ik werd gewezen op deze PDF. Heel interessant om te lezen, daar stond ook het Naber BIXO Balance product (maar ook nog wel andere producten voor andere systemen): https://www.lente-akkoord...-in-nieuwbouwwoningen.pdfAndrehj schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:44:
[...]
Goed gevonden, die kende ik nog niet. Mooi systeem, en je hoeft niet zelf te knutselen.
Ik vraag me alleen wel af of er genoeg doorvoer is, want de buisaansluiting is slechts 150mm en in de muur is de doorvoer nog kleiner.
Mijn overburen hebben ook een huis van groothuisbouw. Echt gigantisch snel ging dat.Elja schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:29:
Afgelopen woensdag hebben ze bij ons de onderbouw neergezet; de fundering geplaatst op de boorpalen en de dragende delen van de begane grond.
[YouTube: Onderbouw (Groothuisbouw) - 19 mei 2021]
Ik vond het gaaf om te zien hoe vlot dit allemaal in 1 dag gedaan wordt door Groothuisbouw.
De ene dag heb je alleen nog maar een gat in de grond en de volgende dag staat er een (soort van) huis.
Gisteren hebben ze de grond rondom het huis weer aangevuld en volgende week donderdag gaan ze verder met de verdieping. De maandag erna worden de dakpannen al gelegd.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Zijn er mensen die wat tips hebben mbt hypotheekverstrekkers?
De ruwbouw wordt door een aannemer gezet en de afbouw gaan we volledig zelf doen.
Onze aannemer is niet aangesloten bij bouwgarant/woningborg en op deze manier is er dus geen afbouwgarantie, waar alle hypotheekverstrekkers om lijken te vragen.
Eerder werd rabobank hier genoemd, echter vragen zij als garantie dan 20% van de totale som en laten we die nou toevallig niet op de plank hebben liggen....
Wie heeft de gouden tip?
De ruwbouw wordt door een aannemer gezet en de afbouw gaan we volledig zelf doen.
Onze aannemer is niet aangesloten bij bouwgarant/woningborg en op deze manier is er dus geen afbouwgarantie, waar alle hypotheekverstrekkers om lijken te vragen.
Eerder werd rabobank hier genoemd, echter vragen zij als garantie dan 20% van de totale som en laten we die nou toevallig niet op de plank hebben liggen....
Wie heeft de gouden tip?
Zonder afbouwgarantie is die 20% zelfs wel de ondergrens van wat je zelf moet financieren. Bij 'eigenbouw' is een eigen inbreng van 20 à 30% een gebruikelijk vereiste.fennedeijs schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:33:
Wie heeft de gouden tip?
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Hopelijk niet dezelfde kavels als waarvoor ik heb ingeschrevenPater schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:47:
Vandaag de inschrijving gedaan bij de notaris voor een kavel in Rotterdam. We hebben drie opties geselecteerd (van de 12) en de waarborgsom gestort. Loting is 2 juni, ik hoop dat ik straks jullie kan vervelen met al mijn ervaringen.
Rabobank is ook voor ons ook dé partij die onze zelfbouwdroom laat verwezenlijken.fennedeijs schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:33:
Wie heeft de gouden tip?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 11% gewijzigd door buiter op 21-05-2021 22:56 ]
buiter schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:31:
[...]
Rabobank is ook voor ons ook dé partij die onze zelfbouwdroom laat verwezenlijken.
***members only***
Members only:
Inloggen
Om het nog zuiverder te stellen, banken zijn bij zelfbouw tot 80% financiering bereid: Ik ga bijvoorbeeld tot max 50% hypotheek van het totale project. Echter, zonder afbouwgarantie steken banken er dan maar 40% in. Enkel de Rabo wil daar over meedenken, maar we zijn er nog niet met ze uit...StevenK schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:37:
Zonder afbouwgarantie is die 20% zelfs wel de ondergrens van wat je zelf moet financieren. Bij 'eigenbouw' is een eigen inbreng van 20 à 30% een gebruikelijk vereiste.
Mijn huis is slimmer dan ik...
ABN heeft bij ons v.w.b. het bouwen nooit ergens om gevraagd. Dat is wel 3 jaar geleden inmiddels, weet niet of dat nu nog zo is
Qua bouwbudget heb ik alleen mijn eigen inschatting hoeven aanleveren, en een taxatie van het ontwerp
Qua bouwbudget heb ik alleen mijn eigen inschatting hoeven aanleveren, en een taxatie van het ontwerp
Een afbouwgarantie zoals woningborg maakt het bouwen ook nog is extra duurder.
Wij zijn nu onze hypotheekaanvraag het voorbereiden. Onze adviseur gaf aan dat afbouwgarantie wel steeds meer geëist, dan wel 'dringend geadviseerd' wordt.
Wij hebben een vergelijkbare opzet (aannemer casco, zelf de afbouw) en hebben net een hypotheek afgesloten bij ING omdat de afbouwgarantie geen eis was. Wij financieren +/- 85% van de getaxeerde waarde van onze nieuwe woning.
Wij hebben een hypotheek bij Vista en onze aannemer is ook niet aangesloten. Ze hebben er niet eens naar gevraagd. We maakten ons daar van te voren best zorgen over.
Hier ook Vista, ging soepel. Ze wilden een omgevingsvergunning, aanneemovereenkomst ruwbouw en kostenraming afbouw. Afbouwgarantie was niet nodig, en dat geld hebben we ook in onze zak gehouden.Dengra schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:43:
Wij hebben een hypotheek bij Vista en onze aannemer is ook niet aangesloten. Ze hebben er niet eens naar gevraagd. We maakten ons daar van te voren best zorgen over.
Wij hadden ook de omgevingsvergunning nog niet nodig voor offerte. Wel voor passeren maar dat lostte dus ook een probleem voor ons op.onne schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:15:
[...]
Hier ook Vista, ging soepel. Ze wilden een omgevingsvergunning, aanneemovereenkomst ruwbouw en kostenraming afbouw. Afbouwgarantie was niet nodig, en dat geld hebben we ook in onze zak gehouden.
Fijne voorwaarden, goede rente. Wij zijn er blij mee!
Wel dus.mmmmmark schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:38:
[...]
Hopelijk niet dezelfde kavels als waarvoor ik heb ingeschreven

Nou goed, 1 keuze overlap (wij hebben er drie als optie gekozen, jij twee), dus wie weet worden we wel buren!

If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Ja idd hier hetzelfde 💪Dengra schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:52:
[...]
Wij hadden ook de omgevingsvergunning nog niet nodig voor offerte. Wel voor passeren maar dat lostte dus ook een probleem voor ons op.
Fijne voorwaarden, goede rente. Wij zijn er blij mee!
Afbouwgarantie is er niet alleen voor de bank, ook om er zelf zeker van te zijn dat er voor het budget wat je hebt een huis komt te staan.
Hypotheken zijn hier onderling eigenlijk niet zo even met elkaar te vergelijken. ik ga bijvoorbeeld voor aflossingsvrij en ben daarnaast ondernemer. Dan wordt het gewoon een ander verhaal.
Is natuurlijk waar, maar als de facturatie steeds net iets achter de bouwstatus aanloopt is het risico beperkt. Het is een verzekeringspremie, zelf geef ik het liever ergens anders aan uit🙂CrashOne schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:22:
Afbouwgarantie is er niet alleen voor de bank, ook om er zelf zeker van te zijn dat er voor het budget wat je hebt een huis komt te staan.
Precies, dit is bij ons ook zo afgesproken met de aannemer, alles in termijnen nadat er weer een deel is afgerond. We hebben zelfs de luxe van een backup aannemer achter de hand welke het voor dezelfde afspraken kan afbouwen mocht t mis gaan met nummer 1. Dit is voor banken niet voldoende en zij willen perse bouwgarant/woningborg. Het lijkt mij dat er zoveel kleine aannemers hier niet bij zijn aangesloten...onne schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:28:
[...]
Is natuurlijk waar, maar als de facturatie steeds net iets achter de bouwstatus aanloopt is het risico beperkt. Het is een verzekeringspremie, zelf geef ik het liever ergens anders aan uit🙂
We gaan dinsdag maar een poging doen bij de ING.
Dat denk ik niet. Stel dat de aannemer omvalt, dan zal een opvolgend aannemer toch extra werk hebben, daarnaast zit je ermee dat een opvolgend aannemer zal calculeren op huidig prijspeil.onne schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:28:
[...]
Is natuurlijk waar, maar als de facturatie steeds net iets achter de bouwstatus aanloopt is het risico beperkt.
En vergeet niet dat bij een faillisement in eerste instantie nog gebonden bent aan de aanneemovereenkomst. Zie ook https://www.dommerholt.nl...failliet-wat-kan-ik-doen/ voor een paar goede tips om op te letten bij aangaan KOA en bij faillisement.StevenK schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:42:
[...]
Dat denk ik niet. Stel dat de aannemer omvalt, dan zal een opvolgend aannemer toch extra werk hebben, daarnaast zit je ermee dat een opvolgend aannemer zal calculeren op huidig prijspeil.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Echter met een betrouwbare aannemer schat ik het risico laag in. Ik zie het vooral als verzekering, en daar ben ik in het algemeen allergisch voor 😉.StevenK schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:42:
[...]
Dat denk ik niet. Stel dat de aannemer omvalt, dan zal een opvolgend aannemer toch extra werk hebben, daarnaast zit je ermee dat een opvolgend aannemer zal calculeren op huidig prijspeil.
Anyway, iedereen moet z’n eigen afweging maken. Ons huis is inmiddels klaar dus ik geloof het verder wel.
Wat doen jullie eigenlijk qua deurbeslag? Ben me er een beetje aan in het verdiepen, en zou het wel leuk vinden als de deurkrukken aansluiten op de raam hendels (maakt toch je huis weer wat unieker, denk ik). Ik zou het liefst naar een winkel gaan om te kijken en te voelen, maar vind vooral online winkels. Kent iemand iets in de buurt van Leiden?
Zo simpel is dat :-)
Ik had het nog even nagekeken maar de partijen die ik gesproken hebben zien een 'afbouwgarantie' als de zekerheid dat er ook daadwerkelijk een huis gebouwd wordt. Kortom, een aanneemovereenkomst is voldoende, ook als dat enkel casco is met een lange meerwerklijst voor alle zaken die je inhuurt/-koop voor de afbouw.
Members only:
Inloggen
Wat een gaaf ontwerp!FreezingPixels schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:54:
***members only***
Mega gaaf ontwerp. En wat een fantastische 3d renders.
De renders zijn werkelijk schitterendFreezingPixels schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:54:
Ondertussen weer wat verder met de plannen.
Wat opmerkingen over het ontwerp: rond de voordeur zijn er nogal wat hokjes. Ik mis daar een duidelijke garderobe. Een gang (vanaf de voordeur) van 1,40 is ruim als gang , maar krap om bijvoorbeeld gasten uit te laten.
Wat me verder opvalt is hoe de dwarsgang links eindigt bij wk/buro. Je krijgt daar wat merkwaardige hoekjes. Wellicht kun je de gang inkosten en de burodeur dan 90 draaien. Alleen kun je er dan geen kunst meer hangen
Sowieso is de doorgang bij de trap (85 cm) aan de smalle kant, zeker voor je hoofdroute. Ik snap dat elke cm ten koste van iets anders gaat, maar toch. Een lange rechte trap neemt nu eenmaal veel ruimte in beslag. Probeer eens een gedeelde trap met bordes oid om te kijken hoe dat uitvalt.
Verder vind ik de keukenopstelling nog niet ideaal. Je hebt er ruimte genoeg, maar die blijft ook wat onbenut. Ik denk aan een opstelling met kookeiland en de apparatuur tegen het washok.
De buitenkant vind ik geweldig, de indeling heeft - denk ik - nog wat aandacht nodig
Thanks voor je uitgebreide reactie en ik begrijp je punten heel erg goed! Voor het hokjes probleem had ik eerst een andere oplossing:Conrado schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:30:
[...]
De renders zijn werkelijk schitterend![]()
Wat opmerkingen over het ontwerp: rond de voordeur zijn er nogal wat hokjes. Ik mis daar een duidelijke garderobe. Een gang (vanaf de voordeur) van 1,40 is ruim als gang , maar krap om bijvoorbeeld gasten uit te laten.
Wat me verder opvalt is hoe de dwarsgang links eindigt bij wk/buro. Je krijgt daar wat merkwaardige hoekjes. Wellicht kun je de gang inkosten en de burodeur dan 90 draaien. Alleen kun je er dan geen kunst meer hangen![]()
Sowieso is de doorgang bij de trap (85 cm) aan de smalle kant, zeker voor je hoofdroute. Ik snap dat elke cm ten koste van iets anders gaat, maar toch. Een lange rechte trap neemt nu eenmaal veel ruimte in beslag. Probeer eens een gedeelde trap met bordes oid om te kijken hoe dat uitvalt.
Verder vind ik de keukenopstelling nog niet ideaal. Je hebt er ruimte genoeg, maar die blijft ook wat onbenut. Ik denk aan een opstelling met kookeiland en de apparatuur tegen het washok.
De buitenkant vind ik geweldig, de indeling heeft - denk ik - nog wat aandacht nodig
:strip_exif()/f/image/mi6b1OVOZMU3J1gQhooSEix8.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarbij er een grote garderobe in de hal is te zien maar ik vond in deze indeling het washok te krap worden met de technische ruimte gecombineerd, vandaar dat ik hiervan af ben gestapt en de garderobe in het washok heb gemaakt. Hierdoor ontstaat er een aparte technische ruimte die ik geluidstechnisch beter kan isoleren en ook het kantoor werd hierdoor iets groter. Het hoekje in het kantoor is bewust gemaakt, hier komt een klus hoekje met 3d printer etc in een vrij diepe kast die ook weer geluidsdicht te maken is.
Uiteindelijk hebben we erg veel gang maar dat heb ik nu ook in het huidige huis en gek genoeg gebruiken we het ook veel als leef ruimte doordat alle deuren open staan en m'n zoontje rondjes kan rennen.
Ik ga naar aanleiding van je punten nog even kritisch kijken naar deze indeling.
De keukenopstelling hebben we in ons huidige huis ook, zelfde keuken, en dit werkt top. Ik heb gekeken naar een eiland maar ik vond beide doorlopen te klein worden. Inderdaad nu veel 'lege' ruimte maar dat geeft ook weer een gevoel van ruimte.
@FreezingPixels Erg mooi ontwerp en renders!
Jullie hebben nu niet echt een "achterom". Moet je dan altijd via de voordeur naar binnen? Ik vind het zelf erg prettig om een achteringang te hebben met bijkeuken, maar is natuurlijk persoonlijke voorkeur.
Jullie hebben nu niet echt een "achterom". Moet je dan altijd via de voordeur naar binnen? Ik vind het zelf erg prettig om een achteringang te hebben met bijkeuken, maar is natuurlijk persoonlijke voorkeur.
Heel gaaf ontwerp @FreezingPixels!! De tweede indeling met garderobekast lijkt mij een stuk handiger. Persoonlijk zou ik me niet zo druk maken om het geluid, je wasmachine maakt met centrifugeren meer geluid dan welke warmtepomp dan ook. Ik zou juist dan het hele hok geisoleerd willen hebben.
Verder heel gaaf, maar ben wel met de vorige commentaren eens dat het in de gang wel relatief krap wordt. Zeker voor zo'n huis. Verder zou ik heel erg zoeken naar nog wat opbergruimte, wij hebben te weinig momenteel :-)
Verder heel gaaf, maar ben wel met de vorige commentaren eens dat het in de gang wel relatief krap wordt. Zeker voor zo'n huis. Verder zou ik heel erg zoeken naar nog wat opbergruimte, wij hebben te weinig momenteel :-)
@FreezingPixels Als je toch naar de begane grond kijkt, voor mij voelt er in dezelfde regio meer wat inefficient. Je hebt door de woonkamer een soort looproute van voor naar achter. Vervolgens heb je in de gang, paralel daaraan, vrijwel dezelfde route. Voor mij is dat een hoop verloren ruimte.
Ik zie niet direct veel oplossingen behalve de gang/trap helemaal open te gooien naar de woonkamer toe. Maar dat stukje zou ik even extra aandacht geven.
In dezelfde regio snap ik de klapdeuren vanuit de gang naar achteren ook niet zo.
Ik zie niet direct veel oplossingen behalve de gang/trap helemaal open te gooien naar de woonkamer toe. Maar dat stukje zou ik even extra aandacht geven.
In dezelfde regio snap ik de klapdeuren vanuit de gang naar achteren ook niet zo.
@StevenK Woww wat een fantastische omgeving!
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
En dat bij een foto die genomen is van de heuvelrug af
Hoi allen, is dit een goed thread om te vragen over de nieuwbouw ?
Vraagje 1: Wat denken jullie aan de bouwbedrijven: Dura Vermeer vs BAM vs VORM ??? Google recencies zijn niet genoeg positief met BAM, en die is de bouwbedrijf voor mijn ingeloot project Hof Van Haag.
Vraagje 2: de woningen van Erasmus Veld https://vorm.nl/loferasmu...le-lof-erasmusveld-fase-2 project zijn veel goedkoper dan Hof van Haag hofvanhaag.nl, waarom zo ? Ze zijn dicht bij elkaar kwa locatie.
Bedankt
Vraagje 1: Wat denken jullie aan de bouwbedrijven: Dura Vermeer vs BAM vs VORM ??? Google recencies zijn niet genoeg positief met BAM, en die is de bouwbedrijf voor mijn ingeloot project Hof Van Haag.
Vraagje 2: de woningen van Erasmus Veld https://vorm.nl/loferasmu...le-lof-erasmusveld-fase-2 project zijn veel goedkoper dan Hof van Haag hofvanhaag.nl, waarom zo ? Ze zijn dicht bij elkaar kwa locatie.
Bedankt
.
[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:36 ]
Welke kelderbouwer bouwt jouw kelder?StevenK schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:48:
[Afbeelding]
Kelder gestort, deurkozijnen en kalkzandsteenwanden klaar en op de foto bezig met het stempelen. Dinsdag gaat de schil van de breedplaat (9 losse elementen) erop. Daarna wapening en dan mag de installateur vol aan de bak.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Ik denk dat het op de bordjes aan het hek staat.Morpheusk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:11:
Welke kelderbouwer bouwt jouw kelder?
Update:
Tekening is afgelopen week verzonden naar de welstand. Ik hoop binnen 6 weken een antwoord te krijgen. ( Gaat wss niet gebeuren, maar hopen kost niks.)
Wel weer een vraag naar de ervaren bouwers. De architect heeft voor de technische ruimte beneden een oppervlakte van ongeveer 6m2 ingetekend. Is dit naar verhouding goed? of is dit te ruim voor de technische apparaten en zou het kleiner kunnen? Of moet het juist groter?
Hier komen alle aansluitingen van het huis te gaan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/KDjuU6kTmRsjCIzRTmXXYMkZ.png?f=user_large)
En zo gaat de woning eruit zien.
Tekening is afgelopen week verzonden naar de welstand. Ik hoop binnen 6 weken een antwoord te krijgen. ( Gaat wss niet gebeuren, maar hopen kost niks.)
Wel weer een vraag naar de ervaren bouwers. De architect heeft voor de technische ruimte beneden een oppervlakte van ongeveer 6m2 ingetekend. Is dit naar verhouding goed? of is dit te ruim voor de technische apparaten en zou het kleiner kunnen? Of moet het juist groter?
:fill(white):strip_exif()/f/image/KDjuU6kTmRsjCIzRTmXXYMkZ.png?f=user_large)
En zo gaat de woning eruit zien.
/f/image/SNd3U9TBvFyhw3rlyO2C7l2g.png?f=fotoalbum_large)
Ligt er aan wat je in de technische ruimte neer wil zetten, als dat een warmtepomp gaat zijn met binnenunit, SWW boiler, evt. buffervat, waterontharder dan is het zeker niet te groot.karelkale schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:01:
Update:
Je geeft aan dat hier alle aansluitingen komen, maar je krijgt wel een losse meterkast neem ik aan (dat is zelfs verplicht namelijk).
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 26-05-2021 12:28 ]
Dank je wel voor je reactie.Grolsch schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:27:
[...]
Ligt er aan wat je in de technische ruimte neer wil zetten, als dat een warmtepomp gaat zijn met binnenunit, SWW boiler, evt. buffervat, waterontharder dan is het zeker niet te groot.
Je geeft aan dat hier alle aansluitingen komen, maar je krijgt wel een losse meterkast neem ik aan (dat is zelfs verplicht namelijk).
Alle bovengenoemde installaties idd. De meterkast staat idd ergens anders ( links van de ingang in de 2 "kasten".
Nope. Kreeft is de hoofdaannemer, kelderbouwer is Hardeman uit Lunteren www.hardemankelderbouw.nlmrmrmr schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:44:
[...]
Ik denk dat het op de bordjes aan het hek staat.
Vanochtend voor het eerst erin gestaan. 270 is best hoog.
[ Voor 10% gewijzigd door StevenK op 26-05-2021 13:00 ]
Mooi ontwerp, alleen dat huisnummer... Het is best wel een blikvanger, alleen is dit niet te zien vanaf de straat. Ik zou dat nummer dus sowieso op de voorkant van het huis monteren. Wel vind ik het wat moeilijk leesbaar.FreezingPixels schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:54:
***members only***
Members only:
Inloggen
En zou je niet liever de keuken en zitkamer omdraaien? Je hebt achter een fenomenaal uitzicht...
[ Voor 23% gewijzigd door Tehh op 26-05-2021 13:40 ]
@Tehh Goed punt. Advies van de brandweer: https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/huisnummers
[ Voor 5% gewijzigd door Peacefield78 op 26-05-2021 14:05 ]
Dan is het vrij eenvoudig, alle afmetingen van de bestelde apparatuur zijn bekend, teken het gewoon eens in, en dan zul je zien dat je de ruimte wel nodig hebt.karelkale schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:33:
[...]
Dank je wel voor je reactie.
Alle bovengenoemde installaties idd. De meterkast staat idd ergens anders ( links van de ingang in de 2 "kasten".
Onze technische ruimte is voorzien van 400 liter SWW boilervat, 120 liter buffervat, waterontharder, binnenunit WP, v.v. verdeler en heeft de afmetingen +- 1,8x1,8 meter, maar dat is (achteraf gezien) eigenlijk echt te krap.
Ook nog te maken met een schuine kant. Ik kan zelf amper bij mijn waterontharder komen, omdat ik dan tussen de 2 vaten door moet wat amper/niet past
[edit]
En ik zou de draairichting van je deur veranderen, naar buiten toe.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 26-05-2021 14:40 ]
Wij hebben een Nilan Compact P Geo, dat is een apparaat van 60x90x200 cm, hierin zit balansventilatie, warmtepomp en sanitair warm water, dan is die ruimte groot zat en kunnen wasmachine en droger er ook nog wel bij.karelkale schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:01:
Update:
Ofwel, kijk eerst wat voor installatie je wilt.
idem. Bij ons is de hele installatieruimte een hoekje van 0,8x1m in de bijkeuken...deejeebv schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:14:
[...]
Wij hebben een Nilan Compact P Geo, dat is een apparaat van 60x90x200 cm, hierin zit balansventilatie, warmtepomp en sanitair warm water, dan is die ruimte groot zat en kunnen wasmachine en droger er ook nog wel bij.
Ik heb me helemaal nog niet in WTW/Warmtepomp apparaten verdiept, maar begrijp ik dat dit beide is, en zonder buitenunit? Zo ja, waarom is dit niet de norm?deejeebv schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:14:
[...]
Wij hebben een Nilan Compact P Geo, dat is een apparaat van 60x90x200 cm, hierin zit balansventilatie, warmtepomp en sanitair warm water, dan is die ruimte groot zat en kunnen wasmachine en droger er ook nog wel bij.
Een geothermische warmtepomp heeft geen buitenunit. Geothermisch is iets duurder in aanleg, maar heeft een beter rendement. Ik ben wel benieuwd naar wat het voordeel is van WTW en WP in één behuizing?
It's time to play the music, it's time to light the lights
Voordeel: Ruimte
Nadeel: is er 1 kapot kun je alles vervangen
Nog een voordeel: integraal ontwerp. Zo kun je bijvoorbeeld SWW maken van de warmte die vrijkomt bij het toepassen van WTW koeling en/of vloerkoeling in de zomer.
Eens met het nadeel wat @Sjembecks benoemt. Het is een complex apparaat. Bij eventuele vervanging hoop je maar dat de opvolger ook op deze footprint past. Wat extra ruimte is dus sterk aan te bevelen (groter dan de eerder genoemde 0,8 m2).
Eens met het nadeel wat @Sjembecks benoemt. Het is een complex apparaat. Bij eventuele vervanging hoop je maar dat de opvolger ook op deze footprint past. Wat extra ruimte is dus sterk aan te bevelen (groter dan de eerder genoemde 0,8 m2).
Het zijn "modules" dus je kunt natuurlijk zaken repareren. Maar het zou natuurlijk kunnen dat de hele unit vervangen moet worden, dat is dan wel een nadeel. Maar dan moet het ding in brand vliegen of zo.
Een Nilan is een lucht/luchtwarmtepomp i.c.m. WTW die de binnenlucht actief of passief verwarmt en koelt, en daarbij een boiler opwarmt, én daarnaast een lucht/water of water/water wp voor vloerverwarming. Wij hebben de Air 9 (l/w met buitenunit).
Wij wilden een Geo 3, iets duurder dan L/W, maar die was qua capaciteit net krap onder onze benodigde capaciteit, een Geo 6 was dermate veel duurder dat we voor een Air 9 gekozen hebben. Buitenunit staat bij ons toch niet in de weg.
Een voordeel is inderdaad ruimte, en daarnaast ook het totaal ontbreken van een wirwar aan installaties en buizen. Onze enige installatie is een hagelwitte "koelkast" en verder zie je niks (ik moet alleen een keer de WTW aansluitingen achter een mooie betimmering wegwerken).
Die unit staat dan ook "prominent " in onze - al zeg ik het zelf - zeer toonbare bijkeuken. Als ik dat vergelijk met andere installatieruimtes...
Wij hebben dus eigenlijk geen installatieruimte, dus maximale leefruimte.
Een Nilan is een lucht/luchtwarmtepomp i.c.m. WTW die de binnenlucht actief of passief verwarmt en koelt, en daarbij een boiler opwarmt, én daarnaast een lucht/water of water/water wp voor vloerverwarming. Wij hebben de Air 9 (l/w met buitenunit).
Wij wilden een Geo 3, iets duurder dan L/W, maar die was qua capaciteit net krap onder onze benodigde capaciteit, een Geo 6 was dermate veel duurder dat we voor een Air 9 gekozen hebben. Buitenunit staat bij ons toch niet in de weg.
Een voordeel is inderdaad ruimte, en daarnaast ook het totaal ontbreken van een wirwar aan installaties en buizen. Onze enige installatie is een hagelwitte "koelkast" en verder zie je niks (ik moet alleen een keer de WTW aansluitingen achter een mooie betimmering wegwerken).
Die unit staat dan ook "prominent " in onze - al zeg ik het zelf - zeer toonbare bijkeuken. Als ik dat vergelijk met andere installatieruimtes...
Wij hebben dus eigenlijk geen installatieruimte, dus maximale leefruimte.
[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 27-05-2021 11:06 ]
Geothermisch is getuige de offertes die ik hier heb gezien in veel gevallen twee keer zo duur als een normale L/W wp.big bang schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:29:
Een geothermische warmtepomp heeft geen buitenunit. Geothermisch is iets duurder in aanleg, maar heeft een beter rendement. Ik ben wel benieuwd naar wat het voordeel is van WTW en WP in één behuizing?
In de praktijk is het rendement ook nauwelijks hoger. Hooguit een halve COP-punt. Daarmee is de terugverdientijd veel langer dan de levensduur...
Bovendien heb je bij een L/W geen problemen met een te ver afgekoelde bron.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Er is ook zoiets als repareren, wel zo duurzaam.Sjembecks schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:34:
Voordeel: Ruimte
Is dat echt z'n groot voordeel? In dat scenario is het al warm buiten (immers je moet koelen) en dan is elke l/w warmtepomp heel efficient ?
WTW cap gaat tot 430m3/h zo te zien? Beetje krap voor de wat grotere woningen?
WTW cap gaat tot 430m3/h zo te zien? Beetje krap voor de wat grotere woningen?
[ Voor 26% gewijzigd door xoror op 27-05-2021 11:08 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
De COP van L/W wordt soms nogal wat optimistisch voorgesteld, wat dat betreft kun je beter naar de SCOP kijken. Probleem is echter dat je warmtevraag het grootst is op de momenten dat je rendement het laagst is. Als je dat effect mee neemt (en hoe groot dat effect is verschilt per huis), kun je waarschijnlijk een beter vergelijk maken.Andrehj schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:03:
[...]
Geothermisch is getuige de offertes die ik hier heb gezien in veel gevallen twee keer zo duur als een normale L/W wp.
In de praktijk is het rendement ook nauwelijks hoger. Hooguit een halve COP-punt. Daarmee is de terugverdientijd veel langer dan de levensduur...
De afgelopen jaren is het rendement van L/W WP wel beter geworden, gelukkig.
Daarnaast is niet ieder perceel/huis geschikt voor een buitenunit, denk aan geluidsoverlast etc. Een kennis van met met L/W op het dak had afgelopen winter moeite met in slaap vallen door de herrie die het ding op het dak maakte. Een geothermische WP is echter in sommige gevallen nog een stuk moeilijker, vooral bij retrofit.
Een te ver afgekoelde bron kan voorkomen worden door voldoende dimensionering en eventueel door in de zomer toe koelen tot net boven het dauwpunt (win win). In hoeverre de bron hier voor gevoelig is hangt ook nogal af van de bodemsamenstelling.
Conclusie: per casus bekijken welke oplossing het beste is. Geothermisch heeft nog altijd meer rendement, maar dat betekend niet automatisch dat dat de beste oplossing is.
BIj mij gaf het vooral de afwezigheid van een buitenunit en het efficiënter koelen de doorslag om voor een bodemwarmtepomp te kiezen.Andrehj schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:03:
[...]
Geothermisch is getuige de offertes die ik hier heb gezien in veel gevallen twee keer zo duur als een normale L/W wp.
Voor mij ook, maar toen had ik mij nog niet gerealiseerd dat de binnenunit van een W/W Wp ook gewoon een compressor heeft die staat te brommen/trillen.deejeebv schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:35:
[...]
BIj mij gaf het vooral de afwezigheid van een buitenunit en het efficiënter koelen de doorslag om voor een bodemwarmtepomp te kiezen.
Iets duurder?!big bang schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:29:
Gewoon de Tweakers LWWP logging bekijken, dat is reallife data.big bang schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:20:
[...]
De COP van L/W wordt soms nogal wat optimistisch voorgesteld, wat dat betreft kun je beter naar de SCOP kijken. Probleem is echter dat je warmtevraag het grootst is op de momenten dat je rendement het laagst is. Als je dat effect mee neemt (en hoe groot dat effect is verschilt per huis), kun je waarschijnlijk een beter vergelijk maken.
Daarnaast is niet ieder perceel/huis geschikt voor een buitenunit, denk aan geluidsoverlast etc. Een kennis van met met L/W op het dak had afgelopen winter moeite met in slaap vallen door de herrie die het ding op het dak maakte. Een geothermische WP is echter in sommige gevallen nog een stuk moeilijker, vooral bij retrofit.
Een te ver afgekoelde bron kan voorkomen worden door voldoende dimensionering en eventueel door in de zomer toe koelen tot net boven het dauwpunt (win win). In hoeverre de bron hier voor gevoelig is hangt ook nogal af van de bodemsamenstelling.
Conclusie: per casus bekijken welke oplossing het beste is. Geothermisch heeft nog altijd meer rendement, maar dat betekend niet automatisch dat dat de beste oplossing is.
Om de een of andere reden heeft er nog steeds niemand een Kamstrup aan een WWWP gehangen, dus "echte" data ontbreekt.
COP is idd ietsjes hoger bij WW, koeling is iets goedkoper (tientjes per jaar), maar idd compressor binnen, hoge aanschaf en kan niet diep koelen (wat je wilt als je fancoils hebt staan).
En natuurlijk het gedoe met te kleine bronnen.... Die zouden ze inderdaad goed moeten dimensioneren.....
Ik heb een Iungo aan mijn Nilan Geo hangen, maar op dit moment helaas nog geen internet. In het stroomverbruik van de Nilan zit dan uiteraard ook het verbruik van de balansventilatie.bbbrumbrum schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:50:
[...]
Gewoon de Tweakers LWWP logging bekijken, dat is reallife data.
Om de een of andere reden heeft er nog steeds niemand een Kamstrup aan een WWWP gehangen, dus "echte" data ontbreekt.
COP is idd ietsjes hoger bij WW, koeling is iets goedkoper (tientjes per jaar), maar idd compressor binnen, hoge aanschaf en kan niet diep koelen (wat je wilt als je fancoils hebt staan).
En natuurlijk het gedoe met te kleine bronnen.... Die zouden ze inderdaad goed moeten dimensioneren.....
Ik heb hem wel horen brommen, maar hij trilt niet. Hij zal echter nog niet op vol vermogen gedraaid hebben.Fabian schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:32:
[...]
Voor mij ook, maar toen had ik mij nog niet gerealiseerd dat de binnenunit van een W/W Wp ook gewoon een compressor heeft die staat te brommen/trillen.
OK, maar ook een Kamstrup om de output te meten?deejeebv schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:08:
[...]
Ik heb een Iungo aan mijn Nilan Geo hangen, maar op dit moment helaas nog geen internet. In het stroomverbruik van de Nilan zit dan uiteraard ook het verbruik van de balansventilatie.
Nee, ik heb me daar ook nog niet in verdiept.bbbrumbrum schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:13:
[...]
OK, maar ook een Kamstrup om de output te meten?
Wij hebben totaal geen last van de binnenunit. Als de ventilatie op 3 staat hoor je hem wel licht ruisen, op stand 2 hoor je niets, en af en toe klikt er zachtjes wat als ie schakelt voor koeling en warm water functies. Hij staat bij ons naast de woonkamer direct naast de schuifdeur (die dus rondom behoorlijk open is). Heeft bij ons al een halve zomer en volledige winter gedraaid, en qua geluid zeer tevreden. We hebben ook vaak de schuifdeur open staan (zonder reden) en ook dan geen enkele last van het apparaat.deejeebv schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:10:
[...]
Ik heb hem wel horen brommen, maar hij trilt niet. Hij zal echter nog niet op vol vermogen gedraaid hebben.
Heb wel contact met iemand die wel geluidsoverlast van zijn Nilan ervaart, maar ik denk dat dat een exemplarisch iets is. Wat hij beschrijft ken ik niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 27-05-2021 13:30 ]
Maar is de Air een monoblock of split?Stefke schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:29:
[...]
Wij hebben totaal geen last van de binnenunit. Als de ventilatie op 3 staat hoor je hem wel licht ruisen, op stand 2 hoor je niets, en af en toe klikt er zachtjes wat als ie schakelt voor koeling en warm water functies. Hij staat bij ons naast de woonkamer direct naast de schuifdeur (die dus rondom behoorlijk open is). Heeft bij ons al een halve zomer en volledige winter gedraaid, en qua geluid zeer tevreden. We hebben ook vaak de schuifdeur open staan (zonder reden) en ook dan geen enkele last van het apparaat.
Heb wel contact met iemand die wel geluidsoverlast van zijn Nilan ervaart, maar ik denk dat dat een exemplarisch iets is. Wat hij beschrijft ken ik niet.
Ik denk een monoblock, de buitenunit is vrij groot, volgens mij zit "alles" daar in. Maar ik heb me daar nooit in verdiept, er zit ook nog een deel van de vv binnen (niet alleen de pomp). Volgens mij gaat er water door de aan/afvoer naar buiten.
[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 27-05-2021 13:35 ]
Dat is wel een significant verschil met de Geo dan, want dan heb je alleen een pomp binnen en geen compressor.Stefke schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:35:
Ik denk een monoblock, de buitenunit is vrij groot, volgens mij zit "alles" daar in. Maar ik heb me daar nooit in verdiept, er zit ook nog een deel van de vv binnen (niet alleen de pomp). Volgens mij gaat er water door de aan/afvoer naar buiten.
Dat is dan een voordeel van de Air. De buitenunit is fluisterstil. Een ander voordeel van de Air was dat een geo 6 ons zo'n 7 a 8000 euro meer zou kosten, met de Geo 3 kwamen we net niet uit (achteraf had het wellicht best gekund, op straffe van wat electrisch bijstoken op de koudste dagen oid..)
Er zit nog wel een flink deel binnen hoor, dat is niet alleen het pompje van de vv
Er zit nog wel een flink deel binnen hoor, dat is niet alleen het pompje van de vv
Was dat alleen unit of ook boring ? Bij mijn offertes was het 15k ex btw duurder namelijk W/W vs L/W.Stefke schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:40:
Dat is dan een voordeel van de Air. De buitenunit is fluisterstil. Een ander voordeel van de Air was dat een geo 6 ons zo'n 7 a 8000 euro meer zou kosten, met de Geo 3 kwamen we net niet uit (achteraf had het wellicht best gekund, op straffe van wat electrisch bijstoken op de koudste dagen oid..)
Het boren schijnt absurd duur te zijn
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Dat was voor het totaal incl boren. Als ik me niet vergis waren de boorkosten voor een geo3 toen op 3000 geoffreerd, maar dat is denk ik alweer 2017
Een Geo6 was dan 7-8k duurder dan de air9, en we kregen op de air9 en de compact P twee keer subsidie. Uiteindelijk dus gekozen voor een air 9 en zo enkele duizenden euro's goedkoper, en "dan maar" een buitenunit. Op zich geen spijt van
Een Geo6 was dan 7-8k duurder dan de air9, en we kregen op de air9 en de compact P twee keer subsidie. Uiteindelijk dus gekozen voor een air 9 en zo enkele duizenden euro's goedkoper, en "dan maar" een buitenunit. Op zich geen spijt van
.
[ Voor 94% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:36 ]
Vandaag even gebeld maar ze leveren alleen aan bedrijven.
Voor mensen ie een indicatieprijs zoeken: 35,- per week voor 14 platen, 105,- per uur transport + 50,- los of laad kosten.
Boren van mijn bron (90 m) deze maand uitgevoerd (offerte vorig jaar) 5k incl. BTW.Deleon78 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:14:
Boren was 2jr geleden al 10k+ bij ons.
Kunststof rijplaten kopen, 50 euro per stuk... In ieder geval ruim geschikt voor een 10 ton verreikerbattler schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:20:
[...]
Vandaag even gebeld maar ze leveren alleen aan bedrijven.
Voor mensen ie een indicatieprijs zoeken: 35,- per week voor 14 platen, 105,- per uur transport + 50,- los of laad kosten.
Rijplaten huren is echt tering duur (maar, als je de echte stalen nodig hebt...)
[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 27-05-2021 14:38 ]
@Stefke Ik heb het nagevraagd, moest staal zijn. Ik heb hopelijk een deal kunnen sluiten met een aannemer die om de hoek bezig is. Hij gaat evne kijken of hij 14 platen heeft liggen.
sinds april dit jaar, zijn er nieuwe strengere eisen opgesteld aan warmte pomps en dan met name luchtwarmte. De eisen zijn voornamelijk verhoogd op het gebied van hoeveel geluid het ding kan maken. Hierdoor zijn een groot deel van de warmte pompen niet meer geschikt voor de nieuwe nomeringen.big bang schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:20:
[...]
De COP van L/W wordt soms nogal wat optimistisch voorgesteld, wat dat betreft kun je beter naar de SCOP kijken. Probleem is echter dat je warmtevraag het grootst is op de momenten dat je rendement het laagst is. Als je dat effect mee neemt (en hoe groot dat effect is verschilt per huis), kun je waarschijnlijk een beter vergelijk maken.
Monoblock voldoet op ongeveer 4m van de erfgrens en een compress op 3m.badboyqxy schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:04:
[...]
sinds april dit jaar, zijn er nieuwe strengere eisen opgesteld aan warmte pomps en dan met name luchtwarmte. De eisen zijn voornamelijk verhoogd op het gebied van hoeveel geluid het ding kan maken. Hierdoor zijn een groot deel van de warmte pompen niet meer geschikt voor de nieuwe nomeringen.
Onze technische ruimte is 9 m2 en daar zit dan alles in, WP, boilervat, meterkast, omvormer,(niet op de foto) alle aansluitingen en filters voor de drinkwatervoorziening. Verder in een hoekje de wasmachine en droger gepropt en ik heb een klein hoekje kunnen maken voor gereedschap en dingen die je eigenlijk niet nodig hoopt te hebben (reserve tegels, potten verf en stuczooi van van de buitengevel)karelkale schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:01:
Update:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/wAl57ggMGrWcg5PesWv5chsM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door gumtree op 27-05-2021 19:46 ]
Ik mis een ventilatiesysteem. Die neemt (zeker als ik de geïsoleerde buizen en de geluiddempers meeneem) bijna net zoveel ruimte in als warmtepomp en SWW-vat.gumtree schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:44:
[...]
Onze technische ruimte is 9 m2 en daar zit dan alles in, WP, boilervat, meterkast, omvormer,(niet op de foto) alle aansluitingen en filters voor de drinkwatervoorziening. Verder in een hoekje de wasmachine en droger gepropt en ik heb een klein hoekje kunnen maken voor gereedschap en dingen die je eigenlijk niet nodig hoopt te hebben (reserve tegels, potten verf en stuczooi van van de buitengevel)
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@gumtree heb je meer foto's ben wel benieuwd hoe het er verder uit ziet.
heb je installatiehok op zolder of begane grond?
Je WP zet je op de BG en je WTW op de verdieping of zolder normaal gesproken.badboyqxy schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:51:
@gumtree heb je meer foto's ben wel benieuwd hoe het er verder uit ziet.
Bij mij zitten beide in de technische ruimte op de 1e verdieping, zo centraal mogelijk in de woning, om leidinglengtes te minimaliseren.DeBaroN schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:02:
[...]
Je WP zet je op de BG en je WTW op de verdieping of zolder normaal gesproken.
Bij ons hebben we gekozen alles in de kelder te plaatsen. Voor kanaallengte helaas niet optimaal, maar de enige manier die past bij ons verdere programma van eisen en wel het voordeel dat eventueel geluid in de kelder zit. Is een ruimte van 3,5 x 1,6 geworden, met alle apparatuur in een u-opstelling. Naast WTW, Warmtepomp en alles wat daarbij hoort en bouw ik daar ook een grote schakelkast van waaruit ik netwerk, 230/400 en KNX verder het huis in leg.Andrehj schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:49:
[...]
Bij mij zitten beide in de technische ruimte op de 1e verdieping, zo centraal mogelijk in de woning, om leidinglengtes te minimaliseren.
Vraagje: voor ons bijgebouw heb ik van de aannemer 75x195 balken en underlayment bijgeleverd gekregen om een plafond/zoldervloertje te maken. Balken komen in schoenen te hangen.
Nu zie ik dat 3 balken, die precies bij de ingang komen, bijna 8 graden getordeerd zijn. Volgens mij zijn deze niet meer bruikbaar om een vloer mee te maken.
Omdat ze boven de ingang komen zul je ook direct de hele kromming zien. Ze moeten daar komen vanwege de lengte (die anders is dan de rest vd balken)
Nu snap ik ook wel dat hout een natuurproduct is en de overige balken zijn ook niet allemaal 100% recht, maar ik vind dit wel extreem en volgens mij niet geschikt om als vloerbalk te dienen.
Wat is acceptabel, zijn daar een soort van richtlijnen voor? Kan ik nieuwe balken eisen die iig minder getordeerd zijn?
Ik zie bij een leverancier bijv. staan: ruw hout kan krom zijn. Als maatvast en recht van belang zijn, bestel dan geschaafde balken. (dit zijn geschaafde balken, 70x195x4200)
:fill(white):strip_exif()/f/image/8TxeYt1M9stbjx39tBA8nze6.png?f=user_large)
Aannemer zegt: ik krijg ze ook zo, en we moeten wel vaker balken rechttrekken (op allerlei manieren). Maar ik heb in deze situatie (balken in schoenen) niet eens de mogelijkheid om ergens aan te trekken. In een constructie zou dat nog wel kunnen
Zou ik een dergelijke balk weer wat rechter kunnen maken voor ik hem monteer? Bijv. nat maken aan 1 zijde en eventueel onder druk zetten? (geen idee hoe, t zijn niet echt plankjes)
Nu zie ik dat 3 balken, die precies bij de ingang komen, bijna 8 graden getordeerd zijn. Volgens mij zijn deze niet meer bruikbaar om een vloer mee te maken.
Omdat ze boven de ingang komen zul je ook direct de hele kromming zien. Ze moeten daar komen vanwege de lengte (die anders is dan de rest vd balken)
Nu snap ik ook wel dat hout een natuurproduct is en de overige balken zijn ook niet allemaal 100% recht, maar ik vind dit wel extreem en volgens mij niet geschikt om als vloerbalk te dienen.
Wat is acceptabel, zijn daar een soort van richtlijnen voor? Kan ik nieuwe balken eisen die iig minder getordeerd zijn?
Ik zie bij een leverancier bijv. staan: ruw hout kan krom zijn. Als maatvast en recht van belang zijn, bestel dan geschaafde balken. (dit zijn geschaafde balken, 70x195x4200)
:fill(white):strip_exif()/f/image/8TxeYt1M9stbjx39tBA8nze6.png?f=user_large)
Aannemer zegt: ik krijg ze ook zo, en we moeten wel vaker balken rechttrekken (op allerlei manieren). Maar ik heb in deze situatie (balken in schoenen) niet eens de mogelijkheid om ergens aan te trekken. In een constructie zou dat nog wel kunnen
Zou ik een dergelijke balk weer wat rechter kunnen maken voor ik hem monteer? Bijv. nat maken aan 1 zijde en eventueel onder druk zetten? (geen idee hoe, t zijn niet echt plankjes)
[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 28-05-2021 10:21 ]
Wat je kan doen is een kant in de schoen leggen, en op de andere kant een grote lijmklem op de balk zetten om als hefboom te gebruiken om hem recht te draaien.
Ik denk dat ik een grotere hefboom nodig heb dan een lijmklem om dit balkformaat recht te trekken (gebaseerd op gevoel, heb er geen ervaring mee). Ik zou een balk op het einde kunnen schroeven van zeg 2m, haaks op de balk. Maar als ik dan de balk recht trek houdt zo'n schoen dat?
Geen idee of dat de onderkant uiteindelijk in het zicht is, maar kun je er geen balken tussen schroeven, zodat e.e.a alsnog recht getrokken wordt?
Eventueel wel van te voren wat sparingen voor leidingwerk in maken.
Eventueel wel van te voren wat sparingen voor leidingwerk in maken.
Onderkant komt in het zicht, maar een dwarsbalk er tussen zou geen probleem zijn. Dat is op zich wel een goed idee.
Ik moet eerst een een testje doen om te kijken hoe "gemakkelijk" zo'n balk recht te trekken is...
Het is van onder een "open" plafondje, dat wil ik niet dicht timmeren.
Ik moet eerst een een testje doen om te kijken hoe "gemakkelijk" zo'n balk recht te trekken is...
Het is van onder een "open" plafondje, dat wil ik niet dicht timmeren.
Het probleem is een beetje dat als je ze aan de ene kant recht trekt, dat ze dan aan de andere kant scheef gaan staan. Ik geloof inderdaad niet dat die zadels nu veel torsiekrachten op kunnen vangen. De lengte is in dit geval wel in je voordeel.
Als je geen getordeerde balken wilt zit je in de praktijk al snel vast aan gelamineerde balken (laminaten teams), maar dat is al weer een andere tak van sport.
Als je geen getordeerde balken wilt zit je in de praktijk al snel vast aan gelamineerde balken (laminaten teams), maar dat is al weer een andere tak van sport.
makkelijk te doen. gewoon zelf een "vork" maken. van bv 2 en 3tjes dan kan iemand vanaf de grond ze makkelijk recht trekken. als je naast gebruik van een goed passend stevig zadel/schoen gebruik kan maken van constructie schroeven zal dat zeker helpen zodra er een vloer/dak op komt blijven ze redelijk zitten, maar zonder plafond (rachels) of tussen balken (ofvan die ouderwetse kruisjes) heb je gewoon kans op vervorming.Stefke schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:21:
Onderkant komt in het zicht, maar een dwarsbalk er tussen zou geen probleem zijn. Dat is op zich wel een goed idee.
[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 28-05-2021 12:11 ]
Heb net 2 balken samen geknepen met twee grote houtklemmen en dat ging redelijk goed, ze oogden daarna recht (genoeg). Wat bedoel je met 2 en 3tjes?
De schoenen zijn gelukkig de zware variant (1,5 a 2mm dik?) en ook het type dat je kunt schroeven terwijl de balk er in ligt (flappen aan de buitenzijde). Ik zou zo'n schoen al op de balk kunnen vastzetten (onderzijde) nog voor ik hem recht trek.
Anders dan zadels die je "blind" bevestigd. Die moet je eerst vastschroeven en dan de balk er in laten vallen
Ik zal er ook wat dwarsbalken tussen zetten, maar dat kan dan eventueel 38x... zijn
De schoenen zijn gelukkig de zware variant (1,5 a 2mm dik?) en ook het type dat je kunt schroeven terwijl de balk er in ligt (flappen aan de buitenzijde). Ik zou zo'n schoen al op de balk kunnen vastzetten (onderzijde) nog voor ik hem recht trek.
Anders dan zadels die je "blind" bevestigd. Die moet je eerst vastschroeven en dan de balk er in laten vallen
Ik zal er ook wat dwarsbalken tussen zetten, maar dat kan dan eventueel 38x... zijn
[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 28-05-2021 12:54 ]
2"X 3" ruw ofwel 46mm X 69mm geschaafdStefke schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:32:
Heb net 2 balken samen geknepen met twee grote houtklemmen en dat ging redelijk goed, ze oogden daarna recht (genoeg). Wat bedoel je met 2 en 3tjes?
Ik heb er helaas geen foto van, en heb die van mij toevallig 2 weken terug verbouwd tot stukje bekisting
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/caq3GHoKQI2h60a8tvcwLhVP.jpg?f=user_large)
Ah op die fiets. Ja, scheelt wellicht wat onnodige gaten te boren. Heb hier genoeg materiaal voor liggen.
Vorige week plaatste ik een videootje van het maken van de onderbouw van onze nieuwe woning.
De afgelopen twee dagen hebben ze de bovenbouw erop gezet.
Ook maar weer een videootje van gemaakt.
Volgende week komen de dakpannen erop.
Schiet lekker op zo.
De afgelopen twee dagen hebben ze de bovenbouw erop gezet.
Ook maar weer een videootje van gemaakt.
Volgende week komen de dakpannen erop.
Schiet lekker op zo.
Photofacts; weblog over fotografie..
Tof om te zien zo. Het zelfde huis als de buren, maar dan een verdieping hoger als ik het zo zie?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic