[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 480 481 Laatste
Acties:

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Vliegvlug

Flight Simple

Vanmiddag toen ik de deur uit ging viel me op dat er een grote ijspegel aan mijn Grohe vorsvrij buitenkraan hing:
Ijspegel bij Grohe vorsvrije gevelkraan
Wat ik erg apart vind want ik heb dat ding al maanden niet gebruikt.
Dacht misschien staat hij een beetje te druppelen hoewel ik dat nooit eerder heb gehad en de kraan altijd goed dicht draai. (maar ook niet te strak want daar gaat de kraan juist weer stuk van. ;) )

Had pas vanavond bij terugkomst tijd om er naar te kijken en toen viel me op dat er ook een kleine ijspegel onder het rozet tegen de muur zit:
IJspegel onder rozet Grohe vorstvrije gevelkraan

Wat ik wel een erg vreemde plek vind want dat kan niet door het druppelen van de kraan komen, de uitloop zit een stuk meer naar voren en water loopt niet zomaar omhoog natuurlijk.

Ik heb de grote ijspegel van de kraan verwijderd er even de föhn op gezet en daarna de kraan open gedraaid maar die functioneert gelukkig nog gewoon en is niet kapot gevroren.

Vraag me alleen wel af waarom er op twee plekken ijsvorming is :?
Moet toch iets aan het lekken zijn…

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Een raadsel, leuk @Vliegvlug.

Kan het zijn dat Koning Winter zelf het lekken doet? D.w.z. dat er smeltwater van elders op gedrupt is?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gwaihir schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:56:
Een raadsel, leuk @Vliegvlug.

Kan het zijn dat Koning Winter zelf het lekken doet? D.w.z. dat er smeltwater van elders op gedrupt is?
Er zit wel een vensterbank boven waar mogelijk sneeuw op zou kunnen zijn blijven liggen wat bij smelten op de kraan gedrupt is, maar als het warm genoeg is om de sneeuw te laten smelten waarom zou het dan een stukje lager wel bevriezen op de kraan zelf?
En ik zou dan ook ijspegels op andere plekken van de kraan verwachten en niet enkel bij de uitloop en het rozet.
Die laatste is sowieso strak tegen de muur terwijl de vensterbank een paar centimeter overhang heeft dus dan komt het smeltwater niet bij de rozet terecht en op de muur zelf is verder geen ijs te zien.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
Tommy The Cat schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:20:
[...]

Daar was ik al bang voor. Ik lees nu ook dat de ontspanningsleiding altijd boven het hoogste lozingspunt moet komen, zodat het niet kan overstromen bij een eventuele verstopping. Verder heb je nog te maken met sneeuw, etc. Oftewel ik heb al wel geconcludeerd: de hwa op goothoogte is niet geschikt. Ik kom er denk ik niet onderuit om door het dak te gaan.
Wij hebben jaren de ontluchting via de regenpijp van de aanbouw gehad, die kwam uit op het platte dak schuin onder ons slaapkamerraam. Nooit rioollucht gehad in de slaapkamer. Als ik eens op dat platte dak was en zowat bij de afvoer zat rook je dat wel maar verder echt nooit. Als we buiten in de tuin zaten dan zaten we tegen die aanbouw aan, nog geen meter van die pijp af. Nooit geroken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:47
Tommy The Cat schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:55:
Ik ben samen met onze installateur aan het kijken naar het realiseren van een open verbinding met het riool (beluchting en met name ontluchting). Ons huis heeft dat nu niet, en als het flink regent loopt het rioolwater niet goed weg. Gek genoeg ondanks dat HWA en riool hier een gescheiden systeem is.

De locatie is een uitdaging; ik wil niet teveel open moeten breken. De eenvoudigste oplossing is het verbinden van een hemelwaterafvoer (klein stukje dak) met het riool. Maar dan krijg ik wel een open riool verbinding ter hoogte van de dakgoot, aan de hoek van het huis waar de oprit zich bevindt.

De installateur is ervan overtuigd dat dit geen stankoverlast geeft, maar ik ben dat niet.

Iemand met enige ervaring hiermee?
Opgieten met krimpvrije gietmortel
Een centimeter of 20 zit je altijd goed

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:17:
maar als het warm genoeg is om de sneeuw te laten smelten waarom zou het dan een stukje lager wel bevriezen op de kraan zelf?
Geen idee. Maar dat heb ik dus ook van geen enkele ijspegel die de afgelopen dagen aan ons dak hing. En het dak hing er wel vol mee. (Wij hebben geen dakgoot.)

Dus tja, ook al weet ik niet echt waarom, kennelijk doet water dat: van dingen afdruppen en er dan - oh wacht - toch nog maar onderaan blijven hangen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gwaihir schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:02:
[...]

Geen idee. Maar dat heb ik dus ook van geen enkele ijspegel die de afgelopen dagen aan ons dak hing. En het dak hing er wel vol mee. (Wij hebben geen dakgoot.)
Heb verder nergens ijspegels gezien bij ons maar wij hebben wel dakgoten. ;)
Dus tja, ook al weet ik niet echt waarom, kennelijk doet water dat: van dingen afdruppen en er dan - oh wacht - toch nog maar onderaan blijven hangen.
Dat is wel apart ja, maar van een heel dak kan ik me daar nog wel wat bij voorstellen, dat smeltwater langs zoveel sneeuw en ijs loopt dat het steeds verder afkoelt en ergens op aanzet.
Maar bij mij is die vensterbank klein en er zit ook nog eens een slecht geïsoleerd raam boven met 35 jaar oud dubbelglas dus denk eigenlijk dat er niet eens sneeuw op lag vanwege de warmteuitstraling.
Zo waren de terrastegels 50cm vanaf het huis ook helemaal sneeuwvrij terwijl er verderop wel een centimeter bleef liggen.

En het smelten verklaart ook niet hoe het bij het rozet kan komen. :?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Heb net even de technische tekeningen van de Grohe vorstvrij gevelkraan erbij gepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtlfOc5hghPb6th60C9ebFJs48Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sSg8H0gXordE3tF9x5JW6NYa.jpg?f=user_large
En dat water moet dan wel achter het rozet vandaan zijn gekomen want het wordt in alle bovenstaande tekeningen als een geheel met de kraan getoond.
Vermoedelijk zit aan de achterkant van het rozet de buis bevestigd die door de muur gaat maar er staat helaas niet op hoe.
Misschien zit daar toch een heel klein lekje in wat normaal niet zichtbaar is maar nu door het ijs pas opvalt.

En dat het twee verschillende oorzaken heeft, die twee ijspegels.

Ik ga morgen kijken of ik nieuwe ijsvorming zie, ben benieuwd.

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:12
Tommy The Cat schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:20:
[...]

Daar was ik al bang voor. Ik lees nu ook dat de ontspanningsleiding altijd boven het hoogste lozingspunt moet komen, zodat het niet kan overstromen bij een eventuele verstopping. Verder heb je nog te maken met sneeuw, etc. Oftewel ik heb al wel geconcludeerd: de hwa op goothoogte is niet geschikt. Ik kom er denk ik niet onderuit om door het dak te gaan.
Er zijn ook nog beluchters, niet iedere straat en situatie is gelijk.
In vorige woning de standleiding van de toilet in badkamer doorgetrokken naar zolder en daar een beluchter op geplaatst, zo van kan altijd nog door t dak gaan, maar nooit geur overlast of problemen met lege syfons gehad.

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-01 18:23
We hadden al een extra beluchter geplaatst op het sifon van de badkamer boven, maar lijkt een overdruk probleem helaas.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tommy The Cat schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:55:
Ik ben samen met onze installateur aan het kijken naar het realiseren van een open verbinding met het riool (beluchting en met name ontluchting). Ons huis heeft dat nu niet, en als het flink regent loopt het rioolwater niet goed weg. Gek genoeg ondanks dat HWA en riool hier een gescheiden systeem is.

De locatie is een uitdaging; ik wil niet teveel open moeten breken. De eenvoudigste oplossing is het verbinden van een hemelwaterafvoer (klein stukje dak) met het riool. Maar dan krijg ik wel een open riool verbinding ter hoogte van de dakgoot, aan de hoek van het huis waar de oprit zich bevindt.

De installateur is ervan overtuigd dat dit geen stankoverlast geeft, maar ik ben dat niet.

Iemand met enige ervaring hiermee?
Bij ons in de straat heb gescheiden riolering met hwa, een bladscheider vlak boven maaiveld kan je dan soms ruiken, maar ik hang niet zo vaak met mijn neus in de dakgoot... Ik zou niet zo bang zijn voor stankoverlast als de hwa uitkomt op (dak)gootniveau. Vaak genoeg droge periodes gehad hier, en wij hebben overal bladscheiders. Ik ruik alleen soms wat bij de bladscheider die het dichtste bij het riool zit, wat ook wel logisch is natuurlijk. In een dakgoot ruik je dat echt niet meer, tenzij je er een raam vlak bij hebt zitten misschien.

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Hoe oud zijn die pannen? In onze vorige woning uit 1970 kwam de standleiding ook uit onder de betonnen pannen, en toen we die woning in 2020 verkochten was daar nog niks aan de hand.
En welk chemisch proces zou hiervoor verantwoordelijk zijn?
Het lijkt me eerder dat het komt door vocht uit het riool wat daar plaatselijk op de pan condenseert en bij vorst steeds een stukje pan weg erodeert?
Deze pannen zijn van 1980! En ik ga er inderdaad vanuit dat dit door h2s is gekomen.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:19
Kleine update van de vloerverwarmingsleidingen die door de onverwarmde kelder lopen in onze jaren 70 woning.

Gisteren individueel buisisolatie aangebracht, kon de leidingen niet opnieuw rangschikken aangezien ze al vast zitten aan beide kanten.

Echt mooi is het niet maar hopelijk wel functioneel, voel in ieder geval al een stuk minder warmte in de kelder vrijkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hi2J5suNs-BASuORw3XEOKZRA2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYnkmemq6jmNSCo2eWJhY1ja.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foY9j-gtGvSI9vqTr-0JlUFQnW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWi0LwlL9QMRIoYCSbldU1kU.jpg?f=fotoalbum_large

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:42

orf

replica17 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:33:
Kleine update van de vloerverwarmingsleidingen die door de onverwarmde kelder lopen in onze jaren 70 woning.

Gisteren individueel buisisolatie aangebracht, kon de leidingen niet opnieuw rangschikken aangezien ze al vast zitten aan beide kanten.

Echt mooi is het niet maar hopelijk wel functioneel, voel in ieder geval al een stuk minder warmte in de kelder vrijkomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe werkt dat eigenlijk met de ontluchting van de vloerverwarming? De verdeler zit lager dan de leidingen in de vloer?

En moet de vloer niet ook geïsoleerd worden?

• No Hands
SimonBR39 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:25:
Het nadeel van een typische jaren '30 woning is de enorm beperkte ruimte.
Ik hoop dat je hiermee niet bedoelt dat alle jaren 30 woningen klein zijn want dat is natuurlijk enorme onzin. Er zijn net als in alle andere bouwperiodes hele grote en ook hele kleine huizen gebouwd, jij hebt dus kennelijk een kleine te pakken.

een willekeurige link over jaren 30 architectuur zegt niets over de beperkte ruimte , https://jaren30architect....aren-30-woning-kenmerken/

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt er nog een koof omheen aanbrengen als je wil, dat is iets mooier (en isoleert). En ja, onbegrijpelijk dit.
Ik wil een geïsoleerde buis (die zijn gewoon zo te kopen) voor de leiding naar de verdeler van mijn vloerverwarming. De installateur vond dat onzin, want binnen de schil. Ja, daag, ik ga geen koof warmstoken als dat niet nodig is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:19
orf schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:38:
[...]

Hoe werkt dat eigenlijk met de ontluchting van de vloerverwarming? De verdeler zit lager dan de leidingen in de vloer?

En moet de vloer niet ook geïsoleerd worden?
De vloer bestaat uit twee delen: 4 groepen lager dan de verdeler en 2 erboven. Ontluchten ging zonder problemen.

In de vloer zitten EPS-bolletjes (oudere isolatie die je hier in België vaker ziet). Extra isoleren staat op de planning, maar in een bestaande kelder met alle leidingen etc. tegen het plafond is dat geen makkelijke klus. En ik wil geen PUR spuiten...

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:28
SimonBR39 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Klopt (helaas)! Maar dat komt wel goed. In worst case zie je een 'donker' raam van buiten, maar die kans trok aan het kortste eind. Idealiter eerder al geregeld, maar ivm doorlooptijd ga ik dat later doen, aangezien de voorgevel opnieuw gestuct moet worden, een project op zich.
Is er iets mis met het raam aan te buitenkant zo laten? Mooi glas-in-lood voorhangen, en niemand ziet dat het geen echt raam meer is.

• Zwartoog

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Ik zou ze alleen wel weer ondersteunen/ophangen. Nu zit er teveel kracht op de koppelingen van je verdeler, waardoor deze los kunnen komen, met lekkages tot gevolg.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:36
No Hands schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Ik hoop dat je hiermee niet bedoelt dat alle jaren 30 woningen klein zijn want dat is natuurlijk enorme onzin. Er zijn net als in alle andere bouwperiodes hele grote en ook hele kleine huizen gebouwd, jij hebt dus kennelijk een kleine te pakken.

een willekeurige link over jaren 30 architectuur zegt niets over de beperkte ruimte , https://jaren30architect....aren-30-woning-kenmerken/
Nee, dat laat zich raden. Ik doelde meer op dat die huizen toentertijd niet zijn gemaakt voor de meterkasten van tegenwoordig (en alle andere vormen van installaties uiteraard), waardoor je daar moet improviseren. Klein is relatief (6*8), zijn er dik tevreden mee, je moet ergens een begin maken op de woningmarkt :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Ik zou nog een doos maken van PIR ofzo die je over de verdeler heen kan zetten. Scheelt ook weer warmteafgifte.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:35

[Afbeelding]
Ik neem aan dat je de bundel leidingen nog wel even netjes aan het plafond gaat hangen? Want dit:
  1. Ziet er niet uit
  2. Geeft een grote kans op lekkage van de leidingen. De belasting bij de koppelingen met de verdeler is veel te hoog zo.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Ik heb een vraag. Wij hebben in de woonkamer twee lichtkoepels van een soort plastic materiaal. Hierbij verliezen we warmte en hebben we het idee er tegen de lat plexiglas te monteren voor een extra laag met lucht. Gaat dat werken denken jullie? Met de time willen we dit laten vervangen door glas maar dat is wel prijzig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzXIOmXlYMocCfDi_KE9rIl04ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUOk4sQNYONzJBfFuZLLw2Wl.jpg?f=fotoalbum_large

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:26
carpebios schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:54:
Ik heb een vraag. Wij hebben in de woonkamer twee lichtkoepels van een soort plastic materiaal. Hierbij verliezen we warmte en hebben we het idee er tegen de lat plexiglas te monteren voor een extra laag met lucht. Gaat dat werken denken jullie? Met de time willen we dit laten vervangen door glas maar dat is wel prijzig. [Afbeelding]
Het is niet mijn vakgebied, maar ik zou denken dat er risico is op vocht en condensproblemen in de lucht die je opsluit!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:55
Wij hebben in de woonkamer twee lichtkoepels van een soort plastic materiaal. Hierbij verliezen we warmte en hebben we het idee er tegen de lat plexiglas te monteren voor een extra laag met lucht. Gaat dat werken denken jullie?
Dat kan werken, maar belangrijker is dat de lat plexiglas luchtdicht gemonteerd wordt om te voorkomen dat warme binnenlucht als nog tegen de oude koepels, die nu een lagere temperatuur hebben, condenseert. Om condens helemaal te voorkomen zou de nieuwe ruimte een heel klein beetje moeten kunnen ventileren/luchten met buiten om het toch aanwezige vocht te kunnen kwijtraken, maar dat zal moeilijker te realiseren zijn.

• carpebios
Joove schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Dat kan werken, maar belangrijker is dat de lat plexiglas luchtdicht gemonteerd wordt om te voorkomen dat warme binnenlucht als nog tegen de oude koepels, die nu een lagere temperatuur hebben, condenseert. Om condens helemaal te voorkomen zou de nieuwe ruimte een heel klein beetje moeten kunnen ventileren/luchten met buiten om het toch aanwezige vocht te kunnen kwijtraken, maar dat zal moeilijker te realiseren zijn.
Volgens mij zit er isolatieband bij om hem luchtdicht te krijgen. Ik zou dan voor een 140 euro klaar zijn per koepel van 80x278cm. Dank allen, ik ga het erop wagen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• No Hands
carpebios schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:26:
[...]

Volgens mij zit er isolatieband bij om hem luchtdicht te krijgen. Ik zou dan voor een 140 euro klaar zijn per koepel van 80x278cm. Dank allen, ik ga het erop wagen.
bij mijn vorige werkgever hebben we dat met transparante kanaalplaat gedaan, evengoed nog licht erdoorheen maar als je aan de zijkant die kanalen dichtzet heb je daar al stilstaande lucht in. en dan als een soort van verlaagd plafond onder die lichtkoepelstraat gemonteerd.

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 12-01-2026 18:32 ]

• carpebios
No Hands schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:32:
[...]

bij mijn vorige werkgever hebben we dat met transparante kanaalplaat gedaan, evengoed nog licht erdoorheen maar als je aan de zijkant die kanalen dichtzet heb je daar al stilstaande lucht in. en dan als een soort van verlaagd plafond onder die lichtkoepelstraat gemonteerd.
Is dat zoiets als hier?

• Edje44magnum
Ik heb een vraag. Wij hebben in de woonkamer twee lichtkoepels van een soort plastic materiaal. Hierbij verliezen we warmte en hebben we het idee er tegen de lat plexiglas te monteren voor een extra laag met lucht. Gaat dat werken denken jullie? Met de time willen we dit laten vervangen door glas maar dat is wel prijzig. [Afbeelding]
Plexiglas is nogal prijzig
je moet ook verluchting hebben
daar een beetje out of the box denken de lichtkoepel weghalen
deze rust op een mooie rechthoekige bak als je hier één stuk triple glas zonwerend opleg heb je een super strakke uitstraling in de zomer minder last van instraling van warmte want zonwerend glas houdt nogal wat infrarood en uv tegen

• carpebios
Edje44magnum schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Plexiglas is nogal prijzig
je moet ook verluchting hebben
daar een beetje out of the box denken de lichtkoepel weghalen
deze rust op een mooie rechthoekige bak als je hier één stuk triple glas zonwerend opleg heb je een super strakke uitstraling in de zomer minder last van instraling van warmte want zonwerend glas houdt nogal wat infrarood en uv tegen
Zoiets willen we ook doen, alleen die opstand daarvan zal niet in orde zijn direct en ook vervangen moeten worden (we zijn wel gekkere dingen tegengekomen in dit huis). Maar omdat dat aanpakken wel wat meer kost met installatie dan een paar honderd euro willen we een tijdelijke (lees 3 jaar max) oplossing. En vaak zijn die dingen dus met vaste maten, en wij hebben een afmeting van 80 bij 278 (op het dak iets groter).

[ Voor 22% gewijzigd door carpebios op 12-01-2026 19:18 ]

• No Hands
ja dat is het

• Edje44magnum
carpebios schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Zoiets willen we ook doen, alleen die opstand daarvan zal niet in orde zijn direct en ook vervangen moeten worden (we zijn wel gekkere dingen tegengekomen in dit huis). Maar omdat dat aanpakken wel wat meer kost met installatie dan een paar honderd euro willen we een tijdelijke (lees 3 jaar max) oplossing. En vaak zijn die dingen dus met vaste maten, en wij hebben een afmeting van 80 bij 278 (op het dak iets groter).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIAsSmuWcCmag6KW0qsgQSHsJkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YDMwxCBhy6c3u5vjgD4io4V.jpg?f=fotoalbum_large
Mail eens met agc glashandel

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:51
Als je overweegt het later goed op te lossen, zou je eerst een testje kunnen doen met van die Tessamol raam folie.

Helpt het veel qua koudeval dan weet je iedergeval dat een mooie oplossing het geld waard is.

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:39
Goed, aagezien ik nu weet dat dit ook een Q&A topic is (zie vorige pagina) en we zo lekker in de riolering zitten, even wat (basic) vragen. In het kort: we hebben een jaren 70 woning op het platteland. Mooi & prima huis, maar de vorige bewoners waren op leeftijd en je kan zien dan dingen vroeger anders gingen. Onze riolering borrelt en stinkt, met name als de wasmachine is aangeweest. Nu bestaat de afvoer voornamelijk uit 1 lange buis (verzamelleiding, 50mm), met diverse aansluitingen, maar zonder ontspanningsleiding.Ik heb hier een plaatje, met het originele bouwplan en de huidige situatie. In de jaren 80 is er een aanbouw met (bij)keuken geplaatst. We zitten niet op het gemeentelijk riool maar hebben een IBA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmgnAZ1g0igh_5lynuPXlN6zxBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1dqS1rxOsxQHUsXbfiGa6JQX.png?f=fotoalbum_large

Situatie kruipruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8evZH2XGZiu95syOaJhXtytpS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H9FuYX8LRGxx3fsIcCoAQFzy.png?f=fotoalbum_large

Mijn wens is om een nieuwe verzamelleiding in een grotere diameter te maken, echter ben ik wel gebonden aan een kleine doorvoer naar het verzamelpunt (max 80mm).
Vraag 1: Zou het niet logischer zijn om de wasbak-wc op het tioletrioolleiding aan te sluiten? Dat scheelt een aantal meter aan leiding.
Vraag 2: Wat is een logische plek voor een ontspanningsleiding in de huidige situatie? Is dat altijd bij de laatste aansluiting? Of anders: de eerste aansluiting stroomopwaarts?

Het plan is om in de aanbouw een extra toilet te plaatsen. Daarvoor moet er een nieuwe verzamelleiding van 110mm komen. We bouwen er (tijdelijk?) een douchecabine en wasbak bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgvCe4PLVr9XJNnP8T7JGi2B1KA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0lsAW2wF4puxUXensW9DMNnP.png?f=fotoalbum_large

Vraag 3: Is het logisch om alle nieuwe dingen, op de nieuwe grotere leiding aan te sluiten, ivm beperkte grootte oorspronkelijke verzamelleiding?
Vraag 4: Het meest logisch lijkt me om door de fundering te gaan en "buiten" aan te sluiten op de huidige riool, ipv in de kruipruimte een 90gr bocht maken richting huidige aansluiting. Voor m`n gevoel wil je zo weinig mogelijk bochten. Ik heb dat niet geschetst, maar is vast voor te stellen. Maar: Door de fundering boren en waterdicht maken is ook niet zomaar klaar. Is een extra 90 graden bocht en bijkomende lengte leiding echt zo erg?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:22:
Heb net even de technische tekeningen van de Grohe vorstvrij gevelkraan erbij gepakt:
[Afbeelding]
En dat water moet dan wel achter het rozet vandaan zijn gekomen want het wordt in alle bovenstaande tekeningen als een geheel met de kraan getoond.
Vermoedelijk zit aan de achterkant van het rozet de buis bevestigd die door de muur gaat maar er staat helaas niet op hoe.
Misschien zit daar toch een heel klein lekje in wat normaal niet zichtbaar is maar nu door het ijs pas opvalt.

En dat het twee verschillende oorzaken heeft, die twee ijspegels.

Ik ga morgen kijken of ik nieuwe ijsvorming zie, ben benieuwd.
Ik heb 24 uur later gekeken toen het nog steeds flink vroor maar geen enkele ijsvorming meer gezien.
Blij mee maar alsnog geen idee waar die ijspegels eerder dan vandaan kwamen
Gwaihir schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:02:
[...]

Blijkbaar was het bij mij dan ook gekomen door smeltwater van de sneeuw, ik heb geen andere verklaring! :P
Erg mysterieus hoe dat dan gebeurt. :o

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:58

MJV

@LV87 Zoek even het Dyka handboek binnenriolering erbij. Grotere diameters zijn niet altijd beter (te weinig doorstroom) en bochten zijn niet altijd een probleem.

• LV87
Die heb ik er al bij gehad, maar meer vanuit een praktische kant benaderd. Ik zal er even door een andere bril door kijken!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:43
Cyberpope schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:00:
En ja, onbegrijpelijk dit.
Ik wil een geïsoleerde buis (die zijn gewoon zo te kopen) voor de leiding naar de verdeler van mijn vloerverwarming. De installateur vond dat onzin, want binnen de schil. Ja, daag, ik ga geen koof warmstoken als dat niet nodig is.
Het isoleren van leidingen spreekt altijd lekker tot de verbeelding maar in een goed geisoleerde woning is de thermische schil toch echt veel belangrijker. Ook in dit voorbeeld; volgens mij kijken we hier naar een ongeisoleerde vloer waar dus vloerverwarming in zit; dat hele plafond is dus verwarmd dus dan zullen die paar leidingen ook het verschil niet maken (resulteert in meer afgifte vanaf het plafond).

Ik heb mijn vloerverwarmingverdeler in mijn verder onververwarmde garage hangen; isoleer ik ook niet; functioneert gewoon mooi als radiator.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• No Hands
LV87 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:47:
Goed, aagezien ik nu weet dat dit ook een Q&A topic is (zie vorige pagina) en we zo lekker in de riolering zitten, even wat (basic) vragen. In het kort: we hebben een jaren 70 woning op het platteland. Mooi & prima huis, maar de vorige bewoners waren op leeftijd en je kan zien dan dingen vroeger anders gingen. Onze riolering borrelt en stinkt, met name als de wasmachine is aangeweest. Nu bestaat de afvoer voornamelijk uit 1 lange buis (verzamelleiding, 50mm), met diverse aansluitingen, maar zonder ontspanningsleiding.Ik heb hier een plaatje, met het originele bouwplan en de huidige situatie. In de jaren 80 is er een aanbouw met (bij)keuken geplaatst. We zitten niet op het gemeentelijk riool maar hebben een IBA.

[Afbeelding]

Situatie kruipruimte:
[Afbeelding]

Mijn wens is om een nieuwe verzamelleiding in een grotere diameter te maken, echter ben ik wel gebonden aan een kleine doorvoer naar het verzamelpunt (max 80mm).
Vraag 1: Zou het niet logischer zijn om de wasbak-wc op het tioletrioolleiding aan te sluiten? Dat scheelt een aantal meter aan leiding.
Vraag 2: Wat is een logische plek voor een ontspanningsleiding in de huidige situatie? Is dat altijd bij de laatste aansluiting? Of anders: de eerste aansluiting stroomopwaarts?

Het plan is om in de aanbouw een extra toilet te plaatsen. Daarvoor moet er een nieuwe verzamelleiding van 110mm komen. We bouwen er (tijdelijk?) een douchecabine en wasbak bij.
[Afbeelding]

Vraag 3: Is het logisch om alle nieuwe dingen, op de nieuwe grotere leiding aan te sluiten, ivm beperkte grootte oorspronkelijke verzamelleiding?
Vraag 4: Het meest logisch lijkt me om door de fundering te gaan en "buiten" aan te sluiten op de huidige riool, ipv in de kruipruimte een 90gr bocht maken richting huidige aansluiting. Voor m`n gevoel wil je zo weinig mogelijk bochten. Ik heb dat niet geschetst, maar is vast voor te stellen. Maar: Door de fundering boren en waterdicht maken is ook niet zomaar klaar. Is een extra 90 graden bocht en bijkomende lengte leiding echt zo erg?
Vraag 4: zo snel mogelijk alles buiten je gebouw krijgen is ook altijd mijn uitgangspunt. Is handiger als je erbij moet, als het lekt is het buiten, etc. Een gat door je fundering waterdicht maken klinkt heel dramatisch maar ik hoop dat je fundering niet in het water staat? Als je er een buis doorheen duwt en de rand afkit is het prima.
Je noemt jullie systeem heel sjiek een IBA, maar septic tank? Je bent al op de hoogte van wat je daar wel en niet doorheen mag spoelen?

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-01 13:43
@No Hands Een septic tank en IBA zijn echt verschillende oplossingen als je niet aangesloten bent op riolering. Bij een IBA wordt biologische afbraak bewerkstelligd en is de uitgaande kwaliteit van het water veel beter dan bij een septic tank.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat 80mm de aansluiting op de IBA is.

• Edje44magnum
No Hands schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:15:
[...]

Vraag 4: zo snel mogelijk alles buiten je gebouw krijgen is ook altijd mijn uitgangspunt. Is handiger als je erbij moet, als het lekt is het buiten, etc. Een gat door je fundering waterdicht maken klinkt heel dramatisch maar ik hoop dat je fundering niet in het water staat? Als je er een buis doorheen duwt en de rand afkit is het prima.
Je noemt jullie systeem heel sjiek een IBA, maar septic tank? Je bent al op de hoogte van wat je daar wel en niet doorheen mag spoelen?
Waarom moet je een waterdichte afdichting hebben als je een doorvoer hebt in de fundering het water gaat er toch ook gewoon onderdoor of hebben jullie een betonnen vloer in de kruipruimte die waterdicht is

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:44

dollyking

duck tape

Voluerunt schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:32:
Hallo klussers, ik zit met een probleem.

ik heb bij mij thuis een klein lekkage lekkage gevonden welke vermoedelijk van de afvoer van het toilet komt. Zie de foto.

Het gaat om een inbouw toilet waarbij de spoelbak in een holle ruimte zit waar je bij kan via een gipswandje aan de zijkant (foto is gemaakt door een gat in dat gipswandje), of door heel het toilet + tegel werk te demonteren.

is er een makkelijke manier om te checken of het lekkage ook daadwerkelijk van de afvoer komt, en zoja, hoe dit makkelijk te fixen zonder alles er uit te hoeven slopen?

[Afbeelding]
pas op met het verwarren van condens neerslag en lekkage. het koudere water in het reservoir condenseert als een malle. draai anders het kraantje een dicht achter de spoelknop en kijk de volgende dag nog eens.
ook kan je de pot aansluiting controleren door de pot er af te halen en kijken of de afvoer rubbers niet verschoven zijn.

• No Hands
loeberce schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:00:
@No Hands Een septic tank en IBA zijn echt verschillende oplossingen als je niet aangesloten bent op riolering. Bij een IBA wordt biologische afbraak bewerkstelligd en is de uitgaande kwaliteit van het water veel beter dan bij een septic tank.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat 80mm de aansluiting op de IBA is.
Dat weet ik, vandaar de vraag.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Leuke puzzel: Ik heb een gat vanuit mijn meterkast door de buitenmuur nodig, maar die muur is bijna 40cm dik en de boorhamer + ongeveer 45cm voor een lange betonboor past niet in de kast op een manier die recht voor het gat komt. Van buiten naar binnen boren is niet echt een optie want het moet vrij precies uitkomen om geen andere leiding die op de binnenmuur zit te raken.

Gaat het in beton (en daarna steen) werken om eerst met een kortere boor bijvoorbeeld 20cm te doen, die boor er uit te trekken, daarna de lange boor met de hand 20cm het gat in draaien en dan de boormachine er op klikken? Het is een SDS+ boor. Of is dat net zo'n slecht idee als voorboren bij van die SDS beton boren?

Of maak ik het mezelf te lastig en is hier een slimmere manier voor?

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

NTS schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:57:
Leuke puzzel: Ik heb een gat vanuit mijn meterkast door de buitenmuur nodig, maar die muur is bijna 40cm dik en de boorhamer + ongeveer 45cm voor een lange betonboor past niet in de kast op een manier die recht voor het gat komt. Van buiten naar binnen boren is niet echt een optie want het moet vrij precies uitkomen om geen andere leiding die op de binnenmuur zit te raken.

Gaat het in beton (en daarna steen) werken om eerst met een kortere boor bijvoorbeeld 20cm te doen, die boor er uit te trekken, daarna de lange boor met de hand 20cm het gat in draaien en dan de boormachine er op klikken? Het is een SDS+ boor. Of is dat net zo'n slecht idee als voorboren bij van die SDS beton boren?

Volgens mij gaat jouw manier zeker werken. Helemaal als je het eerste stuk wat je met de korte boor boort, iets ‘uitholt’ door de boor heel lichtjes zijdelings heen en weer te bewegen tijdens het boren. Je maakt het gat dan net een paar mm breder waardoor de volgende er makkelijk in schuift. Maar zelfs zonder dat te doen moet het lukken.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Ethiron schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:10:
[...]
Helemaal als je het eerste stuk wat je met de korte boor boort, iets ‘uitholt’ door de boor heel lichtjes zijdelings heen en weer te bewegen tijdens het boren.
(y) Tnx, goed idee!

• Zwartoog
NTS schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:57:

Prima strategie. Houdt er wel rekening mee dat je met lange boorgaten die je niet helemaal recht kunt aanboren, de kans op vastslaan ook groter is. Ofwel, zorg voor een goede werkhouding en grip op je boormachine zodat je zo'n klap kunt opvangen.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:20
In mijn badkamer ga ik een aardmat neerleggen.
Nu is mijn vraag moet ik deze op een bepaalde hoogte leggen zodat deze niet direct op de Uponor slagen en verdiepingsvloer ligt?

Zo ja, hoe kan ik dit het beste op afstand leggen, stoeptegels er tussen doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/731eZ6WYZZfm9Yf5DgVCtaXFFCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAoJR1s1tiKOgXrGfK7c0cfw.jpg?f=fotoalbum_large

• BaBoK
ThinkPad schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:46:
Ik heb in de badkamer een vloer van zandcement gestort. Heb de zakken van de Hornbach gebruikt, was prima spul.

[Afbeelding]
Zoals je ziet moest ik een flinke hoogte leggen, dit i.v.m. de douchedrain. Volgens mij hebben we iets van 10cm zandcement gestort. Waren flink wat zakjes op maar 5,5m2 oppervlakte :P

Zandcement is redelijk dik (textuur: iets dikker dan nat zandbakzand) waardoor je het goed op afschot kon smeren i.p.v. dat het gelijk in alle hoeken/kieren wegliep. Met een schuurbord kun je het mooi glad afwerken. De tegelzetter heeft er nog een dun laagje egaline overheen gedaan en daarna de tegels gelegd.

De betonvloer hebben we eerst voorbehandeld met Weber vloerprimer voordat het zandcement erop ging. Hoogte van de vloer deden we met een kruislijnlaser. Zie ook 'meterpeil' hoe ze dit uitmeten bij vloeren.

Ik zou er ook gelijk vloerverwarming in leggen als je toch bezig bent. Ik deed dat op aardmatten en dan met tie-rips de slangen er op vastknopen (hart-op-hart 10cm!). Een rol 16x2 leiding zijn de kosten ook niet.

Edit: geen plek voor isolatie? Ik ging er vanuit dat het een kantoor op een verdiepingsvloer was. Als het op de begane grond is met daaronder nul isolatie dan ga je met vloerverwarming stoken voor de wormen :P
Hoe heb je dit gemixt?
Met een speciemolen en dan vanuit begane grond hele tijd naar boven lopen met een emmer?
Ik mag zelf ook ca. 5,5 m2 gaan doen en ca. 12cm hoogte gaan overbruggen..

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:23
BaBoK schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:23:
In mijn badkamer ga ik een aardmat neerleggen.
Nu is mijn vraag moet ik deze op een bepaalde hoogte leggen zodat deze niet direct op de Uponor slagen en verdiepingsvloer ligt?

Zo ja, hoe kan ik dit het beste op afstand leggen, stoeptegels er tussen doen?[Afbeelding]
Oprechte vraag, heb je uberhaupt wel een aardnet nodig, wegens gebruik van upenor slangen? Er hoeft op dat moment toch niets meer vereffend te worden?

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:57
Mvd1981 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Oprechte vraag, heb je uberhaupt wel een aardnet nodig, wegens gebruik van upenor slangen? Er hoeft op dat moment toch niets meer vereffend te worden?
100% wel!
Het water geleid vrij goed elektriciteit. ;) daarnaast zit in meerlagenbuis ook gewoon een laagje metaal.

• BaBoK
Heb ook een easydrain:)

Kan de mat direct op de slangen of beter afstand en zo ja hoe?

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:23
BaBoK schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:23:
Heb ook een easydrain:)

Kan de mat direct op de slangen of beter afstand en zo ja hoe?
Ah, goed punt, dan heb je zeker een matje nodig.

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wij overwegen een opmaat vakkenkast, van een provider als bijvoorbeeld opmaatzagen.nl. Zij leveren het hout (diverse soorten en dikten) op maat gezaagd thuis aan. Nu zit ik er alleen mee dat mijn vrouw heel leuk allerlei vintage deurtjes heeft gekocht, die zij dan in de kast wil toepassen. Erg gaaf, maar een deel van die deurtjes is ook vrij dik (variërend van 28-40mm). Tegelijk wil je wel dat de deurtjes netjes in de vakken passen (erin vallen).

Ik heb wat gegoogled, en kom wel scharnieren tegen die een deurdikte tot 42mm aan kunnen, bijvoorbeeld deze van Hettich (https://www.duovorm.nl/me...voor-dikke-deur-inliggend). Zijn hier tweakers die ervaring hebben met dikkere panelen die in de kast vallen en of dat beetje prettig werkt?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
BaBoK schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Hoe heb je dit gemixt?
Met een speciemolen en dan vanuit begane grond hele tijd naar boven lopen met een emmer?
Ik mag zelf ook ca. 5,5 m2 gaan doen en ca. 12cm hoogte gaan overbruggen..
Met een Powerplus mixer aangemaakt in een speciekuip in de kamer ernaast (afgedekt met stucloper). Twee zakken per keer meen ik. Op een emmer afgetekend hoeveel water er dan bij moest. Meen dat er iets van 40 zakken in zijn gegaan :X
Na het mengen de mixer even in een emmer water laten spinnen om de garde schoon te maken. Heb hem na de klus weer doorverkocht.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 15-01-2026 14:17 ]

• InOrbit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-01 11:47
Dag klussers,

Graag jullie hulp. Ik heb op de overloop een (kast)ruimte waar plek is voor de wasmachine en droger. Helaas past er bovenop de wasmachine geen droger. Dit komt door de plaatsing van de mechanische ventilatie en later door de plaatsing van de PV-verdeler. Nu zit ik eraan te denken om beide te verplaatsen, de PV verdeler naar rechts en de mechanische ventilatie naar boven. Mijn vragen:

- Zou het verplaatsen van de mechanische ventilatie de werking kunnen beïnvloeden? En hoe lastig is het gezien alle buisstukken zijn vastgelijmd?
- Mag ik de PV-verdeler zelf verplaatsen? Of is hiervoor een elektriciën nodig?

Dank voor jullie respons
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-pVSTyPBTczyEsz4isWBMTstY8=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/3PjO2w6wB7V0C0Z8s3aM88yD.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZkV9QzhKzXxP7KIsGdbr383rO0=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0atBrJcs12dCl1YgpNcJGnZd.gif?f=fotoalbum_tile

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:11
Kan je de boel niet gewoon naar rechts verplaatsen? En daar dan een wasdroger bovenop je wasmachine zetten? Zal iets naar voren komen vanwege de PV aansluiting en de kraan.

Uiteraard kan je de MV ook verplaatsen, maar dan moet je ook weer nieuwe dempers kopen (die aluminium folie dingen ;-) ) en een boel bochtjes zagen en lijmen. Lijkt me vervelender.

• InOrbit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-01 11:47
Jannibal23 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:35:
Kan je de boel niet gewoon naar rechts verplaatsen? En daar dan een wasdroger bovenop je wasmachine zetten? Zal iets naar voren komen vanwege de PV aansluiting en de kraan.
Dat past helaas net niet omdat er nog deuren voor zitten die dan niet meer dicht kunnen. En daarnaast is de PV verdeler dan niet vlug bereikbaar als het moet. Maar dank voor je suggestie!

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:52
InOrbit schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:17:
Dag klussers,

Graag jullie hulp. Ik heb op de overloop een (kast)ruimte waar plek is voor de wasmachine en droger. Helaas past er bovenop de wasmachine geen droger. Dit komt door de plaatsing van de mechanische ventilatie en later door de plaatsing van de PV-verdeler. Nu zit ik eraan te denken om beide te verplaatsen, de PV verdeler naar rechts en de mechanische ventilatie naar boven. Mijn vragen:

- Zou het verplaatsen van de mechanische ventilatie de werking kunnen beïnvloeden? En hoe lastig is het gezien alle buisstukken zijn vastgelijmd?

Dank voor jullie respons
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat is de afmeting van de ruimte? Heb je een plattegrondje?
Zou je de wasmachine niet een kwartslag kunnen draaien zodat de wasmachine en droger links op de plek van het kasje met schoonmaakmiddelen komt en je die dan verplaats naar/om de PV verdeler heen. Ik zou persoonlijk liever water/afvoer verleggen dan de mechanische ventilatie.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dag klussers,

Dank voor jullie respons
[Afbeelding][Afbeelding]
Kan de wasmachine niet een stukje naar voren en naar rechts gezet worden zodat ie langs de MV en voor de omvormer staat? Lijkt ruimte genoeg te zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BaBoK
ThinkPad schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:13:
[...]

Met een Powerplus mixer aangemaakt in een speciekuip in de kamer ernaast (afgedekt met stucloper). Twee zakken per keer meen ik. Op een emmer afgetekend hoeveel water er dan bij moest. Meen dat er iets van 40 zakken in zijn gegaan :X
Na het mengen de mixer even in een emmer water laten spinnen om de garde schoon te maken. Heb hem na de klus weer doorverkocht.
Thanks, ik neig er nu naar om de eerste 7cm met tempex of iets dergelijks op te vullen
schilt me 7cm aan cementdekvloer..

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:18
BaBoK schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:08:
[...]

Thanks, ik neig er nu naar om de eerste 7cm met tempex of iets dergelijks op te vullen
schilt me 7cm aan cementdekvloer..
Zou zeker opvullen. Zonde om die vloer zo dik te smeren. 6cm zandcement is mans zat, gewapend.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Door mijn eigen stompzinnigheid heb ik de verf- en stuclaag gesloopt op mijn plafond. Dit moet opnieuw gestuct kan worden, maar ik heb geen idee wat foor plaat er aan het plafond zit. Het is geen beton, lijkt op hout klinkt hol als je er op tikt. De stucadoor moet weten wat dir is om een goede offerte op te stellen en zeker te weten dat de nieuwe stuc kan hechten, maar zelf weten ze niet wat het is. Iemand een idee wat dit kan zijn? Appartement met bouwjaar 1963
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paHaAabzKhaxHVtSxmX5WqRt9z8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I42JgAsisCiU1hg0cgd3lcDr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBlDxBlELftNwr2cczT3yq9vijs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYUcMSKX3ABho6QLMPRPert4.jpg?f=fotoalbum_tile

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:42
Lijken wel asbest platen.....

• TheGhostInc
  • Niet online
Teveel scherpe bochten helpen niet mee, voor de rest is het gewoon een beetje puzzelen en nieuw kopen wat je nodig hebt aan buizen.

Wat ik (waarschijnlijk) zou doen:
Unit direct onder de uitlaat hangen, eventueel een klein stukje flex ertussen (10cm oid).
De buis/bocht die boven door de muur gaat proberen naar beneden te draaien en aan de onderkant van de unit aansluiten, waarschijnlijk met een demper van ~1 meter.
De buis van beneden verlengen en aan de linkerkant invoeren.
Je mag het zelf doen. Stroom eraf en schroeven maar. Als je weinig verstand hebt van electra zou ik de draden aangesloten laten.

• TheGhostInc
  • Niet online
Okasha schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:50:
Ik heb wat gegoogled, en kom wel scharnieren tegen die een deurdikte tot 42mm aan kunnen, bijvoorbeeld deze van Hettich (https://www.duovorm.nl/me...voor-dikke-deur-inliggend). Zijn hier tweakers die ervaring hebben met dikkere panelen die in de kast vallen en of dat beetje prettig werkt?
Hoewel de scharnieren enigszins te stellen zijn, zijn dit typisch dingen die fabrieksmatig het beste werken. Met een kolomboormachine lukt het ook wel, maar is wel gepruts.
Handmatig zou ik er persoonlijk al niet meer aan beginnen en met verschillende deurdiktes ben je bij elke deur weer aan het puzzelen.

Het ligt er echt aan wat je verwachtingen zijn en hoe erg je fouten ziet in je ontwerp. Een beetje geluk en heel nauwkeurig werken en het zou moeten kunnen.

Ervaring met inliggende deuren/scharnieren heb ik niet, ik heb altijd opliggende deurtjes. Als het puur om de scharnieren gaat kun je ook een keer bij een keuken showroom binnen lopen, die zullen ze wel ergens gebruiken.

• BigWillem89
  • Niet online
Dat vrees ik ook... Ik denk dat ik maar iemand moet laten langskomen om dit te beoordelen.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003

MJV

BigWillem89 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:11:
[...]

Dat vrees ik ook... Ik denk dat ik maar iemand moet laten langskomen om dit te beoordelen.
Je kunt zelf veilig laten testen met een testkitje, zie diverse aanbieders online.

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:53
BigWillem89 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:16:
Door mijn eigen stompzinnigheid heb ik de verf- en stuclaag gesloopt op mijn plafond. Dit moet opnieuw gestuct kan worden, maar ik heb geen idee wat foor plaat er aan het plafond zit. Het is geen beton, lijkt op hout klinkt hol als je er op tikt. De stucadoor moet weten wat dir is om een goede offerte op te stellen en zeker te weten dat de nieuwe stuc kan hechten, maar zelf weten ze niet wat het is. Iemand een idee wat dit kan zijn? Appartement met bouwjaar 1963
[Afbeelding][Afbeelding]
Lijkt mij een holle baksteenvloer met daarover een laagje beton. Dit hadden wij ook. (Jaren 60 woning) Heb er betocontact opgesmeerd en gestuct, ziet er super uit. Wel even kloppen tegen het laagje beton, sommige stukken zaten hier los en heb ik er maar helemaal afgetikt. Het bovenste laagje stuc wat je er al redelijk hebt afgebikt hebben wij overigens van het hele plafond afgestoken, kwam er voornamelijk erg makkelijk vanaf...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BigWillem89 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:11:
[...]

En dan? Gewoon losse stukken verwijderen, Betokontakt op smeren en stuccen.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 13:53
Wolly schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:27:
[...]

En dan? Gewoon losse stukken verwijderen, Betokontakt op smeren en stuccen.
Zeg er dan op zijn minst ook bij dat hij dit in pak en gezichtsmasker moet doen. Asbest dat in stukken breekt is juist het gevaarlijkste wat er is. :F

• BigWillem89
  • Niet online
Dank voor de reacties! Ik zal kijken hoe ik een monster kan nemen en zo'n testkitje regelen.

[ Voor 26% gewijzigd door BigWillem89 op 16-01-2026 10:02 ]

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:53
Horla schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Zeg er dan op zijn minst ook bij dat hij dit in pak en gezichtsmasker moet doen. Asbest dat in stukken breekt is juist het gevaarlijkste wat er is. :F
Het kan geen kwaad om te testen, maar het lijkt me niet dat hier asbest is gebruikt. Ik heb het bij mij niet getest. Tegen het beton getikt, kwam eraf en leek gewoon beton te zijn. Opbouw lijkt mij hier: Holle baksteen, beton, iets van portlandcement? (dat grijze laagje) en daarna gewoon stuc. Ik heb het zo behandeld, misschien heb ik dat niet goed gedaan achteraf, ik geef geen enkel advies hierover maar ben zelf niet snel bang / misschien zelfs naief soms. ;)

• LV87
Even een verlaat antwoord, ik zie dat er ook wat wedervragen kwamen. Onze fundering is vrij diep, en een gedeelte staat onder water (5cm). Daar loopt de (korte) riolering van de plee en de wasbak, maar als ik de kraan van de wasbek open zet hoor ik niks druppelen. Het water is helder en stinkt niet, dus of het dan de riolering is? Ik sluit grondwater door fundering niet uit. Ik pomp hem dit weekend leeg en zie dan verder.
De Septic tank zal er nog wel liggen, ik denk niet dat die verwijderd is bij het storten van de betonvloer van de uitbouw. Wat er verder ligt weet ik (nog) niet, dus ook niet hoe het naar de IBA loopt. We zijn ons bewust van het IBA systeem en de beperkingen daarvan. Ondank dat we dicht bij een grote stad wonen, is hier geen gemeentelijk riool.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 13:53
RubenA schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:29:
[...]

Het kan geen kwaad om te testen, maar het lijkt me niet dat hier asbest is gebruikt. Ik heb het bij mij niet getest. Tegen het beton getikt, kwam eraf en leek gewoon beton te zijn. Opbouw lijkt mij hier: Holle baksteen, beton, iets van portlandcement? (dat grijze laagje) en daarna gewoon stuc. Ik heb het zo behandeld, misschien heb ik dat niet goed gedaan achteraf, ik geef geen enkel advies hierover maar ben zelf niet snel bang / misschien zelfs naief soms. ;)
Voor dit geval is het spreekwoord "better safe than sorry" uitgevonden. Talloze studies tonen aan dat je al van één vezel in je longen longkanker kan krijgen. Waarom zou je 25 EUR uitsparen en niet gewoon die wegwerp overall en mondmasker aandoen voor het geval dat?

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-01 14:38

Rzaan

Altijd zoekende

Horla schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Voor dit geval is het spreekwoord "better safe than sorry" uitgevonden. Talloze studies tonen aan dat je al van één vezel in je longen longkanker kan krijgen. Waarom zou je 25 EUR uitsparen en niet gewoon die wegwerp overall en mondmasker aandoen voor het geval dat?
Belangrijker bijna nog, is zorgen dat er geen stof ontstaat. Dus bijvoorbeeld nat blijven sproeien.

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:54
Hoi, we zijn bezig met het verbouwen van de zolder. Deze vraag zit eigenlijk al best een tijdje in mijn hoofd. We zijn tijdens de sloopwerkzaamheden er op gestuit dat er een elektra leiding door de flens van een metalen spant loopt. 1x een stukje eruit geslepen en 1x er doorheen geboord.

Op dit moment zitten we weer in de opbouw fase, maar het zit me toch niet helemaal lekker. Nu zouden we er nog iets aan kunnen doen.

Ergens zeggen m'n hersens: dit is niet best en moeten we anders maken. Aan de andere kant: m'n huis zal ook niet zo maar instorten hierdoor dus hoe erg is het nou eigenlijk... Met googelen kom ik niet veel verder en lees ik twee varianten: mag niet en herstel! En: maak je niet druk.

Wellicht iemand hier die er iets over kan zeggen? Uiteraard tot op zekere hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F09WPqZJaXRloeMvCEih_olM96U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zu4ou1aiCERC5FuINQIiXGBh.jpg?f=fotoalbum_large

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 19:48
Heeft iemand een goed adres voor berken multiplex in regio Amsterdam? Ik koop weleens halve platen bij de Gamma, maar de volledige maat is daar aan de prijs (145 euro).

• Edje44magnum
Aardappelbakker schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:19:
Hoi, we zijn bezig met het verbouwen van de zolder. Deze vraag zit eigenlijk al best een tijdje in mijn hoofd. We zijn tijdens de sloopwerkzaamheden er op gestuit dat er een elektra leiding door de flens van een metalen spant loopt. 1x een stukje eruit geslepen en 1x er doorheen geboord.

Op dit moment zitten we weer in de opbouw fase, maar het zit me toch niet helemaal lekker. Nu zouden we er nog iets aan kunnen doen.

Ergens zeggen m'n hersens: dit is niet best en moeten we anders maken. Aan de andere kant: m'n huis zal ook niet zo maar instorten hierdoor dus hoe erg is het nou eigenlijk... Met googelen kom ik niet veel verder en lees ik twee varianten: mag niet en herstel! En: maak je niet druk.

Wellicht iemand hier die er iets over kan zeggen? Uiteraard tot op zekere hoogte.

[Afbeelding]
Geen zorgen over maken.
Niets aan de hand

• basjuuhhh
  • Laatst online: 22:27
Aardappelbakker schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:19:

[Afbeelding]
Niet druk om maken, ook de richting is niet zo erg voor zo'n balk, echter ik zou deze wijze niet vaker toepassen. (begrijp dat je dat ook niet zelf gedaan hebt).

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:35
@Aardappelbakker Normaliter mag je nooit door de flens van een H-balk boren, maar enkel in het lijf. Dat is omdat die balken normaliter op buiging worden belast. (Ook bij verticale spanten, want dan is dit relevant voor de knikbestendigheid).
In dit specifieke geval echter, wordt het korte stukje hoofdzakelijk op druk belast, en is knik vanwege de korte lengte niet relevant.
Ik zou er dus niks aan doen, maar als een elektricien dit bij mij zou uithalen zou ik hem wel uitleggen dat het zonder overleg verzwakken van dragende constructies niet de bedoeling is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Aardappelbakker
Thanks voor jullie reacties. Ik kan het laten rusten nu :)

• Aardappelbakker
Aardappelbakker schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:16:
Thanks voor jullie reacties. Ik kan het laten rusten nu :)
Ter aanvulling hierop: via via nog met een bedrijf gesproken die dit soort profielen maakt. Het is niet de bedoeling, maar kan in dit geval geen kwaad, maar zeker geen meer gaten / inhammen maken.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik was wat onhandig geweest met een klapkrat waardoor er een breuk in was ontstaan. :X
Omdat zo’n krat van iets als PP of PE gemaakt is was dat niet te lijmen met wat ik in huis heb dus een pragmatisch reparatie gedaan met een tiewrap:
Reparatie breuk in klapkrat met tie-wrap

Eerst twee sleuven in het plastic gesmolten met een uitgebogen paperclip verhit door een brander en vervolgens de tyrap er doorheen gedaan.
Zit weer prima vast! :*)

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:04
peligro2k schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:33:
Heeft iemand een goed adres voor berken multiplex in regio Amsterdam? Ik koop weleens halve platen bij de Gamma, maar de volledige maat is daar aan de prijs (145 euro).
Ligt helemaal aan wat je wil hebben maar bijvoorbeeld https://www.zagenzagen.nl/materiaal-info/multiplex en https://www.houtopmaatgezaagd.nl/plaatmateriaal/multiplex hebben meerdere opties en leveren ook aan huis.
https://www.opmaatzagen.nl heeft ook nog afwerkopties.

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:56
Ik heb in het dorp een kleine bouwmarkt/klusbedrijf (= Hubo), als ik daar om een stukje hout vraag, betaal ik alleen voor het stuk wat ik mee naar huis neem. Zullen toch wel meer bedrijven zo werken?

[ Voor 11% gewijzigd door Arosa op 17-01-2026 20:21 ]

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:03
pman63 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:32:
[...]

Ligt helemaal aan wat je wil hebben maar bijvoorbeeld https://www.zagenzagen.nl/materiaal-info/multiplex en https://www.houtopmaatgezaagd.nl/plaatmateriaal/multiplex hebben meerdere opties en leveren ook aan huis.
https://www.opmaatzagen.nl heeft ook nog afwerkopties.
Hoewel ik de prijs niet echt kan duiden is het al helemaal gissen zonder dikte erbij. Een plaat van 9mm heeft dezelfde lengte en breedte als een van 18mm maar bestaat uit de helft van het materiaal.

Ik zou zeggen zoek eens op houthandel/fijnhouthandel. Maar schrik ook niet als het meer gaat kosten, hout kost nu eenmaal goed geld.

• No Hands
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:58:
Ik was wat onhandig geweest met een klapkrat waardoor er een breuk in was ontstaan. :X
Omdat zo’n krat van iets als PP of PE gemaakt is was dat niet te lijmen met wat ik in huis heb dus een pragmatisch reparatie gedaan met een tiewrap:
[Afbeelding: Reparatie breuk in klapkrat met tie-wrap]

Eerst twee sleuven in het plastic gesmolten met een uitgebogen paperclip verhit door een brander en vervolgens de tyrap er doorheen gedaan.
Zit weer prima vast! :*)
in de autosport worden zo bumpers en allerlei andere zaken snel en praktisch gefixt zodat ze weer verder kunnen dus moet het met en klapkrat ook kunnen. misschien op het einde van je barst nog een gaatje boren zodat je barst niet verder kan barsten.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

No Hands schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:46:
[...]

in de autosport worden zo bumpers en allerlei andere zaken snel en praktisch gefixt zodat ze weer verder kunnen dus moet het met en klapkrat ook kunnen.
Grappig om te horen! :)
misschien op het einde van je barst nog een gaatje boren zodat je barst niet verder kan barsten.
Dank voor de tip maar ik denk eigenlijk niet dat dat nodig is. Het plastic van die klapkrat is vrij flexibel, niet van de harde plastic waarbij bij een kleine beweging een breuk verder scheurt. Dus het moet echt flink van elkaar komen wil dat verder doorscheuren, iets wat wel gebeurde bij de botsing waardoor de krat in eerste instantie kapot ging. :|
Maar ik houd het in de gaten, mocht het toch verder scheuren dan zal ik alsnog een gaatje boren. :D

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:04
einz schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:38:
[...]

Hoewel ik de prijs niet echt kan duiden is het al helemaal gissen zonder dikte erbij. Een plaat van 9mm heeft dezelfde lengte en breedte als een van 18mm maar bestaat uit de helft van het materiaal.

Ik zou zeggen zoek eens op houthandel/fijnhouthandel. Maar schrik ook niet als het meer gaat kosten, hout kost nu eenmaal goed geld.
Als jij niet aangeeft wat je zoekt is het voor mij ook gissen wat je wil hebben, zoveel soorten en diktes multiplex.....

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:03
pman63 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:00:
[...]

Als jij niet aangeeft wat je zoekt is het voor mij ook gissen wat je wil hebben, zoveel soorten en diktes multiplex.....
Ik had @peligro2k even moeten taggen.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
peligro2k schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:33:
Jij kijkt naar berken 18mm, die is zo te zien 145 euro bij de gamma. Je hebt ook andere hout/kwaliteit soorten die goedkoper zijn
(bijvoorbeeld https://www.gamma.nl/asso...244x122cm-18-mm/p/B557315 ). Daarnaast hebben veel bouwmarkten een online hout-op-maat pagina. Als je daar de maximale maat opgeeft is het vaak goedkoper dan bij gamma zelf :X. In dit geval ook:73 euro, maar je betaalt nog wel 40 euro bezorgkosten.

Jongeneel heeft vaak scherpe prijzen. Amsterdamse houthandels geen idee.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:22
No Hands schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:46:
[...]

in de autosport worden zo bumpers en allerlei andere zaken snel en praktisch gefixt zodat ze weer verder kunnen dus moet het met en klapkrat ook kunnen. misschien op het einde van je barst nog een gaatje boren zodat je barst niet verder kan barsten.
En mocht er nou een scheur in een drukloos gedeelte van een vliegtuig romp zitten dan kan deze ook geboord worden. High speed tape eroverheen en vliegen. (Wel onder toegestane condities natuurlijk)

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:24
Ik ben van plan om een nieuw kant en klaar deur/kozijn te plaatsen op zolder

Momenteel is er een houten tussenwand aanwezig. De staanders zijn 7cm + 1cm multiplex aan beide zijde. Hier tegen aan wil ik gipsplaten aanbrengen.

- Kozijn/deur combinatie
- Kozijn waterpas zetten middelskunstof stelplaatjes
- Vast zetten aan het regelwerk, links/rechts/boven. Zorgen dat het kozijn iets uitsteekt van de stucplaten zodat aan 1 kant deze straks afgewerkt kan worden.

Ben voornemens om een kant-en-klare deur kozijn combinatie van Skantrea. maar twijfel over Kozijnmaat 56x115 mm of 56x90 mm

Nu heb ik nog nooit een kozijn geplaatst dus ben benieuwd als ik mijn stappenplan mis en welke maat ik het beste kan pakken?

[ Voor 7% gewijzigd door kiefty14 op 19-01-2026 10:51 ]

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-01 15:04
kiefty14 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:31:
Ik ben van plan om een nieuw kant en klaar deur/kozijn te plaatsen op zolder

Momenteel is er een houten tussenwand aanwezig. De staanders zijn 7cm + 1cm multiplex aan beide zijde. Hier tegen aan wil ik gipsplaten aanbrengen.

- Kozijn/deur combinatie
- Kozijn waterpas zetten middelskunstof stelplaatjes
- Vast zetten aan het regelwerk, links/rechts/boven. Zorgen dat het kozijn iets uitsteekt van de stucplaten zodat aan 1 kant deze straks afgewerkt kan worden.

Ben voornemens om een kant-en-klare deur kozijn combinatie van Skantrea. maar twijfel over Kozijnmaat 56x115 mm of 56x90 mm

Nu heb ik nog nooit een kozijn geplaatst dus ben benieuwd als ik mijn stappenplan mis en welke maat ik het beste kan pakken?
Met de 90mm zit je er met de staanders en multiplex al aan. Wil je de gipsplaten met een beetje gips gelijk trekken met je kozijn om dan sierlijsten te plakken? Dan zal je de 115 moeten nemen.

• Bezulba
  • Laatst online: 20:37

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik wil een toilet zelf renoveren, tegels eruit, behang van de muur, wandje voor nieuwe pot erin (staand naar hang) etc etc maar ik heb een vraag over de elektriciteit.
Ik wil een douchetoilet nemen. Dus moet er ook een stroompunt komen. Nu kan ik die doortrekken vanuit de schakelaar, maar ik heb 2 opties: Via de schakelaar recht naar beneden in een nieuwe sleuf, in de vloer en dan weer omhoog bij de wc (schakelaar zit precies aan de overkant van de pot) of horizontaal via de muur naar de nieuwe plek van het fonteintje en dan in een bredere sleuf samen met het water voor het fonteintje richting wc. Niet in dezelfde buis natuurlijk, dus dat worden 2 buizen onder elkaar in een bredere sleuf.

Wat is beter/netter?

blup

• basjuuhhh
  • Laatst online: 22:27
Bezulba schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:00:
Ik wil een toilet zelf renoveren, tegels eruit, behang van de muur, wandje voor nieuwe pot erin (staand naar hang) etc etc maar ik heb een vraag over de elektriciteit.
Ik wil een douchetoilet nemen. Dus moet er ook een stroompunt komen. Nu kan ik die doortrekken vanuit de schakelaar, maar ik heb 2 opties: Via de schakelaar recht naar beneden in een nieuwe sleuf, in de vloer en dan weer omhoog bij de wc (schakelaar zit precies aan de overkant van de pot) of horizontaal via de muur naar de nieuwe plek van het fonteintje en dan in een bredere sleuf samen met het water voor het fonteintje richting wc. Niet in dezelfde buis natuurlijk, dus dat worden 2 buizen onder elkaar in een bredere sleuf.

Wat is beter/netter?
Is het een draagmuur? Dan niet te diep frezen bij horizontaal. Ik kies er echter nooit voor, vind het de minst beste oplossing altijd. Je hebt horizontaal een buis lopen met risico op verzwakking van de muur, maar ook op risico van doorboren aangezien je in wanden vaak wat ophangt etc.

Welke hoogte komt hij anders horizontaal? Vermijd hoogtes waar je "meestal" iets wilt ophangen...

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

basjuuhhh schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:23:
[...]

Is het een draagmuur? Dan niet te diep frezen bij horizontaal. Ik kies er echter nooit voor, vind het de minst beste oplossing altijd. Je hebt horizontaal een buis lopen met risico op verzwakking van de muur, maar ook op risico van doorboren aangezien je in wanden vaak wat ophangt etc.

Welke hoogte komt hij anders horizontaal? Vermijd hoogtes waar je "meestal" iets wilt ophangen...
Hij komt op meter hoogte of iets in die richting. De waterleiding komt er boven, dus dan is het toch een stuk waar ik niets in kan ophangen.

blup

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:22
Bezulba schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:00:

Wat is beter/netter?
Ik denk dat er bij jouw schakelaar niet voldoende draad zit voor permanente voeding. Dit is vaak alleen een schakeldraad (zwart). Wilde je dan vanuit de centraaldoos een extra draad naar de schakelaar trekken?

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Kalevandaal schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Ik denk dat er bij jouw schakelaar niet voldoende draad zit voor permanente voeding. Dit is vaak alleen een schakeldraad (zwart). Wilde je dan vanuit de centraaldoos een extra draad naar de schakelaar trekken?
Ja dat laatste, dat er uiteindelijk 4 draden door de buis gaan.

blup

Pagina: 1 ... 480 481 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/