[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 498 499 Laatste
Acties:

  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

twain4me schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:39:
[...]


Heb je een foto van de steen. in basis zou ik reinigen en impregneren zo lang mogelijk uitstellen (je blijft er namelijk mee bezig) maar een extreem poreuse steen kan zonder impregneer vorst schade krijgen. Van dat energieverlies zou ik niet te veel verwachten. Gezien de leeftijd van je huis heb je een spouwmuur en dan is dat effect al veel kleiner. natte isolatie wil je liever niet, maar een steen heeft vanzichzelf al bijna geen isolatie waarde.
Goed punt, en het is ook al 60 jaar zo, dus het is ook niet direct iets wat ik zelf zou doen. Wel de schoorsteen ingespoten na de renovatie, en toen gaf hij mij een volle jerrycan, dus vandaar. Hij gaf al aan dat de gevel verder prima was, je ziet mensen in de buurt die hem laten stralen en/of voegen, maar die noodzaak is er eigenlijk niet.

Dit is het soort steen;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

  • twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
_ferry_ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:49:
[...]

Goed punt, en het is ook al 60 jaar zo, dus het is ook niet direct iets wat ik zelf zou doen. Wel de schoorsteen ingespoten na de renovatie, en toen gaf hij mij een volle jerrycan, dus vandaar. Hij gaf al aan dat de gevel verder prima was, je ziet mensen in de buurt die hem laten stralen en/of voegen, maar die noodzaak is er eigenlijk niet.

Dit is het soort steen;
***members only***
Volgens mij is de bakhuid nog gewoon aanwezig en heel, dus ik zou er helemaal niets aan doen.

  • Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:29
Hallo Mede klussers!

Deze week is bij ons de loodgieter en electriciën geweest om wat werkzaamheden te verzetten voor de nieuwe keuken. Verder alles goed gegaan!

Nu is het zo dat er in de garage via de keuken een warm- en koud water aanvoer en een afvoerbuis zijn gelegd. Er zijn 2 man gevraagd alvorens het sleuven of dit technisch zomaar kan. Het is maar 60 cm breed gedaan echter de afvoer zit 5cm diep en de aanvoer leidingen 3cm diep.

Ik vraag me af of dit op lange termijn problemen kan gaan geven? Ja, het is een dragende muur en zie achteraf dat het geen goed idee is om horizontaal te sleuven in een dragende muur vandaar deze post.

De woning is in 2008 gebouwd. Het verticale uitgekapte bij de toevoer naar de keuken zat er al sinds de bouw.

Bij het meten vanuit een deurkozijn meet ik een binnenmuur van 15cm. Mij lijkt dus een muur van 12cm en 3cm stucwerk reëel. Het zit verder in een hoek weggewerkt richting de garage.

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken?

Uiteraard dien ik dit alles nog dicht te smeren met betonmortel.

Zie foto van het leidingwerk..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzhbHs4orCp77diFxdVYHDwevZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9970BJDJ1QSh0Ur8sdDcfHo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zASBh7SsGrLsLZNfDtPrJ-vaE0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bk0Na6HTnY9omLHs9HPSgGKS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Gringjammer op 11-06-2026 21:53 ]

BMW | 🚗320i E91 M Sport | 🏍️F700GS


  • GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:18
Gringjammer schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:33:
Hallo Mede klussers!

Deze week is bij ons de loodgieter en electriciën geweest om wat werkzaamheden te verzetten voor de nieuwe keuken. Verder alles goed gegaan!

Nu is het zo dat er in de garage via de keuken een warm- en koud water aanvoer en een afvoerbuis zijn gelegd. Er zijn 2 man gevraagd alvorens het sleuven of dit technisch zomaar kan. Het is maar 60 cm breed gedaan echter de afvoer zit 5cm diep en de aanvoer leidingen 3cm diep.

Ik vraag me af of dit op lange termijn problemen kan gaan geven? Ja, het is een dragende muur en zie achteraf dat het geen goed idee is om horizontaal te sleuven in een dragende muur vandaar deze post.

De woning is in 2008 gebouwd. Het verticale uitgekapte bij de toevoer naar de keuken zat er al sinds de bouw.

Bij het meten vanuit een deurkozijn meet ik een binnenmuur van 15cm. Mij lijkt dus een muur van 12cm en 3cm stucwerk reëel. Het zit verder in een hoek weggewerkt richting de garage.

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken?

Uiteraard dien ik dit alles nog dicht te smeren met betonmortel.

Zie foto van het leidingwerk..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 16mm meerlaags buis maak ik me geen zorgen over. Waarom de flapdrol in een draagmuur horizontaal een 50mm buis infreest, is me een raadsel. Het is gewapend beton? Zal vast goed gaan maar ik had persoonlijk deze oplossing afgekeurd en geef je geen garantie....

Dichtsmeren met betonmortel gaat lastig worden, daarin zit grind en dat smeert voor geen meter. Normaal doe je dit met cement- of stucmortel. Aangezien het een draagmuur is zou ik echter krimp arme mortel gebruiken. Wel erachter voorbevochtigen met cementpapje of goed nat maken uurtje vooraf zodat je mortel niet inbrandt. Nog beter is voorstrijken met betoncontact.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°


  • Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:29
GudZ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Die 16mm meerlaags buis maak ik me geen zorgen over. Waarom de flapdrol in een draagmuur horizontaal een 50mm buis infreest, is me een raadsel. Het is gewapend beton? Zal vast goed gaan maar ik had persoonlijk deze oplossing afgekeurd en geef je geen garantie....

Dichtsmeren met betonmortel gaat lastig worden, daarin zit grind en dat smeert voor geen meter. Normaal doe je dit met cement- of stucmortel. Aangezien het een draagmuur is zou ik echter krimp arme mortel gebruiken. Wel erachter voorbevochtigen met cementpapje of goed nat maken uurtje vooraf zodat je mortel niet inbrandt. Nog beter is voorstrijken met betoncontact.
Als je het mij vraagt is het kalkzandsteen maar ik ben geen bouwtechnisch onderlegd persoon.

mijn post is helaas achteraf en de sleuf zit er nu toch al, ook die diepe afvoer.. Je zou zeggen dat 2 vaklui weten wat ze doen maar ik twijfel er ondertussen ook aan.

hoe bedoel je dat de mortel niet inbrandt?

BMW | 🚗320i E91 M Sport | 🏍️F700GS


  • MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:54

MJV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Pk1VFXIRkG_C0tQ3Rr7YlnHqxY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itEBxOS5uLeRWCmWgb8909xr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejUZXK1_E2_f6cE5qhlxowPoUsg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXyDtWtkOeiJXs2eu20nPpuO.jpg?f=fotoalbum_tile
Mijn zwager vraagt mijn hulp bij een deur die niet meer opengaat omdat de sleutel doordraait. Ik hoopte dat het een stompe deur was waarbij ik vanaf de buitenkant de schoot kon doorzagen, maar die valt vanaf deze kant weg achter het stalen kozijn. Hoe zou ik deze deur zonder al te veel schade open kunnen krijgen? In wil proberen met inbussleutels het slot open te draaien, maar gezien dat nu met de sleutel ook niet lukt ben ik bang dat dat niet zo maar lukt.

  • Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:45

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@MJV Kan het scharnier toevallig los, of denk ik nou te makkelijk?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MJV schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:59:
[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn zwager vraagt mijn hulp bij een deur die niet meer opengaat omdat de sleutel doordraait. Ik hoopte dat het een stompe deur was waarbij ik vanaf de buitenkant de schoot kon doorzagen, maar die valt vanaf deze kant weg achter het stalen kozijn. Hoe zou ik deze deur zonder al te veel schade open kunnen krijgen? In wil proberen met inbussleutels het slot open te draaien, maar gezien dat nu met de sleutel ook niet lukt ben ik bang dat dat niet zo maar lukt.
Slot al gesmeerd en kopie sleutel geprobeerd?

  • decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 18:41
Gringjammer schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:33:
Hallo Mede klussers!

Deze week is bij ons de loodgieter en electriciën geweest om wat werkzaamheden te verzetten voor de nieuwe keuken. Verder alles goed gegaan!

Nu is het zo dat er in de garage via de keuken een warm- en koud water aanvoer en een afvoerbuis zijn gelegd. Er zijn 2 man gevraagd alvorens het sleuven of dit technisch zomaar kan. Het is maar 60 cm breed gedaan echter de afvoer zit 5cm diep en de aanvoer leidingen 3cm diep.

Ik vraag me af of dit op lange termijn problemen kan gaan geven? Ja, het is een dragende muur en zie achteraf dat het geen goed idee is om horizontaal te sleuven in een dragende muur vandaar deze post.

De woning is in 2008 gebouwd. Het verticale uitgekapte bij de toevoer naar de keuken zat er al sinds de bouw.

Bij het meten vanuit een deurkozijn meet ik een binnenmuur van 15cm. Mij lijkt dus een muur van 12cm en 3cm stucwerk reëel. Het zit verder in een hoek weggewerkt richting de garage.

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken?

Uiteraard dien ik dit alles nog dicht te smeren met betonmortel.

Zie foto van het leidingwerk..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn verwachting is dat dit in de praktijk echt geen problemen op zal leveren. Een dragende muur kan ook gewoon deuren/ramen bevatten zonder dat dat problemen oplevert. Deze sleuf is korter dan een deur of raam en de halve dikte van de muur is nog gewoon aanwezig. Alternatief was om het over de muur te laten lopen? Dat had er ook niet uit gezien, mooi weggewerkt zo.

De beste ideeën komen als je bezig bent.


  • Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:29
decipherer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:10:
[...]

Mijn verwachting is dat dit in de praktijk echt geen problemen op zal leveren. Een dragende muur kan ook gewoon deuren/ramen bevatten zonder dat dat problemen oplevert. Deze sleuf is korter dan een deur of raam en de halve dikte van de muur is nog gewoon aanwezig. Alternatief was om het over de muur te laten lopen? Dat had er ook niet uit gezien, mooi weggewerkt zo.
Omdat de vaatwasser er komt te staan was er helaas weinig andere keus behalve door de cement vloer denk ik.

De sleuf is inderdaad relatief kort, dicht bij de grond en in een hoek waar de muur overloopt op een andere dragende muur. Ik verwacht geen problemen maar als ik nu nog iets kan doen om in de toekomst problemen te voorkomen dan doe ik dat uiteraard het liefst.

