Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.627.080 views

Onderwerpen

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Even een update hoe het wonen in een woonunit ons bevalt. We wonen er nu 2 maanden en hebben het goed naar onze zin. Het voelt zelfs comfortabel. Woonkamer en keuken zijn groter dan we gewend waren in ons oude huis, we hebben dus absoluut niet het gevoel dat het behelpen is. De riante buitenruimte, de unit staat op een grasveld van 800 m2, draagt zeker bij. Denk dat het wel essentiëel is dat je niet het gevoel hebt opgesloten te zijn in een krakkemikkige caravan.

Temperatuur is goed onder controle te houden met uitvalschermen en 3 split airco units. Afgelopen maand is de stroomrekening net onder de € 60,- gebleven. Zonder de airco's zou het niet te doen zijn.

De post van onvoorziene kosten van € 2500,- is helemaal opgegaan. Horretje hier, afrastering daar, aanpassing aan de electrische installatie, plaatsen en aansluiten van de gastank, afrastering van schapengaas om de kinderen van de bouw te houden, etc, etc.

Ik verwacht dat alle bijkomende kosten (naast aanschaf van de unit) op ca € 5000,- uit gaan komen. Daarin zijn inbegrepen: voorbereiding, transport, plaatsen, in gebruik nemen en alle andere bijkomende kosten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-11 20:37
Dat is geen noodoplossing maar een permanente vakantie.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
D.deJong schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:51:
Dat is geen noodoplossing maar een permanente vakantie.
Zo voelt het nu ook (nog) 8) ...

... en zo ziet het er ook uit :P

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
grote_oever schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:36:
[...]

Mooi huis. Stenen vind ik heel mooi. Ik ben even benieuwd naar je keuze in dakpannen. Ik zie die bij ons ook veel liggen, maar daar de glans lijken ze zo woonwagenachtig (sorry, niet negatief bedoelt).
Hier ook de meest gebruikte pan, Nibra Flach. Vol geglazuurde dakpannen glimmen inderdaad als een malle. Wel de beste keus tegen vuilopbouw en dergelijk. We zijn nu aan het kijken naar geengobeerde (is dat een woord?) Nibra Flach dakpannen. Deze hebben ook die voordelen van minder makkelijk vuil opbouwen maar hebben een veel minder harde glans. Een meer zijdeglans look.

Lees ook hier:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/engobe.shtml

[ Voor 3% gewijzigd door BushMule op 04-08-2018 09:06 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
BushMule schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:03:
[...]

Hier ook de meest gebruikte pan, Nibra Flach. Vol geglazuurde dakpannen glimmen inderdaad als een malle. Wel de beste keus tegen vuilopbouw en dergelijk. We zijn nu aan het kijken naar geengobeerde (is dat een woord?) Nibra Flach dakpannen. Deze hebben ook die voordelen van minder makkelijk vuil opbouwen maar hebben een veel minder harde glans. Een meer zijdeglans look.

Lees ook hier:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/engobe.shtml
Bij ons zijn het deze
https://wienerberger.nl/p...egra-10-zwart-edel-engobe

Afbeeldingslocatie: https://wienerberger.nl/afbeeldingen/format1920x1280/20180115105524/alegra-10-zwart-edel-engobe.jpg

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• BushMule
Ja de edel-engobe is een stapje meer glans dan de gewone engobe. Mooi hoor! De Alegra 10 en de Nibra Flach 10 zijn qua looks vrijwel gelijk.

Waarom hebben jullie voor de wienerberger gekozen? Specifieke redenen?

[ Voor 7% gewijzigd door BushMule op 04-08-2018 09:34 ]

• jacovn
  • Nu online
BushMule schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:32:
[...]

Ja de edel-engobe is een stapje meer glans dan de gewone engobe. Mooi hoor! De Alegra 10 en de Nibra Flach 10 zijn qua looks vrijwel gelijk.

Waarom hebben jullie voor de wienerberger gekozen? Specifieke redenen?
Dat was een van de merken die de bouwmaterialen leverancier waar we alles uitgezocht hebben leveren.. Deze pan vond mijn vrouw het mooist. We kwamen ook op stenen van hun uit, ook niet bewust.

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 05-08-2018 06:20 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• JanTorrent
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-04-2021
Hallo allemaal, recent een stukje (468m2) grond in optie gekregen.

Nu in de oriëntatie fase en al wat kennis mogen maken met de wondere aannemings wereld. Zoals een offerte zonder funderingskosten terwijl we dat expliciet gevraagd hebben maar ook voor totaal andere huizen dan we hadden aangegeven maar goed kwestie van goed opletten.

Wij hebben een huis getekend (tot zover nog in eigen beheer) van 900 - 950 m3 (30% van kavel als bouwvlak, nok hoogte 9m en landelijk stijl).

Mijn vraag, wat hebben mensen recent betaald per m3? Ik bedoel hiermee ex keuken, vloer, badkamer, leges, aansluitingen etc maar niet casco. Ik krijg nu met enige regelmaat offertes van 650 per m3 binnen (inc. Fundering en rieten kap) en ik wil graag weten of dit gangbaar is...

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Volgens mij is hier al wat discussie over geweest in de voorgaande posts. Even teruglezen.

• JanTorrent
Ha ik zit nu op pagina 230...de kosten fluctueren nogal door de tijd vandaar ook mijn vraag wat het recent is geweest

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:15
Wij zitten net boven de E500/m3, in april opdracht getekend. Da's inclusief (basis-)sanitair.

*edit* en da's bij een totaalbouwer, dus inclusief ontwerpkosten, al het tekenwerk tbv vergunning en bouw en wat ze er verder nog aan projectleiding bij berekenen.

[ Voor 47% gewijzigd door anboni op 05-08-2018 14:16 ]

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:11
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:11 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
Reken maar met minimaal 500 /m3, eenvoudige afwerking

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• JanTorrent
Okay bedankt voor de tip ;), ik zie ergens "ik zou van 500 per m3 en misschien 550 per m3 maar dat lijkt een gebaseerd op een gevoel...is dat ook wat jullie nu in de praktijk zien?

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:57
JanTorrent schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 19:04:
Okay bedankt voor de tip ;), ik zie ergens "ik zou van 500 per m3 en misschien 550 per m3 maar dat lijkt een gebaseerd op een gevoel...is dat ook wat jullie nu in de praktijk zien?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:03
Volgens mij is een rieten kap flink duurder dan dakpannen, dus denk niet dat je voor 550 per m3 gaat slagen. Kijk ter indicatie op www.groothuisbouw.nl. De bertraum beer modellen zijn ook leverbaar met rieten kap en de meerprijs is flink. Site geeft ook een indicatie voor prijs per m3

• jacovn
  • Nu online
Wij hebben in mei 2018 2017 getekend en dat was ander prijspeil zo te lezen.

Members only:

[ Voor 75% gewijzigd door jacovn op 06-08-2018 06:22 ]

• BushMule
anboni schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:12:
Wij zitten net boven de E500/m3, in april opdracht getekend. Da's inclusief (basis-)sanitair.

*edit* en da's bij een totaalbouwer, dus inclusief ontwerpkosten, al het tekenwerk tbv vergunning en bouw en wat ze er verder nog aan projectleiding bij berekenen.
En grond? Of geldt de kuub prijs altijd ex grond?

[ Voor 4% gewijzigd door BushMule op 05-08-2018 20:56 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
De m3 prijs is altijd zonder grond , wij hebben het geluk gehad in 2016 de opdracht gegeven te hebben voor 345/eur m3 (900m3) gaat je nu niet meer lukken....

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
jacovn schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:44:
Wij hebben in mei 2018 getekend en dat was ander prijspeil zo te lezen.

***members only***
Je bedoelt mei 2017

• anboni
BushMule schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:56:
[...]

En grond? Of geldt de kuub prijs altijd ex grond?
Bouwprijzen zijn door het hele land niet heel dramatisch verschillend, dus daar kun je nog enigszins op vergelijken. Wij bouwen in Noord Brabant op 'n kavel van iets boven de 300/m2, ik heb voor Hoofddorp prijzen van 900/m2 gehoord...

• Berriedebouwer
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-11 20:46
Wij hebben opdracht gegeven in november 2017, zijn afgelopen juni gestart met bouwen. De aannemer bouwt de volgende woning tegen 340 euro per m3:
- 870m3 .
- Traditionele bouw.
- Schroefpalen fundering, breedplaatvloer 1e verdieping, kanaalplaatvloer 2e verdieping.
- Kunststof kozijnen.
- Nette afwerking en materiaal.
- Geen installatietoestanden met warmtepomp ofzo: cv ketel met minimaal aantal zonnepanelen, wel 3 verdiepingen vloerverwarming en 3 badkamers inclusief.
- Geen keuken, afwerking van wanden of vloeren erbij gerekend.

Het was wel even zoeken naar een aannemer die een goede prijs/kwaliteit aanbieding had... en we moesten even wachten voordat hij kon beginnen.

• LittleTycoon
Ja mannen (dames), het heeft niet zoveel zin om te vergelijken, zeker niet met alles voor 2018. Door de bank genomen is huidige prijpeil niet vaak onder de 500-600m3 per kuub (geen catalogusbouw), niet meegerekend buitengebieden (limburg, dicht bij BE grens, dicht bij DE grens, etc). En dan hangt het af van afwerking plus stijl van de woning (bouwkundige complicaties). Hoe dichter bij cataloguswoning qua stijl hoe goedkoper, hoe meer architectonische aspecten hoe duurder.

• JanTorrent
Kijk hier heb ik wat aan alvast bedank!

@Sturgeon22 ja riet is duur maar hoewel we op een vrij kavel zitten moeten we wel in “landelijke” stijl bouwen dus dan kom je snel bij riet uit en het is wel onze smaak. Op die Beerbaum is het ongeveer e45 per m3 (maar dat zal goedkoopste pannenoptie naar riet zijn neem ik aan)

We gaan niet voor catalogus want architect verplicht maar wat denken jullie dat het prijsverschil tussen totaalbouwer (livingstone, allure, presolid etc) en het zelf zoeken van een aannemer is? Zeker omdat volgens @littletycoon de bouwkosten in algemene zin gelijk zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door JanTorrent op 05-08-2018 22:57 ]

• LittleTycoon
JanTorrent schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 22:40:
Kijk hier heb ik wat aan alvast bedank!

@Sturgeon22 ja riet is duur maar hoewel we op een vrij kavel zitten moeten we wel in “landelijke” stijl bouwen dus dan kom je snel bij riet uit en het is wel onze smaak. Op die Beerbaum is het ongeveer e45 per m3

We gaan niet voor catalogus want architect verplicht maar wat denken jullie dat het prijsverschil tussen totaalbouwer (livingstone, allure, presolid etc) en het zelf zoeken van een aannemer is? Zeker omdat volgens @littletycoon de bouwkosten in algemene zin gelijk zijn?
Catalogus is relatief, die hebben ook architecten/tekenaars, het lijkt gewoon veel meer op elkaar omdat standaardmodellen uitgangspunt zijn (tekeningen rollen uit de printers).

Totaalbouwer zou goedkoper moeten zijn vanwege schaalvoordelen in inkoop en bouwtechnische voorbereiding (tekeningen o.b.v modellen), maar a) je moet je ontzettend beheersen vanwege meerwerkrisico b) vraag me af in hoeverre in deze gekke markt schaalvoordelen nog worden doorgegeven aan eindklant.

Mijn ervaring is dat je veel offertes moet opvragen, ook op deelgebieden, om uiteindelijk een goede deal te krijgen. Daarom neig ik naar een aannemer ipv totaalbouwer.

[ Voor 7% gewijzigd door LittleTycoon op 05-08-2018 23:22 ]

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:39
Riet is in aanschaf niet veel duurder dan pannen. Wel in onderhoud.

Met gestrekt been.

• JanTorrent
Ja dat is precies wat ik ook denk dus daarom zijn we toch ook maar met wat architecten contact op gaan nemen. Het risico dat ik daarin zie is dat je toch later inzicht in jemkosten krijgt (vandaar ook mn eerste vraag).

Ik ben wel redelijk ver met mn ideeen en tekeningen, nu zijn architecten natuurlijk “een beetje eigenwijs” (net als wij) maar zou dat nog een beetje schelen?

• JanTorrent
@artbij ja maar bij groothuis zit er dus e 38,950 tussen pannen en riet is toch 10% van het totaal

• Artbij
JanTorrent schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 23:23:
@artbij ja maar bij groothuis zit er dus e 38,950 tussen pannen en riet is toch 10% van het totaal
Dekken van een rietendak is vakwerk. En is lastig te plannen. Als het regent kun je bv niets. Waar je een pannendak in een dag legt kost een rieten dak zo 2a3 weken. En die tijd moet het dus droog zijn. Extra kosten bij catsligus bouwers zijn volgens mij dan ook vaak meer om af te schrikken.

Landelijk hoeft volgens mij niet perse riet te zijn. Ik heb een rieten kap en echt geen landelijk huis.

Met gestrekt been.

• JanTorrent
Nee begrijp me niet verkeerd ik ben niet op zoek naar een soort woon boerderij maar aamgezien wij langs een (volgens de geruchten) vrij strenge "gebiedscoordinator" moeten, probeer ik onze moderne gedachten onder een riet hoedje te stoppen ;)

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 20:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

LittleTycoon schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 22:27:
Ja mannen (dames), het heeft niet zoveel zin om te vergelijken, zeker niet met alles voor 2018. Door de bank genomen is huidige prijpeil niet vaak onder de 500-600m3 per kuub (geen catalogusbouw), niet meegerekend buitengebieden (limburg, dicht bij BE grens, dicht bij DE grens, etc). En dan hangt het af van afwerking plus stijl van de woning (bouwkundige complicaties). Hoe dichter bij cataloguswoning qua stijl hoe goedkoper, hoe meer architectonische aspecten hoe duurder.
500m3 per kuub lijkt me nog aardig proppen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• jacovn
  • Nu online

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:42
Kleine update!

De kelder is bijna klaar om beton te storten. Hij zal in 2 delen gestort worden. Als het goed is vanavond beton erin!
Hier enkele foto's van de opbouw van vorige week. Zeer fijn werk om te doen imho. Gelukkig staat er een bouwkraan. ;)

De put is vorige maandag volledig uitgegraven.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2sailoh.jpg

Dinsdag is er 5cm zuiveringsbeton gestort. Dit is dezelfde beton als de vloerplaat maar werd gestort omdat we nog met natte klei grond zaten.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/5zp18k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/j10ety.jpg

Woensdag werd de vloer gegoten.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2w5ujq8.jpg

Donderdag avond de bekisting van de vloerplaat terug losgemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/e0l5bp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2dl9e81.jpg

Vrijdag stond al een deel van de binnenbekisting van de wanden. rond de kimplaat lag veel zand, deze moest goed proberen gemaakt worden. Thank god for bouwzuigers. ;) Hier neemt veel tijd in beslag!
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2h66g6r.jpg

Zaterdag ochtend gestart aan de bewapening van het deel dat eerst gestort zal worden.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/swqmtj.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/11k8ort.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/289xd4.jpg

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

anboni schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 21:29:
[...]

Bouwprijzen zijn door het hele land niet heel dramatisch verschillend, dus daar kun je nog enigszins op vergelijken. Wij bouwen in Noord Brabant op 'n kavel van iets boven de 300/m2, ik heb voor Hoofddorp prijzen van 900/m2 gehoord...
Ik zie net Parnassia in Amsterdam a €2600 m2, zie onderstaande:

https://www.amsterdam.nl/...ten-uitvoering/parnassia/

Heb je wel een kavel van 101 m2 :D

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:27
Dat wil je toch niet..... mijn oprit is groter..... en dan een huis erop bouwen van bijna 200m^2. Gek zijn ze en toch is het zo verkocht. Als het niet zoveel geld per m2 was zou ik alle kavels kopen en er 1 huis op zetten (als ik al in Amsterdam zou willen wonen).

[ Voor 8% gewijzigd door TLer op 06-08-2018 11:49 ]

• anboni
CrashOne schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:43:
[...]

Ik zie net Parnassia in Amsterdam a €2600 m2, zie onderstaande:

https://www.amsterdam.nl/...ten-uitvoering/parnassia/

Heb je wel een kavel van 101 m2 :D
En dan heb je het nog niet eens echt in eigendom 8)7

• JanTorrent
;w Weesp & Abcoude E 1000 per m2....tja randstad he ;w

• Artbij
anboni schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:51:
[...]

En dan heb je het nog niet eens echt in eigendom 8)7
Jawel hoor.

Maar je moet wel tegen je buren aanbouwen....

Met gestrekt been.

• anboni
Het is erfpacht. Weliswaar eeuwigdurend afgekocht, maar nog steeds geen volledig eigendom.

• Artbij
Ik heb van de week een brief gehad met de bevestiging dat ik ISDE subsidie krijg. Echter val ik voglens mij in een overgangsregeling omdat ik voor 1-7-2017 mijn WP besteld heb. Deze regeling is in het leven geroepen omdat op erg korte termijn de subsidie van WP omlaag ging. Ik heb recht op de subsidiebedragen zoals voor 1-7-2017.

Echter kan ik online niets meer over deze regeling vinden, heeft iemand hier daar nog informatie over?

Met gestrekt been.

• Deleon78
.

[ Voor 130% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:11 ]

• JanTorrent
andersom laten zetten vrees ik ;)

Edit: lastig deze op de "vericale" kun je gewoon een "mooi" stoppertje in de grond schroeven maar bij de horizontale zie ik weinig mogelijkheden, omdraaien werkt niet ivm de trap zie ik nu...ik denk dst dit me nog even gaat wakker houden hahaha

[ Voor 79% gewijzigd door JanTorrent op 06-08-2018 18:54 ]

• JanTorrent
Een andere vraag die ik heb, over welk bedrag hebben jullie leges moeten afstaan?

Ik bedoel dus niet het percentage (4% in ons geval) maar het absolute getal. Ik neem namelijk aan dat dat met name over de ruwbouw gaat want de gemeente kan toch niet zien/bepalen hoe wij de want afwerking doen...welke sanitair wij nemen of dat wij stompen of opdek deuren nemen etc. etc.

Dus als je totale budget 500k was, hebben jullie dan leges betaald over 200, 250, 300? Is toch een paar duzend wat je aan iets anders kan besteden....

• Artbij
JanTorrent schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:50:
Een andere vraag die ik heb, over welk bedrag hebben jullie leges moeten afstaan?

Ik bedoel dus niet het percentage (4% in ons geval) maar het absolute getal. Ik neem namelijk aan dat dat met name over de ruwbouw gaat want de gemeente kan toch niet zien/bepalen hoe wij de want afwerking doen...welke sanitair wij nemen of dat wij stompen of opdek deuren nemen etc. etc.

Dus als je totale budget 500k was, hebben jullie dan leges betaald over 200, 250, 300? Is toch een paar duzend wat je aan iets anders kan besteden....
Lees de gegevens van je gemeente even door. Iedere gemeente doet het namelijk anders.

Met gestrekt been.

• Deleon78
.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:58
Schuifdeur.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Zijn er geen scharnieren die botweg weigeren verder op te draaien?

• W1LL3M
  • Laatst online: 16:49

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Deleon78 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:49:
[...]

M'n vriendin wil eigenlijk geen stoppertje op de grond, ook omdat de wand flexibel is (kan helemaal weg) en je dan een struikelpunt hebt.
Dranger ofzo hadden we natuurlijk wel bedacht, maar hoop dat iemand nog een mooie chique oplossing kent (al dan niet tips voor een fraaie dranger) :)
Bedankt voor het meedenken en verlies er alsjeblieft geen slaap om ;)
Een inbouwdranger is dan de mooiste oplossing:
Afbeeldingslocatie: http://www.geze.nl/uploads/pics/Boxer_E_Stimmungsbild_neu_443x264.jpg

Dat was hier helaas geen optie, ik ben vanwege stalen kozijnen uit 1953 voor een schuifdranger gegaan, hetzelfde principe als hierboven alleen dan met een kastje boven de deur, op het kozijn. Deze kun je in vele versies krijgen, sommige zijn op 4 manieren te plaatsen, anderen moet je de juiste van bestellen. (kastje binnenzijde/buitenzijde, deur links/rechtsdraaiend etc).

De minst mooie dranger-oplossing is de standaard versie met zo'n uitstekende elleboog, maar dat was hier niet eens een optie omdat deze een andere deur zou raken.

Drangers zijn trouwens niet allemaal in te stellen voor een maximale openingshoek, en bij sommige merken moet je daarvoor extra onderdelen bijbestellen.

• izdp
Stopper kan trouwens ook in de hoek van de deur.
Is dan geen struikelpunt en kan je zelf vorm geven.

• W1LL3M
  • Laatst online: 16:49

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

izdp schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:07:
Stopper kan trouwens ook in de hoek van de deur.
Is dan geen struikelpunt en kan je zelf vorm geven.
Let wel op dat je dan een hefboomeffect kan creëren dat je scharnieren makkelijk uit het kozijn kan rukken.

edit: of bedoel je op de uiterste hoek van de deur? dat is beter :)

[ Voor 9% gewijzigd door W1LL3M op 06-08-2018 20:16 ]

• Deleon78
.

[ Voor 102% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:11 ]

• izdp
Ja, ik heb er zo 1 gemaakt en valt totaal niet op.
Zou je zelfs op je post kunnen fabrieken.

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 11:16
Members only:

I was born intelligent - education ruined me

• JanTorrent
Mooi zeg, en effectief met de m3s zo te zien!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 09:36
Heel gaaf @mistaoutlaw ! d:)b
Hier heeft alles dus een beetje stil gelegen, er is nog wat schilderwerk aan de buitenkant, maar daar is het afgelopen tijd te warm voor geweest.

Wel aan de buitenkant flink opgeruimd (met name onkruid weg gehaald :D), deze week binnen. De stukadoor gaat komende week alvast binnen voorbereiden (hoeken zetten en binnenmuren voor behandelen). De week daarna komen de kozijnen.

Dan zit het dicht, en dan kan de stukadoor gas geven. Daarna zal de aannemer de cementdekvloeren een keer willen storten. Is toch wel de afwerkfase, want als de stukadoor klaar is, komt men de keuken inmeten (levertijd +/- 12 weken).

Gisteren vloeren gekocht voor verdiepingen (125 m2). Nu verder met uitzoeken tuin, bestrating etc.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
D.deJong schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:09:
Vaak zit er boven een meterkast een blok gasbeton ingestort in de breedplaat waar de elektricien dan makkelijk zijn zakeindjes doorheen kan boren
Bedankt voor de info. Ik heb een tijd geleden een lichtplan gemaakt met alle inbouwspots. Nu heb ik dat langs het legplan van de breedplaatvloeren gelegd, helaas kom ik tot de conclusie dat verschillende spots en centraaldozen erg kort op de naden van de breedplaatvloeren zitten. Helaas is het hier nog bouwvak en kan ik niet navragen hoever je normaal gesproken van de naden af moet blijven als het gaat om sparingen, weet iemand welke afstand je normaal gesproken moet aanhouden?

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:06
the-edge schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:20:
Heel gaaf @mistaoutlaw ! d:)b
Hier heeft alles dus een beetje stil gelegen, er is nog wat schilderwerk aan de buitenkant, maar daar is het afgelopen tijd te warm voor geweest.

Wel aan de buitenkant flink opgeruimd (met name onkruid weg gehaald :D), deze week binnen. De stukadoor gaat komende week alvast binnen voorbereiden (hoeken zetten en binnenmuren voor behandelen). De week daarna komen de kozijnen.

Dan zit het dicht, en dan kan de stukadoor gas geven. Daarna zal de aannemer de cementdekvloeren een keer willen storten. Is toch wel de afwerkfase, want als de stukadoor klaar is, komt men de keuken inmeten (levertijd +/- 12 weken).

Gisteren vloeren gekocht voor verdiepingen (125 m2). Nu verder met uitzoeken tuin, bestrating etc.
Hou de droogtijden van je vloer goed in de gaten zou ik zeggen..

• the-edge
xminator schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:39:
[...]

Hou de droogtijden van je vloer goed in de gaten zou ik zeggen..
Cementdekvloer bedoel je? En vanwaar de 'waarschuwing'?

• xminator
the-edge schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:03:
[...]

Cementdekvloer bedoel je? En vanwaar de 'waarschuwing'?
Ja, want dat kan vrij lang duren voordat het droog genoeg is. Echter hangt ook er vanaf wat voor afwerking je hebt gekozen. Als er tegels opkomen kan het wel snel, echter wil je pvc verlijmen of parket dan kan het lang duren.

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-11 22:00

AJM

@the-edge Reken op ongeveer 1 week per cm. voor de droogtijd van de dekvloer, mocht je vloerverwarming hebben dan komt daar eventueel het opstook protocol nog bij voordat je hem gaat afwerken.

Waarom trouwens niet eerst de dekvloer en daarna stucen?

• mistaoutlaw
Gietvloer vandaag afgelakt.
Ben er erg blij mee (zo vanuit buiten bezien)!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5Gi6BRnchNTvgde58FtUVxpP/full.jpg

• mistaoutlaw
AJM schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:16:
@the-edge Reken op ongeveer 1 week per cm. voor de droogtijd van de dekvloer, mocht je vloerverwarming hebben dan komt daar eventueel het opstook protocol nog bij voordat je hem gaat afwerken.

Ik had dezelfde vraag eigenlijk voor @the-edge.
Waarom is het bij jou andersom gedaan?

• jacovn
  • Nu online
Stuckers zijn knoeiers, en opruimen is niet hun sterkste kant.
Voor de pvc vloer hebben ze eerst alle rommel weer van de cement dekvloer gehaald, het geschuurd, stof gezogen en daarna pas egaline.

Maar vloeren gieters/smeerders knoeien ook op muren, en of ze dat dan direct weghalen ?

Het valt mij tegen hoe weinig aandacht voor schoon opleveren van ieders stukje is.
De bouwer en de instalateur hadden daar woorden over.
De dekvloer moest er naar idee van de W instalateur te vroeg in, en hij klaagde dat hij puin moest ruimen voordat hij vloerverwarming kon maken.
Nadat de giet cement dekvloer erin zat klaagde de bouwer dat er buizentroep rond en in het huis bleef liggen.

De enige die bij mij consequent opruimt is de E instalateur. Als die dozen boort of vreest ruimt hij elke avond op. Je vind eens een keer een afgeknipt stukje draad.

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-11 22:00

AJM

Daar is stucloper toch oa voor? Heb ik zelf ook neergelegd op de dekvloer voordat de stucadoors gingen starten, bleef daardoor goed schoon. Kost een paar tientjes, maar scheelt een hoop gedoe.

• the-edge
AJM schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:03:
Daar is stucloper toch oa voor? Heb ik zelf ook neergelegd op de dekvloer voordat de stucadoors gingen starten, bleef daardoor goed schoon. Kost een paar tientjes, maar scheelt een hoop gedoe.
Nu plakt mijn stukadoor alles netjes af. Maar de voornaamste reden is inderdaad een schone, vlakke vloer zonder oneffenheden. Uiteraard moet het goed drogen, volgt er een opstookprotocol.
Aannemer en installateur hebben daar al heel wat jaren ervaring in, die adviseren mij perfect.

Nu hebben we nog steeds een redelijk vlakke vloer nodig. Er komen ten slotte nog een isolatie en wat vloerverwarmingsbuizen op. Dan pas cementdekvloer.

Twijfel nog om de verdiepingsvloeren, waar PVC komt te liggen, te laten vlinderen. Geen idee wat de meerprijs is. PVC vloer hebben we inmiddels gekocht (130m2). Kleine rib uit het lijf, maar dat kunnen we dus ook afstrepen :).

[ Voor 8% gewijzigd door the-edge op 08-08-2018 22:38 ]

• jacovn
  • Nu online
AJM schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:03:
Je zou het denken ja. Maar dat hebben ze er niet ingelegd.

• JanTorrent
Vandaag voor het eerst naar een "losse" architect ipv een totaal bouwer ben benieuwd of het een heel ander verhaal/ervaring gaat worden.

• Deleon78
.

• Sturgeon22
@mistaoutlaw Hoe staat het met de afwikkeling van de schade aan het stucwerk buiten?

• D.deJong
Blueone schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:30:
[...]

Bedankt voor de info. Ik heb een tijd geleden een lichtplan gemaakt met alle inbouwspots. Nu heb ik dat langs het legplan van de breedplaatvloeren gelegd, helaas kom ik tot de conclusie dat verschillende spots en centraaldozen erg kort op de naden van de breedplaatvloeren zitten. Helaas is het hier nog bouwvak en kan ik niet navragen hoever je normaal gesproken van de naden af moet blijven als het gaat om sparingen, weet iemand welke afstand je normaal gesproken moet aanhouden?
Als je maar uit de v naad blijft met de sparing is er niks aan de hand ook al smeer je de v naden later dicht is het toch lastig om het strak te krijgen.

• D.deJong
AJM schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:16:

Ik zou altijd eerst de Stucadoor doen en dan pas de dekvloer zo krijg je strakke aansluitingen op plintniveau en het zijn inderdaad smeerpoetsen. Stucloper leggen vertraagt ook de droogtijd dus om daar de volgorde voor aan te passen heeft weinig nut.
Een kloddertje zandcement is makkelijker van de wand te krijgen dan al dat gips wat op de vloer valt.
Droogtijd is vaak je grootste vijand maar door een droogtijd versneller en vezel toe te laten voegen aan het mengsel kan je weken daar van af halen en de vezel dient als extra wapening tegen scheuren.

• mistaoutlaw
Sturgeon22 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:39:
@mistaoutlaw Hoe staat het met de afwikkeling van de schade aan het stucwerk buiten?
Hi, voor 1670 euro heeft de stucadoor de hele muur opnieuw gestuct.
Dat was al in de week erna, hij was met een huis in de straat bezig dus kwam zo goed uit.
De tuinman heeft het netjes betaald.

• mistaoutlaw
D.deJong schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:54:
[...]

Ik zou altijd eerst de Stucadoor doen en dan pas de dekvloer zo krijg je strakke aansluitingen op plintniveau en het zijn inderdaad smeerpoetsen. Stucloper leggen vertraagt ook de droogtijd dus om daar de volgorde voor aan te passen heeft weinig nut.
Een kloddertje zandcement is makkelijker van de wand te krijgen dan al dat gips wat op de vloer valt.
Droogtijd is vaak je grootste vijand maar door een droogtijd versneller en vezel toe te laten voegen aan het mengsel kan je weken daar van af halen en de vezel dient als extra wapening tegen scheuren.
Je moet je stucadoors gewoon meteen op de dag zelf eventueel gevallen stuc laten wegschrapen.
Mijn stucadoors hebben erg netjes gewerkt, er lag vrijwel niks op de grond.
Ze zeiden zelfs nog dat je kan zien of iemand een goede stucer is: als ie zelf onder zit en de vloer onder zit dan is het een prutser.

Wat veel vervelender is: muurvuller.
Mijn aannemer had gaten in mijn breedplaatvloer gemaakt vanwege te lange boren.
Dus allemaal gaten in plafond.
Hebben ze gedicht en daarbij op de zandcementdekvloer laten vallen.
Tering, echt Klote om dat er af te halen.

• xminator
D.deJong schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:54:
[...]

Ik zou altijd eerst de Stucadoor doen en dan pas de dekvloer zo krijg je strakke aansluitingen op plintniveau en het zijn inderdaad smeerpoetsen.
Dit begrijp ik niet. Ze passen toch randstroken/randisolatie toe bij de dekvloer?

• D.deJong
the-edge schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:35:
[...]

Nu plakt mijn stukadoor alles netjes af. Maar de voornaamste reden is inderdaad een schone, vlakke vloer zonder oneffenheden. Uiteraard moet het goed drogen, volgt er een opstookprotocol.
Aannemer en installateur hebben daar al heel wat jaren ervaring in, die adviseren mij perfect.

Nu hebben we nog steeds een redelijk vlakke vloer nodig. Er komen ten slotte nog een isolatie en wat vloerverwarmingsbuizen op. Dan pas cementdekvloer.

Twijfel nog om de verdiepingsvloeren, waar PVC komt te liggen, te laten vlinderen. Geen idee wat de meerprijs is. PVC vloer hebben we inmiddels gekocht (130m2). Kleine rib uit het lijf, maar dat kunnen we dus ook afstrepen :).
De betonvloer laten vlinderen is geld over de balk gooien, de dekvloer laten vlinderen daar in tegen heeft geen meerprijs en doen onze onderaannemers standaard.
Jouw aannemer moet gewoon aandacht besteden aan het storten van de betonconstructie en niet te gierig zijn door een dekvloer van maximaal 50mm aan te bieden, door het stapelen van foutmarges blijft er op de bovenste etage vaak maar 40 van over.

• D.deJong
xminator schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:02:
[...]

Dit begrijp ik niet. Ze passen toch randstroken/randisolatie toe bij de dekvloer?
Een Stucadoor smeert zo laag mogelijk maar nooit tot op de dekvloer. Door de Stucadoor eerst te laten smeren (zo laag mogelijk) en dan de randstrook en dekvloer daar weer tegen is het echt strak.

• Sturgeon22
@mistaoutlaw Fijn dat het snel en goed afgewikkeld is!

• the-edge
D.deJong schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:03:
[...]

De betonvloer laten vlinderen is geld over de balk gooien, de dekvloer laten vlinderen daar in tegen heeft geen meerprijs en doen onze onderaannemers standaard.
Jouw aannemer moet gewoon aandacht besteden aan het storten van de betonconstructie en niet te gierig zijn door een dekvloer van maximaal 50mm aan te bieden, door het stapelen van foutmarges blijft er op de bovenste etage vaak maar 40 van over.
Ik heb het over de cementdekvloer die ik wil laten vlinderen. En heb jij mijn offerte gezien dat het geen meerprijs betreft? Je maakt wel veel aannames in een paar regels tekst :?

Gierig is mijn aannemer zeker niet, die werkt het netjes af, geen fouten die weggewerkt hoeven te worden.
D.deJong schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:05:
[...]

Een Stucadoor smeert zo laag mogelijk maar nooit tot op de dekvloer. Door de Stucadoor eerst te laten smeren (zo laag mogelijk) en dan de randstrook en dekvloer daar weer tegen is het echt strak.
Klopt, in ons vorige huis hebben we veel ellende gehad vwb het aanbrengen van de plinten doordat de stukadoor niet tot beneden afwerkt. Ik denk ook dat dat met deze volgorde beter is.

• D.deJong
the-edge schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:39:
[...]

Ik heb het over de cementdekvloer die ik wil laten vlinderen. En heb jij mijn offerte gezien dat het geen meerprijs betreft? Je maakt wel veel aannames in een paar regels tekst :?

Gierig is mijn aannemer zeker niet, die werkt het netjes af, geen fouten die weggewerkt hoeven te worden.

[...]

Klopt, in ons vorige huis hebben we veel ellende gehad vwb het aanbrengen van de plinten doordat de stukadoor niet tot beneden afwerkt. Ik denk ook dat dat met deze volgorde beter is.
Ik doe geen aannames, ik spreek uit ervaring. En ik zeg ook niet dat je aannemer gierig is maar uit ervaring weet ik dat er vaak met een vloertje van 50mm is gerekend en dat er dan later problemen ontstaan met dekking over de leidingen. Ochtend humeurtje?
En ja, een dekvloer hoort standaard gevlinderd te worden (hoeft niet, ik vind van wel) en dat gebeurt ook bij onze bouwprojecten en als er een meerprijs in je offerte staat wordt jij een poot uitgedraaid.

[ Voor 10% gewijzigd door D.deJong op 09-08-2018 09:52 ]

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-11 10:48
mistaoutlaw schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:31:
Gietvloer vandaag afgelakt.
Ben er erg blij mee (zo vanuit buiten bezien)!
[afbeelding]
Ziet er prachtig uit, wat voor vloer is het precies als ik vragen mag?

• blubbers
Gisteren is de bouw van de kelder afgerond!

De kelder werd in 2 delen gegoten. Hierdoor moesten er meer kimplaten gestoken worden. Deze zitten verticaal tussen de houte planken. Deze verbinden de 2 verschillenden stukken met elkaar.

Als het weer het toe laat worden vrijdag de betonblokken in de kelder gemetseld.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2623y43.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/14qond.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2uhps02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/11lqwpz.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door blubbers op 09-08-2018 10:15 ]

• D.deJong
blubbers schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:14:
Gisteren is de bouw van de kelder afgerond!

De kelder werd in 2 delen gegoten. Hierdoor moesten er meer kimplaten gestoken worden. Deze zitten verticaal tussen de houte planken. Deze verbinden de 2 verschillenden stukken met elkaar.

Als het weer het toe laat worden vrijdag de betonblokken in de kelder gemetseld.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Netjes hoor.
Waarom in twee keer? Hoeveelheid bekisting?

• blubbers
D.deJong schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:32:
[...]

Netjes hoor.
Waarom in twee keer? Hoeveelheid bekisting?
Inderdaad, de aannemer had niet genoeg bekisting om alles in 1x te doen. Maar beton heeft ook een bepaalde krimp na het storten. Een andere aannemer waar we prijs hadden gevraagd zou het ook niet in 1 stuk gegoten hebben, vanwege de krimp.

• mistaoutlaw
D.deJong schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:05:
[...]

Dit klopt, maar bijvoorbeeld in mijn geval heeft de stucadoor wel zo ver mogelijk tot de dekvloer gesmeerd.
Je hebt wel een punt, want normaal gesproken maken stucadoors zich er makkelijk van af door al een heel paar centimeter boven de vloer te stoppen!
Andyk125 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:13:
[...]

Ziet er prachtig uit, wat voor vloer is het precies als ik vragen mag?
Het is een gietvloer.

Verwijderd

Wat ben je kwijt de m2 hiervoor tegenwoordig?

• mistaoutlaw
Verwijderd schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:57:
[...]

Wat ben je kwijt de m2 hiervoor tegenwoordig?
65 euro p/m incl 2 kruipluiken (waar ze eigenlijk los 125 euro per luik voor vroegen)

• the-edge
D.deJong schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:47:
[...]

Ik doe geen aannames, ik spreek uit ervaring. En ik zeg ook niet dat je aannemer gierig is maar uit ervaring weet ik dat er vaak met een vloertje van 50mm is gerekend en dat er dan later problemen ontstaan met dekking over de leidingen. Ochtend humeurtje?
En ja, een dekvloer hoort standaard gevlinderd te worden (hoeft niet, ik vind van wel) en dat gebeurt ook bij onze bouwprojecten en als er een meerprijs in je offerte staat wordt jij een poot uitgedraaid.
Geen ochtendhumeur hoor 8)7 je manier van communiceren staat me gewoon niet aan.

Aannemer hoort zich gewoon te houden aan de constructieve uitgangspunten, hij kan toch niet 'zomaar een vloertje van 50mm' gebruiken en dan problemen krijgen met dekking van de leidingen? Ik snap dat theorie en praktijk kunnen verschillen. Maar alles in de woning is berekend met/op een bepaalde vloer, denk je echt dat ze de houten binnen kozijnen in de cement gaan zetten?

Smokkelen is er niet bij als je je aan de tekening houdt, en uit ervaring weet ik, dat onze aannemer daar niet van afwijkt.

Er staat geen meerprijs in de offerte, wellicht wordt hij inderdaad af gevlinderd. Ik moet dat alleen nog navragen (bouwvak nu).

• D.deJong
the-edge schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:18:
[...]

Geen ochtendhumeur hoor 8)7 je manier van communiceren staat me gewoon niet aan.

Aannemer hoort zich gewoon te houden aan de constructieve uitgangspunten, hij kan toch niet 'zomaar een vloertje van 50mm' gebruiken en dan problemen krijgen met dekking van de leidingen? Ik snap dat theorie en praktijk kunnen verschillen. Maar alles in de woning is berekend met/op een bepaalde vloer, denk je echt dat ze de houten binnen kozijnen in de cement gaan zetten?

Smokkelen is er niet bij als je je aan de tekening houdt, en uit ervaring weet ik, dat onze aannemer daar niet van afwijkt.

Er staat geen meerprijs in de offerte, wellicht wordt hij inderdaad af gevlinderd. Ik moet dat alleen nog navragen (bouwvak nu).
Dat er tussen jou theoretische blik en mijn praktische blik op de zaken een verschil zit zal zijn. Jij laat een huis bouwen ik bouw al 25 jaar voor anderen en zeker wat complexer dan 1 zo’n huisje. Als er leidingen over de bouwkundige vloer gaan die elkaar zeker gaan kruisen en de klant wil ook nog vloerverwarming dan zijn de uitgangspunten niet juist geweest of de wensen niet goed uitgesproken.
In een voortraject had dit voorkomen kunnen worden als er gewoon een vloer van 70mm was gekozen en daar alles op was aangepast.
Mijn manier van communiceren is alleen maar Rotterdams duidelijk.
Maar het zal mij worst zijn, ik heb gewoon vloerverwarming thuis en zonder problemen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De cement-dekvloer vlinderen? In de woningbouw heb ik dat nog nooit standaard gezien en ik heb toch ook al wat jaren ervaring op de bouwplaats en vanuit de architect. Misschien is het iets Rotterdams.
Een standaard dikte van 70 mm ben ik het wel over eens, ook als er geen vloerverwarming in komt. (kan het er later nog in gemaakt worden)

[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 10-08-2018 08:53 ]

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:09
Netjes hoor! Ik ben geen vaste volger van dit topic. Maar mag ik vragen wat de m2, m3 en de kostprijs om dit te bouwen is? Is zo'n (klinkt oneerbiedig maar zo bedoel ik het niet) blok bouwen goedkoper dan traditioneel met een pannenkap?

• JanTorrent
Deleon78 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:24:
[...]

Houd er rekening mee dat de meeste architecten geen calculator zijn :) Dus tenzij je voortborduurt op een bestaand concept (waar men al van weet hoeveel het ongeveer kost) of je architect een van die uitzondering is die dat wel goed kan, moet je zelf goed op de kosten letten.
Zeker en vast. Zij gaven wel aan een markconforme kostenraming te geven maar wellicht goed om een onafhankelijke calculator er naar te laten kijken. Wat zijn jullie ervaringen? Voor degene die met een eigen architect hebben gebouwd hebben jullie ze ook een bestek laten schrijven en bouwregie laten voeren?

We hadden een goed gesprek, leken nog al no-nonsens en lijken erg veel focus te hebben voor de opdrachtgever...hoewel dat logisch klinkt maak je toch veel mee dat ze architecten hun eigen plan doordrukken

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
JanTorrent schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:14:
[...]

Zeker en vast. Zij gaven wel aan een markconforme kostenraming te geven maar wellicht goed om een onafhankelijke calculator er naar te laten kijken. Wat zijn jullie ervaringen? Voor degene die met een eigen architect hebben gebouwd hebben jullie ze ook een bestek laten schrijven en bouwregie laten voeren?

We hadden een goed gesprek, leken nog al no-nonsens en lijken erg veel focus te hebben voor de opdrachtgever...hoewel dat logisch klinkt maak je toch veel mee dat ze architecten hun eigen plan doordrukken
Ik teken zelf wel eens een huis en het is wel makkelijk als alles bij één partij ligt. Als het ontwerp anders wordt is de communicatie om iets in het bestek te veranderen een stuk makkelijker. En de architect weet natuurlijk precies hoe hij het wilt en kan zo tijdens de uitvoering de aannemer goed sturen.

• Deleon78
.

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

De meerwaarde van het standaard vlinderen van een zandcement dekvloer ontgaat me even, maar aangezien het geen meerprijs heeft gaat he5 neem ik aan over erover vliegen, en niet over wat ik onder vlinderen of polieren versta bij een betonvloer. Dat kost uren werk, dus dat gaat natuurlijk nooit kosteloos.
Maar goed, bij ons in het zuiden wordt een zandcement dekvloer gewoon strak recht gelegd, en wordt er dus niet gevlinderd.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• JanTorrent
Deleon78 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:28:
[...]

We hebben onze architect gekozen omdat hij eerder een vergelijkbare woning had gemaakt. Daarmee waarborg je al min of meer het kostenaspect. Ze hebben het bestek, afwerkstaat, vergunning etc geregeld (daar betaalden we ook voor). Bouwbegeleiding doen ze ook, maar het is minder doorzichtig voor mij wat je daar voor terug krijgt. Ik heb zelf niet het gevoel dat het genoeg oplevert als je er zelf ook bovenop zit, maar we zijn nog niet klaar (nog paar maanden) en ik weet niet hoeveel de aannemer met de architect afstemt.

Tip is wel om lokale partijen te kiezen of iemand die meerdere klussen in die omgeving heeft. De rijafstand zorgt er bij ons voor dat de architect nauwelijks op de bouwplaats te vinden is.
Ja dat is dus precies waar wij nu ook een beetje meezitten. Aan de ene kant wel lekker als ze betrokken zijn omdat ze dan kunnen bewaken dat wat er getekend is ook echt komt maar vanuit een kantoor een uur verderop gaat dat (natuurlijk) niet gebeuren.

Ik zit ook te denken dat het wel goed is om het allemaal niet te "gezellig" te maken en een bouwopzichter te regelen die echt voor ons werkt in ons belang. Immer van wrijving krijg je glans hoorde ik van de week op TV.

Dat is naast de compleet ondoorzichtige prijs die je krijgt van totaalbouwers (want waar bestaat die basisprijs nou uit en nee dat staat niet in de standaard technische beschrijving) wie behartigt nu echt jouw belangen? De aannemer zeker niet...de verkoper die je nooit meer ziet...de in house architect die je nooit meer ziet...dus mijn conclusie is dat tenzij je er zelf 2-3 uur per dag bovenop kan zitten het waarschijnlijk beter is om iemand in te huren die aan jouw kant staat....of ben ik te paranoïde?

• Deleon78
.

• JanTorrent
@Deleon78 ja dat is natuurlijk ook zo. Ik wil ook niet overkomen als een of andere dwaas die alles wil controleren maar het is gewoon iets wat wij nog nooit gedaan hebben en het is voor specialisten zo makkelijk en oncontroleerbaar om een hoekje aftesnijden.

We lijken nu een pad te hebben gevonden dat voor ons gaat werken maar tips blijven welkom en we houden iedereen op de hoogte

• anboni
Wij laten ons huis door een totaalbouwer bouwen, dus wij gaan het in ieder geval ondervinden :) Ze nemen uit zichzelf standaard al een opleverkeuring door/via Vereniging Eigen Huis op, dus in dat stadium is er in ieder geval iemand betrokken die als het goed is aan onze kant staat. Verder ben ik zelf tijdens de bouw ook wel van plan m'n neus regelmatig daar te laten zien (niet per se om te controleren, daar heb ik toch niet genoeg kennis voor - wel om gewoon betrokken te zijn en beschikbaar voor overleg enzo)

• Deleon78
.

• D.deJong
Ernemmer schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 08:51:
De cement-dekvloer vlinderen? In de woningbouw heb ik dat nog nooit standaard gezien en ik heb toch ook al wat jaren ervaring op de bouwplaats en vanuit de architect. Misschien is het iets Rotterdams.
Een standaard dikte van 70 mm ben ik het wel over eens, ook als er geen vloerverwarming in komt. (kan het er later nog in gemaakt worden)
Niet echt Rotterdams omdat de meeste vloerenleggers gewoon uit Brabant komen met zo’n grote vrachtwagen pompen ze 300 meter per dag in en om de toplaag goed dicht te smeren gaan ze er met zo’n gemotoriseerde draaischijf overheen. Het is niet vlinderen zoals dat met beton gebeurt.
Pagina: 1 ... 62 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic