Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.616.949 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 19:47
Je niet blind staren op de impact van luchtdichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:17
Andrehj schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:09:
[...]

Ik zou graag in de kozijnen geïntegreerde rolluiken willen (zoals je in Duitsland overal ziet). Probleem is echter dat ik overal lees dat dat problemen geeft bij de luchtdichtheid van de woning. Bovendien schijnt dit door de dunnen isolatie achter de rolluikrol een enorm warmtelek te geven. Dus als iemand daar een oplossing voor heeft?
Wij hebben inbouw rolluiken en screens die van binnen netjes weggewerkt zijn in een houten bak met isolatie uiteraard. We hebben een 2-kapper van 750m3 (210m2) incl. berging en wonen er nu 2jr. We zitten op een gemiddelde van 110 euro p/m voor gas en electra (CV + Ecolution + 0 zonnepanelen). Gezin van 5 (3 jonge kids) en koken op inductie.

Ik zou weleens een berekening willen zien wat je bespaard aan gas (in ons geval) wanneer het geen inbouw rolluiken/screens zouden zijn maar mijn gevoel zegt max 1m3 gas per jaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:33
Andrehj schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:09:
[...]

Ik zou graag in de kozijnen geïntegreerde rolluiken willen (zoals je in Duitsland overal ziet). Probleem is echter dat ik overal lees dat dat problemen geeft bij de luchtdichtheid van de woning. Bovendien schijnt dit door de dunnen isolatie achter de rolluikrol een enorm warmtelek te geven. Dus als iemand daar een oplossing voor heeft?
Het is vooral lastig om er na de tijd bij te komen. Dat hele luchtdichte bouwen zou ik me ook niet zo heel druk om maken, maar vanwege je zorgen denk ik dat je WTW toepast :?

Qua luchtdichtheid is het volgens mij niet de beste oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 17-08-2018 22:40 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:30
Wij willen idd WTW gaan toepassen. En bereikbaarheid achteraf is volgens mij gewoon een kwestie van zorgen dat je er vanaf de binnenzijde bij kunt. Inmiddels ben ik ook al weer een stapje verder (getriggerd door deze discussie: Even googlen op "Passivhaus Rolladenkasten" geeft veel info, met mogelijkheden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
Het is wellicht ook wel ook te lossen, maar het kost extra aandacht (lees geld).

Ik vraag me altijd af met al die passief huis discussies wat nu precies het streven is. Er wordt kapitalen uitgeven aan WTW balans ventilatie, tripple glas, RC28,5 isolatie materiaal, 1000'en euros om de boel luchtdicht te krijgen, blowertests en nog veel meer.

Ik heb uiteindelijk conform bouwsluit gebouwd, dubbelglas, ventilatie type C en heb 7000WP op het dak.

Het eerste energie jaar is afgelopen en ik ben nog geen 200 euro per jaar kwijt aan energiekosten (+-1600kWh).

Dat is nog geen 20 euro in de maand. Een gemiddeld mobiel telefoon abonnement is duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Een stuk of 4 schroefjes aan de binnenkant en je kunt zo bij de motor en rolluik/screen (helaas al een paar keer nodig geweest) :). Daarna moet het uiteraard weer bijgewerkt/afgelakt worden (tot nu toe allemaal garantie bij ons).

@Grolsch 2 tientjes per maand is helemaal niks. Hoeveel zonnepanelen heb je liggen? En je gebruikt toch ook iets van een open/gesloten haard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Road-runner83 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:50:
Een stuk of 4 schroefjes aan de binnenkant en je kunt zo bij de motor en rolluik/screen (helaas al een paar keer nodig geweest) :). Daarna moet het uiteraard weer bijgewerkt/afgelakt worden (tot nu toe allemaal garantie bij ons).

@Grolsch 2 tientjes per maand is helemaal niks. Hoeveel zonnepanelen heb je liggen? En je gebruikt toch ook iets van een open/gesloten haard?
Wij Hebben 7000WP liggen (40 x 175WP SF).
Nog niet eens ideaal, want we willen ze niet zien, dus nagenoeg vlak en redelijk wat schaduw.

We hebben inderdaad een houtkachel, wel alleen voor de gezelligheid, dus lang niet altijd aan en niet gekoppeld aan CV of SWW

Afgelopen jaar 3m3 hout verbruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 18-08-2018 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:27
LittleTycoon schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:01:
[...]

Het ging me meer om tijd, Als je kennis van schilderwerk (schilder) en van tuin (stratenmaker/hovenier) hebt (want daar werd over gepost) dan woon je waarschijnlijk niet in een huis van 500K of meer. Als je 500K kunt financieren dan heb je waarschijnlijk ook voldoende inkomen dus een vrij druk leven waar beschikbare tijd voor schilderen en inrichten tuin beperkt is, dus of het gebeurt niet of het kost je alsnog extra omdat je het moet laten doen.

En me nu niet proberen te pakken op de uitzonderingen die het wel voor elkaar krijgen. Iedereen die in dit topic post is al een uitzondering als je het afzet tegen het aantal huizen dat per jaar wordt gebouwd onder particulier opdrachtgeverschap.
Ik vind dit wel erg hautain overkomen, alsof iemand die iets weet van bouwgerelateerde zaken niet in een huis van 500.000 kan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
D.deJong schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 07:01:
[...]

Ik vind dit wel erg hautain overkomen, alsof iemand die iets weet van bouwgerelateerde zaken niet in een huis van 500.000 kan wonen.
Ik niet, heeft niets met hautain te maken, alleen dat je genoeg moet verdienen voor de financiering van 500K. Genoeg verdienen is meestal rechtonevenredig met de beschikbare tijd om veel dingen zelf te doen.

En ja schilder en stratenmaker wonen typisch niet in een 500k huis want daar is hun inkomen ontoereikend voor. Dat is gewoon realiteit. Het is ook gewoon realiteit dat een schilder of stratenmaker het gewoon mooier kunnen dan jijzelf als je een 500K huis kunt betalen (skills). Dus reserveer vooral budget voor tuin en schilderen in je begroting ipv veel zelf doen als uitgangpunt. Uitzonderingen daargelaten valt veel zelf doen vies tegen.

De discussie was 500k totaal budget, kavel van 150K, bouwbudget van 250K (500m3) en wat hier dan allemaal inzit en of je met 500K totaal totaal uitkomt,. Suggestie was kosten besparen door tuin en schilderwerk zelf te doen. Nou, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-07 21:40
LittleTycoon schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:37:
[...]

Ik niet, heeft niets met hautain te maken, alleen dat je genoeg moet verdienen voor de financiering van 500K. Genoeg verdienen is meestal rechtonevenredig met de beschikbare tijd om veel dingen zelf te doen.

En ja schilder en stratenmaker wonen typisch niet in een 500k huis want daar is hun inkomen ontoereikend voor. Dat is gewoon realiteit. Het is ook gewoon realiteit dat een schilder of stratenmaker het gewoon mooier kunnen dan jijzelf als je een 500K huis kunt betalen (skills). Dus reserveer vooral budget voor tuin en schilderen in je begroting ipv veel zelf doen als uitgangpunt. Uitzonderingen daargelaten valt veel zelf doen vies tegen.

De discussie was 500k totaal budget, kavel van 150K, bouwbudget van 250K (500m3) en wat hier dan allemaal inzit en of je met 500K totaal totaal uitkomt,. Suggestie was kosten besparen door tuin en schilderwerk zelf te doen. Nou, succes.
1. Hautain is het zeker.
2. Hoe kom je erbij dat je om 500k te financieren veel uren moet maken? Je hebt een nogal beperkt inzicht in hoe geld verdient wordt. De meeste mensen die veel geld verdienen doen dat echt niet in 40-urige loondienst.
3. Voor een huis van 500k financier je geen 500k in de regel. Zeker een schilder/stucadoor/etc niet.
4. Deze discussie lijkt me wel klaar.

On-topic. Veel sjouw werk is goed zelf te doen. Reken een tientje of vijf per uur dat je bespaard. En als je dat moet financieren kun je daar ook de rentelasten bij optellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 18-08-2018 15:41 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Artbij schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:39:
[...]

1. Hautain is het zeker.
2. Hoe kom je erbij dat je om 500k te financieren veel uren moet maken? Je hebt een nogal beperkt inzicht in hoe geld verdient wordt. De meeste mensen die veel geld verdienen doen dat echt niet in 40-urige loondienst.
3. Voor een huis van 500k financier je geen 500k in de regel. Zeker een schilder/stucadoor/etc niet.
4. Deze discussie lijkt me wel klaar.

On-topic. Veel sjouw werk is goed zelf te doen. Reken een tientje of vijf per uur dat je bespaard. En als je dat moet financieren kun je daar ook de rentelasten bij optellen.
Over hautain gesproken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wat @LittleTycoon bedoelt is dat een gemiddelde bouwvakker / tuinman normaal gesproken geen huis bouwt met een budget van 5 ton, en ik denk dat hij daar gelijk in heeft.

@Artbij een upperman kost geen 50 euro, en al zou het hij wel kosten dan nog kan ik me beter op mijn eigen werk focussen, levert meer op, en ik ben niet zo snel als een professionele bouwvakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
Grolsch schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:10:
Ik denk dat je met tripple glas zomers nog meer de Sjaak bent, alle warmte die via de zon binnenkomt gaat er nooit meer uit vanwege die hoge isolatiewaarde.
Dat ja. Dat hele tripple glas.. zo erg de moeite waard is dat het niet eens. Een goede ++ (waarde rond de 1) is volgens mij nog altijd een zeer prima keus! In zomer iets meer voordeel dan triple, in winter tikkeltje nadeliger. Of denk ik nu helemaal fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
Grolsch schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:37:
Het is wellicht ook wel ook te lossen, maar het kost extra aandacht (lees geld).

Ik vraag me altijd af met al die passief huis discussies wat nu precies het streven is. Er wordt kapitalen uitgeven aan WTW balans ventilatie, tripple glas, RC28,5 isolatie materiaal, 1000'en euros om de boel luchtdicht te krijgen, blowertests en nog veel meer.

Ik heb uiteindelijk conform bouwsluit gebouwd, dubbelglas, ventilatie type C en heb 7000WP op het dak.

Het eerste energie jaar is afgelopen en ik ben nog geen 200 euro per jaar kwijt aan energiekosten (+-1600kWh).

Dat is nog geen 20 euro in de maand. Een gemiddeld mobiel telefoon abonnement is duurder.
Helemaal mee eens. Al die investeringen bij elkaar, technisch hartstikke mooi, maar of het het nu allemaal wel zo waard is... ‘gewoon’ bouwen en gewoon goede verantwoorde keuzes maken leidt ook tot een dikke vette prima woning. Wij hebben ook besloten te gaan voor het iets normalere bouwen volgens bouwbesluit, typeC ventilatie en dubbel glas. (Beetje twijfel nog om voor triple te gaan. Ik vind het minder mooi ogen (kleurden dikte), zomers krijg je je huis helemaal niet meer koel, maar in de winter heb je een klein voordeeltje. Maar in euro,s denk ik dat dat voordeeltje maar heeeeel klein zal zijn. Jouw bericht bevestigt dat enigszins..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 16:47:
Wat @LittleTycoon bedoelt is dat een gemiddelde bouwvakker / tuinman normaal gesproken geen huis bouwt met een budget van 5 ton, en ik denk dat hij daar gelijk in heeft.

@Artbij een upperman kost geen 50 euro, en al zou het hij wel kosten dan nog kan ik me beter op mijn eigen werk focussen, levert meer op, en ik ben niet zo snel als een professionele bouwvakker.
Budget wellicht niet, waarde daarentegen... zeker in de huidige markt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
BushMule schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:18:
[...]

Dat ja. Dat hele tripple glas.. zo erg de moeite waard is dat het niet eens. Een goede ++ (waarde rond de 1) is volgens mij nog altijd een zeer prima keus! In zomer iets meer voordeel dan triple, in winter tikkeltje nadeliger. Of denk ik nu helemaal fout?
belangrijkste is denk ik hoeveelheid glas op welke gevel, ik heb een erker van 25m2 glas op de zuidgevel. vangt van 10 uur 's ochtends tot 8:30 's avonds zon.. Ik weet niet hoeveel verschil er dan is tussen +++ en ++ qua impact zon instraling, lijkt me wat anders dan isolerende werking (primair o.b.v.. temp.verschil). van ++ vs. +++ glas, waar je het in de winter over hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 18:07:
[...]

Budget wellicht niet, waarde daarentegen... zeker in de huidige markt!
2 maten van me, 1 schilder en 1 timmerman hebben alle 2 een woning gebouwd van +- 600K, maar niet met 600K hypotheek maar die heel veel zelf / met vrienden te doen.

De loonkosten zijn hoger als de materiaalkosten dus daar besparen ze op.

En daarbij, de bouwvakkers in onze regio beunen zich een ongeluk, dus "ff" + 100K bij beunen in een paar jaar tijd is vrij normaal hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:42
@Bushmule: het is niet voor niets dat er op deze forum weinig tot geen bouwers een ''echte'' passiefhuis hebben neer gezet. Is economisch gezien niet interessant, ook omdat het nog onbekend terrein is voor bouwend Nederland

Maar dat betekent nog niet dat de uitgangspunten van een passiefhuis onlogisch zijn (eerst energievraag omlaag brengen, daarbij gebruik makend van de zon, met als gevolg minder installaties of installaties met minder capaciteit). Momenteel loont het om veel zonnepanelen op het dak te hebben, maar wat als het salderen wordt opgeheven? En een WP moet na verloop van tijd toch ook worden vervangen?

Een slim en goed ontworpen energiezuinige woning hoeft helemaal niet van binnen te koken in de zomer. Er worden kapitalen uit gegeven aan screens/rolluiken/etc., terwijl een slim geplaatste boom e/o plant prima als indirecte zonwering kan dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Juist @SjakieZulu , als je een passief huis wilt bouwen moet je dat doen vanuit een groen hart, en niet vanwege de eventuele besparing.

Het salderen gaat stoppen, dat is bekend, tot die tijd profiteren we nog ff. De eerste jaren verwacht ik nog wel een fatsoenlijke terug lever subsidie, en daarna zien we wel verder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:05

Japie.G

Colour Classic

Interessant onderwerp. Wij hebben ook voor een systeem C ventilatie en bouwen volgens bouwbesluit met wat extra toevoeginkjes gebouwd. (Zijn nog bezig). Vond systeem D gewoonweg te duur. Meerwaarde van +++ glas tov de extra investering vonden wij het ook niet waard. Heb zelf het gevoel dat het nu nog net een tikkeltje te vroeg is voor deze investeringen. Zal over een paar jaar vast allemaal betaalbaarder worden.

En een plaatje van onze aanstaande woning in aanbouw. Aangezien plaatjes altijd leuk zijn. (2^1 kap, het op de foto afgebeelde gedeelte is onze woning. (Tot en met het in donkere steen uitgevoerde gevelelement.) Eigen opdrachtgeverschap, architect tekening met custom bouwer (geen totaalbouwer/projectbouwer dus)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1cIVwfg_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

[ Voor 34% gewijzigd door Japie.G op 18-08-2018 19:22 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:37:

Overdreven isoleren en 99,99% luchtdicht bouwen zijn inderdaad niet echt kostenefficiënt, maar ik zou persoonlijk wel voor een D systeem kiezen omdat je zo de buitenlucht erg goed kan zuiveren, niet per se voor de WTW functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ernemmer schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:36:
[...]

Overdreven isoleren en 99,99% luchtdicht bouwen zijn inderdaad niet echt kostenefficiënt, maar ik zou persoonlijk wel voor een D systeem kiezen omdat je zo de buitenlucht erg goed kan zuiveren, niet per se voor de WTW functie.
Het blijven persoonlijke keuzes, voor elke keuze is iets te zeggen. Juist vanwege dat gefilter wil ik het dus niet in mijn huis hebben. Maar nu woon ik buitenaf en heb geen last van smog, allergieën, etc. Kheb wel eens gehoord dat er voor WTW systemen speciale filters zijn voor longaandoeningen en/ of allergieën. Dan is het een hele goede keuze natuurlijk.

En WTW heeft nu eenmaal minder ventilatie verlies, maar ik ben wel eens benieuwd naar het verschil in investering en vaste kosten als onderhoud aan een WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Warmte Terug Winning ventilatie heft in de zomer al geen nut, pas bij een bepaald temperatuur verschil binnen en buiten zal WTW nuttig zijn.

Zit er een warmtewiel in zo'n WTW? kun je die zomers uitschakelen? dat scheelt weer een elektromotor en slijtage.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:06
Grolsch schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 18:30:
[...]

2 maten van me, 1 schilder en 1 timmerman hebben alle 2 een woning gebouwd van +- 600K, maar niet met 600K hypotheek maar die heel veel zelf / met vrienden te doen.

De loonkosten zijn hoger als de materiaalkosten dus daar besparen ze op.

En daarbij, de bouwvakkers in onze regio beunen zich een ongeluk, dus "ff" + 100K bij beunen in een paar jaar tijd is vrij normaal hier.
Precies dat. Met skills kun je een bouwval prima op die waarde krijgen. Kameraad heeft dat ook gedaan en komt straks ook wel op dat bedrag denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:03

The Legend

*Plop*

frisianstar schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:05:
Warmte Terug Winning ventilatie heft in de zomer al geen nut, pas bij een bepaald temperatuur verschil binnen en buiten zal WTW nuttig zijn.

Zit er een warmtewiel in zo'n WTW? kun je die zomers uitschakelen? dat scheelt weer een elektromotor en slijtage.
De meeste WTW systemen zetten de gewonnen warmte om in warm water. Dat gebruiken de meeste mensen in de zomer toch ook :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-07 15:27
BushMule schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:18:
[...]

Dubbel glas rond de 1 is idd een prima keus. Wij hebben tripple genomen, omdat het niet veel duurder was en de koudeval toch een stuk minder is, althans dat vonden wij. Wij zijn op een beurs geweest en daar kon je de verschillende glassoorten testen.

In de praktijk ervaar ik het ook als zeer prettig.

In de zomer maakt het volgens mij voor de instraling niet zi heel veel uit, in een nieuwbouwhuis heb je zonwering in enige vorm nodig. Wij doen dat met screens en leibomen. En koeling via de w/w wp/ Tripple zal iets meer warmte geven, maar op dat is denk ik marginaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

The Legend schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:35:
[...]

De meeste WTW systemen zetten de gewonnen warmte om in warm water. Dat gebruiken de meeste mensen in de zomer toch ook :P
Huh? Een 'WTW' slaat in de regel op balansventilatie (ingeblazen lucht wordt verwarmd door uitgeblazen lucht), wat heeft dat met warm water te maken? Ben je niet in de war met een warmtepomp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De mogelijkheid tot filteren en geen risico hebben op een koudegevoel waren voor ons de voornaamste redenen om voor een D systeem te kiezen. De besparing op energieplan betaal je volgens mij terug via onderhoud.

Het is gewoon zo dat je met een ventilatiesysteem continu buitenlucht binnenhaalt. Tegenwoordig zijn er te veel leukerds die willen stoken in een woonwijk en dat is geen geur waar ik van geniet. Mijn beperkte ervaring is dat iemand die stookt zich niets aantrekt van het woongenot van anderen dus moet ik maar zien dat ik de geur en vervuiling er zoveel mogelijk kan uitfilteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Japie.G schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:06:
Interessant onderwerp. Wij hebben ook voor een systeem C ventilatie en bouwen volgens bouwbesluit met wat extra toevoeginkjes gebouwd. (Zijn nog bezig). Vond systeem D gewoonweg te duur. Meerwaarde van +++ glas tov de extra investering vonden wij het ook niet waard. Heb zelf het gevoel dat het nu nog net een tikkeltje te vroeg is voor deze investeringen. Zal over een paar jaar vast allemaal betaalbaarder worden.

En een plaatje van onze aanstaande woning in aanbouw. Aangezien plaatjes altijd leuk zijn. (2^1 kap, het op de foto afgebeelde gedeelte is onze woning. (Tot en met het in donkere steen uitgevoerde gevelelement.) Eigen opdrachtgeverschap, architect tekening met custom bouwer (geen totaalbouwer/projectbouwer dus)
[afbeelding]
Wij hebben 3jr geleden de opdracht gegeven voor de bouw van onze 2-kapper en toen was tripple glas en warmtepomp nog niet interessant genoeg. Dat komt wel over een jaar of 10 a 15 als de CV op is (iig vloerverwarming op BG en badkamer).

Jullie 2-kapper ziet er ook goed uit btw! Heb je de plattegronden al eens gepost? Altijd leuk om te zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:49:
[...]

Het blijven persoonlijke keuzes, voor elke keuze is iets te zeggen. Juist vanwege dat gefilter wil ik het dus niet in mijn huis hebben. Maar nu woon ik buitenaf en heb geen last van smog, allergieën, etc. Kheb wel eens gehoord dat er voor WTW systemen speciale filters zijn voor longaandoeningen en/ of allergieën. Dan is het een hele goede keuze natuurlijk.

En WTW heeft nu eenmaal minder ventilatie verlies, maar ik ben wel eens benieuwd naar het verschil in investering en vaste kosten als onderhoud aan een WTW.
Onderhoud valt wel mee, 1 keer per jaar de wisselaar door spuiten met lucht en elk half jaar de filters vervangen. En als je een systeem hebt met aanvoerbuizen dan zou je die ook nog eens in de 5 jaar schoon moeten maken.

Qua aanschaf ben je wel meer kwijt maar dan heb je niet die ''lelijke'' roosters in je ramen en je verbruikt iets minder energie.
frisianstar schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:05:

Er zit geen warmtewiel in de versie die thuis gebruikt wordt, daar zit meestal gewoon een kunststof wisselaar in. Ook heeft deze een bypass die open gaat zodat je in de zomer koele lucht kan inblazen.

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/046987/files/074427857/warmtewisselaar.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/042891/files/018458603/probiotisch-onderhoud-wtw-unit-fairair.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 18-08-2018 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:55
Leuk plaatje, maar als het debiet van de twee luchtstromen ongeveer gelijk is (en ik neem aan dat dat zo is, om over/onderdruk te voorkomen) kloppen de temperaturen van geen kant. De lucht van binnen naar buiten daalt 16,2 graden in temperatuur, de lucht van buiten naar binnen warmt 28,2 graden op. Dat moet een hele bijzondere warmtewisselaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Out.of.Control
Ik vermoed dat die inwendig lek is... :+
22 - 16,2 = 5.8

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2018 22:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
Dat is de condensatiewarmte die vrij komt als je door het dauwpunt heen gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door Gebanned op 18-08-2018 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:03

The Legend

*Plop*

EddoH schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:55:
[...]

Huh? Een 'WTW' slaat in de regel op balansventilatie (ingeblazen lucht wordt verwarmd door uitgeblazen lucht), wat heeft dat met warm water te maken? Ben je niet in de war met een warmtepomp?
WTW staat toch voor niet meer dan warmte terug winning? Ik heb een Ventiline die warmte uit de afgezogen lucht haalt en omzet in warm water (in combinatie met ventilatieroosters, dus geen balansventilatie).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:49:
[...]

Las laatst dat door intensive veeteelt sommige gebieden buitenaf meer fijnstof in de lucht hebben dan grote steden.

Hoorde laatst ook iemand die was zelfs allergisch voor "boerenlucht".

Lees in de topics die gaan over WTW en warmtepompen vaak opmerkingen over kosten. Dit terwijl mijn keus voor WP, WTW en triple glas vooral over comfort gaat.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
The Legend schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 07:41:
[...]
WTW staat toch voor niet meer dan warmte terug winning? Ik heb een Ventiline die warmte uit de afgezogen lucht haalt en omzet in warm water (in combinatie met ventilatieroosters, dus geen balansventilatie).
Je hebt gelijk, maar de afkorting WTW wordt in de praktijk (foutief) gebruikt voor een balansventilatiesysteem (type D).
Bovendien is zo'n Ventiline hier toch vrij onbekend.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Artbij schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 07:54:
[...]

Las laatst dat door intensive veeteelt sommige gebieden buitenaf meer fijnstof in de lucht hebben dan grote steden.

Lees in de topics die gaan over WTW en warmtepompen vaak opmerkingen over kosten. Dit terwijl mijn keus voor WP, WTW en triple glas vooral over comfort gaat.
https://www.atlasleefomge...047B0F2AA584D9C5A48C36C65

Op die site kan je zien hoeveel luchtvervuiling in je buurt is.

Goed te zien dat bij de kippenboeren rondom Barneveld erg veel pm10 fijnstof vrijkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 19-08-2018 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaluaGalua
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12-2021
Goeiemorgen allemaal,

Na 8 maanden lezen op dit forum is de tijd gekomen voor een vraag. (Geweldig trouwens om hier zoveel ideeën, ervaringen en discussies te lezen. Dat heeft zeer geholpen bij de beeldvorming)

Wij zijn hard op zoek naar een aannemer en dat gaat erg stroef.

Korte voorgeschiedenis: in december hebben we een optie gekregen op een kavel (800m2), omgeving Breda, inmiddels gekocht, tof ontwerp is klaar (schuurwoning, 750m3), vergunning is definitief. Nu nog iemand die het wil bouwen ;-)

We hebben met moeite (en veel wachten) enkele offertes gekregen. Maar daarvan zijn er al weer afgevallen omdat ze inmiddels vol zitten tot bouwvak 2019. De resterenden zitten (wat mij betreft) schandalig hoog met hun prijs (lees: op alle grotere materiaalposten in de calculatie zit er per post zo maar €1000-2000 aan lucht tov bruto-internetprijzen; ex btw en nog voordat ze hun winstmarge er overheen zetten)

Graag wil ik jullie hulp inroepen: wie kent nog goede aannemers in de regio West-/Midden-Brabant?

Casco-bouwers mag ook, we overwegen toch al om eea te splitsen (al begrijp ik dat aannemers daar niet happig op zijn). We zoeken een kleine/middelgrote bouwer met ervaring in vrijstaande bouw.

Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
GaluaGalua schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 10:06:
Goeiemorgen allemaal,

Na 8 maanden lezen op dit forum is de tijd gekomen voor een vraag. (Geweldig trouwens om hier zoveel ideeën, ervaringen en discussies te lezen. Dat heeft zeer geholpen bij de beeldvorming)

Korte voorgeschiedenis: in december hebben we een optie gekregen op een kavel (800m2), omgeving Breda, inmiddels gekocht, tof ontwerp is klaar (schuurwoning, 750m3), vergunning is definitief. Nu nog iemand die het wil bouwen ;-)

We hebben met moeite (en veel wachten) enkele offertes gekregen. Maar daarvan zijn er al weer afgevallen omdat ze inmiddels vol zitten tot bouwvak 2019. De resterenden zitten (wat mij betreft) schandalig hoog met hun prijs (lees: op alle grotere materiaalposten in de calculatie zit er per post zo maar €1000-2000 aan lucht tov bruto-internetprijzen; ex btw en nog voordat ze hun winstmarge er overheen zetten)

Graag wil ik jullie hulp inroepen: wie kent nog goede aannemers in de regio West-/Midden-Brabant?

Casco-bouwers mag ook, we overwegen toch al om eea te splitsen (al begrijp ik dat aannemers daar niet happig op zijn). We zoeken een kleine/middelgrote bouwer met ervaring in vrijstaande bouw.

Er is voor elke aannemer op dit moment werk genoeg te doen, daarom zijn ze op dit moment erg duur of zijn ze gewoon niet beschikbaar.
Dat de prijzen in de offertes boven de internetprijzen zitten is omdat ze gewoon meer winst willen maken. Als ze dit doen door het uurloon op 60 euro te zetten of onderaan bij winst en risico 15% te zetten valt dat veel te veel op, daarom doen ze gewoon 10-15% bij de materiaalprijs op. En als er dan iemand komt die alle prijzen gaat vergelijken met internetprijzen dan zien ze die klant ook liever gaan dan komen, voor jou 10 anderen die een huis willen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
GaluaGalua schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 10:06:
Goeiemorgen allemaal,

Ik zou buitenlandse aannemers zoeken, Belgische of Duitse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:37
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Deleon78 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 12:28:
[...]

Als je in de grensstreek woont, sure. Maar een lokale aannemer is imho veel waard.
Dan moet je gewoon de hoofdprijs betalen, kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:42
@GaluaGalua: wat is je budget p/m3? En waar komen de offertes op uit?

Zijn er specifieke wensen en eisen die de prijs verhogen? Denk aan alu kozijnen met tripel glas, WW WP, paalfundering, etc.

Breda ligt niet ver van de Belgische grens, een Belgische aannemer is helemaal geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 07:54:
[...]

Juist, en dat is dus erg persoonlijk. Al snap ik niet zo goed wat er comfortabel aan een WP is :? warm water is warm water, of deze nu gemaakt wordt door een gasketel of WP, ik neem aan dat je hier geen comfort verschil in kunt voelen.

De WP hebben wij puur en alleen uit financieel oogpunt gekozen.

Zelf zou ik niet weten welk comfort een WTW ventilatiesysteem en/ of tripple glas ons extra zouden kunnen geven. Geen last van kouval of koude trek in onze woning. Al kan ik me voorstellen dat je met een hele grote glazen pui je het verschil kunt voelen.

Wij Hebben het ook wel heel ff overwogen, maar er is met tripple glas geen mooie oplossing voor de roeden die wij persé wilden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 24-07 05:50
Wij hebben wel roeden in triple glas. Je moet dan kiezen tussen welke ruiten ze zitten, of het is toevallig zoals we wilden. Redenatie was dat we ze toch zagen, en weten dat ze maar tussen 2 van de 3 ruiten zitten.

Ze zitten bij ons tussen de buitenste ramen. Meerprijs viel op zich mee met €900 op totale prijs van de ramen en deuren van iets van €22500.

Het ging mij met name voor slaapkamers op ZO gericht en eetgedeelte keuken waar we vlak bij 2 redelijke raampartijen op NO zitten, voor de koudeval.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaluaGalua
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12-2021
SjakieZulu schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 12:51:
@GaluaGalua: wat is je budget p/m3? En waar komen de offertes op uit?

Zijn er specifieke wensen en eisen die de prijs verhogen? Denk aan alu kozijnen met tripel glas, WW WP, paalfundering, etc.

Breda ligt niet ver van de Belgische grens, een Belgische aannemer is helemaal geen gek idee.
@SjakieZulu We zijn begin dit jaar het traject met de architect ingegaan obv €450-475/m3 (alu-kozijnen, brine-WP; ontwerp is strak maar qua bouw recht-toe-recht-aan: geen dakkappellen/dakramen/nissen e.d.).

We krijgen nu echter prijzen van €575/m3.

Dank voor de tips; ik ga België nog eens verder verkennen. We hebben voor de alu-kozijnen al wel een Belgische offerte liggen, maar ook gezien dat ze niet (standaard) met stelkozijnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik weet niet of stelkozijnen technisch noodzakelijk zijn. Maar je zou verwachten dat als ze stelkozijnen toepassen, de ramen/deuren/puien passen. Bij ons was dat niet eens het geval bij de voordeur en de schuifdeur. Het is geen wonder dat ramen en deuren zo duur zijn.

Onze bouwer bouwt 4 huizen in de straat (inmiddels klaar) en bij alle 4 is iets met de tuindeur.
Bij ons dan ook de voordeur. En we hadden 2 ramen met problemen, een is vervangen maar hebben ze andere afstand plakkers op de roedes gedaan. Dus ze moeten dat raam nog een keer vervangen,
Verder staat raam in voordeur pui naast de deur op de kop, het roede patroon klopt niet.

Op zich heb ik nog niets aan het kunstof gedeelte gezien.

En de garagedeur hing ook scheef, kozijn is recht gesteld, maar de deuren nog niet, sluit erg moeilijk.

Het is blijkbaar heel moeilijk allemaal, of ze doen half werk hier en daar.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
GaluaGalua schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:03:
[...]

@SjakieZulu We zijn begin dit jaar het traject met de architect ingegaan obv €450-475/m3 (alu-kozijnen, brine-WP; ontwerp is strak maar qua bouw recht-toe-recht-aan: geen dakkappellen/dakramen/nissen e.d.).

Dank voor de tips; ik ga België nog eens verder verkennen. We hebben voor de alu-kozijnen al wel een Belgische offerte liggen, maar ook gezien dat ze niet (standaard) met stelkozijnen werken.
Als ik zie welke prijzen er de laatste tijd voorbij komen dan is 575/m3 nog erg goedkoop! Helemaal met alu kozijnen en WP dus ben bang dat het niet veel voordeliger kan of je moet zaken als alu kozijnen schrappen.

Prijzen van 450 a 475/m3 zijn eerder van 1/2jr geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Road-runner83 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 07:47:
[...]

Als ik zie welke prijzen er de laatste tijd voorbij komen dan is 575/m3 nog erg goedkoop! Helemaal met alu kozijnen en WP dus ben bang dat het niet veel voordeliger kan of je moet zaken als alu kozijnen schrappen.

Ligt eraan wat je erbij telt, maar 500 a 550 is nog steeds gangbaar. Dit was tenminste een gezamenlijke conclusie een paar pagina's terug.

Heb dit vorige week ook bevestigd gekregen van een aannemer. Jaar geleden zat je gelukkig nog rond de 400 per meter.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Artbij Dat is idd ook wellicht haalbaar (550 zit ook niet ver van de geoffreerde 575 af :)) afhankelijk van de keuzes maar daar passen alu kozijnen niet in lijkt me.

@GaluaGalua Heb je je ontwerp al eens gepost hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
GaluaGalua schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:03:
[...]

Ik heb OBM in Oosterhout laten prijzen.
Was toen 75k duurder dan uiteindelijke aannemer.
Hebben een huis van een vriend van mij gebouwd voor echt een belachelijk lage prijs in 2015.
Misschien het proberen waard.

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Road-runner83 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 07:47:
[...]

Een half jaar geleden zaten wij ook al ruim over die prijzen, en dan hebben we nog geen brine WP of alluminium kozijnen. Ik denk dat de 575m3 op dit moment nog vrij aardig geprijst is. €450/€475 is helaas niet meer realistisch op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ik zou niet aan de slag gaan met een Belgische aannemer. Ten eerste zijn die zeker zo duur, ten tweede wordt het lastig een kwalitatieve te vinden.
Als je zelfbouw niet overweegt, dan moet je op dit moment rekening houden met de 550€-575€/m3.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 22:40
Belgische aannemers zou ik persoonlijk ook mee oppassen. Mijn ervaring is dat ze in België toch niet iets minder netjes werken dan in Nederland. Nederlandse aannemers zijn echt niet heilig maar in België hebben ze een andere standaard als het op afwerking aankomt. Tenminste dat is op basis van mijn beperkte ervaring.

Overigens ga je geen catalogusbouwer vinden die voor 2020 voor je aan de slag gaat als je nu nog moet kennismaken. Je hebt helaas een hele ongunstige markt te pakken voor de zelfbouwer.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-07 22:43
Grolsch schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 14:18:
[...]
Juist, en dat is dus erg persoonlijk. Al snap ik niet zo goed wat er comfortabel aan een WP is :? warm water is warm water, of deze nu gemaakt wordt door een gasketel of WP, ik neem aan dat je hier geen comfort verschil in kunt voelen.
Met een WP verwarm je met langere runs als met een gasketel waardoor de binnentemperatuur constanter is.
Ook kan een WP koelen.
Grolsch schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 14:18:
[...]
Zelf zou ik niet weten welk comfort een WTW ventilatiesysteem en/ of tripple glas ons extra zouden kunnen geven. Geen last van kouval of koude trek in onze woning. Al kan ik me voorstellen dat je met een hele grote glazen pui je het verschil kunt voelen.
WTW is superieur aan Type C en triple glas is superieur aan dubbelglas.
Het is beter isolerend en zorgt voor minder afkoeling van de woning, dat lijkt me meer dan genoeg zeggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-07 18:23
Net zo'n beetje het hele topic doorgelezen, heel leerzaam. :)

Begin dit jaar kwamen er weer een aantal kavels te koop in mijn gemeente (Oldebroek). Het betrof vier kavels, waarvan drie op een stukje grond schuin tegenover waar ik nu woon (een blok tussenwoningen uit 2005). Zoals gewoonlijk schreef ik me ook deze keer in zonder verwachtingen, maar een paar weken later werd ik gebeld door de gemeente met de mededeling dat ik derde was geworden bij de loting (er waren 25 inschrijvingen). Uiteindelijk kreeg ik ook nog mijn eerste keus toegewezen, een mooie kavel van 418m2.

De kavel kost 151k en voor het huis heb ik 300k te besteden. Ik heb contact gehad met meerdere aannemers, maar heb uiteindelijk gekozen voor een catalogusbouwer (Accent Bouw). Dit was één van de weinige aannemers waarmee het contact echt prettig was. Uitgebreid de tijd nemen en doorvragen en gewoon héél gemoedelijk. Dat in tegenstelling tot sommige aannemers. Bij een aantal kon ik geeneens een offerte krijgen en moest ik maar over een paar weken terugbellen. 8)7

Ik heb gekozen voor een vrij éénvoudige hoogbouw met zadelkap.Zodra ik de offerte binnen heb hoop ik een klap te kunnen geven op de voorlopige inschatting van mijn budget. Ik merk al wel dat het echt een kwestie van schrappen gaat worden O-).

Ik heb de mogelijkheid om een bankspaarrekening waar 25k op staat te salderen. Hiermee raak ik wel mijn spaarhypotheek kwijt, wat me op termijn (ik kan 22 jaar rente aftrekken) 18k gaat kosten aan gemist banksparen. Het zou me wel in staat stellen om op de korte termijn iets toe te voegen (wat, toegegeven eventueel in de toekomst ook nog zou kunnen), bijvoorbeeld een garage in spouw of een erker en dakkapellen. Ik vraag me echter wel af hoe snel je zoiets zou doen in de toekomst, ook al is het financieel haalbaar. Uiteraard vind ik het een fijn idee om bij oplevering een zo compleet mogelijk huis te hebben. :D

Ik ga er wonen met mijn vriendin, maar kinderen staan voorlopig nog niet op het programma (ik ben 33, zij 25). In eerste instantie zullen we het zoveel mogelijk vormgeven om puur van te genieten met zijn tweetjes. Uiteraard houden we wel rekening met de mogelijkheid tot kinderen in de toekomst (dit willen we allebei graag, maar voor nu is het nog een kwestie van jaren wat ons betreft). Voorlopig is het idee om boven in eerste instantie twee echte slaapkamers te hebben, een rommelkamer en een muziekkamer. We houden allebei erg van muziek maken (ik speel gitaar, zij dwarsfluit) en we zien het wel zitten om een muziekkamer in te richten met goede akoestiek en ruimte voor instrumenten en een simpele home recording studio. We zijn ook aan het brainstormen om de zolder echt te gebruiken voor een eigen bibliotheek/chill ruimte/home office. Het is natuurlijk niet de meest handige ruimte voor veel boekenkasten, maar we zijn allerlei creatieve manieren aan het bedenken om dat vorm te geven.

Overigens zijn het allemaal luxeproblemen. Ik ben opgegroeid in een vrijstaande woning en dat ik heb ook altijd voor mezelf gewild. Ik heb 3 jaar geleden nog een woning verkocht met veel restschuld (bijna een halve ton). Gelukkig kon ik geld lenen van mijn gepensioneerde vader om de restschuld af te betalen. Inmiddels ben ik schuldenvrij en heb ik binnen 1 dag mijn huidige (nog wel) woning verkocht met 38k overwaarde. Inmiddels is de bankgarantie van de koper gestort bij de notaris dus dat is (goed en wel) in kannen en kruiken. Nadat ik nu een half jaar bezig ben geweest met de papierwinkel begint het nu iets concreter te worden - de offerte krijg ik deze week binnen en ik begin wel behoorlijk enthousiast te worden. Het duurt nog wel een poosje (oplevering Q2 2020 waarschijnlijk), maar dat mag de pret niet drukken lijkt me. :Y

Overigens ben ik dit traject begonnen voordat ik mijn huidige vriendin heb ontmoet. Ik ga de hypotheek alleen aan en zij komt daarna bij mij wonen (dat is althans de bedoeling). Tot die tijd blijven we zelfstandig wonen en zijn we verder officieel geen partners. Kan dit verder nog consequenties hebben voor de hypotheekaanvraag? Ik ga er niet van uit, maar ja. Overigens ga ik deze vraag voorleggen aan mijn hypotheekadviseur, maar misschien hebben mensen hier ervaringen uit een soortgelijke situatie. Ze heeft in ieder geval wel een studieschuld, maar formeel zijn we niet aan elkaar gekoppeld op enige manier. We brengen hoogstens regelmatig veel tijd bij de ander door. O-)

Haha, sorry voor het hoge bloggehalte van deze post. :$

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MeXter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 12:35
Ik volg dit topic ook al weer zo'n beetje een jaar en dit is dan de eerste post *O* .
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@Down Jullie woning heeft wel wel wat weg van onze woning, dat gaf uiteindelijk de aanzet tot het posten :)
Je noemt dat de kinderwens er nog niet is. Maar jullie mogelijk in de toekomst er aan willen denken. Ik zou daar wel absoluut rekening mee houden. Ook al duurt het een paar jaar, je verbouwd niet zomaar de hele toko. Maar goed, je ontwerp van Accent geeft vooralsnog geen reden tot zorg ;).

'n Trotsen Tukker op Tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 15:34

Wailing_Banshee

You're Next

MeXter schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:53:
Ik volg dit topic ook al weer zo'n beetje een jaar en dit is dan de eerste post *O* .

***members only***
Dat zijn wel wat meer dan 6 panelen!

Ziet eruit als een hele practische indeling. Ga je nog wat met de zolder doen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeXter
Ja klopt, we zijn maar meteen voor 12 panelen gegaan. Als het er dan toch op gaat...

De zolder doen we vooralsnog niet veel mee. Bij de ketel / MV komen de wasmaschine en droger te staan. Aan de voorzijde kan de was hangen en gestreken worden. Achter mogelijk ruimte voor een kantoorachtig plekje.
In de toekomst alle ruimte voor een "chill" plek voor de kinderen. Ook eventueel met dakkapellen uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
buiter schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:38:
[...]

Met een WP verwarm je met langere runs als met een gasketel waardoor de binnentemperatuur constanter is.
Dat is onzin, als je een juist gedimensioneerde CV ketel hebt kun je precies hetzelfde resultaat bereiken met een CV ketel als met een WP.

De reden waarom men met een WP met zo'n lage temperatuur stookt is uit financieel oogpunt (lagere Ta is een betere COP). Ik ervaar een Ta van 25 absoluut niet als comfortabel. De thermostaat aan de muur geeft aan 21 graden, maar de vloer voelt kil en koud aan (een veel gehoorde klacht bij warmtepompen).

Zelf heb ik de stooklijn "iets" verhoogd en werk met ruimtethermostaten.
Ook kan een WP koelen.
Dat klopt, dat wordt lastig met een CV :P

[...]
WTW is superieur aan Type C en triple glas is superieur aan dubbelglas.
Het is beter isolerend en zorgt voor minder afkoeling van de woning, dat lijkt me meer dan genoeg zeggen.
Op welk punt zijn WTW en tripple glas superieur :? Qua aanschaf in ieder geval niet, en zoals ik aangaf ervaar ik geen comfort problemen, dus ik heb het comfortabel, en wat is dan "superieur comfortabel"::?

Wat wel "beter" is zijn de isolatiewaarden. Maar dat hoeft niet me comfort te maken te hebben (kan wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
met WTW hoor je geluid van buiten minder/niet t.o.v. MV. Dat is voor mij persoonlijk comfort en koudeval heb je natuurlijk bij WTW niet t.o.v. MV, alhoewel ik daar persoonlijk geen comfortverlies ervaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
LittleTycoon schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:55:
met WTW hoor je geluid van buiten minder/niet t.o.v. MV. Dat is voor mij persoonlijk comfort en koudeval heb je natuurlijk bij WTW niet t.o.v. MV, alhoewel ik daar persoonlijk geen comfortverlies ervaar
Dat waren voor ons ook de redenen om voor een balansventilatie te kiezen. In ons vorige huis (bouwjaar 2013) hadden we ook een type C ventilatie, als de roosters open staan hoor je alles van buiten alsof er een deur open staat. Tevens hadden we een eettafel op 1,5 meter van een grote raampartij met roosters staan, op de twee stoelen het dichts bij het raam was het veels te koud als het buiten vroor en tevens beslaan je ramen erg snel daardoor. Voor ons nooit meer een type C ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Zullen we niet nogmaals een type C tegen type D discussie starten?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Artbij schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:27:
Zullen we niet nogmaals een type C tegen type D discussie starten?
Volgens mij is het hier prima om evaringen te delen over specifieke systemen in een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Blueone schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:40:
[...]

Volgens mij is het hier prima om evaringen te delen over specifieke systemen in een woning.
Volgens mij is deze discussie al 500 keer gevoerd. Als je meer hierover wilt weten kun je beter even de zoekfunctie gebruiken.......

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
offtopic:
never mind, reactie verwijderd :)

[ Voor 167% gewijzigd door Avvd op 21-08-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Blueone schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:47:
Er is een verschil tussen ervaringen uitwisselen en discussiëren, maar goed je hoeft het niet te lezen.
Ervaringen uitwisselen is geen probleem, maar 9 van de 10 keer mond het uit in een oeverloze type c tegen type d discussie.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
LittleTycoon schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:55:
Blueone schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:58:
[...]

Dat waren voor ons ook de redenen om voor een balansventilatie te kiezen. In ons vorige huis (bouwjaar 2013) hadden we ook een type C ventilatie, als de roosters open staan hoor je alles van buiten alsof er een deur open staat.
Dat kan zeker een issue zijn. De roosters in de ramen laten nu eenmaal meer geluid door als geen roosters. Nu wonen wij achteraf, en de weg voor ons huis bevindt zich op een kleine 40 meter afstand. Dus voor ons niet hinderlijk.
Tevens hadden we een eettafel op 1,5 meter van een grote raampartij met roosters staan, op de twee stoelen het dichts bij het raam was het veels te koud als het buiten vroor en tevens beslaan je ramen erg snel daardoor. Voor ons nooit meer een type C ventilatie.
Onze eetkamertafel staat ook voor een ventilatierooster. En als de wind uit een bepaalde hoek komt (paar keer per jaar "las" van), kan het er inderdaad inwaaien. Maar er zit zo'n palletje aan, dichtzetten is een kwestie van 2 seconden.

Wat mij betreft is een gezonde discussie Type C vs Type D geen probleem. Waar ik meer moeite mee heb is dat er mensen zijn die beweren dat er maar 1 goede oplossing is en dat de rest prut is. Het is van de situatie, financiële bereidheid en comfort wensen afhankelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 21-08-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:44:
[...]

[...]

Dat kan zeker een issue zijn. De roosters in de ramen laten nu eenmaal meer geluid door als geen roosters. Nu wonen wij achteraf, en de weg voor ons huis bevindt zich op een kleine 40 meter afstand. Dus voor ons niet hinderlijk.

[...]

Onze eetkamertafel staat ook voor een ventilatierooster. En als de wind uit een bepaalde hoek komt (paar keer per jaar "las" van), kan het er inderdaad inwaaien. Maar er zit zo'n palletje aan, dichtzetten is een kwestie van 2 seconden.

Wat mij betreft is een gezonde discussie Type C vs Type D geen probleem. Waar ik meer moeite mee heb is dat er mensen zijn die beweren dat er maar 1 goede oplossing is en dat de rest prut is. Het is van de situatie, financiële bereidheid en comfort wensen afhankelijk.
Zeker waar, in onze woning (tussenwoning) hadden voor een grote raampartij en achter één grote raampartij zonder ramen die verder open konden. De roosters voor (zuidkant) hadden we altijd dicht vanwege het geluid naar buiten, als je voorbij liep buiten kon je letterlijk de gesprekken binnen volgen omdat het slechts 2 á 3 meter van de stoep lag, we hadden er zelfs glaswol in gedaan om het geluid meer te dempen (alleen het rooster dicht maken hielp niet veel). Dit betekende dus eigenlijk ook dat wij hem achter (noordkant) niet dicht konden zetten omdat we dan geen ventilatie meer hadden. Aan de noordkant hadden we flink last van koude luchtstromen, ook zonder dat de wind er echt op stond.

Zelf beweer ik ook niet dat een C systeem prut is, wij kiezen er echter niet meer voor vanwezig onze slechte ervaringen. Ik denk ook dat een deel van het probleem werdt veroorzaakt omdat het de meest goedkope roosters waren. Ik mijzelf er nooit echt in verdiept maar volgens mij is er ook best wel wat verschil in de kwaliteit van roosters als het gaat om geluid en gevoeligheid voor wind.

Ik denk ook dat het bij een keuze tussen een C en D systeem belangrijk is om te weten waar je tegenaan kan lopen bij beide systemen.

Ik heb ook nog een praktische vraag m.b.t. het ventilatiesysteem, momenteel is één van de (toevoer)ventilatiepunten recht boven de bank ingetekend, heb je daar snel last van als het gaat om luchtstromen? De mogelijke locaties zijn enigzins beperkt vanwege een lichtstraat en diverse inbouwspots (lang leve de volle vloeren :X )

[ Voor 9% gewijzigd door Avvd op 21-08-2018 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-07 18:23
MeXter schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:53:

***members only***

@Down Jullie woning heeft wel wel wat weg van onze woning, dat gaf uiteindelijk de aanzet tot het posten :)
Je noemt dat de kinderwens er nog niet is. Maar jullie mogelijk in de toekomst er aan willen denken. Ik zou daar wel absoluut rekening mee houden. Ook al duurt het een paar jaar, je verbouwd niet zomaar de hele toko. Maar goed, je ontwerp van Accent geeft vooralsnog geen reden tot zorg ;).
Leuk om te zien dat we veel overeenkomsten hebben en ook om het eindresultaat te zien. Ik hoop ergens in 2020 het resultaat te kunnen laten zien, maar ik gok dat mijn huis er ongeveer net zo uit komt te zien. :Y (grappig genoeg ben ik dus ook druk bezig om in Sketchup de woning vorm te geven).

Mijn zwager doet mee aan nieuwbouwproject en zij moeten dus al bij het aangaan van de overeenkomst tot in detail meerwerk aangeven (tot stopcontacten aan toe). Mijn aangever gaf aan dat het geen enkele moeite is om gaandeweg nog aan dit soort details te sleutelen en dat vind ik toch wel héél prettig. Ik gok dat er namelijk nog genoeg gaat veranderen aan inzicht (en budgettering).

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07 21:21
Iemand nog tips voor de legrichting? Ik dacht zelf altijd met het licht mee, dus de rechter foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LtuACfnwZmMKRnRwv2uQ3axT/full.jpg?nohitcount=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:14
Ik vind de rechter mooier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeXter
@Down Wij hebben ook nog (heel) veel veranderd zo gedurende de bouw, dat was bij projectbouw nooit gelukt. Bijvoorbeeld een last minute toevoeging van vloerverwarming over de gehele verdieping was geen probleem voor de aannemer. Zolang alles goed wordt bijgehouden met de meer minderwerklijst kunnen er in ieder geval geen vragen achteraf ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amandess
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:43
Unkie schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:58:
Iemand nog tips voor de legrichting? Ik dacht zelf altijd met het licht mee, dus de rechter foto?

[afbeelding]
Op zich klinkt het logisch om de zonrichting aan te houden.
Echter oogt die linker ruimtelijker omdat je daarmee meer de lengte van de kamer benadrukt. Met name keuken/woonkamer lijkt daardoor mooier in elkaar over te lopen ipv wat meer "hokjes" effect te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Bij ons is het lengte richting huis gedaan zodat inderdaad het iedee is dat de vloer door loopt van kamer naar keuken.
Op de verdiepingen is dat ook vanuit kamer de overloop op.

Is er prima uit komen te zien. (Behalve de plinten, maar dat wordt een verhaal op zich)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Laatst online: 26-07 21:21
Amandess schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 00:19:
[...]

Op zich klinkt het logisch om de zonrichting aan te houden.
Echter oogt die linker ruimtelijker omdat je daarmee meer de lengte van de kamer benadrukt. Met name keuken/woonkamer lijkt daardoor mooier in elkaar over te lopen ipv wat meer "hokjes" effect te creëren.
Precies dit. Enige nadeel bij de linker afbeelding is dat de tegel ook gelegd wordt in de hal en de bijkeuken (op de tekening is de vloer hiervan niet ingetekend). Als je dan binnenkomt door de voordeur liggen de planken/tegels over dwars. Als je binnenkomt via de bijkeuken gaat het dan wel weer goed :)
keuze stress :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 15:34

Wailing_Banshee

You're Next

Ik zou de rechter pakken. Wij hebben een woonkamer met aan 2 kanten ramen dus bij ons was het wat lastiger (hoe je ze ook zou leggen, ze liggen altijd met de zon mee, en loodrecht op de zon :p), maar je ziet het verschil heel duidelijk tussen zonsopkomst (loodrecht) en zonsondergang (op de zon). Zonsondergang is rustiger. 's Morgens zie je de lijnen waar de laminaatdelen klikken veel beter dan 's avonds.

Wij hebben een langerekt huis, met een centrale hal, waarop kamers uitkomen. In de kamers ligt het laminaat op de zon, in de hal/gang/doorgang ruimte ligt het laminaat in de lengte. En daartussen zit zo'n plakdrempel.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-07 17:24
Het begin met het plaatsen vn de kozijnen is gemaakt:

Het word qua planning een redelijke uitdaging. 1 december moeten we uit onze huidige woning.
Deze week de kozijnen, dan de vensterbanken plaatsen, dan de stucadoor erin, cementdekvloeren, drogen, drogen, drogen :).

Dan de rest van de afwerking; schilderwerk, vloeren leggen etc.

[ Voor 8% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:56 ]

• MeXter
the-edge schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:12:

Het word qua planning een redelijke uitdaging. 1 december moeten we uit onze huidige woning.
Deze week de kozijnen, dan de vensterbanken plaatsen, dan de stucadoor erin, cementdekvloeren, drogen, drogen, drogen :).

Wij hebben zo'n beetje dezelfde streefdatum om erin te trekken. 1 januari moet uiterlijk de overdracht van onze huidige woning plaats vinden.
Wat er bij ons nog moet gebeuren, in willekeurige volgorde, is:
  • Aftimmeren woning
  • Stucadoorswerk
  • Afhangen binnendeuren
  • Afmonteren elektra
  • Tegels badkamer, toilet en begane grond
  • Trap plaatsen
  • Kitwerk + Schoonmaken
  • Keuken plaatsen
  • Badmeubels plaatsen
Een strakke planning van de aannemer, maar ze hebben me eerder al verrast hoe snel ze dingen doen.
Wanneer is jullie geplande oplevering dan? Onze half oktober. Dan moet er wat ons betreft het volgende nog gebeuren:
  • Vloeren leggen (alleen verdieping en zolder, beneden worden tegels gelegd)
  • Binnen schilderen
  • Buiten schilderen (moet niet klaar zijn, mag wel)
  • Behangen en sauzen (lijkt mij het meeste werk)
  • Trap aflakken
  • Inrichten (lampen ophangen en dat soort dingen)
  • Verhuizen :)
De tuin en bestrating gebeurd ergens ook nog tussendoor.
Mis ik iets belangrijks in dit lijstje? Mij lijkt dit prima te realiseren in 6 weken aan avonden en weekenden. Ook een paar dagen vrij van werk nemen zou ook nog kunnen.

[ Voor 1% gewijzigd door MeXter op 23-08-2018 12:03 . Reden: Keuken en badmeubels toegevoegd ]

• Out.of.Control
  • Laatst online: 16:55
Keuken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeXter
Vergeten, maar zit bij het aanneemwerk in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
MeXter schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:34:
[...]

Wij hebben zo'n beetje dezelfde streefdatum om erin te trekken. 1 januari moet uiterlijk de overdracht van onze huidige woning plaats vinden.
Wat er bij ons nog moet gebeuren, in willekeurige volgorde, is:
  • Aftimmeren woning
  • Stucadoorswerk
  • Afhangen binnendeuren
  • Afmonteren elektra
  • Tegels badkamer, toilet en begane grond
  • Trap plaatsen
  • Kitwerk + Schoonmaken
  • Keuken plaatsen
  • Badmeubels plaatsen
Een strakke planning van de aannemer, maar ze hebben me eerder al verrast hoe snel ze dingen doen.
Wanneer is jullie geplande oplevering dan? Onze half oktober. Dan moet er wat ons betreft het volgende nog gebeuren:
  • Vloeren leggen (alleen verdieping en zolder, beneden worden tegels gelegd)
  • Binnen schilderen
  • Buiten schilderen (moet niet klaar zijn, mag wel)
  • Behangen en sauzen (lijkt mij het meeste werk)
  • Trap aflakken
  • Inrichten (lampen ophangen en dat soort dingen)
  • Verhuizen :)
De tuin en bestrating gebeurd ergens ook nog tussendoor.
Mis ik iets belangrijks in dit lijstje? Mij lijkt dit prima te realiseren in 6 weken aan avonden en weekenden. Ook een paar dagen vrij van werk nemen zou ook nog kunnen.
Soortgelijke lijst inderdaad. Bijna alles zit bij de aannemer in.
Buitenschilderwerk is klaar. Binnen schilderwerk (muren, plafond, deur kozijnen + architraven, deuren en 1 wang van de trap) doen we zelf net zoals verdiepingsvloeren leggen. Keuken inmeten word gedaan nadat stucadoor een dag weg is :+.
Ik denk dat het heel erg krap word, niet alles zal klaar zijn wanneer we over gaan huizen. Maar om nu een maand of 2 ergens nog te gaan huren en dus de boel 2 keer te verkassen zie ik niet zitten.

Het gevaar zit hem dan in het niet volledig afwerken van de woning (plinten op zolder, om maar een voorbeeld te noemen).

Het omzetten van bouwstroom/water naar definitief, dat is ook wel een spannende vind ik. Gaat redelijk wat tijd overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeXter
@the-edge Grappig; wij hebben ook bewust gewacht met de verkoop van de huidige woning om de datum voor overdracht zo ver mogelijk in de toekomst te krijgen. Om maar te voorkomen dat we 2 keer moeten verhuizen. Vrienden van ons bouwen ook op dit moment, alleen zijn ze al 2x verhuisd. 1x naar de (schoon)moeder, omdat er geen geschikte huurwoning was. En daarna naar een permanentere huurwoning, zodat ze dus straks voor de 3e keer mogen verhuizen naar hun nieuwbouwwoning. 3x raden wie er mee heeft geholpen met verhuizen d:)b Kortom, dat hebben wij mooi voorkomen.

Het totale afwerken op o.a. de zolder is inderdaad een leuk klusje voor de wintermaanden.

Verder wordt bij ons volgende week (na de bouwvak) geschouwd om de permanente aansluiting voor te bereiden. Die wordt dan de week erop ingepland. Deze heb ik trouwens begin juni aangevraagd. De groepenkast heb ik zelf alvast aangebracht (met WCD's), zodat de bouwers niet zonder stroom zitten.
Overigens typisch om te zien dat de rest van Nederland in zak en as zit om de aansluiting geregeld te krijgen, terwijl bij ons daar kennelijk geen wachttijden voor zijn.

• FireStarter
  • Laatst online: 30-06 07:38
Hoeveel weken is normaal voor de afbouw?
3 maanden? Of toch eerder 4?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het gaat ons ook lukken met 1 keer verhuizen. Voorlopig koopkontract voor oude woning komende woensdag tekenen. Overdracht 30 oktober.

Dus wij hebben nog 2 maanden.

De W man wordt kritische pad.
Hij is nu bezig met de water leidingen en de lucht verversing. De Warmtepomp werd geleverd maar heeft hij geweigerd (liggend vervoerd)
Maar goed die heeft nog een maand.

De schilder is aan het werk, die doet er ook nog wel 2-3 weken over.

Al met al moet het goed gaan, kan ik armaturen op gaan hangen als de E man klaar is (2 dagen werk schatte hij in, maar afmontage wcd etc. na de schilder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeXter
FireStarter schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:18:
Hoeveel weken is normaal voor de afbouw?
3 maanden? Of toch eerder 4?
Onze aannemer rekent 9 werkbare weken.
Dat is vanaf het moment dat de dakpannen erop gelegd waren.
  • Aanbrengen leidingwerk m.b.t. installatie ±2 weken
  • Stucadoren ±3 weken
  • Aftimmeren woning ±3 weken
  • Afmontage installatie + sanitair ±2 weken
  • Tegelwerk ±1 week
Hier zit wat overlap tussen. Bovendien wat kleinere dingen die tussendoor ook gedaan worden, zoals de trap plaatsen.

@jacovn
Leuk om te zien dat op GoT tenminste 3 Tweakers zitten die rond dezelfde periode het nieuwe huis willen betrekken. Maar jouw to do list lijkt me mee te vallen :) Het is maar net hoeveel tijd je er aan kunt besteden... En erg mooie woning trouwens :Y

[ Voor 17% gewijzigd door MeXter op 24-08-2018 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
MeXter schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:42:
[...]

@jacovn
Leuk om te zien dat op GoT tenminste 3 Tweakers zitten die rond dezelfde periode het nieuwe huis willen betrekken. Maar jouw to do list lijkt me mee te vallen :) Het is maar net hoeveel tijd je er aan kunt besteden... En erg mooie woning trouwens :Y
Alle leidingen zitten in de breedplaat vloeren bij ons.

Dus de Qualityflow moet op de muur gehangen worden, en dan slangen, dempers etc aangbracht. De inblaas openingen liggen er al compleet met buizen.
Dus daar moeten kapjes overheen, of hoe ze ook heten.

Wat betreft water liggen de buizen er al maar er moet een waterontharder en dan moet daarachter een regelblok om alle leidingen erop te koppelen etc.

Alleen de warmtepomp en boiler is meer werk, en daar moet buitengedeelte dan nog aan, al lijkt dat niet te komen voordat we er gaan wonen.

[ Voor 19% gewijzigd door jacovn op 24-08-2018 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

De tijd gaat zitten in de eindeloze lijst kleine d8ngetjes in de afwerking. Stopcontacten en schakelaars afmonteren, plinten en architraven, alles afkitten, lakken, het schilderwerk, alle lichtarmaturen afmonteren, afmonteren sanitair en afvoeren, alle sanitair afkitten, al het tegelwerk, etc, etc.
Is gewoon veel week.
Bij zelfbouw reken je 50% van de tijd voor de ruwbouw, en 50% voor de afwerking. 33%/66% als je een uiterst hoge afwerkingsgraad wil.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Als iemand die de afgelopen twee weken die druk is geweest met verhuizen en eindafwerking zaken kan ik me helemaal vinden in wat @Rtificial zegt.
Die kleine nitty gritty dingen kosten zo enorm veel tijd.

"even" je hifi weer installeren
"even" kabels trekken
"even" elektra in de tuin leggen
"even" een switch ophangen
"even" toiletaccessoires ophangen

Pffffff :*)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door mistaoutlaw op 26-08-2018 09:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:59

NDF82

Doomed Space Marine

Hoeveel lumen zou ik per spotje moeten aanhouden? Ik wil graag Philips Hue maar weet niet of 250 lumen per spot voldoende is.

En stucwerk buiten is klaar :-)
Forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/54uACdFbHHZ5OEQ5TbAGnCpj/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/418j81hdY90sJra3xz1u1Rg3/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/91aOOjMjNTgKwA2HTDExxU4m/thumb.jpg

https://www2.meethue.com/...xtra-inbouwspot/5041148P8

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
mistaoutlaw schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 09:50:
Als iemand die de afgelopen twee weken die druk is geweest met verhuizen en eindafwerking zaken kan ik me helemaal vinden in wat @Rtificial zegt.

"even" kabels trekken

***members only***
Niet zeiken om die kleine dingen, dit ziet er in 1 woord prachtig uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-07 19:33
NDF82 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:59:
Hoeveel lumen zou ik per spotje moeten aanhouden? Ik wil graag Philips Hue maar weet niet of 250 lumen per spot voldoende is.

Forum
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Lichtopbrengst van hue vind ik persoonlijk beetje tegenvallen. Dus hou hier rekening mee. Vooral als je met kleuren wilt werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:04
the-edge schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:12:
Het begin met het plaatsen van de kozijnen is gemaakt:

***members only***

Je hebt wel heel erg jong bouwvolk zeg! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:04

"even" kabels trekken

***members only***
Wauw, wat een gaaf huis (en dito verlichting!) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ziet er fantastisch uit. _/-\o_ Hoe heb je die verlichting boven de koof gemaakt? Welk systeem zit daarachter verstopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:00
Als iemand die de afgelopen twee weken die druk is geweest met verhuizen en eindafwerking zaken kan ik ...

***members only***
Prachtige woning! Kleuren zullen straks mooi afsteken op een mooi groen gazon. Binnen zal je nog wel even bezig zijn. Krijgen de binnendeuren ook nog een andere kleur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
headhunter1985 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:47:
[...]

Prachtige woning! Kleuren zullen straks mooi afsteken op een mooi groen gazon. Binnen zal je nog wel even bezig zijn. Krijgen de binnendeuren ook nog een andere kleur?
Thx.
Ben ook benieuwd naar het gazon.
De binnendeuren zijn nu alleen gegrond.
Krijgen zelfde kleur als de muren en binnendeurkozijnen.
Andrehj schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:39:
[...]

Ziet er fantastisch uit. _/-\o_ Hoe heb je die verlichting boven de koof gemaakt? Welk systeem zit daarachter verstopt?
Led strip van aliexpress met kika dimmer via Homey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
NDF82 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:59:

Forum
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Ik heb hier hue ambiance lampen (GU10 300lm) en hue color lampen (gu10 250lm). De 300lm lampen komen overheen met ongeveer 35watt halogeen spots. De 250 is wat minder, meer sfeerverlichting. Opzich is het licht voldoende maar als je af en toe flink licht wilt dan gaat het niet werken zonder extra andere lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Ik kan de eisen voor wat betreft de meterkast met een gasaansluiting en die met stadsverwarming wel vinden.

Wellicht een long shot, maar weet iemand hier wat de eisen zijn voor de meterkast met een woning zonder gas, dus alleen voor elektra, CAI en water?

Een 'stoppenkast' in de meterkast lijkt me essentieel, maar volgens mij zijn er meer eisen (vloer, afsluitbaar etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:41:
Ik kan de eisen voor wat betreft de meterkast met een gasaansluiting en die met stadsverwarming wel vinden.

Wellicht een long shot, maar weet iemand hier wat de eisen zijn voor de meterkast met een woning zonder gas, dus alleen voor elektra, CAI en water?

Een 'stoppenkast' in de meterkast lijkt me essentieel, maar volgens mij zijn er meer eisen (vloer, afsluitbaar etc.).
Volgens mij zijn er geen andere eisen dan voor die met gas. Ben ze zelf nooit tegengekomen.

Uiteraard kan degene die de aansluiting voor je verzorgt exact aangeven wat je nodig hebt.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 64 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic