Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.626.111 views

Onderwerpen

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-11 08:14
Grolsch schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:30:
[...]

Als je alles zelf zo goed weet heb je geen architect en/of aannemer nodig :+

Ik was toch blij dat ik ze wel "gebruikt" heb, een architect heeft namelijk ervaring met het bouwen van huizen en het indelen van logische ruimtes. Ik heb in dit topic ook wel eens plattegronden voorbij zien komen van Tweakers die met sketchup allerlei wilde ideeën op papier hebben gezet, maar die gewoon echt niet praktisch zijn in de werkelijkheid. Zo'n architect (een goede dan) weet dat vooraf omdat het zijn werk is.

Wat ik ook erg fijn vond is dat onze architect ons aan de hand meenam in het maken van keuze's. Dit geldt voor deuren, lijnenspellen, voegen, trasramen, kozijnen, dakgoten, bestrating etc. etc.

Zonder hem was het resultaat niet zo geweest als het nu is.
Het gaat er hier niet om of een architect je wel of niet helpt, het gaat om keuzes en stress. En die heb je veel meer in zelfbouw dan in seriebouw. Waarin in catalogusbouw onder seriebouw schaar.

Ik had zonder architect een mooiere woning gehad denk ik. Er zijn een aantal keuzes door de architect gemaakt die ik zelf anders gedaan zou hebben. Maar dat zijn alleen een paar kleine details die alleen mij opvallen.

Met gestrekt been.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Artbij schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:21:
[...]

Het gaat er hier niet om of een architect je wel of niet helpt, het gaat om keuzes en stress. En die heb je veel meer in zelfbouw dan in seriebouw. Waarin in catalogusbouw onder seriebouw schaar.

Ik had zonder architect een mooiere woning gehad denk ik. Er zijn een aantal keuzes door de architect gemaakt die ik zelf anders gedaan zou hebben. Maar dat zijn alleen een paar kleine details die alleen mij opvallen.
Bedoel je met zonder architect een catalogus woning?
Gezien je reactie heb ik even e.e.a. terug gelezen. en het valt mij op dat je zegt een aantal keuzes te hebben gemaakt die wel heel erg op het bordje van de architect zouden horen. Heb jij alleen een schets ontwerp ontwerp gekocht ofzo? Of zat je in zoon collectief waar meer huizen onder 1 architect vallen? (aangewezen architect en dus geen eigen keuze?)

• Artbij
twain4me schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:04:
[...]

Bedoel je met zonder architect een catalogus woning?
Gezien je reactie heb ik even e.e.a. terug gelezen. en het valt mij op dat je zegt een aantal keuzes te hebben gemaakt die wel heel erg op het bordje van de architect zouden horen. Heb jij alleen een schets ontwerp ontwerp gekocht ofzo? Of zat je in zoon collectief waar meer huizen onder 1 architect vallen? (aangewezen architect en dus geen eigen keuze?)
Ben benieuwd over welke keuzes je het hebt....

Architect is een raadgever, geen bepaler. De bepaler is de opdrachtgever.

Met gestrekt been.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
twain4me schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:44:
[...]

Hij voert gesprekken met je waarbij je zelf nieteens door hebt dat je hem hints aan het geven bent wat je eigenlijk wil. doordat je het niet door hebt heb je daarmee ook geen keuze stress. En ineens is daar op papier in grote lijnen wat je wil.

[...]

Door de gesprekken met de architect leer je jezelf kennen en krijg je de juiste info en dat stopt het zweven en dan kan je onderbouwd een keuze maken. En dat gaat echt een heel stuk makkelijker dan op gevoel.
Ik vergelijk dat zweven wel eens met een bezoekje aan een meubelboulevard je gaat opzoek naar iets om op te zitten, maar je hebt geen idee hoeveel mensen erop moeten passen of welk materiaal en wat het budget voor zoiets zou moeten zijn. De kans dat je terug komt met het juiste is nihil. en dat realiseren we ons prima (vandaar dat er zoveel angst is om het verkeerd te doen.)
Is de architect tegenwoordig ook al gediplomeerd psychiater?

Het moet niet veel gekker worden }:O

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-11 17:51
Artbij schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:21:
[...]

Maar jij had een cataloguswoning toch :?

• twain4me

twain4me

Artbij schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:06:
[...]

Ben benieuwd over welke keuzes je het hebt....

Architect is een raadgever, geen bepaler. De bepaler is de opdrachtgever.
Ja en het bouwbesluit en het bestemmingsplan e.a. wettelijke kaders bepalen. Natuurlijk kiest de opdrachtgever binnen de kaders, Waar ik op doel is dat het wel degelijk het werk van de architect is om de kaders te verkennen. en een afgebakend keuze profiel te overleggen, en kom je daar niet op uit zit je niet in de juiste principaal -> architect relatie. Ik probeer er dus achter te komen wat er is gebeurd dat jij met die keuzes bent komen te zitten. Wilde je het niet uit handen geven? of kreeg je letterlijk de onduidige vraag welke kozijnen wil je?
Het lijkt erop dat je bv op eigen houtje reynaers profielen moest gaan uitzoeken.
(normaal doet een architect een voorstel dat rekening houd met het ontwerp, met je budget en je vedere wensen. dit allemaal uit het eerder opgestelde PvE. (bv onderhouds ,voorkeur voor een materiaal, energie neutraal, etc))

Van het verhaal over het ontwerp/budget/ indienen van de vergunning (te duur mogelijkheid tot schrappen, geen comunicatie etc) zakt mijn broek redelijk van af. er was toen al een enorm comunicatie stornis/ verkeerd verwachtings patroon. (en verslagenheid/ gebrek aan vertrouwen bij jou, je schreef zoiets als "hij doet maar hij weet het beter")
Vandaar mijn vraag of je alleen een ontwerp hebt gekocht? of dat je een bijzondere constructie had (nog geen antwoord op gekregen trouwens :p ).(ik heb er echt heel snel doorheen gelezen en de zoekfuntie zal vast niet alles hebben mee gepakt dus het kan prima dat ik e.e.a. heb gemist dus schiet me er niet op lek :+
artbij schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:53:
Bezig met het bestellen van de achterpui. Deze wordt 12m breed en zit op het NNO. Ik twijfel of ik daar perse triple glas in moet doen. Als ik dat doe wordt hij een stuk duurder en minder mooi. Ik moet dan nl een ander type pui nemen dan ik eigenlijk wil.

Iemand hiermee ervaring? Is triple perse noodzakelijk voor het comfort?
Bij mij had je het kantoor niet eens verlaten zonder te snappen waar je nu eigenlijk tussen kiest.
Ik vraag bv ook niet aan mensen wil je ventilatie C of D
Ik vraag hoe ze het nu hebben in huis en of dat bevalt.
Alle plussen en minnen naast elkaar en daar komt mijn onderbouwde advies uit. het is hun huis en ze beslissen, maar ik heb zelde dat iemand iets anders wil, en is dat wel zo komt het meestal door iets wat niet verteld is met het opstellen van het PvE / intake
LittleTycoon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 19:11:
[...]

Is de architect tegenwoordig ook al gediplomeerd psychiater?

Het moet niet veel gekker worden }:O
Ik vraag me serieus af hoe mensen hier hun PvE dan hebben overgebracht daar heb je toch gewoon een gesprek over? of vullen we gewoon een web formuliertje in tegenwoordig :?

• Artbij
twain4me schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 19:27:
[...]

Ja en het bouwbesluit en het bestemmingsplan e.a. wettelijke kaders bepalen. Natuurlijk kiest de opdrachtgever binnen de kaders, Waar ik op doel is dat het wel degelijk het werk van de architect is om de kaders te verkennen. en een afgebakend keuze profiel te overleggen, en kom je daar niet op uit zit je niet in de juiste principaal -> architect relatie. Ik probeer er dus achter te komen wat er is gebeurd dat jij met die keuzes bent komen te zitten. Wilde je het niet uit handen geven? of kreeg je letterlijk de onduidige vraag welke kozijnen wil je?
Het lijkt erop dat je bv op eigen houtje reynaers profielen moest gaan uitzoeken.
(normaal doet een architect een voorstel dat rekening houd met het ontwerp, met je budget en je vedere wensen. dit allemaal uit het eerder opgestelde PvE. (bv onderhouds ,voorkeur voor een materiaal, energie neutraal, etc))

Van het verhaal over het ontwerp/budget/ indienen van de vergunning (te duur mogelijkheid tot schrappen, geen comunicatie etc) zakt mijn broek redelijk van af. er was toen al een enorm comunicatie stornis/ verkeerd verwachtings patroon. (en verslagenheid/ gebrek aan vertrouwen bij jou, je schreef zoiets als "hij doet maar hij weet het beter")
Vandaar mijn vraag of je alleen een ontwerp hebt gekocht? of dat je een bijzondere constructie had (nog geen antwoord op gekregen trouwens :p ).(ik heb er echt heel snel doorheen gelezen en de zoekfuntie zal vast niet alles hebben mee gepakt dus het kan prima dat ik e.e.a. heb gemist dus schiet me er niet op lek :+

[...]

Bij mij had je het kantoor niet eens verlaten zonder te snappen waar je nu eigenlijk tussen kiest.
Ik vraag bv ook niet aan mensen wil je ventilatie C of D
Ik vraag hoe ze het nu hebben in huis en of dat bevalt.
Alle plussen en minnen naast elkaar en daar komt mijn onderbouwde advies uit. het is hun huis en ze beslissen, maar ik heb zelde dat iemand iets anders wil, en is dat wel zo komt het meestal door iets wat niet verteld is met het opstellen van het PvE / intake

[...]

Ik vraag me serieus af hoe mensen hier hun PvE dan hebben overgebracht daar heb je toch gewoon een gesprek over? of vullen we gewoon een web formuliertje in tegenwoordig :?
Je vult hierboven al heel veel zelf in. Dat is precies het probleem als je architecten keuzes voor je laat maken, ze vullen in wat ze denken dat jij wilt.

Inderdaad mijn architect heeft een profiel voorgesteld. Dat is het uiteindelijk wel geworden, maar ik heb mt mijn vrouw wel een tiental andere profielen bekeken. Onderhandelen met de gevelbouwer heb ik zelf gedaan, vandaar ook dat ik hier informeer over triple glas. Door al mijn onderzoeken o.a. bij Reynaers zelf heb ik nu het comfort dat ik wil en de uitstraling die ik wil. Als ik als de goede raad van gevelbouwer en archtitect opgevolgd had, had ik nu een van die twee gehad,

Ik weet niet wat voor zaak jij werkt, maar het lijkt mij een beetje kleuterklas achtig. Architecten hebben niet overal verstand van, degene die zeggen/denken van wel zijn erg gevaarlijk...

Jouw klanten weten het verschil tussen C en D niet. Vandaar dat je daar anders achter moet komen. Niet op jouw manier volgens mij.

Met gestrekt been.

• twain4me

twain4me

Artbij schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 19:39:
[...]

Je vult hierboven al heel veel zelf in. Dat is precies het probleem als je architecten keuzes voor je laat maken, ze vullen in wat ze denken dat jij wilt.

Inderdaad mijn architect heeft een profiel voorgesteld. Dat is het uiteindelijk wel geworden, maar ik heb mt mijn vrouw wel een tiental andere profielen bekeken. Onderhandelen met de gevelbouwer heb ik zelf gedaan, vandaar ook dat ik hier informeer over triple glas. Door al mijn onderzoeken o.a. bij Reynaers zelf heb ik nu het comfort dat ik wil en de uitstraling die ik wil. Als ik als de goede raad van gevelbouwer en archtitect opgevolgd had, had ik nu een van die twee gehad,
Waarom heb je dan een architect, je vertrouwd hem in geen van zijn werkzaamheden.
En op het moment dat je de man die er is om je te helpen buiten spel zet is het natuurlijk niet heel erg raar dat jij de stress krijgt. En dan is het ook niet reeel om te gaan roepen dat zelf bouw onder een architect zo vreselijk zwaar is. daar heb je dan dus gewoon zelf voor gekozen.
Ik weet niet wat voor zaak jij werkt, maar het lijkt mij een beetje kleuterklas achtig.
Je kan het natuurlijk ook, waarschuwingsplicht, informatieplicht of zorgplicht of gewoon ouderwets service noemen.
Architecten hebben niet overal verstand van, degene die zeggen/denken van wel zijn erg gevaarlijk...
Ik ben nog nooit een architect tegen gekomen die dat zegt. we hebben een groot en snel werkend netwerk om ons heen van o.a. constructeurs, leveranciers fabrikanten en instalateurs. Welke vragen snel kunnen beantwoorden waardoor je sneller tot betere keuzes kan komen. is dit dan altijd de beste keuze? nee, natuurlijk niet. Maar wel zo goed mogelijk binnen de kaders.
Jouw klanten weten het verschil tussen C en D niet. Vandaar dat je daar anders achter moet komen. Niet op jouw manier volgens mij.
In jouw geval niet nee.
We hebben ook gewoon 75 jarige zonder internet als klant, er bestaat ook nog een wereld naast tweakers.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-11 09:47
@artbij, héb je nou tripleglas in die pui? Wij krijgen ook een glazen pui, maar de voorgeschreven glasdikte geeft me wat praktische problemen

• Artbij
twain4me schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:15:
[...]

Waarom heb je dan een architect, je vertrouwd hem in geen van zijn werkzaamheden.
En op het moment dat je de man die er is om je te helpen buiten spel zet is het natuurlijk niet heel erg raar dat jij de stress krijgt. En dan is het ook niet reeel om te gaan roepen dat zelf bouw onder een architect zo vreselijk zwaar is. daar heb je dan dus gewoon zelf voor gekozen.

[...]

Je kan het natuurlijk ook, waarschuwingsplicht, informatieplicht of zorgplicht of gewoon ouderwets service noemen.

[...]

Ik ben nog nooit een architect tegen gekomen die dat zegt. we hebben een groot en snel werkend netwerk om ons heen van o.a. constructeurs, leveranciers fabrikanten en instalateurs. Welke vragen snel kunnen beantwoorden waardoor je sneller tot betere keuzes kan komen. is dit dan altijd de beste keuze? nee, natuurlijk niet. Maar wel zo goed mogelijk binnen de kaders.

[...]

In jouw geval niet nee.
We hebben ook gewoon 75 jarige zonder internet als klant, er bestaat ook nog een wereld naast tweakers.
Weer lees je niet goed...
stefijn schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:36:
@artbij, héb je nou tripleglas in die pui? Wij krijgen ook een glazen pui, maar de voorgeschreven glasdikte geeft me wat praktische problemen
Zeker. En dat is inderdaad dik.

Met gestrekt been.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
En hoe staat het met je tocht probleem @Artbij :? Al het probleem gevonden?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 11:36
Op basis van een schetsontwerp hebben wij van vijf aannemers een raming ontvangen. De een geeft een prijs per m3 indicatie met veel speling, de ander komt met een gedetailleerde offerte.

De prijzen vallen tegen. Rond de 700 euro per m3, meestal meer (tot 750). Eén aannemer - die een prijsindicatie gaf op basis van ervaring - zegt te kunnen bouwen voor 500, waarvan het ruwbouwdeel 295 (dus exclusief installaties en afbouw).

We overwegen dat als de offerte op basis van het definitieve ontwerp ook op deze prijs zit, om opdracht te geven voor ruwbouw. Om dan vervolgens in eigen beheer de installaties en afbouw te doen. Dus zoveel mogelijk zelf doen en zelf aannemers selecteren.

Tijd hebben we daar wel voor. De vraag is alleen in hoeverre het ook kostentechnisch slim is. Ik stel mij voor dat er bepaalde installatiewerkzaamheden zijn die je het beste meteen kunt laten aanbrengen omdat dit efficienter is.

Oftewel mijn vraag; wie heeft ervaring met ruwbouw en ‘zelf’ installatiewerk en afbouw? En dan specifiek met houtskeletbouw :).

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
[...]

Ik weet niet wat voor zaak jij werkt, maar het lijkt mij een beetje kleuterklas achtig. Architecten hebben niet overal verstand van, degene die zeggen/denken van wel zijn erg gevaarlijk...

Lekker genuanceerd zeg deze manier van reageren..... en kennelijk heb je er zelf heel veel verstand van want zonder architect was je huis mooier geworden.

Enige zelfreflectie lijkt me op zijn plaats.

Ik heb zelf heel veel hulp gehad van de architect met het in kaart brengen van onze wensen en het krijgen van een mooie indeling voor ons zelf. En ja hoe meer tijd je er in steekt, ook qua uitzoeken van materialen, hoe beter het huis aansluit bij wat je zelf mooi vindt. Het gezegde dat je drie keer een huis moet bouwen, voordat het optimaal is, begrijp ik inmiddels ook een stuk beter,

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-11 23:24
[...]

Ik weet niet wat voor zaak jij werkt, maar het lijkt mij een beetje kleuterklas achtig.
:/

zeroxcool.net - curity.eu

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@Tommy The Cat
Veel installatiewerk zit natuurlijk in vloeren en door balken. Dat kun je niet achteraf zelf doen. Dat moet juist goed gecoördineerd worden tijdens de bouw.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tommy The Cat schreef op woensdag 5 december 2018 @ 01:05:
Op basis van een schetsontwerp hebben wij van vijf aannemers een raming ontvangen. De een geeft een prijs per m3 indicatie met veel speling, de ander komt met een gedetailleerde offerte.

De prijzen vallen tegen. Rond de 700 euro per m3, meestal meer (tot 750). Eén aannemer - die een prijsindicatie gaf op basis van ervaring - zegt te kunnen bouwen voor 500, waarvan het ruwbouwdeel 295 (dus exclusief installaties en afbouw).

We overwegen dat als de offerte op basis van het definitieve ontwerp ook op deze prijs zit, om opdracht te geven voor ruwbouw. Om dan vervolgens in eigen beheer de installaties en afbouw te doen. Dus zoveel mogelijk zelf doen en zelf aannemers selecteren.

Tijd hebben we daar wel voor. De vraag is alleen in hoeverre het ook kostentechnisch slim is. Ik stel mij voor dat er bepaalde installatiewerkzaamheden zijn die je het beste meteen kunt laten aanbrengen omdat dit efficienter is.

Oftewel mijn vraag; wie heeft ervaring met ruwbouw en ‘zelf’ installatiewerk en afbouw? En dan specifiek met houtskeletbouw :).
Bij HSB wordt vaak een leidingspouw gebruikt en die zou je natuurlijk zelf aan kunnen brengen. En als je dan ook de verdiepingsvloer open laat, kan je alle kanten op met je leidingwerk.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-11 09:47
@Tommy The Cat Ik ben zelf een SIP woning aan het bouwen. Ik heb momenteel een prijs van <400 euro per m3 (650m3) incl. alles (tot en met basic tuininrichting), dus op basis 500 eur per m3 kun je uitrekenen wat ik bespaar.

Het gaat alleen wel langzaam :X

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 05-12-2018 08:25 ]

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 09:36
Ik had een belofte gedaan om nog wat foto's te posten. Dit zullen zo'n beetje de laatste foto's van mij in dit topic zijn :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door the-edge op 05-12-2018 08:34 ]

• Artbij
jerh schreef op woensdag 5 december 2018 @ 07:28:
[...]

Lekker genuanceerd zeg deze manier van reageren..... en kennelijk heb je er zelf heel veel verstand van want zonder architect was je huis mooier geworden.

Enige zelfreflectie lijkt me op zijn plaats.

Ik heb zelf heel veel hulp gehad van de architect met het in kaart brengen van onze wensen en het krijgen van een mooie indeling voor ons zelf. En ja hoe meer tijd je er in steekt, ook qua uitzoeken van materialen, hoe beter het huis aansluit bij wat je zelf mooi vindt. Het gezegde dat je drie keer een huis moet bouwen, voordat het optimaal is, begrijp ik inmiddels ook een stuk beter,
Sommige mensen lopen als schaapjes achter "specialisten" aan. En sommige houden liever zelf de controle. En ik heb inderdaad veel meer verstand van mijn eigen smaak dan mijn architect, of die van mijn vrouw beter gezegd.

En ja, ook van keuzes die ik zelf gemaakt heb denk ik nu na 6 maanden al dat ik het de volgende keer anders zou doen.

Wat is dat toch met mensen die zich elke keer zo aangesproken voelen als iemand anders een andere mening heeft of iets op een andere manier doet.

En ja ook deze reactie in ongenuanceerd. *O*
Grolsch schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:50:
En hoe staat het met je tocht probleem @Artbij :? Al het probleem gevonden?
Er ontbreken rubbers op verschillende plekken, ook kan de deur nog gesteld worden. Leverancier had er vertrouwen in dat dat de problemen oplost.

Vergelijk mijn woning wellicht ook te veel met woningen met relatief weinig glas. Mijn woning heeft nu eenmaal een hogere warmtevraag.

Met gestrekt been.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-11 10:21
Artbij schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:38:
[...]
Wat is dat toch met mensen die zich elke keer zo aangesproken voelen als iemand anders een andere mening heeft of iets op een andere manier doet.
Heeft denk ik niet zoveel met een andere mening te maken, meer met "c'est le ton qui fait la musique"...
Je doet je onderschrift soms wat teveel eer aan ;)
Er ontbreken rubbers op verschillende plekken, ook kan de deur nog gesteld worden. Leverancier had er vertrouwen in dat dat de problemen oplost.

Vergelijk mijn woning wellicht ook te veel met woningen met relatief weinig glas. Mijn woning heeft nu eenmaal een hogere warmtevraag.
Fijn! Dat klinkt als een bijzonder overzichtelijke oplossing. Wel wat slordig van de leverancier? Overige ramen ook maar even goed nakijken dus :)

Over de warmtepomp nog geen nieuws gok ik? Bizar warm voor de tijd van het jaar de laatste dagen.

@the-edge Goed bezig! Was even wat werk maar het resultaat mag er zijn :)
Gefeliciteerd!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:39

Ons huis kost rond die 500 euro per m3, namelijk zo'n 4 ton voor een huis van 800 kuub. En dat is inclusief vloeren, sanitair en keuken. Daar komt dan wel het kavel, oprit, terrassen en tuin nog bij. Prijspeil is wel 2017 want toen hebben we de aannemingsovereenkomst getekend. Dezelfde aannemer heeft z' n prijzen inmiddels zo'n 10-15% opgeschroefd zo liet ie me weten, hebben wij gelukkig geen last van, op een paar stelposten na die stuk voor stuk duurder uitvallen.

• twodigits
Overigens komt weer de ' tuin op het noorden' voorbij. Wij krijgen die ook. Als je een klein kavel hebt of een heel hoog huis zou dat een probleem kunnen zijn omdat je dat amper/ weinig zon in je achtertuin hebt, maar ons kavel is groot genoeg om altijd plekken met zon en plaatsen met schaduw te hebben. In mijn huidige woning heb ik de zon vol achterop het huis en dat is ook niet altijd even prettig; eigenlijk zou er in dat geval zeker een overkapping aan moeten.

• Grolsch
  • Nu online
[...]

Het ligt aan je schrijfstijl en manier van discuseren.
Je komt nogal over als een IWAB (IkWeetAllesBeter), vindt alleen mooi wat je zelf hebt, je vindt je zelf gigantisch goed en de rest van de wereld slecht, je hebt weinig tot geen respect / begrip / empathie voor keuzes / meningen van anderen en wat de rest doet is maar rommel / goedkoop.

Nu ken ik je (digitaal) al een tijdje, dus ik weet hoe jij post op dit forum en dat dit met een flinke korrel zout genomen moet worden, maar mensen die je niet kennen hebben bovenstaand beeld van jou 8)

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:48

NDF82

Doomed Space Marine

[...]

Wij hebben een soortgelijk probleem en heb gisteren ook de vraag neergelegd bij de leverancier. Naast tocht komt er ook geluid langs de schuifpui naar binnen. Geen Reynaers maar Sapa. Zal tzt het antwoord ook posten.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:07:
[...]

Het ligt aan je schrijfstijl en manier van discuseren.
Je komt nogal over als een IWAB (IkWeetAllesBeter), vindt alleen mooi wat je zelf hebt, je vindt je zelf gigantisch goed en de rest van de wereld slecht, je hebt weinig tot geen respect / begrip / empathie voor keuzes / meningen van anderen en wat de rest doet is maar rommel / goedkoop.

Nu ken ik je (digitaal) al een tijdje, dus ik weet hoe jij post op dit forum en dat dit met een flinke korrel zout genomen moet worden, maar mensen die je niet kennen hebben bovenstaand beeld van jou 8)
Die manier is niet per ongeluk ;). Dit is een discussieforum. Daarom mag je er ook wat harder ingaan. Ik schrijf het gewoon op zoals ik het bedoel. Veel wordt er geïnterpreteerd. En daar zit de crux, ik ga er wat harder in, het is wel de bedoeling dat je aan het denken gezet wordt. Wellicht doe ik dat soms wat te hard, maar we zijn hier allemaal volwassenen......

Met gestrekt been.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Artbij schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:03:
[...]

Die manier is niet per ongeluk ;). Dit is een discussieforum. Daarom mag je er ook wat harder ingaan. Ik schrijf het gewoon op zoals ik het bedoel. Veel wordt er geïnterpreteerd. En daar zit de crux, ik ga er wat harder in, het is wel de bedoeling dat je aan het denken gezet wordt. Wellicht doe ik dat soms wat te hard, maar we zijn hier allemaal volwassenen......
Is best wat voor te zeggen, maar je doet af en toe ook best wel uitspraken die best gevaarlijk kunnen zijn (ik denk bijvoorbeeld aan die 'geen enkele gemeente zal je houden aan je afgesproken termijnen'). En aangezien er onder jouw naam toch "Topicstarter" staat, zal een nieuwkomer in dit topic wellicht de aanname doen dat jij weet waar je over praat. Lijkt me toch goed om dat enigszins in gedachten te houden ;) (en ja natuurlijk, er is ook nog iets als eigen verantwoordelijkheid, maar als een eerste, zeer stellige, reactie hier je op het verkeerde been zet, sta je wel meteen achter)

• Grolsch
  • Nu online
Artbij schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:03:
[...]

Natuurlijk mag je zelf weten wat je doet (binnen de kaders van GoT), we leven immers in een vrij land. Ook mag jij vinden dat je er wat harder in mag gaan, maar het raakt vaak kant nog wal, draagt inhoudelijk niet bij aan de discussie, is vaak uitermate subjectief en je bereikt er niets mee behalve dat mensen zich gaan irriteren aan jou.

Je manier van omgang met anderen en schrijven op dit forum zegt meer over jou als persoon als over het interpretatievermogen van mede Tweakers in dit topic. Komt een beetje calimero over.

Gezien het aantal duimpjes op mijn eerdere post merk ik dat de meesten het met me eens zijn, dus misschien is dit een goed tijdstip voor een moment van zelfreflectie en eens bij jezelf kunnen afvragen of echt heel de wereld gek is, of dat je eens bij jezelf te rade moet gaan 8)

Mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit hoor, ik lees er wel langs, maar gezien je vraag (Wat is dat toch met mensen die zich elke keer zo aangesproken voelen als iemand anders een andere mening heeft of iets op een andere manier doet) heb ik wederom het gevoel dat je de rest niet wil snappen.

Wat mij betreft einde discussie, want ik zie je nog niet snel iets aannemen van anderen :>

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
Alles op de spits drijven is wel het andere uiterste. ;)

Maar goed, zullen we het weer over de bal ipv de man hebben om het bij de ondertitelbeeldspraak te houden?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Artbij
Señor Sjon schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:17:
Alles op de spits drijven is wel het andere uiterste. ;)

Maar goed, zullen we het weer over de bal ipv de man hebben om het bij de ondertitelbeeldspraak te houden?
Haal mijn naam even uit te TS aub. Er zijn mensen die zich daar aan storen....
Grolsch schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:16:
[...]

Natuurlijk mag je zelf weten wat je doet (binnen de kaders van GoT), we leven immers in een vrij land. Ook mag jij vinden dat je er wat harder in mag gaan, maar het raakt vaak kant nog wal, draagt inhoudelijk niet bij aan de discussie, is vaak uitermate subjectief en je bereikt er niets mee behalve dat mensen zich gaan irriteren aan jou.

Je manier van omgang met anderen en schrijven op dit forum zegt meer over jou als persoon als over het interpretatievermogen van mede Tweakers in dit topic. Komt een beetje calimero over.

Gezien het aantal duimpjes op mijn eerdere post merk ik dat de meesten het met me eens zijn, dus misschien is dit een goed tijdstip voor een moment van zelfreflectie en eens bij jezelf kunnen afvragen of echt heel de wereld gek is, of dat je eens bij jezelf te rade moet gaan 8)

Mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit hoor, ik lees er wel langs, maar gezien je vraag (Wat is dat toch met mensen die zich elke keer zo aangesproken voelen als iemand anders een andere mening heeft of iets op een andere manier doet) heb ik wederom het gevoel dat je de rest niet wil snappen.

Wat mij betreft einde discussie, want ik zie je nog niet snel iets aannemen van anderen :>
Alles voor de likes :o.

Blij dat je je hart gelucht hebt. Nu weer verder over bouwen.

Met gestrekt been.

• Grolsch
  • Nu online
Goed plan, back ontopic oOo oOo

Zelf wonen we alweer 1,5 jaar in onze nieuwe woning, maar nog steeds bezig :P

Ik ben zelf met een vriend (timmerman) bezig met het bouwen van een afdakje waaronder het brandhout, WP, afvalbakken, grasmaaier, tuingereedschap komt te staan.

Aanstaande zaterdag de laatste pannen erop, en dan nog 1 zaterdag aftimmeren en dan moet het klaar zijn :P
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2i9qmoz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/35l4tig.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/59zm9mmw7i.23.55.jpeg

Afgelopen zaterdag hebben we zo'n 25 bomen / meerstammige struiken gepoot in de tuin. Hier heb ik nog geen foto's van, maar het oog direct een stuk "mooier" als zo'n "kale" grasvlakte.

Dat viel me trouwens wel ff vies tegen (financieel) een "paar" boompjes kopen :'( :'(

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-11 20:22

The Legend

*Plop*

Grolsch schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:14:
Goed plan, back ontopic oOo oOo

Zelf wonen we alweer 1,5 jaar in onze nieuwe woning, maar nog steeds bezig :P

Ik ben zelf met een vriend (timmerman) bezig met het bouwen van een afdakje waaronder het brandhout, WP, afvalbakken, grasmaaier, tuingereedschap komt te staan.

Aanstaande zaterdag de laatste pannen erop, en dan nog 1 zaterdag aftimmeren en dan moet het klaar zijn :P
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afgelopen zaterdag hebben we zo'n 25 bomen / meerstammige struiken gepoot in de tuin. Hier heb ik nog geen foto's van, maar het oog direct een stuk "mooier" als zo'n "kale" grasvlakte.

Dat viel me trouwens wel ff vies tegen (financieel) een "paar" boompjes kopen :'( :'(
Wat is het nut van het opklapbare tuinhekje op de eerste foto? :D

Ik ben toch malle pietje niet!

• Grolsch
  • Nu online
The Legend schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:20:
[...]

Wat is het nut van het opklapbare tuinhekje op de eerste foto? :D
Onder het motto van "liever lui als moe" kan daar mijn robotgrasmaaier onderdoor om achter te komen :P

Als de kroost achter aan het spelen zijn kan ik hem op slot doen zodat ik ze niet van een straat hoef af te vegen of uit een sloot te vissen :+

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-11 20:22

The Legend

*Plop*

_O- Het opklappen wel geautomatiseerd met domotica neem ik dan aan :+

Ik ben toch malle pietje niet!

• Grolsch
  • Nu online
The Legend schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:25:
_O- Het opklappen wel geautomatiseerd met domotica neem ik dan aan :+
Om eerlijk te zijn heb ik dat wel overwogen, en samen met een stel vrienden onder het genot van een LPG'tje hadden we al een vergevorderd plan :P

Het idee was om op de robot een soort "sensorchip" te monteren zoals bij een kattenluik, en dat het luikje dan automatisch open gaat als de robot er aan komt.

Maar er komt een moment dat het bier op is, en je de volgende morgen wakker wordt, en dan denk je, "Leuk idee, maar laten we dat maar niet doen" 8)

Dus nu staat het luikje in principe altijd open, behalve als de kinderen achter het huis spelen :P

• Tommy The Cat
  • Laatst online: 08-11 11:36
Ernemmer schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:16:
[...]

Bij HSB wordt vaak een leidingspouw gebruikt en die zou je natuurlijk zelf aan kunnen brengen. En als je dan ook de verdiepingsvloer open laat, kan je alle kanten op met je leidingwerk.
En de vloer beneden? Daar komt leidingenwerk voor een warmtepomp. Is dat iets wat ik later makkelijk zelf kan of moet dit in het cement?

Zoals je ziet, mijn eerste nog-noob-vragen.

Daarom overweeg ik overigens een bouwkundig adviseur mee te nemen naar de aannemer.

[ Voor 8% gewijzigd door Tommy The Cat op 05-12-2018 13:09 ]

• anboni
  • Nu online
Tommy The Cat schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:05:
[...]

En de vloer beneden? Daar komt leidingenwerk voor een warmtepomp. Is dat iets wat ik later makkelijk zelf kan of moet dit in het cement?

Ik vermoed dat het meeste leidingwerk voor de begane grond gewoon door de kruipruimte gaat (bij ons in ieder geval wel - de BG ruwbouw vloer is deze week opgeleverd). Misschien gaan er straks nog wat elektra leidingen onder de dekvloer en uiteraard gaat de vloerverwarming in/onder de dekvloer.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tommy The Cat schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:05:
[...]

De begane grondvloer moet inderdaad een steenachtige vloer zijn.
Je zou natuurlijk aan de hand van je tekeningen een aantal leidingen kunnen laten instorten of bouwen met een kruipruimte. Een en ander helemaal afhankelijk van het ontwerp dat je laat maken, maar alles is mogelijk.

Verwijderd

Meer belastingtechnisch dan iets anders. Maakt het nog uit op welke datum ik een verhuizing doorgeef?
Ik ga per 1 januari huren (tijdens de bouw) en heb overdracht van mijn oude koopwoning per 28 januari.
Nu kan ik de verhuizing aan de gemeente doorgeven op 1 januari, medio januari (de verhuizing), of 28 januari. Is er eentje voordeliger dan de ander? Lijkt me niet, maar op tweakers leer je wel vaker iets bij.

• anboni
  • Nu online
Lijkt mij ook niet dat het heel veel uitmaakt. Voor een te koop staande woning heb je nog een tijd belastingaftrek, dus ik neem aan voor eentje waarvan de overdracht in de toekomst ligt ook. Ik zou persoonlijk denk ik gewoon de verhuizing doorgeven op de werkelijke verhuisdatum. Des te sneller krijg je al je overheids post op het juiste adres.

• twain4me

twain4me

Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:14:
Meer belastingtechnisch dan iets anders. Maakt het nog uit op welke datum ik een verhuizing doorgeef?
Ik ga per 1 januari huren (tijdens de bouw) en heb overdracht van mijn oude koopwoning per 28 januari.
Nu kan ik de verhuizing aan de gemeente doorgeven op 1 januari, medio januari (de verhuizing), of 28 januari. Is er eentje voordeliger dan de ander? Lijkt me niet, maar op tweakers leer je wel vaker iets bij.
Blijf je binnen dezelfde gemeente? Zoniet was het in iedergeval welzo dat de berekening voor gebruikers lasten wel goedkoper konden uitvallen wanneer je per 1 jan aangeeft. (wij hebben ons scheel betaald voor 11 dagen)
Wij hadden een soort gelijke situatie gehad die in deze link wordt besproken, waarbij er dingen voor een heel jaar verekend worden en in een andere gemeente per ander tijdvak. voor de duidelijkheid het ging over gebruikers lasten welke niet werden verekend bij de notaris. en het is al een paar jaar geleden dus het kan inmiddels anders zijn. Wil je het zeker weten zou ik kiezen voor 31 december 1 jan ;)
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/gemeente-belastingen-1

• xminator
NDF82 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:58:
[...]

Wij hebben een soortgelijk probleem en heb gisteren ook de vraag neergelegd bij de leverancier. Naast tocht komt er ook geluid langs de schuifpui naar binnen. Geen Reynaers maar Sapa. Zal tzt het antwoord ook posten.
Heeft dat niet met over/onderdruk te maken? Mijn schuifpui op de zolderverdieping heeft het alleen op het moment dat alle ramen dicht zijn en ik de keukenafzuiging op een redelijk hoge stand beneden aan zet..

Verwijderd

twain4me schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:22:
[...]

Blijf je binnen dezelfde gemeente? Zoniet was het in iedergeval welzo dat de berekening voor gebruikers lasten wel goedkoper konden uitvallen wanneer je per 1 jan aangeeft. (wij hebben ons scheel betaald voor 11 dagen)
Wij hadden een soort gelijke situatie gehad die in deze link wordt besproken, waarbij er dingen voor een heel jaar verekend worden en in een andere gemeente per ander tijdvak. voor de duidelijkheid het ging over gebruikers lasten welke niet werden verekend bij de notaris. en het is al een paar jaar geleden dus het kan inmiddels anders zijn. Wil je het zeker weten zou ik kiezen voor 31 december 1 jan ;)
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/gemeente-belastingen-1
Ja zelfde gemeente, hooguit dat de gebruikerslasten op een ander adres staan, maar betaald worden ze. Eigendomsgerelateerde belastingen zal dan voor een klein tijdvak zijn of de nieuwe eigenaar krijgt het hele jaar, dat komt ook wel eens voor.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

xminator schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:26:
[...]

Heeft dat niet met over/onderdruk te maken? Mijn schuifpui op de zolderverdieping heeft het alleen op het moment dat alle ramen dicht zijn en ik de keukenafzuiging op een redelijk hoge stand beneden aan zet..
Ow echt?! Normaal gezien zou de ventilatie"in balans" moeten zijn. Dan zou ik ook geen over/onder druk verwachten...

• anboni
  • Nu online
NDF82 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:17:
[...]

Ow echt?! Normaal gezien zou de ventilatie"in balans" moeten zijn. Dan zou ik ook geen over/onder druk verwachten...
Kan het niet zijn dat de ventielen niet helemaal goed staan?

• twain4me

twain4me

Dit zie je vooral bij een standaard afzuigkap met een eigen kanaal naar buiten en zonder verse lucht voorziening. icm balans ventilatie.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 05-12-2018 21:33 ]

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Een afzuigkap heb ik nog niet. Die was pas half december leverbaar ondanks dat de offerte al begin dit jaar geaccordeerd was :X Heb net nog even met de deur open getest maar dat helpt niet.

Onze stratenmaker heeft afgelopen zaterdag onze oprit afgerond en deze week legt de gemeente al de stoep en weg aan (bouw asfalt wordt vervangen door klinkers). Heel blij mee want eerder werd er over een half jaar gesproken. Dus deze winter al lekker onder de carport parkeren :*)

Heb niet alles kunnen volgen maar zag wel dat er weer wat discussie was over warmtepompen. Wij behoren tot het kamp dat heel erg blij is met de gas gestookte CV >:) De meerprijs voor een L/W warmtepomp was 11K. Minus de subsidie van 2.5K en het vervallen van de gasaansluiting van 800 bleef er nog een te groot bedrag over voor ons. Daarnaast vinden wij en onze installateur het systeem erg complex en was het vertrouwen dus ook minder.

De quality flow viel in het begin erg tegen. Het maakte een herrie door de inblaasventielen! Maar met het installeren van een demper en het tunen van de ventielen is het inmiddels redelijk geworden. Waar ik veel spijt van heb, is de plaatsing ervan op zolder. Wat neemt dat ding ruimte in. En opnieuw het geluid (van het apparaat zelf). Met de tijd gaan we de boel aftimmeren met behulp van o.a. geluid dempend materiaal.

Verder zijn de trap, keuken en garagedeur erg fraai geworden. Zal binnenkort eens wat foto's posten.

• anboni
  • Nu online
twain4me schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:08:
Dit zie je vooral bij een standaard afzuigkap met een eigen kanaal naar buiten en zonder verse lucht voorziening. icm balans ventilatie.
Om die reden laten wij in het keukenraam een rooster plaatsen, hopelijk wordt dat een werkbaar compromis.

• xminator
NDF82 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:36:
Een afzuigkap heb ik nog niet. Die was pas half december leverbaar ondanks dat de offerte al begin dit jaar geaccordeerd was :X Heb net nog even met de deur open getest maar dat helpt niet.

Onze stratenmaker heeft afgelopen zaterdag onze oprit afgerond en deze week legt de gemeente al de stoep en weg aan (bouw asfalt wordt vervangen door klinkers). Heel blij mee want eerder werd er over een half jaar gesproken. Dus deze winter al lekker onder de carport parkeren :*)

Heb niet alles kunnen volgen maar zag wel dat er weer wat discussie was over warmtepompen. Wij behoren tot het kamp dat heel erg blij is met de gas gestookte CV >:) De meerprijs voor een L/W warmtepomp was 11K. Minus de subsidie van 2.5K en het vervallen van de gasaansluiting van 800 bleef er nog een te groot bedrag over voor ons. Daarnaast vinden wij en onze installateur het systeem erg complex en was het vertrouwen dus ook minder.

De quality flow viel in het begin erg tegen. Het maakte een herrie door de inblaasventielen! Maar met het installeren van een demper en het tunen van de ventielen is het inmiddels redelijk geworden. Waar ik veel spijt van heb, is de plaatsing ervan op zolder. Wat neemt dat ding ruimte in. En opnieuw het geluid (van het apparaat zelf). Met de tijd gaan we de boel aftimmeren met behulp van o.a. geluid dempend materiaal.

Verder zijn de trap, keuken en garagedeur erg fraai geworden. Zal binnenkort eens wat foto's posten.
Ik vraag me af of ze het dan wel goed hebben geïnstalleerd? Als de qualityflow hier op volle toeren draait hoor ik het alleen binnen de installatieruimte. Deur dicht en nergens meer last van.

Vind alleen de afzuiging in de badkamer (nog) niet voldoende. BIj volgende onderhoudsbeurt even iets harder laten afzuigen.
anboni schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:04:
[...]

Om die reden laten wij in het keukenraam een rooster plaatsen, hopelijk wordt dat een werkbaar compromis.
Je kan ook tijdelijk een raampje openen, dan is het ook opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door xminator op 05-12-2018 22:30 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:25
De qualityflow hier horen we door de inblaasventielen (2 units hier) als ze flink optoeren door vocht badkamer of co2 (6 personen in de keuken) Dit is in de avond irritant als slaapkamer deur open staat. Ze blazen in in plafond traphuis 2 hoog. Er moeten nog roosters in, wellicht zorgen die voor iets demping. Maar 250 m3;uur of meer hoor je altijd denk ik.

Badkamer afstelling is hier ook een ding. Op 2000 rpm (290 m3 flow of zo) hield hij de badkamer bijna dampvrij tijdens douchen.
Maar gedurende zijn co2 meet rondje komt er dan toch wel veel lawaai door ventiel in slaapkamer.

Nu staat de hoge snelheid lager maar weer te veel vocht in badkamer als 2 personen achter alkaar douchen.

@xminator is bij jullie de installatie met een debiet meter afgesteld ?
Fase-1 de leidingweerstand, alle afzuigpunten op 75 m3/uur afstellen
Fase-2 het gewenste debiet per ruimte/afzuigpunt instellen.

Hier namelijk nog niet, en de instalateur vertelde me dat hij bij ruimtes waar je een laag debiet voor instelt vrij snel gefluit krijgt als de unit zijn co2 meet rondje maakt en de hru wat opgetoerd is door vocht of co2

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• xminator
jacovn schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:43:
De qualityflow hier horen we door de inblaasventielen (2 units hier) als ze flink optoeren door vocht badkamer of co2 (6 personen in de keuken) Dit is in de avond irritant als slaapkamer deur open staat. Ze blazen in in plafond traphuis 2 hoog. Er moeten nog roosters in, wellicht zorgen die voor iets demping. Maar 250 m3;uur of meer hoor je altijd denk ik.

Badkamer afstelling is hier ook een ding. Op 2000 rpm (290 m3 flow of zo) hield hij de badkamer bijna dampvrij tijdens douchen.
Maar gedurende zijn co2 meet rondje komt er dan toch wel veel lawaai door ventiel in slaapkamer.

Nu staat de hoge snelheid lager maar weer te veel vocht in badkamer als 2 personen achter alkaar douchen.

@xminator is bij jullie de installatie met een debiet meter afgesteld ?
Fase-1 de leidingweerstand, alle afzuigpunten op 75 m3/uur afstellen
Fase-2 het gewenste debiet per ruimte/afzuigpunt instellen.

Hier namelijk nog niet, en de instalateur vertelde me dat hij bij ruimtes waar je een laag debiet voor instelt vrij snel gefluit krijgt als de unit zijn co2 meet rondje maakt en de hru wat opgetoerd is door vocht of co2
Ja de qualityflow is door iemand van Itho afgesteld. Maar toen was het qua temperatuur ook iets anders in huis en buiten.

In principe is het qua damp na het douchen wel vrij snel opgelost. Misschien verwachten we teveel.

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-11 16:43

Wij zijn dat aan het doen. Mijn man en zijn zoon (bouwkundige /ruimtelijke architectuur afgestudeerd op (het ontwerp van) ons huis) zijn full time zelf op de bouw. Het houtskelet staat nu en de e en w installateur zijn erin aan het werk. Kostentechnisch is het een beetje goedkoper dan alles uitbesteden.

De houtskeletbouwer heeft alles wat in de buitenmuren zat qua leidingwerk er al in gedaan op de fabriek. De binnenmuren zijn bij ons open opgeleverd met de isolatie en fermacell los erbij. Die hebben we nu zelf dicht gezet nadat de e en w installateur alles erin gelegd hadden. Dat principe werkt heel goed: leidingwerk erin leggen ging makkelijk een binnenmuren dichtzetten was een leuk werkje.

Je moet dus wel in een heel vroeg stadium weten waar alles komt te liggen: de keuken en badkamer moeten compleet gekozen zijn, net als de verlichting, internet en electra (stopcontacten).

Wij krijgen trouwens geen metselwerk dus hebben geen voegenstress, buitenkant wordt van platowood.

Verder hebben wij met virtual reality in ons huis mogen lopen, dat werkt een stuk beter dan met sketch up :) :) . Het was wel veel werk om het huis in VR te zetten (afstudeeropdracht). Maar op die manier krijg je echt een reeel beeld en je kunt dan nog dingen veranderen voordat de palen de grond in gaan. Er was dus nul stress bij het aanvangen van de bouw.

Ik ben heel blij dat ons huis geen standaardplattegrond heeft. Wij hadden hele specifieke wensen die daar niet mee verenigbaar zijn. Onze huis heeft een schuine (diagonale muur). Vinden ze moeilijk de HSB bouwers: een drietal panelen waren in spiegelbeeld gebouwd. :( Maar goed dat is inmiddels opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7ejoleief49g.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/em3cgwsld.jpg

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Deze fout hebben wij ook gemaakt. Ik denk dat ze veel onzekerheden meenemen bij een schetsontwerp.
Wij gingen uit van 550/m3 maar krijgen prijzen rond de 700+ terug :/

Ik denk dat wanneer je het iets meer uitwerkt realistischer prijzen krijgt.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-11 21:08
NDF82 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:36:
Welke dempers heb je gebruikt? Ik ben ook nog aan het stoeien met het geluid en de afzuiging van mijn Zehnder installatie. Daar wil ik ook nog kijken naar dempers, en eventueel opnieuw laten meten/inregelen door een andere installateur dan degene die hem geïnstalleerd heeft.

Onze installatie houdt de badkamer ook niet dampvrij bij het douchen. Maar de lage stand is ook al eens aangepast omdat ik hem anders continu hoor in de woonkamer (door een praatprogramma op TV heen; dus storend).

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:02
Wat rijzen de nieuwbouwprijzen de pan uit zeg. Als je een vrijstaande nieuwbouwwoning wilt bouwen en een niet al te groot kavel zit je al aan de 600k. Echt bizar.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

xminator schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:28:
[...]

Ik vraag me af of ze het dan wel goed hebben geïnstalleerd? Als de qualityflow hier op volle toeren draait hoor ik het alleen binnen de installatieruimte. Deur dicht en nergens meer last van.
Dat weet ik niet. De installateur gaf wel aan geen ervaring met Quality Flow te hebben. Ook heeft hij geen cursus gehad :o
Dirtbiter schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:51:
[...]

Welke dempers heb je gebruikt? Ik ben ook nog aan het stoeien met het geluid en de afzuiging van mijn Zehnder installatie. Daar wil ik ook nog kijken naar dempers, en eventueel opnieuw laten meten/inregelen door een andere installateur dan degene die hem geïnstalleerd heeft.
De installateur heeft nu zoiets geïnstalleerd: https://www.ventilatielan...-125-mm-lengte-500mm.html

Wat ons betreft mag het nog wel wat stiller. Andere ventielen heeft ie ook geplaatst maar vraag me af of de demping daarvan significant is.
Sunri5e schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:02:
Wat rijzen de nieuwbouwprijzen de pan uit zeg. Als je een vrijstaande nieuwbouwwoning wilt bouwen en een niet al te groot kavel zit je al aan de 600k. Echt bizar.
Eens. Als we vooraf beter hadden geweten wat het allemaal ging kosten, waren we er niet aan begonnen. Een bestaande woning uit 1997 moderniseren met een budget van 100K had ons +- 150K bespaart!

[ Voor 17% gewijzigd door NDF82 op 06-12-2018 11:17 ]

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-11 23:36
Daros schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:13:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Bedankt allemaal voor jullie reactie, uit eindelijk hebben we het voor elkaar gekregen een vrijstaande huis in het nieuwbouw project toegewezen te krijgen. De berekening voor de kavel welke ik had geschetst was aan de magere kant waardoor het allemaal wel erg duur voor ons zou worden.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
twodigits schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:57:
[...]

Ons huis kost rond die 500 euro per m3, namelijk zo'n 4 ton voor een huis van 800 kuub. En dat is inclusief vloeren, sanitair en keuken. Daar komt dan wel het kavel, oprit, terrassen en tuin nog bij. Prijspeil is wel 2017 ...
Even een onbescheiden vraagje om een nog beter idee van de huidige kosten te krijgen: waar kom je incl. kavel (locatie?) etc. etc. ongeveer op uit?

Ik val wel bijna van m'n stoel als ik de prijzen van nu vergelijk met dat wat ik 15 jaar geleden in Dld. betaald heb... :o (had ik wel 2 of 3 huizen van kunnen bouwen)

• Sunri5e
NDF82 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:13:
[...]

Eens. Als we vooraf beter hadden geweten wat het allemaal ging kosten, waren we er niet aan begonnen. Een bestaande woning uit 1997 moderniseren met een budget van 100K had ons +- 150K bespaart!
Ja echt bizar. Hier in het dorp komt binnenkort een vrijstaande jaren 30 woning in de verkoop met zo'n 1100 m2 aan perceeloppervlak. De ligging is echt fantastisch in het centrum van het dorp. Deze zal zo'n 375k moeten gaan kosten. Iets verder het dorp uit maar ook op een mooie locatie komt ook een bouwkavel beschikbaar op een wat groter perceel (circa 2000 m2) en dat zal zo rond de 250k moeten kosten. Dan moet er nog een woning op. Dan ben je weer 400k verder voor de woning. Tsja, wat wil je dan? Een nieuwe woning met op en top isolatie of een wat oudere woning die 275k minder kost maar wel voor 150k verbouwd moet worden.

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

xminator schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:16:
[...]

Ja de qualityflow is door iemand van Itho afgesteld. Maar toen was het qua temperatuur ook iets anders in huis en buiten.

In principe is het qua damp na het douchen wel vrij snel opgelost. Misschien verwachten we teveel.
Wat bedoelen jullie precies met damp? Zie je damp hangen in de badkamer, of bedoel je het beslaan van bijvoorbeeld een spiegel?

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• Sunri5e
Vanoverdegrens schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:21:
[...]

Even een onbescheiden vraagje om een nog beter idee van de huidige kosten te krijgen: waar kom je incl. kavel (locatie?) etc. etc. ongeveer op uit?

Ik val wel bijna van m'n stoel als ik de prijzen van nu vergelijk met dat wat ik 15 jaar geleden in Dld. betaald heb... :o (had ik wel 2 of 3 huizen van kunnen bouwen)
Wat als je een Duitse aannemer in de huidige markt je woning in Nederland laat bouwen? Of kennen die de prijzen inmiddels ook wel?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Sunri5e schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:02:
Valt... toch wel mee? Wij gaan juist nieuwbouw doen omdat we de markt uitgeprijsd werden met wat we wilden: 300m2+ kavel, goed geisoleerd, werkplaats/garage, eindeloos veel zonnepanelen en op de plek waar we het wilden. Als we een huis moeten kopen die daar in de buurt komt zitten we dik over de 3 ton, waarschijnlijk zo langzamerhand richting de 4 ton en dan moeten we nog beginnen met verbouwen. Want dan hebben we een huis dat op z'n jongst uit de jaren '80 komt, maar eerder '70.

Het moet gek lopen als ons totaalbudget in de buurt van de 4 ton komt, met wat we totnogtoe hebben gebudgetteerd. We doen dan ook een hoop zelf, maargoed, dat is de fun van het bouwen.

Twee jaar geleden was ik het met je eens geweest, maar 'ons' type huis is meer dan een ton omhoog gegaan in prijs in de buurt waar we willen zitten in de loop van een jaar ofzo, dus wij kunnen weinig anders. We gaan geen half miljoen lenen voor een huis, dat is gestoord (met ons inkomen).

• Sunri5e
mux schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:32:
[...]

Valt... toch wel mee? Wij gaan juist nieuwbouw doen omdat we de markt uitgeprijsd werden met wat we wilden: 300m2+ kavel, goed geisoleerd, werkplaats/garage, eindeloos veel zonnepanelen en op de plek waar we het wilden. Als we een huis moeten kopen die daar in de buurt komt zitten we dik over de 3 ton, waarschijnlijk zo langzamerhand richting de 4 ton en dan moeten we nog beginnen met verbouwen. Want dan hebben we een huis dat op z'n jongst uit de jaren '80 komt, maar eerder '70.

Het moet gek lopen als ons totaalbudget in de buurt van de 4 ton komt, met wat we totnogtoe hebben gebudgetteerd. We doen dan ook een hoop zelf, maargoed, dat is de fun van het bouwen.

Twee jaar geleden was ik het met je eens geweest, maar 'ons' type huis is meer dan een ton omhoog gegaan in prijs in de buurt waar we willen zitten in de loop van een jaar ofzo, dus wij kunnen weinig anders. We gaan geen half miljoen lenen voor een huis, dat is gestoord (met ons inkomen).
Jullie kunnen nog een woning voor 4 ton laten bouwen met een kavel erbij? Hoe groot wordt die woning?

• xoror
  • Niet online
Sunri5e schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:34:
[...]

Jullie kunnen nog een woning voor 4 ton laten bouwen met een kavel erbij? Hoe groot wordt die woning?
Tinyhouse :)

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:28
:D

Hier is het ook ontzettend veel meer geworden dan van te voren ingeschat. Het grote voordeel dat we hebben is dat onze huidige woning nog meer gestegen is, dus per saldo zijn we straks goedkoper uit dan we van te voren dachten.

Het is vooral het werk dat er aan hebt en de zorgen (dat ligt ook deels aan mij :X ). Soms denk ik waarom hebben we niet gewoon een instapklare woning gekocht. Weekje verhuizen en klaar. Zijn nu straks bijna 2 jaar bezig voor we er echt wonen en dan moet er nog steeds een hoop gebeuren waarschijnlijk.

Overigens denk ik dat als we nog eens verhuizen we gewoon weer zelf gaan bouwen. Alles wat we nu geleerd hebben moeten we natuurlijk wel een keer gaan toepassen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Maverick op 06-12-2018 11:41 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-11 16:15
[...]

Nou bouw in het oosten ook gewoon voor 350 een twee onder 1 kap woning van 700m3 met een kavel van 300m2. Dan wel vrij standaard bouw zonder architect.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik denk dat het relevanter is om te praten over de bouwkosten, exclusief het kavel. Voor 400.000€ kan je nog steeds een prima vrijstaande woning bouwen exclusief kavel. Of, met andere woorden, als je genoegen kan nemen met 500m3 of minder, dan is 350.000€ zelfs met de huidige hoge prijzen nog genoeg om een fijne vrijstaande woning te bouwen.

• mux

mux

99% efficient!

Even serieus - roep je maar wat of heb je al rondgekeken en gebudgetteerd? 6 ton is echt niet gemiddeld, dan ben je een flink groot vrijstaand pand op een grote lap grond aan het zetten. De gemiddelde Nederlander woont niet vrijstaand en woont niet op een groot stuk eigen grond, je bent dan een uitzonderlijke woning aan het neerzetten. Niks mis mee, maar je kunt dan echt niet verwachten dat je medelijden van mij krijgt dat het zo duur is :P

Typische cascoprijzen zitten zo rond de €300-400/m3 voor HSB. Daar komt je afwerking bovenop, en die kun je zo duur maken als je wilt. Beetje grond is €400-450/m2. Stel je gaat een gemiddelde Nederlandse woning bouwen (160m2/600m3) op een ruim kavel (300m2), dan zit je op de 3 ton voor het casco en je grond. Daarna nog je afwerking eroverheen. Je moet bijzonder dure smaak hebben en alles twee keer opnieuw laten doen door de duurste professionals om dan op 6 ton uit te komen.

Vergis je niet dat in dit topic redelijk grote en mooie woningen staan, want de meeste mensen die zelf bouwen zijn niet echt arm en weten wat ze willen - en dat is niet vaak in een catalogus terug te vinden. Dat is echter geen indicatie van wat een 'normaal' huis moet kosten als je nieuw bouwt.

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Rtificial schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:31:
[...]

Wat bedoelen jullie precies met damp? Zie je damp hangen in de badkamer, of bedoel je het beslaan van bijvoorbeeld een spiegel?
Hebben we niet allemaal verwarmde spiegels tegenwoordig? ;)
[...]
Ik kom zo rond de €1.000.000 uit denk ik... :/
Perceel in Noord-Brabant van 2200m2 ... woning van 362m2, 1140m3 (aldus taxatierapport)... die taxatie getallen zijn inclusief onderkeldering, exlusief bijgebouw (garage + overdekt buitenterras).

[ Voor 45% gewijzigd door JaxMcFadden op 06-12-2018 12:11 ]

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

JaxMcFadden schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:04:
[...]

Nope :)
[...]

Ik kom zo rond de €1.000.000 uit denk ik... :/
Dat kan een verklaring zijn voor de ontbrekende verwarming op onze spiegel :D

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-11 16:43
mux schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:00:
[...]

Even serieus - roep je maar wat of heb je al rondgekeken en gebudgetteerd? 6 ton is echt niet gemiddeld, dan ben je een flink groot vrijstaand pand op een grote lap grond aan het zetten. De gemiddelde Nederlander woont niet vrijstaand en woont niet op een groot stuk eigen grond, je bent dan een uitzonderlijke woning aan het neerzetten. Niks mis mee, maar je kunt dan echt niet verwachten dat je medelijden van mij krijgt dat het zo duur is :P

Typische cascoprijzen zitten zo rond de €300-400/m3 voor HSB. Daar komt je afwerking bovenop, en die kun je zo duur maken als je wilt. Beetje grond is €400-450/m2. Stel je gaat een gemiddelde Nederlandse woning bouwen (160m2/600m3) op een ruim kavel (300m2), dan zit je op de 3 ton voor het casco en je grond. Daarna nog je afwerking eroverheen. Je moet bijzonder dure smaak hebben en alles twee keer opnieuw laten doen door de duurste professionals om dan op 6 ton uit te komen.

Vergis je niet dat in dit topic redelijk grote en mooie woningen staan, want de meeste mensen die zelf bouwen zijn niet echt arm en weten wat ze willen - en dat is niet vaak in een catalogus terug te vinden. Dat is echter geen indicatie van wat een 'normaal' huis moet kosten als je nieuw bouwt.
Je rekensommetje klopt niet, je zit al op 337000, zonder afwerking. Maar ook zonder de bouwvergunning, grondwerk, aansluitkosten, behoorlijke bedragen die je niet kunt beïnvloeden. In een cascohuis kun je niet wonen.
Er zal toch op zijn minst een keuken, badkamer, toilet, vloer, verlichting in moeten. Om het over de tuin, muur en plafondafwerking maar niet te hebben.

• xminator
[...]

Bedoel hiermee inderdaad beslaan van spiegels.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

xminator schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:37:
[...]

Bedoel hiermee inderdaad beslaan van spiegels.
Dat is natuurlijk afhankelijk van meerdere factoren, zoals de temperatuur van de spiegel, maar wat misschien ook relevant is, is hoe lang het duurt voordat de spiegels weer schoon zijn.

• mux

mux

99% efficient!

Anme schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:21:
[...]

Je rekensommetje klopt niet, je zit al op 337000, zonder afwerking. Maar ook zonder de bouwvergunning, grondwerk, aansluitkosten, behoorlijke bedragen die je niet kunt beïnvloeden. In een cascohuis kun je niet wonen.
Er zal toch op zijn minst een keuken, badkamer, toilet, vloer, verlichting in moeten. Om het over de tuin, muur en plafondafwerking maar niet te hebben.
De stelling was dat je meteen aan 6 ton zat, daar zit je echt een heel eind vanaf. Ja, afwerking zit er niet bij, maar dat kost geen 3 ton. Misschien dat er 1,5 ton bij komt voor een ultraluxe afwerking die je helemaal laat doen, maar in de praktijk zal een huis van zulke grootte dichter bij de ~450k bouwsom komen. en dan heb je een fors vrijstaand huis. Voor 6 ton zet je een paleisje neer.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-11 10:21
xminator schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:26:
[...]

Dit heeft altijd met onder- of overdruk te maken. Als er geen drukverschil is tussen binnen en buiten dan is er ook geen luchtstroom :)

Jij bedoelt onderdruk door een kookafzuiging die lucht naar buiten verplaatst. Alleen verschilt die situatie vrijwel niets van een forse wind uit de juiste hoek die zorgt voor over- of onderdruk bij je schuifpui. In beide gevallen zal je dezelfde tocht ervaren, het is alleen makkelijker/consistenter te triggeren met de afzuiging.
Maverick schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:39:
:D
Zijn nu straks bijna 2 jaar bezig voor we er echt wonen en dan moet er nog steeds een hoop gebeuren waarschijnlijk.
Wij zitten inmiddels minstens op 4,5 jaar tussen eerste plannen en verhuizen (als vanaf nu alles meezit). Budget wil ik het niet eens over hebben (maar dat komt meer door veranderingen in ontwerp dan bouwkosten) :X

Interessant wat betreft de discussie/ervaringen mbt balansventilatie @NDF82/@xminator/@jacovn. Benieuwd naar het verschil tussen jullie installaties met zo'n groot verschil in ervaring/installatiegeluid.

Een demper van minimaal 1 meter tussen WTW-unit en de woning is standaard, toch? Is die demper extra aangebracht, @NDF82?

Wij gaan voor balansventilatie maar voorwaarde is dat we daar absoluut geen hinder van gaan ondervinden. Liever nu wat meer uitgeven dan de komende jaren naar fluitende of ruisende ventielen luisteren. Grote vraag is alleen hoe we dat het beste kunnen organiseren.

Weten jullie op welke maximale luchtsnelheden de installatie is berekend?

• twodigits
[...]

Kavel van 900m2 in Noord Brabant kost 4 ton, woning van 800 kuub ook, maakt 8 ton. Dan nog een tuin en oprit/ terrassen aanleggen, denk dat we ergens tussen de 825 en 850 uitkomen. Veel geld, maar voor dat bedrag kan ik in de regio niet kopen wat ik bouw. Volgens de taxateur heb ik op moment van oplevering al flink verdiend.

• Maverick
[...]

Je beschrijft vrijwel onze situatie, maar bent daarin toch iets te optimistisch vrees ik. Prijs houtskelet klopt, met die inhoud ook ongeveer, maar net buiten de randstad zit je voor een kavel van die grootte toch echt op een hoger bedrag, wij zitten rond de €550,- pm^2 Dan kom je toch al snel richting de 4 ton en dan heb je nog helemaal niets. Dat houten skelet moet nog op een degelijke fundering geplaatst worden (+/- 50k), installaties (+/- 50K) Zit je al aan de 5 ton. Die 6 ton daar ga je vrij snel in de buurt komen. (wij zitten er overheen iig, zonder dat we nu gouden deurknoppen hebben)
Je weet niet wat je mist, super fijn :P

[ Voor 7% gewijzigd door Maverick op 06-12-2018 13:32 ]

• Dirtbiter
NDF82 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:13:
De installateur heeft nu zoiets geïnstalleerd: https://www.ventilatielan...-125-mm-lengte-500mm.html

Wat ons betreft mag het nog wel wat stiller. Andere ventielen heeft ie ook geplaatst maar vraag me af of de demping daarvan significant is.
Dat zat er bij ons standaard tussen. Ik ben nog aan het kijken naar dit soort dingen om het geluid juist bij het ventiel te verminderen. Het zijn allemaal stalen kanalen, en gedeelde kanalen, dus dat klinkt nogal.
Beide. Het beslaan van de spiegel altijd, bij lang douchen echt waterdamp zien hangen.
Er was ons door de badkamerleverancier verteld dat juist met die nieuwerwetse luxe ventilatie dat dat niet meer nodig zou zijn... Nu komt er binnenkort after-market verwarming op de spiegel :+

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dirtbiter schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:34:
[...]

Dat zat er bij ons standaard tussen. Ik ben nog aan het kijken naar dit soort dingen om het geluid juist bij het ventiel te verminderen. Het zijn allemaal stalen kanalen, en gedeelde kanalen, dus dat klinkt nogal.

[...]

Beide. Het beslaan van de spiegel altijd, bij lang douchen echt waterdamp zien hangen.

[...]

Er was ons door de badkamerleverancier verteld dat juist met die nieuwerwetse luxe ventilatie dat dat niet meer nodig zou zijn... Nu komt er binnenkort after-market verwarming op de spiegel :+
Waterdamp zien hangen is een indicatie dat je afzuiging echt een flinke ondercapaciteit heeft. Dat betekent dat de afstelling van de debieten gewoon echt niet in orde is. Ik kan me niet voorstellen dat je badkamer zo koud is dat je de damp kan zien hangen voordat de balansventilatie het normaal gesproken verwerkt heeft.

Normaal zou je spiegel na een paar minuten ook weer dampvrij moeten zijn, zelfs als je badkamer vrij fris is.

Onze badkamers hebben elk een debiet van 60m3 per uur, op de hoge ventilatiestand. Uit vergelijking met anderen herinner ik me dat dat niet abnormaal is. Dat zegt eigenlijk dat op die stand, in ongeveer een half uur, het volledig volume aan lucht in de badkamer verwerkt is.
Wat voor waarden zijn daar bij jou dan voor ingesteld?

• mux

mux

99% efficient!

@Maverick Dan zit je toch wel aan de bovenkant van de markt, hoor, wellicht op een volledig nieuwe kavel waar je von een lap bouwgrond koopt?

Wij hebben voor €220/m2 onze grond gekocht (aug 2018). Komen nog wat sloopkosten overheen, maar dan zit je nog steeds ver onder de 300, net buiten de randstad. Niet iedereen kan dit voor elkaar krijgen op hun ideale locatie, maar dit is niet de enige grond in de buurt van deze prijs die we hebben gezien.

Laten we niet casco maar afgewerkte prijzen nemen: van wat ik totnogtoe heb gezien in dit topic en in prijsindicaties zit je in de buurt van de €1500-1750/m2 afgewerkt. Een huis van 160m2 zou dan 2,5-3 ton moeten zijn, en dat is wat bijv. Groothuisbouw ook offreert. Het huis zelf zit ergens op de 225k afgewerkt, en daar komt dan heiwerk, leges, aansluitkosten enz. bij, dat gaat in onze gemeente niet over de 75k heen. Je tuin is dan onafgewerkt.

Nogmaals, ik ben specifiek aan het reageren op de stelling dat je met nieuwbouw meteen 6 ton kwijt bent. Zelfs als ik de definitie van een gemiddeld huis ontzettend ver oprek tot een vrijstaand huis op een kavel van 300m2 - iets dat al uitzonderlijk groot is in Nederland - kom ik niet op die bouwsom met gemiddelde prijzen. Je moet nóg groter en nóg luxer bouwen, of iets speciaals laten ontwerpen, of op een relatief dure plek zitten, maar dit is niet 'normaal' voor nieuwbouw. Een normale nieuwbouwwoning kost 185k om neer te zetten en is een rijtjeswoning of appartement. En laten we eerlijk zijn, de meeste mensen in dit topic bouwen vrijstaand op een fikse kavel, dus nogal wiedes dat we hier gewend zijn aan hogere m3- en m2-prijzen.

Edit: 300m2 is inderdaad een wat kleine kavel voor een vrijstaande woning, maar een relatief groot kavel voor Nederland - zeker meer dan gemiddeld voor een nieuwbouwwoning. Ik kan zo snel niet vinden wat het gemiddelde is van alle nieuwbouwwoningen, maar verschillende bronnen laten getallen tussen 150-250m2 zien voor een gemiddelde nieuwbouwkavel.

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 06-12-2018 14:05 ]

• twodigits
Maar 300m2 kavel voor een vrijstaand huis is toch niet groot? Ik vind dat eerder aan de kleine kant eigenlijk.

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-11 15:13
bartvb schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:17:
Wij gaan voor balansventilatie maar voorwaarde is dat we daar absoluut geen hinder van gaan ondervinden. Liever nu wat meer uitgeven dan de komende jaren naar fluitende of ruisende ventielen luisteren. Grote vraag is alleen hoe we dat het beste kunnen organiseren.

Weten jullie op welke maximale luchtsnelheden de installatie is berekend?
Bij ons is een Zehnder Comfoair Q600 geinstalleerd. Bij ons is de installatie super stil. Zelf in de hoogste stand hoor ik geen geblaas, gefluit of geruis. De maximale luchtstroom per punt is 50m3 per uur. De installateur gaf aan dat hij daar bewust voor heeft gekozen om geluid te minimaliseren (maximaal is 75m3 per uur mogelijk bij de inblaaspunten die bij ons gebruikt zijn).

• Artbij
[...]

160M kavel? Dat is echt wel klein... Huis van 600m3 heeft toch wel 80m2 aan footprint dus dan heb je nog een tuin van 80m2? Dat noem ik geen vrijstaande woning. Die 80m2 zijn net voldoende voor de vaak verplichte parkeerplaatsen.

300m2 is ook aan de kleine kant, als we zo beginnen kun je ook vrijstaand wonen op vakantiepark avondrood voor 80k, je hebt dan een mooie woning van 80m2 met 80m2 grond....

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 06-12-2018 14:14 ]

Met gestrekt been.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mux schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:55:
@Maverick Dan zit je toch wel aan de bovenkant van de markt, hoor, wellicht op een volledig nieuwe kavel waar je von een lap bouwgrond koopt?

Wij hebben voor €220/m2 onze grond gekocht (aug 2018). Komen nog wat sloopkosten overheen, maar dan zit je nog steeds ver onder de 300, net buiten de randstad. Niet iedereen kan dit voor elkaar krijgen op hun ideale locatie, maar dit is niet de enige grond in de buurt van deze prijs die we hebben gezien.

Laten we niet casco maar afgewerkte prijzen nemen: van wat ik totnogtoe heb gezien in dit topic en in prijsindicaties zit je in de buurt van de €1500-1750/m2 afgewerkt. Een huis van 160m2 zou dan 2,5-3 ton moeten zijn, en dat is wat bijv. Groothuisbouw ook offreert. Het huis zelf zit ergens op de 225k afgewerkt, en daar komt dan heiwerk, leges, aansluitkosten enz. bij, dat gaat in onze gemeente niet over de 75k heen. Je tuin is dan onafgewerkt.

Nogmaals, ik ben specifiek aan het reageren op de stelling dat je met nieuwbouw meteen 6 ton kwijt bent. Zelfs als ik de definitie van een gemiddeld huis ontzettend ver oprek tot een vrijstaand huis op een kavel van 300m2 - iets dat al uitzonderlijk groot is in Nederland - kom ik niet op die bouwsom met gemiddelde prijzen. Je moet nóg groter en nóg luxer bouwen, of iets speciaals laten ontwerpen, of op een relatief dure plek zitten, maar dit is niet 'normaal' voor nieuwbouw. Een normale nieuwbouwwoning kost 185k om neer te zetten en is een rijtjeswoning of appartement. En laten we eerlijk zijn, de meeste mensen in dit topic bouwen vrijstaand op een fikse kavel, dus nogal wiedes dat we hier gewend zijn aan hogere m3- en m2-prijzen.
Huizen incl grondprijs zijn gewoon niet ter vergelijken. 10km afstand kan ooit al makkelijk €150 per m2 schelen. Grondprijzen varieren enorm in Nederland, van €50 per m2 tot €800m2 of misschien wel meer.

Met die €1500~€1700 zit je erg krap in deze tijd, voor €1500 haal je het misschien net met een goedkope afwerking. Het is gewoon niet te vergelijken en ook de aannemers vragen verschillende afhankelijk van waar je zit in Nederland.

Een rijtjes woning zet je ook niet meer neer voor €185k, misschien zonder grond.

• Maverick
Ja, daar heb je gelijk in. We hebben een kavel in een nieuwbouwwijk netjes vlak met een beukehaagje en von. Dat vertekend wellicht mijn beeld een beetje.
Overigens kun je makkelijk voor minder dan 6 ton bouwen. Maar als je toch vrijstaand bouwt dan kies je ook niet voor de goedkoopste oplossing bij iedere vraag. Dat lijkt me een beetje kapitaalvernietiging op de lange termijn (net zoals extreem luxe afwerking in een tussenwoning). Ben het met je eens dat vrijstaand bouwen niet representatief is in Nederland, maar in dit topic is dat toch wat je vooral voorbij ziet komen.
Sturgeon22 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:01:
[...]

Bij ons is een Zehnder Comfoair Q600 geinstalleerd. Bij ons is de installatie super stil. Zelf in de hoogste stand hoor ik geen geblaas, gefluit of geruis. De maximale luchtstroom per punt is 50m3 per uur. De installateur gaf aan dat hij daar bewust voor heeft gekozen om geluid te minimaliseren (maximaal is 75m3 per uur mogelijk bij de inblaaspunten die bij ons gebruikt zijn).
Das mooi om te horen, wij krijgen hetzelfde systeem :)

[ Voor 25% gewijzigd door Maverick op 06-12-2018 14:12 ]

• xoror
  • Niet online
Leuk die prijzen, wij stoeien er ook mee.
Bij ons was de grond "goedkoop" rond 570/m2 (regio utrecht).
En dan moet er nog een huis op.

Even iets anders. Wat zijn de voordelen van de verschillende ventilatie systemen. Wij moeten EPC 0 bouwen, en dachten gewoon aan mechanische ventilatie icm zonnepanelen. Maar ik hoor hier mensen WTW etc kiezen, wat is de reden daarvoor? Dat is toch weer duurder?

• Señor Sjon

Edit: 300m2 is inderdaad een wat kleine kavel voor een vrijstaande woning, maar een relatief groot kavel voor Nederland - zeker meer dan gemiddeld voor een nieuwbouwwoning. Ik kan zo snel niet vinden wat het gemiddelde is van alle nieuwbouwwoningen, maar verschillende bronnen laten getallen tussen 150-250m2 zien voor een gemiddelde nieuwbouwkavel.
Je eigen sommetje zit al op 225+75+ca250=550k?

300 m² is klein voor een vrijstaand huis denk eerder aan 400-500 voor een redelijk klein perceel van 20x20/25.
xoror schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:24:

Even iets anders. Wat zijn de voordelen van de verschillende ventilatie systemen. Wij moeten EPC 0 bouwen, en dachten gewoon aan mechanische ventilatie icm zonnepanelen. Maar ik hoor hier mensen WTW etc kiezen, wat is de reden daarvoor? Dat is toch weer duurder?
Dat is al wel veel besproken hier en op andere delen. Met EPC 0 moet je systeem C (roosters) uit je hoofd zetten en voor systeem D (WTW) gaan en niet alles met excuuspanelen op willen lossen.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

WTW maakt ten eerste dat je luchtdicht kan bouwen, en zorgt ervoor dat de energie uit de afgezogen lucht gebruikt wordt om de binnengebrachte lucht op te warmen.
Kortgezegd.

• xoror
  • Niet online
Als ik de projectbouw huizen bekijk (zelfde wijk, zelfde energie normen) gebruiken ze ook mechanische ventilatie en lossen ze het ook op via "excuuspanelen".

Als je luchtdicht gaat bouwen icm WTW ben je aan kosten toch meer kwijt dan de excuuspanelen?
Ik ga even verder zoeken op het forum.

• Maverick
xoror schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:32:
Als ik de projectbouw huizen bekijk (zelfde wijk, zelfde energie normen) gebruiken ze ook mechanische ventilatie en lossen ze het ook op via "excuuspanelen".

Als je luchtdicht gaat bouwen icm WTW ben je aan kosten toch meer kwijt dan de excuuspanelen?
Ik ga even verder zoeken op het forum.
Je moet ook niet bouwen om de norm te halen. Je moet bouwen om energie te besparen. Dan maak je andere keuzes dan de projectontwikkelaar, want die hoeft de energierekening als het huis eenmaal af is niet te betalen ;) Het is idd duurder, maar dat verdien je gedurende de levensduur van de woning dubbel en dwars terug.

[ Voor 7% gewijzigd door Maverick op 06-12-2018 14:45 ]

• Dirtbiter
Rtificial schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:48:
Wat voor waarden zijn daar bij jou dan voor ingesteld?
Volgens het meetrapport doet onze badkamer 50 m3/h.

Nu zijn wel alle ventielen eraf geweest, en weer terug erop, voor het stuccen.
Misschien dat daar iets niet helemaal goed is gegaan.

En de waardes zijn een keer aangepast, vanwege het geluid. Ik weet niet of toen alleen de lage stand waarde is aangepast, of ook de hoge stand.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

50m3/h klinkt voor een badkamer die niet veel groter dan 25m3 is als een redelijk debiet. Het plaatsen van die schuimdempers zou het probleem van damp wel enkel vergroten, omdat het debiet erdoor mogelijk beperkt wordt.
Ik weet niet wat voor ventielen je hebt, en wat voor ventilatiesturing. Om het geluid te verlagen wordt vaak het debiet verlaagd, maar dan krijg je dus mogelijk wel dit soort neveneffecten.
Je moet dit natuurlijk ook weer niet als een heel groot probleem gaan zien. De balansventilatie zorgt er hoe dan ook voor dat condensatie geen probleem gaat vormen, en dat is natuurlijk het belangrijkste. Maar het verbaast me wel.

• twain4me

twain4me

[...]

zonder af te doen aan je verhaal de gemiddelde nederlandse woning is 65m2 :p en hoewel het gemiddelde vrijstaande huis 160m2 is zegt de term vrijstaand inderdaad helemaal niets over het formaat en de kosten van de woning.

@Sunri5e
Een huis bouwen hoeft echt geen tonnen te kosten, voor inspiratie kan je de britse serie The House That £100k Built kijken.
Je doet er vaak goed aan om een niet standaard kavel te kopen, de eisen voor welstand in vinex wijken zorgen er nog wel eens voor dat je niet voor alternatieve (goedkopere) dak en gevel materialen kan kiezen. en de prijzen liggen er hoger
Het zoeken van wat grond met bv een bouwval erop kan dan uitkomst bieden. eventeel met herbruik van bouw delen.
xoror schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:24:

De oplossing met een WTW is duurder maar ook duurzamer, je verliest minder warmte en hoeft dus minder te stoken. De warmte vraag van de woning is dus lager. vraag gestuurde ventilatie roosters kan wel een oplossing zijn wanneer je problemen hebt met een balans systeem (maar deze zo veel beter geworden dat van de nadelen van 15 jaar gelden niet zo veel meer over is)
Oplossen met zonnepanelen is niet aan te raden waneer het anders kan worden opgelost, wtw, bouwvollume afmetingen glas, soort glas etc. Is je geld op dan is het wel de enige optie om snel een veel lage epc te halen.
Hier je sluitpost van maken is onverstandig en waarschijnlijk ben je dan gewoon een tegroot huis aan het bouwen voor het formaat van bankrekening.
Je moet dus waken voor omgekeerd ontwerpen waar we eerst kijken naar het dakoppervlak en daar zo veel mogelijk zonnepanelen opleggen en vervolgens in de rest van het huis het minimale doen.
(dit is de manier die nog wel eens wordt gehanteerd door projectontwikkeling om 0 op de meter woningen te bouwen en hoewel de naam anders doet vernoemen hebben die woningen dan een hoge warmte vraag)

• Señor Sjon
NOM woningen op die manier is vooral met een garantie van 25 jaar op de EPV nou juist niet zo handig. ;) Maar de huidige norm is ten faveure van installaties geschreven (goed gedaan UNETO-VNI), dus de hoge score voor PV is dan ook niet zo raar.

• Dirtbiter
Rtificial schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:57:
50m3/h klinkt voor een badkamer die niet veel groter dan 25m3 is als een redelijk debiet. Het plaatsen van die schuimdempers zou het probleem van damp wel enkel vergroten, omdat het debiet erdoor mogelijk beperkt wordt.
Ik weet niet wat voor ventielen je hebt, en wat voor ventilatiesturing. Om het geluid te verlagen wordt vaak het debiet verlaagd, maar dan krijg je dus mogelijk wel dit soort neveneffecten.
Je moet dit natuurlijk ook weer niet als een heel groot probleem gaan zien. De balansventilatie zorgt er hoe dan ook voor dat condensatie geen probleem gaat vormen, en dat is natuurlijk het belangrijkste. Maar het verbaast me wel.
Die demper zou ik niet in de badkamer monteren, daar vind ik de hoeveelheid geluid niet belangrijk.
De dempers zouden zijn voor de inblaasventielen in de woonkamer en slaapkamers.

De ventielen zijn de SolidAir RRSV en RTSV.

De sturing zijn CO2 sensoren in iedere verblijfsruimte, en in de badkamer ook hygro.

• xoror
  • Niet online
NOM is EPC -0,3. Wij moeten tenminste EPC 0 (energie neutraal) doen. De overweging is dus welke maatregelen tegen welke kosten zijn het verstandigst om epc 0 te halen. Met alleen WTW, tripple glas, warmtepomp etc kom je heel eind maar ga je nog steeds niet de epc 0 halen. Je zult hoe dan ook panelen moeten plaatsen, dan is de vraag of het niet handiger is om alles via de panelen te compenseren. De investering op de panelen (met wijzigingen in wetgeving) haal je ws er ook niet meer uit, laat staan al die andere maatregelen.

• Grolsch
  • Nu online
@xoror Dat is ook het idiote aan het hele EPC verhaal, je kunt dus op 0 uitkomen als je maar genoeg PV op je dak legt :P
twain4me schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:23:
[...]

De oplossing met een WTW is duurder maar ook duurzamer, je verliest minder warmte en hoeft dus minder te stoken. De warmte vraag van de woning is dus lager. vraag gestuurde ventilatie roosters kan wel een oplossing zijn wanneer je problemen hebt met een balans systeem (maar deze zo veel beter geworden dat van de nadelen van 15 jaar gelden niet zo veel meer over is)
Oplossen met zonnepanelen is niet aan te raden waneer het anders kan worden opgelost, wtw, bouwvollume afmetingen glas, soort glas etc. Is je geld op dan is het wel de enige optie om snel een veel lage epc te halen.
Hier je sluitpost van maken is onverstandig en waarschijnlijk ben je dan gewoon een tegroot huis aan het bouwen voor het formaat van bankrekening.
Ik lees de laatste pagina's toch weer aardig "problemen" met WTW, o.a. tocht, geluid, onvoldoende afvoer in de badkamer, problemen met de afzuigkap etc. etc.

Een WTW zal vast en zeker mooi kunnen werken, maar persoonlijk vind ik het nog niet de heilige graal.

Zelf daarom gekozen voor type C en ervaar helemaal geen problemen.
Wel meer ventilatieverlies als met type D (WTW) maar aangezien alles CO2 gestuurd is bij mij thuis denk ik dat het nog wel mee valt.

• Road-runner83
  • Laatst online: 08-11 11:11
@mux 300m2 als kavel voor een vrijstaand huis is eigenlijk te klein zou je denken. M'n neef heeft een vrijstaand huis (11 bij 6m ongeveer) op een kavel van 368m2 staan. Houdt een flink kleine tuin over.

In onze wijk zijn de kleinste kavels 321m2 (hebben wij) en bedoeld voor 2-onder-1 kappers zodat je 2 auto's op de oprit kwijt kunt en je nog een fatsoenlijke achtertuin hebt...

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Grolsch schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:32:
@xoror Dat is ook het idiote aan het hele EPC verhaal, je kunt dus op 0 uitkomen als je maar genoeg PV op je dak legt :P

[...]

Ik lees de laatste pagina's toch weer aardig "problemen" met WTW, o.a. tocht, geluid, onvoldoende afvoer in de badkamer, problemen met de afzuigkap etc. etc.

Een WTW zal vast en zeker mooi kunnen werken, maar persoonlijk vind ik het nog niet de heilige graal.

Wel meer ventilatieverlies als met type D (WTW) maar aangezien alles CO2 gestuurd is bij mij thuis denk ik dat het nog wel mee valt.
Ik snap je reactie, maar eerlijk gezegd heb ik de voorgenoemde problemen niet. Ik hoor de WTW/balansventilatie als ik die tijdens het douchen in de hoogste stand heb staan, en op koude dagen wil de spiegel wel eens beslaan, maar een paar minuutjes na het uitzetten van de douche is dat weg. Damp in de badkamer is mij nog niet gebeurd. Ook niet als ik de ventilatie op stand 1 laat staan trouwens, bedenk ik me net.

Geluid is bij mij geen probleem, tocht heb je nu juist niet met een systeem D.

Maar de discussie is vaak genoeg gevoerd, ieder z'n voorkeur, en ik weet dat systeem , met CO2 en vochtsturing prima werkt, zeker met de moderne roosters.

• Dirtbiter
Op de afzuigkap na zijn het geen WTW (of eigenlijk ventilatie type D) problemen, maar mechanische ventilatie problemen.

En die kun je dus hebben bij type C of type D, dat maakt niet uit.

Dan zijn de keuzes voor de unit, kanalen, ventielen en instellingen veel bepalender.

• twain4me

twain4me

[...]

Klopt maar die problemen zijn doorgaans wel te voorkomen/verminderen door beter te kijken naar de luchtsnelheid en de uitvoering van de kanalen en plaatsing van de ventielen. ( buizen met geen of weinig koppel stukken en bochten om in te storten is hier een voorbeeld van.)

Vergeet niet dat er in de begin fase grove fouten zijn gemaakt (deels uit ontwetendheid) waarbij huizen zijn gebouwd met feitelijk het sick building syndroom (o.a. ongustige plaats van het inblaas ventiel) waardoor hele delen niet werden afgezogen. (kortsluiting) en van sensoren hadden we nog helemaal niet gehoord. dus automatisch spuien ging ook niet gebeuren. en daarnaast was er maar beperkt nagedacht over filters en schoonmaak mogelijkheden. (inblazen door vieze kanalen)
Een beetje meer of minder herrie is ook van een andere orde dan mogelijk een ongezond huis ;)
en met de ruimte gestuurde systemen van nu is de (gemiddelde) luchtkwaliteit het beste bij een type D WTW untit

maar ik snap je wel hoor, ook ik voel me beter bij een ander systeem ;)
Pagina: 1 ... 84 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic