Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 184 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.624.384 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
twain4me schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:08:
[...]
die mensen die toen voor wol kozen gingen ervanuit dat dit schaapjes waren uit wales ofzo met een hondje en een herder ernaast en dat die eens in de zoveeltijd geschoren werden en daar wordt dan isolatie van gemaakt voor in je nieuwe huis
De werkelijkheid was
De wol was afkomstig uit australie (extra vervuiling door transport) en een bijproduct (mooi woord voor afval) van de vleesverwerking.
En voor hetzelfde was het wol van Texel geweest die was gebruikt en waarbij de wol wel degelijk als bijproduct was ontstaan van de vleesproductie.

Generaliseren werkt dus niet ..... net zoals ook de vaak dubieuze stellingen zoals neergezet op de milieucentraal site. Totale onzin natuurlijk om 2/3 van de totale mileubelasting van het schaap aan de wol toe te wijzen. Nagenoeg niemand houdt nog schapen voor de wol, die is economisch tegenwoordig gewoon waardeloos.

Nou ben ik ook niet persé voor de schapenwol als isolatie maar deze vond ik wel heel kort door de bocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Yowzawood op 08-04-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Yowzawood schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:23:
[...]

En voor hetzelfde was het wol van Texel geweest die was gebruikt en waarbij de wol wel degelijk als bijproduct was ontstaan van de vleesproductie.

Generaliseren werkt dus niet ..... net zoals ook de vaak dubieuze stellingen zoals neergezet op de milieucentraal site. Totale onzin natuurlijk om 2/3 van de totale mileubelasting van het schaap aan de wol toe te wijzen. Nagenoeg niemand houdt nog schapen voor de wol, die is economisch tegenwoordig gewoon waardeloos.

Nou ben ik ook niet persé voor de schapenwol als isolatie maar deze vond ik wel heel kort door de bocht.
Volgens mij gingen er juist door de grote vraag uit de isolatie branche juist weer boeren schapen houden ook voor de wol, dat was echter niet hier maar aan de andere kant van de wereld.

Toen die schapenwol in opkomst kwam, kwam de wol ook niet uit texel. dan moest je zelf naar texel om daar wol te gaan kopen, maar die isolatie fabrikanten haalden het daar echt niet. ik denk dat isolatie ook gewoon het laatste product wat je gaat maken van wol. de betere wol is voor andere producten.

Die producenten wisten het natuurlijk ook te verkopen , mooie foldertjes met een lief schaapje midden in het groen op de voorkant etc.. moet eigenlijk eens gaan zoeken ik denk dat ik nog wel zoon folder heb.

dus ja voor een enkel huis per jaar zou je het uit texel kunnen halen, maar voor een blokje/wijkje woningen hebben ze daar gewoon niet genoeg schapen voor lopen. (je hebt best wel veel vollume nodig om een huis te isoleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeej303
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-03 20:28
Figaro9 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:02:
[...]

Ik heb voor onze woning in februari een offerte gehad van 632e per m3 incl btw. Dit is inclusief alu kozijnen, dubbel glas, LW WP, standaard sanitair. Voor een huis van 870m3.

Exclusief keuken, vloeren, stuc en schilderwerk

Onze aannemer gaf wel aan dat de prijzen de afgelopen weken weer zijn gestegen (zelfde offerte zou nu 10-20k hoger zijn) dus dat we geluk hebben dat we al akkoord hebben gegeven en de prijzen vast hebben gezet.

Denk dus dat je met 650e nog goed moet zitten. Uiteraard afhankelijk van al je keuzes.
Vraagje over de offerte. Is dit van een aannemer die de hele klus op zich neemt of zijn dit aparte offertes en doe je nog veel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Jeej303 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:08:
[...]

Vraagje over de offerte. Is dit van een aannemer die de hele klus op zich neemt of zijn dit aparte offertes en doe je nog veel zelf?
Dit is een prefab bouwer maar wel volledig vrij ontwerp. Prijs is dus inclusief de architect, die erbij inzit. Met de bouw doe ik dus niks zelf.

Afbouw zal deels zelf en deels door derden gebeuren, hiermee doel ik op keuken, vloer, sauswerk, zonwering, tuin etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-10 17:58
Vraagstukje: bij ons huis heb ik op de kunststof voordeur (met glas) verticale houten lamellen bevestigd, op horizontale regels. Ging prima, ziet er top uit.
De horizontale regels zitten met zelfborende schroeven in de deur geschroefd.

Enige "nadeel" is dat je de ruit niet kunt schoonmaken. Heb al een keer schoongespoeld met ons ontkalkt water, dat gaat op zich prima, goed genoeg iig.

BIj ons bijgebouw wil ik hetzelfde doen, het gevelhout door laten lopen over de deuren (1 enkele, 1 dubbele, allemaal met glas), alleen zit ik opnieuw te denken of ik iets kan maken waarbij ik de houten opzet kan verwijderen om toch af en toe de ruit echt goed schoon te maken.
Het worden aluminium deuren.
Scharnierend als een soort luik, dat lijkt me niet echt een optie, wordt denk ik al snel complex, met zichtbare constructiedingen (scharnieren) en zal ook vast qua stevigheid nadelen hebben. En t is misschien voor 1x per jaar.

Ik dacht zelf om de horizontale regels niet vast te schroeven, maar te monteren op pennen, zodat ik ze met een moertje kan vastzetten/losdraaien en zo regels met lamellen ineen verwijderen.
Met zoiets, alleen zijn deze natuurlijk te groot
https://www.rvspaleis.nl/houtschroeven/stokschroef-en-acc.

Of zou ik in de alu deurprofielen een schroefdraad kunnen tappen en daar draadeindjes in zetten? m6 of zo max?

Of lijmen?
https://www.viba.nl/nl/ca...inden/groups/g+c+p+t+view
Moet zeggen dat ik - vanwege te weinig ervaring - geen vertrouwen heb in gelijmde oplossingen (in mijn beleving laat dat na niet al te lange tijd los, puur gebaseerd op gevoel) maar als ik bovenstaand zie lijkt me dit ook wel een topidee

De lamellen wegen iig weinig, ik denk 15kg voor al het hout vd deur en er zitten zon 6 a 7 regels onder dus 14 bevestigings punten die elk 1 a 1,5kg dragen?

[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 08-04-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:32
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En een soort french cleat achtig iets? Dat je het hele “frame” van de deur er ineens af kan pakken? En waarom aluminium als ze verborgen worden? Dan zou je net zo goed uit een iso-aluplex plaat de deuren kunnen maken? Of is maar een gedeelte bedekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Zijn er magneten die hout op aluminium trekken? :+ je bedoelt vast iets anders.

Bijkomend "issue" is dat alleen de horizontale regels plus vastspijkerde lamellen een slappe constructie is zonder dwarsverbinding. Zodra je het er af haalt is het ding niet recht meer.
Misschien zou ik ook wat lijm achter de latten moeten doen als ik ze vastspijker zodat het recht blijft bij het demonteren.

Of ik moet hetzelfde doen als met de schuifluiken (waarvan ik er nu één gemaakt heb): daar zijn de lamellen op een rechthoekige achterconstructie gelijmd en is het een zelfdragend paneel geworden. Zo'n paneel zou ik op slechts 4 hoeken hoeven te bevestigen

(maar dan blijft de vraag hoe ik dat paneel dan bevestig op een manier waarmee ik de boel minimaal een jaar of 10 zonder schade 1x per jaar kan verwijderen)

Blijft toch op iets met een draadeind terugkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bah, weer zo'n links door geitenwollensokken figuren geschreven kortzichtig en misleidend verhaal :(
Weten ze bij MC wel dat schapen niet op beton maar in de de wei grazen.
En dat gras net als bomen CO2 omzet in O2? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
bbbrumbrum schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:12:
En een soort french cleat achtig iets? Dat je het hele “frame” van de deur er ineens af kan pakken? En waarom aluminium als ze verborgen worden? Dan zou je net zo goed uit een iso-aluplex plaat de deuren kunnen maken? Of is maar een gedeelte bedekt?
Er zit glas in de deuren, ze zijn volledig bedekt met hout (maar je kijkt er doorheen). Het is aluminium omdat dat nu een betaalbare optie was (nauwelijks duurder dan kunststof) maar of de deuren nu van hout, kunststof of metaal zijn; dat wat ik in de deur schroef wil ik er niet meer uit schroeven.
Dat moet iets zijn waarmee ik de hele houten constructie kan vastzetten en verwijderen.

Zo'n french cleat zou misschien kunnen, als ik inderdaad zo'n zelfdragend "luik" paneel maak, dan is het een stevig van zichzelf en kan ik boven en onder zo'n lat maken.en het daar op hangen.
Die frenchcleant kan ik dan - op 4 punten - op de deur schroeven
Maar dan nog iets om het daarop te fixeren, een klein pen/gat dingetje of zo. Ik zal het paneel niet veel meer dan 1cm kunnen optillen (omdat het boven de deuren "naadloos" doorloopt)

De andere optie is dat ik het gewoon op de deuren schroef. Heb ik bij het huis ook gedaan en de ruit wordt vrij goed schoon met ontkalkt water. En je ziet vuil nauwelijks van binnenuit (omdat er maar weinig direct licht op de ruit vatl)

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 08-04-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Deleon78 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:39:
[...]

Je kan de magneet aan/in het mteriaal bevestigen :+
Of schoonmaken met een aquarium wisser, ook magnetisch *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat zou eventueel nog kunnen, je hebt van die dingen (aq.wissers maar dan niet voor aquariums) die speciaal zijn voor ruiten waar je moeilijk bij kunt... Alhoewel, dat ding is dan niet te verwijderen en je zult toch ook een keer de troep eruit moeten halen, anders veeg je alleen maar viezigheid over je ruit.

https://www.bol.com/nl/p/...nwisser/9200000121655717/

Nou ja, weer wat inspiratie opgedaan. Eerst maar eens een gebouw met kozijnen neerzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 09-04-2021 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:22

NDF82

Doomed Space Marine

@Stefke Zijn ramen in de deuren een vereiste? Wij hebben ook houten gevelbekleding die doorloopt over ramen en deuren. Maar de deuren zelf bevatten geen glas.

En omdat de ramen naar binnen open draaien, kun je ze makkelijk schoonmaken.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, er is verder maar 1 raam (150x65) aan de noordwest zijde (t gaat om t bergingdeel). Vooralsnog is t een eis om in ieder geval niet al te donker hok te hebben.

Een licht vieze ruit is altijd nog meer licht dan geen ruit, en bij het huis zie je alleen dat de ruit niet helemaal schoon is als de zon tussen de lamellen door op t glas schijnt (dat is alleen 's middags een half uurtje maximaal). Dus zo'n ramp is t niet.

Denk dat een "paneel" (dus van zichzelf stevige houtconstructie) van lamellen op 2 (of 3, ook 1 in het midden) french cleats nog de beste optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 18:38
nokiaan958GB schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:18:
[...]

Bah, weer zo'n links door geitenwollensokken figuren geschreven kortzichtig en misleidend verhaal :(
Weten ze bij MC wel dat schapen niet op beton maar in de de wei grazen.
En dat gras net als bomen CO2 omzet in O2? 8)7
Waarschijnlijk geen geitenwol.
CO2 komt uit de voorkant. Maar het gaat vooral om wat er uit de achterkant van dat schaap komt. En methaangas is heel veel schadelijker.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-10 13:57
Karp schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:50:
Zijn er hier mensen met ervaring met een (horizontale) brine waterpomp vs lucht/water? Als ik zoek op brine vind ik vooral clickbait-sites. Ik vraag me af of hier iemand deze afweging heeft gemaakt, en de twee opties tegenover elkaar gehad heeft.
Horizontaal is (was?) iets goedkoper, maar heeft een berg meer oppervlakte nodig op een niet al te grote diepte. Waar je dan vervolgens niets op mag bouwen of planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
Ja, maar ik vermoed dat je, los van eventuele problemen naar aanpassingen later, er wel over mag bouwen. De horizontale regenereert voor een groot stuk op basis van 'doorsijpelende' warmte.
De dieptebronnen regeneren denk ik meer op basis van ondergrondse stroming en aardwarmte.

(Maar, verbeter me gerust :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Daar moet je inderdaad steeds voor oppassen, klopt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

RocketKoen schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:22:
[...]

Waarschijnlijk geen geitenwol.
CO2 komt uit de voorkant. Maar het gaat vooral om wat er uit de achterkant van dat schaap komt. En methaangas is heel veel schadelijker.
Die cijfers komen ook gewoon uit de nationale mileu database de geitenwollensokken die al dan niet bij milieucentraal rondlopen hebben er weinig mee te maken. tegen dergelijk fraiming valt ook weinig in te brengen, maar voor wie het wil lezen hoe ze aan die cijfers komen.

https://www.nibe.info/nl/milieuclassificaties

In hun faq staat min of meer de uitleg de verdeling 1/3 2/3 is op basis van de financiele waarde van het schaap. veder gaat het om de LCA van het product dus incl vervoer, behandelingen met al dan niet chemische stoffen etc, etc.
Waarom scoort schapenwol een stuk slechter in vergelijking met de oudere milieuclassificaties.

Schapenwol behoorde in de oude classificaties tot de beste keuze. In de huidige classificatie is dat echter niet meer het geval; Schapenwol wordt nu, met een score van 7, gezien als een onaanvaardbare keuze. Hoe kan dat? In de oudere milieuclassificatie werd gebruik gemaakt van een andere database dan tegenwoordig. Een belangrijk verschil hiertussen is de allocatie van de milieueffecten. In de eerdere berekeningen werd aangenomen dat de schapen voor het vlees worden gehouden en dat wol een afvalproduct is. Dat betekende dat er geen milieueffecten werden toegekend aan de productie van wol en hierdoor scoorde schapenwol milieutechnisch zeer goed. In de huidige berekeningen wordt de allocatie bepaald op basis van de financiële waarde van de eindproducten van het schaap. Een schaap produceert wol en vlees. De milieueffecten van het houden van schapen en de emissies die schapen veroorzaken, met name in de vorm van mest, worden verdeeld over de wol en het vlees. De milieueffecten als gevolg van de productie van schapen worden voor twee derde toebedeeld aan de schapenwol en een derde aan het vlees.
over LCA
Hoe wordt er getoetst?

De basis van de berekening van schaduwkosten zijn wetenschappelijke LCA gegevens. LCA staat voor LevensCyclusAnalyse. Het is een methode om de milieubelasting van een product ‘van wieg tot graf’ te berekenen. In het traject van wieg tot graf zijn er vier fases te onderscheiden: productiefase, constructiefase, gebruiks- en onderhoudsfase en einde levensduurfase. In al deze fasen vinden processen plaats waarbij verschillende milieueffecten optreden. In een LCA worden deze milieueffecten inzichtelijk gemaakt per functionele eenheid. De milieueffecten worden vertaald naar schaduwkosten, zodat een vergelijking gemaakt kan worden met andere producten met eenzelfde functionele eenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:28:
[...]

Die cijfers komen ook gewoon uit de nationale mileu database de geitenwollensokken die al dan niet bij milieucentraal rondlopen hebben er weinig mee te maken. tegen dergelijk fraiming valt ook weinig in te brengen, maar voor wie het wil lezen hoe ze aan die cijfers komen.

https://www.nibe.info/nl/milieuclassificaties

In hun faq staat min of meer de uitleg de verdeling 1/3 2/3 is op basis van de financiele waarde van het schaap. veder gaat het om de LCA van het product dus incl vervoer, behandelingen met al dan niet chemische stoffen etc, etc.

[...]

over LCA

[...]
Super bedankt voor de nadere informatie wat al mijn vermoeden was.
Van scharrelvee wat amper krachtvoer krijgt, spreken ze over de milieueffecten van de mest. Iedereen die een gazon heeft weet dat mest nodig is om het gras te laten groeien en mos te voorkomen. En als er geen gras groeit dan is er het voor het arme schaap geen gras om te eten 8)7

Wol is trouwens best mooi spul:
https://www.groenebouwmat...penwol-isolatie/#leesmeer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

nokiaan958GB schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:46:
En als er geen gras groeit dan is er het voor het arme schaap geen gras om te eten 8)7
Opzich geeft dat niet. Er is dan ook geen schaap om te poepen op het gras wat er ook niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

weinig mooier dan vlas houtvezel hennep etc. voordeel daarvan is dat het niet eerst op het mos hoeft te poepen om het gras te laten groeien ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Kwakkel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:10:
[...]

Horizontaal is (was?) iets goedkoper, maar heeft een berg meer oppervlakte nodig op een niet al te grote diepte. Waar je dan vervolgens niets op mag bouwen of planten.
Ik las dit en het lijkt wel mee te vallen: https://www.aardwarmtekorf.nl/zo-werkt-het/voordelen/
Het grondoppervlak boven de aardwarmtekorven is gewoon voor beplanting geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:11
Is dit niet een beetje "wij van WC-eend"? Als ik lees "Ook wordt het zogenaamde ‘bevriezen’ dat incidenteel bij andere systemen optreedt, voorkomen omdat de warmte onder de vorstgrens op een diepte van 1 tot 4 meter wordt onttrokken." dan heb je het volgens mij echt niet begrepen, het bevriezen van bronnen wordt immers niet veroorzaakt door vorst maar door het onttrekken van warmte. Ik zou in alle gevallen een opbrengstgarantie vragen. Ik heb nog niet veel echte ervaringen gevonden (heb ook nog niet heel lang gezocht :+ maar ik kom vooral experts tegen die ervaringen hebben met andere systemen ).

De site van het RVO geeft wat beknopte algemene informatie. Ik ga er zelf toch nog even wat verder in duiken omdat we een ruime kavel hebben, dus het belangrijkste genoemde nadeel is minder relevant.

EDIT:

Aan de andere kant zie ik wel wat in het statement "Het verschil tussen de Aardwarmtekorf en aardsondes is, dat bij de sondes het oorspronkelijk hogere temperatuurniveau van de waterglycol oplossing van 8 °C – 10 °C na de eerste winterfase en de daarmee verbonden afkoeling tot 0 °C tot 2 °C daalt en een traag regeneratieverloop laat zien. Een volledige regeneratie wordt meestal niet meer gerealiseerd. De Aardwarmtekorven bevinden zich echter op een diepte, waar seizoensgebonden temperatuurwisselingen aanwezig zijn." Verdere discussie beter op een water-water warmtepomp topic lijkt me :)

[ Voor 21% gewijzigd door Batilan op 10-04-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-10 16:34

DeadLock

Vastlopen is relatief....

twain4me schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 23:59:
[...]

weinig mooier dan vlas houtvezel hennep etc. voordeel daarvan is dat het niet eerst op het mos hoeft te poepen om het gras te laten groeien ;)
Het blijft me verbazen dat cellulose zo weinig gebruikt wordt. Recyclage product, er is een overschot aan oud krantenpapier. Het is relatief goedkoop, het aanbrengen (inblazen) gaat heel erg snel (weinig arbeidsintensief), het vult de ruimte goed op (geen kieren en naden). Het heeft nog beetje massa en is goed als vochtregulator.

Studies in Duitsland hebben al aangewezen dat het ook gewoon duurzaam (in de tijd) is (ivm inzakken na verloop van tijd) zolang het met de correcte druk/dichtheid werd ingeblazen.

Het werkt vanzelfsprekend enkel handig bij HSB, maar toch is het daar ook niet zo veel in gebruik. Ik zou het zo weer gebruiken en de ecologische afdruk lijkt me behoorlijk minder dan de alternatieven. De lambda waarde is niet zo laag als PUR en co, maar ook niet dramatisch (0.036 ongeveer). Met 24 tot 36 cm bekom je mooie U (of Rc) waardes.

Strava

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44
Wij wonen ondertussen alweer 4 maanden in onze woning. Binnenkort komt de fotograaf foto's maken, dus na de paar foto's van de bouw houden jullie die nog tegoed. Vandaag hebben we de eindafrekening gemaakt van de bouw van onze woning. Omdat er vaak vragen langs komen van nieuwe bouwers over de kosten, deel ik onze eindstand hier ook even:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
EdwinV schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:05:
Wij wonen ondertussen alweer 4 maanden in onze woning. Binnenkort komt de fotograaf foto's maken, dus na de paar foto's van de bouw houden jullie die nog tegoed. Vandaag hebben we de eindafrekening gemaakt van de bouw van onze woning. Omdat er vaak vragen langs komen van nieuwe bouwers over de kosten, deel ik onze eindstand hier ook even:

***members only***
Ik kijk in ieder geval uit naar de foto's, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

***members only***
Mooi!

Ik ben ook nieuwsgierig naar de foto's.

Bruto vloeroppervlakte zegt niet zoveel. Hoeveel inpandige gebruiksoppervlakte wonen heb je ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:35
@EdwinV Fijn om te horen dat jullie goed gesettled zijn inmiddels. Ik reed er toevallig vorige week langs en het ziet er van buiten iig prachtig uit!

Wij zoeken nog een adres voor een mooie (houten) voordeur. Iemand tips? Iets als de Skantrae SKN 665 EIK vinden wij wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curtain
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-10 18:52

Curtain

Plannen en Organiseren

@EdwinV Bedankt voor het delen van je informatie. Benieuwd naar je foto’s. En naar eventuele do’s en dont’s want dat is toch de grootste meerwaarde van dit forum. Heel veel te leren... De eerste stappen zijn het lastigst, merk ik wel. Als ik jouw kuubprijs afzet tegen onze grove berekening, dan zitten we redelijk ok. Dat is wel een fijn gevoel :)
Geniet van je nieuwe stek, ik wens je er heel veel fijne jaren!

Weer of geen weer: ik heb de details

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• EdwinV
Aangezien jullie nieuwsgierig zijn naar de foto's, kan ik alvast wel één van de buitenkant delen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnqH2sFMsAd1TlGGP4Lj_VvDaec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yjRjufNTu4JlFohYW057nmM.jpg?f=fotoalbum_large
nokiaan958GB schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:54:
[...]

Mooi!

Ik ben ook nieuwsgierig naar de foto's.

Bruto vloeroppervlakte zegt niet zoveel. Hoeveel inpandige gebruiksoppervlakte wonen heb je ongeveer?
Volgens de omgevingsvergunning zitten we op 168m2 gebruikersoppervlakte. Dat is dus tot de 1,5m lijn onder de schuine daken. We hebben geen knieschotten, dus het gevoel van ruimte is boven absoluut groter dan de officiële oppervlaktes die op de tekening staan.
Curtain schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:43:
@EdwinV Bedankt voor het delen van je informatie. Benieuwd naar je foto’s. En naar eventuele do’s en dont’s want dat is toch de grootste meerwaarde van dit forum. Heel veel te leren... De eerste stappen zijn het lastigst, merk ik wel. Als ik jouw kuubprijs afzet tegen onze grove berekening, dan zitten we redelijk ok. Dat is wel een fijn gevoel :)
Geniet van je nieuwe stek, ik wens je er heel veel fijne jaren!
Do's en dont's hebben we natuurlijk, even wat er zo in me op komt:
  1. De volgende keer zou ik in het voortraject iets meer willen laten berekenen. Ons doel was een passiefhuis, dan is het berekenen van je binnenklimaat heel belangrijk. Ook zonlicht in de woning heeft veel invloed. Zonder er heel bewust bij stil gestaan te hebben, zijn we langzaam van passief afgestapt. Verder isoleren was duur en een warmtepomp die je kunt regelen voelt veilig. Achteraf had ik de opties wel eens naast elkaar willen zien. En we hebben voor een paar ramen helaas geen zonwering genomen waar het wel nodig is, dat hadden we kunnen weten als we een berekening hadden laten maken.
  2. Geloof niemand als ze zomaar een prijs roepen, zelfs niet als het hun vakgebied is. Iedereen die een schatting gemaakt heeft van kosten, heeft daar fors naast gezeten. Geloof alleen een offerte en blijf er op hameren dat je die ruim op tijd rond wilt hebben. Wij hadden een situatie dat er écht begonnen moest worden met iets en de offerte nog niet rond was. Dan voel je je half verplicht om maar akkoord te gaan om de planning niet in de weg te zitten. En ga er vanuit dat iedereen exclusief btw roept, dus reken er 21% bij. In het ergste geval heb je een meevaller van 21% op het einde.
  3. Qua keuze voor onze partners zijn we heel tevreden. Iedereen heeft ons goed geholpen, eerlijke prijzen afgegeven en de planning goed opgevolgd. Referenties opvragen heeft bij ons goed geholpen om die keuze te kunnen maken. Onze schilder kwam bijvoorbeeld via @Grolsch omdat hij een paar keer positieve berichten over zijn schilderwerk in dit forum heeft gezet.
  4. Wij hadden een wat vreemd bouwteam omdat we een Duitse prefab bouwer hadden. Die deed bijvoorbeeld geen elektra. Gelukkig hadden we een goede Nederlandse elektricien die eerder met ze gewerkt had, dat heeft denk ik wel wat problemen voorkomen. Maar overal op de scheiding tussen het werk was ook de spanning. De Duitse fundeerder wist niet hoe een Nederlandse meterkast er uit hoort te zien bijvoorbeeld. De Nederlandse stukadoor had andere verwachtingen over hoe een gipsmuur "normaal" opgeleverd wordt, dat leverde extra kosten op. Probeer daarom zo weinig mogelijk scheidingen tussen partijen te hebben, leg een zo groot mogelijke brok werk bij één partij neer. Dat scheelt je gegarandeerd hoofdpijn.
  5. Al met al zijn we wel heel blij met het bouwteam en zouden we zo weer met ze gaan bouwen. We hadden zorgen over dingen die bij een normale aannemer niet zouden opspelen. Maar tegelijkertijd hebben we wel binnen 6 maanden een huis neergezet zonder tegenvallers, dat zie ik veel buren hier nog niet voor elkaar krijgen.
  6. Prefab bouwen is ons heel goed bevallen. Rustig vooraf alles uitdenken op basis van de tekeningen van de fabriek, in plaats van op de bouw dingen ontdekken. We waren dat zo gewend dat we heel vreemd opkeken toen een elektricien en tuinman zonder uitgewerkte tekeningen gewoon aan de slag gingen en in het werk wel keken wat er moest gebeuren. Geef mij die tekeningen maar!
  7. De indeling en ervaring van het huis is over het algemeen precies wat wij ontworpen hebben. De ruimtes zijn groot genoeg, maar ook niet te groot. Het enige dat we anders ervaren dan we ingeschat hadden is het geluid van de open trap. We kwamen uit een appartement, dus we waren gewend om alles open te hebben. Onze ervaring is nu dat een trapgat een klankkast vormt, waardoor je geluid van beneden heel duidelijk hoort boven. Onze Duitse deuren isoleren gelukkig heel goed en we zijn niet van die druktemakers, dus het is geen overlast. Maar ik begrijp nu beter de berichten die hierover wel eens langs komen. En wij hebben gelukkig altijd nog de optie om een deur bovenaan de trap te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-08 17:48
Op de discussie van bouwteam VS aanbesteding te komen:

Heeft 1 van jullie na de ontwerpfase met een bouwteam, toch gekozen om voor een andere aannemer te gaan? Bijvoorbeeld na het ontwerpproces ook via een aanbestding een dubbel-check te doen of de bouwteam-aannemer niet te veel heeft gerekend? Of onmdat de samenwerking tijdens de ontwerpfase toch niet prettig ging?

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke

***members only***
Gefeliciteerd met de verhuizing! Mooi huis

Wat een geld. Als ik uittel wat wij hebben besteed tegen de m3 kom ik op €485 uit (incl. BTW/alles). Maar goed, dat is dan wel exl. een helehoop uren van werklui... Als ik dat mee zou tellen zouden we denk ik wel tegen de of over 600/m3 zitten
Onlangs getaxeerd ivm een extra hypotheekaanvraag voor het bijgebouw en we zitten zeer ruim positief :) dus niet voor niks gewerkt, jeej

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinV
Stefke schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:58:
[...]

Gefeliciteerd met de verhuizing! Mooi huis

Wat een geld. Als ik uittel wat wij hebben besteed tegen de m3 kom ik op €485 uit (incl. BTW/alles). Maar goed, dat is dan wel exl. een helehoop uren van werklui... Als ik dat mee zou tellen zouden we denk ik wel tegen de of over 600/m3 zitten
Onlangs getaxeerd ivm een extra hypotheekaanvraag voor het bijgebouw en we zitten zeer ruim positief :) dus niet voor niks gewerkt, jeej
Dat moet vast veel voldoening geven om zoveel zelf gedaan te hebben! Voor ons was dat geen optie met een jong gezin en twee drukke banen. Die banen geven dan weer budget om de uren van de werklui te betalen. Hoewel het veel geld is, ging het geld allemaal naar mooie bedrijven die eerlijke mensen aan het werk hebben. De economie moet draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Veel voldoening, maar ook veel stress. Nu met het bijgebouw dat ook weer zelfontworpen (en dus alles "custom") is heb ik dat traject weer opnieuw. Gelukkig wordt het voor het grootste deel geplaatst (fundering/casco/dak), want ik merk wel dat ik daar wel een beetje klaar mee ben ook.
De komende twee jaar ben ik nog veelvuldig bezig, maar gelukkig dan met dingen die wat minder dringend zijn (tuin, afwerking bijgebouw, nog wat afwerkingsklussen in het huis etc)
Ik kan zo niet aangeven of ik het nog eens zou doen, ik denk t niet, of je zou er fulltime mee bezig moeten kunnen zijn (als je de loterij hebt gewonnen en niet hoeft te werken bijv)

edit: ben ik verplicht nu het huis zo'n beetje klaar is een energielabel te hebben? T is me niet helemaal duidelijk of dat nou wel of niet moet (want kost ook zomaar weer een paar honderd euro en waarom? Woning voldoet aan laatste bouwbesluit)

[ Voor 32% gewijzigd door Stefke op 12-04-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
We wonen er al sinds vorig jaar in (aug), dus de woning is in 2020 opgeleverd. Maakt dat wat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-10 20:54
Een update van mijn kant: Bij ons is vorige week de vergunningsaanvraag de deur uit gegaan :)
Het komen tot een ontwerp was een behoorlijk intensief proces, maar we zijn erg blij met het resultaat wat er nu staat.
Het is redelijk klassiek huis-huis geworden ;) . Woonkamer en keuken gescheiden en veel ruimte boven. Bij elkaar zo'n 670 m3 / 168m2. Een plaatje zeg meer dan 1000 woorden:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
Stefke schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:03:
We wonen er al sinds vorig jaar in (aug), dus de woning is in 2020 opgeleverd. Maakt dat wat uit?
Je moet een energielabel hebben als je je huis wilt verkopen. Als je die vorig jaar aangevraagd had, kon alles op afstand geregeld worden. Nu moet er iemand bij je langs komen om je huis te controleren. De kosten zijn dus hoger. Ik heb 'm vorig jaar aangevraagd vanwege de lagere kosten en de lange houdbaarheid van die dingen. Als je dat niet gedaan hebt, zou ik lekker wachten tot je 'm echt nodig hebt. Het bouwjaar van je huis maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ah op die fiets. jammer dan ja....De bank vraagt erom omdat we een nieuw stukje hypotheek op willen nemen voor het bijgebouw, ik denk ivm de duurzaamheidskorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-10 18:00
DeadLock schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:14:
[...]

Het blijft me verbazen dat cellulose zo weinig gebruikt wordt. Recyclage product, er is een overschot aan oud krantenpapier. Het is relatief goedkoop, het aanbrengen (inblazen) gaat heel erg snel (weinig arbeidsintensief), het vult de ruimte goed op (geen kieren en naden). Het heeft nog beetje massa en is goed als vochtregulator.

Studies in Duitsland hebben al aangewezen dat het ook gewoon duurzaam (in de tijd) is (ivm inzakken na verloop van tijd) zolang het met de correcte druk/dichtheid werd ingeblazen.

Het werkt vanzelfsprekend enkel handig bij HSB, maar toch is het daar ook niet zo veel in gebruik. Ik zou het zo weer gebruiken en de ecologische afdruk lijkt me behoorlijk minder dan de alternatieven. De lambda waarde is niet zo laag als PUR en co, maar ook niet dramatisch (0.036 ongeveer). Met 24 tot 36 cm bekom je mooie U (of Rc) waardes.
Prijstechnisch (duurder in vergelijkbare waarde), niet vochtbestendig (tijdens bouw) niet vrijhangend (onder kap) aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Stefke schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:58:
Ah op die fiets. jammer dan ja....De bank vraagt erom omdat we een nieuw stukje hypotheek op willen nemen voor het bijgebouw, ik denk ivm de duurzaamheidskorting.
Stuur gewoon de epc berekening op en kijken wat ze zeggen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
Alfa159 schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:39:

Heeft 1 van jullie na de ontwerpfase met een bouwteam, toch gekozen om voor een andere aannemer te gaan? Bijvoorbeeld na het ontwerpproces ook via een aanbestding een dubbel-check te doen of de bouwteam-aannemer niet te veel heeft gerekend? Of onmdat de samenwerking tijdens de ontwerpfase toch niet prettig ging?
We zijn er nog niet uit, maar het zou bij ons kunnen voorvallen.

Weliswaar in BE, met architect.
Bouwfirma zat mee aan tafel, en denkt heel goed mee! Het huidige ontwerp is dankzij hen uit de bus gekomen (was gebaseerd op een ontwerp dat dezelfde architect voor iemand anders had gemaakt. Bouwfirma deelde dat met ons als voorbeeld). En ook het vorige ontwerp kwam als basis uit het hoofd van onze gesprekspartner bij de bouwfirma.

Maar, zonder vergelijking zou ik me er niet comfortabel bij voelen om gewoon bij de bouwfirma te tekenen. Naar kwaliteit e.d. ben ik overtuigd dat ze goed werk leveren. Alleen weet ik niet of de meerprijs daarvoor in verhouding staat tegenover aanbod van andere firma's...

Tegelijkertijd zou ik ook niet heel gelukkig worden als ik aan onze gesprekspartner moet laten weten dat, na al zijn harde werk, hij met lege handen achterblijft.
En dat is dan wel risico van het vak, toch ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:00

Het is maar wat je een bouwteam noemt: als je met een bouwer samenwerkt die ook voor je ontwerpt, is het lastig - of domweg onmogelijk - om dat achteraf uit elkaar te halen.
Ik stuur de architect aan die een aannemer heeft voorgesteld. Dat vergelijk ik met ander partijen. Opvallend is dat iedere partij anders werkt - niet beter, wel anders. De alternatieve aannemer werkt bijvoorbeeld met prefab kap. Dat betekent dat de constructie ook anders wordt, omdat de belasting er anders uitziet als wanneer je standaard dakisolatieplaten gebruikt. Ik kan dat wel uit elkaar houden, maar niet iedereen heeft daar lol in.
Overigens is de constructeur ook apart, dus als het moet laat ik 'm beiden doorreken.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-10 21:23

Wij zijn tijdens onze planningsfase gewisseld van aannemer en eigenlijk ook van architect. De eerste aannemer was met alles zeer snel en dacht mee, binnen 1 a 2 dagen kregen we antwoorden op onze vragen en werden wijzigingen doorgevoerd. Totdat we kritische vragen stelde over de te tekenen bouwovereenkomst. Toen moest we niet zeuren en en vooral snel tekenen.

Dat signaal was voor ons reden genoeg om het contract toch even te laten scannen door een bevriende jurist met veel bouw ervaring. Hij drukte het contact symbolisch door de papiervernietiger. Door de aannemer waren te veel escapes en vage garantie dingetjes opgenomen.

Bij de tweede aannemer ging dat een stuk beter en menselijker. Alleen daar raakte de uitvoerder halverwege de bouw geblesseerd en kon niet meer verder op de bouw. Zijn taak werd overgenomen door een andere uitvoerder die ons project er wel even bij deed. Dat hebben we in veel opzichten gemerkt. (gebruik verkeerde tekeningen, maatvoering slecht en fout. Geen toezicht op de externe aannemers etc etc.)

Tijdens de bouw hadden we een externe opzichter ingehuurd, deze slapjanus kwam alleen maar 's avonds als iedereen al lang en breed thuis was. en protocolleerde zeer slecht. Gelukkig kreeg hij zijn centen pas als wij de aannemer moesten betalen. Nadat we zelf constateerde dat drie sparingen voor deuren te klein waren en verkeerd stonden. Hebben we hem gebeld en om uitleg gevraagd. Dat wilde hij op eigen verzoek face2face doen alleen op het laatste moment belde meneer af. Voor ons genoeg redenen om ook dit figuur uit te zwaaien.

De huidige opzichter is er eentje die zich zijn kaas niet van het brood laat eten. Legt alles vast, en zodra er mondelinge afspraken aan de keukentafel worden gemaakt komt de dictafoon gelijk zichtbaar op tafel. Deze worden een dag later uitgewerkt gaan voor akkoord naar beide partijen. Mondelinge afspraken zijn op de bouw niks waard.

Dubbelcheck op prijzen hebben we met een aantal zaken laten uitvoeren zoals bij de warmtepomp en bij de badkamers. Waar de prijzen echt bizar waren. Reactie installateur: zodra de klant niet piept en zeurt over de prijzen vul ik mijn portemonnee.

[ Voor 4% gewijzigd door gumtree op 12-04-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:05
Stefke schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:47:

edit: ben ik verplicht nu het huis zo'n beetje klaar is een energielabel te hebben? T is me niet helemaal duidelijk of dat nou wel of niet moet (want kost ook zomaar weer een paar honderd euro en waarom? Woning voldoet aan laatste bouwbesluit)
Alleen als je het verkopen gaat en ik neem aan dat dat nooit gebeuren gaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Deleon78 schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:01:
Lekker generaliserend, dat mondelinge afspraken niets waard zijn op de bouw. Dat verschilt gewoon per persoon.
Nope, je leert in de bouw héél snel dat je alles wat je afspreekt ook op schrift moet hebben, vooral als het om geld gaat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Conrado schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:16:
[...]

Nope, je leert in de bouw héél snel dat je alles wat je afspreekt ook op schrift moet hebben, vooral als het om geld gaat :+
Ik denk dat @Deleon78 bedoeld dat er ook genoeg dingen mondeling afgestemd kunnen worden. Dat kan ik beamen, maar inderdaad als het vervolgens misgaat, dan wil je dat op papier/vastgelegd hebben, zeker bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
No Hands schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:14:
[...]

Is niet het plan, maar ik lees dat het bij oplevering ook verplicht is. Maar kan me voorstellen dat dat bij de overdracht van aannemer naar eigenaar is...die overdracht is bij ons niet geweest, want geen aannemert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:14:
[...]

Ik heb het dus op de valreep, met huis nog ruimschoots in aanbouw, begin dit jaar kunnen aanvragen. Kozijnen waren flink vertraagd en had daardoor geen “bewijsfoto” van het triple glas tijdens initieel aanvraagmoment, uiteindelijk nog net op tijd kunnen aanvullen en goedgekeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-10 14:16

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Mooody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:24:
Woensdag ga ik weten of ik een kavel kan gaan kopen. Mooie kavel van +/- 2500 m2.

Dit vind ik echt geweldig: https://www.funda.nl/koop...uis-87280582-hoofdweg-15/
Wat een huis _O_ Dit is 2-onder-1-kap. Ik wil vrijstaand en wellicht een tikkie kleiner dan 1 deel van deze 2-onder-1-kapper. 6 slaapkamers zijn echt niet nodig.

Al mis ik wel wat natuurlijke materialen, maar dat is meteen waarom dit ook soort woonoppervlaktes redelijk betaalbaar gebouwd kunnen worden.

Ik ben op zoek naar bouwers van een type schuurwoning als deze. Tips, adviezen, graag!

En uiteraard ook jullie ongezouten mening over dit type woningen. Ben op zoek naar een moderne, praktische, energie-neutrale woning die past in het mooie Twentse landschap :)
Net als in ieder geval één andere Tweaker hebben wij onze schuurwoning laten ontwerpen door Ten Have Architectuur. Dirk is een super enthousiaste, inlevende architect die goed in staat is binnen budget te ontwerpen. Hij werkt vooral met staalframebouw, waardoor grote loft-achtige ruimtes mogelijk worden. Ik wil je dan ook aanraden op zijn sites te kijken (1 & 2) en vooral eens vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan je eigen keukentafel aan te vragen! En aarzel óók niet om mij via DM om aanvullende informatie te vragen!

Heb je inmiddels eigenlijk meer informatie over je kavel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfa159
Deze week met een paar aannemers en architecten gebeld. Ik sprak 3 aannemers, 1 doet aan totaalbouw incl. architetcuur. De twee andere aannemers gaven aan en voorkeur te hebben voor een bouwteam boven de aanbesteding. Uit nieuwsgierigheid heb ik met de archtecten gebeld, waarvan deze aannemers zeiden dat ze hier eerder een bouwteam vormen. Ik was benieuwd naar de ervaring vanuit de architect.

Beide architecten gaven aan dat ze een bestek+aanbesteding aanraden boven een bouwteam. De redenen hiervoor:
  • Input vanuit de aannemer/bouwteam valt in de praktijk tegen. Een installateur mee laten kijken is voldoende. Wel eerlijk vermelden aan de installateur dat hij je voorkeur heeft, maar dat er later ook andere offertes worden opgevraagd,
  • Ook een bouwteam doet hele groffe prijs-schattingen die de architect ook doet. Pas wanneer het ontwerp compleet is, kijken ze naar alle daadwerkelijk (inkoop) kosten.
  • Met een aanbesteding is de kans op scherpere prijs hoger, omdat aannemers meer de concurentie zullen voelen.
  • Scheiding van verantwoordelijkheden is zuiverder en beter voor het proces
Beide architecten gaven aan dat ze de theorie achter een bouwteam wel heel goed vinden, maar dat het ze helaas tegen valt in de praktijk. Vooral door de geringe input van het bouwteam tijdens het proces. Ik moet eerlijk zeggen dat dit mij bekend voorkomt als ik naar onze eerdere verbouwingen kijken. Aannemers en het team vraagt eerder hoe ik het wel, maar komen zelf vaak met veels te weinig input. Je merkt dat het vakers doeners zijn en niet perse denkers (op zich niks mis mee).

n=2. Dus niet generaliserend bedoeld en ook niet altijd van toepassing, maar misschien heeft iemand iets aan deze input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-10 16:34

DeadLock

Vastlopen is relatief....

D.deJong schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:22:
[...]

Prijstechnisch (duurder in vergelijkbare waarde), niet vochtbestendig (tijdens bouw) niet vrijhangend (onder kap) aan te brengen.
Dat prijstechnische lijkt me wel meevallen... Geplaatst, ex btw, heb ik hier 3200 euro betaald om in totaal 60m3 op te vullen (en dat liep dan nog via die houtskeletbouwer die er de nodige marge op neemt).

Als ik even snel op het internet vergelijk met alternatieven lijken die mij niet goedkoper uit te vallen (snel even gekeken voor glaswol voor zelfde isolatiewaarde, dat komt ongeplaatst aan materiaal al op 35 euro/m3, geplaatst zal het wel in de zelfde grootte-orde uitkomen).

Dat niet vochtbestendig zijn tijden de bouw is niet zo'n probleem in de praktijk, want je gevel moet toch 'dicht' zijn voor het kan ingeblazen worden. Vrijhangend onder een kap niet, maar hier zit het gewoon tussen de balken van het plafond (met folie eronder). Ik heb ook niet beweerd dat het overal en altijd een goede, laat staan de beste, oplossing is maar ik vroeg me af waarom het bij HSB nog niet zo courant is :).

[ Voor 3% gewijzigd door DeadLock op 13-04-2021 11:23 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
Deleon78 schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:01:
[...]

Lekker generaliserend, dat mondelinge afspraken niets waard zijn op de bouw. Dat verschilt gewoon per persoon.
Zeker, alleen weet je niet vooraf wie je wel of niet kunt vertrouwen en de meeste vakmensen op de bouw hebben meer dan werk genoeg. Vaak worden mondelinge prijzen en afspraken vaak ter plekke gemaakt en derhalve ook vaak vergeten zonder bevestiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Over prijzen gesproken; ik vraag momenteel prijzen op voor mijn begroting. Daarbij maak ik duidelijk dat ik zonder aannemer ga bouwen, en dat is ook zo.

In de offertes valt me op dat er vaak met standaard prijstabellen wordt gewerkt en dat er ook naar de aannemer wordt verwezen, bijvoorbeeld voor het regelen van zaken rondom het werk. Dat geeft me de indruk dat de prijzen bruto zijn en er nog een marge voor de aannemer inzit. Met internet en mail zit natuurlijk geen enkele toeleverancier er op te wachten de speelbal tussen een aannemer en een particuliere opdrachtgever die prijzen natrekt te worden.

Wie weet hoe groot zo’n marge is, wat is redelijk daar nog als korting te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Conrado schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:25:
Over prijzen gesproken; ik vraag momenteel prijzen op voor mijn begroting. Daarbij maak ik duidelijk dat ik zonder aannemer ga bouwen, en dat is ook zo.

In de offertes valt me op dat er vaak met standaard prijstabellen wordt gewerkt en dat er ook naar de aannemer wordt verwezen, bijvoorbeeld voor het regelen van zaken rondom het werk. Dat geeft me de indruk dat de prijzen bruto zijn en er nog een marge voor de aannemer inzit. Met internet en mail zit natuurlijk geen enkele toeleverancier er op te wachten de speelbal tussen een aannemer en een particuliere opdrachtgever die prijzen natrekt te worden.

Wie weet hoe groot zo’n marge is, wat is redelijk daar nog als korting te zien?
Heb je een iets concreter voorbeeld. marges zijn nogal wisseld, dat is zo in de supermarkt, maar ook in de bouw ;)

Maar doorgaans zijn marges niet heel groot. een aannemer krijgt korting op basis van vollume in het verleden en/of de toekomst aan een partikulier hebben ze meestal meer werk, dus die betaald in basis al iets meer en daarna dus geen korting voor het verleden of de toekomst.

Daarnaast zijn partikulieren loslippig,1 keer korting = altijd korting aannemers zwijgen over wat ze krijgen. (staat ook in de contracten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:09
Is het ook niet zo dat aannemers juist een opslag er op doen? (zeg 6 of 8%) en dat ze juist met dat percentage allerlei zaken regelen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
twain4me schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:52:
[...]
Heb je een iets concreter voorbeeld. marges zijn nogal wisseld, dat is zo in de supermarkt, maar ook in de bouw ;)

Maar doorgaans zijn marges niet heel groot.
Het gaat me niet om materiaal want stenen, cement, breedplaat, beton en isolatie zijn onder de streep de kosten niet. Het gaat me om grote posten zoals kelderbouw, kozijnen, binnen-/buitenstücwerk, warmtepomp, loodgieter, dakdekker, enz.
Als ik de prijzen bij elkaarop tel, kom ik boven de gemiddeld m³ die hier wel'es voorbij komt voor bouw mèt aannemer. Kortom, er klopt iets niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-10 21:35
[b]Alfa159 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:49:
• Met een aanbesteding is de kans op scherpere prijs hoger, omdat aannemers meer de concurentie zullen voelen.
Dit vind ik wel een bijzondere. Het is bij ons al weer anderhalf jaar geleden dat we aan tafel zaten bij de architect maar ik geloof niet dat de markt al erg veranderd is.

Onze architect gaf juist aan dat ze moeite hadden om voldoende aannemers te interesseren voor een project omdat ze allen werk genoeg hebben. Degene die wel in schreven, schreven met een vork dus een scherpe prijs hadden ze ook al een tijd niet voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:20
Wij overdenken om onze tuin van 2000m2 compleet op de kop te gooien met een 2e huis en bijgebouweern bij. Het bestaande woonhuis blijft staan.
Dit traject is nieuw voor ons en er moet veel worden uitgezocht m.b.v vergunningen, maar ook vooral een praat plaatje incl ruwe kosten bepaling.
Ik kan mij bedenken dat een architekt onze idieen intekent, en een aannemer en hovenier ook zijn bijdrage moeten leveren.

Maar nog belangrijker. Hoe vrijblijvend is zoiets? Er wordt veel werk geinvesteerd om het allemaal in te kaderen. Waarvan je niet zeker weet of het doorgaat....
Hoe pak je zoiets aan. Lekker onbevangen een architekten bureau binnen stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

barry86 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:24:
Wij overdenken om onze tuin van 2000m2 compleet op de kop te gooien met een 2e huis en bijgebouweern bij. Het bestaande woonhuis blijft staan.
Dit traject is nieuw voor ons en er moet veel worden uitgezocht m.b.v vergunningen, maar ook vooral een praat plaatje incl ruwe kosten bepaling.
Ik kan mij bedenken dat een architekt onze idieen intekent, en een aannemer en hovenier ook zijn bijdrage moeten leveren.

Maar nog belangrijker. Hoe vrijblijvend is zoiets? Er wordt veel werk geinvesteerd om het allemaal in te kaderen. Waarvan je niet zeker weet of het doorgaat....
Hoe pak je zoiets aan. Lekker onbevangen een architekten bureau binnen stappen?
De gemeente vragen wat de opties zijn voor die grond. pas als je inzicht hebt op de mogelijkheden zou ik een architect zoeken die het gaat uittekenen (of een catalogus bouwer die zijn stapeltje tekeningen bij de gemeente komt brengen)

ik ken geen architect die op no cure no pay basis werkt, dus als je plannen om welke reden dan ook niet doorgaan moet je hem of haar gewoon betalen. eerste gesprek is vaak (altijd (?) ) gratis daarna betaal je per uur of per project.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 13-04-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Conrado schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:49:
[...]

Het gaat me niet om materiaal want stenen, cement, breedplaat, beton en isolatie zijn onder de streep de kosten niet. Het gaat me om grote posten zoals kelderbouw, kozijnen, binnen-/buitenstücwerk, warmtepomp, loodgieter, dakdekker, enz.
Als ik de prijzen bij elkaarop tel, kom ik boven de gemiddeld m³ die hier wel'es voorbij komt voor bouw mèt aannemer. Kortom, er klopt iets niet :)
Is het mogelijk om de aanpak andersom te doen. Wel een bestek maken en bijvoorbeeld drie offertes opvragen met open begroting. Vaak zijn die offertes een paar maanden geldig. Dan kan je in de tussentijd kijken of je onder dat bedrag kunt komen. Dan heb je iig een richtlijn en iets om mee te vergelijken.

Zoiets wil ik gaan doen met een paar posten: Electricien, loodgieter (de installateurs dus), maar bijvoorbeeld ook de schilder. Iig een vergelijking op een aantal posten.

[ Voor 9% gewijzigd door Alfa159 op 13-04-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:03
Conrado schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:49:
[...]

Mijn aannemer zet 10% voor coördinatie en risico op deoffertes van installateur, sanitair etc. Dit is gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
deejeebv schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:16:
Mijn aannemer zet 10% voor coördinatie en risico op deoffertes van installateur, sanitair etc. Dit is gebruikelijk.
Dat snap ik, maar wat jij niet weet of ziet is wat voor korting de aannemer krijgt, want dat houdt 'ie buiten zicht.
Ergens hier kwam een post voorbij van iemand die de rekening vond bij de levering van sanitair. Die kwam er achter dat de prijs over de kop ging. Nu weet ik wel sanitair is luxe, dus ik verwacht niet zulke marges op de bouw. Maar er is vast marge.
Alfa159 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:45:
Is het mogelijk om de aanpak andersom te doen. Wel een bestek maken en bijvoorbeeld drie offertes opvragen met open begroting. ... Dan heb je iig een richtlijn en iets om mee te vergelijken.
Ja dat doe ik ook. Voor de begroting vraag ik het bij twee partijen op. Uiteindelijk spreek ik af en komen we tot een prijs. Aan tafel speelt de relatie ene rol, dat lukt je nooit via de mail.

Maar met ingebouwde marges, veiligheden en de post onvoorzien loopt de begroting best wel hard op....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:49

Sen

<-->

Conrado schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:56:
[...]

Dat snap ik, maar wat jij niet weet of ziet is wat voor korting de aannemer krijgt, want dat houdt 'ie buiten zicht.
Ergens hier kwam een post voorbij van iemand die de rekening vond bij de levering van sanitair. Die kwam er achter dat de prijs over de kop ging. Nu weet ik wel sanitair is luxe, dus ik verwacht niet zulke marges op de bouw. Maar er is vast marge.

[...]

Ja dat doe ik ook. Voor de begroting vraag ik het bij twee partijen op. Uiteindelijk spreek ik af en komen we tot een prijs. Aan tafel speelt de relatie ene rol, dat lukt je nooit via de mail.

Maar met ingebouwde marges, veiligheden en de post onvoorzien loopt de begroting best wel hard op....
Wat ik begreep en ook in de praktijk meemaak is dat de marge/cashback misschien 5% is tegenover internet prijzen en normale particulieren prijzen. Er zijn sanitairwinkels die de adviesverkoopprijs aanhouden en dan zit er inderdaad gouw 50% marge op.

Vergeet niet dat als jij elk bedrijf een offerte aanvraagt voor elke handeling dat je dan inderdaad duurder uit bent als de aannemer die geen offerte nodig heeft en gewoon zegt ga dat maar doen en ik zie de factuur wel. Die altijd ongeveer 1000 euro is dus nu ook zo ongeveer 1000 is.

Bij jou moet dat bedrijf langskomen een offerte sturen en dan hopen dat hij het mag doen. Dan krijg je 150 tot 200% van de prijs.

Als je niets zelf gaat doen behalve het aanneem gedeelte zou ik dat niet doen in de huidige tijd. Tijdens een bouw crisis is dat leuk maar nu echt niet. Want mensen laten opdagen is een ware hel.

[ Voor 22% gewijzigd door Sen op 13-04-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:51
Conrado schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:56:
[...]

[...]

Doe je het sanitair via de installateur, dan heb je zomaar 40% korting op de adviesprijzen.

En werken met mensen uit de kring rond het bouwbedrijf is ook weer handig: ze zeggen minder snel dat ze geen tijd hebben en de aannemer kan de planningen afstemmen.

Naja, planning. De meesten leven niet langer dan 2 dagen vooruit :9

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:26:
[...]

Doe je het sanitair via de installateur, dan heb je zomaar 40% korting op de adviesprijzen.

En werken met mensen uit de kring rond het bouwbedrijf is ook weer handig: ze zeggen minder snel dat ze geen tijd hebben en de aannemer kan de planningen afstemmen.

Naja, planning. De meesten leven niet langer dan 2 dagen vooruit :9
Of gewoon in duitsland, vaak goedkoper dan waar je installateur het voor inkoopt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Sen schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:52:
Vergeet niet dat als jij elk bedrijf een offerte aanvraagt voor elke handeling dat je dan inderdaad duurder uit bent als de aannemer die geen offerte nodig heeft en gewoon zegt ga dat maar doen en ik zie de factuur wel. Die altijd ongeveer 1000 euro is dus nu ook zo ongeveer 1000 is.
....
Als je niets zelf gaat doen behalve het aanneem gedeelte zou ik dat niet doen in de huidige tijd. Tijdens een bouw crisis is dat leuk maar nu echt niet. Want mensen laten opdagen is een ware hel.
Ik krijg niet de indruk dat je mijn initiële vraag gelezen hebt ;)
Natuurlijk ga ik niet naar een offerte van 1000 hengelen, da's peanuts. Maar kelder, kozijnen en warmtepomp/loodgieter is al driemaal 50K, en zo heb ik nog wel een paar posten die in die richting gaan.
En je tweede argument zou je tijdens de crisis waarschijnlijk precies andersom geschreven hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:51
bbbrumbrum schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:54:
[...]

Of gewoon in duitsland, vaak goedkoper dan waar je installateur het voor inkoopt....
Dan betaal ik liever een paar honderd euro meer. Geen zorgen over levering, geen gewijs met vingers als er dingen niet passen of niet goed zijn.

Een huis bouwen is toch al stressvol genoeg 😉

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Conrado schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:59:
[...]

Ik krijg niet de indruk dat je mijn initiële vraag gelezen hebt ;)
Natuurlijk ga ik niet naar een offerte van 1000 hengelen, da's peanuts. Maar kelder, kozijnen en warmtepomp/loodgieter is al driemaal 50K, en zo heb ik nog wel een paar posten die in die richting gaan.
En je tweede argument zou je tijdens de crisis waarschijnlijk precies andersom geschreven hebben :)
Tuurlijk heb ik het wel gelezen. Maar de kozijnen kan je super makkelijk zelf berekenen via talloze sites wat komt daar dan uit? Net zoals warmtepomp. Als bouwvakkers geen werk hebben is het gewoon een stuk makkelijker om ze te krijgen in tegenstelling tot nu. Dus ik heb geen idee wat ik daar andersom over had geschreven als er een bouw crisis was geweest.

Als je een timmerman vraagt voor 40 uur om de kozijnen te installeren die de aannemer al ingemeten en gekocht heeft is dat een ander verhaal voor die timmerman als dat jij naar een kozijnboer gaat en alles uit handen geeft en een totaal offerte wil. Het eerste doet de aannemer het tweede doe jij.

[ Voor 15% gewijzigd door Sen op 13-04-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Nope, je had 't niet gelezen anders was je niet met het 1K voorbeeld gekomen. En als je 1-2-3-kozijnen.nl wilt vergelijken met Reynaers is dat jouw keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Conrado schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:21:
Nope, je had 't niet gelezen anders was je niet met het 1K voorbeeld gekomen. En als je 1-2-3-kozijnen.nl wilt vergelijken met Reynaers is dat jouw keuze :)
Wat het voorbeeld is zou niet moeten uitmaken het principe blijft het zelfde. Het feit is dat jij een consument bent die als een consument behandeld wil worden en daar is niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curtain
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-10 18:52

Curtain

Plannen en Organiseren

@EdwinV Bedankt, dat zijn waardevolle dingen om mee te nemen. Ik ga ook nog eens nadenken over de trap en vide... en het geluid. Fijn dat je er toch goed op terugkijkt.

Weer of geen weer: ik heb de details

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Conrado schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:21:
Zit je vast aan 1 merk? Er zijn meer kwaliteitskozijnen. En specifiek die post heb ik zelf offertes zien langskomen van 30k tot 50k voor hetzelfde huis, allen aluminium kozijnen. Zeg mij maar wat dergelijke verschillen rechtvaardigt.

Kwestie van bedrijven uit de buurt zoeken op basis van referentie. Hier heb ik zo m'n beste leveranciers gevonden, die hadden al de halve buurt gedaan.

Idem voor stucwerk buiten. 20k bij de aannemer, 10k bij de specialist cash. Dat verdient lekker. Alleen zo weet je dus ook dat er posten zijn waar je teveel gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dank voor je reactie! Ik ben niet op zoek naar het onderste-uit-de-kan, daar is de tijd niet naar, het gaat me meer om het juiste gevoel. Natuurlijk zit ik niet vast aan één merk, maar appels en peren vergelijken is weer wat anders. Maar ik ben nog niet zo ver voor het maken van deals.

We zijn nog niet helemaal uit het ontwerp en vooral de grondverwerving kost nu veel tijd en aandacht. Enfin, we zijn er ook pas twee jaar bezig :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeej303
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-03 20:28
Goedemiddag allemaal. Tot nu toe alleen meegelezen en veel nuttige info voorbij zien komen, erg leerzaam! Onze vergunningsaanvraag voor een nieuwbouwhuis is de deur uit en we zijn druk met het zoeken naar een aannemer. Qua materialen zijn we nog aan het nadenken wat we gaan gebruiken voor het gevelelement (zie foto). Is er iemand die hier ervaring mee heeft, en die wat kan vertellen over onderhoud, slijtage, kosten e.d? Dank je wel!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWISmZG6OEbtfTzAE5Fp4kQRDJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m1cCBkPKpVCMMyNDQ1cI78xH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-10 20:54
Wij kregen vandaag een berichtje van een amateur archeoloog. In de buurt van onze kavel zijn een paar jaar geleden sporen gevonden van een middeleeuwse boerderij. Het vermoeden is dat er bij ons en een aantal naastgelegen kavels sporen van een gracht oid liggen.
Deze persoon wil bij het graven van de bouwput aanwezig zijn om een en ander te documenteren.
Op zich vind ik dit wel een sympathiek idee, maar zitten er ook risico's aan?
Ik zou niet willen dat onze bouw vertraagd wordt om de een of andere reden.
Hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwakkel
Het ontwerp daar is nu geëvolueerd tot

Members only:

Tenzij er om 1 of andere onverklaarbare reden plots een budgetair probleem opduikt, zal het dit wellicht wel worden.
Uiteraard, commentaar steeds welkom, zowel van mensen die reeds de vorige ontwerpen uitgebreid analyseerden, als anderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Kwakkel schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:11:
[...]

***members only***

Tenzij er om 1 of andere onverklaarbare reden plots een budgetair probleem opduikt, zal het dit wellicht wel worden.
Uiteraard, commentaar steeds welkom, zowel van mensen die reeds de vorige ontwerpen uitgebreid analyseerden, als anderen :)
heb je toevallig een artist's impression ? ik ben erg benieuwd naar dat "panorama" raam in de zithoek / master bedroom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
@twain4me Nog niet. Zodra we hierop afkloppen, zullen ze wel weer nieuwe gevelschetsen enzo maken. Daar zal denk ik wel een 'foto' vanuit de master bedroom inzitten.

Op zoek naar iets specifieks dat je daar naar vraagt? @tehfnz heeft als ik mij niet vergis wel een vergelijkbaar raam wat al steekt (misschien niet in de slaapkamer :) ). Dus misschien kan hij je helpen met een echt voorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Kwakkel schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:19:
@twain4me Nog niet. Zodra we hierop afkloppen, zullen ze wel weer nieuwe gevelschetsen enzo maken. Daar zal denk ik wel een 'foto' vanuit de master bedroom inzitten.

Op zoek naar iets specifieks dat je daar naar vraagt? @tehfnz heeft als ik mij niet vergis wel een vergelijkbaar raam wat al steekt (misschien niet in de slaapkamer :) ). Dus misschien kan hij je helpen met een echt voorbeeld :)
neej ik wil gewoon een sneak preview naar de uitwerking, materalisatie en detaileren kan het echt geweldig maken, ik ben gewoon iets wat ongeduldig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
Deleon78 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:18:
[...]

Ik ben in principe fan! Leuke indeling!
2 dingetjes: de 2e verdieping van de garage snap ik niet helemaal (ook een tweede trap). Dat is een vliering ofzo? Dakterras?
De hal is smal en de wc-deur zit achter de voordeur. Dat laatste heb ik nu ook. Dat betekent wel discipline met de wc-deur, zeker als je een dichte voordeur hebt. Als je glas hebt valt het mee, maar afhankelijk van de ligging ziet men je naar de wc gaan en vertrekken. En evt nog ff alles dichtknopen ofzo :+
Thanks!

Garage (gaan we niet meer zo noemen, want dan mag de auto niet in de voortuinstrook staan ;) ) heeft maar 1 verdiep hoor. Is wellicht niet zo duidelijk op het plan.
De trap 'in de garage' is dus eigenlijk de inkom (die trap zat vroeger buiten, maar is nu naar binnen verplaatst).

De voordeur komt dus niet bij de WC, dat is gewoon een raam. Maar je hebt gelijk dat er iets voor dat raam zal moeten hangen :)
Wellicht wel een voordeel dat we dus op +1.1m zitten, en je dus al naar boven moet kijken als je mij mijn broek wilt zien toedoen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
twain4me schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:30:
[...]

neej ik wil gewoon een sneak preview naar de uitwerking, materalisatie en detaileren kan het echt geweldig maken, ik ben gewoon iets wat ongeduldig :+
Oh, ik ook hoor.
Maar, we zijn nog maar een heel dik jaar bezig met de plannen, dus er is geen haast bij ofzo :+ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-10 14:16

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Kwakkel schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:11:
[...]

***members only***

Ik sluit me bij de andere Tweakers aan Kwakkel: het is een heel mooi, goed doordacht ontwerp geworden!! _/-\o_ Interessant ook om deelgenoot te zijn geweest van (dit deel van) jullie "reis". Wat mij betreft een mooi voorbeeld dat het kan lonen "voet bij stuk" te houden en je niet te gemakkelijk bij een ontwerp neer te leggen.

Kleine dingetjes:
  • Je zou kunnen overwegen om het randje bij de bank net iets langer te maken;
  • Je zou kunnen overwegen om de toiletruimte te vergroten door daar een deel van de kastruimte in de werkkamer bij te betrekken. Je hebt het niet nodig, maar.. een wat grotere WC kan zeker een vaak terugkerend gevoel van luxe geven.
  • Je zou kunnen overwegen de trap al naast de keukenwand te laten beginnen (voor zover dat constructie-technisch mogelijk is). Je hebt dan namelijk 3 traptreden minder nodig, waardoor in het souterrain je technische ruimte (denk ik) ongeveer 60cm groter wordt.
  • Je kan trouwens ook nog overwegen die buitentrap breder te maken totaan het rechterdeel van de eettafel. Aan de linkerkant (net zo breed als de deur) is het dan een normale trap, terwijl de andere treden dubbele hoogte hebben waardoor het eigenlijk een (informele) bank is geworden. Je terras lijkt in ieder geval groot genoeg voor zo'n "speels" element.
  • Wat extremer: je zou kunnen overwegen het hele stuk van werkruimte-keukenwand-trap te spiegelen. Je keuken komt daardoor in het midden van de woning tussen zitgedeelte en eetgedeelte, de werkkamer zit minder "op de loop" en je toilet of technische ruimte in het souterrain zou dan in de hoek kunnen (waardoor je die ruimte efficiënter kan benutten, maar wel het raampje kwijt zou kunnen raken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
iLLEVAiHCAM schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:50:
[...]

Ik sluit me bij de andere Tweakers aan Kwakkel: het is een heel mooi, goed doordacht ontwerp geworden!! _/-\o_ Interessant ook om deelgenoot te zijn geweest van (dit deel van) jullie "reis". Wat mij betreft een mooi voorbeeld dat het kan lonen "voet bij stuk" te houden en je niet te gemakkelijk bij een ontwerp neer te leggen.

Kleine dingetjes:
  • Je zou kunnen overwegen om het randje bij de bank net iets langer te maken;Kan inderdaad. Wat het handigst is/best uitkomt, bespreken we wellicht nog in het volgend stadium
  • Je zou kunnen overwegen om de toiletruimte te vergroten door daar een deel van de kastruimte in de werkkamer bij te betrekken. Je hebt het niet nodig, maar.. een wat grotere WC kan zeker een vaak terugkerend gevoel van luxe geven.Kan uiteraard. Bureauruimte (of bergruimte, afhankelijk hoe we exact gaan invullen) wordt dan wel iets kleiner. Voor het toilet wordt het dan misschien wel handiger voor mocht er ooit een rolstoel/rollator/... nodig zijn. We houden het in ons achterhoofd :)
  • Je zou kunnen overwegen de trap al naast de keukenwand te laten beginnen (voor zover dat constructie-technisch mogelijk is). Je hebt dan namelijk 3 traptreden minder nodig, waardoor in het souterrain je technische ruimte (denk ik) ongeveer 60cm groter wordt.Technische ruimte komt bij in de fietsenberging. Grootste probleem voor je suggestie zal zijn dat het moeilijker wordt om de trap af te sluiten. Nu is er een schuifdeur voorzien. Als je de trap naar voor brent, zou dit een gewone deur moeten worden. Maar, het kan misschien wel. Langs de andere kant lijkt me dan de ruimte die je wint in de berging beneden ongeveer '0' te zijn: je wint ruimte in de berging naast de WC, maar je verliest ruimte in de berging onder je trap. En nu ik het nog eens bekijk, betwijfel ik zelfs of het kan: volgens mij krijg je dan je trap voor je raam beneden, wat nefast is voor het licht :)
  • Je kan trouwens ook nog overwegen die buitentrap breder te maken totaan het rechterdeel van de eettafel. Aan de linkerkant (net zo breed als de deur) is het dan een normale trap, terwijl de andere treden dubbele hoogte hebben waardoor het eigenlijk een (informele) bank is geworden. Je terras lijkt in ieder geval groot genoeg voor zo'n "speels" element.Ik dnek welm dat je dan het licht in de slaapkamer daaronder wegneemt? ;) Anders was het zeker een goede suggestie!
  • Wat extremer: je zou kunnen overwegen het hele stuk van werkruimte-keukenwand-trap te spiegelen. Je keuken komt daardoor in het midden van de woning tussen zitgedeelte en eetgedeelte, de werkkamer zit minder "op de loop" en je toilet of technische ruimte in het souterrain zou dan in de hoek kunnen (waardoor je die ruimte efficiënter kan benutten, maar wel het raampje kwijt zou kunnen raken). Ik zie wat je bedoelt naar spiegelen toe. Kan inderdaad wel werken voor de bureauruimte. Maar de winst 'beneden' zie ik niet zo meteen voor me. Tenzij je bedoelt dat je een hoek wint (als je het raam suprimeert, en de ontstane ruimte tot tegen de kinderkamer laat doorlopen)?
Thanks @iLLEVAiHCAM - leuke ideetjes! Zeker een paar om eens op te laten bij de architect :)
(Heb wat commentaar in je post gezet ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

H34H schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:59:
Wij kregen vandaag een berichtje van een amateur archeoloog. In de buurt van onze kavel zijn een paar jaar geleden sporen gevonden van een middeleeuwse boerderij. Het vermoeden is dat er bij ons en een aantal naastgelegen kavels sporen van een gracht oid liggen.
Deze persoon wil bij het graven van de bouwput aanwezig zijn om een en ander te documenteren.
Ik zou daar heel erg mee oppassen.. en eigenlijk heeft hij er voor gezorgd dat jij bij iets in de bodem al de lul bent, omdat je het nu redelijkerwijs kan vermoeden als je iets ziet.
note: een opgraving is niet het zelfde als graven in de grond.. dus graven voor je bouwpunt valt hier gewoon onder

Heb je in het bestemmingsplan niet ook een "aantekening" (archiologisch gebied oid) ?

Uit de erfgoed wet
Artikel 5.10. Archeologische toevalsvondst

1 Degene die anders dan bij het verrichten van opgravingen een vondst doet waarvan hij weet dan wel redelijkerwijs moet vermoeden dat het een archeologische vondst betreft, meldt dit zo spoedig mogelijk bij Onze Minister.

2 De gerechtigde tot een archeologische vondst als bedoeld in het eerste lid, is gehouden de vondst gedurende zes maanden, te rekenen van de dag van de in het eerste lid bedoelde melding, ter beschikking te houden of te stellen voor wetenschappelijk onderzoek.
Je kan ook kijken of de ontwikkelaar of de gemeente niet toevallig al onderzoek heeft gedaan/moeten doen, dan kan het weinig kwaad heb ik het vermoeden. lastig verhaal dit.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 14-04-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
H34H schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:59:
Het is een amateur archeoloog, dus niet vanuit de gemeente/provincie/omgevingsdienst aangewezen. Dat verzacht de omstandigheden. Ik zou het er even met je aannemer over hebben want als hij iedere keer voor de graafmachine gaat lopen en iedere hap aarde wil onderzoeken op restanten van <insert hele oude dingen> dan kan dat niet alleen je bouw vertragen maar ook financiële gevolgen hebben voor de extra tijd die de machinist bezig is. Vooral als ze graag laagje voor laagje willen schrapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

gumtree schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:24:
[...]

Het is een amateur archeoloog, dus niet vanuit de gemeente/provincie/omgevingsdienst aangewezen. Dat verzacht de omstandigheden. Ik zou het er even met je aannemer over hebben want als hij iedere keer voor de graafmachine gaat lopen en iedere hap aarde wil onderzoeken op restanten van <insert hele oude dingen> dan kan dat niet alleen je bouw vertragen maar ook financiële gevolgen hebben voor de extra tijd die de machinist bezig is. Vooral als ze graag laagje voor laagje willen schrapen.
amateur of niet, ook hij kan de "minister" bellen , sterker nog hij moet dat van de wet doen.
Artikel 5.11. Waarneming

Degene die bij het opsporen van archeologische monumenten, zonder het verrichten van een opgraving, waarnemingen doet, waarvan hij weet dan wel redelijkerwijs moet vermoeden dat die waarnemingen van belang zijn voor de archeologische monumentenzorg, meldt die waarnemingen zo spoedig mogelijk bij Onze Minister.
Ik zou het alleen maar doen als de instanties aangeven dat ze klaar zijn met de locatie. (maargoed ik ben misschien te negatief, ik heb dan ook "slechte" ervaringen met archeologische shizzel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:21
onne schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:15:
Inmiddels (ruim een jaar na het nemen van een optie op de grond) zijn wij ook gestart met de bouw! *O*

Ontwerp is nog behoorlijk aangepast tov hetgeen ik hier vorig jaar heb gepost. Maar wij zijn er happy mee.
Ik zal zo af en toe een update sturen van de voortgang.

BG
[Afbeelding]

1e verdieping
[Afbeelding]

Zolder
[Afbeelding]

Voorkant
[Afbeelding]

Achterkant 1
[Afbeelding]

Achterkant 2
[Afbeelding]

Bouw
[Afbeelding]
Welke netbeheerder heb jij die de meterkast in de garage heeft goedgekeurd? Onze architect is er wat terughoudend in.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:47
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:10
Mooi ontwerp. Hoeveel kuub is het?
Ik zou dat HR++ glas snel inruilen voor drievoudig. Geeft meer comfort en past veel beter bij je overige energiezaken (WTW, WP, vloerverwarming etc).
Let wel: In de jaren 90 (bijna 30 jaar geleden) was HR++ heel wat, maar anno 2021 kan dat echt niet meer. Ik vraag me ook af hoe je hiermee de BENG eisen gaat halen, maar daar is vast over nagedacht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 18:59
Morpheusk schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:58:
[...]

Welke netbeheerder heb jij die de meterkast in de garage heeft goedgekeurd? Onze architect is er wat terughoudend in.
Heijmans infra / Enexis.
Mijn architect deed het veel vaker, MK moet via 1 deur bereikbaar zijn vanuit buiten. Verder helemaal geen vragen / discussie over gehad.
Pagina: 1 ... 184 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic