Rzaan schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:04:
[...]
Het is een stalen profiel van 60 mm x 40 mm met een wanddikte van 3 mm.
Ik wil per kolom 3 chemische ankers gebruiken.
De momentkracht op de bovenste ankers (poort trekt naar 'beneden')
De dynamische krachten als de poort wind vangt en naar binnen draait.
In de kolom maak ik hiervoor sleuven zodat ik nog een beetje in de hoogte kan stellen.
Dan misschien nog een 4de (maar die hoeft niet zo dik te zijn) die de kolom als allerlaatste vastzet zodat deze niet meer naar beneden kan schuiven.
Ja, dat kan al is 3 mm niet echt dik voor een dergelijke afmeting. M10 chemische ankers kunnen redelijk wat hebben maar de uiteindelijke trekkracht is wel afhankelijk van het materiaal waar je ze in bevestigd. Beton kan veel meer hebben dan baksteen. De afschuifkracht is hier niet maatgevend. De trekkracht is meer van belang. Op het bovenste chemische anker is de trekkracht minder dan 200kg (bij hek van 1,5m lang, mits maar 1 anker etc etc). Dat zou ook in baksteen, mits van goede kwaliteit moeten houden mits het anker lang genoeg is, het gat zorgvuldig word geboord en vooral schoongemaakt en de verlijminmg met 2 componenten goed gebeurd.
Let wel: in kwaliteitsbeton onder optimale omstandigheden is de ontwerptrekkracht van een M10 chemisch anker 1200kg. Ik neem daar al behoorlijk afstand van want je hebt baksteen en niet optimale omstandigheden en slechts 3 mm dik staal kolom.
Daarintegen wel meer dan 1 chemisch anker maar op trekkracht is de vbovenste het zwaarst belast.
Hier vindt je wel een tabelletje, even naar beneden scrollen:
https://www.dl-chem.com/n...cEimOZax9YN/product/1423/
edit: zowel prive als zakelijk wel eens mee te maken gehad. Prive slechts tot M10 maar zakelijk M32. Niet dat ik dat zelf hoeft te berekenen, daar heb ik een ontwerp team voor maar als er een issue is moet ik het wel weten.
[
Voor 5% gewijzigd door
Indoubt op 09-09-2025 15:36
]