Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik wil het geheel uiteindelijk aflakken en het moet er als één geheel uitzien (zelfde kleur en glans).Dit wil ik doen met de houtlak die ik ook voor de rest van het kozijn gebruik.
Vraag: welke voorbehandeling moet ik gebruiken op het kale hout en het kale staal, zodat de houtlak op beide ondergronden goed hecht en er een gelijkmatig eindresultaat ontstaat? En hoe ga ik het beste om met de naad waar het hout en het staal tegen elkaar aan zitten als ik scheuren in de afwerking wil voorkomen?
:strip_exif()/f/image/UpIloOlfb71CCFsIZ81cytL3.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.lidl.nl/p/parkside-tafel-voor-bovenfrees/p100387966
[ Voor 63% gewijzigd door Septillion op 22-08-2026 13:39 . Reden: Link cleanup ]
Ik hoop dat ik hier in het juiste topic ben beland. Ben bezig met het vervangen van een oude vensterbank door een nieuwe. Heb oude vensterbank verwijderd. Die bleek op twee vuren latten gelijmd te zijn, die op hun beurt weer met slagpluggen o.i.d. in de stenen daaronder zaten. Zie de foto's.
Bij het loshalen van die latten kwamen twee bakstenen mee. Je kijkt nu tegen het glaswol aan (zie foto) van de spouw
Het doel is uiteindelijk om de boel luchtdicht te maken en daarop een nieuwe vensterbank te plaatsen. Vanaf de baksteen gerekend moet de hele handel nog zo’n 6-7cm omhoog.
Mijn vragen:
- bakstenen verwijderen of laten zitten? Hoe die losse baksteen terugplaatsen, met beetje specie?
- Er zitten behoorlijke kieren tussen de baksteen en de glaswol die erachter zit en een balk die daarover heen ligt. Hoe kan ik dit het beste oplossen (het antwoord 'pur' lijkt me té voor de hand liggend
)
- Hoe de zaak op te hogen zodat de gewenste hoogte voor de vensterbank wordt bereikt? Stucplaten op de baksteen, kieren met stelkozijn e.d. purren, stucen en daarna vensterbank erop?
:strip_exif()/f/image/XT44BQgOzVJUww2WrvPvJttH.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HAP0Vg4jzY5ndbhx3uDiVzCU.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U4pV5s3z1rGonJzOzs0aS3XR.gif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door SkiFan op 22-08-2026 13:30 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Anders zou je de baksteen terug kunnen metselen: even de oude mortel wegbikken, en de steen weer terug zetten met metselmortel.
Eventuele gaten kun je luchtdicht vullen met flex foam (pur specifiek voor flexibel afdichten).
De resterende hoogte kan je met hout opvullen of door nog een laagje bakstenen op te metselen. Dan zit je meteen goed maar je zult alsnog iets moeten verzinnen om de vensterbank er netjes op te zetten.
Resterende voegen uitbrekenGeneuzel schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:40:
@Ethiron Voor weinig geld is momenteel deze te koop.
https://www.lidl.nl/p/parkside-tafel-voor-bovenfrees/p100387966
Stofvrij maken
Nat maken
Missende bakstenen terugmetselen
Enkele dagen wachten
XPS bouwplaat (Wedi, Q board, etc) erop met de dikte die je nodig hebt. Hierop kun je alles lijmen met lijmkit of lijmschuim, het is dampdicht en het isoleert.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Dank je! Alles helemaal zelf uitgevoerd en geen enkele hulp gehad (ook niet gevraagd). Zal van de parketvloer ook nog eens een post maken hier. Dat was een heel project binnen het project van de studio zelf.Borromini schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:52:
@GodDamage Resultaat mag er zijn. Heb je het parket ook zelf uitgevoerd of laten doen?
20 cm brede onderkast ikea nemen. 2 op elkaar. Of 40cm hoge kast nemen en aanpassen in de breedte.ben2513 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:15:
Ik heb circa 27cm tussen onze gestapelde droger/wasmachine en onze boiler. De ruimte waarin ze (komen te) staan ben ik nu aan het verbouwen.
Stel dat je recht op de wasmachine (links) en de boiler (rechts) kijkt. Hier ga ik een tussenmuur voor zetten: de boiler wordt dus achter die muur verstopt.
Tussen de wasmachine/droger links en de nieuwe muur rechts is 27cm ruimte van 55cm diep. Ik zou de muur door kunnen trekken tot de wasmachine/droger maar dan verlies ik die ruimte.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar badkamer/keukenkasten van 25cm breed, met deuren.
De enige kastjes die ik kan vinden zijn zoals deze, dus 20x20x180 en 20cm diep is wel heel weinig.
Maar ik zoek dus eigenlijk iets dat 25 breed x 50 diep x 180-210cm hoog is. Dit lijkt niet te bestaan. Ik kan het meubel aan de grond en muur verankeren dus stabiel moet het wel kunnen.
Heeft hier iemand tips voor? Ergens een mooie website waar ik relatief goedkoop mijn eigen kastje kan samenstellen bijvoorbeeld? Het liefst werk ik het kastje zo weg dat het op inbouw lijkt (ingebouwd in de nieuwe tussenmuur).
Nu lag er ballastgrind op maar dat is best vervuild (mastiek wordt ook zacht en gaat zwerven). De vraag is wat nu te doen: Wel of geen grind (terug) op het dak voor ballast en afwatering en als niet: hoe kan ik het dan afvoeren? Bij particuliere vuilstort moeten ze het niet hebben, en ik vermoed dag ik hiervoor een bedrijf moet benaderen, maar doen die ook consumenten hoeveelheden?
Iemand ervaring hiermee?
Mijn plan is nu als volgt:
- Aan de bakstenen muur een balk bevestigen met kozijnpluggen (slagpluggen). Ik wil voor de 100cm lange balk dan 3 pluggen gebruiken.
- Aan de andere muur ook een balk bevestigen (op dezelfde hoogte). Maar die balk laten ondersteunen door verticale balken tot de grond (poten), zodat de druk in praktijk niet op die gruismuur komt want ik vrees dat die daar niet geschikt voor is en gezien veiligheid bij een hoogslaper hoger in het vaandel staat dan de esthetiek van een volledig 'zwevend' bed een makkelijke keuze.
Ik heb hier nog een aantal vragen bij. Google en/of AI helpt mij heel aardig, maar ik vertrouw toch nog net iets meer op de (bijna) profs die hier soms komen ;)
Over de muren:
- Weet iemand of bij jaren '20 (van de vórige eeuw
- En hebben deze huizen normaliter de opbouw [muur huis 1] - [spouw] - [muur huis 2] ? Of delen ze vaak letterlijk één baksteen, en betekent een cm te diep boren dat de stuklaag bij de buren naar beneden valt? Mijn huis heeft overigens sowieso spouwmuren aan voor- en achtergevel, maar over de muren naar de buren weet ik niets
Over de pluggen en balken:
- Voor de bakstenen muur gebruik ik kozijnpluggen (slagpluggen) van net iets minder lang dan balk+steen. Ik dacht aan +/- 44mm x 120 of 44 x 145 mm balken. Het bed steunt dan dus op de 44mm-deel. Uitgaand van 10cm baksteen denk ik dat bijvoorbeeld 120mm kozijn/slagpluggen dan prima zou moeten zijn. De reden dat ik hiervoor kies en niet voor keilbouten is o.a. omdat ik begrijp dat het qua belastbaarheid meer dan voldoende zou moeten zijn en gemakkelijker werkt. Maar vooral: omdat keilbouten een behoorlijk forse puntbelasting schijnen te hebben, wat icm 100 jaar oude bakstenen niet ideaal lijkt.
- Voor de gruisbetonmuur weet ik niet zo goed wat logisch is. Ik wil voorkomen dat de slagpluggen de muur min of meer slopen en alles er half-vast in komt. Of zou dat wel mee moeten vallen bij zorgvuldig boren? Qua belastbaarheid steunt hier alles uiteindelijk op de twee poten onder de balk. Voor die poten dacht ik aan dezelfde maatvoering balk als voor de horizontale balk.
Zien jullie in dit verhaal nog grote risico's of iets waar goed rekening mee te houden? En lijkt de keuze qua pluggen en balken logisch?
als je bitumen volledig vastgebrand zit dan is dat grind niet nodig. afvoeren kan bij bedrijven die dit soort zaken innemen. alles in je aanhanger of een container laten komen en je betaald gewoon per kilo.warzaw schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:18:
Hier ook nog een vraag: ik heb het mastieken dak van de schuur afgelopen jaar laten vervangen voor bitumen.
Nu lag er ballastgrind op maar dat is best vervuild (mastiek wordt ook zacht en gaat zwerven). De vraag is wat nu te doen: Wel of geen grind (terug) op het dak voor ballast en afwatering en als niet: hoe kan ik het dan afvoeren? Bij particuliere vuilstort moeten ze het niet hebben, en ik vermoed dag ik hiervoor een bedrijf moet benaderen, maar doen die ook consumenten hoeveelheden?
Iemand ervaring hiermee?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Wij hebben een huis uit 1905 waar een één steens muur (20cm) is gemetseld tussen de huizen tot de eerste verdieping. De eerste verdieping is daarna half steens (10 cm). Dit komt omdat vroeger de eerste verdieping een zolder was en later is veranderd naar een volwaardige verdieping.Valorian schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:22:
Vraagje voor de klusser hier: ik wil een balk aan de muur monteren t.b.v. een hoogslaper. Het gaat om een hoogslaper die 'ingeklemd' wordt tussen twee muren. Het huis komt uit 1926. Eén muur is de muur die het (rijtjeshuis) scheidt van de buren. Ik verwacht dat deze van baksteen is, maar dat kan ik natuurlijk makkelijk toetsen door even te boren door de pleisterlaag. De andere muur is een waarschijnlijk niet (echt) dragende muur van een soort extreem gruizig beton, die de slaapkamer scheidt van de badkamer. De hoogslaper is het bovendeel van een Ikea Smastad (de poten/kast/bureau wordt hier niet gebruikt), van +/- 90x200 cm voor een kind.
Mijn plan is nu als volgt:
- Aan de bakstenen muur een balk bevestigen met kozijnpluggen (slagpluggen). Ik wil voor de 100cm lange balk dan 3 pluggen gebruiken.
- Aan de andere muur ook een balk bevestigen (op dezelfde hoogte). Maar die balk laten ondersteunen door verticale balken tot de grond (poten), zodat de druk in praktijk niet op die gruismuur komt want ik vrees dat die daar niet geschikt voor is en gezien veiligheid bij een hoogslaper hoger in het vaandel staat dan de esthetiek van een volledig 'zwevend' bed een makkelijke keuze.
Ik heb hier nog een aantal vragen bij. Google en/of AI helpt mij heel aardig, maar ik vertrouw toch nog net iets meer op de (bijna) profs die hier soms komen ;)
Over de muren:
- Weet iemand of bij jaren '20 (van de vórige eeuw) hoe dik de bakstenen muren tussen de huizen normaliter zijn? Is dat één baksteen breed (dus ongeveer 10 cm)?
- En hebben deze huizen normaliter de opbouw [muur huis 1] - [spouw] - [muur huis 2] ? Of delen ze vaak letterlijk één baksteen, en betekent een cm te diep boren dat de stuklaag bij de buren naar beneden valt? Mijn huis heeft overigens sowieso spouwmuren aan voor- en achtergevel, maar over de muren naar de buren weet ik niets![]()
Over de pluggen en balken:
- Voor de bakstenen muur gebruik ik kozijnpluggen (slagpluggen) van net iets minder lang dan balk+steen. Ik dacht aan +/- 44mm x 120 of 44 x 145 mm balken. Het bed steunt dan dus op de 44mm-deel. Uitgaand van 10cm baksteen denk ik dat bijvoorbeeld 120mm kozijn/slagpluggen dan prima zou moeten zijn. De reden dat ik hiervoor kies en niet voor keilbouten is o.a. omdat ik begrijp dat het qua belastbaarheid meer dan voldoende zou moeten zijn en gemakkelijker werkt. Maar vooral: omdat keilbouten een behoorlijk forse puntbelasting schijnen te hebben, wat icm 100 jaar oude bakstenen niet ideaal lijkt.
- Voor de gruisbetonmuur weet ik niet zo goed wat logisch is. Ik wil voorkomen dat de slagpluggen de muur min of meer slopen en alles er half-vast in komt. Of zou dat wel mee moeten vallen bij zorgvuldig boren? Qua belastbaarheid steunt hier alles uiteindelijk op de twee poten onder de balk. Voor die poten dacht ik aan dezelfde maatvoering balk als voor de horizontale balk.
Zien jullie in dit verhaal nog grote risico's of iets waar goed rekening mee te houden? En lijkt de keuze qua pluggen en balken logisch?
Die gruis stenen hebben wij hier ook in delen van de muur zitten die vroeger schuindak waren, tijdens de verbouwing kwam ik er achter dat dit van die rode hole stenen zijn. (worden ook veel in Duitsland/ Oostenrijk gebruikt). Deze: https://www.sleiderink.nl/uniblock-metselblokken
In de gruisstenen kan je gebruik maken van chemischeankers om de balk vast te zetten.
Dank voor je reactie. Ik begrijp nu ook dat mijn metsel/steens-kennis niet helemaal klopte. Als ik het nu goed begrijp heeft “enkelsteens” dus de dikte van de lengte van één baksteen: 20cm. En halfsteens is dan dus 10cm. Check.choman schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:27:
[...]
Wij hebben een huis uit 1905 waar een één steens muur (20cm) is gemetseld tussen de huizen tot de eerste verdieping. De eerste verdieping is daarna half steens (10 in cm). Dit komt omdat vroeger de eerste verdieping een zolder was en later is veranderd naar een volwaardige verdieping.
Die gruis stenen hebben wij hier ook in delen van de muur zitten die vroeger schuindak waren, tijdens de verbouwing kwam ik er achter dat dit van die rode hole stenen zijn. (worden ook veel in Duitsland/ Oostenrijk gebruikt). Deze: https://www.sleiderink.nl/uniblock-metselblokken
In de gruisstenen kan je gebruik maken van chemischeankers om de balk vast te zetten.
Ik dacht dat enkelsteens betekende dat er gewoon “een muurtje” van een rij bakstenen was gemaakt (10cm breed). Maar dat is dus halfsteens 😅
Mocht dat 'gruisbeton' BIMS-steen zijn zou ik daar zelf niet veel vertrouwen in hebben om daar slagpluggen in te slaan. In mijn huis waren veel (klamp)muren hiervan opgetrokken en waar er spijkers/schroeven in waren geslagen zat vaak een scheur van tientallen centimeters. Misschien hebben andere tweakers hier andere ervaringen mee hoor, dat kan zeker.Valorian schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:02:
[...]
Dank voor je reactie. Ik begrijp nu ook dat mijn metsel/steens-kennis niet helemaal klopte. Als ik het nu goed begrijp heeft “enkelsteens” dus de dikte van de lengte van één baksteen: 20cm. En halfsteens is dan dus 10cm. Check.
Ik dacht dat enkelsteens betekende dat er gewoon “een muurtje” van een rij bakstenen was gemaakt (10cm breed). Maar dat is dus halfsteens 😅
Goeie tip, thanks! Loop ik dan alleen niet het risico dat het beton de spouw in loopt? Of zou je dan de opening tussen baksteen en spouw eerst afpurren?SkiFan schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:29:
Lat er tegenaan zetten aan de voorkant die op de juiste hoogte eindigt. Achter een lat op de juiste hoogte en de opening tussen voor en achter gewoon met cement of sneldrogend beton afvullen. Kun je m op de juiste hoogte zo afrijen.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
De buis zat over aardig stuk flink vol met prut. Daar was met onstoppingsmiddelen, een veer en de tuinslang geen doorkomen meer aan.
Morgen naar de bouwmarkt en de afvoer opnieuw opbouwen. ook meteen maar beugelen of fixeren want hij hing een beetje los in de lucht waardoor het laagste punt halverwege zat en niet op het einde richting riool.
De vraag die ik heb, is wat ik kan doen om dit te voorkomen. Wij wonen hier pas twee jaar en ik heb het vermoeden dat dit iets is van de vorige bewoner. Zelf gooien we al geen vet door de gootsteen, dat wil zeggen dat vette pannen worden afgenomen met keukenpapier voordat ze onder de kraan gaan.
In ieder geval zet ik er een paar t-stukken met een dop erop zodat ik makkelijk kan ontstoppen. En ik monteer de buis op afschot. Kan ik nog meer doen om we verstopping te voorkomen of makkelijk door te spoelen, hetzij bij het gebruik van de kraan of nu mee te nemen in de installatie van een nieuwe buis?
Kleine tip die je waarschijnlijk wel weet maar toch: Zorg wel dat je het t stuk naar boven monteert met de opening😅 Anders wordt je vies, en hoopt in het stuk een hoop vuil op.badkuip schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:10:
Helaas is mijn keukenafvoer compleet verstopt. Na maanden in de weer geweest met onstoppingsmiddelen en wat al niet ben ik de kruipruimte in gegaan en heb ik de buis losgemaakt. Zie hier de situatie.
[Afbeelding]
De buis zat over aardig stuk flink vol met prut. Daar was met onstoppingsmiddelen, een veer en de tuinslang geen doorkomen meer aan.
Morgen naar de bouwmarkt en de afvoer opnieuw opbouwen. ook meteen maar beugelen of fixeren want hij hing een beetje los in de lucht waardoor het laagste punt halverwege zat en niet op het einde richting riool.
De vraag die ik heb, is wat ik kan doen om dit te voorkomen. Wij wonen hier pas twee jaar en ik heb het vermoeden dat dit iets is van de vorige bewoner. Zelf gooien we al geen vet door de gootsteen, dat wil zeggen dat vette pannen worden afgenomen met keukenpapier voordat ze onder de kraan gaan.
In ieder geval zet ik er een paar t-stukken met een dop erop zodat ik makkelijk kan ontstoppen. En ik monteer de buis op afschot. Kan ik nog meer doen om we verstopping te voorkomen of makkelijk door te spoelen, hetzij bij het gebruik van de kraan of nu mee te nemen in de installatie van een nieuwe buis?
badkuip schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:10:
Helaas is mijn keukenafvoer compleet verstopt. Na maanden in de weer geweest met onstoppingsmiddelen en wat al niet ben ik de kruipruimte in gegaan en heb ik de buis losgemaakt. Zie hier de situatie.
[Afbeelding]
Zie verhaal verder: Vliegvlug in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Uit deze post: Vliegvlug in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Zolang je niet je pannen met vet of frituurpannen in je gootsteen leeggooit zal je er heel lang mee kunnen doen dus zou me daar geen zorgen over maken als je de blokkade er helemaal uit hebt en vervangen door nieuwe pvc buizen.Morgen naar de bouwmarkt en de afvoer opnieuw opbouwen. ook meteen maar beugelen of fixeren want hij hing een beetje los in de lucht waardoor het laagste punt halverwege zat en niet op het einde richting riool.
Bij mij was het door de vorige bewoners ook pas dichtgeslibd na 30 jaar. Zij woonden er vanaf nieuwbouw.
Dat heb ik ook gedaan ja. Wel het T-stuk wat ingekort anders kan je er alnog niet goed bij als je moet doorspuiten. Er zijn ook speciale pvc inspectiestukken te koop maar dat wist ik destijds nog niet.In ieder geval zet ik er een paar t-stukken met een dop erop zodat ik makkelijk kan ontstoppen.
Bij mij was de overgang van verticale naar horizontale buis een 90° bocht, die heb ik vervangen door 2x 45° zodat het water meer snelheid behoudt en er minder snel een blokkade ontstaat.En ik monteer de buis op afschot. Kan ik nog meer doen om we verstopping te voorkomen of makkelijk door te spoelen, hetzij bij het gebruik van de kraan of nu mee te nemen in de installatie van een nieuwe buis?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Voor keukenafvoer kan je beter 40mm (de norm) gebruiken, zeep- en etensresten spoelen dan veel beter mee.badkuip schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:10:
En sowieso geen vet in gooien.
[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 23-08-2026 19:46 ]
Kijk eens of er een grondbank bij je in de buurt zit. Ik mocht daar aarde dat flink wat grind in zich had voor een tientje per aanhanger achterlaten. Wellicht dat dat voor jouw dakgrind ook magwarzaw schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:18:
Hier ook nog een vraag: ik heb het mastieken dak van de schuur afgelopen jaar laten vervangen voor bitumen.
Iemand ervaring hiermee?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Nee, dit is 50mm buis.Bobmeister schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:27:
Is dat een 110? Dan heeft de vorige bewoner gewoon alles door de spoelbak gegooid. Als jij wel normaal doet dan gebeurt dit niet.
Jep. Die ken ik. Zodat een slang of veer vanaf boven kan worden ingevoerd.basjuuhhh schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:29:
[...]
Kleine tip die je waarschijnlijk wel weet maar toch: Zorg wel dat je het t stuk naar boven monteert met de opening😅 Anders wordt je vies, en hoopt in het stuk een hoop vuil op.
Ik snap wat je zegt maar dat kan ik hier niet doen denk ik. De aansluiting naar het riool gebeurt onder of vlakbij het toilet. Dat is een 110 of 120 buis waar al een aansluiting voor 50mm aan zit. Aan de andere kant van het huis bij de keuken zit een verloop van 40mm boven de houten vloer naar 50mm onder de houten vloer. Waar het verloop precies zit, kan ik niet zien maar het moet ergens gebeuren tussen de vloer, er net onder of er net boven, ergens in een bocht op de vierkante centimeter.XWB schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:46:
[...]
Voor keukenafvoer kan je beter 40mm (de norm) gebruiken, zeep- en etensresten spoelen dan veel beter mee.
Mijn bedoeling is om de afvoer aan te leggen zodat het weer gebruikt kan worden. Met 5 jaar hopen we dat er een nieuwe keuken in zit en is er een kans dat de gootsteen verplaatst zal worden en de afvoer dan dus ook.
Dus als het niet teveel uitmaakt, blijf ik graag bij 50mm
als er bitumen of dakleer vervuiling aan dat grind zit dan zou dat niet moeten mogen, dat is zowat chemisch afval.PaT schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:22:
[...]
Kijk eens of er een grondbank bij je in de buurt zit. Ik mocht daar aarde dat flink wat grind in zich had voor een tientje per aanhanger achterlaten. Wellicht dat dat voor jouw dakgrind ook mag
Ik zou er gewoon weer 50mm in zetten.badkuip schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:30:
[...]
Ik snap wat je zegt maar dat kan ik hier niet doen denk ik. De aansluiting naar het riool gebeurt onder of vlakbij het toilet. Dat is een 110 of 120 buis waar al een aansluiting voor 50mm aan zit. Aan de andere kant van het huis bij de keuken zit een verloop van 40mm boven de houten vloer naar 50mm onder de houten vloer. Waar het verloop precies zit, kan ik niet zien maar het moet ergens gebeuren tussen de vloer, er net onder of er net boven, ergens in een bocht op de vierkante centimeter.
Mijn bedoeling is om de afvoer aan te leggen zodat het weer gebruikt kan worden. Met 5 jaar hopen we dat er een nieuwe keuken in zit en is er een kans dat de gootsteen verplaatst zal worden en de afvoer dan dus ook.
Dus als het niet teveel uitmaakt, blijf ik graag bij 50mm
Mijn afvoerbuis van de keuken heeft een diameter van 75mm en loopt de halve kruipruimte door voordat hij op een nog dikkere buis uitkomt en die is na 30 jaar pas dichtgeslibt dus zou me echt geen zorgen maken dat het bij jouw 50mm is ipv de aanbevolen 40mm.
De ervaring die ik heb is dat grind ook voordelen heeft. Zo wordt het bij zonnig weer minder warm onder het dak en wordt de veroudering van de bitumen vertraagd. Dus je kunt overwegen het weer terug te leggen.warzaw schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:18:
Iemand ervaring hiermee?
Ik kan dit alleen maar tegenspreken, het betrof wel een ongeïsoleerd dak.nokiaan958GB schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:39:
[...]
De ervaring die ik heb is dat grind ook voordelen heeft. Zo wordt het bij zonnig weer minder warm onder het dak en wordt de veroudering van de bitumen vertraagd. Dus je kunt overwegen het weer terug te leggen.
Een studio op de bovenverdieping met een platdak met grind, dat kon de hele dag opwarmen en was dan s’nachts nog erg warm. Een mobiele airco van 3,5 kW wist het in de slaapkamer van 10m2 van 35 naar 26 graden te krijgen
De norm?XWB schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:46:
[...]
Voor keukenafvoer kan je beter 40mm (de norm) gebruiken, zeep- en etensresten spoelen dan veel beter mee.
Ik ben wel benieuwd welke norm 40mm aanraadt voor 'betere doorspoeling' over meerdere meters door de kruipruimte.
https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf
40 is voor het toestel, en is niet te lang. (3,5m zie ik zo even gauw) Die sluit je dan weer aan op de verzamelleiding met grotere diameter.
[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 23-08-2026 21:54 ]
Ik zie 50mm voor de muur en vloerbuis? Toestelleiding 75mm?_ferry_ schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:53:
Daar is een heel mooi handboek voor van Dyka;
https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf
40 is voor het toestel, en is niet te lang. (3,5m zie ik zo even gauw) Die sluit je dan weer aan op de verzamelleiding met grotere diameter.
Zie Tabel A blz 24.
Wij hadden dit probleem ook. Vet en olie gaat bij ons vanuit de pan in een emmertje en niet door de gootsteen, alleen zat de afvoer wel om de 2 maanden dicht met dikke hopen vet.
Blijkt dat er nog een beer/bezinkput zit, deze hebben we er nu tussenuitgehaald en nu al 6 maanden verlost van de afvoer ontstoppen.
Vervangen is inderdaad de juiste keuze.badkuip schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:10:
[Afbeelding]
Als het niet goed op afschot ligt is de kans op ophoping uiteraard vrij groot. Dat kan je sowieso mee oplossen. Ook niet teveel afschot, check dat handboek van Dyka daar staat veel goede info in.
Ontstoppingsstukjes toevoegen: Goud.
Een laatste wat je zou kunnen checken in beluchting. Bijvoorbeeld bij die foto van die 90 graden hoek zojuist: Als daar een bak water door naar beneden komt dan is er te weinig lucht aanvoer om soepel te stromen. Dat kan dit soort verstoppingen ook in de hand werken. Een beluchter in het aanrechtkastje kan het wegspoelen soms flink versoepelen waardoor de stroming beter loopt. En dus als gevolg heeft minder ophopingen. Zeker omdat keukens nog weleens flink wat meters lopen tot aan de standleiding.
Nice. Wat heb je exact gedaan met dat blad / hoe bewerkt?BitBakker schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:48:
Van deze parel van een tafel:
[Afbeelding]
Naar een nieuw bureau:
[Afbeelding]
* The Eagle heeft per stom toeval de zelfde tafel volgens mij nog op zolder staan, en tzt nieuw bureau nodig
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
- Alles demonteren en schoonmaken, de poten heb ik niet gebruikt, van het uitschuif stuk heb ik de monitor plank gemaakt.The Eagle schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:49:
[...]
Nice. Wat heb je exact gedaan met dat blad / hoe bewerkt?
* The Eagle heeft per stom toeval de zelfde tafel volgens mij nog op zolder staan, en tzt nieuw bureau nodig
- Met een electrische handschaaf de laklaag afgeschaafd, heb er een mm of 3 af gehaald.
- Daarna glad geschuurd, korrel 80, 120, 180 en 220. 180 en 220 2x en tussendoor vochtig gemaakt.
- De zijkanten recht afgezaagd met een invalzaag.
- Hoeken rondgemaakt met een kopieer mal en onderop de 45 graden hoek eraf gefreesd met de bovenfrees.
- In de olie gezet (Rubio Monocoat Oyster).
- Voor het onderstel heb ik rampamoeren en M6 boutjes gebruikt, het plankje zit gewoon geklemd. Dat paste vrij strak dus dan heb je ook geen gezeur met lijmresten. De bediening van het onderstel en de kabelbak zitten gewoon vastgeschroefd.
Vind de olie alleen iets te grijs uitgevallen, dus zou denk ik volgende keer voor Rubio Monocoat 5% mist gaan i.p.v. Oyster.
Hieronder een fotootje van de situatie in de kruipruimte. Op het groen gearceerde stuk moet het inbouwreservoir komen. Het t-stuk ga ik er uiteraard uithalen en vervangen door een liggend y stuk. Maar de bocht is net vervelend omdat de afvoer in de richting van de rode pijl het huis uit moet.
Hoe zouden jullie dit oplossen? Vanuit inbouwreservoir naar beneden, 90 graden bocht en dan? Eerst een stukje terug de ruimte in om vervolgens met wat 45 graden bochten en passtukjes 110mm afvoer 180 graden terug te komen?
zoals je het zelf eigenlijk ook al schrijft. de positie van het y stuk kan ook nog wat verder richting muur eventueel
ps: Bedankt @einz en @Guido7619 voor jullie feedback wat betreft de opslagruimte in mijn nieuwe badkamer. Ik heb nu even gekozen voor de kast waar ik naartoe had gelinkt en even kijken hoe die eruit ziet.
[ Voor 12% gewijzigd door ben2513 op 24-08-2026 19:42 ]
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Al een poos ben ik bezig dit bbq-meubel te maken. Als het af is komt het meubel onder een afdak te staan, maar bij regen met veel wind kan het wel nat worden. Om de inhoud van de lade (links) en kastjes (deurtjes komen rechts) zo droog mogelijk te houden wil ik het mdf-blad zo waterdicht mogelijk maken. Mijn plan was om dit met Beton Ciré te doen. Is dit een goed idee of is dit gedoemd te mislukken en hebben jullie betere ideeën?
Thanks, dat lijkt alles mee te vallen.BitBakker schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:13:
[...]
- Alles demonteren en schoonmaken, de poten heb ik niet gebruikt, van het uitschuif stuk heb ik de monitor plank gemaakt.
- Met een electrische handschaaf de laklaag afgeschaafd, heb er een mm of 3 af gehaald.
- Daarna glad geschuurd, korrel 80, 120, 180 en 220. 180 en 220 2x en tussendoor vochtig gemaakt.
- De zijkanten recht afgezaagd met een invalzaag.
- Hoeken rondgemaakt met een kopieer mal en onderop de 45 graden hoek eraf gefreesd met de bovenfrees.
- In de olie gezet (Rubio Monocoat Oyster).
- Voor het onderstel heb ik rampamoeren en M6 boutjes gebruikt, het plankje zit gewoon geklemd. Dat paste vrij strak dus dan heb je ook geen gezeur met lijmresten. De bediening van het onderstel en de kabelbak zitten gewoon vastgeschroefd.
Vind de olie alleen iets te grijs uitgevallen, dus zou denk ik volgende keer voor Rubio Monocoat 5% mist gaan i.p.v. Oyster.
Al lees ik wel een goede use case voor een lakfrees. Maar das een motivatie voor in het andere topic
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Klopt helemaal, ligt aan mijn paint skills... Even op mn telefoon wat foto's bewerken is niet mijn sterkste kant. De hartmaat staat ergens op de muur uitgetekend, maar ook dan kom je natuurlijk niet lekker uit omdat je eerst de ruimte terug in moet en dan weer richting muur moet met de afvoer.pman63 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:00:
Zit je dan niet veel te dicht op de muur of hou je aan de zijkant nog voldoende ruimte over, zo'n inbouwreservoir is vaak niet veel breder dan het toilet.
Maar met de bevestiging van @dollyking ben ik al geholpen. Dank
kan toch gewoon de achterklep een stukje open laten staan? past altijd.ben2513 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:40:
Ik wil morgen een kozijncombinatie (83cm breed, 212cm hoog, 7cm dik) ophalen bij Bauhaus. Zal dit in een VW Golf 7 Variant van Greenwheels passen? De laadruimte met ingeklapte achterbank is maar 177cm maar misschien lukt het nog met de bijrijdersstoel naar beneden? Iemand een idee? Die kan ik namelijk nu lekker vroeg reserveren. De bus van Bauhaus kan ook maar of die beschikbaar is moet nog maar blijken indd.
ps: Bedankt @einz en @Guido7619 voor jullie feedback wat betreft de opslagruimte in mijn nieuwe badkamer. Ik heb nu even gekozen voor de kast waar ik naartoe had gelinkt en even kijken hoe die eruit ziet.
MDF en vocht gaat niet samen. Als je er beton over smeert, breng je ook een beste partij vocht in en die plaat gaat zwellen. Kan hij er nog gemakkelijk vanaf? Dan zou ik de top vervangen door iets dat watervast verlijmd is, en geschikt voor buiten. Randen goed dichtmaken met randsealer/witte houtlijm en lakken met alkydverf.Birkin schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:59:
[Afbeelding] Al een poos ben ik bezig dit bbq-meubel te maken. Als het af is komt het meubel onder een afdak te staan, maar bij regen met veel wind kan het wel nat worden. Om de inhoud van de lade (links) en kastjes (deurtjes komen rechts) zo droog mogelijk te houden wil ik het mdf-blad zo waterdicht mogelijk maken. Mijn plan was om dit met Beton Ciré te doen. Is dit een goed idee of is dit gedoemd te mislukken en hebben jullie betere ideeën?
Dit vind ik nou zo'n leuke AI-vraag. Google komt met het volgende:ben2513 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:40:
Ik wil morgen een kozijncombinatie (83cm breed, 212cm hoog, 7cm dik) ophalen bij Bauhaus. Zal dit in een VW Golf 7 Variant van Greenwheels passen? De laadruimte met ingeklapte achterbank is maar 177cm maar misschien lukt het nog met de bijrijdersstoel naar beneden? Iemand een idee? Die kan ik namelijk nu lekker vroeg reserveren. De bus van Bauhaus kan ook maar of die beschikbaar is moet nog maar blijken indd.
"De laadvloer van de Golf 7 Variant is met de achterbank neergeklapt 207,3 cm lang. Dit is de afstand vanaf de rugleuning van de voorstoelen tot aan de achterklep. Je kozijn van 212 cm past hier dus net niet in de lengte."
Ik zou het wel aandurven, zeker als je je stoelen maximaal naar voren doet.
Maar goed, je mag 1 meter uitsteken, dus even paar bandjes mee waar je hem mee kan vastzetten en moet het vast wel gaan
vaak bun je te bangeGramser schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:54:
Oh maar dan kun jij ff een meetlintje pakken. Da's beter dan AI!
Zaterdag dakpanplaten gehaald met een aanhanger van 180cm en platen waren 365cm 😅
Zonder te willen moraalridderen... Is dit legaal?flaskk schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:58:
[...]
vaak bun je te bange
Zaterdag dakpanplaten gehaald met een aanhanger van 180cm en platen waren 365cm 😅
[Afbeelding]
In België mag het max één meter uitsteken. Is het langer, moet er een rood-wit bord aanhangen. En je nummerplaat moet uiteraard nog leesbaar zijn.Boudewijn schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:19:
[...]
Zonder te willen moraalridderen... Is dit legaal?
Is inderdaad discussie waardig, hangt niet meer dan een meter uit, maar kenteken is inderdaad minder zichtbaar, voor normale wegebruikers wel maar flitser zou hem niet zien denk ik.Boudewijn schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:19:
[...]
Zonder te willen moraalridderen... Is dit legaal?
Maar goed, iets voervoeren in je kofferbak en die staat omhoog is ook al fout, of trekhaak die voor je kenteken zit.
[ Voor 15% gewijzigd door flaskk op 25-08-2026 09:26 ]
Ik zal even iedereen die gereageerd heeft (bedankt sowiesoJT schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:44:
[...]
Eerste keer kost altijd belachelijk veel tijd met dat soort dingen. De echte winst komt bij de tweede of derde keer.
[...]
Ik denk dat een ander kleurtje, wit of wittint als je het wat neutraler wilt houden, al enorm zou schelen. Dit ziet er nogal jaren 70 uit(imho)
[...]
Ik ben er allang achter: dat professionals het goed kúnnen (wat op zich al een aanname is) wil niet zeggen dat ze het goed dóen. Daarom doe ik sommige klussen sowieso zelf en denk ik niet eens na over uitbesteden. Ergens is het ook deels te verklaren: mensen zijn meestal op zoek naar de laagste prijs. Ik zou best timmerman ofzo willen zijn, lijkt me leuk. Maar dan wil ik het wel goed doen en dan ben je meer tijd kwijt. Dat betekent altijd hogere offertes en ik vraag me af of dat wel zou werken.
Ik neem aan licht opschuren en dan met een PVC primer. Kwast, roller? Welk merk primer? En dan de kleur. Moet dit dan speciale lak zijn? Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar ik moet beginnen en normaal kan ik online wel goede bronnen vinden maar ik vind ze nu vaak van het niveau hobby-diy van Instagram, bij wijze van spreken.
Klink vervangen zou ik graag doen maar ook hier zal ik moeten puzzelen hoe zo'n ding überhaupt vast zit. Ook niet echt duidelijk namelijk. Ik denk door het beslag te demonteren. Glas hetzelfde, zijraam is duidelijk met glaslatten. De deur zelf zou ik gokken dat die sierlijstjes van binnen gelijmd/gekit zitten en op die manier het glas vast houden. Maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+
Ik heb deze platen op een huis zien liggen waarbij de rest van de buren wel fatsoenlijke dakpannen hadden liggen, PUR komt er bij de nok tussenuitflaskk schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:58:
[...]
vaak bun je te bange
[Afbeelding]
Hangt een beetje van de groep af en hoeveel daar nog meer opzit.rickskeg99 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:30:
Ik zag geen kleine vragentopic dus ik doe hem hier even. Ik wil spots plaatsen op de trap en dan het stroom vanuit de trapkast oppakken. Kan het kwaad om vanuit het bestaande stopcontact een extra stopcontact te maken. De huidige plaats van het stopcontact is niet optimaal voor eventuele spots
Maar, gezien je trapspots erop gaat zetten zal dat allemaal wel meevallen wat belasting (totale wattage wat op een groep zit)
PSN: Flix20-NL
Je zou waarschijnlijk die 'glaslatten' eruit kunnen klikken en dan bijv. ook een ruit erin kunnen zetten.
Tis voor een "schuurtje"elektriekert schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:37:
[...]
Ik heb deze platen op een huis zien liggen waarbij de rest van de buren wel fatsoenlijke dakpannen hadden liggen, PUR komt er bij de nok tussenuit
Klopt. Dat moet wel kunnen. Alleen is het dan de vraag hoe. Ik denk dat PIR met trespa verlijmen het meest realistisch is. Makkelijker is het door een bedrijf laten doen, zoals deze: https://panelenholland.nl/product/trespa-sandwichpaneel/. Alleen dan heb ik geen licht door m'n deur. Dan zou je weer kunnen beargumenteren dat een gat zagen in dat paneel en dan een raam bestellen etc.. En dan hebben we weer een project te pakken van 500 euro en 16 uur arbeid.ThinkPad schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:46:
@Kuusj Zo te zien is het een deur met daarbinnen een paneel met al die frutsels erop.
Je zou waarschijnlijk die 'glaslatten' eruit kunnen klikken en dan bijv. ook een ruit erin kunnen zetten.
Eigenlijk was mijn idee om 2 ramen te bestellen die dezelfde maat hebben als het huidige glas, dit los vervangen. Buiten die deur, inclusief zijn frutsels, opnieuw verven. Want ook al vervang ik dat paneel, ik moet nog steeds de rest verven.
is er geen merk van die deur bekend? mogelijk is er nog een vleugel overdekkend paneel te krijgen wat er niet uitziet als en kasteeldeur.Kuusj schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:01:
[...]
Klopt. Dat moet wel kunnen. Alleen is het dan de vraag hoe. Ik denk dat PIR met trespa verlijmen het meest realistisch is. Makkelijker is het door een bedrijf laten doen, zoals deze: https://panelenholland.nl/product/trespa-sandwichpaneel/. Alleen dan heb ik geen licht door m'n deur. Dan zou je weer kunnen beargumenteren dat een gat zagen in dat paneel en dan een raam bestellen etc.. En dan hebben we weer een project te pakken van 500 euro en 16 uur arbeid.
Eigenlijk was mijn idee om 2 ramen te bestellen die dezelfde maat hebben als het huidige glas, dit los vervangen. Buiten die deur, inclusief zijn frutsels, opnieuw verven. Want ook al vervang ik dat paneel, ik moet nog steeds de rest verven.
Dacht dat dit Gealan kozijnen zijn. Maar wel 25 jaar oud. ~65% is vervangen nu door nieuwe kozijnen. We willen binnen 2-3 jaar verhuizen. Misschien wel sneller. Dus de investering van 4-5K voor een nieuwe voordeur vinden we het dan niet echt waard.No Hands schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:16:
[...]
is er geen merk van die deur bekend? mogelijk is er nog een vleugel overdekkend paneel te krijgen wat er niet uitziet als en kasteeldeur.
ja als er verhuisplannen zijn dan snap ik dat je met zo min mogelijk budget er nog wat van wil maken. Dan zou ik inderdaad alleen gaan schilderen.Kuusj schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:19:
[...]
Dacht dat dit Gealan kozijnen zijn. Maar wel 25 jaar oud. ~65% is vervangen nu door nieuwe kozijnen. We willen binnen 2-3 jaar verhuizen. Misschien wel sneller. Dus de investering van 4-5K voor een nieuwe voordeur vinden we het dan niet echt waard.
Met dit als enige kennis, nee lijkt me geen probleem. Doe het wel netjes en secuur.rickskeg99 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:30:
Ik zag geen kleine vragentopic dus ik doe hem hier even. Ik wil spots plaatsen op de trap en dan het stroom vanuit de trapkast oppakken. Kan het kwaad om vanuit het bestaande stopcontact een extra stopcontact te maken. De huidige plaats van het stopcontact is niet optimaal voor eventuele spots
Evt wel eens gekeken naar USB oplaadbare lampen? Ik heb er twee in het trapgat hangen van type 'up & down' wandverlichting. lampen zitten met magneetje vast op een plaatje welke aan de muur geschroefd is. Kunt ze er zo afpakken en opladen. Met bewegingsensor, super goedkoop en staat best chique
Na hoeveel tijd moet je ze weer opladen?Evo X schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:29:
[...]
Met dit als enige kennis, nee lijkt me geen probleem. Doe het wel netjes en secuur.
Evt wel eens gekeken naar USB oplaadbare lampen? Ik heb er twee in het trapgat hangen van type 'up & down' wandverlichting. lampen zitten met magneetje vast op een plaatje welke aan de muur geschroefd is. Kunt ze er zo afpakken en opladen. Met bewegingsensor, super goedkoop en staat best chique
Altijd te dikwijls. Je vergeet het... en dan zit je in het donker. Meestal is de kwaliteit ook mager.
Als je er een 5-tal wil ophangen zou ik er altijd 6 kopen zodat je er altijd één aan de lader laat hangen en je altijd een lamp kan vervangen als de batterij plat is.
Sony A7 iv en wat recycled glas
vind het best meevallen, denk minder dan 1x per week. Moet wel zeggen dat ik ze de hele zomer niet opgeladen heb & ze dus nu ook al tijden uit zijn. komt over paar weken wel weer
Bedankt voor je reactie.GodDamage schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:05:
[...]
MDF en vocht gaat niet samen. Als je er beton over smeert, breng je ook een beste partij vocht in en die plaat gaat zwellen. Kan hij er nog gemakkelijk vanaf? Dan zou ik de top vervangen door iets dat watervast verlijmd is, en geschikt voor buiten. Randen goed dichtmaken met randsealer/witte houtlijm en lakken met alkydverf.
Het is weliswaar vochtwerend mdf (v313), maar dan ga ik het blad denk ik toch maar opnieuw maken van betonplex (waarvan ik de randen dan seal) en vergeet het hele beton ciré idee.
Alles tot 5mm gewoon kitten.fujiphoto schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:51:
Goedenavond. Ik heb een stalen deur met kozijn geplaatst in mijn woning. Alleen nu zit ik met een kier. Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Alvast bedankt!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb in m'n trapgat naar de kelder, in de kelder, onder de carport en in de meterkast lampen op batterijen hangen, met bewegingssensor. 6 penlites per lamp en ik moet ze hooguit om de 6 weken laden. Ik heb hele voorraad aan oplaadbare batterijen, dus altijd welke vol.
Het feit dat het vochtwerend is, was me ontgaan maar dan nog zou ik er geen beton ciré op doen. Je zou ook naar een cementgebonden plaat kunnen kijken, als dat is wat je wil. Die zijn sowieso bestand tegen water en vormen een goeie basis.Birkin schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:02:
[...]
Bedankt voor je reactie.![]()
Het is weliswaar vochtwerend mdf (v313), maar dan ga ik het blad denk ik toch maar opnieuw maken van betonplex (waarvan ik de randen dan seal) en vergeet het hele beton ciré idee.
Het ziet er prachtig uit maar nu lees ik overal dat dat dus niet de bedoeling is en dit met een kit moet gebeuren omdat RVS en de tegels op een andere manier uitzetten.
Maar in hoeverre zal dit in de praktijk problemen opleveren?
Uiteraard is de douchezone behandeld met kimband en pasta. Het betreft verder een betonnen verdiepingsvloer en 60x60 tegels.
Beetje late reactie. Maar hier in de keuken hebben wij een keuken blad gemaakt van v313 spaanplaat, dus geen mdf, met beton cire en daar overheen een 2 componenten transparante coating. Gaat al 5 jaar goed, geen gedoe gehad met vocht.Birkin schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:02:
[...]
Bedankt voor je reactie.![]()
Wie wil dit nou niet in zijn interieur? Dit was precies zo'n tafel als de donor:
Zijkanten eraf gezaagd en de bruikbare stukken omgezet in planken met de invalzaag:
De zijkanten vervolgens zo ingezaagd (wederom met de invalzaag) dat de bovenkant over het multiplex valt en precies even hoog is als het parket (14mm).
Zo dus:
:strip_exif()/f/image/SY4AyOQaaGIPOLtwdToo7O0a.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierna het parket erop gelijmd met witte houtlijm en gespijkerd (tacker). Het parket had ik op de juiste breedte gezaagd met de invalzaag en vervolgens met de afkortzaag op lengte gebracht. Rondom op 45 graden afgekant met de freestafel.
Dit is DE manier; het patroon verder leggen dan waar het moet eindigen en daarna met de invalzaag kaarsrecht maken. Ik kom wel klusfilmpjes tegen, waarin ze eerst het kader maken en dan hele kleine stukjes moeten zagen om de rand op te vullen.
Lelijke bruine olielaag eraf schuren met korrel 60.
De rand erop gelijmd en vanaf de onderkant geschroefd.
:strip_exif()/f/image/v0nSYNUCN1N4cG8lZsoV3tSW.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ben ik vanavond mee geëindigd. Helemaal glad geschuurd (korrel 60-80-120). Met een bouwlamp erop voor scheerlicht zodat je alle krassen/putjes van de eerdere schuurgang ziet.
Moet nog: spijkergaatjes vullen, op kleur beitsen en parketlak erop. Formaat is 202x67cm. Komt met de achterkant tegen de wand en de zijden tegen een muur en een kast. Er komen dus geen poten onder.
Het zal niet direct voor problemen zorgen. Kan heel lang goed gaan, maar zou het risico niet nemen bij een nieuwe badkamer. Voorzichtig uitkrabben(niet te diep ivm coating) dat gaat met het gebruikte Mapei voegsel en een scherp stanleymes prima met beleid.Fuwor schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:41:
Tijdens de renovatie van ons nieuwe huis heb ik veel in de badkamer zelf gedaan, maar het tegelen van de badkamer uitbesteed. Afgelopen week heeft de tegelaar alles gevoegd en tot mijn verbazing was ook de aansluiting tussen de tegels en de drain (80cm Easydrain RVS met flens) gevoegd met Mapei Ultracolor Plus.
Het ziet er prachtig uit maar nu lees ik overal dat dat dus niet de bedoeling is en dit met een kit moet gebeuren omdat RVS en de tegels op een andere manier uitzetten.
Maar in hoeverre zal dit in de praktijk problemen opleveren?
Uiteraard is de douchezone behandeld met kimband en pasta. Het betreft verder een betonnen verdiepingsvloer en 60x60 tegels.
Vervolgens kitten met drain epoxy die daar voor ontwikkeld is.
Zijn de inwendige hoeken van het tegelwerk ook gevoegd, of zijn die wel open gelaten om te kitten?
Hatsikidee!GodDamage schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:19:
Met een 'gratis af te halen tafel" en een paar reststukken lamelparket, een eiken bureaublad gemaakt. De basis/onderkant is een multiplexplaat van 18mm dik.
[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 27-08-2026 07:35 . Reden: Tiepvaut. ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Mooi werk! Ziet er top uitGodDamage schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:19:
Met een 'gratis af te halen tafel" en een paar reststukken lamelparket, een eiken bureaublad gemaakt. De basis/onderkant is een multiplexplaat van 18mm dik.
Wie wil dit nou niet in zijn interieur? Dit was precies zo'n tafel als de donor:
[Afbeelding]
Zijkanten eraf gezaagd en de bruikbare stukken omgezet in planken met de invalzaag:
[Afbeelding]
De zijkanten vervolgens zo ingezaagd (wederom met de invalzaag) dat de bovenkant over het multiplex valt en precies even hoog is als het parket (14mm).
[Afbeelding]
Zo dus:
[Afbeelding]
Hierna het parket erop gelijmd met witte houtlijm en gespijkerd (tacker). Het parket had ik op de juiste breedte gezaagd met de invalzaag en vervolgens met de afkortzaag op lengte gebracht. Rondom op 45 graden afgekant met de freestafel.
[Afbeelding]
Dit is DE manier; het patroon verder leggen dan waar het moet eindigen en daarna met de invalzaag kaarsrecht maken. Ik kom wel klusfilmpjes tegen, waarin ze eerst het kader maken en dan hele kleine stukjes moeten zagen om de rand op te vullen.
[Afbeelding] Lelijke bruine olielaag eraf schuren met korrel 60.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier ben ik vanavond mee geëindigd. Helemaal glad geschuurd (korrel 60-80-120). Met een bouwlamp erop voor scheerlicht zodat je alle krassen/putjes van de eerdere schuurgang ziet.
[Afbeelding]
Moet nog: spijkergaatjes vullen, op kleur beitsen en parketlak erop. Formaat is 202x67cm. Komt met de achterkant tegen de wand en de zijden tegen een muur en een kast. Er komen dus geen poten onder.
:strip_exif()/f/image/uFtG8VZCqAwQei9iZHr1HKpV.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen idee hoe dik dit stuk beton is.
Ik weet dat glazen bollen niet bestaan, maar wat denken jullie?
De muur staat er al zeker 40 jaar. Misschien dat dit iets zegt over de bouwwijze destijds.
Sjiek hoor!GodDamage schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo dus:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding] Lelijke bruine olielaag eraf schuren met korrel 60.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
:strip_exif()/f/image/riO1JOWWgvswpgiwXVSQEdm3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BiN5JVwEqjudgMobMXIzPebA.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige wat ik me kan bedenken is het stukje wat uit het kozijn is gefreest voor het kozijn misschien net iets dieper te maken zodat de deur iets meer naar rechts gaat en daardoor aan de linkerkant minder klemt, maar misschien mis ik iets.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ik denk te zien dat de kopmaat van je schroeven iets te groot zijn en ze daardoor niet vlak liggen met het scharnier. Bij de onderste van rechts steek deze zelf wat naar buiten; misschien niet ver genoeg ingeschroefd of scheef kan ook.miicker schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:16:
Ik heb een aantal deuren geschilderd. Ik heb nu bij één deur ook de scharnieren vervangen. Dit zijn qua afmeting precies dezelfde scharnieren. Alleen na het installeren van de nieuwe scharnieren klemt de deur wat. Valt aan dit soort scharnieren iets te stellen of iets te doen zodat de deur minder klemt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enige wat ik me kan bedenken is het stukje wat uit het kozijn is gefreest voor het kozijn misschien net iets dieper te maken zodat de deur iets meer naar rechts gaat en daardoor aan de linkerkant minder klemt, maar misschien mis ik iets.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Een gat voor wat? Een kabel? Een paal? Iets anders?Rzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:13:
Ik wil (moet) een gat gaan maken direct naast de eindkolom die het begin vormt van mijn tuinmeur. De muur kolom staat waarschijnlijk op een betonnen fundering en komt zelfs tot het maaiveld. Tenminste, ik zie grove beton naast mijn muur.
[Afbeelding]
Geen idee hoe dik dit stuk beton is.
Ik weet dat glazen bollen niet bestaan, maar wat denken jullie?
De muur staat er al zeker 40 jaar. Misschien dat dit iets zegt over de bouwwijze destijds.
All-electric.
Een gat waar een metalen strip in gaat van 50 x 10 mm en zo'n 200 mm diep bij voorkeur. iets ruimer gat wan ik ga het volspuiten met chemisch anker vlak voor ik de strip erin duw.RonJ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:38:
[...]
Een gat voor wat? Een kabel? Een paal? Iets anders?
De strip steekt ook boven het maaiveld uit en daar komt een stalen koker aan voor een poort.
Dat denk ik ook.Geneuzel schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:25:
[...]
Ik denk te zien dat de kopmaat van je schroeven iets te groot zijn en ze daardoor niet vlak liggen met het scharnier. Bij de onderste van rechts steek deze zelf wat naar buiten; misschien niet ver genoeg ingeschroefd of scheef kan ook.
Verder is het vaak handig om eerst de onderste en de bovenste te doen, dan kijken of de deur goed hangt. Dan kun je ze met een kunststof hamer of een hamer met klosje vaak een corrigerende tik geven indien nodig. (eerst even de pen er weer uit, en per deel wat richten, dan de pen er weer in.)
Als dat goed werkt qua sluiten en open draaien het middelste scharnier ook richten en de pen er in.
Alternatieve oplossing zou het toevoegen van stopkranen zijn en daar dan 3/8" -10mm flexslangetjes op, maar dat is voor 2 kranen weer meer dan 40 euro extra. Krijg ik spijt van deze besparing? Badkamer is 30 jaar oud en wordt ooit nog gerenoveerd (maar dat kan zo nog eens 5 jaar duren).
Of is er een andere oplossing die ik even over het hoofd zie?
Op zich geen probleem om het zo te doen, je moet wel het gehele watercircuit afsluiten bij onderhoud.MJV schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:49:
Even een checkvraag. Ik ben twee badkamerkranen aan het vervangen, daar zitten 10mm koperen buisjes aan (verchroomd). Uit de muur heb ik 12mm koper. De buisjes vanuit de kraan zijn precies te kort (2e hands, MP). Ik heb nu bedacht om dit op te lossen met 20cm flexslangetjes van 12 naar 10mm knel.
Alternatieve oplossing zou het toevoegen van stopkranen zijn en daar dan 3/8" -10mm flexslangetjes op, maar dat is voor 2 kranen weer meer dan 40 euro extra. Krijg ik spijt van deze besparing? Badkamer is 30 jaar oud en wordt ooit nog gerenoveerd (maar dat kan zo nog eens 5 jaar duren).
Of is er een andere oplossing die ik even over het hoofd zie?
Een stopkraan erop is echt geen luxe hoor. 8 euro per jaar tot je nieuwe verbouwing.
Als het een hoeklijn is ligt je (dek) vloer op de voet van het L profiel toch. Je zult hem moeten uithakken en opnieuw aanstorten. Best een werk . Kun je niet beter uitpeuteren wat er los zit, zinkspray erop en de voeg vullen met flexibele mortel?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L8G5UKaGepLBG1LhACWwrzAk.jpg?f=user_large)
Een latje onder de onderkant van de onderste rij pannen (alleen het deel boven de deuropening) zodat ze iets hoger liggen? Vergt wat aandacht om het lekvrij te houden, maar daar win je hopenlijk genoeg centimeters mee.Eppo © schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:22:
Iemand een idee hoe ik een dakgoot boven mijn schuurdeur kan plaatsen? Tussen de deur en het dak zit 5cm en tussen de deur en de dakpan 7,5cm. Wil eigenlijk niet mijn deur inkorten, maar zou een dakgootje wel fijn vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een lage bakgoot https://irritech.nl/zinken-bakgoot-b37-162-mm-3-meter-ntz-le.700.024/#specifications dakpannen een deel in de goot moet wel lukken. Ik weet niet of er pvc is 58mm hoog.Eppo © schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:22:
Iemand een idee hoe ik een dakgoot boven mijn schuurdeur kan plaatsen? Tussen de deur en het dak zit 5cm en tussen de deur en de dakpan 7,5cm. Wil eigenlijk niet mijn deur inkorten, maar zou een dakgootje wel fijn vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beetje dak oppervlak of meer regenpijpen https://www.uw-dakgootspecialist.nl/dakgoot-lessenaarsdak-veranda-overkapping.html#t=134
[ Voor 10% gewijzigd door habbekrats op 29-08-2026 12:05 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
:strip_exif()/f/image/is7IrsQytLQa0PEBP2aOTpU1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j5RwXZuqXh9nTGi5DKShbAsF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TDypBvTW36jrtXWlCJqbfjKq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HZAOPhxKNhvVJVTPjHeEydBf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3VFzz9XNINkIyZwTI8U2tkeT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/myCKVd34lHdsc4GCVI1VFXPs.jpg?f=fotoalbum_large)