Please state the nature of the technical emergency
Je moet dan je connector warmmaken met de soldeerbout, en dan tin toevoegen op de connector.JBS schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:49:
Na het bevestigen van een langere kabel aan een 12V adapter, heb ik aan 't einde deze 'DC Jack Male 5.5mm naar Terminal Block' bevestigd. Werkt prima, maar wat kwetsbaar door de wat fragiele schroefverbinding.
Dit dacht ik op te lossen door bovenstaande connector te vervangen door deze https://www.tinytronics.n...c-jack-plastic-5.5mm-male
[Afbeelding]
Nu leek me dat een kwestie de twee draadjes solderen 'op de oogjes', maar dat lijkt niet de way to go, aangezien het soldeer niet lekker 'pakt' op die delen en als 't eenmaal vast zit, het niet werkt.
Ik zie vast iets over het hoofd, maar ik kan simpelweg niet vinden hoe dit dan zou moeten...
Bijvoorbeeld hier https://www.aposteriori.c...v3-multi-battery-charger/ zie ik dat er wel gesoldeerd is overigens.
Iemand?
//Edit: Hmz. Misschien is de lengte van die connector wel het probleem. De hiervoor gebruikte connector is net wat langer. Zal eens meten of toch gewoon 12V op zit.
Doe je dat? Dit soort dingetjes is normaliter prima te solderen.
Narrow path, te warm en de interne isolator tussen de polen smelt...Boudewijn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:36:
[...]
Je moet dan je connector warmmaken met de soldeerbout, en dan tin toevoegen op de connector.
Doe je dat? Dit soort dingetjes is normaliter prima te solderen.
Met schuurpapier wat krasjes maken op die soldeer plekken helpt ook.
Draad wat soldeer geven en dan soldeer vloeien op t pootje( inderdaad pootje warmen tot soldeer smelt) en draad tegenaan houden om te vermengen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Vergeet flux niet. Bijna wel het belangrijkste onderdeel.copykat schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:21:
[...]
Narrow path, te warm en de interne isolator tussen de polen smelt...![]()
Met schuurpapier wat krasjes maken op die soldeer plekken helpt ook.
Draad wat soldeer geven en dan soldeer vloeien op t pootje( inderdaad pootje warmen tot soldeer smelt) en draad tegenaan houden om te vermengen.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Is er ook een meer plug&play oplossing? Dus al la zo'n connector met schroefjes maar dan mét trekontlasting?
De Deur-kozijn-sets bij Hornbach zijn redelijk goed geprijsd.
Bijv. Binnendeur kozijncombinatie stomp links wit gegrond 56x120 mm, 211,5x88 cm voor EUR 179,95
Alternatief dat ik zie zijn Skantrae deur-kozijn-sets voor EUR 202, iets duurder maar alsnog goed betaalbaar, zeker nu met een 30% korting deal bij Praxis. Deuren zijn gelabeld als 'Can-do' merk, maar worden uitgeleverd door Skantrae.
Iemand ervaring met één van beiden of advies voor welke te kiezen?
Zat nog even terug te zoeken in het topic. Je geeft aan dat Cando troep is, maar Praxis geeft aan dat deze geleverd worden door Skantrae? Of heb je dat destijds verder uitgezocht? Vermoeden dat het gewoon allemaal dezelfde sets zijn.t14wo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:11:
[...]
Cando is wel troep hoor. Neem Svedex, Skantrae of Austria
Kijk hier eens: https://www.deurenexpress...rae-deurkozijncombinatie/
De ‘in dezelfde fabriek gemaakt als xyz A merk’ zijn populaire, haast niet te checken uitspraken die graag gemaakt worden.SquareOne schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:27:
[...]
Zat nog even terug te zoeken in het topic. Je geeft aan dat Cando troep is, maar Praxis geeft aan dat deze geleverd worden door Skantrae? Of heb je dat destijds verder uitgezocht? Vermoeden dat het gewoon allemaal dezelfde sets zijn.
Ik hanteer dat als met bij Praxis een hoofdmerk is, dan wil je het vooral niet.
In de tuin trof ik vorig jaar 3 ingegraven kabels aan die buiten gebruik waren gesteld (afgeknipt). Uiteraard zonder aardscherm
Ik heb die netjes afgemonteerd in nieuwe kabeldozen en nog 1 segment verlengd.
Ik heb nu dus:
aanvoer-van-binnen -> nieuwe kabeldoos
-> oude kabel -> nieuwe kabeldoos
-> oude kabel deel 1 -> nieuwe kabelverbinder (ivm beschadiging kabel)
-> oude kabel deel 2 -> nieuwe kabeldoos
-> oude kabel -> nieuwe kabeldoos (ondergronds met hars)
-> nieuwe kabel -> nieuwe kabeldoos
Alle kabeldozen behalve de ingegraven hebben ook een aftakking naar nieuwe wandcontactdozen.
Slechts een outlet (helemaal aan het eind) wordt op dit moment gebruikt.
Zijn er handigheden om de plek van de oorzaak te vinden? Anders wordt het dus een keer tijdens / na regen met een getripte aardlek naar buiten en binair zoeken (telkens op de helft van het niet werkende segment onderbreken)
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2026 18:24 ]
Ik ben benieuwd naar een oplossing, heb een waarschijnlijk gesmolten 5 aderige kabel ergens in de tuin lopen, die de aardlek inderdaad ook tript. Ik moet alleen 5600m2 afzoeken, dus minder dan een speld in een hooiberg....Rukapul schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:13:
Vandaag een klusje erbij gekregen waar ik weinig zin in heb: de aardlek tripte op de tuin tijdens de regenbui.
In de tuin trof ik vorig jaar 3 ingegraven kabels aan die buiten gebruik waren gesteld (afgeknipt). Uiteraard zonder aardscherm![]()
Ik heb die netjes afgemonteerd in nieuwe kabeldozen en nog 1 segment verlengd.
Ik heb nu dus:
aanvoer-van-binnen -> nieuwe kabeldoos
-> oude kabel -> nieuwe kabeldoos
-> oude kabel deel 1 -> nieuwe kabelverbinder (ivm beschadiging kabel)
-> oude kabel deel 2 -> nieuwe kabeldoos
-> oude kabel -> nieuwe kabeldoos (ondergronds met hars)
-> nieuwe kabel -> nieuwe kabeldoos
Alle kabeldozen behalve de ingegraven hebben ook een aftakking naar nieuwe wandcontactdozen.
Slechts een outlet (helemaal aan het eind) wordt op dit moment gebruikt.
Zijn er handigheden om de plek van de oorzaak te vinden? Anders wordt het dus een keer tijdens / na regen met een getripte aardlek naar buiten en binair zoeken (telkens op de helft van het niet werkende segment onderbreken)
Ten minste, ik ben aan dat dat snoer ergens aan vast zit...
De kabel verdwijnt onder de bestrating (asfalt) en daarna is er geen spoor meer van te bekennen, tenzij ik bij alle 20 de lichtpunten/electrapunten in de tuin de kabel uitgraaf en volg. Deze punten zijn echter allemaal verspreid rondom uitersten in de tuin, en vooral bij beplanting (grote rhodo's, oude bomen, et cetera). De kabels liggen over het algemeen gelukkig wel op 60cm diep...hfolkers schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:36:
Als die naald aan een draad zit die uit de hooiberg steekt heb je gelijk.
Ten minste, ik ben aan dat dat snoer ergens aan vast zit...
De grap is, sinds 10 jaar heb ik een nieuwbouwwoning (nu dus niet echt nieuw meer) en ik heb in die 10 jaar meer van klussen geleerd dan de jaren ervoor. Ik merk dat ik handiger word, maar bij deze klus liep ik toch ook tegen nieuwe dingen aan, met name de verlichting.
Zoon wilde graag PSV behang, kreeg PSV behang. Deze foto is nog van voor oplevering, en hier zat de plint, stopcontact en afwerklijst rechts er nog niet op (leverancier had helaas iets te kort geleverd
Eerste keer behangen trouwens, resultaat viel me niet tegen. Al hoor ik van iedereen dat vliesbehang heel wat makkelijker is dan ouderwets behang.
:strip_exif()/f/image/Z5myWRfV83yhWdmYY5cS36Mn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een IKEA KURA bed omgebouwd naar een hoogslaper en die zwart geverfd. Heb nagenoeg alles gerecycled, tot aan de dunne platen toe die nu in de achterwand verwerkt zijn. Heb er uiteraard wel iets hogere, maar ook dikkere poten onder gezet en het bed is verankerd aan de muur. Omdat er een kast aan de kopse kant staat is het bed min of meer ingebouwd en staat ie erg stabiel
Onder het bed een bureau met daarachter een lattenwand. Om de kosten enigszins te drukken dacht ik voor de Action lattenwanden te gaan, maar dat zou ik niet snel weer doen. Ze zien er goed uit, maar omdat ze niet lang genoeg zijn moet je ze op elkaar monteren en die lijn blijf je toch altijd zien. Hoewel er nu wel een monitor / TV voor hangt, dus dat beperkt het enigszins. Ook zit er heel licht kleurverschil in de panelen, wat je met doorlopende panelen natuurlijk niet hebt. Maar uiteindelijk ziet het er wel gewoon goed uit.
:strip_exif()/f/image/aAWqkhV2m1iabROI6xr4BVc2.jpg?f=fotoalbum_large)
De letters heb ik geprint, mos erin en gaan. Achter de letters spacers van 10mm die ik ook geprint heb, en daaromheen heb ik de witte ledstrip bevestigd. Ook daar weer een leermomentje: als je iets ruimer besteld kan je ze net iets meer rondom leggen voor een mooier lichtbeeld. Maar in het echt ziet het er beter uit dan op de foto (meer egaal, ook de letter M lijkt donkerder op de foto, maar is in het echt even fel). Kabeltjes heb ik achter het lattenwandje weggewerkt. Monitor opgehangen aan een geprint, plat steuntje voor een VESA 100 x 100 mount.
:strip_exif()/f/image/t5Tl23XocVhGwOCZbWDqaGPr.jpg?f=fotoalbum_large)
De trap heb ik gemaakt door de originele trapbalkjes te gebruiken, en daarop planken van hetzelfde materiaal te leggen als het bureaublad. Zo dienen ze op het eind als trap, en daartussen als plankruimte
Was met erin leggen wel passen en meten, maar met beleid (en soms wat geweld
Daaronder weer led verlichting gemonteerd, die ik door heb laten lopen achter het bureau.
Voor de koof heb ik een grote eiken houten plank die ik nog had liggen in vieren gezaagd, dat paste precies tussen de koof. Met een frees (eerste keer ooit) heb ik een sleuf aan de zijkanten van de plankjes gemaakt. Kleine latjes op de zijmuren bevestigd, en de plankjes erop geschoven voor een mooie blinde verbinding. Achter de plankjes led stripjes gemonteerd die een mooi lichtbeeld op de muur erachter geven. De kabeltjes in een klein kabelgootje naar beneden laten lopen voor een nettere afwerking (niet op de foto te zien).
:strip_exif()/f/image/tGQsAJIcSfEaheL5oi9o0pD8.jpg?f=fotoalbum_large)
De verlichting toegevoegd aan Home Assistant, een kamer voor hem aangemaakt in HA en de app ook op zijn iPad gezet zodat ie het zelf allemaal kan regelen.
Die verlichting was wel het grootste leermomentje. Ik (of eigenlijk voor m'n zoon) wilde wel graag instelbare verlichting, dus ik had er -na ik dacht goed onderzoek) yolo wat stripjes, controllers en voedingen besteld bij ome Ali. Dat bleek allemaal niet compatible, want wist ik veel dat je voor adressable led strips weer speciale controllers nodig had
Toen ik uiteindelijk wel de juiste controller had, deed m'n strip het maar tot de eerste 10%, en na de 2e verlenging met AWG22 kabel niet meer. Na wat uitzoekwerk bleek dat adressable strips een richting hebben! Omgedraaid en jawel hoor, nu ging ie tot 70% (iets van 5 verlengingen). De koof pakte ie echter niet meer, en na weer wat uitzoekwerk bleek dat ik die verlengkabel gewoon veel te lang had gemaakt waardoor controller en voeding het niet meer lekker aan konden. Dus voor de koof heb ik nu een losse controller en voeding besteld, en dat werkt nu wel allemaal.
Achteraf had ik daar wellicht beter onderzoek naar kunnen doen, maar ik vond het op internet nou ook weer niet super eenduidig te vinden. Daar is uiteindelijk nog best wat tijd in gaan zitten. Ik heb er wel van geleerd, en daar ga ik bij de volgende klus (de kamer van de jongste) dankbaar gebruik van maken.
Al met al trots met het resultaat. Zoon is er blij mee, ik heb er zelf weer veel van geleerd en het geeft toch meer voldoening om zoiets zelf te doen i.p.v. uit te besteden

Ik heb deze ketting gekocht zodat onze garagedeur niet kapot waait, maar ik kan dus echt nergens een montagehandleiding vinden. Geen idee bijvoorbeeld of de veer aan de deur of aan het kozijn moet.
Een foto van een gemonteerde ketting zou al enorm helpen!
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Eerste hit via Google: https://harmsenschaftwage...ct/stormketting#gallery-4Ethnocentrix schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:33:
Weet hier iemand hoe je een stormketting monteert aan een deur?
[Afbeelding]
Ik heb deze ketting gekocht zodat onze garagedeur niet kapot waait, maar ik kan dus echt nergens een montagehandleiding vinden. Geen idee bijvoorbeeld of de veer aan de deur of aan het kozijn moet.
YouTube: Install Storm Door Wind ChainEthnocentrix schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:33:
[Afbeelding]
Antwoord al gegeven, dus ik zou zeggen: gezien het gebruik, kies vooral de juiste schroeven voor de plekken waar je hem bevestigd
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
kort:Ethnocentrix schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:33:
[Afbeelding]
-niet met RVS schroeven die snappen onder grote kracht.
- veer aan de deur kant anders beschadigd je kozijn.
- hoe verder van de scharnierkant op de deur des te meer de deur tegen gehouden kan worden. Dus liever de kozijnkant meer naar de hoek dan op de deur korter op de scharnier zijde ( kracht maal armlengte verhaal.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
:strip_exif()/f/image/ppNUb2EB4Hb1Fdew3BKzobVQ.png?f=user_large)
Op de punten 1/2/3/4 zit de schutting gemonteerd met hoekprofielen op de betonnen palen (niet te zien op deze foto, zal vermoedelijk aan de andere kant bevestigd zijn). De schutting staat nu 6 jaar en op het zuidwesten. Bij een hevige storm vangt deze dan ook nog wel eens wat wind. Hierdoor beweegt de schutting ligt hol/bol. Hierdoor komt er ruimte bij de schroeven bij de bevestigingspunten van de hoekprofielen op het schuttingdeel, waardoor deze los en verrot raken. Eens in de zoveeltijd moet ik dus een plank vervangen of omdraaien. Maar liever voorkom ik dit zoveel mogelijk natuurlijk.
Nu ben ik zelf al een tijdje aan het nadenken over een oplossing en een oplossing die ik in mijn hoofd had is door bij punt 5 iets van een 'h' profiel om de betonnenligger te schuiven en deze dan aan de schutting te schroeven zodat ik wellicht de schutting stugger kan maken en hierdoor minder van deze slechte punten krijg.
Andere oplossing zou zijn om de schuttingdelen niet zwevent boven de betonnenrand te monteren maar erop. Dit zorgt voor meer wrijving waardoor de schutting ook niet meer beweegt. Liever heb ik dit niet want dan is de kans op houtrot ook weer groter.
Hebben jullie nog tips of ideeen?
©2004
Het lijkt me juist goed dat een schuttingdeel een beetje kan bewegen. Als je alles vast gaat zetten dan krijg je volgens mij scheuren in je beton omdat als de wind op de panelen gaat drukken de kracht nergens heen kan anders dan naar je H profiel (locatie 5).hk12nl schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:55:
Wij hebben een houtbetonschutting (onderstaand ter voorbeeld):
[Afbeelding]
Op de punten 1/2/3/4 zit de schutting gemonteerd met hoekprofielen op de betonnen palen (niet te zien op deze foto, zal vermoedelijk aan de andere kant bevestigd zijn). De schutting staat nu 6 jaar en op het zuidwesten. Bij een hevige storm vangt deze dan ook nog wel eens wat wind. Hierdoor beweegt de schutting ligt hol/bol. Hierdoor komt er ruimte bij de schroeven bij de bevestigingspunten van de hoekprofielen op het schuttingdeel, waardoor deze los en verrot raken. Eens in de zoveeltijd moet ik dus een plank vervangen of omdraaien. Maar liever voorkom ik dit zoveel mogelijk natuurlijk.
Nu ben ik zelf al een tijdje aan het nadenken over een oplossing en een oplossing die ik in mijn hoofd had is door bij punt 5 iets van een 'h' profiel om de betonnenligger te schuiven en deze dan aan de schutting te schroeven zodat ik wellicht de schutting stugger kan maken en hierdoor minder van deze slechte punten krijg.
Andere oplossing zou zijn om de schuttingdelen niet zwevent boven de betonnenrand te monteren maar erop. Dit zorgt voor meer wrijving waardoor de schutting ook niet meer beweegt. Liever heb ik dit niet want dan is de kans op houtrot ook weer groter.
*sowieso
Maar wat zou dan een andere oplossing kunnen zijn om hem wat stugger te maken? Of zouden dikkere schroeven nog helpen?DonJunior schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:14:
[...]
Het lijkt me juist goed dat een schuttingdeel een beetje kan bewegen. Als je alles vast gaat zetten dan krijg je volgens mij scheuren in je beton omdat als de wind op de panelen gaat drukken de kracht nergens heen kan anders dan naar je H profiel (locatie 5).
©2004
Ik zit zelf te denken aan doorbouten, boutjes er doorheen met ringen die wat "give" hebben. Dan gebruik je de volledige structuur van het hout voor stevigheid ipv een schroef die het hout als "give" gebruikt.hk12nl schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:30:
[...]
Maar wat zou dan een andere oplossing kunnen zijn om hem wat stugger te maken? Of zouden dikkere schroeven nog helpen?
Wellicht niet de allermooiste oplossing want je ziet dan ook aan de kant op de foto een boutkop maar zeker in het open veld waar de wind er écht vat op krijgt, lijkt me dat tegelijkertijd stevig en toch voldoende flex geven waardoor je beton niet gaat scheuren.
Uiteindelijk zijn parkerschroeven rechtstreeks in het hout prima zolang er niet harde windstoten op komen want dan wrikken de schroeven zich los. als je de hoekprofielen met een bout geheel door het hout heen plaatst (dan wel van die moertjes gebruiken met zo'n plastic ringetje erin) en iets van polyurethaan ringetjes gebruikt, kan de schutting nog steeds meebewegen met de windstoten maar blijft het wel op zijn plek. Flex/give heb je wel nodig.
[ Voor 23% gewijzigd door 1nsane op 24-02-2026 13:40 ]
Adjust non olet, plerumque...
[ Voor 40% gewijzigd door f2ride2001 op 24-02-2026 13:58 ]
Veerringen oid is hier wel goed voor idd, moet je ze alleen niet veel te strak aandraaien natuurlijk.1nsane schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:34:
[...]
Ik zit zelf te denken aan doorbouten, boutjes er doorheen met ringen die wat "give" hebben. Dan gebruik je de volledige structuur van het hout voor stevigheid ipv een schroef die het hout als "give" gebruikt.
Wellicht niet de allermooiste oplossing want je ziet dan ook aan de kant op de foto een boutkop maar zeker in het open veld waar de wind er écht vat op krijgt, lijkt me dat tegelijkertijd stevig en toch voldoende flex geven waardoor je beton niet gaat scheuren.
Uiteindelijk zijn parkerschroeven rechtstreeks in het hout prima zolang er niet harde windstoten op komen want dan wrikken de schroeven zich los. als je de hoekprofielen met een bout geheel door het hout heen plaatst (dan wel van die moertjes gebruiken met zo'n plastic ringetje erin) en iets van polyurethaan ringetjes gebruikt, kan de schutting nog steeds meebewegen met de windstoten maar blijft het wel op zijn plek. Flex/give heb je wel nodig.
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
:strip_exif()/f/image/Z9dUMJ0rUUhxjIFUD0RZpM8h.jpg?f=fotoalbum_large)
d
Net zoveel horizontale planken als verticale planken erin schroeven.hk12nl schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:30:
[...]
Maar wat zou dan een andere oplossing kunnen zijn om hem wat stugger te maken? Of zouden dikkere schroeven nog helpen?
Of in elk geval van twee horizontale planken naar 3 of 4 stuks gaan. En bij deze extra planken een extra montagepunt op de betonpaal maken.
Nu zit ik met manier van bevestigen van de balken aan het plafond. Laatste is vrij poreus lijkend, volgens de bouwtekeningen 7cm vezelbeton. Zie bijgevoegde foto voor een foto van het dak.
Wat ik wil doen: 4cm pluggen in de dakplaat, voor elke balk van 1.9m drie stuks. De balken bevestigen aan de studs van de voorzetwand (schroeven + hoekprofiel). Tussen balk en dak ook nog high tack.
Is dit goed zo, of overkill? Kan ik voor dak gewone pluggen van Fischer gebruiken?
Bij voorbaat dank.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Dit lijkt mij een slecht idee.ben2513 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:49:
Ik wil gipsplaten bevestigen aan het plafond in de bijkeuken. Hiervoor plaats ik houten balken met daartussen glaswol en een laagje klimaatfolie. Dan monteer ik de gipsplaten (9.5mm) op de balken.
Nu zit ik met manier van bevestigen van de balken aan het plafond. Laatste is vrij poreus lijkend, volgens de bouwtekeningen 7cm vezelbeton. Zie bijgevoegde foto voor een foto van het dak.
Wat ik wil doen: 4cm pluggen in de dakplaat, voor elke balk van 1.9m drie stuks. De balken bevestigen aan de studs van de voorzetwand (schroeven + hoekprofiel). Tussen balk en dak ook nog high tack.
Is dit goed zo, of overkill? Kan ik voor dak gewone pluggen van Fischer gebruiken?
Bij voorbaat dank.
[Afbeelding]
Beter is om balkdragers aan de muren te bevestigen.
Op de balken komen dan meestal de panlatten hoh 30 waarom het gips komt. Tussen de panlatten kun eventueel ook nog een centraaldoos kwijt.
Volgens mij is je analyse correctRobbie T schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:56:
Ik heb een bekisting om mijn mechanische ventilatie. Deze is veel groter dan deze zou moeten zijn en als ik 1 zijde open en wat aanpas kan ik van die ruimte gewoon opbergruimte maken. Het enige waar ik mee zit is dat er een bediening voor die ventilatie in de weg zit, inclusief een stopcontact. Het stoptcontact verplaatsen zal niet heel ingewikkeld zijn, en ook die bediening hoef ik niet bij te kunnen. Is het een kwestie van simpelweg even de stroom er afhalen, ding losschroeven, 50cm naar links verplaatsen en daar weer vast schroeven of zie ik iets over het hoofd?
[Afbeelding]
d
[Afbeelding]
Hooguit zou ik je bestaande buvo vervangen door iets wat veel stiller en co2 cq vochtsensor gestuurd is. Een Duco ofzo. Ik herken die buva unit, heb hem zelf ook. Vreet stroom en de box stamt van 2011 of eerder.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Je schuttingdelen horen zwevend. Dit is bedoelt om meer wind te kunnen vangen. Die ene cm kan net het verschil maken. Ken iemand waarbij de palen (ja, die zijn gewapend) afgebroken waren.hk12nl schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:55:
Wij hebben een houtbetonschutting (onderstaand ter voorbeeld):
[Afbeelding]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ja de buvo vervangen is nog een dingetje. Is van de woningbouw en geen eigen. Voelt een beetje zonde om er geld tegen aan te gooien.The Eagle schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:46:
[...]
Volgens mij is je analyse correct
Hooguit zou ik je bestaande buvo vervangen door iets wat veel stiller en co2 cq vochtsensor gestuurd is. Een Duco ofzo. Ik herken die buva unit, heb hem zelf ook. Vreet stroom en de box stamt van 2011 of eerder.
Ik ben overweeg een kleine vliering te maken van ongeveer 2 bij 2 meter (zwart vlak), vooral bedoeld voor lichte opslag. Ik twijfel nog over de beste constructiewijze en hoor graag jullie ervaringen.
Wat is volgens jullie de beste aanpak?
Aanvullende de achterste muur is een draag muur, linker en rechter muur is van metal stud.
:strip_exif()/f/image/gms3Jjd0A5gOMSkJTfkIHY2P.jpg?f=fotoalbum_large)
Balken op de muur waar je die zwarte lijntje hebt gekleurd en dan een plaat underlayment erop. klaar.PSP123 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:18:
Hoi allemaal,
Ik ben overweeg een kleine vliering te maken van ongeveer 2 bij 2 meter (zwart vlak), vooral bedoeld voor lichte opslag. Ik twijfel nog over de beste constructiewijze en hoor graag jullie ervaringen.
Wat is volgens jullie de beste aanpak?
Aanvullende de achterste muur is een draag muur, linker en rechter muur is van metal stud.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
In onze volgende woning willen we de badkamer flink aanpakken. Het is nu een te kleine ruimte zonder contact naar buiten. Dus geen licht maar ook geen lucht, en zeker geen ruimte. Bovendien is het verouderd en écht aan groot werk toe.
De indeling zoals die nu is staat hieronder. Aan de rechterkant is een buitenmuur, de volgende woning staat 2-3 meter verder. De slaapkamer willen we deels opofferen voor een nieuwe badkamer, zonder toilet. Het toilet willen we op die plek houden omdat het verslepen van riolering over de verdiepingsvloer te veel werk oplevert. Het verslepen/infrezen van waterleidingen en 2 afvoeren (wasbak en douche) is nog prima te doen.
/f/image/SrGCGG3QnZMOixOycWQygzhl.png?f=fotoalbum_large)
Opzet:
/f/image/KaRrmOzbSbd8UV9ZNqJzTSZd.png?f=fotoalbum_large)
Dit resulteert in:
* Een ruime badkamer met alleen wasbak en douchehoek (en wat los spul).
* Extra ruimte in de slaapkamer zodat we daar een ruime kledingkast van kunnen maken (afgelopen jaren zijn we verwend met een inloopkast)
* Geen stromend water geluid door de tussenmuur
Op dit moment zit de radiator van de slaapkamer nog onder het raam. Dat kan op deze manier heel makkelijk een designradiator worden (of zelfs een lus door de vloer met een regelknop ergens?).
Zijn er Tweakers met opmerkingen of aanvullingen of misschien zelfs een heel andere opzet op dit plan?
Kleine noot hierop @PSP123 : Metalstud houdt niets vrij weinig, dus zet er parallel aan de metalstud wand 2 staanders en je hebt een stevige basis. Ringbalk aan de draagmuur en op de staanders, balken er tussen en plaat erop. Dan hoeft je metalstud ook niets te dragen.No Hands schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:35:
[...]
Balken op de muur waar je die zwarte lijntje hebt gekleurd en dan een plaat underlayment erop. klaar.
K to the KillaZ
Metal stud mag niet dragend uitgevoerd worden volgens bijv Knauf maar is zeker sterk genoeg voor deze toepassing. Het plaatwerk spreid de last over de gehele muur en het wordt een lijnlast op de vloer. Zou prima kunnen voor lichte opslag. Ik zou liggers op de metal stud monteren met zelftappers. Als TS het niet vertrouwt of meer gewicht verwacht dan zijn pijlers inderdaad the way to go.KillaZ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:51:
[...]
Kleine noot hierop @PSP123 : Metalstud houdt niets vrij weinig, dus zet er parallel aan de metalstud wand 2 staanders en je hebt een stevige basis. Ringbalk aan de draagmuur en op de staanders, balken er tussen en plaat erop. Dan hoeft je metalstud ook niets te dragen.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Even alleen hierop reageren: gebruik je wellicht andere draadloze knoppen (met 1/2/3) en gebruik je deze bediening helemaal nooit? Dan kun je hem gewoon loskoppelen en in een doos kieperen. Het ding is draadloos verbonden met de MV unit. Je gebruikt hem hooguit om wat instellingen aan te passen.Robbie T schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:56:
... en ook die bediening hoef ik niet bij te kunnen.
Punctuality is the politeness of kings
Deze knop zit achter een ombouw en daar kan ik dus niet eens bij zonder platen aan de kant te schroeven. Hij is dus vooral overbodig.dreamscape schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:06:
[...]
Even alleen hierop reageren: gebruik je wellicht andere draadloze knoppen (met 1/2/3) en gebruik je deze bediening helemaal nooit? Dan kun je hem gewoon loskoppelen en in een doos kieperen. Het ding is draadloos verbonden met de MV unit. Je gebruikt hem hooguit om wat instellingen aan te passen.
De gele buis welke je ziet is verbonden met een schakelaar aan de buitenkant van die plaat waarmee ik de ventilatie aan/uit kan zetten. Deze moet ik wel een nieuw plekje geven.
Leuke plannen, maar waarom het muurtje verplaatsen zodat deze op je kozijn uitkomt? Dat is naast extra kosten ook vergunning plichtig (want je veranderd het aanzien van je gevel). Ik zou de wand laten staan en een indeling maken in die kamer voor douche/bad en (dubbele) wastafel. Bestaande wc versmallen tot de breedte van het deurkozijn en daar een apart toilet en fonteintje realiseren. Dan heb je een een efficiënte en relatief betaalbare oplossing met een apart toilet wat echt een bonus is.sypie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:23:
Ik ben op zoek naar wat bevestiging/input/ideeën:
In onze volgende woning willen we de badkamer flink aanpakken. Het is nu een te kleine ruimte zonder contact naar buiten. Dus geen licht maar ook geen lucht, en zeker geen ruimte. Bovendien is het verouderd en écht aan groot werk toe.
De indeling zoals die nu is staat hieronder. Aan de rechterkant is een buitenmuur, de volgende woning staat 2-3 meter verder. De slaapkamer willen we deels opofferen voor een nieuwe badkamer, zonder toilet. Het toilet willen we op die plek houden omdat het verslepen van riolering over de verdiepingsvloer te veel werk oplevert. Het verslepen/infrezen van waterleidingen en 2 afvoeren (wasbak en douche) is nog prima te doen.
[Afbeelding]
Opzet:
[Afbeelding]
Dit resulteert in:
* Extra ruimte in de slaapkamer zodat we daar een ruime kledingkast van kunnen maken (afgelopen jaren zijn we verwend met een inloopkast)
Op dit moment zit de radiator van de slaapkamer nog onder het raam. Dat kan op deze manier heel makkelijk een designradiator worden (of zelfs een lus door de vloer met een regelknop ergens?).
Zijn er Tweakers met opmerkingen of aanvullingen of misschien zelfs een heel andere opzet op dit plan?
Dat maakt het wat anders inderdaad als je kan aansluiten op de stijl. Door dat te doen zorg je dan niet veel voor veel extra werk? Aansluiten op een stijl van een kozijn wordt zelden echt mooi, maar kan natuurlijk wel. Jouw huissypie schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:05:
@invine De reden van het verplaatsen van de wand is omdat die daar (zoals getekend) aansluit op de stijl. Op de tekening van Funda staat de stijl halverwege, in werkelijkheid zit die op 2/3e. Dit gaat dus aan de buitenkant niets veranderen. Ook is de tussenuur niet dragend, wat constructief geen gevolgen gaat hebben.
Volgende ben ik van plan met de Sikkens Rubbol Rezisto lijn:
ontvetten, opschuren met 180, Rezisto primer aanbrengen, plamuren (waar nodig), matteren met 240, beglazingskit aanbrengen, aflakken.
Schuren doe ik met de Festool RTS 400 (met afzuiging) en granat schuurpapier. Voor de rondingen van het kozijn zoek ik een goede schuurspons. Wat is aan te raden?
Als iemand verbeteringen heeft voor het stappenplan hoor ik het heel graag!
Dan voelt het alsnog logischer/makkelijker om de muur zo te laten en alleen de wc te verkleinen(?) Of is er ook echt een behoefte om de kamer links wat te vergroten?sypie schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:05:
@invine De reden van het verplaatsen van de wand is omdat die daar (zoals getekend) aansluit op de stijl. Op de tekening van Funda staat de stijl halverwege, in werkelijkheid zit die op 2/3e. Dit gaat dus aan de buitenkant niets veranderen. Ook is de tussenuur niet dragend, wat constructief geen gevolgen gaat hebben.
Helemaal goed toch?rockerpoet schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:55:
Wil het kozijn (jaren 30) in mijn woonkamer opnieuw schilderen, dit moet natuurlijk goed gebeuren voor een strak resultaat
ontvetten, opschuren met 180, Rezisto primer aanbrengen, plamuren (waar nodig), matteren met 240, beglazingskit aanbrengen, aflakken.
Schuren doe ik met de Festool RTS 400 (met afzuiging) en granat schuurpapier. Voor de rondingen van het kozijn zoek ik een goede schuurspons. Wat is aan te raden?
Als iemand verbeteringen heeft voor het stappenplan hoor ik het heel graag!
Vergeet alleen niet de (eventueel) geplamuurde plekken naderhand ook nog even te primeren, voor een egaal resultaat.
Nou ja, we zijn de afgelopen 13 jaar verwend met een inloopkast, echt een slaapkamertje opgeofferd voor kledingkasten, schoenen etc. De slaapkamer is daardoor redelijk rustig en opgeruimd. Dat zouden we graag weer willen door van die extra strook een grote kast te maken, scheelt enorm in de slaapkamer. Bovendien blijft er ruimte genoeg over voor een badkamer die alleen douche en wastafel nodig heeft.BBBrt schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:19:
[...]Of is er ook echt een behoefte om de kamer links wat te vergroten?
niet eerst plamuren, bijschuren en dan primer?rockerpoet schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:55:
Wil het kozijn (jaren 30) in mijn woonkamer opnieuw schilderen, dit moet natuurlijk goed gebeuren voor een strak resultaat
ik gebruik de schuursponsjes van Hornbach (Rautner is dat geloof ik). Dik tevreden over het werk wat je ermee kunt verzetten tov. de prijsSchuren doe ik met de Festool RTS 400 (met afzuiging) en granat schuurpapier. Voor de rondingen van het kozijn zoek ik een goede schuurspons. Wat is aan te raden?
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ga je het fonteintje op het toilet echt gebruiken? anders kun je beter die opofferen en de toiletruimte iets kleiner maken.sypie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:23:
Ik ben op zoek naar wat bevestiging/input/ideeën:
[Afbeelding]
Opzet:
[Afbeelding]
Dit resulteert in:
En de tussenwand met de slaapkamer zou ik alleen verplaatsen als je ook de deur verplaatst. Dan kun je waar nu de deur zit een lange kastenwand plaatsen. Anders ben je lege m² aan je slaapkamer aan het toevoegen zonder dat het je wat oplevert. Dan kun je die muur beter laten staan en nog een ligbad in de badkamer erbij plaatsen. Maar dat is ook afhankelijk van hoelang je van plan bent daar te gaan wonen. separaat toilet op de verdieping en een badkamer met ligbad en inloop douche is altijd interessanter bij een toekomstige verkoop.
Ik wil geen oordeel vellen, maar zijn er sinds Covid echt nog mensen die niet even de handen wassen na een toiletbezoek? En bedenk dat de deurklink van het toilet meestal de meeste bacteriën bevat. Waarom zou dat toch zijn.sweetdude schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:38:
[...]
Ga je het fonteintje op het toilet echt gebruiken?
Ik kan die vraag dus met een volmondig ja beantwoorden.
Signatures zijn voor boomers.
Met een gastentoilet op de beganegrond snap ik hem, maar met een toilet op de verdieping naast de badkamer waarbij het fonteintje zoveel ruimte inneemt. Twijfel ik er wel echt aan.Maasluip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:11:
[...]
Ik wil geen oordeel vellen, maar zijn er sinds Covid echt nog mensen die niet even de handen wassen na een toiletbezoek? En bedenk dat de deurklink van het toilet meestal de meeste bacteriën bevat. Waarom zou dat toch zijn.
Ik kan die vraag dus met een volmondig ja beantwoorden.
Signatures zijn voor boomers.
:strip_exif()/f/image/iiyPLMLEwugFURAK2eBGTOW1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FqxwurWh40DFZvsqMlzGUy53.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VHkkS1hQARrEOXzCh6T5BQ4j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mOzUZJIPaU8qq5AnCLfvzuHC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R6jC3QaQOMnflryPP5J40oRw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8oUBjDkY3EVcmKuTZt5j0ZZ3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XpfGxb4GgqremrSJRVXcW7Ju.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OJu9S2OYVShlrRgxwhTAdNUH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ps7RmelC3XAOGTKQmWtVMLgi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4YnADU1kej7xv10awN8qREmj.jpg?f=fotoalbum_large)
2 volle karren met puin heb ik afgevoerd. Vorige week is onze schoorsteenveger op mijn verzoek langs geweest en heb ik heb uitgelegd wat we van plan zijn, een haard maken net als in onze woonkamer (laatste foto). Groen licht gekregen, dus bestaande gat naar het rookkanaal gedicht en een nieuwe geboord.
Afgelopen week de vloer aangeheeld en de tegels gelegd en gevoegd.
Morgen begin ik met de ombouw
Wij zijn natuurlijk ook heel nieuwsgierig waarom die is afgekeurdAnalamoebe schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:53:
Onze schoorsteenveger heeft onze haard uit 1968 afgekeurd, dus afbreken de boel en een nieuwe haard/kachel maken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 volle karren met puin heb ik afgevoerd. Vorige week is onze schoorsteenveger op mijn verzoek langs geweest en heb ik heb uitgelegd wat we van plan zijn, een haard maken net als in onze woonkamer (laatste foto). Groen licht gekregen, dus bestaande gat naar het rookkanaal gedicht en een nieuwe geboord.
Afgelopen week de vloer aangeheeld en de tegels gelegd en gevoegd.
Morgen begin ik met de ombouw
Hier in Duitsland geldt de BImSchV Stufe 2 en die regelt de uitstoot van fijnstof en CO2.elektriekert schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:22:
[...]
Wij zijn natuurlijk ook heel nieuwsgierig waarom die is afgekeurd
Deze kachel was van 1968 en had volgens die regel al in 2020 vervangen moeten worden, maar onze schoorsteenveger is de beroerdste niet en heeft hem gedoogd goedgekeurd. Maar eind 2026 mag dat toch echt niet meer volgens hem. Als hij van voor 1950 was geweest had hij vanwege de historie mogen blijven zitten.
Dat kreng was overigens zeer slecht qua rendement en verbranding. Ik bleef er maar hout in gooien en echt warmte kwam er niet vanaf. Dat is met onze La Nordica wel anders.
:strip_exif()/f/image/6rZfnQIOWpAYktF4utoyqFgV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MlnwbKbQx4rNgiwirEnK3bJb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kWMWixyhqOH326LlUn1mQsjd.jpg?f=fotoalbum_large)
Der vorderingen van vandaag, ik krijg hem zo nog wel dicht tot aan het plafond.
Is het in Duitsland dan ook gebruikelijk om er zo een enorme schouwconstructie omheen te maken of is dat persoonlijke smaak? Dat kacheltje van die woonkamer foto kan toch gewoon los in de ruimte staan zonder al dat schouw eromheen?Analamoebe schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:09:
[...]
Hier in Duitsland geldt de BImSchV Stufe 2 en die regelt de uitstoot van fijnstof en CO2.
Deze kachel was van 1968 en had volgens die regel al in 2020 vervangen moeten worden, maar onze schoorsteenveger is de beroerdste niet en heeft hem gedoogd goedgekeurd. Maar eind 2026 mag dat toch echt niet meer volgens hem. Als hij van voor 1950 was geweest had hij vanwege de historie mogen blijven zitten.
Dat kreng was overigens zeer slecht qua rendement en verbranding. Ik bleef er maar hout in gooien en echt warmte kwam er niet vanaf. Dat is met onze La Nordica wel anders.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Der vorderingen van vandaag, ik krijg hem zo nog wel dicht tot aan het plafond.
![]() | ![]() | ![]() |
Dat is echt persoonlijke smaak, de meeste Duitsers hebben hem los in de ruimte staan. Wij vinden dat absoluut niet mooi en hebben graag een schouw. We hebben verder een redelijk landelijk interieur en daar past dit perfect bij .No Hands schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:13:
[...]
Is het in Duitsland dan ook gebruikelijk om er zo een enorme schouwconstructie omheen te maken of is dat persoonlijke smaak? Dat kacheltje van die woonkamer foto kan toch gewoon los in de ruimte staan zonder al dat schouw eromheen?
De schouw die er stond en welke ik afgebroken heb, vinden we echter niet mooi, vandaar dat ik die ook helemaal afgebroken heb.
Ik heb de schouw nog tot aan het plafond gekregen vandaag. Volgende week 's avonds kijken of ik hem strak kan stuccen.
Wat dan wijsheid is is om die hoogwerker te gaan huren komend weekend.new_guy schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:49:Recentelijk er achter gekomen dat er een stuk "onderpanprofiel" los ligt in mijn dakgoot. Althans, het ligt los dat ik weg kan trekken, maar het is niet zoals het hoort. Waarschijnlijk al sinds de koop van woning een aantal jaar terug. Wat is wijsheid in deze? Ik kan hier niet bij zonder hoogwerker te huren helaas. Dus even terugduwen onder de pannen is niet eenvoudig gedaan.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/dutyXYgzKXWLpyjymqvKADLc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/myOO6hupOzbrAhYoeLZ06iUl.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag gewerkt aan mijn nieuwe vliering. Balken geplaatst met 60 cm afstand en daarbovenop OSB.
Volgende stappen zijn het aanleggen van elektra, isoleren met glaswol en het afwerken met een luik voor toegang tot de vliering.
Wat zijn jullie tips voor de elektra aan te leggen? In eerste instantie dacht ik eraan om alle pvc buis boven de vliering te laten en alleen naar beneden te gaan waar spotjes of verlichting komt. Een tweede buis voor aan te leggen wandcontactdozen achterwand kan ook bovenlangs naar de achterwand.
Maar ik kan de buis ook tussen het toekomstig rachelwerk voor het plafond doen.
Een andere optie is om de vlinderboor te pakken en door iedere balk twee gaten gat te boren zodat de buis aan de onderkant van de osb plaat geplaatst kan worden.
Elektra komt binnen op de vliering 2cm boven de osb plaat. Kan het daar laten maar kan ook een gat in het OSB maken en buizen met een bocht laten zakken.
OSB plaat is nog niet vastgeschroefd, kan nog alle kanten op.
:strip_exif()/f/image/FiMUAu2TrCwygcKzOM4j7Yvl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil de leiding van deze kraan inkorten en de kraan een beetje verplaatsen. Nu heb ik weinig verstand van leidingen/loodgieterswerk. Is dit een soort knelkoppeling die nu op het eind van de leiding zit? Kan ik dat stuk hergebruiken?
Lijkt me verder een kwestie van water afsluiten, kraan leeg laten lopen, en afkoppelen toch? Heb ik nog iets speciaals nodig om deze leiding te knippen/zagen, of kan ik een simpel ijzerzaagje gebruiken?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Is een multilaagsbuis met een perskoppeling. Die koppeling kan je niet meer hergebruiken. De leiding wel. Makkelijkste is om een nieuwe hoekstopkraan te zoeken waar je deze multilaagsbuis aan vast kan maken. Er zijn verloopjes voor multilaags naar knel.miicker schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:06:
[Afbeelding]
Ik wil de leiding van deze kraan inkorten en de kraan een beetje verplaatsen. Nu heb ik weinig verstand van leidingen/loodgieterswerk. Is dit een soort knelkoppeling die nu op het eind van de leiding zit? Kan ik dat stuk hergebruiken?
Lijkt me verder een kwestie van water afsluiten, kraan leeg laten lopen, en afkoppelen toch? Heb ik nog iets speciaals nodig om deze leiding te knippen/zagen, of kan ik een simpel ijzerzaagje gebruiken?
[ Voor 7% gewijzigd door chrisborst op 28-02-2026 22:18 ]
Ik denk dat je je mateloos gaat stoten aan electra op de vloer van de vliering. Als je het plafond toch gaat afwerken zou in dat plafond een logische plek zijn. Je kunt eventueel ook met ymvk kabel werken.badkuip schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag gewerkt aan mijn nieuwe vliering. Balken geplaatst met 60 cm afstand en daarbovenop OSB.
Volgende stappen zijn het aanleggen van elektra, isoleren met glaswol en het afwerken met een luik voor toegang tot de vliering.
Wat zijn jullie tips voor de elektra aan te leggen? In eerste instantie dacht ik eraan om alle pvc buis boven de vliering te laten en alleen naar beneden te gaan waar spotjes of verlichting komt. Een tweede buis voor aan te leggen wandcontactdozen achterwand kan ook bovenlangs naar de achterwand.
Een andere optie is om de vlinderboor te pakken en door iedere balk twee gaten gat te boren zodat de buis aan de onderkant van de osb plaat geplaatst kan worden.
Elektra komt binnen op de vliering 2cm boven de osb plaat. Kan het daar laten maar kan ook een gat in het OSB maken en buizen met een bocht laten zakken.
OSB plaat is nog niet vastgeschroefd, kan nog alle kanten op.
De muurplaat met perskoppeling kan je niet hergebruiken, de rest inc. kraan wel. Als je geen perstang hebt of wilt huren en het ding wordt niet ingebouwd, ben je er met een nieuwe muurplaat met knelkoppeling voor meerlagenbuis er al. Bijvoorbeeld:miicker schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:06:
[Afbeelding]

5 euro en geen speciaal gereedschap nodig. Al is het netjes afzagen van een meerlagenbuis zonder heb in te deuken, niet heel eenvoudig. Met een knipper (en liefst nog calibreren na het knippen) gaat dat gemakkelijker.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
badkuip schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:31:
In eerste instantie dacht ik eraan om alle pvc buis boven de vliering te laten en alleen naar beneden te gaan waar spotjes of verlichting komt. Een tweede buis voor aan te leggen wandcontactdozen achterwand kan ook bovenlangs naar de achterwand.
- Optie A wordt een heel irritant struikel randje.
- Optie C maakt feitelijk je balken 2cm korter als je strak langs de bovenkant gaten in de balken gaat zagen. In het midden zou wel kunnen. Maar ook irritant aanleggen omdat je de buisen moet doorvoeren door de gaten.
- Optie B lijkt me het beste. Rachels zijn doorgaans 222mm, een electrabuis 16mm dus dat past ook met een zadel gemakkelijk. In mijn hele huis heb ik de buisjes tussen de kacels lopen
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ik zit even te zoeken bij Hornbach, maar kan dat daar niet zo snel vinden.Wuursj schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:59:
[...]
De muurplaat met perskoppeling kan je niet hergebruiken, de rest inc. kraan wel. Als je geen perstang hebt of wilt huren en het ding wordt niet ingebouwd, ben je er met een nieuwe muurplaat met knelkoppeling voor meerlagenbuis er al. Bijvoorbeeld: [Afbeelding]
5 euro en geen speciaal gereedschap nodig. Al is het netjes afzagen van een meerlagenbuis zonder heb in te deuken, niet heel eenvoudig. Met een knipper (en liefst nog calibreren na het knippen) gaat dat gemakkelijker.
Ik vind daar wel dit bijvoorbeeld:
https://www.hornbach.nl/p...elset-14-x-15-mm/6053052/
Of deze:
https://www.hornbach.nl/p...elset-16-x-15-mm/6053053/
En wat heb ik dan nog nodig? Zo'n muurplaat als deze?
https://www.hornbach.nl/p...aad-x-12-mm-pers/7923416/
Of heb ik dan nog iets nodig?
Een andere optie is de kraan en muurplaat laten voor wat ze zijn en verderop de leiding na het knippen weer aan elkaar knellen met zoiets. Twee keer 16mm knel aan elkaar:

Maar of ze dat hebben bij de hornbach...
Geen toolstation in de buurt?
[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 28-02-2026 23:50 ]
Ik had een erg goede tip van iemand hier dat er een inbus in de kop zit die je los moet draaien. Echter is me dat tot op heden nog niet gelukt, die zit echt muur en muur vast. Heb er meermalen kruipolie in gegoten, vervolgens de boormachine in de bankschroef, sleutel op de plek van mijn foto, en dan met een stalen buis als hefboom proberen die schroef los te krijgen. Echter heb ik al twee bithouders gesloopt, maar de schroef is onveranderd qua positie.LankHoar schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:26:
Heb een kleine uitdaging. Ik wil de boorkop van mijn boormachine vervangen, maar krijg mijn steeksleutel er niet op. Ik heb weinig ruimte, en op zich krijg ik de steeksleutel er nog wel tussen, maar de uitsparing is 4-5mm max van wat ik kan zien, en krijg hem daar niet op. Heb met de schuifmaat gemeten dat het 16mm is.
Zit te denken om een goedkope sleutel te kopen en dun te slijpen, maar wellicht is er nog een andere/beter optie?
[Afbeelding]
Iemand een tip hoe ik dit ooit los ga krijgen? Kan toch niet zo zijn dat ik mijn machine moet afvoeren omdat de kop vervangen moet worden?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Draai je wel de goede kant op? Voor zover ik weet is dat geen rechtse draad….LankHoar schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:48:
[...]
Ik had een erg goede tip van iemand hier dat er een inbus in de kop zit die je los moet draaien. Echter is me dat tot op heden nog niet gelukt, die zit echt muur en muur vast. Heb er meermalen kruipolie in gegoten, vervolgens de boormachine in de bankschroef, sleutel op de plek van mijn foto, en dan met een stalen buis als hefboom proberen die schroef los te krijgen. Echter heb ik al twee bithouders gesloopt, maar de schroef is onveranderd qua positie.
Iemand een tip hoe ik dit ooit los ga krijgen? Kan toch niet zo zijn dat ik mijn machine moet afvoeren omdat de kop vervangen moet worden?
[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-03-2026 00:19 ]
Ik ga er wel van uit. Heb het ook de andere kant op geprobeerd, maar daar zit ook geen beweging in.
Hmmm, ik hoop dat het een beetje te doen is om het terug onder de pannen te krijgen.No Hands schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:59:
[...]
Wat dan wijsheid is is om die hoogwerker te gaan huren komend weekend.
Weet je zeker dat het er wel hoort te zitten? Is het niet toevallig aangewaaid? Op de foto zie ik het nergens.new_guy schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:27:
[...]
Hmmm, ik hoop dat het een beetje te doen is om het terug onder de pannen te krijgen.![]()
Normaliter zitten die schroeven goed vast, maar het zijn inderdaad schroeven met linkse draad (althans wel bij de boorkop die ik ooit los haalde). Iets meer kracht zetten dus, en vooral zorgen dat jeLankHoar schreef op zondag 1 maart 2026 @ 00:19:
Ik ga er wel van uit. Heb het ook de andere kant op geprobeerd, maar daar zit ook geen beweging in.
- een zeer goed passende (en hoogwaardige) inbussleutel hebt, dus niet zo'n sleuteltje van de Ikea en
- de schroefkop eerst heel goed schoonmaakt, met een scherp puntje en/of wattenstaafje, zodat de sleutel er maximaal in kan.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
pressfitting. Je hebt (idealiter) een speciale schaar nodig om het stuk af te snijden voor het inkorten en een tang om de fitting mee vast te klemmen. Bij de hornbach kun je die huren, al zijn er verschillende typen als ik me niet vergis. Erg makkelijk/fijn spul om mee te werken voor leiding werkmiicker schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:06:
[Afbeelding]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ik heb dat ook gehad. Nu verkoopt toolstation voor een niet te gekke prijs een goede schaar en een tooltje om te wijden. En speciale sluitingen die hier goed oppassen maar die je niet hoeft aan te drukken met een tang maar met de hand. Zit bij mij al een poos goedmiicker schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:06:
[Afbeelding]
Nu bouw ik een ombouw/kast en moet iets speciaals hebben wat ik niet gevonden krijg bij o.a. blum.
:strip_exif()/f/image/9ilzmjKA9NA0Lj96wwL6XyuJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dus ruim 55mm die mijn deur moet afdekken (ruimte tussen akupanel en de draagbalk plus tussenruimte ) voordat ik bij het scharnier kom. Er bestaan oplossingen voor dikke corpus maar of hier markt voor is? Als iemand een passend product weet graag, anders moet ik toch werken met een klein afdekstukje.
Ik ga er even vanuit dat het huidige schroefdraad het zelfde is als de vervangende kop die ik heb gekocht, daar heb ik het meer vergeleken.Andrehj schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Normaliter zitten die schroeven goed vast, maar het zijn inderdaad schroeven met linkse draad (althans wel bij de boorkop die ik ooit los haalde). Iets meer kracht zetten dus, en vooral zorgen dat je
- een zeer goed passende (en hoogwaardige) inbussleutel hebt, dus niet zo'n sleuteltje van de Ikea en
- de schroefkop eerst heel goed schoonmaakt, met een scherp puntje en/of wattenstaafje, zodat de sleutel er maximaal in kan.
Het was overigens ook geen inbus, maar meer afgerond. Geen idee hoe het heet, maar had daar wel een passend bitje voor. Die moest in een bithouder, en daar ging het dus mis, zwakste punt. Was verder ook goed schoon al.
Dit vind ik wel spannend, moet het schroefdraad niet beschadigen natuurlijk. Maar op dit moment lijkt dit de enige optieThinkPad schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:59:
@LankHoar Kop eraf slijpen/zagen als het echt niet lukt, ooit eens gezien in een filmpje van een gereedschap-reparateur. Je gaat hem toch vervangen.
Dat klopt, maar @LankHoar moet wel beseffen dat je bij eraf slijpen (met een haakse slijper) heel veel warmte in die boorkop brengt. De meeste lagers houden daar niet zo van....ThinkPad schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:59:
@LankHoar Kop eraf slijpen/zagen als het echt niet lukt, ooit eens gezien in een filmpje van een gereedschap-reparateur. Je gaat hem toch vervangen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het zal wel Torx zijn, die draai je veel minder makkelijk dol.LankHoar schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:05:
Het was overigens ook geen inbus, maar meer afgerond. Geen idee hoe het heet, maar had daar wel een passend bitje voor. Die moest in een bithouder, en daar ging het dus mis, zwakste punt. Was verder ook goed schoon al.
Ik heb geen flauw idee waar ik naar zit te kijken. Ik zie ergens een vraagteken staan. Dat heb jij ook.significant schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:23:
Nu heb ik vaak een makkelijk leven en hoef ik me alleen druk te maken over ikea scharnieren.
Nu bouw ik een ombouw/kast en moet iets speciaals hebben wat ik niet gevonden krijg bij o.a. blum.
[Afbeelding]
Ik heb dus ruim 55mm die mijn deur moet afdekken (ruimte tussen akupanel en de draagbalk plus tussenruimte ) voordat ik bij het scharnier kom. Er bestaan oplossingen voor dikke corpus maar of hier markt voor is? Als iemand een passend product weet graag, anders moet ik toch werken met een klein afdekstukje.
Maar stel je vraag aub even opnieuw en een plaatje met legenda of duiding helpt ook
Dank, het is voor je zelf altijd erg duidelijk ;-) aanvullendThe Eagle schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:34:
[...]
Ik heb geen flauw idee waar ik naar zit te kijken. Ik zie ergens een vraagteken staan. Dat heb jij ook.
Maar stel je vraag aub even opnieuw en een plaatje met legenda of duiding helpt ook
:strip_exif()/f/image/l1LNlawscEo7NZ2lhzj8oPX3.jpg?f=fotoalbum_large)
Probleem is dat ik de 18mm deur liefst laat doorlopen tot het akoustiekpaneel. Alleen zit daar een balk en opvulruimte in de weg. Bij het vraagteken moet, indien beschikbaar, een scharnier komen die ervoor zorgt dat de deur naar buiten komt en niet gaat wringen t.h.v. het akoustiekpaneel. Nu heb ik wat gezien maar dat gaat of over dikke deuren of max 40mm overbrugging. Ik heb iets meer nodig n.l. 55mm, wellicht dat iemand direct het juiste scharnier kan benoemen 😀
Ja ik heb wel een toolstation in de buurt, waar kijk ik precies naar?Wuursj schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:42:
@miicker Ja dat lijkt wel te werken met de gelinkte muurplaat. Welke maat je nodig hebt, hangt af van de diameter buis die je nu hebt. Afgaande van je foto vermoed ik 16mm (dus de tweede link met 16->15mm en een 15mm muurplaat bij de derde link). Probeer in de winkel even of het in elkaar past
Een andere optie is de kraan en muurplaat laten voor wat ze zijn en verderop de leiding na het knippen weer aan elkaar knellen met zoiets. Twee keer 16mm knel aan elkaar:
[Afbeelding]
Maar of ze dat hebben bij de hornbach...
Geen toolstation in de buurt?
[Afbeelding]
Heb je toevallig een naam/linkje naar de onderdelen die je noemt? Ik krijg ze zo niet gevonden op de site van toolstation.maartend schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:14:
[...]
Ik heb dat ook gehad. Nu verkoopt toolstation voor een niet te gekke prijs een goede schaar en een tooltje om te wijden. En speciale sluitingen die hier goed oppassen maar die je niet hoeft aan te drukken met een tang maar met de hand. Zit bij mij al een poos goed
Situatie:
:strip_exif()/f/image/nH94vpdO2yHf8u7kA1Qg3gQA.jpg?f=fotoalbum_large)
Links en rechts van de deuropening zit een kleine gleuf, links loopt het echter nog een heel stuk door voor er een eind komt aan de garage. Rechts zie je al een wit randje, dat is het kunststof profiel, achter dat profiel zit de tuin.
Ik wil de deuropening gebruiken om de wasmachine en droger deels in weg te laten vallen, zodat ze niet helemaal in de garage staan. Mijn eerste idee was om tegen de muur van de aanbouw steenwol te bevestigen (wat ik ook heb gebruikt in de rest van de garage) en dan daarvoor een OSB plaat, en dan ook aan de boven- en zijkanten van de deuropening een OSB plaat te bevestigen. Nu denk ik alleen dat het steenwol dan wordt blootgesteld aan buitenlucht/misschien vocht.
Hoe pak ik dit het beste aan? Mijn volgende idee was om plastic zijl te bevestigen aan de boven- en zijkanten van de deuropening en deze tegen de aanbouw aan te drukken, die omhoog zetten met een frame van balken en tussen de balken dan steenwol aanbrengen (zodat de steenwol dus geen contact maakt met de aanbouw of buitenlucht) en daar dan weer een OSB plaat voor. Misschien denk ik veel te moeilijk en zijn er simpelere oplossingen. Of misschien denk ik veel te makkelijk en moet ik dit heel anders aanpakken.
Ik neem aan dat dit bovenaanzicht is. Wat zit er links, en kan de deur niet andere kant op draaien?significant schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:06:
[...]
Dank, het is voor je zelf altijd erg duidelijk ;-) aanvullend
[Afbeelding]
Probleem is dat ik de 18mm deur liefst laat doorlopen tot het akoustiekpaneel. Alleen zit daar een balk en opvulruimte in de weg. Bij het vraagteken moet, indien beschikbaar, een scharnier komen die ervoor zorgt dat de deur naar buiten komt en niet gaat wringen t.h.v. het akoustiekpaneel. Nu heb ik wat gezien maar dat gaat of over dikke deuren of max 40mm overbrugging. Ik heb iets meer nodig n.l. 55mm, wellicht dat iemand direct het juiste scharnier kan benoemen 😀
Of out of the box: is een ombouw, dus kan de deur evt naar boven scharnieren?
Heb je dit inmiddels al afgerond, of hoe heb je dit uiteindelijk opgelost?Rimco schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:34:
Weet iemand toevallig of er plafondplaten voor buiten met verdekte montage bestaan? Ik kwam namelijk dit plaatje tegen tijdens de zoektocht:
[Afbeelding]
Het gaat om een carport en we overwegen een strakke, witte afwerking voor het plafond en dan denk ik al gauw aan HPL. Echter heb je dan eigenlijk altijd schroeven in het zicht. Zijn er opties die ik over het hoofd zie?
[ Voor 3% gewijzigd door aapjuh99 op 01-03-2026 21:28 ]
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Misschien kan je iets met deurscharnieren in plaats van kastdeur scharnieren. Niet op de plaats van het vraagteken maar tussen de deur (bij 55) en de balk. Eventueel moet je ze nog infrezen als de deur vlak moet komen te liggen op de balk.significant schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:23:
Nu heb ik vaak een makkelijk leven en hoef ik me alleen druk te maken over ikea scharnieren.
[Afbeelding]
Ik bedoel scharnieren als zoiets:
https://www.hornbach.nl/p...-mm-rvs-10-stuks/5863118/
Zijn er ook in verschillende maten en soorten.
Nog niet aan het project begonnen en ook nog niet verder uitgezochtaapjuh99 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:25:
[...]
Heb je dit inmiddels al afgerond, of hoe heb je dit uiteindelijk opgelost?
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Of je maakt je deur gewoon 55mm smaller, (of deelt m op) en houdt of maak je rechts dus een vast paneel van 55mmsignificant schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:06:
[...]
Dank, het is voor je zelf altijd erg duidelijk ;-) aanvullend
[Afbeelding]
Effectief mis je die toch niet.
Steenwol opsluiten tussen dampdicht folie en osb is niet de beste oplossing denk ik. Waarom niet een paar plaatjes PIR halen en daar binnenlandse van maken? Of eerst een binnenbetimmering van OSB maken en daar dan in verder gaan?je moet het gewon even winddicht maar ook dicht tegen ongedierte maken. een stuk zeil lijkt me daar niet geschikt voor.miicker schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:05:
En een ander vraagje. Ik ben bezig met het isoleren van mijn garage, dat is bijna af. Nu zit ik alleen met een oude deuropening waar de nieuwe aanbouw nu voor staat (gaat om een prefab aanbouw die tegen de garage aan staat, zonder verbinding met/naar de garage). Tussen de aanbouw en de garage zit een kleine gleuf die wel is afgedicht met een kunststof profiel, maar als in de garage de lichten uit zijn, zie je wel nog wat licht er langs komen, dus bij de deuropening voel je wel wind.
Situatie:
[Afbeelding]
Links en rechts van de deuropening zit een kleine gleuf, links loopt het echter nog een heel stuk door voor er een eind komt aan de garage. Rechts zie je al een wit randje, dat is het kunststof profiel, achter dat profiel zit de tuin.
Ik wil de deuropening gebruiken om de wasmachine en droger deels in weg te laten vallen, zodat ze niet helemaal in de garage staan. Mijn eerste idee was om tegen de muur van de aanbouw steenwol te bevestigen (wat ik ook heb gebruikt in de rest van de garage) en dan daarvoor een OSB plaat, en dan ook aan de boven- en zijkanten van de deuropening een OSB plaat te bevestigen. Nu denk ik alleen dat het steenwol dan wordt blootgesteld aan buitenlucht/misschien vocht.
Hoe pak ik dit het beste aan? Mijn volgende idee was om plastic zijl te bevestigen aan de boven- en zijkanten van de deuropening en deze tegen de aanbouw aan te drukken, die omhoog zetten met een frame van balken en tussen de balken dan steenwol aanbrengen (zodat de steenwol dus geen contact maakt met de aanbouw of buitenlucht) en daar dan weer een OSB plaat voor. Misschien denk ik veel te moeilijk en zijn er simpelere oplossingen. Of misschien denk ik veel te makkelijk en moet ik dit heel anders aanpakken.
Thanks. Ik heb ook de heilige AI maar even gevraagd en ik heb nu het volgende plan:No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 07:13:
[...]
Steenwol opsluiten tussen dampdicht folie en osb is niet de beste oplossing denk ik. Waarom niet een paar plaatjes PIR halen en daar binnenlandse van maken? Of eerst een binnenbetimmering van OSB maken en daar dan in verder gaan?je moet het gewon even winddicht maar ook dicht tegen ongedierte maken. een stuk zeil lijkt me daar niet geschikt voor.
Aanbouw > Luchtlaag (+-2cm) > Damp-open folie > Frame met steenwol (of PIR platen) > Dampremmende folie > OSB.
Nu zie ik alleen dat je bij de bouwmarkt meteen rollen van 25 meter folie kunt kopen... Ik heb misschien 3 meter max nodig. Iemand een idee of er ergens kleinere stukken te koop zijn?
Wij hebben een bouwmaterialen handel, geen bouwmarkt dus, waar ze gewoon rollen hebben hangen waar je een paar meter kan kopen.miicker schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:29:
[...]
Thanks. Ik heb ook de heilige AI maar even gevraagd en ik heb nu het volgende plan:
Aanbouw > Luchtlaag (+-2cm) > Damp-open folie > Frame met steenwol (of PIR platen) > Dampremmende folie > OSB.
Nu zie ik alleen dat je bij de bouwmarkt meteen rollen van 25 meter folie kunt kopen... Ik heb misschien 3 meter max nodig. Iemand een idee of er ergens kleinere stukken te koop zijn?
Nu gingen 2 slagpluggen mooi vast, balk zit muurvast, maar aan de andere kant wilde de slagpluggen zich niet goed hechten in de geboorde gaten..
Wat zou nu het makkelijjkst zijn? Fisher pluggen erin die evt de holte in de geboorde gaten kunnen opvangen en een dikkere schroeven draaien? De slagpluggen waren voor boorgat diameter 8mm..
Klinkt raar, maar onze lokale welkoop heeft vaak e.e.a. op de rol om per meter te verkopen.miicker schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:29:
[...]
Thanks. Ik heb ook de heilige AI maar even gevraagd en ik heb nu het volgende plan:
Situatie is als volgt: Koudwaterleiding > Inlaatcombinatie > Boiler (met ontluchtingskraantje onderin op koudwaterzijde) > CV ketel
Hieronder een schematische weergave.
/f/image/Nzd2se3EUcYuuEgjJTyMs5Vr.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PLmkyqJQlcgv2cFiOHBFSiF0.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke stappen moet ik doorlopen?
Spanning eraf, warm en koudwaterkraan dichtstbijzijnde open zetten, ontluchtingskraantje open en dan de warm water leiding eraf halen?
[ Voor 34% gewijzigd door Slappyjoez op 02-03-2026 11:43 ]
Fallout | TES | CIV | Lego | PS5 | Switch
Heb je een naam/locatie van die handel? Ik ben bij onze lokale bouwmaterialen handel geweest, zij hadden ook alleen 25 meter rollen te koop.No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:32:
[...]
Wij hebben een bouwmaterialen handel, geen bouwmarkt dus, waar ze gewoon rollen hebben hangen waar je een paar meter kan kopen.
Zowel dampdoorlatend als damp open folie? Nooit geweten dat welkoop zoiets verkoopt, kan het op hun site ook niet vinden.twain4me schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:20:
[...]
Klinkt raar, maar onze lokale welkoop heeft vaak e.e.a. op de rol om per meter te verkopen.
Sijs bouwmaterialen. Maar op hun website vind je dat niet als de Welkoop die @twain4me noemt. De welkoop website is landelijk, de welkoop eigenaren kunnen best wat zaken in hun winkel doen die lokaal een succes zijn maar niet in de landelijke formule zitten.miicker schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Heb je een naam/locatie van die handel? Ik ben bij onze lokale bouwmaterialen handel geweest, zij hadden ook alleen 25 meter rollen te koop.
[...]
Zowel dampdoorlatend als damp open folie? Nooit geweten dat welkoop zoiets verkoopt, kan het op hun site ook niet vinden.
Dus, achter die laptop vandaan en bouwgerelateerde zaken in de buurt zoeken.
Diep genoeg geboord? Misschien op/ vlak langs wapening geboord?wokkelz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:06:
Gisteren een balkje gemonteerd op de vloer met slagpluggen om een ombouw voor mijn toilet te realiseren.
Nu gingen 2 slagpluggen mooi vast, balk zit muurvast, maar aan de andere kant wilde de slagpluggen zich niet goed hechten in de geboorde gaten..
Wat zou nu het makkelijjkst zijn? Fisher pluggen erin die evt de holte in de geboorde gaten kunnen opvangen en een dikkere schroeven draaien? De slagpluggen waren voor boorgat diameter 8mm..
Slagpluggen nog recht? Als deze scheef geslagen is kan je hem niet hergebruiken.
Boorgruis eruit gestofzuigd en met raggertje?
Anders nu naar 10mm gaan. 10mm is voor een toiletframe volgens mij standaard.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
:strip_exif()/f/image/XU5jbfVX8OifwWgDal3nZbdu.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/TwM7ryBFWRerpXDh6p85kJoW.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mDeKRkk7jvtU1JsXQw1PVmEX.jpg?f=fotoalbum_tile)