Bosch heeft een en ander bij Dewalt afgekeken en heeft ook nieuwe tafelzagen aangekondigd, zie https://www.bosch-profess...cts/gts-70-216-0601B30600 en de video van het Duitse GoTools TV (YouTube: Das ändert alles? Die angekündigten neuen Bosch Tischkreissägen GTS ...). De zaag zou binnenkort te koop moeten zijn en is er ook in accu-variant. Ik ben ook in de markt voor een dergelijke zaag, dus ik ben benieuwd naar de reviews.FabianGTI schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:12:
Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe zaagtafel.
In eerste instantie wezen kijken naar een Hammer K3 formaatzaag, maar met de opties erbij wordt deze toch echt te gortig ondanks dat het een hele mooie en degelijke machine is.
Ik wil nu toch wat kleinschaliger kijken, dan kan ik eventueel in de toekomst altijd nog verder kijken.
De DeWalt DWE 7492 wordt veelal aangeprezen door youtubers, vooral door de Amerikanen met hun mitersaws.![]()
Ik had ook nog de Festool CSC SYS gezien, ondanks dat het een accu zaag is, is het wel mooie en zuivere techniek, echter vind ik de parallel aanslag echt te weinig met maar 280mm.
Iemand nog goede ideeën?Bij de kleinere zagen wil ik er een tafel omheen bouwen zoals veel te zien is, bij een eventueel staand model kan ik het her en der verlengen.
Jammer genoeg is veruit het grootste aanbod Amerikaanse zagen, terwijl we in Europa toch een beetje geleerd hebben met formaatzagen.
Het wordt gebruikt om in de garage zelf aan de gang te gaan, niet zo zeer voor locatie.
Ja, er zit een kunststof onderdeel in (in het midden op de foto), hier ligt o.a. de slipkoppeling / gehele versnellingsbak in.trabant schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:33:
[...]
Als er kunststof onderdelen met het smeermiddel in aanraking komen, is het zaak een vet te gebruiken dat die onderdelen niet aantast. Dus goed het infoblad lezen. Je zou wel eens bij het onderhoud voor stereoapparatuur of naaimachines uit kunnen komen: daar ben ik vaker plastic tandwielen tegen gekomen.
Verder lijkt het me dat het vet goed tegen warmte moet kunnen.
Heb het infoblad opgezocht (https://www.hellweg.de/a/connex-mehrzweckfett-20-ml-149378), ze geven niet specifiek aan, dat het ook voor kunststof geschikt is.
Welke onderdelen in vet kunststof kunnen aantasten weet ik niet, maar onderstaande zou wel een indicatie kunnen geven toch?
For which areas of application is the Connex multi-purpose grease suitable?
The Connex multi-purpose grease is suitable for continuous lubrication in the household, at the car, in the workshop, for industrial machinery, sports equipment and mechanical toys.
How much content does a package of Connex multi-purpose grease have?
A pack of the Connex multi-purpose fat contains 20 ml.
Is the Connex multi-purpose fat resin and acid free?
Yes, the Connex multi-purpose fat is resin- and acid-free.
What lubrication points can I treat with the Connex multi-purpose grease?
The Connex multi-purpose grease is particularly suitable for mechanical joints as well as rolling and plain bearings.
How do I apply the Connex multi-purpose fat?
They can specifically inject the grease into the lubrication point. It protects against corrosion and premature aging and offers an optimal, extremely wear-reducing lubricating behavior.
And The Only One
Ik ben zojuist van mijn stoel afgevallen bij het zien van die K3 prijsFabianGTI schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:12:
In eerste instantie wezen kijken naar een Hammer K3 formaatzaag, maar met de opties erbij wordt deze toch echt te gortig ondanks dat het een hele mooie en degelijke machine is.
Ik wil nu toch wat kleinschaliger kijken, dan kan ik eventueel in de toekomst altijd nog verder kijken.
De DeWalt DWE 7492 wordt veelal aangeprezen door youtubers, vooral door de Amerikanen met hun mitersaws.![]()
Ik had ook nog de Festool CSC SYS gezien, ondanks dat het een accu zaag is, is het wel mooie en zuivere techniek, echter vind ik de parallel aanslag echt te weinig met maar 280mm.
Iemand nog goede ideeën?Bij de kleinere zagen wil ik er een tafel omheen bouwen zoals veel te zien is, bij een eventueel staand model kan ik het her en der verlengen.
Jammer genoeg is veruit het grootste aanbod Amerikaanse zagen, terwijl we in Europa toch een beetje geleerd hebben met formaatzagen.
Het wordt gebruikt om in de garage zelf aan de gang te gaan, niet zo zeer voor locatie.
Mijn Pa heeft daar nog een koker vet van, al 30 jaar oud en ik heb het een paar jaar terug nog ergens voor gebruiktBoudewijn schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:39:
Dan denk ik stiekem altijd aan molykote. Niet per se de goedkoopste optie overigens.
De Basic valt opzich wel mee, toch? Daar koop je tegenwoordig een fatsoenlijke high-end (Nvidia GPU) pc van.elektriekert schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:58:
[...]
Ik ben zojuist van mijn stoel afgevallen bij het zien van die K3 prijs
En mochten we ooit verhuizen naar een boerderij met een grotere werkplaats dan staat die ook zeker op m'n verlanglijst. Scheelt dat ik m'n TKS80 nog voor €1500á2000 kan verkopen, dus dan is hij bijna gratis, toch?
Ik heb voorheen een Mafell Erika 85 gehad.FabianGTI schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:12:
Dat is wel zo'n beetje de top voordat je bij grotere stationaire machines uitkomt, er zit een compleet onderstel onder zelfs.
Fantastische machine, zeer accuraat, heel krachtig, verbazingwekkend stil en echt een fijn ding om te gebruiken.
maar.........kort gezegd.
1. ding is niet te tillen en ik heb mijn gereedschap op zolder dus die heb ik verkocht, ondanks stofvrij zagen moest ik al mijn projecthout naar zolder zeulen of de zaag naar beneden;
2. accessoires zijn nog een keer zo duur als bij Festool......echt onfatsoenlijk.
Dus ik heb hem verkocht, ooit aangeschaft met wat korting en door prijsstijgingen bij Mafell door de jaren heen gelukkig er niet veel verlies op gehad.
Tijd zonder zaagtafel gedaan en dat beviel me toch minder, ik gebruik hem niet vaak maar vaak genoeg om hem te missen.
Ik heb na een hoop onderzoek gekozen voor de DeWalt 7492......ik had liever gezien dat de kleinere 7485 dezelfde features had maar de grote broer kan net ff wat meer (afgezien van het formaat; ik weet even niet zo uit mijn hoofd wat die pluspunten zijn, vergelijk ze zelf even, betere geleiding in elk geval meen ik) en ben er erg blij mee.
Ding is loepzuiver te krijgen en via internet een Y-stuk voor de stofafzuiging zodat de zaagkap en de achterzijde stofafzuiging hebben.
Met een CMT blad zaag ik echt fenomenaal netjes door allerlei houtsoorten.
Nadelen...jazeker........
*zit geen softstart op.......mijn god....die moet ik er nog een keer tussen klussen, want dat ding gaat echt heel lomp aan.
*hij is heel erg luid;
*Je bent wel even bezig met afstellen.
Dat laatste zorgt overigens wel ervoor dat je je zaag heel goed leert kennen
andere voordelen......een enorme community op youtube/reddit etc die deze zaag heeft en allerlei werkbanken, zaagsledes en 3D geprinte onderdelen verkopen maar ook zelfs gratis als STL beschikbaar hebben op de diverse grote 3D-sites (Thingiverse, makerworld etc).
Sinds vorige week de sleutel van ons nieuwe huis met eindelijk een garage dat mijn klushok wordt dus ook ik zal de 7492 gaan inbouwen in een werkbank met zowel links als rechts legruimte en natuurlijk in het verlengde achter de zaag.
denk aan zoiets maar net even iets minder breed en lang:

ik zorg trouwens dat de zaag wel vaststaat maar eenvoudig van die plank af kan, zodat ik daar een plaat in kan hangen met een bovenfrees eronder. Dat scheelt een extra freestafel.
Ik gebruik mijn gereedschap niet bedrijfsmatig, dus het moeten wisselen weegt niet op tegen de ruimtewinst die ik daarmee haal. In de werkbank komt ook mijn stofzuiger te staan (met mogelijk een cycloonfilter)
Ik heb getwijfeld over nog 2 andere modellen...de BOSCH GTS 10XC en de kleinere Bosch GTS635-216.
Die 10XC was toch een fiks stuk duurder dan de 7492 en de 216 bleek best nog wat issues te hebben.
De 10XC is ook een hele goede en fijne zaag oevrigens, die heb ik een keer als huurzaag gehad, helaas met slechte zaagbladen maar dat is een hele sterke en ook robuuste zaag.
Edit:
ik heb de zaag bijvoorbeeld ingesteld met behulp van deze youtuber en op zijn website die geprintte houder gekocht voor zo'n meetklok.
Als je het budget hebt, is de 7492 naar mijn mening je beste keuze....samen met een setje oorkappen
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik heb de SawStop Jobsite Pro gekocht als vervanging voor mijn Hikoki C10RJ(X), voornamelijk vanwege de SawStop functionaliteit en dat mocht ik of iemand anders hier een keer zijn vingers raken je had gewild dat je de SawStop had en je met een nieuw blad en nieuwe rem klaar bent ipv ziekenhuis en herstellen. Vooralsnog heb ik het nooit nodig gehad, maar liever zo dan dat ik later denk "had ik maar...". Mensen zijn toch best kwetsbaar.big bang schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:21:
[...]
Ter overweging; de sawstop tafels zijn tegenwoordig ook in Europa te krijgen. Geen idee of het wat is verder, heb er een influencer positief over gehoord maar dat zegt niets natuurlijk.
Het is een prima tafelzaag, de SawStop lijkt iets krachtiger en zaagt daardoor iets soepeler dan de Hikoki. De bouwkwaliteit is beter (dat mag ook wel voor het prijsverschil) en er zitten wat verschillen in die soms handiger zijn en soms minder handig. Bijvoorbeeld: het verstellen van de geleider gaat anders. In sommige gevallen vind ik de manier van de SawStop prettiger dan het draaisysteem dat de Hikoki had, maar soms had ik liever het draaisysteem gehad.
Maar ik ben geen tafelzaagexpert, ik gebruik hem voor klussen en meubels maar het blijft hobbywerk.
nog maar even een duit in het zakje........ik vind het een hele moeilijke.Remy!!!! schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:33:
Even sparren met jullie.
Ik heb nu een Makita DRT50ZJX3 als losse bovenfrees, en een Triton MOF001 die ik onder m'n freestafel heb hangen (en eventueel als losse bovenfrees kan gebruiken). Maar ik kan een Festool OF 1010 REBQ-Plus (578005) kopen (er zit ook nog eens €100 cashback op), en als ik dan m'n Makita set verkoop (en de Triton behoudt), dan kost die Festool maar €175á225, is dat een goeie upgrade?
Even een aantal belangrijke punten:
- De Makita Hoekfrees module 195561-4 heb ik nog nooit gebruikt
- Van de Makita frees gebruik ik de "Kantenfrees module 195560-6" en de "Bovenfrees module 195563-0" evenveel, maar naar mijn idee kan ik de Festool voor beide opties goed gebruiken?
- Ik gebruik 99% van de tijd een stofzuiger met de frees, dus een 230v snoer is geen probleem.
- Zowel de Festool als de Makita accepteert 6 en 8mm freesbits, en met de Triton kan ik 12mm freesbits gebruiken.
- Naar mijn idee is de Festool OF 1400 overkill als upgrade, want voor het zwaardere freeswerk heb ik de Triton (ook qua geld is die 1400 te duur, want die zou mij een ruimte €100á150 meer kosten dan de OF 1010).
Zie ik iets over het hoofd? Of is die OF 1010 een leuke (en voor mij relatief goedkope) upgrade?
Ik reageer even omdat ook ik wel eens kijk naar een 2de bovenfrees.
Ik heb zelfs al bijna 15 jaar de OF1010 en ik vind het een heerlijke machine, niet te klein en niet te groot voor wat betreft vermogen.
Persoonlijk vind het grootste pluspunt de pistoolgreep.......ik vind dat echt zoveel prettiger werken dan een conventionele bovenfrees met 2 handvaten. Ik zou nooit meer anders willen. Ik koop acuut een nieuwe als die stuk gaat
Mijn keuze zou zijn om (ik zit ook al in het LXT-ecosysteem) zo'n 18V kantenfreesje bij de OF1010 te zetten.
Die 1010 zou ik dan ook inbouwen in een freestafel, maar wel zo dat ik hem snel kan pakken.
Sowieso werk ik met gereedschap zoals zagen en frezen nogal aan de voorzichtige kant, ik pak liever een extra gang dan dat ik teveel in 1 keer wil verspanen..
Je moet dan wel rekening houden met het feit dat je geen 2kw machine hebt dus waar je zonder blikken of blozen met een rotgang door hardhout kan jagen, maar ik ben hobbyklusser dus voor mij geen issue.
Dat gezegd hebbende......ik snap je wens voor de OF1010 wel.....maar kijk wel kritisch of het je geld waard is. Je hebt al een hele mooie combi qua freesmachines waar je alles al wel mee kan, zeker de 12mm optie voor wat grotere freesbits is wel prettig.
Hou eens zo'n OF1010 vast of die greep je bevalt....genoeg mensen die dat helemaal niks vinden maar ik wil nooit meer anders.
ps: ben je bang voor het verlies in vermogen....de OF1400 is er ook..maar dan kom je niet anders uit met je rekensom
Vergeet de Toolstation niet.die hebben erg veel vestigingen en met een beetje mazzel zit er 1 vlakbij je.Diamon schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:01:
Iemand advies welk vet hiervoor het beste is, voorkeur via de bekende bouwmarkten (Gamma, Hornbach, Praxis, Karwei) ?.
https://www.toolstation.nl/branches
Je kunt bij het product dat je wilt, checken welk filiaal voorraad heeft om op te halen. Nog nooit issues mee gehad overigens.
Ik heb er 2 op mijn woonwerk-route en 1 in mijn woonplaats
[ Voor 17% gewijzigd door Fraggert op 04-09-2025 10:59 ]
:strip_exif()/f/image/3BRtet1RwICbTFNipHw0rNY0.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo mn zaagtafel accessoires zijn binnen uit land van vriendje van Trump..
2 zakjes kogellager geleiders om in een plank te maken die op mn schraag kan geklemd worden.
2 kleine featherboards om boven en zijaandruk te geven.
1 grotere voor zij aandrukken.
En een boven aandruk apparaat.
Wat ik nog wil maken is 1 glijtafeltje van betonplex die losjes achter de tafel kan staan. Opvouwbaar. Of in iedergeval makkelijk demonteerbaar om compact op te bergen.
Enige wat ik nu nog wil aanpassen is de geleider strook. Zodat er die oranje feather bords op kunnen of een andere vorm van verticale aandrukken en die aanlegtool met wieltje voor smalle strookjes.
Maar eerst effe wat inruimen opruimen opschonen enz. * copykat zn garage is volgelopen van al mn gereedschap.
😀
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Die gripper is wel echt fijn. Zal financieel pijn doen als je in het ding zaagt, maar bespaart je fysieke pijn
Ja ik heb iets minder veiligheidsgevoel bij een standaard duwstick. Weg schieten is mogelijk.Boudewijn schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:50:
Die gripper is wel echt fijn. Zal financieel pijn doen als je in het ding zaagt, maar bespaart je fysieke pijn
Die grijper, gele ding, heeft als voordeel dat je rustig neerwaartse druk én goed gecontroleerde voorwaardse druk kan geven.
Wat ik met mn eerste gebruik vooral opviel is dat de (be)geleiding vóór en áchter het blad vd tafel belangrijk is in hoe gecontroleerd je te zagen object naar je cirkelzaagblad beweegt en er langs gaat. Eyeballen/ellebogen werkt ook maar is minder veilig omdat je veel meer variabelen hebt. Zijwaartse torsie, hoogte verkanteling, aandrukken tegen geleiding, en als de plank lang genoeg is na de tafel neiging tot naar beneden kantelen en die is t gevaarlijkst omdat je aan t einde vd zaagsnede onbelans krijgt. Deze dingen kunnen een aantal van die risico's oplossen. Kickback is vooral gevaarlijk als je balans kwijtraakt of reflex je handen naar de zaag brengt. ( weg schieten hout ach er gewoon niet achter staan is genoeg.😅)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
@copykat Een rolbok achter de zaagtafel is absoluut nodig voor lange planken. Dan heb je al die dure geimporteerde geleiders niet nodig. Een paar veerblokken van Baptist werken ook prima.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
oh mijn zelf gemaakte door mn buurman gelaste rolbok heb ik ook.JukeboxBill schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:23:
@copykat Een rolbok achter de zaagtafel is absoluut nodig voor lange planken. Dan heb je al die dure geimporteerde geleiders niet nodig. Een paar veerblokken van Baptist werken ook prima.
is al eens hier langs gekomen geloof ik.
:strip_exif()/f/image/oIx94u7HrNP46rJ6uN383CZR.jpg?f=fotoalbum_large)
nadeel hiervan is als hij niet haaks is ten opzichte van de zaag zorgt de rubberen rol dat de plank wil wijken.
en die geleiders waren niet echt duur:
nog geen euro per stuk.
die rolbok gebruik je voor lange dingen, die gripper niet. Dat is voor korte dingetjes.JukeboxBill schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:23:
Veerbordjes zijn handig om zijwaartse druk uit te oefenen om je werkstuk tegen de langsgeleider te drukken.
Door jullie twijfel ik nu of ik m’n CSC SYS 50 wil verkopen voor een grotere zaag… thanks boys

Dat snap ik ook wel, maar als je materiaal goed wordt ondersteund als het wat uitsteekt over de tafel dan hoef je niet zoveel kracht uit te oefenen om het te geleiden.Boudewijn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:54:
[...]
die rolbok gebruik je voor lange dingen, die gripper niet. Dat is voor korte dingetjes.
Veerbordjes zijn handig om zijwaartse druk uit te oefenen om je werkstuk tegen de langsgeleider te drukken.
Ik heb nu een prototype (van reststukken gaatjesprofiel) van een zelfgemaakte rollenbaan achter de zaagtafel, dat gaat alweer een stuk beter dan losse bokjes.
[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 05-09-2025 22:19 ]
Rubber is te stroef, dat is het euvel. Andere rol er in doen of telkens nauwkeurig uitlijnen. Kan je ook iets voor maken met geperforeerd hoekprofiel tussen de tafel en de bok.copykat schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:40:
[...]
oh mijn zelf gemaakte door mn buurman gelaste rolbok heb ik ook.
is al eens hier langs gekomen geloof ik.
[Afbeelding]
nadeel hiervan is als hij niet haaks is ten opzichte van de zaag zorgt de rubberen rol dat de plank wil wijken.
en die geleiders waren niet echt duur:
nog geen euro per stuk.
Ik zit ook te oriënteren op een zaagtafel. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met Evolution R255TBL+, van Britse makelij; zie daar op youtube een aantal enthousiaste reacties over, zelfs i.v.g.m. de populaire DeWalt. Lijkt een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben, maar buiten youtube om zie ik maar weinig referentie of reviews dus misschien is dat een risico?
Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker
Dag allemaal,
Ik zit te kijken naar een een dopsleutelset, na wat gelezen te hebben heb ik nu een paar opties:
De Proxxon lijkt me een fijne set maar ik mis wel wat soorten bitjes. Ik neig nu vooral naar een Gedore Red set. De Bahco rekt het budget wel op, maar daar weet ik wel van dat ik sowieso tevreden ben met de kwaliteit.
Ik heb nu eigenlijk nog twee vragen:
Ik zit te kijken naar een een dopsleutelset, na wat gelezen te hebben heb ik nu een paar opties:
- Gedore Red R45603172: https://www.amazon.nl/GED...-Zwart/dp/B07BPYQMXH?th=1
- Gedore Red R46003092: https://www.amazon.nl/GED...-delig/dp/B07CN9PQ2H?th=1
- Bahco S910: https://www.toolmax.nl/ba...elig-1-4-en-1-2-s910.html
- Proxxon 23040: https://www.amazon.nl/PRO...-Staal/dp/B000NDB93Q?th=1
De Proxxon lijkt me een fijne set maar ik mis wel wat soorten bitjes. Ik neig nu vooral naar een Gedore Red set. De Bahco rekt het budget wel op, maar daar weet ik wel van dat ik sowieso tevreden ben met de kwaliteit.
- Ik heb geen ervaring met Gedore Red, en op internet zie ik nogal wat verschillende meningen hierover, hoe is de kwaliteit in jullie ervaring? Met Bahco en Proxxon heb ik wel wat ervaring en daar weet ik eigenlijk wel zeker van dat die goed genoeg zijn voor wat ik zoek.
- Één Gedore Red set heeft een 3/8" ratel, de andere heeft steeksleutels en kniesleutels, net als de Bahco. De Proxxon is het kleinst zonder extra sleutels of een 3/8" ratel. Zouden jullie een 3/8" ratel aanraden of steek- en kniesleutels? Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel ik een 3/8" ratel zou gebruiken...
Naar mijn weten gaat Gedore Red meer naar de Chinesium kant toe.Niek db schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:45:
Dag allemaal,
Ik zit te kijken naar een een dopsleutelset, na wat gelezen te hebben heb ik nu een paar opties:Ik ga de doppenset hobbymatig gebruiken op fieten, auto's, mechatronica projectjes etc. Dus ik hoef niet het beste van het beste (Stahlwille, Snap-On e.d.) maar ik zoek gewoon iets in het midden. Ik gebruik momenteel de steeksleutels en bitjes van m'n vader (heb zelf ook wat maar niet compleet). Dat is niet voor altijd dus in de toekomst zou een eigen complete set steeksleutels en bitjes wel handig zijn, maar die kan ik later ook los kopen.
- Ik heb geen ervaring met Gedore Red, en op internet zie ik nogal wat verschillende meningen hierover, hoe is de kwaliteit in jullie ervaring? Met Bahco en Proxxon heb ik wel wat ervaring en daar weet ik eigenlijk wel zeker van dat die goed genoeg zijn voor wat ik zoek.
- Één Gedore Red set heeft een 3/8" ratel, de andere heeft steeksleutels en kniesleutels, net als de Bahco. De Proxxon is het kleinst zonder extra sleutels of een 3/8" ratel. Zouden jullie een 3/8" ratel aanraden of steek- en kniesleutels? Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel ik een 3/8" ratel zou gebruiken...
In ieder geval geen "Duitse" makelij.
Proxxon is in mijn beleving altijd prima prijs-kwaliteit.Niek db schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:45:
Dag allemaal,
Ik zit te kijken naar een een dopsleutelset, na wat gelezen te hebben heb ik nu een paar opties:Ik ga de doppenset hobbymatig gebruiken op fieten, auto's, mechatronica projectjes etc. Dus ik hoef niet het beste van het beste (Stahlwille, Snap-On e.d.) maar ik zoek gewoon iets in het midden. Ik gebruik momenteel de steeksleutels en bitjes van m'n vader (heb zelf ook wat maar niet compleet). Dat is niet voor altijd dus in de toekomst zou een eigen complete set steeksleutels en bitjes wel handig zijn, maar die kan ik later ook los kopen.
Ik zou zelf altijd 1/4 en 1/2 aanraden. Daarmee kan je alles wel doen. 3/8 is zo'n tussen maatje die je niet echt nodig hebt als je genoeg verlengstukken en adapters hebt voor de andere twee maten.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Klopt, niet Duits, komt uit Taiwan. Dat maakt voor mij niet echt uit. Bahco wordt ook deels in Taiwan gemaakt (kan het voor de doppenset even niet snel vinden, maar ik weet wel dat de goedkopere lijnen vaak uit Taiwan komen, de duurdere uit Zweden).elektriekert schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:09:
[...]
Naar mijn weten gaat Gedore Red meer naar de Chinesium kant toe.
Met 1/4 en 1/2 zou ik alles moeten kunnen doen ja. 3/8 lijkt me opzich wel handig zodat je alleen een grote 1/2" hoeft te pakken voor de grootste bouten. Maar met die sleutels kan je inderdaad wel dingen doen die met die ratel niet lukken.dragonhaertt schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:16:
[...]
Proxxon is in mijn beleving altijd prima prijs-kwaliteit.
Ik zou zelf altijd 1/4 en 1/2 aanraden. Daarmee kan je alles wel doen. 3/8 is zo'n tussen maatje die je niet echt nodig hebt als je genoeg verlengstukken en adapters hebt voor de andere twee maten.
De Proxxon set lijkt me wel goede prijs/kwaliteit ja, maar daar zitten dus geen steeksleutels bij. Die vind ik los altijd nog best duur.
Gedore Red ratel 1/4 en 1/2 in m'n Proxon set gedaan. Gaat gewoon stuk en schroefjes vallen er uit.elektriekert schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:09:
[...]
Naar mijn weten gaat Gedore Red meer naar de Chinesium kant toe.
'k Had achteraf de echte Gedore moeten halen

@Niek db Je hoeft natuurlijk niet alles van hetzelfde merk te kopen. Neem de set die aan je meeste wensen voldoet en vul aan naar behoefte van een ander merk.
In de loop der jaren ontkom je toch niet aan een mengelmoesje van merken, tenzij je elke x jaar een hele nieuwe set koopt.
Proxxon wekt bij mij associaties op met modelbouw, heel mooi om te zien, maar echt er op leunen om een roestige bout los te krijgen, dat betwijfel ik.
In de loop der jaren ontkom je toch niet aan een mengelmoesje van merken, tenzij je elke x jaar een hele nieuwe set koopt.
Proxxon wekt bij mij associaties op met modelbouw, heel mooi om te zien, maar echt er op leunen om een roestige bout los te krijgen, dat betwijfel ik.
[ Voor 21% gewijzigd door JukeboxBill op 06-09-2025 18:35 ]
Ik heb de bovenste Gedore Red set hier in de schuur staan. Jaren terug, had je veel van dit soort sets van Mannesman, welke ik zelf ook heb gehad En aanverwante klonen³. Ik zou Gedore Red daar net iets boven plaatsen. De afwerking en "feel" is net wat beter.Niek db schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:45:
Dag allemaal,
Een prima set voor mijn auto en fiets klus projecten.
Het grootste nadeel van deze set, zijn de handvaten van de ratels. Ze zijn erg gevoelig voor vuil, vet, olie. Dus goed ontvetten na de klus, is een must. Daarnaast verdraaien de handvaten soms, niet dat ze loskomen, maar toch een dingetje.
Ik ben iig erg tevreden met de zeer complete set in een handige koffer.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Al jaren gebruik inderdaad een vergelijkbare Mannesmann-set, gekregen van m'n toenmalige schoonvader. op zich zeer tevreden over en zeer veel gebruikt met brommer/motor/auto/huishoudelijk/trekker en al wat niet meer.
Helaas door de jaren zijn er enkele bits (die als 'dop' op de ratel klikken?) gebroken/versleten, en de plastic doos is natuurlijk aan alle kanten gebarsten en sluit niet meer.
De ratel zelf en de doppen en verlengstukken nog zeer tevreden over. En toch neig je weleens naar iets nieuws. Fris. Uitgebreider.
Vraag me wel af of die bitjes voor kruis/torx nu echt lekker werken op de ratel in zo'n alles-in-1 set. Misschien net een beetje soft vs echt kwaliteit.
Helaas door de jaren zijn er enkele bits (die als 'dop' op de ratel klikken?) gebroken/versleten, en de plastic doos is natuurlijk aan alle kanten gebarsten en sluit niet meer.
De ratel zelf en de doppen en verlengstukken nog zeer tevreden over. En toch neig je weleens naar iets nieuws. Fris. Uitgebreider.
Vraag me wel af of die bitjes voor kruis/torx nu echt lekker werken op de ratel in zo'n alles-in-1 set. Misschien net een beetje soft vs echt kwaliteit.
Daar hebben ze ook deugdelijke smederijen. En lees evt ook dat draadje eens door.Niek db schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:07:
Klopt, niet Duits, komt uit Taiwan.
Ik geld niet als liefhebber van gereedschapssets die vooral grossieren in nog meer bitjes, maar ze hebben wel alle vier als pluspunt dat de doppen zeskantig zijn. Dan grijpen ze op de vlakken ipv op de hoeken.
Die ratels van de Proxxon-set zet je met zo'n draaikop in de andere richting: daar moet je van houden*, bij Stahlwille zijn dat de ratels met fijnvertanding, maar hier zie ik zo snel niets dat daarop wijst. De metalen kist en de sluitingen van de Proxxon zullen wel het langste mee gaan.
Bij de steekring en de knietjes in die ene Gedoreset ga je vroeg of laat misgrijpen; 't is het net niet. de maten zijn te beperkt (steekring) of een ratjetoe (knie). Knietjes zien er sexy uit , maar ze zijn relatief duur en ze zullen vooral dienst gaan doen als tegenhouder aan de andere kant van een bout omdat je er vroeg of laat een volledige steekringset zonder lacunes bij gaat kopen. Mark my words.
*Al is het niet zo erg als bij Beta, waarbij dat met een schuifknop gaat; onhandig als je met handschoenen werkt, en je kunt ook niet vooraf zien hoe die staat.
KPN is een drieletterwoord
ja, dat was hetNiek db schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:07:
[...]
Klopt, niet Duits, komt uit Taiwan. Dat maakt voor mij niet echt uit. Bahco wordt ook deels in Taiwan gemaakt (kan het voor de doppenset even niet snel vinden, maar ik weet wel dat de goedkopere lijnen vaak uit Taiwan komen, de duurdere uit Zweden).
[...]
Met 1/4 en 1/2 zou ik alles moeten kunnen doen ja. 3/8 lijkt me opzich wel handig zodat je alleen een grote 1/2" hoeft te pakken voor de grootste bouten. Maar met die sleutels kan je inderdaad wel dingen doen die met die ratel niet lukken.
De Proxxon set lijkt me wel goede prijs/kwaliteit ja, maar daar zitten dus geen steeksleutels bij. Die vind ik los altijd nog best duur.
Ik heb mijn zoon vorige maand de gedore red set cadeau gedaan. Ben er zelf wel van onder de indruk moet ik zeggen. Zelf sleutel ik ook met Proxxon, gedore en Bahco en deze set door er niet voor onder.
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Ik heb ze inderdaad uitgezocht op zeskantige doppen. Zelf vond ik inderdaad ook de sleutel maten nogal beperkt. Knie sleutels heb ik niet, en ook nog nooit echt nodig gehad.trabant schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:20:
[...]
Daar hebben ze ook deugdelijke smederijen. En lees evt ook dat draadje eens door.
Ik geld niet als liefhebber van gereedschapssets die vooral grossieren in nog meer bitjes, maar ze hebben wel alle vier als pluspunt dat de doppen zeskantig zijn. Dan grijpen ze op de vlakken ipv op de hoeken.
Die ratels van de Proxxon-set zet je met zo'n draaikop in de andere richting: daar moet je van houden*, bij Stahlwille zijn dat de ratels met fijnvertanding, maar hier zie ik zo snel niets dat daarop wijst. De metalen kist en de sluitingen van de Proxxon zullen wel het langste mee gaan.
Bij de steekring en de knietjes in die ene Gedoreset ga je vroeg of laat misgrijpen; 't is het net niet. de maten zijn te beperkt (steekring) of een ratjetoe (knie). Knietjes zien er sexy uit , maar ze zijn relatief duur en ze zullen vooral dienst gaan doen als tegenhouder aan de andere kant van een bout omdat je er vroeg of laat een volledige steekringset zonder lacunes bij gaat kopen. Mark my words.![]()
*Al is het niet zo erg als bij Beta, waarbij dat met een schuifknop gaat; onhandig als je met handschoenen werkt, en je kunt ook niet vooraf zien hoe die staat.
Misschien ga ik dan maar voor die van Proxxon en haal ik er later nog completere sets sleutels bij. Of de Gedore Red, dan heb ik er ook een 3/8 bij en alle bitjes die ik nodig heb (op korte termijn iig).
Nu weer in de reactie's op mij bericht veel verschillende ervaringen met Gedore Red. Lijkt wel overheersend positief te zijn dus ik denk dat het kwalitatief wel voldoet voor mij.
Keuzes, keuzes, keuzes... Ik ga er even een nachtje over slapen, bedankt voor de reacties in ieder geval!
Heb net mijn Parkside bouwstofzuiger https://www.lidl.nl/p/par...fzuiger-1300-w/p100384665 voor de tweede keer ingezonden ter reparatie.
Vanaf nieuw zakt het toerental af en toe flink in. Kreeg hem net terug met een briefje erbij dat de toerentalwisselingen normaal zijn.
Wat vinden jullie ervan? Duidelijkste dip is op 00:13
[Video: https://aquaplanning.org/media/video/stofzuiger_toerental.mp4]
Ik accepteer het maar, als het echt irritant wordt zet ik er zelf wel een toerenregeling in. Dan mis ik de auto-stand, maar die is op het moment vooral bruikbaar als toevalsgenerator.
Vanaf nieuw zakt het toerental af en toe flink in. Kreeg hem net terug met een briefje erbij dat de toerentalwisselingen normaal zijn.
[Video: https://aquaplanning.org/media/video/stofzuiger_toerental.mp4]
Ik accepteer het maar, als het echt irritant wordt zet ik er zelf wel een toerenregeling in. Dan mis ik de auto-stand, maar die is op het moment vooral bruikbaar als toevalsgenerator.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Wat zou daar de reden erachter zijn.AquaPlanning schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:19:
Heb net mijn Parkside bouwstofzuiger https://www.lidl.nl/p/par...fzuiger-1300-w/p100384665 voor de tweede ingezonden ter reparatie.
[Video]
Een briefje erbij doen zonder verdere uitleg klinkt ook alsof men zich het er makkelijk vanaf brengt.
Ik heb hier een gele Parkside bouwstof zuiger, met zo'n ronde RVS bak van 90€ destijds. Die blijft constant qua toerental
@Niek db
Ik kan hoogst mijn ervaring er op los laten.
Ik heb een ratjetoe aan gereedschap in de sleutel en doppenset en bitjes.
Erg slechte doppenset meuk van chinesium de poorman. Tot Engels in een opscure blikken doosje van geen idee hoe oud. ( veel gekregen via via of zelf gekocht als handig en niet duur. Ik was ook aan getrokken door de gedore red "alles wat je nodig hebt in één koffer" aanbiedingen vooral op Amazone.
Uiteindelijk niks gekocht in een koffer vol spullen die ik dan dubbel heb. Gedore en een iets tussen troep en antiek top spul.
Wat ik wél gedaan heb is links en rechts geïnvesteerd in kwaliteit spul zoals een wera setje electra klings, een ratelsetje voor kleiner werk waar ja meestal naar toe gaat van ik weet niet wat ik nodig heb.
Knipex sleutelbektang. Enz.
Ik probeer alle troepgereedschap langzaam uit te filteren.
Dat gooi ik in een curverkist om te misbruiken. Met lijm en kit besmeuren hameren op een schroevendraaier wrikken slopen. ( * copykat heeft t gen van zn pa gekregen dat je niks weg gooit wat niet stuk is dus stuk maken is beter dan heel weggooien....) ( dat laatste deel heb ik zelf verzonnen om er toch van af te komen want mn pa gooide nooit iets weg.)
Lamg verhaal iets korter:
Heb je niks of bijna niks: korte route koop alles in keer duur en gebruik t je hele leven. ( de buy one , cry once principe)
Nadeel budget en de tijd die er overheen gaat als je niet alles in 1 keer kan ophoesten.
Langere route die je wel meteen opweg helpt is koop die koffer gedore red.
Gebruik t en en vervang t gereedschap dat niet bevalt, stuk gaat, niet werkt, enz. Voor duurder goed spul.
Omdat je nu weet wat je mist. Niet werkt weet je ook wat je wel wilt.
En alles wat heel blijft van je gedore of werkt is mee genomen.
( let wel op met doppen die heel veel kracht moeten krijgen en steek sleutels die uitbuigen als je kracht zet. Dus met vast zittende moeren ( auto's) enzo is denk ik goed gereedschap een must. ( verkloten moer/bout of je arm en of handen door wegschieten, breuk vh chinesium.)
Er is niks mis met medium kwaliteit gereedschap als in beter iets dan niets zolang het wel veilig is en niet je object waar je op klust beschadigd.
Ik kijk soms filmpjes op YT waar mensen in "derde wereldlanden" dingen maken met gereedschap waar wij gillend van weglopen, en dat is soms geniaal mooi. Om t zelfde te bereiken hebben wij dan een shitlood aan duur gereedschap nodig.
Erg slechte doppenset meuk van chinesium de poorman. Tot Engels in een opscure blikken doosje van geen idee hoe oud. ( veel gekregen via via of zelf gekocht als handig en niet duur. Ik was ook aan getrokken door de gedore red "alles wat je nodig hebt in één koffer" aanbiedingen vooral op Amazone.
Uiteindelijk niks gekocht in een koffer vol spullen die ik dan dubbel heb. Gedore en een iets tussen troep en antiek top spul.
Wat ik wél gedaan heb is links en rechts geïnvesteerd in kwaliteit spul zoals een wera setje electra klings, een ratelsetje voor kleiner werk waar ja meestal naar toe gaat van ik weet niet wat ik nodig heb.
Dat gooi ik in een curverkist om te misbruiken. Met lijm en kit besmeuren hameren op een schroevendraaier wrikken slopen. ( * copykat heeft t gen van zn pa gekregen dat je niks weg gooit wat niet stuk is dus stuk maken is beter dan heel weggooien....) ( dat laatste deel heb ik zelf verzonnen om er toch van af te komen want mn pa gooide nooit iets weg.)
Heb je niks of bijna niks: korte route koop alles in keer duur en gebruik t je hele leven. ( de buy one , cry once principe)
Nadeel budget en de tijd die er overheen gaat als je niet alles in 1 keer kan ophoesten.
Gebruik t en en vervang t gereedschap dat niet bevalt, stuk gaat, niet werkt, enz. Voor duurder goed spul.
( let wel op met doppen die heel veel kracht moeten krijgen en steek sleutels die uitbuigen als je kracht zet. Dus met vast zittende moeren ( auto's) enzo is denk ik goed gereedschap een must. ( verkloten moer/bout of je arm en of handen door wegschieten, breuk vh chinesium.)
Er is niks mis met medium kwaliteit gereedschap als in beter iets dan niets zolang het wel veilig is en niet je object waar je op klust beschadigd.
Ik kijk soms filmpjes op YT waar mensen in "derde wereldlanden" dingen maken met gereedschap waar wij gillend van weglopen, en dat is soms geniaal mooi. Om t zelfde te bereiken hebben wij dan een shitlood aan duur gereedschap nodig.
Dat zijn mooie filmpjes ja.copykat schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:14:
@Niek db
Gaat men een motorblok die gescheurd is opnieuw lassen.
Vuurtje maken in/onder motorblok met gedroogde koeienmest schijven.
Kersenrood stoken en dan met een acetyleen brander waarvan ze zelf gas creëren door een stof met wat anders in en cylinder te doen zodat er gas ontstaat.
Of een achteras van een auto met achterwiel aandrijving in een draaibank laten draaien die compleet uit balans is.
Kan daar allemaal

Ah, ik heb dit euvel precies hetzelfde meegemaakt!AquaPlanning schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:19:
Heb net mijn Parkside bouwstofzuiger https://www.lidl.nl/p/par...fzuiger-1300-w/p100384665 voor de tweede keer ingezonden ter reparatie.
[Video]
Wat het voor mij opvallend maakt, is dat ik het thuis totaal niet heb. Maar toen ik de stofzuiger meenam naar een vriend en hem daar wilde gebruiken, had ik ook last van deze toerental dips. Ik dacht dat hij kapot aan het gaan was, maar eenmaal thuis had ik er weer helemaal geen last van?

De afstandsbediening reageerde tegelijkertijd ook heel slecht
Ik heb die vibe ook bij proxxon; dat lijkt te komen doordat ze ook veel klein-formaat machines hebben (zaagtafeltje, stationaire schuurmachine etc).JukeboxBill schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:31:
@Niek db Je hoeft natuurlijk niet alles van hetzelfde merk te kopen. Neem de set die aan je meeste wensen voldoet en vul aan naar behoefte van een ander merk.
Wat op zich niets over de kwaliteit staal/doppen zegt.
Er is in dit of in het autogereedschapsdraadje eens gelinkt naar een Duitse test van tientallen steekringsleutels SW13. Wat ik me ervan herinner is dat de kracht nodig om die sleutels te verbuigen ver boven wat met een mensenarm mogelijk is ligt.copykat schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:14:
...
( let wel op met doppen die heel veel kracht moeten krijgen en steek sleutels die uitbuigen als je kracht zet. Dus met vast zittende moeren ( auto's) enzo is denk ik goed gereedschap een must. ( verkloten moer/bout of je arm en of handen door wegschieten, breuk vh chinesium.) ...
De pasvorm was een ander verhaal. Slecht passend gereedschap zal eerder losschieten met alle narigheid van dien. Nu kan dat ook aan de moer liggen die los moet, maar met gereedschap kunnen omgaan is ook een kwestie van zorgen dat je geen kracht zet buiten je macht (want dan val je om) en dat je bedenkt waar je kracht heen gaat, wat die allemaal kan raken en waar die op moet houden.
Een voorbeeld van dat laatste: bij een karate-training gaat de vuist van de aanvaller naar de neus van de tegenstander, maar als die niet goed afweert zal de vuist de neus raken. Dat wil je natuurlijk niet, dus oefent de aanvaller er ook in dat hij vlak voor die neus stopt.
Nu moet ik zeggen dat toen ik vroeger nog wel eens aan mijn auto kluste ik af en toe best wel dingen met doppen en ring en steeksleutels deed die ver boven mijn arm kracht uitgingen. Dan ben je wel blij als je een redelijke of goede sleutel of dop hebt.
Verder zou ik zeggen, YT advies is leuk, maar pas er wel mee op. Die 3e wereld oplossingen zie je nooit hoe lang dat werkt (of uberhaupt). Ook de reviews van sommige sites heb ik weinig vertrouwen in vanwege ofwel sponsoring, ofwel het verdien model (bv die vol staan met amazon link/refferals. denk je echt dat die spullen aanbevelen die niet via amazon te koop zijn.).
Wil je goed advies, vraag het aan degene die het veel hobbymatig of beroeps gericht gebruikt. YT is leuk ,en soms goed, maar lang niet altijd en vervuidl met clickbait en verdien modellen.
Verder zou ik zeggen, YT advies is leuk, maar pas er wel mee op. Die 3e wereld oplossingen zie je nooit hoe lang dat werkt (of uberhaupt). Ook de reviews van sommige sites heb ik weinig vertrouwen in vanwege ofwel sponsoring, ofwel het verdien model (bv die vol staan met amazon link/refferals. denk je echt dat die spullen aanbevelen die niet via amazon te koop zijn.).
Wil je goed advies, vraag het aan degene die het veel hobbymatig of beroeps gericht gebruikt. YT is leuk ,en soms goed, maar lang niet altijd en vervuidl met clickbait en verdien modellen.
Wat ik bedoelde met TY filmpjes is die dames en heren die met weinig middelen prachtige dingen maken. Of t arbo technisch mag is 2.Lankman schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:17:
Nu moet ik zeggen dat toen ik vroeger nog wel eens aan mijn auto kluste ik af en toe best wel dingen met doppen en ring en steeksleutels deed die ver boven mijn arm kracht uitgingen. Dan ben je wel blij als je een redelijke of goede sleutel of dop hebt.
Dit is toevallig een mooi meisje maar ik heb ook de lelijke sigaret rokende bouwvakker, stratenmaker, metselaar enz. gezien die met een simpele truc/skil prachtig resultaat heeft.
YouTube: The Beautiful Girl Repairs The Scrapped Motor, Which Is Better Than ...
Het zet in perspectief of gereedschap belangrijk is of de skilles om t gebruiken.
* copykat heeft meer gereedschap dan skils in vergelijking met dat meisje...
Ik denk dan eerder aan straatbeelden uit zuidoost Azië waar ambachtslieden op teenslippers versleten onderdelen in een nog net niet lek vat met enge chemie laten zakken.
Kleine opmerking: Maak t niet onbruikbaar maar breng het voor jou niet langer waardevolle gereedschap naar de kringloop of naar Stichting Gered Gereedschap.copykat schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:14:
Niet met al het gereedschap, maar sommige gereedschap verdiend geen tweede leven, als het gereedschap blijkbaar een doel te hebben om je het leven zo moeilijk mogelijk te makenDjoeC schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:51:
[...]
Kleine opmerking: Maak t niet onbruikbaar maar breng het voor jou niet langer waardevolle gereedschap naar de kringloop of naar Stichting Gered Gereedschap.
Bedankt voor het uitgebreide bericht. Ik ben begonnen met sleutelen met het gereedschap van m'n vader. Dat is een beetje het standaard gereedschap voor klusjes rond het huis, over het algemeen aan de goedkope kant.copykat schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:14:
@Niek db
Nu weet ik dus wel een beetje waar ik liever wat extra geld besteed voor goed spul. En ik ben nu inderdaad links en rechts wat beter gereedschap aan het aanschaffen voor de dingen die ik veel gebruik.
Ik wil nu wel het liefst een doppenset kopen die zeker wel een jaartje of tien mee kan. Dat is ook de voornaamste reden dat ik twijfel over de Gedore Red sets. Opzich zou ik het niet erg vinden om iets te moeten vervangen, maar dan wordt het toch snel duurder dan nu gelijk een betere set te kopen.
Ik heb er ook geen probleem mee als het wat langer duurt om het gereedschap dat ik wil te verzamelen (dat stopt toch nooit
Hmm, is dat dan het gereedschap wat het moeilijk maakt of is het dat jij het niet goed gebruikt? Er is vast een joetoep filmpje over hoe het moetelektriekert schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:45:
[...]
Niet met al het gereedschap, maar sommige gereedschap verdiend geen tweede leven, als het gereedschap blijkbaar een doel te hebben om je het leven zo moeilijk mogelijk te maken
Als het gereedschap van dermate slechte kwaliteit is dat het je tegenwerkt.DjoeC schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:12:
[...]
Hmm, is dat dan het gereedschap wat het moeilijk maakt of is het dat jij het niet goed gebruikt? Er is vast een joetoep filmpje over hoe het moetEr was "iemand" die het snapte, anders was het niet gemaakt.....
Mijn vader heeft bijvoorbeeld eoa oud 18V accuschroefmachine die met een 10mm boor in vurenhout al begint te kreunen omdat de accu eigenlijk te bagger is gecombineerd met gewoon een elektromotor erin met te weinig koppel.
Niks is zo frustrerend als je bij de start van het werk eigenlijk al loopt te klootviolen
Overigens vond mijn vader het ook zonde dat ik bij de aankoop van ons huis een degelijke schroefmachine en slagtol kocht. (Bosch blauw). Dat vond ie zonde, terwijl ie nu vraagt of ik mijn spullen meeneemt als we wat bij hem gaan klussen
DjoeC schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:12:
[...]
Hmm, is dat dan het gereedschap wat het moeilijk maakt of is het dat jij het niet goed gebruikt? Er is vast een joetoep filmpje over hoe het moetEr was "iemand" die het snapte, anders was het niet gemaakt.....

Het is gemaakt om geld te verdienen.... van de verkopers oog punt niet dat de koper dit kan.....
@Niek db uitgebreidere sets zijn vaak goedkoper omdat er veel "langzaam lopend" spul in terechtkomt. Zoals die klauwhamer of die schroevendraaierset die net niet goed is.
Of een zooitje bitjes die je uiteindelijk zelden of nooit gebruikt.
Als je persee niet iets in compacte grab en go koffer wilt is losse sets van bijv steeksleutels en tangen en inbussleutel, torx enz altijd goedkoper in goede kwaliteit. ( je kan selectiever kopen) Deze wijsheid heb ik hier geleerd en door gereedschap te kopen die naderhand middelmatig is bevonden als je het echt wilt gebruiken...
Mijn eerstvolgende aankoop is een steeksleutel set ( mn huidige grabbelbak is echt meuk van verschillende standing) probleem is : ik gebruik t niet veel maar als ik t gebruik merk ik pas probleem of ruimte in de bek. En dan denk ik hmm ik verdien beter spul..
En dan heb ik t weer weken/maanden niet nodig. En vergeet mn idee.
Wera ratel steek zijn erg mooi maar oef duur.
Ik vind steek en ratelring ook mooi genoeg.
En dan tel ik een setje op en denk hmm later is ook goed.
@DjoeC veel van mn rommel gaat naar t goed. Mn vrouw brengt daar veel heen onder t moto " ik gooi het niet weg maar maak er iemand anders blij mee....." * copykat weet bijna zeker dat het een excuus is om nieuwe dingen te kopen.....
Ik denk dat ik maar voor de Proxxon set ga. Dan kan ik extra's zoals diepe doppen, steeksleutels e.d. kopen wanneer ik ze nodig heb.
Bij de Gedore Red twijfel ik toch een beetje aan de kwaliteit. Vooral slijtage en pasvorm, als ik dan de meestgebruikte dingen zou vervangen ben je uiteindelijk toch meer geld kwijt dan bijvoorbeeld de Bahco.
Bij de Bahco en één Gedore Red set vind ik het jammer dat de knie- en steeksleutels niet alle maten hebben. Kniesleutels heb ik ook bijna nooit nodig.
De 3/8" ratel van de andere Gedore Red set zou wel fijn kunnen zijn, maar ook niet echt nodig; Dan koop ik liever een set zonder 3/8" ratel die kwalitatief beter is.
Ik zie nu wel dat de Proxxon set iets duurder is geworden (€94, i.p.v. ~€82 op Amazon). Dus nog even rondkijken of ik hem ergens voor rond de €80 kan vinden (er zou een pricewatch-website moeten zijn voor (hand)gereedschap).
Bij de Gedore Red twijfel ik toch een beetje aan de kwaliteit. Vooral slijtage en pasvorm, als ik dan de meestgebruikte dingen zou vervangen ben je uiteindelijk toch meer geld kwijt dan bijvoorbeeld de Bahco.
Bij de Bahco en één Gedore Red set vind ik het jammer dat de knie- en steeksleutels niet alle maten hebben. Kniesleutels heb ik ook bijna nooit nodig.
De 3/8" ratel van de andere Gedore Red set zou wel fijn kunnen zijn, maar ook niet echt nodig; Dan koop ik liever een set zonder 3/8" ratel die kwalitatief beter is.
Ik zie nu wel dat de Proxxon set iets duurder is geworden (€94, i.p.v. ~€82 op Amazon). Dus nog even rondkijken of ik hem ergens voor rond de €80 kan vinden (er zou een pricewatch-website moeten zijn voor (hand)gereedschap).
Als je een betere kwaliteit ring / steeksleutels zoekt, zou ik die eerst aanschaffen. Met ratel is leuk, maar niet altijd even handig en aanzienlijk duurder. Bv. een moertje fixeren is een stuk eenvoudiger als het niet ratelt. En een volledige set van bv. 6-22 is moeilijk te vinden met ratels (de prijs even buiten beschouwing latend), maar een volledige range hebben is wel handig voor als je een keer wat incourante maten tegenkomt.copykat schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:48:
@Niek db uitgebreidere sets zijn vaak goedkoper omdat er veel "langzaam lopend" spul in terechtkomt. Zoals die klauwhamer of die schroevendraaierset die net niet goed is.
Of een zooitje bitjes die je uiteindelijk zelden of nooit gebruikt.
Als je persee niet iets in compacte grab en go koffer wilt is losse sets van bijv steeksleutels en tangen en inbussleutel, torx enz altijd goedkoper in goede kwaliteit. ( je kan selectiever kopen) Deze wijsheid heb ik hier geleerd en door gereedschap te kopen die naderhand middelmatig is bevonden als je het echt wilt gebruiken...
Mijn eerstvolgende aankoop is een steeksleutel set ( mn huidige grabbelbak is echt meuk van verschillende standing) probleem is : ik gebruik t niet veel maar als ik t gebruik merk ik pas probleem of ruimte in de bek. En dan denk ik hmm ik verdien beter spul..![]()
En dan heb ik t weer weken/maanden niet nodig. En vergeet mn idee.
Wera ratel steek zijn erg mooi maar oef duur.
Ik vind steek en ratelring ook mooi genoeg.
En dan tel ik een setje op en denk hmm later is ook goed.
En zeker met gewone ring-steeksleutels, die gaan een leven lang mee, dus die eenmalige investering is per jaar niet zoveel, uiteindelijk.
Heb ooit voor werk het zustermerk van Gedore , Rahsol gekocht. Heb ze nog steeds. leuke set van 6-22 als ik het mij goed herinner.
Werkte toen veel op jachthavens en als ik er een zou laten vallen dan was het minder pijnlijk in de portemonnee dan een Gedore of Stahlwille, Hazet oid.
Toch even gaan zoeken naar ring steeksleutels met ratel en kwam deze tegen https://www.amazon.nl/Rat...&psc=1&smid=ANLS5O61B474L
Leuk voor erbij, maar niet voor mij.
Werkte toen veel op jachthavens en als ik er een zou laten vallen dan was het minder pijnlijk in de portemonnee dan een Gedore of Stahlwille, Hazet oid.
Toch even gaan zoeken naar ring steeksleutels met ratel en kwam deze tegen https://www.amazon.nl/Rat...&psc=1&smid=ANLS5O61B474L
Leuk voor erbij, maar niet voor mij.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Ik twijfel ook een beetje , dat setje van @Sepp14 is netjes en in koffertje enz.
Maar maatje 6 in ratel? Hmm.
En praktisch gezien is de dikkere kop ook soms een probleem met ruimte om de moer heen.)
Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar steek ring normaal, twijfel tussen vlak lichte hoek en knievorm aan de ring zijde.
En dan die wera ratel steek ring
Wera 05073290001 6000 Joker 4 Set 1, steeksleutelset, metrisch, 4-delig
Maarre, usecase conflict, gebruik ligt lager dan 1x in de maand.
Dus ik neig naar een midrange kwaliteit.
Goede pasvorm ( dus niet alleen hoeken maar ook zijvlakken)
Ergonomische greep. ( niks zo irritant als pijn in je handen door de sleutel vorm.als je kracht zet.)
Hoger dan maatje 22.
In een tas, houder, opberg case.
( zodat t niet los en een kist geflikkert word en een grabbel naar je maat ervaring word.)
(Dat doe ik dan wel met mn huidige set 😉)
En praktisch gezien is de dikkere kop ook soms een probleem met ruimte om de moer heen.)
Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar steek ring normaal, twijfel tussen vlak lichte hoek en knievorm aan de ring zijde.
Ergonomische greep. ( niks zo irritant als pijn in je handen door de sleutel vorm.als je kracht zet.)
Hoger dan maatje 22.
( zodat t niet los en een kist geflikkert word en een grabbel naar je maat ervaring word.)
[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 09-09-2025 12:51 ]
Setje Proxxon 23821? Top midrange voor zachte prijs.copykat schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:49:
Ik twijfel ook een beetje , dat setje van @Sepp14 is netjes en in koffertje enz.
Hoger dan maatje 22.
Voor diepgetrokken ring, zou ik eerder een dop pakken, maar weet niet of je dat hebt liggen thuis. Dus als je doppen hebt thuis, zou ik zeker met lichte hoek pakken.
Weet niet hoe de Proxxon qua ergonomie is, heb ze zelf niet thuis liggen, maar de ring-steeksleutels van Gamma huismerk, Hazet, Gedore, en Stahlwille die ik heb zijn allemaal ongeveer gelijk qua ergonomie, denk ik. Geen van allen last mee gehad, in ieder geval (zolang de randjes een beetje bijgewerkt zijn op de gamma sleutels...)
Gaat helaas maar tot 21, moet je nog losse sleutels of verstelbare moersleutel of sleuteltang halen voor groter, vrees ik.
Die set met 4 sleutels van Wera is aardig, maar wielen van de fiets kun je er niet mee loshalen, bv. M4 of M5 boutjes / moertjes ook niet.
Houdt er ook rekening mee dat je met 1 set sleutels niet klaar bent. Bout en moer hebben gewoonlijk dezelfde sleutelwijdte dus je moet er altijd nog een set bij hebben voor tegenkracht.
Kan je zeggen, dat doe ik met de dopsleutel, maar die moet je dan ook wel kwijt kunnen.
Als ik nu nog zou moeten beginnen met mijn verzameling dan zou ik 2 sets ring-steek sleutels kopen. Zit je ook nooit te etteren met net het verkeerde eind naar voren houden
Kan je zeggen, dat doe ik met de dopsleutel, maar die moet je dan ook wel kwijt kunnen.
Als ik nu nog zou moeten beginnen met mijn verzameling dan zou ik 2 sets ring-steek sleutels kopen. Zit je ook nooit te etteren met net het verkeerde eind naar voren houden
[ Voor 24% gewijzigd door JukeboxBill op 09-09-2025 14:29 ]
Of een setje steeksleutels of (duurder) al dan niet gekropte ringsleutels. Dan heb je met half zoveel sleutels evenveel maten om tegen te houden.
Het voordeel van een steekring is dat -mocht het niet lekker passen- dezelfde maat in een andere vorm aan het andere eind van de sleutel zit. En het nadeel -als je geen dubbele sleutels hebt- is dat de enige andere bek in die maat aan dezelfde sleutel zit...
En zo ben ik geëindigd met een la vol inlays met gekropte ring- en steekring-sleutels met de populairste maten dubbel of doorgezaagd en in elke oldtimer ook nog eens een basissetje voor onderweg. De doppen hebben in de kar een andere la.
Het voordeel van een steekring is dat -mocht het niet lekker passen- dezelfde maat in een andere vorm aan het andere eind van de sleutel zit. En het nadeel -als je geen dubbele sleutels hebt- is dat de enige andere bek in die maat aan dezelfde sleutel zit...
En zo ben ik geëindigd met een la vol inlays met gekropte ring- en steekring-sleutels met de populairste maten dubbel of doorgezaagd en in elke oldtimer ook nog eens een basissetje voor onderweg. De doppen hebben in de kar een andere la.
[ Voor 15% gewijzigd door trabant op 09-09-2025 15:19 ]
Volgens mij is dit niet correct. Waarom niet, er zit altijd spel tussen je dop en de bout/moer. Oké bij het ene merk meer/minder maar er zal altijd spel zijn dus gaat de kracht echt naar de hoek van de draairichting op de kop van de bout/moer. In het verleden heeft Stahlwille er een stuk over geschreven met (zoals dat bij Deutsche gründlichkeit hoort) een mooie tekening en krachtberekening in het geval van de verschillende soorten doppen die men heeft, dus niet alleen 6 en 12 kant met rechte hoeken maar ook die met "ronde" hoeken (Spline drive enz).trabant schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:20:
[...]
.......... maar ze hebben wel alle vier als pluspunt dat de doppen zeskantig zijn. Dan grijpen ze op de vlakken ipv op de hoeken.
Kan helaas het stuk niet meer (snel) vinden.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ik ga er altijd vanuit dat het niet uitmaakt totdat de hoek het begeeft omdat je bout rot is en dan heb je in theorie iets meer kans met een 6 kant. ik denk dat je in de praktijk gewoon de kop af knakt aangezien je bout al rot moet zijn voordat de hoeken het begeven. zelf heb ik ze beide en enorme momenten met 6 en 12 kant gezet een goede bout blijft bij beide echt heel. maar als ik aan de auto bezig was pakte ik eigenlijk altijd wel de 6 kant just in case het uit zou maken. Zelfs 1 keer minder tobben is winst.ollie1965 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:22:
[...]
Volgens mij is dit niet correct. Waarom niet, er zit altijd spel tussen je dop en de bout/moer. Oké bij het ene merk meer/minder maar er zal altijd spel zijn dus gaat de kracht echt naar de hoek van de draairichting op de kop van de bout/moer. In het verleden heeft Stahlwille er een stuk over geschreven met (zoals dat bij Deutsche gründlichkeit hoort) een mooie tekening en krachtberekening in het geval van de verschillende soorten doppen die men heeft, dus niet alleen 6 en 12 kant met rechte hoeken maar ook die met "ronde" hoeken (Spline drive enz).
Niet als de binnenwand van de zeshoek een minieme bolling heeft. En dan is het een kwestie van net genoeg, maar niet teveel speling hebben. Impactdoppen zijn ook vrijwel altijd zeskantig.ollie1965 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:22:
... maar er zal altijd spel zijn dus gaat de kracht echt naar de hoek van de draairichting op de kop van de bout/moer.
Zo heb ik een Trabant-naaftrekker met een bout 36 waar de zeskantige Stahlwille-dop niet op past. De zeskantige Oost-Duitse Smalcalda-dop heeft meer speling en past wel, maar die danst weer om de asmoeren heen.
Uiteindelijk eindigen ze met Pasen allebei op tafel als eierdop.
Die 23821 set van proxxon zijn smakelijk met een €10 bon van Amazon. Verder zijn ze voor incidenteel gebruik prima. Meen dat trabant wel een keer een opmerking maakte over de breedte van de sleutel en dat die Slimline als nadeel heeft dat het zou kunnen vreten op de moer of de kop.
Heb daar nog geen last van gehad maar kan het me voorstellen als iets mega vast zit.
Heb daar nog geen last van gehad maar kan het me voorstellen als iets mega vast zit.
Onlangs moest ik met dochter en paard en trailer op weg en wilde ik even de banden van trailer oppompen,
geen probleem en even langs het benzinestation. Bandenpomp moesten muntjes in en laat ik behalve een winkelwagen muntje die nou net niet hebben. Dochter geen muntjes, vriendin van dochter ook geen muntjes.
Dan maar wachten tot ik de trailer een keer mee naar huis neem en daar de compressor aan het werk zet.
Manege waar trailer staat en huis zijn niet dicht bij elkaar; hoe kan ik dit in het vervolg doen?
- Muntjes in me zak; heb al jaren geen contant geld.
- De 12 volt compressor die ik nog heb is zwaar astmatisch en voordat daar een band mee is opgepompt is de auto accu leeg.
- Voetpomp; heb nog nare herinnering aan zo'n ding wat wegschiet/omvalt.
- Handpomp; me rug is al niet best meer.
- Compressor in de auto meenemen; waar de trailer staat is geen 230V in de buurt.
Ik las een artikel over de Xiaomi electric air compressor 2 waar men zeer enthousiast over was en dat leek me wel wat dus ik zo'n ding aangeschaft. Thuis gelijk geprobeerd en een fietsband is sneller opgepompt dan je het slangetje kan aansluiten.
Banden van de auto opgepompt van 2.2 naar 2.6 bar en doet daar per band zo'n 30 seconden over. Een stuk langer duurde het reservewiel/thuiskomertje maar die moest dan van minder dan 2 bar naar 4.2 bar (goed dat ik nog nooit een lekke band hebt gehad).
Kortom ik ben ook enthousiast; sorry voor het lange verhaal en tenslotte een plaatje bij het praatje.
geen probleem en even langs het benzinestation. Bandenpomp moesten muntjes in en laat ik behalve een winkelwagen muntje die nou net niet hebben. Dochter geen muntjes, vriendin van dochter ook geen muntjes.
Dan maar wachten tot ik de trailer een keer mee naar huis neem en daar de compressor aan het werk zet.
Manege waar trailer staat en huis zijn niet dicht bij elkaar; hoe kan ik dit in het vervolg doen?
- De 12 volt compressor die ik nog heb is zwaar astmatisch en voordat daar een band mee is opgepompt is de auto accu leeg.
- Compressor in de auto meenemen; waar de trailer staat is geen 230V in de buurt.
Ik las een artikel over de Xiaomi electric air compressor 2 waar men zeer enthousiast over was en dat leek me wel wat dus ik zo'n ding aangeschaft. Thuis gelijk geprobeerd en een fietsband is sneller opgepompt dan je het slangetje kan aansluiten.
Banden van de auto opgepompt van 2.2 naar 2.6 bar en doet daar per band zo'n 30 seconden over. Een stuk langer duurde het reservewiel/thuiskomertje maar die moest dan van minder dan 2 bar naar 4.2 bar (goed dat ik nog nooit een lekke band hebt gehad).
Kortom ik ben ook enthousiast; sorry voor het lange verhaal en tenslotte een plaatje bij het praatje.
:strip_exif()/f/image/yAGVlwr4OBIrj7A3zzMSNG5C.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft die manege geen compressor of bandenpomp? Of schrikken de paarden daarvan?
ow wacht...
ow wacht...
Maar met een volle tank moet het bijpompen van twee banden haalbaar zijn. Enfin, je hebt nu al een oplossing.- Compressor in de auto meenemen; waar de trailer staat is geen 230V in de buurt.
[ Voor 59% gewijzigd door trabant op 09-09-2025 19:02 ]
* copykat heeft twee skoda octavia banden pompen op 12V sigarettenaanstekersocket. 1 in de auto en 1 in de schuur/gereedschapgarage.
https://www.bol.com/nl/nl...lity-kit/9300000023499320
offtopic: nu ik zie hoeveel geld ze er voor vragen ben ik blij dat ik ze geregeld heb bij de leasemaatschappij.
https://www.bol.com/nl/nl...lity-kit/9300000023499320
offtopic: nu ik zie hoeveel geld ze er voor vragen ben ik blij dat ik ze geregeld heb bij de leasemaatschappij.
Maatje 36 dop maar, Ollie heeft nog een Beta steeksleutel maat 70 liggen …… ergens. Ja soms heb je vreemde maten en toch een oplossing nodigtrabant schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:26:
[...]
Niet als de binnenwand van de zeshoek een minieme bolling heeft. En dan is het een kwestie van net genoeg, maar niet teveel speling hebben. Impactdoppen zijn ook vrijwel altijd zeskantig.
Zo heb ik een Trabant-naaftrekker met een bout 36 waar de zeskantige Stahlwille-dop niet op past. De zeskantige Oost-Duitse Smalcalda-dop heeft meer speling en past wel, maar die danst weer om de asmoeren heen.
Uiteindelijk eindigen ze met Pasen allebei op tafel als eierdop.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
@DasNieNix je had natuurlijk ook gewoon even ergens een paar euro kunnen wisselen en de muntjes in je auto mikken. Zal vast wel een munt houder in die Volvo van je zitten
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Trailer heeft 4 wielen en een reservewiel; dat redt ik niet met mijn 25 liter compressor.trabant schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:59:
Heeft die manege geen compressor of bandenpomp? Of schrikken de paarden daarvan?
ow wacht...
[...]
Maar met een volle tank moet het bijpompen van twee banden haalbaar zijn. Enfin, je hebt nu al een oplossing.
Heb ik eindelijk een goede reden om wat te kopen kom jij weer met zo'n vrouwen oplossing aanThe Eagle schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:18:
@DasNieNix je had natuurlijk ook gewoon even ergens een paar euro kunnen wisselen en de muntjes in je auto mikken. Zal vast wel een munt houder in die Volvo van je zitten
Ja ik heb pas ook zo een ding gekocht van Makita, super handig! Kruiwagenbandje, fietsbandje, auto, etc. ipv eerst 80l compressor op druk brengen en een enorme slang uitrollen etc.DasNieNix schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:49:
Onlangs moest ik met dochter en paard en trailer op weg en wilde ik even de banden van trailer oppompen,
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat zou een mooie onderbouwing zijn van waarom hun lange doppen eigenlijk alleen maar 12-kant zijn, buiten een paar uitzonderingen. Ik heb zelf ook wel opgemerkt dat bij het losdraaien van de wielbouten een 12-kant of 6-kant dop hetzelfde aangrijpvlak laat zien op de bout. Als de bout eenmaal zou gaan vervormen, zou je verwachten dat je met een 6-kant dop meer kracht op de bout kunt blijven uitoefenen zonder de boel helemaal dol te draaien, maar net zo goed kans dat je dan de kop eraf draait.ollie1965 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:22:
Volgens mij is dit niet correct. Waarom niet, er zit altijd spel tussen je dop en de bout/moer. Oké bij het ene merk meer/minder maar er zal altijd spel zijn dus gaat de kracht echt naar de hoek van de draairichting op de kop van de bout/moer. In het verleden heeft Stahlwille er een stuk over geschreven met (zoals dat bij Deutsche gründlichkeit hoort) een mooie tekening en krachtberekening in het geval van de verschillende soorten doppen die men heeft, dus niet alleen 6 en 12 kant met rechte hoeken maar ook die met "ronde" hoeken (Spline drive enz).
Welke tools heeft teacher nu weer gekocht:
djr183 recipro

Compacte recipro voor kortzagen van pallets, of dikke takken.
dur192 grastrimmer

De gemeente bezuinigd hier op groenonderhoud dus overal onkruid langs het huis... zoomzoom alles weg.
Dub186 blazertje

Want al die onkruidjes moet ook weggeblazen kunnen worden natuurlijk.
Echt, wat een fijn platform is lxt. Echt elk denkbaar apparaat is er in 18v.
djr183 recipro

dur192 grastrimmer

De gemeente bezuinigd hier op groenonderhoud dus overal onkruid langs het huis... zoomzoom alles weg.
Dub186 blazertje

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 09-09-2025 22:36 ]
Wise enough to play the fool
Als je met die dur192 wat meters gemaakt hebt ben ik wel benieuwd hoe hij bevalt. Ik betwijfel vooral of hij sterk genoeg is voor hoger gras/onkruid, of dat ik beter voor de 2x18V kan gaan. Is alleen nogal een sprong in prijs, dus weet nog niet of ik dat de centen waard vind...teacher schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:32:
djr183 recipro
[Afbeelding]
dur192 grastrimmer
[Afbeelding]
Dub186 blazertje
[Afbeelding]
Ik heb die recipro ookteacher schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:32:
djr183 recipro
[Afbeelding]
als je echt sloopwerk gaat doen dan merk je wel dat die wat tekort schiet in vergelijk met grotere recipro's heb ik gemerkt.
Uiteindelijk wel voor deze de keuze gemaakt want het is een handzaam dingetje en werkt ook prima in de tuin voor wat snoeiwerk zoals je zegt. Een grote recipro is voor mijn vrouw te zwaar in en om huis.
Dus als je wel verwacht nog zwaardere klussen te moeten gaan uitvoeren dan weet je alvast wat je volgende aankoop zal zijn
Mwa, ik heb deze (of zijn voorganger) al een jaar of 7 denk ik. Als hij tekort schiet, is het meestal omdat de zaag bot is, dat is snel verholpenFraggert schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:12:
als je echt sloopwerk gaat doen dan merk je wel dat die wat tekort schiet in vergelijk met grotere recipro's heb ik gemerkt.
Uiteindelijk wel voor deze de keuze gemaakt want het is een handzaam dingetje en werkt ook prima in de tuin voor wat snoeiwerk zoals je zegt. Een grote recipro is voor mijn vrouw te zwaar in en om huis.
Dus als je wel verwacht nog zwaardere klussen te moeten gaan uitvoeren dan weet je alvast wat je volgende aankoop zal zijn
Ik heb hem ook maar voor hoog dicht gras zou ik hem niet aanbevelen. Als gazon trimmer prima maar ik heb wat plekken waar het hoger is in de wadi en daar heeft hij moeite mee. Kan ook user error zijn echter, ik heb hem nog niet zo lang.dunedanh schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:27:
[...]
Als je met die dur192 wat meters gemaakt hebt ben ik wel benieuwd hoe hij bevalt. Ik betwijfel vooral of hij sterk genoeg is voor hoger gras/onkruid, of dat ik beter voor de 2x18V kan gaan. Is alleen nogal een sprong in prijs, dus weet nog niet of ik dat de centen waard vind...
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Dat kan wel kloppen, Makita maakt duidelijk onderscheid tussen bosmaaiers en trimmers. Trimmers is voor ene stukje onkruid langs de rand van je gazon en bosmaaiers zijn voor het grove werk, dik hoog gras, bermen, onkruidvelden en beginnend bomen en struiken enzo. Dus ook 2x18V of nog zwaarder.Dr. Strangelove schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:25:
[...]
Ik heb hem ook maar voor hoog dicht gras zou ik hem niet aanbevelen. Als gazon trimmer prima maar ik heb wat plekken waar het hoger is in de wadi en daar heeft hij moeite mee. Kan ook user error zijn echter, ik heb hem nog niet zo lang.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Voor hoog gras en onkruid gebruik je een bosmaaier. Een trimmer is voor het bijhouden van de randjes van een onderhouden gazon. (En daarvoor gebruik ik 'm ook nog steeds; een flinke bosmaaier is daarvoor juist weer erg lomp. - Geen van beide apparaten van Makita.)dunedanh schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:27:
Als je met die dur192 wat meters gemaakt hebt ben ik wel benieuwd hoe hij bevalt. Ik betwijfel vooral of hij sterk genoeg is voor hoger gras/onkruid, of dat ik beter voor de 2x18V kan gaan. Is alleen nogal een sprong in prijs, dus weet nog niet of ik dat de centen waard vind...
Ben zelf aan het kijken voor deze stofzuiger. Lijkt me een mooi betaalbaar festool alternatief voor een klus amateur. 3,5m nylon slang en afstandsbediening vooral als grootste voordeel. Zeker handig met accu invalzaag.AquaPlanning schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:19:
[Video]
maar dit soort berichten houden me dan toch wel een beetje tegen om toch behoorlijk wat geld uit te geven voor misschien een inferieur product

Ik snap je terechte opmerking, ik heb het dan ook wel over wat dikkere stalen profielen/kokers tbv lassen etc. Ik heb ooit met deze en een simpelere groene Bosch een stalen en alu brandweeropbouw van een oude vrachtwagen gesloopt….had niks te maken met botte zaagjes.Slonzo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:57:
[...]
Mwa, ik heb deze (of zijn voorganger) al een jaar of 7 denk ik. Als hij tekort schiet, is het meestal omdat de zaag bot is, dat is snel verholpenMaar goed, ik doe er ook geen al te gekke dingen mee. Het systeem met de 2 trekkers (waarbij je 'm dus korter bij de kop vast kan houden) is geweldig, al veel dankbaar gebruik van gemaakt.
De kleine accu recipro maakt nu eenmaal een kortere slag dan veel van zijn 220V broers.
Die dur192 is inderdaad een trimmertje. Ik gebruik hem voor onkruid langs mn huis en garage en parkeerplaats. Dikkere takjes heeft hij duidelijk moeite mee, maar lukt met wat geduld. Het is geen bosmaaier en er kunnen ook geen messen oid op, maar gewoon 2mm maaidraad.
Die recipro heb ik ook gekocht als licht model, voor het zware grovere werk is het niet echt een geschikt apparaat, maar ik sloop geen keukens of kozijnen als beroep. Iets snel kortzagen, wat dikkere takken in de tuin, echt geen enkel probleem. Dikkere balken lukt ook, maar kost wat meer tijd en de machine trilt iets meer dan een zware jongen.
Die recipro heb ik ook gekocht als licht model, voor het zware grovere werk is het niet echt een geschikt apparaat, maar ik sloop geen keukens of kozijnen als beroep. Iets snel kortzagen, wat dikkere takken in de tuin, echt geen enkel probleem. Dikkere balken lukt ook, maar kost wat meer tijd en de machine trilt iets meer dan een zware jongen.
Wise enough to play the fool
Nog even los van de kracht, als je brandnetels of andere, dikkere planten wilt gaan maaien, neem iets waar ook messen op kunnen. Met niet eens al te dikke brandnetels ga je echt razend snel door een spoeltje draad heen, tenzij je toevallig iets hebt waar > 3mm draad in past, maar dat is onwaarschijnlijk voor een trimmer. Mijne kan 2.4mm draad maximaal hebben, en krijgt hem ook wel door de brandnetels en dikker heen (is met stekker), maar die draad vliegt er doorheen.dunedanh schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:27:
Als je bij brandnetels alleen het bovengrondse verwijdert, maar de wortelstok laat zitten is het vechten tegen de bierkaai.
En denken we met al dat mechanische geweld ook even aan de egels? Die zijn nu jonkies aan het zogen en moeten op krachten komen voor de winterslaap.
En denken we met al dat mechanische geweld ook even aan de egels? Die zijn nu jonkies aan het zogen en moeten op krachten komen voor de winterslaap.
[ Voor 38% gewijzigd door trabant op 10-09-2025 14:41 ]
Ik moet mn hondenhok( sinds onze vleesetende cavia een kat tegenkwam in zn hok is ie met geen stok in dat hok te krijgen) Toen werd t nacht hok van onze kat. ( die is overleden en onze nieuwe vind de overkappingen met hun buitenbanken in de buurt véél aangenamer dan t kattehok Dus ik denk dat ik hem ga inzetten als egel hok....
Sir, this is a Wendy'scopykat schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:30:
Ik moet mn hondenhok( sinds onze vleesetende cavia een kat tegenkwam in zn hok is ie met geen stok in dat hok te krijgen) Toen werd t nacht hok van onze kat. ( die is overleden en onze nieuwe vind de overkappingen met hun buitenbanken in de buurt véél aangenamer dan t kattehok Dus ik denk dat ik hem ga inzetten als egel hok....
(...)
Daarom toch juist terwijl ze nog wakker zijn? Een egel vind het bijzonder vervelend uit winterslaap gewekt te worden. Ik heb begrepen dat als 't twee maal in één winter gebeurd, ze dat doorgaans niet overleven. (En misschien wordt hij zelfs niet tijdig wakker bij zo'n actie, nog naarder?) Maar zo in deze periode zie je er wellicht 'ns ruim van je weg eentje je werkgebied uit lopen en dat was het dan wel weertrabant schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:37:
[Nou ja.. ik heb er een keertje één uit een hek moeten knippen. Die was kennelijk van ons geschrokken, zonder motorgereedschappen trouwens, en probeerde een onhandige exit. No worries, ik heb het knippen alléén in het hekwerk gedaan.]
En wat die messen voor bosmaaiers betreft: dat zal vooral over kunststof messen gaan. Dat werkt prima op gras en brandnetel. Stalen messen zijn voor het zwaardere werk en de zwaardere bosmaaiers. Waar ze een optie zijn, oftewel als je echt op zachte ondergrond werkt (dus geen onkruid tussen de tegels weg maaien), zijn zulke kunststof messen ook milieuvriendelijker dan draad verslijten.
't Is niet alleen de winterslaap: https://www.bnnvara.nl/vr...-door-een-robotgrasmaaier
De (robot) grasmaaier (met of zonder deugdelijke egeldetectie) alleen bij daglicht gebruiken zou al een boel schelen.
Eigenlijk moet je elke hoop bladeren vooraf op die beesten inspecteren.
De (robot) grasmaaier (met of zonder deugdelijke egeldetectie) alleen bij daglicht gebruiken zou al een boel schelen.
[ Voor 12% gewijzigd door trabant op 10-09-2025 18:20 ]
Voor wat? Hoe?trabant schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:16:
Een robotmaaier maait geen blad. En inspecteren voor je ze verstoort klinkt als verstoren om te voorkomen dat je ze verstoort. Ben je helemaal kwijt, helaas...
(Geniet wel volop van de egels in de tuin. Zeker een van de leuke kanten van blad (waar dat prima kan) laten liggen en ook niet verstoren tijdens hun winterslaap. Kan nog wel tips gebruiken hoe ze ervan te overtuigen dat er niets lekkerder is dan een naaktslak
Ah dus ik moet nog even een drivethroughpadje in de tuin aanleggen?
Overigens ik had een keertje hitsige egels in de tuin.
( hoe post ik een videootje?)
[ Voor 48% gewijzigd door copykat op 10-09-2025 21:54 ]
Je kunt ze beter verstoren dan ongezien verwonden. De opvang zit al zo vol. Het zijn aandoenlijke, maar erg luddiete wezens die weinig snappen van de moderne tijd. Het concept auto snappen ze bijv. ook niet.Gwaihir schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:46:
[...]
Voor wat? Hoe?
Een robotmaaier maait geen blad. En inspecteren voor je ze verstoort klinkt als verstoren om te voorkomen dat je ze verstoort. Ben je helemaal kwijt, helaas...
Eens, maartrabant schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:21:
Je kunt ze beter verstoren dan ongezien verwonden.
ik wordt nu wel steeds nieuwsgieriger hoe jij blad te lijf gaat!trabant schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:21:
Met een heksenbezem* veeg ik de bladeren van het pad af. Klaar.
Ik heb zelfs eens van de overbuur een paar zakken bladeren gekregen om onder de laurierkers te leggen. En zie: het is nu een egelwalhalla. Vannacht had ik er twee tegelijk op de wildcam. Die deden van alles. Vechten om het voederhuis; een (onsmakelijke) naaktslak uitkotsen...
.
Ik heb zelfs eens van de overbuur een paar zakken bladeren gekregen om onder de laurierkers te leggen. En zie: het is nu een egelwalhalla. Vannacht had ik er twee tegelijk op de wildcam. Die deden van alles. Vechten om het voederhuis; een (onsmakelijke) naaktslak uitkotsen...
.
offtopic:
*ik had die heksenbezem eens naast de voordeur laten staan. Er klopte iemand aan, die moest de vrouw hebben. Met een scheve blik naar die bezem zei ik: "O, die moet thuis zijn."
Een mengeling van vrees en verbazing verscheen in dat gezicht...
*ik had die heksenbezem eens naast de voordeur laten staan. Er klopte iemand aan, die moest de vrouw hebben. Met een scheve blik naar die bezem zei ik: "O, die moet thuis zijn."
Een mengeling van vrees en verbazing verscheen in dat gezicht...
Ik gok er op dit moment op dat het een matig gefilterde toerenregeling is. Awoodentree postte onlangs dat de stofzuiger er op het ene adres wel en op een ander adres geen last van had.dikkiedik schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:45:
[...]
Ben zelf aan het kijken voor deze stofzuiger. Lijkt me een mooi betaalbaar festool alternatief voor een klus amateur. 3,5m nylon slang en afstandsbediening vooral als grootste voordeel. Zeker handig met accu invalzaag.
maar dit soort berichten houden me dan toch wel een beetje tegen om toch behoorlijk wat geld uit te geven voor misschien een inferieur product
Verder is het een prima ding, hoewel ik nog wat twijfel aan de automatische filterreiniging. Die lijkt weinig te doen. Ik ga maar eens wat klusjes uitvoeren, en dan eens kijken wat hij doet.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
hij is nu te koop voor 199 euro. ik ga 'm denk ik bestellen, voor dit geld is het een veelzijdige machine. Vooral afstandsbediening en 3,5m nylon slang trekken me aan t.o.v. mijn huidige karcher WD5.AquaPlanning schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:31:
[...]
Ik gok er op dit moment op dat het een matig gefilterde toerenregeling is. Awoodentree postte onlangs dat de stofzuiger er op het ene adres wel en op een ander adres geen last van had.
Verder is het een prima ding, hoewel ik nog wat twijfel aan de automatische filterreiniging. Die lijkt weinig te doen. Ik ga maar eens wat klusjes uitvoeren, en dan eens kijken wat hij doet.
en als het adres afhankelijk is, dan gaat het om de stroom kwaliteit?
[ Voor 4% gewijzigd door dikkiedik op 12-09-2025 11:29 ]
Parkside is geen Festool alternatief maar een budget optie met prima(?) garantie en nul service...dikkiedik schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:45:
[...]
Ben zelf aan het kijken voor deze stofzuiger. Lijkt me een mooi betaalbaar festool alternatief voor een klus amateur. 3,5m nylon slang en afstandsbediening vooral als grootste voordeel. Zeker handig met accu invalzaag.
ik vermoed dat hij airflow meet en aan de hand daarvan de motor harder of zachter laat draaien.dikkiedik schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:51:
[...]
hij is nu te koop voor 199 euro. ik ga 'm denk ik bestellen, voor dit geld is het een veelzijdige machine. Vooral afstandsbediening en 3,5m nylon slang trekken me aan t.o.v. mijn huidige karcher WD5.
en als het adres afhankelijk is, dan gaat het om de stroom kwaliteit?
als een filter langzaam verstopt zal de motor harder en harder moeten werken om de zelfde airflow(zuigkracht) te genereren. tot het moment dat hij een bepaalde waarde haalt en de filter reiniging( trillen en valse lucht of zoiets) inschakelt en dan weer op pakken op een lagere zuigkracht.
niks met slechte stroom te maken maar vermoedelijk alles met een slecht functionerende airflowmeter.
(slecht contact?)
Lidl klanten service is een garantie afhandelings contact en hebben geen tot weinig technische kennis over de parkside tools.Bobmeister schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:09:
[...]
Parkside is geen Festool alternatief maar een budget optie met prima(?) garantie en nul service...
parkside zelf , geen idee of er überhaupt iets zit tussen de producent en de lidl's webshop.
Mooi dat er voor goed handgereedschap, zoals bijvoorbeeld deze Knipex sleuteltang ook gewoon onderdelen te krijgen zijn. Na een paar keer te lomp vast/losdraaien van grote moeren met de 180mm schoot ie telkens los. Voor een euro of 5 een reparatiekitje besteld en daarmee het vernachelde aluminium deeltje (de oplettende kijker ziet de verbogen tanden) vervangen
.
:strip_exif()/f/image/w5wT8XAnT13dYEECpf9U3sTy.jpg?f=fotoalbum_large)
Idd bijna alleen maar lovende reviews, de punten die ze aanmerken zijn allemaal nog te corrigeren (losse miter gage aanslag, beter zaagblad, zero clearance insert). Ik zou eigenlijk niet weten waarom je de zeer populaire DeWalt 7942 zou nemen tov deze Evolution (op basis van reviews dan).Aesculapius schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:34:
Ik zit ook te oriënteren op een zaagtafel. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met Evolution R255TBL+, van Britse makelij; zie daar op youtube een aantal enthousiaste reacties over, zelfs i.v.g.m. de populaire DeWalt. Lijkt een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben, maar buiten youtube om zie ik maar weinig referentie of reviews dus misschien is dat een risico?
Niet met deze specifieke zaag.....maar ik heb van Evolution de kleine metaalafkortzaagAesculapius schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:34:
Een maat van me heeft een grotere afkortzaag staan, met zo'n multifunctioneel blad voor zowel staal als hout etc. Hele veranda en motorstalling mee gebouwd.
ik snap de opmerking van @Wimploo maar ik heb zelf de 7492 en met bovengenoemde zagen in het achterhoofd verwacht ik eerlijk gezegd dat de afwerking en bouwkwaliteit bij Evolution in zijn geheel wel een stukje lager ligt dan bij DeWalt.......let wel : IMHO.
Ja dat kan bijna niet anders, het prijsverschil moet ergens van komen. Maar had gehoopt dat de grote Tweakers userbase wel iemand met ervaring onder zich had. Als het bijv. aan precisie niet inlevert, is de afwerking verder misschien wel te verteren. Plus er zit dan meteen soft-start op :-)
Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker
In mijn ervaring zit het (prijs-)verschil toch ook vaak in duurzaamheid van het gereedschap. Hoe lang gaat het mee voordat er iets kapot gaat waat dan wel/geen onderdelen meer voor te krijgen zijn? Mijn Makita bouwlamp is laatst voor de zoveelste keer van 2m hoogte naar beneden gevallen, en zowel lamp als accu overleeft dat zonder problemen. Dat verschil in degelijkheid zie je niet altijd aan de buitenkant.
Ik kan uit ervaring vertellen dat je ook gewoon met een XC90 over die lamp kan rijdenMJV schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:52:
In mijn ervaring zit het (prijs-)verschil toch ook vaak in duurzaamheid van het gereedschap. Hoe lang gaat het mee voordat er iets kapot gaat waat dan wel/geen onderdelen meer voor te krijgen zijn? Mijn Makita bouwlamp is laatst voor de zoveelste keer van 2m hoogte naar beneden gevallen, en zowel lamp als accu overleeft dat zonder problemen. Dat verschil in degelijkheid zie je niet altijd aan de buitenkant.
K to the KillaZ
Naar mijn idee zit het prijsverschil niet alleen in een langere levensduur, maar ook in een betere afwerking en materialen, en vooral ook een goed doordacht ontwerp.
Om maar eens een voorbeeld te noemen: een paar dagen geleden mijn Metabo KGS254 opnieuw afgesteld omdat de zijdelingse kanteling wat vreemd aanvoelde, alsof er zaagsel tussen de aanslag zat.
Dus de stelbout er helemaal uitgedraaid en zag direct de oorzaak. Er zit een gewone gewalste bout in met nog de bramen aan het uiteinde. Dat veroorzaakt die vage aanslag en ook dat je hem nooit zuiver kan afstellen, want een kwart slag verder zit de aanslag tegen een andere punt van de braam.
Bout voorlopig maar even vlakgeslepen en een vellingkantje er aan.
Echte stelbouten zijn van gehard staal met een verjongde punt er aan gedraaid. Maar die kosten een stuk duurder dan een gewone bout.
En dan is Metabo niet eens zo'n "pannekoeken" merk, want met de handschaafmachine en vandiktebank ben ik dik tevreden.
Om maar eens een voorbeeld te noemen: een paar dagen geleden mijn Metabo KGS254 opnieuw afgesteld omdat de zijdelingse kanteling wat vreemd aanvoelde, alsof er zaagsel tussen de aanslag zat.
Dus de stelbout er helemaal uitgedraaid en zag direct de oorzaak. Er zit een gewone gewalste bout in met nog de bramen aan het uiteinde. Dat veroorzaakt die vage aanslag en ook dat je hem nooit zuiver kan afstellen, want een kwart slag verder zit de aanslag tegen een andere punt van de braam.
Bout voorlopig maar even vlakgeslepen en een vellingkantje er aan.
Echte stelbouten zijn van gehard staal met een verjongde punt er aan gedraaid. Maar die kosten een stuk duurder dan een gewone bout.
En dan is Metabo niet eens zo'n "pannekoeken" merk, want met de handschaafmachine en vandiktebank ben ik dik tevreden.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).