Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 183 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.616.509 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:01
Aurum schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:34:
Weet iemand toevallig of de welstand met het verlenen van een vergunning ook toets op bouwbesluit? Wij zitten in een groter plan waarbij meerdere kavels verkocht zijn.
We vragen op welke vergunning allemaal verleend zijn voor een indruk wat de buren gaan bouwen. Erg leuk om te zien natuurlijk, maar er wordt 1 huis gebouwd waar op de 1ste verdieping de verdiepingshoogte 2.4m is? Maar dit mag niet meer volgens bouwbesluit toch? wij dachten dat alles 2.6M moest zijn.
Welstand verleent geen vergunning. Bij een vergunningsaanvraag wordt er altijd getoetst aan het bouwbesluit en dit kan ook zonder welstand zijn. En indien particulier opdrachtgeverschap, is de hoogte minimaal 2.1m van VG en VR.

[ Voor 5% gewijzigd door DeBaroN op 06-04-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:34

Wailing_Banshee

You're Next

No Hands schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:33:
[...]

Maar als je in een seriematig gebouwd nieuwbouwwijkje zit met een huis van 3 bouwlagen en een tuintje van 6 meter diep. Dan zit je met je Noord tuintje nooit in de zon, tenzij je in je voortuin van anderhalve meter diep gaat zitten.
Dit is het topic over het zelf bouwen van een huis, dacht ik....
twain4me schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:46:
[...]

ik zit nu op zuidwest, het grote nadeel is dat de zon al aan het zakken is op het moment dat de zon loodrecht op het raam komt te staan. dus ook de zomerzon komt vrij ver de kamer in dat is dan wel weer voordeel van pal zuid met een beetje grote negge en niet te hoge ramen of een beperkt overstek heb je vanzelf de "heetste" zon bijna niet binnen.
Bij ons schijnt de zon 's avonds precies in het raam van de keuken. Moeten nog steeds iets van zonwering kopen (wonen er pas 14 jaar :p)

Het grootste probleem van een tuin op het zuiden (of zuidwesten, wat wij nu ook hebben) vind ik niet zozeer de zon op het huis, maar eerder gewoon in de tuin. De schaduw van een partytent/parasol is lang zo lekker niet als die van een huis (of nog beter, een boom, maar dan moet je wel een maatje groter tuin hebben).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Ik ben denk ik te simpel, als ik buiten wil zitten, wil ik in de zon kunnen zitten, wil ik niet in de zon, dan ga ik naar binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:39
jowi schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:00:
Ik ben denk ik te simpel, als ik buiten wil zitten, wil ik in de zon kunnen zitten, wil ik niet in de zon, dan ga ik naar binnen :)
Ik denk niet dat dat te simpel is, maar een voorkeur. De voorkeuren van een aantal mensen hier is eerder een tuin op het noorden.
Zelf heb ik er een andere kijk op; zon kun je wel weren, maar niet zelf maken. Daarom zie ik een tuin op het zuiden/westen nog altijd als een voordeel. Terrassen blijven dan een langer deel van het jaar warm genoeg om te zitten (zonder extra verwarming). Zeker bij de september/oktoberavonden, die op het noorden tegen die tijd echt te koud zullen zijn, zeker ook bij wind uit die richting.
Maar zoals door sommigen benoemd een terecht tegenargument, hartje zomer (en zeker bij een hittegolf) veel te warm zonder extra zonwerende middelen. Ook een terecht punt dat naar mate het perceel groter is, de oriëntatie minder van belang is. Er is dan altijd wel zon én schaduw te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Oftewel, jullie zijn te moeilijk :D

[ Voor 65% gewijzigd door jowi op 06-04-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002

Wailing_Banshee

You're Next

jowi schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:14:
[...]

Oftewel, jullie zijn te moeilijk :D
Nee hoor, gewoon vrijstaand wonen en tuin rondom hebben. Is helemaal niet moeilijk :p
Tweedehans schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:14:
[...]
Zeker bij de september/oktoberavonden, die op het noorden tegen die tijd echt te koud zullen zijn, zeker ook bij wind uit die richting.
Dat zou wel iets zijn waar ik rekening mee zou houden als ik nu een huis zou ontwerpen. Een stukje tuin waar je ook in de winter kunt zitten (dus op het zuiden, uit de wind). En een stukje tuin waar je in de zomer kunt zitten (dus op het noorden, in de wind :D)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aurum schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:34:
Weet iemand toevallig of de welstand met het verlenen van een vergunning ook toets op bouwbesluit? Wij zitten in een groter plan waarbij meerdere kavels verkocht zijn.
We vragen op welke vergunning allemaal verleend zijn voor een indruk wat de buren gaan bouwen. Erg leuk om te zien natuurlijk, maar er wordt 1 huis gebouwd waar op de 1ste verdieping de verdiepingshoogte 2.4m is? Maar dit mag niet meer volgens bouwbesluit toch? wij dachten dat alles 2.6M moest zijn.
Dit klinkt heel lullig, maar zo bedoel ik het niet, je moet niet denken maar dingen opzoeken en nakijken er zijn doorgaans meer afwijkingen en uitzonderingen dan regels ;) gissen is missen en gokken is dokken.
Hier het hele lijstje met afwijkingen voor particulier-opdrachtgeverschap waar @DeBaroN al naar verwees

https://www.urbannerdam.n...ticuliere-opdrachtgevers/

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 06-04-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 19:04
Als wij een tuin op het zuiden (zw, z, zo) hadden gehad (lees: het uitzicht aan die kant, dan was mijn huis ook die kant op georienteerd. Had ik nu een tuin op de zonkant gewild dan hadden we de hele dag naar de buren gekeken.

Wel een nadeel van de positie, of meer die van de warmtepomp eigenlijk, waar ik nu achter kom: de buitenunit staat vnl. in de schaduw (want aan de west/noordwest zijde). Dat betekent dat wanneer de zon ons huis opwarmt (op dagen zoals vandaag) de warmtepomp blijft verwarmen omdat die in de schaduw (en dus de kou) staat.
VV staat op weersafhankelijke regeling en blijft detecteren dat het koud is (buiten) terwijl het binnen al te warm is. Dat kan ik nu alleen handmatig bijstellen (door de weergrafiek te verleggen)
Maar ja, in de zomer kan hij daardoor beter koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Stefke schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:24:
Als wij een tuin op het zuiden (zw, z, zo) hadden gehad (lees: het uitzicht aan die kant, dan was mijn huis ook die kant op georienteerd. Had ik nu een tuin op de zonkant gewild dan hadden we de hele dag naar de buren gekeken.

Wel een nadeel van de positie, of meer die van de warmtepomp eigenlijk, waar ik nu achter kom: de buitenunit staat vnl. in de schaduw. Dat betekent dat wanneer de zon ons huis opwarmt (op dagen zoals vandaag) de warmtepomp blijft verwarmen omdat die in de schaduw (en dus de kou) staat. vv staat op weersafhankelijke regeling en blijft detecteren dat het koud is (buiten) terwijl het binnen al te warm is. Dat kan ik nu alleen handmatig bijstellen (door de weergrafiek te verleggen)
Maar ja, in de zomer kan hij daardoor beter koelen?
je kan dan toch zeker wel een extrene sensor plaatsen? de unit vol in de zon heeft ook een appart effect op de WAR (panasonic heeft een externe sensor hoe dan ook in het arsortiment)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Moet ik nog eens induiken. Ik heb begrepen dat het normaal is dat een warmtepomp of op een vaste temperatuur staat of op een weerafhankelijke grafiek, en dus niet gekoppeld is aan de binnentemperatuur. Wat ik zelf op zich erg vreemd vind. Waarom niet koppelen aan een weergrafiek en vervolgens stoppen met verwarmen of corrigeren als het binnen >22 gr wordt (of 1 a 2 gr boven de ingestelde temp). Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.

Ik weet niet of onze unit bijvoorbeeld wel wat doet met het feit dat de temperatuurafgifte (verschil in en uit) anders is als het binnen al warm is? Ik moet me daar (ooit) nog eens in gaan verdiepen, als ik klaar ben met bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:20:
[...]

Nee hoor, gewoon vrijstaand wonen en tuin rondom hebben. Is helemaal niet moeilijk :p
LOL dat heb ik dus ook ;) maar de woning is wel op het zuid/zuidwesten gesitueerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jowi schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:44:
[...]

LOL dat heb ik dus ook ;) maar de woning is wel op het zuid/zuidwesten gesitueerd.
Dan moet je aan de andere kant alsnog met je HG in de weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
twain4me schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:25:
[...]

je kan dan toch zeker wel een extrene sensor plaatsen? de unit vol in de zon heeft ook een appart effect op de WAR (panasonic heeft een externe sensor hoe dan ook in het arsortiment)
Je bedoelt een externe sensor op de buitenunit toch? Zodat ik die sensor aan de warme kant van het huis kan plaatsen

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 06-04-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Stefke schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:02:
[...]

Je bedoelt een externe sensor op de buitenunit toch? Zodat ik die sensor aan de warme kant van het huis kan plaatsen
ja normaal is die om juist de meting in de schaduw te hebben. maar bij grote glasopervlaktes op de zon is het wellicht handiger om hem in de zon te hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:22
Stefke schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:38:
Waarom niet koppelen aan een weergrafiek en vervolgens stoppen met verwarmen of corrigeren als het binnen >22 gr wordt (of 1 a 2 gr boven de ingestelde temp). Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
Dat doen ze ook. Heet WAR met thermostaat. En is de meest gebruikte WAR variant. Check voor meer info het juiste topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nou die van ons dus niet (Nilan Compact P). Voor zover ik weet werkt de buitenunit (L/W wp) volledig los van de binnentemperatuur (wtw met kleine L/L wp), ondanks dat alles in dezelfde doos zit binnen. En omdat dat ding zo ongeveer geen uitleesmogelijkheden heeft kan ik er ook niks over achterhalen. Moet ook de documentatie nog eens nalezen over de zomer/wintermodus, daar wordt wel wat geschreven over "veel zon bij lage buitentemps".
Heb wel een projectje lopen om daar een keer wat mee te doen (modbus) maar geen tijd.

Het werkt goed, maar dus niet als het buiten heel koud is, de buitenunit in de schaduw staat, en de zon grote glaspartijen opwarmt.

Maar zal tzt inderdaad in het WP topic kijken

[ Voor 29% gewijzigd door Stefke op 06-04-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:22
Stefke schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:28:
Nou die van ons dus niet (Nilan Compact P). Voor zover ik weet werkt de buitenunit (L/W wp) volledig los van de binnentemperatuur (wtw met kleine L/L wp), ondanks dat alles in dezelfde doos zit binnen.
Dat is wel heel bijzonder. Wat zeggen leverancier en fabrikant daarvan? Want WAR zonder thermostaat kan nooit goed werken, omdat je dan niet kunt compenseren voor zoninval en andere warmtebronnen (zoals veel personen in huis, ovens aan etc).
Ik kan me niet voorstellen dat dit toestel niet ergens een thermostaatingang heeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het kan zijn dat ik het mis heb, of verkeerd ben geïnformeerd. Heb al enkele keren vragen over dit soort zaken gesteld bij de leverancier, maar de antwoorden zijn niet altijd helemaal zeker of duidelijk.
Compenseren voor zoninval is in ieder geval precies waar het om gaat.

In ieder geval zou de buitenunit niet aangestuurd worden door de binnentemperatuurinstelling, die zelfs op hetzelfde scherm zitten (bovenin de binnentemp, geregeld door de WTW, linksonderin de vloertemp (vaste absolute temp, of relatieve temp tov WAR)
Afbeeldingslocatie: https://passiefhuismarkt.nl/wp-content/uploads/2019/09/Touch-panelfront.jpg

Heb het ook al een keer in het WP topic gevraagd, en dáár werd gezegd dat het inderdaad normaal is óf op een vaste temp, of op WAR. Maar wellicht toen ook een misverstand.

M.a.w. het zou zo kunnen zijn dat als ik de binnentemp naar beneden zet de WTW gaat koelen (actief, met een l/l wp boiler) en de vloerverwarming de woning verwarmt...

En het vervelende is dat de machine geen logging heeft en ik dus niet kan zien of op zo'n dag als vandaag de warmtepomp eigenlijk onnodig staat te draaien omdat de zon het huis opwarmt. Ik kan alleen de actuele status inzien.

De importeur belooft al een half jaar een modbus oplossing, maar ik weet uit betrouwbare bron dat daar vooralsnog weinig voortgang is

[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 06-04-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
twain4me schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:57:
[...]

Dan moet je aan de andere kant alsnog met je HG in de weer :P
Daar zit niet zoveel tuin & tegels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:12
Over overstekken en zon gesproken, heeft iemand een alternatief voor deze tool? http://www.ideesmaison.co...sion-de-votre-auvent.html

Liefst Nederlandstalig en/of uitgebreider. Ik dacht dat ik er eentje had maar kan deze niet terug vinden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
Vandaag nog even op de bouw geweest. Alle loze leiding zijn gelabeld en voorzien van een trekkoord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66xSQ9tDXHA7ZE--3o-X0WQr1pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8t6bKh6aL8UR04iIdNoINqQg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deejeebv schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:08:
Vandaag nog even op de bouw geweest. Alle loze leiding zijn gelabeld en voorzien van een trekkoord.
[Afbeelding]
en low friction buizen, daar ga je plezier van hebben (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:13
Deleon78 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:24:
[...]

Ondanks dat de aannemers hier wat negatief worden afgebeeld, zijn het echt niet allemaal kwaaie mensen die voor elke cent gaan.
Inderdaad, mooi om te zien. Hoe stond het in de TO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
SquareOne schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:26:
[...]
Inderdaad, mooi om te zien. Hoe stond het in de TO?
Is zelfbouwproject, met installateur afgesproken dat hij 19 mm buis zou gebruiken, hij heeft ook de buizen met zo min mogelijk bochten gelegd. Er is een verlaagd plafond aangebracht om alle leidingwerk (inclusief afvoer en balansventilatie) goed kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
twain4me schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:14:
[...]

en low friction buizen, daar ga je plezier van hebben (y)
Frictiearme buizen, weer wat geleerd d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Alfa159 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:38:
Klein beetje off-topic, maar ik wil mijn baal-momentje even delen: Eindelijk een voor ons perfecte kavel gevonden die noggis betaalbaar was. Net de makelaar gebeld: 53 f*cking aanmeldingen. 8)7 (Pardon my French)

Ze gaan nu kijken wat de procedure gaat worden. Iemand ervaring of tips hoe je je kansen vergroot in zulke situaties? Kwestie van meer bieden? Of (als het kan) aangeven dat je snel kunt beslissen en geen financieringsvoorwaarden hoeft op te nemen?
Alles kan, en overbieden bepaal je zelf, maar weet goed waar je aan begint. Mijn ervaring met aanbiedingen van grond - zeker als de verkopende makelaar verwacht dat het snel gaat - is dat de informatie nogal beperkt is. Hoe zit 't precies mat het bouwvlak, het bestemmingsplan, maximale hoogte en inhoudt, enz? Zonder voorbehoud is ook echt zonder, je kunt niet meer terug.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jowi schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:06:
[...]

Frictiearme buizen, weer wat geleerd d:)b
Inmiddels groot deel van de markt, maar zeker niet alles, de "normale" buis is (veel)goedkoper en zeker voor aannemers nog te krijgen. BV Sandervunderink verkoopt normale buis volgens mij al niet meer. maar bij hornbach ligt het nog wel in het schap.

Ik heb wel eens een bouw gehad waar de instalateur bewust low friction gebruikte waar hij zelf draden doorheen moest doen, maar alle loze leidingen in normale buis uitvoerde :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:33
Alfa159 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:38:
Klein beetje off-topic, maar ik wil mijn baal-momentje even delen: Eindelijk een voor ons perfecte kavel gevonden die noggis betaalbaar was. Net de makelaar gebeld: 53 f*cking aanmeldingen. 8)7 (Pardon my French)

Ze gaan nu kijken wat de procedure gaat worden. Iemand ervaring of tips hoe je je kansen vergroot in zulke situaties? Kwestie van meer bieden? Of (als het kan) aangeven dat je snel kunt beslissen en geen financieringsvoorwaarden hoeft op te nemen?
Ligt er vooral aan wat voor soort verkoper het is. In veel gevallen zal een combi van geen financieringsvoorbehoud+direct afnemen de sleutel tot succes kunnen zijn. Maar er zijn ook steeds vaker situaties waar het om gunning gaat of waar de verkoper het bouwplan beoordeelt.
De eerste stap is dus je verdiepen in de verkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door StevenK op 06-04-2021 18:00 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
twain4me schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:54:
[...]

Inmiddels groot deel van de markt, maar zeker niet alles, de "normale" buis is (veel)goedkoper en zeker voor aannemers nog te krijgen. BV Sandervunderink verkoopt normale buis volgens mij al niet meer. maar bij hornbach ligt het nog wel in het schap.

Ik heb wel eens een bouw gehad waar de instalateur bewust low friction gebruikte waar hij zelf draden doorheen moest doen, maar alle loze leidingen in normale buis uitvoerde :+
Vooral voor loze leidingen die ik achteraf zelf ga vullen is dit wel goed om te weten dat het bestaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jowi schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:34:
[...]

Vooral voor loze leidingen die ik achteraf zelf ga vullen is dit wel goed om te weten dat het bestaat.
nog een laatste tip (tis een beetje offtopic misschien) gebruik geen zeep oid. Koop gewoon kabelglijmiddel, klein beetje op de knoop (link met de trekveer) en gaan met die banaan.

https://www.elektrobode.n...-l-1-per-stuk-fe510045597

Mag uiteraard ook een ander merk zijn. en het was de eerste de beste winkel die boven kwam dus het kan ook vast nog iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Karp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:22:
Over overstekken en zon gesproken, heeft iemand een alternatief voor deze tool? http://www.ideesmaison.co...sion-de-votre-auvent.html

Liefst Nederlandstalig en/of uitgebreider. Ik dacht dat ik er eentje had maar kan deze niet terug vinden.
Als hij schaduw simuleert: gewoon sketchup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-07 14:01

Piper

No guts, no glory

@Karp en andere die aan de zon en schaduw willen rekenen.

https://www.builditsolar.com/References/SunChartRS.htm
https://susdesign.com/tools.php
https://www.borstengineer...ng_Design_Calculator.html

Ik zou persoonlijk, indien mogelijk, altijd op zuid gericht bouwen, met overstekken, veranda en een slim geplaatst screen kun je heel veel zonnewarmte winnen op de dagen dat het nodig is en 'm buiten houden op de dagen dat het al warm genoeg is. Ramen op het noorden verlies je alleen maar warmte door over een jaar gezien, ramen op oost-zuid-west kun je veel meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Piper schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:03:

Ik zou persoonlijk, indien mogelijk, altijd op zuid gericht bouwen, met overstekken, veranda en een slim geplaatst screen kun je heel veel zonnewarmte winnen op de dagen dat het nodig is en 'm buiten houden op de dagen dat het al warm genoeg is. Ramen op het noorden verlies je alleen maar warmte door over een jaar gezien, ramen op oost-zuid-west kun je veel meer mee.
Precies wat ik zocht, dankje!

Wij hebben bewust 100% zuid gebouwd om dit soort redenen inderdaad. En ook praktisch bij het plaatsen van panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online

Yep, schaduw kun je maken. Zon niet :)

Hier wordt het met een beetje zon al heel aangenaam in keuken en woonkamer. Het verschil merken we, zodra we het thuiskantoor binnen gaan (op noord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:03

Je wilt juist warmte buiten houden. Er worden niet voor niets zoveel airco's verkocht.

Dat beetje bijwarmen is peanuts vergeleken met die airco kilowatts.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Artbij schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:41:
[...]

Je wilt juist warmte buiten houden. Er worden niet voor niets zoveel airco's verkocht.

Uit de tweakers LWWP logging blijkt dit anders niet, koelen is over het algemeen altijd peanuts vergeleken met verwarmen. En je wilt inderdaad de warmte buitenhouden, zoals gezegd met screens of overstekken. In de winter betaald zich dit terug, zowel in warmte als licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:51:
[...]

Uit de tweakers LWWP logging blijkt dit anders niet, koelen is over het algemeen altijd peanuts vergeleken met verwarmen. En je wilt inderdaad de warmte buitenhouden, zoals gezegd met screens of overstekken. In de winter betaald zich dit terug, zowel in warmte als licht.
Absoluut. Wij hebben zoveel licht in huis door die grote puien. Ik word er nog steeds iedere dag heel blij van.

En zodra je de warmte buiten kunt houden in de zomer, trekt die LW WP het wel met koelen tegen beperkte kosten. Nogmaals, zolang je de warmte tgv instraling maar buiten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-07 12:46

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Het viel me al even op, maar ik was nog even in de waan/hoop dat het door vuil langs de buitenkant was, maar er zit een 'waas' in een van mijn ramen (toevallig het grootste exemplaar, de vaste vleugel van een schuifraam).

De waas is duidelijk een soort condens/mist die tegen het buitenste glas van het 3v glas zit. Volgens mij is het niet altijd zichtbaar geweest, mogelijk is er nu pas condens ontstaan na de winterperiode. Geen idee of het nog op te lossen valt, of dat er nieuw glas in dit raam zal moeten.

Hopelijk wilt de leverancier van het buitenschrijnwerk een beetje vlot meewerken in het oplossen (onder garantie) van dit probleem... De lijst van bouwperikelen lijkt soms toch niet te stoppen ;(.

Afgelopen week wel nog hard gewerkt in de tuin. Een grote kraan gehuurd (8 ton model) om een extra regenwaterput te plaatsen van 10 000 liter. Deze ook aangesloten op de overloop van de originele regenwaterput van 5000 liter en optimaal gebruik gemaakt van de kraan om zoveel mogelijk de grond al te egaliseren.

Na 18 maanden van die "tijdelijke" plastieken regenpijpen ook mooie anthra-zinken regenbuizen tegen de gevel geschroefd en alles aangesloten op regenwaterput. Nu, eindelijk, nog de regenwaterpomp binnen aansluiten en dan kan ik voor de wc en buitenkraan regenwater gebruiken :). Helaas is de 'socarex' die ik heb liggen voor deze aansluiting veel te kort, moet eens zien of ik deze eenvoudig kan verlengen.

Na mijn verhuis afgelopen mei hebben de werken wel behoorlijk stil gelegen, pas heel recent terug wat het klussen opgepakt. De lijst van grote en kleinere werken die nog moeten gebeuren is nog lang, maar heb na deze lange pauze wel terug zin om de rest af te werken. Heb zowaar plintjes onder de keukenkasten en afwerkingslatjes onder de binnendeuren sinds een week :+.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
DeadLock schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:08:
De lijst van bouwperikelen lijkt soms toch niet te stoppen ;(.
Ik ken t gevoel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@DeadLock Ziet het eruit als een soort schimmel in het binnenste glas? Daar heb ik ook helaas 3 plekjes van, gelukkig wel opgemerkt tijdens oplevering.

(overigens kon ik bij mij beter de goede ramen tellen *zucht*)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
[...]

Het idee is dat je in de zomer de warmte buitenhoudt, en in de winter toelaat. Precies wanneer je het goed kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bbbrumbrum schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:51:
[...]

Is LWWP een afkorting van airco?

En het mooiste licht komt van het noorden. Is het meest constant en hoef je niet af te dekken met screens etc waardoor je niet meer naar buiten kunt kijken......

[ Voor 16% gewijzigd door Artbij op 07-04-2021 13:42 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-07 11:31

Sen

<-->

Artbij schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:41:
[...]

Is LWWP een afkorting van airco?
Nee dat is LLWP. LWWP is een ander woord voor lucht water warmtepomp dus koelen met vloerkoeling.Maar vloer koeling haalt het vocht niet uit de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Sen schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:42:
[...]

Nee dat is LLWP. LWWP is een ander woord voor lucht water warmtepomp dus koelen met vloerkoeling.Maar vloer koeling haalt het vocht niet uit de lucht.
Ook niet helemaal waar, LWWP heeft in principe niets met afgifteysteem (vloerkoeling) te maken, dat kunnen ook ventilatorconvectors (fancoils) zijn, die wel condenserend (Ta onder dauwpunt) kunnen koelen.
In de praktijk zie je deze echter niet zoveel en is vloerverwarming en koeling de meest toegepaste manier van afgifte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik weet waar LWWP voor staat...... Maar daar had ik het dus niet over.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Artbij schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:55:
Ik weet waar LWWP voor staat...... Maar daar had ik het dus niet over.
Aircos (LLWP) koelen alleen maar gunstiger (hogere COP) dus dat verzwakt je argument verderr. Maar de Tweakers LWWP logging is de beste bron van data mbt energiehuishouding in verschillende huizen, er is verder geen database van dat kaliber.
Bovendien is de output van een airco wat lastiger te meten, alhoewel je aan het electrisch vermogen en de omgevingstemperatuur het theoretische rendement zou kunnen afleiden.
Interessanter zou zijn als ook de mensen met een WWWP zouden gaan loggen, maar om een of andere reden is na 30k uitgeven een Kamstrupje teveel van het goede... :+ :+

[ Voor 28% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-04-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Zijn er hier mensen met ervaring met een (horizontale) brine waterpomp vs lucht/water? Als ik zoek op brine vind ik vooral clickbait-sites. Ik vraag me af of hier iemand deze afweging heeft gemaakt, en de twee opties tegenover elkaar gehad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

DeadLock schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:08:
Het viel me al even op, maar ik was nog even in de waan/hoop dat het door vuil langs de buitenkant was, maar er zit een 'waas' in een van mijn ramen (toevallig het grootste exemplaar, de vaste vleugel van een schuifraam).

De waas is duidelijk een soort condens/mist die tegen het buitenste glas van het 3v glas zit. Volgens mij is het niet altijd zichtbaar geweest, mogelijk is er nu pas condens ontstaan na de winterperiode. Geen idee of het nog op te lossen valt, of dat er nieuw glas in dit raam zal moeten.

Hopelijk wilt de leverancier van het buitenschrijnwerk een beetje vlot meewerken in het oplossen (onder garantie) van dit probleem... De lijst van bouwperikelen lijkt soms toch niet te stoppen ;(.
Als het in het raam zit (dus in de spouw van het glas) zal het een lek zijn en anders een probleem met de coating. kunnen ze niets aan doen. dus ze gaan moeilijk kijken naar je raam, hard zuchten en dan komt er een nieuw raam, jammer hoor, laat het de pret niet teveel verpesten. Celebrate The Wins. :)
Afgelopen week wel nog hard gewerkt in de tuin. Een grote kraan gehuurd (8 ton model) om een extra regenwaterput te plaatsen van 10 000 liter. Deze ook aangesloten op de overloop van de originele regenwaterput van 5000 liter en optimaal gebruik gemaakt van de kraan om zoveel mogelijk de grond al te egaliseren.
Welk (pomp) systeem ga jij gebruiken om je grijs water te gebruiken? ik zoek nog inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-07 12:09
De verkoper van de kavel waar ik het eerder over had is een particulier. Het is binnen een nieuwbouw project gekocht, maar hij heeft uiteindelijk niet gebouwd. Het is al heel duidelijk wat er gebouwd mag worden. Het projectbureau die de kavels normaals direct verkoopt aan de particulieren heeft genoeg documentatie gemaakt. Het projectbureau zelf heeft helaas geen kavels beschikbaar meer (er zijn een paar in optie, maar de ligging daarvan is minder ideaal).

De makelaar heeft net een mail rondgestuurd. Alle geintereseerden kunnen via een formulier een bod doen. Er komen geen onderhandelingen.

Voor degene die recent een offerte hebben gevraagd. zitten de gemiddelde bouwkosten nog steeds rond de 650,- euro? Is dit inclusief BTW?

Ik bedoel de kosten voor Casco+ (casco+installaties+ stuc en schilderwerk+basis sanitair). Dan dus nog extra te rekenen voor keuken, hout- en tegelvloeren, luxe sanitair, inbouwkasten, domotica, en eventuele andere persoonsgebonden wensen. Dit voor een huis van +/- 800-900m3.

[ Voor 43% gewijzigd door Alfa159 op 07-04-2021 18:56 ]

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

[...]

Je wilt in de zomer de warmte buiten houden en in het verwarmingsseizoen de warmte binnenhalen. Precies dat gaat je niet lukken met glas op het noorden. De zonne-energie die je met goed geplaatst glas binnen kan halen is wel meer dan 'een beetje bijwarmen'. Met een goed ontwerp zit je dus ook niet de hele zomer met je screens dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Piper schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:56:
[...]

Je wilt in de zomer de warmte buiten houden en in het verwarmingsseizoen de warmte binnenhalen. Precies dat gaat je niet lukken met glas op het noorden. De zonne-energie die je met goed geplaatst glas binnen kan halen is wel meer dan 'een beetje bijwarmen'. Met een goed ontwerp zit je dus ook niet de hele zomer met je screens dicht.
Dan heb je geen grote raampartijen op zuid of oost, want dan kun je ontwerpen tot je een ons weegt, met een nieuwbouwhuis moet dat dicht in de zomer. En laten mensen bij nieuwbouw nu vaak de esthetiek van grote raampartijen mooi vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Alfa159 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:38:
Voor degene die recent een offerte hebben gevraagd. zitten de gemiddelde bouwkosten nog steeds rond de 650,- euro? Is dit inclusief BTW?

Ik bedoel de kosten voor Casco+ (casco+installaties+ stuc en schilderwerk+basis sanitair). Dan dus nog extra te rekenen voor keuken, hout- en tegelvloeren, luxe sanitair, inbouwkasten, domotica, en eventuele andere persoonsgebonden wensen. Dit voor een huis van +/- 800-900m3.
Ik heb voor onze woning in februari een offerte gehad van 632e per m3 incl btw. Dit is inclusief alu kozijnen, dubbel glas, LW WP, standaard sanitair. Voor een huis van 870m3.

Exclusief keuken, vloeren, stuc en schilderwerk

Onze aannemer gaf wel aan dat de prijzen de afgelopen weken weer zijn gestegen (zelfde offerte zou nu 10-20k hoger zijn) dus dat we geluk hebben dat we al akkoord hebben gegeven en de prijzen vast hebben gezet.

Denk dus dat je met 650e nog goed moet zitten. Uiteraard afhankelijk van al je keuzes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

Woensdag ga ik weten of ik een kavel kan gaan kopen. Mooie kavel van +/- 2500 m2.

Dit vind ik echt geweldig: https://www.funda.nl/koop...uis-87280582-hoofdweg-15/
Wat een huis _O_ Dit is 2-onder-1-kap. Ik wil vrijstaand en wellicht een tikkie kleiner dan 1 deel van deze 2-onder-1-kapper. 6 slaapkamers zijn echt niet nodig.

Al mis ik wel wat natuurlijke materialen, maar dat is meteen waarom dit ook soort woonoppervlaktes redelijk betaalbaar gebouwd kunnen worden.

Ik ben op zoek naar bouwers van een type schuurwoning als deze. Tips, adviezen, graag!

En uiteraard ook jullie ongezouten mening over dit type woningen. Ben op zoek naar een moderne, praktische, energie-neutrale woning die past in het mooie Twentse landschap :)

[ Voor 11% gewijzigd door Mooody op 07-04-2021 21:45 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mooody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:24:
Woensdag ga ik weten of ik een kavel kan gaan kopen. Mooie kavel van +/- 2500 m2.

En uiteraard ook jullie ongezouten mening over dit type woningen.
Oke....ik snap niet dat mensen nog iets anders laten bouwen als je zoiets kunt krijgen ;) heel gaaf. (Maar een 2 kapper op een kavel van die grootte, dat snap ik dan weer niet...zeker een familiewoning)

Eigen Huis Architect maakt mooie dingen (doe Mark de groeten van Stefke ;) ), als ik zelf weer opnieuw zou bouwen ging ik zeker hier eens lang: https://www.eigenwijsbouw.nl/, geen ervaring mee maar ziet er heel interessant uit
Jeroen Dingemans (architect) maakt zeker mooie dingen (maar die is ook wel prijzig) met een mooie filosofie van ruwbouw = afbouw

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 07-04-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:31
Dit vind ik echt geweldig: https://www.funda.nl/koop...uis-87280582-hoofdweg-15/
Wat een huis _O_ [sub]Dit is 2-onder-1-kap. Ik wil vrijstaand en wellicht een tikkie kleiner dan 1 deel van deze 2-onder-1-kapper. 6 slaapkamers zijn echt niet nodig.
Dit huis zat ook in een of ander tv programma, binnenstebuiten ofzo... Mooi ding hoor; boven volgens mij een beetje raar maar topreferentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:04:
[...]

Dan heb je geen grote raampartijen op zuid of oost, want dan kun je ontwerpen tot je een ons weegt, met een nieuwbouwhuis moet dat dicht in de zomer. En laten mensen bij nieuwbouw nu vaak de esthetiek van grote raampartijen mooi vinden.
Moeten, dat is veel te definitief voor een creatief proces.
en hij weegt geen ons ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.boursedescredits.com/pics/data/actualites/images_principales/16859-574x0.jpg
https://www.google.com/ma...!3d48.6291077!4d7.4055677

Acties:
  • 0 Henk 'm!

twain4me schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:21:
[...]

Moeten, dat is veel te definitief voor een creatief proces.
en hij weegt geen ons ;)

[Afbeelding]
https://www.google.com/ma...!3d48.6291077!4d7.4055677
Jammer dat het geen grote ramen zijn, maar heul veul kleine raampjes in een lelijke woning :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:40

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Wat een huis _O_ Dit is 2-onder-1-kap. Ik wil vrijstaand en wellicht een tikkie kleiner dan 1 deel van deze 2-onder-1-kapper. 6 slaapkamers zijn echt niet nodig.

Al mis ik wel wat natuurlijke materialen, maar dat is meteen waarom dit ook soort woonoppervlaktes redelijk betaalbaar gebouwd kunnen worden.

Ik ben op zoek naar bouwers van een type schuurwoning als deze. Tips, adviezen, graag!

En uiteraard ook jullie ongezouten mening over dit type woningen. Ben op zoek naar een moderne, praktische, energie-neutrale woning die past in het mooie Twentse landschap :)
Kijk eens voor schuurwoningen bij : https://www.tendamarchitecten.nl/projecten/projecten.htm
Zitten ook nog relatief dichtbij in Diepenheim

Ook https://schipperdouwes.nl/ in Delden is interessant om eens te gaan praten.

Of ellenhuizinkarchitectuur.nl uit Oldenzaal.

Succes !

[ Voor 4% gewijzigd door 964C2 op 08-04-2021 08:36 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
[...]

Je wil directe lichtinval van de zon voorkomen in de zomer. Dat kan prima met een overstek of een begroeie pergola.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa6mK_lN5Zc0fsAkNKCmdOn4_jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grHx0N3fauzTMGOo2RHlI8DB.jpg?f=fotoalbum_large

Of vind je deze raampartijen dan te klein? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat heeft nogal implicaties als je een schuurwoning wil. Dit soort overstekken kan (zwart/wit gesteld) alleen bij een blokkendoos. Nu vind ik dit huis op zich wel mooi, maar wij waren bijvoorbeeld verplicht een zadeldak toe te passen. Wordt wel een enorm dak dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Karp schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:19:
[...]

Je wil directe lichtinval van de zon voorkomen in de zomer. Dat kan prima met een overstek of een begroeie pergola.

[Afbeelding]

Of vind je deze raampartijen dan te klein? :?
Goh er is 1 plaatje dat voldoet aan bepaalde eisen. Ten eerste ga je mij niet wijsmaken dat de woning op dat plaatje niet alsnog retewarm wordt zonder aanvullende maatregelen. Ten tweede, je bent nogal afhankelijk van je kavel of gemeentelijke eisen. Ga maar eens zo'n voorzijde ontwerpen als je daar zuid hebt, binnen de eisen van de gemeente.
Slim ontwerpen ben ik helemaal voor, maar de opmerkingen soms dat je met een ontwerp alles kunt oplossen neem ik met een korrel zout. Je beperkt hooguit zaken en optimaliseert andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:13:
[...]

Goh er is 1 plaatje dat voldoet aan bepaalde eisen. Ten eerste ga je mij niet wijsmaken dat de woning op dat plaatje niet alsnog retewarm wordt zonder aanvullende maatregelen. Ten tweede, je bent nogal afhankelijk van je kavel of gemeentelijke eisen. Ga maar eens zo'n voorzijde ontwerpen als je daar zuid hebt, binnen de eisen van de gemeente.
De lange kant is voorzien van lamellen of jalouzieën, op de foto kun je de geleidedraden en de ingebouwde cassetes zien. Ik denk dat een bijzonder effectief ontwerp is, qua warmtehuishouding.
Slim ontwerpen ben ik helemaal voor, maar de opmerkingen soms dat je met een ontwerp alles kunt oplossen neem ik met een korrel zout. Je beperkt hooguit zaken en optimaliseert andere zaken.
Een goed ontwerp houdt rekening met de mogelijkheden en onmogelijkheden van het kavel. Een goed ontwerp haalt het maximale eruit. Geen raampartijen op zuid (indien mogelijk) is een gemiste kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Wij hebben grote raampartijen op het zuiden, met een groot overstek. Volgens de berekeningen is geen zonwering nodig om te voorkomen dat het huis te warm wordt. We zijn pas net gestart met de bouw, dus kan nog niks zeggen over de praktijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_Fp9zqX5ZP3jRoNbqam6P8MDPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkXk6g6ntOBXn2Stz120Ozt7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Volgens de theorie niet....straks in de praktijk misschien wel. Ik zou in ieder geval even nadenken wat je gaat doen als het wel nodig mocht zijn.
De overstek zal op de kopgevel schaduw geven, maar op de hoeken komt enorm veel warmte naar binnen (tenzij je warmtewerend glas hebt, wat dan weer de winteropbrengst teniet zou doen). De zon schijnt niet continue loodrecht op de kop.

Afgelopen week met dat mooie weer had ik de screens nog niet helemaal naar beneden (want voorjaar?), maar ik kwam er achter dat die onderste 50cm die nog open was echt héél warm was. Dus screens gewoon helemaal dicht.

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 08-04-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joris748 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:25:
[...]

De lange kant is voorzien van lamellen of jalouzieën, op de foto kun je de geleidedraden en de ingebouwde cassetes zien. Ik denk dat een bijzonder effectief ontwerp is, qua warmtehuishouding.

[...]

Een goed ontwerp houdt rekening met de mogelijkheden en onmogelijkheden van het kavel. Een goed ontwerp haalt het maximale eruit. Geen raampartijen op zuid (indien mogelijk) is een gemiste kans.
Dan kijk je dus weer tegen een dicht raam aan, net zoals bij een screen of rolluik? Lijkt me ook zeker noodzakelijk in dat ontwerp, maar er werd hier gedaan alsof je in een hete zomer vrolijk door je grote ramen naar buiten kunt kijken bij een goed ontwerp zonder weg te smelten in een nieuwbouwwoning. Ik geloof dat niet zomaar.

Hier ook een groot raam aan de voorzijde (zuid) en een klein overstek, maar in de zomer heb ik dan enkel in de ochtend en avond mijn mooie uitzicht. Het screen is overdag noodzakelijk, samen met vloerkoeling om het leefbaar te houden.

Edit: Wat @Stefke zegt, afgelopen zomerweek was het screen hier ook al dicht. Het is HSB en warmt als een malle op daardoor, koelt ook weer heel snel naar de wenselijke temperatuur, maar met die 25 graden in de volle zon vorige week was het al nodig. Koeling bewaren we voor de zomermaanden.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 08-04-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ons screen kijk je overigens flink doorheen maar het werkt goed, ik had achteraf misschien nog een iets dichter doek gewild (functie vóór estetiek). Het is bij flinke zon nog volledig licht binnen (ook wel lekker)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:40:
[...]

Dan kijk je dus weer tegen een dicht raam aan, net zoals bij een screen of rolluik? Lijkt me ook zeker noodzakelijk in dat ontwerp, maar er werd hier gedaan alsof je in een hete zomer vrolijk door je grote ramen naar buiten kunt kijken bij een goed ontwerp zonder weg te smelten in een nieuwbouwwoning. Ik geloof dat niet zomaar.

Hier ook een groot raam aan de voorzijde (zuid) en een klein overstek, maar in de zomer heb ik dan enkel in de ochtend en avond mijn mooie uitzicht. Het screen is overdag noodzakelijk, samen met vloerkoeling om het leefbaar te houden.
Dat is waar, als de zon op het raam schijnt zal op een bepaald moment de zonwering naar beneden moeten. En zie je niets meer of minder.

Maar dat moet met mijn klein raam ook. De rest van de tijd heb je met een grote raampartij meer uitzicht dan met een stenen muren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-07 23:12
Stefke schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:33:
Afgelopen week met dat mooie weer had ik de screens nog niet helemaal naar beneden (want voorjaar?), maar ik kwam er achter dat die onderste 50cm die nog open was echt héél warm was. Dus screens gewoon helemaal dicht.
Kijk daar mee uit met niet helemaal open/dicht van screens, kans is erg groot op thermische breuk van het glas. Vooral bij triple glas wordt je niet vrolijk als je dat moet worden vervangen, vaak valt het ook buiten de garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Hangt helemaal van je uitgangspunten af. een rode baksteen jaren 30 stijl kan je min of meer alleen maar een beetje optimaliseren,. maar je kan prima vanuit een passief verwarmings/koel principe ontwerpen. ook in nederland ook op kleine kavels en ook met welstands regels. als je dan geen concessies doet aan het ontwerp/de uitkomst loop je gevaar een zoals jij hem noemt lelijke woning te krijgen. maar het grootste probleem is de prijs. Mensen willen/kunnen die ingeep vaak gewoonweg niet betalen. doorgaans kan je voor de kosten van de architectonische ingreep een airco kopen en 50 jaar aanzetten. en daar heb je in nederland dan ook meer comfort mee. in de gewenste m2 /m3 vs het budget zit in de meeste gevallen gewoon 0,0 ruimte dus kan je eigenlijk alleen maar een beetje schuiven met de elementen die er hoe dan ook moeten komen. extra is gewoon weg te duur. En dat is eigenlijk altijd de beperkende factor en niet dat het niet kan of niet mag, althans dat is wat ik bijna dagelijks zie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Sjembecks schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:46:
[...]

Kijk daar mee uit met niet helemaal open/dicht van screens, kans is erg groot op thermische breuk van het glas. Vooral bij triple glas wordt je niet vrolijk als je dat moet worden vervangen, vaak valt het ook buiten de garantie.
Heb ik navraag overgedaan, geen probleem volgens onze leverancier en valt binnen garantie. Schijnt meer te zijn als je een bepaald object ergens achter je ruit hebt staan (een grote zwarte plantenpot of zo) maar ook dat was volgens onze lev. geen punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
[...]

Je zegt dat het niet kan. Ik laat je zien dat er wel oplossingen zijn. Ik kan je er nog meer tonen, maar het lijkt erop dat je nu de probleemstelling verandert. Dat schiet niet op natuurlijk.

Het is aan iedereen om keuzes te maken binnen de kaders die ze hebben. Bij mij staat duurzaamheid hoog in die lijst, en ik denk dat veel vragen een duurzame oplossing hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Karp schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:21:
[...]

Je zegt dat het niet kan. Ik laat je zien dat er wel oplossingen zijn. Ik kan je er nog meer tonen, maar het lijkt erop dat je nu de probleemstelling verandert. Dat schiet niet op natuurlijk.

Het is aan iedereen om keuzes te maken binnen de kaders die ze hebben. Bij mij staat duurzaamheid hoog in die lijst, en ik denk dat veel vragen een duurzame oplossing hebben.
Nee ik reageer op mensen die aangeven dat je prima grote raampartijen op zuid kan hebben die niet dicht hoeven in de zomer zonder koeling in te zetten. Mijn ervaring is dat ook met slimme ontwerpen je niet ontkomt aan schaduw creëren (= raam dicht) en koeling inzetten in de zomer bij nieuwbouw. @twain4me (architect meen ik? en dus beter thuis in het thema) geeft aan dat het wel kan, maar praktisch niet betaalbaar is.

Duurzaamheid is nogal een term die weinig zegt. Ben ik duurzaam, omdat ik met mijn zonnepanelen de elektrakosten van het actief koelen met de LW warmtepomp opvang zonder airco? Of past koeling en elektraverbruik daar helemaal niet in? Zijn screens duurzaam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Karp schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:21:
[...]

klopt, maar er is een verandering geweest

vroegah (letop opa verteld)

vroeg iemand om een duurzaam huis en was goed glas vreselijk duur, isolatie was veel duurder dan nu en zon werend glas was iets voor kantoorgebouwen en om te besparen op de airco en de gemiddelde glaszetter had het nog nooit in zijn handen gehad.

Door slim om te gaan met de zon kon je een deel van die kosten drukken. met die paar euro die je nu nog kan besparen begin je als architect niet veel meer.

Dus als ik heel erg eerlijk ben. Gemiddeld gezien besparen de architectonische ingrepen niet veel meer, en kosten dus feitenlijk alleen maar geld. wil niet zeggen dat ze niet tof en hun geld op andere manieren dubbel en dwars waard zijn. maar in een markt waar mensen hun huis eigenlijk al niet meer kunnen betalen is er gewoon heel erg weinig ruimte. voor de duurzamere keuze.

Als vroeger iemand kwam met een duurzaam/passief huis wens kwamen ze met earth ships huizen van stro en bekende voorbeelden van passieve verwarming/ koeling als referentie. Tegenwoordig komen ze met een groothuis notaris woning:.. "zoiets maar dan passief "

Dat er dan pir in moet om dat te behalen zal maar weinig mensen iets uitmaken, waar dit vroeger een dealbreaker zou zijn geweest want olie (was toen heerlijk overzichtelijk die duurzame wereld schapenwol was duurzaam en eps/pir achtige niet :+ ).

laten we ook niet vergeten hoe dicht een huidige Beng woning eigenlijk zit bij passief en hoe klein de extra besparingen dus nog maar zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 08-04-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:01
Lijkt me niet geheel onverstandig om ook goed naar de BENG te kijken en daar rekening mee te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
twain4me schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:42:
[...]

Dat er dan pir in moet om dat te behalen zal maar weinig mensen iets uitmaken, waar dit vroeger een dealbreaker zou zijn geweest want olie (was toen heerlijk overzichtelijk die duurzame wereld schapenwol was duurzaam en eps/pir achtige niet :+ ).
Schapenwol is dus helemaal niet duurzaam, zie https://www.milieucentraa...alen-vergeleken/#afraders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dat weet ik en eps wel, vandaar de smile ;)

vroeger was het overegens wel duurzaam, maar toen hadden we wel eens een overschot. en werden de nadelen van het levende schaap volledig weggeboekt op de slacht en vlees productie. en was de wol een afval product. althans zo dachten we er toen over

Het is vreselijk moeilijk om je vinger te krijgen achter het concept duurzaam en er echt mee te werken, je vervalt heel snel in aannames.

[ Voor 37% gewijzigd door twain4me op 08-04-2021 11:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
twain4me schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:56:
[...]
Het is vreselijk moeilijk om je vinger te krijgen achter het concept duurzaam en er echt mee te werken, je vervalt heel snel in aannames.
En die aannames zijn dan ook nog eens bijna altijd gebaseerd op een gewenste conclusie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Yowzawood schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:04:
[...]

En die aannames zijn dan ook nog eens bijna altijd gebaseerd op een gewenste conclusie....
precies die mensen die toen voor wol kozen gingen ervanuit dat dit schaapjes waren uit wales ofzo met een hondje en een herder ernaast en dat die eens in de zoveeltijd geschoren werden en daar wordt dan isolatie van gemaakt voor in je nieuwe huis
De werkelijkheid was
De wol was afkomstig uit australie (extra vervuiling door transport) en een bijproduct (mooi woord voor afval) van de vleesverwerking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
Ach ja...daar zit je dan in je duurzame huis (voor zover t dat is) en op t nieuws zie je dan franse boeren die duizenden liters olie verbranden op hun druivenvelden om de vorst tegen te gaan, de vorst die - ook volgens de boeren - door de klimaatverandering steeds vaker de oogst dreigt te verkloten, en wat doen we dan als oplossing? Nog meer luchtvervuiling veroorzaken...
Enorme rookwolken achter de boer die t fijn aan t uitleggen is... RTL nieuws noemt t een "bijzonder gezicht"

Sorry, moest t even kwijt :( haakt voor mijn gevoel wel enigzins in op de opmerkingen hierboven over duurzaamheid en misverstanden

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 08-04-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Stefke schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:22:
Ach ja...daar zit je dan in je duurzame huis (voor zover t dat is) en op t nieuws zie je dan franse boeren die duizenden liters olie verbranden op hun druivenvelden om de vorst tegen te gaan, de vorst die - ook volgens de boeren - door de klimaatverandering steeds vaker de oogst dreigt te verkloten, en wat doen we dan als oplossing? Nog meer luchtvervuiling veroorzaken...
Enorme rookwolken achter de boer die t fijn aan t uitleggen is... RTL nieuws noemt t een "bijzonder gezicht"

Sorry, moest t even kwijt :( haakt voor mijn gevoel wel enigzins in op de opmerkingen hierboven over duurzaamheid en misverstanden
Onder het genot van een lekker glaasje franse wijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Als je er even over nadenkt heb je geen zin meer in een glaasje wijn, tenminste ik vanmorgen om 7u niet meer (nou heb ik dat toch al niet echt op dat tijdstip).
Maar dit soort dingen staan verder maar weinig mensen bij stil.

Anyway, over huizen bouwen...

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 08-04-2021 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Stefke schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:32:

Maar dit soort dingen staan verder maar weinig mensen bij stil.
Het wordt vooral gebruikt om zelf dingen niet "goed" te doen..

Buurman, waarom gooi je die troep in het riool? agh dat kleine beetje in frankrijk gooien ze hele auto's in de vuilverbranding.. En zo komen we nooit ergens. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
twain4me schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:39:
[...]

Het wordt vooral gebruikt om zelf dingen niet "goed" te doen..

Buurman, waarom gooi je die troep in het riool? agh dat kleine beetje in frankrijk gooien ze hele auto's in de vuilverbranding.. En zo komen we nooit ergens. |:(
Dat is het populaire whataboutism toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-07 02:48
twain4me schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:54:
[...]

Dit is dus low friction buis? Ik zie niet de typerende rode kleur van low friction buizen, wel geribde binnenkanten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:31:
[...]

Nee ik reageer op mensen die aangeven dat je prima grote raampartijen op zuid kan hebben die niet dicht hoeven in de zomer zonder koeling in te zetten. Mijn ervaring is dat ook met slimme ontwerpen je niet ontkomt aan schaduw creëren (= raam dicht) en koeling inzetten in de zomer bij nieuwbouw. @twain4me (architect meen ik? en dus beter thuis in het thema) geeft aan dat het wel kan, maar praktisch niet betaalbaar is.

Duurzaamheid is nogal een term die weinig zegt. Ben ik duurzaam, omdat ik met mijn zonnepanelen de elektrakosten van het actief koelen met de LW warmtepomp opvang zonder airco? Of past koeling en elektraverbruik daar helemaal niet in? Zijn screens duurzaam?
Misschien zit het ook wel in je omschrijving "raam dicht". Voor mij is het het weghouden van direct zonlicht en de warmte die erbij hoort. Dat kan ook zonder een donker huis te hebben.
Als ik eenmalig kan investeren om dan langdurend (duurzaam) gebruik van zonnewarmte, dan vind ik dat geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
896gerard schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:51:
[...]

Dit is dus low friction buis? Ik zie niet de typerende rode kleur van low friction buizen, wel geribde binnenkanten..
Geribd is geen buis maar flex. Rood is LF van Pipelife, wat je linkt is Wavin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

896gerard schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:51:
[...]

het staat er bij dus ik ga ervan uit van wel. kan ook een fout plaatje zijn. ik heb hier zelf die met rood van pipelife volgens mij is die ook onder de naam polyvolt en plieger op de markt maargoed dat weet ik allemaal niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
[...]

Precies dat. Laat mij maar eens een mooi ontwerp zien met ruiten op het zuiden die niet dicht moeten in de zomer. Natuurlijk haal je dan in de winter als de zon schijnt warmte binnen. Maar die dagen zijn ook spaarzaam. En als die dagen er al zijn, dan zijn ze in de nacht extra koud omdat die dagen dus onbewolkt zijn.

In het voor of het najaar zon op het zuiden maakt een goed geisoleerd huis meteen al te warm.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5TwxWKi6ZWZhNNeOqxIe3gB-0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOm2lBb9SXjUFElVbYQIvO9c.jpg?f=fotoalbum_large

@Anoniem: 224360 Schaduw, glas, oost en zuid, het kan allemaal. Het zijn keuzes en je moet zaken afwegen. Maar zeggen dat iets niet kan lijkt me een onjuiste voorstelling van zaken.

@Artbij Mag ook kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Piper schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:52:
[Afbeelding]

@Anoniem: 224360 Schaduw, glas, oost en zuid, het kan allemaal. Het zijn keuzes en je moet zaken afwegen. Maar zeggen dat iets niet kan lijkt me een onjuiste voorstelling van zaken.

@Artbij Mag ook kijken.
Waar zijn die grote raampartijen? Door de schaduw die er nu al op valt komt er bijna geen licht door.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Artbij schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:54:
[...]

Waar zijn die grote raampartijen? Door de schaduw die er nu al op valt komt er bijna geen licht door.
Staat voor jou schaduw gelijk aan bijna geen licht? Hebben ramen op het noorden dan helemaal geen waarde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Artbij schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:54:
[...]

Wat ben je toch een lekkere oude zeurdoos :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
[Afbeelding]

@Artbij Mag ook kijken.
Ontwerp toch ook van Architect eigen huis? Zag je huis op hun website

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-07 02:48
bbbrumbrum schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:18:
[...]

Geribd is geen buis maar flex. Rood is LF van Pipelife, wat je linkt is Wavin.
Klopt niet. De buizen van Wavin zijn aan de binnenkant in de lengte geribd, dit schijnt low friction te zijn. Maar goed om te weten dat het rode blijkbaar bij 1 merk voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

@Artbij Mag ook kijken.
Ik vind dit een prachtig ontwerp, maar met het risico dat het plaatje vertekent zou ik dit nou niet een grote raampartij op zuid noemen. En ook hier de vraag of jij zonder koeling niet gewoon binnen een flinke partij hitte krijgt met dit ontwerp. Woon je er al?
Pagina: 1 ... 183 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic