Dank allen voor alle reacties! Zeker over de bijkeuken, na alle reacties nog eens gelezen en besproken te hebben hier thuis denken we dat 'ie voor ons op de juiste plek zit.
@
Grolsch We hebben geen eigen zaak of kantoor aan huis dus we zullen daar niet dagelijks zitten. Ik wil wel graag een plek hebben waar ik voor m'n lol een beetje achter de computer kan kruipen. Dat kan met een laptop aan de keukentafel of lekker daar! Kids hebben een mooi plekje waar ze lego kunnen uitstallen of een treinbaan kunnen maken en over x aantal jaar knallen we er wel een bank met een playstation in. Voorlopig willen 'm dus ook gewoon lekker open houden, als er tzt een deur in moet fixen we dat tegen die tijd wel. Ik hou er met de sparingsmaat rekening mee dat we er eventueel dezelfde stalen taatsdeuren in kunnen hangen als in de gang. Misschien is 'mulltifunctionele ruimte' wel een betere benaming dan study ;-)
Zelf bouwen is inderdaad naar iedereen luisteren en vervolgens je eigen plan trekken. De een wil absoluut een kelder van 50m2. De ander wil een mega slaapkamer, de ander een keuken met 2 pitjes en een bierkoelkast. Uiteindelijk moeten wij er wonen ;-)
@
Piet91 Thnx voor je uitgebreide reactie. Toilet onder de trap kan niet zomaar meer ivm bouwbesluit als ik het goed heb. Dan zou je dus aardig moeten gaan schuiven de study in om het wel passend te maken.
Een doorkijkhaard hebben we inderdaad overwogen maar dat zou meer zo'n status ding worden dan dat we het zelf het mooiste vinden dus die hebben we afgeschoten. Bovendien moet zo'n doorkijkhaard wel van een beetje formaat zijn maar met zulke isolatie kook je jezelf dan al snel je huis weer uit.
Meterkast mag van het bouwbesluit volgens mij inderdaad verder het huis in of naar de bijkeuken maar ik begreep ook dat de aansluitende nutspartijen daar nog lang niet altijd wat in zien...
@
Ernemmer Die 30% was in vergelijking met een traditonele muur incl isolatiepakket? Das vrij fors. We gaan 't nog verder uitzoeken in ieder geval! HSB had ik eigenlijk afgeschoten omdat je dan toch minder thermische massa hebt maar misschien toch nog het overwegen waard..
Verder nog een algemene vraag over dampopen en dampdicht bouwen. De ene zweert bij het een en de ander bij het ander... Een HSB bouwer zweert bij dampopen en een staalskeletbouwer zegt dat we in deze tijd eigenlijk pas echt goed dampdicht kunnen bouwen. Iedereen preekt voor eigen parochie en ik heb geen idee meer. Heeft iemand er nog wat zinnigs over te zeggen?
Tevens ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met meerprijs van Aluminium kozijnen t.o.v. hout/kunstof. De architect kwam met Accoya houten kozijnen omdat die onderhoudsarm zouden zijn maar ik neig toch meer naar Aluminium, net wat strakker in het aanblik en geen gezeur met hout! Alternatief zou wat mij betreft eerder kunststof dan hout zijn maar ik ben benieuwd naar jullie kennis & ervaringen.