Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 194 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.017 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Batilan schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide en heldere reactie op basis van echte praktijkervaringen. Dit lijkt me zeer waardevol ook voor andere bouwers hier! Ik zoek dus naar het "beste" in-dak systeem (niet omdat ik perse in-dak wil, maar omdat het ernaar uit ziet dat ik vanwege beeldkwaliteitsplan / welstandseisen daar niet onderuit kom).

Ik ben wel benieuwd of je nog wat meer details kunt delen over het zelf te ontwerpen alternatief met "stalen damwand", ik kan het inderdaad gewoon voorleggen aan de bouwkundige van de aannemer (welke zeer meedenkend is), maar als er al wat ervaringen uit de praktijk meegenomen kunnen worden kan dat het geheel alleen maar ten goede komen (en zo niet: kan ik je voor een aantal uren inhuren? :),
Ik doe geen zakelijke dingen via tweakers, maar een goede bouwkundige kan dit makkelijk in een paar uurtjes oplossen ja.
Ik weet vrij zeker dat er nog minimaal 1 systeem redelijk uitgewerkt voorbij is gekomen in het zonnepanelen topic. Ik ga straks even denken en zoeken....
Is er een reden dat je panelen op damwand profiel nog niet klaar zijn, anders dan dat je het zelf doet (b.v. omdat je tegen issues aanloopt?)
Geen issues de panelen liggen op de damwand (in mijn geval sandwichpaneel) maar omdat het dak toch waterdicht is heb ik er voor gekozen eerst andere dingen te doen voordat ik de stukken om de panelen heen afwerk en het daarnaast samen te doen met het andere deel van het dak zodra die nieuwe pannen krijgt (en misschien wel het belangrijkste ik heb nog geen vergunning voor het veranderen van de kleur dakpan :+ )
(de gebroken dakpannen betrof inderdaad betonnen dakpannen van zo'n 20 jaar (!) oud, je zou toch denken dat we na 100-en jaren ervaring met dakpannen we betere pannen krijgen i.p.v. 'ondeugdelijke' :/ ?)
Alles voor de goedkopere materialen , beton is een vreselijk poreus materiaal in deze (geschuimde) vorm en daardoor niet al te geschikt als dakpan imho. water komt in de pan en als het vriest zet dit uit waardoor er haarscheurtjes ontstaan en er de volgende keer dus nogmeer water in past. bij genoeg haarscheurtjes breken ze alsof het een rijstwafel is. oplossing: niet die voor serriematige woningbouw bedachte troep kopen.

[ Voor 0% gewijzigd door twain4me op 05-07-2021 11:28 . Reden: qoutefix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:53
Fabian schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:19:
Mocht je er wat aan hebben, dit ligt bij mij op het dak voor de in-dak panelen. Na een heel jaar nog geen lekkage ;)

[Afbeelding][Afbeelding]
Thx voor de info, dit lijkt wel op een door @twain4me verfoeide "gerecyclde koffiebekertjes" oplossing? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:17
@Batilan Mogelijk. Maar de waterwerende (dampopen) folie is er ook niet voor niets. De wind kan ook prima regen onder de dakpan blazen zonder dat er in-dak panelen op liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Batilan schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide en heldere reactie op basis van echte praktijkervaringen (is wellicht niet wat @Dengra graag leest, maar antwoord op de BTW vraag is nu wel helder). Deze info lijkt me zeer waardevol ook voor andere bouwers hier. Op zoek naar het "beste" in-dak systeem lijkt een zelf ontworpen oplossing op basis van een stalen damwand profiel dus de beste optie.

Ik ben wel benieuwd of je nog wat meer details kunt delen over het zelf te ontwerpen alternatief met "stalen damwand", ik kan het inderdaad gewoon voorleggen aan de bouwkundige van de aannemer (welke zeer meedenkend is), maar als er al wat ervaringen uit de praktijk meegenomen kunnen worden kan dat het geheel alleen maar ten goede komen (en zo niet: kan ik je voor een aantal uren inhuren? :), of @bbbrumbrum welllicht) Ik heb over de afgelopen 3 jaar wel enkele posts gevonden (1, 2) en de post hierboven, maar vind daarin nog niet zoveel detail info (meeste info in de post van @bbbrumbrum), ik denk dan b.v. aan koeling, afwatering naar dakgoot etc. Is er een reden dat je panelen op damwand profiel nog niet klaar zijn, anders dan dat je het zelf doet (b.v. omdat je tegen issues aanloopt?)

(de gebroken dakpannen betrof inderdaad betonnen dakpannen van zo'n 20 jaar (!) oud, je zou toch denken dat we na 100-en jaren ervaring met dakpannen we betere pannen krijgen i.p.v. 'ondeugdelijke' :/ ?)
Set ligt er alweer een jaar op, 1.08kWh/kWP (10,2MWh op 9450WP, op 7gr na pal zuid, helling 40gr) eraf getrokken, met het eerste 3/4 jaar schaduw van steiger en kraan van de buren.

Geen issues verder, de gepopnagelde VD Valk inlegrail komt wel vrij nauw qua plaatsing, daar moet je echt wel de tijd voor nemen.

@Conrado Zal binnenkort nog wat extra fotos plaatsen, hier alvast wat ik destijds gepost heb;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNnh_-nOXgSOkl8EsmzCXLzFeGQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uj9Hsr8WaHbviCIf5J16bQqM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4eDn2_jYbW9klP_RsVWxUQbd2s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aN5193Lczt1M2WRu5anwNFHC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fI8qWXh4uQqRAQUn_b68Eh9j-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEtHhOOGrztxYNRi8EmWQBAk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvMLK6Peg5jHjMKZ2_Xl4f5kfkg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDHRzwCxvLUqCbwR8pi4IrVA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgMcGxHCAy8AyDPGzmaajHwALLg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTm0dQk0TC7NaYSztYhkpWyU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqGzg-zLBgDeb9QfMYRxkyZ-GV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVvi9lkeY7Uxok71AUw54KW0.jpg?f=fotoalbum_tile

En de post die erbij hoort;
bbbrumbrum schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:21:
[...]

@WackoH
Hier even mijn ervaringen aangezien ik iets vergelijkbaars heb gebouwd.

Damwand 35 profiel 0,6mm anthracietgrijs.
Daarop Van de Valk insert profielen gepopt (moet erg nauwkeurig! Gebruik meer haken dan de calculator je verteld!)

Bovenste en onderste rail heb ik voorzien van stukken vogelwering in de 'dalen' van het damwand.

Zit nog te denken om de open ruimte tussen bovenste profiel en nok op te vullen met 80mm ventilatieprofiel
(zoiets) op rol. Dan is het mooier zwart en kunnen er zeker geen vogels en ander gespuis in.

Qua vereffening/aarding alle rails aan beide uiteinden met elkaar verbonden, alsook het damwand.

Wilde eerst ook die Ubbink doorvoeren gebruiken, maar vond het eigenlijk belachelijk duur voor wat het was.
Uiteindelijk een PVC buis van 40mm met zelfklevend EPDM op rol dichtgemaakt. Daar de 3x 19mm buis doorheen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[ Voor 60% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-07-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:48
Batilan schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:30:
[...]

Thx voor de info, dit lijkt wel op een door @twain4me verfoeide "gerecyclde koffiebekertjes" oplossing? ;)
Volgens mij zijn dat de onderbouw panelen van GSE, die laten het dak verder open. Ik denk dat @twain4me eerder dit bedoeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKSHaBUAYfdYyzjy9H2kU0YHTLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxbFDOUueR76QsB2gOMjiREe.jpg?f=fotoalbum_large
Aan hem 't laatste woord :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Conrado schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:34:
[...]

Volgens mij zijn dat de onderbouw panelen van GSE, die laten het dak verder open. Ik denk dat @twain4me eerder dit bedoeld:
[Afbeelding]
Aan hem 't laatste woord :)
ik bedoelde iets wat minimaal op GSE leek. (van die paneelgrote kunststof platen met een groot gat in het midden. )
maar dit spul zou ik ook niet willen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
twain4me schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:49:
[...]
maar dit spul zou ik ook niet willen :+
Heb je toevallig een foto van je damwandprofiel op een dak...?..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Conrado schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:58:
[...]

Heb je toevallig een foto van je damwandprofiel op een dak...?..
tuurlijk

In dit geval is het gewoon standaard sandwichpaneel voor het dak. voor nieuwbouw geen geweldige keuze ivm geluid, maar nu loste het ook een heleboel ander problemen op.
Naast de panelen komen gewoon pannen, de gevel komt een aantal cm naar voren en de (nieuwe)goot komt gewoon (bijna) recht te hangen en iets hoger van de rand ga je als het goed is niet veel zien en anders werk ik die nog af met een profiel tegen de inkijk.

en voor wie het zich afvraagt de panelen liggen recht maar het dak is een paralellogram :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN_gv9PaF6ASlS6WH243MZeq-SA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7E0CMoypNXnS74pY429GL6ls.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Bedankt (y)
De panlatten worden dus later op de damwand bevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
bbbrumbrum schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:28:
[...]

Set ligt er alweer een jaar op, 1.08kWh/kWP (10,2MWh op 9450WP, op 7gr na pal zuid, helling 40gr) eraf getrokken, met het eerste 3/4 jaar schaduw van steiger en kraan van de buren.
@Conrado Zal binnenkort nog wat extra fotos plaatsen, hier alvast wat ik destijds gepost heb;
Top, dank je wel (y)
Nu krijg ik een combi van boven panelen en beneden Velux ramen, dus niet een compleet zonnedak. Ik met dat dus met pannen gaan combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Conrado schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:25:
Bedankt (y)
De panlatten worden dus later op de damwand bevestigd?
yes, links onderin zie je nog net de 1e panlat "al" zitten. daar zitten electra buisjes voor de de kabels van het andere zonnepanelenveld(je) aanvast.

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 05-07-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 17:27
Klein vraagje voor de experten: na lang onderzoek naar houtskeletbouw, lijkt er, puur omwille van de prijs, toch een verschuiving te zijn in onze 'preferred provider' voor onze bouw.
We kijken nu eerder naar betonbouw. Daar kreeg ik volgende feedback van ivm R-waarden:
  • Dak: 7.7 (240mm EPS of gelijkwaardig)
  • Kelderwand (slaapkamers/badkamer: 3.48 (12cm XPS + betonwand)
  • Bovengrondse muren (leefruimte): 6.40 (20cm EPS + betonwand)
Lijkt dat voldoende? (We zitten in België, dus 'bouwbesluit' is niet van toepassing, maar kan uiteraard wel een referentiepunt zijn :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
We gaan een schuurwoning bouwen met 2 vides en een glazen pui aan de achterzijde. Mijn constructeur heeft een Poriso steen ingetekend voor de binnenmuren, mijn aannemer zweert bij de Wienerberger PM20. Er is een flink prijsverschil (ruim 7.000 euro is Puriso duurder). Hebben jullie ervaringen / meningen waarom voor een bepaald product te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door JPruissen op 06-07-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
JPruissen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:21:
We gaan een schuurwoning bouwen met 2 vides en een glazen pui aan de achterzijde. Mijn constructeur heeft een Poriso steen ingetekend voor de binnenmuren, mijn aannemer zweert bij de Wienerberger PM20. Er is een flink prijsverschil (ruim 7.000 euro is Puriso duurder). Hebben jullie ervaringen / meningen waarom voor een bepaald product te gaan.
Op de site van Weinerberger is veel info te vinden. Via de site van Joostdevree kun je een PDF downloaden met veel informatie over verschillende van hun producten waaronder Poriso en Porotherm, inclusief een keuze-schema (pagina 10 en 11).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
Weet wel dat soms poriso niet mogelijk is omdat het een stuk zwaarder is, situatie waar wij helaas tegen aangelopen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 17:43
JPruissen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:21:
Check ook bij je stukadoor hoe hij met de twee soorten omgaat, bij de Porotherm heb je beduidend meer materiaal nodig om de wanden glad te krijgen. Ik kan mij dus voorstellen dat hij daar een meerprijs voor rekent.

De Porotherm is wel wat gevoeliger voor breuk en beschadigingen dan de Poriso steen is mijn persoonlijke gevoel. Dat trouwens alleen tijdens de bouw.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:47

Sen

<-->

Nou ik ben ook weer een stukje verder grond is in optie en architect is aan het werk geweest.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Sen schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:10:
Nou ik ben ook weer een stukje verder grond is in optie en architect is aan het werk geweest.

***members only***
Wat is het vierkantje tegenover de bankstel precies? (bijkeuken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

karelkale schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:17:
[...]

Wat is het vierkantje tegenover de bankstel precies? (bijkeuken?)
Ja de bijkeuken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
badboyqxy schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 00:40:
Weet wel dat soms poriso niet mogelijk is omdat het een stuk zwaarder is, situatie waar wij helaas tegen aangelopen waren.
Dank voor de reactie. Dat zal bij ons geen issue zijn aangezien de constructeur deze heeft ingetekend. Qua berekening zou het daarom moeten kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:10
In mijn ervaring is het grote voordeel van een bijkeuken (zeker als je kinderen hebt) dat je er ook een buitendeur in hebt. Op die manier kunnen ze alle zooi achterlaten in de bijkeuken, zodat ze 'schoon' het huis in kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen

***members only***
mooi ontwerp hoor. Vooral die glazen pui aan de achterzijde vind ik erg mooi. Persoonlijk zou ik de trap anders indelen ivm het vele ruimteverlies, maar dit is een persoonlijke keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
gumtree schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:45:
[...]

Check ook bij je stukadoor hoe hij met de twee soorten omgaat, bij de Porotherm heb je beduidend meer materiaal nodig om de wanden glad te krijgen. Ik kan mij dus voorstellen dat hij daar een meerprijs voor rekent.

Dit is wel een goede suggestie! Dit ga ik navragen.

De Porotherm is wel wat gevoeliger voor breuk en beschadigingen dan de Poriso steen is mijn persoonlijke gevoel. Dat trouwens alleen tijdens de bouw.
Dit is exact waar ik op doel. Wat is de ervaring als je er echt woont. Komen er makkelijker beschadigingen / zijn zware zaken ook goed op te hangen? ALs je met dit soort ervaringen kan voeden, dan heel graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 03:10
JPruissen schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:44:
[...]

Dit is exact waar ik op doel. Wat is de ervaring als je er echt woont. Komen er makkelijker beschadigingen / zijn zware zaken ook goed op te hangen? ALs je met dit soort ervaringen kan voeden, dan heel graag
Wij hebben Porotherm blokken. Ik kende dat niet uit het verleden, dus probeerde eerst gewone pluggen te gebruiken. Dat is dus kansloos. Met goede holle wand pluggen kan je zware zaken (bijv. wastafel meubel) muurvast ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan

***members only***
Mooi ontwerp idd, wat zijn de afmetingen?
Is het "verschoven dak" boven de keuken een design dingetje?
Ben benieuwd hoe dat uitgewerkt wordt :)

Laat maar niet goed gekeken, is een "design muur" buiten de woning :)

Je hebt nog een losse garage / berging?

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 07-07-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:30
onne schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:42:
[...]

In mijn ervaring is het grote voordeel van een bijkeuken (zeker als je kinderen hebt) dat je er ook een buitendeur in hebt. Op die manier kunnen ze alle zooi achterlaten in de bijkeuken, zodat ze 'schoon' het huis in kunnen.
Dat zou ik ook doen denk ik. Gewoon echt een aparte ruimte van maken, deur aan de keukenkant maar ook een deur naar buiten toe (naast de voordeur?). Ideaal om daar fietsjes en dergelijke neer te zetten. Omdat het een aparte ruimte is hoef je het ook niet heel netjes te houden. Kan je ook gelijk wasmachine kwijt daar, extra vriezer, etc. (Heb je gelijk meer ruimte boven voor 4e slaapkamer)

[ Voor 3% gewijzigd door kepler op 07-07-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Weet je zeker dat het trapbordes, plus 2e trap omhoog, voldoende hoofdruimte hebben? in mijn ontwerp komt iets vergelijkbaars, maar moesten we het dak aanpassen. Dat heeft natuurlijk met dakhelling en goothoogte te maken maar toch. Onder het bordes heb je met deze opstelling wel loze ruimte.
Verder zou ik een Velux voorzien boven de trap voor natuurlijk licht.

Onder het 2e trapdeel is een hoge ruimte, dat lijkt voor de MK of de garderobe, maar zeker niet allebei. Hoe is dat gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

onne schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:42:
[...]

Ja de buitendeur bij de bijkeuken zou handig zijn maar de enige plek om die te realiseren is hem naast de voordeur te doen. Of de bijkeuken naar de tuinkant te doen maar dat is ook weer niet optimaal.
JPruissen schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:42:
[...]

mooi ontwerp hoor. Vooral die glazen pui aan de achterzijde vind ik erg mooi. Persoonlijk zou ik de trap anders indelen ivm het vele ruimteverlies, maar dit is een persoonlijke keuze
Ja ik vind zo'n trap mooi en had dat ook als opmerking maar er komt een gaderobe-- kast onder en de rest van de ruimte is niet zo zinvol daar er genoeg ruimte is om de vliering.
Batilan schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:48:
[...]

Mooi ontwerp idd, wat zijn de afmetingen?
Is het "verschoven dak" boven de keuken een design dingetje?
Ben benieuwd hoe dat uitgewerkt wordt :)

Laat maar niet goed gekeken, is een "design muur" buiten de woning :)

Je hebt nog een losse garage / berging?
Het hoofdgebouw is 13 bij 8 de uitbouw is 2,5 breed naast het huis en totaal 4 meter diep achter het huis. Beide verdiepingen zijn ongeveer 210m2

Achter in de tuin komt nog een garage en berging van 60m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Conrado schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:24:
[...]

Weet je zeker dat het trapbordes, plus 2e trap omhoog, voldoende hoofdruimte hebben? in mijn ontwerp komt iets vergelijkbaars, maar moesten we het dak aanpassen. Dat heeft natuurlijk met dakhelling en goothoogte te maken maar toch. Onder het bordes heb je met deze opstelling wel loze ruimte.
Verder zou ik een Velux voorzien boven de trap voor natuurlijk licht.

Onder het 2e trapdeel is een hoge ruimte, dat lijkt voor de MK of de garderobe, maar zeker niet allebei. Hoe is dat gedacht?
Daar zal ik nog naar kijken maar het schuine gedeelte begint pas 1 meter boven de grond op de verdieping.

De meterkast zit bij de bijkeuken naast de voordeur. muren zijn vrij dik 45cm daarom valt die niet echt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
JPruissen schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:44:
[...]

Hangt er een beetje vanaf wat je wilt ophangen, de stuklaag op de Porotherm wordt best dik (1 tot 1,5 cm) aangebracht op de muur. Een lampje, schilderij of iets anders wat niet veel gewicht heeft hang je gewoon met een 5 of 6 mm normale plug op. Wordt het zwaarder, een wastafel, keuken of spiegelkast dan inderdaad goede holle-wandpluggen gebruiken.

Het is ook even goed opletten met boren, zodra je in een holle ruimte komt schiet je er zo doorheen. Alleen je weet nooit van tevoren of je op zo'n plek zit. Dat was vooral de eerste paar keer wel even wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
gumtree schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:33:
[...]
Het is ook even goed opletten met boren, zodra je in een holle ruimte komt schiet je er zo doorheen. Alleen je weet nooit van tevoren of je op zo'n plek zit. Dat was vooral de eerste paar keer wel even wennen.
Heb je dan nooit dat je boorgat scheef gaat als je half op zo'n plek zit? :? Best lullig als je je wastafel wilt ophangen en een halve holle wand plug moet gebruiken 8)7

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
big bang schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:35:
[...]

Heb je dan nooit dat je boorgat scheef gaat als je half op zo'n plek zit? :? Best lullig als je je wastafel wilt ophangen en een halve holle wand plug moet gebruiken 8)7
Heel eerlijk gezegd heb ik de wastafels niet opgehangen, en bij de overige zware dingen die ik wel heb opgehangen heb ik denk ik gewoon geluk gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 14:27
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Heeft hier iemand ervaring met kunststof kozijnen waarvan de HVL verbinding open zou gaan staan omdat deze alleen optisch is en dus geen las verbinding heeft.

Ik vraag dit omdat ik met offertes bezig ben,
Een bedrijf vertelde mij dat ze alleen met verstek verbinding aanboden vanwege mogelijke problemen met de HVL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• karelkale
Vandaag de aanvraag voor vooroverleg ingediend. Wij hebben ervoor gekozen om het complete gebouw in MBI Geostylistix shaded grey light uit te voeren ( jaja inkoop in België).
Nogmaals een vraag aan jullie; zouden jullie kiezen voor de 4mm of 6 mm voeg? Ik neig naar de 4 mm voor een strakke uitstraling.

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe van het hele proces heb genoten. Ik overweeg zelfs een carrier switch :o . Dankzij jullie tips is het traject met de architect ook heel erg verbeterd en ik moet zeggen dat ik uiterst tevreden ben met de architect keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ3GAt3MlCPN6xUp9WuuunbbKn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SydMOLwkDXKFXa8qe7g7R2qg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOZpRt5MKavarVFhEUgV8OguJjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pAbm7Ov5FuJ8xSQizbuHaUey.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TDEEZat1h_FKBH2P6jbVivKLXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DnkjdzCW6I5tWVvjCs6sM5LF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N98fBZ2h_r_4JNHgwjqaw2c9Ro0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ci06CjXDyLtjSF10CG82nzsa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door karelkale op 08-07-2021 14:55 . Reden: toevoeging vraag ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ben je niet bang dat, doordat je zo'n strakke steen met kleine voeg gebruikt, het de uitstraling van een kantoor krijgt?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
mijn woning is in dezelfde steen gemetseld. Ik zou voor de 4mm voeg gaan.. Hier hebben ze een voeg van 5mm toegepast en dat ziet er ook erg strak uit. Denk erom dat ze niet het "doorstrijk" principe gebruiken. Ik doel dan op het pointeren.. dat deden ze hier eerst wel maar daarbij breken veel randjes van de steen af. Dat zie je gelijk. De steen is erg gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Is hier iemand die mij een doorleefde getrommelde baksteen kan adviseren, waardoor ons nieuwe huis er uit komt te zien of het er al heel lang staat (vintage/german schmear/papvoeg look). Wij hebben nu wel een steen op het oog, maar zijn erg bang dat het allemaal te bont wordt. Onze aannemer heeft niet iets dat hij aan kan bevelen en de steenleverancier ook niet bepaald. En van de stenen die we op het oog hebben is geen referentieadres beschikbaar. ivm privacy regelgeving zijn stenenleveranciers steeds minder bereid om deze nl te geven. Het komt er op neer dat je dan adhv een foto op internet je steen uitkiest. Maar ondertussen zie je dezelfde steen op een andere foto en dan slaat de twijfel weer toe. Hieronder een foto van waar we naar op zoek zijn. Als iemand ons op weg kan helpen....

We hebben nu de Helena van Nelissen op het oog. Maar zoals ik al aangaf is deze op de ene foto mooi, maar op een andere foto weer veel te bont.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrk2gbH9U7I4BgT3Q1i5fKyZ72k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQmiF9k6o6ygLbtDiJLspo2q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4PbVWoExFoA_R4KyR6mcrV6EIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyFOfXNjlL3W208a3JQO6OPy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 17:16

Piper

No guts, no glory

Heeft er hier iemand verstand van de opbouw van een zandcementdekvloer incl vloerverwarming/koeling? Er is ca. 11cm hoogte beschikbaar(incl tegels/lijm van ca. 1,5m). De constructievloer is een broodjesvloer met een RC waarde van 3,5. Ik ben er nog niet achter of er een tackerplaat van 20mm tussen 'moet' voor de isolatie of gewoon zo'n reflecterende alu folie ertussen en de vloerverwarmingsbuizen op draadstaalmatten vastzetten en zoveel mogelijk dikte in je cementvloer stoppen? Heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Piper schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:10:
Heeft er hier iemand verstand van de opbouw van een zandcementdekvloer incl vloerverwarming/koeling? Er is ca. 11cm hoogte beschikbaar(incl tegels/lijm van ca. 1,5m). De constructievloer is een broodjesvloer met een RC waarde van 3,5. Ik ben er nog niet achter of er een tackerplaat van 20mm tussen 'moet' voor de isolatie of gewoon zo'n reflecterende alu folie ertussen en de vloerverwarmingsbuizen op draadstaalmatten vastzetten en zoveel mogelijk dikte in je cementvloer stoppen? Heeft iemand tips?
Met isolatie heb je een fractie snellere vloer en minder massa , zonder heb je meer massa en een langzamere vloer. kan beide , wat het "beste" is hangt af van je eigen wensen en plannen als het gaat over stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:37
lp77 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:18:
Is hier iemand die mij een doorleefde getrommelde baksteen kan adviseren, waardoor ons nieuwe huis er uit komt te zien of het er al heel lang staat (vintage/german schmear/papvoeg look). Wij hebben nu wel een steen op het oog, maar zijn erg bang dat het allemaal te bont wordt. Onze aannemer heeft niet iets dat hij aan kan bevelen en de steenleverancier ook niet bepaald. En van de stenen die we op het oog hebben is geen referentieadres beschikbaar. ivm privacy regelgeving zijn stenenleveranciers steeds minder bereid om deze nl te geven. Het komt er op neer dat je dan adhv een foto op internet je steen uitkiest. Maar ondertussen zie je dezelfde steen op een andere foto en dan slaat de twijfel weer toe. Hieronder een foto van waar we naar op zoek zijn. Als iemand ons op weg kan helpen....

We hebben nu de Helena van Nelissen op het oog. Maar zoals ik al aangaf is deze op de ene foto mooi, maar op een andere foto weer veel te bont.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je een proefbord laten metselen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Joris748 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:26:
[...]

Kun je een proefbord laten metselen?
Proefbord? wat houdt dit in? Een beperkt aantal stenen kopen en laten voegen om te zien of je ze mooi vind?

Ik heb mij wel laten vertellen voordat ze gaan metselen dat je ze een aantal voorbeelden moet laten voegen om vast te stellen welke voegkleur je wilt hebben. Maar dan heb je de keuze voor de steen al gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@lp77 WIj gaan voor de Oud Maasland van Van der Sanden. Ik heb ook een lijst met adressen waar de steen gebruikt is, die kan ik je eventueel sturen. We zijn gaan kijken bij twee adressen, juist ook omdat de steen verschillend op foto's overkomt. In het echt vonden wij hem niet bont.
Je zou anders ook kunnen kijken bij Destijdsch. Zij verkopen echt oude bakstenen.

Wat ga je met het dak doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:09

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wij hebben onze stenen uitgezocht bij Steencentrum Utrecht. Grootste showroom van Nederland. Daar kan je vast wel iets vinden en hebben ze van alle stenen voorbeelden. Ook echt goed geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Peacefield78 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 23:08:
@lp77 WIj gaan voor de Oud Maasland van Van der Sanden. Ik heb ook een lijst met adressen waar de steen gebruikt is, die kan ik je eventueel sturen. We zijn gaan kijken bij twee adressen, juist ook omdat de steen verschillend op foto's overkomt. In het echt vonden wij hem niet bont.
Je zou anders ook kunnen kijken bij Destijdsch. Zij verkopen echt oude bakstenen.

Wat ga je met het dak doen?
Ik zou graag de lijst ontvangen. Kun je deze per PM sturen? Dank je, waardeer ik!

Het dak wordt een gewone zwarte (kant)pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
ChrisM schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 06:33:
[...]
wij hebben onze stenen uitgezocht bij Steencentrum Utrecht. Grootste showroom van Nederland. Daar kan je vast wel iets vinden en hebben ze van alle stenen voorbeelden. Ook echt goed geholpen.
Dank je. Ik zal hier ook eens langsgaan. Mooi doel voor een ritje met de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:37
lp77 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:52:
[...]

Proefbord? wat houdt dit in? Een beperkt aantal stenen kopen en laten voegen om te zien of je ze mooi vind?

Ik heb mij wel laten vertellen voordat ze gaan metselen dat je ze een aantal voorbeelden moet laten voegen om vast te stellen welke voegkleur je wilt hebben. Maar dan heb je de keuze voor de steen al gemaakt?
Inderdaad beperkt aantal stenen laten leveren en stukje op een plaat metselen. Doet een leverancier van het bouwbedrijf mogelijk nog wel kostenloos.

Wij hebben kleur en soort voeg pas na het metselen gekozen. Voeger had daarvoor op het huis drie kleuren in 3 verschillende soorten opgezet.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Joris748 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:16:
[...]

Inderdaad beperkt aantal stenen laten leveren en stukje op een plaat metselen. Doet een leverancier van het bouwbedrijf mogelijk nog wel kostenloos.

Wij hebben kleur en soort voeg pas na het metselen gekozen. Voeger had daarvoor op het huis drie kleuren in 3 verschillende soorten opgezet.
Maar dan moet je aardig wat stenen laten komen. Onze leverancier heeft wel een aantal stenen in zijn showroom staan en daarop vinden wij het mooi. Echter kan het er op een groot oppervlak zo anders uitzien.

Zo ziet de steen er in de showroom uit (2e rij van boven) en zo op de website.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6JP2duhUwwgTJeg-BTKZ-n-KDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZ3jsS2jPulP7iAzPaWVc0yp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQ12a8Na4ltZFIEmCHfEwGzy8FI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMfWmLi32lYSdAbx1hQGLjWS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@JPruissen Onze woning is met porotherm gebouwd. Die stenen kunnen flink wat gewicht hebben hoor. Hier hebben we zware badmeubel aan de muur opgehangen. Tijdens de bouw bevestigen ze ook van alles aan die wanden, en dat gaat gewoon prima hoor. Het zou minder kans hebben met scheuren. Voorlopig zijn we nog redelijk scheurvrij (wij hebben best veel metaal in constructie, en waren bang dat het daar zou gaan scheuren).

@lp77 Herkenbaar. Wij hebben vergelijkbare zoek criteria gehad. Wij zijn uiteindelijk voor Oud warande gegaan. De voeg maakt trouwens heel veel uit hoe het eruit ziet. Wij hebben een lichtgrijze voeg uiteindelijk gekozen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

lp77 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:52:
[...]

bij ons zijn er 3 stukken gevoegd op basis van de kleuren die we aangegeven hadden.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

lp77 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:23:
[...]

Maar dan moet je aardig wat stenen laten komen. Onze leverancier heeft wel een aantal stenen in zijn showroom staan en daarop vinden wij het mooi. Echter kan het er op een groot oppervlak zo anders uitzien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
heeft de leverancier geen referentie adresjes.. stenen laten komen om proef stukjes te maken gaat waarschijnlijk een vermogen kosten.
Of je moet toevallig een adres hebben met grijpvoorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
@lp77 Ik zoek de lijst even op en deel die met je.

Voor het dak zou je ook kunnen kijken naar deze pannen van Wienerberger. Zijn ontwikkeld op verzoek van dakdekkers en Monumentenzorg Nederland, en zien er echt oud uit. Wij krijgen hiervan de rode variant, en krijgen veel complimenten over het dak. Op de site van Wienerberger kan je hiervan referentie-adressen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
twain4me schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:09:
[...]

heeft de leverancier geen referentie adresjes.. stenen laten komen om proef stukjes te maken gaat waarschijnlijk een vermogen kosten.
Of je moet toevallig een adres hebben met grijpvoorraad.
Nee, dat is juist het probleem. Ze hebben deze steen wel in hun assortiment, maar nog niet verkocht. En dus oog geen referentieadressen. We hebben de belgische leverancier hiervoor ook benaderd, maar die komt er ook niet mee over de brug (en geeft aan geen referentieadressen te hebben in Nederland. Dus meer dan de foto’s op internet is er vooralsnog niet. Ik ga eens kijken of er handelaren zijn die deze steen ook in hun assortiment hebben en misschien wel referentieadressen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door lp77 op 09-07-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Mogen ze niet geven ;) zijn we ook tegenaangelopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 110% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Adresgegevens mogen ze niet (meer) delen. Althans hier liepen we tegenaan bij vandersande en geloof ik ook nelissen. Ze mogen alleen globaal pin droppen, en als je beetje handig ben met google maps kan je wel de straat/nr achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
xoror schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:45:
Adresgegevens mogen ze niet (meer) delen. Althans hier liepen we tegenaan bij vandersande en geloof ik ook nelissen. Ze mogen alleen globaal pin droppen, en als je beetje handig ben met google maps kan je wel de straat/nr achterhalen.
Idd ze geven geen/beperkt referenties ivm privacy wetgeving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 17:37
karelkale schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:53:
Vandaag de aanvraag voor vooroverleg ingediend. Wij hebben ervoor gekozen om het complete gebouw in MBI Geostylistix shaded grey light uit te voeren ( jaja inkoop in België).
Nogmaals een vraag aan jullie; zouden jullie kiezen voor de 4mm of 6 mm voeg? Ik neig naar de 4 mm voor een strakke uitstraling.

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe van het hele proces heb genoten. Ik overweeg zelfs een carrier switch :o . Dankzij jullie tips is het traject met de architect ook heel erg verbeterd en ik moet zeggen dat ik uiterst tevreden ben met de architect keuze.
Erg gaaf! Onze woning is ook in van deze steen voorzien. Overweging zou nog kunnen zijn om een gedeelte rechtopstaand te metselen om het geheel te breken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBh1GtFRnreJWmx9rOcTA5mBB0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvwDFEWE8Y4gdhaCNpaJ9Trz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-fWWj2Ar51Y8z8M7DRPhvdMRFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIPUFVVuEq0Vc8CLni1UH05n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
xoror schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:06:
@JPruissen Onze woning is met porotherm gebouwd. Die stenen kunnen flink wat gewicht hebben hoor. Hier hebben we zware badmeubel aan de muur opgehangen. Tijdens de bouw bevestigen ze ook van alles aan die wanden, en dat gaat gewoon prima hoor. Het zou minder kans hebben met scheuren. Voorlopig zijn we nog redelijk scheurvrij (wij hebben best veel metaal in constructie, en waren bang dat het daar zou gaan scheuren).
Daar nog wel een aanvulling op, de steen is sterk, maar laat de installatiebedrijven leidingen wel in de muur slijpen en daarna pas hakken. Niet alleen maar hakken dat gaat relatief eenvoudig in de Porortherm en voor de installateur vaak de makkelijke manier want minder stof en herrie, maar voor de afwerking een drama omdat men dan de afwerklaag op die plekken in meerdere lagen moet aanbrengen. Op de plekken waar bij ons echt gehakt is het stucwerk door onze architect afgekeurd en opnieuw gedaan.

Ik was ook behoorlijk link toen de riool-ontluchting tot ruim 25 cm in de 50 cm dikke buitenmuur werd gehakt. Deze stenen zijn uiteindelijk allemaal vervangen. En de ontluchting is verwerkt in een koof die toch al beschikbaar was in de badkamer. (alleen is tekeningen lezen soms wel eens een dingetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29

AJM

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze woning lijkt redelijk in de buurt te komen van de stijl die je zoekt? Bouwjaar 2018, wellicht even langs rijden?
https://www.funda.nl/koop...64-dodenhoeksestraat-1-b/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:38
AJM schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:03:
[...]

Deze woning lijkt redelijk in de buurt te komen van de stijl die je zoekt? Bouwjaar 2018, wellicht even langs rijden?
Of bij Woondomein aan de Linge in Zetten.
Bekende architect is daar Vlassak Verhulst. Wellicht kun je daar nog eens informeren.
https://www.vlassakverhul...n%20AandeLinge_DEF_A4.pdf

Verder; Polman is een aannemer die vaak in deze stijl bouwt. Wellicht kun je daar ook nog info verkrijgen welke stenen / voeg zij toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:47
Een belletje met een voormalig klant om te vragen of die er bezwaar tegen hebben dat er iemand naar hun prachtige gevel komt kijken moet toch kunnen. Dan raakt niemands privacy in het gedrang,

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

lp77 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:23:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Let wel op dat een voeg een steen een totaal andere uitstraling kan geven (kleur en manier van voegen). Staar je dus niet blind op een steen zonder voeg, maar probeer inderdaad woningen te vinden die deze steen al gebruiken. Wij zijn in 2016 door de stenenleverancier rondgereden om een impressie te krijgen van wat een voeg met een steen doet.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
AJM schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:03:
[...]

Thanks, dit is idd de look die we willen creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
SquareOne schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:39:
[...]

Of bij Woondomein aan de Linge in Zetten.
Bekende architect is daar Vlassak Verhulst. Wellicht kun je daar nog eens informeren.
https://www.vlassakverhul...n%20AandeLinge_DEF_A4.pdf

Verder; Polman is een aannemer die vaak in deze stijl bouwt. Wellicht kun je daar ook nog info verkrijgen welke stenen / voeg zij toepassen.
Top, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
CrashOne schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:09:
[...]

Let wel op dat een voeg een steen een totaal andere uitstraling kan geven (kleur en manier van voegen). Staar je dus niet blind op een steen zonder voeg, maar probeer inderdaad woningen te vinden die deze steen al gebruiken. Wij zijn in 2016 door de stenenleverancier rondgereden om een impressie te krijgen van wat een voeg met een steen doet.
Dat weten we en dat maakt het er al helemaal niet makkelijker op. De hoge bepaald voor een heel groot gedeelte de uiteindelijke uitstraling.

Wat is dit toch een topforum. Jullie hebben me weer aardig op weg geholpen.

[ Voor 6% gewijzigd door lp77 op 09-07-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
lp77 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:52:
[...]

Thanks, dit is idd de look die we willen creëren.
Daar past die vieilli dakpan in blauw gesmoord prachtig bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 17:27
Kwakkel schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:00:
Klein vraagje voor de experten: na lang onderzoek naar houtskeletbouw, lijkt er, puur omwille van de prijs, toch een verschuiving te zijn in onze 'preferred provider' voor onze bouw.
We kijken nu eerder naar betonbouw. Daar kreeg ik volgende feedback van ivm R-waarden:
  • Dak: 7.7 (240mm EPS of gelijkwaardig)
  • Kelderwand (slaapkamers/badkamer: 3.48 (12cm XPS + betonwand)
  • Bovengrondse muren (leefruimte): 6.40 (20cm EPS + betonwand)
Lijkt dat voldoende? (We zitten in België, dus 'bouwbesluit' is niet van toepassing, maar kan uiteraard wel een referentiepunt zijn :) )
Niemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Peacefield78 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Daar past die vieilli dakpan in blauw gesmoord prachtig bij ;)
Heel mooi, maar zal wel weer een prijskaartje of ander nadeel aan zitten. Bovendien komen op het zuiden ook nog een stuk of 20-25 zonnepanelen te liggen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
lp77 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:37:
[...]

Heel mooi, maar zal wel weer een prijskaartje of ander nadeel aan zitten. Bovendien komen op het zuiden ook nog een stuk of 20-25 zonnepanelen te liggen......
Volgens mij viel het bij ons heel erg mee. Maar idd, als er zonnepanelen op komen is het wat jammer. Op ons huis komen geen zonnepanelen; we kunnen ze allemaal op de schuur kwijt. Daar komen er wel 30 op, beide zijden helemaal vol. We leggen er toch maar wel dezelfde pannen onder, maar veel ga je daar niet van zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Opzich weinig mis met die waardes, op dit moment is het min of meer vergelijkbaar of wat beter dan het bouwbesluit wil je in de buurt komen van de passiefhuizen norm zou je iets meer richting de RC 6.0 - 8.0 moeten met de kelder maar eigenlijk zegt ALLEEN de RC waarde niet al te veel en gaat het uiteindelijk om het warmteverlies (in kWh) per m2 GBO op jaarbasis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Hier een interessant omtrent Rc waardes en de effectiviteit van beter isoleren,
Vond hetzelfde een interessant artikel (geeft goed inzicht dat ook in een oudere woning isoleren baat heeft, bijvoorbeeld van een smalle spouwmuur.)
https://epcplatform.nl/ve...-van-rc-waarden-rendabel/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ook hier flink wat progressie. Binnen 3 dagen stond de caso. Zonder enig probleem, vrijwel alles lijkt te kloppen (op 1 wand na, die hoort schuin te lopen maar misschien doen ze dat met hand afbikken). Wat mij het meest verbaast is hoe netjes ze werken en hoe precies alles klopt. De uitsparingen die we hebben aangevraagd hebben een afwijking van 1mm, dat vind ik echt super strak. De deur gaat al direct elke avond op slot, terein ligt er netjes bij. We mogen langskomen voor fotos etc zonder problemen, mijn ouders gingen langs maar moesten zich wel even legitimeren, niets meer dan lof op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KybDAQtNe9rNYumexWBuSI5gwM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhboSIFJjQhDoVAYnfpFMrT0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQJVI1XMEt_I6y09zen_pXYifVE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEnRVyaA3ZW1VLiDgPnUftx3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IojIdgBiQy8su9dkj2VFDbtVkI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbFsV3umtNevi3zaGpmGNWsL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFc6juSWY4ssUKYdgkOZ-Y9FDVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRG1HvUmoxUthCj1dmLAn1jc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCjSA5VT-SN0NplB8nfQL2Mv8gU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlTmuETICYCytWUMbqhR5VDd.jpg?f=fotoalbum_tile

Special shout out naar @kepler die af en toe fotos voor ons maakt, zoals dit action shot :D _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liGyIp005JSOBP8lX5OCJxQBJh4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hxQ3JfsfOndx9hc0uvoJ6sQc.jpg?f=user_large

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
Wij hebben een aantal concept tekeningen ontvangen van onze architect. Zelf hebben we nog wel een paar "aandachtspunten", maar we zijn benieuwd naar de meningen t.a.v. de indeling.

Zoals genoemd is dit een 1e concept, de indeling van de ramen en puien kan allemaal nog aangepast worden (binnen bepaalde grenzen dan). Het is de bedoeling dat het dak aan de achterkant geheel word doorgetrokken tot aan het uiteinde van de begane grond waardoor de windveren (de dakrand) 'naadloos' doorloopt naar het boeideel van het plat dak eronder: zo ontstaat dan dus een "overdekt dakterras" omlijst door een stevig wit kader.

Ook de materialisatie zal nog aangepast worden, we willen in ieder geval stevige "kaders" in wit stucwerk uitvoeren. Daarnaast delen van de gevel in hout en deels ook gemetseld of steenstrips zodat er wat contrasten ontstaan en geen geheel egale gevels, wel beperkt tot maximaal 3 materialen voor het gehele huis.

Excuses voor de matige kwaliteit, we hebben nog geen digitale tekeningen.

Indeling BGG:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsF61q3-8SAKjuBZZchWMmBI5gM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZSovP1x97fE2US5RWXpJzHm.jpg?f=fotoalbum_large

Indeling verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mz1lNfUyxTZPRVAIjNcKpbWdn90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6GRy006qtRkHw8RX9YGx1mc.jpg?f=fotoalbum_large

Aanzicht straatzijde (Noord):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJmR7zmMG07l_QQhGnUBJXJK59s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ea7uiA7xI94SaYxoQkJtvma.jpg?f=fotoalbum_large

Aanzicht zuid-zijde (tuin + water):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRj83Qenp1tviN-yYWdx55X_MtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lq2EKbTklZK8GJ0ebulFMhAU.jpg?f=fotoalbum_large

Aanzicht westzijde (tuin):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_vcLuWLqOvgFmekZA4UrboWPT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkjPy9jdJ1wEkBPoeTfl0Cq1.jpg?f=fotoalbum_large

Het dak gaat dus doorlopen tot aan het einde van de BGG, onder het dak bevindt zich dan een dakterras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
@Batilan da’s geen kleine kiet, mooi hoor! Enige wat me zo snel opvalt is dat ik de locatie van de dubbele deur naar de tuin niet logisch vind icm de looproutes. Zou het niet juist fijn zijn om bij mooi weer een grote pui bij het zit gedeelte open te kunnen zetten oid?

Ander puntje is de deur van de badkamer. Die gaat vaak open en dicht, en is in open toestand een flinke blokkade van je overloop.

Over je werkkamer: als je daar daadwerkelijk 8 uur per dag zit zou ik daar meer prioriteit aan geven, met meer daglicht. Is het voor incidenteel gebruik of één dag per week oid dan maakt t natuurlijk minder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Batilan Mooie woning hoor. Wat ik mij afvroeg, wat zijn jullie plannen met het hoekje rechts naast de keuken? Dit lijkt nu loze ruimte.

Daarnaast mist je wc op de begane grond nog een deur. Misschien over na te denken hoe erg je het vindt dat wc deur en voordeur elkaar kunnen raken. Dat zal niet vaak gebeuren, maar het kan wel. Als je meterkast en wc omdraait heb je die kans sowieso niet.

(ik heb hier 2 deuren die dat doen, maar dan helaas wel in een veelgebruikte route. Regelmatig wordt er zo iemand opgesloten in de wc. Bloedirritant).

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
Als we dan toch over deuren bezig zijn (ja ik begon er over, misschien nog een beetje mierenn****n in dit stadium), de deur van de bijkeuken blokkeert in open toestand de trap, terwijl me dit niet nodig lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Batilan schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:57:
Wij hebben een aantal concept tekeningen ontvangen van onze architect. Zelf hebben we nog wel een paar "aandachtspunten", maar we zijn benieuwd naar de meningen t.a.v. de indeling.

Zoals genoemd is dit een 1e concept, de indeling van de ramen en puien kan allemaal nog aangepast worden (binnen bepaalde grenzen dan). Het is de bedoeling dat het dak aan de achterkant geheel word doorgetrokken tot aan het uiteinde van de begane grond waardoor de windveren (de dakrand) 'naadloos' doorloopt naar het boeideel van het plat dak eronder: zo ontstaat dan dus een "overdekt dakterras" omlijst door een stevig wit kader.

Ook de materialisatie zal nog aangepast worden, we willen in ieder geval stevige "kaders" in wit stucwerk uitvoeren. Daarnaast delen van de gevel in hout en deels ook gemetseld of steenstrips zodat er wat contrasten ontstaan en geen geheel egale gevels, wel beperkt tot maximaal 3 materialen voor het gehele huis.

Indeling BGG:
[Afbeelding]

Indeling verdieping:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het dak gaat dus doorlopen tot aan het einde van de BGG, onder het dak bevindt zich dan een dakterras.
In basis leuk ontwerp
ik zou of het detail bij het rode rondje iets aanpassen zodat het niet door de hoek heen gaat of goed uitwerken, heeft de potentie een beetje smoeselig te worden, kan juist ook rete strak zijn, maar dat moet je dan doorgaans niet aan een plintje hier plintje daar beetje kit zo en de smeerkees lost de rest wel op aannemer overlaten, veder heb ik de deurtjes iets anders gedaan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6TVzpBlu__15GKkm7sHxD5dF-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6nTLFoknXj10p4MzxJpmI7ey.jpg?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
Aannemer krijgt helaas het werk niet af voor de bouwvak, zoals de bedoeling was, maar de grootste belemmering in tijd, de dekvloeren (en hun droogtijd) lijken wel op tijd te komen. Ze hebben vrijdag al twee verdiepingen vloerverwarming gelegd en zodra de hele vloerverwarming ligt, kunnen de dekvloeren erin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kilQI7mLNjtcCO1VkLfbdWZMMv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gwLHjD65zyUZrpDw7cdeKse.jpg?f=fotoalbum_large
Intussen zelf de dakgoten ontworpen en samen met collega's gemaakt (RVS 1.2 mm, gepoedercoat). Hier een detail van de aansluiting van de dakgoot op de verholen goot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5Mi_mbJHxOEwELtvXVks9TkDB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cim9NQW4TR3qlFlOhyRuWhgy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door StevenK op 11-07-2021 08:34 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
CrashOne schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:46:
Ben je niet bang dat, doordat je zo'n strakke steen met kleine voeg gebruikt, het de uitstraling van een kantoor krijgt?
Dat is juist de uitstraling die ik wil voor de straatzijde. :*)
Clive schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:18:

mijn woning is in dezelfde steen gemetseld. Ik zou voor de 4mm voeg gaan.. Hier hebben ze een voeg van 5mm toegepast en dat ziet er ook erg strak uit. Denk erom dat ze niet het "doorstrijk" principe gebruiken. Ik doel dan op het pointeren.. dat deden ze hier eerst wel maar daarbij breken veel randjes van de steen af. Dat zie je gelijk. De steen is erg gevoelig.
Tnx, daar had ik nog niet van gehoord. Zal het bespreken met de metselaar.

heb je een trouwens een foto voor me met de 5 mm voeg?
goirke schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:09:
[...]

Erg gaaf! Onze woning is ook in van deze steen voorzien. Overweging zou nog kunnen zijn om een gedeelte rechtopstaand te metselen om het geheel te breken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja ziet er echt gaaf uit. Zal de architect eens vragen of wij een gedeelte dit kunnen toepassen en hoe dit er dan uit ziet. Tnx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als ze toestemming hebben van de betreffende personen mag het wel. De bouwers hoeven het alleen maar te vragen. Overigens, herleidbare gegevens mag niet zonder toestemming. Dus een pin ergens in de buurt mag ook niet als dat herleidbaar is naar personen. Een gemeente als locatie aangeven mag vrijwel altijd.

Bij verkoop van een huis (op Funda etc) is toestemming direct duidelijk.

Je kunt van percelen de eigenaar achterhalen via het Kadaster, tegen betaling. Dat klinkt gek, want privacy, maar dat mag vanwege wetgeving. Wetgeving is een van de gronden voor verwerking van gegevens, net zoals toestemming dat is.

@goirke lange platte stenen worden in de Romeinse tijd gebruikt. De Romeinen waren er vroeg bij: baksteen, beton, spouwmuren, centrale verwarming, ze hadden het allemaal al. Ik denk aan horizontale lichte non-poreuze stenen. Omdat ze niet poreus (versmeltend gebakken op hoge temperatuur) zijn wordt vastzittend vuil tegengegaan. Het is schijnbaar wel moeilijk om te metselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Ik heb een vraag mbt de peilmaat / peilhoogte van een nieuw te bouwen woning. Zijn hier specifiek richtlijnen voor? Volgende week zal de sondering plaats gaan vinden en daar zal een hoogte voor de fundatie uit komen. Ik overweeg zelf om iets hoger te gaan zitten als ik zie hoeveel water er de laatste tijd naar beneden komt. Ik heb alleen geen idee wat een beetje reëel is (20 cm, 40 cm, 50cm??). Echter kan ik mij ook voorstellen dat ik niet veel hoger mag de de buren (maar liefst wel).

De grondwaterstand zit 95cm onder het maaiveld is vastgesteld tijdens het bodemonderzoek (uitgevoerd in maart).

[ Voor 9% gewijzigd door lp77 op 13-07-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 15:50
lp77 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:31:
Ik heb een vraag mbt de peilmaat / peilhoogte van een nieuw te bouwen woning. Zijn hier specifiek richtlijnen voor? Volgende week zal de sondering plaats gaan vinden en daar zal een hoogte voor de fundatie uit komen. Ik overweeg zelf om iets hoger te gaan zitten als ik zie hoeveel water er de laatste tijd naar beneden komt. Ik heb alleen geen idee wat een beetje reëel is (20 cm, 40 cm, 50cm??). Echter kan ik mij ook voorstellen dat ik niet veel hoger mag de de buren (maar liefst wel).

De grondwaterstand zit 95cm onder het maaiveld is vastgesteld tijdens het bodemonderzoek (uitgevoerd in maart).
Bij ons gaf de gemeente aan wat het peil was op de rooilijnbrief. Dat werdt gedaan t.o.v. een putdeksel van een nabijgelegen kruispunt. Gelukkig hebben ze daar wel een foutje gemaakt, dus ons huis staat nu bijna 10 cm hoger dan de omliggende huizen, dus tot nu toe geen problemen met watermanagement ;)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

De grondwaterstand zit 95cm onder het maaiveld is vastgesteld tijdens het bodemonderzoek.
peil=0 is bovenkant afgewerkte BG vloer (gemeten bij de voordeur) maaiveld is meestal ~150mm lager

wat nuttiger is om te weten wat de hoogte is van de straten in de omgeving, daar wil je hoger dan zitten zodat als die overstroomd het gewoon de volgende straat in gaat ipv op jouw erf of in jouw tuin. maar dat geeft de gemeente meestal op.
Je tuin mag normaal prima hoger zijn dan de buren, je mag alleen geen water lozen op hun erf. ;) snap ook niet helaaal waarom je VEEL hoger denkt te moeten gaan, een paar cm is al genoeg om jou vele m3 water extra buffer te geven. Maar opzich is een terp bouwen ook gewoon stoer })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 16-09 19:09
Wij zijn 40cm hoger gaan zitten (funderingsplaat ligt op maaiveld), effectief zitten we door verloop van het kavel zo'n 75cm boven de buren aan de ene kant. Die zitten dan ook plat op de grond met hun drempel. Wij zullen nevernooit wateroverlast krijgen :) was niet het doel, we wilden dit omdat we t mooi vonden.
Initieel was het peil door de gemeente te laag uitgezet; we zouden dan geen verhoogd terras kunnen realiseren zoals aangevraagd in de vergunning. Dat was gefixed nadat ik er een opmerking over maakte.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 13-07-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Want? Die hebben er geen last van. De buren rechts van ons hebben de hele tuin opgehoogd naar ons vloerniveau. Fijn voor ons! ;)

(ik doel met wateroverlast op het feit dat het hele gebied bij ons 40cm onder water zou moeten staan wil het bij onze drempel komen... en niet dat ons water "mooi onze berg afstroomt", want dat wordt allemaal netjes afgevoerd naar de wadi)

[ Voor 49% gewijzigd door Stefke op 13-07-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
twain4me schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:44:
[...]

peil=0 is bovenkant afgewerkte BG vloer (gemeten bij de voordeur) maaiveld is meestal ~150mm lager

wat nuttiger is om te weten wat de hoogte is van de straten in de omgeving, daar wil je hoger dan zitten zodat als die overstroomd het gewoon de volgende straat in gaat ipv op jouw erf of in jouw tuin. maar dat geeft de gemeente meestal op.
Je tuin mag normaal prima hoger zijn dan de buren, je mag alleen geen water lozen op hun erf. ;) snap ook niet helaaal waarom je VEEL hoger denkt te moeten gaan, een paar cm is al genoeg om jou vele m3 water extra buffer te geven. Maar opzich is een terp bouwen ook gewoon stoer })
Idd het ziet er wel stoer uit icm droge voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 17:16

Piper

No guts, no glory

Hoe groot is je kavel? Hier is het peil 70cm boven maaiveld, op een groot kavel is dat wel tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Piper schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:59:
Hoe groot is je kavel? Hier is het peil 70cm boven maaiveld, op een groot kavel is dat wel tof.
1000m2, ongeveer 20m breed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree

Ik deed bij het uitzetten van de rooilijn en pijlhoogte meestal 20 cm boven de as van de weg. Beetje afhankelijk van het perceel.

Bij bestaande bouw altijd het gemiddelde pijl van de twee buren. We waren er zeer fel op dat men niet hoger ging. Al werd dat eigenlijk nooit gecontroleerd.

In het buitengebied keken we ook altijd even naar de bob van het riool in de buurt. Je wil namelijk wel een afschot hebben zodat het afvalwater op normale manier het perceel kan verlaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Het is ook altijd wat in de bouw :( Vandaag echt na heel veel moeite eindelijk de houten kozijnen en het glas van ons bijgebouw binnen, 4 wéken na de beloofde levertijd (en zonder ooit enig proactief bericht, dus veel "gezeur" van mijn kant) en nog geen uur later krijg ik bericht dat degene die het mee plaatst zich bezeerd heeft...Over 3 weken gaan we 6 weken op vakantie en dan staat de hele boel hier dus 2 maanden open en bloot. :(

Iemand die iemand kent in de buurt van Tilburg die de komende twee weken kan helpen met het monteren van 2 houten deurkozijnen en een 8-tal dubbelglas?

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 13-07-2021 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je weet inmiddels toch wel dat je alles het beste zelf kan doen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat sowieso, maar ik heb nog geen houten dubbele deurkozijn gezet eerder, dus een beetje hulp van iemand die het al eens gedaan heeft is wel welkom. En het glas weegt tot 100kg, ook niet iets om in je eentje te doen.
Heb jij de ervaring? ;) Je zou toch al eens langskomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Laatst online: 16-09 06:35
Batilan schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:57:

Indeling BGG:
[Afbeelding]

Indeling verdieping:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tof hoor. Ik zou de badkamer linksonderin plaatsen, en de ruimte voor de badkamer die nu ingetekent is gebruiken als inloopkast. Ook handiger met leidingwerk als die dichter bij de wc zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
gumtree schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:36:
[...]

Ik deed bij het uitzetten van de rooilijn en pijlhoogte meestal 20 cm boven de as van de weg. Beetje afhankelijk van het perceel.

Bij bestaande bouw altijd het gemiddelde pijl van de twee buren. We waren er zeer fel op dat men niet hoger ging. Al werd dat eigenlijk nooit gecontroleerd.

In het buitengebied keken we ook altijd even naar de bob van het riool in de buurt. Je wil namelijk wel een afschot hebben zodat het afvalwater op normale manier het perceel kan verlaten.
Ik schat in dat ze het ook niet (veel) hoger willen dan de buren. Maar een x-aantal cm heeft wel mijn voorkeur ook al klinkt dat misschien egoïstisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
Ik heb een vraag mbt de peilmaat / peilhoogte van een nieuw te bouwen woning. Zijn hier specifiek richtlijnen voor?
Het peil moet volgen uit de gemeentelijke regels. Normaal gesproken bouwverordening of bestemmingsplan. In nagenoeg alle bouwdossiers die ik heb meegemaakt als advocaat gold als peilmaat het straatpeil.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
lp77 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:11:
[...]

Ik schat in dat ze het ook niet (veel) hoger willen dan de buren. Maar een x-aantal cm heeft wel mijn voorkeur ook al klinkt dat misschien egoïstisch.
Dat doe ik ook, en dat heeft niets met egoïsme te maken. In de buurt waar ik nu woon is één straat waar bij hevige regenval de putdeksels omhoog komen en het water ook de weg naar huizen zoekt. De gemeente beseft dat er een probleem is, maar daarmee is het nog niet opgelost. Allerlei partijen die naar elkaar wijzen.

Je zult maar bouwen in een straat waar onder de weg ook zo'n probleem blijkt te zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
Zo hier een beetje een energie slurpende dag achter de rug. De gemeente is wat moeilijk aan het doen.

Ze hebben een verzoek tot aanvullende stukken doorgegeven iets wat in mijn beleving komt vanuit het starre ''Traditioneel bouwen is de enige manier van bouwen'' gedachten goed...

- Geluidstechnisch onderzoek en rapportage over de geluidswering van de gevel.
Na telefonisch overleg kwam naar voren dat men vraagtekens stelde bij de HSB-constructie i.v.m. het gebrek aan massa??
Aanleiding is de N-weg welke op 15 meter van de voorgevel af ligt. Dat deze sinds de aanleg van de snelweg in 1973 geen ander verkeer kent dan minimaal lokaal dorp- en landbouwverkeer en het stuk waar wij aan willen bouwen binnen de bebouwde kom ligt maakt geen verschil. De Provincie is hem overigens liever kwijt dan rijk. Naar wat ik begrepen heb proberen die hem al sinds 2005 over te dragen...

- Dwarsdoorsnedes i.v.m. bouwen ''zonder'' graafwerk
(kavel moet ruim 1,5 omhoog, dat je dan niet eerst heel ver naar beneden gaat snapt men niet...)

- Archeologisch onderzoek incl. PvE,
Ondanks dat we al verschillende keren hebben duidelijk gemaakt binnen de 30cm vrije zone van de gemeente te zullen blijven. Gelukkig hebben we zwart op wit van de stadsarcheoloog dat wanneer men niet dieper gaat dan 30cm dat eventuele waardevolle stukken afdoende beschermd zijn en blijven waardoor nader onderzoek niet nodig is. Het moet alleen nog even blijven plakken bij de heren en dames van bouw en wonen...

Verder in gesprek met de Provincie i.v.m. de uitrit. Het huidige beleid staat in basis geen nieuwe uitritten meer toe. Uitritten dienen zoveel mogelijk gebundeld te worden. Zou voor ons betekenen dat we via de voortuin van een van de buren heen moeten. Zie je het voor je, in een klein dorp. Hey buurman aangenaam kennis te maken, Wanneer breken we de tussenmuur af voor de oprit?

Daarnaast kwam de man van de beng berekening even om de hoek kijken. Hij heeft bij de tekenaar te kennen gegeven dat HSB nog wel eens een probleem kon vormen en er mogelijk aanvullende maatregelen nodig waren. Die zag ik eerlijk gezegd niet aankomen. Om die reden ook direct aangegeven graag rechtstreeks contact te willen hebben met de beste man.

Qua ontwerp en bouwplannen dacht ik er juist erg goed voor te staan,
Huis van 660m3, 180m2 vloeroppervlak (al valt daar best een deel van weg i.v.m. het schuine dak)
Vloer Rc 6,5 (PS isolatievloer)
Muur Hsb met een gemetseld buitenblad. 170mm (Cellulose + 40 mm steenwol aan weerskanten) constructie zou goed zijn voor een Rc van 6,7
Dak .Rc 7,7
Houtenkozijnen met triple glas, Exacte Uwaarde moet ik nog ontvangen maar +- 1,19(?)
Ventilatie type D met warmte terugwinning
Verwarming & koeling middels een Panasonic lucht water warmtepomp
Zonneboiler voor het sanitair warm water (met een cv-houtkachel backup).
Zonnepanelen 40x 320wp (meer kunnen we er niet kwijt op de schuur)

Iemand recent een Bengberekening laten uitvoeren voor een HSB woning of verder inzicht en adviezen hierover? Zou hier graag eens over sparren.
Pagina: 1 ... 194 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic