dragonhaertt schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:36:
[...]
Zeker! Totaalprijs van de profielen + connectors was ongeveer 750 euro. De ladegeleiders nog eens 280 euro en daarna wat plaatmateriaal en een bankschroef gekocht.
De profielen had ik laten tappen voor de connectors, maar al het boren heb ik zelf gedaan. De tapkosten zitten hier al in.
Ik heb de profielen samengesteld met een tool van item24.com omdat dit was sneller ging dan in solidworks. Daarna alles op maat besteld bij DOLD mechatronik. Dat was zo ongeveer de goedkoopste plek waar ik profielen op maat kon vinden.
Het zijn allemaal I-type profielen van 40x40 en 80x40
Ik heb vooral de
'standaard' connectors gebruikt voor zover mogelijk, vanwege de gunstige prijs en gemak van uitlijning.
Als je wil kan ik je wel een PDF sturen van het ontwerp wat uit de ITEM24 tool rolt, deze heeft een mooie stuklijst en exploded view enzo.
[Afbeelding]
Voor de montage moet je bij de 'standaard' connectoren die op de kopse kant ingeschroefd worden een gat boren door het andere profiel. Deze gaten heb ik op exact de diameter van mijn inbus-bit geboord, zodat de profielen ook meteen uitgelijnd worden.
Eerst netjes afmeten, dan met een centerboor exact in het midden van de gleuf voorboren en daarna door het profiel boren (zoals op de foto).
Dat was wel redelijk wat (precisie) werk, maar niet extreem moeilijk.
[Afbeelding]
Montage van het geheel was even goed kijken naar een volgorde die makkelijk is.
Wat betreft de ladegeleiders wilde ik persé soft close, die ook meteen in de profielen gemonteerd konden. Uiteindelijk ben ik bij de
Topslide CC55-0500 uitgekomen, vanwege de locaties van de montagegaten én duidelijke tekeningen. (zo te zien zijn de 500mm versies niet meer te verkrijgen)
Niet de goedkoopste geleiders maar ook niet de duurste, en wel erg stevig.
[Afbeelding]
Uiteindelijk van multiplex de lades gemaakt, had wat netter gekund, maar ze werken wel goed.
Daar moeten nog ladefronten op komen.
[Afbeelding]
Dit is een oplossing voor meer gereedschapsopslag voor mij in een beperkte ruimte, dus heel specifiek op maat gemaakt met zoveel mogelijk benutten van de ruimte. De oplegplank onder het werkblad had iets meer ruimte mogen hebben, maar ik wil nog een hardhouten blad op de bovenkant monteren én de hoogte van het geheel op dezelfde hoogte als mijn zaagtafel.
Er komt ook nog een bankschroef onder het bovenblad gemonteerd, maar dat is voor later.
[Afbeelding]