jaar drogen. Middelste stuk, klein deel eik, onderste is Douglas hout, jaartje. Bovenop liggen grote stukken eiken die te hard zijn. Dit zal ik deze week klein maken met de zaag. Rechts ligt eik/beuk wat oven gedroogd is, duidelijk te zien. Dit heeft altijd binnen en in d'r schuur gelegen.
Het andere hout heeft paar maanden buiten gelegen. Zie gelukkig al veel wat droog scheuren

Eerst onder dak en later 2 of 3 hoog opgestapeld (de kratten en kisten) in de loods. Welke ook ventileert trouwens. Hoog opstapelen red je niet met een palletkar maar het werkt wel om zo dit soort aardappelkisten in te zetten voor opslag.
[ Voor 12% gewijzigd door Sefyu op 07-05-2018 11:28 ]
Volgens Milieu Centraal is het zelfs verboden om te verbranden (want: behandeld hout): https://www.milieucentraa...rp/vuur-maken-in-de-tuin/Sefyu schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:21:
Ik lees op diverse plekken dat je geïmpregneerd hout niet moet verbranden i.v.m. carcinogene stoffen die dan vrijkomen (naast de schadelijke stoffen die sowieso al vrijkomen bij het verbranden van hout). Geldt dit ook voor schuttinghout van de bouwmarkt? Is dat ook geïmpregneerd met dit soort stoffen of is het anderszins zeer ongeschikt om te verbranden? Ik vind 't zonde om weg te gooien.
Ik zou het toch netjes naar de milieustraat brengen (hoewel het dan ook verbrand wordt, maar dan op professionele wijze
Zo scherp als een voetbal!
Nooit behandeld of samengesteld (multiplex) hout zelf verbranden. Gewoon afvoeren.Sefyu schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:21:
Ik lees op diverse plekken dat je geïmpregneerd hout niet moet verbranden i.v.m. carcinogene stoffen die dan vrijkomen (naast de schadelijke stoffen die sowieso al vrijkomen bij het verbranden van hout). Geldt dit ook voor schuttinghout van de bouwmarkt? Is dat ook geïmpregneerd met dit soort stoffen of is het anderszins zeer ongeschikt om te verbranden? Ik vind 't zonde om weg te gooien.

Je ziet de droogte scheuren al goed. Nu eens kijken of ik aankomende winter een boom kan laten zagen 9f zelfs zagen. Ben benieuwd hoe het scheuren proces zich ontwikkeld.
https://www.bol.com/nl/f/...et-hout/9200000040281102/
Erg veel goede info uit dit boek gehaald.
[ Voor 21% gewijzigd door Wackmack op 07-05-2018 19:54 ]
Kijk al een tijdje op marktplaats maar vind niks. Laatst wel mooie boomstammen kunnen kopen die ik vervolgens heb kunnen zagen
1 heel slechte ervaring, 2 meer dan prima.
Van Manen in Barneveld mag het uitzoeken. Daar komen we nooit meer. Man 15 minuten te laat (want hij zat te lunchen), kon nog geen sorry af en daarna stonden we na 5 minuten weer buiten. Ach, prima, weten we ook dat we ons daar niet meer hoeven te melden voor verdere oriëntatie.
Gelukkig zat een eindje verderop wél een zaak (waar we geen afspraak hadden) die heel relaxed en netjes was. Daarna nog even naar Bunnik gereden, helemaal fijne ervaring. Iemand die duidelijk liet merken dat ze verstand van de materie heeft en ons ook alleen kachels liet zien die qua vermogen passen bij onze woonkamer. (Dus niet te groot en te zwaar, zodat je ze nog mooi hoog op kunt stoken zonder dat je smelt.)
Eens kijken of het dit jaar nog kan, of dat we het 1 of 2 jaar moeten uitstellen.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Gezien de omgeving waar je 'zoekt' nog een tip, Houtkachelnet in Harskamp.unezra schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 15:59:
Sodeju zeg. Vandaag even gekeken naar een nieuwe haard. (Meer specifiek: Een gesloten haard / houtkachel met glas.)
....
Showroom is op zaterdag geopend en Evert is iemand die alle tijd neemt, alles rustig uitlegd en een ontzettend goede service.
Wij hebben ons kacheltje (5Kw) daar gekocht, prijzen zijn goed en geen blabla of opdringpraatjes.
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Goeie. Kan d'r altijd eens een keer langs rijden.Wobcat schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:50:
[...]
Gezien de omgeving waar je 'zoekt' nog een tip, Houtkachelnet in Harskamp.
Showroom is op zaterdag geopend en Evert is iemand die alle tijd neemt, alles rustig uitlegd en een ontzettend goede service.
Wij hebben ons kacheltje (5Kw) daar gekocht, prijzen zijn goed en geen blabla of opdringpraatjes.
We zoeken overigens niet specifiek in die regio. We reden letterlijk op een dag toevallig langs van Manen, hebben even binnen gekeken, zagen dat ze de kachel die we online hadden gezien (een Jötul) hadden staan en besloten een keer een afspraak te maken.
Afspraak maken ging best prima, dus op zaterdag daar heen getuft maar dat was meteen de laatste keer.
Fin, G.B. van Echtelt & zn in Bunnik (10 minuten rijden hier vandaan), liet wél een fantastische indruk achter. Terug naar huis met 3 folders en een hoop kennis. Sowieso binnenkort een schoorsteeninspectie laten doen. Die schoorsteeninspectie kan het verschil uitmaken tussen dit jaar of over 1 of 2 jaar een kachel aanschaffen.
Hoe dan ook weten we nu zeker dat we in principe voor een model met zijruiten willen én dat we gezien de omvang van onze woonkamer, niet (ver) boven de 7kW moeten kijken. Dan word 'ie te heet.
Wel mooi vind ik dat op dat gebied er dus echt ontwikkeling zit. Moderne houtkachels schijnen heel energiezuinig te zijn, hoge (warmte) opbrengsten te halen én hun eigen ruiten schoon te branden waardoor je altijd optimaal zicht houd op je vuurtje. Veel beter dan het draadrooster voor de totaal inefficiënte klassieke open haard die we nu hebben. Je ziet weinig, kunt 'm nog geen 5 minuten alleen laten (naar het toilet gaan is al spannend) en het ding vliegt echt door zijn hout heen. (Plus dat d'r waarschijnlijk nogal wat uitstoot is, wat met een moderne kachel veel minder is.)
Een van de dingen die mij het meest verr-as-te (*grinnik*) was dat moderne kachels geen aslade meer hebben. Is niet nodig. Die dingen branden zó efficiënt, dat je volgens horen zeggen 1x per jaar bij het schoorsteenvegen even het as van het brandplateau veegt en klaar. Verder komt er niet meer dan een dun laagje as op te liggen dat juist moet blijven liggen.
Dingen halen ook een efficiëntie van boven de 80%.
Kortom: Zo'n moderne kachel koop je zoals wij misschien echt voor de gezelligheid, maar op een koude winteravond dient het prima als primaire verwarming van de woonkamer.
Wij hebben 6 jaar geleden onze gesloten houthaard bij van Echtelt gekocht. Idd prima zaak. Zij hebben hem natuurlijk ook geplaatst en laten aftimmeren. Wij hebben een Kal-fire Heat Pure 71.unezra schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:12:toon volledige bericht
[...]
Goeie. Kan d'r altijd eens een keer langs rijden.
We zoeken overigens niet specifiek in die regio. We reden letterlijk op een dag toevallig langs van Manen, hebben even binnen gekeken, zagen dat ze de kachel die we online hadden gezien (een Jötul) hadden staan en besloten een keer een afspraak te maken.
Afspraak maken ging best prima, dus op zaterdag daar heen getuft maar dat was meteen de laatste keer.Zelden zo'n ongeïnteresseerde zak van een verkoper gezien.
Fin, G.B. van Echtelt & zn in Bunnik (10 minuten rijden hier vandaan), liet wél een fantastische indruk achter. Terug naar huis met 3 folders en een hoop kennis. Sowieso binnenkort een schoorsteeninspectie laten doen. Die schoorsteeninspectie kan het verschil uitmaken tussen dit jaar of over 1 of 2 jaar een kachel aanschaffen.
Hoe dan ook weten we nu zeker dat we in principe voor een model met zijruiten willen én dat we gezien de omvang van onze woonkamer, niet (ver) boven de 7kW moeten kijken. Dan word 'ie te heet.
Wel mooi vind ik dat op dat gebied er dus echt ontwikkeling zit. Moderne houtkachels schijnen heel energiezuinig te zijn, hoge (warmte) opbrengsten te halen én hun eigen ruiten schoon te branden waardoor je altijd optimaal zicht houd op je vuurtje. Veel beter dan het draadrooster voor de totaal inefficiënte klassieke open haard die we nu hebben. Je ziet weinig, kunt 'm nog geen 5 minuten alleen laten (naar het toilet gaan is al spannend) en het ding vliegt echt door zijn hout heen. (Plus dat d'r waarschijnlijk nogal wat uitstoot is, wat met een moderne kachel veel minder is.)
Een van de dingen die mij het meest verr-as-te (*grinnik*) was dat moderne kachels geen aslade meer hebben. Is niet nodig. Die dingen branden zó efficiënt, dat je volgens horen zeggen 1x per jaar bij het schoorsteenvegen even het as van het brandplateau veegt en klaar. Verder komt er niet meer dan een dun laagje as op te liggen dat juist moet blijven liggen.
Kortom: Zo'n moderne kachel koop je zoals wij misschien echt voor de gezelligheid, maar op een koude winteravond dient het prima als primaire verwarming van de woonkamer.
Vreemd dat Van Manen het zo slecht doet ineens. Omdat mijn ouders er +/- 10 jaar geleden een haard hadden gekocht met van begin tot eind werkelijk waar topservice zijn wij daar in eerste instantie ook gaan kijken. Wij hadden er ook al geen lekkere ervaring; ongeïnteresseerde verkoper. We wilden wat info inwinnen over haarden maar hadden geen afspraak. Ondanks dat er niemand in de showroom liep maar wel 4 verkopers vrij moesten we een afspraak maken... beetje jammer.unezra schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:12:toon volledige bericht
[...]
Goeie. Kan d'r altijd eens een keer langs rijden.
Afspraak maken ging best prima, dus op zaterdag daar heen getuft maar dat was meteen de laatste keer.Zelden zo'n ongeïnteresseerde zak van een verkoper gezien.
Wij hebben onze gesloten houthaard uiteindelijk bij Kusk vandaan. Weet niet of je daar toevallig geweest was (is idd op een steenworp afstand van Van Manen). Prima ervaring daar. Mooie showroom, kundige verkoper met verstand van zaken, en dat had de voorman die onze woning vantevoren kwam inspecteren duidelijk ook.
De monteurs die hem kwamen plaatsen hadden beiden jarenlang ervaring en dat gaf voor mij toch ook wel wat rust. Ze gaan immers toch beste gaten door je plafondplaten boren en dan heb je liever geen beunhazen
Nu nog even een goed hout adresje vinden in omgeving Amersfoort. Houthok is inmiddels getimmerd (eerste stookseizoen bij gebrek aan beter regelmatig een netje hout bij de bouwmarkt
Goed om te horen!GoEV6 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:32:
[...]
Wij hebben 6 jaar geleden onze gesloten houthaard bij van Echtelt gekocht. Idd prima zaak. Zij hebben hem natuurlijk ook geplaatst en laten aftimmeren. Wij hebben een Kal-fire Heat Pure 71.
Wij twijfelen tussen een Jötul F-373 (of iets dat er op ljikt), een Dik Geurts Folke en een Contura 556/586 (of iets dat er op lijkt).
De Dik Geurts is met 8kW eigenlijk te zwaar, maar zoals de dame bij "van Echteld" zei "als je belooft 'm niet te hoog op te stoken wil ik 'm je best leveren". Dat doet het goed bij ons.
We zoeken een goed compromis tussen enerzijds klassiek (dus gietijzer/mat zwart), anderzijds modern. Die Dik Geurts is dan ook wel een mooi model. Mét zijruiten en een behoorlijk grote brandbodem.

Vandaag een mooie Stihl gekocht en direct het bos in gegaan. Mocht een aantal bomen gratis van een boer hebben. Bijna 1.5 den mee kunnen nemen. Nu weer lekker kloven en dan is het houthok redelijk vol.
In de winter weer zagen en kloven.
[ Voor 5% gewijzigd door Wackmack op 16-05-2018 10:16 ]
Wise enough to play the fool
Het ruikt wel heel lekker.teacher schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:54:
Dennenhout in de kachel? Brrrrrrrr....
Maar het spettert vaak als een gek. (Hoewel dat in een kachel volgens mij weer minder kwaad kan. In een open haard is het irritant.)
Ik wil best een poging wagen, al dan niet met een co-author maar zit niet héél erg in de materie.Señor Sjon schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:32:
Je kan erna gelijk de zooi uit je kanaal laten vegen.
[modbreak]Overigens, aangezien dit topic nog niet zo groot is en de TS niks voorstelt, is er iemand die met een mooie TS 'Haarden en haardhout' oid wil openen?[/]
Wat verwacht je van een mooie TS en is het eventueel een idee om het breder te trekken richting vuurkorven, buiten ovens, etc?
Dennenhout volledig is inderdaad niet aan te raden maar als 4e blok is het juist top. Je hebt mooie vlammen en geluiden. Ben sowieso wel een voorstander van een mix van het houtsoorten.? Heb binnen natuurlijk een gesloten haard
Qua opslag heb ik nu 2/3 kuub eik/beuken, 0,5 kuub douglas, 2/3 kuub dennenhout.
Deze week wordt de haard buiten geplaatst dus dan ken ik lekker los gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Wackmack op 16-05-2018 10:20 ]
Lijkt me prima!
Ik vind het onderwerp interessant en heb nog niet heel veel ervaring, maar een co-authored topic als dit lijkt me best leuk om eens te bouwen. Stond nog op mijn verlanglijstje.
Ergens in DM of via FB overleggen over hoe we 'm gaan schrijven en hoe breed we 'm gaan maken? (Mijn voorstel is om 'm juist breed te maken met "vuur" als centraal onderwerp, maar dan juist richting open haarden, houtkachels, buitenkachels, vuurkorven, etc, te trekken. Dan heb je denk ik een mooi topic dat zich leent voor meerdere delen.)
Ik heb een vrij random mix van hout. Komt hier vandaan:Dennenhout volledig is inderdaad niet aan te raden maar als 4e blok is het juist top. Je hebt mooie vlammen en geluiden. Ben sowieso wel een voorstander van een mix van het houtsoorten.?
http://www.reinaerde.nl/home/
Soms wat onhandig gemixt en niet altijd even mooi gezaagd, maar goedkoop en de opbrengst komt goed terecht. Al met al best tevreden over. Hou alleen in de haardkeuze wél rekening met dat niet alle blokjes exact 30cm lang zijn.
Qua opslag heb ik nu 2/3 kuub eik/beuken, 0,5 kuub douglas, 2/3 kuub dennenhout.
Deze week wordt de haard buiten geplaatst dus dan ken ik lekker los gaan.
Ik weet niet welke verhoudingen ik heb. Heb grofweg 2.5m3 hout buiten liggen. Gaat niet heel hard, maar verwacht met onze nieuwe haard wel vaker te stoken. (Het is nu toch te veel gedoe.)
Anyway, we moeten nog wat over houden voor een goede TS, dan kan deze gesloten worden. (Dat was toch de bedoeling?)
(Laatste paar dagen wat druk met andere dingen waardoor ik het vergeten ben. Hoe dan ook, initiatief genomen. Bear with us... Ik geef hier wel ff een gil als de TS er is en deze gesloten kan worden met een verwijzing naar het nieuwe topic.)
Het grote Brandhout topic
[ Voor 4% gewijzigd door Jay-P op 24-05-2018 13:17 ]
Ik ben er erg fan van om de tuinkachel aan te steken op een mooie zomer avond, maar ik heb een buurvrouw 50 meter verderop en die heeft last van de rook dit slaat op haar adem. Nu wil ik haar avond niet verpesten en zoek ik een alternatief. Het liefst blijf ik op hout stoken want dit kan ik gratis krijgen maar ik heb ook gekeken naar een alternatief op gas.
Voordeel gas: Geen rook/stank Nadeel: slepen met gasflessen waarbij het vullen geld kost (misschien een op lpg aanschaffen die ik goedkoop kan vullen.) en wat minder spelen met vuur gevoel.
Zijn er nog andere manieren om op hout te stoken waarbij er weinig tot geen rook overlast is? Ik stook nu in een omgebouwd olievat met een uitlaat pijp er op en merk wel dat de verbranding niet helemaal optimaal is.
Mijn eerste gedachte is dat je rekening kan houden met de windrichting (en eventueel een langer rookkanaal om over haar huis te komen).
In een kleinere ketel heb je wellicht meer hitte dus een betere verbranding waar minder rook bij op treedt. Bij het opstarten rookt alles maar ook dat kan je bespoedigen door er een fan op te zetten (verfbrander oid).
edit - Droger hout rookt ook minder maar daar zou ik het niet in zoeken. Na twee jaar droegn is het wel droog genoeg.
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 19-06-2018 23:53 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Gas vind ik zelf sowieso erg saai. Als ik geen hout zou mogen stoken, zou ik denk ik in zijn geheel niet meer stoken.SPX420 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:42:
Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is maar heb een vraagje aan de kenners en die zitten hier wel volgens mij.
Ik ben er erg fan van om de tuinkachel aan te steken op een mooie zomer avond, maar ik heb een buurvrouw 50 meter verderop en die heeft last van de rook dit slaat op haar adem. Nu wil ik haar avond niet verpesten en zoek ik een alternatief. Het liefst blijf ik op hout stoken want dit kan ik gratis krijgen maar ik heb ook gekeken naar een alternatief op gas.
Voordeel gas: Geen rook/stank Nadeel: slepen met gasflessen waarbij het vullen geld kost (misschien een op lpg aanschaffen die ik goedkoop kan vullen.) en wat minder spelen met vuur gevoel.
Zijn er nog andere manieren om op hout te stoken waarbij er weinig tot geen rook overlast is? Ik stook nu in een omgebouwd olievat met een uitlaat pijp er op en merk wel dat de verbranding niet helemaal optimaal is.
Ik heb me laten vertellen dat moderne gesloten haarden érg efficiënt zijn, nauwelijks roken en nauwelijks stankoverlast veroorzaken. Wellicht dat je eens bij een goede kachelhandel kunt informeren of ze ook zulke kachels voor buiten hebben?
Zoiets:

Maar dan met gesloten deur en een langere pijp. Iets als dit, maar dan geschikt voor buiten:

(Die winkel, van Manen, zou ik overigens níet heen gaan. Kon alleen even zo snel geen beter plaatje op Google vinden van wat ik bedoel.)
Brand je met een vuurschaal o.i.d.? Dat gratis hout... waar bestaat dat uit? Is het nog jong (rookt meer) of behandeld (rookt en is giftig)?
Overigens is gas vrij suf vind ik. Dat is net als barbecueën op gas.

@unezra @Wackmack hoe gaat het met de nieuwe TS?
Dat dus.Señor Sjon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:29:
We hebben natuurlijk vaak west/zuidwesten wind, dus dan heeft ze er wat sneller last van.
Brand je met een vuurschaal o.i.d.? Dat gratis hout... waar bestaat dat uit? Is het nog jong (rookt meer) of behandeld (rookt en is giftig)?
Overigens is gas vrij suf vind ik. Dat is net als barbecueën op gas.
Gas BBQ is praktisch, maar met een BBQ heeft het weinig te maken.
Ligt stil.
Wellicht iemand anders die mee zou willen schrijven? Ik wil het graag vlot trekken.
[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 20-06-2018 10:25 ]

Ik denk dat hij ook wat te groot is zodat er geen goede verbranding plaatsvind. Ik begin eerst wel met een wat kleiner maatje haard met een deurtje zodat hij wat mooier brand en dan even overleggen met de buurvrouw of ze er dan nog last van heeft. Gas is inderdaad een beetje lame maar beter dan niks...
De heilige drie-eenheid van Vuur is: Brandstof, Temperatuur, Zuurstof. Haal een van die drie weg en je hebt geen vuur (les 1 brandblussen).SPX420 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:37:
@Señor Sjon Het gaat om een mix van droog naald en loofhout uit het bos van een familielid en af en toe wat pallethout. De haard lijkt een beetje op dit geval:
[afbeelding]
Ik denk dat hij ook wat te groot is zodat er geen goede verbranding plaatsvind. Ik begin eerst wel met een wat kleiner maatje haard met een deurtje zodat hij wat mooier brand en dan even overleggen met de buurvrouw of ze er dan nog last van heeft. Gas is inderdaad een beetje lame maar beter dan niks...
Dat kan je natuurlijk ook omdraaien. Bij veel rook is er geen goed vuur. Met de deur open (!) is er voldoende lucht dus ook zuurstof, die strepen we even weg uit de vergelijking. Blijven brandstof en temperatuur over.
Brandstof: Droog hout, liefst niet te hard (komt moeilijk op gang want heeft een hogere temp nodig) en niet te zacht (fikt te snel weg). Beuken en Berk zijn ideaal maar geven een sterke geur af. Voor je buurvrouw zou je eik kunnen proberen (duurder maar harder dus brandt langer).
Temperatuur: Als je niet in 1x de hele ketel vol wilt stoken duurt het langer voordat het hout op temperatuur is en goed gaat gassen. In de BBQ wereld hebben ze daar bijvoorbeeld de brikettenstarter voor uitgevonden. De schoorsteenwerking zorgt voor lucht, dat de briketten (of het houtskool) dicht op elkaar zit zorgt voor een snelle stijging van de temperatuur. Wat je dus zou kunnen proberen is om eens een niet te groot model vuurkorfje in je ton te zetten, dat zou moeten werken en dan kan je met de deur de toevoer van lucht (zuurstof) regelen als het te hard gaat. Wel een laag model zodat je er nog wel hout in kan gooien.
Ach - ik zie er zoveel met ecobrasa kokos werken om dat het niet rookt en geen geur afgeeft - doe mij dan maar gas. BBQ is voor mij open vuur, dus ook gas of kokos. Zelf gebruik ik alleen maar houtskool - dat is voor mij de meest pure vorm (op koken op hout na).unezra schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:24:
<>
Dat dus.
Gas BBQ is praktisch, maar met een BBQ heeft het weinig te maken.
<>
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 20-06-2018 15:13 ]
Thanks! Gebruik zelf ook een BBQ starter en het gebruik het liefste ook alleen maar kwaliteit houtskool hoewel ik bij een low and slow sessie langer dan 6 uur wel eens kokos briketten gebruik.franssie schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:07:toon volledige bericht
[...]
De heilige drie-eenheid van Vuur is: Brandstof, Temperatuur, Zuurstof. Haal een van die drie weg en je hebt geen vuur (les 1 brandblussen).
Dat kan je natuurlijk ook omdraaien. Bij veel rook is er geen goed vuur. Met de deur open (!) is er voldoende lucht dus ook zuurstof, die strepen we even weg uit de vergelijking. Blijven brandstof en temperatuur over.
Brandstof: Droog hout, liefst niet te hard (komt moeilijk op gang want heeft een hogere temp nodig) en niet te zacht (fikt te snel weg). Beuken en Berk zijn ideaal maar geven een sterke geur af. Voor je buurvrouw zou je eik kunnen proberen (duurder maar harder dus brandt langer).
Temperatuur: Als je niet in 1x de hele ketel vol wilt stoken duurt het langer voordat het hout op temperatuur is en goed gaat gassen. In de BBQ wereld hebben ze daar bijvoorbeeld de brikettenstarter voor uitgevonden. De schoorsteenwerking zorgt voor lucht, dat de briketten (of het houtskool) dicht op elkaar zit zorgt voor een snelle stijging van de temperatuur. Wat je dus zou kunnen proberen is om eens een niet te groot model vuurkorfje in je ton te zetten, dat zou moeten werken en dan kan je met de deur de toevoer van lucht (zuurstof) regelen als het te hard gaat. Wel een laag model zodat je er nog wel hout in kan gooien.
[...]
Ach - ik zie er zoveel met ecobrasa kokos werken om dat het niet rookt en geen geur afgeeft - doe mij dan maar gas. BBQ is voor mij open vuur, dus ook gas of kokos. Zelf gebruik ik alleen maar houtskool - dat is voor mij de meest pure vorm (op koken op hout na).
Terug komend op het stoken, het is niet zo dat er donkere rook uit de pijp komt maar wel lichte witte rook tot de kachel zo heet is dat je er bijna niet meer bij kan zitten. Ik vermoed dat daar ook een deel van de oorzaak zit. De kachel heeft een te hoge capaciteit waardoor er bijna nooit een optimale verbranding is.
Ik ga een wat kleinere kopen die straks ook mooi in de nieuw te bouwen overkapping kan met een hoge pijp op t dak. Mocht dat niet helpen pas ik mijn brandstof aan naar puur eik. Mocht dat niet helpen gas

Ons rookkanaal is goed door de camera inspectie heengekomen.
De buis is enkelwandig, flex, maar kaarsrecht. Oud, maar niet onveilig. Wel is 'ie wat smal (~150mm) maar voldoende voor het formaat kachel dat we willen aanschaffen. (Veel groter dan 5-6kW word afgeraden. Daarvoor is de woonkamer niet groot genoeg. Dat kan het kanaal ruim aan.)
Er zit wél een beschadiging in, die kan gerepareerd worden bij installatie van de kachel maar ook zonder reparatie kan er gewoon gestookt worden. (We weten nog niet of we deze winter een nieuwe kachel willen laten installeren of dat we dat een jaar uitstellen. Hangt een beetje van de kosten af.)
@Wackmack Wil je nog een nieuw topic maken of is het zinvol daar met iemand anders aan te werken?
Check.Wackmack schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:33:
Hoi @unezra Zou het wel willen maar helaas tijd over voor dit project dus als iemand anders zou willen?
Meelezers: Als iemand anders samen met mij een TS wil maken voor een generiek topic over houtstook, breder dan het huidige dus, geef even een gil. Mag uiteraard per PM, overleg naar keuze via Tweakers, Facebook of desnoods WhatsApp. (Met een webclient is dat prima bruikbaar vanaf een PC.)
Idee is echt er een topicreeks van te maken, al zal het even duren voordat we de 10.000 berichten hebben die een deel 2 rechtvaardigt.
Die start is het probleem.Señor Sjon schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:56:
Mwoah, slotje is zo gezet.Voor een fatsoenlijke start is dat zo geregeld.
Ik wil het liever niet alleen doen. (Ook omdat ik geen flauw idee heb waar ik zou moeten beginnen.)
Haardhok is geklust, vloertje erbij gemaakt om te zorgen data ze droge voeten houden. Alleen hij is leeg.

Nu dus op zoek naar een lading berken (brand schijnbaar snel en mooi) of (haag)beuken (brand traag en mooi). Ik heb al wat eiken uit zakjes gehad van het tuincentrum, maar dat vind ik maar 'saai' hout. Gaat moeilijk aan en geeft nauwelijks een mooie vlam. Zie ik nog een houtsoort over het hoofd om te zoeken?
Het was een woonkamervloer en hij ligt nu bij mij op de garage zolder om opgestookt te worden.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Volgens je link heeft het hokje een inhoud van 2,3 m²? Zou gewoon moeten kunnen dus.Señor Sjon schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:05:
Bump. Winter is coming...
Haardhok is geklust, vloertje erbij gemaakt om te zorgen data ze droge voeten houden. Alleen hij is leeg.De meeste leveranciers rekenen 200+ euro voor een halve pallet (ca 1 m3 gestapeld) en rond de 300 voor 2m3 gestapeld en gedroogd hout. Het hokje is te klein om 2 m3 kwijt te kunnen, dus ben al een beetje de klos qua kosten.
Nu dus op zoek naar een lading berken (brand schijnbaar snel en mooi) of (haag)beuken (brand traag en mooi). Ik heb al wat eiken uit zakjes gehad van het tuincentrum, maar dat vind ik maar 'saai' hout. Gaat moeilijk aan en geeft nauwelijks een mooie vlam. Zie ik nog een houtsoort over het hoofd om te zoeken?
Als je wat ruimte over hebt in je tuin (je zit er toch niet in de winter) kun je natuurlijk wat je over hebt ook gewoon ernaast stapelen. Stook je dat als eerste op.
Bedenk trouwens dat stoken op gas ook geld kost. Ik kan het je niet voorrekenen, maar op hout stoken zal denk ik niet veel duurder zijn.
Ik heb daar geen ervaring mee maar dat soort vloeren kunnen volgens mij nog een redelijk bedrag opleveren op marktplaats. Tenminste bij massief eiken. Dus de vraag is of je dat wel wilt stoken.Moby schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:13:
Wat zijn jullie ervaringen met eikenhouten planken (ongeveer 70m2 x 1cm) die in de olie zijn gezet.
Het was een woonkamervloer en hij ligt nu bij mij op de garage zolder om opgestookt te worden.
Ik heb iemand van de groenvoorziening aangesproken. Zij willen nog wel eens wat hout brengen in ruil voor een kleine bijdrage in de fooienpot. Moet je alleen ff wachten totdat ze een boom kappen. Ook moet je zelf kloven en 1 of 2 jaar laten drogen. Je hebt dan wel hout voor weinig.Señor Sjon schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:05:
Haardhok is geklust, vloertje erbij gemaakt om te zorgen data ze droge voeten houden. Alleen hij is leeg.De meeste leveranciers rekenen 200+ euro voor een halve pallet (ca 1 m3 gestapeld) en rond de 300 voor 2m3 gestapeld en gedroogd hout. Het hokje is te klein om 2 m3 kwijt te kunnen, dus ben al een beetje de klos qua kosten.
@Moby Nooit behandeld hout stoken! Vervuilt je schoorsteen en je omgeving enorm.
Is inderdaad massief eiken maar het was verlijmd dus het kwam er niet heel uit.jjust schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:10:
[...]
Ik heb daar geen ervaring mee maar dat soort vloeren kunnen volgens mij nog een redelijk bedrag opleveren op marktplaats. Tenminste bij massief eiken. Dus de vraag is of je dat wel wilt stoken.
Mocht je het gaan stoken, dan ben je waarschijnlijk een van de personen waar de anti houtstookbond het altijd over heeft: "het stinkt en het is slecht voor iedereen". Je bent niet goed wijs als je die troep opstookt, wat denk je dat verbrande olie doet aan geur en aanslag? Zoals @Señor Sjon al beaamt.Moby schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:13:
Wat zijn jullie ervaringen met eikenhouten planken (ongeveer 70m2 x 1cm) die in de olie zijn gezet.
Hoe groot is je houtkachel? Wij hebben een redelijk kleine houtkachel en dan stookt berk beter dan beuk of eik. Berkenhout vind ik erg fijn stoken.Señor Sjon schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:05:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
@hansvk Even een vraagje, wij hebben dezelfde kachel sinds begin het jaar. Nu wil ik ook een houthok gaan maken. Het oude houthok was slecht. Echter lag daar nog hout in en heb ik nog wat via familie geregeld. Echter nu heb ik geen idee hoe groot ik mijn houthok moet maken. Heb jij een idee hoeveel je in een jaar verstookt? Of heeft iemand een idee hoeveel een "normaal" iemand verstookt in een jaar. We stoken wel bijna dagelijks als het kouder wordt.hansvk schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:09:
[...]
Hoe groot is je houtkachel? Wij hebben een redelijk kleine houtkachel en dan stookt berk beter dan beuk of eik. Berkenhout vind ik erg fijn stoken.
Alvast bedankt voor de reactie's
Het is een gesloten haard met liftdeur in een U-vorm met afgeschuinde kanten, iets van 600x500x350 (bxhxd) van de vuuropening. Afvoer kanaal is rond 200. Althans, daar waar de pijp op zit vanuit de haard. Ik kan niet zien of het haardkanaal echt die maat is, of dat ie nog ergens een verjonging heeft. Ik ben niet zo lenig om mijn hoofd zo diep in het kanaal te steken.hansvk schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:09:
[...]
Hoe groot is je houtkachel? Wij hebben een redelijk kleine houtkachel en dan stookt berk beter dan beuk of eik. Berkenhout vind ik erg fijn stoken.
Ik lees dat berken vrij snel opbrand, wat ik op zich niet zo erg vind. Ik wil niet naar bed gaan met de haard nog aan en smoren geeft een troep. Dan duurt en duurt zo'n eiken blok maar en die gloeit dan heel saai door. Ik doe het meer voor het vlammenspel dan de warmte.
Als je pallets koopt, is per 2 kuub gestapeld vrij courant. Dus maak in veelvouden van 2 kuub je opslagcapaciteit. Als je zelf wil drogen, dan moet je er rekening mee houden dat het zeker 2 jaar in een opslag moet liggen. Stook je 3 kuub per jaar, dan heb je dus 9 kuub capaciteit nodig. Ligt er dus maar net aan hoeveel ruimte je hebt.Harmvdw schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:29:
[...]
@hansvk Even een vraagje, wij hebben dezelfde kachel sinds begin het jaar. Nu wil ik ook een houthok gaan maken. Het oude houthok was slecht. Echter lag daar nog hout in en heb ik nog wat via familie geregeld. Echter nu heb ik geen idee hoe groot ik mijn houthok moet maken. Heb jij een idee hoeveel je in een jaar verstookt? Of heeft iemand een idee hoeveel een "normaal" iemand verstookt in een jaar. We stoken wel bijna dagelijks als het kouder wordt.
Bij een leverancier las ik dat er ~500 blokken van ~25 cm in een kuub gaan (natuurlijk ook afhankelijk van dikte). Stook je 5 blokken/avond (ligt ook weer aan houtsoort, eiken/beuken brand trager en langer), dan heb je 100 avonden plezier ervan. Stook je in het weekend de hele dag door, dan gaat het veel harder natuurlijk.
[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 27-09-2018 09:46 ]
Met wat kloven jullie?
En nog meer... als je 2 kuub hout besteld, hoe komt deze aan en kun je ze via achterom vlakbij/in je achtertuin laten brengen?
ik heb 4 vakken van ongeveer 1m bij 1m en 50 cm diep.
De helft is voor 'nat' hout dat dit jaar uit de tuin is gekomen, en moet dus nog een jaar of 2 drogen.
De andere helft komt van openhaardhout.com ze leveren gedroogd hout, €130 per kuub. Dat storten ze los vlak voor de houtopslag.
Dat hebben we vorig jaar niet opgestookt..
In principe gekloofd opslaan. Eiken 2 jaar in de open lucht om de tanines uit te spoelen en 2 jaar in een hok om te drogen. De rest 1-3 jaar afhankelijk van hardheid. Maar ik kloof zelf niet, kom al om in het gereedschap.kmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:57:
Hoe doen jullie het met voorbereiden van haardhout? Ga je pas voordat je gaat stoken het hout kloven naar kleinere (aanmaak)hout, of doe je dat bij het stapelen van het hout al? Dus per partij kloven en gesorteerd opslaan?
Met wat kloven jullie?
En nog meer... als je 2 kuub hout besteld, hoe komt deze aan en kun je ze via achterom vlakbij/in je achtertuin laten brengen?
Hoe het aankomt wisselt per leverancier. Sommige kruien het je tuin in, anderen losgestort, weer anderen op een pallet van 2 meter hoog en soms zie je ook bigbags. Dat zijn losgestorte kuubs (1 kuub gestapeld is 1,5-1,7 kuub los).
@Bartjoo71 Ze zijn nu helemaal uitverkocht zie ik. Maar zij geven aan dat het 25% vocht heeft. Dat is eigenlijk nog te nat, <20 en liever <15 is het devies. Hoe beviel dat?
[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 27-09-2018 10:11 ]
Oke dat is goed om te weten dan heb ik ongeveer een idee hoe groot mijn hok moet worden. Ik ben wel van plan om zelf te gaan drogen, echter ligt er bij familie ook nog genoeg en die stoken bijna niet meer dus aankomend jaar daar eerst maar eens wat vandaan halen.Señor Sjon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:41:
Als je pallets koopt, is per 2 kuub gestapeld vrij courant. Dus maak in veelvouden van 2 kuub je opslagcapaciteit. Als je zelf wil drogen, dan moet je er rekening mee houden dat het zeker 2 jaar in een opslag moet liggen. Stook je 3 kuub per jaar, dan heb je dus 9 kuub capaciteit nodig. Ligt er dus maar net aan hoeveel ruimte je hebt.
Bij een leverancier las ik dat er ~500 blokken van ~25 cm in een kuub gaan (natuurlijk ook afhankelijk van dikte). Stook je 5 blokken/avond (ligt ook weer aan houtsoort, eiken/beuken brand trager en langer), dan heb je 100 avonden plezier ervan. Stook je in het weekend de hele dag door, dan gaat het veel harder natuurlijk.
Ik kloof het hout vooraf, ik deed dit met een wood grenade en een grote voorhamer. Maar heb van de week een chopper 1 weten te bemachtigen. Ook heb ik nog een kop van een kloofbijl liggen maar daar moet ik nog een steel voor regelen.kmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:57:
Hoe doen jullie het met voorbereiden van haardhout? Ga je pas voordat je gaat stoken het hout kloven naar kleinere (aanmaak)hout, of doe je dat bij het stapelen van het hout al? Dus per partij kloven en gesorteerd opslaan?
Met wat kloven jullie?
Ah bedankt. Ik was ook al op zoek naar kloofmogelijkheden. Ik heb zelf al een kloofbijl van de lidl en een kleine Fiskars kloofbijl. Maar ik vind deze toch wat minder veilig (dat het hout alle kanten opvliegt, niet zo zeer het hakken zelfHarmvdw schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:16:
[...]
Ik kloof het hout vooraf, ik deed dit met een wood grenade en een grote voorhamer. Maar heb van de week een chopper 1 weten te bemachtigen. Ook heb ik nog een kop van een kloofbijl liggen maar daar moet ik nog een steel voor regelen.
Ik zat al te kijken naar een kindling cracker. Hoewel ik denk dat een stukje mantelpijp+kloofbijl ook iets kan betekenen...
[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 27-09-2018 10:32 ]
Tot nu toe heb ik mijn hout nat maar gekloofd aangeleverd gekregen. Die blokken zijn vaak wat aan de grote kant om te stoken maar de wisselen behoorlijk qua formaat.kmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:57:
Met wat kloven jullie?
Ik heb een Smart Splitter om het vervolgens te kloven in aanmaakhout en stook-klare brokken.
https://www.bol.com/nl/p/smart-splitter/9200000057916114/
We hopen over een paar weken een gesloten haard (Jötul houtkachel met glazen deuren) te hebben. Binnenkant is daarvan iets kleiner dan de haard die we nu hebben, dus ws wat meer kloofwerk.
Qua droogtijd, daar zijn we nog mee bezig. Huidige hout ligt er een jaar, 2 jaar. We hebben 2 grote compartimenten. Idee is om 1 compartiment leeg te stoken, dan te vullen met vers hout en dan het 2e compartiment leeg te stoken. In theorie hebben we aan ~1m3 per jaar genoeg. (Het is iets meer dan 2m3 aan hout, gestapeld.)
Heb zelf een vrij groot hok, 8 kuub. Alles is gekloofd in de tuin. Deela online besteld en een boom zelf in het bos gezaagd en thuis gekloofd. Vervolgens per houtsoort gesorteerd. Beukenhout en dennenhout. Door dat het hout zo droog is, gaat het snel aan. Soms maak ik nog kleinere stukken met een handbijl.kmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:57:
Met wat kloven jullie?
Zou eens kijken naar een goede bijl van het merk Fiskars.
Olie op je stookhout? Daar gaat de omgeving niet blij van worden... Tenzij je het 2x warm wil hebben door de planken blank te schurenjjust schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:10:
[...]
Ik heb daar geen ervaring mee maar dat soort vloeren kunnen volgens mij nog een redelijk bedrag opleveren op marktplaats. Tenminste bij massief eiken. Dus de vraag is of je dat wel wilt stoken.
€130 voor het behoud van mijn vingers vind ik best een redelijke prijs.Señor Sjon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:37:
@kmf elke keer zie ik weer die cracker en elke keer schrik ik weer van de prijs. 120 euro is gewoon stevig, vooral omdat aanmaakhout nou ook weer niet zo duur is.
Die smart-splitter die ik heb vind ik echt een zegen. Het enige dat je nog nodig hebt is een goed zwaar hakblok er onder.
Mijn houthok staat hier in dit topic. Ik kan er twee pallets van 2 kuub gestapeld berk (25 cm blokken) in kwijt. Het zijn drie stapels achter elkaar dus de diepte is zo'n 85-90 cm.Harmvdw schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:29:
[...]
@hansvk Even een vraagje, wij hebben dezelfde kachel sinds begin het jaar. Nu wil ik ook een houthok gaan maken. Het oude houthok was slecht. Echter lag daar nog hout in en heb ik nog wat via familie geregeld. Echter nu heb ik geen idee hoe groot ik mijn houthok moet maken. Heb jij een idee hoeveel je in een jaar verstookt? Of heeft iemand een idee hoeveel een "normaal" iemand verstookt in een jaar. We stoken wel bijna dagelijks als het kouder wordt.
Ik stook ook bijna dagelijks vanaf ongeveer deze tijd (dan alleen 's-avonds een paar blokjes) tot april/mei, afhankelijk van het weer uiteraard. Ik schat dat ik in een gemiddelde winter ca. 3 gestapelde kuubs hout verstook.
85 euro valt wel mee? (voor een kloon)Señor Sjon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:37:
@kmf elke keer zie ik weer die cracker en elke keer schrik ik weer van de prijs. 120 euro is gewoon stevig, vooral omdat aanmaakhout nou ook weer niet zo duur is.
De smart splitter is 130 euro. Die is nog duurder en enkel rendabel als je zelf grote blokken gaat kloven denk ik?
Het hout zag er vochtig uit, zelfs voor een leek...
Ondertussen ligt het al weer 3 maanden in de opslag, hopelijk is er straks droog genoeg. Ik weet dus nog niet hoe dat bevalt, ik moet eerst het restje hout van vorig jaar opstoken dan pas het hout wat afgelopen juni geleverd is.
Ik heb geen vochtmeter.

Aan de rechterkant staat nog een container normaal gesproken en we krijgen ooit ook nog een vierde plasticbak. Tot ik weet wat we met de tuin willen, blijft het 'behelpen'.

Ik heb een goedkope vochtmeter gehaald bij aliexpress. Optie?Bartjoo71 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:44:
@Señor Sjon Ja, dat viel ons bij de tweede levering meer op dan bij bij de eerste levering.
Het hout zag er vochtig uit, zelfs voor een leek...
Ondertussen ligt het al weer 3 maanden in de opslag, hopelijk is er straks droog genoeg. Ik weet dus nog niet hoe dat bevalt, ik moet eerst het restje hout van vorig jaar opstoken dan pas het hout wat afgelopen juni geleverd is.
Ik heb geen vochtmeter.
Wat betreft drogen. Vorig jaar oktober had ik een boom gerooid, deze heb ik als grote blokken bewaard in de tuin. Maar omdat de tuin gerenoveerd en dus leeggehaald moest worden heb ik deze blokken toch gekloofd en verbrand.
Deze zijn verbazingwekkend droog. Konden dus prima verbrand worden. Waarschijnlijk door de droge warme zomer? Geen idee. Misschien dat die van jou ook weer droog is.
Ik vindt het kloven met een bijl juist fijn. Met die cracker en splitter lijkt het me toch lastig werken.
Hebben jullie nooit last met nat geregend hout met zo'n open hok?hansvk schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:41:
[...]
Mijn houthok staat hier in dit topic. Ik kan er twee pallets van 2 kuub gestapeld berk (25 cm blokken) in kwijt. Het zijn drie stapels achter elkaar dus de diepte is zo'n 85-90 cm.
Ik stook ook bijna dagelijks vanaf ongeveer deze tijd (dan alleen 's-avonds een paar blokjes) tot april/mei, afhankelijk van het weer uiteraard. Ik schat dat ik in een gemiddelde winter ca. 3 gestapelde kuubs hout verstook.
[ Voor 66% gewijzigd door Harmvdw op 27-09-2018 11:02 ]
Ik heb geen foto van het eindresultaat paraat, maar het gaat om deze kachel.

Met de afgelopen warme zomer heeft het even geduurd voordat we de kachel voor de 1e keer hebben gebruikt, maar hij fikt heel goed en we zijn er erg blij mee.
Nu heb ik hier in de buurt bij onderstaand adres 3 netzakken openhaardhout gehaald en daar maar meteen 2 kuub besteld zodat we voorlopig even vooruit kunnen.
http://www.openhaardblokk...t-in-netzak-eik-beuk.html
Wat nog rest is een goede opslagplek maken, tot die tijd sla ik het op onder de overkapping van onze houten schuur.
@AJM Ah, er passen dus 30 netzakken in mijn hok. Alleen is dat met 30x7.25 nog steeds 217.50. Zou wel 30x50=1500 liter = 1.5m3 moeten zijn.
[ Voor 44% gewijzigd door Señor Sjon op 27-09-2018 11:09 ]
Ja dat begrijp ik, maar ik bedoel als je het in de haard leg om het aan te steken en het is dan nat geregend, brand het dan wel makkelijk?Señor Sjon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:07:
Het gaat niet zozeer om de regen, maar om de sappen in het blok dat op/uit moet drogen.
Dat is een kwestie van een kleine voorraad aanmaakhoutjes en evt. een paar eerste blokken ergens droog (binnen) bewaren. Als je eenmaal een beetje temperatuur hebt, dan is dat oppervlakkige vocht van een regenbui zo opgedroogd.Harmvdw schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:09:
[...]
Ja dat begrijp ik, maar ik bedoel als je het in de haard leg om het aan te steken en het is dan nat geregend, brand het dan wel makkelijk?
Ik gebruik sinds kort een Kindling Cracker om haardhout (uit van die netten/zakken van de bouwmarkt) op te splitsen naar een formaat dat in mijn BBQ past. Dat werkt een stuk makkelijker als met een bijl moet ik zeggen. Nauwkeuriger, veiliger, geen stukken hout die alle kanten uitvliegen.Harmvdw schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:58:
Ik vindt het kloven met een bijl juist fijn. Met die cracker en splitter lijkt het me toch lastig werken.
Als je grote blokken hout moet kloven naar standaard haardhout formaat dan kan ik me wel voorstellen dat een bijl handiger is, maar voor het verder kloven van stukken haardhout naar aanmaakhoutjes vind ik het een fijne oplossing.
[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 27-09-2018 11:24 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dit topic is gesloten.
Zelf oogsten? Zie: https://www.staatsbosbeheer.nl/haardhout