@
big bang @
PaT @
twain4me @
MagniArtistique bedankt voor jullie commentaar op mijn
post van vorig weekend. Intussen hebben we een ietwat aangepaste schets ontvangen (was nog voordat we terugkoppeling hadden gegeven naar de architect) waarin een aantal zaken al iets zijn aangepast. Op basis van jullie inputs en eigen ideeën heb ik daar nog wat aan gewijzigd (met rood in de tekening):
Noot: 2e edit gedaan: toilet niet in bijkeuken maar in technische ruimte geschoven, meterkast er juist weer uitgehaald, deur in garage omgedraaid op voorstel van @
Andrehj
@
big bang
M.b.t. looproute naar het terras/tuinkamer aan de westkant: ik denk inderdaad dat het prettig is als (ook) de grotere pui op het westen open kan, al denk ik dat de looproute meer naar de keuken gaat dan naar het zitgedeelte, maar dat is ook goed te doen via de pui.
Deur van de badkamer is ook een goede, we gaan de
indeling boven omgooien waardoor we deze wat kunnen verschuiven en de deur hopelijk de overloop minder blokkeert: de slaapkamer komt nu aan de zuidkant, daar hebben we mooier uitzicht (over een plas i.p.v. op de overbuurman). Door het grote overstek verwachten we geen problemen met de warmte (en anders kunnen we altijd nog een screen plaatsen, maar dan wel direct in de bouw).
Ook de werkkamer is in de nieuwe tekening al iets groter. We willen ook een (melk)glazen deur vanuit de woonkamer waardoor er meer licht binnen komt. Ook het glas op het oosten willen we wat groter maken. We verwachten dat we in de toekomst nog steeds vaak thuis zullen werken. Nadeel van de grotere werkkamer is wel dat de overgang tussen keuken/eethoek en zithoek wat smal wordt, ik weet niet hoe dat uitpakt qua 'beleving' van de ruimtes.
@
PaT
De hoek naast de keuken is inderdaad nog niet echt een "gebruiksruimte", in de nieuwe tekening is het al iets beter doordat er een zithoekje aan het kookeiland is bedacht, maar ik vraag me af of een alternatieve indeling niet beter is (bijvoorbeeld door de keuken in die hoek te plaatsen. Ook twijfel ik over het grote hoekraam op het westen/noorden, op zich een leuk ontwerp dingetje, maar de overbuurman kijkt zo optimaal onze keuken / eethoek in.
WC willen we inderdaad verplaatsen, ik denk dat we hem een kwartslag draaien en dan wat van de technische ruimte / bijkeuken afsnoepen, de meterkast inderdaad wisselen met de WC. We krijgen dan ook een wat bredere entree met dito glaspui.
@
twain4me
We denken er nu aan om de doorgang naar het terras via de werkkamer te realiseren waardoor de deur in de woonkamer komt te vervallen, de deur / pui komt dan meer naar het midden. Omdat dit een "ochtend terras" op het oosten is denken we dat we het vooral zelf gaan gebruiken. Ben wel benieuwd hoe we de "smoezelige aannemers" het beste van de "strakke aannemers" kunnen gaan onderscheiden
Je voorstel m.b.t. de deuren helpt, al denken we de techniek ruimte bereikbaar te maken vanuit de garage om zo geen extra ruimte te verliezen in de niet al te grote bijkeuken (nadat de WC er in schuift

). Zie ook mijn recente wijzigingsvoorstellen.
@
MagniArtistique
De badkamer zou qua leidingwerk inderdaad handiger zijn boven de WC, maar aan de westkant hebben we een mooi uitzicht op de tuin, een plas en een bos, dus we zien het wel voor ons dat we lekker in bad een mooi uitzicht hebben (we hebben daar nauwelijks inkijk), dus de badkamer aan die zijde is voor ons een "must"

. Ik hoop dat dit in een breedplaatvloer te doen is zonder dat we te veel water-geklots meekrijgen. In de grote slaapkamer zouden we nog wel wat ruimte moeten hebben voor een (inloop) kast.
We vinden zelf de uitstraling van de woning wel mooi, met name
de brede windveren (met dekker) langs het dak doorlopend in een gelijksoortige rand langs het balkon en dan links naar de grond vinden we een mooi design statement. Ook
de voorkant bij de garage en de entree kan mooi uitpakken denken we (als inspiratie bijvoorbeeld
dit ontwerp (dan beperkt tot het vooraanzicht van de garage en entree). We missen alleen nog wel een beetje de "wow factor" qua glaspartijen. Ook lijkt de materialisatie van de buitenmuren nog wat onsamenhangend, zelf zijn we wel weg van wit stucwerk in contrast met hout met een warme kleur en een antraciet kleur (b.v. voor de kozijnen en eventueel enkele muurdelen), maar de uitdaging is om dat tot een consistent geheel te combineren. Een geheel witte, of geheel antraciet, of geheel houten gevel spreekt ons minder aan, maar in het huidige ontwerp zitten naar onze smaak net wat te veel vlakken.
Nog maar eens wat Pinteresten

maar suggesties zijn van harte welkom.
De woning is inderdaad vrij groot, met name omdat het bebouwd oppervlak minimaal 180 m2 moet zijn (eigenlijk 200 met 10% kruimelregeling). Naar mijn idee is de verhouding tussen bgg en kap nu wat scheef, maar ook nog een veel grotere kap / 1e verdieping en zolder wordt wat te veel van het goede.
[
Voor 6% gewijzigd door
Batilan op 17-07-2021 17:21
]