Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 192 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.812 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:47
@twain4me @Woody179 @gumtree : thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 08:30

NDF82

Doomed Space Marine

Stefke schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:17:
[...]

Het USP is dat mensen zo'n aanschaf voor zichzelf goed gaan praten (want de kwaliteeeiiiittt )... ;) Imho gewoon onzinnig zoiets (tenzij je natuurlijk een jaarinkomen hebt met 6 nullen, dan hoef je niet naar dit soort prijzen te kijken)
Het USP van deze deuren is dat ze "any way" open en dicht draaien ;)

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
gumtree schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:33:
De prijzen van hout en materialen gaan alweer naar beneden en de leverproblemen lijken met andere bouwmaterialen ondertussen ook weer redelijk onder controle.

https://www.boerse-online.de/rohstoffe/holzpreis

Waar we vorige maand nog tekort aan schakelmateriaal en buis hadden is 90% weer op voorraad bij de groothandels. Alleen neemt onze groothandel op dit moment geen nieuwe klanten aan om er voor te zorgen dat de bestaande goede klanten niet misgrijpen als we iets nodig hebben.

Bij het installatie en elektromateriaal zitten we momenteel op een prijsstijging van 20% alleen met een aantal producten en componenten uit China of met (micro)chips hebben we op dit moment nog problemen. Schijnt ook te komen omdat de Ever Given nog steeds aan de ketting ligt in het Suezkanaal.
Ben benieuwd wanneer de prijzen bij de houtleveranciers weer omlaag gaan. En daarna bij de hoveniers..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
Stefke schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:17:
[...]

Het USP is dat mensen zo'n aanschaf voor zichzelf goed gaan praten (want de kwaliteeeiiiittt )... ;) Imho gewoon onzinnig zoiets (tenzij je natuurlijk een jaarinkomen hebt met 6 nullen, dan hoef je niet naar dit soort prijzen te kijken)
Ik ben het met je eens dat de deuren buitensporig duur zijn. In mijn geval is het wel maatwerk.

De zwarte deuren kosten geloof ik 2.5k per stuk daar heb ik er 3 van. 100x260
De taatsdeuren zaten op 3,5 daar heb ik er 2 man. 120x260

https://i.imgur.com/QFyJPWO.jpg
https://i.imgur.com/MIJZXDn.jpg

(ik heb idd een inkomen met 6 nullen ;) ). Anders had ik het ook niet gedaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Kwakkel schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:28:
[...]

[...]

Ik geloof jullie graag - hebben jullie dan ook een adresje? :)
Ik heb onze massief houten schuifdeuren zelf gemaakt, dus nee 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T86XyEc-aYpHCaJPUksUzwyEXfs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4shsrMTquzKp8tFvpLSWoxFa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Stefke op 18-06-2021 11:25 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:01
Met zo'n casco zit je in een week op het hoogste punt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgZTCw7VlAsGXjHM-subqNtTal4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPh2ILLYMA7maaACaHWENryt.jpg?f=fotoalbum_large

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
jowi schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:50:
Vandaag de eerste echte actie op mijn kavel, de sondering :)
Sonderingsmeester gaf al aan dat het waarschijnlijk iets van 15 a 20m palen gingen worden.
Nu nog (opnieuw) naar een constructeur zoeken om alles door te gaan rekenen...

[Afbeelding]
Heb je in de sondeerwagen gekeken tijdens de actie, ik vond het wel interessant en grappig om te zien de eerste keer.
Droomkavel trouwens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jowi
Ja mocht even binnenkijken, leuk om te zien, mooiste was wel dat ze het hele ding remote kunnen laten rijden op de rupsbanden :) Verder is het redelijk routine voor die mannen.

Ja kavel is fraai, heel blij mee. Achterkant kijkt op het zuid-westen uit over de friese weilanden, voorkant met straat grenst aan water. Kavel is ca. 32x20m. Meer info hier: https://hallum.20ten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:03
@jowi, ook hier zijn ze bezig geweest, well een concurrent maar dit is ook 200 km naar het zuiden :)

Members only: Foto
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier bestaat de bodem uit zandgrond met daaronder leemafzetting. Omdat we geheel gaan onderkelderen graven we eigenlijk de goede grond af en zitten we op de prut. Daarom waarschijnlijk vier meter diep afgraven en dan grondverbetering aanbrengen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:21

ChUcKiE

Dus........

Wij gaan ook voor vergelijkbare deuren.
Maar dan weer die eeuwige discussie over stomp of opdek :)

Ik ben bij een net opgeleverd huis gaan kijken (gebouwd door dezelfde aannemer) en de eigenaar had de standaard stalen kozijnen vervangen door hardhouten kozijnen met koplatten.
Beneden had hij vergelijkbare deuren als die jij noemt (opdek) en in het kozijn zat een rubberen strip (kader) tegen geluid en lucht.
Toen ik dat zag, was ik verkocht en gaan we daar ook voor. Als je zo'n deur dicht doet valt al het geluid ineens weg, erg fijn!

Boven gaan we denk ik voor HPL deuren, net wat meer, maar verder eenvoudig:
https://www.skantrae.com/binnendeuren/hpl

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:42
Wij hadden ook Skantrae, die hadden echter wat leveringsprobleempjes... Onze aannemer belde in maart dit jaar dat ze bij een opgeleverd huis, waar de deuren in juni vorig jaar geleverd zouden worden, er nog steeds niet waren. Ging wel om taatsdeuren met afwijkend formaat dan standaard. We zijn voor een andere oplossing gegaan, die uiteraard weer duurder uitpakte :N .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dengra schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:21:
Wij hadden ook Skantrae, die hadden echter wat leveringsprobleempjes... Onze aannemer belde in maart dit jaar dat ze bij een opgeleverd huis, waar de deuren in juni vorig jaar geleverd zouden worden, er nog steeds niet waren. Ging wel om taatsdeuren met afwijkend formaat dan standaard. We zijn voor een andere oplossing gegaan, die uiteraard weer duurder uitpakte :N .
Albo heeft onze deuren op maat netjes met 2 dagen vertraagd geleverd na ~6 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:43
ChUcKiE schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:36:
[...]

Ik ben bij een net opgeleverd huis gaan kijken (gebouwd door dezelfde aannemer) en de eigenaar had de standaard stalen kozijnen vervangen door hardhouten kozijnen met koplatten.
Beneden had hij vergelijkbare deuren als die jij noemt (opdek) en in het kozijn zat een rubberen strip (kader) tegen geluid en lucht.
Toen ik dat zag, was ik verkocht en gaan we daar ook voor. Als je zo'n deur dicht doet valt al het geluid ineens weg, erg fijn!

[...]
Heb je daar meer concrete info over? "Klinkt" goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mierenfokker schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:45:
[...]

Ben benieuwd wanneer de prijzen bij de houtleveranciers weer omlaag gaan. En daarna bij de hoveniers..
De prijzen gaan niet naar beneden die gaan omhoog. OSB is tot 40% duurder geworden, staal is in de afgelopen weken 150 Euro per ton duurder geworden. Ik bouw/renoveer op dit moment zelf een huis en dankzij mijn netwerk in de bouw en installatie heb ik alle materialen voor de constructie voor normale prijzen kunnen kopen, vorige maand, dus niet voor de verhoogde prijzen. Begin deze maand kreeg ik een stukje interne communicatie toegeschoven van een grote bouwmaterialen leverancier met 80+ vestigingen door heel Nederland:
Prijsontwikkelingen: Per vandaag bijvoorbeeld gaan de prijzen voor vurenhout omhoog met 50-75%!! afhankelijk van de kopmaat. (Gisteren ingegaan)

OSB zal wederom met ca. 25% in prijs ophoog gaan waarbij we er vanuit moeten gaan dat het voor spaanplaat niet anders wordt, Douglas zal per 1 juli boven de 600,-/m³ inkoop gaan kosten en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Toekomst: Hoe verder we vooruit kijken hoe vager het beeld wordt, maar ik durf met zekerheid te stellen dat de uitdagingen van dit moment nog maar het begin zijn en dat een oplossing zeker niet meer voorhanden komt voor de kerst maar waarschijnlijk pas ver na de jaarwisseling (als deze al komt volgend jaar). De beschikbaarheid zal verder onder druk komen te staan (zeker in Q3 i.v.m. alle vakantiesluitingen in fabrieken, maar ook in aanvoerlijnen van grondstoffen en in transport) en de prijzen zullen naar verwachting blijven stijgen.
De volledige mail heb ik doorgestuurd gekregen maar rooskleurig ziet het er niet uit. De vraag blijft het aanbod overstijgen en producenten vragen torenhoge prijzen. Bouwmarkten rest niets anders dan de vraagprijs te betalen om lege schappen te voorkomen, als er al geleverd kan worden dus ver vooruit plannen qua materiaalbenodigdheden is absoluut noodzakelijk. Leveranciers aan de bouwmarkten zijn afhankelijk geworden van beschikbaarheid van de grondstoffen zoals lijm, hout, verf, transport (zeecontainer vervoeren kost $12k). Tekort aan bijvoorbeeld lijm betekent dat bepaalde houtsoorten niet geproduceerd kunnen worden, daarmee schaarste en dus hoge prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
De prijsverhogingen zijn tijdelijk door het heropstarten van economieën na de pandemie, hetzelfde geldt voor brandstoffen en voor elektronica chips. Alleen van die laatste weet je zeker dat het langer duurt omdat je niet even 1-2-3 productie vergroot.

Niemand weet hoe lang zo'n piek duurt, maar bouwmaterialen boeren hebben er ook alle belang bij om aan klanten uit te leggen dat uitstel van aankopen zeker niet gaat helpen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Iemand een idee of je die prijsverhogingen ook terug gaat zien bij de aanschaf van een je nieuwe keuken (=ook wat hout).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
Toch begrijp ik niet waarom deze prijzen zo hoog blijven, en een brood of een fles cola, of brandstof bijv. niet 2x zo duur geworden is, als dit allemaal met de covid crisis en met verminderde productie etc te maken heeft. Al vermoed ik dat met voedsel etc de boeren gewoon nog wat verder worden uitgeknepen. Er zit een flink luchtje aan dit grondstof verhaal...

[ Voor 8% gewijzigd door jowi op 20-06-2021 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

jowi schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:17:
Toch begrijp ik niet waarom deze prijzen zo hoog blijven, en een brood of een fles cola, of brandstof bijv. niet 2x zo duur geworden is, als dit allemaal met de covid crisis en met verminderde productie etc te maken heeft. Al vermoed ik dat met voedsel etc de boeren gewoon nog wat verder worden uitgeknepen. Er zit een flink luchtje aan dit grondstof verhaal...
Omdat China en de USA niet alle cola aan het opkopen zijn, maar wel al het hout etc. Pandemie is 1 ding, grootmachten die de rest van de wereld naaien een 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Zou de werkelijk gigantische inflatie van de dollar ook meespelen? De USA blijft maar geld bijdrukken. De cijfers houden ze angstvallig geheim maar schijnt al iets van 10% te zijn, bizar. Dat kan niet goed gaan... ik las dat 40% van ALLE dollars die nu in omloop zijn, afgelopen jaar gedrukt zijn:
https://rifnote.com/2021/...e-of-1921-weimar-germany/

Het zou me niet verbazen als er op korte termijn een enorme beurscrash komt. Dan kunnen we (af)bouwen en financieren etc de komende jaren wel vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:06
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ja dat is ook zo, behoorlijk offtopic... maar het raakt ons topic wel.

In dat kader, iets meer ontopic :) heb nu gekozen voor houtskeletbouw omdat dat goedkoper en sneller was... het bouwen is nog niet gestart, zou het qua kosten nog interessant zijn om van hsb af te zien? Wat zou het alternatief zijn? De woning is bg met kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
"Binnenkort" is nog een ruim begrip. Requirement 1 is dat het binnen budget moet blijven, en met de huidige prijzen voor hout denk ik niet dat dat het geval zal zijn. Planning is ergens in het najaar, maar als er volgend voorjaar gestart wordt vind ik het ook prima.

Ik snap dat er genoeg alternatieven zijn, maar het punt was om goedkoper te zijn, om zo DUUR hout en staal te vermijden. Dus staalskelet lijkt me geen zinvolle optie.

Of de bouwer om wil of kan schakelen weet ik niet, feit is wel dat er met de bouwer nog nergens een handtekening gezet is.

[ Voor 13% gewijzigd door jowi op 20-06-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
walletje-w schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:01:
[...]

Interessant denk ik maar ik begrijp het nog niet helemaal.
Bedoel je nu dat je de normale afzuiging voor de rest van het huis dan op 10% zet en er 90% beschikbaar is voor de kap boven het fornuis? En dat dit dan via een apart kanaal met een extra filter gaat?

Zo ja, welke apparatuur heb je op het oog en welke aansturing is daar voor benodigd?
Dit gaat ook onze setup worden. Apart kanaal, geen extra filter, maar wel zorgen dat de afzuigkap een goede vetfilter heeft met een hoge efficientie.
Ik ben ook nog steeds op zoek naar een motorloze inbouw afzuigkap. Die kun je op zich wel vinden, alleen wordt nergens de vetfilterefficientie genoteerd (heb nu wat emails uitstaan naar diverse fabrikanten). Heb jij al een goede gevonden?
StevenK schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:41:
[...]

Ik plaats een doos model professionele kap (1200 x 950 x 400), die ik aftimmer. In die kap zitten uitwasbare metalen lamellenfilters. Daarnaast heeft die EM-box ook nog een ingebouwd uitwasbaar filter.
Ben benieuwd hoe je ze hebt afgetimmered? Zie je bij jou de lamellenfilters rechtstreeks of heb je er nog iets omheen gebouwd zodat ze "verstopt" zijn in het plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
adnanoner schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:45:
Dit gaat ook onze setup worden. Apart kanaal, geen extra filter, maar wel zorgen dat de afzuigkap een goede vetfilter heeft met een hoge efficientie.
Ik ben ook nog steeds op zoek naar een motorloze inbouw afzuigkap. Die kun je op zich wel vinden, alleen wordt nergens de vetfilterefficientie genoteerd (heb nu wat emails uitstaan naar diverse fabrikanten). Heb jij al een goede gevonden?
Ik ben nog niet begonnen met de zoektocht naar goede motorloze afzuigkappen.
Wel kwam ik de volgende setup tegen die ik relatief makkelijk zelf kan plaatsen om de volledige capaciteit van de WTW naar de ventilatie te sturen.

https://www.ventilatiesho...-ventilatie-regelkleppen/
https://www.ventilatiesho...r-montage-van-servomotor/

En dan wellicht nog een extra filterbox vlak voor de wtw plaatsen waar ik er makkelijk bij kan om te controleren hoeveel vet er richting de WTW gaat. https://www.ventilatiesho...160mm-filter/?sqr=filter&

Dit zou ik dus kunnen doen, maar de setup van Nilan is ook nog steeds in overweging. Met de Compact Air 9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
walletje-w schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:14:
[...]
Ik ben nog niet begonnen met de zoektocht naar goede motorloze afzuigkappen.
Wel kwam ik de volgende setup tegen die ik relatief makkelijk zelf kan plaatsen om de volledige capaciteit van de WTW naar de ventilatie te sturen.

https://www.ventilatiesho...-ventilatie-regelkleppen/
https://www.ventilatiesho...r-montage-van-servomotor/

En dan wellicht nog een extra filterbox vlak voor de wtw plaatsen waar ik er makkelijk bij kan om te controleren hoeveel vet er richting de WTW gaat. https://www.ventilatiesho...160mm-filter/?sqr=filter&

Dit zou ik dus kunnen doen, maar de setup van Nilan is ook nog steeds in overweging. Met de Compact Air 9.
Ja op zich is de setup van Nilan wel mooi, maar wij willen net wat meer controle over de setup (500l hygieneboilervat, komt ook nog een Comfofond aardwarmtewisselaar als voorverwarming/koeling etc).
Wat nog een idee is om de servomotor en de balansventilatie automatisch aan te laten sturen op basis van het vermogen van de kookplaat. Dus eigenlijk energiemeter op kookplaat groep -> 0-10V signaal en dat gebruiken om de servomotor plus balansventilatie aan te sturen. Op die manier hoef je nooit de ventilatie in te stellen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Conrado schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:42:
De prijsverhogingen zijn tijdelijk door het heropstarten van economieën na de pandemie, hetzelfde geldt voor brandstoffen en voor elektronica chips. Alleen van die laatste weet je zeker dat het langer duurt omdat je niet even 1-2-3 productie vergroot.

Niemand weet hoe lang zo'n piek duurt, maar bouwmaterialen boeren hebben er ook alle belang bij om aan klanten uit te leggen dat uitstel van aankopen zeker niet gaat helpen... :)
Prijs van hout in de VS is ondertussen alweer bijna gehalveerd. Nog een keer door de helft en we zijn weer terug bij af. Die krapte is ook deels kunstmatig. Er wordt speculatief voorraad van de markt afgehouden om te profiteren van nog hogere prijzen. Komt straks als daling doorzet allemaal in 1x op de markt. Net als met melkpoeder in 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Im87
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-01-2022
Hoi Allen,

Ik heb optie op een kavel In Amersfoort.
Heeft iemand een stappenplan.
En ik heb budget van 150000 voor casco woning is dit wel haalbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:46
Im87 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:24:
Hoi Allen,

Stap 1. Topic van begin tot eind doornemen.
Stap 2. Er achter komen dat 150k niet haalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Ligt aan wat je wil... een tiny house voor 150K moet wel kunnen, maar of je daar blij van wordt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:51
Hoi Allen,

Reken met minimaal 600 per m3 (en dat zijn buitenmaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:14
150K is een illusie om een woning te bouwen denk ik

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
600/m3 en 150K komt dan grofweg neer op een simpele woning bestaande uit begane grond met een kap, van bijv. 10x6m oppervlakte/buitenmaat... dat wordt wel een uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
Hoi Allen,

Gefeliciteerd.
150.000 euro is een gelimiteerd budget. Daar zul je dus zware concessies voor moeten maken.
Dat betekend bijvoorbeeld veel zelf bouwen, wat weer als gevolg hebt dat je max hypotheek naar beneden gaat.
Als die 150.000 euro je max hypotheek is (via een online tooltje) dan zou ik daar zeker 20% vanaf halen voor tegenslagen, en dus nog een keer 20% als je helemaal zelf gaat bouwen zonder aannemer.

Edit: Die 20% is geen uit de lucht gepakt bedrag, dat is bijvoorbeeld wat de rabobank (als 1 van de weinige banken die volledig zelfbouw financiert) eist.
Die andere 20% qua marge voor tegenslagen is natuurlijk je eigen inschatting. Maar nu met de gekke bouwwereld (onze fundering is 20% duurder, hout is 10% duurder, etc) heb je wat speelruimte wel nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door walletje-w op 20-06-2021 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:28
Hoi Allen,

Als je heel veel / alles zelf doet kun je voor dit budget best wel een leuke woning zetten maar alles valt of staat met jou wensen / eisen pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Lees het forum eens door en probeer eerst twee zaken helder te krijgen:
- Casco is - kort-door-de-bocht - de ruwbouw, heb je ook budget voor de afbouw?
- Naast bouwen heb je allerlei kosten, leges, ontwerp, enzovoort. Heb je daar budget voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
jowi schreef op zondag 20 juni 2021 @ 18:30:
600/m3 en 150K komt dan grofweg neer op een simpele woning bestaande uit begane grond met een kap, van bijv. 10x6m oppervlakte/buitenmaat... dat wordt wel een uitdaging.
Als ik bij Groothuis kijk, heb je daar voor 180k een casco. Dan zou je denken dat het voor 150k ook wel mogelijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j841kXHucnUZ9gjIenzVwEpW1kA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tkzReYemnxluJkc9oal09Jvr.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door StevenK op 20-06-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Im87
Thanks iedereen voor de snelle reactie.
Het zo te zien een krappe budget.
Ik heb nu 5 weken de tijd om te beslissen.
Alle tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Im87 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:56:
Alle tips zijn welkom.
De eerste vraag is wat je wil. Hoe groot is het kavel, hoeveel woonruimte heb je nodig. Welke kwaliteits- en afwerkingsniveau wil je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:12
Alle tips zijn welkom.
Als het je droomkavel is, je hebt de tijd en bent bereid concessies te doen de eerste jaren, dan doen. Wellicht dat je dan een wat kleiner huis bouwt, maar als je in de tekening en berekeningen al rekening houdt met toekomstige uitbreiding dan is er vast wat mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
jowi schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:28:
Ligt aan wat je wil... een tiny house voor 150K moet wel kunnen, maar of je daar blij van wordt...?
Genoeg mensen die daar blij van worden, en dan kan het nog wel véél goedkoper ook. Ik ben momenteel bezig met ons tuin tinyhouse en denk regelmatig: waarom hebben we dat huis ook al weer gebouwd?

Ik weet niet of het nu nog mogelijk is, maar 150k voor een casco was zeker mogelijk. Vraag is dan natuurlijk ook wat je daar onder verstaat. Als je maximale hypotheek een kaal casco toelaat, waar betaal je dan de afbouw van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Stefke schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:25:
[...]
Ik ben momenteel bezig met ons tuin tinyhouse
Eeeh... ja ok LOL... dat is dus een TUINHUIS.
Een tinyhouse is mensen die daar dus in WONEN :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefke
Dat is dus een tuinhuis van 9,5x3,5m - iets groter dan een "echt" tinyhouse - met een overkapping er aan, en ik zou daar prima in kunnen wonen. Rc van >4 rondom, dubbel glas, alu kozijnen. Wij hebben 3 jaar in een chaletje van zo'n formaat en een stacaravan van zo'n formaat gewoond...
Ok, bouwbesluit voldoet het niet aan, maar dat is natuurlijk een heel ander issue met tinyhouses in het algemeen (en daar gaat het nu niet om)

Woonklaar zou ons tuinyhouse ;) <100k kosten (incl. alles, excl. grond)... (Het is straks woonklaar, het enige wat er niet in komt is een badkamer omdat we een buitendouche en sauna gepland hebben.. :*) )

Had ik ergens een stuk bos en alleen dit huisje? Dan was ik happy for sure

update van ons tuinyhuis ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2X7D7plgNQhq1ZxVZ-0xMk8B9f8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yVD9yBiRJOYm2mnzE4L237Fa.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen week 24 panelen geinstalleerd

[ Voor 46% gewijzigd door Stefke op 21-06-2021 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:05:
[...]

De eerste vraag is wat je wil. Hoe groot is het kavel, hoeveel woonruimte heb je nodig. Welke kwaliteits- en afwerkingsniveau wil je.
Normaliter zou dit al een uitdaging zijn, maar in huidige tijd van schaarste en extreme materiaalprijzen is dit wellicht een onddoenlijke combi. Maar een uitdaging is het zeker, en compleet onmogelijk ook niet denk ik.
@Verwijderd Hoeveel wil/kan je zelf doen en wat versta je onder casco?
Ohja en welke regio, dat is ook zeker van belang.
Kwaliteit en afwerking lijkt me geen keuze hierin, dit moet met dit budget gewoon basic zijn. Hier zou ik een standaard nieuwbouw projectrijtjeshuis als voorbeeld nemen.
Je zou ook eens met @Verwijderd kunnen buurten, hij was in de veronderstelling dat dit ook zou moeten kunnnen geloof ik. Is uiteindelijk een andere weg ingeslegen (renovatie).

Dus: kartonnen opdekdeuren, ventilatie type C, kunststof kozijnen met dubbelglas, isolatiewaarde exact aan bouwbesluit, betonpannen etc en niets meer. Liefst ook een CV-ketel, maarja dat mag niet meer.
Wij denken bij al deze punten: voor ietsje meer heb je iets veel beters/comfortabelers, wat ook zo is, maar dan haal je je budget niet meer.
Architect zou ik dan sowieso al buiten beschouwing laten, dat hakt relatief zwaar in je budget, en zijn over het algemeen ook niet erg goed in om binnen budget te werken.. Dus of een bestaand ontwerpen "kopen", of met een bouwkundig tekenaar om tafel, liefst met een die ook vergunning ed voor je kan fixen.
Waar ga je wonen tijdens de bouw?

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-06-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Stefke schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:38:
Dat is dus een tuinhuis van 9,5x3,5m - iets groter dan een "echt" tinyhouse - met een overkapping er aan, en ik zou daar prima in kunnen wonen. Rc van >4 rondom, dubbel glas, alu kozijnen. Wij hebben 3 jaar in een chaletje van zo'n formaat en een stacaravan van zo'n formaat gewoond...
Ok, bouwbesluit voldoet het niet aan, maar dat is natuurlijk een heel ander issue met tinyhouses in het algemeen (en daar gaat het nu niet om)

Woonklaar zou ons tuinyhouse ;) <100k kosten (incl. alles, excl. grond)... (Het is straks woonklaar, het enige wat er niet in komt is een badkamer omdat we een buitendouche en sauna gepland hebben.. :*) )

Had ik ergens een stuk bos en alleen dit huisje? Dan was ik happy for sure

update van ons tuinyhuis ;)

[Afbeelding]

Afgelopen week 24 panelen geinstalleerd
Ja sorry hoor, maar ik heb een iets ander begrip bij een "tuinhuisje" hoor. Dit is gewoon een 2e woning of een recreatiewoning. Inderdaad prima als tinyhouse, maar een tuinhuisje is het niet. Een beetje alsof ik het over een vijvertje heb met een opblaasboot en jij zegt dan je ook een vijvertje hebt en laat dan zien dat je huis aan het lago di como ligt met een 30m luxe jacht in het water. Gaat nergens meer over zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Twee vragen waar ik geen antwoord op kan vinden.

Wij hebben voor onze woning gekozen voor de MBI Geostylix langformaat stenen voor de complete woning. (+-600 m2).
https://www.mbi.nl/producten/bouw/geostylistix/

Iemand die reeds deze stenen heeft gebruikt heeft EUR 1.68 per steen betaald. (incl. btw). Een ander persoon in België heeft dezelfde steen gekocht voor EUR 1.25 (incl. btw) per steen. De oppervlaktes komen bij elkaar in de buurt. ( 10-18 m2). Waarom zit er een extreme prijsverschil tussen exact dezelfde stenen?

Vervolgens; ik koop alle materialen zelf in. Mijn aannemer en architect hebben mij op het hart gedrukt de offertes anoniem op te vragen. ( Of een naam en adres die niet bestaat). Ze geven aan dat de verkopers een percentage ontvangen op het moment dat je een offerte opvraagt maar elders koopt. Klopt dit of is dit aannemelijk? Indien dit klopt; hoe dit aan te pakken? Direct bij MBI zelf een prijsopvraag doen of?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Js1vc5rFIIVRun_kPKdzGqWYybg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oL7EJnmqYIogDBm1CDu0QilZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
karelkale schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:55:
Twee vragen waar ik geen antwoord op kan vinden.

Wij hebben voor onze woning gekozen voor de MBI Geostylix langformaat stenen voor de complete woning. (+-600 m2).
https://www.mbi.nl/producten/bouw/geostylistix/

Iemand die reeds deze stenen heeft gebruikt heeft EUR 1.68 per steen betaald. (incl. btw). Een ander persoon in België heeft dezelfde steen gekocht voor EUR 1.25 (incl. btw) per steen. De oppervlaktes komen bij elkaar in de buurt. ( 10-18 m2). Waarom zit er een extreme prijsverschil tussen exact dezelfde stenen?

Vervolgens; ik koop alle materialen zelf in. Mijn aannemer en architect hebben mij op het hart gedrukt de offertes anoniem op te vragen. ( Of een naam en adres die niet bestaat). Ze geven aan dat de verkopers een percentage ontvangen op het moment dat je een offerte opvraagt maar elders koopt. Klopt dit of is dit aannemelijk? Indien dit klopt; hoe dit aan te pakken? Direct bij MBI zelf een prijsopvraag doen of?

[Afbeelding]
Prijzen zijn afhankelijk van vanalles, soms wil een fabrikant ergens vanaf omdat zijn werf vol slipt.
wel of niet mee op een andere rit of bv binnen een andere bestelling.
(bv tegelijk met een veel grotere order geplaatst.) Of zelfs maar een maand target wat nog gehaald moet worden door een verkoper, kunnen al aardige verschillen opleveren.. en uiteraard de onderhandelings skills van de persoon, hoeveel tussen handeltjes en aannemers er nog tussen zitten etc. net wel of net niet een extra pallet.
(je betaald ook nog wel eens voor stenen die je niet neemt, afstapel kosten zijn vrij normaal bij bv dakpannen en soms ook gevel stenen, dat maakt de kosten per steen duurder)
Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat die 1,25 best een hele goede deal heeft, ik zal mij verbazen als die prijs nu gaat lukken, maar ik wens je alle geluk :)

stenen en dakpannen zijn bij uitstek producten waar redelijke marge op zit in de branch, onderhandelen heeft bijna altijd zin.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 21-06-2021 12:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Woody179
Alle tips zijn welkom.
Staat je niet blind op de opmerkingen hier dat het met jouw budget onmogelijk is om een huis te bouwen. Het merendeel hier laat voor 300k+ een huis neerzetten en verwacht dat dit binnen 4 tot 6 maanden sleutelklaar opgeleverd wordt. Als dit inderdaad jou wens is dan houd het gauw op.

Om een contrasterend geluid gegeven,
ik ga ons huis van grond- tot schilderwerk zelf bouwen (met hulp van familie en vrienden). Ik bouw op een kavel van circa 1400m2 a 168k en ga hier een huis op zetten van om en nabij de 180m2 (netto) de kosten lijken ergens tussen de 150 en de 180k (ex keuken incl leges & sanitair) uit te komen. Onze gedachte is: het casco moet goed zijn, al het andere mag zich nagelang ons budget is over tijd ontwikkelen.
Qua bouwtijd reken ik ong een jaar voor het casco, + een halfjaar tot bewoonbaar + 1 jaar tot de laatste plint. Daarnaast zijn wij in eerste instantie prima tevreden met bijvoorbeeld een goedkope tijdelijke keuken (marktplaats / IKEA) en een simpel aangelegde tuin. (Puinoprit & gras)

Enkele vragen,
Hoe handig ben je?
Wat kun je wel / kan/wil je leren?
Wat wil je niet zelf doen? (om wat voor reden dan ook)
Welk niveau van afwerking wil je bereiken? En ben je bereid om daar bij wijze van spreken een 10 jaren plan aan te hangen?

Enkele tips:
- Laat je vooraf goed informeren wat wel en niet mag op het kavel, wat er in de bodem zit ect.

- Kies niet voor een architect maar voor een bouwkundig tekenaar, in mijn ervaring scheelt dit minstens 50% in leges, Wanneer je wensen simpel zijn zit daar niet direct een meerwaarde aan.

- Kies voor een ontwerp waarvan de basis voldoet en je door "simpele" verbouwingen in de loop van de tijd stappen in kan groeien. Bijvoorbeeld: nu een zware fundering met een bungalowtje waar je over een paar jaar relatief goedkoop een verdieping opzet.

- Steek je armen uit de mouwen en doe zoveel als mogelijk zelf. Uurlonen op de bouw variëren grofweg tussen de 50 en de 100 euro. Alles wat je zelf doet (zei het met vallen en opstaan) geeft al snel een enorme besparing.

- Kies voor simpele materialen. Bakstenen heb je van 1,75 perstuk maar ook van 15 a 20ct perstuk. Informeer eventueel ook naar wisselpartijen. Wanneer ze van het ene model steen wisselen naar de volgende is de eerste lichting vaak nog niet op kleur. Zo heb je een prima steen en vaak wel voor een aanzienlijk goedkopere prijs.

- Kies voor een simpele afwerking. Neem bijvoorbeeld de keuken. Op marktplaats zijn met enige regelmaat gratis keukens af te halen. Met een beetje noeste arbeid maak je deze pas en heb jij er voor de eerste 5 a 10 jaar een prima keuken aan. Daarna kun je indien je budget het toelaat alsnog voor die luxe maatwerk keuken gaan. Het zelfde geld overigens voor: vloeren, sanitair, meubels, ect.

Zoals je ziet zijn er genoeg manieren om ook voor een beperkt budget een huis neer te zetten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Allen,

Is jouw budget inclusief kavel en woning? Of is de kavel er al vanaf?

Hou rekening met erg hoge prijzen en lange levertijden van materialen. Prijzen schieten de pan uit. De binnenafwerking moet je meerekenen in je budget. Anders zien we je graag terug bij 'help, mijn man is klusser'.

Casco is alleen de buitenafwerking en dragende constructie. Hou de afbouw dus heel erg basic. Heb je bijvoorbeeld een waterpomp/cv nodig dan ben je aan de beurt en ga je snel over je budget heen, als je het niet zelf doet. Overigens moet je voldoen aan de BENG norm en die is niet makkelijk haalbaar. Daarbij moet je gasloos bouwen wat duurder is dan normaal met gas bouwen. Gelukkig zijn er subsidies.

Hou rekening met kosten voor nutsbedrijven, zonnepanelen, onvoorziene kosten als stijgende materiaalkosten.

Daarnaast zit je met de welstand en dus je plan voor het bouwen van je huis. Dat zal ontworpen moeten worden aan de welstandseisen en dat kan je niet zelf en moet je ook uitbesteden. Ook dat kost een klap geld.

Ter voorbeeld uit mijn topic waar @bbbrumbrum naar verwijst. Wij wilden een Avrame Trio150 huis bouwen. Volledig van hout en op een rustig plekje. Casco bouwpakket kostte 70k exclusief transport en btw. Nu kost datzelfde huis 83k exclusief transport en btw.
Maar toen we gingen rekenen kwamen daar de btw, transport, constructieberekeningen nog overheen want ze bouwen anders in het buitenland. Isolatie, klimaat, fundering et cetera kwamen er ook nog bij. En dan onvoorziene kosten nog zoals heien. Nee, dat ging het niet worden voor een totaal budget van 200k inclusief aankoop kavel. Het Avramehuis zou rond de 160k gaan kosten en de kavel 90k.

Nu hebben we een stuk grond van 2600m2 gekocht waarop een oud arbeidershuis staat voor weinig. Die is aan de gevel kapot en dient gerenoveerd te worden. Binnen eveneens. Bouwkundige erbij gehaald, plan door gesproken en binnen ons budget is het haalbaar mits ik het zelf doe. Gelukkig heb ik een technische achtergrond in de metaal en bouw en kan ik veel zelf. We hebben een buffertje maar voorzichtigheid is geboden. Daarnaast heb ik voor de materiaalcrisis direct alle constructiehout en metaal ingekocht door goed in overleg te gaan met onze bouwkundige en zelf op onderzoek uit te gaan. Komt bij dat ik een netwerk heb van mensen met eigen bedrijven in installatie- en bouwtechniek. Ik was dus op de hoogte van enorm stijgende prijzen.

Voor 150k casco in de omgeving van Amersfoort? Zou ik niet aan beginnen. Zou een oud huis opzoeken met een bouwkundige erbij. Kijken wat haalbaar is en het op die manier doen. Je moet durven! En je moet er doorheen zien wat het uiteindelijk wordt. En dan kan je mooi wonen. Bijkomend voordeel van bestaande bouw is dat je niet hoeft te voldoen aan allerlei eisen die ze wel stellen bij nieuwbouw. Ook kan je vergunningsvrij uitbouwen tot een bepaalde grootte afhankelijk van je kavel en wat er al opstaat. Ook dat kan vergunningsvrij mits platdak en geen zadeldak gewoon. Even navraag doen bij je gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StevenK schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:50:
[...]

Als ik bij Groothuis kijk, heb je daar voor 180k een casco. Dan zou je denken dat het voor 150k ook wel mogelijk is.
[Afbeelding]
Vergeet de sonderingen niet en de palen die nog de grond in moeten voor dit huis. Die casco prijs is leuk maar reken er gerust nog 30k bij voor het echt casco staat. En dan de afbouw nog. Ga er maar aanstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Woody179 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:55:
[...]

Staat je niet blind op de opmerkingen hier dat het met jouw budget onmogelijk is om een huis te bouwen. Het merendeel hier laat voor 300k+ een huis neerzetten en verwacht dat dit binnen 4 tot 6 maanden sleutelklaar opgeleverd wordt. Als dit inderdaad jou wens is dan houd het gauw op.

ik ga ons huis van grond- tot schilderwerk zelf bouwen (met hulp van familie en vrienden). Ik bouw op een kavel van circa 1400m2 a 168k en ga hier een huis op zetten van om en nabij de 180m2 (netto) de kosten lijken ergens tussen de 150 en de 180k (ex keuken incl leges & sanitair) uit te komen. Onze gedachte is: het casco moet goed zijn, al het andere mag zich nagelang ons budget is over tijd ontwikkelen.
Qua bouwtijd reken ik ong een jaar voor het casco, + een halfjaar tot bewoonbaar + 1 jaar tot de laatste plint. Daarnaast zijn wij in eerste instantie prima tevreden met bijvoorbeeld een goedkope tijdelijke keuken (marktplaats / IKEA) en een simpel aangelegde tuin. (Puinoprit & gras)

Enkele vragen,
Hoe handig ben je?
Welk niveau van afwerking wil je bereiken? En ben je bereid om daar bij wijze van spreken een 10 jaren plan aan te hangen?

Enkele tips:
- Laat je vooraf goed informeren wat wel en niet mag op het kavel, wat er in de bodem zit ect.

- Kies niet voor een architect maar voor een bouwkundig tekenaar, in mijn ervaring scheelt dit minstens 50% in leges, Wanneer je wensen simpel zijn zit daar niet direct een meerwaarde aan.

- Kies voor een ontwerp waarvan de basis voldoet en je door "simpele" verbouwingen in de loop van de tijd stappen in kan groeien. Bijvoorbeeld: nu een zware fundering met een bungalowtje waar je over een paar jaar relatief goedkoop een verdieping opzet.

- Steek je armen uit de mouwen en doe zoveel als mogelijk zelf. Uurlonen op de bouw variëren grofweg tussen de 50 en de 100 euro. Alles wat je zelf doet (zei het met vallen en opstaan) geeft al snel een enorme besparing.

- Kies voor simpele materialen. Bakstenen heb je van 1,75 perstuk maar ook van 15 a 20ct perstuk. Informeer eventueel ook naar wisselpartijen. Wanneer ze van het ene model steen wisselen naar de volgende is de eerste lichting vaak nog niet op kleur. Zo heb je een prima steen en vaak wel voor een aanzienlijk goedkopere prijs.

- Kies voor een simpele afwerking. Neem bijvoorbeeld de keuken. Op marktplaats zijn met enige regelmaat gratis keukens af te halen. Met een beetje noeste arbeid maak je deze pas en heb jij er voor de eerste 5 a 10 jaar een prima keuken aan. Daarna kun je indien je budget het toelaat alsnog voor die luxe maatwerk keuken gaan. Het zelfde geld overigens voor: vloeren, sanitair, meubels, ect.

Zoals je ziet zijn er genoeg manieren om ook voor een beperkt budget een huis neer te zetten .
Amen,

als aanvulling hierop;
vergelijk de prijzen ook eens met de buurlanden. Wees creatief bij het zoeken en schroom niet vragen te stellen aan de "professionals' hoe het goedkoper kan. Genoeg mensen op dit forum die kunnen beamen dat België goedkoper is dan Nederland. Bij een grote aankoop zullen de transportkosten geen verschil maken voor de besparing.

Bespaar niet op de ruwbouw. Dit doe je 1 x. Op al het andere kun je besparen.

Kijk niet alleen bij de bekendere leveranciers die boven komen bij een google search maar zoek ook eens lokaal. Echter beperk je niet alleen op lokaal, genoeg bedrijven die voor een klus willen reizen.

Maar vooral; veel informatie inwinnen. Elke dag leer je weer een nieuw bedrijf kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deleon78 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:04:
[...]

Uitstekend alternatief en goed dat je het laat horen. De post geeft echter geen enkele indicatie van kennis van zaken of bereidheid om ergens in te duiken.
Ben benieuwd, laat me graag verrassen! :)
Ik laat me ook verrassen. Ik zie enorme gaten in de weg zitten die hij wil bewandelen. Er bestaat geen 'simpel' in de bouw wereld en bouwkunde. En binnen een half jaar staat er geen casco woning die doorgerekend is met een deugdelijke constructie. Simpel omdat de aanvoer van grondstoffen het laat afweten en er dus lange levertijden op zitten. Ik krijg het idee dat iemand het net even te rooskleurig in ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 18:39
Let ook op dat er soms bij de verkoop van een kavel een maximale bouwtijd is aangegeven, of een maximale bouwtijd van de ruwbouw. Daarna mogen er een tijd geen grote machines of vrachtwagens meer komen, om de overlast voor de buurt te beperken. Gewoon iets om op te letten.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deleon78 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:13:
[...]

Een half jaar om tot koop over te gaan, niet om ook nog te bouwen :)
Hoe dan ook ik moet het maar eens zien. Ik ben benieuwd of het gaat lukken in het tijdsbestek die hij aangeeft. Ben er bang voor dat het een klushuis gaat zijn over langere tijd vanwege de manier van bouwen en zeker afwerken. Ik zou er toch nog eens goed over nadenken als ik deze weg zou bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Woody179 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:55:
[...]

Enkele vragen,
Hoe handig ben je?

Enkele tips:

Opzich een goede opmerking en ben het er zeker mee eens.
wel nog een aantekening, als het puur uit geld noodzaak is het wel verstandig om goed na te denken wat er gebeurd als de "aannnemer/hoofdtimmerman/projectleider" weg valt. daar zit echt een risico aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
Deleon78 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:04:
[...]

Uitstekend alternatief en goed dat je het laat horen. De post geeft echter geen enkele indicatie van kennis van zaken of bereidheid om ergens in te duiken.
Ben benieuwd, laat me graag verrassen! :)
Met de post doel je op die van Im87 neem ik aan?
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:11:
[...]

Ik laat me ook verrassen. Ik zie enorme gaten in de weg zitten die hij wil bewandelen. Er bestaat geen 'simpel' in de bouw wereld en bouwkunde. En binnen een half jaar staat er geen casco woning die doorgerekend is met een deugdelijke constructie. Simpel omdat de aanvoer van grondstoffen het laat afweten en er dus lange levertijden op zitten. Ik krijg het idee dat iemand het net even te rooskleurig in ziet.
In de bouw bestaat wel degelijk iets als ''simpel''. Wellicht verschillen wij daarin van definiëring maar ik zal het met enkele voorbeelden toelichten:

Fundering op staal vs Fundering op palen
Een fundering op staal kan al zo simpel zijn als een vier plankenbekisting, 20cm eps, 10cm beton voorzien van een enkel wapeningsnetje. stapje moeilijker is een stroken fundering, nog altijd geen hogere wiskunde maar het vergt wel iets meer graaf en uitzet werk. Iedereen die een hamer weet vast te houden en weet welk eind van de schop de grond in moet kan dit maken, wellicht niet zo snel als een professional maar het eindresultaat is zeker haalbaar.
Daar tegenover staat een fundering op hei- / mortelschroefpalen een heel stuk complexer qua uitzetwerk, plaatsing eventuele controle's ect. daar komen nog alle specialistische machines bij waardoor dit voor 80% zeker uitbesteed moet worden.

Keuzen voor raam/deurkozijnen:
Een dubbele tuindeur beschouw ik als relatief simpel, constructie is doormiddel van een relatief lichte latei al voldoende dragend gemaakt, plaatsing is met 2 man te doen. Daar tegenover een zesvoudige harmonica schuifpui. Op basis van formaat, gewicht, en het complexe beslag al geen klus die voor de gemiddelde DHZ-er is weggelegd. Ik sla voor het gemak even over wat een dergelijke pui betekend voor de constructie.

Dak type en overstekken,
Als je bij een plat dak het afschot de juiste kant op legt en je epdm als dakbedekking toepast kan de beginnende klusser hier weinig aan fout doen. Daar tegenover een zadeldak met diverse kruisende dakvlakken / en verschillende nokhoogtes.
Heb je een ''simpel'' overstekje van 30cm met een mastgoot of wil je een groot overstek met een verborgen goot in het dakoppervlak?

Bovenstaande opmerkingen zijn uiteraard enigszins gechargeerd, maar afhankelijk van wat je wil is een huis bouwen echt geen raketwetenschap.

Voor ons huis hebben we 3 maanden geleden de sondering uit laten voeren. Hierbij gaf de sonderingsmeester direct aan dat een palen fundering noodzakelijk zou zijn.. Op basis van mijn ''boerenverstand'' en een aantal waarnemingen in de omgeving was ik van mening dat een fundering op staal in onze situatie mogelijk moest zijn. Ik ben met de sonderingsgegevens naar onze eigen constructeur gegaan en heb hem mijn vraag voorgelegd.

Situatie ter plaatse:
Grondslag bestaat uit circa 3-4 meter klei, daarna zandig, en draagkrachtig van af 15 meter, Grondwater op -3.7 meter (gemeten vanaf het huidige maaiveld)
Nu ligt ons kavel fors te laag, reken houdend met het afschot van de riolering moeten wij circa 1,8m omhoog om op de afwerkvloer hoogte te komen. Fundering gaat er nu als volgt uitzien:
30 cm afgraven (dieper en we zitten vast aan archeologisch onderzoek ;) ) puinpakket van 1m (opgebouwd in lagen van 30cm met verdichting tussendoor) 35cm betonvloer voorzien van een dubbel wapeningsnet welke een x hoeveelheid groter is dan het bruto oppervlak van de woning. Daarboven op komt een gestorte betonnen muur (kruipruimte) met een broodjesvloer.

Aanvankelijk werd het heiwerk (schroefmortelpalen) per woning (twee onder een kapper) geschat op 25 a 30k wat een aderlating voor ons budget zou betekenen. Nu kost me dit slechts 500.- aan ''extra'' funderingsadvies, 5k aan puin en 6 a 700.- voor de huur van een shovel & trilplaat. Ik schat dat het geheel me qua tijd circa 6 weken gaat kosten (graven, puinlaag opbouwen, bekisttingstellen, storten (plaat en kruipruimtemuren) en opbouwen en afstorten van de broodjesvloer. Aangezien ik nog iets van 450 uur op moet maken dit jaar loopt dat qua tijd wel los. ;)
twain4me schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:23:
[...]

Opzich een goede opmerking en ben het er zeker mee eens.
wel nog een aantekening, als het puur uit geld noodzaak is het wel verstandig om goed na te denken wat er gebeurd als de "aannnemer/hoofdtimmerman/projectleider" weg valt. daar zit echt een risico aan.
Een terechte opmerking aangezien de bouw valt of staat met mijn inzet. We hebben al uitgebreid met onze verzekeringsman om tafel gezeten hoe we dit op een zinnige manier kunnen afdekken. Risico's worden aan de achterkant beperkt door onder andere een CAR-verzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Verder helpt een flinke dosis gezond verstand aan de voorkant ook dingen te voorkomen.

Als het om klussen, bouwen & verbouwen gaat is mijn ervaring dat mensen vaak te bang zijn. Risico's zijn vaak mindergroot dan men denkt. En een ding is zeker, mijn huis is voor niemand zo belangrijk als voor mij (en mijn vrouw) zelf, ik denk dat ik daarin kritischer ben dan een willekeurige zzp-er / bouwbedrijf.

p.s. Excuus als het een en ander rot of onduidelijk mijn strot uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals, @Woody179 , veel succes. Zeker met het aan de eisen voldoen van de BENG normen, die dit jaar ingegaan zijn, en de funderingen voor een nieuw te bouwen huis. Ik zou 'boerenverstand' achterwege laten. Ter voorbeeld: ik heb het sonderingsrapport van de buren maar dat zegt helemaal niets over de grond waar ik op woon. En daar zit maar enkele tientallen meters tussen. En nu maakt het ook nog uit of je met steen bouwt of met hout. Want qua gewicht zit daar ook verschil in en dus kan op die basis ook de fundering verschillen. Dus goed dat je bij de buren kijkt en je een bepaalde waarneming doet. Die waarneming kan je rustig de prullenbak in gooien want jouw grond is niet hetzelfde als die van de buren, jouw huis wordt waarschijnlijk ook anders gebouwd.

Bovenstaand is niet lullig bedoeld maar weet waar je aan begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:19:
Nogmaals, @Woody179 , veel succes. Zeker met het aan de eisen voldoen van de BENG normen, die dit jaar ingegaan zijn, en de funderingen voor een nieuw te bouwen huis. Ik zou 'boerenverstand' achterwege laten. Ter voorbeeld: ik heb het sonderingsrapport van de buren maar dat zegt helemaal niets over de grond waar ik op woon. En daar zit maar enkele tientallen meters tussen. En nu maakt het ook nog uit of je met steen bouwt of met hout. Want qua gewicht zit daar ook verschil in en dus kan op die basis ook de fundering verschillen. Dus goed dat je bij de buren kijkt en je een bepaalde waarneming doet. Die waarneming kan je rustig de prullenbak in gooien want jouw grond is niet hetzelfde als die van de buren, jouw huis wordt waarschijnlijk ook anders gebouwd.

Bovenstaand is niet lullig bedoeld maar weet waar je aan begint.
Ik zie het ook zeker niet als iets lulligs, gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ik ga al sinds mijn 12 mee met mijn pa met klussen. Alles van het plaatsen van keukens tot het zetten van dubbele garages. Het enige verschil met eerdere projecten is dat ik naast aannemer nu ook opdrachtgever ben en dat het wat groter is dan eerdere projecten.

Mij vermoede was gebaseerd op:
- een grote loods op ons eigen kavel(20 jaar oud, 0 aan zetting fundering op staal+puinpakket),
- het huis van de buren (12jr oud 3 woonlagen plus zolder, volledig uit steen/beton, op palen), - huis van de buren aan de andere zijde (60 a 70erjaren, 2 woonlage fundering onbekend)
- en een boerderij(+- 120 jaar oud op staal gefundeerd).

Wij bouwen in hsb 2 woonlagen met een gemetselde buitengevel (Eis bestemmingsplan ivm monument binnen 50 meter) verder wordt ons huis breder dan dat het hoog is wat maakt dat we een relatief laag zwaarte punt hebben.

Dit heb ik samen met het sondeerraport (3 sonderingen + handboring in het bouwvlak) aangeboden aan de constructeur welke aan het rekenen is gegaan. Zijn conclusie is dat indien aan een aantal zaken voldaan wordt (Breed puinpakket, zware/stijve betonvloer, flexibele nutsaansluitingen) mijn voorstel prima moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Im87
Tweakers,

150000 (liefst minder) is alleen maar voor het huis zonder inrichting, zonnepanelen en boiler etc en heien en nutsaansluitingen.
Ik ben handig alleen heb ik weinig ervaring. Ik heb wel veel collega's die wel ervaring hebben.

Het huis moet gewoon heel simpel zijn. Misschien alleen wel klasse A keuken apparatuur.

Zodra ik een groen teken krijg van de bank is het zo snel mogelijk mijn huis verkopen en tijdelijk wonen bij mijn schoonouders die 10 min er vandaan wonen. ( die hebben al toestemming gegeven)Max 1.5 jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Im87 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:02:
Tweakers,

150000 (liefst minder) is alleen maar voor het huis zonder inrichting, zonnepanelen en boiler etc en heien en nutsaansluitingen.
Ik ben handig alleen heb ik weinig ervaring. Ik heb wel veel collega's die wel ervaring hebben.

Het huis moet gewoon heel simpel zijn. Misschien alleen wel klasse A keuken apparatuur.

Zodra ik een groen teken krijg van de bank is het zo snel mogelijk mijn huis verkopen en tijdelijk wonen bij mijn schoonouders die 10 min er vandaan wonen. ( die hebben al toestemming gegeven)Max 1.5 jaar
Lees even heel goed wat casco betekent.
Je hebt geen (niet dragende) binnenmuren. Geen elektra. Geen verwarming. Geen binnendeuren. Geen trap. Geen keuken, Geen WC en geen badkamer.

Als je Casco bouwt voor €150.000 (Excl palen). Dan komt je totaalprijs (exclusief kabel, exclusief inrichting, inclusief de rest) eerder rond de €250.000
En het is heel lullig als je al je geld in een kabel en huis stopt. En dan ontdekt dat je het niet kan betalen om een verwarming aan te leggen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
RocketKoen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:25:
Je hebt geen (niet dragende) binnenmuren. Geen elektra. Geen verwarming. Geen binnendeuren. Geen trap. Geen keuken, Geen WC en geen badkamer.
Aanvullend:
Geen dekvloeren, geen vloerverwarming, geen stucwerk, geen schilderwerk, wellicht geen waterleiding/riool, geen nutsaansluitingen, geen tuin, geen oprit / bestrating etc etc.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Tweakers,

Nu ben ik geen financieel adviseur maar het lijkt mij niet waarschijnlijk dat een bank een project maximaal gaat financieren als er nog geen sluitende begroting, aannemningsovereeenkomst of afbouwgarantie op tafel ligt.

Dat is bij mij momenteel ook een bottleneck helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pielotje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-03-2022
.

[ Voor 99% gewijzigd door Pielotje op 21-06-2021 22:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Volgens mij verwacht je geen casco maar een minimaal afgewerkte nieuwbouwwoning voor dat budget. Alles, kan maar je zult echt zelf moeten budgetten, wij kunnen dat niet van je overnemen of beoordelen.

Voor zelfbouw - ik heb mijn eigen huis gebouwd en zou 't zo weer doen - heb je vijf zaken nodig: handigheid, overzicht, omgaan met tegenslag, doorzettingsvermogen en steun van het thuisfront. Besef wel wat er op je af komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:47
ChUcKiE schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:36:
[...]

Denk dat iemand anders het ook al vroeg, maar: waren dat gewone deuren, ergens gekocht en geplaatst? Of was dat eigen makelij? :) Indien dat eerste: weet je welke/waar toevallig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28
Zie gave foto's voorbij komen in dit topic! Heb dit jaar een eerste etage volledig gestript en opgebouwd inclusief elektra infreezen, vloer egaliseren, deuren hangen, verwarming renovatie, enz.. Begint wel een beetje te kriebelen als ik dit topic zie. Is er ergens een rekentool te vinden wat het kost om een 'huis' te laten bouwen?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Meeste grondstoffen drastisch goedkoper, alleen hoge olieprijs houdt stand

Sorry voor de paywall, maar het lijkt er op dat de prijzen van hout en dergelijke toch weer wat normaliseren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
big bang schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:36:
Meeste grondstoffen drastisch goedkoper, alleen hoge olieprijs houdt stand

Sorry voor de paywall, maar het lijkt er op dat de prijzen van hout en dergelijke toch weer wat normaliseren :).
Prijsstijgingen komen te paard en verdwijnen te voet........of niet meer. Mooie manier om mensen te laten wennen aan hogere prijzen. Eerst geef je aan dat de prijs 10% omhoog gaat. Vervolgens verlaag je dat naar 5%. Iedereen weer blij en opgelucht. Lange termijn winstmarge weer veiliggesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Kwakkel schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:58:
[...]

Denk dat iemand anders het ook al vroeg, maar: waren dat gewone deuren, ergens gekocht en geplaatst? Of was dat eigen makelij? :) Indien dat eerste: weet je welke/waar toevallig? :)
Heel spannend is het niet hoor, maar ik had wat foto’s gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eq4BCANvDrAixMaayQHlaWzFA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWkFkh0D7SelTNJ0SymxoxB8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dU736PaRS78mX3rp4M79CsR_Kto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlynA86t6mGIA1akIQGmAAEo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGfgArPzbg7d2Fz6y2InZQqI_8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4okKdnhF1aQFt7uOZ00Cwns.jpg?f=fotoalbum_large
Oh de deur werd nog gelakt in de juiste kleur.
En de deuren zijn gewoon gekocht, ik verwacht skantrae

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Stefke
Afgelopen week zijn er door een fotograaf foto's genomen van ons huis in opdracht van de kozijnleverancier. Aangezien ik nog een keer een update van binnen zou geven, bij deze :*) :*)

Bovenverdieping is nog niet af (staat vol met bouwspullen, want nu bezig met ons tuinhuis). De keuken oogt - gelukkig - af, maar er mankeren nog de nodige zaken (na een jaar...). Tuin wordt 2022

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U978dw3wsNdsqzUvGX_PQlSPhek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5AxZ2bAX1h7xteSKnFbltYa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BUPLA5Z5Y8o9722HLvOic9LebI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38OqzjqZqmCJWlqKRxVGa1u7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RodC5YDfQMhwqbb5zCfpXgLnO_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVfLPJkCdiPVJlqipICQSNDl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQ018Ei7u7wki92CkYPYBB30Vu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7udwTVGAVVMIPlM8XNgaw5w5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhmDwvgGqo2WSHV8vbbZtdWzTYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtcPvEqowg4JAFVvp2e2p3a7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPT4SrP449pbXsuSmwaxUxWBBOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5Q15T30ERDTUKmHKOkfT8Cd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffQblOjF7pLveJ_tDFVX1UfEd8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prKuCZSaNifFSo7X9kMlzvEs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rr4x9wsT4o-pbmHCN5Ul9xepGRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCJcNN9L8uPtG0X0qun4axlk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lVbX706GaPg8jQsf0yeVaz2pd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPfCztlchGL4HJ9myaQphcJU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Supergaaf huis hoor, ben jaloers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Stefke schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:43:
Afgelopen week zijn er door een fotograaf foto's genomen van ons huis in opdracht van de kozijnleverancier. Aangezien ik nog een keer een update van binnen zou geven, bij deze :*) :*)

Bovenverdieping is nog niet af (staat vol met bouwspullen, want nu bezig met ons tuinhuis). De keuken oogt - gelukkig - af, maar er mankeren nog de nodige zaken (na een jaar...). Tuin wordt 2022

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind die open regenpijpen ook wel een mooi detail. Ik vond de leiding naar de lamp boven de eettafel wel opvallen trouwens, is dat een koperen pijpje ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
lp77 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:34:
[...]

Prijsstijgingen komen te paard en verdwijnen te voet........of niet meer. Mooie manier om mensen te laten wennen aan hogere prijzen. Eerst geef je aan dat de prijs 10% omhoog gaat. Vervolgens verlaag je dat naar 5%. Iedereen weer blij en opgelucht. Lange termijn winstmarge weer veiliggesteld.
True, maar de prijsstijging is er nu eenmaal geweest. Als de inkoop weer richting oude prijzen gaat heb je in ieder geval onderhandelingsruimte. Bij schaarste kun je dat wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 17:37
Alle tips zijn welkom.
Als dit in Vathorst is, zit je ook nog eens met een vrij zwaar beeld kwaliteit plan, waardoor een standaard cataloguswoning bijna niet mogelijk is en er dus veel aangepast moet worden met bijkomende kosten. 150k lijkt mij dan ook niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

goirke schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:39:
[...]

Als dit in Vathorst is, zit je ook nog eens met een vrij zwaar beeld kwaliteit plan, waardoor een standaard cataloguswoning bijna niet mogelijk is en er dus veel aangepast moet worden met bijkomende kosten. 150k lijkt mij dan ook niet haalbaar.
en alle andere bijkomende kosten in de vorm van meerwerk(stenen/dakpannen/voeg/deuren/trappen/dakramen/ventilatie rooster/kozijnen/glas). Het is wel heel krap.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Tehh schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:47:
[...]

Ik vind die open regenpijpen ook wel een mooi detail. Ik vond de leiding naar de lamp boven de eettafel wel opvallen trouwens, is dat een koperen pijpje ofzo?
Correct, alle plafondverlichting (en ook de brandmelder) krijgen via zo'n koperen leiding stroom. Ik wilde niet alleen voor een paar leidingen een dubbel plafond maken, dus dan maar mooi afgewerkt :)
Je kunt het op deze foto's niet zien, maar helemaal bovenin de nok lopen ook 160mm spirobuizen voor af- en aanvoer. Past er mooi bij. Fotograaf was gefocussed op de ramen dus geen foto richting het plafond. Komt bij de volgende update ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 22-06-2021 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:22
Stefke schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Correct, alle plafondverlichting (en ook de brandmelder) krijgen via zo'n koperen leiding stroom. Je kunt het op deze foto's niet zien, maar helemaal bovenin de nok lopen ook 160mm spirobuizen voor af- en aanvoer. Past er mooi bij. Fotograaf was gefocussed op de ramen dus geen foto richting het plafond. Komt bij de volgende update ;)
Welk merk kozijnen zijn het? Mooie woning!

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
K-vision 76 via een lokale kozjnenleverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Stefke schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:24:
K-vision 76 via een lokale kozjnenleverancier
Mooi - gaan wij denk ik ook voor. De classic zo te zien?

We wachten nog op een aantal referentie projecten - jouw foto's helpen al :-) :)

edit of toch de cube?

[ Voor 21% gewijzigd door Kees_frl op 22-06-2021 12:32 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Nee, classic, de vlakke variant. Dat vind ik moderner (iig in onze gevels) dan die andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Stefke schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:32:
Nee, classic, de vlakke variant. Dat vind ik moderner (iig in onze gevels) dan die andere
Top, bedankt voor de informatie!

Vinden wij inderdaad ook - in de kleur 7021 zal het zijn. Mocht je nog meer foto's hebben dan graag!
Hopelijk ontvangen we snel een aantal adressen van de leverancier zodat we ook even kunnen kijken.

Heb je ook die 'speciale' verf procovertech?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• StevenK
Het dak erop. Helaas niet voor de regen dit weekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8sxuzJa5nj-vB0thRESE4bZNcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBxJnijU0AhS4hfhiECxA1sY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grebje
  • Laatst online: 24-06-2021
In mijn nieuwbouw woning wil ik graag een gietvloer laten leggen. De prijzen zijn echter nogal uiteenlopend. Iemand ervaring met Zilva Vloeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
In overleg met de kozijnen leveranciers komt natuurlijk de vraag of er wel of geen aanslag nodig is. Idealiter zou ik zonder aanslag werken zodat de verzonken dorpel van de schuifpui niet nog 22mm boven de vloer komt. De leverancier en bouwbegeleider zegt, met aanslag is het makkelijkste om wind en waterdicht te maken. Maar zonder aanslag moet ook kunnen zou ik zeggen. Dat is hoe ze het veel in het buitenland doen en zou ook moeten kunnen maar daar kan ik weinig tot geen documentatie van vinden. Heeft iemand hier toevallig een handboek waar dit soort informatie in staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Voor zover ik weet heeft een schuifpui geen aanslag aan de onderzijde (die staat op een aluminium dorpel). En het is maar net hoe hoog de "dorpel" waar je schuifpui óp komt te staan is tov je binnenvloer. BIj ons is - zoals je hebt/had kunnen zien ;) - de drempel van de schuifpui ruim een cm boven de betonvloer, het betonnen terras buiten ligt ong 1cm onder de betonvloer binnen. Die hoogten heb ik zelf bepaald door de hoogte van de onderdorpel - waar de schuifpui op staat - op een bepaalde hoogte te brengen.
De normale ramen hebben wel een aanslag rondom, maar ook die kun je net zo hoog/laag laten zakken (d.w.z. ik weet waar in jouw constructie het kozijn op komt te staan)
Ben geen expert maar in HSB achtige constructies is - en nogmaals heb niet duidelij kwat voor constructie jij krijgt - werken met een aanslag makkelijker i.v.m. de waterdichting rondom

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 25-06-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Juist dat leek mij ook dat het gek is om een verzonken dorpel met aanslag te hebben. Dan ben ik wel benieuwd naar de manier om die goed water en wind dicht te maken. Ik zag iemand eerder in dit topic deze video delen YouTube: Montageanleitung: Fenstereinbau - REKORD Fenster waarin een kozijn zonder aanslag wind en waterdicht gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
BIj ons staat de dorpel van de schuifpuien op een houten balk van de juiste hoogte tov de vloer. Over die balk heb ik de rubberen waterdichting van de overgang fundering/casco heen getrokken. Het kozijn staat op het rubber. De alu onderdorpel heeft een lekrand die buiten de dorpel steekt, dus lekwater valt altijd buiten over de rubberen rand heen. Als er in theorie water zo hoog zou staan als die onderdorpel dan zou water naar binnen lopen, want die "onderdoorgang" onder de kozijndorpel door is niet waterdicht als er water tegenaan zou staan. Maar dat is bij ons volstrekt onmogelijk.
(Dat zou bij ons tuinhuis dus in theorie wel een probleem geweest zijn door de verkeerde manier waarop de aannemer de overgang fundering/casco opgelost had. Dat probleem is nu op een soortgelijke manier gefixed)

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 25-06-2021 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Ja inderdaad als het water daar blijft staan dan hebben we afscheid kunnen nemen van een groot gedeelte van Nederland ;)
In ons geval is het een dakterras en als de afvoer verstopt is moet het water dus eerst ergens anders heen kunnen, maar er zou een grotere kans zijn dat het water wel te hoog komt staan en dus moeten we die aftapen zodat het water tot aan de bovenkant van de dorpel kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Zorg dat er een noodoverloop/stort is die onder je dorpelhoogte (de onderdorpel bedoel ik natuurlijk) komt als het niet mogelijk is om de dakrand lager dan je dorpel te maken.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/noodafvoer.shtml

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 25-06-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
walletje-w schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:59:
In overleg met de kozijnen leveranciers komt natuurlijk de vraag of er wel of geen aanslag nodig is. Idealiter zou ik zonder aanslag werken zodat de verzonken dorpel van de schuifpui niet nog 22mm boven de vloer komt. De leverancier en bouwbegeleider zegt, met aanslag is het makkelijkste om wind en waterdicht te maken. Maar zonder aanslag moet ook kunnen zou ik zeggen. Dat is hoe ze het veel in het buitenland doen en zou ook moeten kunnen maar daar kan ik weinig tot geen documentatie van vinden. Heeft iemand hier toevallig een handboek waar dit soort informatie in staat?
Het eenvoudigste is met aanslag in een stelkozijn, dit is overigens wel typisch Hollands begreep ik van de Poolse fabrikant van onze kozijnen. Kozijnen in Aluprof MB 70 profiel vervaardigd door Drutex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:43
D.deJong schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:44:
[...]

Het eenvoudigste is met aanslag in een stelkozijn, dit is overigens wel typisch Hollands begreep ik van de Poolse fabrikant van onze kozijnen. Kozijnen in Aluprof MB 70 profiel vervaardigd door Drutex.
Dat ziet er best goed uit! Als ik de website bekijk lijken ze vooral op utiliteit en grote woningbouwprojecten gericht? Doe je (of je aannemer) rechtstreeks zaken met ze? Hoe komen ze er prijstechnisch uit? Kwaliteit lijkt op het 1e gezicht OK.

(is even een sidestep van het "aanslag" item, maar nog steeds on-topic in dit topic :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Batilan schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:08:
[...]

Dat ziet er best goed uit! Als ik de website bekijk lijken ze vooral op utiliteit en grote woningbouwprojecten gericht? Doe je (of je aannemer) rechtstreeks zaken met ze? Hoe komen ze er prijstechnisch uit? Kwaliteit lijkt op het 1e gezicht OK.

(is even een sidestep van het "aanslag" item, maar nog steeds on-topic in dit topic :-)
Ze leveren niet aan particulieren, ze hebben een minimale afname van 50.000,- op jaarbasis. Er zijn wel dealers in Nederland maar wat hun rekenen per vierkante meter weet ik niet.
Ik werk bij een middelgrote aannemer en bij ons gaat er voor een paar ton aan kozijnen op jaar basis doorheen dus die prijzen zijn niet te vergelijken.

YouTube: DRUTEX S.A. - Presentation

[ Voor 10% gewijzigd door D.deJong op 27-06-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
D.deJong schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:44:
[...]

En dit is niet meer dan een lat van 18mm rondom in je raamopening timmeren, daar wordt je kozijn met aanslag dan tegenaan gezet. De gevelfolie (als die van toepassing is) trek je er dan mee vast. De aanslag heeft een rubberen profieltje, daarmee is het rondom waterdicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:07
Stefke schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:50:
[...]

En dit is niet meer dan een lat van 18mm rondom in je raamopening timmeren, daar wordt je kozijn met aanslag dan tegenaan gezet. De gevelfolie (als die van toepassing is) trek je er dan mee vast. De aanslag heeft een rubberen profieltje, daarmee is het rondom waterdicht
Volgens mij mag je er dus niet vanuit gaan dat de aanslag waterdicht is.
Beetje leesvoer: https://www.bouwwereld.nl...g-kozijnen-hoe-hoort-het/
Een beetje stelkozijn verlangt dus ook eisen en afwerking met betrekking tot water/lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Daarom heb ik met name in de hoeken nog rubberen flappen gelijmd tegen eventueel vocht. En je moet natuurlijk zoveel mogelijk plooien etc voorkomen
Aan de binnenzijde alles luchtdicht afgetaped

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:51
Vraagje: wij zijn er bijna uit met onze aannemer... Maar nu is het feit: we willen eigenlijk heel graag Woningborg waarborggarantie. Maar we doen de kozijnen en installateur onder directielevering, dus los van de aannemer. (Scheelt weer wat aannemersopslag ;-)). Maar nu geeft onze (hoofd)aannemer aan dat we geen Woningborg kunnen afnemen via hun, want Woningborg accepteert alleen een "hele woning", dus incl. kozijnen & installatiewerk.

Hebben jullie daar ervaring mee? Onzin wat de aannemer zegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 14-09 23:44
ChrisM schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:57:
Vraagje: wij zijn er bijna uit met onze aannemer... Maar nu is het feit: we willen eigenlijk heel graag Woningborg waarborggarantie. Maar we doen de kozijnen en installateur onder directielevering, dus los van de aannemer. (Scheelt weer wat aannemersopslag ;-)). Maar nu geeft onze (hoofd)aannemer aan dat we geen Woningborg kunnen afnemen via hun, want Woningborg accepteert alleen een "hele woning", dus incl. kozijnen & installatiewerk.

Hebben jullie daar ervaring mee? Onzin wat de aannemer zegt?
Ik zou gewoon even de voorwaarden van Woningborg nakijken als ik jou was...

Bij ons konden we wél gewoon woningborg garantie afsluiten excl installaties (wel incl kozijnen, misschien dat dat verschil maakt omdat dat bij ruwbouw hoort en installaties bij afbouw).

Niet gedaan overigens, ben niet zo van de verzekeringen ;-)
Pagina: 1 ... 192 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic