Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Wat vind je mooi en wat is de lengte?TrekDr0p schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:54:
Ik heb nu mijn balkon voorzien van nieuw rabat(kunststof) ik vraag me alleen af hoe ik de bovenkant het mooiste kan afwerken.
Heeft iemand een goed idee?
[Afbeelding]
Ik wil hem wel go recht mogelijk afwerken zodat je niet teveel hobbels en bobbels hebt naar het randje.
Kon ook online niet echt een kunststof deksel voor vinden.
Koper of zink of plastisol?
Die laatste kan je bijna in elke kleur krijgen.
Please state the nature of the technical emergency
Ik zou eens op de term "muurafdekker" zoeken.TrekDr0p schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:54:
Ik heb nu mijn balkon voorzien van nieuw rabat(kunststof) ik vraag me alleen af hoe ik de bovenkant het mooiste kan afwerken.
Heeft iemand een goed idee?
[Afbeelding]
Ik wil hem wel go recht mogelijk afwerken zodat je niet teveel hobbels en bobbels hebt naar het randje.
Kon ook online niet echt een kunststof deksel voor vinden.
Moraal van het verhaal - gebruik voor loze leidingen polypropyleen in plaats van PVC!
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Die witte platen? Daar zit niet al iets van afwerking op?Martinusz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:50:
[Afbeelding]
Nieuw huis (2018) met deze platen op zolder, wat voor verf kun je hier het beste op toepassen? Gewoon lakverf? Of muurverf? Of?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
In ieder geval geen rvs en mogelijk ook geen slagtol als ze makkelijk breken.Tommy The Cat schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:47:
Zojuist geëxperimenteerd met schroeven in Azobe, zodat ik straks met het juiste gereedschap begin aan de schutting.
- Als schroeven overweeg ik de Woodies Ultimate 5.0×50 Shield te gebruiken, vanwege de sterkte en coating.
- Als boor overweeg ik HSS-G metaalboren te gebruiken.
Omdat ik Rotadrill schroeven voor hardhout heb liggen (5x70) heb ik gaten geboord van 3,5, 4 en 4,5mm. Ik boor ongeveer 2/3 voor. Zowel bij 3,5 als bij 4mm knapt de schroef als ik deze er weer uitschroef, bij 4,5mm gebeurt dat niet. Daarom overweeg ik met 4,5mm te gaan voorboren.
Punt is wel dat ik de schroef er met 4,5mm voorboren vrij gemakkelijk met de hand indraai, behalve dan het laatste niet voorgeboorde stuk. Oftewel alleen dat gedeelte biedt stevigheid.
Mogelijk dat de Woodies beter zijn, maar wat is wijsheid? 4,5mm voorboren of kleiner? Stevigheid, ook op de langere termijn, is natuurlijk belangrijk.
Ecodan warmtepomp
Naar aanleiding van reviews en ervaringen koop ik de binnenschroeven bij Hornbach, alles torx. Wat niet torx was heb ik weggedaan. Ik heb zelf vooral 3 en 4mm, een aantal langere 5mm. Ik heb ook nog wat RVS maar dat ben ik aan het vervangen met Dynaplus met coating. RVS is broos en breekt een stuk makkelijker terwijl Dynaplus net zo lang mee gaat maar die breken niet en kun je lekker met de slagtol erin jagen als dat zo uit komt (niet met Azobe geprobeerdcopykat schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:41:
We hebben t er al eens eerder over gehad.
Schroeven.
Spaanplaat schroeven, ik heb nu rotadrill gekocht. Omdat rvs niet handig is met scharnieren.
Ik heb van alles wat,
Spax, , hornbach huismerk, enz.
Dynaplus binnen, buiten.
Beetje een vraagje:
Wat kopen jullie voor gewone klusjes, ( de spaanplaat standaardschroef)
De roestvast klusjes, rvs of de dynaplus buiten gecoat?
De extra grip en sterke schroeven,( die met een extra diepe spoed met gekartelde snijrand.
Ik heb een warboel aan merken in m'n schroeven lades en zit eigenlijk een beetje te denken aan drie niveaus van kwaliteit.
1 De pak en grabbel meuk voor simpele dingen. Spaanplaat en bouwschroef.
2 dingen voor buiten en netjes.
3 extra trekkracht schroeven met stevige kop. Die ook roest vast zijn.
Welke merken zijn jullie "pak van de plank"?
En nog belangrijker welke laten jullie staan omdat ze te slecht zijn?
Ik heb een tweedehands Bosch 12v gereedschapkoffertje waar ik alle doosjes in heb zitten. Verder heb ik standaard 6mm en 8mm pluggen, alles Fischer DuoPower. Beter kom je imho niet qua pluggen. En een bitset slagtol geschikt van Milwaukee, heerlijk spul. Nadat een zwager laatst het T10 bitje naar de klote hielp
Ecodan warmtepomp
Die rotadrill is eigenlijk best duur:
https://www.gamma.nl/asso...40-mm-200-stuks/p/B574793
8cent per stuk.
Zijn opzich wel fijn maar de spoeddraad is wel ondieper ingesneden dan de spax of heco rvs.
Ik denk dat voor de schroeven die sterk moeten zijn in grip en indraaikracht de spax een goede keus is.
Vreemd genoeg lijkt heco rvs een breek gevoelige keuze te zijn. Ik moet nog even denken wat dan de rvs versie moet worden voor raambeslag en zo.
Hornbach huismerk heb ik voorlopig nog genoeg. Eco tools, Wovar, schroeven xl.nl enz. Zou dan misschien m'n grabbel schroeven kunnen worden.
M'n zwarte 120mm van wovar zijn prima.
De dynaplus was ik eigenlijk van plan terug te brengen maar door bovenstaande bericht denk ik ach kan ik mooi testen in de komende klussen.
Spax is volgens mij top voor tuin hout materialen. Roest werend en sterk.
Rotadrill is een beetje tja, wel of niet beter dan de bouwmarkt doosjes.
Dan is online ecotools schroeven bestellen misschien goedkoper.(en beter)
Thanks voor de inzichten en posts.
* copykat moet nu nog ff alle meuk weg doen en opmaken. Beetje als de bitjes, niet gebruikte slechte bitjes zien er nog goed uit totdat je ze dol draait.....
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Lastig te zeggen, maar we hebben gewoon ff geprobeerd in een hoekje en muurverf lijkt er prima op te blijven zittenJT schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:32:
[...]
Die witte platen? Daar zit niet al iets van afwerking op?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Het is maar een randje van ±10cm, deze boeidelen ook bekeken, maar moet ik erg bewerken voordat het groot genoeg is en dan moet ik het ook nog netjes afwerken.Millie-ano schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:59:
[...]
Geen expert. Geef mijn bek maar een dauw![]()
Kunststof boeideel lijmen? https://kunststofpanelen....ur=Cr%C3%A9mewit+RAL+9001
Wel bedankt voor het meedenken
Klinkt ook mooi, ga ik eens op zoeken. Misschien dat iemand dit kan in mijn buurt.Rimco schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:33:
[...]
Aluminium zetwerk?
Kan ook op kleur en in meerdere vormen bij verschillende leveranciers.
De lengte is 350cm.edsandje schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:59:
[...]
Wat vind je mooi en wat is de lengte?
Koper of zink of plastisol?
Die laatste kan je bijna in elke kleur krijgen.
Koper past niet bij het huis, al is het wel een mooi metaal wat geoxideerd een mooie kleur geeft.
Zink zat ik ook al naar te kijken, laat in iedergeval iemand even langskomen om aan te geven wat mooie opties zijn.
Plastisol gaat hem niet worden.
Denk dat ik voor zink of aluminium ga.
Zodra ik klaar ben, zal ik nog wel een eind resultaat foto plaatsen.
kan dus niet open en zit vast in de muur.
nu wil ik dit vervangen door een uitzetraam in het bestaande kozijn te zetten. evt met dubbel glas.
hoe heet de juiste zoekterm voor zo'n "binnenkozijn"
hang en sluitwerk plaats ik zelf, maar ik krijg alleen vaste kozijnen gevonden en voor echt binnen in huis (vuren)
Wellicht een renovatie raam zoals https://www.kikrotterdam.nl/draaikiepramen ? Zelf positieve ervaring mee iig, destijds gekozen voor de basic variant omdat die wat slanker is.dollyking schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:51:
Ik heb een kozijn met vast enkel glas, dit glas staat in een aluminium strip op het kozijn. de rest rondom met glas lat.
nu wil ik dit vervangen door een uitzetraam in het bestaande kozijn te zetten. evt met dubbel glas.
hang en sluitwerk plaats ik zelf, maar ik krijg alleen vaste kozijnen gevonden en voor echt binnen in huis (vuren)
binnenmaat huidig kozijn is 1185 mm breed en 1165 mm hoog. ik dacht echt aan een uitzet raam met boven twee scharniertjes en onder twee uitzetters_ferry_ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:55:
[...]
Wellicht een renovatie raam zoals https://www.kikrotterdam.nl/draaikiepramen ? Zelf positieve ervaring mee iig, destijds gekozen voor de basic variant omdat die wat slanker is.
er moet toch een naam voor zijn?
Kwestie van voldoende high tack kit en gewoon plakken, of zou dat teveel spanning opleveren met het risico dat die spoedig los komt? Leverancier ook maar eens gemaild, maar nog geen reactie.
:strip_exif()/f/image/XNpPsML7beC4oxSCuFOVTvX2.jpg?f=fotoalbum_large)
Als iemand slimme ideeën heeft om het paneel vanaf de voorzijde onder spanning tegen de muur te drukken dan hoor ik dat ook graag
Fabrikant geeft aan 24 uur onder spanning tegen muur drukken, maar kan moeilijk 24 uur blijven staan drukken.
[ Voor 47% gewijzigd door SquareOne op 18-04-2025 10:32 ]
Bij lijmen is klemmen wel handig, dat kan iets zwaars zijn wat ervoor staat. of bv een stok naar de overkant van de ruimte. je hoeft dus niet zelf te gaan staanSquareOne schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:16:
Ik ben bezig met de montage van een bijkeuken. Heb ook achterwanden besteld (kunststof - toplaminaat) maar die panelen trekken krom. Ca. 3mm in het midden t.o.v. de buitenzijdes.
Kwestie van voldoende high tack kit en gewoon plakken, of zou dat teveel spanning opleveren met het risico dat die spoedig los komt? Leverancier ook maar eens gemaild, maar nog geen reactie.
[Afbeelding]
Als iemand slimme ideeën heeft om het paneel vanaf de voorzijde onder spanning tegen de muur te drukken dan hoor ik dat ook graag
Fabrikant geeft aan 24 uur onder spanning tegen muur drukken, maar kan moeilijk 24 uur blijven staan drukken.

Nu kwam ik deze tegen en de prijs valt me mee want ik zie ze ook regelmatig voor €1000+ wat ik belachelijk vind. Zoals ik hem zou willen hebben: douglas hout + dichte achterkant + 3x240L zou ik op €615 uitkomen. De gasveren rekenen ze €25/st voor terwijl de bouwmarkt ze t/m 10 kg voor €7/st verkoopt, ook al heb ik er 2 per klep nodig is het alsnog goedkoper.
Ik vind het alleen lastig in te schatten hoeveel hout ik nodig zou hebben. Enerzijds is het natuurlijk meten met de maten van de ombouw, wat 121x87x208cm is, maar met snijverlies en ook alle balken/schoren ter versteviging vind ik dat juist lastig.
Is er iemand die dit redelijk recentelijk zelf nog heeft gedaan? En kan je delen wat je eraan kwijt was? Of anders gezegd: is het realistisch te denken dat ik het voor pakweg €300-350 (met douglas hout of vergelijkbaar) kan maken?
https://www.toeleveringon...losse-ramen/los-klepraam/dollyking schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:08:
[...]
binnenmaat huidig kozijn is 1185 mm breed en 1165 mm hoog. ik dacht echt aan een uitzet raam met boven twee scharniertjes en onder twee uitzetters
er moet toch een naam voor zijn?
Zoiets?
Zo, we hebben een nare virusinfectie overleefd en ondertussen het projectje af.Boudewijn schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:29:
Zo ik ben nog even lekker aan het schaven geweest, heb nu 3 blokken met om en om beuk en walnoot . Niet van gelijke grootte maar dat lossen we straks wel op als alles in 4cm brede reepjes verzaagd wordt.
Nog 2 haaltjes met de schaaf aan beide kanten
[Afbeelding] [Afbeelding]
Twee om-en-om noten en beukenhouten blokjes gemaakt en netjes vlak+haaks geschaafd.
Daarna in reepjes van 45mm gezaagd en kwartslag gedraaid en verlijmd. De kleine klemmen klemmen de reepjes op een aluminium profiel aan beide kanten zodat ze netjes even hoog uitkomen. Die klemmen klem ik licht, daarna klem ik de corpusklemmen op goede sterkte (niet voluit, je perst letterlijk alle lijm uit je verbinding) en dan trek ik de lichte klemmen aan.
:strip_exif()/f/image/OyibAV1bvB0IFdIniXEb2ZQm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/58y322yZOJY12myICGt1oNS4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SKwIxmOEr1ARPFHT0YD0sFZD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vzLCfkshn19T4jUED7ujuuRX.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierna mijn ghetto vandiktebank (freesslede, zie Boudewijn in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5") gebruikt.
:strip_exif()/f/image/vCm5MTbYn9sBbUcEentOuAeS.jpg?f=fotoalbum_large)
Even kantjes breken en daarna naschuren met korrel 180 met de hand. En daarna paraffineolie. Dit was het eerste laagje, er volgden er meer
:strip_exif()/f/image/28cZTZD5KlvQcWFO86vs1ny5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5t7TN9x7dWLa9p6soNSzTE4k.jpg?f=fotoalbum_large)
Prima resultaat al zeg ik het zelf.
Heb wel nog een mooie blooper: ik had mijn frees-slede op 40mm hoge alu profieltjes lopen. Dat is de laag voor dit werkstuk, dus even stukje mpx van 18mm eronder. Tik ik op 1 plek dat eronderuit tijdens het frezen. Hupa de frees klapt 15mm lager het hout in.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
De supportliggers zijn van glad staal meen ik, en niet geribbeld als de FeB500 staven. Zonder mij erin te hebben verdiept zou ik er niet al te veel sterkte aan toekennen.Rzaan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:46:
Zou je een supportligger kunnen gebruiken als wapening in een smalle fundering voor een muurtje?
[Afbeelding]
Maar net wat je er mee wilt. Als je wat staal in de beton meestort, om het even of het een fietswiel is of een supporter, zal de balk er wel wat sterker van worden.
Persoonlijk zou ik ergens een paar staafjes betonijzer opsnorren.
Kan vast natuurlijk maar is er niet voor bedoeld. Zowel qua dikte van het staal als de lassen zijn er niet voor gemaakt.Rzaan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:46:
Zou je een supportligger kunnen gebruiken als wapening in een smalle fundering voor een muurtje?
[Afbeelding]
Wat is het formaat van je fundering? Wat komt er op te staan?
Ik wil graag een oude teakhouten meubel in zgan staat krijgen. Het gaat om de tafel hieronder.
In mijn geval zitten er echter flinke kringen en enkele diepe krassen in het bovenblad. Nou ben ik zeker niet onhandig met schuren en een laagje eraf halen zal geen probleem zijn.
Waar de onduidelijkheid zit is wat er op het hout zit, ik kan niet uitmaken of er lak, beits of alleen olie opzit. Het lijkt een wat roder dan normaal getinte kleur te hebben, al zou dat ook het hout zelf kunnen zijn. Het is in elk geval hetgeen er origineel opzat.
De zorgen die ik heb is dat als ik er een laag afschuur, ik dan niet meer op dezelfde kleur terugkom als de rest van de tafel. Hopelijk iemand hier die daar wat zinnigs over kan zeggen?

Wat is een goed en niet al te duur product om deze gaten mee te vullen? Het is binnen dus 2 componenten is niet nodig. Er moet wel overheen geschilderd worden.
dat wordt helaas de hele tafel schuren, anders krijg je het nooit meer exact gelijk. Of alleen de bovenkant van het blad schuren, het valt minder op als de randen van het blad eens iets (!) andere tint hebben.vlaaing peerd schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:26:
Hallo medetweakers, ik denk dat ik hier in het goeie topic zit voor mijn vraag/dilemma.
Ik wil graag een oude teakhouten meubel in zgan staat krijgen. Het gaat om de tafel hieronder.
In mijn geval zitten er echter flinke kringen en enkele diepe krassen in het bovenblad. Nou ben ik zeker niet onhandig met schuren en een laagje eraf halen zal geen probleem zijn.
Waar de onduidelijkheid zit is wat er op het hout zit, ik kan niet uitmaken of er lak, beits of alleen olie opzit. Het lijkt een wat roder dan normaal getinte kleur te hebben, al zou dat ook het hout zelf kunnen zijn. Het is in elk geval hetgeen er origineel opzat.
De zorgen die ik heb is dat als ik er een laag afschuur, ik dan niet meer op dezelfde kleur terugkom als de rest van de tafel. Hopelijk iemand hier die daar wat zinnigs over kan zeggen?
[Afbeelding]
Met een gatzaag schijven uit een ander stuk hout halen en in de gaten kloppen? Als het een beetje past, heb je gelijk een beetje draagkracht terug.huppelepups schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:42:
Ik heb flinke gaten van rond de 40-50mm in mijn plafondbalken zitten omdat hier vroeger de badkamerafvoer door liep.
Wat is een goed en niet al te duur product om deze gaten mee te vullen? Het is binnen dus 2 componenten is niet nodig. Er moet wel overheen geschilderd worden.
Koop een houten steel van een spade / schep. Is rond en ongeveer de diameter die je zoekt. Die mep je er in, en dan verder aan de gang met (hout)vulmiddel. PLamuren, opschuren, evt aflakkenhuppelepups schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:42:
Ik heb flinke gaten van rond de 40-50mm in mijn plafondbalken zitten omdat hier vroeger de badkamerafvoer door liep.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Er komt een gemetselde muurtje op te staan. Een borstwering voor een houten carport.djluc schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:32:
[...]
Kan vast natuurlijk maar is er niet voor bedoeld. Zowel qua dikte van het staal als de lassen zijn er niet voor gemaakt.
Wat is het formaat van je fundering? Wat komt er op te staan?
Mijn plan is om een sleuf te graven va 30 breed en 70 diep.
Daar bekisting in en dan beton.
Breedte van de fundering wordt dan iets van 25 en de hoogte 35.
Dan opbouwen tot ongeveer 5 stenen boven het maaiveld.
Nee, die supportligger gaat dan niet werken. Koop dan iets als dit. Lijkt nog mooi te passen ook qua breedte en hoogte.Rzaan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:15:
[...]
Er komt een gemetselde muurtje op te staan. Een borstwering voor een houten carport.
Klik
Geen idee hoe t heet maar ik denk dat laten maken de oplossing is.dollyking schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:51:
Ik heb een kozijn met vast enkel glas, dit glas staat in een aluminium strip op het kozijn. de rest rondom met glas lat.
Zitten de glaslatten buiten en de dagmaat binnen? Dan kan je de sponning iets verder uitfrezen zodat er een tochtstrip op past.
Vervolgens een raam laten maken die een verloop heb. Overlapt voor een stukje.( kan je zelfs een 2de strip rubber in plaatsen) En dan Vervolgens het kozijn er naast op dikken zodat het raam en kozijn hout weer gelijk zitten.
Edit zit je dagmaat buiten, is t een naar binnen vallend raam. Of je moet de sponning weg zagen/frezen en de een nieuwe maken aan de buiten zijde.
[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 18-04-2025 21:33 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
* copykat is visueel ingesteld...The Eagle schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:58:
[...]
Koop een houten steel van een spade / schep. Is rond en ongeveer de diameter die je zoekt. Die mep je er in, en dan verder aan de gang met (hout)vulmiddel. PLamuren, opschuren, evt aflakken
Hoe dik is die balk of heb je meteen een pull up bar tussen twee balken?
Rond hout zoals trapleuning, kan ook werken.
Ik snap niet helemaal hoe je als je een gat van 70 diep graaft je een fundering van 35 overhoudt.Rzaan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:15:
[...]
Er komt een gemetselde muurtje op te staan. Een borstwering voor een houten carport.
Maar wat ik zou doen in dit geval is:
https://www.bouwbestel.nl...ng-piepschuim-tempex.html standaard bekisting in de grond plaatsen van Isobouw, VBI, de hoop o.i.d. want daar passen de aangehaalde kooien precies in:
Dan heb je het in 1x standaard voor elkaar.BBBrt schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:54:
[...]
Nee, die supportligger gaat dan niet werken. Koop dan iets als dit. Lijkt nog mooi te passen ook qua breedte en hoogte.
Klik
Staat de carport ook gesteund op deze fundering?
En wat voor vloer komt er in?
Op marktplaats zoeken naar oude schuttingen die vervangen worden? Kan je die verzagen.MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:08:
Uiteraard heb ik al een beetje zitten zoeken, maar veel info is al wat ouder of met name een showcase. Punt is: ik wil een kliko ombouw maken. Of ik dat nu van scratch af aan doe of vanuit een bouwpakket maakt me niet veel uit, wel als het in prijs veel kan schelen.
Nu kwam ik deze tegen en de prijs valt me mee want ik zie ze ook regelmatig voor €1000+ wat ik belachelijk vind. Zoals ik hem zou willen hebben: douglas hout + dichte achterkant + 3x240L zou ik op €615 uitkomen. De gasveren rekenen ze €25/st voor terwijl de bouwmarkt ze t/m 10 kg voor €7/st verkoopt, ook al heb ik er 2 per klep nodig is het alsnog goedkoper.
Ik vind het alleen lastig in te schatten hoeveel hout ik nodig zou hebben. Enerzijds is het natuurlijk meten met de maten van de ombouw, wat 121x87x208cm is, maar met snijverlies en ook alle balken/schoren ter versteviging vind ik dat juist lastig.
Is er iemand die dit redelijk recentelijk zelf nog heeft gedaan? En kan je delen wat je eraan kwijt was? Of anders gezegd: is het realistisch te denken dat ik het voor pakweg €300-350 (met douglas hout of vergelijkbaar) kan maken?
Vanaf die 35 cm wordt er opgemetseld. Is redelijk gebruikelijk bij dat soort opbouw.djluc schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:10:
[...]
Ik snap niet helemaal hoe je als je een gat van 70 diep graaft je een fundering van 35 overhoudt.
De staanders van de carport komen op poeren. Die rusten op diezelfde fundering.djluc schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:10:
Staat de carport ook gesteund op deze fundering?
En wat voor vloer komt er in?
Vloer ben ik nog niet uit. Waarschijnlijk bestrating van grindtegels die ik nog heb liggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 19-04-2025 10:13 ]
De korf die je aangeeft zou dan te dicht onder het oppervlakte komen te liggen in mijn geval.BBBrt schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:54:
[...]
Nee, die supportligger gaat dan niet werken. Koop dan iets als dit. Lijkt nog mooi te passen ook qua breedte en hoogte.
Ik wil ook liever geen bredere of diepere fundering, want a. onnodig en b. nog meer beton nodig.
Wat is de reden dan zo'n supportligger niet werkt? Te glad? Te dun?
In sommige funderingen van deze grootte leggen ze soms alleen maar 2 staven betonijzer. Vandaar dat ik dacht dat een supportligger wellicht ook kon voldoen.
Ja, je hebt wat dekking nodig, dus de balk zou dan ongeveer 30 bij 40 worden. In totaal dus 5 cm in beide richtingen. Is dat zo erg?Rzaan schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:17:
[...]
De korf die je aangeeft zou dan te dicht onder het oppervlakte komen te liggen in mijn geval.
Ik wil ook liever geen bredere of diepere fundering, want a. onnodig en b. nog meer beton nodig.
Wat is de reden dan zo'n supportligger niet werkt? Te glad? Te dun?
In sommige funderingen van deze grootte leggen ze soms alleen maar 2 staven betonijzer. Vandaar dat ik dacht dat een supportligger wellicht ook kon voldoen.
Nog mooier is zo'n standaard kist met standaard bekisting, zoals hierboven ergens is gedeeld.
Die supportwapening is geen 'echte' wapening. Het is hulpwapening die constructief eigenlijk niet zo veel doet. Bedoeld om andere - wel constructieve - wapening op zijn plek te houden of andere zaken. Dat het soms weleens ergens in gesmeten wordt als wapening is weer een ander verhaal
De wapening in zo'n supportligger is meestal glad en heel dun, waardoor de hechting met het beton slecht is. En het is simpelweg te weinig. Om een goed constructief geheel te krijgen wordt er een minimumpercentage wapening voorgeschreven. Die standaardnetten voldoen daar wel aan. Zo'n supportligger in dit geval niet.
En ja, met 2 staven rond 8 of rond 10 (onder en boven) zou je in dit geval misschien wel uitkomen, maar ik zou je echt adviseren om het in één keer goed te doen en zo'n standaardoplossing te gebruiken.
Ik ben van plan om een tweede badkamer te realiseren op zolder in mijn woning uit de jaren '30. Op dit moment bestaat de vloer daar nog uit de originele houten plankenvloer, zonder verdere opbouw of afwerking. Ik wil in de badkamer graag een douche, wastafel en een toilet plaatsen.
Voor de douche overweeg ik twee mogelijke opties, en ik hoor graag van jullie wat het meest praktisch, duurzaam en geluidsarm is:
Optie 1:
• Plankenvloer egaliseren (eventueel met underlayment of een vochtbestendige opbouw)
• PVC of Novilon als vloerafwerking
• Douchecabine plaatsen op goede geluidsdempende rubbers om contactgeluid te beperken
Optie 2:
• Een (lichte) betonvloer storten op de houten vloer als solide ondergrond
• Plaatsen van een douchebak + douchewand op die vloer
• Eventueel afwerken met tegels
Ik wil vooral voorkomen dat er in de ruimtes eronder (slaapkamer en woonkamer) veel geluidsoverdracht of lekkagerisico ontstaat.
Waar ik jullie hulp bij kan gebruiken:
• Wat is volgens jullie de beste vloeropbouw voor een houten zoldervloer als er een douche op moet komen?
• Is het storten van een betonvloertje op houten balken wel verstandig i.v.m. gewicht, werking en vocht?
• Zijn er alternatieven voor een betonvloer die wel dezelfde stevigheid bieden? Bijvoorbeeld fermacell of wedi-platen?
• Welk materiaal is het meest geschikt als waterdichte én onderhoudsvriendelijke vloerafwerking op hout?
• Hoe kan ik het beste contactgeluid beperken bij het plaatsen van een douchecabine of douchebak?
https://www.sleiderink.nl...randstrook-20x100x1000-mmaeacus45 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:05:
Hallo allemaal,
Ik ben van plan om een tweede badkamer te realiseren op zolder in mijn woning uit de jaren '30. Op dit moment bestaat de vloer daar nog uit de originele houten plankenvloer, zonder verdere opbouw of afwerking. Ik wil in de badkamer graag een douche, wastafel en een toilet plaatsen.
Voor de douche overweeg ik twee mogelijke opties, en ik hoor graag van jullie wat het meest praktisch, duurzaam en geluidsarm is:
Optie 1:
• Plankenvloer egaliseren (eventueel met underlayment of een vochtbestendige opbouw)
• Douchecabine plaatsen op goede geluidsdempende rubbers om contactgeluid te beperken
Optie 2:
Ik wil vooral voorkomen dat er in de ruimtes eronder (slaapkamer en woonkamer) veel geluidsoverdracht of lekkagerisico ontstaat.
• Wat is volgens jullie de beste vloeropbouw voor een houten zoldervloer als er een douche op moet komen?
• Is het storten van een betonvloertje op houten balken wel verstandig i.v.m. gewicht, werking en vocht?
• Zijn er alternatieven voor een betonvloer die wel dezelfde stevigheid bieden? Bijvoorbeeld fermacell of wedi-platen?
• Welk materiaal is het meest geschikt als waterdichte én onderhoudsvriendelijke vloerafwerking op hout?
• Hoe kan ik het beste contactgeluid beperken bij het plaatsen van een douchecabine of douchebak?
Lewisplaten bekeken?
Helder, ik snap het idee dat het allemaal niet overkill hoeft.Rzaan schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:09:
[...]
Vanaf die 35 cm wordt er opgemetseld. Is redelijk gebruikelijk bij dat soort opbouw.
[...]
De staanders van de carport komen op poeren. Die rusten op diezelfde fundering.
Vloer ben ik nog niet uit. Waarschijnlijk bestrating van grindtegels die ik nog heb liggen.
Je kan uiteraard ook zelf wapening binden, niks mis mee maar zou wel gewoon correcte wapening gebruiken. Eventueel bij de poeren wat meer.
Tegelijkertijd is het ook redelijk wat werk ten opzichte van standaard korven, dat is een afweging tijd/geld uiteraard. Maar echt met de "verkeerde" materialen werken zou ik sowieso niet doen.
+ dekking beton inderdaad in de gaten houden zoals hiervoor aangegeven, anders blijft er uiteindelijk niets van de fundering over wat zonde is.
En een alternatief (ook eens in dit topic tegen gekomen):djluc schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:00:
[...]
https://www.sleiderink.nl...randstrook-20x100x1000-mm
Lewisplaten bekeken?
https://reppel.nl/onze-oplossingen/max-4-wapeningsplaten/
Had het eens opgeslagen, zelf tzt eenzelfde soort klus namelijk. Daar liggen nu tegels op underlayment, maar al die voegen barsten natuurlijk open, en de badkamer is sowieso aan renovatie toe. Dus ik wou dan underlayment er uit/openzagen, leidingwerk doen, en dan een goeie waterdichte vloer er op met vloerverwarming.
[ Voor 31% gewijzigd door _ferry_ op 19-04-2025 13:10 ]
Ik zou kiezen voor optie 2 icm Lewis platen met daarop water gevulde vloerverwarming. De betonvloer kun je betegelen of coaten.aeacus45 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:05:
Hallo allemaal,
Optie 1:
Optie 2:
Om dit op te lossen kan ik in het kozijn een nieuw gat er bij maken, maar dat vind ik ook een lastig karweitje. Weet iemand hier of er ook insteeksloten met een 174mm voorplaat bestaan waar de dagschoot lager zit zodat hij wel zou passen bij het gat in het kozijn? Ik heb zelf gezocht maar niet gevonden.
Of is er een andere makkelijke oplossing?
Ik vond het boren van gaten voor een dagschoot best meevallen, even beetje YT-instructies kijken, uitmeten, rijtje gaten boren en dan nog wat wegsteken met een beiteltjeBlupWoofer schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:10:
Ik heb onlangs een opdek gangkast deur vervangen. Pas na het ophangen van de nieuwe deur had ik door dat het gat in het kozijn voor de dagschoot te laag zit. Ik heb in de nieuwe deur een insteekslot met een voorplaat van 174mm hoog en in de oude deur zat vermoedelijk een insteekslot met een voorplaat van 153mm.
Om dit op te lossen kan ik in het kozijn een nieuw gat er bij maken, maar dat vind ik ook een lastig karweitje. Weet iemand hier of er ook insteeksloten met een 174mm voorplaat bestaan waar de dagschoot lager zit zodat hij wel zou passen bij het gat in het kozijn? Ik heb zelf gezocht maar niet gevonden.
Of is er een andere makkelijke oplossing?
Super tof gemaakt! Leuk om zo meerdere tools te kunnen gebruiken en iets te tofs te fabriceren, een snijplank?Boudewijn schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:19:
[...]
Zo, we hebben een nare virusinfectie overleefd en ondertussen het projectje af.
Twee om-en-om noten en beukenhouten blokjes gemaakt en netjes vlak+haaks geschaafd.
Daarna in reepjes van 45mm gezaagd en kwartslag gedraaid en verlijmd. De kleine klemmen klemmen de reepjes op een aluminium profiel aan beide kanten zodat ze netjes even hoog uitkomen. Die klemmen klem ik licht, daarna klem ik de corpusklemmen op goede sterkte (niet voluit, je perst letterlijk alle lijm uit je verbinding) en dan trek ik de lichte klemmen aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hierna mijn ghetto vandiktebank (freesslede, zie Boudewijn in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5") gebruikt.
[Afbeelding]
Even kantjes breken en daarna naschuren met korrel 180 met de hand. En daarna paraffineolie. Dit was het eerste laagje, er volgden er meer
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Prima resultaat al zeg ik het zelf.
offtopic:
Heb wel nog een mooie blooper: ik had mijn frees-slede op 40mm hoge alu profieltjes lopen. Dat is de laag voor dit werkstuk, dus even stukje mpx van 18mm eronder. Tik ik op 1 plek dat eronderuit tijdens het frezen. Hupa de frees klapt 15mm lager het hout in.. Kom nu net iets hout tekort voor 2e plank, maar ik verzin wel wat.
:strip_exif()/f/image/O0qJa1PR43baQ2HpJdMXFKeX.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdenken en iets als dit gebruiken? Of gewoon met een flex / slijptol ?Pieter2 schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:41:
In de buitenmuur van de garage is een gat geboord om de ventilatie naar buiten te brengen, alleen het gat is exact de maat van de spirobuis. Doordat de spirobuis een ribbeltje aan de buitenkant heeft past die niet in het gat. Hoe kan ik dit makkelijk oplossen, kan ik de stenen schuren zodat ik gat een paar mm groter kan maken? Met een beitel gaan bikken, voelt zo lomp en kans dat het weer te groot wordt.
Yes twee weken geleden stond deel1 hier.Pieter2 schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:38:
[...]
Super tof gemaakt! Leuk om zo meerdere tools te kunnen gebruiken en iets te tofs te fabriceren, een snijplank?
Boudewijn in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
En
Boudewijn in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Hoeveel moeite kost het om het gat aan te passen?Pieter2 schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:41:
In de buitenmuur van de garage is een gat geboord om de ventilatie naar buiten te brengen, alleen het gat is exact de maat van de spirobuis. Doordat de spirobuis een ribbeltje aan de buitenkant heeft past die niet in het gat. Hoe kan ik dit makkelijk oplossen, kan ik de stenen schuren zodat ik gat een paar mm groter kan maken? Met een beitel gaan bikken, voelt zo lomp en kans dat het weer te groot wordt.
[Afbeelding]
Hoeveel moeite kost het om een iets andere variant van die spiro buis te regelen / buis aan te passen / iets anders te kopen.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Mooie beginnersfout. Hoe groot is het gat? Er bestaan dunwandige (witte) PVC-buizen van 125 mm. Daar past spiro buitenom op. Wellicht is dat een optie? Nu gaan hakken zou ik niet doen.Pieter2 schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:41:
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als het echt alleen de naad is kun je een schuine streep/spleet zagen ter diepte van de naad, en dan de spirobuis erin/doorheen schroeven.Pieter2 schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:38:
[...]
Super tof gemaakt! Leuk om zo meerdere tools te kunnen gebruiken en iets te tofs te fabriceren, een snijplank?
Die moet dan al circulair in het gat gemaakt worden precies zoals deze ook op de spirobuis zit, dat lijkt me lastiger dan het gehele gat iets groter maken.Opperhoof schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:40:
[...]
Als het echt alleen de naad is kun je een schuine streep/spleet zagen ter diepte van de naad, en dan de spirobuis erin/doorheen schroeven.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ik heb eens een 20cm gat in 18cm mdf opgevuld met en stuk 18mm mdf zo strak mogelijk op maat gezaagd en dan plamuur voor de laatste randjes/opvulling.huppelepups schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:42:
Ecodan warmtepomp
Nog beter is een weldorpel om t van de drempel te houden.
:strip_exif()/f/image/Iwa5KcKPV9KwQyKcWjQvcuuz.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik hier niet heel veel verstand van en wil ik in eerste instantie weten of dit kwaad kan? En hoe los ik dit op? Ik lees online verschillende dingen, flexibele kit, PUR, stucen etc. Een andere oplossing zou renovlies zijn omdat het waarschijnlijk blijft werken en in de toekomst weer kan gebeuren.
Wie het laatst lacht, denkt het traagst.
Jammer, maar vrij normaal bij een uitbouw. Niet iets om je direct zorgen om te maken. Het lijkt me niet dat het nog veel doet nu hoor, anders had je dat ook wel aan het behang gezien, dat je net hebt verwijderd. Of zouden ze dat echt een week voor de verkoop er nog over hebben geplakt?jordyyyys schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:09:
Vandaag enthousiast begonnen met het weghalen van behang (wat er al hing toen wij ons huis kochten) en tot mijn verbazing kwam ik deze scheur van plafond tot vloer tegen op de grens van de uitbouw naar de originele woning.
[Afbeelding]
Nu heb ik hier niet heel veel verstand van en wil ik in eerste instantie weten of dit kwaad kan? En hoe los ik dit op? Ik lees online verschillende dingen, flexibele kit, PUR, stucen etc. Een andere oplossing zou renovlies zijn omdat het waarschijnlijk blijft werken en in de toekomst weer kan gebeuren.
Renovlies zou daarom best een goede oplossing zijn. Het doet altijd nog wel wát, en elke halve mm is voor een laagje verf al snel te veel.
Ik zou maximaal 8mm aanhouden want anders lopen de muizen dan naar binnen.Zwartoog schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:38:
Hoe hoog moet een buitendeur (schuur) boven de dorpel zitten zodat deze voldoende ventileert? In combinatie met goed schilderwerk aan de onderkant natuurlijk.
Deze deur is aan vervanging toe:
[Afbeelding]
Dat opspattend water in funest voor zo'n deur. Je kunt eventueel overwegen de onderdorpel hoger te kiezen zodat de onderkant van de deur hoge zit.
Als het een inmiddels stabiele situatie is, dus geen zetting meer van de uitbouw t.o.v. de woning, dan zou ik er stucgaas overheen plakken en dichtsmeren met gips. Eventueel nog iets uitslijpen van te voren, om te voorkomen dat er een bult op de wand ontstaat.jordyyyys schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:09:
Vandaag enthousiast begonnen met het weghalen van behang (wat er al hing toen wij ons huis kochten) en tot mijn verbazing kwam ik deze scheur van plafond tot vloer tegen op de grens van de uitbouw naar de originele woning.
[Afbeelding]
BBBrt schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:16:
[...]
Jammer, maar vrij normaal bij een uitbouw. Niet iets om je direct zorgen om te maken. Het lijkt me niet dat het nog veel doet nu hoor, anders had je dat ook wel aan het behang gezien, dat je net hebt verwijderd. Of zouden ze dat echt een week voor de verkoop er nog over hebben geplakt?
Renovlies zou daarom best een goede oplossing zijn. Het doet altijd nog wel wát, en elke halve mm is voor een laagje verf al snel te veel.
GodDamage schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:06:
[...]
Als het een inmiddels stabiele situatie is, dus geen zetting meer van de uitbouw t.o.v. de woning, dan zou ik er stucgaas overheen plakken en dichtsmeren met gips. Eventueel nog iets uitslijpen van te voren, om te voorkomen dat er geen bult op de wand ontstaat.
Weldorpel is wel een goed idee, ga ik proberen!copykat schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:08:
Ik zou vooral bij buiten deuren een neusje maken. Indien je voor praktisch gaat kan je 1 cm ruimte laten en dan met een aluminiumstrip 5mm overhang maken zodat de regen niet onder t houtwerk kruipt.
Nog beter is een weldorpel om t van de drempel te houden.
Gelukkig is de schuur open genoeg om me niet druk te maken over het muizengedeeltenokiaan958GB schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:36:
[...]
Ik zou maximaal 8mm aanhouden want anders lopen de muizen dan naar binnen.
Dat opspattend water in funest voor zo'n deur. Je kunt eventueel overwegen de onderdorpel hoger te kiezen zodat de onderkant van de deur hoge zit.
Thanks!
Toch maar een aannemer laten komen om even te kijken?
:strip_exif()/f/image/By5RkUVPMtNlPBviogWN2JZF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zou ik geen aannemer, maar een bouwkundige laten komen.jordyyyys schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:57:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als het alleen dat stuk is zou ik daar nog wel wat moeite aan besteden. Wat hout vervangen, houtrot vuller ertussen, en dan zo'n weldorpel ertegen aan.Zwartoog schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:38:
Hoe hoog moet een buitendeur (schuur) boven de dorpel zitten zodat deze voldoende ventileert? In combinatie met goed schilderwerk aan de onderkant natuurlijk.
Deze deur is aan vervanging toe:
[Afbeelding]
Een weldorpel gebruik je toch alleen bij naar binnen draaiende deuren?The_Vice schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:06:
[...]
Als het allaan dat stuk is zou ik daar nog wel wat moeite aan besteden. Wat hout vervangen, houtrot vuller ertussen, en dan zo'n weldorpel ertegen aan.
Ben bezig met een nieuwe deur, de rot zat te hoog inmiddels.The_Vice schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:06:
[...]
Als het allaan dat stuk is zou ik daar nog wel wat moeite aan besteden. Wat hout vervangen, houtrot vuller ertussen, en dan zo'n weldorpel ertegen aan.
In principe wel, omdat je daar het kozijn aan de buitenkant hebt (dus extra ruimte te overbruggen hebt), én je bij een buitendraaiende deur de weldorpel in het kozijn drukt.Wolly schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:18:
[...]
Een weldorpel gebruik je toch alleen bij naar binnen draaiende deuren?
Deze deur gaat max 90 graden open (net niet eigenlijk), dus dat laatste is geen punt. En dat andere: baat het niet, dan schaadt het niet
Schuren in mijn VVE draaien naar buiten, en met weldorpel. Zat er al zo'n jaar of 70 vanaf de bouw. Maar waren houten onderderpels, dus al het water wat daar níet komt is mooi meegenomen.Wolly schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:18:
[...]
een weldorpel bij naar binnen draaiende deuren zorgt er voor dat het water niet langs de deuren naar binnen loopt.maar over de rand van je dorpel/drempelkozijn op straat terecht komt.Wolly schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:18:
[...]
Bij naar buiten draaiende deuren is een neusje of een groef aan de onderzijde vlak na de buitenzijde een manier om het lekwater af te druppelen naar je drempel wat het afwaterd naar buiten.
(Zodat het lekwater niet onder je deur blijft hangen en opgezogen word door de deur.)
een neusje loopt net als bij je glaslatten iets verder dan onderzijde deur. waar de druppels aan blijven hangen zoals bij je neus met regen ;-) en dan naar beneden vallen van de deur af.
Een weldorpel doet dat ook maar vangt meteen ook het spatwater op vd tegels.( een beetje niet alles)
Inderdaad wel even met de kozijn breedte en uitslag hoek rekening houden.
desnoods de weldorpel iets vrij zagen in de hoek.
Aluminumplaatje van 10-15cm en die iets over de onderzijde deur laten hangen is net zo effectief tegen opspattend water met zand/vuil en regen en dat kan wel geheel uitzwaaien naar buiten. :-)
1. Houten balken of metal Stud met achterhout. Multiplex 9. Je moet de TV ergens aan ophangen. Ik zou er nog gips overheen doen. Maar op z'n minst Renovliezen. Persoonlijk zou ik op iets van 10cm dik wandje mikken. Beetje body is altijd wel mooi. Eventueel vullen met steenwol. Niet zozeer voor de isolatie. Maar het zal de geluidskwaliteit van de TV ten goede komen (anders holle kast effect).BreiTech schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:58:
Medeklussers,
Enige tijd geleden dat ik weer eens wat heb gepost/gevraagd. Maar we zijn druk bezig met een nieuwe woning. Onze styliste heeft een render gemaakt en daar gaat wat werk/klussen uitkomen. Hier kom ik eigenlijk met 2 vragen uit.
1. In de bestaande ruimte heeft ze een roomdivider/wandje bedacht waar de tv hangt (rechter rode cirkel). Dit zou dus een nieuw te maken wandje worden op de al bestaande vloer (met vloerverwarming). Wat lijkt jullie het best om dit te maken? Ik dacht zelf 4x7's en dan bekleden met MDF, renovlies voor gladmaken en afwerken met latex.
2. Gaat over het verlengde qua roomdivider. Hier tekent ze balken in, ook in de extra kamer (linker rode cirkel). Hoe zou ik dit kunnen maken en vooral bevestigen? Ik zie systemen met een deuvel vast in het plafond maar onder kan ik slecht verankeren i.v.m. die bestaande vloer met vloerverwarming.
[Afbeelding]
Hou er wel rekening mee dat dit ontwerp weinig gaat doen voor het geluid van de TV als er iemand in het werkkamer gedeelte zit. Diegene die daar werkt zal er last van hebben, tenzij ze noise canceling hoofdtelefoon gebruiken.
2. Tekent ze een open lattenwand? Dan kan je een ligger op het plafond en vloer voor montage gebruiken. Die kan je eventueel kitten in plaats van verankeren. Heb je een bovenfrees?
EDIT: Shit. Zie nu pas dat het een oudere post is..
[ Voor 3% gewijzigd door Point.Flare op 21-04-2025 20:59 ]
Ik ben er ooit achter gekomen dat een normale vijl prima baksteen vijltPieter2 schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:41:
[Afbeelding]
Ik maak me nog steeds niet echt zorgen. Vooral het feit dat er (ongescheurd, neem ik aan?) behang overheen zat doet vermoeden dat het sindsdien eigenlijk niets meer heeft gedaan.jordyyyys schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:57:
Verder gegaan met het klaarmaken van de muur om de scheur te vullen en glad te maken. Maar kom er nu achter dat het niet een oppervlakkige scheur is, ik kan mijn hele plamuurmes ertussen steken. Op sommige plekken kan er ook bijna een vinger tussen.
[Afbeelding]
Maar als je je zorgen maakt, zou je een bouwkundig adviseur (/schade-expert) kunnen laten kijken. Zoals hiervoor ook gesuggereerd. Het is dan fijn als je tekeningen en/of berekeningen hebt van de woning en de uitbouw.
Opzich kan ik de kozijnen prima zelf maken als ik maar over de profielen kan beschikken met een lengte van 250 of 260 cm. Ook heb ik er al aan gedacht om de profielen (56x90 met kloostersponning) samen te stellen (lijmen) uit op maat geschaafde delen, maar dat is wel heel omslachtig. En de kans is natuurlijk heel groot dat de boel krom gaat trekken door verschillende spanningen in de samenstellende delen.
Is deze maat kozijnen nu echt helemaal nergens meer te koop? Of kan ik gewoon niet goed zoeken?
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Ondanks de url wel grenen ipv vuren
[ Voor 14% gewijzigd door decipherer op 22-04-2025 08:19 ]
Er 'moeten' straks 3 apparaten in komen die ik cruciaal acht voor mijn werkzaamheden, namelijk een afkortzaag station, een vlak/vandikte bank en een freestafel.
Ik zou graag zoveel mogelijk ruimte overhouden maar twijfel over de plek van het afkortzaag station.
Dit zou ik het liefst op de kortste zijde plaatsen in het midden. Dat zou betekenen dat ik links en rechts van de van het zaagblad zo'n 1.6/1.8 meter heb en vraag me af of dat niet te weinig is.
De vraag kan ik natuurlijk zelf beantwoorden door te stellen hoeveel materiaal langer dan 1.5 meter ik verwacht te gaan zagen maar op dit moment weet ik dat nog niet. Daarom zou ik graag even polsen bij de mensen die een stationair station hebben hoeveel ruimte zij hebben of dat het afkortstation toch naar de lange zijde moet.
De afkortzaag is (voor mij) vaak de eerste stap in werken met ruw hout. Daarom heb ik ook daar het meeste werkruimte links van het zaagblad, en relatief veel tijdelijke werkruimte rechts.loewie1984 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:43:
Ik ben bezig mijn werkplaats in te richten. Het is een werkruimte van 3.6 meter breed bij 6.5 meter lang.
Er 'moeten' straks 3 apparaten in komen die ik cruciaal acht voor mijn werkzaamheden, namelijk een afkortzaag station, een vlak/vandikte bank en een freestafel.
Ik zou graag zoveel mogelijk ruimte overhouden maar twijfel over de plek van het afkortzaag station.
Dit zou ik het liefst op de kortste zijde plaatsen in het midden. Dat zou betekenen dat ik links en rechts van de van het zaagblad zo'n 1.6/1.8 meter heb en vraag me af of dat niet te weinig is.
De vraag kan ik natuurlijk zelf beantwoorden door te stellen hoeveel materiaal langer dan 1.5 meter ik verwacht te gaan zagen maar op dit moment weet ik dat nog niet. Daarom zou ik graag even polsen bij de mensen die een stationair station hebben hoeveel ruimte zij hebben of dat het afkortstation toch naar de lange zijde moet.
Ik heb mijn machines ook staan dat ik 1.6-2m kan verwerken, maar de afkortzaag is nou juist het ding die al het ruwe materiaal op die lengte moet zagen. Daar dus ruim 3 meter.
Het ligt er ook heel veel aan wat je er mee wil gaan doen, welk materiaal je gebruikt en waar je dat vandaan haalt.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Dit heeft meerdere redenen (laks o.a.) maar ook de poort zelf maakt het lastig.
De poort heeft een té ruime opening voor een normaal slot zoals in elke deur denk ik (groene lijn)
Beide deuren kunnen open dus ik denk doordat die opening te groot is kun je hem zo uit het slot duwen.
:strip_exif()/f/image/Mx61GQvuuzo9TJklVbwCSu3O.png?f=user_large)
de balken (rode puntjes) zijn ongeveer 10cm dik, er moet dan dus ook een cilinderslot in van 11cm ong.
Zelf zag ik deze dingen voorbij komen, hier kan de dikte maar max 5 cm zijn, optie zou zijn om aan 1 kant de balk dan 5cm dunner te maken.
https://www.amazon.nl/Gat...rageCustomerReviewsAnchor
hebben jullie misschien nog ideeen?
Voorkeur heeft ook voor eenzelfde sleutel te krijgen als een schuurtje in de tuin (we hebben nu 2 sleutels, 1 voor huis en 1 voor schuur)
[ Voor 6% gewijzigd door Dirk0s op 22-04-2025 11:37 ]
Ik zou een normaal deurslot gebruiken met een extra lange cilinder.
En dan de balk wat opdikken zodat de kier smaller is. (desnoods plaatselijk)
Die balk is 10cm dik, dus je hebt een cilinder nodig die (als het slot in het midden zit) 50/50mm is + het beslag.
Dus het zal waarschijnlijk een 60/60 of 65/65 cilinder zijn.
Je kan het slot ook uit het midden zetten, en een 75/50 cilinder nemen.
Ik gok 1 - 1,5 cm.FRANQ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:03:
hoe groot is die opening?
Ik zou een normaal deurslot gebruiken met een extra lange cilinder.
En dan de balk wat opdikken zodat de kier smaller is. (desnoods plaatselijk)
Die balk is 10cm dik, dus je hebt een cilinder nodig die (als het slot in het midden zit) 50/50mm is + het beslag.
Dus het zal waarschijnlijk een 60/60 of 65/65 cilinder zijn.
Je kan het slot ook uit het midden zetten, en een 75/50 cilinder nemen.
Beide deuren op de kopse kant kaal schuren, en dan er een lat op lijmen.
Vervolgens iets schuin afzagen (invalzaag) zodat ze niet klemmen bij het openen/sluiten.
Hier kan je prima een cilinderslot in maken.
En die kan je met dezelfde sleutel bestellen als de rest van je huis.
Misschien dat @HTT-Thalan nog een betere werkwijze heeft.
Nu doe ik elk jaar een wit hoeslaken rond elke koepel, maar na een half jaar in weer en wind is dat elk jaar om weg te gooien.
Nu ben ik op zoek naar een gouden tip: waarmee doen jullie dat? Hebben jullie wat geknutseld of zijn jullie heel blij met een bepaald product hiervoor?
Enkele pistes die ik me bedacht:
- Er bestaan op maat gemaakte producten hiervoor, maar de prijzen voor een simpel PVC/plastic doek met wat clipjes komt niet onder de €60 per stuk incl verzending. Wat te gortig voor iets wat simpel te DIY'en valt
- Kalk / Iets smeerbaar: mijn vader doet dit op zijn koepels, maar dat is ofwel snel weggespoeld ofwel extreem lastig te verwijderen. Geniet niet echt mijn voorkeur
- Plakfolie? Iets UV werend? Lijkt me lastig aan te brengen, en welke folie kies ik dan ...
- Een plastic / PVC doek ergens scoren. Waar dan en welk materiaal?
Android developer & dürüm-liefhebber
Als je fancy wilt doen, kijk eens naar de oplossing van Scott Welsh op YT, die heeft een afkortstation met schuifrails voor zijn zaag.loewie1984 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:43:
Ik ben bezig mijn werkplaats in te richten. Het is een werkruimte van 3.6 meter breed bij 6.5 meter lang.
Hoe dan ook: Lange zijde, met 1,5/2 meter max. heb je altijd gedonder met niet passend hout onder je afkortzaag. Sta je dat apparaat alsnog telkens te versjouwen.
Thanks. Wandje van 10cm met achterhout was precies wat ik dacht. Werken en televisie kijken doen se niet tegelijkertijd, plus dat het geluid toch via een soundbar oid zal gaan.Point.Flare schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:58:
[...]
1. Houten balken of metal Stud met achterhout. Multiplex 9. Je moet de TV ergens aan ophangen. Ik zou er nog gips overheen doen. Maar op z'n minst Renovliezen. Persoonlijk zou ik op iets van 10cm dik wandje mikken. Beetje body is altijd wel mooi. Eventueel vullen met steenwol. Niet zozeer voor de isolatie. Maar het zal de geluidskwaliteit van de TV ten goede komen (anders holle kast effect).
Hou er wel rekening mee dat dit ontwerp weinig gaat doen voor het geluid van de TV als er iemand in het werkkamer gedeelte zit. Diegene die daar werkt zal er last van hebben, tenzij ze noise canceling hoofdtelefoon gebruiken.
2. Tekent ze een open lattenwand? Dan kan je een ligger op het plafond en vloer voor montage gebruiken. Die kan je eventueel kitten in plaats van verankeren. Heb je een bovenfrees?
EDIT: Shit. Zie nu pas dat het een oudere post is..
Roomdivider met boven en onderbalken is net niet de bedoeling, was ook mijn eerste vraag. Blijkbaar zijn er bij NOAK oplossingen. Lang verhaal kort, deuvel aan bovenzijde in het plafond boren icm high tack kit. Onderzijde met high tack kit fixeren.
https://www.slotenwereld....%20losse%20buitencilinder).
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Screendoek kost nu eenmaal geld ook als je het ergens zelf los koopt en zelf wat in elkaar draait, maar dat is denk ik de beste optie, of ze ook bol hebben weet ik niet.Mavamaarten schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:37:
De tijden worden weer wat zonniger, en bijgevolg wordt het weer tijd om mijn lichtkoepels (1m x 1m) van buitenaf te bedekken om de directe zonnestralen wat buiten te houden. Ik heb graag nog wel wat licht binnen, anders wordt het wat donker binnen.
Nu doe ik elk jaar een wit hoeslaken rond elke koepel, maar na een half jaar in weer en wind is dat elk jaar om weg te gooien.
Nu ben ik op zoek naar een gouden tip: waarmee doen jullie dat? Hebben jullie wat geknutseld of zijn jullie heel blij met een bepaald product hiervoor?
- Er bestaan op maat gemaakte producten hiervoor, maar de prijzen voor een simpel PVC/plastic doek met wat clipjes komt niet onder de €60 per stuk incl verzending. Wat te gortig voor iets wat simpel te DIY'en valt
- Kalk / Iets smeerbaar: mijn vader doet dit op zijn koepels, maar dat is ofwel snel weggespoeld ofwel extreem lastig te verwijderen. Geniet niet echt mijn voorkeur
- Plakfolie? Iets UV werend? Lijkt me lastig aan te brengen, en welke folie kies ik dan ...
Bij de kringloopwinkel twee kleine eettafels kopen. Die zet je over je koepel heen op het dak. komt er wel licht door je koepel maar de koepel is in de schaduw van de tafel.Mavamaarten schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:37:
De tijden worden weer wat zonniger, en bijgevolg wordt het weer tijd om mijn lichtkoepels (1m x 1m) van buitenaf te bedekken om de directe zonnestralen wat buiten te houden. Ik heb graag nog wel wat licht binnen, anders wordt het wat donker binnen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Bij die tuinders hebben ze een middeltje waarmee ze het kalk zo wegspoelen. Zal wel iets van een zuur iets zijn (azijn?) IIG hoeven ze niet heel het kasdek schoon te schrobben.Mavamaarten schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:37:
Zelf ook een paar ramen waar ik iets van een doek voor wil hebben, de vorm/plaats lenen zich niet echt voor een screen, maar je kunt wel screendoek op maat bestellen met bijvoorbeeld zuignappen. Maar echt goedkoop is het niet nee, als je het vergelijkt met een compleet ritsscreen.
Voor tuindeuren heb je van die sloten die je 2x dichtdraait zodat hij verder naar buiten komt en beter de kier kan overbruggen. Het zal vast een naam hebben, maar die weet ik niet. Wellicht hiervoor een oplossing?Dirk0s schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:36:
Bij onze poort langs het huis hebben we tot op heden nog steeds geen slot zitten.
Dit heeft meerdere redenen (laks o.a.) maar ook de poort zelf maakt het lastig.
De poort heeft een té ruime opening voor een normaal slot zoals in elke deur denk ik (groene lijn)
Beide deuren kunnen open dus ik denk doordat die opening te groot is kun je hem zo uit het slot duwen.
[Afbeelding]
de balken (rode puntjes) zijn ongeveer 10cm dik, er moet dan dus ook een cilinderslot in van 11cm ong.
Zelf zag ik deze dingen voorbij komen, hier kan de dikte maar max 5 cm zijn, optie zou zijn om aan 1 kant de balk dan 5cm dunner te maken.
https://www.amazon.nl/Gat...rageCustomerReviewsAnchor
hebben jullie misschien nog ideeen?
Voorkeur heeft ook voor eenzelfde sleutel te krijgen als een schuurtje in de tuin (we hebben nu 2 sleutels, 1 voor huis en 1 voor schuur)
Zuignappen zou ik van wegblijven, dat houdt nooit en met een zuchtje wind ben je dat doek kwijt._ferry_ schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:01:
[...]
Zelf ook een paar ramen waar ik iets van een doek voor wil hebben, de vorm/plaats lenen zich niet echt voor een screen, maar je kunt wel screendoek op maat bestellen met bijvoorbeeld zuignappen. Maar echt goedkoop is het niet nee, als je het vergelijkt met een compleet ritsscreen.
Voor een lichtstraat heb ik op Amazon een doek besteld, ik geloof deze
Misschien kan je iets passends vinden in soortgelijk materiaal. De bevestiging heb ik gedaan met haakjes/oogjes in de gevel en dat koort gaat onder de lichtstraat door. Misschien ter inspiratie
Zou het? Ik zag dat ze op best een hoop plekken als zodanig verkocht worden. En dan zou ik denken dat ze op een dakraam nog beter blijven zitten/liggen dan op een normaal raam.valluik schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:35:
[...]
Zuignappen zou ik van wegblijven, dat houdt nooit en met een zuchtje wind ben je dat doek kwijt.
Misschien kan je iets passends vinden in soortgelijk materiaal. De bevestiging heb ik gedaan met haakjes/oogjes in de gevel en dat koort gaat onder de lichtstraat door. Misschien ter inspiratie
(Of tourniquet sluitingen)
Wel een goeie, die van Amazon, voor mijn raam ook een optie. Bij veel schaduwdoeken-boeren kwam ik wel doeken van 4-5 meter tegen, maar dan waren ze vaak 2 of 3 meter breed. En maatwerk is maatprijs
[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 23-04-2025 11:02 ]
Wij hebben al een jaar of 3 deze op de dakramen (piramides in ons geval). Zeer tevreden over maar niet écht goedkoop idd. Wel heel makkelijk schoon te maken als ze groen van het dak komen in het najaar en ik verwacht er een stuk langer mee te doen dan een net-niet DIY oplossing.Mavamaarten schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:37:
All-electric.
Zuignappen gaat prima. Natuurlijk niet de standaard zuignappen, maar er zijn zuignappen die je opspant. Bijvoorbeeld https://suneclipse.nl/ gebruikt ze, maar er zijn tegenwoordig vast concurrenten.valluik schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:35:
[...]
Zuignappen zou ik van wegblijven, dat houdt nooit en met een zuchtje wind ben je dat doek kwijt.
Ik heb dat soort spul op ramen met flinke windbelasting, en van de 24 zuignappen (6 per raam) moet ik er tijdens een seizoen een stuk of 4 een keer opnieuw vastzetten. Wel alles even netjes schoonmaken en ontvetten voor het plaatsen. Maar dat is al met al een klusje van een uur voor de 4 ramen, en daar hebben we dan 5 maanden plezier (koelte) van.
[ Voor 4% gewijzigd door Impossibl3 op 23-04-2025 13:25 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ja, werkt prima, we hebben ze al een aantal zomers op onze ramen op de 1e en 2e verdieping op het zuidwesten. Monteren gaat gemakkelijk zolang je goed bij de ramen kan. Wij hebben voornamelijk kiep/kantel ramen die naar binnen draaien, dan zet je ze er zo op.Impossibl3 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:25:
@SH007 Jij gebruikt die suneclipse en werken ze goed? Ik zit er namelijk naar te kijken voor mijn dakkapel ramen. Op zolder wordt het het bloed heet in de zomer dus iedere blokkade die we kunnen opwerpen is mee genomen.
Het enige nadeel is dat het wat donkerder wordt in de ruimte, maar daar valt voor ons prima mee te leven zolang het niet de woonkamer is. Ik denk dat we de meest licht doorlatende hebben genomen destijds.
Ik heb er ook ff naar gekeken voor de Serre, maar met 2 schuifdeuren en een vast deel van 3x 120x240 kom ik op een slordige 700€+SH007 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:59:
[...]
Ja, werkt prima, we hebben ze al een aantal zomers op onze ramen op de 1e en 2e verdieping op het zuidwesten. Monteren gaat gemakkelijk zolang je goed bij de ramen kan. Wij hebben voornamelijk kiep/kantel ramen die naar binnen draaien, dan zet je ze er zo op.
Het enige nadeel is dat het wat donkerder wordt in de ruimte, maar daar valt voor ons prima mee te leven zolang het niet de woonkamer is. Ik denk dat we de meest licht doorlatende hebben genomen destijds.
De kosten voor het maken zullen echt niet boven de 200€ komen schat ik.
Goede bussiness, dat wel
Dan meteen een goed excuus om wandspotjes in de muur te frezen :-). Heb dit zelf destijds niet gedaan, toch wel spijt van gehad!Gummiebeer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:56:
Vandaag rustig verder met de trap, voorbereiding tbv traprenovatie. Toevallig brak er een stukje muur bedekking af, geen idee wat het is maar het ging er makkelijk af.
Gelijk maar een offerte aangevraagd voor een stucadoor.
[Afbeelding]
1e gok:Gummiebeer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:56:
Vandaag rustig verder met de trap, voorbereiding tbv traprenovatie. Toevallig brak er een stukje muur bedekking af, geen idee wat het is maar het ging er makkelijk af.
Gelijk maar een offerte aangevraagd voor een stucadoor.
Gemêleerd grijs zwarte toplaag op een witte laag van fix/finish danwel veel latex op een laag van grijze zand-achtige ouderwetse stuc op kalk-zandsteen. (Aan de voorkant zit geverfde baksteen, maar bij het trapgat lijkt het dieper te liggen dan dat, dus vermoedelijk baksteen front alleen in de gang).
Met name die grijze onderlaag is zeer broos. Ofwel dichtsmeren en nooit meer aankomen of alles eraf bikken en opnieuw opbouwen.
Succes
zet hem in het verlengde van de deur, dan kun je bij lange lengtes de deur openzetten. Kost het verder geen ruimte.loewie1984 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:43:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
De wens van bewoners is om er Agnes plafondplaten te plaatsen met spotjes. Handig om er gelijk isolatie boven te plaatsen denk ik? Wat adviseren jullie qua isolatie?
De zolder is niet verwarmd. Huis is qua buitenmuren goed geïsoleerd.
:strip_exif()/f/image/8jakHuBzn09RvC7tUb3EGL4V.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Vos op 23-04-2025 19:40 ]
Ik vermoed dat de gok wel eens zo kan uitpakken. Heel voorzichtig eraf trekken en alles daar onder blijft redelijk intact, af en toe komen er gaten in. Nog een kleine hoop dat een goede stucadoor er wat mee kan, anders ga ik zelf maar iets proberen.doktervictor schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:24:
[...]
1e gok:
Gemêleerd grijs zwarte toplaag op een witte laag van fix/finish danwel veel latex op een laag van grijze zand-achtige ouderwetse stuc op kalk-zandsteen. (Aan de voorkant zit geverfde baksteen, maar bij het trapgat lijkt het dieper te liggen dan dat, dus vermoedelijk baksteen front alleen in de gang).
Met name die grijze onderlaag is zeer broos. Ofwel dichtsmeren en nooit meer aankomen of alles eraf bikken en opnieuw opbouwen.
Succes
Het hele huis is eigenlijk in deze staat. Oud (1964) en erg slecht onderhouden door de voormalige eigenaar. Al een hele hoop urgente reparaties moeten uitvoeren de afgelopen tijd.
Helaas ook een beperkt budget.
Klopt, je kunt het denk ik prima zelf maken, en dan is het vast flink goedkoper. Ik heb daar toen wel even over gedacht, maar zo was het snel en in 1x goed.elektriekert schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:54:
[...]
Ik heb er ook ff naar gekeken voor de Serre, maar met 2 schuifdeuren en een vast deel van 3x 120x240 kom ik op een slordige 700€+.
De kosten voor het maken zullen echt niet boven de 200€ komen schat ik.
Goede bussiness, dat wel
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/