Volgens https://rijksoverheid.bou...tikelsgewijs/hfd4/afd4-12 moet dan voldoen aan NEN 2768.the-edge schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:41:
Ik kan de eisen voor wat betreft de meterkast met een gasaansluiting en die met stadsverwarming wel vinden.
Wellicht een long shot, maar weet iemand hier wat de eisen zijn voor de meterkast met een woning zonder gas, dus alleen voor elektra, CAI en water?
Een 'stoppenkast' in de meterkast lijkt me essentieel, maar volgens mij zijn er meer eisen (vloer, afsluitbaar etc.).
Dat denk ik ook. Volgens EK-bouwadvies mag je dan wel de ventilatie in de deur laten vervallen:Artbij schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:46:
[...]
Volgens mij zijn er geen andere eisen dan voor die met gas. Ben ze zelf nooit tegengekomen.
Uiteraard kan degene die de aansluiting voor je verzorgt exact aangeven wat je nodig hebt.
http://www.ekbouwadvies.n...terruimte/meterruimte.asp
Klopt van die vertilatie, je mag een dichte deur gebruiken.Cheesy schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:48:
[...]
Dat denk ik ook. Volgens EK-bouwadvies mag je dan wel de ventilatie in de deur laten vervallen:
http://www.ekbouwadvies.n...terruimte/meterruimte.asp
Met gestrekt been.
Dank allen! Volgens mij voldoende informatie zo, ik wilde de aanname al doen, jullie bevestigen dit.
Ventilatie laten vallen vwb de meterkast vind ik overigens wel prettig (puur cosmetisch
).
Ventilatie laten vallen vwb de meterkast vind ik overigens wel prettig (puur cosmetisch
Even een vraag mbt meterkast. Gezien er inmiddels een half datacentrum in mijn meterkast staat begint de warmte daar op te lopen. In m’n huidige huis niet zn probleem, want genoeg kiertjes voor een beetje lucht en koeling. Nu was ik laatste bij een soort gelijk huis, maar de meterkasten zijn tegenwoordig wel heel hermetisch afgesloten. Nu wil ik niet gelijk met roosters gaan werken in deuren etc. Zijn er hier tweakers die hiervoor oplossingen hebben? Een meterkastdeur op een kier zeggen is ook niet echt een oplossing. Zorgen dat er afzuiging in de meterkast zit lijkt me ook een beetje overkill.
Maar met unifi apparatuur, nas, modem, Raspberry Pi; wordt de meterkast behoorlijk warm.
Maar met unifi apparatuur, nas, modem, Raspberry Pi; wordt de meterkast behoorlijk warm.
[ Voor 13% gewijzigd door grote_oever op 27-08-2018 11:53 ]
grote_oever schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:52:
Even een vraag mbt meterkast. Gezien er inmiddels een half datacentrum in mijn meterkast staat begint de warmte daar op te lopen. In m’n huidige huis niet zn probleem, want genoeg kiertjes voor een beetje lucht en koeling. Nu was ik laatste bij een soort gelijk huis, maar de meterkasten zijn tegenwoordig wel heel hermetisch afgesloten. Nu wil ik niet gelijk met roosters gaan werken in deuren etc. Zijn er hier tweakers die hiervoor oplossingen hebben? Een meterkastdeur op een kier zeggen is ook niet echt een oplossing. Zorgen dat er afzuiging in de meterkast zit lijkt me ook een beetje overkill.
offtopic:
Ik wil niet azijnzeiken, maar hoort deze vraag hier wel thuis?
Is je meterkast volgens NEN norm gebouwd? Is het met gas en heeft het daarom ventilatieroosters? Wellicht dat je daar een (stille) fan voor kan zetten
Zelfs onze gloednieuwe meterkast zonder gas is voorzien van 2 roosters.
Je kunt ook een stukje van de onder- en bovenkant van je deur afzagen, dan heb je subtiele ventilatiesleuven
Je kunt ook een stukje van de onder- en bovenkant van je deur afzagen, dan heb je subtiele ventilatiesleuven
Ik zou niet weten waar ik het voor de rest moet posten. Gaat om de bouw van meterkast en volgens mij wel perfecte plek in dit topic. Ook snappen veel mensen m’n probleem niet als ik hier rondvraag. Maar ja; deze hebben hooguit 1 ziggo modem staan in een meterkast.the-edge schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:03:
[...]
offtopic:
Is je meterkast volgens NEN norm gebouwd? Is het met gas en heeft het daarom ventilatieroosters? Wellicht dat je daar een (stille) fan voor kan zetten
Het is gasloos trouwens. Ventilatieroosters kan, Maar gezien de rest steen (en er dan in de deur gezaagd moet worden) is en ik een ventilatieroosters niet mooi vind ben ik toch benieuwd hoe andere tweakers dit probleem oplossen.
@Dirtbiter heb je de roosters in de deur?
Ja, standaard vanuit de bouw. Niet mooi, maar ach...grote_oever schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:23:
[...]
Er is een lan topic, iets van "Nette lan afwerking" oid. Daar moet je zijn met deze vraag.grote_oever schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:23:
[...]
Ik zou niet weten waar ik het voor de rest moet posten. Gaat om de bouw van meterkast en volgens mij wel perfecte plek in dit topic. Ook snappen veel mensen m’n probleem niet als ik hier rondvraag. Maar ja; deze hebben hooguit 1 ziggo modem staan in een meterkast.
Het is gasloos trouwens. Ventilatieroosters kan, Maar gezien de rest steen (en er dan in de deur gezaagd moet worden) is en ik een ventilatieroosters niet mooi vind ben ik toch benieuwd hoe andere tweakers dit probleem oplossen.
Zou de aannemer gewoon een andere deur laten leveren. Wij hebben dezelfde deur als alle andere deuren in de meterkast zitten. Wel zo mooi.Dirtbiter schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:23:
Zelfs onze gloednieuwe meterkast zonder gas is voorzien van 2 roosters.
Met gestrekt been.
Je zou niet de eerste zijn die er een tijdelijke (sloop)deur inzet met ventilatieroosters en deze na de inspectie/installatie vervangt door permanente mooie deur zonder roosters...
Mijn aannemer had een "speciale" schouwdeur die van woning naar woning ging i.v.m. de "schouw" van de netbeheerders.Piet91 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:19:
Je zou niet de eerste zijn die er een tijdelijke (sloop)deur inzet met ventilatieroosters en deze na de inspectie/installatie vervangt door permanente mooie deur zonder roosters...
Zelf (gelukkig) ook geen ventilatieroosters in de meterkast deur zitten, wij hebben ook geen gas. Wel apparatuur in de meterkast als een Pi, Youless, switches, NAS, Glasmodem, Router (Kort samengevat de "basis" Tweakersuitrusting
Geen nieuwbouw huis, maar een compleet aangepakt huis, waarbij de meterkast is verplaatst. Er heeft werkelijk nog nooit iemand iets gezegd over onze meter"kast". Nadat hij verplaatst was, is er iemand langsgekomen, die heeft geconstateerd dat hij op de plek zat waar wij gezegd hadden dat hij moest komen (ontheffing aangevraagd vanwege locatie), en dat de juiste grondplaat gebruikt is. Oh, en dat er houten muurplaten tegen de muur zaten. Dat we geen kast hebben (we missen nog 1 muur en een deur...) is niets over gezegd...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Bij een verbouwing een oude deur gepakt; goedkoopste roosters van een bouwmarkt gekocht, rücksichtsloos boven en onderin de deur gaten gezaagd en roosters geplaatst.Grolsch schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:23:
Mijn aannemer had een "speciale" schouwdeur die van woning naar woning ging i.v.m. de "schouw" van de netbeheerders.
Zodra inspectie klaar was deur eruit en nette (roosterloze) deur erin.
Zal wel per persoon verschillen. Bij bovenstaande situatie was deze namelijk streng qua regels.Wailing_Banshee schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:24:
Geen nieuwbouw huis, maar een compleet aangepakt huis, waarbij de meterkast is verplaatst. Er heeft werkelijk nog nooit iemand iets gezegd over onze meter"kast". Nadat hij verplaatst was, is er iemand langsgekomen, die heeft geconstateerd dat hij op de plek zat waar wij gezegd hadden dat hij moest komen (ontheffing aangevraagd vanwege locatie), en dat de juiste grondplaat gebruikt is. Oh, en dat er houten muurplaten tegen de muur zaten. Dat we geen kast hebben (we missen nog 1 muur en een deur...) is niets over gezegd...
Een redelijk oude foto, maar onze ventilatierooster was als volgt verwerkt:
Hoe warm wordt het ongeveer in je meterkast?Grolsch schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:23:
[...]
Mijn aannemer had een "speciale" schouwdeur die van woning naar woning ging i.v.m. de "schouw" van de netbeheerders.
Zelf (gelukkig) ook geen ventilatieroosters in de meterkast deur zitten, wij hebben ook geen gas. Wel apparatuur in de meterkast als een Pi, Youless, switches, NAS, Glasmodem, Router (Kort samengevat de "basis" Tweakersuitrusting)
Geen flauw idee, ik heb er geen thermometer hangen.grote_oever schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:37:
[...]
Hoe warm wordt het ongeveer in je meterkast?
Mijn NAS (Synology) zegt temperatuurstatus = normaal (36 graden). Al geloof ik niet dat de ruimtetemperatuur 36 graden is in de meterkast, ik denk binnen in de NAS.
Wij hebben een vrij grote meterkast, en ik heb nog nooit het idee gehad dat er warmte op me afkwam als ik de meterkast open doe.
Dat is beetje het probleem waar ik nu tegen aanloop. De warmte komt me wel tegemoet nu, maar meterkast is ook een stuk kleiner nu. Met name unifi spul zijn behoorlijk heethoofden.Grolsch schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:41:
[...]
Geen flauw idee, ik heb er geen thermometer hangen.
Mijn NAS (Synology) zegt temperatuurstatus = normaal (36 graden). Al geloof ik niet dat de ruimtetemperatuur 36 graden is in de meterkast, ik denk binnen in de NAS.
Wij hebben een vrij grote meterkast, en ik heb nog nooit het idee gehad dat er warmte op me afkwam als ik de meterkast open doe.
Zie hier een foto'tje van mijn meterkast vorig jaar (was toen nog een puinhoopje, nu de kabels allemaal mooi weg gewerkt in gootjes etc.grote_oever schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:47:
[...]
Dat is beetje het probleem waar ik nu tegen aanloop. De warmte komt me wel tegemoet nu, maar meterkast is ook een stuk kleiner nu. Met name unifi spul zijn behoorlijk heethoofden.

De temperatuurmeter van de Synology zegt inderdaad niets over ruimtetemperatuur, net ff op de zaak gekeken en die NAS staat in een geconditioneerde ruimte en die NAS geeft 46 graden aan met een dikke groene prima icoon.
Wij bouwen gas loos, schouw met dichte deur, geen probleem.
De W instalateur was er met de schouw, dus die heeft het met de schouwer afgehandeld.
De mannen die het kwamen instaleren vonden het prachtig, de buizen komen voor uit huis en zijn netjes afgehangen en geborgd. Insteken en klaar.
Bij de andere woningen van deze bouwer buizen los in de kruipruimte. Dat is een naar mijn E en W man het zeggen een budget installatie. Afvoerbuizen met opschot in plaats van afschot (als dat een correct woord is) en weet ik wat niet meer,
De W instalateur was er met de schouw, dus die heeft het met de schouwer afgehandeld.
De mannen die het kwamen instaleren vonden het prachtig, de buizen komen voor uit huis en zijn netjes afgehangen en geborgd. Insteken en klaar.
Bij de andere woningen van deze bouwer buizen los in de kruipruimte. Dat is een naar mijn E en W man het zeggen een budget installatie. Afvoerbuizen met opschot in plaats van afschot (als dat een correct woord is) en weet ik wat niet meer,
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Hoe hoog is het verlaagd gedeelte waar de plafondafzuigkap in zit? Ik kan alleen plafondafzuigkappen vinden van 30 cm hoog.mistaoutlaw schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 09:50:
***members only***
21cmtinus5 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:34:
[...]
Hoe hoog is het verlaagd gedeelte waar de plafondafzuigkap in zit? Ik kan alleen plafondafzuigkappen vinden van 30 cm hoog.
Ik heb de Novy 6385 met dakmotor.
Top ding en daardoor lekker dunne koof
I was born intelligent - education ruined me
Afwerking van het huis gaat de goede kant op. Nog een paar randjes schilderen aan de buitenkant en we zijn een heel eind.
In oktober ook de tuin doen, dan is het een meteen een stuk minder leeg.
Met gestrekt been.
Het scheelt al veel als de voortuin niet dezelfde kleur heeft als het dakArtbij schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:00:
Afwerking van het huis gaat de goede kant op. Nog een paar randjes schilderen aan de buitenkant en we zijn een heel eind.
[afbeelding]
Ziet er strak uit!
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
@Artbij Prachtig gebouwd huis en garage mooi in stijl!
Niet normaal hoe snel het rieten dak verkleurd.
Niet normaal hoe snel het rieten dak verkleurd.
Ziet er erg mooi uit!Artbij schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:00:
Afwerking van het huis gaat de goede kant op.
[afbeelding]
Ik zie op de 1e verdieping zeer mooi weggewerkte screens zitten. Wat voor merk en type is dat? En waar blijven die in opgerolde toestand?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met houtskeletbouw en het al dan niet stucen van de wanden?
Vandaag de prijs te horen gekregen om de hele woning te stucen. Die valt nog niet mee. De aannemer geeft zelf al aan, de garage zou ik sowieso niet laten stucen want dat is zonde van het geld. Maar ook de rest kun je evt enkel de naden en schroefgaten vullen (met gaas oid) n dan moet ik rekenen op ongeveer 1/3e minder kosten. Hij geeft aan dat het een beetje aan hoe netjes de wanden zijn ligt hoe mooi dat kan worden. Nu is mijn houtskeletbouwer nog op vakantie maar wellicht dat mensen het verschil al eens hebben kunnen aanschouwen? Een andere optie kan zijn eerst een deel proberen en als het niets is alsnog stucen, maar das natuurlijk altijd duurder.
Vandaag de prijs te horen gekregen om de hele woning te stucen. Die valt nog niet mee. De aannemer geeft zelf al aan, de garage zou ik sowieso niet laten stucen want dat is zonde van het geld. Maar ook de rest kun je evt enkel de naden en schroefgaten vullen (met gaas oid) n dan moet ik rekenen op ongeveer 1/3e minder kosten. Hij geeft aan dat het een beetje aan hoe netjes de wanden zijn ligt hoe mooi dat kan worden. Nu is mijn houtskeletbouwer nog op vakantie maar wellicht dat mensen het verschil al eens hebben kunnen aanschouwen? Een andere optie kan zijn eerst een deel proberen en als het niets is alsnog stucen, maar das natuurlijk altijd duurder.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Bespaar niet op afwerking. Je kunt nog zo mooi bouwen, als de afwerking slecht is ziet je huis er niet uit.Maverick schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:31:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met houtskeletbouw en het al dan niet stucen van de wanden?
Met gestrekt been.
Dit dus.Artbij schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:25:
[...]
Bespaar niet op afwerking. Je kunt nog zo mooi bouwen, als de afwerking slecht is ziet je huis er niet uit.
Ik heb menig paleisje te koop gezien waar het geld op was op het eind. Dat is echt afbreuk doen aan je project.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Helemaal mee eens. Je kunt, i.m.o., het beter even niet afwerken als het geld op is, dan slecht afwerken.Artbij schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:25:
[...]
Bespaar niet op afwerking. Je kunt nog zo mooi bouwen, als de afwerking slecht is ziet je huis er niet uit.
Tja, das makkelijk gezegd, maar ik zal toch keuzes moeten maken. Ik wil het overigens ook alleen doen als het er netjes uit komt te zien, maar ik heb niet bepaald een referentie om dat te bepalen, vandaar mijn vraag.
Wat is de keus dan? Wat kun je niet als je je huis laat stucen? En is het echt zo duur?Maverick schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:05:
Tja, das makkelijk gezegd, maar ik zal toch keuzes moeten maken. Ik wil het overigens ook alleen doen als het er netjes uit komt te zien, maar ik heb niet bepaald een referentie om dat te bepalen, vandaar mijn vraag.
En wat ga je anders doen? Gipsplaten schilderen? Volgens mij zie je dat altijd. De overgangen tussen de palten krijg je niet echt glad volgens mij.
[ Voor 15% gewijzigd door Artbij op 31-08-2018 11:24 ]
Met gestrekt been.
Waarom zou je niet voor renovlies gaan? HSB werkt wellicht nog wat meer dan andere bouwmethoden...onze buren hebben HSB en is nog wel aardig gaan werken hier en daar.Maverick schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:05:
Wij hebben renovlies, zelfs op het plafond en iedereen die binnenkomt denk dat het gestuct is. Daarnaast hier en daar nog een klein scheurtje ontstaan welke bijna niet zichtbaar is...1 wat grotere scheur (zelfs scheur in het renovlies) die netjes gerepareerd is door de schilder
Jawel hoor, in mijn vorige huis zelfgebouwde hsb binnenwanden met gipsplaten waren superstrak, alleen de naden waren dichtgestuct, verder gewoon op de gipsplaat direct geschilderd. Je zag niets van de naden. Wij krijgen ook HSB binnenwanden in ons huis (ooit...), dat ga ik weer op die manier doenArtbij schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:22:
[...]
Wat is de keus dan? Wat kun je niet als je je huis laat stucen? En is het echt zo duur?
En wat ga je anders doen? Gipsplaten schilderen? Volgens mij zie je dat altijd. De overgangen tussen de palten krijg je niet echt glad volgens mij.
[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 31-08-2018 11:36 ]
Dat hebben we in onze huidige woning, maar daar zijn we niet heel tevreden over. Op de plekken waar de gibo blokken tegen beton aan zitten zie je een hoop ribbels/bubbels, zijn we niet zo blij mee. Kan overigens ook aan de schilder liggen die het aangebracht heeft hoor.Road-runner83 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:27:
[...]
Waarom zou je niet voor renovlies gaan? HSB werkt wellicht nog wat meer dan andere bouwmethoden...onze buren hebben HSB en is nog wel aardig gaan werken hier en daar.
Wij hebben renovlies, zelfs op het plafond en iedereen die binnenkomt denk dat het gestuct is. Daarnaast hier en daar nog een klein scheurtje ontstaan welke bijna niet zichtbaar is...1 wat grotere scheur (zelfs scheur in het renovlies) die netjes gerepareerd is door de schilder.
Scheelt toch zo'n €5.000,- er zijn zat andere zaken waar eventuele concessies nodig zijn waar zo'n bedrag de afweging makkelijker maakt.Artbij schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:22:
[...]
Wat is de keus dan? Wat kun je niet als je je huis laat stucen? En is het echt zo duur?
Je denkt dat je het zal zien en je denkt dat je het niet glad krijgt. Dat zijn aannames, ik aannames heb ik ook, maar ik wil dit graag onderbouwen voordat ik een beslissing neem. Ik weet namelijk net als jou niet zeker of je dat idd ziet.
Mooi geworden hoor. Heb je ook nog een overkapping aan je garage laten bouwen?Artbij schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:00:
[afbeelding]
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Beneden en op de overloop boven hebben wij de stucadoor strakker dan behangklaar laten stuccen, en van renovlies (laten) voorzien, op de slaapkamers zijn de fermacel wanden alleen in de naden en aansluitingen gestuct/dichtgesmeerd, en hier hebben wij zelf het renovlies op geplakt. Dit is wel heel iets minder strak, dus het verschil is bij ons zichtbaar, maar voor de slaapkamers is dit voor ons acceptabel en (zeker nadat het ingericht is) zijn er heel weinig mensen die het verschil met beneden zien.Maverick schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:38:
[...]
Dat hebben we in onze huidige woning, maar daar zijn we niet heel tevreden over. Op de plekken waar de gibo blokken tegen beton aan zitten zie je een hoop ribbels/bubbels, zijn we niet zo blij mee. Kan overigens ook aan de schilder liggen die het aangebracht heeft hoor.
[...]
Scheelt toch zo'n €5.000,- er zijn zat andere zaken waar eventuele concessies nodig zijn waar zo'n bedrag de afweging makkelijker maakt.
Je denkt dat je het zal zien en je denkt dat je het niet glad krijgt. Dat zijn aannames, ik aannames heb ik ook, maar ik wil dit graag onderbouwen voordat ik een beslissing neem. Ik weet namelijk net als jou niet zeker of je dat idd ziet.
Dat moet dan zeker aan de schilder liggen want bij ons is het zo strak beneden (en op de 1e verdieping ook trouwens) dat het net gestuct lijktMaverick schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:38:
[...]
Dat hebben we in onze huidige woning, maar daar zijn we niet heel tevreden over. Op de plekken waar de gibo blokken tegen beton aan zitten zie je een hoop ribbels/bubbels, zijn we niet zo blij mee. Kan overigens ook aan de schilder liggen die het aangebracht heeft hoor.
Plafond 1e verdieping is wel spuitwerk maar vinden we minder erg + heeft elk van de 4 slaapkamers één muur met een behangetje (alle 3 de kids een steigerhout motief).
Edit
Had nog wat foto's online staan van in een ander topic (Post hier foto's en specs van je Home cinema):

Zie hier voor nog wat meer foto's (zolder is voorzien van gipsplaten en gesausd): https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55575285
[ Voor 22% gewijzigd door Road-runner83 op 31-08-2018 13:20 ]
Sinds aantal dagen volg ik dit forumtopic. Graag zou ik eens wat ervaringen lezen inzake catalogusbouw. Op dit moment een optie op een kavel van 520 m2 en zijn drukke doende met alle voorbereidingen. Qua footprint weten we wat we willen.
Niks mis mee als je de woningen leuk vindt en niet al te vreemde eisen hebt.
Inderdaad, ook bij een catalogusbouwer valt nog enorm veel te kiezen. Denk aan erkers, dakpannen, soort kozijnen, uitbouwen/aanbouwen, garages, dakkapellen, dakramen, type kap, goten, etc.CrashOne schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:15:
Niks mis mee als je de woningen leuk vindt en niet al te vreemde eisen hebt.
Je kiest meer voor een basis welke een vast stramien heeft, en daarvanuit ga je personaliseren.
Ik bekeek laatst de website van deze (wat onbekendere) bouwer, kun je al wat ideeën opdoen wat betreft prijzen en opties, en gelijk komt er een leuk plaatje bij te staan:
.
[ Voor 110% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:04 ]
Uiteraard ben ik door de relevante posts gegaan. Wat ik een beetje mis is een overzicht van de verschillende bouwers en de ervaringen daarmee.Deleon78 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:42:
[...]
Als je eens begint met de afgelopen 320 pagina's te lezen (scannen op relevante posts), dan heb je de meeste ervaringen al te pakkenAls dat te veel werk is, moet je je afvragen of zelf bouwen wel een goed idee is (zoals eerder bij anderen ook werd aangegeven).
(ik reageer even zo direct gezien zijn eerdere "post" in projectmatige nieuwbouw)
Om nog even samen te vatten wat ik er van heb onthouden: prima optie als het binnen je wensen past, maar houd rekening met hoge kosten voor aanpassingen aan het ontwerp.
Tjah, een beetje eigen inzet mag toch ook wel? Da's het leuke aan zelfbouw, zelf uitzoeken, zelf bepalen, etc.Utke56 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:58:
[...]
Wat ik een beetje mis is een overzicht van de verschillende bouwers en de ervaringen daarmee.
Je post komt bij mij aardig negatief over namelijk.
Bovendien zijn in dit topic al heel wat bouwers voorbijgekomen, dus die kun je er zo uitfilteren.
[ Voor 14% gewijzigd door Cheesy op 31-08-2018 14:07 ]
Ok ik dacht dat dit de plek was om eens te vragen naar de ervaringen met de verschillende bouwers. Een overzicht daarvan zou natuurlijk helemaal ideaal zijn. Dat staat los van de eigen inzet zou ik zo zeggen; ik vind ook dat iedereen dit voor zichzelf dient te bepalen. Ik snap dus ook niet wat er negatief aan mijn post is?Cheesy schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:05:
[...]
Tjah, een beetje eigen inzet mag toch ook wel? Da's het leuke aan zelfbouw, zelf uitzoeken, zelf bepalen, etc.
Je post komt bij mij aardig negatief over namelijk.
Bovendien zijn in dit topic al heel wat bouwers voorbijgekomen, dus die kun je er zo uitfilteren.
Op zich is er niks mis met je willen verrijken met informatie van anderen, daar zijn dit soort topics voor, maar je zou kunnen beginnen met Googlen naar "catalogusbouwers" of "cataloguswoning". Dat geeft je al een lijstje met de bekendste namen (Groothuisbouw, Selekthuis, etc...) en die zou je kunnen opzoeken in dit topic. Dan ben je al een stuk gerichter bezig en is ook nuttiger voor je tijdUtke56 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:17:
[...]
Ok ik dacht dat dit de plek was om eens te vragen naar de ervaringen met de verschillende bouwers. Een overzicht daarvan zou natuurlijk helemaal ideaal zijn. Dat staat los van de eigen inzet zou ik zo zeggen; ik vind ook dat iedereen dit voor zichzelf dient te bepalen. Ik snap dus ook niet wat er negatief aan mijn post is?
Yes.NDF82 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:44:
[...]
Mooi geworden hoor. Heb je ook nog een overkapping aan je garage laten bouwen?
Alleen nog veel doen daar.
Met gestrekt been.
Dank voor je reactie. Uiteraard heb ik de bekende namen hier even door de zoekfunctie gehaald. Ik tref alleen nog weinig echte ervaringen aan. Het kan natuurlijk zo zijn dat hier weinig mensen er voor hebben gekozen om met één van deze partijen in zee te gaan en dat er daarom vrij weinig echt inhoudelijke ervaringen zijn terug te vinden.Tarz schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:40:
[...]
Op zich is er niks mis met je willen verrijken met informatie van anderen, daar zijn dit soort topics voor, maar je zou kunnen beginnen met Googlen naar "catalogusbouwers" of "cataloguswoning". Dat geeft je al een lijstje met de bekendste namen (Groothuisbouw, Selekthuis, etc...) en die zou je kunnen opzoeken in dit topic. Dan ben je al een stuk gerichter bezig en is ook nuttiger voor je tijd
wat is de beste aanvliegroute nadat je de sleutels hebt ontvangen..
ik dacht aan:
plafond / muren verven
keuken plaatsen
pvc vloeren doen
ik dacht aan:
plafond / muren verven
keuken plaatsen
pvc vloeren doen
Van het kastje naar de muur lopen...
Ik denk dat je het idd wat gerichter moet doen in zo'n topic als dit. Algemene ervaringen tot daar aan toe, maar over catalogusbouwer specifiek denk ik dat het voor iedereen handiger is als je met een short-list van (kandidaat) bouwers komt. (Zelf heb ik gebouwd met Desaunois).Utke56 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:58:
[...]
Dank voor je reactie. Uiteraard heb ik de bekende namen hier even door de zoekfunctie gehaald. Ik tref alleen nog weinig echte ervaringen aan. Het kan natuurlijk zo zijn dat hier weinig mensen er voor hebben gekozen om met één van deze partijen in zee te gaan en dat er daarom vrij weinig echt inhoudelijke ervaringen zijn terug te vinden.
Ik heb ervaring met Desaunois en Hof, niet goed want ze hadden beide geen tijd en wensten er geen tijd aan te besteden, Dus verder gezocht en met buren naar een CPO ontwikkelaar uit de achterhoek die veel beloofde maar weinig waarmaakte. Daarna bij Vechtdal bouw uitgekomen en die hebben ons huis gebouwd.Utke56 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:58:
[...]
Dank voor je reactie. Uiteraard heb ik de bekende namen hier even door de zoekfunctie gehaald. Ik tref alleen nog weinig echte ervaringen aan. Het kan natuurlijk zo zijn dat hier weinig mensen er voor hebben gekozen om met één van deze partijen in zee te gaan en dat er daarom vrij weinig echt inhoudelijke ervaringen zijn terug te vinden.
Voordeel ten opzicht van de eerder genoemde 2: kleiner bedrijf waar ze goed op detail letten en open staan voor eigen inbreng.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:04 ]
Ik zou best een dergelijk overzicht willen opstellen. Is het niet dat ik niet met alle bouwers in zee zal gaan. Het zou toch mooi zijn om in een kort overzicht de pro's en con's van bepaalde bouwers terug te kunnen zien, zonder in allerlei negatieve reacties te vervallen. Er komt inderdaad genoeg kijken bij de bouw van een huis, maar ik vind het echt onzin dat je bepaalde ervaringen zelf moet ondergaan en dit is juist volgens mij het forum om die ervarigen met elkaar te delen; waarom dan niet daar een mooi overzicht van te maken? Ik weet zeker dat mensen daar bij gebaat zijn, al is het alleen maar als een eerste indicatie.Deleon78 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:31:
[...]
Wij wachten geduldig op jouw overzicht nav je studie van alle postsSnap je het punt een beetje? We (forumleden) zijn geen bedrijf, maar gewoon mensen die hun ervaringen delen en vragen stellen / antwoorden (zonder verplichtingen). Moeten wij het overzicht voor je opstellen?
De generieke vragen zijn allemaal wel een keer aan bod gekomen en de ervaringen die bekend zijn, staan wel ergens in het topic.
Gerichte vragen zijn top
Verder dan mijn samenvatting van eerder kom ik niet, aangezien ik zelf met aannemer/architect bouw. Is overigens niet echt duurder dan catalogusbouw, dus dat kan je ook nog overwegen. Enige is dat de markt nu wat overspannen is, en bij catalogusbouwer zijn de prijzen in ieder geval redelijk stabiel (stijgend).
Ook daar zit de agenda echter vol, dus verwacht niet dat ze morgen beginnen met bouwen.
(bovenstaande info puur op basis van wat ik lees in dit forum)
Algemeen voor catelogus bouwers is denk ik dat je enigszins beperkt vast zit aan hun onder aannemers.
Dus je krijgt een instalateur die voor afgesproken prijs zijn ding doet.
Alles wat extra is zal waarschijnlijk ook extra moeten kosten.
Wij hebben geen goedkope instalateurs, maar een buisje extra, buitenkraan extra etc kost ook niets meer. (Dus met andere woorden betaal ik al ruim genoeg)
Ik moet verpakkingsmateriaal van de vloer en keuken naar de stort brengen, bied de W man aan om met zijn prive auto een kar te huren (dat wel op mijn kosten) en dan op zijn vrije zaterdag alles even samen naar de stort te brengen.
En ik weet niet hoe goed de gasloze opzet van de systeembouwers zijn. Dat zullen ze eerder gedaan hebben, maar het voorbeeld van Desaunois op een soortgelijk huis wat wij hebben is een itho coolcube en een itho basecube. Dan klasse C ventilatie.
Voor > 800 m3 is die WP eigenlijk wat onderbemeten, maar goed het kost niet de hoofdprijs ook. Maar dat mag nu niet meer, dus welke oplossing ze kiezen ?
Dus je krijgt een instalateur die voor afgesproken prijs zijn ding doet.
Alles wat extra is zal waarschijnlijk ook extra moeten kosten.
Wij hebben geen goedkope instalateurs, maar een buisje extra, buitenkraan extra etc kost ook niets meer. (Dus met andere woorden betaal ik al ruim genoeg)
Ik moet verpakkingsmateriaal van de vloer en keuken naar de stort brengen, bied de W man aan om met zijn prive auto een kar te huren (dat wel op mijn kosten) en dan op zijn vrije zaterdag alles even samen naar de stort te brengen.
En ik weet niet hoe goed de gasloze opzet van de systeembouwers zijn. Dat zullen ze eerder gedaan hebben, maar het voorbeeld van Desaunois op een soortgelijk huis wat wij hebben is een itho coolcube en een itho basecube. Dan klasse C ventilatie.
Voor > 800 m3 is die WP eigenlijk wat onderbemeten, maar goed het kost niet de hoofdprijs ook. Maar dat mag nu niet meer, dus welke oplossing ze kiezen ?
[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 01-09-2018 07:19 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:04 ]
Ja ik, zie mijn vorige post. Heb alleen input nodig. Vandaar mijn vraag.Deleon78 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:12:
[...]
Je lijkt het niet te willen snappen... Wie gaat dat doen dan?
(laatste post op dit onderwerp, geen modbreak nodig)
Het hele topic staat vol met input....Utke56 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:23:
[...]
Ja ik, zie mijn vorige post. Heb alleen input nodig. Vandaar mijn vraag.
Met gestrekt been.
Ik snap het punt van @Utke56 wel en alle ervaringen uit dit topic filteren van de verschillende aannemers is wel erg veel werk.
Daarom zou ik prima mijn ervaring met Allure bouw via pb willen sturen zodat er op die manier een overzicht gemaakt kan worden?
Edit
Er zou dan wel onderscheid gemaakt moeten worden in:
- Aannemers (+ evt. architecten)
- Totaalbouwers
- Catalogusbouwers
Daarom zou ik prima mijn ervaring met Allure bouw via pb willen sturen zodat er op die manier een overzicht gemaakt kan worden?
Edit
- Totaalbouwers
- Catalogusbouwers
[ Voor 21% gewijzigd door Road-runner83 op 01-09-2018 10:14 ]
Als je het nu hier post is het voor iedereen te vinden....Road-runner83 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:28:
Ik snap het punt van @Utke56 wel en alle ervaringen uit dit topic filteren van de verschillende aannemers is wel erg veel werk.
Edit
- Totaalbouwers
- Catalogusbouwers
Met gestrekt been.
Hm, ja, lastig te zien natuurlijk op foto's. Wat me wel opvalt is dat ik op de foto's van de zolder wel de naden nog kan zien. Klopt dit, of lijkt dat op de foto maar zo? We hebben boven een punt en dus een behoorlijk oppervlak, zulke strepen zou ik niet mooi vinden (zo'n zolderkamertje zou een ander verhaal zijn).Road-runner83 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:54:
[...]
Dat moet dan zeker aan de schilder liggen want bij ons is het zo strak beneden (en op de 1e verdieping ook trouwens) dat het net gestuct lijkt. Zelfs de plafonds....ik zal nog wel een keer een foto maken als het goed licht is.
Plafond 1e verdieping is wel spuitwerk maar vinden we minder erg + heeft elk van de 4 slaapkamers één muur met een behangetje (alle 3 de kids een steigerhout motief).
Edit
Had nog wat foto's online staan van in een ander topic (Post hier foto's en specs van je Home cinema):
[afbeelding]
[afbeelding]
Zie hier voor nog wat meer foto's (zolder is voorzien van gipsplaten en gesausd): https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55575285
Heb ik al lang en breed een keer gepost in dit topic dus vind dat maar eens terugArtbij schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:35:
[...]
Als je het nu hier post is het voor iedereen te vinden....
Zolder zijn gewoon gipsplaten die gesausd zijn, vinden wij prima voor de zolder. Onze 2-kapper buren hebben dit laten stuccen...is wel een stuk mooier maargoed ook wel een ander prijskaartje.Maverick schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:38:
[...]
Hm, ja, lastig te zien natuurlijk op foto's. Wat me wel opvalt is dat ik op de foto's van de zolder wel de naden nog kan zien. Klopt dit, of lijkt dat op de foto maar zo? We hebben boven een punt en dus een behoorlijk oppervlak, zulke strepen zou ik niet mooi vinden (zo'n zolderkamertje zou een ander verhaal zijn).
Wij vonden vooral belangrijk dat de begane grond strak eruit ziet zowel de muren als plafond
In onze woning zijn de nuts voorzieningen allemaal aangesloten. Nu heb ik een rekening gekregen voor aansluiten van het gas, de elektra en het water. Maar er zijn tevens ook een abonnee overname punt van de kabelaar aangelegd en ook een glasvezel punt. Weet iemand of ik daar ook een rekening voor kan verwachten?
Bijna altijd gratisBushMule schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:21:
In onze woning zijn de nuts voorzieningen allemaal aangesloten. Nu heb ik een rekening gekregen voor aansluiten van het gas, de elektra en het water. Maar er zijn tevens ook een abonnee overname punt van de kabelaar aangelegd en ook een glasvezel punt. Weet iemand of ik daar ook een rekening voor kan verwachten?
@BushMule ik neem aan dat je het zelf hebt aangevraagd en dat je dan ook weet wat de kosten zijn?
Als je het niet hebt aangevraagd kan ik me niet voorstellen dat ze kosten in rekening brengen.
Zelf weet ik niet of het wat gekost heeft, kosten van de aansluitingen zat bij de aanneemsom in.
Als je het niet hebt aangevraagd kan ik me niet voorstellen dat ze kosten in rekening brengen.
Zelf weet ik niet of het wat gekost heeft, kosten van de aansluitingen zat bij de aanneemsom in.
Kabel was bij mij €3200,-.
Glasvezel €2500,-.
Dus als het niet gratis is, is het vaak duur 😐.
Met gestrekt been.
Hoezo beide? Dat is toch per definitie overbodig?Artbij schreef op zondag 2 september 2018 @ 08:29:
[...]
Kabel was bij mij €3200,-.
Glasvezel €2500,-.
Dus als het niet gratis is, is het vaak duur 😐.
En jezus, wat een prijzen. Heb je dat bewust zelf aangevraagd?
Hij zit waarschijnlijk te ver van de bewoonde wereld in de ogen van de kabelaar, dan moet je idd flink dokkenbbbrumbrum schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:16:
[...]
Hoezo beide? Dat is toch per definitie overbodig?
Heb niet beide. Wel offertes voor beide.bbbrumbrum schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:16:
[...]
Hoezo beide? Dat is toch per definitie overbodig?
En hoe vraag je "onbewust" infra aan?
[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 02-09-2018 12:55 ]
Met gestrekt been.
Ok, uiteindelijk gekozen voor glas, of?Artbij schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:55:
[...]
Heb niet beide. Wel offertes voor beide.
En hoe vraag je "onbewust" infra aan?
Nee, de aannemer heeft het via mijnaansluitngen geregeld voor ons. Ik wist dat de kosten voor gas/water/elek ongeveer 7 a 800 euro per aansluiting zouden bedragen. Maar ik zie nu dus ook glasvezel en coax liggen. Vandaar mijn vraag. Wij zitten gewoon in een woonwijk. Heb er verder niks van gehoord dus ik neem aan die die aansluitingen daar gratis komen. In de bevestiging van mijnaansluiting.nl zie ik daar ook helemaal niks over staan.Grolsch schreef op zondag 2 september 2018 @ 08:03:
@BushMule ik neem aan dat je het zelf hebt aangevraagd en dat je dan ook weet wat de kosten zijn?
Uiteraard. Aansluiting is nu van mij dus betaal daar geen kosten voor. In tegenstelling tot ziggo....bbbrumbrum schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:54:
[...]
Ok, uiteindelijk gekozen voor glas, of?
Met gestrekt been.
Gratis internet en TVArtbij schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:59:
[...]
Uiteraard. Aansluiting is nu van mij dus betaal daar geen kosten voor. In tegenstelling tot ziggo....
Betaal wel voor internet en tv. Maar niet voor de kabel op zich. Betaal nu €17,- voor 1 gb en tv.Grolsch schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:40:
[...]
Gratis internet en TVVertel, ik ben nieuwsgierig
Met gestrekt been.
Dat is inderdaad niet veel geld, kan dat overal in NL ? Ik heb er nog nooit van gehoord.Artbij schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:13:
[...]
Betaal wel voor internet en tv. Maar niet voor de kabel op zich. Betaal nu €17,- voor 1 gb en tv.
Bij houtskeletbouw zou ik alleen de naden en schroefgaten laten repareren, daarna goed de naden met zo’n wandschuurmachine glad maken en daarna glasvlies of mooi behang er over tegen eventuele scheuren door werking van het hout.Maverick schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:31:
Ik hoop dat het niet erg is dat ik hier ook deze vraag post, aangezien hier veel/uitsluitend zelfbouwers meelezen. Het volgende dilemma heb ik in het topic over projectmatig bouwen geplaatst, ik ben benieuwd naar jullie mening. Komtie:
Zijn er mensen die ervaring hebben met meerdere ruimtes op hetzelfde mechanische ventilatie "kanaal"? Onze woning wordt bijna opgeleverd en heeft Qualityflow van Itho. Echter, de aannemer heeft verzuimd de 2 toekomstige slaapkamers + badkamer op zolder aan te sluiten op de MV, als in: er lopen nu geen luchtkanalen naar de installatieruimte. Nu is hun voorstel om alsnog 1 ventilatiekanaal (via een koof) naar de zolder te brengen, en deze te gebruiken voor de 2 kamers. De badkamer zou dan zijn eigen ventilator krijgen (op (licht-)schakelaar) die door het dak uitblaast. Waarom niet 3 lichtkanalen ipv 1? Omdat de MV box nog maar 1 vrije aansluitingen heeft (vd 12).
Dus: 2 slaapkamers op 1 kanaal, gaat dat werken? Zo heeft Itho het in elk geval niet bedacht, lijkt me...
Zijn er mensen die ervaring hebben met meerdere ruimtes op hetzelfde mechanische ventilatie "kanaal"? Onze woning wordt bijna opgeleverd en heeft Qualityflow van Itho. Echter, de aannemer heeft verzuimd de 2 toekomstige slaapkamers + badkamer op zolder aan te sluiten op de MV, als in: er lopen nu geen luchtkanalen naar de installatieruimte. Nu is hun voorstel om alsnog 1 ventilatiekanaal (via een koof) naar de zolder te brengen, en deze te gebruiken voor de 2 kamers. De badkamer zou dan zijn eigen ventilator krijgen (op (licht-)schakelaar) die door het dak uitblaast. Waarom niet 3 lichtkanalen ipv 1? Omdat de MV box nog maar 1 vrije aansluitingen heeft (vd 12).
Dus: 2 slaapkamers op 1 kanaal, gaat dat werken? Zo heeft Itho het in elk geval niet bedacht, lijkt me...
Ik heb geen signature
Volgens mij is het niet zoals je het besteld hebt. En ik zou het zo ook niet laten doen.Appie76 schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:46:
Ik hoop dat het niet erg is dat ik hier ook deze vraag post, aangezien hier veel/uitsluitend zelfbouwers meelezen. Het volgende dilemma heb ik in het topic over projectmatig bouwen geplaatst, ik ben benieuwd naar jullie mening. Komtie:
Hoe kun je twee slaapkamers vergeten? En een te kleine box bestellen. Is het wel per ongeluk gegaan?
Met gestrekt been.
Het is het gevolg van een fout. Althans: zo is het mij uitgelegd, en daar ga ik maar van uit. We zijn hierover nog met de aannemer in gesprek. Feit is: de kanalen zijn er nu niet. Bovendien zou er geen ruimte zijn voor een 2e box. Dat is allemaal erg kl#te. Maar we moeten verder...
Ik heb geen signature
Gewoon keihard spelen richting aannemer (ik neem aan dat het goed gespecificeerd is in de aanneemovereenkomst). Ben geen ventilatiespecialist, maar zou kunnen dat je met de geboden oplossing ook niet voldoet aan de vereiste ventilatienormen.Appie76 schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:46:
Dat je verder moet niet jpuw probleem laten worden.
Dat is interessant! Hoe heb je dat geregeld? Want zoiets wil ik ook wel. Wij gaan bouwen in een Ziggo-only gebied, daar zou ik graag glasvezel willen hebben, maar geen idee hoe dat te regelen.Artbij schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:13:
[...]
Betaal wel voor internet en tv. Maar niet voor de kabel op zich. Betaal nu €17,- voor 1 gb en tv.
En als je dan fibertje hebt, hoe regel je dan de content? (Telefoonnummer, TV en internet)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik zou hier niet aan beginnen. Sowieso vind ik de Itho QF al erg marginaal ventileren, dat nog eens verkleinen is geen optie. En zeker niet op een slaapkamer waar je 8 uur per dag ligt.Appie76 schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:46:
Ik zou de aannemer vragen om in de vergeten slaapkamers decentrale WTW aan te leggen. De vraag is alleen of dat niet te veel geruis geeft. Daarom kiezen voor een topmerk als Zehnder.
Ik krijg ook gewoon 2 stuks itho plenums en 2 wtw boxen vanwege aantal aansluitingen.
Vergeten is raar, kunnen ze op die zonder er niet nog 1 bouwen dan ? Je kunt een 8 kanaals plenum nemen en een HRU ECO 200 erbij (90x60x30 cm) 2 dakdoorvoeren extra en klaar.
Ik snap dat dat meer kost, maar ja dan moeten ze het maar niet vergeten.
Vergeten is raar, kunnen ze op die zonder er niet nog 1 bouwen dan ? Je kunt een 8 kanaals plenum nemen en een HRU ECO 200 erbij (90x60x30 cm) 2 dakdoorvoeren extra en klaar.
Ik snap dat dat meer kost, maar ja dan moeten ze het maar niet vergeten.
De ruimtes blijven onbenoemde ruimtes volgens het bouwbesluit, en dus op zich geen ventilatieverplichting. De MV is als meerwerk afgesproken, de fout is dat ze me vergeten zijn te vertellen dat het op 1 box niet kon. Ze zeggen dat ze dachten dat daarom dit deel van het meerwerk vervallen was en enkel uitgevoerd hoefde te worden als voorbereiding (wat ze gedaan hebben door zo'n MV slang door de zoldervloer te leggen van links naar rechts, maar dus nergens op aangesloten, beide uiteinden steken uit de vloer). Al heb ik het nog niet zwart op wit, ze lijken wel te erkennen dat ze fout zitten.
Ruimte op zolder voor een 2e opstelling is er eigenlijk niet.
Ik heb geen signature
Daar gaat niet zomaar glas komen dan. Is een lang verhaal met subsidies cooperaties etc.Andrehj schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 07:38:
[...]
Dat is interessant! Hoe heb je dat geregeld? Want zoiets wil ik ook wel. Wij gaan bouwen in een Ziggo-only gebied, daar zou ik graag glasvezel willen hebben, maar geen idee hoe dat te regelen.
En als je dan fibertje hebt, hoe regel je dan de content? (Telefoonnummer, TV en internet)
Met gestrekt been.
Kleine afwerkingsupdate 
Deuren geplaatst (voordeur komt nog) en begin van stucwerk:
Heel tevreden met het resultaat tot nu toe.
Daarnaast is het weer de komende weken (voorspelling
) prima. Kan alles rustig en geleidelijk drogen.
Ondertussen probeer ik de aannemer aan te geven prioriteit op de meterkast te geven zodat het eea definitief verplaatst kan worden. Gisteren hebben we een klap op de offerte van 'schutting' en poorten gegeven.
Nu verder voor het plan voor wat betreft tuin (beregeningsinstallatie, waterput, klinkers, tegels etc.).
Tussendoor nog bezig met schilderwerk buitenzijde wat bijna allemaal goed in de lak zit. Ik hoop op een lange 'indian summer'
Deuren geplaatst (voordeur komt nog) en begin van stucwerk:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Heel tevreden met het resultaat tot nu toe.
Daarnaast is het weer de komende weken (voorspelling
Ondertussen probeer ik de aannemer aan te geven prioriteit op de meterkast te geven zodat het eea definitief verplaatst kan worden. Gisteren hebben we een klap op de offerte van 'schutting' en poorten gegeven.
Nu verder voor het plan voor wat betreft tuin (beregeningsinstallatie, waterput, klinkers, tegels etc.).
Tussendoor nog bezig met schilderwerk buitenzijde wat bijna allemaal goed in de lak zit. Ik hoop op een lange 'indian summer'
[ Voor 44% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:52 ]
@Maverick Ik woon in een houtskelethuis met gipsplaten. Heb zelf de naden en schroefgaatjes gevuld en alles geschuurd. Tijdrovend en stoffig (schuren) karwei. Daarna behangen met goed materiaal. Zelfs het behang is op enkele plekken gescheurd, vooral waar de kasten van de rolluiken in de wand zitten. Met stucken zouden er nog meer scheuren zijn ontstaan, vermoed ik. Als het repareren ervan eenvoudig is, dan is het imo toch een optie.D.deJong schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:43:
[...]
Bij houtskeletbouw zou ik alleen de naden en schroefgaten laten repareren, daarna goed de naden met zo’n wandschuurmachine glad maken en daarna glasvlies of mooi behang er over tegen eventuele scheuren door werking van het hout.
Krijg je nu een plat dak waar die buizen uit steken en lopen die van voor naar achter (als in 1 buis)Appie76 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:01:
De ruimtes blijven onbenoemde ruimtes volgens het bouwbesluit, en dus op zich geen ventilatieverplichting. De MV is als meerwerk afgesproken, de fout is dat ze me vergeten zijn te vertellen dat het op 1 box niet kon. Ze zeggen dat ze dachten dat daarom dit deel van het meerwerk vervallen was en enkel uitgevoerd hoefde te worden als voorbereiding (wat ze gedaan hebben door zo'n MV slang door de zoldervloer te leggen van links naar rechts, maar dus nergens op aangesloten, beide uiteinden steken uit de vloer). Al heb ik het nog niet zwart op wit, ze lijken wel te erkennen dat ze fout zitten.
Of is het een punt dak waar ze in het plafond liggen (wat dan weer de vloer van een bergzolder zou kunnen zijn)
Of liggen ze in de verdiepingsvloer en steken ze uit de grond ?
Je lijkt hooguit een een van die 2 ruimtes een ventilatie unit te kunnen hangen die lokaal afzuigt en via die slang de andere ruimte. Maar dan heb je die unit in die kamer. Als dat een verblijfsruimte is, dan is dat niet aan te raden denk ik. In itho termen zou je een optimaflow kunnen gebruiken, die is CO2 gestuurd per ruimte, alleen geen warmte terugwin. De frisse lucht zou wel van de qualityflow moeten komen, want je hebt denk ik geen roosters in/boven ramen.
Aan de andere kant is je huis met wat pech zo lek dat het volume wat de optimaflow eruit pompt wel door kieren binnenkomt.
[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 05-09-2018 07:07 ]
De "voorbereiding" in de vorm van 1 buis ligt nu in de verdiepingsvloer (verd. 2, waar in de toekomst 2 slaapkamers+badkamer komen) en beide uiteinden steken uit de vloer ca. 30cm omhoog. Een aanvullende MV unit zou inderdaad in/vlakbij de slaapkamers komen, en dus afgetimmerd moeten worden en vv geluidsisolatie. Dat is althans de richting waarin we nu zoeken.
Ik heb geen signature
Tegen over ons huis vindt er nieuwbouw plaats.
Nu wordt er bij dat huis iets geprobeerd waarvan ik me afvraag of dat zo werkt. (het is in ieder geval niet normaal)
De bouw bevind zich in de stadium: Tot en met de vloerplaat/broodjesvloer is gestort
Sinds vandaag hebben ze de definitieve meterkast geplaatst.
Wat de aannemer gaat proberen, is om DIRECT de definitieve stroomvoorziening te regelen.
De meterkast is vanaf boven dicht gemaakt met een stuk bitumen dakleer en de kast is verder afsluitbaar.
Vloerplaat etc zal wel voorbereid zijn maar voor de rest helemaal niets...
Wat denken jullie?
Gaat Enexis hiermee akkoord?
Nu wordt er bij dat huis iets geprobeerd waarvan ik me afvraag of dat zo werkt. (het is in ieder geval niet normaal)
De bouw bevind zich in de stadium: Tot en met de vloerplaat/broodjesvloer is gestort
Wat de aannemer gaat proberen, is om DIRECT de definitieve stroomvoorziening te regelen.
De meterkast is vanaf boven dicht gemaakt met een stuk bitumen dakleer en de kast is verder afsluitbaar.
Wat denken jullie?
Ik denk van niet, omdat ze elektra alleen aansluiten in een huis wat je af kan sluiten en als er alleen een meterkast staat is dat niet echt af te sluiten. Ook mogen de meter en leidingen niet bevriezen en dat is zonder huis om je meterkast redelijk moeilijk te doen.buiter schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:52:
Wat denken jullie?
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 05-09-2018 22:02 ]
Je brengt dan wel je WTW systeem (welke veel geld heeft gekost) om zeep. Waarom kijk je niet naar deze oplossing bijvoorbeeld?Appie76 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:47:
De "voorbereiding" in de vorm van 1 buis ligt nu in de verdiepingsvloer (verd. 2, waar in de toekomst 2 slaapkamers+badkamer komen) en beide uiteinden steken uit de vloer ca. 30cm omhoog. Een aanvullende MV unit zou inderdaad in/vlakbij de slaapkamers komen, en dus afgetimmerd moeten worden en vv geluidsisolatie. Dat is althans de richting waarin we nu zoeken.
Al blijft het behelpen. De verse lucht moet immers ook ergens vandaan komen en er is geen garantie dat de QFlow start met inblazen als de decentrale WTW start met afvoeren. Misschien kan je in de ruimtes een losse CO2 meter plaatsen en die koppelen aan de Qflow. Dan ben je er in ieder geval zeker van dat de Qflow start met inblazen als de luchtkwaliteit te laag is.
Hij zal zijn huis niet facuuem trekken denk ik. Als met gemiddelde luchtdichtheid van Qvl10 = 0,625 gebouwd is komt er geboeg lucht binnen.TLer schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:21:
[...]
Je brengt dan wel je WTW systeem (welke veel geld heeft gekost) om zeep. Waarom kijk je niet naar deze oplossing bijvoorbeeld?
Al blijft het behelpen. De verse lucht moet immers ook ergens vandaan komen en er is geen garantie dat de QFlow start met inblazen als de decentrale WTW start met afvoeren. Misschien kan je in de ruimtes een losse CO2 meter plaatsen en die koppelen aan de Qflow. Dan ben je er in ieder geval zeker van dat de Qflow start met inblazen als de luchtkwaliteit te laag is.
Maar die decentrale oplossing is denk ik stukken beter voor 2 ruimtes, en de aannemer zal wellicht die liever installeren dan op eigen kosten kanalen en koven maken.
Er zijn ook decentrale WTW units die je in push-pull mode kan schakelen, dan blaast een unit lucht naar buiten en een andere naar binnen. Na een paar minuten wisselt dat om. Dan is het effect op je bestaande WTW minimaal.jacovn schreef op donderdag 6 september 2018 @ 06:30:
[...]
Hij zal zijn huis niet facuuem trekken denk ik. Als met gemiddelde luchtdichtheid van Qvl10 = 0,625 gebouwd is komt er geboeg lucht binnen.
Maar die decentrale oplossing is denk ik stukken beter voor 2 ruimtes, en de aannemer zal wellicht die liever installeren dan op eigen kosten kanalen en koven maken.
Vandaag was de loodgieter aanwezig en op basis van wat ik heb gelezen/gehoord heb ik eigenlijk nog twee vragen.
- is een rubberen mat achter de toiletpot noodzakelijk? Zij geven aan van niet en dat het zonder rubberen mat een stuk beter is, want anders loop je het risico dat de kitnaden gaan scheuren door het uitzetten van de mat. Wat denken jullie, zal ik toch aangeven dat ze een rubberen mat moeten plaatsen? Ze doen het in principe wel als ik het wil maar raden het af.
- op hoeveel graden hebben jullie de vloerverdeler staan?
- is een rubberen mat achter de toiletpot noodzakelijk? Zij geven aan van niet en dat het zonder rubberen mat een stuk beter is, want anders loop je het risico dat de kitnaden gaan scheuren door het uitzetten van de mat. Wat denken jullie, zal ik toch aangeven dat ze een rubberen mat moeten plaatsen? Ze doen het in principe wel als ik het wil maar raden het af.
- op hoeveel graden hebben jullie de vloerverdeler staan?
Graag zouden wij aankomend weekend cataloguswoningen bezoeken/bekijken. Nu weet ik van Groothuis dat ze deze optie aanbieden. Zijn er nog andere mogelijkheden om cataloguswoningen te bekijken? Ter info we rijden die dag vanuit Tiel richting Emmeloord en daarna nog naar Emmen. Alvast dank!
Enexis is al blij als ze mensen hebben.buiter schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:52:
Wat denken jullie?
De meterkast kan ook een slot hebben. De eis is waterdicht en afsluitbaar. Als daaraan voldaan wordt, wordt ie aangesloten.Ernemmer schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:59:
[...]
Ik denk van niet, omdat ze elektra alleen aansluiten in een huis wat je af kan sluiten en als er alleen een meterkast staat is dat niet echt af te sluiten. Ook mogen de meter en leidingen niet bevriezen en dat is zonder huis om je meterkast redelijk moeilijk te doen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
@Utke56 Groothuisbouw heeft "gewoon" 3 of 4 huizen naast de showroom staan. Echt super om te oriënteren op jouw gemak. Goed om te zien wat je wel of juist niet wilt.
Andere bouwers organiseren alleen "open huizen". Eens in 2/3 maanden kun je dan een huis bezichtigen wat ze nog net niet hebben opgeleverd. Maar onze aannemer (Selekthuis) werkt landelijk, dus de ene keer was het 25km rijden, de andere keer 200. En je moet die datum/tijd maar net kunnen. Maar dan is het dus een kwestie van inschrijven op de nieuwsbrief.
Andere bouwers organiseren alleen "open huizen". Eens in 2/3 maanden kun je dan een huis bezichtigen wat ze nog net niet hebben opgeleverd. Maar onze aannemer (Selekthuis) werkt landelijk, dus de ene keer was het 25km rijden, de andere keer 200. En je moet die datum/tijd maar net kunnen. Maar dan is het dus een kwestie van inschrijven op de nieuwsbrief.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Wat bedoel je daarmee? Je kunt hem op meerdere manieren interpreteren.Señor Sjon schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:03:
[...]
Enexis is al blij als ze mensen hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door the-edge op 06-09-2018 10:21 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic