[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 470 471 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
MisterEagle schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:52:
dit werkt dus ook echt zonder kaal draad? als ik naar de fotos kijk op de link die later gepost wordt zie ik dat ze m in een wandcontactdoos stoppen, dat doe ik ook met mn schroevendraaiertje (zo eentje met lampje) maar dan maak je nog steeds contact gewoon volgens mij, toch?
Nee, zo'n ding maakt nooit 'contact' want z'n buitenkant is zelf niet geleidend. Mijn nieuwe multimeter biedt deze functionaliteit ook.

Helaas deel ik onderstaande ervaring dat het onvoldoende betrouwbaar is om te weten dat de spanning ergens af is. Ik heb 't nog niet geprobeerd als leidingzoeker (met bewust de spanning erop).
RonJ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:41:
Electriciens noemen zoiets een deathstick. :)

Contactloze spanningszoeker of -spanningsdetector. Veel multimeters van het clamp-type hebben die functionaliteit trouwens ook. Vind het ook erg handig als handzaam dubbelcheck apparaat, maar ze zijn zeker niet 100% betrouwbaar en detecteren alleen wisselstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 20:36
JT schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:59:
Ik wil op de schuur 3 betonsteunen a 30kg leggen en een kg of 50 voor 2 panelen. Dus in totaal 140kg. En dan moet ik er nog op om het te installeren (maar daarvoor zou ik tijdelijk wat onder de liggers kunnen plaatsen). De schuur is 2,7x2,2. Er liggen over de lengte 5 vuren liggers van 260x14,5x4,4. 48cm ertussen. 1 steun komt in de lengte exact in het midden haaks op de balk, de andere 2 steunen zullen dichter bij de rand staan, centimeter of 30 er vanaf.

Nu wou ik simpel berekenen hoeveel erop mag met als uitgangspunt exact in het midden van de balk want dan zit je sowieso goed. Alleen daar kan ik niet zoveel over vinden...Kan iemand mij op weg helpen met hoeveel een ligger kan hebben? Anders zet ik er misschien wel een zelfde ligger aan onder het zwaarste deel van de steun ofzo.
Haal hem even door de balkenschuif maar moet geen probleem zijn.

14,5cm hoogte is niet verkeerd, in de jaren 60 maakte ze daar met 6 meter afspanning een zolder van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:59:
Ik wil op de schuur 3 betonsteunen a 30kg leggen en een kg of 50 voor 2 panelen. Dus in totaal 140kg. En dan moet ik er nog op om het te installeren (maar daarvoor zou ik tijdelijk wat onder de liggers kunnen plaatsen).
Ik denk dat de dynamische belasting onder (ruk)winden bepalend is. Het lijkt me dat als je rekening houdt met 140kg opwaarts door de wind, dat je op minstens diezelfde 140kg extra neerwaarts moet rekenen, qua windbelasting.

Kijk daar dus zeker ook naar. (En maak je dan tijdens de plaatsing, bij rustig weer, niet druk over je eigen gewicht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-10 14:16
Ik heb de radiator ontkoppeld, alles leeg laten lopen alleen nu krijg ik hem niet van de beugel getild, het lijkt alsof er een soort klem op zit, hoe krijg ik deze eraf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnP6K_yMkdwAgbCIuxbUSYVauug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9AcrcYRc9JDA4t3Fg1RFCrv.jpg?f=fotoalbum_large

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Duw/trek dat grijze oog eens omhoog en dan richting muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-10 19:32
jordyyyys schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:54:
Ik heb de radiator ontkoppeld, alles leeg laten lopen alleen nu krijg ik hem niet van de beugel getild, het lijkt alsof er een soort klem op zit, hoe krijg ik deze eraf?

[Afbeelding]
Eerste indruk : Aan het oogje omhoog trekken en dan naar de muur to bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:19

[Afbeelding]
Probeer eens om de radiator onder wat van de muur af te kantelen, compleet op te tillen, verder te van de muur kantelen en dan laten zakken. Vermoedelijk zit er een veer in dat wit-grijzige clipje.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:55

[Afbeelding]
Volgens mij hoort die muurbeugel andersom, zodat je die klem aan de onderkant hebt hangen.
Dan hang je de radiator aan de bovenkant erop, komt ie onder tegen de beugel aan en dan laat je die haak erop schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

elektriekert schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Volgens mij hoort die muurbeugel andersom, zodat je die klem aan de onderkant hebt hangen.
Dan hang je de radiator aan de bovenkant erop, komt ie onder tegen de beugel aan en dan laat je die haak erop schieten.
:? Volgens mij niet. Meestal is het onder in de beugel hangen/zetten en dan bovenin klikken zodra je hem naar de muur duwt. En nu even met een haakje deze klem omhoog en hij kantelt naar voren. Ten minste zo werkte het in het verleden per jaar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
elektriekert schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Hoe hang je de radiator aan de bovenkant op? Zwaartekracht gaat naar beneden, de radiator 'staat' op de klem aan de onderzijde en de bovenzijde doet niets anders dan zorgen dat hij niet naar voren kiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:55
Wolly schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Hoe hang je de radiator aan de bovenkant op? Zwaartekracht gaat naar beneden, de radiator 'staat' op de klem aan de onderzijde en de bovenzijde doet niets anders dan zorgen dat hij niet naar voren kiept.
Bij mij zitten de steunen andersom tegen de muur.
Dus de radiator hang je gewoon op de strip, de onderkant klik je erin. Ik meen dat het ook in de montagehandleiding stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:53

Vliegvlug

Flight Simple

Paar maanden geleden de carburateur van een scooter afgehaald en uit elkaar gehaald en alles bij elkaar in een bakje gedaan.
Vandaag de carburateur weer in elkaar gezet maar vreemd genoeg had ik dit M3 boutje en plaatje over :S
M3 boutje plus plaatje van een scooter
Het boutje is ongeveer 8mm lang inclusief kop.

Ik gok dat het zo bij elkaar hoort:
M3 boutje plus plaatje van een scooter

En het kan eigenlijk niet van de carburateur zijn want daar had ik foto’s van gemaakt en zie deze onderdelen daar nergens op terug.
Maar mogelijk is het iets wat in de buurt van de carburateur hoort en heb ik het losgemaakt om er bij te kunnen.

Iemand enig idee waar dit hoort? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 18-10-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:28
Vliegvlug schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:05:
Paar maanden geleden de carburateur van een scooter afgehaald en uit elkaar gehaald en alles bij elkaar in een bakje gedaan.
Vandaag de carburateur weer in elkaar gezet maar vreemd genoeg had ik dit M3 boutje en plaatje over :S
[Afbeelding: M3 boutje plus plaatje van een scooter]

En het kan eigenlijk niet van de carburateur zijn want daar had ik foto’s van gemaakt en zie deze onderdelen daar nergens op terug.
Maar mogelijk is het iets wat in de buurt van de carburateur hoort en heb ik het losgemaakt om er bij te kunnen.

de vorm suggereert dat je er iets mee op de plek houdt, is er iets ronds van dit formaat wat ergens vast moet blijven zitten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:13
Vliegvlug schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:05:

Google image geeft needle valve plate aan:
https://www.ebay.ca/itm/274601611649

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Goed gevonden! (y)

Dus toch iets uit de carburateur :X
needle  valve plate carburetor
Mijn carburateur ziet er wel anders uit maar onderdelen gemarkeerd met nummer 31 herken ik wel.

Toch nog maar eens goed naar mijn foto's kijken, weet nu waar ik het ongeveer zoeken moet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Ik moet een aantal platen maken voor het afdekken van een convectorput. Ik probeer nu uit te denken hoe ik dit het netste kan doen. Ik heb al een proefstuk gedaan met een 24mm frees, dat werkt maar levert echt veel rotzooi op, en mijn Makita frees is er eigenlijk niet sterk genoeg voor.

Daarom ben ik nu van plan aan de boven- en onderkant twee gaten te frezen met frees of gatenzaag, en de rest dan met invalzaag en evt stukje decoupeerzaag uit te zagen.

Maar, hoe zou ik de afstand tussen de gleuven nu zo goed mogelijk hetzelfde kunnen maken? Ik zit nu te denken aan een jig met een lat aan de onderkant die in de eerst gemaakte gleuf valt, en waarmee ik vervolgens de tweede gleuf frees/zaag. En dan telkens de jig verplaatsen. Scheelt ook een hele berg aftekenwerk.

Hebben jullie wellicht nog andere ideeën? Ik heb (te) veel gereedschap, invalzaag+lineaal, frees die ook op die lineaal kan, maar evt ook benchdogs in 20mm (dan zou ik de gleuven 20mm maken).

Materiaal is 22mm dik multiplex.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ueex9R5c9qUZ8WcZwXaGtA1ai4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaPhCeas31lPI4udm2BLmxC7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Teveel gereedschap blijkt, klinkt alsof je de mogelijkheden van je eigen spullen niet kent :P

Rechthoeken aftekenen. Dan de ronde uiteinden aftekenen en met de gatenzaag uitboren. Vervolgens met de invalzaag de rechte lijnen doen. Last: frees er op en kanten afronden.

Maar tegelijkertijd: weet je zeker dat je multiplex wilt gebruiken? Dat spul gaat onder de warmte onherroepelijk werken, en het zijn verschillende lagen dus kromtrekken is een reëel risico.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

@The Eagle Thanks. Ik zeg altijd maar dat ik gereedschap koop om mijn eigen onkunde/beperkingen te compenseren. Dat helpt maar gedeeltelijk alleen ;).

Goed punt over de multiplex. Ik zie online meer van dit soort panelen in multiplex dus ik denk dat ik het risico wel durf te nemen. Heb hier ook een multiplank vloer met vloerverwarming die juist heel stabiel is qua werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-10 17:43
MJV schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:20:
Ik moet een aantal platen maken voor het afdekken van een convectorput. Ik probeer nu uit te denken hoe ik dit het netste kan doen. Ik heb al een proefstuk gedaan met een 24mm frees, dat werkt maar levert echt veel rotzooi op, en mijn Makita frees is er eigenlijk niet sterk genoeg voor.

Daarom ben ik nu van plan aan de boven- en onderkant twee gaten te frezen met frees of gatenzaag, en de rest dan met invalzaag en evt stukje decoupeerzaag uit te zagen.

Maar, hoe zou ik de afstand tussen de gleuven nu zo goed mogelijk hetzelfde kunnen maken? Ik zit nu te denken aan een jig met een lat aan de onderkant die in de eerst gemaakte gleuf valt, en waarmee ik vervolgens de tweede gleuf frees/zaag. En dan telkens de jig verplaatsen. Scheelt ook een hele berg aftekenwerk.

Hebben jullie wellicht nog andere ideeën? Ik heb (te) veel gereedschap, invalzaag+lineaal, frees die ook op die lineaal kan, maar evt ook benchdogs in 20mm (dan zou ik de gleuven 20mm maken).

Materiaal is 22mm dik multiplex.
[Afbeelding]
Kun je niet een mal maken, de gaten grof zagen en met de mal netjes maken met de frees? Ipv heel di gaten frezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

@einz, hele goede suggestie. Ik zou het wel eerst zo net mogelijk met zaag en gatenzaag kunnen proberen, en als dat niet werkt daarna nog 1 of 2mm groter frezen met een kopieerfrees op basis van een mal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:46
Iemand een idee voor een plank oid waar ik 4 telefoons op kan leggen (plat of schuin)? Deze moeten dan ook veilig opladen (draadloos). Opladers mogen dus niet super heet worden, want wil de telefoons er vaker en langer op kunnen leggen.

Bedoeling is dan om deze plank aan de muur te hangen, of in de kast te zetten, als vaste plek in huis voor de telefoons van ouders en kids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Laatst online: 21:22
Ik heb een vraag over de maat voor nieuwe pvc rioolbuis. Deze ga ik leggen onder de oprit door die parallel loopt aan mijn woonkamer. In de woonkamer kruipruimte ligt een gresbruis en die is lek.
Ik ga dus buitenom de woning. Deze buis loopt dan straks onder de oprit door.

De vraag is welke maat ik moet gebruiken voor de rioolbuis. Is dat 110mm of 125mm?

De reden dat ik het ik het vraag is dat ik nog een flinke hoeveelheid T-stukken en bochten van 110mm heb liggen. Zonde om deze niet te gebruiken.
Echter moet je riool ook wel berekend zijn op de stortbuien van tegenwoordig (het is alleen regenwaterafvoer) maar aan de andere kant lees je ook weer dat buizen niet te groot moeten zijn want anders staat ie te vaak droog en hoopt rommel zich op. In dat opzicht dus liever een kleinere buis waarin water constant blijft stromen.

Iemand een idee welke maat er buiten het huis gebruikt moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:27
badkuip schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:47:
Ik heb een vraag over de maat voor nieuwe pvc rioolbuis. Deze ga ik leggen onder de oprit door die parallel loopt aan mijn woonkamer. In de woonkamer kruipruimte ligt een gresbruis en die is lek.
Ik ga dus buitenom de woning. Deze buis loopt dan straks onder de oprit door.

De vraag is welke maat ik moet gebruiken voor de rioolbuis. Is dat 110mm of 125mm?

De reden dat ik het ik het vraag is dat ik nog een flinke hoeveelheid T-stukken en bochten van 110mm heb liggen. Zonde om deze niet te gebruiken.
Echter moet je riool ook wel berekend zijn op de stortbuien van tegenwoordig (het is alleen regenwaterafvoer) maar aan de andere kant lees je ook weer dat buizen niet te groot moeten zijn want anders staat ie te vaak droog en hoopt rommel zich op. In dat opzicht dus liever een kleinere buis waarin water constant blijft stromen.

Iemand een idee welke maat er buiten het huis gebruikt moet worden?
110 is goed. zolang je niet nog 20m door moet is dit prima.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Krissiejj schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:50:
[...]

110 is goed. zolang je niet nog 20m door moet is dit prima.
Kijk, dat is natuurlijk een antwoord waar ik op zat te wachten. Dan kan ik heel veel spullen nog gebruiken.
Mag ik trouwens vragen hoe je dit weet? Zijn er regels o.i.d. die we moeten volgen en die ik ergens kan nazoeken? Of spreek je uit ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
badkuip schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:56:
[...]

Kijk, dat is natuurlijk een antwoord waar ik op zat te wachten. Dan kan ik heel veel spullen nog gebruiken.
Mag ik trouwens vragen hoe je dit weet? Zijn er regels o.i.d. die we moeten volgen en die ik ergens kan nazoeken? Of spreek je uit ervaring?
Omdat eigenlijk elke woning uitgevoerd word met 110mm. vanuit daar soms 4a5m naar gemeenteriool en dan nog groter.

En ben installateur dus ja ervaring, misschien wel ;)

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

@einz @The Eagle: work-in-progress: uiteindelijk een mal gemaakt met gaten 6mm als pilot-holes voor de gatenzaag. Eerst de onderkant voorgeboord, daarna mal om gedraaid en de bovenkant geboord. Op die manier alles dus recht uitgelijnd, en de afstand tussen onderkant gleuf boven en onder gelijk gehouden. Om het echt netjes te krijgen moet ik er denk ik nog één keer met een kopieërfrees langs, om de overgang tussen gatenzaag en begin zaagsnede nog netter te krijgen. Al met al niet ontevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWYDyHHLbVzmNxB5yUziXJWEnls=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBKBy6dO0FmNHgixJqcL2rfC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ND0h63W1mWeD_1z0MCFiGLwQDJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rB3lQyMaUMmRzNuOiwP3YynT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Krissiejj schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:02:
[...]

Omdat eigenlijk elke woning uitgevoerd word met 110mm. vanuit daar soms 4a5m naar gemeenteriool en dan nog groter.

Super. Dankjewel voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
badkuip schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:56:
[...]

Hemelwater bijbel

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 19-10-2025 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Krissiejj schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:02:
[...]

Maar dat is natuurlijk geen antwoord. We doen het altijd zo en ik ben installateur. je doet het altijd zo omdat er is bedacht dat dat de beste manier is en je hebt dat zo geleerd op de installateurs opleiding?
Zie link hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:50:
[...]

Maar dat is natuurlijk geen antwoord. We doen het altijd zo en ik ben installateur. je doet het altijd zo omdat er is bedacht dat dat de beste manier is en je hebt dat zo geleerd op de installateurs opleiding?
Zie link hierboven.
Dit wat mij betreft een tikkie belerend :-(

Als iemand zijn ervaringen uit de praktijk deelt dan lijkt mij de vraag uitstekend beantwoord.
Iemand uit de praktijk zal de state of the art oplossingen uit tekeningen en bestekken van projecten onder ogen krijgen danwel de correcte materialen aangeleverd krijgen of zelf besteld hebben ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
nokiaan958GB schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 21:01:
[...]

Dit wat mij betreft een tikkie belerend :-(

Als iemand zijn ervaringen uit de praktijk deelt dan lijkt mij de vraag uitstekend beantwoord.
Iemand uit de praktijk zal de state of the art oplossingen uit tekeningen en bestekken van projecten onder ogen krijgen danwel de correcte materialen aangeleverd krijgen of zelf besteld hebben ;)
Niet belerend bedoeld, maar in de bouw is het vaak 'we doen het altijd zo'. Maar dat is toch geen reden waarom iets goed is? Zo zijn er aannemers die altijd voorzetwandjes hebben gemaakt zonder folie aan de warme zijde. Of zonnepanelen installateurs die op platte daken altijd de stekkers op het dak laten liggen ipv even opbinden zodat ze uit het water blijven. Daar is niets goeds aan, maar we doen het altijd zo..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@No Hands het is ook de toon die de muziek maakt, denk dat vooral daarover gevallen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
No Hands schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:50:
[...]

Zie link hierboven.
Als je het volgens het eggie wil doen, doe het dan volgens de NTR3216. Deze word toegepast bij de opleidingen;)

En we hebben het over riool en geen hemelwater. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Krissiejj op 20-10-2025 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Krissiejj schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 06:31:
[...]

Als je het volgens het eggie wil doen, doe het dan volgens de NTR3216. Deze word toegepast bij de opleidingen;)

En we hebben het over riool en geen hemelwater. ;)
Ehhh, @badkuip geef juist aan dat het alleen daarvoor is: “Echter moet je riool ook wel berekend zijn op de stortbuien van tegenwoordig (het is alleen regenwaterafvoer) …”. ;)

Ik geef toe dat hij het verder wel steeds over riool heeft dus je leest er snel overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ben bezig met het schuren van een antieke kast die donker gebeitst en gewaxt is. Dit is hoever ik nu gekomen ben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWCCPjeLytmdXLyRaHx3Lk7rvTY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tQG9exmlIWtT0iQw3jly9obZ.jpg?f=user_large

Eerst boenen met thinner, dan met een wiel borstel(?). Dan de vlakke delen met een schuurmachine en de details met de hand. Maar ik kom dus niet overal tussen. Zijn er nog tips om de details te schuren? Ik lees allerlei methoden, van loog tot soda en terpentijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Klein schraapstaaltje?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

zonoskar schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 00:11:
Ik ben bezig met het schuren van een antieke kast die donker gebeitst en gewaxt is. Dit is hoever ik nu gekomen ben:

[Afbeelding]

Eerst boenen met thinner, dan met een wiel borstel(?). Dan de vlakke delen met een schuurmachine en de details met de hand. Maar ik kom dus niet overal tussen. Zijn er nog tips om de details te schuren? Ik lees allerlei methoden, van loog tot soda en terpentijn.
Ik zou het eerst met de punt van een multitool proberen, uiteraard met schuurschijf. Als dat nog te grof is: dremel met schuur bitje. En dan van grof naar fijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Goofyduck384 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:46:
Iemand een idee voor een plank oid waar ik 4 telefoons op kan leggen (plat of schuin)? Deze moeten dan ook veilig opladen (draadloos). Opladers mogen dus niet super heet worden, want wil de telefoons er vaker en langer op kunnen leggen.

Bedoeling is dan om deze plank aan de muur te hangen, of in de kast te zetten, als vaste plek in huis voor de telefoons van ouders en kids.
Iemand een gouden tip of voorbeeld voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-10 19:47

Cassettebandje

SA-C90 TDK

[Afbeelding]

Chemisch behandelen is niet hetzelfde als schuren. Ik denk dat je met een schuurpapiertje, eventueel ondersteund door een ijsstokje in de juiste vorm toch het verst komt. Te grof met een dremel of iets dergelijks en je kunt zo je details kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-10 15:13
Goofyduck384 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

Zoek je een kant-en-klare oplossing of ga je zelf aan de slag?
In beiden gevallen de vervolg vraag, wat heb je zelf al gevonden en waarom voldoet dit dan niet aan jouw wensen? Snap niet zo goed wat je nu vraagt namelijk..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-10 14:42
[...]

Zorg dat alle telefoons een magsafe case hebben, deze magnetische ring zorgt er voor dat de telefoon altijd optimaal gepositioneerd is ten opzichte van de oplaadspoel. dit help oververhitting te voorkomen.

deze optie is vrij prijzig, maag geeft wel de mogelijkheden goed weer:
zens quatro

[ Voor 3% gewijzigd door spank_mojoo op 21-10-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
DonJunior schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:42:
[...]

Zoek je een kant-en-klare oplossing of ga je zelf aan de slag?
In beiden gevallen de vervolg vraag, wat heb je zelf al gevonden en waarom voldoet dit dan niet aan jouw wensen? Snap niet zo goed wat je nu vraagt namelijk..
Ik heb wat voorbeelden gevonden, maar nooit een plankje oid waar 4 iPhones op konden opladen. Dus daarom dacht ik meer aan diy.

Mijn verdere zoektocht kwam wel tot ronde draadloze opladers, alleen las ik ook dat ze vrij warm konden worden. Als ik die dan verwerk ik een mooi plankje, ben ik bang dat dit te warm gaat worden.

Kortom, ik zocht dus een diy optie, eventueel voor 1 of 2 telefoons, die ik dan zelf zou doorzetten naar 4 telefoons.
Maar blijkbaar is mijn idee dus nog nooit door een ander bedacht en moeten telefoons blijkbaar in broekzakken bewaard worden 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
@Goofyduck384 Kan je een draadloze lader niet infrezen in een plakje? Dan heeft 1 kant van de lader nog "lucht" (al ligt daar de telefoon op tijdens het laden).

Of iets zoals dit?
YouTube: Hidden Wireless Charging in a Desk Top

[ Voor 28% gewijzigd door Impossibl3 op 21-10-2025 13:48 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-10 15:13
Goofyduck384 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:18:
[...]

Ik heb wat voorbeelden gevonden, maar nooit een plankje oid waar 4 iPhones op konden opladen. Dus daarom dacht ik meer aan diy.

Mijn verdere zoektocht kwam wel tot ronde draadloze opladers, alleen las ik ook dat ze vrij warm konden worden. Als ik die dan verwerk ik een mooi plankje, ben ik bang dat dit te warm gaat worden.

Kortom, ik zocht dus een diy optie, eventueel voor 1 of 2 telefoons, die ik dan zelf zou doorzetten naar 4 telefoons.
Maar blijkbaar is mijn idee dus nog nooit door een ander bedacht en moeten telefoons blijkbaar in broekzakken bewaard worden 😉
Dan blijft de vraag nog steeds staan, welke DIY opties heb je zelf gevonden en waarom voldeden deze dan niet. Het is niet duidelijk wat je exact zoekt.
Op Amazon of AliExpress zijn genoeg draadloze laders te vinden, ook voor hobby projecten. Die kan je inbouwen waar en hoe je wenst. Maar nogmaals, wat wil je? Heb je iets van een tekening? Je hebt vast wel dingen gezocht, waar zoek je dan op, en waarom komt daar niet uit wat je wilt?

Ter illustratie: (dit zijn geen referal links)
https://www.amazon.nl/-/e...Compatible/dp/B09Q9B5R87/
https://www.amazon.nl/-/e...Accessories/dp/B0BZ536N64

[ Voor 9% gewijzigd door DonJunior op 21-10-2025 14:27 . Reden: linkjes ter illustratie ]

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

google/youtube/pinterest even op woodworking shelve wireles charging station phones of iets dergelijks, genoeg woodworkers die aan de slag zijn gegaan met een sidetable/nachtkastje waarop een telefoon kan liggen laden....en dat dan x 4 doen.

je geeft wat weinig info/randvoorwaarden.....

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 23:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Cassettebandje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:42:
[...]

Chemisch behandelen is niet hetzelfde als schuren. Ik denk dat je met een schuurpapiertje, eventueel ondersteund door een ijsstokje in de juiste vorm toch het verst komt. Te grof met een dremel of iets dergelijks en je kunt zo je details kwijt zijn.
Ja, daarom dacht aan iets chemisch. Ik zie vaak youtube filmpjes waar ze verfafbijt gebruiken. Maar ik speel met de gedachte om de kast blank te houden, dan zijn die donkere lijntjes niet zo mooi. Maar zelfs met een dubbelgevouwen schuurpapiertje kom ik niet goed genoeg in sommige hoekjes. Misschien moet ik de donkere lijntjes maar omarmen en er een feature van maken :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
@Impossibl3 @DonJunior @Fraggert bedankt voor de tips. Dit helpt me zeker verder. Hiermee kan ik wel een plank ontwerpen. Deze draadloze laders kan ik daar in verwerken. Eindresultaat zal ik delen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:10
Goofyduck384 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:54:
@Impossibl3 @DonJunior @Fraggert bedankt voor de tips. Dit helpt me zeker verder. Hiermee kan ik wel een plank ontwerpen. Deze draadloze laders kan ik daar in verwerken. Eindresultaat zal ik delen 👍
Geen idee hoe warm draadloze laders (en de bijbehorende telefoons) worden, met vier in een kast zou ik dit toch even in de gaten houden.
Ben benieuwd naar je oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30

[Afbeelding]

Zandstralen is een effectieve methode om meubels op te knappen. Door hoge druk en fijn straalmiddel te gebruiken, worden oude verf- en vernislagen verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Inderdaad. Als je al een compressor hebt, dan bij de HBM bijvoorbeeld een pistool+zak straalmiddel, en een bouwzeil scoren. En dan op een droge dag lekker aan de slag in de tuin.
Volgens mij kun je goed uit de voeten met het model wat met zout werkt. Voordeel is dat je geen rommel nadien hebt, want het lost op in water. In tegenstelling tot straalgrit en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
_ferry_ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:04:
Inderdaad. Als je al een compressor hebt, dan bij de HBM bijvoorbeeld een pistool+zak straalmiddel, en een bouwzeil scoren. En dan op een droge dag lekker aan de slag in de tuin.
Volgens mij kun je goed uit de voeten met het model wat met zout werkt. Voordeel is dat je geen rommel nadien hebt, want het lost op in water. In tegenstelling tot straalgrit en dergelijke.
Zout is niet goed voor de planten, dus doe het op een plek waar onkruid groeit, dan heb je twee vliegen in 1 klap *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-10 18:36

Rzaan

Altijd zoekende

Ik hielp vroeger wel eens mee bij een bedrijf die koetsen opknapte. Die deden alles met een loogoplossing. Gemeen spul. Ook geen idee wat dit in the end met je hout doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:53
El Padre53 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:59:
Hoi TGEN en Andrehj,
dank voor jullie bezorgdheid wat ook logisch is, echter gaat het mij niet om de kennis, kunde of het juiste gereedschap er voor hebben, maar of iemand die een suggestie heeft of kan aandragen. Misschien heb ik het niet goed verwoord of omschreven, hiervoor mijn excuses....
Dus als iemand een suggestie, een idee of wat dan ook heeft....pls let me know.
(de juiste gereedschappen, kabels etc. etc heb ik in huis...!!
Ik ga hier niet een uitleg geven over welke draad waar moet, als je ook maar een notie had van electriciteit, dan was het al gebeurd. Je hebt plaats genoeg, en het hoeft niet meer dan 15-20min tijd te kosten, maar een heel klein beetje kennis is wel essentieel.

Leg je schema er bij, en bel een electricien. Je kan met gebrek aan kennis véél meer fout doen dan je denkt, en zelfs brand veroorzaken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:08
Weet iemand waarom de Hornbach geen 6mm hoekprofielen voor stuckwerk verkoopt? Ga 6mm pleisteren - ze hebben 6mm stops, 6mm geleiders, maar geen 6mm hoekstukken? Zie wel 7mm, maar die is dan weer tot 1cm dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik ben bezig met het schuren van een antieke kast die donker gebeitst en gewaxt is.
Maar ik kom dus niet overal tussen. Zijn er nog tips om de details te schuren? Ik lees allerlei methoden, van loog tot soda en terpentijn.
Koop een setje scalpesmesjes (ronde, rechte, schuine), daarmee kun je de hoekjes schrapen.
Verder Dremel bristle disks (i.c.m. een flexibele as aan de dremel) zoiets als deze, daarmee kun de randjes/profielen redelijk goed krijgen (wel even oefenen, je moet een beetje feeling krijgen hoe er mee om te gaan).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:27
Zijn er tips voor hoe een ophangsysteem van een schilderij van 198x125? Een geweven doek.
Dit is de bovenkant;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPN2kLj04PYQyqRwn09KBGDPD8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAMBGa6UOJZ0r4nsIKf8DQnp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@BaBoK gewoon een oogje of twee in het hout draaien geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:13

polthemol

Moderator General Chat
BaBoK schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 07:18:
Zijn er tips voor hoe een ophangsysteem van een schilderij van 198x125? Een geweven doek.
Dit is de bovenkant;[Afbeelding]
'french cleat' kan ook nog :) https://kmtools.com/blogs/news/french-cleat-basics

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:42
Mijn buurman heeft voor mij een prachtig hekwerk in elkaar gelast. Echter zit er nog een laag op het staal wat er enorm lastig afgaat. Is er een makkelijke manier om dit te verwijderen, of moet dit met een slijptol? Hij verwacht dat als ik dit ga lakken dat het niet goed zal hechten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gynZpeYAh03sof90O-3qAQlZ4vo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOipaDNTOhLoFJxY8r5LeQgo.jpg?f=fotoalbum_medium

@webber87 : dat moet je bij hornbach vragen, bouwmaat heeft ze voor stucdikte 7mm
https://www.bouwmaat.nl/s...260-cm/product/0000711136

@polthemol : kan je zo'n stuk hout ergens op maat kopen? Keek er zelf ook naar, maar enige wat ik kan vinden wat er op lijkt zijn mastiekhoeken, maar die zijn vaak te groot gedimensioneerd.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-10 20:23

thijsco19

KTM 990 SMT

inquestos schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:51:
Mijn buurman heeft voor mij een prachtig hekwerk in elkaar gelast. Echter zit er nog een laag op het staal wat er enorm lastig afgaat. Is er een makkelijke manier om dit te verwijderen, of moet dit met een slijptol? Hij verwacht dat als ik dit ga lakken dat het niet goed zal hechten.

[Afbeelding]

@webber87 : dat moet je bij hornbach vragen, bouwmaat heeft ze voor stucdikte 7mm

@polthemol : kan je zo'n stuk hout ergens op maat kopen? Keek er zelf ook naar, maar enige wat ik kan vinden wat er op lijkt zijn mastiekhoeken, maar die zijn vaak te groot gedimensioneerd.
Ontvetten, beetje opschuren en primer voor metaal. Gaat prima!
Voor dit soort dingen gebruik ik altijd goede kwaliteit spuitbussen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:27

dragonhaertt

@_'.'

Een laag? Bedoel je de oxidatie?
Oxidatie is in principe geen probleem om over heen te lakken. Gewoon ontvetten, licht opschuren en primer gebruiken.
Als er echt een coating op zit dan kan je die met een flap disk op de haakse slijper er in een paar minuten af krijgen.
Exact op maat verwacht ik niet, maar iedereen met een zaagtafel of invalzaag kan dit makkelijk zelf maken, daarom is het zo populair.
Er zijn ook nog veel andere opties voor kant en klare hangers te vinden als je zelf geen houtbewerkingsmachines hebt. Haakjes, oogjes, cleat-achtige kant en klare systemen.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61St7zrzcGS.jpgAfbeeldingslocatie: https://simplepracticalbeautiful.com/wp-content/uploads/2015/08/painting-bottom-hook.jpg
Afbeeldingslocatie: https://img.kwcdn.com/product/open/2023-12-19/1702976733265-44ce3bfce6d54bfa87d4261709b68a39-goods.jpeg?imageMogr2/auto-orient%7CimageView2/2/w/800/q/70/format/webpAfbeeldingslocatie: https://www.picturehangsolutions.com/cdn/shop/files/mini-1-hole-hanger-753743_2000x.jpg?v=1715188191
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61blLLCbdVL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpgAfbeeldingslocatie: https://picturehangingdirect.co.uk/6521-large_default/art-gallery-hanging-system-2m-j-rail-100kg-wall-track-kit.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door dragonhaertt op 23-10-2025 10:11 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Geen idee, ik maak ze zelf als ik ze nodig heb. Cirkelzaag in een hoek zetten, latje door en je bent er al :)

Voor een schilderij verwacht ik ook niet dat je superbrede nodig gaat hebben, dat is niet zoveel gewicht, dus je zou het zelfs nog met een verstekbak+zaagje helemaal analoog kunnen makken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-10 20:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
aat.nl/slimgrip-hoekprofiel-sg1040-alu-zink-stucdikte-7-mm-260-cm/product/0000711136

Gebruik de Nederlandse term “haaklat” French cleat is denk ik de meest gebruikte niet-bestaande term in het Nederlands als het over houtbewerking gaat.

https://blokplaatmateriaa...70-pefc-gecert-12914.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:42
Ik ben niet de originele vraagsteller, dus wellicht dat @BaBoK iets anders zoekt :) .

@twain4me : haaklat lijkt inderdaad het juiste zoekwoord!
polthemol schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:02:
Geen idee, ik maak ze zelf als ik ze nodig heb. Cirkelzaag in een hoek zetten, latje door en je bent er al :)
Echt no way dat ik met mijn invalzaag onder een hoek zo mooi recht kan zagen.

[ Voor 7% gewijzigd door inquestos op 23-10-2025 11:07 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

inquestos schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:05:
Ik ben niet de originele vraagsteller, dus wellicht dat @BaBoK iets anders zoekt :) .

@twain4me : haaklat lijkt inderdaad het juiste zoekwoord!

[...]

Echt no way dat ik met mijn invalzaag onder een hoek zo mooi recht kan zagen.
Heb je geen geleiderails bij je invalzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
Je kan ook een 45 graden freesbitje gebruiken. Dan frees je de hoek er in. Als het niet recht lukt met de invalzaag. Zeker bij smalle latjes is dat lastig omdat de zaag breder is dan de lat waar die op moet rusten.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-10 18:36

Rzaan

Altijd zoekende

Mijn (zware spiegel) hangt aan vereenvoudigde haaklatten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-BKHMkLF41TKWeObFm4IoklyGM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UhMVAVtVbhE92bZSh1HRX9LZ.jpg?f=user_large

Of een S/Z profiel in aluminium.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk33D9co8yLtP-eqLqA0wOHt4as=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/K9ncXQpuqr3UEmMQ8FbKyMl6.jpg?f=user_large

Of je koopt een lat bij een bouwmarkt en vraagt of ze er daar een schuine rand aan kunnen zagen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 23-10-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Overigens zijn er vast tweakers/houtbewerkers die even willen helpen om iets op maat te maken.
Even aangeven in welke regio je woont en dan valt er vast iets te regelen. Een balkje op maat zagen en een matchend profiel infrezen is een uurtje werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
Verrek, zie dat er 2 haakjes aan de zijkant zitten, althans men vrouw ziet het😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Impossibl3 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:27:
Je kan ook een 45 graden freesbitje gebruiken. Dan frees je de hoek er in. Als het niet recht lukt met de invalzaag. Zeker bij smalle latjes is dat lastig omdat de zaag breder is dan de lat waar die op moet rusten.
Ik begrijp ook niet hoe je een latje in de lengte kan zagen met een invalzaag. Dan heb je toch veel de weinig vlees om de geleiderails te stabiliseren?
En zo uit het handje met de invalzaag met een smal latje lijkt mij maar een gevaarlijke bedoening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Wolly schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Ik begrijp ook niet hoe je een latje in de lengte kan zagen met een invalzaag. Dan heb je toch veel de weinig vlees om de geleiderails te stabiliseren?
En zo uit het handje met de invalzaag met een smal latje lijkt mij maar een gevaarlijke bedoening.
andere lat van gelijke dikte ernaast leggen aan beide zijdes en klemmen, eventueel een lat/balk gebruiken als geleiderail. Er zijn wel wat opties te verzinnen die werken. Met een kantenfrees is ook een optie als de lat niet te dik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wolly schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

vastzetten en het hoogte verschil onder de rails opvangen. maar nog makkelijk is een strook multiplex eerst schuin zagen daarna zaag snede recht, dan heb je altijd genoeg zaag op het werkstuk om stabiel te zagen. en einig je met 2 stroken met een schuine en een rechte kant. Je kan trpouwens ook gewoon 1 kant van een lat schuin zagen die lat dan afkorten en de 2 delen passen dan ook exact in elkaar.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 23-10-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 24-10 12:03

TGEN

Hmmmx_

[Afbeelding]
https://www.joostdevree.nl/w/walshuid

[ Voor 22% gewijzigd door TGEN op 23-10-2025 14:12 ]

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Padre53
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23-10 15:21
Beste Tweakers, de KPN heeft voor mij oa: de stopcontact aangelegd en het glasvezelpunt aangesloten, UTP kabel doorgetrokken via de oude vaste telefoonlijn die toch niet meer gebruikt wordt. Alles werkt zoals het hoort!!! Ik wil jullie allen bedanken voor het meedenken en KPN ook bedankt voor de (GRATIS) aansluit service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:53
El Padre53 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:31:
Beste Tweakers, de KPN heeft voor mij oa: de stopcontact aangelegd en het glasvezelpunt aangesloten, UTP kabel doorgetrokken via de oude vaste telefoonlijn die toch niet meer gebruikt wordt. Alles werkt zoals het hoort!!! Ik wil jullie allen bedanken voor het meedenken en KPN ook bedankt voor de (GRATIS) aansluit service.
Graag gedaan
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik ben mijn dakkapel aan het afwerken. Kan ik deze stijl (tussen twee ramen) zo afwerken met een houten lat ? Of moet ik de nietjes nog aftapen en iets met de randen doen ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzGYHZyKGOe8eIXm-yRI0gVKctM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRLeyV2b6fMXFUmzfQpPY8It.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Rzaan schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:11:
Ik hielp vroeger wel eens mee bij een bedrijf die koetsen opknapte. Die deden alles met een loogoplossing. Gemeen spul. Ook geen idee wat dit in the end met je hout doet.
Die loog lost ook de beenderlijm op waarmee de (antieke) kast gelijmd zit.
Dan eindig je met een stapel schone plankjes die je weer netjes in elkaar mag lijmen.
Bovendien zal je (na het lange drogen) alsnog heel veel schuren omdat het hout nat is geworden (de poriën zetten uit) en je moet opnieuw beitsen omdat de loog de houtkleur veranderd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:01
Ik ben van plan mijn toilet aan te pakken en moet hiervoor de afvoer een stukje naar achter leggen.
Het is gewoon een standaard riool 110mm.
Met een 2tal 45 graden bochten, kom ik op de plek uit waar ik wil uitkomen, maar waar eindig ik nu mee, waar ik de zwarte bocht van de geberit op aansluit?

Is dat gewoon een stuk 110mm pvc of moet het een mof zijn (zwarte rubber aan de binnenkant), of moet het een verloop zijn van 110mm naar 90mm en mof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 07:42

Crazy-

Best life ever

Recent een mooie doorbraak gekregen, nu het afwerken

De vloer heeft een verschil van 10mm (garage hoger). En uiteraard hebben we daar nog de prachtige spouw van 150mm.

Horizontaal wil ik hem tot 50mm diep vullen met isolatiemateriaal wat er uit is gekomen en afdekken met XPS plaat van 50mm. Deze vast zetten met pur, waarna dat allemaal gestuced kan worden.

Maar de vloer / spouw is nog even een uitdaging. Best diep - 400mm.

Hoe vul ik dit op zodat ik de laatste 5-10cm kan vullen met beton? Gewoon zand storten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9gUhcfGxwQzqMTD2Xta3ti4o80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/576pwUZIJSVqh5CF7dRlpTp7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 24-10-2025 15:09 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Laatst online: 08:00

dollyking

duck tape

wokkelz schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:12:
Ik ben van plan mijn toilet aan te pakken en moet hiervoor de afvoer een stukje naar achter leggen.
Het is gewoon een standaard riool 110mm.
Met een 2tal 45 graden bochten, kom ik op de plek uit waar ik wil uitkomen, maar waar eindig ik nu mee, waar ik de zwarte bocht van de geberit op aansluit?

Is dat gewoon een stuk 110mm pvc of moet het een mof zijn (zwarte rubber aan de binnenkant), of moet het een verloop zijn van 110mm naar 90mm en mof?
je hebt daar een speciaal uitschuifbaar stuk voor.(sprongbocht) is duurder, maar handig als je weinig ruimte hebt.
voor de 110 naar 90 zit er normaal een mof bij je hangtoilet in de doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Laatst online: 08:00

dollyking

duck tape

Crazy- schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:55:

De vloer heeft een verschil van 10mm (garage hoger). En uiteraard hebben we daar nog de prachtige spouw van 150mm.

Horizontaal wil ik hem tot 50mm diep vullen met isolatiemateriaal wat er uit is gekomen en afdekken met XPS plaat van 50mm. Deze vast zetten met pur, waarna dat allemaal gestuced kan worden.

Hoe vul ik dit op zodat ik de laatste 5-10cm kan vullen met beton? Gewoon zand storten?

[Afbeelding]
proppen krantpapier vast zetten, daarnaa bakje maken met Pur en daarna volstorten met pur.
spouw zou ik nooit helemaal vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:01
dollyking schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

je hebt daar een speciaal uitschuifbaar stuk voor.(sprongbocht) is duurder, maar handig als je weinig ruimte hebt.
voor de 110 naar 90 zit er normaal een mof bij je hangtoilet in de doos
Bedankt, dan kijk ik morgen wel even in de doos van het frame. Sprongbocht is niet nodig, heb genoeg ruimte om alle goed te verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:14

LankHoar

Langharig tuig

Zojuist per ongeluk de stroomkabel tussen meterkast en zonnepanelen doorboord. Compleet door midden. Enfin, die stop is er af in de meterkast, uiteraard. De rest staat gewoon aan, en toch werkt mijn laadkabel niet, en niet alle verlichting. Waar kan dat aan liggen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
LankHoar schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:39:
Zojuist per ongeluk de stroomkabel tussen meterkast en zonnepanelen doorboord. Compleet door midden. Enfin, die stop is er af in de meterkast, uiteraard. De rest staat gewoon aan, en toch werkt mijn laadkabel niet, en niet alle verlichting. Waar kan dat aan liggen?
Meten is weten.

Een 'stop' schakelt niet alle draden.
We weten niet of de lamp zelf stuk is.
Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LankHoar schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:39:
Waarschijnlijk heb je een drie fasen aansluiting en is er minimaal 1 fase uitgeklapt. Je netbeheerder komt dat oplossen voor 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

dollyking schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:53:
[...]

proppen krantpapier vast zetten, daarnaa bakje maken met Pur en daarna volstorten met pur.
spouw zou ik nooit helemaal vullen
Kranten? 🥲 die heb ik niet eens meer haha.
Doe het liever iets minder DHZ.

Wat ik niet begrijp is je opmerking “spouw helemaal vullen”? De doorgang zal toch tov de spouw wind dicht moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Rukapul schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:56:
[...]

Meten is weten.

Een 'stop' schakelt niet alle draden.
We weten niet of de lamp zelf stuk is.
Etc.
De kabel is weer gefixt (grondig, waterdichte lasdoos). Helaas werkt dus nog steeds niet alles. Getest met bouwlamp, boven staat geen stroom op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Wolly schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:00:
[...]

Waarschijnlijk heb je een drie fasen aansluiting en is er minimaal 1 fase uitgeklapt. Je netbeheerder komt dat oplossen voor 100 euro.
Aha! Hoe test ik dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-10 19:27
Op je (slimme/digitale) meter paar keer.op t enige knopje drukken tot je bij 'L1' , 'L2' en L3 ziet. Als je daar een spanning van rond de 230v ziet is t goed, maar mogelijk staat 1 vd 3 dus op 0v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Fr33z schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Op je (slimme/digitale) meter paar keer.op t enige knopje drukken tot je bij 'L1' , 'L2' en L3 ziet. Als je daar een spanning van rond de 230v ziet is t goed, maar mogelijk staat 1 vd 3 dus op 0v.
Duidelijk, er liggen er 2 uit :X

Liander gebeld, ging allemaal vrij vlot. Ze komen binnen twee uur.

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009

Septillion

@LankHoar Misschien ten overvloede, je hebt dus geen automaten van de netbeheerder? Ofwel, onder je meter nog een set automaten.

Zou beetje zonde zijn als ze langskomen terwijl je het zelf aan kunt zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:00:
1e keer (per zoveel jaar) zelfs gratis, dacht ik. (Of misschien verschilt dat per netbeheerder.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:57
Gwaihir schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:26:
[...]

1e keer (per zoveel jaar) zelfs gratis, dacht ik. (Of misschien verschilt dat per netbeheerder.)
Of de vorige bewoners hebben ze vaak nodig gehad. Maar mijn eerste keer kwam gewoon een rekening (stedin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]
Ik zou het met xps doen let ook op dat je beton niet de kanaal platen in loopt, dan blijf je beton mixen :+ bovenoop zou ik persoonlijk een natuursteen drempel plaatsen, de kans is best groot dat het blijft scheuren en moeilijk doen kan ik uit ervaring vertellen. dat komt door de in basis 2 grote beton velden die je via een relatief klein stukje gaat koppelen zonder doorlopende wapening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

[Afbeelding]
een plaat PIR/XPS erin drukken die de spleet vult, dan beton erop. maar je maakt wel een koudebrug met beton als dat in contact staat met je fundering door de muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding]

Onvetten om die walslaag er af te krijgen (good old thinner deed het bij mij altijd wel) en dan in de grondverf en lak. Als het voor buiten is zou ik waarschijnlijk iets van hamerslag pakken. Want dan heb je eigenlijk zowat geen grondlaag nodig, en het gaat lekker lang mee, en het werkt makkelijk af zonder dat je elk kuiltje/krasje/bultje ziet, omdat de verf een structuur geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

krijn1985 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:59:
[...]

Of de vorige bewoners hebben ze vaak nodig gehad. Maar mijn eerste keer kwam gewoon een rekening (stedin).
Stedin is wat dat betreft een stelletje f#ckers erg zakelijk. Gewoon dokken inderdaad.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

[Afbeelding]

Eigenlijk zou je dat ijzer moeten laten zandstralen er zit nu een pletlaag of walshuid op en die wil je eigenlijk kwijt.
Je kunt het ook gewoon ontvetten met thinner en een goede hechtprimer pakken en zien hoelang het goed gaat.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

No Hands schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

een plaat PIR/XPS erin drukken die de spleet vult, dan beton erop. maar je maakt wel een koudebrug met beton als dat in contact staat met je fundering door de muren.
Beide zijdes verwarmd / geïsoleerd en wel. Dus dat loopt los

Ik ga eerst even het gat opvullen met cellenbeton, past perfect. Daarna met XPS & 20/30mm cement dek vloer. Daarna komt er nog een afwerk vloer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Septillion schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:28:
@LankHoar Misschien ten overvloede, je hebt dus geen automaten van de netbeheerder? Ofwel, onder je meter nog een set automaten.

Zou beetje zonde zijn als ze langskomen terwijl je het zelf aan kunt zetten...
Nee helaas ouderwetse stoppen nog, dus verzegeld. Gelukkig waren ze er snel en alles opgelost :)

Pagina: 1 ... 470 471 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/