Ligt op de dagelijkse uitlaatroute van de hond, dus gewoon voorbijgangerblubbers schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:02:
[...]
Jep! Jij bent een buurman, of een toevallige voorbijganger?
Ja, het gaat om nieuwbouw. De zonnepanelen installateur vertelt mij dat een driefasige omvormer te groot is voor mijn installatie. Dit klopt ook met de informatie die ik zelf vind.Señor Sjon schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:30:
[...]
Ging toch om nieuwbouw? Als je ooit op een warmtepomp overgaat kan je ook 3 fasen nodig hebben. In principe regelt de drie fase omvormer ook de teruglevering per fase, maar daar is meer over te vinden in het PV-topic in Duurzame Energie.
@Joris748 You act suprised? Je moet echt vinger aan de pols houden bij die lui, anders loopt alles uit.
Het lijkt er dus op dat de keuze is tussen:
• Driefasige installatie: toekomstgericht voor laden elektrische auto en eventuele warmtepomp. Nadelig voor de financiële opbrengst van de zonnepanelen.
• Monofase installatie: voldoende voor huidige noden, beter voor het eigen verbruik van de zonnepanelen. Moeilijk om later te upgraden naar een driefasige installatie.
Ik ga eens bespreken met de elektricien of we de installatie kunnen aanleggen alsof het een driefasige installatie is (extra loze leidingen en verdelen verbruikers over de juiste groepen?) maar het momenteel nog monofasig te laten.
Vanochtend hebben ze de qualityflow ingeregeld bij ons (Itho).
Had verwacht dat dit automatisch door de qualityflow gedaan zou worden, maar blijkbaar moet er dus ook fysiek ingeregeld worden. Dus een tip voor de mensen die een QF hebben, laat het inregelen door Itho of een andere betrouwbare partij.
Had verwacht dat dit automatisch door de qualityflow gedaan zou worden, maar blijkbaar moet er dus ook fysiek ingeregeld worden. Dus een tip voor de mensen die een QF hebben, laat het inregelen door Itho of een andere betrouwbare partij.
Waarom zou je een meerfasige omvormer moeten hebben? 3300/230=14,3A.Admiral Freebee schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:29:
[...]
Ja, het gaat om nieuwbouw. De zonnepanelen installateur vertelt mij dat een driefasige omvormer te groot is voor mijn installatie. Dit klopt ook met de informatie die ik zelf vind.
Het lijkt er dus op dat de keuze is tussen:
• Driefasige installatie: toekomstgericht voor laden elektrische auto en eventuele warmtepomp. Nadelig voor de financiële opbrengst van de zonnepanelen.
• Monofase installatie: voldoende voor huidige noden, beter voor het eigen verbruik van de zonnepanelen. Moeilijk om later te upgraden naar een driefasige installatie.
Ik ga eens bespreken met de elektricien of we de installatie kunnen aanleggen alsof het een driefasige installatie is (extra loze leidingen en verdelen verbruikers over de juiste groepen?) maar het momenteel nog monofasig te laten.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Technisch is het niet nodig nee. Maar bij een driefasige aansluiting kan de opgewekte stroom enkel gebruikt worden door andere toestellen op de fase waarop de zonnepanelen zijn aangesloten. Zo begrijp ik het toch.Señor Sjon schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:05:
[...]
Waarom zou je een meerfasige omvormer moeten hebben? 3300/230=14,3A.
En dat is nadelig aangezien ik dan meer stroom in het net ga injecteren en daar minder voor vergoed wordt. Bij nieuwbouw is in België een digitale meter verplicht en voor de geïnjecteerde stroom krijg je enkel de energie kost terug in plaats van het volledige bedrag met distributiekosten en taksen.
Ging die regeling ook niet overhoop? De NL regeling is al een groot vraagteken, laat staan wat de Belgen doen.
Waarom zou een driefasige installatie nadelig zijn voor de opbrengst van je zonnepanelen? Dat moet je toch eens uitleggen. Want een drie-fasen meter saldeert gewoon intern over de fasen. Dat is al diverse malen door de netbeheerders bevestigd. Alleen in de beginfase van de slimme meters zijn er een aantal foute meters uitgeleverd die dit verkeerd deden. De huidige doen dit allemaal goed.Admiral Freebee schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:29:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ga je elektrisch koken? Zo ja dan kan 3-fase ook een voordeel hebben.Admiral Freebee schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:09:
Ik zit voor de elektriciteitsvoorziening te twijfelen tussen enkelfasig 40A of 3x400+N 20A. Vandaag hebben wij geen stroomverbruikers die een driefasige aansluiting nodig hebben maar ik begrijp dat de bedrading en verdeling tussen groepen wel wat anders in elkaar zit en dat het later omschakelen dus niet zo handig is.
Er komen vrij regelmatig vragen voorbij van mensen die hun inductieplaat willen aansluiten. De plaat heeft dan instructies voor 3P+N (dus 3 fase) of 2P+N waarbij er dan gedacht wordt dat dit voor een kookgroep is, die 2P+2N is. Er komen oplossingen voorbij die bestaan uit het samenvoegen van 2x N uit het stopcontact onder 1 N schroef van de kookplaat. Niet erg chique.
Nog een reden om voor een driefase aansluiting te gaan.
Ik verwacht dat hier bedoeld wordt, dat vanwege de extra kosten de tvt langer wordt.Andrehj schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:22:
[...]
Waarom zou een driefasige installatie nadelig zijn voor de opbrengst van je zonnepanelen? Dat moet je toch eens uitleggen. Want een drie-fasen meter saldeert gewoon intern over de fasen. Dat is al diverse malen door de netbeheerders bevestigd. Alleen in de beginfase van de slimme meters zijn er een aantal foute meters uitgeleverd die dit verkeerd deden. De huidige doen dit allemaal goed.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Om van het salderen te ontglippen kan je een batterij plaatsen en alle energie opslaan en zelf consumeren. en pas als batterij leeg is van het net gebruiken. maw semi off grid. ideaal voor de komende blakckouts die weer op ons te wachten staan.Admiral Freebee schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:09:
Ik zit voor de elektriciteitsvoorziening te twijfelen tussen enkelfasig 40A of 3x400+N 20A. Vandaag hebben wij geen stroomverbruikers die een driefasige aansluiting nodig hebben maar ik begrijp dat de bedrading en verdeling tussen groepen wel wat anders in elkaar zit en dat het later omschakelen dus niet zo handig is.
Nu zijn wij van plan om lang in deze woning te blijven wonen en is het vrijwel zeker dat er op termijn een elektrische auto op de oprit zal staan. Dan lijkt het mij handiger om een driefasige aansluiting te hebben om sneller te kunnen laden? Zijn hier verder nog nadelen aan verbonden? De installatiekosten zijn maar een beetje hoger maar misschien vergeet ik iets (salderen zonnepanelen, andere apparaten, ... ?).
en het scheelt weer jaarlijks €100/KW omvormervermogen
Naar aanleiding van je andere vraag, zou je de kast kunnen voorbereiden op 3F+N (ga er van uit dat er 400V is en geen 3x230). en aan de differentieel alle fases met elkaar doorverbinden. Mocht je later overgaan naar 3F is het kwestie van de doorverbinding weg te halen. en nieuwe teller te plaatsen en klaar
Ik weet alleen niet of het kosteneffiecient is om eerst monofasig en later over te gaan naar drijfkracht. teller omwisselen kost ook geld! dus informeer je goed over de kosten.
ps. ik woon zelf in BE
Graag deze discussie voorzetten in de juiste topics:
Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7
en
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Dan kunnen we het hier weer over de bouwactiviteiten hebben.
Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7
en
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Dan kunnen we het hier weer over de bouwactiviteiten hebben.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Andrehj @vdbeke @Joris748 Ik ga hier verder: Admiral Freebee in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Mooi ontwerp, maar muren van 51 cm? Dat lijkt wel wat extreem. Wij willen bouwen met RC 6 in de muren (lijkt me prima), en krijgen dat gewoon voor elkaar met muren van 40 cm, of zelfs nog iets minder.
Verwijderd
Wat ik nu enorm onpraktisch vind (lui ja) is dat de bijkeuken niet tegen de keuken aanzit. Dat wil ik in mijn volgende woning aanpassen. Wellicht dat je daar mee kan schuiven? Ontwerp ziet er wel mooi uit vind ik.
Het is nu gepland in gasbetonblokken van 50cm dik met een RC van 6,25. Simpel te bouwen, geen extra isolatiepakket nodig. Het raam in de woonkamer krijgt zo een bankje in de vensterbank; het raam is daar naar buiten geplaatst.Andrehj schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:06:
Mooi ontwerp, maar muren van 51 cm? Dat lijkt wel wat extreem. Wij willen bouwen met RC 6 in de muren (lijkt me prima), en krijgen dat gewoon voor elkaar met muren van 40 cm, of zelfs nog iets minder.
Daar hebben we ook over nagedacht maar we kwamen niet lekker uit. We wilden de ochtend(oost)zon in de woonkeuken hebben dus daarnaast is niet handig. De study willen we contact mee houden vanuit de woonkeuken dus die plek is ook niet praktisch. We zouden eventueel nog een voorraadkast onder de trap kunnen maken die benaderbaar is vanuit de woonkeuken door daar een deur in te plaatsen.Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:09:
Wat ik nu enorm onpraktisch vind (lui ja) is dat de bijkeuken niet tegen de keuken aanzit. Dat wil ik in mijn volgende woning aanpassen. Wellicht dat je daar mee kan schuiven? Ontwerp ziet er wel mooi uit vind ik.
[ Voor 39% gewijzigd door Piper op 26-09-2018 22:35 ]
Dat systeem kende ik nog niet. Ziet er wel handig uit! Helaas moet je dan daarna wel je gevels stuccen, wat voor ons helaas niet is toegestaan.Piper schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:28:
Het is nu gepland in gasbetonblokken van 50cm dik met een RC van 6,25. Simpel te bouwen, geen extra isolatiepakket nodig.
Mooi ontwerp! Heeft beetje zelfde uitgangspunten als ons huis. Inclusief de stortkoker voor de was, briljant idee! Alleen wordt dat van ons een stuk kleiner (420m3).
Maar een RC van 6.25 voldoet zeker al zijn de meeste passiefhuizen tussen de 8 en 10. Een wand van 51 cm dik zou bij HSB een RC van 10 opleveren.
Isolatie is nogal ondergewaardeerd in de EPC berekening tov van een PHPP berekening (wat gebruikt wordt voor passiefhuizen). Misschien een tip om daar een keer naar te kijken.
Houtkachel vind ik persoonlijk niet zo duurzaam, dingen verbranden is een beetje ouderwets. Een behaaglijk IR paneeltje voldoet ook ;-)
Voor douche wtw kun je ook nadenken over een Hamwells circulatie douche, bespaart je nog meer energie waardoor je ook toe kan met een kleinere boiler.
Maar een RC van 6.25 voldoet zeker al zijn de meeste passiefhuizen tussen de 8 en 10. Een wand van 51 cm dik zou bij HSB een RC van 10 opleveren.
Isolatie is nogal ondergewaardeerd in de EPC berekening tov van een PHPP berekening (wat gebruikt wordt voor passiefhuizen). Misschien een tip om daar een keer naar te kijken.
Houtkachel vind ik persoonlijk niet zo duurzaam, dingen verbranden is een beetje ouderwets. Een behaaglijk IR paneeltje voldoet ook ;-)
Voor douche wtw kun je ook nadenken over een Hamwells circulatie douche, bespaart je nog meer energie waardoor je ook toe kan met een kleinere boiler.
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Wij hebben dezelfde overweging ook gemaakt. We komen via de centrale hal in de bijkeuken. Keuken komt daardoor Oost-Zuid en woonkamer Zuid-West. Die 4 meter extra lopen, nemen we voor lief.Piper schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:28:
[...]
Het is nu gepland in gasbetonblokken van 50cm dik met een RC van 6,25. Simpel te bouwen, geen extra isolatiepakket nodig. Het raam in de woonkamer krijgt zo een bankje in de vensterbank; het raam is daar naar buiten geplaatst.
[...]
Daar hebben we ook over nagedacht maar we kwamen niet lekker uit. We wilden de ochtend(oost)zon in de woonkeuken hebben dus daarnaast is niet handig. De study willen we contact mee houden vanuit de woonkeuken dus die plek is ook niet praktisch. We zouden eventueel nog een voorraadkast onder de trap kunnen maken die benaderbaar is vanuit de woonkeuken door daar een deur in te plaatsen.
Mooi ontwerp, ook erg interessant om die toepassing van gasbeton te zien. Hoe zorg je ervoor dat naden luchtdicht zijn/worden?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
@Piper Mooi ontwerp! Zo'n huis zie je niet zo vaak 
Bijkeuken is al genoemd maar zou ik ook liever direct aan de keuken willen hebben (hebben wij nu ook en is ideaal).
Woonkamer vind ik aan de kleine kant als je het vergelijkt met de garage (bijna even groot), ik zou toch proberen om die richting de 35 a 40m2 te krijgen..past beter bij zo'n type vrijstaand huis (vind ik
) en lijkt me ook beter voor de verkoop ooit.
Bovenverdieping zou ook iets ruimer mogen, badkamer is aan de kleine kant.
Maargoed dat is even afhankelijk of het binnen budget past want elke m3 extra is weer 500 (of meer) erbij tegenwoordig
.
Bijkeuken is al genoemd maar zou ik ook liever direct aan de keuken willen hebben (hebben wij nu ook en is ideaal).
Woonkamer vind ik aan de kleine kant als je het vergelijkt met de garage (bijna even groot), ik zou toch proberen om die richting de 35 a 40m2 te krijgen..past beter bij zo'n type vrijstaand huis (vind ik
Maargoed dat is even afhankelijk of het binnen budget past want elke m3 extra is weer 500 (of meer) erbij tegenwoordig
Je keuze voor ytong massiefbouw is weer eens wat anders, zie je niet zo vaak.
Wat is de reden dat je hiervoor hebt gekozen in plaats van een normale spouwopbouw of HSB?
Wat is de reden dat je hiervoor hebt gekozen in plaats van een normale spouwopbouw of HSB?
Als je de garage toch niet als garage gaat gebruiken, moet die dan per se aan de voorkant zitten? Met een aantal verschuivingen, krijg je misschien een handigere indeling:
- Entree op plaats van garage
- Garage op plaats van bijkeuken
- bijkeuken op plaats van entree (en dus direct tegen de keuken aan)
- gangetje tussen study en bijkeuken (nieuwe plek) om van entree naar keuken te komen
Wat heb je aan een grote woonkamer? Onze woonkamer is ook 'maar' 22 m2. Wij hebben gekozen voor een knusse woonkamer, niet voor een balzaalRoad-runner83 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:44:
@Piper Mooi ontwerp! Zo'n huis zie je niet zo vaak
Woonkamer vind ik aan de kleine kant als je het vergelijkt met de garage (bijna even groot), ik zou toch proberen om die richting de 35 a 40m2 te krijgen..past beter bij zo'n type vrijstaand huis (vind ik) en lijkt me ook beter voor de verkoop ooit.
Maargoed dat is even afhankelijk of het binnen budget past want elke m3 extra is weer 500 (of meer) erbij tegenwoordig.
Wij hebben onze bijkeuken ook in een heel ander deel van het huis. Vind ik juist heel practisch, omdat hij naast de ruimte zit waar een bijkeuken juist handig is. Even snel je smerige handen wassen, zonder dat je heel het huis door moet sjouwen met je vieze schoenen...Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:09:
Juist niet. Grote woonkeuken, en een wat kleinere woonkamer is veel gezelliger! Tegenwoordig is de keuken bijna belangrijker dan de de woonkamer (woonkamer is formeel, keuken informeel).Road-runner83 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:44:
Woonkamer vind ik aan de kleine kant als je het vergelijkt met de garage (bijna even groot), ik zou toch proberen om die richting de 35 a 40m2 te krijgen..past beter bij zo'n type vrijstaand huis (vind ik) en lijkt me ook beter voor de verkoop ooit.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met kleine duurzame prefab woningen? Ik ben aan het verkennen in hoeverre het mogelijk is om inclusief de grond onder de streep op een kant en klare woning uit te komen voor niet meer dan 180-200k (noot: Zuid-Limburg). Het hoeft niet groot te zijn, en de afwerking moet gewoon degelijk zijn, niet spectaculair. Ik wil graag vrijstaand wonen, en vind dat belangrijker dan veel ruimte. Naast de woning an sich ben ik natuurlijk ook benieuwd naar hoe dat gaat qua vergunningen. Ik heb wel wat websites gevonden waar gesproken wordt over prefab woningen uit Polen e.d. die goedkoop zijn, maar er is toch weinig concrete A-Z informatie te vinden, of ervaringen van zelfbouwers omtrent kwaliteit. Ik blijf dus zitten met de vragen rondom waar je op moet letten, hoe de kwaliteit is en wat de verschillen zijn, hoe je een betrouwbaar bedrijf vindt, welke andere kosten er nog bij zo een soort woning komen kijken, hoe gemeenten ermee omgaan / hoe makkelijk je een vergunning krijgt, en zo voort.
Nu hoef ik niet per se de antwoorden van jullie hier
Een verwijzing is ook goed. Zijn er bepaalde partijen, misschien in Nederland, die dit soort projecten kunnen begeleiden of erover kunnen informeren?
Nu hoef ik niet per se de antwoorden van jullie hier
@Joris748 Uiteraard blijft het allemaal een persoonlijke keuze/kwestie maar ik vind zo'n formaat woonkamer eerder passen in een rijtjeswoning dan in een mooi vrijstaand huis....ik denk ook dat het een flinke afknapper kan zijn voor potentiële kopers...maargoed dat moet iedereen voor zich afwegen uiteraard en tuurlijk bouw je voor jezelf maar wie weet moet/gaat het nog in de verkoop ooit
.
Daarnaast is onze woonkamer 30m2 (2-kapper) met nog een speelkamer eraan van 8m2 maar van mij had de woonkamer nog ietsje groter gemogen
.
Daarnaast is onze woonkamer 30m2 (2-kapper) met nog een speelkamer eraan van 8m2 maar van mij had de woonkamer nog ietsje groter gemogen
Wat doe je dan allemaal in die woonkamer dat hij nog groter had gemogen? Wij zitten op de bank om gezellig samen te zijn. Werkzaamheden voeren we daar niet uit, daar hebben we andere ruimtes voor (zoals een keuken, bijkeuken en studeerkamers)Road-runner83 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:27:
@Joris748 Uiteraard blijft het allemaal een persoonlijke keuze/kwestie maar ik vind zo'n formaat woonkamer eerder passen in een rijtjeswoning dan in een mooi vrijstaand huis....ik denk ook dat het een flinke afknapper kan zijn voor potentiële kopers...maargoed dat moet iedereen voor zich afwegen uiteraard en tuurlijk bouw je voor jezelf maar wie weet moet/gaat het nog in de verkoop ooit.
Daarnaast is onze woonkamer 30m2 (2-kapper) met nog een speelkamer eraan van 8m2 maar van mij had de woonkamer nog ietsje groter gemogen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Wellicht goed om te vermelden hoeveel de grond kost, zodat je weet wat het huis mag kosten. En naar welk systeem prefab gaat de voorkeur uit? Beton, hout?rgjleclaire schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:26:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met kleine duurzame prefab woningen? Ik ben aan het verkennen in hoeverre het mogelijk is om inclusief de grond onder de streep op een kant en klare woning uit te komen voor niet meer dan 180-200k (noot: Zuid-Limburg). Het hoeft niet groot te zijn, en de afwerking moet gewoon degelijk zijn, niet spectaculair. Ik wil graag vrijstaand wonen, en vind dat belangrijker dan veel ruimte. Naast de woning an sich ben ik natuurlijk ook benieuwd naar hoe dat gaat qua vergunningen. Ik heb wel wat websites gevonden waar gesproken wordt over prefab woningen uit Polen e.d. die goedkoop zijn, maar er is toch weinig concrete A-Z informatie te vinden, of ervaringen van zelfbouwers omtrent kwaliteit. Ik blijf dus zitten met de vragen rondom waar je op moet letten, hoe de kwaliteit is en wat de verschillen zijn, hoe je een betrouwbaar bedrijf vindt, welke andere kosten er nog bij zo een soort woning komen kijken, hoe gemeenten ermee omgaan / hoe makkelijk je een vergunning krijgt, en zo voort.
Nu hoef ik niet per se de antwoorden van jullie hierEen verwijzing is ook goed. Zijn er bepaalde partijen, misschien in Nederland, die dit soort projecten kunnen begeleiden of erover kunnen informeren?
Zelf vooral TV kijken en bij de gashaard zitten (Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:42:
[...]
Wat doe je dan allemaal in die woonkamer dat hij nog groter had gemogen? Wij zitten op de bank om gezellig samen te zijn. Werkzaamheden voeren we daar niet uit, daar hebben we andere ruimtes voor (zoals een keuken, bijkeuken en studeerkamers)
We hadden niet direct een voorkeur voor een specifiek systeem. HSB had ik niet direct een voorkeur voor omdat dat iets minder thermische massa heeft. Traditioneel vind ik ook prima, architect kwam met dit voorstel. Dampopen en luchtdicht te bouwen, simpel te maken en geen fouten te maken met naden in isolatiepakketten etc.Ernemmer schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:48:
Je keuze voor ytong massiefbouw is weer eens wat anders, zie je niet zo vaak.
Ik wil de garage later wel kunnen gebruiken om ooit eens een oude auto op te knappen of iets dus de locatie is wel erg praktisch zo. De bijkeuken vinden i.v.m. de eerder genoemde modderschoenen daar ook wel prima zitten. Er komt een lap grond van 2500m2 omheen dus dat zullen nog wel wat modderschoenen opleveren.anboni schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:52:
[...]
Als je de garage toch niet als garage gaat gebruiken, moet die dan per se aan de voorkant zitten? Met een aantal verschuivingen, krijg je misschien een handigere indeling:
- Entree op plaats van garage
- Garage op plaats van bijkeuken
- bijkeuken op plaats van entree (en dus direct tegen de keuken aan)
- gangetje tussen study en bijkeuken (nieuwe plek) om van entree naar keuken te komen
PHPP heb ik het ook met de architect over gehad. Architect vond het erg theoretisch en je krijgt geen garantie als het niet helemaal klopt. Je zou met echte passiefbouw je hele vloerverwarmingsysteem achterwege kunnen laten maar dat durf ik toch niet aan. De echt toegevoegde waarde van een PHPP berekening is er dan (denk ik?) niet meer echt.Vantage92 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:38:
Mooi ontwerp! Heeft beetje zelfde uitgangspunten als ons huis. Inclusief de stortkoker voor de was, briljant idee! Alleen wordt dat van ons een stuk kleiner (420m3).
Houtkachel is inderdaad niet duurzaam. Ik ben echter nog steeds een klein kind die op deze manier eindelijk legaal fikkies mag stoken.
De woonkamer is voor ons ook groot zat. We zitten nu ook 80% van de tijd aan tafel in de keuken en dat verwachten we daar ook. We kijken praktisch nooit TV en daar is 'ie al ruim zat voor. De volgende koper kan altijd nog een stuk vergunningsvrij uitbouwen
Zo staan wij er ook in. In de woonkamer komt dan ook alleen maar een zithoek. Voor andere activiteiten is er een speelkamer, werkkamer en keuken. De eettafel voor 8-10 personen staat in de woonkeuken.Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:42:
[...]
Wat doe je dan allemaal in die woonkamer dat hij nog groter had gemogen? Wij zitten op de bank om gezellig samen te zijn. Werkzaamheden voeren we daar niet uit, daar hebben we andere ruimtes voor (zoals een keuken, bijkeuken en studeerkamers)
@Road-runner83 Ons huis is ontworpen als een maatpak, dat maakt het huis inderdaad wat minder courant. We hebben de intentie om langer dan 30 jaar in het huis te wonen. Door inbreng eigen geld en versnelde aflossing, hebben we desondanks altijd meer dan voldoende overwaarde in het huis.
Ik zou niet eens weten wie ik allemaal zou moeten uitnodigen om 30 volwassenen en 20 kinderen in huis te krijgen, maar het voordeel van een groot huis is dat je die kinderen heel snel de woonkamer uitschopt om ergens anders te gaan spelen, lijkt mij! En een keuken is daar uitermate geschikt voor (vooral als die afgesloten kan worden van de woonkamer...)Road-runner83 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:00:
[...]
Zelf vooral TV kijken en bij de gashaard zitten () maar we hebben 3 jonge kids (5, 4 en 0) waarbij het toch wel lekker is om extra ruimte te hebben. Qua feestjes (toevallig zondag verjaardag middelste gehad met 13gr en regen) is het toch ook wel lekker want het is altijd aardig druk bij ons (30 volwassenen en 20 kids). Tuurlijk bouw je daar je huis niet op maar het is wellicht ook maar net wat je gewend bent van vroeger....heb 18jr op een sierboerderij gewoond waarbij het huis zo'n 1,5x zo groot is als ons huis (210m2) nu
.
Dat is trouwens wel iets wat ik weer zou willen als we ooit zouden gaan verhuizen: een losse woonkamer en keuken. Zodat je de keuken de keuken kunt laten en je kunt terugtrekken in de woonkamer zonder dat je die troep van het feestmaal kunt zien staan...
@Wailing_Banshee En dan hadden we nog een paar afmeldingen en moeten we nog een apart feestje geven voor alle kids samen voor fam. vriendin want 80 a 90 man in 1 keer moet je wel een heel groot huis hebben
.
Bij ons kun je de keuken en speelkamer ook afsluiten (van de woonkamer) middels schuifdeuren, dat is zeker ideaal voor als er vrienden over de vloer zijn en kids zijn TV aan het kijken en wij zitten nog in de keuken...of als m'n vriendin taarten aan het bakken is (doet ze als hobby) en ik TV aan het kijken ben...of als straks de kids ouders zijn en ze huiswerk maken in de keuken...genoeg voordelen dus
Bij ons kun je de keuken en speelkamer ook afsluiten (van de woonkamer) middels schuifdeuren, dat is zeker ideaal voor als er vrienden over de vloer zijn en kids zijn TV aan het kijken en wij zitten nog in de keuken...of als m'n vriendin taarten aan het bakken is (doet ze als hobby) en ik TV aan het kijken ben...of als straks de kids ouders zijn en ze huiswerk maken in de keuken...genoeg voordelen dus
Heeft de architect ook een idee van de prijs afgegeven? Volgens mij is ytong massief een heel stuk duurder dan traditioneel metselen met snelbouwstenen, isolatie en metselwerk. Misschien dat dit nu door de grote tekorten aan personeel anders ligt, maar 2 jaar geleden heb ik er even naar gekeken en toen was het een stuk duurder dan traditioneel.Piper schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:04:
[...]
We hadden niet direct een voorkeur voor een specifiek systeem. HSB had ik niet direct een voorkeur voor omdat dat iets minder thermische massa heeft. Traditioneel vind ik ook prima, architect kwam met dit voorstel. Dampopen en luchtdicht te bouwen, simpel te maken en geen fouten te maken met naden in isolatiepakketten etc.
De reden dat er geen fouten komen in de naden van het isolatiepakket vind ik wel leuk gevonden, scheelt de architect een boel nadenkwerk
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 27-09-2018 10:35 ]
Ik zal nog eens even doorduwen op de exacte (te verwachten) kosten/verschillen met traditioneel. Welk verschil had jij toen?
Het idee is inderdaad leuk.Ernemmer schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:33:
De reden dat er geen fouten komen in de naden van het isolatiepakket vind ik wel leuk gevonden, scheelt de architect een boel nadenkwerk
Maar je moet wel rotsvast vertrouwen hebben in maatvoering/levering van de Ytong, je hebt geen marge.
De meeste muren die ik op een nieuwbouw locatie zie (hoe netjes men ook werkt) altijd wel "iets" dat net niet goed uitkomt en daardoor vol gesmeerd wordt met specie.
Bij een losse isolatieschil je nog de mogelijkheid om te tapen/purren.
Hier ben ikzelf ook wel benieuwd naar, ik heb een iets groter budget maar zie door de bomen het bos ook niet meer. Heb zo'n 175k aan het huis te besteden maar dat wordt al krap als je rond kijkt.rgjleclaire schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:26:
Nu hoef ik niet per se de antwoorden van jullie hierEen verwijzing is ook goed. Zijn er bepaalde partijen, misschien in Nederland, die dit soort projecten kunnen begeleiden of erover kunnen informeren?
Als je een goedkoop klein kavel kunt vinden (250m2 a €200 p/m2) dan kan je er een huis van ongeveer 300m3 opzetten, zonder keuken, sanitair en aankleding. Dan heb je een klein huis (100m2 schat ik) maar woon je wel vrij. Ik zou het nooit doen, het is echt te klein en biedt waarschijnlijk ook niet veel mogelijkheden om later nog wat mee te doen.
Gaat je niet lukken. Zeker niet als je er professionele hulp bij nodig hebt, die is duur namelijk.rgjleclaire schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:26:
Zou me verbazen als je voor 175000,- een stuk grond op een goede plek kunt kopen.
Met gestrekt been.
Er zat toch wel iets van 30% verschil in per m2 muur.Piper schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:47:
Ik zal nog eens even doorduwen op de exacte (te verwachten) kosten/verschillen met traditioneel. Welk verschil had jij toen?
Verkeerde knop.
[ Voor 93% gewijzigd door Artbij op 27-09-2018 11:40 ]
Met gestrekt been.
Voor wat grond ben je zo 100-150k kwijt, dus in het gunstigste geval heb je 100k voor de rest. Alle kosten voor vergunning en dat soort dingen er af hou je 80k over voor een huis. Dit moet wel kunnen, maar dan moet je echt naar de prefab kleine huisjes gaan kijken.rgjleclaire schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:26:
Bijvoorbeeld.
https://www.madihome.com/
Gewoon, statusWailing_Banshee schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:42:
[...]
Verwijderd
Ja praktisch als precies dat, modderkamer. Die wil ik bij/naast of in m'n garage.Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:25:
[...]
Wij hebben onze bijkeuken ook in een heel ander deel van het huis. Vind ik juist heel practisch, omdat hij naast de ruimte zit waar een bijkeuken juist handig is. Even snel je smerige handen wassen, zonder dat je heel het huis door moet sjouwen met je vieze schoenen...
[...]
Juist niet. Grote woonkeuken, en een wat kleinere woonkamer is veel gezelliger! Tegenwoordig is de keuken bijna belangrijker dan de de woonkamer (woonkamer is formeel, keuken informeel).
De bijkeuken, de naam zegt het al, fungeert voor mij als opslag, extra vriezer etc.
Juist als je zelf bouwt heb je toch de luxe om beide te creëren?
Ik heb nog een vraag over de afzuigkap (zal deze ook in het keukentopic stellen). Wij hebben vorig jaar onze keuken uitgezocht en zijn vandaag nog een keer bij de beste man langs gegaan om alles nog een keer door te lopen en te bevestigen. Wij hebben een kastenwand en een kookeiland. Hierbij hebben we gekozen voor een plafondunit afzuigkap in een koof met afvoer naar buiten. Nu gaf de keukenleverancier aan dat ze het afgelopen jaar diverse klachten hebben gehoord over slecht werkende afzuigkappen met afvoer naar buiten doordat de woningen tegenwoordig erg luchtdicht zijn, waardoor je een soort vacuum creeert. Daarnaast schijnt de recirculatie techniek sterk verbeterd te zijn en met toepassing van plasmafilters werkt dat volgens hem erg goed. Hij adviseerde ons nu om in plaats van de plafondunit met afvoer naar buiten voor een kookplaat met ingebouwde recirculatie afzuiging en plasma filter.
Nu geloof ik best dat de nieuwe luchtdichtheid het moeilijker maakt, maar een raam op een kier zetten zou toch aardig moeten helpen? De oude huizen zijn toch ook weer niet zo lek dat je daar zomaar 600-700m3 aan lucht door alle kiezen naar binnen trok. Wat zijn hier de ervaringen met nieuwbouwingen en afvoer naar buiten? Wij hebben overigens een WTW ventilatiesysteem, dus geen roosters in de ramen.
Nu geloof ik best dat de nieuwe luchtdichtheid het moeilijker maakt, maar een raam op een kier zetten zou toch aardig moeten helpen? De oude huizen zijn toch ook weer niet zo lek dat je daar zomaar 600-700m3 aan lucht door alle kiezen naar binnen trok. Wat zijn hier de ervaringen met nieuwbouwingen en afvoer naar buiten? Wij hebben overigens een WTW ventilatiesysteem, dus geen roosters in de ramen.
[ Voor 3% gewijzigd door Sturgeon22 op 27-09-2018 13:35 ]
Voor sommige wellicht wel...anderen hebben een groot gezin en familie/vriendenkring
Neem nooit een recirculatiekap. Hoor je? Nooit... NOOOIT!!
Het werkt gewoon niet en je kan elk halfjaar prijzige filters vervangen. Het haalt geen kookdampen weg bijvoorbeeld.
Heb ik al gezegd dat je nooit zo'n ding moest nemen?!
Het werkt gewoon niet en je kan elk halfjaar prijzige filters vervangen. Het haalt geen kookdampen weg bijvoorbeeld.
@Señor Sjon
Mijn gevoel is ook dat afvoeren naar buiten beter werkt dan recirculeren. Heb je ook ervaring met problemen met reguliere afzuigkappen door luchtdicht bouwen?
Mijn gevoel is ook dat afvoeren naar buiten beter werkt dan recirculeren. Heb je ook ervaring met problemen met reguliere afzuigkappen door luchtdicht bouwen?
Ondanks dat je het grappig plaatstSeñor Sjon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:50:
Mijn ouders hebben nu 3 jaar een BORA (recirculatie), het zuigt wel degelijk de luchtjes weg. Je moet niet de illusie hebben dat je wanneer je een vis in de pan bakt dat je dan geen luchtjes hebt. Ik geloof niet dat een afzuigkap dat überhaupt kan bewerkstelligen.
Maar dus geen nare luchtjes, de filters moet je conform advies ieder half jaar vervangen. Mijn moeder doet deze iedere 4 weken in de vaatwasser en hebben nu al 2 jaar hetzelfde filter in gebruik.
De Bora zuigt echt de dampen uit de pan (naar beneden dus
Ieder zijn mening, maar ik denk dat er ook veel verschil is in de verschillende recirculatie afzuigingen.
[ Voor 5% gewijzigd door the-edge op 27-09-2018 13:59 ]
Ik heb er ook een. Van Homeier, geweldig ding, nooit iets beters gehad. Zuigt beter dan mijn vrouw stofzuiger.Señor Sjon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:50:
Geen last van geurtjes oid. Maar is inderdaad wel wat duurder.
Met gestrekt been.
Verwijderd
Jij hebt toch afzuiging naar buiten?Artbij schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:01:
[...]
Ik heb er ook een. Van Homeier, geweldig ding, nooit iets beters gehad. Zuigt beter dan mijn vrouw stofzuiger.
Geen last van geurtjes oid. Maar is inderdaad wel wat duurder.
En waar blijft dat vocht? Als we hier pannenkoeken bakken moeten de buitendeuren open, want de hele kamer staat blauw. Ik ook vervang braaf de koolstoffilters op tijd, dat haalt wel 80% van de geur weg, maar nauwelijks het vocht.
De volgende keer komt er gewoon een turbine naar buiten.
De volgende keer komt er gewoon een turbine naar buiten.
Nope.Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:02:
[...]
Jij hebt toch afzuiging naar buiten?
Met gestrekt been.
Bij een Bora onder de afzuigkap, dat moet je inderdaad geregeld even checken/leeg gooien.Señor Sjon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:02:
En waar blijft dat vocht?
De kookveldafzuiging kan tot 250 ml vocht verzamelen, dat vervolgens probleemloos kan worden afgevoerd. Ook als er meer vocht in het systeem zou lopen, zou dit de elektronica nog niet beschadigen omdat de luchtstroom buiten de elektronica om loopt.
Bij BORA Basic kunnen ook grotere volumes tot maximaal 3 liter worden opgevangen. Voor het onderhoudsgemak kan de behuizingsbodem worden verwijderd.
Ga wel even de handleiding checken of er ook ergens een bak in de mijne zitVerwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:02:
[...]
Jij hebt toch afzuiging naar buiten?
[ Voor 31% gewijzigd door Artbij op 27-09-2018 14:05 ]
Met gestrekt been.
Wij hebben ook WTW, maar we laten in het keukenraam wel een rooster plaatsen juist om de afzuiging met externe afvoer te faciliteren.Sturgeon22 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:33:
Je gaat je afzuigkap via een raam naar buiten laten spuien? Kun je niet beter een gat in de muur maken?anboni schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:07:
[...]
Wij hebben ook WTW, maar we laten in het keukenraam wel een rooster plaatsen juist om de afzuiging met externe afvoer te faciliteren.
Met gestrekt been.
Hoe zit het dan met die 'combinatie-kappen'? Ik zie dat veel inbouw-afzuigkappen (die gewoon naar buiten afvoeren) ook een recirculatie-optie hebben. Kun je die dingen dan òf/òf of en/en gebruiken?Señor Sjon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:50:
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Nee, het rooster zorgt voor aanvoer. Afvoer gaat onder de vloer door naar buiten.Artbij schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:08:
[...]
Je gaat je afzuigkap via een raam naar buiten laten spuien? Kun je niet beter een gat in de muur maken?
Je post doet anders vermoeden.anboni schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:11:
[...]
Nee, het rooster zorgt voor aanvoer. Afvoer gaat onder de vloer door naar buiten.
anboni schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:07:
[...]
Wij hebben ook WTW, maar we laten in het keukenraam wel een rooster plaatsen juist om de afzuiging met externe afvoer te faciliteren.
Is dat niet voor het vocht dat tijdens het koken gemorst wordt?the-edge schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:04:
[...]
Bij een Bora onder de afzuigkap, dat moet je inderdaad geregeld even checken/leeg gooien.
[...]
Om waterdamp af te voeren heb je mechanische ventilatie. De domotica regelt straks dat de balansventilatie een standje hoger gaat. Of ik dat rechtstreeks ga koppelen aan de kookplaat/afzuigkap of met een luchtvochtigheidssensor regel weet ik nog niet.
Overigens schijn je met een inductiekookplaat veel minder waterdamp te hebben dan met een gaskookplaat.
Volgens mij niet, ik kan het je niet met zekerheid zeggen. Zal het vanavond eens checkenJoris748 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:13:
[...]
Is dat niet voor het vocht dat tijdens het koken gemorst wordt?
Wat je morst komt op de inductieplaat die je schoon poetst.
Je waterdamp wordt ook afgezogen, tenminste, als je een goede afzuigkap hebt. Of die door je filters heen nog steeds in de lucht zit weet ik niet....Joris748 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:13:
[...]
Is dat niet voor het vocht dat tijdens het koken gemorst wordt?
Om waterdamp af te voeren heb je mechanische ventilatie. De domotica regelt straks dat de balansventilatie een standje hoger gaat. Of ik dat rechtstreeks ga koppelen aan de kookplaat/afzuigkap of met een luchtvochtigheidssensor regel weet ik nog niet.
Overigens schijn je met een inductiekookplaat veel minder waterdamp te hebben dan met een gaskookplaat.
Waarom zou je buitenlucht aangevoerd willen hebben? Je wilt toch juist binnenlucht filteren, geen buitenlucht?anboni schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:11:
[...]
Nee, het rooster zorgt voor aanvoer. Afvoer gaat onder de vloer door naar buiten.
Met gestrekt been.
Gewoon iets laten overkoken, dan loopt het er wel in.... Tenminste bij die van mij.the-edge schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:16:
[...]
Volgens mij niet, ik kan het je niet met zekerheid zeggen. Zal het vanavond eens checken. Overigens zie ik mezelf niet precies in dat gat morsen, moet je rare dingen voor doen
Wat je morst komt op de inductieplaat die je schoon poetst.
Met gestrekt been.
Niet aan gedacht. CheckArtbij schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:17:
[...]
Gewoon iets laten overkoken, dan loopt het er wel in.... Tenminste bij die van mij.
En plasma?Señor Sjon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:18:
@Joris748 Check, wij hebben inductie.. maakt geen bal uit.
@Artbij koolstoffilters nemen geen/nauwlijks vocht op.
Met gestrekt been.
Verwijderd
Je zuigt lucht weg van binnen naar buiten, die wil je wel ververst hebben met verse lucht van buiten dus. Als je huis potdicht zit dan zuig je anders letterlijk alle lucht weg uit je woning.Artbij schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:16:
[...]
Je waterdamp wordt ook afgezogen, tenminste, als je een goede afzuigkap hebt. Of die door je filters heen nog steeds in de lucht zit weet ik niet....
[...]
Waarom zou je buitenlucht aangevoerd willen hebben? Je wilt toch juist binnenlucht filteren, geen buitenlucht?
Daar kijk ik naar voor films. Oh wacht.
Een energiezuinig huis met externe afzuigkap is als Tom Dumoulin met een veel te wijde regenjas.
Voor zover mijn mening
Voor zover mijn mening
@Piper
- Je opmerkingen over garage waar nooit een auto komt te staan maar vervolgens wel weer ooit een auto wil staan opknappen zijn in strijd met elkaar.
Dat eerste neemt namelijk minder ruimte in beslag dan het tweede.
In een garage die zo getekend is kun je niet met een auto bezig.
- Ik zou een (glazen?) schuifdeur plaatsen tussen de keuken en de study vanwege geluidsoverlast.
- Een dergelijke opstelling van woonkamer/keuken en de wenst van kachel loont natuurlijk ook lekker om daar een doorkijkhaard te plaatsen. Eventueel met een mooie kastenwand aan woonkamerzijde voor de TV e.d.
Denk in de woonkamer ook aan de benodigde ruimte voor een dressoir, 1 of 2 fauteuils, ruimte om kachel.
Zeker als je daar dus met 5+ personen wil zitten.
- De hal is niet erg ruim. Is die deur van hal naar study nodig? Als die weg kan kun je het toilet naast de trap plaatsen de muur tussen hal en garage rechttrekken en desnoods nog iets meer richting de garage waardoor je hal net wat ruimer is. Doordat je dan in de garage niet meer het toilet hebt zitten en al die rare hoeken is de effectieve ruimte daar in de garage nog groter ook. Je zou zelfs eventueel de meterkast naar de bijkeuken kunnen verplaatsen.
- Je opmerkingen over garage waar nooit een auto komt te staan maar vervolgens wel weer ooit een auto wil staan opknappen zijn in strijd met elkaar.
Dat eerste neemt namelijk minder ruimte in beslag dan het tweede.
In een garage die zo getekend is kun je niet met een auto bezig.
- Ik zou een (glazen?) schuifdeur plaatsen tussen de keuken en de study vanwege geluidsoverlast.
- Een dergelijke opstelling van woonkamer/keuken en de wenst van kachel loont natuurlijk ook lekker om daar een doorkijkhaard te plaatsen. Eventueel met een mooie kastenwand aan woonkamerzijde voor de TV e.d.
Denk in de woonkamer ook aan de benodigde ruimte voor een dressoir, 1 of 2 fauteuils, ruimte om kachel.
Zeker als je daar dus met 5+ personen wil zitten.
- De hal is niet erg ruim. Is die deur van hal naar study nodig? Als die weg kan kun je het toilet naast de trap plaatsen de muur tussen hal en garage rechttrekken en desnoods nog iets meer richting de garage waardoor je hal net wat ruimer is. Doordat je dan in de garage niet meer het toilet hebt zitten en al die rare hoeken is de effectieve ruimte daar in de garage nog groter ook. Je zou zelfs eventueel de meterkast naar de bijkeuken kunnen verplaatsen.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:42:
spoiler:

Waarom zou je een bijkeuken waar niets anders dan een vriezer en eventueel wasmachine (ok, ook droger, hoewel ik dat ondingen vind) nodig hebben? Waarom moet die extra vriezer persé naast je standaard vriezer staan? Wij hebben niets in de bijkeuken staan wat ik eigenlijk in de keuken had willen hebben. En ik kan niets verzinnen in de keuken wat ik liever in de bijkeuken had gehad, als die naast de keuken had gestaan.Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:06:
[...]
Ja praktisch als precies dat, modderkamer. Die wil ik bij/naast of in m'n garage.
De bijkeuken, de naam zegt het al, fungeert voor mij als opslag, extra vriezer etc.
Juist als je zelf bouwt heb je toch de luxe om beide te creëren?
En ook als je zelf bouwt heb je een beperkt vloeroppervlak. Je huis kan nog steeds niet groter zijn dan de ruimte die de grond je biedt.
Ik hoop dat je dat niet dagelijks doet! En alleen zo'n grote woonkamer omdat je 5 keer per jaar een verjaardag hebt, vind ik weer een beetje overdreven
* Wailing_Banshee denkt alleen dat ze daar niet genoeg stoelen voor heeft....
[ Voor 21% gewijzigd door Wailing_Banshee op 27-09-2018 14:39 ]
Verwijderd
Apparatuur die je niet dagelijks/wekelijks gebruikt kan daarin opgeslagen worden. Sommige mensen hebben niet graag de vriezer in de keuken, dan is het geen extra vriezer, maar de enige. En die wil je wel weer een beetje in de buurt hebben. Allerlei voorraad die je niet direct nodig hebt kan daar opgeslagen worden etc. Kan er genoeg mogelijkheden voor bedenken die wel zo prettig zijn als je niet eerst een andere ruimte hoeft te doorkruisen.Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:33:
[...]
Waarom zou je een bijkeuken waar niets anders dan een vriezer en eventueel wasmachine (ok, ook droger, hoewel ik dat ondingen vind) nodig hebben? Waarom moet die extra vriezer persé naast je standaard vriezer staan? Wij hebben niets in de bijkeuken staan wat ik eigenlijk in de keuken had willen hebben. En ik kan niets verzinnen in de keuken wat ik liever in de bijkeuken had gehad, als die naast de keuken had gestaan.
En ook als je zelf bouwt heb je een beperkt vloeroppervlak. Je huis kan nog steeds niet groter zijn dan de ruimte die de grond je biedt.
Als je een beetje deftig kookt is zo'n ruimte enorm handig en liefst naast de keuken dus.
Dat wil ik gescheiden hebben van mijn garage/modderkamer.
Als je een extra vriezer nodig hebt, is je eerste vriezer te klein. Beetje onzinnig om twee dezelfde apparaten met precies dezelfde functie te hebben.Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:33:
[...]
Waarom zou je een bijkeuken waar niets anders dan een vriezer en eventueel wasmachine (ok, ook droger, hoewel ik dat ondingen vind) nodig hebben? Waarom moet die extra vriezer persé naast je standaard vriezer staan? Wij hebben niets in de bijkeuken staan wat ik eigenlijk in de keuken had willen hebben. En ik kan niets verzinnen in de keuken wat ik liever in de bijkeuken had gehad, als die naast de keuken had gestaan.
Bij ons komt de 320 liter vrieskast in de bijkeuken te staan. Voor het koken even de benodigde spullen eruit halen en klaar. Ik vind het zonde van mijn ruimte om er één in de keuken te hebben, daar loop ik graag 10 stappen voor op en neer.
Bijkeuken is voor ons een mulit-functionele ruimte tegen de garage. De plek waar wij 99% van de tijd het huis binnen gaan en fungeert ook meteen als tochtsluis. Ik verwacht dat de voordeur alleen open gaat voor pakketbezorgers en collectanten.
Modderschoenen uit, jas weghangen, even handen wassen. Sloffen aan en verder het huis binnen. Daarnaast een praktische plek om droger, wasmachine en vrieskast weg te zetten. Droger gaat bij ons ook alleen aan als de droogmolen niet buiten kan. De droogmolen komt op max 10 meter van de achterdeur te staan.
In de kastenwand is ook meteen plek voor strijkplank, keukentrapje, was- en schoonmaakmiddelen. Stortbak met warm/koud water.
[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 27-09-2018 14:49 ]
Voorraad hoort in een voorraadkast. En die van ons is aardig groot, maar komt niet in de buurt van de bijkeuken.Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:38:
[...]
Apparatuur die je niet dagelijks/wekelijks gebruikt kan daarin opgeslagen worden. Sommige mensen hebben niet graag de vriezer in de keuken, dan is het geen extra vriezer, maar de enige. En die wil je wel weer een beetje in de buurt hebben. Allerlei voorraad die je niet direct nodig hebt kan daar opgeslagen worden etc. Kan er genoeg mogelijkheden voor bedenken die wel zo prettig zijn als je niet eerst een andere ruimte hoeft te doorkruisen.
Als je een beetje deftig kookt is zo'n ruimte enorm handig en liefst naast de keuken dus.
Dat wil ik gescheiden hebben van mijn garage/modderkamer.
Het probleem zit hem in de naam "bijkeuken". Die impliceert dat hij naast de keuken zit. Wij hebben een utility room.
Een vrieskast is niet altijd practisch. Soms is een kist practischer. En een vrieskist van 1,60m neemt behoorlijk wat ruimte in beslag! (en klopt, onze vriezer in de keuken is te klein voor ons doel, maar er zijn niet zo heel veel enorm grote koel/vriescombi's in het zwart, dus een tweede tafelmodel vrieskast staat ook in de bijkeuken, perfect voor de restjes)Joris748 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:44:
[...]
Als je een extra vriezer nodig hebt, is je eerste vriezer te klein. Beetje onzinnig om twee dezelfde apparaten met precies dezelfde functie te hebben.
En wij gebruiken onze bijkeuken op dezelfde manier. Wij gaan in 99,9% van de gevallen door die deur (die overige 0,1% is door de keukendeur, de voordeur gebruiken wij nooit, die is alleen voor onbekenden
Hoop dat je daar WTW voor hebt, type d of c.Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:20:
[...]
Je zuigt lucht weg van binnen naar buiten, die wil je wel ververst hebben met verse lucht van buiten dus. Als je huis potdicht zit dan zuig je anders letterlijk alle lucht weg uit je woning.
Met gestrekt been.
Waar woon jij dat de pakketjes niet gewoon achterom bezorgt worden.Joris748 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:44:
[...]
Als je een extra vriezer nodig hebt, is je eerste vriezer te klein. Beetje onzinnig om twee dezelfde apparaten met precies dezelfde functie te hebben.
Bij ons komt de 320 liter vrieskast in de bijkeuken te staan. Voor het koken even de benodigde spullen eruit halen en klaar. Ik vind het zonde van mijn ruimte om er één in de keuken te hebben, daar loop ik graag 10 stappen voor op en neer.
Bijkeuken is voor ons een mulit-functionele ruimte tegen de garage. De plek waar wij 99% van de tijd het huis binnen gaan en fungeert ook meteen als tochtsluis. Ik verwacht dat de voordeur alleen open gaat voor pakketbezorgers en collectanten.
Modderschoenen uit, jas weghangen, even handen wassen. Sloffen aan en verder het huis binnen. Daarnaast een praktische plek om droger, wasmachine en vrieskast weg te zetten. Droger gaat bij ons ook alleen aan als de droogmolen niet buiten kan. De droogmolen komt op max 10 meter van de achterdeur te staan.
In de kastenwand is ook meteen plek voor strijkplank, keukentrapje, was- en schoonmaakmiddelen. Stortbak met warm/koud water.
Hier leggen ze de pakketjes gewoon in de bijkeuken op het aanrecht.
Met gestrekt been.
Verwijderd
Nieuwbouw uit pak em beet 2013/2014 heeft echt niet altijd WTW.Artbij schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:55:
[...]
Hoop dat je daar WTW voor hebt, type d of c.
Bij nieuw te bouwen woningen, geen idee.
En dus? Dat jij er geen heil in ziet maakt het niet nuttig?Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:51:
[...]
Voorraad hoort in een voorraadkast. En die van ons is aardig groot, maar komt niet in de buurt van de bijkeuken.
Het probleem zit hem in de naam "bijkeuken". Die impliceert dat hij naast de keuken zit. Wij hebben een utility room.
Ik wil de zaken die nu in mijn 'utility room'
Je kunt je huis prima indelen zoals je zelf praktisch vindt.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2018 14:58 ]
Wil je het nu gewoon niet snappen of loop je te trollen???Artbij schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:55:
[...]
Hoop dat je daar WTW voor hebt, type d of c.
Bij een luchtdicht huis met WTW en een normale afzuigkap kom je lucht te kort als je die afzuigkap aanzet.
Dan moet er dus extra lucht van buiten komen, dit kan je op meerdere manieren doen en hij kiest voor een roostertje boven het raam.
[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 27-09-2018 15:01 ]
Type c is gewoon met raamroosters, die hebben huizen al tientallen jaren.Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:57:
[...]
Nieuwbouw uit pak em beet 2013/2014 heeft echt niet altijd WTW.
Bij nieuw te bouwen woningen, geen idee.
[...]
En dus? Dat jij er geen heil in ziet maakt het niet nuttig?
Ik wil de zaken die nu in mijn 'utility room'zitten, maar nuttig zijn dichtbij de keuken ook op die plek krijgen. Dichtbij de keuken dus, in een bijkeuken.
Met gestrekt been.
We hebben het over vocht en recirculatie. Dat blijft allemaal "binnen" de woning. In ieder geval niet rechtstreeks naar buiten.Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:20:
[...]
Je zuigt lucht weg van binnen naar buiten, die wil je wel ververst hebben met verse lucht van buiten dus. Als je huis potdicht zit dan zuig je anders letterlijk alle lucht weg uit je woning.
Met gestrekt been.
Er wordt gezegd dat je een bijkeuken het best bij een keuken kan doen (wat @Piper niet heeft getekend). En ik geef alleen aan dat dat niet altijd zo hoeft te zijn, afhankelijk van hoe je hem gebruikt. Ik vind de locatie waar hij nu staat (in de tekening) wel een hele practische. Dat jij dat niet zo vindt, hoeft toch niet te betekenen dat ik dat niet moet vinden?Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:57:
[...]
En dus? Dat jij er geen heil in ziet maakt het niet nuttig?
Ik wil de zaken die nu in mijn 'utility room'zitten, maar nuttig zijn dichtbij de keuken ook op die plek krijgen. Dichtbij de keuken dus, in een bijkeuken.
Ik vind hem nuttiger naast een garage, dan naast een keuken, indien die garage en keuken aan andere kanten van het huis zitten.
@Artbij ik kan hem ook hal noemen
Verwijderd
Ik gaf letterlijk aan dat ik een bijkeuken niet naast de keuken onpraktisch vond en ik dat aan zou passen. Niet dat een bijkeuken per definitie het beste bij een keuken hoort. Dat wordt enkele pagina's later er spontaan van gemaakt.Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:08:
[...]
Er wordt gezegd dat je een bijkeuken het best bij een keuken kan doen (wat @Piper niet heeft getekend). En ik geef alleen aan dat dat niet altijd zo hoeft te zijn, afhankelijk van hoe je hem gebruikt. Ik vind de locatie waar hij nu staat (in de tekening) wel een hele practische. Dat jij dat niet zo vindt, hoeft toch niet te betekenen dat ik dat niet moet vinden?
Ik vind hem nuttiger naast een garage, dan naast een keuken, indien die garage en keuken aan andere kanten van het huis zitten.
@Artbij ik kan hem ook hal noemenDan hebben wij een keukenblok in onze hal staan! (maar bijkeuken/utility room klinkt inderdaad fancier
)
Voor de externe afzuigkapverhaal
Externe afzuigkap >>> type c ventilatie = raamroosters >>> geen probleem
Externe afzuigkap >>> type d ventilatie = balansventilatie >>> potdicht huis >>> wel een probleem, want de afgevoerde lucht moet weer aangevuld worden >>> kan door ergens een raampje open te zetten om te spuien >>> energieverlies omdat de afgezogen lucht niet door de WTW gaat
Recirculatiekap >>> type c/d ventilatie >>> recirculatiekap filtert de afgezogen lucht en lucht wordt vervolgens door ventilatiesysteem ververst
Maar dat doe ik liever alleen bij vaste bezorgers, voor die jongens die een blauwe maandag bij een koeriersdienst werken komt er waarschijnlijk een pakketbrievenbus aan de muur.
Externe afzuigkap >>> type d ventilatie = balansventilatie >>> potdicht huis >>> wel een probleem, want de afgevoerde lucht moet weer aangevuld worden >>> kan door ergens een raampje open te zetten om te spuien >>> energieverlies omdat de afgezogen lucht niet door de WTW gaat
Recirculatiekap >>> type c/d ventilatie >>> recirculatiekap filtert de afgezogen lucht en lucht wordt vervolgens door ventilatiesysteem ververst
Kan het eens voorstellenArtbij schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:57:
[...]
Waar woon jij dat de pakketjes niet gewoon achterom bezorgt worden.
Hier leggen ze de pakketjes gewoon in de bijkeuken op het aanrecht.
Maar dat doe ik liever alleen bij vaste bezorgers, voor die jongens die een blauwe maandag bij een koeriersdienst werken komt er waarschijnlijk een pakketbrievenbus aan de muur.
Eigenlijk toch niet echt een probleem voor dat halve uurtje dat die afzuigkap per dag aan staat. Je kunt ook doorslaan in het comfort inleveren voor energiezuinigheid.Joris748 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:19:
Ga jij elke keer een raam open zetten dan?anboni schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:28:
[...]
Eigenlijk toch niet echt een probleem voor dat halve uurtje dat die afzuigkap per dag aan staat. Je kunt ook doorslaan in het comfort inleveren voor energiezuinigheid.
Ik kan in mijn Type d huis niet eens een deur dicht gooien omdat de lucht dan nergens heen kan.....
Met gestrekt been.
Nee, daarvoor hebben wij dus straks een rooster boven het keukenraam zitten...Artbij schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:32:
[...]
Ga jij elke keer een raam open zetten dan?
Ik vind dat half uurtje ook geen probleem, ik zet bij mij gewoon een raampje open als ik ga koken.anboni schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:28:
[...]
Eigenlijk toch niet echt een probleem voor dat halve uurtje dat die afzuigkap per dag aan staat. Je kunt ook doorslaan in het comfort inleveren voor energiezuinigheid.
Ergens in dit topic staat ook een systeem met een automatisch klep in de buitenmuur die dan open gaat.
https://www.berbel-afzuig...accessoires/muurdoorvoer/
[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 27-09-2018 15:52 ]
Ik denk dat het gebrek aan comfort van een goede recirculatiekap schromelijk overdreven wordt. De meeste negatieve ervaringen met recirculatiekappen lijken vooral van horen zeggen te zijn. Ik heb soms het idee dat mensen veel kritischer zijn op kookluchtjes bij een recirculatiekap, dan bij een externe afzuigkap. Een soort van vooringenomenheidanboni schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:28:
[...]
Je kunt nog vinden dat filters wisselen teveel werk is. Maar als je dat vindt, kun je beter ook niet aan balansventilatie beginnen (vind ik
Ben het hier helemaal mee eens. Wij hebben nu ook een recirculatiekap. Ben er prima tevreden over. Nieuwe huis gaan we nog een stukje verder en kiezen we voor een downdraft met recirculatieJoris748 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:01:
[...]
Ik denk dat het gebrek aan comfort van een goede recirculatiekap schromelijk overdreven wordt. De meeste negatieve ervaringen met recirculatiekappen lijken vooral van horen zeggen te zijn. Ik heb soms het idee dat mensen veel kritischer zijn op kookluchtjes bij een recirculatiekap, dan bij een externe afzuigkap. Een soort van vooringenomenheid
Je kunt nog vinden dat filters wisselen teveel werk is. Maar als je dat vindt, kun je beter ook niet aan balansventilatie beginnen (vind ik).
Heb daar veel slechte verhalen over gehoord, maar vooral van mensen die er zelf geen hebben. Toen ik mijn huidige recirculatiekap kocht hoorde ik ook in iedere winkel dat het een slecht idee was. Dus als dit vergelijkbaar is ga ik vast tevreden zijn
Overigens die adviezen van keukenverkopers zijn sowieso prut. Ze praten elkaar gewoon allemaal na wat betreft wat wel en niet handig is. Leuk dat je 100en keukens verkocht hebt, je gebruikt er zelf thuis ook maar 1. De rest is allemaal verkooppraatjes.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Ik wel hoor. Er staan bij mijn in de bijkeuken: 2x Sousvide apparten, 1x ijsmachine, 1x pizzamaker, 1x slowcooker, 1x vacumeerapparaat. Allemaal apparaten die ik regelmatig gebruik, maar onhandig in de keuken op te bergen zijn.Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:33:
[...]
* Wailing_Banshee denkt alleen dat ze daar niet genoeg stoelen voor heeft....
Verder stapels bakvormen, ovenplaten en overloop voorraden zoals chocolade om mee te koken, bloem etc. Het zijn wel vooral zaken die ik gebruik en mijn vrouw niet, die heeft de keuken efficient ingedeeld (anders dan ik zou doen dus).
Dat is altijd wel grappig om te zien hoe mensen van idee kunnen verschillen, wij hebben daarvoor een waskamer op de eerste verdieping. Daar wordt namelijk de meeste was geproduceerd en dan hoeft niet alles naar beneden gesleept te worden.Joris748 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:44:
[...]
En een beetje afzuiger haalt een veel hoger vermogen dan de mechanische ventilatie of wtw. Die ik heb hangen doet 800m3 tegen 350 + 150 = 500 voor de mechanische ventilatie. Ik vind zelf het fijn dat de afzuigkap nu in het plafond hangt, neemt geen ruimte in beslag en je stoot je hoofd niet.Joris748 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:19:
Voor de externe afzuigkapverhaal
De bora wel bekeken en ook getest bij een kookdemo, werkte best goed an sich, maar paste uiteindelijk niet in ons keuken ontwerp.
Dat is geen bijkeuken, maar een restaurantkeukenjerh schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:48:
[...]
Ik wel hoor. Er staan bij mijn in de bijkeuken: 2x Sousvide apparten, 1x ijsmachine, 1x pizzamaker, 1x slowcooker, 1x vacumeerapparaat. Allemaal apparaten die ik regelmatig gebruik, maar onhandig in de keuken op te bergen zijn.
Verder stapels bakvormen, ovenplaten en overloop voorraden zoals chocolade om mee te koken, bloem etc. Het zijn wel vooral zaken die ik gebruik en mijn vrouw niet, die heeft de keuken efficient ingedeeld (anders dan ik zou doen dus).
[...]
Dat is altijd wel grappig om te zien hoe mensen van idee kunnen verschillen, wij hebben daarvoor een waskamer op de eerste verdieping. Daar wordt namelijk de meeste was geproduceerd en dan hoeft niet alles naar beneden gesleept te worden.
[...]
En een beetje afzuiger haalt een veel hoger vermogen dan de mechanische ventilatie of wtw. Die ik heb hangen doet 800m3 tegen 350 + 150 = 500 voor de mechanische ventilatie. Ik vind zelf het fijn dat de afzuigkap nu in het plafond hangt, neemt geen ruimte in beslag en je stoot je hoofd niet.
De bora wel bekeken en ook getest bij een kookdemo, werkte best goed an sich, maar paste uiteindelijk niet in ons keuken ontwerp.
offtopic: Er wordt hier wel eens beter gekookt dan je in een restaurant krijgt.... Echt leuke hobbyJoris748 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:21:
[...]
Dat is geen bijkeuken, maar een restaurantkeuken
Dat heb ik ook steeds vaker. Onlangs nog voor zwager en schoonzusje gekookt. Volgende dag in een restaurant gegeten en dat was toch minder lekker.jerh schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:28:
[...]
offtopic: Er wordt hier wel eens beter gekookt dan je in een restaurant krijgt.... Echt leuke hobby
En omdat we het heel leuk vinden om met gezin, vrienden, familie of kookclubje te eten/koken en na te tafelen, hebben we ook heel bewust voor een ruime woonkeuken gekozen. De keuken is ook meteen de belangrijkste ruimte in ons huis.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Zijn we toch weer ontopic
[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 27-09-2018 20:43 ]
Dat lukt me in mijn type c huis ook nietArtbij schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:32:
[...]
Ga jij elke keer een raam open zetten dan?
Ik kan in mijn Type d huis niet eens een deur dicht gooien omdat de lucht dan nergens heen kan.....
Een bijkeuken is voor ons onmisbaar. Als ik zie wat wij hier hebben staan zou ik geen betere plek kunnen bedenken:
- kratje bier
- doos melk
- voorraad frisdrank
- krat met legen potten en flessen voor de glasbak
- voorraad toiletpapier en keukenrol
- airfryer
- frituurpan
- pizzarette
- grote pannen die je maar 1x per jaar gebruikt
- stofzuiger
- keukentrapje
- schoenenrek voor 5 personen
- krat met wanten en sjaals
- krat met schoenpoetsspullen
- voorraad schoonmaakmiddelen, emmertje, teiltje, zeem en spons
O ja, er hangt ook nog een kapstok
- kratje bier
- doos melk
- voorraad frisdrank
- krat met legen potten en flessen voor de glasbak
- voorraad toiletpapier en keukenrol
- airfryer
- frituurpan
- pizzarette
- grote pannen die je maar 1x per jaar gebruikt
- stofzuiger
- keukentrapje
- schoenenrek voor 5 personen
- krat met wanten en sjaals
- krat met schoenpoetsspullen
- voorraad schoonmaakmiddelen, emmertje, teiltje, zeem en spons
O ja, er hangt ook nog een kapstok
[ Voor 3% gewijzigd door nokiaan958GB op 27-09-2018 22:04 ]
Buiten bijna klaar, alleen nog wat aluminium zetwerk in de dakkapel
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic