Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 186 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.624.124 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Harrie_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:20:
[...]

Prima als je nog nooit chloor hebt gemist, maar de meeste mensen vinden het toch wel prettig om af en toe wat chloor door het toilet en/of doucheputje te halen. Kokend water is wel degelijk schadelijk maar e.e.a. zal te maken hebben met afstand van gootsteen tot de IBA en de hoeveelheid kokend water.

***members only***
dit kan ik me wel voorstellen. Het water koelt snel af al naar gelang het door een buis moet. Chloor is natuurlijk killing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
deejeebv schreef op donderdag 22 april 2021 @ 06:33:
[...]

De gemeente heeft zorgplicht maar kan van de provincie ontheffing krijgen.
Bron: https://www.infomil.nl/on...er/zorgplicht/zorgplicht/.
Overigens moet je als eigenaar wel de kosten betalen van aansluiting op het riool.
Dat is me bekend en vandaag een zeer grove indicatie gehad van deze kosten. dit is echt flink en daarom geen optie.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-10 21:35
Wel weer even leuk om een update te plaatsen. Is al een paar maanden geleden. De laatste keer was de verdiepingsvloer nog niet gestort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_5fr9C8CXmB0IA3lvFzz3q95N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFcWz0aTUvbtF2LgfqFDQTwm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4m7JvXYI9g3mIhqRAzPkU1hqVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UAlJG09M82LpVhGN5cQGQtc.jpg?f=fotoalbum_large

Kozijnen geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McmUx7e1Yqjt_G6tzRB0h0mjEvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdLGjjO5q7204eOxepOKFUkg.jpg?f=fotoalbum_large

Risalieten de lucht in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3BeofjoQljuj7egnrm0ajr7t64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRv8XTPOqx908CWWXm2Vl1ho.jpg?f=fotoalbum_large

Hoogste punt bereikt, tijd voor pannenbier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkVdrB0IuNeDveRsIm1QLEqFBP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPpzr3sowFN4WNlsYSfn9WiP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2Cv1rdILefcvtB3qeRpdkEsqMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8uLk9FryPrMysKlIv6VUYgU.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste stuk metselwerk afgelopen vrijdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qz2jKcAe6CkdbHjjN4KBaXFIR_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hzzlyue0kraNSgIdDgzslq9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:09
Bij ons is vorige week de bemaling geplaatst, deze week afgegraven. Koppen zijn gesneld (21 palen van rond 400) en de pompput is ingegraven. Komende weken moet het snel gaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-CBdl17kcRCwyHpDNEJQhFI0Dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ac2YeAaSBIov1SbJcz4cj03F.jpg?f=fotoalbum_large

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:02
Hoe hebben ze de palen geboord, vanaf maaiveld, afgegraven en ingekort?
Weet je wat van de palen de kosten waren?

[ Voor 23% gewijzigd door Conrado op 25-04-2021 22:07 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevenK
Conrado schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:07:
Hoe hebben ze de palen geboord, vanaf maaiveld, afgegraven en ingekort?
Ze hebben eerst een meter afgegraven, want dan konden ze nog net genoeg talud maken over de twee bouwkavels ernaast om met de boorstelling de put in te rijden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtPCjK2WM9h5FNJzGfSIXrOBf84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFiHgOcvH2DUxYfKvuLTr9zQ.jpg?f=fotoalbum_large
Conrado schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:07:
Weet je wat van de palen de kosten waren?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Was overigens best een groot apparaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7OJfrmICEIiCd9wlEj9J2EzGdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxYzRji4tveSyAcBsPOcBLMH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/db7hr2ZYmyKMpjMaTIuS2T1hYH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUARkWCaiY2XCybFQD6eRWuU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door StevenK op 26-04-2021 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:04
Het lijkt wel alsof je huis op puur zand wordt gebouwd? Die zandlaag is blijkbaar niet voldoende dik/dragend ?, Wij gaan bouwen "in de polder", tot mijn grote verbazing hoeft daar niet geheid te worden omdat er juist op de bouwlocatie voornamelijk zand onder zit. In vrijwel de gehele polder moet wel geheid worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
Batilan schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:15:
[...]

Het lijkt wel alsof je huis op puur zand wordt gebouwd? Die zandlaag is blijkbaar niet voldoende dik/dragend ?, Wij gaan bouwen "in de polder", tot mijn grote verbazing hoeft daar niet geheid te worden omdat er juist op de bouwlocatie voornamelijk zand onder zit. In vrijwel de gehele polder moet wel geheid worden.
Ik bouw in de voet van de Heuvelrug en daardoor is er sprake van veel kwelwater. In, of eigenlijk net na, een natte periode kan het grondwater tot anderhalve meter onder peil komen. Gevolg is dat de grondlagen tot een meter of 10 niet heel sterk zijn. Daarnaast heb ik het probleem dat een houten huis niks weegt, dus de palen zijn er ook voor de trekbelasting. Elke paal heeft daarom in het midden ook een dikke trekstang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Hier in ZO Brabant zitten er op een meter of drie leempakketten die door riviertjes afgezet zijn. Als je een kelder bouwt, graaf je juist het goede pakket weg. Daarom staat mijn kelder ook op palen.
Wij hebben overigens eerst het gat gegraven en een palenboer gevonden met een machine om vanaf de zijkant te kunnen boren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23
StevenK schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:09:
Bij ons is vorige week de bemaling geplaatst, deze week afgegraven. Koppen zijn gesneld (21 palen van rond 400) en de pompput is ingegraven. Komende weken moet het snel gaan. [Afbeelding]
Complimenten aan de heier/koppensneller. Deze put is echt super netjes achter gelaten. Dat heb ik wel eens anders gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
We zijn nu bezig om electra te bepalen. Ik twijfel of het nog zinvol is om CAI aan te laten leggen in het huis. Zien jullie hier nog de toegevoegde waarde van? Mijn inziens zou een UTP aansluiting toch ruim voldoende moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
EdwinV schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:50:
[...]

Het gaat om een natuurlijke IBA met een helofytenfilter van Phytocube: https://rietland.com/phytocube
Prima partij overigens. Zeer nette offerte, mooi systeem en snelle reactie. Dit wordt een serieuze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:21
.

[ Voor 105% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-10 07:14
JPruissen schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:19:
We zijn nu bezig om electra te bepalen. Ik twijfel of het nog zinvol is om CAI aan te laten leggen in het huis. Zien jullie hier nog de toegevoegde waarde van? Mijn inziens zou een UTP aansluiting toch ruim voldoende moeten zijn?
Ik heb initieel coax naar 3 slaapkamers en de woonkamer getrokken. Een paar maanden later ligt alleen de coax kabel naar de woonkamer er nog. In de woonkamer staat een ziggo next ontvanger die goed bevalt en waarvoor coax nodig is. Voor de andere ruimtes volstaat een nvidia shield met de ziggo go / horizon app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CAI zou ik niet doen, maar wel zorgen voor loze leidingen vanaf de meterkast naar slaapkamers.

In principe voor UTP, maar als het echt nodig is kan er vast een UTP kabel samen met coax door 1 buis. (kun je later altijd zelf doen als het echt nodig is.)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:09:
Bij ons is vorige week de bemaling geplaatst, deze week afgegraven. Koppen zijn gesneld (21 palen van rond 400) en de pompput is ingegraven. Komende weken moet het snel gaan. [Afbeelding]
Waar dient de pompput voor en hoe werkt dat?

Op de eerste foto zijn nog sporen van een greppel te zien, maar dat is niet meer van belang bij complete onderkeldering. De scheiding tussen esdek (zwarte grond) en de ondergrond (geel met wat roodkleurig ijzeroer) is scherp. Zou de zwarte grond eerder zijn afgegraven en opnieuw opgebracht?
Batilan schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:15:
Afhankelijk van de locatie in Nederland, zijn zandopduikingen vaak ontstaan door afzettingen van rivieren. Dat heet een donk. Sommige plaatsen hebben dat in hun naam. Daar was vroeger vaak bewoning omdat het droog was. Soms zijn donken verborgen door de opbouw van veen of kleiafzettingen. In honderden jaren tijd kan er al een pakket van meters klei worden opgebouwd. Ook over veen heen. Klei over veen kan instabiel worden als het veen droog komt te liggen en inklinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik had niet gedacht dat er nu nog woningen gebouwd werden met kabel ipv glasvezel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:55
Erasmo schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:56:
Ik had niet gedacht dat er nu nog woningen gebouwd werden met kabel ipv glasvezel.
Ik krijg zowel glasvezel (KPN netwerk) als kabel (Ziggo). De kabel is vorige week aangesloten, tegelijk met stroom van Liander en water. Glasvezel helaas nog niet. Hoop dat KPN op tijd is, in deze tijd zonder internet wordt lastig en ik heb geen zin in Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Wat is de handigste locatie om de kabelgoot uit te laten komen achter de TV?

Gewoon in het midden (paars)? Twijfel een beetje omdat er achter de TV een Vogel's THIN 405 muurbeugel komt, geen idee of dat dus wel praktisch is.

Rechtsonder zit de stroom aansluiting van de TV en linksonder zitten de HDMI poorten, verder wordt het een zwevend TV meubel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOrTfVpxSOstdjFVX9J_QQApolk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ws9uUWBx4qtS0eG0YHxd9Z8J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33

orf

Greatsword schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:01:

Gewoon in het midden (paars)? Twijfel een beetje omdat er achter de TV een Vogel's THIN 405 muurbeugel komt, geen idee of dat dus wel praktisch is.

Rechtsonder zit de stroom aansluiting van de TV en linksonder zitten de HDMI poorten, verder wordt het een zwevend TV meubel.

[Afbeelding]
Volgens mij goed zo. Ik kwam boven de beugel uit en moet met een aardige lus naar de aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Greatsword schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:01:

[Afbeelding]
Op zich goed, buis in het midden afhankelijk van de vorm van je tv aan de achterkant zou ik je stopcontact en de kabelgoten hoger doen. Tv is typisch dikker aan de onderkant. Als je hem waterpas hangt heb je bovenaan veel meer ruimte voor de stekker.

Wij hebben ook een vogels (top systeem!). Hier de foto’s, nog zonder het hangend meubel. Uiteindelijk iets meer ruimte tussen onderkant tv en soundbar dan op tekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2vj9DzLVkQoLngxyQvY0R_YIrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxhKM2tQksLP8YnPjWILGd4f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Db12KzAgBb1aKh3GBMMoT-HNBlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCmMU52I6xeY7R6Z862MbRcP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 00:04
mrmrmr schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:16:

[...]

Afhankelijk van de locatie in Nederland, zijn zandopduikingen vaak ontstaan door afzettingen van rivieren. Dat heet een donk. Sommige plaatsen hebben dat in hun naam. Daar was vroeger vaak bewoning omdat het droog was. Soms zijn donken verborgen door de opbouw van veen of kleiafzettingen. In honderden jaren tijd kan er al een pakket van meters klei worden opgebouwd. Ook over veen heen. Klei over veen kan instabiel worden als het veen droog komt te liggen en inklinkt.
Bedankt voor dit lesje geologie :)
En dan te bedenken dat ik ben geboren in Raamsdonk :+
En woon nu in de Noordoostpolder met inderdaad veel klei over veen (reuze handig als het veel heeft geregend: een plas water verdwijnt simpelweg door een gaatje te prikken door de kleilaag: het water stroomt zo de veenlaag in).

[ Voor 14% gewijzigd door Batilan op 27-04-2021 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tsja, als ik mijn huis afbreek en opnieuw bouw is er niet ineens wel glasvezel in de straat (of het dorp) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Wij bouwen echt *in* de bebouwde kom, maar helaas hoort ons straatje net bij een andere gemeente en vallen we daarom met 7 woningen buiten de glasvezelboot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Voor de mensen met een WTW, ik merk dat de luchtvochtigheid in het huis wat laag is/wordt in deze tijden.
Hij komt no onder de 40%. Hoe hebben jullie dat geregeld zodat het tussen 40-60 blijft?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
xoror schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:40:
Voor de mensen met een WTW, ik merk dat de luchtvochtigheid in het huis wat laag is/wordt in deze tijden.
Hij komt no onder de 40%. Hoe hebben jullie dat geregeld zodat het tussen 40-60 blijft?
Een van de nadelen van de WTW. enthalpiewisselaar nemen en anders extra bevochtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Fabian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:45:
[...]

Een van de nadelen van de WTW. enthalpiewisselaar nemen en anders extra bevochtigen.
Oh had ik toen beter wel dat vinkje aan kunnen zetten bij het bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:05
Moet het er wel liggen... :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-10 14:36
Een kleine update van mijn kant: We hebben de vergunning binnen 8)
Ik was positief verrast, de vergunning is binnen 2 weken verleend.
Vorige week hebben we de TO met de aannemer doorgenomen en nu naar aannemingsovereenkomst aan het werken.
Als het een beetje meezit kan voor de bouwvak de fundering gegraven worden.
Kortom, ik ben best wel blij met de voortgang.

In een eerdere reactie had ik over de amateurarcheoloog die onderzoek wilde doen. Het archeologisch onderzoek door de gemeente was afgerond en het terrein is al vrijgegeven. Dit zou dus vervolgonderzoek betreffen. Op basis van de feedback hier, hebben we toch maar besloten dit af te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
H34H schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:51:
In een eerdere reactie had ik over de amateurarcheoloog die onderzoek wilde doen. Het archeologisch onderzoek door de gemeente was afgerond en het terrein is al vrijgegeven. Dit zou dus vervolgonderzoek betreffen. Op basis van de feedback hier, hebben we toch maar besloten dit af te houden.
Die had ik niet eerder gezien, anders had ik wel gereageerd. Een archeologische onderzoek van een gebied (meestal door proefsleuven, soms op andere wijze) is verplicht als er het terrein archeologisch mogelijk interessant is en het voor bouw bestemd wordt. Dat gebeurt voordat de vergunning wordt verleend. Vaak laat de verkoper van het perceel dat onderzoek uitvoeren, met name als het projectmatig gebeurt.

Een amateurarcheoloog moet toestemming en begeleiding hebben om onderzoek te mogen doen. Je mag namelijk niet zomaar graven. Je hoeft in de praktijk niet bang te zijn dat de bouw wordt stilgelegd. Dat is alleen aan de orde als er iets buitengewoons wordt ontdekt, bijvoorbeeld een graf van een koning, iets dat het nieuws zou halen. Het melden van een archeologische vondst is een wettelijke plicht, maar dat geeft archeologen niet zo maar het recht om te gaan graven nadat er al onderzoek is gedaan. Dus ik zou dat gerust toelaten. Wees wel duidelijk in waar je mee akkoord gaat en hoeveel tijd er is voor het onderzoek. Je bent sowieso niet meer verantwoordelijk voor de kosten.

Deze tekst zal je geruststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Ik wil graag jullie mening weten over hoe om te gaan met de architect.

Situatie nu: ik maak mijn eigen ideeën in floorplanner. Wij bespreken dit, hij neemt mijn tekening 1:1 over met minimale aanpassingen. En juist de aanpassingen die hij maakt ben ik niet tevreden over. Totaal geen eigen invulling.

De vraag is dan ook;

hoe vaak kun je een tekening laten corrigeren of aanpassen tot je 100% tevreden bent? Ik denk dat de architect op een gegeven moment ook wel een grens bereikt waarop hij zegt; nou vanaf nu gaat het je extra kosten? Vinden jullie dat ik door moet gaan totdat ik 100% tevreden ben; of ben je nooit 100% tevreden?

Update sinds laatste post:

De eerste verdieping kregen we niet zoals ik het wou. Geen mooie indeling met onze vereisten. Om alsnog te krijgen wat ik wil heb ik besloten de woning 1 meter langer te maken en een 3de verdieping toe te voegen. Totale oppervalkte zit nu rond de 340 m2.

Ik ben op dit moment niet tevreden over de trap en de indeling van wat de master bed room had moeten zijn . ( En nu een wirwar van kamers en gang is. Dit is een voorbeeld van wat de architect heeft getekend.)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ge-0E3zdy6F1qgEzCq92Laewj70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yLBYOFQIwsDwcyHgzItYng6P.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86B0SOLc_RaPOcbClUGeaFMCsKo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YEA5xxuOOm6FBeKeydPC8wqS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLcdXdsrhv6ezPfVMV4bQLJ8jqY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RvFnmE4jGuJGLYSdyiR3Dtgv.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:26
karelkale schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:23:

Situatie nu: ik maak mijn eigen ideeën in floorplanner. Wij bespreken dit, hij neemt mijn tekening 1:1 over met minimale aanpassingen. En juist de aanpassingen die hij maakt ben ik niet tevreden over. Totaal geen eigen invulling.

De vraag is dan ook;

hoe vaak kun je een tekening laten corrigeren of aanpassen tot je 100% tevreden bent? Ik denk dat de architect op een gegeven moment ook wel een grens bereikt waarop hij zegt; nou vanaf nu gaat het je extra kosten? Vinden jullie dat ik door moet gaan totdat ik 100% tevreden ben; of ben je nooit 100% tevreden?

De eerste verdieping kregen we niet zoals ik het wou. Geen mooie indeling met onze vereisten. Om alsnog te krijgen wat ik wil heb ik besloten de woning 1 meter langer te maken en een 3de verdieping toe te voegen. Totale oppervalkte zit nu rond de 340 m2.

Ik ben op dit moment niet tevreden over de trap en de indeling van wat de master bed room had moeten zijn . ( En nu een wirwar van kamers en gang is. Dit is een voorbeeld van wat de architect heeft getekend.)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat bevalt je niet aan het ontwerp? Hoe zou jij het willen hebben?

Ik denk dat de relatie wel eens heel snel op kan houden, je gaat op de stoel van de architect zitten door zijn werk te doen. Als ik architect was, zou ik er snel klaar mee zijn.

Misschien ben je beter uit met een bouwtechnisch tekenaar ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Joris748 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:35:
[...]

Wat bevalt je niet aan het ontwerp? Hoe zou jij het willen hebben?

Ik denk dat de relatie wel eens heel snel op kan houden, je gaat op de stoel van de architect zitten door zijn werk te doen. Als ik architect was, zou ik er snel klaar mee zijn.

De architect werd ontzettend aanbevolen. Tevens heeft hij uitstekende contacten bij de gemeente voor de welstand. Ik wil hem absoluut niet kwijt, ben wel teleurgesteld in de input die hij doet.

De verdieping is mijn ontwerp; heel erg tevreden over. Ik wil de trap echter anders, ik denk dat er nu een schaduw of blinde plek komt bij de badkamer.
De masterbedroom wil ik plain, nu loop je via de trap een gang in en heb je 3 keuzen. Als ik naar de badkamer wil ik moet ik alsnog in me nakie over de gang. Ik wil mijn privacy in mijn eigen kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
karelkale schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:42:
[...]
De verdieping is mijn ontwerp; heel erg tevreden over. Ik wil de trap echter anders, ik denk dat er nu een schaduw of blinde plek komt bij de badkamer.
De masterbedroom wil ik plain, nu loop je via de trap een gang in en heb je 3 keuzen. Als ik naar de badkamer wil ik moet ik alsnog in me nakie over de gang. Ik wil mijn privacy in mijn eigen kamer.
Sorry hoor... maar een eigen ontwerp waar je tevreden over bent maar dat totaal niet functioneert?

In een normaal ontwerpproces geef je aan wat je functioneel wilt (badkamer bij slaapkamer bijvoorbeeld) en in welke stijl, enz. Dan is het aan een goede architect om daar vorm aan te geven en omdat je genoeg gesproken hebt over jouw wensen en eisen mag je hopen dat er dan iets moois uitkomt (of een aantal varianten).

Nu lijk je een beetje te mieren over waar muurtjes staan....

[ Voor 25% gewijzigd door Yowzawood op 29-04-2021 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-10 10:07

Piper

No guts, no glory

karelkale schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:42:
[...]

De architect werd ontzettend aanbevolen. Tevens heeft hij uitstekende contacten bij de gemeente voor de welstand. Ik wil hem absoluut niet kwijt, ben wel teleurgesteld in de input die hij doet.

Wordt de masterbedroom nou die losse torenkamer op de 2e verdieping of is dat een van de kamers op de 1e verdieping?

Op de 2e verdieping kan je van die garderobe toch meteen een inloopkast maken vanuit je kamer, bed tegen de rechterwand en klaar is kees. Badkamer kan je dan vanuit je inloopkast in 1x in lopen en je bent klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:44

twain4me

lief zijn :P (maarja ik ben bevooroordeeld ;) )

Vanuit het oogpunt van een architect:

Hoe meer mensen dingen zelf doen en aandragen hoe minder ik "goed" kan doen.
Een creatief proces heeft wel een zekere vrijheid en ruimte nodig.

Een van de bekendere architecten van nederland Bakema is ooit met de woorden: " dit instrument hanteer alleen ik" een vergadering uitgelopen, dit nadat iemand iets wilde aangeven met wat toen werdt gezien als een Architecten potlood (dat is zoon dik vul potlood) Zonder te willen oordelen zie ik hier erg veel dat mensen die wel heel erg veel zelf inbrengen soms zoveel dat het nut van de architect is gedegradeerd tot een veredeld tekenaar. en daar pas ik persoonlijk voor. Dingen van schets (floorplanner) naar tekening vertalen kon ik prima toen ik klaar was met het MBO daar hoefde ik niet voor door te leren en is mijn vak niet.
Nu is het voorbeeld van bakema wel extreem maar Ik geef als architect een ruimtelijke invulling aan het PVE aan de hand voor voorkeuren en o.a. de genius logi. Ik teken doorgaans zeker geen floorplanners na. ;)

Lang verhaal kort:
Het zou mij niets verbazen als jouw architect geen idee meer heeft wat er nu eigenlijk van hem wordt verwacht.
Miscchien weet jij wel zo goed wat je wil dat je helemaal geen architect nodig hebt.
100% tevreden kan eigenlijk niet, je doet in een ontwerp altijd concessies aan locatie, materialen, budget, bouwtechniek etc. Of je moet je eisen erg laag hebben staan icm een heel erg hoog budget.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35
twain4me schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:45:
[...]

vanuit het oogpunt van een architect:

Een van de bekendere architecten van nederland Bakema is ooit met de woorden: " dit instrument hanteer alleen ik" een vergadering uitgelopen, dit nadat iemand iets wilde aangeven met wat toen werdt gezien als een Architecten potlood (dat is zoon dik vul potlood) Zonder te willen oordelen zie ik hier erg veel dat mensen die wel heel erg veel zelf inbrengen soms zoveel dat het nut van de architect is gedegradeerd tot een veredeld tekenaar. en daar pas ik persoonlijk voor. Dingen van schets (floorplanner) naar tekening vertalen kon ik prima toen ik klaar was met het MBO daar hoefde ik niet voor door te leren en is mijn vak niet.
Nu is het voorbeeld van bakema wel extreem maar Ik geef als architect een ruimtelijke invulling aan het PVE aan de hand voor voorkeuren en o.a. de genius logi. Ik teken doorgaans zeker geen floorplanners na. ;)

lang verhaal kort:
Het zou mij niets verbazen als jouw architect geen idee meer heeft wat er nu eigenlijk van hem wordt verwacht.
Miscchien weet jij wel zo goed wat je wil dat je helemaal geen architect nodig hebt.
100% tevreden kan eigenlijk niet, je doet in een ontwerp altijd concessies aan locatie, materialen, budget, bouwtechniek etc. Of je moet je eisen erg laag hebben staan icm een heel erg hoog budget.
Doet me denken aan dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Woa0lwDiOQxBZ9XwGoDwnZ30L0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmH1GMpm3bu4AdBEhtfseA0J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-10 12:15
Joris748 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:35:
[...]

Dit denk ik ook, je weet immers zelf al hoe je het wil hebben, dus eigenlijk heb je die stap al gehad, nu alles definitief op een tekening krijgen.

En wat is er eigenlijk mis mee, dit is toch een mooie basisschool met de lokalen zo? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
twain4me schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:45:
[...]

Vanuit het oogpunt van een architect:

Lang verhaal kort:
Dank je wel. Nu weet ik in ieder geval dat het aan mij ligt.
Piper schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:30:
[...]

Wordt de masterbedroom nou die losse torenkamer op de 2e verdieping of is dat een van de kamers op de 1e verdieping?

Op de 2e verdieping kan je van die garderobe toch meteen een inloopkast maken vanuit je kamer, bed tegen de rechterwand en klaar is kees. Badkamer kan je dan vanuit je inloopkast in 1x in lopen en je bent klaar.
De lossen torenkamer wordt echt de verdieping voor ons, de ouders. De middenverdieping voor de kids.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado

Wat ik mis is de communicatie met jullie architect: Waarom wil jij iets en waarom doet de architect het anders? Als je niet luistert naar de ander partij, dan wordt het niets. Er moet ruimte zijn om te bewegen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 08:53
Even een kleine update vanuit mij over de bouw.
Ze zijn vandaag 'echt begonnen'.

Tenminste; de grond is afgegraven. :)
Volgende week de boorpalen erin en eind juli moet het klaar zijn.

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:55
Bij ons naderd de bouw de voltooing. Vandaag is ook de regenwatertank geplaatst.
5 m3 opslag van regenwater, gekoppeld aan de buitenkranen en een kraan in de berging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykXSw6FgIrbNhSyPipUJBPX4g5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMJMYTPjC5jtNP52ZqIzyN9m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK

Wat heb je met de architect afgesproken, wat is zijn rol in het proces? Dit klinkt alsof jullie die rolverdeling niet duidelijk hebben.

Je bent bezig met een ontwerp dat heel erg een blokkendoos is en het nadeel daarvan zie je heel erg op je verdieping: je ontkomt eigenlijk niet aan een gang met daaraan kamers, met als gevolg dat je al snel het gevoel zult krijgen in een hotel te lopen.

We zien hier niet je BG indeling en kunnen dus ook niet zien of er andere meer speelse invullingen mogelijk zijn. Zelf ben ik wel gecharmeerd van afwijkende indelingen, bijvoorbeeld zo dat de indeling binnen niet de vorm buiten volgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-10 21:35

De vraag is dan ook;

Ik ben op dit moment niet tevreden over de trap en de indeling van wat de master bed room had moeten zijn . ( En nu een wirwar van kamers en gang is. Dit is een voorbeeld van wat de architect heeft getekend.)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als jij niet met je blote kont over de gang wil lopen (wat ik me kan voorstellen) dan zeg je tegen je architect: ik wil niet met mijn blote kont over de gang lopen, kun je de indeling van de 'masterverdieping' aanpassen?

Snap het probleem niet zo. Legio oplossingen voor jouw bezwaar in die ruimte!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• karelkale
Dengra schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:14:
[...]

Als jij niet met je blote kont over de gang wil lopen (wat ik me kan voorstellen) dan zeg je tegen je architect: ik wil niet met mijn blote kont over de gang lopen, kun je de indeling van de 'masterverdieping' aanpassen?

Snap het probleem niet zo. Legio oplossingen voor jouw bezwaar in die ruimte!
Er is niet echt een probleem. Het probleem wat er ligt, komt door mij merk ik vanuit de reacties. Had een andere kijk nodig, dan kan ik mijn vrouw vragen of de mensen in dit forum. Ik doe nooit iets verkeerds in de ogen van mijn vrouw, dus daarom de vraag aan jullie.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-10 12:15
karelkale schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:03:
[...]
Ik doe nooit iets verkeerds in de ogen van mijn vrouw
Tikkie offtopic, maar hoe doe je dat. :P
Meestal is het andersom. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:29
Ik heb een vraag, die denk ik het beste in dit topic thuis hoort, zonder er een nieuw topic voor te maken:

In het dorp waar ik nu woon komt volgend jaar een handjevol bouwpercelen beschikbaar. (loting in juni, bouwrijp op zijn vroegst in mei 2022). Zelf een huis laten zetten is iets wat ik heel graag wil, dus ik zit er aan te denken om mee te gaan loten.

Het probleem is echter: We weten niet 100% zeker of we in dit dorp blijven wonen. We zijn hierheen verhuisd vanwege het werk van mijn vrouw, en ondanks dat er een kans is op een vast contract voor haar, is dit alleszins zeker. Indien ze niet kan blijven zullen we waarschijnlijk weer moeten verhuizen naar een ander deel van Nederland. Mijn vermoeden is dat het maximaal 1 a 1,5 jaar gaat duren voor we 100% zekerheid hebben.

Mijn (wilde) idee was nu om mee te loten voor een kavel. Als ik dan 1 van de gelukkigen ben dan koop ik de kavel met eigen geld (dus geen hypotheek, dus ook geen gedoe), en vervolgens laat ik de kavel braak liggen tot ik zekerheid heb. (als het al zover komt, aangezien de kavel pas in mei 2022 klaar is voor bebouwing).

Krijgen we zekerheid dat we in het dorp zullen blijven, dan ga ik op dat moment de bouw van het huis in gang zetten. (Ik zal dus vrij zeker achterlopen met bouw t.o.v. de buren)

Blijkt dat we moeten verhuizen, dan verkoop ik de kavel gewoon weer. Ik woon in een zeer gewild dorp met zeer forse prijzen, dus ik weet zeker dat dit geen probleem gaat zijn. Het is niet mijn doel winst te maken op de kavel, maar als ik toevallig winst kan maken is het leuk meegenomen.

Is dit een haalbaar plan?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
ConQuestador schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:54:
Ik heb een vraag, die denk ik het beste in dit topic thuis hoort, zonder er een nieuw topic voor te maken:

In het dorp waar ik nu woon komt volgend jaar een handjevol bouwpercelen beschikbaar. (loting in juni, bouwrijp op zijn vroegst in mei 2022). Zelf een huis laten zetten is iets wat ik heel graag wil, dus ik zit er aan te denken om mee te gaan loten.

Het probleem is echter: We weten niet 100% zeker of we in dit dorp blijven wonen. We zijn hierheen verhuisd vanwege het werk van mijn vrouw, en ondanks dat er een kans is op een vast contract voor haar, is dit alleszins zeker. Indien ze niet kan blijven zullen we waarschijnlijk weer moeten verhuizen naar een ander deel van Nederland. Mijn vermoeden is dat het maximaal 1 a 1,5 jaar gaat duren voor we 100% zekerheid hebben.

Mijn (wilde) idee was nu om mee te loten voor een kavel. Als ik dan 1 van de gelukkigen ben dan koop ik de kavel met eigen geld (dus geen hypotheek, dus ook geen gedoe), en vervolgens laat ik de kavel braak liggen tot ik zekerheid heb. (als het al zover komt, aangezien de kavel pas in mei 2022 klaar is voor bebouwing).

Krijgen we zekerheid dat we in het dorp zullen blijven, dan ga ik op dat moment de bouw van het huis in gang zetten. (Ik zal dus vrij zeker achterlopen met bouw t.o.v. de buren)

Blijkt dat we moeten verhuizen, dan verkoop ik de kavel gewoon weer. Ik woon in een zeer gewild dorp met zeer forse prijzen, dus ik weet zeker dat dit geen probleem gaat zijn. Het is niet mijn doel winst te maken op de kavel, maar als ik toevallig winst kan maken is het leuk meegenomen.

Is dit een haalbaar plan?
Ik zou mij dan eerst even verdiepen in de voorwaarden bij het kopen van de kavel. Wij moeten binnen 2 jaar na aanschaf van de kavel er wonen voor minimaal 1 jaar. Daarnaast moeten wij minimaal 3 jaar eigenaar zijn van de woning. Echter, er is wel aangegeven dat wanneer je moet verhuizen, vanwege bijvoorbeeld werk, dat het dan mogelijk is om de kavel/woning eerder te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:29
TwArbo schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:57:
[...]

Ik zou mij dan eerst even verdiepen in de voorwaarden bij het kopen van de kavel. Wij moeten binnen 2 jaar na aanschaf van de kavel er wonen voor minimaal 1 jaar. Daarnaast moeten wij minimaal 3 jaar eigenaar zijn van de woning. Echter, er is wel aangegeven dat wanneer je moet verhuizen, vanwege bijvoorbeeld werk, dat het dan mogelijk is om de kavel/woning eerder te verkopen.
Ik had inderdaad al zoiets bedacht, dat er (zeker in de huidige markt) voorwaarden op gelegd worden, dus voor ik het zou doen zal ik zeker alle documenten zeer goed lezen.

Deze zijn nu alleen nog niet beschikbaar, aangezien het project is aangekondigd, maar er verder nog niet veel bekend is.

Ik moet wel zeggen dat ik de eis "je moet er binnen 2 jaar na aanschaf wonen" niet bedacht had, dat is wel een eis die mijn idee om te wachten met bouwen tot ik zekerheid heb wat lastiger maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door ConQuestador op 30-04-2021 09:02 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
ConQuestador schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:00:
[...]
Ik moet wel zeggen dat ik de eis "je moet er binnen 2 jaar na aanschaf wonen" niet bedacht had, dat is wel een eis die mijn idee om te wachten met bouwen tot ik zekerheid heb wat lastiger maakt.
Ja, maar ook die eis kan wegvallen bij ons wanneer we, vanwege bijv. werk, moeten verhuizen. Je moet daarnaast ook dit niet vergeten: https://www.belastingdien...oning_leeg_of_in_aanbouw/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StevenK
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BJFY0-nIEAGk6rTbDBxofJf69U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58oW7l9yJ7sOtIJV5Xu5pESO.jpg?f=fotoalbum_large
Isolatie ligt. Ze zijn nu aan het vlechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 17-10 08:51
Wat voor funderingsbekisting/isolatie is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Stefke schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:53:
Wat voor funderingsbekisting/isolatie is dit?
EPS neem ik aan. Niks bijzonders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het is niet e.o.a. elementensysteem? Gewoon EPS platen op de grond en een opstaande rand van EPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Het is een kelder waarvan de vloer het dragende element voor het huis wordt. Hier kan EPS gebruikt worden omdat de vloer afsteunt op de palen. Zonder palen zou de volle druk op de isolatie komen en ik begrijp dat, dat niet meer toegestaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Conrado schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:40:
Het is een kelder waarvan de vloer het dragende element voor het huis wordt. Hier kan EPS gebruikt worden omdat de vloer afsteunt op de palen. Zonder palen zou de volle druk op de isolatie komen en ik begrijp dat, dat niet meer toegestaan is.
Klopt, overigens staan de dragende kelderwanden ook op de palen, dus de vloer draagt niet het huis, dat doen de wanden. En aangezien de houten bovenbouw maar een fractie van het gewicht van de kelder heeft, is er ook niet heel veel te dragen, alleen de breedplaatvloer :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-10 14:37
twain4me schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:30:
[...]

neej ik wil gewoon een sneak preview naar de uitwerking, materalisatie en detaileren kan het echt geweldig maken, ik ben gewoon iets wat ongeduldig :+
@twain4me (en anderen): we bespraken vandaag de gevels. Na wat aanpassingen, zitten we nu op dit resultaat:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ontwerp zelf is nog lichtjes aangepast ook, maar niet wezenlijk tegenover mijn laatste post :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kwakkel op 30-04-2021 21:30 ]

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Vandelangeadem
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-10 21:41
Ons huizenbouwprojectje is nagenoeg afgerond. Een houten huis (CLT) en aangezien bouwen in hout steeds populairder wordt, hier een paar ervaringen voor zelfbouwers die CLT ook overwegen.

Waarom keuze voor CLT?
Drie redenen. 1. We hebben een krappe kavel. Iedere centimeter ruimtewinst is er 1, met CLT kun je slanke wanden bouwen. 2. We wilden per se een vorm van prefab bouwen. Door het casco in de fabriek te maken worden veel fouten voorkomen en kan het bouwen vlot. Eerste paal tot oplevering was een periode van exact 6 maanden. 3. Duurzaamheid/kwaliteit. Bouwen in hout is in veel opzichten duurzamer dan beton. Daarnaast hoopten we op andere voordelen: zo leek het ons mooi dat al het hout in het zicht is.

Is wonen in een CLT huis echt zo prettig als wordt beweerd?
Zover je dat na een maand kunt zeggen is het korte antwoord: ja. Eigenlijk al tijdens de bouw merkten we verschil met een betonnen woning. Het galmt bijvoorbeeld minder dan beton. Het huis heeft een hoge aaibaarheidsfactor: we hebben nu natuurlijk weinig visite, maar ze willen allemaal de wanden even aanraken 😊. Ook hoeft je huis niet eerst een jaar te drogen. In combinatie met de andere voordelen tijdens de bouw kan ik eigenlijk geen goede redenen bedenken waarom je nog in beton zou bouwen.

Zijn er dan echt geen nadelen aan bouwen en wonen in CLT?
Nou, er zijn wel wat dingen waar je rekening mee moet houden. Drie zaken vielen me in ieder geval op. In de eerste plaats: doordat het casco in de fabriek wordt gemaakt, moet je alles tot en met de plek van de stopcontacten al vooraf doordenken. Dat is best veel werk en achteraf corrigeren is lastig als je hout in het zicht hebt (als je er gipswanden voor plaatst is dat iets makkelijker). In de tweede plaats: (onder)aannemers hebben minder ervaring met houtbouw. Zeker met zichtwerk moet je gewoon “netter” werken dan met beton en niet iedere bouwer doet of kan dat. En tot slot: hout werkt. Met de droge lucht die we afgelopen koudeperiodes hebben gehad, knalt het soms flink. We denken nog over een luchtbevochtiger.

Waar moet je op letten als je in CLT gaat bouwen?
In veel opzichten is het niet anders dan bij een gewoon bouwproces: je moet er veel tijd in stoppen en er bovenop zitten. Maar er zijn wel een paar punten waar ik achteraf misschien nog iets beter op zou letten. Een paar tips:
• Probeer te ontwerpen met het eindresultaat in gedachten – en zorg voor flexibiliteit. Op dit forum wordt vaak gepleit voor voldoende loze leidingen en dat is helemaal terecht (net in de keuken de UTP vergeten, toch handig als je daar eens bekabeld wilt werken). Afhankelijk van de keuzes die je maakt in afwerking en installaties: denk daarbij ook aan bijvoorbeeld elektra voor screens en/of rolgordijnen en/of gestuurde luchttoevoer. Zoals gezegd: achteraf corrigeren is nog iets moeilijker netjes te doen dan bij beton.
• Aangezien hout werkt, krijg je links en rechts spleten/kieren. Tijdens de bouw zijn enkele kieren “weggewerkt” met houtkleurige kit, maar dat is gaan scheuren. Ik zou een volgende keer eerst een jaartje wachten voordat ik kieren dicht zou gaan stoppen.
• Bespaar niet op de afwerking van het hout. Om te voorkomen dat we straks in een Oostenrijkse berghut wonen, hebben we alle wanden behandeld met UV werende beits. Na wat testen bleek de duurste variant ook de mooiste 😊. Intensief gebruikte ruimtes (keuken) hebben we met een tweecomponentenlak extra beschermd. Beitsen kun je prima zelf, het is wel een aardig klusje. En zorg voor een goede excentrische schuurmachine. Kopen niet huren, want je moet toch een heel flink oppervlak doen....
• Als je kiest voor hout in het zicht: ga maar all the way, dus met uitzondering van de natte ruimtes alles in zichtkwaliteit. Wij hadden gedacht om een paar ruimtes later met ander materiaal af te werken (o.a. toiletwanden, keldertoegang) en dat hebben we dus in een minder houtkwaliteit. Maar uiteindelijk ervoor gekozen ook dit gewoon in het zicht te laten.
* Bescherm de ruwbouw met zeilen oid tegen weersinvloeden als je voor hout in het zicht kiest. Scheelt schuurwerk.
[
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7vckCjdmXIjAe6Ysp5Nd1SeyaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0j4jAHoWke6Gm9HKO2vfoQ3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsapqUJcvRM1Wqf1xyj2NRwF1I0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjGiByrVz5whaT52jTR92Qq4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdoDuDauNtuOF2VBvIi-48haI1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPXfWE93aehHa0fF4AvBHGxg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSihpkfd6Ln30C02-eTXEhPDZ9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqmjJFnCKLNuAPccwoy7Dfim.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mnq8eRfHbj9IQ9nPN26vYAEkwBQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vgg9kiman4J3qHr5g6N1Qk2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niK8jNkvvCwNgzJ8h1AuiC9QZC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nADuxyhyhpzCqS1XJMaZyfjZ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 0% gewijzigd door Vandelangeadem op 30-04-2021 23:44 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-10 20:42
Wie heeft er ervaring met de grootte van de elektriciteit aansluiting. Wij waren zelf uitgegaan van 3x 25 A aansluiting, een standaard 3 fase consumenten aansluiting. Wij begrepen van onze installateur dat dit niet mogelijk was i.v.m. de lucht warmtepomp (7 kW) en de zonnepanelen (16x 350 Wp) en dat wij hierdoor op 3x 40 A aansluiting zouden komen, wat in feite een bedrijfsaansluiting is met bijhorend horend hogend vastrecht (€ 8,6636 per maand voor 3x 25 A en € 20,9011 per maand voor een 3x 40 A aansluiting). Nogal een verschil dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Die vraag komt hier vaker voorbij, en je vind ook informatie hier Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9. Algemene conclusie, dat kan allemaal op een 3x25A aansluiting,

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nous112 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:51:
Wie heeft er ervaring met de grootte van de elektriciteit aansluiting. Wij waren zelf uitgegaan van 3x 25 A aansluiting, een standaard 3 fase consumenten aansluiting. Wij begrepen van onze installateur dat dit niet mogelijk was i.v.m. de lucht warmtepomp (7 kW) en de zonnepanelen (16x 350 Wp) en dat wij hierdoor op 3x 40 A aansluiting zouden komen, wat in feite een bedrijfsaansluiting is met bijhorend horend hogend vastrecht (€ 8,6636 per maand voor 3x 25 A en € 20,9011 per maand voor een 3x 40 A aansluiting). Nogal een verschil dus.
Andere installateur zoeken. Als hij het verschil tussen verbruik en levering al niet snapt....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:42
Gewoon 3 x25A, die man weet niet waar hij het over heeft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Nog een reactie; 'wij' gaan er van uit dat het afgegeven vermogen van de warmtepomp 7 kW is.. het maximaal opgenomen vermogen van de compressor/ pomp zelf is niet meer dan pakweg 1800 Watt.
Bij een 7KW Mono Panasonic wp heb je nog een 'back-up heather van 3000 Watt, die kan je het beste op een aparte groep aansluiten; in die wp is een dubbele stroomaansluiting voorhanden.
Je zou ook pomp en heater op een 'kookgroep-automaat' in de groepenkast kunnen aansluiten, dan word bij een fout beide groepen uitgeschakeld, je kan dan met één 5x2.5 kabel naar de wp ipv 2 aparte kabels. (bij 1 fase warmtepomp)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-10 20:42
Oké bedankt voor jullie reactie, zal nog eens kritisch in gesprek gaan met de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
frisianstar schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:19:
[...]

Nog een reactie; 'wij' gaan er van uit dat het afgegeven vermogen van de warmtepomp 7 kW is.. het maximaal opgenomen vermogen van de compressor/ pomp zelf is niet meer dan pakweg 1800 Watt.
Bij een 7KW Mono Panasonic wp heb je nog een 'back-up heather van 3000 Watt, die kan je het beste op een aparte groep aansluiten; in die wp is een dubbele stroomaansluiting voorhanden.
Je zou ook pomp en heater op een 'kookgroep-automaat' in de groepenkast kunnen aansluiten, dan word bij een fout beide groepen uitgeschakeld, je kan dan met één 5x2.5 kabel naar de wp ipv 2 aparte kabels. (bij 1 fase warmtepomp)
Geen kookgroep, je wilt het wel spreiden over de fases, dus gewoon een krachtgroep waarvan je 1 fase niet gebruikt/aansluit.
Bij een 3-fase WP gebruik je óok een 5 aderige kabel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ik heb 7.5kW warmtepomp, 35x320Wp panelen, etc op 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:56
Hier een 11,2KW WP, 7000WP en 3x25A aansluiting.

In de 4 jaar dat we hier wonen nog nooit een probleem gehad.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Hier ook wat stapjes verder; ontwerp is definitief, heb opdracht gegeven om de constructie technisch door te rekenen. Overmorgen ook naar de notaris om de aankoop vd grond definitief te maken. Kan ik ook zsm een sondering uit laten voeren. Dus nu snel de bouwvergunning aanvragen en dan ergens september/oktober beginnen met bouwen. Ik hoop dat ik dan volgend jaar rond deze tijd zo'n beetje verhuisd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Laatst online: 06-10 12:06
Wij willen nu de bouwvergunning aanvragen maar met name de BENG berekening lijkt lastig te worden in deze periode. Alle gecertificeerde worden overspoeld met aanvragen en geven nu al weken vertraging op. Hebben jullie de zelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-10 14:36
tim-1985 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:34:
Wij willen nu de bouwvergunning aanvragen maar met name de BENG berekening lijkt lastig te worden in deze periode. Alle gecertificeerde worden overspoeld met aanvragen en geven nu al weken vertraging op. Hebben jullie de zelfde ervaring?
Bij ons ging dat vrij soepel en heeft dat niet tot vertraging geleid. Ik merkte wel dat er nog wat onwennigheid / onbekendheid is bij zowel architect als aannemer, waardoor een aantal zaken niet in één keer goed gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Wat is jullie ervaring met de keuze voor wel of geen kruipruimte? Persoonlijk neig ik naar geen, zeker als je van tevoren alvast goed nadenkt over leidingen etc. Ook 'gedoe' met water in de kruipruimte staat me tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
Deleon78 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:36:
[...]al is het alleen maar om extra tegels / dakpannen op te slaan :)
Geniaal! Ik ga zo opruimen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Hier een aantal voordelen van kruipruimteloos (mooi woord): https://www.variahuis.nl/bouwen-zonder-kruipruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:17
jowi schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:15:
Hier een aantal voordelen van kruipruimteloos (mooi woord): https://www.variahuis.nl/bouwen-zonder-kruipruimte
Hey dat is onze bouwer :D Maar wij hebben en krijgen wel een kruipruimte. Eigenlijk nooit als nadeel gezien, inderdaad slaan we er nu dakpannen in op en al een keer gebruikt om een laadpaal aan te leggen.

Nu hebben we in het nieuwe huis geen dakpannen en al voorbereid op de laadpaal. Wel alleen met een buis door de fundering, ik kan er later dus van alles door heen voeren. Dit geldt ook voor de achtertuin trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
@jowi Ik vind het geen sterk stuk. Met mijn zeer beperkte kennis stel ik toch een paar vragen:

Een luchtdichte betonnen vloer zonder kruipruimte isoleert beter tegen vocht en kou dan een minder goed geïsoleerde vloer met een ongeïsoleerde kruipruimte daaronder.

Wat doet een luchtdichte bettonnen vloer met kruimruimte vs een luchtdichte betonnen vloer zonder kruimt ruimte?

In een huis zonder kruipruimte verliest u minder energie via de vloer van de begane grond. Zit daar een kruipruimte onder, dan wordt eerst die ruimte verwarmd door uw cv-installatie alvorens de warmte hoger uw huis in trekt. U verwarmt de kruipruimte dus onbedoeld en onnodig mee.
Een tweede voordeel van kruipruimteloos bouwen is dat het de hoeveelheid vocht beperkt die via de kruipruimte in uw huis kan komen.

Of ik nou de ondergrond verwarm of de lucht in de kruipkelder, er gaat sowieso energie verloren. Is het niet zo dat lucht slechter geleid en daardoor minder warmte verloren gaat naar de kruipkelder?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ik pluk het ook maar van internet hoor, ik zit dus met dezelfde soort vragen :)
Denk dat ik voorlopig de portemonnee de beslissing laat nemen, zonder kruipruimte lijkt iets goedkoper te zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door jowi op 03-05-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ja, ik probeer zo goed mogelijk al loze leidingen te plaatsen, een aantal daarvan zullen in de vloer komen, daar hou ik wel rekening mee. Ook bijv. waar een kookeiland komt en een extra spoelbak oid in een bijkeuken weet je vantevoren al. Misschien ook goed om meteen even na te denken over buitenkraan en (loze) leidingen naar buiten voor tuinverlichting. schuurtje etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:36
jowi schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:55:
Ja, ik probeer zo goed mogelijk al loze leidingen te plaatsen, een aantal daarvan zullen in de vloer komen, daar hou ik wel rekening mee. Ook bijv. waar een kookeiland komt en een extra spoelbak oid in een bijkeuken weet je vantevoren al. Misschien ook goed om meteen even na te denken over buitenkraan en (loze) leidingen naar buiten voor tuinverlichting. schuurtje etc.
Zonder kruipruimte is het wel echt een huis dat gebouwd is op de situatie van de bewoners bij oplevering. Zo'n 15 jaar later veranderen de wensen aan een huis gewoonlijk (omdat de eigenaar verhuist, start met een gezin(suitbreiding), etc) en bijna al die veranderingen worden 'gefaciliteerd' door een ruimte onder het huis. Zonder dat wordt het gewoon veel lastiger om je huis aan te blijven passen aan jezelf.

(Nu is het door vloerverwarming al veel lastiger geworden om achteraf nog veel te doen, maar daar kun je de vloerverwarming op aanpassen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Valt ook wel mee denk ik; heb jarenlang in appartementen etc gewoond, als je daar iets wil veranderen kun je ook niet gebruik maken van een kruipruimte... moet je toch al snel in vloeren en muren frezen etc. Is dan wel weer iets bewerkelijker, maar heel veel lastiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:42
Ik kom bij zoveel mensen die allemaal zo bang zijn dat hun kruipruimte onbegaanbaar wordt door isolatie enzo. Als ik dan vraag hoe vaak ze er geweest zijn de afgelopen 20 jaar dan is dat meestal maar 1 keer ofzo.
Dat ding wordt echt overgewaardeerd. Dakpannen kun je gewoon achter een struik leggen, bovenop de extra straattegels.
Leidingen kun je best vantevoren bedenken, en als het echt moet is er altijd een oplossing voor te vinden.
Als er over 20 jaar iemand anders komt wonen kan die ook wel door de cementdekvloer zagen, dan gaan ze toch ook vast iets met de vloer doen.
Dus lekker dik isolatie leggen, vloer er direct op storten. Afvoeren kunnen buitenom, veel handiger ook als er wat mee is in plaats van op je knietjes in de drek in een kruipruimte kloten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17

Proton_

Team Welles

battler schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:47:
Of ik nou de ondergrond verwarm of de lucht in de kruipkelder, er gaat sowieso energie verloren. Is het niet zo dat lucht slechter geleid en daardoor minder warmte verloren gaat naar de kruipkelder?
Een kruipruimte moet geventileerd zijn (oa radon).
Klei is meestal niet geventileerd.

Ik ben wel blij met de kruipruimte.
Afgelopen twee jaar 4x geweest: extra buitenkraan, laadpaal, robotmaaier, extra PV-groep naar de terrasoverkapping.
Komend jaar nog een keer voor de warmtepomp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
jowi schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:27:
Wat is jullie ervaring met de keuze voor wel of geen kruipruimte? Persoonlijk neig ik naar geen, zeker als je van tevoren alvast goed nadenkt over leidingen etc. Ook 'gedoe' met water in de kruipruimte staat me tegen.
Ben blij dat ik een kruipruimte heb. Heb daar al diverse malen profijt van gehad:
- verhelpen verstopping riolering
- verhelpen verzakking riolering
- extra elektra kabels naar zolder
- aanleg utp van meterkast naar bovenverdieping
- naisoleren vloer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
nokiaan958GB schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:54:
[...]

Ben blij dat ik een kruipruimte heb. Heb daar al diverse malen profijt van gehad:
- verhelpen verstopping riolering
- verhelpen verzakking riolering
- extra elektra kabels naar zolder
- aanleg utp van meterkast naar bovenverdieping
- naisoleren vloer
Dat zijn voordelen bij een bestaande, oudere woning. Bij nieuwbouw kun je al deze zaken opheffen door er vooraf even goed over na te denken en overal een loze leiding naartoe te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
Stefke schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:16:
[...]

Dat zijn voordelen bij een bestaande, oudere woning. Bij nieuwbouw kun je al deze zaken opheffen door er vooraf even goed over na te denken en overal een loze leiding naartoe te leggen.
Afgezien van die verstoppingen dan, maar dat is te voorkomen met een vezelrijk dieet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Bij ons lopen alle leidingen direct van de muur naar buiten. Het langste traject is dan het toilet, dat is dan ong 3m. Onder het huis geen enkele vertakking en hooguit één 45 graden bocht. Als er ooit een verstopping optreedt, dan vrijwel onmogelijk onder het huis. Mocht dat toch zo zijn, dan zal het geen probleem zijn om er iets door te drukken.
Buiten het huis ligt het riool net langs de fundering rond het hele huis, in geel zand, lekker makkelijk op te graven.

Oke, dat kan niet overal, maar je kunt daar wel rekening mee houden.

Hier in de buurt ligt ergens een fundering waar nogal langzaam gebouwd wordt, ook een betonplaat, en overal langs de buitenrand zie je rioolpijpjes omhoog steken en direct de fundering uit. Die doen dus hetzelfde

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 04-05-2021 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Stefke schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:16:
[...]

Mijn focus heeft primair gelegen op (elektra) leidingwerk en heb voor de zekerheid vier 75mm mantelbuizen van de meterkast naar de hoeken van de tuin laten leggen en toch blijkt het achteraf handig dat er een kruipruimte onder het huis zit. Waar ik niet over had nagedacht was een waterafvoer in de meterkast voor de ontharder en een punt buiten waar water naartoe moet wat vanaf de meterkast dichterbij is dan een van de vier mantelbuizen.

Alles van te voren 100% uitdenken zal mogelijk zijn, maar knap lastig :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fabian op 04-05-2021 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Je hebt ook nog muren, en dekvloeren waar eea in verwerkt kan worden he... Zeker electra en water heeft niet veel ruimte nodig, ook afschot ed zijn geen issue. Enkel afvoer moet goed liggen.

Hier in zuidoost Brabant heb ik nog nooit een nieuwbouwwoning met kruipruimte gezien. Enkel van >2,5mtr hoog, maar die hebben een andere naam.
En meeste leggen alles gewoon onder het beton, niet eens zoals bij @Stefke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Deleon78 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:18:
[...]

De kruipruimte is niet alleen voor tijdens de bouw, maar ook juist de rest van de levensduur van de woning… dat je tijdens de bouw veel in vloer stopt heeft daar niet zo veel te maken.
Klopt, maar als het casco eenmaal staat word eea toch een stuk makkelijker in te richten dan vanaf tekening. Mijn punt was meer dat je niet vastzit aan de situatie die je in de fundering legt

Op papier is het inderdaad een voordeel mbt latere uitbreidingen, maar of de meerprijs van "bovengronds" de aanpassingen uitvoeren tov de meerprijs van een kruipruimte opweegt is koffiedik kijken.

Feit blijft dat het type ondergrond en fundering deze keus vaak al versimpelt. Als je dan nog wel een keus hebt moet je dit voor jezelf afwegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-10 09:17
Wij hebben 13 december 2020 een contract getekend met een catalogusbouwer voor de oplevering van een huis. In de voorwaarden stond een energielabel A en EPC 0.4.

Sinds dit kalenderjaar is er ipv een EPC en BENG benodigd. En om aan de BENG te voldoen moet er een blower door test worden gedaan. Nu krijgen wij dat als meerwerk kosten op factuur.
Dat vind ik raar, want naar mijn idee dient de aannemer een huis op te leveren volgens de geldende normen. En aangezien dat met de BENG nu nodig is vinden we niet dat wij voor die kosten op moeten draaien. Zie ik dat goed of is het logisch dat we dat wel moeten betalen?

We hadden er al bezwaar tegen gemaakt, maar dit was de reactie:
"De blower door test is echter een eis om aan de BENG te voldoen. Dit is geen standaard optie die wij meenemen in het bouwproces. We deden in het verleden al wel steekproefsgewijs Blower tests voor onszelf, om te zien hoe luchtdicht onze woningen zijn.

Als we de test laten vervallen zal er een hogere “Forfaitaire” waarde aangehouden moeten worden die er voor zorgt dat er andere zaken aangepast zullen moeten worden om aan de BENG te voldoen. Zoals bijvoorbeeld Triple glas, dit brengt uiteraard vele malen hogere kosten met zich mee."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:23
jowi schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:27:
Hier geen kruipruimte. Bouwkundige voorzag alleen maar problemen, ondergrond klei, dus altijd problemen met grondwater. Veel minder grond af te voeren, was ook een voordeel. Was uiteindelijk bijna 5K goedkoper dan met fundering. Wel wat extra loze leidingen laten leggen. Nu 6 jaar later nog nergens iets bij willen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Voorlopig plan is zonder kruipruimte (tenzij de constructeur en bouwer anders besluiten/adviseren), het is goedkoper, zuiniger, scheelt dus ook weer in de epc berekening neem ik aan. Ik ga wel zorgen voor een aantal loze leidingen en dozen voor wcds buiten, en lokatie(s) voor buitenkraan, maar gezien het ontwerp zijn de meeste plekken daarvoor ook gewoon direct door de muur te bereiken vanaf bovengronds leidingwerk, daar hoeft eigenlijk niets voor onder de vloer. Loze AV leidingen was ik sowieso al van plan, maar kan feitelijk ook via muren of plafonds lopen. In de garage komt een afvoer voor een spoelbak en een vloerputje in het midden, inderdaad een extra afvoer wellicht voor een ontkalker etc. Voor het kookeiland en de rest vd keuken is feitelijk ook al bekend waar water en afvoeren moeten komen. Misschien dat ik voor het eiland nog een voorziening aanbreng voor afvoeren van de werkbladafzuiging onder de vloer door naar buiten voor het geval recirculatie niet fijn werkt. De meterkast ligt direct achter een buitenmuur dus ook goed bereikbaar voor aansluitingen via de vloer.

[ Voor 7% gewijzigd door jowi op 04-05-2021 13:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Vandelangeadem schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:35:
Ons huizenbouwprojectje is nagenoeg afgerond. Een houten huis (CLT) en aangezien bouwen in hout steeds populairder wordt, hier een paar ervaringen voor zelfbouwers die CLT ook overwegen.

Waarom keuze voor CLT?
Drie redenen. 1. We hebben een krappe kavel. Iedere centimeter ruimtewinst is er 1, met CLT kun je slanke wanden bouwen. 2. We wilden per se een vorm van prefab bouwen. Door het casco in de fabriek te maken worden veel fouten voorkomen en kan het bouwen vlot. Eerste paal tot oplevering was een periode van exact 6 maanden. 3. Duurzaamheid/kwaliteit. Bouwen in hout is in veel opzichten duurzamer dan beton. Daarnaast hoopten we op andere voordelen: zo leek het ons mooi dat al het hout in het zicht is.

Is wonen in een CLT huis echt zo prettig als wordt beweerd?
Zover je dat na een maand kunt zeggen is het korte antwoord: ja. Eigenlijk al tijdens de bouw merkten we verschil met een betonnen woning. Het galmt bijvoorbeeld minder dan beton. Het huis heeft een hoge aaibaarheidsfactor: we hebben nu natuurlijk weinig visite, maar ze willen allemaal de wanden even aanraken 😊. Ook hoeft je huis niet eerst een jaar te drogen. In combinatie met de andere voordelen tijdens de bouw kan ik eigenlijk geen goede redenen bedenken waarom je nog in beton zou bouwen.

Zijn er dan echt geen nadelen aan bouwen en wonen in CLT?
Nou, er zijn wel wat dingen waar je rekening mee moet houden. Drie zaken vielen me in ieder geval op. In de eerste plaats: doordat het casco in de fabriek wordt gemaakt, moet je alles tot en met de plek van de stopcontacten al vooraf doordenken. Dat is best veel werk en achteraf corrigeren is lastig als je hout in het zicht hebt (als je er gipswanden voor plaatst is dat iets makkelijker). In de tweede plaats: (onder)aannemers hebben minder ervaring met houtbouw. Zeker met zichtwerk moet je gewoon “netter” werken dan met beton en niet iedere bouwer doet of kan dat. En tot slot: hout werkt. Met de droge lucht die we afgelopen koudeperiodes hebben gehad, knalt het soms flink. We denken nog over een luchtbevochtiger.

Waar moet je op letten als je in CLT gaat bouwen?
In veel opzichten is het niet anders dan bij een gewoon bouwproces: je moet er veel tijd in stoppen en er bovenop zitten. Maar er zijn wel een paar punten waar ik achteraf misschien nog iets beter op zou letten. Een paar tips:
• Probeer te ontwerpen met het eindresultaat in gedachten – en zorg voor flexibiliteit. Op dit forum wordt vaak gepleit voor voldoende loze leidingen en dat is helemaal terecht (net in de keuken de UTP vergeten, toch handig als je daar eens bekabeld wilt werken). Afhankelijk van de keuzes die je maakt in afwerking en installaties: denk daarbij ook aan bijvoorbeeld elektra voor screens en/of rolgordijnen en/of gestuurde luchttoevoer. Zoals gezegd: achteraf corrigeren is nog iets moeilijker netjes te doen dan bij beton.
• Aangezien hout werkt, krijg je links en rechts spleten/kieren. Tijdens de bouw zijn enkele kieren “weggewerkt” met houtkleurige kit, maar dat is gaan scheuren. Ik zou een volgende keer eerst een jaartje wachten voordat ik kieren dicht zou gaan stoppen.
• Bespaar niet op de afwerking van het hout. Om te voorkomen dat we straks in een Oostenrijkse berghut wonen, hebben we alle wanden behandeld met UV werende beits. Na wat testen bleek de duurste variant ook de mooiste 😊. Intensief gebruikte ruimtes (keuken) hebben we met een tweecomponentenlak extra beschermd. Beitsen kun je prima zelf, het is wel een aardig klusje. En zorg voor een goede excentrische schuurmachine. Kopen niet huren, want je moet toch een heel flink oppervlak doen....
• Als je kiest voor hout in het zicht: ga maar all the way, dus met uitzondering van de natte ruimtes alles in zichtkwaliteit. Wij hadden gedacht om een paar ruimtes later met ander materiaal af te werken (o.a. toiletwanden, keldertoegang) en dat hebben we dus in een minder houtkwaliteit. Maar uiteindelijk ervoor gekozen ook dit gewoon in het zicht te laten.
* Bescherm de ruwbouw met zeilen oid tegen weersinvloeden als je voor hout in het zicht kiest. Scheelt schuurwerk.
[
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Prachtige woning en zeer goede tips voor de CLT bouwen in spe. Ik heb in 2019 een woning gebouwd met CLT en HSB, alle binnenwanden zijn van CLT. De afwerking gedaan met Bohme verf (lichte whitewash), kost veel tijd maar het resultaat is prachtig en tot nu toe houd het zich erg goed.
Nog wat aanvullingen:
- Zorg voor een constante luchtvochtigheid met een bevochtiger in je WTW installatie. Dit voorkomt kieren en scheuren in het CLT.
- CLT is niet heel geluiddicht, als je dat wel wilt voor bijvoorbeeld een entertainment ruimte dan moet je gebruik maken van een voorzet wand met geluidsisolatie. De akoestiek is dan wel weer perfect met CLT, mits je her en der wat aan de muur hangt of gordijnen etc hebt.
- Denk bij detaillering van binnendeuren en ramen eraan dat dit weliswaar heel strak kan met CLT maar dat het product niet op de mm perfect is. Deur kozijnen die overlappen met het CLT beperken het risico op naden.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:05
SRB12 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:34:
Wij hebben 13 december 2020 een contract getekend met een catalogusbouwer voor de oplevering van een huis. In de voorwaarden stond een energielabel A en EPC 0.4.

Sinds dit kalenderjaar is er ipv een EPC en BENG benodigd. En om aan de BENG te voldoen moet er een blower door test worden gedaan. Nu krijgen wij dat als meerwerk kosten op factuur.
Dat vind ik raar, want naar mijn idee dient de aannemer een huis op te leveren volgens de geldende normen. En aangezien dat met de BENG nu nodig is vinden we niet dat wij voor die kosten op moeten draaien. Zie ik dat goed of is het logisch dat we dat wel moeten betalen?

We hadden er al bezwaar tegen gemaakt, maar dit was de reactie:
"De blower door test is echter een eis om aan de BENG te voldoen. Dit is geen standaard optie die wij meenemen in het bouwproces. We deden in het verleden al wel steekproefsgewijs Blower tests voor onszelf, om te zien hoe luchtdicht onze woningen zijn.

Als we de test laten vervallen zal er een hogere “Forfaitaire” waarde aangehouden moeten worden die er voor zorgt dat er andere zaken aangepast zullen moeten worden om aan de BENG te voldoen. Zoals bijvoorbeeld Triple glas, dit brengt uiteraard vele malen hogere kosten met zich mee."
Ligt er aan wat is ingevuld bij de qv10 waarde in de BENG. Als je die op 0.98 / forfaitair zet en je voldoet dan hoef je geen luchtdichtheid test te doen. Haal je alleen de BENG met een lagere waarde dan moet je wel een test doen.
Dus diegene moet even een getal aanpassen en op rekenen drukken, zie je het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:02
Voor ons huis ben ik nu de beste manier aan het uitzoeken voor centrale ventilatie in samenwerking met de afzuiging in de keuken en ik kom er nog niet helemaal uit en vroeg me af of mensen hier een dergelijke setup hebben geplaatst.

Volgens mij is dat namelijk de beste methode voor de toekomst maar is hij nu nog niet echt veel in de praktijk toegepast. Het TNO heeft er wel behoorlijk wat onderzoek naar gedaan maar ik kan nog geen producten vinden, maar misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen.

https://projecten.topsect...c86832e9f0d8059461253.pdf

Voordelen van deze setup:
  • Geen motor in je leefruimte
  • Krachtige afzuiging naar buiten toe
  • Geen recirculatie (helpt enkel tegen geurtjes en niet tegen vocht, daarnaast neemt een recirculatiefilter af in efficientie over tijd)
  • Warmte terugwinning
  • Minder vocht van het koken in je leefruimte
Nadelen van deze setup:
  • Groot kanaal nodig
  • Centrale afzuiging moet alle capaciteit naar deze ruimte kunnen sturen
  • Minimale hoeveelheid bochten (TNO adviseert 2 ruime bochten)
Pagina: 1 ... 186 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic