pman63 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 23:37:
Doe eens een foto van een leeg gootsteenkastje,dit is niet heel duidelijk. Ik denk dat als die grijze slang van je vaatwasser is daar ook meteen het probleem zit. Kijk eens op internet hoe andere keukensifons er uitzien. Dan weet je ook meteen wat je nodig hebt.
Ik zal er een foto van gaan maken vandaag. Ik denk overigens dat dát niet het probleem is.
Zoals gezegd, de keuken is 2e hands en de sifonkolom is exact zoals deze zat in de situatie waar de keuken vandaan komt. Daar zit het hem niet in.
In het begin, liep de afvoer ook gewoon prima af maar sinds een tijdje loopt hij minder goed door dus er zal ergens een vernauwing zitten.
Dat gezegd hebbende, al sinds het begin, borrelde de afvoer na en de afstand tussen de gootsteen en waar de afvoer naar de rest van het binnenriool gaat, is pak em beet 2 meter (wel onder afschot).
Ik vroeg me af of een beluchtingsstuk, naast dat het geborrel voorkomt, ook helpt met de doorstroom. Ik merkte dat namelijk recentelijk toen ik een nieuwe wasmachine nam boven. De vorige wasmachine had een afvoerslang die wat luchtruimte had tussen de slang en de afvoer. De nieuwe wasmachine heeft een dikkere snuit die de afvoer (32mm) volledig afsluit en dat bleef maar sopwater naar boven erlangs lekken tot ik beluchting ertussen had gezet.
Mijn theorie is, een beetje vuilopbouw in de leiding krijg je altijd, zeker over 2 meter 40mm met wat bochten (wel maar 1x 90 graden) alleen doordat er geen beluchting op zit, krijg je een soort hydrolock net als bij de situatie met de wasmachine. Toen alles nog nieuw aangelegd was, liep het goed door maar door her en der wat vuilopbouw, is de doorstroom net te beperkt geworden om zonder beluchting goed door te stromen. Als ik ook een hele gootsteen vul met heet water, loopt hij eerst langzaam maar op het laatste stuk lijkt het of de afvoer na de vernauwing het water er doorheen begint te trekken en loopt het harder door.
Ik denk dat het wel gaat helpen als ik even met een ontstoppingsveer er doorheen ga maar dat het probleem dan ook weer redelijk snel terug komt.
Kortom, zou een beluchter in dit geval kunnen helpen, net zoals bij de wasmachine?
Adjust non olet, plerumque...