Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 195 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.794 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik neem aan dat je WP (in de winter) ook SWW kan maken?

Ik denk dat je de "aanvullende" maatregelen al hebt genomen. Wandje van 170mm is redelijk dun, maar 40mm aan weerszijde erbij doet wonderen.
En er is geen "HSB" manier van bouwen, het is een houten skelet, maar binnen die term zijn nog heeeeeeeeel veel variaties mogelijk.

Mbt geluid: steenwol doet het al aardig, nog beter is houtvezel met een harde facadeplaat. Binnen Fermacell, maar zeker als je nog een leidingspouw maakt, heb je al een extra "laag" en ben je vrij goed lucht (en dus geluids-)dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
bbbrumbrum schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:09:

Ik denk dat je de "aanvullende" maatregelen al hebt genomen. Wandje van 170mm is redelijk dun, maar 40mm aan weerszijde erbij doet wonderen.
En er is geen "HSB" manier van bouwen, het is een houten skelet, maar binnen die term zijn nog heeeeeeeeel veel variaties mogelijk.

Mbt geluid: steenwol doet het al aardig, nog beter is houtvezel met een harde facadeplaat. Binnen Fermacell, maar zeker als je nog een leidingspouw maakt, heb je al een extra "laag" en ben je vrij goed lucht (en dus geluids-)dicht.
De extra leidingspouw is echt een aanrader om het goed luchtdicht te kunnen maken, ieder inbouwdoosje of leidinkje door de dampdichte laag kan een probleem worden.
De extra aanvulling benodigd voor een gunstige beng- berekening zal gezien de voorzieningen en gezien de RC-waardes alleen nog kunnen gaan om koeling en warmte buiten houden.

[ Voor 9% gewijzigd door D.deJong op 15-07-2021 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Woody179 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:16:
Zo hier een beetje een energie slurpende dag achter de rug. De gemeente is wat moeilijk aan het doen.

Ze hebben een verzoek tot aanvullende stukken doorgegeven iets wat in mijn beleving komt vanuit het starre ''Traditioneel bouwen is de enige manier van bouwen'' gedachten goed...

- Geluidstechnisch onderzoek en rapportage over de geluidswering van de gevel.
Na telefonisch overleg kwam naar voren dat men vraagtekens stelde bij de HSB-constructie i.v.m. het gebrek aan massa??
Aanleiding is de N-weg welke op 15 meter van de voorgevel af ligt. Dat deze sinds de aanleg van de snelweg in 1973 geen ander verkeer kent dan minimaal lokaal dorp- en landbouwverkeer en het stuk waar wij aan willen bouwen binnen de bebouwde kom ligt maakt geen verschil. De Provincie is hem overigens liever kwijt dan rijk. Naar wat ik begrepen heb proberen die hem al sinds 2005 over te dragen...

- Dwarsdoorsnedes i.v.m. bouwen ''zonder'' graafwerk
(kavel moet ruim 1,5 omhoog, dat je dan niet eerst heel ver naar beneden gaat snapt men niet...)

- Archeologisch onderzoek incl. PvE,
Ondanks dat we al verschillende keren hebben duidelijk gemaakt binnen de 30cm vrije zone van de gemeente te zullen blijven. Gelukkig hebben we zwart op wit van de stadsarcheoloog dat wanneer men niet dieper gaat dan 30cm dat eventuele waardevolle stukken afdoende beschermd zijn en blijven waardoor nader onderzoek niet nodig is. Het moet alleen nog even blijven plakken bij de heren en dames van bouw en wonen...

Verder in gesprek met de Provincie i.v.m. de uitrit. Het huidige beleid staat in basis geen nieuwe uitritten meer toe. Uitritten dienen zoveel mogelijk gebundeld te worden. Zou voor ons betekenen dat we via de voortuin van een van de buren heen moeten. Zie je het voor je, in een klein dorp. Hey buurman aangenaam kennis te maken, Wanneer breken we de tussenmuur af voor de oprit?

Daarnaast kwam de man van de beng berekening even om de hoek kijken. Hij heeft bij de tekenaar te kennen gegeven dat HSB nog wel eens een probleem kon vormen en er mogelijk aanvullende maatregelen nodig waren. Die zag ik eerlijk gezegd niet aankomen. Om die reden ook direct aangegeven graag rechtstreeks contact te willen hebben met de beste man.

Qua ontwerp en bouwplannen dacht ik er juist erg goed voor te staan,
Huis van 660m3, 180m2 vloeroppervlak (al valt daar best een deel van weg i.v.m. het schuine dak)
Vloer Rc 6,5 (PS isolatievloer)
Muur Hsb met een gemetseld buitenblad. 170mm (Cellulose + 40 mm steenwol aan weerskanten) constructie zou goed zijn voor een Rc van 6,7
Dak .Rc 7,7
Houtenkozijnen met triple glas, Exacte Uwaarde moet ik nog ontvangen maar +- 1,19(?)
Ventilatie type D met warmte terugwinning
Verwarming & koeling middels een Panasonic lucht water warmtepomp
Zonneboiler voor het sanitair warm water (met een cv-houtkachel backup).
Zonnepanelen 40x 320wp (meer kunnen we er niet kwijt op de schuur)

Iemand recent een Bengberekening laten uitvoeren voor een HSB woning of verder inzicht en adviezen hierover? Zou hier graag eens over sparren.
Hier ook HSB gebouwd, wel hogere isolatiewaarden, maar met jou waarden moet je BENG makkelijk kunnen halen. Wij hebben nog voor BENG gebouwd (2019) maar wel een NZEB berekening laten uitvoeren, dat is praktisch hetzelfde als BENG, zaten op passiefhuisniveau.
Qua geluidsdruk zit je met type D ventilatie (geen roosters!) en triple glas wel goed. Massa helpt vooral met lage tonen, maar het is vooral de dikte van de isolatie en het allerbelangrijkst is de luchtdichtheid! Als je bouwer daar goed op let dan moet je van die provinciale weg weinig last hebben.
Je triple glas met een uw waarde van 1,19 vind ik erg hoog, dat moet rond de 0.5-0.7 liggen.
Hier in huis is het in ieder geval veel stiller dan bij de buren die traditioneel gebouwd hebben met type c ventilatie.
Verder zou ik die houtkachel achterwege laten, dat is niet meer van deze tijd en echt overkill voor een goed geïsoleerd huis. Die Panasonic houd je tapwater prima warm!
Mocht je meer willen weten, stuur gerust een DM.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Vantage92 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:24:
[...]
Je triple glas met een uw waarde van 1,19 vind ik erg hoog, dat moet rond de 0.5-0.7 liggen.
1.19 is incl. kozijn en dat is goed. Triple glas alleen is 0.5-0.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wow, zijn ze al bij 0,5? Dat is vergelijkbaar met een Rc van 2! Isoleert je glas tegenwoordig bijna net zo goed als een muur in een woning uit bijvoorbeeld 2010.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
Hier een passiefhuiskozijnen met ug 0,5 en een Uw van 0,69 al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 14:45
bbbrumbrum schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:09:

Ongetwijfeld dat er heel veel variaties mogelijk zijn al zal de kwaliteit van de aanleg meer kwaad kunnen doen dan 5 of 10 cm extra isolatie goed maakt.
De bij ons wordt de complete muuropbouw zoals het er nu naar uitziet als volgt:
100mm steen / 30mm luchtspouw / 40mm steenwol / 15mm osb / 170mm hsb met cellulose vulling / 15mm osb / dampdichte folie / 44mm regelwerk (leidingspouw) met steenwol vulling / 9mm osb / 12,5mm gips. leek mij niet gek. Mocht aanvullende isolatie nodig zijn dan kunnen we de spouw relatief makkelijk verbreden, De funderingsplaat steekt namelijk +- een meter uit buiten de muur die paar cm zijn tijdens de bouw zo gewonnen.

Je advies voor de houtvezelplaten ga ik zeker onthouden. Ik heb morgen een overleg met de Beng-calculator, Ben benieuwd wat daar uit komt.
D.deJong schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:15:
[...]

De extra leidingspouw is echt een aanrader om het goed luchtdicht te kunnen maken, ieder inbouwdoosje of leidinkje door de dampdichte laag kan een probleem worden.
De extra aanvulling benodigd voor een gunstige beng- berekening zal gezien de voorzieningen en gezien de RC-waardes alleen nog kunnen gaan om koeling en warmte buiten houden.
Extra koeling buiten de vloerkoeling om bedoel je? Screens hebben we nog niet op de planning staan. Met uitzondering van de erker valt het glas op het zuiden wel mee. We hebben wel een aantal bomen in de voortuin gepland staan welke in de zomer voor schaduw zullen zorgen (en ze dragen ook gelijk wat bij aan de biodiversiteit!)
Vantage92 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:24:
[...]

Hier ook HSB gebouwd, wel hogere isolatiewaarden, maar met jou waarden moet je BENG makkelijk kunnen halen. Wij hebben nog voor BENG gebouwd (2019) maar wel een NZEB berekening laten uitvoeren, dat is praktisch hetzelfde als BENG, zaten op passiefhuisniveau.
Qua geluidsdruk zit je met type D ventilatie (geen roosters!) en triple glas wel goed. Massa helpt vooral met lage tonen, maar het is vooral de dikte van de isolatie en het allerbelangrijkst is de luchtdichtheid! Als je bouwer daar goed op let dan moet je van die provinciale weg weinig last hebben.
Hier in huis is het in ieder geval veel stiller dan bij de buren die traditioneel gebouwd hebben met type c ventilatie.
Verder zou ik die houtkachel achterwege laten, dat is niet meer van deze tijd en echt overkill voor een goed geïsoleerd huis. Die Panasonic houd je tapwater prima warm!
Mocht je meer willen weten, stuur gerust een DM.
Wat voor muur / dakopbouw hebben jullie om op passiefhuisniveau te komen als ik vragen mag?

Het hele verhaal rondom de provinciale weg is in mijn beleving zowiezo een lachertje. We wonen nu tegen het centrum, aan een drukke doorgaande weg, welke op 2 meter afstand van de gevel ligt en op circa 50meter afstand van het spoor (bouwjaar 1912 oid).

