Stalen dak geeft herrie bij harde wind.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:13

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Wij hebben een nieuwbouwhuis met een dak van stalen platen. Met de harde wind zoals die van afgelopen nacht bonkt het dak enorm. Het is net alsof er 15 pauken op het dak een symfonie aan het spelen zijn. Slapen onmogelijk. Mijn vraag aan de bouwer was of dit normaal is, geen reactie. Bij de fabrikant nagevraagd op de bouwbeurs vorig jaar in Utrecht, die zeggen dat ze tegenwoordig alleen platen verkopen met vilt onder de platen tegen dreunen. Maar mijn dak is pas 2 jaar oud. Ik vraag me af of het wel goed gemonteerd is. Die vilt platen er nu nog onder leggen lijkt me niet haalbaar.

Als ik op de vliering zit, hoor ik het bonken voornamelijk aan de hoge kant van ons dak (lessenaars dak). Op de lage kant liggen zonnepanelen, maar daar komt het bonken niet vandaan. Buiten hoor je er niet veel van, maar dat kan ook liggen door de herrie van de wind zelf.

Het gaat om dakplaten van Ruukki.

Is er iets wat we er aan kunnen doen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-10 11:30
Bouwbeurs is net geweest vorige week. Ik zou nogmaals je aannemer aanspreken. Wellicht kan hij eventueel stormankers plaatsen. Wordt het dak opgetild?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Het klinkt alsof de platen vervormen (waarschijnlijk door onderdruk aan de luwe zijde) wat je hoort. Denk een beetje aan een zingende zaag of plaatmateriaal wat je laat 'golven'.

Ik zou vooralsnog niks zelf ondernemen maar de aannemer nogmaals contacteren. Eventueel al SWK/Woningborg oid inschakelen als je een Garantiefonds op je woning hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
De Rikster schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 20:31:
Het klinkt alsof de platen vervormen (waarschijnlijk door onderdruk aan de luwe zijde) wat je hoort. Denk een beetje aan een zingende zaag of plaatmateriaal wat je laat 'golven'.
Dat is het geluid ja. Ik had de aannemer al gecontacteerd, maar geen reactie dus.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
zonoskar schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:35:
[...]

Dat is het geluid ja. Ik had de aannemer al gecontacteerd, maar geen reactie dus.
Dan bedoelt de fabrikant waarschijnlijk dat ze platen vilt aan de onderzijde lijmen, die hoef je er niet tussen te maken.

Kan je er geen kunststoffen roeven op laten plakken door de aannemer? Die maken de platen niet veel buigstijver maar dempen wel het doorklinken misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Wat bedoel je met roeven?

Hier een foto van het dak.

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-vaMQ8hJlP5w/VMUK360sM6I/AAAAAAAACTA/pt5PNeBpusI/s1600/_MG_2026.jpg

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-TF-PhV-JeRM/VNZiMVyn8HI/AAAAAAAACfM/wyw2vX-ejbs/s1600/_MG_2196.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 15:26

Ligone

Moeha!

Zijn ze misschien wat zuinig geweest met de schroeven? Ik kan met niet voorstellen dat dit beweegt als het vastligt zoals het moet: YouTube: Инструкци&#108...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-10 15:00
zonoskar schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:35:
[...]

Heb je um gemaild? Bel of ga langs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:16
Misschien is de aannemer het ook nog uit aan het zoeken.
Wanneer is het gemeld?, geef hem degelijk de tijd.

Het zou niet moeten neen, maar ga dan voor een second opinion mocht je er met de eerste aannemer niet uit komen. Dan heb je een grotere voet om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
T-Forever schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:11:
Misschien is de aannemer het ook nog uit aan het zoeken.
Wanneer is het gemeld?, geef hem degelijk de tijd.

Het zou niet moeten neen, maar ga dan voor een second opinion mocht je er met de eerste aannemer niet uit komen. Dan heb je een grotere voet om op te staan.
Kijk uit met welke stappen je neemt, deze kosten kan je natuurlijk niet zonder meer bij je aannemer verhalen. Een visuele inspectie is trouwens zinloos, je kan niet zien of er voldoende verankeringen zijn aangebracht zonder demontage en zonder de bijbehorende verwerkingstekeningen en berekeningen kan je er nog weinig zinnigs over zeggen.

Komt het alleen voor bij een enkele westerstorm als afgelopen donderdag of ook bij minder extreem weer?

Zonder verdere informatie denk ik dat de aannemer een garantieclaim bij hun leverancier heeft lopen waar wel wat tijd overheen kan gaan. Simpelste oplossing nu lijkt mij het demonteren van het dak en onder de beplating antidreunfolie te plakken of idd vilt.

Vraag de aannemer om een update van de stand van zaken en houdt een vinger aan de pols, dit zijn géén dingen waar je binnen een week antwoord op krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Herrie is alleen tijdens harde wind, ik zou zeggen windkracht 8 of meer, dus het komt niet vaak voor, soms maar een paar keer per nacht. Je hoort in de zomer het dak wel eens een paar keer per dag 'bonken' maar dat is volgens mij het uitzetten van de platen.

Volgens mij heeft het aanbrengen van antidreunfolie niet veel zin, de platen liggen op horizontale en vertikale latten. Ik zie op die video dat er op het eind nog schroeven geplaatst zijn, die zijn bij ons afwezig. Misschien valt daar nog wat winst te halen.

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-g5nSp9NOocA/VLrdGJdWMwI/AAAAAAAACL8/GPP1Tx-4v2Y/s1600/_MG_1875.jpg

ik heb dit een jaar geleden bij de aannemer gemeld met de vraag wat er aan te doen was. ik heb er geen goede hoop op, ook al omdat we met die aannemer ook al in de clinch lagen over andere zaken, waar de rechtsbijstand heeft moeten bijspringen. En dan is er ook nog het issue met de krakende trap, ik denk dat ze ons gewoon beu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Edit: voortschrijdend inzicht.

[ Voor 85% gewijzigd door Bart2005 op 25-02-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 15:26

Ligone

Moeha!

Die schroeven zie ik op andere foto's ook hier en daar, misschien dat sommige dakwerkers al een bepaald inzicht hebben dat ze hier nog niet hadden? Als de wind ergens onder kan "pakken" zal dat ook gebeuren.

Kan je makkelijk zelf doen maar dan zul je wel eerst ergens aan de zijkant een plaat wat moeten losmaken zodat je kan zien waar de laatste lat ligt.

Die schroeven zijn gewoon dakschroeven zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRtvyJPuSESUjFpqMTsqmMXllkfd-s2g8_1-ddx_rBQnz7zzw5bTQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben hetzelfde "probleem". Blijkbaar is er niets aan te doen. Wij slapen nog is pal onder het dak en het dak gaat er idd heftig aan toe als er wat wind is. Onze dakplaten zijn al uitgerust met zo een vlies maar dat doet niets uit. Soms denk ik dat het dak als we opstaan enkele gemeenten verder zal liggen maar tot nu blijft het mooi liggen👍 Niks aan te doen blijkbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Haha, herkenbaar. Ik zit er soms over te denken om elke plaat met van die dak schroeven in elke onderliggende lat vast te schroeven, maar de kans om dan mis te boren is wel erg groot. En dan is het dak lek. Die schroeven zien er dan minder strak uit, maar liever dat, dan dat bonken. Of ik leg het hele dak vol met panelen, is ook nog goed voor de portemonnee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:47
Felsdaken worden vastgezet met haakjes (klangen genaamd) die ingehaakt zitten in de felsnaad. Afhankelijk van dajhoek, felsbreedte en nog een paar parameters (zie montage handleiding) dienen deze om de zoveel cm (bv 50cm) gemonteerd te worden. De klangen worden uiteraard vastgeschroefd tegen de ondergrond. Soms is door een verdikking in de felsnaad nog te zien met welke maat gewerkt is.
Pagina: 1