Nee, zo'n ding maakt nooit 'contact' want z'n buitenkant is zelf niet geleidend. Mijn nieuwe multimeter biedt deze functionaliteit ook.MisterEagle schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:52:
dit werkt dus ook echt zonder kaal draad? als ik naar de fotos kijk op de link die later gepost wordt zie ik dat ze m in een wandcontactdoos stoppen, dat doe ik ook met mn schroevendraaiertje (zo eentje met lampje) maar dan maak je nog steeds contact gewoon volgens mij, toch?
Helaas deel ik onderstaande ervaring dat het onvoldoende betrouwbaar is om te weten dat de spanning ergens af is. Ik heb 't nog niet geprobeerd als leidingzoeker (met bewust de spanning erop).
RonJ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:41:
Electriciens noemen zoiets een deathstick.
Contactloze spanningszoeker of -spanningsdetector. Veel multimeters van het clamp-type hebben die functionaliteit trouwens ook. Vind het ook erg handig als handzaam dubbelcheck apparaat, maar ze zijn zeker niet 100% betrouwbaar en detecteren alleen wisselstroom.
:strip_exif()/f/image/o9AcrcYRc9JDA4t3Fg1RFCrv.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W0zcn1lmUfJbxgpQqKi8FY0p.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8P3ikoPtQBU0mkaFivaILoOf.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXUNpim86jfAgaDtavwdiCb6.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/vaPhCeas31lPI4udm2BLmxC7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eBKBy6dO0FmNHgixJqcL2rfC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rB3lQyMaUMmRzNuOiwP3YynT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tQG9exmlIWtT0iQw3jly9obZ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/sAMBGa6UOJZ0r4nsIKf8DQnp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SOipaDNTOhLoFJxY8r5LeQgo.jpg?f=fotoalbum_medium)

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UhMVAVtVbhE92bZSh1HRX9LZ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/K9ncXQpuqr3UEmMQ8FbKyMl6.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/QRLeyV2b6fMXFUmzfQpPY8It.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/576pwUZIJSVqh5CF7dRlpTp7.jpg?f=fotoalbum_large)