[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 508 509 Laatste
Acties:

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:41
Adam1980 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:13:
@Mr. Inspire Wel jammer van de hoogte dan. Kun je niet met dubbelzijdige vlakken schuim tegen het plafond plakken? Beetje houtje touwtje misschien, maar als je het netjes uitvoert ziet het er niet vreselijk uit.
Brand onveilig.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• GudZ
djluc schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:38:
[...]

Aan staaldraden zwevende akoestische panelen? Als je het fancy wilt met wat licht naar boven erin.
Ik denk persoonlijk dat het met zo'n stijle dakhelling er gek uit gaat zien. Een hangend paneel middenin.

Akoestische panelen schuin aan het dak monteren, iets van het dak af met een led backlight, dan behoudt en accentueer je ook de unieke vorm van de zolder.

Maak anders een vliering aan één zijde. Breek je het geluid, kun je erboven je zooi kwijt en creëer je een knusse plek eronder voor je bank/stoel. In de kopgevel/tussenwand een ligger, en halverwege de ruimte twee stijlen op de grond laten rusten met een ligger erop. Vloerbalken ertussen hangen en beplaten. Of van tussenwand naar kopgevel overspannen en dan tot halverwege beplaten...

[ Voor 5% gewijzigd door GudZ op 22-09-2026 22:30 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 16:29
GudZ schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:29:
[...]

Ik denk persoonlijk dat het met zo'n stijle dakhelling er gek uit gaat zien. Een hangend paneel middenin.

Akoestische panelen schuin aan het dak monteren, iets van het dak af met een led backlight, dan behoudt en accentueer je ook de unieke vorm van de zolder.

[...]
Ook een goed idee! Kan wel heel tof zijn. Een aantal wat kleinere panelen zou tof zijn denk ik! Aan schuine kant zeker goede optie ook!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:03
Mr. Inspire schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:02:
Sinds een aantal maanden woon ik in mijn nieuwe woning. Nu de winter er aan komt, wil ik één van de zolderkamers gaan inrichten als thuisbioscoop. Maar de nok van de zolder is vrij hoog en galmt. Om de akoestiek te verbeteren en om (op termijn) Atmos-speakers te kunnen inbouwen, zou ik een verlaagd plafond willen maken.

De nok is opgebouwd uit een prefab dak en de kopgevel van de woning is HSB en de tussenwand is ook HSB. Beide wanden zijn aan de binnenkant bekleed met 12mm Fermacell en daarop glasvliesbehang.

Mijn eerste ingeving is om met balken of metalstud een dragende laag te maken waaronder ik een systeemplafond met zwarte Rockfon platen kan monteren. Echter kan ik moeilijk inschatten of dit niet enigszins overkill is qua complexiteit van de constructie en het gewicht. Ik kan maar beperkte diepte schroeven in de Fermacell en High-tack kit op glasvliesbehang heeft waarschijnlijk ook maar beperkte kracht.

Hebben jullie nog ander/beter idee waarmee ik relatief eenvoudig een plafond kan maken in de nok?

Foto's ter illustratie:
Ik vind persoonlijk een systeemplafond echt 3x niets in een woning.

In onze woning hebben we in de bouw bij de gehele zolder een balklaag erin gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/kgt07JoSKzsPziqP6LbRGRVP.jpg

Dit zijn balken van kalkzandsteenmuur (binnenmuur) naar kalkzandsteenmuur (buitenmuur), daartussen zijn weer dwarsbalken geplaatst, deze kamer is zo'n 4 meter diep.

Ik heb vervolgens een gipsplafond erin gemaakt en ook meteen de schuine kap meegenomen zodat het een mooi geheel wordt.
Meteen een paar spotjes erin gemaakt (Hue white&color), mocht ik ooit nog atmos speakers willen kan ik deze doorprikken vanuit de vliering.
Dit is de kant van de mancave geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/d12dSb4wH3LEHk2nTRpcTGBe.jpg
De kamer was hier bouwkundig voor zo'n 95% gereed, inmiddels helemaal af, nu de inrichting nog 8)7

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:35
Mr. Inspire schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:02:
Sinds een aantal maanden woon ik in mijn nieuwe woning. Nu de winter er aan komt, wil ik één van de zolderkamers gaan inrichten als thuisbioscoop. Maar de nok van de zolder is vrij hoog en galmt. Om de akoestiek te verbeteren en om (op termijn) Atmos-speakers te kunnen inbouwen, zou ik een verlaagd plafond willen maken.

De nok is opgebouwd uit een prefab dak en de kopgevel van de woning is HSB en de tussenwand is ook HSB. Beide wanden zijn aan de binnenkant bekleed met 12mm Fermacell en daarop glasvliesbehang.

Mijn eerste ingeving is om met balken of metalstud een dragende laag te maken waaronder ik een systeemplafond met zwarte Rockfon platen kan monteren. Echter kan ik moeilijk inschatten of dit niet enigszins overkill is qua complexiteit van de constructie en het gewicht. Ik kan maar beperkte diepte schroeven in de Fermacell en High-tack kit op glasvliesbehang heeft waarschijnlijk ook maar beperkte kracht.

Hebben jullie nog ander/beter idee waarmee ik relatief eenvoudig een plafond kan maken in de nok?

Foto's ter illustratie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou een spanplafond laten plaatsen niet ook een snelle en schone optie zijn? Wel prijzig misschien en je krijgt er geen vliering voor terug? Indara uit Enschede levert mooi3 verlichting erin ook bijv.

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-10 16:02
FabianGTI schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:04:
[...]

Ik vind persoonlijk een systeemplafond echt 3x niets in een woning.

In onze woning hebben we in de bouw bij de gehele zolder een balklaag erin gezet:
[Afbeelding]

Dit zijn balken van kalkzandsteenmuur (binnenmuur) naar kalkzandsteenmuur (buitenmuur), daartussen zijn weer dwarsbalken geplaatst, deze kamer is zo'n 4 meter diep.

Ik heb vervolgens een gipsplafond erin gemaakt en ook meteen de schuine kap meegenomen zodat het een mooi geheel wordt.
Meteen een paar spotjes erin gemaakt (Hue white&color), mocht ik ooit nog atmos speakers willen kan ik deze doorprikken vanuit de vliering.
Dit is de kant van de mancave geworden:
[Afbeelding]
De kamer was hier bouwkundig voor zo'n 95% gereed, inmiddels helemaal af, nu de inrichting nog 8)7
Ik snap je opmerking over een systeemplafond. Maar in dit geval zou het 100% zwart worden voor in een thuisbioscoop. Daar zit ik toch vooral met de lampen uit en in het donker :+

Jouw constructie is zeker mooi, maar qua gewicht en afwerking een brug te ver denk ik. Sowieso kan ik aan de HSB wandjes geen zware vliering maken, dus de constructie moet vooral licht van gewicht zijn en heeft geluidsdemping als doel.
Evo X schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:17:
[...]

Zou een spanplafond laten plaatsen niet ook een snelle en schone optie zijn? Wel prijzig misschien en je krijgt er geen vliering voor terug? Indara uit Enschede levert mooi3 verlichting erin ook bijv.
Een spanplafond had ik nog niet aan gedacht. Als de prijs per m2 acceptabel is, kan dat nog een overweging zijn. De overhead-speakers zou ik dan wel aan de muur moeten aan bevestigen denk ik.

• Evo X
Mr. Inspire schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:34:
[...]

Ik snap je opmerking over een systeemplafond. Maar in dit geval zou het 100% zwart worden voor in een thuisbioscoop. Daar zit ik toch vooral met de lampen uit en in het donker :+

Jouw constructie is zeker mooi, maar qua gewicht en afwerking een brug te ver denk ik. Sowieso kan ik aan de HSB wandjes geen zware vliering maken, dus de constructie moet vooral licht van gewicht zijn en heeft geluidsdemping als doel.

[...]

Een spanplafond had ik nog niet aan gedacht. Als de prijs per m2 acceptabel is, kan dat nog een overweging zijn. De overhead-speakers zou ik dan wel aan de muur moeten aan bevestigen denk ik.
Bij een spanplafond komt er eerst een complete ring constructie waar her doek in gespannen wordt. Het plaatsen heeft meer weg van timmerwerk dan van een doek maken. Paar extra voorzieningen waar je (ook in het plafond / door het doek heen) die boxen aan kan bevestigen lijkt me best haalbaar! Mooie ringled rondom. Prijs kun je vaak met een offerte tool in paar tellen wel ergens vinden

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-10 15:35
twain4me schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:40:
[...]

Ik zou in dit soort situaties uitgaan van klimaatfolie.

Je hebt hier namelijk last van nachtelijke uitstraling. Bij een heldere hemel, vooral in de winter, kan het dakvlak daardoor veel kouder worden dan de omgeving. Onder een overkapping hangt vervolgens relatief warmere en vochtige lucht. Dat vocht kan op het koude dakvlak condenseren, waardoor je uiteindelijk schimmelplekken krijgt.

Zoals je zelf hebt gemerkt, is heel veel ventileren (open zijkanten) niet per se een oplossing. Je voorkomt daarmee wel dat de lucht langdurig vochtig blijft, maar je hebt tegelijkertijd een eindeloze aanvoer van nieuwe lucht en dus ook steeds nieuwe aanvoer van vocht.

Folie kan hier zeker iets toevoegen, zoals je hierboven kunt lezen. Mijn ervaring is daarnaast dat een overkapping of carport in de toekomst vaak langzaam verder wordt dichtgezet. Eerst een wandje, daarna misschien nog een wandje en voor je het weet is de overkapping ineens een binnenruimte.

Daarom zou ik bij de opbouw nu alvast rekening houden met dat scenario, ook als denkt hem open te houden.
Bedankt voor de feedback.
In dit geval zal het scenario niet veranderen. Na contact met Miofol en Isover, welke beide aangaven dat folie geen toegevoegde waarde heeft, is het eruit gelaten.
Bij de carport dichtzetten heb ik toentertijd wel de klimaatfolie gebruikt, want dat is toen speelkamer geworden.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10 23:21
Het is nu nogal leeg. Meubels erin, gordijnen tegen ramen, tapijt op vloer en onderbrekingen in de rest van de invulling doen al een hoop. Van daaruit verder werken met panelen mocht het nog nodig zijn.

Moest ooit mijn parketvloer in de was zetten, en in twee helften gedaan. Meubels naar ene kant van kamer en meteen galm. Alles weer op zijn plek en het was meteen weer gedaan met de galm.

Daar het nogal een korte niet al te grootte kamer lijkt zou ik geen plafond erin zetten. Dan blijft het ruimtelijker en kan je nog wat met verlichting bijlichten, bijvoorbeeld in de nok om de sfeer te verbeteren, of het gewoon lichter te laten lijken als je er aan het werk bent.

En dan ondertusen op youtube uitvogelen wat er allemaal wel of niet werkt. YouTube: Acoustic Treatment for Beginners: Studio Sound Optimization

• deWit
  • Registratie: November 2004

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik wil een schuifdeur in een 75mm metal wand stud hebben. Gewicht kan prima aan de dakbalk hangen, maar ik twijfel of ik zelf wat ga bouwen of een kant en klare oplossing van bijv Knauf (Pocket kit a 400 euro) ga kopen.

Iemand hier ervaring mee?

• GudZ
Mr. Inspire schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:34:
[...]
Jouw constructie is zeker mooi, maar qua gewicht en afwerking een brug te ver denk ik. Sowieso kan ik aan de HSB wandjes geen zware vliering maken, dus de constructie moet vooral licht van gewicht zijn en heeft geluidsdemping als doel..
Een hsb wand kan meer dragen dan je denkt hoor. Kijk maar eens in de internationale building code tabellen, zelfs 2x3' kan dragend uitgevoerd worden. 2x2' zou ik bij wegblijven. Een nette liggerbalk sls 38x120 dan balkdragers hoh 40cm. Dezelfde maat hout voor de vlieringvloer. Bovenop underlayment met 40x4mm schroeven. Een raveling maken waar je nog naar boven wilt kunnen. Je kunt er zelfs een vlizotrap inhangen.

Dat wordt een knap geheel hoor, je hebt er gewoon een opslagverdieping bij en kunt tussen de balken je electra voor lampen en audio kwijt, onder de balken langs een strak plafond maken van 12mm multiplex. Één keer primen en dan matzwart aflakken, betere akoestiek krijg je niet.

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-10 16:02
Ik ga aan de slag met jullie tips @GudZ & @The_Vice ! Bedankt! Eerst maar eens vogelen met de indeling, dan beslissen of ik die vliering er in ga maken. En als laatste de akoestiek.

• GudZ
Mr. Inspire schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:01:
Ik ga aan de slag met jullie tips @GudZ & @The_Vice ! Bedankt! Eerst maar eens vogelen met de indeling, dan beslissen of ik die vliering er in ga maken. En als laatste de akoestiek.
Drop vooral je schets hier, zes ogen zien meer dan twee en ik ben erg benieuwd, welke optie je ook kiest.

• MvdD
  • Laatst online: 01-10 00:29
Klussers en klusserinnen!

Ik ben een wasombouw in de bijkeuken aan het bouwen en gebruik hiervoor het Ikea METOD systeem als basis. Vanwege het leidingwerk komt het geheel zo'n 10-11cm van de muur af te staan. Nu twijfel ik alleen even hoe ik deze ruimte kan overbruggen zodat het constructief sterk genoeg is om ook de bovenkasten te kunnen dragen. De bovenkasten zullen niet met hele zware dingen gevuld worden. Hieronder een aantal afbeelding voor een situatieschets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES1hhI0bWmqV42vOu988TnbKT9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uZ6dmIbW5UnxvV4lTvLETyI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TojOz3bvZcyYwNotWprRfgcM8EI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Dzq5eKxfGqboBoK0cdDXkyKd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWeXhZLzk7GGmpY4apmMp2rKVYc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4iVA0VBs1pdoSkvjYunrImL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf_jl38mhhapcHoTpgGkXaDtHmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJUnKNZn6yBEFX8gfsv6QqBx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RFeI77KyDVgLl-sAcxlG22J7Es=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEVxWErh631JROR7ZUW1tzLu.jpg?f=fotoalbum_tile
Wat ik tot nu toe heb bedacht is:
  • Alle kastdelen worden zowel horizontaal als verticaal overal aan elkaar geschroefd zodat het 1 geheel wordt.
  • Aan de rechterkant komt het geheel 3cm van de muur af te staan zodat ik het rondom netjes kan afwerken met een strip van het bedekkingspaneel. Ik veranker alle kastdelen tegen de rechterwand met een houten frame ertussen.
  • De 2 rijen met bovenkasten komen beide te hangen op een METOD ophangrail.
  • De wasmachine en droger komen beide op een 28mm werkblad te staan dat ik rondom veranker.
  • In het stuk tussen de bovenkasten en de wasmachine/droger hang ik nog eenzelfde 28mm werkblad tussen de linker hoge kast en de rechterwand. Hiervoor wilde ik een montage hoekprofiel gebruiken.
  • Elk kastdeel heeft 4 eigen poten (IKEA zegt dat aangrenzende kastdelen poten kunnen delen).
De grootste vraag is nu dus hoe ik dus die 10cm overbrug waar de ophangrail aan komt te hangen voor de bovenkasten en waar ik de onderkasten ook aan kan verankeren. Ik zou met flinke slagpluggen een frame van 94x94 vurenbalken kunnen maken en dan met 6mm uitvulplaatjes de ophangrail daarop bevestigen, maar ben hier niet helemaal zeker van. Daarom zou ik graag feedback op dit plan willen.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:13

dragonhaertt

@_'.'

MvdD schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:37:
Klussers en klusserinnen!

Ik ben een wasombouw in de bijkeuken aan het bouwen en gebruik hiervoor het Ikea METOD systeem als basis. Vanwege het leidingwerk komt het geheel zo'n 10-11cm van de muur af te staan. Nu twijfel ik alleen even hoe ik deze ruimte kan overbruggen zodat het constructief sterk genoeg is om ook de bovenkasten te kunnen dragen. De bovenkasten zullen niet met hele zware dingen gevuld worden. Hieronder een aantal afbeelding voor een situatieschets.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat ik tot nu toe heb bedacht is:
  • Alle kastdelen worden zowel horizontaal als verticaal overal aan elkaar geschroefd zodat het 1 geheel wordt.
  • Aan de rechterkant komt het geheel 3cm van de muur af te staan zodat ik het rondom netjes kan afwerken met een strip van het bedekkingspaneel. Ik veranker alle kastdelen tegen de rechterwand met een houten frame ertussen.
  • De 2 rijen met bovenkasten komen beide te hangen op een METOD ophangrail.
  • De wasmachine en droger komen beide op een 28mm werkblad te staan dat ik rondom veranker.
  • In het stuk tussen de bovenkasten en de wasmachine/droger hang ik nog eenzelfde 28mm werkblad tussen de linker hoge kast en de rechterwand. Hiervoor wilde ik een montage hoekprofiel gebruiken.
  • Elk kastdeel heeft 4 eigen poten (IKEA zegt dat aangrenzende kastdelen poten kunnen delen).
De grootste vraag is nu dus hoe ik dus die 10cm overbrug waar de ophangrail aan komt te hangen voor de bovenkasten en waar ik de onderkasten ook aan kan verankeren. Ik zou met flinke slagpluggen een frame van 94x94 vurenbalken kunnen maken en dan met 6mm uitvulplaatjes de ophangrail daarop bevestigen, maar ben hier niet helemaal zeker van. Daarom zou ik graag feedback op dit plan willen.
Douglas balken komen over het algemeen wél in 100x100, daar zou ik zelf twee balkjes van zagen.
Ééntje voor de rails, en eentje voor ondersteuning van de onderkant van de kastjes.

Als je die stevig in de muur vastzet heb je ook geen frame o.i.d. nodig.
Ik zou overigens zelf geen slagpluggen gebruiken, maar gewoon netjes voorboren, markeren en 'normale' pluggen in de muur plaatsen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• MvdD
dragonhaertt schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:43:
[...]

Douglas balken komen over het algemeen wél in 100x100, daar zou ik zelf twee balkjes van zagen.
Ééntje voor de rails, en eentje voor ondersteuning van de onderkant van de kastjes.

Als je die stevig in de muur vastzet heb je ook geen frame o.i.d. nodig.
Ik zou overigens zelf geen slagpluggen gebruiken, maar gewoon netjes voorboren, markeren en 'normale' pluggen in de muur plaatsen.
Oh goede tip van die Douglas balken, dat wist ik niet!

Ik begrijp alleen even niet zo goed wat je bedoelt qua monteren. Dus de 100x100 doormidden zagen zodat ik twee 50x100's heb. En dan?

Ben het eigenlijk wel met je eens om geen slagpluggen te gebruiken en alles gewoon voor te boren en dan flinke Fischer DuoPowers te gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door MvdD op 24-09-2026 14:49 ]

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

MvdD schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:47:
[...]

Oh goede tip van die Douglas balken, dat wist ik niet!

Ik begrijp alleen even niet zo goed wat je bedoelt qua monteren. Dus de 100x100 doormidden zagen zodat ik twee 50x100's heb. En dan?
Nee, gewoon 2* 100x100 horizontaal tegen de muur plaatsen.
ééntje ter hoogte van de rails, gelijk met de bovenkant van de kastjes
ééntje gelijk met onderkant van de kastjes

Afhankelijk van de lengte die je nodig hebt kan je dat uit één paal zagen, of zal je twee losse palen moeten kopen.

Grotere houthandels hebben meestal douglas wel op voorraad als tuinhout.

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 24-09-2026 14:50 ]

• MvdD
dragonhaertt schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:50:
[...]

Nee, gewoon 2* 100x100 horizontaal tegen de muur plaatsen.
ééntje ter hoogte van de rails, gelijk met de bovenkant van de kastjes
ééntje gelijk met onderkant van de kastjes

Afhankelijk van de lengte die je nodig hebt kan je dat uit één paal zagen, of zal je twee losse palen moeten kopen.

Grotere houthandels hebben meestal douglas wel op voorraad als tuinhout.
Nu snap ik hem, thanks.

De muur is opgebouwd uit bakstenen-spouw-bakstenen en ik gebruik als vuistregel voor de lengte van mijn schroeven altijd dat deze 2.5x de lengte van de balk moeten zijn. Dus dan zou ik 150mm 'vlees' in de muur nodig moeten hebben voor een goede bevestiging, maar dat red ik dan niet.

Zou ik hiermee wegkomen? Een alternatief is dat eerst een 50x100 douglas balk vastzet in de muur en hierop een tweede 50x100 op schroef.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

MvdD schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:55:
[...]

Nu snap ik hem, thanks.

De muur is opgebouwd uit bakstenen-spouw-bakstenen en ik gebruik als vuistregel voor de lengte van mijn schroeven altijd dat deze 2.5x de lengte van de balk moeten zijn. Dus dan zou ik 150mm 'vlees' in de muur nodig moeten hebben voor een goede bevestiging, maar dat red ik dan niet.
Als je de schroeven verzinkt in je balk dan is de arm al een stuk kleiner. Al zou ik me niet zo veel zorgen maken over deze 'vuistregel'
Als je de schroeven zowel boven als onder het centrum van de balk monteert (dus niet strak op 1 lijn) dan is de grooste kracht een afschuif-kracht. De lengte van de schroef heeft geen invloed op die kracht, alleen de dikte.

Als jij zo'n balk vastzet met 8 schroeven van 5x100 mm dan kan je er met gemak met 3 man aan gaan hangen.
Die kan je dan 50mm in je balk verzinken als je wil.

Ik zou me daar echt geen zorgen over maken.
Zou ik hiermee wegkomen? Een alternatief is dat eerst een 50x100 douglas balk vastzet in de muur en hierop een tweede 50x100 op schroef.
Dat is altijd zwakker dan gewoon de hele balk vastschroeven, totaal onnodig dus!

• MvdD
dragonhaertt schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:03:
[...]

Als je de schroeven verzinkt in je balk dan is de arm al een stuk kleiner. Al zou ik me niet zo veel zorgen maken over deze 'vuistregel'
Als je de schroeven zowel boven als onder het centrum van de balk monteert (dus niet strak op 1 lijn) dan is de grooste kracht een afschuif-kracht. De lengte van de schroef heeft geen invloed op die kracht, alleen de dikte.

Als jij zo'n balk vastzet met 8 schroeven van 5x100 mm dan kan je er met gemak met 3 man aan gaan hangen.
Die kan je dan 50mm in je balk verzinken als je wil.

Ik zou me daar echt geen zorgen over maken.

[...]

Dat is altijd zwakker dan gewoon de hele balk vastschroeven, totaal onnodig dus!
Bedankt voor je uitgebreide reacties, dat waardeer ik heel erg!

Het is voor mij nieuw dat schroeven ook gewoon dieper in een balk verzonken kunnen worden dan enkel met het oppervlak. Interessante techniek die ik wel eens uit wil gaan proberen, tijd om een nieuwe verzinkboor te bestellen.

Voor m'n gevoel zou 50x100 trouwens wat magertjes zijn en zou ik eerder naar 6x120 of 8x120 neigen. Is dat dan echt zo'n overkill?

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

MvdD schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:31:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reacties, dat waardeer ik heel erg!

Het is voor mij nieuw dat schroeven ook gewoon dieper in een balk verzonken kunnen worden dan enkel met het oppervlak. Interessante techniek die ik wel eens uit wil gaan proberen, tijd om een nieuwe verzinkboor te bestellen.
Verzinken hoeft niet persé met een verzinkboor. Ik doe het zelf meestal gewoon met een grotere 'normale' boor als ik dieper moet verzinken.
Aftekenen, boren met 9mm? tot halve diepte, daarna boren met 5mm penboor door de hele balk.
Beetje afhankelijk van de kop van de schroef hoe groot je moet boren. Volgens mij pak ik meestal 9mm als ik 4.5mm schroeven gebruik.
Voor m'n gevoel zou 50x100 trouwens wat magertjes zijn en zou ik eerder naar 6x120 of 8x120 neigen. Is dat dan echt zo'n overkill?
6x120 is een mooie maat, 8x kan ook, waar je je goed bij voelt, maar het is zeker een beetje overkill.

Een 5mm schroef heeft al een shear-force van boven de 2kN.
Een 6mm Fischer DuoPower plug is gespecificeerd op zo'n 55kg in baksteen.

Met 8 stuks 5mm schroef heb je dus al een significant stevige constructie. Met 6mm schroeven zit je ruim boven de veiligheidsmarge.
8mm is mooi als je dat al hebt liggen, maar ik zou er zelf niet voor naar de bouwmarkt rijden.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:42
dragonhaertt schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:53:
[...]

Verzinken hoeft niet persé met een verzinkboor. Ik doe het zelf meestal gewoon met een grotere 'normale' boor als ik dieper moet verzinken.
Aftekenen, boren met 9mm? tot halve diepte, daarna boren met 5mm penboor door de hele balk.
Beetje afhankelijk van de kop van de schroef hoe groot je moet boren. Volgens mij pak ik meestal 9mm als ik 4.5mm schroeven gebruik.
Douglas is redelijk zacht, fijner is dan ook een grotere ring achter de schroefkop te gebruiken, anders trek je je schroef soms nog een heel eind verder het hout in.

Je kunt dan met een speedboor het eerste stuk boren, heb je meteen een mooie centerpunt, en dan met 5mm de rest.

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 10:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gihLNo6z305Cvi0eWEPBj5ZBfuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Q2VCrcJLaI0OHYQGUoBc8BG.jpg?f=fotoalbum_large

Het handvat van de deksel van mijn pan is losgelaten.

Hoe is dit vastgemaakt? --> update, zo te zien is het een klem verbinding en is het metaal van het handvat losser geraakt...

Iemand nog een goede tip om dit te fixen?
ik dacht zelf aan simpel een moertje met een bout maar als er nog iets beters mogelijk is hoor ik het graag.

[ Voor 22% gewijzigd door louzy82 op 25-09-2026 09:14 ]

Louzy#2475

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:01
RVS popnagel?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
louzy82 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:46:
[Afbeelding]

Hoe is dit vastgemaakt? --> update, zo te zien is het een klem verbinding en is het metaal van het handvat losser geraakt...

ik dacht zelf aan simpel een moertje met een bout maar als er nog iets beters mogelijk is hoor ik het graag.
dat lijkt me geklonken. opnieuw klinken lijkt me met een glazen deksel spannend. dan is een popnagel geen heel gek idee nee. een boutje en een moertje zou ik niet doen. als dat moertje per ongeluk een keer in je spaghetti valt en je merkt het te laat ben je twee kiezen kwijt.

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 25-09-2026 09:53 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
[Afbeelding]

Dit ja, klinkt het beste. In ergste geval moet je nieuw deksel halen.

Of touwtje om de twee te verbinden. Ene kant een reguliere knoop en andere zo'n verstelbare

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:04

3_s

Schway schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:03:
[...]

[...]

Dit ja, klinkt het beste. In ergste geval moet je nieuw deksel halen.

Of touwtje om de twee te verbinden. Ene kant een reguliere knoop en andere zo'n verstelbare
Touwtje lijkt me ook niet fijn, met al dat vocht & hitte.
Ik zou voor een boutje gaan, eventueel twee moertjes, zodat je ze op elkaar kan spannen.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 16:46
De moertjes aan de buitenzijde doen en een beetje Loctite 2046 (toepasbaar tot 232°C)

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 10:10
bedankt voor de tips, we gaan dit weekend eens kijken wat ik ervan kan maken :)

Louzy#2475

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:42
Bij de plaatselijke kringloop en deksel scoren, die maten zijn vaak redelijk universeel

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:43

copykat

Good copy isn't bad

Popnagel is tricky met glas, die word met grote kracht door de kop uitgedrukt zodat t vast zit en het uitzetten gebeurd dan precies op t glas. Halve kracht gaat niet zo makkelijk want dan "breekt" de nagel niet en moet je die zelf afzagen.

Boutje en borstmoertje en wat loctide. ( boutje op lengte knippen met zo'n tang.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-10 17:08
dragonhaertt schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:53:
[...]

Wél een verzinkboor gebruiken. De hoek van een boor is niet hetzelfde als hoek van een schroefkop. Bij gebruik van een boor ligt de schroefkop dus niet mooi aan in het verzonken gat.

Misschien zijn er uitzonderingen, maar dit is mijn ervaring. Ipv van een verzinkboor zijn er ook handige verzinkbitjes.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Denman_ schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:06:
[...]

Wél een verzinkboor gebruiken. De hoek van een boor is niet hetzelfde als hoek van een schroefkop. Bij gebruik van een boor ligt de schroefkop dus niet mooi aan in het verzonken gat.

Misschien zijn er uitzonderingen, maar dit is mijn ervaring. Ipv van een verzinkboor zijn er ook handige verzinkbitjes.
Een moderne schroef met een moderne schroef/slagtol draai je zonder voorboren dwars door een balk heen als het moet. Voor deze toepassing is verzinken overkill, veel moderne schroeven hebben ook een freesrandje onder de kop zitten waardoor zelfs het splijten van het hout wordt tegen gegaan (uiteraard niet altijd) Voor zichtwerk geef ik je gelijk, maar voor gewoon "bouwen"zoals dit is verzinken eigenlijk nooit nodig. Soms is een beetje hulp wel handig (zoals in dit voorbeeld) en dan is alleen boren met een willekeurige (tegrote) boor prima. overgens zou ik een strookje multiplex gebruiken ipv een balk van 100x100 maar iedereen zijn eigen voorkeur.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 25-09-2026 19:55 ]

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Denman_ schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:06:
[...]

In zacht hout ga je daar echt geen verschil in merken. Dan is het veel belangrijker om het gat op de juiste maat te boren, en het gemak van een degelijke houtboor t.o.v. exact de juiste hoek .

Als je in hard materiaal netjes wil verzinken en de kop op consistente diepte van het oppervlak wil, dan kan je een verzinkboor gebruiken. Maar om een schroef ongeveer 3cm in een zachte balk te verzinken, lekker een houtboor of metaalboor pakken. Of een vlinderboor of forstner als je een tellerkop gebruikt.

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10-10 08:51
Weer een “klein” vraagje: voor een tijdelijke keuken heb ik een los fornuis gekocht. De gasaansluiting wijst de verkeerde kant op. Het lijkt erop dat er een verloop op zit en dan een 90gr hoek. Maar die 90gr hoek kan ik niet zomaar draaien denk ik?

Vraag 2: ook de bestaande gaskraan aan de muur zou ik graag willen voorzien van een 90gr knie, voordat ik de gasslang erop zet bestaan die?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwK9FPXoCPVlh3rGXKH2FlTM_aE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AN9vtEM4Z34AkmzDCbfJbsCb.jpg?f=fotoalbum_large

Update: ah gewoon de bovenste wartel losdraaien. Dan lijkt het me logisch dat het een knelverbinding is op dat pijpje. Licht losgedraait, gedraait en weer vastgezet. Controlevraag: knelring kan dan wel blijven zitten? Of is het beter om de hele knie te demonteren en in de juiste stand te hermonteren met nieuwe knelring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tk3PDxoh2sklhKywPdbfbrxFzB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2u2IAlGk1UQN0ncCALIpNeWr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door LV87 op 27-09-2026 13:05 ]

• Knowzem
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-10 15:39
[Afbeelding]

Wat je ook kunt overwegen is om het metaal weer iets uit te laten zetten. Bijvoorbeeld met een aambeeld, centerpunt en een hamer. Als je dat goed opgesteld kan krijgen om de krachten alleen op de klinkverbinding te laten komen. Kun je de speling er misschien weer precies uit tikken.

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:41
LV87 schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:23:
Weer een “klein” vraagje: voor een tijdelijke keuken heb ik een los fornuis gekocht. De gasaansluiting wijst de verkeerde kant op. Het lijkt erop dat er een verloop op zit en dan een 90gr hoek. Maar die 90gr hoek kan ik niet zomaar draaien denk ik?

Vraag 2: ook de bestaande gaskraan aan de muur zou ik graag willen voorzien van een 90gr knie, voordat ik de gasslang erop zet bestaan die?

[Afbeelding]

Update: ah gewoon de bovenste wartel losdraaien. Dan lijkt het me logisch dat het een knelverbinding is op dat pijpje. Licht losgedraait, gedraait en weer vastgezet. Controlevraag: knelring kan dan wel blijven zitten? Of is het beter om de hele knie te demonteren en in de juiste stand te hermonteren met nieuwe knelring?

[Afbeelding]
Een nieuwe knelring is niet nodig. Nadat alles gemonteerd is altijd even testen op lekkage met gaslek spray of eventueel zeepsop.

• Evo X
Ik wil binnenkort een wandmeubel met kastdeurtjes maken. Heb scharnieren besteld van Blum en ben nog beetje zoekende naar een goed scharnier-boorhulp-mal-ding. Amazon staat vol met goedkope, blum heeft er zelf eentje van 200 euro...

..Heeft een tweaker ervaring danwel er eentje over (te nemen?)

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:50
Evo X schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:28:
Ik wil binnenkort een wandmeubel met kastdeurtjes maken. Heb scharnieren besteld van Blum en ben nog beetje zoekende naar een goed scharnier-boorhulp-mal-ding. Amazon staat vol met goedkope, blum heeft er zelf eentje van 200 euro...

..Heeft een tweaker ervaring danwel er eentje over (te nemen?)
Om die reden dus ook niet gekocht, ik teken af met de hand en boor met de mal van Kreg voor de potboor. Toch komt het vervelend nauwkeurig en gaat t een stuk langzamer. Maar voor die paar gaten...

• Evo X
SimonBR39 schreef op zondag 27 september 2026 @ 22:06:
[...]

Om die reden dus ook niet gekocht, ik teken af met de hand en boor met de mal van Kreg voor de potboor. Toch komt het vervelend nauwkeurig en gaat t een stuk langzamer. Maar voor die paar gaten...
Bedoel ook wie heeft kreg achtige ervaring / kooptips of evt zoiets ter overname. Voor 20 pot scharnieren die dure mal gaat mij ook ver

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:01

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik wilde een ding maken, om de accoustische kwaliteit in een kamer wat te verbeteren én omdat het me een leuk projectje leek. Ik weet alleen niet hoe het ding écht heet, maar zo zien ze er doorgaans uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9B6Rc201TEGYgiSRF9k_Hcin2p8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBV23njxamhobVzJppVOMlbb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zse2OIyW6P3__jQujB08DXnOG0s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/solPo0FUTSukyz6ueSimpntL.png?f=fotoalbum_tile
Het idee is dat alle hoeken het geluid 'breken', wat kan helpen tegen echo en galm. Of het werkt of niet is eigenlijk niet eens relevant (er komen meer maatregelen om de echo/galm te reduceren) maar het leek me in ieder geval een leuk projectje. Dus, Naar autocad! Je bent enginerd of niet...

Eerst een zijaanzichtje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tK3EbBq4kba7qqBEzN9vIAu5eSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPMkZN3sayUeFkKBpiyr4jTV.jpg?f=fotoalbum_large

Toen een proof of concept voor de directie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-A35Cg5YcKjEyfrBTF9TfrBslE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8OJudsJcCooRAEiOwSGHdhD.jpg?f=fotoalbum_large

En daarna een extra krantenwijk aannemen om een stapeltje eikenhout te kopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XSV-sBvBTuf-Syrpra77-_fBDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRIjvbWYP1RX8zWBDRGrXZ84.jpg?f=fotoalbum_large Toen begon de ellende eigelijk pas, want het idee is dus dat er een miljoenmiljard blokjes van 40x40x40mm ontstaan, dit hout is maar in één richting 40mm. Geen zaagtafel thuis en in verband met compounding errors is nauwkeurigheid wel enigzins belangrijk. Zodoende een zaagtafel geleend. Dat blad was zo bot als een tandenborstel dus de eigenaar krijgt een zaagtafel met een nieuw blad terug, 'huur' denk ik.. prima. Van planken naar balkjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osvzTPjMVaZV70eHhcz17XFry5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLzB8DkLFegVwJ8MEO1Vjms4.jpg?f=fotoalbum_large

Excuses voor de puinhoop in mijn schuur trouwens, er is nog een sideproject gaande wat nu in de weg ligt.

De oplettende kijker ziet nog een paar balkjes walnoot, die heb ik ooit gekregen van iemand en dit leek me een prima projectje om met het eikenhout te mixen.

Van balkjes naar blokjes via een proof of concept:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCC2d5nDEVf3cvisX9N9tiyudRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmDbJ0CVMzCbu8JTiZBRAyvE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6qoetmZIoGM_b711og-j9bPpLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uS1fZ7ffe53OFFzaqYD2Vky8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z00ca8yM-ygm-VzQkn6dKTvGdQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnmTS1B59scGbP3jjQO7q3on.jpg?f=fotoalbum_large

En dat is waar ik gisteravond geëindigd ben; 320 euro eikenhout stukgezaagd in twee stofzuigers zaagsel en een kruiwagen blokjes :+

To be continued..

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
Pixeltje schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:39:
Ik wilde een ding maken, om de accoustische kwaliteit in een kamer wat te verbeteren én omdat het me een leuk projectje leek. Ik weet alleen niet hoe het ding écht heet, maar zo zien ze er doorgaans uit:
To be continued..
Leuk project!

Vraagje, zo te zien heb je een zwart MDF/HDF MFT werktop. Waar heb je deze mee behandeld?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[Afbeelding][Afbeelding]
Het idee is dat alle hoeken het geluid 'breken', wat kan helpen tegen echo en galm. Of het werkt of niet is eigenlijk niet eens relevant (er komen meer maatregelen om de echo/galm te reduceren) maar het leek me in ieder geval een leuk projectje. Dus, Naar autocad! Je bent enginerd of niet...

Eerst een zijaanzichtje

[Afbeelding]

Toen een proof of concept voor de directie:

[Afbeelding]

En daarna een extra krantenwijk aannemen om een stapeltje eikenhout te kopen:

[Afbeelding] Toen begon de ellende eigelijk pas, want het idee is dus dat er een miljoenmiljard blokjes van 40x40x40mm ontstaan, dit hout is maar in één richting 40mm. Geen zaagtafel thuis en in verband met compounding errors is nauwkeurigheid wel enigzins belangrijk. Zodoende een zaagtafel geleend. Dat blad was zo bot als een tandenborstel dus de eigenaar krijgt een zaagtafel met een nieuw blad terug, 'huur' denk ik.. prima. Van planken naar balkjes:

[Afbeelding]

Excuses voor de puinhoop in mijn schuur trouwens, er is nog een sideproject gaande wat nu in de weg ligt.

De oplettende kijker ziet nog een paar balkjes walnoot, die heb ik ooit gekregen van iemand en dit leek me een prima projectje om met het eikenhout te mixen.

Van balkjes naar blokjes via een proof of concept:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dat is waar ik gisteravond geëindigd ben; 320 euro eikenhout stukgezaagd in twee stofzuigers zaagsel en een kruiwagen blokjes :+

To be continued..
mooi project om je afval in te verwerken ;)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wimploo schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:18:
[...]

Leuk project!

Vraagje, zo te zien heb je een zwart MDF/HDF MFT werktop. Waar heb je deze mee behandeld?
Rambo matte kleurloze lak. Moet eigenlijk opnieuw maar het is een redelijk durable lak. Was een experimentje want ik had nog een half blik staan van een ander project, en dat heb ik toen opgemaakt op dit blad, maar het bevalt wel.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:52

timovd

Voorsprong door techniek

@Pixeltje Gaaf, zo'n (akoestische) diffuser!

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 9MWp PV (NO/ZW)

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-10 19:00
Ik wilde een ding maken, om de accoustische kwaliteit in een kamer wat te verbeteren én omdat het me een leuk projectje leek. Ik weet alleen niet hoe het ding écht heet
Inderdaad een diffuser en naar het Nederlands zou dat vertaalt moeten worden als verspreider, maar dat zegt niemand dus houden we het maar bij het Engels.

Ouch! Zoveel geld? De meesten gebruiken stukjes afvalhout dan wel vurenhout. Dat laatste zaagt ook nog eens veel gemakkelijker dan eikenhout, en met een kleurbeits kun je het in elke tint krijgen die je maar wilt. Ben benieuwd naar het resultaat en of het veel gaat doen voor de akoestiek in "een kamer". Is dat dan de woonkamer?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

GodDamage schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:40:
[...]

Inderdaad een diffuser en naar het Nederlands zou dat vertaalt moeten worden als verspreider, maar dat zegt niemand dus houden we het maar bij het Engels.

Ouch! Zoveel geld? De meesten gebruiken stukjes afvalhout dan wel vurenhout. Dat laatste zaagt ook nog eens veel gemakkelijker dan eikenhout, en met een kleurbeits kun je het in elke tint krijgen die je maar wilt. Ben benieuwd naar het resultaat en of het veel gaat doen voor de akoestiek in "een kamer". Is dat dan de woonkamer?
I know, maar ik had niet zoveel restjes bruikbaar materiaal (vooral heel veel underlayment en dat leek me lelijk). Zodoende gekozen voor een 'mooi' materiaal maar, maar daar zaten inderdaad wat uitdagingen aan. Aan de andere kant denk ik dat dit met een knappe olie wel heel vet wordt.

De 'een kamer' in kwestie is nu werkkamer, en wordt vermoedelijk onze slaapkamer. De akoustiek was vooral een excuus om iets groot aan de wand te hangen, maar het zou wel fijn zijn als de schelle randjes van het geluid af gaan.

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:55
Pixeltje schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:13:
[...]

I know, maar ik had niet zoveel restjes bruikbaar materiaal (vooral heel veel underlayment en dat leek me lelijk). Zodoende gekozen voor een 'mooi' materiaal maar, maar daar zaten inderdaad wat uitdagingen aan. Aan de andere kant denk ik dat dit met een knappe olie wel heel vet wordt.

De 'een kamer' in kwestie is nu werkkamer, en wordt vermoedelijk onze slaapkamer. De akoustiek was vooral een excuus om iets groot aan de wand te hangen, maar het zou wel fijn zijn als de schelle randjes van het geluid af gaan.
Wat je had kunnen doen is alleen de randen de blokken in volledige hoogte maken. De rest een plaat underlayment achter en hele dunne blokjes. Voor de volgende.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:46
Ik ben op zoek naar een oplossing voor onderstaande situatie.

Dit is een pomp die water uit een cisterna het huis in pompt. Ik wil een drukvat aansluiten omdat dit beter is voor de pomp en waterdruk.

Maar hoe sluit je dat aan? Gewoon het vat er onder en zoals bij een cv installatie parallel aan de uitgaande leiding dit drukvat aansluiten?

Bij voorbeelden op internet zie ik een extra aansluiting op de pomp, maar die zit hier niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xNSj64nJXmHseSS03EYUcujZIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZLAwC5t6vyNU2JuYT1rWYDB.jpg?f=fotoalbum_large

ClimateControl - Smarthome integratie voor je airco --- ClimaCompass - vergelijk airco specs en vind de goedkoopste leverancier --- Trapwijzer - fietsen vergelijk

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:11
LED-Maniak schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 18:36:

Dit is een pomp die water uit een cisterna het huis in pompt. Ik wil een drukvat aansluiten omdat dit beter is voor de pomp en waterdruk.

Maar hoe sluit je dat aan? Gewoon het vat er onder en zoals bij een cv installatie parallel aan de uitgaande leiding dit drukvat aansluiten?

Bij voorbeelden op internet zie ik een extra aansluiting op de pomp, maar die zit hier niet.

[Afbeelding]
Drukvat kun je overal, (liefst na je filter) plaatsen. Kies bij voorkeur voor een vat met verticale vorm ivm bezinking van sediment wat voor snellere slijtage zorgt. Kies voor een degelijk merk zoals DAB, pressure wave etc. Daarmee bespaar jezelf de ellende van goedkope en snelscheurende rubber membranen (hoe ik dat weet🤷‍♂️😉)

Zorg dat je bij het ventiel kan om de voordruk in het vat te controleren/bij te vullen. YouTuber H2O mechanic heeft er meerdere filmpjes over gemaakt en 2 verschillende merken open geslepen om de verschillen te laten zien.

• No Hands

[Afbeelding]
Als ik Wikipedia: Cisterna mag geloven dan hoop ik niet dat je deze pomp daarop hebt aangesloten.

Je bedoelt vast Wikipedia: Cistern dat is logischer

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 01-10-2026 20:07 ]

• LED-Maniak
No Hands schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:06:
[...]

Als ik Wikipedia: Cisterna mag geloven dan hoop ik niet dat je deze pomp daarop hebt aangesloten.

Je bedoelt vast Wikipedia: Cistern dat is logischer
Eh ja sorry. Je kan vast raden in welk land dit is aan de hand van dat woord. ;)

Wikipedia: Cisterna
Jeweetje schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:43:
[...]

Drukvat kun je overal, (liefst na je filter) plaatsen. Kies bij voorkeur voor een vat met verticale vorm ivm bezinking van sediment wat voor snellere slijtage zorgt. Kies voor een degelijk merk zoals DAB, pressure wave etc. Daarmee bespaar jezelf de ellende van goedkope en snelscheurende rubber membranen (hoe ik dat weet🤷‍♂️😉)

Zorg dat je bij het ventiel kan om de voordruk in het vat te controleren/bij te vullen. YouTuber H2O mechanic heeft er meerdere filmpjes over gemaakt en 2 verschillende merken open geslepen om de verschillen te laten zien.
Thanks! Ik dacht aan een platte van 25L omdat die verticale direct 50L zijn. Er zit wel een hoop kalk hier in het water..

ClimateControl - Smarthome integratie voor je airco --- ClimaCompass - vergelijk airco specs en vind de goedkoopste leverancier --- Trapwijzer - fietsen vergelijk

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 16:29

[Afbeelding]
Gewoon uit interesse: Wordt dat water gebruikt voor wc's doorspoelen enzo?

• LED-Maniak
djluc schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:48:
[...]

Gewoon uit interesse: Wordt dat water gebruikt voor wc's doorspoelen enzo?
Voor WC's, douche, kraanwater, wasmachine.
Het water wordt vanuit een dal uit een gemeenschappelijke put naar een cistern/waterkelder gepompt. Van daaruit houdt deze pomp de druk in het huis erop.

Het is een inverter pomp, dus ik begreep dat je dan maar een heel klein valt nodig hebt á 12 liter dat de pomp niet zo vaak aan slaat en wat langer door blijft gaan. Scheelt slijtage.

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:43

To be continued..
Dit is misschien mosterd na de maaltijd maar een fijnhouthandel (zoals fijnhout drenthe) daar kan je voor soms minder dan een kwart van de bouwmarktprijs beter hout kopen. Mijn hele huis heb ik voorzien van massief eiken vensterbanken, de grootste van 3m 40cm breed en 5cm dik en ik was daarvoor in totaal 240 euro kwijt. Je koopt wel vallende breedte en ruw maar dan heb je meteen een goede reden om een schaafmachine te kopen. (parkside performance is een aanrader na een aantal kuubs geschaaft te hebben)

Bosch 2000AWF

• Fraggert
  • Laatst online: 21:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Pixeltje fantastisch project joh. _/-\o_ d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:11
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:54:
[...]

Voor WC's, douche, kraanwater, wasmachine.
Het water wordt vanuit een dal uit een gemeenschappelijke put naar een cistern/waterkelder gepompt. Van daaruit houdt deze pomp de druk in het huis erop.

Het is een inverter pomp, dus ik begreep dat je dan maar een heel klein valt nodig hebt á 12 liter dat de pomp niet zo vaak aan slaat en wat langer door blijft gaan. Scheelt slijtage.
Weet je met welke druk het water binnenkomt?

De grote van je drukvat zou niet uit mogen maken. verticale zijn er ook van 25 liter, meestal zonder bijgeleverde voet. wat belangrijker is de settings op je pomp druk regelaar, maximale druk die je pomp kan leveren en je voordruk in je drukvat. Dit moet “samenwerken” voor een effectief systeem.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:07

Rzaan

Altijd zoekende

Ik weet dat de vorstgrens tussen de 60-80 cm onder het maaiveld ligt (bij zandgrond)
Maar is deze grens niet uit de tijd van toen er nog Elfstedentochten gehouden werden?

Ik moet een fundering maken voor een muurtje voor mijn schuur. 4 stenen boven het maaiveld. Komt wel wat gewicht op, maar niet veel.
Een sleuf graven van 65 cm diep x 25 cm breed is een hoop werk. Kan het niet wat minder diep voor deze klus en de temperaturen van de laatste 40 jaar?

EDIT: Ik heb nog even gezocht en gezien dat er in ieder geval geen voorst meer op 50 cm diep is gemeten sinds 1995.
Dat het op 60 cm diepte is gemeten is waarschijnlijk vóór de jaren 60 geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door Rzaan op 02-10-2026 13:10 ]

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zo ongeveer.

Je hebt exemplaren die specifiek voor (drink)water bedoeld zijn (i.t.t. proceswater in een gesloten systeem). Die zitten vaak in de uitgaande leiding, voor volledige doorstroming. Vb: https://flamco.aalberts-h...-8-35/groups/g+c+p+a+view
Bij voorbeelden op internet zie ik een extra aansluiting op de pomp
Oh? Zal toch wel een T-stuk zijn, lijkt me. Misschien wat directer op de pomp geïntegreerd?

• GudZ
Rzaan schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:04:
Ik weet dat de vorstgrens tussen de 60-80 cm onder het maaiveld ligt (bij zandgrond)
Maar is deze grens niet uit de tijd van toen er nog Elfstedentochten gehouden werden?

Ik moet een fundering maken voor een muurtje voor mijn schuur. 4 stenen boven het maaiveld. Komt wel wat gewicht op, maar niet veel.
Een sleuf graven van 65 cm diep x 25 cm breed is een hoop werk. Kan het niet wat minder diep voor deze klus en de temperaturen van de laatste 40 jaar?

EDIT: Ik heb nog even gezocht en gezien dat er in ieder geval geen voorst meer op 50 cm diep is gemeten sinds 1995.
Dat het op 60 cm diepte is gemeten is waarschijnlijk vóór de jaren 60 geweest.
Tot het wel gebeurt en je schuur scheef komt te staan. Wat is de moeite om 10cm dieper te graven en een halve kuub meer beton te storten als je daarmee meer garantie hebt dat de grond onder je vloerplaat vorstvrij blijft

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:07

Rzaan

Altijd zoekende

GudZ schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 14:52:
[...]

Tot het wel gebeurt en je schuur scheef komt te staan. Wat is de moeite om 10cm dieper te graven en een halve kuub meer beton te storten als je daarmee meer garantie hebt dat de grond onder je vloerplaat vorstvrij blijft
Er komt geen betonvloer in. De vloer in de en deel wordt gemaakt van grindtegels die ik nog heb.
In de open carport komen dezelfde kasseien als op de oprit.

Het is de fundering voor een muurtje. Niet hoog (4 stenen), maar wel veel lengte in totaal. Iets van 18 meter. Dus dan scheelt 10 of 20 cm minder diep al snel een heleboel zand weghalen.

Het wordt zoiets als hieronder. In mijn geval steunen de verticale palen op eigen sokkels. Dus die belasten de muurtjes niet.

Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/images/p/potdekselen_14_gemetselde_borstwering_www_kvg-houtbouw_nl_300px.jpg

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:09
Roestende cv leidingen in de kruipruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mu695y2XvGrOqggX8HF2ehNl2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3KFFdUyTMX5SFEnyk4JDJEB.jpg?f=fotoalbum_large Huis uit 1979. Kruipruimte hoge luchtvochtigheid.

Ik ga de ventilatie controleren en bodemfolie tegen optrekken vocht.

Hoe kan ik beoordelen hoe ernstig deze roest is en kan je verdere roestvorming vertragen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:59
BarryH schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 07:39:

[Afbeelding] Huis uit 1979. Kruipruimte hoge luchtvochtigheid.

Hoe kan ik beoordelen hoe ernstig deze roest is en kan je verdere roestvorming vertragen?
Ik zou de leidingen vervangen met PEX, dan ben je voor altijd van het roestprobleem af.

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:23

Dit is niet meer te redden. Gewoon door kunststof vervangen. Is nu een kwestie van tijd tot het helemaal is doorgeroest en je leidingen leeglopen in je kruipruimte.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Vervang de boel, dit is niet te redden.

• BarryH
KoenVW76 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:26:
[...]

Ik zou de leidingen vervangen met PEX, dan ben je voor altijd van het roestprobleem af.
En dan ook het stuk wat door de betonvloer gaat?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:57
Rzaan schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 19:15:
[...]

Er komt geen betonvloer in. De vloer in de en deel wordt gemaakt van grindtegels die ik nog heb.
In de open carport komen dezelfde kasseien als op de oprit.

Het is de fundering voor een muurtje. Niet hoog (4 stenen), maar wel veel lengte in totaal. Iets van 18 meter. Dus dan scheelt 10 of 20 cm minder diep al snel een heleboel zand weghalen.

Het wordt zoiets als hieronder. In mijn geval steunen de verticale palen op eigen sokkels. Dus die belasten de muurtjes niet.

[Afbeelding]
Ik zou hier persoonlijk niet op besparen. Hoeveel werk en kosten zijn het nou daadwerkelijk meer t.o.v. het hele project?

XXXVI

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:59
BarryH schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 10:34:
[...]

En dan ook het stuk wat door de betonvloer gaat?
Ja, grote kans dat het met deze hoeveelheid roest niet eens een overgang van de stalen leiding naar de pex te maken is. Dus pas de pex koppelen op een plek waar er geen roest meer zichbaar is.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:22
Er hing in de badkamer nog zo’n ouderwetse heater. Enfin ik wist niet eens of die nog werkte maar vrouw wilde hem weg. De badkamer dus half verbouwd en afgepleisterd maarja, wat doe je er dan mee? Weggooien vind ik altijd zund dus de bedrading en schakeling nagekeken. Isolatie van de kabels viel uit elkaar en er zat geen trektouwtje meer aan maar dat was zo opgelost en nu heb ik een terras heater :+

hacky? Ja.

effectief? Ja.

ding wordt knetterheet en verwarmt keurig de ruimte bij de bank onder het balkon.

moet het nog wat afwerken maar ik ben er blij mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f327hB1gAFESYJaok2_1h_33ShA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ny66kryCnnyk3CwXL6ycZ1BE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnT5zx8JYrfPdUDpxsVNqlQzR4s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGLoMN4HgKusAT5TT6noetPJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ssqjd-p0AzM_rHMN0a4E5KDoGBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtutOkwkzaClfBdH5k4ArW5C.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vD0olV6fMAdnEhMazEHJLclHxVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHX1KO4klHyhbwi7Xaz8NaqI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door 1nsane op 04-10-2026 20:53 ]

Adjust non olet, plerumque...

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:25
Ik zou voor de gein eens meten hoeveel kilowatt dat ding verstookt, en dan bepalen of het nog steeds de moeite waard is.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:22
pman63 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:49:
Ik zou voor de gein eens meten hoeveel kilowatt dat ding verstookt, en dan bepalen of het nog steeds de moeite waard is.
Wat je ook ophangt voor warmte, het kost allemaal relatief veel.

het is ook niet dat ik hem elke dag aanslinger ;-)

hooguit een uurtje als ik in de tuin zit en geen zin heb om hout in de vuurkorf te gooien.

Adjust non olet, plerumque...

• BarryH
Iemand een tip hoe je deze roosters los krijgt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nDingNwoR-hJ2ampvgmROsAYKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GAxVRJH9PBi4D8vAe6sWtKK.jpg?f=fotoalbum_large is kalf rooster.

Geen zichtbare schroeven en licht eraan trekken geeft geen beweging

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:32
Bij mij moet ik in elk geval behoorlijk hard trekken maar zijn ze er wel uit te halen.

• Fr33z
daar gaan we weer met plinten:

ik zit ook te zoeken naar de beste manier om plinten te kitten. Heb ze net aan de muur gelijmd met wat dotten high tack. Vloer en muur natuurlijk niet kaarsrecht dus hier en daar kiertjes. Witte plint op witte muur. Nu wil ik de bovenkant kitten met Den Braven anti-crack acrylaatkit en dan meeverfen met de plinten zodat er geen stof aan plakt. goede aanpak?

ik twijfel over de onderkant van de plinten, de kier tussen vloer en plint:
- kit ik die af met "trijs" siliconenkit en accepteer ik dat het nooit meer te verfen is?
- of kit ik het af met Ottoseal A221 parkett in de kleur die dichtbij de vloer komt? in dat geval zou ik het niet meer schilderen maar blijft er dan alsnog niet stof op plakken? of valt dat erg mee in de rand tussen plint en vloer?

• No Hands
Fr33z schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:42:

ik zit ook te zoeken naar de beste manier om plinten te kitten. Heb ze net aan de muur gelijmd met wat dotten high tack. Vloer en muur natuurlijk niet kaarsrecht dus hier en daar kiertjes. Witte plint op witte muur. Nu wil ik de bovenkant kitten met Den Braven anti-crack acrylaatkit en dan meeverfen met de plinten zodat er geen stof aan plakt. goede aanpak?

- kit ik die af met "trijs" siliconenkit en accepteer ik dat het nooit meer te verfen is?
- of kit ik het af met Ottoseal A221 parkett in de kleur die dichtbij de vloer komt? in dat geval zou ik het niet meer schilderen maar blijft er dan alsnog niet stof op plakken? of valt dat erg mee in de rand tussen plint en vloer?
Nooit met dotten, dat staat ook in de gebruiksaanwijzing van de kit. het moet met strepen.

• Fr33z
No Hands schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:45:
[...]

Nooit met dotten, dat staat ook in de gebruiksaanwijzing van de kit. het moet met strepen.
ok, dat is mooi voor de volgende(n). deze zitten er nu op. en welke handleiding heb je het dan over? hier staat dat je kunt lijmen in dotten of strepen/rillen: https://www.bison.net/nl-...xpress-wit-koker-425-g-nl

[ Voor 26% gewijzigd door Fr33z op 05-10-2026 18:50 ]

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10 23:21
BarryH schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:18:
Iemand een tip hoe je deze roosters los krijgt: [Afbeelding] is kalf rooster.

Wat zit daar precies in de hoek (aan het einder) en dan ook aan andere einde?

Bij dit soort dingen zet ik een sterke lamp erop, en probeer door de spleten wat fotos te maken of die wat ophelderen. Zou het nog kunnen zijn dat het rooster eerst is geplaatst en daarna afgetimmerd met dekplaten?

Voor het ergste geval, prijs van vevangend rooster opzoeken en dan gewoon vanuit de hoe met iets van een haak er aan gaan trekken.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

BarryH schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:18:
Iemand een tip hoe je deze roosters los krijgt: [Afbeelding] is kalf rooster.

9 van de tien keer zit het gewoon geklemd.

Aan de beschadiging vd muur te zien is het al een keer los geweest. Met beleid en iets dat als haak kan fungeren door de spleet heen van uit een hoek trekken aan de zijkanten tegen de rand aan.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• GudZ
Fr33z schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:42:

De onderkant van de plint zaag je ook af met de bolling in de vloer.

Dan eindig je wellicht lager dan in andere hoeken dus er rekening mee houden dat je dan die ook onder langs de lengte inkort. Wel een gedoe, maar een kitstreep in een woonkamer vloer-plint ziet er na twee jaar uit als een kotsstreep, zelfs als het siliconen zijn.

• Fr33z
GudZ schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 21:37:
[...]

De onderkant van de plint zaag je ook af met de bolling in de vloer.

Dan eindig je wellicht lager dan in andere hoeken dus er rekening mee houden dat je dan die ook onder langs de lengte inkort. Wel een gedoe, maar een kitstreep in een woonkamer vloer-plint ziet er na twee jaar uit als een kotsstreep, zelfs als het siliconen zijn.
ook een mooie tip, zeker. Alleen voor deze kamer te laat dus het is gewoon zo. Heb je ervaring dat ook een silicnonenkitstreep zo slecht wordt ja?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Fr33z ik gebruik soms een spookschaaf om een plint strak tegen een vloer of muur(die is subtieler nodig anders zie je teveel verdunning) te krijgen. Met een spookschaaf kan je meer krom trekken dan met een schoenschaaf. Siliconen nooit gebruiken. Schilders kit ok maar ook schilderskit zal vervuilen op den duur dus altijd na drogen wat latex vd muur er over. en onderzijde gewoon "open" laten na t schaven. Een kiertje tussen plint en vloer valt minder op dan een strook kit.

(Er was op YT een timmerman die allerlei trucjes liet zien met vloeren en plinten, hoeken zagen afwerken zonder spijkergaten kieren en zo...maar pfff ben effe kwijt hoe hij heette) Zal morgen tijdens mn micro pauzes met mn werk eens zoeken in mn opgeslagen filmpjes.

• GudZ
Fr33z schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 21:48:
[...]

ook een mooie tip, zeker. Alleen voor deze kamer te laat dus het is gewoon zo. Heb je ervaring dat ook een silicnonenkitstreep zo slecht wordt ja?
Witte siliconen zie je stof zeker goed op liggen.
Ook met dweilen zul je dit niet allemaal weg kunnen halen, juist in de hoeken werkt je dweil niet goed.
Alleen met een flink natte doek te verwijderen en dan is het maar hopen dat je al het stof meekrijgt.

Goed het zal gerust werken om de voeg te sluiten maar het creëert weer een nieuw probleem.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-10 13:12
Ik heb mijn bedrade thermostaat verplaatst, maar nu wil ik de kabel nog wegwerken in de muur. Moet dit in een elektrabuis Of is licht infrezen en de kabel in de muur zelf leggen ook een prima oplossing? Het is een vrij dunne muur namelijk.

En is er nog een voordeel aan 4-aderige kabel? Of gewoon voor zoiets gaan: Thermostaatkabel YR 2x0.8mm²

@Fr33z : het acrylaatkit bij mij onder de plinten zit inderdaad vol met stof. Maar eerlijk gezegd valt dat niet op.

Fotografie: | Flickr | Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
GudZ schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 07:01:
[...]

Witte siliconen zie je stof zeker goed op liggen.
Ook met dweilen zul je dit niet allemaal weg kunnen halen, juist in de hoeken werkt je dweil niet goed.
Alleen met een flink natte doek te verwijderen en dan is het maar hopen dat je al het stof meekrijgt.

Goed het zal gerust werken om de voeg te sluiten maar het creëert weer een nieuw probleem.
Dit is niet mijn ervaring met siliconenkit. Acrylaatkit wordt inderdaad erg lelijk.

XXXVI

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-10 13:44
inquestos schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:56:
Ik heb mijn bedrade thermostaat verplaatst, maar nu wil ik de kabel nog wegwerken in de muur. Moet dit in een elektrabuis Of is licht infrezen en de kabel in de muur zelf leggen ook een prima oplossing? Het is een vrij dunne muur namelijk.

En is er nog een voordeel aan 4-aderige kabel? Of gewoon voor zoiets gaan: Thermostaatkabel YR 2x0.8mm²

@Fr33z : het acrylaatkit bij mij onder de plinten zit inderdaad vol met stof. Maar eerlijk gezegd valt dat niet op.
Die 2 aderige 0,8 is gek zat. Tenzij je verwacht ooit een kabelbreuk te gaan veroorzaken.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
inquestos schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:56:

Waarschijnlijk wat overdreven maar ik gebruik voor zo een dingen graag UTP kabel. Dan ben je naar de toekomst toe altijd wat flexibeler. Onze klassieke deurbel was bijvoorbeeld ook initieel UTP en toen er een PoE-deurbel kwam, moest er geen nieuwe kabel getrokken worden.

• LV87
Dat klinkt als een goeie tip die ik al lezende dan mooi even meepak. Maar voor zover ik weet gaat door een utp kabel geen (voeding) stroom toch?

Bij mijn vorige jaren 30 woning zat de kabel in de muur gestuct en die kabel zat er al heel lang.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05
LV87 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 07:18:
Dat klinkt als een goeie tip die ik al lezende dan mooi even meepak. Maar voor zover ik weet gaat door een utp kabel geen (voeding) stroom toch?

Bij mijn vorige jaren 30 woning zat de kabel in de muur gestuct en die kabel zat er al heel lang.
Utp met PoE (power over ethernet) gaat er stroom door de utp kabel heen. Met poe++ zelfs tot 100watt vermogen!

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:01
Als de mogelijkheid er is zou ik altijd een dun buisje nemen. Dan kun je altijd nog wat anders zonder te hoeven slopen.
Ik gebruik voor zulke toepassingen ook altijd UTP inderdaad, kun je nog veel kanten mee op later.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:08

Wuursj

want worst is al bezet

In mijn huis is de zijmuur tussen ons en de buren verjongd: het is op BG breder dan op de 1e verdieping. Dat zie je in het trappenhuis:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4y1EL9H.jpeg
De stap is 30mm tussen baksteen en baksteen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4HWi7U1.jpeg

Nu gaat het oude stucwerk er af en opnieuw gestuct worden. Is het dan wijs om:

A. Alles door een stucadoor op te laten lossen? Dus boven de lijn 30mm meer stuc dan er onder en dus waarschijnlijk in meerdere lagen doen.

B. Een groot deel van het verschil al weg te werken. Ik zat te denken aan lagen stucplaat: de eerste laag met kleefgips tegen het redelijk ongelijke baksteen en dan daar nog overlappend. 1 a 2 lagen overheen. En dan het geheel te laten stucen.

Of andere ideeen?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• LV87

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik denk niet dat je aan pir veel hebt voor geluidsisolatie. Dan zou ik eerder denkend aan houtvezel isolatie, metisse of bijv steenwol. Zorg dan ook meteen dat het zwevend bevestigd is, dat scheelt contact geluiden.

Aan de andere kant kan je ook denken om het zo goedkoop mogelijk op te vullen met bijvoorbeeld meerdere lagen gips. Voor jou grenst het immers aan je gang en niet aan een slaapkamer.

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:58

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik zou dit lekker aan de stucadoor overlaten. Die gooit er een extra zak mp75 tegenaan en niemand praat er meer over

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

prein2 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 16:53:
Ik zou dit lekker aan de stucadoor overlaten. Die gooit er een extra zak mp75 tegenaan en niemand praat er meer over
Met ~4m2 en 3 cm dik zit ik al op 4 zakken mp75. Maar als dat het is, prima. Alleen kom ik met 3cm + 1cm gewoon stukwerk wel akelig dichtbij de maximale 4cm die je met Mp75 mag opzetten volgens de specs. Sommige bronnen beweren dat het dan in 2 lagen (met tussentijds voorstrijken etc) moet en dat lijkt me minder handig.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

fenrir schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 16:03:
Ik denk niet dat je aan pir veel hebt voor geluidsisolatie. Dan zou ik eerder denkend aan houtvezel isolatie, metisse of bijv steenwol. Zorg dan ook meteen dat het zwevend bevestigd is, dat scheelt contact geluiden.

Aan de andere kant kan je ook denken om het zo goedkoop mogelijk op te vullen met bijvoorbeeld meerdere lagen gips. Voor jou grenst het immers aan je gang en niet aan een slaapkamer.
Ja geluid doet hier niet ter zake, het is tussen ons trappenhuis en dat van de buren. Elders heb ik wel voorzetwandjes met metisse gezet en zwevend wil ik hiet niet omdat het dan gaan scheuren. Vandaar dat ik idd dacht aan een gips-oplossing.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:10
De vraag inderdaad bij je stukadoor neerleggen. Ze kunnen het sowieso opsmeren.

Een gipsplaat ertegenaan lijmen kan ook. Kost alleen wat meer tijd/moeite.

PSN: Flix20-NL

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:49

orf

Normaal knutsel ik met hout, maar nu eens met metaal (messing) bezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34xObNlPLT0ZkpbzbkrYk3C0zr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaAe7VkCH49eMbZNzOiK2cRd.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een kopietje van de siertralies die op onze voordeur zit. In Fusion getekend, met een hoop hulp van ChatGPT en met de CNC uitgefreesd. Dit is poging 2. Nog niet helemaal tevreden, dus nieuwe messing platstaf bestellen en weer verder. Wel leuk om eens iets anders te leren. Toleranties zijn wel een stukje anders dan hout. De CNC heeft ruim een uur staan frezen.

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:14
DonMetal schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:57:
[Afbeelding]

We gaan in onze nieuwe keuken over op afzuiging in de kookplaat. Dit betekent dat de lelijke koof tegen het plafond, en de doorvoer bovenop onze uitbouw feitelijk weg kan.

Hoe werk ik dit het netst weg? Ik gok dat ik de kunststof pijp eraf kan halen, en er dan een alu(?) doorvoer blijft staan. Volpurren en een PVC kap/stop onder en boven? Plafond stuccen we daarna netjes glad.
Inmiddels tijd om dit te doen. RVS dop gekocht bij een kachelzaak. Isolatiemateriaal in het gat geduwd. Compriband rond de binnenkant van de dop en aan de binnenkant met high-tac de boel vastgezet. Gok dat dit moet werken zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kHnaG_zu0U4QTGltrQmVWkn0EE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqIhTzbqvc0Up4sYWVYD4DOa.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen heb ik het gat dichtgemaakt met een stukje gipsplaat en de stukadoor heeft dat netjes aangesmeerd toen hij er toch was voor de wanden.

Joejoe!

Pagina: 1 ... 508 509 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/