[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 483 484 Laatste
Acties:

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik denk dat ik je probleem heb gevonden! Zit een gat in!

blup

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wees gerust. Als je oud huis hebt dan is het heel normaal dat je dit soort problemen eens moet oplossen.Mooie kans om alles naar PVC te moderniseren ;)

Was het bekend dat die septic tank nog in gebruik is?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
ID-College schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:38:
[...]

Ze liggen vast en zijn gevoegd op dit moment. Ligt er al 45 jaar in en nog steeds vast. Ze liggen in een portiekje dus regen komt er alleen op als t zijdelings waait. Erboven zit ons dak dus ze zullen nooit lang in direct regen liggen...
Goed, dan zijn er een paar gunstige factoren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• P1nGu1n
  • Laatst online: 10:44
Ik ga binnenkort een nieuwe laminaatvloer op de 1e verdieping leggen. Het betreft laminaat op een betonnen vloer. Is het nodig een vochtscherm aan te brengen onder de ondervloer?

Bij de begane grond is dit uiteraard nodig, omdat daaronder een vochtige, koude kruipruimte zit. Maar onder de 1e verdieping zit verwarmde ruimtes. Online lees ik conflicterende antwoorden...

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:24
P1nGu1n schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:40:
Ik ga binnenkort een nieuwe laminaatvloer op de 1e verdieping leggen. Het betreft laminaat op een betonnen vloer. Is het nodig een vochtscherm aan te brengen onder de ondervloer?

Bij de begane grond is dit uiteraard nodig, omdat daaronder een vochtige, koude kruipruimte zit. Maar onder de 1e verdieping zit verwarmde ruimtes. Online lees ik conflicterende antwoorden...
Nee is niet nodig op de 1e verd.

Maaruh: dit is toch ook online ? ;-)

• louzy82
  • Laatst online: 10:24
Ik ben voornemens om een tuinhuis te (laten) maken. Het zal opgesplitst worden in 2 ruimtes, aan een zijde een schuurtje van 3 x 4 m en een tuinkamer/mancave/ chillkamer van 5 x 4 m.

Het plan is vooralsnog als volgt:

We gaan een fundering storten met isolatie eronder.
Het gebouw wordt gemaakt van houtskeletbouw, aan de buitenzijde zweeds rabat, binnenzijde underlayment (en misschien daarna nog een mooiere afwerking), en er komt 5cm Pir in de wanden en plafond (ook met dampopen/dichte folie).
Er komen deuren in (ipv zo'n glazen schuifwandje) dus er is weinig tocht.
Verwarmen zal gebeuren middels een houtkachel.

Ik dacht er zelf aan dat het misschien wel mooi zou zijn om er een houten vloertje in te leggen en dat voelt ook wat minder koud aan dan tegels.
Maar is dat wel verstandig aangezien het vochtpercentage en de temperatuur nogal zullen schommelen?

Moet ik nog nadenken over vochtproblemen binnen mocht de ruimte bijv een week of 2 niet gebruikt worden?

Nog een ander mogelijk probleem/issue waar ik zeker ook aan moet denken?

Louzy#2475

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:03
Vraag, ik heb al een vertakking gekocht 40mm voor de 40mm buis die richting de CV ketel omhoog loopt om hier de wasmachine afvoer op aan te gaan sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ayllblFCNzBwqLMmywPH6eEvIE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MH92hvZUlFpu6OisLcs1CBxr.jpg?f=user_large

Maar ik vraag me even af, of het afschot wel afdoende is, want als ik er zo naar kijk loopt de buis nagenoeg horizontaal, natuurlijk zit er een zwanenhals dus krijgen we volgens mij de wet van de communicerende vaten, maar ik zou het toch graag even checken.

edit: ik zou dan ter hoogte van het bovenste gedeelte van het expansie vat, in de grijze 40mm pijp nog een vertakking ertussen zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door loewie1984 op 02-02-2026 11:22 ]

discogs

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:40
louzy82 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:
Ik ben voornemens om een tuinhuis te (laten) maken. Het zal opgesplitst worden in 2 ruimtes, aan een zijde een schuurtje van 3 x 4 m en een tuinkamer/mancave/ chillkamer van 5 x 4 m.

Het gebouw wordt gemaakt van houtskeletbouw, aan de buitenzijde zweeds rabat, binnenzijde underlayment (en misschien daarna nog een mooiere afwerking), en er komt 5cm Pir in de wanden en plafond (ook met dampopen/dichte folie).

Ik dacht er zelf aan dat het misschien wel mooi zou zijn om er een houten vloertje in te leggen en dat voelt ook wat minder koud aan dan tegels.
Maar is dat wel verstandig aangezien het vochtpercentage en de temperatuur nogal zullen schommelen?

Moet ik nog nadenken over vochtproblemen binnen mocht de ruimte bijv een week of 2 niet gebruikt worden?

Houten vloer als in parket/laminaat? Of bedoel je een vlonder bijvoorbeeld?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• louzy82
  • Laatst online: 10:24
Martinusz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Houten vloer als in parket/laminaat? Of bedoel je een vlonder bijvoorbeeld?
Ja, of een grenen vloer of eikenhout (eventueel lamelparket/multiplank waarbij de toplaag eiken is maar het grootste deel multiplex)

Louzy#2475

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

loewie1984 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:47:
edit: ik zou dan ter hoogte van het bovenste gedeelte van het expansie vat, in de grijze 40mm pijp nog een vertakking ertussen zetten.
Ik zou de aftakking direct op de standbuis doen. Want je overdrukventiel watert nogal laag of om daarboven nog een aansluiten van een wasmachine te zetten als ik eerlijk ben. Als dan de zwannehals daaronder dicht zit, heb je direct een waterballet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• loewie1984
Cyberpope schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:30:
[...]

Ik zou de aftakking direct op de standbuis doen. Want je overdrukventiel watert nogal laag of om daarboven nog een aansluiten van een wasmachine te zetten als ik eerlijk ben. Als dan de zwannehals daaronder dicht zit, heb je direct een waterballet.
De standbuis is 7,5cm, zal ik dan bij de aftakking ook nog een zwanenhals maken of niet?

discogs

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

dollyking

duck tape

loewie1984 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:53:
[...]

De standbuis is 7,5cm, zal ik dan bij de aftakking ook nog een zwanenhals maken of niet?
wat Cyberpoppe zegt idd. 75mm klemzadel met 40 buis en dan inderdaad een zwanenhals er tussen.
alternatief is op de 40mm die horizontaal ligt een T-stuk er tussen met ook een zwanenhals.
dan loopt het niet uit de condensafvoer

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dollyking schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:42:
[...]

alternatief is op de 40mm die horizontaal ligt een T-stuk er tussen met ook een zwanenhals.
Koop dan wel een 45 graden T stuk.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 21:20
louzy82 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:25:
[...]

Ja, of een grenen vloer of eikenhout (eventueel lamelparket/multiplank waarbij de toplaag eiken is maar het grootste deel multiplex)
Hou er dan maar rekening mee dat die vloer goed gaat werken. Want ook met isolatie heb je serieuze temperatuurverschillen. In mijn zelfbouwtuinhuis met Rd 2.0 isolatie in de muren (2.7 plafond) was het in 2025 minimum net boven 0 en max tot 35.5 gestegen. Dus zonder verwarming neemt het tuinhuis uiteindelijk gewoon de omgevingstemperatuur over. Zelf heb ik rubberen fitness tegels gelegd (reden: zie onderstaande alinea). Wel op een niet-geïsoleerde vloer want die heb ik hergebruikt van het oude tuinhuis dat er al stond.

Ik zou ook over ventilatie denken. Aangezien ik mijn tuinhuis ook gebruik om te sporten, heb ik er mechanische ventilatie in gestoken. Gewoon zo'n buisventilator die om de x-seconden omdraait is niet zo duur. Zit trouwens ook 1.0 glas in.

• loewie1984
dollyking schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:42:
[...]

wat Cyberpoppe zegt idd. 75mm klemzadel met 40 buis en dan inderdaad een zwanenhals er tussen.
Nog niet over nagedacht maar dat is ook een goed alternatief inderdaad.

discogs

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:33
P1nGu1n schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:40:

Nieuwbouw huis: ja, want het vocht is nog lang niet uit de vloer (en muren), bestaand huis: nee, want al het vocht is verdampt.

• nokiaan958GB
  • Niet online
louzy82 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:

Ik zou er niet aan beginnen.
Zelfs in verwarmde woonkamers heb grenen plankenvloeren compleet zien mislukken :+

Als je geen superkoude vloer wilt dan zou ik een ondervloer van die groene platen doen met een fancy tapijttegel er over. Dat is ook nog eens heel betaalbaar O-)

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:20
Iemand een tip hoe ik deze afgebroken bout/schroef uitgeboord krijg? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RybLc4AGyURokOvAhBf07VF56yQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3atVU4gE7GtNMh5TSwnrCeb.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:13
BaBoK schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:30:
Iemand een tip hoe ik deze afgebroken bout/schroef uitgeboord krijg? [Afbeelding]
Met een boor?

Kleine diameter gebruiken en steeds een maatje groter gaan. Als je bijna bij het schroefdraad zit, boor in z'n achteruit zetten, vaak kan je de restant er dan uitdraaien.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:06
nokiaan958GB schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:02:
Wees gerust. Als je oud huis hebt dan is het heel normaal dat je dit soort problemen eens moet oplossen.Mooie kans om alles naar PVC te moderniseren ;)

Was het bekend dat die septic tank nog in gebruik is?
Ja hoor we wisten van de tank en dat moderniseren komt ook weer goed maar ik had gewoon andere dingen gepland de komende weekenden :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10
chrisborst schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:38:
[...]

Met een boor?

Kleine diameter gebruiken en steeds een maatje groter gaan. Als je bijna bij het schroefdraad zit, boor in z'n achteruit zetten, vaak kan je de restant er dan uitdraaien.
Vaak? Heb het wel eens geprobeerd met gewone boortjes en ook wel eens met een (goedkoop) setje dat daarvoor specifiek bedoeld is, maar zonder veel succes.

Met multitool een inkeping maken en dan met platte kop eruit draaien heeft wel enkele malen succes gehad.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-02 06:57

Wuursj

want worst is al bezet

BaBoK schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:30:
Iemand een tip hoe ik deze afgebroken bout/schroef uitgeboord krijg? [Afbeelding]
Is ie echt gelijk met het vlak afgebroken of steekt er nog een beetje uit?
Ik heb een aantal keer afgebroken bouten uit staal en gietijzer gekregen door op het uitstekende stukje een moer te lassen. Niet alleen heb je dan weer grip maar door het inbrengen van het warmte door het lassen, 'schrikt' de bout ook los.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:20
@Wuursj @Rukapul @chrisborst , gelukt, gemept met een centerpunt! Thanks voor meedenken

WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 20:06
Even advies, ik heb al menig toilet gemonteerd: geberit frame aan de grond/wand en gaan. Nu zit ik met een ruimte probleem en moet de toiletframe/spoelbak eigenlijk onderdeel zijn van de muur, d.w.z. ik moet alle krachten op de grond afleiden. Geberit heeft hier geen oplossing voor. Iemand een idee hoe dit zo ruimte besparend mogelijk te doen?
De al beperkte ruimte moet met deze muur in 2 gedeeld worden zodat achter de muur een douche komt en ervoor een (verkort) toilet.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

significant schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:03:
Even advies, ik heb al menig toilet gemonteerd: geberit frame aan de grond/wand en gaan. Nu zit ik met een ruimte probleem en moet de toiletframe/spoelbak eigenlijk onderdeel zijn van de muur, d.w.z. ik moet alle krachten op de grond afleiden. Geberit heeft hier geen oplossing voor. Iemand een idee hoe dit zo ruimte besparend mogelijk te doen?
De al beperkte ruimte moet met deze muur in 2 gedeeld worden zodat achter de muur een douche komt en ervoor een (verkort) toilet.
Muur opbouwen alsof er een deur/raam inkomt. Je moet iets vlak boven het toiletframe hebben die de krachten van de muur erboven naar de zijkant leid, dus een metalen balk of iets in die richting.

blup

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:13
Als er niet te veel gewicht op komt, gok ik dat een standaard frame al voldoende draagkracht heeft. Er moet immers ook een toilet + persoon aan kunnen hangen.
Denk dat het eerder een probleem is dat het toilet naar voren komt omdat er geen muur achter staat. Dus wellicht een staalplaat waarin je het toilet kan schroeven die vervolgens weer aan de muur vast zit.

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:29
https://cdn.data.geberit.com/documents/972.250.00.0_00.pdf
Montage-optie-B is volgens mij wandloos?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:23
`Nee want die gaat ervan uit dat er een verbinding is met metalstuds aan de achterwand, en dat lijkt me ook wel nodig als je gewicht op de pot zet, minimaal 2 verankerpunten (vloer en muur)

• spork
pman63 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:15:
[...]

`Nee want die gaat ervan uit dat er een verbinding is met metalstuds aan de achterwand, en dat lijkt me ook wel nodig als je gewicht op de pot zet, minimaal 2 verankerpunten (vloer en muur)
Weet je dat zeker? A en C zie ik een achterwand maar B lijkt gewoon een 'dubbele' muur om de dikte op te vangen. Hierbij zal dan dus het plafond ook als anker gebruikt worden. Ik wil niet zeggen dat het moet kunnen; maar het is wel wat ik in deze handleiding zie.

• dollyking
  • Nu online

dollyking

duck tape

je kan ook het frame verlengen met koker profiel tot aan het plafond en daar verankering zoeken.
( beetje ajto modus)
alternatief is 2 H balken rechtop op een grotere grondplaat lassen en die naast het frame monteren.

• pman63
spork schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:44:
[...]

Weet je dat zeker? A en C zie ik een achterwand maar B lijkt gewoon een 'dubbele' muur om de dikte op te vangen. Hierbij zal dan dus het plafond ook als anker gebruikt worden. Ik wil niet zeggen dat het moet kunnen; maar het is wel wat ik in deze handleiding zie.
Pagina 6 en op 8 zie dat je weer verbinding maakt met de studs aan de achterwand, als je zeker wil zijn dat de boel een keer naar voren kantelt dan laat je die verbinding weg. Of Metalstuds stevig genoeg zijn om de krachten op te vangen als je die alleen aan het plafond zou bevestigen betwijfel ik.

• spork
pman63 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:55:
[...]

Pagina 6 en op 8 zie dat je weer verbinding maakt met de studs aan de achterwand, als je zeker wil zijn dat de boel een keer naar voren kantelt dan laat je die verbinding weg. Of Metalstuds stevig genoeg zijn om de krachten op te vangen als je die alleen aan het plafond zou bevestigen betwijfel ik.
'De achterwand' is in dit geval toch gewoon onderdeel van de nieuwe wand? Er wordt geen gebruik gemaakt van een bestaande betonwand oid.
Dit leek mij beantwoorden aan de vraag van @significant maar misschien heb ik het verkeerd begrepen. Je zal toch iig de dikte van je reservoir ergens kwijt moeten.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 20:06
Goed, ik had toch meteen even moeten kleuren in Powerpoint. Zorg is inderdaad het "kip" effect, m.a.w. dat een te zwaarlijvige gast met toilet, muur en wat nog meer naar beneden komt. Dat valt niet onder sanitair ontspannen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bgmL3yYFroK2XjP9OVc3JNr0w8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJocMR64dJBsHYtnVvuj8BBN.jpg?f=user_large
De paarse muur wordt liefst zo dun mogelijk. Echter is het gesitueerd in een oude boerderij, het plafond is niet structureel.
Nu zou ik met twee stalen kokers kunnen werken, deze in de vloer in beton ingieten alleen heb ik geen idee hoe dat met het moment gaat. Andere oplossing is een deugdelijk frame met keilbouten aan de grond vast zetten maar dat is geen suggestie in de geberit handleiding zoals al opgemerkt.
Andere optie is ook twee balken alleen dan in het plafond nog iets structureels toevoegen om het kip moment op te vangen.
Liefst zoek ik dus gewoon een frame die ik vastbout want dat klinkt het makkelijkste :+

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:20
nokiaan958GB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Ik zou er niet aan beginnen.
Zelfs in verwarmde woonkamers heb grenen plankenvloeren compleet zien mislukken :+
Ik ben van plan grenen te leggen over vloerverwarming (beton met zandcement en droogbouw op de verdiepingen).

Welke factoren bepalen dat dit kan mislukken? Acclimatiseren en verlijmen is het plan.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:47

Rzaan

Altijd zoekende

Als ik een oprit mooi wil leggen, dan span ik een koord en leg de klinkers vervolgens langs deze lijn. Afbeelding A geeft dat een beetje weer.
Maar hoe bereid je de situatie in afbeelding B voor?
Hoe zorg je dat je over een flinke lengte mooi deze zelfde kromming houdt?
Die hier overigens gechargeerd is weergegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqJlLsZt95-U7xyHCc45bxowUWM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uy3Gky6c12RYVSxR4ZCjeI5z.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 04-02-2026 09:19 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:08

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Rzaan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:18:
Als ik een oprit mooi wil leggen, dan span ik een koord en leg de klinkers vervolgens langs deze lijn. Afbeelding A geeft dat een beetje weer.

[Afbeelding]
Wil je het echt rond of wil je beide kanten afschot op?

Voor het laatste, je zet eerst in de breedte de hoogtes uit (referentie-stenen) die je in het midden dus wat hoger zet dan aan de zijkant en dan in de lengte een lijn er overheen die je dan gebruikt voor het afrijen.

Als het rond moet, geen idee. Misschien de goedkoopste stratenmaker op Marktplaats benaderen. :+

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-02 09:17

[Afbeelding]
De bandjes vast waterpas zetten en een plank zagen met een kromming die je over de bandjes heen kan laten lopen om de baan met een kromming af te rijen. Niet beknibbelen op de bandjes.

• dollyking
  • Nu online

dollyking

duck tape

spank_mojoo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:02:
[...]

De bandjes vast waterpas zetten en een plank zagen met een kromming die je over de bandjes heen kan laten lopen om de baan met een kromming af te rijen. Niet beknibbelen op de bandjes.
Dit inderdaad, als het wat groter is, dan kun je even kijken of je een "strakvlak" kan huren of lenen, deze kun je ook schuin zetten

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Beekforel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:24:
[...]
Wil je het echt rond of wil je beide kanten afschot op?
Het mooiste is als het mooi rond loopt. Maar het moet in ieder geval aan beide kanten afschot hebben.
[b]spank_mojoo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"spank_mojoo schreef op woensdag 4 februari 2026 @
Dit was mijn gedachte. Leek me alleen te ver gezocht.
Ik zou dan eerst de laag zand afreien met al een lichte bolling erin.
Maar ik wil kasseien in die laag kloppen, en dan moet ik nog een manier vinden om te controleren of de kasseien diezelfde boog volgen.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-02 14:24
Rzaan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:32:
[...]

Het mooiste is als het mooi rond loopt. Maar het moet in ieder geval aan beide kanten afschot hebben.

[...]

Dit was mijn gedachte. Leek me alleen te ver gezocht.
Ik zou dan eerst de laag zand afreien met al een lichte bolling erin.
Maar ik wil kasseien in die laag kloppen, en dan moet ik nog een manier vinden om te controleren of de kasseien diezelfde boog volgen.
Als je die plank niet na het afreien weggooid kun je hem zo nu en dan over de tegels zetten om de ronding te controleren

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
significant schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:27:
Goed, ik had toch meteen even moeten kleuren in Powerpoint. Zorg is inderdaad het "kip" effect, m.a.w. dat een te zwaarlijvige gast met toilet, muur en wat nog meer naar beneden komt. Dat valt niet onder sanitair ontspannen.
[Afbeelding]
De paarse muur wordt liefst zo dun mogelijk. Echter is het gesitueerd in een oude boerderij, het plafond is niet structureel.
Nu zou ik met twee stalen kokers kunnen werken, deze in de vloer in beton ingieten alleen heb ik geen idee hoe dat met het moment gaat. Andere oplossing is een deugdelijk frame met keilbouten aan de grond vast zetten maar dat is geen suggestie in de geberit handleiding zoals al opgemerkt.
Andere optie is ook twee balken alleen dan in het plafond nog iets structureels toevoegen om het kip moment op te vangen.
Liefst zoek ik dus gewoon een frame die ik vastbout want dat klinkt het makkelijkste :+
Misschien een radicaal idee, maar waarom geen traditionele pot op de grond? Heb je geeneens een wandje nodig :+ Eentje zoeken die aan kan sluiten op een muur, zit je niet moeilijk te doen met dweilen en stoffen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:06

[Afbeelding]
@pjot1 heeft daar vast een trucje voor

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:16:
[...]

@pjot1 heeft daar vast een trucje voor
@Rzaan
Eerste afbeelding in straatwerk doe je nooit. Vlak is hol. Vuistregel daarin is dat je nooit een draad van links naar rechts kan spannen zonder porring te geven. In het geval van vlak zoals in de eerste afbeelding geef je 1/16 per strekkende meter porring. Dus vlak over een afstand van 16 meter is het midden 1 cm hoger dan de zijkant. Dit is puur voor het oog.

Vroeger toen de zandwegen vervangen werden door stenen werden de wegen tonrond aangelegd. Je hebt dan bijvoorbeeld 3% afschot naar de zijkant. Dus op een weg van 5 meter breed til je naaldhoogtes (as van de weg) 2,5x3=7,5cm. In de praktijk is dit gewoon 8. De wanghoogtes til je dan 1/4 van je hoogteverschil. Dus als je een draad spant van de naald naar de strekse laag (de kantsteen) moet je die dus porring geven. 8x1/4=2cm. Dit werkte goed voor afwatering maar met paard en wagen was dit niks want de wagen trok steeds de verkanting in. :F

Daarom, worden wegen nu in gewijzigd tonrond aangelegt. In plaats van 1/4 van je hoogte verschil wordt nu 1/8 van je hoogteverschil toegepast.

Bestrating op 1 oor wordt met 1/16 porring toegepast. Je kan dit op elk punt van de draad toepassen mits je de afstanden maar halveert.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:34
pjot1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:35:
[...]

@Rzaan
Eerste afbeelding in straatwerk doe je nooit. Vlak is hol. Vuistregel daarin is dat je nooit een draad van links naar rechts kan spannen zonder porring te geven. In het geval van vlak zoals in de eerste afbeelding geef je 1/10 per strekkende meter porring. Dus vlak over een afstand van 10 meter is het midden 1 cm hoger dan de zijkant. Dit is puur voor het oog.

Vroeger toen de zandwegen vervangen werden door stenen werden de wegen tonrond aangelegd. Je hebt dan bijvoorbeeld 3% afschot naar de zijkant. Dus op een weg van 5 meter breed til je naaldhoogtes (as van de weg) 2,5x3=7,5cm. In de praktijk is dit gewoon 8. De wanghoogtes til je dan 1/4 van je hoogteverschil. Dus als je een draad spant van de naald naar de strekse laag (de kantsteen) moet je die dus porring geven. 8x1/4=2cm. Dit werkte goed voor afwatering maar met paard en wagen was dit niks want de wagen trok steeds de verkanting in. :F

Daarom, worden wegen nu in gewijzigd tonrond aangelegt. In plaats van 1/4 van je hoogte verschil wordt nu 1/8 van je hoogteverschil toegepast.

Bestrating op 1 oor wordt met 1/16 porring toegepast. Je kan dit op elk punt van de draad toepassen mits je de afstanden maar halveert.
Weer want geleerd!
Bedankt :)

• nokiaan958GB
  • Niet online
GudZ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:23:
[...]

Ik ben van plan grenen te leggen over vloerverwarming (beton met zandcement en droogbouw op de verdiepingen).

Welke factoren bepalen dat dit kan mislukken? Acclimatiseren en verlijmen is het plan.
Hout op vloerverwarming leggen is vanwege de isolerende werking van het hout niet aan te bevelen.

Wordt het een zwevende vloer of wil je het hout op de vloer vastlijmen?

Jouw vraag heb ik even bij iemand anders neergelegd en snel beantwoord gekregen >:)
3. Gemiddelde werking van grenen
Voor Europees grenen gelden deze richtwaarden:
Tangentiële werking: ± 0,30% per 1% houtvochtverandering
Praktisch gebruikt in vloeren:
0,25–0,30% per 1% vochtverandering

4. Realistische houtvochtverandering in een woonkamer
Bij vloerverwarming mag je uitgaan van:
Winter (droog): 7–8% houtvocht
Zomer (vochtig): 10–11% houtvocht
➡ Δ houtvocht ≈ 3%

5. Rekenformule
Uitzetting (mm) =
plankbreedte (mm) × % werking × Δ houtvocht

6. Rekenvoorbeeld (praktijk)
Stel:
Plankbreedte = 140 mm
Werking = 0,28% per 1%
Houtvochtverschil = 3%
140 × 0,0028 × 3 ≈ 1,18 mm per plank

👉 Elke plank kan ±1,2 mm werken
Dit betekent dus dat je moet uitrekenen welke afstand je rond kozijnen wanden moet aanhouden.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@pjot1
Dank voor de verdere toelichting.

Ik had deze afbeelding ook al gevonden, die hier enigszins uitleg over geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cmtdq2FX1NWeYis7mfS1o1Zz7pI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H67NIcX4GnjZWd2uHYUHY3ki.jpg?f=user_large

Maar wat ik nog steeds niet snap, hoe je dit technisch aanpakt.
Een mal van hout zoals eerder genoemd, zie ik tot nu toe als enig technisch hulpmiddel.
Een zeer ervaren stratenmaker doet het misschien op het oog.
Maar hoe pakken ze dit aan?

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:06:
@pjot1

[Afbeelding]

Een mal van hout zoals eerder genoemd, zie ik tot nu toe als enig technisch hulpmiddel.
Hoe je dit aanpakt hangt een beetje van de oppervlakte af. Als het niet te breed is kan je het beste een mal maken, zeker als 'amateur' zijnde.

Hoe ik zelf doe, je hebt in principe 3 constanten, tenminste als je geen afschot naar kolken hebt dus vrije afwatering. Je kruin, je wang en je band hoogte. Je kan dan een draad spannen over de kruin en de wang. Je trekt langs de draad een steen, oftewel een sleepsteen. Je hebt nu je zandhoogte op de kruin en wang. Hier laat ik een strakvlak overheen rijden die je bol zet met de 1/8 regel. Om hem echt mooi rond te krijgen rei je dit met de hand af.

Maar ja hier typt 22 jaar ervaring, voor een leek is dit wel heel moeilijk. Vroeger reide je alles met hand af met hoogtes in de baan wat eigenlijk nog moeilijker is.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@pjot1
Vakmanschap is meesterschap zoals een bekend brouwer ooit zei.

Dan heb je een mooi zandbed.
Maar dan ook nog de ongelijke kasseien er mooi inkloppen zodat alle bovenzijde hiervan diezelfde mooie ronding volgen....

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:25:
@pjot1
Vakmanschap is meesterschap zoals een bekend brouwer ooit zei.

Dan heb je een mooi zandbed.
Maar dan ook nog de ongelijke kasseien er mooi inkloppen zodat alle bovenzijde hiervan diezelfde mooie ronding volgen....
Je zou baan kunnen maken op de gemiddelde dikte van de kasseien. Maar je zal daarna opnieuw een baantje moeten maken per kei en dan erin kloppen. De kunst is dan om elke kei even hard erin te slaan. Zodat de hoogteverschillen later niet terugkomt. Oftewel onder de hamer straten. :)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Rzaan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:06:
@pjot1

[Afbeelding]

Als ik dit zelf zou moeten doen, eerst het zand afstrijken met een houten mal, daarna voorzichtig klinkers leggen. Daarna een laserlijntje opzetten en met een meetstokje nalopen en aankloppen?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Even heel wat anders. Mijn zoon heeft een mountainbike met v-brakes (remblokjes). Het wiel is niet helemaal recht meer maar ik heb nu meerdere malen de remmen zo afgesteld dat ze niet meer aanlopen. Helaas na een dag 2 lopen ze weer licht aan. Iemand enig idee hoe dit kan?

• Maasluip
  • Laatst online: 10:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Remblokjes hebben toch geen eigen afstand per blokje, als je ze aantrekt komen ze equidistant van het midden. Daar is niets aan te doen behalve ver van de velg zetten maar dan moet je heel diep knijpen.
Of de velg recht laten maken, als het goed is kun je dat met spaakspanning wel regelen. Moet je wel ervaring voor hebben of door een professional laten doen.

Signatures zijn voor boomers.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:21
thejoker80 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:34:
Even heel wat anders. Mijn zoon heeft een mountainbike met v-brakes (remblokjes). Het wiel is niet helemaal recht meer maar ik heb nu meerdere malen de remmen zo afgesteld dat ze niet meer aanlopen. Helaas na een dag 2 lopen ze weer licht aan. Iemand enig idee hoe dit kan?
Het mooiste is om de slag uit het wiel te halen. Een spaakspanner is een goedkoop stukje gereedschap. Spaken gaan om en om naar de linker- en de rechterkant van de naaf. Je kijkt waar de velg uitwijkt en spant dan de spaak op die dichtbij die slag zit en die naar de overstaande kant van de naaf gaat. Dit doe je door met de spaakspanner de nippel eerst een halve slag aan te draaien. Je kan ook een spaak ontspannen die naar dezelfde kant gaat als je bang bent dat de spanning op de spaken teveel wordt. Je kan ook drie spaken die naar dezelfde kant gaan een beetje opspannen om de slag gelijkmatiger weg te nemen.

Het is uiteindelijk een handigheidje, maar je kan het niet echt fout doen en als je een beetje oplet wat je aantrekt of losser maakt, kleine aanpassingen doet (kwart of halve slag per nippel en weer controleren). Als je daarbij bijhoudt hoeveel slagen je de nippel vaster of losser hebt gedraaid, kun je een wijziging ook eenvoudig weer terugdraaien. In het ergste geval breng je de fiets alsnog naar de fietsenmaker :)

Verder kan je de kantelpunten van de remarmen smeren zodat die soepel weer terugveert. De veer die de arm terugdieuwt kan je ook opspannen door een schroef (vlakbij het kantelpunt) aan te draaien. Die veer kan ook in een van drie gaten vallen in de vork. Daarmee kan de spanning op de veer ook aangepast worden door een ander gat te kiezen.

Oh en als je de remblokjes bijstelt altijd ervoor zorgen dat de voorkant eerst de velg raakt (toe-in). Dus een klein beetje scheef met 1-2mm verschil tussen voorkant en achterkant. Daarmee zullen de blokken minder snel piepen en kan de remkracht beter gedoseerd worden.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Kwalitatief goede v-brakes kon je prima afstellen. Maar aangezien we het in 2026 over v-brakes hebben betwijfel ik of dit goede zijn.
Wiel een beetje richten lijkt mij de beste oplossing.

Flickr - Strava

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

tsjoender schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:18:
[...]

Het mooiste is om de slag uit het wiel te halen. Een spaakspanner is een goedkoop stukje gereedschap. Spaken gaan om en om naar de linker- en de rechterkant van de naaf. Je kijkt waar de velg uitwijkt en spant dan de spaak op die dichtbij die slag zit en die naar de overstaande kant van de naaf gaat. Dit doe je door met de spaakspanner de nippel eerst een halve slag aan te draaien. Je kan ook een spaak ontspannen die naar dezelfde kant gaat als je bang bent dat de spanning op de spaken teveel wordt. Je kan ook drie spaken die naar dezelfde kant gaan een beetje opspannen om de slag gelijkmatiger weg te nemen.

Het is uiteindelijk een handigheidje, maar je kan het niet echt fout doen en als je een beetje oplet wat je aantrekt of losser maakt, kleine aanpassingen doet (kwart of halve slag per nippel en weer controleren). Als je daarbij bijhoudt hoeveel slagen je de nippel vaster of losser hebt gedraaid, kun je een wijziging ook eenvoudig weer terugdraaien. In het ergste geval breng je de fiets alsnog naar de fietsenmaker :)

Verder kan je de kantelpunten van de remarmen smeren zodat die soepel weer terugveert. De veer die de arm terugdieuwt kan je ook opspannen door een schroef (vlakbij het kantelpunt) aan te draaien. Die veer kan ook in een van drie gaten vallen in de vork. Daarmee kan de spanning op de veer ook aangepast worden door een ander gat te kiezen.

Oh en als je de remblokjes bijstelt altijd ervoor zorgen dat de voorkant eerst de velg raakt (toe-in). Dus een klein beetje scheef met 1-2mm verschil tussen voorkant en achterkant. Daarmee zullen de blokken minder snel piepen en kan de remkracht beter gedoseerd worden.
Dank voor dir uitgebreide antwoord. Het wiel richten heb ik ook al gedaan, daarna liep het wiel niet meer aan.... 2 dagen later wel. Ik heb nu maar nieuwe v-brakes gekocht, dat was goedkoper dan ik dacht :)

• pman63
thejoker80 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:32:
[...]

Dank voor dir uitgebreide antwoord. Het wiel richten heb ik ook al gedaan, daarna liep het wiel niet meer aan.... 2 dagen later wel. Ik heb nu maar nieuwe v-brakes gekocht, dat was goedkoper dan ik dacht :)
Als het wiel na 2 dagen al weer aanloopt wordt het tijd voor de fietsenmaker, dan staat het wiel gewoon niet op spanning waardoor de spaaknippels toch weer losdraaien. (de hele fiets hoeft niet alleen het wiel is genoeg) Als je dit nooit hebt gedaan dan is de kans groot dat je zoontje nu op een ei rondfietst, (even gechargeerd)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dragonhaertt schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:47:
[...]

Als ik dit zelf zou moeten doen, eerst het zand afstrijken met een houten mal, daarna voorzichtig klinkers leggen. Daarna een laserlijntje opzetten en met een meetstokje nalopen en aankloppen?
Het zijn geen klinkers die je erop legt zoals je stratenmakers in de straten van je dorp of stad ziet doen.
Het zijn een soort kasseien van onregelmatige vorm en hoogte (5 - 7 cm) die je een centimeter of 2 - 4 in het zandbed slaat.

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Rzaan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:10:
[...]

Het zijn geen klinkers die je erop legt zoals je stratenmakers in de straten van je dorp of stad ziet doen.
Het zijn een soort kasseien van onregelmatige vorm en hoogte (5 - 7 cm) die je een centimeter of 2 - 4 in het zandbed slaat.
Dan nog zou ik, als ik er rustig de tijd voor heb, met een 360° laser de hoogte controleren op verschillende plekken om die vorm enigsinds to verifiëren.

• pjot1
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:47:
[...]

Misschien ook voor @Rzaan

Dit gaat dus niet, althans, je krijgt het vlak maar dat is alleen het 1e jaar. Straatwerk zakt altijd iets na in zijn geheel. Doordat de dikkere stenen een hardere klap hebben gehad dan de dunnere is het zand onder de dikkere steen beter verdicht dan onder de dunnere waardoor de dunnere stenen harder zakken dan de dikke.

Kasseien zijn zo verschillend van formaat dat je ze wel onder de hamer moet straten, niet alleen vanwege de dikte maar ook lengte en breedte. Door ze onder de hamer te straten 'zet' je de stenen waardoor ze beter blijven liggen en dus bijna niet meer kan verschuiven. Bovendien is het makkelijker om je lagen recht te houden.

Hoe wil je een laser opstellen in gewijzigd tonrond? :? Zoals ik al zei, maak je baan op de gemiddelde hoogte van de steen, misschien een cm hoger en zet je hoogtestenen in de baan zodat je weet waar je naartoe moet werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQaXQ80ti4O9JtwKnqYXoTvS7iU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T2DEf1P9xQlFGAgMDAU8o9Ty.jpg?f=user_large

Bovenstaande foto heb ik vorig jaar gemaakt. In het midden achter de draadpen zie je mn hoogtestenen. In dit geval was het herstraten (op de cirkel na) maar dat maakt voor het principe niet uit. Doordat je ook hoogte hebt aan de zijkant moet je dus naar beide hoogtes toewerken. En de kunst is om dat dus vlak te houden. :) Voor gewijzigd tonrond had ik nog een wanghoogte gezet maar dat was in dit geval niet nodig.

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

pjot1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:28:

Hoe wil je een laser opstellen in gewijzigd tonrond? :?
Je zet een laser toch niet op de bovenkant van de steen.
Je zet hem 10cm boven je stenen. Dan kan je met een meetlint of lat op elke afstand meten of je steen wel 10cm onder de lijn ligt.
Voor stenen dichter bij de rand maak je daar 12cm van, of 14. Afhankelijk van hoe veel afschot je wil.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:28:
[...]
Door ze onder de hamer te straten
Dit klinkt als een insider-/vakman-term.
Wat bedoel je hier precies mee?

• pjot1
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:11:
[...]

Je zet een laser toch niet op de bovenkant van de steen.
Je zet hem 10cm boven je stenen. Dan kan je met een meetlint of lat op elke afstand meten of je steen wel 10cm onder de lijn ligt.
Voor stenen dichter bij de rand maak je daar 12cm van, of 14. Afhankelijk van hoe veel afschot je wil.
Dat is wel heel erg omslachtig. Kan je toch beter een draad spannen? Dan zie je het in 1 oogopslag. Zonder om de zoveel meter te piepen. :)
Rzaan schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 04:12:
[...]

Dit klinkt als een insider-/vakman-term.
Wat bedoel je hier precies mee?
Tegenwoordig wordt eigenlijk alles gevleid. Dus het zand helemaal glad gemaakt en daar leg je de stenen op.

Met onder de hamer straten, maak je baan met een schep en gooi je de stenen los in de baan, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwGhttcr7yMDg4lTxdgBQQ7j9pk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oToAkZJbgoM7w9RpdHisL5Dz.jpg?f=user_large

Om ze vervolgens steentje voor steentje erin te tikken, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3z2VqA2WF7k2WG0CXWbAtlRzDe8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LdXS9MrmO9feYV7SeFBPpR1j.jpg?f=user_large

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:18
Ook al heb ik nog nooit gestraat en ga ik het waarschijnlijk ook nooit doen, heel tof om te lezen en te zien hoe een vakman zoiets aanpakt!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:28
Ik zoek wat hulp of wat tips bij een mogelijk kruipruimte-vochtprobleem.

De trigger is ongedierte in mijn keuken. Er kruipt ongedierte langs een leidingdoorvoer door mijn buitenmuur de keuken in. Dit was de oorspronkelijke buitenmuur (met spouw) bij de achterdeur waar een bijkeuken tegenaan is gezet.

Hoe weet ik dat er ongedierte is? Muizenkeutels en slijmsporen. Met een webcam die ik s' nachts heb laten draaien zag ik dat er muizen en naaktslakken naar binnenkomen. Ik heb het gat dichtgezet met een stuk hout (uitsparing voor de leiding) genoeg om de muizen tegen te houden maar de naaktslakken komen er nog door.

Het is niet makkelijk om het 100% af te dichten omdat het gat buiten handbereik zit. Het gat (bij leidingdoorvoer) zit aan de achterkant van het aanrecht op 5 cm van de grond in de hoek tegen de muur aan. Om erbij te kunnen zou ik een hoekstukje/passtrookje/paneel van het aanrecht eraf moeten halen (weet nog niet hoe, is aan de voorkant blind gemonteerd) en dan beter moeten afkitten of afpurren. Het probleem is dat mijn arm net te kort is en mijn kitspuit of purspuit komt er niet bij. Die zou een tuit moeten hebben van 70cm oid.
heeft iemand tips hoe je dit zou kunnen doen?

Maar stel dat ik dit heb opgelost, dan komt de dierentuin niet meer binnen, maar de dieren zijn er nog steeds. Waar komt het vandaan? Aan de buitenzijde (dus in de bijkeuken) kan ik niets zien zonder te breken, want dat is afgewerkt met een voorzetwand.

Zou het dan uit de kruimpruimte komen? Zou het voorkomen dat muizen en naaktslaken door de spouw naar boven lopen en dan een gaatje zoeken langs de waterleiding?
Er is reden om aan te nemen dat de kruimpruimte te vochtig is omdat daar tot oktober 2025 een gresbuis gelekt heeft. Sindsdien is die gresbuis buiten gebruik (PVC buitenom de woning gelegd) maar de buis ligt er nog wel. Buis is aan beide uiteinden afgedopt of dichtgemaakt.

Dus ja, wat zou het zijn? Hoe krijg ik het sluipgaatje dicht en hoe kom ik weten of de kruipruimte te vochtig is? Zou het vocht al weggetrokken zijn sinds oktober vorig jaar? Kan ik dat zelf meten en hoe dan?

De woning (1957) heeft een balkenvloer met kruipruimte. De fundering van de bijkeuken is op zand gestort en heeft geen kruipruimte. Er staan geen plassen water in de kruipruimte. De gresbuis zit aan de linkerkant van de woning, 7 meter verderop dan de keuken. Ten tijde van de lekkage stonden nog geen plassen, alleen het zand was weggespoeld.
Balken zagen er zomer 2025 goed uit (zonder schimmel). bij aankoop van de woning werd duidelijk dat een paar balken in de afgelopen 5-10 jaar zijn vervangen wegens houtrot.

Waar zouden jullie beginnen, met welke spullen of apparatuur?

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:45
badkuip schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:46:

De trigger is ongedierte in mijn keuken. Er kruipt ongedierte langs een leidingdoorvoer door mijn buitenmuur de keuken in. Dit was de oorspronkelijke buitenmuur (met spouw) bij de achterdeur waar een bijkeuken tegenaan is gezet.

Hoe weet ik dat er ongedierte is? Muizenkeutels en slijmsporen. Met een webcam die ik s' nachts heb laten draaien zag ik dat er muizen en naaktslakken naar binnenkomen. Ik heb het gat dichtgezet met een stuk hout (uitsparing voor de leiding) genoeg om de muizen tegen te houden maar de naaktslakken komen er nog door.

Het is niet makkelijk om het 100% af te dichten omdat het gat buiten handbereik zit. Het gat (bij leidingdoorvoer) zit aan de achterkant van het aanrecht op 5 cm van de grond in de hoek tegen de muur aan. Om erbij te kunnen zou ik een hoekstukje/passtrookje/paneel van het aanrecht eraf moeten halen (weet nog niet hoe, is aan de voorkant blind gemonteerd) en dan beter moeten afkitten of afpurren. Het probleem is dat mijn arm net te kort is en mijn kitspuit of purspuit komt er niet bij. Die zou een tuit moeten hebben van 70cm oid.

Maar stel dat ik dit heb opgelost, dan komt de dierentuin niet meer binnen, maar de dieren zijn er nog steeds. Waar komt het vandaan? Aan de buitenzijde (dus in de bijkeuken) kan ik niets zien zonder te breken, want dat is afgewerkt met een voorzetwand.

Zou het dan uit de kruimpruimte komen? Zou het voorkomen dat muizen en naaktslaken door de spouw naar boven lopen en dan een gaatje zoeken langs de waterleiding?
Er is reden om aan te nemen dat de kruimpruimte te vochtig is omdat daar tot oktober 2025 een gresbuis gelekt heeft. Sindsdien is die gresbuis buiten gebruik (PVC buitenom de woning gelegd) maar de buis ligt er nog wel. Buis is aan beide uiteinden afgedopt of dichtgemaakt.

Dus ja, wat zou het zijn? Hoe krijg ik het sluipgaatje dicht en hoe kom ik weten of de kruipruimte te vochtig is? Zou het vocht al weggetrokken zijn sinds oktober vorig jaar? Kan ik dat zelf meten en hoe dan?

De woning (1957) heeft een balkenvloer met kruipruimte. De fundering van de bijkeuken is op zand gestort en heeft geen kruipruimte. Er staan geen plassen water in de kruipruimte. De gresbuis zit aan de linkerkant van de woning, 7 meter verderop dan de keuken. Ten tijde van de lekkage stonden nog geen plassen, alleen het zand was weggespoeld.
Balken zagen er zomer 2025 goed uit (zonder schimmel). bij aankoop van de woning werd duidelijk dat een paar balken in de afgelopen 5-10 jaar zijn vervangen wegens houtrot.

Vocht in de kruipruimte heb ik geen verstand van. Dat daar ongedierte in komt lijkt me waarschijnlijk. Ik heb hier in een spouw ook muizenkeutels gevonden laatst.

Wbt purspuit, die moet er wel zijn in een flinke lengte + beetje extra druk.. Dan vliegt het wel ongeveer de goede kant op?

Seal-it PU pistool XL 60cm kopen? | Bestel op Toolstation.nl https://share.google/I6vFzfkN6fW60EO13

• GudZ

Er is een actief kruipruimte topic. Gaat grotendeels over isoleren maar ook luchtvochtigheid wordt er uitvoerig besproken.

Lees je daar eens in.

• elektriekert

Kan je kruipruimte ventileren naar buiten via roosters?
Roosters zijn aangebracht nadat we de spouw hebben laten isoleren.
Zandbodem was altijd vochtig hier, hardhouten balken waren donker van kleur, en op de cement laag die op de binnenmuren was gezet in de kruipruimte zag je de vocht druppels staan.
Dit probleem werd groter bij ons omdat we een klik PVc vloer hadden gelegd boven op het parket waardoor het vocht dus niet meer weg kon.
Na het leggen van bodemfolie (wat een k-klus was dat) zag je alles langzaamaan opdrogen.
Je wil echt geen vochtige kruipruimte, zeker niet i.c.m. Hout.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:37

copykat

Good copy isn't bad

@badkuip Ik had na tonfolie en bodemfolie nogsteeds vochtige kruipruimte die schimmel in mn meterkast leverde.
Ik heb extra ventilatie kanalen aan de zijkant laten zetten omdat de voordeur /gang kruipruimte een nis was kreeg je een bel van stilstaande lucht. En aan de voorkant waren de ventilatie roosters "uit de wind" door bakken en zo. Die kunnen nergens anders heen. Dus 2 gaten 1 in t midden en 1 in die nis. Dit heeft geholpen.
En droger beton is ook warmer beton. Dus de airflow maakt je kruipruimte niet kouder. Ongedierte moet je met metalen roosters en gaas oplossen. Purr knagen ze zo weg. ( wespen, hommels ook)
Zandgrond zou een droge ondergrond zijn als t grondwater diep genoeg is.
Kan regenwater misschien naar je muurkant stromen en daar weg zakken?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• miicker
  • Niet online
Sinds een paar dagen is een hoek van ons huis vochtig. Mijn vermoeden is een probleem met de dakgoot, of zou dit iets anders kunnen zijn?

Enig idee of ik hier zelf iets mee kan? Zo niet, wat voor soort bedrijf kan ik hiervoor inschakelen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-02 19:59
miicker schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:08:
Sinds een paar dagen is een hoek van ons huis vochtig. Mijn vermoeden is een probleem met de dakgoot, of zou dit iets anders kunnen zijn?

Enig idee of ik hier zelf iets mee kan? Zo niet, wat voor soort bedrijf kan ik hiervoor inschakelen?
Ik zou de dakgoot een keer bekijken, vooral ter hoogte van de regenpijp. Je kan ook de buren vragen of je vanuit hun dakkapel in je dakgoot mag kijken (of dat zij een goede foto maken), dan zie je snel genoeg of er water staat. Het kan simpelweg zijn dat er zoveel bladeren enz zijn opgehoopt dat de dakgoot (aan de muurkant) overloopt.

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:39

***members only***
Lijkt al ouder te zijn door de groene aanslag? Die groeit niet zo snel volgens mij, maar wellicht heb ik het mis?

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:04

***members only***
Zo aan de groene aanslag te zien onder de dakgoot is dit al een aantal jaren aan de gang.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:23

***members only***
Elk installatie of loodgietersbedrijf die ook dakwerk doet, zou een kapotte dakgoot op moeten kunnen lossen.

• drachir
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-02 20:57
Ik heb een vraagje over het aansluiten van het ventilatiekanaal van een afzuigkap.
De keuken is ooit verplaatst naar de voorkant door de vorige eigenaren (jaren '50 huis) met een recirculatieafzuigkap.
Nu wil ik een gat laten boren door de spouwmuur en zelf een spirobuis van de afzuigkap naar buiten aanleggen.
Alleen zie ik door de muurdoorvoeropties het bos niet meer ;).
Wat is de makkelijkste/best optie? Direct de spirobuis door het gat, afwerken met een rooster en kitten, en een terugslagklep in de buis zetten? Bijv terugslagklep, https://afzuigkap.nl/thermobox-125-naber-1972/, en rooster (bijv zoiets https://rvsland.nl/bolrooster-sv-rvs, maar zat keuze uiteraard).
Ik zie ook complete muurdoorvoerunits, wat is daar het voordeel van? Qua isolatie maakt het me niet heel veel uit, is een oud huis en toch al niet supergeisoleerd dus dat gaat het verschil niet maken. Terugslagklep uiteraard wel belangrijk tegen tocht enzo.
Buis wordt 125mm (150 mm kan niet ivm te weinig ruimte helaas), maar afstand is maar 1.5m.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:37

copykat

Good copy isn't bad

@drachir ik zou een kunststof doorvoer kiezen. Vaak is er een set met afsluitklep en doorvoer.
1 geen roest door condensatie in en buitenzijde pijp. Kunststof is ook minder koud en slechtere koude brug.
2 Beetje flex met invoeren mogelijk.
3 Goedkoper

Voordeel van metalen spirobuis is natuurlijk vuur werendheid, smelt niet als de vlam in de pan komt. ( De vraag is in hoeverre dit van belang is als de rest wel beschadigd is door je vlammen. )
Als t boven in je plafond weggewerkt zit wel maar gewoon boven je bovenkastjes onder je betonnen plafond denk ik niet.)

En op langere afstanden hogere transport efficientie door de spiraal vorm die de lucht makkelijker laat gaan door de pijp.
Neem sowieso met flens om aan de binnenzijde je gat af te schermen. En metalen ongedierte rooster aan de buitenzijde.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• nokiaan958GB
  • Niet online

***members only***
Wanneer zijn de goten voor het laatst schoongemaakt :?
Goten schoonmaken is jaarlijks onderhoud en is prima zelf te doen. Op de buurt is er vaak wel iemand die een ladder heeft. Als je het zelf doet is het een uitgelezen kans om op te letten of er defecten zijn en foto's te maken die aan een loodgieter kunt voorleggen.

• miicker
  • Niet online
arievz schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:19:
[...]
Ik zou de dakgoot een keer bekijken, vooral ter hoogte van de regenpijp. Je kan ook de buren vragen of je vanuit hun dakkapel in je dakgoot mag kijken (of dat zij een goede foto maken), dan zie je snel genoeg of er water staat. Het kan simpelweg zijn dat er zoveel bladeren enz zijn opgehoopt dat de dakgoot (aan de muurkant) overloopt.
Die dakkapel is voor de helft van ons :P
Maar daar valt niet veel te zien. Goten zien er schoon uit.
nokiaan958GB schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Wanneer zijn de goten voor het laatst schoongemaakt :?
Goten schoonmaken is jaarlijks onderhoud en is prima zelf te doen. Op de buurt is er vaak wel iemand die een ladder heeft. Als je het zelf doet is het een uitgelezen kans om op te letten of er defecten zijn en foto's te maken die aan een loodgieter kunt voorleggen.
Paar maanden geleden, die aan de voor- en zijkant hebben ze niet gedaan want ze gaven aan dat die schoon waren (staat ook geen boom of iets in de buurt).

Ik ga morgen wel even met een ladder kijken wat er te zien valt.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• GudZ

***members only***
Voegwerk voorzijde in die hoek boven ziet er ook niet best uit (voor zover zichtbaar door de resolutie). Zou ook in kunnen regenen via de muur. Is het steens of heeft de gevel een binnen - en buitenblad?

• Rukapul
Ik heb het kozijn in een badkamer vervangen en moet nu een geschikte kit kiezen om rondom af te kitten.

Materiaal overgangen zijn:
hout - vloertegels
hout - wandtegels (ca 5-10mm overbruggen)
hout - gips
Zowel het hout als gips moeten nog afgelakt / gesaust worden.

acryllaatkit? overschilderbaar maar minder geschikt voor overgang naar vloer ivm dweilen en stof?

siliconenkit? lastig om aansluitend materiaal te schilderen ivm siliconenbesmetting. Geschikt voor dweilen.

beglazingskit? overschilderbaar, Geschikt voor dweilen. Wat gebeurt er met het stuk wat niet overschilderd wordt?

Of moet ik gewoon eerst schilderen en dan simpel met siliconenkit er langs?

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 08-02-2026 08:57 ]

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-02 21:37

***members only***
Kan ook gebroken zijn op de naden van het zinkwerk . Dat lekt vervolgens door je hout ( wat rot ) en dan langs je muur . Dit lijkt al langer aan de gang te zijn te zien aan de groene aanslag , aan de voorkant droog het nog iets door de zon.

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:53:
Ik heb het kozijn in een badkamer vervangen en moet nu een geschikte kit kiezen om rondom af te kitten.

Materiaal overgangen zijn:
hout - vloertegels
hout - wandtegels (ca 5-10mm overbruggen)
hout - gips
Zowel het hout als gips moeten nog afgelakt / gesaust worden.

acryllaatkit? overschilderbaar maar minder geschikt voor overgang naar vloer ivm dweilen en stof?

siliconenkit? lastig om aansluitend materiaal te schilderen ivm siliconenbesmetting. Geschikt voor dweilen.

beglazingskit? overschilderbaar, Geschikt voor dweilen. Wat gebeurt er met het stuk wat niet overschilderd wordt?

Of moet ik gewoon eerst schilderen en dan simpel met siliconenkit er langs?
In welke kleur wil je kitten? Witte siliconenkit vergeeld, dus zou mijn laatste optie zijn. Ik neem aan dat het behalve condens niet heel nat wordt, dan lijkt me de volgende aanpak goed:
- Alles afkitten met acrylaatkit, behalve de rand op de vloer
- Alles aflakken (acrylaatkit moet afgelakt worden, anders wordt het een stofmagneet)
- Vloer - kozijn afkitten met siliconenkit in kleur van vloervoeg.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb een stalen kozijn in een muur uit de jaren 70. Het kozijn is helaas een centimeter of 2 te diep helaas. Binnenkort komt de stukadoor om de muur glad te stucen. In de 70's hebben ze het kozijn gewoon aangesmeerd met wat cement. Hoe kan ik dit netjes maken?

Het kozijn vervangen door een mooi passend houten kozijn is voor mij geen optie. De muur is niet heel sterk, het kozijn zit waarschijnlijk heel vast en de muur is dragend en 4m hoog.

Mijn beste idee tot nu toe is om het huidige cement weg te slijpen met de multitool. Dan kan er strak tot het kozijn gestuct worden. Daarna architraven plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9ibHc1f_jXUMmxVVArQACgcy3o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrmLzBw3NqTiM1oBT8JgO3p8.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PM0LJ1_e19r5SMT4Fs9yJ-3U5pE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQwput1M6NyyCaM85KV5v4Ao.jpg?f=fotoalbum_medium

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Lieve Tweakers vrienden,

Geen vraag, niks te showen.
Alleen maar even mijn dankbaarheid uitspreken naar dit forum. Het lijkt een soft verhaal te worden, maar dat wordt het niet.
Ik haal mijn informatie voor de verbouwing van huis & tuin overal vandaan.
NERGENS is de informatie zo goed als hier. Dat heeft er vooral mee te maken dat ook nergens zo streng gemodereerd wordt als hier. Pertinente onzin of vegen uit de pan, worden snel hersteld.
Kom daar maar eens om bij andere forums.
Een forum dat echt onder de ondergrens zakt, is een bepaald Belgisch forum. Zelden zo'n stelletje ego's bij elkaar gezien. Enorm blij met zichzelf en iedere noob wordt er afgezeken. Alle vragen zijn dom volgens hen, terwijl zij allemaal de wijsheid in pacht hebben. Komen ook zelden met concrete antwoorden, maar vooral met kritiek en zichzelf tegensprekende adviezen.
Nederlanders hebben de naam bot te zijn en Belgen lief en zachtaardig. Maar als je Tweakers vergeljkt met dat forum, lijkt het tegendeel waar.

Over tot de orde van de dag.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ze in België de wijsheid in pacht hadden zag het er daar wel anders uit qua woningen moet je maar denken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Rukapul
-DarkShadow- schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:10:
Ik heb een stalen kozijn in een muur uit de jaren 70. Het kozijn is helaas een centimeter of 2 te diep helaas. Binnenkort komt de stukadoor om de muur glad te stucen. In de 70's hebben ze het kozijn gewoon aangesmeerd met wat cement. Hoe kan ik dit netjes maken?

Het kozijn vervangen door een mooi passend houten kozijn is voor mij geen optie. De muur is niet heel sterk, het kozijn zit waarschijnlijk heel vast en de muur is dragend en 4m hoog.

Mijn beste idee tot nu toe is om het huidige cement weg te slijpen met de multitool. Dan kan er strak tot het kozijn gestuct worden. Daarna architraven plaatsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat bedoel je met te diep? De fotos lijken gewoon een kozijn te tonen wat over de gemetselde muur valt. En met wat cementresten.

De foto lijkt weinig te tonen wat niet achter de stuc gaat vallen? En zowel dan kun je inderdaad gewoon wat van het cement weghalen met een beiteltje of multitool.

Mijn referentie is overigens stalen kozijnen in mijn huis die om de muur klemmen. Dit kozijn is wel overduidelijk anders.

• GudZ
-DarkShadow- schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stucen en deurlijsten erop.
Dat cement hoef je niet af te slijpen.

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:03
pjot1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 05:20:
[...]

Dat is wel heel erg omslachtig. Kan je toch beter een draad spannen? Dan zie je het in 1 oogopslag. Zonder om de zoveel meter te piepen. :)

[...]

Tegenwoordig wordt eigenlijk alles gevleid. Dus het zand helemaal glad gemaakt en daar leg je de stenen op.

Met onder de hamer straten, maak je baan met een schep en gooi je de stenen los in de baan, [Afbeelding]

Om ze vervolgens steentje voor steentje erin te tikken, [Afbeelding]
Da's toch wel het echte vakwerk, oude gebakken waaltjes onder de hamer 😍

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-02 22:10
Zijn er hier mensen die een veranda / overkapping hebben gezet met een glazen dak?
Wij zijn bezig met een Gumax Heavy Duty glas te plaatsen, maar die glasplaten (4 meter lang) wegen nogal veel en ik ben bang als we ze horizontaal houden en er dan op willen schuiven met een man of 3 dat ze dan breken.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• pjot1
  • Niet online
Dunnevandale schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:55:
[...]

Da's toch wel het echte vakwerk, oude gebakken waaltjes onder de hamer 😍
Het erge hieraan is dat het niet (meer) geleerd wordt. Ja, er wordt geleerd hoe je een molgoot oid moet straten maar dat zijn maatvaste stenen. Gelukkig ben ik oud genoeg om verschillende werkwijzen toe te passen! O-)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
carpebios schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:46:
Zijn er hier mensen die een veranda / overkapping hebben gezet met een glazen dak?
Wij zijn bezig met een Gumax Heavy Duty glas te plaatsen, maar die glasplaten (4 meter lang) wegen nogal veel en ik ben bang als we ze horizontaal houden en er dan op willen schuiven met een man of 3 dat ze dan breken.
Doe het met vier man. Twee links, twee rechts, vasthouden op 1/4 en 3/4 van de ruit.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pjot1 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:59:
[...]

Het erge hieraan is dat het niet (meer) geleerd wordt. Ja, er wordt geleerd hoe je een molgoot oid moet straten maar dat zijn maatvaste stenen. Gelukkig ben ik oud genoeg om verschillende werkwijzen toe te passen! O-)
Toen ik een paar maanden terug bij de stenenhandel oude waaltjes ging kopen, zei die man:
“Zorg wel dat je een goede stratenmaker hebt.”
Dus ik: “Definieer goed.”
Zegt hij: “Oud.”
Ik weer: “Hoe oud?”
Antwoord: “Nog net niet dood.”

Die kan je dus in je zak steken :+

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:43:
[...]

Toen ik een paar maanden terug bij de stenenhandel oude waaltjes ging kopen, zei die man:

Jongeren die zich nu zo'n ambacht eigen maken, gaan een gouden toekomst tegemoet.

Een andere gedachte die bij me opkomt: Als je zo'n ambachtsman nu niet kunt vinden, kun je het misschien net zo goed zelf doen. Want als ik soms zie wat voor prutswerk wordt afgeleverd door sommige zogenaamde professionals... en dat tegen de hoofdprijs.

• pjot1
  • Niet online
[...]

Nu voel ik me dus echt oud! :+
Rzaan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 04:49:
[...]

Jongeren die zich nu zo'n ambacht eigen maken, gaan een gouden toekomst tegemoet.

Een andere gedachte die bij me opkomt: Als je zo'n ambachtsman nu niet kunt vinden, kun je het misschien net zo goed zelf doen. Want als ik soms zie wat voor prutswerk wordt afgeleverd door sommige zogenaamde professionals... en dat tegen de hoofdprijs.
Klopt hoor, als je er maar de tijd voor neemt. Maar vaak heb je ook net niet de goede spullen wat het ook weer lastig maakt.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 05:19:
Klopt hoor, als je er maar de tijd voor neemt. Maar vaak heb je ook net niet de goede spullen wat het ook weer lastig maakt.
Ik ga misschien ook proberen om zelf mijn oprit te doen. Vind het leuk om bezig te zijn, heb de tijd.
Kan het dan ook in een bepaald tempo doen en stukje bij beetje.

Spullen klopt. Maar op één of andere manier vind ik het leuk om spullen te hebben. Gek soort hebberigheid.
Heb al zo'n 360º laser waterpas gekocht voor op een statief. Mét ontvanger.
Andere spullen ga ik huren. Zoals een trilplaat bijvoorbeeld.

• elektriekert
[...]

_O-

• Raling
  • Nu online
Ik heb afgelopen zomer een hsb plat dak schuur gebouwd van 5 bij 6m. Het spano platen dakbeschot heeft wat wittige aanslag bij de naden.

Wanden zijn geïsoleerd met glaswol en dak met 40mm PIR. Dak van boven naar onder: EPDM > 40mm PIR > dampremmende Miofol 125S folie > spano 18mm.
Er wordt nog niet geventileerd, anders dan de kieren rondom deuren en nog niet ondervulde dorpel. De Miofol 125S is met de logo’s naar boven gemonteerd, terwijl het volgens de instructie met logo naar warme zijde zou moeten.

De schuur is geïsoleerd, maar (nog) niet verwarmd, wel een aardig wattage aan ledverlichting, waarvan een deel bijna altijd aan staat. De temperatuur binnen was ook de afgelopen weken binnen altijd wel hoger dan buiten. De witte aanslag zou dus door vocht van binnenuit kunnen komen dat een weg naar buiten zoekt door de naden van het spano, of vocht dat van buiten naar binnen wil.
De witte aanslag lijkt meer aanwezig aan 1 kant (waar de verlichting vaak aan staat en de lucht daar tussen de balken wellicht iets verwarmd), maar ook ligt de EPDM aan die kant nog los (aansluiting met buren moet nog afgemaakt worden), dus ook daar zou het vocht onder de PIR kunnen komen, icm verkeerd om gemonteerd dampscherm en in het spano.

Belangrijkste zal natuurlijk zijn: ventileren. Ik las eerder dat anderen goede ervaringen hebben met een ontvochtiger in de schuur (verwarmd ook ietsje, en beter voor gereedschap).

Heb ik een groot vocht probleem? Moet het dampscherm toch omgedraaid? Hoe erg is het dat het Miofol 125S verkeerd om zit? Of is dit met ventileren/ontvochtigen op te lossen?

• elektriekert
Raling schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:02:
Ik heb afgelopen zomer een hsb plat dak schuur gebouwd van 5 bij 6m. Het spano platen dakbeschot heeft wat wittige aanslag bij de naden.

Wanden zijn geïsoleerd met glaswol en dak met 40mm PIR. Dak van boven naar onder: EPDM > 40mm PIR > dampremmende Miofol 125S folie > spano 18mm.
Er wordt nog niet geventileerd, anders dan de kieren rondom deuren en nog niet ondervulde dorpel. De Miofol 125S is met de logo’s naar boven gemonteerd, terwijl het volgens de instructie met logo naar warme zijde zou moeten.

De schuur is geïsoleerd, maar (nog) niet verwarmd, wel een aardig wattage aan ledverlichting, waarvan een deel bijna altijd aan staat. De temperatuur binnen was ook de afgelopen weken binnen altijd wel hoger dan buiten. De witte aanslag zou dus door vocht van binnenuit kunnen komen dat een weg naar buiten zoekt door de naden van het spano, of vocht dat van buiten naar binnen wil.
De witte aanslag lijkt meer aanwezig aan 1 kant (waar de verlichting vaak aan staat en de lucht daar tussen de balken wellicht iets verwarmd), maar ook ligt de EPDM aan die kant nog los (aansluiting met buren moet nog afgemaakt worden), dus ook daar zou het vocht onder de PIR kunnen komen, icm verkeerd om gemonteerd dampscherm en in het spano.

Belangrijkste zal natuurlijk zijn: ventileren. Ik las eerder dat anderen goede ervaringen hebben met een ontvochtiger in de schuur (verwarmd ook ietsje, en beter voor gereedschap).

Heb ik een groot vocht probleem? Moet het dampscherm toch omgedraaid? Hoe erg is het dat het Miofol 125S verkeerd om zit? Of is dit met ventileren/ontvochtigen op te lossen?
In theorie zou er nu wellicht vocht door het dampscherm kunnen trekken en tussen je PIR en folie gaan zitten. In hoeverre de folie nu minder zou werken durf ik niet te zeggen, wellicht moet je daarvoor Miofol even contacten. Een ontvochtiger kan wel goed werken. Onlangs zelf een ontvochtiger op compressor gekocht om de was beter te kunnen drogen in een koude ruimte. Die heeft wel een minimaal vermogen van 250Watt.

• dollyking
  • Nu online

dollyking

duck tape

elektriekert schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:41:
[...]

In theorie zou er nu wellicht vocht door het dampscherm kunnen trekken en tussen je PIR en folie gaan zitten. In hoeverre de folie nu minder zou werken durf ik niet te zeggen, wellicht moet je daarvoor Miofol even contacten. Een ontvochtiger kan wel goed werken. Onlangs zelf een ontvochtiger op compressor gekocht om de was beter te kunnen drogen in een koude ruimte. Die heeft wel een minimaal vermogen van 250Watt.
met Epdm en pir heb je geen folie in het dak meer nodig?. Pir is altijd dampdicht. een folie gaat dat niet openen. voor je glaswol zijkanten zit het wel goed. (tekst moet je kunnen lezen van binnen uit.)
Bij niet stoken en matig ventileren krijg je idd vocht. ( condensatie) met name in deze tijd. ( voorjaar/najaar)na een nachtelijke afkoeling en een zonnetje overdag heb je een massa vertraging waarbij de schuur trager opwarmt dan de buitenlucht, dus condensatie

• elektriekert
dollyking schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:23:
[...]

met Epdm en pir heb je geen folie in het dak meer nodig?. Pir is altijd dampdicht. een folie gaat dat niet openen. voor je glaswol zijkanten zit het wel goed. (tekst moet je kunnen lezen van binnen uit.)
Bij niet stoken en matig ventileren krijg je idd vocht. ( condensatie) met name in deze tijd. ( voorjaar/najaar)na een nachtelijke afkoeling en een zonnetje overdag heb je een massa vertraging waarbij de schuur trager opwarmt dan de buitenlucht, dus condensatie
Het klopt dat PIR en EPDM dampdicht zijn.
De folie veranderd daar ook niks aan.

Wat ik niet weet is of de omgekeerde folie juist voor problemen kan zorgen. Dat er dus wellicht nog vocht doorheen wat vervolgens opgesloten zou zitten doordat de folie verkeerd om zit.

Als het PIR direct op hout was dan kan het vocht er sowieso doorheen transporten.
Nu weet ik dat niet.

• Raling
  • Nu online
elektriekert schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:41:
[...]

Goeie tip om Miofol te vragen, die blijken namelijk bijzonder goed benaderbaar te zijn: ik heb namelijk al antwoord!

Het antwoord is dat het beter was geweest om een dampdichte folie toe te passen (bijvoorbeeld Miofol 125AV). In theorie zou het inderdaad kunnen dat, als er verwarmd wordt, damp tussen de EPDM en PIR komt. Maar dat hoeft dan weer niet per se problemen op te leveren omdat PIR goed tegen vocht kan.

Het verwerkadvies om Miofol 125S met de tekst naar de warme zijde te plaatsen, is alleen voor de zichtbaarheid/uniforme uitstraling. Het is aan beide zijden even dampremmend. Dus verkeerd om monteren is geen probleem. @elektriekert, gelukkig geen probleem dus.

Dan weet ik in elk geval dat ik het ergens anders moet zoeken. Waarschijnlijk aan de binnenzijde, of toch de overgang naar buren eens dicht maken.
Pagina: 1 ... 483 484 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/