Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 188 ... 191 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 16:01
@verstappen33
Wij hebben geen architect maar een bouwkundig ontwerper (https://www.dds-bta.nl/) de opdracht gegeven ons huis te ontwerpen. Hij regelde ook de EPC berekening, vergunning met alles wat daarbij hoort.
Ons huis is gebouwd met SIP panelen, zie https://www.isokern.nl/.
Is jullie budget inclusief keuken, sanitair, keuken etc?
Het schijnt dat de prijzen op dit moment behoorlijk hoger liggen dan vorig jaar toen wij zijn gestart met de bouw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 05:29
Andrehj schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:54:
[...]

Nee. Dat begrijp je niet goed. Ik heb gewoon een afvoerkanaal vanaf de kookplaat naar buiten gelegd (via de kruipruimte) en zet tegelijk een toevoerklep open, zodat lucht uit mijn (verwarmde) garage wordt toegevoerd.
Er wordt geen warmte teruggewonnen.
Ok... bedankt! De afvoer naar buiten gaat via de afzuigkap? En de aanvoer uit de garage, zit daar nog ventilator (??) ofzo aan vast, of hoe gaat dat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
ChrisM schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:11:
[...]

Ok... bedankt! De afvoer naar buiten gaat via de afzuigkap? En de aanvoer uit de garage, zit daar nog ventilator (??) ofzo aan vast, of hoe gaat dat?
Afvoer gaat via de kookplaat met geïntegreerde afzuiging. Aanvoer (met een automatische bediende klep) is nodig omdat de woning luchtdicht is. Geen ventilator nodig, de afzuiging in de kookplaat is sterk zat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChrisM
Andrehj schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:20:
[...]

Afvoer gaat via de kookplaat met geïntegreerde afzuiging. Aanvoer (met een automatische bediende klep) is nodig omdat de woning luchtdicht is. Geen ventilator nodig, de afzuiging in de kookplaat is sterk zat.
Ok.. ben er bijna! Dus voor die aanvoer: je zet een klep automatisch open naar de garage, en doordat de afzuiging in de kookplaat lucht aanzuigt om af te voeren, komt er daardoor ook lucht uit de garage via die open klep weer in de keuken. Zit die aanvoer dan in de buurt van afzuiging? Dus eigenlijk verplaats je de lucht uit de garage naar de keuken.
Heb je misschien nog een schematische tekening? Kan ik eens na gaan denken of dat bij ons ook mogelijk is. (Onze verwarmde garage zit onder de keuken, dus moet mogelijk zijn.)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13-06 17:29

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Wij zijn uiteindelijk in zee gegaan met Danilith. Hebben naar verschillende bouwers gekeken, op gesprek geweest maar uit eindelijk het beste gevoel overgehouden aan deze bouwers. De woning wordt nu door een externe architectenbureau (zit in de prijs) uitgewerkt.

Ze bouwen dus alles prefab in een groot fabriek. Alle maatvoering wordt van te voren (op maat) ingevoerd in een systeem waarna een robotarm alle muren op maat maakt (beton, isolatie, bakstenen etc). Ik was daar wel gecharmeerd van. Nu moet maar even uitblijken of het de juiste keuze is geweest.

Qua kosten verwachten we op volgens de voorberekening op 375k uit te komen excl badkamers en keuken. Zal meer delen zodra ik de tekening heb.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08:15
ChrisM schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:31:
[...]

Ok.. ben er bijna! Dus voor die aanvoer: je zet een klep automatisch open naar de garage, en doordat de afzuiging in de kookplaat lucht aanzuigt om af te voeren, komt er daardoor ook lucht uit de garage via die open klep weer in de keuken. Zit die aanvoer dan in de buurt van afzuiging? Dus eigenlijk verplaats je de lucht uit de garage naar de keuken.
Heb je misschien nog een schematische tekening? Kan ik eens na gaan denken of dat bij ons ook mogelijk is. (Onze verwarmde garage zit onder de keuken, dus moet mogelijk zijn.)
Ik heb ook het idee gehad dit zo te doen, maar uiteindelijk gekozen voor toepassing van een EM-Box van Nilan (https://www.nilannetherlands.nl/nilan-em-box). Hiermee wordt de afzuiging (zonder motor in de kap) gedaan via de WTW. Feitelijk gaat tijdens het koken de afzuiging van de rest van het huis naar 10% en ontstaat er eigenlijk het hele huis overdruk die via de afzuigkap het huis verlaat.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
ChrisM schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:31:
[...]

De aanvoer zit zoals gezegd in de bijkeuken, en gaat onder de deur door naar de keuken. Daarom is de spleet onder die deur extra hoog.
Geen schema hier. Ik heb het gewoon bedacht en gemaakt. Met een garage onder de keuken is het helemaal makkelijk. Gat met klep in de vloer wat uitkomt onder je aanrecht, roosters in de plint en klaar.
Maar zit jouw garage dan niet binnen je luchtdichte schil? Want die van mij zit er buiten en heeft een ventilatierooster boven een kozijn, en dan werkt zoiets. Met een garage binnen je luchtdichte schil heeft de garage geen toevoer...

[Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 10-05-2021 22:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 13-06 23:29
Interessante discussie over afzuigkappen hier. Ik kwam er bij de bouw van ons nieuwbouwhuis (2017 - luchtdicht met D-systeem) ook niet uit.
Uiteindelijke oplossing: geen afzuigkap. De lucht in huis wordt eigenlijk al automatisch zo goed ververst, dan ik m helemaal niet mis.

Niks

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online
Maar ook geen problemen met vochtigheidsgraad dan? Stoom van het koken enzo? Keuken afzuiging draait om meer dan luchtjes alleen natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17:11
jowi schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:56:
Maar ook geen problemen met vochtigheidsgraad dan? Stoom van het koken enzo? Keuken afzuiging draait om meer dan luchtjes alleen natuurlijk.
Zijn nieuwbouwwoningen en in NL in het algemeen woningen niet meestal te droog? Ik ken alleen luchtbevochtigers, niet ontvochtigers :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jowi
  • Nu online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
Ah ja en bouwdrogers enzo ook haha, duh…

Ik heb wel het idee dat (muv “bouw”vocht) dat nieuwbouwwoningen over het algemeen te droog zijn.
Dat is hier en in de projectbouw al paar keer voorbij gekomen, en is ook bij mij het geval. Vandaar :)
Ook de parketleveranciers die we gesproken hebben, hadden het over droge lucht en bevochtigers.
Bij ons zat het op de hoge 20-procenten. Als we alleen letterlijk koken zet ik de afzuigkap meestal op de lichtste stand, scheelt weer. Douchen werkt ook fantastisch :p

[Voor 30% gewijzigd door Deleon78 op 11-05-2021 00:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roekeloos
  • Laatst online: 13-06 23:58
Wij hebben het als volgt gedaan: we hebben een luchtdichte koof gemaakt, waar de afzuigkap met koolstoffilter in hangt. Deze koof wordt afgezogen door de centrale afzuiging (type D) en bevat ook twee afzuigventielen naar de woonkamer. Als de afzuigkap uit staat, zuigt de afzuiging dus af uit de woonkamer. Als de afzuigkap aan staat wordt dit direct afgezogen, maar als de afzuiging het debiet van de afzuigkap niet aan kan, wordt het restant de kamer in geblazen via de ventielen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChrisM
Andrehj schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:39:
[...]

De aanvoer zit zoals gezegd in de bijkeuken, en gaat onder de deur door naar de keuken. Daarom is de spleet onder die deur extra hoog.

[...]

Geen schema hier. Ik heb het gewoon bedacht en gemaakt. Met een garage onder de keuken is het helemaal makkelijk. Gat met klep in de vloer wat uitkomt onder je aanrecht, roosters in de plint en klaar.
Maar zit jouw garage dan niet binnen je luchtdichte schil? Want die van mij zit er buiten en heeft een ventilatierooster boven een kozijn, en dan werkt zoiets. Met een garage binnen je luchtdichte schil heeft de garage geen toevoer...
Ah, ja. Mijn garage zit inderdaad in de lucht dichte schil. Niet aan gedacht dat dat ook anders kan zijn.
Ik moet dus wel lucht van buiten aanvoeren. Ik wil namelijk per se naar buiten afvoeren, ivm fijnstof (en luchtjes etc ook). Ik heb bij een paar bedrijven nog een vraag uit staan, maar denk dat het toch maar recirculatie gaat worden met een plasma filter ofzo, want ik lijk er niet anders uit te komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Roekeloos schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 00:46:
Wij hebben het als volgt gedaan: we hebben een luchtdichte koof gemaakt, waar de afzuigkap met koolstoffilter in hangt. Deze koof wordt afgezogen door de centrale afzuiging (type D) en bevat ook twee afzuigventielen naar de woonkamer. Als de afzuigkap uit staat, zuigt de afzuiging dus af uit de woonkamer. Als de afzuigkap aan staat wordt dit direct afgezogen, maar als de afzuiging het debiet van de afzuigkap niet aan kan, wordt het restant de kamer in geblazen via de ventielen
Heb je zicht op hoe de WTW unit zelf hier op reageert? Vaak zit hier toch een automatische drukverschil/debietregeling in om aan- en afvoer te balanceren, kan me voorstellen dat 'ie hier een beetje van over de flos gaat. Maar opzich wel een origineel idee.

Wil zelf de uitblaas over de tegelvloer in de keuken leiden om zo de vloerkoeling te boosten, en dit dan in de hete zomers 's nachts (of bij afwezigheid) op een laag standje laten draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Mr.Nash schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:32:
Wij zijn uiteindelijk in zee gegaan met Danilith. Hebben naar verschillende bouwers gekeken, op gesprek geweest maar uit eindelijk het beste gevoel overgehouden aan deze bouwers. De woning wordt nu door een externe architectenbureau (zit in de prijs) uitgewerkt.

Ze bouwen dus alles prefab in een groot fabriek. Alle maatvoering wordt van te voren (op maat) ingevoerd in een systeem waarna een robotarm alle muren op maat maakt (beton, isolatie, bakstenen etc). Ik was daar wel gecharmeerd van. Nu moet maar even uitblijken of het de juiste keuze is geweest.

Qua kosten verwachten we op volgens de voorberekening op 375k uit te komen excl badkamers en keuken. Zal meer delen zodra ik de tekening heb.
Het is interessant, vooral omdat de muren dan vlakker kunnen worden gebouwd. Ik vind de hoeken niet fraai. Ik vraag me af of ze zo de isolatie luchtdicht en zonder koudebruggen kunnen maken in het kader van passiefbouw.

Staat de fabriek bij Ploegsteert aan de Franse grens? Ploegsteert heeft Prefaxis prefab.

palimpsest

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roekeloos
  • Laatst online: 13-06 23:58
bbbrumbrum schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:37:
[...]

Heb je zicht op hoe de WTW unit zelf hier op reageert? Vaak zit hier toch een automatische drukverschil/debietregeling in om aan- en afvoer te balanceren, kan me voorstellen dat 'ie hier een beetje van over de flos gaat. Maar opzich wel een origineel idee.

Wil zelf de uitblaas over de tegelvloer in de keuken leiden om zo de vloerkoeling te boosten, en dit dan in de hete zomers 's nachts (of bij afwezigheid) op een laag standje laten draaien.
Goede vraag! Meteen even getest:

In rust:
Toevoer: 100
Afvoer: 99

Met afzuigkap op vol vermogen:
Toevoer: 101
Afvoer: 96

Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet interpreteren. Het lijkt alsof hij het extra aanbod op de afvoer gaat tegenwerken.

Moet wel zeggen dat ik nog niet heb ingeregeld dat de WTW optoert als de afzuigkap aanstaat. De afzuigkap doet max. 300 m3/u en de WTW (Brink Flair) zou tot 400 m3/u moeten kunnen.

Goed idee van die uitblaas op de vloer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 15:13
Voor zover we het al over afzuiging gehad hebben, heb ik het volgende beeld:

We doen een afzuigkap die naar buiten afzuigt. De WTW voert niet af als de afzuigkap aanstaat (automatisch). Daarnaast komt er een "ventiel" voor de drukbalans.

www.erikkroes.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 15:45
deejeebv schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:18:
@verstappen33
Wij hebben geen architect maar een bouwkundig ontwerper (https://www.dds-bta.nl/) de opdracht gegeven ons huis te ontwerpen. Hij regelde ook de EPC berekening, vergunning met alles wat daarbij hoort.
Ons huis is gebouwd met SIP panelen, zie https://www.isokern.nl/.
Is jullie budget inclusief keuken, sanitair, keuken etc?
Het schijnt dat de prijzen op dit moment behoorlijk hoger liggen dan vorig jaar toen wij zijn gestart met de bouw.
Ja de prijs is inclusief keuken en sanitair...
We hebben nog wel wat reserve, maar dat is alleen bedoeld voor eventuele verdere afwerking of specifieke wensen..
Denk aan extra loze leidingen, of extra lichtpunten.. Of toch wat duurdere materialen in de afwerking (zoals luxere binnen deuren etc).

Ik ben ook wel benieuwd of er mensen ervaring hebben met Duitse aannemers? Wij zitten namelijk in de grens streek en misschien wil ik ook wel over de grens kijken..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:59
Karp schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:15:
Voor zover we het al over afzuiging gehad hebben, heb ik het volgende beeld:

We doen een afzuigkap die naar buiten afzuigt. De WTW voert niet af als de afzuigkap aanstaat (automatisch). Daarnaast komt er een "ventiel" voor de drukbalans.
Een WTW is toch meestal gebalanceerd en probeert die balans te behouden? Er zijn wel WTW systemen die je bewust in onbalans kunt zetten. Hoe zorg je ervoor dat de WTW zijn afvoer kanaal niet gebruikt? Effectief zet je dan eigenlijk 'een raam open' via je WTW? ;)

Gewenst debiet van een afzuigkap is meestal wat hoger (300 a 400 m3/uur) dan dat van een WTW normaal gesproken in je keuken inblaast? (natuurlijk geen probleem als je huis 'lek genoeg' is :+ )

[Voor 3% gewijzigd door Batilan op 11-05-2021 12:02]

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 16:31
ik heb ook dichte schil hier icm afvoer naar buiten. Mijn afzuigkap kan 1150m3/uur aan ;-)
Maar eerlijk gezegd merk ik er niet veel van als hij aan staat... Huis is ook getest met blowdoortest, daar kwam qv10 = 0,32 uit. Dus redelijk dicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChrisM
xoror schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:50:
ik heb ook dichte schil hier icm afvoer naar buiten. Mijn afzuigkap kan 1150m3/uur aan ;-)
Maar eerlijk gezegd merk ik er niet veel van als hij aan staat... Huis is ook getest met blowdoortest, daar kwam qv10 = 0,32 uit. Dus redelijk dicht.
Dus jij zet de afzuigkap aan, die afzuigt naar buiten (maar vast net altijd op standje 1.150m3/uur ;-)), maar hebt geen andere maatregelen genomen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoror
ChrisM schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:33:
[...]

Dus jij zet de afzuigkap aan, die afzuigt naar buiten (maar vast net altijd op standje 1.150m3/uur ;-)), maar hebt geen andere maatregelen genomen?
Nee nog niet wilde even aankijken hoe het gaat. We zetten de afzuigkap op max op stand 2 van de 4. Ik zal eens kijken wat dat doet met de WTW vanavond.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 15:58
ChrisM schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:33:
[...]

Ik doe dat ook, alleen op de slaapkamer staat altijd een raam open. Daar vult de missende lucht zich wel weer aan.
Heeft iedereen met een WTW systeem dan ook alle ramen op de slaapkamers dicht? Of hebben ze daar geen ventilatie ingebouwd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoror
ik zie het volgende:

geen afzuig:
toe/afvoer rond 110m3/h

afzuigkap stand 2:
afvoer: 95 m3/h
toevoer: 120 m3/h

afzuigkap stand 4 (max):
afvoer: 90 m3/h
toevoer: 130 m3/h

Bypass status staat dan nog op 0. Misschien moet je het een tijdje laten afzuigen voordat hij in de war raakt. met 5-10 mins gebeurt er niets...

[Voor 3% gewijzigd door xoror op 11-05-2021 19:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChrisM
No Hands schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:23:
[...]

Ik doe dat ook, alleen op de slaapkamer staat altijd een raam open. Daar vult de missende lucht zich wel weer aan.
Heeft iedereen met een WTW systeem dan ook alle ramen op de slaapkamers dicht? Of hebben ze daar geen ventilatie ingebouwd?
Onze gedachte zou inderdaad zijn om een oplossing te verzinnen waarbij we de ramen in ons huis dicht kunnen houden. Immers, hoge isolatie, luchtdicht, warmtepomp, heel erg efficient etc. en dan altijd een raam open moeten zetten tijdens het koken. (We doen het waarschijnlijk wel, hoor.. maar niet "by design").

Twijfel nu tussen toch recirculatie, of toch maar gewoon afzuiging naar boven en als we dan bijna dood neervallen, een raampje in de keuken open zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChrisM
xoror schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:03:
ik zie het volgende:

geen afzuig:
toe/afvoer rond 110m3/h

afzuigkap stand 2:
afvoer: 95 m3/h
toevoer: 120 m3/h

afzuigkap stand 4 (max):
afvoer: 90 m3/h
toevoer: 130 m3/h

Bypass status staat dan nog op 0. Misschien moet je het een tijdje laten afzuigen voordat hij in de war raakt. met 5-10 mins gebeurt er niets...
OK. Maar dit zou betekenen dat er niet genoeg toevoer is, toch, om de afzuiging te compenseren. Ik vraag me af of je het gaat merken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 15:58
ChrisM schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:03:
[...]

Onze gedachte zou inderdaad zijn om een oplossing te verzinnen waarbij we de ramen in ons huis dicht kunnen houden. Immers, hoge isolatie, luchtdicht, warmtepomp, heel erg efficient etc. en dan altijd een raam open moeten zetten tijdens het koken. (We doen het waarschijnlijk wel, hoor.. maar niet "by design").

Twijfel nu tussen toch recirculatie, of toch maar gewoon afzuiging naar boven en als we dan bijna dood neervallen, een raampje in de keuken open zetten.
Ik vind raampje open tijdens het slapen toch gewoon fijn, wtw of ventilatie is toch anders. Dus dat raampje staat gewoon altijd open. Ik stook nooit op die slaapkamer dus warmtepomp maakt weinig uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0Henk 'm!

• minitrue
  • Laatst online: 13-06 23:29
jowi schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:56:
Nope. We hebben wel een redelijk ruime keuken die half open naar de woonkamer loopt.
(En we eten niet zo vaak gekookte groenten denk ik.)

We wilden in ieder geval voorkomen dat we onze zuinig opgewarmde warmte zomaar naar buiten zouden blazen in een afvoer die dus helemaal niet nodig blijkt te zijn.

Had achteraf nog wel graag via m'n loxone domotica de luchtverversing een standje hoger willen zetten, maar de aannemer had een verkeerd model geplaatst. En achteraf is die in de auto-stand eigenlijk prima.

Niks

Acties:
  • +5Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Koken (bakken of wokken nog meer) zorgt voor een flinke luchtvervuiling door fijnstof. Dat heeft TNO vorig jaar naar buiten gebracht. Ik zie het zelf ook op een PM2.5 fijnstofmeter. Het is denk ik verstandig de fijnstof uit het huis te halen.

"Kennis van Nu" filmpje: YouTube: Binnenshuis meer fijnstof dan buiten | De Kennis van Nu | NTR

palimpsest

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoror
ChrisM schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:04:
[...]

OK. Maar dit zou betekenen dat er niet genoeg toevoer is, toch, om de afzuiging te compenseren. Ik vraag me af of je het gaat merken.
Het gedrag heeft me ook verbaasd. Nog meer mensen die dit zien?
Ik had verwacht dat hij in bypass ging en dat we het bijv merken dat de deuren moeilijk openen. In dat geval had ik een extra toevoer ventiel in de bijkeuken geplaatst (en dan openen wanneer de afzuig aan gaat). Nu weet ik niet of dat wel nodig is. Nog meer testjes doen.

• ChrisM
xoror schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 07:58:
[...]

Het gedrag heeft me ook verbaasd. Nog meer mensen die dit zien?
Ik had verwacht dat hij in bypass ging en dat we het bijv merken dat de deuren moeilijk openen. In dat geval had ik een extra toevoer ventiel in de bijkeuken geplaatst (en dan openen wanneer de afzuig aan gaat). Nu weet ik niet of dat wel nodig is. Nog meer testjes doen.
voor mij klinkt het echt alsof dit een gat in de markt is.. daar zou toch een fabrikant op in moeten springen!

• xoror
ChrisM schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:55:
[...]
voor mij klinkt het echt alsof dit een gat in de markt is.. daar zou toch een fabrikant op in moeten springen!
Die zijn er al: https://www.berbel-afzuig...accessoires/muurdoorvoer/

Acties:
  • +5Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 15:47
mrmrmr schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:31:
Koken (bakken of wokken nog meer) zorgt voor een flinke luchtvervuiling door fijnstof. Dat heeft TNO vorig jaar naar buiten gebracht. Ik zie het zelf ook op een PM2.5 fijnstofmeter. Het is denk ik verstandig de fijnstof uit het huis te halen.

"Kennis van Nu" filmpje: YouTube: Binnenshuis meer fijnstof dan buiten | De Kennis van Nu | NTR
Ik heb een SDS011 aan een ESP8266 gehangen en dat werkt zeer goed. De sensor staat in de woonkamer (open keuken) en zodra je gaat bakken is dat onmiskenbaar zichtbaar:

Ik heb ook gemerkt dat hij feilloos kan meten als er iemand buiten een vuurtje aan het stoken is. Ik ga er buiten dus ook een neerzetten, zodra deze een verhoging meet laat ik mijn ventilatiesysteem op het laagste pitje draaien en een bericht naar mijn telefoon sturen dat de ramen dicht moeten :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:12
ChrisM schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:04:
[...]

Imo niet alleen om de afzuiging te compenseren, maar als je afzuigkap aan een luchtdicht huis loopt te trekken dan werkt ie neem ik aan ook minder goed. Alsof je in probeert te ademen door een plastic zak... Ik kan me niet voorstellen dat een afzuigkap dan nog zijn normale kuubs haalt (en dus werkt je afzuiging minder goed)

Je ontkomt er niet aan iets open te zetten - liefst zo dicht mogelijk in de buurt vd kap - , waarmee je bij een afzuigkap (toch al gauw >600-1000m3/u) alle warmte uit je huis trekt en vervolgens met je lagetemp verwarming weer uren aan het opwarmen bent? Zo zie ik het als leek iig
Zo'n automatische klep zorgt er in ieder geval voor dat het luchtdicht blijft wanneer de afzuigkap uit staat, maar als ie open staat pleur je nog steeds gewoon alle zorgvuldig opgewarmde lucht buiten.

Wij hebben gewoon een recirculatie van Bora (X pure), werkt prima. De 160mm buis die onder de keuken door de vloer naar buiten loopt is nu loos, was oorspronkelijk bedoeld voor een normale niet recirculatie afzuiging.

[Voor 7% gewijzigd door Stefke op 12-05-2021 09:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Batilan
Stefke schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:38:
[...]

Imo niet alleen om de afzuiging te compenseren, maar als je afzuigkap aan een luchtdicht huis loopt te trekken dan werkt ie neem ik aan ook minder goed. Alsof je in probeert te ademen door een plastic zak... Ik kan me niet voorstellen dat een afzuigkap dan nog zijn normale kuubs haalt (en dus werkt je afzuiging minder goed)

Je ontkomt er niet aan iets open te zetten - liefst zo dicht mogelijk in de buurt vd kap - , waarmee je bij een afzuigkap (toch al gauw >600-1000m3/u) alle warmte uit je huis trekt en vervolgens met je lagetemp verwarming weer uren aan het opwarmen bent? Zo zie ik het als leek iig
Zo'n automatische klep zorgt er in ieder geval voor dat het luchtdicht blijft wanneer de afzuigkap uit staat, maar als ie open staat pleur je nog steeds gewoon alle zorgvuldig opgewarmde lucht buiten.

Wij hebben gewoon een recirculatie van Bora (X pure), werkt prima. De 160mm buis die onder de keuken door de vloer naar buiten loopt is nu loos, was oorspronkelijk bedoeld voor een normale niet recirculatie afzuiging.
Wij zijn ook nog bezig deze afweging te maken. Ik heb het idee dat met name de "luchtjes" met een recirculatiekap toch wat langer zullen blijven hangen, maar heb nog echte ervaring opgedaan met recente koolstof of plasma filters, wellicht valt het mee.

Wat betreft warmteverlies bij naar buiten afzuigen (en een "gat" in je luchtdichte woning maken door een raam of klep open te zetten): dat is natuurlijk alleen relevant in het stookseizoen (ca. okt-apr). Als je raam dicht bij je afzuigkap zit (niet te dicht i.v.m. mogelijke recirculatie) dan zal dat effect met name lokaal zijn. Ook is de soortelijke warmte van lucht natuurlijk erg laag. Ik schat zo in dat met een half uurtje koken de buffer in je vloer (aangenomen dat er vloerverwarming is) nog niet heel ver afkoelt waardoor, als je de afzuiging uit zet, het waarschijnlijk al snel weer op peil is qua temperatuur. Ik heb hier nog niet aan gerekend en ook nog geen ervaring mee, dus alle praktijk ervaringen (en theoretische modellen) zijn welkom :)

• Stefke
Sja, wij eten alleen lekker eten, dat ruikt ook lekker dus ja je ruikt af en toe iets - dat goed ruikt...

(En ik denk dat je een 1000m3 afzuigkap nodig hebt wil je helemaal niks ruiken) maar goed, dat is allemaal op gevoel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:03
Ook ik ben geen fan van luchtjes die lang in huis blijven hangen en er ligt een afvoerbuis klaar in de vloer door de fundering naar de tuin.

De ontwikkelaar heeft aangedrongen op recirculatie en uiteindelijk heeft de keukenleverancier mij overgehaald om recirculatie met een plasmafilter te nemen. (icm downdraft)

Tot op heden geen spijt van de keuze. De lucht van op hoog vuur een stuk vlees bakken of iets als pannekoeken blijft aanwezig, maar niet meer dan bij m'n vorige afzuigkap naar buiten die boven de kookplaat hing. Door woonkamer heeft inblaasventielen en er hangen suitedeuren tussen de woonkamer en de keuken. Door die op een kier te zetten zorgt de overdruk van de wtw wel dat de luchtjes in de keuken blijven.

Leuk voordeel van downdraft is dat je een berg uien kunt snijden naast de afzuig en je er niets van merkt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 16:58
Nevermind, was al gepost door @mrmrmr (y) Geurtjes zijn bijzaak. Naar buiten met die kooklucht is echt het beste voor je gezondheid.
mrmrmr schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:31:

[Voor 182% gewijzigd door B-lex op 12-05-2021 12:50]

• Batilan
B-lex schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:46:
Nevermind, was al gepost door @mrmrmr (y) Geurtjes zijn bijzaak. Naar buiten met die kooklucht is echt het beste voor je gezondheid.

[...]
Of geurtjes een bijzaak zijn is aan mijzelf neem ik aan :) Ik vind een goede curry heerlijk, maar als ik hem de volgende ochtend nog ruik in de keuken smaakt mijn ontbijt toch net wat minder. ;)

Inderdaad is fijnstof zeker niet te onderschatten (houd het al een tijdje in de gaten met een SDS011 en is altijd weer 'schrikken' als je aan het koken (en met name bakken) slaat (hoewel een hoge luchtvochtigheid als gevolg van koken de metingen ook kan beïnvloeden).

Een recirculatiekap met een goed filter (en regelmatig onderhoud) zou ook een groot deel van het fijnstof moeten verwijderen (en zoals genoemd zal een afzuigkap met afvoer naar buiten ook niet voorkomen dat de concentratie fijnstof tijdens het koken flink oploopt).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xoror
Iemand had op het forum info gepost toen ik voor dezelfde keuze stond: No Hands in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"

[Voor 86% gewijzigd door xoror op 12-05-2021 14:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Batilan
xoror schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:17:
Iemand had op het forum info gepost toen ik voor dezelfde keuze stond: No Hands in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"
Thx, dus mijn 'hypothese' m.b.t. temperatuur leek aardig te kloppen. "Grappig" dat dezelfde discussies vaak weer terug komen. Maar zelfs met het doorspitten van zoveel mogelijk relevante topics mis je nog wel eens wat ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 11-06 19:14
Snelle berekening van @jos5223 in het keukentopic:
jos5223 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:47:
...
Ik wil de afzuigkap sowieso met luchtafvoer naar buiten aan gaan leggen. Geen vieze luchtjes en kookvocht meer in huis. Ja ik verlies er wat warmte mee, maar dat valt mee: E=m*cp*dT met m=500m3/hr*0,5hr/kookbeurt*365kookbeurten/yr*1,3kg/m3, cp=1005J/kgK en dT=5C, geeft E=500*0.5*365*1.3*1005*10=596MJ, ofwel 17m3 gas equivalent. daar laat ik het niet voor.
...
Afhankelijk van de thermische massa van je huis gaat dit meer of minder invloed hebben, maar mijns inziens niets substantieels, zoals ook bevonden door @No Hands

[Voor 9% gewijzigd door Tweedehans op 12-05-2021 16:34]

• ChrisM
Interessante discussies hier, mensen, leuk!
Ben nog wel benieuwd.. heeft iemand ook een recirculatie met plasma filter en een fijn stof sensor? Dat kan nog wel interessante info zijn qua keuze.

• ChrisM
Tweedehans schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:33:
Snelle berekening van @jos5223 in het keukentopic:

[...]

Afhankelijk van de thermische massa van je huis gaat dit meer of minder invloed hebben, maar mijns inziens niets substantieels, zoals ook bevonden door @No Hands
Houdt dit ook rekening met dat je een raam open doet en er dus koude lucht binnen komt, @jos5223 ?

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15:08
xoror schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:50:
Heb je een ventiel of iets anders wat meer vers lucht aanvoert?

Als mijn afzuigkap aanstaat merk ik het in huis, dan moet ik echt een raam openen of heb je ergens een lek oid?

• xoror
xminator schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:56:
[...]

Heb je een ventiel of iets anders wat meer vers lucht aanvoert?

Als mijn afzuigkap aanstaat merk ik het in huis, dan moet ik echt een raam openen of heb je ergens een lek oid?
qv10 = 0.32
Waar merk je het aan bij jou in huis?

• xminator
xoror schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 23:30:
[...]

qv10 = 0.32
Waar merk je het aan bij jou in huis?
Ontstaat onderdruk en toevoerkanaal van itho maakt dan ook vreemde geluiden. Tot ik een raampje openzet, dan is het voorbij.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jos5223
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 03-06 20:24
ChrisM schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:46:
[...]

Houdt dit ook rekening met dat je een raam open doet en er dus koude lucht binnen komt, @jos5223 ?
En @tweedehans leuk dat deze discussie weer omhoog komt!

Ja, de berekening gaat ervan uit dat je warme lucht afzuigt en koude lucht (waar die ook vandaan komt) aanzuigt. Deze koude lucht moet je weer opwarmen tot 20 graden en de energie die daarvoor nodig is kun je dus uitrekenen. In de praktijk zal die koude lucht eerst mengen met warme lucht, maar dat betekent dat je meer lucht moet opwarmen met een iets kleiner temperatuur verschil. Onder de streep heeft dat laatste geen effect.

Het is een globale berekening zonder specifieke details, zoals:
- de temperatuur van de afgezogen lucht rondom de kookplaat is misschien hoger dan de binnentemperatuur. Deze warmte kun je nu dus niet gebruiken om de gemiddelde temperatuur in huis te doen stijgen. Maar in de zomer wordt het dan dus ook minder heet.
- seizoens afhankelijke verschillen in buitentemperatuur. Ik ga uit van een jaargemiddelde buiten T van 10 graden en binnen T van 20 graden.
- effecten van hogere of lagere luchtvochtigheid
-co2 gestuurde ventilatie zal misschien minder hard gaan draaien, waarmee minder kou aangezogen wordt.

Desalniettemin klopt de ordegrootte wel m.i. Voor het gemak van het topic herhaal ik de conclusie: energieverlies door dagelijks een half uur afzuiging naar buiten kost ca (+- factor 2) 17 m3 aardgas of ca 42 kWh indien warmtepomp met een cop van 3.

[Voor 9% gewijzigd door jos5223 op 13-05-2021 07:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoror
xminator schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 23:35:
[...]

Ontstaat onderdruk en toevoerkanaal van itho maakt dan ook vreemde geluiden. Tot ik een raampje openzet, dan is het voorbij.
Ik heb de zehnder q600, maar merk niet zoveel behalve dat hij minder gaat afvoeren en meer gaat toevoeren.
We hebben de blowdoortest gedaan, en dat was beter dan wat er gevraagd was. Verder is ventialtie hier co2 gestuurd, maar dat zal in geval van onderdruk denk ik niet veel uitmaken.

@Andrehj jij hebt bijna hetzelfde als ik, heb jij de mogelijkheid om jouw klep tijdelijk te disablen en te kijken wat de afzuig kap bij jullie doet tov de WTW? Misschien zit er ergens bij ons nog installatie fout oid.

[Voor 7% gewijzigd door xoror op 13-05-2021 09:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
xoror schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:33:
@Andrehj jij hebt bijna hetzelfde als ik, heb jij de mogelijkheid om jouw klep tijdelijk te disablen en te kijken wat de afzuig kap bij jullie doet tov de WTW? Misschien zit er ergens bij ons nog installatie fout oid.
Ik heb de Q600. Die probeert met alle geweld de toe- en afvoer gelijk te houden. De toevoerventilator toert dan af, en de afvoerventilator toert op (concurreert met de kookafzuiging).
Als ik niet zorg voor extra toevoerlucht in de woning (via open raampje, of open klep / deur naar garage buiten de luchtdichting) krijgen we gewoon een ontzettende onderdruk in de woning en zijn naar buiten draaiende deuren nauwelijks nog te openen.
De kookveldafzuiging presteert dan ook slecht, want die zit (samen met de WTW) de hele woning op onderdruk te zuigen.

• xoror
Andrehj schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:05:
[...]

Ik heb de Q600. Die probeert met alle geweld de toe- en afvoer gelijk te houden. De toevoerventilator toert dan af, en de afvoerventilator toert op (concurreert met de kookafzuiging).
Als ik niet zorg voor extra toevoerlucht in de woning (via open raampje, of open klep / deur naar garage buiten de luchtdichting) krijgen we gewoon een ontzettende onderdruk in de woning en zijn naar buiten draaiende deuren nauwelijks nog te openen.
De kookveldafzuiging presteert dan ook slecht, want die zit (samen met de WTW) de hele woning op onderdruk te zuigen.
Ik heb ook de q600. Mijn deuren zijn best zwaar. Wellicht dat ik het daarom niet/minder merk. Maar ik zie ook dat hij minder afvoert en meer toevoert. Even op zoek naar lek wellicht. Ik zou die wel gevoeld moeten hebben in de vorm van tocht de afgelopen 2 weken. Blowdoortest vond op wat kleine dingen bij kozijn ventilatie na geen lekken. heel apart dit

• xminator
xoror schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:13:
[...]

Ik heb ook de q600. Mijn deuren zijn best zwaar. Wellicht dat ik het daarom niet/minder merk. Maar ik zie ook dat hij minder afvoert en meer toevoert. Even op zoek naar lek wellicht. Ik zou die wel gevoeld moeten hebben in de vorm van tocht de afgelopen 2 weken. Blowdoortest vond op wat kleine dingen bij kozijn ventilatie na geen lekken. heel apart dit
Maar begrijp ik het verkeerd? De uitslag van je blowerdoor test is toch niet zo goed…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoror
xminator schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:50:
[...]

Maar begrijp ik het verkeerd? De uitslag van je blowerdoor test is toch niet zo goed…

[Afbeelding]
Er zijn meerdere runs gedaan, en de slechtste score telt geloof ik. Was hier tussen 0.2-0.32.
In het slechtste geval bijna tussen klasse 2 en 3...

Was ook ik hartje winter gemeten met kou/sneeuw. In de zomer zou het beter moeten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeej303
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 13:17
Wat we hier allemaal al langer merken: https://nos.nl/artikel/23...om-een-huis-te-ver-bouwen

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het vastleggen van prijsstijgingen in het contract?

Niet voor dit topic maar ik vraag me af hoe iedereen dit kan blijven betalen als ik de offertes binnen zie komen bij ons en dit kan m.i. nooit lang goed gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• battler
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17:06
Jeej303 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 08:15:
Wat we hier allemaal al langer merken: https://nos.nl/artikel/23...om-een-huis-te-ver-bouwen

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het vastleggen van prijsstijgingen in het contract?

Niet voor dit topic maar ik vraag me af hoe iedereen dit kan blijven betalen als ik de offertes binnen zie komen bij ons en dit kan m.i. nooit lang goed gaan.
Ik ga het contract nogmaals doorlezen maar meestal laat ik dit soort clausules schrappen. Ik verwacht dat dit uit de marge van de aannemer moet komen.

Spelfout gezien, let me know! dm, tel, e-mail of per post.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChrisM

Wij hebben er heel erg last van.. zitten nu in het prijs traject. We hebben een HSB woning bedacht, en die ligt nu bij de aannemer om de prijs te bepalen. Zijn nog een paar zaken onduidelijk, mn stelposten rondom installatie werk. Maar goed, de offerte voor het HSB deel is in de afgelopen 2 maanden 8% omhoog gegaan (al gauw 7k!), en de aannemer geeft aan elke 2 maanden een prijs verhoging te verwachten. Dus we willen snel tekenen…
Wat onze aannemer doet, trouwens, is als wij tekenen, binnen 1 week alles bestellen bij de leveranciers. Dan staan de prijzen ook daar vast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06:09
ChrisM schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:37:
[...]
Wat onze aannemer doet, trouwens, is als wij tekenen, binnen 1 week alles bestellen bij de leveranciers. Dan staan de prijzen ook daar vast.
Tjsa, dat doet iedereen tegenwoordig, waardoor de vraag nog hoger wordt en de prijs nog verder wordt opgedreven. Dat kan toch niet anders dan op gegeven moment crashend naar beneden komen?
Ik heb, samen met broer en zus, de ouderlijke woning geerft. Het plan was hen uit te kopen en dan laten herbouwen, maar ik zit er nu sterk aan te denken om de woning een jaar (of twee) in de verhuur te zetten. Na die tijd is de situatie, hoop ik, genormaliseerd (of is dit het nieuwe normaal geworden).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16:51
DappereDodo schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:46:
[...]

Tjsa, dat doet iedereen tegenwoordig, waardoor de vraag nog hoger wordt en de prijs nog verder wordt opgedreven. Dat kan toch niet anders dan op gegeven moment crashend naar beneden komen?
Ik heb, samen met broer en zus, de ouderlijke woning geerft. Het plan was hen uit te kopen en dan laten herbouwen, maar ik zit er nu sterk aan te denken om de woning een jaar (of twee) in de verhuur te zetten. Na die tijd is de situatie, hoop ik, genormaliseerd (of is dit het nieuwe normaal geworden).
Over twee jaar baal je waarschijnlijk omdat je zo lang gewacht hebt. Alles is dan nog duurder.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 10:23
Artbij schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:42:
[...]

Over twee jaar baal je waarschijnlijk omdat je zo lang gewacht hebt. Alles is dan nog duurder.
Dat zou me ook niks verbazen... gevolg van gratis geld, geldpers, inflatie...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 15:16

Onze aannemer had in het contract staan dat prijsstijgingen 6 maanden na tekenen doorberekend mochten worden. Dit hebben we opgerekt naar een jaar met het idee dat het huis dan wel opgeleverd zou zijn. Nu gaan we dat net niet redden want dat is in juni, oplevering hopelijk net voor de bouwvak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 09-06 21:28
Wij zijn al enige tijd bezig met een kavel en vergevorderd met de aannemer. Ik heb een financiële vraag die ik misschien wel in de hypotheken sectie zou moeten stellen, maar ik weet zeker dat jullie als ervaringsdeskundigen het beste het antwoord kunnen geven. De situatie is als volgt:

Wij kopen particulier een stuk grond aan en gaan daar met een bouwer een huis op bouwen. Nu ben ik alles aan het regelen voor de hypotheek en nu komen er een aantal voorwaarden voorbij waar ik niet op had gerekend:
- er moet een taxatie van je nieuw te bouwen huis worden aangeleverd obv de tekeningen. Snap ik deels, en is volgens mij ook geen eis van elke hypotheekverstrekker. Ok , prima als dit moet.
- er moet een omgevingsvergunning (bouwvergunning) zijn afgegeven. Bij nader inzien snap ik dat ook als je een mooi plan inlevert voor een financiering wat uiteindelijk niet mag worden uitgevoerd.....

Maar....houdt dit dan in dat in de aanneemovereenkomst met mijn bouwer een voorbehoud van financiering moet worden opgenomen? Dit lijkt mij op zich logisch. Want, zonder omgevingsvergunning geen financiering en dus geen geld om de aannemer het huis te laten bouwen en dus zou ik in worst case van de overeenkomst af willen.

Ik hoop dat het zo simpel is als ik schets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
Ja, voorbehoud van financiering/vergunning hebben wij ook opgenomen. Maar eigenlijk heb je niets aan iemand waar het goed bij is gegaan ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lp77
Deleon78 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:14:
Ja, voorbehoud van financiering/vergunning hebben wij ook opgenomen. Maar eigenlijk heb je niets aan iemand waar het goed bij is gegaan ;)
Nou ja, voor mij is het een bevestiging dat een voorbehoud van financiering dus wel moet worden opgenomen in de aanneemovereenkomst. En dat het niet vreemd is als ik dat bij de aannemer ter sprake breng.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 16:01
lp77 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:10:
Wij zijn al enige tijd bezig met een kavel en vergevorderd met de aannemer. Ik heb een financiële vraag die ik misschien wel in de hypotheken sectie zou moeten stellen, maar ik weet zeker dat jullie als ervaringsdeskundigen het beste het antwoord kunnen geven. De situatie is als volgt:

Wij kopen particulier een stuk grond aan en gaan daar met een bouwer een huis op bouwen. Nu ben ik alles aan het regelen voor de hypotheek en nu komen er een aantal voorwaarden voorbij waar ik niet op had gerekend:
- er moet een taxatie van je nieuw te bouwen huis worden aangeleverd obv de tekeningen. Snap ik deels, en is volgens mij ook geen eis van elke hypotheekverstrekker. Ok , prima als dit moet.
- er moet een omgevingsvergunning (bouwvergunning) zijn afgegeven. Bij nader inzien snap ik dat ook als je een mooi plan inlevert voor een financiering wat uiteindelijk niet mag worden uitgevoerd.....

Maar....houdt dit dan in dat in de aanneemovereenkomst met mijn bouwer een voorbehoud van financiering moet worden opgenomen? Dit lijkt mij op zich logisch. Want, zonder omgevingsvergunning geen financiering en dus geen geld om de aannemer het huis te laten bouwen en dus zou ik in worst case van de overeenkomst af willen.

Onze aannemingsovereenkomst was de standaard bouwgarant overeenkomst, hierin kan standaard een voorbehoud van financiering worden opgenomen. Onze bank (Triodos) eiste ook een afbouwgarantie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK

Er zijn zoals ik het heb begrepen in deze situatie twee 'smaken':

1. Compleet project financieren. Daarvoor heb je die taxatie nodig, een vergunning en een aannemingsovereenkomst (met afbouwgarantie)
2. Financiering op basis van 'eigen bouw'. Hierbij kun je niet het volledige bedrag financieren (maar iets van 80%) en dan kun je de financiering op zich afsluiten op basis van een plan, een calculatie/offerte van een aannemer en een taxatie.

In de eerste situatie zou je dus in een kip/ei situatie kunnen komen en moet je dus in alle overeenkomsten die je afsluit een financieringsvoorbehoud opnemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 12:35
Waar vragen jullie de aansluitngen elektra water internet aan, en wie heeft er ervaring met: http://www.aansluiting.net/, https://www.mijnaansluiting.nl/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deleon78
brutus26 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:59:
Waar vragen jullie de aansluitngen elektra water internet aan, en wie heeft er ervaring met: http://www.aansluiting.net/, https://www.mijnaansluiting.nl/
Mijnaansluiting.nl
Is de enige optie. Al het andere gaat over het leveringscontract, niet de aansluiting.

[Voor 13% gewijzigd door Deleon78 op 16-05-2021 22:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lp77
StevenK schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:55:
[...]

Er zijn zoals ik het heb begrepen in deze situatie twee 'smaken':

1. Compleet project financieren. Daarvoor heb je die taxatie nodig, een vergunning en een aannemingsovereenkomst (met afbouwgarantie)
2. Financiering op basis van 'eigen bouw'. Hierbij kun je niet het volledige bedrag financieren (maar iets van 80%) en dan kun je de financiering op zich afsluiten op basis van een plan, een calculatie/offerte van een aannemer en een taxatie.

In de eerste situatie zou je dus in een kip/ei situatie kunnen komen en moet je dus in alle overeenkomsten die je afsluit een financieringsvoorbehoud opnemen.
Dat klinkt ook aannemelijk. Maar ik kan mij ook voorstellen dat een omgevingsvergunning een soort van bescherming is voor zowel de koper als de verstrekker. Mocht je nl denken dat je een mooi stuk grond hebt gekocht waarop je mag bouwen, maar bij de aanvraag van de omgevingsvergunning blijkt dat dit nog niet de bestemming wonen heeft. Dan koop je voor de prijs van bouwgrond een perceel waar je niet op mag bouwen. Dan heb je zelf een probleem, maar de verstrekker heeft ook geen/ veel minder onderpand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK
lp77 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:28:
[...]

Dat klinkt ook aannemelijk. Maar ik kan mij ook voorstellen dat een omgevingsvergunning een soort van bescherming is voor zowel de koper als de verstrekker. Mocht je nl denken dat je een mooi stuk grond hebt gekocht waarop je mag bouwen, maar bij de aanvraag van de omgevingsvergunning blijkt dat dit nog niet de bestemming wonen heeft. Dan koop je voor de prijs van bouwgrond een perceel waar je niet op mag bouwen. Dan heb je zelf een probleem, maar de verstrekker heeft ook geen/ veel minder onderpand.
Voor die bescherming c.q. waardebepaling heb je de planvoorschriften, niet zozeer de omgevingsvergunning. Als de planvoorschriften zeggen 'woningbouw', dan kun je de grond voor woningbouw financieren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16:11

Ik heb recentelijk dezelfde vragen gehad. Veel hypotheekverstrekkers vielen af omdat een bouwvergunning daar noodzakelijk is. Uiteindelijk een hypotheek afgesloten bij een verstrekker waar dat niet noodzakelijk was. Er werd wel om veel andere papieren gevraagd (bouwplan, overeenkomsten etc.). Er werd verder aangeraden om een voorbehoud op te nemen in de aanneemovereenkomst.

Uiteindelijk hebben wij een taxatie laten uitvoeren (van een lege kavel en de bouwplannen). Ondertussen akkoord.
-----------------------------------

Wij gaan bouwen via een catalogusbouwer. Er is een, door beide partijen, recent ondertekende offerte aanwezig. Nu hoor ik hier en daar dat de prijzen van materialen zo aan het stijgen zijn. De offerte is vrij recent opgesteld (tussen feb-apr). Lijkt me dat de stijgingen toen al bekend waren. Er staan verder geen clausules in de overeenkomst dat dergelijke zaken kunnen worden doorberekend aan de opdrachtgever (enkel BTW verhogingen vanuit overheid). Zou de bouwer de prijzen nog kunnen doorberekenen?

We maken ons een beetje zorgen daarover, maar willen ook geen slapende honden wakker maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online

Vaak heb je open begrotingen in de offerte staan, inclusief materiaalprijzen. Ook staat er praktisch altijd in dat de prijs is met voorbehoud van materiaalprijsstijgingen.
Ik denk ook niet dat er nu veel aanemers zijn die die clausule laten schrappen, voor jouw opdracht 5 andere opdrachten waar het risico wel afgedekt is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16:26

Vanuit persoonlijke ervaring kan ik aanraden om een goede onafhankelijke tussenpersoon in te schakelen voor de hypotheek. Die checken volledig je wensen en noden t.a.v. financiering, verplichtingen vanuit geldverstrekker, evt overbruggingshypotheek e.d.

Kost je wel ca €2600, maar ik denk dat we dat in ons geval al hebben terugverdiend in zelf bespaarde tijd en een veel beter overzicht van aanbieders met voorwaarden, rentes, evt duurzaamheidskortingen e.d. wij zijn iig erg tevreden erover en het ontzorgt gewoon gigantisch.
*snip* dit is mij iets teveel referralreclame, zeker gezien de mogelijkheid tot cadeaubonnen. De namen zijn verwijderd..

[Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 17-05-2021 10:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 16:51

ChUcKiE

Dus........

Zou ik zeker ook aanraden. Wij hebben dat ook gedaan, betalen straks 2950 bij de notaris, maar dan wordt ook echt alles betrokken om een positief resultaat bij de geldverstrekker te krijgen (inkomen, pensioenoverzicht, maandlasten etc. etc.).
En al sik het goed heb zijn deze kosten ook weer op te voeren bij je belastingaangifte en krijg je een deel terug.

[Voor 44% gewijzigd door Señor Sjon op 17-05-2021 10:50]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lp77
Voor wat betreft financiele adviseur zijn wij al voorzien. Die geeft aan dat je niet meteen een omgevingsvergunning hoeft te overleggen, maar dat deze wel in een later stadium moet worden aangeleverd. Op dat moment heb ik niet verder doorgevraagd, maar van het weekend vroeg ik mij dit af. Mogelijk dat het verschilt per hypotheek aanbieder. Voor ons is het iig de trigger om een versnelling opte schakelen en meer gang in het proces te krijgen.

En voor de zekerheid een voorbehoud financiering opnemen in de aanneemovereenkomst kan dus sowieso geen kwaad. Daar is dus niks vreemds aan.

[Voor 40% gewijzigd door Señor Sjon op 17-05-2021 10:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 10:20
Ik heb zelf geen interesse in het bouwen van een nieuw huis maar ik ben erg benieuwd of de prijzen momenteel niet uit de pan aan het reizen zijn door de enorme prijsstijgingen van de grondstoffen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
Sunri5e schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:16:
Ik heb zelf geen interesse in het bouwen van een nieuw huis maar ik ben erg benieuwd of de prijzen momenteel niet uit de pan aan het reizen zijn door de enorme prijsstijgingen van de grondstoffen?
Dat is zowel hier als in het projectbouwtopic zeker bevestigd.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 20:42

Pater

Terry Tate

Vandaag de inschrijving gedaan bij de notaris voor een kavel in Rotterdam. We hebben drie opties geselecteerd (van de 12) en de waarborgsom gestort. Loting is 2 juni, ik hoop dat ik straks jullie kan vervelen met al mijn ervaringen. ;)

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 13-06 17:31
lp77 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:14:
[...]

Voor wat betreft financiele adviseur zijn wij al voorzien. Die geeft aan dat je niet meteen een omgevingsvergunning hoeft te overleggen, maar dat deze wel in een later stadium moet worden aangeleverd. Op dat moment heb ik niet verder doorgevraagd, maar van het weekend vroeg ik mij dit af. Mogelijk dat het verschilt per hypotheek aanbieder. Voor ons is het iig de trigger om een versnelling opte schakelen en meer gang in het proces te krijgen.

En voor de zekerheid een voorbehoud financiering opnemen in de aanneemovereenkomst kan dus sowieso geen kwaad. Daar is dus niks vreemds aan.
En een voorbehoud voor de omgevingsvergunning is ook niet vreemd om op te nemen. Wij hebben dat ook gedaan, maar toen was het nog crisis voor de bouwers. Als je wel financiering krijgt, maar geen omgevingsvergunning, heb je niks meer aan de overeenkomst met de bouwer. Dus is het een risico, wat je simpel kunt afdekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK
Sunri5e schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:16:
Niet alleen de prijzen, maar ook de beschikbaarheid. Wij hebben er bijvoorbeeld voor moeten kiezen een iets andere gevelbekleding te kiezen (andere breedtes hout) omdat de breedtes uit het ontwerp op zijn vroegst in februari leverbaar zouden zijn en de breedtes die we nu hebben gekozen was het restant van wat de leverancier nog had.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 15:13
We gaan binnenkort beginnen met "het grote uitzoektraject". In mijn beleving mogen (moeten) we straks bij de ene na de andere partij keuzes gaan maken.

Hoe dan ook, binnenkort gaan we kozijnen uitzoeken. Ik kan mezelf niet bestempelen als een kozijnenexpert. Los van isolatiewaardes en vormgeving/uitstraling, zijn er nog dingen waar jullie op zouden letten?

www.erikkroes.nl

• Stefke
Vraagje over een detail, ons tuinhuis is de afgelopen twee dagen geplaatst

Vandaag wilde de aannemer de funderingsrand afwerken met een DPC folie en een cementvezel kantplank.

Ons tuinhuis is een plaatfundering met daarop een HSB. De fundering ligt ong 5cm onder maaiveld. Aannemer heeft rondom de fundering 2 overlappende stroken EPDM vastgeniet. De onderste strook hangt "los" over de fundering heen.
Hier zou dan een cementen kantplank op kleine verticale stroken OSB gezet worden (zodat er een ventilerende ruimte van 9mm achter de kantplank zit.
De gevelfolie moet dan over de kantplank heen vallen.

Maaiveld is ong 5cm boven fundering.

Het stuk OSB bekisting is in principe weggehaald, de EPDM strook hangt/drukt tegen de betonrand.

Nu was ik in de veronderstelling dat DPC folie - nu dus een rubberen EPDM strook, ik weet niet wat het verschil is - tegen de fundering verlijmd zou worden. Dat is wat ik ken van filmpjes die ik bekeken heb enkele jaren geleden toen ik de bouw van ons huis aan het uitzoeken was.

De strook is echter niet verlijmd en hangt dus los tegen de fundering, achter de kantplank.

Bij grote regenbuien - die waarbij er eventueel plassen tegen de gevel komen te staan - komt er dan toch gewoon water achter de kantplank te staan en dat kruipt dan toch ook gewoon achter de EPDM strook omhoog tot in het casco? Die strook wordt dus niet eens door grond/zand tegen het beton gedrukt.

Bij de achterzijde zijde (daar is een grote overhang) komt geen kantplank, maar daar zit nog wel een stuk OSB van de bekisting dat hij niet weg kreeg (zat vast). Dat OSB is zeiknat en steekt nog wat verder naar beneden en zit dus opgesloten achter het EPDM, in de grond.
Volgens mij droogt deze plaat nooit en zal deze zelfs grondvocht opzuigen en zo "doorgeven" aan het casco, terwijl de voet van het casco achter het EPDM ook moeilijk zal drogen.

Aannemer zegt dat ze het altijd zo doen. Ik denk dat dat misschien wel zo is, maar dat maaiveld dan wellicht onder funderingsniveau ligt?

Ik ben sterk geneigd te denken dat deze strook tegen de fundering gelijmd MOET worden om te zorgen dat ons casco droog blijft.

Dat zou moeten kunnen met EPDM kit.

(overigens onduidelijk waarom het twee stroken zijn, zal wel gemak geweest zijn (bredere strook niet op voorraad of zo...)

[Voor 3% gewijzigd door Stefke op 19-05-2021 22:34]

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Beste is geen hout onder maaiveld... dat wordt lastig. Ik zou idd de onderste EPDM strook verlijmen en liefst ook nog verlengen zodat ie door zand word aangedrukt.

Ik heb iets vergelijkbaar, maar isolatie verlijmd tegen fundering, daaroverheen de EPDM in éen stuk, verlijmd. En daaroverheen de cementvezelplaat geschroefd, de schroeven ruim boven maaiveld.

En sowieso bak grind rondom leggen met drainage, dan heb je iig geen (of zo min mogelijk) staand water.

Maar dat die plaat geventileerd zou moeten zijn heb ik nog nooit van gehoord. Hoe zorgt ie dat er geen water van bovenaf in loopt?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Stefke
De gevelfolie overlapt straks de cementplaat

Ik heb nog twee rollen EPDM liggen die over zijn van het huis dus ik kan idd meer EPDM lager tegen de fundering zetten

Baal ervan dat ik me dit niet eerder gerealiseerd heb. Heb er wel eerder vragen over gesteld maar ik ging er vanuit dat ik een "waterbestendige" fundering kreeg - dat mag ik ook verwachten - en nav de manier waarop hij het detail tekende dat de laag tegen het beton gekleefd zou zijn. Dat is deze volgens mij niet (waterbestendig)

Er komt sowieso grind rondom het hele huisje, en drainage was in principe ook al gepland (maar niet zoveel als nu ws. nodig is). Maaiveld is figuurlijk, want dat is bovenkant grind (en grind kun je niet maaien ;) ) dus het échte maaiveld ligt daar 5cm onder maar dat is dan wel bovenkant betonplaat.... Casco staat dus eigenlijk op maaiveld.

Kan natuurlijk tegen hem zeggen dat ie een waterbestendige oplossing moet bieden maar ik ben dit soort discussies nogal zat en los het dan liever zelf maar op op de manier die mij t beste lijkt

edit: de cementplaat komt op regeltjes van 9mm OSB. Dat werkt toch volgens mij ook niet, als er iets is imho dat op den duur door vocht kapot gaat is het OSB. Waarom niet regeltjes van cementplaat dan... als je toch aan het zagen bent.
Ik heb nu de cementplaten op maat laten zagen zodat ik ze later zelf wel aanbreng

buiten dit aandachtspunt wel een heel mooi gebouwtje in 3 dagen neergezet!

[Voor 40% gewijzigd door Stefke op 20-05-2021 09:39]

• DeBaroN
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 09:19
Hout onder het maaiveld?! Sorry, maar je zorgt voor een betonnen/stenen onderconstructie tot 10cm boven het mv en daar zet je het regelwerk op. Of je kantplank tussen het regelwerk en de fundering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: december 2005

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb dat zelfs voor mijn echte woning (hout onder maaiveld). Goed ingepakt met epdm en het draineert goed eromheen. Zou in principe geen problemen mogen geven, de tijd zal het vertellen ;).

Strava

• DeBaroN
Goed ingepakt, niet als dat detail van Stefke?

• Stefke
Het OSB is in ieder geval weg nu, dus rondom kan de EPDM strook in ieder geval tegen het beton verkleeft worden.
Ik ga het beton denk ik nog 20cm dieper insmeren met een laag Celdex (dat is een pasta die daar volgens mij voor bedoeld is)

edit: leverancier gebeld, Celdex is oorspronkelijk bedoeld voor het waterdicht maken van kelders, dus dat lijkt me hier een goede oplossing. Emmertje kost een paar tientjes

En dan een grindbak van 20cm diep rondom met op de bodem een drainbuis, zodat het water daar nooit hoger kan komen te staan

[Voor 19% gewijzigd door Stefke op 20-05-2021 11:11]

• DeBaroN
Stefke schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:31:
Het OSB is in ieder geval weg nu, dus rondom kan de EPDM strook in ieder geval tegen het beton verkleeft worden.
Ik ga het beton denk ik nog 20cm dieper insmeren met een laag Celdex (dat is een pasta die daar volgens mij voor bedoeld is)

En dan een grindbak van 20cm diep rondom met op de bodem een drainbuis, zodat het water daar nooit hoger kan komen te staan
Lijkt me een goed plan.
Trouwens, mooi "gebouwtje" en de woning ook!

• DeadLock
  • Registratie: december 2005

DeadLock

Vastlopen is relatief....

DeBaroN schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:29:
Goed ingepakt, niet als dat detail van Stefke?
Inderdaad. Zowel op het stuk HSB wand als op de fundering eronder is de epdm strook gelijmd. Volgens mij is dat voor Stefke ook de beste oplossing.

Strava

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefke
DeBaroN schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:43:
[...]

Lijkt me een goed plan.
Trouwens, mooi "gebouwtje" en de woning ook!
Tnx, buitenkant van het tuinhuis ga ik bekleden met Shou Sugi Ban (de diy variant ;) )

• big bang
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 16:48
Gaaf! Kun je ons op de hoogte houden van hoe dat gaat met branden, welke olie je gebruikt etc? Misschien wil ik hier ook wel eens wat mee gaan doen, gewoon omdat het tof is.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefke
Ik heb nog geen idee :+ . Onkruidbrander gekocht, binnenkort eens testen. Het is red cedar (zelfde partij als het huis). Volgens mij is t niet zo moeilijk....hoop ik.
Ik ga voor de "verkoolde" look. Ik smeer er daarna lijnolie op, dat is goedkoop en is een prima houtconserveerder (plus met olie is het gewoon lekker kwasten je ziet er toch niks van)
Komend weekend eerst de gevelfolie, dan is het voorlopig waterdicht. Ramen komen begin juli.

[Voor 11% gewijzigd door Stefke op 20-05-2021 12:06]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ChrisM
Andrehj schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:05:
[...]

Nog even over die aan- en afvoer van lucht tijdens het koken. Ik heb het product gevonden wat ik moet hebben: https://www.naber.de/nl-b...-muurdoorvoerunit-s13823/

Als ik het goed begrijp, zijn dit 2 producten: aan- en afvoer van lucht systeempje. De afvoer gaat open als je de afzuigkap aan zet. Als dat gebeurd, gaat er een signaaltje naar het aanvoer kanaal en wordt die ook open gezet. Aangezien het huis luchtdicht is, en er altijd een balans moet zijn, zal er net zoveel lucht aangevoerd worden als er wordt afgezogen. Eventueel zijn er meerdere aanvoer kanalen te koppelen.

Dit klinkt als een interessant product, toch? (Heb er niet zoveel verstand van, dus gooi het hier maar even in de groep ;-))

• Andrehj
  • Nu online
ChrisM schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:38:
[...]

Nog even over die aan- en afvoer van lucht tijdens het koken. Ik heb het product gevonden wat ik moet hebben: https://www.naber.de/nl-b...-muurdoorvoerunit-s13823/
[YouTube: Naber BIXO Balance® - Dutch]
Goed gevonden, die kende ik nog niet. Mooi systeem, en je hoeft niet zelf te knutselen.
Ik vraag me alleen wel af of er genoeg doorvoer is, want de buisaansluiting is slechts 150mm en in de muur is de doorvoer nog kleiner.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChrisM
Andrehj schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:44:
[...]

Goed gevonden, die kende ik nog niet. Mooi systeem, en je hoeft niet zelf te knutselen.
Ik vraag me alleen wel af of er genoeg doorvoer is, want de buisaansluiting is slechts 150mm en in de muur is de doorvoer nog kleiner.
Daarmee bedoel je: is de doorvoer groot genoeg om 300-500m2/uur af te kunnen voeren? Goeie vraag, ga eens checken bij naber.

Acties:
  • +34Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 16:20
Als uitgebreid meelezer het laatste jaar wil ik ook ons verhaal maar eens delen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17:05
@10us10 Wat een waanzinnig plan. Ziet er erg gaaf uit!

• Kwakkel
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 16:55
@10us10 : knap! Het is eens wat anders :)
Mij zou je zo zot ook nog wel krijgen (zonder veel moeite :D ), maar de vrouw niet! :)

(Enfin, in onze regio is zowiezo die mogelijkheid niet, dusja ... :) )

Acties:
  • +21Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 12-06 12:36
Afgelopen woensdag hebben ze bij ons de onderbouw neergezet; de fundering geplaatst op de boorpalen en de dragende delen van de begane grond.

Ik vond het gaaf om te zien hoe vlot dit allemaal in 1 dag gedaan wordt door Groothuisbouw.
De ene dag heb je alleen nog maar een gat in de grond en de volgende dag staat er een (soort van) huis.

Gisteren hebben ze de grond rondom het huis weer aangevuld en volgende week donderdag gaan ze verder met de verdieping. De maandag erna worden de dakpannen al gelegd. :)

Photofacts; weblog over fotografie..

Pagina: 1 ... 188 ... 191 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True