Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.626.908 views

Onderwerpen

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-11 20:37
Rtificial schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:15:
De meerwaarde van het standaard vlinderen van een zandcement dekvloer ontgaat me even, maar aangezien het geen meerprijs heeft gaat he5 neem ik aan over erover vliegen, en niet over wat ik onder vlinderen of polieren versta bij een betonvloer. Dat kost uren werk, dus dat gaat natuurlijk nooit kosteloos.
Maar goed, bij ons in het zuiden wordt een zandcement dekvloer gewoon strak recht gelegd, en wordt er dus niet gevlinderd.
Het is ook inderdaad niet vlinderen zoals bij een betonvloer maar gemotoriseerd dichtsmeren van de toplaag dat scheelt als je niet iedere dag 300 meter met het handje hoeft te doen. Vlinderen zoals beton kan ook niet met zandcement. En het zijn meestal de zuiderlingen die dat doen.

[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 10-08-2018 14:12 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:39
Bij ons zitten de vloeren er in.

Begaande grond: keramisch parket.
bG vloer

1e en 2e verdieping: PVC laminaat.
Pvc 1e en 2e

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 09:36
jacovn schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:16:
Bij ons zitten de vloeren er in.

Begaande grond: keramisch parket.
[afbeelding]

1e en 2e verdieping: PVC laminaat.
[afbeelding]
Netjes!
Plinten golven een beetje of lijkt dat maar?

• jacovn
the-edge schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:22:
[...]

Netjes!
Plinten golven een beetje of lijkt dat maar?
Helaas klopt dat, ik heb dat gemeld. De vloer eronder is ge egaliseerd. Dus ze zouden best wel vlak moeten kunnen zitten. De muren zijn niet mooi recht was de uitleg. Maar ik snap niet dat er hoogte verschil is in de plinten waar ze aansluiten.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:43
jacovn schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:04:
[...]

Helaas klopt dat, ik heb dat gemeld. De vloer eronder is ge egaliseerd. Dus ze zouden best wel vlak moeten kunnen zitten. De muren zijn niet mooi recht was de uitleg. Maar ik snap niet dat er hoogte verschil is in de plinten waar ze aansluiten.
Welke partij heeft het gelegd? De plinten hebben ze niet netjes gedaan. Gaan ze het nog kitten oid?

• D.deJong
De vloeren zijn netjes, de plinten verdienen nog wat liefde en aandacht maar met afkitten en lakken ziet het er vast beter uit

• jacovn
De schilder kan het wel bijwerken, maar hoogte verschillen moeten de vloeren leggers. maar bijwerken door de plinten opnieuw vast te zetten.
Gelegd door zelfde bedrijf als bij @Grolsch

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
jacovn schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:40:
De schilder kan het wel bijwerken, maar hoogte verschillen moeten de vloeren leggers. maar bijwerken door de plinten opnieuw vast te zetten.
Gelegd door zelfde bedrijf als bij @Grolsch
Gelegd denk ik niet ;) het bedrijf waar ik onze keramische parket heb besteld heeft het niet gelegd, dit leggen zat namelijk bij de aanneemsom in en heeft de aannemer verzorgd.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• jacovn
Grolsch schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:46:
[...]

Gelegd denk ik niet ;) het bedrijf waar ik onze keramische parket heb besteld heeft het niet gelegd, dit leggen zat namelijk bij de aanneemsom in en heeft de aannemer verzorgd.
Aha, de keramische tegel legger was een prima legger, dat ligt echt mooi. Was ook erg flexibel met paar tegels die andere legger verprutst had en stuk voor mat bij voordeur, en het snijverlies (10%) wat er bij wild verband eigenlijk niet is wat nu in de trapkast ligt.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:01
Bij ons staan de muren in de kelder. Enkel nog de kolommen gieten en de gladde welfsels erop. Daarna kan ik zelf starten met de snelbouw.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2vj1lxi.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/p4wph.jpg

• D.deJong
Netjes hoor, ziet er strak uit.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:04
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:11 ]

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:01
Deleon78 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:07:
[...]

Wanneer gaat bij jullie de bronbemaling er af? Zetten jullie de kelder dan nog onder water als ballast?
Wij kregen net het overzicht van Eneco voor het verbruik in de maand met de bronbemaling :X
Vrijdag liggen bij ons de welfsels + druklaag er op. Dan heeft de kelder genoeg gewicht om te blijven staan. We hebben nu een klein laagje water in de kelder door de regen maar bewust onder water zetten is hier niet nodig.

Hoe lang hebben jullie de pomp staan gehad? Wat moeten jullie betalen hiervoor?

• Deleon78
.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:15
Deleon78 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:03:
[...]

Bij ons hebben de pompen een volle maand gedraaid. Dat was 2200 KWh :o
Niet dat het een probleem is, maar dat is echt fors. Had ik met mijn beperkte ervaring niet bij stil gestaan :) Het waren ook beduidend meer m3 dan gepland, dus mogelijk valt ook de belasting vies tegen (was nu al 2k+). Ook die had ik niet in m'n budget meegenomen :'(
Gelukkig genoeg marges aangehouden, ik wist dat ik niks wist ;)
Misschien wel een goeie voor in de TS :?
Onverwachte kosten waar niemand rekening mee houdt:
belasting bemaling, nog nooit van gehoord (maar ook nog nooit zelf gebouwd). 2k is op het totaal niet heel schokkend, maar 5 of 10 van dit soort posten kan er zomaar eens voor zorgen dat het vervelend word :Y

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:16
ybos schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 08:22:
[...]

Misschien wel een goeie voor in de TS :?
Onverwachte kosten waar niemand rekening mee houdt:
belasting bemaling, nog nooit van gehoord (maar ook nog nooit zelf gebouwd). 2k is op het totaal niet heel schokkend, maar 5 of 10 van dit soort posten kan er zomaar eens voor zorgen dat het vervelend word :Y
2200kwh is ongeveer €400,-. Als je zenuwachtig wordt van 10 keer dat bedrag kun je beter niet gaan bouwen..... :P.

Met gestrekt been.

• jacovn
Ik heb ook 10% misgegokt door stijgende prijzen, niet goed geinformeerd, naief, etc.

Gelukkig steeg oude huis bijna dat bedrag in waarde. Dus financier wat posten uit spaargeld en neem stukje overwaarde uit huis. Nadeel is dan minder aftrek maar het is niet anders.
Eerst moeten nu de solar panelen ook maar even wachten, maar oktober november, december is de opbrengst toch matig, dus ik mis vast niet veel.

• Deleon78
.

• jacovn
Terugkomend op het handdoek droog probleem met vloerverwarming die uit staat in de zomer.
Afbeeldingslocatie: https://elektrischeboiler.eu/image/cache/catalog/DAT/Calthermic-handoekenkachel-Niza-nieuw-500x500.jpg

https://elektrischeboiler...-Badkamer-handdoek-kachel

Infrarood paneel met een timer en een handoek droog programma.
Kost rond 180€ 500 watt maximaal.

Zou theoretisch alleen de handdoek opwarmen omdat die in de straling hangt. En een muur er recht tegenover.
Voor wat betreft de kosten beter te doen dan een electrische sier radiator. Ook zal dit beter tegen vocht kunnen met RVS beugels voor een glazen plaat.

Edit: een IR paneel is het blijkbaar niet.

[ Voor 85% gewijzigd door jacovn op 14-08-2018 12:24 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:17
Wij hangen de handdoeken gewoon over de handdoekradiator, die staat bij iedereen uit in de zomer ;) Maar drogen doet het toch wel, zo lang je de handdoek maar niet opgefrommeld in een hoekje gooit.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:31
Ben ik met Oilman eens. Wij hebben vv ook uit en hangen de handdoeken over de beugels en ze zijn binnen een dag droog.

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:54
Ik lees al een tijdje mee maar heb nu een vraag omtrent de m3-prijs waar soms over gesproken wordt. De definitie van bouwkosten waarover gesproken wordt lijkt soms wat verwarrend.

Een woning bouwen voor €250.000,- euro aan bouwkosten zou niet mogelijk zijn lees ik hier meerdere keren.

Nu heb ik een aantal m3 prijzen van diverse vrijstaande woningen waaruit blijkt dat een m3 prijs van rond de €500/m3 realistisch zou moeten zijn.
Dit zijn wel puur en alleen de bouwkosten. Hier zitten geen bijkomende kosten (leges, architect, sonderingen, etc.) bij in, de keuken en badkamer laat ik hier ook buiten.

In ons geval reken ik aan een vrijstaande woning met een inhoud van circa 500m3.

Omdat wij als particulier de kosten moeten betalen zijn alle genoemde bedragen inclusief BTW tenzij anders vermeld.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring.

EDIT:
Concreet de vraag:

Over welke definitie van 'bouwkosten' jullie spreken (incl. BTW, in/excl. bijkomende kosten, in/excl. keuken en badkamer, etc.)
En in hoeverre jullie het door mij genoemde bedrag realistisch vinden op basis van jullie ervaringen.

[ Voor 13% gewijzigd door Novadecasa op 14-08-2018 19:12 ]

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:40
Novadecasa schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:48:
Ik lees al een tijdje mee maar heb nu een vraag omtrent de m3-prijs waar soms over gesproken wordt. De definitie van bouwkosten waarover gesproken wordt lijkt soms wat verwarrend.

Een woning bouwen voor €250.000,- euro aan bouwkosten zou niet mogelijk zijn lees ik hier meerdere keren.

Nu heb ik een aantal m3 prijzen van diverse vrijstaande woningen waaruit blijkt dat een m3 prijs van rond de €500/m3 realistisch zou moeten zijn.
Dit zijn wel puur en alleen de bouwkosten. Hier zitten geen bijkomende kosten (leges, architect, sonderingen, etc.) bij in, de keuken en badkamer laat ik hier ook buiten.

In ons geval reken ik aan een vrijstaande woning met een inhoud van circa 500m3.

Omdat wij als particulier de kosten moeten betalen zijn alle genoemde bedragen inclusief BTW tenzij anders vermeld.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring.
En de vraag (concreet) is?

• Deleon78
lama

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 14-08-2018 18:59 ]

• Novadecasa
buiter schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:53:
[...]

En de vraag (concreet) is?
Over welke definitie van 'bouwkosten' jullie spreken (incl. BTW, in/excl. bijkomende kosten, in/excl. keuken en badkamer, etc.)
En in hoeverre jullie het door mij genoemde bedrag realistisch vinden op basis van jullie ervaringen.

• Berriedebouwer
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-11 20:46
Bij ons valt buiten de bouwkosten:

Aanloopkosten
- De grond
- De kosten voor het grondonderzoek
- De kosten voor het maken van het ontwerp
- De kosten voor de bouwvergunning

Afbouwkosten
- Muren stuccen /behangen /schilderen
- Schilderwerk binnen
- Vloeren
- Keuken
- Tuin / oprit etc.
- Aansluitkosten gas/water/licht

Binnen de bouwkosten valt bij ons:
- Funderingskosten (schroefpalen ca 8 meter)
- Bouw van de woning
- Installatiewerk (electra, verwarming, sanitair, badkamers)
- Tegelwerk badkamers en sanitair
- Inrichting badkamers en sanitair

Altijd alles inclusief btw.

Wij zitten dan op 340 euro per m3, bij een woning van ca 860m3. (Prijssteling oktober 2017... we hadden toen ook al offertes van rond de 430 euro per m3). Op zich denk ik dat we met onze prijs nog aardig geluk gehad hebben, als ik het vergelijk met de andere getallen op dit forum.

Voor de overige zaken zou ik niet per m3 rekenen, omdat bij ons bijvoorbeeld de leges voor de bouwvergunning meer dan 10k zijn. Deze zijn per gemeente anders. De manier waarop je de wanden en vloeren afwerkt is ook heel bepalend voor de kosten die je daarvoor begroot. Hetzelfde geld eigenlijk voor je keuken. De tuin is natuurlijk weer erg afhankelijk van de grootte van je perceel... persoonlijk hebben we ons daar wel iets op verkeken.

• Artbij
Novadecasa schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:02:
[...]

Je moet beseffen dat prijzen gestegen zijn. Ik heb zelf gebouwd voor nog geen €375,- per m3 incl BTW excl keuken, badkamer, vloer en tuin.

Let wel, mijn offerte is uit februari 2017. In november 2017 vertelde mijn aannemer al dat hij rond die tijd al 20% meer vroeg. En je raadthet al, daar niet nu nog een tiental procenten bij, als het niet meer is.

Overigens heb ik een rieten kap en alu kozijnen.

Volgens mij is het al geopperd, kijk eens bij bijvoorbeeld groothuis bouw en klik daar iets in elkaar. Goedkoper dan daar kan wel, maar niet veel.

Reken ook €30.000,- tot €50.000,- voor alle dingen die niet in de grond en bouwprijs zitten.

Met gestrekt been.

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:52
Bij ons zijn ze maandag weer gestart na de bouwvak. Maandag zijn de raamkozijnen op de slaapkamers op de juiste plek gezet. Gisteren weer flink opgeschoten, het dak zit erop!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Novadecasa
Artbij schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:29:
[...]

Je moet beseffen dat prijzen gestegen zijn. Ik heb zelf gebouwd voor nog geen €375,- per m3 incl BTW excl keuken, badkamer, vloer en tuin.

Let wel, mijn offerte is uit februari 2017. In november 2017 vertelde mijn aannemer al dat hij rond die tijd al 20% meer vroeg. En je raadthet al, daar niet nu nog een tiental procenten bij, als het niet meer is.

Overigens heb ik een rieten kap en alu kozijnen.

Volgens mij is het al geopperd, kijk eens bij bijvoorbeeld groothuis bouw en klik daar iets in elkaar. Goedkoper dan daar kan wel, maar niet veel.

Reken ook €30.000,- tot €50.000,- voor alle dingen die niet in de grond en bouwprijs zitten.
De vloer en tuin die je noemt vind ik ook niet onder bouwkosten vallen, bouwkosten zijn puur de kosten voor het bouwen van de woning. De vloer (als je doelt op PVC, houten vloer, tegels, etc.) valt onder afwerking en de aanleg van de tuin valt onder grondwerkzaamheden/tuin, dat zijn bij mij geen bouwkosten.
Uiteraard heb ik al gekeken bij Groothuis Bouw.

Thanks, ik heb meer dan 50k gerekend voor alles buiten de bouwkosten :). Het totale budget is ongeveer 500k, kavel kost circa 150k.

• Sturgeon22
  • Laatst online: 08:52
@Novadecasa De prijzen stijgen op dit moment behoorlijk. Ik denk dat je voor jou budget wel een woning van 500m3 kan bouwen, maar het zal wel afhangen van de keuzes die je maakt in het ontwerp en de aankleding van de woning. Veel wat luxere opties hebben een beperkte meerprijs ten opzichte van "de standaard", maar al met al tikt het aardig aan. De kosten van de afwerking hangen ook erg af van de keuzes en hoeveel je zelf wilt/kunt doen.

Zit je te kijken naar catalogusbouw of wil je met een architect aan de slag?

• Novadecasa
@Sturgeon22 geen catalogusbouw, we weten qua ontwerp goed wat we willen dus een architect zal wel het e.e.a. moeten uitwerken maar hoeft niet vanaf 0 te beginnen zegmaar.

Ik ben mij er bewust van dat de prijzen behoorlijk stijgen op dit moment. Momenteel is het hier in de regio nog bouwvak, zodra dat voorbij is wil ik toch eens rondbellen voor een indicatie om er een gevoel bij te krijgen.

• Artbij
Novadecasa schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:45:
[...]

De vloer en tuin die je noemt vind ik ook niet onder bouwkosten vallen, bouwkosten zijn puur de kosten voor het bouwen van de woning. De vloer (als je doelt op PVC, houten vloer, tegels, etc.) valt onder afwerking en de aanleg van de tuin valt onder grondwerkzaamheden/tuin, dat zijn bij mij geen bouwkosten.
Uiteraard heb ik al gekeken bij Groothuis Bouw.

Thanks, ik heb meer dan 50k gerekend voor alles buiten de bouwkosten :). Het totale budget is ongeveer 500k, kavel kost circa 150k.
Maakt niet uit hoe je het noemt, je zult het toch moeten betalen.

En met jouw beperkte definitie van bouwkosten hoop ik dat je veel meer dan die 50k hebt anders wordt het een karig hutje.

Met gestrekt been.

• Novadecasa
Artbij schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:58:
[...]

En met jouw beperkte definitie van bouwkosten hoop ik dat je veel meer dan die 50k hebt anders wordt het een karig hutje.
Het gaat ook niet om of het betaald moet worden toch, het gaat erom dat we de bouwkosten kunnen vergelijken. Maar dat kan niet als we niet allemaal (bijna) dezelfde uitgangspunten hanteren of afwijkingen benoemen, anders zijn we appels en peren aan het vergelijken.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Novadecasa schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:13:
[...]

Het gaat ook niet om of het betaald moet worden toch, het gaat erom dat we de bouwkosten kunnen vergelijken. Maar dat kan niet als we niet allemaal (bijna) dezelfde uitgangspunten hanteren of afwijkingen benoemen, anders zijn we appels en peren aan het vergelijken.
Vergeet het maar, alles hierboven is appels met peren. Volg het advies om bij groothuisbouw te kijken. Ga je daarna afvragen wat je anders (mooier) zou willen. Alleen voor elektra al zit er een verschil tussen de karige NEN 1010 norm en wat de meesten echt willen/nodig hebben. Als je met architect werkt ipv catalogusbouwer moet je pluskosten rekenen. En afhankelijk van wensen kan al dat extra moois ver doorgaan, tot en met deurklinken aan toe, die heb je van 10,- tot en met > 100,- per deur.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 09:36
[...]

Man wat heb ik in dit topic veel naar appels gezocht.
Er zijn zoveel variabelen, interpretaties, bedrijven, afwerkingsniveaus, marktwerking etc.. - niet te vergelijken.

En een deurklink zoals @LittleTycoon hierboven aangeeft is 1 van de vele keuzes die je moet maken met verschillende bedragen.

[ Voor 10% gewijzigd door the-edge op 15-08-2018 13:21 ]

• Artbij
[...]

Heb je dit topic wel gelezen? Waar jij nu o er begint is al een aantal keer besproken....

Met gestrekt been.

• Novadecasa
Artbij schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:02:
[...]

Heb je dit topic wel gelezen? Waar jij nu o er begint is al een aantal keer besproken....
Ja ik heb alle 250 pagina's gelezen, voordat ik een bericht plaats.
Doe niet zo ingewikkeld alsjeblieft zeg. :F

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@Novadecasa Normaal gesproken zijn de bouwkosten, alle kosten exclusief de grond. In dit topic wordt er wel eens een andere definitie gebruikt, zoals exclusief badkamer of exclusief afwerking maar dit hoort er normaal gewoon bij in.
Voor 500 euro per m3 zet je een eenvoudige woning neer, bijvoorbeeld een standaard Groothuisbouw woning of iets van Selekthuis. Als je een ontwerp gaat laten uitwerken door een architect ben je makkelijk 20% meer kwijt. Als je het dan ook nog luxe gaat aankleden kan het heel erg hard omhoog gaan.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:22
Novadecasa schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:18:
[...]

Ja ik heb alle 250 pagina's gelezen, voordat ik een bericht plaats.
Doe niet zo ingewikkeld alsjeblieft zeg. :F
Je zou op z'n minst de laatste 5 tot 10 pagina's kunnen scannen, het is vorige week nog voorbij gekomen...

• Artbij
anboni schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:50:
[...]

Je zou op z'n minst de laatste 5 tot 10 pagina's kunnen scannen, het is vorige week nog voorbij gekomen...
Denk niet dat hij erg serieus is. Klein budget en te lui om wat pagina's door te lezen....

Met gestrekt been.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
[...]

Dat is wel lastig, omdat iedereen het anders interpreteerd. En het hangt ook af van de keuzes die je maakt. Bouw je een recht-toe-recht aan huis, dan zijn je kosten heel anders dan een huis met allerlei serrres, uitbouwen, kelders en andere ingewikkeldere zaken.

Ik denk dat de hint om groothuis als referentie te nemen voor de minimum prijs je wel een aardig stuk op weg kan helpen. En daarna gaat het er om wat voor huis je wilt en hoe je dat aankleedt.

En daar zitten forse variaties in. Wij waren bijvoorbeeld voor de tuin 35K kwijt, wat menigeen hier een belachelijk bedrag vond.... terwijl wij naar onze mening een prachtige tuin hebben. Dat kan veel goedkoper met een beetje gras en een paar tegels. Dus je ziet je keuzes bepalen een groot gedeelte van de prijs boven het minimale wat je nodig hebt.

• Novadecasa
Artbij schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:53:
[...]

Denk niet dat hij erg serieus is. Klein budget en te lui om wat pagina's door te lezen....
Onvoorstelbaar wat een kinderachtige reactie zeg.
Voor je beeldvorming, ik heb veel gelezen in dit topic. Ik ben niet op zoek naar prijsstijgingen o.i.d., dit soort zaken en onderwerpen die we hier bespreken zijn onderdeel van mijn dagelijkse job.
Waar ik naar op zoek ben is een goede vergelijking en de ervaring met bepaalde kuubsprijzen, wat je er voor krijgt in de markt bij een kleine bouwer/aannemer.

Laat het totale budget maar even aan mij over verder. Daar kan ik zelf prima over oordelen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:56
Kuubsprijzen en meterprijzen zeggen niets zoveel over de prijs. Een hok zonder verdiepingsvloeren kan veel kuubs hebben en een lage prijs. Evenzo is een constructieve draak duur om te bouwen, terwijl een uitgekiende woning relatief goedkoop is. Een bungalow is weer duur, want veel meters vloer en dak. Een plat dak is duurder dan een schuine kap. Er is geen gulden snede qua bouwkosten.

Zoals al menigmaal is gemeld, kijk bij Groothuisbouw naar een vergelijkbaar type en ga dan bedenken wat je allemaal extra wilt. De reactie van @Artbij en andere zijn niet zo onlogisch, want de vraag die je stelt komt hier elke zoveel weken langs en het antwoord is ook telkens hetzelfde. Daaruit lijkt het niet alsof je het topic hebt gelezen namelijk.

Pas als je offertes hebt, weet je met 90% nauwkeurigheid de prijs.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Señor Sjon schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:16:
Kuubsprijzen en meterprijzen zeggen niets zoveel over de prijs. Een hok zonder verdiepingsvloeren kan veel kuubs hebben en een lage prijs. Evenzo is een constructieve draak duur om te bouwen, terwijl een uitgekiende woning relatief goedkoop is. Een bungalow is weer duur, want veel meters vloer en dak. Een plat dak is duurder dan een schuine kap. Er is geen gulden snede qua bouwkosten.

Zoals al menigmaal is gemeld, kijk bij Groothuisbouw naar een vergelijkbaar type en ga dan bedenken wat je allemaal extra wilt. De reactie van @Artbij en andere zijn niet zo onlogisch, want de vraag die je stelt komt hier elke zoveel weken langs en het antwoord is ook telkens hetzelfde. Daaruit lijkt het niet alsof je het topic hebt gelezen namelijk.

Pas als je offertes hebt, weet je met 90% nauwkeurigheid de prijs.
Dat ben ik toch niet met je eens. Ik vind de reactie van @Artbij erg ongenuanceerd en hooghartig overkomen.Wellicht bedoelt hij niet zo, maar het staat er zwart op wit.

De rest snijd wel hout en is wat ik probeerde uit te drukken.

• Artbij
jerh schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:38:
[...]

Dat ben ik toch niet met je eens. Ik vind de reactie van @Artbij erg ongenuanceerd en hooghartig overkomen.Wellicht bedoelt hij niet zo, maar het staat er zwart op wit.

De rest snijd wel hout en is wat ik probeerde uit te drukken.
Je leest wat je wilt lezen.

Met gestrekt been.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dames, mag het weer ontopic?

• Artbij

Met gestrekt been.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Artbij schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:58:
[...]

Mwa ............. als de opdrachtgever zelf tijd en kennis heeft om het binnenschilderwerk en de tuin ter hand te nemen dan moet het te doen zijn.
Maar ook bouwleges en eventuele architectkosten kunnen een behoorlijk deel van budget opsoeperen.

• Grolsch
Ik denk dat je voor 500K een goed budget hebt om een huis van 500m3 te bouwen als je voor je kavel 150K kwijt bent.

Dan moet je niet te wild doen met de bouwvorm en details. De m3 prijzen die hier genoemd worden (500) zijn exclusief tuin, keuken, badkamer, vloeren, maar voor 100K kom je een eind.

• LittleTycoon
nokiaan958GB schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 23:22:
[...]

Mwa ............. als de opdrachtgever zelf tijd en kennis heeft om het binnenschilderwerk en de tuin ter hand te nemen dan moet het te doen zijn.
Vaak rijmt een budget van 500K niet zo goed met tijd hebben/kennis hebben. Een part time baan en 500K budget lijkt me een niet zo vaak voorkomende combi.

• Artbij
LittleTycoon schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 00:41:
[...]

Vaak rijmt een budget van 500K niet zo goed met tijd hebben/kennis hebben. Een part time baan en 500K budget lijkt me een niet zo vaak voorkomende combi.
Daar kun je je lelijk in vergissen. 500k voor een huis is niet meer zo'n uitzondering. Bij ons in het dorp kost een hoekhuis of tweekapper al €400.000,- en die verkopen in een week.

En waarom zou iemand met kennis van bouwen geen budget van €500.000,- kunnen hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door Artbij op 16-08-2018 09:21 ]

Met gestrekt been.

• Señor Sjon
Ik zie de eerste tweekappers al 500+k kosten hier in de regio. Een basis Groothuis woning huppelt zonder veel moeite al richting de 300k en een perceel gaat ook naar de 500x500=250k in veel gevallen. Dan nog aansluitkosten, leges e.d. en afwerking van woning/tuin en je bent zo 650k kwijt voor weinig bijzonders.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ligt ook maar net aan de regio...bij ons in het westen heb je voor 150K een bouwkavel voor een 2-onder-1-kap (rond de 300m2) en kun je met 5ton dus ook alleen een leuke 2-kapper bouwen. Als je in een andere regio voor 150K zeg 500m2 hebt dan moet een 'simpele' vrijstaande nog wel lukken waarschijnlijk :)

• xminator
En daarna moet je ook nog eens geluk hebben met je aannemer. Want je hebt aannemers en je hebt aannemers ;).

Voor diegenen die twijfelen over een duofresh in je toilet.. Gewoon doen! Het kost geen drol en scheelt een hoop.

Morgen laat ik 22 kuub straatzand storten, komend weekend even rustig verdelen en daarna rustig laten inklinken. De gemeente gaat nog bestrating aanleggen aan de zijkant en een sloot aanleggen aan de achterkant.

• Artbij
xminator schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:41:
En daarna moet je ook nog eens geluk hebben met je aannemer. Want je hebt aannemers en je hebt aannemers ;).

Voor diegenen die twijfelen over een duofresh in je toilet.. Gewoon doen! Het kost geen drol en scheelt een hoop.

Morgen laat ik 22 kuub straatzand storten, komend weekend even rustig verdelen en daarna rustig laten inklinken. De gemeente gaat nog bestrating aanleggen aan de zijkant en een sloot aanleggen aan de achterkant.
Ik heb ook duofresh. Ben er niet echt tevreden mee. Water wordt zwaar chemisch en binnen een dag of 6 moet er weer een nieuw blok in...

Wat is volgens jou het grote voordeel?

Met gestrekt been.

• xminator
Artbij schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:47:
[...]

Ik heb ook duofresh. Ben er niet echt tevreden mee. Water wordt zwaar chemisch en binnen een dag of 6 moet er weer een nieuw blok in...

Wat is volgens jou het grote voordeel?
Duofresh is luchtafzuiging met een filter. Je kan een blok plaatsen, maar dat kan ook zonder een duofresh. Hebben we het over hetzelfde?

• LittleTycoon
Artbij schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:41:
[...]
En waarom zou iemand met kennis van bouwen geen budget van €500.000,- kunnen hebben?
Het ging me meer om tijd, Als je kennis van schilderwerk (schilder) en van tuin (stratenmaker/hovenier) hebt (want daar werd over gepost) dan woon je waarschijnlijk niet in een huis van 500K of meer. Als je 500K kunt financieren dan heb je waarschijnlijk ook voldoende inkomen dus een vrij druk leven waar beschikbare tijd voor schilderen en inrichten tuin beperkt is, dus of het gebeurt niet of het kost je alsnog extra omdat je het moet laten doen.

En me nu niet proberen te pakken op de uitzonderingen die het wel voor elkaar krijgen. Iedereen die in dit topic post is al een uitzondering als je het afzet tegen het aantal huizen dat per jaar wordt gebouwd onder particulier opdrachtgeverschap.

• LittleTycoon
xminator schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:50:
[...]

Duofresh is luchtafzuiging met een filter. Je kan een blok plaatsen, maar dat kan ook zonder een duofresh. Hebben we het over hetzelfde?
Heb je daar alleen elektra voor nodig of ook een extra afzuigkanaal?

• xminator
LittleTycoon schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:05:
[...]

Heb je daar alleen elektra voor nodig of ook een extra afzuigkanaal?
Je hebt geen speciale afzuigkanaal door je pand heen nodig.

Echter buiten elektra dient je inbouwreservoir wel compatibel te zijn.

• Señor Sjon
Dit is duofresh: Geberit Duofresh stankafzuiging via WC

@Artbij je bedoelt zo'n WC-blokje in het reservoir. Daar kwam ik ook achter dat wij het hebben toen er opeens blauw water uit de WC kwam bij spoelen.

Verwijderd

LittleTycoon schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:01:
[...]

Het ging me meer om tijd, Als je kennis van schilderwerk (schilder) en van tuin (stratenmaker/hovenier) hebt (want daar werd over gepost) dan woon je waarschijnlijk niet in een huis van 500K of meer. Als je 500K kunt financieren dan heb je waarschijnlijk ook voldoende inkomen dus een vrij druk leven waar beschikbare tijd voor schilderen en inrichten tuin beperkt is, dus of het gebeurt niet of het kost je alsnog extra omdat je het moet laten doen.

En me nu niet proberen te pakken op de uitzonderingen die het wel voor elkaar krijgen. Iedereen die in dit topic post is al een uitzondering als je het afzet tegen het aantal huizen dat per jaar wordt gebouwd onder particulier opdrachtgeverschap.
Niet zozeer om het te hebben over uitzonderingen, maar je redenatie is nogal simplistisch.
Er zijn zoveel situaties te bedenken waarbij iemand wel die kennis heeft en gewoon 500k te beschikking dat het nogal nutteloos is om te zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat die combi voorkomt.
Zo kun je flinke overwaarde hebben en een lager bedrag financieren. Een partner hebben die goed verdient. Een ouder die 100k in de woning stopt. Zelf goed verdienen en toch verstand van dat soort zaken hebben (genoeg kantoortijgers die als hobby iets met hun handen hebben). Tijdsdruk is voor iedereen verschillend. Etc.

Ik volg de bouwprijsdiscussie hier nog een tijdje en als ik zover kom zal ik mijn prijzen wel melden tzt. Ben nogal afhankelijk van m'n overwaarde, omdat ik geen tophypotheek wil nemen.

• Grolsch
Wat volgens onze ervaring ook veel geld scheelt is als je niet alles hoeft te financieren. Alles wat je zonder factuur kunt betalen scheelt je minimaal 21% btw.

De term "cash =King" gaat ook in de bouw op.

Ook hebben wij het geluk met een handige vriendengroep / familie. Zo heb ik voor schilderwerk, tuin, bestrating, timmerwerk, inbouwkasten, screens niet de hoofdprijs hoeven te betalen.

Ondanks dat ik zelf niet handig ben ( ik weet wel van aanpakken / upperen)

[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 16-08-2018 13:58 ]

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-11 09:06

RUFFNECK

Poentje

Even terugkomend op die DuoFresh hierboven (ik ben me bewust van het ander topic, daar was ik ook al actief), met name de blokjes van @Artbij. Ik gebruik de 'aanbevolen' discs van Starblue en die gaan echt serieus lang mee. In het begin gebruikte ik gewoon andere merken, waaronder gewoon van AH, maar die waren na een week of minder al 'op'.

• Artbij
RUFFNECK schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:25:
Even terugkomend op die DuoFresh hierboven (ik ben me bewust van het ander topic, daar was ik ook al actief), met name de blokjes van @Artbij. Ik gebruik de 'aanbevolen' discs van Starblue en die gaan echt serieus lang mee. In het begin gebruikte ik gewoon andere merken, waaronder gewoon van AH, maar die waren na een week of minder al 'op'.
Ik heb jumbo eigen merk gebruikt. Zal eens naar Starblue kijken. Thanks.

Met gestrekt been.

• jacovn
Grolsch schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:56:

Ook hebben wij het geluk met een handige vriendengroep / familie. Zo heb ik voor schilderwerk, tuin, bestrating, timmerwerk, inbouwkasten, screens niet de hoofdprijs hoeven te betalen.
Dan kreeg ik dat voordeel van jou bij de screens erbij denk ik.
Offerte +4k€ duurder dan de lokale screen instalateur. Wel hebben ze me veel dingen uitgelegd toen ze me belden. Lijkt me een goed bedrijf.

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:47:
[...]

Niet zozeer om het te hebben over uitzonderingen, maar je redenatie is nogal simplistisch.
Er zijn zoveel situaties te bedenken waarbij iemand wel die kennis heeft en gewoon 500k te beschikking dat het nogal nutteloos is om te zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat die combi voorkomt.
Zo kun je flinke overwaarde hebben en een lager bedrag financieren. Een partner hebben die goed verdient. Een ouder die 100k in de woning stopt. Zelf goed verdienen en toch verstand van dat soort zaken hebben (genoeg kantoortijgers die als hobby iets met hun handen hebben). Tijdsdruk is voor iedereen verschillend. Etc.

Ik volg de bouwprijsdiscussie hier nog een tijdje en als ik zover kom zal ik mijn prijzen wel melden tzt. Ben nogal afhankelijk van m'n overwaarde, omdat ik geen tophypotheek wil nemen.
Nee hoor, ïk heb redelijk zicht op de inkomensverdeling in NL en spaargeld, ben hierin ook niet uniek. Het was in de context van 500k budget (500 per m3, 250K, voor het huis zelf en redelijke luxe) en een suggestie dat je met tuin zelf doen, zelf schilderen veel kan besparen.

Nu dat kan, maar heb je daar dan ook de tijd voor, het is nogal een bak werk bij een typisch vrijstaand huis. Daar moet je je niet in vergissen. Ik zou het geld voor het laten doen reserveren, kan anders wel eens lange termijn project worden, zeker bij een tophypotheek (voor 500K = 100K inkomen meenemen = werken voor je geld).

• Grolsch
jacovn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 18:27:
[...]

Dan kreeg ik dat voordeel van jou bij de screens erbij denk ik.
Offerte +4k€ duurder dan de lokale screen instalateur. Wel hebben ze m veel dingen uitgelegd toen ze me belden. Limkt me een goed bedrijf.
Dat is nogal een groot gat, dat heb ik in totaal nog niet betaald voor 9 ramen met screens :)

• jacovn
Grolsch schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:35:
[...]

Dat is nogal een groot gat, dat heb ik in totaal nog niet betaald voor 9 ramen met screens :)
5 screens en 6 rolluiken, €12500

• Grolsch
jacovn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:36:
[...]

7(8)7 dan zullen ze wel erg druk zijn of niet zitten te wachten op klanten ver weg vermoed ik.

• jacovn
Grolsch schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:40:
[...]

7(8)7 dan zullen ze wel erg druk zijn of niet zitten te wachten op klanten ver weg vermoed ik.
Zou kunnen. Er zitten wel 3 stuks ramen bij (2 screens en 1 rolluik) van 2.4x1.7 meter. Een ervan op een bloemkozijn waar dan een kunstof constructie bij moet om hem netjes aan te laten sluiten.

En er zitten somfy IO motoren in en dan een interface controller erbij.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-11 18:32
Grolsch schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:35:
[...]

Waar heb jij ze vandaan dan?? En screens elektrisch of hand? Mag ook via PM...

• Grolsch
PolderPloer! schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:04:
[...]

Waar heb jij ze vandaan dan?? En screens elektrisch of hand? Mag ook via PM...
Elektrisch via AB via mijn schoonvader. Die werkt bij het bedrijf waar @jacovn ze heeft aangevraagd.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-11 18:32
Grolsch schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:14:
[...]

Elektrisch via AB via mijn schoonvader. Die werkt bij het bedrijf waar @jacovn ze heeft aangevraagd.
Tja dan is het nogal nutteloos om het hier te noemen, zo heeft iedereen wel bepaalde connectie op bepaalde vlakken, maar het is totaal niet marktconform. Zo heb ik mijn grondwerk voor nop. Maar daar heeft een ander niets aan om budgetten te bepalen.

• Grolsch
PolderPloer! schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:19:
[...]

Tja dan is het nogal nutteloos om het hier te noemen, zo heeft iedereen wel bepaalde connectie op bepaalde vlakken, maar het is totaal niet marktconform. Zo heb ik mijn grondwerk voor nop. Maar daar heeft een ander niets aan om budgetten te bepalen.
Als je goed terug leest is dat precies wat ik aangaf, zie de eerste quote van @jacovn

• LittleTycoon
jacovn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:36:
[...]

Daar sla ik echt niet van achterover.

• jacovn
LittleTycoon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 00:31:
[...]

Daar sla ik echt niet van achterover.
Ik viel ook niet van de stoel, maar de 5 jaar garantie die ze bieden geeft ook de doorslag niet, de lokale firma geeft 7 jaar garantie.

• Artbij
Hier vragen ze €11.000,- voor een screen....

Wel 12m×2.40m.

Met gestrekt been.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

wij gaan er 1 nodig hebben van 5.5 bij 3.2 meter. Volgens mij gaat dat überhaupt maar net kunnen. Via google kwam ik tot nu toe altijd maximaal 18m2 en maximaal 6 meter in 1 dimensie tegen. Hopen dan uit te komen ergens tussen 2 - 3k.

• Artbij
woekele schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:01:
wij gaan er 1 nodig hebben van 5.5 bij 3.2 meter. Volgens mij gaat dat überhaupt maar net kunnen. Via google kwam ik tot nu toe altijd maximaal 18m2 en maximaal 6 meter in 1 dimensie tegen. Hopen dan uit te komen ergens tussen 2 - 3k.
Heb er ook een van 5 bij 2 en die was €1700,-

Met gestrekt been.

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Ben ik de enige die nog niet eens over screens nagedacht heeft?
Ik zie er de noodzaak niet zo van in...

• Artbij
JaxMcFadden schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:28:
Heb je geen ramen aan de zon kant dat? Of geen ramen die te groot zijn voor een gordijn?

Met gestrekt been.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
De noodzaak voelde ik wel de afgelopen zomer toen in de namiddag de zon vol op onze hoekramen stond en de slaapkamerraam van onze oudste zoon.

Binnen dik 30 graden voor enkele dagen/weken.

De zon voor het raam tegen houden is de beste manier van de warmte buiten houden. En ja wij vinden veel licht in de woning belangrijk en we hebben dus ook veel grote ramen. Nadeel is wel dat je in de zomer maatregelen moet treffen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Berriedebouwer
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-11 20:46
jacovn schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 06:20:
[...]

Ik viel ook niet van de stoel, maar de 5 jaar garantie die ze bieden geeft ook de doorslag niet, de lokale firma geeft 7 jaar garantie.
Mag ik vragen bij welke firma je uiteindelijik de screens / rolluiken besteld hebt?

• jacovn
Berriedebouwer schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:43:
[...]

Mag ik vragen bij welke firma je uiteindelijik de screens / rolluiken besteld hebt?
Nog niets besteld. Na de vakantie dealers vragen of ze even komen kijken en meeten wat het wordt.

Edit: zonwering land is onduidelijk.

Online kreeg ik Verano screens aangeboden.
12 stuks inmeten en plaatsen €7999

Locale dealer bood me 11 screens van suncircle aan. (1 raam vergeten)
€9695. (85 mm behuizing)

Daarna om lager uit te komen rolluiken boven (6x) en screens beneden (6x)
€8772
Rolluiken van Alukon (165 mm behuizing)

Voor dat vergeten raam is het rolluik €1080 meer. Screen zal dus nog iets duurder zijn en de 1e aanbieding zou dan dicht tegen de € 11.000 gezeten hebben met screens only.

En de verkoper aan @Grolsch heeft een aanbod van €12500 naar me gestuurd voor 6x screen en 6x roluiken.

Maar overwegen of van 85 naar 165 mm behuizingen gaan optisch nog te pruimen is.
Gelukkig leveren ze allemaal ronde kasten waar screen/rolluik in gaat.

Ramen liggen 70 mm binnen de buitenmuur volgens de detail tekeningen.
Dus een 85 mm kast zou 15 mm uitsteken.
Een 165 mm kast steekt dan 95 mm uit.

[ Voor 65% gewijzigd door jacovn op 17-08-2018 20:26 ]

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Artbij schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:46:
[...]

Heb je geen ramen aan de zon kant dat? Of geen ramen die te groot zijn voor een gordijn?
De straatkant/voorkant van het huis ligt op het zuiden... daar zitten wel ramen natuurlijk, waar ook gordijnen komen te hangen.... het groot glas (serre) hebben we aan de achterkant van het huis liggen richting het noorden...

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:31
JaxMcFadden schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:00:
[...]

De straatkant/voorkant van het huis ligt op het zuiden... daar zitten wel ramen natuurlijk, waar ook gordijnen komen te hangen.... het groot glas (serre) hebben we aan de achterkant van het huis liggen richting het noorden...
Gordijnen houden de warmte niet buiten in zo'n periode als onlangs.

Nu wij op onze kavel wonen heb ik gemerkt - door de zon goed in de gaten te houden - dat de zonwering die ik voorzien had voor de voorgevel waarschijnlijk niet nodig is, maar juist de zijgevel zonwering moet hebben. Vanwege het design worden dat sowieso geen screens, maar ik hoop e.e.a. custom oplossing in elkaar te kunnen flansen. Daar probeer ik vooraf al wel wat rekening mee te houden.
Echter, eerst eens een huis... :|

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
JaxMcFadden schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:00:
[...]

Bij ons exact hetzelfde en daar hebben wij inbouw screens voor 3 ramen. Op de 1e verdieping inbouw rolluiken op de 4 slaapkamers wat de warmte nog beter buiten houd dan de screens en het heerlijk donker is :)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:19
JaxMcFadden schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:28:
Ik had een zonnescherm gewoon, maar ik krijg over een week triple glas aan de zuidkant. Ik hoop dat ik dan mijn zonnescherm niet meer nodig heb en geen screen hoeft te plaatsen.
Waarom eigenlijk screens, wat is er gebeurd met een fraai oranje zonnescherm :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Grolsch
No Hands schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:46:
[...]

Ik had een zonnescherm gewoon, maar ik krijg over een week triple glas aan de zuidkant. Ik hoop dat ik dan mijn zonnescherm niet meer nodig heb en geen screen hoeft te plaatsen.
Sinds wanneer laat tripple glas geen warmte meer door en persoonlijk vind ik een zonnescherm (vooral oranje :+ ) Geen porum om te zien.

Wij Hebben veel glas op zuid dus ben erg blij met onze screens. In de zomer dicht voor verkoeling binnen, in de winter open voor gratis warmte :)

• No Hands
Grolsch schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:49:
[...]

Sinds wanneer laat tripple glas geen warmte meer door en persoonlijk vind ik een zonnescherm (vooral oranje :+ ) Geen porum om te zien.
De hele bedoeling van triple glas is toch isoleren? Of dat nou koud of warm is.

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 14:45
[...]

Wij hadden al triple glas maar geen zonnescherm bij de bouw. Nu inmiddels wel omdat het anders 28 graden werd in de keuken....

Je blijft je scherm echt wel gebruiken hoor, verwacht geen wonderen. Zon en glas is killing, dan maakt triple glas niet zoveel uit hoor.

• Grolsch
No Hands schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:52:
[...]

De hele bedoeling van triple glas is toch isoleren? Of dat nou koud of warm is.
Daar ga je ff goed de mist in volgens mij. Het isoleert wel iets beter, maar dan gaat het niet over stralingswarmte zoals de zon. Die gaat ook feilloos door tripple glas. gelukkig wel, anders zie je niets door je ramen.

Er bestaat wel zonwerend glas, maar dat heeft weer niets met tripple glas te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 17-08-2018 17:28 ]

• No Hands
Grolsch schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:21:
[...]

Daar ga je ff goed de mist in volgens mij. Het isoleert wel iets beter, maar dan gaat het niet over stralingswarmte zoals de zon. Die gaat ook feilloos die tripple glas. gelukkig wel, anders zie je niets door je ramen.
Dan is het bij de andere ramen misschien wishfull thinking maar we hadden echt het idee dat het oude dubbel glas en het triple glas wat daar gekomen is enorm scheelde qua warmte van buiten.
Nou we zien het wel volgende zomer, anders komen er toch screens ipv dat mooie oranje zonnescherm ;)

• Grolsch
No Hands schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:23:
[...]

Dan is het bij de andere ramen misschien wishfull thinking maar we hadden echt het idee dat het oude dubbel glas en het triple glas wat daar gekomen is enorm scheelde qua warmte van buiten.
Nou we zien het wel volgende zomer, anders komen er toch screens ipv dat mooie oranje zonnescherm ;)
Als het buiten 35 graden is dan zal het iets beter isoleren, maar de volle bak zon die er door komt isoleert het niet. Of je moet zonwerend tripple glas hebben. Maar dan nog helpt dat bij lange na niet zo goed als screens, zonwering, rolluiken.

• LittleTycoon
[...]

Vergeet het maar , ook met triple glas ben je de sjaak. Ik heb triple glas met u-waarde 0,6. Toch gewoon uiteindelijk 35,2 graden in huis tijdens mijn vakantie. Ik heb nog geen screens na 11 maanden in nieuwe huis omdat ik dacht laat ik eerst even kijken wat de praktijk brengt, kan ik misschien de investering vermijden, not.

• Grolsch
Ik denk dat je met tripple glas zomers nog meer de Sjaak bent, alle warmte die via de zon binnenkomt gaat er nooit meer uit vanwege die hoge isolatiewaarde.

• jacovn
Grolsch schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:10:
Ik denk dat je met tripple glas zomers nog meer de Sjaak bent, alle warmte die via de zon binnenkomt gaat er nooit meer uit vanwege die hoge isolatiewaarde.
Juist, dat vrees ik ook, vandaar de screens.
Rollu8ken oo de slaapverdieping is beter omdat je het dan ook duister krijgen kunt. En isoleert ook nog een keer beter.

• Grolsch
jacovn schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:20:
[...]

Juist, dat vrees ik ook, vandaar de screens.
Rollu8ken oo de slaapverdieping is beter omdat je het dan ook duister krijgen kunt. En isoleert ook nog een keer beter.
M.b.t. de isolatie, verduistering heb je zeker gelijk, wij hebben het ook overwogen.

Ik kom bij ons alleen geen mooie oplossing bedenken voor de grotere bakken die nodig zijn.

Wellicht dat als we er eerder over nagedacht hadden dit beter had gekund.

Maar jij krijgt toch ook een WP, dus screens en koelen, geen centje pijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 17-08-2018 20:51 ]

• jacovn
Grolsch schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:50:
[...]

M.b.t. de isolatie, verduistering heb je zeker gelijk, wij hebben het ook overwogen.

Ik kom bij ons alleen geen mooie oplossing bedenken voor de grotere bakken die nodig zijn.

Maar jij krijgt toch ook een WP, dus screens en koelen, geen centje pijn.
Zoals een paar post naar boven al geschreven (update in post)
Kozijn ligt 70 mm in de muur.
Dus screen van 85 mm komt 15 mm uit de nis van de miur steken.
Een rolluik van 165 mm komt er dan 95 mm uit steken.

Als de roluiken boven zitten, komen ze bij ons toch vrij dicht onder de goot te zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 17-08-2018 21:09 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:24
Grolsch schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:50:
[...]
Ik zou graag in de kozijnen geïntegreerde rolluiken willen (zoals je in Duitsland overal ziet). Probleem is echter dat ik overal lees dat dat problemen geeft bij de luchtdichtheid van de woning. Bovendien schijnt dit door de dunnen isolatie achter de rolluikrol een enorm warmtelek te geven. Dus als iemand daar een oplossing voor heeft?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 63 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic