Eerste paar keer heb ik het met een lange schroevendraaier gedaan, die schuin tegen de zijkant duwen (met de achterkant beschadigt hij minder) en dan op en neer bewegen. Nu kan het gewoon met m’n vingers.
Sowieso eerst je haar borstelen en daarna pas onder de douche, dat scheelt al meer dan de helft.Frantic schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:14:
Wij hebben een EasyDrain in de douche.. Iemand een tip om dat trechtertje er makkelijk uit te krijgen zonder elke keer mn klauwen open te halen? het haar zeefje haal je er zo uit, maar aangezien de vrouwen hier in de meerderheid zijn moet ik wekelijks ook die trechter en de beker er onder er ff uit halen om alle haren te verwijderen..
Ik heb het oranje tooltje erbij, maar afaik is die alleen om het deksel te lichten?
Heb je al eens (hecht)primer gebruikt? Dat helpt bij moeilijke ondergronden..flaskk schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:45:
[Afbeelding] hoekje bij de douche laat wederom los, nu is mijn vraag aan jullie, moet je alle kit weg halen of alleen 1 lijn voldoende? Dus aansluiten op de oude kit? Want dat zou niet hechten maar dan kan ik de hele badkamer doen 😅
Hoelang geleden is dit gekit, want ik neem aan dat de aannemer hier misschien nog wel garantie op geeft, als die een fout heeft gemaakt door niet goed schoon te maken bijv.flaskk schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:11:
[...]
Jah, helaas is het door twee verschillende kitters gekit dus ik denk dat de vloer wat werkt (zwaluwstaart op houten balken) aannemer wilde wel langs komen maar dat ging een week duren, dus dacht jens het er zelf wel even uit
Jah, is beetje een hoofdpijn dossier, jaar geleden is de hele vloer al onder garantie eruit geweest, heeft het nu heel druk vlak voor de bouwvak, dus hij wilde het ook wel doen maar wist niet of ie deze week ging redden. Dus ik haal alles er nu uit en maak het schoon, en doe hem dan ff een appje of ie opnieuw wil kitten. Gelukkig hebben wij een bad met douchekop dus superveel haast heeft het niet.choman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:45:
[...]
Hoelang geleden is dit gekit, want ik neem aan dat de aannemer hier misschien nog wel garantie op geeft, als die een fout heeft gemaakt door niet goed schoon te maken bijv.
Dat oranje tooltje is idd alleen voor de deksel.Frantic schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:14:
Wij hebben een EasyDrain in de douche.. Iemand een tip om dat trechtertje er makkelijk uit te krijgen zonder elke keer mn klauwen open te halen? het haar zeefje haal je er zo uit, maar aangezien de vrouwen hier in de meerderheid zijn moet ik wekelijks ook die trechter en de beker er onder er ff uit halen om alle haren te verwijderen..
Ik heb het oranje tooltje erbij, maar afaik is die alleen om het deksel te lichten?
Maar de trechter trek je er toch zo uit? Ik steek gewoon een halve hand erin en trek dan (volgens mij met wijsvinger en middelvinger) zo die trechter er uit.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zit megastrak, die o-ring spant enorm.. en de rand waar je dan aan trekt is vrij scherpAndrehj schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:07:
[...]
Dat oranje tooltje is idd alleen voor de deksel.
Maar de trechter trek je er toch zo uit? Ik steek gewoon een halve hand erin en trek dan (volgens mij met wijsvinger en middelvinger) zo die trechter er uit.
[ Voor 7% gewijzigd door Frantic op 27-07-2026 21:32 ]
Iemand bekend met mogelijkheid om een E27 fitting strak ín een inbouwdoos aan de wand te monteren?
Ik heb een U50 inbouwdoos aan de wand met nul, schakel en aardedraad en een mooie lamp die ik eigenlijk tot 'flush' in de muur wil draaien. Het gaat om een Ikea Molnart lamp.
Als zo'n armatuurtje al bestaat zal het een gefrot met draden worden, maar kan deze uberhaupt nog niet vinden. Anders wordt het zelf geknutsel met een losse fitting en kunststofplaatje. Of zijn er nog andere bezwaren om dit te bewerkstelligen?
Ik heb een U50 inbouwdoos aan de wand met nul, schakel en aardedraad en een mooie lamp die ik eigenlijk tot 'flush' in de muur wil draaien. Het gaat om een Ikea Molnart lamp.
Als zo'n armatuurtje al bestaat zal het een gefrot met draden worden, maar kan deze uberhaupt nog niet vinden. Anders wordt het zelf geknutsel met een losse fitting en kunststofplaatje. Of zijn er nog andere bezwaren om dit te bewerkstelligen?
Inbouwspot?bkkrdbkstn schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:50:
Iemand bekend met mogelijkheid om een E27 fitting strak ín een inbouwdoos aan de wand te monteren?
https://www.bol.com/nl/nl...r-keuken/9300000016693339
Dank, dit is inderdaad een goede kandidaat. Ik ga 'm eens bekijken.
Al ben ik bang dat deze toch te diep wordt omdat de aansluiting met snoer aan de achterkant zit.
je hebt hier, zoals je al aangeeft meerder mogelijkheden.Valorian schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:44:
[...]
Hi, ja, zoiets lijkt nog prima haalbaar binnen mijn klus-kenns. Maar dat betekent wel dat ik dan ook een heel bed moet bouwen. Of zou jij dan een hoogslaper kopen en de poten feitelijk 'vervangen' door deze dragers? Of een normaal bed kopen en die simpelweg 'monteren' op de dragers (+ een hekje maken)?
Ik moet dan wel de muren checken op hardhard/bruikbaarheid. Maar eventueel zou ik er alsnog poten onder kunnen monteren (ook tegen de muur).
Mijn eerste gedachte zou (vanwege de optiek) een bestaande hoogslaper kopen en deze op zo'n muurlat afsteunen.
Dat afsteunen kan door het bed op de muurlat te laten rusten maar hij kan er ook tegenaan en dan er tegenaan schroeven. In dat laatste geval kan de hoogslaper natuurlijk ook direct tegen de muur geboord worden.
En ja, poten eronder kan ook gewoon, dan pakken die het gewicht en de muurmontage stevigheid tegen omvallen.
ik heb jarenlang in mijn studentenflatje in een hoogslaper geslapen, die heb ik gemaakt met een handige medestudent. Ook vanwege de beperkte ruimte is daar eerst de ombouw van gemaakt en die in de bestaande nis geschoven. Ook hier konden we dus niet bij de kopse kanten komen vanwege de beperkte ruimte.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik denk dat het makkelijkste is om twee CLS balken op de lange wanden te schroeven. en daar tussen weer een paar balken op te schroeven waar je een lattenbodem op kan leggen.Valorian schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:44:
[...]
Hi, ja, zoiets lijkt nog prima haalbaar binnen mijn klus-kenns. Maar dat betekent wel dat ik dan ook een heel bed moet bouwen. Of zou jij dan een hoogslaper kopen en de poten feitelijk 'vervangen' door deze dragers? Of een normaal bed kopen en die simpelweg 'monteren' op de dragers (+ een hekje maken)?
Ik moet dan wel de muren checken op hardhard/bruikbaarheid. Maar eventueel zou ik er alsnog poten onder kunnen monteren (ook tegen de muur).
Dan de ene kant van je zicht op hebt beetje leuk maken.
Waarom specifiek CLS balken?Schway schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:46:
[...]
Ik denk dat het makkelijkste is om twee CLS balken op de lange wanden te schroeven. en daar tussen weer een paar balken op te schroeven waar je een lattenbodem op kan leggen.
Dan de ene kant van je zicht op hebt beetje leuk maken.
Dat zijn standaard maten, worden ook gebruikt voor constructie, en ik zit al bijna 2 jaar in een verbouwing en (her)gebruik ze voor van alles
Heeft iemand een tip over hoe ik een spaanplaat (constructievloer kan uitvlakken tbv laminaat?
Er zat asbest op verlijmd en dat is gesaneerd door met een excenter (denk ik, ik mocht er niet bij zijn) alle lijmresten weg te schuren. Nu is er in de hoekjes af en toe best wel diep materiaal weggevreten en ik twijfel of je dar simpelweg kan opvangen met van die groene platen. Of denk ik te moeilijk?
Er zat asbest op verlijmd en dat is gesaneerd door met een excenter (denk ik, ik mocht er niet bij zijn) alle lijmresten weg te schuren. Nu is er in de hoekjes af en toe best wel diep materiaal weggevreten en ik twijfel of je dar simpelweg kan opvangen met van die groene platen. Of denk ik te moeilijk?
[ Voor 31% gewijzigd door BlueMotion op 29-07-2026 16:45 . Reden: foto toegevoegd ]
Definieer diep, een paar mm of een paar cm?BlueMotion schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:44:
Heeft iemand een tip over hoe ik een spaanplaat (constructievloer kan uitvlakken tbv laminaat?
[Afbeelding]
Zoals ik de foto zie moet het met die groene platen en laminaat wel gaan.
Wat voor vloer ga je leggen?
Die groene heb je ook nog in een bruine variant, 10mm ipv 7 zo uit mijn hoofd. Maar die kuilen resulteren er misschien wel in dat de boel wat hol blijft of gaat buigen/kraken. Wellicht valt het met een dunne egaline net even wat vlakker te maken?
(Hier had ik ook wat hoogteverschil, kamers waar kurk op de vloer lag gelijmd en waar dat niet het geval was, hoogteverschil opgevuld met een extra laagje ondervloer, maar bij de overgang merk je het nog wel een beetje dat het wat veert.)
Ik heb last dat het wat muffig ruikt daar bene... Ehh boven.
In het huis zit een koof waar leidingen en standpijp doorheen gaat, en met name op de 2etage lijkt daar wat geur vandaan te komen.
Het aparte is wel dat het niet de typische droge doucheput lucht is, maar wel een soort muf hout. Dus misschien komt het nog ergens uit de constructie.
Het lastige is alleen dat heel veel (een bocht, laatste paar meter afvoer, aansluiting van dakdoorvoer) achter een muurtje zit waar ik amper zicht op heb. Iemand nog suggesties? Misschien moet ik de WC op zolder loshalen, is de mof van pot naar pijp niet goed meer ofzo. Er is ook weinig gebeugeld, en op de moffen zit best wat beweging, en dan kan ik mij voorstellen dat de boel in de loop der jaren wat is gaan zakken en wellicht niet meer helemaal sluit. En dan zorgt de onderdruk van de mechanische ventilatie dat daar lucht doorheen lekt.
(Hier had ik ook wat hoogteverschil, kamers waar kurk op de vloer lag gelijmd en waar dat niet het geval was, hoogteverschil opgevuld met een extra laagje ondervloer, maar bij de overgang merk je het nog wel een beetje dat het wat veert.)
Ik heb last dat het wat muffig ruikt daar bene... Ehh boven.
In het huis zit een koof waar leidingen en standpijp doorheen gaat, en met name op de 2etage lijkt daar wat geur vandaan te komen.
Het aparte is wel dat het niet de typische droge doucheput lucht is, maar wel een soort muf hout. Dus misschien komt het nog ergens uit de constructie.
Het lastige is alleen dat heel veel (een bocht, laatste paar meter afvoer, aansluiting van dakdoorvoer) achter een muurtje zit waar ik amper zicht op heb. Iemand nog suggesties? Misschien moet ik de WC op zolder loshalen, is de mof van pot naar pijp niet goed meer ofzo. Er is ook weinig gebeugeld, en op de moffen zit best wat beweging, en dan kan ik mij voorstellen dat de boel in de loop der jaren wat is gaan zakken en wellicht niet meer helemaal sluit. En dan zorgt de onderdruk van de mechanische ventilatie dat daar lucht doorheen lekt.
[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 30-07-2026 07:52 ]
In die vierkante meter voor de deur ga je altijd nog een holling horen en voelen denk ik. Zeker omdat je daar vaak loopt. Persoonlijk zou ik dat stuk eruit halen en nieuwe plaat in leggen en vastschroeven ipv spijkeren.BlueMotion schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:44:
[Afbeelding]
Relatief kleine moeite, lage extra kosten maar wel een punt van irritatie dat je weghaalt voor jaren.
Even nog een check. Gele lijm waarmee zeil is vast gelijmd geweest. Redelijk dun. Er zijn een paar plekken die ik moet vlakken. Wat is handigst de allebastine vloerlijmafbijt halen of gewoon steken of met een verfkrabber schrapen?
Ik dacht beginnen met een driehoek verfkrabber. Want lijmafbijt is nogal eh slecht voor je luchtwegen. En maakt de lijm zacht en stroperig.
Ik dacht beginnen met een driehoek verfkrabber. Want lijmafbijt is nogal eh slecht voor je luchtwegen. En maakt de lijm zacht en stroperig.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Cola van de diverse fabrikanten kun je ook proberen, wordt het ook stroperig van, wel goed met water naspoelen.copykat schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:41:
Even nog een check. Gele lijm waarmee zeil is vast gelijmd geweest. Redelijk dun. Er zijn een paar plekken die ik moet vlakken. Wat is handigst de allebastine vloerlijmafbijt halen of gewoon steken of met een verfkrabber schrapen?
Een goede (band)schuurmachine, of verfbrander + -krabber (en goed ventileren!) kun je ook proberen.copykat schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:41:
De hele vloer is 2cm dik, dus met een paar cm diep had ik grotere problemenVerduveltje schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:23:
[...]
Definieer diep, een paar mm of een paar cm?
Zoals ik de foto zie moet het met die groene platen en laminaat wel gaan.
Wat voor vloer ga je leggen?
Het plan is om hier zsm gekregen/tweedehands laminaat in te drukken voor nu. en dan later, als de rest van de verdieping ook klaar is een definitief plan te maken voor de verdiepingsvloer. Misschien moet ik het gewoon maar proberen dan. Dan kan ik bij de volgende ronde op basis van eigen ervaring een nieuw plan maken.
In dat geval zou ik de diepste kuiltjes insmeren met wat plamuur maar niet meer dan dat.BlueMotion schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:20:
[...]
De hele vloer is 2cm dik, dus met een paar cm diep had ik grotere problemen, het is maximaal een paar milimeter, op de grotere vlakken geloof ik wel dat die groene/bruine ondervloer het opvangt, maar langs de randen zoals op de foto (daar zat eerst een inbouwkast) is het dus dus een hele steile rand.
Het plan is om hier zsm gekregen/tweedehands laminaat in te drukken voor nu. en dan later, als de rest van de verdieping ook klaar is een definitief plan te maken voor de verdiepingsvloer. Misschien moet ik het gewoon maar proberen dan. Dan kan ik bij de volgende ronde op basis van eigen ervaring een nieuw plan maken.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Van de week in de nieuwe keuken bezig geweest, sleuf gemaakt in de wandplank van 8mm diep, 17mm breed. Daarna een gat vanuit de achterzijde gemaakt van 17cm diep en 12mm diameter voor de doorvoer van de bekabeling.
Resultaat is zoals te zien op de foto, prima verlicht boven de kookplaat en vocht lijkt me geen probleem gezien het aluminium profiel met “vleugeltjes” over het gefreesde gedeelte valt.
De bediening gaat via de schakelaar links op de muur naast de WCD’s
Betegelen achter de kookplaat is nog een restpuntje..
Ben benieuwd of er andere tweakers zijn die dit zo verwerkt hebben?
:strip_exif()/f/image/t3zedC9yLv6ww4QBUsCLFzu5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yWPGp9ztKMdUZGI2fkKhUAeL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mAaXrAMpvojr0wRSFs12xmVD.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat is zoals te zien op de foto, prima verlicht boven de kookplaat en vocht lijkt me geen probleem gezien het aluminium profiel met “vleugeltjes” over het gefreesde gedeelte valt.
De bediening gaat via de schakelaar links op de muur naast de WCD’s
:strip_exif()/f/image/t3zedC9yLv6ww4QBUsCLFzu5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yWPGp9ztKMdUZGI2fkKhUAeL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mAaXrAMpvojr0wRSFs12xmVD.jpg?f=fotoalbum_large)
edit:
emoji werd niet goed verwerkt
BMW | 🚗320i E91 M Sport | 🏍️F700GS
Keurig hoor. Hier zelfde aanpak maar ik worstel wel met de led driver, heb je die helemaal in de muur weggewerkt?Gringjammer schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:02:
Van de week in de nieuwe keuken bezig geweest, sleuf gemaakt in de wandplank van 8mm diep, 17mm breed. Daarna een gat vanuit de achterzijde gemaakt van 17cm diep en 12mm diameter voor de doorvoer van de bekabeling.
De bediening gaat via de schakelaar links op de muur naast de WCD’s![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]edit:
vraag over afwerking kozijn/spouwmuur:
ik ben bezig mijn muren extra te isoleren van binnenuit met houtvezelplaten. Heb spouwmuren van steen met daartussen van die vlokken als spouwisolatie. Houten kozijnen met hoed HR++ glas dus die blijven.
Bij verwijderen oude vensterbank ontdekte ik dat ik nu:
a) zo de spouw in kijk en isolatiemateriaal zie zitten en
b) muizenkeutels (hele oude zo te zien) in de spouw onder de vensterbank.
ik wil multiplex vensterbanken plaatsen maar hoe werk ik de spouw met isolatie/muizenpoep nou zo af dat ik er niet opnieuw muizen in krijg?
ik zat de denken aan: goed schoonmaken met bouwstofzuiger, openingen met goede PUR vullen en dan nieuwe vensterbank met montagekit op de stenen van het binnenblad lijmen en 'koud' tegen de houten kozijnen aan.
is dit logisch of is er een betere manier om.het bijv muisdicht of winddicht te krijgen?
ik ben bezig mijn muren extra te isoleren van binnenuit met houtvezelplaten. Heb spouwmuren van steen met daartussen van die vlokken als spouwisolatie. Houten kozijnen met hoed HR++ glas dus die blijven.
ik wil multiplex vensterbanken plaatsen maar hoe werk ik de spouw met isolatie/muizenpoep nou zo af dat ik er niet opnieuw muizen in krijg?
ik zat de denken aan: goed schoonmaken met bouwstofzuiger, openingen met goede PUR vullen en dan nieuwe vensterbank met montagekit op de stenen van het binnenblad lijmen en 'koud' tegen de houten kozijnen aan.
is dit logisch of is er een betere manier om.het bijv muisdicht of winddicht te krijgen?
muizen komen van buiten en vreten zo door pur heen.Fr33z schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:38:
vraag over afwerking kozijn/spouwmuur:
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Nee nee, er liggen 2 PVC pijpen verticaal in de muur. 1 tot in het midden van de plank en 1 tot achter de hangende kastjes. Vervolges ligt de driver op de grond onder de keuken als het ware. De driver is dan weer aangesloten op een geschakelde WCD.rphilipsen schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:25:
[...]
Keurig hoor. Hier zelfde aanpak maar ik worstel wel met de led driver, heb je die helemaal in de muur weggewerkt?
De bekabeling kun je op deze manier makkelijk en uit het zicht wegwerken, in zowel de aluminium strip in de plank als onder de hang kastjes een gat geboord zodat deze niet zichtbaar is.
Ik spring er ook nog even bij met mijn walk in closet die vrouwlief gaarne wilde.
Wat vuren houten frames gemaakt en met goede pluggen in de muur bevestigd.
Afgewerkt met 4mm dik mdf stroken die met houtlijm en nietjes geplaatst zijn en witte verf op waterbasis ivm gele vlekken.
:strip_exif()/f/image/kl3heoHHXpCruGkCVwY9awYA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pE2YVgsTLYGs9eXkqsGij48p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kz9IpGkIPch1vXwyciVDSmKm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xPqDVGZr6YfrKOMuDyCfMuAp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kkgHrEO9ii6Mhq4ZfxFkTnF2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QeIhfO5oK1T1ahs9xcvt58tM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yXD47B6YOsjawD9okGfEQput.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EDqMJkeOCw1GQIROtnz2WQ06.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KEW2cMy417yujM2lSt3vJKPT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zzF0bx9PvpyK5xEV75jkScUc.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat vuren houten frames gemaakt en met goede pluggen in de muur bevestigd.
Afgewerkt met 4mm dik mdf stroken die met houtlijm en nietjes geplaatst zijn en witte verf op waterbasis ivm gele vlekken.
:strip_exif()/f/image/kl3heoHHXpCruGkCVwY9awYA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pE2YVgsTLYGs9eXkqsGij48p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kz9IpGkIPch1vXwyciVDSmKm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xPqDVGZr6YfrKOMuDyCfMuAp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kkgHrEO9ii6Mhq4ZfxFkTnF2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QeIhfO5oK1T1ahs9xcvt58tM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yXD47B6YOsjawD9okGfEQput.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EDqMJkeOCw1GQIROtnz2WQ06.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KEW2cMy417yujM2lSt3vJKPT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zzF0bx9PvpyK5xEV75jkScUc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 102% gewijzigd door Nachoman op 01-08-2026 10:07 ]
Klopt.. Jaaaaaren geleden hadden we dat zelfs in een appartement. (8 hoog).. Door het kleinste gat komen ze, ook door pur.No Hands schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:18:
[...]
muizen komen van buiten en vreten zo door pur heen.
Daarna rattengif (zwaarste variant) in laagjes, met ductape/rattengif/plastic de gaten opgevuld en dan uiteindelijk netjes afgewerkt alabastine vulmiddel.
Nooit meer een muis gezien.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Netjes!Gringjammer schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:02:
De bediening gaat via de schakelaar links op de muur naast de WCD’s![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]edit:
Over de teggels, gezien jouw keuken zou ik een mooie RVS plaat op de muur achter de kookplaat verlijmen. 10/15cm breder dan de kookplaat.
Hadden we in ons vorige huis, beste oplossinng ooit.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
@BlueMotion , misschien te simpel gedacht maar waarom steek je niet een hele plaat uit. ( ziet er uit als 12mm spaanplaat.) Gewoon nieuwe passtuk maken op de kale houten vloer. Vast schroeven. Daarna even met excentrische schuurmachine de randen vlakken klaar. Of als t topwerk al flink " oud en versleten" is meteen een ondervloer leggen van vezelplaat en isolatie
https://online-vloerverwarming.nl/knauf-brio-23-wf-dekvloer-houtvezel-600x1200x23mm-10mm
https://online-vloerverwarming.nl/knauf-brio-23-wf-dekvloer-houtvezel-600x1200x23mm-10mm
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dankjewel, ook voor de tip!Loft schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:52:
[...]
Netjes!
Over de teggels, gezien jouw keuken zou ik een mooie RVS plaat op de muur achter de kookplaat verlijmen. 10/15cm breder dan de kookplaat.
Hadden we in ons vorige huis, beste oplossinng ooit.
Hier hebben we zeker naar gekeken maar zijn uiteindelijk voor olijf groene tegels gegaan van 30x7,5 maar wel enkel achter de kookplaat tot aan de wandplank in de volle breedte. Voornamelijk i.v.m. spetteren. Zo’n opstaande rand gemaakt van het werkblad is zo’n vettige rand die altijd vies is, vond ik zelf niet zo’n top idee.
Uiteindelijk in een keuken moet je toch vaker verven door alle kookwalm etc.
@copykat ik denk meestal te moeilijk. De waarheid zal vast ergens ik het midden liggen.
ik heb al ergens een schijfje uitgezaagd voor de ventilatie en de dikte is eerder 20-25mm. En dit is de kale houten vloer. Dit spaanplaat ligt rechtstreeks op de balklaag. Ik kan dus niet zomaar ergens een stuk uithalen, lijkt me. Deze plaat ligt onder de houtskeletwand door en dat is allemaal superlompdegelijk uitgevoerd. Ik strip liever niet verder dan nodig.
ik heb al ergens een schijfje uitgezaagd voor de ventilatie en de dikte is eerder 20-25mm. En dit is de kale houten vloer. Dit spaanplaat ligt rechtstreeks op de balklaag. Ik kan dus niet zomaar ergens een stuk uithalen, lijkt me. Deze plaat ligt onder de houtskeletwand door en dat is allemaal superlompdegelijk uitgevoerd. Ik strip liever niet verder dan nodig.
Ok dat klinkt als flooring platen, die heb je ook in vocht werend groene vezelplaat 1200x2660x22mm , soort underlaymentplaat. Ik heb die gebruikt om een eikenvloer mee vast te nagelen op een betonvloer na funderingsherstel.BlueMotion schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:26:
@copykat ik denk meestal te moeilijk. De waarheid zal vast ergens ik het midden liggen.
soort extra compreste spaanplaat. Best stevig maar geen houten plank sterkte.Die vezelplaten worden er niet sterker op met zo'n stuk er uit..zit er een balk onder als ondersteuning? Indien ja stuk muktiplex oid op maat zagen. Diepste punt meten en rest glad maken met bovenfrees, plungeframe. En dan een stuk multiplex van de juiste dikte er in lijmen met constructielijm.( die bruislijm die vult kleine oneffenheden mooi op) paar schroeven er in om alles op zn plek te houden. Daarna schuren klaar.
Indien nee , als je onder de vloer kan komen een dwars balkje tussen de 2 nabije vloerbalken schroeven onder die ingefreeste plek en dan weer als boven opvullen.( weet je zeker dat je er niet doorheen zakt. ;-) )
[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 01-08-2026 23:24 ]
Welke dikte isolatie gebruiken jullie in een wandje van 69mm dik?
Bij voorkeur gebruik ik Rockwool maar HORNBACH heeft alleen 50mm dik of 75mm dik. Bieden niet ideaal.
Bij samendrukken van de 75mm isolatie verlies ik akoestisch isolatie effect. En 50 lijkt me te dun?
60 of 70mm lijkt wel te bestaan maar moeilijk verkrijgbaar…
Bij voorkeur gebruik ik Rockwool maar HORNBACH heeft alleen 50mm dik of 75mm dik. Bieden niet ideaal.
Bij samendrukken van de 75mm isolatie verlies ik akoestisch isolatie effect. En 50 lijkt me te dun?
60 of 70mm lijkt wel te bestaan maar moeilijk verkrijgbaar…
Wat bedoel je met 69mm? Is dat de totale dikte of de binnenruimte die je nog moet/kunt opvullen.SquareOne schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:26:
Welke dikte isolatie gebruiken jullie in een wandje van 69mm dik?
Er zijn Rockwool platen van 70mm. Ik zou kijken of die niet in jouw buurt verkrijgbaar zijn. Ik zie in elk geval dat de Karwei bij mij in de buurt die platen gewoon op voorraad heeft.
https://www.karwei.nl/ass...-rd-2-0-7-stuks/p/B322306
[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 02-08-2026 11:21 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
69mm binnenmaat. Vuren balken gebruikt voor het frame.Question Mark schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:20:
[...]
Wat bedoel je met 69mm? Is dat de totale dikte of de binnenruimte die je nog moet/kunt opvullen.
Er zijn Rockwool platen van 70mm. Ik zou kijken of die niet in jouw buurt verkrijgbaar zijn. Ik zie in elk geval dat de Karwei bij mij in de buurt die platen gewoon op voorraad heeft.
https://www.karwei.nl/ass...-rd-2-0-7-stuks/p/B322306
Oké 70mm moet wellicht net kunnen. Karwei had ik nog niet gekeken 😅. Ga normaal naar HORNBACH of Bouwmaat.
Ik heb een nieuw epdm dak op mijn dakkapel gelegd met het volgende type onderuitloop (weet even niet meer welke diameter maar gaat om het idee):https://dakenmarkt.nl/epdm-hwa-alu-o-75-mm-zelfklevend/
Op de zijkanten van de dakkapel heb ik nieuwe red cedar gevelbekleding geplaatst. Dit laten we onbewerkt.
De uitloop zit aan de achterkant van de dakkapel, zoals in dit voorbeeld: https://hollandiadakkapellen.nl/wp-content/upload_folders/hollandiadakkapellen.nl/2018/12/spuwer-dakkapel.jpg
Doordat de uitloop recht naar beneden loopt drupt het regenwater op het red cedar, vooral als de wind verkeerd staat. Dit droogt lelijk op.
Ik wil daarom een bochtje op de uitloop aanbrengen van de dakkapel af. Dit moet zwart zink worden.
Kan ik hiervoor een standaard bocht nemen (bijv. https://www.zinkbouwmarkt.nl/zinken-bocht-zwart-antraciet-40graden) of zijn hier betere oplossingen voor te bedenken?
Op de zijkanten van de dakkapel heb ik nieuwe red cedar gevelbekleding geplaatst. Dit laten we onbewerkt.
De uitloop zit aan de achterkant van de dakkapel, zoals in dit voorbeeld: https://hollandiadakkapellen.nl/wp-content/upload_folders/hollandiadakkapellen.nl/2018/12/spuwer-dakkapel.jpg
Doordat de uitloop recht naar beneden loopt drupt het regenwater op het red cedar, vooral als de wind verkeerd staat. Dit droogt lelijk op.
Ik wil daarom een bochtje op de uitloop aanbrengen van de dakkapel af. Dit moet zwart zink worden.
Kan ik hiervoor een standaard bocht nemen (bijv. https://www.zinkbouwmarkt.nl/zinken-bocht-zwart-antraciet-40graden) of zijn hier betere oplossingen voor te bedenken?
Gewoon de regenpijp afleiden naar de dakgoot
Dan krijg je ook geen alg en Mos
Dan krijg je ook geen alg en Mos
Het schroefdraad is van een van mijn bouten van de hakselaar. Die bout is alleen aan de andere kant gelast. Hem los krijgen gaat nog wel lukken (dacht aan los slijpen), maar ik kan niet lassen dus kent iemand misschien een andere manier om hem weer vast te krijgen? Of is er misschien een andere oplossing? Het is om de uitlaatpijp van het gehakselde mengsel los te krijgen als hij verstopt raakt.
Een stuk draadeind er doorheen en een moer er aan draaien zou ik doen. evt een borgmoer zodat deze niet losdraait.Eppo © schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:13:
Het schroefdraad is van een van mijn bouten van de hakselaar. Die bout is alleen aan de andere kant gelast. Hem los krijgen gaat nog wel lukken (dacht aan los slijpen), maar ik kan niet lassen dus kent iemand misschien een andere manier om hem weer vast te krijgen? Of is er misschien een andere oplossing? Het is om de uitlaatpijp van het gehakselde mengsel los te krijgen als hij verstopt raakt.
[Afbeelding]
edit:
zit nog eens goed te kijken en het lijkt er op dat een normale bout ook past. dan is het geen ramp dat deze niet vastgelast zit.
zit nog eens goed te kijken en het lijkt er op dat een normale bout ook past. dan is het geen ramp dat deze niet vastgelast zit.
[ Voor 8% gewijzigd door klokkert1 op 02-08-2026 21:06 ]
@Eppo © lassen maakt misschien montage wat makkelijker maar toch niet erg als hij niet vast zit? Nyloc erop en gaan lijkt me.
Bedankt, dat ik daar gewoon niet zelf aan had gedacht. Moertje houdt het nu net net, maar je zou altijd zien dat het begeeft op het moment je druk bezig bent. Komend weekend maar even fixen.
Wat dacht je van een persbout?
https://rickshandel.nl/pr...artel-12-mm-lengte-35-mm/
https://rickshandel.nl/pr...artel-12-mm-lengte-35-mm/
Ik kom er niet helemaal uit hoe ik mijn garage het beste kan verlichten. Ik zit met een stuk van ong. 3.5x5m, waar de rails van de roldeur in de weg zit. Zonder die rails had ik dwars 3 x 150cm LED TL geplaatst, maar dat kan dus niet. Ik wil ivm lichtopbrengst geen lampen tussen de balken plaatsen. Wat zou slim zijn? Een stuk of 6 kleinere LED TLs aan weers zijden? Onder dit stuk staat mijn werktafel en zaagtafel, dus wil goede werkverlichting aanbrengen.
Zijn van die vierkante (kantoor) LED-panelen misschien een optie? Twee stuks van 50x50 aan weerszijden van de rails?MJV schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:09:
Ik kom er niet helemaal uit hoe ik mijn garage het beste kan verlichten. Ik zit met een stuk van ong. 3.5x5m, waar de rails van de roldeur in de weg zit. Zonder die rails had ik dwars 3 x 150cm LED TL geplaatst, maar dat kan dus niet. Ik wil ivm lichtopbrengst geen lampen tussen de balken plaatsen. Wat zou slim zijn? Een stuk of 6 kleinere LED TLs aan weers zijden? Onder dit stuk staat mijn werktafel en zaagtafel, dus wil goede werkverlichting aanbrengen. [Afbeelding]
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Ik heb ledpanelen van 30x120cm tussen de balken. Hebben enorm veel lichtopbrengst en mooi diffuus licht. Ik betaalde er rond de €30 voor, maar ik zie ze nu online al vanaf €17. Eventueel moet er nog een frame bij, maar ik heb ze gewoon met high tack geplakt.MJV schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:09:
Ik kom er niet helemaal uit hoe ik mijn garage het beste kan verlichten. Ik zit met een stuk van ong. 3.5x5m, waar de rails van de roldeur in de weg zit. Zonder die rails had ik dwars 3 x 150cm LED TL geplaatst, maar dat kan dus niet. Ik wil ivm lichtopbrengst geen lampen tussen de balken plaatsen. Wat zou slim zijn? Een stuk of 6 kleinere LED TLs aan weers zijden? Onder dit stuk staat mijn werktafel en zaagtafel, dus wil goede werkverlichting aanbrengen. [Afbeelding]
ik zou ook voor ledpanelen gaan ipv led tl balken. komt een enorm bak licht vanaf en je kunt de onderkant gewoon in lijn met de onderkant van je balk hangen.
vloer schoon frezen en vlakken is uiteindelijk een huur ding ik had liever eentje waarbij ik niet op mn knieën hoef maar die geeft mn rug met omhoog tillen (zolderetage)al een nono. 70-100kg.Mn setup , dual cycloonton en bouwstofzuiger werkt erg goed bijna geen stof buiten de kom. Alleen dat bukken is echt k.u.t. voor mn onderrug
Bij Hornbach hebben ze hele goedkope ledarmaturen die 4000 lumen licht geven ik dacht voor €20 die geven echt een bak lichtorf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:46:
[...]
Ik heb ledpanelen van 30x120cm tussen de balken. Hebben enorm veel lichtopbrengst en mooi diffuus licht. Ik betaalde er rond de €30 voor, maar ik zie ze nu online al vanaf €17. Eventueel moet er nog een frame bij, maar ik heb ze gewoon met high tack geplakt.
Update mn onderrug is kaput.. gevalletje pijnstillers. En hete douche en dan plat op de grond liggen en je knieën naar je buik trekken om de spieren weer wat op lengte te brengen... # ik word ben oud...
Morgen moet ik "vloeibare zandcement" aanbrengen om .5cm te levelen. Net nog even aangebrand met universele hechter op mn knieën .... zucht..... # en dan moet de ondervloer én de flexfloor er nog op...
😢😭
Morgen moet ik "vloeibare zandcement" aanbrengen om .5cm te levelen. Net nog even aangebrand met universele hechter op mn knieën .... zucht..... # en dan moet de ondervloer én de flexfloor er nog op...
Sterkte gastcopykat schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:28:
Update mn onderrug is kaput.. gevalletje pijnstillers. En hete douche en dan plat op de grond liggen en je knieën naar je buik trekken om de spieren weer wat op lengte te brengen... # ik word ben oud...
Morgen moet ik "vloeibare zandcement" aanbrengen om .5cm te levelen. Net nog even aangebrand met universele hechter op mn knieën .... zucht..... # en dan moet de ondervloer én de flexfloor er nog op...😢😭
Ik weet niet hoe oud je bent maar ik heb zelf al ervaring met het stukje op de grond/bank liggen en de knieën optrekken naar de buik want kapot gaan van steken in de onderrug, ik dacht dat dat met 30 nog lang niet nodig zou zijn maarja...copykat schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:28:
Morgen moet ik "vloeibare zandcement" aanbrengen om .5cm te levelen. Net nog even aangebrand met universele hechter op mn knieën .... zucht..... # en dan moet de ondervloer én de flexfloor er nog op...😢😭
Succes met de vloer!
Panelen lijken een goed plan, ook voor de rest van de garage. Hoeveel panelen t.o.v. vierkante meters heb je hangen?orf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:46:
[...]
Ik heb ledpanelen van 30x120cm tussen de balken. Hebben enorm veel lichtopbrengst en mooi diffuus licht. Ik betaalde er rond de €30 voor, maar ik zie ze nu online al vanaf €17. Eventueel moet er nog een frame bij, maar ik heb ze gewoon met high tack geplakt.
Hier is een calculator voor met de hoeveelheid lux per vierkante meter tov de soort werkzaamheden die je wil doen.MJV schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:49:
[...]
Panelen lijken een goed plan, ook voor de rest van de garage. Hoeveel panelen t.o.v. vierkante meters heb je hangen?
Als je dimbare panelen neemt kun je er paar extra ophangen en nog terugdimmen evt. Ook de lichtkleur is iets om te overwegen. Normaal licht in huis is te geel voor goed klussen (dus een daglicht kleur is beter).
Zelf heb ik zes panelen van 120x30 in een schuurtje van 6,80x3,10. Vier was zeker weten ook meer dan genoeg geweest
57.... en ik heb wat verkalking in de wervels daar .Links onder 3 wervels die op een röntgen witte plekken laat zien. Kalk, reparatie vh lichaam. Keertje (25 jaar geleden) een trede gemist met noodverlichting ophangen in trappenhuizen.. dat was toch iets harder aan gekomen dan ik dacht. Ik heb 2 pijn stillers gister genomen en nu gaat t wel weer, straks even voltare K halen om rugspieren te onstpannen. En door...rustig aan dat wel. Mn zoon van 18 maar ff die 20kg zak laten sjouwen en aanwijzen hoe hij een vloer moet levelen...Gringjammer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:46:
[...]
Ik weet niet hoe oud je bent maar ik heb zelf al ervaring met het stukje op de grond/bank liggen en de knieën optrekken naar de buik want kapot gaan van steken in de onderrug, ik dacht dat dat met 30 nog lang niet nodig zou zijn maarja...![]()
Succes met de vloer!
Heeft iemand een idee of er nog alternatieven zijn voor Aquaplan Dak-Reflect?
Recent heb ik mijn kleine uitbouw behandeld met een laag Aquaplan Lek-Vrij . Op zich prima dat het dak nu licht is, de buren hebben recent wat bomen gekapt en er komt in de zomer een hoop licht bij. Maar liever verf ik het dan gewoon wit, ipv de grijs dat het nu is.
Als ik het uitreken op hun bereken methode kom ik uit op ongeveer 3 tot 4 liter (ongeveer 2 bij 3.5 meter). Nu krijg ik uiteenlopende prijzen. En op zich mag het ook iets kosten als het voldoet, maar weet iemand nog andere opties? En wat zijn de langdurige ervaringen er mee?
Recent heb ik mijn kleine uitbouw behandeld met een laag Aquaplan Lek-Vrij . Op zich prima dat het dak nu licht is, de buren hebben recent wat bomen gekapt en er komt in de zomer een hoop licht bij. Maar liever verf ik het dan gewoon wit, ipv de grijs dat het nu is.
Als ik het uitreken op hun bereken methode kom ik uit op ongeveer 3 tot 4 liter (ongeveer 2 bij 3.5 meter). Nu krijg ik uiteenlopende prijzen. En op zich mag het ook iets kosten als het voldoet, maar weet iemand nog andere opties? En wat zijn de langdurige ervaringen er mee?
Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.
Ik zeg altijd zo: "KEIM maar fijn!"barry86 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:56:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zooo vandaag fase 1 afgerond, alles schilderen.
Fase 2 start nu, compleet nieuwe bestrating.
We zijn 11 emmers KEIM verder 😅
Wat ook nog kan is een maat groter draad tappen in het gat. Mocht dat niet passen dan zou je er links en rechts naast een nieuw gat met draad kunnen maken.Eppo © schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:13:
[Afbeelding]
Hornbach en bouwmaat zijn als de supermarkt, lang open en van alles te verkrijgen. Maar als je veel van hetzelfde nodig hebt, kun je beter naar een specialist.SquareOne schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:10:
[...]
69mm binnenmaat. Vuren balken gebruikt voor het frame.
Oké 70mm moet wellicht net kunnen. Karwei had ik nog niet gekeken 😅. Ga normaal naar HORNBACH of Bouwmaat.
een pak of zo haal ik nog wel eens bij de bouwmarkt, maar meerder pakken ga ik naar isolatieboer.
Ben ik niet met je eens; kijk maar eens naar de hoeveelheid vaklui die hun spullen bij de Hornbach en Bouwmaat halen. Hun assortiment is vergelijkbaar met BMN, met de toevoeging dat Hornbach ook spullen voor de inrichting verkoopt. Bij de Bouwmaat kun je volgens mij zonder pas ook niet meer kopen. De gewone consument/klusser wordt daar min of meer geweerd. Tijdens de lockdown was die gek genoeg wel welkom.Schway schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:44:
[...]
Hornbach en bouwmaat zijn als de supermarkt, lang open en van alles te verkrijgen. Maar als je veel van hetzelfde nodig hebt, kun je beter naar een specialist.
een pak of zo haal ik nog wel eens bij de bouwmarkt, maar meerder pakken ga ik naar isolatieboer.
Met de "laagsteprijsgarantie" van de Hornbach kun je sowieso veel geld besparen, ook met isolatiemateriaal.
Zou eerder de Praxis, Karwei en Gamma als supermarkt omschrijven. Daar is het van alles net niks en vaak tegen een te hoge prijs.
Je kunt hier nog een pas voor de bouwmaat aanvragen als particulier: https://www.zelfbouwinnederland.nl/informatie/doe-het-zelf/bouwen-verbouwen-afbouwen/bouwmaterialen-en-gereedschap/koop-jeGodDamage schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:12:
[...]
Ben ik niet met je eens; kijk maar eens naar de hoeveelheid vaklui die hun spullen bij de Hornbach en Bouwmaat halen. Hun assortiment is vergelijkbaar met BMN, met de toevoeging dat Hornbach ook spullen voor de inrichting verkoopt. Bij de Bouwmaat kun je volgens mij zonder pas ook niet meer kopen. De gewone consument/klusser wordt daar min of meer geweerd. Tijdens de lockdown was die gek genoeg wel welkom.
Met de "laagsteprijsgarantie" van de Hornbach kun je sowieso veel geld besparen, ook met isolatiemateriaal.
Zou eerder de Praxis, Karwei en Gamma als supermarkt omschrijven. Daar is het van alles net niks en vaak tegen een te hoge prijs.
Ik bedoel niet de kwaliteit, maar het aanbod. Je gaat er heen omdat alles op 1 plek is. Maar als ik pallets van iets nodig hebt, ga ik vaak naar een specialist.GodDamage schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:12:
[...]
Ben ik niet met je eens; kijk maar eens naar de hoeveelheid vaklui die hun spullen bij de Hornbach en Bouwmaat halen. Hun assortiment is vergelijkbaar met BMN, met de toevoeging dat Hornbach ook spullen voor de inrichting verkoopt. Bij de Bouwmaat kun je volgens mij zonder pas ook niet meer kopen. De gewone consument/klusser wordt daar min of meer geweerd. Tijdens de lockdown was die gek genoeg wel welkom.
Ik ben kind aanhuis bij de bouwmaat, maar het is niet de goedkoopste. En ik wou dat we een hornbach in Leeuwarden hadden.
beste mede prutsers klussers
Valt dit nog te redden of kan ik beter naar de lokale bouwmarkt rijden om een nieuwe te proberen te zoeken.
Ladegeleider met kogelladers van de caravan is uit elkaar.
Smallere metalen geleider gaat in het plastic deel en dat samen gaat weer in het bredere metalen geleider. In het plastic deel zitten de kogellagertjes.
Hoe krijg ik dit weer in elkaar? aan het begin van de grote geleider zit een vernauwing zodat de smallere geleder niet met lagers en al eruit kan glijden.
Op het einde van de grotere geleider zat een plastic kapje, dus ik dacht eitje, als ik die eraf haal kan ik het er zo in schuiven, kapje erop en klaar.
Maar helaas zit daar ook een vernauwing...
Mis ik gewoon iets of is dit gewoon niet te doen?
Valt dit nog te redden of kan ik beter naar de lokale bouwmarkt rijden om een nieuwe te proberen te zoeken.
Smallere metalen geleider gaat in het plastic deel en dat samen gaat weer in het bredere metalen geleider. In het plastic deel zitten de kogellagertjes.
Hoe krijg ik dit weer in elkaar? aan het begin van de grote geleider zit een vernauwing zodat de smallere geleder niet met lagers en al eruit kan glijden.
Op het einde van de grotere geleider zat een plastic kapje, dus ik dacht eitje, als ik die eraf haal kan ik het er zo in schuiven, kapje erop en klaar.
Louzy#2475
bahco erop en versmalling kleing beetje openbuigen.louzy82 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:42:
beste mede prutsers klussers
[Afbeelding]
[Afbeelding]
lagers er in en binnenrail met gepast geweld erin drukken/ tikken. daarna versmalling dichter knijpen met waterpomptang of bankschroef. (niet te ver knijpen)
Heeft iemand goede recente ervaringen met (betaalbaar) berken of vuren multiplex? Ik wil een blokkenkast maken, en hier graag multiplex voor gebruiken (inclusief zichtbare randen)
Bij de Praxis hebben ze halve kwart platen voor 30 euro
Bouwmaat heeft Radiata, wat ergens op Reddit werd aangeraden, 53 euro per hele plaat
Gamma heeft berken multiplex voor 37 euro per halve kwart plaat
Iemand nog een tip? Het liefst op een plek waar het ook gezaagd kan worden.
Bouwmaat heeft Radiata, wat ergens op Reddit werd aangeraden, 53 euro per hele plaat
een houthandel bij jou in de buurt.peligro2k schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:07:
Heeft iemand goede recente ervaringen met (betaalbaar) berken of vuren multiplex? Ik wil een blokkenkast maken, en hier graag multiplex voor gebruiken (inclusief zichtbare randen)
Bij de Praxis hebben ze halve platen voor 30 euro
Gamma heeft berken multiplex voor 37 euro per halve plaat
Dat is een kwart plaat.peligro2k schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:07:
The Flat Earth Society has members all around the globe.
Kijk goed naar de prijs per m2.peligro2k schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:07:
Gamma heeft berken multiplex voor 37 euro per halve plaat
Die van de praxis zit op 40 euro en (de underlayment) van de bouwmaat 14.75
(Russisch) Berken is erg lastig te verkrijgen en dus erg duur.
Welke regio woon je? Je kan het beste kijken naar een houthandel in de buurt
Als alternatief kan je populier multiplex gebruiken. Dat is een stuk goedkoper en nog redelijk geschikt voor een dergelijk project.
Als alternatief kan je populier multiplex gebruiken. Dat is een stuk goedkoper en nog redelijk geschikt voor een dergelijk project.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Regio Amsterdam. Ik dacht ook even bij Buurman Amsterdam te gaan kijken, die hebben blijkbaar 'circulair' hout liggen, en kunnen ook op maat zagen.dragonhaertt schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:39:
(Russisch) Berken is erg lastig te verkrijgen en dus erg duur.
Toch nog even terug rapporteren, mijn hulpvraag, werd super beantwoord hier. En inmiddels heb ik kunnen doorpakken, tussen de hittegolven door. En niet alleen hebben we nu stroom in de tuin (ook als het regent 🫣), maar met jullie tips heb ik ook succesvol de beregening kunnen repareren!
Ik heb zoiets gemaakt volledig van deze platen: https://www.praxis.nl/hou...ut-244x122cm-18mm/5661371peligro2k schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:07:
![]() | ![]() | ![]() |
Populieren geen optie?peligro2k schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:07:
Gaat zowel bij berken als populieren toch vooral om de klasse waar het in valt:
https://www.leeuwerik.nl/kwaliteiten-dekfineer-multiplex
Volgens mij is zagenzagen.nl of adzaagt.nl hier ook al vaker aangehaald. Die zagen het ook nog op maat voor je.
Volgens mij is zagenzagen.nl of adzaagt.nl hier ook al vaker aangehaald. Die zagen het ook nog op maat voor je.
[ Voor 29% gewijzigd door Frantic op 06-08-2026 14:35 ]
Puur omdat ik zelf pasgeleden ook naar op zoek was: berken multiplex kwam uit Rusland. En ivm de oorlog (speciale operatie) is het aanbod erg schaars. Alle houtboeren die ik vroeg, zeiden of bepaalde diktes niet te hebben of het is gruwelijk duur. Vuren multiplex ken ik niet. Oikomee, meranti, essen wel.peligro2k schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:07:
Raar genoeg vond ik wel een leverancier van berken (massieve) timmerpanelen. DM me maar als je de naam wilt weten. Maar als het perse multiplex moet zijn, dan helpt dat jou niet. Voor zagen wordt bijna altijd (fors) extra gerekend. Wellicht krijg je via de lokale houthandel korting als je het hout daar bestelt en gelijk laat zagen? Zo doe ik het meestal.
Gelukt op deze manier.3dmazter schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:10:
[...]
bahco erop en versmalling kleing beetje openbuigen.
lagers er in en binnenrail met gepast geweld erin drukken/ tikken. daarna versmalling dichter knijpen met waterpomptang of bankschroef. (niet te ver knijpen)
Maar dan was er dus niet gewoon een of ander dommigheidje slimmigheidje dat ik gemist had.
Louzy#2475
Nee ze kunnen niet uitelkaar. Mogelijk iets te veel geweld gebruikt met de lade of te zwaar beladen. Maakt niet uit hij werkt weer.louzy82 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:49:
[...]
Gelukt op deze manier.
Maar dan was er dus niet gewoon een of ander dommigheidje slimmigheidje dat ik gemist had.
18mm infrezen in betonplaat voor je waterleidingen. Die wil je niet bij je VV ivm legionella risico (kleine kans x grote potentiele schade)BekSide schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:48:
Beste mede Tweakers,
Welk isolatie materiaal kan ik het beste gebruiken voor het isoleren van mijn vloer. Ik heb 15cm ruimte voor: isolatie, leidingen, vloerverwarming, dekvloer, PVC afwerking.
Zie foto! Dank[Afbeelding]
8cm PIR tweezijdig aluminium, tand en groef, naden aftapen, randen afpurren en afsnijden. Ca. Rd 3,5. 3,7= nieuwbouw eis.
5cm zandcement dekvloer op 16mm vloerverwarming. Geen folie nodig (ligt op aluminium laag van PIR)
2cm ruimte voor afwerkvloer (egaline en lamelparket, of dunner voor pvc).
Daar waar je een dunne afwerkvloer wilt heb je meer speling voor je zandcementvloer of een centimeter meer voor je PIR.
In Ubakus kun je jouw vloeropbouw simuleren en daarmee ook de verwachte warmteweerstand berekenen.
Kijk eens in andere relevante topics over isoleren woning of vloerverwarming.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Dank voor bijdrage!GudZ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:47:
[...]
18mm infrezen in betonplaat voor je waterleidingen. Die wil je niet bij je VV ivm legionella risico (kleine kans x grote potentiele schade)
8cm PIR tweezijdig aluminium, tand en groef, naden aftapen, randen afpurren en afsnijden. Ca. Rd 3,5. 3,7= nieuwbouw eis.
5cm zandcement dekvloer op 16mm vloerverwarming. Geen folie nodig (ligt op aluminium laag van PIR)
2cm ruimte voor afwerkvloer (egaline en lamelparket, of dunner voor pvc).
Daar waar je een dunne afwerkvloer wilt heb je meer speling voor je zandcementvloer of een centimeter meer voor je PIR.
In Ubakus kun je jouw vloeropbouw simuleren en daarmee ook de verwachte warmteweerstand berekenen.
Kijk eens in andere relevante topics over isoleren woning of vloerverwarming.
Waterleiding ligt in de betonvloer, ga deze (installateur) wel nog nieuw leggen. Is het ook voldoende als de waterleiding samen met mijn elektraleidingen op de beton ligt, dan de PIR platen, dan de VV leidingen?
Thanks!
15cm is wel wat krap als je ook nog een keurig isolatiewaarde wilt halen. Kun je er niet nog een paar cm bij smokkelen?BekSide schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:48:
Beste mede Tweakers,
Welk isolatie materiaal kan ik het beste gebruiken voor het isoleren van mijn vloer. Ik heb 15cm ruimte voor: isolatie, leidingen, vloerverwarming, dekvloer, PVC afwerking.
Zie foto! Dank~[Afbeelding]
ik zou uitgaan van een dekvloer van bijvoorbeeld eco2floor en dan terugrekenen wat je voor een optimale isolatie overhoudt.
Die betonvloer onder het PIR ligt ook nog eens op de grond dat is 6-8 graden jaarrond.nokiaan958GB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:43:
[...]
15cm is wel wat krap als je ook nog een keurig isolatiewaarde wilt halen. Kun je er niet nog een paar cm bij smokkelen?
ik zou uitgaan van een dekvloer van bijvoorbeeld eco2floor en dan terugrekenen wat je voor een optimale isolatie overhoudt.
Rc 5 is ideaal en de 3,5 die je haalt met mijn voorgestelde setup is suboptimaal maar is geen schande. Staar je niet blind op wat, 300-400 kW meer warmtepomp verbruik!
Qua zelfbouw en foutgevoeligjeid, beschikbaarheid aan materialen, betaalbaarheid en bewezen dienst is het een juist optimaal: pir is gunstig, kun je zelf leggen en goed beschikbaar. Op de pir je vloerverwarming tackeren kun je zelf en werkt snel. Alleen een zandcementvloer smeren kun je laten doen voor scherpe meterprijs of je betaalt 2x zoveel en giet hem zelf met gietmortel, keuze genoeg. Op zandcement kun je diverse vloerafwerkingen kwijt (sommige wel met egaline).
Een dun vloerverwarming systeem zwevend leggen op een PIR plaat van 9cm levert je Rd 4 op (zal Rc 3,9 worden praktisch) en je hebt nauwelijks buffer en kans dat je vloer breekt of hol klinkt. Nee alleen hiervoor kiezen als er geen andere optie is!
Ja kan maar PIR platen moet je dan de onderzijde uitkepen / uitzagen / uitfrezen (geef het een naam). Pokkewerk als je dat voor het eerst doet en je gaat door het dampscherm heen. Je verliest praktisch zeker wat isolatiewaarde. Beter is die boel infrezen en waar je elektra het water kruist stukje 35mm uithakken. Kleine moeite voor een optimaal resultaat. Wel even uit de historie opzoeken hoe je wapening in het beton zit. Vaak is het behoorlijk laag maar kan dubbele wapening in zitten.BekSide schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:56:
[...]
Dank voor bijdrage!
Waterleiding ligt in de betonvloer, ga deze (installateur) wel nog nieuw leggen. Is het ook voldoende als de waterleiding samen met mijn elektraleidingen op de beton ligt, dan de PIR platen, dan de VV leidingen?
Thanks!
Behalve dat de klasse alleen wat zegt over de kwaliteit van het fineer, en niet van de kernlagen.Frantic schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:34:
Gaat zowel bij berken als populieren toch vooral om de klasse waar het in valt:
Baltisch berken daarentegen is een beschermde naam en mag alleen gebruikt worden op berken multiplex wat geen (grote) holtes heeft in de binnenlagen, waardoor je ook verzekerd bent van een mooie rand als je een plaat verzaagd.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Hornbach heeft een Hout op maat service.peligro2k schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:07:
Multiplex populier kost 49,59/m2, hardhout kost 46,22/m2.
Voor een kwart plaat van 122x61 zit je dan ook wel op 37-38 euro.
Misschien is een plek als https://www.doe-het-zelfdump.nl/ bij jou in de buurt een optie?
om uithakken in PIR te voorkomen kun je twee lagen gebruiken, 1 dunne laag waar de leidingen inpassen, die kan je dan rondom de leidingen met een mes op maat zagen en dan een ononderbroken laag eroverheen.GudZ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 23:17:
[...]
Ja kan maar PIR platen moet je dan de onderzijde uitkepen / uitzagen / uitfrezen (geef het een naam). Pokkewerk als je dat voor het eerst doet en je gaat door het dampscherm heen. Je verliest praktisch zeker wat isolatiewaarde. Beter is die boel infrezen en waar je elektra het water kruist stukje 35mm uithakken. Kleine moeite voor een optimaal resultaat. Wel even uit de historie opzoeken hoe je wapening in het beton zit. Vaak is het behoorlijk laag maar kan dubbele wapening in zitten.
Klussers! ik wil een 100mm ventilatiegat boren in mijn wand met deze opbouw:
steenstrips>100mmEPS>18mmOSB>90mmWol>18mmOSB.
Dan heb ik geen diamantboor nodig toch? Het is in principe alleen dunne steenstrips + 2x 18mm OSB waar ik doorheen moet. Het gat moet wel mooi uitlijnen natuurlijk.
Daarvoor wil ik een 100mm dakdoorvoerboor gebruiken en moet dan 300mm lang zijn (of langs twee kanten boren), maar die zijn nogal prijzig voor één keer gebruik en ik kan ze nergens vinden voor verhuur. Iemand ideeën? Of heeft er iemand zoiets te leen/huur aan mij?
steenstrips>100mmEPS>18mmOSB>90mmWol>18mmOSB.
Dan heb ik geen diamantboor nodig toch? Het is in principe alleen dunne steenstrips + 2x 18mm OSB waar ik doorheen moet. Het gat moet wel mooi uitlijnen natuurlijk.
Daarvoor wil ik een 100mm dakdoorvoerboor gebruiken en moet dan 300mm lang zijn (of langs twee kanten boren), maar die zijn nogal prijzig voor één keer gebruik en ik kan ze nergens vinden voor verhuur. Iemand ideeën? Of heeft er iemand zoiets te leen/huur aan mij?
De gouden tip, zeker een goed idee. Het blijven hoe je het went of keert meerdere arbeidsgangen, of je nu in het beton freest of op deze manier doet.No Hands schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:41:
[...]
om uithakken in PIR te voorkomen kun je twee lagen gebruiken, 1 dunne laag waar de leidingen inpassen, die kan je dan rondom de leidingen met een mes op maat zagen en dan een ononderbroken laag eroverheen.
Ik heb een metalen deurkozijn (nieuwbouwwoning sinds mei 2025) dat behoorlijk getordeerd lijkt te zijn. Eén stijl van het kozijn trekt naar binnen, waardoor de deur in het kozijn klemt. Het lijkt erop dat het kozijn bij plaatsing niet helemaal goed is gesteld of in de loop van de tijd onder spanning is komen te staan. Vooral onderaan is de afwijking duidelijk zichtbaar.
Ik ben voorzichtig begonnen met kijken of ik het kozijn wat ruimte kan geven. Aan de onderzijde/zijde bij de muur heb ik met een multitool de aansluiting losgezaagd. Dat heeft daadwerkelijk iets geholpen: de deur klemt nu merkbaar minder. Het kozijn zelf staat echter nog steeds behoorlijk krom en ik krijg er met de hand eigenlijk geen beweging in.
In het kozijn zitten over de hoogte meerdere zwarte dopjes. Achter de dopjes zitten gaten waarin dieper in het profiel een bevestiging lijkt te zitten (zie foto's). Ik vermoed dus dat het kozijn daar aan de achterliggende constructie is bevestigd. Door het los zagen en los en vastdraaien van de onderste anker is er iets van ruimte ontstaan. Maar zelfs wanneer ik de onderste anker had losgedraaid, kwam het kozijn niet echt in beweging.
Voordat ik verder ga zagen, wrikken of bevestigingen losdraaien, wil ik graag even advies inwinnen.
Mijn vragen zijn vooral:
Foto's toegevoegd van de onderzijde, het bevestigingsgat achter een van de dopjes en de huidige stand van het kozijn.
Ik hoor graag hoe jullie dit zouden aanpakken voordat ik enthousiast verder ga met de multitool.
:strip_exif()/f/image/D8SUrZoFZGCwCmJkWINvO3nS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tc8eocdVnvwWcWkP5UU1Dm2f.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben voorzichtig begonnen met kijken of ik het kozijn wat ruimte kan geven. Aan de onderzijde/zijde bij de muur heb ik met een multitool de aansluiting losgezaagd. Dat heeft daadwerkelijk iets geholpen: de deur klemt nu merkbaar minder. Het kozijn zelf staat echter nog steeds behoorlijk krom en ik krijg er met de hand eigenlijk geen beweging in.
In het kozijn zitten over de hoogte meerdere zwarte dopjes. Achter de dopjes zitten gaten waarin dieper in het profiel een bevestiging lijkt te zitten (zie foto's). Ik vermoed dus dat het kozijn daar aan de achterliggende constructie is bevestigd. Door het los zagen en los en vastdraaien van de onderste anker is er iets van ruimte ontstaan. Maar zelfs wanneer ik de onderste anker had losgedraaid, kwam het kozijn niet echt in beweging.
Voordat ik verder ga zagen, wrikken of bevestigingen losdraaien, wil ik graag even advies inwinnen.
Mijn vragen zijn vooral:
- Zijn de bevestigingen achter de zwarte dopjes inderdaad de punten waarmee het kozijn aan de wand vastzit?
- Kan ik deze bevestigingen veilig een stukje lossen om de stijl opnieuw recht te stellen?
- Hoe zouden jullie zo'n getordeerde stijl corrigeren en daarna opnieuw vastzetten?
Foto's toegevoegd van de onderzijde, het bevestigingsgat achter een van de dopjes en de huidige stand van het kozijn.
Ik hoor graag hoe jullie dit zouden aanpakken voordat ik enthousiast verder ga met de multitool.
:strip_exif()/f/image/D8SUrZoFZGCwCmJkWINvO3nS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tc8eocdVnvwWcWkP5UU1Dm2f.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Kickasz op 08-08-2026 10:37 ]
Geen idee wat je hebt losgezaagd, maar met die inbusboutjes kan je het kozijn loshalen.Kickasz schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:11:
Ik heb een metalen deurkozijn (nieuwbouwwoning sinds mei 2025) dat behoorlijk getordeerd lijkt te zijn. Eén stijl van het kozijn trekt naar binnen, waardoor de deur in het kozijn klemt. Het lijkt erop dat het kozijn bij plaatsing niet helemaal goed is gesteld of in de loop van de tijd onder spanning is komen te staan. Vooral onderaan is de afwijking duidelijk zichtbaar.
Mijn vragen zijn vooral:Mijn doel is dus nadrukkelijk niet om het kozijn eruit te halen, maar om de tordering eruit te krijgen, de deur weer netjes vrij te laten lopen en het kozijn vervolgens goed vast te zetten.
- Zijn de bevestigingen achter de zwarte dopjes inderdaad de punten waarmee het kozijn aan de wand vastzit?
- Kan ik deze bevestigingen veilig een stukje lossen om de stijl opnieuw recht te stellen?
- Hoe zouden jullie zo'n getordeerde stijl corrigeren en daarna opnieuw vastzetten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En daarmee ook stellen natuurlijk, kits er genoeg vlees is om te klemmen aan de muur.
Geven ze geen garantie meer tegenwoordig? Ik zou de aannemer vragen terug te komen. Het kan bij de oplevering op het oog goed zijn geweest of niet opgevallen maar ik zou nu nog even wachten met zelf voor een oplossing zorgen.
Hoe zouden jullie de onderdorpel isoleren? Ik ben bij mijn klushuis aangekomen bij de voordeur, ik heb het oude kozijn verwijderd, de koudebrug verwijderd want het binnen en buitenblad waren aan elkaar gemetseld waar het oude deurkozijn op stond. Ik isoleer van binnenuit ( 12cm pir) omdat ik met alleen spouwmuurisolatie niet de isolatiewaarde kan halen die ik wil. Zou ik het stukje spouw bij de voordeur alleen dan wel vullen? Zo ja met wat?
![]() | ![]() |
waarom zou je alleen dat stukje spouw wel isoleren? wat hoop je daarmee te bereiken?KoenVW76 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:18:
Hoe zouden jullie de onderdorpel isoleren? Ik ben bij mijn klushuis aangekomen bij de voordeur, ik heb het oude kozijn verwijderd, de koudebrug verwijderd want het binnen en buitenblad waren aan elkaar gemetseld waar het oude deurkozijn op stond. Ik isoleer van binnenuit ( 12cm pir) omdat ik met alleen spouwmuurisolatie niet de isolatiewaarde kan halen die ik wil. Zou ik het stukje spouw bij de voordeur alleen dan wel vullen? Zo ja met wat?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Wat is vooral wil voorkomen, is dat de dorpel die hier op komt ( kunstof dts) de nieuwe koudebrug gaat worden. Daarom dacht ik iets van isolatie onder de dorpel en wellicht ook dat stukje spouw daar.
het is toch juist een kunststof dorpel zodat je die koudebrug niet hebt. anders randje foamglas eronder.KoenVW76 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:30:
Wat is vooral wil voorkomen, is dat de dorpel die hier op komt ( kunstof dts) de nieuwe koudebrug gaat worden. Daarom dacht ik iets van isolatie onder de dorpel en wellicht ook dat stukje spouw daar.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
:strip_exif()/f/image/v1cn6h04ntzbtoUCvc39IcG0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HGQP5SALy38JdnX2DDDFtZzm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OsQoG0P6qEqRlZi2DdJSki3H.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/GgxcWUGq3f4utFVvfaiggksq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/GxGw0sbwTku01fiYegGk4F0E.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/llCoZ2oyfNF45qQcYBmpVVsz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0HX8FbtFhUAuZ0mba0AHdqEc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/f9FNEjcO3Yrnz4gbY2XkwJcl.jpg?f=fotoalbum_tile)