Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.627.110 views

Onderwerpen

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:15
jacovn schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:00:
[...]

Ja dat snap ik wel, maar de mensen 10K euro meer laten betalen omdat ze zo veel moeite in afdichten moeten steken volgens hun zelf is ook onzinnig.

Ik ben denk ik 40-50 uur bezig geweest. 50 euro ex per uur voor iemand die een kwast vast kan houden. dat is een keer 3000 euro. Nog 500 euro aan materiaal. Maar zelf doen was leuk, je denkt beter na over je huis en doet het wellicht ook beter dan een staigaire die ze het laten doen.

Maar ze zouden het in hun hele proces moeten intergreren en op veel punten een klein beetje moeten aanpassen om het geheel beter te maken. Dat zou ook innovatie moeten zijn.
En heb je met die 40-50 uur dan alles gehad, of zou het nog beter kunnen? Aansluiting vloerisolatie op spouwisolatie afgedicht? Luchtdicht kruipluik toegepast? Manchetten op installatie-onderdelen van en naar binnen of buiten gebruikt? Naden van de spouwisolatieplaten afgetapet? Netjes 1-2 centimeter vulruimte tussen stelkozijn en spouwisolatie gemaakt en die naden dichtgezet met flexpur? Beugels en ankers afgesloten met butyltape? Muurplaat in de natte PUR opgezet en afgewerkt (die heb ik bij je voorbij zien komen, dus check ;) )De luchtdichte laag van de dakisolatie niet doorgeprikt met schroeven, spijkers of ander scherp spul? Dubbele kierdichtding van deuren en ramen toegepast, en deze ook volledig rondom aan laten sluiten? Blowerdoortest uit laten voeren door een gecertificeerd bedrijf? Prestatieverklaring van x jaar afgegeven?

Tel dat soort dingen bij elkaar op, dan klinkt 10k als te verantwoorden. Dat er nog wel wat mogelijk is om het leven voor de bouwvakker makkelijker te maken: eens.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Grolsch schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:13:
[...]

Als je die 190 liter maar heet genoeg maakt kan dat zeker heel goed voor een gezin met 2 kinderen.
Een andere optie is meerdere keren per dag je SWW boiler vewarmen

Maar een WP is juist efficiënt als de boilertemperatuur laag is, en als je maar 1 lange run maakt op een tijdstip dat de Tbuiten het hoogst is.

Laat ik het anders stellen, om 300 liter SWW water beschikbaar te hebben van 38 graden moet de temperatuur van een 190 liter boiler 65 graden zijn, en een 300 liter boiler 45 graden.

65 graden is al een boiler temperatuur die een gemiddelde WP niet gaat halen. (max 55 á 60)

Zelf heb ik geen douche WTW, een 400 liter SWW boiler en een gezin met 2 (kleine) kinderen met een regendouche (12 ltr/minuut) en een groot ligbad. Boilertemperatuur = 45 graden en onze boiler is heel af en toe echt bijna leeg is 8)

Conclusie: Ik zou in mijn situatie zeker geen kleinere boiler genomen hebben.
In jouw geval kost 1 minuut douchen 12 liter. In ons geval (waterbesparende douchekop en een douche WTW) kost 1 minuut douchen maar 0,50x8 = 4 liter.
Stel dat een douchebeurt 10 minuten duurt. Na 3 douchebeurten heb jij 400-3x10x12 = 40 liter water van 45 °C over. In ons geval zouden we 190-3x10x4 = 70 liter over hebben. Die 2x per week dat het bad gebruikt wordt en de boiler misschien leeg raakt, doe ik wel een extra run (eventueel gecombineerd met een run voor legionellebestrijding).

Op basis hiervan verwacht ik met een boiler van ca 190 liter wel toe te kunnen.

Ter info: er gaat geen warmwaterleiding naar de keuken (warm water met Quooker Combi). Wel komt er in de bijkeuken een spoelbak met koud en warm water.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 26-07-2018 14:28 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
aikink schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:26:
[...]

En heb je met die 40-50 uur dan alles gehad, of zou het nog beter kunnen? Aansluiting vloerisolatie op spouwisolatie afgedicht? Luchtdicht kruipluik toegepast? Manchetten op installatie-onderdelen van en naar binnen of buiten gebruikt? Naden van de spouwisolatieplaten afgetapet? Netjes 1-2 centimeter vulruimte tussen stelkozijn en spouwisolatie gemaakt en die naden dichtgezet met flexpur? Beugels en ankers afgesloten met butyltape? Muurplaat in de natte PUR opgezet en afgewerkt (die heb ik bij je voorbij zien komen, dus check ;) )De luchtdichte laag van de dakisolatie niet doorgeprikt met schroeven, spijkers of ander scherp spul? Dubbele kierdichtding van deuren en ramen toegepast, en deze ook volledig rondom aan laten sluiten? Blowerdoortest uit laten voeren door een gecertificeerd bedrijf? Prestatieverklaring van x jaar afgegeven?

Tel dat soort dingen bij elkaar op, dan klinkt 10k als te verantwoorden. Dat er nog wel wat mogelijk is om het leven voor de bouwvakker makkelijker te maken: eens.
De vraag is wat het allemaal oplevert. Volgens verdien je die 10K nooit terug t.o.v. standaard bouwbesluit

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35
LittleTycoon schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:11:
[...]

De vraag is wat het allemaal oplevert. Volgens verdien je die 10K nooit terug t.o.v. standaard bouwbesluit
Dat is moeilijk want dan zou je 2 gelijke huizen naast elkaar moeten hebben.
De aannemer heeft wel koudebruggen geisoleerd. Er worden machetten rond de doorboringen van de luchtpijpen gemaakt. Maar de dakfolie sluit niet erg mooi aan op de hoeken. Pur ertussen en ze waren klaar.

Dus met de 800€ aan blowerproof liquid (heb de helft nog over) en €200 voor mijn zwager, 100€ kit en kwasten en dan de uren denk ik het redelijk gedaan te hebben.

Iemand nog 4 emmers van elke 5 kg blowerproof liquid nodig ?

Maar vandaag was redelijk productieve dag voor het huis.

- schuifpui zit erin.
- voordeur (zijraam heeft de roedes verkeerd, maar lijkt omgekeerd te zitten dus glas omdraaien)
- spacker is klaar

En de electra is er half, in huis zit een meter etc en de kabel ligt door de buizen in gat voor huis.
Stroom meter

[ Voor 24% gewijzigd door jacovn op 27-07-2018 06:40 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:39
jacovn schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:52:
[...]

Dat is moeilijk want dan zou je 2 gelijke huizen naast elkaar moeten hebben.
De aannemer heeft wel koudebruggen geisoleerd. Er worden machetten rond de doorboringen van de luchtpijpen gemaakt. Maar de dakfolie sluit niet erg mooi aan op de hoeken. Pur ertussen en ze waren klaar.

Dus met de 800€ aan blowerproof liquid (heb de helft nog over) en €200 voor mijn zwager, 100€ kit en kwasten en dan de uren denk ik het redelijk gedaan te hebben.

Iemand nog 4 emmers van elke 5 kg blowerproof liquid nodig ?

Maar vandaag was redelijk productieve dag voor het huis.

- schuifpui zit erin.
- voordeur (zijraam heeft de roedes verkeerd)
- spacker is klaar

En de electra is er half, in huis zit een meter etc en de kabel ligt door de buizen in gat voor huis.
[afbeelding]
10k ga je uiteraard nooit terugverdienen. Ten minste niet binnen 25 jaar.

Waarschijnlijk ligt je winst vooral in toegenomen comfort.

Met gestrekt been.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

mistaoutlaw schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:47:
[...]

Ik heb gisteren bij RVO subsidie aangevraagd.
Ze vragen niet om de EPC berekening.
Heb je de RVO susidie aangevraagd nu in je in de (nieuwbouw) woning zit, of nog in je bestaande woning? Wat is het vroegst mogelijke moment om de subsidie aan te vragen?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Artbij
Atomic2005 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:12:
[...]

Heb je de RVO susidie aangevraagd nu in je in de (nieuwbouw) woning zit, of nog in je bestaande woning? Wat is het vroegst mogelijke moment om de subsidie aan te vragen?
Waarom lees je zelf de voorwaarden niet even?

Lijkt me wel zo handig 😉.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 26-07-2018 22:28 ]

Met gestrekt been.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31
[...]
Wat is het vroegst mogelijke moment om de subsidie aan te vragen?
Dat is als de WP in bedrijf is...

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Artbij schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:26:
[...]

Waarom lees je zelf de voorwaarden niet even?

Lijkt me wel zo handig 😉.
Ik weet het, bij "in bedrijf". Het ging me om het moment van bestellen icm het nieuwe woonadres/factuur etc. Ik assisteer een familielid langs de zijlijn. Die verhuisd in november naar de nieuwbouwwoning, die word een paar weken daarvoor opgeleverd als het goed is. En ik wilde eigenlijk de Wp al in Oktober oid bestellen, zodat deze direct na oplevering van de woning geplaatst kan worden. Maar de datum van de betaling+ factuur datum zijn dan voor oplevering van de woning.

Vandaar mijn vragen, Tweakers leek me daar bij uitstek het juiste forum voor. Alvast excuses dat ik hulp vraag.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
Volgens mij maakt dat Allemaal niet zoveel uit. Begin voor de gein eens zo'n aanvraag in te vullen, zo ingewikkeld was het niet wat ik me kan herinneren.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Artbij
Atomic2005 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:37:
[...]

Ik weet het, bij "in bedrijf". Het ging me om het moment van bestellen icm het nieuwe woonadres/factuur etc. Ik assisteer een familielid langs de zijlijn. Die verhuisd in november naar de nieuwbouwwoning, die word een paar weken daarvoor opgeleverd als het goed is. En ik wilde eigenlijk de Wp al in Oktober oid bestellen, zodat deze direct na oplevering van de woning geplaatst kan worden. Maar de datum van de betaling+ factuur datum zijn dan voor oplevering van de woning.

Vandaar mijn vragen, Tweakers leek me daar bij uitstek het juiste forum voor. Alvast excuses dat ik hulp vraag.
Tuurlijk kun je hier hulp vragen, maar zoals @Grolsch al zegt, probeer eens zo'n ding in te vullen. Dat is zo simpel dat er daarna geen vragen meer zijn. Sterker nog, zeg dat tegen die kennis, ben jij er ook vanaf :).

Enige tip nog, zorg dat je een factuur hebt waar de WP op staat, die heb je nl nodig (zoals je zult zien als je even op de site van de overheid lijkt :)).

Met gestrekt been.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Artbij schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 23:03:
[...]

Tuurlijk kun je hier hulp vragen, maar zoals @Grolsch al zegt, probeer eens zo'n ding in te vullen. Dat is zo simpel dat er daarna geen vragen meer zijn. Sterker nog, zeg dat tegen die kennis, ben jij er ook vanaf :).

Enige tip nog, zorg dat je een factuur hebt waar de WP op staat, die heb je nl nodig (zoals je zult zien als je even op de site van de overheid lijkt :)).
Ik heb het zelf begin dit jaar aangevraagd. Ken de site..

• Artbij
Atomic2005 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 23:05:
[...]

Ik heb het zelf begin dit jaar aangevraagd. Ken de site..
:?

Met gestrekt been.

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 11:16
[...]

Ik woon nog in huidige woning.
Apparaat is al in bedrijf, dat is het vroegst mogelijke moment.

I was born intelligent - education ruined me

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik las in dit topic dat ABN en ING wel welwillend zijn met hypotheek, wanneer je nog geen omgevingsvergunning heb. Bij welke bemiddelaars hebben jullie goede ervaringen ?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:11
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:12 ]

• xoror
  • Niet online
Werkt dat beter? ik lees vaak dat advies van banken wat van mindere kwaliteit zijn. Maar banken zijn daarnaast ook niet heel veel goedkoper dan bemiddelaars. (ze schakelen soms zelfs bemiddelaars in)

• M4rkP
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:47
xoror schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:43:
Ik las in dit topic dat ABN en ING wel welwillend zijn met hypotheek, wanneer je nog geen omgevingsvergunning heb. Bij welke bemiddelaars hebben jullie goede ervaringen ?
Afgelopen week een hypotheek afgesloten bij de Rabobank. Die hebben hier ook geen aandacht aan besteed. Offerte is inmiddels binnen, dat zonder een omgevingsvergunning.

• Joris748
  • Nu online
xoror schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:43:
In welke regio woon je?
Deleon78 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:09:
[...]

Waarom nog een bemiddelaar als je toch naar een bank gaat? Wat voegt die nog toe? Duurder dan adviseur van bank zelf ook nog?
Een bemiddelaar kent beter het verschil tussen banken. Wij waren specifiek op zoek naar een hypotheekverstrekker die een offerte met een geldigheidsduur van 6-9 maanden wilde geven. Een goede bemiddelaar kent veel beter de verschillen tussen de verschillende aanbieders en kan daar naar adviseren. Die hogere advieskosten heb je met een gunstige hypotheek snel terugverdient.
xoror schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:12:
Werkt dat beter? ik lees vaak dat advies van banken wat van mindere kwaliteit zijn. Maar banken zijn daarnaast ook niet heel veel goedkoper dan bemiddelaars. (ze schakelen soms zelfs bemiddelaars in)
Nadeel van een bank is dat slechts eenzijdig advies kunnen geven.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 47% gewijzigd door Joris748 op 27-07-2018 09:50 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• xoror
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:43:
[...]

In welke regio woon je?

[...]

***members only***
Members only:

• Joris748
  • Nu online
Members only:

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 11:40

NDF82

Doomed Space Marine

Ik heb dat ook gehoord maar zowel mijn adviseur als mijn notaris hadden daar nog nooit van gehoord. Ik heb mijn eigen middelen dan ook niet moeten deponeren in het depot. Mijn begroting is niet versoberd en kan daardoor zelf bepalen wat ik uit het depot betaal en wat ik uit eigen middelen betaal.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:19
NDF82 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:19:
[...]

Ik heb dat ook gehoord maar zowel mijn adviseur als mijn notaris hadden daar nog nooit van gehoord. Ik heb mijn eigen middelen dan ook niet moeten deponeren in het depot. Mijn begroting is niet versoberd en kan daardoor zelf bepalen wat ik uit het depot betaal en wat ik uit eigen middelen betaal.
Dan zul je voldoende inkomen en/of overwaarde als "onderpand" inbrengen.

Uiteindelijk is de totale hypotheeksom niet oneindig.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:27
Joris748 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:52:
[...]

Die overweging moeten wij nu ook maken. Gaan we voor ons met 2 kinderen voor een geïntegreerde boiler van 190 liter of voor een aparte boiler van 300 liter.

Heb al van meerdere mensen (met kinderen) bevestigen gekregen dat in hun geval de 190 liter voldoet. Waarvan twee zelfs zonder douche WTW. Echter vanwege 'range anxiety' ben ik geneigd om voor 300 liter te kiezen.
190L is voldoende. In mijn vorige woning had ik een 300L vat welke nooit leeg raakte. Nu heb ik een 180L vat welke ook nog nooit leeg is geweest. Wij hebben twee kinderen (9 en 10). De vrouw doucht graag en lang (30 - 40min.) en er is ook nog een groot bad welke 1 keer per week vol loopt. Ik heb bewust voor een kleinere boiler gekost. Die grote jongens bevatten veel energie welke zeker in de zomer bijdraagt aan de opwarming van je huis (in de winter ook, maar dat is minder problematisch). Daarnaast duurt het gewoon korter om een klein vat op te warmen.

• TLer
Artbij schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 20:13:
[...]

10k ga je uiteraard nooit terugverdienen. Ten minste niet binnen 25 jaar.

Waarschijnlijk ligt je winst vooral in toegenomen comfort.
En het hoeft ook geen 10K euro te kosten. Mijn aannemer heeft hier uiteindelijk 3500 euro voor gerekend. De Qv waarde is uiteindelijk op 0.24 uitgekomen. Ga je die 3500 wel terug verdienen? Geen idee! Wel weet ik dat ik aan de rand van het dorp woon en alle wind vang welke er is. Als die buiten blijft en de warmte binnen, dan ben ik blij.

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:19
M4rkP schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:20:
[...]

Afgelopen week een hypotheek afgesloten bij de Rabobank. Die hebben hier ook geen aandacht aan besteed. Offerte is inmiddels binnen, dat zonder een omgevingsvergunning.
De genoemde banken hebben niet voor niets ongunstige rente tarieven bij zeer langlopende rentevaste periodes. Kijk maar eens naar de tarieven voor aflossingsvrij en 20 jaar vast.

De banken staan onder streng toezicht en zijn daardoor minder concurrerend. Zo is bv de Rabobank een nieuw label met concurrerende tarieven (Vista) begonnen om onder dit toezicht uit te komen. En bjj Vista is het NIET mogelijk een hypotheek af te sluiten zonder een definitieve omgevingsvergunning. Is het cirkeltje weer rond.

Bij 10 jaar vast zonder aflossingsvrij is een bank nog concurrerend.

• Grolsch
TLer schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:53:
[...]

190L is voldoende. In mijn vorige woning had ik een 300L vat welke nooit leeg raakte. Nu heb ik een 180L vat welke ook nog nooit leeg is geweest. Wij hebben twee kinderen (9 en 10). De vrouw doucht graag en lang (30 - 40min.) en er is ook nog een groot bad welke 1 keer per week vol loopt. Ik heb bewust voor een kleinere boiler gekost. Die grote jongens bevatten veel energie welke zeker in de zomer bijdraagt aan de opwarming van je huis (in de winter ook, maar dat is minder problematisch). Daarnaast duurt het gewoon korter om een klein vat op te warmen.
Hoevaak per dag verwarm jij je vat, en wat is je boilertemperatuur :?

Ik vermoed dat daar "de crux" zit :P

• jacovn
Opwarm protocol start vanmiddag. Er komt een electrische boiler van 100 liter met een pompgroep en daarmee gaan we opwarm protocol vloeren doen.

Toen ik om 10:15 kwam was baas b.v. Al klaar met water en electra aansluiten. Meterkast is aangsloten en alles werkt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Grolsch
jacovn schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:45:
Opwarm protocol start vanmiddag. Er komt een electrische boiler van 100 liter met een pompgroep en daarmee gaan we opwarm protocol vloeren doen.

Toen ik om 10:15 kwam was baas b.v. Al klaar met water en electra aansluiten. Meterkast is aangsloten en alles werkt.
Scheelt met dit weer, je hoeft nog maar 1 stap, van 30 naar 35 graden ;)

• jacovn
Hier is de voordeur onder de carport.

Carport met deuren

Toch niet te geloven dat ze de ruit naast de voordeur op de kop plaatsen.
Nu lopen de roedes niet door.. het is wel raar dat ze dat verkeerd doen, nadenken valt niet mee, of het was te warm

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:55
Even een vraag aan de bouwers en met name de twee onder één kappers. Wat is jullie ervaring van het bouwen van de WC in de garage? Zelf als tweakers heb ik meer waarde aan een zolder dan aan een garage. Fietsen in de garage is meer dan prima. Op dit moment is de WC nog in de woongedeelte (tussen keuken en woonkamer), maar dit zorgt ervoor dat de woonkamer en keuken kleiner worden. Het lijkt me logischer om de voordeur ipv garagedeur (met kleine deur ernaast om de fietsen in de garage te zetten) te hebben en daarachter de wc te plaatsen.

Onze garage is 4 meter breed.

Iemand ervaring hiermee?

• Grolsch
grote_oever schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:25:
Even een vraag aan de bouwers en met name de twee onder één kappers. Wat is jullie ervaring van het bouwen van de WC in de garage? Zelf als tweakers heb ik meer waarde aan een zolder dan aan een garage. Fietsen in de garage is meer dan prima. Op dit moment is de WC nog in de woongedeelte (tussen keuken en woonkamer), maar dit zorgt ervoor dat de woonkamer en keuken kleiner worden. Het lijkt me logischer om de voordeur ipv garagedeur (met kleine deur ernaast om de fietsen in de garage te zetten) te hebben en daarachter de wc te plaatsen.

Iemand ervaring hiermee?
Ik heb het nog nooit gezien bij een 2-onder-1-kapper, maar ik zie technisch geen beperkingen.

Kun je de WC niet kwijt op een plek die anders toch nutteloos is :? (Onder de trap bijvoorbeeld)

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 11:16
Grolsch schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:56:
[...]

Scheelt met dit weer, je hoeft nog maar 1 stap, van 30 naar 35 graden ;)
Voor de zekerheid: Je moet vanaf de temperatuur die het water in de vloerverwarming is 5 graden hoger.
Staat dus los van thermostaat.

[ Voor 7% gewijzigd door mistaoutlaw op 27-07-2018 13:36 ]

I was born intelligent - education ruined me

• grote_oever
Grolsch schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:27:
[...]

Ik heb het nog nooit gezien bij een 2-onder-1-kapper, maar ik zie technisch geen beperkingen.

Kun je de WC niet kwijt op een plek die anders toch nutteloos is :? (Onder de trap bijvoorbeeld)
Ik heb een aantal tekeningen gezien, maar een aantal hebben de wc geplaatst op de plek waar je anders de garage verwacht.

In huidige huis hebben we twee grote garagedeuren en een grote garage wat ongeveer 1/3 van onze begane grond is. Enige wat daarin staat is een werkbank, 2 volwassen fietsen, 2 kinderfietsen en een koelkast. Een auto zet je niet meer in de garage.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wij hebben de WC ook niet in de hal, maar in het bijgebouw naast de bijkeuken. Voordeel is dat je hal niet onnodig ruimte opslokt van de woonkamer of andere aansluitende kamer.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• grote_oever
CrashOne schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:00:
Wij hebben de WC ook niet in de hal, maar in het bijgebouw naast de bijkeuken. Voordeel is dat je hal niet onnodig ruimte opslokt van de woonkamer of andere aansluitende kamer.
Moet jij door de keuken naar de WC of door de hal? Heb je toevallig ergens een schets tekening zodat ik het visueel zie?

• TLer
Grolsch schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:15:
[...]

Hoevaak per dag verwarm jij je vat, en wat is je boilertemperatuur :?

Ik vermoed dat daar "de crux" zit :P
Na noodzaak. De WP kan in beginsel de hele dag verwarmen. Soms doet hij dat 1 keer per dag, andere dagen twee keer. Enkel in de vroege ochtend tot een uur of 10 niet met oog op de winter. Hij verwarmt naar 48 graden ongeveer.

• Grolsch
mistaoutlaw schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:35:
[...]

Voor de zekerheid: Je moet vanaf de temperatuur die het water in de vloerverwarming is 5 graden hoger.
Staat dus los van thermostaat.
De insteek is dat je de temperatuur van de vloer met 5 graden per keer omhoog brengt.
Ik verwacht met deze temperaturen dat de vloer zeker 25 graden is, dus beginnen op 25 graden, dag erna 30, etc. etc.
TLer schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:36:
[...]

Na noodzaak. De WP kan in beginsel de hele dag verwarmen. Soms doet hij dat 1 keer per dag, andere dagen twee keer. Enkel in de vroege ochtend tot een uur of 10 niet met oog op de winter. Hij verwarmt naar 48 graden ongeveer.
Dat verklaart het 1 en ander, en door 2 x per dag je vat te verwarmen vergroot je ook je capaciteit natuurlijk.

Bij ons is het mogelijk (worst case scenario) dat er 2 douche sessies plaatsvinden ('s avonds en 's ochtends) na een "opwarmronde).

Wij verwarmen maar 1 x per dag, elke dag om 14:00.

• Joris748
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:42:
[...]

De insteek is dat je de temperatuur van de vloer met 5 graden per keer omhoog brengt.
Ik verwacht met deze temperaturen dat de vloer zeker 25 graden is, dus beginnen op 25 graden, dag erna 30, etc. etc.

[...]

Dat verklaart het 1 en ander, en door 2 x per dag je vat te verwarmen vergroot je ook je capaciteit natuurlijk.

Bij ons is het mogelijk (worst case scenario) dat er 2 douche sessies plaatsvinden ('s avonds en 's ochtends) na een "opwarmronde).

Met behulp van jullie inzichten ben ik nu meer geneigd om de 190 liter boiler te kiezen. Gezien ons waterverbruik, verwacht ik meestal met 1 run toe te kunnen.

Mocht er 's avonds een keer wat meer SWW verbruikt zijn dan gebruikelijk, dan neem ik die extra run voor lief. Om het comfort (kleinere kans op koud water) te verhogen, zou ik die tweede run via domotica op kunnen starten. Bijvoorbeeld als om 23.00u de temperatuur van de boiler onder een bepaalde drempelwaarde gezakt is. Dan neem ik de lagere COP en geen stroom van de PV installatie voor de tweede run graag voor lief.

• TLer
Grolsch schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:42:
[...]

[...]

Klopt uiteraard. Het is ook een verschil in aanpak. In mijn oude woning deed ik exact het zelfde als jij. Echter, als hij nu voor een tweede keer loopt, dan is dat meestal om het warmteverlies te compenseren. Sowieso verschild dit per warmtepomp. Mijn oude (in mijn oude woning) werkte met een vrij ruime delta van ik meen een graad of 7. De Nibe F2120 slechts met een paar graden. Het vat is dus eigenlijk altijd warm. Er zit ook nog een smart functie op welke leert op basis van ons gedrag. Die wil ik over een paar maanden activeren als we wat meer gesetteld zijn.

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-10 07:42
Een vraag mbt verwarming zolder.
In onze woning (724 m3) komt op de bg en 1 verdieping VV.

Verwarming middels WP, 32 mm naar verdelers.

Op de zolder hebben we geen verwarming gepland. Mocht het nodig, wat ik niet verwacht, zijn dan straks iets met IR panelen.

Op de zolder is tevens een badkamer gepland. Hier stond een standaard verwarming gepland maar met de LTV in combinatie met WP gaat dat geen rendement leveren. Ik laat nu lus van de VV van de 1e verdieping naar boven leggen zodat we de badkamer aldaar kunnen verwarmen middels VV.

Vraag:
Gaat deze optie werken en is het wel noodzakelijk?

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:40

Piper

No guts, no glory

Ernemmer schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:10:
[...]

De bedoeling is dat de architect ook een beetje verstand heeft van prijzen waardoor je dus een ontwerp krijgt wat binnen je budget valt. Maar er zijn natuurlijk erg veel kunstenaars die jouw budget alleen zien als een soort subsidie om hun kunstwerk te kunnen bouwen.
Als je die eerste hebt kan je er redelijk van op aan dat zijn berekening klopt met wat het ongeveer zal gaan kosten, bij die tweede heb je grote kans dat je wel eens een groot deel te kort gaat komen.

In beide gevallen zou je je ontwerp kunnen laten berekenen door een calculatiebureau, je hebt dan op een paar % nauwkeurig de prijs van je gebouw.
We hebben bij de architectenselectie inderdaad ook een kunstenaar over de vloer gehad. Hoewel leuke ontwerpen hebben we die maar links laten liggen. Onze huidige architect is voor zover ik het tot nu toe kan beoordelen behoorlijk scherp op het budget dus in dat opzicht heb ik er wel vertrouwen in. Maar als ik het redelijk makkelijk andersom kan doen is het mijn probleem überhaupt niet meer en dat zou fijn zijn.
Sturgeon22 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 08:48:
@Piper Bij onze gemeente was het ook mogelijk om een vooroverleg in te dienen. Hierbij wordt door de gemeente alvast getoetst of de woning voldoet aan de eisen vanuit bestemmingsplan, welstand ed. Kosten hiervoor waren beperkt (300 euro, waarvan de helft in mindering wordt gebracht als de aanvraag voor de omgevingsvergunning binnen een jaar is ingediend. Feitelijk dus 150 euro). Als in jou gemeente ook zoiets mogelijk is dan geeft dat in ieder geval al een redelijke zekerheid over het al dan niet mogen bouwen van het huis dat je gepland hebt en dan kun je daarna een aannemer gaan zoeken.
Welstand hebben we niet, verder mag ik niet teveel bruto vloeroppervlak bouwen. Bestemmingsplan wise zou ik 335 ofzo mogen bouwen maar daar heb ik toch het budget niet voor. ;) Even overleg met de gemeente is inderdaad wel mogelijk dus dat kan vast geen kwaad.
Deleon78 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:13:
Ook wij hebben eerst een aannemer gezocht en toen pas de omgevingsvergunning geregeld. Let er op wel op dat de timing wat spannend kan worden met vergunning, aannemerovereenkomst en hypotheek. Beetje kip en het ei verhaal (hypotheek wil getekende overeenkomst, maar ik wil pas tekenen als ik weet dat ik hypotheek kan krijgen). Kan allemaal prima, maar denk er even over na.
Wat ook prettig is, is als je geen haast hebt. Dan kan je een aannemer een datum ver in de toekomst geven met speling. Dan kan de aannemer dus min of meer beginnen wanneer het hem of haar uitkomt. Gunstig voor prijs en meer aannemers beschikbaar.

En gefeliciteerd natuurlijk _/-\o_
Thnx! Haast hebben we (voorlopig >:) ) niet dus als ik scherpere prijzen en meer aannemers kan vinden door een beetje ruim in de planning te zitten lijkt me dat best de moeite waard. Dubbele lasten zijn ook niet zo schrikbarend hoog dus dat kan al snel uit.

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

grote_oever schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:20:
[...]

Moet jij door de keuken naar de WC of door de hal? Heb je toevallig ergens een schets tekening zodat ik het visueel zie?
Wel een snelle schets:

Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/schets-huis.png

In de hal zit ook de trap en de hoofdingang.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:48
grote_oever schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:25:

Iemand ervaring hiermee?
Heb je ons ontwerp nog gezien? Afgelopen zaterdag nog op jouw post gereageerd dus daar zou je een berichtje van gehad moeten hebben.

WC had bij ons ook prima in de berging/garage geplaatst kunnen worden (ook ruimte genoeg) maar aangezien onze hal ook groot is (trappen nemen steeds meer ruimte in beslag (minder steil) vanwege bouwbesluit) zit die gewoon in de hal net als bij bijna iedere woning :). Zou die bij jullie niet in de hal passen?

• grote_oever
Road-runner83 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:18:
[...]

Heb je ons ontwerp nog gezien? Afgelopen zaterdag nog op jouw post gereageerd dus daar zou je een berichtje van gehad moeten hebben.

WC had bij ons ook prima in de berging/garage geplaatst kunnen worden (ook ruimte genoeg) maar aangezien onze hal ook groot is (trappen nemen steeds meer ruimte in beslag (minder steil) vanwege bouwbesluit) zit die gewoon in de hal net als bij bijna iedere woning :). Zou die bij jullie niet in de hal passen?
Sorry, wel gezien. Maar de laatste week heb ik te veel tekeningen gezien om allemaal te onthouden. Zit nu terug te kijken en dat is inderdaad wat ik bedoel. Hoe gaan jullie met de fietsen naar binnen?
CrashOne schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:51:
[...]

Wel een snelle schets:

[afbeelding]

In de hal zit ook de trap en de hoofdingang.
Mooie schets. Zie wel dat jullie ander design hebben dan ons standaard type huis. Jullie schets kom ik niet uit met de garage bij ons. Neem aan dat je er ook makkelijk achter langs kunt?

[ Voor 22% gewijzigd door grote_oever op 27-07-2018 17:41 ]

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

grote_oever schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:40:
[...]

Sorry, wel gezien. Maar de laatste week heb ik te veel tekeningen gezien om allemaal te onthouden. Zit nu terug te kijken en dat is inderdaad wat ik bedoel. Hoe gaan jullie met de fietsen naar binnen?

[...]

Mooie schets. Zie wel dat jullie ander design hebben dan ons standaard type huis. Jullie schets kom ik niet uit met de garage bij ons. Neem aan dat je er ook makkelijk achter langs kunt?
Ja, in de berging (die is wat groter dan op de schets) heeft zowel aan de voor als achterkant een deur. Zie: CrashOne in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"

In de praktijk is het erg prettig op deze manier, alleen zoeken mensen de WC vaak in de hal :)

[ Voor 6% gewijzigd door CrashOne op 27-07-2018 18:30 ]

• grote_oever
CrashOne schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:29:
[...]

Ja, in de berging (die is wat groter dan op de schets) heeft zowel aan de voor als achterkant een deur. Zie: CrashOne in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"

In de praktijk is het erg prettig op deze manier, alleen zoeken mensen de WC vaak in de hal :)
Zow, dat de mensen je wc zoeken heeft niks met de plaats te maken. Eerder met de grote van het huis :P mooi huis zeg!

Verwijderd

In hoeverre is het realistisch om een woning voor 200-250k te willen bouwen? Alleen de prijs voor de woning dan, normale afwerking geen extreme luxe oid.
Denk ik aan een moderne woning a:
https://www.mc-home.nl/mc-home%20m179.html
Op een perceel van zo'n 500m2. Moet nog eens gaan praten met partijen, maar in deze tijd lijkt het me lastig een goede aannemer te vinden die en plek in zijn agenda heeft en niet de hoofdprijs vraagt.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:49
Met 250k ga je het waarschijnlijk niet meer redden, hoewel dat natuurlijk afhangt van de afmetingen. Kijk eens bij https://www.groothuisbouw.nl/home/ voor wat indicatieve prijzen.

Verwijderd

anboni schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:36:
Met 250k ga je het waarschijnlijk niet meer redden, hoewel dat natuurlijk afhangt van de afmetingen. Kijk eens bij https://www.groothuisbouw.nl/home/ voor wat indicatieve prijzen.
Ben wel specifiek op zoek naar een kubus woning, dus 2 vierkanten/rechthoeken. Die zie ik daar niet.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:49
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:45:
[...]

Ben wel specifiek op zoek naar een kubus woning, dus 2 vierkanten/rechthoeken. Die zie ik daar niet.
Maar dat zal voor de prijs uiteindelijk niet significant verschillen bij vergelijkbare afmetingen.

Verwijderd

Is dat zo? Zijn voor m'n gevoel 2 verschillende bouwtechnieken. Dus andere materialen en kosten. Maar ik heb geen idee.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:48
grote_oever schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:40:

Bij ons staan de fietsen in de berging (berging heeft hardhouten openslaande deuren), ook staan hier de wasmachine/droger en nog een extra koelvries-combi. Daarnaast nog flink wat stellages gemaakt voor opslag. Deze moet nog mooi afgewerkt worden met schuifdeuren en er moet een bijkeukentje gemaakt worden bij wasmachine/droger (warm/koud water zit er al), mooi klusje om in de winter te laten doen :).

Maar WC zit bij ons dus gewoon in de hal die toch al flink ruim is vanwege de trap (kon niet kleiner anders zou de trap in de woonkamer uitsteken wat dan wel afgetimmerd kan worden maar wordt er niet mooier op). Hal is iets van 4x3m en wc is ook ruim met een raampje erin :).

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:56
In de regel heb je de schuine kap met zolder bijna gratis t.o.v. plat dak. Om een of andere reden zijn platte daken verhoudingsgewijs duur.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Kijk even naar de prijs per m2, dat is een indicatie waar je ongeveer aan moet denken (als start).

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:24:
In hoeverre is het realistisch om een woning voor 200-250k te willen bouwen? Alleen de prijs voor de woning dan, normale afwerking geen extreme luxe oid.
Op een perceel van zo'n 500m2. Moet nog eens gaan praten met partijen, maar in deze tijd lijkt het me lastig een goede aannemer te vinden die en plek in zijn agenda heeft en niet de hoofdprijs vraagt.
Ik zou voorzichtig zijn met mchome. Zitten personrn achter die een trits van faillisementen achter zich hebben gelaten (b.v. ok huis)

Verwijderd

@LittleTycoon Ik zou altijd een lokale ondernemer nemen die goed bekend staat. Dit is puur om het type woning aan te geven.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Grolsch schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:27:
[...]

Ik dacht dat onder de trap niet meer mocht volgens het bouwbesluit. Had vooral met de hoogte te maken, maar is wel een tijd geleden dat ik er naar heb gekeken.

• grote_oever
Dat gaat je niet lukken in mijn omgeving. Ons huis komt al makkelijk rond die bedrag. Dat is dan exclusief grond en aankleding etc.

• borgoe72
Even een vraag t.a.v. planning werkzaamheden;

Mijn woning wordt op de bg opgeleverd zonder kozijnen en deuren. Deze ga ik na oplevering laten plaatsen.
Is het verstandig eerst te laten tegelen en daarna de kozijnen en deuren te plaatsen of juist omdraaien, eerst de kozijnen op de ruwe BG vloer en dan laten tegelen?

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11 11:40

NDF82

Doomed Space Marine

borgoe72 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:14:
Mijn woning wordt op de bg opgeleverd zonder kozijnen en deuren. Deze ga ik na oplevering laten plaatsen.
Waarom als ik vragen mag?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
borgoe72 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:14:
Even een vraag t.a.v. planning werkzaamheden;

Is het verstandig eerst te laten tegelen en daarna de kozijnen en deuren te plaatsen of juist omdraaien, eerst de kozijnen op de ruwe BG vloer en dan laten tegelen?
Ik zou het huis eerst wind en waterdicht maken en ook zo dat je het af kan sluiten, voordat je er dure dingen in gaat opslaan en aanbrengen.
Als je ziet dat dit kleine huis al 220k kost, dan zal jouw keuze niet echt makkelijk gaan passen in jouw budget.
https://www.groothuisbouw...metselde-topgevels/?tab=4

Wat je wel kan doen om de kosten te drukken, is iets casco laten bouwen en dan zelf de invulling doen. Je moet dan wel een beetje handig zijn er erg veel vrije tijd hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door Ernemmer op 28-07-2018 10:41 ]

• Ernemmer
  • Niet online
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Ernemmer op 28-07-2018 10:40 ]

• borgoe72
Ernemmer schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:35:
[...]

Ik zou het huis eerst wind en waterdicht maken en ook zo dat je het af kan sluiten, voordat je er dure dingen in gaat opslaan en aanbrengen.

[...]

Als je ziet dat dit kleine huis al 220k kost, dan zal jouw keuze niet echt makkelijk gaan passen in jouw budget.
https://www.groothuisbouw...metselde-topgevels/?tab=4

Wat je wel kan doen om de kosten te drukken, is iets casco laten bouwen en dan zelf de invulling doen. Je moet dan wel een beetje handig zijn er erg veel vrije tijd hebben.
Excuus, ik was wat te summier. Ik bedoel zonder binnendeurkozijnen. De overige kozijnen zijn gewoon geplaatst.

• Ernemmer
  • Niet online
borgoe72 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:50:
[...]

Excuus, ik was wat te summier. Ik bedoel zonder binnendeurkozijnen. De overige kozijnen zijn gewoon geplaatst.
In dat geval maakt het niet veel uit, als je eerst de tegels plaats en daarna de kozijnen is het iets makkelijker voor de tegelzetter aangezien hij niet al die hoekjes bij de kozijnen precies hoeft te slijpen.

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
grote_oever schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 08:16:
[...]

Dat gaat je niet lukken in mijn omgeving. Ons huis komt al makkelijk rond die bedrag. Dat is dan exclusief grond en aankleding etc.
Hier regio twente ook al niet anders meer. 2^1 kap, technisch een beetje leuk omschreven 250000 euro exclusief de grond tuin keuken aankleding enzovoorts..

Overigens gaat de toilet ook hier richting ‘garage’ om de entree hal die tussen woonkamer en woonkeuken zit smaller te krijgen en zo dus meer ruimte in genoemde vertrekken over te houden. Die hal is dus alleen voor ontvangst en trappenhuis. Trappenhuizen moeten al zo groot zijn door de luie trappen die vereist zijn. Je ziet het hier in de nieuwbouw steeds vaker gebeuren hoor. Ga maar eens binnen kijken bij mensen die dat wel en niet hebben gedaan. Het ruimtelijk verschil is behoorlijk. Het ‘kost’ je daarintegen wel weer extra ruimte in je ‘garage’. En zoekende mensen? Zal wel loslopen. Als je tegen ze zegt dat de toilet een deurtje verder zit is er geen probleem toch?

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

grote_oever schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:36:
[...]

Zow, dat de mensen je wc zoeken heeft niks met de plaats te maken. Eerder met de grote van het huis :P mooi huis zeg!
:D

Maar het is natuurlijk ook geen argument, feit is alleen dat mensen de WC altijd in de hal gaan zoeken, waardoor ze in de meterkast staan, dan in de schoenenkast en dan nog een keer bij de kapstok :)

• jacovn
Vraag: is het verplicht de coax van ziggo te laten installeren ?
Ik heb het niet aangevinkt in het portaal, de brief van ziggo die ik toch kreeg niet op gereageerd.

Nu vertelde de baas monteur dat ze het toch aanleggen voor het geval dat de volgende eigenasr het zou willen hebben. Hoezo volgende eigenaar, en mocht het zo zijn is dat niet mijn probleem.

Moet ik Ziggo toestaan een leiding te installeren ?

We krijgen een glasvezel van reggefiber wel overigens.

• Artbij
jacovn schreef op zondag 29 juli 2018 @ 05:58:
Ik heb het niet aangevinkt in het portaal, de brief van ziggo die ik toch kreeg niet op gereageerd.

Nu vertelde de baas monteur dat ze het toch aanleggen voor het geval dat de volgende eigenasr het zou willen hebben. Hoezo volgende eigenaar, en mocht het zo zijn is dat niet mijn probleem.

Waarom zou je dat niet willen? Ook al ben je anti-ziggo, het zou best kunnen dat het coax net open gegooid gaat worden voor andere aanbieders.

Met gestrekt been.

• Joris748
  • Nu online
Wij doen het ook niet. Alleen elektriciteit, water en glasvezel. Geen coax en geen ADSL, die laten we wel aanleggen als we hem nodig hebben. Over een jaar, over 10 jaar of nooit.

• Grolsch
Wij hadden graag coax gewild, maar dat werd niet meer aangesloten ( Cogas )

Het kon wel, of ik dan ff 4K af wou tikken....

• jacovn
Artbij schreef op zondag 29 juli 2018 @ 08:36:
[...]

Waarom zou je dat niet willen? Ook al ben je anti-ziggo, het zou best kunnen dat het coax net open gegooid gaat worden voor andere aanbieders.
1) Voor mij veel duurder dan glasvezel
2) komt door alle huizen meer kans op inductie via een coax dan via glasvezel

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Maar zolang je het niet gebruikt, heb je er toch geen last van? Als je er niet voor hoeft te betalen om aan te sluiten tenminste...

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:02
Ik zou het altijd aan laten leggen op kosten van Ziggo. Elke kabel die je nu gratis nasr binnen kan krijgen geeft je meer flexibiliteit.
Net als dat ik altijd ook de KPN kabel zou laten leggen (op hun kosten)

Als je ooit wat anders wil dan is het een gedoe om voor elkaar te krijgen. Zeker als je tuin etc al lekker gegroeid is.

Dus op hun kosten ... Altijd laten aanleggen

• Artbij
duvekot schreef op zondag 29 juli 2018 @ 09:42:
Ik zou het altijd aan laten leggen op kosten van Ziggo. Elke kabel die je nu gratis nasr binnen kan krijgen geeft je meer flexibiliteit.
Net als dat ik altijd ook de KPN kabel zou laten leggen (op hun kosten)

Als je ooit wat anders wil dan is het een gedoe om voor elkaar te krijgen. Zeker als je tuin etc al lekker gegroeid is.

Dus op hun kosten ... Altijd laten aanleggen
Ze leggen al een loze buis aan als het goed is, voor als je ooit dsl wilt, die sluiten ze pas echt aan als je een abbo neemt.

Met gestrekt been.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
jerh schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 07:32:
[...]

Ik dacht dat onder de trap niet meer mocht volgens het bouwbesluit. Had vooral met de hoogte te maken, maar is wel een tijd geleden dat ik er naar heb gekeken.
Bouwbesluit schrijft een minimale hoogte van 2.3 meter voor en een minimaal vloeroppervlak
van 0,9 m bij 1,2 m. De hoogte-eis geldt echter enkel voor dat minimale oppervlak, alles wat je meer hebt mag lager zijn. Er is geen specifieke eis dat een toiletruimte niet onder een trap geplaatst mag worden.
Op dit soort bedragen is 50k verschil natuurlijk al gigantisch. 200k zeg ik no chance tenzij je een tinyhome ambieert. 250k zou kunnen lukken als je het klein (max 500 kuub) en qua afwerking zeer eenvoudig houdt, of heel veel zelf kunt doen. Groothuisbouw is behoorlijk scherp geprijsd qua standaardbouw, en voor hun goedkoopste woningen (die nét binnen je budget zouden zitten) heb je dan een behoorlijk basale afwerking zonder sanitair, minimale installaties, isolatie conform de eisen maar niks extra etc. Als je dan bedenkt dat zij zeer gestandaardiseerd werken en scherp in kunnen kopen vanwege het volume is de kans dat je zelf nog aanzienlijk goedkoper kunt bouwen niet zo groot.

Ik zou me sterk afvragen of met een dergelijk budget zelf bouwen de moeite wel waard is. Aan een proces zitten ook de nodige bijkomende kosten en die nemen een behoorlijke hap uit je budget. EPC, bodemonderzoek etc zijn allemaal relatief vaste prijzen of je nu een huis van 2,5 of van 8 ton bouwt. Ook in de bouw zelf zitten aardig wat vaste posten die voor een klein huis nu niet direct wezenlijk dalen: bouwplaatskosten zoals keet, bouwaansluitingen, hekken etc. Wordt allemaal wel minder voor een kleiner huis met een kortere bouwtijd, maar relatief tot je totale budget worden de percentages behoorlijk groot.

Als je het écht wil zou ik zoals iemand anders al opmerkte eerder kijken of je iets casco (of casco + installaties) kan laten opleveren en de rest zelf kunt inkopen en afwerken. Als je een beetje handig bent en tijd hebt kun je de meeste klussen zelf ook wel.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
jacovn schreef op zondag 29 juli 2018 @ 09:11:
[...]

1) Voor mij veel duurder dan glasvezel
2) komt door alle huizen meer kans op inductie via een coax dan via glasvezel
Hier deed Ziggo het aanleggen gratis en heb ik dat dus toegestaan. Ook een glasvezel van Reggefiber.

Mijn gedachte was als er ooit iets gebeurd kan ik switchen of als ik ooit een redundante verbinding belangrijk ga vinden, kan dat op twee onafhankelijke media.
Daniel schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:22:
[...]

Bouwbesluit schrijft een minimale hoogte van 2.3 meter voor en een minimaal vloeroppervlak
van 0,9 m bij 1,2 m. De hoogte-eis geldt echter enkel voor dat minimale oppervlak, alles wat je meer hebt mag lager zijn. Er is geen specifieke eis dat een toiletruimte niet onder een trap geplaatst mag worden.
Het was idd de hoogte, maar 2.3 meter hoogt onder een trap voor zeg een 1 m2 is best lastig te realiseren. Misschien met een hoge verdieping, maar in de praktijk is dit denk ik wel lastig. In mijn vorige huis had ik een bordesstrap en een hoge verdieping en daar past het net met 2.10 m hoogte. Is een eeuwigheid geleden met andere normen.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
jerh schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:33:
Het was idd de hoogte, maar 2.3 meter hoogt onder een trap voor zeg een 1 m2 is best lastig te realiseren. Misschien met een hoge verdieping, maar in de praktijk is dit denk ik wel lastig. In mijn vorige huis had ik een bordesstrap en een hoge verdieping en daar past het net met 2.10 m hoogte. Is een eeuwigheid geleden met andere normen.
Eens. Een gemiddelde trap zal geen 1,2m breed zijn dus die eis moet je in de lengte vinden. Bij een traphelling van 40 graden gaat je trap nog een meter omhoog vanaf het punt waar je plafondhoogte boven de 2,3 meter moet zijn. Tenzij je plafonds van 3,5 meter hebt lukt je dat dus nooit, of je moet een bordes gaan maken waar het toilet onder past. Maar ja dan ga je extra ruimte maken en da's nu juist niet het idee.

• jacovn
jerh schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:33:
[...]

Hier deed Ziggo het aanleggen gratis en heb ik dat dus toegestaan. Ook een glasvezel van Reggefiber.

Mijn gedachte was als er ooit iets gebeurd kan ik switchen of als ik ooit een redundante verbinding belangrijk ga vinden, kan dat op twee onafhankelijke media..
Redundantie is wel mooi, maar ik kan voor mijn werk wel roaming op de werk telefoon aanzetten.

En inderdaad is het wel gratis.’ook geen man overboord als ze het aansluiten. Als je geen abbo neemt schijnen ze de aansluiting niet fysiek te maken in de straat centrale. Dus kans op inductie spanning is wellicht ook niet super groot. Kan altijd er coax bliksem beveiliging tussen hangen.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Aangezien ik zelf vrij weinig ervaring heb met breedplaatvloeren heb ik een vraag m.b.t. sparingen in breedplaatvloeren. Wordt er normaal gesproken boven de meterkast ook een sparing gemaakt voor alle elektrabuizen welke naar boven gaan of wordt dit meestal in het werk geboord?

[ Voor 14% gewijzigd door Avvd op 30-07-2018 15:43 ]

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:47
Blueone schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:40:
Aangezien ik zelf vrij weinig ervaring heb met breedplaatvloeren heb ik een vraag m.b.t. sparingen in breedplaatvloeren. Wordt er normaal gesproken boven de meterkast ook een sparing gemaakt voor alle elektrabuizen welke naar boven gaan of wordt dit meestal in het werk geboord?
Dit wordt in het werk geboord, anders zakt alle beton erdoor of je creëert een onnodig groot gat en extra werk met bekisting en zo.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:50
Vaak zit er boven een meterkast een blok gasbeton ingestort in de breedplaat waar de elektricien dan makkelijk zijn zakeindjes doorheen kan boren

• jacovn
Bij ons wel een sparing boven de meterkast. Is wel erg veel ijzer bijgeplaatst rond trapgat en de overloop.

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 31-07-2018 06:18 ]

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-11 08:42

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Pfoeh, het sleept hier gevoelsmatig al een eeuwigheid aan... Het stukje grond waar we gaan bouwen kregen we vorige zomer in het oog, in december werd de akte verleend. Met veel vertraging uiteindelijk een bouwaanvraag ingediend, die (volgens architect) op een recordtijd afgehandeld werd *O*.

Vandaag gesprek gehad met (vermoedelijke) aannemer om allerlei details door te spreken, zodat we zeer spoedig een accurate offerte mogen ontvangen. Ben benieuwd of het wat gelijk loopt met onze raming! Een aantal prijzen werden reeds getoetst met offertes, dus in principe zouden er niet teveel lijken uit de kast mogen vallen.

Toch nog een aantal punten die we moeten beslissen;

Screens... Of toch niet? WAF vereist vliegenramen bij alle ramen die open kunnen (ivm zeer sterke allergische reacties tegen muggenbeten...), wat niet zo eenvoudig combineert met screens. In de leefruimte zijn er ook 2 grote schuiframen met zelfde hoogte als plafond. Opbouw screen is niet om aanzien (zeker niet in nieuwbouw) en inbouw verlies ik een 10-15 cm raam (en heb je niet meer het mooie effect dat raam van plafond tot vloer doorloopt wat ik erg graag wilde...). Om van inpakt op beperkte budget nog niet te spreken :X.

Dan het enorme vraagstuk van verwarming en sww. De "man van de technieken" die erbij was vandaag was precies nogal duf van de hitte, of ik heb hier al teveel zitten lezen in de relevante topics :+. Wat cijfertjes: zeer kleine woning (totaal 72m2, waarvan 50m2 te verwarmen), redelijk goede isolatie en streven naar goede luchtdichtheid, ventilatie D (met WTW). Helaas nog geen echte warmteverliesberekening, via ubakus.de kom ik ergens uit om maximaal benodigd vermogen van 2.35kW en ~1500 kWh benodigd op jaarbasis. Ruwe berekening en zal vermoedelijk nog een stuk beter uitvallen.

De opties zijn:
a) Vloerverwarming (volledige droge opbouw - die nogal prijzig is per m2), met houten vloer (vermoedelijk bamboe). Een kleine warmtepomp (3-5kw, kleinste model van courant merk) voor verwarming van dit water en voor verwarming van boiler voor sww. Eventueel uit te breiden met zonneboiler later.

b) Houten vloer (die gedurende 4 seizoenen al aangenaam aanvoelt) en verwarmen met lucht-lucht warmtepomp. Op een of andere magische manier deze netjes wegwerken (?) zodat er geen lelijke unit in iedere kamer moet hangen. SWW via warmtepompboieler (evt met spiraal voor zonneboiler). Voordeel is dat koelen met dit warme weer goed werkt.

Optie b lijkt een stuk goedkoper (systeem van droge vloerverwarming is al bijna 100E/m2) en een stuk minder complex. Vraag is wel of het mooi weggewerkt kan worden (via kanalen zoals ventilatie?) en of het op een aangename manier de woning kan verwarmen (met een goede (s)cop).

Strava

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:13
jacovn schreef op zondag 29 juli 2018 @ 05:58:

Wat o.a. @Artbij zegt gewoon/altijd laten doen als het niets (significant) meer kost.
Dat geldt natuurlijk ook voor jou @Joris748 ;)
jacovn schreef op zondag 29 juli 2018 @ 15:45:
[...]

Redundantie is wel mooi, maar ik kan voor mijn werk wel roaming op de werk telefoon aanzetten.

En inderdaad is het wel gratis.’ook geen man overboord als ze het aansluiten. Als je geen abbo neemt schijnen ze de aansluiting niet fysiek te maken in de straat centrale. Dus kans op inductie spanning is wellicht ook niet super groot. Kan altijd er coax bliksem beveiliging tussen hangen.
De kabel hangt in de verdeelkast altijd aan een signaal verdeler, het enige is dat ze er een demper tussen schroeven zodat er geen signaal op de kabel staat en dus niet bruikbaar is.
De kabels mogen nooit los in de kast hangen is mij verteld.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:45

Wailing_Banshee

You're Next

Even een leuke anecdote (misschien herkennen mensen het hier).

Bij ons in de buurt wordt een huis gebouwd [ja, dat is bijzonder bij ons!] en vrijdag ochtend zag ik dat ze met het dak waren begonnen (om 6:45 stond er 1 plaat en waren ze bezig om de tweede er tegenaan te zetten, en 's middags om 12 uur zat er een dak op!). Wel geinig spul, gewoon een grote plaat met isolatie en panlatten in één.
Maar de pannen zitten er nog niet op. Maar elke morgen ziet het dak wel zwart. Van de zwaluwen! Die vinden die panlatten wel een lekkere plek om op te zitten. Ben benieuwd hoeveel stront er uiteindelijk onder die pannen zal zitten :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Verwijderd

Daniel schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:22:
[...]

Op dit soort bedragen is 50k verschil natuurlijk al gigantisch. 200k zeg ik no chance tenzij je een tinyhome ambieert. 250k zou kunnen lukken als je het klein (max 500 kuub) en qua afwerking zeer eenvoudig houdt, of heel veel zelf kunt doen. Groothuisbouw is behoorlijk scherp geprijsd qua standaardbouw, en voor hun goedkoopste woningen (die nét binnen je budget zouden zitten) heb je dan een behoorlijk basale afwerking zonder sanitair, minimale installaties, isolatie conform de eisen maar niks extra etc. Als je dan bedenkt dat zij zeer gestandaardiseerd werken en scherp in kunnen kopen vanwege het volume is de kans dat je zelf nog aanzienlijk goedkoper kunt bouwen niet zo groot.

Ik zou me sterk afvragen of met een dergelijk budget zelf bouwen de moeite wel waard is. Aan een proces zitten ook de nodige bijkomende kosten en die nemen een behoorlijke hap uit je budget. EPC, bodemonderzoek etc zijn allemaal relatief vaste prijzen of je nu een huis van 2,5 of van 8 ton bouwt. Ook in de bouw zelf zitten aardig wat vaste posten die voor een klein huis nu niet direct wezenlijk dalen: bouwplaatskosten zoals keet, bouwaansluitingen, hekken etc. Wordt allemaal wel minder voor een kleiner huis met een kortere bouwtijd, maar relatief tot je totale budget worden de percentages behoorlijk groot.

Als je het écht wil zou ik zoals iemand anders al opmerkte eerder kijken of je iets casco (of casco + installaties) kan laten opleveren en de rest zelf kunt inkopen en afwerken. Als je een beetje handig bent en tijd hebt kun je de meeste klussen zelf ook wel.
Heb iemand die om de hoek bouwt en verstand van zaken heeft vanwege z'n beroep die vertelt dat je kunt rekenen met 430-450 euro de m3 bruto als je alles laat doen. Gemiddeld en netto zit ik dan op 532 euro de m3. Hij zegt dan heb je ook je keuken en badkamer erin (normale kwaliteit), opleverklaar dus.
Reken ik dan met een woning van 550m3 kom ik op een dikke 290k benodigd uit.
Dat zou dus ongeveer kloppen met wat hier gezegd wordt, je hebt gewoon nog wat extra nodig om die woning af te krijgen. Als ik een beetje goede verkoopprijs krijg voor mijn huidige woning dan is 300k bouwbudget echter zeker haalbaar en wordt het ideetje langzaam een voorzichtig plan.

• Ernemmer
  • Niet online
DeadLock schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 23:32:
Pfoeh, het sleept hier gevoelsmatig al een eeuwigheid aan... Het stukje grond waar we gaan bouwen kregen we vorige zomer in het oog, in december werd de akte verleend. Met veel vertraging uiteindelijk een bouwaanvraag ingediend, die (volgens architect) op een recordtijd afgehandeld werd *O*.

Vandaag gesprek gehad met (vermoedelijke) aannemer om allerlei details door te spreken, zodat we zeer spoedig een accurate offerte mogen ontvangen. Ben benieuwd of het wat gelijk loopt met onze raming! Een aantal prijzen werden reeds getoetst met offertes, dus in principe zouden er niet teveel lijken uit de kast mogen vallen.

Toch nog een aantal punten die we moeten beslissen;

Screens... Of toch niet? WAF vereist vliegenramen bij alle ramen die open kunnen (ivm zeer sterke allergische reacties tegen muggenbeten...), wat niet zo eenvoudig combineert met screens. In de leefruimte zijn er ook 2 grote schuiframen met zelfde hoogte als plafond. Opbouw screen is niet om aanzien (zeker niet in nieuwbouw) en inbouw verlies ik een 10-15 cm raam (en heb je niet meer het mooie effect dat raam van plafond tot vloer doorloopt wat ik erg graag wilde...). Om van inpakt op beperkte budget nog niet te spreken :X.

Dan het enorme vraagstuk van verwarming en sww. De "man van de technieken" die erbij was vandaag was precies nogal duf van de hitte, of ik heb hier al teveel zitten lezen in de relevante topics :+. Wat cijfertjes: zeer kleine woning (totaal 72m2, waarvan 50m2 te verwarmen), redelijk goede isolatie en streven naar goede luchtdichtheid, ventilatie D (met WTW). Helaas nog geen echte warmteverliesberekening, via ubakus.de kom ik ergens uit om maximaal benodigd vermogen van 2.35kW en ~1500 kWh benodigd op jaarbasis. Ruwe berekening en zal vermoedelijk nog een stuk beter uitvallen.

De opties zijn:
a) Vloerverwarming (volledige droge opbouw - die nogal prijzig is per m2), met houten vloer (vermoedelijk bamboe). Een kleine warmtepomp (3-5kw, kleinste model van courant merk) voor verwarming van dit water en voor verwarming van boiler voor sww. Eventueel uit te breiden met zonneboiler later.

b) Houten vloer (die gedurende 4 seizoenen al aangenaam aanvoelt) en verwarmen met lucht-lucht warmtepomp. Op een of andere magische manier deze netjes wegwerken (?) zodat er geen lelijke unit in iedere kamer moet hangen. SWW via warmtepompboieler (evt met spiraal voor zonneboiler). Voordeel is dat koelen met dit warme weer goed werkt.

Optie b lijkt een stuk goedkoper (systeem van droge vloerverwarming is al bijna 100E/m2) en een stuk minder complex. Vraag is wel of het mooi weggewerkt kan worden (via kanalen zoals ventilatie?) en of het op een aangename manier de woning kan verwarmen (met een goede (s)cop).
Ik ken jouw ontwerp niet maar in zo'n klein huis heb je vaak niet in elke ruimte een binnenunit nodig.
Als je het huis goed isoleert is stoken in de slaapkamers vaak niet meer nodig en voor de badkamer kan je een infraroodpaneel gebruiken.

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
De steiger zijn weg _/-\o_

Morgen oplevering *O*

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f9q260f.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2AUPz8F.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7WWgiUd.jpg

• jacovn
Ook hier oplevering voor de vakantie.

Huis opgeleverd

Nu moeten de E en W instalateur nog afmonteren (E nog WCD,s en wat netwerk punten)
De W heeft meeste werk, de warmtepomp komt aanstaande maandag woensdag, en dan moet de qualityflow er nog helemaal in en sanitair moet geplaatst worden.

Nog wel 2 maanden nodig voordat het echt klaar is.

• grote_oever
jacovn schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:15:

[afbeelding]

Nu moeten de E en W instalateur nog afmonteren (E nog WCD,s en wat netwerk punten)
De W heeft meeste werk, de warmtepomp komt aanstaande maandag, en dan moet de qualityflow er helemaal in en sanitair moet geplaatst worden.

Mooi huis. Stenen vind ik heel mooi. Ik ben even benieuwd naar je keuze in dakpannen. Ik zie die bij ons ook veel liggen, maar daar de glans lijken ze zo woonwagenachtig (sorry, niet negatief bedoelt).

• jacovn
grote_oever schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:36:
[...]

Mooi huis. Stenen vind ik heel mooi. Ik ben even benieuwd naar je keuze in dakpannen. Ik zie die bij ons ook veel liggen, maar daar de glans lijken ze zo woonwagenachtig (sorry, niet negatief bedoelt).
Dit zijn geglazuurde die beetje glimmen. Ze zijn er ook nog een stapje meer glimmend en die vonden wij niet mooi. Dit is om mosgroei etc zo veel mogelijk tegen te gaan.
Ik zelf had haast nog liever platte pannen gehad maar die vindt mijn vrouw niet mooi.

• Grolsch

[afbeelding]

De W heeft meeste werk, de warmtepomp komt aanstaande maandag, en dan moet de qualityflow er helemaal in en sanitair moet geplaatst worden.

Mooi geworden, en door de gekozen bouwstijl, hoge muren en stijle kap veel m3's bereikt op deze manier!

Daar gaan jullie veel plezier van hebben!

• jacovn
Thx andere fotos komen nog. Staat nog een dixy en een vuil contianer, en ik vind een foto zonder die dingen stuk mooier..

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 02-08-2018 17:17 ]

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 13:23

DancePlaza

ninja

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.cdninstagram.com/vp/522df439f0ab1b2818985d27e5b96f92/5C101DF2/t51.2885-15/sh0.08/e35/s750x750/37219545_2200244156878235_4558375978111336448_n.jpg

Ook hier zijn de steigers eraf, de buitenkant is klaar. De helden van de aannemer gaan eerst met de bouwvak.
Na de bouw gaan we naar binnen, half oktober oplevering! Ik zie er naar uit!

Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door DancePlaza op 01-08-2018 21:26 ]

Van het kastje naar de muur lopen...

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[afbeelding]

Is het nu gezichtsbedrog of zijn de hardstenen vensterbanken boven echt iets smaller dan het kozijn?

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 07:49
Gaaf. Staat er in dit topic ook een plattegrond van de woning ?

• jacovn
nokiaan958GB schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:10:
[...]

Is het nu gezichtsbedrog of zijn de hardstenen vensterbanken boven echt iets smaller dan het kozijn?
Ik denk gezichtsbedrog, maar ik zal het gaan bekijken.

Edit, gezichtsbedrog door schaduw en hoek van foto voor zover ik kan zien.

edit 2: het vloer protocol gaat minder dan verwacht. Er is een 1 Kw Boiler en die neemt 1000 watt inderdaad en laat de vloer een schrikbarende 1 graad per dag stijgen. Dus met COP 1 is de vloer 1 graad opwarmen op BG 24 Kwh lijkt het.

[ Voor 36% gewijzigd door jacovn op 02-08-2018 11:21 . Reden: aanvulling informatie ]

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 13:23

DancePlaza

ninja

Fabian schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:44:
[...]

Gaaf. Staat er in dit topic ook een plattegrond van de woning ?
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/vp/872dd8420e633ee7ee33f3c6beb3f8e5/5C056B5B/t51.2885-15/e35/28753353_188983381704824_1034258026439114752_n.jpg

Dit kan ik zo snel ff vinden.

Van het kastje naar de muur lopen...

• jacovn
Aangezien de vuilcontainer opgehaald is ook een foto van de achterkant.
Achterkant

Vandaag is de egaline op de 1e en 2e verdieping gegaan. PVC laminaat komt er maandag of dinsdag in.
En dan wordt ook de BG voorzien van houtlook tegels of hoe je het ook noemt.

Ook doorkijkje BG

Doorkijkje

Dit is vanuit kamer door schuifdeur tussen kamer en eetkeuken en dan zie je de schuifpui, en de keukenuitbouw met raam, en door de deur naar de tech ruimte achter de garage ook de buitendeur.

Mijn vrouw wilde roedes, nou die heeft ze :)

[ Voor 34% gewijzigd door jacovn op 04-08-2018 11:12 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic