Hier heb ik optie 1 in combinatie met 10cm hoh vvw en een L/W warmtepomp met een Ta tussen de 25 en 30 graden en ben daar zeer tevreden over.koentjuh schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:08:
Onze houten vloer gaat eruit en wil ik opnieuw opbouwen voor vloerverwarming. Qua opbouw lees ik op internet twee variaties, namelijk een met de isolatie onder de betonvloer en één met de isolatie op de betonvloer.
Wat is nu aan te raden? Ik begrijp dat je in variant 1 meer massa hebt dus tragere verwarming hebt, waarbij variant 2 minder massa heeft en wat flexibeler is in verwarmen.
Daarnaast begrijp ik van de aannemer dat optie 2 prettiger werkt qua isolatie omdat daarmee de isolatie van de voorzetwanden aangesloten kan worden op de vloerisolatie, bij optie 1 zit daar nog beton tussen.
Oh wow dat lijkt inderdaad veel beter te werken dan ik dacht. Ik ga toch maar proberen om ergens zo'n camera te lenen.Jrz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:58:
[...]
Blijkbaar werkt dat best goed
CV (of warm water):
PentaClover in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
Afvoer
Robonus in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
Elektra wisselend, afhankelijk van de camera.. [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera
Het is maar wat je wil. Je zou het met transparante of transparant grijs af kunnen kitten. Die kleuren beide een beetje naar de omgeving. Maar bedenk je wel dat hout (anders) werkt dan de muur, zeker omdat het beide om grote oppervlaktes gaat is het maar de vraag hoe dit kitnaad er over 2 jaar uit ziet. En over silicone kit kun je ook nooit meer verven.Rubman schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:18:
In het kader bureau moet echt goed komen, hoe kan ik dit het beste afkitten?
Wil het wel knap (ook zeker voor het zicht) kitten en neig zelf het meeste naar transparante kit.
Maar geen idee wat hiervoor het beste te gebruiken.
Het lastige is dat het 2 verschillende kleuren muur zijn op een eikenhouten blad. Dus gewoon een streep witte kit wordt niet mooi en je kan ook niet een kleurmatch maken met 1 ding.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je de naad te groot vind denk ik dat een opstaand plintje, zoals al eerder aangegeven, het mooiste resultaat geeft.
Siliconen kan je wel verven. Je hebt additieven voor verf.emot schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:37:
[...]
Het is maar wat je wil. Je zou het met transparante of transparant grijs af kunnen kitten. Die kleuren beide een beetje naar de omgeving. Maar bedenk je wel dat hout (anders) werkt dan de muur, zeker omdat het beide om grote oppervlaktes gaat is het maar de vraag hoe dit kitnaad er over 2 jaar uit ziet. En over silicone kit kun je ook nooit meer verven.
Als je de naad te groot vind denk ik dat een opstaand plintje, zoals al eerder aangegeven, het mooiste resultaat geeft.
Verder is werking hier heel relevant. Kozijnen en muren worden toch ook afgekit? Verschillende mate van werking zijn juist geschikt om te kitten.
Ik zou overigens gaan voor glaskit. Die is goed blijven elastisch én kan (en moet) je overschilderen.
Muren met acryl. Glas met glaskit of stopverf. Geen siliconen, maar ga gerust je gang:Dt14wo schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:57:
[...]
Siliconen kan je wel verven. Je hebt additieven voor verf.
Verder is werking hier heel relevant. Kozijnen en muren worden toch ook afgekit? Verschillende mate van werking zijn juist geschikt om te kitten.
Ik zou overigens gaan voor glaskit. Die is goed blijven elastisch én kan (en moet) je overschilderen.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Vraag
Ik heb mijn oude keuken verwijderd. Dus ook de hangkastjes van de muur af.
Met wat vul ik de achtergebleven boorgaten het beste, zodat ik bij de nieuwe keuken het risico kan lopen dat ik net naast oude gat boor maar dat mijn nieuw plug gewoon blijft zitten en niet dat mijn muurvuller er uit wordt gedrukt. En mijn kast naar beneden dondert.
Met wat vul ik de achtergebleven boorgaten het beste, zodat ik bij de nieuwe keuken het risico kan lopen dat ik net naast oude gat boor maar dat mijn nieuw plug gewoon blijft zitten en niet dat mijn muurvuller er uit wordt gedrukt. En mijn kast naar beneden dondert.
Iemand enig idee hoeveel ruimte de lijm in beslag neemt als je tegels legt?
Ik moet een stukje doorleggen, de nieuwe ruimte is 2cm lager, de tegels zijn 1 cm. Dus dan hou ik 1cm over. Ik zit de twijfelen of ik dit zou verhogen dmv egaline of het opvangen met lijm.
Ondergrond is anhydriet met vvw.
Ik moet een stukje doorleggen, de nieuwe ruimte is 2cm lager, de tegels zijn 1 cm. Dus dan hou ik 1cm over. Ik zit de twijfelen of ik dit zou verhogen dmv egaline of het opvangen met lijm.
Ik weet her niet zeker, maar als je kam 2x2 cm is, dan is de lijm minimaal 1cm dik wanneer je alles naar beneden drukt.huppelepups schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:44:
Iemand enig idee hoeveel ruimte de lijm in beslag neemt als je tegels legt?
Ik denk dat het handiger is om het iets op te hogen. Lijm is ook niet goedkoop namelijk, dus je winst wellicht wat tijd, maar het kost ook moeite om het net zo vlak te krijgen. Zeker als het wat meer is dan 2m2.
Je hoeft geen egaline te gebruiken, want het hoeft niet reet glad te zijn (lijm vangt wat op), maar mss dat egaline beter warmte geleidt dan cement achtige mortel
[ Voor 10% gewijzigd door Jrz op 10-05-2025 12:50 ]
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Binnenkort zal ik een tuinhuis plaatsen op een betonplaat.
Nu had ik graag advies gewild over hoe de cls / sls balken het best aan de betonplaat te monteren.
- Mogen die houten balken rechtstreeks op de betonplaat komen?
- ik zou slagpluggen gebruiken. De cls / sls balk is 4centimeter dik. De betonplaat is 15 centimeter dik. Ik zou slagpluggen gebruiken van 10centimer. Dat lijkt mij voldoende?
Nu had ik graag advies gewild over hoe de cls / sls balken het best aan de betonplaat te monteren.
- ik zou slagpluggen gebruiken. De cls / sls balk is 4centimeter dik. De betonplaat is 15 centimeter dik. Ik zou slagpluggen gebruiken van 10centimer. Dat lijkt mij voldoende?
Het gaat om 13m2, hoeveel is handig om op te hogen? 8mm?Jrz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:49:
[...]
Ik weet her niet zeker, maar als je kam 2x2 cm is, dan is de lijm minimaal 1cm dik wanneer je alles naar beneden drukt.
Ik denk dat het handiger is om het iets op te hogen. Lijm is ook niet goedkoop namelijk, dus je winst wellicht wat tijd, maar het kost ook moeite om het net zo vlak te krijgen. Zeker als het wat meer is dan 2m2.
Je hoeft geen egaline te gebruiken, want het hoeft niet reet glad te zijn (lijm vangt wat op), maar mss dat egaline beter warmte geleidt dan cement achtige mortel
Afhankelijk van hoe vochtig het is zou ik wat tussen die balk en dat beton doen, stukje dpc folie oid.Rubberen schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:59:
die lengte lijkt mij ook zat
Veroordeel niet, verwonder u slechts
roodband, muurvuller, ben je al in een bouwmarkt geweest om te bekijken wat ze hebben?maartend schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:25:
Vraag
Je nieuwe keukenkastjes hangen toch aan rails, boor je mis dan pak je een gaatje 5cm naar links of rechts.maartend schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:25:
Vraag
:strip_exif()/f/image/07tFXBoFWR7Rw6eyNL8M9g32.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee hoe je “de voet” van deze stop los krijgt? Ik krijg geen vat op dit ding met m’n waterpomptang of een andere tang. Zit muurvast. Als ik dit ding los weet te draaien kan ik de stop zelf wel weer in elkaar zetten nadat deze plots was los gesprongen.
Dit is hoe het eruit ziet als je de voet en de stop eruit hebt:
:strip_exif()/f/image/B0R7Bel9vNJFI2X5oz0Jqn4G.jpg?f=fotoalbum_large)
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Ik heb hier enkel de Gamma met 16 jarige vakkenvullers.No Hands schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:31:
[...]
roodband, muurvuller, ben je al in een bouwmarkt geweest om te bekijken wat ze hebben?
Geen idee. Mijn oude hingen niet aan een rail.Wolly schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:43:
[...]
Je nieuwe keukenkastjes hangen toch aan rails, boor je mis dan pak je een gaatje 5cm naar links of rechts.
Dat is toch niet bij alle keukens dat er rails zijn?Wolly schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:43:
[...]
Je nieuwe keukenkastjes hangen toch aan rails, boor je mis dan pak je een gaatje 5cm naar links of rechts.
Nou het is mooi weer om er even heen te fietsen.maartend schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:57:
[...]
Ik heb hier enkel de Gamma met 16 jarige vakkenvullers.
Lol. Net naar toolstation gefietst. Maar ook met de fiets krijg ik daar niet echt een antwoord dat ik vertrouwNo Hands schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:32:
[...]
Nou het is mooi weer om er even heen te fietsen.
Ik ga het niet afkitten, voor eenieder die er nog over aan het discussiëren was
laat het lekker werken en bureaublad zit met X aantal schroeven vast aan de balken op strategische plekken.
Zijn bezig met alles inrichten nu, 2 oude kallax kasten vervangen voor 1 knappere Besta met deurtje.
Skadis ernaast en de planken weer terug waar ze hingen.
Foto als het ingericht is volgt nog

Zijn bezig met alles inrichten nu, 2 oude kallax kasten vervangen voor 1 knappere Besta met deurtje.
Skadis ernaast en de planken weer terug waar ze hingen.
Foto als het ingericht is volgt nog
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Jrz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:58:
[...]
Blijkbaar werkt dat best goed
CV (of warm water):
PentaClover in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
Afvoer
Robonus in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
Elektra wisselend, afhankelijk van de camera.. [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera
:strip_exif()/f/image/tdsJnRZaKopbp4EiEUlcjHis.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou je advies lijkt goud waard te zijn. Ik kon helaas in de meterkast zelf niet goed zien waar die nu exact loopt omdat er een houten plaat tegenaan is gelijmd. Blijkbaar werkt zo'n camera daar niet goed. Maar ik weet al veel meer dan een paar uur geleden.
je kan het ook in het bejaardehuis of op een IT forummaartend schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:57:
[...]
Ik heb hier enkel de Gamma met 16 jarige vakkenvullers.
* twain4me heeft ook vakantie baantjes gehad, leeftijd zegt niet alles (eigenlijk helemaal niets)
Muurvuller is veder prima, een schoon gat goed diep vullen en goed laten drogen als muurvuller eruit wordt gedrukt is 1 van die stappen niet gedaan.
Thnxtwain4me schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:32:
[...]
je kan het ook in het bejaardehuis of op een IT forumproberen, maar ik betwijfel of je daar beter antwoord krijgt
* twain4me heeft ook vakantie baantjes gehad, leeftijd zegt niet alles (eigenlijk helemaal niets)
Muurvuller is veder prima, een schoon gat goed diep vullen en goed laten drogen als muurvuller eruit wordt gedrukt is 1 van die stappen niet gedaan.
Maar is het dan ook echt stevig? Als in hard? Net zoals cement of zoiets?
Is toch een kwestie van die plug weer voorzichtig vast schroeven en klaar.Ruud2001 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:04:
[Afbeelding]
Iemand enig idee hoe je “de voet” van deze stop los krijgt? Ik krijg geen vat op dit ding met m’n waterpomptang of een andere tang. Zit muurvast. Als ik dit ding los weet te draaien kan ik de stop zelf wel weer in elkaar zetten nadat deze plots was los gesprongen.
[Afbeelding]
Nope, helaas niet. Heb dit filmpje gevonden waarin je ziet hoe het mechanisme werkt. Ik moet toch echt eerst die “voet” los draaien zodat ik het mechanisme daarna weer in elkaar kan zetten. Maar krijg dus geen enkele grip op die voetscofield schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:05:
[...]
Is toch een kwestie van die plug weer voorzichtig vast schroeven en klaar.

Er zit vaak een verlaagd plafonnetje (plafondje?) in de meterkast om eea weg te werken, en in oudere huizen de brandscheiding te verbeteren.Bytebandit schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:12:
[...]
[Afbeelding]
Nou je advies lijkt goud waard te zijn. Ik kon helaas in de meterkast zelf niet goed zien waar die nu exact loopt omdat er een houten plaat tegenaan is gelijmd. Blijkbaar werkt zo'n camera daar niet goed. Maar ik weet al veel meer dan een paar uur geleden.
Als je gaat boren moet je die sws weghalen, maar als het goed is zal je ook eea het beton in zin gaan. Mss dat je de richting kan vinden, maar zulke dingen blijven lastig. Beter 100 keer meten dan allerlei leidingen moeten openhalen en herstellen met weinig ruimte. Andere oplossing is buiten de kast boren waar je “zeker” weet dat het vrij is. Dan zal je een kleine koof moeten maken. Lastig.
Dit is precies zo’n klusje dat je beter kan laten doen
Ik heb al genoeg gaten gemaakt in dit huis van formaat, haha. Zelfs al meerdere diamantboren in de schuur staan ondertussen. Dit is alleen de eerste keer dat ik met heel veel onduidelijkheid zit. Als ik het uit besteed is de kans, iig in deze omgeving, heel groot dat picobello bv langskomt en met de tong uit de mond met een duimstok gaat meten en op goed geluk gaat boren. Dan kan ik het net zo goed zelf doen.Jrz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:42:
[...]
Er zit vaak een verlaagd plafonnetje (plafondje?) in de meterkast om eea weg te werken, en in oudere huizen de brandscheiding te verbeteren.
Als je gaat boren moet je die sws weghalen, maar als het goed is zal je ook eea het beton in zin gaan. Mss dat je de richting kan vinden, maar zulke dingen blijven lastig. Beter 100 keer meten dan allerlei leidingen moeten openhalen en herstellen met weinig ruimte. Andere oplossing is buiten de kast boren waar je “zeker” weet dat het vrij is. Dan zal je een kleine koof moeten maken. Lastig.
Dit is precies zo’n klusje dat je beter kan laten doen
Haha ok, ik weet bij wie ik moet zijn mocht ik ooit een gaatje nodig hebbenBytebandit schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:15:
[...]
Ik heb al genoeg gaten gemaakt in dit huis van formaat, haha. Zelfs al meerdere diamantboren in de schuur staan ondertussen. Dit is alleen de eerste keer dat ik met heel veel onduidelijkheid zit. Als ik het uit besteed is de kans, iig in deze omgeving, heel groot dat picobello bv langskomt en met de tong uit de mond met een duimstok gaat meten en op goed geluk gaat boren. Dan kan ik het net zo goed zelf doen.
Wat bedoel je nu met voet van de stop? Dat deel dat nog in de wastafel zit? Die zit vast met een moer aan de onderkant.Ruud2001 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De stop zelf draai je daar gewoon in.
Of bedoel je een onderdeel in de stop dat je wilt demonteren?
Hier een foto van de losse onderdelen van de montageschroef van deze stop. Het onderdeel waar ik de rode pijl bij heb gezet zit nu nog vast in de wastafel. En dat stuk moet je normaal gewoon los kunnen draaien. Bij wastafel 2 kan dit nog wel zonder problemen, maar bij wastafel 1 krijg ik er geen beweging in, en lukt het niet om voldoende grip te krijgen. Is er wellicht speciaal gereedschap voor zoiets?BBBrt schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:06:
[...]
Wat bedoel je nu met voet van de stop? Dat deel dat nog in de wastafel zit? Die zit vast met een moer aan de onderkant.
De stop zelf draai je daar gewoon in.
Of bedoel je een onderdeel in de stop dat je wilt demonteren?
:strip_exif()/f/image/DKQH6DJJySuSJuhi02rS7HRR.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben hier wat aluminium raamkozijnen, staan op de nominatie om vervangen te worden. Maar daarvoor moet eerst nog wat meer gespaard worden.
Nu zit ik met twee ramen waarbij het kiep/kantelscharnier los aan het gaan is. De schroeven waarmee hij in het kozijn zit zijn er wat uit gekomen. Om deze aan te draaien moet het scharnier uit elkaar. Ik krijg alleen niet uitgevogeld hoe de pen eruit moet. Lijkt niet naar boven of onderen eruit te willen. Zit geen schroefkop onderop, bovenop kan ik niet zien.
Iemand bekend met deze scharnieren en hoe ik de pin eruit krijg zodat ik de schroeven vast kan draaien. (Er vanuit gaande dat de draad nog goed is)

Nu zit ik met twee ramen waarbij het kiep/kantelscharnier los aan het gaan is. De schroeven waarmee hij in het kozijn zit zijn er wat uit gekomen. Om deze aan te draaien moet het scharnier uit elkaar. Ik krijg alleen niet uitgevogeld hoe de pen eruit moet. Lijkt niet naar boven of onderen eruit te willen. Zit geen schroefkop onderop, bovenop kan ik niet zien.
Iemand bekend met deze scharnieren en hoe ik de pin eruit krijg zodat ik de schroeven vast kan draaien. (Er vanuit gaande dat de draad nog goed is)

Awesome
Ik zou ook voor glaskit gaan, dan is de kans op scheuren veel kleiner.Jrz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:32:
[...]
Muren met acryl. Glas met glaskit of stopverf. Geen siliconen, maar ga gerust je gang:D
Zelf heb ik én een epdm strook én als onderbalk Azobe gebruikt met daar bovenop sls/cls geraamte. Wellicht overkill maar het tuinhuis van de vorige eigenaar was volledig rot onderaan dus ik wou niet na een paar jaar terug in de problemen komen. De azobe heb ik met chemisch anker bevestigd aan de betonplaat.Rubberen schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:59:
O dat is wel een goed idee ja, adobe of een rijtje halve stoeptegels oid.Horla schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:11:
[...]
Zelf heb ik én een epdm strook én als onderbalk Azobe gebruikt met daar bovenop sls/cls geraamte. Wellicht overkill maar het tuinhuis van de vorige eigenaar was volledig rot onderaan dus ik wou niet na een paar jaar terug in de problemen komen. De azobe heb ik met chemisch anker bevestigd aan de betonplaat.
wil je kneiterhard? snel reparatiecement. let op verwerkingstijd is kort.maartend schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:47:
[...]
Lol. Net naar toolstation gefietst. Maar ook met de fiets krijg ik daar niet echt een antwoord dat ik vertrouw
de gewone grote gaten vuller is wat vriendelijker in verwerkings tijd en harder dan de standaard gipsen binnenwanden.
dus hangt af van wat je muur van gemaakt is:
kneiterhard beton? volduwen met reparatiemortel, plantenspuitje even in t gat spuiten zodat de holte niet kurkdroog is, langere droogtijd is betere hechting.
cement in een rijstbakje van de chinees aanmaken, ( bij voorkeur eerst opeten en schoon spoelen)
(Dekseltje kan je er op klikken om de verwerkingstijd te verlengen tussendoor.)
plamuurmes eb proppen maar totdat het vol zit.
op naar de volgende en na enige minuten de vorige afsteken als het iets gedroogd is.
weer iets later, schuurblokje er over klaar vlak en glad.
gipswanden? / zachte cellen beton? giboblokken? grote gatenvuller op de zelfde procedure.
( stucmuur met relief? oude tandborstel als t zacht maar opdrogend is , niet sticky meer, beetje tamponeren met de borstel, of zo'n schrub borstel voor je handen kan ook als t grotere oppervlaktes zijn.
succes...
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Muur is baksteen, wel harde steen. Dus thnx, hier kan ik het mee
oh voor ik t vergeet t gat niet zeik nat spuiten, liefst een uurtje er voor doen zodat het overtollige vocht een beetje verdampt en er uit loopt anders gaat de cement juist een filmpje krijgen en "drijven".maartend schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:43:
[...]
Muur is baksteen, wel harde steen. Dus thnx, hier kan ik het mee
klein beetje dus en even wachten.
ik doe meestal
planten spuit,
gaten spuiten,
dan pas mn overige spullen zoeken en klaar maken.
* copykat is slecht in wachten als ADHD'er
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Even een verf/houtrot vraagje.
Bij onze woning merken we dat er een aantal boeidelen koppelnaden wat minder beginnen te worden.
Deze naden zijn door de vorige schilder dichtgekit en vervolgens geschilderd.
/f/image/0Gdjt6SddTJCsXc2bmStWJqj.png?f=fotoalbum_large)
(het open stuk wat je ziet kon ik zo met m'n nagel eraf halen)
Mijn stappenplan zou zijn:
- Delen kaalmaken waar het hout zacht is
- Kit er tussenuit krabben
- Houtrot impregneer op de slechte delen
- Houtrot vuller
- Schuren
- Schilderen
(ja bij praktisch iedere stap ontvetten)
Een van de dingen waar ik over twijfel is om de kopse naden wel of juist niet weer dicht te kitten?
De rest van de boeidelen zien er nog netjes uit, het probleem zit hem bij de koppeldelen, vandaar mijn twijfel ook over kitten of niet kitten.
Bij onze woning merken we dat er een aantal boeidelen koppelnaden wat minder beginnen te worden.
/f/image/0Gdjt6SddTJCsXc2bmStWJqj.png?f=fotoalbum_large)
- Houtrot vuller
- Schuren
- Schilderen
Een van de dingen waar ik over twijfel is om de kopse naden wel of juist niet weer dicht te kitten?
De rest van de boeidelen zien er nog netjes uit, het probleem zit hem bij de koppeldelen, vandaar mijn twijfel ook over kitten of niet kitten.
[ Voor 3% gewijzigd door Lieuwe15 op 12-05-2025 11:33 ]
Dit moet je vervangen, porrelen met houtrotvuller stelt het misschien met twee jaar uit.Lieuwe15 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:32:
Even een verf/houtrot vraagje.
[Afbeelding]
- Houtrot vuller
- Schuren
- Schilderen
ik heb dit weekend een fout gemaakt,
moest een balkondeur opnieuw monteren (5cm hoger) maken.
Had nieuwe trieplex band gebruikt, maar het zette niet uit.
Had dan extra schuim 2K gebruikt, heb nu het vermoeden dat het de profiel gedrukt heeft, want de deur gaat niet meer op slot (bovenkant) geen ruimte voor de scharnier.
nu dacht ik, dan schroef ik nog een lange schroef aan de bovenkant van het profiel?
Want het scheelt echt letterlijk 2-3milimeter.
moest een balkondeur opnieuw monteren (5cm hoger) maken.
Had nieuwe trieplex band gebruikt, maar het zette niet uit.
Had dan extra schuim 2K gebruikt, heb nu het vermoeden dat het de profiel gedrukt heeft, want de deur gaat niet meer op slot (bovenkant) geen ruimte voor de scharnier.
nu dacht ik, dan schroef ik nog een lange schroef aan de bovenkant van het profiel?
Want het scheelt echt letterlijk 2-3milimeter.
Normaliter zou ik ook vervangen zeggen, maar we zijn momenteel bezig met een nieuwbouw woning en we gaan begin volgend jaar deze woning verkopen.
Natuurlijk is dan nog steeds vervangen de beste oplossing, maar de planken verder zelf zijn gewoon goed, het is puur een aantal koppelnaden.
Natuurlijk is dan nog steeds vervangen de beste oplossing, maar de planken verder zelf zijn gewoon goed, het is puur een aantal koppelnaden.
Bij mij heb ik de boeiboorden soortgelijk gerepareerd. We zijn nu een jaar of 10 verder. Blijkbaar ben ik heel goed in porrelenWolly schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:44:
[...]
Dit moet je vervangen, porrelen met houtrotvuller stelt het misschien met twee jaar uit.
Als je ook de naad goed behandeld met inpregneer en grondverf zijn de kopkanten van het multiplex goed geschermd. Daarna kun je kitten of open laten. Ik heb ze gekit, vond ik mooier.
En ja, schilderwerk moet je bijhouden.
Met die 2 componenten houtrotvuller blijft het (meestal) wel langer dan 2 jaar goed.Lieuwe15 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:02:
Normaliter zou ik ook vervangen zeggen, maar we zijn momenteel bezig met een nieuwbouw woning en we gaan begin volgend jaar deze woning verkopen.
Zolang je het goed schoonmaakt rot het niet meer verder.
Ik zou de naden wel weer opvullen met kit, er is anders niet genoeg ruimte voor voldoende ventilatie om de kopse kanten te kunnen laten drogen.
Hout werkt , vandaar dat ze het naadje opvullen met kit. Kit blijft fexibel.
Afgelopen weken ook bezig geweest om onze houten banken opnieuw op te bouwen.
Stonden er al bijna 12 jaar, bekleed met douglas hout en waren inmiddels helemaal verweerd en deels zelfs aan het rotten. Dus alles eraf gehaald, grenen schutting hout besteld en nieuwe opgebouwd.
Afgelopen weekend was het eindelijk klaar en zit het er weer netjes uit. Blij mee
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I7AfWxg4dhpTt1lJI3XMtL3q.jpg?f=user_large)
Stonden er al bijna 12 jaar, bekleed met douglas hout en waren inmiddels helemaal verweerd en deels zelfs aan het rotten. Dus alles eraf gehaald, grenen schutting hout besteld en nieuwe opgebouwd.
Afgelopen weekend was het eindelijk klaar en zit het er weer netjes uit. Blij mee
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I7AfWxg4dhpTt1lJI3XMtL3q.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CUVr6ZKR81MvF4ZjmSsV6nCw.jpg?f=user_large)
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Ik heb na een tijdje zoeken de perfecte oplossing gevonden voor m'n eigen vraag. Bij ome Ali verkopen ze schaduwzeiltjes speciaal gemaakt om groenten/fruit te beschermen tegen de zon. Te krijgen in standaard formaten waaronder ook 1m x 1m: https://nl.aliexpress.com/item/1005008596298897.htmlMavamaarten schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:37:
De tijden worden weer wat zonniger, en bijgevolg wordt het weer tijd om mijn lichtkoepels (1m x 1m) van buitenaf te bedekken om de directe zonnestralen wat buiten te houden. Ik heb graag nog wel wat licht binnen, anders wordt het wat donker binnen.
Nu doe ik elk jaar een wit hoeslaken rond elke koepel, maar na een half jaar in weer en wind is dat elk jaar om weg te gooien.
Nu ben ik op zoek naar een gouden tip: waarmee doen jullie dat? Hebben jullie wat geknutseld of zijn jullie heel blij met een bepaald product hiervoor?
Enkele pistes die ik me bedacht:
- Er bestaan op maat gemaakte producten hiervoor, maar de prijzen voor een simpel PVC/plastic doek met wat clipjes komt niet onder de €60 per stuk incl verzending. Wat te gortig voor iets wat simpel te DIY'en valt
- Kalk / Iets smeerbaar: mijn vader doet dit op zijn koepels, maar dat is ofwel snel weggespoeld ofwel extreem lastig te verwijderen. Geniet niet echt mijn voorkeur
- Plakfolie? Iets UV werend? Lijkt me lastig aan te brengen, en welke folie kies ik dan ...
- Een plastic / PVC doek ergens scoren. Waar dan en welk materiaal?
Nog geen €5 per stuk, gemaakt van HDPE en kan weer en wind dus prima verdragen zonder te vergaan.
Een tip dus voor iemand die op zoek is naar iets voor over koepels
:strip_exif()/f/image/zgEPK3G77ILUeUyoI0nBRtaR.jpg?f=fotoalbum_large)
Android developer & dürüm-liefhebber
Top oplossing zo! En dan gaat het misschien minder lang mee dan allerlei giga dure oplossingen maar dit ziet er goed uit.Mavamaarten schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:34:
[...]
Ik heb na een tijdje zoeken de perfecte oplossing gevonden voor m'n eigen vraag. Bij ome Ali verkopen ze schaduwzeiltjes speciaal gemaakt om groenten/fruit te beschermen tegen de zon. Te krijgen in standaard formaten waaronder ook 1m x 1m: https://nl.aliexpress.com/item/1005008596298897.html
Nog geen €5 per stuk, gemaakt van HDPE en kan weer en wind dus prima verdragen zonder te vergaan.
[Afbeelding]
Adjust non olet, plerumque...
Ik wil graag de dagkanten van onze houten kozijnen gaan afwerken met stroken MDF. Ben aan het twijfelen welke dikte ik t best kan gebruiken. Ik wil natuurlijk voorkomen dat de stroken gaan ‘golven’. Het betreft stroken van 200x15cm bij de langste zijdes. Kan iemand hier mij adviseren of ervaring delen?
Ik heb hier mdf dagkanten van 9mm, zo worden ze ook verkocht. Dikker lijkt mij niet mooier.Jemi schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 06:55:
Ik wil graag de dagkanten van onze houten kozijnen gaan afwerken met stroken MDF. Ben aan het twijfelen welke dikte ik t best kan gebruiken. Ik wil natuurlijk voorkomen dat de stroken gaan ‘golven’. Het betreft stroken van 200x15cm bij de langste zijdes. Kan iemand hier mij adviseren of ervaring delen?
Wat is een beetje stevige metalen stellingkast. Ik heb er nu een paar, die voldoen, behalve voor mijn elektrisch gereedschap. Dat is in totaliteit te zwaar. Maar zijn ook van die kasten van zwabbermetaal met dun zwabberhout.
Ik zoek dus iets stevigers, liefst max 100 euro als dat kan.
Oja, ik heb enkel Gamma en Karwei hier in de buurt, dus ws online bestellen
Afm ; 180x90x40
Afm ; 180x90x40
[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 14-05-2025 09:52 ]
@maartend Geen idee wat de afmetingen etc zijn, maar ik heb samen met een vriend een custom rek gemaakt van balken en platen. Mega stevig en buigt nergens door. Of je het voor 100eur kan maken weet ik niet, maar je hebt dan wel volledige controle over hoe hoog/breed/diep
ThnxGriffin schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:45:
@maartend Geen idee wat de afmetingen etc zijn, maar ik heb samen met een vriend een custom rek gemaakt van balken en platen. Mega stevig en buigt nergens door. Of je het voor 100eur kan maken weet ik niet, maar je hebt dan wel volledige controle over hoe hoog/breed/diep
Geen slecht idee, maar nu volslagen geen tijd voor. Maar wel de afmetingen er even bijgezet, thnx
Wij hebben zeer goede ervaringen met https://ractem.nl/v-max-stelling.html. Stevig, niet al te duur en makkelijk te monteren. Veel beter dan die zwabberzooi.maartend schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:40:
Wat is een beetje stevige metalen stellingkast. Ik heb er nu een paar, die voldoen, behalve voor mijn elektrisch gereedschap. Dat is in totaliteit te zwaar. Maar zijn ook van die kasten van zwabbermetaal met dun zwabberhout.
Afm ; 180x90x40
blup
Ik heb mijn zwabbermetalen stellingkasten aan de muur gezet met wat schroeven en pluggen en nu is het een vrij stevig geheel, misschien is dat nog een optie? Mijn staat vol met gereedschap, motoronderdelen, en ander zwaar spul.maartend schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:40:
Afm ; 180x90x40
Je kan bijkomend ook de leggers vervangen door een dikkere plank.GoldenLeafBird schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:01:
[...]
Ik heb mijn zwabbermetalen stellingkasten aan de muur gezet met wat schroeven en pluggen en nu is het een vrij stevig geheel, misschien is dat nog een optie? Mijn staat vol met gereedschap, motoronderdelen, en ander zwaar spul.
Dat is ook wel een verschil met die uit de bouwmarkt. Bij Ractem zijn de staanders en liggers 2mm dik.Bezulba schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:46:
[...]
Wij hebben zeer goede ervaringen met https://ractem.nl/v-max-stelling.html. Stevig, niet al te duur en makkelijk te monteren. Veel beter dan die zwabberzooi.
Bij dat bouwmarkt spul, heb er een paar gratis gehad waarvan oud vs. nieuw zelfs 2 verschillende diktes had.
Oud was ik meen 0,8mm en de nieuwere 0,6mm dik
Ik heb van die dingen van Bauhaus, die zijn an sich niet enorm stevig, maar hetzij aan elkaar, hetzij aan de muur geschroefd heb je plotseling veel meer stevigheid. In de mijne staat gereedschap en ander vrij zwaar spul. Gaat prima.
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Doe hier al jarenlang een oud wit laken over de koepels met een baksteentje op de hoeken, kost nog minder.Mavamaarten schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:34:
[...]
Ik heb na een tijdje zoeken de perfecte oplossing gevonden voor m'n eigen vraag. Bij ome Ali verkopen ze schaduwzeiltjes speciaal gemaakt om groenten/fruit te beschermen tegen de zon. Te krijgen in standaard formaten waaronder ook 1m x 1m: https://nl.aliexpress.com/item/1005008596298897.html
[Afbeelding]
Dat was dus mijn probleem. Na elk jaar is zo'n laken vergaan en moet je een nieuw laken halen. Leuk als je een oneindige bron hebt van oude witte lakens, maar die bron is bij mij opgedroogd. Ik zocht een duurzamere oplossing.Fanatic_FS schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:52:
[...]
Doe hier al jarenlang een oud wit laken over de koepels met een baksteentje op de hoeken, kost nog minder.
Android developer & dürüm-liefhebber
Ziet er netjes uit ! Is dat tegenwoordig standaard , dat iedereen gewoon 2 enorme monitoren heeft ?
Ik heb 1 monitor van werk en 1 ultra wide zelf. Dus feitelijk 3 monitoren qua ruimte.Truffeltje schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:16:
Ziet er netjes uit ! Is dat tegenwoordig standaard , dat iedereen gewoon 2 enorme monitoren heeft ?
Mijn vrouw heeft gewoon 2 monitoren van werk gekregen voor thuiswerkplek. 24 of 27 inch geloof ik.
Redelijk standaard was dat sowieso met corona qua thuiswerk plek spullen.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Vandaag weer eens met vloertegels bezig geweest. Op Marktplaats 5,5 m2 tegels voor €15 gekocht en ik had nog aangebroken zak Eurocol 675, van bijna 4 jaar oud in de schuur staan. Die poederlijm was nog net zo goed als nieuw en ik had precies genoeg voor het vloertje in de nieuwe berging:
:strip_exif()/f/image/noXMOrRR83eftpOwNz0TRa1l.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FFOOvxIx50csROXoPg5DUDcy.jpg?f=user_large)
Hopelijk is de Eurocol 717 ook nog goed gebleven dan heb ik toch een erg nette vloer in mijn tuinberging, voor weinug! Ik had deze tegels zelf niet zo snel nieuw gekocht en zeker niet voor de prijs waarvoor ze worden aangeboden.
:strip_exif()/f/image/noXMOrRR83eftpOwNz0TRa1l.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FFOOvxIx50csROXoPg5DUDcy.jpg?f=user_large)
Hopelijk is de Eurocol 717 ook nog goed gebleven dan heb ik toch een erg nette vloer in mijn tuinberging, voor weinug! Ik had deze tegels zelf niet zo snel nieuw gekocht en zeker niet voor de prijs waarvoor ze worden aangeboden.
De afgelopen 1,5 maand ben ik in de weekenden bezig geweest met het renoveren van het toilet. Er zat niet heel veel tijdsdruk op omdat we op de 1e verdieping nog een toilet hebben.
De bedoeling was eerst om het toilet een snelle make-over te geven met kunststof platen die je over het bestaande tegelwerk heen plakt, maar dit bleek toch wel erg duur voor een medium resultaat. Bovendien was de huidige toilet echt veel te laag afgesteld, dus was dit meteen een kans om dat te fixen.
Aan materiaal ben ik uiteindelijk 1600 euro kwijt, wat tegenwoordig best schappelijk is als je kijkt naar offertes van 3000 tot 4000 euro incl. BTW (!).
Een hoop dingen heb ik voor het eerst gedaan: een inbouwreservoir plaatsen, tegelen, voegen, egaliseren, PVC plakken, henco waterleidingen persen...
En hoewel het meerendeel vlekkeloos ging, heb ik toch ook wat foutjes gemaakt. Gelukkig heb ik de meeste kunnen corrigeren.
Mijn leerpunten:
:strip_exif()/f/image/eH0SeYDGSHY68nrdpFBjidGQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T20VPfOvNSh1Za6xfKnoBYjG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pOu9iMP02ICR5OAagZRnpdtN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yiwj2Npa5tUvkjXyoHVzzjWU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z4ybrBGzv3vwphtr7hIgpQOD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yWLT3G0Ya4VcGCtmE4h6kLLf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bTWUmlrRFxPKxVe0eEfCGzmv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nVO5CzNqW59rp9FWXDTnL9B6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xSiQQIRaRnF4Pr9WPnJ5XA29.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hHWjqDp2bP6oYzDs9SJq0vBk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mvNLlIgYBwmHTbjZ58MYHAZg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hyJZcpYHZj9xbNIIoMiMuIjZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E8KUcAGoxN5oEEuTyok0SuJ9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/62xLKWHxsb9m3gynIu2qIXME.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AWHyAXVWhjA5rua4fw4tH2ZB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3gExGpWKWuY0uiRGYvSlcqyA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9XNEzrVaWvZGk4TJQuI4RvP0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1tCezd39BS8NLanIEwEbhx34.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5HRgaR5aQAhdHuTlNVFd0a03.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WdFphaXQx6xjz3Nq9wabzs2t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tArLwewRzQnEF0LGfdUCj6pr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y0bWFQ2bZdpomh7nKllpqsvG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VgMAVbh9z6uaQNpO3gXuV7zr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MNuBUWGUQk7IlZ0YZ1PQRPkK.jpg?f=fotoalbum_large)
De bedoeling was eerst om het toilet een snelle make-over te geven met kunststof platen die je over het bestaande tegelwerk heen plakt, maar dit bleek toch wel erg duur voor een medium resultaat. Bovendien was de huidige toilet echt veel te laag afgesteld, dus was dit meteen een kans om dat te fixen.
Aan materiaal ben ik uiteindelijk 1600 euro kwijt, wat tegenwoordig best schappelijk is als je kijkt naar offertes van 3000 tot 4000 euro incl. BTW (!).
Een hoop dingen heb ik voor het eerst gedaan: een inbouwreservoir plaatsen, tegelen, voegen, egaliseren, PVC plakken, henco waterleidingen persen...
En hoewel het meerendeel vlekkeloos ging, heb ik toch ook wat foutjes gemaakt. Gelukkig heb ik de meeste kunnen corrigeren.
Mijn leerpunten:
- Leuk dat je een ruimtebesparend Geberit frame koopt van 8 cm (UP720), maar als je rioolbuis niet dicht genoeg bij de muur zit heb je daar niks aan en had je net zo goed de goedkopere UP320 van 12cm kunnen kopen...
- Slagpluggen die technisch gezien kort genoeg zijn om niet aan de andere kant van de muur naar buiten te komen, kunnen toch een bult veroorzaken als je niet goed al het stof uit het boorgat haalt
- Ik ben vergeten om een muurplaat te installeren op de waterleiding van het fonteintje. Dat wilde ik oplossen met een kraan met knelkoppeling direct op de waterleiding (gelukt), maar ik heb de waterleiding te kort op de muur afgezaagd, waardoor het rozet niet meer op de leiding past. Daarom nu afgekit.
- Uit onzekerheid heb ik elke millimeter van de tegels in de lijm gezet en niet altijd de randjes schoongemaakt, met als gevolg dat de lijm ook uit de voegen kwam. Op de meeste plekken heb ik dat direct weggehaald, maar niet op allemaal. Het is op waterbasis, dus ik dacht dat later nog wel ging, maar dat viel vies tegen. Uiteindelijk mijn multitool moeten gebruiken.
- In mijn enthousiasme na werktijd nog even snel het fonteintje opgehangen. Netjes de bovenkant van het fonteintje afgemeten op de muur op 90cm. Vervolgens vergeten om vanaf die 90cm terug omlaag te rekenen voor de boorgaten, waardoor ik de boorgaten op 90cm heb gehoord. Gevolg: bovenkant van het fonteintje zit niet op 90cm maar op 94 cm...
- Maar de belangrijkste les hieruit is, blijkt maar weer: "vaak ben je te bang!" Gewoon doen!
:strip_exif()/f/image/eH0SeYDGSHY68nrdpFBjidGQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T20VPfOvNSh1Za6xfKnoBYjG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pOu9iMP02ICR5OAagZRnpdtN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yiwj2Npa5tUvkjXyoHVzzjWU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z4ybrBGzv3vwphtr7hIgpQOD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yWLT3G0Ya4VcGCtmE4h6kLLf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bTWUmlrRFxPKxVe0eEfCGzmv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nVO5CzNqW59rp9FWXDTnL9B6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xSiQQIRaRnF4Pr9WPnJ5XA29.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hHWjqDp2bP6oYzDs9SJq0vBk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mvNLlIgYBwmHTbjZ58MYHAZg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hyJZcpYHZj9xbNIIoMiMuIjZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E8KUcAGoxN5oEEuTyok0SuJ9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/62xLKWHxsb9m3gynIu2qIXME.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AWHyAXVWhjA5rua4fw4tH2ZB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3gExGpWKWuY0uiRGYvSlcqyA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9XNEzrVaWvZGk4TJQuI4RvP0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1tCezd39BS8NLanIEwEbhx34.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5HRgaR5aQAhdHuTlNVFd0a03.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WdFphaXQx6xjz3Nq9wabzs2t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tArLwewRzQnEF0LGfdUCj6pr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y0bWFQ2bZdpomh7nKllpqsvG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VgMAVbh9z6uaQNpO3gXuV7zr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MNuBUWGUQk7IlZ0YZ1PQRPkK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GZ6muJ6jQ0J2bJmrMSSbQaoY.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom en waarmee heb je die wedi plaat achter de pot helemaal in zitten smeren? Dat roze spul.Ethiron schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:58:
De afgelopen 1,5 maand ben ik in de weekenden bezig geweest met het renoveren van het toilet. Er zat niet heel veel tijdsdruk op omdat we op de 1e verdieping nog een toilet hebben.
Mijn leerpunten:Maar in het kader van geen praatjes maar plaatjes:
- Leuk dat je een ruimtebesparend Geberit frame koopt van 8 cm (UP720), maar als je rioolbuis niet dicht genoeg bij de muur zit heb je daar niks aan en had je net zo goed de goedkopere UP320 van 12cm kunnen kopen...
- Slagpluggen die technisch gezien kort genoeg zijn om niet aan de andere kant van de muur naar buiten te komen, kunnen toch een bult veroorzaken als je niet goed al het stof uit het boorgat haalt
- Ik ben vergeten om een muurplaat te installeren op de waterleiding van het fonteintje. Dat wilde ik oplossen met een kraan met knelkoppeling direct op de waterleiding (gelukt), maar ik heb de waterleiding te kort op de muur afgezaagd, waardoor het rozet niet meer op de leiding past. Daarom nu afgekit.
- Uit onzekerheid heb ik elke millimeter van de tegels in de lijm gezet en niet altijd de randjes schoongemaakt, met als gevolg dat de lijm ook uit de voegen kwam. Op de meeste plekken heb ik dat direct weggehaald, maar niet op allemaal. Het is op waterbasis, dus ik dacht dat later nog wel ging, maar dat viel vies tegen. Uiteindelijk mijn multitool moeten gebruiken.
- In mijn enthousiasme na werktijd nog even snel het fonteintje opgehangen. Netjes de bovenkant van het fonteintje afgemeten op de muur op 90cm. Vervolgens vergeten om vanaf die 90cm terug omlaag te rekenen voor de boorgaten, waardoor ik de boorgaten op 90cm heb gehoord. Gevolg: bovenkant van het fonteintje zit niet op 90cm maar op 94 cm...
- Maar de belangrijkste les hieruit is, blijkt maar weer: "vaak ben je te bang!" Gewoon doen!
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi resultaat man!
Mag ik vragen wat voor tang je gebruikt hebt om de waterleiding te persen? Handtang of een automatische gehuurt?
Mag ik vragen wat voor tang je gebruikt hebt om de waterleiding te persen? Handtang of een automatische gehuurt?
@Ethiron Nu nog een mooi schrootjesplafond erin!
diskeltische lurker
Is dat niet gewoon een roze laser-lijn? Of bedoel je die niet?Wolly schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:09:
[...]
Waarom en waarmee heb je die wedi plaat achter de pot helemaal in zitten smeren? Dat roze spul.
Nee, die plaat is grijs maar later ineens roze.Valorian schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:37:
[...]
Is dat niet gewoon een roze laser-lijn? Of bedoel je die niet?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5HRgaR5aQAhdHuTlNVFd0a03.jpg?f=user_large)
Hoewel het resultaat in mijn ogen meer dan prima is zou ik persoonlijk een waterkraan en elektra bij de wc pot gemaakt hebben. Dit om een Japanse bril te kunnen gebruiken, dat is wel de toekomst voor NL.
[ Voor 19% gewijzigd door Wolly op 14-05-2025 22:45 ]
Thanks allen! @Wolly Dat roze spul is voorstrijk voor niet-zuigende ondergronden. Dit spul:
https://www.hornbach.nl/p...uartz-051-1-5-kg/5506389/
In principe niet nodig, maar het werd mij wel geadviseerd in de bouwmarkt. Gevalletje voor de zekerheid en het toch nog spannend vinden dus het zekere voor het onzeker willen nemen.
@wokkelz Ik heb bij Warmteservice een Henco perstang gehuurd, inderdaad een elektrische (en ook meteen de koppeling en het stuk buis daar gekocht!) Uiteindelijk was ik iets van 3 tientjes kwijt aan huur en 2 tientjes aan materiaal.
Ik wilde geen knelkoppeling inbouwen en voor solderen was ik waarschijnlijk minstens evenveel geld kwijt geweest, omdat ik daar ook geen materiaal voor heb. En dit is sneller + meer dummy proof.
@technopeuter Ga jij eens je mond spoelen.
https://www.hornbach.nl/p...uartz-051-1-5-kg/5506389/
In principe niet nodig, maar het werd mij wel geadviseerd in de bouwmarkt. Gevalletje voor de zekerheid en het toch nog spannend vinden dus het zekere voor het onzeker willen nemen.
@wokkelz Ik heb bij Warmteservice een Henco perstang gehuurd, inderdaad een elektrische (en ook meteen de koppeling en het stuk buis daar gekocht!) Uiteindelijk was ik iets van 3 tientjes kwijt aan huur en 2 tientjes aan materiaal.
Ik wilde geen knelkoppeling inbouwen en voor solderen was ik waarschijnlijk minstens evenveel geld kwijt geweest, omdat ik daar ook geen materiaal voor heb. En dit is sneller + meer dummy proof.
@technopeuter Ga jij eens je mond spoelen.
[ Voor 15% gewijzigd door Ethiron op 14-05-2025 22:52 ]
@Ethiron heel mooi! Wel i.m.o. een gemiste kans om er niet meteen een verlaagd plafond in te zetten (of gewoon wat stucplaten er tegenaan te zetten en strak te stucen.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
@miicker de grap is juist dat er al een verlaagd plafond in zit!
De hele boel is zo’n 10cm verlaagd door de vorige bewoner.
Alleen inderdaad niet met een inbouw spotje, waardoor het een constructieplafond lijkt door de opbouwlamp.
Vraag me trouwens niet waarom hij destijds niet die naad heeft gevuld en die structuurverf heeft aangebracht… maar zo waren er wel meer bijzonderheden.
Dat zou overigens wel relatief makkelijk nog aangepast kunnen worden.
Verder dank!
Alleen inderdaad niet met een inbouw spotje, waardoor het een constructieplafond lijkt door de opbouwlamp.
Vraag me trouwens niet waarom hij destijds niet die naad heeft gevuld en die structuurverf heeft aangebracht… maar zo waren er wel meer bijzonderheden.
Dat zou overigens wel relatief makkelijk nog aangepast kunnen worden.
Verder dank!
[ Voor 32% gewijzigd door Ethiron op 15-05-2025 06:49 ]
tja, als ik het voorstel moet ik mijn mond spoelen bij een bak die 4cm te hoog zit ;miicker schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 00:20:
@Ethiron heel mooi! Wel i.m.o. een gemiste kans om er niet meteen een verlaagd plafond in te zetten (of gewoon wat stucplaten er tegenaan te zetten en strak te stucen.
diskeltische lurker
Kringloopwinkels, een euro per laken. Maar je hebt al wat andersMavamaarten schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:53:
[...]
Dat was dus mijn probleem. Na elk jaar is zo'n laken vergaan en moet je een nieuw laken halen. Leuk als je een oneindige bron hebt van oude witte lakens, maar die bron is bij mij opgedroogd. Ik zocht een duurzamere oplossing.
Terecht! Alleen complimenten, de rest censureren we of we waterboarden je in een fontein van 18x40cmtechnopeuter schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:12:
[...]
tja, als ik het voorstel moet ik mijn mond spoelen bij een bak die 4cm te hoog zit ;
Nee hoor, just kidding. Alle feedback is welkom en leerzaam.
Da's een serieus sjiek vloertje voor een schuurtje.GodDamage schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:50:
Vandaag weer eens met vloertegels bezig geweest. Op Marktplaats 5,5 m2 tegels voor €15 gekocht en ik had nog aangebroken zak Eurocol 675, van bijna 4 jaar oud in de schuur staan. Die poederlijm was nog net zo goed als nieuw en ik had precies genoeg voor het vloertje in de nieuwe berging:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu schoenen uit voor je naar binnen gaat
Inmiddels opgelost. Scharnier los geschroefd van het kozijn (5 schroeven) en aan bovenkant van het raam los gekoppeld. Met een hamer het scharnier recht geslagen (had niets te verliezen, dus proberen waard), teruggeplaatst, en werkt weer zoals 't hoort.JBS schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:23:
Één van onze draaikiepramen gaat niet meer helemaal dicht. Linksboven lijkt iets het sluiten fysiek tegen te houden. Nu zat ik de scharnieren eens te vergelijken met een draaikiepraam dat wel normaal helemaal sluit, en ik vraag me af of deze knik in het scharnier (van het raam dat linksboven ergens door tegengehouden wordt bij helemaal sluiten) hoort te zitten?
[Afbeelding]
In de tuin zit de buitenkraan direct naast de gevel. Ideaal voor even een gietertje vullen, maar we willen nu een sproei-iets gaan maken. Wat druppelslangen, etc. Dit kan niet direct op de huidige buitenkraan.
Nu wil ik een 2de buitenkraan maken aan de rand van het terras/begin groen, tegen de schutting ofzo. Daar komt van het splitsen van slangen en de 'computer'. Dit is zo'n kleine 3 a 4 meter langs een muurtje, onder de terrastegels door. Kan dit met een normaal stukje tuinslang wat ik nog hebben liggen? Onder de tegels zit zand.
En, ik wil die tuinslang dan uit de grond zo'n 30cm omhoog, kraantje aan de schutting maken. Zijn er kranen die ik direct aan een tuinslang kan maken?
Nu wil ik een 2de buitenkraan maken aan de rand van het terras/begin groen, tegen de schutting ofzo. Daar komt van het splitsen van slangen en de 'computer'. Dit is zo'n kleine 3 a 4 meter langs een muurtje, onder de terrastegels door. Kan dit met een normaal stukje tuinslang wat ik nog hebben liggen? Onder de tegels zit zand.
En, ik wil die tuinslang dan uit de grond zo'n 30cm omhoog, kraantje aan de schutting maken. Zijn er kranen die ik direct aan een tuinslang kan maken?
https://www.tuinartikelen...uinslang-aansluiting.htmlBlomminator schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:41:
In de tuin zit de buitenkraan direct naast de gevel. Ideaal voor even een gietertje vullen, maar we willen nu een sproei-iets gaan maken. Wat druppelslangen, etc. Dit kan niet direct op de huidige buitenkraan.
Of even zoeken op tyleen muurplaat en daar een kraantje in draaien.
[ Voor 3% gewijzigd door Slappyjoez op 16-05-2025 14:28 ]
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Slangen in de tuin ingraven zou ik met tyleen doen. Als ongevraagd advies zou ik nadenken over een eventuele keerklep als je het systeem permanent op de waterleiding / tuinkraan aangesloten houdt. Officieel mag een permanente aansluiting alleen met een overloopvat constructie. In de praktijk knalt bijna iedereen zijn gardena beregeningskastje op de buitenkraan en krijgt er niemand legionella oid. Een tussenweg zou een EA terugstroombeveiliging zijn. heb je iig iets van bescherming.Blomminator schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:41:
Veel info over ontwerp evt hier
En @Slappyjoez ; Mooi kraan!doktervictor schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:45:
[...]
Slangen in de tuin ingraven zou ik met tyleen doen. Als ongevraagd advies zou ik nadenken over een eventuele keerklep als je het systeem permanent op de waterleiding / tuinkraan aangesloten houdt. Officieel mag een permanente aansluiting alleen met een overloopvat constructie. In de praktijk knalt bijna iedereen zijn gardena beregeningskastje op de buitenkraan en krijgt er niemand legionella oid. Een tussenweg zou een EA terugstroombeveiliging zijn. heb je iig iets van bescherming.
Veel info over ontwerp evt hier
Goed idee wel van een keerklep/overloopvat. Kans is niet zo groot, maar ja, het is wel permanent. Maar dan zou ik nu denken, dat die keerklep/vat al in de huidige buis/slang (?) naar buiten toe moet. Dit ligt ergens in de kruipruimte, wel met afsluiting voor de winter, maar geen idee verder van de opzet.
Dat kan ook in de kruipruimte. En staat dan los van deze extra kraan; het wordt een verlenging op het bestaande.
Zal morgen eens de tuintegel wippen, kijken of er nu een slang of buis ligt, om te zien hoe het verder kan geknoopt worden. het is nu voor ook tijdelijk, volgende week op vakantie, en wil voor die tijd wat slangen uitrollen. Permanente structuur komt later.
Thanks!
@Ethiron mag ik vragen waar je dat zwarte sifon met bocht vandaan hebt? Ik heb dezelfde sifon, maar zonder bocht dus daar zit zo'n 'mooie' grijze

Kan er in zo'n tyleenmuurplaat ook (tijdelijk) een tuinslang worden gepropt? Qua maatvoering lijkt mij wel te passen.Slappyjoez schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:26:
[...]
https://www.tuinartikelen...uinslang-aansluiting.html
Of even zoeken op tyleen muurplaat en daar een kraantje in draaien.
Net even gekeken, maar de buitenkraanleiding is niet direct benaderbaar. Ik moet even wat aan elkaar knopen, voor de vakantie.
Dan kan ik nu tuinslang in de muurplaat proppen, kraantje erop, alles aansluiten.
Na de vakantie moet er dan vanuit de kruipruimte een tyleenslang komen naar einde terras+doorgetrokken naar einde tuin. Daar wil ik graag een buitendouche maken. Dus een aansluiting is dan wel zo handig.
Haha, ik vroeg mij al af of dit iemand ging opvallen.RobKJ schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:35:
@Ethiron mag ik vragen waar je dat zwarte sifon met bocht vandaan hebt? Ik heb dezelfde sifon, maar zonder bocht dus daar zit zo'n 'mooie' grijze
Het vereist een beetje een creatieve oplossing. Je koopt een zwarte vloerbuis en die kort je vervolgens aan allebei de kanten van de bocht op de juiste lengte in.
https://www.gamma.nl/asso...Gn8BRDcBt0LEHciE8npA8aXIu
De crux zit m in permanente verbinding. Een tuinslang wordt over het algemeen losgehaald na gebruik (ofzo). Als je tyleenpijpen op je waterleiding net gaat schroeven dan is het officieel dus met een overloopvat en en vanaf dat vat een eigen pomp naar de tuin. Eigen pomp kan ook handig zijn voor je waterdruk. Druppel leiding is geen probleem, maar als je van die rotorsproeiers erop gaat zetten is jet vaak een ander verhaal.Blomminator schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:03:
[...]
En @Slappyjoez ; Mooi kraan!
Goed idee wel van een keerklep/overloopvat. Kans is niet zo groot, maar ja, het is wel permanent. Maar dan zou ik nu denken, dat die keerklep/vat al in de huidige buis/slang (?) naar buiten toe moet. Dit ligt ergens in de kruipruimte, wel met afsluiting voor de winter, maar geen idee verder van de opzet.
Dat kan ook in de kruipruimte. En staat dan los van deze extra kraan; het wordt een verlenging op het bestaande.
Zal morgen eens de tuintegel wippen, kijken of er nu een slang of buis ligt, om te zien hoe het verder kan geknoopt worden. het is nu voor ook tijdelijk, volgende week op vakantie, en wil voor die tijd wat slangen uitrollen. Permanente structuur komt later.
Thanks!
Oplossing met vat en pomp kost wel meteen duur;-)
Mooi project! Je zou kunnen overwegen om het OSB in de tijdelijke woning wit te rollen, dan kijkt het toch even anders als het je woonkamer wordt.koentjuh schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:45:
Afgelopen week de sleutels van onze “nieuwe” woning gekregen, een vrijstaande woning uit 1910.
In de woning begonnen met slopen van de plafonds en gipswanden, beide geen isolatie en plafonds waren gemaakt van brandbaar zachtboard. Na een goede twee dagen met het breekijzer flink opgeschoten.
***members only***
Volgende stap is hout weghalen en dan de plafonds verder weghalen. We zijn nog aan het kijken of we het origineel weer kunnen laten namaken, mits beetje betaalbaar. Het verbouwen is al duur zat.
Ondertussen het bijgebouw, de garage, aan het verbouwen tot tijdelijke woonhuis voor de de periode dat we ons huis uit moeten en de nieuwe casa nog niet af is.
Ook hier lekker strippen en weer opbouwen, isolatie er tussen en osb platen gemonteerd. Ik denk dat we het vooralsnog niet laten stuccen, aangezien het daarna een werkplaats wordt. Ik ga nog even kijken of het haalbaar is om een nieuw betonnen vloertje te storten incl isolatie.
***members only***
Nu weer even terug in de huis wat af is, lekker rustig 😅
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Je kunt ook zoiets gebruiken, misschien wat makkelijker. Heb ik ook gebruikt bij ons scherm.wokkelz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:46:
Ik heb een zonneweringscherm aan mijn (tuin)gevel hangen van een meter of 5 breed. Deze is electrisch, de kabel gaat precies achter de zonnewering mijn gevel in. Nu wil ik hier netjes een IP65/67 doos aan de muur monteren om de kabel van binnen te koppelen aan de kabel van buiten. De kabel aan het zonnescherm is te kort, vandaar het doorverbinden.
Durft iemand wat te roepen over het gewicht van het zonnescherm? Om de electradoos netjes te monteren, moet ik het zonnescherm even van de beugels halen, hebben we het dan over een gewicht wat gewoon te tillen is of kan ik beter zorgen voor een paar hoge schagen om het scherm op te vangen?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Als je van die stellingen van een paar tientjes hebt staan dan dit:maartend schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:40:
Afm ; 180x90x40
Op zich kunnen ze redelijk wat gewicht hebben al lijken ze niet stabiel. Maar die ik nu hebt vastgeschroefd durf ik nu wel bovenop te gaan zitten. Bij een andere waar de MDF-plaatjes van waren gaan schimmelen in een eerdere schuur die vochtig was, heb ik wat 9mm OSB op maat gezaagd en erin gelegd. Meer dan stevig genoeg, mede omdat die stellingen aan de korte kant nog een extra liggertje hebben.Boudewijn schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:00:
Ik heb van die dingen van Bauhaus, die zijn an sich niet enorm stevig, maar hetzij aan elkaar, hetzij aan de muur geschroefd heb je plotseling veel meer stevigheid. In de mijne staat gereedschap en ander vrij zwaar spul. Gaat prima.
Ecodan warmtepomp
Wow, leip vloertje in je schuurGodDamage schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ecodan warmtepomp
Ik zag bij het lezen in eerste instantie alleen de eerste foto en zag niet dat er meer waren. Ik dacht "knap, maar dat had moderner gekund". En toen scrolde ik verderEthiron schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:58:
Mijn leerpunten:Maar in het kader van geen praatjes maar plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ecodan warmtepomp
Thanks, leuk om te horen! Dat van die badkamer is zeker waar.JT schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:38:
[...]
Ik zag bij het lezen in eerste instantie alleen de eerste foto en zag niet dat er meer waren. Ik dacht "knap, maar dat had moderner gekund". En toen scrolde ik verderEcht netjes hoor. Petje af. Verder helemaal eens, vaak ben je te bang. Maar dan helpt het wel enorm als je geen tijdsdruk hebt - je enige badkamer zal qua stress toch een ander verhaal zijn, zeker met een gezin denk ik.
Over twee weken ga ik zelf de badkamer verbouwen en vrouwlief is begin augustus uitgerekend van onze eerste, dus die druk voel ik inderdaad wel. Maar wel vertrouwen opgebouwd door de toiletrenovatie!
Hoogzwanger en dan een grote verbouwingEthiron schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:29:
[...]
Thanks, leuk om te horen! Dat van die badkamer is zeker waar.
Over twee weken ga ik zelf de badkamer verbouwen en vrouwlief is begin augustus uitgerekend van onze eerste, dus die druk voel ik inderdaad wel. Maar wel vertrouwen opgebouwd door de toiletrenovatie!
Dat is helemaal spannendEthiron schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:29:
[...]
Thanks, leuk om te horen! Dat van die badkamer is zeker waar.
Ecodan warmtepomp
Nee want bij de UP320 zit er een stuk frame in de weg waar bij de UP720 de buis direct naar beneden kan. Je 'bochtstraal' is korter. Met een UP320 zit het midden van je buis altijd op ten minste 9 cm ten opzichte van voorkant frame, bij UP720 is dat ten minste 5 cm. Tussen die 5 en 9 cm kom je er alleen met een UP720. Dus als je (niet-te-verplaatsen) rioolbuis in de grond de locatie van de wc bepaalt, bespaar je met een UP720 altijd ruimte.Ethiron schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:58:
[list]
• Leuk dat je een ruimtebesparend Geberit frame koopt van 8 cm (UP720), maar als je rioolbuis niet dicht genoeg bij de muur zit heb je daar niks aan en had je net zo goed de goedkopere UP320 van 12cm kunnen kopen...
@Ethiron flinke klus zeg en mooi geworden! 
Waar is de extra lichtknop links buiten de WC voor die je hebt aangelegd?
Dacht eerst ter vervanging van de bestaande knop in de WC maar die zit er ook nog:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1tCezd39BS8NLanIEwEbhx34.jpg?f=user_large)
Is dat een wisselschakeling zodat je de lamp zowel binnen als buiten kan bedienen?
Dacht eerst ter vervanging van de bestaande knop in de WC maar die zit er ook nog:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1tCezd39BS8NLanIEwEbhx34.jpg?f=user_large)
Is dat een wisselschakeling zodat je de lamp zowel binnen als buiten kan bedienen?
Thanks voor de tips! Even verdiept in VOS en inderdaad een goed idee!twain4me schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:56:
[...]
Hoogzwanger en dan een grote verbouwingeven wat ongevraagd advies: zorg voor veel ventilatie zo snel mogelijk zo veel mogelijk VOS (Vluchtige Organische Stoffen) het huis uit is daarbij je doel. . en koop eventuele meubels e.d. zo vroeg mogelijk en laat ze uitgassen op een kamer met veel ventilatie.
Ja dat zou inderdaad makkelijk zijn. Gelukkig hebben we ook nog familie op loopafstand wonen. Desondanks voel ik toch pressure.JT schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:09:
[...]
Dat is helemaal spannendMisschien handig om te kijken waar je eerst mee begint zodanig dat andere zaken nog in gebruik kunnen blijven tot je op het punt aankomt dat dat ook echt moet gaan.
Hmm oké dan toch geen weggegooid geld!Bobmeister schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:19:
[...]
Nee want bij de UP320 zit er een stuk frame in de weg waar bij de UP720 de buis direct naar beneden kan. Je 'bochtstraal' is korter. Met een UP320 zit het midden van je buis altijd op ten minste 9 cm ten opzichte van voorkant frame, bij UP720 is dat ten minste 5 cm. Tussen die 5 en 9 cm kom je er alleen met een UP720. Dus als je (niet-te-verplaatsen) rioolbuis in de grond de locatie van de wc bepaalt, bespaar je met een UP720 altijd ruimte.
@Vliegvlug thanks!Vliegvlug schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:54:
@Ethiron flinke klus zeg en mooi geworden!
[Afbeelding]
De vorige bewoner had in de meterkast twee schakelaars gemaakt: eentje voor de grondspots in de voortuin en eentje om het buitenstopcontact te schakelen.
Probleem is dat de jassen van de kapstok af moeten om de meterkastdeur te openen. Lijkt een kleine moeite, maar in de praktijk gingen die grondspots daardoor nooit aan en pakte ik eerder een verlengsnoer dan dat ik het buitenstopcontact aan schakelde.
Die twee schakelaars heb ik dus verplaatst naar de gang zodat ik de lampen en het stopcontact makkelijk kan schakelen!
Dat wilde ik al langere tijd doen, maar ik had geen mogelijkheid om het makkelijk op een nette manier te doen. Nu de ombouw van het toilet open was kon ik makkelijk naar de kruipruimte boren en de elektraleiding in de ombouw verwerken zonder in de gang opnieuw te hoeven stucen
Ah, op die manier. Goed van de gelegenheid gebruik gemaakt om dat meteen ook aan te pakken, is inderdaad een stuk handiger twee goed bereikbare schakelaars op de gang!Ethiron schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:25:
@Vliegvlug thanks!
De vorige bewoner had in de meterkast twee schakelaars gemaakt: eentje voor de grondspots in de voortuin en eentje om het buitenstopcontact te schakelen.
Probleem is dat de jassen van de kapstok af moeten om de meterkastdeur te openen. Lijkt een kleine moeite, maar in de praktijk gingen die grondspots daardoor nooit aan en pakte ik eerder een verlengsnoer dan dat ik het buitenstopcontact aan schakelde.
Die twee schakelaars heb ik dus verplaatst naar de gang zodat ik de lampen en het stopcontact makkelijk kan schakelen!
Dat wilde ik al langere tijd doen, maar ik had geen mogelijkheid om het makkelijk op een nette manier te doen. Nu de ombouw van het toilet open was kon ik makkelijk naar de kruipruimte boren en de elektraleiding in de ombouw verwerken zonder in de gang opnieuw te hoeven stucen
Vraag ivm fornuisgroep.
Ik ga een automaat aanschaffen voor mijn inductie ; 7350W.
nu zie ik 2 verschillende soorten automaten eigenlijk;
2x1p+N
en
2-polig + 2 nul
Oh, en dan zie ik ook nog Resi9 2P+2N , maar ik denk dat dit hetzelfde is als 2-polig + 2 nul?
Ik veronderstel dat het iets met het onderberken te maken heeft, maar kan iemand me in Jip/Janneke taal zeggen wat het verschil is of wat het betekend?
Ik kom er nl niet precies uit en wil het wel weten. Gaat naar een Perilex WCD
Klopt het dat 2P bedoeld is als ik 2 verschillende fases gebruik en 1P als ik 2 groepen op 1 fase zet?
En als ik nog niet zeker weet wat ik ga doen, kan ik dan het beste een 2P gebruiken, mits bovenstaande klopt?
2x1p+N
en
2-polig + 2 nul
Oh, en dan zie ik ook nog Resi9 2P+2N , maar ik denk dat dit hetzelfde is als 2-polig + 2 nul?
Ik veronderstel dat het iets met het onderberken te maken heeft, maar kan iemand me in Jip/Janneke taal zeggen wat het verschil is of wat het betekend?
Klopt het dat 2P bedoeld is als ik 2 verschillende fases gebruik en 1P als ik 2 groepen op 1 fase zet?
En als ik nog niet zeker weet wat ik ga doen, kan ik dan het beste een 2P gebruiken, mits bovenstaande klopt?
[ Voor 27% gewijzigd door maartend op 17-05-2025 16:52 ]
Jrz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:55:
[...]
Haha ok, ik weet bij wie ik moet zijn mocht ik ooit een gaatje nodig hebben
:strip_exif()/f/image/KZpTtLm0fumJNYKX4xxAzv6v.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de zekerheid ook nog een Hilti PS85 multiscanner gehuurd. Het beton was goed hard maar ben er na een paar uur toch schoon doorheen gekomen. 😅
Het grote kookplaat aansluiten topicmaartend schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:36:
Vraag ivm fornuisgroep.
2x1p+N
en
2-polig + 2 nul

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/