Wat zegt Woningborg zelf?ChrisM schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:57:
Vraagje: wij zijn er bijna uit met onze aannemer... Maar nu is het feit: we willen eigenlijk heel graag Woningborg waarborggarantie. Maar we doen de kozijnen en installateur onder directielevering, dus los van de aannemer. (Scheelt weer wat aannemersopslag ;-)). Maar nu geeft onze (hoofd)aannemer aan dat we geen Woningborg kunnen afnemen via hun, want Woningborg accepteert alleen een "hele woning", dus incl. kozijnen & installatiewerk.
Hebben jullie daar ervaring mee? Onzin wat de aannemer zegt?
Bij ons was het volgens mij een vereiste voor de hypotheek?onne schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:38:
[...]
Ik zou gewoon even de voorwaarden van Woningborg nakijken als ik jou was...
Bij ons konden we wél gewoon woningborg garantie afsluiten excl installaties (wel incl kozijnen, misschien dat dat verschil maakt omdat dat bij ruwbouw hoort en installaties bij afbouw).
Niet gedaan overigens, ben niet zo van de verzekeringen ;-)
Geen ervaring mee, maar ik heb ook zelf de kozijnen en het installatiewerk geregeld, en daar vooral voor de kozijnen erg veel spijt van. Installateur van de kozijnen maakte er nl. nogal een zooitje van, en die shit had ik graag bij de aannemer laten liggen. Dus weet waar je aan begint. Eén aanspreekpunt is soms wel erg handig, en kan je veel slapeloze nachten besparen.ChrisM schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:57:
Vraagje: wij zijn er bijna uit met onze aannemer... Maar nu is het feit: we willen eigenlijk heel graag Woningborg waarborggarantie. Maar we doen de kozijnen en installateur onder directielevering, dus los van de aannemer. (Scheelt weer wat aannemersopslag ;-)). Maar nu geeft onze (hoofd)aannemer aan dat we geen Woningborg kunnen afnemen via hun, want Woningborg accepteert alleen een "hele woning", dus incl. kozijnen & installatiewerk.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Aah ok, bij ons (Vista) niet. En vond het risico acceptabel gezien reputatie aannemer en feit dat facturatie steeds achter bouwfase aan liep.kepler schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:00:
[...]
Bij ons was het volgens mij een vereiste voor de hypotheek?
Goeie.. wij laten de kozijnen in het HSB installeren in de fabriek. En de aannemer krijgt een beetje geld om dat te coördineren. Zijn passieve kozijnen via HP Kozijn.Andrehj schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:24:
[...]
Geen ervaring mee, maar ik heb ook zelf de kozijnen en het installatiewerk geregeld, en daar vooral voor de kozijnen erg veel spijt van. Installateur van de kozijnen maakte er nl. nogal een zooitje van, en die shit had ik graag bij de aannemer laten liggen. Dus weet waar je aan begint. Eén aanspreekpunt is soms wel erg handig, en kan je veel slapeloze nachten besparen.
Overeenkomen minderwerk mag van Woningborg.ChrisM schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:57:
"Partijen kunnen bij overeenstemming over het minderwerk, de Beperkte Garantie- en waarborgregeling van
toepassing verklaren en dit minderwerk vastleggen in de daarbij behorende ‘nadere overeenkomst’. In deze
overeenkomst worden de aansprakelijkheden evenredig tussen partijen verdeeld."
Pagina 27 "Woningborg Garantie- en waarborgregeling Nieuwbouw 2021".
Als ik het goed begrijp (als niet-deskundige) betekent het dat de kozijnen en installatiewerk niet onder overeenkomst met aannemer vallen en ook niet onder Woningborg.
Wellicht ga ik nu een beetje offtopic, maar ik ben bezig met de netwerkapparatuur voor in ons nieuwe huis.
In de meterkast komen straks 23 CAT6 kabels uit. Ik heb een 19 inch wall mount bracket besteld zodat ik hier een switch in kan hangen.
Van die 23 kabels gaan er 4 naar Reolink RLC-822A bewakingscamera's die buiten aan de muur komen rondom het huis. Die camera's gebruiken 12 watt volgens de opgave.
6 van die kabels zijn bedoeld om door het huis Acces Points te plaatsen.
Ik wil hiervoor gaan werken met UbiFi WiFi 6 Lite en wellicht 1 of 2 Long Range AP's.
Deze gebruiken ook 12 Watt (max) per stuk. De LR zelfs 16,5 Watt.
Het idee is om alles via PoE van stroom te voorzien.
In de meterkast komt waarschijnlijk ook nog een NAS te staan en de Hue Bridge.
Aan een switch met 24 poorten heb ik dus niet niet genoeg.
Nu leek 2x 16 poorten me wel wat. Dan heb ik 32 aansluitingen beschikbaar.
Daarvoor zou ik de Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16 poorts) kunnen gebruiken, maar ik zie dat die maar 42 W PoE budget heeft (best weinig).
De 4 camera's zouden 48 Watt vragen.
De 6 Access Points vragen 72 tot 81 Watt.
Heeft iemand ervaring met deze apparaten?
Ga ik zo echt tekort komen voor de PoE?
Wellicht beter 1 van de 2 omswitchen (pun intended) voor een oudere UniFi 16 poorts 150 Watt switch?
Handige tips om dit beter aan te pakken zijn welkom.
P.s.: De bouw gaat lekker door, over een kleine maand is de oplevering (23 juli) vanuit Groothuisbouw. Morgen wordt de trap geplaatst in huis en momenteel zijn ze met het aftimmeren bezig.
In de meterkast komen straks 23 CAT6 kabels uit. Ik heb een 19 inch wall mount bracket besteld zodat ik hier een switch in kan hangen.
Van die 23 kabels gaan er 4 naar Reolink RLC-822A bewakingscamera's die buiten aan de muur komen rondom het huis. Die camera's gebruiken 12 watt volgens de opgave.
6 van die kabels zijn bedoeld om door het huis Acces Points te plaatsen.
Ik wil hiervoor gaan werken met UbiFi WiFi 6 Lite en wellicht 1 of 2 Long Range AP's.
Deze gebruiken ook 12 Watt (max) per stuk. De LR zelfs 16,5 Watt.
Het idee is om alles via PoE van stroom te voorzien.
In de meterkast komt waarschijnlijk ook nog een NAS te staan en de Hue Bridge.
Aan een switch met 24 poorten heb ik dus niet niet genoeg.
Nu leek 2x 16 poorten me wel wat. Dan heb ik 32 aansluitingen beschikbaar.
Daarvoor zou ik de Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16 poorts) kunnen gebruiken, maar ik zie dat die maar 42 W PoE budget heeft (best weinig).
De 4 camera's zouden 48 Watt vragen.
De 6 Access Points vragen 72 tot 81 Watt.
Heeft iemand ervaring met deze apparaten?
Ga ik zo echt tekort komen voor de PoE?
Wellicht beter 1 van de 2 omswitchen (pun intended) voor een oudere UniFi 16 poorts 150 Watt switch?
Handige tips om dit beter aan te pakken zijn welkom.
P.s.: De bouw gaat lekker door, over een kleine maand is de oplevering (23 juli) vanuit Groothuisbouw. Morgen wordt de trap geplaatst in huis en momenteel zijn ze met het aftimmeren bezig.
Photofacts; weblog over fotografie..
@Elja dit zou inderdaad beter in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 passen.
Wanneer je een PoE apparaat aansluit dan vindt er even overleg plaats tussen voeding en apparaat. Hieruit zal komen of het een level1, 2, 3 of 4 PoE device is en afhankelijk daarvan wordt een bepaalde hoeveelheid PoE power gereserveerd op de switch. Die reservering mag je niet overschrijden.
Voor dezelfde usecase heb ik twee Cisco C1000-24P-4G-L switches gepakt. Fanless, 195 Watt aan PoE budget per switch.
Wanneer je een PoE apparaat aansluit dan vindt er even overleg plaats tussen voeding en apparaat. Hieruit zal komen of het een level1, 2, 3 of 4 PoE device is en afhankelijk daarvan wordt een bepaalde hoeveelheid PoE power gereserveerd op de switch. Die reservering mag je niet overschrijden.
Voor dezelfde usecase heb ik twee Cisco C1000-24P-4G-L switches gepakt. Fanless, 195 Watt aan PoE budget per switch.
Wat betalen jullie zoal voor een voordeur?
Bij ons is er een standaard houten deur, en ons oog is gevallen op een andere model met een meerprijs van 1415,-. Binnen de offerte voor deuren en kozijnen is dit een relatief flinke upgrade. Binnen het totaalbedrag dan weer niet. Ik hoor graag wat context!
Bij ons is er een standaard houten deur, en ons oog is gevallen op een andere model met een meerprijs van 1415,-. Binnen de offerte voor deuren en kozijnen is dit een relatief flinke upgrade. Binnen het totaalbedrag dan weer niet. Ik hoor graag wat context!
voordeuren zijn net trappen, je kan het zo gek maken als je zelf wilKarp schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:13:
puur de deur ligt vaak tussen de 1000 en 3000 euro
mooi voor referenties
https://www.weekampdeuren.nl/nl/voordeuren/
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 29-06-2021 20:18 ]
Wij hebben hetzelfde, maar was noodzaak omdat de kunststof deuren allemaal lelijk waren.Karp schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:13:
Achja, de een geeft >1k aan switches uit, de andere 40k aan de keuken. Goedkoop zal sowieso de hoofdtoon niet voeren in dit topic...
Als je het er voor over hebt, doen. Als je denkt dat je wellicht spijt gaat krijgen als je het niet doet, doen. Als je geen bal om de voordeur geeft en de jehovas die er op komen kloppen, niet doen.
Wij hebben 2.350 euro extra uitgegeven aan een upgrade van de standaard voordeur. Toevallig is ie net vandaag geplaatst.Karp schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:13:
:strip_exif()/f/image/EuiylbA03UBhoAxQZG27zFvH.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus een upgrade van ‘slechts’ 1.415 euro klinkt wel prima.
zelf mooi maken danbbbrumbrum schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:57:
[...]
Wij hebben hetzelfde, maar was noodzaak omdat de kunststof deuren allemaal lelijk waren.
Hele gave deur, alleen doe je zelf een lol pak de deur op één of andere manier heel goed in. Bij ons gingen de voordeuren er ook tijdens de bouw al in en ik heb twee diepe krassen in de bovenste toplaag. Deze krassen zijn niet te verwijderen en de aannemer is niet van plan om een deur van 4K (met e-key toegang) om te ruilen. Voor ons een reden om de laatste termijn nog niet betalen.Elja schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:08:
[...]
Wij hebben 2.350 euro extra uitgegeven aan een upgrade van de standaard voordeur. Toevallig is ie net vandaag geplaatst.
[Afbeelding]
Dus een upgrade van ‘slechts’ 1.415 euro klinkt wel prima.
Hoe kan ik het beste aluminium extrusieprofielen afsluiten? Om te voorkomen dat insecten er nesten gaan maken.
PU-schuim inspuiten? Schuimrubber erin? Iets anders?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Vraag je zelf af of het zin heeft, ik heb de stalen profielen van de carport om de zelfde reden dicht gemaakt met schuim. Wat doen de wespen, die zoeken een ander droog beschut plekje op en bouwen daar een nest. Dat gaat trouwens verdomd snel. Enige voordeel is dat ik dit wat makkelijker kon behandelen.Joris748 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:41:
Hoe kan ik het beste aluminium extrusieprofielen afsluiten? Om te voorkomen dat insecten er nesten gaan maken.
Het gaat om ca 50 profielen van 10 meter lengte. Is wel heel veel plek om een nest te makengumtree schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:49:
[...]
Vraag je zelf af of het zin heeft, ik heb de stalen profielen van de carport om de zelfde reden dicht gemaakt met schuim. Wat doen de wespen, die zoeken een ander droog beschut plekje op en bouwen daar een nest. Dat gaat trouwens verdomd snel. Enige voordeel is dat ik dit wat makkelijker kon behandelen.
Heb je standaard PU-schuim gebruikt?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dingen beschermen en niet stuk maken is altijd een goed idee, waarschijnlijk is dit wel gewoon en houten deur waar de schilder hoe dan ook nog een keer langs moet komen, wat voor (materiaal) deur heb jij dat het niet gefixed kan worden?gumtree schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:09:
[...]
Hele gave deur, alleen doe je zelf een lol pak de deur op één of andere manier heel goed in. Bij ons gingen de voordeuren er ook tijdens de bouw al in en ik heb twee diepe krassen in de bovenste toplaag. Deze krassen zijn niet te verwijderen en de aannemer is niet van plan om een deur van 4K (met e-key toegang) om te ruilen. Voor ons een reden om de laatste termijn nog niet betalen.
Bij een gelijksoortige deur als die van @Elja wel eens gehad dat de voeger een paar kilo voeg tussen het "rooster" had gemikt. glas en "rooster" zijn toen vervangen
is het een erg vreemde vorm? je kan vaak ook gewoon dopjes krijgenJoris748 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:56:
[...]
Het gaat om ca 50 profielen van 10 meter lengte. Is wel heel veel plek om een nest te maken
https://www.metaalwinkelo...tof/kunststof-doppen.html
Heb je een foto van het profiel? Je wilt dus de lange sleuven in het profiel afdichten?Joris748 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:56:
[...]
Het gaat om ca 50 profielen van 10 meter lengte. Is wel heel veel plek om een nest te maken
Het is een rechthoekig profiel 60x120, met binnenin verstevigingsribjes. Ook is 1 kopse kant in verstek gezaagd, die dopjes gaan helaas niet passen. Dat was wel de handigste oplossing.twain4me schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:59:
[...]
is het een erg vreemde vorm? je kan vaak ook gewoon dopjes krijgen
https://www.metaalwinkelo...tof/kunststof-doppen.html
Nee, de kopse kanten. Buitenzijden zijn glad.bbbrumbrum schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:07:
[...]
Heb je een foto van het profiel? Je wilt dus de lange sleuven in het profiel afdichten?
Nee, stukjes hout, ook niet de ideale oplossing en omdat ik te maken heb met grote verschillen tussen dag/nacht temperatuur kan ik het ook niet helemaal dichtmaken i.v.m. condens.Joris748 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:56:
[...]
We gaan ons terras op profielen maken dus ik zal dit ook meenemen omdat ik daar helemaal geen zin heb in alles wat vliegt en lastig is.
Het gaat om een aluminium-deur, ze zijn aan het polijsten, poetsen en prutsen geweest maar de krassen blijven zichtbaar. De dekplaat zou te vervangen zijn volgens de leverancier, dat zijn op zich de kosten ook niet. Alleen het arbeidsloon + de kosten van het opnieuw inregelen en aansluiten van de e-key vinden ze te duur.twain4me schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:57:
[...]
Dingen beschermen en niet stuk maken is altijd een goed idee, waarschijnlijk is dit wel gewoon en houten deur waar de schilder hoe dan ook nog een keer langs moet komen, wat voor (materiaal) deur heb jij dat het niet gefixed kan worden?
Bij een gelijksoortige deur als die van @Elja wel eens gehad dat de voeger een paar kilo voeg tussen het "rooster" had gemikt. glas en "rooster" zijn toen vervangen
We hebben tijdens de bouw wel 100 x gezegd, pas nu op met die deuren en waarom heb je ze nu al geplaatst? de afwerkvloeren moesten nog gestort worden, de stukadoor en tegelzetter moesten nog beginnen. En als zo'n schilder of iemand anders zijn handen vol heeft en die deur moet open dan is dat snel met een voetje of een knietje tegen de deur aan.
Diegene die kwam plaatsen zei ook al: Jongens dit is veel te vroeg, dit is vragen om problemen, staat notabene op de leverbon.
[ Voor 16% gewijzigd door gumtree op 30-06-2021 10:30 ]
Ok, even een hele simpele vraag. Vandaag de nagenoeg definitieve tekening gekregen van onze toekomstige woning. Wat mij niet eerder is opgevallen dat de toegangsdeur naar het toilet 780 is ipv 880 (is nodig ivm wc onder de trap) en dat de breedte van de toiletruimte 0,9m is. Ik heb hier te weinig oog voor gehad en dit valt mij nu pas op. In mijn huidige woning heb ik een toiletdeur met breedte van 830 (opdek), dus ik vermoed dat dat wel gaat lukken. Of ga ik dat heel erg merken, omdat in de rest van het huis alles 880 wordt?
Een ander issue is de breedte van 900 voor de toiletruimte. Ik heb nu een heel ruim toilet van 1100 breed. Voor mijn gevoel is 900 dan weer vrij smal. Maar breder dan 900, dan wordt de trap ook weer breder en daar zal wel weer een leuke kostenpost aan zitten. Hoe ervaren jullie 900 breedte van de toiletruimte?
Een ander issue is de breedte van 900 voor de toiletruimte. Ik heb nu een heel ruim toilet van 1100 breed. Voor mijn gevoel is 900 dan weer vrij smal. Maar breder dan 900, dan wordt de trap ook weer breder en daar zal wel weer een leuke kostenpost aan zitten. Hoe ervaren jullie 900 breedte van de toiletruimte?
Dat hangt allemaal af van hoe de wc in ruimte staat, hoe groot de ruimte is en dus hoeveel ruimte er is om je kont te kunnen keren.lp77 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:48:
Ok, even een hele simpele vraag. Vandaag de nagenoeg definitieve tekening gekregen van onze toekomstige woning. Wat mij niet eerder is opgevallen dat de toegangsdeur naar het toilet 780 is ipv 880 (is nodig ivm wc onder de trap) en dat de breedte van de toiletruimte 0,9m is. Ik heb hier te weinig oog voor gehad en dit valt mij nu pas op. In mijn huidige woning heb ik een toiletdeur met breedte van 830 (opdek), dus ik vermoed dat dat wel gaat lukken. Of ga ik dat heel erg merken, omdat in de rest van het huis alles 880 wordt?
Een tekening zou handig zijn, die zegt nou eenmaal meer dan 1000 woorden...
Raling schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:55:
[...]
Een tekening zou handig zijn, die zegt nou eenmaal meer dan 1000 woorden...
:strip_exif()/f/image/PdRaFdqZEr9O7KR0UMSA9Zpg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door lp77 op 30-06-2021 21:13 ]
Om mezelf dan maar te beantwoorden. Het lijkt alsof de ruimte dus 145 bij 90 is. Dat is niet ruim, maar ik denk ook zeker niet te krap. Gewoon een prima middenmotertje. Een deur van 780 is wel wat aan de smalle kant als je er bijvoorbeeld met een rollator in wilt.Raling schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:55:
[...]
Dat hangt allemaal af van hoe de wc in ruimte staat, hoe groot de ruimte is en dus hoeveel ruimte er is om je kont te kunnen keren.
Je kan natuurlijk naar een bredere en minder hoge deur kijken, of met een schuine kant.
Geen idee of ik hier ook mijn mening over mag geven, maar ik vind de keuze voor de indeling van slaapkamer 2 en hobbykamer wel wat bijzonder. Ik zou in zo'n situatie denk ik de hobbykamer laten vervallen en de overloop hier langs het raam laten lopen, zodat je in het midden van slaapkamer 2 naar binnen kunt stappen. Het wordt dan wel een wat rare overloop, maar op die manier heb je altijd de mogelijkheid om je 10m lange slaapkamer op te delen in 2 kleinere. En dan zie mogelijkheid voor een toekomstige ensuite badkamer boven je bijkeuken, handig qua aansluiten.
Als je het zo'n lange ruimte laat met de ingang aan 1 zijde het wat lastiger opdelen. Al zou het laten vervallen van de hobbykamer natuurlijk in een later stadium alsnog wel mogelijk zijn.
Edit: ik zie nu dat dit een bewuste keuze is en ook door anderen al reeds is aangekaart.
Bouwbesluit geeft minimaal vloeroppervlak van 0,9x1,20m voor een toilet. De 0,9 voelt voor mij wat krap, echter de 1,45 ben ik wel blij mee. Zeker omdat dat de ruimte wordt vanaf de wand waar de pot aan wordt bevestigd. Het reservoir komt nog wat verder naar achteren te liggen. Meet maar eens hoeveel ruimte je zelf hebt van einde pot tot aan de muur. Ik ben benieuwd. Meer dan 80cm?Raling schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:22:
[...]
Om mezelf dan maar te beantwoorden. Het lijkt alsof de ruimte dus 145 bij 90 is. Dat is niet ruim, maar ik denk ook zeker niet te krap. Gewoon een prima middenmotertje. Een deur van 780 is wel wat aan de smalle kant als je er bijvoorbeeld met een rollator in wilt.
Je kan natuurlijk naar een bredere en minder hoge deur kijken, of met een schuine kant.
[...]
Geen idee of ik hier ook mijn mening over mag geven........
Juist bedankt voor je mening op de verdieping. De bergruimte wordt een washok, dus droger en wasmachine naast elkaar. De grote slaapkamer boven de garage willen we juist zo groot hebben. Deze ruime hoeft niet te worden opgedeeld. Wordt de slaapkamer van onze zoon. In de verre toekomst gaan we deze mogelijk verbouwen tot "vakantieappartement" voor de verhuur.
[ Voor 3% gewijzigd door lp77 op 30-06-2021 21:31 ]
@lp77
Dan maak je een vrijstaande woning van die grote en dan prop je de wc onder de trap..
vervolgens omdat het niet past pak je een naar huidige maatstaven veel te smalle deur.. zeker met het fontijntje daar.
900 x 1200 is opzich niet verkeerd en de maat die ik als minimaal aanhou, maar met een meterkastdeur als toegang en dat schuine stukje trap is het wel een beetje een ondergeschoven kindje waar je gasten ook tijd gaan doorbrengen, als 2e toilet of bij een renovatie ok, maar als hoofdtoilet in een nieuwe vrijstaande woning. zou ik het niet zo doen.
fontijntje in de hoek en minimaal een deur van 850
zo dus.. (even spiegelen)

https://010toegankelijk.nl/woningen/aangepast-toilet/
Dan maak je een vrijstaande woning van die grote en dan prop je de wc onder de trap..

vervolgens omdat het niet past pak je een naar huidige maatstaven veel te smalle deur.. zeker met het fontijntje daar.
900 x 1200 is opzich niet verkeerd en de maat die ik als minimaal aanhou, maar met een meterkastdeur als toegang en dat schuine stukje trap is het wel een beetje een ondergeschoven kindje waar je gasten ook tijd gaan doorbrengen, als 2e toilet of bij een renovatie ok, maar als hoofdtoilet in een nieuwe vrijstaande woning. zou ik het niet zo doen.
zo dus.. (even spiegelen)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 30-06-2021 21:37 ]
Fonteintje sowieso in de hoek. Wil ik echt niet op huidige positie. Hal vonden we het meest lastige van het ontwerp. We wilden niet dat dit ten koste zou gaan van de leefruimte (woonkamer/keuken). Deur 85cm is misschien nog wel mogelijk. Zal eens navragen.twain4me schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:34:
@lp77
Dan maak je een vrijstaande woning van die grote en dan prop je de wc onder de trap..![]()
zo dus..
Hier ben ik het toch wel mee eens. Zeker als je weet dat de schuine kant zich zo vlak boven het toilet bevindt, dan kan het wel eens een benauwd gevoel gaan geven. Ook al zijn er natuurlijk wel trucjes voor met spiegels oid om het groter te laten lijken.twain4me schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:34:
@lp77
Dan maak je een vrijstaande woning van die grote en dan prop je de wc onder de trap..![]()
[...]
is het wel een beetje een ondergeschoven kindje waar je gasten ook tijd gaan doorbrengen, als 2e toilet of bij een renovatie ok, maar als hoofdtoilet in een nieuwe vrijstaande woning. zou ik het niet zo doen.
Mooie grote kamer, doet mij qua oppervlakte denken aan mijn eigen kamer in mijn vroegere ouderlijk huis. Prachtig vond ik het altijd om de grootste kamer van het huis te hebben.lp77 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:29:
Juist bedankt voor je mening op de verdieping. De bergruimte wordt een washok, dus droger en wasmachine naast elkaar. De grote slaapkamer boven de garage willen we juist zo groot hebben. Deze ruime hoeft niet te worden opgedeeld. Wordt de slaapkamer van onze zoon. In de verre toekomst gaan we deze mogelijk verbouwen tot "vakantieappartement" voor de verhuur.
Vakantieappartement klinkt als een leuk plan. Nog meer reden om de optie tot ensuite badkamer open te houden dus. Hou je dan nu ook al rekening met een tweede opgang vanuit de berging oid? En plaats dan ook gelijk een 230V rookmelder in die kamer, dat zal tegen die tijd vast wel verplicht zijn.
Het scheelt misschien wel dat de plafondhoogte 2,80 ipv 2,60 is. Het plafond in het toilet wordt niet lager dan 2,00m.Raling schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:44:
[...]
Hier ben ik het toch wel mee eens. Zeker als je weet dat de schuine kant zich zo vlak boven het toilet bevindt, dan kan het wel eens een benauwd gevoel gaan geven. Ook al zijn er natuurlijk wel trucjes voor met spiegels oid om het groter te laten lijken.
[...]
Mooie grote kamer, doet mij qua oppervlakte denken aan mijn eigen kamer in mijn vroegere ouderlijk huis. Prachtig vond ik het altijd om de grootste kamer van het huis te hebben.
Vakantieappartement klinkt als een leuk plan. Nog meer reden om de optie tot ensuite badkamer open te houden dus. Hou je dan nu ook al rekening met een tweede opgang vanuit de berging oid? En plaats dan ook gelijk een 230V rookmelder in die kamer, dat zal tegen die tijd vast wel verplicht zijn.
Het appartement wordt dan toegankelijk via de openslaande deur van de kamer. Tegen die tijd maken we daar een trapopgang naar toe.
230V rookmelder is goede tip.
En wat als je de gang iets breder maakt en het toilet een kwartslag draait? (Kan niet zo snel.de maten vinden, maar lijkt slechts 20-30cm breder te worden dan?)
Heb je ook gelijk wat ruimte voor een garderobe ed
[ Voor 5% gewijzigd door kepler op 30-06-2021 22:00 ]
Hele goede suggestie, maar wat bedoel je met breder maken?kepler schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:58:
[...]
En wat als je de gang iets breder maakt en het toilet een kwartslag draait? (Kan niet zo snel.de maten vinden, maar lijkt slechts 20-30cm breder te worden dan?)
1. dat de doorgang woonkamer-keuken smaller wordt? Is op zich nog niet eens zo'n slecht idee om naar een deur van 880 te gaan. Dan wordt de doorgang 2,90m ipv de "gewenste" 3,00m.
of
2. de hal breder maken, zodat de keuken (4408) iets minder diep wordt? In dat geval zit ik nog wel met de breedte van de deur ivm de trap waar niks aan veranderd. En dan zit ik met de toiletdeur en woonkamerdeur wel heel erg dicht op elkaar. O ja, en de trap moet dan breder worden>1.20m.
of
3. zowel optie 1 als 2 toepassen. Zelf vond ik het "zonde" om te veel ruimte in te leveren voor de hal. En dus het issue met de trap die breder moet worden.
[ Voor 5% gewijzigd door lp77 op 30-06-2021 23:08 ]
De hal was in het eerste ontwerp wel breder. De tekenaar heeft hem smaller gemaakt in de veronderstelling dat je meer aan leefruimte in woonkamer en keuken hebt.kepler schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:58:
[...]
:strip_exif()/f/image/AuW3WArpZ9PRBaGXxwq2Tno1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal bij ons eens na meten, boven zelfde dilemma gehad. Ivm kap werd de wc ook veel kleiner dan gehoopt, uiteindelijk kan ik er goed op zitten maar houdt het zeker niet over.
Persoonlijk zou ik voor deze optie gaan, maar dan de gang deur in het hoekje plaatsen en de wc een kwartslag draaien.lp77 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:19:
[...]
De hal was in het eerste ontwerp wel breder. De tekenaar heeft hem smaller gemaakt in de veronderstelling dat je meer aan leefruimte in woonkamer en keuken hebt.
[Afbeelding]
Maar je houdt dan wel een kleine ruimte over onder de trap denk ik. Misschien handig voor schoenen oid.
Je huidige hal heeft geen/weinig ruimte voor een garderobe toch? Hoe ben je dat van plan?
Hoe zou je deze optie dan oplossen in combinatie met de trap? Dit zou nl inhouden dat de toiletruimte onder de trap uitsteekt.kepler schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 07:20:
[...]
Persoonlijk zou ik voor deze optie gaan, maar dan de gang deur in het hoekje plaatsen en de wc een kwartslag draaien.
Maar je houdt dan wel een kleine ruimte over onder de trap denk ik. Misschien handig voor schoenen oid.
Je huidige hal heeft geen/weinig ruimte voor een garderobe toch? Hoe ben je dat van plan?
We maken niet echt een garderobe in de gang. Daarvoor gebruiken we de garage. We zullen wel iets van 3 inklapbare haken tegen de muur bevestigen, zodat de visite hun jas op kunnen hangen. Normaal gesproken hangt er dus geen jas in de hal.
Verder zit ik nog te overwegen om een soort van “uitschuifkast” onder de trap te maken met een roede voor jassen. Naast het toilet blijft nl nog een aardige ruimte hiervoor over.
/f/image/yeDiVifLIV64cJpPoGdwWYgG.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door lp77 op 01-07-2021 07:40 ]
Goede vraag, dan zou je het echt moeten uittekenen. Kan je het niet even in bv Sketchup uittekenen in 3D voor jezelf, dan krijg je een veel beter idee hoe het er uit ziet. Kan je beetje schuiven met maten en lokaties.lp77 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 07:37:
[...]
Hoe zou je deze optie dan oplossen in combinatie met de trap? Dit zou nl inhouden dat de toiletruimte onder de trap uitsteekt.
We maken niet echt een garderobe in de gang. Daarvoor gebruiken we de garage. We zullen wel iets van 3 inklapbare haken tegen de muur bevestigen, zodat de visite hun jas op kunnen hangen. Normaal gesproken hangt er dus geen jas in de hal.
Verder zit ik nog te overwegen om een soort van “uitschuifkast” onder de trap te maken met een roede voor jassen. Naast het toilet blijft nl nog een aardige ruimte hiervoor over.
[Afbeelding]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:18 ]
.
[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:18 ]
Bij ons zit de WC ook een klein stukje onder een trap. Wij hebben de WC wel de standaard breedte gelaten (ca 1 meter), maar dat stukje trap (dus na de draai) ook gewoon verbreed, zodat de trapboom alsnog gelijk ligt met de muur. Werkt prima.lp77 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:19:
De hal was in het eerste ontwerp wel breder. De tekenaar heeft hem smaller gemaakt in de veronderstelling dat je meer aan leefruimte in woonkamer en keuken hebt.
[Afbeelding]
Ook zouden we in het plafond een kleine schuine kant krijgen, maar dat hebben we voorkomen door het plafond in de WC te verlagen van 2m67 naar ca 2m30.
Ik ben blij met het resultaat.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Onze WC boven heeft een deur die +- 90CM breed is, WC is 1 meter breed en 1 meter diep (gemeten vanaf achterwandje waar het spoelreservoir in zit).Grolsch schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:48:
Ik zal bij ons eens na meten, boven zelfde dilemma gehad. Ivm kap werd de wc ook veel kleiner dan gehoopt, uiteindelijk kan ik er goed op zitten maar houdt het zeker niet over.
Dank je voor je reactie. Bij ons zal de minimale plafondhoogte in het toilet 2.0m zijn (boven de pot) en oplopen naar een hoogte van 2.80m. Dus dat zal voor mijn gevoel niet krap aan gaan voelen. De 90cm mogelijk wel. Maar dat wordt dan weer gecompenseerd met een diepte van 1.50m.Andrehj schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:03:
[...]
Bij ons zit de WC ook een klein stukje onder een trap. Wij hebben de WC wel de standaard breedte gelaten (ca 1 meter), maar dat stukje trap (dus na de draai) ook gewoon verbreed, zodat de trapboom alsnog gelijk ligt met de muur. Werkt prima.
Ook zouden we in het plafond een kleine schuine kant krijgen, maar dat hebben we voorkomen door het plafond in de WC te verlagen van 2m67 naar ca 2m30.
Ik ben blij met het resultaat.
Ik kan mij voorstellen dat je de diepte van 1.0m als krap ervaart.Grolsch schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:09:
[...]
Onze WC boven heeft een deur die +- 90CM breed is, WC is 1 meter breed en 1 meter diep (gemeten vanaf achterwandje waar het spoelreservoir in zit).
dan kan je misschien beter voor 130 ofzo gaan dan heb je minder last van de schuinte en is opzich ruim genoeg. maar 3d of een doorsnede kan je helpen kiezenlp77 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:35:
[...]
Dank je voor je reactie. Bij ons zal de minimale plafondhoogte in het toilet 2.0m zijn (boven de pot) en oplopen naar een hoogte van 2.80m. Dus dat zal voor mijn gevoel niet krap aan gaan voelen. De 90cm mogelijk wel. Maar dat wordt dan weer gecompenseerd met een diepte van 1.50m.
nagenoeg elk seriematige woningbouw heeft een toilet van ~120*90 genoeg plekken om te kijken of 90 niet te smal is
Volgens mij hebben wij ook een wat kortere wc dan beneden.lp77 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:36:
[...]
Ik kan mij voorstellen dat je de diepte van 1.0m als krap ervaart.
Het is niet krap, het kan net, maar ik kan er goed zitten
Kleiner is inderdaad te krap
Ze zijn bij ons volop bezig met de afbouw van de woning.
Heb een filmpje gemaakt van de voortgang van de afgelopen weken.
Vandaag zijn ze begonnen met het tegelen van de badkamers en wc.
En als het goed is gaat de steiger ook nog weg vandaag.
Over 3 weken is de oplevering van het huis.
Gaat lekker vlot zo.
Gaat lekker vlot zo.
Leuk om te zien!Elja schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:48:
[YouTube: Groothuisbouw GH2 - Afbouw]
Gaat lekker vlot zo.
Wel een stuk minder nette bouwplaats dan in hun promo filmpjes
Het had zeker nog wat beter gekund, maar als ik bij de buren kijk, dan ben ik toch best tevreden over hoe relatief opgeruimd ze het houden.twain4me schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:56:
Interessant filmpje. Het lijkt in het filmpje dat de kopse kanten van je vloeren niet geïsoleerd zijn. Klopt dat? Dat lijkt een hele grote koudebrug te worden. Hier zou ik nog wel wat aandacht aan laten besteden. Het is belangrijk dat de isolatie rondom goed en zonder kieren en onderbrekingen wordt aangebracht.Elja schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:48:
Gaat lekker vlot zo.
Ook ter hoogte van het ventilatiekanaal in de spouw (in het filmpje op 2:40) zie ik een grote onderbreking in de isolatie. Dat is vast niet meegenomen in de EPC en warmteverliesberekening...
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 02-07-2021 17:05 ]
Even een onderwerp waarvan ik graag jullie mening hoor: naar buiten/binnen draaiende buitendeur.
Wij nemen een bijkeuken met een buitendeur.
De ruimte leent zich goed voor een naar binnen draaiende buitendeur.
De deur valt bijvoorbeeld binnen tegen de deur van de meterkast.
Vrouwlief denkt meer aan een naar buiten draaiende deur (omdat dit altijd zo is).
De voor- en nadelen op een rijtje:
Voordelen:
- Geen lelijke scharnieren aan de buitenzijde (als het een kunststof kozijn wordt)
- Geen last van windvlagen bij een openstaande deur
- Geen beperking in looproute wanneer je naar buiten wil
- Makkelijker/sneller naar binnen (voor o.a. boodschappen)
Nadelen:
- Het is anders dan "normaal"
- Veiligheid, in noodgevallen is een deur dat naar buiten valt sneller
- Zichtbare scharnieren aan de binnenzijde (is minder erg dan aan de buitenzijde)
Wat is jullie mening?.
Wij nemen een bijkeuken met een buitendeur.
De ruimte leent zich goed voor een naar binnen draaiende buitendeur.
De deur valt bijvoorbeeld binnen tegen de deur van de meterkast.
Vrouwlief denkt meer aan een naar buiten draaiende deur (omdat dit altijd zo is).
De voor- en nadelen op een rijtje:
Voordelen:
- Geen lelijke scharnieren aan de buitenzijde (als het een kunststof kozijn wordt)
- Geen last van windvlagen bij een openstaande deur
- Geen beperking in looproute wanneer je naar buiten wil
- Makkelijker/sneller naar binnen (voor o.a. boodschappen)
Nadelen:
- Het is anders dan "normaal"
- Veiligheid, in noodgevallen is een deur dat naar buiten valt sneller
- Zichtbare scharnieren aan de binnenzijde (is minder erg dan aan de buitenzijde)
Wat is jullie mening?.
@buiter
Vluchten met de draairichting mee is makkelijker en naar buiten draaiende deuren zijn makkelijker (goedkoper) tocht en weer dicht te maken. in specifieke gevallen kan waterbinnen komen bij de onderdorpel bij naar binnendraaiende deuren. en het is doorgaans makkelijker om grote dingen door de deur te dragen bij naar buitendraaiend (deur zit niet in de weg)
Als je zuiver bouwkundig moet kiezen zouden alle deuren naar buiten draaien. alleen dan krijgt de jahova de deur tegen zijn hasses na het aanbellen.
Vluchten met de draairichting mee is makkelijker en naar buiten draaiende deuren zijn makkelijker (goedkoper) tocht en weer dicht te maken. in specifieke gevallen kan waterbinnen komen bij de onderdorpel bij naar binnendraaiende deuren. en het is doorgaans makkelijker om grote dingen door de deur te dragen bij naar buitendraaiend (deur zit niet in de weg)
Als je zuiver bouwkundig moet kiezen zouden alle deuren naar buiten draaien. alleen dan krijgt de jahova de deur tegen zijn hasses na het aanbellen.
[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 02-07-2021 23:20 ]
Goed opgelet!Andrehj schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:02:
[...]
Interessant filmpje. Het lijkt in het filmpje dat de kopse kanten van je vloeren niet geïsoleerd zijn. Klopt dat? Dat lijkt een hele grote koudebrug te worden. Hier zou ik nog wel wat aandacht aan laten besteden. Het is belangrijk dat de isolatie rondom goed en zonder kieren en onderbrekingen wordt aangebracht.
Ook ter hoogte van het ventilatiekanaal in de spouw (in het filmpje op 2:40) zie ik een grote onderbreking in de isolatie. Dat is vast niet meegenomen in de EPC en warmteverliesberekening...
Wat je op 2:40 ziet is alleen de isolatie die er vanuit de prefab al tegenaan zit.
Later is er dan een dag dat ze de isolatie komen afmaken (heb ik geen beelden van gemaakt).
Op 7:20 zie je dat bijvoorbeeld zitten.
De gele opvulling tussen de isolatieplaten.
Dat is er dan allemaal tegenaan gespoten om de boel echt geïsoleerd te maken.
Super mooi huis. Mag ik vragen waarom je voor douche bak kiest en niet voor inloop douche toch veel mooier.Elja schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:48:
Gaat lekker vlot zo.
Thanks!ppatrick schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 00:18:
[...]
Super mooi huis. Mag ik vragen waarom je voor douche bak kiest en niet voor inloop douche toch veel mooier.
De douchebak komt in onze tweede badkamer.
In de hoofdbadkamer komt er een dubbele inloopdouche.
Heel gaaf en stik jaloers hier.Elja schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:48:
Gaat lekker vlot zo.
Leuk filmpje ook, geeft een duidelijk beeld hoe ze daadwerkelijk bouwen.
Die 'rommel' zou ik me niet zo druk om maken, overal waar gewerkt wordt ontstaat rommel, als het maar van tijd tot tijd opgeruimd wordt.
Dat opgeruimde van hun promofilmpjes is niet te doen voor de mensen die er werken.
@Dengra Mooi foto's!
Heb jij een in-dak PV-systeem, hoe is dat gerealiseerd?
Mijn huis is slimmer dan ik...
Het is inderdaad in-dak en de elektricien heeft het gemaakt, geen idee hoe. Ben niet zo technisch onderlegd!Conrado schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:05:
@Dengra Mooi foto's!
Mooie woning. Zie je bij ons ook veel in de wijk. Veel ‘bang for buck’ qua ruimte lijkt me. Wat doet zoiets casco in deze oververhitte markt?Elja schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:48:
Gaat lekker vlot zo.
Wat is het idee met die trap trouwens? Is dat bewust om ruimte uit te sparen op de overloop?
[ Voor 59% gewijzigd door MagniArtistique op 03-07-2021 20:05 ]
Ik had hem voor de lol geconfigureerd op de website van groothuisbouw. Zo uit het boekje kost die 390k casco, 494k afgebouwd. exclusief palen.MagniArtistique schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:57:
[...]
Mooie woning. Zie je bij ons ook veel in de wijk. Veel ‘bang for buck’ qua ruimte lijkt me. Wat doet zoiets casco in deze oververhitte markt?
Wordt tijd dat die bouw heel hard geraakt wordt door een crisis. Jaartje terug koste die een ton minder op de site.RocketKoen schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:21:
[...]
Ik had hem voor de lol geconfigureerd op de website van groothuisbouw. Zo uit het boekje kost die 390k casco, 494k afgebouwd. exclusief palen.
Sowieso compleet belachelijk as je bedenkt dat al die woningen bijna helemaal prefab zijn zo uit de catalogus.
Ik zit een beetje in de sector.MagniArtistique schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:48:
[...]
Wordt tijd dat die bouw heel hard geraakt wordt door een crisis. Jaartje terug koste die een ton minder op de site.
Sowieso compleet belachelijk as je bedenkt dat al die woningen bijna helemaal prefab zijn zo uit de catalogus.
Bouwmaterialen hebben of een enorme levertijd of de prijs schiet omhoog. Soms beide.
En iedereen zit met een tekort aan goed personeel. En de goede worden dan voor flink meer geld weggekaapt door de concurrentie.
Dat komt juist door de vorige crisis. Dus nog een crisis is misschien op korte termijn goed voor de prijzen. Maar zodra de economie herstelt wordt het juiste erger.
Uiteraard bekend, maar dan nog. Zal ook een heel stuk extra marge bij in zitten en dat heeft niks met personeelstekort of materiaal te maken. Gewoon opportun de prijs omhoog gooien omdat het kan.RocketKoen schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:57:
[...]
Ik zit een beetje in de sector.
Bouwmaterialen hebben of een enorme levertijd of de prijs schiet omhoog. Soms beide.
En iedereen zit met een tekort aan goed personeel. En de goede worden dan voor flink meer geld weggekaapt door de concurrentie.
Dat komt juist door de vorige crisis. Dus nog een crisis is misschien op korte termijn goed voor de prijzen. Maar zodra de economie herstelt wordt het juiste erger.
Ik ga zelf pas over een jaar of 9 bouwen dus laat die crisis nog maar even wachten:)
De bouw is heel hard geraakt die de crisis de laatste 10 jaar. Ze proberen nu op adem te komen met relatief hoge prijzen. Je kunt vergeten dat het ooit weer wordt zoals vroeger.MagniArtistique schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:48:
[...]
Wordt tijd dat die bouw heel hard geraakt wordt door een crisis. Jaartje terug koste die een ton minder op de site.
En metselaar verdiend over 5 jaar meer dan een hbo programmeur, puur omdat hij iets kan wat niemand wil. Geldt ook voor stratenmakers, timmervolk en andere mensen die goed zijn met hun handen.
Erg mooi - welk merk kozijnen hebben jullie?Dengra schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:30:
Ook hier inmiddels vol met de afbouw bezig. Afgelopen week zijn de steigers afgebroken! Net een cadeautje wat uitgepakt wordt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Jeetje, wij betalen niet eens zo veel meer...RocketKoen schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:21:
[...]
Ik had hem voor de lol geconfigureerd op de website van groothuisbouw. Zo uit het boekje kost die 390k casco, 494k afgebouwd. exclusief palen.
Ze zijn van Hebo.Kees_frl schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 21:37:
[...]
Erg mooi - welk merk kozijnen hebben jullie?
Je hebt bouw en bouw, maar op dit forum gaat het over het bouwen van een huis door particuliere opdrachtgevers.RocketKoen schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:57:
[...]
Ik zit een beetje in de sector.
En verreweg de meeste van die particulier opdrachtgevers hebben geen benul hoe zo'n bouw werkt. De all-in-one jongens met een configurator of catalogus maken daar handig gebruik van, en laten de prijzen stevig stijgen. Terwijl ze tegelijkertijd door standaardisatie de kosten overzichtelijk houden.
En ik kan ze geen ongelijk geven, want de opdrachtgevers voelen zich 'rijk' door grote overwaarde en lage rente. Die kijken niet zo nauw.
Ik volg de traditionele weg via architect / constructeur / bouwen. Het valt me op - tov 15 jaar geleden - dat het allemaal veel ingewikkelder geworden is. Een huis zelf bouwen is steeds meer gedoe. Maar tegelijkertijd kun je zo wel de kosten goed onder controle houden.
En laat de arbeidsinspectie het maar niet zien ivm de niet afgezette trapgatentwain4me schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:56:
[...]
Leuk om te zien!

Welk systeem? Heeft de electricien ook daktimmerwerk en waterdichting gedaan? Daar zou ik niet zo fan van zijn… ligt ook vrij hoog tov de pannen voor in-dak. Is het echt in-dak? Als in: heb je de panelen nodig om het een waterdicht geheel te maken? Als dat niet zo is kun je nl gewoon BTW terugvragen.Dengra schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 18:51:
[...]
Het is inderdaad in-dak en de elektricien heeft het gemaakt, geen idee hoe. Ben niet zo technisch onderlegd!
Wat ik gemerkt heb is dat er soms wel 3 stappen zitten tussen het bedrijf dat de opdracht aanneemt en degene die het werk uitvoert. En iedere tussenstap neemt marge. Bijvoorbeeld aannemer huurt mij in voor een klus (elektrische installatie). Ik maak een ontwerp en laat een installateur dat aanleggen. En die installateur had zijn personeel weer ergens anders van ingeleend.Conrado schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 22:54:
[...]
Je hebt bouw en bouw, maar op dit forum gaat het over het bouwen van een huis door particuliere opdrachtgevers.
En verreweg de meeste van die particulier opdrachtgevers hebben geen benul hoe zo'n bouw werkt. De all-in-one jongens met een configurator of catalogus maken daar handig gebruik van, en laten de prijzen stevig stijgen. Terwijl ze tegelijkertijd door standaardisatie de kosten overzichtelijk houden.
En ik kan ze geen ongelijk geven, want de opdrachtgevers voelen zich 'rijk' door grote overwaarde en lage rente. Die kijken niet zo nauw.
Ik volg de traditionele weg via architect / constructeur / bouwen. Het valt me op - tov 15 jaar geleden - dat het allemaal veel ingewikkelder geworden is. Een huis zelf bouwen is steeds meer gedoe. Maar tegelijkertijd kun je zo wel de kosten goed onder controle houden.
Aan de verkoop kant zie je het ook. Toen het rustig was (bijvoorbeeld begin corona crisis) werden er offertes geschreven waarmee het bedrijf zo ongeveer voor kostprijs werkte. Want je personeel en je fabriek kosten ook geld als ze niks te doen hebben. Op het moment dat alle capaciteit is uitverkocht stop je niet met offertes schrijven. Maar je gooit gewoon 40% extra marge op de prijs. Daarmee kun je dan weer productiecapaciteit inkopen bij een ander. En dure ZZP'ers inhuren om de klus uit te voeren. Of je zet er iemand op met te weinig ervaring en dan heb je wat marge om zijn fouten te herstellen.
Qua ingewikkeldheid. De bouwnormen van nu zijn gewoon zoveel strenger.
Misschien naïef van ons maar again, geen idee! Grootzakelijke verzekeringen, daar kan ik je alles over vertellenbbbrumbrum schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 23:25:
[...]
Welk systeem? Heeft de electricien ook daktimmerwerk en waterdichting gedaan? Daar zou ik niet zo fan van zijn… ligt ook vrij hoog tov de pannen voor in-dak. Is het echt in-dak? Als in: heb je de panelen nodig om het een waterdicht geheel te maken? Als dat niet zo is kun je nl gewoon BTW terugvragen.
Op deze foto's, die ik al eerder heb geplaatst, zie je het raamwerk. Daar zijn zowel de pannen als de panelen op gegaan... wij waren overigens wel in de veronderstelling dat we BTW kunnen terug vragen!
:strip_exif()/f/image/qPpzr3sowFN4WNlsYSfn9WiP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z8uLk9FryPrMysKlIv6VUYgU.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor een in-dak systeem kun je wel BTW terugvragen, maar dat is beperkt tot 1/3 van het BTW bedrag (omdat de panelen niet verwijderd kunnen worden en een essentieel onderdeel zijn van het dak).Dengra schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:44:
[...]
:
wij waren overigens wel in de veronderstelling dat we BTW kunnen terug vragen!
Zie ook de belastingdienst, en dit artikel en natuurlijk dit Tweakers topic.
We zijn zelf ook bezig met nieuwbouw, en we willen vanwege esthetische redenen ook een in-dak systeem, helaas heeft dat ook wat nadelen t.a.v. de efficiëntie (omdat de panelen sneller warm worden). Is wel interessant als je opbrengst gegevens wilt posten op het grote "jouw productie" topic (maar dat zal wellicht nog even duren?)
[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 04-07-2021 12:11 ]
Oplevering staat nu gepland voor 15 september. Helaas gaan ze het net niet redden voor de bouwvak. Dus 4 weken dicht en dan vooroplevering op 31 augustus. Dat was wel even een baalmomentje!Batilan schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:08:
[...]
Voor een in-dak systeem kun je wel BTW terugvragen, maar dat is beperkt tot 1/3 van het BTW bedrag (omdat de panelen niet verwijderd kunnen worden en een essentieel onderdeel zijn van het dak).
We zijn zelf ook bezig met nieuwbouw, en we willen vanwege esthetische redenen ook een in-dak systeem, helaas heeft dat ook wat nadelen t.a.v. de efficiëntie (omdat de panelen sneller warm worden). Is wel interessant als je opbrengst gegevens wilt posten op het grote "jouw productie" topic (maar dat zal wellicht nog even duren?)
Als je het slim uitvoert dus niet, dan heb je gewoon alle voordelen.Batilan schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:08:
[...]
Voor een in-dak systeem kun je wel BTW terugvragen, maar dat is beperkt tot 1/3 van het BTW bedrag (omdat de panelen niet verwijderd kunnen worden en een essentieel onderdeel zijn van het dak).
Zoals hier al vaker genoemd, dak gewoon dichten met damwand oid, staaldakmontage erop en de afwerking eromheen omhoog brengen zodat het optisch 1 geheel is.
Fabrieksindaksystemen ver van weg blijven, zoals @Andrehj hieronder ook terecht aangeeft.
Dit geld allemaal niet als je het uitvoerd zoals eerder aangegeven.
Mbt brand: de extreem verhogende risicofactor is echter een beuninstallateur (met slecht materiaal, werkwijze en/of gereedschap) wat slechte connecties geeft tussen de panelen. Bij mij ligt hier gewoon nog staal onder, alsook een brandwerende houtvezelplaat.
Niets beter dan keramische pannen natuurlijk, maar we hoeven geen space-shuttle door de atmosfeer te loodsen met ons dak.
[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-07-2021 13:44 ]
Neem vooral ook even de overige nadelen mee:Batilan schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:08:
We zijn zelf ook bezig met nieuwbouw, en we willen vanwege esthetische redenen ook een in-dak systeem, helaas heeft dat ook wat nadelen t.a.v. de efficiëntie (omdat de panelen sneller warm worden).
- Extreem verhoogd brandrisico (in-dak is maar een klein percentage van de PV-systemen, maar verantwoordelijk voor de meerderheid van PV-branden) doordat een oververhitte connector zomaar je dakisolatie in brand zet, terwijl bij op-dak daar nog een keramische dakpan tussen zit.
- Je dak gaat ca 100 jaar mee, je PV max 25 jaar. Hoe ga je over 25 jaar nog een passend systeem vinden wat weer precies in het gat in je dak past?
- Groter risico op lekkage door vervuiling van de afwateringskanalen onder de panelen. Ik heb die systemen bij het ontwerp van onze woning bekeken. De platen onder de panelen hebben allerlei afwateringskanalen. Dat lijkt leuk, en zal nieuw best werken. Maar op termijn raken die vervuild met blaadjes, stof, mos etc. En je kunt er dus nooit meer bij om dat schoon te maken.
In-dak, 28x 300Wp. Verschil tussen een strak blauwe hemel en een bewolkte dag. Piekvermogen wordt op een onbewolkte dag niet gehaald. Zal deels veroorzaakt worden door de extra warmte van een in-dak systeem.Batilan schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:08:
[...]
![]() | ![]() |
Een opdak zal dezelfde trend laten zien.Fabian schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:47:
[...]
In-dak, 28x 300Wp. Verschil tussen een strak blauwe hemel en een bewolkte dag. Piekvermogen wordt op een onbewolkte dag niet gehaald. Zal deels veroorzaakt worden door de extra warmte van een in-dak systeem.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb een thermokoppel onder mijn set liggen, echter nog met afbouw bezig, dus de domotica en al helemaal dit soort logging frutsels staan niet echt bovenaan de to-do lijst….
OK, maar dan heb je het zo te zien over het piekvermogen van je omvormer welke meestal hard begrensd is (soms is een korte overschrijding toegestaan). en niet over het piekvemogen van je panelen. De meeste installaties hebben inderdaad een enigszins ondergedimensioneerde omvormer (of een overgedimensioneerde set panelenFabian schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:47:
[...]
In-dak, 28x 300Wp. Verschil tussen een strak blauwe hemel en een bewolkte dag. Piekvermogen wordt op een onbewolkte dag niet gehaald. Zal deels veroorzaakt worden door de extra warmte van een in-dak systeem.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Met dezelfde panelen zul je dus met een in-dak systeem altijd minder opwekken dan met een op-dak systeem, tenzij de ventilatie of koeling beter geregeld is zoals bij PVT panelen, maar daar geloof ik nog niet zo in. Maar goed eventueel vervolg van deze discussie beter in het PV topic.
Ja ik hem me inderdaad al helemaal ingelezen in deze risico's en nadelen. Het verhoogd brandrisico kun je mitigeren met bijvoorbeeld micro-inverters, ook kun je met een goede installatie met juist materiaal, juiste montage, vlamboogdetectie etc. dit risico terugbrengen tot marginaal. En inderdaad zijn er andere montagemogelijkheden zoals @bbbrumbrum al noemt waarbij je inderdaad wel de volledige BTW terug kunt vragen (alleen is dat zo te lezen niet het geval bij @Dengra)Andrehj schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:34:
[...]
Neem vooral ook even de overige nadelen mee:Mijn conclusie was kortom duidelijk: Hier niet aan beginnen. Dan maar iets minder mooi.
- Extreem verhoogd brandrisico (in-dak is maar een klein percentage van de PV-systemen, maar verantwoordelijk voor de meerderheid van PV-branden) doordat een oververhitte connector zomaar je dakisolatie in brand zet, terwijl bij op-dak daar nog een keramische dakpan tussen zit.
- Je dak gaat ca 100 jaar mee, je PV max 25 jaar. Hoe ga je over 25 jaar nog een passend systeem vinden wat weer precies in het gat in je dak past?
- Groter risico op lekkage door vervuiling van de afwateringskanalen onder de panelen. Ik heb die systemen bij het ontwerp van onze woning bekeken. De platen onder de panelen hebben allerlei afwateringskanalen. Dat lijkt leuk, en zal nieuw best werken. Maar op termijn raken die vervuild met blaadjes, stof, mos etc. En je kunt er dus nooit meer bij om dat schoon te maken.
Je dak gaat misschien 100 jaar mee, maar je dakpannen zeker niet, na 25-30 jaar je dak renoveren met zonnepanelen en een paar dakpannen is ook nog wel te overzien (plus dat ik waarschijnlijk die 25 jaar niet in de woning blijf wonen
Ik ben waarschijnlijk verplicht om een in-dak systeem te nemen vanwege de eisen van het beeldkwaliteitsplan in de wijk (al kan ik wellicht wel de minimale hoeveelheid PV t.b.v. BENG realiseren op een plat dak t.b.v. aanvraag welstand en daarna op het dak PV bijleggen).
Die lekkage door vervuiling had ik eerlijk gezegd nog niet in mijn rijtje staan. Zal hem erbij zetten. Hoewel ik ook inmiddels verschillende voorbeelden ken van lekkages vlak na monteren panelen vanwege gebroken dakpannen, en lekkages na stuifsneeuw door het slijpen / bewerken van de dakpannen, dus op dat punt lijkt op-dak ook geen garantie voor een lekvrij dak. Ken je concrete voorbeelden van lekkages van in-dak systemen?
Ik sta nog steeds open voor alle voor en nadelen op de verschillende PV alternatieven (wellicht toch ook interessant voor de andere bouwers hier
De nadelen van het in-dak systeem worden meestal benoemd door mensen die dat niet hebbenBatilan schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:54:
[...]
Het verhoogd brandrisico kun je mitigeren met bijvoorbeeld micro-inverters, ook kun je met een goede installatie met juist materiaal, juiste montage, vlamboogdetectie etc. dit risico terugbrengen tot marginaal.
Je dak gaat misschien 100 jaar mee, maar je dakpannen zeker niet, na 25-30 jaar je dak renoveren met zonnepanelen en een paar dakpannen is ook nog wel te overzien (plus dat ik waarschijnlijk die 25 jaar niet in de woning blijf wonen)
Die lekkage door vervuiling had ik eerlijk gezegd nog niet in mijn rijtje staan. Zal hem erbij zetten.
Dat maakt benoemen ervan niet minder belangrijk:
- Brandgevaar: Branden komen nauwelijks van de hitte van panelen, maar van slechte verbindingen, DC vlambogen enzovoort. Correct monteren doet al wonderen. Daar moet je op letten wat het valt me op dat de panelenboeren iets te makkelijk een installatie in een ochtend afraffelen. Micro-omvormers lossen het probleem ook op omdat het de DC-spanning beperkt. Sowieso – ik heb zakelijk met veel accu’s en hoge DC-spanningen te maken – zou ik persoonlijk geen groot DC-systeem op m’n dak willen.
Natuurlijk wordt in-dak warmer, want de efficiëntie negatief beïnvloed - Levensduur: ook met een op-dak systeem heb je een probleem als over 10 jaar panelen defect raken en je ze moet wisselen. Ook dan is er die vorm er niet meer. De rest lost zich vanzelf op, maar kan wel wat meer werk zijn dan op-dak.
- Waterdichtheid: heel afhankelijk van de constructie. Er zijn voortaan voldoende systemen die eigenlijk een complete waterdicht dak construeren onder de panelen.
Een tijdje terug ging hier de discussie over het wel of niet bouwen met een kruipruimte onder het huis. Nu ben ik een beetje in dubio, wij hebben eerst een prijs gekregen met kruipruimte en na aanleiding van de discussie hier gevraagd om een prijs middels een hectar fundering. Dit kwam op een meerprijs uit van 4500 euro. Is dit het waard?
Uh grote voordeel van geen kruipruimte zou toch moeten zijn dat het goedkoper is?FreezingPixels schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:06:
Een tijdje terug ging hier de discussie over het wel of niet bouwen met een kruipruimte onder het huis. Nu ben ik een beetje in dubio, wij hebben eerst een prijs gekregen met kruipruimte en na aanleiding van de discussie hier gevraagd om een prijs middels een hectar fundering. Dit kwam op een meerprijs uit van 4500 euro. Is dit het waard?
Hectar fundering kun je desnoods ook (deels) zelf (laten) leggen, zoals @Stefke.
Maar iets meer details zou wel handig zijn, heb je gedetailleerde offertes van beide funderingen?
Ik ben als architect gek op sommige BIPV oplossingen. maar een gemiddeld indak systeem behoord daar niet (meer) bijConrado schreef op zondag 4 juli 2021 @ 15:14:
[...]
De nadelen van het in-dak systeem worden meestal benoemd door mensen die dat niet hebben![]()
Dat maakt benoemen ervan niet minder belangrijk:
Ik was betrokken bij een verbouwing aan een huis met indak. de kunststof meuk die een aantal jaar daarvoor onder de panelen was geschoven begon al serieus tekenen van verdroging etc te hebben en het hout wat daar onder zat was kurk, kurk en dan ook echt kurk droog, volledig "uitgebakken" met uitzondering vlak naast een paar "gootjes" waar het kennelijk nog wel eens lekte. Ik weet helaas niet welk systeem het was (ik was daar toen nog niet mee bezig, maar als ik moet gokken het leek op GSE)
ik hoef die gerecyclde koffiebekertjes(?) in iedergeval niet op het dak. En als ik nu "indak" teken voor een ander is het altijd met stalen damwand. doorgaans minder paneelmaat afhankelijk en dus iets toekomst bestendiger. en het kan min of meer als brand scherm fungeren en als bonus je mag gewoon de btw terug vragen. Op mijn eigen dak ligt een vergelijkbaar "indak" systeem (het is alleen nog niet af)
de dakpannen die van mijn dak afkomen zijn 170 jaar oud (ze gaan dan ook niet meer terug)Batilan schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:54:
[...]
Je dak gaat misschien 100 jaar mee, maar je dakpannen zeker niet, na 25-30 jaar je dak renoveren met zonnepanelen en een paar dakpannen is ook nog wel te overzien (plus dat ik waarschijnlijk die 25 jaar niet in de woning blijf wonen)
zoals ik hierboven aanhaal, zou ik voor stalendamwand kiezen en de bouwkundige de details uit laten werken, indien ze dan beginnen te schuimbekken weet je meteen dat je een andere moet zoeken.Ik ben waarschijnlijk verplicht om een in-dak systeem te nemen vanwege de eisen van het beeldkwaliteitsplan in de wijk (al kan ik wellicht wel de minimale hoeveelheid PV t.b.v. BENG realiseren op een plat dak t.b.v. aanvraag welstand en daarna op het dak PV bijleggen).
Fatsoenlijke nieuwe dakpannen breken doorgaans niet zomaar, bij montage op 20- 30 jaar oude beton pannen zullen er waarschijnlijk meerdere sneuvelenDie lekkage door vervuiling had ik eerlijk gezegd nog niet in mijn rijtje staan. Zal hem erbij zetten. Hoewel ik ook inmiddels verschillende voorbeelden ken van lekkages vlak na monteren panelen vanwege gebroken dakpannen, en lekkages na stuifsneeuw door het slijpen / bewerken van de dakpannen, dus op dat punt lijkt op-dak ook geen garantie voor een lekvrij dak. Ken je concrete voorbeelden van lekkages van in-dak systemen?
Naast welke ik al aanhaalde ken ik meerdere lekkages, (op een rijtje zelfs) dat is een blok huizen in de buurt van een bos rand , waar normaal nieuwbouw geen of weinig bomen kent, ik denk dat dit rijtje het mogelijke vooruitzicht is van vele indak daken. Verstopte "gootjes" met frutsels uit (tegen die tijd gegroeide) bomen is de oorzaak.
Ik denk dat er veel meer "lekages" zijn in de systemen dan er nu naar buiten komen maar dat komt omdat de spinvlies (onderdakfolie) in veel gevallen juist onder de panelen perfect ligt (geen doorbraken van dakkapelen of ventilatiebuizen etc)
Wij hebben vorige week een kavel geloot. Wat adviseren jullie? Een lokale aannemer om een architect of een catalogus bouwer zoals Groothuis of Brummelhuis?
in een notendopFoksuk007 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 23:04:
Wij hebben vorige week een kavel geloot. Wat adviseren jullie? Een lokale aannemer om een architect of een catalogus bouwer zoals Groothuis of Brummelhuis?
standaard kavel met standaard wensen -> catalogus bouwer.
zoek je meer iets op maat voor het al dan niet bijzondere kavel of heb je zelf meer dan standaard wensen zou ik zeker een architect overwegen. (maargoed ik heb een iets wat gekleurde bril op
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 04-07-2021 23:18 ]
In hun verdediging; dit is maar een paar (werk)uur zo geweest. 's Woensdags is de trap geplaatst (en dat duurde wel de hele werkdag) en donderdagochtend de balustrade.ybos schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 23:10:
[...]
En laat de arbeidsinspectie het maar niet zien ivm de niet afgezette trapgaten
Ik ben vooralsnog prima tevreden over Groothuisbouw.Foksuk007 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 23:04:
Als één van hun standaard huizen je aanspreekt is het waarschijnlijk een goedkopere (en eenvoudigere) optie. Er zijn nog flink wat aanpassingen mogelijk (wel even doorvragen, zelf bieden ze het niet altijd direct aan).
Wil je echt iets unieks dan is een architect waarschijnlijk de betere route, maar moet je meer keuzes maken en ben je doorgaans ook wat duurder uit.
Zelf vind ik een voordeel van Groothuisbouw juist ook dat het huis al tientallen (of honderden) keren gebouwd is. Alle 'foutjes' zijn er dan zo onderhand uit.
Dat is geen verdediging maar een bevestiging van de overtreding.Elja schreef op zondag 4 juli 2021 @ 23:18:
[...]
In hun verdediging; dit is maar een paar (werk)uur zo geweest. 's Woensdags is de trap geplaatst (en dat duurde wel de hele werkdag) en donderdagochtend de balustrade.
Nops geen gedetailleerde offerte anders dan dit voor de offerte met kruipruimte:bbbrumbrum schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:05:
[...]
Uh grote voordeel van geen kruipruimte zou toch moeten zijn dat het goedkoper is?
Hectar fundering kun je desnoods ook (deels) zelf (laten) leggen, zoals @Stefke.
Maar iets meer details zou wel handig zijn, heb je gedetailleerde offertes van beide funderingen?
- Ringbalk fundering 350*450
- Ribcassette vloer als begane grondvloer
Deze bouwer bouwt normaal alleen met kruipruimte en dit zal de eerste woning zijn met een hectar fundering, vandaar denk ik ook de meerprijs. Ik ging er ook vanuit dat het goedkoper zou zijn, het ziet er een stuk minder bewerkelijk uit en er hoeft minder grond worden afgegraven. Ik denk wel dat ik die 4k in m'n zak hou en toch gewoon voor de kruipruimte ga, het huis wordt al duur genoeg

Bedankt voor je uitgebreide en heldere reactie op basis van echte praktijkervaringen (is wellicht niet wat @Dengra graag leest, maar antwoord op de BTW vraag is nu wel helder). Deze info lijkt me zeer waardevol ook voor andere bouwers hier. Op zoek naar het "beste" in-dak systeem lijkt een zelf ontworpen oplossing op basis van een stalen damwand profiel dus de beste optie.twain4me schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:31:
[...]
de dakpannen die van mijn dak afkomen zijn 170 jaar oud (ze gaan dan ook niet meer terug)
[...]
zoals ik hierboven aanhaal, zou ik voor stalendamwand kiezen en de bouwkundige de details uit laten werken, indien ze dan beginnen te schuimbekken weet je meteen dat je een andere moet zoeken.
[...]
Fatsoenlijke nieuwe dakpannen breken doorgaans niet zomaar, bij montage op 20- 30 jaar oude beton pannen zullen er waarschijnlijk meerdere sneuvelen
Naast welke ik al aanhaalde ken ik meerdere lekkages, (op een rijtje zelfs) dat is een blok huizen in de buurt van een bos rand , waar normaal nieuwbouw geen of weinig bomen kent, ik denk dat dit rijtje het mogelijke vooruitzicht is van vele indak daken. Verstopte "gootjes" met frutsels uit (tegen die tijd gegroeide) bomen is de oorzaak.
Ik denk dat er veel meer "lekages" zijn in de systemen dan er nu naar buiten komen maar dat komt omdat de spinvlies (onderdakfolie) in veel gevallen juist onder de panelen perfect ligt (geen doorbraken van dakkapelen of ventilatiebuizen etc)
Ik ben wel benieuwd of je nog wat meer details kunt delen over het zelf te ontwerpen alternatief met "stalen damwand", ik kan het inderdaad gewoon voorleggen aan de bouwkundige van de aannemer (welke zeer meedenkend is), maar als er al wat ervaringen uit de praktijk meegenomen kunnen worden kan dat het geheel alleen maar ten goede komen (en zo niet: kan ik je voor een aantal uren inhuren?
(de gebroken dakpannen betrof inderdaad betonnen dakpannen van zo'n 20 jaar (!) oud, je zou toch denken dat we na 100-en jaren ervaring met dakpannen we betere pannen krijgen i.p.v. 'ondeugdelijke'

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 05-07-2021 11:28 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic