Ik sta op het punt om isolatie te bestellen, maar heb even wat twijfels en kom er met ChatGPT niet 100% zeker uit.
Dakisolatie
Ik heb genoeg ruimte op het stuk wat ik wil isoleren, dus ik wilde eerst steenwol + dampdichte (of dampremmende) folie plaatsen. Echter lijkt de prijs van PIR vergelijkbaar of zelfs lager (zie
deze en
deze voor 15-20 euro per meter), en dan hoef ik geen extra folie te gebruiken (slechts dicht tapen). Klopt mijn aanname?
Zolderkamer dakisolatie
Hier is het dak al afgewerkt. Ik wil tussen de balken 10cm PIR platen plaatsen, dan kan daar gips of iets anders overheen voor de afwerking, en zit mijn isolatie tussen de balken (maar op gips wat er dus al zit). Hier heb ik geen folie nodig lijkt me?
Vloerisolatie
Hier wil ik steenwol of PIF plaatsen, met PIR kom ik niet weg. Gebruik ik dampremmende folie boven de steenwol, of juist er onder, of juist een ander soort folie? Of kan ik beter toch voor PIF kiezen? Ik hb ongeveer 8-10 cm ruimte, dus steenwol zal een veel lagere isolatiewaarde geven. Maar PIF heb ik geen ervaring mee met plaatsen, dus weet niet of dat zelf makkelijk uit te voeren is.
Moet ik me bij PIR nog zorgen maken over de brandklasse E (niet geweldig) vs F (ongetest)?
Zie ik nog iets over het hoofd?
-edit- had per ongeluk al gepost, nu is de post volledig gemaakt
[
Voor 42% gewijzigd door
LankHoar op 26-11-2025 21:37
]