Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.626.881 views

Onderwerpen

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-11 13:20
MrFl0ppY schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:14:
@Utke56 Groothuisbouw heeft "gewoon" 3 of 4 huizen naast de showroom staan. Echt super om te oriënteren op jouw gemak. Goed om te zien wat je wel of juist niet wilt.
3 op het terrein naast de showroom en fabriek, nog 2 ergens anders in Emmeloord.

@Utke56 Bij mijn weten zijn er geen andere bouwers die woningen in eigen bezit hebben om als voorbeeld te bekijken. In het verleden had Selekthuis ze ook, maar die zijn bij mijn weten allemaal verkocht een paar jaar geleden. Wel is het altijd mogelijk bij catalogusbouwers en andere aannemers om bij reeds bebouwde en verkochte woningen te kijken op afspraak, mits je serieus geinteresseerd bent natuurlijk.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:32
the-edge schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:20:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Je kunt hem op meerdere manieren interpreteren.
Als je nu niet laat aansluiten, kan je zomaar weer maanden wachten. Dus je maakt een tijdelijke meterkast die voldoet aan de regels.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Wat zijn jullie ervaringen met de benodigde zaken voor een hypotheek bij zelfbouw? Wel/geen bouwvergunning, alles op detailposten uitgewerkt of zelfs al een getekende aannemingsovereenkomst nodig? Dat soort zaken.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:18
Verwijderd schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:47:
Wat zijn jullie ervaringen met de benodigde zaken voor een hypotheek bij zelfbouw? Wel/geen bouwvergunning, alles op detailposten uitgewerkt of zelfs al een getekende aannemingsovereenkomst nodig? Dat soort zaken.
Wij moeten inderdaad de koopovereenkomst kavel, bouwvergunning en aanneemovk aanleveren voor de hypotheekaanvraag.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36
Er zijn hypotheken die verstrekt worden zonder dat de vergunning is verleend. Wij hebben dat zo gedaan (en das maar goed ook gezien de tijd die het allemaal duurt)

Verwijderd

Ja ik vraag het omdat de financieel adviseur aangaf dat kon verschillen per aanbieder. Dat eerst grond aankopen ook een optie is bij de juister verstrekker, etc.
Alles zou wel rondkomen, maar waarschijnlijk langer duren dan ik heb voor de initiële hypotheek.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36
En wij hebben zelf een bouwbudget bij de bank opgegeven, dat stelde ook niets voor. Ik allemaal mijn best gedaan om het zo goed mogelijk uit te werken, maar in de praktijk werd het uiteindelijk een lijstje met 10 bullets en bedragen die net zo goed volledig verzonnen hadden kunnen zijn

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:47:
Wij hadden een (dure) offerte van een projectbouwer ingediend en op basis daarvan een bouwdepot gekregen.
Dus hypotheek = aankoop grond + offerteprijs woning - eigen geld

Vervolgens zijn we pas aan de slag gegaan met uitwerken van de woning (is eigenlijk compleet anders geworden) en zijn we in zee gegaan met een traditionele aannemer. Over een vergunning is bij ons volgens mij met geen woord gesproken.

Op deze manier wisten wij zeker dat ons bouwdepot genoeg geld zou bevatten, dat bleek ook wel bij het sluiten. We hadden zo'n 50k over dus dat kon in een klap afgelost worden.

Verwijderd

@Cheesy welke verstrekker?

• Cheesy
  • Niet online
Via adviseur met BLG

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:42
anboni schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:02:
[...]

Wij moeten inderdaad de koopovereenkomst kavel, bouwvergunning en aanneemovk aanleveren voor de hypotheekaanvraag.
Exact zo ging het ook bij mij. En dan moest de aannemingsovereenkomst ook nog getekend zijn.

Beetje een kip en het ei verhaal ..

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16
Briefje van Aliander voor de deur (we hebben nog geen briefenbus)
De meter moet vervangen worden. Hij hangt er natuutlijk al 2maanden, tijd om te vervangen :)

Maar eens gebeld: hij is niet remote uitleesbaar dus vervangen we hem.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• SjakieZulu
Cheesy schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:43:
[...]

Wij hadden een (dure) offerte van een projectbouwer ingediend en op basis daarvan een bouwdepot gekregen.
Dus hypotheek = aankoop grond + offerteprijs woning - eigen geld

Vervolgens zijn we pas aan de slag gegaan met uitwerken van de woning (is eigenlijk compleet anders geworden) en zijn we in zee gegaan met een traditionele aannemer. Over een vergunning is bij ons volgens mij met geen woord gesproken.

Op deze manier wisten wij zeker dat ons bouwdepot genoeg geld zou bevatten, dat bleek ook wel bij het sluiten. We hadden zo'n 50k over dus dat kon in een klap afgelost worden.
Met een beetje pech was het in jouw geval duurder geworden. Waarschijnlijk zat je in de periode voordat de m3 bouwkosten significant zijn gestegen.

Ik concludeer dat je een hypotheekofferte hebt getekend voordat een voorlopige omgevingsvergunning is afgegeven. Normaal kun je zonder deze vergunning toch geen hypotheekofferte verkrijgen?

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:43
SjakieZulu schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:57:
[...]

Met een beetje pech was het in jouw geval duurder geworden. Waarschijnlijk zat je in de periode voordat de m3 bouwkosten significant zijn gestegen.

Ik concludeer dat je een hypotheekofferte hebt getekend voordat een voorlopige omgevingsvergunning is afgegeven. Normaal kun je zonder deze vergunning toch geen hypotheekofferte verkrijgen?
Zover ik weet kan de hypotheek normaal gesproken pas gevestigd worden, zodra de voorlopige omgevingsvergunning is afgegeven.

Een bindende hypotheekofferte kan eerder verkregen worden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Cheesy
  • Niet online
Oké interessant. Dan zijn wij waarschijnlijk de uitzondering geweest die de regel bevestigen.
Bij ons is daar geen moment moeilijk over gedaan. Die kavel is heel wat eerder betaald dan de woning en daar hadden we immers een bouwdepot voor nodig. Ik neem aan dat dit bij meer mensen gebeurt.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:11
Ernemmer schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:59:
[...]

Ik denk van niet, omdat ze elektra alleen aansluiten in een huis wat je af kan sluiten en als er alleen een meterkast staat is dat niet echt af te sluiten. Ook mogen de meter en leidingen niet bevriezen en dat is zonder huis om je meterkast redelijk moeilijk te doen.
Zolang de meterkast af te sluiten is zou het prima mogelijk zijn, kom dagelijks op locaties waar de hoofdaansluiting alleen in een Rittalkast geplaatst is en er verder geen bebouwing is.

• SjakieZulu
Joris748 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:59:
[...]

Zover ik weet kan de hypotheek normaal gesproken pas gevestigd worden, zodra de voorlopige omgevingsvergunning is afgegeven.

Een bindende hypotheekofferte kan eerder verkregen worden.
De juiste volgorde is:

Eerst (minimaal) een voorlopige omgevingsvergunning plus getekende aannemingsovereenkomst, koopcontract kavel en meerwerklijst. Al deze stukken tezamen met je inkomensgegsven en kapitaal worden beoordeeld door de hypotheekverschaffer. Zodra akkoord, dan ontvang je een BINDENDE hypotheekofferte. Als deze offerte wordt getekend, dan heeft de hypotheekverschaffer de plicht om te leveren; de afspraak bij de notaris kan dan worden ingepland.

[ Voor 7% gewijzigd door SjakieZulu op 08-09-2018 00:27 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06
SjakieZulu schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 00:21:
[...]

De juiste volgorde is:

Eerst (minimaal) een voorlopige omgevingsvergunning plus getekende aannemingsovereenkomst, koopcontract kavel en meerwerklijst. Al deze stukken tezamen met je inkomensgegsven en kapitaal worden beoordeeld door de hypotheekverschaffer. Zodra akkoord, dan ontvang je een BINDENDE hypotheekofferte. Als deze offerte wordt getekend, dan heeft de hypotheekverschaffer de plicht om te leveren; de afspraak bij de notaris kan dan worden ingepland.
Dit is niet altijd het geval. De hypotheekofferte kan afgegeven worden zonder dat er een vergunning is . (in ons geval (ING) kon dit zodra we bewijs konden overleggen dat we de vergunning aangevraagd hadden).
De offerte is dan wel bindend, maar je moet daarna dus wel aantonen dat de vergunning die je verkregen hebt overeenkomt met waarvoor je de hypotheek aangevraagd hebt.
Ook, en misschien nog wel belangrijker. Heb je bij de notaris meer stukken nodig dan alleen een hypotheek, namelijk ook de vergunning. De volgorde van verkrijgen van die twee doet er daarom ook niet zo veel toe voor de bank, want je kan zonder vergunning toch die offerte niet ten gelde maken.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56
[...]

De juiste volgorde is:

Bij ons was een getekende aanneemovereenkomst niet nodig, een begroting met offertes was voldoende. (Rabobank)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:43
Maverick schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 06:51:
[...]

Dit is niet altijd het geval. De hypotheekofferte kan afgegeven worden zonder dat er een vergunning is . (in ons geval (ING) kon dit zodra we bewijs konden overleggen dat we de vergunning aangevraagd hadden).
De offerte is dan wel bindend, maar je moet daarna dus wel aantonen dat de vergunning die je verkregen hebt overeenkomt met waarvoor je de hypotheek aangevraagd hebt.
Ook, en misschien nog wel belangrijker. Heb je bij de notaris meer stukken nodig dan alleen een hypotheek, namelijk ook de vergunning. De volgorde van verkrijgen van die twee doet er daarom ook niet zo veel toe voor de bank, want je kan zonder vergunning toch die offerte niet ten gelde maken.
Wij hebben een bindende offerte gekregen, terwijl we nog bezig waren met een bestemmingsplanwijziging (Ruimte voor Ruimte traject). Daarvoor moesten we een bestektekening, taxatierapport, aanneemovereenkomst en contract voor de bouwtitel overleggen.

Hypotheek is gevestigd voordat de omgevingsvergunning verleent is, zodat de bouwtitel afgerekend kon worden. De rest van het bouwdepot is geblokkeerd, totdat de OMGV onherroepelijk is.

Is niet standaard, kost veel moeite, maar kan wel.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 11:16
Kortom totale willekeur met banken.
Zelfs binnen een bank als. Je met verschillende adviseurs spreekt.
Uiteindelijk was bij mij het proces hetzelfde als beschreven door @SjakieZulu

I was born intelligent - education ruined me

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:17
Oeps, dubbelpost.

[ Voor 97% gewijzigd door hansvk op 08-09-2018 11:13 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:17
[...]

De juiste volgorde is:

Een voorlopige omgevingsvergunning bestaat niet.
Misschien bedoel je dat een aanvraag voor een omgevingsvergunning in behandeling is?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11 18:57
Met voorlopig wordt denk ik nog niet onherroepelijk bedoeld. Onze vergunning zit nu in die fase en bank verstrekt pas als die onherroepelijk is (Triodos).

Wij hebben in mei met aannemer gezeten voor een houtskelet passief woning. Daarvoor met architect ontwerp gemaakt. Prijs van aannemer was toen prima, maar er moest nog eea qua constructie worden uitgezocht. Prijs zat toen op 700 per m3 inclusief btw en installaties. Nu op 870!
Verschil ruim 50k.. Echt schandalig gewoon.

Hebben meer van jullie dit meegemaakt en weet iemand misschien een andere houtskeletbouwer? Over de grens in Duitsland bij Overijssel wellicht.

[ Voor 14% gewijzigd door Vantage92 op 09-09-2018 08:25 ]

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:10
@Vantage92 Oefff dat is wel schandalig hoog! Al helemaal voor HSB zou je denken. Is het zo'n speciaal ontwerp? Al eens gepost hier?

Onze buren hebben een HSB huis gebouwd door Variahuis maar dat is 4jr geleden.

Bij welke aannemer zit je nu?

• Vantage92
@Road-runner83
Nu via een ZZP’er uit Enter. Het nieuwe bouwen heet het.
Ontwerp is echt simpel. Rechthoek van 11 bij 6, twee vierdiepingen en lessenaarsdak.Houten gevelbekleding. Ben weekend weg dus kan nu niet posten. Zal ik later deze week even doen.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Vantage92 schreef op zondag 9 september 2018 @ 08:23:
Met voorlopig wordt denk ik nog niet onherroepelijk bedoeld. Onze vergunning zit nu in die fase en bank verstrekt pas als die onherroepelijk is (Triodos).

Wij hebben in mei met aannemer gezeten voor een houtskelet passief woning. Daarvoor met architect ontwerp gemaakt. Prijs van aannemer was toen prima, maar er moest nog eea qua constructie worden uitgezocht. Prijs zat toen op 700 per m3 inclusief btw en installaties. Nu op 870!
Verschil ruim 50k.. Echt schandalig gewoon.

Hebben meer van jullie dit meegemaakt en weet iemand misschien een andere houtskeletbouwer? Over de grens in Duitsland bij Overijssel wellicht.
Ik zou afstappen van houtskelet passief. Houtskelet is sowieso wat duurder dan traditioneel en passief is zwaar gehyped, lees enorme kostenopslagen met te verwaarlozen rendement.

Ik heb traditioneel, rc 5 vloer ,5,5 gevel en 6 dak, l/w wp, mv, kierdichtheid klasse 1, 5.750 WP zonnepanelen en ik ga nu 1e jaar bijna voorbij op ca. Eur 20,- per maand energirkosten uitkomen.. heeft me zo"n 16K extra gekost t.o.v. standaard bouwbesluit woning, oftwel 20 EURO per kuub, wel zonnepanelen en WP niet via aannemer gedaan. Maar via aannemer toen, 2 jaar geleden, was eur 40,- per m3 geweest.

Begrijp ik het nu goed, is jouw huis 294m3, is dat niet beetje klein voor vrijstaande woning?

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 07:49
Voor de kavel uit deze post heb ik een eerste voorstel. Houtskelet en passief. De m3 prijzen zijn volgens mij redelijk in lijn met de prijzen die hier de afgelopen maanden genoemd zijn. Er wordt gewerkt met een staalconstructie, stenen buitenmuren, prefab houtskelet binnenmuren en kanaalplaatvloer. 24 zonnepanelen, wtw. Kosten voor alle bouwaansluitingen, stroomverbruik etc. inbegrepen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Excl schilderwerk, vloeren, keuken, badkamer, toilet en gemeentelijke leges.

Het schetsvoorstel ben ik nog niet helemaal tevreden mee, dus die volgt lager voor feedback :)

• kiddyl
  • Niet online
Hier al veel mee gelezen en wij zijn inmiddels begonnen en hebben nog een aantal keuzes te maken.

De eerste die vrij kostbaar is de houten voordeur vervangen door aluminium. De kozijnen zijn al van aluminium in antraciet (zwart), maar de prijs voor de voordeur in aluminium is op dit moment zeer hoog (+4000) en ik zit te denken om dit samen met de garage deur in hout te laten. Mijn vrouw denkt er anders over, maar dan moet er ergens anders iets vervallen. Dat laatste zie ik niet snel gebeuren, eerder nog meer meerkosten, maar relatief laag in vergelijking met deze post.

Hebben anderen een combinatie van aluminium kozijnen met een houten voordeur? De dubbele garage deur blijft in hout.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Vantage92
@kiddyl
Een hout-alu deur dan? Zijn vaak iets goedkoper en heb je aan de buitenkant nog de uitstraling van een aluminium deur.

• SjakieZulu
@kiddyl: is het niet mooier om voordeur en garagedeur in hetzelfde materiaal uit te rusten? Dus in hout in jouw geval.

Een garagedeur raakt wat sneller beschadigd, dus wel fijn dat het overschilderbaar is!

[ Voor 40% gewijzigd door SjakieZulu op 10-09-2018 07:53 ]

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 11:40

NDF82

Doomed Space Marine

@kiddyl Denk dat het wel goedkoper moet kunnen.
Ter referentie bij ons, merk Sapa aluminium, voordeur met vlak opdek paneel + vlak opdek paneel ernaast + raam ernaast (trippel glas) 2m*2,4m, excl. deur trekker.
Prijs: 3042 euro ex

En vind onze leverancier duur.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• mistaoutlaw
Heeft iemand hier ervaring met wat het kost om een deur (excl kozijn) te laten verven?

• Señor Sjon
16.000 euro?

Iets meer info misschien? Je klinkt als clickbait zo. :P

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16
Kiest men voor houten garage deuren omdat die sneller beschadigen ?

Als ik mijn bouwer mag geloven moest hij moeite doen voor een kunstof garagedeur.
En het lijkt een beetje een dubbel openslaanbare deuren kozijn te zijn waar ze geen glas maar kunstof panelen ingezet hebben. (volgeschuimde schroten en een plaat van hardschuim kunstof op elkaar verlijjmd)

Vraag me wel af hoe goed het tegen een auto gaat van zeg 1500 kg die dan per wiel 375 KG op een paar cm2 gewicht heeft als een band over de dorpel rijdt. Dikke kans dat er nooit een auto binnen komt te staat overigens.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• mistaoutlaw
Señor Sjon schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:14:
16.000 euro?

Iets meer info misschien? Je klinkt als clickbait zo. :P
Watte?
Gewoon, een deur laten verven door iemand.
Deuren zijn al gegrond (alleen aan de zijkanten nog niet).
Ik weet niet hoeveel meer info ik kan geven.
Als je een specifieke vraag hebt begrijp ik misschien wat je bedoelt?

• Señor Sjon
Een schilder kost voor een enkele deur meer dan een heel huis schilderen waar ook deuren bij zitten, laat staan binnen of buiten. Maar hier zal je gewoon offertes voor op moeten vragen.

• LittleTycoon
mistaoutlaw schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:19:
[...]

Watte?
Gewoon, een deur laten verven door iemand.
Deuren zijn al gegrond (alleen aan de zijkanten nog niet).
Ik weet niet hoeveel meer info ik kan geven.
Als je een specifieke vraag hebt begrijp ik misschien wat je bedoelt?
Ik heb het voor 115,- per deur laten doen begin dit jaar (15 binnendeuren), maar wel inclusief deurkozijnen. Hier en daar was wat extra gronden nodig. Deuren zijn bouwbesluit 2015 hoog, volgens mij 2,3 meter.

januari-februari schijnt goede tijd te zijn, hebben binnenschilders weinig te doen.

• kiddyl
  • Niet online
Vantage92 schreef op maandag 10 september 2018 @ 07:38:
@kiddyl
Een hout-alu deur dan? Zijn vaak iets goedkoper en heb je aan de buitenkant nog de uitstraling van een aluminium deur.
Kan een optie zijn. Maar de kozijnen zijn optisch echt anders. Wij hebben nu kozijnen in strak antraciet. Voordeur op het zuiden, dus zwart verven is niet echt een optie.
NDF82 schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:00:
@kiddyl Denk dat het wel goedkoper moet kunnen.
Ter referentie bij ons, merk Sapa aluminium, voordeur met vlak opdek paneel + vlak opdek paneel ernaast + raam ernaast (trippel glas) 2m*2,4m, excl. deur trekker.
Prijs: 3042 euro ex

En vind onze leverancier duur.
Wij bouwen met prijspeil eind 2016 en merken aan alles dat het meerwerk prijspeil 2018 is (misschien zelfs iets meer)
SjakieZulu schreef op maandag 10 september 2018 @ 07:49:
@kiddyl: is het niet mooier om voordeur en garagedeur in hetzelfde materiaal uit te rusten? Dus in hout in jouw geval.

Een garagedeur raakt wat sneller beschadigd, dus wel fijn dat het overschilderbaar is!
Mijn argument is dat het idd van kleur veranderd kan worden als onderhoud nodig is of omdat we dat willen.

Mijn gevoel gaat uit naar een houten deur, nu nog de wederhelft overtuigen.

• mistaoutlaw
LittleTycoon schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:29:
[...]

Ik heb het voor 115,- per deur laten doen begin dit jaar (15 binnendeuren), maar wel inclusief deurkozijnen. Hier en daar was wat extra gronden nodig. Deuren zijn bouwbesluit 2015 hoog, volgens mij 2,3 meter.

januari-februari schijnt goede tijd te zijn, hebben binnenschilders weinig te doen.
Hi, thanks voor je reply.
Dit was waar ik naar zocht.
Dan heb ik een richtlijn.
Een schilder vroeg me 100 euro per deur incl kozijn maar kon totaal niet inschatten of dat redelijk is.
Nu hebben we de kozijnen al gedaan, lijkt mij dat de deur zelf minder tijd kost (vlakke board deuren)

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ligt er ook aan wat voor een deuren je hebt, met veel hoekjes of helemaal vlak.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• LittleTycoon
board deuren schilderen? Ik dacht eigenlijk dat je eigenlijk alleen paneeldeuren schildert. Dure grap voor de relatief goedkope board deuren. Weer wat geleerd.

Check wel even welke verf de schilder gebruikt. Ik wilde Sikkens BL Rezisto vanwege de vetbestendigheid. En ik heb deuren met hoekjes, dus geen vlak paneel.

[ Voor 9% gewijzigd door LittleTycoon op 10-09-2018 12:48 ]

• mistaoutlaw
LittleTycoon schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:47:
board deuren schilderen? Ik dacht eigenlijk dat je eigenlijk alleen paneeldeuren schildert. Dure grap voor de relatief goedkope board deuren. Weer wat geleerd.

Check wel even welke verf de schilder gebruikt. Ik wilde Sikkens BL Rezisto vanwege de vetbestendigheid. En ik heb deuren met hoekjes, dus geen vlak paneel.
Hi, ja wij vinden board deuren mooier passen bij ons "design" maar ook die dienen geverfd te worden (of je moet grondverf mooi vinden) :)
Goed om te weten van de hoekjes e.d. dat zal qua tijd natuurlijk uitmaken.
De schilder die ik sprak (deed toen mijn muren) werkte met SPS

• Utke56
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-08 18:42
Sturgeon22 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:22:
[...]

3 op het terrein naast de showroom en fabriek, nog 2 ergens anders in Emmeloord.

@Utke56 Bij mijn weten zijn er geen andere bouwers die woningen in eigen bezit hebben om als voorbeeld te bekijken. In het verleden had Selekthuis ze ook, maar die zijn bij mijn weten allemaal verkocht een paar jaar geleden. Wel is het altijd mogelijk bij catalogusbouwers en andere aannemers om bij reeds bebouwde en verkochte woningen te kijken op afspraak, mits je serieus geinteresseerd bent natuurlijk.
Wij zijn zaterdag even gaan kijken en waren blij verrast!

• Sturgeon22
  • Laatst online: 13-11 13:20
Utke56 schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:59:
Wij zijn zaterdag even gaan kijken en waren blij verrast!
Dat waren wij ook. Geeft een goed beeld van de ruimte in de woning en je kunt goed de verschillende mogelijkheden in afwerkingen zien. Heb je ook nog gesproken met een adviseur?

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb een poging gedaan om ons huis in sketchup te tekenen. De gevel kleur komt niet helemaal goed uit.

Members only: render huis

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Zou je niet nog een paar lagen stenen boven de ramen van de verdieping willen?

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:11
kiddyl schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:06:
Ik heb een poging gedaan om ons huis in sketchup te tekenen. De gevel kleur komt niet helemaal goed uit.

***members only***
Ziet er netjes uit! Ben erg benieuwd naar de indeling aan de binnenkant :)

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:57
kiddyl schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:06:

***members only***
Netjes! Dit lijkt wel 'identiek' aan een andere woningen die hier staat. Is dit een standaardontwerp oid?

Verwijderd

Iemand bekend met https://www.fertighauswelt.de/?

Werd er op gewezen en vond het best wel prima uitzien.
Ik ga binnenkort eens een kijkje bij Keulen nemen denk ik.

• kiddyl
  • Niet online
Ons huis wordt door een catalogus bouwer neergezet. Het ontwerp is licht gewijzigd tov de standaard die wij wel mooi vonden. Het verbaasd ons niet dat dit huis op meerdere plekken staat.

De indeling was nog het meest lastige. De binnenmuren van de begane grond staan inmiddels en we hebben al aangeven dat wij de muur bij de trap eigenlijk daar niet willen hebben. Hopelijk blijft het hierbij. De keuken is wel te groot denk ik en daarvoor is de garage gesneuveld ;( . We kunnen ook straks in het keuken topic plaatsen want die is ook bijna rond.

De tekening van de begane grond is niet de laatste versie, maar ik zie nu pas dat we daarvan alleen op papier de uiteindelijke versie hebben. De muur in de keuken rechts loopt iets door zodat de keuken kast niet uitkomt op een raam. De twee ramen worden iets smaller.

Een tijd geleden was er een opmerking over een toilet onder de trap. Wij hebben daarvoor bewust gekozen om de entree zo breed mogelijk te houden. De meterkast naar de berging heeft hetzelfde idee ten grondslag. Voor de aannemer en onderaannemer was het geen probleem om de meterkast daar te plaatsen, maar ik moest wel zelf alle instanties af om bevestigd te krijgen dat het geen probleem geeft om de meterkast daar te plaatsen.

De zolder is niet zo interessant om te plaatsen.

Members only: plattegrond

Verwijderd

Toiletten op badkamers? Vind ik altijd zonde. Los geen optie?

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Je hebt alleen rookmelders op de plekken die verplicht zijn volgens het bouwbesluit. Ik zou er voor kiezen om deze ook in de keuken, berging, bijkeuken etc te laten plaatsen.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Stukje houten gevel voor een raampje is vandaag gemaakt. Vind het erg fraai geworden :)

Hout raam

• kiddyl
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:20:
Toiletten op badkamers? Vind ik altijd zonde. Los geen optie?
Dit hebben we overwogen, maar omdat we twee badkamers hebben met ieder een eigen toilet hebben we het zo gelaten. Een losse WC kost stiekem heel veel ruimte en maakte de indeling heel lastig. We wilden echt twee bijna evengrote kamers naast de ouder kamer.
CrashOne schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:32:
Je hebt alleen rookmelders op de plekken die verplicht zijn volgens het bouwbesluit. Ik zou er voor kiezen om deze ook in de keuken, berging, bijkeuken etc te laten plaatsen.
De rookmelders ben ik van plan later toe te voegen. Voor de WTW, leidingwerk en elektriciteit hebben we aparte tekeningen.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
NDF82 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:33:
Stukje houten gevel voor een raampje is vandaag gemaakt. Vind het erg fraai geworden :)

[Afbeelding: Hout raam]
Wel mooi maar wie is jullie glazenwasser ? :+

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

kiddyl schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:52:
[...]

Dit hebben we overwogen, maar omdat we twee badkamers hebben met ieder een eigen toilet hebben we het zo gelaten. Een losse WC kost stiekem heel veel ruimte en maakte de indeling heel lastig. We wilden echt twee bijna evengrote kamers naast de ouder kamer
Als je de wc en de douche omdraait in de gezamenlijke badkamer dan kan je de wc toch vanuit de overloop toegankelijk maken? Zit jij ook niet meer in je badkamer en verlies je (bijna) geen ruimte.

• Fabian
  • Laatst online: 13-11 07:49
kiddyl schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:05:
Ons huis wordt door een catalogus bouwer neergezet.
Op welke bouwer is de keuze gevallen ?

Zie ik goed dat de trap vanaf de begane grond direct door loopt naar de zolder ?

• kiddyl
  • Niet online
Informatie over de bouwer graag via een PM. We zijn nog niet klaar moet bouwen namelijk. Als we straks maart/april klaar zijn dan kunnen we alle ervaring delen.
thejoker80 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:03:
[...]

Als je de wc en de douche omdraait in de gezamenlijke badkamer dan kan je de wc toch vanuit de overloop toegankelijk maken? Zit jij ook niet meer in je badkamer en verlies je (bijna) geen ruimte.
Was een optie die we overwogen hebben. Stiekem kost een WC best wel veel ruimte. 90 x 120/130 heb je snel. De muur is ook 10cm. De indeling kan nu niet meer veranderd worden zonder de portemonnee te trekken.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

CrashOne schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:32:
Niet een gewone rookmelder in de keuken. Dan blijven ze af gaan. Gebruik op die plek een thermische melder.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Verwijderd

Mensen houden hier van rekenvragen.....klopt de stelregel dat je voor een architect die van begin tot eind je bijstaat zo ongeveer 5 a 6 procent van de bouwsom kwijt bent?

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

PaT schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:44:
[...]

Niet een gewone rookmelder in de keuken. Dan blijven ze af gaan. Gebruik op die plek een thermische melder.
Inderdaad.

Voor nu in ieder geval belangrijk dat de aansluitingen er zijn (koppeldraad en stroom). Dat is niet iets wat je achteraf nog (mooi) kunt regelen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:02
kiddyl schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:52:
[...]

De rookmelders ben ik van plan later toe te voegen. Voor de WTW, leidingwerk en elektriciteit hebben we aparte tekeningen.
Dan hoop ik wel voor je dat je in je bestek daar wel (loze)buizen naartoe hebt die je kunt koppelen aan de daadwerkelijke elektra groep in je meterkast, anders ga je dit zonder dure oplossingen niet meer voor elkaar krijgen (lees: hak & breek werk).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:04
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:03 ]

• LittleTycoon
Deleon78 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:32:
[...]

9% bij mij. En dat was niet de duurste. Maar wel relatief goedkope bouwsom misschien (muv meerwerk haha).
Wat is begin tot eind, die van mij ca. 2,5% tot en met omgevingsvergunning, was wel crisistijd

Verwijderd

LittleTycoon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 01:24:
[...]

Wat is begin tot eind, die van mij ca. 2,5% tot en met omgevingsvergunning, was wel crisistijd
Omgevingsvergunning ligt in het begin......dat lijkt me logisch? De fases daarna hoeft een architect niet te doen, maar hij kan de hele bouw natuurlijk begeleiden.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

nokiaan958GB schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:58:
[...]

Wel mooi maar wie is jullie glazenwasser ? :+
Voor die raampjes ikzelf. Raam is naar binnen te kantelen en te draaien :P Dus van binnenuit schoon te maken.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:56:
Mensen houden hier van rekenvragen.....klopt de stelregel dat je voor een architect die van begin tot eind je bijstaat zo ongeveer 5 a 6 procent van de bouwsom kwijt bent?
Architect was bij ons 2,9% t/m vergunning en aanbesteding (bestek). Dit speelde van van januari 2017 t/m september 2017. Tijdens de bouw is er niks meer door de architect gedaan (op wat vragen beantwoorden na).

[ Voor 46% gewijzigd door NDF82 op 12-09-2018 07:47 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:56:
2 jaar geleden zou dat nog wel kunnen maar ik denk dat je nu eerder, met een goede architect, op de 9-10 procent zit. Ligt natuurlijk ook beetje aan wat voor huis je neerzet.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2018 08:44 ]

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:12
Ernemmer schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:44:
[...]

2 jaar geleden zou dat nog wel kunnen maar ik denk dat je nu eerder, met een goede architect, op de 9-10 procent zit. Ligt natuurlijk ook beetje aan wat voor huis je neerzet.
Tien procent is wel heel veel. Bij ons was het 1 procent.

Tien procent zou beteken dat je bij een bouw van 400.000,- dus 40.000,- voor je architect kwijt bent. Als dat zo is ga ik me meteen om laten scholen.....

Met gestrekt been.

• Ernemmer
  • Niet online
Artbij schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:47:
[...]

Tien procent zou beteken dat je bij een bouw van 400.000,- dus 40.000,- voor je architect kwijt bent. Als dat zo is ga ik me meteen om laten scholen.....
Begin dan maar vast, want 10 procent is op dit moment best normaal voor een architect.

Voor 4k kan je net 50-60 uur werken, geen idee hoe jouw architect al dat werk in die tijd voor elkaar heeft gekregen.

Per week bouwtijd heb je al een uur of 4 nodig voor de begeleiding, dus 20 weken bouwen is al 80 uur werk.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2018 08:51 ]

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 09:36
Artbij schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:47:
[...]

Haha, hier was het ook ongeveer 1% - 1,5%.

• Artbij
Denk dat je het werk een beetje overschat.

Bij ons de hij trouwens geen bouwbegeleiding.

4 uur per week bouwbegeleiding? Dan is zijn ontwerp wel heel slecht. Al klinkt 20 weken bouwtijd wel aantrekkelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door Artbij op 12-09-2018 08:54 ]

Met gestrekt been.

• Ernemmer
  • Niet online
Artbij schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:53:
Denk dat je het werk een beetje overschat.

Bij ons de hij trouwens geen bouwbegeleiding.

4 uur per week bouwbegeleiding? Dan is zijn ontwerp wel heel slecht.
Het is mijn dagelijkse werk, dus weet wel beetje hoeveel tijd het mij kost om te doen.

Maar wat zat er bij jou wel in dan? is misschien wel handig voor de vergelijking.
En heeft de bouw van je huis echt 400k gekost? of was dat inclusief de grond.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2018 08:57 ]

• Artbij
Ernemmer schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:55:
[...]

Het is mijn dagelijkse werk, dus weet wel beetje hoeveel tijd het mij kost om te doen.

Maar wat zat er bij jou wel in dan? is misschien wel handig voor de vergelijking.
En heeft de bouw van je huis echt 400k gekost? of was dat inclusief de grond.
Maakt niet zoveel uit wat er bij mij inzat. Er is niemand die 10% betaald van de bouwsom aan zijn architect.

Met gestrekt been.

• Ernemmer
  • Niet online
Artbij schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:59:
[...]

Maakt niet zoveel uit wat er bij mij inzat. Er is niemand die 10% betaald van de bouwsom aan zijn architect.
ok

• the-edge
Artbij schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:59:
[...]

Je doet je ondertitel eer aan @Artbij :)

Zoals gezegd bij ons 1% - 1,5%. Daarin zit:
- Ontwerp
- Constructieve berekeningen
- EPC berekening
- 3D views met filmpjes
- Begeleiding omgevingsvergunning aanvraag

Dus geen bouwbegeleiding. Geen idee wat de kosten daar van zijn ook.

• Artbij
the-edge schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:17:
[...]

Je doet je ondertitel eer aan @Artbij :)

Zoals gezegd bij ons 1% - 1,5%. Daarin zit:
- Ontwerp
- Constructieve berekeningen
- EPC berekening
- 3D views met filmpjes
- Begeleiding omgevingsvergunning aanvraag

Dus geen bouwbegeleiding. Geen idee wat de kosten daar van zijn ook.
Bij ons zat er hetzelfde in, behalve de constructeur.

Met gestrekt been.

• Ernemmer
  • Niet online
Misschien zouden jullie de architect die jullie gebruikt hebben kunnen posten? Ik ben wel benieuwd wie er zo goedkoop kan werken.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

De duurste architect was bij ons 50k inclusief. BTW inclusief bouw begeleiding. Dat is meer dan 10% van onze bouwsom.

Artbij betaald voor alles heel weinig. Had hem graag aan m'n zijde gehad tijdens mijn offerte trajecten haha

Verwijderd

Artbij schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:32:
[...]

Bij ons zat er hetzelfde in, behalve de constructeur.
Welke bedragen praten we dan over voor die werkzaamheden? Procentueel is een leuke stelregel, maar als je een flinke woning hebt dan zegt het weer minder.

• Señor Sjon
Sjeez, dat betaal ik voor een heel project. O-)

Maar je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Ben je een enorme twijfelkont en begin je 3-4x opnieuw, dan breng je sloten met geld weg, zeker aangezien architecten niet op het prijsniveau van een schoonmaker zitten.

• Grolsch
Wij waren zo'n 3,1% kwijt (ruim 10K) ten opzichte van de aanneemsom (dus exclusief grond, notaris, belastingen, bankkosten, keuken, tuin, bestrating, schilderwerk, kasten, inrichting)

Wat heeft de architect gedaan voor zijn centjes:
Ontwerp, uitwerking, aanvraag omgevingsvergunning, van het nieuw te nieuwbouw woonhuis
aan de xx in de xx, conform schetsplan d.d. 12-01-2016
Uitgangspunt ontwerp als door u aangegeven, passend binnen het vigerend bestemmingsplan
en geldende welstandscriteria.
Uitwerken definitief ontwerp tot technisch ontwerp ten behoeve van uitvraag bij aannemers, op
dusdanig niveau dat geselecteerde aannemer op basis van het technisch ontwerp de woning
kan realiseren.
Begeleiding bouwwerkzaamheden, voorzitten bouwvergadering inclusief notuleren en
aansturen diverse deelnemende partijen.

De offerte omvat navolgende werkzaamheden:
A Fase schetsontwerp
a.1 schetsmatige opzet gevels en plattegronden, ter indicatie van bouwmogelijkheden en
mogelijkheden uitstraling woning, met eerste overleg gemeente xxx.
B Fase voorlopig ontwerp
b.1 Bouwkundig ontwerp gevels en plattegronden ten behoeve van toetsing door gemeente
xxx aan het bestemmingsplan en geldende welstandscriteria.
b.2 Indiening schetsplan met vooroverleg gemeente xxx en de adviseur van de
welstandscommissie.

C Fase definitief ontwerp
c.1 Uitwerking voorontwerp, op basis van bemerkingen op voorontwerp, op niveau van
bouwaanvraagtekeningen en bijbehorende berekeningen en toetsingen aan het vigerende
bouwbesluit inclusief V&G plan ontwerpfase.
c.2 Indiening definitief ontwerp via het omgevingsloket als aanvraag omgevingsvergunning.
c.3 Coördinatie werkzaamheden constructeur, milieukundig bodemonderzoek, sonderingen en
fundatieadvies asbestinventarisatierapportage en eventueel gevraagd geluidsrapport, inclusief
offerte aanvragen bij betreffende partijen.
Bouwaanvraagstukken worden als digitale bestanden aan gemeente op wettelijk vereiste formaten
aangeleverd, aan opdrachtgever worden bouwaanvraagstukken in enkelvoud beschikbaar gesteld voor
eigen archief.

C Fase technisch ontwerp / bestek
c.1 Uitwerken definitief ontwerp op besteksniveau, inclusief technische omschrijving bouwkundig
deel.
c.2 Coördinatie constructief ontwerp op besteksniveau, inclusief technische omschrijving constructie
onderdelen.
c.3 fase technisch ontwerp, inpassing installatietechnisch ontwerp op besteksniveau. Technische
omschrijving maakt deel uit van de bouwkundige technische omschrijving. Uitgangspunt hierbij is
een prestatieomschrijving van de installatie, uitwerking door de successievelijke installateurs.
Bestekstukken worden als PDF bestanden op cd-rom/usb-stick aangeleverd aan geselecteerde
aannemers en installateurs, aan opdrachtgever worden bestekstukken in enkelvoud als witdrukken
beschikbaar gesteld voor eigen archief. Uitgangspunt hierbij maximaal 3 aannemers selecteren.

D Fase prijs-en contractvorming
d.1 Beoordeling ingediende aanbiedingen met eventuele alternatieven van de diverse aannemers,
bouwkundige- en installatietechnische aannemers en onderaannemers, in overleg met
opdrachtgever.
d.2 Coördinatie en begeleiding onderhandelingen op basis van ingediende aanbiedingen inclusief
ingediende planning.

E Uitvoering en directievoering
e.1 Fase directievoering, werkbezoeken ten behoeve van bouwkundige-, constructieve- en
installatietechnische advisering, alsmede esthetische controle en indien noodzakelijk bijsturing
diverse aannemers en onderaannemers.
e.2 Advies en coördinatie inzake stelposten, meer- en minderwerk en verrekenbare hoeveelheden.
Tevens deelnemen aan en voorzitten van bouwvergaderingen inclusief notulering en het toezien
op naleving contracten door uitvoerende partijen.

Niet in deze offerte inbegrepen zijn navolgende kosten en werkzaamheden: kosten leges, kosten
constructeur, kosten sonderingen en fundatieadvies, kosten asbestinventarisatierapportage, kosten
uitvoeringstekeningen, indien gevraagd milieukundig bodemonderzoek, sonderingen en
werkzaamheden derden met betrekking tot, indien gevraagde geluidsberekeningen.
Wat betreft de diverse werkzaamheden kunnen offerten bij een aantal partijen worden aangevraagd,
coördinatie van werkzaamheden als voornoemd zijn bij deze aanbieding inbegrepen.
Rapportages ten behoeve van eventuele bestemmingsplanwijzigingen zijn niet in deze offerte
opgenomen en zullen u indien benodigd separaat aangeboden worden door in overleg te bepalen
stedenbouwkundige adviseurs.
Dit was wel in de goede tijd voor kopers (begin 2016), toen was de bouwwereld nog niet zo gek als nu.
Als ik kijk wat de beste man mij al bespaard heeft aan de inkoopkant kan ik het iedereen adviseren.

Ook zijn hulp m.b.t. uitzoeken van bouwmaterialen (vloeren/kozijnen/smaakgevoelige dingen) kwam zeer van pas. Ik zelf kan het nog presteren om blauwe sokken aan te trekken onder een zwarte broek :P Dus wel prettig dat iemand de globale overview houdt wat wel of niet bij elkaar staat qua kleuren / maatvoering / etc.

• Artbij
NDF82 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:53:
De duurste architect was bij ons 50k inclusief. BTW inclusief bouw begeleiding. Dat is meer dan 10% van onze bouwsom.

Artbij betaald voor alles heel weinig. Had hem graag aan m'n zijde gehad tijdens mijn offerte trajecten haha
Was het maar waar....

Sowieso snap ik de link niet tussen bouwsom en kosten architect. Iets afzetten als percentage van de bouwsom vertekent altijd.

Had ook een architect gesproken waar ik op 90k zou komen. Die heb ik uiteraard niet gekozen. Mensen die wel voor dat soort architectwn gaan hebben meestal ook een grotere bouwsom.

Met gestrekt been.

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:19:
[...]

Welke bedragen praten we dan over voor die werkzaamheden? Procentueel is een leuke stelregel, maar als je een flinke woning hebt dan zegt het weer minder.
Naar mate een woning duurder wordt verschilt het percentage inderdaad.

Hier onder een voorbeeld wat een bedrijf op curacao toepast.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/dp9vd2.png

• LittleTycoon
Ik heb ook offertes gekregen van 7-8% bouwsom, gewoon niet meer teruggebeld. Ook bij architecten moet je shoppen.

Verwijderd

Artbij schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:29:
[...]

Was het maar waar....

Sowieso snap ik de link niet tussen bouwsom en kosten architect. Iets afzetten als percentage van de bouwsom vertekent altijd.

Had ook een architect gesproken waar ik op 90k zou komen. Die heb ik uiteraard niet gekozen. Mensen die wel voor dat soort architectwn gaan hebben meestal ook een grotere bouwsom.
Als ik het een beetje moet plaatsen heeft dat met gemiddeldes te maken. De gemiddelde vrijstaande woning zal tussen de 300k en 500k gebouwd worden schat ik zo, enkel de bouwkosten dus.
Zo'n type woning zal dus ook een gemiddeld aantal uur aan werk voor tekenaar/architect opleveren.
Uitzonderingen van mensen die allerlei speciale dingen willen zullen er altijd zijn, maar dat geldt voor alles. Ik zie ook zelden keukens buiten de 10-30k range vallen, toch kun je er makkelijk een plaatsen van 80k.
Anyway ik kan nu voor net geen 12k verder voor een woning die een bouwsom zal hebben van rond de 300k (inclusief keuken en badkamer). Daar krijg ik een voorlopig ontwerp, definitief ontwerp, omgevingsvergunning aanvraag en werktekeningen voor. Woning zal zo'n 550m3 worden.
Ik vind dat geen bodemprijzen, maar ook geen hoofdprijs als ik het goed heb bekeken in dit topic.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

In navolging van Grosch:
Members only:

[ Voor 43% gewijzigd door NDF82 op 12-09-2018 11:36 ]

• Ernemmer
  • Niet online
NDF82 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:54:
In navolging van Grosch:
Members only:
Zou je misschien de bouwsom en de aanvraagdatum van de offerte er bij willen zetten? Dat maakt het vergelijken een stuk makkelijker.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Ernemmer schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:57:
[...]

Zou je misschien de bouwsom en de aanvraagdatum van de offerte er bij willen zetten? Dat maakt het vergelijken een stuk makkelijker.
Done.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Waar shoppen jullie zulke 'goedkope' architecten ?!
Goedkoopste die ik vond was 15k, en duurste 50k (beide incl btw, incl bouwbegeleiding)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Wij betalen €9500,- excl BTW voor onze architect. Lijkt behoorlijk mee te vallen als ik dit zo lees.
(kosten constructeur niet inbegrepen)

• Cheesy
  • Niet online
xoror schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:29:
Waar shoppen jullie zulke 'goedkope' architecten ?!
Ik vind het redelijk appels met peren vergelijken. Er zit niet alleen verschil in woningen, maar ook in architecten en opdrachtgevers.

Wij hebben helemaal geen architect gebruikt, voordeel van zelf een bouwkundige achtergrond.

[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 12-09-2018 11:40 ]

• the-edge
Ik dus €4000 excl. BTW excl. constructeur (was zo'n €1000).
Onze architect was net voor zichzelf begonnen, geen hoge kosten, geen duur pand etc.

Heeft in totaal 4 ontwerpen gemaakt voor dat bedrag. De geschatte uren voor hem waren +/- 90 uren.

Ik schrik dus van jullie bedragen :+

• Grolsch
Bij ons waren de kosten als volgt verdeeld

Hele architect verhaal t/m vergunning (t/m fase C) = € 6655,00

Fase D+E = € 3388,00

Alles inclusief B.T.W.

Maar nogmaals, dat was in de "slechte" tijd, ik verwacht dat de prijs op dit moment zomaar 50% hoger kan/zal liggen (15K bij onze architect).

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

the-edge schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:40:
Ik dus €4000 excl. BTW excl. constructeur (was zo'n €1000).
Onze architect was net voor zichzelf begonnen, geen hoge kosten, geen duur pand etc.

Heeft in totaal 4 ontwerpen gemaakt voor dat bedrag. De geschatte uren voor hem waren +/- 90 uren.

Ik schrik dus van jullie bedragen :+
Dat is slechts 45 euro per uur. Dat is wel erg goedkoop :-)

Verwijderd

NDF82 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:44:
[...]

Dat is slechts 45 euro per uur. Dat is wel erg goedkoop :-)
Dat is inderdaad een enorm laag uurtarief voor een architect. Kan me niet voorstellen dat zoiets op de lange termijn werkt.

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Damn, ik lees hier bedragen van 50-90K voor een architect. Voor 90K a €150 per uur (dat is gelijk ook een niet marktconform uurtarief) is dat 600 uur. Dat zijn 15 fulltime weken. Hoe dan??

Wij hebben €9K betaald. Dat is denk ik wel een redelijk bedrag te noemen.

• Grolsch
Onze architect zijn uurtarief was € 72,50 per uur excl. BTW (voor wat buiten de opdracht viel) en dat lijkt mij een "normaal" tarief voor een architect.

Maar iemand die net begint zoals bij @the-edge is € 45,00 excl. BTW geen slechte prijs hoor.
Als die man geen kantoor/personeel/overige overhead heeft kan hij met normaal werken 1800 per week factureren, wat neerkomt op € 7200,00 per maand (uitgegaan van 48 werkbare weken), dat wil ik nu geen hongerloontje noemen.

Ik ken ZZP'ers die voor minder los gaan :P

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Ik heb het nog eens opgezocht wat onze duurste aanbieding was. Die was niet mijn eerder genoemde 50k incl. btw, maar 43.560 incl. btw (36k excl.) voor een woonhuis van "slechts" 850m3.

Members only:

• the-edge
NDF82 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:38:
Ik heb het nog eens opgezocht wat onze duurste aanbieding was. Die was niet mijn eerder genoemde 50k incl. btw, maar 43.560 incl. btw (36k excl.) voor een woonhuis van "slechts" 850m3.

Members only:
Dit zijn geen architectkosten maar totale uitbesteding van bouwbegeleiding.
Zeker geen appel met appel.

Wat is daarnaast de definitie van bijv. "prijs en contractvorming" :?
Mijns inziens niet iets wat een doorsnee architect doet.

[ Voor 9% gewijzigd door the-edge op 12-09-2018 13:06 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic