[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 488 489 Laatste
Acties:

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:50

ErA

warzaw schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Gaan we naar kijken. Is dat een ingrijpende operatie? Het klinkt als veel werk om dat "even" te vervangen.
Het ziet er uit als een verlaag plafond. Als je dat ook weer terugzet is het niet écht een ingrijpende klus.
Kwa materiaal is het sowieso heel betaalbaar:

Gipsplaten, plinten en mogelijk latten. (als die verrot zijn dan kan je ze beter vervangen.)
Het meeste werk zit hem denk ik in het uitrachelen als dit gedaan moet worden.

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:53
ErA schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:51:
Een update van mijn DIY project:

[...]

Na een paar schetsen en wat prototypes, uiteindelijk bij onderstaande afwerking gekomen.

Rondom helemaal bekleed om het mooi uniform te houden.

En gekozen voor een 2-tal sleuven aan de bovenzijde van de buitenkanten, om hiermee een wat meer open gevoel te creeren. (Die wandplanken staan nu op de balken (voor de foto). Deze worden er uiteindelijk tegen aan bevestigd zodat rondom exact dezelfde hoogte wordt aangehouden. Ik kies voor zwarte schroeven hiervoor (beetje trespa schroef look: platte bolkop) .

Om een goed gevoel te krijgen bij de ingang een prototype gemaakt van osb. Op basis hiervan ga ik ervoor kiezen om de ingang op gelijke hoogte te houden met het matras. En om het nog veiliger te maken heb ik een leuk idee bedacht om de ingang af te sluiten wanneer hij gaat slapen (wordt vervolgd!)

Het "nachtkastje" krijgt een plank aan de bovenkant, met hierin een inbouwstopcontact. De onderkant wordt ook afgewerkt met een plank, die er verdiept in komt te liggen om zo op gelijke hoogte te blijven met de rest van de afwerking aan de onderkant.

Alles is tot op de milimeter passend gezaagd en met vulplaatjes ga ik ervoor zorgen dat de imperfecties van de woning worden gecompenseerd.

Ik heb nog tot oktober om het af te maken gelukkig. Maar mijn doel is toch wel wat eerder zodat ik de garage een beetje kan gaan opruimen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De oogboten worden wel verkeerd belast op deze manier
maar waarom zijn er geen gaffels en een draadstang gebruikt
in plaats van staalkabel met scherpe uiteinde waar de kinderen zich aan kunnen bezeren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDPBrtakNkwfrwsiP2g4b6KYQ7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lU73MW4XYTseCpNIkd0HgsH0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1akikZiUrg1d7dpV1X4Ymls9e8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QELUiKrDlrVqQxqHPbywUzZy.jpg?f=user_large

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:43
De oogbout moet idd nog een kwartslag gedraaid worden, zie onder andere DIN 580 oogbouten:
En dan de meest rechter is hoe die nu belast wordt. Dit is niet toegestaan bij oogbouten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQm_hijfUIro9fM93kLlJKWvmk0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GN1Zd6bppsg2E14OJb81lISr.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Lieuwe15 op 18-03-2026 13:07 ]

• ErA

ErA

Edje44magnum schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:54:
[...]

De oogboten worden wel verkeerd belast op deze manier
maar waarom zijn er geen gaffels en een draadstang gebruikt
in plaats van staalkabel met scherpe uiteinde waar de kinderen zich aan kunnen bezeren
Klopt. Gelukkig zit er een gapend gat tussen de theorie en praktijk. In de praktijk zal er nooit meer dan 175 kilo totaal in bed liggen (ons hele gezin met een winterbuik). Waarvan zeker 50% of meer wordt gedragen door de wandbevestiging. Waarmee de piekbelasting van op de oogbout(en) 75 kilo zal zijn. (ik heb zelf inmidels langdurig aan de punt gehangen).

Voor wat betreft de samenstelling van het geheel vond ik dit esthetisch een mooie combinatie die voldeed aan de specificaties die ik voor ogen had. Met wat zwart tape wordt uiteraard het scherpe randje nog afgewerkt.

Uit interesse: Hoe zou de gehele combinatie er uitzien met Gaffel en draadstang?
Ik heb ook andere zaken bekeken zoals een spanschroef. Maar uiteindelijk was de nu gebruikte constructie de minst complexe.

Voor wat betreft het mogelijk bezeren bof ik: mijn zoon is een zeer zacht en voorzicht ventje. Combineer dat met dat je echt je best moet doen om je daaraan te bezeren(ivm locatie) en dat maakt dat ik de kans daartoe zeer klein acht. Een acceptabel risico laten we maar zeggen

[ Voor 16% gewijzigd door ErA op 18-03-2026 14:43 ]

• ErA

ErA

Lieuwe15 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:06:
De oogbout moet idd nog een kwartslag gedraaid worden, zie onder andere DIN 580 oogbouten:
En dan de meest rechter is hoe die nu belast wordt. Dit is niet toegestaan bij oogbouten.
[Afbeelding]
Dat wist ik niet ! Direct opgelost (en enorm logisch zodra je erover nadenkt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSJ0XtExeoHpkI4j-CWdP5cRXzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jX0lijawSxrzDQQu77NBlyV.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Dochter had een koffiemachine gekocht van Gaggia met een extra controller er bij.
Bij het installeren van die controller heeft ze waarschijnlijk een kleine kortsluiting veroorzaakt waardoor er een mini SMD gesoldeerde zekering gesprongen was.
Die hebben we dan even besteld (0,25A - 220V), maar bij het solderen sprong die al, waarschijnlijk door de warmte van de soldeerbout...
3 keer heb ik geprobeerd...
Nu heb ik wel wat soldeerervaring, maar ik wist niet dat die dingen zo makkelijk door branden.

Laatste redmiddel was dan om maar even een dun draadje er over te solderen...

In elk geval... na die interventie werkte het weer, dus ik ben weer eens de held van mijn 32 jarige dochter (was verdomd lang geleden... ) .

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-03 11:14
Tommie12 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:40:
Dochter had een koffiemachine gekocht van Gaggia met een extra controller er bij.
Bij het installeren van die controller heeft ze waarschijnlijk een kleine kortsluiting veroorzaakt waardoor er een mini SMD gesoldeerde zekering gesprongen was.
Die hebben we dan even besteld (0,25A - 220V), maar bij het solderen sprong die al, waarschijnlijk door de warmte van de soldeerbout...
3 keer heb ik geprobeerd...
Nu heb ik wel wat soldeerervaring, maar ik wist niet dat die dingen zo makkelijk door branden.

Laatste redmiddel was dan om maar even een dun draadje er over te solderen...

In elk geval... na die interventie werkte het weer, dus ik ben weer eens de held van mijn 32 jarige dochter (was verdomd lang geleden... ) .
Als vervolgplan zou ik een andere (meer soldeervriendelijke) glaszekering erop zetten. Nu heb je een onveidlig apparaat natuurlijk :P

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:58
Schway schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:36:
[...]

Je mag ook wachten tot er brand is, kun je het dan vervangen met de rest :+
:D. Bij brand fikt er wel meer, alle vloeren zijn verder van hout!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@warzaw Alleen is softboard zo'n beetje het spul waar ze ook de bruine aanmaakblokjes van maken :+

Als het wel redelijk vlak/waterpas erin zit is het niet heel veel werk. Dan trim eraf, softboard eraf en regelwerk laten zitten. Daar dan weer AK-gipsplaten tegen en afsmeren met Knauf fill and finish. Laatste is dan nog het lastigste om de slag van te pakken te krijgen :+

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:14:
@warzaw Alleen is softboard zo'n beetje het spul waar ze ook de bruine aanmaakblokjes van maken :+

Als het wel redelijk vlak/waterpas erin zit is het niet heel veel werk. Dan trim eraf, softboard eraf en regelwerk laten zitten. Daar dan weer AK-gipsplaten tegen en afsmeren met Knauf fill and finish. Laatste is dan nog het lastigste om de slag van te pakken te krijgen :+
Nou, als je het goed wilt doen is het wel iets meer werk dan dat. Bij zachtboard zitten de regels meestal vrij ver uit elkaar (daarom hangt het ook vaak zo door). Bij gipsplaat wil je die op 30 cm, zodat je in de praktijk altijd nieuwe regels tegen de balken schroeft. Voordeel is dat je dan je plafond ook netjes uit kunt vullen, want daar ontbreekt het bij die oude plafonds ook nog wel eens aan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Andrehj Ow, zeker. Maar voor wat kleinere ruimtes zoals het op de foto lijkt valt het wel mee. Hier op de overloop ook weinig extra moeite gedaan. Eén of twee extra latjes om beter uit te komen en gaan. Voor de slaapkamer was het inderdaad meer werk om de boel netjes uit te vullen.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 19:19
ErA schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:11:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou me nog steeds meer druk maken om het onderste oogbout die haaks op de bevestiging belast wordt. In dat overzicht van @Lieuwe15 staat maximaal 45-60 graden, jij doet 90 graden...

Al zou mijn boerenverstand niet verwachten dat het geheel dan zonder waarschuwing vervolgens naar beneden komt.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:14
warzaw schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:12:
[...]

:D. Bij brand fikt er wel meer, alle vloeren zijn verder van hout!
In een huis staan zoveel brandbare dingen: bankstellen, stoelen, tafels, kerstbomen, matrassen, et cetera. Maar een erg brandbaar plafond is wel echt vervelender dan andere brandbare materialen.

Een houten vloer steek je niet zomaar aan. Zelfs als je een brandend papiertje op de grond gooit, gaat die vloer niet zomaar branden. Hetzelfde voor houten meubilair. Een erg brandbaar plafond echter: die ontsteekt makkelijker, als die eenmaal brandt, kan het heel rap (in enkele minuten) leiden tot een volledige kamerbrand. Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar denk aan alle cafébranden waar brandbare materialen op het plafond waren verwerkt... (Zwitserland, Volendam, een significant deel van deze lijst)

• ErA

ErA

inquestos schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:38:
[...]

Ik zou me nog steeds meer druk maken om het onderste oogbout die haaks op de bevestiging belast wordt. In dat overzicht van @Lieuwe15 staat maximaal 45-60 graden, jij doet 90 graden...

Al zou mijn boerenverstand niet verwachten dat het geheel dan zonder waarschuwing vervolgens naar beneden komt.
Wederom, correct.

Maar hier is waar ik zelf een beetje vastloop in de redenering:

Als ik kijk naar, bijvoorbeeld, het huidige ledikant van mijn zoon dan is de constructie als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT3tpamIP6xoM6p2ZNkuw9B1sCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdYdVu3dFjkSSZjfLYnyY1TI.jpg?f=fotoalbum_large

Ook in deze situatie rust al het gewicht in deze hoek op de 4 schroeven die we hier zien.
(Dat is dus ongeveer een kwart van de totale belasting bij exact last in midden van t bed)

En dat is bij menig bed zo.

Al deze schroeven worden op dezelfde manier belast, middels zijwaarts belasting / leunen. Als je dus extreem veel gewicht erop plaats zal de schroef buigen / breken OP de verbinding. (als t materiaal niet meegeeft daarvoor).

Hoe is dat anders dan in mijn scenario?

En menig ledikant kent 2 schroeven van wat? 3/4 MM?

Ik heb er 2 van 5 MM x 120MM
en 1 x M10 van 100MM

Al dat praten over klussen heeft me ambitie gegeven. Het kroonjuweel is nu ook af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zi5-bjhTKfJsYp1duHVGP8x_B1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y18NajbyLeKulthaWlR1NsFI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door ErA op 18-03-2026 21:08 ]

• Tommie12
  • Nu online
Zwartoog schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:26:
[...]

Als vervolgplan zou ik een andere (meer soldeervriendelijke) glaszekering erop zetten. Nu heb je een onveidlig apparaat natuurlijk :P
Ik heb er natuurlijk geen stalen nagel of draad van 2,5mm2 op gesoldeerd, maar gewoon 2 fijne draadjes, en dat zou overeenkomen met 0,25A.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 19:19
ErA schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:02:
[...]

Wederom, correct.

Al deze schroeven worden op dezelfde manier belast, middels zijwaarts belasting / leunen. Als je dus extreem veel gewicht erop plaats zal de schroef buigen / breken OP de verbinding. (als t materiaal niet meegeeft daarvoor).
Lijkt me juist een andere belasting*, maar als die daadwerkelijk 100mm verandert het verhaal nogal, ik had eerder 40-50mm verwacht op basis van de foto. Wel net resultaat verder (y)

(*omdat door je kabel de belasting meer dynamisch is, en het oog een arm geeft. Maar mijn dynamica/constructieleer ligt al 2 decennia achter me. Dus correct me if I'm wrong. Maar die standaard is er ook niet voor niets)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:58
marcop23 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:51:
[...]

In een huis staan zoveel brandbare dingen: bankstellen, stoelen, tafels, kerstbomen, matrassen, et cetera. Maar een erg brandbaar plafond is wel echt vervelender dan andere brandbare materialen.

Een houten vloer steek je niet zomaar aan. Zelfs als je een brandend papiertje op de grond gooit, gaat die vloer niet zomaar branden. Hetzelfde voor houten meubilair. Een erg brandbaar plafond echter: die ontsteekt makkelijker, als die eenmaal brandt, kan het heel rap (in enkele minuten) leiden tot een volledige kamerbrand. Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar denk aan alle cafébranden waar brandbare materialen op het plafond waren verwerkt... (Zwitserland, Volendam, een significant deel van deze lijst)
Ik vind het zelf nog wel een interessant vraagstuk. Ik ga er eens achteraan, had er niet bij stilgestaan (we wonen er een paar maanden nu). Ik lees nog wel dat het mogelijk behandeld kan zijn, maar is de vraag of je daar makkelijk achter komt.
Brandveiligheid

In de basis is zachtboard, net als elk houtproduct, brandbaar. In de bronnen wordt vermeld dat het plaatmateriaal behandeld kan worden voor brandveiligheid. Dit impliceert dat voor toepassingen waar specifieke brandveiligheidseisen gelden, bewerking of de keuze voor specifieke (brandvertragende) varianten noodzakelijk is.
Bron: https://demargaretha.nl/b...tieprestaties-in-de-bouw/

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Als ik kijk naar, bijvoorbeeld, het huidige ledikant van mijn zoon dan is de constructie als volgt:

[Afbeelding]
Gezien we het hier over veiligheid hebben, valt de plek van de bedrade slaaptrainer op. Een ledikant en een snoer laten zich moeilijk verenigen (tenzij mechanisch geborgd).

• ErA

ErA

Rukapul schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Gezien we het hier over veiligheid hebben, valt de plek van de bedrade slaaptrainer op. Een ledikant en een snoer laten zich moeilijk verenigen (tenzij mechanisch geborgd).
Direct even werk van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUr4jkfFuFwRijyu0cHOwsqXL1Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NW1vwi5EFqcMGHjnLTFjJwyz.png?f=fotoalbum_large

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:45
Rukapul schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Dat gaat wel heel ver hoor. Wat zie jij voor je? Dat het kind zich zo ongelukkig voelt en zichzelf ermee ophangt? Die betutteling gaat mij te ver.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:45
Korte vraag; ben vandaag begonnen met sausen van de binnenmuren. Een muur krijgt een andere kleur en dus netjes afgeplakt. Dat is goed gelukt, maar nu moet de aansluitende muur nog geverfd worden. Zou ik morgen het verse sauswerk al kunnen afplakken? Heb de kip sensitive tape (309). Je leest zoveel horror verhalen over meekomende verf.

Het afplakken van plafond ging goed, maar dat was dit weekend al geverfd dus wat langer gedroogd.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• ErA

ErA

koentjuh schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:10:
Korte vraag; ben vandaag begonnen met sausen van de binnenmuren. Een muur krijgt een andere kleur en dus netjes afgeplakt. Dat is goed gelukt, maar nu moet de aansluitende muur nog geverfd worden. Zou ik morgen het verse sauswerk al kunnen afplakken? Heb de kip sensitive tape (309). Je leest zoveel horror verhalen over meekomende verf.

Het afplakken van plafond ging goed, maar dat was dit weekend al geverfd dus wat langer gedroogd.

***members only***
Koop het juiste tape. Mijn vriendin is schilder geweest en die gebruikt volgens mij paarse ofzo bij gevoelige klussen.

En youtube daarnaast even hoe je een scherpe rand krijgt. Volgens mij zijn er 2 manieren: 1 kitten na het afplakken en en kleine lijn zetten met de andere kleur (meestal de lichte van de 2). Dit om bloeden / kruipen van de verf te voorkomen.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:37

3_s

warzaw schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:29:
[...]

Ik vind het zelf nog wel een interessant vraagstuk. Ik ga er eens achteraan, had er niet bij stilgestaan (we wonen er een paar maanden nu). Ik lees nog wel dat het mogelijk behandeld kan zijn, maar is de vraag of je daar makkelijk achter komt.

[...]

Bron: https://demargaretha.nl/b...tieprestaties-in-de-bouw/
Met een aansteker O-).

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:49
koentjuh schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:10:

***members only***
Pak een behang of verflinieaal die je stevig in de hoek drukt, dan met een flinke kwast de rand doen en vervolgens verder met de roller. De verf die je op de lineaal smeert was je er zo weer van af.

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:43
inquestos schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:38:
[...]

Er staat niet dat maximaal 45-60° toegestaan is. Als je 90 graden hebt, heb je het 4e plaatje <= 45°. Dus F3 is dan geldig (toevallig hetzelfde als 45-60).
Ik moet zeggen dat deze afbeelding niet geheel duidelijk is. Wat ik bij andere hijsogen zie, is dat het niet de recommend belasting is. Maar wel toegestaan, al is de toegestane kracht dan ±25-30% van de verticale toegestane last.

Als ik de constructie zie, zou ik hier echt niet bang voor zijn, deze diameter oogbout trek je het staal echt niet zomaar krom/kapot. Ik vermoed dat het hout het eerder begeeft.

Ter vergelijking met een standaard bed, daar heb je dunnere schroeven, maar wordt wel meer zuiver op afschuiving belast (de lattenbodem zegt eerder krak dan zo'n boutje).

Enige zou ik persoonlijk nog iets van krimpkous om het staaldraad doen (scherpe puntjes), maar dat is al besproken en ook meer van de rubbertegelgeneratie. :+

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:53
ErA schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:11:
[...]

[Afbeelding]
Ik zal begin volgende week een foto posten van twee gaffels en een oogmoer met draadstang maar deze is wel uitgevoerd in M16 ik denk dat het er strakker uitziet maar dat is mijn mening natuurlijk

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:22:
[...]

Nou, als je het goed wilt doen is het wel iets meer werk dan dat. Bij zachtboard zitten de regels meestal vrij ver uit elkaar (daarom hangt het ook vaak zo door). Bij gipsplaat wil je die op 30 cm, zodat je in de praktijk altijd nieuwe regels tegen de balken schroeft. Voordeel is dat je dan je plafond ook netjes uit kunt vullen, want daar ontbreekt het bij die oude plafonds ook nog wel eens aan.
Plafond kan je ook op 40 doen en dan de platen haaks er op. Zitten ze veel steviger, en dat is weer beter als je toch stuct en strak gaat achterlaten.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 12:19

Maasluip

Kabbelend watertje

[...]

Wederom, correct.

[Afbeelding]

Ook in deze situatie rust al het gewicht in deze hoek op de 4 schroeven die we hier zien.
(Dat is dus ongeveer een kwart van de totale belasting bij exact last in midden van t bed)

En dat is bij menig bed zo.

Hoe is dat anders dan in mijn scenario?
Je zoon is waarschijnlijk geen 150 kg (of wat jij en je vriendin wegen) en het gewicht is gelijkelijk verdeeld over alle 4 poten. Dat zal in het geval van jouw hangend bed zeker niet zijn.
Oh, en je "get" dus nooit meer "busy" in je bed? Ga er in ieder geval een beetje op dansen, dan heb je een idee hoe stevig het is.

Signatures zijn voor boomers.

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-03 13:32
Mag ik jullie raad vragen?

Inmiddels zijn de werkzaamheden aan de woning vrijwel afgerond en ben ik op zoek naar goede nieuwe cilinders (na aankoop woning prettig). Het deurbeslag van de woning beschikt over kerntrekbeveiliging. Het gaat om 2 cilinders voor de woning en 5 cilinders garage, schuur, hekwerk (3x). We denken er aan om alles gelijksluitend te maken. Over de noodzaak van een certificaat twijfelen we nog wat.

Nu heb ik een offerte ontvangen van een slotenmaker voor 7 gelijksluitende cilinders incl. 7 sleutels (SKG 2, Winkhaus n-tra, certificaat) voor € 518,- incl. BTW. Online zie ik wel enkele opties (bijv. Pfaffenhein/Vesper) die voordeliger zijn. Heeft iemand ervaring in deze branche die kan aangeven welke merken wel / niet aan te raden zijn en of bijvoorbeeld dat n-tra systeem voordelen biedt?

Verder ten aanzien van het certificaat; we zijn met z'n tweeën en zullen familie evt. enkele sleutels aanbieden in het geval we op vakantie o.i.d. zijn. Verder lenen we de sleutels in beginsel niet uit. Heeft een dergelijk certificaat dan nog wel toegevoegde waarde?

Veel dank vast!!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:18
danielrene schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:17:

Inmiddels zijn de werkzaamheden aan de woning vrijwel afgerond en ben ik op zoek naar goede nieuwe cilinders (na aankoop woning prettig). Het deurbeslag van de woning beschikt over kerntrekbeveiliging. Het gaat om 2 cilinders voor de woning en 5 cilinders garage, schuur, hekwerk (3x). We denken er aan om alles gelijksluitend te maken. Over de noodzaak van een certificaat twijfelen we nog wat.

Nu heb ik een offerte ontvangen van een slotenmaker voor 7 gelijksluitende cilinders incl. 7 sleutels (SKG 2, Winkhaus n-tra, certificaat) voor € 518,- incl. BTW. Online zie ik wel enkele opties (bijv. Pfaffenhein) die voordeliger zijn. Heeft iemand ervaring in deze branche die kan aangeven welke merken wel / niet aan te raden zijn en of bijvoorbeeld dat n-tra systeem voordelen biedt?

Verder ten aanzien van het certificaat; we zijn met z'n tweeën en zullen familie evt. enkele sleutels aanbieden in het geval we op vakantie o.i.d. zijn. Verder lenen we de sleutels in beginsel niet uit. Heeft een dergelijk certificaat dan nog wel toegevoegde waarde?

Veel dank vast!!
Geen direct antwoord op je vraag, maar wel vermakelijk en misschien een route naar een 'sluitend' antwoord : https://www.youtube.com/@...yer/search?query=cylinder

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wij hebben hier ~2 maanden een stellingkast staan in de kelder voor de boodschappen.
Niet geheel verrassend buigen de 4mm. dunne mdf/spaanplaat(?) planken nu al door, zelfs als er nauwelijks gewicht op staat.

Dus straks wat hout halen, maar voor dit gebruik zal het toch niet/nauwelijks uitmaken of dat nou underlayment of multiplex is?
Ik weet niet wat de lokale bouwmarkt hier vraagt; maar als ik op de Hornbach afga, maakt het qua prijs maar een paar euro verschil. (9mm Underlayment €18 versus €16-23 voor 3,6 t/m 9mm multiplex)

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Piet91 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:11:
Wij hebben hier ~2 maanden een stellingkast staan in de kelder voor de boodschappen.
Niet geheel verrassend buigen de 4mm. dunne mdf/spaanplaat(?) planken nu al door, zelfs als er nauwelijks gewicht op staat.

Dus straks wat hout halen, maar voor dit gebruik zal het toch niet/nauwelijks uitmaken of dat nou underlayment of multiplex is?
Ik weet niet wat de lokale bouwmarkt hier vraagt; maar als ik op de Hornbach afga, maakt het qua prijs maar een paar euro verschil. (9mm Underlayment €18 versus €16-23 voor 3,6 t/m 9mm multiplex)
Alle planken zonder dwarsregel buigen door op bepaalde lengte op den duur.
Voor en achter een L profiel op de kop en onderzijde schroeven. Das makkelijkste kea verstevigen.

Of een kruis ljjmen onder de plank met multiplex. Dus nieuwe planken maken met een kruis als dwars drager er onder.

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 19-03-2026 12:30 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Piet91
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:23:
Alle planken zonder dwarsregel buigen door op bepaalde lengte op den duur.
Voor en achter een L profiel op de kop en onderzijde schroeven. Das makkelijkste kea verstevigen.

Of een kruis ljjmen onder de plank met multiplex. Dus nieuwe planken maken met een kruis als dwars drager er onder.
Dat is het 'm juist; die planken worden rondom ondersteunt en er zit ook een dwarsregel.
Het is zoiets: https://www.kantoorspecia...1024/resize/showimage.jpg
Kast is 90x40 dus je krijgt 2 vlakken van 45x40 die allebei in het midden doorzakken.

Maar dat is coheren met dergelijk dun mdf/spaanplaat dat het gaat doorhangen. Daarom dus vervangen door zelfde dikte (of iets dikker) underlayment of multiplex. Dat is veel steviger met dezelfde dikte.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Piet91 als ik thuis ben zal ik een foto maken van dat kruis. ( ik dacht dat ze op mn mobiel stonden maar ik denk dat ik met opschonen ze verwijderd heb.)
Ik heb de zelfde stellingen en er staan serieus zware dingen op in een garage die vochtigheid en kou heeft.
Als je al van die dwarsliggers halverwege hebt is maranti multiplex 12mm prima.

[ Voor 13% gewijzigd door copykat op 19-03-2026 13:21 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Piet91 zo heb ik t gemaakt van multiplex houtlijm dunne schroeven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rt5dnA2dR6RB15UvpTE90zv6clY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHk2McttRfE9ymxxfNYdorke.jpg?f=fotoalbum_large

• miicker
  • Niet online
De wanden van mijn garage zijn op het moment afgetimmerd met 18mm OSB. Nu wil ik het wat netter maken dan de "industriële" OSB-look.

In de meest ideale situatie zou ik er gips- of stucplaten tegenaan zetten en dan alles laten stucen, maar dat vind ik te prijzig voor de garage. Ik zoek dus een goedkope manier op het wel netter te maken. Hebben jullie tips? Ik heb een paar ideeën, maar geen idee wat echt een optie is:
- Gewoon wit verven, dan zou ik eerst goedkope grondverf gebruiken en dan gewoon latex, ik heb wat filmpjes en foto's gevonden, maar eigenlijk ziet dat er niet uit
- Renovlies behang direct op de OSB platen bevestigen. Nergens gevonden of dit echt een mogelijkheid is, iemand ervaring?
- Iets waar ik verder nog aan dacht, wat in ieder geval goedkoop is om overal witte MDF platen van 3mm tegenaan te plakken. Op dit moment neig ik naar deze oplossing, dit zou slechts €3,76 per m2 kosten, maar misschien is dit helemaal geen goed idee...

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Tommie12
  • Nu online
miicker schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:44:
De wanden van mijn garage zijn op het moment afgetimmerd met 18mm OSB. Nu wil ik het wat netter maken dan de "industriële" OSB-look.

In de meest ideale situatie zou ik er gips- of stucplaten tegenaan zetten en dan alles laten stucen, maar dat vind ik te prijzig voor de garage. Ik zoek dus een goedkope manier op het wel netter te maken. Hebben jullie tips? Ik heb een paar ideeën, maar geen idee wat echt een optie is:
- Gewoon wit verven, dan zou ik eerst goedkope grondverf gebruiken en dan gewoon latex, ik heb wat filmpjes en foto's gevonden, maar eigenlijk ziet dat er niet uit
- Renovlies behang direct op de OSB platen bevestigen. Nergens gevonden of dit echt een mogelijkheid is, iemand ervaring?
- Iets waar ik verder nog aan dacht, wat in ieder geval goedkoop is om overal witte MDF platen van 3mm tegenaan te plakken. Op dit moment neig ik naar deze oplossing, dit zou slechts €3,76 per m2 kosten, maar misschien is dit helemaal geen goed idee...
Heel veel hangt af van de voegen. Als die mooi en goed gelijk staan dan kan het lukken, maar is een gipsplaat dan zo veel duurder dan die MDF?
Renovlies ga je altijd de OSB tekening door zien.
Gipsplaten schroeven en dan de voegen af strijken is ook doenbaar en daar hoeft geen laag stuc over. Daarna verven, en het ziet er ook goed uit.

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online

Nu heb ik een offerte ontvangen van een slotenmaker voor 7 gelijksluitende cilinders incl. 7 sleutels (SKG 2, Winkhaus n-tra, certificaat) voor € 518,- incl. BTW. Online zie ik wel enkele opties (bijv. Pfaffenhein/Vesper) die voordeliger zijn. Heeft iemand ervaring in deze branche die kan aangeven welke merken wel / niet aan te raden zijn en of bijvoorbeeld dat n-tra systeem voordelen biedt?

Veel dank vast!!
Hier sinds augustus de sleutel van onze nieuwe woning en voor het gevoel gelijk alle cilinders vervangen voor Pfaffenhein, (EA SKG3) zonder certificaat.

Ben er tot op heden zeer tevreden over. Heb ze gehaald bij Haverkamp in Deventer

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:33

Heel Amerika bouwt huizen zonder stuccen, maar vol gipsplaat. Gewoon de naden alleen met een uniflot vullen icm papierband. Perfect naadvrij!

• Piet91
  • Niet online
@Copycat Thanks voor de opmerkingen.
Heb uiteindelijk 9mm underlayment opgehaald, kan als het nodig mocht zijn altijd nog verstevigingen o.i.d. aanbrengen.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:37

orf

Voor een garage vind ik agnes platen (of coverboard van Hornbach) ook nog wel oké. Iets duurder, maar onzichtbare bevestiging, makkelijk af te nemen met een vochtige doek en direct na monteren afgewerkt, zonder schilderen.

• miicker
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:14:
[...]

Heel veel hangt af van de voegen. Als die mooi en goed gelijk staan dan kan het lukken, maar is een gipsplaat dan zo veel duurder dan die MDF?
Renovlies ga je altijd de OSB tekening door zien.
Gipsplaten schroeven en dan de voegen af strijken is ook doenbaar en daar hoeft geen laag stuc over. Daarna verven, en het ziet er ook goed uit.
Nee gipsplaten zijn ook wel goedkoop, maar ik dacht dat ik dan sowieso wel de naden moet gaan stucen. Daarnaast moet je dan denk ik ook wel iets met de hoeken bij bijvoorbeeld de deur, of niet? Ik wilde eigenlijk iets meer kant en klaars.
orf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:17:
[...]

Voor een garage vind ik agnes platen (of coverboard van Hornbach) ook nog wel oké. Iets duurder, maar onzichtbare bevestiging, makkelijk af te nemen met een vochtige doek en direct na monteren afgewerkt, zonder schilderen.
Dit kende ik nog niet, lijkt op zich een prima oplossing, wel wat duurder. Met een snelle berekening kom ik op +- €650 voor de hele garage.

• ErA

ErA

miicker schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:44:
[...]

Nee gipsplaten zijn ook wel goedkoop, maar ik dacht dat ik dan sowieso wel de naden moet gaan stucen.
[...]
Gipsplaat kan je prachtig afwerken, zonder te stuccen.

Zo kun je bij RK de naadjes voorzien van een kitrandje, en schroefgaatjes goed vullen en een plint aan de zijkanten.

Bij mij weliswaar op het schuin plafond, maar kan ook prima op de wand. En als je in de hoek komt is er vast en zeker een leuk profiel te vinden wat daar goed past. (of combinatie van)

Et voila
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2i5PHxpr3zfhW2TV-XJpKe7jrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlNrDtS89g44Eg7ZJSdXniJw.jpg?f=fotoalbum_large

Alternatief kan je ook nog kiezen om houten stroken over de naden te kitten. En op deze manier een wat sierlijke muur te creeren (met dus een meegeschilder strook elke 60CM). Zo hebben wij het plafond in de garage gedaan: Pir 5 CM + Gipsplaat ( AK in dit geval) Gemonteerd op plafond met rosetten. En dan vervolgens 15 cm breed MDF over de AK heen (en dus de rosetten), en dan afwerken. Prachtig resultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/400Kj67IJhDLrWPXMnRLHE8i5F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvTFHQ4k5gptv73FogN0ZqEO.jpg?f=fotoalbum_large

Het helpt dat mijn vriendin schilder is geweest en dus echt strak kan schilderen overigens.

Foto gemaakt van mijn knieschot (is dus een wandje) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKqCa-s7OckVK7jNI32YPp6r6Ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYXimZTxIw2Z8zwQkEzpJCQp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door ErA op 20-03-2026 00:27 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
ErA schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 00:03:
[...]

RK Gipsplaat kan je prachtig afwerken, zonder te stuccen. Naadjes voorzien van een kitrandje, en schroefgaatjes goed vullen. En een mooie plint in de hoek.

Bij mij welliswaar op het schuin plafond, maar kan ook prima op de wand.

En als je in de hoek komt is er vast en zeker een leuk profiel te vinden wat daar goed past.

Et voila
[Afbeelding]

Alternatief kan je ook nog kiezen om houten stroken over de naden te kitten. En op deze manier een wat sierlijke muur te creeren (met dus een meegeschilder strook elke 60CM). Zo hebben wij het plafond in de garage gedaan: Pir 5 CM + Gipsplaat ( AK in dit geval) Gemonteerd op plafond met rosetten. En dan vervolgens 15 cm breed MDF over de AK heen (en dus de rosetten), en dan afwerken. Prachtig resultaat

[Afbeelding]

Het helpt dat mijn vriendin schilder is geweest en dus echt strak kan schilderen overigens.
Nu vraag ik me af wat voor garagedak je hebt :p

• ErA

ErA

elektriekert schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 00:19:
[...]

Nu vraag ik me af wat voor garagedak je hebt :p
weet niet of het exact het antwoord is waar je op zoek naar bent maar: Het is een inpandige garage (split level woning). Het plafond is dus de vloer van de woonkamer erboven. (beton). De isolatie is/was dan ook vooral om de vloer van de woonkamer te isoleren tegen de kou in de garage.

Er zat oorspronkelijk EPS tegen het plafond. Dat hebben we weggehaald omdat het lelijk was, uit elkaar viel en brand onveilig is.

We hadden liefst beter geisoleerd (en als t aan mijn vriendin lag nog brandveiliger materiaal gebruikt (steenwol volgens mij) maar konden niet teveel hoogte verliezen t.o.v. oorspronkelijke situatie. Dus is dit de keuze geworden.

En de kou valt best mee nadat we de oude deur (een metalen plaat) vervangen hebben voor een fatsoenlijke geïsoleerde variant (By far the best besteedde euros in onze gehele verbouwing)

[ Voor 50% gewijzigd door ErA op 20-03-2026 00:37 ]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Veel dank vast!!
Volgens mij heb je een certificaat nodig als je sleutels wilt laten bijmaken.
Nieuwe cilinders zijn er verder in vele smaken, wil je specifiek voordeligere opties? M&C Condor is iets duurder dan Winkhaus, maar dan heb je SKG 3, ik denk dat je dan vergelijkbaar hebt met het N-TRA+ systeem (met dat kogeltje).
Kwaliteit van de sleutels vind ik zelf ook wel belangrijk, je cilinder kan wel SKG 3 zijn, maar als de sleutels snel breken heb je daar weinig aan. Zelf heb ik goede ervaring met DOM ix, m.n. vanwege de kwaliteit van de sleutel zelf. Maar het bouwmarkt - Nemef setje op onze schuur gaat inmiddels al net zo lang mee...

• elektriekert
  • Nu online
ErA schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 00:23:
[...]

weet niet of het exact het antwoord is waar je op zoek naar bent maar: Het is een inpandige garage (split level woning). Het plafond is dus de vloer van de woonkamer erboven. (beton). De isolatie is/was dan ook vooral om de vloer van de woonkamer te isoleren tegen de kou in de garage.

Er zat oorspronkelijk EPS tegen het plafond. Dat hebben we weggehaald omdat het lelijk was, uit elkaar viel en brand onveilig is.

We hadden liefst beter geisoleerd (en als t aan mijn vriendin lag nog brandveiliger materiaal gebruikt (steenwol volgens mij) maar konden niet teveel hoogte verliezen t.o.v. oorspronkelijke situatie. Dus is dit de keuze geworden.

En de kou valt best mee nadat we de oude deur (een metalen plaat) vervangen hebben voor een fatsoenlijke geïsoleerde variant (By far the best besteedde euros in onze gehele verbouwing)
Ik kreeg al horror beelden van dakbeschot wat verrot was. Maar het is een splitlevel (drive-in volgens mijn vrouw :+ ) woning. Dan begrijp ik de keuze van de PIR wel. En dan een sectionaal deur met 4cm pur/PIR is beter dan een metalen plaat van 1,5mm dik ja :9

• miicker
  • Niet online
@ErA ziet er inderdaad netjes uit!
Als ik bij hornbach kijk zie ik eigenlijk alleen dit soort gipsplaten die zijn afgerond:
https://www.hornbach.nl/p...0-x-600-x-9-5-mm/6536479/
Maar die zijn bedoeld voor het plafond (en ook maar 2 meter lang).
Voor een wand vind ik dit soort platen:
https://www.hornbach.nl/p...-x-600-x-12-5-mm/8415059/

Maar ik zou die van het plafond dus wel op de wang kunnen bevestigen?

Daarnaast nog even een andere vraag, ik wil de vloer tot aan de muur die je op onderstaande foto ziet gelijk maken qua hoogte. Dat betekend die dorpel er uit beitelen en dan het stuk wat wat lager ligt opvullen. Ik heb het gat dichtgemaakt met bouwschuim. Kan ik daar een laagje zandcement op storten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDQAx7rybpz2owJvx5JSf3N7Pmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FODcM0SB7qXPNjwadjeTYBSF.jpg?f=fotoalbum_large

• ErA

ErA

miicker schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:58:
Maar ik zou die van het plafond dus wel op de wang kunnen bevestigen?
Ja das geen enkel probleem.

Ze zijn er ook nog veel langer trouwens hoor. Bijvoorbeeld:
https://www.gamma.nl/asso...-360x60cm-9-5mm/p/B152016

En dankzij je osb als achterkant heb je nog mooi wat houvast om (lichte) zaken aan de wand te bevestigen. ( en het vereenvoudigd natuurlijk de montage van de gipsplaat tegen de wand zelf)

[ Voor 8% gewijzigd door ErA op 20-03-2026 12:25 ]

• manusjevanalles
  • Laatst online: 07:31
Binnenkort worden er bij ons screens gemonteerd. Wij hebben kunststof kozijnen. Standaard worden kozijnen gemonteerd op het kozijn met schroefjes in het kozijn, maar dat vind ik zonde. Het alternatief is in de muur (ook dat vind ik zonde). Dan zouden er 6mm pluggen in baksteen gebruikt worden. Wat zouden jullie aanraden?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
je gaat ze er toch niet afhalen, dus hoe zonde is het, maar mogelijk wel zorg voor lekkage door doorschroeven in je kunststof profiel!
Ze kunnen mogelijk, als het past met je dagkant en raamdorpel, ook in de dag gemonteerd worden.

het meest lomp is dan nog aan de voorzijde van de muur, in de muur.

je moet eerder kijken naar hoe het lijkt, is het strakker, of wordt je glas afgedekt door de bak? hoe zit het met evt ventilatieroosters.

[ Voor 78% gewijzigd door HyperTrophy op 20-03-2026 14:58 ]

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:02
Wij hebben screens op de muur aan de voorkant gemonteerd, "het meest lomp" zoals hierboven wordt genoemd :') . Bij ons is er geen ruimte in de dag, maar het ziet er prima uit. Op het kozijn is geen strak plan want dan sloop je de isolatiewaarde van je kunststof kozijn omdat er kamers open worden geboord.

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:11
Is er slimme oplossing om de ruimte tussen een opsluitband en de schutting die er +- 2cm boven hangt op te vullen met iets? De buren hebben een hond en die graaft hun plantenbak om waardoor er een hoop zand aan onze kant ligt... daarna pakt de buurvrouw de hogedruk en hebben wij modder... aan onze kant liggen de tegels strak tegen de opsluitbanden aan on cement met een voeg, dus daar iets tussensteken gaat niet...

Betreft trouwens een kunstof schutting met aluminium onderbalk

[ Voor 7% gewijzigd door basjuuhhh op 21-03-2026 10:04 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
basjuuhhh schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:01:
Is er slimme oplossing om de ruimte tussen een opsluitband en de schutting die er +- 2cm boven hangt op te vullen met iets? De buren hebben een hond en die graaft hun plantenbak om waardoor er een hoop zand aan onze kant ligt... daarna pakt de buurvrouw de hogedruk en hebben wij modder... aan onze kant liggen de tegels strak tegen de opsluitbanden aan on cement met een voeg, dus daar iets tussensteken gaat niet...

Je buurvrouw vragen om een borderrand te plaatsen. Het moet wel aan haar kant voor het beste resultaat.

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:11
Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Je buurvrouw vragen om een borderrand te plaatsen. Het moet wel aan haar kant voor het beste resultaat.
Dankjewel voor de tip, ik ga het voorstellen maar ben bang dat dat niet gaat gebeuren. De plantenbak staat 1cm van de schutting af, dus ze kan er waarschijnlijk niet bij.

• louzy82
  • Laatst online: 21-03 18:55
Ik ben mn tuinhuisje aan het slopen (geen idee van het bouwjaar, het is zo'n standaard bouwpakket dingetje )

Nu heb ik het eerste stukje van het dak eraf gehaald en dacht ik ineens, zou ik moeten checken of dit asbest bevat...?

Het lijkt me dat het bitumen is. Het is in ieder geval heel flexibel zoals leer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ToG9HkbRk7qX9e4n5O9F4g5chs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Lpek0b5tWXiQrjUew3jBAvc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJ-LNWVAlPHTnR4Alt3ZxX_df7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1nR3hUheTt0MXHZZJtoi8Ea.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vQ2adGpk0xlwpS6eiZueF6TSV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtVWfPkWFZIo6R47bBRqQObd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dF0HUwnig-HOO90X8bbevprlvIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atdEWD1vxwdlaQCFqgry6nrL.jpg?f=fotoalbum_large

Louzy#2475

• pman63
basjuuhhh schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Dankjewel voor de tip, ik ga het voorstellen maar ben bang dat dat niet gaat gebeuren. De plantenbak staat 1cm van de schutting af, dus ze kan er waarschijnlijk niet bij.
Aanbieden aan de buurvrouw om het samen te doen. Zij betaald en jij doet het werk bijvoorbeeld.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

louzy82 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:42:
Ik ben mn tuinhuisje aan het slopen (geen idee van het bouwjaar, het is zo'n standaard bouwpakket dingetje )

Nu heb ik het eerste stukje van het dak eraf gehaald en dacht ik ineens, zou ik moeten checken of dit asbest bevat...?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is maar een manier om het zeker te weten en dat is via een test kitje.

Van klussen krijg je grijze haren

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:37

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
volgens mij bestaat er geen flexibele dakbedekking van asbest. kan het gewoon op de gemeentewerf in de bitumen bak.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-03 15:24

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien liggen er golfplaten op het dak maar ik kan me vergissen. Als het golfplaten zijn zou ik daar naar (laten) kijken of ze asbest bevatten.

• miicker
  • Niet online
ErA schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:24:
[...]

Ja das geen enkel probleem.

Ze zijn er ook nog veel langer trouwens hoor. Bijvoorbeeld:
https://www.gamma.nl/asso...-360x60cm-9-5mm/p/B152016

En dankzij je osb als achterkant heb je nog mooi wat houvast om (lichte) zaken aan de wand te bevestigen. ( en het vereenvoudigd natuurlijk de montage van de gipsplaat tegen de wand zelf)
Ik kon het me al niet voorstellen dat de hornbach dit niet zou hebben, maar in de winkel lagen ze wel en nu op de site ook gevonden:
https://www.hornbach.nl/p...0-x-600-x-9-5-mm/8415056/

Zou ik die met hightack vast kunnen zetten tegen de OSB platen? Of beter toch schroeven?

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20
Is er een DIY meubel topic hier? kan het 123 niet zo snel vinden!?

Of kan ik het hier vragen ik zoek een goeie site waar ik Alu Extrusions kan bestellen, en toebehoren.
Wil graag een kasten frame om mijn Bureau maken.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:16

dragonhaertt

@_'.'

Psyonara schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:12:

Of kan ik het hier vragen ik zoek een goeie site waar ik Alu Extrusions kan bestellen, en toebehoren.
Dold mechatronic is de goedkoopste met goede kwaliteit die ik heb gevonden.
Vooral verbinders kosten daar niet de hoofdprijs.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• manusjevanalles
  • Laatst online: 07:31
TheJVH schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:23:
Wij hebben screens op de muur aan de voorkant gemonteerd, "het meest lomp" zoals hierboven wordt genoemd :') . Bij ons is er geen ruimte in de dag, maar het ziet er prima uit. Op het kozijn is geen strak plan want dan sloop je de isolatiewaarde van je kunststof kozijn omdat er kamers open worden geboord.
Verwacht je echt dat de isolerende waarde afneemt? Het zijn kleine schroefjes die alleen de buitenste laag doorboren. Het schroefje sluit het gat gelijk af.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• elektriekert
  • Nu online
manusjevanalles schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:42:
[...]

Verwacht je echt dat de isolerende waarde afneemt? Het zijn kleine schroefjes die alleen de buitenste laag doorboren. Het schroefje sluit het gat gelijk af.
Een klein schroefje kan natuurlijk vrij weinig houden. Al helemaal als het in kunststof is.
Ik verwacht wel dat die schroefjes ook in je metalen koker geschroefd worden. Die is als het goed is gegalvaniseerd, als er toch water langs de schroef naar binnen trekt kan je koker wel aangetast worden.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
basjuuhhh schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:01:

Je kunt misschien een rolletje compriband proberen. De meeste compriband heeft een plakstrook waarmee je het in jouw geval aan de onderkant van de schutting kunt bevestigen. Ik kan niet inschatten of het na een flinke storm nog steeds op z'n plek zit.

• pman63
elektriekert schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:54:
[...]

Een klein schroefje kan natuurlijk vrij weinig houden. Al helemaal als het in kunststof is.
Ik verwacht wel dat die schroefjes ook in je metalen koker geschroefd worden. Die is als het goed is gegalvaniseerd, als er toch water langs de schroef naar binnen trekt kan je koker wel aangetast worden.
Vraag even door bij de mensen die ze leveren en of monteren, bij mij zitten ze ook geschroefd in het kunststofkozijn en ik merk niks van lekkage of afname van de isolatiewaarde.

• ErA

ErA

[b]miicker in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"miicker schreef op zaterdag 21 maart 2026

Zou ik die met hightack vast kunnen zetten tegen de OSB platen? Of beter toch schroeven?
Volgens mij leent gipsplaat zich niet ideaal voor kitten. Zo kan de papierlaag scheuren van de plaat. Dus ik denk dat schroeven beter is .

Er zijn speciale gipsplaatachroeven , die je een mm verdiept in de plaat schroeft , en dan uiteindelijk dicht smeert

Even meten of je met een volle plaat kan beginnen . Je wilt niet eindigen met een stukje an een paar cm

• elektriekert
  • Nu online
pman63 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:39:
[...]

Vraag even door bij de mensen die ze leveren en of monteren, bij mij zitten ze ook geschroefd in het kunststofkozijn en ik merk niks van lekkage of afname van de isolatiewaarde.
Ik zeg ook niet dat je er iets van hoeft te gaan merken.
Leuk om het bij de mensen te vragen die ze monteren maar de meeste zullen zeggen: “geen probleem”
Die willen tenslotte de screens verkopen.

• elektriekert
  • Nu online
miicker schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:42:
[...]

Ik kon het me al niet voorstellen dat de hornbach dit niet zou hebben, maar in de winkel lagen ze wel en nu op de site ook gevonden:

Hoe dun wordt je hightack? Beste is schroeven zodat de gipsplaat er strak tegenaan zit (sterker)
Overigens heb ik hier gipsplaten met bouw lijm vastgezet op muur en isolatie.
Als hier hard tegenaan gestoten wordt, zit er waarschijnlijk wel een gat in. (In plaats van een deuk)

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:11
miicker schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:42:
[...]

Ik zou ze schroeven. Anders lijmen met zoiets, is veel makkelijker dan die dikke high-tack kit als je veel moet lijmen.

...

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Psyonara schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:12:

Hier heb ik trouwens wat meer info gegeven:
dragonhaertt schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Zeker! Totaalprijs van de profielen + connectors was ongeveer 750 euro. De ladegeleiders nog eens 280 euro en daarna wat plaatmateriaal en een bankschroef gekocht.
De profielen had ik laten tappen voor de connectors, maar al het boren heb ik zelf gedaan. De tapkosten zitten hier al in.

Ik heb de profielen samengesteld met een tool van item24.com omdat dit was sneller ging dan in solidworks. Daarna alles op maat besteld bij DOLD mechatronik. Dat was zo ongeveer de goedkoopste plek waar ik profielen op maat kon vinden.
Het zijn allemaal I-type profielen van 40x40 en 80x40
Ik heb vooral de 'standaard' connectors gebruikt voor zover mogelijk, vanwege de gunstige prijs en gemak van uitlijning.

Als je wil kan ik je wel een PDF sturen van het ontwerp wat uit de ITEM24 tool rolt, deze heeft een mooie stuklijst en exploded view enzo.

[Afbeelding]

Voor de montage moet je bij de 'standaard' connectoren die op de kopse kant ingeschroefd worden een gat boren door het andere profiel. Deze gaten heb ik op exact de diameter van mijn inbus-bit geboord, zodat de profielen ook meteen uitgelijnd worden.
Eerst netjes afmeten, dan met een centerboor exact in het midden van de gleuf voorboren en daarna door het profiel boren (zoals op de foto).
Dat was wel redelijk wat (precisie) werk, maar niet extreem moeilijk.
[Afbeelding]

Montage van het geheel was even goed kijken naar een volgorde die makkelijk is.

Wat betreft de ladegeleiders wilde ik persé soft close, die ook meteen in de profielen gemonteerd konden. Uiteindelijk ben ik bij de Topslide CC55-0500 uitgekomen, vanwege de locaties van de montagegaten én duidelijke tekeningen. (zo te zien zijn de 500mm versies niet meer te verkrijgen)
Niet de goedkoopste geleiders maar ook niet de duurste, en wel erg stevig.

[Afbeelding]

Uiteindelijk van multiplex de lades gemaakt, had wat netter gekund, maar ze werken wel goed.
Daar moeten nog ladefronten op komen.
[Afbeelding]

Dit is een oplossing voor meer gereedschapsopslag voor mij in een beperkte ruimte, dus heel specifiek op maat gemaakt met zoveel mogelijk benutten van de ruimte. De oplegplank onder het werkblad had iets meer ruimte mogen hebben, maar ik wil nog een hardhouten blad op de bovenkant monteren én de hoogte van het geheel op dezelfde hoogte als mijn zaagtafel.
Er komt ook nog een bankschroef onder het bovenblad gemonteerd, maar dat is voor later.

[Afbeelding]

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

dragonhaertt schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:51:
Een paar weken terug eindelijk in mijn eigen werkplaats een snijplank gemaakt. Meteen even golfjes zagen met de lintzaag uitgeprobeerd om straks ook op mijn eigen tv-kastje te gebruiken.

Gemaakt van esdoorn met iroko strips.
Geolied met rauwe lijnzaadolie.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuk voor @Mog als klein bouwverslag ;)
Deel twee in het formaat tv-kastje in in progress!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDCNDMwn0olMDhBLlIk1M-HjcCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgOGUZIeVIcfjuUjIjmyJwEQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:53

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

ErA schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:51:
Een update van mijn DIY project:

[...]

Na een paar schetsen en wat prototypes, uiteindelijk bij onderstaande afwerking gekomen.

Rondom helemaal bekleed om het mooi uniform te houden.

En gekozen voor een 2-tal sleuven aan de bovenzijde van de buitenkanten, om hiermee een wat meer open gevoel te creeren. (Die wandplanken staan nu op de balken (voor de foto). Deze worden er uiteindelijk tegen aan bevestigd zodat rondom exact dezelfde hoogte wordt aangehouden. Ik kies voor zwarte schroeven hiervoor (beetje trespa schroef look: platte bolkop) .

Om een goed gevoel te krijgen bij de ingang een prototype gemaakt van osb. Op basis hiervan ga ik ervoor kiezen om de ingang op gelijke hoogte te houden met het matras. En om het nog veiliger te maken heb ik een leuk idee bedacht om de ingang af te sluiten wanneer hij gaat slapen (wordt vervolgd!)

Het "nachtkastje" krijgt een plank aan de bovenkant, met hierin een inbouwstopcontact. De onderkant wordt ook afgewerkt met een plank, die er verdiept in komt te liggen om zo op gelijke hoogte te blijven met de rest van de afwerking aan de onderkant.

Alles is tot op de milimeter passend gezaagd en met vulplaatjes ga ik ervoor zorgen dat de imperfecties van de woning worden gecompenseerd.

Ik heb nog tot oktober om het af te maken gelukkig. Maar mijn doel is toch wel wat eerder zodat ik de garage een beetje kan gaan opruimen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt heel tof! Je zoontje zal wel helemaal blij zijn, want niemand heeft zo een bed! Leuk project om te volgen!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbhYdp8lr9ZKXROTiyMfrGlX_fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6dCCsP7XJtQig4dRaOP1EuT.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe zo'n verbinding heet?
En bestaat dit ook in groter formaat, bv om 5x15 balken haaks op elkaar te maken?

• Wolly
  • Niet online
stereohead schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:31:
[Afbeelding]

Weet iemand hoe zo'n verbinding heet?
En bestaat dit ook in groter formaat, bv om 5x15 balken haaks op elkaar te maken?
Zie https://www.hornbach.nl/p...-100-mm-20-stuks/8673882/

• pman63
elektriekert schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:46:
[...]

Ik zeg ook niet dat je er iets van hoeft te gaan merken.
Leuk om het bij de mensen te vragen die ze monteren maar de meeste zullen zeggen: “geen probleem”
Die willen tenslotte de screens verkopen.
Daarom ook doorvragen, niet alleen vragen, als je het idee krijgt dat het antwoord door AI is gemaakt dan weet je al genoeg en ga je naar de volgende verkoper.

• Psyonara
dragonhaertt schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Deel twee in het formaat tv-kastje in in progress!
[Afbeelding]
Ook bedankt, en waar haal je die hout klemmen vandaan trouwens. Zoek ook nog een setje van dat XD

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:35
Thanks, met wat doorklikken kwam ik er achter dat het moer gedeelte een "dwarsmoer" heet.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Psyonara schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Ook bedankt, en waar haal je die hout klemmen vandaan trouwens. Zoek ook nog een setje van dat XD
Ik heb mijn langste klemmen tweedehands en de kortere van Amazon, toen ze foute prijzen hadden. (Set van 2 voor de prijs van 1)

Nieuw kan je ze kopen bij gereedschapspro of klium, maar ze zijn best aan de prijs.

Er is ook een heel topic over op woodworking.nl

[ Voor 10% gewijzigd door dragonhaertt op 22-03-2026 13:21 ]

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:06
Adviesvraagje;
Voor mijn kinderen heb ik een vierkanten frame gemaakt bedoelt als zandbak. (120x120x30cm)
Bekleed ik de hele binnenkant met iets van worteldoek oid? als kuipje zeg maar. Of span ik het alleen even onder de bodem? Verwachting is dat de kinderen het nooit opgetild krijgen. (Het is gemaakt van 2 balkenlagen 50x150x1200mm) Maar als zand eronderdoor kruipt komt het misschien omhoog?
De naad in het midden verwacht ik niet dat veel zand doorheen zal komen, vrij recht op elkaar en veel hoger dan die rand was ik niet van plan te vullen.

• Psyonara
dragonhaertt schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:20:
[...]

Ik heb mijn langste klemmen tweedehands en de kortere van Amazon, toen ze foute prijzen hadden. (Set van 2 voor de prijs van 1)

Nieuw kan je ze kopen bij gereedschapspro of klium, maar ze zijn best aan de prijs.

Er is ook een heel topic over op woodworking.nl
Ah zal het in de gaten houden, hebben deze type lijm klemmen ook nog een apparte naam?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Corpusklemmen

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Of parallel klem

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

MisterEagle schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:46:
Adviesvraagje;
Voor mijn kinderen heb ik een vierkanten frame gemaakt bedoelt als zandbak. (120x120x30cm)
Bekleed ik de hele binnenkant met iets van worteldoek oid? als kuipje zeg maar. Of span ik het alleen even onder de bodem? Verwachting is dat de kinderen het nooit opgetild krijgen. (Het is gemaakt van 2 balkenlagen 50x150x1200mm) Maar als zand eronderdoor kruipt komt het misschien omhoog?
De naad in het midden verwacht ik niet dat veel zand doorheen zal komen, vrij recht op elkaar en veel hoger dan die rand was ik niet van plan te vullen.
Hout werkt dus ik zou worteldoek vast zetten tot aan de bovenkant en er overheen en vastzetten met een brede deklat rondom. Rvs schroeven en ringen gebruiken om alles op zn plek te houden.

• miicker
  • Niet online
miicker schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:06:
[Afbeelding]

Ik wil de leiding van deze kraan inkorten en de kraan een beetje verplaatsen. Nu heb ik weinig verstand van leidingen/loodgieterswerk. Is dit een soort knelkoppeling die nu op het eind van de leiding zit? Kan ik dat stuk hergebruiken?

Lijkt me verder een kwestie van water afsluiten, kraan leeg laten lopen, en afkoppelen toch? Heb ik nog iets speciaals nodig om deze leiding te knippen/zagen, of kan ik een simpel ijzerzaagje gebruiken?
Gister en vandaag verder gegaan met isoleren van de garage en het behouden van de oude deuropening zodat ik daar de wasmachine/droger gedeeltelijk in kan zetten. Dit is goed gelukt, al kostte het wel veel tijd om alles uit te meten etc.

Eerder stelde ik de vraag of ik de leiding van de kraan in kon korten. Uiteindelijk had ik daar toch weinig zin in... Dus nu heb ik het zo "opgelost". De wasmachine komt er toch voor te staan. Iemand enig idee of dit zo kwaad kan, of is dit prima?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6Art3U-wImQDvCE_TZ-tvrAzZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUgQ9bckLmrp0MXtoJxoMZhB.jpg?f=fotoalbum_large

• elektriekert
  • Nu online
miicker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:26:
[...]

Gister en vandaag verder gegaan met isoleren van de garage en het behouden van de oude deuropening zodat ik daar de wasmachine/droger gedeeltelijk in kan zetten. Dit is goed gelukt, al kostte het wel veel tijd om alles uit te meten etc.

Eerder stelde ik de vraag of ik de leiding van de kraan in kon korten. Uiteindelijk had ik daar toch weinig zin in... Dus nu heb ik het zo "opgelost". De wasmachine komt er toch voor te staan. Iemand enig idee of dit zo kwaad kan, of is dit prima?

[Afbeelding]
Bochten in een meerlagenbuis is geen probleem zolang hij niet plat knikt.
Zie ik daar nu wel een snee in je leiding zitten?

• Wolly
  • Niet online
miicker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:26:
[...]

[Afbeelding]
Wel erg laag voor een wm kraan. Verder had ik het muurstuk zo gemonteerd dat de laatste bocht niet nodig was.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Ja ik heb t liefst de wasmachinekraan boven de body van de wasmachine uitstekend. Kan je er makkelijker bij.

En inderdaad t lijkt op een beschadiging vd buis., er steekt lijkt wel een "tong" omhoog.

• miicker
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:44:
[...]

Bochten in een meerlagenbuis is geen probleem zolang hij niet plat knikt.
Zie ik daar nu wel een snee in je leiding zitten?
Klopt ja, er zit een klein sneetje in. Hij lekt daar verder niet.

• Wolly
  • Niet online
miicker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:57:
[...]

De wanddikte is maar 2mm :X

Zou zonde zijn van al je werk als straks alles onderloopt als je niet thuis bent.

• elektriekert
  • Nu online
miicker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:57:
[...]

Zie de reactie hierboven, het zou zomaar kunnen zijn doordat de wasmachine de watertoevoer klep abrupt sluit ,hij daar ooit nog eens springt.

• miicker
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:04:
[...]

Zie de reactie hierboven, het zou zomaar kunnen zijn doordat de wasmachine de watertoevoer klep abrupt sluit ,hij daar ooit nog eens springt.
Goed om te weten. Voorlopig is het nog niet in gebruik. Is dit iets wat ik met een bepaalde tape kan fixen?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
miicker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:09:
[...]

Goed om te weten. Voorlopig is het nog niet in gebruik. Is dit iets wat ik met een bepaalde tape kan fixen?
Nee.nieuw stukje buis wel. Kost 2 euro + een koppeling... En als je toch bezig gaat:
Beugeltje of 2 op die waterleiding kan geen kwaad.

Tot slot zou ik die kraan hoger doen boven de wasmaschien, dit lijkt me onpraktisch

[ Voor 22% gewijzigd door Fr33z op 22-03-2026 23:48 ]

• miicker
  • Niet online
Fr33z schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:45:
[...]

Nee.nieuw stukje buis wel. Kost 2 euro + een koppeling... En als je toch bezig gaat:
Beugeltje of 2 op die waterleiding kan geen kwaad.

Tot slot zou ik die kraan hoger doen boven de wasmaschien, dit lijkt me onpraktisch
Maar een nieuw stukje buis is niet zo simpel, dat is ook de reden dat ik die leiding niet ingekort heb, aangezien je daar allemaal speciale apparatuur voor nodig hebt.

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:02
Goede reparatie nu is goedkoper dan een grote lekkage over een jaar...

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:29
miicker schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:53:
[...]

Maar een nieuw stukje buis is niet zo simpel, dat is ook de reden dat ik die leiding niet ingekort heb, aangezien je daar allemaal speciale apparatuur voor nodig hebt.
Kost je paar tientjes.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:37

orf

[...]

Als mogelijke oplossing kun je een NL koppeling nemen: https://www.warmteservice.nl/Installatiemateriaal/Koppelingen/Perskoppeling/Uponor-NL-koppeling-voor-kunststof-aluminium-leiding/p/48858155

Dan ga je net boven de vloer over naar koper 15mm met een knel sok. Met de NL koppeling heb je geen pers gereedschap nodig. Kost je een meter koper, die koppeling, een sok en een knel muurplaat.

Ik ga hier voor het gemak uit van Uponor. Maar misschien gebruik je een andere buis. Dan even checken of het past of dat er ook zoiets is.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Ik zou het gewoon niet doen. Wat is nou een beetje waterschade? Dweiltje erover en geen probleem.

blup

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Bezulba schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:42:
[...]

Ik zou het gewoon niet doen. Wat is nou een beetje waterschade? Dweiltje erover en geen probleem.
_O-

* copykat ziet de TVbeelden van overstromingen voor zich...

Overigens neem ik aan dat de wcd een spatwaterdichte word.
:)

Pagina: 1 ... 488 489 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/