Vraagje over een detail, ons tuinhuis is de afgelopen twee dagen geplaatst
Vandaag wilde de aannemer de funderingsrand afwerken met een DPC folie en een cementvezel kantplank.
Ons tuinhuis is een plaatfundering met daarop een HSB. De fundering ligt ong 5cm onder maaiveld. Aannemer heeft rondom de fundering 2 overlappende stroken EPDM vastgeniet. De onderste strook hangt "los" over de fundering heen.
Hier zou dan een cementen kantplank op kleine verticale stroken OSB gezet worden (zodat er een ventilerende ruimte van 9mm achter de kantplank zit.
De gevelfolie moet dan over de kantplank heen vallen.
Maaiveld is ong 5cm boven fundering.
Het stuk OSB bekisting is in principe weggehaald, de EPDM strook hangt/drukt tegen de betonrand.
Nu was ik in de veronderstelling dat DPC folie - nu dus een rubberen EPDM strook, ik weet niet wat het verschil is - tegen de fundering verlijmd zou worden. Dat is wat ik ken van filmpjes die ik bekeken heb enkele jaren geleden toen ik de bouw van ons huis aan het uitzoeken was.
De strook is echter niet verlijmd en hangt dus los tegen de fundering, achter de kantplank.
Bij grote regenbuien - die waarbij er eventueel plassen tegen de gevel komen te staan - komt er dan toch gewoon water achter de kantplank te staan en dat kruipt dan toch ook gewoon achter de EPDM strook omhoog tot in het casco? Die strook wordt dus niet eens door grond/zand tegen het beton gedrukt.
Bij de achterzijde zijde (daar is een grote overhang) komt geen kantplank, maar daar zit nog wel een stuk OSB van de bekisting dat hij niet weg kreeg (zat vast). Dat OSB is zeiknat en steekt nog wat verder naar beneden en zit dus opgesloten achter het EPDM, in de grond.
Volgens mij droogt deze plaat nooit en zal deze zelfs grondvocht opzuigen en zo "doorgeven" aan het casco, terwijl de voet van het casco achter het EPDM ook moeilijk zal drogen.
Aannemer zegt dat ze het altijd zo doen. Ik denk dat dat misschien wel zo is, maar dat maaiveld dan wellicht onder funderingsniveau ligt?
Ik ben sterk geneigd te denken dat deze strook tegen de fundering gelijmd
MOET worden om te zorgen dat ons casco droog blijft.
Dat zou moeten kunnen met EPDM kit.
(overigens onduidelijk waarom het twee stroken zijn, zal wel gemak geweest zijn (bredere strook niet op voorraad of zo...)
[
Voor 3% gewijzigd door
Stefke op 19-05-2021 22:34
]