Grmbl, kleine spraakverwarring hier. Aannemer heeft badkamer niet laten stucen (plafond wel), nu moet de tegelzetter nog komen beoordelen of de wanden wel vlak genoeg zijn. Het zijn gemetselde blokken, dus ik ben benieuwd.
Bij ons waren ook geen van de wanden die betegeld zouden worden afgewerkt. Er gaat best een laagje tegellijm tegenaan. Hier nergens commentaar gehad van de tegelzetter.the-edge schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:27:
Grmbl, kleine spraakverwarring hier. Aannemer heeft badkamer niet laten stucen (plafond wel), nu moet de tegelzetter nog komen beoordelen of de wanden wel vlak genoeg zijn. Het zijn gemetselde blokken, dus ik ben benieuwd.
Bij ons was ook alleen het plafond gedaan en ik heb vervolgens geen commentaar/klachten gehad van onze tegelzetter.the-edge schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:27:
Hmm ok. Welke blokken zijn gebruikt?KraveN schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:10:
[...]
Bij ons was ook alleen het plafond gedaan en ik heb vervolgens geen commentaar/klachten gehad van onze tegelzetter.
Dat is een hele goede vraag, het ging om een huis dat middels projectbouw in 2009 is opgeleverd. Wat ik mijzelf kan herinneren is dat het van die grijze blokken waren. Helaas heb ik niet meer details voor je.
Misschien foto maken en doorsturen naar de tegelzetter, weet hij ook meteen waar hij aan toe is en of het afwijkt van zijn verwachting.
Ja, gedaan, bij ons zijn het BIA ECO blokken, die zijn ook best wel vlak gezet. Maar tegelzetter moet toch nog ff een blik werpenKraveN schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:51:
[...]
Dat is een hele goede vraag, het ging om een huis dat middels projectbouw in 2009 is opgeleverd. Wat ik mijzelf kan herinneren is dat het van die grijze blokken waren. Helaas heb ik niet meer details voor je.
Misschien foto maken en doorsturen naar de tegelzetter, weet hij ook meteen waar hij aan toe is en of het afwijkt van zijn verwachting.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Bovenstaand voorbeeld is niet de badkamer, maar wel een goed beeld van hoe de binnenmuren eruit zien.
[ Voor 10% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:51 ]
Als het niet heel gek is, dan kan het gewoon opgevuld worden met pastalijm. Echter is dit m.i. wel iets duurder dan het laten stucen.the-edge schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:27:
WIj hadden het ook niet laten stuccen, echter hadden we kalkzandsteen blokken.
Zie mijn foto in de vorige post.xminator schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:53:
[...]
Als het niet heel gek is, dan kan het gewoon opgevuld worden met pastalijm. Echter is dit m.i. wel iets duurder dan het laten stucen.
WIj hadden het ook niet laten stuccen, echter hadden we kalkzandsteen blokken.
Pastalijm, prima. De stukadoor is dadelijk naar een andere klus, zal 2019 worden voordat ie weer kan
Bij ons met poriso werd het ook niet gestuct. Beetje jammer van het werk volgens mij, niet voor niets slaat de stucadoor het standaard over.
Met gestrekt been.
Zo had ik het nog niet bekeken inderdaad. Poriso is (volgens mij) sowieso wat minder strak te metselen of niet? Als Poriso al lukt, dan moeten mijn blokjes als achterkant ook goed genoeg zijn voor de tegelzetter. Het kijkt eigenlijk best vlak, maar ik weet niet of mijn blik kundig genoeg isArtbij schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:42:
[...]
Bij ons met poriso werd het ook niet gestuct. Beetje jammer van het werk volgens mij, niet voor niets slaat de stucadoor het standaard over.
Badkamers moeten standaard op de wand ook gestucd worden met een cementgebonden materiaal.Artbij schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:42:
[...]
Standaard stucwerk is gipsbasis, en zal in contact met water vergaan.
Vandaar dat het in ieder geval in de eerste fase vaak niet wordt meegenomen.
@blubbers Aan het bouwen in Ravels? 
blubbers schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:41:
Wij zijn ondertussen enkele weken verder. We hebben 3 weken goed kunnen doorwerken aan de gelijkvloers. Al het metselwerk zit er op, enkel nog kolommen en balken gieten.
Dit is iets voor mn metser maar deze heeft nog enkele weken geen tijd. Ik ga deze week aan de garage proberen te beginnen.
...
Bij ons is Porotherm toegepast en dat is gestuct met een grijs cementachtig spulletje.
Iets anders. Ik wil vanavond mijn vloer- en wandtegels naar boven brengen. Maar... De trap staat nog (lang) niet. Ik heb alleen een ladder. Iemand tips hoe dit veilig, efficiënt en zonder schade te doen? Het zijn 30*60 en 60*60 tegels en zitten respectievelijk verpakt per 6 en 3.
Iets anders. Ik wil vanavond mijn vloer- en wandtegels naar boven brengen. Maar... De trap staat nog (lang) niet. Ik heb alleen een ladder. Iemand tips hoe dit veilig, efficiënt en zonder schade te doen? Het zijn 30*60 en 60*60 tegels en zitten respectievelijk verpakt per 6 en 3.
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Bij ons heeft de tegelzetter 120x120 één voor één via een ladder naar boven gebracht. Ik vond het niet heel veilig, maar er was in ons geval ook nog geen trap.
Staan de steigers er aan de buitenzijde nog? Wij hebben alles vanuit de steigers naar binnen gesjouwd. Gelukkig stond de bouwlift er nog.NDF82 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:06:
Bij ons is Porotherm toegepast en dat is gestuct met een grijs cementachtig spulletje.
Brr moet er niet aan denken dat het met een ladder naar binnen moet. De tegels zijn namelijk best zwaar.
Heel vaak lopen, of omhoog hijsen met een touw.NDF82 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:06:
Met gestrekt been.
Alleen?! Die is behendig!CrashOne schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:12:
Bij ons heeft de tegelzetter 120x120 één voor één via een ladder naar boven gebracht. Ik vond het niet heel veilig, maar er was in ons geval ook nog geen trap.
Nee helaas, die is net opgeruimdxminator schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:21:
[...]
Staan de steigers er aan de buitenzijde nog? Wij hebben alles vanuit de steigers naar binnen gesjouwd. Gelukkig stond de bouwlift er nog.
Lopen zou nog wel lukken, maar op een ladder is het meer klimmen. Hijsen zou kunnen maar daar heb ik geen spullen voor, noch kan ik op de zolder komen om de katrol te monteren.Artbij schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:42:
[...]
Heel vaak lopen, of omhoog hijsen met een touw.
We zijn met drie. Ik denk dat ik op de ladder ga staan, dat één iemand ze beneden aangeeft en dat ik ze vanaf de ladder naar boven doorgeef aan de ander.
Dat lijkt mij ook het beste, ook fijn dat er mensen zijn die je willen helpen.NDF82 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:36:
We zijn met drie. Ik denk dat ik op de ladder ga staan, dat één iemand ze beneden aangeeft en dat ik ze vanaf de ladder naar boven doorgeef aan de ander.
Maar is wachten op de trap geen optie?
En anders een soort rugzak constructie bedenken en zo de tegels naar boven dragen met je handen vrij.
Nee, wachten is geen optie, de trap wordt als laatste gemonteerd om schade te voorkomen.RUFFNECK schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:43:
[...]
Dat lijkt mij ook het beste, ook fijn dat er mensen zijn die je willen helpen.
Maar is wachten op de trap geen optie?
En anders een soort rugzak constructie bedenken en zo de tegels naar boven dragen met je handen vrij.
Rugzak lijkt me ook lastig. Enerzijds vanwege het formaat. Anderzijds door het risico op achterover van de ladder vallen.
Heb misschien nog een mobiele steiger die ik kan lenen. Dat staat wat stabieler dan op de ladder.
Ik had het niet gedaan en vond eigenlijk dat hij het ook niet op deze manier moest doen. Maar goed, jonge gast, die vond het volgens mij wel stoer.
Wel tegel voor tegel dan neem ik aan? Per pakket lijkt mij te zwaar.NDF82 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:36:
Lopen zou nog wel lukken, maar op een ladder is het meer klimmen. Hijsen zou kunnen maar daar heb ik geen spullen voor, noch kan ik op de zolder komen om de katrol te monteren.
Ik weet niet hoe groot je badkamer is, maar ik had volgens mij 2.000 kilo aan tegels oid. dus wordt wel echt een vervelende klus.
Is het geen optie om het later te doen wanneer de trap wel aanwezig is? Qua betegelen ga je niet echt achterstand oplopen bij je andere werkzaamheden.
Al enige tijd een trouwe lezer van dit forum.
Wij zijn bezig met alle voorbereidingen om in 2019 een nieuwe woning te kunnen gaan bouwen . Voor de bouw is de keuze op Variahuis uit Rijssen gevallen zij zulle de woning casco bouwen. wij zullen zelf al het installatie werk voor onze rekening nemen en vervolgens zal Variahuis de woning verder afbouwen.
Nou worden wij geconfronteerd met het volgende en ik ben benieuwd of er mensen zijn met een soortgelijk ervaring.
Omdat de keuze op Variahuis is gevallen hebben we een catalogusbouwer uit Rijssen laten weten dat de keuze is gevallen op een andere aannemer en dat we niet met hun verder willen gaan. vervolgens ontvangen wij een email dat de verkoper dit al had verwacht en dat ze wel even de gemaakte kosten van het tekenwerk in rekening zullen brengen a €750,-. wij zijn echt stom verbaasd. Er is door ons nooit opdracht verstrekt mondeling of schriftelijk om kosten te maken. zijn er hier mede 'bouwers'die hier ook mee te maken hebben gehad ?
Mvg Harm
Wij zijn bezig met alle voorbereidingen om in 2019 een nieuwe woning te kunnen gaan bouwen . Voor de bouw is de keuze op Variahuis uit Rijssen gevallen zij zulle de woning casco bouwen. wij zullen zelf al het installatie werk voor onze rekening nemen en vervolgens zal Variahuis de woning verder afbouwen.
Nou worden wij geconfronteerd met het volgende en ik ben benieuwd of er mensen zijn met een soortgelijk ervaring.
Omdat de keuze op Variahuis is gevallen hebben we een catalogusbouwer uit Rijssen laten weten dat de keuze is gevallen op een andere aannemer en dat we niet met hun verder willen gaan. vervolgens ontvangen wij een email dat de verkoper dit al had verwacht en dat ze wel even de gemaakte kosten van het tekenwerk in rekening zullen brengen a €750,-. wij zijn echt stom verbaasd. Er is door ons nooit opdracht verstrekt mondeling of schriftelijk om kosten te maken. zijn er hier mede 'bouwers'die hier ook mee te maken hebben gehad ?
Mvg Harm
Vraag aan die verkoper of hij even het ondertekende contract opstuurt waar die afspraak in staat. Dan ben je snel klaar denk ik.Harm Jansen schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:38:
Mvg Harm
Ik had een luie tegelzetter voor de tegels boven. Die wilde tegelen op voorwaarde dat ik ze tilde. Dat zijn 60x60 en die waren in een pak wel goed te tillen. Zweet wel op de rug 
En een update: sleuven gegraven voor de HWA en de drainage
m
En een update: sleuven gegraven voor de HWA en de drainage
m
[ Voor 41% gewijzigd door jacovn op 18-09-2018 17:36 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Heb ik gedaan. Daarop kwam de reactie dat hij van menig was dat we mondeling opdracht hadden verstrekt. maar uit coulance wilde ze wel de rekening halveren. hierop heb ik nog niet gereageerd maar wij zijn niet van plan ook maar iets te betalen.Dirtbiter schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:10:
[...]
Vraag aan die verkoper of hij even het ondertekende contract opstuurt waar die afspraak in staat. Dan ben je snel klaar denk ik.
mvg Harm
Dan moet jij ze een factuur sturen voor de uren die jij hebt geleverd als creative consultant.Harm Jansen schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:54:
[...]
Heb ik gedaan. Daarop kwam de reactie dat hij van menig was dat we mondeling opdracht hadden verstrekt. maar uit coulance wilde ze wel de rekening halveren. hierop heb ik nog niet gereageerd maar wij zijn niet van plan ook maar iets te betalen.
mvg Harm
Je doet normaal kantoorwerk?NDF82 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:51:
[...]
Nee, wachten is geen optie, de trap wordt als laatste gemonteerd om schade te voorkomen.
Rugzak lijkt me ook lastig. Enerzijds vanwege het formaat. Anderzijds door het risico op achterover van de ladder vallen.
Heb misschien nog een mobiele steiger die ik kan lenen. Dat staat wat stabieler dan op de ladder.
Ligt de rest van je badkamer al boven? Die moet ook via da laddertje. Een beetje bouwvakker draait daar zijn hand niet voor om. Ik heb mijn tegels en badkamer met een paar bouwvakkers zo naar boven gedragen.
[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 18-09-2018 18:42 ]
Met gestrekt been.
Ja!Artbij schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:36:
[...]
Je doet normaal kantoorwerk?![]()
Ligt de rest van je badkamer al boven? Die moet ook via da laddertje. Een beetje bouwvakker draait daar zijn hand niet voor om. Ik heb mijn tegels en badkamer met een paar bouwvakkers zo naar boven gedragen.
Er waren wel 12 (twaalf!) pakken tegels kapot
Oh damn!NDF82 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:58:
[...]
Ja!Ging prima met de steiger (zo'n opvouw ding).
Er waren wel 12 (twaalf!) pakken tegels kapotEn de tegelzetter begint morgen...
Leverancier met voorraad?
Wat hebben jullie als een comfortabele temperatuur ingesteld op de VV verdelers?
Weet ik nog niet, om tien uur bellen.
Da's hartstikke mooi, maar dat is niks waard natuurlijk. Jij kunt ook van alles van mening zijn.Harm Jansen schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:54:
[...]
Heb ik gedaan. Daarop kwam de reactie dat hij van menig was dat we mondeling opdracht hadden verstrekt. maar uit coulance wilde ze wel de rekening halveren. hierop heb ik nog niet gereageerd maar wij zijn niet van plan ook maar iets te betalen.
mvg Harm
Ik zou nog een keer reageren dat je het vervelend vind dat dit voor hem niet duidelijk was, maar dat er geen overeenkomst is, en dat je ervan uitgaat dat het hiermee afgesloten is.
Hij zal z'n commissie wel krijgen als de order geannuleerd wordt ipv nooit gestart.Harm Jansen schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:54:
[...]
mvg Harm
Natuurlijk flauwekul, ik zou gewoon aangeven dat jij van mening bent nooit een opdracht verstrekt te hebben en dan is de kous daarmee af lijkt me.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Jep! Jij bent een buurman, of een toevallige voorbijganger?
Frustratie tijdens het bouwen (we zijn nog niet eens begonnen...): ik probeer nu al meer dan een jaar prijzen te krijgen voor verwarmingsinstallaties. Ik denk inmiddels gedurende die tijd 15-20 aanvragen gedaan, en ik heb nog niet één goede duidelijke offerte ontvangen. Af en toe een mail met vnl. prijzen voor de apparatuur (en de rest?), meestal na meer dan 4 weken, maar nog vaker dan dat krijg je na 4 weken eindelijk een reactie: geen tijd voor offertes.
Het is niet normaal...
Het is niet normaal...
Geeft maar weer eens aan wat voor gekkenhuis het momenteel is.stefijn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:13:
Frustratie tijdens het bouwen (we zijn nog niet eens begonnen...): ik probeer nu al meer dan een jaar prijzen te krijgen voor verwarmingsinstallaties. Ik denk inmiddels gedurende die tijd 15-20 aanvragen gedaan, en ik heb nog niet één goede duidelijke offerte ontvangen. Af en toe een mail met vnl. prijzen voor de apparatuur (en de rest?), meestal na meer dan 4 weken, maar nog vaker dan dat krijg je na 4 weken eindelijk een reactie: geen tijd voor offertes.
Het is niet normaal...
We krijgen nu van de installateur de vraag wat de gewenste temperaturen zijn in de verschillende ruimtes. Ik ga er vooralsnog van uit dat dit dan de max haalbare temperatuur moet zijn en dat dit lager is in te stellen (die vraag gaat zo ook richting installateur natuurlijk). We denken op dit moment hieraan:
Entree: 18
woonkamer/keuken: 22
bijkeuken (als daar vvw komt): 16-18 (vooral om te grote koude sprong naar keuken te voorkomen)
werkkamer: 22
slaapkamer 1: 20
Slaapkamer 2/3: 22 (dit worden in werkelijkheid hobbykamer en thuisbioscoop)
Badkamer: 22
Wasruimte: 18
zijn dit een beetje realistische waarden? (we krijgen een W/W WP, VVW op BG+1e en ventilatie met WTW)
bijkeuken (als daar vvw komt): 16-18 (vooral om te grote koude sprong naar keuken te voorkomen)
zijn dit een beetje realistische waarden? (we krijgen een W/W WP, VVW op BG+1e en ventilatie met WTW)
Dit vraag ik me ook af, iemand een antwoord?xminator schreef op woensdag 19 september 2018 @ 07:48:
Wat hebben jullie als een comfortabele temperatuur ingesteld op de VV verdelers?
Is het bouwbesluit niet gewoon leidend hierin?anboni schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:24:
We krijgen nu van de installateur de vraag wat de gewenste temperaturen zijn in de verschillende ruimtes. Ik ga er vooralsnog van uit dat dit dan de max haalbare temperatuur moet zijn en dat dit lager is in te stellen (die vraag gaat zo ook richting installateur natuurlijk). We denken op dit moment hieraan:
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik kom, even snel zoekend ("bouwbesluit temperatuur"), geen hele concrete temperaturen tegen. Wat ik wel tegenkom, zijn opmerkingen dat het bouwbesluit vaak minimum eisen opgeeft, maar dat die niet noodzakelijk de beste zijn voor comfort. Vandaar dat ik het hier kom vragen aan mensen die er daadwerkelijk ervaring mee hebben.Joris748 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:46:
[...]
Is het bouwbesluit niet gewoon leidend hierin?
Aha, op die manier.anboni schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:00:
[...]
Ik kom, even snel zoekend ("bouwbesluit temperatuur"), geen hele concrete temperaturen tegen. Wat ik wel tegenkom, zijn opmerkingen dat het bouwbesluit vaak minimum eisen opgeeft, maar dat die niet noodzakelijk de beste zijn voor comfort. Vandaar dat ik het hier kom vragen aan mensen die er daadwerkelijk ervaring mee hebben.
Vanuit mijn eigen ervaring* zou ik voor veel lagere temperaturen kiezen. Voor ons nieuwe huis zou dat betekenen:
Begane grond: garage onverwarmd, bijkeuken 16-18°C, alle overige ruimtes 18-19°C
Eerste verdieping: slaapkamers onverwarmd, overloop 18-19°C, badkamer 20-21°C
* Matig geïsoleerd rijtjeshuis met gasketel en radiatoren, thermostaat op max 19° en slaapkamers onverwarmd.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ga er maar vanuit dat je een huis veel minder temperatuur verschil heeft per ruimte dan je nu gewend bent. En als het goed op de zon ligt, het in principe ook warmer wordt. Ik regel zelf met een w/w wp op het koudste punt met temperatuur van 20.5 graden en dan is het in hele huis aangenaam van temperatuur. In de badkamer een IR plaat er bij, want daar wil je snel warmte hebben en dat lukt echt niet met v.v.anboni schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:24:
Er zijn hier al een paar warmteverlies berekeningen voorbij gekomen, daar staan de gangbare temperaturen in .
Ik ben wel benieuwd naar hoe jij dan een offerteaanvraag doet? Het lijkt mij toch een kleine moeite voor een installateur om een prijs af te geven voor een installatie in een woning.stefijn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:13:
Het is niet normaal...
Ik stuur tekeningen en de vereisten m.b.t. warm water, verwarming, ventilatie....
Al gegoogled?Appelino schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:43:
[...]
Dit vraag ik me ook af, iemand een antwoord?
Dan is het wel apart dat je niet een normale offerte krijgt inderdaad.stefijn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:29:
Ik stuur tekeningen en de vereisten m.b.t. warm water, verwarming, ventilatie....
Verwijderd
Hier binnenkort op zoek naar aannemers in het zuiden van het land. Ken een hele kleine en ken wat grotere. Kreeg de tip sowieso niet nu een hele grote aan te schrijven. Te duur en te lang wachten, meer van dit soort ervaringen?
Daar staan bij ons inderdaad de temperaturen in.jerh schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:01:
Er zijn hier al een paar warmteverlies berekeningen voorbij gekomen, daar staan de gangbare temperaturen in .
Ik zie alleen ook niet zitten dat het verschil tussen een hal en de woonkamer (18 en 22 graden) gaat worden als de lucht van de wtw er door heen loopt.
Zelfde met overloop en slaapkamers.
De badkamer staat als enige op 22 graden maar zoals @jerh als schrijft lijkt me die met beperkte vloer oppervlakte niet te bereiken. Ik zit ook aan IR panelen te denken voor tijdelijke snelle verwarming mocht de ruimte te koud zijn.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
je begrijpt het niet, dat is voor de wvb, wvb zegt niets over werkelijke temperaturen.jacovn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:46:
[...]
Daar staan bij ons inderdaad de temperaturen in.
Ik zie alleen ook niet zitten dat het verschil tussen een hal en de woonkamer (18 en 22 graden) gaat worden als de lucht van de wtw er door heen loopt.
Zelfde met overloop en slaapkamers.
De badkamer staat als enige op 22 graden maar zoals @jerh als schrijft lijkt me die met beperkte vloer oppervlakte niet te bereiken. Ik zit ook aan IR panelen te denken voor tijdelijke snelle verwarming mocht de ruimte te koud zijn.
Het zijn toch de richtwaardes waar ze mee rekenen ? Het zullen dan niet uit de duim gezogen waardes voor die ruimte zijn toch.LittleTycoon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 18:04:
[...]
je begrijpt het niet, dat is voor de wvb, wvb zegt niets over werkelijke temperaturen.
Of je die waardes ook in die ruimtes wil hebben is aan jezelf, ik denk niet dat het precies zo af te regelen is.
Met een lucht wtw komt de verse lucht met temperatuur x weer je huis in. In ons geval met een qualityflow centraal in trappenhuis. Dan moet het onder deuren door, over een verwarmde vloer van overloop of gang en dan krijg je een kamer nooit koeler dan de binnenkomende lucht lijkt me.
Warmer zou wel gaan, en met naregeling per ruimte ook afzonderlijk te regelen voor zover het werkt.
Dat bedoel ik, wat het wordt bepaal jezelf d.m.v. WP en inregelen.jacovn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 18:36:
[...]
Of je die waardes ook in die ruimtes wil hebben is aan jezelf, ik denk niet dat het precies zo af te regelen is.
Ik had dat ook, drie offertes opgevraagd, geen normale reactie. De mannen nemen volgens mij alleen aannemers serieus.stefijn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:13:
Het is niet normaal...
Met gestrekt been.
Het zijn de werkzaamheden in de fase ' prijs en contractvorming' cf. de DNR-STB 2014. Het gaat daarbij onder meer om het beantwoorden van vragen van aannemers over het het Technisch ontwerp (TO) / bestek en het beoordelen van offertes van de aannemer (op technische aspecten). De DNR-STB wordt in de praktijk vaak gebruik om de taken te verdelen tussen verschillende ontwerpers / adviseurs. De in de DRN-STB gehanteerde fasering is voor veel ontwerpers / adviseurs de standaard, ook als de DNR-STB als zodanig niet gehanteerd wordt.the-edge schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:05:
[...]
Wat is daarnaast de definitie van bijv. "prijs en contractvorming"
Gebruikelijk is om temperaturen voor de winter- en zomersituatie op te geven. Hoe warm moet het in de winter minimaal kunnen worden (bepaalt de capaciteit van de verwarmingsinstallatie) en hoe warm mag het in de zomer maximaal worden (bepaalt de capaciteit van de (eventueel aanwezige) koelinstallatie). Dat laatste bepaalt ook de mate waarin voorkomen moet worden dat warmte binnenkomt, maar dat is dan weer niet aan de installateur en vaak een gevolg van het bouwkundige ontwerp (gevelopbouw, glastype, overstekken etc.).anboni schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:24:
Het Bouwbesluit 2012 definieert minimumeisen. Onder die eisen ontstaat een woning waarvan wij in Nederland vinden dat er eigenlijk redelijkerwijs niet in te wonen is. Het is dus zeker niet zo dat een woning die aan het Bouwbesluit 2012 voldoet een echt comfortabele woning is.Joris748 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:46:
[...]
Is het bouwbesluit niet gewoon leidend hierin?
[ Voor 55% gewijzigd door argro op 21-09-2018 23:41 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
@argro De meeste woning in Nederland worden volgens het bouwbesluit gebouwd, daarin is het redelijkerwijs heel goed wonen. Dat veel zelfbouwers op zoek zijn naar extra comfort, is iets anders.
@Joris748 "Onder die eisen" moet je lezen als: "Beneden deze eisen". Verder zijn jullie het gewoon eens 👍
Nee, met balansventilatie, luchtdichte bouw en voldoende isolatie is dat niet haalbaar. Uiteindelijk zullen alle ruimtes vrijwel dezelfde temperatuur hebben.anboni schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:24:
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Alle woningen voldoen inderdaad aan het Bouwbesluit, maar het gros voldoet ruim aan de eisen. Anders gezegd, die zitten (ver) boven het niveau van het Bouwbesluit. Het is dus enigszins kort door de bocht om direct naar het Bouwbesluit te verwijzen wanneer de installateur een vraag stelt over ruimtetemperaturen. Dat is een gemiste kans. Een slechte woning zal dat niet opleveren, maar ook niks meer dan het niveau van sociale woningbouw.Joris748 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 07:29:
@argro De meeste woning in Nederland worden volgens het bouwbesluit gebouwd, daarin is het redelijkerwijs heel goed wonen. Dat veel zelfbouwers op zoek zijn naar extra comfort, is iets anders.
Ik heb de vraag verkeerd geïnterpreteerd. Mijn berdenatie was dat als de installatie goed is ontworpen op de temperaturen van het bouwbesluit, dat je de alle gewenste temperaturen in kan stellen en een voor jou comfortabele temperatuur kunt verkrijgen.argro schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:45:
[...]
Alle woningen voldoen inderdaad aan het Bouwbesluit, maar het gros voldoet ruim aan de eisen. Anders gezegd, die zitten (ver) boven het niveau van het Bouwbesluit. Het is dus enigszins kort door de bocht om direct naar het Bouwbesluit te verwijzen wanneer de installateur een vraag stelt over ruimtetemperaturen. Dat is een gemiste kans. Een slechte woning zal dat niet opleveren, maar ook niks meer dan het niveau van sociale woningbouw.
Naar mijn idee zijn de temperaturen van het bouwbesluit al overkill.
Op welke eisen uit het Bouwbesluit doel jij dan eigenlijk precies? Het Bouwbesluit bevat, voor zover ik weet, eisen op het gebied van ventilatie / luchtverversing, isolatie etc., maar (minimale) ruimtetemperaturen, eisen aan behaaglijkheid of iets dergelijks zijn er niet. Ik kan het echter ook zomaar mis hebben.Joris748 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:17:
[...]
Naar mijn idee zijn de temperaturen van het bouwbesluit al overkill.
Iemand bekend met Hetter bouw uit de achterhoek ?
Als ik dit voorbeeld bekijk dan kunnen ze veel huis bouwen voor 3 ton. De tekening is van 2016. Wellicht zijn de weergegeven prijzen ook uit die periode, maar ook voor 30% meer lijkt het geen gekke prijs.
Als ik dit voorbeeld bekijk dan kunnen ze veel huis bouwen voor 3 ton. De tekening is van 2016. Wellicht zijn de weergegeven prijzen ook uit die periode, maar ook voor 30% meer lijkt het geen gekke prijs.
Nee, maar het is HSB dus dat is ook wat goedkoper.Fabian schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:25:
Na het mijn laatste reactie richting de aannemer dat ik niet van plan ben om te betalen voor iets waar geen opdracht voor is gegeven en ook niet de helft blijft het stil aan die kant. ik denk dat de verkoper zoiets heeft van de administratie afdeling handelt dit wel verder af... Momenteel zijn we nog op vakantie maar zodra we terug zijn zal ik zijn leidinggevende eens bellen en dan zetten we de rechtsbijstand er wel achter aan. het is nu ook meer een principe kwestie geworden.Harm Jansen schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:38:
Mvg Harm
Mvg Harm
Ik lees al een tijdje mee. Wij overwegen ook een nieuwbouwwoning. Zijn bezig met een optie op een kavel. Iemand hier ervaring met www.buildizz.com?
zo de voordeur zit erin en ze hebben geschouwd 
we zouden naast de voordeur bestaand glas in lood zetten, alleen we hebben het glas verkeerd gemeten. Nu zijn de afmetingen van het kozijn kleiner dan het glas in lood.
Iemend ervaring met het verkleinen van glas in lood en heeft iemand een adres die mij kan verder helpen?
Kiek van de voordeur: https://www.instagram.com..._/?taken-by=bouwkavel_133
we zouden naast de voordeur bestaand glas in lood zetten, alleen we hebben het glas verkeerd gemeten. Nu zijn de afmetingen van het kozijn kleiner dan het glas in lood.
Iemend ervaring met het verkleinen van glas in lood en heeft iemand een adres die mij kan verder helpen?
Kiek van de voordeur: https://www.instagram.com..._/?taken-by=bouwkavel_133
Van het kastje naar de muur lopen...
Nee, maar ze geven niet bepaald veel informatie over hun "bedrijf" prijs. Niks eigenlijk....
Dat vind ik nooit serieus.
Ik nam ze na het zien van de naam eigenlijk al niet meer serieus.Vanoverdegrens schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:10:
[...]
Nee, maar ze geven niet bepaald veel informatie over hun "bedrijf" prijs. Niks eigenlijk....
Dat vind ik nooit serieus.
Ze geven inderdaad ook erg weinig informatie over de woningen die ze aanbieden. Afgezien van wat globale prijzen en hoeveel m2 het is.
Ze zeggen tegen ons dat je voor 300k excl grond een aardig luxe woning kunt neerzetten van ong 160 m2. Dit met staalframebouw. We gaan binnenkort eens wat offertes vergelijken...
Even een vraag over de dekvloer in combinatie met het opstook-protocol.
Mijn dekvloeren zijn afgelopen week gestort. Daaronder zit de VV (BG en 1e verdieping).
Oplevering eerste helft van november, zeg maar over een week of zes.
Na oplevering wil ik in een maand de woning 'winterklaar' maken aangezien ik nog even in het buitenland woon. Bedoeling is om primair de warmtepomp te plaatsen en daarna de keramische vloertegels laten leggen.
Daarom dus de vraag, is het hanteren van het opstookprotocol altijd noodzakelijk (dekvloer ligt er dan minimaal zes weken in). Hoe lang duurt het voordat de cycles doorlopen is (ivm planning).
Mijn dekvloeren zijn afgelopen week gestort. Daaronder zit de VV (BG en 1e verdieping).
Oplevering eerste helft van november, zeg maar over een week of zes.
Na oplevering wil ik in een maand de woning 'winterklaar' maken aangezien ik nog even in het buitenland woon. Bedoeling is om primair de warmtepomp te plaatsen en daarna de keramische vloertegels laten leggen.
Daarom dus de vraag, is het hanteren van het opstookprotocol altijd noodzakelijk (dekvloer ligt er dan minimaal zes weken in). Hoe lang duurt het voordat de cycles doorlopen is (ivm planning).
Weet iemand wat toleranties zijn voor een cementen dekvloer? Wij hebben nogal wat verschillende hoogtes maar weet zelf niet acceptabel is/zou moet zijn. Dus weet ook niet in hoeverre ik mijn aannemer kan eisen om dat op te lossen.
Zelfde voor muren die niet waterpas staan. Wat is daarvoor de norm?
Norm is gewoon vlak.NDF82 schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:48:
Weet iemand wat toleranties zijn voor een cementen dekvloer? Wij hebben nogal wat verschillende hoogtes maar weet zelf niet acceptabel is/zou moet zijn. Dus weet ook niet in hoeverre ik mijn aannemer kan eisen om dat op te lossen.
Met gestrekt been.
Ik weet het zo niet uit mijn hoofd maar er zijn een NEN en een NPR norm voor.NDF82 schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:48:
https://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NEN-28861990-nl.htm
https://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NPR-36851995-nl.htm
[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 23-09-2018 22:36 ]
Het stucwerk krijgt ook een heel apart hoofdstuk en daar is het laatste nog niet over gezegd, pffff.
Iets anders, wie heeft er inbouw spotjes in de vloer laten storten? En wat zijn jullie daarvoor kwijt?
Ik moest 15 euro ex. per instort doos betalen. Plus aansluiten, gaten boren, aluminium armaturen en lampjes betaal ik in totaal €2221,00 excl. BTW voor 26 spotjes. Dat maakt 85.42 ex. per spotje. Is dit redelijk (ik vind het veel!)? Of kan ik beter de armaturen e.d. zelf later doen?
Iets anders, wie heeft er inbouw spotjes in de vloer laten storten? En wat zijn jullie daarvoor kwijt?
Ik moest 15 euro ex. per instort doos betalen. Plus aansluiten, gaten boren, aluminium armaturen en lampjes betaal ik in totaal €2221,00 excl. BTW voor 26 spotjes. Dat maakt 85.42 ex. per spotje. Is dit redelijk (ik vind het veel!)? Of kan ik beter de armaturen e.d. zelf later doen?
Ik vind dat niet veel per spotje. Bij ons was je voor spots in het plafond al meer kwijt, voor alleen het gat, een instortdoos en leiding + draad er naartoe.NDF82 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:05:
Het stucwerk krijgt ook een heel apart hoofdstuk en daar is het laatste nog niet over gezegd, pffff.
Dat is cheapNDF82 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:05:
I was born intelligent - education ruined me
Erg goedkoop inderdaad.NDF82 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:05:
Met gestrekt been.
Je hebt gelijk. Bouwbesluit regelt geen temperaturen. Maar Woningborg wel.argro schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 16:17:
[...]
Op welke eisen uit het Bouwbesluit doel jij dan eigenlijk precies? Het Bouwbesluit bevat, voor zover ik weet, eisen op het gebied van ventilatie / luchtverversing, isolatie etc., maar (minimale) ruimtetemperaturen, eisen aan behaaglijkheid of iets dergelijks zijn er niet. Ik kan het echter ook zomaar mis hebben.
@NDF82 dat is niet duur. Ik ben veel meer kwijt, zonder armatuur. Die moet ik nog aanschaffen.
Wij waren €87,12 per spot kwijt, 41 spots in totaal. Ik vond dat al een goede prijs.
Wat moet ik me voorstellen bij spotjes in de vloer. Hoe gaat dat er finaal uitzien?NDF82 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:05:
Tja, ze schermen met een bruto vloeroppervlakte van 287m2. Dat klinkt royaal. De bruikbare oppervlakte is ruim 20% kleiner als ik naar de tekeningen kijk. Zit je rond de 225 m2. Nog royaal, maar echt iets anders.Fabian schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:25:
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Het zijn spotjes in het plafond die in de vloer van de 1e en/of 2e verdieping verwerkt zijnLittleTycoon schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:29:
[...]
Wat moet ik me voorstellen bij spotjes in de vloer. Hoe gaat dat er finaal uitzien?
Dat dus, ben wat suf door alle druktethe-edge schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 07:42:
[...]
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Het zijn spotjes in het plafond die in de vloer van de 1e en/of 2e verdieping verwerkt zijn.
Goed om te horen dat ik eens een meevallertje heb
Meevaller? Het blijft evenveel geldNDF82 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:36:
[...]
Dat dus, ben wat suf door alle drukte![]()
Goed om te horen dat ik eens een meevallertje heb
Wat is er met je stucwerk dan?
Met gestrekt been.
Over stucwerk gesproken....
Mijn aannemer heeft aangeboden de boel te stucen voor het luttele bedrag van €23,- per m^2. (incl btw). Nu heeft dit het grote voordeel dat ik als ik de sleutel uiteindelijk krijg de boel gewoon gestuukt is en dat scheelt weer een hoop tijd.
Nu geloof ik dat ik dit ook wel voor ongeveer de helft kan laten doen. Dat zou zo'n richting de 10K schelen. Maar nu. De oplevering zal ergens rond februari zijn. Zouden jullie aanraden om eerst een stukadoor te zoeken voordat ik de aannemer vertel dat het niet meer nodig is, of gaat dat sowieso wel goed komen?
Ik ben een beetje bang dat een "beunhaas" niet zo ver van te voren plant namelijk. Hoe hebben jullie dat gedaan? (en wat hebben jullie per m^2 betaald ongeveer?)
Overigens zijn ze deze week eindelijk echt begonnen bij ons
Locatie van de heipalen staat uitgemeten en volgende week gaan de palen de grond in. Bijna 1,5 jaar nadat we het kavel voor het eerst zagen
Mijn aannemer heeft aangeboden de boel te stucen voor het luttele bedrag van €23,- per m^2. (incl btw). Nu heeft dit het grote voordeel dat ik als ik de sleutel uiteindelijk krijg de boel gewoon gestuukt is en dat scheelt weer een hoop tijd.
Nu geloof ik dat ik dit ook wel voor ongeveer de helft kan laten doen. Dat zou zo'n richting de 10K schelen. Maar nu. De oplevering zal ergens rond februari zijn. Zouden jullie aanraden om eerst een stukadoor te zoeken voordat ik de aannemer vertel dat het niet meer nodig is, of gaat dat sowieso wel goed komen?
Ik ben een beetje bang dat een "beunhaas" niet zo ver van te voren plant namelijk. Hoe hebben jullie dat gedaan? (en wat hebben jullie per m^2 betaald ongeveer?)
Overigens zijn ze deze week eindelijk echt begonnen bij ons
[ Voor 4% gewijzigd door Maverick op 25-09-2018 14:00 ]
PSN: DutchTrickle PVoutput
Relatief t.o.v. de kosten bij andere tweakersArtbij schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:00:
[...]
Meevaller? Het blijft evenveel geld.
Wat is er met je stucwerk dan?
Met m'n stucwerk... Wat niet...
Punten uit email:
Members only:
Inloggen
Nietjes? Wtf?NDF82 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:00:
[...]
Relatief t.o.v. de kosten bij andere tweakers
Met m'n stucwerk... Wat niet...
Punten uit email:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Balen zeg.
Hopelijk is het zonder kosten op te lossen.
I was born intelligent - education ruined me
Dat zit 'm waarschijnlijk in die NEN normen. Mijn te bouwen nieuwbouwwoning is bruto NEN dik 300m2 maar als ik de ruimten optel rond de 230m2. Huis van de buren idem.MeTooPV schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 01:18:
[...]
Tja, ze schermen met een bruto vloeroppervlakte van 287m2. Dat klinkt royaal. De bruikbare oppervlakte is ruim 20% kleiner als ik naar de tekeningen kijk. Zit je rond de 225 m2. Nog royaal, maar echt iets anders.
Ik vind de woning overigens ook vrij goedkoop maar de prijs is 2016 en de basisprijs. De prijzen zijn de afgelopen jaren sterk gestegen dus reken maar dat hier nog flink wat bijkomt, en als je keuzen gaat maken in afwerking loopt het daarboven nog harder op. En keuzen maken bij zo'n bedrijf moet je doen en ga je doen want je wilt weinig concessies. Daar zit hun winst.
Leuk, worden drukke tijden!Maverick schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:58:
Over stucwerk gesproken....
Overigens zijn ze deze week eindelijk echt begonnen bij onsLocatie van de heipalen staat uitgemeten en volgende week gaan de palen de grond in. Bijna 1,5 jaar nadat we het kavel voor het eerst zagen
Bij ons kost stucen 18,80 ex BTW prijspijl augustus 2017
Ik zit voor de elektriciteitsvoorziening te twijfelen tussen enkelfasig 40A of 3x400+N 20A. Vandaag hebben wij geen stroomverbruikers die een driefasige aansluiting nodig hebben maar ik begrijp dat de bedrading en verdeling tussen groepen wel wat anders in elkaar zit en dat het later omschakelen dus niet zo handig is.
Nu zijn wij van plan om lang in deze woning te blijven wonen en is het vrijwel zeker dat er op termijn een elektrische auto op de oprit zal staan. Dan lijkt het mij handiger om een driefasige aansluiting te hebben om sneller te kunnen laden? Zijn hier verder nog nadelen aan verbonden? De installatiekosten zijn maar een beetje hoger maar misschien vergeet ik iets (salderen zonnepanelen, andere apparaten, ... ?).
Nu zijn wij van plan om lang in deze woning te blijven wonen en is het vrijwel zeker dat er op termijn een elektrische auto op de oprit zal staan. Dan lijkt het mij handiger om een driefasige aansluiting te hebben om sneller te kunnen laden? Zijn hier verder nog nadelen aan verbonden? De installatiekosten zijn maar een beetje hoger maar misschien vergeet ik iets (salderen zonnepanelen, andere apparaten, ... ?).
3x25A is de standaard tegenhanger van 1x35/40A. Niet over nadenken, altijd driefasen nemen. Capaciteitstarief is hetzelfde en je kan opeens veel meer zonnepanelen kwijt, snelladen of ander speelgoed aansluiten.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Voor wat mijn mening waard is: wij hebben niet eens nagedacht over een 1-fase aansluiting. Hebben direct voor 3x25A gekozen.Admiral Freebee schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:09:
Ik zit voor de elektriciteitsvoorziening te twijfelen tussen enkelfasig 40A of 3x400+N 20A. Vandaag hebben wij geen stroomverbruikers die een driefasige aansluiting nodig hebben maar ik begrijp dat de bedrading en verdeling tussen groepen wel wat anders in elkaar zit en dat het later omschakelen dus niet zo handig is.
Volgens mij is het belangrijkste nadeel dat een 3x25 installatie iets duurder is en dat de verbruikers netjes over de fasen verdeelt moeten worden.
Met 3 fasen aansluiting ben je beter voorbereid op grootverbruikers (bijvoorbeeld snelladen).
@Señor Sjon @Joris748 momenteel hebben we enkel een 3300wp zonnepaneel installatie op het zuiden en een inductiekookplaat als speciale elektrische technieken. Dat het op termijn voordelen heeft is me wel duidelijk.
Ik vraag me echter af of de elektriciteit geproduceerd door de zonnepanelen dan enkel door de apparaten op een fase geconsumeerd kan worden? Dit is vandaag nog geen groot nadeel dankzij het salderen in België maar zal naar de toekomst zeker veranderen. En dan wil ik graag zoveel mogelijk zelf consumeren.
Ik vraag me echter af of de elektriciteit geproduceerd door de zonnepanelen dan enkel door de apparaten op een fase geconsumeerd kan worden? Dit is vandaag nog geen groot nadeel dankzij het salderen in België maar zal naar de toekomst zeker veranderen. En dan wil ik graag zoveel mogelijk zelf consumeren.
Members only:
Inloggen
@Admiral Freebee
Daar houdt mijn kennis op. Mijn onderbuikgevoel zegt dat je dan een 3-fase omvormer moet hebben voor je PV-installatie.
[ Voor 31% gewijzigd door Joris748 op 26-09-2018 10:22 ]
Ging toch om nieuwbouw? Als je ooit op een warmtepomp overgaat kan je ook 3 fasen nodig hebben. In principe regelt de drie fase omvormer ook de teruglevering per fase, maar daar is meer over te vinden in het PV-topic in Duurzame Energie.Admiral Freebee schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:06:
@Señor Sjon @Joris748 momenteel hebben we enkel een 3300wp zonnepaneel installatie op het zuiden en een inductiekookplaat als speciale elektrische technieken. Dat het op termijn voordelen heeft is me wel duidelijk.
@Joris748 You act suprised? Je moet echt vinger aan de pols houden bij die lui, anders loopt alles uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 26-09-2018 10:31 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Denk niet dat rechtsbijstand veel voor je kan doen. Hoogstens jaag je hem op de kast. Heb je al wel een aannemer klaar staan?Joris748 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:20:
Members only:
@Admiral Freebee
Daar houdt mijn kennis op. Mijn onderbuikgevoel zegt dat je dan een 3-fase omvormer moet hebben voor je PV-installatie.
Met gestrekt been.
Members only:
Inloggen
Je aannemer kan toch gewoon aan de gang zonder de werktekeningen? Beetje aannemer kan die zelf ook maken.Joris748 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:41:
Members only:
Met gestrekt been.
We hebben op 2 maanden geleden op het punt gestaan om dat te doen. Achteraf gezien hadden we de architect niet het voordeel van de twijfel moeten geven.Artbij schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:43:
[...]
Je aannemer kan toch gewoon aan de gang zonder de werktekeningen? Beetje aannemer kan die zelf ook maken.
Ik ben blij dat we dat niet gedaan hebben. Ik zou het overleggen zoeken met de aannemer en details tijdens de bouw bespreken.Joris748 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:47:
[...]
We hebben op 2 maanden geleden op het punt gestaan om dat te doen. Achteraf gezien hadden we de architect niet het voordeel van de twijfel moeten geven.
Met gestrekt been.
Met de nieuwe Ducobox Energy kan je de WTW over twee zones verdelen en met een timer de zones prioriteren. Dus overdag de woonkamer/keuken en 's nachts de etages waar wordt geslapen.Rtificial schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 09:19:
[...]
Nee, met balansventilatie, luchtdichte bouw en voldoende isolatie is dat niet haalbaar. Uiteindelijk zullen alle ruimtes vrijwel dezelfde temperatuur hebben.
/edit: Als de focus op de woonkamer/keuken staat wordt de andere zone ook wel geventileerd alleen dan wel minimaal. Ik verwacht dan ook een iets grotere temperatuurscheiding tussen de zones.
[ Voor 17% gewijzigd door DJT op 26-09-2018 11:32 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic