Dit is ook de combinatie waar ik aan denk (Koelen met WP+VVW aangevuld met Airco met name ook t.b.v. ontvochtiging en wat extra capaciteit voor de warme dagen (als stroom toch al gratis/goedkoop is)). M.b.t. inbouwen van de raff-stores (of screens) in de spouw: ik heb begrepen dat dit nogal negatief kan uitpakken voor de BENG/EPC berekeningen omdat je dan meestal ter plaatse isolatie (deels) moet wegnemen, is dit geen issue geweest?Andrehj schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:39:
[...]
Ik heb Raff-stores (buitenjaloezieën) van Warema. Zou ik altijd weer doen. Is aan te sturen als een rolluik (en dus met diverse Domotica-systemen), maar ook al leverbaar met ingebouwde Somfy-ontvangers.
Wel gelijk meenemen in het ontwerp van je woning, dan kun je boven je raam een koof in de spouw laten maken, zodat de raff-stores in opgetrokken toestand mooi uit het zicht zitten.
Momenteel heb ik alle raffstores naar beneden. Dan warmt de woning nauwelijks op, en hoeft de airco op de 2e verdieping nauwelijks wat te doen.
Als het warmer wordt, dan gaat die wat harder werken en ook wat ontvochtigen. De warmtepomp koelt dan via de vloerkoeling de massa van de woning, en stopt door de thermostaat netjes bij 22.5 graden met koelen.
Resultaat is een zeer aangenaam en koel binnenklimaat. Ben er erg blij mee hoe dat momenteel werkt.
Batilan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:32:
ik heb begrepen dat dit nogal negatief kan uitpakken voor de BENG/EPC berekeningen omdat je dan meestal ter plaatse isolatie (deels) moet wegnemen, is dit geen issue geweest?
- Je moet niet alles vertellen... Gecontroleerd wordt er toch niets. Zo staat er in onze berekening dat we CO2-gestuurde ventilatie hebben. Maar dat moet ik nog steeds maken, en zonder werkt het ook al prima.
- Achter de koof van de zonwering (die dus zover mogelijk naar buiten in de spouw zit) zit nog steeds 50mm pir. Op dat kleine stukje is het extra warmteverlies maar zeer klein. Je verliest veel meer via deuren en kozijnen.
- Ik heb zoveel PV en de rest van de isolatie is zodanig goed, dat onze EPC onder nul is. In de praktijk is het totaal stroomverbruik (incl warmtepomp) ongeveer 6 MWh, terwijl we in het eerste jaar 12 MWh hebben opgewekt.
- Je moet je huis voor jezelf (en niet voor de normen) maken. Bij ons heeft dat geresulteerd in een huis wat zeer comfortabel en zeer zuinig is. Of dat dan aan een of andere door ambtenaren verzonnen BENG of EPC norm voldoet zal mij eerlijk gezegd worst zijn. Zolang je met een nauwelijks geïsoleerde lawaaiige doortochtwoning dmv extra PV nog aan de EPC kunt voldoen zeggen die normen toch niets.
[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 11-06-2021 14:56 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Thx! Zo'n vermoeden had ik al (m.b.t. tekeningen, berekeningen en controles).Andrehj schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:51:
[...]
- Je moet niet alles vertellen... Gecontroleerd wordt er toch niets. Zo staat er in onze berekening dat we CO2-gestuurde ventilatie hebben. Maar dat moet ik nog steeds maken, en zonder werkt het ook al prima.
- Achter de koof van de zonwering (die dus zover mogelijk naar buiten in de spouw zit) zit nog steeds 50mm pir. Op dat kleine stukje is het extra warmteverlies maar zeer klein. Je verliest veel meer via deuren en kozijnen.
- Ik heb zoveel PV en de rest van de isolatie is zodanig goed, dat onze EPC onder nul is. In de praktijk is het totaal stroomverbruik (incl warmtepomp) ongeveer 6 MWh, terwijl we in het eerste jaar 12 MWh hebben opgewekt.
- Je moet je huis voor jezelf (en niet voor de normen) maken. Bij ons heeft dat geresulteerd in een huis wat zeer comfortabel en zeer zuinig is. Of dat dan aan een of andere door ambtenaren verzonnen BENG of EPC norm voldoet zal mij eerlijk gezegd worst zijn. Zolang je met een nauwelijks geïsoleerde lawaaiige doortochtwoning dmv extra PV nog aan de EPC kunt voldoen zeggen die normen toch niets.
En ben het verder helemaal met je eens m.b.t. de rol van de normen, zelf blijven nadenken
(al is BENG al iets 'slimmer' dan EPC m.b.t. dom compenseren van een 'slecht' ontwerp).
[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 11-06-2021 15:02 ]
Ik zou zo'n systeem ook niet in een cloud willen hebben.gumtree schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:55:
[...]
Buurman een paar huizen verder op doet onderhoud aan rolluiken en Raffstores hij is niet zo tevreden over digitale oplossing van Somfy. Er schijnt een systeem te zijn wat via een internet/cloud verbinding werkt. Alleen ligt de cloud er regelmatig uit waardoor de besturing dus niet via de App werkt.
Dat zijn installaties die tientallen jaren mee moeten gaan. En je ziet regelmatig domotica merken ophouden met bestaan, waarna ze de stekker uit de cloud trekken.
Heb hier het systeem van Somfy. Heeft er bij mij nog nooit uit gelegen, maar is altijd nog te bedienen met de afstandbediening. De oudere versie is ook te bedienen rf zenders die overal aan te koppelen zijn.RocketKoen schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:23:
[...]
Ik zou zo'n systeem ook niet in een cloud willen hebben.
Dat zijn installaties die tientallen jaren mee moeten gaan. En je ziet regelmatig domotica merken ophouden met bestaan, waarna ze de stekker uit de cloud trekken.
Met gestrekt been.
Voor mijn woning heb ik bewust gekozen voor een Somfy WT oplossing. Deze is bedraad te bedienen en heb ik aan mijn PLC gekoppeld. De PLC hangt weer aan mijn Home Assistant waarmee ik hem kan bedienen via Siri.Artbij schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:01:
[...]
Heb hier het systeem van Somfy. Heeft er bij mij nog nooit uit gelegen, maar is altijd nog te bedienen met de afstandbediening. De oudere versie is ook te bedienen rf zenders die overal aan te koppelen zijn.
Op deze manier ben ik dus niet afhankelijk van de Somfy servers en heb ik alles in eigen hand.
Zo dat ziet er goed uit, als ik vragen mag, waarom hebben jullie gekozen voor msb? (is dat een term?)Peacefield78 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:47:
Even wat foto’s van de voortgang bij ons. Inmiddels is het dak dicht en is begonnen met het metselwerk, wordt er gewerkt aan installatie en elektra en zijn alle binnenwanden aan één kant betimmerd met OSB.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
edit: staalskeletbouw, de fabrikanten noemen het vaak staalframebouw of er echt een verschil inzit of een verbastering is weet ik eigenlijk niet.
https://easyhousing.eu/staalframebouw
[ Voor 34% gewijzigd door twain4me op 14-06-2021 11:15 ]
Ik lees op de site:
Is dat in de praktijk ook zo?Economisch:
De uiteindelijke prijs van het gebouw is wezenlijk lager dan de klassieke constructies. (goede prijs/kwaliteit verhouding).
@Woody179 @H34H Snelle vorm van bouwen, flexibel bij aanbrengen installaties. Qua prijs vind ik het lastiger te beoordelen. We hebben prijzen uitgevraagd aan wat traditionele aannemers, voor de realisatie van het hele huis, en werken nu met allerlei verschillende partijen. Of dit uiteindelijk qua prijs gunstig uitpakt is nog niet goed te zeggen, en ook wij lopen tijdens de bouw wel aan tegen stijgende prijzen (en langere levertijden).
Staalframebouwers claimen zelf dat staalframebouw heel duurzaam is. Dat weet ik niet, maar ik hoor dat dat voor sommigen ook een reden is om voor staalframebouw te gaan.
Ook wordt de prettige akoestiek genoemd, en de hoge isolatiewaarden.
Staalframebouwers claimen zelf dat staalframebouw heel duurzaam is. Dat weet ik niet, maar ik hoor dat dat voor sommigen ook een reden is om voor staalframebouw te gaan.
Ook wordt de prettige akoestiek genoemd, en de hoge isolatiewaarden.
Staalskeletbouw is volgens mij specifiek voor bouwen met een stalen skelet, uit liggers/staanders/spanten (h-profielen etc), waarbij staalframebouw de grote variant is van metalstud voor binnenwandentwain4me schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:08:
[...]
edit: staalskeletbouw, de fabrikanten noemen het vaak staalframebouw of er echt een verschil inzit of een verbastering is weet ik eigenlijk niet.
https://easyhousing.eu/staalframebouw
op de foto's hierboven, dat is dus staalframebouw
[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 14-06-2021 12:22 ]
Ik heb werkelijk geen idee of er een verschil is tussen staalskelet- en staalframebouw, maar bij ons is dus het skelet van het huis, de draagconstructie, van staal, zoals dat bij houtskeletbouw van hout is.
klopt, toch maar even opgezocht.Stefke schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:21:
[...]
Staalskeletbouw is volgens mij specifiek voor bouwen met een stalen skelet, uit liggers/staanders/spanten (h-profielen etc), waarbij staalframebouw de grote variant is van metalstud voor binnenwanden
op de foto's hierboven, dat is dus staalframebouw
https://be-steel.eu/wikisteel/staalskeletbouw/
termen worden dus net zoals bij houtbouw te pas en te onpas door elkaar gebruikt, in dit geval heb ik mij daar zelf ook schuldig aan gemaakt
[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 14-06-2021 16:33 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:22 ]
Gewoon traditioneel de grond in gemept? Of geboord, getrild etc? Je woning staat meen ik direct naast de buren?battler schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:04:
Palen zijn er vandaag in gegaan. Niets bijzonders maar toch spannend. 22m palen op een smalle kavel, steiger van de buren. Wat een gezeur het allemaal is geweest, gelukkig is dit geheel vlekkenloos verlopen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Gezien die grote portaal hei machine, gewoon de gromd in geramd. 22m, oef.jowi schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:28:
[...]
Gewoon traditioneel de grond in gemept? Of geboord, getrild etc? Je woning staat meen ik direct naast de buren?
Heb hier de scheuren nog in het plafond van de achterburen, maar alles was binnen de normen.
HT & NAS & Inventaris
Ja ik heb ook al 4 nulmetingen gehad. 😅
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Mooi zo’n trap in CLT! Zijn wel dure geintjes volgens mij ;-) Wij hebben ook deels met CLT gebouwd maar de trap toch maar niet in CLT gedaan.StevenK schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:08:
Snelheid van monteren valt me eigenlijk tegen. De keldertrap uit CLT zit eer inmiddels wel in. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Laat je veel CLT in het zicht? Ik heb hier het CLT behandeld met Böhme Suncare Jettmat, beschermt erg goed tegen vergeling. https://www.greenpaints.nl/producten/bohme/
EDIT: Ik zit je posts nog even terug te lezen, mooi om mee te lezen met je zoektocht naar een POM woning. Plushuis is daar een goede adviseur in! Fijn gevoel lijkt me om het nu werkelijkheid te zien worden
Wat voor isolatie waarden worden er gehanteerd en welk isolatiemateriaal gebruik je?
[ Voor 17% gewijzigd door Vantage92 op 14-06-2021 20:29 ]
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Alles is relatief. De glazen balustrade in het trappenhuis en de afwerking van de trap met meranti wedijveren wel met de trap voor de kwalificatie 'duur geintje'.Vantage92 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:24:
[...]
Mooi zo’n trap in CLT! Zijn wel dure geintjes volgens mij ;-)
yepWij hebben ook deels met CLT gebouwd maar de trap toch maar niet in CLT gedaan.
Laat je veel CLT in het zicht?
Hé, die tip kreeg Nicolaas ook al.Ik heb hier het CLT behandeld met Böhme Suncare Jettmat, beschermt erg goed tegen vergeling. https://www.greenpaints.nl/producten/bohme/
Nicolaas was voor hij zijn plushuis bouwde mijn achterbuurmanEDIT: Ik zit je posts nog even terug te lezen, mooi om mee te lezen met je zoektocht naar een POM woning. Plushuis is daar een goede adviseur in! Wat voor isolatie waarden worden er gehanteerd en welk isolatiemateriaal gebruik je?
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Ik had die vraag over Plushuis al een keer eerder gesteld zag ikStevenK schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:33:
[...]
Alles is relatief. De glazen balustrade in het trappenhuis en de afwerking van de trap met meranti wedijveren wel met de trap voor de kwalificatie 'duur geintje'.
[...]
yep
[...]
Hé, die tip kreeg Nicolaas ook al.
[...]
Nicolaas was voor hij zijn plushuis bouwde mijn achterbuurmanGeen extreme isolatiewaardes, daar heb ik de ruimte niet voor omdat ik met een maximaal bouwvolume zit.
Ben zelf erg tevreden over de afwerking met Bohme Suncare. Geeft een chique uitstraling aan het CLT. Sowieso is CLT erg mooi en rustgevend, zeker met veel witte vlakken (raad RAL9016 aan) en glas wat volgens mij genoeg voorkomt in jouw ontwerp.
Met bouwen zijn allen kosten relatief, maar de pot is een keer op ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door Vantage92 op 14-06-2021 20:48 ]
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Moest even 2x kijken voor ik doorhad dat het een houten trap was, kende CLT ook niet 
Ben je niet bang dat die houten, onbeschermde trap tijdens de bouw helemaal gesloopt wordt?
Ben je niet bang dat die houten, onbeschermde trap tijdens de bouw helemaal gesloopt wordt?
Daar timmeren we meteen een tijdelijke bekleding op en tegen het einde van de bouw om de definitieve merantie loper erop.jowi schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:54:
Moest even 2x kijken voor ik doorhad dat het een houten trap was, kende CLT ook niet
Zonde man, dat CLT mag moet gezien worden.StevenK schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:04:
[...]
Daar timmeren we meteen een tijdelijke bekleding op en tegen het einde van de bouw om de definitieve merantie loper erop.
Die 'loper' wordt 12 cm smaller dan de trap, de zij- en onderkant van de trappen en bordessen blijft ook in zicht en alle wanden en plafonds (behalve in de natte cellen) blijven ook in het zicht.
Overigens: we timmeren af met vuren en meranti, alles blank gelakt. traploper, trapleuningen, vensterbanken en binnendeurkozijnen meranti. Dus we zorgen juist dat er zoveel mogelijk hout in het zicht blijft.
[ Voor 22% gewijzigd door StevenK op 14-06-2021 21:13 ]
Vandaag de meerprijs voor trippel glas op de benedenverdieping ontvangen. Ruim 5k€! Dank u, laat maar zitten. Erg jammer, want ik had dat graag toegepast. Maar voor dit geld kan ik aardig wat energie verliezen. Sowieso werd het door meerdere leveranciers toch wel afgeraden, omdat ik niet voor WTW ga, maar voor roosters.
Toch wel apart hoe groot de verschillen zijn voor tripple glas. De één vraagt 1500,- voor het hele huis, de ander 5k€ voor enkel de benedenverdieping.
Toch wel apart hoe groot de verschillen zijn voor tripple glas. De één vraagt 1500,- voor het hele huis, de ander 5k€ voor enkel de benedenverdieping.
Heeft iemand een tip voor een goede, betaalbare constructeur (berekeningen vd constructie) in regio friesland/groningen/drente? Elders in het land kan natuurlijk ook.
[ Voor 15% gewijzigd door jowi op 15-06-2021 20:59 ]
@jowi je zou w2n in drachten eens kunnen proberen. Geen idee van de kosten, maar mijn aannemer heeft alles door hen laten brekenen.
https://www.hoc-bv.nl/jowi schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:56:
Heeft iemand een tip voor een goede, betaalbare constructeur (berekeningen vd constructie) in regio friesland/groningen/drente? Elders in het land kan natuurlijk ook.
Heeft een mooi rapport en berekening gemaakt. Kost €1.750-€2.500… (hebben de definitieve factuur nog niet). Zijn niet de snelste, maar denk dat iedereen druk is.
Wij zoeken een nieuwe aannemer in het midden van het land, het gaat om een vrijstaande woning in staalframebouw van 660m3. Iemand tips? Onze huidige aannemer bleek helaas op meerdere punten onbetrouwbaar en kunnen we niet mee verder.. aangezien de bouw zou starten in september, lopen we nu het risico dat het hele project niet meer door kan gaan en we flink wat spaargeld kwijt zijn, dus alle input welkom. Later dan september starten kan gewoon, maar kost ons een maandelijkse boete. Dus eerder = beter.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 40% gewijzigd door Orfu op 15-06-2021 22:00 ]
Als je niet verwijtbaar nalatig bent geweest zijn er misschien geen boetes. Boetes zou ik zo'n geval niet betalen, als ze voet bij stuk houden zou ik het voor de rechter laten komen.
Sommige gemeenten maken het wel heel bont met hun eisen heb ik gemerkt. Belachelijk hoge boetes en ander onredelijke eisen. Het lijkt mij raadzaam om rechtsbijstandverzekering te upgraden ruim voordat je begint met bouwplannen.
Sommige gemeenten maken het wel heel bont met hun eisen heb ik gemerkt. Belachelijk hoge boetes en ander onredelijke eisen. Het lijkt mij raadzaam om rechtsbijstandverzekering te upgraden ruim voordat je begint met bouwplannen.
Haha watlp77 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:31:
Vandaag de meerprijs voor trippel glas op de benedenverdieping ontvangen. Ruim 5k€! Dank u, laat maar zitten. Erg jammer, want ik had dat graag toegepast. Maar voor dit geld kan ik aardig wat energie verliezen. Sowieso werd het door meerdere leveranciers toch wel afgeraden, omdat ik niet voor WTW ga, maar voor roosters.
Kan je aannemer niet een andere glas/kozijnen leverancier een offerte laten uitbrengen, of is het projectbouw?lp77 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:31:
En m.b.t. keus dubbel-glas vs triple-glas: wat ik zo lees doe je dat niet (alleen) voor besparing op stookkosten, maar met name ook om koudeval te voorkomen. Ik neem aan dat je met een warmtepomp met lage temperatuur verwarming gaat werken? Ik begrijp dat je dan eerder koudeval zult ervaren dan bij verwarming met hogere temperaturen. Ik spreek overigens (nog) niet uit eigen ervaring, maar baseer me op wat ik op dit soort fora tegenkom aan ervaringen (ik zit dus eigenlijk gewoon te papegaaien
Zelf denk ik er aan om de BGG wel in tripleglas te doen (m.u.v. hal, berging en bijkeuken) en de 1e verdieping en zolder met HR++ glas (de slaapkamers moet bij voorkeur niet te warm worden, maar je wilt toch warmteverlies beperken).
[ Voor 36% gewijzigd door Batilan op 15-06-2021 23:16 ]
Idd, voor kunststof kozijnen viel de prijs bij ons erg mee. Weet dit alleen voor kunststof, omdat we dit elders hebben gevraagd. Omdat we kunststof uiteindelijk toch minder mooi vonden nemen we gewoon houten kozijnen van de bouwer af. Bouwer is prefab, dus alles wat je afwijkt is duurder hebben we al gemerkt. Zijn leverancier wil/kan wss alleen het “standaard” product leveren en rekent een flinke prijs voor het zwaarder uitvoeren van de houten kozijnen en openslaande deuren.kepler schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:17:
[...]
Haha watWij betaalden volgens mij 300 euro per verdieping extra voor triple glas (kunstof kozijnen). Waar zit dat verschil dan in??
Betreft catalogus/prefab bouw.Batilan schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:05:
[...]
Kan je aannemer niet een andere glas/kozijnen leverancier een offerte laten uitbrengen, of is het projectbouw?
En m.b.t. keus dubbel-glas vs triple-glas: wat ik zo lees doe je dat niet (alleen) voor besparing op stookkosten, maar met name ook om koudeval te voorkomen. Ik neem aan dat je met een warmtepomp met lage temperatuur verwarming gaat werken? Ik begrijp dat je dan eerder koudeval zult ervaren dan bij verwarming met hogere temperaturen. Ik spreek overigens (nog) niet uit eigen ervaring, maar baseer me op wat ik op dit soort fora tegenkom aan ervaringen (ik zit dus eigenlijk gewoon te papegaaien, maar probeer me wel op betrouwbare bronnen te baseren).
Zelf denk ik er aan om de BGG wel in tripleglas te doen (m.u.v. hal, berging en bijkeuken) en de 1e verdieping en zolder met HR++ glas (de slaapkamers moet bij voorkeur niet te warm worden, maar je wilt toch warmteverlies beperken).
Koudeval zullen we wss toch wel ervaren ivm de keuze voor roosters ipv WTW.
Je hebt triple glas en triple glas. Triple glas met een U-waarde van 1 is nauwelijks beter dan goed dubbel glas. Maar je hebt ook triple glas met een U-waarde van 0,5. En dat maakt nogal verschil. Voor U-waarde 0,5 heb je veel dikkere kozijnen kozijnen nodig met dito meerprijs.
Hier zijn alle draaikantelramen en deuren met U-waarde 0,8 en alle vaste ramen met U-waarde 0,7 uitgevoerd. Dat pastte nog in de standaard kozijnen. Meerprijs tov dubbel glas was €5000,-. En dan hebben wij veel glas in het huis: beneden oa een verdiepingshoge pui van ca 20 m lang.
Hier zijn alle draaikantelramen en deuren met U-waarde 0,8 en alle vaste ramen met U-waarde 0,7 uitgevoerd. Dat pastte nog in de standaard kozijnen. Meerprijs tov dubbel glas was €5000,-. En dan hebben wij veel glas in het huis: beneden oa een verdiepingshoge pui van ca 20 m lang.
[ Voor 14% gewijzigd door Joris748 op 16-06-2021 08:38 ]
De W-waarde van het aangeboden tripple glas betreft 0,9 (4-9-4-9). Betreft ongeveer 25m2 glas. Komt dus niet in de buurt van een 20m lange pui.Joris748 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:37:
Je hebt triple glas en triple glas. Triple glas met een U-waarde van 1 is nauwelijks beter dan goed dubbel glas. Maar je hebt ook triple glas met een U-waarde van 0,5. En dat maakt nogal verschil. Voor U-waarde 0,5 heb je veel dikkere kozijnen kozijnen nodig met dito meerprijs.
Wij hebben naast tripleglas aparte vloergroepen voor de grote ruiten (van 1m bij raambreedte), zodat je daar - indien nodig - de vloerverwarming iets hoger kunt zetten. In ons geval blijkt dat niet nodig, maar wellicht wel iets om rekening mee te houden. Ons glas zou 0.7 moeten zijn, het is 48mm dik (even uit mn hoofd).
Wij hebben 13 groepen op de verdeler.
edit: 9mm is wel een smalle spouw, dat kost je isolatiewaarde
Wij hebben 13 groepen op de verdeler.
edit: 9mm is wel een smalle spouw, dat kost je isolatiewaarde
[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 16-06-2021 08:46 ]
Wij hebben het zelfde dilemma gehad, uit eindelijk toch voor kunststof gekozen. We hebben de versie met hout rillief en haakse lassen en blokprofielen. Je moet er met je snuit boven op staan om te zien dat het geen hout betreft.lp77 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 05:59:
[...]
Idd, voor kunststof kozijnen viel de prijs bij ons erg mee. Weet dit alleen voor kunststof, omdat we dit elders hebben gevraagd. Omdat we kunststof uiteindelijk toch minder mooi vonden nemen we gewoon houten kozijnen van de bouwer af. Bouwer is prefab, dus alles wat je afwijkt is duurder hebben we al gemerkt. Zijn leverancier wil/kan wss alleen het “standaard” product leveren en rekent een flinke prijs voor het zwaarder uitvoeren van de houten kozijnen en openslaande deuren.
trippel glas was bij ons voor de hele woning, incl 4 panelen in de voordeur €1800 meer in 2018.
Vooral bij de grote glasvlakken voel je in de winter geen tochval. Heerlijk.
De keerzijde is wel bij goede issolatie en triple glas dat je warmte vangt en warmte binnenhoud. Daar kan geen vloer koeling tegenop. Na dat de bouw klaar was uiteindelijk rondom overal screen producten laten plaatsen.
zoals het er in 2018 bijstond
:strip_exif()/f/image/EIpb1tly7gpXfvxDQXLqbbzF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door ranzige pad op 16-06-2021 09:31 ]
HT & NAS & Inventaris
Vanuit mijn ervaring bij een oud werkgever (elektra installateur) kan ik je koelewijn bouw uit bunschoten aanraden.Orfu schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:51:
Wij zoeken een nieuwe aannemer in het midden van het land, het gaat om een vrijstaande woning in staalframebouw van 660m3. Iemand tips? Onze huidige aannemer bleek helaas op meerdere punten onbetrouwbaar en kunnen we niet mee verder.. aangezien de bouw zou starten in september, lopen we nu het risico dat het hele project niet meer door kan gaan en we flink wat spaargeld kwijt zijn, dus alle input welkom. Later dan september starten kan gewoon, maar kost ons een maandelijkse boete. Dus eerder = beter.
***members only***
Zitten veel in de luxe woningbouw dus weten wat ze doen.
(let op, verder geen ervaring mee, ook geen idee of de prijzen goed zijn)
Zitten helaas de komende 5 maanden (!) vol... de hele bouwsector heeft het blijkbaar ontzettend druk. Wel opvallend met de extreem hoge prijzen voor materiaal...Fabian schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:12:
@jowi je zou w2n in drachten eens kunnen proberen. Geen idee van de kosten, maar mijn aannemer heeft alles door hen laten brekenen.
Meeste aannemers zitten vol met opdrachten van voor de prijs stijgingen.
Reken er maar op dat op bijna alle aannemers welke nu bouwen verlies draaien op de projecten door de extreme prijsverhogingen.
Reken er maar op dat op bijna alle aannemers welke nu bouwen verlies draaien op de projecten door de extreme prijsverhogingen.
Wij zoeken een trapleuning met LED verlichting erin, bij voorkeur zwart staal. Dit idee:

Deze is dan van een zaak in België, maar zijn hier ook adresjes voor in NL?

Deze is dan van een zaak in België, maar zijn hier ook adresjes voor in NL?
Ik ken wel een partij die het kan maken voor je. Die maakt o.a. ook de trapverlichting voor in theaters etc. Heb geen zin om te spammen dus stuur maar een PM als je het wilt weten (disclaimer: is maatje van me, dus ben niet objectief).
Overigens als ik duckduckgo op "verlichting trapleuning", dan vind ik (al dan niet via afbeeldingen) ook verschillende NL bedrijven die dit maken..
Overigens als ik duckduckgo op "verlichting trapleuning", dan vind ik (al dan niet via afbeeldingen) ook verschillende NL bedrijven die dit maken..
It's time to play the music, it's time to light the lights
Daar gaan (uiteraard) meer aannemers heen.Fabian schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:12:
Ons huis is ook door hun berekend.
Edit: zie in de reactie dat ze vol zitten.
Daar hadden wij ook in zekere zin last van, maar wel in mindere mate (2 maanden)
[ Voor 16% gewijzigd door buiter op 16-06-2021 10:56 ]
https://markets.businessinsider.com/commodities/lumber-priceSjembecks schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:56:
Meeste aannemers zitten vol met opdrachten van voor de prijs stijgingen.
De prijs is alweer flink aan het instorten. Ik denk dat het niet lang duurt voordat dat ook weer in de prijs van bouwmaterialen te zien is. En dan maken die aannemers weer dikke winst op contracten die nu worden getekend.
Amerikaanse markt.. die prijsdaling komt waarschijnlijk mede door het relatief voor hun goedkopere Zweedse hout.RocketKoen schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:08:
[...]
https://markets.businessinsider.com/commodities/lumber-price
De prijs is alweer flink aan het instorten. Ik denk dat het niet lang duurt voordat dat ook weer in de prijs van bouwmaterialen te zien is. En dan maken die aannemers weer dikke winst op contracten die nu worden getekend.
Voor Europa is het Zweedse hout duurder geworden door de bredere afzet naar Amerika, China/etc. Onze leverancier geeft aan dat het doorstijgen hier nog wel even kan duren...
Ben verder geen econoom dus heb geen idee wat er daadwerkelijk te wachten staat. Hoop persoonlijk ook dat het zsm omlaag gaat met de prijs. Met de huidige houtprijzen is thuis klussen ook niet leuk meer...
[ Voor 13% gewijzigd door Case_C op 16-06-2021 11:30 ]
Aanbevelingen zijn altijd welkom!big bang schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:29:
Ik ken wel een partij die het kan maken voor je. Die maakt o.a. ook de trapverlichting voor in theaters etc. Heb geen zin om te spammen dus stuur maar een PM als je het wilt weten (disclaimer: is maatje van me, dus ben niet objectief).
Klopt, ik hoopte ook eigenlijk dat mensen hier mogelijk ervaring hadden met dit soort trapleuningen ofwel een bedrijf konden aanradenOverigens als ik duckduckgo op "verlichting trapleuning", dan vind ik (al dan niet via afbeeldingen) ook verschillende NL bedrijven die dit maken..
Het probleem met kunststof was dat wij afknapten op de lompheid van de ophanging. Doordat onze bouwer prefab bouwt waren wij gebonden aan één kunststof kozijnen leverancier, Hebo. De ophanging vonden wij te lomp tov hout, maar ook tov andere kunststof kozijn leveranciers. Daarom zijn we uiteindelijk toch voor mahonie houten kozijnen gegaan.ranzige pad schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:49:
[...]
Wij hebben het zelfde dilemma gehad, uit eindelijk toch voor kunststof gekozen. We hebben de versie met hout rillief en haakse lassen en blokprofielen. Je moet er met je snuit boven op staan om te zien dat het geen hout betreft.
trippel glas was bij ons voor de hele woning, incl 4 panelen in de voordeur €1800 meer in 2018.
Vooral bij de grote glasvlakken voel je in de winter geen tochval. Heerlijk.
De keerzijde is wel bij goede issolatie en triple glas dat je warmte vangt en warmte binnenhoud. Daar kan geen vloer koeling tegenop. Na dat de bouw klaar was uiteindelijk rondom overal screen producten laten plaatsen.
zoals het er in 2018 bijstond
[Afbeelding]
Wij krijgen Finti-hout icm triple glas. Iemand hier ervaring mee? Dat was een meerwerkoptie tov houten kozijnen met dubbel glas. half jaar geleden bevestigd, dus wij gaan gelukkig geen prijsverhoging ervaren hierin.
[ Voor 42% gewijzigd door ChUcKiE op 16-06-2021 12:13 ]
Interessante kostRocketKoen schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:08:
[...]
https://markets.businessinsider.com/commodities/lumber-price
Ik begrijp overigens dat het ook nogal van de houtsoort afhankelijk is, Douglas is helemaal door het dak gegaan, ook hardhout uit Zuid Amerika is flink omhoog, maar hout uit Afrika lijkt minder onderhevig aan de prijs stijgingen.
Gadero heeft er een aardig artikeltje over geschreven op hun website:
https://gadero.nl/houtprijzen-2021/
Aluminium gaat helaas weer omhoog na een korte dip:
https://www.aluminiumprijs.eu/grafiek.html
Ben benieuwd welke kant het opgaat en hoe dit allemaal doorwerkt in de eindproducten...
Klinkt goed. Ben wel benieuwd naar de lange termijn ervaringen idd.ChUcKiE schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:12:
Wij krijgen Finti-hout icm triple glas. Iemand hier ervaring mee? Dat was een meerwerkoptie tov houten kozijnen met dubbel glas. half jaar geleden bevestigd, dus wij gaan gelukkig geen prijsverhoging ervaren hierin.
@Daan Ik heb deze week contact gehad met Thuis bij Dees. Waarschijnlijk gaan wij hem daar laten maken.
Heeft iemand nog een goed adres voor wat betreft binnendeuren (schuifdeuren, gewone deuren, draaideuren, luchtdichte deuren,...), als het kan in België (maar zoniet, ook goed
)?
Heb net een prijsindicatie gekregen van 'Anyway doors'. Voor 10 duren (3 x schuif + 6 x gewoon + 1 draai), hebben ze een prijs van 16.7k + 1.4k plaatsing + 219 vaste kosten (exclusief 21% BTW!). Komt op 18.3k zonder BTW/22.2k inclusief BTW. Zijn best mooie deuren, maar het zou wat goedkoper moeten
Heb net een prijsindicatie gekregen van 'Anyway doors'. Voor 10 duren (3 x schuif + 6 x gewoon + 1 draai), hebben ze een prijs van 16.7k + 1.4k plaatsing + 219 vaste kosten (exclusief 21% BTW!). Komt op 18.3k zonder BTW/22.2k inclusief BTW. Zijn best mooie deuren, maar het zou wat goedkoper moeten
Ziet er goed uit. Kan er ook verlichting in? (edit: zie er net eentje staan onder geleverde trapleuningen met verlichting)Peacefield78 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:40:
@Daan Ik heb deze week contact gehad met Thuis bij Dees. Waarschijnlijk gaan wij hem daar laten maken.
Voel je vrij me een DM te sturen als je meer info hebt en niet hier wil delen
[ Voor 9% gewijzigd door Daan op 16-06-2021 16:33 ]
Wel bijzonder. Maar ook een gemiste kans. De combi van VVW, WTW en triple glas maakt je woning zoveel comfortabeler! Nooit meer tocht, bij deze hitte toch gewoon volop ventileren terwijl het binnen koel blijft etc.lp77 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:31:
Ook zorgt een beter geïsoleerde schil (dus met triple glas) voor een gelijkmatiger temperatuur in huis. Wij koelen nu de twee zolderkamers met een split airco. Die draait bijna ca 12 uur per dag op minimum vermogen (verbruikt ca 200 W). Op die kamers wordt ook veel lucht ingeblazen, waardoor de koelte mooi door het huis heen zakt. De L/W WP hoeft nog maar een beetje mee te helpen. Vandaag is die tot nu toe 5 uurtjes aan het werk geweest (verbruik dan ca 700W) om het huis mooi op 23 graden te houden.
Ben erg blij met dit resultaat. Alles draait mooi automatisch, en de temperatuur in heel het huis is mooi constant. Vorig jaar, toen ik alleen met de WP koelde was het vooral op zolder (waar dus geen plafondkoeling is via de VVW van een bovenliggende verdieping) duidelijk warmer en veel minder aangenaam.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Daan ze zijn net gestart met trapleuningen met led-verlichting. Ze werken nu vaak met Philips Hue. Dan kan je wel pas vanaf 13 cm van het begin van de leuning de verlichting plaatsen. Voor ons kwam het op ongeveer 1600 euro (onder voorbehoud, omdat ze nog aan het ontwikkelen zijn).
Klopt, prijsverhoging van 25% doorgekregen op aluminium kozijnen.Batilan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:15:
[...]
Interessante kost
Ik begrijp overigens dat het ook nogal van de houtsoort afhankelijk is, Douglas is helemaal door het dak gegaan, ook hardhout uit Zuid Amerika is flink omhoog, maar hout uit Afrika lijkt minder onderhevig aan de prijs stijgingen.
Gadero heeft er een aardig artikeltje over geschreven op hun website:
https://gadero.nl/houtprijzen-2021/
Aluminium gaat helaas weer omhoog na een korte dip:
https://www.aluminiumprijs.eu/grafiek.html
Ben benieuwd welke kant het opgaat en hoe dit allemaal doorwerkt in de eindproducten...
Wapening is sinds december al een keer over de kop gegaan en isolatie is ook flink aan het stijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door D.deJong op 16-06-2021 21:53 ]
Een tijdje geleden heb ik al onze tekeningen en plannen gedeeld. Wij zijn inmiddels in de volgende fase aangekomen. De vergunning is rond en er kan worden begonnen. Wij hebben alleen nog geen definitieve startdatum te horen gekregen. Na een aantal keer gevraagd te hebben blijft hier hetzelfde antwoord uitkomen namelijk voor de bouwvak. Iemand nog tips om dit aan te pakken?
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:22 ]
Misschien een gemiste kans. Maar ik vind persoonlijk 9k€ (en dan nog de kosten van het airco systeem) aan de hoge kant in dit geval. Bovendien komt er ook een houtkachel te staan die zijn verbrandingslucht gewoon uit de omgeving haalt. Dus dan is wtw ook weer niet optimaal.Andrehj schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:21:
[...]
Wel bijzonder. Maar ook een gemiste kans. De combi van VVW, WTW en triple glas maakt je woning zoveel comfortabeler! Nooit meer tocht, bij deze hitte toch gewoon volop ventileren terwijl het binnen koel blijft etc.
Ook zorgt een beter geïsoleerde schil (dus met triple glas) voor een gelijkmatiger temperatuur in huis. Wij koelen nu de twee zolderkamers met een split airco. Die draait bijna ca 12 uur per dag op minimum vermogen (verbruikt ca 200 W). Op die kamers wordt ook veel lucht ingeblazen, waardoor de koelte mooi door het huis heen zakt. De L/W WP hoeft nog maar een beetje mee te helpen. Vandaag is die tot nu toe 5 uurtjes aan het werk geweest (verbruik dan ca 700W) om het huis mooi op 23 graden te houden.
Ben erg blij met dit resultaat. Alles draait mooi automatisch, en de temperatuur in heel het huis is mooi constant. Vorig jaar, toen ik alleen met de WP koelde was het vooral op zolder (waar dus geen plafondkoeling is via de VVW van een bovenliggende verdieping) duidelijk warmer en veel minder aangenaam.
In hoeverre werkt het door het huis heen zakken van de koude lucht?Andrehj schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:21:
[...]
Wel bijzonder. Maar ook een gemiste kans. De combi van VVW, WTW en triple glas maakt je woning zoveel comfortabeler! Nooit meer tocht, bij deze hitte toch gewoon volop ventileren terwijl het binnen koel blijft etc.
Wij krijgen in ons nieuwe huis ook vloerkoeling + screens. We overwegen op zolder een airco te plaatsen.
In ons huidige huis (met ventilatie type C) hebben we op zolder een 1 airco unit boven het trapgat hangen op zolder. Dat koelt de zolder / 1ste verdieping prima, maar op de begane grond is effect vele malen minder. Werkt dat bij jou wel goed?
Houtkachel uit de ruimte moet je sowieso niet willen. Heb je nog meer koudeval door je roosters.... en met alle roosters dicht ben je dan je eigen zuurstofvoorraad aan het opmaken...lp77 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:32:
[...]
Misschien een gemiste kans. Maar ik vind persoonlijk 9k€ (en dan nog de kosten van het airco systeem) aan de hoge kant in dit geval. Bovendien komt er ook een houtkachel te staan die zijn verbrandingslucht gewoon uit de omgeving haalt. Dus dan is wtw ook weer niet optimaal.
Die 20-50m3/hr kan de WTW aan onbalans wel corrigeren denk ik, dat is geen probleem.
Maar waarom zou je niet de lucht van buiten halen? Dat is zoals het hoort, van binnen kan problemen geven, sure dat kun jij voorkomen, maar voorkomen lijkt me beter dan genezen.
De airco heeft er niets mee te maken, de WTW zorgt er juist voor dat je mínder koeling nodig hebt. Dus zonder WTW is de “noodzaak” van een airco groter.
[ Voor 27% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-06-2021 11:51 ]
Roosters gaan sowieso niet dicht. Er zit één raam met rooster dicht bij de houtkachel en dat is niet bij een zitgedeelte.bbbrumbrum schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:32:
[...]
Houtkachel uit de ruimte moet je sowieso niet willen. Heb je nog meer koudeval door je roosters.... en met alle roosters dicht ben je dan je eigen zuurstofvoorraad aan het opmaken...
Trippel glas was daarom al een punt van discussie. Alle leveranciers vroegen zich al af waarom ik dat in dit geval zou willen. Maar voor 1509,- had ik dat graag gedaan (gevoelsmatig, of het nuttig was of niet laat ik in het midden).
Ik zal met deze keuzes niet het maximale er uit halen, maar als ik de BENG norm haal is dat al prima. In mijn huidige woning van 1979 heb ik veel “natuurlijke” ventilatie. Ik ervaar dat het meerendeel van het jaar niet als vervelend, meer als gezond.
Bovendien kan mijn gemiddelde thermostaat temperatuur met 3 graden naar beneden, omdat ik die extra graden met de houtkachel er zo bij heb gestookt.
Voor wat betreft de behoefte aan een airco. Ik leef aan de kust, waar het sowieso een paar graden koeler is en het altijd waait. Huis kan dus prima doortochten om af te koelen. Op die 5 dagen in het jaar na, dat het hier ook heel warm en windstil kan zijn.
Dat is nog veel meer een gemiste kans. Een houtkachel?lp77 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:32:
Bovendien komt er ook een houtkachel te staan die zijn verbrandingslucht gewoon uit de omgeving haalt.

Ik hoop voor je buren dat ze erg ver weg wonen....
Momenteel is het buiten 31.5 graden en binnen dus in het hele huis 23 graden. Maar dat komt door zowel de airco's (op de tweede verdieping) als de L/W warmtepomp die de rest koelt. Met alleen de airco's zou de rest van het huis wel iets afkoelen, maar niet genoeg.H34H schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:44:
[...]
In hoeverre werkt het door het huis heen zakken van de koude lucht?
Wij krijgen in ons nieuwe huis ook vloerkoeling + screens. We overwegen op zolder een airco te plaatsen.
In ons huidige huis (met ventilatie type C) hebben we op zolder een 1 airco unit boven het trapgat hangen op zolder. Dat koelt de zolder / 1ste verdieping prima, maar op de begane grond is effect vele malen minder. Werkt dat bij jou wel goed?
Samen doen ze het prima, maar ik weet niet wat de exacte bijdrage van de individuele componenten is.
CO2 technisch is een houtkachel stoken van je eigen tuinafval dan weer ongeveer het gunstigst wat je kunt doen, mits je een zuinige kachel hebt en je het eerst goed laat drogen. Ga je echter mooie overgedroogde blokken bij de bouwmarkt halen dan blijft daar weinig van overAndrehj schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:12:
[...]
Dat is nog veel meer een gemiste kans. Een houtkachel?![]()
Je bouwt een gasloos huis, we willen geen biomassacentrales meer (die tenminste nog een enigszins gereguleerd verbrandingsproces hebben, en nog iets aan uitlaatfiltering doen) en jij gaat anno 2021 een stinkende, vervuilende, fijnstofuitstotende houtkachel in een nieuwbouwwoning inbouwen?
Ik zou zelf ook graag houtkachel laten plaatsen. Maar eigenlijk deels omdat ik in een huis met alleen vloerverwarming de optie mis om lekker in de buurt van een kachel te gaan zitten, en voor de sfeer. Het gebruik is dan ineens sporadisch, en dan is het maar de vraag of dat het de investering waard is..
CO2 stinkt niet, en daar krijg je ook geen longklachten van. Van houtrook daarentegen...big bang schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:20:
CO2 technisch is een houtkachel stoken van je eigen tuinafval dan weer ongeveer het gunstigst wat je kunt doen, mits je een zuinige kachel hebt en je het eerst goed laat drogen. Ga je echter mooie overgedroogde blokken bij de bouwmarkt halen dan blijft daar weinig van over
Enigszins gereguleerd verbrandingsproces?Andrehj schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:12:
[...]
Je bouwt een gasloos huis, we willen geen biomassacentrales meer (die tenminste nog een enigszins gereguleerd verbrandingsproces hebben, en nog iets aan uitlaatfiltering doen) en jij gaat anno 2021 een stinkende, vervuilende, fijnstofuitstotende houtkachel in een nieuwbouwwoning inbouwen?
Ik denk dat de gemiddelde thuisstoker met een moderne houtkachel efficiënter kan stoken dan die "biomassa" centrales.
Die hele sector kan alleen bestaan door alle subsidies. En als het nou alleen "afval" was dat verstookt werd dan was het nog tot daar aan toe. Maar nee hoor, hout dat waarde kent als pallet of constructiehout wordt zonder schroom door de versnipperaar gedrukt. Machines die per dag circa 1100L diesel verstoken zijn meer regel dan uitzondering YouTube: Bandit Model 3680 Beast Recycler
Om het vervolgens het halve land(wereld) door te transporteren...
Maar ja biomassa klinkt wel alsof het duurzaam en daarmee beter is.
Ik zaag, kloof en droog lokaal hout. Stook zonder mijn kachel te smoren waarbij zoveel mogelijk restwarmte via een CV circuit opgeslagen wordt in een buffer. Mocht fijnstof een probleem zijn voor de directe omgeving dan zijn er roetfilters en ionisatoren op de markt om de uitstoot te behandelen.
Ipv dat men houtstokers steeds veroordeeld doe je er beter aan om correct stook gedrag te promoten.
Overigens los van de houtkachels, hoe denk je over de BBQ, tuinkachel / vuurkorf, paasvuren, vuurwerk, niet electrische auto's / oldtimers, ect.?
Heerlijk een houtkachel! Geeft fantastische warmte af. Zeker met een goed te regelen hoog rendement Scandinavische houtkachel icm schoon en droog hout. En dan bedoel ik niet zo’n <1000,- van de bouwmarkt (met alle respect).Andrehj schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:12:
[...]
En omdat ik hem toch meeneem uit mijn huidige woning valt de investering best mee.
hoop niet dat het zweten wordt dan, zeker met de thermische schil van je nieuwe woning. Vloerverwarming temper je niet zomaar. Wij merken al dat het in de winter warmer wordt als er 3 kaarsen branden. Een kw7 houtstook is andere koek.lp77 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:02:
[...]
Heerlijk een houtkachel! Geeft fantastische warmte af. Zeker met een goed te regelen hoog rendement Scandinavische houtkachel icm schoon en droog hout. En dan bedoel ik niet zo’n <1000,- van de bouwmarkt (met alle respect).
En omdat ik hem toch meeneem uit mijn huidige woning valt de investering best mee.
HT & NAS & Inventaris
Ik sprak laatst iemand die in zijn onlangs opgeleverde woning ook een houtkachel had geplaatst, maar dan vooral om de reden dat alles verder via elektriciteit gaat en dat het elektriciteitsnet wellicht ooit zou kunnen uitvallen. Met een houtkachel kun je dan in ieder geval je huis warm stoken...was zijn overweging.
Daarnaast natuurlijk ook de sfeer.
Eerlijk gezegd nog nooit zo er over nagedacht!
Dat argument hoor ik wel vaker als angst voor een all-electric huis... Moet je eens vragen hoe z'n CV-ketel werkt als de stroom uitvalt.
https://www.netbeheernede...citeitsnetten_2016_76.pdf
Een uptime van 99,996%. Een houtkachel plaatsen als verzekering tegen een koud huis bij een stroom storing lijkt me meer een vorm van goedpraten van je houtstookgedrag. Hier staat er eentje gewoon voor de sfeer en de gezelligheid ;-)
https://www.netbeheernede...citeitsnetten_2016_76.pdf
Een uptime van 99,996%. Een houtkachel plaatsen als verzekering tegen een koud huis bij een stroom storing lijkt me meer een vorm van goedpraten van je houtstookgedrag. Hier staat er eentje gewoon voor de sfeer en de gezelligheid ;-)
*grinnik* Al kun je dan in ieder geval nog een ketel water op zetten.Piper schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:49:
Dat argument hoor ik wel vaker als angst voor een all-electric huis... Moet je eens vragen hoe z'n CV-ketel werkt als de stroom uitvalt.
Ik vraag me wel af of die up-time zo hoog blijft als dat die nu is. De overgang naar duurzame energie brengt nog een aantal stabiliteit uitdagingen met zich mee begrijp ik uit het nieuws. Feit is echter dat een woning op gas dan inderdaad net zo goed in de kou zit.
Nou zo gek is dat niet. Ik kan je uit ervaring vertellen dat wij het met de vorst periode 24uur warm hebben kunnen houden. (warmte pomp was buiten aangevoren)ChUcKiE schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:43:
Ik sprak laatst iemand die in zijn onlangs opgeleverde woning ook een houtkachel had geplaatst, maar dan vooral om de reden dat alles verder via elektriciteit gaat en dat het elektriciteitsnet wellicht ooit zou kunnen uitvallen. Met een houtkachel kun je dan in ieder geval je huis warm stoken...was zijn overweging.
En in het voorjaar is tijdenshet plaatsen van boom palen een grond kabel geraakt, daardoor een ochtend en middag zonder stroom. Het probleem ligt meer bij de kinderen, Die hebben dan geen internet
Voor het warm water, gelukkig hadden we kampeer spullen thuis staan.
HT & NAS & Inventaris
Kan je beter een thuis batterij kopen.ChUcKiE schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:43:
Dan kan je nog veel meer doen tijdens een stroomuitval, en kost evenveel als een degelijke/mooie houtkachel.
Of een klein aggregaatje, iets minder schoon, maar ook stukken goedkoper.bottom line schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:20:
[...]
Kan je beter een thuis batterij kopen.
Dan kan je nog veel meer doen tijdens een stroomuitval, en kost evenveel als een degelijke/mooie houtkachel.
Ik heb een 2kW aggregaatje (voornamelijk voor t werk), en die kost nog geen 600 euro.
Ik heb m echter als 4 jaar en nog nooit thuis nodig gehad bij n storing

Precies dat, en hier valt nog wel eens een boom op de grotendeels bovengrondse stroomleidingen. Een paar uurtjes zonder stroom is op zich wel te overleven, alleen met dagen die soms flink onder het vriespunt blijven is de houtkachel best welkom. Ook voor van die kille voor- en jaarsavonden waarbij ik de WP nog niet wil laten draaien omdat het overdag te warm was en het opwarmen van de hele handel te lang duurt. Een paar blokjes hout er in en voila de hut is weer behaaglijk warm.ranzige pad schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:49:
[...]
Nou zo gek is dat niet. Ik kan je uit ervaring vertellen dat wij het met de vorst periode 24uur warm hebben kunnen houden. (warmte pomp was buiten aangevoren)
En in het voorjaar is tijdenshet plaatsen van boom palen een grond kabel geraakt, daardoor een ochtend en middag zonder stroom. Het probleem ligt meer bij de kinderen, Die hebben dan geen internet![]()
Voor het warm water, gelukkig hadden we kampeer spullen thuis staan.
Ja natuurlijk praten we het goed, en heb ik ongekende resources m.b.t. hout (bos achter het huis met beuken wat totaal ongeschikt is als constructie- of bouwhout.
Oja, voor de haard ook een mooi grill ding gekocht, en je kunt er verbazend lekkere pizza's in bakken en heerlijke steaks in grillen.
[ Voor 5% gewijzigd door gumtree op 17-06-2021 16:54 ]
Hier ook 5 anyway deuren.. kosten 15k maar wat een kwaliteit joh... niet te vergelijken met de rest..Kwakkel schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:42:
Heeft iemand nog een goed adres voor wat betreft binnendeuren (schuifdeuren, gewone deuren, draaideuren, luchtdichte deuren,...), als het kan in België (maar zoniet, ook goed)?
€3k pér deur? Pfff jezus. Massief eikenhout of wat is het USP van deze dingen?Clive schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:19:
[...]
Hier ook 5 anyway deuren.. kosten 15k maar wat een kwaliteit joh... niet te vergelijken met de rest..
@Clive @bbbrumbrum : idd, 3k per deur is nog een pak meer. Had zelf een stelpost van 10k gezet. Leek me wel ok 
Nu, de prentjes zien er wel mooi uit, maar of dat nu 3k (of in mijn geval 2k) per deur moet kosten ... Ik snap dat schuifdeuren duurder zijn, evenals draaideuren. Of dat je meer betaalt voor een luchtdichte afwerking. Maar gemiddeld 2k per deur lijkt me inderdaad wat veel
Vandaar dus de vraag naar alternatieven
Nu, de prentjes zien er wel mooi uit, maar of dat nu 3k (of in mijn geval 2k) per deur moet kosten ... Ik snap dat schuifdeuren duurder zijn, evenals draaideuren. Of dat je meer betaalt voor een luchtdichte afwerking. Maar gemiddeld 2k per deur lijkt me inderdaad wat veel
Vond de Albo lijnfreesdeuren van ~€230 al veel, daarom maar gewoon vlakke tubespaandeur van €75... 2 deuren beneden wel “mooier” model met glas a €450 oid/stuk.Kwakkel schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:59:
@Clive @bbbrumbrum : idd, 3k per deur is nog een pak meer. Had zelf een stelpost van 10k gezet. Leek me wel ok
Nu, de prentjes zien er wel mooi uit, maar of dat nu 3k (of in mijn geval 2k) per deur moet kosten ... Ik snap dat schuifdeuren duurder zijn, evenals draaideuren. Of dat je meer betaalt voor een luchtdichte afwerking. Maar gemiddeld 2k per deur lijkt me inderdaad wat veelVandaar dus de vraag naar alternatieven
Meranti kozijnen wel met luchtdichting genomen, was toch een upgrade van whopping €7,50.
Maar je moet dan wel roosters in je deur of naastliggende muur maken ivm ventilatie overstroom.
Alleen jammer dat die nogal boven in Nederland zitten. Komen wellicht niet tot in België 
(Je kan ook aan- en afvoer in de ruimte voorzien: is in ons geval voor technische ruimte/fietsenstalling/wasruimte. Dus aanvoer aan de technische kant en afvoer aan de waskant bvb
)
(Je kan ook aan- en afvoer in de ruimte voorzien: is in ons geval voor technische ruimte/fietsenstalling/wasruimte. Dus aanvoer aan de technische kant en afvoer aan de waskant bvb
Pff, wij zitten in het proces om tot een begroting te komen met de aannemer. Totaal het verkeerde moment… we zijn in 2 maanden van 450k naar 525k gegaan. En hebben niks gewijzigd in ons ontwerp, allemaal grondstof prijzen stijging. Shit.
Iemand met verstand van de bouwmarkt/grondstof prijzen die weet wat wijsheid is? We kunnen wel een paar maandjes uitstellen.. maar niet een nog hogere prijs.
Iemand met verstand van de bouwmarkt/grondstof prijzen die weet wat wijsheid is? We kunnen wel een paar maandjes uitstellen.. maar niet een nog hogere prijs.
[ Voor 25% gewijzigd door ChrisM op 18-06-2021 07:16 ]
Ik ben bang dat mij hetzelfde gaat overkomen. Voorlopige berekening op ca. 300K, maar als de constructieberekening etc klaar zijn kan de aannemer pas tot in detail uitwerken, ben bang dat daar dus ook een flink bedrag bij gaat komen door de prijsstijgingen. Ik zou in Q4 gaan starten, kan het uistellen tot Q2 2022 desnoods... maar dan moet het wel zakken en niet nog verder stijgen.
Als de prijsstijgingen covid gerelateeed zijn zou je toch denken dat eea binnnekort weer zou moeten zakken?
Als de prijsstijgingen covid gerelateeed zijn zou je toch denken dat eea binnnekort weer zou moeten zakken?
Dat is vraag en aanbod, ik merk beroepsmatig dat er steeds meer woningen(iets met telecom en nieuwbouw aanleg) per jaar gebouwd worden. Onze prognoses zijn dat 2021 en 2022 er echt meer gemaakt gaat worden. Dus van krapte is nog lang geen sprake.jowi schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:32:
Ik ben bang dat mij hetzelfde gaat overkomen. Voorlopige berekening op ca. 300K, maar als de constructieberekening etc klaar zijn kan de aannemer pas tot in detail uitwerken, ben bang dat daar dus ook een flink bedrag bij gaat komen door de prijsstijgingen. Ik zou in Q4 gaan starten, kan het uistellen tot Q2 2022 desnoods... maar dan moet het wel zakken en niet nog verder stijgen.
HT & NAS & Inventaris
Die hogere prijs voor grondstoffen houdt helaas nog wel even aan, iedereen doet er gezellig aan mee en de prijzen worden kunstmatig hoog gehouden.ChrisM schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:15:
Pff, wij zitten in het proces om tot een begroting te komen met de aannemer. Totaal het verkeerde moment… we zijn in 2 maanden van 450k naar 525k gegaan. En hebben niks gewijzigd in ons ontwerp, allemaal grondstof prijzen stijging. Shit.
De vraag naar materiaal is door Covid enorm gestegen, terwijl de fabrieken dachten dat het juist minder zou worden.
Inmiddels is Duitsland bezig een export stop richting Amerika op te zetten, om zo genoeg materiaal te houden voor de EU markt. (Bron : mijn platenleverancier).
Het USP is dat mensen zo'n aanschaf voor zichzelf goed gaan praten (want de kwaliteeeiiiittt )...bbbrumbrum schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:27:
[...]
€3k pér deur? Pfff jezus. Massief eikenhout of wat is het USP van deze dingen?
Nou inderdaad, in mijn beleving heb je voor 3 a 400 euro ook een prima binnendeur.Stefke schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:17:
[...]
Het USP is dat mensen zo'n aanschaf voor zichzelf goed gaan praten (want de kwaliteeeiiiittt )...Imho gewoon onzinnig zoiets (tenzij je natuurlijk een jaarinkomen hebt met 6 nullen, dan hoef je niet naar dit soort prijzen te kijken)
Stefke schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:17:
[...]
Het USP is dat mensen zo'n aanschaf voor zichzelf goed gaan praten (want de kwaliteeeiiiittt )...Imho gewoon onzinnig zoiets (tenzij je natuurlijk een jaarinkomen hebt met 6 nullen, dan hoef je niet naar dit soort prijzen te kijken)
Ik geloof jullie graag - hebben jullie dan ook een adresje?Woody179 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:22:
[...]
Nou inderdaad, in mijn beleving heb je voor 3 a 400 euro ook een prima binnendeur.
De prijzen van hout en materialen gaan alweer naar beneden en de leverproblemen lijken met andere bouwmaterialen ondertussen ook weer redelijk onder controle.
https://www.boerse-online.de/rohstoffe/holzpreis
Waar we vorige maand nog tekort aan schakelmateriaal en buis hadden is 90% weer op voorraad bij de groothandels. Alleen neemt onze groothandel op dit moment geen nieuwe klanten aan om er voor te zorgen dat de bestaande goede klanten niet misgrijpen als we iets nodig hebben.
Bij het installatie en elektromateriaal zitten we momenteel op een prijsstijging van 20% alleen met een aantal producten en componenten uit China of met (micro)chips hebben we op dit moment nog problemen. Schijnt ook te komen omdat de Ever Given nog steeds aan de ketting ligt in het Suezkanaal.
https://www.boerse-online.de/rohstoffe/holzpreis
Waar we vorige maand nog tekort aan schakelmateriaal en buis hadden is 90% weer op voorraad bij de groothandels. Alleen neemt onze groothandel op dit moment geen nieuwe klanten aan om er voor te zorgen dat de bestaande goede klanten niet misgrijpen als we iets nodig hebben.
Bij het installatie en elektromateriaal zitten we momenteel op een prijsstijging van 20% alleen met een aantal producten en componenten uit China of met (micro)chips hebben we op dit moment nog problemen. Schijnt ook te komen omdat de Ever Given nog steeds aan de ketting ligt in het Suezkanaal.
https://www.weekampdeuren.nl/nl/binnendeuren/Kwakkel schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:28:
[...]
[...]
Ik geloof jullie graag - hebben jullie dan ook een adresje?
(prijzen met aantallen bij dealer navragen, kunnen nog redelijke verschillen in jouw voordeel inzitten)
https://www.skantrae.com/binnendeuren
https://www.albodeuren.nl/categorie/binnendeuren/
https://www.svedex.nl/binnendeuren/superlak-stijldeuren/
Als je voor een taatsdeur achtig iets gaat:
https://www.skantrae.com/binnendeuren/slimseries-one
https://www.loftdeur.nl/p...QJCAHyo5-ekBoCIlgQAvD_BwE
Wij zelf gaan voor dit type als dit:
https://www.skantrae.com/binnendeuren/prestige/sks-2217.html
https://www.skantrae.com/binnendeuren/slimseries-one
https://www.loftdeur.nl/p...QJCAHyo5-ekBoCIlgQAvD_BwE
Wij zelf gaan voor dit type als dit:
https://www.skantrae.com/binnendeuren/prestige/sks-2217.html
Austria deuren met prijslijstKwakkel schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:28:
[...]
[...]
Ik geloof jullie graag - hebben jullie dan ook een adresje?
Zo die gaat in de map mee!
Die zero deur in eikenhout vind ik een knappe deur om te zien.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic