Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.626.704 views

Onderwerpen

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:04
Nog even over vochtafvoer bij koken gesproken: het valt me op dat niemand even het bouwbesluit aanhaalt, terwijl die er te pas en te onpas (aanbevolen ruimtetemperatuur, anyone?) erbij wordt gepakt. Artikel 3.29 lid 4. Voetnoot: Inductiekoken zorgt voor minder vochtproductie, niet omdat het water in de pan anders kookt, maar omdat gas CO2 en H2O als verbrandingsproduct heeft. 1 m³ aardgas levert ca. 1,25kg water op.

En koken alleen bepaald niet de totale vochtproductie in een huishouden. Anders kunnen we net zo goed stoppen met afwassen, douchen, of sterker nog, ademhalen.

Afbeeldingslocatie: http://www.buroepn.nl/wp-content/uploads/2012/01/tabel-2.21.jpg

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 09:36
Kleine afbouw update :).

Maandag-dinsdag-woensdag a.s. wordt de laatste vloerisolatie met vloerverwarmingsbuizen gelegd. Donderdag-vrijdag worden de cementdekvloeren gelegd.

Al het stucwerk is helemaal droog, alle wanden zijn geschuurd en voorgestreken en klaar om getext te worden.
Over 2 weken begint de tegelzetter, wij kunnen dan, daar waar de tegelzetter niet hoeft te zijn, alvast texen.
Ook begin ik dan met het leggen van de PVC vloer op o.a. de zolder.

Aannemer heeft overkapping afgetimmerd, welke ik vervolgens ge-kit en geplamuurd heb:
-
-

En hier een foto van de super gladde strakke wanden 8) 8)

-

Even aanpoten de komende maand, zullen veel uurtjes in gaan. Maar alles voor een goed resultaat :)

[ Voor 30% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:50 ]

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:30
Iedereen bedankt voor de ervaringen. Als ik het zo lees dan zijn de gebruikers van een recirculatiekap met plasma tevreden over de werking, maar geeft afvoer naar buiten ook geen probleem als er een raampje open gezet wordt bij langere kooksessies. Aangezien we al een afvoerkanaal hebben laten storten in de vloer houden we het dan gewoon bij de afvoer naar buiten.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:19
Piper schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:45:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Een mooi ontwerp, en volgens mij is er al genoeg gezegd over de bijkeuken, maar ik zal mijn mening nog even geven :P

Het lijkt mij niet praktisch dat je eerst door de study moet om in de bijkeuken te komen.

In je bijkeuken heb je getekend een wasmachine, droger, waarschijnlijk een extra (bier) koelkast, kort samengevat een ruimte waar je veel gaat komen.
Als je dan elke keer door de study heen moet wandelen lijkt mij erg irritant.

Wat ben je van plan in de study te gaan doen :? Als je dit ziet als kantoor of studeerruimte (dus een ruimte waar je graag rust wilt) zou ik deze ruimte in de rechterbovenhoek willen hebben.
Zelf zit bij ons de bijkeuken ook direct naast de keuken, en het is tevens "de artiesteningang" waar iedereen (behalve collectanten) naar binnenkomt.

Onze bijkeuken is een erg veel gebruikte ruimte, wij hebben er staan Diepvries, (bier) koelkast, vrouwelijke apparatuur als strijkplank/stofzuiger.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:48
Iedereen doet wat anders met zijn bijkeuken. Ik heb in de keuken zelf twee koelvriescombi's gekocht zodat ik geen tweede koelkast in de bijkeuken nodig heb. Het enige dat ik in de bijkeuken maak is een grote inbouwkast voor spullen (schoenen, schoonmaak, stofzuiger, gourmetstel, lege flessen, dat soort werk) Verder komt er een kapstok en een uitstortgootsteen en is het een tochtsluis van de keuken naar buiten. Totale grootte is dan ook maar 6m2.
De wasmachine / droger heb ik op de eerste verdieping. Daar heb ik een technische ruimte van 9 m3 waar ook de CV en andere systemen staan voorzien van dakraam, om te kunnen luchten en licht te hebben.

Verder krijg ik ook een Bora downdraft in de keuken. Deze gaat via een buis door de kruipruimte afzuigen naar buiten. Dan heb je niet zo'n toeter aan het plafond hangen, vonden wij mooi.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:07
Grolsch schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:19:
[...]

vrouwelijke apparatuur als strijkplank/stofzuiger.
:F

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Grolsch
twodigits schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:32:
Iedereen doet wat anders met zijn bijkeuken. Ik heb in de keuken zelf twee koelvriescombi's gekocht zodat ik geen tweede koelkast in de bijkeuken nodig heb. Het enige dat ik in de bijkeuken maak is een grote inbouwkast voor spullen (schoenen, schoonmaak, stofzuiger, gourmetstel, lege flessen, dat soort werk) Verder komt er een kapstok en een uitstortgootsteen en is het een tochtsluis van de keuken naar buiten. Totale grootte is dan ook maar 6m2.
De wasmachine / droger heb ik op de eerste verdieping. Daar heb ik een technische ruimte van 9 m3 waar ook de CV en andere systemen staan voorzien van dakraam, om te kunnen luchten en licht te hebben.

Verder krijg ik ook een Bora downdraft in de keuken. Deze gaat via een buis door de kruipruimte afzuigen naar buiten. Dan heb je niet zo'n toeter aan het plafond hangen, vonden wij mooi.
Klopt, maar @Piper vroeg om onze meningen, dus die kan hij krijgen :+

Als je gaat bouwen is het een kwestie van goed luisteren naar iedereen, en daar zelf je eigen plan uittrekken.

Wat ik vaak deed was met een lekker potje bier, ogen dicht op de bank zitten en alvast "virtueel" door onze nieuwe huis heenlopen en bedenken hoe het zou zijn.
Goed luisteren naar anderen vind ik erg belangrijk. Anderen hebben hun hoofd ook gestoten en dingen verkeerd gedaan. Leer daar van, maar trek je eigen plan.
Sorry, maar die apparatuur mag (wil :+ ) ik niet aanraken, vandaar dat dat de apparatuur van mijn vrouw is :P :>

• twodigits
Grolsch schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:22:
[...]

Klopt, maar @Piper vroeg om onze meningen, dus die kan hij krijgen :+

Als je gaat bouwen is het een kwestie van goed luisteren naar iedereen, en daar zelf je eigen plan uittrekken.

Wat ik vaak deed was met een lekker potje bier...
Precies, daarom gaf ik ook mijn mening. En dat potje bier, is dat Heineken? >:)

• Grolsch
twodigits schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:30:
[...]

Precies, daarom gaf ik ook mijn mening. En dat potje bier, is dat Heineken? >:)
Ik had het over een lekker potje bier :*) >:)

• twodigits
Als ik ergens kom waar Heineken wordt getapt bestel ik cola onder het motto 'jullie drinken toch ook geen bier' ;)

maar back op topic!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:29
twodigits schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:37:
Als ik ergens kom waar Heineken wordt getapt bestel ik cola onder het motto 'jullie drinken toch ook geen bier' ;)

maar back op topic!
Gelukkig zijn er geen kroegen meer die alleen pils schenken ;).

Hier in de bijkeuken:

- Vriezer
- Voorraadkast met dranken (wijn, melk, frisdrank etc.)
- Kast met bak/bbq/mixers etc.
- Droger
- Wasmachine
- Aanrecht met spoelbak. Alles "vieze" klusjes doen we hier. BBQ rooster schoonmaken bijvoorbeeld, maar ook als ik grote stukken vlees heb sta ik hier.
- Droogrek aan het plafond.
- Airfryer

Met gestrekt been.

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 11:40

NDF82

Doomed Space Marine

Ok, offertes van schilders zijn binnen. Ik overweeg het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
+-255m2 wanden spuiten en 165 m2 plafonds spuiten en 8 deuren lakken
omschrijving             Prijs     Bedrag
Spuitwerk wanden         €1750      €1750
Spuitwerk plafonds       €1250      €1250
Lak werk 8 deuren        €1250      €1250
materiaal                 €250       €250
-----------------------------------------
Totaal excl. btw                    €4500
Btw 6%                               €270
-----------------------------------------
Totaal incl. btw                    €4770
Na onderhandeling:
Ik kan de stalen palen lakken en een kleur op de wand gratis doen. En de offerte kan ik dan aanbieden voor €4600,-

Er wel van uit gaande dat er niks meer aan de wanden gedaan moet worden.
Is dit redelijk (ik heb totaal geen inzicht, heb altijd klein gehuurd en alles zelf gedaan)?

Ook heeft hij de ramen meegerekend. Is dit normaal? Ik kan het me enigszins voorstellen aangezien afplakken ook tijd kost. Ander de andere kant... Dat scheelt toch 50m2

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:08
Houdbaarheid kozijnen op lange termijn: Wit kunststof of kunststof met gepoedercoate aluminium schalen?

Onze architect heeft voor ons een fantastisch mooi huis getekend, met daarin donkere kozijnen. Wij willen ivm met onderhoud echter graag kunststof kozijnen. Die combinatie blijkt alleen te kunnen met een opgebrachte folie of met gepoedercoate aluminium schalen op een kunststof kozijn.

Nu liep ik gisteren rond op een industrieterrein waar ca 10 - 15 jaar geleden veel bedrijven met antracietkleurige kozijnen zijn gebouwd, en je ziet daar zonder uitzondering dat vooral de kozijnen in de zon erg vaal worden.

De veiligste optie lijkt dus dat we voor witte kunststof kozijnen gaan, dat lijkt nu misschien iets minder mooi, maar op lange termijn lijkt het mij de beste optie.

Wat zijn jullie ervaringen of overwegingen hiermee?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
Andrehj schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:10:
Houdbaarheid kozijnen op lange termijn: Wit kunststof of kunststof met gepoedercoate aluminium schalen?

Onze architect heeft voor ons een fantastisch mooi huis getekend, met daarin donkere kozijnen. Wij willen ivm met onderhoud echter graag kunststof kozijnen. Die combinatie blijkt alleen te kunnen met een opgebrachte folie of met gepoedercoate aluminium schalen op een kunststof kozijn.

Nu liep ik gisteren rond op een industrieterrein waar ca 10 - 15 jaar geleden veel bedrijven met antracietkleurige kozijnen zijn gebouwd, en je ziet daar zonder uitzondering dat vooral de kozijnen in de zon erg vaal worden.

De veiligste optie lijkt dus dat we voor witte kunststof kozijnen gaan, dat lijkt nu misschien iets minder mooi, maar op lange termijn lijkt het mij de beste optie.

Waarschijnlijk heeft dat bedrijf de kozijnen ook niet goed onderhouden. Je hebt een speciale was voor kunststof kozijnen om de kleur te beschermen.
Ik wil ieder jaar zeker alle kozijnen grondig reinigen en de beschermlaag aanbrengen.

w00t

• twodigits

In mijn huidige woning zitten witte kunststof kozijnen. Maar die verkleuren ook hoor. Daarom neem ik voor mijn nieuwbouwhuis gewoon hout.

• Artbij
NDF82 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:27:

[...]

Na onderhandeling:

[...]

Is dit redelijk (ik heb totaal geen inzicht, heb altijd klein gehuurd en alles zelf gedaan)?

Ook heeft hij de ramen meegerekend. Is dit normaal? Ik kan het me enigszins voorstellen aangezien afplakken ook tijd kost. Ander de andere kant... Dat scheelt toch 50m2
Wat voor stalen palen gaat hij lakken? Binnen?

Met gestrekt been.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:48
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:02 ]

• No Hands

Volgens mij maakt het nogal uit of je kunststof met een coating/folie gekleurd is of dat je volle kunststof op kleur is. Heb je al een kozijnenboer gevraagd?

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Artbij schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:29:
[...]

Wat voor stalen palen gaat hij lakken? Binnen?
Palen met een draag functie, binnen ja.

• Andrehj
No Hands schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:58:
Volgens mij maakt het nogal uit of je kunststof met een coating/folie gekleurd is of dat je volle kunststof op kleur is.
Het gaat tussen volle kunststof op kleur (wit dus) of donker en dan met een buitenzijde van gepoedercoat aluminium. Kunststof met folie komt wat mij betreft niet in aanmerking, omdat ik daar slechte verhalen over houdbaarheid op lange termijn van hoor.
Heb je al een kozijnenboer gevraagd?
Finstral heeft inmiddels bevestigd dat de witte kunststof (vol gekleurd) het meest stabiele systeem is. Met de aluminium schalen hebben ze nog maar een jaar of 5 ervaring.
Deleon78 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:22:
Volle aluminium kozijnen geen optie? Hardhouten kozijnen?
Volledig aluminium vind ik niks. Is qua kleurbestendigheid gelijk aan de aluminium schalen op een kunststof kozijn, maar daarbij ook nog duurder en slechter qua isolatie.
Hardhout moet ik schilderen, dus dat wordt em zeker ook niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:11

Piper

No guts, no glory

Dank allen voor alle reacties! Zeker over de bijkeuken, na alle reacties nog eens gelezen en besproken te hebben hier thuis denken we dat 'ie voor ons op de juiste plek zit.

@Grolsch We hebben geen eigen zaak of kantoor aan huis dus we zullen daar niet dagelijks zitten. Ik wil wel graag een plek hebben waar ik voor m'n lol een beetje achter de computer kan kruipen. Dat kan met een laptop aan de keukentafel of lekker daar! Kids hebben een mooi plekje waar ze lego kunnen uitstallen of een treinbaan kunnen maken en over x aantal jaar knallen we er wel een bank met een playstation in. Voorlopig willen 'm dus ook gewoon lekker open houden, als er tzt een deur in moet fixen we dat tegen die tijd wel. Ik hou er met de sparingsmaat rekening mee dat we er eventueel dezelfde stalen taatsdeuren in kunnen hangen als in de gang. Misschien is 'mulltifunctionele ruimte' wel een betere benaming dan study ;-)

Zelf bouwen is inderdaad naar iedereen luisteren en vervolgens je eigen plan trekken. De een wil absoluut een kelder van 50m2. De ander wil een mega slaapkamer, de ander een keuken met 2 pitjes en een bierkoelkast. Uiteindelijk moeten wij er wonen ;-)

@Piet91 Thnx voor je uitgebreide reactie. Toilet onder de trap kan niet zomaar meer ivm bouwbesluit als ik het goed heb. Dan zou je dus aardig moeten gaan schuiven de study in om het wel passend te maken.
Een doorkijkhaard hebben we inderdaad overwogen maar dat zou meer zo'n status ding worden dan dat we het zelf het mooiste vinden dus die hebben we afgeschoten. Bovendien moet zo'n doorkijkhaard wel van een beetje formaat zijn maar met zulke isolatie kook je jezelf dan al snel je huis weer uit.

Meterkast mag van het bouwbesluit volgens mij inderdaad verder het huis in of naar de bijkeuken maar ik begreep ook dat de aansluitende nutspartijen daar nog lang niet altijd wat in zien...

@Ernemmer Die 30% was in vergelijking met een traditonele muur incl isolatiepakket? Das vrij fors. We gaan 't nog verder uitzoeken in ieder geval! HSB had ik eigenlijk afgeschoten omdat je dan toch minder thermische massa hebt maar misschien toch nog het overwegen waard..

Verder nog een algemene vraag over dampopen en dampdicht bouwen. De ene zweert bij het een en de ander bij het ander... Een HSB bouwer zweert bij dampopen en een staalskeletbouwer zegt dat we in deze tijd eigenlijk pas echt goed dampdicht kunnen bouwen. Iedereen preekt voor eigen parochie en ik heb geen idee meer. Heeft iemand er nog wat zinnigs over te zeggen?

Tevens ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met meerprijs van Aluminium kozijnen t.o.v. hout/kunstof. De architect kwam met Accoya houten kozijnen omdat die onderhoudsarm zouden zijn maar ik neig toch meer naar Aluminium, net wat strakker in het aanblik en geen gezeur met hout! Alternatief zou wat mij betreft eerder kunststof dan hout zijn maar ik ben benieuwd naar jullie kennis & ervaringen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die 30 procent verschil was inderdaad tov en normale complete wand.

Ik zou zelf ook niet meer voor hout kiezen. Op dit moment heb ik aluminium Alcoa en die bevallen erg goed.

• No Hands
Andrehj schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:20:
[...]

Het gaat tussen volle kunststof op kleur (wit dus) of donker en dan met een buitenzijde van gepoedercoat aluminium. Kunststof met folie komt wat mij betreft niet in aanmerking, omdat ik daar slechte verhalen over houdbaarheid op lange termijn van hoor.
Maar is er geen grijs, vol kunstof? Of kan vol kunststof alleen in wit?

• Andrehj
No Hands schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:25:
[...]
Maar is er geen grijs, vol kunstof? Of kan vol kunststof alleen in wit?
Dat heb ik nog niet gevonden. Bovendien heeft donkergrijs kunststof het nadeel dat het in de zon veel warmer wordt dan wit, waardoor het nog sneller veroudert.

• Deleon78
.

• Artbij
NDF82 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 13:58:
[...]

Palen met een draag functie, binnen ja.
Hoe doe je dat met de verf? Is het staal? Die moeten brandvertragend geschilderd worden. Ik ben nog aan het kijken hoe ik dat aanpak.

Met gestrekt been.

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 11:16
NDF82 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:27:

[...]

Na onderhandeling:

[...]

Komt overeen met wat ik heb betaald per m2.
Of dat dan goedkoop / duur is, is een andere kwestie
:+

I was born intelligent - education ruined me

• Andrehj
Deleon78 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:54:
[...]
Ik snap het nut van je oorspronkelijke vraag niet als je je al hebt vastgebeten in een standpunt.
:) Dat is scherp opgemerkt. Ik was eigenlijk op zoek naar lange-termijn-ervaringen met donker gecoate aluminium kozijnen of schalen op kozijnen, om mijn gelijk of ongelijk aan te tonen.

• Deleon78
.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Artbij schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:56:
[...]

Hoe doe je dat met de verf? Is het staal? Die moeten brandvertragend geschilderd worden. Ik ben nog aan het kijken hoe ik dat aanpak.
Hmmmm, dat weet ik eigenlijk niet. Zal de schilder eens vragen.
mistaoutlaw schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:06:
[...]

Komt overeen met wat ik heb betaald per m2.
Of dat dan goedkoop / duur is, is een andere kwestie
Heeft je schilder ook de m2 van je ramen meegerekend? Bij mij wel en dat scheelt toch 50m2.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Algemene vraag..

Als in de EPC berekening zonnepanelen staan, is het dan nodig ze op het moment dat je er gaat wonen ook daadwerkelijk op zitten ? Ze waren niet nodig om op 0.4 te komen, de EPC is 0,026 en met 25.6 m2 panelen zou het een keer 0.25 aandeel in hebben.

Dus de vraag: controleert iets of iemand ooit of er panelen op een huis zitten op moment X in de tijd ?
Ze komen er wel, maar pas nadat we er wonen. Ik zie zelf het probleem niet, maar vroeg me af of er iets is.

De gemeente heeft de volgende sectie in hun bouwhandboek staan:

Melding gereedkomen van het werk en onderdelen daarvan: onmiddellijk na voltooiing, bij de
inspecteur van de afdeling VTH.

Dat zal de bouwer gedaan hebben, maar ik doe zelf installaties, en daar ben ik gewoon even nog niet mee klaar :)

Hier http://www.ikbouwmijnhuis...de_gemeente_sept_2015.pdf vind ik nog iets in punt 10:

Bij de eindcontrole zal de inspecteur ook het toepassen/aanbrengen van bouwkundige en installatietechnische voorzieningen meenemen die in het kader van de energiezuinigheid en gezondheid in de omgevingsvergunning zijn opgenomen.

[ Voor 44% gewijzigd door jacovn op 30-09-2018 09:47 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

ranzige pad

kwaaak kwaak

nou, ik ben blij dat dit avontuur er bij ons op zit. We wonen nu 6weken. 17-7 hebben we de oplvering gehad, 16-8 verhuisd. Nu aanrommelen in de tuin, oef wat een werk zit daar nog in zeg.

huis-klaar

rondom ligt inmiddels een pad, een oprit en terras. voorbereidingen voor een tuinhuisje zijn ook getroffen.

HT & NAS & Inventaris

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

jacovn schreef op zondag 30 september 2018 @ 07:56:
Algemen vraag..

Als in de EPC berekening zonnepanelen staan, is het dan nodig ze op het moment dat je er gaat wonen ook daadwerkelijk op zitten ? Ze waren niet nodig om op 0.4 te komen, de EPC is 0,026 en met 25.6 m2 panelen zou het een keer 0.25 aandeel in hebben.

Dus de vraag: controleert iets of iemand ooit of er panelen op een huis zitten op moment X in de tijd ?
Ze komen er wel, maar pas nadat we er wonen. Ik zie zelf het probleem niet, maar vroeg me af of er iets is.

Melding gereedkomen van het werk en onderdelen daarvan: onmiddellijk na voltooiing, bij de

Dat zal de bouwer gedaan hebben, maar ik doe zelf installaties, en daar ben ik gewoon even nog niet mee klaar :)

Hier http://www.ikbouwmijnhuis...de_gemeente_sept_2015.pdf vind ik nog iets in punt 10:

Bij de eindcontrole zal de inspecteur ook het toepassen/aanbrengen van bouwkundige en installatietechnische voorzieningen meenemen die in het kader van de energiezuinigheid en gezondheid in de omgevingsvergunning zijn opgenomen.
Om eerlijk te zijn weet ik het niet. Maar wij leggen ze pas wanneer we er wonen. We hebben er 8 nodig volgens de vergunning.

Onze buren wonen er al meer dan drie jaar en daar liggen ze ook nog niet. Geen haan die er naar kraait.

• Artbij
NDF82 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:38:
[...]

[...]

Heeft je schilder ook de m2 van je ramen meegerekend? Bij mij wel en dat scheelt toch 50m2.
Ben erg benieuwd. Mijn schilder wilde nl €500,- per paal hebben.

Met gestrekt been.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 19:28
[...]

[...]

Die kolommen had je vol kunnen storten met beton en dan kan iedere verf er op. Wat staat een in de bouwvergunning/tekeningen over deze kolommen?

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Algemene vraag..

Hier werd er niet naar gekeken. Eigenlijk alleen maar of er rookmelders waren. Er werd vertrouwd op de kwaliteit van de aannemer......

[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 30-09-2018 09:57 . Reden: typo ]

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Algemene vraag..

Niemand die daar bij ons naar heeft gekeken. De controleur is niet verder dan twee stappen uit de hal gekomen en had er toen wel vertrouwen in dat het goed zat.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-11 22:28
Ernemmer schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:59:
[...]

Ik denk van niet, omdat ze elektra alleen aansluiten in een huis wat je af kan sluiten en als er alleen een meterkast staat is dat niet echt af te sluiten. Ook mogen de meter en leidingen niet bevriezen en dat is zonder huis om je meterkast redelijk moeilijk te doen.
Een update: het is in één keer gelukt!
Deze meterkast is afgelopen vrijdag door a.hak aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Umo4H2nJH35i7DMrsRFgQH6j/full.jpg

• Ernemmer
  • Niet online
buiter schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:24:
[...]

[Afbeelding]
Grappig, ik had niet gedacht dat ze dit zouden doen, wel mooi dakje er op :D

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 30-09-2018 10:29 ]

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

D.deJong schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:30:
[...]

Die kolommen had je vol kunnen storten met beton en dan kan iedere verf er op. Wat staat een in de bouwvergunning/tekeningen over deze kolommen?
Op tekening staat "stalen kolom". Er zit geen beton in.

• Artbij
D.deJong schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:30:
[...]

Dat kun jij zo van een afstand niet beoordelen... Er wordt voor staal gekozen omdat ze een kracht moeten dragen die niet kan in die afmetingen in beton. Volstorten met beton is een beetje nutteloos.

Met gestrekt been.

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
buiter schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:24:
[...]

[Afbeelding]
Ik mis alleen de brievenbus. En ik ben benieuwd naar de WOZ _O-

w00t

• Artbij
FireStarter schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:30:
[...]

Ik mis alleen de brievenbus. En ik ben benieuwd naar de WOZ _O-
Woz krijg je al als er nog niet gebouwd wordt.

Heb dit trouwens wel vaker gezien, ook bij huizen die gesloopt worden laten ze alleen dit stukje staan. Wel een mooie besparing.

Met gestrekt been.

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Artbij schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:29:
[...]

Dat kun jij zo van een afstand niet beoordelen... Er wordt voor staal gekozen omdat ze een kracht moeten dragen die niet kan in die afmetingen in beton. Volstorten met beton is een beetje nutteloos.
De waarheid zit zoals meestal ergens in het midden. De kolom moet brandwerend worden uitgevoerd. Dit kan door brandwerende/vertragende verf (die ervoor zorgt dat het staal niet de heet wordt, en dus nog voldoende sterkte behoud), of door het volstorten van beton (dit zorgt ook voor minder verhitting van (de binnenzijde) van het staal, bovendien neemt de beton de (gereduceerde) krachten op mocht het staal wel zijn sterkte verliezen).

Dit kan vanaf het beeldscherm inderdaad niet geheel beoordeeld worden, voor een brandwerende kolom door middel van betonvulling, zal de kolom minimaal (ongeveer) 120-140 mm in doorsnede moeten zijn. Het lijkt mij dat de kolommen van Artbij achter zijn pui staan, en niet groter dan 100 à 120 mm zijn.

• D.deJong
[...]

Daarom gebeurt het in de bouw zo vaak, hoe vaak heb jij het al meegemaakt?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
[...]

Volstorten met beton is juist heel nuttig. Anders resteert een brandwerende betimmering, coating of overdimensionering. Coatings zijn kwestbaar, meestal wil je staal voor de slanke constructie, dus dan is alles aftimmeren met promatect of gips vrij lomp. Overigens ligt het ook maar net aan de functie. Als iets geen hoofddraagconstructie overeind houdt of een vluchtweg in stand, dan is niks verplicht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• D.deJong
Daarom vraag ik ook wat er in de tekeningen/bouwvergunning staat over deze kollomen. En inderdaad kan ik het niet zien vanuit een forumpost dus vanuit deze summiere informatie wordt er gereageerd.

• Ernemmer
  • Niet online
Als de kolommen niet gevuld zijn met beton zou je ze naderhand ook nog kunnen vullen met zand om ze brandwerend te maken. Ik heb ooit eens iets moeten uitrekenen om kartonnen kolommen brandwerend te maken en zand was daar de perfecte oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 01-10-2018 10:09 ]

• Deleon78
.

[ Voor 101% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:02 ]

• mistaoutlaw
[...]

[...]

Ja soort van.
Bij echt hoge puien heeft hij slechts een of twee 1m2 gerekend.
Maar bij "normale" ranmen heeft hij de m2 van de ramen meegerekend.
Zelfde geldt voor de stucadoor trouwens.
Hun argumentatie was dat ze behoorlijk werk hebben ivm hoeken / stucprofielen / afplakken.
Daar kon ik wel in komen, ook al had ik deze m2 zelf origineel niet mee gerekend voor het gemak...

• mistaoutlaw
Algemene vraag..

Bij de oplevering van mijn huis was de zonnepanelen installatie (4 panelen die nodig waren om EPC te halen) nog niet geplaatst.
Ik heb dat zelf gedaan (maand na oplevering ongeveer) , na melding bouw gereed.
Geen haan die er naar heeft gekraaid.

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-11 21:08
Algemene vraag..

Bij ons werd het wel gecontroleerd, best streng ook. Aantallen zonnepanelen werden geteld aan de hand van de tekening, ventilatie gecontroleerd, etc.

Maar als ik het goed heb, mag je na een controle waarbij een gebrek aan het bouwbesluit geconstateerd wordt, er nog 6 maanden of een jaar over doen om dat te verhelpen.

Vrienden van mij hadden zoiets met de eis dat ventilatie in een afgesloten ruimte moet hangen, en die hadden het zo op zolder hangen.

• Artbij
Ernemmer schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:01:
Als de kolommen niet gevuld zijn met beton zou je ze naderhand ook nog kunnen vullen met zand om ze brandwerend te maken. Ik heb ooit eens iets moeten uitrekenen om bamboe kolommen brandwerend te maken en zand was daar de perfecte oplossing.
Achteraf is dat meestal lastig. Zijn niet open aan de bovenkant als ze dragend zijn meestal.

Erin boren is waarschijnlijk ook geen optie.

Met gestrekt been.

• Ernemmer
  • Niet online
Artbij schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:45:
[...]

Achteraf is dat meestal lastig. Zijn niet open aan de bovenkant als ze dragend zijn meestal.

Erin boren is waarschijnlijk ook geen optie.
Met zand heb je inderdaad maar een klein gaatje nodig, waardoor dit een goed alternatief voor betonvulling zou kunnen zijn. Kolommen hebben allemaal een standaard maat en er zit altijd overdimensionering in een constructieberekening. Dat kleine gaatje zal constructief niet veel verandering toebrengen aan de kolom.

• Sturgeon22
Hierbij weer een update van onze woning.

Members only:

• Artbij
Ernemmer schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:56:
[...]

Met zand heb je inderdaad maar een klein gaatje nodig, waardoor dit een goed alternatief voor betonvulling zou kunnen zijn. Kolommen hebben allemaal een standaard maat en er zit altijd overdimensionering in een constructieberekening. Dat kleine gaatje zal constructief niet veel verandering toebrengen aan de kolom.
Thanks. Ga dit eens overleggen. Zou mooi zijn als ik €1500,- kan besparen!

Met gestrekt been.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 09:36
Mooi werk @Sturgeon22 !

• Ernemmer
  • Niet online
Artbij schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:02:
[...]

Thanks. Ga dit eens overleggen. Zou mooi zijn als ik €1500,- kan besparen!
In mijn eerdere post staat bamboe maar dit moest karton zijn, het was alweer 5 jaar geleden dat ik het had uitgezocht.
Meer informatie daarover is te vinden bij de architect Shigeru Ban, hij heeft veel met karton gedaan.
http://www.shigerubanarch...html#paper-tube-structure

Hij heeft ook een aantal boeken geschreven en in 1 daarvan staan allemaal berekeningen voor sterkte en brand, volgens mij was dat onderstaand boek maar ben daar niet helemaal zeker meer over.
https://www.bol.com/nl/f/shigeru-ban/30372351/
In een bibliotheek op een technische universiteit hebben ze die wel.

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-10 07:42
Start bouw van mij n huis was 1 april 2018. Contractueel moet men binnen 120 werkbare dagen opleveren.
Oplevering staat nu ergens in november gepland, exacte datum nog niet bekend.

Ik meen me te herinneren dat er ergens een rekentool was waarin je kunt uitrekenen wat de werkbare dagen zijn, rekeninghoudend met vakantiedagen en weersomstandigheden ed. Heeft iemand enig idee waar ik deze informatie kan vinden?

• borgoe72
borgoe72 schreef op zondag 23 september 2018 @ 17:32:
Even een vraag over de dekvloer in combinatie met het opstook-protocol.

Mijn dekvloeren zijn afgelopen week gestort. Daaronder zit de VV (BG en 1e verdieping).
Oplevering eerste helft van november, zeg maar over een week of zes.
Na oplevering wil ik in een maand de woning 'winterklaar' maken aangezien ik nog even in het buitenland woon. Bedoeling is om primair de warmtepomp te plaatsen en daarna de keramische vloertegels laten leggen.

Daarom dus de vraag, is het hanteren van het opstookprotocol altijd noodzakelijk (dekvloer ligt er dan minimaal zes weken in). Hoe lang duurt het voordat de cycles doorlopen is (ivm planning).
Iemand misschien een idee?

Aanvulling: of kan ik het opstookprotocol ook uitvoeren nadat er getegeld is?

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@buiter, @Ernemmer Dat is het afgelopen jaar wat meer in zwang geraakt, zie o.a. dit artikel. Het traditionele probleem bij woningbouw is altijd dat er door de netbeheerder tijdelijke punten aangelegd moeten worden met hoog vermogen + tijdelijke watermeterputten. Vervolgens moet vanaf deze punt(en) de hele bouw voorzien worden van elektra en water en worden er vaak ook nog eens allerlei grondkabels en tyleenslangen de bouw rondgelegd (en in de grond). Allemaal erg kostbaar; vanuit die gedachte is deze systematiek ontstaan waarbij eerst de meterkasten worden gebouwd zodat ieder huis al een dedicated aansluiting heeft. Tijdens de bouw kan ervanuit de meterkast direct water en stroom gepakt worden...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Grolsch
borgoe72 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:23:
[...]

Iemand misschien een idee?

Aanvulling: of kan ik het opstookprotocol ook uitvoeren nadat er getegeld is?
Dan heeft het geen nut meer. Het opstookprotocol is er voor bedoeld om de spanning uit de vloer te halen (en die zit er gegarandeerd in) vóór dat de afwerking (tegels) eroverheen komt.

Opstookprotocol kan uitgevoerd worden na 28 dagen (4 weken) nadat de afwerkvloer gestort is.

Uitvoering van het opstookprotocol duurt +- 8 dagen per keer.
Sturgeon22 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:57:
Hierbij weer een update van onze woning.

Members only:
Strak werk!!

Hoeveel PV panelen ga je op die Veranda leggen :P :?

• Ernemmer
  • Niet online
borgoe72 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:16:
Start bouw van mij n huis was 1 april 2018. Contractueel moet men binnen 120 werkbare dagen opleveren.
Oplevering staat nu ergens in november gepland, exacte datum nog niet bekend.

Ik meen me te herinneren dat er ergens een rekentool was waarin je kunt uitrekenen wat de werkbare dagen zijn, rekeninghoudend met vakantiedagen en weersomstandigheden ed. Heeft iemand enig idee waar ik deze informatie kan vinden?
In onderstaande link staan de werkbare dagen per maand vermeld.
http://www.bouwkosten.nl/..._Registraties/4417259.htm

• Sturgeon22
@the-edge Bedankt!

@Grolsch De planning was 14 panelen op de veranda en 20 op de (nog te plaatsen) garage. Mogelijk worden het 12 panelen op de veranda, zodat ze verder van de zijkant vandaan blijven en daardoor minder goed zichtbaar zijn vanaf de tuin.

• Señor Sjon
Ernemmer schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:56:
[...]

Meeste kolommen hebben onderin een gaatje om condens eruit te laten als je een gesloten koker hebt.

@Sturgeon22 Mooi werk! Hoe is het bevallen met de aannemer? Was het nog goed gekomen met je raam op de verdieping? Het einde van die discussie heb ik even gemist.

• Sturgeon22
@Señor Sjon Toen ik na de bouwvak een melding had gemaakt van de ramen hebben ze het bekeken en gelijk aangeven dat het inderdaad fout was. Ze hebben het daarna gelijk aangepast en nu is het prima. Het zou zomaar kunnen dat ik vergeten ben om dit te melden op het forum. Verder leveren ze prima werk af. Links en rechts wel een paar kleine puntjes, maar niks schokkends. Deze punten worden prima opgepakt als ik er melding van maak.

• Grolsch
Sturgeon22 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:46:
@the-edge Bedankt!

@Grolsch De planning was 14 panelen op de veranda en 20 op de (nog te plaatsen) garage. Mogelijk worden het 12 panelen op de veranda, zodat ze verder van de zijkant vandaan blijven en daardoor minder goed zichtbaar zijn vanaf de tuin.
Daar moet je dan ff een studie van maken, zelf wou ik ze ook absoluut niet zien en daarom ook nagenoeg plat op onze veranda, dakkapellen en carport gelegd (totaal 40 stuks, wel SF panelen).

Dakkapellen is bij jou ook nog een optie. Had ik eerst ook niet aan gedacht, maar kwam de PV installateur mee. Was een goed idee, ik heb ze nog nooit "live" gezien :P Alleen een foto :)

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 01-10-2018 15:44 ]

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-11 09:43

Daniel

Kapitein NCC-1701
Zo weer even een update. We hebben inmiddels een akkoord over het schetsontwerp, de gemeente is ook aan boord en Finnhouse gaat nu aan de slag met het omzetten van e.e.a. in een bestek.

We hebben qua ruimte best wel concessies moeten doen ten opzichte van eerdere plannen maar al met al hebben we denk ik een goed bruikbaar huis met genoeg flexibiliteit.

Members only:

• Señor Sjon
Dit ziet er al een stuk logischer uit dan je vorige plattegrond. :)

• Sturgeon22
@Grolsch Wat is "nagenoeg plat"? Onze PV leverancier had het over 10 graden ofzo. Ik ben bang dat we altijd wel iets gaan zien, omdat het dak zelf iets hoger is dan de dakgoot. Door de panelen wat verder naar binnen te plaatsen hoop ik dat wel zoveel mogelijk te beperken.

@Daniel Bij de gastenbadkamer zou ik inderdaad het bad laten vervallen en op die plaats de toilet zetten. Een kast voor de gasten past prima in de hoek van de kamer.
Ben je met stalen dakplaten niet bang voor veel geluid bij regen/hagel? Ik ken het alleen van beperkt geisoleerde garages ed, maar daar maakt het nogal lawaai. Ik snap dat het dak van dit huis beter geisoleerd wordt, maar zou het zelf graag toch een keer willen horen voordat ik het zou kiezen.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Daniel De badkamer deur op de 1e verdieping: het is toch veel logischer dat hij de andere kant op draait? nu kan er niemand staan als je de deur opent. En je moet elke keer de deur dicht doen om van beide wasbakken gebruik te maken... Ik zou de deur gelijk meer richting je douche verplaatsen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Piper schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:25:
@Piet91 Thnx voor je uitgebreide reactie. Toilet onder de trap kan niet zomaar meer ivm bouwbesluit als ik het goed heb. Dan zou je dus aardig moeten gaan schuiven de study in om het wel passend te maken.
Ik bedoel als de deur van gang naar study niet nodig is; het toilet niet onder maar náást de trap plaatsen.
Scheelt ruimte in de garage.
Meterkast mag van het bouwbesluit volgens mij inderdaad verder het huis in of naar de bijkeuken maar ik begreep ook dat de aansluitende nutspartijen daar nog lang niet altijd wat in zien...
Als het volgens de regels mag en kan, dan mag en kan dat.
@Daniel En de deur van de bijkeuken verplaatsen want nou heb je de hele bijkeuken al nodig puur voor de looproute.

[ Voor 75% gewijzigd door Piet91 op 01-10-2018 16:49 ]

• Señor Sjon
Ik zou de gastenbadkamer lekker zo laten. Je kan er altijd voor kiezen zelf beneden te gaan wonen en je gasten naar boven te sturen. :)

En inderdaad, de badkamerdeur op de 1e verdieping draait verkeerd. Als je de hele badkamer spiegelt, dan veeg je ook niemand terug de trap af als je hem opendoet.

Je kan ook nog een trapkast maken in de hal onder de trap. Dat is nu getekend als loze ruimte.

• Sturgeon22
Señor Sjon schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:28:
Ik zou de gastenbadkamer lekker zo laten. Je kan er altijd voor kiezen zelf beneden te gaan wonen en je gasten naar boven te sturen. :)
Als master bedroom vind ik die kamer te klein. Je kan er geen fatsoenlijke kledingkast kwijt, dus die zul je dan in de bijkeuken moeten zetten. In ons huurhuis is de slaapkamer ook te klein om een kast te plaatsen en dus staat de kast in de garage, vind ik niet fijn.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Dank voor alle opmerkingen. In dat soort praktische details kan inderdaad nog wel wat verbeterd worden maar dat is ook goed mogelijk. Dit is ook maar een basisschets die nu tot in meer detail moet worden uitgewerkt. Indelingen zijn allemaal indicatief. De bijkeuken hadden we zelf ook al van gezegd dat we de definitieve opzet later nog kunnen bepalen ipv nu te blijven schetsen op details.

@xororMet badkamerdeur draait verkeerd, ik neem aan dat je doelt op naar buiten open?

@Piet91 bedoel je de buitendeur of de binnendeur? De buitendeur zou makkelijk een stuk naar beneden kunnen, wordt alleen je paadje buiten iets langer. Slaapkamer beneden is echt bedoeld als gastenkamer. Ons bed is 2,10 breed, een logeerbed van 1,60 past er echter prima met voldoende loopruimte. Als je vaste slaapruimte heb je wel wat meer leefruimte nodig.

@Sturgeon22 dakplaten maak ik me niet zo veel zorgen over. Het dakpakket is best wel dik dus qua geluid zal je niet zo snel issues krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 01-10-2018 16:41 ]

• xoror
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:28:

En inderdaad, de badkamerdeur op de 1e verdieping draait verkeerd. Als je de hele badkamer spiegelt, dan veeg je ook niemand terug de trap af als je hem opendoet.
ik bedoel niet naar de gang draaien maar gewoon naar binnen, alleen de andere kant op. heb je ook niet het probleem met traplopers.

@Daniel nee ik bedoel gewoon naar binnen maar schanier aan andere kant van het kozijn.

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 01-10-2018 16:41 ]

• Señor Sjon
Badkamerdeuren draaien vrijwel nooit de badkamer in.

• xoror
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:42:
Badkamerdeuren draaien vrijwel nooit de badkamer in.
verrekt, nooit opgemerkt, maar even een paar tekeningen nagekeken, en idd meestal draaien ze naar buiten toe. Als je genoeg ruimte heb voor de draai kan je hem daar gewoon laten. Anders is het spiegelen ook wel een goed idee. Maar dan heb je de kans dat iemand in de gang raakt wanneer je hem opent...

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:40:
@Piet91 bedoel je de buitendeur of de binnendeur? De buitendeur zou makkelijk een stuk naar beneden kunnen, wordt alleen je paadje buiten iets langer.
Om het even.

Zoals je de deuren nu hebt kun je (bijna) nergens wat tegen de muur zetten omdat je de ruimte nodig hebt om te lopen/voor de looproute. Als je de deuren tegenover elkaar hebt heb je meer ruimte langs de wanden voor kasten/witgoed en kortere looproute.

• Grolsch
Sturgeon22 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:15:
@Grolsch Wat is "nagenoeg plat"? Onze PV leverancier had het over 10 graden ofzo. Ik ben bang dat we altijd wel iets gaan zien, omdat het dak zelf iets hoger is dan de dakgoot. Door de panelen wat verder naar binnen te plaatsen hoop ik dat wel zoveel mogelijk te beperken.
Ik verwacht een graadje of 5, vanaf de straat kun je de panelen op mijn carport zien, zie onderstaande foto's (zijn allemaal ruim een jaar oud ondertussen).

Aanzicht vanaf de straat:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2w3uh78.jpg

Bovenkant veranda:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/wtggsj.jpg

Bovenkant Carport

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ehbxjn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/wtjfwl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2u4hikz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/fu17qe.jpg

• Señor Sjon
Hey, kom eens met nieuwe foto's incl. schoorsteen. ;)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Mooi woning @Grolsch!
Mag ik vragen waar (welke regio) je huis staat?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Grolsch
Señor Sjon schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:02:
Hey, kom eens met nieuwe foto's incl. schoorsteen. ;)
Schoorsteen zit er alweer ruim een half jaar op :P

Foto'tje heb je gemist denk ik :P

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/eridlj.jpg
Harrie_ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:08:
Mooi woning @Grolsch!
Mag ik vragen waar (welke regio) je huis staat?
Tnx, woning staat in Twente (Gemeente Twenterand).

• Señor Sjon
Nee, die ken ik al, ik verwachtte stiekem alweer dronefoto's ermee. :+

• Grolsch
Señor Sjon schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:14:
Nee, die ken ik al, ik verwachtte stiekem alweer dronefoto's ermee. :+
Sinds opa (mijn vader) dacht dat zijn kleinzoon van 4 (mijn zoon) kon vliegen met een drone, is de drone buiten werking :+ (lees kapot ) ;)

• borgoe72
Ernemmer schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

In onderstaande link staan de werkbare dagen per maand vermeld.
http://www.bouwkosten.nl/..._Registraties/4417259.htm
Dank!!

• borgoe72
[quote]Grolsch schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:25:
[...]

Dan heeft het geen nut meer. Het opstookprotocol is er voor bedoeld om de spanning uit de vloer te halen (en die zit er gegarandeerd in) vóór dat de afwerking (tegels) eroverheen komt.

Opstookprotocol kan uitgevoerd worden na 28 dagen (4 weken) nadat de afwerkvloer gestort is.

Uitvoering van het opstookprotocol duurt +- 8 dagen per keer.

@Grolsch Dan stel ik het tegelen even uit, dank!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:40:

@Sturgeon22 dakplaten maak ik me niet zo veel zorgen over. Het dakpakket is best wel dik dus qua geluid zal je niet zo snel issues krijgen.
Ligt aan de gebruikte isolatie denk ik, materialen zoals PIR staan volgensmij niet bekend om hun geode akoustische eigenschappen.

Maar mss @zonoskar eens vragen, die heeft ook stalen platen op zijn Finnhouse liggen.
Ik geloof dat hij er destijds ook wat issues mee had, maar staat me niet meer bij of dat geluid was.

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-11 11:54

jeka

Support your local club.

Grolsch schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:31:
[...]

Sinds opa (mijn vader) dacht dat zijn kleinzoon van 4 (mijn zoon) kon vliegen met een drone, is de drone buiten werking :+ (lees kapot ) ;)

Opa mag ik even vliegen?
Ja hoor lieverd. Daar is dat speelgoed toch ook voor!
:X

FCG

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Daniel schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:50:

Het is houtbouw volgens een paal&balk-systeem waarbij de wandelementen prefab in Finland worden gemaakt. Het grootste deel wordt bekleed met stalen dakplaten, de rest is naturel houtkleur.
[/mo]
Naar aanleiding van @bbbrumbrum even dit. Wij hebben ook een Finnhouse met stalen dakplaten van Ruukki. Als het hard wait dan geeft dat een herrie van jewelste. Heeft niks met geluidsisolatie te maken, maar dat de dakplaten gaan golven door de wind. Neem maar eens een stalen plaat en wapper die op en neer, dan krijg je zo'n blikkerig-donder-geluid. Nou dat. Ik kan er iig niet van slapen als het 's nachts gebeurd en ik slaap normaal overal doorheen. Gelukkig is het alleen bij windkracht 9 of hoger, dus heel vaak komt het niet voor. En misschien wordt het wel versterkt doordat wij een lessenaarsdak hebben. Schijnbaar helpt het als er vilten stroken onder gemaakt worden, maar ik overweeg serieus om de platen in het midden op de latten vast te schroeven. Het probleem is echter als je 1 keer mis schroeft, het dak lek is.

Probleem 2 is dat het monteren van zonnepanelen duur is door de gebruikte klemmen. Omdat de Ruukki platen van staal zijn, kun je niet de normale felsklemmen gebruiken, maar moet je de speciale Ruukki klemmen gebruiken (anders kans op roesten). Die zijn (waren) 30 euro per stuk. Ik had er 36 nodig voor 20 PV panelen, dat telt snel aan.

Over het paal en balk systeem niks dan lof voor Finnhouse. Wij hadden het 2de huis in deze bouwstijl :) Mocht je interesse hebben in een paar foto's: http://huisnieuw.blogspot.com/

Oja, doe Oscar de groeten :)

/edit: Nog een opmerking over je ontwerp. Die ramen met schuine bovenkant zijn erg mooi (hebben wij ook), maar het is een bitch om daar vitrage of andersinds raambekleding voor de krijgen. Echt. De enige optie zijn verticale lamellen (maar die kun je dan niet echt opendoen), of een custom gemaakt Plisségordijn. Een rolgordijn of normaal gordijn is niet mogelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 02-10-2018 10:15 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Sturgeon22
@Grolsch Mooie oplossing, ik zal dit eens bespreken met de zonnepanelen leverancier.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
@zonoskar thanks voor de tips. Zal het even bespreken. Nu komt harde wind inderdaad niet heel vaak voor maar als er tijdens de bouw al wat aan preventie gedaan kan worden is dat wel een voordeel.

Dat van die schuine ramen hadden ze tegen ons ook al gezegd. Wellicht kiezen we voor de achtergevel niet voor volledig schuin glas. Het is wel mooi maar het is een slaapkamer die op deze manier een broeikas wordt.

• xoror
  • Niet online
@zonoskar @Daniel : met metalen dakplaten, bedoelen jullie daar zink mee ? Dat is iets wat ik op onze schuur woning overweeg.

Wat betreft de schuine ramen, die heb ik ook ;-). Je kan geloof ik soort lamellen tussen het glas doen, geen idee of die er ook zijn voor schuine ramen. Voor de zon willen wij overstek doen, maar moet nog iets verzinnen tegen inkijk. zoiets is ook wel leuk:
Afbeeldingslocatie: https://www.styleshutters.nl/wp-content/uploads/2017/08/collage-schuin-aluminium.jpg

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@xoror Zinken platen zullen hetzelfde probleem hebben lijkt me. Onze platen zijn echt van staal, met een goede coating tegen roesten. Ze zitten aan 1 kant geklemd over de vorige plaat, en aan de andere kant geschroefd (daar valt de volgende dus weer overheen zodat je geen schroeven ziet). Mijn platen zijn 47cm breed tussen de fels naden, misschien dat je er minder problemen mee hebt als de platen smaller zijn. Er zijn vilten stroken die onder de platen kunnen tegen geluid, helaas was ik daarvan niet op de hoogte, dus wij hebben zonder vilt.

Ik had ooit een topic geopend, maar ook daar niet veel oplossingen: Stalen dak geeft herrie bij harde wind. maar wel @Verwijderd die er ook last van heeft, maar wel vilt heeft (dat maak ik iig op uit zijn reactie).

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 02-10-2018 12:22 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• xoror
  • Niet online
@zonoskar bedankt voor de info. Ik zal even opletten. We zijn er ook nog niet uit wat de dakbekleding precies moet worden, maar zal het iig mee nemen.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:42
Nou, eindelijk begonnen. De palen zitten in de grond *O* *O*
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Maverick op 18-12-2018 20:27 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Heien met een pand zo dichtbij? Dat je dat aandurft.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-11 18:20
Ik zou kortere palen nemen en die dan onder 45 graden laten afsteunen op de fundering van de buren, veel goedkoper :+, trouwens, op de foto staat het huis van de buren al scheef ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 02-10-2018 15:58 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:42
CrashOne schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:07:
Heien met een pand zo dichtbij? Dat je dat aandurft.
Is mijn pand toch niet? :P

Aannemer heeft gister opname gedaan binnen en is volgens mij verzekerd voor evt scheurvorming bij onze buurman. Hij zal het vaker zo gedaan hebben denk.
Zoals je ziet zijn ze wel erg vroeg begonnen vanochtend, dus ze werden wel gewekt geloof ik. Was in de wijde omtrek te horen zei m'n vrouw die was gaan kijken.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Hier in de buurt is het foutgegaan, een rij met twee-onder-een-kappers en een vrijstaand huis met schuren. Dat heeft best nog wat gezeik opgeleverd. Vandaar dat ik het best een risico vind.

Pagina: 1 ... 70 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic