[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 507 508 Laatste
Acties:

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:52
Na de asbestsanering heb ik sandwichpanelen op m’n schuurtje gelegd. De aansluiting op voor en zijgevel is niet top, er zitten flinke kieren tussen. Is dit nou typisch is waar PUR schuim voor bedacht is of zijn er betere manieren? Dichtsmeren met cement?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REdiOIRnLcofmpTVSfoo4aufQQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJ6xSWOfnkMwhuyGzH9mplt7.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou het aan de binnen kant purren en "aftimmeren" en aan de buitenkant purren en afsmeren of "aftimmeren", net wat beter bij je gevel past. aftimmeren kan bv ook met een hoekprofiel.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 18:39
LV87 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:26:
Na de asbestsanering heb ik sandwichpanelen op m’n schuurtje gelegd. De aansluiting op voor en zijgevel is niet top, er zitten flinke kieren tussen. Is dit nou typisch is waar PUR schuim voor bedacht is of zijn er betere manieren? Dichtsmeren met cement?
Standaard PUR is niet UV-bestendig, dus als je van buiten afdicht kun je binnen purren.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:42
copykat schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:50:
Ik denk dat alles zelf doen vaak onderschat word als je geen geld hebt om dingen te laten doen tussendoor. Alles zelf leren betekend langzamer gaan dan gepland. Ik had dubbel lol. 1999 afbraak huis opbouwen ( keuken, woonkamer enz.) met de wetenschap dat funderingsherstel gebeuren moest een keer. Dat was 2005, eerste kind 1 jaar koken op zolder beganevloer was kruipruimte zand en bouwput. 2010 was t meeste klaar.

Zelf loodgieteren, metselen, timmeren stucen vloeren leggen badcel renoveren .

De funderings herstel en opbpuw tor weer een normale begane vloer was 2 banen ik at na douchen om 23uur oma woonde op loop afstand dat was onze schone huiskamer en eet plek als we niet kampeerde met een noodkeuken op zolder en een slaapkamer als schone plek om tv te kijken voor mn dochter. Extra voordeur in de trapopgang als afsluiting van ons priveplek. 1 jaar buffelen.Daarna nog jaren project verbouwen, nieuwe zoldertrap , oudetrap in t midden ombouwen tot inbouwkasten, 2 dakkapellen laten plaatsen en kamers maken dak isolatie enz. Tuin verbouwing nieuwe schuur....

Trots zeker maar ook jaren aan vrije tijd verkloot en 1 keer een lichamelijke burnout die me 6 maanden kosten om niet om 20 uur inslaap te vallen en groggy wakker te worden vd wekker om 06:45.

Nu met dit huis heb ik iets meer geld om dingen te laten doen. En gewoon een weekend te niksen met een BBQ of afstandbediening. Of gewoon ergens heen.

Les aan mn kinderen zorg dat je een uursalaris hebt die meer waard is dan t uurloon van een bouwvakker dan kan je vrije tijd duurder zijn ( zelfklussen) dan iemand het proffesioneel laten doen. Aka werken is goedkoper dan dagen opnemen om het zelf te doen.
M.b.t. je laatste alinea moet je dan toch echt wel een dik uurloon hebben.

Ik zit op zo'n 1,7x modaal en als ik de prijzen langs zie komen is het goedkoper om daar zelf tijd voor op te offeren. Nu is het zo dat het met 2 kleintjes (onder de 3) er nauwelijks tijd is dus wordt uitbesteden aantrekkelijker.
Nadeel is dat de kwaliteit die geleverd wordt voor deze prijzen ook matig zijn.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:34
@hierboven: het is bijna niet mogelijk om netto genoeg over te houden om iemand zelfs 'maar' 50 euro per uur te betalen. Hier een redelijk.modaal salaris, dagje vrij kost me 150-200 euro netto. iemand inhuren minimaal het dubbele.

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:52
Oh dat pur niet uv bestendig was wist ik helemaal niet. Er komen windveren voor, het deel tussen windveren en gevel wordt weer “afgesloten” met een lat. Dan zet ik de purspuit er op wanneer het timmerwerk aan de buitenkant gereed is.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@elektriekert en @Fr33z ja de laatste jaren is t uurloon door t dak geschoten en nee zeggen tegen een offerte van een schaarse beschikbare stucer,timmerman enz. Doe je ook niet snel omdat je dan vaak telang moet wachten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDmfRQoA68Z5NAFnRvOVjZrDMY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbJnu2V2nPsAlUDjrxW6M2dc.jpg?f=fotoalbum_large Deze deuren met kozijn plaatsen koste 900 euro om te plaatsen krap ochtendje met zn 2'en gelukkig hebben ze ook even geholpen met de oude valdeur te verwijderen vooral die veren zijn dodelijk als je t verkeerd doet. Ik was net herstelt van mn halve hernia.dus dat ding tillen zag ik echt niet zitten. Maar raampjes en beslag en slot, afwerking zijkanten heb ik weer zelf gedaan. Zelfde met de tuin: ik heb alles er uit gesloopt struiken, grindtegels oude schuur enz. Maar de 60x60 tegels, banden en fundering overkapping en nieuwe schuur voor veel geld laten bestraten. Mn rug was me dankbaar. Wel weer zelf de overkapping en schuur gemaakt. Zelfde met stucen, zolder muren beetje strak trekken in een slaapkamer doe ik zelf. K werk maar te doen, de rest vh huis heb ik laten doen. Wel weer zelf primeren. Ik probeer altijd iemand te vinden die zn ding doet en liefst zonder btw. En t niet erg vind om gedeeltes aan mij over te laten. Veel van mn vrienden kunnen wel helpen maar hebben 2 linker handen dus ik help meestal hun met dingetjes en 1 vriend heb wel geholpen toen ik nog geen spijker van de grond kon oprapen door mn rug met lichte uitstraling. Ik aanwijzen en hij slopen en dergelijke. Die timmer lui rekende 400 euro om een nieuwe voordeur in te frezen voor driepuntsluiting en af te hangen. Dus dat heb ik uiteindelijk ook zelf gedaan.

Ik ben handig geworden omdat ik teweinig geld had om t te laten doen.😅

Nadeel je gereedschap puilt uit je opbergplekken na verloop van tijd. :+

En opzich vind ik iets maken best leuk en geeft me ook en tevreden gevoel als t weer gelukt is. Maar een jaar in een bouwklus wonen en werken ben ik te oud voor geworden. :X die fundering werd gedaan maar t slopen vd houten vloer en afwerken bescherming enz. Deed ik zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SddWzO_rFC5cU1iiGBvKx_s7B98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLmxkthYc4VBhlLfHBDyHEJh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0XAi84DD-MbfOVFl3D41BtW_kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4i6x9nVm5xfocxNUak62wWHB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTS3CaaJzvLVeMBJo4jPH06dXjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VC0hwCh1nBlVczwqE6VOiMHW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door copykat op 08-09-2026 22:39 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:36
copykat schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:32:
@elektriekert en @Fr33z

Nadeel je gereedschap puilt uit je opbergplekken na verloop van tijd. :+

En opzich vind ik iets maken best leuk en geeft me ook en tevreden gevoel als t weer gelukt is. Maar een jaar in een bouwklus wonen en werken ben ik te oud voor geworden. :X die fundering werd gedaan maar t slopen vd houten vloer en afwerken bescherming enz. Deed ik zelf.
Het type verbouwing wat jij noemt, met vloer, dakkapellen, overkapping, tuin, et cetera kost ook gewoon een vermogen om te laten doen. Maar goed. Je woont nu wel in een huis die je waarschijnlijk nooit zomaar met je oorspronkelijke inkomen had kunnen betalen.

Het lijkt me in het algemeen niet meest realistisch om je kinderen mee te geven dat ze zoveel moeten verdienen dat ze financieel beter een bouwvakker in kunnen huren dan dat ze vrij nemen. Daarvoor moet je echt in de top van inkomens zitten: de top 1% eenverdieners verdient 95k besteedbaar inkomen per jaar, oftewel ongeveer €55 per gewerkt uur, dus eigenlijk nog niet genoeg voor een uurloon van een vakman (tenzij zwart)(en hier negeer ik dat een vakman productiever is dan een amateurklusser, maar toch). Dan lijkt het me beter om mee te geven dat je niet té veel moet willen :p Niet te veel vergelijken met mensen "boven" je. En vergelijk het eens met onze grootouders, vergeleken met toen wonen we tegenwoordig sowieso in kastelen.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Ik vrees dat je gelijk hebt en in 2026 dat werken levert meer op dan tijd vrij maken en t zelf doen gewoon niet meer mogelijk is. Ik heb als ouder nog twee dingen te doen. 1 mijn huidige huis verkopen en splitten om beide kids een hypotheek push te geven van een kleine 100k , 2 wat klussen terwijl ik in de achtertuin in een tinyhuis woon en als t af is naar verzorgflat te gaan :+ .Nee serieuser in 2005 was een klusje badcel laten renoveren inclusief alles 15-20k? 2 a 3 weken 40euro per uur of zo? Slopen opschonen aanpassen afwerken . 1000 a 1500 euro arbeids loon rest was sanitar tegels en bouwmaterialen.Wat kost dat nu per uur? En bouwmaterialen zijn ook verdubbeld in prijs. Dingen zelfdoen is gewoon noodzakelijk geworden. Wel zeg ik tegen mn kinderen choose your battles. Spaar voor de moelijke dingen om die door vaklui te laten doen. En leer schilderen, lampen vervangen een schakelaar of wcd vervangen. Deur slot vervangen enz. De onderhouds klusjes. Al die kleine dingen die stuk gaan in je huis. En kleine verbeteringen zelf doen. Gordijnen, laminaat, plintjes, enz. Daar word je blij van en t scheelt enorm veel geld.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21:51
Het is natuurlijk moeilijk in te schatten wat het straks gaat doen als onze eerste kleine er is en we dan een keer gaan beginnen aan een complete boerderij zelf renoveren.
Wel komen we beide van het platteland en zijn daarmee ook vanaf kind af aan gewend en opgevoed dat een werkdag niet ophoud bij 8 uur werken, eerder bij 13 uur. We kunnen zelf ook beide heel slecht stil zitten en "niks" doen.
Maar wat ik zeg, dat zal ongetwijfeld veranderen bij de komst van een kleine..

Aan de andere kant is het ook gewoon een "luxe" probleem, we kunnen straks als begin 30ers in een keet wonen waar de meeste mensen maar van kunnen dromen. Daar staat tegenover dat we het volledig renoveren wel zelf moeten gaan doen. Ik ben ondertussen een lekker tijdje aan het sparen en beleggen. Het idee is wel om tegen die tijd eerst een half jaartje of een jaartje vrij te nemen (al dan niet 3 of volledig 6 dagen) zodat in die periode het meeste kan gebeuren. De rest zal dan in de avonden en weekenden doen.

Dat we daarna er even klaar mee zijn dat geloof ik zeer zeker en twijfel ik niet aan, maar "helaas" ontkomen we er niet aan.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:28
1nsane schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:55:
[...]

Ik heb ook een gezin en mijn dochter was 6 maanden oud toen ik hieraan begon...
Mijn reactie was niet bedoeld als 'wie heeft de langste/wie heeft het het zwaarste'.
Het was meer bedoeld om aan te geven dat ook de omstandigheden rondom een verbouwing zwaar meewegen.
En met name een klus wat een meerjarig project gaat worden, zijn ook dat zaken waar je stil bij moet staan.
copykat schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:50:
Ik denk dat alles zelf doen vaak onderschat word als je geen geld hebt om dingen te laten doen tussendoor. Alles zelf leren betekend langzamer gaan dan gepland. Ik had dubbel lol. 1999 afbraak huis opbouwen ( keuken, woonkamer enz.) met de wetenschap dat funderingsherstel gebeuren moest een keer. Dat was 2005, eerste kind 1 jaar koken op zolder beganevloer was kruipruimte zand en bouwput. 2010 was t meeste klaar.

Zelf loodgieteren, metselen, timmeren stucen vloeren leggen badcel renoveren .

De funderings herstel en opbpuw tor weer een normale begane vloer was 2 banen ik at na douchen om 23uur oma woonde op loop afstand dat was onze schone huiskamer en eet plek als we niet kampeerde met een noodkeuken op zolder en een slaapkamer als schone plek om tv te kijken voor mn dochter. Extra voordeur in de trapopgang als afsluiting van ons priveplek. 1 jaar buffelen.Daarna nog jaren project verbouwen, nieuwe zoldertrap , oudetrap in t midden ombouwen tot inbouwkasten, 2 dakkapellen laten plaatsen en kamers maken dak isolatie enz. Tuin verbouwing nieuwe schuur....

Trots zeker maar ook jaren aan vrije tijd verkloot en 1 keer een lichamelijke burnout die me 6 maanden kosten om niet om 20 uur inslaap te vallen en groggy wakker te worden vd wekker om 06:45.

Nu met dit huis heb ik iets meer geld om dingen te laten doen. En gewoon een weekend te niksen met een BBQ of afstandbediening. Of gewoon ergens heen.

Les aan mn kinderen zorg dat je een uursalaris hebt die meer waard is dan t uurloon van een bouwvakker dan kan je vrije tijd duurder zijn ( zelfklussen) dan iemand het proffesioneel laten doen. Aka werken is goedkoper dan dagen opnemen om het zelf te doen.
Voor mij gaat de beslissing 'make or buy' wel verder dan enkel het financiele kostenplaatje.
Ik vind het zelf ook gewoon leuk om te doen.

Heerlijk man, wandje optrekken, gipsplaten erop zetten, beetje met de elektra klooien.
En dan einde v/d dag met een voldaan gevoel naar je resultaat kijken met een koude klatser.

PSN: Flix20-NL

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:57

marapuru

db.

Aan de buitenzijde van deze roosters lijkt iets geplakt te hebben gezeten. We ervaren best wel wat geluidsoverlast van een naastliggende straat. Kan zijn dat de vorige bewoners dit ooit afgeplakt hebben gehad ofzo, maar met wat?

Heeft iemand een idee hoe je de geluidswering van zo’n rooster iets kunt tunen? Als is het maar een paar decibel. Zonder de luchtdoorlatendheid teveel te beïnvloeden.

Overigens heb ik in huis meer van dit soort roosters waar ongeveer hetzelfde speelt.

Ik dacht nog aan vervangen van de roosters, maar dat gaat een prijzig klusje worden denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrH6mwCBvPnhlTLqJxTstaqdQrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyxZUu9ulp8TN2cx9hLhuQgI.jpg?f=fotoalbum_large

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

Monument verduurzamen is leuk

marapuru schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:17:
Aan de buitenzijde van deze roosters lijkt iets geplakt te hebben gezeten. We ervaren best wel wat geluidsoverlast van een naastliggende straat. Kan zijn dat de vorige bewoners dit ooit afgeplakt hebben gehad ofzo, maar met wat?

Heeft iemand een idee hoe je de geluidswering van zo’n rooster iets kunt tunen? Als is het maar een paar decibel. Zonder de luchtdoorlatendheid teveel te beïnvloeden.

Overigens heb ik in huis meer van dit soort roosters waar ongeveer hetzelfde speelt.

Ik dacht nog aan vervangen van de roosters, maar dat gaat een prijzig klusje worden denk ik.

[Afbeelding]
Dit is typisch de structuur van ducttape.. t zal vast iets helpen voor geluid, maar de ventilatie ben je kwijt..

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:57

marapuru

db.

prein2 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:29:
[...]

Dit is typisch de structuur van ducttape.. t zal vast iets helpen voor geluid, maar de ventilatie ben je kwijt..
Scherp. Maar weet je ook mogelijkheden om het iets te dempen? Zijn er bijv opzetstukjes of foam oid op de markt (of diy) waarmee je geluid kunt dempen?

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

marapuru schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:35:
[...]

Scherp. Maar weet je ook mogelijkheden om het iets te dempen? Zijn er bijv opzetstukjes of foam oid op de markt (of diy) waarmee je geluid kunt dempen?
Nee, echte geluiddempende ventilatieroosters (suskasten) zijn heel anders van opbouw. Wil je een bestaand rooster geluidtechnisch gaan dempen, dan lever je altijd in qua ventilatiecapaciteit.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:44
Ik ga dit weekend tegelen in de badkamer, het zijn vrij kleine tegels. (62x250mm)

ik heb nog nooit met zulke kleine tegels gewerkt, maar gebruik je hier ook gewoon een tegensnijder voor of zijn er handigere manieren om ze op maat te krijgen?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:42
fjux schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:16:
Ik ga dit weekend tegelen in de badkamer, het zijn vrij kleine tegels. (62x250mm)

ik heb nog nooit met zulke kleine tegels gewerkt, maar gebruik je hier ook gewoon een tegensnijder voor of zijn er handigere manieren om ze op maat te krijgen?
Je moet even testen, soms werkt zo'n tegel kniptang echt top. Ligt ook erg veel aan het materiaal. Gewone tegelsnijder (zo'n plank) werkt natuurlijk ook maar zeker bij zo'n smalle tegels kan zo'n tang het gemakkelijker maken.

Meeste hebben een snij en dan een breek functie. Krijg je prima resultaten mee. Maar echt ff uittesten met de echte tegels.

• fjux
  • Laatst online: 21:44
djluc schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:32:
[...]

Je moet even testen, soms werkt zo'n tegel kniptang echt top. Ligt ook erg veel aan het materiaal. Gewone tegelsnijder (zo'n plank) werkt natuurlijk ook maar zeker bij zo'n smalle tegels kan zo'n tang het gemakkelijker maken.

Meeste hebben een snij en dan een breek functie. Krijg je prima resultaten mee. Maar echt ff uittesten met de echte tegels.
Hmm, ik kan eens even kijken, zijn zo te zien niet al te duur, maar hoe Snij je met z'n tang?

Anders misschien gewoon tegen snijder huren voor een weekendje, zijn ook de kosten niet...

• djluc
Tegelsnijder kan je sowieso nodig hebben voor in de lengte snijden. Dit is een voorbeeldje: https://www.rubi.com/nl/product/porseleintang

Voor weekendje gewoon een plank tegelsnijder pakken dat werkt prima en is niet te belastend voor een weekendje.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPZmpt5t-NLESbe65ebnlAYWEaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8TzTW1mM7jVzo0DyqLDNTGy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmSbjJt9D-rQx9NcVpDo9cYJXG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGltX8imfjAvJlrx92coZ0AM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teCODExSCXfKafRqHeaRuF_l0WY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3FzGRMY6Zp3bmbp5C55DLWR.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een "likje verf" en een "paar stenen" wel niet doen... 8)

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 13:59
barry86 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Komt me bekend voor, zo'n transformatie :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1Q_MqBTCoEX_h-fUx7UhRm20U8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uh4r4K77VOjvqE5qpIPVM2bW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuPPNa0rdR4iuyq6oS_GujgFuz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gc29pQ9ekvmqkpdIy3HG3SOP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6KPKRAnlZGCSARVxS8ICGUjxuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7T9D8ZcDcOdY2ZcHqksCKc5a.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgzEEd5E097Azx6BI6QwXC_rZtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NF0uNwuBs4unkkh3AZmpyJJe.jpg?f=fotoalbum_large

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:34
copykat schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:32:
[...]
[...]
Amen! Ik heb een zelfde aanpak, maar vaak ook gedreven omdat ik er niet zo veel geld aan uit wil geven.

• barry86
Analamoebe schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:38:
[...]

Komt me bekend voor, zo'n transformatie :P
Ha, ik volg je op FOK, leuk om jou updates te zien!
Een wit huis is zooooveel beter dan die spuug lelijke rode jaren 60 bakstenen.
Bij ons zijn er 11 emmers witte KEIM doorgegaan

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 12:39

dollyking

duck tape

fjux schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:07:
[...]

Hmm, ik kan eens even kijken, zijn zo te zien niet al te duur, maar hoe Snij je met z'n tang?

Anders misschien gewoon tegen snijder huren voor een weekendje, zijn ook de kosten niet...
een tegelzaag ( met water)met kleinere tegels werkt nog beter. momenteel is er bij de lidl eentje voor 6 tientjes, daar kan je prima een badkamer mee doen.

• twain4me

twain4me

barry86 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:46:
[...]

Smaken verschillen zullen we maar zeggen. ;)

• Analamoebe
barry86 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:46:
[...]

Ik herkende je ook al :) . Niet elk huis wordt er beter van, maar die van jou en mij zeker wel. De buren waren aardig sceptisch toen ik ze m'n plannen een paar jaar geleden uit de doeken deed, maar nu vinden ze het allemaal erg mooi worden en een hele verbetering.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:38

Rzaan

Altijd zoekende

@barry86 Nog effe die voordeur eruit rossen :)

• Analamoebe
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie trouwens dat je de Schieferplatten nog op je dakkapel hebt zitten, ik heb ze er hier af gehaald, want als ik iets lelijk vond aan ons huis, was dat het wel.

Functioneert je Telekom aansluiting nog? Ik heb hem weg gehaald aangezien alles via glasvezel gaat nu dacht ik weg met dat onding.

• barry86
Rzaan schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:34:
@barry86 Nog effe die voordeur eruit rossen :)
Is besteld, komt in november, dan is het volledig af!

• CSO1982
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 21:15
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er top uit. Mag ik vragen wat je met de dakpannen hebt gedaan?

[ Voor 32% gewijzigd door CSO1982 op 09-09-2026 19:31 ]

• elektriekert
CSO1982 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:30:
[...]

Per stuk in de teer gedompeld zo te zien :+

• barry86
Analamoebe schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:43:
[...]

Ik zie trouwens dat je de Schieferplatten nog op je dakkapel hebt zitten, ik heb ze er hier af gehaald, want als ik iets lelijk bond aan ons huis, was dat het wel.

Functioneert je Telekom aansluiting nog? Ik heb hem weg gehaald aangezien alles via glasvezel gaat nu dacht ik weg met dat onding.
Bedoel je die dakleien? Die waren eerst verkleurt/faal rood, spuuglelijk, zijn nu zwart gecoat en ziet er goed uit. Past bij het geheel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2p5Gk00BuOX9jntdYMd4b_sMM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/opugCImyKOiUxvZ8bFBafZqm.png?f=fotoalbum_large
Telecom gebruik ik niet maar is nog wel aangesloten voor een toekomstige bewoner. Ik kijk er inmiddels langsheen 😉

[ Voor 19% gewijzigd door barry86 op 09-09-2026 21:08 ]

• barry86
CSO1982 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:30:
[...]

Die zijn eerst gereinigd, daarna anti mos behandeling en daarna gespoten met airlessspray.

Puur een optische behandeling (ze zijn orgineel rood met fabrieks af donkerbruin coating waardoor er met de tijd vele rode stukken doorkwamen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8x8Mn323LWpxc0ROut9pbKUgeSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DzvscYlJ0DuSx07L1QdAZaT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door barry86 op 09-09-2026 21:06 ]

• elektriekert
barry86 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:02:
[...]

Die zijn eerst gereinigd, daarna anti mos behandeling en daarna gespoten met airlessspray.

Puur een optische behandeling (ze zijn orgineel rood met fabrieks af donkerbruin coating waardoor er met de tijd vele rode stukken doorkwamen)

[Afbeelding]
Ziet er uit als een gezond klusje :p
Ik denk dat die man nog vaststaat met zijn buik op trede :+

• Flix20
elektriekert schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:52:
[...]

Dat is de valbeveiliging voor z'n collega.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
[...]

Als er iemand bij de naam Barry past is hij dat wel :p

• Daan_96
[...]

Plottwist, die man met de buik is Barry zelf :P

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:15
Ik sta aan de vooravond van een badkamer renovatie. Beetje raar gelopen. We hebben recent nieuwe kozijnen laten plaatsen (daar waar eerst geen ramen zaten) maar door het plaatsen van het nieuwe achterkozijn moet de plafond uitgevlakt worden met stuccen. En omdat de badkamer en de wc's ook op de nominatie staan, en de stucadoor tijd heeft gaat nu alles eraan.

Eerst even hoe het is geworden:
Before:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45c0ad7oio4JSJ8yd4GqtgVieoA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DBrZu42czSQbDqO7FcDu64JK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u20MQrqYtK_6HWss6eOCi-CFxhI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Sz7bPybwKb0OvnF3Ga5FMXkU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tf7F9uoG0TZyPlddsPfgHsknDZ8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kgIs3qPV277OVSfNbklTaBs9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IL6glmAR-3YmiDpYpwa1blHw8og=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LRZQhZ6J80G9NEIyVy03I2FN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REYqtkmPGzNk71NC02fHsmVWacQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YkypanCQ6HQEkB6oSQqj1nAO.jpg?f=user_large

After:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3tXgF0yIlWApy_wGAjYdV4XgDY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6ratlcDdo8ybNS3MA7ZXwEH8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EuHuyHqgdUCCkIwxawE1_UVmTs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nV4B2tV38xYAmT3QbkmpcK2F.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFlqsWfnwLE-IL_PNTcyDTprWpc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P5SbNALkbv82yjJcydT561Na.jpg?f=user_large

Het ontwerp van de bloemenramen en nisjes hebben de aannemer en ik zelf bedacht. Beetje over en weer liggen brainstormen. En het is erg mooi geworden al vinden we zelf. Het hout is siberisch lariks, wat gevingerlast is en alle delen zijn hieruit opgebouwd. Boven de achtergevel zat eerst wit lelijk trespa, wat nu vervangen is voor lariks barcode profiel.

Maar nu dus het volgende, onze badkamer wordt aansluitend aangepakt.
Wat ik ga doen:
inbouwkranen plaatsen op de plek van het bad, wederom dubbele wastafel
douchewand vervangen, inbouwdouche maken
tegelwerk eraf (wand en vloer)
bad eruit
vloerverwarming plaatsen op de vloerdelen en hoek bij de douche (niet in de douche)
vervolgens wordt alles glad getrokken door de stucadoor en kan ik de douchewand weer tegelen.

Nu mijn vraag, ik voor zie weinig bijzonderheden. Sanitair verleggen kan ik zelf, als inbouw te diep is moet er een voorzet wand komen. Daarna worden plafond verlaagd met inbouwspots en ingestucte ventilatierooster. Afwerking latex van Sikkens Humitex
Vloerverwarming komt op de betonvloer, wordt vast gezet met hightak en daarover tegelijllijm en tegelwerk
En de hoek van de douche wordt volledig betegeld.
Verder elektra verleggen, stopcontactje voor een sonos op de badkamer
Rekening houden met lampjes en spiegelverlichting

Maar dan is mijn vraag, mis ik nog iets essentieels wat ik over het hoofd zie?

Qua leidingwerk ga ik gewoon aan de slag met uponor materiaal, wat ook in de muur gelegd mag worden. Perstang leen ik bij de warmteservice, die is pneumatisch heb ik ervaring mee en dan zit je altijd goed.

Koppelingen voor inbouwkranen heb ik gisteravond op youtube gezien, aanzetten met locktite. goed aandraaien dan pas persen en voor je alles dicht smeert de watervoorziening controleren op lekkages en of je warm en koud goed aangesloten hebt.

discogs

• barry86
Flix20 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:20:
[...]

Dat is de valbeveiliging voor z'n collega.
Ik zou verwachten dat ze wel iets van veiligheidsmaatregelen zou nemen. Maar niks hoor. Gewoon lekker ladder lopen 🙈.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Dat het anders loopt dan je gepland hebt is normaal. Heb ik ook altijd.

Maar ik kan er zelf niet tegen dat het badkamerraam niet recht onder de ander zit :+

• loewie1984
Schway schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:04:
[...]

Dat het anders loopt dan je gepland hebt is normaal. Heb ik ook altijd.

Maar ik kan er zelf niet tegen dat het badkamerraam niet recht onder de ander zit :+
Haha, ja nou daar hebben we naar gekeken maar dan zou het raam compleet tegen de binnenmuur van de badkamer richting de slaapkamer die er achter ligt aan komen te zitten, dat zag niet uit. Dus we zeiden of helemaal recht eronder, of op 1 of 2/3de of de helft. Het is de helft geworden.

[ Voor 6% gewijzigd door loewie1984 op 10-09-2026 17:19 ]

discogs

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 16:40
barry86 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:54:
[...]

Ik zou verwachten dat ze wel iets van veiligheidsmaatregelen zou nemen. Maar niks hoor. Gewoon lekker ladder lopen 🙈.
Kan toch ook prima , met een ladder.

Wat een verschil , wel eer van je werk.

[ Voor 7% gewijzigd door Truffeltje op 10-09-2026 19:38 ]

• Flix20
Truffeltje schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:35:
[...]

Kan toch ook prima , met een ladder.

Wat een verschil , wel eer van je werk.
Als beun de haas kan werken op het dak inderdaad met een ladder.

Als professional ben je je gewoon aan veiligheidsnormen te houden.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
marapuru schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:17:

[Afbeelding]
Je kunt altijd experimenteren met geluiddemping. Mijn nieuwste roosters hebben compartiment met een soort steenwol er in maar die zijn wel huge. Ik betwijfel of je er egaal een laag zacht materiaal in kwijt kunt zonder alles af te sluiten.

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:51
Ik heb vandaag een cementmortel vloer in de tuin op een zandbed gelegd, 240x240cm en ongeveer 8cm dik. In betongaas. Hoe lang moet zoiets in de regel ongeveer uitharden voor ik kan gaan tegelen? Er komen 15mm dikke cementtegels op van 20x20.

De verpakking van Hornbach geeft hier helaas geen duidelijkheid over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGN-uSYXzgJuV4s9CfTaq2KUCxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ob6EkpmjLx24EMmOn0f1m1hR.jpg?f=fotoalbum_large

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
Justevo schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:12:
Ik heb vandaag een cementmortel vloer in de tuin op een zandbed gelegd, 240x240cm en ongeveer 8cm dik. In betongaas. Hoe lang moet zoiets in de regel ongeveer uitharden voor ik kan gaan tegelen? Er komen 15mm dikke cementtegels op van 20x20.

[Afbeelding]
Als je op de productpagina van het artikel op de hornbach website kijkt staan er vaak gegevensbladen, daar staat de technische informatie van het product zoals bijvoorbeeld deze, waar met de huidige temperaturen een dag of 5 wordt aangegeven.

Solving problems for a living and creating my own at home.

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:51
Just-Be schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:36:
[...]

Als je op de productpagina van het artikel op de hornbach website kijkt staan er vaak gegevensbladen, daar staat de technische informatie van het product zoals bijvoorbeeld deze, waar met de huidige temperaturen een dag of 5 wordt aangegeven.
Ja, die had ik gevonden. Helaas dezelfde info als op de zak en niets over hoeveel dagen per cm bijvoorbeeld. Ik kan alleen terugvinden dat de standaard 28 dagen is maar dat vind ik wel erg lang om te kunnen tegelen.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:37
Justevo schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:12:

[Afbeelding]
1 cm per week. Als het buiten is zorgen dat het voldoende droog wordt voor de vorst komt. Eventueel beschermen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Onder onze carport heb ik al jaren 'last' van optrekkend vocht, zie foto.
Voor de duidelijkheid: er is geen waterverbruik geweest (we waren een weekend weg). De kruipruimte is kurkdroog. Spouwuur is achteraf geïsoleerd met minerale wol. Het huis komt uit begin 1970.
Ik kan een paar oorzaken bedenken:
  1. Een lekkende riolering; hwa afvoer loopt hier parallel aan de buitenmuur, maar wel zeker 60cm onder de bovenkant van de tegels. Het heeft flink geregend dit weekend. Omdat het optrekkend vocht onder de hele carport zit lijkt mij dit niet waarschijnlijk.
  2. Geen / onvoldoende waterkering. Wij hebben destijds onze oprit ca. 30cm opgehoogd. Hebben we daarmee de waterkering nutteloos gemaakt? Werd destijds met waterkering gebouwd? Onttrekt de buitenmuur vocht uit de bodem? In droge perioden hebben we hier geen last van optrekkend vocht.
Andere opties? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind het geen kijk en wil er wel een keer vanaf. Zou van die harde noppenfolie tegen de buitenkant dit oplossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kG6cGmptoTY37loNAIIRMCNLzBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWmwfH0CibhkEYtmBSbgkMHe.jpg?f=fotoalbum_large

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:53
@Tehh ik had ook minerale wol in m'n spouwmuur, en een poreus buitenblad, en een 'vieze spouw'.
Niet zozeer cementbaarden, maar ook tuinaarde en insectenleven op de fundering (in de spouw).
Kruipruimte was ook droog.
De minerale wol was door de poreuze stenen na +/- 2 jaar zeiknat geworden, zelfs tot 1.5m boven het maaiveld.
Je kan speciale bureaus inschakelen die allerlei testjes doen, maar géén van die bureaus zal een steen uit je gevel halen. Dat zou ik dus juist wel even doen. Kun je kijken hoe het er uit ziet in je spouw. En kun je kijken of de wol nat of vochtig is. En je kunt even wol in een kommetje water leggen, dat hoort redelijk te blijven drijven, anders is het niet goed.
In huis nergens last van? Ik had last van een ongelooflijk muffe geur op de 1e verdieping, wat tussen de balken uit de spouw vandaan kwam.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Tehh schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:57:
Voor de duidelijkheid: er is geen waterverbruik geweest (we waren een weekend weg). De kruipruimte is kurkdroog. Spouwuur is achteraf geïsoleerd met minerale wol. Het huis komt uit begin 1970.
  1. Een lekkende riolering; hwa afvoer loopt hier parallel aan de buitenmuur, maar wel zeker 60cm onder de bovenkant van de tegels. Het heeft flink geregend dit weekend. Omdat het optrekkend vocht onder de hele carport zit lijkt mij dit niet waarschijnlijk.
  2. Geen / onvoldoende waterkering. Wij hebben destijds onze oprit ca. 30cm opgehoogd. Hebben we daarmee de waterkering nutteloos gemaakt? Werd destijds met waterkering gebouwd? Onttrekt de buitenmuur vocht uit de bodem? In droge perioden hebben we hier geen last van optrekkend vocht.
Andere opties? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind het geen kijk en wil er wel een keer vanaf. Zou van die harde noppenfolie tegen de buitenkant dit oplossen?
[Afbeelding]
Heb je bij regen water op de bestrating onder de carport?

en bouwtekeningen opvragen bij de gemeente, daar staat op hoe de overgang van fundering naar spouwmuur in elkaar zit. en buiten 30cm ophogen is natuurlijk niet behulpzaam

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 13-09-2026 23:14 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• djluc
[Afbeelding]
Bovenstaande tip van paar bakstenen uitboren is sowieso slim, daar kom je toch terecht.

Ook zie je dat die ventilatie dicht zit, heb je nog een kruipruimte onder de woning? Kan je die ook inspecteren en daar foto's maken?

Heb je een vochtmeter dan kan je eventueel meteen daar ook even goed meten.

• Tehh
  • Niet online
Thanks @Piemol @BarryH en @djluc so far. Concensus lijkt er dus wel te zijn om een of enkele stenen weg te halen voor visuele inspectie. Ik zal ook nog eens hier in de straat rondvragen, want alle huizen zijn op eenzelfde manier gebouwd. Wij zijn alleen het enige huis met carport + opgehoogde oprit.

De originele bouwtekeningen heb ik hier, en toevallig laatst nog in de kruipruimte geweest. Een paar jaar geleden hebben we tijdens een verbouwing de fundering ook nog deels uitgegraven aan de andere kant van het huis. Opbouw is: betonnen ringfundering, direct daarop kalkzandsteen wat overgaat in gewone bakstenen. Daar zat nergens folie o.i.d. tussen. Dit is ook niet ingetekend. In de kruipruimte zie je de precies nog het stukje muur waar - aan de buitenzijde - het meeste vocht zichtbaar is.

Antwoorden op de vragen nog:
Bij regen staat er nooit water onder de carport, hij is open aan de Noord en Oostzijde, met goede afloop (zichtbaar tijdens auto wassen).
Qua geur, het kan wat muffig ruiken bij de voordeur (net niet zichtbaar aan de linkerkant van de foto). Ik verdacht altijd de kleine openingen die nodig zijn voor de waterontharder (verbinding met kruipruimte). Het zou toch wat zijn als dat ook opgelost wordt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FK-j9gu81kXiZjvnqYxOpJi1zCw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UpjNt7MOZMKHvZXsiZHPB59.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_2Qq6mAHw3WpZ7fJYJDNnGvnIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1asbsyhlBVOUVoP3LDF2O1WT.jpg?f=fotoalbum_tile

• djluc
Ligt je stoep nu 30cm hoger dan op de tekening aangegeven? Als dat zo is dan heb je sowieso wel een ding om goed op te lossen.

Over die foto van de kruipruimte: Ik snap na-isoleren maar wat een bende is dit met al die kabels los over de folie. Er lijkt ook een stalen (betonijzer) pin gezet te zijn om de waterleiding op te vangen? Vereffening lijkt ook los over de folie "gegooid"?

Het is best een rommeltje, afhankelijk van wat je plannen zijn is het geen gek idee om misschien iemand met kennis van zaken even het geheel te laten beoordelen.

• Piemol
@Tehh het gaat niet per see om de carport. Het gaat om de gebruikte spouwmuurisolatie en wat er in de spouw gebeurd.

Bijv.: boven je fundering zitten waarschijnlijk om de zoveel stenen open stootvoegen in de buitengevel. Daar kunnen insecten van alles door naar binnen slepen (tuinaarde, organisch meteriaal).

Bijv: je buitenblad en/of voegwerk is wellicht poreus: water komt aan de binnenkant in contact met je minerale wol. Al dan niet indirect doordat eerst de bodem van de spouw nat wordt, en dat verdampt, trekt in de wol, etc.

Iemand in hetzelfde blok als mij, maar precies op de andere hoek, (ik kopgevel op het zuiden, zij op het noorden), hadden dezelfde isolatie maar wonderwel géén problemen. Wellicht een andere 'batch' wol, want ingebracht door een andere ploeg op een andere dag.
Kan zijn dat de wol zelf dus niet helemaal jofel was, maar dat komt zeer waarschijnlijk niemand onderzoeken. Bij mij zijn 3 bedrijven over de vloer geweest om de oorzaak te achterhalen, er is één bedrijf geweest die op een wetenschappelijke manier de waterabsorbatie van het buitenblad onderzocht, er is géén bedrijf geweest die even een steen uit de gevel haalde om goed in de spouw te kunnen kijken.

Aangezien je 30 cm hebt opgehoogd zal het wel heel lastig worden. Maar ik zou je adviseren om te proberen op niveau van de fundering een steen uit de gevel te friemelen. Hoger kan ook, kun je beoordelen of de wol daar nat is, alleen weet je dan niet of er een lag 'rommel' op je fundering ligt.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 12:39

dollyking

duck tape

als het condensatie is, dan zou ik kijken of je onder de straatstenen een stuk tempex of pir plaat tegen de buitenmuur kunt zetten.

vocht komt niet uit de spouw? m.a.v de andere kant van de spouw is droog?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Iemand ervaring met een laminaatsnijder voor wat dikker (10mm) laminaat?

Ga binnenkort op een verdiepingsvloer laminaat leggen, heb eerder zo'n laminaatsnijder gebruikt en vond dat wel prettig werken (snel, zonder lawaai en weinig stof). Maar het laminaat wat we nu hebben gekozen (deze om precies te zijn) is 10mm dik, de snijders die ik kan vinden gaan maar tot 8mm. Soms staat er 11mm, maar dat is dan voor laminaat met geïntegreerde geluidsisolatie (laagje foam, daar snijdt zo'n ding prima doorheen natuurlijk...)

• Tehh
  • Niet online
djluc schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:57:
Ligt je stoep nu 30cm hoger dan op de tekening aangegeven? Als dat zo is dan heb je sowieso wel een ding om goed op te lossen.

[...]
Houd er rekening mee dat de tekening in 1972 gemaakt is, dus ze waren niet zo nauwkeurig met het peil... Ik denk eigenlijk dat onze oprit (of in elk geval het deel onder de carport) nu ongeveer op het niveau is wat aangegeven staat op de tekening, het wás alleen een stuk lager. In heel de straat heeft iedereen een opstap bij de voordeur en dat vonden wij niet mooi.
Aan de achterkant ligt het terras net zo hoog als de oprit, daar zien we geen optrekkend vocht. Maar goed, als het regent wordt de hele muur nat want dat ligt op het zuiden/westen. Bij de droge muur onder de carport valt het gewoon ook nogal op.
offtopic:
Dat je de kruipruimte nu een rommeltje vind snap ik, maar is ook bijna een belediging, ik heb wel 1m3 aan troep uit de kruipruimte gehaald in de laatste 10 jaar. ;)
@Piemol alle open stootvoegen zijn dichtgezet om te zorgen dat de muurisolatie (wol) zou blijven zitten. Maar in de decennia vóór dat dit dichtgezet was kan er van alles in geslopen zijn natuurlijk.

Ik zal eens een stukje graven en een steen uit de gevel halen. En even kijken of ik een vochtmeter kan scoren, het binnenblad lijkt droog. Althans daar zijn geen verkleuringen te zien.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 09:24
Wij hebben een opdekdeur die 'hol' is komen te staan. Betreft nieuwbouwwoning van net iets meer dan een jaar oud. Bij het slot sluit hij dus het beste aan in het kozijn.

Helaas valt het binnen de toleranties dus vanuit de bouwer gaat er niks gebeuren (volgens de toleranties zou de deur zowat uit het kozijn mogen steken als deze gesloten is..). Nu rammelt deze echter in het slot en komt er aan de boven en onder kant aardig wat licht langs. Ik heb vanmorgen een tochtstrip geprobeerd. Dit biedt geen soelaas: hij valt niet in het slot (m.a.w. de strip die ik probeerde is wss te dik thv het slot). Ik heb een simpel O profiel tochtstripje van de praxis geprobeerd.

Wat het belangrijkste is: hij mag niet meer rammelen en bij voorkeur raak ik ook die lichtinval tussen deur en kozijn zoveel mogelijk kwijt. Iemand tips?

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:39
ThinkPad schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:00:

Ga binnenkort op een verdiepingsvloer laminaat leggen, heb eerder zo'n laminaatsnijder gebruikt en vond dat wel prettig werken (snel, zonder lawaai en weinig stof). Maar het laminaat wat we nu hebben gekozen (deze om precies te zijn) is 10mm dik, de snijders die ik kan vinden gaan maar tot 8mm. Soms staat er 11mm, maar dat is dan voor laminaat met geïntegreerde geluidsisolatie (laagje foam, daar snijdt zo'n ding prima doorheen natuurlijk...)
Ik heb zo'n laminaatsnijder van de Gamma geprobeerd voor 12mm laminaat en dat ding kon gelijk na 2 minuten weer terug.. Uiteindelijk werkte voor mij een decoupeerzaag verrassend goed (heb een tijdje met een zaagtafel en een afkortzaag gewerkt, maar die bladen brand je er echt zo doorheen..). Het voordeel is dat die kartelrandjes dan "weggewerkt" worden door je plinten.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
@Cruijff14 Waarom werkte het met die snijder niet? Het was niet een kwestie van harder duwen?
Afkortzaag heb ik, maar zag ik ook niet echt zitten, kun je gelijk een nieuw zaagblad erbij kopen idd. Decoupeerzaag kan wel, maar qua lawaai/stof heeft dat minder de voorkeur.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:20
Frantic schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:43:
Wij hebben een opdekdeur die 'hol' is komen te staan. Betreft nieuwbouwwoning van net iets meer dan een jaar oud. Bij het slot sluit hij dus het beste aan in het kozijn.

Helaas valt het binnen de toleranties dus vanuit de bouwer gaat er niks gebeuren (volgens de toleranties zou de deur zowat uit het kozijn mogen steken als deze gesloten is..). Nu rammelt deze echter in het slot en komt er aan de boven en onder kant aardig wat licht langs. Ik heb vanmorgen een tochtstrip geprobeerd. Dit biedt geen soelaas: hij valt niet in het slot (m.a.w. de strip die ik probeerde is wss te dik thv het slot). Ik heb een simpel O profiel tochtstripje van de praxis geprobeerd.

Wat het belangrijkste is: hij mag niet meer rammelen en bij voorkeur raak ik ook die lichtinval tussen deur en kozijn zoveel mogelijk kwijt. Iemand tips?
een stalen hoeklijn erop en vastschroeven, dan trekt het wel recht

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Frantic
No Hands schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:50:
[...]

een stalen hoeklijn erop en vastschroeven, dan trekt het wel recht
WAF van 0 gok ik zo 8)7

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:39
ThinkPad schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:46:
@Cruijff14 Waarom werkte het met die snijder niet? Het was niet een kwestie van harder duwen?
Afkortzaag heb ik, maar zag ik ook niet echt zitten, kun je gelijk een nieuw zaagblad erbij kopen idd. Decoupeerzaag kan wel, maar qua lawaai/stof heeft dat minder de voorkeur.
We kwamen er simpelweg niet doorheen.. Ik dacht "het is maar 2mm verschil, dat zal het toch niet zijn", maar als je met je volle gewicht erop ging hangen gebeurde er weinig goeds. Het kan ook aan de kwaliteit van het hele apparaat liggen, het was natuurlijk maar een ding van een paar tientjes van de bouwmarkt.

Ik moest +/- 90m2 visgraat laminaat leggen, en was blij dat we een dikkepeerzaag hadden met een paar zaagjes, want dat ging echt als een mes door de boter. Qua geluid vond ik het niet veel verschil maken t.o.v. de afkortzaag en zaagtafel, en qua fijn zaakgsel was het zelfs iets minder een rotzooi.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:37
@Tehh mijn huis staat ook op een betonstrook (op staal) daarna staan er ook 2 lagen kalkzandsteen blokken op waarna de buitenmuur begint met roodsteen. Ook ik heb bij tijd en wijle vochtdoorslag in de buitenmuur. Al veel aan gedaan zelfs drainage om het hele huis.

Mijn kruipruimte is ook droog maar de RV onder de vloer is vaak >95%. Vervelend is dat kalkzansteen dit makkelijk opneemt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• djluc

buiten de toleranties kan het soms slim zijn om de fabrikant langs te laten komen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40

_Arthur

blub

Deur omwisselen met een andere deur in je huis waarbij de lichtdoorval minder problematisch is?

• Frantic
_Arthur schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:36:
[...]

Deur omwisselen met een andere deur in je huis waarbij de lichtdoorval minder problematisch is?
Geprobeerd, das verplaatsen van het probleem..

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40

_Arthur

blub

Frantic schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:41:
Geprobeerd, das verplaatsen van het probleem..
Ja, maar misschien dat het lichtinval daar geen probleem is als het de gangkast is bijvoorbeeld.

• Piemol
Tehh schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:01:
alle open stootvoegen zijn dichtgezet om te zorgen dat de muurisolatie (wol) zou blijven zitten. Maar in de decennia vóór dat dit dichtgezet was kan er van alles in geslopen zijn natuurlijk.
Als het goed is heb je ook open stootvoegen 'op' je fundering. Dus dan moet je eerst even wat graven :) De metselaars die bij mij een nieuwe gevel hebben opgemetseld zeiden dat dat altijd moet i.v.m. overtollig water. Terwijl ik dat eigenlijk niet meer wilde, vanwege de genoemde problemen. Ik heb de open stootvoegen van de nieuwe gevel dus afgedekt met worteldoek, en daar het steraatzand tegenaan gegooid.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]
Wat mij opvalt aan je foto zijn de drie bakstenen die rechtop staan. Die lijken helemaal dicht gezet met specie terwijl dat ventilatieopeningen zouden moeten zijn. Is dat later gedaan? Normaliter zorgen die openingen voor ventilatie van je spouw en een klein beetje voor de vochtafvoer. Of dat je hele probleem verklaart durf ik te betwijfelen, maar helpen doet het zeker niet.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:20
PaT schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:13:
[...]

Wat mij opvalt aan je foto zijn de drie bakstenen die rechtop staan. Die lijken helemaal dicht gezet met specie terwijl dat ventilatieopeningen zouden moeten zijn. Is dat later gedaan? Normaliter zorgen die openingen voor ventilatie van je spouw en een klein beetje voor de vochtafvoer. Of dat je hele probleem verklaart durf ik te betwijfelen, maar helpen doet het zeker niet.
Dat gebeurt altijd als er achteraf spouwmuurisolatie wordt ingeblazen. Anders komt het er daar weer uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
PaT schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:13:
[...]

Het lijkt zelfs wel alsof er na de oorspronkelijke bouw een gat in de muur is gemaakt tpv die verticale stenen. De aangrenzende horizontale stenen zijn behoorlijk verschillend van lengte (gezaagd/gebeiteld ?) ipv mooi verspringend. Daarnaast zijn de voegen duidelijk later gezet / gerepareerd en lijkt het vocht zich daar te concentreren.

Ik zou beginnen met die weg te halen en een kijken wat je aantreft voor nattigheid.

• Frantic
_Arthur schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:44:
[...]

Ja, maar misschien dat het lichtinval daar geen probleem is als het de gangkast is bijvoorbeeld.
Nee, hij kan maar op 1 plek gewisseld worden en daar hetzelfde probleem..

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56
We hebben ons halletje vergroot. Na het verwijderen van de tegels kwamen we de originele terrazo vloer tegen. Die vinden we erg mooi. Probleem is echter, over een gedeelte is geen terrazo aanwezig.

We hebben een drietal specialisten benaderd, maar 2 doen er enkel herstel, en de derde is net met pensioen... Waarschijnlijk gaat het qua prijs ook in de papieren lopen (enkel schuren/bijwerken/polijsten vragen ze 600 euro voor). Ik denk er zelf aan om het te egaliseren (met misschien een kleur erbij? Of ander materiaal? epoxy? Of zelf terrazo namaken? Of juist het laatste deel terrazo gewoon verwijderen?), omdat dit waarschijnlijk toch een plek wordt waar we planken met schoenen neer gaan zetten.

Iemand tips ervaring om dit mooi te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDSqg9dyqKPkF1YJr_Zt7bEg6ms=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uuQ0QuaIIoJTSxxKYh3g5Ws8.jpg?f=user_large

Fotografie: | Flickr | Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Piemol
@inquestos gaat het enkel om die 'vierkante meter' op die foto? Dat lijkt ook lager te liggen?
Dan zou ik zelf dat stukje laten voor wat het is. Gewoon egaline er overheen en de rest dan laten slijpen/oppoetsen/herstellen.

• inquestos
@Piemol enkel dit stukje inderdaad van 80 bij 50cm.

Alleen egaline lijkt me niet geschikt (trekt stof aan en niet mooi). Er moet denk ik iets doorheen, op, of geheel iets anders.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

ik denk dat het achterste stukje weg halen en iets nieuws (laten) storten (aanhelen) altijd goedkoper is zelfs als je terrazo wilt terug hebben. Is vloertegel met een mooi klassiekdesign niet iets als opvulling?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Frantic schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:42:
[...]

Nee, hij kan maar op 1 plek gewisseld worden en daar hetzelfde probleem..
Vervangen voor een nieuwe deur en het beslag overzetten? Die nieuwbouw deuren is een paar mm hout met karton ertussen..

• Piemol
Ik had ook is een rammelende deur waar een tochtstrip te dik voor was. Gewoon opgelost met een klein papiertje dubbelvouwen en een plakbandje. Op het smalste punt plakken uiteraard, was bij mij ook bij het slot. Met papier een paar keer dubbelvouwen kun je in ieder geval makkelijk kijken welke dikte je nodig hebt. Misschien dubbelzijdig tape, op elkaar plakken, laat je uiteindelijk 1 beschermstripje zitten waar dan de deur tegenaan komt. Dubbelzijdig tape is altijd even wat dikker, gebruik je geen papiertje.

Als je het netjes plakt valt het niet op. Gaat ook maar om 2-3 cm lengte.

Of de slotplaat ietsjes verplaatsen of buigen, maar daar moet je soms veel meer moeite voor doen dan je in filmpjes ziet.

YouTube: This 1-MINUTE DOOR FIX Can Solve RATTLING DOORS!! (#1 Door Strike Plate Trick)

[ Voor 19% gewijzigd door Piemol op 14-09-2026 23:28 ]

• Frantic
Brilsmurfffje schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:38:
[...]

Vervangen voor een nieuwe deur en het beslag overzetten? Die nieuwbouw deuren is een paar mm hout met karton ertussen..
Gaat t wss wel op uitdraaien idd..

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 12:35

Griffin

Is mythical

ThinkPad schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:00:

Geen idee of deze wel het aankan, z'n ding had de persoon die de vloer (10mm dik) kwam leggen in ons vorige huis ook en ging er makkelijk doorheen.
Laminaatsnijder 300 mm huren? Houtbewerken | Karwei

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Griffin schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:23:
[...]

Geen idee of deze wel het aankan, z'n ding had de persoon die de vloer (10mm dik) kwam leggen in ons vorige huis ook en ging er makkelijk doorheen.
Laminaatsnijder 300 mm huren? Houtbewerken | Karwei
Volgens de handleiding gaat die tot 12 mm.
Zo'n 'professionele' snijder met een echt degelijk mes zal het wel kunnen, maar een goedkopere snijder met een halfrond plak bot staal zal wel veel moeite hebben met dikkere planken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Fraggert
  • Laatst online: 21:17

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Frantic het probleem is een beetje dat er een oorzaak is van het kromtrekken.

Dit treed vaker en sneller op bij bijvoorbeeld een deur tussen warme en koude vertrekken en een verschil in vocht bij beide.

Een kwalitatief betere deur kan hier tegen bestand zijn maar kijk dus ook even naar het "waarom" alvorens een investering te doen waarbij je de oorzaak niet wegneemt (als dat al mogelijk is).

Een goedkope deur terugplaatsen kan slechts een korte termijn oplossing blijken.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• djluc
inquestos schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:17:
We hebben ons halletje vergroot. Na het verwijderen van de tegels kwamen we de originele terrazo vloer tegen. Die vinden we erg mooi. Probleem is echter, over een gedeelte is geen terrazo aanwezig.

We hebben een drietal specialisten benaderd, maar 2 doen er enkel herstel, en de derde is net met pensioen... Waarschijnlijk gaat het qua prijs ook in de papieren lopen (enkel schuren/bijwerken/polijsten vragen ze 600 euro voor). Ik denk er zelf aan om het te egaliseren (met misschien een kleur erbij? Of ander materiaal? epoxy? Of zelf terrazo namaken? Of juist het laatste deel terrazo gewoon verwijderen?), omdat dit waarschijnlijk toch een plek wordt waar we planken met schoenen neer gaan zetten.

[Afbeelding]
Wel een heel mooi hoekje als het je een leuk project lijkt om het zelf te proberen!

Mocht je het uitbesteden moet dat ook zeker kunnen al is het even zoeken naar de juiste partij. https://www.friuli.nl/terrazzo-vloer-herstellen/ er zijn veel partijen die dit nog kunnen.

Interessant om te lezen:
https://melanievnorden.me...vloer-leggen-3bc509436ded

[ Voor 4% gewijzigd door djluc op 15-09-2026 12:37 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]
Gewoon een extra plank op de grond waar de schoenen op staan. Tot aan het deel waar de vloer weer doorloopt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:12
The Eagle schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:16:
[...]

Gewoon een extra plank op de grond waar de schoenen op staan. Tot aan het deel waar de vloer weer doorloopt.
Of stukje contrasterende gietvloer? Toch het idee dat er iets visueel spectaculairs verwacht wordt. Snelste oplossing is niet de meest originele :)

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 14:54
Mijn vader (schilder) heeft pas de dakrand van onze hoekwoning geschilderd. Nu merkte hij op dat de ruimte tussen dakpaneel aan de voor en achterzijde in de punt, behoorlijk groot was. Dusdanig dat het latje wat ervoor zit normaliter amper de helft van het gat bedekt.
Is dit iets waar je wat aan kan/moet doen?
Ik lees op internet dat die panelen nooit tegen elkaar aan liggen ivm uitzetten van de platen,maar dit gaat over meer dan 10cm.

• The Eagle
  • Laatst online: 21:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Evo X schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:29:
[...]

Of stukje contrasterende gietvloer? Toch het idee dat er iets visueel spectaculairs verwacht wordt. Snelste oplossing is niet de meest originele :)
Als het zo mooi gevonden wordt: goed schoon maken qua korrels, en dan doorzichtige epoxyhars er op om te egaliseren met de rest van de vloer. Kunnen prima schoenen op :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• inquestos
djluc schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:26:
[...]

Wel een heel mooi hoekje als het je een leuk project lijkt om het zelf te proberen!

Mocht je het uitbesteden moet dat ook zeker kunnen al is het even zoeken naar de juiste partij. https://www.friuli.nl/terrazzo-vloer-herstellen/ er zijn veel partijen die dit nog kunnen.

Interessant om te lezen:
https://melanievnorden.me...vloer-leggen-3bc509436ded
Mooie blogs, dat is denk ik wel de mooiste oplossing, zelf terrazzo storten, maar klinkt ook als een enorme investering in kennis (en materiaal) voor een stukje van 80 bij 50cm. Misschien wil mijn vrouw er wel aan :P

Anders is een terrazzo tegel zoals @copykat nog een idee. Of een minder kwalitatieve maar makkelijkere manier voor terrazzo met wat gekleurd wit cement: DIY | Terrazzo maken . Al heb ik mijn twijfels of dat verstandig is voor een vloer.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:46

3_s

[Afbeelding]
Als het echt enkel voor schoenen is, zou ik niets doen en er een kast inzetten.

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:29
Graag zou ik onderstaand vraagstuk willen voorleggen. Hopelijk heeft iemand hier ervaring om duidelijk advies te geven.

Enkele jaren geleden heb ik een veranda (6 x 4m) gebouwd. De achterzijde van deze veranda zit aan een garage vast. De overige zijden zijn open. Deze zullen ook niet meer dicht worden gemaakt. Het waait er dus in principe gewoon onder door (buiten situatie). Er zullen dus geen grote temperatuurverschillen in de winter boven of onder de veranda zijn.

De dakopbouw is toen voorzien van underlayment platen waar rechtstreeks bitumen is opgebrand. Een jaar later is de onderzijde alsnog geschilderd voor een mooier uiterlijk.

Helaas is hierdoor het dampdoorlatend vermogen van het underlayment geremd/verslechterd waardoor er toch schimmel / weer vlekken in de wit geschilderde underlayment platen kwamen. Dit heeft vermoedelijk te maken dat er toch een bepaalde condensvorming zich aan de onderzijde ophoopte, gezien de dampdichte bitumen laag. Met name in de koudere periodes, als er op mooie momenten toch strak de zon op het platte dak scheen.

Nu heb ik vorig jaar de boel van onderen (tussen de balklagen) geïsoleerd (90 mm isover). En daarna regelmatig het dakbeschot gecheckt. Het is daarna ook niet meer vochtig geweest, dus in mijn beleving zo goed mogelijk opgelost.

Nu zou ik graag de veranda met multiplex platen/ spotjes / elektra verder willen afwerken / dicht maken. De 90 mm isolatie zit tussen houten balken van 168 mm. Ik vraag me nu alleen of er nog een (bouw)folie tussen moet komen en welke type folie het dan zou moeten zijn. Blauw / Rood / Klimaatfolie of juist geen folie?  

Ik neig eigenlijk om geen folie meer toe te passen. Gezien een veranda een buiten/buiten situatie is, zal een folie in mijn beleving niets toevoegen. Maar baat het niet dan schaadt het niet? Iemand ervaringen of tips?

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:41
Kingsolo schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:23:
Ik neig eigenlijk om geen folie meer toe te passen. Gezien een veranda een buiten/buiten situatie is, zal een folie in mijn beleving niets toevoegen. Maar baat het niet dan schaadt het niet? Iemand ervaringen of tips?
Zorgen dat het achter het "plafond" kan ventileren. Uitvullen/rachelwerk maken met ventilatielatten.

• loewie1984
Iemand enig idee of een tip hoe ik vanuit de muur naar de afvoer in de grond kan zonder dat ik de vloer moet ophogen? Hier zat eerst de afvoer van het bad en nu wordt dit de afvoer van de dubbele wastafel. De uitsparing daarvan heb ik al in de muur gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQdnAuxPJ5Jwh_eAXrc5QaSLKmo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L1nqFHvqpgYxjc3LG3t7xGFa.jpg?f=user_large

Wat je trouwens ziet is de vloer van de breedplaat, de afvoer kan nog 5 cm in zandcement worden gelegd. Dus ik heb 5 cm speling lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door loewie1984 op 19-09-2026 14:13 ]

discogs

• twain4me

twain4me

Kingsolo schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:23:
Graag zou ik onderstaand vraagstuk willen voorleggen. Hopelijk heeft iemand hier ervaring om duidelijk advies te geven.

Enkele jaren geleden heb ik een veranda (6 x 4m) gebouwd. De achterzijde van deze veranda zit aan een garage vast. De overige zijden zijn open. Deze zullen ook niet meer dicht worden gemaakt. Het waait er dus in principe gewoon onder door (buiten situatie). Er zullen dus geen grote temperatuurverschillen in de winter boven of onder de veranda zijn.

De dakopbouw is toen voorzien van underlayment platen waar rechtstreeks bitumen is opgebrand. Een jaar later is de onderzijde alsnog geschilderd voor een mooier uiterlijk.

Helaas is hierdoor het dampdoorlatend vermogen van het underlayment geremd/verslechterd waardoor er toch schimmel / weer vlekken in de wit geschilderde underlayment platen kwamen. Dit heeft vermoedelijk te maken dat er toch een bepaalde condensvorming zich aan de onderzijde ophoopte, gezien de dampdichte bitumen laag. Met name in de koudere periodes, als er op mooie momenten toch strak de zon op het platte dak scheen.

Nu heb ik vorig jaar de boel van onderen (tussen de balklagen) geïsoleerd (90 mm isover). En daarna regelmatig het dakbeschot gecheckt. Het is daarna ook niet meer vochtig geweest, dus in mijn beleving zo goed mogelijk opgelost.

Nu zou ik graag de veranda met multiplex platen/ spotjes / elektra verder willen afwerken / dicht maken. De 90 mm isolatie zit tussen houten balken van 168 mm. Ik vraag me nu alleen of er nog een (bouw)folie tussen moet komen en welke type folie het dan zou moeten zijn. Blauw / Rood / Klimaatfolie of juist geen folie?  

Ik zou in dit soort situaties uitgaan van klimaatfolie.

Je hebt hier namelijk last van nachtelijke uitstraling. Bij een heldere hemel, vooral in de winter, kan het dakvlak daardoor veel kouder worden dan de omgeving. Onder een overkapping hangt vervolgens relatief warmere en vochtige lucht. Dat vocht kan op het koude dakvlak condenseren, waardoor je uiteindelijk schimmelplekken krijgt.

Zoals je zelf hebt gemerkt, is heel veel ventileren (open zijkanten) niet per se een oplossing. Je voorkomt daarmee wel dat de lucht langdurig vochtig blijft, maar je hebt tegelijkertijd een eindeloze aanvoer van nieuwe lucht en dus ook steeds nieuwe aanvoer van vocht.

Folie kan hier zeker iets toevoegen, zoals je hierboven kunt lezen. Mijn ervaring is daarnaast dat een overkapping of carport in de toekomst vaak langzaam verder wordt dichtgezet. Eerst een wandje, daarna misschien nog een wandje en voor je het weet is de overkapping ineens een binnenruimte.

Daarom zou ik bij de opbouw nu alvast rekening houden met dat scenario, ook als denkt hem open te houden.

• Cobb
  • Laatst online: 21:19
Een vraag voor de kenners hier, wij hebben een tijd geleden de badkamer verplaatst. Hierdoor loopt in de kruipruimte een 110 buis waar nu (bijna verticaal) 50 op aan zit (wel met 30 graden aangesloten voor een wasmachine en een spoelbak. Horizontaal komt de 40 binnen voor onze keuken op ongeveer het zelfde punt. Van waar ze de 110 in gaan loopt de 110 ongeveer 5 of 6 meter naar het toilet en door naar buiten.

Ik heb het vermoeden dat er nu niet genoeg water door de 110 loopt om deze schoon te houden, kan ik deze beter vervangen door een andere diameter?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Cobb schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 20:24:
Een vraag voor de kenners hier, wij hebben een tijd geleden de badkamer verplaatst. Hierdoor loopt in de kruipruimte een 110 buis waar nu (bijna verticaal) 50 op aan zit (wel met 30 graden aangesloten voor een wasmachine en een spoelbak. Horizontaal komt de 40 binnen voor onze keuken op ongeveer het zelfde punt. Van waar ze de 110 in gaan loopt de 110 ongeveer 5 of 6 meter naar het toilet en door naar buiten.

Ik heb het vermoeden dat er nu niet genoeg water door de 110 loopt om deze schoon te houden, kan ik deze beter vervangen door een andere diameter?
Heb je in https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf gekeken?

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• Cobb
  • Laatst online: 21:19
@fenrir bedankt voor de link, maar weet je misschien het antwoord zelf?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Daan_96
Die sla ik ook op, danku🙌🏻

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Cobb schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 20:24:
Ontstop T-stuk/eind-stuk plaatsen en als het over 10-15 jaar verstopt is heb je het zo weer open.
En die 110 wordt vanzelf kleiner aan de binnenkant :+

Of je een verstopping gaat krijgen hangt van veel meer af dan enkel de diameter. Nu gaan lopen fixen zonder problemen is eigenlijk ook weer vragen om problemen.
Pagina: 1 ... 507 508 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/