[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 491 492 Laatste
Acties:

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:01
MJV schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:13:
@pekelveld: weet je zeker dat die tegels gelijmd zijn en niet in de cement gelegd zijn? Als dat laatste het geval is komt je dekvloer mee met het verwijderen; dat scheelt schuren maar vraagt wel om een andere oplossing ;).

Huren valt inderdaad qua prijs nogal tegen voor zo'n apparaat zie ik. Je zou ook nog voor een 2e handse machine op MP kunnen kijken.
Ik had er 1 tegel uitgetikt en ook direct gekeken hoeveel cementdekvloer er in ligt (vandaar het rare beeld). Lijkt me niet dat ze in het cement liggen, dus volgens mij moet dat wel goedkomen.

Marktplaats is altijd een goede tip. Had al een keer gekeken, maar viel toen nog wat tegen. Zal nog eens kijken deze maand. Maar nieuw aanschaffen zou mij ook wel passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe6uZfvH9U_RAtzfFMeWg3TX1-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pnz2ci2fxL3uaEXLlswZlVw1.jpg?f=fotoalbum_large

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:32
Ik hoop dat jullie mij wat ideeën kunnen geven over het beveiligen van onze woning.
Helaas is het bij ons in de wijk steeds vaker raak met inbraken en hebben wij nogal een "lek" huis.

Prachtig jaren 30, maar ramen en deuren zijn enkel afgesloten met een simpele raamboom (hadden we bij de verbouwing wat beter over na moeten denken, maar toen dachten we alleen aan esthetiek....)

Nu gaan we het een en ander toch aanpassen om wat veiliger te zitten. De ramen boven hebben we nu gedaan met de axxa Oyster, een van de weinige raambomen met skg2. En eerlijk is eerlijk, het zit steviger dan ik verwacht had.

Echter heb ik nu nog 2 uitdagingen:

1) ramen beneden, hoe leuk die axxa Oyster ook is, die komt niet door de WAF heen voor beneden. Hier zie ik nu 3 opties:
2x skg1 opbouw raamslot van Artitec in jaren 30 stijl. (Kostbaar vergeleken met dx opbouw sloten skg1)
2x skg1 raamboom van Artitec, (zelfde verhaal als hierboven, maar dan nog kostbaarder )
Of een meerpunts sluiting in(laten)frezen, echter er is niet super veel hout. Max 5cm maar weet ook niet of er speling met het raam moet blijven.

2) openslaande deuren.
We hebben 2 orginele openslaande deuren, en 1 wat recentere. De orginele sluiten met een soort messing groef systeem, dus hier iets infrezen gaat niet.
Skg deur espagnoletten komen niet door de WAF (wat ik begrijp, die dingen zijn echt goed lelijk)
Hier zat ik te denken om zelf dx pensloten in te bouwen met skg2.
Echter vraag ik me hier vooral af of ik ze dan in beide deuren moet doen of dat 1 genoeg is, en of alleen boven voldoende is of dat onder aan de deur ook een grendel moet zitten?

En over het infrezen, ik heb een boven frees, echter heb ik nog nooit een meerpuntssluiting gefreesd, is dit een beetje zelf te doen met mallen of gaat dit toch wat ver voor 1 keer en beter om het uit te besteden?

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-04 21:34
@fjux Heb je bij de pechvogels al eens gevraagd en/of gezien wat er stuk gemaakt was?

Buiten dat: Je kan allerlei sloten vervangen, maar een klein ruitje kapot tikken is vaak al voldoende om snel binnen te komen.
Eventueel al eens nagedacht over een rolluik op bepaalde plekken van het huis?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:53
D_Jeff schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:12:
@fjux Heb je bij de pechvogels al eens gevraagd en/of gezien wat er stuk gemaakt was?
offtopic:
Uiteraard een terecht punt v.w.b. "echte" beveiliging. Maar mogelijk dat een verzekering er ook iets van vind? Als de verzekering bepaalde sloten vereist is het wel leuk dat je weet dat bij de buren een raampje is ingetikt, maar als ze bij jou inbreken en je hebt niet de juiste sloten kan het dus wel eens "tegen vallen" v.w.b. verzekering?

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:32
D_Jeff schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:12:

Buiten dat: Je kan allerlei sloten vervangen, maar een klein ruitje kapot tikken is vaak al voldoende om snel binnen te komen.
Eventueel al eens nagedacht over een rolluik op bepaalde plekken van het huis?
Ramen opengebroken met een koevoet.

En mijn vraag gaat ook niet over alles, want ja als ze binnen willen komen komen ze er altijd wel in. (Skg2 is ook maar een paar min vertragend) Maar dat is geen reden om dan maar niets te doen aan beveiliging.

Rolluiken is geen optie, het gaat mij nu echt om de skg sloten/beveiliging.

[ Voor 4% gewijzigd door fjux op 06-04-2026 07:07 ]

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20
fjux schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:04:
[...]

Ramen opengebroken met een koevoet.

En mijn vraag gaat ook niet over alles, want ja als ze binnen willen komen komen ze er altijd wel in. (Skg2 is ook maar een paar min vertragend) Maar dat is geen reden om dan maar niets te doen aan beveiliging.

Rolluiken is geen optie, het gaat mij nu echt om de skg sloten/beveiliging.
En een goed alarmsysteem?

Adjust non olet, plerumque...

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
anderhalf jaar geleden wilde ik vanuit onze bijkeuken naar buiten boren om de aanvoer van onze warmtepompboiler aan te leggen. Muur was van binnen gipsplaat en van buiten houten schroten zo leek het. Was ook niet iets om over te twijfelen want het hele huis is HSB. Halverwege de muur was er een bijzonder geluid te horen wat ik tijdens boren nog nooit gehoord had. Boor eruit, blik in het gat leerde me dat er een plaat glas zat... Ik wilde toch door zonder verder iets te moeten slopen dus met een hamer in dat gat het glas stukgeslagen, vanaf buiten ok dezelfde plek ook geboord en 160mm aerfoam kon erdoorheen.
Ik wilde toch weten waarom er glas in die muur zat dus vandaag muurtje ontmanteld van buiten af.

Zo begon de dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvI70XR3NaTyJxXzCPFCYGVtf30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyhfhgqjS3sHNoUNt9c2GM8X.jpg?f=fotoalbum_large

Paar planken los, alle soorten isolatie restjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1fVOlt_17QI4b7v37KUs2KD8ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfXWkqPQfWZ2lkCf2kzLym86.jpg?f=fotoalbum_large

Glas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PinBPoKh_9G_1uNfLOcJeXKIpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdIyujYAf8k6sXAFUWDppTF1.jpg?f=fotoalbum_large

Stuk glas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic_jDkPxw_iTErc2atIvIp7FWGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9AG6zRNWIgMo74gVhdLkr8X.jpg?f=fotoalbum_large

Restjes steenwol:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jo8h0uGDUvot4gqGwCT5v3TWV00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpDFitCEWn7GiQOGzcBYhizw.jpg?f=fotoalbum_large

Nog meer restjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dG2J-LZeKnitD6mOmExme34lIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxQr7B1VWcwaKlcINUqUeoR0.jpg?f=fotoalbum_large

Wat het ooit was, een kozijn met glas en een deur ineen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wx0wQJ1XMeDrqhYumNtsyVu2aNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gOpf56Wf0PCZOLowrg0oisq.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort wordt de deur vervangen door kunststof, dus daar moet ik even een oplossing voor bedenken. Dat glas eruit halen, een stevige constructie erin maken en dan lekker dik isolatie in de rest van de muur en Keralit eroverheen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:02

DropjesLover

Dit dus ->

Tweede Paasdag, altijd een mooie dag om te klussen!

Project laadpaal...
Met gelijk 6mm2 3 fase kabel, zodat het ook voor de toekomst goed is voor 22kW laden.

Er loopt al een 3-fase kabel door de kruipruimte van meterkast naar garage. Deze wordt ook vervangen zodat alles het zelfde is en voor grote vermogens.

Stap 1, gat graven onder de funderingsbalk (50cm hoog/diep) door. Het gat buiten was er snel genoeg.
Helaas was in die hoek in de kruipruimte onder de garage een lading zwart beton met kiezels gestort. En bij het graven... Wortels. Heel veel wortels. Leuk joh, bomen naast je huis...
Dat was veruit het meest tijdrovende.
En de 5G6 YmKV kabel door de 19mm grijze buis krijgen. Teflon spray hielp enorm, maar toch, k karwei.

Even beugels tegen de muur buiten en in de kruipruimte, bedraden was fluitje van een cent.
Nadeeltje, Victron heeft wel een verzwakt deel in de behuizing voor de wartel, maar die krijg je er zelf niet uit. 28mm gatenboor. Had ik niet, dus naar de Hornbach. En die hebben... 27 en 29mm, geen 28 :X
27mm en wat uitveilen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYogyoQ2j0sUtDGim_ZXFX2lVMc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLmmQ3kropOaYbJvRbnh0xqj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPYY7YXWRfKxyVLErOlH1K9h-eE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUmRBmiW9XeHTE2vHazsh6ng.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WLbh2yKNAgZ2SOg190Swncrm1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2z0ltdGqqGDR2XY4vDVOTyN2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl9pdaZp1niJMclHKY3c0BiSbto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGy3necYgIQZKxhxyrs9jz1f.jpg?f=fotoalbum_tile
Toen was de dag weer voorbij.

Komende dagen ergens de lasdoos ophangen, overige kabels trekken. Zou makkelijker moeten gaan, de tunnel onder de funderingsbalk is er al voor andere kabels.
Wel even kijken of die 3 x 5G6 met lasdoppen in een standaard Attema 95x95x45 lasdoos past...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:25
DropjesLover schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:43:
Tweede Paasdag, altijd een mooie dag om te klussen!

Project laadpaal...
Met gelijk 6mm2 3 fase kabel, zodat het ook voor de toekomst goed is voor 22kW laden.

Er loopt al een 3-fase kabel door de kruipruimte van meterkast naar garage. Deze wordt ook vervangen zodat alles het zelfde is en voor grote vermogens.

Stap 1, gat graven onder de funderingsbalk (50cm hoog/diep) door. Het gat buiten was er snel genoeg.
Helaas was in die hoek in de kruipruimte onder de garage een lading zwart beton met kiezels gestort. En bij het graven... Wortels. Heel veel wortels. Leuk joh, bomen naast je huis...
Dat was veruit het meest tijdrovende.
En de 5G6 YmKV kabel door de 19mm grijze buis krijgen. Teflon spray hielp enorm, maar toch, k karwei.

Even beugels tegen de muur buiten en in de kruipruimte, bedraden was fluitje van een cent.
Nadeeltje, Victron heeft wel een verzwakt deel in de behuizing voor de wartel, maar die krijg je er zelf niet uit. 28mm gatenboor. Had ik niet, dus naar de Hornbach. En die hebben... 27 en 29mm, geen 28 :X
27mm en wat uitveilen...
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Toen was de dag weer voorbij.

Komende dagen ergens de lasdoos ophangen, overige kabels trekken. Zou makkelijker moeten gaan, de tunnel onder de funderingsbalk is er al voor andere kabels.
Wel even kijken of die 3 x 5G6 met lasdoppen in een standaard Attema 95x95x45 lasdoos past...
Verstandig om 6mm2 te leggen, hier ook gedaan, destijds niet over nagedacht dat ik dan op 1 fase ook met meer dan 3,6kW kan laden, wat ik nu overigens wel doe als ik veel opwek (8,4kWp) waarbij 5,4kW niet ongewoon is.

Mooie C25 Alamat ertussen knallen, waarbij je mooi op de 80% grens continu kan door laden.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

elektriekert schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:41:
[...]

Verstandig om 6mm2 te leggen, hier ook gedaan, destijds niet over nagedacht dat ik dan op 1 fase ook met meer dan 3,6kW kan laden, wat ik nu overigens wel doe als ik veel opwek (8,4kWp) waarbij 5,4kW niet ongewoon is.

Mooie C25 Alamat ertussen knallen, waarbij je mooi op de 80% grens continu kan door laden.
Nee, gewoon een B16 300mA er tussen gezet.
We hebben nu een plug in hybride die met 1,4kW laadt. Voor bezoekers is die 11kW meer dan prima.

En weet je wat een 3x35A aansluiting kost per maand :X

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• elektriekert
DropjesLover schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:53:
[...]

We hebben nu een plug in hybride die met 1,4kW laadt. Voor bezoekers is die 11kW meer dan prima.

Waarom zou je een 3x35A nemen? Om selectief te zijn?
De reden dat ik met 20A wil laden is zodat in de "Eco+" laagstand van mijn laadpaal met een hoger Amperage kan laden. De laadpaal kan automatisch switchen tussen 1 en 3 fasen maar dat vind de auto niet leuk als het te vaak gebeurt en dan gaat de BMS in beveiliging van de auto 8)7
Op 1 fase kan ie dan van 1,4kW naar 4,2kW toe zonder dat ie gaat switchen

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

elektriekert schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 06:26:
[...]

Waarom zou je een 3x35A nemen? Om selectief te zijn?
De reden dat ik met 20A wil laden is zodat in de "Eco+" laagstand van mijn laadpaal met een hoger Amperage kan laden. De laadpaal kan automatisch switchen tussen 1 en 3 fasen maar dat vind de auto niet leuk als het te vaak gebeurt en dan gaat de BMS in beveiliging van de auto 8)7
Op 1 fase kan ie dan van 1,4kW naar 4,2kW toe zonder dat ie gaat switchen
Selectiviteit is gewoon opgenomen in de norm.
Plus dat we al full electric zijn thuis, dus 22kW + warmtepomp + de Quooker die even aan springt (of de wasmachine of, of) tript de hoofdzekering al.

En voor ons de komende jaren geen noodzaak, dus.
Maar wel voorbereid op de toekomst.

Overigens, 22kW is al 32 tot 35A (afhankelijk van cos φ 1 - 0,9). 11kW laden is al 16 - 17A, dus dat zet die groep al echt heel vol, en de fase heel vol wanneer ook een 8A / 2kW apparaat bij springt op die fase.

[ Voor 16% gewijzigd door DropjesLover op 07-04-2026 10:11 ]

BThGvNeOA

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-04 09:53
ErA schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:27:
[...]

Wat strak afgewerkt zeg. (alles trouwens in de foto.

Die plinten :9~ .

Is dit al lang? want het ziet er allemaal uit alsof het net uit het cellofaan komt.

Welke led strips zijn het precies?

Mijn hele huis hangt vol met hue. Maar buiten heb ik 1 slinger van innr. Het nadeel hiervan is dat hij niet perfect meestart met hue: Als een scene start op 60% gedimd, dan kan die slinger soms op 100% starten. Heb jij dat ook?
Bedankt! Het is inderdaad allemaal nog vrij nieuw, het huis zelf is vorig jaar opgeleverd, we zijn nog volop binnen en buiten bezig.

Ik heb deze ledstrips gebruikt met een zigbee controller, werkt prima en draait mee op de scenes van de rest van de woonkamer.

De zuilen waar de schappen aan vast zitten heb ik zelf gemaakt, daarin zitten buisjes vanaf de schappen naar de onderzijde waar de voeding en controller ligt.
Dat was wel precies boren. :+

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-04 09:10
Ik heb een vraag voor mijn badkamer project, ik wil de verlichting via een schakel dimmer dimbare led spots aan uit laten gaan, en met deze zelfde schakelaar wil ik ook de badkamer ventilatie aan laten gaan (Heeft ingebouwde vertragingstimer), nu is de badkamer ventilator natuurlijk niet geschikt om via een dimmer aan te sturen. Ik zit te denken om dit op te lossen door er een relais tussen te zetten, dus zodra via de dimmer de verlichting aan wordt gezet, hij via het relais gewoon ongedimd 230V naar de ventilator stuurt.

Alleen heb al even gezocht naar relais hiervoor maar ik heb eigenlijk geen idee wat voor relais ik moet hebben. Ik sta open suggesties.

Advanced sheep-counting strategies

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DropjesLover schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:53:
[...]

Los van het feit dat je die misschien kunt aanvragen, maar het niet gezegd is dat je hem ook krijgt (en al helemaal niet op korte termijn)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-04 12:40
Ik ben voornemens om een nieuwe vloer te maken in een(tuin)kamer. Huidige vloer eruit tot het zand. Isolatie, nieuwe beton/smeervloer en dan tegels.

Ik zou hier graag ISDE subsidie voor ontvangen (de subsidie voor de vloerisolatie is te verwaarlozen met het verdubbelt ook de subsidie van mijn nieuwe kozijnen/glas.

Op de site van ISDE staat "Het isolatiemateriaal wordt tegen de onderkant of aan de bovenkant van een bestaande vloer aangebracht."

Nu weet ik niet precies hoe ik dat moet zien. Want als ik het zo lees lijkt de manier waarop ik het wil doen niet aan de voorwaarden te voldoen?

Louzy#2475

• elektriekert
DropjesLover schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:44:
[...]

Selectiviteit is gewoon opgenomen in de norm.
Plus dat we al full electric zijn thuis, dus 22kW + warmtepomp + de Quooker die even aan springt (of de wasmachine of, of) tript de hoofdzekering al.

En voor ons de komende jaren geen noodzaak, dus.
Maar wel voorbereid op de toekomst.

Overigens, 22kW is al 32 tot 35A (afhankelijk van cos φ 1 - 0,9). 11kW laden is al 16 - 17A, dus dat zet die groep al echt heel vol, en de fase heel vol wanneer ook een 8A / 2kW apparaat bij springt op die fase.
Ik begrijp het punt dat je wil maken, maar daarvoor heeft je laadpaal toch CT spoelen? Die zorgen dat ie nooit meer kan trekken dan dat er beschikbaar is

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

elektriekert schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:55:
[...]

Ik begrijp het punt dat je wil maken, maar daarvoor heeft je laadpaal toch CT spoelen? Die zorgen dat ie nooit meer kan trekken dan dat er beschikbaar is
In de huidige setup is hij gewoon dom/eenvoudig, dus weet niet hoeveel beschikbaar is, cq er is oneindig beschikbaar :P

Ik doe hem in de software begrenzen op 11kW.

BThGvNeOA

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-04 13:27
louzy82 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:13:
Ik ben voornemens om een nieuwe vloer te maken in een(tuin)kamer. Huidige vloer eruit tot het zand. Isolatie, nieuwe beton/smeervloer en dan tegels.

Ik zou hier graag ISDE subsidie voor ontvangen (de subsidie voor de vloerisolatie is te verwaarlozen met het verdubbelt ook de subsidie van mijn nieuwe kozijnen/glas.

Op de site van ISDE staat "Het isolatiemateriaal wordt tegen de onderkant of aan de bovenkant van een bestaande vloer aangebracht."

Nu weet ik niet precies hoe ik dat moet zien. Want als ik het zo lees lijkt de manier waarop ik het wil doen niet aan de voorwaarden te voldoen?
Over het algemeen slopen mensen niet hun vloer eruit, vandaar de formulering "bestaande vloer". Kwestie van handig op de offerte/factuur laten zetten. Er zit geen subsidie op beton, dus goed gescheiden houden, 2 losse facturen zou helpen.
Of volgorde aanpassen, eerste beton, daarna isolatie. Dan klopt het sowieso :+

• No Hands
louzy82 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:13:

ISDE is alleen voor het isoleren van bestaande situaties. Jij isoleert een nieuwe vloer en zou daar op deze manier dus geen subsidie voor krijgen. Wel als je het volgiet met schuimbeton of als het op de ISDE manier op de factuur van de aannemer komt te staan. Als je het namelijk zelf gaat doen krijg je sowieso geen subsidie.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:00

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@louzy82 Zand is toch ook een soort van vloer? :+ Daar bovenop komt dus je isolatie ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-04 12:40
chrisborst schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:45:
[...]

Over het algemeen slopen mensen niet hun vloer eruit, vandaar de formulering "bestaande vloer". Kwestie van handig op de offerte/factuur laten zetten. Er zit geen subsidie op beton, dus goed gescheiden houden, 2 losse facturen zou helpen.
Of volgorde aanpassen, eerste beton, daarna isolatie. Dan klopt het sowieso :+
Ik denk dat ik het dan laat formuleren als:
Slopen cementvloer, isoleren op bestaande betonvloer, storten nieuwe cementvloer, tegelen

Louzy#2475

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:01
pekelveld schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:07:
Ik heb thuis binnenkort ongeveer 45 m2 aan tegelvloer te verwijderen. Het is de originele tegelvloer (huis eind jaren 70). Ik vermoed dat er tegellijm gaat achterblijven. Dat wordt dus schuren, want daarna moeten er fermacell platen op komen.Nu kan ik twee dingen doen:
  • Beton schuurmachine huren. Kost een paar honderd euro, als je zo'n ding van 400mm huurt.
  • Zelf een machine kopen. Dat wordt dan wel een 125mm apparaat.
Ik neig naar het tweede. Vele malen goedkoper, en daarna weer verkoopbaar. Kost natuurlijk wel een bak extra inspanning vanuit mezelf, maar op zich is dat geen probleem.
Ik heb gekeken, er is veel te koop, met flinke prijsverschillen uiteraard. Ik kijk nu naar zoiets:
  • Machine van HBM. Lekker goedkoop (90 EUR). Ik heb er ook een sleuvenfrees van, werkt prima voor incidenteel werk.
  • Machine van Makita. Slag duurder (iets meer dan 300 EUR). Mijn andere gereedschap is in basis ook van Makita, prima kwaliteit.
Iemand ervaring met 1 van beide? Na de 45 m2 (en nog 5 m2 muurtegels boven het aanrecht) kan hij voorlopig de kast / de verkoop in, dus het is voor incidenteel werk.

Qua komschijven heeft HBM schijven met dubbele rij voor een tientje. Daar kan je er nog eens een extra van oproken.
Ga voor de betere machine icm goede kwaliteit schijven. Daar zul je geen spijt van krijgen.
Zorg ook voor goede stofafzuiging en een goed stofmasker (geen mondkapje).

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42
Asteroid9 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:31:
[...]

Dat is vast en zeker een gewone 110 ja, PE is wat ongebruikelijk aangezien je bijna altijd PVC tegenkomt, maar dat maakt voor de sprongbocht niks uit.

Je zal hem wel een eind vrij moeten kappen natuurlijk maar met wat beleid moet dat prima lukken.
Het was inderdaad 110. Ik keek er vreemd tegen aan omdat de beschermkap nog voor het grootste deel over de buis zat. bij het vrij maken van de buis kwam ik hier achter.

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-04 11:18
Iemand een idee hoe ik de rand van deze cirkel kan afronden? Ik ben een vensterbank omlijsting aan het maken en daar komt een opbouw rond stopcontact op. Ik vond het mooier om het iets te laten verzinken. Het 'gat' is 7mm diep. Dikte van de plank is 20mm (eiken). Een kantenfrees met onderlager werkt niet want het is te ondiep. Iemand een idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xIxQrY_wqhNS6119kySLwcqd_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Us3Yw8xU4PbVJUnUELoy77ny.jpg?f=fotoalbum_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@webber87 Met een houtbeiteltje met de juiste vorm (ik heb ze hier liggen, erfstuk van opa) het meeste weghalen en daarna schuren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:01
Denman_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:37:
[...]

Ga voor de betere machine icm goede kwaliteit schijven. Daar zul je geen spijt van krijgen.
Zorg ook voor goede stofafzuiging en een goed stofmasker (geen mondkapje).
Er is hier een Festool midi AC, dus komt goed. Ben wel benieuwd of de reguliere slang afdoende afzuigt of dat de grotere diameter slang van Festool beter werkt. Vind ik wel veel geld. Eerst maar eens proberen met de standaard.

Stofmasker is inderdaad een must, heb ik een jaar of twee geleden maar eens wat meer geld tegenaan gegooid. Nooit spijt gehad.

Tips voor een goede (prijstechnisch interessante) schijf?

• The Eagle

The Eagle

webber87 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:18:
Iemand een idee hoe ik de rand van deze cirkel kan afronden? Ik ben een vensterbank omlijsting aan het maken en daar komt een opbouw rond stopcontact op. Ik vond het mooier om het iets te laten verzinken. Het 'gat' is 7mm diep. Dikte van de plank is 20mm (eiken). Een kantenfrees met onderlager werkt niet want het is te ondiep. Iemand een idee?[Afbeelding]
Een goede guts met de juiste vorm en een vaste hand gaat wel werken.
Guts is tevens volgens mij het "houtbeiteltje in de juiste vorm" waar @Andrehj op doelt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• webber87
Ahh goed idee! Met een rondje hout met schuurpapier oid eromheen leek mij niet echt een goed idee. Een gutsbeitel. Had het ook even voorgelegd aan AI en die raadt een 6/12 rechte guts, gebogen snede aan). Probeer het nu even te vinden via Ali - (Altijd een hel om de juiste zoekterm te vinden....) Baptist is net even te duur voor een enkele ronding. Zal eerst proberen op een teststukje, om een beetje gevoel te krijgen in het 'gutsen', Thanks!

[ Voor 6% gewijzigd door webber87 op 08-04-2026 21:54 ]

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09

ErA

Ik ben een enorme fan van Philips hue. op 2 lampen en 2 relais na is alles in huis van philips en heb ik overal wall switches en op iedere kamer een afstandbediening

En met alles van Philips, werkt het ook echt perfect.

Van de winter had ik een festavia slinger kocht voor een uitermate goede deal (20 meter voor 130 euro ofzo). En zoals ik gewend ben van Philips (of signify) is de kwaliteit van de verlicht uitmuntend.
Maar ik had nog altijd geen goede bestemming voor de slinger.

Tot gisteravond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw9t9W3GK6D8qjFlvmog2uYXg68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YACqhnXnmatWYEzTsR6TawZp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5hSLKGReIx5DM-zdcJITtAYPYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2L16IGtcZUrEmu9GOeJT1ER.jpg?f=fotoalbum_large

En nu philips ook de Festavia Globe heeft, wordt de peertjesslinger binnenkort ook nog vervangen.
Hilarisch om midden in de nacht alle lichten op "Helder" te gooien. Ondanks dat bijna alles indirecte verlichting is is het dan net alsof het 3 uur 's middags is 8)

• webber87
ErA schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:56:
Ik ben een enorme fan van Philips hue. op 2 lampen en 2 relais na is alles in huis van philips en heb ik overal wall switches en op iedere kamer een afstandbediening

En met alles van Philips, werkt het ook echt perfect.

Van de winter had ik een festavia slinger kocht voor een uitermate goede deal (20 meter voor 130 euro ofzo). En zoals ik gewend ben van Philips (of signify) is de kwaliteit van de verlicht uitmuntend.
Maar ik had nog altijd geen goede bestemming voor de slinger.

Tot gisteravond:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En nu philips ook de Festavia Globe heeft, wordt de peertjesslinger binnenkort ook nog vervangen.
Hilarisch om midden in de nacht alle lichten op "Helder" te gooien. Ondanks dat bijna alles indirecte verlichting is is het dan net alsof het 3 uur 's middags is 8)
Zal de rest van de Vinex blij mee zijn ;)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

Reinier

\o/

En elke (amateur)astronoom.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
webber87 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:12:
[...]

Een rosse buurt in je wijk *O*

• webber87
Haha ja, einde hobby.

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09

ErA

webber87 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:12:
[...]

Nah we boffen echt. Ik heb 4 jaar geleden mijn vaders huis gekocht. Verhuisd ván een Vinex-achtige wijk, terug naar mijn ouderlijk huis. (bouwjaar 1980) Beste besluit ooit.

Vrij uitzicht naar achteren. De achterliggende huizen staan op ruim 50 meter. Daar tussen is het allemaal tuin.

Zodra de haag van het perceel achter ons in volle bloei staat waan je je gewoon buitenaf.

Een heerlijk briesje de hele dag en de zon tot 's avonds laat. Helemaal op het hoge gedeelte van de tuin (split level woning, de tuin begin op +1,25 meter.) Volledig auto luw aan de voorkant, dubbele oprit..

En de beste buren die een mens zich kan wensen. Nee: Dat had de Vinex wijk niet.

Jullie reacties stimuleren me om nóg meer Lumen te installeren O+

[ Voor 6% gewijzigd door ErA op 08-04-2026 22:46 ]

• elektriekert
ErA schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:42:
[...]

Nah we boffen echt. Ik heb 4 jaar geleden mijn vaders huis gekocht. Verhuisd ván een Vinex-achtige wijk, terug naar mijn ouderlijk huis. (bouwjaar 1980) Beste besluit ooit.

Vrij uitzicht naar achteren. De achterliggende huizen staan op ruim 50 meter. Daar tussen is het allemaal tuin.

Zodra de haag van het perceel achter ons in volle bloei staat waan je je gewoon buitenaf.

Een heerlijk briesje de hele dag en de zon tot 's avonds laat. Helemaal op het hoge gedeelte van de tuin (split level woning, de tuin begin op +1,25 meter.) Volledig auto luw aan de voorkant, dubbele oprit..

En de beste buren die een mens zich kan wensen. Nee: Dat had de Vinex wijk niet.

Jullie reacties stimuleren me om nóg meer Lumen te installeren O+
Zoals mijn buurman zou kunnen zeggen: "meer lumen, is meer beter"

Die had de LED -verlichting uit kunnen vinden zeg maar. :9

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:44
Iemand een idee hoe ik de rand van deze cirkel kan afronden? Ik ben een vensterbank omlijsting aan het maken en daar komt een opbouw rond stopcontact op. Ik vond het mooier om het iets te laten verzinken. Het 'gat' is 7mm diep. Dikte van de plank is 20mm (eiken). Een kantenfrees met onderlager werkt niet want het is te ondiep. Iemand een idee?[Afbeelding]
Als je wel graag de kantenfrees wilt gebruiken, kun je een ronde mal maken en een kopieerring gebruiken.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een ronde mal gebruiken, hierdoor heb je geen geleider onder je frees nodig en past het wel weer :)

Dan kun je met een kopieerring de klus klaren. Zelfs in een ondiep gat.

• webber87
Boudewijn schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:46:
[...]

Een ronde mal gebruiken, hierdoor heb je geen geleider onder je frees nodig en past het wel weer :)

Dan kun je met een kopieerring de klus klaren. Zelfs in een ondiep gat.
Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/_next/image?url=https%3A%2F%2Fecotools.nl%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fn%2Ff%2Fnf631074032_1_8.jpg&w=1200&q=75

Bedoel jij dan een kwartrondfrees zoals bovenstaande? Het gat is gemaakt met mal dat ik gezaagd heb met een gatenboor in 18mm mdf en daar met een spiraalfrees met bovengeleider. De meeste afrondfrezen hebben altijd een lager aan de onderzijde. Met deze kwartrondfrees kan ik dan de mal gebruiken en het rechte deel (weet de naam ff niet) van de frees gebruiken om te geleiden langs de rand van mijn MDF-sjabloon? Zo ja, dan wordt dat mijn aanpak denk ik.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

webber87 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:21:
[...]

[Afbeelding]

Bedoel jij dan een kwartrondfrees zoals bovenstaande? Het gat is gemaakt met mal dat ik gezaagd heb met een gatenboor in 18mm mdf en daar met een spiraalfrees met bovengeleider. De meeste afrondfrezen hebben altijd een lager aan de onderzijde. Met deze kwartrondfrees kan ik dan de mal gebruiken en het rechte deel (weet de naam ff niet) van de frees gebruiken om te geleiden langs de rand van mijn MDF-sjabloon? Zo ja, dan wordt dat mijn aanpak denk ik.
ik zou niet de as van het freesje gebruiken maar echt een aparte kopieerring nemen. Die is (al dan niet iets) groter dan de as van je freesje, dus je moet een grotere mal maken (niu ja gewoon uitboren dus) en die netjes centreren.

Je kunt evt ook een lager op dat freesje zetten maar dan moet je die wel goed klemmen. Het freesje zelf is wel correct.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 09-04-2026 15:38 ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:19

Rzaan

Altijd zoekende

Door er een mal op te zetten die (veel) groter is, en daar de rand van je zool van je frees in te laten draaien.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:07
Ik ben het beslag op een aantal binnendeur aan het vervangen, zowel een deur naar een trapkast (slot met sleutel) als een standaard binnendeur. Na een lange zoektocht naar beslag wat door de WAF heen kwam wat zaken gevonden en besteld. Tig keer gemeten, dus het moet goed zijn, toch?

Niet dus. Het beslag past perfect qua breedte (en hoogte) op de bestaande patentbouten máár het gat in deur (en het bestaande loopslot) voor de stift komt niet overeen met de positie die in mijn nieuwe beslag zit.

Heb ik nou toch verkeerd beslag gekocht omdat hier verschil in zit en ik een specifieke afmeting niet gecontroleerd heb? Zijn er loopsloten waar de stift op een andere positie zit om dit passend te maken? Of dien ik toch nieuwe gaten te boren voor de patentbouten om het te kunnen monteren? Wat ik eigenlijk had willen voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izbErcQywHRf3Rqmm_U8QIchFsA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5hOUWKrS1vvUvjOedYKAZ77y.png?f=fotoalbum_large

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:10
Hele vreemde schroeven gevonden in m'n huis: iemand de gouden tip hoe je dit er uit draait? Vaster wil wel ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuvBKvpk1MzVEDfm7OmW5r_qn-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9ZoNvthHAWo16Xv9B44p3eU.jpg?f=fotoalbum_large

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:33:
Hele vreemde schroeven gevonden in m'n huis: iemand de gouden tip hoe je dit er uit draait? Vaster wil wel ;) [Afbeelding]
Niet, dat is het idee van deze schroeven.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Hele vreemde schroeven gevonden in m'n huis: iemand de gouden tip hoe je dit er uit draait? Vaster wil wel ;) [Afbeelding]
Zijn anti-inbraakschroeven, dat een inbreker ze niet even snel kan losschroeven. Je kunt ze rustig uitboren met eerst een klein boortje, dan een grotere.

Of een spleet erin slijpen/zagen (multitool), zodat je er met een platte schroevedraaier in kunt.

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:24
https://www.onlinedeurbes...aakschroeven-verwijderen/

Ik lees ook dat mensen eenzelfde schroef in de schroefboormachine klemmen om zo zoveel mogelijk contactoppervlak te genereren en hem zo toch los krijgen.

Joejoe!

• Fr33z
Zwartoog schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:46:
[...]

Zijn anti-inbraakschroeven, dat een inbreker ze niet even snel kan losschroeven. Je kunt ze rustig uitboren met eerst een klein boortje, dan een grotere.

Of een spleet erin slijpen/zagen (multitool), zodat je er met een platte schroevedraaier in kunt.
Wat een troep! Ik vervloek de mensen die die rommel monteren :z . maar bedankt voor de tips, ik ga het proberen met een multitool.

• Bezulba
  • Laatst online: 15-04 08:35

Bezulba

Formerly known as Eendje

Fr33z schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:48:
[...]

Wat een troep! Ik vervloek de mensen die die rommel monteren :z . maar bedankt voor de tips, ik ga het proberen met een multitool.
Tis geen rommel, het is duidelijk geinstalleerd met een doel. Dat jij het vervelend vind maakt het nog geen rommel.

blup

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Fr33z schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:48:
[...]

Dat jij die dingen vervloekt was nu precies de bedoeling van diegene die ze gemonteerd heeft. Niet persoonlijk bedoeld naar jou, maar het is nu net de bedoeling dat ze niet makkelijk te verwijderen te zijn.

Zo te zien is het gebruikt bij montage van een horizontale stang bij een klapraampje zodat er niemand naar binnen kan door dit gat?

Van klussen krijg je grijze haren

• Zwartoog
@Fr33z Het is geheel is anti-inbraak. Waarom wil je dit zo graag verwijderen?

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Zwartoog schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:30:
Hij is pro-inbraak natuurlijk!

Of de schroeven zitten aan de binnenkant en hij wil het schild vervangen.

• Fr33z
Zwartoog schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:30:
Ik maak.me.nul.zorgen over inbraak. En het.is nu enkel.glas klapraam.en ik ga er vast triple glas in zetten. Ik vind dit dus superlelijk en tokkie qua uitstraling. En ja ik vervloek gerust mensen die dit soort vrij permanente oplossingen kiezen want een volgend persoon zit maar mooi met de lelijke rotzooi.

• Zwartoog
Fr33z schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:17:
[...]

Ik maak.me.nul.zorgen over inbraak. En het.is nu enkel.glas klapraam.en ik ga er vast triple glas in zetten. Ik vind dit dus superlelijk en tokkie qua uitstraling. En ja ik vervloek gerust mensen die dit soort vrij permanente oplossingen kiezen want een volgend persoon zit maar mooi met de lelijke rotzooi.
Tsja, ik maakte me ook nul zorgen over inbraak. Tot het een keer gebeurde. Dát geeft pas rotzooi. En een hoop gedoe, en een vrouw die zich niet meer veilig voelt. Dus toen ook dit soort rekjes geplaatst. Wel met diefvriendelijke schroeven.

Triple glas is wel lastiger in te slaan dan enkel glas. Sowieso veel harder, en je moet 3 keer slaan.

Maar voor glasvervanging moet het er sowieso uit, en het kozijn opnieuw geschilderd worden, dus komt een beetje beschadigingen ook wel goed.

• Fr33z
@Zwartoog vervelend om mee te maken lijkt me, kan me voorstellen dat het vooral wat met je gevoel doet. Ik geloof dus echt niet in 'inbraakwerende' schroeven en zou ze zelf niet toepassen. Mijn huis heeft genoeg andere manieren om binnen te komen ben ik bang.

Voor nu besloten er zo.goed en zo kwaad als t gaat omheen te schilderen en over half jaartje ga ik het kozij toch aanpassen en breek het er dan wel gewoo uit. Nog even de 'tralie/gevangenis'-vibes hier houden dus :-/ jammer dat er niet een makkelijker manier is maar het is maar ff zo. Thanks voor de adviezen.

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:48
Je geeft zelf ook al een deel van een mogelijk antwoord.
Vaster draaien totdat of de kop afbreekt of de schroef dol draait in het hout.
Andere mogelijkheid is om de kop eraf te slaan met hamer en beitel.
Eventuele rest van de schroef met een proppenboor uitboren.

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:05
gisteren een kastje gemaakt om straks lekker buiten het WK te kijken :-)

wordt opgeslagen in de klus garage, dus ff afdekplaat erop voor het stof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2CHm1W9uIrG95GdkVTu9u-vUVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5i5IXsnFmEc9ItivsABFAi44.jpg?f=fotoalbum_large

en straks lekker buiten kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqGo5qLuiWnKfsx87EpZVtGDMV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U10KRSWdATlWmLZ1D1bHhEL7.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
breagor schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
O+ En ook nog ruimte voor een koelkast en frietpan :+

• breagor
twain4me schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:07:
[...]

O+ En ook nog ruimte voor een koelkast en frietpan :+
Oeh, I like your way of thinking ! Goed idee _/-\o_
Ga ff kijken of ik een klein koelkastje kan vinden om erbij in kan bouwen, bodem plank heeft idd genoeg ruimte ervoor....
..

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:23
breagor schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:18:
[...]

Oeh, I like your way of thinking ! Goed idee _/-\o_
Ga ff kijken of ik een klein koelkastje kan vinden om erbij in kan bouwen, bodem plank heeft idd genoeg ruimte ervoor....
..
.. Dan staat er steeds iemand voor het beeld..
Ik zou de deur vd koelkast dan aan de achterkant maken😜

• marapuru
  • Laatst online: 01:01

marapuru

db.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik ben een mechanische ventilatie kanaal aan het aansluiten. Nu zit er in het beton tussen de verdiepingen nog een buis. Die wil ik gebruiken om het kanaal te verlengen naar de woonkamer.

Een 100mm spirobuis past er net niet omheen. En een 100mm verloopstuk krijg ik er ook niet in. Tenzij ik de buis ga insnijden en daarna induwen. Maar dat lijkt me voor ventilatiestroom niet bevorderlijk.

De binnenmaat van de oude buis is ca 95mm. Woning is uit de jaren 70. Waren er toen misschien andere maten?

Situatieschets:

Zolder:
- Zehnder Comfofan
- Buis naar 1e verdieping

1 verdieping:
- Bestaande aftakking naar badkamer
- afgedopte buis (95mm), die wil ik verlengen naar beneden
- op de vloer nog een open buis (95mm) daar moet de verlenging op aangesloten worden

Begane grond
- afgedopte uitgang boven keuken, daar moet ventiel op komen

In de woonkamer komt ook een RF co2 sturing.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met zoiets denk ik? https://www.ventilatiesho...g-voor-spirobuis-o-100mm/

Of bedoelde je dat met verloopstuk?

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:38
dremel sleufje inmaken of uitboren, zijn anti diefstal schroeven.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• marapuru
  • Laatst online: 01:01

marapuru

db.

Ja zoiets heb ik nu. Maar die past dus niet op die 95mm buis.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Selfquote uit: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
True schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:22:
Ik heb deze set: https://www.hbm-machines....enset-in-aluminium-koffer
[Afbeelding]

Komende black friday 3 jaar. Helaas is het foam aan de boren gaan plakken waardoor een groot deel van de boren niet meer bruikbaar is (kan niet meer goed in de kop bewegen van een SDS boor) het foam plakt rondom aan de boor en scheurt in delen af van wat er nog in de doos zit - ik kan ter verduidelijking v.d. week een foto maken. Nu kan ik hier natuurlijk over klagen, maar voor die 2 tientjes .. tja. Anderzijds ben ik absoluut tevreden over de set, zeer breed inzetbaar en passende maten.

Ik overweeg:
  1. schoonmaken van de huidige boren
  2. nieuwe set halen en die niet in de koffer plaatsen maar ergens anders
A: hoe kan ik de boren goed dan goed foam vrij krijgen zonder dat ik mijzelf of de boren beschadig?
B: waar kan ik de boren in bewaren dat ik niet over 2,5 jr exact hetzelfde probleem heb?
Had nog een andere set boren erbij gekocht zonder dat die geen opberger hadden. Uiteindelijk de boren schoon gemaakt met stickerverwijderaar wat goed werkte.

Mijn vrouw heeft na lief aankijken de naaimachine aangeslingerd en er twee stoffen hoezen voor gemaakt voor de kleine en grotere boren. Ben er blij mee, kan ze op een praktische manier opbergen en meenemen zonder dat ze overal heen gaan en ik ze kwijt raak of niet goed kan opbergen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZHilMvEFByJrAV4hr7iC2tWlpw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BTT0lf5ThYdMGAPaI4i1uwdu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2Fs_Yj14TdsJ5hdvgaBbVnKbM0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NNkTiDzT0KZ4OT6r6f1LkcZY.png?f=fotoalbum_tile
NB die grootste boren zijn dus een cm of 65 lang in totaal.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Naast de reeds geopperde suggesties:

Als je een ifixit setje hebt;
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0045/4092/4007/files/wcTdaEBPEVk5tAmX.jpg?v=1758550610
Met de 2e van links lukt het waarschijnlijk wel, mits ze niet mega vast zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 12-04-2026 16:18 ]

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Verder gegaan met project laadpaal.
Onder de funderingsbalk door tussen woning en garage ging na goed afrollen prima.
Daarna 1,5m buis er overheen zodat ik hem ook goed op kon hangen.

Omdat er een staalplaat in de vloer van de meterkast zit en alle andere plekken al gaten en kabels hebben... De pijp van de gasleiding doorgezaagd en die als doorvoergat gebruikt.
No worries, die pijp was al leeg want huis is al 6 jaar gasloos en de gasleiding verwijderd/er uit getrokken.
Vanwe de ruimte in de meterkast maak ik er een onder-invoer van
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSkGKXUWx67iMbLeFt8GRNEoOhk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBtZoEt3b2CwaRi0xmLomiqw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCvJbTQrhNyKzxHUF9ec0w56lIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5run6CXuBccsbI5MxvHy6dB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZjmDs1HPuOBzHtpJD-i3hZoP1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxBYVAq5yJuCsEt5d80TiDId.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH5RMhIVS5ub4SXOQumEzDMCkh8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akqezZIjUChx6OURIK1giSFj.jpg?f=fotoalbum_tile
Dinsdag komt de 3 fase B-type lekstroom beveiliging. Bleek dat die ook aangeraden is voor de laadpaal... €240 :F
Dan een moment vinden om de meterkast weer eens anders in te richten. Hoofdschakelaar van de rechter kast er uit pakken, alles goed aansluiten in de linker kast, dan is er plaats voor de lekstroom beveiliging en de B16 automaat...

En natuurlijk een fuckup...

Bij het frommelen ging 1 van de 2 plankdragers waar de waterontharder op staat los van de muur :X
Daar maar even 3 pootjes voor gezaagd en er onder gezet. Vond die plankdragers al zo-zo voor het gewicht (volgens mij dik 50kg met zout en water), maar dat was hoe de installateur het plaatste...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aho4omZALMJUZgCNOxq5ouUvwUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/za2YaxA8exuM9cQGG6tXxQL6.jpg?f=fotoalbum_large

BThGvNeOA

• koentjuh
  • Laatst online: 23:44
Bij onze verbouwing zijn de schakelpunten van de buitenscreens verplaatst van opbouw naar inbouw en net op een andere plek. Helaas zijn daardoor de bestaande kabels niet lang genoeg meer en zijn nieuwe kabels getrokken. Deze liggen nog spanningsloos in de bak van de screen. Vanaf de motor zit nog circa 30 cm oude kabel, de rest is afgeknipt. Vandaag wou ik de kabel aan de motor van de screen aansluiten, hele ding van de muur gehaald maar type screen is oud en de kabel gaat intern de motor in, die wil ik niet openen, kans is groot dat het dan niet meer werkt.

Hoe kan ik nu in de bak zelf de kabels aan elkaar sluiten? Het is kabel zonder massieve kern. Een lasdoosjes naast de screen is logisch, maar aangezien de kabel in de bak binnenkomt zoek ik een oplossing die minder zichtbaar is.

• Toppe
  • Laatst online: 19:51

Toppe

Oké ✅

DropjesLover schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:57:
Onder de funderingsbalk door tussen woning en garage ging na goed afrollen prima.

Omdat er een staalplaat in de vloer van de meterkast zit en alle andere plekken al gaten en kabels hebben... De pijp van de gasleiding doorgezaagd en die als doorvoergat gebruikt.
No worries, die pijp was al leeg want huis is al 6 jaar gasloos en de gasleiding verwijderd/er uit getrokken.
[Afbeelding]
Dinsdag komt de 3 fase B-type lekstroom beveiliging. Bleek dat die ook aangeraden is voor de laadpaal... €240 :F
Dan een moment vinden om de meterkast weer eens anders in te richten. Hoofdschakelaar van de rechter kast er uit pakken, alles goed aansluiten in de linker kast, dan is er plaats voor de lekstroom beveiliging en de B16 automaat...

Bij het frommelen ging 1 van de 2 plankdragers waar de waterontharder op staat los van de muur :X
Daar maar even 3 pootjes voor gezaagd en er onder gezet. Vond die plankdragers al zo-zo voor het gewicht (volgens mij dik 50kg met zout en water), maar dat was hoe de installateur het plaatste...
[Afbeelding]
Die brandblusser wil je echt niet gebruiken… rommel :D

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Toppe schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:42:
[...]

Die brandblusser wil je echt niet gebruiken… rommel :D
Is ook pas 10 jaar oud en ongebruikt. Maar het metertje staat nog steeds op druk.
Elke blusser met schuim (AB) is best rommel, maar beter dan het alternatief (brand, alles weg).
Toppe schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:06:
[...]

Dit is poeder… en schuim is tegenwoordig prima hoor. Helemaal als je de fluor vrije variant neemt ;)
Verrekt, het is inderdaad een poederblusser. Maar eens omwisselen voor schuim dan!

[ Voor 30% gewijzigd door DropjesLover op 12-04-2026 21:18 ]

BThGvNeOA

• Toppe
  • Laatst online: 19:51

Toppe

Oké ✅

DropjesLover schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:02:
[...]

Is ook pas 10 jaar oud en ongebruikt. Maar het metertje staat nog steeds op druk.
Elke blusser met schuim (AB) is best rommel, maar beter dan het alternatief (brand, alles weg).
Dit is poeder… en schuim is tegenwoordig prima hoor. Helemaal als je de fluor vrije variant neemt ;)

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
DropjesLover schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:57:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke laadpaal gaat het worden? De meeste laadpalen hebben geïntegreerde protectie tegen DC lekstromen, waardoor een type B aardlekschakelaar niet nodig is.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

KoHa schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:35:
[...]

Welke laadpaal gaat het worden? De meeste laadpalen hebben geïntegreerde protectie tegen DC lekstromen, waardoor een type B aardlekschakelaar niet nodig is.
Dacht ik ook. Het is een Victron, toch zeker een gerenommeerd merk. Iemand begon er over en ben toch eens internet en de handleiding in gedoken, daar staat dat de type B recommend is.
Wat vreemd is eigenlijk, want een standaard thuis lader CCS is gewoon wisselspanning

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 12-04-2026 21:49 ]

BThGvNeOA

• No Hands
koentjuh schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:38:
Bij onze verbouwing zijn de schakelpunten van de buitenscreens verplaatst van opbouw naar inbouw en net op een andere plek. Helaas zijn daardoor de bestaande kabels niet lang genoeg meer en zijn nieuwe kabels getrokken. Deze liggen nog spanningsloos in de bak van de screen. Vanaf de motor zit nog circa 30 cm oude kabel, de rest is afgeknipt. Vandaag wou ik de kabel aan de motor van de screen aansluiten, hele ding van de muur gehaald maar type screen is oud en de kabel gaat intern de motor in, die wil ik niet openen, kans is groot dat het dan niet meer werkt.

Hoe kan ik nu in de bak zelf de kabels aan elkaar sluiten? Het is kabel zonder massieve kern. Een lasdoosjes naast de screen is logisch, maar aangezien de kabel in de bak binnenkomt zoek ik een oplossing die minder zichtbaar is.
wago's?

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:16

MrScratch

I am rubber, you are glue

Oke, ik heb een flinke misser gemaakt. Ik boorde in een muur op een staaldraad en daarbij is aan de achterkant van de wand een enorm brok naar beneden gekomen. Ik zit nu met een gigantisch gat. Denk dat dit zo'n 20cm is van boven naar beneden en 10 cm van links naar rechts.. Diepte zo'n 4cm ongeveer op het diepste stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/978DLLauVggW90r8bZ6vKw7tnoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmgpIn5PuefxyD0cxdTEvAKI.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een tip hoe ik dit gat weer gevuld krijg? Voor het stucwerk zal ik een stukadoor moeten laten komen, verwacht ik.

Look behind you! A three headed monkey!

• koentjuh
  • Laatst online: 23:44
Dacht ik ook aan, maar de bak zelf is niet 100% waterdicht, dus weet niet of dat veilig blijft?

• MJV

MJV

MrScratch schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:37:
Oke, ik heb een flinke misser gemaakt. Ik boorde in een muur op een staaldraad en daarbij is aan de achterkant van de wand een enorm brok naar beneden gekomen. Ik zit nu met een gigantisch gat. Denk dat dit zo'n 20cm is van boven naar beneden en 10 cm van links naar rechts.. Diepte zo'n 4cm ongeveer op het diepste stuk.

[Afbeelding]

Iemand een tip hoe ik dit gat weer gevuld krijg? Voor het stucwerk zal ik een stukadoor moeten laten komen, verwacht ik.
Kan erger. Opvullen met gatenvuller, Renoband of iets dergelijks. Weet niet wat de muur afwerking is (lijkt wel structuurverf?) maar ook spack is in kleine spuitbusjes te koop in de bouwmarkt voor dit soort gevallen.

• MJV

MJV

koentjuh schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:38:

Je hebt hele kleine lasdoosjes/aftakdoosjes bij bijv. Elektramat, misschien passen die in de bak? Kunnen daar wago's in.

• The Eagle

The Eagle

koentjuh schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:51:
[...]

Dacht ik ook aan, maar de bak zelf is niet 100% waterdicht, dus weet niet of dat veilig blijft?
Dan moet er een kleine waterdichte (giet) nog omheen lijkt me.
Maar lastig te beoordelen zonder foto's, dus maak die een paar zou ik zeggen :)

• MrScratch

MrScratch

MJV schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:54:
[...]

Kan erger. Opvullen met gatenvuller, Renoband of iets dergelijks. Weet niet wat de muur afwerking is (lijkt wel structuurverf?) maar ook spack is in kleine spuitbusjes te koop in de bouwmarkt voor dit soort gevallen.
Oke, gelukkig dat het makkelijk op te vullen is. Afwerking is sierpleister gedaan door een stukadoor. Zal eens kijken of het met zo'n spuitbus een beetje gelijkend wordt.Dank voor de tip!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:09

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Trip down to memory lane!
Vroeger op de basisschool wist je dat je een topdag zou hebben, wanneer de TV het lokaal ingereden werd _/-\o_

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

Wat een vreemd gat, lijkt wel of iemand witte verf erin heeft gesmeerd. Je ziet gewoon de strepen van de kwast.

Was het al eerder een keer gerepareerd?

• twain4me

twain4me

True schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:48:

[...]

Had nog een andere set boren erbij gekocht zonder dat die geen opberger hadden. Uiteindelijk de boren schoon gemaakt met stickerverwijderaar wat goed werkte.

Mijn vrouw heeft na lief aankijken de naaimachine aangeslingerd en er twee stoffen hoezen voor gemaakt voor de kleine en grotere boren. Ben er blij mee, kan ze op een praktische manier opbergen en meenemen zonder dat ze overal heen gaan en ik ze kwijt raak of niet goed kan opbergen.
[Afbeelding][Afbeelding]
cool, ik ben beniewd hoe het gaat bevallen, toen ik een stoffen lap gebruikte bij het klussen (o.a. om gereedschap op te leggen) werdt ik helemaal gek van al het zaagsel wat er aan blijft hangen.

• t14wo
  • Laatst online: 01:05

[Afbeelding]

Heb je het stuk nog? Dan gewoon dat gebruiken, samen met wat gips om het weer terug te plakken en af te smeren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

twain4me schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:08:
[...]

cool, ik ben beniewd hoe het gaat bevallen, toen ik een stoffen lap gebruikte bij het klussen (o.a. om gereedschap op te leggen) werdt ik helemaal gek van al het zaagsel wat er aan blijft hangen.
Het zijn allemaal steenboren, dus weinig zaagsel verwacht ik :)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• MrScratch

MrScratch

Wolly schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:58:
[...]

Wat een vreemd gat, lijkt wel of iemand witte verf erin heeft gesmeerd. Je ziet gewoon de strepen van de kwast.

Was het al eerder een keer gerepareerd?
Dat witte was poging 1 om het afgevallen stuk weer terug te plaatsen met high-tack lijm. Maar dat kwam te ver naar voren door de dikte van de lijm, dus die heb ik er weer afgehaald. Inmiddels heb ik die witte lijm weer eraf geschraapt en is het weer gewoon grijs.
t14wo schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:10:
[...]

Heb je het stuk nog? Dan gewoon dat gebruiken, samen met wat gips om het weer terug te plakken en af te smeren.
Ja, dat heb ik nog. Dus misschien inderdaad een optie om dat terug te plaatsen na het afschrapen van de lijm van zowel het losse stuk als in het gat. Waarmee kan ik het dan het beste terug plaatsen, met gips zoals jij zegt? Blijft dat goed zitten?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008

[Afbeelding]

[Afbeelding]
offtopic:
[rant]
Wat heb ik daar altijd een hekel aan als de buren dat doen.
F1 kijken met de achterpui wagenwijd open. Terwijl ik de tijd niet heb om te live te kijken en dus pas vaak 's avonds rustig op de bank terug kan kijken.

Maar nee, TV moet goed hard aan dat vooral de hele straat kan horen dat hij met zijn pilsje op de bank F1 (of voetbal) zit te kijken. :X
#doemaarniet
[/rant]

*sowieso

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

True schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:48:

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Hey dat is sjiek!

dat ga ik eens aan de WAF vragen hierzo......we stikken in de resten stof van van alles en nog wat en ik heb ook van die joekels los in de lade liggen.....van grote 4kruis betonboren tot en met XL slangenboren voor in hout. Ik ga al een keer vakjes printen met de Bambu maar een hoesje voor zulke dure boren is goed plan.

thanks voor de tip. _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• copykat
  • Laatst online: 23:06

copykat

Good copy isn't bad

Ik zou eerder iets als fixnfinish of blokkelijm proberen om dat brok beton terug te plakken.. of misschien nog beter snelcement/reparatiecement.
Zal altijd zwakkeplek zijn met zo'n dunne laag hechtmiddel. Zal chemisch anker spul werken?( dat heeft de neiging in beton en steen te trekken om een bredere hechtlaag te maken.

En als ik helemaal denk aan pernamente oplossing , is dichten met reparatie cement goed vlak trekken met t beton en dan dat plekje opnieuw spachtelpoetsen misschien wel de meest stabiele oplossing. Dicht plakken blijf je ook zien.
( overigens een witte schrobborstel met plastic haren is top om de spachtelpoets structuur te simuleren als je scheurenkit gebruikt.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• twain4me

twain4me

True schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:37:
[...]

Het zijn allemaal steenboren, dus weinig zaagsel verwacht ik :)
dat snap ik : ;) , ik doelde meer op de meuk die bij mij dan doorgaans al op de werkplek aanwezig is of nog aan komt waaien. :+

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[Afbeelding]

Muur een beetje vochtig maken met de plantenspuit en dan vullen met snel gips van knauf. Dat kan je kopen in pakken 2.5kg. Opvullen tot een paar mm onder het oppervlakte zodat je het laatste stukje kan vullen met renoband. Dit is kant en klaar en zakt niet uit. Als dat droog is het spachtelwerk met een reparatie setje reconstrueren.

• breagor
DonJunior schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:02:
[...]
offtopic:
[rant]
Wat heb ik daar altijd een hekel aan als de buren dat doen.
F1 kijken met de achterpui wagenwijd open. Terwijl ik de tijd niet heb om te live te kijken en dus pas vaak 's avonds rustig op de bank terug kan kijken.

Maar nee, TV moet goed hard aan dat vooral de hele straat kan horen dat hij met zijn pilsje op de bank F1 (of voetbal) zit te kijken. :X
#doemaarniet
[/rant]
mijn dichtstbijzijnde buren zijn die huizen die je daar achter ziet, met het volume op beschaafd hoor je mekaar gelukkig totaal niet, een van de reden dat we hier naar verhuisd zijn :-) .....nee in een rijtjes huis zou ik me ook wel een keer bedenken, ben ik ook geen fan van...no worries

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
breagor schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:48:
[...]

mijn dichtstbijzijnde buren zijn die huizen die je daar achter ziet, met het volume op beschaafd hoor je mekaar gelukkig totaal niet, een van de reden dat we hier naar verhuisd zijn :-) .....nee in een rijtjes huis zou ik me ook wel een keer bedenken, ben ik ook geen fan van...no worries
hahaha ik ben gewoon arm ;(

*sowieso

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:21
MJV schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:54:
[...]

Let wel op dat bv Alabastine onderscheid maakt tussen gewone muurvuller en grote gaten vuller. Die laatste zakt niet uit en krimpt niet/minder: https://www.alabastine.nl...e-gatenvuller-kant-klaar/

• t14wo
  • Laatst online: 01:05
copykat schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:55:
Ik zou eerder iets als fixnfinish of blokkelijm proberen om dat brok beton terug te plakken.. of misschien nog beter snelcement/reparatiecement.
Zal altijd zwakkeplek zijn met zo'n dunne laag hechtmiddel. Zal chemisch anker spul werken?( dat heeft de neiging in beton en steen te trekken om een bredere hechtlaag te maken.

En als ik helemaal denk aan pernamente oplossing , is dichten met reparatie cement goed vlak trekken met t beton en dan dat plekje opnieuw spachtelpoetsen misschien wel de meest stabiele oplossing. Dicht plakken blijf je ook zien.
( overigens een witte schrobborstel met plastic haren is top om de spachtelpoets structuur te simuleren als je scheurenkit gebruikt.)
Ah daar is de chemisch anker! Ik was al bang dat deze vraag niet zou worden opgelost met een suggestie voor chemisch anker. :+

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
MrScratch schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:53:
[...]

Dat witte was poging 1 om het afgevallen stuk weer terug te plaatsen met high-tack lijm. Maar dat kwam te ver naar voren door de dikte van de lijm, dus die heb ik er weer afgehaald. Inmiddels heb ik die witte lijm weer eraf geschraapt en is het weer gewoon grijs.
[...]

Ja, dat heb ik nog. Dus misschien inderdaad een optie om dat terug te plaatsen na het afschrapen van de lijm van zowel het losse stuk als in het gat. Waarmee kan ik het dan het beste terug plaatsen, met gips zoals jij zegt? Blijft dat goed zitten?
Ik zou het losse stuk en het gat goed stofvrij maken en een paar druppels constructielijm gebruiken. Je moet wel even bedenken hoe je het kan fixeren want je moet het tijdens het droge van de lijm een paar uur klemmen.
Het zou mij niet verbazen dat je met andere, dikkere bevestigingsmiddelen zomaar een millimeter naar voren uit gaat steken.

• copykat
  • Laatst online: 23:06

copykat

Good copy isn't bad

t14wo schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:38:
[...]

Ah daar is de chemisch anker! Ik was al bang dat deze vraag niet zou worden opgelost met een suggestie voor chemisch anker. :+
Nouja die meuk die in zo'n ampul of spuit zit waarmee je draadeinden vast zet in een boorgat. Is dat een soort bruislijm? Want dan is t natuurlijk minder handig. Zet uit drukt t naar buiten.
Ik bedoelde een vloeibare lijmsoort die in de steen/beton zuigt en zo aan beide zijde een diepere grip heeft. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:18
CappieL schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:49:
[...]

Trip down to memory lane!
Vroeger op de basisschool wist je dat je een topdag zou hebben, wanneer de TV het lokaal ingereden werd _/-\o_
En helemaal als iemand een console meehad met Street Fighter. Ik denk dat dat nu niet meer kan :o

XXXVI

• Xavier
  • Niet online
Even dubbelcheck... Er is hier net HR++ glas geplaatst waarvan er 1 een satijnen afwerking heeft. Hoort die satijnen afwerking aan de buitenkant te zitten? Ik had die eigenlijk aan de binnenkant verwacht...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ajp9flqRVSWsFgbINYBtUFCxi9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqHgCHZlP5tVj9TIPSgbbVTI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjCr7NPowJzL47if1mTauvp4AWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7Mk5QMvYgJq3USeQDEIGdsj.jpg?f=fotoalbum_large

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:51
Xavier schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:22:
Even dubbelcheck... Er is hier net HR++ glas geplaatst waarvan er 1 een satijnen afwerking heeft. Hoort die satijnen afwerking aan de buitenkant te zitten? Ik had die eigenlijk aan de binnenkant verwacht...
Dat is maar net wat jij aangegeven hebt toch?
Wij hebben deze ook in de badkamer (triple-glas) maat bij ons zit hij aan de binnenzijde.
Degene die de ramen levert en plaatst bij ons heeft hier naar gevraagd waar we deze wilde hebben.

• twain4me

twain4me

Xavier schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het kan beide, heb je de sticker nog?
Pagina: 1 ... 491 492 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/