BMW | 🚗320i E91 M Sport | 🏍️F700GS


  • Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
decipherer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:10:
[...]

Mijn verwachting is dat dit in de praktijk echt geen problemen op zal leveren. Een dragende muur kan ook gewoon deuren/ramen bevatten zonder dat dat problemen oplevert. Deze sleuf is korter dan een deur of raam en de halve dikte van de muur is nog gewoon aanwezig. Alternatief was om het over de muur te laten lopen? Dat had er ook niet uit gezien, mooi weggewerkt zo.
Bij een raam of muur gebruik je wel een latei of ligger als je een raam of deur plaatst... Ik zou hier ook niet blij van worden

  • BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:32
Gringjammer schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:33:
Hallo Mede klussers!

Deze week is bij ons de loodgieter en electriciën geweest om wat werkzaamheden te verzetten voor de nieuwe keuken. Verder alles goed gegaan!

Nu is het zo dat er in de garage via de keuken een warm- en koud water aanvoer en een afvoerbuis zijn gelegd. Er zijn 2 man gevraagd alvorens het sleuven of dit technisch zomaar kan. Het is maar 60 cm breed gedaan echter de afvoer zit 5cm diep en de aanvoer leidingen 3cm diep.

Ik vraag me af of dit op lange termijn problemen kan gaan geven? Ja, het is een dragende muur en zie achteraf dat het geen goed idee is om horizontaal te sleuven in een dragende muur vandaar deze post.

De woning is in 2008 gebouwd. Het verticale uitgekapte bij de toevoer naar de keuken zat er al sinds de bouw.

Bij het meten vanuit een deurkozijn meet ik een binnenmuur van 15cm. Mij lijkt dus een muur van 12cm en 3cm stucwerk reëel. Het zit verder in een hoek weggewerkt richting de garage.

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken?

Uiteraard dien ik dit alles nog dicht te smeren met betonmortel.

Zie foto van het leidingwerk..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar is de muur van gemaakt? Ik had, net als hierboven, kalkzandsteen o.i.d. verwacht, maar op de foto's lijken duidelijk (grind)korrels te zien. Dat duidt op beton... Heb je bouwtekeningen?

Als het een betonmuur is, dan is er niet zo veel aan de hand. Als het kalkzandsteen is misschien ook niet hoor, maar zou ik het iets verder onderzoeken :)

  • Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:29
decipherer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:10:
[...]

Mijn verwachting is dat dit in de praktijk echt geen problemen op zal leveren. Een dragende muur kan ook gewoon deuren/ramen bevatten zonder dat dat problemen oplevert. Deze sleuf is korter dan een deur of raam en de halve dikte van de muur is nog gewoon aanwezig. Alternatief was om het over de muur te laten lopen? Dat had er ook niet uit gezien, mooi weggewerkt zo.
Uiteindelijk denk en hoop ik dat het niet veel problemen gaat opleveren gezien de breedte van de sleuf en de positie ervan, het overlopen naar een andere draagmuur. Het bovendek (1e verdieping) blijft zo gedragen lijkt me.
Maar toch gezien we er nu nog bij kunnen wil ik het zo goed mogelijk doen uiteraard.
Driehoek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:46:
[...]

Bij een raam of muur gebruik je wel een latei of ligger als je een raam of deur plaatst... Ik zou hier ook niet blij van worden
Klopt maar ook daar ga je dan de gewichtsverdeling plaatsen op de stenen die naast het kozijn staan. Een kozijn mag immers nooit een dragende constructie hebben voor zover ik weet. In principe heeft men hier hetzelfde gedaan enkel blijft er wel nog op het minst dikke punt circa 5 cm muur over.
BBBrt schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:21:
[...]

Waar is de muur van gemaakt? Ik had, net als hierboven, kalkzandsteen o.i.d. verwacht, maar op de foto's lijken duidelijk (grind)korrels te zien. Dat duidt op beton... Heb je bouwtekeningen?

Als het een betonmuur is, dan is er niet zo veel aan de hand. Als het kalkzandsteen is misschien ook niet hoor, maar zou ik het iets verder onderzoeken :)
Helaas heb ik geen bouwtekeningen, ik zal eens kijken om die bij de gemeente op te vragen wellicht dat het deze keer wel lukt. Vorige ronde hadden zij een storing :|

Mijn kennis is helaas niet vergaand in wat voor soort muur het is, wel is de constructie van de tussenwand welke niet dragend is met de meterkast/toilet anders. Deze is echt kalk achtiger dan de draagmuur. De draagmuur stoft een stuk minder en is ook steviger met kapwerkzaamheden.

Ondertussen heb ik een lokaal bouwbedrijf om advies gevraagd, hen heb ik foto's gestuurd van de werkzaamheden en gaan proberen hierop te beoordelen. Mocht dat niet lukken is het de vraag of zij tijd kunnen vrijmaken om even een bezoek te doen.
In het ergste geval zal ik toch een constructeur gaan inschakelen..

BMW | 🚗320i E91 M Sport | 🏍️F700GS


  • decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 18:41
Driehoek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:46:
[...]

Bij een raam of muur gebruik je wel een latei of ligger als je een raam of deur plaatst... Ik zou hier ook niet blij van worden
Klopt, maar hier zit er nog een halve muur onder.

De beste ideeën komen als je bezig bent.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gringjammer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:42:
[...]

Uiteindelijk denk en hoop ik dat het niet veel problemen gaat opleveren gezien de breedte van de sleuf en de positie ervan, het overlopen naar een andere draagmuur. Het bovendek (1e verdieping) blijft zo gedragen lijkt me.
Maar toch gezien we er nu nog bij kunnen wil ik het zo goed mogelijk doen uiteraard.


[...]

Klopt maar ook daar ga je dan de gewichtsverdeling plaatsen op de stenen die naast het kozijn staan. Een kozijn mag immers nooit een dragende constructie hebben voor zover ik weet. In principe heeft men hier hetzelfde gedaan enkel blijft er wel nog op het minst dikke punt circa 5 cm muur over.


[...]

Helaas heb ik geen bouwtekeningen, ik zal eens kijken om die bij de gemeente op te vragen wellicht dat het deze keer wel lukt. Vorige ronde hadden zij een storing :|

Mijn kennis is helaas niet vergaand in wat voor soort muur het is, wel is de constructie van de tussenwand welke niet dragend is met de meterkast/toilet anders. Deze is echt kalk achtiger dan de draagmuur. De draagmuur stoft een stuk minder en is ook steviger met kapwerkzaamheden.

Ondertussen heb ik een lokaal bouwbedrijf om advies gevraagd, hen heb ik foto's gestuurd van de werkzaamheden en gaan proberen hierop te beoordelen. Mocht dat niet lukken is het de vraag of zij tijd kunnen vrijmaken om even een bezoek te doen.
In het ergste geval zal ik toch een constructeur gaan inschakelen..
Als wat hier staat klopt kan de constructeur wel eens slecht nieuws voor je hebben.
In een nieuwe woning heeft de installateur in dragende wanden horizontale sleuven aangebracht voor elektra variërend van 3-5 cm diep op een muurdikte van 10-12 cm. De wanden zijn nu afgekeurd door de constructeur en moeten worden vervangen omdat de draagkracht en stabiliteit is aangetast. Horizontale leidingen horen over de vloer te worden versleept, maximale diepte leidingwerk kalkzandsteen/dragend is volgens de norm 2-2,5cm uitsluitend verticaal.
Die afvoerbuis infrezen is natuurlijk ook voor elke leek wel te zien dat dat geen goede oplossing is.

  • Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-06 16:00
Wolly schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:27:
[...]


Als wat hier staat klopt kan de constructeur wel eens slecht nieuws voor je hebben.


[...]


Die afvoerbuis infrezen is natuurlijk ook voor elke leek wel te zien dat dat geen goede oplossing is.
Als ik het goed begrijp gaat het hier om 5 cm in een muur waar een stuclaag van 3 cm op zit. Dus in de muur zelf gaat het om de resterende 2 cm diepte.
Lijkt mij geen probleem op 12 cm muurdikte.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Denman_ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Als ik het goed begrijp gaat het hier om 5 cm in een muur waar een stuclaag van 3 cm op zit. Dus in de muur zelf gaat het om de resterende 2 cm diepte.
Lijkt mij geen probleem op 12 cm muurdikte.
Ik zie aan de onderkant de blokken zitten.
Daarboven zijn de geulen, daar zie ik geen 3cm stuc :+ Of de foto moet enorm vertekenen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XJ33By1q/screenshot-603.png

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Gringjammer schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:33:
Hallo Mede klussers!

Deze week is bij ons de loodgieter en electriciën geweest om wat werkzaamheden te verzetten voor de nieuwe keuken. Verder alles goed gegaan!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wellicht hoort die meerlagen buis volgens mij (en volgens nen-normen?) in een pvc pijp oid te liggen..

en voordat je het insmeert doe dit voor je meerlagen buis/pvc buis .. kan je met spijkers of kit vast zetten .. maar voorkomt dat als je later gaat boren .. je meteen in de pijp zit .. en dus lekkage

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/r91jXDBQ7PnE/550x362.jpg

Tja vanalles


  • Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:29
Wolly schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:27:
[...]


Als wat hier staat klopt kan de constructeur wel eens slecht nieuws voor je hebben.


[...]


Die afvoerbuis infrezen is natuurlijk ook voor elke leek wel te zien dat dat geen goede oplossing is.
Deze post ziet denk ik iedereen die een horizontale frees googled en had ik ook gezien. Het blijkt toch redelijk normaal gevonden te worden om dit te doen.

Daarbij kan ik me voorstellen, die gehele muur in jouw topic is ingesneden zowel links als rechts en dan is het wel serieus anders. Hier is het maar 60cm breed over een muur van 10 meter lang (diepte muur van het huis).

Maar ik blijf het me je eens, ik vind het nogal tricky om zoveel diepte weg te halen uit een steunmuur.

Heb helaas nog geen reactie vanuit het bouwbedrijf, zodra ik wat weet post ik het uiteraard.
vso schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:43:
[...]

wellicht hoort die meerlagen buis volgens mij (en volgens nen-normen?) in een pvc pijp oid te liggen..

en voordat je het insmeert doe dit voor je meerlagen buis/pvc buis .. kan je met spijkers of kit vast zetten .. maar voorkomt dat als je later gaat boren .. je meteen in de pijp zit .. en dus lekkage

[Afbeelding]
Fijn dat je dit aangeeft maar de buis zit achter de vaatwasser. Daar zal dus nooit geboord gaan worden.

BMW | 🚗320i E91 M Sport | 🏍️F700GS


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Gringjammer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:04:
Fijn dat je dit aangeeft maar de buis zit achter de vaatwasser. Daar zal dus nooit geboord gaan worden.
:S leidingen horen niet horizontaal te gaan.

Als jij garandeert dat de nieuwe bewoner niet bij het plaatsen van zijn eigen nieuwe keuken daar niet een schroef doorheen jast nadat hij een dure vloerbedekking heeft en peperdure andere zaken waarvan jij onder "verborgen gebrek" na verkoop in vervelende situatie beland.. etc . want kan aardig in de kosten lopen en als (denk ik) jij de opdrachtgever bent verantwoordelijk na accepteren

dan is 1a 2 tientjes metaalbant of 500,- (onafhankelijke keuring) goedkoper ..

het is vrijdag, gratis :9B advies ..

Tja vanalles


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gringjammer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:04:
[...]

Fijn dat je dit aangeeft maar de buis zit achter de vaatwasser. Daar zal dus nooit geboord gaan worden.
Tip voor de volgende keer: Er zit ruimte tussen vloer en kast, plaats daar de leidingen.

Of koop een iets dieper werkblad, heb je altijd ruimte zat.

  • Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:51
vso schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:27:
[...]

:S leidingen horen niet horizontaal te gaan.

Als jij garandeert dat de nieuwe bewoner niet bij het plaatsen van zijn eigen nieuwe keuken daar niet een schroef doorheen jast nadat hij een dure vloerbedekking heeft en peperdure andere zaken waarvan jij onder "verborgen gebrek" na verkoop in vervelende situatie beland.. etc . want kan aardig in de kosten lopen en als (denk ik) jij de opdrachtgever bent verantwoordelijk na accepteren

dan is 1a 2 tientjes metaalbant of 500,- (onafhankelijke keuring) goedkoper ..

het is vrijdag, gratis :9B advies ..
Een verborgen gebrek is dit niet en zal het ook nooit worden!

  • Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:29
vso schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:27:
[...]

:S leidingen horen niet horizontaal te gaan.

Als jij garandeert dat de nieuwe bewoner niet bij het plaatsen van zijn eigen nieuwe keuken daar niet een schroef doorheen jast nadat hij een dure vloerbedekking heeft en peperdure andere zaken waarvan jij onder "verborgen gebrek" na verkoop in vervelende situatie beland.. etc . want kan aardig in de kosten lopen en als (denk ik) jij de opdrachtgever bent verantwoordelijk na accepteren

dan is 1a 2 tientjes metaalbant of 500,- (onafhankelijke keuring) goedkoper ..

het is vrijdag, gratis :9B advies ..
Ik begrijp je kijk op de zaak maar als ik een schilderij ophang en met een leidingzoeker probeer te traceren of er leidingwerk zit met negatieve uitslag kan ik nimmer nooit de verkoper verantwoordelijk houden voor een verborgen gebrek. Het is immers geen gebrek totdat het kapot gaat.. en ook leidingwerk kan kapot gaan in de tijd dat je net een huis koopt.

Zo kwamen we er met de sloop van de keuken achter dat de afvoer buis niet gelijmd was, heeft al die jaren wel iets gelekt maar waarschijnlijk bij de bouw al mis gegaan.. Soms moet je geluk hebben denk ik :)

Ook al ben ik opdrachtgever, als dit met de muur ooit fout gaat (ook in de toekomst) zal de aannemer aansprakelijk zijn. Ik ben immers maar een onwetende particulier..
Wolly schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:33:
[...]


Tip voor de volgende keer: Er zit ruimte tussen vloer en kast, plaats daar de leidingen.

Of koop een iets dieper werkblad, heb je altijd ruimte zat.
Klopt ook, wellicht een 65cm werkblad was al voldoende geweest voor opbouw leidingen maar eerlijk is eerlijk ook dit is mijn 1e keer voor het vervangen van een keuken. Leermomenten, dankjewel!

BMW | 🚗320i E91 M Sport | 🏍️F700GS


  • Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:51
barry86 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:29:
[Afbeelding]

Hallo medeklussers, ik ben mijn garage aan het renoveren en in 1 van die klussen is een nieuwe deur plaatsen. Daarbij is de gezaagde dagkant niet mooi en ik dacht die glad te stucen met cementmortel. Maar dat werkte voor geen meter…

Iemand ervaring welk materiaal hiervoor geschikt is? Zoals MP75 in huis bv, maar dan voor buiten. Het hoeft niet super strak. Alles wordt nog wit geschilderd!
Ik heb dit gedaan, eiken dagkantstukken er in geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LuU0_gbvlS9kBhT1LQ5tP4A6-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfF4N23jTdQxdO9dsYQIs2Fl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uV9kTKdJtSZMjqqF3AMYpL9LjNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaH5GrULWE0Ao9Lf38geLj3G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpAwoDRh08phIdfNp_gA6OCCMQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjW3sWnyi7oswVAKUPiHg5rk.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXcvPGwO8IwAFQCWu4o73H0IVH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcO4koHGXbjLxnfjsjCsInRk.jpg?f=fotoalbum_large

  • JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:28
Sinds een paar maanden zit de hefgreep van mijn schuifdeur los, waardoor je hem er eenvoudig met stift en al uittrekt. Het betreft een GU K-13266-00-0-1 (of vergelijkbaar). Ik heb hem losgeschroefd en het lijkt alsof er aan de achterkant geen borging meer zit, waardoor de krukstift nu te los zit. Ik kan hem alleen aan de hefhendel vast zetten, niet in het beslag zelf. Heeft iemand een idee hoe ik dit weer vast kan zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LeIW1i3zvuTZuUAunX8DcxsFSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATp8B6U7UMAl00SicZeQrjBS.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G


  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:25
vso schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:27:
[...]

:S leidingen horen niet horizontaal te gaan.

Als jij garandeert dat de nieuwe bewoner niet bij het plaatsen van zijn eigen nieuwe keuken daar niet een schroef doorheen jast nadat hij een dure vloerbedekking heeft en peperdure andere zaken waarvan jij onder "verborgen gebrek" na verkoop in vervelende situatie beland.. etc . want kan aardig in de kosten lopen en als (denk ik) jij de opdrachtgever bent verantwoordelijk na accepteren

dan is 1a 2 tientjes metaalbant of 500,- (onafhankelijke keuring) goedkoper ..

het is vrijdag, gratis :9B advies ..
Nou nou nou. Gratis advies is prima en het is ook wel slim.om te doen. Maar je gaat wel ff 3 stappies in de overdrive met een verborgen gebrek :+ ongelukjes zijn onderdeel van risico bij verbouwen, als elke miskleun een rechtzaak om verborgen gebreken op zou leveren dan kan er nooit meer iets.

Ik neem aan dat je je eigen woning bij verkoop voorziet van een mooie set as-build tekeningen met revisies en een logboek ;)

  • GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:18
Gringjammer schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Als je het mij vraagt is het kalkzandsteen maar ik ben geen bouwtechnisch onderlegd persoon.

mijn post is helaas achteraf en de sleuf zit er nu toch al, ook die diepe afvoer.. Je zou zeggen dat 2 vaklui weten wat ze doen maar ik twijfel er ondertussen ook aan.

hoe bedoel je dat de mortel niet inbrandt?
Ik kan het ook niet zeker zien maar het leek op grindtoeslag in de sleuf. Hoe dan ook, het zit er in. Afsmeren maar.

Als je wilt dat de te smeren stucmortel of metselmortel goed hecht dan maak je de sleuf nat of nog beter, prime je deze met een hechtprimer (geel/roze stucprimer afhankelijk van ondergrond). Rechtstreeks op steenachtig product smeren kan zorgen dat er te snel water uit de mortel wordt gezogen en dat beïnvloedt de uitharding en verzwakt de verbinding. Verbranden van mortel. Voorbranden met dun mortelpapje werkt ook goed, alleen dan precies weer niet op kunststof leiding omdat dit er af glijdt, is mijn ervaring.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°


  • einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:23
Ik wil mijn balkondeuren graag wat netter laten sluiten. Zijn >100 jaar oud dus perfect is het na al die tijd niet meer. Sluiting is via espagnolet. Op dit moment gebeurd dit via een buisklemmetje :’) iemand tips? Vind veel sluitingen voor inbouw maar opbouw op kozijn… ik mis hem denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rkhlstXTCsZZgo3hJjRdlZfvr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVz2JhitDffuhE1rLg6HIAxl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM3AWl558lyJbK3Ypldpj4sHUKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3PICvaUxKMRKNoVaeqbqQwq.jpg?f=fotoalbum_large

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
einz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 07:39:
Ik wil mijn balkondeuren graag wat netter laten sluiten. Zijn >100 jaar oud dus perfect is het na al die tijd niet meer. Sluiting is via espagnolet. Op dit moment gebeurd dit via een buisklemmetje :’) iemand tips? Vind veel sluitingen voor inbouw maar opbouw op kozijn… ik mis hem denk ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://www.onlinedeurbes...tbv-espagnolet-stang-rvs/
https://www.bouwsales.nl/...leider-voor-espagnolet-7e
Wel de maat checken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 15-06-2026 08:22 ]


  • vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-06 12:31

vanDaal

-ismeereentje

Ik ben bezig met een fietsenhok. Nu wil ik aan de voorzijde een deur (90-100cm breed, 220cm hoog) en wellicht twee raampjes links en rechts monteren. Hoe zet ik dat deurkozijn (en raamkozijnen) het beste vast aan de opening? Opening is 300cm breed nu.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55336019678_47105888e1_b.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door vanDaal op 15-06-2026 10:35 ]


  • 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-06 23:11

3_s

vanDaal schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:33:
Ik ben bezig met een fietsenhok. Nu wil ik aan de voorzijde een deur (90-100cm breed, 220cm hoog) en wellicht twee raampjes links en rechts monteren. Hoe zet ik dat deurkozijn (en raamkozijnen) het beste vast aan de opening? Opening is 300cm breed nu.

[Afbeelding]
Ik heb bij mij speciaal geen deur gezet, omdat dat altijd sukkelen is als je met de fiets bent. Daarom gewoon een opening gelaten van 1m50, zodat je vlot binnen kan terwijl je naast je fiets wandelt.

  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:24
3_s schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Ik heb bij mij speciaal geen deur gezet, omdat dat altijd sukkelen is als je met de fiets bent. Daarom gewoon een opening gelaten van 1m50, zodat je vlot binnen kan terwijl je naast je fiets wandelt.
Schuifdeur?

  • vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-06 12:31

vanDaal

-ismeereentje

3_s schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Ik heb bij mij speciaal geen deur gezet, omdat dat altijd sukkelen is als je met de fiets bent. Daarom gewoon een opening gelaten van 1m50, zodat je vlot binnen kan terwijl je naast je fiets wandelt.
Ja, snap ik. Ik wil hem graag af kunnen sluiten omdat de stalling direct aan de straat ligt.

  • -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat is de gebruikelijke manier om de rand tussen een gipsplaten muur/ plafond en een kunststof kozijn af te werken? De muur is lichtroze en het kozijn RAL9016, dus een behoorlijk groot kleurverschil.

Volgens mij zijn dit de opties:
  • Polymeerkit gebruiken en deze tot halverwege overschilderen met latex. Andere helft bloot laten. Blote polymeerkit schijnt wel te verkleuren, dus of dat dit mooi blijft?
  • Acrylkit gebruiken. Kozijn afplakken en kit eerst RAL9016 overschilderen. Daarna tot halverwege met de roze latex. Nadeel: bewerkelijk.
  • Acrylkit gebruiken en deze volledig in de roze latex zetten. Nadeel: dikke roze streep op rand kozijn.
Mis ik een optie of moet ik uit deze 3 matige opties kiezen?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop


  • Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:09
-DarkShadow- schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:17:
Wat is de gebruikelijke manier om de rand tussen een gipsplaten muur/ plafond en een kunststof kozijn af te werken? De muur is lichtroze en het kozijn RAL9016, dus een behoorlijk groot kleurverschil.

Volgens mij zijn dit de opties:
  • Polymeerkit gebruiken en deze tot halverwege overschilderen met latex. Andere helft bloot laten. Blote polymeerkit schijnt wel te verkleuren, dus of dat dit mooi blijft?
  • Acrylkit gebruiken. Kozijn afplakken en kit eerst RAL9016 overschilderen. Daarna tot halverwege met de roze latex. Nadeel: bewerkelijk.
  • Acrylkit gebruiken en deze volledig in de roze latex zetten. Nadeel: dikke roze streep op rand kozijn.
Mis ik een optie of moet ik uit deze 3 matige opties kiezen?
Een architraaf/deurlijst?

  • 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-06 23:11

3_s

vanDaal schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Ja, snap ik. Ik wil hem graag af kunnen sluiten omdat de stalling direct aan de straat ligt.
Een paal bijzetten van boven tot beneden en daar scharnieren op hangen.

Vb:

Zwart locinox regelbaar 3- dimensioneel scharnier 3dw-hdg - 180° - houten poorten - 2 stuks | Deurklinkenshop

  • -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dirtbiter schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:24:
[...]

Een architraaf/deurlijst?
Dat past niet bij de stijl van de kamer.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop


  • Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:31:
[...]

Dat past niet bij de stijl van de kamer.
Een architraaf/deurlijst kun je in elke stijl vinden/maken en is de gebruikelijke manier om de rand tussen een gipsplaten muur/ plafond en een kunststof kozijn af te werken

Wat jij dan zoekt is een ongebruikelijke manier. Het moet dan een kit worden de hard wordt, eventueel kun je gips/stuc gebruiken om de overgang retestrak te maken.

Je kan er voor kiezen om de stuc in een kleur te zetten wat tussen de twee kleuren zit, of het tegenovergestelde om contrast te creëren

  • hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:44
Zou ik inderdaad ook doen, maar dan twee, zo kan de hele voorkant open en pak je de deur waar jou fiets net achter staat.

  • Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:41
-DarkShadow- schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:17:
Wat is de gebruikelijke manier om de rand tussen een gipsplaten muur/ plafond en een kunststof kozijn af te werken? De muur is lichtroze en het kozijn RAL9016, dus een behoorlijk groot kleurverschil.

Volgens mij zijn dit de opties:
  • Polymeerkit gebruiken en deze tot halverwege overschilderen met latex. Andere helft bloot laten. Blote polymeerkit schijnt wel te verkleuren, dus of dat dit mooi blijft?
  • Acrylkit gebruiken. Kozijn afplakken en kit eerst RAL9016 overschilderen. Daarna tot halverwege met de roze latex. Nadeel: bewerkelijk.
  • Acrylkit gebruiken en deze volledig in de roze latex zetten. Nadeel: dikke roze streep op rand kozijn.
Mis ik een optie of moet ik uit deze 3 matige opties kiezen?
Zelf heb ik stuc-stopjes aangebracht met 2 mm tussen de stop en kozijn. Niet gebruikelijk vanwege de arbeidsintensieve verhandelingen maar wel scheurvrij. (Je kan het natuurlijk alsnog kitten). Je moet hierbij dan wel 3 mm (hoogte stucstop) wegsmeren richting 'nul' of gelijk aan hoeknaald van 3 mm (bij dagkant). Een voordeel daarna heb je bij het schilderen; de 2 mm opening kun je gebruiken om het afplakmateriaal in 'te schuiven' (zoals stucloper). Dit is daarom zeer strak te spuiten/verfen.

  • Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:49

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb 3 vouwklepkasten naast elkaar waarvan er eentje niet goed meer sluit. Ik heb de indruk dat er niet iets stuk is, maar dat hij afgesteld moet worden. Ik kan verdraaid weinig vinden over het afstellen en de pogingen die ik heb gedaan draaiden nergens op uit. Iemand hier ervaring met die dingen?


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSmfmc140iOZoIXaUVpCjpK06Iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGQVTQG5QVBqo72mCgtl9RMC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGtkypPNAiki2ijtSKXsAbpQSGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLWRWBdjcFNiSjonPMTwApIL.jpg?f=fotoalbum_large

This too shall pass


  • BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:32
@Sharky
Zit er op jouw onderste foto, net boven het enkele bruine kopje, niet een soort hendeltje? Als je die omzet, kun je de ruimte tussen de twee klepdelen stellen. Dus eigenlijk de schuifarm iets uittrekken. Dan hendeltje weer terug.

  • Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:49

Sharky

Skamn Dippy!

BBBrt schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:11:
@Sharky
Zit er op jouw onderste foto, net boven het enkele bruine kopje, niet een soort hendeltje? Als je die omzet, kun je de ruimte tussen de twee klepdelen stellen. Dus eigenlijk de schuifarm iets uittrekken. Dan hendeltje weer terug.
Al geprobeerd maar kreeg niet het resultaat dat ik wilde. Dat is dus wel de officiële wijze?

This too shall pass


  • BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:32
Sharky schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:12:
[...]

Al geprobeerd maar kreeg niet het resultaat dat ik wilde. Dat is dus wel de officiële wijze?
Als je hem een stuk uitschuift, komt de klep dan wel helemaal plat/verticaal te hangen in dichte stand? Zo niet, dan is er iets mis met het scharnier.
Als hij wel plat sluit, dan is het een kwestie van stellen.

  • Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:49

Sharky

Skamn Dippy!

BBBrt schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Als je hem een stuk uitschuift, komt de klep dan wel helemaal plat/verticaal te hangen in dichte stand? Zo niet, dan is er iets mis met het scharnier.
Als hij wel plat sluit, dan is het een kwestie van stellen.
Heb het net nog eens geprobeerd en nu lukt het opeens wel en doet hij het weer goed :?

This too shall pass


  • DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:17
Sharky schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:08:
Ik heb 3 vouwklepkasten naast elkaar waarvan er eentje niet goed meer sluit. Ik heb de indruk dat er niet iets stuk is, maar dat hij afgesteld moet worden. Ik kan verdraaid weinig vinden over het afstellen en de pogingen die ik heb gedaan draaiden nergens op uit. Iemand hier ervaring met die dingen?


[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik dacht heel even dat ik naar een foto van mijn eigen keuken zat te kijken. Exact zelfde kastjes, exact zelfde issue. Wij kunnen hem op het midden aandrukken en dan 'klikt' hij weer vlak.

Joejoe!


  • Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:49

Sharky

Skamn Dippy!

DonMetal schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Ik dacht heel even dat ik naar een foto van mijn eigen keuken zat te kijken. Exact zelfde kastjes, exact zelfde issue. Wij kunnen hem op het midden aandrukken en dan 'klikt' hij weer vlak.
Er zitten op de scharnieren een borging die als een soort tuimelschakelaar los kunt maken. Met een beetje kracht kun je de arm verlengen (de vorige keer was ik te bang om kracht te zetten) en dan zou hij weer goed moeten sluiten. Dat werkte bij mij althans.

This too shall pass


  • DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:08
Onderaan een glasplaat zit een aluminium profiel waarin de strip flink verteerd is. Eronder zit ook nog een rubber strip die ik ook gelijk wil vervangen. Hoe heten deze strips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXNPO3FxHEaSPJPgxENIzkhYj44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iqkgVo3ORvQC3GKvtEjlpyJ.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TotB_ZHiAOQboi7frWENibZ9HV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWKqt2sK6l4J6QFJMnldim3K.jpg?f=fotoalbum_large

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DasNieNix schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:47:
Onderaan een glasplaat zit een aluminium profiel waarin de strip flink verteerd is. Eronder zit ook nog een rubber strip die ik ook gelijk wil vervangen. Hoe heten deze strips?

[Afbeelding] [Afbeelding]
Beglazingsband?

Ik zou ook dat alu profiel lozen er een fatsoenlijke neuslat plaatsen.

  • DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:08
Wolly schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:50:
[...]


Beglazingsband?

Ik zou ook dat alu profiel lozen er een fatsoenlijke neuslat plaatsen.
Dat is wel een voor de hand liggende naam. Het kozijn is 50 mm breed, moet er dan een hele brede neuslat op die over het kozijn valt?

  • miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Onze (SM :+) zolder heeft een paart diagonale balken. Die zitten elk vast met 4 schroeven. Ik vraag me sterk af of ze ergens voor dienen. Ik wil ze graag weghalen omdat tegen deze muur een kast komt te staan. Nu wil ik graag weten:
  • Kan ik de drie diagonale balken zomaar weghalen?
  • Zo nee, is er iets te vinden (bijvoorbeeld een staal L profiel) waarmee ik de balken kan vervangen?
Zie hier foto's van de situatie (vergrootbaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZXYdV4arS36fTSSyJ0Cu3Ha7Is=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KryJPGCbos05dAM57QYbGvVz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmYIlPK4iULXEmhI_ustRsMSV-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXlHFNifhWuDQ0Y9KLqszL1E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wFOsyfb7GhB0wkkFiBmqrO7Y9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJwnL7QJoFumePOTVdlsOkkU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCGCsdaqwfiDfzw1oChMG4jJ4Pk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96cSf6G16N997BlOpODV21DI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRVZpEo2AkVxrAteY5aiJruumeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UVCxCANbbzL4oCUYdljHg2h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VONods-BkFoxsUCtACSDNZOXgEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPLeKMeRKC4wzZoWxJF0HSYz.jpg?f=fotoalbum_tile

I haven’t slept for three days, because that would be too long.


  • BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:32
miicker schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:25:
Onze (SM :+) zolder heeft een paart diagonale balken. Die zitten elk vast met 4 schroeven. Ik vraag me sterk af of ze ergens voor dienen. Ik wil ze graag weghalen omdat tegen deze muur een kast komt te staan. Nu wil ik graag weten:
  • Kan ik de drie diagonale balken zomaar weghalen?
  • Zo nee, is er iets te vinden (bijvoorbeeld een staal L profiel) waarmee ik de balken kan vervangen?
Zie hier foto's van de situatie (vergrootbaar):
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Waar kijk ik precies naar? Is het een soort voorzetwand? Het lijkt namelijk alsof het in zijn geheel zo los te halen is.

  • miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
BBBrt schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:15:
[...]

Waar kijk ik precies naar? Is het een soort voorzetwand? Het lijkt namelijk alsof het in zijn geheel zo los te halen is.
Nee die wand is de wand tussen ons huis en dat van de buren. Alleen hebben wij daar die latjeswand tegenop gezet (met name omdat we dat mooi vonden). Nu moet er dus een kast komen. Wat het is waar die airco tegenaan hangt, ik heb geen flauw idee.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:50

Vliegvlug

Flight Simple

miicker schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:25:
Onze (SM :+) zolder heeft een paart diagonale balken. Die zitten elk vast met 4 schroeven. Ik vraag me sterk af of ze ergens voor dienen. Ik wil ze graag weghalen omdat tegen deze muur een kast komt te staan. Nu wil ik graag weten:
  • Kan ik de drie diagonale balken zomaar weghalen?
  • Zo nee, is er iets te vinden (bijvoorbeeld een staal L profiel) waarmee ik de balken kan vervangen?
Zie hier foto's van de situatie (vergrootbaar):
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Die schuine balken lijken hetgeen wat er boven zit te ondersteunen, is dat een koof of zoiets waar die airco aan hangt?
Maar of het functioneel is of decoratief is moeilijk te zeggen.

Enig idee wat er achter die wand waar de airco op hangt zit?

  • miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:27:
[...]

Die schuine balken lijken hetgeen wat er boven zit te ondersteunen, is dat een koof of zoiets waar die airco aan hangt?
Maar of het functioneel is of decoratief is moeilijk te zeggen.

Enig idee wat er achter die wand waar de airco op hangt zit?
Nee helaas, geen idee wat er achter zit. Dit was al zo toen we het huis kochten een jaar of drie geleden.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:50

Vliegvlug

Flight Simple

miicker schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:28:
[...]

Nee helaas, geen idee wat er achter zit. Dit was al zo toen we het huis kochten een jaar of drie geleden.
Je kan beginnen met erop te kloppen of het hol klinkt en dan boven de airco een gaatje boren waar je met een endoscoop in kan om te kijken. Hopelijk kan je er dan achter komen wat voor een constructie gebruikt is.
Als je dat boven de airco doet zie je het niet vanaf beneden en hoef je het gaatje niet perfect weer weg te werken daarna. ;)

  • Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:34
@miicker Heb jij nog een restant van een schoorsteen op het dak staan? Maar binnen geen schoorsteenkanaal meer? Soms worden dergelijke constructies gemaakt op het laatste stukje schoorsteen te behouden.

  • miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Arosa schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:26:
@miicker Heb jij nog een restant van een schoorsteen op het dak staan? Maar binnen geen schoorsteenkanaal meer? Soms worden dergelijke constructies gemaakt op het laatste stukje schoorsteen te behouden.
Ja ik denk dat dat het geval is inderdaad. Ik zal er morgen eens op kloppen om te kijken wat voor materiaal het is. Dan blijft echter mijn vraag staan, of ik dit wellicht kan opvangen met een ijzeren/stalen L profiel zodat ik de kast verder tegen de wand kan zetten.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.


  • martijn266
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 25-06 16:28
Hallo,

ik ben bezig met mijn badkamerverbouwing en in de showroom kwam ik iets heel moois tegen, zie hieronder een extra brede nis gemaakt met 2 tegels van 40x120.

Dusja die heb ik ook maar mee besteld, maar nu ik mijn voorzetwand wil gaan maken vraag ik me toch af hoe ik dit het beste kan aanpakken met zo'n lang zwevend gedeelte. Hoe zouden jullie dit doen?

Ik zou het liefste, net als op de foto, de nis totaan de muur, rechts, laten lopen. In eerste instantie wou ik de wand met metalstud en 20mm qboard maken alleen ik heb begrepen dat je metalstud niet 'zwevend' kan maken.

Alvast bedankt voor jullie input!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbIMNc3xdZnILfYdOj0QcNY4IpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENF2GTAmjZzpkFuBNXuaU0c2.jpg?f=fotoalbum_large

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:59
martijn266 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 01:19:
Hallo,

ik ben bezig met mijn badkamerverbouwing en in de showroom kwam ik iets heel moois tegen, zie hieronder een extra brede nis gemaakt met 2 tegels van 40x120.

Dusja die heb ik ook maar mee besteld, maar nu ik mijn voorzetwand wil gaan maken vraag ik me toch af hoe ik dit het beste kan aanpakken met zo'n lang zwevend gedeelte. Hoe zouden jullie dit doen?

Ik zou het liefste, net als op de foto, de nis totaan de muur, rechts, laten lopen. In eerste instantie wou ik de wand met metalstud en 20mm qboard maken alleen ik heb begrepen dat je metalstud niet 'zwevend' kan maken.

Alvast bedankt voor jullie input![Afbeelding]
hoe bedoel je zwevend? je koppelt het toch overal aan je achterliggende muur? of bedoel je met zwevend dat het niet staat?

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:32
miicker schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:35:
[...]

Ja ik denk dat dat het geval is inderdaad. Ik zal er morgen eens op kloppen om te kijken wat voor materiaal het is. Dan blijft echter mijn vraag staan, of ik dit wellicht kan opvangen met een ijzeren/stalen L profiel zodat ik de kast verder tegen de wand kan zetten.
Ik ken deze oplossing niet en kan niet zo goed inschatten hoeveel belasting er nou op rust. Als het echt een stuk schoorsteen is, dan is dat nog best wat, waarschijnlijk.
Een stalen hoekprofiel gaat minder sterk en stijf zijn als vervanging van een houten schoor, maar het doet wel wát. Bij relatief lage belasting kan het prima.
Of als je alleen de middelste zou willen vervangen bijvoorbeeld.

  • GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:18
martijn266 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 01:19:
Hallo,

ik ben bezig met mijn badkamerverbouwing en in de showroom kwam ik iets heel moois tegen, zie hieronder een extra brede nis gemaakt met 2 tegels van 40x120.

Dusja die heb ik ook maar mee besteld, maar nu ik mijn voorzetwand wil gaan maken vraag ik me toch af hoe ik dit het beste kan aanpakken met zo'n lang zwevend gedeelte. Hoe zouden jullie dit doen?

Ik zou het liefste, net als op de foto, de nis totaan de muur, rechts, laten lopen. In eerste instantie wou ik de wand met metalstud en 20mm qboard maken alleen ik heb begrepen dat je metalstud niet 'zwevend' kan maken.

Alvast bedankt voor jullie input![Afbeelding]
Vanaf 24.00. Eerst gewone wand zetten met achterhout op de plekken waar de eindprofielen van je in tweeën gedeelde voorzetwand komt. De tweede wand maak je met dubbele metal stud. Wel zonde van je ruimte!!

PV Output 1.350Wp ZWW 10°


  • Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:35
Het plan is om aanstaande donderdag eind van de middag een funderingsbalk van 300x400 in de voortuin te storten. Totaal zo’n 3.5 kuub.

Alleen nu zag ik het weerbericht.. 35 graden 🥸 ben vanmorgen vroeg begonnen met de bekisting en deze staat al een heel eind. Bekisting bestaat uit OSB platen, piketten en ribben. Daar gaat nog bouwplastic en staal in uiteraard.

Zou ik t beton door laten gaan of beter uitstellen? vervroegen is geen optie. Uitstellen betekent helaas wel 2 weken, met geen garantie op het weer. Dan zit ik gelijk ook met: gaat het OSB eventuele (stort) regenbuien overleven tot die tijd? Wat zouden jullie doen?

[ Voor 191% gewijzigd door Frantic op 22-06-2026 11:22 ]


  • bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:05

bakvis

Tweakers.Nerd

Frantic schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:21:
Het plan is om aanstaande donderdag eind van de middag een funderingsbalk van 300x400 in de voortuin te storten. Totaal zo’n 3.5 kuub.

Alleen nu zag ik het weerbericht.. 35 graden 🥸 ben vanmorgen vroeg begonnen met de bekisting en deze staat al een heel eind. Bekisting bestaat uit OSB platen, piketten en ribben. Daar gaat nog bouwplastic en staal in uiteraard.

Zou ik t beton door laten gaan of beter uitstellen? vervroegen is geen optie. Uitstellen betekent helaas wel 2 weken, met geen garantie op het weer. Dan zit ik gelijk ook met: gaat het OSB eventuele (stort) regenbuien overleven tot die tijd? Wat zouden jullie doen?
Dat gaat het wel overleven, Ik heb mijn bekisting toendertijd gemaakt uit spaanplaat met een plastic laag (meubelplaat) die de lokale meubelmaker over had (pakplaten noemen ze die vaak, liggen onder het pak met goed plaatmateriaal).

Dit heeft ook enkele weken (misschien wel 2 maanden) in weer en wind gestaan voor het gestort werd. Dit is allemaal goed gegaan.

Mijn Specs


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:38
Frantic schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:21:
Het plan is om aanstaande donderdag eind van de middag een funderingsbalk van 300x400 in de voortuin te storten. Totaal zo’n 3.5 kuub.

Alleen nu zag ik het weerbericht.. 35 graden 🥸 ben vanmorgen vroeg begonnen met de bekisting en deze staat al een heel eind. Bekisting bestaat uit OSB platen, piketten en ribben. Daar gaat nog bouwplastic en staal in uiteraard.

Zou ik t beton door laten gaan of beter uitstellen? vervroegen is geen optie. Uitstellen betekent helaas wel 2 weken, met geen garantie op het weer. Dan zit ik gelijk ook met: gaat het OSB eventuele (stort) regenbuien overleven tot die tijd? Wat zouden jullie doen?
Het gaat vandaag (bij ons toch) niet stortregenen, dus laat maar door gaan.

Wel zou ik de boel nadien met plastic af dekken, of minstens 2 keer per dag met water besproeien nadat de eerste harding een feit is (als je er op kan lopen zonder er door te zakken).

Beton droogt namelijk niet echt, er is een chemische verhardingsreactie die 28 dagen duurt tot maximale hardheid, en daar is water bij nodig. Als je beton voortuidig uit droogt door de hitte wordt het minder hard.

Mogelijk gaat de reactie ook sneller als het warm is... (vorst is dan weer te vermijden, maar dat risico is deze periode overzichtelijk ... :+ )

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:35
bakvis schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:27:
[...]

Dat gaat het wel overleven, Ik heb mijn bekisting toendertijd gemaakt uit spaanplaat met een plastic laag (meubelplaat) die de lokale meubelmaker over had (pakplaten noemen ze die vaak, liggen onder het pak met goed plaatmateriaal).

Dit heeft ook enkele weken (misschien wel 2 maanden) in weer en wind gestaan voor het gestort werd. Dit is allemaal goed gegaan.
Ja net even overlegd met de metselaar.. Ga het verzetten idd.. Komende maandagochtend vroeg nog een gaatje gevonden in m'n eigen planning.

  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:34

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Frantic schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:21:
Het plan is om aanstaande donderdag eind van de middag een funderingsbalk van 300x400 in de voortuin te storten. Totaal zo’n 3.5 kuub.

Alleen nu zag ik het weerbericht.. 35 graden 🥸 ben vanmorgen vroeg begonnen met de bekisting en deze staat al een heel eind. Bekisting bestaat uit OSB platen, piketten en ribben. Daar gaat nog bouwplastic en staal in uiteraard.

Zou ik t beton door laten gaan of beter uitstellen? vervroegen is geen optie. Uitstellen betekent helaas wel 2 weken, met geen garantie op het weer. Dan zit ik gelijk ook met: gaat het OSB eventuele (stort) regenbuien overleven tot die tijd? Wat zouden jullie doen?
Lekker laten storten, en meteen afdekken, eventueel besproeien en dan weer afdekken. Helemaal mooi als je zowel plastic erop hebt maar ook desnoods een partytent ofzo kunt zetten voor schaduw.

Neem je de gok niet en gaat over 2 weken storten dan gebeurt er met dat OSB niet veel, vanaf de zijkanten is dat stevig zat wat tegen te houden qua vocht, meer van belang is het inregenen van bovenaf te voorkomen, dat zorgt voor zwelling.

ik heb een paar weken 2 vloeren laten storten (600x300x15 en 300x400x15, tuinschuur en kas) en heb met tape de OSB bekisting afgeplakt. Werkte prima.

Omdat het een fudnerinsgbalk betreft zou ik echter wel even met je betoncentrale bellen, ze kunnen je dan wel even adviseren.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:35
Yep, ik ga de kopse kanten aftapen. En in principe maandag storten, dan is de temperatuur rond de 25 graden en de verwachting is dat dan heel de week zo is. Daarna idd afdekken en nathouden. Partytent is geen optie, omdat het een balk van 21m is.

[ Voor 22% gewijzigd door Frantic op 22-06-2026 12:57 ]


  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:34

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Frantic schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:55:
Yep, ik ga de kopse kanten aftapen. En in principe maandag storten, dan is de temperatuur rond de 25 graden en de verwachting is dat dan heel de week zo is. Daarna idd afdekken en nathouden. Partytent is geen optie, omdat het een balk van 21m is.
ah ja, die 21 meter wordt een dingetje met een partytent, ik ging uit van een woning en dan over de breedte 5 meter ofzo.

Maar idd,gewoon folie op het beton en allicht nog even dicht zeil erovenheen (heb je nog zeil over wat op je zandbed ligt?

maar net die 25 graden zou ik me al een stuk minder zorgen maken dan woensdag a.s. met 35 op de agenda :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:55
Goedenavond, ik meld me graag met een vraagje… Ik heb 2 kasten van 18mm MDF in mn mik gekregen en die moeten opgehangen worden aan een stenen muur (buitengevel).

Helaas blijken deze kasten (afkomstig van opmaatzagen) geen invallende achterwand te hebben, maar een achterwand van 18mm dik MDF.

De gebruikelijke ophangmethodes die ik ken (een lat in verstek zagen en de kast ook in verstek zodat hij op de lat hangt of het gebruiken van ophangbeugels) zijn lastig. De lat in verstek optie gaat echt niet. En de ophangbeugel (https://m.media-amazon.co...1-3+tkx+HL._AC_SX679_.jpg) maakt dat ik een flink gat in de achterkant moet zagen.

Allemaal niet helemaal waar ik heel warm van wordt. Zodoende vraag ik me af of ik de kasten (waar niet heel veel gewicht in zal komen te staan) niet gewoon zou kunnen ophangen met een aantal grote schroeven, al dan niet met een metalen plaatje aan de binnenzijde om het gewicht wat te verdelen…

Hopelijk heeft iemand een suggestie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRL4oDkVooGxMBzMsW6p6k5MZlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySWFq56dWu4W9z5CZmm5zLvS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1BR1NgYuq5yyz-Bo6YKepvSluA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PVK8n1fx56jH6yx3MmgZN5S.jpg?f=fotoalbum_large

  • DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:08
MiKeZZa schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:15:
Goedenavond, ik meld me graag met een vraagje… Ik heb 2 kasten van 18mm MDF in mn mik gekregen en die moeten opgehangen worden aan een stenen muur (buitengevel).

Helaas blijken deze kasten (afkomstig van opmaatzagen) geen invallende achterwand te hebben, maar een achterwand van 18mm dik MDF.

De gebruikelijke ophangmethodes die ik ken (een lat in verstek zagen en de kast ook in verstek zodat hij op de lat hangt of het gebruiken van ophangbeugels) zijn lastig. De lat in verstek optie gaat echt niet. En de ophangbeugel (https://m.media-amazon.co...1-3+tkx+HL._AC_SX679_.jpg) maakt dat ik een flink gat in de achterkant moet zagen.

Allemaal niet helemaal waar ik heel warm van wordt. Zodoende vraag ik me af of ik de kasten (waar niet heel veel gewicht in zal komen te staan) niet gewoon zou kunnen ophangen met een aantal grote schroeven, al dan niet met een metalen plaatje aan de binnenzijde om het gewicht wat te verdelen…

Hopelijk heeft iemand een suggestie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meer opties dan de genoemde haaklat en ophangbeugels ken ik niet. Voor de genoemde beugels hoef je alleen kleine rechthoeken uit de achterwand te zagen; ik weet niet of jij dit een flink gat vindt. Voordeel van beugels is dat deze nog te stellen zijn.

Jouw genoemde schroeven door de achterwand kan ook maar je hebt dan geen stelmogelijkheden. De achterwand moet wel heel goed aan de overige panelen vast zitten.

Hoewel er niet veel gewicht in zal komen weegt de kast zelf al behoorlijk zwaar, hou hier rekening mee. De stenen muur lijkt me geen probleem.

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Schroef een horizontale lat op de muur met twee keilbouten op hoogte van de onderkant van bodem kast. Kan het ding daar op steunen. En dan twee schroeven door achterwand kast in die je met goede pluggen in de muur vast zet. Desnoods vier.

Hoop wel dag de boel goed waterdicht is afgelakt, want mdf zuigt water op alsof het pleepapier is. Je houdt geen kast over :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:46
Ik heb een bakstenen schuurtje in de tuin en nu wil ik daar wat plaatmateriaal bevestigen, voor het ophangen van gereedschap.

Nu vraag ik mij af wat best practice is bij werken met hout in baksteen: moet ik hiervoor bij voorkeur altijd in de voegen boren en wat voor pluggen/schroeven gebruik je dan? Ik heb enkele oude spijkers/schroeven verwijderd en tot mijn grote schrik braken er soms hele stukken van de baksteen af…

  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:55
The Eagle schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:01:
Schroef een horizontale lat op de muur met twee keilbouten op hoogte van de onderkant van bodem kast. Kan het ding daar op steunen. En dan twee schroeven door achterwand kast in die je met goede pluggen in de muur vast zet. Desnoods vier.

Hoop wel dag de boel goed waterdicht is afgelakt, want mdf zuigt water op alsof het pleepapier is. Je houdt geen kast over :X
Jij adviseert dus om hem óp de keilbouten te laten leunen?

Overigens staat de kast binnen, dus over vocht maak ik me geen zorgen (en hij staat netjes in de lak)
DasNieNix schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:45:
[...]

Meer opties dan de genoemde haaklat en ophangbeugels ken ik niet. Voor de genoemde beugels hoef je alleen kleine rechthoeken uit de achterwand te zagen; ik weet niet of jij dit een flink gat vindt. Voordeel van beugels is dat deze nog te stellen zijn.

Jouw genoemde schroeven door de achterwand kan ook maar je hebt dan geen stelmogelijkheden. De achterwand moet wel heel goed aan de overige panelen vast zitten.

Hoewel er niet veel gewicht in zal komen weegt de kast zelf al behoorlijk zwaar, hou hier rekening mee. De stenen muur lijkt me geen probleem.
Ik heb het gevoel dat ik met zo'n gat niet uit kom, omdat er geen loze ruimte achter de achterwand zit. Normaal heb je daar een cm en daar zou dan dit plaatje;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnp8fjNgw3Z7lsTfR9d_C43O4mg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AppiLgcM5IEtZG9JfRFMkCXj.jpg?f=user_large

dan netjes in vallen. Maar omdat deze kast dus een achterkant heeft die gelijk is aan de zijkanten en bovenkant denk ik dat ik een gat ter grootte van heel dit metalen plaatje moet uitzagen, anders komt de kast alsnog niet strak tegen de muur lijkt me?

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:59
The Eagle schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:01:
Schroef een horizontale lat op de muur met twee keilbouten op hoogte van de onderkant van bodem kast. Kan het ding daar op steunen. En dan twee schroeven door achterwand kast in die je met goede pluggen in de muur vast zet. Desnoods vier.

Hoop wel dag de boel goed waterdicht is afgelakt, want mdf zuigt water op alsof het pleepapier is. Je houdt geen kast over :X
Ik neem aan dat het wel een buitenmuur is maar dat de kast dan aan de binnenkant daarvan komt te hangen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-06 23:11

3_s

MiKeZZa schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:47:
[...]


Jij adviseert dus om hem óp de keilbouten te laten leunen?

Overigens staat de kast binnen, dus over vocht maak ik me geen zorgen (en hij staat netjes in de lak)


[...]


Ik heb het gevoel dat ik met zo'n gat niet uit kom, omdat er geen loze ruimte achter de achterwand zit. Normaal heb je daar een cm en daar zou dan dit plaatje;
[Afbeelding]

dan netjes in vallen. Maar omdat deze kast dus een achterkant heeft die gelijk is aan de zijkanten en bovenkant denk ik dat ik een gat ter grootte van heel dit metalen plaatje moet uitzagen, anders komt de kast alsnog niet strak tegen de muur lijkt me?
Nee, de kast steunt op de lat. De lat hangt vast met keilbouten, of gewoon paar dikke vijzen.

Er komt geen trekkracht op die bouten, enkel recht naar beneden. Dat is heel sterk, heb hier zo een patch kast hangen.

  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:55
3_s schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Nee, de kast steunt op de lat. De lat hangt vast met keilbouten, of gewoon paar dikke vijzen.

Er komt geen trekkracht op die bouten, enkel recht naar beneden. Dat is heel sterk, heb hier zo een patch kast hangen.
Dus jij stelt voor; een stevige houten lat (bijv. hardhout) van een cm of 5 dik en van bijv. 80% van de kastbreedte om op te steunen? En dan bovenin wat extra schroeven om hem simpelweg strak tegen de muur te houden?

Want ergens voel ik daar wel wat voor voor de brede kast (die ook laag komt te hangen). De rechtop staande kast komt iets hoger te hangen dus daar kijk je wat meer onder en dan vind ik een lat wat minder mooi... Maar daar doet een lat ook minder vrees ik omdat die kast slechts 40 cm breed is en het gewicht dus meer in de hoogte zit...

Edit; of bedoel je tóch een gat in de achterwand maken waar de kast op komt te hangen, zo;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8noEPnO8is6hhaw-t0slT4K6VNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i4qVKQqR8bn7uGi4PfY2xtpS.png?f=fotoalbum_large

waarbij dit de achterzijde is en rood de te maken gaten zjin waar de stukjes laten in gaan vallen?

[ Voor 22% gewijzigd door MiKeZZa op 23-06-2026 13:09 ]


  • DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:08
MiKeZZa schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:47:
[...]


Jij adviseert dus om hem óp de keilbouten te laten leunen?

Overigens staat de kast binnen, dus over vocht maak ik me geen zorgen (en hij staat netjes in de lak)


[...]


Ik heb het gevoel dat ik met zo'n gat niet uit kom, omdat er geen loze ruimte achter de achterwand zit. Normaal heb je daar een cm en daar zou dan dit plaatje;
[Afbeelding]

dan netjes in vallen. Maar omdat deze kast dus een achterkant heeft die gelijk is aan de zijkanten en bovenkant denk ik dat ik een gat ter grootte van heel dit metalen plaatje moet uitzagen, anders komt de kast alsnog niet strak tegen de muur lijkt me?
Je hebt ook ophangbeugels waar je geen plaat op de muur hoeft te monteren maar alleen een schroefhaak of sleufduim in een plug. Dan hoef je geen groot gat in de achterwand te maken.

  • DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:08
MiKeZZa schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:47:
[...]


Jij adviseert dus om hem óp de keilbouten te laten leunen?

Overigens staat de kast binnen, dus over vocht maak ik me geen zorgen (en hij staat netjes in de lak)


[...]


Ik heb het gevoel dat ik met zo'n gat niet uit kom, omdat er geen loze ruimte achter de achterwand zit. Normaal heb je daar een cm en daar zou dan dit plaatje;
[Afbeelding]

dan netjes in vallen. Maar omdat deze kast dus een achterkant heeft die gelijk is aan de zijkanten en bovenkant denk ik dat ik een gat ter grootte van heel dit metalen plaatje moet uitzagen, anders komt de kast alsnog niet strak tegen de muur lijkt me?
Je hebt ook ophangbeugels waar je geen plaat op de muur hoeft te monteren maar alleen een schroefhaak of sleufduim in een plug. Dan hoef je geen groot gat in de achterwand te maken.

  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:55
DasNieNix schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Je hebt ook ophangbeugels waar je geen plaat op de muur hoeft te monteren maar alleen een schroefhaak of sleufduim in een plug. Dan hoef je geen groot gat in de achterwand te maken.
Heb je een voorbeeld? Want ik had op voor ik me hier meldde al flink gezocht, maar ook met jouw termen vind ik zo snel niet iets waar ik het gevoel van heb dat jij het bedoeld.

  • Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:35
@MiKeZZa minder mooi wellicht, maar gewoon een 'French cleat' / versteklat gebruiken en dan aan de onderaan de achterzijde van de kast een lat van dezelfde dikte plaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door Frantic op 23-06-2026 14:52 ]


  • 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-06 23:11

3_s

MiKeZZa schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:12:
[...]


Dus jij stelt voor; een stevige houten lat (bijv. hardhout) van een cm of 5 dik en van bijv. 80% van de kastbreedte om op te steunen? En dan bovenin wat extra schroeven om hem simpelweg strak tegen de muur te houden?

Want ergens voel ik daar wel wat voor voor de brede kast (die ook laag komt te hangen). De rechtop staande kast komt iets hoger te hangen dus daar kijk je wat meer onder en dan vind ik een lat wat minder mooi... Maar daar doet een lat ook minder vrees ik omdat die kast slechts 40 cm breed is en het gewicht dus meer in de hoogte zit...
Ja, dat stel ik voor. Hoeft geen hardhout te zijn, panlat is genoeg.

Het gewicht komt haaks op de vijzen, zo zijn die heel sterk. De bovenste vijzen dienen zodat de kast niet naar voor kantelt, inderdaad.

Tenzij je kast natuurlijk 1 meter diep is...

Of dit soort beugels:

https://nl.vidaxl.be/e/vi...lastic/8721288591012.html

  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:55
Frantic schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:51:
@MiKeZZa minder mooi wellicht, maar gewoon een 'French cleat' / versteklat gebruiken en dan aan de onderaan de achterzijde van de kast een lat van dezelfde dikte plaatsen?
Maar dan komt hij toch iets naar voren omdat ik geen ruimte achter de achterwand heb? Hij moet strak tegen de muur aan...
3_s schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:55:
[...]

Ja, dat stel ik voor. Hoeft geen hardhout te zijn, panlat is genoeg.

Het gewicht komt haaks op de vijzen, zo zijn die heel sterk. De bovenste vijzen dienen zodat de kast niet naar voor kantelt, inderdaad.

Tenzij je kast natuurlijk 1 meter diep is...

Of dit soort beugels:

https://nl.vidaxl.be/e/vi...lastic/8721288591012.html
Dus jij stelt voor om 3 stuks van een vurenlat op de muur te schroeven en deze ín de achterwand te laten vallen zodat de achterwand op deze 3 stukjes lat leunt. Verder wat 'losse schroeven' die hem strak tegen de muur houden.

De beugels die je benoemt heb ik letterlijk hier liggen, alleen dan neig ik er naar dat ik die plaatjes uit de achterwand moet zagen, want anders komt hij toch ook iets los van de wand?
Ik heb zo'n setje liggen, maar dan met een achterwand plaatje;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnp8fjNgw3Z7lsTfR9d_C43O4mg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AppiLgcM5IEtZG9JfRFMkCXj.jpg?f=user_large

Zeg jij nou eigenlijk (sorry, ben een leek) dat ik die plaatjes kan vervangen door een stevige sleufduim en dan die set zich niet naar het plaatje laten toetrekken (d.m.v. aandraaien van de schroef), maar naar de sleufduim?

  • Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 10:15
MiKeZZa schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Want ergens voel ik daar wel wat voor voor de brede kast (die ook laag komt te hangen). De rechtop staande kast komt iets hoger te hangen dus daar kijk je wat meer onder en dan vind ik een lat wat minder mooi... Maar daar doet een lat ook minder vrees ik omdat die kast slechts 40 cm breed is en het gewicht dus meer in de hoogte zit...
Dan doe je in plaats van een panlat aan de onderzijde een L-profiel. Zie je nauwelijks iets van. Profiel met goeie pluggen in de muur, kast erop en paar schroefjes in de kast. En dat hoeft ook geen overdreven profiel te zijn. Aluminium is prima.

  • 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-06 23:11

3_s

Je vijst een lat tegen de muur. Daarop zet je de kast. Bovenaan vijs je de kast tegen de muur.

Dus: onderaan steunt de kast op de lat, bovenaan blijft ze tegen de muur door de vijzen.

Ik ben op vakantie en kan geen tekening maken, anders had ik het zo verduidelijkt:).

  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:55
Ah. Dus na even Google wordt het me aardig duidelijk; vijzen = schroeven in het Nederlands.

Dus ik schroef een lat of misschien zelf (wel mooier) zoiets; https://www.hornbach.nl/p...um-zilver-100-cm/6449125/ tegen de muur en daar leunt de kast dan aan onderkant op. Verder boven nog een schroefje hier of daar om de kast simpelweg strak tegen de muur te houden, maar niet zozeer als drager van het gewicht.

Dan nog even een check qua materiaal; ik heb nu 50x50 bij 3mm, is dat wat of is dat een overkill?

En de kasten zijn 160 en 40 breed, zou ik dan voldoende hebben aan 1 meter profiel zodat ik beide kasten ondersteun met 50% van hun breedte (dus 80cm bij de 160 kast en 20 bij de 40cm kast) of kan ik beter gewoon 2 meter doen en (vrijwel) de volledige breedte pakken?

  • BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:32
MiKeZZa schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:11:
Ah. Dus na even Google wordt het me aardig duidelijk; vijzen = schroeven in het Nederlands.

Dus ik schroef een lat of misschien zelf (wel mooier) zoiets; https://www.hornbach.nl/p...um-zilver-100-cm/6449125/ tegen de muur en daar leunt de kast dan aan onderkant op. Verder boven nog een schroefje hier of daar om de kast simpelweg strak tegen de muur te houden, maar niet zozeer als drager van het gewicht.

Dan nog even een check qua materiaal; ik heb nu 50x50 bij 3mm, is dat wat of is dat een overkill?

En de kasten zijn 160 en 40 breed, zou ik dan voldoende hebben aan 1 meter profiel zodat ik beide kasten ondersteun met 50% van hun breedte (dus 80cm bij de 160 kast en 20 bij de 40cm kast) of kan ik beter gewoon 2 meter doen en (vrijwel) de volledige breedte pakken?
Even uit de dikke duim, maar pak dan die van 40 x 40 x 2 van 2 meter lang (15 euro). Ik heb geen zin om te rekenen, maar dat is echt wel sterk genoeg hoor ;)

  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:55
Is 2 mm dik in staat om zoiets zwaars te tillen?

En; reden voor minder breedte zat niet alleen in de prijs, maar ook in dat ik hem niet zichtbaar wil hebben 😬

  • BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:32
MiKeZZa schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:48:
Is 2 mm dik in staat om zoiets zwaars te tillen?

En; reden voor minder breedte zat niet alleen in de prijs, maar ook in dat ik hem niet zichtbaar wil hebben 😬
Meer dan zat! Dan wel zorgen dat de kast echt strak tegen de muur zit en niet 2 cm er vanaf, maar dat was jouw insteek al.
En minder breedte... Je ziet zo'n hoekprofiel toch praktisch niet zitten? En als je hem kunt zien, omdat hij op ooghoogte zit ofzo, dan zie je een stuk van 1 m breed toch net zo goed als eentje van 2 m breed?

  • huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khwJl6L9TYRbmnYIS_rtLPIZ3bU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbTxHc2G7IEsrGgBdexMqpC3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKh73aLDhrPp3npDWDZ73hNoyyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bsBiWkHlnUhHFSXLqrGDXv5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBinZ-XH20EpDEx_tswO-ap1ymU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtYv2SS9EUPNOOaQg9bKtzUE.jpg?f=fotoalbum_largeHeeft iemand enig idee hoe ik deze doffe plek uit deze koperen plaat kan krijgen en ook uit het hout op de hoek?

Het is denk ik ontstaan door waterschade, ik heb al de huis tuin en keuken middelen gebruikt. Dit heeft iets geholpen maar de plek lijkt dieper te liggen.

  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:55
BBBrt schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:06:
[...]

Meer dan zat! Dan wel zorgen dat de kast echt strak tegen de muur zit en niet 2 cm er vanaf, maar dat was jouw insteek al.
En minder breedte... Je ziet zo'n hoekprofiel toch praktisch niet zitten? En als je hem kunt zien, omdat hij op ooghoogte zit ofzo, dan zie je een stuk van 1 m breed toch net zo goed als eentje van 2 m breed?
Super!

Het gaat me er om dat je hem vanaf de zijkant ziet.

  • 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-06 23:11

3_s

MiKeZZa schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:15:
[...]


Super!

Het gaat me er om dat je hem vanaf de zijkant ziet.
Profiel in verstek zagen helpt ook een beetje.

  • DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:08
MiKeZZa schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:52:
[...]


Maar dan komt hij toch iets naar voren omdat ik geen ruimte achter de achterwand heb? Hij moet strak tegen de muur aan...


[...]


Dus jij stelt voor om 3 stuks van een vurenlat op de muur te schroeven en deze ín de achterwand te laten vallen zodat de achterwand op deze 3 stukjes lat leunt. Verder wat 'losse schroeven' die hem strak tegen de muur houden.

De beugels die je benoemt heb ik letterlijk hier liggen, alleen dan neig ik er naar dat ik die plaatjes uit de achterwand moet zagen, want anders komt hij toch ook iets los van de wand?


[...]


Ik heb zo'n setje liggen, maar dan met een achterwand plaatje;

[Afbeelding]

Zeg jij nou eigenlijk (sorry, ben een leek) dat ik die plaatjes kan vervangen door een stevige sleufduim en dan die set zich niet naar het plaatje laten toetrekken (d.m.v. aandraaien van de schroef), maar naar de sleufduim?
Of het met deze beugels kan weet ik niet. Probeer zonder in de kast te monteren of ze met een sleufduim kunnen en dan ook meten hoeveel ruimte je nodig hebt. Mogelijk moet je dan de beugels niet tegen de achterwand monteren maar iets er vanaf en deze ruimte al dan niet opvullen voor stevigheid.

Ik heb nog een foto gemaakt van mijn kast, deze beugels zijn van meer dan 25 jaar geleden en zolang hangt de kast ook al. Je ziet nog net de opening in de achterwand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-Wkr59em4fBeOHfKil4vQPi1m4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YvaUYgIxRTCWuAj3JNnBqFT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door DasNieNix op 24-06-2026 11:17 ]


  • Mr. Unexist
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:25
huppelepups schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:05:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]Heeft iemand enig idee hoe ik deze doffe plek uit deze koperen plaat kan krijgen en ook uit het hout op de hoek?

Het is denk ik ontstaan door waterschade, ik heb al de huis tuin en keuken middelen gebruikt. Dit heeft iets geholpen maar de plek lijkt dieper te liggen.
Voor het koper kun je Brasso koperpoets gebruiken, maar denk wel dat je dan de hele plaat moet poetsen anders krijg je kleurverschil.

  • huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:29
Mr. Unexist schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:33:
[...]

Voor het koper kun je Brasso koperpoets gebruiken, maar denk wel dat je dan de hele plaat moet poetsen anders krijg je kleurverschil.
Ja die heb ik meerdere keren geprobeerd maar het hielp niet om die diepe vlek eruit te krijgen.

  • Mr. Unexist
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:25
huppelepups schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:38:
[...]

Ja die heb ik meerdere keren geprobeerd maar het hielp niet om die diepe vlek eruit te krijgen.
Zit er geen blanke laklaag op en is die beschadigd?

Ik denk dat je materiaal moet gaan verwijderen, door schuren (of stralen) en daarna poetsen met Brasso. Dat zal best wat werk zijn en het aanzicht van de plaat veranderen.

Volgens AI:

Gezien het om een decoratief koperen object gaat, moet u extra voorzichtig te werk gaan om krassen en het verlies van de originele glans te voorkomen. Decoratief koper heeft namelijk vaak een dunne laklaag ter bescherming; als deze beschadigd is, ontstaan er zwarte vlekken.Stappenplan voor decoratief koperVolg deze stappen om de zwarte vlekken veilig te verwijderen zonder het object te beschadigen:1. Controleer op een laklaagAls de zwarte vlekken zich onder een doorzichtige, bladderende laag lijken te bevinden, is de beschermende laklaag aangetast.De oplossing: U moet eerst de oude laklaag verwijderen. Leg het object in kokend water met een paar eetlepels baking soda (zuiveringszout). De lak bladdert er dan vanaf. Pas daarna kunt u de vlek zelf behandelen.2. De milde vlekbehandeling (Zonder krassen)Gebruik voor decoratieve spullen geen agressieve schuurmiddelen zoals grof zout, omdat dit permanente krassen achterlaat in het gladde koper.Maak een gladde pasta van baking soda en vloeibare zeep (of een paar druppels water).Breng dit aan op de zwarte vlek met een zachte microvezeldoek of een zachte tandenborstel.Wrijf heel voorzichtig in cirkelvormige bewegingen over de vlek.3. Professionele glans herstellenAls de pasta niet diep genoeg doordringt, kies dan voor een fijne, vloeibare koperreiniger zoals HG koper glans polish of Brasso. Deze producten bevatten chemische reinigers die de zwarte oxidatie oplossen zonder dat u hard hoeft te schuren. Apply met een watje of zachte doek.Voorkom toekomstige zwarte vlekkenDecoratief koper reageert snel op vocht en aanraking (huidvet).Spoel het object na het reinigen perfect schoon met lauw water.Droog het direct grondig af met een schone microvezeldoek.Tip: Spuit het object eventueel in met een speciale blanke lak voor metaal (zoals HG koper beschermer). Hierdoor krijgt zuurstof geen kans meer en blijft het koper jarenlang glanzend zonder zwarte vlekken.

  • Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:53
huppelepups schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:05:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]Heeft iemand enig idee hoe ik deze doffe plek uit deze koperen plaat kan krijgen en ook uit het hout op de hoek?

Het is denk ik ontstaan door waterschade, ik heb al de huis tuin en keuken middelen gebruikt. Dit heeft iets geholpen maar de plek lijkt dieper te liggen.
Zo te zien is dit een watergedragen vernis

en die kan niet tegen langdurig watercontact. dan slaat hij een beetje melk Wit blauwig uit. dit is er misschien uit de polijsten. vraag het aan een schadehersteller of iemand die autolak kan polijsten. of even op YouTube kijken hoe je het zelf kan doen
Pagina: 1 ... 498 499 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/