[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 456 457 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 19:05

JT

VETAK y0

evol schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:21:
[...]

Onderhoud inderdaad. Dakluik ook overwogen maar valt af vanwege de kosten.
Ik dacht aan een steiger en dan die 50cm overbruggen met een plank maar voor een paar keer is dat ook wel prijzig.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Laatst online: 15:45

evol

hello world

JT schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:27:
[...]

Ik dacht aan een steiger en dan die 50cm overbruggen met een plank maar voor een paar keer is dat ook wel prijzig.
Ook aan gedacht. Misschien toch nog een optie.
Mini hoogwerker van Ali Express is ook een mooie (niet serieuze) optie ;)
Probleem bij die opties is wel dat het nogal wat ruimte vergt om op te bergen.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

evol schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:33:
[...]

Ook aan gedacht. Misschien toch nog een optie.
Mini hoogwerker van Ali Express is ook een mooie (niet serieuze) optie ;)
Probleem bij die opties is wel dat het nogal wat ruimte vergt om op te bergen.
Dat is waar. Je zit in het klustopic, je zou ook iets kunnen maken. 2 palen (al dan niet iets hoger dan het plateau, heb ik niet zo getekend), in een hoek van 115 graden naar een recht plateau die qua hoogte dan min of meer recht op de rand van je dak ligt met liggers om er een schuine verbinding mee te maken onder de hoek van je dak zodat het erop ligt en het gewicht verdeelt (groen). Eventueel 2 planken onder die liggers of 1 grote plaat om het volledig te verdelen. En dan aan het uiteinde een goede flinke lat zodat het niet zomaar je dak afschuift (blauw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBF2t0i6Z-34pQhKPC7Anyqb_JE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J5aKmmxqs3sK2QmT0Ds0wnaC.png?f=user_large

Dan maak je het plateau en een kant van de liggers met goede scharnieren, andere kant van de liggers stevig te bevestigen aan het plateau en dan klap je het ook zo in.

Niet bij mij aankloppen als het instort en je je benen breekt B)

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 04-07-2025 23:48 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:29
Ik zou gewoon voor de ladder onder een flauwe hoek gaan. Eventueel kun je dan nog een plaat aan de bovenzijde van de ladder knopen, om gewicht wat mooier te spreiden/riet niet zo lokaal in te drukken.
Ja, als je echt werk moet verrichten op die ladder, dan mag je hem formeel niet zo flauw leggen, maar als je het alleen gebruikt om af en toe op een dak te komen... Je kunt een ladder ook prima horizontaal gebruiken en als plank gebruiken.

Misschien wel even iemand aan de onderkant laten 'zekeren', maar dat doe ik persoonlijk altijd als ik hoger dan 2 m op een ladder ga. Ook bij 'correcte' hoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:39

copykat

Good copy isn't bad

BBBrt schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:54:
Ik zou gewoon voor de ladder onder een flauwe hoek gaan. Eventueel kun je dan nog een plaat aan de bovenzijde van de ladder knopen, om gewicht wat mooier te spreiden/riet niet zo lokaal in te drukken.
Ja, als je echt werk moet verrichten op die ladder, dan mag je hem formeel niet zo flauw leggen, maar als je het alleen gebruikt om af en toe op een dak te komen... Je kunt een ladder ook prima horizontaal gebruiken en als plank gebruiken.

Misschien wel even iemand aan de onderkant laten 'zekeren', maar dat doe ik persoonlijk altijd als ik hoger dan 2 m op een ladder ga. Ook bij 'correcte' hoeken :)
Beetje off topic,
Ik heb een vrij hoog huis en de dakgoot is denk ik al meer dan 6m (260 plus 260 plus 120 plus betonplaat dikte 2x.)
Daar heb ik de steigerankers van de schilders laten zitten in de muren. ( twee voordelen, ze boren niet telkens nieuwe gaten die ze later weer dicht proppen en je kan je ladder zekeren aan zo'n haak.
1 goot is tussen twee huizen dus makkelijk en veilig genoeg maar de andere is buitenzijde blok.... :X
Ik moet ooit mn regenpijp vervangen... en vorige keer hebben we de andere gedaan met de steiger die de schilders hadden opgebouwd. Alleen deze zit boven garage en aan de zijkant is de ruimte onvoldoende voor een steiger.
Vrees dat elke actie aan die zijde een mans lift huren word...om het veilig te houden.
Een ladder tegen de hoek aan balanceren is prima op 2 a 3 meter. ( hoekblok maken en vast zetten op je ladder met 2 20liter emmers zand op de 1meter voet en dat gaat goed maar boven de 4 meter is het gebrek aan muur links en rechts van je toch wel een dingetje ... zelfs met die steiger ankers in de buurt.

Iemand ideeën?
Ik hoop nu gewoon dat ik niks hoef te doen totdat mn huis weer eens opnieuw geschilderd moet worden en er weer een steiger geplaatst word.
( het moment om je goot te reinigen met een tuinslang en twee lengtes electrapijp. Verfrollerhouder en een borstel... ) en de pijp te vervangen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:39

copykat

Good copy isn't bad

evol schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:03:
We hebben een bijgebouw geplaatst. Mooi geworden, maar zit alleen even met de vraag hoe het platte dak te betreden. Situatie is als volgt:

***members only***

Er is een rietkraag waar je "overheen" moet. Platte dak ligt daarachter 46cm lager.
Rietdekker legde zijn ladder in het riet, onder vrij steile hoek, en herstelde het riet na afloop. Denk niet dat ik dat weer netjes krijg.
Ik dacht zelf een ladder met het riet mee te leggen onder de hoek van 35 graden die het riet heeft. Mogelijk met een plaat op het riet om de last wat te verdelen.
Ladder moet dan meter of 6 zijn, maar dat lukt wel. Alleen lees ik online dat een ladder eigenlijk onder een hoek van 75 graden moet staan.

Wat denken jullie? Gaat dat werken? Andere betaalbare suggesties zijn welkom.
Ik weet niet hoe hoog t is maar
Meest makkelijke is een 6 meter ladder zo schuin zetten dat het plat op je dakoverhang ligt.
Dan met 2en3tjes een bok maken die het knikken en dansen van de ladder tegenhoud in t midden.
Kruis voet onderaan de bok maken, beugeltje om een ladder tree.
Als gewicht bij je voet grindtegels scoren op MP.
Dan creëer je een zeer vlakke ladder. Die niet door buigt.
Sleetje maken van mdf en rest stukjes 2en3 en je kan zo alles t dak op trekken nadat je op handen en voeten omhoog gegaan ben.

Geen arbo voorwaarden maar goed.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:03
evol schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:03:
We hebben een bijgebouw geplaatst. Mooi geworden, maar zit alleen even met de vraag hoe het platte dak te betreden. Situatie is als volgt:

***members only***

Er is een rietkraag waar je "overheen" moet. Platte dak ligt daarachter 46cm lager.
Rietdekker legde zijn ladder in het riet, onder vrij steile hoek, en herstelde het riet na afloop. Denk niet dat ik dat weer netjes krijg.
Ik dacht zelf een ladder met het riet mee te leggen onder de hoek van 35 graden die het riet heeft. Mogelijk met een plaat op het riet om de last wat te verdelen.
Ladder moet dan meter of 6 zijn, maar dat lukt wel. Alleen lees ik online dat een ladder eigenlijk onder een hoek van 75 graden moet staan.

Wat denken jullie? Gaat dat werken? Andere betaalbare suggesties zijn welkom.
er bestaan toch gewoon van die afstandhouders voor ladders. kun je die niet net onder die rietkraag zetten? of iets op de muur waar je je ladder op afsteunt, net onder het riet.

zoiets dus: https://www.bordestrapsho...dhouder-telescopisch.html of je maakt zoiets permanent op de muur net onder je riet

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 05-07-2025 10:18 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Blomminator schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:29:
@Zwartoog en @Wolly
Ok, ik ga de deur laten hangen. Ik sta er dan alleen mee te klooie en eruit lukt wel, maar erin is vaak lastiger. En die krengen zijn best zwaar. Dan is het wel gelakt én de ruit gebroken.

Ik ga wel beginnen met het beslag er af en eens opschuren. kijken hoe glad ik die plamuur/hars krijg..

Thanks! Zal laten weten als het klaar is. Maar .. ik ben sloom. Dus kan ff duren..
Meh, t viel wel mee én ik heb het niet perfect gedaan. De binnenkant geschuurd, de gaatjes geplamuurd. Niet in de grondverf gezet, het zag er nog prima uit verder. Alles ontvet. Nieuw kwastje gehaald. Blikje Sikkens had ik nog nieuw staan - dus die er maar tegenaan gegooid. Puur wit.

Ziet er behoorlijk strak uit. Kan mooier, zeker, maar dan had ik veel beter de oude laklaag/druppels etc eruit moeten schuren. Foto is ook beetje crappy, het is hier in in de hal mooier.

Belangrijkste hiervan is.. ik heb best een hekel aan verf. Heb namelijk ook het plafonnetje in de schuur gewit en wat is dat ruk. T druppelt. Boven je hoofd. Ik zal het wel niet goed kunnen ook, maar nee, ik heb er weinig mee. Dit lakken van de deur echter.. was niet gek! Koud drankje, kwastje rustig heen en weer, secuur werken. Ja, dat ligt mij wel. Dat is goed om te weten voor alle komende schilderklussen...

Bedankt voor het meedenken @Wolly en @Zwartoog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clXxHFfd3dxqGzQhScBKDmlgjiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2Sxj5pp1vR9qjDcli4CE4bl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vandaag sinds een tijdje weer eens bezig geweest met gordijnrails, DS Forest. Ik had vandaag wat slimmigheidjes bedacht die mij enorm hielpen. Wellicht spuit 11 hoor maar ik wil het toch delen voor mensen die het ook gaan doen:
1. Maak mallen voor het boren van gaten voor de houders. Met deze mallen heb je dan automatisch de juiste afstand van de muur en het vorige gat. Voor de afstand van de muur (ik hield 7,5cm aan) gebruikte ik een geknipt driehoekje als mal. Ten hoogte van de hoek van de mal zet je dan gewoon je stipje. Voorbeeld:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het hoekje heeft een zijde van 5cm en een zijde van 7,5cm. Dat andere is niet aan elke kant recht maar dat hoeft ook niet; als je maar x cm van het vorige gat komt en x cm van de muur. Dus 2 zijdes die qua maat kloppen :) Dit scheelde mij enorm veel tijd terwijl het toch helemaal kaarsrecht is.

2. De andere tip is voor de leidingzoeker. Ik ben met de leidingzoeker over de hele breedte langs de lijn gegaan waar de gaten geboord worden, ook al was het zeer onwaarschijnlijk dat er een leiding zou zitten. Maar toch, de ellende is niet te overzien als er wél wat kapot gaat. Maar dit is een vaste afstand van de muur. Om goed te meten plakte ik op de juiste afstand een stukje hout aan de zoeker om zo heel snel langs het plafond te kunnen. Vond het ook ideaal werken.
Members only:

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:53
@Blomminator Mijn oom was schilder, die witte plafonds met roller op steel en een verlengde kwast voor de randjes. Plastic lag er meer voor die ene drup. Regel 1 t/m 5 koop goede verf met hoog solids gehalte ipv witte soep zei hij. Regel 6 t/m 10 koop goede rollers en kwasten.

Dat was natuurlijk leuk, maar de kwasten rollers zijn voor mij voor sporadisch gebruik wel aan de dure kant. Wel koop ik de betere verf.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
habbekrats schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:34:
@Blomminator Mijn oom was schilder, die witte plafonds met roller op steel en een verlengde kwast voor de randjes. Plastic lag er meer voor die ene drup. Regel 1 t/m 5 koop goede verf met hoog solids gehalte ipv witte soep zei hij. Regel 6 t/m 10 koop goede rollers en kwasten.

Dat was natuurlijk leuk, maar de kwasten rollers zijn voor mij voor sporadisch gebruik wel aan de dure kant. Wel koop ik de betere verf.
Ja, dat is mijn manco geweest. maar ik had nog 2 emmertjes witte soep staan van de .. Action? ofzo. Enniewweee. witte troep. Maar ik vind het ook zonde om weg te gooien, geld en milieu. Dus daarom maar opgemaakt. Het is het schuurtje, dus ach, het hoeft niet perfect gewit te zijn. De rollers/kwasten waren wel goed denk ik.

Het lakken van de voordeur met fijne Sikkens - gesponsord door mams paar maanden geleden voor iets - was duidelijk betere kwaliteit.

Voordeel is wel, ik heb nu weer geleerd dat ik nooit rotzooi-verf in huis wil én ik ben 2 emmers latex uit mijn gereedschaphokje kwijt. Ruimte voor een nieuwe.. hmm. wat zal ik eens bestellen? Ik wil al een tijdje een bouwstofzuiger.. hmm :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Blomminator schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:43:
[...]

Ja, dat is mijn manco geweest. maar ik had nog 2 emmertjes witte soep staan van de .. Action? ofzo. Enniewweee. witte troep. Maar ik vind het ook zonde om weg te gooien, geld en milieu. Dus daarom maar opgemaakt. Het is het schuurtje, dus ach, het hoeft niet perfect gewit te zijn. De rollers/kwasten waren wel goed denk ik.

Het lakken van de voordeur met fijne Sikkens - gesponsord door mams paar maanden geleden voor iets - was duidelijk betere kwaliteit.

Voordeel is wel, ik heb nu weer geleerd dat ik nooit rotzooi-verf in huis wil én ik ben 2 emmers latex uit mijn gereedschaphokje kwijt. Ruimte voor een nieuwe.. hmm. wat zal ik eens bestellen? Ik wil al een tijdje een bouwstofzuiger.. hmm :9
Ik heb 1 keer een budgetproject geverfd met verf van Action....nóóit meer. Verf is nooit 100% uitgehard.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:54
henkjanvdkolk schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 06:43:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar een tip;

Ik heb ook een schaduwdoek. Om hem snaarstrak senaatsfractievoorzitter (damn you autocorrect) te trekken gebruik ik deze schijfloze katrollen, Ronstan Shocks:

[Afbeelding]

Werkt beter dan katrollen met schijf want daar loopt het touw nog wel eens uit. Verder gebruik ik hierbij natuurlijk zeiltouw en clamcleats om de lijnen vast te zetten.

[Afbeelding]

En sneluitingen zodat hij bij een zomerstorm snel er af kan.

[Afbeelding]
Ik heb geen idee of je nog op het forum zit, maar ik heb dit zelf ook zo gedaan, omdat ik van het bestaan wist van clamcleats (zeilervaring) ik snap werkelijk waar niet dat mensen snelspanners etc gebruiken, want die dingen zijn zo onhandig.

Wat ik me wel afvraag. De meeste schaduwdoeken hebben iets van een ring eraan zitten zoals onderstaand. Ik heb gewoon een een touw met mastworp aan dat oog gemaakt en trek dan het touw direct in die clamcleat.

Wat is volgens jou het nu van ronstan shocks en snelsluitingen? Want ik hoef dus enkel het touw uit de clamcleat te trekken, en ik haal in 1x het doek weg. Ik heb dan ook geen losse touwen aan de muur of palen hangen, wat er denk ik strakker uit ziet.

Ik hoor graag je feedback 😊

En welke diameter touw gebruik je eigenlijk?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-07 22:38
Wachten... schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Ik heb geen idee of je nog op het forum zit, maar ik heb dit zelf ook zo gedaan, omdat ik van het bestaan wist van clamcleats (zeilervaring) ik snap werkelijk waar niet dat mensen snelspanners etc gebruiken, want die dingen zijn zo onhandig.

Wat ik me wel afvraag. De meeste schaduwdoeken hebben iets van een ring eraan zitten zoals onderstaand. Ik heb gewoon een een touw met mastworp aan dat oog gemaakt en trek dan het touw direct in die clamcleat.

Wat is volgens jou het nu van ronstan shocks en snelsluitingen? Want ik hoef dus enkel het touw uit de clamcleat te trekken, en ik haal in 1x het doek weg. Ik heb dan ook geen losse touwen aan de muur of palen hangen, wat er denk ik strakker uit ziet.

Ik hoor graag je feedback 😊

En welke diameter touw gebruik je eigenlijk?
Ja, ik ben er nog :). Zoals jij het doet werkt het vast ook prima. Groot gelijk over die snelspanners, dat zijn ondingen in deze situatie.

Ik heb er shocks tussen gezet zodat ik en vooral mijn eega (met minder grote bovenarmen) het doek met minder of evenveel kracht strakker kan spannen. En de snelsluitingen zorgen ervoor dat in geval van plotseling noodweer het doek snel uit de touwen gehaald kan worden. En het doek hangt bij ons dermate hoog dat het niet zonder trap terug gehangen kan worden, als de touwen uit de bovenste ogen zijn.

Touw is 5mm English Braids Polyester trimlijn Sprintline Grijs.

Ik zit zelf niet in de zeilsport maar kijk in situaties die mij niet bevallen (schaduwdoek bijvoorbeeld) naar situaties waarin dezelfde uitdagingen voorkomen. Soms vind je in andere sporten, hobby's, branches, etc. betere oplossingen voor dezelfde uitdaging. Beetje out of the box dus.

[ Voor 10% gewijzigd door henkjanvdkolk op 06-07-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ik heb een zwartgrijze alu schuifpui op de zuidkant. Pakweg 5m breed en 2.5m hoog. 3 delen; 2 ruiten en 1 schuifdeur. De vorige eigenaar zei bij de verkoop.. "Ja, dat alu moet je 1 a 2x per jaar in de autowas ofzo zetten."

Ik heb geen onderhoudsboekje erbij. Het grijs lijkt wel iets te verkleuren/lichter te worden. Logisch, met de volle zon er veel op. Maar.. pleegt men hier weleens vergelijkbaar onderhoud? Of.. gewoon doen want kan geen kwaad? En waarmee dan?

Het is natuurlijk altijd fijn als zaken langer mooi blijven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Blomminator schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:24:
Ik heb een zwartgrijze alu schuifpui op de zuidkant. Pakweg 5m breed en 2.5m hoog. 3 delen; 2 ruiten en 1 schuifdeur. De vorige eigenaar zei bij de verkoop.. "Ja, dat alu moet je 1 a 2x per jaar in de autowas ofzo zetten."

Ik heb geen onderhoudsboekje erbij. Het grijs lijkt wel iets te verkleuren/lichter te worden. Logisch, met de volle zon er veel op. Maar.. pleegt men hier weleens vergelijkbaar onderhoud? Of.. gewoon doen want kan geen kwaad? En waarmee dan?

Het is natuurlijk altijd fijn als zaken langer mooi blijven..
Een natuurlijke autowax zal nooit kwaad kunnen. Synthetische denk ik ook niet, maar voor natuurlijke durf ik m'n hand er wel voor in het vuur te steken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYtvb8dHAhlRtbZ60TxlsDdUMpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvlyMucywgGWOaUy9GSzTl39.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven zie je een goot van ons huizenblok. Het EPDM is net onder de lijtjes los gelaten en naar beneden geklapt. Dit is over een 2 huizen breed gebeurd.
Maar blijkbaar zit dit er al jaren zo. Want toen ik de goot in ging was alles best smerig en sommige EPDM delen zaten bijna verbonden met het EPDM waar het opgevallen was.

Maar liever los ik het toch op. Op aanraden van een dakdekker heb ik een spuitbus contactlijm gekocht en daar delen mee ingespoten, vast gedrukt en het volgende deel ingespoten, vast gedrukt etc etc. Beide delen flink in de lijm gezet, dus het EPDM zelf en waar het tegenaan moest komen.
Maar na enkele weken ben ik gaan kijken en alles lag er weer als vanouds bij... Jammer van het werk.

Ik weet nu alleen niet zo goed hoe ik dit het beste kan oplossen. Zelf dacht ik nu om het in delen de splitsen, het is nu een 10meter breed en dat ik het in 4 delen snij. Dat goed inlijmen met contactlijm . vervolgens de naden dichtkitten met EPDM kit
Idee achter het opsplitsen van de strook is dat er nogal een gewicht naar beneden hangt. Zo kan ik hopelijk kleinere delen goed inlijmen en aanduwen.
Al vraag ik me af of dit ook gaat werken, aangezien ik er dezelfde lijm op ga smeren die de vorige keer ook niet heeft gehouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Xavier schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:07:
[Afbeelding]

Hierboven zie je een goot van ons huizenblok. Het EPDM is net onder de lijtjes los gelaten en naar beneden geklapt. Dit is over een 2 huizen breed gebeurd.
Maar blijkbaar zit dit er al jaren zo. Want toen ik de goot in ging was alles best smerig en sommige EPDM delen zaten bijna verbonden met het EPDM waar het opgevallen was.

Maar liever los ik het toch op. Op aanraden van een dakdekker heb ik een spuitbus contactlijm gekocht en daar delen mee ingespoten, vast gedrukt en het volgende deel ingespoten, vast gedrukt etc etc. Beide delen flink in de lijm gezet, dus het EPDM zelf en waar het tegenaan moest komen.
Maar na enkele weken ben ik gaan kijken en alles lag er weer als vanouds bij... Jammer van het werk.

Ik weet nu alleen niet zo goed hoe ik dit het beste kan oplossen. Zelf dacht ik nu om het in delen de splitsen, het is nu een 10meter breed en dat ik het in 4 delen snij. Dat goed inlijmen met contactlijm . vervolgens de naden dichtkitten met EPDM kit
Idee achter het opsplitsen van de strook is dat er nogal een gewicht naar beneden hangt. Zo kan ik hopelijk kleinere delen goed inlijmen en aanduwen.
Al vraag ik me af of dit ook gaat werken, aangezien ik er dezelfde lijm op ga smeren die de vorige keer ook niet heeft gehouden...
Ik zou het na lijmen klemmen met latten en het zo paar dagen laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:21

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Xavier Heb je de lijm op zowel de goot als EPDM eerst laten opdrogen voordat je het tegen elkaar hebt gedrukt? EPDM contactlijm moet je normaal eerst laten opdrogen en dat kan wellicht verwarrend zijn.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Rimco schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:40:
@Xavier Heb je de lijm op zowel de goot als EPDM eerst laten opdrogen voordat je het tegen elkaar hebt gedrukt? EPDM contactlijm moet je normaal eerst laten opdrogen en dat kan wellicht verwarrend zijn.
Zekers, eerst alles ingespoten, daarna de aangeraden tijd laten drogen en daarna alles stevig aangeduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:08
Ik heb een kamer wat opgeknapt, wil nu de wanden en het plafond laten stucen. De vloer ligt er al wel maar nog niet in elkaar (parketvloer). Omdat ik geen berging heb wil ik het dus eigenlijk al leggen voordat de stukadoor komt en dit maar voorzien van stucloper. Niet het meest ideaal maar is het ook enorm bezwaarlijk? Of is er met voldoende rekening aan weerszijden, zoals altijd, het wel te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-07 07:37
Hm. Met stucen komt vaak ook echt nog een heleboel vocht vrij. Voor een parketvloer niet ideaal. Ik zou kijken of je het niet toch elders tijdelijk kunt opslaan. Andere kamer zou al helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
einz schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:01:
Ik heb een kamer wat opgeknapt, wil nu de wanden en het plafond laten stucen. De vloer ligt er al wel maar nog niet in elkaar (parketvloer). Omdat ik geen berging heb wil ik het dus eigenlijk al leggen voordat de stukadoor komt en dit maar voorzien van stucloper. Niet het meest ideaal maar is het ook enorm bezwaarlijk? Of is er met voldoende rekening aan weerszijden, zoals altijd, het wel te doen?
Zeker niet doen....

Als je gaat stucen, dan loopt het water van de ramen...
Je zit dat met vochtigheid van 90%+, en dat gedurende weken.
Geen enkele parketlegger gaat dit aanvaarden, en ik kan je garanderen dat er wel ergens iets gaat krom trekken of omhoog komt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
Heb nog wel een andere kamer alleen dan loop ik weer met al die bende heen-en-weer daar ben ik toch wel zo klaar mee. Soit, het is denk ik niet anders. Toch echt wel een manco van keuzes tijdens het klussen, dit zou ik bij een volgend huis echt wel anders doen. Ondanks dat we nu rationeel goede keuzes hebben gemaakt.

Wat ik me dan wel afvraag, hoezo gaat dit vaak wel goed op locaties waar ze ook gewoon de wanden even strak laten maken terwijl de vloer blijft liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Het is aan jou he, dat vooropgesteld. Het zal vaak goed gaan, maar dat betreft dan misschien ook vloeren die al een stuk meer zijn "uitgewerkt". Geen idee hoe vaak het goed of niet goed gaat.

Maar jij hebt nu de mogelijkheid om het goed te doen. Dan maar sjouwen. Overigens hebben wij laatst kamers opgeknapt en daar besloten níet te stucen en gebruik te maken van renovlies. Wordt ook vochtig maar wel veel minder, en de afwerking is een stuc (hehehe) minder kwetsbaar dan gips. Dus als de huidige ondergrond al redelijk vlak is, kun je stucen vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
einz schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:17:
Heb nog wel een andere kamer alleen dan loop ik weer met al die bende heen-en-weer daar ben ik toch wel zo klaar mee. Soit, het is denk ik niet anders. Toch echt wel een manco van keuzes tijdens het klussen, dit zou ik bij een volgend huis echt wel anders doen. Ondanks dat we nu rationeel goede keuzes hebben gemaakt.

Wat ik me dan wel afvraag, hoezo gaat dit vaak wel goed op locaties waar ze ook gewoon de wanden even strak laten maken terwijl de vloer blijft liggen?
Er is gewoon nogal een verschil tussen : 1-2 cm nieuw stuc op alle (nieuwe en natte)muren tov 2-3mm op de bestaande muren om het vlak te maken.
Als het gaat om mm's, dan weet je dat de bestaande droge muur ook wel wat opneemt en dat zal de luchtvochtigheid niet zo lang en niet zo hoog laten oplopen.

En ten tweede... men neemt soms gewoon het risico omdat het nogal een gedoe en grote extra kost is om de vloer uit te breken en daarna terug te leggen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:04
[Afbeelding]

Kitten? Maak ook je ondergrond goed schoon en stofvrij.. Met veel vuil laat het ook snel los, maar je zou een stukje kunnen kitten en kijken of dat wel blijft zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Wolly schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:11:
[...]

Ik zou het na lijmen klemmen met latten en het zo paar dagen laten zitten.
dit ja, klemmen, of een paar bakstenen ertegenaan, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:23:
[...]

dit ja, klemmen, of een paar bakstenen ertegenaan, etc.
Pest is dat het stuk tegen een muurtje aanmoet en dan omhoog waardoor dat EPDM eigenlijk op zijn kop hangt. Dat klemmen wordt een uitdaging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Xavier schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Pest is dat het stuk tegen een muurtje aanmoet en dan omhoog waardoor dat EPDM eigenlijk op zijn kop hangt. Dat klemmen wordt een uitdaging...
stuk hout ertegen en met een wig tegen de andere kant van de goot aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Xavier Een rare groene kleur, maar heeft hier ook wel goed gewerkt in rare hoekjes: https://www.denbravenshop...lie-fix-spur-310ml-p:712/
Het verlijmt kunststoffolies (zoals PE, PVC, EPDM, DPC), aluminiumfolie, karton, kraftpapier en niet-geweven stoffen op steen, beton, pleisterwerk, metaal en hout.
Is dus geen contactlijm, maar een reguliere kit om EPDM op verschillende ondergronden te verlijmen. Wellicht werkt dat beter in deze situatie waar het geen groot oppervlak is (waar contactlijm meestal goed werkt).

Bij de contactlijm is initieel aandrukken met een roller het belangrijkste voor moeilijke situaties, daarna heeft het eigenlijk direct al de uiteindelijke kracht. Soms helpt het dan ook om het eerst wat langer te laten drogen en ook te kijken of het niet langer aan je vinger blijft plakken. Op basis van tijd is het eigenlijk niet te doen, want het opdrogen is nogal afhankelijk van het weer.

[ Voor 43% gewijzigd door Rimco op 08-07-2025 12:19 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:23
[Afbeelding]

Wat voor contactlijm heb je gebruikt?

Ik heb zoiets ook gehad met EPDM op het dak van een kantinegebouw en toen een soort grijze kitachtige substantie speciaal daarvoor gebruikt, dat zit 5 jaar na dato nog keurig op z'n plek.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:38
We zijn bezig met de dakafwerking van onze gedeelde bergingen in de straat. Het project loopt goed en iedereen draagt zijn steentje bij. Het dak is inmiddels voorzien van een EPDM-laag die eindigt bovenop de dakrand.

Omdat dit een wijkproject is waar iedereen zelf een huis heeft gebouwd, is het budget bij de meeste mensen beperkt. We zoeken daarom naar de meest kosteneffectieve oplossing welke wel degelijk is en lang mee gaat.

We hebben drie opties overwogen:
  • Simpele daktrim, dit is de goedkoopste optie, maar niet de mooiste of meest waterdichte oplossing. Door de brede dakrand kan er water op het EPDM blijven staan.
  • Standaard daklijst, vanwege de brede maat hebben we geen standaardoplossing gevonden.
  • Zetwerk op maat bij Hardeman, dit zou ongeveer €1400 kosten voor 120 meter, wat ik een redelijke prijs vind.
Nu overweeg ik de derde optie en twijfel ik of dit slim is:
  1. Kleine plaatjes bestellen die we met spijkers op het dak bevestigen
  2. Daklijst eromheen vouwen
  3. Vastschroeven op de douglas rabatdelen en in de achterlatten
  4. Gebruikmaken van 4,8mm schroeven (voorboren met 4mm om splijten te voorkomen)
Wat denken jullie van deze aanpak? Zijn er andere alternatieven die ik over het hoofd zie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJ4fqTwOmP_wUR0C824EkQjkM7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3rDYQtsjycKuObnaW0AOA6Jc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ioEXnpOL56C47mXPEpn_dfjEYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZQRrTTEOqD64HQNffAfVu6F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgHpqb5dMnQFYbEVay414ImGkrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vBLqVkgKXgNwdyVytWSNztD1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEv2zPeFSXsBvQflwZzMt-gvKgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q0mF6EGbRpt8MyS0wQpBhYpp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-07 13:09
Ik heb deze week een aantal (ge3dprinte) mini sproeiers geïnstalleerd in onze tuin. Aangedreven door een Sonoff SVB. Werkt prima, alleen bij het uitschakelen van de bewateringscomputer krijgen mijn leidingen een enorme klap. Ik denk dat dit komt doordat de sproeiers in de kleine tuin veel druk opbouwen.

Ik heb al e.e.a lopen googlen. Het best zou zijn om de leiding langzaam dicht te doen. Uiteraard gaat dat met de Sonoff niet lukken.

Daarnaast zou ik een waterslagdemper kunnen installeren. Het liefste zou ik niet nog meer zichtbare dingen aan de buitenkraan hangen.

Als laatste kan ik de kruipruimte in duiken om de leiding goed vast te zetten. Zou dit laatste voldoende kunnen zijn? Of is de klap die de leidingen krijgen op lange termijn nog steeds schadelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
walletje-w schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:54:
We zijn bezig met de dakafwerking van onze gedeelde bergingen in de straat. Het project loopt goed en iedereen draagt zijn steentje bij. Het dak is inmiddels voorzien van een EPDM-laag die eindigt bovenop de dakrand.

Omdat dit een wijkproject is waar iedereen zelf een huis heeft gebouwd, is het budget bij de meeste mensen beperkt. We zoeken daarom naar de meest kosteneffectieve oplossing welke wel degelijk is en lang mee gaat.

• Simpele daktrim, dit is de goedkoopste optie, maar niet de mooiste of meest waterdichte oplossing. Door de brede dakrand kan er water op het EPDM blijven staan.
  • Standaard daklijst, vanwege de brede maat hebben we geen standaardoplossing gevonden.
  • Zetwerk op maat bij Hardeman, dit zou ongeveer €1400 kosten voor 120 meter, wat ik een redelijke prijs vind.
  4. Gebruikmaken van 4,8mm schroeven (voorboren met 4mm om splijten te voorkomen)
Wat denken jullie van deze aanpak? Zijn er andere alternatieven die ik over het hoofd zie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor 1400 euro ga je toch niet lopen klooien? Zinkwerk gaat vele jaren mee, ik zou het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-07 21:34
walletje-w schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Optie 1 niet doen. Als je EPDM op opstaande dakrand niet afloopt blijft er inderdaad water op staan.
Deklijsten op maat zijn toch een prima oplossing, als je dakrand geen courante maat heeft. En dan de instructie van de fabrikant volgen, er is bijvoorbeeld zo'n systeem waarbij je eerst klangen schroeft om de zoveel meter dan daarover de lengtes vast kunt drukken. In je rabat schroeven lijkt me niet nodig.

Jouw afbeeldingen geven de derde optie weer, toch? Begrijp ik het goed dat je eerst drie nagels binnenin je daklijst slaat en dan het spul nog moet gaan vouwen en daarna de druiprand schroeft? Of krijg je dit gevouwen aangeleverd? Wat is je schroefmaat? Klinkt als een oplossing maar je zinkwerk moet eigenlijk 25j meegaan en ik ken deze methode niet. Worden er koppelstukken bevestigd, of ga je het lassen?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
peligro2k schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:04:
Ik heb deze week een aantal (ge3dprinte) mini sproeiers geïnstalleerd in onze tuin. Aangedreven door een Sonoff SVB. Werkt prima, alleen bij het uitschakelen van de bewateringscomputer krijgen mijn leidingen een enorme klap. Ik denk dat dit komt doordat de sproeiers in de kleine tuin veel druk opbouwen.

Ik heb al e.e.a lopen googlen. Het best zou zijn om de leiding langzaam dicht te doen. Uiteraard gaat dat met de Sonoff niet lukken.

Daarnaast zou ik een waterslagdemper kunnen installeren. Het liefste zou ik niet nog meer zichtbare dingen aan de buitenkraan hangen.

Als laatste kan ik de kruipruimte in duiken om de leiding goed vast te zetten. Zou dit laatste voldoende kunnen zijn? Of is de klap die de leidingen krijgen op lange termijn nog steeds schadelijk?
Leidingen extra beugelen met buisklem inkl inleg.
Lukt het dan nog niet? Knip je toevoer door bij de afsplitsing en hang er een kogelkraan tussen dan kun je afknijpen tot de juiste druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Wolly schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:07:
[...]
Voor 1400 euro ga je toch niet lopen klooien? Zinkwerk gaat vele jaren mee, ik zou het wel weten.
Het gaat om 120 strekkende meters. Met zink komen we minimaal op 3000 euro uit en dan gaan we ver boven budget.
GudZ schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:10:
[...]
Optie 1 niet doen. Als je EPDM op opstaande dakrand niet afloopt blijft er inderdaad water op staan.
Deklijsten op maat zijn toch een prima oplossing, als je dakrand geen courante maat heeft. En dan de instructie van de fabrikant volgen, er is bijvoorbeeld zo'n systeem waarbij je eerst klangen schroeft om de zoveel meter dan daarover de lengtes vast kunt drukken. In je rabat schroeven lijkt me niet nodig.

Jouw afbeeldingen geven de derde optie weer, toch? Begrijp ik het goed dat je eerst drie nagels binnenin je daklijst slaat en dan het spul nog moet gaan vouwen en daarna de druiprand schroeft? Of krijg je dit gevouwen aangeleverd? Wat is je schroefmaat? Klinkt als een oplossing maar je zinkwerk moet eigenlijk 25j meegaan en ik ken deze methode niet. Worden er koppelstukken bevestigd, of ga je het lassen?
Dit is inderdaad de 3e optie die ik getekend heb. En we krijgen dit allemaal gevouwen geleverd. Fabrikant geeft aan dat we in het werk de stukken over elkaar heen passend moeten maken met een knabbelschaar. De overlap blijft dan wel een zwaktepunt maar fabrikant geeft aan dat ze dit vaker zo doen. Nu is dat absoluut geen garantie natuurlijk. Ik denk dat ik er nog een dubbele kitlaag tussen plaats zodat dit mooi afgedicht is. Solderen zoals met zink is dan niet mogelijk en zou zelf m'n voorkeur hebben maar niet iedereen kan zich dat veroorloven. (en mocht je die discussie met mij aan willen gaan, dan wil ik je ook uitnodigen die discussie met m'n buren aan te gaan :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
walletje-w schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:46:
[...]

Het gaat om 120 strekkende meters. Met zink komen we minimaal op 3000 euro uit en dan gaan we ver boven budget.
Je schreef iets anders?
Zetwerk op maat bij Hardeman, dit zou ongeveer €1400 kosten voor 120 meter, wat ik een redelijke prijs vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Wolly schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:30:
[...]
Je schreef iets anders?
[...]
Ah we hebben elkaar verkeerd begrepen. Het zetwerk is gecoat staal bij Hardeman. Ik dacht dat je geen voorstanders was van die optie en ons dus zink adviseerde. Excuses.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:04
walletje-w schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:31:
[...]

Ah we hebben elkaar verkeerd begrepen. Het zetwerk is gecoat staal bij Hardeman. Ik dacht dat je geen voorstanders was van die optie en ons dus zink adviseerde. Excuses.
Ik vind dit echt zo'n geval van verkeerde bezuiniging. Ik kan niet in iedereens portemonee kijken maar bij gezeur dan wordt het mooi wijzen naar elkaar.. Bij lekkage gaan zij je niet helpen (want niet gedaan) en mag jij zelf aan de bak.. Als het een structureel probleem is/bijft haalt dat mooi de glans eraf van je overkapping.

Ik heb dit in het verleden ook gedaan maar ik ga hier nu niet meer mee kloten. Lap die 1400, niet meer over nadenken en lekker genieten.. Just my 2 cents :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

walletje-w schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:31:
[...]

Aluminium? https://www.aluminiumopma...fiel-a-vaste-zetting.html

Kan met een groot aantal vast ook wel op maat en met een goede/betere prijs.
Geen idee eigenlijk of dat goedkoper zou zijn dan zink, maar ik zou ook geen staal pakken met eventuele toekomstige problemen/kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
walletje-w schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:46:
[...]

[...]

Dit is inderdaad de 3e optie die ik getekend heb. En we krijgen dit allemaal gevouwen geleverd. Fabrikant geeft aan dat we in het werk de stukken over elkaar heen passend moeten maken met een knabbelschaar. De overlap blijft dan wel een zwaktepunt maar fabrikant geeft aan dat ze dit vaker zo doen. Nu is dat absoluut geen garantie natuurlijk. Ik denk dat ik er nog een dubbele kitlaag tussen plaats zodat dit mooi afgedicht is. Solderen zoals met zink is dan niet mogelijk en zou zelf m'n voorkeur hebben maar niet iedereen kan zich dat veroorloven. (en mocht je die discussie met mij aan willen gaan, dan wil ik je ook uitnodigen die discussie met m'n buren aan te gaan :X )
Gewoon doen wat de meerderheid wilt. En dan kun je over 5 jaar weer aan de gang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
henkjanvdkolk schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:55:
[...]

Ja, ik ben er nog :). Zoals jij het doet werkt het vast ook prima. Groot gelijk over die snelspanners, dat zijn ondingen in deze situatie.

Ik heb er shocks tussen gezet zodat ik en vooral mijn eega (met minder grote bovenarmen) het doek met minder of evenveel kracht strakker kan spannen. En de snelsluitingen zorgen ervoor dat in geval van plotseling noodweer het doek snel uit de touwen gehaald kan worden. En het doek hangt bij ons dermate hoog dat het niet zonder trap terug gehangen kan worden, als de touwen uit de bovenste ogen zijn.

Touw is 5mm English Braids Polyester trimlijn Sprintline Grijs.

Ik zit zelf niet in de zeilsport maar kijk in situaties die mij niet bevallen (schaduwdoek bijvoorbeeld) naar situaties waarin dezelfde uitdagingen voorkomen. Soms vind je in andere sporten, hobby's, branches, etc. betere oplossingen voor dezelfde uitdaging. Beetje out of the box dus.
Ik heb inmiddels ook wat spullen gehaald. O.a. snap sluitingen rvs, Ronstan shock blocks en English braid sprintlijn

Ik ben overigens voor de 4mm sprintlijn gegaan, want mijn God wat is dat touw toch sterk. 5mm van dat touw voelt ineens vrij lomp. Het is wel iets lastiger knopen, maar met een figure 8 follow through knoop kun je een super nette strakke knoop krijgen.

Verder toch ook maar voor die snap sluitingen gegaan, want er valt inderdaad wat voor te zeggen, dat je het touw kunt laten hangen, en zo het doek er weer aan kun klikken. 4x aan een touw trekken en de boel hangt 😊

Ik zal later nog een update geven, zodra alles naar tevredenheid hangt, want ik heb maar 1 oog aan de muur, dus ik moet nog even wat verzinnen om de shocks te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik wil een deel van mijn betonnen garage muur voorzien van OSB platen. Zodat ik niet voor ieder dingetje in 't beton zelf moet boren. Kan ik dan gewoon 18mm platen rechtstreeks met slagpluggen vastzetten tegen de muur of is het toch aan te raden om eerst een regelwerk te plaatsen?

De muur in kwestie is een draagmuur van de aangrenzende woning en dus geen buitenmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Caayn schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:27:
Ik wil een deel van mijn betonnen garage muur voorzien van OSB platen. Zodat ik niet voor ieder dingetje in 't beton zelf moet boren. Kan ik dan gewoon 18mm platen rechtstreeks met slagpluggen vastzetten tegen de muur of is het toch aan te raden om eerst een regelwerk te plaatsen?

De muur in kwestie is een draagmuur van de aangrenzende woning en dus geen buitenmuur.
als de dingen die je wilt ophangen aan een spijker of schroef kunnen hangen die maar 18mm in materiaal zit dan kan dat ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ

Regelwerk 44x44, slagpluggen en bekleden met 18mm plaatwerk is aan te raden, dan heb je meer schroeflengte. Je ruimte wordt wel 62mm kleiner.
Je kunt dan gelijk 4cm glas of steenwol ertussen doen, is het akoestisch en thermisch geïsoleerd. Denk even na hoe je de deuropening afwerkt, die moet je dan waarschijnlijk opnieuw aftimmeren en eventueel aflakken. Sowieso mooi om de wand in de verf te zetten als toch bezig bent. Zo'n osb muur zou ik geen gezicht vinden in een betonnen ruimte. Wil je het niet afwerken kun je beter 18mm underlayment gebruiken dat ziet er mooier uit. Scheelt een paar euro op een plaat. Dan wel je schroeven voorboren met verzinkboortje.

Vergeet uit de boorgaten voor de pluggen het gruis niet te verwijderen. Anders is je plug niets waard.

[ Voor 4% gewijzigd door GudZ op 09-07-2025 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:55

3_s

Is het één plaat om een beetje op te hangen, of heel de wand?
In het eerste geval hangt het af van hoe recht de muur is. In het tweede geval wel doen.

En als het een muur van de buren is, eventueel eerst vragen of het mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Gezien de schroeven met lengte 20 mm maar heel klein zijn wil je er wel lucht achter hebben zitten zodat je fatsoenlijk 4x40 oid kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Dank voor alle reacties.
3_s schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:04:
[...]

Is het één plaat om een beetje op te hangen, of heel de wand?
In het eerste geval hangt het af van hoe recht de muur is. In het tweede geval wel doen.
Het gaat om een gedeelte van de wand, niet de gehele wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Gezien de schroeven met lengte 20 mm maar heel klein zijn wil je er wel lucht achter hebben zitten zodat je fatsoenlijk 4x40 oid kan gebruiken.
Heeft 4x40 veel meerwaarde ten opzichte van pakweg 4x20 wanneer de extra lengte nergens in vast zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou voor twee French cleats er achter gaan. Mocht je er dan een keer iets langere dan 18mm in draaien omdat dat toevallig handig is, kan dat gewoon. En makkelijk te verwijderen of verplaatsen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gramser schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:23:
Het is aan jou he, dat vooropgesteld. Het zal vaak goed gaan, maar dat betreft dan misschien ook vloeren die al een stuk meer zijn "uitgewerkt". Geen idee hoe vaak het goed of niet goed gaat.

Maar jij hebt nu de mogelijkheid om het goed te doen. Dan maar sjouwen. Overigens hebben wij laatst kamers opgeknapt en daar besloten níet te stucen en gebruik te maken van renovlies. Wordt ook vochtig maar wel veel minder, en de afwerking is een stuc (hehehe) minder kwetsbaar dan gips. Dus als de huidige ondergrond al redelijk vlak is, kun je stucen vermijden.
Wij hebben renovlies. Ik moet zeggen dat ik het met dat stukje kwetsbaarheid niet eens ben. Een kast langs de muur bij het schuiven en je hebt weer een "scheurtje" met een stukje los behang eraan aan het einde. En ik heb het nog niet geprobeerd maar ik denk dat stucwerk een stuk beter te repareren is.

Een buur heeft de betonnen muren superstrak gemaakt en daar direct overheen gesaust. Ziet er echt top uit, dat verkies ik volgende keer boven stuc en renovlies :)

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 10-07-2025 07:54 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JT schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:28:
Binnenkort ga ik rolluiken monteren bij het volgende huis:

***members only***

Wat je hier ziet zijn bakstenen waarvan de rijen om en om wegens decoratieve redenen 2cm ofzo uitsteken. Dat is fijn als je wat wil monteren aan de muur :| Anyhows, het lijkt mij niet verstandig om te boren in de uitstekende bakstenen; er zit dan een aantal centimeter niks boven of onder dus ik denk dat de kans dat het knapt vrij groot is. Dan moet ik dus een aantal centimeter "verzonken" aan de slag gaan. Boren is geen probleem. Maar de geleiders vastzetten daarentegen lijkt me niet ideaal. Je trekt ook zo het aluminium krom zonder dat er wat achter zit als je de schroef vastzet en de vraag is ook of er dan genoeg frictie is om de geleiders echt volledig vast te zetten. Nu wil ik dus iets gebruiken dat dienst doet als spacers. Ik dacht aan RVS moeren, misschien op maat gezaagd hardhout. Dat laatste is qua vulling wel het mooiste denk ik. Ik ben benieuwd of jullie nog ideeën/ervaringen hebben :)
Goed, ik wou hier even op terugkomen. Want ik ben nog wel tegen een probleem en uitdaging aan gelopen en heb er ook een oplossing voor gevonden :P Ik weet dat er in de wijk al meerdere klachten zijn over het metselwerk, hier en daar is het werk ook ná het project onder garantie opnieuw gedaan om er maar even een beeld van te geven. Wellicht dat iemand wat aan mijn relaas heeft.

Anyhows, vol goede moed ging ik aan de slag met de eerste geleider. Die moed werd echter al snel wat negatiever. Geleider tegen de muur, aftekenen voor gaten, gaten erin geboord terwijl de geleider op schragen lag, geleider tegen de muur en plekken voor gaten markeren door een klein stukje door de geleider heen te boren, geleider eraf en gaten boren. Ik heb hierbij de tip gehanteerd van iemand om de pluggen verder te steen in te slaan. 8x40mm Duopowerpluggen gepakt, eerste halve centimeter eraf. Met de 8mm steenboor wat extra ruimte gecreeerd, dat bleek nodig om de plug er dieper in te krijgen. Plug erin duwen, omgekeerde schroef en hamer en er wat dieper in tikken. Voorbeeld:

Members only:

Ging op zich prima! Alleen....ik kreeg de geleider niet goed vast. De geboorde gaten lagen niet direct achter het gat in de geleider! Wtf :( Veel teveel tijd kwijt aan corrigeren. Uiteindelijk de gaten aan de achterkant groter gemaakt en hier en daar een rvs ring _in_ de geleider om zo de geleider met 90% aangedraaide schroef met verzonken kop de mogelijkheid te geven tóch te kunnen bewegen. Dit gaf ruimte om het toch op te lossen en de geleider kwam waterpas-genoeg (zeker binnen de lijntjes) om verder te kunnen. Tijdens het oplossen kwam ik erachter dat de rijen stenen niet alleen om en om naar buiten kwamen en dieper lagen. Ook waren er een aantal rijen van de naar buiten stekende rijen die verder naar buiten kwamen! Dus mijn geleider werd een wip....Uiteindelijk bedacht dat ik dit ging corrigeren met RVS moeren en ringen (had ik mooi nog liggen):

Members only:

Ik heb toen aangehouden:
  1. Bovenste gat in de muur boren, eerst een centimeter door het profiel heen op de juiste hoogte, breedte en waterpas.
  2. Gat boren en plug erin volgende eerder beschrevene
  3. Geleider installeren met de nodige moeren en ringen om afstand te houden, zo straks mogelijk tegen de verst uitstekende steen zonder dat er spanning op de geleider komt te staan
  4. Meten of het correct is
  5. Hetzelfde doen met de onderste schroef
  6. Andere geleider installeren met bovenstaande stappen
  7. Bak erop en tijdelijk aansluiten om te controleren of alles goed loopt. Bak er weer eraf.
  8. Als dat zo is, andere gaten maken; je kunt nu voor de overige gaten directe allemaal de eerste centimeter boren door de geleiders heen - je zit gegarandeerd op de goede plek.
  9. Geleiders eraf en weer hetzelfde riedeltje.
  10. Bak erop en dan de rest
Man, heeft me een halve dag extra gekost vanaf de constatering dat die eerste geleider niet goed ging, het corrigeren daarvan tot het bedenken van de oplossing en materialen vinden. Terwijl het tweede rolluik echt snaarstrak zit en er in 3 uur op zat inclusief aansluiten in m'n eentje :Y)

Members only:

Heb je geen zin in dit gezeik? Of moet het 100% lichtdicht zijn? Dan is dit niet de oplossing voor jou. Dan kun je in de dag monteren, waarbij zeker met een rolluik je de bak van binnenuit gaat zien. Absolute blindering was hier niet het doel, wel zon tegenhouden en inbraakwerend zijn vanwege een overkapping.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JT schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:25:
Absolute blindering was hier niet het doel, wel zon tegenhouden en inbraakwerend zijn vanwege een overkapping.
De zon tegenhouden zal het zeker doen, maar inbraakwerend? Een rolluik hef je toch zo op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:31
In onze nieuwbouwwoning willen we na 3 jaar tijd eindelijk de trap eens gaan aanpakken. In de afgelopen jaren is er namelijk toch wat ruimte ontstaan tussen trap en vloer en wand. Dit zijn toch al gauw kieren van 1 á 2 cm. Ik dacht die te dichten met Alabastine allesvuller hout en daarna te schuren en schilderen. De kleinere naden dichtkitten en ook overschilderen. Is dit het juiste materiaal om de grote kieren te dichten of zouden jullie een andere methode kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eb3QyIGkFfqpecVyNgsJ4s4Ii9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngKOmMG43jkQKbiZUQ1ofLk1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc7mxvBZyd5Wq7SL-m3zcPOhaxM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFpyRiZPCaZ146Z26Zoep1aT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-07 14:34
Slonzo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:19:
[...]

De zon tegenhouden zal het zeker doen, maar inbraakwerend? Een rolluik hef je toch zo op? :)
Als ze graag binnen willen komen, doen ze dat toch wel.
Het is net een extra barrière, waardoor ze eerder naar de buren gaan (die geen rolluiken hebben).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-07 17:18

TGEN

Hmmmx_

JT schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:25:
[...]
Of moet het 100% lichtdicht zijn?
Daarvoor kan je nog compriband op de geleider plakken om oneffenheden tussen de geleider en de muur te vullen.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-07 12:52
peligro2k schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:04:

Wat voor kleppen gebruik je? Is het iets waar je eventueel nog een veer aan zou kunnen monteren?

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
El-Vder schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:26:
In onze nieuwbouwwoning willen we na 3 jaar tijd eindelijk de trap eens gaan aanpakken. In de afgelopen jaren is er namelijk toch wat ruimte ontstaan tussen trap en vloer en wand. Dit zijn toch al gauw kieren van 1 á 2 cm. Ik dacht die te dichten met Alabastine allesvuller hout en daarna te schuren en schilderen. De kleinere naden dichtkitten en ook overschilderen. Is dit het juiste materiaal om de grote kieren te dichten of zouden jullie een andere methode kiezen.
[Afbeelding][Afbeelding]
ik denk dat die 2de naad weel een beetje dicht te trekken is. ik vermoed dat dit de aftimmering van de sparing is. en dan kitten. ik zou de kieren die je laat zien niet vullen met plamuur maar kitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
twain4me schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:25:
[...]

ik denk dat die 2de naad weel een beetje dicht te trekken is. ik vermoed dat dit de aftimmering van de sparing is. en dan kitten. ik zou de kieren die je laat zien niet vullen met plamuur maar kitten
Eerste foto is inderdaad van de aftimmering van sparing. Tweede foto is de aansluiting van de trapboom (bovenkwamen) tegen de muur.
Ik dacht dat die 2cm kier te breed zou zijn om te kitten, vandaar het idee van plamuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-07 12:35
@walletje-w bij zink en koper nl, maken ze mooie hoek-stukken op jouw maten.

[ Voor 7% gewijzigd door Lord Anubis op 10-07-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Dat geldt niet voor alle rolluiken. Daarnaast kun je altijd overal naar binnen komen. De vraag is alleen wat het je kost en of die kosten ergens anders lager zijn. De kosten zijn hier (in de vorm van tijd) omhoog gegaan ten opzichte van andere woningen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

TGEN schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Daarvoor kan je nog compriband op de geleider plakken om oneffenheden tussen de geleider en de muur te vullen.
Ja, ware het niet dat de afstand tussen de dieperliggende lagen stenen en de geleiders nu best aanzienlijk is en ik mij afvraag of er zulke dikke compriband bestaat. Maar goed, ik dubbelcheck nog wel even of dat gewenst is en dan kan ik altijd even kijken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
JT schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:52:
[...]

Wij hebben renovlies. Ik moet zeggen dat ik het met dat stukje kwetsbaarheid niet eens ben. Een kast langs de muur bij het schuiven en je hebt weer een "scheurtje" met een stukje los behang eraan aan het einde. En ik heb het nog niet geprobeerd maar ik denk dat stucwerk een stuk beter te repareren is.

Een buur heeft de betonnen muren superstrak gemaakt en daar direct overheen gesaust. Ziet er echt top uit, dat verkies ik volgende keer boven stuc en renovlies :)
Betonnen muren zijn in mijn jaren '30 woning niet te vinden. Maar kan me voorstellen dat dat superstrak kan worden!

Dat van het scheuren van renovlies herken ik dan weer niet. Nou ja, voorzichtigheid is altijd goed. Beide zijn te repareren... ik bedoelde slechts aan te geven dat er degelijke alternatieven voor stucen zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niagara
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:47
Ik zou graag een oude schommel die hier nog staat wat opknappen. De schommel voelt nog stevig aan maar er zitten serieuze barsten in de houten balken.
Wat denken jullie, is dit nog de moeite om wat op te knappen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9s8Zg3f0jzWK4ZxH98Sr9qy9UGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33I2OwpxHl1QobRA7apuUUAp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbXZ8lAhIR5QWuSZDOb6VEfuxlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2uMyxHGfXEnthUP1uW0nWNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKtIAfNIkBJB-VvmHHk3zdKJoLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGrRCVKsTdddiZLiXe68s7ep.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28QWyHZNsZBS6UrfG3soj2o-hQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BtOmBk320sMS9UAuwvFaEgw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:21

dragonhaertt

@_'.'

Niagara schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:24:
Ik zou graag een oude schommel die hier nog staat wat opknappen. De schommel voelt nog stevig aan maar er zitten serieuze barsten in de houten balken.
Wat denken jullie, is dit nog de moeite om wat op te knappen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Scheuren in hout (wood checking) is relatief normaal en heeft geen groot effect op de stevigheid van het hout. Dit komt veel voor in balken of palen waar het hart aanwezig is.
Zolang de scheuren niet dóór zijn, of het uiteinde open splijten zou ik het lekker zo laten. Reparaties zijn van tijdelijke aard en kunnen het werken van het hout niet voorkomen of opvangen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
[...]

De zon tegenhouden zal het zeker doen, :)
Dat zeker
Als je een haak onder de onderste lamel zet en dan trekt dan krijg je ze krom (met wel of geen hoek profieltje aan de binnenzijde ter versteviging) en dan zou je ze uit de sponning kunnen trekken. Of als je een opdek geleide rails heb schroefdopjes eraf en de schroeven eruit draaien.
[...]

Een rolluik hef je toch zo op? :)
De moderne rolluik laat dat niet toe denk ik. We hebben hier met z'n zessen ( buren ) op een rij en geen één die je omhoog kan duwen. Die van mij zijn bijna 22 jaar oud maar die krijg je echt niet omhoog geen cm ( Somfy motoren en waren de goedkoopste van alle zes. 8) ). Die van een buurman bijna net zo oud, ongeveer 4 cm. De rest hooguit 1cm. Ik heb wel een extra lamel er in gelaten zodat het eerder bij de blokkade is. Was een tip van de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
@Niagara Alleen bij rot, of een scheur die begint aan de kopse kant of begint/eindigt aan de buitenzijde kan het een probleem geven, maar een scheur zonder dat het aan de buitenkant eindigt of begint is geen probleem. Mocht het erg wijd worden kan je een slotbout met flinke ring en moer gebruiken en dan het uitstekende draadeindje afzagen.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Wachten...
Voor diegene die het interessant vinden om een schaduwdoek beter op te hangen.
Ik heb laatst het idee gehad om met clam cleats en touw mijn schaduwdoek op te hangen. Een enorm groot voordeel hiervan, is dat je het extreem snel op kan spannen (op kunt hangen) t.o.v. spanschroeven met karabijnhaken. Ik gelijk even gaan zoeken op Tweakers, want ik ben er door de jaren heen wel achter gekomen, dat er altijd wel een Tweaker is, die hetzelfde idee heeft gehad. Toen kwam ik de post tegen van @henkjanvdkolk en ben ik nog wat extra dingen gaan finetunen. Dank dus daarvoor, want ik heb van jouw eerdere post gebruik gemaakt om verder te optimaliseren.

i.p.v. karabijnhaken gebruik je snapsluitingen. Je trekt namelijk aan het lipje en deze schiet dan direct los. Met karabijnhaken loop je toch altijd net wat meer te 'klooien' Dit gebruik je om super snel je doek weg te kunnen halen. Je trekt 4x aan een pin, en je doek is los.

Dan gebruik je vervolgens sterkt touw wat niet rekt. Ook hiervoor heeft Henk wat voorwerk gedaan, en ben ik ook gegaan voor de English braid sprintlijn 4mm. Dit is extreem sterk touw, en ik hang mijn Nesling 3.6m x 3.6m schaduwdoek met gemak aan een 4mm lijn. Ik had hiervoor ander touw van 6mm, maar daar zat dus veel meer rek in, en was nog eens slapper touw t.o.v. deze 4mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWT9vOUSMvSUBCsp329Oj533vW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d01wTR6JyesSMtVQxTQkN6KQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zijn er nog de clam cleats dit zijn blokjes met V groeven erin, waardoor het touw zichzelf vast klemt. Henk had hiervoor de dichte versie gebruikt, waarbij het touw door een soort geleider heen gaat. Ik ben zelf voor een open versie gegaan zoals deze Je hoeft dan niet je touw door een oog/geleider te priegelen. Je hoeft het touw ook niet in de clam cleat te drukken. Er zitten namelijk groeven in een clam cleat, en zodra je dus je touw in de opening legt, klem het touw door de trekkende beweging direct vast. Wil je de boel los maken, dan trek je het losse touw aan de onderzijde naar je toe, en het is direct los. de kracht die je op de clam cleats kunt zetten is echt enorm. Dus je hoeft niet bang te zijn dat er iets los komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpoQO5fPXeW5swYoEFJK_8NmQ9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6FmfaEfRpV0kYLipPJbraxW.jpg?f=fotoalbum_large

Optioneel kun je nog een shock toevoegen van Ronstan (dit zijn de kleine aluminium blokjes op de fotos). Deze werken als een soort katrol. Ook dit was een idee van Henk wat ik heb overgenomen. Het maakt het aantrekken van het touw net even wat lichter maar je hebt geen katrol nodig met draaiende onderdelen. Het is een heel subtiel onderdeeltje.

Hoe heb ik alles aangesloten en welke knopen heb ik gebruikt?
Sprintlijn is net even wat stugger dan andere soorten touw en goede knopen zijn dan belangrijk. Ik wil zelf ook altijd dat alles er strak uitziet. Ik heb dus het touw aan de snapsluiting vastgemaakt met een double figure 9 follow through knoop (filmpje) Dit is een zeer nette en sterke knoop om touw ergens aan vast te maken. En hij ziet er ook nog eens prachtig uit.

Ik heb aan de ring van het doek, ook een 3mm sprintlijn gebruikt van circa 50cm en deze 2x door de ring en Ronstan shock gehaald. Vervolgens heb ik deze 2 uiteinden aan elkaar vast gemaakt met een double fisherman's bend (filmpje) Ook dit is een eenvoudige knoop, maar is rete sterk en ziet er ook fantastisch uit.

De onderste knoop is een double fishermans bend, en de bovenste is een figure 8 follow through

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WufJTdgj2f8g6WrkVjeu9gTMR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zo9UiDUIopQAMNA7okWMqXLe.jpg?f=fotoalbum_large

Het touw loopt dan dus vanaf de snapsluiting (die aan het doek vastzit) naar een van de ogen aan de muur. Vervolgens gaat het touw weer terug naar de Ronstan shock en daar doorheen. en gaat hij weer terug door het oog en trek je hem aan en span je het touw in de clam cleat. Door het touw naar het oog te brengen, vervolgens naar de Ronstan shock en weer terug door het oog, creëer je een katrol effect en wordt het aantrekken/spannen van het doek vele malen lichter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWT9vOUSMvSUBCsp329Oj533vW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d01wTR6JyesSMtVQxTQkN6KQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCmNIQ3dfPPcfTkRGOSIWrdPbRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDsfWzMI9ZTTuaqmxnwTen1Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVd57l7c3WCyx3xGFKLbFWeIL2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtaeIopn7mfQZRi2xV6n4P6b.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk heeft iemand er wat aan. is er iets niet duidelijk, of als iemand wat meer informatie wilt hebben, dan hoor ik het graag. Wederom credits naar @henkjanvdkolk voor het uitzoeken van alles. Hierbij slechts mijn versie met wat extra uitleg over de knopen, en waarom ikzelf open clam cleats heb gebruikt!

Hierbij het eindresultaat. Het doek staat hier nog niet volledig strak, want vanuit de doos, zitten die Nesling doeken best vol met kreukels, echter gaan die er steeds meer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zwSxQn2Ww6oRBk_-lXgCYFK-AE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThBeTUnbMbpSHCxtbMALjuJA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty6DV6UemT0iBB69aKf5sTtRFag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIo17N4tcKsNUqos7inzGkbq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OM0-mUi7k6LE85HKTsncaiiH2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XviL0nU3njosxCBx190px3e6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 11-07-2025 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wachten... schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:04:
Ik heb laatst het idee gehad om met clam cleats en touw mijn schaduwdoek op te hangen. Een enorm groot voordeel hiervan, is dat je het extreem snel op kan spannen (op kunt hangen) t.o.v. spanschroeven met karabijnhaken. Ik gelijk even gaan zoeken op Tweakers, want ik ben er door de jaren heen wel achter gekomen, dat er altijd wel een Tweaker is, die hetzelfde idee heeft gehad. Toen kwam ik de post tegen van @henkjanvdkolk en ben ik nog wat extra dingen gaan finetunen. Dank dus daarvoor, want ik heb van jouw eerdere post gebruik gemaakt om het iets beter te optimaliseren.

i.p.v. karabijnhaken gebruik je snapsluitingen. Je trekt namelijk aan het lipje en deze schiet dan direct los. Met karabijnhaken loop je toch altijd net wat meer te 'klooien' Dit gebruik je om super snel je doek weg te kunnen halen. Je trekt 4x aan een pin, en je doek is los.

Dan gebruik je vervolgens sterkt touw wat niet rekt. Ook hiervoor heeft Henk wat voorwerk gedaan, en ben ik ook gegaan voor de English braid sprintlijn 4mm. Dit is extreem sterk touw, en ik hang mijn Nesling 3.6m x 3.6m schaduwdoek met gemak aan een 4mm lijn. Ik had hiervoor ander touw van 6mm, maar daar zat dus veel meer rek in, en was nog eens slapper touw t.o.v. deze 4mm

[Afbeelding]

Dan zijn er nog de clam cleats dit zijn blokjes met V groeven erin, waardoor het touw zichzelf vast klemt. Henk had hiervoor de dichte versie gebruikt, waarbij het touw door een soort geleider heen gaat. Ik ben zelf voor een open versie gegaan zoals deze Je hoeft dan niet je touw door een oog/geleider te priegelen. Je hoeft het touw ook niet in de clam cleat te drukken. Er zitten namelijk groeven in en clam cleat, en zodra je dus je touw in de opening legt, klem het touw door de trekkende beweging direct vast. Wil je de boel los maken, dan trek je het losse touw aan de onderzijde naar je toe, en het is direct los. de kracht die je op de clam cleats kunt zetten is echt enorm. Dus je hoeft niet bang te zijn dat er iets los komt.

[Afbeelding]

Optioneel kun je nog een shock toevoegen van Ronstan (dit zijn de kleine aluminium blokjes op de fotos). Deze werken als een soort katrol. Ook dit was een idee van Henk wat ik heb overgenomen. Het maakt het aantrekken van het touw net even wat lichter maar je hebt geen katrol nodig met draaiende onderdelen. Het is een heel subtiel onderdeeltje.

Sprintlijn is net even wat stugger dan andere soorten touw en goede knopen zijn dan belangrijk. Ik wil zelf ook altijd dat alles er strak uitziet. Ik heb dus het touw aan de snapsluiting vastgemaakt met een double figure 9 follow through knoop (filmpje) Dit is een zeer nette en sterke knoop om touw ergens aan vast te maken. En hij ziet er ook nog eens prachtig uit.

Ik heb aan de ring van het doek, ook een 3mm sprintlijn gebruikt van circa 50cm en deze 2x door de ring en Ronstan shock gehaald. Vervolgens heb ik deze 2 uiteinden aan elkaar vast gemaakt met een double fisherman's bend (filmpje) Ook dit is een eenvoudige knoop, maar is rete sterk en ziet er ook fantastisch uit.

De onderste knoop is een double fishermans bend, en de bovenste is een figure 8 follow through

[Afbeelding]

Het touw loopt dan dus vanaf de snapsluiting (die aan het doek vastzit) naar een van de ogen aan de muur. Vervolgens gaat het touw weer terug naar de Ronstan shock en daar doorheen. en gaat hij weer terug door het oog en trek je hem aan en span je het touw in de clam cleat. Door het touw naar het oog te brengen, vervolgens naar de Ronstan shock en weer terug door het oog, creëer je een katrol effect en wordt het aantrekken/spannen van het doek vele malen lichter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hopelijk heeft iemand er wat aan. is er iets niet duidelijk, of als iemand wat meer informatie wilt hebben, dan hoor ik het graag. Wederom credits naar @henkjanvdkolk voor het uitzoeken van alles. Hierbij slechts mijn versie met wat extra uitleg over de knopen, en waarom ikzelf open clam cleats heb gebruikt!
Leuk! Heb je een foto van het eindresultaat?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-07 22:38
Ik heb laatst het idee gehad om met clam cleats en touw mijn schaduwdoek op te hangen. Een enorm groot voordeel hiervan, is dat je het extreem snel op kan spannen (op kunt hangen) t.o.v. spanschroeven met karabijnhaken. Ik gelijk even gaan zoeken op Tweakers, want ik ben er door de jaren heen wel achter gekomen, dat er altijd wel een Tweaker is, die hetzelfde idee heeft gehad. Toen kwam ik de post tegen van @henkjanvdkolk en ben ik nog wat extra dingen gaan finetunen. Dank dus daarvoor, want ik heb van jouw eerdere post gebruik gemaakt om het iets beter te optimaliseren.

[Afbeelding]

Dan zijn er nog de clam cleats dit zijn blokjes met V groeven erin, waardoor het touw zichzelf vast klemt. Henk had hiervoor de dichte versie gebruikt, waarbij het touw door een soort geleider heen gaat. Ik ben zelf voor een open versie gegaan zoals deze Je hoeft dan niet je touw door een oog/geleider te priegelen. Je hoeft het touw ook niet in de clam cleat te drukken. Er zitten namelijk groeven in en clam cleat, en zodra je dus je touw in de opening legt, klem het touw door de trekkende beweging direct vast. Wil je de boel los maken, dan trek je het losse touw aan de onderzijde naar je toe, en het is direct los. de kracht die je op de clam cleats kunt zetten is echt enorm. Dus je hoeft niet bang te zijn dat er iets los komt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat heb je mooi gedaan. De nette knopen maken het helemaal af. Complimenten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:42

Vliegvlug

Flight Simple

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er erg mooi uit! (y)
Inventief ook.

Nog wel een vraag over je laatste foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjRGK60EYp_WaX7trFbmJ04dn9A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RtaeIopn7mfQZRi2xV6n4P6b.jpg?f=user_large
Lijkt me dat de bovenkant van die schutting plank en het touw zelf op deze manier gaan beschadigen als het touw daar bij het opspannen steeds langsloopt.
Zou je daar niet iets van een gladde geleider of katrolletje moeten plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Vliegvlug schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 01:50:
[...]

Ziet er erg mooi uit! (y)
Inventief ook.

Nog wel een vraag over je laatste foto:
[Afbeelding]
Lijkt me dat de bovenkant van die schutting plank en het touw zelf op deze manier gaan beschadigen als het touw daar bij het opspannen steeds langsloopt.
Zou je daar niet iets van een gladde geleider of katrolletje moeten plaatsen?
Goed opgemerkt, en dat klopt helemaal. Daar komt ook nog een oplossing voor. Nu zit daar bovenop een ruitvormige rvs oog. Ik kon de ogen helaas alleen maar plaatsen bovenop de schutting, om zoveel mogelijk hoogte te pakken.

Je moet het wel zo zien dat ik tijdens het aanspannen niet het touw naar beneden trek langs de schutting, maar het touw met mijn arm net boven de schutting hou en dan aantrek.doordat het touw van het doek, naar het oog gaat, vervolgens weer terug naar het doek (door de ronstan shock blocks) en dan weer terug door het oog, kost het je dus 3x minder moeite om aan te trekken. Het opspannnen kan dus nagenoeg iedere slappeling doen 😊

Wat waarschijnlijk de oplossing gaat zijn, is dat ik ook shock blocks bij het oog ga plaatsen o.i.d. om eventuele wrijving van het touw te voorkomen. Dat gezegd hebbende is dit specifieke touw zo enorm sterk, dat het niet snel kapot zou gaan.

Een update van de post volgt dus nog, met iets meer details.

Mocht iemand een mooie oplossing bedenken, dan hoor ik het graag 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
JT schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:55:
[...]

Deze volgt waarschijnlijk vandaag nog 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:46

Zalmanman

So long,

Ik heb in dit topic wat gezocht, maar niets kunnen vinden over het behangeuvel waar wij mee zitten, dus ik vraag de experts hier even :)

Context: We zijn een betonnen muur aan het behangen. Deze muur grenst aan de badkamer en blijkbaar is de muur wat dun, want bij het monteren van deze badkamer (~10j geleden) zijn ze door de muur heen gegaan op enkele plekken. Dat merkten we toen we het glasvliesbehang eraf trokken en er stukken muur mee kwamen.

Deze gaten zijn gevuld met Alabastine Grote Gaten Vuller en hebben een week gehad om te drogen. Daarna zijn wij met een goede laag voorstrijk over alle muren in deze kamer gegaan, ook dat heeft goed de tijd gekregen om te drogen.

We hebben behang van de Praxis gehaald. Toegegeven, niet het duurste spul, maar ook niet het goedkoopste. Wat nu opvalt, is dat je eigenlijk de muur nog door het behang heen kunt zien. De muur is op exact dezelfde manier afgewerkt als andere muren op de bovenverdieping, maar dit is de enige plek waar we er last van hebben. Het ziet er niet uit... Het behang is er woensdagmiddag op gegaan.

Wat ik me nu afvraag is wat verstandig is. Waarschijnlijk moet het behang er sowieso af, maar wat dan? Is het een probleem met de onderlaag (i.e. gaat al het behang dit gedrag vertonen) of is dit gewoon het gevolg van basic behang op een niet-gestucte muur? Uiteindelijk is het wel gewoon de bedoeling om alles te behangen namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzjSwSyCOI3WTKRAlesLNnyBwEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2gLT33GLqXRZezSW4sVWwY5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34i0fhlEg1KW4b6GKtwe7ViKc_M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzCtpuuOw3esTF7ZICr83EQG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TXf9_5Quc2s9sBrnbHuVvxrfEc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELxmIws2Ob1480Ai52Wc3qDH.jpg?f=fotoalbum_tile

and thanks for all the fish.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zalmanman schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:54:
Ik heb in dit topic wat gezocht, maar niets kunnen vinden over het behangeuvel waar wij mee zitten, dus ik vraag de experts hier even :)

Context: We zijn een betonnen muur aan het behangen. Deze muur grenst aan de badkamer en blijkbaar is de muur wat dun, want bij het monteren van deze badkamer (~10j geleden) zijn ze door de muur heen gegaan op enkele plekken. Dat merkten we toen we het glasvliesbehang eraf trokken en er stukken muur mee kwamen.

Deze gaten zijn gevuld met Alabastine Grote Gaten Vuller en hebben een week gehad om te drogen. Daarna zijn wij met een goede laag voorstrijk over alle muren in deze kamer gegaan, ook dat heeft goed de tijd gekregen om te drogen.

We hebben behang van de Praxis gehaald. Toegegeven, niet het duurste spul, maar ook niet het goedkoopste. Wat nu opvalt, is dat je eigenlijk de muur nog door het behang heen kunt zien. De muur is op exact dezelfde manier afgewerkt als andere muren op de bovenverdieping, maar dit is de enige plek waar we er last van hebben. Het ziet er niet uit... Het behang is er woensdagmiddag op gegaan.

Wat ik me nu afvraag is wat verstandig is. Waarschijnlijk moet het behang er sowieso af, maar wat dan? Is het een probleem met de onderlaag (i.e. gaat al het behang dit gedrag vertonen) of is dit gewoon het gevolg van basic behang op een niet-gestucte muur? Uiteindelijk is het wel gewoon de bedoeling om alles te behangen namelijk.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Om wat voor behang gaat het? Als het niet voorgeschilderd renovlies/glasvlies is, dan is het niet gek dat je kleurverschil van de ondergrond er doorheen ziet... Dat behang moet namelijk sowieso nog geschilderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

SH007 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Om wat voor behang gaat het? Als het niet voorgeschilderd renovlies/glasvlies is, dan is het niet gek dat je kleurverschil van de ondergrond er doorheen ziet... Dat behang moet namelijk sowieso nog geschilderd worden.
Om precies te zijn gaat het om dit roze-achtige behang: https://www.praxis.nl/ver...asic-textile-nude/5673499

Het is dus "gewoon" vliesbehang, geen glasvlies of renovlies. Begrijp ik dan goed dat het voor dit behang eigenlijk altijd noodzakelijk is om te stucen of renovlies te plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:59

MJV

De werkschakelaar voor de zonnepanelen is met overlengte aangesloten omdat ik eerst nog een verdeelkast wilde plaatsen, daar ga ik toch vanaf zien, dus wil ik van de extra lengte af. Ik denk dat ik weet hoe dat moet, maar voordat ik een pijnlijke denkfout maakt toch even een check:

- Automaat in meterkast uit
- Schakelaar op omvormer uit
- Werkschakelaar openschroeven
- Kabel inkorten met heel kleine lus voor wat overlengte
- Aders niet te lang en niet te kort strippen
- Kabel niet te vast en niet te los (momentsleutel?) opnieuw monteren

Vergeet ik dan iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kjepper
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:21
Zalmanman schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Om precies te zijn gaat het om dit roze-achtige behang: https://www.praxis.nl/ver...asic-textile-nude/5673499

Het is dus "gewoon" vliesbehang, geen glasvlies of renovlies. Begrijp ik dan goed dat het voor dit behang eigenlijk altijd noodzakelijk is om te stucen of renovlies te plakken?
Ik zie andere reviews van Decomode dat mensen zeggen dat het erg doorschijnt, waarbij iemand verwijst naar de binnenzijde van het etiket met informatie daarover.
Schijnt heel erg door, dus muur moet volledig egaal van kleur zijn. Dit staat alleen op de binnenkant van het etiket, en zie je dus pas als je de rol uit de verpakking hebt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

Kjepper schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:48:
[...]

Ik zie andere reviews van Decomode dat mensen zeggen dat het erg doorschijnt, waarbij iemand verwijst naar de binnenzijde van het etiket met informatie daarover.

[...]
Daar zeg je wat heel slims. We gaan zo even naar de achterkanten van de etiketten kijken. Als dat klopt, gaat de rest van de rollen linea recta terug en halen we wat anders. We hebben dit behang gewoon in de winkel gekocht, dus online geen reviews opgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 12:15
MJV schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:39:
De werkschakelaar voor de zonnepanelen is met overlengte aangesloten omdat ik eerst nog een verdeelkast wilde plaatsen, daar ga ik toch vanaf zien, dus wil ik van de extra lengte af. Ik denk dat ik weet hoe dat moet, maar voordat ik een pijnlijke denkfout maakt toch even een check:

Vergeet ik dan iets?
Tussen stap 3 en 4: checken of de boel spanningsvrij is.
En als het even kan, dat vraagteken bij 'momentsleutel' achterwege laten. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:42
Wij gaan een tussenwand plaatsen van hout en ik vraag me af als de verticale balken om de 60 of om de 30cm moeten? De wand krijgt OSB en gipsplaten.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:49

marapuru

db.

Net dacht ik even een zwaar stuk wanddecoratie op te hangen. Gaten geboord, en bij de tweede… Pats, een vonk en de groep viel uit. Even schrikken, geprobeerd toch de plug erin te duwen en de schroeven erin. Decoratie opgehangen.

En toen kwam de twijfel. Toch nog maar even de boel open gooien.

Uiteindelijk werd een ‘gaatjes boor klusje’ een kennismaking met de verdeeldoos in het plafond. 50 jaar niet ontwarde draden loshalen uit de lasdoppen en de leidingen waar het ‘vonkje’ zat maar af te sluiten.

Decoratie hangt toch pal vóór dat ongebruikte stopcontact, lichtpunt en schakelaar.

Wel even een stickertje bijgeplakt. Mocht daar toch ooit iets gebeuren dan de draden vervangen.

Scheelt nu in ieder geval dat ik weet hoe ze lopen.

En stomste van alles, ik heb zo’n leiding zoeker die ik niet heb gebruikt. *facepalm

net in verkeerde topic gepost, nu wel goed denk ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:29
xzaz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:01:
Wij gaan een tussenwand plaatsen van hout en ik vraag me af als de verticale balken om de 60 of om de 30cm moeten? De wand krijgt OSB en gipsplaten.
Het is voldoende om 60 cm te doen. Dat valt ook mooi samen met de (standaard)breedte van OSB- én gipsplaten. 30 cm kan, maar is in principe niet nodig. Tenzij je er specifieke zware dingen aan gaat hangen ofzo, dan kun je het overwegen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wachten...
JT schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:55:
[...]

Bij deze een foto. In de eerdere post staan er nog 2. Ze zijn voor nu even snel genomen en je ziet nog niet het volledige doek hangen, maar die fotos komen ook nog.

Let wel op. Het doek ziet er hier nog niet mooi straks gespannen uit. Maar die Nesling doeken zitten aan het begin vol met kreukels, die er langzaam aan uit gaan. Dit was nog veel erger.

Het ziet er nu echt uit als een gezellig knus hoekje met dat doek er boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zwSxQn2Ww6oRBk_-lXgCYFK-AE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThBeTUnbMbpSHCxtbMALjuJA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Wachten... op 11-07-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Laatst online: 12-07 22:21
Helaas blijven de banen van de gipsplaten zichtbaar na het sausen. Heb dus niet goed gecontroleerd of de banen al vlak genoeg waren na het smeren..

Ik wil dit graag nogmaals dichtsmeren om een nettere afwerking te creëren. Kan ik gewoon met fill & finish over de latex saus heen smeren? Of moet dit eerst verwijderd worden voor een goede hechting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:05
rainier15 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:58:
Helaas blijven de banen van de gipsplaten zichtbaar na het sausen. Heb dus niet goed gecontroleerd of de banen al vlak genoeg waren na het smeren..

Ik wil dit graag nogmaals dichtsmeren om een nettere afwerking te creëren. Kan ik gewoon met fill & finish over de latex saus heen smeren? Of moet dit eerst verwijderd worden voor een goede hechting?
Helaas heb ik hier afgelopen week ervaring mee op mogen doen. Ik ben direct over de latex geen gegaan en dat leverde geen slechte hechting op, ook niet bij droog schuren. Lange duur kan ik natuurlijk nog niets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:08

LankHoar

Langharig tuig

Ben bezig met renovatie van mijn eerste koopwoning. Toen ik schakelmateriaal ging halen heb ik pulse schakelaars meegenomen, niet wetende dat je dan slimme verlichting nodig hebt. Ik heb deze schakelaars gehaald: https://www.hornbach.nl/p...chakelaar-zwart/12052047/

Nu vind ik dit optisch wel mooi, ook praktisch, en smart verlichting vind ik geen vervelend idee. Hoe sluit ik dit goed(koop) aan?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
Ik heb laatst het idee gehad om met clam cleats en touw mijn schaduwdoek op te hangen. Een enorm groot voordeel hiervan, is dat je het extreem snel op kan spannen (op kunt hangen) t.o.v. spanschroeven met karabijnhaken. Ik gelijk even gaan zoeken op Tweakers, want ik ben er door de jaren heen wel achter gekomen, dat er altijd wel een Tweaker is, die hetzelfde idee heeft gehad. Toen kwam ik de post tegen van @henkjanvdkolk en ben ik nog wat extra dingen gaan finetunen. Dank dus daarvoor, want ik heb van jouw eerdere post gebruik gemaakt om verder te optimaliseren.

[Afbeelding]

Dan zijn er nog de clam cleats dit zijn blokjes met V groeven erin, waardoor het touw zichzelf vast klemt. Henk had hiervoor de dichte versie gebruikt, waarbij het touw door een soort geleider heen gaat. Ik ben zelf voor een open versie gegaan zoals deze Je hoeft dan niet je touw door een oog/geleider te priegelen. Je hoeft het touw ook niet in de clam cleat te drukken. Er zitten namelijk groeven in een clam cleat, en zodra je dus je touw in de opening legt, klem het touw door de trekkende beweging direct vast. Wil je de boel los maken, dan trek je het losse touw aan de onderzijde naar je toe, en het is direct los. de kracht die je op de clam cleats kunt zetten is echt enorm. Dus je hoeft niet bang te zijn dat er iets los komt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierbij het eindresultaat. Het doek staat hier nog niet volledig strak, want vanuit de doos, zitten die Nesling doeken best vol met kreukels, echter gaan die er steeds meer uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geweldige handleiding en prachtig resultaat, denk dat ik dit ga gebruiken om een doek op te hangen boven de auto’s tegen de vallende hars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doktervictor
  • Laatst online: 13:40
LankHoar schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:35:
Ben bezig met renovatie van mijn eerste koopwoning. Toen ik schakelmateriaal ging halen heb ik pulse schakelaars meegenomen, niet wetende dat je dan slimme verlichting nodig hebt. Ik heb deze schakelaars gehaald: https://www.hornbach.nl/p...chakelaar-zwart/12052047/

Nu vind ik dit optisch wel mooi, ook praktisch, en smart verlichting vind ik geen vervelend idee. Hoe sluit ik dit goed(koop) aan?
Hier een Shelly fan.

Hun simpele 1 (bijv deze) schakelaars kun je aansturen met Pulse schakelaars, dan domme lampen erop. Kan je ook slim maken via eigen Shelly app (+/- cloud), Home Assistant en ik dacht ook ieder ander denkbaar Home Automation systeem. Als je wil kun je lokaal draaien zonder cloud, zijn super klein in doosjes te bouwen, goed betaalbaar en van Europees bedrijf voor wat t waard is. Ook evt te flashen met eigen Firmware nog.
Je kunt het zo simpel of zo gek maken als je zelf wilt iig, het is betaalbaar en bestaat al een redelijk tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:08

LankHoar

Langharig tuig

doktervictor schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:31:
[...]

Hier een Shelly fan.

Hun simpele 1 (bijv deze) schakelaars kun je aansturen met Pulse schakelaars, dan domme lampen erop. Kan je ook slim maken via eigen Shelly app (+/- cloud), Home Assistant en ik dacht ook ieder ander denkbaar Home Automation systeem. Als je wil kun je lokaal draaien zonder cloud, zijn super klein in doosjes te bouwen, goed betaalbaar en van Europees bedrijf voor wat t waard is. Ook evt te flashen met eigen Firmware nog.
Je kunt het zo simpel of zo gek maken als je zelf wilt iig, het is betaalbaar en bestaat al een redelijk tijdje.
Kijk dit is precies de informatie die ik zocht! Alles wat je zegt klinkt goed. Ik houd er niet van dat Google of Amazon alles weet, dus de optie om dat in eigen beheer te doen vind ik leuk, en kan ik als ik er woon eens goed in gaan verdiepen en uitwerken :)

Baal er nu van dat ik extra mooie (en dus ook dure) schakelaars heb aangeschaft voor de benedenverdieping, maar nu wil ik dat op termijn ook gaan vervangen voor smart modules natuurlijk :+

Enfin, ik ga me eens in die Shelly producten verdiepen en dan een ritsje van die modules bestellen waarschijnljk, dank.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:17
marapuru schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:03:
Net dacht ik even een zwaar stuk wanddecoratie op te hangen. Gaten geboord, en bij de tweede… Pats, een vonk en de groep viel uit. Even schrikken, geprobeerd toch de plug erin te duwen en de schroeven erin. Decoratie opgehangen.

En toen kwam de twijfel. Toch nog maar even de boel open gooien.

Uiteindelijk werd een ‘gaatjes boor klusje’ een kennismaking met de verdeeldoos in het plafond. 50 jaar niet ontwarde draden loshalen uit de lasdoppen en de leidingen waar het ‘vonkje’ zat maar af te sluiten.

Decoratie hangt toch pal vóór dat ongebruikte stopcontact, lichtpunt en schakelaar.

Wel even een stickertje bijgeplakt. Mocht daar toch ooit iets gebeuren dan de draden vervangen.

Scheelt nu in ieder geval dat ik weet hoe ze lopen.

En stomste van alles, ik heb zo’n leiding zoeker die ik niet heb gebruikt. *facepalm

net in verkeerde topic gepost, nu wel goed denk ik
En je twijfel kwam serieus pas na het ophangen en niet op het vonk moment? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06

fmb

doktervictor schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:31:
[...]

Hier een Shelly fan.

Werken deze ook zonder blauwe N draad?
Ik had dat bij veel lampen niet bij de schakelaar en heb daarom Fibaro gekozen. Die werkte zonder N.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:59

MJV

fmb schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:49:
[...]

Werken deze ook zonder blauwe N draad?
Ik had dat bij veel lampen niet bij de schakelaar en heb daarom Fibaro gekozen. Die werkte zonder N.
Nee die Shelly's hebben een nuldraad nodig. Geldt overigens ook voor de Gen4, die heeft (tegen geringe meerprijs) wel wat extra mogelijkheden zoals power monitoring. Ik heb waar dat nodig was een nuldraad bijgetrokken. Monteren van de shelly in de centraaldoos (daar is wel een nul) kan ook nog een uitwijkmogelijkheid zijn.

Verder hier ook tevreden met hoe die Shelly's het doen, echt ideaal om flexibel te kunnen zijn in automatisering. Als je bijv. een Hue-lamp gebruikt zet je de Shelly in Detached-mode, en koppel je ze via Home-assistant. In die modus wordt de stroom niet onderbroken en heb je effectief een oude schakelaar slim gemaakt.

Er is wel de SHelly 1L nu, die heeft geen nul nodig: https://www.robbshop.nl/s...elais-schakelaar-2-draads.

[ Voor 18% gewijzigd door MJV op 12-07-2025 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
Als ik het goed begrijp dan zet je enerzijds zo'n shelly bij je centraaldoos. Anderzijds een pulsschakelaar. En dan kun je zowel met HA als met de schakelaar een lamp aan en uitzetten?

Ik heb een geval waarbij ik een infraroodpaneel heb hangen en om het een beetje fool proof te hebben geschakeld op een schakelaar (en separaat nog een thermostaat met wifi maar dat is op een slechte plek en te ingewikkeld voor bv m'n ouders). Alleen zij vergeten nog wel de schakelaar terug te zetten want het heeft weinig met het licht te maken. Toch zonde van het verwarmen op zo'n moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
LankHoar schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:48:
[...]

Kijk dit is precies de informatie die ik zocht! Alles wat je zegt klinkt goed. Ik houd er niet van dat Google of Amazon alles weet, dus de optie om dat in eigen beheer te doen vind ik leuk, en kan ik als ik er woon eens goed in gaan verdiepen en uitwerken :)

Baal er nu van dat ik extra mooie (en dus ook dure) schakelaars heb aangeschaft voor de benedenverdieping, maar nu wil ik dat op termijn ook gaan vervangen voor smart modules natuurlijk :+

Enfin, ik ga me eens in die Shelly producten verdiepen en dan een ritsje van die modules bestellen waarschijnljk, dank.
Shelly modules zijn zeker mooie producten.

Ik heb o.a. mijn zonnescherm slim gemaakt en zwembadpomp buiten (veel is hier al slim en hangt aan home assistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:52
einz schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:25:
Als ik het goed begrijp dan zet je enerzijds zo'n shelly bij je centraaldoos. Anderzijds een pulsschakelaar. En dan kun je zowel met HA als met de schakelaar een lamp aan en uitzetten?

Ik heb een geval waarbij ik een infraroodpaneel heb hangen en om het een beetje fool proof te hebben geschakeld op een schakelaar (en separaat nog een thermostaat met wifi maar dat is op een slechte plek en te ingewikkeld voor bv m'n ouders). Alleen zij vergeten nog wel de schakelaar terug te zetten want het heeft weinig met het licht te maken. Toch zonde van het verwarmen op zo'n moment.
Misschien kan je beter even uitwijken naar het grote Shelly topic en de site / productsheets en manuals doornemen. Het is allemaal vrin simpel, maar je moet het wél net even weten.

Hier hele huis vol Dimmer 2’s. Wel 2 defecten op 20 stuks. Dat valt wat tegen. Ik hou het op maandagochtend modellen. En het defect is dan dat ze veebinding verliezen. Ze zijn altijd nog steeds bedienbaar met de knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:02
MJV schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:39:

Vergeet ik dan iets?
- 1 en 2 andersom, dat vindt je omvormer wat fijner.
- Ik zou altijd adereindhulzen gebruiken op flexibele draden.
- Momentsleutelschroevendraaier is niet optioneel. Het juiste aandraaimoment staat op het schroefblok vermeld of in de handleiding van de werkschakelaar.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
In ons huis lekt het bij de gekoppelde dakramen. Dus gisteren maar het dak op gegaan om te kijken en bladeren weg te halen. Heel veel blad lag er niet. Wel lag er dakbituum wat er los op lag, dus mogelijk is het al een keer amateuristisch proberen te verhelpen. Nu viel mij op dat de naadjes niet waren afgewerkt. Ik had het vergeleken met de handleiding van de dakramen (Fakro) en daar lijkt het erop dat ze iets van lood eroverheen (onderdeel F) doen (dat was mijn aanname omdat ze het met een hamer na bewerken). Klopt dat? En klopt het ook dat het bij mij ontbreekt? En mogelijk nog belangrijker, hoe kan ik dit oplossen? Gewoon universeel lood halen en dat er overheen slaan of Fakro mailen voor het onderdeel? Of nog een andere oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJ4_U08e3hRKBBuYLfgEwb2xaD0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o5MVtCheNlMaJ6I04QNkIkyd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CCuGMo_8RVfOqag1oJUGZR7UQc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QXPDdpAVTIS7f14c470WvqBM.jpg?f=user_large
Pagina 6 van de handleiding
https://www.fakro.nl/att/...ding-B2-1_KH_KZ_KL_KS.pdf

Zag daarnaast ook nog dat het foam aan de zijkant ontbreekt en dat de driehoek bovenaan los zit. Dat foam lijkt mij niet zo’n probleem, of wel? Dat die driehoek los ligt en folie overheen, kan dat een probleem zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbYi56_litCCyxe68QBkarQLXlo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yCov2yJhppfoCwWTClAvtgPl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVAxPT4npZDcipRZu6r0WQ4doLU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JAo6sC0wWhx20niu87WxuWZ0.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 456 457 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/