Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.626.774 views

Onderwerpen

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-11 09:43

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb voor een huis van ~800 m3 prijzen te horen gekregen van 25-30k ex btw ex bouwbegeleiding, dus alles van start ontwerp t/m indienen omgevingsvergunning inclusief bestek en prijsvorming. Dat vonden wij in ieder geval te hoog maar dat was ook bij een wat groter bureau in een dure regio. Kleine/zelfstandige architecten werken vaak goedkoper.

Kan het goedkoper; natuurlijk. Kan het duurder: ook zeker. Een belangrijke factor is hoeveel werk je architect in het voortraject steekt. Je kan beginnen met een hele reeks moodboards, massastudies, 3D-modellen etc. etc. Dan loopt het nogal op. Als je meteen al de hoofdvorm en indeling helder hebt en de detaillering eenvoudig houdt is het veel minder werk.

Onder de 10k lijkt me lastig tenzij je architect een zeer laag uurtarief rekent of je het heel erg eenvoudig houdt.

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 11:40

NDF82

Doomed Space Marine

the-edge schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:05:
[...]

Dit zijn geen architectkosten maar totale uitbesteding van bouwbegeleiding.
Zeker geen appel met appel.

Wat is daarnaast de definitie van bijv. "prijs en contractvorming" :?
Mijns inziens niet iets wat een doorsnee architect doet.
Tsja, gezien de appel ongedefinieerd is...

Wat ik wilde zeggen is, dat we nu voor hetzelfde maar exclusief de directievoering nog geen 1/3 hebben betaald. Ongetwijfeld hadden we bij de dure architect meer uren te besteden. Maar ik kan niet zeggen dat ik die uren gemist heb.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Daniel schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:07:
Ik heb voor een huis van ~800 m3 prijzen te horen gekregen van 25-30k ex btw ex bouwbegeleiding, dus alles van start ontwerp t/m indienen omgevingsvergunning inclusief bestek en prijsvorming. Dat vonden wij in ieder geval te hoog maar dat was ook bij een wat groter bureau in een dure regio. Kleine/zelfstandige architecten werken vaak goedkoper.

Kan het goedkoper; natuurlijk. Kan het duurder: ook zeker. Een belangrijke factor is hoeveel werk je architect in het voortraject steekt. Je kan beginnen met een hele reeks moodboards, massastudies, 3D-modellen etc. etc. Dan loopt het nogal op. Als je meteen al de hoofdvorm en indeling helder hebt en de detaillering eenvoudig houdt is het veel minder werk.

Onder de 10k lijkt me lastig tenzij je architect een zeer laag uurtarief rekent of je het heel erg eenvoudig houdt.
Als je het zo moeilijk doet lopen idd de bouwkosten per m3 ook snel op

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11 11:41
Tja, wij hebben niet het budget wat de meeste hier hebben dus hebben we gewoon alles door de aannemer laten tekenen. Eerlijk is eerlijk dat zie je ook wel terug, maar wij hebben dan ook voor bijna 700m3 een aanneemsom van 170k. En zoveel spannends kun je ook niet echt met een 2onder1 kapper met een bepaald budget.

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-11 12:11
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door SjakieZulu op 12-09-2018 14:06 ]

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

JaMaaT schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:55:
Tja, wij hebben niet het budget wat de meeste hier hebben dus hebben we gewoon alles door de aannemer laten tekenen. Eerlijk is eerlijk dat zie je ook wel terug, maar wij hebben dan ook voor bijna 700m3 een aanneemsom van 170k. En zoveel spannends kun je ook niet echt met een 2onder1 kapper met een bepaald budget.
Als wij van tevoren had geweten wat het allemaal zou kosten, hadden wij daar ook voor gekozen. Wij waren niet op zoek naar luxe, maar naar formaat. Onze ervaring is dat een aannemer in formaat denkt. Een architect niet, die denkt in luxe. En dat heeft grote financiële gevolgen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
In ons geval heeft de architect van schetsontwerp tot en met bouw ongeveer 20k gekost.

Levert naar mijn idee geen luxer, maar een beter doordacht huis op.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• JaMaaT
NDF82 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:11:
[...]

Als wij van tevoren had geweten wat het allemaal zou kosten, hadden wij daar ook voor gekozen. Wij waren niet op zoek naar luxe, maar naar formaat. Onze ervaring is dat een aannemer in formaat denkt. Een architect niet, die denkt in luxe. En dat heeft grote financiële gevolgen.
Juist, het ging bij ons ook om formaat inderdaad. Meeste bang for bucks was ook ons idee. En we zijn ook wel tevreden over hoe het eruit ziet, het is alleen weinig spannends. Door de kapconstructie is het geen standaard 2onder1 kap geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MCRefyo1xQbKbHRXqVIjt9NC/full.jpg

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Joris748 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:26:
In ons geval heeft de architect van schetsontwerp tot en met bouw ongeveer 20k gekost.

Levert naar mijn idee geen luxer, maar een beter doordacht huis op.
Onze architect heeft het huis ook goed doordacht. Echter, daar zitten de bouwkosten niet in. Die zitten in het luxe materiaal gebruik.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-11 09:43

Daniel

Kapitein NCC-1701
Zo'n formaat huis voor een aanneemsom van 170k is niks om je voor te schamen lijkt mij :)

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Daniel schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:04:
Zo'n formaat huis voor een aanneemsom van 170k is niks om je voor te schamen lijkt mij :)
Inderdaad, dat heeft ie goed voor elkaar!

• JaMaaT
Thnx! Ook ik in de goede tijd "gekocht" we wonen er vanaf oktober in.

Voor de geïnteresseerden

JaMaaT in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"
JaMaaT in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"

En stiekem even posen, de tuin is ook klaar maar valt ook de achterkant van de woning te zien.

JaMaaT in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
NDF82 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:03:
[...]

Onze architect heeft het huis ook goed doordacht. Echter, daar zitten de bouwkosten niet in. Die zitten in het luxe materiaal gebruik.

Members only:
Basisontwerp en materialisatie zijn twee verschillende dingen. Voor een goed basisontwerp (= doordacht ontwerp) moet je IMHO bij een architect zijn. Qua materialisatie (= luxe) moet je er bij een architect inderdaad voor waken dat je niet gigantisch over je budget gaat.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51
JaMaaT schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:29:
[...]

Juist, het ging bij ons ook om formaat inderdaad. Meeste bang for bucks was ook ons idee. En we zijn ook wel tevreden over hoe het eruit ziet, het is alleen weinig spannends. Door de kapconstructie is het geen standaard 2onder1 kap geworden.

[Afbeelding]
Mooie 2-kapper :). 170K is wel echt heel goedkoop voor 700m3 (240 per m3), wij zaten op 340 per m3 (precies 100 hoger, 750m3) voor ook een 2-kapper van 8 bij 11,2m (buitenmaten). Dat is dan wel incl. ingebouwde rolluiken en screens en renovlies begane grond (plafond) en 1e verdieping.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
NDF82 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:38:
Ik heb het nog eens opgezocht wat onze duurste aanbieding was. Die was niet mijn eerder genoemde 50k incl. btw, maar 43.560 incl. btw (36k excl.) voor een woonhuis van "slechts" 850m3.

Members only:
Dit ziet er inderdaad wel uit als een offerte waar alle onderdelen die een goede architect regelt netjes genoemd zijn. Constructie, interieur, lichtplan en tuin zijn vaak aparte posten.

Grofweg kan je de percentages ongeveer onderverdelen in.

Schets en voorlopig ontwerp 15%
Definitief ontwerp inclusief vergunningaanvraag 20%
Bestek 10%
Bestektekeningen 10%
Begroting en aanbesteding 5%
Werktekeningen 15%
Directievoering 25%

Hieronder staat een mooi lijstje van wat de meeste architecten wel in het dienstenpakket hebben zitten.
https://www.al-architectuur.nl/werkwijze/#toggle-id-6-closed

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2018 16:41 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Ernemmer schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:28:
[...]

Dit ziet er inderdaad wel uit als een offerte waar alle onderdelen die een goede architect regelt netjes genoemd zijn. Constructie, interieur, lichtplan en tuin zijn vaak aparte posten.

Grofweg kan je de percentages ongeveer onderverdelen in.

Schets en voorlopig ontwerp 15%
Definitief ontwerp inclusief vergunningaanvraag 20%
Bestek 10%
Bestektekeningen 10%
Begroting en aanbesteding 5%
Werktekeningen 15%
Directievoering 25%

Hieronder staat een mooi lijstje van wat de meeste architecten wel in het dienstenpakket hebben zitten.
https://www.al-architectuur.nl/werkwijze/#toggle-id-6-closed
Waarbij je natuurlijk wel moet afvragen of je de architect wel een bestek laat maken of dat aan de aannemer vraagt. En dat geldt al helemaal voor de werktekeningen. Grote kans dat de aannemer ze opnieuw in zijn eigen systeem gaat tekenen.

Kritisch zijn, kan wat dat betreft veel geld besparen.

• Ernemmer
  • Niet online
jerh schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:35:
[...]

Waarbij je natuurlijk wel moet afvragen of je de architect wel een bestek laat maken of dat aan de aannemer vraagt. En dat geldt al helemaal voor de werktekeningen. Grote kans dat de aannemer ze opnieuw in zijn eigen systeem gaat tekenen.

Bestek zou ik altijd de architect laten doen, aangezien de aannemer deze nodig heeft om een offerte te kunnen maken. Werktekeningen kan ook door de aannemer gedaan worden, maar veel aannemers doen dit zelf niet meer is mijn ervaring.

• LittleTycoon
jerh schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:35:
[...]

Aannemer bestek laten maken is omgekeerde wereld, een bestek gebruik je om aannemer te selecteren en te controleren. Kleine kans dat aannemer ze opnieuw gaat tekenen, waarom zou die

• Utke56
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-08 18:42
Sturgeon22 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:52:
[...]

Dat waren wij ook. Geeft een goed beeld van de ruimte in de woning en je kunt goed de verschillende mogelijkheden in afwerkingen zien. Heb je ook nog gesproken met een adviseur?
Ja wij hebben kort een adviseur gesproken. Hebben schets meegekregen van 1 van de woningen die wij zouden kunnen gebruiken voor vergunningaanvraag en prijsopgave van die betreffende woning. Jullie wel?

• Utke56
JaMaaT schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:29:
[...]

[Afbeelding]
Kun je de aannemer met ons delen?

• jerh
Ernemmer schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:42:
[...]

Bestek zou ik altijd de architect laten doen, aangezien de aannemer deze nodig heeft om een offerte te kunnen maken. Werktekeningen kan ook door de aannemer gedaan worden, maar veel aannemers doen dit zelf niet meer is mijn ervaring.
Dat gaat dan uit dat je vanaf bestek zoekt, je kunt ook op basis van open begroting aan de slag en dan is het bestek overbodig.
LittleTycoon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:43:
[...]

Aannemer bestek laten maken is omgekeerde wereld, een bestek gebruik je om aannemer te selecteren en te controleren. Kleine kans dat aannemer ze opnieuw gaat tekenen, waarom zou die
Zie ook boven. Een bestek heeft ook nadelen, je krijgt wat er in staat of er wordt naar een zo'n goedkoop mogelijke optie gezocht ipv de beste. De gemiddelde niet bouwer kan een bestek niet beoordelen, dus er worden allerlei impliciete keuzes in het bestek al vast gelegd, die je wellicht niet wil. Of zaken die slimmer gebouwd kunnen worden, maar door het " starre" bestek niet mogelijk zijn.

Opnieuw tekenen: omdat de aannemer een andere werkwijze hanteert. En dan wordt er dus dubbel werk gedaan. Maar hierboven lees ik dat niet alle aannemer het zelf meer doen, dus kan achterhaald zijn.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Wie van jullie heeft een opleverkeuring laten uitvoeren? En zo ja, door wie?

Wat is het juiste moment? Vooroplevering of uiteindelijke oplevering?

Is eigen huis aan te raden of beter voor een 1-pitter gaan?

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51
NDF82 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:12:

Van onze aannemer (Allure) 'kregen' we een voucher van VEH voor de opleverkeuring (uiteindelijke). De beste (oudere) man heeft een boel ontdekt (zelfs het kleinste krasje in een raam die je zo 123 niet ziet) wat we zelf nooit ontdekt zouden hebben. Wij hebben dus goede ervaring met VEH :). Uiteraard werken er een stuk meer keurders daar dus zullen ook vast wel wat mindere tussen zitten...

• LittleTycoon
jerh schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:58:
[...]
Zie ook boven. Een bestek heeft ook nadelen, je krijgt wat er in staat of er wordt naar een zo'n goedkoop mogelijke optie gezocht ipv de beste. De gemiddelde niet bouwer kan een bestek niet beoordelen, dus er worden allerlei impliciete keuzes in het bestek al vast gelegd, die je wellicht niet wil. Of zaken die slimmer gebouwd kunnen worden, maar door het " starre" bestek niet mogelijk zijn.
Een bestek levert geen risico op goedkoop mogelijke opties, er staat precies wat verwacht wordt. Geen bestek levert juist risico op goedkoop op. Ik heb bij mijzelf zoveel gewijzigd in het traject vanwege goedkope routes (lees maximale winst) aannemer. Met een bestek had ik dit allemaal niet gehad.

Architecten zijn er natuurlijk in vele soorten en maten, met een beetje mazzel heb je er een die slim (efficient) bouwen al meeneemt.

En sorry, ik heb aannemers niet zo hoog zitten, de meeste aannemers zijn niet slim en weten absoluut niet wat mooi is. Bouwen van particuliere woningen is geen rocket science.

• LittleTycoon

Ook veh. Het hangt ook bij VEH van het individue af. Ik zou zowel vooroplevering als eindoplevering doen.

[ Voor 6% gewijzigd door LittleTycoon op 12-09-2018 22:26 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:42

Bij ons deed de bouwbegeleider dat, net zo lang tot alles opgelost was.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Ernemmer
  • Niet online
jerh schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:58:
[...]

Dat gaat dan uit dat je vanaf bestek zoekt, je kunt ook op basis van open begroting aan de slag en dan is het bestek overbodig.

[...]

Opnieuw tekenen: omdat de aannemer een andere werkwijze hanteert. En dan wordt er dus dubbel werk gedaan. Maar hierboven lees ik dat niet alle aannemer het zelf meer doen, dus kan achterhaald zijn.
Als je de architect een bestek laat maken dan staat daar precies in wat de klant wilt hebben. De aannemer kan op basis van de eisen in het bestek en de tekeningen een prijs maken.

Hoe jij het hier nu uitlegt is voor mij echt nieuw en heb ik nog niet eerder gezien, heb je voor mij misschien een voorbeeld of een stuk tekst wat het beter uitlegt? Ik sta altijd open voor nieuwe kennis.

Zo'n constructie zou je wel kunnen zien bij een ontwerpende aannemer, maar dan heb je gewoon de complete vraag bij de aannemer ondergebracht, zonder eigen architect en sla je de aanbestedingsfase over.

Of bij hele grote projecten zie je ook wel dat er gebouwd moet worden op kwaliteitseisen van de opdrachtgever. Dan maakt de architect een ontwerp, maar de verdere engineering laten ze dan over aan de aannemer die dan de bouwmethode en dat soort dingen zelf gaat bepalen, zodat hij kan bouwen waar hij ervaring mee heeft. Hier maakt de aannemer dan ook vaak weer zelf de tekeningen ipv de architect.

Maar is @jerh misschien Belg, waar een bestek misschien iets anders is dan in NL???

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2018 22:33 ]

• Utke56
kiddyl schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:05:
Ons huis wordt door een catalogus bouwer neergezet. Het ontwerp is licht gewijzigd tov de standaard die wij wel mooi vonden. Het verbaasd ons niet dat dit huis op meerdere plekken staat.

De indeling was nog het meest lastige. De binnenmuren van de begane grond staan inmiddels en we hebben al aangeven dat wij de muur bij de trap eigenlijk daar niet willen hebben. Hopelijk blijft het hierbij. De keuken is wel te groot denk ik en daarvoor is de garage gesneuveld ;( . We kunnen ook straks in het keuken topic plaatsen want die is ook bijna rond.

De tekening van de begane grond is niet de laatste versie, maar ik zie nu pas dat we daarvan alleen op papier de uiteindelijke versie hebben. De muur in de keuken rechts loopt iets door zodat de keuken kast niet uitkomt op een raam. De twee ramen worden iets smaller.

Een tijd geleden was er een opmerking over een toilet onder de trap. Wij hebben daarvoor bewust gekozen om de entree zo breed mogelijk te houden. De meterkast naar de berging heeft hetzelfde idee ten grondslag. Voor de aannemer en onderaannemer was het geen probleem om de meterkast daar te plaatsen, maar ik moest wel zelf alle instanties af om bevestigd te krijgen dat het geen probleem geeft om de meterkast daar te plaatsen.

De zolder is niet zo interessant om te plaatsen.

Members only: plattegrond
Welke modelbouwer als ik zo vrij mag zijn?

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-11 21:08

Hier ook VEH, naast dat we met het hele project een bouwbegeleider (onafhankelijk van de aannemer) hadden ingehuurd, die ook mee liep.

Het moment is altijd de uiteindelijke oplevering. De vooroplevering is leuk, maar heeft geen enkele juridische status. En dan is 2x een keuring wel duur. Kijk tijdens de vooroplevering lekker zelf, of neem een (schoon)vader/oom mee die eens meekijkt. Onze aannemer heeft tussen de vooroplevering en de oplevering weinig tot niets van de punten aangepakt, omdat ze het te druk hadden met het huis überhaupt afkrijgen.

Wat tijdens de oplevering genoteerd wordt, telt. Daar zet iedereen ook z'n handtekening onder.
Ik vond die VEH man zijn geld wel waard. Maar zal inderdaad afhangen van het individu.

• jerh
LittleTycoon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:24:
[...]

Een bestek levert geen risico op goedkoop mogelijke opties, er staat precies wat verwacht wordt. Geen bestek levert juist risico op goedkoop op. Ik heb bij mijzelf zoveel gewijzigd in het traject vanwege goedkope routes (lees maximale winst) aannemer. Met een bestek had ik dit allemaal niet gehad.

Architecten zijn er natuurlijk in vele soorten en maten, met een beetje mazzel heb je er een die slim (efficient) bouwen al meeneemt.

En sorry, ik heb aannemers niet zo hoog zitten, de meeste aannemers zijn niet slim en weten absoluut niet wat mooi is. Bouwen van particuliere woningen is geen rocket science.
Je mist denk ik mijn andere punt. Je gaat er dan vanuit dat de architect een bestek kan maken dat precies past bij jouw wensen. Dus als het bestek dan in de uitvoering niet matcht, dan heb je allerlei problemen. En juist in de uitvoerende fase moeten er vaak nog allerlei keuzes gemaakt worden.
Ernemmer schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:28:
[...]

Als je de architect een bestek laat maken dan staat daar precies in wat de klant wilt hebben. De aannemer kan op basis van de eisen in het bestek en de tekeningen een prijs maken.

Hoe jij het hier nu uitlegt is voor mij echt nieuw en heb ik nog niet eerder gezien, heb je voor mij misschien een voorbeeld of een stuk tekst wat het beter uitlegt? Ik sta altijd open voor nieuwe kennis.

Zo'n constructie zou je wel kunnen zien bij een ontwerpende aannemer, maar dan heb je gewoon de complete vraag bij de aannemer ondergebracht, zonder eigen architect en sla je de aanbestedingsfase over.

Of bij hele grote projecten zie je ook wel dat er gebouwd moet worden op kwaliteitseisen van de opdrachtgever. Dan maakt de architect een ontwerp, maar de verdere engineering laten ze dan over aan de aannemer die dan de bouwmethode en dat soort dingen zelf gaat bepalen, zodat hij kan bouwen waar hij ervaring mee heeft. Hier maakt de aannemer dan ook vaak weer zelf de tekeningen ipv de architect.

Maar is @jerh misschien Belg, waar een bestek misschien iets anders is dan in NL???
Zeler geen belg hoor. Mijn bouwbegeleid wilde inderdaad dat de aannemer op zijn manier bouwde op basis van een open begroting. Hij was van mening dat een bestek weinig toevoegde., omdat aanbiedingen van aannemers slecht te vergelijken zijn en in de praktijk in de uitvoering nog van alles veranderde. Een open begroting met afspraken over kop- en staartkosten had zijn voorkeur. En de gemiddelde aannemer bouwt toch op zijn eigen wijze. En als je kijkt naar de faalkosten in de bouw denk ik wel dat je kan stellen dat een bestek niet de holy grail is.

• Ernemmer
  • Niet online
Maar had jij dan wel een echte architect?
Normaal gesproken bepaal je samen met hem het gehele huis en dan kan er tijdens de uitvoeringsfase nog wel eens een klein dingetje veranderen maar zo heel schokkend is dat niet.

Voordeel aan een bestek is ook dat je de offertes van de aannemers goed kan vergelijken, omdat ze allemaal voor precies hetzelfde gebouw aan het rekenen zijn.
Ik zou zelf nooit zonder bestek aan het werk gaan, ik vind het wel fijn als 99% van het bouwwerk van tevoren op papier staat.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-11 12:39
Vantage92 schreef op zondag 9 september 2018 @ 08:23:

Hebben meer van jullie dit meegemaakt en weet iemand misschien een andere houtskeletbouwer? Over de grens in Duitsland bij Overijssel wellicht.
@Vantage92 Gussek in Nordhorn wellicht. Geen idee of die bereid zijn om over de grens te bouwen.
Vantage92 schreef op zondag 9 september 2018 @ 08:55:
@Road-runner83
Nu via een ZZP’er uit Enter. Het nieuwe bouwen heet het.
Ontwerp is echt simpel. Rechthoek van 11 bij 6, twee vierdiepingen en lessenaarsdak.Houten gevelbekleding.
Komt een beetje op tussenpersoon/bouwbegeleider neer, heb ik zo het idee.
Als je niet breder dan 6m kunt bouwen, zul je met de catalogushuizen van duitse bouwers het probleem krijgen, dat hun ontwerpen meestal pas rond de 7,5m breed beginnen. 6m smal (vrijstaand!) bouwen is in Dld. erg ongewoon (dan wordt doorgaans 2 onder 1 kap gebouwd) en dan snel een klus voor een zelfstandig werkend architekt met navenante kosten.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:19:
Iemand bekend met https://www.fertighauswelt.de/?

Werd er op gewezen en vond het best wel prima uitzien.
Ik ga binnenkort eens een kijkje bij Keulen nemen denk ik.
@Verwijderd Daar staan rond de 20 grote catalogusbouwers, die overwegend houtskelet prefab huizen verkopen/bouwen.
Van prijsvechters Allkauf en Okal met tamelijk agressieve verkopers tot HUF als absolute luxebouwer in het hoge prijssegment is alles te vinden. Mijn tips: Bien/Elk (1 bedrijf), Fingerhaus, Fingerhut, Gussek als je niet te duur wilt. Büdenbender, Haas of Stommel vind ik ook interessant, maar wel duurder/luxer. (=> 10-15jaar geleden!)
Trek er een dag voor uit, en vermijd het weekend. Doordeweekse dag vrij nemen loont zich, want dan is het rustiger op het park en hebben de verkopers meer tijd voor je.
(zelf ben ik in '03 op het park in W'tal begonnen met m'n plannen, en ben uiteindelijk met Bien in zee gegaan, waarbij Fingerhaus als laatste afviel. heb casco met veel zelfbouw/eigen werk gedaan)

Bij het thema architektenkosten is nog veel belangrijker dan de bouwsom, wat de architekt precies moet doen voor de klant. Als hij een standaardontwerp in de la heeft liggen, dat slechts in details aangepast hoeft te worden (catalogusbouw), kan 1-2% van de bouwsom probleemloos voldoen. Tekent ie daarentegen een volledig individueel ontwerp, dat compleet afwijkt van al zijn eerdere werk, kan 10-12% net zo goed gerechtvaardigd zijn. Bijvoorbeeld voor een kaveltje tussen bestaande oudere bouw, waar aan veel voorwaarden voldaan moet worden, om überhaupt de bouwaanvraag erdoor te krijgen. Oppassen dus met appels en peren op dit punt.

Het duitse "bauexpertenforum" is voor zelfbouwers die traditioneel steen op steen willen bouwen een zeer informatieve plek, waar vrijwel alle vragen al eens zijn langsgekomen. Daar passeren flink wat architektenhuizen de revue en worden kritisch bekeken door de deels ervaren deelnemers aan dit forum. Aanrader!

[ Voor 5% gewijzigd door Vanoverdegrens op 13-09-2018 14:39 ]

• Grolsch
Open begroting is bij ons in de regio ook wel gebruikelijk. Je spreekt een opslag af over de netto inkoop.
In onze overeenkomst zaten ook een paar stelposten (smaakgevoelige onderdelen als vloerbedekking, tegelwerk, sanitair, PV).

Wij hadden wel een vrij hard "bestek" cq. technische omschrijving. Op basis daarvan zijn prijzen opgevraagd. Zo weet je zeker dat je appels met appels vergelijkt.

De goedkoopste van de aanbieders vervolgens uitgenodigd en aangegeven dat hij te duur was (buiten budget). Op dit moment moest er dus afgeweken worden van bestek. Naar mijn mening is het ook verstandig de aannemer erbij te betrekken, dat is ook goed voor de prijs.

Desbetreffende aannemer mocht toen "sleutelen" aan het bestek om de prijs naar beneden te krijgen, en uiteindelijk is de prijs zo'n 60K gezakt. Natuurlijk zijn er dan zaken veranderd, maar de aannemer heeft een "afwijkingslijst" gemaakt t.o.v. bestek, en daar zijn wij vervolgens akkoord mee gegaan. Ook had hij veel goede ideeën om bepaalde zaken goedkoper, of technisch beter voor hetzelfde geld te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 13-09-2018 08:37 ]

• LittleTycoon
jerh schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:18:
[...]

Je mist denk ik mijn andere punt. Je gaat er dan vanuit dat de architect een bestek kan maken dat precies past bij jouw wensen. Dus als het bestek dan in de uitvoering niet matcht, dan heb je allerlei problemen. En juist in de uitvoerende fase moeten er vaak nog allerlei keuzes gemaakt worden.
Nee hoor, dan pak je het gewoon niet goed aan, zoveel echt ingrijpende keuzes maak je niet in de uitvoerende fase, betekent namelijk ook risico op ........ met constructeur en omgevingsvergunning.

Als je het bestek niet kan beoordelen moet je je laten bijstaan of bijleren, zo moeilijk is een stabu bestek nu ook weer niet.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:03
Nee, maar wel doodsaaie en taaie materie. De term o.g. betekent Of Gelijkwaardig, maar 99% in de bouw leest dat als Of Goedkoper. :+

Ik werk zelf het meeste met een technische omschrijving en prestatie-eisen. Echt, een bestek lees je niet voor je lol, laat staan dat je er één schrijft of controleert.

Ik heb het hier wel over het geschreven bestek, niet zozeer de bestektekeningen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-11 13:30
Utke56 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:37:
Ja wij hebben kort een adviseur gesproken. Hebben schets meegekregen van 1 van de woningen die wij zouden kunnen gebruiken voor vergunningaanvraag en prijsopgave van die betreffende woning. Jullie wel?
Wij zijn vorig voorjaar op gesprek geweest bij Groothuisbouw, Selekthuis en een lokale aannemer en hebben bij alle drie de bedrijven een zoveel mogelijk gelijkende offerte opgevraagd en deze vergeleken. Uiteindelijk natuurlijk toch diverse verschillen en die in kaart gebracht en een inschatting gemaakt. Verschillen tussen de offertes vielen mee, dus keuze is meer gemaakt op gevoel. Bij Selekthuis hadden we het minste fijne gevoel tijdens het gesprek en in de communicatie. Groothuis eigenlijk het fijnste gesprek, hele fijne adviseur en snelle reactie op vragen. Toch gekozen voor de lokale aannemer, aangezien deze een goede reputatie heeft en lekker dichtbij zit, waardoor je makkelijker even langs kan om dingen te bespreken.

• LittleTycoon
Señor Sjon schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:14:
Nee, maar wel doodsaaie en taaie materie. De term o.g. betekent Of Gelijkwaardig, maar 99% in de bouw leest dat als Of Goedkoper. :+
idd, word je doodmoe van dat o.g. stuk

• Ernemmer
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:14:

Ik werk zelf het meeste met een technische omschrijving en prestatie-eisen. Echt, een bestek lees je niet voor je lol, laat staan dat je er één schrijft of controleert.

Ik heb het hier wel over het geschreven bestek, niet zozeer de bestektekeningen.
In de tijd dat ik nog wel eens een calculatie maakte vond ik een bestek wel fijn.
Gewoon de complete tekst plakken in Excel en dan deleten wat je niet nodig had, aantallen er achter en je bent klaar. :D
Kan je ook niks vergeten.

• Utke56
Sturgeon22 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:36:
[...]

Wij zijn vorig voorjaar op gesprek geweest bij Groothuisbouw, Selekthuis en een lokale aannemer en hebben bij alle drie de bedrijven een zoveel mogelijk gelijkende offerte opgevraagd en deze vergeleken. Uiteindelijk natuurlijk toch diverse verschillen en die in kaart gebracht en een inschatting gemaakt. Verschillen tussen de offertes vielen mee, dus keuze is meer gemaakt op gevoel. Bij Selekthuis hadden we het minste fijne gevoel tijdens het gesprek en in de communicatie. Groothuis eigenlijk het fijnste gesprek, hele fijne adviseur en snelle reactie op vragen. Toch gekozen voor de lokale aannemer, aangezien deze een goede reputatie heeft en lekker dichtbij zit, waardoor je makkelijker even langs kan om dingen te bespreken.
Ja wij laten de woning ook nog eens doorrekenen door een lokale aannemer. Voor welk type zijn jullie uiteindelijk gegaan?

• Sturgeon22
  • Laatst online: 12-11 13:30
Utke56 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:50:
Ja wij laten de woning ook nog eens doorrekenen door een lokale aannemer. Voor welk type zijn jullie uiteindelijk gegaan?
Een notariswoning (lijkt op GL3 bij Groothuisbouw|):
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4223/34749571675_b03daff9d8.jpg

Waar kijken jullie naar?

• Utke56
Sturgeon22 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:40:
[...]

Een notariswoning (lijkt op GL3 bij Groothuisbouw|):
[Afbeelding]

Waar kijken jullie naar?
Wij vonden de gl6 mooi. Wat is inhoud van deze woning?

• Señor Sjon
Loop de configurator door bij groothuis en je ziet de m3 en de prijs per m3.

• Utke56
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:49:
Loop de configurator door bij groothuis en je ziet de m3 en de prijs per m3.
Als ik het goed begrijp is ie uiteindelijk uitgertekend door lokale aannemer; kan wat mij betreft afwijken van calculator van Groothuis.

Verwijderd

Wij hebben boven eigenlijk alleen verwarming op de badkamer aan. Slaapkamers staan altijd uit en raam meestal open in de avond/nacht.
Heeft het dan zin om vloerverwarming boven en onder aan te gaan leggen? Aangezien je dan met constante temperatuur werkt en het boven al snel te heet is.
Onze tekenaar adviseerde onder gewoon vloerverwarming en boven een aantal radiatoren die je gebruikt als je een keer een ruimte wilt opwarmen. Meningen van de bouwers hier?

• anboni
  • Laatst online: 23:05
Wij krijgen VVW op zowel BG als verdieping, maar wij hebben straks ook een W/W WP, dus daar kunnen we ook enigszins mee koelen. Maar wordt vloerverwarming niet per definitie per ruimte geregeld?

• LittleTycoon
anboni schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:47:
Wij krijgen VVW op zowel BG als verdieping, maar wij hebben straks ook een W/W WP, dus daar kunnen we ook enigszins mee koelen. Maar wordt vloerverwarming niet per definitie per ruimte geregeld?
Nee/ja. Nee het wordt ingeregeld op een constante temp, die kan verschillen per ruimte omdat je vaak vv groepen per ruimte hebt. Ja, je kan naregeling toepassen per ruimte dan kan je temp actief varieren per ruimte.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 09:36
Hier op alle verdiepingen vloerverwarming, ook op zolder, inderdaad, om mee te koelen. Met naregeling per vertrek.

[ Voor 26% gewijzigd door the-edge op 14-09-2018 11:11 ]

• Grolsch
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:44:
Wij hebben boven eigenlijk alleen verwarming op de badkamer aan. Slaapkamers staan altijd uit en raam meestal open in de avond/nacht.
Heeft het dan zin om vloerverwarming boven en onder aan te gaan leggen? Aangezien je dan met constante temperatuur werkt en het boven al snel te heet is.
Onze tekenaar adviseerde onder gewoon vloerverwarming en boven een aantal radiatoren die je gebruikt als je een keer een ruimte wilt opwarmen. Meningen van de bouwers hier?
Als je wilt gaan koelen met een WP zou ik sowieso vloerverwarming aan laten leggen. Koelen met radiatoren werkt niet / amper.

Bij nieuwbouw was bij ons het prijsverschil tussen vloerverwarming of radiatoren op de slaapkamers 0,0
Je bent verplicht (vanwege bouwbesluit) verwarming aan te leggen in slaapkamers.
anboni schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:47:
Niet per definitie, je kunt met vloerverwarming niet inregelen op een vaste ruimtetemperatuur, je kunt alleen in regelen op flow, dus bepaalde ruimtes knijpen of meer flow geven.

Als je de ruimtetemperatuur per ruimte wil kunnen instellen zit je vast aan naregeling met in elke te regelen ruimte een thermostaat.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-11 18:20
Wat is een normaal afschot t.b.v afwatering van een kavel naar openbare ruimte?

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-11 14:29
stefijn schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 17:44:
Wat is een normaal afschot t.b.v afwatering van een kavel naar openbare ruimte?
HWA hoeft maar weinig afschot te hebben.

Members only:

Met gestrekt been.

• Artbij
Artbij schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:12:
[...]

Members only:
Of wil je gewoon je gras af laten lopen? Afschot wordt dan volgens mij bepaald door het verschil tussen de hoogte van de openbare ruimte en die van je bouw.

Met gestrekt been.

• Stefke
Ik wil gewoon - zoals ook bij onze buren - de voorzijde van de tuin en de inrit lichtjes laten aflopen richting fietspad, en de achterzijde ook afloop - naar achteren - ook ivm de wadi die ik moet maken van de gemeente.

De vraag is dus, wat is lichtjes. 1cm per meter?

De achterzijde ligt echter 20cm hoger dan de grond op de positie van de voorgevel (die afgelopen week is uitgezet door de gemeente), waardoor ons huis t.o.v. de achterzijde 20cm te laag komt te staan. Ik kan de achterzijde niet omlaag brengen, want dan stroomt het weiland achter ons leeg over onze kavel (is nu al een "probleem" bij hevige regenval).

Om de achterzijde af te laten lopen moet onze woning minimaal 10 maar eigenlijk 15-20cm hoger komen te staan dan de gemeente nu heeft aangeven. Wij hebben ook extra hoogte in de vergunning aangevraagd, maar het punt is nu: wat is - in onze kavel met nogal wat hoogteverschil op diverse plekken - nu de hoogte waar van uitgegaan moet worden.

Ik zeg: afschot richting voor, afschot richting achter, dan kom ik dus 15-20cm hoger uit dan de gemeente opgeeft.

Zijn jullie al een beetje klaar? Binnenkort kom ik es kijken

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17
[...]
Je gaat toch niet je HWA illegaal op de sloot aansluiten?
Waarom zou dat illegaal zijn? Op de kavel die wij gekocht hebben moeten we verplicht de HWA op een sloot laten uitkomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Andrehj schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:34:
[...]

Waarom zou dat illegaal zijn? Op de kavel die wij gekocht hebben moeten we verplicht de HWA op een sloot laten uitkomen.
De landelijke richtlijn is opvang en afvoer op eigen perceel ivm grondwaterstand.

• Rob-T6
  • Laatst online: 21:47
[...]

Dat.

Een gescheiden stelsel voor hemelwater en afvalwater is in de steden eigenlijk verplicht. Bij ons moet je het hemelwater lozen op de sloot als het mogelijk is.

• Artbij
[...]

Omdat ik de regelgeving ken van het kavel.

Zoals jax al zegt, in de regel moet je het zelf in de grond brengen. Al zijn de regels overal anders.

Met gestrekt been.

• Stefke
Wij hebben geen sloot naast ons terrein 😉 de gemeente heeft mij gezegd dat ik bijvoorbeeld de inrit moet laten aflopen naar t fietspad (dat is bij de buren ook het geval), dat betekent dat ik over 16m afschot moet hebben. Dus nogmaals, wat is normaal afschot over 16m?
HWA van bijvoorbeeld daken en terrassen voor en achter moeten wij aan de achterzijde opvangen in een sloot/wadi op eigen terrein met overloop naar die van de buren (of infiltratie, maar dat zal niet werken in een natte periode want dan staat het grondwater op -1m)

Nu wordt onze inrit van grind dus het afschot is niet zozeer voor hwa (dat gaat toch meteen de grond in), maar ik moet nu bepalen hoe hoog mijn huis moet komen te staan en daar over met de gemeente in gesprek. Zij hebben ons huis te laag ingemeten naar mijn idee, en we zijn bijvoorbeeld hierdoor niet in staat onze achterterras te maken zoals het bedoeld is

1cm per meter? 0,5?

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 15-09-2018 08:13 ]

• Grolsch
Bij ons moeten we het HWA ook lozen in de sloot.
toch stiekem 1 regenpijpje aangesloten op het riool om de leidingen goed schoon te houden O-)

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-11 17:15

Bravo

Second Best

Zelf ben ik actief in de civiele wereld. Binnen projecten wordt vaak een afschot van 1-2 cm aangehouden om het hemelwater af te voeren. Minder kan leiden tot lokale plasvorming na zetting, meer afschot zorgt ervoor dat de kinderwagen zelfstandig aan de wandel kan gaan.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Artbij
Grolsch schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 08:21:
Bij ons moeten we het HWA ook lozen in de sloot.
toch stiekem 1 regenpijpje aangesloten op het riool om de leidingen goed schoon te houden O-)
Wel met een zwanenhals ertussen toch?

Met gestrekt been.

• Grolsch
Artbij schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 09:29:
[...]

Wel met een zwanenhals ertussen toch?
Geen flauw idee, ik was er niet bij. Ik neem aan dat de loodgieter weet wat hij doet :)

• Artbij
Grolsch schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:39:
[...]

Geen flauw idee, ik was er niet bij. Ik neem aan dat de loodgieter weet wat hij doet :)
Je zit op hoge druk riool toch? Als de gemeente vermoed dat je illegaal loost doen ze rook door de leiding. Er komt dan rook door je regenpijp omhoog.

Als je er een zwanenhals tussen zit kan de rook er niet door....

Met gestrekt been.

• Grolsch
Artbij schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:43:
[...]

Je zit op hoge druk riool toch? Als de gemeente vermoed dat je illegaal loost doen ze rook door de leiding. Er komt dan rook door je regenpijp omhoog.

Als je er een zwanenhals tussen zit kan de rook er niet door....
Ik weet niet of we hogedruk riool hebben, en een rooktest hebben we ook (nog) geen last van gehad.

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Hier HWA ook naar de sloot

Koeling: Volgens onze aannemer kon koeling niet via een radiator omdat er dan condensvorming ontstaat. Wij hebben beneden vloerverwarming en in de slaapkamers convectors van Daikin, deze kunnen verwarmen of koelen en hebben een afvoer voor condenswater. Naar de gewonde radiatoren zijn elektrische afsluiters geplaatst die dicht gaan in de koel stand.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 19:28
stefijn schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 08:11:
Wij hebben geen sloot naast ons terrein 😉 de gemeente heeft mij gezegd dat ik bijvoorbeeld de inrit moet laten aflopen naar t fietspad (dat is bij de buren ook het geval), dat betekent dat ik over 16m afschot moet hebben. Dus nogmaals, wat is normaal afschot over 16m?
HWA van bijvoorbeeld daken en terrassen voor en achter moeten wij aan de achterzijde opvangen in een sloot/wadi op eigen terrein met overloop naar die van de buren (of infiltratie, maar dat zal niet werken in een natte periode want dan staat het grondwater op -1m)

Nu wordt onze inrit van grind dus het afschot is niet zozeer voor hwa (dat gaat toch meteen de grond in), maar ik moet nu bepalen hoe hoog mijn huis moet komen te staan en daar over met de gemeente in gesprek. Zij hebben ons huis te laag ingemeten naar mijn idee, en we zijn bijvoorbeeld hierdoor niet in staat onze achterterras te maken zoals het bedoeld is

1cm per meter? 0,5?
Op een lente van 16 meter is een hoogteverschil van ongeveer 20 cm prima. Op een grindpad kunnen afhankelijk van het type ondergrond ook gewoon plassen blijven staan. Wat is het verschil met de kavel aan de achterzijde? Ik zou hier toch ook gewoon royaal boven willen zitten, lijkt mij legitiem gezien de eisen van de gemeente.
Heeft de gemeente de hoogte van de kavel opgemeten of een bouwhoogte opgegeven vanaf NAP?

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wij zitten ook met de hoogte, die is togewezen door gemeente.
Kavel diepte 25 meter en de omliggende gemeente grond ligt 15 cm lager dan bouwpeil of hoe het heet,

De stratenmaker vertelde me dat afschot naar 1 kant moeilijk/niet mogelijk is.
Dus maar draingoten langs lange kant van huis en die komen op de HWA afvoer (gescheiden stelsels bij ons) ik heb voor zover ik weet niets over water op kavel in de grond brengen. (We zitten op -4.2 NAP dus het is meer een probleem grondwater op laag genoeg pijl te houden)

En dan is er genoeg hoogte verschil voor het huis (3 meter tuin) en achter het huis (5.8 meter tuin)

De grondwerker legt er gelijk aantal drainage pijpen in en die worden ook gekoppeld op de HWA ring. Ik dacht in soort verzamelput, maar die worden gewoon allemaal 2x gekoppeld op de HWA ring. Dan krijg ik wel secties in plaats van 1 systeem.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Grolsch
jacovn schreef op zondag 16 september 2018 @ 07:59:
Wij zitten ook met de hoogte, die is togewezen door gemeente.
Kavel diepte 25 meter en de omliggende gemeente grond ligt 15 cm lager dan bouwpeil of hoe het heet,

De stratenmaker vertelde me dat afschot naar 1 kant moeilijk/niet mogelijk is.
Dus maar draingoten langs lange kant van huis en die komen op de HWA afvoer (gescheiden stelsels bij ons) ik heb voor zover ik weet niets over water op kavel in de grond brengen. (We zitten op -4.2 NAP dus het is meer een probleem grondwater op laag genoeg pijl te houden)

En dan is er genoeg hoogte verschil voor het huis (3 meter tuin) en achter het huis (5.8 meter tuin)

De grondwerker legt er gelijk aantal drainage pijpen in en die worden ook gekoppeld op de HWA ring. Ik dacht in soort verzamelput, maar die worden gewoon allemaal 2x gekoppeld op de HWA ring. Dan krijg ik wel secties in plaats van 1 systeem.
Dat klinkt nog niet goedkoop, ons kavel is 35 meter breed en 50 meter diep en loopt af richting 3 kanten. (Voor/links op sloot, achter op weiland, en rechts ligt redelijk gelijk met de buren.

• jacovn
  • Nu online
Grolsch schreef op zondag 16 september 2018 @ 08:24:
[...]

Dat klinkt nog niet goedkoop, ons kavel is 35 meter breed en 50 meter diep en loopt af richting 3 kanten. (Voor/links op sloot, achter op weiland, en rechts ligt redelijk gelijk met de buren.
Nee helaas, maar altijd plassen water rond huis is ook niet alles.

Nu valt met de grondwerker mee, die doet 64 m2 gebroken puin met 20 cm zand erop aanbrengen voor oprit.
En los daarvan 90 m2 met zand aanvullen tot nivo. Alles afgetrilled met 6 ton trilplaat.

Graaft eerst een 60 cm gleuf voor de HWA ring en de drainage buis rondom huis.
De loodgieter kan dan de HWA ring maken en de aansluitingen voor drainagebuis, de HWA pijpen, de stortput onde buitenkraan en de draingoten. Daarna wordt alles opgevuld en aangetrilled.

Moet globaal cm of 20-25 opgehoogd worden.
Moet €2300 kosten.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-11 19:23
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:44:
Ons is hetzelfde aangeraden. Op de slaapkamers wil je het koel, en als de kinderen huiswerk moeten maken wil je het vlot warm. Daarom op deze manier.

• Grolsch
Als je het koel wil op de slaapkamers in de zomer zou ik zeker geen radiatoren aanraden. Met snel opwarmen zijn radiatoren wel sneller, maar ik heb een WP dus radiatoren zijn dan al niet echt een optie meer.

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-11 19:23
Ik bedoel eigenlijk dat je radiatoren op de slaapkamer vrijwel altijd uit staan maar soms wil je toch vlot opwarmen en dat gaat met radiatoren beter dan met VVW. Natuurlijk kan je met een WP en VVW koelen en met radiatoren niet maar ik wil geen WP en kon daar net onderuit omdat de omgevingsvergunning voor 1-7-2018 is aangevraagd.

• LittleTycoon
jacovn schreef op zondag 16 september 2018 @ 08:37:
[...]

Nee helaas, maar altijd plassen water rond huis is ook niet alles.

Nu valt met de grondwerker mee, die doet 64 m2 gebroken puin met 20 cm zand erop aanbrengen voor oprit.
En los daarvan 90 m2 met zand aanvullen tot nivo. Alles afgetrilled met 6 ton trilplaat.

Graaft eerst een 60 cm gleuf voor de HWA ring en de drainage buis rondom huis.
De loodgieter kan dan de HWA ring maken en de aansluitingen voor drainagebuis, de HWA pijpen, de stortput onde buitenkraan en de draingoten. Daarna wordt alles opgevuld en aangetrilled.

Moet globaal cm of 20-25 opgehoogd worden.
Moet €2300 kosten.
Je drainage gaat na verloop van tijd verstopt raken, dus die plassen komen vanzelf

• jacovn
  • Nu online
LittleTycoon schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:57:
[...]

Je drainage gaat na verloop van tijd verstopt raken, dus die plassen komen vanzelf
Doorspuit put bijvoorbeeld deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.welplast.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x800/9039b1987e8c8058f74a02c14d610115/1/1/110630-1.jpg

Zijn rond de €100 ex btw.

Enige nadeel 900 mm hoog.
Als ik 900 mm onder de drempel wil leggen dan moet ik dieper dan het idee nu is. Al zal er wel een minder hoge doorspoelput zijn. Of deze is in te korten lijkt me..

[ Voor 18% gewijzigd door jacovn op 16-09-2018 10:21 ]

• Grolsch
twodigits schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:54:
Ik bedoel eigenlijk dat je radiatoren op de slaapkamer vrijwel altijd uit staan maar soms wil je toch vlot opwarmen en dat gaat met radiatoren beter dan met VVW. Natuurlijk kan je met een WP en VVW koelen en met radiatoren niet maar ik wil geen WP en kon daar net onderuit omdat de omgevingsvergunning voor 1-7-2018 is aangevraagd.
Dan kun je gewoon radiatoren kopen en met Ta 90 graden snel verwarmen :)

• Artbij
LittleTycoon schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:57:
[...]

Drainage is alleen nodig in extreme gevallen.

Grind eromheen en inpakken in worteldoek, dan duurt het erg lang voordat je iets gaat merken van verstopping.

Met gestrekt been.

• the-edge
Zojuist via mijnaansluiting.nl de boel aangevraagd om definitief in de meterkast te plaatsen. Staat nu gepland voor week 46.

Los van het feit of de datum ook maar enigszins gehaald word ben ik heel erg benieuwd naar de kosten van het geheel. Gezien dit wel heel erg uiteenlopend in het topic vermeld werd.

• jacovn
  • Nu online
Artbij schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:43:
[...]

Drainage is alleen nodig in extreme gevallen.

Grind eromheen en inpakken in worteldoek, dan duurt het erg lang voordat je iets gaat merken van verstopping.
Dat is wel een zeer snel kostenverhogende prijs. Maar als het na paar jaar dicht zit is goedkoop duurkoop geworden.

Zou alleen worteldoek erom winden een tussen oplossing zijn ?

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 16-09-2018 14:26 ]

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
the-edge schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:50:
Zojuist via mijnaansluiting.nl de boel aangevraagd om definitief in de meterkast te plaatsen. Staat nu gepland voor week 46.

Los van het feit of de datum ook maar enigszins gehaald word ben ik heel erg benieuwd naar de kosten van het geheel. Gezien dit wel heel erg uiteenlopend in het topic vermeld werd.
Week 46 zoals door jou in het systeem aangevraagd? via dat kalendertje? Zover mijn ervaring rijkt, heb je daar niet veel aan.....

qua kosten ligt er denk ik aan in welke regio je zit. Hier 0 voor ziggo, en 3500 voor gas en electra en 900 voor water.

• sanvv78
Utke56 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:21:
[...]

Wij vonden de gl6 mooi. Wat is inhoud van deze woning?
Wij hebben net een GL6 laten plaatsen door GHB

• sanvv78
[...]

Members only:
Hier is die optie van HWA op de sloot er gewoon ;-). Niets illegaals aan.

• MeXter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:03
@the-edge
@sanvv78
Wat wij gepland hebben in Mijnaansluiting, ongeveer 3 maand geleden, is ook daadwerkelijk in de geplande week uitgevoerd.
De kosten verschillen inderdaad veel per netbeheerder. Wij betalen het volgende aan Coteq en Vitens. Zover ik weet, betaal ik niets voor coax en glasvezel.
Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door MeXter op 17-09-2018 08:37 ]

'n Trotsen Tukker op Tweakers

• Stefke
D.deJong schreef op zondag 16 september 2018 @ 06:39:
[...]

Op een lente van 16 meter is een hoogteverschil van ongeveer 20 cm prima. Op een grindpad kunnen afhankelijk van het type ondergrond ook gewoon plassen blijven staan. Wat is het verschil met de kavel aan de achterzijde? Ik zou hier toch ook gewoon royaal boven willen zitten, lijkt mij legitiem gezien de eisen van de gemeente.
Heeft de gemeente de hoogte van de kavel opgemeten of een bouwhoogte opgegeven vanaf NAP?
De gemeente heeft de voorgevellijn uitgezet en qua hoogte ingemeten, uitgaande van de weg (NAP 12,38-12,45) en van de bouwhoogte van de buren, 12.59. Dat komt op 12,50m uit (de voorgevel loopt van 12,45 tot 12,55)
In ons ontwerp hebben wij aangegeven dat ons huis op een talud van 40cm komt te staan, rondom, met een verhoogd zwevend terras achter (met trapjes van 2 treden) en een deels opgehoogde voortuin/deels verzonken inrit met een trapje van 2 treden. Gemeente heeft 12,90 vastgesteld als ons bouwpeil.

Maar de hele achterzijde van de kavel ligt dus vanaf de achtergevel ineens 20cm hoger (12,70) - daar zit ineens een knik/bult -, en gaat nu nog naadloos over in een weiland (was voorheen hetzelfde terrein). Dat weiland loopt langzaam verder op. Begin dit jaar hebben we al meerdere keren gehad dat een grote hoeveelheid water van het weiland dwars over onze kavel richting de weg liep.

Omdat de achterzijde dus 20cm hoger ligt dan het huis - en de hele rechterzijde 10cm (12,60), net als het terrein rechts van ons - , krijgen wij op deze manier dus ook niet de gewenste 40cm hoogte.
We houden achter immers nog maar 20cm over, veel te weinig voor een zwevend terras, en rechts "maar" 30cm, ook marginaal voldoende voor het trappetje bij de voorzijde/inrit.

Ik kan ons terrein achterop niet 20cm verlagen om aan de 40cm taludhoogte te komen, want dan liggen we 20cm onder het weiland, rechts kan ik niet 10cm omlaag, want dan liggen we onder het rechterterrein (dat ook al over ons terrein leegloopt aan de voorzijde)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qgJJCxm6/heuvelstraat_aanzicht2.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ctLdydKB/heuvelstraat_aanzicht1.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gwbdcVXJ/voorzijde_inrit.jpg

Op deze manier kunnen we ons ontwerp niet uitvoeren, en waarom? Omdat de gemeente uit is gegaan van de grondhoogte bij de voorgevel die nou net in een soort kuil/knik in de kavel uitkomt....

Plus dat qua afschot ik maar krap aan 10cm krijg over 16m en dus het voorterrein ook naar mijn idee ook onvoldoende af kan laten lopen, vandaar mijn vraag. 1cm per meter is zou dus reeeler zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rzMxCGpx/Screenshot_1.png
De rode vlakken geven de vorm van het terrein aan. Het achtervlak ligt hoog (12,70-65), de beoogde plek van de woning ligt ineens een stuk lager.
NB. de rode aanduidingen heb ik zelf ingetekend (plus nog een paar hoogtemetingen), de rest = gemeenteaanduiding

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 17-09-2018 09:02 ]

• the-edge
MeXter schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:31:
@the-edge
@sanvv78
Wat wij gepland hebben in Mijnaansluiting, ongeveer 3 maand geleden, is ook daadwerkelijk in de geplande week uitgevoerd.
De kosten verschillen inderdaad veel per netbeheerder. Wij betalen het volgende aan Coteq en Vitens. Zover ik weet, betaal ik niets voor coax en glasvezel.
Members only:
Je geeft me goede hoop ;). Bij de aanvraag van de bouwaansluiting was het ook redelijk op schema.

[ Voor 10% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:51 ]

• Utke56
sanvv78 schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:43:
[...]

Wij hebben net een GL6 laten plaatsen door GHB
En wat waren de ervaringen?

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 16:29
Reken op weken vertraging, dan kan het alleen maar meevallen. Bij ons wat de bouwaansluiting een paar weken te vroeg en de finale aansluiting just in time, maar dat ging niet vanzelf. Daarvoor heb ik toch wel heel wat telefoontjes voor moeten plegen.

• Grolsch
stefijn schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:46:
[...]

De gemeente heeft de voorgevellijn uitgezet en qua hoogte ingemeten, uitgaande van de weg (NAP 12,38-12,45) en van de bouwhoogte van de buren, 12.59. Dat komt op 12,50m uit (de voorgevel loopt van 12,45 tot 12,55)
In ons ontwerp hebben wij aangegeven dat ons huis op een talud van 40cm komt te staan, rondom, met een verhoogd zwevend terras achter (met trapjes van 2 treden) en een deels opgehoogde voortuin/deels verzonken inrit met een trapje van 2 treden. Gemeente heeft 12,90 vastgesteld als ons bouwpeil.

Maar de hele achterzijde van de kavel ligt dus vanaf de achtergevel ineens 20cm hoger (12,70) - daar zit ineens een knik/bult -, en gaat nu nog naadloos over in een weiland (was voorheen hetzelfde terrein). Dat weiland loopt langzaam verder op. Begin dit jaar hebben we al meerdere keren gehad dat een grote hoeveelheid water van het weiland dwars over onze kavel richting de weg liep.

Omdat de achterzijde dus 20cm hoger ligt dan het huis - en de hele rechterzijde 10cm (12,60), net als het terrein rechts van ons - , krijgen wij op deze manier dus ook niet de gewenste 40cm hoogte.
We houden achter immers nog maar 20cm over, veel te weinig voor een zwevend terras, en rechts "maar" 30cm, ook marginaal voldoende voor het trappetje bij de voorzijde/inrit.

Ik kan ons terrein achterop niet 20cm verlagen om aan de 40cm taludhoogte te komen, want dan liggen we 20cm onder het weiland, rechts kan ik niet 10cm omlaag, want dan liggen we onder het rechterterrein (dat ook al over ons terrein leegloopt aan de voorzijde)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Op deze manier kunnen we ons ontwerp niet uitvoeren, en waarom? Omdat de gemeente uit is gegaan van de grondhoogte bij de voorgevel die nou net in een soort kuil/knik in de kavel uitkomt....

Plus dat qua afschot ik maar krap aan 10cm krijg over 16m en dus het voorterrein ook naar mijn idee ook onvoldoende af kan laten lopen, vandaar mijn vraag. 1cm per meter is zou dus reeeler zijn.

[Afbeelding]
De rode vlakken geven de vorm van het terrein aan. Het achtervlak ligt hoog (12,70-65), de beoogde plek van de woning ligt ineens een stuk lager.
NB. de rode aanduidingen heb ik zelf ingetekend (plus nog een paar hoogtemetingen), de rest = gemeenteaanduiding
Heb je een bouwbegeleider :? Ik zou dit toch echt ff met de gemeente overleggen, ik kan me niet voorstellen wat het probleem is om conform origineel plan te bouwen. Dan moet de gemeente maar ff in de bocht.

• Señor Sjon
De kans is groter dat de gemeente dat gewoon gemist heeft. Even bellen is het devies. Ik heb ook weleens 10cm hoger gebouwd met de bg-grondvloer in overleg met de gemeente-opzichter.

• Artbij
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zei de gemeente toen je belde? >:)

Fons heeft ook anders gebouwd dan voorgeschreven, wellicht even met hem contact zoeken.

Je gras/beplanting/grint heeft niet echt afschot nodig. Dus 10cm over 16m is genoeg denk ik.

Met gestrekt been.

• Stefke
Ik heb al kort overleg met de gemeente gehad. Ik denk dat het uiteindelijk wel te regelen valt, maar ik was niet zeker over de hoeveelheid afschot waar ik mijn plan op moet baseren, maar ik ga dus uit van 1cm per meter en dan deel ik mijn kavel in zoals ik het wil - rekening houdend met de omliggende hoogtes en onze 40cm terrassen - en dan leg ik dat voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 17-09-2018 10:34 ]

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 17:18
Wij zijn ondertussen enkele weken verder. We hebben 3 weken goed kunnen doorwerken aan de gelijkvloers. Al het metselwerk zit er op, enkel nog kolommen en balken gieten.
Dit is iets voor mn metser maar deze heeft nog enkele weken geen tijd. Ik ga deze week aan de garage proberen te beginnen.

Hier onder enkele foto's van onze gelijkvloers.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/27y1g7b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/aw6gwg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/153kv9d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2r6gs3a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1052kgg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/8zli0j.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/8xq13o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/qodkis.jpg

De laatste week heb ik er volledig alleen voor gestaan.
Om een indruk te geven wat ik op 1 dag gedaan krijg;
profiels stellen en dit muurtje helemaal af kunnen werken.
Telkens stenen halen, mortel maken, stelling maken, ...
Wanneer je een diender hebt gaat alles véél sneller!

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/20gftr7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2hnrmg7.jpg

• Grolsch
Een mooie blonde vrouw als "upperman", welke metselaar wil dat nu niet :+ _/-\o_ 8)

• sanvv78
Utke56 schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:12:
[...]

En wat waren de ervaringen?
Wij zijn heel tevreden over het hele proces en de woning. Er is veel meer mogelijk dan je van te voren hoort over catalogusbouw.

• Utke56
sanvv78 schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:37:
[...]

Wij zijn heel tevreden over het hele proces en de woning. Er is veel meer mogelijk dan je van te voren hoort over catalogusbouw.
Dank voor je reactie. Wat bedoel je precies met mogelijkheden? De betaalde opties die je kunt afnemen?

• sanvv78
Utke56 schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:51:
[...]

Dank voor je reactie. Wat bedoel je precies met mogelijkheden? De betaalde opties die je kunt afnemen?
Ja, welke ramen, waar en waar welke muren, en de lengte/breedte van de woning. Dat gaat veel verder dan hun site doet aangeven.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 19:28
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik je goed begrijp wil je een bouwhoogte van 1310 nap?
Waar kan het water van de achterliggende kavel dan heen? Kan je tussen jullie kavels een wadi maken?

• Stefke
Ja, maar dat is vloerniveau. Ons huis moet 40cm boven de maaiveld komen, dus maaiveld is dan 12,70, net zo hoog als het weiland achter ons (paardenwei). Wij moeten achter een wadi maken, maar niet over de gehele breedte. En onze wadi is niet bedoeld voor afwatering van het weiland achter (alleen voor ons eigen HWA, al vind ik het natuurlijk geen probleem als er water vanaf het weiland onze wadi inloopt natuurlijk)

• Utke56
sanvv78 schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:49:
[...]

Ja, welke ramen, waar en waar welke muren, en de lengte/breedte van de woning. Dat gaat veel verder dan hun site doet aangeven.
Wat ik mij nou nog afvraag, is het gebruikelijk om een korting te bedingen?

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:42
Utke56 schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:48:
[...]

Of het gebruikelijk is weet ik niet, maar nee heb je en ja kun je krijgen. Wat ik begreep in ons gesprek bij Groothuis is dat ze op het moment 5 huizen per week opleveren en dat ze nu aan het inplannen zijn voor oplevering in februari 2020.

Met dit in het achterhoofd weet ik niet in hoeverre ze met de prijs omlaag gaan. Volgens mij zijn het redelijk vaste prijzen.

Hebben andere mensen wel korting proberen af te dingen bij andere aannemers?

[ Voor 19% gewijzigd door KraveN op 17-09-2018 22:50 ]

• LittleTycoon
KraveN schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:48:
[...]

Of het gebruikelijk is weet ik niet, maar nee heb je en ja kun je krijgen. Wat ik begreep in ons gesprek bij Groothuis is dat ze op het moment 5 huizen per week opleveren en dat ze nu aan het inplannen zijn voor oplevering in februari 2020.

Met dit in het achterhoofd weet ik niet in hoeverre ze met de prijs omlaag gaan. Volgens mij zijn het redelijk vaste prijzen.

Hebben andere mensen wel korting proberen af te dingen bij andere aannemers?
Dat is natuurlijk onderdeel van het spel. Maar a) heb je de kennis om het te kunnen spelen b) gaat je dat in huidige markt iets opleveren?

• sanvv78
Utke56 schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:48:
[...]

Geen idee, wij hebben het in ieder geval niet echt geprobeerd. We wilde andere binnendeuren (zonder meerprijs) die vlieger ging niet op, kon wel maar zat wel een meerprijs aan.

De prijzen zijn in mijn ogen met redelijk, niet goedkoop, maar als je ziet hoe hun aftersales is, dan verdient dat deel zich al ruimschoots terug.

Ik denk ook dat ze weten dat ze best een marktconforme prijs hebben en momenteel bomvol zitten, ze geen korting gaan geven. Ze zullen je denk dan naar een andere aannemer verwijzen. Een kennis van ons vond GHB te duur en is naar een kleinere partij gegaan en laat een type huis bouwen a la GHB, maar dan goedkoper. Ze zijn nog niet aan het bouwen, maar ik ben benieuwd wat de verschillen zullen zijn.
Pagina: 1 ... 67 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic