Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 185 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.624.127 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:24
Vandaag weer een ALV gehad met betrekking tot het bouwproject en daar kwam het nieuws ter tafel dat de aannemer pas op z'n vroegst 15 juli zou kunnen beginnen met heien omdat de levertijd van de palen zo lang is. Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hier meer ervaring mee hebben en of dit ook echt zo is, of dat dit enkel gecommuniceerd is om de druk te verhogen op ons om snel ja te zeggen tegen de offerte.

Het gaat om 150 palen (voor 15 huizen) tussen de 10 en 13 meter, dit lijkt me een zeer gangbaar formaat (misschien zelfs wat kort), en de hoeveelheid lijkt me ook niet schrikbarend veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:02
FreezingPixels schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:03:
Zien jullie gekke dingen in de bovenstaande lijst?
Nou, van alles. Ik vraag me af hoe ze Beng met zoveel glas en HR++ behaald hebben. Ik denk dat er minimale isolatie zit in de kap, beperkte luchtdicht en dat ze alles compenseren in BENG met de PV-panelen. Klinkt goed, alleen wek je op in de zomer, draait de WP in de winter en is salderen straks niet meer mogelijk. Dat klinkt als peperdure winters.

Verder moet je van die stelposten af. Laat een sondering uitvoeren en je weet wat voor fundering noodzakelijk is. Hetzelfde geldt voor de installaties. Dit is gewoon veel financieel risico.
De 421K klinkt als een tè mooie aanbieding. Het probleem is dat het nu wel tussen je oren zit...

[ Voor 6% gewijzigd door Conrado op 14-04-2021 21:36 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:21
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:27
onne schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:03:
[...]

Heijmans infra / Enexis.
Mijn architect deed het veel vaker, MK moet via 1 deur bereikbaar zijn vanuit buiten. Verder helemaal geen vragen / discussie over gehad.
Oké, zit hier zelf met Liander. Misschien dat een sectionaaldeur het probleem is. Al is dat nog steeds een “deur”.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-10 07:14
Morpheusk schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:51:
[...]

Oké, zit hier zelf met Liander. Misschien dat een sectionaaldeur het probleem is. Al is dat nog steeds een “deur”.
HAK die hier in opdracht van Enexis werkt heeft het ook goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Morpheusk schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:58:
[...]

Welke netbeheerder heb jij die de meterkast in de garage heeft goedgekeurd? Onze architect is er wat terughoudend in.
Het was vroegah binnen 3 meter van de voordeur (stond in het bouwbesluit) (mocht formeel ook op de verdieping er boven :D ) toen dat eruit is gehaald hadden alle netbeheerders een eigen idee hoe en wat, waar ze bij liander liever hadden dat je helemaal geen meterkast zou nemen,want stel je voor misschien gaat iemand het gebruiken. Mocht je van stedin het ding ongeveer buiten op de schoorsteen monteren. dat is allemaal wat naar elkaar toe gegroeid maar er is verschil tussen hoe de netbeheerders de min of meer samen overeengekomen adviesen interpeteren tot "regelgeving."

Ergo, gewoon aan de netbeheerder vragen, liander is nog altijd 1 van de moeilijkere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-10 08:51
Gewoon enexis bellen, die kijken nergens naar. Je vraagt 3x25A aan, dan komen ze 3x30A aanleggen, je wijzigt dit naar 3x25A en uiteindelijk ligt er 3x40A :9
Ik denk dat als je een aanvraag doet ze t gewoon komen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Beste medebouwers,
ik zit met een dilemma en ik hoop dat jullie mij hier in kunnen adviseren. Het volgende is het geval:

Ik ga in zee met een bouwer die normaal gesproken alleen maar houten kozijnen levert. Mijn voorkeur heeft kunststof, maar hij biedt dat niet aan. Wel is hij bereid om met onze wens mee te gaan (de technisch tekenaar was zelfs verbaasd dat de bouwer deze optie aan ons had geboden). Echter stelt hij hier voorwaarden aan (ik begrijp dat hij uiteraard risico's wil uitsluiten). De belangrijkste voorwaarde is dat de leverancier van de kunststof kozijnen de stelkozijnen aanlevert, zodat de bouwer deze kan plaatsen. Normaal gesproken maakt hij nl geen gebruik van stelkozijnen maar houten kozijnen met spouwlatten. De kozijnen worden dmv de spouwlatten op de prefab binnenmuur gemonteerd, waarna alles wordt afgemetseld en afgedicht (op deze manier zijn stelkozijnen dus niet benodigd). Zijn bouwprincipe is om alle asap wind- en waterdicht te hebben.
Nu heb ik met de leverancier van de kunststof kozijnen een gesprek gehad en een offerte ontvangen. Echter stelt deze dat ze alleen bij renovatiewerk de stelkozijnen leveren, maar niet bij nieuwbouw. Het lijkt er ook op dat ze daartoe niet bereid zijn (vraag heb ik uiteraard wel weer bij ze neergelegd).

Wat zouden jullie doen? Zelf de stelkozijnen aan laten maken bij een timmerman (conform de maatvoering opgegeven door de kozijnenleverancier ) en deze aanleveren aan de bouwer? Ik zie hier nl een risico, want dan wordt ik de derde speler en draag ik straks de risico's.

Ik heb nu voorgesteld om met zijn drieën om de tafel te gaan zitten en eea door te spreken in de hoop dat de bouwer de stelkozijnen alsnog bij zijn timmerman aan laat maken en plaatst, zodat de kunststof kozijnen leverancier vervolgens de kozijnen kan plaatsen. Echter blijf ik altijd met het risico zitten dat als er iets fout gaat of beschadigd zij naar elkaar zullen wijzen. Hele goede afspraken zijn dus noodzakelijk.

De keuze voor kunststof is uiteraard het onderhoudsvrije, echter zijn de mahoniehouten kozijnen ook best mooi, maar dan sta ik om de 5 jaar weer met een kwast in mijn hand.

Een andere aanname die ik nog heb is dat het voor kunststof kozijnen goedkoper is om tripple glas te plaatsen (meerprijs maar €1000,-) dan in de houten kozijnen. Is deze aanname juist of hebben jullie een andere ervaring? (ik ga dat uiteraard bij de bouwer vragen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 18:38
twain4me schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:00:
[...]

Het was vroegah binnen 3 meter van de voordeur (stond in het bouwbesluit) (mocht formeel ook op de verdieping er boven :D ) toen dat eruit is gehaald hadden alle netbeheerders een eigen idee hoe en wat, waar ze bij liander liever hadden dat je helemaal geen meterkast zou nemen,want stel je voor misschien gaat iemand het gebruiken. Mocht je van stedin het ding ongeveer buiten op de schoorsteen monteren. dat is allemaal wat naar elkaar toe gegroeid maar er is verschil tussen hoe de netbeheerders de min of meer samen overeengekomen adviesen interpeteren tot "regelgeving."

Ergo, gewoon aan de netbeheerder vragen, liander is nog altijd 1 van de moeilijkere.
De eis staat nu in de NEN 2768
onderdeel 4.1, NEN 2768
De meterruimte moet op hetzelfde niveau zijn als de toegangsdeur.
De loopafstand vanaf een toegangsdeur van een woning tot de
meterruimte mag ten hoogste 3 m zijn, indien die afstand wordt
afgelegd door een niet-gemeenschappelijke ruimte. Hiervan mag
alleen worden afgeweken met toestemming van de desbetreffende
netbeheerder(s).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wat maakt het die kozijnen boer nu uit of het renovatie is of nieuwbouw, gewoon een tekening droppen en dat moet hij maken, kan hij dat niet of wil hij dat niet dan vraag je een ander.
Als je aan de bakker vraagt doe maar een eierkoek zegt hij toch ook niet die verkoop ik normaal alleen maar tegelijk met een krentenbol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

RocketKoen schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:59:
[...]

De eis staat nu in de NEN 2768

[...]
nee een toegangsdeur dus mag ook de achterdeur of garagedeur zijn alleen kunnen de netbeheerders zelf daar weer extra eisen bovenop leggen (of dat doen ze in iedergeval)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 14-04-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
lp77 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:53:
Normaal gesproken maakt hij nl geen gebruik van stelkozijnen maar houten kozijnen met spouwlatten. De kozijnen worden dmv de spouwlatten op de prefab binnenmuur gemonteerd, waarna alles wordt afgemetseld en afgedicht (op deze manier zijn stelkozijnen dus niet benodigd). Zijn bouwprincipe is om alle asap wind- en waterdicht te hebben.
Wat de bouwer doet met de houten kozijnen kan je toch ook met de kunststof kozijnen uitvoeren. Wij hebben kunststof kozijnen van Hebo die met spouwlatten zijn gemonteerd aan het binnenspouwblad. Daarna is er tegenaan gemetseld. Er is dus geen gebruik gemaakt van een stelkozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
twain4me schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:00:
Wat maakt het die kozijnen boer nu uit of het renovatie is of nieuwbouw, gewoon een tekening droppen en dat moet hij maken, kan hij dat niet of wil hij dat niet dan vraag je een ander.
Als je aan de bakker vraagt doe maar een eierkoek zegt hij toch ook niet die verkoop ik normaal alleen maar tegelijk met een krentenbol.
Vooralsnog is dit de enige kunststof kozijnenboer die hier in mee wil gaan (gelukkig ook mijn voorkeurleverancier). Twee andere leveranciers haakten al meteen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
chris vw schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:06:
[...]

Wat de bouwer doet met de houten kozijnen kan je toch ook met de kunststof kozijnen uitvoeren. Wij hebben kunststof kozijnen van Hebo die met spouwlatten zijn gemonteerd aan het binnenspouwblad. Daarna is er tegenaan gemetseld. Er is dus geen gebruik gemaakt van een stelkozijn.
Ik heb deze methode nu ook uitgelegd aan de leverancier van de kunststof kozijnen. Mogelijk geven ze aan dat zij het ook op deze manier kunnen. Het enige risico is dat wanneer de folie van de kunststof kozijnen beschadigd door de bouwer ik te maken krijg met het welles/nietes spelletje. Voordeel van hout is dat je een krasje nog wel wegwerkt met schilderen.

Hebo was btw één van de andere bedrijven die we hebben aangeschreven hiervoor. Wss hebben ze het te druk of vinden ze het te ver rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door lp77 op 14-04-2021 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@FreezingPixels

Ik begin net met orienteren, ben zeker geen deskundige.

Ytong waarden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZ4RazJ9w8OZ5W7Ecxc68m8PVgc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Oy3pSBFAuWGQOHPUkdUzeQqs.png?f=user_large

Elke 3dB is een verdubbeling.

100mm PIR met aluminium kan een Rd waarde hebben van 4,5. Ik ben van plan te mikken op een Rd boven 6 voor spouwmuurisolatie (ca 140 mm). Steenwol zou veel beter geluid isoleren dan PIR, maar ik heb nog niet echt duidelijk cijfers gevonden. Isoleren van geluid is niet lineair. Het gaat er dus vooral om over welk type geluid het gaat.

Ik heb gelezen dat de wijze van aanbrengen en de haalbare luchtdichtheid van een PIR product veel invloed heeft op het uiteindelijke resultaat. Ik denk dat ontbrekende isolatie en spleten invloed kunnen hebben op niet alleen de warmeisolatie maar ook de geluidsisolatie.

Niet gehinderd door een teveel aan kennis zou ik veronderstellen dat PIR aan de buitenzijde, aangevuld met steenwol binnen zowel goede warmeisolatie als geluidsisolatie zou moeten geven. Maar er zijn vast mitsen en maren en andere/betere oplossingen.

Een offerte zou duidelijk moeten zijn over precies wat ze willen gebruiken. Een merk of een productsoort lijkt me onvoldoende omdat er zoveel variatie is.

Mijn doel is: geen stelposten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:05
Conrado schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:35:
[...]

Nou, van alles. Ik vraag me af hoe ze Beng met zoveel glas en HR++ behaald hebben. Ik denk dat er minimale isolatie zit in de kap, beperkte luchtdicht en dat ze alles compenseren in BENG met de PV-panelen. Klinkt goed, alleen wek je op in de zomer, draait de WP in de winter en is salderen straks niet meer mogelijk. Dat klinkt als peperdure winters.

Verder moet je van die stelposten af. Laat een sondering uitvoeren en je weet wat voor fundering noodzakelijk is. Hetzelfde geldt voor de installaties. Dit is gewoon veel financieel risico.
De 421K klinkt als een tè mooie aanbieding. Het probleem is dat het nu wel tussen je oren zit...
Beng 1 kun je niet compenseren met meer PV panelen. Ook al leg je er 100 op. Als je een nadelige indeling hebt van glas/dichte gevels icm oriëntatie en je kan dit niet opvangen met triple glas en andere isolatiemaatregelen moet je je ontwerp aanpassen.

[ Voor 9% gewijzigd door DeBaroN op 15-04-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Kwakkel schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:19:
@twain4me Nog niet. Zodra we hierop afkloppen, zullen ze wel weer nieuwe gevelschetsen enzo maken. Daar zal denk ik wel een 'foto' vanuit de master bedroom inzitten.

Op zoek naar iets specifieks dat je daar naar vraagt? @tehfnz heeft als ik mij niet vergis wel een vergelijkbaar raam wat al steekt (misschien niet in de slaapkamer :) ). Dus misschien kan hij je helpen met een echt voorbeeld :)
wat zoek je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
@FreezingPixels
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik vind het niet duur maar ik ga ook mee met het advies om te reken op 50K meer.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 15:05
Ik meld me in dit topic, we hebben een optie op een kavel :)

Wat ik me momenteel afvraag: er is een soort kip-ei situatie met de omgevingsvergunning en de hypotheek.
Om een hypotheek rond te maken heb je een omgevingsvergunning nodig, maar om het traject tot
en met de verstrekking van de omgevingsvergunning te doorlopen heb je een hypotheek nodig, of in ieder geval zekerheid dat dit gaat lukken.

Hoe zijn jullie hier mee om gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
DutchAddick schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:16:

Wat ik me momenteel afvraag: er is een soort kip-ei situatie met de omgevingsvergunning en de hypotheek.
Om een hypotheek rond te maken heb je een omgevingsvergunning nodig, maar om het traject tot
en met de verstrekking van de omgevingsvergunning te doorlopen heb je een hypotheek nodig, of in ieder geval zekerheid dat dit gaat lukken.

Same here..

je wilt een begroting van de kosten, je hebt offertes nodig, dus je hebt een tekening nodig, dus je hebt een architect nodig etc etc.

Op een gegeven moment heb ik maar geaccepteerd dat ik geld kwijt zal raken indien het project niet doorgaat. Ik heb wel de architect een duidelijke splitsing in de kosten laten maken voor elk deel van het traject zodat ik alleen betaal voor het deel dat ik heb gebruikt.

De omgevingsvergunning zul je uiteindelijk altijd wel krijgen. Misschien niet in de vorm zoals jij het graag zou willen hebben, maar hij zal er uiteindelijk toch wel komen. De kosten tot dat moment zul je toch echt zelf moeten dragen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@DutchAddick je kunt ook eerst de grond kopen (los) en daarna financiering voor huis regelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-10 16:06
Kip ei?
Heb je niet voldoende geld beschikbaar voor de voorbereiding en legeskosten?
Dan is het de vraag of je een dergelijk project moet aangaan.
De rekeningen kunnen achteraf verrekend worden met de hypotheek.

Maar als je er echt voor wilt gaan: zo snel mogelijk de aanvraag voor de vergunning indienen

Het liep bij ons bijna mis omdat de bank een onherroepelijke vergunning verlangde.
Gelukkig was onze gemeente niet streng (we woonden namelijk al op de kavel)

Het opknippen van de financiering kan ook maar kost ook ook geld en veel moeite.
Alles moet dan minimaal 2 keer (advies en notaris) en dit duurt bij een reguliere aanvraag al heel lang.
Het klinkt heel mooi maar ik betwijfel of het voor rust zorgt en voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 15:05
Het geld voor de kosten van voorbereiding en leges is geen enkel probleem, ruim voldoende eigen middelen. Misschien is het de onzekerheid dat je geld uitgeeft zonder de zekerheid dat alles goed gaat komen. Overigens is het een kavel waarop je welstandsvrij mag bouwen, dus misschien maak ik me ten onrechte zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
chris vw schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:06:
[...]

Heb nogmaals contact gezocht met HEBO en ze gaan een offerte opstellen. Uit het gesprek bleek dat zij de enige zijn die op deze manier kunststof kozijnen kunnen leveren (zonder de stelkozijnen, maar met spouwlatten). Onze kunststof kozijnen leverancier beaamde dat. Dus bedankt voor het benoemen van HEBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10 23:21

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

We hebben ook een optie op een kavel en staan op het punt om een bouwer te selecteren. We hoeven de koopovereenkomst voor de kavel echter pas te tekenen in juli (o.v.b. financiering uiteraard) en vervolgens hebben we nog minimaal 3 maanden om de hypotheek rond te krijgen voor het geheel.

Ik maak me minder zorgen om de volgorde van financiering (het wordt 1 financiering voor de grond en gebouw) maar meer om de doorlooptijd. Alle papierwerk is inmiddels bij de financieel adviseur en die hoeft alleen nog een prognose voor de rest van het jaar (eigen onderneming) zodra we de aanvraag gaan doen t.z.t.. Ben zeer benieuwd of dat in 2-3 maanden gereed te krijgen zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:17
Mr.Nash schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:28:
We hebben ook een optie op een kavel en staan op het punt om een bouwer te selecteren. We hoeven de koopovereenkomst voor de kavel echter pas te tekenen in juli (o.v.b. financiering uiteraard) en vervolgens hebben we nog minimaal 3 maanden om de hypotheek rond te krijgen voor het geheel.

Ik maak me minder zorgen om de volgorde van financiering (het wordt 1 financiering voor de grond en gebouw) maar meer om de doorlooptijd. Alle papierwerk is inmiddels bij de financieel adviseur en die hoeft alleen nog een prognose voor de rest van het jaar (eigen onderneming) zodra we de aanvraag gaan doen t.z.t.. Ben zeer benieuwd of dat in 2-3 maanden gereed te krijgen zal zijn.
Wij konden pas een definitieve hypotheek krijgen zodra de vergunning voor het huis ook definitief was. Dat was nog even spannend want de bezwaartermijn liep een week voor het passeren van de grond af.
Bank heeft toen wel van te voren alles in orde gemaakt, maar een extra voorwaarde bij notaris neergelegd dat de vergunning definitief was op moment van passeren.

Doorloop tijd voor definitieve vergunning is op zijn snelst bij onze gemeente 8 weken en dan nog 6 weken bezwaarperiode...

[ Voor 5% gewijzigd door kepler op 15-04-2021 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:09

In overleg met de hypotheekadviseur zijn we voor een 'eigen bouw' financiering gegaan. Daarbij kun je maximaal 80% van de waarde die 't gaat krijgen financieren.

Normaal is volgens mij gewoon een hypotheek aanvragen op de geschatte bouwsom, waarbij de verstrekking van hypotheek pas gebeurt zodra er een koop/aannemingsovereenkomst ligt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Mr.Nash schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:28:
Hier ook een ondernemer met keurige cijfers. Toch wilde de bank van alles weten hoe we met COVID-19 omgaan. Begin deze week de melding dat ze ook de 2020-cijfers willen hebben. Dat betekent dat de accountant hals-over-kop aan de slag moet. Ook het pensioen wordt doorgelicht, en omdat dat in een eigen pensioen-BV zit is dat ook niet standaard. Al; een hele briefwisseling tussen de bank en de accountant, en nog geen einde van de tunnel in zicht.
Maar ze zeiden vooraf wel dat het eigenlijk geen probleem zou zijn, alleen toch die hele papierwinkel.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Een hypotheek is een lenig-met-onderpand dus de bank wil er wel zeker van zijn dat er onderpand komt. Vandaar de eisen rond vergunning en vaak ook aanneemovereenkomst. Maar tot die tijd kun je met de bank wel voorbereiden en zal die je ook vertellen of ze bereid zijn akkoord te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Conrado schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:57:
[...]

Hier ook een ondernemer met keurige cijfers. Toch wilde de bank van alles weten hoe we met COVID-19 omgaan. Begin deze week de melding dat ze ook de 2020-cijfers willen hebben. Dat betekent dat de accountant hals-over-kop aan de slag moet. Ook het pensioen wordt doorgelicht, en omdat dat in een eigen pensioen-BV zit is dat ook niet standaard. Al; een hele briefwisseling tussen de bank en de accountant, en nog geen einde van de tunnel in zicht.
Maar ze zeiden vooraf wel dat het eigenlijk geen probleem zou zijn, alleen toch die hele papierwinkel.....
Herkenbaar. Wij zijn al eerder bezig geweest, maar toen was ik nog ondernemer en dan vragen ze heel veel informatie, die ook lang niet altijd makkelijk beschikbaar is. Het project waar we nu mee bezig zijn had ik de financiering rond toen ik net 4 maanden in dienst was, nota bene in een functie waarin ik opleiding noch ervaring had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Conrado schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:07:
[...]

Een hypotheek is een lenig-met-onderpand dus de bank wil er wel zeker van zijn dat er onderpand komt. Vandaar de eisen rond vergunning en vaak ook aanneemovereenkomst. Maar tot die tijd kun je met de bank wel voorbereiden en zal die je ook vertellen of ze bereid zijn akkoord te gaan.
Het onderpand kan ook de grond alleen zijn. Zolang er een bouwbestemming op zit willen er een aantal banken gewoon financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dat klopt, ik ga zoiets ook doen omdat de (particuliere) verkopers van de grond nu zaken willen doen.
Waar je dan wel op moeten letten is dat de hypotheek in twee delen wordt gesplitst. Banken rekenen aardige kosten voor de tweede hypotheek of het 'ophogen' van de eerste. Ben daar ook druk mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-10 21:35
Onze hypotheekverstrekker (Vista) heeft de eis voor een omgevingsvergunning voor het verstrekken van offerte aangepast naar passeren. We kregen de offerte dus wel maar zouden de zak met geld pas krijgen als we de omgevingsvergunning rond hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 22-10 15:30
Wij hebben bij de regiobank eerst in oktober de grond gekocht. Waarna we voor een tweede hypotheekaanvraag wel een definitieve omgevingsvergunning en getekende bouwovereenkomst moesten hebben. Bij het passeren van de grond hebben we een verhoogde inschrijving voor de hypotheek gedaan waardoor we alleen 2x advieskosten hebben betaald. Dat was 1000 euro per keer.
Wij hebben dit gedaan omdat de grond passeren al moest na 2 maanden, en we in die tijd niet alles rond konden krijgen/uitzoeken. Het gaf ons wel heel veel rust om voor 1000 euro toch de tijd hadden om alles uit zoeken wat betreft kosten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 07:41
iLLEVAiHCAM schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 06:23:
[...]

Net als in ieder geval één andere Tweaker hebben wij onze schuurwoning laten ontwerpen door Ten Have Architectuur. Dirk is een super enthousiaste, inlevende architect die goed in staat is binnen budget te ontwerpen. Hij werkt vooral met staalframebouw, waardoor grote loft-achtige ruimtes mogelijk worden. Ik wil je dan ook aanraden op zijn sites te kijken (1 & 2) en vooral eens vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan je eigen keukentafel aan te vragen! En aarzel óók niet om mij via DM om aanvullende informatie te vragen!

Heb je inmiddels eigenlijk meer informatie over je kavel?
Interessant concept. Hoe bevalt de woning jullie? Ik heb wat teruggezocht in dit topic, maar je foto's werken niet meer. Kun je iets over je woning delen?
Ik wil ook een schuurwoning laten bouwen, maar via traditionele bouw gaat dat aardig in de papieren lopen. De prijscalculator van Drooom biedt perspectief, maar welk afwerkingsniveau krijg je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
De stortbelasting van de breedplaatvloer is vrij hoog voor een ribcassettevloer zeker in combinatie met een grote overspanning van de begane grondvloer. Dus dat kan een optimistische aanname zijn en wellicht is een kanaalplaatvloer nodig voor de begane grond.

De stelpost van het heiwerk lijkt mij ook optimistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
DrogeR schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:36:
[...]

De stortbelasting van de breedplaatvloer is vrij hoog voor een ribcassettevloer zeker in combinatie met een grote overspanning van de begane grondvloer. Dus dat kan een optimistische aanname zijn en wellicht is een kanaalplaatvloer nodig voor de begane grond.

De stelpost van het heiwerk lijkt mij ook optimistisch.
Beide bouwers komen met een soortgelijke stelpost voor het heiwerk, allebei hebben ze een woning gebouwd op de kavels naast 'onze' kavel. Kan dus iets hoger uitvallen maar niet het dubbele. (hoop ik...)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• battler
@FreezingPixels Heipalen en stelposten zijn bijna een nachtmerrie geweest voor mij. Als ik een aantal tips mag geven.

Achterhaal waar de stelpost op gebaseerd is. Wat kost een paal met welke lengte en afmetingen? Op basis waarvan is dit een realistisch stelpost. Probeer afspraken te maken over afwijkingen, laat desnoods vroegtijdig een sondering uitvoeren.

Het zelfde geldt voor je bakstenen, dat is een erg lage stelpost. Ik weet niet wat voor stenen je op het oog hebt maar de woning vraagt om een wat duurdere steen.

Neem een rechtbijstandverzekering! Ik heb op dit moment mijn 4e zaak lopen via de rechtbijstand. Je hoop dat je het nooit nodig hebt maar het is het dubbel en dwars waard.

Bij ons is eindelijk de bouwvergunning binnen! Over iets meer dan een half jaar is als het goed is de woning klaar. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:17
battler schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 21:34:
@FreezingPixels Heipalen en stelposten zijn bijna een nachtmerrie geweest voor mij. Als ik een aantal tips mag geven.

Achterhaal waar de stelpost op gebaseerd is. Wat kost een paal met welke lengte en afmetingen? Op basis waarvan is dit een realistisch stelpost. Probeer afspraken te maken over afwijkingen, laat desnoods vroegtijdig een sondering uitvoeren.

Het zelfde geldt voor je bakstenen, dat is een erg lage stelpost. Ik weet niet wat voor stenen je op het oog hebt maar de woning vraagt om een wat duurdere steen.

Neem een rechtbijstandverzekering! Ik heb op dit moment mijn 4e zaak lopen via de rechtbijstand. Je hoop dat je het nooit nodig hebt maar het is het dubbel en dwars waard.

Bij ons is eindelijk de bouwvergunning binnen! Over iets meer dan een half jaar is als het goed is de woning klaar. O+
Gefeliciteerd! Ik kom bijna elke dag langs je kavel :D Heb je plaatjes hoe het er uit komt te zien? Het ziet er behoorlijk smal uit? Het huis ernaast wordt ook wel mooi trouwens.

En wij gaan waarschijnlijk ook rechtsbijstand inschakelen, de gemeente is extreem traag met NUts aansluiting. Althans het hoofdtrace, ruim jaar geleden aangevraagd en nog steeds niet klaar. Dusdanig laat dat het zelfs de oplevering dreigt te vertragen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:21
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-10 20:42
Jeej303 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:59:
Goedemiddag allemaal. Tot nu toe alleen meegelezen en veel nuttige info voorbij zien komen, erg leerzaam! Onze vergunningsaanvraag voor een nieuwbouwhuis is de deur uit en we zijn druk met het zoeken naar een aannemer. Qua materialen zijn we nog aan het nadenken wat we gaan gebruiken voor het gevelelement (zie foto). Is er iemand die hier ervaring mee heeft, en die wat kan vertellen over onderhoud, slijtage, kosten e.d? Dank je wel![Afbeelding]
Beste Jeej303, wij zijn zelf ooit in de ontwerpfase van onze woning bezig geweest met Livium uit Hengelo. Weliswaar met een ander soort idee (wij zochten architectonische zonwering, maar dit maken zij ook. Heel mooi spul, maar niet goedkoop. Uiteindelijk hebben wij voor een oplossing van Renson gekozen. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Zo, bij ons komt er nu na wat vertraging door de kelderbouwer, eindelijk beweging. Bronbemaling is er deze week op gegaan, volgende week volgende stap grondwerk en begin van de kelderbouw.

De hierboven genoemde lamellen zijn ook nog een onderwerp van onderzoek. Livium maakt mooi spul, maar ik overweeg toch nog wel zelf iets te fabriceren bij ons de fabriek (wij maken RVS machines, dus we kunnen het één en ander hiervoor zelf doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-10 20:42
Leuk ontwerp. Denk dat je het met de installaties niet gaat redden gezien je wens voor een bodem warmtepomp en het aantal panelen. Reken minimaal 10k hiervoor extra. Denk er ook over na of je iets van domotica wil. Dit kan de prijs opdrijven. De stel post voor de trap is aan de krappe kant. Wil je een trap van hardhout dan zit je al gauw rond de 10k. Is kalkzandsteen een bewuste keuze, of zouden de rode snel bouwstenen een alternatief kunnen zijn. Is ons verteld tijdens het bouw proces dat er minder kans is op werking en scheuren in de muren na verloop van jaren......we zullen dit zelf moeten afwachten, maar in ons huidige huis van ca. 10 jaar met kalkzandsteen hadden we hier wel flink last van. Reken ongeveer 10% extra voor snel bouwstenen. Succes met keuzes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
StevenK schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 08:42:
Zo, bij ons komt er nu na wat vertraging door de kelderbouwer, eindelijk beweging. Bronbemaling is er deze week op gegaan, volgende week volgende stap grondwerk en begin van de kelderbouw.

De hierboven genoemde lamellen zijn ook nog een onderwerp van onderzoek. Livium maakt mooi spul, maar ik overweeg toch nog wel zelf iets te fabriceren bij ons de fabriek (wij maken RVS machines, dus we kunnen het één en ander hiervoor zelf doen)
Onze houtboer (en die van @Stefke) raadde Red Cedar aan hiervoor, licht en vormstabiel over langere afstanden, weinig ondersteuning nodig dus om recht te blijven. Vergrijst mooi, in aquawood geen verdere behandeling nodig.
Paar beugeltjes (laten) snijden en/of lassen, hout erop schroeven klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
FreezingPixels schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:00:
En inmiddels ook de tweede indicatie binnen, .....
Zitten hier - naast het funderen - net zulke stelposten in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
bbbrumbrum schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:35:
[...]

Onze houtboer (en die van @Stefke) raadde Red Cedar aan hiervoor, licht en vormstabiel over langere afstanden, weinig ondersteuning nodig dus om recht te blijven. Vergrijst mooi, in aquawood geen verdere behandeling nodig.
Paar beugeltjes (laten) snijden en/of lassen, hout erop schroeven klaar.
Kijk, da's een nuttige tip. Snijden, zetten en lassen kunnen we bij ons in de fabriek :) Maar één van die systemen moet bewegend uitgevoerd worden, da's nog andere koek. Dat is het raam van het trappenhuis, op het zuid-oosten en dichtbij de buren, die wil ik dicht kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-10 14:46

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

DappereDodo schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:14:
[...]

Interessant concept. Hoe bevalt de woning jullie? Ik heb wat teruggezocht in dit topic, maar je foto's werken niet meer. Kun je iets over je woning delen?
Ik wil ook een schuurwoning laten bouwen, maar via traditionele bouw gaat dat aardig in de papieren lopen. De prijscalculator van Drooom biedt perspectief, maar welk afwerkingsniveau krijg je dan?
Ik heb je een DM gestuurd, omdat mijn woonplaats / identiteit via de vermelde links van de architect anders te gemakkelijk is te bepalen.

Met betrekking tot het afwerkingsniveau:
  • Een voordeel van staalframebouw is dat de wanden relatief dun zijn bij dezelfde isolatiewaarde (vergeleken met traditionele bouw. Dat betekent dat je of: bij dezelfde isolatiewaarde meer huis over houdt óf bij dezelfde omvang een hogere isolatiewaarde kan behalen.
  • Een ander voordeel is dat deze bouwmethode relatief weinig arbeid vereist en (daardoor) vrij snel kan worden gebouwd met een beperkt aantal medewerkers, hetgeen de kosten drukt.
  • Bij het type schuurwoning dat wij bouwen zijn het dak en de muren van hetzelfde materiaal Zinklook felsplaat), waardoor je ook geen dakgoten nodig hebt (en de woning er minimalistisch uit ziet).
  • Wij bouwen met aluminium kozijnen, overal tripple HR glas, balansventilatie (type D), WTW, L/W warmtepomp & 28 indak zonnepanelen (O/W).
  • "Zuivere" bouwkosten (dus wat we aan de aannemer betalen en exclusief zaken als: ontwerpkosten, kosten voor advies, keuringen, leges, vloer & muurbedekking, keuken, sanitair, bestrating & tuin) bedragen ongeveer 460 euro per (bruto) kuub woning (van ongeveer 900 kuub) met prijspeil eerste helft 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 07:41
Dank voor deze uitgebreide reactie (ook via dm). Ik heb nog eens gezocht naar staalframebouw en ervaringen daarmee, maar veel is er niet over te vinden. Zorgen over isolatie, zowel qua geluid als warmte, worden benoemd door o.a. akoestische isolatie en het inpakken van het staalframe.
Hoe is het binnenklimaat? Veel minder massa is sneller opwarmen en afkoelen? Zijn er tweakers die al wonen in hun staalframebouw woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier mensen met ervaring met de 'rood-voor-rood'-regeling cq sloopmeters? De meeste info die hierover online te vinden is gaat over advies voor de verkopende/slopende partij en daar heb ik niet zoveel aan.

Gezien de krapte op de markt, en het geringe aanbod kavels zit ik er namelijk aan te denken zelf een kavel te 'ontwikkelen', bijvoorbeeld net aan de rand van het dorp op een agrarisch perceel. Ik weet dat het bestemmingsplan gewijzigd moet worden, maar ik heb de tijd. Hoorde pas al een verhaal van iemand die het binnen een half jaar gelukt was, dat vind ik enorm snel. Sloopmeters zijn in onze regio ook uit te wisselen over gemeentegrenzen. Er zitten hier een ook aantal adviesbureau's om daarin te ondersteunen.

Ik ben echter bang dat ik in een enorm slepend traject ga komen, en een stukje land kopen met enorm risico dat er uiteindelijk niet gebouwd kan worden wil ik ook niet. Tip / tricks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:03
Cheesy schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:52:
Ik ben echter bang dat ik in een enorm slepend traject ga komen, en een stukje land kopen met enorm risico dat er uiteindelijk niet gebouwd kan worden wil ik ook niet. Tip / tricks?
Die landbouwgrond verkoop je toch gewoon als je er weer vanaf wilt? Of je verhuurt het o.i.d.. Dan zou je het experiment redelijk risicoloos aan moeten kunnen gaan. Op de kosten voor advies/leges/begeleiding na dan, dat is de gok die je neemt.

Toevoeging: Als het zo makkelijk/zeker zou zijn, zou niemand meer een projectwoning in een nieuwbouwwijk kopen.... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door B-lex op 19-04-2021 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
B-lex schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:57:
[...]

Die landbouwgrond verkoop je toch gewoon als je er weer vanaf wilt? Of je verhuurt het o.i.d.. Dan zou je het experiment redelijk risicoloos aan moeten kunnen gaan. Op de kosten voor advies/leges/begeleiding na dan, dat is de gok die je neemt.

Toevoeging: Als het zo makkelijk/zeker zou zijn, zou niemand meer een projectwoning in een nieuwbouwwijk kopen.... ;)
Probleem is dat een stukje landbouwgrond met een reële kans op te bouwen echt niet weg gaat voor de prijs van landbouwgrond. Wij betaalden 7 á 8 keer de prijs van landbouwgrond. Weliswaar met een intentieverklaring van de gemeente om mee te werken aan Ruimte-voor-Ruimte (Rood-voor-Rood).

Gaat het niet door dan blijft @Cheesy zitten met een dure geitenwei. Wij hebben dat ondervangen door het perceel te kopen onder voorbehoud van een onherroepelijke bestemmingsplanwijziging.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:09:
[...]

Probleem is dat je een stukje landbouwgrond met een reële kans op te bouwen echt niet weg gaat voor de prijs van landbouwgrond. Wij betaalden 7 á 8 keer de prijs van landbouwgrond. Weliswaar met een intentieverklaring van de gemeente om mee te werken aan Ruimte-voor-Ruimte (Rood-voor-Rood).

Gaat het niet door dan blijft @Cheesy zitten met een dure geitenwei. Wij hebben dat ondervangen door het perceel te kopen onder voorbehoud van een onherroepelijke bestemmingsplanwijziging.
Dank, dat vind ik in een paar zinnen een heel mooi antwoord wat mij wat sturing geeft.

Op de meest (on)logische plekken zie ik hier op het platteeland nieuwbouwwoningen verschijnen en ik weet dat de gemeentes graag meewerken aan RvR. Maar het is allemaal nogal nieuw voor mij dus leuk projectje om verder in te verdiepen en locaties te selecteren en advies in te winnen bij een adviesbureau... Mijn huidige woning was 'gewoon' op een kavel die door de gemeente werd uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:03
Joris748 schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:09:
[...]

Probleem is dat een stukje landbouwgrond met een reële kans op te bouwen echt niet weg gaat voor de prijs van landbouwgrond. Wij betaalden 7 á 8 keer de prijs van landbouwgrond. Weliswaar met een intentieverklaring van de gemeente om mee te werken aan Ruimte-voor-Ruimte (Rood-voor-Rood).

Je schetst nu een ander kader dan ik uit het bericht van @Cheesy haalde. Als de locatie 'populair' is gaat mijn vlieger niet op. Ik ging uit van een stuk random landbouwgrond aan een verlaten landweggetje buiten de bebouwde kom, en dat proberen om te zetten in bouwgrond. Dat moet redelijk risicoloos kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
B-lex schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:24:
[...]

Je schetst nu een ander kader dan ik uit het bericht van @Cheesy haalde. Als de locatie 'populair' is gaat mijn vlieger niet op. Ik ging uit van een stuk random landbouwgrond aan een verlaten landweggetje buiten de bebouwde kom, en dat proberen om te zetten in bouwgrond. Dat moet redelijk risicoloos kunnen.
Locatie staat ook nog redelijk open, gaat me op dit moment nog om het globale idee dus jouw interpretatie is niet onjuist ;)

Een boertje die een paar honderd meter land (kavel splitsen eventueel) gaat verkopen aan een particulier uit de nieuwbouw kan natuurlijk op z'n klomnpen het doel aanvoelen. Het is misschien juist ook wel handig om dat vooraf aan te geven i.v.m. bezwaar en medewerking enzo, maar dat zijn zorgen voor later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:54

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Een regel bij " rood voor rood " is dat er minimaal 850 m2 agrarische opstallen gesloopt moeten worden in ruil voor 1 vergunning voor ontwikkelen van een woonbestemming.

Kijk eens op www.eelerwoude.nl en zoek op rood voor rood

[ Voor 18% gewijzigd door 964C2 op 19-04-2021 11:58 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-10 19:25
Cheesy schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:52:
Hier mensen met ervaring met de 'rood-voor-rood'-regeling cq sloopmeters? De meeste info die hierover online te vinden is gaat over advies voor de verkopende/slopende partij en daar heb ik niet zoveel aan.

Gezien de krapte op de markt, en het geringe aanbod kavels zit ik er namelijk aan te denken zelf een kavel te 'ontwikkelen', bijvoorbeeld net aan de rand van het dorp op een agrarisch perceel. Ik weet dat het bestemmingsplan gewijzigd moet worden, maar ik heb de tijd. Hoorde pas al een verhaal van iemand die het binnen een half jaar gelukt was, dat vind ik enorm snel. Sloopmeters zijn in onze regio ook uit te wisselen over gemeentegrenzen. Er zitten hier een ook aantal adviesbureau's om daarin te ondersteunen.

Dat is niet alleen een lang proces, maar ook enorm duur. Het verschilt van gemeente tot gemeente welke eisen er gesteld worden. Met de gepubliceerde stukken op ruimtelijke plannen kun je al een eerste inschatting maken of het überhaupt haalbaar is. Ziet het uit als een haalbaar iets dan afspraak maken bij adviesbureau die je al op zaken kunnen wijzen waar je zelf niet aan had gedacht.

Uiteindelijk moet je een rapport indienen bij de gemeente die gaan oordelen of ze überhaupt willen meewerken aan je plan. Tot dat stadium komen kost al behoorlijk wat geld. De gemeente kan vervolgens gewoon "nee" zeggen.

Een half jaar is echt heel snel dus hou je daar vooral niet aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Wij zijn zelf in 2014 ingestapt en een vrije bouwkavel verkregen in een Rood voor Rood project. Dit is gelegen op een groot landgoed van > 50 ha.
Het hele traject heeft de landgoedeigenaar zeker 5 jaar gekost met heel veel onderzoeken en gedoe met de Gemeente.
Hier is ongeveer 2600 m2 agrarische opstallen gesloopt en dat resulteerde in 3 bouwlocaties . Deze zijn qua bouwvlak ook gerelateerd aan de geruimde stallen.
Ook moet de nieuwe bebouwing passen in het landschap. Dus geen " witte schoenendozen " maar wel schuurwoning- achtige bouwwerken met max. 750 m3 inhoud boven de grond

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 18:55

Floor-is

5.2

Mooody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:24:
Woensdag ga ik weten of ik een kavel kan gaan kopen. Mooie kavel van +/- 2500 m2.

Dit vind ik echt geweldig: https://www.funda.nl/koop...uis-87280582-hoofdweg-15/
Wat een huis _O_ Dit is 2-onder-1-kap. Ik wil vrijstaand en wellicht een tikkie kleiner dan 1 deel van deze 2-onder-1-kapper. 6 slaapkamers zijn echt niet nodig.

Al mis ik wel wat natuurlijke materialen, maar dat is meteen waarom dit ook soort woonoppervlaktes redelijk betaalbaar gebouwd kunnen worden.

Ik ben op zoek naar bouwers van een type schuurwoning als deze. Tips, adviezen, graag!

En uiteraard ook jullie ongezouten mening over dit type woningen. Ben op zoek naar een moderne, praktische, energie-neutrale woning die past in het mooie Twentse landschap :)
Fenix, die levert aan de aannemers. Maakt echt de mooiste dingen. Ben zelf ook met ze in gesprek :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:45
Ik heb hier al eens eerder aangegeven dat ik een schuur / garage wil gaan bouwen. Dit plan loopt al ff.

ondertussen eind vorig jaar een stukje grond van de buurman erbij gekocht (+- 270m2) waardoor we totaal nu ruim 2000m2 grond hebben.

De buurman geeft wel aan dat de boel een keer "Glad" gemaakt moet worden, en omdat ik zwaar zwarte grond te kort kom, maar begonnen met het uitgraven van de fundering, want daar komt zwarte grond genoeg uit.

Dit is het plan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/awLq0bZ.png

En zo staat het dan op onze kavel

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/urVossd.png

Morgenvroeg komt de betonpomp voor het volstorten van de stroken.

Voortgang tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XrjByea.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NBjSYCA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1yaVq2s.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/25QHj82.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Fx37OWE.jpg

Maar meteen m'n oprit laten verlengen met gebroken puin zodat het bouwverkeer eroverheen kan later

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bjZqVa6.jpg

Hierna gaat men dus schutbuizen naar de woning leggen, fundering metselen, broodjesvloer erop, en dan de tuin aanwerken.

Ik verwacht dat we pas in 2022 definitief de schuur af gaan bouwen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:58
@Grolsch mooi bezig! Hoe kon je het qua vergunning voor elkaar krijgen om op die grond te mogen bouwen?
En sluit je deze garage aan op je verwarming?
Ik kan je inmiddels uit ervaring meedelen dat het bij -10 buiten erg relaxed is om in je warme garage in een warme auto te kunnen stappen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Andrehj schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:09:
@Grolsch mooi bezig! Hoe kon je het qua vergunning voor elkaar krijgen om op die grond te mogen bouwen?
Ik heb overleg gehad met de gemeente, en er mag vergunningsvrij gebouwd worden mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan, waaronder noghoogte (<5 meter), maximaal 150m2, 4,xx meter uit de erfscheiding, etc.
En sluit je deze garage aan op je verwarming?
Ik kan je inmiddels uit ervaring meedelen dat het bij -10 buiten erg relaxed is om in je warme garage in een warme auto te kunnen stappen.
Ik ga hem niet aansluiten op de warmtepomp van de woning voorlopig, zou nog wel kunnen, maar is ook geen goedkoop geintje.

Dan moet ik +- 40 meter aan geïsoleerde leidingen naar de garage leggen, en vloerverwarming is veel te traag.

De garage wordt goed geïsoleerd, dus het zal er niet vriezen 's winters.

Zo'n garage continu op 18 graden houden kost vreselijk veel vermogen, en laten afkoelen tot 12 graden, dan mag ik met vloerverwarming wel 3 dagen van te voren beslissen dat ik er ga zitten. Mijn ervaring is dat de gezelligste momenten vaak ongepland zijn en spontaan ontstaan.

Ik ga denk ik wel v.v. leidingen leggen, dat kost heel de wereld niet, en verder zet ik een houtkachel in de mancave, dan heb ik binnen 10 minuten die ruimte lekker warm.

Een elektrische heater kan ook nog natuurlijk, gas kan niet, want ik heb geen gas thuis.

Als ik toch gebruik wil maken van de v.v. dan kan ik er altijd nog een klein WP'tje installeren, monoblockje ofzo, maar ik denk het niet. M'n kameraad heeft ook vloerverwarming in zijn schuur, en zelfs een CV ketel daarin. Hij houdt de schuur op 15 graden, maar als je er wilt zitten duurt het +- een dag voordat de boel op temperatuur is, veel te langzaam dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
Mooody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:24:
Woensdag ga ik weten of ik een kavel kan gaan kopen. Mooie kavel van +/- 2500 m2.

Dit vind ik echt geweldig: https://www.funda.nl/koop...uis-87280582-hoofdweg-15/
Wat een huis _O_ Dit is 2-onder-1-kap. Ik wil vrijstaand en wellicht een tikkie kleiner dan 1 deel van deze 2-onder-1-kapper. 6 slaapkamers zijn echt niet nodig.

Al mis ik wel wat natuurlijke materialen, maar dat is meteen waarom dit ook soort woonoppervlaktes redelijk betaalbaar gebouwd kunnen worden.

Ik ben op zoek naar bouwers van een type schuurwoning als deze. Tips, adviezen, graag!

En uiteraard ook jullie ongezouten mening over dit type woningen. Ben op zoek naar een moderne, praktische, energie-neutrale woning die past in het mooie Twentse landschap :)
Toevallig ben ik deze ook tegen gekomen. Echt heel mooi! Als er weer een stuk grond vrij komt dan zou ik graag zoiets willen laten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 08:35

Mooody

elmoody

battler schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:49:
[...]

Toevallig ben ik deze ook tegen gekomen. Echt heel mooi! Als er weer een stuk grond vrij komt dan zou ik graag zoiets willen laten bouwen.
De grond is het probleem.
Ben helaas niet ingeloot. 300+ inschrijvers op 17 kavels. Ik ga voor de volgende ronde in enkele maanden.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Mooody De huidige woning moet nog gebouwd worden maar ik ben ook al aan het kijken naar de volgende kavel. De vorige keer duurde het 2 jaar voordat ik iets vond en ik denk dat we geluk hebben gehad dat we het hebben mogen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:39:
[...]

Ik heb overleg gehad met de gemeente, en er mag vergunningsvrij gebouwd worden mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan, waaronder noghoogte (<5 meter), maximaal 150m2, 4,xx meter uit de erfscheiding, etc.

[...]

Ik ga hem niet aansluiten op de warmtepomp van de woning voorlopig, zou nog wel kunnen, maar is ook geen goedkoop geintje.

Dan moet ik +- 40 meter aan geïsoleerde leidingen naar de garage leggen, en vloerverwarming is veel te traag.

De garage wordt goed geïsoleerd, dus het zal er niet vriezen 's winters.

Zo'n garage continu op 18 graden houden kost vreselijk veel vermogen, en laten afkoelen tot 12 graden, dan mag ik met vloerverwarming wel 3 dagen van te voren beslissen dat ik er ga zitten. Mijn ervaring is dat de gezelligste momenten vaak ongepland zijn en spontaan ontstaan.

Ik ga denk ik wel v.v. leidingen leggen, dat kost heel de wereld niet, en verder zet ik een houtkachel in de mancave, dan heb ik binnen 10 minuten die ruimte lekker warm.

Een elektrische heater kan ook nog natuurlijk, gas kan niet, want ik heb geen gas thuis.

Als ik toch gebruik wil maken van de v.v. dan kan ik er altijd nog een klein WP'tje installeren, monoblockje ofzo, maar ik denk het niet. M'n kameraad heeft ook vloerverwarming in zijn schuur, en zelfs een CV ketel daarin. Hij houdt de schuur op 15 graden, maar als je er wilt zitten duurt het +- een dag voordat de boel op temperatuur is, veel te langzaam dus.
Zou er een airco neerhangen of wel koppelen met je mitsu en een paar dikke fancoils ophangen. Is met gas ook redelijk standaard manier om grotere schuurtjes en kleine loodsen te verwarmen.
Dak vol met PV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 18:55

Floor-is

5.2

Ik leer en lees veel hier, dank allen!

[ Voor 95% gewijzigd door Floor-is op 21-04-2021 04:07 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
@Grolsch Wat vind je van een split-airco om mee te verwarmen. All-electric, relatief goedkoop en geen COP=1.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Mooody schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:54:
[...]

De grond is het probleem.
Ben helaas niet ingeloot. 300+ inschrijvers op 17 kavels. Ik ga voor de volgende ronde in enkele maanden.
Vriend van mij meldde zelfde uitkomst. :F
Voor de 4e keer uitgeloot voor kavel op Het V*n*k*r

[ Voor 4% gewijzigd door 964C2 op 21-04-2021 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:40

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Als je centraler in nl wilt wonen (Zeewolde) dan komen er genoeg kavels vrij.

https://geo.zeewolde.nl/g..._VastgoedParticulier.html

In watermolenbuurt komen binnenkort grote kavels beschikbaar.

Dat is dus op deze kaart rechtsboven in de hoek: https://www.zeewoldenieuw...derwijk_november_2020.pdf

[ Voor 54% gewijzigd door Tylen op 21-04-2021 08:01 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Cheesy schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:14:
[...]

Dank, dat vind ik in een paar zinnen een heel mooi antwoord wat mij wat sturing geeft.

Op de meest (on)logische plekken zie ik hier op het platteeland nieuwbouwwoningen verschijnen en ik weet dat de gemeentes graag meewerken aan RvR. Maar het is allemaal nogal nieuw voor mij dus leuk projectje om verder in te verdiepen en locaties te selecteren en advies in te winnen bij een adviesbureau... Mijn huidige woning was 'gewoon' op een kavel die door de gemeente werd uitgegeven.
Ligt echt aan de gemeente, wij zijn hier ook bezig geweest om de boerderij van mijn ouders via RvR naar dubbele woonbestemming te krijgen. Na 2(?) jaar maar opgegeven en een andere woning gekocht. Dat is ondertussen ook al weer een jaar geleden.
Mijn ouders zijn wel doorgegaan met het plan, nu eindelijk wijziging bestemmingsplan ter inzage liggen.
Gemeente vond het maar moeilijk, niemand had er binnen de gemeente ervaring mee, iedereen schoof het af en wees naar elkaar...
Sowieso lukt het ze hier niet om een algemeen bestemmingplan te maken wat niet door de RvS afgeschoten wordt. Waren ze ook erg druk mee om te repareren waardoor er geen tijd was om naar RvR plannen te kijken.

Gemeente verderop doen ze het aan de lopende band en kan het binnen een half jaar.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 22-10 15:30
@Grolsch
Is er een rede dat je voor een broodjes vloer kiest ten opzichte van een geisoleerde plaatfundering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:19
De Nilan is vandaag binnen klaar gezet. Morgen komt hij op de plek. De wand erachter heb ik vooraf wit geverfd. Als hij er eenmaal staat kom je er niet meer bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4R44EXeVMEJA4n0ZKSesGf5oQc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3p49sGsGSc1tcavF6sRWpY3M.jpg?f=user_large
De bron wordt 5 mei geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ook een Nilan (y)

Ik zit met het volgende probleem: in ons bijgebouw ga ik van lariksbalken (110x110 geschaafd) een groot kozijn maken tbv de glasgevel. Daar moet een deur met kozijn in komen. De deur wordt gemaakt van meranti, incl. het kozijn.
Ik moet dit kozijn A dus in het grote kozijn B plaatsen.

Ik heb een offerte liggen voor een deur met kozijn met onderstaand profiel. Dit kozijn A zou ik op onderstaande manier in het grote kozijn B kunnen plaatsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aj42Cyp5IGfLi9klH8Rki-UyIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SvFZulFMQGot058H48csq3nP.png?f=user_large
Punt is alleen dat ik zowel binnen als buiten eigenlijk geen speelruimte heb voor maatafwijkingen. Als het kozijn A rondom 5mm te klein blijkt (ik noem maar wat) heb je zowel binnen als buiten een kier van 5mm waar je in kijkt

Nu heb ik deze variant bij elkaar gezocht, die heeft dit probleem alleen aan de buitenzijde, maar het probleem is niet weg, want grote kans op een kier buiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ee0JY0R_jwW6hYN_DEt0_gEE78Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FftcxPgKC7SBl2pRXA1gtvTq.png?f=user_large

Het idee is gebaseerd op (niks unieks denk ik) de glasgevel van het indigo tiny house
Afbeeldingslocatie: https://www.voordewereldvanmorgen.nl/sites/default/files/users/roosvanderkloet_88859/10_indigo_lia_foto_-_henny_van_belkom_0.jpg

Ik denk dat hier de tweede optie is toegepast, maar wel in een veel forsere balk.

Iemand een idee hierover? Ik heb echt zo weinig ervaring met kozijnen dat ik telkens weer met nieuwe dingen kom

Ik denk dat we misschien het tweede principe moeten toepassen, met 140x140 balken en een 67x114 kozijn, of 110x110 balken en een 67x90 kozijn.

Maar wat doe je dan met de kier die ongetwijfeld aan de buitenzijde ontstaat als het kozijn niet exact op maat is? Is dat een probleem?

De glasgevel komt volledig onder de overkapping, dus er zal nooit veel water op die deur komen, hooguit op de ene zijkant tot ong 1,5m hoog

Kozijn A pas opmeten als kozijn B geplaatst is?

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 21-04-2021 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Aurum schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:47:
@Grolsch
Is er een rede dat je voor een broodjes vloer kiest ten opzichte van een geisoleerde plaatfundering?
De vaste grond zit erg diep hier, meter of 2 onder maaiveld.

En ik heb ook in totaal zo'n 150m3 zwarte grond nodig, die kan ik op deze manier mooi hergebruiken, anders had ik dat moeten laten aanvoeren.

Ook wil ik een bron slaan voor tuin beregening, dat laat ik nu in de fundering doen.

En een kruipruimte is altijd makkelijk met leidingverloop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
@Stefke als je binnen en buiten geen kier wilt dan lijkt me een sponning je enige optie. Je deurprofiel moet dan dus smaller, of je lariksbalken dikker. Maar:’hoe erg is een kier? Is wel de normale manier van kozijnen plaatsen, alles exact is heel lastig en met uitzetten/werken van het hout kan het ook problemen geven lijkt me.
Maar als je rondom 5mm aanhoudt en dit met een compribandje vult zie je er toch nagenoeg niets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
bij deze een vraag over riolering

We hebben een kavel aangekocht in het buitengebied. Hier ligt geen drukriolering. De gemeente zegt dat we daarom een IBA moeten aanleggen (soort van septic tank), echter het waterschap geeft aan dat de gemeente een zorgplicht heeft als het gaat om het aanleggen van riolering. Neem van mij aan dat ik al enkele contactmomenten gehad heb, maar tot op heden is er geen duidelijkheid. Weet iemand tot hoever de zorgplicht van de gemeente gaat als het gaat om het aanleggen van drukriolering.

Ter info, op ongeveer een meter of 400 ligt wel drukriolering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
JPruissen schreef op donderdag 22 april 2021 @ 00:32:

We hebben een kavel aangekocht in het buitengebied. Hier ligt geen drukriolering. De gemeente zegt dat we daarom een IBA moeten aanleggen (soort van septic tank), echter het waterschap geeft aan dat de gemeente een zorgplicht heeft als het gaat om het aanleggen van riolering. Neem van mij aan dat ik al enkele contactmomenten gehad heb, maar tot op heden is er geen duidelijkheid. Weet iemand tot hoever de zorgplicht van de gemeente gaat als het gaat om het aanleggen van drukriolering.

De gemeente heeft zorgplicht maar kan van de provincie ontheffing krijgen.
Bron: https://www.infomil.nl/on...er/zorgplicht/zorgplicht/.
Overigens moet je als eigenaar wel de kosten betalen van aansluiting op het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
-

[ Voor 198% gewijzigd door deejeebv op 22-04-2021 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
bbbrumbrum schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:30:
@Stefke als je binnen en buiten geen kier wilt dan lijkt me een sponning je enige optie. Je deurprofiel moet dan dus smaller, of je lariksbalken dikker. Maar:’hoe erg is een kier? Is wel de normale manier van kozijnen plaatsen, alles exact is heel lastig en met uitzetten/werken van het hout kan het ook problemen geven lijkt me.
Maar als je rondom 5mm aanhoudt en dit met een compribandje vult zie je er toch nagenoeg niets van?
Het is meer dat ik niet weet wat in deze opzet "gangbaar" is of zou zijn, niet zozeer dat het perse kierloos moet zijn. Dat is alleen maar omdat ik altijd alles helemaal precies (te) goed wil hebben...

Welke opzet bedoel jij dan als je het over een sponning hebt? De tweede? Wellicht is een kier van 5mm (aan de buitenzijde dan in dat geval) ook niet zo slecht ivm eventuele ventilatie en nu je het zegt zie je het misschien niet.
Met de tweede opzet kun je het kozijn aan de binnenzijde iig strak in het grote kozijn monteren en zie je er niks van aan de binnenzijde

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 22-04-2021 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wat opvalt hier zijn de sporen evenwijdig aan de huidige perceelgrens en de donkere met grijze kleur ervan. Is dat veen of klei? Enorme diepploeg of ontwateringgreppels zoals bij bosbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
mrmrmr schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:59:
[...]

Wat opvalt hier zijn de sporen evenwijdig aan de huidige perceelgrens en de donkere met grijze kleur ervan. Is dat veen of klei? Enorme diepploeg of ontwateringgreppels zoals bij bosbouw?
Ik denk dat het veen is, dat hebben we namelijk heel veel hier in de buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 22-04-2021 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 22:28
Stefke schreef op donderdag 22 april 2021 @ 07:49:
[...]

Het is meer dat ik niet weet wat in deze opzet "gangbaar" is of zou zijn, niet zozeer dat het perse kierloos moet zijn. Dat is alleen maar omdat ik altijd alles helemaal precies (te) goed wil hebben...

Welke opzet bedoel jij dan als je het over een sponning hebt? De tweede? Wellicht is een kier van 5mm (aan de buitenzijde dan in dat geval) ook niet zo slecht ivm eventuele ventilatie en nu je het zegt zie je het misschien niet.
Met de tweede opzet kun je het kozijn aan de binnenzijde iig strak in het grote kozijn monteren en zie je er niks van aan de binnenzijde
Als je rekening houdt met een kier van 5mm rondom past het kozijn altijd in de sponning. Je kunt het hiermee echt heel netjes dicht maken, breng je aan 2 tellen voor het kozijn in de sponning geschoven wordt (dan is het nog 2mm dik) en een dag later zijn al je kieren weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja ze zijn dicht, maar je kijkt dan toch tegen die band aan? (oke, niet als je ze diep genoeg kunt zetten, dan valt zwarte compriband weg in de duister)
Bedankt voor t meedenken, ik hou de tweede variant aan (een normale sponning, geen renovatiesponning) en dan een grote sponning in het grote kozijn met 5mm ruimte rondom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44
JPruissen schreef op donderdag 22 april 2021 @ 00:32:

De zorgplicht kan de gemeente prima onder uit: dat is bij onze kavels ook gedaan. De gemeente wilde graag testen of het mogelijk is om IBA's te subsidiëren en zo de kosten voor onderhoud van de riolering in het buitengebied te verlagen. Misschien kun je een tegemoetkoming uit onderhandelen met je gemeente voor de aanleg van een IBA? De aanleg van een IBA type III kost je ongeveer €10.000. Het waterschap werkt bij ons prima mee, maar ik kan begrijpen dat ze terughoudend zijn omdat ze het water dat je loost wel regelmatig willen controleren. Tegelijkertijd betaal je ze daar via de waterschapsbelasting wel netjes voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

EdwinV schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:40:
[...]
De zorgplicht kan de gemeente prima onder uit: dat is bij onze kavels ook gedaan. De gemeente wilde graag testen of het mogelijk is om IBA's te subsidiëren en zo de kosten voor onderhoud van de riolering in het buitengebied te verlagen. Misschien kun je een tegemoetkoming uit onderhandelen met je gemeente voor de aanleg van een IBA? De aanleg van een IBA type III kost je ongeveer €10.000. Het waterschap werkt bij ons prima mee, maar ik kan begrijpen dat ze terughoudend zijn omdat ze het water dat je loost wel regelmatig willen controleren. Tegelijkertijd betaal je ze daar via de waterschapsbelasting wel netjes voor.
@JPruissen Je bent je bewust van het feit dat een IBA (met daarin dus een levende bacteriekolonie) nogal wat van de gebruiker verlangt; o.a. geen chloorwater en geen kokend water wegspoelen, maar ook rekening houden met bijv. (vaat)wasmiddelen. Persoonlijk zou ik alle mogelijke manieren aanwenden om tot een drukriool-aansluiting te komen en pas een IBA nemen als allerlaatste optie...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-10 14:37
10k voor een IBA lijkt me veel? Ik heb hier een post, in de offerte voor onze nieuwbouw (in België), van ik geloof dat het 4.5k was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
twain4me schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:30:
[...]

neej ik wil gewoon een sneak preview naar de uitwerking, materalisatie en detaileren kan het echt geweldig maken, ik ben gewoon iets wat ongeduldig :+
Sorry @twain4me - net de architect gesproken. Gevelschetsen en doorsneden gaan ze nog maken (want die zijn ook nodig natuurlijk). Maar nieuwe 3D beelden zijn niet perse nodig, en zouden in regie gemaakt worden. Vrouwlief vermijdt die extra kosten liever, dus zal er (helaas) geen 3D beeld bijzitten.

Gevelaanzichten zal ik wel posten, zodra ik ze heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-10 16:34

DeadLock

Vastlopen is relatief....

4.5k lijkt me weinig, zou je kunnen delen welk systeem van welk bedrijf? (hier waren de offertes rond de 6-7k als ik het goed herinner)

[ Voor 30% gewijzigd door DeadLock op 22-04-2021 16:36 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@DeadLock : neen :)

Enfin, beter gezegd.
1 SOD firma gaf aan
mini zuiveringsstation ECO-beton (4IE)
maar zette er geen afzonderlijke prijs bij.

Een andere offerte (enkel grondwerken en rioleringswerken), vermeldde
Leveren en plaatsen van een kleinschalige waterzuivering IBA 4 IE in beton, met versterkte dekplaat, verhoogschacht en gietijzer deksel D400
met een prijs van 4 501.25.

Ow, prijzen (zoals gebruikelijk in België in de bouwsector) zijn exclusief BTW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
Harrie_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:54:
[...]

@JPruissen Je bent je bewust van het feit dat een IBA (met daarin dus een levende bacteriekolonie) nogal wat van de gebruiker verlangt; o.a. geen chloorwater en geen kokend water wegspoelen, maar ook rekening houden met bijv. (vaat)wasmiddelen. Persoonlijk zou ik alle mogelijke manieren aanwenden om tot een drukriool-aansluiting te komen en pas een IBA nemen als allerlaatste optie...
Je omschrijft het wat dramatisch. Inderdaad, je moet op een paar zaken letten, maar in de praktijk is dat heel goed te doen. Elke supermarkt heeft tegenwoordig ecologisch schoonmaakmiddel. Chloor mag je inderdaad niet gebruiken, maar dat hebben we nog nooit gemist. Kokend water kun je zonder problemen wegspoelen, daar heb ik nog nooit van gehoord dat het schadelijk is.
Kwakkel schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:32:
10k voor een IBA lijkt me veel? Ik heb hier een post, in de offerte voor onze nieuwbouw (in België), van ik geloof dat het 4.5k was.
10k inclusief btw, inclusief voorbezinker, rietveld met beluchting en installatie. Als je een groter rietveld ter plekke gaat aanleggen zou je misschien wat goedkoper uit kunnen zijn. Overigens is het aangelegd door een Belgische partij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
EdwinV schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:17:

10k inclusief btw, inclusief voorbezinker, rietveld met beluchting en installatie. Als je een groter rietveld ter plekke gaat aanleggen zou je misschien wat goedkoper uit kunnen zijn. Overigens is het aangelegd door een Belgische partij ;)
Mag ik vragen welke partij dat was?
Want het gaat hier wellicht over een ander systeem (natuurlijk versus chemisch). Heb ik nog wel interesse in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Kwakkel schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:46:
Enfin, beter gezegd.
1 SOD firma gaf aan

Ow, prijzen (zoals gebruikelijk in België in de bouwsector) zijn exclusief BTW :)
ter info:

SOD = sleutel op de deur. Dat is in Nederland niet een gebruikelijke term.

Prijzen voor consumenten moeten in Nederland wettelijk inclusief BTW vermeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ja, moet, maar de praktijk is toch wat weerbarstiger.
Ik zoveel offertes en prijzen excl BTW voorbij komen dat ik er maar vanuit ga dat er 21% bijkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

EdwinV schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:17:
[...]
Je omschrijft het wat dramatisch. Inderdaad, je moet op een paar zaken letten, maar in de praktijk is dat heel goed te doen. Elke supermarkt heeft tegenwoordig ecologisch schoonmaakmiddel. Chloor mag je inderdaad niet gebruiken, maar dat hebben we nog nooit gemist. Kokend water kun je zonder problemen wegspoelen, daar heb ik nog nooit van gehoord dat het schadelijk is.
[...]
Prima als je nog nooit chloor hebt gemist, maar de meeste mensen vinden het toch wel prettig om af en toe wat chloor door het toilet en/of doucheputje te halen. Kokend water is wel degelijk schadelijk maar e.e.a. zal te maken hebben met afstand van gootsteen tot de IBA en de hoeveelheid kokend water.

Members only:

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinV
Kwakkel schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:23:
[...]

Mag ik vragen welke partij dat was?
Want het gaat hier wellicht over een ander systeem (natuurlijk versus chemisch). Heb ik nog wel interesse in :)
Het gaat om een natuurlijke IBA met een helofytenfilter van Phytocube: https://rietland.com/phytocube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Stefke schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:03:
Ook een Nilan (y)

Ik zit met het volgende probleem: in ons bijgebouw ga ik van lariksbalken (110x110 geschaafd) een groot kozijn maken tbv de glasgevel. Daar moet een deur met kozijn in komen. De deur wordt gemaakt van meranti, incl. het kozijn.
Ik moet dit kozijn A dus in het grote kozijn B plaatsen.

Ik heb een offerte liggen voor een deur met kozijn met onderstaand profiel. Dit kozijn A zou ik op onderstaande manier in het grote kozijn B kunnen plaatsen
[Afbeelding]
Punt is alleen dat ik zowel binnen als buiten eigenlijk geen speelruimte heb voor maatafwijkingen. Als het kozijn A rondom 5mm te klein blijkt (ik noem maar wat) heb je zowel binnen als buiten een kier van 5mm waar je in kijkt

Nu heb ik deze variant bij elkaar gezocht, die heeft dit probleem alleen aan de buitenzijde, maar het probleem is niet weg, want grote kans op een kier buiten
[Afbeelding]

Het idee is gebaseerd op (niks unieks denk ik) de glasgevel van het indigo tiny house
[Afbeelding]

Ik denk dat hier de tweede optie is toegepast, maar wel in een veel forsere balk.

Iemand een idee hierover? Ik heb echt zo weinig ervaring met kozijnen dat ik telkens weer met nieuwe dingen kom

Ik denk dat we misschien het tweede principe moeten toepassen, met 140x140 balken en een 67x114 kozijn, of 110x110 balken en een 67x90 kozijn.

Maar wat doe je dan met de kier die ongetwijfeld aan de buitenzijde ontstaat als het kozijn niet exact op maat is? Is dat een probleem?

De glasgevel komt volledig onder de overkapping, dus er zal nooit veel water op die deur komen, hooguit op de ene zijkant tot ong 1,5m hoog

Kozijn A pas opmeten als kozijn B geplaatst is?
ze hebben bij dat huis het kozijn buiten afgewerkt met een "glaslat."

https://indigo-advies.nl/...ds/2020/10/tiny-house.jpg

Ik heb het vermoeden dat de glaslat "sier" is en een dubbele kierdichting mogelijk maakt. Je kan er ook een enkele mm afwijking in kwijt, wat voldoende zou moeten zijn, je maakt het van vergelijkbare materialen (hout en hout) productie afwijking is bij de timmerfabriek voor kozijnen nog geen mm
Bij eigen bouw zou ik hem gewoon inmeten als de "kozijnen" klaar zijn.

Kan zoiets zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xO9bAbOjfGVaig_k2O0ipmm_Qlk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QPXiZX5cL1J3FEL8kYbsHQ5k.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Huh, hoe kom je bij dat plaatje, als ik op indigo-advies.nl kijk zie ik de site van een .. sjamaan? Zou t graag willen zien, want ik heb niks van de buitenzijde kunnen zien (dus zitten verzinnen hoe dat gemaakt was ahv platjes van binnenuit)

Voordeel bij ons is dat dit onder de overkapping zit, dus vocht speelt bijna geen rol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
EdwinV schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:50:
[...]

Het gaat om een natuurlijke IBA met een helofytenfilter van Phytocube: https://rietland.com/phytocube
Dank je wel, hier ga ik zeker naar kijken. we hadden al een bedrijf gevonden, maar deze hanteerde andere prijzen. nogmaals veel dank voor de tip :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
Harrie_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:20:
[...]

Prima als je nog nooit chloor hebt gemist, maar de meeste mensen vinden het toch wel prettig om af en toe wat chloor door het toilet en/of doucheputje te halen. Kokend water is wel degelijk schadelijk maar e.e.a. zal te maken hebben met afstand van gootsteen tot de IBA en de hoeveelheid kokend water.

***members only***
kijk weer interessante informatie. Wat zit hier toch een bom van kennis in dit forum. Jouw bijdrage neem ik zeker mee _/-\o_
Pagina: 1 ... 185 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic