Photofacts; weblog over fotografie..
Leuk filmpje, gaaf om te zien hoe snel dat gaat.Elja schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:48:
Vorige week plaatste ik een videootje van het maken van de onderbouw van onze nieuwe woning.
De afgelopen twee dagen hebben ze de bovenbouw erop gezet.
Ook maar weer een videootje van gemaakt.
[YouTube: Bovenbouw - Groothuisbouw GH2 - Wijchen]
Volgende week komen de dakpannen erop.
Schiet lekker op zo.
Die drie dakkapelletjes, kon dat niet 1 lange zijn? dat is toch veel functioneler? En de schoorstenen, zijn die echt alleen voor de sier?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Gaaf! Wij zijn laatst ook bij Groothuisbouw geweest om in de modelwoningen te kijken, die GH2 was wel een machtig huis.Elja schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:48:
Vorige week plaatste ik een videootje van het maken van de onderbouw van onze nieuwe woning.
Schiet lekker op zo.
Hoe zijn je ervaringen tot nu toe?
Ervaring is erg goed.FabianGTI schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:49:
Gaaf! Wij zijn laatst ook bij Groothuisbouw geweest om in de modelwoningen te kijken, die GH2 was wel een machtig huis.![]()
Hoe zijn je ervaringen tot nu toe?
Prettig contact met snelle reacties op vragen.
Bouwen gaat vlot en georganiseerd, zoals je ziet.
Zelf vond ik het ook prettig dat de keuzes die je maakt nog enigszins beperkt zijn door het concept. Je hoeft niet uit 200 verschillende bakstenen te kiezen, ze geven je een stuk of 15 opties. Geen 50 verschillende dakpannen, maar kiezen uit 6. Dat soort dingen. Scheelt een boel keuzes maken.
En toch is er veel meer aanpasbaar dan je op basis van de website in eerste instantie zou denken.
Ik heb zelf niet zo'n verstand van bouwen, maar ik heb het idee/gevoel dat er kwalitatief ook goed gebouwd wordt. Ook omdat zo'n huis al tientallen keren gebouwd is en steeds verbetert wordt door het bedrijf.
Ja, de schoorstenen zijn alleen voor de sier.No Hands schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:25:
Leuk filmpje, gaaf om te zien hoe snel dat gaat.
Die drie dakkapelletjes, kon dat niet 1 lange zijn? dat is toch veel functioneler? En de schoorstenen, zijn die echt alleen voor de sier?
Eén grote dakkapel is wellicht functioneler, maar wij vonden dit mooier. Je kunt overigens wel kiezen voor grotere dakkappelen bij Groothuisbouw, maar dit is wel de standaard.
Daarbij komt elk kappelletje aan de binnenkant in een andere ruimte (kamer 1, overloop en kamer 2).
Photofacts; weblog over fotografie..
Heel gaaf om te zien!Elja schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:48:
Schiet lekker op zo.
Ik volg dit topic vaak een beetje met een half oog omdat ik dolgraag ook zou bouwen, ik had al zitten spelen bij de configurator bij groothuisbouw, en ik moet zeggen dat mijn ideale woning er ongeveer precies zo uitzag als wat jij nu laat bouwen. Kortom: Mijn complimenten voor je goede smaak
Blijf vooral posten hier, want ik vind het erg interessant hoe je verdere ervaringen zijn met groothuisbouw.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Wij gaan ook voor deze opstelling met ons huis wat we gaan renoveren naar een passief huis maar dan met een Zehnder Comfoair Q450 (express wat overgedimensioneerd ivm groter debiet afzuigkap) en in combo met een klep in de ventilatiebuizen. Welke afzuigkap ga je gebruiken? Ik heb tot nu toe alleen nog de nieuwe afzuigkap van ATAG gevonden: de WS6011ICR . Deze is makkelijk aan te sluiten op de wtw. Ik weet alleen nog niet wat de vetfilter klasse is, liefst wil je A hebben. Dit model is verder ook wat minder mooi weg te werken als inbouw.StevenK schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:08:
[...]
Correct. Voordeel is dat bij mij de keuken boven de technische ruimte staat, dus het kanaalwerk van de afzuigkap is redelijk beperkt.
[...]
Ik gebruik een Nilan WTW en daarbij de EM-Box van Nilan.
Overigens vandaag beton gestort (keldervloer)
[Afbeelding]
Ik plaats een doos model professionele kap (1200 x 950 x 400), die ik aftimmer. In die kap zitten uitwasbare metalen lamellenfilters. Daarnaast heeft die EM-box ook nog een ingebouwd uitwasbaar filter.adnanoner schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:02:
[...]
Wij gaan ook voor deze opstelling met ons huis wat we gaan renoveren naar een passief huis maar dan met een Zehnder Comfoair Q450 (express wat overgedimensioneerd ivm groter debiet afzuigkap) en in combo met een klep in de ventilatiebuizen. Welke afzuigkap ga je gebruiken?
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
In de kelderbadboyqxy schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:51:
@gumtree heb je meer foto's ben wel benieuwd hoe het er verder uit ziet.
heb je installatiehok op zolder of begane grond?
:strip_exif()/f/image/NIAmdwsY8PODCwFPWiH8xTeN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qTHrpZHwBkNHcWU2MyC9Ixm5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nkvyVh8DuljZTHSqJSXDW6AY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ventilatie systeem is bij ons afzonderlijk per ruimte geregeld. Aangezien onze buitenmuur 50cm dik is, is er ruimte genoeg om dit in de muren te verwerken. Het zijn dus grotendeels units met een ingebouwde buismotor. Alleen in de kelder zijn de ruimtes zonder raam/koekoek voorzien van een ventilatiesysteem (zie kastje links van het boiler-vat) De ventilatieleidingen zijn zo kort mogelijk gehouden ivm condensvorming door de grote temperatuurverschillen tussen dag-en-nacht. Dit op advies en ervaring van meerdere partijen.Andrehj schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:26:
[...]
Ik mis een ventilatiesysteem. Die neemt (zeker als ik de geïsoleerde buizen en de geluiddempers meeneem) bijna net zoveel ruimte in als warmtepomp en SWW-vat.
Mijn huisje staat ongeveer 1.000 km ten zuiden van Utrecht en op 600 meter boven NAP (in 🇦🇹) ik heb dus ook een heel ander klimaat. Koude nachten, overdag aangenaam warm, hete zomers en koude winters. (maar geen extreem koude zoals in bijv. Tirol of Karinthië)
:strip_exif()/f/image/O2OPT028eyjFSg0PKeiCgsl5.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorige week is er hard gewerkt zodat vandaag de breedplaat volgestort kon worden. Volgende week het CLT casco erop. In de tussentijd de buitenriolering, infiltratiekratten en grondwerk.
[ Voor 6% gewijzigd door StevenK op 31-05-2021 14:06 ]
gumtree schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:11:
[...]
In de kelder![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Ventilatie systeem is bij ons afzonderlijk per ruimte geregeld. Aangezien onze buitenmuur 50cm dik is, is er ruimte genoeg om dit in de muren te verwerken. Het zijn dus grotendeels units met een ingebouwde buismotor. Alleen in de kelder zijn de ruimtes zonder raam/koekoek voorzien van een ventilatiesysteem (zie kastje links van het boiler-vat) De ventilatieleidingen zijn zo kort mogelijk gehouden ivm condensvorming door de grote temperatuurverschillen tussen dag-en-nacht. Dit op advies en ervaring van meerdere partijen.
Mijn huisje staat ongeveer 1.000 km ten zuiden van Utrecht en op 600 meter boven NAP (in 🇦🇹) ik heb dus ook een heel ander klimaat. Koude nachten, overdag aangenaam warm, hete zomers en koude winters. (maar geen extreem koude zoals in bijv. Tirol of Karinthië)
Wat een prachtige nette meterkast!!!gumtree schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:11:
[...]
In de kelder![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Ventilatie systeem is bij ons afzonderlijk per ruimte geregeld. Aangezien onze buitenmuur 50cm dik is, is er ruimte genoeg om dit in de muren te verwerken. Het zijn dus grotendeels units met een ingebouwde buismotor. Alleen in de kelder zijn de ruimtes zonder raam/koekoek voorzien van een ventilatiesysteem (zie kastje links van het boiler-vat) De ventilatieleidingen zijn zo kort mogelijk gehouden ivm condensvorming door de grote temperatuurverschillen tussen dag-en-nacht. Dit op advies en ervaring van meerdere partijen.
Normaliter moet je dit dan idd bovengronds doen, maar vergeet daarbij ook niet het probleem van bevriezing...JPruissen schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:26:
We zijn bezig het grondwerk uit te denken en lopen tegen een praktisch probleem aan. De situatie is als volgt. Achter in de tuin komt een vijver te liggen van 20 bij 10 meter. Tussen de vijver en het huis zit een tuin van ongeveer 40 meter. Het hemelwater dat van de daken af komt zal moeten worden getransporteerd van het huis naar de vijver. Ik heb al diverse fora gelezen en iedere keer andere adviezen. Sommigen zeggen dat het afschot 1 cm per meter moet zijn, anderen 2 cm per meter. Weer anderen adviseren een lat tegen het doorhangen er onder te monteren etc etc. Feit is wel dat de vijver voorzien wordt van een leemlaag en ik het waterpeil hoog wil houden. Zeker niet een meter onder de tuin. Iemand ideeën hoe dit op te lossen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja, echt super. Ik hoop dat die van mij half zo net wordt, dan ben ik al helemaal blij.
Vergeet niet dat veel adviezen ten aanzien van afschot er vanuit gaan dat het riolering is en vuil getransporteerd word. Als het afschot te groot is zou vuil achter kunnen blijven.JPruissen schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:26:
We zijn bezig het grondwerk uit te denken en lopen tegen een praktisch probleem aan. De situatie is als volgt. Achter in de tuin komt een vijver te liggen van 20 bij 10 meter. Tussen de vijver en het huis zit een tuin van ongeveer 40 meter. Het hemelwater dat van de daken af komt zal moeten worden getransporteerd van het huis naar de vijver. Ik heb al diverse fora gelezen en iedere keer andere adviezen. Sommigen zeggen dat het afschot 1 cm per meter moet zijn, anderen 2 cm per meter. Weer anderen adviseren een lat tegen het doorhangen er onder te monteren etc etc. Feit is wel dat de vijver voorzien wordt van een leemlaag en ik het waterpeil hoog wil houden. Zeker niet een meter onder de tuin. Iemand ideeën hoe dit op te lossen?
Mijn boerenverstand zegt dat bij schoon water een afschot van 0,5cm per meter ook voldoende is mits je zekerheden inbouwt dat je leidingen niet verzakken. Want bij een kleine plaatselijke verzakking ben je misschien je afschot al kwijt.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:35 ]
dat is wel slim inderdaad. ergens halverwege een punt maken waaarbij je hem kan schoonspuiten. Veel vuil is natuurlijk af te vangen met een roostertje of iets dergelijks.Deleon78 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:41:
[...]
HWA is toch verre van schoon water? Bladresten, gruis, etc hoopt mogelijk ook op.
Denk dat het wel goed gaat hoor, maar misschien kan een punt tbv schoonspuiten geen kwaad.
Je kunt je regenafvoer volgens mij gewoon lekker 1,5cm af laten lopen en dan onder in de bodem van de vijver laten uitkomen. Zolang de rand van de vijver lager is dan zeg je terras maaiveld - en de uitloop onder de rand vd vijver - zal altijd de vijver overlopen voor je regenpijpen vollopen.JPruissen schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:26:
Onze wadi zit ook de uitloop regelmatig onder waterniveau, maar de wadi zelf ligt zo'n 20cm onder maaiveld bij het huis. Het is dus onmogelijk dat de ondergrondse regenbuizen "vollopen", dan overstroomt al de wadi naar het veld erachter.
Via de website van onze gemeente kom ik niet veel verder namelijk.
Subsidie? Bij ons is dat gewoon een eis vanuit de gemeente opgenomen in de leveringsakte..ChUcKiE schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:42:
Ik weet niet zeker of er per gemeente verschil in zit, maar wat levert het niet aansluiten van HWA op het riool aan subsidie op? En is dat de investering voor een alternatief dan ook waard?
In bestaande bouw is daar soms wel subsidie voor maar in nieuwbouw is dat volgens mij nooit gesubsidieerd.ChUcKiE schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:42:
Ik weet niet zeker of er per gemeente verschil in zit, maar wat levert het niet aansluiten van HWA op het riool aan subsidie op? En is dat de investering voor een alternatief dan ook waard?
Aha ok, dat zou zo maar kunnen ja..bedankt! Nog maar eens verder in verdiepen. In de bouwbrochure staat dat er nog ene keuze gemaakt kan worden namelijk (wel of niet aansluiten).No Hands schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:35:
[...]
In bestaande bouw is daar soms wel subsidie voor maar in nieuwbouw is dat volgens mij nooit gesubsidieerd.
Al wel wat eerste gesprekken gehad met verschillende hsb-ers die landelijk opereren, maar nooit een offerte of zelfs een prijsindicatie ontvangen. Dit waren wel 'grote jongens' en door deze ervaringen hebben we besloten om te zoeken naar kleinere, lokale bedrijven.
Wellicht heeft iemand ervaring met een lokale hsb-er uit Drenthe of Groningen?
Zou een Duitse aannemer een optie zijn? Iemand hier ervaringen mee?
Je zoekt gericht HSB ?Bep De Bouwer schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:54:
Scholtmeijer in haren bouwt met betonnen vloeren, staalconstructie, gemetselde buitenmuur en prefab HSB binnenwanden.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:35 ]
Hout Skelet BouwDeleon78 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:59:
[...]
Ik dacht dat de S stond voor het skelet van een huis. Ik heb weer wat geleerd!
Dat durf ik helaas niet te zeggen. In mijn geval is er geen optie om niet op het riool aan te sluiten. Onze kavel ligt in het buitengebied en daar is geen riool. We zijn dus aangewezen op ee IBA systeem, vroeger beter bekend als een septic tank. Wij kiezen voor een helofytenfilter. Dit is een bak met riet die veel extra zuivert. Hierop mag blijkbaar geen hemelwater aangesloten worden, dus wij moeten kiezen voor een lozing op een andere plek.ChUcKiE schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:42:
Website ziet er goed uit, dank je. Ik ga iig contact opnemen!Fabian schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:57:
[...]
Je zoekt gericht HSB ?
Scholtmeijer in haren bouwt met betonnen vloeren, staalconstructie, gemetselde buitenmuur en prefab HSB binnenwanden.
Succes! kun je ze meteen melden dat ze na een half jaar bij mij nog wat opleverpunten hebben ?Bep De Bouwer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:15:
[...]
Website ziet er goed uit, dank je. Ik ga iig contact opnemen!
Fabian schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:33:
[...]
Succes! kun je ze meteen melden dat ze na een half jaar bij mij nog wat opleverpunten hebben ?
Geef het lijstje maar doorFabian schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:33:
[...]
Succes! kun je ze meteen melden dat ze na een half jaar bij mij nog wat opleverpunten hebben ?
Ja, als je in dit topic op mijn naam zoekt dan vind je verschillende bouwupdates van de woning die door hun is gebouwd.Bep De Bouwer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:45:
[...]
Geef het lijstje maar doorMaar hieruit maak ik op dat jij ervaring hebt met dit bedrijf; kun je kort aangeven hoe deze waren/zijn?
De voorbereiding en het offerteproces heb ik als positief ervaren. Bijvoorbeeld de meerprijs om gaandeweg de hele woning een halve meter te verbreden (alle etages) is mij enorm meegevallen. Zeker vergelijkend met een projectbouwer (plegt vos etc) die voor een 2,5 meter uitbouw van de woonkamer al 20k vraagt.
Ook het bouwproces als aangenaam ervaren. Tijdens de bouw nog wijzigingen doorvoeren was ook mogelijk en alles in goed overleg.
Wat mij tegen is gevallen is het afwerkingsniveau van het timmerwerk, afhangen van deuren, infrezen hang en sluitwerk, het niet haaks zijn van muren/hoeken. De snelheid van afwikkeling van opleverpunten en latar ontdekte problemen.
En wat mij tegen is gevallen aan HSB is de gehorigheid. Resoneren van water/water warmtepomp vanuit de garage tot aan de overloop. Geluid van de WTW waarbij niet alleen de luchtverplaatsing te horen is, maar ook het gepiep/gezoem/gefluit van de motoren en het gegorchel van de condensafvoer.
Samengevat zou ik ze voor een volgende woning zo weer bellen, maar dan wel alles van beton. Daarbij is het lastiger om muren niet haaks te maken en gehorigheid is een stuk minder waardoor lawaai van installaties een minder groot probleem is.
Helaas... Uitgeloot. Er waren 175 inschrijvingen voor 12 kavels.Pater schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:47:
Vandaag de inschrijving gedaan bij de notaris voor een kavel in Rotterdam. We hebben drie opties geselecteerd (van de 12) en de waarborgsom gestort. Loting is 2 juni, ik hoop dat ik straks jullie kan vervelen met al mijn ervaringen.
@mmmmmark , jij meer geluk?
If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Wij hebben met iemand gezeten voor de ventilatie en die spleet zou gaan verschillen per deur. Hoogte van de speelt is afhankelijk van hoeveelheid lucht die moet stromen. En dat is weer afhankelijk van het formaat van de ruimte.EdwinV schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:09:
In onze woning hebben we balansventilatie draaien. Dat bevalt ons over het algemeen goed. Behalve als we ergens in een kamer de deur dicht doen, bijvoorbeeld op het kantoor of een slaapkamer. Dat geeft mij de indruk dat er misschien te weinig ruimte onder de deuren is om de lucht goed af te zuigen. De ruimte is nu minder dan een centimeter bij ons. Op internet lees ik dat er rond de 2cm ruimte zou moeten zijn. Zijn er meer mensen die zo'n kleine afstand hebben met balansventilatie?
Dus (getallen uit m'n duim) voor Slaapkamer 1 is het misschien 1.7cm, en voor Slaapkamer 2 is het misschien maar 0.8cm.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik je proces even opzoeken.Fabian schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:02:
[...]
Ja, als je in dit topic op mijn naam zoekt dan vind je verschillende bouwupdates van de woning die door hun is gebouwd.
De voorbereiding en het offerteproces heb ik als positief ervaren. Bijvoorbeeld de meerprijs om gaandeweg de hele woning een halve meter te verbreden (alle etages) is mij enorm meegevallen. Zeker vergelijkend met een projectbouwer (plegt vos etc) die voor een 2,5 meter uitbouw van de woonkamer al 20k vraagt.
Ook het bouwproces als aangenaam ervaren. Tijdens de bouw nog wijzigingen doorvoeren was ook mogelijk en alles in goed overleg.
Wat mij tegen is gevallen is het afwerkingsniveau van het timmerwerk, afhangen van deuren, infrezen hang en sluitwerk, het niet haaks zijn van muren/hoeken. De snelheid van afwikkeling van opleverpunten en latar ontdekte problemen.
En wat mij tegen is gevallen aan HSB is de gehorigheid. Resoneren van water/water warmtepomp vanuit de garage tot aan de overloop. Geluid van de WTW waarbij niet alleen de luchtverplaatsing te horen is, maar ook het gepiep/gezoem/gefluit van de motoren en het gegorchel van de condensafvoer.
Samengevat zou ik ze voor een volgende woning zo weer bellen, maar dan wel alles van beton. Daarbij is het lastiger om muren niet haaks te maken en gehorigheid is een stuk minder waardoor lawaai van installaties een minder groot probleem is.
Tegelijkertijd ben ik (eindelijk) met de bank zover dat ik een offerte krijg. De bank kent twee offerte-looptijden: voor een half jaar en een heel jaar. Is dat alles in een half jaar haalbaar in deze drukke tijd? Wat is wijsheid?
Mijn huis is slimmer dan ik...
Dat lijkt me een vraag voor je bouwer als je die hebt?Conrado schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:59:
Ons ontwerp is gereed voor welstands-toets bij de gemeente. Als dat akkoord is, kunnen we verder met de technische tekeningen, de constructie en BENG en natuurlijk de uiteindelijke vergunningsaanvraag.
Tegelijkertijd ben ik (eindelijk) met de bank zover dat ik een offerte krijg. De bank kent twee offerte-looptijden: voor een half jaar en een heel jaar. Is dat alles in een half jaar haalbaar in deze drukke tijd? Wat is wijsheid?
Je zou kunnen kijken naar U.Veenstra in Harkema, bouwt ook in de regio. Gaat voor ons in Sappemeer bouwenBep De Bouwer schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:54:
Bijna al weer een jaar geleden een kavel gekocht in Drente (5km van Stadskanaal), ruim 6 hectare bos met een bouwvlak van 40x30. Onze huidige woning gaat binnenkort in de verkoop en we zijn nu op zoek naar hsb-er regio Drenthe/Groningen.
Al wel wat eerste gesprekken gehad met verschillende hsb-ers die landelijk opereren, maar nooit een offerte of zelfs een prijsindicatie ontvangen. Dit waren wel 'grote jongens' en door deze ervaringen hebben we besloten om te zoeken naar kleinere, lokale bedrijven.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Nope, helaasPater schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:26:
[...]
Helaas... Uitgeloot. Er waren 175 inschrijvingen voor 12 kavels.
Of VDM uit Drogeham. Daar gaan wij mee bouwen.Toppe schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:14:
[...]
Je zou kunnen kijken naar U.Veenstra in Harkema, bouwt ook in de regio. Gaat voor ons in Sappemeer bouwen
Zo ver ik weet niet want dit zit nog voor het bouwen. Tijdens de bouw is de offerte geaccepteerd en het geld in depotKarp schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:43:
[...]
Dat lijkt me een vraag voor je bouwer als je die hebt?
Bij mij is de bouwer ook degene die de vergunningsaanvraag doet. Daarnaast heb je toch met de planning van de bouwer te maken lijkt me.Conrado schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:08:
[...]
Zo ver ik weet niet want dit zit nog voor het bouwen. Tijdens de bouw is de offerte geaccepteerd en het geld in depot
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:33 ]
Je ziet hier ook echt dat de woningmarkt helemaal oververhit is. Sommige kavels waren zelfs al voor het eerst in 2017 beschikbaar, daarna ieder jaar opnieuw aangeboden. Nu ineens zoveel inschrijvingen, bizar.Pater schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:26:
[...]
Helaas... Uitgeloot. Er waren 175 inschrijvingen voor 12 kavels.
Dat zal best volgens de norm zijn, maar slaat natuurlijk nergens op. Alsof die ene persoon in een kamer van 6m² minder lucht nodig heeft dan in eentje van 25m²....Karp schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:37:
[...]
Wij hebben met iemand gezeten voor de ventilatie en die spleet zou gaan verschillen per deur. Hoogte van de speelt is afhankelijk van hoeveelheid lucht die moet stromen. En dat is weer afhankelijk van het formaat van de ruimte.
Gewoon kijken dus naar het aantal personen wat in zo'n ruimte verblijft. In de praktijk werkt men vaak met 1cm per persoon. Dus voor een kinderslaapkamer 1cm, en voor een ouderslaapkamer 2cm.
Wij zijn wel hoger gaan zitten: wij hebben 2cm onder de deuren van de kinderslaapkamers aangehouden, en de ouderslaapkamer heeft twee deuren (eentje naar de badkamer) met beide 2cm ruimte.
Vergroten van de doorvoeren (zowel qua kanaaldiameters als qua spleetgroottes) vermindert immers het energieverbruik en geluid van je ventilatiesysteem.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Na de bouw laten ze iemand langskomen die dat per ventiel gaat afstemmen en dan moet het goed komen hoop ik. Deuren 2 cm inderdaad.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
In de omgevingsvergunningsaanvraag zit een toets aan het bouwbesluit. Hierin zit een berekening Ventilatieberekening conform NEN 1087 waarin ook alle luchtstromen en ruimtes onder deuren zijn benoemd.Karp schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:37:
[...]
Wij hebben met iemand gezeten voor de ventilatie en die spleet zou gaan verschillen per deur. Hoogte van de speelt is afhankelijk van hoeveelheid lucht die moet stromen. En dat is weer afhankelijk van het formaat van de ruimte.
Dus (getallen uit m'n duim) voor Slaapkamer 1 is het misschien 1.7cm, en voor Slaapkamer 2 is het misschien maar 0.8cm.
Ik heb alleen op iedere verdieping een kleinere variant van deze meterkast, in totaal telt ons huis bijna 80 automaten. In 🇦🇹 is het vrij gebruikelijk (en verplicht) om ieder lichtpunt of wcd een eigen groep te geven. eventueel zou ik de zonnepanelen op het dak vanaf het dak kunnen uitschakelen. Daar zit subtiel een noodschakelaar verbouwd. Dat is hier ook een verplichting in het regionale bouwbesluit.StevenK schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:52:
[...]
Ja, echt super. Ik hoop dat die van mij half zo net wordt, dan ben ik al helemaal blij.
in het VK heb je ook zoiets. Maar dan stoppen ze de zekering in de WCD en lichtschakelaars.gumtree schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:29:
[...]
Ik heb alleen op iedere verdieping een kleinere variant van deze meterkast, in totaal telt ons huis bijna 80 automaten. In 🇦🇹 is het vrij gebruikelijk (en verplicht) om ieder lichtpunt of wcd een eigen groep te geven. eventueel zou ik de zonnepanelen op het dak vanaf het dak kunnen uitschakelen. Daar zit subtiel een noodschakelaar verbouwd. Dat is hier ook een verplichting in het regionale bouwbesluit.
Heb je meer info wat betreft die PV noodschakelaar?gumtree schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:29:
[...]
Ik heb alleen op iedere verdieping een kleinere variant van deze meterkast, in totaal telt ons huis bijna 80 automaten. In 🇦🇹 is het vrij gebruikelijk (en verplicht) om ieder lichtpunt of wcd een eigen groep te geven. eventueel zou ik de zonnepanelen op het dak vanaf het dak kunnen uitschakelen. Daar zit subtiel een noodschakelaar verbouwd. Dat is hier ook een verplichting in het regionale bouwbesluit.
Voor 1000V DC? Mag hopen van niet...Deleon78 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:02:
[...]
Gewoon een werkschakelaar denk ik? Is verplicht toch?
Jij bedoeld de normale AC werkschakelaar, die hebben meeste omvormers tegenwoordig aan boord, alhoewel dit dan meestal een Dc is.
@gumtree zegt alles op het dak uit te kunnen zetten, dus tenzij zijn omvormer op het dak hangt zijn dat echt 2 verschillende situaties.
Edit: zoiets dus wss: https://www.vekto.nl/werk...5a-600v-11a-1000v-4-polig
Edit2: onboard is meestal een DC switch.
[ Voor 50% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-06-2021 01:18 ]
Onder de omvormer hangt idd ook een noodschakelaar, Het ding op het dak ziet er ongeveer zo uit, zodra het weer en de tijd het toelaat zal ik eens op het dak klimmen en een foto maken van de hele installatie.bbbrumbrum schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:12:
[...]
Voor 1000V DC? Mag hopen van niet...
Jij bedoeld de normale AC werkschakelaar, die hebben meeste omvormers tegenwoordig aan boord, alhoewel dit dan meestal een Dc is.
@gumtree zegt alles op het dak uit te kunnen zetten, dus tenzij zijn omvormer op het dak hangt zijn dat echt 2 verschillende situaties.
Edit: zoiets dus wss: https://www.vekto.nl/werk...5a-600v-11a-1000v-4-polig
Edit2: onboard is meestal een DC switch.
:fill(white):strip_exif()/f/image/NWwD2uBDHlTnUuHs1aT1eoPM.png?f=user_large)
De noodschakelaar heeft vooral een functie voor de brandweer en de netwerkbeheerder zij kunnen in geval van storingen, brand, etc etc de levering van stroom stopzetten zonder een huis binnen te treden.
Maar weet de brandweer dan dat die schakelaar op het dak zit? Volgens mij is het handiger om een voordeur open te duwen dan een ladder neer te zetten en op het dak een schakelaar te gaan zoeken.gumtree schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:51:
De noodschakelaar heeft vooral een functie voor de brandweer en de netwerkbeheerder zij kunnen in geval van storingen, brand, etc etc de levering van stroom stopzetten zonder een huis binnen te treden.
Volgens mij is het juist zo dat er in de meterkast een duidelijke zichtbare groep voor de zonnepanelen moet zijn die ze dan afschakelen zodra ze binnen zijn want daar is binnen 3 stappen lopen de meterkast als het goed is.
Dat doet niks aan de DC natuurlijk maar daarvoor hebben we dan weer SolarEdge, veilige 1 volt per optimizer.
Maar stel dat je de hoofdschakelaar om zet, welke garantie heb je dan dat zowel de AC als de DC daadwerkelijk spanningsvrij zijn? Wat nu als er sprake is van en installatie met thuisbatterij? Ik vind het idee van een noodschakelaar direct bij de panelen niet eens zo gek. Bij mij loopt er straks een dikke DC kabel van dak naar kelder. Als daar een probleem in ontstaat, dan is het wel fijn zeker te kunnen zijn dat 'ie stroomvrij geschakeld kan worden.No Hands schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:59:
[...]
Maar weet de brandweer dan dat die schakelaar op het dak zit? Volgens mij is het handiger om een voordeur open te duwen dan een ladder neer te zetten en op het dak een schakelaar te gaan zoeken.
Ik zie nu trouwens dat Eaton er een speciaal product voor heeft. "PV Brandweerschakelaar": http://www.eaton.be/Eaton...hakelaars/SOL30/index.htm
[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:33 ]
Oja, das een ander land natuurlijk, dat vergeet je soms zomaarDeleon78 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:09:
[...]
Denk niet dat we de voors en tegens van wetten in verschillende landen hier hoeven te beslechten
Die van Eaton gooit de DC los wanneer de hoofdstroom eraf gaat, volgens de beschrijving.
Als het verplicht is en de netbeheerder bij iedere aansluiting (meldingsplichtig in de regio waar ik woon) een GIS systeem bijwerkt wel. Sterker nog ik mocht pas stroom leveren nadat een mannetje van het netbeheer de installatie heeft gecontroleerd op de aanwezigheid van de noodschakelaars. Gelukkig hebben ze hier nog mannetjes genoeg. Dus binnen een week na de oplevering van de installatie.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
En kun je niet niet heien omdat die steiger er staat? Wellicht is het helemaal niet nodig om 'm weg te halen om te kunnen heien.battler schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:02:
Goed begin van de week. Wij gaan volgende week beginnen met heipalen maar de steiger van de buren staat (gedeeltelijk) op onze grond. De aannemer van de buren weigert hem weg te halen/af. Lekker dit, heb even geen idee wat ik kan doen behalve nogmaals contact zoeken (neemt niet op). Ik kan het wel juridisch escaleren maar ik heb niet het idee dat helpt en uberhaupt lukt op zo een korte termijn.
Los van het feit dat ze wel even toestemming hadden kunnen vragen voor het plaatsen van de steiger.
Lompe actie van de aannemer, maar ik zou er tegelijkertijd voor waken de relatie met de buren zelf goed te houden. Die hebben er waarschijnlijk ook maar beperkt invloed op.battler schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:02:
Goed begin van de week. Wij gaan volgende week beginnen met heipalen maar de steiger van de buren staat (gedeeltelijk) op onze grond. De aannemer van de buren weigert hem weg te halen/af. Lekker dit, heb even geen idee wat ik kan doen behalve nogmaals contact zoeken (neemt niet op). Ik kan het wel juridisch escaleren maar ik heb niet het idee dat helpt en uberhaupt lukt op zo een korte termijn.
Ik zou in ieder geval, op een nette en redelijke manier, eens met de buren zelf bespreken wat het probleem is, mogelijk kunnen die ook bij de aannemer aandringen op een oplossing.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Stukje grond gebruik kan je meestal niet tegen houden als er geen redelijke alternatieven zijn. (onveilig of in verhouding veel duurder gelden dus niet als alternatief)battler schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:02:
Punt is wel dat er altijd overleg moet zijn. en ik zou dat laatste zeker afdwingen. jij en je bouwer hebben immers ook gewoon een planning. dingen moet gewoon redelijk tot goed zijn voor alle betrokken partijen.
Uiteraard is vandaag melden dat je volgende week gaat heien en de steiger weg moet ook meer een melding dan een overleg.
Ik neig naar screens voor 1e verdieping en op zuid-georienteerde ramen. Nou heeft luxaflex wel mooie die verduisterend zijn en die schijnen goed te werken met home automation, maar ik zie dat die bij sommige aanbieders in combinatie met somfy geinstalleerd wordt. En Somfy schijnt dan weer minder goed te werken? Ik hoef nog geen keuzes te maken hierin, maar wordt er wel steeds nieuwsgieriger naar.
Goed om te weten, ik dacht dat ik meer in mijn recht zou staan dan dat ik dus doe? Overigens hebben we vooraf (weken geleden) de gehele planning naar ze gestuurd.twain4me schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:48:
[...]
Stukje grond gebruik kan je meestal niet tegen houden als er geen redelijke alternatieven zijn. (onveilig of in verhouding veel duurder gelden dus niet als alternatief)
Punt is wel dat er altijd overleg moet zijn. en ik zou dat laatste zeker afdwingen. jij en je bouwer hebben immers ook gewoon een planning. dingen moet gewoon redelijk tot goed zijn voor alle betrokken partijen.
Uiteraard is vandaag melden dat je volgende week gaat heien en de steiger weg moet ook meer een melding dan een overleg.
De meeste screenleveranciers zullen met Somfy RTS, Somfy LT of Somfy IO motoren willen leveren. Ik heb alleen ervaring met LT en RTS motoren.
LT is een 4 aderige motor: aarde, nul, fase omhoog, fase omlaag. Deze is aan te sluiten op de welkbekende op en neerschakelaar zoals de grootouders die vroeger ook in opbouwvorm aan de muur hadden. Het is ook aan te sluiten op verschillende domotica actoren met twee relaisuitgangen. Die actoren zijn er wel in draadloze (zwave/KaKu) variant te vinden of bedraad (KNX, Loxone). Wordt de motor niet aangestuurd dan staat er geen spanning op de motor.
RTS is draadloos. Er staat altijd 230V op de motor en wordt er een draadloos signaal ontvangen dan gaat de motor op en neer of in de 'my' stand. Een vooraf ingestelde voorkeurspositie. Er zijn verschillende domoticaoplossingen die RTS signalen kunnen versturen. RFXCom, KNX
IO zal vergelijkbaar zijn met RTS maar dan met een hoger vendor lock-in gehalte. Er moet weer een hub bij van Somfy met een app etc.
Er is ook nog een Dry Contact LT variant waarbij je 230V naar de motor legt en met potentiaalvrije draadjes de op- en neer beweging in gang zet. Is op een vergelijkbare wijze aan te sturen als LT.
Verschillende fabrikanten van screens of half fabriakten hebben vergelijkbare motoren. Sommige met extra features zoals het op spanning houden van het doek, juist de spanning los laten in de op-positie of obstakel detectie. Dit kan alleen met motoren een constante spanning hebben en met dry-contact, RTS of vergelijkbaar worden aangestuurd.
Ik ben zelf gegaan voor een SMI motor (Standard Motor Interface). Deze motoren worden constant op 230V of 24V gevoed en hebben een extra twee aders om de motor serieel aan te sturen, maar ook terugkoppeling te krijgen. Zo weet je in je domoticasysteem ook de laatste positie van de screen/luxaflex etc.
Helaas zijn er weinig fabrikanten van SMI motoren, is er een leveringsprobleem en zijn er weinig fabrikanten of assembleurs van screens die SMI motoren willen/kunnen toepassen.
kleine disclaimer, ik (ver)bouw met name in hoog stedelijk gebied en dan staan de betrokken huizen er al. geen idee of dat nog iets zal uitmaken. nieuwbouw vs onderhoud zegmaar. geen idee of er verschil in zit.battler schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:10:
[...]
Goed om te weten, ik dacht dat ik meer in mijn recht zou staan dan dat ik dus doe? Overigens hebben we vooraf (weken geleden) de gehele planning naar ze gestuurd.
Bedankt voor deze uiteenzetting. En zou je ook je huidige leverancier kunnen delen die deze SMI motoren levert in samenwerking met de zonwering?Fabian schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:14:
Ik ben zelf gegaan voor een SMI motor (Standard Motor Interface). Deze motoren worden constant op 230V of 24V gevoed en hebben een extra twee aders om de motor serieel aan te sturen, maar ook terugkoppeling te krijgen. Zo weet je in je domoticasysteem ook de laatste positie van de screen/luxaflex etc.
Helaas zijn er weinig fabrikanten van SMI motoren, is er een leveringsprobleem en zijn er weinig fabrikanten of assembleurs van screens die SMI motoren willen/kunnen toepassen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga dit later even rustig doornemen want volgens mij geeft het veel aanknopingspunten voor verder onderzoek!Fabian schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:14:
@Karp Na een lang offertetraject worden vandaag bij 13 screens ingemeten. Het grote nadeel van screens vind ik dat de bak aan de bovenzijde een deel van het kozijn en glas verbergen en dat veranderd wel de looks van de woning. Maar in het voorjaar al 28 graden in de woonkamer hebben is ook geen optie. Comfort > Looks.
De meeste screenleveranciers zullen met Somfy RTS, Somfy LT of Somfy IO motoren willen leveren. Ik heb alleen ervaring met LT en RTS motoren.
LT is een 4 aderige motor: aarde, nul, fase omhoog, fase omlaag. Deze is aan te sluiten op de welkbekende op en neerschakelaar zoals de grootouders die vroeger ook in opbouwvorm aan de muur hadden. Het is ook aan te sluiten op verschillende domotica actoren met twee relaisuitgangen. Die actoren zijn er wel in draadloze (zwave/KaKu) variant te vinden of bedraad (KNX, Loxone). Wordt de motor niet aangestuurd dan staat er geen spanning op de motor.
RTS is draadloos. Er staat altijd 230V op de motor en wordt er een draadloos signaal ontvangen dan gaat de motor op en neer of in de 'my' stand. Een vooraf ingestelde voorkeurspositie. Er zijn verschillende domoticaoplossingen die RTS signalen kunnen versturen. RFXCom, KNX
IO zal vergelijkbaar zijn met RTS maar dan met een hoger vendor lock-in gehalte. Er moet weer een hub bij van Somfy met een app etc.
Er is ook nog een Dry Contact LT variant waarbij je 230V naar de motor legt en met potentiaalvrije draadjes de op- en neer beweging in gang zet. Is op een vergelijkbare wijze aan te sturen als LT.
Verschillende fabrikanten van screens of half fabriakten hebben vergelijkbare motoren. Sommige met extra features zoals het op spanning houden van het doek, juist de spanning los laten in de op-positie of obstakel detectie. Dit kan alleen met motoren een constante spanning hebben en met dry-contact, RTS of vergelijkbaar worden aangestuurd.
Denk dat de leverancier vooral handig is voor klanten in de noordelijke provincies. Kikstra Zonweing in Noordhorn (gem. Groningen). De screens hangen er voorlopig nog niet door de lange levertijd op de SMI motoren. Hopelijk kan ik deze zomer een update delen.walletje-w schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:33:
[...]
Bedankt voor deze uiteenzetting. En zou je ook je huidige leverancier kunnen delen die deze SMI motoren levert in samenwerking met de zonwering?
Fabrikant van motoren: Becker, Geiger, Selve
Leverancier van zonweringproducten Warema doet ook wat met SMI
Even een paar vragen, want ook ik zal straks screens nodig hebben. En ik maak graag gebruik van al opgedane kennis.Fabian schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:14:
@Karp Na een lang offertetraject worden vandaag morgen bij 13 screens ingemeten......../kunnen toepassen.
1. Houdt dit in dat je hier dus al rekening mee moet houden in je ontwerp qua elektriciteitspunten? Wordt wel weer een prijzig verhaal en ook niet zo fraai met zoveel voedingspunten. Of snap ik het niet en kan/is het eenvoudiger?
2. Ik dacht zelf gebruik te gaan maken van accu icm solarpaneeltjes. Ik heb dit in mijn huidige woning in de dakramen zitten en het werkt goed. Geen issues gehad en werkt altijd. Heb je dit overwogen?
Zijn er medetweakers die ervaring hebben met screens die op zonne energie werken? Wat zijn overwegingen om dit wel/ niet te doen?
Een beetje screenmotor verbruikt 160 Watt tijdens opgaande beweging. ik twijfel of je dat op een accu moet willen doen.
Sterkte, de aannemer van de buren weet dat hij fout zit met die steiger en zal inderdaad behoorlijk stuiteren om te voorkomen dat het ding wordt afgebroken. Maar als jou put ontgraven moet worden staat het ding ook in de weg. Als de uitvoerder blijft stuiteren bel dan even met zijn projectleider en stel deze in de gelegenheid om het op te lossen maar wijs hem ook op de aansprakelijkheid dat jou bouw nu stil staat.battler schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:19:
@SquareOne Dit loopt al vanaf het begin, alles is geplaatst zonder toestemming. Zelfs niet nadat ik het heb gemeld dat er van alles mogelijk was maar wel in overleg. Onze aannemer zegt dat het lastig wordt om te heien met die steiger. Ik ga nu even de partijen om de tafel zien te krijgen.
Hoe dan ook de oplossing is voor hem niet prettig, ik vraag mij wel af hoe breed de steiger is en hoe dicht de heistelling op het bouwwerk van de buren komt. Zorg dat je dat ook goed in beeld brengt om schade te voorkomen. En bestel vast een paar bouwhekken voor op de grens. Scheelt straks veel gedoe.
Verder heeft de relatie met je toekomstige buren niks te maken met het gedrag van de aannemer.
Het is maar de vraag of je toekomstige buren dat ook zo zien. De aannemer klaagt natuurlijk bij de klant over "lastige buren" of "zeurpieten". Enige diplomatiek kan geen kwaad in dit soort zaken lijkt me; met gestrekt been er in gaan kan altijd nog..gumtree schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:34:
[...]
Verder heeft de relatie met je toekomstige buren niks te maken met het gedrag van de aannemer.
Ik heb Raff-stores (buitenjaloezieën) van Warema. Zou ik altijd weer doen. Is aan te sturen als een rolluik (en dus met diverse Domotica-systemen), maar ook al leverbaar met ingebouwde Somfy-ontvangers.Karp schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:02:
Wat zijn de ervaringen hier met zonwering?
Ik neig naar screens voor 1e verdieping en op zuid-georienteerde ramen. Nou heeft luxaflex wel mooie die verduisterend zijn en die schijnen goed te werken met home automation, maar ik zie dat die bij sommige aanbieders in combinatie met somfy geinstalleerd wordt. En Somfy schijnt dan weer minder goed te werken? Ik hoef nog geen keuzes te maken hierin, maar wordt er wel steeds nieuwsgieriger naar.
Wel gelijk meenemen in het ontwerp van je woning, dan kun je boven je raam een koof in de spouw laten maken, zodat de raff-stores in opgetrokken toestand mooi uit het zicht zitten.
Momenteel heb ik alle raffstores naar beneden. Dan warmt de woning nauwelijks op, en hoeft de airco op de 2e verdieping nauwelijks wat te doen.
Als het warmer wordt, dan gaat die wat harder werken en ook wat ontvochtigen. De warmtepomp koelt dan via de vloerkoeling de massa van de woning, en stopt door de thermostaat netjes bij 22.5 graden met koelen.
Resultaat is een zeer aangenaam en koel binnenklimaat. Ben er erg blij mee hoe dat momenteel werkt.
Klinkt als een spoedklusje voor Frank Visserbattler schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:02:
Er bestaat daadwerkelijk het ladderrecht en steigerrecht, als ik dit zo lees sta jij in je recht. Misschien kun je de aannemer bang maken door te kosten op hem te verhalen?
Als Frank te druk is kun je Tim Hofman van boos ook nog proberen, die heeft vaak ook leuke oplossingen
Zelfde ervaring hier met buitenjaloezieën (raffstores) van Warema, zeker aan te bevelen. Ik stuur ze via Loxone, werkt erg goed.Andrehj schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:39:
[...]
Ik heb Raff-stores (buitenjaloezieën) van Warema. Zou ik altijd weer doen. Is aan te sturen als een rolluik (en dus met diverse Domotica-systemen), maar ook al leverbaar met ingebouwde Somfy-ontvangers.
Wel gelijk meenemen in het ontwerp van je woning, dan kun je boven je raam een koof in de spouw laten maken, zodat de raff-stores in opgetrokken toestand mooi uit het zicht zitten.
Momenteel heb ik alle raffstores naar beneden. Dan warmt de woning nauwelijks op, en hoeft de airco op de 2e verdieping nauwelijks wat te doen.
Als het warmer wordt, dan gaat die wat harder werken en ook wat ontvochtigen. De warmtepomp koelt dan via de vloerkoeling de massa van de woning, en stopt door de thermostaat netjes bij 22.5 graden met koelen.
Resultaat is een zeer aangenaam en koel binnenklimaat. Ben er erg blij mee hoe dat momenteel werkt.
We hebben ze meegenomen in het ontwerp dus ze zitten mooi weggewerkt in de gevel. Hier geen airco, wel een passiefhuis. In de zomer geen greintje pijn, temperaturen van boven de 25 graden heb ik hier nog niet gezien.
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Nu heb ik een stuk grond gezien en wil uitzoeken wat het kost om daar een huis te bouwen. Ik zie genoeg mooie prefabwoningen, maar het stuk grond is op een dijk gelegen. De achterkant van de woning zal een verdieping lager liggen dan de voorzijde/entree.
Weet iemand misschien of er bedrijven zijn die ervaring hebben met het bouwen van zulke woningen? Ik neem niet aan dat zulke prefabwoningen bestaan.
[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:32 ]
Er zijn hier diverse kelders voorbij gekomen.MartijnA3 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:35:
Ik heb deze week een topic geopend over het verbouwen van onze zolder, maar we zijn er nog niet uit of we gaan verbouwen of verhuizen. We twijfelen al langer.
Nu heb ik een stuk grond gezien en wil uitzoeken wat het kost om daar een huis te bouwen. Ik zie genoeg mooie prefabwoningen, maar het stuk grond is op een dijk gelegen. De achterkant van de woning zal een verdieping lager liggen dan de voorzijde/entree.
Weet iemand misschien of er bedrijven zijn die ervaring hebben met het bouwen van zulke woningen? Ik neem niet aan dat zulke prefabwoningen bestaan.
Je kunt overwegen voor een kelder onder je huis te kiezen. Die dien je dan aan de bovengrondse zijde af te werken.
Prefab = meerendeel in de fabriek gemaakt kan als kosten weinig uitmaken gedaan worden met nagenoeg elk ontwerp.MartijnA3 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:35:
Ik heb deze week een topic geopend over het verbouwen van onze zolder, maar we zijn er nog niet uit of we gaan verbouwen of verhuizen. We twijfelen al langer.
Catalogus woning = ontwerp uit een la met de voor en nadelen die daar bij horen.
Prefab zou dus wel kunnen , catalogus woning (wat ik denk dat je bedoeld) wordt een wat lastiger verhaal.
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 10-06-2021 23:06 ]
Hovernier heeft mij uit de brand geholpen door het perceel plat te rijden, grond te egaliseren en rijplaten uit te leggen. Echt een topper die vent.
Heipaal komt nu in het water, er is nog geen goedkeuring om het talud aan te helen (sloot in te dammen). Beschoeiing is wel goedgekeurd. Ik denk dat dit wel een dingetje gaat worden, het ligt al 1,5 maand ter vergunning bij de gemeente.
Damwand bij tertiaire waterwegen mogen meestal tot 1m hoogte vergunningsvrij worden geplaatst. Aan de foto te zien zijn dat geen hoofd/secundaire water wegen namelijk. Bij mij zijn de damwanden tot 1m geplaatst.battler schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:13:
Update: Heipalen zijn uitgezet, past inderdaad niet met de steigers. Aannemer van de buren heeft besloten om het toch weg te halen. Er lag een stuk beton waarvan iedereen naar elkaar wijst wat toch moest worden weggehaald (politie, gemeente, aannemers bij betrokken), uiteindelijk heeft mijn hovernier het kunnen verschuiven. Wonder boven wonder is het goed gegaan met rijplaten. Een firma in de buurt heeft het afgeleverd, geen kosten, geen offerte/factuur, gewoon vertrouwen op een goede deal.
Hovernier heeft mij uit de brand geholpen door het perceel plat te rijden, grond te egaliseren en rijplaten uit te leggen. Echt een topper die vent.
Heipaal komt nu in het water, er is nog geen goedkeuring om het talud aan te helen (sloot in te dammen). Beschoeiing is wel goedgekeurd. Ik denk dat dit wel een dingetje gaat worden, het ligt al 1,5 maand ter vergunning bij de gemeente.
***members only***
Hier zeurde de project ontwikkelaar ook dat het niet mocht etc. Maar er hebben mensen gewoon uitspraak gevraagd bij de gemeente en de landelijke regels gelden gewoon. Dus misschien even nakijken of de toestemming nodig is...
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Fijn dat het is opgelost met de steiger, jammer dat het zo moet. Dat stuk beton snap ik nog niet helemaal; is het perceel niet bouwrijp opgeleverd?battler schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:13:
Update: Heipalen zijn uitgezet, past inderdaad niet met de steigers. Aannemer van de buren heeft besloten om het toch weg te halen. Er lag een stuk beton waarvan iedereen naar elkaar wijst wat toch moest worden weggehaald (politie, gemeente, aannemers bij betrokken), uiteindelijk heeft mijn hovernier het kunnen verschuiven. Wonder boven wonder is het goed gegaan met rijplaten. Een firma in de buurt heeft het afgeleverd, geen kosten, geen offerte/factuur, gewoon vertrouwen op een goede deal.
Bij dingen als die rijplaten is t vaak een kwestie van "je kunt alleen zaken doen als beide er beter van worden". Als beide partijen elkaar wat gunnen scheelt dat vaak voor beide een hoop kosten.
[ Voor 48% gewijzigd door big bang op 11-06-2021 11:32 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:31 ]
@big bang Er lag een plaat van 2x2m aan beton precies voor mijn kavel. Daar liggen nu dus die rijplaten maar dat kon eerst niet. De buren hebben het gestort, ik was er namelijk zelf bij. Door mijn gebrek aan ervaring kon ik toen nog niet voorzien hoeveel gezeik dit zou opleveren. Buren gaven aan dat het niet van hun was maar in overleg heb ik het geregeld en zijn de kosten voor hun. Het is echt een cowboy aannemer die er een zooitje van maakt.
Dan hebben de buren daar waarschijnlijk nog wel meer mee te stellenbattler schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:43:
Het is echt een cowboy aannemer die er een zooitje van maakt.

Volgende keer gewoon ook de mensen erop. Weer een les
Er zijn ook bouw containers te huur met camera bewaking, maar ik weet niet of je daar nu blij van wordt.
Helemaal mee eens, ik heb Raffstores van Schlotterer en stuur ze aan met KNX, een paar programma's gemaakt zoals een privacy stand zodat je wel naar buiten kunt kijken en niet naar binnen. Een TV stand zodat je geen zonlicht op de TV hebt en iedere avond om 0:00 uur gaan de Raffstores en rolluiken automatisch dicht. (behalve in het weekend)Vantage92 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:56:
[...]
Zelfde ervaring hier met buitenjaloezieën (raffstores) van Warema, zeker aan te bevelen. Ik stuur ze via Loxone, werkt erg goed.
We hebben ze meegenomen in het ontwerp dus ze zitten mooi weggewerkt in de gevel. Hier geen airco, wel een passiefhuis. In de zomer geen greintje pijn, temperaturen van boven de 25 graden heb ik hier nog niet gezien.
Buurman een paar huizen verder op doet onderhoud aan rolluiken en Raffstores hij is niet zo tevreden over digitale oplossing van Somfy. Er schijnt een systeem te zijn wat via een internet/cloud verbinding werkt. Alleen ligt de cloud er regelmatig uit waardoor de besturing dus niet via de App werkt.
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic