Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 187 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.624.124 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-10 10:07

Piper

No guts, no glory

Nadeel lijkt me ook veel viezigheid in je afvoerkanalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:02
Daar hebben ze uiteraard ook naar gekeken, met een goed vetfilter in je motorloze afzuigkap komt er erg weinig vet in je kanaal, en na een uitgebreide test was er uiteindelijk geen vet te vinden in de WTW zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-10 09:17
DeBaroN schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:14:
[...]

Ligt er aan wat is ingevuld bij de qv10 waarde in de BENG. Als je die op 0.98 / forfaitair zet en je voldoet dan hoef je geen luchtdichtheid test te doen. Haal je alleen de BENG met een lagere waarde dan moet je wel een test doen.
Dus diegene moet even een getal aanpassen en op rekenen drukken, zie je het zo.
Ik begrijp een beetje uit hun reactie dat dat dus niet kan. Kennelijk is dan triple glas benodigd.
Ik vind ook prima dat er een blower door test wordt gedaan, maar ik vind het raar dat ik die zou moeten betalen. Het voelt alsof je een nieuwe auto koopt en daar bovenop de emissietest moet betalen. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:55
SRB12 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:47:
[...]

Ik begrijp een beetje uit hun reactie dat dat dus niet kan. Kennelijk is dan triple glas benodigd.
Ik vind ook prima dat er een blower door test wordt gedaan, maar ik vind het raar dat ik die zou moeten betalen. Het voelt alsof je een nieuwe auto koopt en daar bovenop de emissietest moet betalen. Of zie ik dat verkeerd?
Volgens mij is dit nu juist het verschil tussen zelfbouw en projectbouw. Bij zelfbouw maakt je aannemer een open begroting waarin precies staat wat ze gaan doen.
Als er dan zaken bijkomen moeten die wel betaald worden.
Het ligt er natuurlijk wel aan wat je precies bent overeengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:09
walletje-w schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:01:
Voor ons huis ben ik nu de beste manier aan het uitzoeken voor centrale ventilatie in samenwerking met de afzuiging in de keuken en ik kom er nog niet helemaal uit en vroeg me af of mensen hier een dergelijke setup hebben geplaatst.
Ik ga voor een WTW. In de afzuigkant van de WTW komt een klep, die wanneer ik ga koken voor 90% dicht gaat. Voor die klep zit de aansluiting van de (motorloze) kap die dan - via een extra filter - afgezogen wordt niet die 90% van de WTW capaciteit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:02
StevenK schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:52:
[...]

Ik ga voor een WTW. In de afzuigkant van de WTW komt een klep, die wanneer ik ga koken voor 90% dicht gaat. Voor die klep zit de aansluiting van de (motorloze) kap die dan - via een extra filter - afgezogen wordt niet die 90% van de WTW capaciteit.
Interessant denk ik maar ik begrijp het nog niet helemaal.
Bedoel je nu dat je de normale afzuiging voor de rest van het huis dan op 10% zet en er 90% beschikbaar is voor de kap boven het fornuis? En dat dit dan via een apart kanaal met een extra filter gaat?

Zo ja, welke apparatuur heb je op het oog en welke aansturing is daar voor benodigd?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• StevenK
walletje-w schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:01:
[...]

Interessant denk ik maar ik begrijp het nog niet helemaal.
Bedoel je nu dat je de normale afzuiging voor de rest van het huis dan op 10% zet en er 90% beschikbaar is voor de kap boven het fornuis? En dat dit dan via een apart kanaal met een extra filter gaat?
Correct. Voordeel is dat bij mij de keuken boven de technische ruimte staat, dus het kanaalwerk van de afzuigkap is redelijk beperkt.
Zo ja, welke apparatuur heb je op het oog en welke aansturing is daar voor benodigd?
Ik gebruik een Nilan WTW en daarbij de EM-Box van Nilan.
Overigens vandaag beton gestort (keldervloer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvDyJubM-1Ez-CbolbcA28qytKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggCN5uGX8PPxcdUg25YUncRr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door StevenK op 04-05-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-10 16:31
StevenK schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:08:
[...]

Correct. Voordeel is dat bij mij de keuken boven de technische ruimte staat, dus het kanaalwerk van de afzuigkap is redelijk beperkt.

[...]

Ik gebruik een Nilan WTW en daarbij de EM-Box van Nilan.
Overigens vandaag beton gestort (keldervloer)
[Afbeelding]
Als ik naar de foto van de keldervloer kijk hoop ik voor jou dat het grondwater daar niet hoog staat, de aansluiting vloer/wand krijgen ze zo nooit waterdicht.
Ik zie ineens een rol zwart rubber, ik heb niks gezegd....

[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 04-05-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
D.deJong schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:44:
[...]

Als ik naar de foto van de keldervloer kijk hoop ik voor jou dat het grondwater daar niet hoog staat, de aansluiting vloer/wand krijgen ze zo nooit waterdicht.
Ik zie ineens een rol zwart rubber, ik heb niks gezegd....
Datzelfde gevoel had ik ook ff. Maar toen herinnerde ik me een detail van de tekening waar dat detail op stond. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-23QrbRp6TpnogrUjS6WOCZ8w0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WH6Ea7s8LUxF4yZ2LHxzaBTC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-10 16:31
StevenK schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:53:
[...]

Datzelfde gevoel had ik ook ff. Maar toen herinnerde ik me een detail van de tekening waar dat detail op stond. [Afbeelding]
Dan wil ik wel eens eens een detailfoto zien hoe het rubber nu ingestort zit in de vloer. Normaal zet je dit vast op de bovenwapening van de vloer ipv het na de stort er in te frotten.

[ Voor 23% gewijzigd door D.deJong op 04-05-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Stefke schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:16:
[...]

Dat zijn voordelen bij een bestaande, oudere woning. Bij nieuwbouw kun je al deze zaken opheffen door er vooraf even goed over na te denken en overal een loze leiding naartoe te leggen.
En wat als we over 15 jaar allemaal een waterstofaansluting kunnen nemen?
Dan ben je met je gasloze woning mooi de Sjaak :+

offtopic:
Toevallig bij een klant meegemaakt wat voor problemen je krijgt als de riolering niet aan de vloer is opgehangen, deze doorzakt en er geen kruipruimte is. Er moest een gat in de vloer gezaagd, onder de vloer de modder weggezogen, rioleringsherstel en de vloer weer "netjes" dichtmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-10 08:51
Kunnen is niet moeten 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
D.deJong schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:58:
[...]

Dan wil ik wel eens eens een detailfoto zien hoe het rubber nu ingestort zit in de vloer. Normaal zet je dit vast op de bovenwapening van de vloer ipv het na de stort er in te frotten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5JQddD82RLIoNq7HMzWTKmtaJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9EgYiTBt7acylroBAJzNbopc.jpg?f=fotoalbum_large
Zo zit het er in. Volgens mij wil je het juist los hebben van de wapening, want als het aan de wapening zit en er dringt vocht door tot op deze strip, dan zou dat vocht dan via de wapening verder het beton in kunnen trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
nokiaan958GB schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:02:
[...]

offtopic:
Toevallig bij een klant meegemaakt wat voor problemen je krijgt als de riolering niet aan de vloer is opgehangen, deze doorzakt en er geen kruipruimte is. Er moest een gat in de vloer gezaagd, onder de vloer de modder weggezogen, rioleringsherstel en de vloer weer "netjes" dichtmaken.
Denken dat je rekening kunt houden met wat er over 15 jaar gebeurd is pure waanzin.

[ Voor 4% gewijzigd door jowi op 05-05-2021 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:23
nokiaan958GB schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:02:
[...]

offtopic:
Dan gebruik je daarvoor de gasleiding uit de standaard doorvloerplaat van de meterkast.... Die ligt hier ook in en ligt er als reserve buiten de gevel (gasloos huis). De aannemer zei nog die kun je altijd nog gebruiken als je nog iets uit de meterkast naar buiten wilt hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Die heb ik ook liggen, plus nog een mantelbuis, en ook nog de CAI buis... (dit is dan richting de straat, heb ook in alle andere richtingen nog diverse mantelbuizen gelegd, o.a. 3 naar het tuinhuis)

Vanmorgen is zowel ons terras als de fundering van het tuinhuis gestort. Was nog wel spannend gezien het weer (er moet nog gevlinderd worden) maar we gaan precies tussen de buien door zo te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkcW_Pw-0uera-bFbXaaTbMoThE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDikNYtAiUbjvLVWuwh8cysL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvJZMZfKLP4o_7Jwu1Hl-J29WPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZeeokbjK7thPlKwDEhmxcB0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 05-05-2021 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:21
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Deleon78 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:46:
[...]

En dus is flexibiliteit altijd een plus.
Voor die flexibiliteit heb je echt geen kruipruimte nodig zoals je hierboven ook meerdere malen kunt lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 104% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Nee, je doet voorkomen dat alleen het hebben van een kruipruimte die voordelen biedt, en dat is dus totale onzin.

Een kruipruimte is feitelijk een relikwie uit het verleden die primair bedoeld was voor ventilatie om de houten vloer niet weg te laten rotten. Dus in moderne tijd totaal overbodig. Dat de ruimte later ook handig was voor leidingen is wel handig maar is niet de reden waarom je NU nog een kruipruimte zou "moeten".

En "vraag het ons dan niet?" wat is dat nou weer voor onzin? Ik heb gevraagd, lees meningen en heb daarna mijn conclusie getrokken dus ja ik vraag het wel. Als je dat niet wil, reageer dan niet. Maar ga niet lopen zeiken dat mensen geen dingen "mogen" vragen, dat beslis jij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Anders dan wat onpraktische extra opslagruimte (eigenlijk wil je dus een kelder hiervoor en geen kruipruimte) zie ik geen andere redenen. Ik vraag me dan weer af wie er om al die redenen dan een kruipruimte onder zijn kelder heeft. Maar goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Deleon78 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:30:
Dan heb je de reacties niet gelezen. Maar chill. Je hebt een keuze gemaakt, en die is prima en hoef je niet te verdedigen alsof het de enige waarheid is.
Je hebt wel humor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-10 22:13
Hoeveel bespaar je er mee door geen kruipruimte te nemen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10 20:52
Nuevocasa schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:32:
[...]

Een hoop boze reacties.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
jowi schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:29:
Anders dan wat onpraktische extra opslagruimte (eigenlijk wil je dus een kelder hiervoor en geen kruipruimte) zie ik geen andere redenen. Ik vraag me dan weer af wie er om al die redenen dan een kruipruimte onder zijn kelder heeft. Maar goed.
Tja, in de toekomst kijken is altijd lastig als het over meerdere jaren gaat. Ik was erg blij met onze kruipruimte toen we een waterontharder hebben laten plaatsen in onze bijkeuken. Dat was een appeltje eitje en zonder kruipruimte niet te doen. Ik zou het altijd nemen, maar ja. Als je er bakken met geld mee bespaart door er niet één te nemen moet je de voors en tegens op een rij zetten. En je kunt zoals benoemd al wat maatregelen nemen door extra loze leiding e.d. te laten plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:17
Het is net als een verzekering, hartstikke duur als er niks gebeurt. Maar als er iets gebeurt ben je wel blij dat je hem hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
[...]
Minder materiaal nodig voor de fundering, minder graafwerk en dus minder (dure) afvoer van grond (pfas). Geen grondwater/vocht problemen (bouw op kleigrond met hoog grondwaterniveau). Beter geisoleerde vloer (geen massa lucht onder de vloer). Geen enge spinnen in de kruipruimte. Geen tochtig lekkend luik nodig bij de voordeur. Geen idee hoeveel het daadwerkelijk in bouwkosten scheelt, zover ben ik nog niet. Maar het is in ieder geval goedkoper. Hierboven had iemand het over dat het hun 5K scheelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
[...]

Bij de bouw, of tijdens de levensduur van je huis doordat je minder warmteverlies hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jowi schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:29:
De functie van een kruipruimte is ventilatie om te voorkomen dat de houtenbalken gaan rotten, niets meer niets minder.
mensen zijn er gewend aan geraakt en vinden het handig. ik ben er met name blij mee als hij er is indien ik een pand moet her-indelen dat wordt doorgaans iets wat prijzig zonder kruipruimte.

Ik ken in berkel een straat die kruipruimte loos is maar eigenlijk mist er alleen maar een luik :P zelfde funderingsbalken zelfde vloeren zelfde details zelfde palen fundering.
Ze hadden de grond elders nodig en 1 grote put was makkelijker werken, dus zelfs die is eruit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 07:41
Ik wil graag een schuurwoning laten bouwen en nu ben ik een paar weken geleden bij een aannemer geweest die altijd samenwerkt met een vaste architect. Ze zijn beide zelfstandig, maar werken heel veel samen en dat heeft natuurlijk grote voordelen.
Nu wil ik graag meer duidelijkheid over de te verwachten bouwkosten. De aannemer geeft aan dat, als ik "niet al te gek doe, bv. een gevlinderde betonvloer ipv een dure houten vloer", dit te bouwen moet zijn voor 350.000 euro (ex. keuken, sanitair, zonnepanelen, muren behangklaar, etc.). Het betreft dan een woning van circa 100m2 bouwoppervlak, 2 lagen, dus zou dat zo'n 600m3 moeten worden. Dat komt op nog geen 600 euro per m3 en dat vind ik erg laag in de huidige markt.

Mocht ik doorzetten en de architect een ontwerp laten maken, geeft de aannemer aan daar ook de nodige tijd in te moeten stoppen. Het vreemde vind ik echter, als na de ontwerpfase blijkt dat het budget toch te laag is en ik het project afblaas, wil de aannemer ook betaald worden (lumpsum 5K).

De aannemer staat goed bekend en is een klik, maar dit lijkt me toch wel vreemd. Als je met een volledig onafhankelijke architect een ontwerp maakt zal een aantal aannemers ook tijd moeten investeren om een prijsopgaaf te maken. Kies ik dan een andere aannemer, krijgen die anderen niks. Waarom hier dan wel?

TLDR:
1: aannemer wil ook geld zien als project na de ontwerpfase afketst.
2: is nog geen 600 euro per m3 voor een schuurwoning niet wat weinig? Het is toch niet de goedkoopste qua afwerking als je het echt op een schuurwoning wil laten lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ik heb een 6 tal aannemers laten inschatten wat het bouwen van mijn project zou gaan kosten. Op zich geeft dat ook al aan hoe ze met je omgaan, wat hun aanpak is etc. maar dat terzijde. Ze kunnen het natuurlijk niet exact tot op de euro uitrekenen, daarvoor is veel meer info nodig, o.a. echte tekeningen, berekeningen van constructeur etc. en het kost gewoon veel tijd om alles tot in detail uit te rekenen, dus men doet een 'educated guess' op basis van de specificaties en ervaring. Dat kunnen ze kosteloos. Maar het blijft dus een indicatie. Zorg wel dat ze begrijpen dat je dit bij meerdere concurrenten doet, zodat ze het idee hebben dat ze een goede, realistische opgave moeten maken. Wil je het exact uitgewerkt weten dan zullen ze natuurlijk kosten in rekening moeten brengen, dat lijkt me logisch. Maar als de aannemer niet eens kosteloos een redelijk onderbouwde indicatie wil afgeven zou ik meteen afscheid nemen. Zeker als architect en aannemer elkaar kennen, dan weet de aannemer donders goed wat eea kost.

Dus je zou je plannen ook eens bij concurrenten aan kunnen bieden om te kijken wat zij denken qua kosten om te zien of die 350K realistisch is. 2nd opinion.

[ Voor 14% gewijzigd door jowi op 05-05-2021 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:02
DappereDodo schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:09:
Mocht ik doorzetten en de architect een ontwerp laten maken, geeft de aannemer aan daar ook de nodige tijd in te moeten stoppen. Het vreemde vind ik echter, als na de ontwerpfase blijkt dat het budget toch te laag is en ik het project afblaas, wil de aannemer ook betaald worden (lumpsum 5K).
In het voortraject heb ik meerdere aannemers gesproken, en verschillende wilden vooraf geld zien om een offerte uit te brengen. Het idee was steeds hetzelfde, maar de redenen verschillen nogal: de één gaf aan dat het zóveel werk was, de tweede dat ‘ie te vaak meemaakte dat zijn offerte werd misbruikt bi andere aannemers en de laatste – die had marketing bestudeerd – dat het commitment van mijn kant was en dat hij dat zou waarderen door het bedrag dubbel als waardecheques tijdens de bouw uit te keren.

Kijk, heb ik ze voorgehouden, als je geld vraagt voor een voortraject heb je dus werk genoeg en zit je niet op mij te wachten. Kortom, ben je geïnteresseerd of niet? Uiteindelijk wilden ze allemaal wel meedoen als ik alles gereed heb :)

Overigens zou ik voorzichtig zijn met architect en aannemer die zo lekker door één deur kunnen en zo. Dan kunnen er - achter de schermen natuurlijk - ook andere verbintenissen liggen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Bedankt voor jullie reacties. Issue is dat ik wel zo'n 12 aannemers heb aangeschreven, en dit was één van de 2 die geïnteresseerd waren. De helft reageerde helemaal niet, de rest zat vol.
De andere aannemer was geïnteresseerd en zag graag een bouwtekening tegemoet.

Dat van het samenwerken kan inderdaad ook tegen je werken. Zelf heb ik totaal geen verstand van bouwen. Bouwbegeleiding lijkt me wel wat, maar dat komt vaak via de architect. Kan ook apart, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Liever dat dan een aannemer waar je ook betaalt voor alle opdrachten waar hij aan gerekend heeft maar die hij niet gekregen heeft, toch?
2: is nog geen 600 euro per m3 voor een schuurwoning niet wat weinig? Het is toch niet de goedkoopste qua afwerking als je het echt op een schuurwoning wil laten lijken.
Dat is van zoveel factoren afhankelijk. Ik vind het geen overdreven lage prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Mijn woning wordt iets van 515m3 en zal voor ca. 300K gebouwd gaan worden, ook vrijstaand, soort van schuurwoning. Zit dus ook rond de €600/m3. Dus zo gek is het inderdaad ook weer niet. Geen gouden kranen en marmeren vloeren, dus 'normaal' afwerkniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
StevenK schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:48:
[...]

Liever dat dan een aannemer waar je ook betaalt voor alle opdrachten waar hij aan gerekend heeft maar die hij niet gekregen heeft, toch?
Dat zie ik toch even anders. Een architect, de constructeur, en de BENG calculator bieden diensten met duidelijke toegevoegde waarde. Je houdt iets over dat je vrij kunt inzetten in het vervolg van je project.

Het voorwerk van de aannemer voldoet daar niet aan: je kun met zijn calculatie moeilijk naar een ander stappen. Van de constructeur mag je verwachten dat z'n berekeningen in orde zijn, maar een betaalde offerte van een aannemer maakt het nog geen betere of scherpere aanbieding. Ook aan technisch advies heb je meestal niets, omdat de ene aannemer echt anders bouwt dan de andere.

Onder de streep is een offerte het commerciële risico van de aannemer. En een slimmer aannemer spreekt met een mogelijke opdrachtgever en bepaald wat voor vlees 'ie in de kuip heeft en of het project interessant is. Dat doen wij in ons bedrijf ook, want offertetrajecten moeten onder aan de streep wel projecten opleveren :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Conrado schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:01:
[...]

Dat zie ik toch even anders. Een architect, de constructeur, en de BENG calculator bieden diensten met duidelijke toegevoegde waarde. Je houdt iets over dat je vrij kunt inzetten in het vervolg van je project.

Het voorwerk van de aannemer voldoet daar niet aan: je kun met zijn calculatie moeilijk naar een ander stappen. Van de constructeur mag je verwachten dat z'n berekeningen in orde zijn, maar een betaalde offerte van een aannemer maakt het nog geen betere of scherpere aanbieding. Ook aan technisch advies heb je meestal niets, omdat de ene aannemer echt anders bouwt dan de andere.

Onder de streep is een offerte het commerciële risico van de aannemer. En een slimmer aannemer spreekt met een mogelijke opdrachtgever en bepaald wat voor vlees 'ie in de kuip heeft en of het project interessant is. Dat doen wij in ons bedrijf ook, want offertetrajecten moeten onder aan de streep wel projecten opleveren :-)
Punt is dat wanneer je de opdracht geeft aan een partij die zonder kosten calculeert je weet dat je die calculatiekosten dus ook betaalt.

En je hebt gelijk dat het werk van de aannemer je behalve inzicht in hoe de aannemer calculeert niets oplevert. Maar ik snap ook dat de aannemer, zeker in de huidige overspannen markt weinig zin heeft om iemand een aantal dagen te laten calculeren.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat de architect oplevert. Als de architect een bestek oplevert, zal een aannemer waarschijnlijk wel kostenloos willen calculeren omdat hij nauwelijks nog iets uit hoeft te zoeken. Maar als de architect alleen maar plaatjes en hoofdlijnen oplevert, dan is het calculeren echt veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-10 21:13
Wij zijn momenteel bezig de aanneemovereenkomst op te (laten) stellen op basis van een calculatie waarin uitgegaan wordt met 6% algemene kosten, 2% winst en 2% risco voor de aannemer. De concept aanneemovereenkomst verwijst hiernaar, maar de aannemer stelt nu volgende toevoeging in de overeenkomst voor (op aanraden van de ‘bouwbranche’ wegens extreme prijsstijgingen in materiaal):
Risicoverrekening prijsstijgingen inkoop bouwmaterialen/onderaannemer: op het moment van het aangaan van deze aanneemovereenkomst vinden er grote prijstijgingen in de aankoop van de bouwmaterialen plaats. Dit geldt zowel voor de aankoop van de bouwmaterialen door Bouwbedrijf XYZ rechtstreeks als de bouwmaterialen, die door de onderaannemers worden aangekocht. Daar de prijsstijgingen veel hoger dan normaal zijn, wordt er boven op de bovengenoemde
aanneemsom nog een post “risicoverrekening” meegenomen. Deze post wordt gelimiteerd op maximaal € 15.000,00 exclusief BTW. Bouwbedrijf XYZ is enkel en alleen gerechtigd om deze post aan te wenden, indien zij kan aantonen, dat:
o Het materiaal, bij aankoop van, meer dan 4% is ten opzichte van de prijs in calculatie XYZ
o De prijsverhoging vanuit de onderaannemer, ten gevolge van de prijsstijging van de materialen, die door de desbetreffende onderaannemer wordt aangekocht, met meer dan 4% zijn gestegen.
De post kan NIET door Bouwbedrijf XYZ worden aangewend vanuit de prijsstijgingen in de arbeidscomponent (loonkosten). De prijsstijgingen worden verwerkt in het meer- en minderwerk en zijn pas verrekenbaar na aankoop en verwerking van het desbetreffende materiaal
Heeft iemand met zoiets ervaring? :? Enerzijds lijkt hier het 2% risico voor bedoeld te zijn, anderzijds heb ik er begrip voor dat sommige prijsstijgingen exhorbitant kunnen zijn en moeilijk te voorkomen.

Wellicht is het fairer als de aannemer bij prijsstijgingen eerst de hele riscopost ‘opeet’ (dus niet alleen de 2% van het specifieke onderdeel, maar de 2% van het hele project), en dat pas daarna zo’n regeling gaat gelden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Mijn aannemer melde ook dat de kosten voor hout en staal enorm stijgen, hij stelde voor om nu al het materiaal zo veel mogelijk in te kopen, nog voor de bouw start. Mischien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Prijzen voor staal en vooral hout zijn inderdaad enorm gestegen. De verwachtingen of dit doorzet of na de zomer weer daalt, spreken elkaar tegen.
Ik zou op z'n minst een wederkerige bepaling willen zien, als de prijzen >4% lager zijn dan de calculatie dan krijg jij dat voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ik wil graag een schuurwoning laten bouwen en nu ben ik een paar weken geleden bij een aannemer geweest die altijd samenwerkt met een vaste architect. Ze zijn beide zelfstandig, maar werken heel veel samen en dat heeft natuurlijk grote voordelen.
Nu wil ik graag meer duidelijkheid over de te verwachten bouwkosten. De aannemer geeft aan dat, als ik "niet al te gek doe, bv. een gevlinderde betonvloer ipv een dure houten vloer", dit te bouwen moet zijn voor 350.000 euro (ex. keuken, sanitair, zonnepanelen, muren behangklaar, etc.). Het betreft dan een woning van circa 100m2 bouwoppervlak, 2 lagen, dus zou dat zo'n 600m3 moeten worden. Dat komt op nog geen 600 euro per m3 en dat vind ik erg laag in de huidige markt.

De aannemer staat goed bekend en is een klik, maar dit lijkt me toch wel vreemd. Als je met een volledig onafhankelijke architect een ontwerp maakt zal een aantal aannemers ook tijd moeten investeren om een prijsopgaaf te maken. Kies ik dan een andere aannemer, krijgen die anderen niks. Waarom hier dan wel?

TLDR:
Die prijs kan zeker haalbaar zijn, maar ik snap je terughoudendheid. Je gaat min of meer een bouwteam oprichten en opzich heeft de aannemer dan zeker wel werk. Wellicht een idee: Lever een lijstje aan met je afwerk nivo. Vraag de aannamer of die 600Euro/m3 dan nogsteeds reeel is. en zo ja vertel hem dat je accoord bent maar dat je niets betaald als de prijs meer dan X% afwijkt. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
DappereDodo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:00:
Prijzen voor staal en vooral hout zijn inderdaad enorm gestegen. De verwachtingen of dit doorzet of na de zomer weer daalt, spreken elkaar tegen.
Ik zou op z'n minst een wederkerige bepaling willen zien, als de prijzen >4% lager zijn dan de calculatie dan krijg jij dat voordeel.
Onze RVS inkoop is al meer dan 50% gestegen en de verwachting is dat het nog verder zal stijgen. Ik verwacht geen stabilisatie voor einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Waarom stijgen die prijzen eigenlijk zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:37
Onevenwicht tussen vraag en aanbod :)

(en op je volgende vraag 'waarom is er een onevenwicht?' zijn tal van antwoorden mogelijk: corona, kanaal-blokkade, minder productie, meer vraag, .... :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-10 12:15
jowi schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:45:
Waarom stijgen die prijzen eigenlijk zo?
Verschillende factoren:

Vraag/aanbod - doordat veel mensen vorig jaar niet op vakantie gingen en veel thuis zaten begonnen we massaal te verbouwen met z'n allen.

Corona - verschillende fabrieken hadden in het begin de bezetting afgeschaald omdat ze dachten dat ze nog maar amper zouden verkopen, het tegenovergestelde gebeurde.
Fabrieken zagen hun voorraad in een rap tempo slinken die niet snel genoeg aangevuld werden aangevoerd omdat ze op 50% draaide.

Grootmacht = eng - Bijvoorbeeld Rusland heeft export heffing op bijvoorbeeld multiplex, en China heeft weer een groot bos in Scandinavië gekocht.

:F

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StevenK
Ze zijn nu de wapening voor de wanden aan het plaatsen. Er lag al behoorlijk wat bekisting op de vrachtwagen, dus ik denk (hoop) dat ze een lange dag maken en meteen een stuk bekisting plaatsen en dan morgen verder en einde van de dag beton storten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1fbTZyi0qom9eNYQvZ22RK3ewE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0MK0utex9CBcB013bfR50J6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
De aannemer geeft aan dat, als ik "niet al te gek doe, bv. een gevlinderde betonvloer ipv een dure houten vloer", dit te bouwen moet zijn voor 350.000 euro (ex. keuken, sanitair, zonnepanelen, muren behangklaar, etc.). Het betreft dan een woning van circa 100m2 bouwoppervlak, 2 lagen, dus zou dat zo'n 600m3 moeten worden. Dat komt op nog geen 600 euro per m3 en dat vind ik erg laag in de huidige markt.
Ik heb momenteel een raming voor een woning van 211m² (2 bouwlagen van elk 93m² + nog een aanhangsel van 25m²). Plat dak, dus geen schuurwoning :)
Raming komt uit tussen de 387k en 400k. Reken ik met plafondhoogtes 2.60 op 1 verdiep en 2.50 op ander verdiep, dan kom ik uit op 741/m³.
Dat is dan wel met keuken, sanitair, vloeren en 4500 WP zonnepanelen, evenals een geothermische warmtepomp en vloerverwarming. (ontwerp: zie een paar posts terug :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Sorry - ja, in België (en dus exclusief 21% BTW)!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
Vandaag is de bron geboord. Tegelijk zijn we binnen gestart met sausen van de wanden en plafonds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0U_lnrDTufLbCmureCUdue1dtLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tH1VWYfQdoNdlDquX9mdoE6v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat lijken Imerys HP10 pannen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Stefke schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:55:
Dat lijken Imerys HP10 pannen?
Zijn Signey Finnez.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Kwakkel schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:13:
[...]

Ik heb momenteel een raming voor een woning van 211m² (2 bouwlagen van elk 93m² + nog een aanhangsel van 25m²). Plat dak, dus geen schuurwoning :)
Raming komt uit tussen de 387k en 400k. Reken ik met plafondhoogtes 2.60 op 1 verdiep en 2.50 op ander verdiep, dan kom ik uit op 741/m³.
Dat is dan wel met keuken, sanitair, vloeren en 4500 WP zonnepanelen, evenals een geothermische warmtepomp en vloerverwarming. (ontwerp: zie een paar posts terug :) )
Onze woning is 190m2 en komt uit rond de 360 denk ik (ondertussen), offerte is van begin 2020. Dit is exlusief keuken (25K), sanitair (25K) en zonnepanelen (5). Dan valt het prijsverschil tussen Nederland en Belgie misschien nog best mee.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@Deleon78 Absoluut. Zijn ontwerp heeft dure elementen erin zitten (veel glas), gevelafwerking. Maar op het eerste gezicht is er niet een enorm prijsverschil. Ik had verwacht dat Belgie echt vele malen goedkoper zou zijn, een prijsverschil van minimaal 30% had ik in gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:58
battler schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:06:
@Deleon78 Absoluut. Zijn ontwerp heeft dure elementen erin zitten (veel glas), gevelafwerking. Maar op het eerste gezicht is er niet een enorm prijsverschil. Ik had verwacht dat Belgie echt vele malen goedkoper zou zijn, een prijsverschil van minimaal 30% had ik in gedachte.
Ik zie niet in waarom zou België qua bouwkosten zoveel goedkoper zijn. De uurlonen en materialen kosten daar toch ongeveer hetzelfde als hier in NL?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Andrehj Ik heb me niet zo verdiept in die markt. Maar het leek mij voor de hand liggend dat de stijging van de huizenprijzen en het tekort aan aannemers gereflecteerd zou worden in de prijzen die de aannemers hanteren. Ik ken de woningmarkt in Belgie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
@Andrehj @battler Er zit wel een serieus verschil in grondprijs op veel plekken als je kijkt in de grensgebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@SquareOne Ja, daar kijk ik ook niet meer naar. Dat is gewoon te pijnlijk. En dan heb ik nog relatief goedkoop grond kunnen kopen, tegenwoordig is het al rond de 500K voor grond (met flinke uitschieters tot 1.5M).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

battler schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:18:
@Andrehj Ik heb me niet zo verdiept in die markt. Maar het leek mij voor de hand liggend dat de stijging van de huizenprijzen en het tekort aan aannemers gereflecteerd zou worden in de prijzen die de aannemers hanteren. Ik ken de woningmarkt in Belgie niet.
Die is ook maf, om je een idee te geven :)
https://www.hypotheekadvi...-huis-kopen-in-nederland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
SquareOne schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:54:
@Andrehj @battler Er zit wel een serieus verschil in grondprijs op veel plekken als je kijkt in de grensgebieden.
Maar dit ging over de bouwprijzen. Dus exclusief de kavel. Overigens is de trend in bijvoorbeeld Zeeuws-Vlaanderen andersom, daar trekken veel Belgen naar toe, omdat voor hen de huizenprijzen in Zeeuws-Vlaanderen lager liggen dan bijv. rond Antwerpen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
twain4me schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:42:
[...]Die prijs kan zeker haalbaar zijn, maar ik snap je terughoudendheid. Je gaat min of meer een bouwteam oprichten en opzich heeft de aannemer dan zeker wel werk. Wellicht een idee: Lever een lijstje aan met je afwerk nivo. Vraag de aannamer of die 600Euro/m3 dan nogsteeds reeel is. en zo ja vertel hem dat je accoord bent maar dat je niets betaald als de prijs meer dan X% afwijkt. ?
Bedankt voor de tip, maar ik weet niet waar ik zou moeten beginnen. Afwerkingsniveau van muren, plafonds, dak. Vloeren, trap, deuren, kozijnen, vensterbanken. Gevelbekleding, dakpannen, boeidelen (ik weet niet eens wat t zijn). Ik vergeet vast nog een heleboel, maar ik heb hier nog niet over nagedacht en heb geen idee wat er zoal te koop is.
Moet je ook niet eerst een ontwerp hebben voordat je daar wat over kunt zeggen?
jowi schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:53:
Mijn woning wordt iets van 515m3 en zal voor ca. 300K gebouwd gaan worden, ook vrijstaand, soort van schuurwoning. Zit dus ook rond de €600/m3. Dus zo gek is het inderdaad ook weer niet. Geen gouden kranen en marmeren vloeren, dus 'normaal' afwerkniveau.
515m3? Jij bouwt toch 13x8 met 2 lagen? @Kwakkel komt met ongeveer dezelfde m2's uit op 741m3, met plat dak, dus naar verhouding is dat nog wat minder m3's. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

DappereDodo schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:17:
[...]

Bedankt voor de tip, maar ik weet niet waar ik zou moeten beginnen. Afwerkingsniveau van muren, plafonds, dak. Vloeren, trap, deuren, kozijnen, vensterbanken. Gevelbekleding, dakpannen, boeidelen (ik weet niet eens wat t zijn). Ik vergeet vast nog een heleboel, maar ik heb hier nog niet over nagedacht en heb geen idee wat er zoal te koop is.
Moet je ook niet eerst een ontwerp hebben voordat je daar wat over kunt zeggen?
naja je kan een voorbeeld hebben, maar als zonder ook maar iets te weten over afwerking en ontwerp die prijs uit een duim is gezogen zou ik er persoonlijk niet teveel waarde aan hechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
DappereDodo schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:17:
515m3? Jij bouwt toch 13x8 met 2 lagen? @Kwakkel komt met ongeveer dezelfde m2's uit op 741m3, met plat dak, dus naar verhouding is dat nog wat minder m3's. :?
De woning wordt 1,5m langer, en ik reken de overhang van de kap mee.
Daarnaast is de daklijn scherper geworden (53 graden) en dus hoger.
Ik kom dan aan meen ik 545m3. Die 515 klopt inderdaad niet, maar in ieder geval rond de €600/m3.
Hoe Kwakkel aan 200 kuub meer komt weet ik niet, ken zijn plannen niet.

[ Voor 27% gewijzigd door jowi op 07-05-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@DappereDodo @jowi : ter verduidelijking - het is 741/m³. Ik kom op ongeveer 540m³ uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:28
Kwakkel schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:13:
[...]
Reken ik met plafondhoogtes 2.60 op 1 verdiep en 2.50 op ander verdiep, dan kom ik uit op 741/m³.
Ik weet niet hoe het in België berekend wordt, maar in Nederland worden gebouwde kuubs normaal gezien berekend inclusief buitenmuren, dak en vloer. Dus aanmerkelijk meer dan alleen de gebruiksoppervlakte vermenigvuldigd met de inwendige hoogte.
211 m2 in een huis van 540 m3 is met deze rekenmethode onrealistisch. Daar zal ook een verschil zitten; als je de buitenwerkse m3's gebruikt, welke aanmerkelijk meer zijn, daalt de prijs per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@Tweedehans : 93m² is met de buitenmuren, dus dat zit snor. 2.60/2.70 is wel plafondhoogte, dus zonder dikte vloerplaat op onderste verdiep + dikte vloer en en dikte dak op bovenste verdiep. Komt dus wellicht nog een paar m³ bij, maar overdreven veel zal dat niet zijn denk ik?

[ Voor 11% gewijzigd door Kwakkel op 07-05-2021 17:19 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• StevenK
Vandaag grote stappen. Hier stond de bekisting aan de binnenkant en kon de aannemer de wapening en sparingen controleren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpU0naYOj_jrVjYjGxvmNIxskE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRyvxj75QdIeal4ra7F31FzX.jpg?f=fotoalbum_large
Vanavond waren de buitenwanden al gestort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_--_1BE6eh1amEgVPLlq0vj9Ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6SFNr71Q5PtPq92yNRxyLjG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44

NDF82

Doomed Space Marine

Andrehj schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:32:
[...]

Maar dit ging over de bouwprijzen. Dus exclusief de kavel. Overigens is de trend in bijvoorbeeld Zeeuws-Vlaanderen andersom, daar trekken veel Belgen naar toe, omdat voor hen de huizenprijzen in Zeeuws-Vlaanderen lager liggen dan bijv. rond Antwerpen.
Ik woon in Zeeuws Vlaanderen en kan bevestigen dat bestaande bouw goedkoper is dan de omgeving (zoals Antwerpen). Maar nieuwbouw is net zo duur als de rest van NL en BE. Onze grond kostte in 2017 welliswaar slechts 200 euro inc per M2. Bouwen kostte toen ook al 510 euro inc per kuub voor alleen het gebouw (dus ex keuken, vloer, sanitair, haard, tuin, bestrating, etc).

Daarom lag de taxatie waarde (destijds benodigd voor de hypotheek) 175k onder de stichtingskosten. En dat was erg pijnlijk.

Gelukkig is het uiteindelijk erg mooi geworden, wonen we er met erg veel plezier en gaan we niet zomaar weg. Maar als we de financiële aspecten op voorhand beter hadden geweten, hadden we voor bestaande bouw gekozen.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-10 20:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Voor ons huis ben ik nu de beste manier aan het uitzoeken voor centrale ventilatie in samenwerking met de afzuiging in de keuken en ik kom er nog niet helemaal uit en vroeg me af of mensen hier een dergelijke setup hebben geplaatst.

Volgens mij is dat namelijk de beste methode voor de toekomst maar is hij nu nog niet echt veel in de praktijk toegepast. Het TNO heeft er wel behoorlijk wat onderzoek naar gedaan maar ik kan nog geen producten vinden, maar misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen.

https://projecten.topsect...c86832e9f0d8059461253.pdf

Voordelen van deze setup:
  • Geen motor in je leefruimte
  • Krachtige afzuiging naar buiten toe
  • Geen recirculatie (helpt enkel tegen geurtjes en niet tegen vocht, daarnaast neemt een recirculatiefilter af in efficientie over tijd)
  • Warmte terugwinning
  • Minder vocht van het koken in je leefruimte
Nadelen van deze setup:
  • Groot kanaal nodig
  • Centrale afzuiging moet alle capaciteit naar deze ruimte kunnen sturen
  • Minimale hoeveelheid bochten (TNO adviseert 2 ruime bochten)
Doen, en voor dat TNO gedoe, gewoon afgekeken bij Ronald en vervolgens zelf lekker gaan rekenen en duur doen. (zoooooo 2009.....)
Ronald? Ronald Serné > www.nulwoning.nl

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Krijg bij dat soort projecten altijd het gevoel dat daar voor 200.000 euro aan alternatieve techniek in is gestoken om dan komende 20 jaar 20.000 euro te kunnen besparen op fossiele brandstof. Goed voor de deugpunten en idealen maar niet voor de portemonnee.

[ Voor 14% gewijzigd door jowi op 09-05-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 192% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
En sarcasme is jouw achilleshiel zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-10 07:14
Links en rechts van mijn oprit wil ik twee gemetselde poeren met misschien een dun/licht metalen hek dat elektrisch open/dicht kan. Het hek zal dan niet hoger worden dan +/- een meter. In één van de poeren moet ook een brievenbus komen. Ik wil de poeren zo smal mogelijk maken en het hekwerk ook zo dun mogelijk zodat het niet van die lompe dingen worden waardoor het niet in verhouding staat tot de woning.

Alle hagen op de erfgrens met de gemeente mogen 1 meter hoog. De poeren zou ik het liefst wat hoger willen zodat de verhouding hoogte/breedte goed blijft.

Weet iemand hoe dit vergunningstechnisch zit ?

Dit zijn dingen die een aannemer ongetwijfeld weet, maar de kans is al klein om een goede metselaar op korte termijn te vinden dus ik wil alles zo goed mogelijk voorbereiden :)

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JTIHcMhN_waniiL0qacbvEYRwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNIMg3rJj8Io5ZCY7Ozr2AOR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOQRs_6UmkRcbboAhTAbdg0wIVk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5L6EEIWc35ZuM5Zwkg8Dogs6.jpg?f=fotoalbum_tile(maar dan met een wat moderner/strakker hek)

[ Voor 15% gewijzigd door Fabian op 09-05-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Deleon78 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:09:
[...]

Rekenen is niet je sterkste punt? :)
Tja, als je €1.000 per jaar rekent 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj

Volgens mij is dat namelijk de beste methode voor de toekomst maar is hij nu nog niet echt veel in de praktijk toegepast. Het TNO heeft er wel behoorlijk wat onderzoek naar gedaan maar ik kan nog geen producten vinden, maar misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen.

https://projecten.topsect...c86832e9f0d8059461253.pdf

Voordelen van deze setup:
  • Geen motor in je leefruimte
  • Krachtige afzuiging naar buiten toe
  • Geen recirculatie (helpt enkel tegen geurtjes en niet tegen vocht, daarnaast neemt een recirculatiefilter af in efficientie over tijd)
  • Warmte terugwinning
  • Minder vocht van het koken in je leefruimte
Nadelen van deze setup:
  • Groot kanaal nodig
  • Centrale afzuiging moet alle capaciteit naar deze ruimte kunnen sturen
  • Minimale hoeveelheid bochten (TNO adviseert 2 ruime bochten)
Ik heb hier ook over nagedacht, en wilde het vooral simpel houden. Ik wilde ook een kookplaatafzuiging met afvoer naar buiten, en heb uitgebreid overlegd met Zehnder (van de WTW) of het niet mogelijk is dat bij gebruik van kookplaatafzuiging op de een of andere manier de afzuigventilator van de WTW naar een minimale stand kan, en de toevoer extra hoog. Daar bleek niets mogelijk. Dus zelfs maar opgelost.
Wat ik gedaan heb ik is gewoon een standaard WTW aangelegd.
Daarna voor de kookveldafzuiging twee kleppen toegevoegd: Eentje in de afvoer en eentje voor de toevoer. De afvoer loopt via de kruipruimte naar buiten (klep zit in de kruipruimte), en de toevoer komt vanuit de garage (via de bijkeuken). Daardoor komt er geen ijskoude lucht de woning binnen, maar lucht die al in de garage is voorverwarmd.
De sturing van de kleppen gebeurt door een relais wat de stroom van de fase van de kookplaat meet waarop de afzuiging is aangesloten.
Het geheel functioneert prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Deleon78 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:29:
[...]
Begrijp ik goed dat de afzuiging een los circuit is? Je geeft aan dat je een klep hebt geïnstalleerd, maar kan me voorstellen dat dit is om te voorkomen dat buitenlucht naar binnen gaat (en niet bv om een andere aftakking op centrale systeem te hebben).
Ja, keukenafzuiging is helemaal los van de WTW. Kleppen zijn toegevoegd in aan- en afvoerkanaal om de woning luchtdicht te houden als we niet aan het koken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:23
Fabian schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:32:
Links en rechts van mijn oprit wil ik twee gemetselde poeren met misschien een dun/licht metalen hek dat elektrisch open/dicht kan. Het hek zal dan niet hoger worden dan +/- een meter. In één van de poeren moet ook een brievenbus komen. Ik wil de poeren zo smal mogelijk maken en het hekwerk ook zo dun mogelijk zodat het niet van die lompe dingen worden waardoor het niet in verhouding staat tot de woning.

Alle hagen op de erfgrens met de gemeente mogen 1 meter hoog. De poeren zou ik het liefst wat hoger willen zodat de verhouding hoogte/breedte goed blijft.

Dit zijn dingen die een aannemer ongetwijfeld weet, maar de kans is al klein om een goede metselaar op korte termijn te vinden dus ik wil alles zo goed mogelijk voorbereiden :)

Voorbeeldje:
[Afbeelding][Afbeelding](maar dan met een wat moderner/strakker hek)
Ik zou even kijken wat je allemaal vergunningsvrij mag bouwen. Soms mogen zaken als carport of verandera's wel. Dan moet je het gewoon zo noemen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
jowi schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:47:
Krijg bij dat soort projecten altijd het gevoel dat daar voor 200.000 euro aan alternatieve techniek in is gestoken om dan komende 20 jaar 20.000 euro te kunnen besparen op fossiele brandstof. Goed voor de deugpunten en idealen maar niet voor de portemonnee.
Dat valt wel mee.... zo'n extra WTW specifiek voor je afzuigkap kost je zo rond de €3.000 en een paar tientjes aan stroom per jaar.

Wat ik erger vindt is dat het gezond verstand een beetje wordt uitgeschakeld en dat zo'n NOM norm natuurlijk een uitgangspunt moet zijn waar je met gezond verstand naar moet blijven kijken. Dat is toch anders dan steeds meer gebruiken en dat compenseren met een zonnepaneel extra. Uitgangspunt zou toch moeten zijn om juist het verbruik te minimaliseren als dat verantwoord kan.

En dan zijn dit soort redelijk stompzinnige oplossingen daar blijkbaar het gevolg van. Gewoon een afzuigkap installeren die je naar buiten laat afzuigen en zorgen dat je dat half uur tot een uur dat je het ding aanzet wat extra aanvoer hebt voor die luchtstroom (zoals een keukenraam wat open kan).

Dan heb je amper een extra investering en ben je ook maximaal die paar tientjes kwijt om (alleen in de winter als het echt koud is) wat aangevoerde koudere lucht te verwarmen. En je afzuiging levert in de keuken ook nogeens een veel betere luchtkwaliteit op met alleen geluid als je 'm daadwerkelijk nodig hebt. En als je zorgt voor een wat meer directe luchtstroom van raam naar afzuikap dan is dat warmteverlies zelfs amper relevant. Bij mij zit het keukenraam net naast mijn kookgedeelte en alleen als ik flink kook (met de grilplaat bijvoorbeeld) moet ik extra lucht van buiten aanvoeren. En dat levert zelfs bij een half uur draaien geen enkel meetbaar verschil op in warmte in het iets verder gelegen deel van de keuken of woning.

Kortom, beter wat tijd en aandacht geven aan het ontwerp van ruimtes dan weer een extra ventilatieunit. Daar zijn alleen installatiebedrijven maar blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Voorbeeldje:
[Afbeelding][Afbeelding](maar dan met een wat moderner/strakker hek)
Als ik je goed begrijp wil je bouwen in het voorerfgebied
Onder de 1 meter is dat vergunningsvrij, daarboven is het doorgaans vergunningsplichtig. (ook als je het een carport of een verranda noemt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Is dat niet vergunningsvrij?
Uit Bijlage II van de BOR:

12.een erf- of perceelafscheiding, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a.niet hoger dan 1 m, of
b.niet hoger dan 2 m, en
- op een erf of perceel waarop al een gebouw staat waarmee de erf- of perceelafscheiding in functionele relatie staat,

Voor een eventuele vergunning is van belang wat in jullie bestemmingsplan staat, vaak onder het kopje Bouwwerken, geen gebouwen zijnde.

[ Voor 10% gewijzigd door Conrado op 09-05-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:03
Andrehj schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:32:
[...]

Ja, keukenafzuiging is helemaal los van de WTW. Kleppen zijn toegevoegd in aan- en afvoerkanaal om de woning luchtdicht te houden als we niet aan het koken zijn.
Begrijp ik goed dat jij eigenlijk een soort van tweede WTW hebt aangelegd, speciaal voor de afzuiging in de keuken? En dat je ook al van alles hebt onderzocht, maar geen andere oplossing hebt gevonden?

Heb je bijv. ook naar inductie kappen gekeken? (Dat is wat ze in de horeca gebruiken).. maar dan wil je het in je huis natuurlijk simpeler hebben. Eigenlijk zoiets van het inblazen van verse lucht, dat naar beneden valt net naast je inductieplaat. En dat wordt dan meteen weer afgevoerd/opgezogen door de afzuigkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:16
Heren, Dames,

We hebben ons ingeschreven voor een kavel waar we redelijk vrij op mogen bouwen.
Nu hopen dat we ingeloot worden over een paar weken.

We hebben 2 budgetten, 1 voor de grond, en de ander voor het huis inclusief badkamer/keuken en overige aankleding voor wanden en vloeren etc..

En dan hebben we nog 10-15% reserve voor onvoorziene kosten of dingen waar we geen rekening mee hebben gehouden.

We hebben de laatste weken/maanden al veel rond gekeken wat we mooi vinden en helaas lopen de prijzen ook flink uiteen tot soms ver buiten budget..

Ook als je bij diverse aannemers/architecten kijkt dan zie je de mooiste dingen maar altijd zonder prijs..
Na informeren doen ze ook moeilijk met indicaties geven of ze willen gelijk een betaalde opdracht om iets voor je uit te werken..

Hebben jullie tips om een architect te kiezen?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:49

ChUcKiE

Dus........

Je kunt sowieso eens bij een Selekthuis kijken. Zij bouwen modelwoningen. Ruime keuze in modellen, prijzen inclusief opties staan vermeld en diverse aanpassingen op de standaardmodellen zijn mogelijk.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Die hadden wij inderdaad al gevonden, zelfde voor Groothuisbouw..
Ik heb het idee dat we teveel concessies moeten doen op dit soort type huizen.
We zijn onlangs bij Groothuisbouw geweest en er is gewoon weinig maatwerk mogelijk bij dit soort woningen.
Het is allemaal pre-fab en afwijkende dingen zijn lastig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
ChUcKiE schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:06:
Je kunt sowieso eens bij een Selekthuis kijken. Zij bouwen modelwoningen. Ruime keuze in modellen, prijzen inclusief opties staan vermeld en diverse aanpassingen op de standaardmodellen zijn mogelijk.
Dat is geen architect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
verstappen33 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:23:
We zijn onlangs bij Groothuisbouw geweest en er is gewoon weinig maatwerk mogelijk bij dit soort woningen.
Allurebouw zou je nog kunnen bekijken.
Ik zou uitgaan van minimaal de prijzen die ze bij dit soort partijen hanteren - zij kunnen relatief goedkoop bouwen vanwege het gestandaardiseerde proces. Een huis met meer maatwerk zal over het algemeen iets duurder uitvallen.

Volgens mij wordt het momenteel veel gerekend met 600 - 650 euro p/mnd met een 'normaal' afwerkingsniveau.

Edit: je zoekt een architect. Zoek je die om een inschatting te kunnen maken van wat jullie willen bouwen realistisch is binnen budget? Of bedoel je meer, hoe vind je de geschikte architect voor jullie type woning?

Met de partijen die hierboven staan heb je niet perse 'eigen' architect nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door SquareOne op 10-05-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:49

ChUcKiE

Dus........

Stefke schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:40:
[...]

Dat is geen architect...
Ja klopt helemaal gelijk, maar zoals later ook genoemd wordt , hier vind je wel helder/transparant gangbare prijzen om een huis te laten bouwen in diverse modellen maar ook opleverniveau's.

Dat geeft in ieder geval een richting!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
SquareOne schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:41:
[...]

Allurebouw zou je nog kunnen bekijken.
Ik zou uitgaan van minimaal de prijzen die ze bij dit soort partijen hanteren - zij kunnen relatief goedkoop bouwen vanwege het gestandaardiseerde proces. Een huis met meer maatwerk zal over het algemeen iets duurder uitvallen.

Volgens mij wordt het momenteel veel gerekend met 600 - 650 euro p/mnd met een 'normaal' afwerkingsniveau.

Edit: je zoekt een architect. Zoek je die om een inschatting te kunnen maken van wat jullie willen bouwen realistisch is binnen budget? Of bedoel je meer, hoe vind je de geschikte architect voor jullie type woning?

Met de partijen die hierboven staan heb je niet perse 'eigen' architect nodig.
De huizen die we zien bij Groothuisbouw of Selecthuis voldoen voor 80-90% aan onze eisen..
Daar komen we dus al een heel eind mee..

Maar ik wil geen "standaard" huis waar er al 10.000 van in NL staan...
De wijk waar wij aan het kijken zijn voor een kavel zit in het hogere segment, er staan inmiddels al enkele villa's van 1 tot 2 miljoen (incl grond). Dat is voor ons veel te hoog gegrepen, maar we zitten wel te kijken naar iets unieks wat er tussen past.

Budget wat wij hebben voor de bouw van het huis ligt rond de 500-550k (excl grond)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
[b]verstappen33 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:59:
Hebben jullie tips om een architect te kiezen?
Bij een architect zijn twee zaken belangrijk: spreekt het portfolio aan en is er een persoonlijke click. Dat laatste kom je natuurlijk achter tijdens een eerste gesprek. probeer eens om via-via namen te horen die bevallen zijn.

De kosten zitten meestal zo rond de 3 à 4 procent van een (rekenkundige) bouwvolume. Reken dan ergen zo rond de € 15K. Minder kan, en (veel) meer ook ;)
Check altijd wàt de architect doet: het totale pakket bestaat zo'n beetje uit ontwerpen, bestek, technisch calculeren, BENG-berekening, technisch tekenen, voordracht welstand en vergunningaanvraag. Mijn architect besteed bijvoorbeeld BENG, tekenen en calculeren uit, dus daar krijg ik aanvullende facturen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Weet iemand wat voor isolatie ik kan/moet toepassen op een betonnen fundering, met een cementdekvloer van 80mm (gewapend) als toplaag. Totale dikte 160mm dus de isolatie ook 80mm dan.
Kan dat drukvaste EPS zijn?

Lijkt me geen probleem maar ik heb geen verstand van cementdekvloeren, en voor de zekerheid neem ik dan wel EPS-500
https://www.isolatiewerel...t-500se-40mm-1000x1000mm/
Het totaalbedrag is toch niet zo hoog (gaat maar om 17m2) maar misschien weet iemand of een lagere klasse ook voldoende zou zijn,.

Is voor in ons bijgebouw, waar in theorie een auto binnen moet kunnen staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 10-05-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Stefke schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:34:
Weet iemand wat voor isolatie ik kan/moet toepassen op een betonnen fundering, met een cementdekvloer van 80mm (gewapend) als toplaag. Totale dikte 160mm dus de isolatie ook 80mm dan.
Kan dat drukvaste EPS zijn?

Lijkt me geen probleem maar ik heb geen verstand van cementdekvloeren, en voor de zekerheid neem ik dan wel EPS-500
https://www.isolatiewerel...t-500se-40mm-1000x1000mm/
Het totaalbedrag is toch niet zo hoog (gaat maar om 17m2) maar misschien weet iemand of een lagere klasse ook voldoende zou zijn,.

Is voor in ons bijgebouw, waar in theorie een auto binnen moet kunnen staan.
Gevoelsmatig is die cementdekvloer (ook gewapend) veel te bros om op een zachte ondergrond (wat EPS is) de piekbelastingen van 4x500+ kg van een auto te kunnen weerstaan. Maar ik ben geen betonspecialist....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ChrisM schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:23:
[...]
Begrijp ik goed dat jij eigenlijk een soort van tweede WTW hebt aangelegd, speciaal voor de afzuiging in de keuken?
Nee. Dat begrijp je niet goed. Ik heb gewoon een afvoerkanaal vanaf de kookplaat naar buiten gelegd (via de kruipruimte) en zet tegelijk een toevoerklep open, zodat lucht uit mijn (verwarmde) garage wordt toegevoerd.
Er wordt geen warmte teruggewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb offertes opgevraagd, met de expliciete opmerking over de auto erbij. Heb ook nagevraagd wat voor EPS er onder moet, maar daar wilden ze niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
verstappen33 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:23:
Wij bouwen met Allurebouw. Het ontwerp is volledig ons eigen ontwerp maar je zit wel vast aan limitaties als gevolg van de bouwmethode of bouwmaterialen. Qua prijs komen wij uit op 600,- per m3. Afhankelijk van wanneer de bouwaanvraag goedgekeurd wordt moet je rekenen op een wachttijd van 1 tot 1,5 jaar.

Los van de eerder genoemde limitaties ben je vrij in product, materiaal en ontwerp keuze. Wel is het zo dat er een woning opgeleverd moet worden die voldoet aan de bouweisen. Je mag tijdens de bouw geen zaken zelf toevoegen. De woning wordt gebouwd, opgeleverd volgens specificaties en daarna is hij van jou. Wij krijgen alle tekeningen, en materiaallijsten en hebben daar alles in aangepast. Het team vanuit Allurebouw heeft onze verwachtingen in dat stuk overtroffen. Bij elke aanpassing kregen wij advies, meer of minderprijs en aangepaste tekeningen.

Als je kiest voor een prefabbouwer zou ik wel een architect aanraden. Standaard ontwerpen lijken echt niet goed doordacht en wordt er gekozen voor de makkelijkste weg. Een architect kan het ontwerp aanleveren, de materiaallijsten controleren en de bouwtekeningen nalopen.

Pagina: 1 ... 187 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic