Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.634.012 views

Onderwerpen

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17
Hoe overgedimensioneerd zijn jullie groepenkasten? Volgens de laatste tekening van de installateur zitten wij straks op 19 of 20 groepen (5x licht, droger, WM, oven, quooker, magnetron, vaatwasser, kook, wtw, WP, PV, buitenkabel, 3 dedicated wcd groepen). Naast dat alles heb ik nu een meerprijs van 6 tientjes staan voor lege ruimte voor nog 'n stuk of 10 modules, maar heb nu ook nog geinformeerd of er voor nog een paar tientjes meer nog meer ruimte mogelijk is (je weet tenslotte nooit wat de toekomst brengt: auto opladen, powerwall, misschien wat domotica modules oid)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:15
10 lege modules lijkt mij toch ruim zat? Je moet het namelijk ook nog aan kunnen sluiten, hoeveel loze leidingen heb je gelegd?

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-01 10:23
aikink schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:11:
Oh ja, volledig onderkelderd nietwaar? Hoe lang draait de wp al om het huis op te warmen? Bij ons duurde het dus 1,5 dag om de temperatuur van 17,5 naar 21 te krijgen. Jouw huis heeft nog iets meer massa om op te warmen, dat zou dan ook nog kunnen.
Anderhalve dag voor die temperatuurstijging? Is dat normaal met een wp?

• anboni
Oilman schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:14:
10 lege modules lijkt mij toch ruim zat? Je moet het namelijk ook nog aan kunnen sluiten, hoeveel loze leidingen heb je gelegd?
Loze leidingen voor elektra niet zo gek veel, maar dingen als powerwall en autolader kunnen gewoon door de kruipruimte getrokken worden. dat zijn al 2x 2 slots (aangenomen dat 'n 3 fase groep 2 moduleslots inneemt). Verder heb ik wat zitten kijken naar digitalstrom, dan zou ik mogelijk voor alle lichtgroepen 'n module willen hebben en een server. Dan zijn die 10 lege modules alweer vol :) (of zelfs te weinig).

Verder is zo'n grotere groepenkast voor mij vooral zo'n dingetje: als ik het nu doe, kost het 100 euro extra. Als ik later toch te weinig ruimte heb, kost het honderden euros extra en het ongemak van alles loshalen.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:53
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:59 ]

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
anboni schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:28:
[...]

Loze leidingen voor elektra niet zo gek veel, maar dingen als powerwall en autolader kunnen gewoon door de kruipruimte getrokken worden. dat zijn al 2x 2 slots (aangenomen dat 'n 3 fase groep 2 moduleslots inneemt). Verder heb ik wat zitten kijken naar digitalstrom, dan zou ik mogelijk voor alle lichtgroepen 'n module willen hebben en een server. Dan zijn die 10 lege modules alweer vol :) (of zelfs te weinig).

Verder is zo'n grotere groepenkast voor mij vooral zo'n dingetje: als ik het nu doe, kost het 100 euro extra. Als ik later toch te weinig ruimte heb, kost het honderden euros extra en het ongemak van alles loshalen.
Je kan zorgen dat de kast uit het midden wordt gezet, dan kan je er altijd nog zo ééntje langs zetten. Ik heb onlangs ook een elektra indeling gemaakt maar kom er achter dat je voor een huis zonder gas toch flink wat extra groepen nodig hebt.

Zelf kom ik hier uit op 16 groepen en 3 krachtgroepen. Dit zetten we in 2 kasten van 2 rijen die dan vol zitten. We plaatsen het een stukje uit het midden zodat er nog makkelijk een derde kast langs te zetten is als uitbreiding, je hoeft er dan nauwelijks iets voor los te maken. Een 3 fase groep neemt overigens 3 slots in. Bij 3 fase kan je eventueel ook een aardlekautomaat pakken, dit scheelt je weer 3 slots, één en ander afhankelijk van de verdeling over de aardlekschakelaars.

Zo'n losse kast zonder hoofdschakelaar kost iets van €100 dus dat is naderhand ook nog prima te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Avvd op 30-11-2018 17:06 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
anboni schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:28:
[...]
Loze leidingen voor elektra niet zo gek veel, maar dingen als powerwall en autolader kunnen gewoon door de kruipruimte getrokken worden. dat zijn al 2x 2 slots (aangenomen dat 'n 3 fase groep 2 moduleslots inneemt).
Een 3-fase groep is 4 modules breed. Maar je zit in het verkeerde topic. Voor de huiselektra is er een speciaal topic:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• anboni
Andrehj schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:49:
[...]

Een 3-fase groep is 4 modules breed. Maar je zit in het verkeerde topic. Voor de huiselektra is er een speciaal topic:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Ik ken het topic, maar wilde vooral hier bij de nieuwbouwers even polsen :) Verder heb ik toch te weinig echt verstand van de materie, dus laat ik de details wel aan de experts over ;)

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
@anboni ; Wat @Blueone zegt idd. Als je later iets met domotica oid wil dan is het vooral prettig als er een extra kast naast past. En als je die ruimte niet nodig hebt dan kan je daar je router/modem/etc neerplakken. Groepenkast zoveel mogelijk naar de zijkant laten schuiven zodat er op z'n minst een kast naast past.

Lege kast kost je de kop niet en wat stroom aftakken van de groepkast naar de nieuwe kast is niet heel ingewikkeld.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-01 15:35
twodigits schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:19:
[...]

Anderhalve dag voor die temperatuurstijging? Is dat normaal met een wp?
Nee hoor, dat ligt er maar aan, als je voldoende kw hebt en 'dikke" pijpen kan dat stukken sneller, ook met lage temps. Het is maar hoeveel vermogen je erdoorheen kan jassen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:01
Morgen wordt de fundering uitgegraven *O*

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:16
LittleTycoon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 22:02:
[...]

Nee hoor, dat ligt er maar aan, als je voldoende kw hebt en 'dikke" pijpen kan dat stukken sneller, ook met lage temps. Het is maar hoeveel vermogen je erdoorheen kan jassen.
Inderdaad, ff COP vergeten, Ta+5 En gas geven met die WP :) WPs zijn niet traag, maar worden traag gemaakt ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:12
Blueone schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:00:
[...]

Je kan zorgen dat de kast uit het midden wordt gezet, dan kan je er altijd nog zo ééntje langs zetten. Ik heb onlangs ook een elektra indeling gemaakt maar kom er achter dat je voor een huis zonder gas toch flink wat extra groepen nodig hebt.
Ben bang dat dat met oplevering van je nuts niet kan/mag, of je moet evt een losse hoofdschakelaar in kastje plaatsen en van daaruit dus 'je eigen' kasten uit het midden plaatsen.

Hoofdaansluiting e.d. wordt normaal (verplicht) in het midden geplaatst van je meterruimte in htk situaties.
Zelf kom ik hier uit op 16 groepen en 3 krachtgroepen. Dit zetten we in 2 kasten van 2 rijen die dan vol zitten. We plaatsen het een stukje uit het midden zodat er nog makkelijk een derde kast langs te zetten is als uitbreiding, je hoeft er dan nauwelijks iets voor los te maken. Een 3 fase groep neemt overigens 3 slots in. Bij 3 fase kan je eventueel ook een aardlekautomaat pakken, dit scheelt je weer 3 slots, één en ander afhankelijk van de verdeling over de aardlekschakelaars.

Zo'n losse kast zonder hoofdschakelaar kost iets van €100 dus dat is naderhand ook nog prima te doen.
Je kunt natuurlijk ook overwegen om bijv een Eaton Medusa kast te pakken is een 3 rails kast met 12 modules per rail.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Je blijft gewoon met de richt lijnen zitten. Ondanks dat je geen gas hebt, wordt dat stuk voor electra niet gebruikt. Je bent ook gebonden aan de hoogte boven electra, de pijpen moeten naar boven ook nog af te werken zijn.

Wij hebben 2 rijen waarvan er een 3 kasten hoog is en de ander 2 kasten hoog met daaronder de meter.
Rechts ervan had nog een kast bijgekund maar daar lopen 2 waterleidingen.
Daarin zitten 18 x 1 fase groepen, en 5 x 3- fase met ook nog diverse meters.

Er zou nog een kastje van 6 eenheden breed naast kunnen als het nodig is, en ik heb stuk of 4 eenheden vrij. Heb 1 x EV connectie voorzien.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Annuk schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 05:11:
[...]

Ben bang dat dat met oplevering van je nuts niet kan/mag, of je moet evt een losse hoofdschakelaar in kastje plaatsen en van daaruit dus 'je eigen' kasten uit het midden plaatsen.

Hoofdaansluiting e.d. wordt normaal (verplicht) in het midden geplaatst van je meterruimte in htk situaties.
Zolang de middelste maar in het midden zit. De tweede kast kan je er dan links of rechts van zetten. Op die manier zitten de twee kasten gezamenlijk "uit het midden" en heb je nog plek voor een derde in de toekomst

• twodigits
Grolsch schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 22:50:
[...]

Inderdaad, ff COP vergeten, Ta+5 En gas geven met die WP :) WPs zijn niet traag, maar worden traag gemaakt ;)
Bouw van ons huis is juist begonnen; ik heb zelf nog gekozen voor een gasaansluiting.

• Grolsch
twodigits schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:55:
[...]

Bouw van ons huis is juist begonnen; ik heb zelf nog gekozen voor een gasaansluiting.
Als je het mij vraagt gemiste kans. ;)

• twodigits
Grolsch schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:59:
[...]

Als je het mij vraagt gemiste kans. ;)
Ik denk van niet eigenlijk, en neem de gok. Het is nu een stuk betaalbaarder en comfortabeler om nog voor gas te gaan. Als ik over een aantal jaar alsnog verplicht over moet naar een WP dan kan dat. En ik ga ervan uit dat de systemen dan betaalbaarder en efficiënter zijn dan nu. Maar ook sluit ik niet uit dat we over gaan op synthetisch gas of waterstof. Of misschien woon ik dan weer ergens anders, wie weet. De tijd zal het leren.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Het komt financieel toch nooit uit op zo'n korte periode? Ik heb zelf zitten doorrekenen hoeveel je nog kunt besparen met een gasaansluiting, en dat is in Nederland gewoon een negatief rekensommetje bij nieuwbouw. WP is altijd goedkoper.

• Joris748
twodigits schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:19:
[...]

Ik denk van niet eigenlijk, en neem de gok. Het is nu een stuk betaalbaarder en comfortabeler om nog voor gas te gaan. Als ik over een aantal jaar alsnog verplicht over moet naar een WP dan kan dat. En ik ga ervan uit dat de systemen dan betaalbaarder en efficiënter zijn dan nu. Maar ook sluit ik niet uit dat we over gaan op synthetisch gas of waterstof. Of misschien woon ik dan weer ergens anders, wie weet. De tijd zal het leren.
Waarom vind je gas comfortabeler? 20 graden is 20 graden.

Lijd je niet een beetje aan koudwatervrees?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
Afgezien van het feit dat dit hier niet thuishoort, wil ik toch even reageren, want gas is wel degelijk comfortabeler:
  1. Oneindige hoeveelheden warm water, omdat dit door het veel hogere vermogen van de CV-ketel "life" gemaakt kan worden.
  2. Je kunt een eenmaal afgekoeld huis veel sneller opwarmen, omdat het vermogen van de CV-ketel ongeveer een factor 4 à 5 hoger ligt dan dat van de warmte pomp.
  3. Geen geluid van een buitenunit. (Stilte = comfort)
  4. Geen ruimtebeslag van een buitenunit / boiler / buffervat. (Ruimte = comfort)
  5. Eenvoudige installatie, die door iedere installateur onderhouden en gerepareerd kan worden (dus geen stress van een kundige installateur zoeken = comfort.)
Toch kies ik voor onze nieuwbouwwoning voor een LW WP. Enerzijds omdat ik niet veel keus heb, maar ook omdat ik zelf de technische kennis heb, en het op de (erg) lange termijn goedkoper is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• twodigits
Joris748 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:00:
[...]

Lijd je niet een beetje aan koudwatervrees?
Andrehj noemt hierboven op waarom. Het sneller kunnen opwarmen en altijd warm/ heet water vooral.
Letterlijk koudwatervrees ;)

[ Voor 9% gewijzigd door twodigits op 01-12-2018 16:03 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wij werken ook nog met een gasketel in onze nieuwe woning. Het huidige energiebeleid in België is niet duidelijk en kiest vooralsnog niet de kaart van elektrisch verwarmen. Er is ook veel onzekerheid over het salderen van zonnepanelen en over welk deel je kan salderen met een slimme meter.

• twodigits
mux schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 12:37:
Het komt financieel toch nooit uit op zo'n korte periode? Ik heb zelf zitten doorrekenen hoeveel je nog kunt besparen met een gasaansluiting, en dat is in Nederland gewoon een negatief rekensommetje bij nieuwbouw. WP is altijd goedkoper.
Het is goedkoper over een lange periode, bijna 20 jaar. Maar zoals hierboven al duidelijk wordt zijn er naast kosten ook andere argumenten die voor mij tellen.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-01 09:39
twodigits schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:01:
[...]

Andrehj noemt hierboven op waarom. Het sneller kunnen opwarmen en altijd warm/ heet water vooral.
Das ook één van de redenen dat ik los van de warmtepomp nog aan het zoeken ben naar een pelletkachel. Ik ben als de dood dat ik in de winter te koud heb.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-01 11:35
grote_oever schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:13:
[...]

Das ook één van de redenen dat ik los van de warmtepomp nog aan het zoeken ben naar een pelletkachel. Ik ben als de dood dat ik in de winter te koud heb.
Heb je geen jas?

Met gestrekt been.

• Joris748
twodigits schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:01:
[...]

Ik vind dat hele slechte argumenten. Snel opwarmen is niet nodig, omdat je de temperatuur constant houdt. Kans op een tekort aan warm water is erg klein met een 300 liter boiler. Zeker in combinatie met een Quooker voor in de keuken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Admiral Freebee schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:02:
Wij werken ook nog met een gasketel in onze nieuwe woning. Het huidige energiebeleid in België is niet duidelijk en kiest vooralsnog niet de kaart van elektrisch verwarmen. Er is ook veel onzekerheid over het salderen van zonnepanelen en over welk deel je kan salderen met een slimme meter.
Wij hebben in nederland ook geen idee wat er gaat gebeuren, maar we hebben maar wel alvast voor nieuwbouw de gaskraan dicht gedraaid. :+

klik
anboni schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:07:
Hoe overgedimensioneerd zijn jullie groepenkasten? Volgens de laatste tekening van de installateur zitten wij straks op 19 of 20 groepen (5x licht, droger, WM, oven, quooker, magnetron, vaatwasser, kook, wtw, WP, PV, buitenkabel, 3 dedicated wcd groepen). Naast dat alles heb ik nu een meerprijs van 6 tientjes staan voor lege ruimte voor nog 'n stuk of 10 modules, maar heb nu ook nog geinformeerd of er voor nog een paar tientjes meer nog meer ruimte mogelijk is (je weet tenslotte nooit wat de toekomst brengt: auto opladen, powerwall, misschien wat domotica modules oid)
Ik zou er vooral voor zorgen dat hij niet exact in het midden van de meterkast hangt, zolang je er een lege kast naast kan hangen (dus ook geen leidingwerk daar) is het toch prima qua toekomstbestendigheid.)

• LittleTycoon
twodigits schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:10:
[...]

Het is goedkoper over een lange periode, bijna 20 jaar. Maar zoals hierboven al duidelijk wordt zijn er naast kosten ook andere argumenten die voor mij tellen.
Die 20 jaar hoeft niet als je beetje avontuurlijk bent ingesteld, de tvt van die van mij is 7-9 jaar.

• grote_oever
Op het moment dat je een huis bouwt en je moet een jas aan doen om het binnen warm genoeg te krijgen dan heb je het huis verkeerd gebouwd.

• Artbij
grote_oever schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:11:
[...]

Op het moment dat je een huis bouwt en je moet een jas aan doen om het binnen warm genoeg te krijgen dan heb je het huis verkeerd gebouwd.
Echt?

Nee dat snap ik, maar er "als de dood" voor zijn is wel wat overdreven.....

Met gestrekt been.

• Artbij
LittleTycoon schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:01:
[...]

Die 20 jaar hoeft niet als je beetje avontuurlijk bent ingesteld, de tvt van die van mij is 7-9 jaar.
Wat is avontuurlijk in dit verband?

Met gestrekt been.

• grote_oever
Artbij schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:12:
[...]

Echt?

Nee dat snap ik, maar er "als de dood" voor zijn is wel wat overdreven.....
“Als de dood” is natuurlijk een uitdrukking. Er is een apart topic voor warmtepompen, maar de warmtepomp is inderdaad wel 1 van mijn grootste zorgen. Met name als ik kijk hoe slecht installateurs op de hoogte zijn mbt warmtepompen. Ook is er zeer weinig informatie te vinden op internet en ontbreekt het met vele ervaringen. Ik weet zeker dat er de komende periode een aantal huizen zijn waar ze electrisch moeten bijstoken omdat er een te lichte warmtepomp in zit. Als je nog gas hebt geen probleem, want CV neemt het wel over. Nu meeste gasloos gaan bouwen moeten installateurs opeens overstappen naar warmtepompen.

In de eerste technische beschrijving had ik een veel te lichte warmtepomp. Onze projectleider kon geeneens vertellen welke type ze in ins huis wilde zetten.

De meeste installateurs willen gewoon nog lekker gasketels neerzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 01-12-2018 18:22 ]

• Joris748
grote_oever schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:21:
[...]

“Als de dood” is natuurlijk een uitdrukking. Er is een apart topic voor warmtepompen, maar de warmtepomp is inderdaad wel 1 van mijn grootste zorgen. Met name als ik kijk hoe slecht installateurs op de hoogte zijn mbt warmtepompen. Ook is er zeer weinig informatie te vinden op internet en ontbreekt het met vele ervaringen. Ik weet zeker dat er de komende periode een aantal huizen zijn waar ze electrisch moeten bijstoken omdat er een te lichte warmtepomp in zit. Als je nog gas hebt geen probleem, want CV neemt het wel over. Nu meeste gasloos gaan bouwen moeten installateurs opeens overstappen naar warmtepompen.

In de eerste technische beschrijving had ik een veel te lichte warmtepomp. Onze projectleider kon geeneens vertellen welke type ze in ins huis wilde zetten.

Dan kun je het beste een installateur zoeken die wel verstand heeft van warmtepompen. Zodat je zorgen weggenomen worden en een goed gedimensioneerde WP krijgt.

De tijd van ‘doe maar een keteltje’ is voorbij ;)

• LittleTycoon
Artbij schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:13:
[...]

Wat is avontuurlijk in dit verband?
Importeren

• bartvb
Joris748 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:00:
[...]
Dat is heel erg niet waar :)

Ik snap de keuze van @twodigits. Investering is heel veel lager, je weet wat je krijgt, grote kans dat over 10 tot 15 jaar de opties in warmtepomp-land er een heel stuk beter uitzien dan nu.

Wij gaan zelf ook voor een warmtepomp maar dat doen we voor het grootste deel ivm duurzaamheidsoverwegingen. Zeker niet omdat dit financieel de meest efficiënte optie is.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
grote_oever schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:21:
[...]

Als iemand 4 offertes vóór zich heeft liggen en twee daarvan schrijven een veel zwaardere Warmtepomp op krachtstroom voor met een 4000 euro hogere prijskaart dan de andere twee dan is de keuze erg verleidelijk om maar toch voor de goedkoopste aanbieder te gaan...

De migratie van gas naar warmtepomp kan in bepaalde gevallen extreem kostbaar worden:
1) kostbare krachtstroom WP met hoog afgifte vermogen
2) ombouw groepenkast naar 3 fase
3) 3 fase elektra kabel vanaf de straat
4) ombouw naar lage temperatuur radiatoren
5) cv leidingen met verhoogde capaciteit, geïsoleerd
6) groot buffervat
7) buffervat voor sanitair warm water of warmtepomp-boiler
8: extra isolatie vloer, muren en triple glas, veelal vervangen kozijnen; triple glas is zeer dik
9) eventuele bron boring
10) (extra) zonnepanelen

Het betreft veelal grote vrijstaande woningen gebouwd in de jaren zestig tot tachtig.

Zelfs in de toekomst met krachtige hoge temperatuur warmtepompen die direct een gasketel (op vermogen) kunnen vervangen en op bestaande radiatoren kunnen verwarmen is de investering zeer hoog.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Grolsch
twodigits schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:19:
[...]

De ROI zou het laagste liggen als je het nu direct gedaan zou hebben.
Je bespaart in ieder geval direct minimaal 2,5K (Gasaansluiting en CV ketel + dakdoorvoeren).

Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken, het vergt in het begin wel een extra investering ten opzicht van een gasketel.

Stel verbruik is 1500m3 gas per jaar dan betaal je met een gasketel 975,00 per jaar
3000kWh stroom kost 660,00 per jaar, dus je bespaart zonder PV panelen al 315 euro per jaar.

Investeer je nog ff een paar cent extra in PV, dan wordt de besparing nog veel groter, en ik verwacht dat de gasprijzen harder gaan stijgen als de stroomprijzen.

Zelf heb ik zo'n 12 á 13 K geïnvesteerd in PV en WP, maar een jaarafrekening ontvangen van € 90,00 per jaar.

Zonder bovenstaande investering zou dit zo'n 2000 euro per jaar zijn geweest verwacht ik.

13K / 1900 ROI van 6,8 jaar.

Met het aanschaffen van een WP in een later stadium zal de ROI groter worden.

De technieken gaan niet schokkend veranderen de komende jaren, en als je van plan bent <10 jaar te verhuizen snap ik je keuze, als verwacht ik dat de waarde van je woning met een WP hoger (couranter) is als met een gasketel.

• bartvb
bartvb schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:46:
[...]
Ik snap de keuze van @twodigits. Investering is heel veel lager
Overigens een kanttekening; als ik zou kiezen voor gas zou ik wel nog steeds zwaar inzetten op isoleren, luchtdichtheid en fatsoenlijke ventilatie, ZLT-vloerverwarming. Dat zijn zaken die je comfort flink verhogen, zorgen voor veel lagere energielasten en die het overschakelen naar b.v. een warmtepomp veel makkelijker maken. Zijn ook allemaal zaken die je later vrijwel niet meer aan kan passen. Je CV-ketel vervangen door een warmtepomp is daarentegen vrij eenvoudig, zeker als je dat een beetje voorbereid.

Ter (heel grove) illustratie; Energierekening voor een vrijstaande woning met 4 mensen (4500kWh, 1750m3) is ongeveer 200 euro/maand. Voor dat geld kan je ± 70.000 euro aan hypotheek betalen...

[ Voor 12% gewijzigd door bartvb op 02-12-2018 14:32 ]

• mux

mux

99% efficient!

@bartvb Het probleem als je dat doet, is dat je gasketel en warmtewisselaar en alle rest opeens zo duur wordt dat een LW WP opeens nog maar 1 of 2 gasrekeningen duurder is. Zo duur zijn warmtepompen niet.

Vergeet niet: 'LTV' met gas is 50 graden aanvoer. ZLTV met WP is 35 graden. Daar zit een factor 2 warmtewisselingsoppervlak in. Je kunt het een niet zomaar aansluiten op het ander, dan loop je een flinke hoeveelheid verwarmingsvermogen mis als je wil omschakelen, of kom je er over 10 jaar achter dat je alsnog je vloeren moet openbreken en meer buizen moet leggen en dan wél in de kou zit.

En traditionele radiatoren e.d. installeren is ook niet goedkoop. Makkelijk vergelijkbaar in kosten met een warmtepomp.

Penny wise, pound foolish.

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-01 16:54
@mux: op wiens post reageer je eigenlijk?

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Vrijdag even op de bouwplaats gekeken, over t algemeen ziet alles er super uit :) Zagen alleen dat in de badkamer ze precies de vloerverwarming hebben neergelegd op de plek waar de drain moet komen. Blijkt dat ze hun tekening niet gewijzigd hebben en de plek waar de douche komt niet goed staat :{ Hele mail met feedback (foto's met aantekeningen) verstuurd; morgen even telefonisch contact dat ze een deel van de dekvloer er maar uit halen en de vloerverwarming verleggen om het kloppend te maken... de feedback uit mei dit jaar hebben ze zelf gemist dus ik neem aan dat ik voor dit extra werk wat ze moeten doen geen extra kosten ga krijgen.

Verder... kan niet wachten! Oplevering is gepland eind mei/begin juni.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-01 22:04
bartvb schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:25:
[...]

Ter (heel grove) illustratie; Energierekening voor een vrijstaande woning met 4 mensen (4500kWh, 1750m3) is ongeveer 200 euro/maand. Voor dat geld kan je ± 70.000 euro aan hypotheek betalen...
... maar niet volledig aflossen.
Dan kom je tussen de 250 en 300€ uit.

OT: Ikzelf stook op gas in Dld., wat me in 15 jaar ~10.000€ (+-500€) heeft gekost. Hoe ik hier met moderne warmtepomp oplossingen geld had kunnen besparen is me onduidelijk. En wij krijgen voorlopig nog wel een tijdje gas uit het oosten. Die russen moeten ergens geld mee verdienen.
De kosten voor electriciteit van zo'n 1000-1200€ per jaar vind ik vervelender. Helaas is PV een stevige investering. Gaat waarschijnlijk ook een lange terugverdientijd worden.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:53
Cartman! schreef op zondag 2 december 2018 @ 17:30:
Vrijdag even op de bouwplaats gekeken, over t algemeen ziet alles er super uit :) Zagen alleen dat in de badkamer ze precies de vloerverwarming hebben neergelegd op de plek waar de drain moet komen. Blijkt dat ze hun tekening niet gewijzigd hebben en de plek waar de douche komt niet goed staat :{ Hele mail met feedback (foto's met aantekeningen) verstuurd; morgen even telefonisch contact dat ze een deel van de dekvloer er maar uit halen en de vloerverwarming verleggen om het kloppend te maken... de feedback uit mei dit jaar hebben ze zelf gemist dus ik neem aan dat ik voor dit extra werk wat ze moeten doen geen extra kosten ga krijgen.

Verder... kan niet wachten! Oplevering is gepland eind mei/begin juni.
Mega herkenbaar, kleine wijzigingen tussendoor schieten er bij aannemer of onderaannemer snel in. Alles wat ik mondeling heb besproken heb ik altijd nog herhaald ter bevestiging in een mail.

Dat slaat een discussie wanneer het niet goed is gegaan al snel plat.

Verwijderd

Vanoverdegrens schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:22:
[...]

... maar niet volledig aflossen.
Dan kom je tussen de 250 en 300€ uit.

Ikzelf stook op gas in Dld., wat me in 15 jaar ~10.000€ (+-500€) heeft gekost. Hoe ik hier met moderne warmtepomp oplossingen geld had kunnen besparen is me onduidelijk. En wij krijgen voorlopig nog wel een tijdje gas uit het oosten. Die russen moeten ergens geld mee verdienen.
De kosten voor electriciteit van zo'n 1000-1200€ per jaar vind ik vervelender. Helaas is PV een stevige investering. Gaat waarschijnlijk ook een lange terugverdientijd worden.
Ik snap niet waarom deze discussie in dit topic plaatsvindt. Iedere situatie is anders, maar hier is het eigenlijk alleen van belang wat gunstiger is bij het bouwen van een eigen woning. En als we het bij die discussie houden is gas in veel gevallen niet eens toegestaan en vaak gewoon ook duurder als je het totaalplaatje neemt.

• Vanoverdegrens
@Verwijderd Idd OT in dit topic. Ik wilde even aangeven dat 70k hyp gewoon meer dan 200€/maand is, en daarnaast even mijn situatie nieuwbouw 15 jaar geleden naast de huidige situatie leggen. Dat de nederlandse overheid met verboden de bouwer dwingt duurdere oplossingen te zoeken/kopen is niets nieuws onder de zon. In Dld. heeft de overheid vergelijkbaar steeds strengere isolatie eisen opgelegd. De kosten daarvan verdien je eigenlijk ook nooit terug. Ik had geluk in '03 nog redelijk vrij te zijn hoe en wat te bouwen, wat uiteindelijk financieel gewoon het gunstigst uitpakt. (in Dld. zou ik momenteel ook niet gaan bouwen, maar een huurhuis zoeken)

• bartvb
@mux; ik bedoel ook ZLTV, dus vloerverwarming op 10cm h.o.h. en bij voorkeur korte groepen en wat grotere diameter. Gasketel kan prima op een systeem dat berekend is op ZLTV, andersom is inderdaad lastiger als je 100% over wil.
Overigens gaat het met een goed geïsoleerde woning nogal snel goed wat betreft afgiftesysteem. Onze woning heeft ongeveer 25 Watt/m2 nodig voor verwarming bij -10 buiten. Dat redden we met ZLTV ook nog makkelijk met vloerverwarming 20cm h.o.h. Koelen wordt dan een stuk minder effectief.

@Vanoverdegrens Nog even snel in een hypotheektool gegooid en in een vrij ongunstig scenario (laag inkomen) kom ik ongeveer 220 euro uit voor 70k. Maar punt is vooral dat 200 euro besparing per maand nogal wat geld is.

@Verwijderd vooral omdat je bij het bouwen van je eigen huis hier keus in hebt (en voor een deel idd had). Bij projectbouw moet je maar doen wat de ontwikkelaar/aannemer aanbiedt.

@Cartman! Super! En goed dat je dit gespot hebt :j Idd zorgen dat je al dit soort wijzigingen goed op 'papier' hebt staan. Anders wordt het al snel een vervelend verhaal.

Wat gaan ze de komende 6 maanden nog doen als de dekvloer in de badkamer er al ligt?

[ Voor 14% gewijzigd door bartvb op 02-12-2018 21:01 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
bartvb schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:39:
@Cartman! Super! En goed dat je dit gespot hebt :j Idd zorgen dat je al dit soort wijzigingen goed op 'papier' hebt staan. Anders wordt het al snel een vervelend verhaal.

Wat gaan ze de komende 6 maanden nog doen als de dekvloer in de badkamer er al ligt?
De buitenkant moet nog voorzien worden van steen, stuc en houtwerk en binnen moeten alle muren nog op hun plaats, elektra, schuur. Het kan zijn dat onze woning een paar weken eerder klaar is maar ze leveren alle 9 woningen (rij waar ik in zit en 2 x 2-kappers) in 1 keer op. Omdat het onder architectuur is en er met veel materiale gewerkt wordt moet elk detail uitgewerkt worden ipv dat ze de tekening even uit de kast halen en elke woning is compleet anders, dat kost vrij veel tijd.

Qua gas; wij hebben daar nog bewust voor gekozen omdat we een W/W pomp nodig hebben en de prijzen erg onzeker waren (~20k meerprijs). Achteraf blij dat we voor gas gegaan zijn; dikke CW6 ketel erin en voor 200 euro vast mantelbuizen vast mee laten nemen zodat we over 10 jaar het kunnen vervangen met de technieken die er dan zijn.

• Vanoverdegrens
bartvb schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:39:

@Vanoverdegrens Nog even snel in een hypotheektool gegooid en in een vrij ongunstig scenario (laag inkomen) kom ik ongeveer 220 euro uit voor 70k. Maar punt is vooral dat 200 euro besparing per maand nogal wat geld is.
Iets minder snel in het tooltje gooien misschien?!
70k aflossen in 360 maanden (30jaar) is al 195€/maand.
Met gemiddeld 25€/maand rente gedurende deze looptijd ga je dat niet redden.
En dan moet de boel om die 200€ energierekening volledig te besparen ook nog eens 30 jaar blijven functioneren zonder er weer geld tegenaan te gooien.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vanoverdegrens schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:51:
[...]

Iets minder snel in het tooltje gooien misschien?!
70k aflossen in 360 maanden (30jaar) is al 195€/maand.
Met gemiddeld 25€/maand rente gedurende deze looptijd ga je dat niet redden.
En dan moet de boel om die 200€ energierekening volledig te besparen ook nog eens 30 jaar blijven functioneren zonder er weer geld tegenaan te gooien.
Volgens de berekening van dehypotheker is het 222 euro per maand bij 70k hypotheek.

Voor de volledigheid moet je ook even meenemen dat een WP geen 70k extra kost tov een gasketel.

Groter probleem is om 20k extra hypotheek te krijgen en die dan in een WP te stoppen of in een luxe keuken. Veel uit dit topic zullen voor de WP kiezen, maar in het verleden hebben er ook genoeg gekozen voor de luxe keuken.

Nu zijn we gelukkig van de discussie af aangezien een gasketel niet meer mag in NL en alles aan de WP moet.

• Vanoverdegrens
Ernemmer schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:06:
[...]

Volgens de berekening van dehypotheker is het 222 euro per maand bij 70k hypotheek.

Voor de volledigheid moet je ook even meenemen dat een WP geen 70k extra kost tov een gasketel.
Naast de WP heb je natuurlijk zonnepanelen voor je volledige stroomverbruik nodig. Maar goed, ook dan idd nog geen 70k.

• bartvb
@Vanoverdegrens Nog een keer uitgerekend en dan kom ik op 202 euro/maand (2% rente, 470k lenen ipv 400k).

Je hebt idd geen 70k nodig voor een warmtepomp maar ik wilde vooral aangeven dat investeren in het beperken van je energievraag loont. Daarbij denk ik eerder aan isolatie/kierdichting dan aan meer PV-panelen. Maar voor 70k kan je prima beide doen. De woning slim orienteren op de zon, isoleren/bouwen op (bijna) passiefhuis niveau, efficiente verwarming (warmtepomp, evt zonneboiler) en PV-panelen om de energiebehoefte van je warmtepomp en huishoudelijk gebruik op te wekken.

Overigens vind ik de focus van het huidige kabinet op warmtepompen nogal bijzonder. Stop die subsidies in beter bouwen ipv in warmtepompen. Leuk allemaal, maar in de winter doen de PV-panelen (die voor de EPC op het dak liggen) vrijwel niets en staan alle warmtepompen op volle kracht te draaien. Waar komt die stroom dan vandaan? Met het huidige beleid (warmtepompen + goedkope PV) krijgen we op termijn een enorm overschot aan stroom op zonnige zomerdagen en een fors tekort op koude bewolkte winterdagen.

@Fable; dat dilemma is er niet want die 70k extra heb je alleen als je investeert om te zorgen dat je energierekening naar 0 gaat. Je 'luxe keuken' zit dus als in isolatie/ventilatie/verwarming :) Prettige is overigens ook dat de meeste banken je meer leencapaciteit geven als je dit soort dingen van plan bent.

@Cartman! Dat klinkt idd nog als een flinke klus! Foto's! :)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bartvb schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:00:
@Vanoverdegrens Nog een keer uitgerekend en dan kom ik op 202 euro/maand (2% rente, 470k lenen ipv 400k).

Je hebt idd geen 70k nodig voor een warmtepomp maar ik wilde vooral aangeven dat investeren in het beperken van je energievraag loont. Daarbij denk ik eerder aan isolatie/kierdichting dan aan meer PV-panelen. Maar voor 70k kan je prima beide doen. De woning slim orienteren op de zon, isoleren/bouwen op (bijna) passiefhuis niveau, efficiente verwarming (warmtepomp, evt zonneboiler) en PV-panelen om de energiebehoefte van je warmtepomp en huishoudelijk gebruik op te wekken.

Overigens vind ik de focus van het huidige kabinet op warmtepompen nogal bijzonder. Stop die subsidies in beter bouwen ipv in warmtepompen. Leuk allemaal, maar in de winter doen de PV-panelen (die voor de EPC op het dak liggen) vrijwel niets en staan alle warmtepompen op volle kracht te draaien. Waar komt die stroom dan vandaan? Met het huidige beleid (warmtepompen + goedkope PV) krijgen we op termijn een enorm overschot aan stroom op zonnige zomerdagen en een fors tekort op koude bewolkte winterdagen.

@Fable; dat dilemma is er niet want die 70k extra heb je alleen als je investeert om te zorgen dat je energierekening naar 0 gaat. Je 'luxe keuken' zit dus als in isolatie/ventilatie/verwarming :) Prettige is overigens ook dat de meeste banken je meer leencapaciteit geven als je dit soort dingen van plan bent.

@Cartman! Dat klinkt idd nog als een flinke klus! Foto's! :)
Ik snap wat je bedoeld, maar als je maximaal gaat lenen en de discussie met de vrouw aan moet gaan, wint zij vaak en heb je dus een luxe keuken ipv een WP en zonnepanelen.

En waarom NL nu zo op de WP aast is omdat meneer Wiebes op die functie zit en hij heeft nog nooit iets goeds gedaan.

- gemeentelijke ICT projecten in Amsterdam
- noord/zuidlijn
- vertrekregeling belastingdienst
- wet DBA voor ZZP-ers
- NL van het gas af

en dat in 8 jaar 8)7

Die kerel heeft echt geen idee wat ie aan het doen is en ik kan echt 0,0 dingen vinden die hij goed gedaan heeft.

• Vanoverdegrens
bartvb schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:00:
Het kan gewoon niet kloppen, tenzij het tooltje andere parameters gaat veranderen.
Ik kan als "duitser" met het tooltje niks beginnen, omdat ik geen nederlands inkomen heb en er geen belasting betaal. Kan er dus niet achter komen, waarom er een te laag bedrag uit komt.
Die 70k zijn uiteraard best hoog gegrepen, maar uitgesmeerd over 30 jaar hyp. moet je er tevens alle vervolgkosten in die 30 jaar mee bekostigen. Uiteindelijk is de besparing niet groot, en om in het genot ervan te komen leen je een flinke som geld, wat altijd een risico oplevert.
Verder blijft de onregelmatigheid van de zonneschijn problematisch, zoals je terecht aangeeft.
Ik ben persoonlijk best voorstander van moderne/duurzame energieverzorging, maar het moet wel compleet doordacht zijn, en financieel niet op een hobby uitdraaien die geld gaat kosten.

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01 10:29
Iemand enige ervaring met de Zehnder?
Ik heb gister mijn Zehnder Comfoair q 600 aangesloten in mijn nieuwbouwwoning.

Nadat het apparaat zich geconfigureerd heeft draait hij nu ruim een dag.
Wat me opvalt is dat het groene lampje op de display lamgzaam blijft knipperen. Dit wijst op een storing cq soort installatie modus. Ik krijg dit echter niet verholpen naar een continu brandend lampje. Iemand een idee?

(Zehnder gebeld maar die doen geen zaken met particulieren...)

Daarnaast heb ik een lan C module aangesloten zodat ik de unit via de app kan bedienen. Alles aangesloten en alle lampjes branden normaal. Vervolgens app geinstalleerd en unit keurig gevonden. Vervolgens verschijnt in de app de hoofdpagina maar blijven de bedienignsknoppen licht grijs en kan ik dus niets instellen. Hoe los ik dit op, heb ik ergens een instelling gemist?
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/10qcfwz.jpg

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:56
Ik heb het hele topic al doorgespit (net als het projectmatige nieuwbouwtopic), maar zie helaas weinig informatie over sausklaar + renovlies.

Ik heb een offerte van de stukadoor gekregen met daarin 2 opties:
- alle wanden sausklaar + vervolgens latex spuiten voor €25.00/m2
- alle wanden sausklaar + vervolgens renovlies aanbrengen + latex spuiten voor €27.50/m2.

De schilder wordt dan in ieder geval uitgespaard.

Volgens de stukadoor moeten de wanden bij renovlies sowieso sausklaar opgeleverd worden. Als ik de topics op tweakers een beetje doorspit zie ik juist dat heel veel mensen het sausklaar gedeelte niet benoemen/overslaan als er renovlies wordt aangebracht?

Gaat in totaal om bijna 477m2 wanden, dus de prijs tikt sowieso aardig aan. Is het het waard om renovlies te laten aanbrengen? Of lijkt het juist goedkoop om dit te doen en kan ik beter alleen sausklaar + latex doen?

De stukadoor vertelde ook nog dat er evt. op de plafonds bespaard kan worden door de plafonds de spacken met fijne korrel i.p.v. sausklaar + latex, zou dan ongeveer €5.000 schelen op een totaalprijs van +- €20.000, maar als de wanden strak gaan lijkt het me erg goedkoop op de plafonds te spacken - hebben er meer mensen dit misschien gedaan?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:16

The Legend

*Plop*

Volgens mij is dat laatste zo ongeveer het meest voorkomende in nieuwbouwland ;) Wij hebben ook ons kanaalplatenplafond-met-v-naden laten spacken en alle wanden sausklaar laten stucen en zelf gesausd zonder renovlies.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-01 15:19
Rprp schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:09:
Ik heb het hele topic al doorgespit (net als het projectmatige nieuwbouwtopic), maar zie helaas weinig informatie over sausklaar + renovlies.

Ik heb een offerte van de stukadoor gekregen met daarin 2 opties:
- alle wanden sausklaar + vervolgens latex spuiten voor €25.00/m2
- alle wanden sausklaar + vervolgens renovlies aanbrengen + latex spuiten voor €27.50/m2.

De schilder wordt dan in ieder geval uitgespaard.

Volgens de stukadoor moeten de wanden bij renovlies sowieso sausklaar opgeleverd worden. Als ik de topics op tweakers een beetje doorspit zie ik juist dat heel veel mensen het sausklaar gedeelte niet benoemen/overslaan als er renovlies wordt aangebracht?

Gaat in totaal om bijna 477m2 wanden, dus de prijs tikt sowieso aardig aan. Is het het waard om renovlies te laten aanbrengen? Of lijkt het juist goedkoop om dit te doen en kan ik beter alleen sausklaar + latex doen?

De stukadoor vertelde ook nog dat er evt. op de plafonds bespaard kan worden door de plafonds de spacken met fijne korrel i.p.v. sausklaar + latex, zou dan ongeveer €5.000 schelen op een totaalprijs van +- €20.000, maar als de wanden strak gaan lijkt het me erg goedkoop op de plafonds te spacken - hebben er meer mensen dit misschien gedaan?
Wij gaan voor 200grams renovlies voor gesaust en dat gaat op een behang klare muur. Deze optie wordt best veel gedaan. Grootste voordeel dat het stootvaster is dan sauswerk

• anboni
Bij ons ligt de ruwe BG vloer er (en ik kreeg vandaag ook de factuur), dus vanaf nu nog 120 werkbare dagen tot oplevering *O*

Weet iemand toevallig een via API benaderbaar overzicht van werkbare dagen (prognose en werkelijkheid)? Dan kan ik wellicht iets in elkaar frobelen om de geschatte opleverdatum real time te berekenen :)

• mux

mux

99% efficient!

Vanoverdegrens schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:26:
[...]

Naast de WP heb je natuurlijk zonnepanelen voor je volledige stroomverbruik nodig. Maar goed, ook dan idd nog geen 70k.
Bedoel je voor de EPC of voor 't eggie? Want zonder zonnepanelen doet de warmtepomp het nog steeds prima! Zonnepanelen zijn een investering die je op zich best kunt uitstellen als dat tijdens de bouw financieel niet lekker uitkomt.

Dat gezegd hebbende, van alle dingen in/op een nieuwbouwhuis zijn zonnepanelen zon beetje het enige dat meteen en fiks rendeert, dus je moet gek zijn om ze niet neer te leggen als je het ook maar een beetje kunt betalen. Terugverdientijd van een grotere installatie met saldering zit rond de 4 jaar, dus als je ze kunt neerleggen met een lening die minder dan 25% rente per jaar vraagt zit je al goed.

Edit @ hieronder: ah check, dan heb ik niks gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 03-12-2018 15:27 ]

• Vanoverdegrens
@mux Om de energierekening naar 0 te krijgen is alleen een WP niet genoeg. Daarom ging het.

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik heb dit sommetje gemaakt:

GAS / ELEKTRA KOSTEN ZONDER MAATREGELEN (SCHATTING)
Vaste kosten gas per jaar:

€ 215,00

Gas (1100m3): 

€ 693,00

Elektra (3500 kWh):

€ 735,00

Totaal: € 1.643,00

INVESTERING MAATREGELEN
Warme/waterpomp Verbruik 3000 kwh per jaar (aanname):
+ 
€ 8.285,00

38 Zonnepanelen (dakbedekking, oppbrengst 9685 kwh per jaar)
+ 
€ 15.000,00

Subtotaal: € 23.285,00

Subsidie
- € 2.200,00

Geen CV Ketel 

- € 1.500,00

Geen dakpannen

- € 1.000,00

Gasaansluiting aansluiting

- € 813,00

----
Totale investering: € 17.772,00

Geen elektra+gas rekening per jaar: 
€ 1.643,00

Terugverdientijd: 10,82 (totale investering / elektra+gas rekening per jaar)

Salderen heb ik niet meegenomen in de berekening.

Rente heb ik ook niet meegenomen.

Naast wooncomfort is het maandelijks ook een voordeel in de portemonnee. Extra hypotheek nemen voor de investering van € 17.772,- was €63,- per maand (aflossing & rente). Volgens de berekening zouden mijn gas/elektra kosten €136,92 per maand zijn. Als ik het verschil (€73,92) opzij zet iedere maand kan ik het onderhoud makkelijk betalen. Na 11 jaar is het terugverdiend. En ik heb er helemaal niets van gemerkt iedere maand :).

• anboni
Maar uiteindelijk is die hele gas vs WP discussie inmiddels totaal zinloos. Als je nu nog geen vergunning hebt om met gas te bouwen, heb je domweg die optie niet meer.

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-01 16:54
@rspoe: heb je wellicht ook een sommetje gemaakt voor gas en elektra plus zonnepanelen?

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:47
Zo, hier ook maar eens meelezen. Via via heb ik te horen gekregen dat er in mijn woonplaats 2 kavels vrijkomen met de achtertuin grenzend aan een kleine rivier. Hier mag een woning op gebouwd worden van maximaal 850 m3. Wat zijn op dit moment een beetje de m3 bouwprijzen? En is dat casco of volledig ingericht?

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
anboni schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:21:
Bij ons ligt de ruwe BG vloer er (en ik kreeg vandaag ook de factuur), dus vanaf nu nog 120 werkbare dagen tot oplevering *O*

Weet iemand toevallig een via API benaderbaar overzicht van werkbare dagen (prognose en werkelijkheid)? Dan kan ik wellicht iets in elkaar frobelen om de geschatte opleverdatum real time te berekenen :)
Wij hebben geen API gevonden, maar wel deze website -> https://www.bouwendnederland.nl/bouwweer

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Gynnad
Bij ons zijn ze twee maanden geleden ook begonnen, inmiddels staat de begaande grond in kalkzandsteen en gaan ze deze week beginnen met het metselen van de onderste verdieping. Nu kregen we vandaag echter de vraag of we een grijze of donkere voeg willen, want een donkere voeg kost €2500.- extra. Dit komt doordat ze voor een prefab voegmortel gaan, waardoor je minder kleurverschillen in de voegen hebt dan wanneer ze kleurstoffen toevoegen aan de voegmortel. Wat is jullie ervaring hiermee, want wij vinden €2500.- extra best veel voor de voegen en willen eigenlijk het (kleine?) kleurverschil in de voegen voor lief nemen.

Hieronder een kleine impressie van de laatste 2 maanden:

Huize Gynnad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DsoGe9SE95DKtDesrzvR0OPV/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f021nx7n0ys0TBV8T79DGo9g/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mnbVHCWlbtsFGwD4yq0r9IKw/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rRVyuUEQ3jajVvCKfwZROTaA/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h9LF69RICLnL2gBt8xGqAHNV/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dO2M22nSR1w3Rev1U5MFRIH0/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v1ukLwodG30fFGQaAeZzxWbT/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zQFeMQpPEuXBv8tE8fgOr1o9/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KPWgO4YUH251FUFagNHzht7c/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hB6THeZY2HfWXijWpQdBwXDA/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bKkqIVAjFYRrydnRXkDuEaDj/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1Dnh9u9TPMPXgyEVUOKr6hEz/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2pvX23GOrO7WhrnQi78Nve0U/thumb.jpg

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:21
anboni schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:21:

Wellicht dat je dat op een kalender kan zien en dagen kan afstrepen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
Het valt me op dat ik hier zoveel traditionele bouw en metselwerk zie. niemand nog di met SIP panelen bouwt, EPS blokken op een simpel plaatfunderinkje, strobalen, soortgelijke bouw projecten?

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-01 15:19
Zo cv ketel staat nu 6 dagen aan(20graden), ramen 80% op ventileerstand en roosters open. Gasverbruik stond vanavond op ruim 140m³, dat voor grofweg 220m². Maar goed afbouwers zullen ook lekker de deuren open laten staan. Dat met nog een vrij droge bouw!

• bartvb
@Gynnad Lijkt mij dat je compleet wordt afgezet. In onze begroting staat minder dan 20% van het bedrag dat ze bij jou noemen voor 'meerkosten' als totale kosten voor de voegspecie. Overgrote deel van de kosten voor voegen zitten in de uren (bijna factor 4).

@No Hands Welkom in de Nederlandse bouwwereld. Innovatie en huizen bouwen passen niet heel goed bij elkaar. Aannemers houden (begrijpelijk) van wat ze kennen en wat zich heeft bewezen. Zij dragen het risico voor als iets tegenvalt tijdens het bouwen of daarna. Er zijn wel partijen die voor innovatie gaan, maar daar zal je heel specifiek naar moeten zoeken.

• anboni
Sunri5e schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:14:
Zo, hier ook maar eens meelezen. Via via heb ik te horen gekregen dat er in mijn woonplaats 2 kavels vrijkomen met de achtertuin grenzend aan een kleine rivier. Hier mag een woning op gebouwd worden van maximaal 850 m3. Wat zijn op dit moment een beetje de m3 bouwprijzen? En is dat casco of volledig ingericht?
Reken op 500+/m3 voor afgebouwd (maar da's dan nog ex keuken)

• anboni
Gynnad schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:38:
[...]

Wij hebben geen API gevonden, maar wel deze website -> https://www.bouwendnederland.nl/bouwweer
Die had ik inderdaad ook al gevonden, dan maar daarmee doen :)

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11-2025
No Hands schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:18:
Het valt me op dat ik hier zoveel traditionele bouw en metselwerk zie. niemand nog di met SIP panelen bouwt, EPS blokken op een simpel plaatfunderinkje, strobalen, soortgelijke bouw projecten?
Niet persé strobalen of SIP panelen maar wij bouwen volledig HSB met (dragende) binnenwanden van CLT. Passiefhuis niveau en alleen ecologische materialen.
In Nederland al best innovatief merk ik aan de vele vragen (is hout niet brandgevaarlijk, gaat dat niet rotten?)
Zal binnenkort ons huis eens posten.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• No Hands
Vantage92 schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:45:
[...]

Niet persé strobalen of SIP panelen maar wij bouwen volledig HSB met (dragende) binnenwanden van CLT. Passiefhuis niveau en alleen ecologische materialen.
In Nederland al best innovatief merk ik aan de vele vragen (is hout niet brandgevaarlijk, gaat dat niet rotten?)
Zal binnenkort ons huis eens posten.
Cool, ik ben benieuwd :)

• Gynnad
bartvb schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:40:
@Gynnad Lijkt mij dat je compleet wordt afgezet. In onze begroting staat minder dan 20% van het bedrag dat ze bij jou noemen voor 'meerkosten' als totale kosten voor de voegspecie. Overgrote deel van de kosten voor voegen zitten in de uren (bijna factor 4).
Ze gaven aan dat het 6 euro extra is per m2 (excl. BTW) dit is dan op basis van prefab kleurmortel en niet op basis van kleurstoffen toevoegen aan de voegmortel (zwartsel). Weet niet welke van de twee methodes jullie hebben gekozen?

Bij die laatste methode is er kans op kleurverschil doordat ze meerdere keren het opnieuw moeten mengen waarbij de verhoudingen niet elke keer exact hetzelfde zijn.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08
@Gynnad Bij ons hadden ze 3 voegen gemaakt waarbij we een keuze konden maken (samen met de buren want het gaat om een 2-kapper). De donkere voeg was duidelijk het mooist en meerprijs was 500 euro incl. btw (dit was begin 2016). Nu scheelt het dat er 1 lange muur natuurlijk niet hoeft maar onze 2-kapper is 8m bij 11,2m dus in het totaal gaat het nog wel om aardig wat meters...

Ik vind 2500 euro dan ook wel erg hoog!

• Gynnad
Road-runner83 schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:37:
@Gynnad Bij ons hadden ze 3 voegen gemaakt waarbij we een keuze konden maken (samen met de buren want het gaat om een 2-kapper). De donkere voeg was duidelijk het mooist en meerprijs was 500 euro incl. btw (dit was begin 2016). Nu scheelt het dat er 1 lange muur natuurlijk niet hoeft maar onze 2-kapper is 8m bij 11,2m dus in het totaal gaat het nog wel om aardig wat meters...

Ik vind 2500 euro dan ook wel erg hoog!
Maar dat zegt nog niets over de methode die ze hebben gebruikt. De prefab kleurmortel is bij ons 2500.- de andere raden ze eigenlijk af omdat daar kleurverschil kan voorkomen. Echter is dat nog steeds een methode die veel voorkomt en die wij ook best zouden willen gebruiken.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08
@Gynnad Geen idee welke methode ze gebruikt hebben...in de donkere voeg zat een stof die het duurder maakte als ik het goed heb begrepen. We wonen er nu 2,5jr maar hebben geen kleurverschil (zou ook wel erg snel zijn ;)). Echter bij onze buren (die er een jaar langer wonen) zie je al wel uitslag maar weet niet of dat meer door de stenen komt of de voegen...

• Grolsch
Bij ons hebben ze 5 proef voegen gezet en nooit over meerwerk gepraat :? (Terwijl we toch een vrij donkere voeg hebben.)

Ik betwijfel of er überhaupt 2500 aan materiaalkosten in zit......

[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 03-12-2018 22:05 ]

• aikink
  • Laatst online: 20:15
@Gynnad Metselmortel dat doorgestroken wordt is wat duurder dan de normale metselspecie, en een metselaar haalt een lagere capaciteit omdat ie 1 à 2 keer per dag de productie tot dan moet doorstrijken. In plaats van zakgoed of big bags komt de mortel in een silo aan, dat kost een x bedrag.

Voordeel is dan wel dat het hele voegwerk vervalt, en als de aannemer z'n logistiek op orde heeft kan hij het steigerwerk ook eerder afbreken (=minder (huur)kosten van de steiger). Specie draaien gaat ook sneller, en tegen een uniforme kwaliteit. Let wel op de verwerkingscondities, dat spul houdt niet van koud weer.

Bij ons was de meerprijs een kleine €1000 op een dikke 200 m² metselwerk. Kleur: zwart.

• twain4me

twain4me

bartvb schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:40:

@No Hands Welkom in de Nederlandse bouwwereld. Innovatie en huizen bouwen passen niet heel goed bij elkaar. Aannemers houden (begrijpelijk) van wat ze kennen en wat zich heeft bewezen. Zij dragen het risico voor als iets tegenvalt tijdens het bouwen of daarna. Er zijn wel partijen die voor innovatie gaan, maar daar zal je heel specifiek naar moeten zoeken.
Je krijgt de Nederlander al bijna niet uit de standaard plattegrond. laat staan uit zijn stenen huis.
En om een of andere reden denkt iedereen maar dat een architect overbodig is. (niet zo gek als je overal het zelfde ziet. ) En luxe wordt doorgaans gezocht in materialen ipv ruimte gebruik, en dat is best triest. De opdrachtgevers zijn infeite doodsbang om af te wijken van wat we kennen. Maarja een architect is zonden van het geld, dus wordt het een catalogus woning, alles orthogonaal, alles in steenachtig spul met een paar kekke kleurtjes en de meest droevige plattegrond die je kan verzinnen :(

Het grappige is dat je dit ook in de UK ziet in het programma house that 100k built. daar zie je mensen worstelen met het afwijken van wat ze kennen en dat is onder begeleiding van Piers Taylor. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 03-12-2018 23:07 ]

Verwijderd

twain4me schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:05:
[...]

Je krijgt de Nederlander al bijna niet uit de standaard plattegrond. laat staan uit zijn stenen huis.
En om een of andere reden denkt iedereen maar dat een architect overbodig is. (niet zo gek als je overal het zelfde ziet. ) En luxe wordt doorgaans gezocht in materialen ipv ruimte gebruik, en dat is best triest. De opdrachtgevers zijn gewoon infeiten doodsbang om af te wijken van wat we kennen. Maarja een architect is zonden van het geld, dus wordt het een catalogus woning, alles orthogonaal, alles in steenachtig spul met een paar kekke kleurtjes en de meest droevige plattegrond die je kan verzinnen :(

Het grappige is dat je dit ook in de UK ziet in het programma house that 100k built. daar zie je mensen worstelen met het afwijken van wat ze kennen en dat is onder begeleiding van Piers Taylor. _/-\o_
Hoewel je een punt hebt gooi je ook wel veel op 1 hoop. Wat is de standaard plattegrond in hemelsnaam?
De meeste mensen uit de bouwwereld kijken me wel een beetje vreemd aan als ik zeg voor hsb te gaan. Ik zie voornamelijk voordelen.

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-01 18:19

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:09:
[...]
Wat is de standaard plattegrond in hemelsnaam?
Een mooi moment voor mij om een plattegrond te delen! :) Wellicht dat ik nog iemand op een idee breng.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het is een enorme (en vanwege de stijgende prijzen bij tijd en wijle ook stressvolle..) zoektocht geweest naar de - VOOR ONS - ideale indeling, maar ik ben er nu heel erg blij mee. Liever wat duurder en naar wens, dan goedkoper. We hopen ten slotte in dit huis oud te mogen worden. Het ontwerp is inmiddels ingediend bij de gemeente en er wordt gecalculeerd.

Ik heb "voor ons" zojuist nadrukkelijk met hoofdletters geschreven, want ik ben mij er van bewust dat iedereen zijn eigen keuzes maakt. We hebben immers allemaal een ander budget, wensen en omstandigheden. Dat maakt zelf bouwen juist zo leuk. Je drukt echt je stempel op een klein stukje van deze planeet.

Anyway, het ontwerp is al ingediend en we willen / kunnen niets meer wijzigen. Je hoeft dus alleen maar te reageren als je het mooi vindt! ;) Of, zoals ik in de eerste zin al zei: ik post het eigenlijk alleen maar om anderen op een idee te brengen!

En dan nog als allerallerlaatste dingetje in deze toch al veel te lange post: we huren nu en overwegen een soort tiny home voor 5 personen op het perceel te zetten. De huur die we uitsparen kan die voor een deel bekostigen. Daarnaast kunnen onze gasten daar later in overnachten of we zouden het kunnen verhuren aan recreanten. Dat, of een woonunit huren. Laat het me vooral (via DM) weten als je hier tips over hebt! _/-\o_

• twain4me

twain4me

Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:09:
[...]

Hoewel je een punt hebt gooi je ook wel veel op 1 hoop. Wat is de standaard plattegrond in hemelsnaam?
De meeste mensen uit de bouwwereld kijken me wel een beetje vreemd aan als ik zeg voor hsb te gaan. Ik zie voornamelijk voordelen.
De standaard plattegrond is een term die wij gebruiken voor de plattegrond die bij (seriematige) woningbouw uit de la wordt getrokken .omdat hij zo lekker makkelijk verkoopt.
Er wordt een architect gezocht (ook ik kreeg telefoon) die er een gevel omheen wil ontwerpen. welke er net iets anders uitziet dan de rest in de wijk, maar niet teveel, anders verkoopt hij niet.
we refereren er ook wel aan als knip en plak architectuur, maar copy paste heeft nog een andere lading

Dit is in beeld de standaard 2 onder 1 kap.
2 onder 1 kap

soms een kleine aanpassing
2 onder 1 kap 2
2 onder 1 kap 3
en de luxe variant in dit geval getekend als vrij staand voor de vrije kavel maar wordt ook gebouwd als 2 onder 1 kap (rechts geen ramen maar buren)

Er wordt niet gekeken naar de hoe die woning in de omgeving staat en wat zijn orrientatie is.
waardoor je tegenwoordig een grappige bijwerking hebt wanneer de verkeerde gevel de zon pakt er ineens een extra excuus paneel op het dak omdat we de epc niet meer halen. :+

Members only:
iLLEVAiHCAM schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 01:24:
[...]

Een mooi moment voor mij om een plattegrond te delen! :) Wellicht dat ik nog iemand op een idee breng.

Samen met de architecten [....]
Waneer ik het zo lees onderschrijf je mijn punten alleen maar,
ontworpen aan de hand van de situatie en aan de hand van de zon/ uiticht, daarnaast je eigen stempel erop weten te drukken. _/-\o_ hulde voor jou en je architecten. :)
Members only:
Het verschil in de negge van de onderste slaapkamer deur en andere 2 slaapkamerdeuren heb je dan weer wat minder moeite mee :p
Members only:
Mijn punt is dat dit met elk zelf bouw budget kan, een goede architect (net als een goede boekhouder) verdiend zijn eigen geld terug en dan heb je een huis op maat voor jou, om avonturen in te beleven en in oud te worden. mooier kan je het echt niet hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 04-12-2018 09:40 . Reden: qoute fix ]

• Artbij
twain4me schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:05:
[...]

En om een of andere reden denkt iedereen maar dat een architect overbodig is. (niet zo gek als je overal het zelfde ziet. ) En luxe wordt doorgaans gezocht in materialen ipv ruimte gebruik, en dat is best triest. De opdrachtgevers zijn infeite doodsbang om af te wijken van wat we kennen. Maarja een architect is zonden van het geld, dus wordt het een catalogus woning, alles orthogonaal, alles in steenachtig spul met een paar kekke kleurtjes en de meest droevige plattegrond die je kan verzinnen :(

Snap niet zo goed waar deze tirade op slaat, inderdaad zijn veel plattegronden standaard, maar dat kom omdat die plattegronden goed werken....

Lang niet iedereen zit te wachten op de stress van het zelf bouwen en keuzes maken.

Met gestrekt been.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:49
iLLEVAiHCAM schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 01:24:
[...]

Dat, of een woonunit huren. Laat het me vooral (via DM) weten als je hier tips over hebt! _/-\o_
Nice, alhoewel ik de plattegrond niet goed begrijp. Komt wat gesloten over, maar misschien zie ik het verkeerd. Buitenkant vind ik erg mooi sowieso.

Wij hebben een grote stacaravan gekocht en wonen daar nu al een maand of 7 in :) na de bouw weer verkopen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-01 22:26
twain4me schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 02:25:
[...]

De standaard plattegrond is een term die wij gebruiken voor de plattegrond die bij (seriematige) woningbouw uit de la wordt getrokken .omdat hij zo lekker makkelijk verkoopt.
Er wordt een architect gezocht (ook ik kreeg telefoon) die er een gevel omheen wil ontwerpen. welke er net iets anders uitziet dan de rest in de wijk, maar niet teveel, anders verkoopt hij niet.

Dit is in beeld de standaard 2 onder 1 kap.
2 onder 1 kap

soms een kleine aanpassing
2 onder 1 kap 2
2 onder 1 kap 3
en de luxe variant in dit geval getekend als vrij staand voor de vrije kavel maar wordt ook gebouwd als 2 onder 1 kap (rechts geen ramen maar buren)

Er wordt niet gekeken naar de hoe die woning in de omgeving staat en wat zijn orrientatie is.
waardoor je tegenwoordig een grappige bijwerking hebt wanneer de verkeerde gevel de zon pakt er ineens een extra excuus paneel op het dak omdat we de epc niet meer halen. :+

Members only:

[...]

Waneer ik het zo lees onderschrijf je mijn punten alleen maar,
ontworpen aan de hand van de situatie en aan de hand van de zon/ uiticht, daarnaast je eigen stempel erop weten te drukken. _/-\o_ hulde voor jou en je architecten. :)

[...]

Het verschil in de negge van de onderste slaapkamer deur en andere 2 slaapkamerdeuren heb je dan weer wat minder moeite mee :p

[...]

Mijn punt is dat dit met elk zelf bouw budget kan, een goede architect (net als een goede boekhouder) verdiend zijn eigen geld terug en dan heb je een huis op maat voor jou, om avonturen in te beleven en in oud te worden. mooier kan je het echt niet hebben.
Andere kant van de tafel hier. >:)

Probleem is dat je seriematig een zo groot mogelijk publiek wil aanspreken. Wij hebben eens in een serieproject de koper laten kiezen uit 3-4 verschillende plattegronden. Meer dan 50% koos de standaard nieuwbouwplattegrond en 25% een variant daarop. En ik verbied de architect tuinen op noord te maken, anders komen er hele woonblokken zo terecht. Ik krijg stedenbouwkundig de meest lompe opdrachten mee die door ons weer gerepareerd moeten worden zodat iemand nog enigszins zon in de tuin heeft of om de duurste woningen te verplaatsen, weg van die hoogbouw die inkijk geeft. The list goes on and on.

Zelfbouw is wellicht wat anders, maar de meesten houden ook rekening met praktische zaken. :+ Iets wat een architect nog weleens over het hoofd wil zien om 'het plaatje' in stand te houden. Dan heb ik het nog niet eens over de kosten van dit freestylen voor de opdrachtgever.

Orthogonaal is niks mis mee. Veel mensen zitten gewoon niet te wachten op schuin=puin en rond=stront. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Señor Sjon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:48:
[...]

Probleem is dat je seriematig een zo groot mogelijk publiek wil aanspreken. Wij hebben eens in een serieproject de koper laten kiezen uit 3-4 verschillende plattegronden. Meer dan 50% koos de standaard nieuwbouwplattegrond en 25% een variant daarop. En ik verbied de architect tuinen op noord te maken, anders komen er hele woonblokken zo terecht. Ik krijg stedenbouwkundig de meest lompe opdrachten mee die door ons weer gerepareerd moeten worden zodat iemand nog enigszins zon in de tuin heeft of om de duurste woningen te verplaatsen, weg van die hoogbouw die inkijk geeft. The list goes on and on.

Zelfbouw is wellicht wat anders, maar de meesten houden ook rekening met praktische zaken. :+ Iets wat een architect nog weleens over het hoofd wil zien om 'het plaatje' in stand te houden. Dan heb ik het nog niet eens over de kosten van dit freestylen voor de opdrachtgever.

Orthogonaal is niks mis mee. Veel mensen zitten gewoon niet te wachten op schuin=puin en rond=stront. :P
Vergeet de beschikbare kavels en gemeentes niet. Op mijn kavel is niks anders mogelijk dan een tuin op noord, waar ik overigens helemaal geen problemen in zie.
Voor het ontwerp van het huis zit ik vast aan aantal richtlijnen van de gemeente, die gelukkig prima voor ons zijn.

• rspoe
  • Laatst online: 16-12-2025
SjakieZulu schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:51:
@rspoe: heb je wellicht ook een sommetje gemaakt voor gas en elektra plus zonnepanelen?
Nee maar dat is niet heel lastig toch?

GAS / ELEKTRA KOSTEN ZONDER MAATREGELEN (SCHATTING)
Vaste kosten gas per jaar:

€ 215,00

Gas (1100m3): 

€ 693,00

Elektra (3500 kWh):

€ 735,00

Totaal: € 1.643,00

GAS EN ZONNEPANELEN
CV Ketel
+ € 1500,-

Gasaansluiting
+ € 813,-

38 Zonnepanelen (dakbedekking, oppbrengst 9685 kwh per jaar)
+ 
€ 15.000,00

Subtotaal: € 17.313,00

Subsidie
- € 0,-

Geen dakpannen

- € 1.000,00

----
Totale investering: € 15.500,00

Geen elektra rekening per jaar (wel gas): 
€ 735,00

Terugverdientijd: 21,09 (totale investering / elektra rekening per jaar)
+ een gasrekening van 75 euro per maand. Wat ik nu dus kan gebruiken voor de investering in de warmtepomp.

Salderen heb ik niet meegenomen in de berekening.

Rente heb ik ook niet meegenomen.

Ik heb dan veel te veel zonnepanelen liggen waardoor het niet rendabel meer is (zeker als salderen eraf gaat). Ik heb nu het heel het zuiden vol liggen met 38 panelen en verder geen dakpannen, dit ziet er estetisch ook erg mooi uit. :9

Hier trouwens een foto van de vorderingen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vhflot7.jpg

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Gynnad schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:43:
[...]

Maar dat zegt nog niets over de methode die ze hebben gebruikt. De prefab kleurmortel is bij ons 2500.- de andere raden ze eigenlijk af omdat daar kleurverschil kan voorkomen. Echter is dat nog steeds een methode die veel voorkomt en die wij ook best zouden willen gebruiken.
Wij betaalde €500 extra voor een licht verdiepte voeg ipv een borstelvoeg in een andere kleur (huis is 948m3, geen idee meer hoeveel m2 voeg. Steen is in wildverband gemetseld.). Volgens mij ook een prefab kleurmortel (van Remix in ons geval).

Heb je een prefab bouwer? Daar hoor ik wel vaker dit soort bedragen. Ik vind €2500 echt extreem veel.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45
rspoe schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:16:

Ik heb dan veel te veel zonnepanelen liggen waardoor het niet rendabel meer is (zeker als salderen eraf gaat). I
Hoezo niet rendabel?
Het volgende geldt:
- Zonder dat je er nu rekening mee houdt verbruik je nu ongeveer 30% direct vanaf je panelen.
- Zonder de salderingsregeling veranderd er niets aan de terugleververgoeding van 3- 6 cent per kWh

Punt 1 kun je nog verder optimaliseren, indien je dat er voor over hebt: meer overdag wassen en opwarmen van huis/boiler op gezette tijden
Punt 2 blijft hoe dan ook bestaan maar levert het minst op, en is afhankelijk van wat de markt je biedt (over het algemeen rendeert je panelen alsnog 2 tot 4%)

Tot die tijd is het rendement van zonnepanelen nog ongekend hoog.

• Gynnad
CrashOne schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:53:
[...]

Wij betaalde €500 extra voor een licht verdiepte voeg ipv een borstelvoeg in een andere kleur (huis is 948m3, geen idee meer hoeveel m2 voeg. Steen is in wildverband gemetseld.). Volgens mij ook een prefab kleurmortel (van Remix in ons geval).

Heb je een prefab bouwer? Daar hoor ik wel vaker dit soort bedragen. Ik vind €2500 echt extreem veel.
Nee we hebben geen prefab bouwer, heb nog even contact gehad met een kennis van ons die aannemer is en die gaf aan dat wanneer je voor prefab kleurmortel gaat dat dit inderdaad 6 tot 8 euro per m2 duurder is dan wanneer ze kleurstoffen toevoegen aan de specie.

De laatste oplossing wordt door verschillende aannemers nog steeds veel gebruikt, maar schijnt als bij effect te hebben dat er (lichte) kleurverschillen in de voegen zichtbaar kunnen zijn.

• twain4me

twain4me

Artbij schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 07:42:
[...]

Lang niet iedereen zit te wachten op de stress van het zelf bouwen en keuzes maken.
Dat hoef je ook helemaal niet, daar zijn andere mensen voor ;)
Señor Sjon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:48:
[...]

*zwaaien doet*
En ik verbied de architect tuinen op noord te maken, anders komen er hele woonblokken zo terecht.
Members only:
Er hoeft geen schuine muur in te zitten hoor, vraag maar aan herman hertzberger. :p
Vroeger ook onverkoopbaar. Pas toen er postief over werdt geschreven in binnen en buitenland door architecten en journalisten wilde men ze wel. :+
http://www.diagoonwoningdelft.nl/introductie
Iets wat een architect nog weleens over het hoofd wil zien om 'het plaatje' in stand te houden.
Dit is ook niet goed te praten, dit zijn dan ook geen architecten maar gevel plakkers. (grappig is het dan ook als je je realiseerd dat ze er dus voor worden geselecteerd (mijn ervaring) en voor worden verafschuwd.(jouw ervaring) door de zelfde kant van de tafel.)klein beetje generaliseren mag wel toch? ;)

gelukkig geeft Aaron Betsky wat duiding.
https://www.architectmaga...hitects-copy-themselves_o
A greater sin than using good forms or images when they are appropriate is the laziness of coming up with one form, ascribing meaning to it, and then turning it into a shopping mall, a museum, or an apartment building, as Libeskind has done.
Equally dumb is the repetition of the same plan, the same detailing, and the same form no matter what the climate or context, as many of those who produce minimalist grids are wont to do. Good architects, to extend the old saw, steal, bad architects copy themselves.
Mensen moeten gewoon soms even wennen, dat zag je met de diagoon woning, en dat zag je met de tuin op het noorden. We zijn bang voor afwijken van de norm, en door dit zelfs onmogelijk te maken (geen tuin op het noorden) ontneem je de mensen de mogelijkheid om er aan te wennen en zal dus bij het volgende project de uitkomst het zelfde zijn. noord verkoopt niet.
We kiezen de standaard plattegrond en de standaard bouw methode dus niet zozeer uit vrije wil, maar meer uit angst. En tot nu toe onderbelicht in deze discusie het bouwbesluit.

Ik heb ook een blauwe maandag aan jouw kant van de tafel gezeten.
En daar heb ik met lede ogen aangezien hoe betere woonopties aan de kant werden geschoven omdat de andere sneller verkopen (de druk van investeerders). Nu moet er natuurlijk winst gemaakt worden, en vooral zo snel mogelijk en dat snap ik, maar jammer is het wel.
Ik heb ook ervaren dat de afwijkende plattegronden wel verkopen zodra er een modelwoning klaar is. Het punt is dat er vaak pas kan worden gestart met bouwen waneer een X percentage is verkocht.. (en dus verkoop je de afwijkende plattegronden niet en worden ze niet meer aangeboden)
En ik "irriteer" me dan ook boven alles aan het neveneffect die dit samen met het bouwbesluit veroorzaakt op de vrije kavels.
Wij hebben eens in een serieproject de koper laten kiezen uit 3-4 verschillende plattegronden. Meer dan 50% koos de standaard nieuwbouwplattegrond en 25% een variant daarop.
En dus kies je voor de 50%+25% en dat is het triest voor die 25 % die niet aan de bak gaat komen in het standaard verhaal. zeker in het geval van het woningentekort van nu.

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
twain4me schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:48:
Members only:
Een tuin op het noorden is bij een afdoende diep perceel gewoon wenselijk inderdaad. Ik ben er in ieder geval erg blij mee door - zoals je zegt - altijd schaduw en zonplekken te hebben. Bij ons is de tuin 80m diep voor de volledigheid.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-01 22:26
@twain4me Tuin op het noorden kan met een voldoende beuk (niet de standaard 5,4), voldoende diepe tuin (15+m netto) en een lage goot. Laat nu heel Vinexië twee lagen plat met een schuine kap willen/hebben, want ieder kind moet een eigen kamer. Met een absurde grondprijs komen er veel woningen per hectare en heb je kleine percelen. Gevolg: meer inkijk in achtertuin, hogere wijken met meer steen en bij noordtuinen nauwelijks zonlicht. Lage goten van max 4 meter maken een wijk beter leefbaar imo door een betere menselijke maat, maar wellicht moeten we een (steden)bouwkundigen draadje starten. :)

Dit zie je ook terug in de zelfbouwpercelen die maar klein zijn. Almere is een uitstekend voorbeeld waar kavels groter dan 500m2 met een vergrootglas gezocht moeten worden. Vergelijk het oude Almere Hout maar eens met het nieuwe.

Even die diagoonwoning bekeken, maar daar valt op toegankelijkheid wel e.e.a. aan te merken. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 04-12-2018 14:15 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Artbij
twain4me schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:48:
[...]

Dat hoef je ook helemaal niet, daar zijn andere mensen voor ;)

[...]
Echt? Iemand anders gaan kiezen welke deuren ik wil, hoe groot de slaapkamer moet zijn, welke kozijnen ik wil etc....

Dan kan ik net zo goed woning uit de seriebouw kopen.

Met gestrekt been.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wat @Artbij zegt. Ik had het echt onderschat, maar dat wijt ik dus vooral aan het feit dat wij alles goed wilde doen met materialen en producten die we mooi vinden. Kans wil je altijd uitsluiten, waardoor in ieder detail tijd gaat zitten.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• twain4me

twain4me

Artbij schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:25:
[...]

Echt? Iemand anders gaan kiezen welke deuren ik wil, hoe groot de slaapkamer moet zijn, welke kozijnen ik wil etc....

Wie er zo over denkt moet dat vooral doen, ik hou ze niet tegen. maar volgens mij kan je op die manier gewoon niet tegen nieuwbouw of verbouw in het algemeen. Misschien is een gemeubileerd huis dan een beter idee.

Maar ik doelde vooral op het stukje stress. Een goede architect neemt de stress weg of verminderd deze door te ontzorgen.
Hij voert gesprekken met je waarbij je zelf nieteens door hebt dat je hem hints aan het geven bent wat je eigenlijk wil. doordat je het niet door hebt heb je daarmee ook geen keuze stress. En ineens is daar op papier in grote lijnen wat je wil. Hij bepaald het dus niet, dat heb jij al gedaan en dat zonder stress.
Daarnaast hebben echt heel erg veel mensen last van stress op het moment dat de palen de grond in gaan, die stress is echt niet anders voor een seriebouw, wetende dat je een architect naast je hebt staan wiens werk het is om toezicht te houden (en zuiver uit jouw belang handeld) is ontzorgend.
Daar tegenover staat als alternatief de kopersbegeleiding die vaak moeite heeft om meer dan 1 vraag tegelijk te beantwoorden in een mail. En een beetje de neiging heeft om fouten eerst te laten gebeuren (ondanks dat je waarschuwd) en daarna pas op te lossen. De controle wordt gedaan door een opzichter in dienst van de ontwikkelaar (niet zuiver jouw belang) Daar krijg ik pas stress van.
CrashOne schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:54:
Ik had het echt onderschat, maar dat wijt ik dus vooral aan het feit dat wij alles goed wilde doen met materialen en producten die we mooi vinden. Kans wil je altijd uitsluiten, waardoor in ieder detail tijd gaat zitten.
Ja en dat snap ik en ook hier kan een goede architect ontzorgen en je helpen om je keuzes te maken verreweg de meeste opdrachtgevers kunnen niet overzien wat hun keuze voor effect heeft op het huis en het budget en het is juist het ontbreken van het overzicht wat de keuze zo moeilijk maakt.
Iedereen denkt altijd dat architecten werk bovenal bestaat uit mooie plaatjes maken. niets is minder waar Die mooie plaatjes kan je uit een catalogus kiezen. De kennis die aan een architect kleeft niet. en dat is wat mensen onderschatten.
Door de gesprekken met de architect leer je jezelf kennen en krijg je de juiste info en dat stopt het zweven en dan kan je onderbouwd een keuze maken. En dat gaat echt een heel stuk makkelijker dan op gevoel.
Ik vergelijk dat zweven wel eens met een bezoekje aan een meubelboulevard je gaat opzoek naar iets om op te zitten, maar je hebt geen idee hoeveel mensen erop moeten passen of welk materiaal en wat het budget voor zoiets zou moeten zijn. De kans dat je terug komt met het juiste is nihil. en dat realiseren we ons prima (vandaar dat er zoveel angst is om het verkeerd te doen.)
Het grappige is dat je misschien zou denken dat ik dus geen keuze stres zou hebben aangaande mijn eigen huis. Niets is minder waar, ook dan ben ik bang om het verkeerd te doen en heb weleens reflectie nodig bij een ander.

Wel hoop ik dat je in iedergeval het achteraf een leuk avontuur hebt gevonden en het negatieve kan loslaten, want het is gewoon heel erg bijzonder om mee te maken. :)

• Grolsch
Artbij schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:25:
[...]

Als je alles zelf zo goed weet heb je geen architect en/of aannemer nodig :+

Ik was toch blij dat ik ze wel "gebruikt" heb, een architect heeft namelijk ervaring met het bouwen van huizen en het indelen van logische ruimtes. Ik heb in dit topic ook wel eens plattegronden voorbij zien komen van Tweakers die met sketchup allerlei wilde ideeën op papier hebben gezet, maar die gewoon echt niet praktisch zijn in de werkelijkheid. Zo'n architect (een goede dan) weet dat vooraf omdat het zijn werk is.

Wat ik ook erg fijn vond is dat onze architect ons aan de hand meenam in het maken van keuze's. Dit geldt voor deuren, lijnenspellen, voegen, trasramen, kozijnen, dakgoten, bestrating etc. etc.

Zonder hem was het resultaat niet zo geweest als het nu is.

Pagina: 1 ... 83 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic