D.deJong schreef op zondag 16 september 2018 @ 06:39:
[...]
Op een lente van 16 meter is een hoogteverschil van ongeveer 20 cm prima. Op een grindpad kunnen afhankelijk van het type ondergrond ook gewoon plassen blijven staan. Wat is het verschil met de kavel aan de achterzijde? Ik zou hier toch ook gewoon royaal boven willen zitten, lijkt mij legitiem gezien de eisen van de gemeente.
Heeft de gemeente de hoogte van de kavel opgemeten of een bouwhoogte opgegeven vanaf NAP?
De gemeente heeft de voorgevellijn uitgezet en qua hoogte ingemeten, uitgaande van de weg (NAP 12,38-12,45) en van de bouwhoogte van de buren, 12.59. Dat komt op 12,50m uit (de voorgevel loopt van 12,45 tot 12,55)
In ons ontwerp hebben wij aangegeven dat ons huis op een talud van 40cm komt te staan, rondom, met een verhoogd zwevend terras achter (met trapjes van 2 treden) en een deels opgehoogde voortuin/deels verzonken inrit met een trapje van 2 treden. Gemeente heeft 12,90 vastgesteld als ons bouwpeil.
Maar de hele achterzijde van de kavel ligt dus vanaf de achtergevel ineens 20cm hoger (12,70) - daar zit ineens een knik/bult -, en gaat nu nog naadloos over in een weiland (was voorheen hetzelfde terrein). Dat weiland loopt langzaam verder op. Begin dit jaar hebben we al meerdere keren gehad dat een grote hoeveelheid water van het weiland dwars over onze kavel richting de weg liep.
Omdat de achterzijde dus 20cm hoger ligt dan het huis - en de hele rechterzijde 10cm (12,60), net als het terrein rechts van ons - , krijgen wij op deze manier dus ook niet de gewenste 40cm hoogte.
We houden achter immers nog maar 20cm over, veel te weinig voor een zwevend terras, en rechts "maar" 30cm, ook marginaal voldoende voor het trappetje bij de voorzijde/inrit.
Ik kan ons terrein achterop niet 20cm verlagen om aan de 40cm taludhoogte te komen, want dan liggen we 20cm onder het weiland, rechts kan ik niet 10cm omlaag, want dan liggen we onder het rechterterrein (dat ook al over ons terrein leegloopt aan de voorzijde)
Op deze manier kunnen we ons ontwerp niet uitvoeren, en waarom? Omdat de gemeente uit is gegaan van de grondhoogte bij de voorgevel die nou net in een soort kuil/knik in de kavel uitkomt....
Plus dat qua afschot ik maar krap aan 10cm krijg over 16m en dus het voorterrein ook naar mijn idee ook onvoldoende af kan laten lopen, vandaar mijn vraag. 1cm per meter is zou dus reeeler zijn.

De rode vlakken geven de vorm van het terrein aan. Het achtervlak ligt hoog (12,70-65), de beoogde plek van de woning ligt ineens een stuk lager.
NB. de rode aanduidingen heb ik zelf ingetekend (plus nog een paar hoogtemetingen), de rest = gemeenteaanduiding
[
Voor 17% gewijzigd door
Stefke op 17-09-2018 09:02
]