De houtkachel zal voornamelijk als back-up en voor gezelligheid dienen. Om het wel aangenaam / leefbaar te houden nemen we er een met een cv aansluiting zodat het leeuwendeel van de warmte in het buffervat opgeslagen wordt ( 1000 a 1500L). Verder wordt hij uiteraard voorzien van een externe luchtaanvoer en komt er een fijnstoffilter & rookgasionisator in het rookkanaal te zitten.
Vantage92 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:47:
Wow das wel heel extreem laag... ik betwijfel of dat binnen ons budget gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Woody179 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:51:

Wow das wel heel extreem laag... ik betwijfel of dat binnen ons budget gaat passen.
Je moet vooral snappen dat er een ideale dikte voor "perfect" glas is en dat moet passen dat kan nog wel eens een uitdaging zijn. met name bij te openen delen.
Bij dubbelglas is de ïdeale" dikte (argon) iets van 16mm spouw je wilt niet weten hoevaak ik zie dat ze 14 of 18 pakken terwijl 16 ook prima past. scheeld gewoon 10% of meer isolatie waarde voor gratis.
(ik doe met name renovaties dus kom nog veel dubbelglas tegen) aluminium kaders terwijl kunststof ook bijna niets extra meer kost... blijft allemaal een beetje hopeloos voor die paar euro.. :+

Bij triple is het uit mijn hoofd 2x een spouw van 18mm

hier kan je altijd wel een beetje leuk spelen, met de diktes.
https://www.dubbelglas.nu/isolatieglas/

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 15-07-2021 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
Woody179 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:51:
Extra koeling buiten de vloerkoeling om bedoel je? Screens hebben we nog niet op de planning staan. Met uitzondering van de erker valt het glas op het zuiden wel mee. We hebben wel een aantal bomen in de voortuin gepland staan welke in de zomer voor schaduw zullen zorgen (en ze dragen ook gelijk wat bij aan de biodiversiteit!)

[...]

Wat voor muur / dakopbouw hebben jullie om op passiefhuisniveau te komen als ik vragen mag?

Het hele verhaal rondom de provinciale weg is in mijn beleving zowiezo een lachertje. We wonen nu tegen het centrum, aan een drukke doorgaande weg, welke op 2 meter afstand van de gevel ligt en op circa 50meter afstand van het spoor (bouwjaar 1912 oid).

De houtkachel zal voornamelijk als back-up en voor gezelligheid dienen. Om het wel aangenaam / leefbaar te houden nemen we er een met een cv aansluiting zodat het leeuwendeel van de warmte in het buffervat opgeslagen wordt ( 1000 a 1500L). Verder wordt hij uiteraard voorzien van een externe luchtaanvoer en komt er een fijnstoffilter & rookgasionisator in het rookkanaal te zitten.

Zonwering is is wel echt een aanrader in een goed geïsoleerd huis, dat kan het verschil maken tussen het nodig hebben van een airco of niet. Wij hebben buitenjaloezieën en in combinatie met de goede isolatie blijft het hier goed koel in de zomer, heb het nog niet warmer dan 25 graden gezien in huis. En dat is zonder airco. De warmtepomp koelt wel een beetje (17graden door de vloeren) maar dat is minimaal qua vermogen.

Onze wandopbouw van binnen naar buiten is als volgt: 12 mm fermacell plaat, 50mm geisoleerde leidingspouw met harde houtvezelplaat, 18mm ESB houtvezelplaat als luchtdichte laag, 240mm houtvezel isolatie in de HSB constructie, 60mm harde houtvezelplaat als jas om het huis, 22mm regelwerk, 12 mm houten gevelbekleding. De dakopbouw is 18mm ESB met een dampremmende laag, 240mm houtvezel in HSB constructie, 18mm ESB, 160mm harde houtvezelplaat en daarop is mechanisch het EPDM bevestigd. Deze dakconstructie zou ik niet aanraden om de extra isolatie op de constructie het moeilijk maakte om een geschikt zonnepanelensysteem te vinden. Uiteindelijk is er voor een systeem van Esdec gekozen welke. Maar het isoleert wel goed :P

Wij hebben de kozijnen uit Duitsland geïmporteerd, het zijn kunstof-alu kozijnen van Internorm. Prijs was hetzelfde als dubbelglas bij de aannemer en de kwaliteit die we nu hebben is echt een stuk beter. Internorm heeft maar 1 officiële dealer in Nederland, maar die hanteert wel de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Vantage92 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:47:
Incl kozijn 0,69?! Welk merk is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

DeBaroN schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:39:
[...]

Incl kozijn 0,69?! Welk merk is dat?
:+ (2 zinnen boven je post)
Wij hebben de kozijnen uit Duitsland geïmporteerd, het zijn kunstof-alu kozijnen van Internorm.
(maar als je zoekt op google op passief bouwen kozijnen kom je er nog wel meer tegen)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 15-07-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
DeBaroN schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:50:
[...]
1.19 is incl. kozijn en dat is goed. Triple glas alleen is 0.5-0.7.
1.19 vind ik ook heel erg hoog. Is toch 30% meer verlies aan warmte dan de triple glas kozijnen die ik hier heb (tussen 0.78 en 0.86).
Wat voor derderangs kozijnen zijn dat?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
Ik bedoel inderdaad het voorkomen van opwarming waardoor je weer geforceerd moet gaan koelen om het prettig te houden. Heb je bijvoorbeeld geen zonwering op het zuiden dan staat daar iets milieuonvriendelijks tegenover wat zijn weerslag kan hebben op de berekening.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 14:45
Andrehj schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:50:
[...]

1.19 vind ik ook heel erg hoog. Is toch 30% meer verlies aan warmte dan de triple glas kozijnen die ik hier heb (tussen 0.78 en 0.86).
Wat voor derderangs kozijnen zijn dat?
Derderangs? Heeft iemand jou wel eens verteld dat je de subtiliteit hebt van een grindtegel?

Ik heb bij drie lokale partijen offertes opgevraagd. Een daarvan levert onder andere Finti kozijnen. Offertes moeten nog binnenkomen vandaar dat ik nog geen exacte waarde heb, huidige komt van warmteweerstand.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Woody179 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:08:
Derderangs? Heeft iemand jou wel eens verteld dat je de subtiliteit hebt van een grindtegel?
Dat klopt. Subtiliteit is not-my-middle-name. Maar het verandert niets aan het feit dat een Uw waarde van 1.19 is meer iets is voor een houten kozijn met HR++ glas. Van modern kozijn met HR+++ verwacht je echt een betere waarde.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 15-07-2021 22:15 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Andrehj schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:15:
[...]

Dat klopt. Subtiliteit is not-my-middle-name. Maar het verandert niets aan het feit dat een Uw waarde van 1.19 is meer iets is voor een houten kozijn met HR++ glas. Van modern kozijn met HR+++ verwacht je echt een betere waarde.
Een normaal houten kozijn met HR+++ glas gaat echt geen 1.19 halen. Al helemaal niet als je er een draaiend deel in hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:38
In onze nieuwbouw komt in de kelder een pompput. Dat hebben we nu ook. De put vangt het water op van de goot onderaan de hellingbaan en wat afvoerputjes in de vloer.

Echter in de nieuwbouw komt er in de kelder een toilet. Nu heb ik wat rondgezocht en kwam o.a. de tanks van sanibroyeur tegen. Wie heeft daar ervaring mee, of wie heeft een ‘gewone’ pompput waar ook zwart riool op uitkomt? Hoe pak je dat dan hygiënisch aan?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Conrado schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:08:
In onze nieuwbouw komt in de kelder een pompput. Dat hebben we nu ook. De put vangt het water op van de goot onderaan de hellingbaan en wat afvoerputjes in de vloer.

Echter in de nieuwbouw komt er in de kelder een toilet. Nu heb ik wat rondgezocht en kwam o.a. de tanks van sanibroyeur tegen. Wie heeft daar ervaring mee, of wie heeft een ‘gewone’ pompput waar ook zwart riool op uitkomt? Hoe pak je dat dan hygiënisch aan?
Gewoon een gesloten installatie nemen. bijvoorbeeld: https://www.sanibroyeur.i...atsen/98-sanifos-110.html
Gewoon al je afvoer leidingen op die unit laten uitkomen. Geen open inloop in de put.

Wel even checken of je in jouw gemeente je HWA wel op het riool mag aansluiten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:27
Enerverende week. De kelder was op één hoek niet dicht en die is maandag geïnjecteerd. Dan zouden we woensdag goed kunnen zien of hij droog is. Blijkt woensdag één van de koekoek-afvoeren verstopt te zitten met als gevolg dat via die koekoek 5 cm water in de kelder is komen te staan. Vanochtend nog even geweest en ik heb nu goed vertrouwen dat de kelder dicht is.
De natte cellen beneden zijn al aangesmeerd en de tegelzetter is begonnen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7kdFn4jlhRPkRu1I8A6KA6KY6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HweyjNdhqUkItfNSF7WtY1q.jpg?f=fotoalbum_large
De dekvloeren komen als het goed is dinsdag en woensdag, als het tenminste lukt maandag de hele vloerverwarming van Zolder en kelder te leggen.
De installateur is eindelijk zo ver dat hij de kabels echt kan gaan bundelen en de plaatsing van drie schakelkasten kan gaan voorbereiden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVl2WU_CRzrS50e9HF1IGh6btb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1oXlyCih3RRQ1h1wzlt1e2I.jpg?f=fotoalbum_large
Zodra alles in kasten hangt, mag ik ook aan het werk met KNX. We hebben ervoor gekozen om in de inloopkast in onze slaapkamer ook wat schakelapparatuur te hangen. Dat is praktisch omdat die recht boven de technische ruimte in de kelder is en we dan niet alle bekabeling naar de kelder hoeven te brengen.

[ Voor 7% gewijzigd door StevenK op 17-07-2021 11:27 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:25
@big bang @PaT @twain4me @MagniArtistique bedankt voor jullie commentaar op mijn post van vorig weekend. Intussen hebben we een ietwat aangepaste schets ontvangen (was nog voordat we terugkoppeling hadden gegeven naar de architect) waarin een aantal zaken al iets zijn aangepast. Op basis van jullie inputs en eigen ideeën heb ik daar nog wat aan gewijzigd (met rood in de tekening):

Noot: 2e edit gedaan: toilet niet in bijkeuken maar in technische ruimte geschoven, meterkast er juist weer uitgehaald, deur in garage omgedraaid op voorstel van @Andrehj

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iu5j3UNA8ilYaxhsHvADhchT4DM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zAsexvLiW8WB8gLxBC67dXAa.png?f=fotoalbum_large

@big bang
M.b.t. looproute naar het terras/tuinkamer aan de westkant: ik denk inderdaad dat het prettig is als (ook) de grotere pui op het westen open kan, al denk ik dat de looproute meer naar de keuken gaat dan naar het zitgedeelte, maar dat is ook goed te doen via de pui.

Deur van de badkamer is ook een goede, we gaan de indeling boven omgooien waardoor we deze wat kunnen verschuiven en de deur hopelijk de overloop minder blokkeert: de slaapkamer komt nu aan de zuidkant, daar hebben we mooier uitzicht (over een plas i.p.v. op de overbuurman). Door het grote overstek verwachten we geen problemen met de warmte (en anders kunnen we altijd nog een screen plaatsen, maar dan wel direct in de bouw).

Ook de werkkamer is in de nieuwe tekening al iets groter. We willen ook een (melk)glazen deur vanuit de woonkamer waardoor er meer licht binnen komt. Ook het glas op het oosten willen we wat groter maken. We verwachten dat we in de toekomst nog steeds vaak thuis zullen werken. Nadeel van de grotere werkkamer is wel dat de overgang tussen keuken/eethoek en zithoek wat smal wordt, ik weet niet hoe dat uitpakt qua 'beleving' van de ruimtes.

@PaT
De hoek naast de keuken is inderdaad nog niet echt een "gebruiksruimte", in de nieuwe tekening is het al iets beter doordat er een zithoekje aan het kookeiland is bedacht, maar ik vraag me af of een alternatieve indeling niet beter is (bijvoorbeeld door de keuken in die hoek te plaatsen. Ook twijfel ik over het grote hoekraam op het westen/noorden, op zich een leuk ontwerp dingetje, maar de overbuurman kijkt zo optimaal onze keuken / eethoek in.

WC willen we inderdaad verplaatsen, ik denk dat we hem een kwartslag draaien en dan wat van de technische ruimte / bijkeuken afsnoepen, de meterkast inderdaad wisselen met de WC. We krijgen dan ook een wat bredere entree met dito glaspui.

@twain4me
We denken er nu aan om de doorgang naar het terras via de werkkamer te realiseren waardoor de deur in de woonkamer komt te vervallen, de deur / pui komt dan meer naar het midden. Omdat dit een "ochtend terras" op het oosten is denken we dat we het vooral zelf gaan gebruiken. Ben wel benieuwd hoe we de "smoezelige aannemers" het beste van de "strakke aannemers" kunnen gaan onderscheiden :+

Je voorstel m.b.t. de deuren helpt, al denken we de techniek ruimte bereikbaar te maken vanuit de garage om zo geen extra ruimte te verliezen in de niet al te grote bijkeuken (nadat de WC er in schuift :)). Zie ook mijn recente wijzigingsvoorstellen.

@MagniArtistique
De badkamer zou qua leidingwerk inderdaad handiger zijn boven de WC, maar aan de westkant hebben we een mooi uitzicht op de tuin, een plas en een bos, dus we zien het wel voor ons dat we lekker in bad een mooi uitzicht hebben (we hebben daar nauwelijks inkijk), dus de badkamer aan die zijde is voor ons een "must" :). Ik hoop dat dit in een breedplaatvloer te doen is zonder dat we te veel water-geklots meekrijgen. In de grote slaapkamer zouden we nog wel wat ruimte moeten hebben voor een (inloop) kast.

We vinden zelf de uitstraling van de woning wel mooi, met name de brede windveren (met dekker) langs het dak doorlopend in een gelijksoortige rand langs het balkon en dan links naar de grond vinden we een mooi design statement. Ook de voorkant bij de garage en de entree kan mooi uitpakken denken we (als inspiratie bijvoorbeeld dit ontwerp (dan beperkt tot het vooraanzicht van de garage en entree). We missen alleen nog wel een beetje de "wow factor" qua glaspartijen. Ook lijkt de materialisatie van de buitenmuren nog wat onsamenhangend, zelf zijn we wel weg van wit stucwerk in contrast met hout met een warme kleur en een antraciet kleur (b.v. voor de kozijnen en eventueel enkele muurdelen), maar de uitdaging is om dat tot een consistent geheel te combineren. Een geheel witte, of geheel antraciet, of geheel houten gevel spreekt ons minder aan, maar in het huidige ontwerp zitten naar onze smaak net wat te veel vlakken.

Nog maar eens wat Pinteresten :*) maar suggesties zijn van harte welkom.

De woning is inderdaad vrij groot, met name omdat het bebouwd oppervlak minimaal 180 m2 moet zijn (eigenlijk 200 met 10% kruimelregeling). Naar mijn idee is de verhouding tussen bgg en kap nu wat scheef, maar ook nog een veel grotere kap / 1e verdieping en zolder wordt wat te veel van het goede.

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 17-07-2021 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 14:38
@Batilan, zou je het vooraanzicht en verdieping nog even erbij willen zetten?
Ik weet dat je ze eerder gepost hebt, maar dan hebben we ene compleet plaatje.

Direct een vraag/opmerking: wil je de garage echt gaan gebruiken of wordt 't een berging?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:46:

Direct een vraag/opmerking: wil je de garage echt gaan gebruiken of wordt 't een berging?
Die garage is met ca 2m60 veel te smal voor een auto. Bovendien kun je dan niet meer in de techniekruimte komen vanwege de draairichting van de deur (die ik trouwens om zou draaien, of op zijn minst zou spiegelen, dit is echt niet handig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Conrado schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:46:

Garage gaat waarschijnlijk niet echt als garage gebruikt worden maar als berging/werkplaats inderdaad.

Ik vond mijn post al zo lang, vandaar dat ik in het begin van de post een linkje heb opgenomen naar mijn oorspronkelijke post, ik wil ook niet het hele topic kapen (maar liever geen separaat topic omdat hier zo lekker enthousiast wordt gereageerd :) ).

Edit: Heb nu een paar linkjes naar de relevante plaatjes toegevoegd zodat duidelijker is waar ik over praat.

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 17-07-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Andrehj schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:09:
[...]

Die garage is met ca 2m60 veel te smal voor een auto. Bovendien kun je dan niet meer in de techniekruimte komen vanwege de draairichting van de deur (die ik trouwens om zou draaien, of op zijn minst zou spiegelen, dit is echt niet handig).
Da's een goeie! De "garage" (die dus eigenlijk berging / werkplaats wordt) is overigens 3m breed, heb nu de deur naar technische ruimte omgedraaid, en de garage omgedoopt naar berging / werkplaats.

Noot: nu de WC in de techniekruimte geschoven is en met de deur naar binnen draaiend wordt ie wel klein, er moet nog een beetje geschoven worden met e.e.a. zie ik, gaat goed komen (hoop ik :+ )

[ Voor 20% gewijzigd door Batilan op 17-07-2021 17:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Batilan schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:12:
[...]
Ik vond mijn post al zo lang, vandaar dat ik in het begin van de post een linkje heb opgenomen naar mijn oorspronkelijke post, ik wil ook niet het hele topic kapen (maar liever geen separaat topic omdat hier zo lekker enthousiast wordt gereageerd :) ).
Fijn is dat he. Wij zijn nu aan het bouwen, en elke keer als ik de toekomstige badkamer voor de meiden in loop ben ik blij dat ik onze plattegrond hier gedeeld heb voor commentaar. Hier werd een suggestie gedaan om twee ruimtes met elkaar te wisselen, een suggestie waar de architect niet aan had gedacht, en die er nu voor zorgt dat de meiden echt een volwaardige badkamer krijgen. Waardevol forum _/-\o_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Laatst online: 08-09 13:58
Zijn er mensen die recent nog een offerte hebben ontvangen die wat kunnen zeggen over de m2/m3 prijs die tegenwoordig gevraagd wordt (in het oosten/noorden) In al mijn ramingen ga ik uit van zo’n 600/1800 per m3/2, maar volgens de meeste sites is dat te hoog voor standaard tot luxe afwerkingsniveau?

Kijk je echter op een groothuisbouw dan zit je zo aan 2000+ per m2 voor een vrij standaard woning.

[ Voor 14% gewijzigd door MagniArtistique op 19-07-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Waarschijnlijk mag ik in de bouwvak het terrein betreden om zelf wat elektra aan te leggen voor de keuken. De kabels gaan lopen door de kruipkelder en er zijn verzwakkingen gemaakt in het beton om de kabel door te voeren. De kabels zullen waarschijnlijk los over de grond lopen. Nu zat ik voor de keuken apparatuur te denken aan 1.5mm2 YMVK en voor de kookgroep 2.5mm2 YMVK.

2 vragen waar ik mee zit:
Wanneer ga ik voor grondkabel?
Wanneer moet ik 1.5mm2 upgraden naar 2.5mm2?

Op het internet lees ik verschillende adviezen maar het prijsverschil is best fors. Als iemand nog een goede webshop heeft houd ik mij ook aanbevolen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
battler schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:27:
Waarschijnlijk mag ik in de bouwvak het terrein betreden om zelf wat elektra aan te leggen voor de keuken. De kabels gaan lopen door de kruipkelder en er zijn verzwakkingen gemaakt in het beton om de kabel door te voeren. De kabels zullen waarschijnlijk los over de grond lopen. Nu zat ik voor de keuken apparatuur te denken aan 1.5mm2 YMVK en voor de kookgroep 2.5mm2 YMVK.

2 vragen waar ik mee zit:
Wanneer ga ik voor grondkabel?
Wanneer moet ik 1.5mm2 upgraden naar 2.5mm2?

Op het internet lees ik verschillende adviezen maar het prijsverschil is best fors. Als iemand nog een goede webshop heeft houd ik mij ook aanbevolen.
Altijd 2.5mm2 als je 16A afzekert.

Kookgroep wegflikkeren, daar hoort gewoon een krachtgroep in, ervanuitgaande dat je gewoon een 3x25A aansluiting krijgt.

Maar waarom niet gewoon 19mm low friction buis met VD? Zoals het heurt.... :+ :+

En de kabel/buis zou ik sowieso gewoon aan onderzijde vloer bevestigen, mochten er ooit wat beesten rondzwerven.

VOor mij is het meestal Solar via zaak, of Sander Vunderink, of Elektrobode, of Reichelt. Vekto vind ik ook heel goed & fijn maar niet (zo) goedkoop.

[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-07-2021 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
MagniArtistique schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:12:
Zijn er mensen die recent nog een offerte hebben ontvangen die wat kunnen zeggen over de m2/m3 prijs die tegenwoordig gevraagd wordt (in het oosten/noorden) In al mijn ramingen ga ik uit van zo’n 600/1800 per m3/2, maar volgens de meeste sites is dat te hoog voor standaard tot luxe afwerkingsniveau?

Kijk je echter op een groothuisbouw dan zit je zo aan 2000+ per m2 voor een vrij standaard woning.
Wellicht heb je hier wat aan. in het zuid/oosten vragen ze ongeveer 300 euro per m3 voor de ruwbouw. Let wel de prijzen die je krijgt zijn onderhevig aan de enorme prijsschommelingen van de bouwmaterialen. Wel werd ik blij gisteren van het bericht dat de prijzen van het hout aan het instorten is. Wellicht wordt dit het begin van een algehele prijsdaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JPruissen schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:57:
[...]

Wellicht heb je hier wat aan. in het zuid/oosten vragen ze ongeveer 300 euro per m3 voor de ruwbouw. Let wel de prijzen die je krijgt zijn onderhevig aan de enorme prijsschommelingen van de bouwmaterialen. Wel werd ik blij gisteren van het bericht dat de prijzen van het hout aan het instorten is. Wellicht wordt dit het begin van een algehele prijsdaling.
de houtprijs (wat je in de krant leest) is maar een deel van de kosten van hout producten reken je niet rijk.
nog steeds zitten de zagerijen tot de nok toe vol met orders. je plankje kan gewoon niet gezaagd worden.
En hoewel de productie is opgeschroefd in skandinavie is de voorraad nog nooit zo laag geweest. dus leuk dat een boom goedkoper is geworden.. voordat je het merkt voor de plankjes van je huis zijn we nog wel een kwartaal veder gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:53

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Goedenavond allen,

Ik wil jullie graag iets voorleggen;

We wonen momenteel op een mooi ruim perceel van iets meer dan 1000m2 in het buitengebied.
De woning die er op gebouwd is, dateert uit 1960.
Bij aankoop van de woning hebben we flink verbouwd, te weten:
- Alle plafonds er uit en vervangen door stucplaten en stucwerk.
- Alle elektra vervangen en fors uitgebreid
- Waterleidingen en riolering vervangen
- Al het enkelglas vervangen door nieuwe kozijnen/dubbel glas.
- Nieuwe keuken, badkamer en een dakkapel geplaatst aan de voorzijde over de volledige breedte van
de woning.

Daarnaast hebben we een Ziggo CAI aansluiting weten te realiseren, (glasvezel werd écht te duur)
En hebben we de propaantank vervangen door een vaste aardgas aansluiting. (En daarbij ook de gasleiding
binnenshuis volledig vervangen)
Voorlopig zijn we (op de tuin na) even klaar. Alles is naar wens en we genieten enorm van de ruimte en rust om ons heen.

Bouwtechnisch en dan met name qua energiezuinigheid zou er nog wel het e.e.a. verbeterd kunnen worden, echter niet zonder enorme kosten te maken. Het dak en dakkapel zijn volledig geïsoleerd, maar vanwege (inmiddels verholpen) vochtproblemen wordt spouwmuurisolatie afgeraden door meerdere partijen en is een voorzetwand aan de buitenzijde de enige optie.

De begane grond vloer is deels beton, ongeisoleerd en deels houten balken met daaronder een niet betreedbare, maar wel droge kruipruimte (max 15cm tussen balk en grond). Om dit goed te isoleren zou overal de vloer er uit moeten, een nieuwe betonnen vloer er in met isolatie en vloerverwarming. Daarnaast moet dan gekeken worden of de huidige fundering de boel kan dragen en eventueel verbeterd worden.

Kort berekend, zonder eventuele aanpassing van de fundering zijn de geschatte kosten hiervoor richting de 1k. Uiteraard is hier nog wel zelf wat in te doen qua sloop, maar het blijft een fors bedrag.

Een gedachtegang waar we af en toe mee bezig zijn voor over een jaar of 10:
- Slopen van de huidige woning
- Laten bouwen van een casco (evt. groothuisbouw) woning en hier zelf de installatiewerkzaamheden en afbouw in doen.

Op het perceel staat tevens een schuur van 6x6m met een verdieping welke is voorzien van water/elektra/riolering, dus tijdelijke bewoning daar in is zeker een optie.
Op het dak van de schuur komen tevens zonnepanelen, welke we dan qua aansluiting naar de woning mee zouden kunnen verhuizen naar de nieuwe woning.

Oriënterend onderzoek gaf de volgende informatie:
- Maximale goothoogte hoofdgebouw max 4,5m
- Maximale nokhoogte hoofdgebouw max 9m
- Maximaal 1 woning toegestaan
- Maximale inhoud hoofdgebouw 600m3
- Het hoofdgebouw dient voorzien te zijn van een kap, met een een dakhelling van ten minste 30gr en maximaal 60gr.

En tot slot een belangrijke vondst:
- Perceel is aangeduid als "Waarde - Archeologie - 2".

Wat zoekwerk hierop brengt naar boven dat bouwen niet mag, tenzij er archeologisch onderzoek verricht is/wordt gedaan. Bouwen mag wel, als de bestaande fundering gebruikt wordt, iets wat we uiteraard niet wensen.

Nu wil het geval dat er schuin tegenover ons een nieuwbouwwijk wordt gerealiseerd. In het bestemmingsplan hiervan staat dat er voor aanvang van de bouwwerkzaamheden diverse boringen zijn gedaan naar eventuele archeologische vondsten en dat hier geen verdere aanwijzingen zijn gevonden voor verder onderzoek. Op de kaart op ruimtelijkeplannen.nl is het volledige plangebied voor de nieuwbouwwijk dan ook ontdaan van de archeologische waarde aanduiding.

Verder onderzoek bracht aan het licht dat er zelfs boringen in onze straat zijn geweest om de bodem te beoordelen op aanwezige archeologische vondsten.
Ik hoop dan ook dat op basis van deze informatie er wellicht bij ons geen verder onderzoek verricht hoeft te worden.

Uiteraard ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die dezelfde weg bewandeld hebben en uiteraard of iemand meer informatie kan geven over de aanduiding "archeologie 2"..?

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:05

Hier zeer recent een offerte ontvangen. Je kan op dit moment absoluut niet uitgaan van de prijzen die je op internet leest en is op dit moment echt verouderde info. De prijzen zijn afgelopen maanden op alle gebieden omhoog geschoten en de info die je vindt is vaak nog niet geupdate..

Ik kom nu rond de 600/650 uit voor 750m3, (780 per m3 inclusief schuur, keuken, vloeren, badkamer etc,) Dit is standaard/luux en dit is in het Noorden. De 1800m2 die je noemt is te laag naar mijn idee. Het hangt ook natuurlijk mega veel af van je wensen. Ik had ook bij groothuisbouw een huis bij elkaar geklikt en zat nog 40k onder de woning de we nu laten bouwen. Bouwen op dit moment is niet leuk maar je moet maar zo denken, de verhoging van de bouwkosten wordt 1:1 gecompenseerd door je extra overwaarde. Zo heb ik het voor mijzelf maar goed gepraat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:26
Even een vraag die hier denk ik wel goed past. Is er een algemene regel hoe ver je in Nederland een vrijstaand huis in het buitengebied moet bouwen vanaf de erfgrens met je buren? Ik lees verschillende maten. Namelijk 2 en 3 meter. Maar ook weer 8 meter. Is er hier iemand die er meer over kan zeggen? Op bijvoorbeeld de site van de gemeente kan ik er niets over vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Sunri5e op 20-07-2021 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dat is afhankelijk van de locatie, je kunt hier zoeken wat de regels zijn voor jouw perceel: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Sunri5e schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:22:
Even een vraag die hier denk ik wel goed past. Is er een algemene regel hoe ver je in Nederland een vrijstaand huis in het buitengebied moet bouwen vanaf de erfgrens met je buren? Ik lees verschillende maten. Namelijk 2 en 3 meter. Maar ook weer 8 meter. Is er hier iemand die er meer over kan zeggen? Op bijvoorbeeld de site van de gemeente kan ik er niets over vinden.
Meestal heeft ieder kavel een eigen aangewezen bouwvlak, dat kan inderdaad per kavel verschillen, maar meestal hebben gelijksoortige kavels in dezelfde wijk en gelijktijdig beschikbaar dezelfde marges naar de buren. De gemeente zal deze informatie meestal verstrekken bij het te koop aanbieden van de kavel.

Mocht je buiten het bouwvlak willen bouwen dan kun je dat vaak aanvragen bij de gemeente, zie b.v. hier.

[ Voor 11% gewijzigd door Batilan op 20-07-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Batilan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Meestal heeft ieder kavel een eigen aangewezen bouwvlak, dat kan inderdaad per kavel verschillen, maar meestal hebben gelijksoortige kavels in dezelfde wijk en gelijktijdig beschikbaar dezelfde marges naar de buren. De gemeente zal deze informatie meestal verstrekken bij het te koop aanbieden van de kavel.
Oke thnx! Maar stel dat je een perceel koopt waarvan het bouwvlak deels op het perceel van de buren ligt? Mag je dan tegen de perceelsgrens van de buren bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
mrmrmr schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:30:
Dat is afhankelijk van de locatie, je kunt hier zoeken wat de regels zijn voor jouw perceel: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/
Ik heb er in gekeken maar over die afstand kan ik niets vinden. Andere afstanden zoals bijvoorbeeld hoe ver een bijgebouw maximaal van de woning af mag komen staan, hoe ver deze achter de rooilijn van de voorgevel moet staan, hoe hoog een woning mag zijn etc staat er wel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:31

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als de gemeente het goed heeft gedaan moet het in de geldende of gepubliceerde bestemmingsplannen staan. In dit geval denk ik dat het erop neerkomt dat tegen de buren aanbouwen mag, als het bouwvlak doorloopt over perceelgrenzen heen en er niets specifiek is voorgeschreven. Er wordt vaak verschil gemaakt tussen hoofd- en bijgebouwen. Die laatste mogen meestal buiten het bouwvlak worden gebouwd. Het hangt er vanaf hoe e.e.a. is omschreven.

De handelswaarde van een woning kan (flink) omlaag gaan als je tegen de buren aanbouwt, want die is dan niet vrijstaand. Het kan verstandig zijn om uit eigen beweging afstand te houden.

Je kunt niet tegenhouden dat de buren tegen de erfgrens bouwen als dat niet verboden is. Tenzij er bijvoorbeeld een raam in zit dat rechtstreeks op je terras kijkt (wegens privacy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
@lp77 Hier is de metselaar begonnen met de Oud Maasland. Nog niet bevoegd, dus het aanzicht zal nog veranderen.

EDIT: als je op Instagram zoekt op #oudmaasland kom je nog wat projecten met deze steen tegen, zowel met een lichte als met een donkere voeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRzeH0zYdH1XvRmQPyNl6Te9jss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDDwMpRQxLlKRIphz212oGXX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Peacefield78 op 20-07-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Laatst online: 08-09 13:58
Members only:

Zijn er ook regulars op dit draadje die stiekem 'betere' tijden afwachten of verwachten we allemaal dat t nog duurder wordt de komende jaren?

[ Voor 6% gewijzigd door MagniArtistique op 20-07-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Hier hebben we nu 2 offertes binnen gehad, voor het hele huis inclusief een nieuwe voordeur.
Aanbieder 1 levert eigenlijk alleen maar zonder houtlook (verstek verbinding ook aan de buitenzijde) , dit omdat houtlook kan gaan kieren.
Aanbieder 2 kwam eigenlijk alleen ff inmeten zonder verder enige informatie.

Aanbieder 1 : 20k Schüco met padk beslag waar gewens.
Aanbieder 2 : 30k na korting die maar beperkt geldig is uiteraard ;) (eventuele extra korting in de showroom is er ook als je er naar vraagt ( eigen merk)

Het grote verschil is dat aanbieder 1 de offerte e-mailde en aanbieder 2 stuurde een mooi mapje per post.

Aanbieder 2 heeft een veel grotere overhead omdat het een redelijk bekend/groot bedrijf is.

Beiden zijn uitgegaan van standaard 1.1 glas.

Ik vind het verschil merkwaardig groot, alhoewel ik er vanuit ga dat aanbieder 2 veel met marketing bezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30
Als de info die je schrijft alles is, vindt ik het beide waardeloze offertes. Je weet wel wat het kost, maar niet wat je krijgt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:40
Altijd leuk, zo'n huis bouwen.

Bouwtekeningen gekregen om te controleren. Buitenmaat begane grond en 1e verdieping komen niet overeen 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-08 10:07
Sturgeon22 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:56:
@Timmetjuh @battler Ik heb in de orientatiefase ook naar Varianthuis/Bouwbedrijf Striper en Rowecobouw gekeken. Ik kwam toen onderstaande blog tegen, waarna ik geen info meer heb opgevraagd bij Varianthuis/Bouwbedrijf Striper:
http://www.meerstadblog.solidcase.nl/index.php/kavel-info
Wat stond er op deze pagina, de link is dood? Wij zijn namelijk ook aan het oriënteren en zijn ook benieuwd naar Roweco Bouw. Ze doen een aantal projecten op het moment zie ik. En kon toch wel wat goede reviews vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Peacefield78 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:30:
@lp77 Hier is de metselaar begonnen met de Oud Maasland. Nog niet bevoegd, dus het aanzicht zal nog veranderen.

EDIT: als je op Instagram zoekt op #oudmaasland kom je nog wat projecten met deze steen tegen, zowel met een lichte als met een donkere voeg.

[Afbeelding]
Dat ziet er mooi uit! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat als het gevoegd is. Ik denk dat je er zelf ook blij mee bent?

Wij hebben inmiddels een aantal referentie adressen in Belgie voor de steen die wij op het oog hebben. Met google streetview deze bekeken en zeer wss zal dit hem gaan worden.

[ Voor 10% gewijzigd door lp77 op 20-07-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
lp77 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:37:
[...]

Dat ziet er mooi uit! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat als het gevoegd is. Ik denk dat je er zelf ook blij mee bent?

Wij hebben inmiddels een aantal referentie adressen in Belgie voor de steen die wij op het oog hebben. Met google streetview deze bekeken en zeer wss zal dit hem gaan worden.
Ja, ben er blij mee. Benieuwd hoe het is straks na het voegen, daar wordt de steen wat valer van. Fijn dat jullie toch nog referentieadressen hebben gekregen, zodat je de steen toch op groter oppervlak kunt zien.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Update van ons bijgebouw

Afgelopen weekend het losse glas en de twee houten deurkozijnen geplaatst :) Gebouw is nu afsluitbaar. Ik kan nu bijna beginnen met het shou sugi ban gevelhout, ware het niet dat we over 1,5 week 6 weken op vakantie gaan met de landrover

Turfdak met gras op de zij-ingang :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txphf6khcZ4oB0EbrGF7zrCK1nM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhnPVTeflkukHqKSkmzI0pXU.jpg?f=fotoalbum_large

Voorste deel = garage/berging achterste deel = tuinhuis, er komt een schutting links van het huisje die met hetzelfde spul bekleed wordt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRSncdjCoIRQFmBrOQvhsazsY-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIOFs9sLmvmR2dFTFyweQp2U.jpg?f=fotoalbum_large

24x375wp panelen, dak hangt ong 0,9m over als bergplaats voor stookhout/kruiwagens etc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHGGLrRywPga4KWBl9VL2E1Osbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FN9Y3axcyyJhw9BfU3MVux2h.jpg?f=fotoalbum_large

Glasgevel van douglashout met een hardhouten deur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp4SrTKFRCYDWkLmvp3-8wGQw34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iABXWZR6d5Nbxsp63bLrOpW7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 22-07-2021 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:40
Stefke schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:23:
Update van ons bijgebouw

Afgelopen weekend het losse glas en de twee houten deurkozijnen geplaatst :) Gebouw is nu afsluitbaar. Ik kan nu bijna beginnen met het shou sugi ban gevelhout, ware het niet dat we over 1,5 week 6 weken op vakantie gaan met de landrover

[Afbeelding]

Voorste deel = garage/berging achterste deel = tuinhuis, er komt een schutting links van het huisje die met hetzelfde spul bekleed wordt
[Afbeelding]

24x375wp panelen, dak hangt ong 0,9m over als bergplaats voor stookhout/kruiwagens etc
[Afbeelding]

Glasgevel van douglashout met een hardhouten deur
[Afbeelding]
Ziet er absoluut uit als een heerlijke plek zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
Weet iemand toevallig hoe hard de prijsstijgingen verlopen van de bouwers? Wij zijn oriënterend bezig op afwachting van kavel aanbod in de buurt. Wij begonnen onze zinnen te zetten op een woning van Varianthuis/Bouwbedrijf Striper toen plots gisteravond de prijzen van de woningen een stijging van gemiddeld 30k hebben gekregen.

Hierdoor hebben we het gevoel gekregen dat het misschien weinig nut heeft om alvast te oriënteren als de prijzen zo fluctueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
HitDyl schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:32:
Weet iemand toevallig hoe hard de prijsstijgingen verlopen van de bouwers? Wij zijn oriënterend bezig op afwachting van kavel aanbod in de buurt. Wij begonnen onze zinnen te zetten op een woning van Varianthuis/Bouwbedrijf Striper toen plots gisteravond de prijzen van de woningen een stijging van gemiddeld 30k hebben gekregen.

Hierdoor hebben we het gevoel gekregen dat het misschien weinig nut heeft om alvast te oriënteren als de prijzen zo fluctueren.
Plots gisteravond? Of kreeg je gisteravond toevallig de offertes van beide bouwbedrijven binnen?

Had je al eerdere offertes van deze aannemers gehad en hebben ze de prijs flink verhoogd tov de vorige offertes?

Hoeveel % is 30k tov de totale aanneemsom. Percentages zeggen meer dan een bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Karp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:41:
Altijd leuk, zo'n huis bouwen.

Bouwtekeningen gekregen om te controleren. Buitenmaat begane grond en 1e verdieping komen niet overeen 😬
Top architect/tekenaar, gelijk een ander zoeken dus.

Dit zijn echt dingen die je controleert voordat je iets de deur uit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Roland_EM25 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 01:23:
Goedenavond allen,

Ik wil jullie graag iets voorleggen;

We wonen momenteel op een mooi ruim perceel van iets meer dan 1000m2 in het buitengebied.
De woning die er op gebouwd is, dateert uit 1960.
Bij aankoop van de woning hebben we flink verbouwd, te weten:
- Alle plafonds er uit en vervangen door stucplaten en stucwerk.
- Alle elektra vervangen en fors uitgebreid
- Waterleidingen en riolering vervangen
- Al het enkelglas vervangen door nieuwe kozijnen/dubbel glas.
- Nieuwe keuken, badkamer en een dakkapel geplaatst aan de voorzijde over de volledige breedte van
de woning.

Daarnaast hebben we een Ziggo CAI aansluiting weten te realiseren, (glasvezel werd écht te duur)
En hebben we de propaantank vervangen door een vaste aardgas aansluiting. (En daarbij ook de gasleiding
binnenshuis volledig vervangen)
Voorlopig zijn we (op de tuin na) even klaar. Alles is naar wens en we genieten enorm van de ruimte en rust om ons heen.

Bouwtechnisch en dan met name qua energiezuinigheid zou er nog wel het e.e.a. verbeterd kunnen worden, echter niet zonder enorme kosten te maken. Het dak en dakkapel zijn volledig geïsoleerd, maar vanwege (inmiddels verholpen) vochtproblemen wordt spouwmuurisolatie afgeraden door meerdere partijen en is een voorzetwand aan de buitenzijde de enige optie.

De begane grond vloer is deels beton, ongeisoleerd en deels houten balken met daaronder een niet betreedbare, maar wel droge kruipruimte (max 15cm tussen balk en grond). Om dit goed te isoleren zou overal de vloer er uit moeten, een nieuwe betonnen vloer er in met isolatie en vloerverwarming. Daarnaast moet dan gekeken worden of de huidige fundering de boel kan dragen en eventueel verbeterd worden.

Kort berekend, zonder eventuele aanpassing van de fundering zijn de geschatte kosten hiervoor richting de 1k. Uiteraard is hier nog wel zelf wat in te doen qua sloop, maar het blijft een fors bedrag.

Een gedachtegang waar we af en toe mee bezig zijn voor over een jaar of 10:
- Slopen van de huidige woning
- Laten bouwen van een casco (evt. groothuisbouw) woning en hier zelf de installatiewerkzaamheden en afbouw in doen.

Op het perceel staat tevens een schuur van 6x6m met een verdieping welke is voorzien van water/elektra/riolering, dus tijdelijke bewoning daar in is zeker een optie.
Op het dak van de schuur komen tevens zonnepanelen, welke we dan qua aansluiting naar de woning mee zouden kunnen verhuizen naar de nieuwe woning.

Oriënterend onderzoek gaf de volgende informatie:
- Maximale goothoogte hoofdgebouw max 4,5m
- Maximale nokhoogte hoofdgebouw max 9m
- Maximaal 1 woning toegestaan
- Maximale inhoud hoofdgebouw 600m3
- Het hoofdgebouw dient voorzien te zijn van een kap, met een een dakhelling van ten minste 30gr en maximaal 60gr.

En tot slot een belangrijke vondst:
- Perceel is aangeduid als "Waarde - Archeologie - 2".

Wat zoekwerk hierop brengt naar boven dat bouwen niet mag, tenzij er archeologisch onderzoek verricht is/wordt gedaan. Bouwen mag wel, als de bestaande fundering gebruikt wordt, iets wat we uiteraard niet wensen.

Nu wil het geval dat er schuin tegenover ons een nieuwbouwwijk wordt gerealiseerd. In het bestemmingsplan hiervan staat dat er voor aanvang van de bouwwerkzaamheden diverse boringen zijn gedaan naar eventuele archeologische vondsten en dat hier geen verdere aanwijzingen zijn gevonden voor verder onderzoek. Op de kaart op ruimtelijkeplannen.nl is het volledige plangebied voor de nieuwbouwwijk dan ook ontdaan van de archeologische waarde aanduiding.

Verder onderzoek bracht aan het licht dat er zelfs boringen in onze straat zijn geweest om de bodem te beoordelen op aanwezige archeologische vondsten.
Ik hoop dan ook dat op basis van deze informatie er wellicht bij ons geen verder onderzoek verricht hoeft te worden.

Uiteraard ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die dezelfde weg bewandeld hebben en uiteraard of iemand meer informatie kan geven over de aanduiding "archeologie 2"..?
Wat de beperkingen zijn van archeologie 2 kan je lezen in het bestemmingsplan. hoewel termen vaak op elkaar lijken is het per plan (gemeente) verschillend waar het exact voor staat.
Maar doorgaans maakt het weinig uit of ze bij de buren iets wel of niet hebben gevonden jij moet gewoon voldoen aan de voorwaarde, in theorie kan het dat ze genoegen nemen met de info die naar boven is gekomen bij de buren, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HitDyl schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:32:

Lijkt momenteel beetje op een huis kopen, gemiddeld komen er elke maand een paar K's bij.
Orienteren heeft imho altijd nut, de ervaring gaat mee in je rugzak. het is best lastig om echt duidelijk te hebben wat je wel en niet wil, die ervaringen helpen je daar bij. Soms geeft terug komen na 6 maanden ook hele andere inzichten over een bedrijf of persoon. Als je wens/droom is om een huis te bouwen zou ik gewoon lekker blijven orienteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HitDyl
lp77 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:42:
[...]

Plots gisteravond? Of kreeg je gisteravond toevallig de offertes van beide bouwbedrijven binnen?

Had je al eerdere offertes van deze aannemers gehad en hebben ze de prijs flink verhoogd tov de vorige offertes?

Hoeveel % is 30k tov de totale aanneemsom. Percentages zeggen meer dan een bedrag.
Ja echt heel toevallig wel, ik zat er rond 19u op en rond 20u waren de prijzen hoger. Ik begreep er niks van. Tot ik in google de oude prijzen nog terug zag. Wij zijn nog niet met offertes bezig. Daar willen we eerst meer duidelijkheid hebben over de kavel. Die plannen worden pas eind dit jaar aangekondigd.

Members only:
twain4me schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:55:
[...]

Lijkt momenteel beetje op een huis kopen, gemiddeld komen er elke maand een paar K's bij.
Orienteren heeft imho altijd nut, de ervaring gaat mee in je rugzak. het is best lastig om echt duidelijk te hebben wat je wel en niet wil, die ervaringen helpen je daar bij. Soms geeft terug komen na 6 maanden ook hele andere inzichten over een bedrijf of persoon. Als je wens/droom is om een huis te bouwen zou ik gewoon lekker blijven orienteren.
Dat is waar, de moed zakte alleen een beetje in de schoenen wat betreft aanpassingen die we willen doen en of die dan nog binnen budget gaan vallen. 32k is toch weer twee dakkapellen. Wellicht zijn andere bouwers dan standaard weer interessanter en begint de zoektocht weer opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
HitDyl schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:17:
[...]

Ja echt heel toevallig wel, ik zat er rond 19u op en rond 20u waren de prijzen hoger. Ik begreep er niks van. Tot ik in google de oude prijzen nog terug zag. Wij zijn nog niet met offertes bezig. Daar willen we eerst meer duidelijkheid hebben over de kavel. Die plannen worden pas eind dit jaar aangekondigd.
Ah ok, ik dacht 30k bovenop de reeds bestaande offerte. Maar nu begrijp ik het. Dit zijn wss sites a la groothuis, waarbij je al een redelijk goed beeld kunt krijgen wat alles uiteindelijk gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:53

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Zo'n 4 jaar geleden overwogen om de "budgetwoning" van Groothuis te laten bouwen, de GL1.
Toen een offerte gekregen inclusief heiwerk voor 210.000. Als ik nu de berekening maak online, is hetzelfde huis opeens een ton duurder...
Oke, nu worden de woning met een lucht/water warmtepomp geleverd en ook vloerverwarming boven, maar het verschil blijft enorm in zo'n korte tijd!

Wat betreft m'n eerdere vraag over onze grond welke "Archeologie 2" als aanduiding heeft;
Volgens het bestemmingsplan mogen de volgende zaken niet zonder vergunning:

Allereerst:
- Het is verboden om te bouwen of te laten bouwen op de voor 'Waarde - Archeologie - 2' mede bestemde gronden.

En ook:

- het ophogen en ontgraven van de bodem;
- het uitvoeren van grondwerkzaamheden, waartoe worden gerekend afgraven, woelen, mengen, diepploegen, egaliseren en ontginnen van gronden, alsmede het aanleggen van drainage;
- het scheuren van grasland;
- het aanleggen, dempen, dan wel verdiepen, vergroten of anderszins herprofileren van waterlopen, vijvers, sloten, greppels en andere wateren;
- het verlagen of verhogen van het waterpeil, tenzij dit een maatregel is van het bevoegde waterschap;
- het aanleggen of uitbreiden van oppervlakteverhardingen, zoals wegen, paden, banen of parkeergelegenheden;
- het aanleggen of verwijderen van ondergrondse transport-, energie-, telecommunicatie- of andere leidingen en de daarmee verband houdende constructies;
- het aanbrengen van diepwortelende bomen en/of beplanting;
- het rooien van diepwortelende bomen en/of beplanting, waarbij de stobben worden verwijderd.

Gelukkig zijn er wel een aantal uitzonderingen, waaronder:

- het werken of werkzaamheden betreft waarvan de diepte niet meer bedraagt dan 0,30 meter onder het bestaande maaiveld
- de werken of werkzaamheden een oppervlakte hebben van niet meer dan 100 m²

Hoe dan ook, voor echte sloop en bouwwerkzaamheden is een vergunning en eventueel meer onderzoek nodig. Ik heb nu contact gezocht met de gemeente voor verdere informatie en of het reeds aanwezig rapport van grondboringen in onze straat afdoende zou zijn. (ik verwacht van niet eigenlijk)....

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Roland_EM25 Kijk onder het kopje "Afwijken van de bouwregels". Bouwen kan wel als aan die regels is voldaan. Meestal komt het neer op opgraven of aantonen dat er niets (meer) te vinden is in de bodem op de diepte dat je wilt bouwen.

De 30cm komt van de bouwvoor (de humeuze bovenlaag), die als verstoord wordt beschouwd. Dat hoeft niet zo te zijn, maar ja, regels.

De vraag is wat er archeologisch in de bodem te verwachten is. Uit welke periode, etc. Dat is concrete informatie die meer inzicht kan geven. Archeologisch onderzoek laten uitvoeren brengt uiteraard kosten met zich mee, maar misschien kan dat worden beperkt door eerst een verkenning uit te voeren. Of dat helpt hangt af van waar het over gaat. Een middeleeuwse stadspoort bijvoorbeeld is duidelijk afgebakend, maar een nederzetting uit de ijzertijd niet.

Dus zoek uit wat de archeologie precies is en of je daar omheen kunt werken.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 15:27
Gisteren is ons huis opgeleverd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WY0_iVvh_u54sVSYy0Sv0_9Lb1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YrQRsazhbHfHlPX79qU78Ue.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzFxudGP0StBl97S84S2MD9ODpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQ4ifnR0WqfpWKy2cnQu5gIm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSa0qmWq2O-COpYum5gBuNRM8l4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2rWRRT5tm51J0iE7aCpVycj.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben nog iemand van eigenhuis.nl mee laten kijken met een opleveringskeuring. Dat is wel een aanrader, want hij was heel grondig en zelf weet je toch niet helemaal hoe iets allemaal opgeleverd hoort te worden.

Uiteindelijk vond hij 20 opleverpunten. Daarvan lagen veel ook nog bij de badkamerleverancier (die samenwerkt met Groothuisbouw). Volgens die man van de keuring was het voor een huis van dit formaat een goede score. Hij was ook enthousiast over de woning. :)

Wij trouwens ook. ;)

Grappig dat het toch heel anders voelt nu het huis opgeleverd is. Hiervoor hadden we ook al de sleutel zodat we er in konden wanneer we wilden, maar nu is het toch echt van ons (en de bank),

Nu de komende twee maanden nog veel doen voordat we gaan verhuizen. Volgende week wordt er gesaust, dan komt de vloer, etc. Het langste moeten we wachten op de keuken, die komt eind september en de week erna staat de verhuizing in de planning.

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
Elja schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hebben nog iemand van eigenhuis.nl mee laten kijken met een opleveringskeuring. Dat is wel een aanrader, want hij was heel grondig en zelf weet je toch niet helemaal hoe iets allemaal opgeleverd hoort te worden.

Uiteindelijk vond hij 20 opleverpunten. Daarvan lagen veel ook nog bij de badkamerleverancier (die samenwerkt met Groothuisbouw). Volgens die man van de keuring was het voor een huis van dit formaat een goede score. Hij was ook enthousiast over de woning. :)

Wij trouwens ook. ;)

Grappig dat het toch heel anders voelt nu het huis opgeleverd is. Hiervoor hadden we ook al de sleutel zodat we er in konden wanneer we wilden, maar nu is het toch echt van ons (en de bank),

Nu de komende twee maanden nog veel doen voordat we gaan verhuizen. Volgende week wordt er gesaust, dan komt de vloer, etc. Het langste moeten we wachten op de keuken, die komt eind september en de week erna staat de verhuizing in de planning.
Wauw, echt prachtig Elja, ik vind het een ontzettend karakter vol huis en de bakstenen passen er heel erg goed bij. Ik word hier toch wel weer geïnspireerd van. Heb je hier voor de standaard grijze baksteen gekozen uit de configurator van groothuisbouw en is dit de 14,87x9,66 buitenmaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij trouwens ook. ;)

Mooi geworden!

Grappig om te zien dat je eerste foto in dit topic echt precies op de uiteindelijke woning lijkt :)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Elja Gefeliciteerd! wat een kasteel van een huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
HitDyl schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:39:
[...]
Wauw, echt prachtig Elja, ik vind het een ontzettend karakter vol huis en de bakstenen passen er heel erg goed bij. Ik word hier toch wel weer geïnspireerd van. Heb je hier voor de standaard grijze baksteen gekozen uit de configurator van groothuisbouw en is dit de 14,87x9,66 buitenmaat?
Bedankt (jij ook @battler)!

In de configurator is het inderdaad de grijs gemeleerd. Uiteindelijk heb je bij Groothuisbouw keuze uit meer stenen dan in de configurator. Het is dezelfde als die ze in de middelste van de 3 modelwoningen op het terrein hebben gebruikt. Ik vind het echt een mooie steen en ook vanuit de buurt komen er veel complimentjes over. :)

Wij hebben de 'kleinste' maat van 13,93 bij 8,71 meter. Volgens mij ook echt wel groot genoeg, ook al heb ik daar wel over getwijfeld. De grootste maat is toch ook gelijk 50k duurder.
CrashOne schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:05:
Mooi geworden!

Grappig om te zien dat je eerste foto in dit topic echt precies op de uiteindelijke woning lijkt :)
lol :)
Inderdaad, we zijn er weinig meer van afgeweken.
Aan de buitenkant is er nog wel een erker bijgekomen (aan de linkerkant van de woning). Verder zijn de aanpassingen vooral binnen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
bbbrumbrum schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:33:
[...]

Altijd 2.5mm2 als je 16A afzekert.

Kookgroep wegflikkeren, daar hoort gewoon een krachtgroep in, ervanuitgaande dat je gewoon een 3x25A aansluiting krijgt.

Maar waarom niet gewoon 19mm low friction buis met VD? Zoals het heurt.... :+ :+

En de kabel/buis zou ik sowieso gewoon aan onderzijde vloer bevestigen, mochten er ooit wat beesten rondzwerven.

VOor mij is het meestal Solar via zaak, of Sander Vunderink, of Elektrobode, of Reichelt. Vekto vind ik ook heel goed & fijn maar niet (zo) goedkoop.
Bedoel je zoiets? https://www.elektramat.nl...-16-mm-per-rol-100-meter/
Als ik het goed begrijp hoef ik dit niet niet nog in een aparte buis te doen. Gewoon ophangen en klaar. Dit lijkt mij een beter idee dan ymvk in pvc buizen.

Mag dus niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
@Elja verkeerde topic. Dit hoort in ervaringen met het bouwen van een kasteel.

Congrats!

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:42

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij trouwens ook. ;)

Gefeliciteerd!

Kun je concreet wat van die puntjes noemen? Wij twijfelen erg of we dat moeten doen... tot nu toe loopt het allemaal goed. De aannemer al veel van onze op- en aanmerkingen opgepakt en alles gaat in goed overleg. We zien niet direct de meerwaarde op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
HitDyl schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:26:
[...]

Wat stond er op deze pagina, de link is dood? Wij zijn namelijk ook aan het oriënteren en zijn ook benieuwd naar Roweco Bouw. Ze doen een aantal projecten op het moment zie ik. En kon toch wel wat goede reviews vinden.
Als ik mij het goed herinner was de vloerverwarming niet goed aangelegd (iets met Radius). Varianthuis werkt alleen met onder aannemer dus onderaannemer kreeg de schuld. Rechtzaak geworden, varianthuis moest betalen maar dat deden ze niet. Dat varianthuis een fout maakt kan gebeuren, niet betalen bij veroordeling is niet netjes.

Ik heb dit toen nagevraagd bij Rowecobouw. dit was hun reactie.

"Samen zijn we in 2010 gestart om m.n. in zuid Nederland woningen te verkopen dus ook den haag, Rijswijk etc en dat werd een enorm succes, doordat we niet wisten hoe lang de crises zou duren hebben we ons vooral op het aantal verkopen gericht en werd het al snel veel te druk. te veel woningen aannemen en met name in het westen waar de prijzen 10 tot 20 % hoger lager verkochten we TE veel woningen.

Doordat veel bouwbedrijven failliet gingen en er dus veel meer zzp ers kwamen moesten we hier noodgedwongen gebruik van maken en zijn er inderdaad fouten gemaakt maar lag ook veelal aan de klanten. De klanten gingen er van uit dat de prijzen wel veel lager konden en gingen veel onderdelen in eigenbeheer doen zo ook de klant met de vloerverwarming."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Dengra schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:27:
Kun je concreet wat van die puntjes noemen? Wij twijfelen erg of we dat moeten doen... tot nu toe loopt het allemaal goed. De aannemer al veel van onze op- en aanmerkingen opgepakt en alles gaat in goed overleg. We zien niet direct de meerwaarde op dit moment.
Wij waren het eerst ook niet van plan, maar 2 dagen voor oplevering het toch nog geregeld.
Toch een beetje bang dat wij dingen zouden missen.

Deze man klopte bijvoorbeeld ook op tegels in de badkamer om te kijken of die goed zaten. En hij liet elke kraan en wc lopen en controleerde op lekken en dergelijke. Wel handig als iemand zo’n oplevering vaker meegemaakt heeft. Hij weet toch wat wel en niet hoort.

Een aantal van zijn puntjes:

- Binnendeur dagschoot valt niet in de sluitplaat
- sanitair, water loopt slecht weg. Waste nazien.
- waterleiding doorvoer kitten
- 3 stuks ramen afstellen
- Sifon in badmeubel lekt
- verwarmingsinstallatie beschadiging mantel
- beschermfolie verwijdereb boven deur van sluis
- ensuite deuren zijn lastig goed te sluiten
- plafondplaat installatiekast nog monteren
- afwerklat deur berging plaatsen; kiert aan bivenzijde bij metselwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Dengra schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:27:
[...]

Een opleverkeuring bij VEH kost € 233,-. Ik heb het indertijd ook laten doen, je merkt dat die mensen een hele bak ervaring hebben en de meeste (ook kleine) punten weten ze te vinden. Je kunt natuurlijk ook een ander ervaren en gerenommeerd keuringsbureau vragen (persoon NEN ISO 17024 gecertificeerd).

Ik had ook een zeer bekwame en welwillende aannemer, maar er zijn altijd punten die je zelf niet gaat vinden en op termijn voor problemen kunnen zorgen. Er liep op dat moment al een mannetje van de aannemer mee die een aantal punten direct oppakte. Voor zo'n bedrag denk ik er persoonlijk niet eens over na of ik het wel of niet moet doen (maar dat is inderdaad persoonlijk :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij trouwens ook. ;)

Mooie woning, ik ben ook wel benieuwd naar foto's van binnen. Zijn de ensuite deuren ook door Groothuisbouw geplaatst?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
Sport_Life schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:10:
Mooie woning, ik ben ook wel benieuwd naar foto's van binnen. Zijn de ensuite deuren ook door Groothuisbouw geplaatst?
Ik zal van binnenkort wat foto's binnen maken en plaatsen. Sinds het plaatsen van de deuren nog niet gedaan.
Specifieke dingen die je wilt zien?

De ensuite deuren zijn door Groothuisbouw gedaan ja. Het idee was in eerste instantie om die er achteraf in te laten bouwen, maar door ze direct mee te nemen scheelt het waarschijnlijk wel kosten. We willen nu zelf nog een kast aan de woonkamerzijde laten maken, zodat de ensuitedeur een klassieke uitstraling krijgt.

De complete wand inclusief de schuifdeuren waren een optie van 4.350 euro.
Batilan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:54:
Een opleverkeuring bij VEH kost € 233,-.

Voor zo'n bedrag denk ik er persoonlijk niet eens over na of ik het wel of niet moet doen (maar dat is inderdaad persoonlijk :))
Hij was bij ons 2 en een half uur bezig, dus betaalde we 279 euro. Als het binnen 2 uur lukt is het die 233 euro inderdaad. Owh, en je moet lid worden van VEH. Kost iets van 3 tientjes voor een jaar.

En dat was ook mijn denkwijze: net bijna 6 ton betaald voor een woning. Dan moet je niet moeilijk doen over nog geen 300 euro om iemand de boel even kritisch te laten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heeft iemand toevallig ervaring met bedrijven die een stalen trap kunnen maken en plaatsen op de verschillende verdiepingen? En ook met de kosten daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
Ferra schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:58:
Heeft iemand toevallig ervaring met bedrijven die een stalen trap kunnen maken en plaatsen op de verschillende verdiepingen? En ook met de kosten daarvan?
Tijd geleden alleen wat offertes opgevraagd, mag hopen dat het stuk goedkoper kan. Maar zaten allemaal rond de 6000 per trap wel met eiken treden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Elja schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:51:

En dat was ook mijn denkwijze: net bijna 6 ton betaald voor een woning. Dan moet je niet moeilijk doen over nog geen 300 euro om iemand de boel even kritisch te laten controleren.
Die 6 ton is exclusief de grond neem ik aan? Zo'n groot huis inclusief grond voor 6 ton zou een hele goeie deal zijn. Hier in Helmond ben ik al 7,5 ton kwijt voor een huis met een maat van 10 ×7 en wat aanbouw beneden. Wel op een kavel van 630m2 maar toch :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:06
.

[ Voor 111% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
Deleon78 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:22:
[...]

Dat is echt niet veel geld.
Herstel: dat is veel geld maar niet duur voor een trap, bekleding en plaatsing.
Even ter vergelijking een vuren houten trap
kost: 950
hardhout: 1500
Eiken: 3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Olympialooping schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:19:
Die 6 ton is exclusief de grond neem ik aan? Zo'n groot huis inclusief grond voor 6 ton zou een hele goeie deal zijn. Hier in Helmond ben ik al 7,5 ton kwijt voor een huis met een maat van 10 ×7 en wat aanbouw beneden. Wel op een kavel van 630m2 maar toch :|
Ja, helaas zonder de grond. ;)

Voor de grond heb ik hier (Wijchen) 412.000 euro betaald (1.070 m2).
Het huis, inclusief twee badkamers en toilet, was circa 572.000.

Dan komt er vloer (ca 16k), keuken (ca 24k), schilderwerk (circa 25k), tuin (ca 50k), etc bij.

In totaal is het budget nu al over de 1,1 miljoen.
Ik verwacht dat we nog wel net onder de 1,2 miljoen blijven.

Maar het is een prijzige hobby. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jowi schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:54:
Kleine update van mijn kant. Het zoeken naar een constructeur (nadat degene die we hadden afhaakte wegens omstandigheden) heeft de boel een aantal weken opgehouden. Gelukkig nu wel iemand lokaal gevonden, tevens een bekende van de aannemer (ze doen vaker zaken met elkaar) en ook nog eens stukken goedkoper. Bouwvak zit er nu tussen, we hadden eigenlijk de bouwaanvraag voor de bouwvak klaar willen hebben maar dat wordt nu dus pas na de bouwvak. Onzekerheid is er nog wel over de financien, met name de invloed van de grondstofprijzen. Maar ja, we moeten door. Desnoods schrap ik een aantal dingen, tot en met de keuken aan toe. Primaire doel is het huis neerzetten, keuken is mooi maar als die een paar jaar later komt is het ook prima. Kook ik tot die tijd wel even op een simpel 2e hands keukentje van mp of iets simpels en goedkoops van ikea. Zelfde voor de tuin, aanleggen is leuk maar ook dat kan wel uitgesteld worden, en zijn er nog wat meer dingen als het moet. Ondertussen wat gespeeld met Sketchup en Vray rendering, ben absoluut geen expert maar wordt wel heel blij van hoe de renders van de woonkamer/keuken er uit zien.

[Afbeelding][Afbeelding]
lekker bezig! Je hebt toch niet perongeluk voor de meubels de speciale "te kleine Architecten meubels template" gebruikt? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Nee, de meubels zijn daadwerkelijk wat ik hier nu heb staan en op schaal :) speakers moeten inderdaad verder van de muur, maar dat is het soort detail waar ik nu nog even niet mee bezig ben. Ze zijn wel op schaal, staan min of meer op de plek waar ze moeten komen. Moet ze nog een keer echt natekenen, het zijn nu gewoon simpele kubussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:27

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij trouwens ook. ;)

Erg mooi en gefeliciteerd!

Welke warmtepomp is bij jullie geïnstalleerd? Merk herken ik, type benieuwd naar. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jowi schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:54:
Kleine update van mijn kant. Het zoeken naar een constructeur (nadat degene die we hadden afhaakte wegens omstandigheden) heeft de boel een aantal weken opgehouden. Gelukkig nu wel iemand lokaal gevonden, tevens een bekende van de aannemer (ze doen vaker zaken met elkaar) en ook nog eens stukken goedkoper. Bouwvak zit er nu tussen, we hadden eigenlijk de bouwaanvraag voor de bouwvak klaar willen hebben maar dat wordt nu dus pas na de bouwvak. Onzekerheid is er nog wel over de financien, met name de invloed van de grondstofprijzen. Maar ja, we moeten door. Desnoods schrap ik een aantal dingen, tot en met de keuken aan toe. Primaire doel is het huis neerzetten, keuken is mooi maar als die een paar jaar later komt is het ook prima. Kook ik tot die tijd wel even op een simpel 2e hands keukentje van mp of iets simpels en goedkoops van ikea. Zelfde voor de tuin, aanleggen is leuk maar ook dat kan wel uitgesteld worden, en zijn er nog wat meer dingen als het moet. Ondertussen wat gespeeld met Sketchup en Vray rendering, ben absoluut geen expert maar wordt wel heel blij van hoe de renders van de woonkamer/keuken er uit zien.

[Afbeelding][Afbeelding]
Het begin is er, ik zou alleen nog even met het licht spelen, dat heeft heel veel invloed op de sfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ernemmer schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:30:
[...]
Het begin is er, ik zou alleen nog even met het licht spelen, dat heeft heel veel invloed op de sfeer.
Ach, je kan daar jaren op studeren wat je met die tooling kan... zo enorm uitgebreid en complex. Dit is het resultaat van een zaterdagje klooien. Het gaat er niet om professionele plaatjes te maken.

Daarnaast maakt het Sketchup zo vreselijk traag... heb een core i7 met 16GB, daar ligt het niet aan zou je zeggen. Dat het een laptop is met dus nauwelijks grafische kaart wel... er is eigenlijk niet meer mee te werken. Dus ik probeer wat redelijke plaatjes er uit te krijgen die mij een beter idee geven van hoe alles er uit komt te zien, en dan is mijn 30 dagen trial periode wel over en uninstall ik de boel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jowi schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:45:
[...]

Ach, je kan daar jaren op studeren wat je met die tooling kan... zo enorm uitgebreid en complex. Dit is het resultaat van een zaterdagje klooien. Het gaat er niet om professionele plaatjes te maken.

Daarnaast maakt het Sketchup zo vreselijk traag... heb een core i7 met 16GB, daar ligt het niet aan zou je zeggen. Dat het een laptop is met dus nauwelijks grafische kaart wel... er is eigenlijk niet meer mee te werken. Dus ik probeer wat redelijke plaatjes er uit te krijgen die mij een beter idee geven van hoe alles er uit komt te zien, en dan is mijn 30 dagen trial periode wel over en uninstall ik de boel :)
Als je heel makkelijk wilt renderen zou je eens naar Enscape kunnen kijken, 30 dagen gratis en simpeler dan dat wordt het niet. Binnen twee uur heb je de ruimte gevuld met aankleding en je verlichting gefixt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Een andere tip is Twilight Render. Gratis en super makkelijk om vanuit Sketchup renders te maken.
Credits gaan naar @Verwijderd die het hier noemde:

Verwijderd in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

Misschien doe ik het verkeerd of jullie veel uitgebreider, maar ik heb met Sketchup en Twilight geen enkel probleem op een laptop met i5-7200U.

[ Voor 22% gewijzigd door Piet91 op 25-07-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jowi schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:45:
[...]

Waarschijnlijk is je tekening niet handig opgebouwd. dingen als bomen etc moet je eigenlijk in een apparte laag zetten en gewoon uit zetten als je ze niet nodig hebt, daarnaast zet altijd de schaduw uit tijdens het tekenen.

Ik teken nog met regelmaat op een antieke i3 toshiba met 8GB dat gaat opzich prima. (wel een SSD)

Had ik al gezegt dat je bomen en andere groene meuk moet uitzetten? die krengen zijn echt dodelijk voor een tekening op elk systeem gewoon teveel vlakjes en schaduw en textures meuk wat bij elke beweging opnieuw wordt berekend.zelfde geld voor sommige "kant en klare" meubels dat zijn dan vaak modelen die niet orgineel in sketshup zijn gemaakt. en door een conversie uit een miljoen miljard lijntjes en vlakjes bestaat. het formaat van de meubeltjes (in mb's) is dan al een aardige indicatie. (kleiner is beter ;) )

edit: purge wil ook nog wel eens helpen. uiteraard wel voor een backup zorgen.
https://architizer.com/bl...sketchup-guide-bug-splat/

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 25-07-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Elja schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:51:
[...]

Neem aan dat dat excl. keuken , vloeren, etc is (meerwerk buiten aannemer om)?

Edit zie nu je andere reactie
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2021 17:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Deleon78 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:44:
[...]

De standalone sketchup gaat na de trial over in een gratis versie (tenminste, die 2019 variant).
Ik heb het niet over sketchup maar over vray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Batilan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:54:
Een opleverkeuring bij VEH kost € 233,-. Ik heb het indertijd ook laten doen, je merkt dat die mensen een hele bak ervaring hebben en de meeste (ook kleine) punten weten ze te vinden. Je kunt natuurlijk ook een ander ervaren en gerenommeerd keuringsbureau vragen (persoon NEN ISO 17024 gecertificeerd).
Bij een vorig huis (lang geleden) heb ik ook een keuring door een oudere persoon van Eigenhuis laten doen, maar de belangrijkste kwesties moest ik toch zelf aanwijzen. Uiteindelijk heb ik er niet veel hulp aan gehad, maar iets is beter dan niets. Wat me destijds stoorde is de ongevraagde uitleg over het ontluchten van de verwarming. Wordt nog steeds gedaan? Daar had ik op dat moment (zo samen met de uitvoerder) geen behoefte aan. Het kan tegenwoordig anders gaan natuurlijk, en er zijn tegenwoordig veel meer voorschriften.

Bij een recentere oplevering van enkele jaren (niet van mezelf), heb ik achteraf veel tekortkomingen gevonden. Er was zelfs tweedehands materiaal gebruikt voor CAI en er waren houtschroeven gebruikt om plafonddozen vast te schoeven. Daarmee verniel je natuurlijk het schroefdraad en je loopt kans dat een lamp die eraan hangt omlaag komt zetten. Dat soort dingen kom je gaandeweg achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 10:58
@Elja Gaaf huis, wat is die witte slang onder je warmtepomp? En wordt deze ook nog anders afgewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 15:04
@Elja Wat is jullie huis echt een plaatje geworden! mag je echt super trots op zijn. De steen die je hebt gekozen is echt heel erg charmant in combinatie met de stijl van het huis.

Als ik de algemene tendens in dit topic volg zijn er veel mensen die excl. grond toch al 500k kwijt zijn voor hun woning?! Ik had geen idee van dat het zo kan verschillen per regio in NL wat je kwijt bent voor het bouwen van een huis. Dat de grond veel van prijs verschilt is vrij logisch natuurlijk.

Ons huis in Noord-holland Noord is nu in aanbouw en we betalen voor ons huis 240k casco, buitenmaten 8.5x14 (wel met zadelkap dus wel schuine kanten 1ste verdieping) en in totaal 206 m2 woonoppervlak.
We doen de afbouw dan in eigen beheer dus dat scheelt zeker in de centen maar bij de bouwer was het ook 360k sleutelklaar te realiseren.

we bouwen op een perceel van 936 m2 (260k) en incl keuken,badkamer etc zitten we nu met de begroting op 630k (wel afbouw in eigen beheer dan, en dan ook fysiek eigen beheer in ons geval ;) ).

Dan nog zit er wel een groot verschil in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Aurum schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:21:
@Elja Ik had geen idee van dat het zo kan verschillen per regio in NL wat je kwijt bent voor het bouwen van een huis. Grond is vrij logisch natuurlijk.
Nou, in grond zit ook veel verschil hoor, hier in het hoge noorden betaalde ik dit voorjaar 72K incl. btw en incl. kk voor 680m2 grond... wel buiten de stad, maar ook vrij uitzicht. Even verderop in Leeuwarden betalen ze zomaar het drie/viervoudige overigens. Zitten ze vaak wel aan (vaar)water, dat dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Aurum schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:21:
buitenmaten 8.5x14 (wel met zadelkap dus wel schuine kanten 1ste verdieping) en in totaal 236 m2 woonoppervlak.
Hoe zijn die vierkante meters berekend? Want ik geloof nooit dat je 236 m2 woonoppervlak krijgt in een woning met die afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
@Andrehj

Voor nu heb ik binnenmaat gebruikt en alles boven de 1.5m lijn. Als je hier het trapgat vanaf haalt en de trapkast kom je vast op minder uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:46

Piper

No guts, no glory

De binnenmuren zitten daar vast ook in meegerekend? ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Laatst online: 10:45
badboyqxy schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:04:
[...]

Tijd geleden alleen wat offertes opgevraagd, mag hopen dat het stuk goedkoper kan. Maar zaten allemaal rond de 6000 per trap wel met eiken treden
Ik heb 1500 betaald. Ik heb een lokale staalboer gevraagd en heb de treden daarna zelf gemonteerd. Ging wel om een rechtoe-rechtaan trap, zwart gecoat, incl. montage van de stalen delen. Hout (Eiken) zelf besteld, afgelakt (3x) en geplaatst. Was ongeveer 2 jaar geleden.

Diezelfde man trouwens ook gevraagd voor een stalen deur en leuning rondom trapgat. Scheelde echt 75 % t.o.v. wat je op internet vindt.

[ Voor 11% gewijzigd door _Piwi_ op 26-07-2021 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
@Piper @Andrehj

Nooit bij stilgestaan om dat er allemaal vanaf te halen, heb het herberekend en aangepast :) m3 had misschien duidelijker geweest.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Slammer2016
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-02 00:13
Weer een kleine update aan onze kant. Op de valreep van de bouwvak zijn ze begonnen met afgraven. Na de bouwvak starten ze met de rest van de werkzaamheden. Nu begint het na een lang voortraject allemaal werkelijkheid te worden :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XOBvSW6VFFj0bgZv1G3a3L0xF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzWJPc6jbwoHDvlsebJ2fOy4.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 195 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic