[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 478 479 Laatste
Acties:

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:17
Vloerverwarmingsvraag: is er een fysieke grens aan hoeveel.leidingen van 16mm er door een deuropening kunnen? Ik ga wandverwarming+vloerverwarming leggen en verwacht iets van 10 groepen en dus 20 buizen naar de verdeler te hebben. Verdeler komt in de gang, leidingverloop dan door de gang en onder de deur door naar de woonkamer. Kunnen er 20 buizen door een deuropening van 800mm? Heb ik dus 40mm per buis, moet op zich kunnen toch?

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:35
elektriekert schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:27:
[...]

Baking soda en azijn gaan schuimen omdat het een reactie met elkaar aan gaat en vervolgens neutraliseert.
Dan doet het dus niet zoveel meer. Wat wel werkt, maar niet meer vrij in NL verkocht mag worden is zoutzuur.

Das potdikkeme spul, heb ooit in een studiootje waar ik vanaf het begin af aan problemen had. (Haakse bochten enzo, uren met een trekveer bezig geweest). Keuken afvoer bleef een drama, totdat ik er een paar keer zoutzuur in gooide, kwartier later paar pannen kokend water erachteraan. ( PBM’s gebruiken).
Probleem opgelost, wel had de huisbaas een paar vlekjes in de wasbak van het zuur.

Maar die knakker deed er ook niks aan dus ja, dan moet je iets. Het viel me nog mee dat de pvc afvoer het overleefd had ;)
Is er niet iets anders dan zoutzuur. Want ik wil geen vlekken in mijn wasbak door de bijtende reactie en al zeker niet gezeur met lekkende afvoerbuizen tgv de bijtende actie van zoutzuur. Zeker niet als ze in de muur zitten.

Iemand anders nog tips? Ook op het los krijgen van de stop van de wasbak van mijn vrouw.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:07
Fr33z schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:51:
Vloerverwarmingsvraag: is er een fysieke grens aan hoeveel.leidingen van 16mm er door een deuropening kunnen? Ik ga wandverwarming+vloerverwarming leggen en verwacht iets van 10 groepen en dus 20 buizen naar de verdeler te hebben. Verdeler komt in de gang, leidingverloop dan door de gang en onder de deur door naar de woonkamer. Kunnen er 20 buizen door een deuropening van 800mm? Heb ik dus 40mm per buis, moet op zich kunnen toch?
Is het laag temperatuur verwarming? Anders wordt het plaatselijk wellicht te warm? Zou nog een aandachtspunt kunnen zijn.

Hier heb ik zo'n 16 buizen onder de dorpel van de deur door gemaakt en dat ging prima.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55
Jannibal23 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:18:
[...]

Is het laag temperatuur verwarming? Anders wordt het plaatselijk wellicht te warm? Zou nog een aandachtspunt kunnen zijn.

Hier heb ik zo'n 16 buizen onder de dorpel van de deur door gemaakt en dat ging prima.
Kan me niet voorstellen dat er iemand in de deuropening zit.

Het zijn retour en aanvoerleidingen? Het gemiddelde van Ta en Tr is de afgifte temperatuur. Zal niet zo'n vaart lopen. Je kunt ze wel kwijt. Als je op dat punt veel vloerbelasting hebt moet je overdenken of er genoeg 'vlees' om je leidingen zit. Je kunt een deel ook door een muur steken.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Fr33z
GudZ schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:07:
[...]

Kan me niet voorstellen dat er iemand in de deuropening zit.

Het zijn retour en aanvoerleidingen? Het gemiddelde van Ta en Tr is de afgifte temperatuur. Zal niet zo'n vaart lopen. Je kunt ze wel kwijt. Als je op dat punt veel vloerbelasting hebt moet je overdenken of er genoeg 'vlees' om je leidingen zit. Je kunt een deel ook door een muur steken.
Ja klopt retour en aanvoer inderdaad, 10 van elk. Zal totaal max 35c zijn aan en 30c retour op de koudste dagen en meestal meer 32-28C. Ik heb met 40mm totaal natuurlijk niet veel opvulling om de leidingen heen helaas. Versterkte egaline met vezels er over?

• GudZ
Fr33z schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:22:
[...]

Ja klopt retour en aanvoer inderdaad, 10 van elk. Zal totaal max 35c zijn aan en 30c retour op de koudste dagen en meestal meer 32-28C. Ik heb met 40mm totaal natuurlijk niet veel opvulling om de leidingen heen helaas. Versterkte egaline met vezels er over?
Wat voor type dekvloer is het? Droogbouw? Zandcement? Anhydriet?

• Fr33z
GudZ schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:15:
[...]

Wat voor type dekvloer is het? Droogbouw? Zandcement? Anhydriet?
Zandcement op broodjesvloer.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35

timovd

Voorsprong door techniek

Het is sowieso onverstandig om een ventiel direct op een MV-box te plaatsen, omdat je maar heel weinig weerstand hebt ten opzichte van andere ventielen. Dus een bocht er in, gaat het aan wat afremmen.
Wat voor een leiding loopt er direct naast? Als dat een verwarmingsbuis is, zuigt de mv ook direct die warmte weg en dan is het verstandig om het ventiel ergens anders uit te laten komen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Inge08
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:04
Impossibl3 schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:45:
[...]

Is er niet iets anders dan zoutzuur. Want ik wil geen vlekken in mijn wasbak door de bijtende reactie en al zeker niet gezeur met lekkende afvoerbuizen tgv de bijtende actie van zoutzuur. Zeker niet als ze in de muur zitten.

Iemand anders nog tips? Ook op het los krijgen van de stop van de wasbak van mijn vrouw.
Waarschijnlijk wordt het vastzitten veroorzaakt door kalkaanslag. Leg het ding maar eens een dag in een bakje met natuurazijn. Daarna afspoelen en kijken of je er beweging in krijgt. Misschien moet je het een keertje herhalen.

De verstopping kan je met soda (niet baking soda; dat is iets heel anders) en azijn wegwerken. Even laten weken en dan een liter kokend water doorheen. Misschien ook een paar keer herhalen. Het makkelijkste zou eigenlijk zijn om de sifon los te maken en die onder de buitenkraan schoon te maken. Waarschijnlijk zit daar gewoon voor jaren aan rotzooi in. Maar de soda+azijn+water methode moet ook werken.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-12 11:06

polthemol

Moderator General Chat
[...]

HG heeft een 2 componenten middel wat wel ok werkt. Als het echt vast-vast zit, er zijn ook ontstoppingsveren te krijgen (voor een 10-15 euro al) waarmee je een verstoppig mechanisch kunt verwijderen.

En overall met scheren in de wasbak: misschien gewoon schoonvegen /doekje over afvoer leggen :P Haren met zeep is echt nasty verstoppingen op den duur.

Met de stop die je hebt: ipv cola kun je azijn proberen, terug afspoelen en dan terug in WD40 laten weken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Impossibl3
Inge08 schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:50:
[...]

Waarschijnlijk wordt het vastzitten veroorzaakt door kalkaanslag. Leg het ding maar eens een dag in een bakje met natuurazijn. Daarna afspoelen en kijken of je er beweging in krijgt. Misschien moet je het een keertje herhalen.

De verstopping kan je met soda (niet baking soda; dat is iets heel anders) en azijn wegwerken. Even laten weken en dan een liter kokend water doorheen. Misschien ook een paar keer herhalen. Het makkelijkste zou eigenlijk zijn om de sifon los te maken en die onder de buitenkraan schoon te maken. Waarschijnlijk zit daar gewoon voor jaren aan rotzooi in. Maar de soda+azijn+water methode moet ook werken.
Ah gewone soda weer wat geleerd. Een kwartaal, half jaar geleden heb ik de sifon al los gemaakt en helemaal gereinigd. Toen kwam er een hoop zooi uit. Ik ga het eens met soda proberen.

Azijn ga ik ook maar proberen het kan goed kalk zijn daar hebben we best wel last van.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:16
[...]

Pvc wordt niet aangetast door zoutzuur. Wel kan het warm/heet worden als er een flinke reactie gaande is, met als extreme gevolg dat een verbinding los zou laten.
Maar vlekken in je wasbak blijft wel een ding.
Dan zou je de sifon er tussenuit moeten halen en rechtstreeks in je pijp gieten.

Ik verwacht dat je de sifon wel hebt schoongemaakt of nagekeken?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Voor verstoppingen werkt even goed rammen met de ouderwetse plopper vaak ook prima. Wel zo fijn ook als de boel wel los moet en je niet bijtende rommel over je handen heen krijgt.

• Impossibl3
elektriekert schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:39:
[...]
Ik verwacht dat je de sifon wel hebt schoongemaakt of nagekeken?
Ja dat heb ik redelijk recent nog gedaan waarna het een paar maanden goed ging. Ik kan mij niet voorstellen dat die nu weer vol zit als de eerste keer pas na 2,5 jaar schoonmaken was (langer wonen wij er niet en ik weet niet wanneer de vorige bewoners het hebben schoongemaakt).

Eerst maar eens met soda (geen baging soda) aan de slag gaan en en paar pannen kokend water en anders toch alles weer open maken en eventueel de veer er doorheen jassen.

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:23
ThinkPad schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:32:
Voor verstoppingen werkt even goed rammen met de ouderwetse plopper vaak ook prima. Wel zo fijn ook als de boel wel los moet en je niet bijtende rommel over je handen heen krijgt.
Al doen mensen het vaak verkeerd waardoor het niet zo goed werkt als zou moeten....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

timovd schreef op maandag 22 december 2025 @ 06:36:
[...]

Het is sowieso onverstandig om een ventiel direct op een MV-box te plaatsen, omdat je maar heel weinig weerstand hebt ten opzichte van andere ventielen. Dus een bocht er in, gaat het aan wat afremmen.
Wat voor een leiding loopt er direct naast? Als dat een verwarmingsbuis is, zuigt de mv ook direct die warmte weg en dan is het verstandig om het ventiel ergens anders uit te laten komen.
Capaciteit van de MV is ingeregeld met dat ding er op, dus invloed op andere ventielen is ok en geen issue.
Dat er daar warmte weggezogen wordt is ook mijn motivatie op de vraag te stellen. Links er naast hangt de ketel, wat je rechts ziet is alleen afvoer. Twee meter verderop links hangt een kleine radiator. Die doet al niet veel voor de opwarming, maar met mijn bureau aan de andere kant van de zolder helpt een wegzuigende mv ook niet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:10
The Eagle schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:01:
[...]

Capaciteit van de MV is ingeregeld met dat ding er op, dus invloed op andere ventielen is ok en geen issue.
Dat er daar warmte weggezogen wordt is ook mijn motivatie op de vraag te stellen. Links er naast hangt de ketel, wat je rechts ziet is alleen afvoer. Twee meter verderop links hangt een kleine radiator. Die doet al niet veel voor de opwarming, maar met mijn bureau aan de andere kant van de zolder helpt een wegzuigende mv ook niet ;)
Voor zover ik weet wordt een MV zelf niet ingeregeld. Alleen de ventielen worden op een bepaalde stand gezet.

Maar kort: Nee, dat ventiel moet er gewoon zitten. Zeker als je er ook was droogt zoals je aangeeft. Schimmel is een vervelender probleem dan een beetje lucht die wordt weggezogen. En als het daar 18 graden is, lijkt me het helemaal geen probleem. Op mijn eerste verdieping is het maximaal 16 graden. (op de badkamer na)

• The Eagle

The Eagle

t14wo schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:06:
[...]

Voor zover ik weet wordt een MV zelf niet ingeregeld. Alleen de ventielen worden op een bepaalde stand gezet.

Maar kort: Nee, dat ventiel moet er gewoon zitten. Zeker als je er ook was droogt zoals je aangeeft. Schimmel is een vervelender probleem dan een beetje lucht die wordt weggezogen. En als het daar 18 graden is, lijkt me het helemaal geen probleem. Op mijn eerste verdieping is het maximaal 16 graden. (op de badkamer na)
Inregelen: beiden kan. Maar meestal de ventielen idd.

Schimmel en vocht is idd iets waar ik voor wil waken. Droger is 87% efficiënt, dus daar komt wat vocht binnen. Tegelijkertijd trekt er door de open trap ook veel warmte van de eerste verdieping naar de zolder. En das ook niet fijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:24

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Toppe schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:06:
Wellicht niet helemaal het goede topic maar om hier nou een apart topic voor te openen…

Wij hebben veel accu’s (+100 per maand) die we in een batterijen box gooien om af te voeren. Nu moeten we alle contact punten afplakken. Het afknippen van de kabels zodat er geen direct blootliggende delen zijn mag niet.

Nu kost het afplakken best wel wat tijd, ik vraag me dan vooral af; is er niet een sneller alternatief waar je de draden in doopt en dan klaar?
ik weet niet hoe groot die accu's zijn maar kun je met een tape-dispenser dat niet snel genoeg fiksen?

Afbeeldingslocatie: https://media.witglobal.net/source/eshop/stmedia/0100/images/std.lang.all/resolutions/category/576px/200265.jpg

rubberseal, plasticdip of smeltlijm duurt allemaal wel iets langer en ik lees dat je op zoek bent naar vooral een snelle methode.

Ze zijn er ook die op een tafelblad/werkbank kunt monteren, dan heb je 2 handen vrij om zo'n accu in en laagje of 2 tape te wikkelen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/261877/files/452166808/650x650x2/td47-tape-dispenser-tafel-model-metaal.jpg

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:24

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Impossibl3 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:05:
Vraagje over wasbakken. De stop van de wasbak van mijn vrouw gaat niet meer dicht. Ze gebruikt de stop eigenlijk niet. Nu heb ik het meganisme 6-7 uur in cola laten weken maar het komt niet los. Heeft een van jullie een idee?
[Afbeelding][Afbeelding]
Daarnaast loopt mijn wasbak minimaal door door het dagelijkse scheren. Een kwartaal/half jaar geleden heb ik de riolering schoongemaakt (gor klusje) maar toen liep alles weer door. Is er nog een optie om het nu zonder alles weer open te maken de afvoer weer schoon te krijgen? Ik heb al wat zakjes bakingsoda met azijn er doorheen gekregen maar het loopt nog niet snel door. Is er nog een veilig middel om de afvoer schoon te krijgen zonder weer het gore klusje toe moeten doen?

Ik hoor graag jullie tips.
herkenbaar probleem dat vol raken van een sifon door (nat) scheren, haren en andere ongein.

wat bij mij heeft geholpen is even kijken naar hoe diep het buisje in de sifon steekt onder het waterslot, ik heb deze een stukje ingekort waardoor het water veel makkelijker doorliep en dus ook minder rotzooi kan bezinken maar juist afgevoerd wordt met het beter stromende water.

In onderstaande tekening zie je tot hoever de buis origineel stak, die zat bijna tot op de bodem. Ik heb die ingekort tot ongeveer de groene hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VvYTBHsP_gPRkY2Yzwf9_5wUlQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4sKtaeFYQJk9BZVIXnplXNYa.jpg?f=user_large

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:40
Ik heb op zolder een radiator staan met 21mm verwarmingsbuizen. Deze wil ik verwijderen en afdoppen achter de schotten. Nu ben ik van plan om deze af te doppen met knelkoppeling i.v.m ontbreken schroefdraad. Nu hebben ze geen 21mm knelkoppeling en wordt aangeraden om deze af te doppen met "VSH Superblue knelringen" en dan 22mm knelkoppeling.

Kun je dit op deze manier zo maken of wat zijn de opties hierin?

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:16
kiefty14 schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:56:
Ik heb op zolder een radiator staan met 21mm verwarmingsbuizen. Deze wil ik verwijderen en afdoppen achter de schotten. Nu ben ik van plan om deze af te doppen met knelkoppeling i.v.m ontbreken schroefdraad. Nu hebben ze geen 21mm knelkoppeling en wordt aangeraden om deze af te doppen met "VSH Superblue knelringen" en dan 22mm knelkoppeling.

Dat kan inderdaad. Volgens de instructies wordt er wel geadviseerd om na de eerste verwarmingscyclus opnieuw aan te trekken.
Ik heb hier in een houten verdiepingsvloer de overgang gemaakt van dikwandig staal naar meerlagenbuis en omdat de vloer nog open lag, en de radiator later kwam heb ik de koppelingen en stalen buis met de vlam opgewarmd. Op een warmtebeeldcamera de temperatuur in de gaten gehouden, ik ben bij 65-70 graden gestopt en kon nadat het afgekoeld was de koppeling nog behoorlijk opnieuw aan trekken.

Beter zou zijn om draad te snijden, maar op zo’n buis en afhankelijk van waar deze zit is het lastig.

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12 09:28

Een paar foto´s kan wonderen verrichten om een beeld te vormen wat je nodig hebt.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:13

Ja dat werkt prima.

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:47
idem, vast is echter wel vast. Je kunt altijd een slagje meer doen, een slagje minder niet. Je dikwandig moet redelijk glad zijn, afbramen op de randen en opschuren over de eerste 1-2 cm.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Toppe schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:06:
Wellicht niet helemaal het goede topic maar om hier nou een apart topic voor te openen…

Wij hebben veel accu’s (+100 per maand) die we in een batterijen box gooien om af te voeren. Nu moeten we alle contact punten afplakken. Het afknippen van de kabels zodat er geen direct blootliggende delen zijn mag niet.

Nu kost het afplakken best wel wat tijd, ik vraag me dan vooral af; is er niet een sneller alternatief waar je de draden in doopt en dan klaar?
Weet niet wat voor cellen het zijn, maar bijvoorbeeld scherpe beitels worden vaak in een "hot dip wax coating" gedipt, om ze te beschermen tegen krassen, butsen, roest etc. Dat lijkt mij wel een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 22-12-2025 18:00 ]

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik heb een paar ensuit deuren die ik elders wil hergebruiken. ze rolden met hun roestige wieltjes over een gietijzer rail over de vloer, maar ik wil ze ophangen zonder dat ze de grond raken op een andere plek en weer in een muur laten schuiven.

Heeft iemand ervaring met een goed compact systeem?

[ Voor 8% gewijzigd door Schway op 23-12-2025 00:49 ]

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:00

ChillPascal

In the end...

Wij zijn voornemens om een lange wand in onze nieuwe badkamer te voorzien van een accent door deze wand tot een hoogte van ca. 1.20 meter te voorzien van kleine visgraat tegels (ca. 5x25). Daarboven worden de standaard vierkante tegels (60x60) geplaatst, welke ook op de vloer en overige wanden zit. Wat ik mij nu afvraag is:
  • Worden de gesneden/geslepen randen bovenaan het visgraatmotief wel mooi? Je krijgt dan namelijk veel geslepen randen in het zicht, waar dat normaliter niet of nauwelijks voorkomt bij tegelwerk.
  • Zou je bij de overgang van het visgraat patroon nog één of twee strek in langsrichting aanbrengen of ga je gelijk over naar de grote vierkante tegels? Met één of twee strek bedoel ik eigenlijk hetgeen gebruikelijk is bij straatwerk.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11
De K is voor Kerst en Kleine Klusjes.

We werden al een tijdje gek van de trapkast want telkens binnen no-time werd het een rommel.

Er zaten wel planken in maar heel ondiep, ongeveer zo ondiep als het smalle deel van de nieuwe planken. Enfin, oude zut eruit, dragers goed vast gezet weer (eentje lag er half uit en had nog maar 1 schroef in de muur) dus nu kan er ook fatsoenlijk voorraad op.

Ook waren de rolgordijnen aan de voorkant al een tijdje toasted, meest rechter in kleine kamer was sowieso anders en van een soort materiaal wat begon te scheuren en de andere twee gerafeld, was nog van de vorige bewoners dus nieuwe gehaald bij de Hornbach. Mooi spul. We hikten een beetje tegen de prijs aan maar toen kwam ik er achter dat Hornbach weer eens qua prijs/kwaliteit scoort.

Bij de meeste online stunters en de Gamma, ben je voor een gangbare maat, wat het is, al snel 70 á 80 eu per stuk kwijt en ik vond die van de Gamma in real life maar matige kwaliteit, zoals deze:

https://www.gamma.nl/asso...p/B157227?base_click=true

Maar bij de Hornbach, verduisterend en mooi structuurtje aan de binnenkant:

https://www.hornbach.nl/p...grijs-90x190-cm/10171698/

Gewoon bijna de helft… hebben een andere kleur dan de link maar zelfde model/prijs. En dan zijn deze nog “duur” vanwege structuur aan de binnenkant..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSHDCyj-6dmX2AXuvPfyDSYp8I4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YevcTmasClbXFuSLkqHclUTW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SB3WATahpQ3IPEnDdCFCBd-b1Mc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORCbtgtj04mWgJTAUbhMdAA5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9k0bItprrX1HMtavF0ByFALr40=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XNUjhKaYxleF8JKMRH2NpGD.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

dragonhaertt

@_'.'

Een paar weken terug eindelijk in mijn eigen werkplaats een snijplank gemaakt. Meteen even golfjes zagen met de lintzaag uitgeprobeerd om straks ook op mijn eigen tv-kastje te gebruiken.

Gemaakt van esdoorn met iroko strips.
Geolied met rauwe lijnzaadolie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRTMV7cZOMyLcu5Yb8lQpEzXvfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6Ych2jLAoIvXtgyGpAV6TPK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6abZa8pyMgZJ_Js8acePQIi7OI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3T5ICa02Ix9eZxADCrUx8im.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wKtEquvrS9vZBXBCRqophr1o7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/febZZRE8JQZs8Ln5kgKtvvcG.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk voor @Mog als klein bouwverslag ;)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• The Eagle

The Eagle

In het kader van kleine klusjes: mooi moment om even in het hele huis het beslag van alle deuren weer eens vast te draaien :Y)

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

dragonhaertt schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:51:
Een paar weken terug eindelijk in mijn eigen werkplaats een snijplank gemaakt. Meteen even golfjes zagen met de lintzaag uitgeprobeerd om straks ook op mijn eigen tv-kastje te gebruiken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat gaaf! Hij doet het echt heel goed. Ik wilde al vragen waar je deze gehaald had :D

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi plankje hoor!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-12 08:23
ik wil de garage wat extra isoleren. Wat al gedaan is (door klusjesman) is het plafond, de zijwanden zijn niet nodig want ene kant is ons huis andere kant is de geisoleerde verbouwde garage (nu slaapkamer ) van de buren. Bodem is flut want beton op zand, we hebben nu een mat er op wat wat scheelt.
Wat dus rest is de voorkant waar we al wel een betere deur hebben maar de muur en het houtwerk aan de voorkant aardig wat kou doorlaten.
Hoe kan ik die het beste isoleren? Pur in de kieren en platen er op met schuim+gips ineen of..?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQYQb5fxf-uezMh4_bioR3iy2dE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oG50SQdbAnLVQDwrojvEuYHP.jpg?f=fotoalbum_large

• GudZ
datadevil schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:21:
ik wil de garage wat extra isoleren. Wat al gedaan is (door klusjesman) is het plafond, de zijwanden zijn niet nodig want ene kant is ons huis andere kant is de geisoleerde verbouwde garage (nu slaapkamer ) van de buren. Bodem is flut want beton op zand, we hebben nu een mat er op wat wat scheelt.
Wat dus rest is de voorkant waar we al wel een betere deur hebben maar de muur en het houtwerk aan de voorkant aardig wat kou doorlaten.
Hoe kan ik die het beste isoleren? Pur in de kieren en platen er op met schuim+gips ineen of..?
[Afbeelding]
Vloer pir + fermacell /knauf brio + afwerkvloer oid.
Als je de hoogte hebt.

Wanden voorzetwanden met houten regels+ isolatie ertussen of pir+gips/osb. Dampdicht aan de binnenzijde afwerken. Ligt eraan welke isolatie.
Als de garagemuur niet naar openbaar gebied is (lees gericht naar straat) kan je ook buitenom isoleren.

Hoe ga je verwarmen? Wat is het beoogde gebruik van de ruimte?

• datadevil
GudZ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:39:
[...]

Vloer pir + fermacell /knauf brio + afwerkvloer oid.
Als je de hoogte hebt.

Wanden voorzetwanden met houten regels+ isolatie ertussen of pir+gips/osb. Dampdicht aan de binnenzijde afwerken. Ligt eraan welke isolatie.
Als de garagemuur niet naar openbaar gebied is (lees gericht naar straat) kan je ook buitenom isoleren.

Hoe ga je verwarmen? Wat is het beoogde gebruik van de ruimte?
Vloer kan niet echt hoger dan zit je met een rand vanaf buiten voor de fietsen helaas, denk dus ook focus op de buitenmuur. Blijft een schuur qua gebruik maar grenst aan kantoor / huis ( kantoor is achterste deel garage en inderdaad opbouw vloer met isolatie dat stuk).
Verwarming is met een radiator.

• GudZ
Ik denk hardop mee:
Staat de schuur op een eigen funderingsmuur of op de betonplaat?

Als de betonplaat vrij gestort is en de muren op een eigen fundering staan:
Hakken maar. Dan 20cm zand uitgraven, aanstampen, afreien, loze leidingen leggen, 20cm eps leggen, zeil erop, wapeningsnet, vloerverwarming in de betonplaat meestorten.

Als de vloer is aangestort tegen de wanden, soms ligt dan de wapening deels in de muur, moet je eerst een constructeur laten beoordelen. Wellicht dat je de plaat langs de rand mag inzagen. Dan hakken maar en idem zoals hierboven.

Als de muren op de betonplaat staan: pech gehad en bovenlangs. Isolatieplaat, pir/ xps of iets dergelijks met droogbouw systeem of drukplaat erop. Je kunt binnen een dorpeltje maken. Een hogere dorpel bij de deur is een optie maar dan ga je wel ook je deur moeten inkorten.

Als het nu gewoonweg te koud is kun je de afgifte van je verwarming verhogen. Wellicht veel minder kosten.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
datadevil schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:21:
[Afbeelding]
Inderdaad focussen op de vloer. Die paar kieren aan de voorkant kunnen makkelijk een paar pir-plaatjes van de Gamma op plakken.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-12 15:14

Matis

Rubber Rocket

Impossibl3 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:05:
...
Daarnaast loopt mijn wasbak minimaal door door het dagelijkse scheren. Een kwartaal/half jaar geleden heb ik de riolering schoongemaakt (gor klusje) maar toen liep alles weer door. Is er nog een optie om het nu zonder alles weer open te maken de afvoer weer schoon te krijgen? Ik heb al wat zakjes bakingsoda met azijn er doorheen gekregen maar het loopt nog niet snel door. Is er nog een veilig middel om de afvoer schoon te krijgen zonder weer het gore klusje toe moeten doen?

Ik hoor graag jullie tips.
Ik scheer ook (bijna) dagelijks nat. Herken het probleem. Bij mij werkt een plopper het allerbeste. Wasbak vol laten lopen, paar keer met de plopper, wasbak leeg laten lopen en dat een paar keer herhalen.

Geen chemicaliën, enkel waterslag.

Gewoon zo'n hele simpele van een paar euro.
Afbeeldingslocatie: https://www.eco-logisch.nl/images/plopper_ontstopper.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Matis op 26-12-2025 22:15 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• datadevil
nokiaan958GB schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:08:
[...]

Inderdaad focussen op de vloer. Die paar kieren aan de voorkant kunnen makkelijk een paar pir-plaatjes van de Gamma op plakken.
en die plaatjes moet daar nog iets met vocht regulatie of gewoon er op, afdichten met pur en afwerken?

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:58

Vliegvlug

Flight Simple

Gister viel opeens de onderkant van een lade van mijn Ikea Komplement kast er half uit. :X

Bleken de onderste plastic pinnetjes die het achterste plankje vasthouden te zijn uitgebroken waardoor de onderplaat niet meer goed vastgehouden werd:
Ikea KOMPLEMENT lade reparatie
Gelijmd met polyurethaan constructielijm (bruislijm).

Die vulde uiteraard ook de ruimte voor de pinnen op maar heb ik uitgeboord met een 5,5mm metaalboor zodat de plastic pinnen die een diameter van 6mm hebben met van die dunne uitsteksels er weer goed houvast in hadden waarna de boel weer in elkaar kon.
Ikea KOMPLEMENT lade reparatie
Nu is het laatje weer als nieuw! :)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:58

Vliegvlug

Flight Simple

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er mooi uit! (y)

Even voor mijn begrip, je maakt dus eerst een plank van die latjes en dan snij je die met een golfje met de lintzaag en plak je er een iroko strip tussen en heb je foto 1 en dan nog een keer hetzelfde proces voor foto 2?

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

dragonhaertt

@_'.'

Vliegvlug schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:07:
[...]

Ziet er mooi uit! (y)

Even voor mijn begrip, je maakt dus eerst een plank van die latjes en dan snij je die met een golfje met de lintzaag en plak je er een iroko strip tussen en heb je foto 1 en dan nog een keer hetzelfde proces voor foto 2?
Ja klopt!
Ik heb helaas geen foto's gemaakt van het schaven en lijmen van het esdoorn, ik was te druk bezig met lekker hobbien.

De strip contrasthout is ongeveer even dik als de zaagsnede die je maakt met de lintzaag, waardoor het geheel weer perfect op elkaar past als je hem ertussen plaatst.
Het is wel wat extra werk en tijd tussen verlijmingen, maar je kan dit zo vaak doen als je wil.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• assje
  • Laatst online: 00:02
Afgelopen weekend weer een klein klusje afgerond :) (bestaande uit twee klussen)

Bij de verbouwing van onze woning wilden we een wat langere wand i.v.m. afmeting bank. In de nis die daardoor onstond was ik van plan zelf een keer een kast te gaan maken.

Eerste deel van de klus was het herstellen van een fout in de PVC vloer. Mijn vrouw had destijds met tape aangegeven op de vloer dat de bies door moest lopen. Ik wist dat niet en heb dat stuk tape weggehaald :| de vloerlegger heeft de volgende dag dus de bies keurig de toekomstige kast in gelegd.

Het tweede deel van de klus was de kast. Zoals gezegd was ik van plan hier ooit zelf een nog nader te specificeren kast te gaan maken. In verband met allerlei andere klussen/projecten is dat echter wel een 5-jaren plan.

Nu hadden we een Ikea Eket kast voor in de toilet waar we toch iets anders voor gehaald hebben. Mijn vrouw ging kijken om dat kastje aan te vullen met wat extra kasten om hier (al dan niet tijdelijk) een kast van te maken voor in de nis. Heel toevallig bleek de een combinatie van kastjes exact te passen in de breedte van onze nis.

De nis met foute bies en kastje over uit het toilet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lYm2yVszN1DoihZIVXVK-8O11I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XC07ZlDHPEQvGodum6vKSnL.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig hadden we nog genoeg plankjes reserve dus potje lijm gehaald en de fout in de bies hersteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnuZvR65Zylfa-Md5xxx_QitEeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBuERDInGYbLK6Fi911axu7u.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vrouw heeft de kast bij elkaar geklikt en besteld en ja hoor, past echt perfect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEKubC9bbWtUAU2qCJnhL7Y1jls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGMrpA57TJFRQyUwPFnrKvnM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik een paar keukenpoten besteld en uit reststukje plaat een basis gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mK7-Lb1nvmKFZpx-n7NRtal6IHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9mMLfO6Dhm1sgpXSPMxStOD.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Ikea een losse meubelplank mee besteld om een plint uit te zagen en voila:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7qTmENfgg1eShnvAfHzc0yw3Lk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTuvoTZf9d6ToBiDHL4xlpsM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik voorzie dat dit de definitieve oplossing is ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• TwKoen
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-12 12:10
.

[ Voor 99% gewijzigd door TwKoen op 27-12-2025 11:59 . Reden: inkorten ]

• GudZ
@assje fijn als het mooi wordt en ook nog eens toevallig goed paste. Puik werk!

• The Eagle

The Eagle

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUQ7-D0gEj0Is6a93xq16lb4vFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXEeYmtEt56Xf0USOkEduMjA.jpg?f=fotoalbum_large

Achter het knieschot zit dit gat. Lijkt kou door te trekken. Kan ik daar met purschuim op of ben ik dan verkeerd bezig?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:43

_Arthur

blub

The Eagle schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:34:
Achter het knieschot zit dit gat. Lijkt kou door te trekken. Kan ik daar met purschuim op of ben ik dan verkeerd bezig?
Ik zou glas- of steenwol gebruiken. Dan blijven de leidingen en afvoeren altijd nog bereikbaar.

• The Eagle

The Eagle

Daar zeg je zoiets. Maar waar haal je een dergelijke kleine hoeveelheid?
Is niet dat ik 12 meter nodig heb zeg maar :P

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Afgelopen periode mij nog vermaakt met een nis in onze hal, waar voorheen een dressoir stond. Aangezien wij wat kastruimte tekortkomen maar besloten om daar een inbouwkast te maken.

Deuren bij een antiekzaak in Aalsmeer gescoord:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iif20URMVXjWrEZNkQ9U-paqmPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8BaZYeAvWzFyzXSLGPY1U5i.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens een nieuw kozijn gemaakt en geplaatst. Ik heb hierbij nieuwe scharnieren besteld en de draairichting van de deuren om moeten draaien. Achteraf vrij veel tijd kwijt geweest om te zorgen dat de deuren netjes (aan)sluiten. Antiek is leuk, maar niet altijd even recht en haaks.... :P En helpt niet echt dat het oude buitendeuren zijn, die eigenlijk loeizwaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mEkxXzk_woLAQcVfNiDdck84as=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnNRQMPHZmdHspNqUYwnJC4v.jpg?f=fotoalbum_large

En vervolgens de zijkanten bekleed met eiken, en op maat geschaafde en met een bovenfrees bewerkte architrafen geplaatst. Kozijnen zijn inmiddels voorzien van melk-/satijnglas en de kast is voorzien van planken, een roede en verlichting. Het is nog niet helemaal klaar, maar tot zover ben ik best tevreden met het resultaat. (let niet op de kerstkrans, wij gaan met kers altid redelijk "all-in"... o<:) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2G1WlxF5b5IfYZnXmH0Fyi6AUQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wcTIMhwvAQny02mRCIviGaq.jpg?f=fotoalbum_large

In de periode daarvoor heb ik overigens onze radiatoromkleding met een cm of 10 ingekort, en voorzien van nieuwe eikenhouten vensterbanken. Vanwege vloervewarming zijn de radiatoren komen te vervallen, dus zijn de ombouwen eigenlijk alleen nog maar decoratief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rY5x-30YfWRc4verhXARuCxs9EQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xg1uYckOPFzRWNp8QFpDGF7d.jpg?f=fotoalbum_large

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:01
[Afbeelding]

Kun je die plank onder het dakbeschot loshalen? Op de foto zit er PUR tussen de plank en de muur, dus het lijkt geen draagbalk.
Wellicht kom je daarachter nog een slecht geïsoleerde dakaansluiting tegen. Heb je wat meer steenwol nodig ;)
Overigens zou ik PUR gebruiken. Of je moet je steenwol goed kunnen afplakken. Anders waait die wind van de afgelopen dagen er alsnog doorheen.
En als je toch bezig bent, die naad van het dakbeschot op de muur staat ook open. Daar mag ook wel een beetje liefde aan besteed worden. :+

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:18
[Afbeelding]

Als je de buizen omwikkel met huishoudfolie kan de pur er niet op hechten. Kan je later het makkelijk wegsnijden als je erbij moet. Mocht het gat enorm diep zijn, kan je er wat kranten instoppen zodat de Pur niet helemaal naar beneden valt. Dus lekker dicht purren, zou niet weten waarom het niet zo kunnen.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:51
The Eagle schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:41:
Niemand in de buurt aan het verbouwen? :)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005

orf

Schway schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 00:48:
Ik heb een paar ensuit deuren die ik elders wil hergebruiken. ze rolden met hun roestige wieltjes over een gietijzer rail over de vloer, maar ik wil ze ophangen zonder dat ze de grond raken op een andere plek en weer in een muur laten schuiven.

Heeft iemand ervaring met een goed compact systeem?
Ik heb een aantal jaar geleden onze ensuitedeuren opgehangen met deze set:

https://www.ironware.nl/s...sic-plafondhoog-80kg-0450

En dan dus een setje voor een 2e deur erbij. Afgewerkt met een dun latje en geschilderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyFMbeMa5VylGrkSmznLlEfjTi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKJbeK2z3M6yjtlVtOmG5wwm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMpTNnmFpHLVU2zM65PkV5WTPEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dz8x0YuHWSfjgBRrRKKyBMuo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lsgAUDK5VNZZsJ5B8l1rgsq-Dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JngoRdvcOW3Vs8k7Xyjj4cwT.jpg?f=fotoalbum_large

• The Eagle

The Eagle

Mjier schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:47:
[...]

Kun je die plank onder het dakbeschot loshalen? Op de foto zit er PUR tussen de plank en de muur, dus het lijkt geen draagbalk.
Wellicht kom je daarachter nog een slecht geïsoleerde dakaansluiting tegen. Heb je wat meer steenwol nodig ;)
Overigens zou ik PUR gebruiken. Of je moet je steenwol goed kunnen afplakken. Anders waait die wind van de afgelopen dagen er alsnog doorheen.
En als je toch bezig bent, die naad van het dakbeschot op de muur staat ook open. Daar mag ook wel een beetje liefde aan besteed worden. :+
Das geen plank, das een dakbalk. Als ik die los haal stort mijn huis in :+

Bedacht me dat ik nog een klein beetje glaswol had liggen. Was niet veel maar genoeg, dus dat zit er nu tussen. Scheelt al een hoop :)

Naad van dakbeschot ook gecheckt, idd kleine kier maar niks aan de hand, geen kou of tocht. Dus klaar voor nu :)

Dank weer mannen :)

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
orf schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:22:
[...]

Ik heb een aantal jaar geleden onze ensuitedeuren opgehangen met deze set:

https://www.ironware.nl/s...sic-plafondhoog-80kg-0450

En dan dus een setje voor een 2e deur erbij. Afgewerkt met een dun latje en geschilderd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit. Bevalt ook nog goed dus of had je achteraf gezien een met softclose willen hebben of zo?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
ergens op MP in de buurt

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• orf

orf

Schway schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:10:
[...]

Ziet er netjes uit. Bevalt ook nog goed dus of had je achteraf gezien een met softclose willen hebben of zo?
Bevalt heel goed. Softclose is nog een aardige toevoeging, maar ik vind dit al best mooi werken. Het klikt in elkaar als stop en je kunt met een boutje instellen hoe soepel dat gaat. Met een beetje afstelling stopt het mooi open en dicht.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

The Eagle schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:41:
[...]

Bedacht me dat ik nog een klein beetje glaswol had liggen. Was niet veel maar genoeg, dus dat zit er nu tussen. Scheelt al een hoop :)

Naad van dakbeschot ook gecheckt, idd kleine kier maar niks aan de hand, geen kou of tocht. Dus klaar voor nu :)

Dank weer mannen :)
Pas wel op met isoleren. Ik had een waterleiding over mijn dakbalk lopen. Alles goed geisoleert, maar daardoor kwam die waterleiding aan de koude kant te liggen en toen het een keer goed vroor, was hij snel bevroren. Ik heb de hele waterleiding nu verlegt, maar wel eentje om op te letten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-12 16:31
Ik wil graag een buiten keuken maken voor mijn kamado. Standaard keuken met een ladder frame zijn douglas balken van 6.5x6.5 cm hier sterk genoeg voor?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
The Eagle schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:41:[...]
Vroeger stopten ze zo'n kier gewoon dicht met oude (wollen) sokken, werkte ook.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• GudZ
geldermalsen schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:46:
Ik wil graag een buiten keuken maken voor mijn kamado. Standaard keuken met een ladder frame zijn douglas balken van 6.5x6.5 cm hier sterk genoeg voor?
5cm sterkte per 1m1 overspanning doorgaans.
Heb je een schetsje van hoe het eruit moet gaan zien?

• MJV
  • Laatst online: 21:59

MJV

geldermalsen schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:46:
Ik zou gewoon vijf bij zevens (44x69) pakken. Het loont wel de moeite om van te voren even een goed ontwerp te maken, zodat je de sterkte van het materiaal maximaal benut.

[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 27-12-2025 19:47 ]

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Om te klooien met Meshcore/Meshtastic heb ik een outdoor node gekocht die ik als repeater wil gebruiken. Een Seeedstudio SenseCAP Solar. Mooi ding; voelt heel solide aan. De SenseCAP heeft bevestigingen voor zowel een buis/vlaggenmast als voor een muur.

Echter wil ik 'm graag op mijn dakkapel bevestigen. Maar... Het liefst op een manier die niet destructief is. Dus niet lijmen/schroeven. Wil het graag weer weg kunnen halen zonder met restschade te zitten. Bij hout zou me dat niet zo boeien, maar dit is nou een nadeel van kunststof kozijnen/dakkapellen.

Heeft een van jullie een briljant idee hoe dit te doen? Ik loop al even te puzzelen maar kom er niet uit.

De dakkapel in kwestie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KUayac2MNJKMoWO2f7dsaTACzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgYY82TB2Lr6DVuBaRQ5rYi7.jpg?f=fotoalbum_large

• orf

orf

sOid schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:32:
Om te klooien met Meshcore/Meshtastic heb ik een outdoor node gekocht die ik als repeater wil gebruiken. Een Seeedstudio SenseCAP Solar. Mooi ding; voelt heel solide aan. De SenseCAP heeft bevestigingen voor zowel een buis/vlaggenmast als voor een muur.

Echter wil ik 'm graag op mijn dakkapel bevestigen. Maar... Het liefst op een manier die niet destructief is. Dus niet lijmen/schroeven. Wil het graag weer weg kunnen halen zonder met restschade te zitten. Bij hout zou me dat niet zo boeien, maar dit is nou een nadeel van kunststof kozijnen/dakkapellen.

Heeft een van jullie een briljant idee hoe dit te doen? Ik loop al even te puzzelen maar kom er niet uit.

De dakkapel in kwestie:
[Afbeelding]
Kun je de beugel niet omdraaien, zodat je ‘m op een horizontaal vlak kan monteren? Dan kun je gewoon een betontegel van bijvoorbeeld 40x60cm neerleggen op je dakkapel.

• sOid
  • Niet online
orf schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:41:
[...]

Kun je de beugel niet omdraaien, zodat je ‘m op een horizontaal vlak kan monteren? Dan kun je gewoon een betontegel van bijvoorbeeld 40x60cm neerleggen op je dakkapel.
Oh, hmm. Dat is misschien nog wel een optie inderdaad. Denk niet dat ik de beugel kan omdraaien, maar daar is wel wat op te bedenken.

Dus als ik je goed begrijp bedoel jij: 't ding bevestigen aan een betontegel (30x30 lijkt me voldoende) en die op de dakkapel leggen?

Zou het bliksemtechnisch nog wat uitmaken dat de antenne dan het hoogste punt van het huis is?

• orf

orf

sOid schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:04:
[...]

Oh, hmm. Dat is misschien nog wel een optie inderdaad. Denk niet dat ik de beugel kan omdraaien, maar daar is wel wat op te bedenken.

Dus als ik je goed begrijp bedoel jij: 't ding bevestigen aan een betontegel (30x30 lijkt me voldoende) en die op de dakkapel leggen?

Zou het bliksemtechnisch nog wat uitmaken dat de antenne dan het hoogste punt van het huis is?
Dat is met reguliere zonnepanelen niet anders. Ik zou me er niet heel druk om maken.

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-12 14:47
sOid schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:04:
[...]

Dus eigenlijk zoek je een parasolvoet 😉

Eric, Signing off !!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-12 15:14
sOid schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:32:

De dakkapel in kwestie:
[Afbeelding]
Ik zie rechts een regenpijp B) op de foto.
Kan het daar niet opdezelfde manier gemonteerd worden als aan een vlaggenmast?

Trouwens met lijm hoeft niet destructief te zijn. Met een stukje dubbelzijdige tape kan het best blijven zitten. Haal je het weg, even met wat wasbenzine erover voor de lijmresten en je ziet er niets meer van.

• loewie1984
  • Laatst online: 23:59
Iedere dag een klusje in de vakantie, zo ben ik bezig een french cleat wall te maken in mijn klusschuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8KdigiKrNhy7837RdJzfPmPUps=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JfH0X82mwaUVCNX2cBuhE51f.jpg?f=user_large

Vandaag: the first of many...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTgF269mvx2x8kGnn4NbLofgrYI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oXyWZVcnKw8nsiKMSDcqvgiJ.jpg?f=user_large

En door 😁

discogs

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kijk wat keurig! Ik heb de haaklatten wel wat dichter bij elkaar gezet om wat flexibeler te zijn; als je nu net wat spulletjes op wil hangen die meer dan 1 haaklat groot zijn kost het best veel ruimte.

Die dewalt cirkelzaag, is dat zo'n radiaalzaag?

• loewie1984
  • Laatst online: 23:59
Boudewijn schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:55:
Kijk wat keurig! Ik heb de haaklatten wel wat dichter bij elkaar gezet om wat flexibeler te zijn; als je nu net wat spulletjes op wil hangen die meer dan 1 haaklat groot zijn kost het best veel ruimte.

Die dewalt cirkelzaag, is dat zo'n radiaalzaag?
Klopt in dit geval is het een DeWalt 1600s uit 1980, grappig genoeg geproduceerd in Perugia waar wij altijd naar toe vliegen op vakantie naar Italië.

Ik had mazzel met een veiling van Troostwijk, buiten dat ik er helemaal voor naar Edam toe ben moeten rijden vanuit Maastricht was het zonnig die dag en paste deze net op een aanhanger. Voor de lieve prijs van 180 eu, een halve tank benzine en een pitstop bij McDonalds mag ik niet klagen. Ik moet deze nog compleet afstellen/calibreren dus tot die tijd nog even behelpen met de hikoki afkortzaag.

Ja die haaklat afstand, ik wist het niet zo goed en ben uitgekomen op 12,5 cm tussen de latten. Een lat zelf is 5,5 cm hoog. Het zit geschroefd als ik het wil veranderen dan kan dat nog.

discogs

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Je mag van mij zo een plaat steenwol hebben (Ehv Noord). In situaties als dit prop ik ook liever steenwol. PUR kan wel maar dan moet je alle individuele leidingen omwikkelen met papier of folie en dat is hier niet triviaal.

Vandaag net weer een plaat uit de persoonlijke voorraad gepakt om een bovenlicht dicht te zetten bij een kozijn dat ik heb vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 28-12-2025 19:57 ]

• The Eagle

The Eagle

Rukapul schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:56:
[...]

Je mag van mij zo een plaat steenwol hebben (Ehv Noord). In situaties als dit prop ik ook liever steenwol. PUR kan wel maar dan moet je alle individuele leidingen omwikkelen met papier of folie en dat is hier niet triviaal.

Vandaag net weer een plaat uit de persoonlijke voorraad gepakt om een bovenlicht dicht te zetten bij een kozijn dat ik heb vervangen.
Dank voor het aanbod @Rukapul maar inmiddels glaswol tussen gepropt. Pur leek me hier niet echt gewenst idd.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Met het proppen van isolatiemateriaal zoals steenwol doe je de isolatiewaarde toch voor een zeer groot deel teniet?

• The Eagle

The Eagle

Als je het echt heel erg aandrukt en compact wel ja. Bij mij niet het geval, was alleen wel ff puzzelen hoe ik het beste dingen vast kon klemmen ;)

• No Hands
Wolly schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:37:
Met het proppen van isolatiemateriaal zoals steenwol doe je de isolatiewaarde toch voor een zeer groot deel teniet?
Maar het ging hier toch niet echt om isoleren maar om een gat te dichten en de tocht tegen te houden. Dat had ook met een krant gekund.

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:52:
[...]

Maar het ging hier toch niet echt om isoleren maar om een gat te dichten en de tocht tegen te houden. Dat had ook met een krant gekund.
Volgens mij is een plek waar wind doorheen komt een gat in je isolatielaag. Die vul je idealiter met isolatiemateriaal en niet met een krant.

Eigenlijk zou het op de plek opgelost moeten worden aan de buitenkant waar de wind naar binnen waait, maar bij gebrek aan beter is dit natuurlijk een goede tweede optie.

• No Hands
Wolly schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:58:
[...]

Volgens mij is een plek waar wind doorheen komt een gat in je isolatielaag. Die vul je idealiter met isolatiemateriaal en niet met een krant.

Eigenlijk zou het op de plek opgelost moeten worden aan de buitenkant waar de wind naar binnen waait, maar bij gebrek aan beter is dit natuurlijk een goede tweede optie.
eens, maar samengedrukt isolatiemateriaal heeft denk ik dezelfde isolerende eigenschappen als een samengedrukte krant. in dit geval zijn die eigenschappen prima want het houdt die tocht tegen. Isolatiemateriaal kan nooit je barrière tegen wind zijn. Dat is altijd een ander materiaal, folie, tape, bakstenen, etc.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:09
Rukapul schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:56:
[...]

Help me even, wat kan er misgaan met PUR bij een leiding?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het valt wel mee wat voor effect proppen heeft natuurlijk heeft 8cm isolatie samen persen tot 5 cm niet de isolatie waarde van 8cm maar heel veel wijkt het niet af van de waarde van 5. het heeft alleen geen enkele zin om dat te doen aangezien isolatie materiaal van 5 cm veel goedkoper is. of je moet het willen om het gewicht te verhogen en je wilt geen harde persingsplaat halen. isolatie materiaal is niet ontworpen op de hoogste thermische eficientie maar op de hoogste winst marge. oftewel hoe gebruiken we minder materiaal. daarom zijn harde persingsplaten vaak ook beter qua isolatie terwijl ze in theorie dus minder lucht zouden moeten bevatten (want meer materiaal) ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Dat is een geleidelijke schaal. Je kunt minimaal 'proppen' en maximaal proppen. In veel gevallen doe je een combinatie in zo'n geval en heb je de tocht gestopt (grootste energielek) en ook nog wat effectieve isolatiewaarde (minder belangrijk ivm beperkt oppervlak).
SimonBR39 schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:20:
[...]

Help me even, wat kan er misgaan met PUR bij een leiding?
Voorzorgsprincipe
Als het ooit los moet dan wil geen pur hoeven schrapen. In dit geval zou je een groot blok van alle leidingen creëren.
Als een leiding iets kon werken dan wil je niet zomaar het in alle dimensies vastzetten. Is voornamelijk een ding met vaste leidingen.
PUR kan mogelijk reageren met bepaalde materialen.

Geen keiharde argumenten van mijn kant, maar heb 3 soorten PUR en 1 soort steenwol in huis en kies per geval de minst slechte optie :)

• procaliber
  • Laatst online: 19:15
We hebben een metalen trap met houten treden, dit kraakt nogal. De ene trede meer dan de andere.
Er zit geen speling tussen de metalen oplegging en de houten trede. Hier onder een voorbeeld van de trap.

Zit zelf al te denken om de treden aan de muur vast te zetten of iets tussen het hout en metaal?
Heeft iemand nog andere ideeën om het te verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OjF6tPwUt9LwTZVQki20FVXmsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVLEO1ZsVVg83uM8T6G8puK5.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
procaliber schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:57:
We hebben een metalen trap met houten treden, dit kraakt nogal. De ene trede meer dan de andere.
Er zit geen speling tussen de metalen oplegging en de houten trede. Hier onder een voorbeeld van de trap.

Zit zelf al te denken om de treden aan de muur vast te zetten of iets tussen het hout en metaal?

[Afbeelding]
De bron van het kraken is het hout, niet het metaal (hoop ik).

Al geprobeerd om het hout wat losser te bevestigen zodat het kan bewegen?

• procaliber
Wolly schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:12:
[...]

De bron van het kraken is het hout, niet het metaal (hoop ik).

Al geprobeerd om het hout wat losser te bevestigen zodat het kan bewegen?
Dat maakt niet echt verschil, enkel het gevoel dat de trede beweegt.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kraken komt waarschijnlijk van het hout, omdat het ijzer bewegelijker is dan het hout. Het kraken komt van het verschil daartussen. Probeer eens bij 1 trede die echt kraakt een ring van rubber ertussen te doen. Of een stukje fietsband. Helpt dat?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:08
Ik heb een zelfde soort trap van zo'n 50 jaar oud. Moest toch de tredes schuren en opnieuw lakken en toen de schroeven vervangen voor rampamoeren met boutjes en ringetjes uiteraard. Kraken is veel minder geworden omdat de schroeven niet meer los gaaan door het trillen en het werken van het hout.

Zeker niet 100% weg, zal altijd wel wat blijven kraken maar is wel veel minder geworden.

• assje
Door anderen ook al gezegd maar deze volkswijsheid berust grotendeels op een misverstand.

Ja, als je isolatie van 10cm glas/steenwol in een opening van 5cm propt dan verlies je een groot deel van de isolatiewaarde van het isolatiepakket van 10cm
Echter, de isolatiewaarvan van 10cm glas/steenwol gepropt in 5cm is doorgaans hoger dan wanneer je gewoon 5cm isolatie er in stopt.

Afhankelijk hoe je naar zaken kijkt wordt de isolatiewaarde dus juist hoger door te proppen. Voor de casus hier waar er een gat dicht gestopt wordt is dit ook de juiste manier om er naar te kijken. Uiteraard zal er ergens een grens zijn dat bij teveel comprimeren dit niet meer op gaat. Voor deze situatie zou ik me er niet druk om maken, gewoon lekker proppen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
No Hands schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:09:
eens, maar samengedrukt isolatiemateriaal heeft denk ik dezelfde isolerende eigenschappen als een samengedrukte krant. in dit geval zijn die eigenschappen prima want het houdt die tocht tegen. Isolatiemateriaal kan nooit je barrière tegen wind zijn. Dat is altijd een ander materiaal, folie, tape, bakstenen, etc.
Ik heb geen data van de isoliewaarde van een krant maar ik weet zeker dat ongeacht hoe hard je propt de isolatiewaarde van glas/steenwol altijd een veelvoud zal zijn. Verder zou ik zeggen dat isolatiemateriaal een prima barriere tegen wind is en dus al een gigantische verbetering (het is echter niet luchtdicht). Constructief klopt het natuurlijk niet maar voor een kier/doorvoer ook niet direct het einde van de wereld.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 29-12-2025 11:48 ]

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:32
procaliber schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:57:

[Afbeelding]
Wij hebben een soortgelijke trap en het kost je een binnenband van een fiets om dit kraakvrij te maken.
Een binnenband in stukjes knippen, trede eraf halen en op de punten van de schroeven de stukjes binnenband er tussen doen.
Wat kraakt is de wrijving tussen het staal en het hout. Als er iets van rubber tussen zit kraakt het niet meer.
En let op met weer vastschroeven, vast is vast.

Niks tussen de muur en de trede doen, wordt niet mooi en helpt waarschijnlijk niks.

[ Voor 3% gewijzigd door Lieuwe15 op 29-12-2025 12:01 ]

• sOid
  • Niet online
Eric H schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:27:
[...]

Dus eigenlijk zoek je een parasolvoet 😉
Shit, dat is misschien nog wel een goed idee ook! :+

• sOid
  • Niet online
sweetdude schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:35:
[...]

Ik zie rechts een regenpijp B) op de foto.
Kan het daar niet opdezelfde manier gemonteerd worden als aan een vlaggenmast?
Goed gezien, maar nee, dat gaat 'm niet worden. Is ook maar een klein stukje; vertekent iets op de foto.

• procaliber
Lieuwe15 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:00:
[...]

Wij hebben een soortgelijke trap en het kost je een binnenband van een fiets om dit kraakvrij te maken.
Een binnenband in stukjes knippen, trede eraf halen en op de punten van de schroeven de stukjes binnenband er tussen doen.
Wat kraakt is de wrijving tussen het staal en het hout. Als er iets van rubber tussen zit kraakt het niet meer.
En let op met weer vastschroeven, vast is vast.

Niks tussen de muur en de trede doen, wordt niet mooi en helpt waarschijnlijk niks.
Cyberpope schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:07:
Kraken komt waarschijnlijk van het hout, omdat het ijzer bewegelijker is dan het hout. Het kraken komt van het verschil daartussen. Probeer eens bij 1 trede die echt kraakt een ring van rubber ertussen te doen. Of een stukje fietsband. Helpt dat?
De binnenband lijkt te werken! Ik heb nu bij twee treden dit gedaan, de rest doe ik komende week wel.
Bedankt voor de tip!

• procaliber
Samoht93 schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:43:
Ik heb een zelfde soort trap van zo'n 50 jaar oud. Moest toch de tredes schuren en opnieuw lakken en toen de schroeven vervangen voor rampamoeren met boutjes en ringetjes uiteraard. Kraken is veel minder geworden omdat de schroeven niet meer los gaaan door het trillen en het werken van het hout.

Zeker niet 100% weg, zal altijd wel wat blijven kraken maar is wel veel minder geworden.
Ik heb er alleen houtdraadbouten in zitten.
Heb het nu opgelost door er een fietsenband tussen te doen.

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:08
Ik had er ook alleen houtdraadbouten inzitten, maar die gaten waren aardig uitgelubberd doordat de tredes al wel een paar keer op en afgeweest zijn in het verleden. Vandaar met rampamoeren dan kan je ze los en vast zetten zovaak je wilt maar is uiteraard wel even een klusje. Wel zorgen dat bout en ring genoeg spelling hebben dat het hout kan werken.
Maar als de fietsband truc bij jouw goed genoeg werkt en minder werk is dan is dat ook een prima oplossing uiteraard.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:33
Hoeveel riool ontluchters heeft een huis nodig?

Casus ons huis(1920) is verbouwd vorig jaar en is er nieuwe ontluchting gemaakt (zit nu in een oude schoorsteen). Werkt allemaal top, aantal maanden geleden is er ook een dakkapel geplaatst, de cv kon blijven hangen echter bij de cv waterafvoer is er een t stuk waarvan eentje oorspronkelijk door het dakbeschot naar buiten ging. Maar door het dakkapel mannen is deze afgezaagd. Hier heb ik een zakje overheen gehangen en dit ging de afgelopen 4 maanden goed. Echter komt er nu condens vorming in het zakje en meurt het. Daarop heb ik het pijpje afgeplakt en lijkt nu goed te gaan.

Mijn vraag is, is één ontluchter voldoende? En wellicht is het handig om hier wel een beluchter op te zetten? Of moet deze ook altijd buitenhuis?

• SimonBR39
flaskk schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:46:

Casus ons huis(1920) is verbouwd vorig jaar en is er nieuwe ontluchting gemaakt (zit nu in een oude schoorsteen). Werkt allemaal top, aantal maanden geleden is er ook een dakkapel geplaatst, de cv kon blijven hangen echter bij de cv waterafvoer is er een t stuk waarvan eentje oorspronkelijk door het dakbeschot naar buiten ging. Maar door het dakkapel mannen is deze afgezaagd. Hier heb ik een zakje overheen gehangen en dit ging de afgelopen 4 maanden goed. Echter komt er nu condens vorming in het zakje en meurt het. Daarop heb ik het pijpje afgeplakt en lijkt nu goed te gaan.

Mijn vraag is, is één ontluchter voldoende? En wellicht is het handig om hier wel een beluchter op te zetten? Of moet deze ook altijd buitenhuis?
Uiteindelijk moet er volgens mij gewoon 1 zijn, die werkt vooral zodra je een toilet doorspoelt, dus die staan niet continu open. Als er een nieuwe is aangebracht zou ik dit gewoon afdoppen. Condens is m.i. logisch, het is toch halfwarme en vochtige lucht in zo'n buis, zeker met veel douchen en koudere binnentemperaturen.

• Joove
  • Laatst online: 00:21
Ik zou zeggen 1 per standleiding om vacuüm en overdruk te voorkomen.

Bij mijn nieuwe standleiding is er een beluchter geplaatst, die voorkomt vacuum trekken maar bij overdruk doet die niets en komen er geen vieze luchtjes uit.

• SimonBR39
Ik was inderdaad even uitgegaan van een standaard huis met 1 standleiding, maar terecht.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Hoofdstuk 2.5 van https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf
Hier staat alles in wat je wilt weten ;)

Van klussen krijg je grijze haren

Pagina: 1 ... 478 479 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/