KillaZ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:06:
[...]
Mijn oude heer van 74 zou trots zijn op die foto's van je
Die hoor ik alleen maar klagen als hij "die jonkies" ziet straten en dan komen weer de verhalen van vroeger. Leuk om te horen, maar na 100 keer geloof je het wel

Klopt hoor, er wordt teveel op theorie gehamerd. Simpel voorbeeld van toen ik mijn EVC ging halen. Leerlingen moesten een rollaag met verkanting straten. Voorbeeld,
Op het hoogste punt ligt de steen waterpas en bij de kolk schuin. Op deze manier hou je je weg vlak. De leerlingen gebruiken 2 draden. Maar door de verkanting liep de draad steeds vast. Met een spatlijn voorkom je dit dus. Zowel docent als de leerlingen hadden dit nog nooit gezien.

pman63 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:34:
Ik heb eerlijk gezegd ook mijn bedenkingen bij de manier van straten zoals die tegenwoordig op vooral de openbare weg wordt uitgevoerd, veelal machinaal (vanwege de ARBO natuurlijk en dat snap ik best) maar na een half jaar ligt alles er los en schots in scheef in. Men lijkt geen eer meer in het werk te hebben zo lijkt het en de gemeente vindt het wel best want het valt binnen de marges.
Je hebt helemaal gelijk!
Het heeft eigenlijk met meerdere factoren te maken. Basis, opbouw, tijd en natuurlijk werkwijze. Vroeger werd er in een nieuwbouwwijk een bouwstraat aangelegd die 2 jaar bleef liggen. Vaak ook met stenen op zijn kop of oude stenen. Dit was makkelijk voor de bouw en als het eenmaal ingeklonken was, werd er definitief gestraat. Hiermee heb je de slappe plekken ondervangen.
Opbouw en verdichting is ook vreselijk belangrijk. Zit er menggranulaat of duomix onder, hoeveel en wat zit daar weer onder. Maar tegenwoordig wordt er ook meer gebruik gemaakt van water passerende stenen. Dit zijn stenen met hele grote afstandhouders zodat water in de grond kan trekken ipv naar kolken. Daarvoor dient de opbouw ook heel anders te zijn. Vaak wordt er 1,5m (!!!) afgegraven, speciaal doek, lavasteen, doek en dan split toegepast. Maar hoe wil je 1,5m goed verdichten in de minimale tijd die je hebt? En dat is gelijk ook het probleem; er wordt te weinig betaald per m² waardoor het afgeraffeld wordt. Mn oude werkgever zei altijd: 'Een 5,5 is ook voldoende....'
Ik heb genoeg machinaal bestraat en ik kan bevestigen dat stenen ruimer liggen als ze machinaal bestraat worden dan met de hand. Hoe dit komt kan ik niet zeggen maar we hadden een keer proef op de som gedaan en op een afstand van 5 meter scheelde het 1,5cm. En straatwerk moet je altijd onder spanning aanbrengen zowel voor het oog als voor de kwaliteit, daarom altijd met porring zodat je met aftrillen spanning op de zijkanten brengt. Als de stenen dus niet goed tegen elkaar aan liggen kunnen ze dus schuiven en/of verzakken.
Ik vraag me echt af of machinaal straten nu zo veel beter is. Ja, voor de gene op de machine is het lichter werk maar voor diegene die erbij moet lopen zeker niet. Er moeten altijd nog 4 stenen met de hand gelegd worden en in geval van keper verband moet diagonaal werken en dus opzetjes met de hand maken en nog driehoek met de hand dicht leggen. De machine kost geld dus moet doorgaan, dus, pakken stenen open maken, die 4 stenen, lijnen in gaten houden, rijplaten leggen, opzetjes maken, dichtstraten, enzovoorts, waarbij je constant moet opletten en gaat staan, zitten, staan, zitten; ik ben helemaal gebroken als ik erbij loop, lichamelijk gewoon op. Op de machine ben je geestelijk op want je moet ogen in je reet hebben.

De hele dag op mn knieën stenen leggen houd ik gewoon vol en is echt niet zo vermoeiend en zwaar als machinaal straten.
Daarom ben ik ook blij dat ik dat niet meer doe. Het is funest voor je lichaam. Voer liever het ambacht uit en maak liever dingen waar een andere stratenmaker zn handen vanaf trekt.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.