Mocht je het na je gratis periode toch nog gerenderd willen hebben, moet je het bestand maar doorsturen, ik heb hier Sketchup Pro en de betaalde versie van Vray
Klein bier voor iedereen met nutteloze ing rentepunten die een lidmaatschap VEH wil; met rentepunten kost een lidmaatschap €15. Scheelt toch weer anderhalve baksteen
It's time to play the music, it's time to light the lights
Sorry voor de late reactie. Het is al een tijdje geleden, maar er gingen een aantal zaken fout en op een bepaald moment gingen ze juridische stappen ondernemen.HitDyl schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:26:
[...]
Wat stond er op deze pagina, de link is dood? Wij zijn namelijk ook aan het oriënteren en zijn ook benieuwd naar Roweco Bouw. Ze doen een aantal projecten op het moment zie ik. En kon toch wel wat goede reviews vinden.
"vroeger" moesten fundering en riolering 70-80cm onder de grond ivm mogelijke vorst.Slammer2016 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:28:
Weer een kleine update aan onze kant. Op de valreep van de bouwvak zijn ze begonnen met afgraven. Na de bouwvak starten ze met de rest van de werkzaamheden. Nu begint het na een lang voortraject allemaal werkelijkheid te worden.
[Afbeelding]
Ze lijken op de foto niet erg diep te hebben uitgegraven. Wellicht gezichtsbedrog? Wel mooi dat je meteen op het zand zit.
Moet het perceel na de bouw misschien behoorlijk opgehoogd waardoor je alsnog diep genoeg zit?
@nokiaan958GB Er moet inderdaad het een en ander geëgaliseerd worden. Op het diepste punt is het namelijk +-1,1m en aan de andere kant +-60cm. Wij zijn er erg blij mee dat we gelijk op zandgrond zaten. De achter buren moeten namelijk aan grondverbetering doen. Daar is inmiddels al een gat van bijna 6m diep gegraven.
ik dacht bij de fotos inderdaad groothuis te herkennen, de tekst bevestigde dat. Wij hebben ook met groothuis gebouwd, opgeleverd in 2019.Elja schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:25:
Gisteren is ons huis opgeleverd!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We hebben nog iemand van eigenhuis.nl mee laten kijken met een opleveringskeuring. Dat is wel een aanrader, want hij was heel grondig en zelf weet je toch niet helemaal hoe iets allemaal opgeleverd hoort te worden.
Uiteindelijk vond hij 20 opleverpunten. Daarvan lagen veel ook nog bij de badkamerleverancier (die samenwerkt met Groothuisbouw). Volgens die man van de keuring was het voor een huis van dit formaat een goede score. Hij was ook enthousiast over de woning.
Wij trouwens ook.
Grappig dat het toch heel anders voelt nu het huis opgeleverd is. Hiervoor hadden we ook al de sleutel zodat we er in konden wanneer we wilden, maar nu is het toch echt van ons (en de bank),
Nu de komende twee maanden nog veel doen voordat we gaan verhuizen. Volgende week wordt er gesaust, dan komt de vloer, etc. Het langste moeten we wachten op de keuken, die komt eind september en de week erna staat de verhuizing in de planning.
Is de steen dezelfde als een van hun voorbeeldhuizen?
Stukje verder gelezen en daar geef je het antwoord. Steen hebben wij ook
oja, bij ons betaalde groothuis de veh keuring gewoon, is dat nu niet meer?
[ Voor 3% gewijzigd door Driek op 28-07-2021 15:49 ]
Tijd van werken, tijd van rusten
Moet je, op lange termijn en in het algemeen belang, niet willen imho. VEH dient jouw belangen te behartigen, en er ontstaat een verstrengeling als ze door de tegenpartij betaald worden.Driek schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:42:
[...]
Ben ik het niet helemaal mee eens, zeker omdat VEH echt onafhankelijk is.big bang schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:30:
[...]
Moet je, op lange termijn en in het algemeen belang, niet willen imho. VEH dient jouw belangen te behartigen, en er ontstaat een verstrengeling als ze door de tegenpartij betaald worden.
Overigens werd er de standaard prijs van de VEK keuring vergoed, als ik een eigen keurder had uitgekozen werd die ook vergoed, voor het VEH bedrag.
Wij zijn ook begonnen met een zelfbouw kavel, 1 zijkant en de achterkant zit een afrastering van een weiland
volgens bouwbesluit moet je bouwhekken plaatsen om de te bouwen woning maar ook waar al een afrastering van en weiland zit, dit scheelt nl veel bouwhekken, waar halen jullie de bouwhekken huren op kopen ?
volgens bouwbesluit moet je bouwhekken plaatsen om de te bouwen woning maar ook waar al een afrastering van en weiland zit, dit scheelt nl veel bouwhekken, waar halen jullie de bouwhekken huren op kopen ?
Ik weet niet hoe de gemeente is. In mijn geval is de gemeente erg meedenkend en laten ze veel toe tenzij er klachten komen. Mijn bouwhekken heb ik aan de straatkant geplaatst omdat er aan de andere 3 kanten al muren / heg staan.brutus26 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:45:
Wij zijn ook begonnen met een zelfbouw kavel, 1 zijkant en de achterkant zit een afrastering van een weiland
Bouwhekken zijn bij mij door de grondwerker geleverd, die huur ik voor onbeperkte tijd voor €180 voor een meter of 25. Als dat niet kon had ik ze denk ik een keer op een veiling gekocht, daar staan regelmatig redelijke partijen. Afhankelijk van hoe hoog de andere afrastering is en de buurt is het natuurlijk ook fijn om hoge hekken rondom te hebben ivm vandalisme en diefstal.
Mijn vriendin en ik worden hopeloos van de huizenmarkt. Wij zoeken een woning tussen 750K en 1500K. Genoeg te vinden, zou je denken. Wij willen echter geen kinderen maar wel een luxe huis, iets dat veel huizen in deze prijscategorie niet echt bedienen. Alle bezichtigingen tot nu toe waren teleurstellend. De huizen voelen ook 40-80% te duur.
Daarom ontwikkelt zich nu het plan om wat te laten bouwen. We willen zo min mogelijk gezeik met aannemers en dergelijke dus we zaten te kijken naar een high-end prefab zoals een Huf huis.
Heeft iemand hier ervaring mee? Klopt mijn inschatting dat je op deze manier veel stresslozer een huis kan bouwen? Mijn inschatting is dat dit de gemiddelde kosten van bouwen met 20% verhoogd, maar ik heb nog geen prijzen gevraagd bij Huf. Wij hebben geen enkele ervaring en ik zie veel horrorverhalen van slechte aannemers en lange trajecten in mijn omgeving. Daar hebben wij geen zin in.
En als laatste: zijn er alternatieven voor HUF waarbij je in feite een alles-in-een high-end pakket kan kopen zonder verassingen?
Daarom ontwikkelt zich nu het plan om wat te laten bouwen. We willen zo min mogelijk gezeik met aannemers en dergelijke dus we zaten te kijken naar een high-end prefab zoals een Huf huis.
Heeft iemand hier ervaring mee? Klopt mijn inschatting dat je op deze manier veel stresslozer een huis kan bouwen? Mijn inschatting is dat dit de gemiddelde kosten van bouwen met 20% verhoogd, maar ik heb nog geen prijzen gevraagd bij Huf. Wij hebben geen enkele ervaring en ik zie veel horrorverhalen van slechte aannemers en lange trajecten in mijn omgeving. Daar hebben wij geen zin in.
En als laatste: zijn er alternatieven voor HUF waarbij je in feite een alles-in-een high-end pakket kan kopen zonder verassingen?
[ Voor 7% gewijzigd door Grotbewoner op 29-07-2021 09:44 ]
Je zou kunnen kijken naar een bouwbegeleider? Afhankelijk van de exacte partij kan die alles regelen en ontzorgen of juist alleen als coach optreden. Zelf werk ik met iemand die veel meer een coach is en ik zelf zoveel mogelijk doe, maar in het voortraject heb ik ook gepraat met partijen die juist alles ontzorgen en aannemers aansturen / kiezen. Dan heb je natuurlijk wel nog het voortraject met architect enzo, al is daar misschien ook nog wel wat te regelen met een bouwbegeleider. Deze zijn uiteraard niet gratis, maar ja, ontzorgen is nou eenmaal niet gratis. Nu werk ik op uurbasis met mijn bouwbegeleider, maar sommige rekenen een pakketprijs + 15% materiaalkosten oid.Grotbewoner schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:43:
Mijn vriendin en ik worden hopeloos van de huizenmarkt. Wij zoeken een woning tussen 750K en 1500K. Genoeg te vinden, zou je denken. Wij willen echter geen kinderen maar wel een luxe huis, iets dat veel huizen in deze prijscategorie niet echt bedienen. Alle bezichtigingen tot nu toe waren teleurstellend. De huizen voelen ook 40-80% te duur.
Een huis bouwen zal nooit gaan zonder stress, maar wat ik begrijp is dat je ontzorgt wil worden.Grotbewoner schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:43:
Wat is jouw definitie van zo min mogelijk gezeik? Wil je dat HUF alles voor je regelt? Turnkey en volledig ingericht opgeleverd? Wat definieer je als luxe? Wil je een sauna, zwembad, grote luxe badkamer, entertainment ruimte, luxe keuken? Dit alles gestuurd door domotica?
Bij HUF zou dit allemaal wel mogelijk zijn maar je keuzes zijn dan wel beperkt denk ik.
Je kunt ook een bouwbegeleider aanstellen die samen met architect, interieurarchitect en aannemer alles voor je regelt. Dan hoef je zelf alleen de keuzes te maken en te vertellen hoe je het wilt hebben. Dit geeft je denk ik ook meer vrijheid om een eigen ontwerp neer te zetten. Het valt of staat natuurlijk wel met de kwaliteiten van de bouwbegeleider.
Wat ik je ook nog in overweging mee wil geven: een 'luxe' huis gaat vooral om comfort, dus bezuinig niet op de schil van het huis en een goed binnenklimaat. Google eens naar de term passiefhuis. Daarnaast raad ik je aan om toekomstgericht te denken, het bouwbesluit in Nederland is echt het minimum van wat je gerealiseerd wilt zien. Neem extra zonnepanelen, zorg voor een mooi geïntegreerde laadpaal op je terrein, kies voor een goed WTW ventilatie systeem, goede warmtepomp, neem triple glas, zonwering(!) etc. Dit zijn investeringen die je achteraf niet makkelijk meer kan toevoegen maar waar je heel veel plezier van gaat hebben.
Als je voor zo'n bedrag iets gaat neerzetten waar jij en je vriendin oud willen worden dan wil je het ook in 1 keer goed doen.
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
@Grotbewoner Volgens mij valt ook livingstone meer in de categorie die jij zoekt?
In eerste instantie zou ik vooral een bouwer zoeken die qua bouwstijl en communicatie bij je past.
In eerste instantie zou ik vooral een bouwer zoeken die qua bouwstijl en communicatie bij je past.
Bedankt voor het advies. Alle features die je noemt zijn standaard (en bewezen) bij Huf, van wat ik begrijp. Dat maakt het ook zo aantrekkelijk (tot ik de prijs zie, waarschijnlijk!). Ik heb ze allemaal op mijn lijstje staan.Vantage92 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:21:
[...]
Een huis bouwen zal nooit gaan zonder stress, maar wat ik begrijp is dat je ontzorgt wil worden.
Wat is jouw definitie van zo min mogelijk gezeik? Wil je dat HUF alles voor je regelt? Turnkey en volledig ingericht opgeleverd? Wat definieer je als luxe? Wil je een sauna, zwembad, grote luxe badkamer, entertainment ruimte, luxe keuken? Dit alles gestuurd door domotica?
Bij HUF zou dit allemaal wel mogelijk zijn maar je keuzes zijn dan wel beperkt denk ik.
Je kunt ook een bouwbegeleider aanstellen die samen met architect, interieurarchitect en aannemer alles voor je regelt. Dan hoef je zelf alleen de keuzes te maken en te vertellen hoe je het wilt hebben. Dit geeft je denk ik ook meer vrijheid om een eigen ontwerp neer te zetten. Het valt of staat natuurlijk wel met de kwaliteiten van de bouwbegeleider.
Wat ik je ook nog in overweging mee wil geven: een 'luxe' huis gaat vooral om comfort, dus bezuinig niet op de schil van het huis en een goed binnenklimaat. Google eens naar de term passiefhuis. Daarnaast raad ik je aan om toekomstgericht te denken, het bouwbesluit in Nederland is echt het minimum van wat je gerealiseerd wilt zien. Neem extra zonnepanelen, zorg voor een mooi geïntegreerde laadpaal op je terrein, kies voor een goed WTW ventilatie systeem, goede warmtepomp, neem triple glas etc. Dit zijn investeringen die je achteraf niet makkelijk meer kan toevoegen maar waar je heel veel plezier van gaat hebben.
Als je voor zo'n bedrag iets gaat neerzetten waar jij en je vriendin oud willen worden dan wil je het ook in 1 keer goed doen.
Punt is dat je geen plan hebt. Wat verwacht je van een huis? 750K-1500K is geen budget, naast een bouwer heb je eerst grond nodig, en het bestemmingsplan bepaalt vervolgens wàt je mag bouwen. Dan ben je al door een molen van gedoe gegaan…Grotbewoner schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:43:
Mijn vriendin en ik worden hopeloos van de huizenmarkt. Wij zoeken een woning tussen 750K en 1500K. Genoeg te vinden, zou je denken.
….
Een kennis van me heeft met Huf gebouwd, wel in Duitsland. Laat ik ‘t zo zeggen, de stress is anders.
Wat ik je aanraad is naar nieuwbouwprojecten te kijken: dan is je stress het kleinst
Mijn huis is slimmer dan ik...
Wellicht kun je 'luxe' eens definiëren, er is een heleboel te kop op heel veel locaties voor onder de 1500K wat je luxe kan noemen. Althans, ik noem dat luxe. Wellicht een bestaand pand wat een stuk minder kost dan de bedragen die je nu noemt 'verluxen' met het wat extra geld?Grotbewoner schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:43:
Wij zoeken een woning tussen 750K en 1500K. Genoeg te vinden, zou je denken. Wij willen echter geen kinderen maar wel een luxe huis, iets dat veel huizen in deze prijscategorie niet echt bedienen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik heb nog geen plan inderdaad en alle opties liggen nog open. Daarom stel ik hier wat vragen.Conrado schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:31:
[...]
Punt is dat je geen plan hebt. Wat verwacht je van een huis? 750K-1500K is geen budget, naast een bouwer heb je eerst grond nodig, en het bestemmingsplan bepaalt vervolgens wàt je mag bouwen. Dan ben je al door een molen van gedoe gegaan…
Een kennis van me heeft met Huf gebouwd, wel in Duitsland. Laat ik ‘t zo zeggen, de stress is anders.
Wat ik je aanraad is naar nieuwbouwprojecten te kijken: dan is je stress het kleinst
Dus ze maken het huis een X bedrag duurder om een tegoed te geven van een X bedrag, voor een keuring.Driek schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:43:
[...]
Ben ik het niet helemaal mee eens, zeker omdat VEH echt onafhankelijk is.
Overigens werd er de standaard prijs van de VEK keuring vergoed, als ik een eigen keurder had uitgekozen werd die ook vergoed, voor het VEH bedrag.

juist ja.. Als ze het huis nog 200 euro duurder maken kunnen ze ook meteen de eerste keer de koelkast vullen betalen, wat een onzin.
[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 29-07-2021 16:35 ]
Dat mag, maar de bedoeling is dat je daarmee ook wat kunt ;-)Grotbewoner schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:23:
[...]
Ik heb nog geen plan inderdaad en alle opties liggen nog open. Daarom stel ik hier wat vragen.
Zelf bouwen=Budgeteren,. Heb je nu 750K of 1500k? Verwacht je een kavel voor 150K of 700K? Dat zijn toch de eerste stappen.
Geen idee welke regio je wil bouwen maar https://www.vandekolk.nl/villabouw bouwt zeer mooie en luxe villa's. Vanuit mijn eerdere werkgever diverse klussen gedaan voor bijvoorbeeld veeleisende BN-ers in regio blaricum/laren.Grotbewoner schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:25:
[...]
Bedankt voor het advies. Alle features die je noemt zijn standaard (en bewezen) bij Huf, van wat ik begrijp. Dat maakt het ook zo aantrekkelijk (tot ik de prijs zie, waarschijnlijk!). Ik heb ze allemaal op mijn lijstje staan.
(géén aandelen
Voor zover ik kon zien aan de zijde van onderaannemer fijne partij.Zorg voor een goed bouwteam, dat scheelt de helft. Als je een aannemer hebt gevonden waar je je goed bij voelt kunnen zij wel helpen met onderaannemers waar zij prettig mee samenwerken. Je zit dan niet voor een dubbeltje op de eerste rang, maar als de daadwerkelijke mensen op de "vloer" elkaar al jaren kennen scheelt erg veel

Dan zal het nooit voorkomen dat de stucadoor al bezig is terwijl er nog leidingwerk de muur in moet
Hier kan ik me bij aansluiten. Wij bouwen ook met deze aannemer (al zou ik ons huis geen enorm luxe villa willen noemen) en ervaring tot nu toe is hetzelfde (ook geen aandelen).
Je hoeft dus niet eens per se BN’er te zijn.
Je hoeft dus niet eens per se BN’er te zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door H34H op 29-07-2021 22:00 ]
Super! Bedankt voor de tip.ybos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:47:
[...]
Geen idee welke regio je wil bouwen maar https://www.vandekolk.nl/villabouw bouwt zeer mooie en luxe villa's. Vanuit mijn eerdere werkgever diverse klussen gedaan voor bijvoorbeeld veeleisende BN-ers in regio blaricum/laren.
(géén aandelen)
Voor zover ik kon zien aan de zijde van onderaannemer fijne partij.Zorg voor een goed bouwteam, dat scheelt de helft. Als je een aannemer hebt gevonden waar je je goed bij voelt kunnen zij wel helpen met onderaannemers waar zij prettig mee samenwerken. Je zit dan niet voor een dubbeltje op de eerste rang, maar als de daadwerkelijke mensen op de "vloer" elkaar al jaren kennen scheelt erg veel
Dan zal het nooit voorkomen dat de stucadoor al bezig is terwijl er nog leidingwerk de muur in moet
Na de bouwvak moet ik de posities van de centraaldozen aangeven. Vooralsnog voorzie ik dat ik er in elke ruimte één nodig zal hebben muv de keuken en de garage (10m lang en twee binnen toegangsdeuren) waar er twee moeten komen. Zijn er nog dingen waar je rekening mee moet houden als je de positie moet bepalen?
[ Voor 9% gewijzigd door lp77 op 31-07-2021 22:08 ]
Ik heb voor het grootste deel met directe bedrading gewerkt, omdat dat met CLT logischer is dan centraaldozen en omdat ik lichtpunten separaat wil kunnen schakelen. Voor de kelder heb ik wel centraaldozen en daar heb ik eerst uitgetekend waar ik welke functionaliteit wilde hebben in wanden en plafonds en daar volgt eigenlijk logischerwijze positie van de centraaldozen uit.lp77 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:07:
Na de bouwvak moet ik de posities van de centraaldozen aangeven. Vooralsnog voorzie ik dat ik er in elke ruimte één nodig zal hebben muv de keuken en de garage (10m lang en twee binnen toegangsdeuren) waar er twee moeten komen. Zijn er nog dingen waar je rekening mee moet houden als je de positie moet bepalen?
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
De enige functie die ik voor ogen heb is verlichting. Of denk ik dan te ouderwets?StevenK schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:24:
[...]
Ik heb voor het grootste deel met directe bedrading gewerkt, omdat dat met CLT logischer is dan centraaldozen en omdat ik lichtpunten separaat wil kunnen schakelen. Voor de kelder heb ik wel centraaldozen en daar heb ik eerst uitgetekend waar ik welke functionaliteit wilde hebben in wanden en plafonds en daar volgt eigenlijk logischerwijze positie van de centraaldozen uit.
Heb je al een concept inrichting gemaakt?lp77 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:07:
Het is het mooiste om je plafondlampen direct op de centraaldoos te monteren. Krijg je geen kabelgootje langs het plafond en geen afdekdop op de centraaldoos.
En qua hoeveelheid. Dus net zoveel centraaldozen als je plafondlampen gaat maken.
En ik heb er in de hal ook een extra voor de rookmelder. En ik heb huizen gezien waar de accesspoints op die manier aan het plafond hangen (unifi bijvoorbeeld).
De ellende van een centraaldoos is dat die vaak de positie van je verlichting bepaalt. Maar daarnaast zul je ook je schakelpunten en WCD's vanuit die centraaldoos bedraden. En dan heb je nog dingen als een rookmelder of UTP voor je wifi.lp77 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:25:
[...]
De enige functie die ik voor ogen heb is verlichting. Of denk ik dan te ouderwets?
Inbouwdozen Utp en AP kunnen rechtstreeks naar de meterkast verbonden . Voor Utp bij voorkeur 3kwart buis gebruiken
[ Voor 5% gewijzigd door nokiaan958GB op 31-07-2021 22:38 ]
Je hebt het over 'directe bedrading' ipv centraaldozen, wat bedoel je daarmee?StevenK schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:30:
[...]
De ellende van een centraaldoos is dat die vaak de positie van je verlichting bepaalt. Maar daarnaast zul je ook je schakelpunten en WCD's vanuit die centraaldoos bedraden. En dan heb je nog dingen als een rookmelder of UTP voor je wifi.
Dat de kabels direct naar de meterkast gaan en niet via een centraaldoos
Elk punt apart bedraad naar een schakelkast.(in mijn geval) één van de drie centrale kasten.jowi schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 07:47:
[...]
Je hebt het over 'directe bedrading' ipv centraaldozen, wat bedoel je daarmee?
En qua positie, denk bijvoorbeeld voor je slaapkamer na over of je de lamp straks in het midden van de ruimte wil of bijvoorbeeld in het midden van het bed. Dat is meestal niet hetzelfde terwijl het laatste er vaak beter uitziet.lp77 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:07:
Top, dank jullie. Dit is wat ik al voor ogen had mbt centraaldozen. Het belangrijkste is dat ik in alle onwetendheid ’verkeerde’ keuzes wil voorkomen omdat een centraaldoos meer functionaliteiten kan hebben waar ik niet van af wist.
Ok, maar dan houd je toch een (centraal)doos in het plafond, daar waar je lichtpunt komt?Grolsch schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:14:
Dat de kabels direct naar de meterkast gaan en niet via een centraaldoos
Ik zit hier ook een beetje mee, zit nu tijdelijk in een nieuwbouw huurwoning, heb daar uiteraard ook wat lampjes opgehangen, en wat je merkt is dat veel armaturen etc smaller zijn dan de plafonddoos. Ik hou bijv. van slanke railsystemen met spots, hoe dek je dan zo'n lelijke plafonddoos af? Zijn er mogelijkheden zonder zo'n grote, standaard doos?
Of hoe ga je om met inbouw spots? Moet je de gaten (bijv. rechthoeken van 20x12cm, 12cm diep ofzo) met de bouw meenemen? Het zal hier gipsplafond worden, dus kan ook achteraf denk ik. Maar waar haal je in zo'n geval de spanning vandaan? Een verborgen doos tussen het plafond oid? Die moet je dan wel weer vantevoren plannen?
[ Voor 63% gewijzigd door jowi op 01-08-2021 14:54 ]
Iemand vroeg naar wat beelden van binnen, heb er vandaag een tourtje opgenomen. 
Afgelopen week is er gesaust en een eerste start gemaakt aan de tuin.
De komende week wordt de vloer gelegd en de tuin verder aangelegd (in eerste instantie vooral de oprit).
Mitsubishi Electric (Alklima) Ecodan Cylinderunit 7,5 kW PUHZ- SW75YAA + E(H/R)ST20D (200 liter boiler)
Er wordt nog grond aangevuld, die slang ligt dadelijk 30 centimeter onder de grond.
Overigens ligt er naast de warmtepomp ook nog een witte slang die voor de airco is.
Die is vooralsnog alleen maar voorbereidt (de kabels en leidingen zijn getrokken naar zolder).
Komende week worden, als het goed is, ook de units die erbij horen geplaatst.
Hoorde inderdaad al eerder dat ze dit vroeger voor je betaalde.
Vond ik wel een mooie insteek.
De komende week wordt de vloer gelegd en de tuin verder aangelegd (in eerste instantie vooral de oprit).
Volgens de papieren is het deze:Kees_frl schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:25:
[...]
Erg mooi en gefeliciteerd!
Welke warmtepomp is bij jullie geïnstalleerd? Merk herken ik, type benieuwd naar.
Mitsubishi Electric (Alklima) Ecodan Cylinderunit 7,5 kW PUHZ- SW75YAA + E(H/R)ST20D (200 liter boiler)
Die witte slang is de aansluiting met het huis.gumtree schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:58:
@Elja Gaaf huis, wat is die witte slang onder je warmtepomp? En wordt deze ook nog anders afgewerkt?
Er wordt nog grond aangevuld, die slang ligt dadelijk 30 centimeter onder de grond.
Overigens ligt er naast de warmtepomp ook nog een witte slang die voor de airco is.
Die is vooralsnog alleen maar voorbereidt (de kabels en leidingen zijn getrokken naar zolder).
Nee, dat doen ze inmiddels niet meer.Driek schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:42:
[...]
Photofacts; weblog over fotografie..
Vind het verrassend ruim ogen en mooi afgewerkt (en suite deuren).Elja schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:54:
[YouTube: Woning in aanbouw - Tour op 1 augustus 2021]
[...]
Volgens de papieren is het deze:
[...]
Die witte slang is de aansluiting met het huis.
[...]
Nee, dat doen ze inmiddels niet meer.
Waarom boven ltv (?) radiatoren en geen vvw?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
ZIet er allemaal supernetjes uit!Elja schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:54:
[YouTube: Woning in aanbouw - Tour op 1 augustus 2021]
[...]
Volgens de papieren is het deze:
[...]
Kleine opmerking, die "witte slang" dat zijn volgens mij je koelleidingen, mag (wil) je die zo in de zwarte grond wegwerken
De (elektrische) radiatoren was wat Groothuisbouw toen standaard aanbood.Sport_Life schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 00:19:
[...]
Vind het verrassend ruim ogen en mooi afgewerkt (en suite deuren).
Waarom boven ltv (?) radiatoren en geen vvw?
Op de badkamers ligt wel vloerverwarming.
Van wat ik begreep hoeven de radiatoren in de praktijk alleen maar aan als het een week lang onder nul is. Verder schijnt de wtw circulatie (ventilatie type d) ervoor te zorgen dat het overal aangenaam is.
@Elja
Bewust geen PV installatie op het dak? of komt dat elders op de kavel? (garage)
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Jammer dat je niet overal VVW hebt, nu wordt koelen met de WP erg lastig.Elja schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:05:
[...]
De (elektrische) radiatoren was wat Groothuisbouw toen standaard aanbood.
Van wat ik begreep hoeven de radiatoren in de praktijk alleen maar aan als het een week lang onder nul is. Verder schijnt de wtw circulatie (ventilatie type d) ervoor te zorgen dat het overal aangenaam is.
Qua warmteverdeling door ventilatie:
Ik vond dat niet goed genoeg (en koel ook nog via de VVW op de verdiepingen) en heb daarom dit voorjaar de airco op zolder alsnog aangelegd.
Nu is het pas echt overal aangenaam.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb de afgelopen 6 weken vaak met de WP via de VVW gekoeld, uiteindelijk werd het wel vochtig in huis.Andrehj schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:25:
[...]
Jammer dat je niet overal VVW hebt, nu wordt koelen met de WP erg lastig.
Ik vond dat niet goed genoeg (en koel ook nog via de VVW op de verdiepingen) en heb daarom dit voorjaar de airco op zolder alsnog aangelegd.
Ventileren is dan wel verplicht.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Volgens mij zit daar vrij weinig isolatie omheen. De delen van de WP die bij ons buiten om en deels in de aarde liggen zijn met een geïsoleerde mantelbuis afgewerkt van zeker een 15 cm dik. Op de eerste foto zonder isolatie en op de tweede foto met de dikke extra isolatiebuizen.Elja schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:54:
:strip_exif()/f/image/3reLsrktqORWG3Ne9OJgC2Db.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JALfSnSTf8cA9oIpyD3MPe1B.jpg?f=fotoalbum_large)
(ja, ik moet nodig het gras maaien)
achteraf is wat lastig jajowi schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:11:
[...]
Ok, maar dan houd je toch een (centraal)doos in het plafond, daar waar je lichtpunt komt?
Ik zit hier ook een beetje mee, zit nu tijdelijk in een nieuwbouw huurwoning, heb daar uiteraard ook wat lampjes opgehangen, en wat je merkt is dat veel armaturen etc smaller zijn dan de plafonddoos. Ik hou bijv. van slanke railsystemen met spots, hoe dek je dan zo'n lelijke plafonddoos af? Zijn er mogelijkheden zonder zo'n grote, standaard doos?
Of hoe ga je om met inbouw spots? Moet je de gaten (bijv. rechthoeken van 20x12cm, 12cm diep ofzo) met de bouw meenemen? Het zal hier gipsplafond worden, dus kan ook achteraf denk ik. Maar waar haal je in zo'n geval de spanning vandaan? Een verborgen doos tussen het plafond oid? Die moet je dan wel weer vantevoren plannen?
Maar je maakt of een doos (centraal of niet) achter een spot waar je dus bij kan door het gat van de spot of je maakt gebruik van kleine doosjes die door het gat van de spot passen Die laatste zijn met name geschikt om spots mee door te koppelen. bijna al het andere is tegen de regels
het alternatief is om de rookmelder de centraaldoos te laten verstoppen en dan kan je vanaf daar met een draad het plafond in en een klein doosje gebruiken om te koppelen
https://www.elektroschake...801-lasdoos-mini-25-91063
N.B.(centraal)dozen moeten berijkbaar zijn, dus nooit inbouwen achter een plafond een alternatief is ze bv hebben achter een knieschot van de verdieping boven het plafond.
edit:
Deze inbouwdoosjes kan je gebruiken achter een lamp waar het krap is en je toch een doosje wil
https://www.toolstation.nl/abb-inbouwdoos-klein/p23570
Als je nog meet vragen hebt (anders gaan we denk ik te ver offtopic)
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 02-08-2021 10:07 ]
wij hebben ook de electrische verwarming op de kamers. Zijn afgelopen winter alleen op de kantoorkamer aangeweest. Voor de rest volgens mij niet.Elja schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:05:
[...]
De (elektrische) radiatoren was wat Groothuisbouw toen standaard aanbood.
Komt nog.frisianstar schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:19:
@Elja
De huidige woning moet eerst verkocht zijn voordat ik de BTW weer kan terugvragen bij de nieuwe zonnepanelen. Tenminste, dat heb ik me laten vertellen door zo'n bedrijf dat die BTW teruggave uit handen kan nemen.
Op het dak aan de achterkant van het huis komen circa 30 panelen. En dan nog op de garage en de (nog te bouwen) carport en schuur. In totaal is de bedoeling meer dan 40 panelen.
Bij ons hangt er dus op de tweede verdieping straks ook nog airco (wordt donderdag geplaatst).Andrehj schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:25:
[...]
Jammer dat je niet overal VVW hebt, nu wordt koelen met de WP erg lastig.
Dus die kan ook koelen en verwarmen.
WP heeft ook de koel-optie, maar die werkt dan alleen op de begane grond.
Eventueel zou er in de toekomst nog een airco op de erker geplaats kunnen worden om de slaapkamer te koelen, maar ik kijk nu eerst maar even aan hoe het zo gaat bevallen.
Behoorlijk verschil ja.gumtree schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:10:
[...]
Volgens mij zit daar vrij weinig isolatie omheen. De delen van de WP die bij ons buiten om en deels in de aarde liggen zijn met een geïsoleerde mantelbuis afgewerkt van zeker een 15 cm dik. Op de eerste foto zonder isolatie en op de tweede foto met de dikke extra isolatiebuizen.
Ik heb geen idee hoe belangrijk dit nog is.
Kan me voorstellen dat zo veel energie verloren gaat met koelen en verwarmen.
Ik zal eens informeren wat de airco jongens erover zeggen die van de week komen.
40 panelen?Elja schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:18:
[...]
Komt nog.
De huidige woning moet eerst verkocht zijn voordat ik de BTW weer kan terugvragen bij de nieuwe zonnepanelen. Tenminste, dat heb ik me laten vertellen door zo'n bedrijf dat die BTW teruggave uit handen kan nemen.
Op het dak aan de achterkant van het huis komen circa 30 panelen. En dan nog op de garage en de (nog te bouwen) carport en schuur. In totaal is de bedoeling meer dan 40 panelen.
Een inductieketel…No Hands schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:33:
[...]
40 panelen?Rij je ook elektrisch of draait je WP alleen op het elektrisch element?
Maar gewoon volmikken inderdaad!
Alhoewel 40x365=14kWp = 21A per fase bij vol zuid op 3f omvormer. Dan heb je je 3x25 aansluiting iig ten volste benut!
Hoeft niet. Ik heb ook 14 kWp, maar in een Oost-West-opstelling, en daarom genoeg aan een 8 kW omvormer.bbbrumbrum schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:12:
[...]
Een inductieketel…![]()
Alhoewel 40x365=14kWp = 21A per fase bij vol zuid op 3f omvormer. Dan heb je je 3x25 aansluiting iig ten volste benut!
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
2 jaar geleden was ik nog een uitzondering met 15kWp. Boven de 10kWp lijkt een beetje een uitgangspunt te worden, ze komen hier op tweakers gelukkig ook steeds vaker voorbij.Andrehj schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:24:
[...]
Hoeft niet. Ik heb ook 14 kWp, maar in een Oost-West-opstelling, en daarom genoeg aan een 8 kW omvormer.

Ja, twee elektrische auto’s hier.No Hands schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:33:
[...]
40 panelen?Rij je ook elektrisch of draait je WP alleen op het elektrisch element?
Ik vraag me af of verwarmen met een warmtepomp hier in een jaren 60 huis ooit de moeite waard gaat zijn,twain4me schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:37:
[...]
2 jaar geleden was ik nog een uitzondering met 15kWp. Boven de 10kWp lijkt een beetje een uitgangspunt te worden, ze komen hier op tweakers gelukkig ook steeds vaker voorbij.
Huis gaat volledig geïsoleerd worden inclusief nieuw glas HR++ of triple, dan hebben we nog een serre met alleen HR glas.
Ook hebben wij nergens vloerverwarming
Leuk topic maar ik ben eigenlijk opzoek naar een topic over het verbouwen van een bestaande woning. Ik kan deze niet vinden, dus of ik heb niet gezocht of het topic is er echt niet. Wel kan ik wat losse showcases vinden.
Misschien mag ik de vraag hier niet kwijt maar toch hoop ik dat iemand het verlossende antwoord heeft.
Nu is het wel zo dat nagenoeg alleen de buitenmuren gedeeltelijk blijven staan, maar dit valt denk ik net niet onder nieuwbouw.
Misschien mag ik de vraag hier niet kwijt maar toch hoop ik dat iemand het verlossende antwoord heeft.
Nu is het wel zo dat nagenoeg alleen de buitenmuren gedeeltelijk blijven staan, maar dit valt denk ik net niet onder nieuwbouw.
[ Voor 16% gewijzigd door Morpheusk op 03-08-2021 11:16 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Ik denk dat je op [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 heel veel informatie kunt vinden, vragen kunt stellen en lief en leed kunt delen.Morpheusk schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:00:
Leuk topic maar ik ben eigenlijk opzoek naar een topic over het verbouwen van een bestaande woning. Ik kan deze niet vinden, dus of ik heb niet gezocht of het topic is er echt niet. Wel kan ik wat losse showcases vinden.
Pff, ik zou wel willen, heb nu 20 x 360 = 7,2 kWp, over 3 x 25 Maar mag alleen maar tot 8 kWp leveren over het net omdat men anders bang is voor overbelasting. Nu dus toch voorzichtig aan het zoeken na een accu oplossing in de kelder. Dat wordt namelijk ook steeds goedkoper. Ik krijg zo verdomd weinig terug voor de terug geleverde stroom dat het misschien toch wel interessant gaat worden.bbbrumbrum schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:12:
[...]
Een inductieketel…![]()
(Let op huis staat in 🇦🇹)
Thx voor de tip, maar volgens mij daar ook niet welkom omdat ik het niet zelf ga doen.nokiaan958GB schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:07:
[...]
Ik denk dat je op [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 heel veel informatie kunt vinden, vragen kunt stellen en lief en leed kunt delen.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Ik zou zeggen, stel je vragen! En als het teveel afwijkt, open je toch een eigen topic?Morpheusk schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:17:
[...]
Thx voor de tip, maar volgens mij daar ook niet welkom omdat ik het niet zelf ga doen.
Heb zelf ook een jaren 60 woning met HR++ glas, geen vloerverwarming (zijn houten vloeren, wel geisoleerd) en geen spouwmuurisolatie.elektriekert schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:25:
[...]
Ik vraag me af of verwarmen met een warmtepomp hier in een jaren 60 huis ooit de moeite waard gaat zijn,
Huis gaat volledig geïsoleerd worden inclusief nieuw glas HR++ of triple, dan hebben we nog een serre met alleen HR glas.
Ook hebben wij nergens vloerverwarming
Volgens mijn CV onderhoudsmonteur heeft het geen/weinig zin en staat de techniek nog teveel in de kinderschoenen en werkt het vooral goed in nieuwbouw in combinatie met vloerverwarming. Niet dat hij de waarheid in pacht heeft, maar ik geef het maar mee.
M'n buren hebben een paar jaar geleden de spouwmuur wel laten isoleren, maar dat spul kom ik inmiddels zelf overal tegen onder m'n vloer of buiten in de tuin, ik vraag me daar de houdbaarheid van af en of het voor dit soort jaren 60 woningen wel goed is in de zin van vocht of dat je juist een brug creëert tussen buiten en binnenmuur.
Dat je afgifte systeem niet geschikt is kan ik inkomen, maar de techniek staat echt niet meer in de kinderschoenen.
Wp's bestaan al tientallen jaren.
Wp's bestaan al tientallen jaren.
Warmtepompen werken het best in een goed geïsoleerde woning, met een geschikt afgiftesysteem. Dat zijn idd vaak nieuwbouwwoningen. In dit topic zijn ook mensen te vinden die het uitsluitend of deels met radiatoren doen, maar dan moet je wel kunnen leven met het comfortverlies wat dat oplevert. (Geluid makende ventilatoren onder radiatoren, geen bufferwerking van de vloer, evt koude trek langs ramen etc)E - Jay schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:15:
[...]
Heb zelf ook een jaren 60 woning met HR++ glas, geen vloerverwarming (zijn houten vloeren, wel geisoleerd) en geen spouwmuurisolatie.
Volgens mijn CV onderhoudsmonteur heeft het geen/weinig zin en staat de techniek nog teveel in de kinderschoenen en werkt het vooral goed in nieuwbouw in combinatie met vloerverwarming. Niet dat hij de waarheid in pacht heeft, maar ik geef het maar mee.
Dat de techniek nog in de kinderschoenen staat klopt idd niet, want, zoals al eerder vermeld, warmtepompen bestaan al erg lang (ik denk al wel bijna een eeuw). Hooguit zijn ze voor de gemiddelde installateur, die tot voor kort niet verder keek dan CV-ketels, nog nieuw.
Had laatst een cv-monteur over de vloer die hert zelfde zei, je hele huis moet er klaar voor zijn inclusief vloerverwarming. Dat gaat hem voorlopig niet wordenE - Jay schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:15:
[...]
Heb zelf ook een jaren 60 woning met HR++ glas, geen vloerverwarming (zijn houten vloeren, wel geisoleerd) en geen spouwmuurisolatie.
M'n buren hebben een paar jaar geleden de spouwmuur wel laten isoleren, maar dat spul kom ik inmiddels zelf overal tegen onder m'n vloer of buiten in de tuin, ik vraag me daar de houdbaarheid van af en of het voor dit soort jaren 60 woningen wel goed is in de zin van vocht of dat je juist een brug creëert tussen buiten en binnenmuur.

Is onzin. maarja dat moet je doorgaans dan ook niet aan een standaard cv monteur vragenelektriekert schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:53:
[...]
Had laatst een cv-monteur over de vloer die hert zelfde zei, je hele huis moet er klaar voor zijn inclusief vloerverwarming. Dat gaat hem voorlopig niet worden
Een auto verkoper gaat je ook niet adviseren om maar gewoon met de bus naar je werk te gaan.
Het gaat om de verhouding tussen afgifte en warmteverlies.
voor een wp wil je een wp vriendelijke aanvoer temp dus dan moet je ofwel iets aan de afgifte doen ofwel aan de isolatie.
als benchmark een jaren 60-70 rijtjes huis met dak isolatie en fatsoenlijk glas kan prima efficient op een wp draaien. vvw is een bonus maar geen harde eis je kan bv ook aan coilfans denken of een L/L kanaal unit. het merendeel van de "bouwwereld" heeft gewoon een hele dikke radiator voor de kop.
en dat is opzich niets nieuws. het is niet voor niets dat er zoveel mensen gewoon een wp kunnen draaien op de 50 jaar oude radiatoren.. die radiatoren waren al veel en veel te groot op de dag dat ze geplaatst zijn.
edit:
excuus, Ik zie nu ineens in welk topic we zitten, wellicht kunnen we beter verhuizen naar een meer ontopic. topic
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 04-08-2021 16:14 ]
je kan gewoon hier meedoenMorpheusk schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:00:
mocht je overwegen om een algemeen topic te maken voor renovatie dan wil ik daar wel aan meehelpen. Vernieuwbouw/renovatie is net iets anders dan nieuwbouw.
Ik begrijp je punt, hier is de renovatie ver klaar, maar we hebben geen rekening gehouden met mechanische ventilatie bijvoorbeeld, dat valt dan al af. We hadden afgelopen winter de aanvoer temperatuur rond de 80 graden maar ja, een hoekhuis zonder isolatie met nog enkel glas-in-lood ramentwain4me schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:12:
[...]
Is onzin. maarja dat moet je doorgaans dan ook niet aan een standaard cv monteur vragen![]()
Een auto verkoper gaat je ook niet adviseren om maar gewoon met de bus naar je werk te gaan.![]()
voor een wp wil je een wp vriendelijke aanvoer temp dus dan moet je ofwel iets aan de afgifte doen ofwel aan de isolatie.
als benchmark een jaren 60-70 rijtjes huis met dak isolatie en fatsoenlijk glas kan prima efficient op een wp draaien. vvw is een bonus maar geen harde eis je kan bv ook aan coilfans denken of een L/L kanaal unit. het merendeel van de "bouwwereld" heeft gewoon een hele dikke radiator voor de kop.
en dat is opzich niets nieuws. het is niet voor niets dat er zoveel mensen gewoon een wp kunnen draaien op de 50 jaar oude radiatoren.. die radiatoren waren al veel en veel te groot op de dag dat ze geplaatst zijn.![]()
edit:
excuus, Ik zie nu ineens in welk topic we zitten, wellicht kunnen we beter verhuizen naar een meer ontopic. topic
Hopelijk is dat voor de echte wintermaanden vervangen.
Niet het ideale topic, maar toch
Precies, een warmtepomp moet het hebben van het in balans houden van de warmte afgifte/-verlies, terwijl een CV veel meer van piekwarmte afgeeft. Als de WP niet in z'n ideale gebied werkt, haalt 'ie nooit het opgeven rendement en heb je eigenlijk een peperdure elektrische verwarming in huis gehaald.twain4me schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:12:
[...]
Misschien bedoelde de monteur dat wel
gewoon op naam van je partner doenElja schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:18:
[...]
Komt nog.
Ik heb zelf een eigen bedrijf (bv), dus de vorige keer hebben we het ook al op naam van mijn vrouw gedaan. Dat willen we dus nu weer, maar dan moeten eerst de huidige panelen op het oude huis verkocht zijn.ybos schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:18:
[...]
gewoon op naam van je partner doen(dan energierekening ook op naam van je partner)
Ah, zo.Elja schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:15:
[...]
Ik heb zelf een eigen bedrijf (bv), dus de vorige keer hebben we het ook al op naam van mijn vrouw gedaan. Dat willen we dus nu weer, maar dan moeten eerst de huidige panelen op het oude huis verkocht zijn.
Maar als je een BV hebt, is dat toch een aparte entiteit
Als je een bv hebt kun je het gewoon privé aanvragenElja schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:15:
[...]
Ik heb zelf een eigen bedrijf (bv), dus de vorige keer hebben we het ook al op naam van mijn vrouw gedaan. Dat willen we dus nu weer, maar dan moeten eerst de huidige panelen op het oude huis verkocht zijn.
https://www.starterscentr...rugvragen-als-ondernemer/
Mijn aannemer heeft net voor de bouwvak de Red Cedar gevelbekleding aangebracht die wij voor de rest onbehandeld zullen laten en ook niet zullen verven. Nu gaf gister iemand die op visite was aan dat de Red Cedar latten verkeerd zijn gemonteerd. Je ziet namelijk dat er wel bolkopspijkers zijn gebruikt maar dat doordat waarschijnlijk de tacker niet goed stond afgesteld deze schroeven diep in het hout zijn geschoten. De kopjes hadden volgens hem gelijk met het hout moeten liggen. Wat is jullie idee hier over?
:strip_exif()/f/image/cyY7kZrY7ao1RCS2RafS04qZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Eens, die koppen horen op het hout te liggen. Zo is het ten eerste niet mooi en ten tweede heb je allemaal gaatjes in je hout waar water in blijft staan. Bij mij zitten ook alle koppen strak tegen het hout aan maar die heb ik er ook allemaal met een hamer zelf ingeslagen omdat een tacker niet zo zorgvuldig leek te zijn.Sunri5e schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:12:
Mijn aannemer heeft net voor de bouwvak de Red Cedar gevelbekleding aangebracht die wij voor de rest onbehandeld zullen laten en ook niet zullen verven. Nu gaf gister iemand die op visite was aan dat de Red Cedar latten verkeerd zijn gemonteerd. Je ziet namelijk dat er wel bolkopspijkers zijn gebruikt maar dat doordat waarschijnlijk de tacker niet goed stond afgesteld deze schroeven diep in het hout zijn geschoten. De kopjes hadden volgens hem gelijk met het hout moeten liggen. Wat is jullie idee hier over? [Afbeelding]
De koppen zijn inderdaad te diep door geslagen, dit is broddelwerk.
Dat wordt een flinke kostenpost dan. Er zit voor meer dan 6000 euro aan hout tegen de gevel.No Hands schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:22:
[...]
Eens, die koppen horen op het hout te liggen. Zo is het ten eerste niet mooi en ten tweede heb je allemaal gaatjes in je hout waar water in blijft staan. Bij mij zitten ook alle koppen strak tegen het hout aan maar die heb ik er ook allemaal met een hamer zelf ingeslagen omdat een tacker niet zo zorgvuldig leek te zijn.
https://www.houtdatabase....-massief-hout_jan2018.pdfSunri5e schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:51:
[...]
Dat wordt een flinke kostenpost dan. Er zit voor meer dan 6000 euro aan hout tegen de gevel.
https://hansklanker.nl/tag/houten-gevel
Ter referentie, niet OK dus.
Hoeveel m2 is het? Nagels zijn wel geringd en RVS?
Hier zo’n 160m2 waar dus duuuuuzenden spijkers in zijn gegaan, en met de tacker is op een rechte lijn een grotere uitdaging, alsook dat het hout niet overal even hard is en sommige koppen dus niet tot het hout komen, deze heb ik allemaal met het handje tot het hout gemept.
[ Voor 24% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-08-2021 08:57 ]
Je kunt die latten gewoon omdraaien en dan aan de andere kant goed doen, dus er hoeft niet per se nieuw hout. Maar eraf halen en weer monteren zal idd wat kosten.Sunri5e schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:51:
[...]
Dat wordt een flinke kostenpost dan. Er zit voor meer dan 6000 euro aan hout tegen de gevel.
Niet erg netjes gedaan. de spijkers zitten ook niet mooi op 1 lijn.Sunri5e schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:51:
[...]
Precies de reden waarom ik gekozen heb voor blinde bevestiging. Hier hebben ze vorig jaar bamboe gevelbekleding aangebracht
https://imgur.com/a/O2TGO2m
Niet? Dan zitten er toch gaten aan de achterzijde? Is dat voor het hout niet slecht dat er dan water in blijft staan?No Hands schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:06:
[...]
Je kunt die latten gewoon omdraaien en dan aan de andere kant goed doen, dus er hoeft niet per se nieuw hout. Maar eraf halen en weer monteren zal idd wat kosten.
Ik zou ook niet accepteren dat ze omgedraaid worden. Zijn planken met diepe gaten erin.
Met gestrekt been.
Wat doet dit met de levensduur van het hout? In de gaatjes blijft natuurlijk langer water staan. We hebben juist voor een Rhombus profiel gekozen voor een goede afwatering.
Niet te weinig ruimte tussen de horizontale aansluitingen? Zijn deze wel schuin aangezaagd?Clive schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:17:
[...]
Niet erg netjes gedaan. de spijkers zitten ook niet mooi op 1 lijn.
Precies de reden waarom ik gekozen heb voor blinde bevestiging. Hier hebben ze vorig jaar bamboe gevelbekleding aangebracht
https://imgur.com/a/O2TGO2m
Ik weet niet hoe je gevelopbouw verder is maar dat gaatje aan de achterkant komt normaal geen water in.Sunri5e schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:18:
[...]
Niet? Dan zitten er toch gaten aan de achterzijde? Is dat voor het hout niet slecht dat er dan water in blijft staan?
Ik zou ook inzetten op nieuwe latten hoor maar als er ergens een middenweg gekozen moet worden kan ik me voorstellen dat het hout hergebruikt wordt.
Nee dat gaat niet, want de andere kant is de geschaafde kant. Die is niet de regel niet geschikt voor zichtwerk. Daarnaast is opnieuw vastzetten in bestaande gaten handwerk.No Hands schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:06:
[...]
Je kunt die latten gewoon omdraaien en dan aan de andere kant goed doen, dus er hoeft niet per se nieuw hout. Maar eraf halen en weer monteren zal idd wat kosten.
Waardevolle tips dit! Mijn woning zal ook gedeeltelijke betimmeringen hebben, goed om daar op te letten zodra ze er mee beginnen, zodat er tijdig ingegrepen kan worden.
Al een tijdje het idee om te bouwen, al eerder in dit topic iets geplaatst maar was wat onrealistisch.
Inmiddels wat maanden, misschien bijna een jaar, verder.
En vandaag ingeschreven op een kavel.
Hopen dat we ingeloot worden op 1 van onze keuzes.
Nog niet helemaal duidelijk wat de woning gaat kosten, want de meeste die we gesproken hebben konden pas wat zeggen als we een kavel zouden hebben.
Dus dat is nog wat spannend maar we hebben gelukkig een financiële buffer en behoorlijk wat overwaarde (in 4 jaar tijd van de zotte hoe hard dat gegaan is).
En een bevriende architect kon een richting geven van onze wensen en het budget dus helemaal blind gaan we er niet in.
Spannend dat het nu echt kan gaan worden.
Inmiddels wat maanden, misschien bijna een jaar, verder.
En vandaag ingeschreven op een kavel.
Hopen dat we ingeloot worden op 1 van onze keuzes.
Nog niet helemaal duidelijk wat de woning gaat kosten, want de meeste die we gesproken hebben konden pas wat zeggen als we een kavel zouden hebben.
Dus dat is nog wat spannend maar we hebben gelukkig een financiële buffer en behoorlijk wat overwaarde (in 4 jaar tijd van de zotte hoe hard dat gegaan is).
En een bevriende architect kon een richting geven van onze wensen en het budget dus helemaal blind gaan we er niet in.
Spannend dat het nu echt kan gaan worden.
[ Voor 8% gewijzigd door nils7 op 07-08-2021 09:19 ]
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Dit is onzin natuurlijk, alsof het kavel iets met de prijs van de woning te maken heeft... ja, qua grootte, als je een woning wil die te groot is voor het kavel, maar je bent niet helemaal debiel neem ik aannils7 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:18:
M.a.w. deze bouwers willen je pas helpen als ze met zekerheid geld aan je kunnen verdienen, met een kavel moét je wel gaan bouwen en is de druk bij jouw als klant hoger. Daar willen ze misbruik van maken. Deze bouwers dus links laten liggen en zoek iemand die bereid is om een beetje over je ideeën en dromen na te denken zonder dat je al een kavel hebt. Ze zijn er wel. Vaak de wat minder grote aannemers.
Dit heeft niets met misbruik te maken. Aannemers zijn in deze tijd erg druk. Logisch dat ze hun schaarse tijd liever investeren in projecten met een hogere scoringskans.jowi schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:34:
[...]
Dit is onzin natuurlijk, alsof het kavel iets met de prijs van de woning te maken heeft... ja, qua grootte, als je een woning wil die te groot is voor het kavel, maar je bent niet helemaal debiel neem ik aan
M.a.w. deze bouwers willen je pas helpen als ze met zekerheid geld aan je kunnen verdienen, met een kavel moét je wel gaan bouwen en is de druk bij jouw als klant hoger. Daar willen ze misbruik van maken. Deze bouwers dus links laten liggen en zoek iemand die bereid is om een beetje over je ideeën en dromen na te denken zonder dat je al een kavel hebt. Ze zijn er wel. Vaak de wat minder grote aannemers.
Bovendien bepaald een kavel hoe je huis wordt ingedeeld, dit vanwege zonligging en indeling van de kavel. Ook ligt vaak de plek van de inrit vast.
Dus jullie vinden het normaal dat je wordt gedwongen om een kavel te kopen, om er dan achter te komen dat je budget niet afdoende is? Omdat de aannemer het zo druk heeft en je op geen enkele andere manier inzicht in je kosten krijgt? En je dus in financiele problemen komt omdat je met het kopen van een kavel vaak binnen 1 jaar moet bouwen, binnen 2 jaar klaar moet zijn, kavel niet mag (door)verkopen, of met 10% boete terug aan de gemeente moet verkopen etc? Om nog niet eens te hebben over de financiering, hallo meneer de bank, ik wil een hypotheek voor een kavel met woning maar ik heb geen idee of het haalbaar is. Dááág meneer, kom maar terug als je plannen zijn uitgewerkt.
Right. Ik denk daar anders over.
Nogmaals, zoek aan aannemer die met je mee wil denken, ook als je plannen nog vaag zijn, en wellicht niet eens haalbaar.
Nogmaals, zoek aan aannemer die met je mee wil denken, ook als je plannen nog vaag zijn, en wellicht niet eens haalbaar.
[ Voor 68% gewijzigd door jowi op 08-08-2021 11:52 ]
Een budgetprijs bepalen kun je toch zo online via de catalogusbouwers doen, of met richtgetallen.
Een architect zou dit ook moet kunnen, en inderdaad aannemers ook wel.
Een budgetprijs is dus echt een hele globale schatting, het is allemaal wel afhankelijk van m3's / m2's / gekozen bouwstijl / keuzen van bouwmaterialen.\ etc.
Vraagsteller heeft het ook niet over een budgetprijs, maar wil weten wat de woning gaat kosten. Dit is voor een aannemer natuurlijk lastig te bepalen als het kavel, en dus de tekening nog niet definitief is.
Ik zou uitgaan van zo'n 600 euro / m3, en dan een "normale" vrijstaande woning zonder extra grappen.
LET OP: Dit is dus bouwprijs, exclusief alle andere bijkomende kosten als leges / architect / tuin.
Een architect zou dit ook moet kunnen, en inderdaad aannemers ook wel.
Een budgetprijs is dus echt een hele globale schatting, het is allemaal wel afhankelijk van m3's / m2's / gekozen bouwstijl / keuzen van bouwmaterialen.\ etc.
Vraagsteller heeft het ook niet over een budgetprijs, maar wil weten wat de woning gaat kosten. Dit is voor een aannemer natuurlijk lastig te bepalen als het kavel, en dus de tekening nog niet definitief is.
Ik zou uitgaan van zo'n 600 euro / m3, en dan een "normale" vrijstaande woning zonder extra grappen.
LET OP: Dit is dus bouwprijs, exclusief alle andere bijkomende kosten als leges / architect / tuin.
[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 08-08-2021 11:53 ]
Je hoeft het kavel uiteraard nog niet gekocht te hebben, maar ik denk wel dat het slim is om een concreet kavel op het oog te hebben.jowi schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:46:
Dus jullie vinden het normaal dat je wordt gedwongen om een kavel te kopen, om er dan achter te komen dat je budget niet afdoende is? Omdat de aannemer het zo druk heeft en je op geen enkele andere manier inzicht in je kosten krijgt? En je dus in financiele problemen komt omdat je met het kopen van een kavel vaak binnen 1 jaar moet bouwen, binnen 2 jaar klaar moet zijn, kavel niet mag (door)verkopen etc?
Bovendien als je nog op zoek moet naar een kavel kun je misschien wel een innovatieprijs krijgen, maar met de huidige stijging van bouwprijzen kan dat achterhaald zijn tegen die tijd dat je een kavel hebt.
Waarschijnlijk scheelt het ook wel in welke regio je een kavel zoekt. In onze regio (midden van het land) zijn niet veel kavels beschikbaar.
Eens, aantonen dat je een optie op een kavel hebt mogen ze wel van je vragen, maar je afwijzen omdat je nog geen kavel in je bezit hebt? Wegwezen, zoek een klantvriendelijke bouwer.
Met de prijzen van grondstoffen etc zou ik eerder aan 700-750 per m3 gaan denken. Voor je het weet is het januari en dan gaan de prijzen ook weer omhoog.Grolsch schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:52:
Je moet ze de kost geven die mij opbellen omdat ze een huis willen laten (ver)bouwen en net 5 stuivers hebben en er met moeite 12 bij kunnen lenen. Dat soort figuren verneuken meer dan je denkt in de goodwill.jowi schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:46:
Dus jullie vinden het normaal dat je wordt gedwongen om een kavel te kopen, om er dan achter te komen dat je budget niet afdoende is? Omdat de aannemer het zo druk heeft en je op geen enkele andere manier inzicht in je kosten krijgt? En je dus in financiele problemen komt omdat je met het kopen van een kavel vaak binnen 1 jaar moet bouwen, binnen 2 jaar klaar moet zijn, kavel niet mag (door)verkopen, of met 10% boete terug aan de gemeente moet verkopen etc? Om nog niet eens te hebben over de financiering, hallo meneer de bank, ik wil een hypotheek voor een kavel met woning maar ik heb geen idee of het haalbaar is. Dááág meneer, kom maar terug als je plannen zijn uitgewerkt.
Als je een aannemer laat "zien"dat er voldoende budget is werkt zelfs de meest terughoudende meestal prima mee. Maar van die gelukzoekers hebben ze de buik inmiddels wel vol. En daar heeft de hele markt "last" van.
Je kunt beter een budget hebben voor €750/m3 en in het definitieve ontwerp op €600/m3 uitkomen dan andersom.jowi schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:02:
[...]
Met de prijzen van grondstoffen etc zou ik eerder aan 700-750 per m3 gaan denken. Voor je het weet is het januari en dan gaan de prijzen ook weer omhoog.
Thanks voor alle berichten.
We hebben na onze vakantie een gesprek met de prefab bouwer waar onze bevriende architect sindskort werkt.
Zij wil het graag ontwerpen maar dan zitten we wel aan deze bouwer vast.
Overigens is dat niet 1 van de bouwers die niks wilde uitrekenen omdat we geen kavel hadden. Ze werkt er pas dus deze bouwer was nog niet eerder bij ons op de radar.
Met bevriend bedoel ik dat ze de partner was van een getuige op onze bruiloft.
Dus het is erg close, we vinden het heel tof dat ze het wil doen en vanwege de binding met de prefab bouwer hopen we dat ons wat ongein bespaart blijft of ze in ieder geval wat eerlijk zijn dan iemand die enkel klant is.
Overigens heb ik in mijn wensen lijst met €600 per m3 gerekend.
En nog wat ruimte over gehouden in het budget.
We hebben na onze vakantie een gesprek met de prefab bouwer waar onze bevriende architect sindskort werkt.
Overigens is dat niet 1 van de bouwers die niks wilde uitrekenen omdat we geen kavel hadden. Ze werkt er pas dus deze bouwer was nog niet eerder bij ons op de radar.
Dus het is erg close, we vinden het heel tof dat ze het wil doen en vanwege de binding met de prefab bouwer hopen we dat ons wat ongein bespaart blijft of ze in ieder geval wat eerlijk zijn dan iemand die enkel klant is.
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Zoals je het nu verwoord klinkt het als een rode vlag: na het tekenen van de opdracht voor ontwerp geef je direct een blanco check voor de bouw…nils7 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:38:
Thanks voor alle berichten.
Neem aan dat het iets genuanceerder ligt? :-)
Zou altijd zorgen dat je na het ontwerp (om wat voor reden ook) afscheid kan nemen, tegen vergoeding van de architect uiteraard.
Update: Wij mochten de woning betreden om wat elektra aan te leggen voordat de vloer gestort wordt. Om geld te besparen hebben wij de elektra van de keuken uit de scope van de aannemer gehaald. Dit zijn relatief veel groepen, dicht bij elkaar waar we via verzwakking in de vloer gemakkelijk bij konden via de kruipkelder.battler schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:27:
Waarschijnlijk mag ik in de bouwvak het terrein betreden om zelf wat elektra aan te leggen voor de keuken. De kabels gaan lopen door de kruipkelder en er zijn verzwakkingen gemaakt in het beton om de kabel door te voeren. De kabels zullen waarschijnlijk los over de grond lopen. Nu zat ik voor de keuken apparatuur te denken aan 1.5mm2 YMVK en voor de kookgroep 2.5mm2 YMVK.
2 vragen waar ik mee zit:
Wanneer ga ik voor grondkabel?
Wanneer moet ik 1.5mm2 upgraden naar 2.5mm2?
Op het internet lees ik verschillende adviezen maar het prijsverschil is best fors. Als iemand nog een goede webshop heeft houd ik mij ook aanbevolen.
Uiteindelijk heeft de aannamer de groepen voor het kookeiland geplaatst (foutje waarschijnlijk). Dus waren er nog 5 over voor ons om te doen. Stiekem gelijk ook maar 2 extra loze leidingen geplaatst.
![]() | ![]() |
Ze zijn ook doorgegaan in de bouwvak:
![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door battler op 08-08-2021 18:47 ]
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic