• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:08
mission schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:38:
Bedankt allen!

Als je in plaats van de Hornbach bij Toolmax kijkt (bijvoorbeeld, geen aandelen 😅) dan zie ik ineens enorm veel meer opties aan Makita.

En vooral de accu's en lader zijn even een gemene hap, eigenlijk vallen alle losse machines nog best mee. Zo rond de 130 euro heb je een Makita met rond de 50nm koppel. Beetje zoeken zijn er idd ook gratis accu aanbiedingen.

En die Worx/prakside/groen/etc setjes zijn leuk, maar los kosten alle individuele items eigenlijk niet noemenswaardig minder dan een Makita of of Bosch blauw. Een korting die vast ergens wegkomt natuurlijk.

Ik heb nu een Bosch blauw 12V 30nm boormachine en die is verrassend sterk, maar trekt zn accu's ook zo leeg. En komt zo nu en dan toch te kort in kracht.

Dus of die 12V lijn uitbreiden de moeite is, denk dat kracht een dingetje blijft. Bosch heeft grotere 12V accu's maar om nou een boterkuip onder je compacte machine te hangen is ook net niks. Dan kan ik beter meteen overstappen naar 18+ volt met meer capaciteit
Voor je accus: Makita heeft nu de accu actie. Je krijgt bij een flink aantal producten 30 spaarpunten die je kan inwisselen voor een 5Ah accu. Als je voor alles in je lijste je versie kiest met de accu actiepunten, heb je ineens 6-7 accus ;)

6.8 kWp op zuid en west

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:58

MJV

Toevallig laatst gezien, toch zeker geen onaardige film. Herkenbare frustratie van het kwijt zijn van een bepaald stuk gereedschap ;).

En die Estwing die hij kwijt is is meteen een aanrader.

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-01 08:49
Met een hamer aan de slag op een naturistencamping dan moet je toch wel serieus goed kijken dat je niet misslaat 🙈

Ontopic; ik bedoelde inderdaad boorhamer, geen klopboor. Of naja ik bedoelde een boor die klopt maar ik ben me bewust van het verschil. Beetje als een verkeerslicht een stoplicht noemen. Je bedoeld t zelfde maar technisch gezien scheelt het 2 lampen

Ik ben nog druk doende met lezen in de zoekresultaten voor "boorhamer" en dat zijn er nogal wat

[ Voor 60% gewijzigd door mission op 03-01-2026 21:24 ]

• MJV

MJV

mission schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:20:
Met een hamer aan de slag op een naturistencamping dan moet je toch wel serieus goed kijken dat je niet misslaat 🙈

Ontopic; ik bedoelde inderdaad boorhamer, geen klopboor. Of naja ik bedoelde een boor die klopt maar ik ben me bewust van het verschil. Beetje als een verkeerslicht een stoplicht noemen. Je bedoeld t zelfde maar technisch gezien scheelt het 2 lampen

Ik ben nog druk doende met lezen in de zoekresultaten voor "boorhamer" en dat zijn er nogal wat
Volgens mij bedoeld @Gwaihir dit opzetstuk voor de 12v flexiclick: https://www.amazon.nl/Bos...884831&psc=1&gad_source=1

Daarmee kun je hem dus als boorhamer gebruiken.

• mission
MJV schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:49:
[...]

Volgens mij bedoeld @Gwaihir dit opzetstuk voor de 12v flexiclick: https://www.amazon.nl/Bos...884831&psc=1&gad_source=1

Daarmee kun je hem dus als boorhamer gebruiken.
Dat denk ik ook, thanks!

Nou mijn wenslijstje is compleet, alleen nog een suikeroompje om al dat moois uit dit topic te doneren want hoe meer ik lees hoeveel meer ik wil 8)

Die flexiboorhamer is sterker dan de groene Uneo dus dat zit sowieso goed.

Achteraf is een koe in de kont kijken zoals we hier zeggen, maar verdorie had ik destijds nou maar de Flexiclick gekocht....

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mission schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:24:
[...]

Thanks! Ja handgereedschap gaat ook een wereld open zodra je fatsoenlijk spul hebt.
Lastiger is daar alleen wel het stukje gevoel. Het verschil tussen een Hornbach en een Knipex kniptang is dag en nacht, maar tussen mijn Action schroevendraaiers (Zijn 2 mega fijne setjes alleen inmiddels alweer een poos uit de verkoop) en een dure set merk ik 0,0 verschil. Heb enkel voor het elektrische gereedschap wel A merk bitjes en boortjes waar ik wel echt verschil merk.
Probeer voor de gein eens PB-swiss voor je bitjes en je schroevendraaiers. Ik weet niet wat je als A-merk ziet, maar de bitjes van de meeste boormachineboeren vind ik niet heel veel soeps.

Ik had toevallig van de week de schroevendraaier van het merk bahco weer eens vast, die ik kocht toen ik voor het eerst PC's assembleerde als 16-jarige voor geld. Ik zou echt voor geen goud terugwilen naar dat ding. Ook Wera's zijn echt een slag beter.
offtopic:
Handgereedschap is ook zo'n mooi konijnenhol waar je in kunt duiken. Kijk eens naar Bridge City, Veritas of Lie Nielsen voor houtbewerkspullen, PB Swiss voor schroevendraaiers/imbussleutels/torx-sleutels en bijvoorbeeld Stahlwille of Snap-on voor doppen en steeksleutels. Het fijne is wel dat je echt voor eeuwig hebt als je ze niet verkracht, itt accu's.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:38
De gele Wera schroevendraaiers hebben een stalen doorslag tot aan de bovenkant van het handvat, dat vindt ik persoonlijk ook geweldig.

Daarentegen kan ik maar weinig verschil ontdekken in steeksleutels tussen budget en A-merk.
Maar dat zal ook van gebruik afhangen. Als je het dagelijks vasthebt komt het verschil vast naar voren

[ Voor 42% gewijzigd door barry86 op 04-01-2026 07:30 ]

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
barry86 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 07:29:
De gele Wera schroevendraaiers hebben een stalen doorslag tot aan de bovenkant van het handvat, dat vindt ik persoonlijk ook geweldig.

Daarentegen kan ik maar weinig verschil ontdekken in steeksleutels tussen budget en A-merk.
Maar dat zal ook van gebruik afhangen. Als je het dagelijks vasthebt komt het verschil vast naar voren
Daar is zeker een groot verschil:
- budget heeft een minder goede pasvorm: bout/moer eerder stuk
- budget is minder sterk: pasvorm verandert al bij een beetje kracht zetten, gevolg: zie boven
Ik zou echt budget alleen aanraden als je niets hoeft te doen dat ook maar een beetje vast kan zitten, en het niet erg vind als je een bout/moer sloopt als die per ongeluk iets vaster zit.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gdzr schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:29:
Voor je accus: Makita heeft nu de accu actie. Je krijgt bij een flink aantal producten 30 spaarpunten die je kan inwisselen voor een 5Ah accu.
@mission je moet wel opletten.
Niet elke winkel doet mee met de actie.

Zo heb ik machines gekocht bij niet deelenemende winkels, maar was ik wel goedkoper uit.
Bekijk goed wat je nodig hebt.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:17
@barry86 Het is naast pasvorm en materiaalkwaliteit ook de afwerking en hoe ze in de hand liggen.Vier en een half jaar geleden is er in het autogereedschapsdraadje al eens een test uit 2007 besproken, die steekringsleutels SW13 op de proefbank legde:
https://www.wiesemann.eu//_UPLOAD/files/Oldtimermarkt.pdf

KPN is een drieletterwoord

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@MJV linkt inderdaad naar het product wat ik bedoelde.

Ik weet dat deze in het afgelopen half jaar 3+ keer in dit topic is langsgekomen met 3+ verschillende mensen die hun goede ervaringen en enthousiasme deelden. (Daaronder ik zelf.) Dat wilde ik met je delen.

Maar nu ik daadwerkelijk ook even de zoekfunctie erop zet, weet ik het ook niet makkelijk naar boven te krijgen. Sorry!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn karcher hogedrukreiniger is kapot. Wil graag eentje die duurzamer is, en makkelijker in gebruik (eenvoudigere opbergbare slang). Gisteren even bij de Bauhaus geweest om de Nilfisk Core150 te kijken, mooi licht ding, makkelijke slang, lijkt wel kwetsbaar. Daarnaast stond ook de Excellent 160, die is iets groter, klein beetje groter, maar bijna 2x(!) zo zwaar. De Excellent 170 stond er ook, die heeft vooral een hele robuust uitziende slang. Ik kan online niet echt goede vergelijkingen vinden tussen de modellen. Hier nog adviezen? Budget rond de 300-350 euro inclusief de opzetstukken.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zoek ook ff op “hamerboor” als je toch bezig bent :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:32
Okasha schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:51:
Mijn karcher hogedrukreiniger is kapot. Wil graag eentje die duurzamer is, en makkelijker in gebruik (eenvoudigere opbergbare slang). Gisteren even bij de Bauhaus geweest om de Nilfisk Core150 te kijken, mooi licht ding, makkelijke slang, lijkt wel kwetsbaar. Daarnaast stond ook de Excellent 160, die is iets groter, klein beetje groter, maar bijna 2x(!) zo zwaar. De Excellent 170 stond er ook, die heeft vooral een hele robuust uitziende slang. Ik kan online niet echt goede vergelijkingen vinden tussen de modellen. Hier nog adviezen? Budget rond de 300-350 euro inclusief de opzetstukken.
Is dit iets; https://www.hornbach.nl/p...ntrol-flex-home/12296156/
met deze heb ik ervaring, (bij mijn broer)goede machine, watergekoelde motor, pomp van aluminium.
De meeste hd reinigers sneuvelen doordat ze draaien zonder watertoevoer, vooral de lichtere eenvoudigere machines zijn snel einde carriere.
Of door verontreinigingen die in de water toevoerslang zitten, zo in de pomp komen.
Zelf gebruik een Kärcher HDS 895M

• copykat
  • Laatst online: 00:26

copykat

Good copy isn't bad

Zo bijna klaar met zo'n klusje dat in de bak "alsiktijdenzinheb" ligt.
De cycloneton anti implode features monteren.
2 fornstersboren gebruikt 24 en 30.
Kolomstelling om 30mm over 24mm te boren.
Vond een klemring van een verloren wieldop wat goed staal is om aan de binnenzijde te klemmen maar net te groot dus knippen en vast zetten met slangen klem bij gebrek aan iets netters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60edrS0ONzV4xFDm4lxO9Cz4-ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00rKGAdEAx5iSzXhv8KPpKg7.jpg?f=fotoalbum_large
Ductape is "tijdelijk", als t goed werkt pak ik zwarte hightac om de draad te fixeren.
Plaatje dustcommander:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DT6ss6tLF30xyoq-jlPYFYACKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmKjh33JmrJNZ9byU7qHODbM.jpg?f=fotoalbum_large
Paar "ontwerpfouten" aangepast.
1) stelpunt omgedraaid want kans op blijven haken en verbuigen/slopen boven op je ton is groter dan vervuiling die je veer blokkeert .
2) extra ring om de kracht verdeling te vergroten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fTmgnVR2qoe-SOGlrVFkI-8lQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAPNooGROjMcN5CXyodaS5xt.jpg?f=fotoalbum_large
Paste er net tussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMgnlF7akCKR7W5w7XnNaq2GUiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojdKICU18YfGM0bALP5ZBpiE.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen nog een cratle maken.
4 wieltjes en een kuip achtige vorm waar de ton in zakt. Dat komt vd zomer wel als hobby klusje. ( zit nog te bedenken of ik zo'n 2de trap cyclone koop voor extra fijn stof ivm gipsplaten zagen op zolder en betonvloer schuren.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34KfzhIB9JRkV5CylRxTiU8yGa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1vDHK4pt9lpud1IlHA3Kepb.jpg?f=fotoalbum_large
Is de kosten niet.
Maar t bepaald wel de vorm vd cratle.
Afijn leuke van projecten die niet "af" zijn is je kan je product verbeteren alongtheway. 8)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Okasha
  • Niet online
Linux gebruiker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Is dit iets; https://www.hornbach.nl/p...ntrol-flex-home/12296156/
met deze heb ik ervaring, (bij mijn broer)goede machine, watergekoelde motor, pomp van aluminium.
De meeste hd reinigers sneuvelen doordat ze draaien zonder watertoevoer, vooral de lichtere eenvoudigere machines zijn snel einde carriere.
Of door verontreinigingen die in de water toevoerslang zitten, zo in de pomp komen.
Zelf gebruik een Kärcher HDS 895M
Vind de behuizing van dit apparaat erg kwetsbaar (veel plastic, rare kwetsbare vorm) en vergeleken met de Scandinavische variant mist dan het handige oprolsysteem.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:38
Ik heb al +5jaar de Parkside Hochdruckreiniger PHD 170 B2
Doe het nog steeds goed. praktisch, krachtig en goedkoop

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:32
[b][...]

Vind de behuizing van dit apparaat erg kwetsbaar (veel plastic, rare kwetsbare vorm) en vergeleken met de Scandinavische variant mist dan het handige oprolsysteem.
Die zijn er ook met het handige oprolssysteem, kwetsbaar vindt ik nogal mee vallen, die bij mijn broer heeft al wat mee gemaakt tijdens gebruik, (personeel) wat hij zonder kleerscheuren heeft doorstaan.

• trabant
barry86 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:05:
[...]

Ik heb al +5jaar de Parkside Hochdruckreiniger PHD 170 B2
Doe het nog steeds goed. praktisch, krachtig en goedkoop
Dan win ik met zo'n ± 25 jaar oude Top Craft zoals deze
Afbeeldingslocatie: https://images.marktplaats.com/api/v1/listing-mp-p/images/a3/a3de244e-2725-4066-b972-383d9bd24e20?rule=ecg_mp_eps$_86
Maar als ik die twee uur per jaar gebruik, dan is het veel.

[ Voor 6% gewijzigd door trabant op 04-01-2026 13:38 ]

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:53
Mijn Karcher (k3?) doet het nog, maar ik zoek eigenlijk een excuus om deze weg te doen. Wat een gehannes altijd met die korte stugge slang. De volgende wordt sowieso Nilfisk, welke weet ik nog niet. Volgens mij hebben alle Nilfisk hd reinigers een aluminium pomphuis, de duurdere varianten messing. Bij Karcher hebben de modellen t/m k4 een kunststof pomphuis. Ook schijnt de kwaliteit van andere onderdelen van Karcher matig te zijn, volgens "experts" op andere fora.
Wat ga je ermee doen? Bij auto wassen wil je bijvoorbeeld een hoog debiet, en is de druk minder van belang. Bij sommige modellen is het debiet hoger bij de goedkopere modellen en lager bij de duurdere.
De "robuust uitziende slang" die jij noemt kun je ook los kopen en op je c150 monteren.

En ja, nooit droog laten lopen en altijd bewaren in een vorstvrije omgeving.

• trabant
Het is hier al eens vaker langsgekomen en hoewel bij het publiek de merknaam ook de soortnaam is geworden (compleet met afgeleid werkwoord) stellen de huis- tuin- en keuken Kärchers nogal eens teleur en kun je beter meteen door naar de professional-modellen. En dan zit je al gauw in de prijsklasse van Nilfisk of Kränzle.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:34

paQ

antonboonstra schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:36:
[...]

Ik heb via Temu een HT208D gekocht. Bevalt goed en meet (voor zover ik kan zien) vrij precies DC stromen tot zelfs 1000A. Als je er op zoekt, zijn ze ook wel via bol.com te vinden.

HBM verkoopt deze ook met een ander merkje erop: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-stroomtang?sku=H132448
[Afbeelding]
Ik ben voor de UT216C gegaan. Maar niet helemaal tevreden over. Er zijn meteen vanaf het begin wat irritaties :+ Behalve dat ik hem nog steeds best bulky vind, voegt het geïntegreerde lampje weinig toe. Het licht wordt geblokkeerd door de tang en om licht te maken moet je de knop 2sec ingedrukt houden. Stomme bediening als je het mij vraagt.
De veren in de tang zijn best sterk - terecht. Als je de tang wilt openen moet je daarom afzetten met je duim aan de andere kant, precies waar het wieltje zit, dus 8 van de 10 keer verander je dus ongewild de gekozen stand :|
Display is redelijk slecht afleesbaar en dat is misschien nog wel mijn grootste ergernis. Een 216D met OLED display zou dat oplossen maar is 3 keer zo duur 8)7 Je kunt wel backlight inschakelen, wederom door een knop 2sec ingedrukt te houden, maar de backlight schakelt automatisch weer uit na 15 sec.
echt fok off 8)7
De afwijking op hoge stromen wijkt best wel significant vind ik. 1.5-2% bij 200A is toch 2A.

Deze gaat hoe dan ook retour, gewoon omdat ik verwacht dat ik in de praktijk gewoon een onhandige bediening heeft. Dus na wat verder zoeken een heuse BSIDE besteld :+
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71A7ikVadDL._SL1500_.jpg
Een vork ipv een klem (klem kun je ophangen, nadat je de uiteinden ergens tussen hebt gefrommeld, een vork steek je gewoon over de draad) Een kleuren display (altijd verlicht dus).
Gaat ook tot 600A DC, heeft ook een lampje en is bovendien oplaadbaar.
Het is me alleen nog niet duidelijk of hij ook inschakelstroom meet.

Komt als het goed is morgen binnen, dan kan ik ze eens goed vergelijken met elkaar. :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Okasha
  • Niet online
Voggy schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:48:
[...]

Mijn Karcher (k3?) doet het nog, maar ik zoek eigenlijk een excuus om deze weg te doen. Wat een gehannes altijd met die korte stugge slang. De volgende wordt sowieso Nilfisk, welke weet ik nog niet. Volgens mij hebben alle Nilfisk hd reinigers een aluminium pomphuis, de duurdere varianten messing. Bij Karcher hebben de modellen t/m k4 een kunststof pomphuis. Ook schijnt de kwaliteit van andere onderdelen van Karcher matig te zijn, volgens "experts" op andere fora.
Wat ga je ermee doen? Bij auto wassen wil je bijvoorbeeld een hoog debiet, en is de druk minder van belang. Bij sommige modellen is het debiet hoger bij de goedkopere modellen en lager bij de duurdere.
De "robuust uitziende slang" die jij noemt kun je ook los kopen en op je c150 monteren.

En ja, nooit droog laten lopen en altijd bewaren in een vorstvrije omgeving.
Hmm dat is interessant, dat de slang te vervangen is ook door een steviger model. Het verschil in gewicht tussen de c150 en e160 is echt enorm, dus de e160 zal wel een messing pomphuis zijn ja. Die is bijna 2x zo zwaar. 20 kilo vind ik trouwens best fors.ik gebruik hem vooral voor auto, fietsen, skelters, straatwerk en boot.

Ik vond online nog 2 modellen die redelijk wat worden geadviseerd en minder bekend in NL, de Ava Go P55 en de AquaGo. Daar toevallig nog ervaringen mee hier?

[ Voor 5% gewijzigd door Okasha op 04-01-2026 17:05 ]

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-01 11:54
In mijn zoektocht naar een afkort zaag ter vervanging van mij parkside model, kom ik op de bosch gcm 80 sj uit. Maar deze heeft geen laser of schaduw markering. Hoe zal je in de praktijk zien waar je zaagt dan, moet je altijd een test zaagsnede maken?
Mijn budget zit rond de 200 euro. De Metabo KGS 216 M is ook een optie, maar ik lees dat deze minder nauwkeurig is? Ik ga geen meubels bouwen, maar een haakse en 45 graden zaagsnede zou wel lekker zijn.
Iemand nog opties of iemand die kan bevestigen dat beide goede opties zijn?

• MJV

MJV

wokkelz schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:13:
In mijn zoektocht naar een afkort zaag ter vervanging van mij parkside model, kom ik op de bosch gcm 80 sj uit. Maar deze heeft geen laser of schaduw markering. Hoe zal je in de praktijk zien waar je zaagt dan, moet je altijd een test zaagsnede maken?
Mijn budget zit rond de 200 euro. De Metabo KGS 216 M is ook een optie, maar ik lees dat deze minder nauwkeurig is? Ik ga geen meubels bouwen, maar een haakse en 45 graden zaagsnede zou wel lekker zijn.
Een laser is ook niet zaligmakend, schaduw misschien meer maar geen ervaring mee. Als ik precies moet zijn zet ik het zaagblad stilstaand op het werkstuk om te positioneren.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Laser is handig ALS hij goed afgesteld is en dat geldt ook voor schaduwlijn zoals de DeWalt dat heeft. Zonder laser/schaduw lijn is een lijn langs een zwaaihaak of winkelhaak op je zaaghout en daar je blad langs trekken vóórdat je hem aan zet ook een beproefde methode. Jaren zo gewerkt

200 euro is wel eh laag budget voor kwaliteit stabiele 90 en 45 zaaglijnen.
300-400 euro is eerder je richtlijn( denk ik).

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:42

Det

Geen idee wat je reden is om de Parkside te vervangen maar heb je al eens naar de Skil 1310AA gekeken? Ik heb er hier 1 staan, is van m'n zoon maar omdat ie er toch stond eens heel blanco mee getest en ik ben echt onder de indruk van wat ie biedt voor de prijs. Ik heb er wat eiken meubeltjes/vensterbanken mee gemaakt en je kunt echt mooi precies mee werken.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:08:
[...]

Laser is handig ALS hij goed afgesteld is en dat geldt ook voor schaduwlijn zoals de DeWalt dat heeft. Zonder laser/schaduw lijn is een lijn langs een zwaaihaak of winkelhaak op je zaaghout en daar je blad langs trekken vóórdat je hem aan zet ook een beproefde methode. Jaren zo gewerkt

200 euro is wel eh laag budget voor kwaliteit stabiele 90 en 45 zaaglijnen.
300-400 euro is eerder je richtlijn( denk ik).
En een laser moet je zelfs bij een serieus dure afkortzaag echt ff checken na verplaatsing. Meestal gaat hte goed, maar zeker als je er 2 trappen mee bent afgelopen vind ik het wel een echt goed idee om de lasers aan te zetten en dan even de zaag op een oud stukje hout te drukken. Je hoeft niet eens te zagen maar ziet dan wel vrij snel of de boel versprongen is.
offtopic:
ik heb hier een paar keer leergeld mee betaald met mijn Kapex...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dit is volgens mij vaker langs gekomen.
Hoe meer scharnieren en bewegende delen hoemeer de stabiele nauwkeurigheid onder druk komt te staan.
(Aka des te beter de onderdelen vd zaag moeten worden gemaakt. In hoe nauwkeurig t aansluit op elkaar en stijfheid.)
Als elk scharnierend punt 1mm speling heeft zit je met 4 punten al op een mogelijke max van 4mm.
Zwakke punten van afkortzagen is de kantelfunctie en de lock op 90/45.
+ - 90 graden is ruk.( elke keer nameten/stellen word je niet blij van.)
De presets en lineaal aanduiding van de draaitafel. Ruimte in de preset? Kak
Is de aanduiding 45 ook 45? En 28 28 graden?
Torsie in t frame wat tijdens duwen op t blad je precies afgestelde zaag toch weer een 89graden of 91 graden opleverd.

Gegoten aluminium of machinegedraaid scharnierdelen. Enz.

Test in de winkel neem een (20cm bij 5cm 6cm of zo) blokje hout mee dat haaks gezaagt is. In 90/90 graden en 90 45 graden.( met winkelhaak redelijk te checken.)
Leg hout tegen t blad met tanden door de tafel voor vlak contact, druk( zo hard als je normaal zou doen met zagen.) Op t handvat en schijn met een zaklamp langs t blad.
Zie je opeens licht langs t blokje hout schijnen => torsiebeweging.
Doe t zelfde in uitgetrokken positie en in 45 stand.
Ik zou inderdaad ook even de skill bekijken in de winkel.( ik vind hem op t eerste gezicht er best stevig uit zien toen ik er tegen aan liep bij de gamma.)
En goed vergelijken met een makita.

Uiteraard allewaar naar zn geld en niet iedereen heeft een feiloze zaag nodig.
Soms is kalibreren van een hoek met afvalstukjes tussen de verzettingen door geen enkel probleem als tijdverlies en ( gebrek aan goede) torsie stijfheid is met beleid duwen ook op te vangen.
Speling daarintegen niet. Die is random plus of min en alles er tussen in.

Soms is 2dehans goed model slimmer dan nieuw budgetmodel. :)

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:43

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Zo stond ik ook voor de keuze in de aanschaf van een afkortzaag.
Heb gekeken naar de Skil en de Hikoki, met de glijstangen naar voren.
De Skil had ik in de bouwmarkt gevoeld. Alleen bij volledige uitrek vond ik dat er veel speling op zat. De Hikoki las ik hier dat hij niet helemaal zuiver was en lastig afstellen naar mijn idee. Ben uitgekomen bij de Bosch GCM 8 SJL. Zag hem bij de Hornbach, kon ik hem eens goed bekijken en uitrekken. Voelde allemaal goed stevig aan en bijna geen speling. Plus hij schijnt van de fabriek uit al vrij goed afgesteld te komen.

Tijdens een verbouwing had de aannemer een dewalt met schaduwlijn. Werkt wel fijn maar alles valt of staat met goed meten.
Ik twijfelde ook om de dewalt aan te schaffen, qua prijs scheelt het niet veel. Maar wat laatst hier gemeld werd over Bosch zijn maatschappelijke gedachtes, heeft mij doen besluiten voor de Bosch.

Het is wel een keer buy once, cry once, maar ik heb naar mijn idee iets aangeschaft met zo min mogelijk tekortkomingen in die prijsklasse imho.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-01 10:36
copykat schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:07:
Zo bijna klaar met zo'n klusje dat in de bak "alsiktijdenzinheb" ligt.
De cycloneton anti implode features monteren.
2 fornstersboren gebruikt 24 en 30.
Kolomstelling om 30mm over 24mm te boren.
Vond een klemring van een verloren wieldop wat goed staal is om aan de binnenzijde te klemmen maar net te groot dus knippen en vast zetten met slangen klem bij gebrek aan iets netters.
[Afbeelding]
Ductape is "tijdelijk", als t goed werkt pak ik zwarte hightac om de draad te fixeren.
Plaatje dustcommander:
[Afbeelding]
Paar "ontwerpfouten" aangepast.
1) stelpunt omgedraaid want kans op blijven haken en verbuigen/slopen boven op je ton is groter dan vervuiling die je veer blokkeert .
2) extra ring om de kracht verdeling te vergroten.
[Afbeelding]
Paste er net tussen.
[Afbeelding]

Alleen nog een cratle maken.
4 wieltjes en een kuip achtige vorm waar de ton in zakt. Dat komt vd zomer wel als hobby klusje. ( zit nog te bedenken of ik zo'n 2de trap cyclone koop voor extra fijn stof ivm gipsplaten zagen op zolder en betonvloer schuren.)
[Afbeelding]
Is de kosten niet.
Maar t bepaald wel de vorm vd cratle.
Afijn leuke van projecten die niet "af" zijn is je kan je product verbeteren alongtheway. 8)
Ziet er goed uit! Volgens mij heb je dezelfde ton/cycloon alsmede het anti-crush ventiel. Nadat ik een crush had had ik het ventiel toegevoegd. Daarna nooit meer getest. Ik ga die ring onthouden, en wellicht de plaat in het deksel. Nice work!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sepp14 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:27:
[...]

Zo stond ik ook voor de keuze in de aanschaf van een afkortzaag.
Heb gekeken naar de Skil en de Hikoki, met de glijstangen naar voren.
De Skil had ik in de bouwmarkt gevoeld. Alleen bij volledige uitrek vond ik dat er veel speling op zat. De Hikoki las ik hier dat hij niet helemaal zuiver was en lastig afstellen naar mijn idee. Ben uitgekomen bij de Bosch GCM 8 SJL. Zag hem bij de Hornbach, kon ik hem eens goed bekijken en uitrekken. Voelde allemaal goed stevig aan en bijna geen speling. Plus hij schijnt van de fabriek uit al vrij goed afgesteld te komen.

Tijdens een verbouwing had de aannemer een dewalt met schaduwlijn. Werkt wel fijn maar alles valt of staat met goed meten.
Ik twijfelde ook om de dewalt aan te schaffen, qua prijs scheelt het niet veel. Maar wat laatst hier gemeld werd over Bosch zijn maatschappelijke gedachtes, heeft mij doen besluiten voor de Bosch.

Het is wel een keer buy once, cry once, maar ik heb naar mijn idee iets aangeschaft met zo min mogelijk tekortkomingen in die prijsklasse imho.
nobel, Eigelijk zouden we eens moeten uitzoeken hoe het exact zit. dat soort "filantropische" instellingen bestaan doorgaans bij de gratie van enorme belastingvoordelen en dat daarmee die gift dus (deels) door de maatschapij wordt betaald terwijl er geen zeggeschap is over de uitgave door die zelfde maatschapij.

• trabant
Het is nog altijd beter dan dat een afroomtoko als KKR (Metabo, Hikoki, zwarte cross) het via belastingparadijzen in zijn zakken stopt. En over de zeggenschap die een samenleving over zichzelf heeft of zou moeten hebben kun je ook een boom opzetten.
Boven alles is dat echter een andere discussie.

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 05-01-2026 11:14 ]

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:43

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

twain4me schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:09:
[...]

nobel, Eigelijk zouden we eens moeten uitzoeken hoe het exact zit. dat soort "filantropische" instellingen bestaan doorgaans bij de gratie van enorme belastingvoordelen en dat daarmee die gift dus (deels) door de maatschapij wordt betaald terwijl er geen zeggeschap is over de uitgave door die zelfde maatschapij.
Vond het wel een plausibel verhaal, vandaar.

Al moet ik zeggen De Bosch ziet er robuust uit en voelt ook heel stevig. En het afstellen gaat mijns inziens wat makkelijker bij de Bosch dan bij de andere twee genoemde machines. Dat heeft bij mij ook merendeels meegewogen in de keuze.

Nu nog een bouwstofzuiger, Bosch GAS 12-25 PL, en ik ben klaar voor het voorjaar.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• Fraggert
  • Laatst online: 21:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mission schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:57:
Mijn oog was gevallen op Worx, welke hun 20V lijn nagenoeg alles bevat wat ik zoek en aan de leuke kant van betaalbaar zit.
Als je Bosch Groen niet bevalt dan hoef je over Worx al helemaal niet ne te denken IMHO. Ik vnd dat gewoon hetzelfde als het standaard bouwmarktspul van AEG, skil, Ferm, bouwmarkt-huismerken en weet ik wat allemaal.

Gewoon kijken naar Makita (daar ben ik ingestapt) DeWalt, Milwaukee, Bosch Blauw. Overweeg eventueel Hitachi zoals je al noemt of zelfs Ryobi.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:05
trabant schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:14:
Het is nog altijd beter dan dat een afroomtoko als KKR (Metabo, Hikoki, zwarte cross) het via belastingparadijzen in zijn zakken stopt. En over de zeggenschap die een samenleving over zichzelf heeft of zou moeten hebben kun je ook een boom opzetten.
Boven alles is dat echter een andere discussie.
KKR is geen fijne club. Maar daar merk je vwb Hikoki gereedschap helemaal niets van. Zal vast wel weer een keer van de hand gedaan worden en overgaan op een betere club. Het multivolt systeem is echt wel een mooie innovatie.

Onlangs de decoupeerzaag vervangen voor dit ding; Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLMHI-JhNoMvbdppTx4AdYGLUH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwANKP0NaTqV47OJ6Icynuan.jpg?f=fotoalbum_large

Fijn apparaat. 36V is ook zeker krachtig genoeg. Ook mijn eerste ervaring met een Hikoki koffer. Verassend veel beter dan de Bosch koffers die mijn 12V gereedschap hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door Retrospect op 05-01-2026 14:14 ]

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik ben aan het kijken om een rolsteiger aan te schaffen van Alumexx, nu zie ik dat ze tegenwoordig ook een "quicklock" systeem hebben voor schoren, ik ben geen andere rolsteigers gewend met het clipje om de schoren vast te zetten. Weet iemand of dit systeem daadwerkelijk beter werkt dan het traditionele clipje?

[ Voor 11% gewijzigd door Avvd op 05-01-2026 17:03 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb van verschillende kanten gehoord dat Alumexx wel heel erg de bodem van de markt is. Ik ben met een EuroScaffold thuis gekomen. (Nou ja.. de steiger kwam naar mij :).) Met enig zoeken voor een scherpe prijs.

Geen idee wat ik nu eigenlijk geacht wordt te zien in dat filmpje. Ik geloof dat er bij de euroscaffold (ook) een clipje geneigd is de schoor meteen te borgen wanneer je 'm zo met een nadrukkelijke duw op z'n plek drukt.

• paQ

paQ

paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Ik ben voor de UT216C gegaan. Maar niet helemaal tevreden over. Er zijn meteen vanaf het begin wat irritaties :+ Behalve dat ik hem nog steeds best bulky vind, voegt het geïntegreerde lampje weinig toe. Het licht wordt geblokkeerd door de tang en om licht te maken moet je de knop 2sec ingedrukt houden. Stomme bediening als je het mij vraagt.
De veren in de tang zijn best sterk - terecht. Als je de tang wilt openen moet je daarom afzetten met je duim aan de andere kant, precies waar het wieltje zit, dus 8 van de 10 keer verander je dus ongewild de gekozen stand :|
Display is redelijk slecht afleesbaar en dat is misschien nog wel mijn grootste ergernis. Een 216D met OLED display zou dat oplossen maar is 3 keer zo duur 8)7 Je kunt wel backlight inschakelen, wederom door een knop 2sec ingedrukt te houden, maar de backlight schakelt automatisch weer uit na 15 sec.
echt fok off 8)7
De afwijking op hoge stromen wijkt best wel significant vind ik. 1.5-2% bij 200A is toch 2A.

Deze gaat hoe dan ook retour, gewoon omdat ik verwacht dat ik in de praktijk gewoon een onhandige bediening heeft. Dus na wat verder zoeken een heuse BSIDE besteld :+
[Afbeelding]
Een vork ipv een klem (klem kun je ophangen, nadat je de uiteinden ergens tussen hebt gefrommeld, een vork steek je gewoon over de draad) Een kleuren display (altijd verlicht dus).
Gaat ook tot 600A DC, heeft ook een lampje en is bovendien oplaadbaar.
Het is me alleen nog niet duidelijk of hij ook inschakelstroom meet.

Komt als het goed is morgen binnen, dan kan ik ze eens goed vergelijken met elkaar. :)
Wat een kutding :D
Bijna 10% (!) afwijking bij spanningentroom van 200A. Echt schandalig.
Meteen weer ingepakt.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:50
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Wat een kutding :D
Bijna 10% (!) afwijking bij spanningen van 200A. Echt schandalig.
Meteen weer ingepakt.
Een spanning van 200A ?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• paQ

paQ

8) (thuis accu)
204A op de polen, vorkmeter kwam op 179~184A. :')
echt echt heel slecht.
Klemmeter rond de 202.

• DJMaze
  • Niet online
Retrospect schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:57:
Ook mijn eerste ervaring met een Hikoki koffer. Verassend veel beter dan de Bosch koffers die mijn 12V gereedschap hebben.
De koffers zijn met Tanos licentie.
Tanos heeft Systainer Classic (de 4 clips, nog in gebruik bij Hikoki en Makita), Systainer 2 (t-lock) en Systainer³ (verbeterde t-lock met greep aan voorkant).

Ik gebruik ze nu alle 3 door elkaar en vervang mijn classics (nagel brekers) zodra het kan 😊

Even snel voorbeeld zonder mijn Makita kistjes (die staan voor klus bij vriendin), maar je kan ze allemaal aan elkaar klikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYxBfy_fNlwR4NCtOT8T6nhsXvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Je9pSUAY50XL7n6rIGcUpBpj.jpg?f=fotoalbum_large

Merken die de kisten gebruiken: Festool, BTI, Metabo, Makita, Hikoki, Stier, Fischer, Spax, Lamello, Shaper, Mirka, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 06-01-2026 13:20 ]

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:00:
[...]

8) (thuis accu)
204A op de polen, vorkmeter kwam op 179~184A. :')
echt echt heel slecht.
Klemmeter rond de 202.
Ik verwacht eerder dat @JukeboxBill doelde op het feit dat spanning wordt aangeduid met V en stroom met A. :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• paQ

paQ

SpongeRob schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:05:
[...]

Ik verwacht eerder dat @JukeboxBill doelde op het feit dat spanning wordt aangeduid met V en stroom met A. :+
stroom van 200A*
(het is laat)

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:22
Iemand tips voor een soldeerstation? Ik soldeer misschien drie keer per jaar een printje esp32, led stripjes e.d., hoeft geen Ferrari te zijn, maar wel praktisch en compleet. Ik kan er maar weinig (betrouwbare) reviews over vinden. Ik heb geen budget, maar gezien het weinige gebruik wil ik er niet teveel aan kwijt zijn. Daarentegen hou ik ook niet van aanmodderen, ik koop mijn gereedschap voor het leven, das de insteek

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:30
PolderPloer! schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:13:
Iemand tips voor een soldeerstation? Ik soldeer misschien drie keer per jaar een printje esp32, led stripjes e.d., hoeft geen Ferrari te zijn, maar wel praktisch en compleet. Ik kan er maar weinig (betrouwbare) reviews over vinden. Ik heb geen budget, maar gezien het weinige gebruik wil ik er niet teveel aan kwijt zijn. Daarentegen hou ik ook niet van aanmodderen, ik koop mijn gereedschap voor het leven, das de insteek
Ik heb al 40 jaar een Weller wtcp-s heeft me nog niet jn de sterk gelaten maar er zijn tegenwoordig vast betere opties. Hangt natuurlijk ook van je budget af... Kijk eens bij https://www.eleshop.nl/so...rstations.html?no_cache=1 of check ook in het De EL-kroeg - Deel 4 topic.

• paQ

paQ

Ik heb zelf al jaren een JBC. En wordt intensief gebruikt.
Nadeel: dure tips (wel hele goeie)
mijn punt is meer: er zijn Chinese rip-offs van JBC. Met "dezelfde tips" >> helemaal kut :D

• mission
Boudewijn schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:11:
[...]

Probeer voor de gein eens PB-swiss voor je bitjes en je schroevendraaiers. Ik weet niet wat je als A-merk ziet, maar de bitjes van de meeste boormachineboeren vind ik niet heel veel soeps.

Ik had toevallig van de week de schroevendraaier van het merk bahco weer eens vast, die ik kocht toen ik voor het eerst PC's assembleerde als 16-jarige voor geld. Ik zou echt voor geen goud terugwilen naar dat ding. Ook Wera's zijn echt een slag beter.
offtopic:
Handgereedschap is ook zo'n mooi konijnenhol waar je in kunt duiken. Kijk eens naar Bridge City, Veritas of Lie Nielsen voor houtbewerkspullen, PB Swiss voor schroevendraaiers/imbussleutels/torx-sleutels en bijvoorbeeld Stahlwille of Snap-on voor doppen en steeksleutels. Het fijne is wel dat je echt voor eeuwig hebt als je ze niet verkracht, itt accu's.
Bedankt voor de tip, ga ik meenemen! Heb momenteel 2 "daily" setjes die ik (mogelijk onterecht) als A merk/goed beschouw; een doosje impactbitjes van Makita met impactbitjes welke ik ooit gekregen heb. Geinig doosje in de vorm van een Makita accu en die bitjes zijn behoorlijk bombproof tot dusverre plus fijne bithouder. Andere set is van Irwin, volgensmij vergelijkbaar met Stanley (ooit fantastisch maar tegenwoordig hit and miss tussen prut, flut en goed)

Ik heb qua handschroevendraaiers voor pc assemblages en onderhoud aan ander spul een Action VDE setje en een Action schroevendraaiersetje. Ze liggen mij lekker in de handen en voldoen voor dit doel meer dan prima. Uiteraard blijft het spul gemaakt van Chinese kaas dus 3x lomp kracht zetten en finito, maar voor assemblage en wat gepiel aan 2 takt blokjes doen ze het hier prima.

Voor de rest is het assortiment hier deels Knipex en Haupa tangen, een Stanley kabelstripper die al jaren trouw dienst doet, wat bouwmarkt Suki spul wat ook wel prima is, een Hornbach kabelschoentjestang (niet hun schijt automatisch geval maar zo'n euroknaller handmatig ding. Overigens nooit problemen mee gehad, al word het wel echt es tijd voor n goeie tang) en zo'n allegaartje.

Meeste spul gaat al wat dienstjaren mee, af en toe sneuvelt er eens wat en dan probeer ik wel meteen een fatsoenlijke opvolger te kiezen. Maar voor mij qua upgrades staat verbouwspul momenteel wat hoger in de lijst dan elektra spul.
Gwaihir schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:40:
[...]

@MJV linkt inderdaad naar het product wat ik bedoelde.

Ik weet dat deze in het afgelopen half jaar 3+ keer in dit topic is langsgekomen met 3+ verschillende mensen die hun goede ervaringen en enthousiasme deelden. (Daaronder ik zelf.) Dat wilde ik met je delen.

Maar nu ik daadwerkelijk ook even de zoekfunctie erop zet, weet ik het ook niet makkelijk naar boven te krijgen. Sorry!
No worries, "hamerboor" gaf inderdaad een enorme bak resultaten, toen ik na MJV's tip op "flexiclick" zocht kwamen inderdaad de ervaringen zowel met de 12V machines als die met de hamerboor naar boven.

Na wat rondzoeken en nadenken is dat ook de keuze geworden, voor nu de Flexiclick 35 met hamerboor kop.
Aangezien ik de non Flexiclick 15 heb gebruik ik die wel voor het schroeven en kan ik de ander gebruiken om te boren.

Word de volgende stap ff een bithoudertje bij de Flexiclick bestellen (zag dat die 20ish euro zijn dus wss bestel ik die direct wel mee) en aangezien het klimaat denk ik daarna eerst een slijptol te willen en dan zodra de tuin verder opgepakt word een slagschroevendraaier erbij. Moet zeggen vandaag toch wel even een diepe buiging naar de 12V -15 gemaakt te hebben nadat de Uneo definitief gesneuveld is (snik) heeft die maffe 12V zonder hammeren of kloppen gewoon even een 16mm boor door de muur gekregen. 2 laags baksteen, maar toch voor zo'n klein beestje wat eigenlijk tot max 10mm bedoeld is ging dat ding er echt als door boter door.
Fraggert schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Als je Bosch Groen niet bevalt dan hoef je over Worx al helemaal niet ne te denken IMHO. Ik vnd dat gewoon hetzelfde als het standaard bouwmarktspul van AEG, skil, Ferm, bouwmarkt-huismerken en weet ik wat allemaal.

Gewoon kijken naar Makita (daar ben ik ingestapt) DeWalt, Milwaukee, Bosch Blauw. Overweeg eventueel Hitachi zoals je al noemt of zelfs Ryobi.
Bosch groen is voor mijn gevoel met name tegenwoordig bouwmarkt brol, ik was echt dol enthousiast over mijn Bosch groen Uneo die vandaag na jaren en jaren zwaar gebruik is overleden. Maar de recente bouwstofzuiger en cirkelzaag bijvoorbeeld waren echt natte schijt in een bruidsjurk. To be fair er is een reden dat zo'n ding 120 euro kost en een Starmix/Festool het meer dan dubbele maar toch.

Ik heb een Worx WX333 boorhamer welke tot dusverre super bevalt, helemaal voor het geld. In de Hornbach leek de Worx 20V accuschroefboor ook wel decent qua look and feel en gewicht vandaar dat we dat begonnen te overwegen.

Voor nu is de keuze gevallen op doorgaan met de Bosch Blauw 12V lijn waar ik al een machine en accu's van heb.
Verdere uitbreiding indien nodig word dan vermoedelijk Bosch Blauw 18V. Al hebben Hitachi en Makita als gedeelde 2e keus ook nog wel kans maar das voor later pas.
Retrospect schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:57:
[...]

KKR is geen fijne club. Maar daar merk je vwb Hikoki gereedschap helemaal niets van. Zal vast wel weer een keer van de hand gedaan worden en overgaan op een betere club. Het multivolt systeem is echt wel een mooie innovatie.

Onlangs de decoupeerzaag vervangen voor dit ding; [Afbeelding]

Fijn apparaat. 36V is ook zeker krachtig genoeg. Ook mijn eerste ervaring met een Hikoki koffer. Verassend veel beter dan de Bosch koffers die mijn 12V gereedschap hebben.
Het is dan ook wel letterlijk een KKR bedrijf (sorry kon het niet laten :) ), maar ergens denk ik dat (Bosch dus met afstand uitgezonderd) dat de meeste wereldspelende bedrijven geen schone handen hebben en het ook geen doen is om op die manier je aankopen te doen. (Zou je alle snertbedrijven bijvoorbeeld in de supermarkt weren dan hou je nauwelijks schappen over)

Dat Multivolt spreekt mij ook wel aan ja, maakt het wel een mooi veelzijdige keus.

Mijn Bosch 12V machine kwam in een soort kabouterlaptop tas. Die is meteen de kliko gaan bemannen.
Lader staat met accu op een plankje in de schuur, andere accu in de machine en aan de gereedschapswand.

Ik hecht niet zoveel waarde aan de koffer, als het ding het gereedschap maar veilig op de plek houd. Al "mik" ik een accuboor ofzo net zo snel even bovenop de gereedschapskist dan dat ik met 2 koffers ga lopen.

Anders is dat natuurlijk als je in de bouw ofzo werkt en het hele spul een beetje geordend van A naar B wil krijgen.

• mission
Hier een AVA hogedrukreiniger, weet type zo even niet, maar ik kan AVA ook aanraden.
20 jaar garantie, alle onderdelen voor normale prijzen verkrijgbaar, volledig metalen pomp zonder plastic prut.

Fijne niet al te stugge slang en AVA heeft in tegenstelling tot o.a Karcher wel door dat de achterkant van je machine een waardeloze plek is voor een slangenhaspel. AVA rolt de slang gewoon naar voren af zodat je nooit de machine omver trekt met afrollen. Spuitpistool bevalt me ook goed, zit een standje op dat je zonder te knijpen hem toch ingedrukt houd wat best wel prettig werkt (vroeger hier een Prakside gehad waar je je handen wit op kneep) en daarnaast kan je deze zonder lans gebruiken, iets wat gek genoeg bij een boel andere merken niet kan.

AVA en Karcher hebben trouwens ook dezelfde aansluiting dus als je van Karcher een borstel of schuimpistool ofzo hebt dan passen die ook gewoon op de AVA. (Al heb ik van 1 Karcher borstel hier een stukje van de borgring moeten zagen want dat paste net niet lekker)

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:05
Zoiets van Eleshop. Op een locatie gebruik ik semi-professioneel deze met plezier. Zorg wel voor fatsoenlijk soldeertin.

[ Voor 9% gewijzigd door Rob Z op 06-01-2026 11:25 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Rob Z schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:22:
[...]

Zoiets van Eleshop. Op een locatie gebruik ik semi-professioneel deze met plezier. Zorg wel voor fatsoenlijk soldeertin.
Ik zie dubbel ;) => Eén link klopt niet. Vermoedelijk de tweede.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24

Exigence

dnkroz

Moet het per se een station zijn? Ik stond vorig jaar voor dezelfde keuze en soldeer ook heel weinig. Heb destijds voor een Pinecil gekozen. Wel met een extra set punten, siliconen USB kabel en duimschroefje voor het verwisselen van de punten. Bij de Action een 65W GaN lader gehaald en dit werkt perfect. Siliconen USB kabel is trouwens wel aan te raden, die is behoorlijk soepel. Super compact op te bergen in mijn gereedschapslades, ideaal als je hem weinig gebruikt.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:37

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ersa icon pico. mijn use case is exact als die van jou. Perfect ding.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:30
Rob Z schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:22:
[...]

Hmm, als dat de prijzen zijn voor iets fatsoenlijks zou ik nu geen Weller meer kopen ;)

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:12
Ik heb extra 215 wisselklingen voor m’n PB Swiss 8515 roletui schroevendraaierset gekocht. Na tien jaar gebruik deze zomer één kling verloren, en de kleinste platte van het kleine setje was wat mishandeld. En als je dan toch bezig bent, koop je ook wat bolkop in bus, PH0 en PZ0 (hoe vaak ik voor zulke schroeven met dat mini schroevendraaiertje heb zitten pielen, nu ook in normaal formaat).
Daarnaast is er dus een nieuw handvat, de SwissGrip Evo (PB 38215.A) en nu ook het dunne Multicraft handvat (PB 7215.A). Die zijn ook gearriveerd.

Nu mijn vraag: de wisselklingen rammelen in die losse handvaten. En dat voelt heel goedkoop. Mijn oude handvat heeft dat niet, maar daar zit ook voor tien jaar aan smeer in. Of zit er verschil in het handvat? Iemand die dit herkent? Kan ik kunstmatig smeer in de nieuwe handvaten doen zodat ze niet rammelen? Ik zit dan aan iets als bijenwas te denken.

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bizar, nou lanceert Bosch (Pro) hun nieuwe Expert lijn (wat in feite bestaande apparaten zijn die voornamelijk een revisie hebben ondergaan, minimale updates), veel bombarie etc. Nou dacht ik eens bij de lokale handelaar te gaan kijken of het wat soeps is, blijkt dat de Expert lijn alleen bij een klein aantal zakelijke winkels in Nederland verkocht mag worden, en niet online waar dan ook. De redenatie is schijnbaar dat alleen getraind personeel je dan kan helpen met uitzoeken en de 'beste ervaring' kan bieden, beetje net doen alsof ze ineens in de Mafell/Festool klasse zitten.
Dan schiet je jezelf toch volledig in de voet qua omzet? Ondertussen kan ik Mafell en Festool gewoon bij elke lokale zaak halen als ik wat nodig heb.
Ik was wel geïnteresseerd in een paar van de nieuwe apparaten, met name de nieuwe boorhamer, maar kan dus nergens terecht.

Anyway, /rant over

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mafell en Festool verkopen zichzelf,die hebben geen hulp nodig ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

The Eagle schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:03:
Dat ja. Fijne is ook dat er vaak maar 1-2 modellen zijn, en de mensen die zo'n ding kopen weten toch wel wat ze willen. of kopen gewoon alles :X

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:37
Ik sta aan de vooravond van een opfrissing / verbouwing van de slaapkamers van de 3 kids. Denk aan schilderen, behangen, bedden vernieuwen (al dan niet bouwpakket / zelfbouw), maar ook custom ombouw van (semi)hoogslapers, want dochter lief vindt een soort hutje bovenop haar bed toch ook wel leuk :P

Er zal dus wat houtbewerking bij komen kijken. Accuboormachine, slagschroevendraaier, (boven)frees e.d. heb ik allemaal wel, cirkelzaag ook, maar m'n afkortzaag is vorig jaar overleden. El cheapo ding, ook bewust goedkoop gekocht omdat ik niet wist of ik het veel ging gebruiken. In de loop der jaren best plezier van gehad, al was het maar voor ruwbouw waar weinig precisie voor nodig was. Ik wil nu graag een iets betere.

Nu zit ik alleen in dubio wat te doen. Sowieso ga ik geen Festool o.i.d. halen, ik gebruik het ding maar enkele keren per jaar. Maar ik wil er nu wel eentje van een gerenommeerd merk, en met trekfunctie om het iets bruikbaarder te maken. Tijdens dit proces dacht ik: het is straks misschien ook wel eens leuk om een snijplankje te maken en ik moet voor de bedden ook wat groter plaatmateriaal zagen. Zou een zaagtafel dan wellicht een betere optie zijn? Die klinkt wat veelzijdiger, maar afkorten is natuurlijk echt het domein van de afkortzaag ;)

Beide zou natuurlijk ook leuk zijn, net als een invalzaag, lintzaag en een vandiktebank :+ maar a) heb ik er nu nog niet echt lekker de ruimte voor en b) kan het ik nog niet naar mezelf verantwoorden gezien het aantal keren dat ik het per jaar gebruik.

Ik neig nu naar een afkortzaag, mede omdat ik al een handcirkelzaag heb liggen en omdat ik vermoed dat ik die sneller zou pakken dan een zaagtafel. Is dat een logische keuze?

Join het GoT Pulse-Team!

• Retrospect
Zaphara schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:30:
Bizar, nou lanceert Bosch (Pro) hun nieuwe Expert lijn (wat in feite bestaande apparaten zijn die voornamelijk een revisie hebben ondergaan, minimale updates), veel bombarie etc. Nou dacht ik eens bij de lokale handelaar te gaan kijken of het wat soeps is, blijkt dat de Expert lijn alleen bij een klein aantal zakelijke winkels in Nederland verkocht mag worden, en niet online waar dan ook. De redenatie is schijnbaar dat alleen getraind personeel je dan kan helpen met uitzoeken en de 'beste ervaring' kan bieden, beetje net doen alsof ze ineens in de Mafell/Festool klasse zitten.
Dan schiet je jezelf toch volledig in de voet qua omzet? Ondertussen kan ik Mafell en Festool gewoon bij elke lokale zaak halen als ik wat nodig heb.
Ik was wel geïnteresseerd in een paar van de nieuwe apparaten, met name de nieuwe boorhamer, maar kan dus nergens terecht.

Anyway, /rant over
Zal op een gegeven moment vast wel via de technische groothandels ook online te kopen zijn en bij sites als toolmax, THStools en Eldik.

En nu hebben ze wat aangepast machines, dat zal vast uitgroeien tot een daadwerkelijk onderscheidende lijn. Dat heeft gewoon even tijd nodig.

• Zaphara
  • Niet online
Retrospect schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:15:
[...]

Zal op een gegeven moment vast wel via de technische groothandels ook online te kopen zijn en bij sites als toolmax, THStools en Eldik.

En nu hebben ze wat aangepast machines, dat zal vast uitgroeien tot een daadwerkelijk onderscheidende lijn. Dat heeft gewoon even tijd nodig.
Zou je hopen, ik weet van Mastertools, Toolmax, Toolstation en Klium i.i.g dat ze het specifiek niet mogen verkopen, de distributieketen loopt anders voor deze lijn.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:03:
Dat deed een 'Bosch Blauw' machientje in het verleden ook al (en eigenlijk nog steeds) ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Denman schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:03:
Ik sta aan de vooravond van een opfrissing / verbouwing van de slaapkamers van de 3 kids. Denk aan schilderen, behangen, bedden vernieuwen (al dan niet bouwpakket / zelfbouw), maar ook custom ombouw van (semi)hoogslapers, want dochter lief vindt een soort hutje bovenop haar bed toch ook wel leuk :P

Er zal dus wat houtbewerking bij komen kijken. Accuboormachine, slagschroevendraaier, (boven)frees e.d. heb ik allemaal wel, cirkelzaag ook, maar m'n afkortzaag is vorig jaar overleden. El cheapo ding, ook bewust goedkoop gekocht omdat ik niet wist of ik het veel ging gebruiken. In de loop der jaren best plezier van gehad, al was het maar voor ruwbouw waar weinig precisie voor nodig was. Ik wil nu graag een iets betere.

Nu zit ik alleen in dubio wat te doen. Sowieso ga ik geen Festool o.i.d. halen, ik gebruik het ding maar enkele keren per jaar. Maar ik wil er nu wel eentje van een gerenommeerd merk, en met trekfunctie om het iets bruikbaarder te maken. Tijdens dit proces dacht ik: het is straks misschien ook wel eens leuk om een snijplankje te maken en ik moet voor de bedden ook wat groter plaatmateriaal zagen. Zou een zaagtafel dan wellicht een betere optie zijn? Die klinkt wat veelzijdiger, maar afkorten is natuurlijk echt het domein van de afkortzaag ;)

Beide zou natuurlijk ook leuk zijn, net als een invalzaag, lintzaag en een vandiktebank :+ maar a) heb ik er nu nog niet echt lekker de ruimte voor en b) kan het ik nog niet naar mezelf verantwoorden gezien het aantal keren dat ik het per jaar gebruik.

Ik neig nu naar een afkortzaag, mede omdat ik al een handcirkelzaag heb liggen en omdat ik vermoed dat ik die sneller zou pakken dan een zaagtafel. Is dat een logische keuze?
Voor snijplanken wil je een tafelzaag, omdat je langshout wil zagen. Nu is dat niet je grootste doel van de klus maar wel ff relevant om mee te nemen. Met een nette afkortslede kun je overigens op een tafelzaag ook goed afkorten.
Schulpen op een afkortzaag gaat hem gewoon echt niet worden.

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
@Denman Als ruimte een probleem is (bijna mij herkenbaar, en aangezien je ook 3 kinderen heb denk ik dat ik met jouw garage ook wel kan voorstellen) hen je evt nog een optie. Een invalzaag met scharnierfunctie op een (mft) werkbank. Kost een stukje werkbank ruimte, maar geen extra garage vloer meters. Deze wil ik zelf nog een keer gaan doen. Een goedkope of kleine zaagtafel denk ik niet ik blij van zou gaan worden zolang ik geen werkruimte heb.

• JukeboxBill
Zaphara schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:34:
[...]

Zou je hopen, ik weet van Mastertools, Toolmax, Toolstation en Klium i.i.g dat ze het specifiek niet mogen verkopen, de distributieketen loopt anders voor deze lijn.
Is Bosch Blauw dan plotseling niet goed genoeg meer, nu er een "Expert" lijn is begonnen?
Heb je geen familie of vrienden met een eigen bedrijf? Die kunnen ws. wel een opening vinden.

• DJMaze
  • Niet online
Denman schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:03:
Als je een lat van 2m klemt aan je grote werkstuk, kan de cirkelzaag daarlangs geleiden.
Of koop een invalzaag met geleiderail.
Dan is je tafelzaag grotendeels opgelost.
Alleen kleine zaagklussen is een probleem (bijv. latje van 4cm).

Je kan ook een recipro- of decoupeerzaag gebruiken voor verstek.

Alles hangt van de maten af en hoe netjes het moet.

Ik heb een tafelzaag en een verstekzaag.
Vooral gebruik bij vloeren leggen en plinten.

Dus, bedenk goed wat je precies wilt.

• Zaphara
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:13:
[...]

Is Bosch Blauw dan plotseling niet goed genoeg meer, nu er een "Expert" lijn is begonnen?
Heb je geen familie of vrienden met een eigen bedrijf? Die kunnen ws. wel een opening vinden.
Nee de Expert lijn valt onder Bosch Professional, d.w.v. het merk heeft drie niveaus nu als het ware:
Bosch Professional
Bosch Professional Pro
Bosch Professional Expert

En die laatste lijn heeft een eigen distributieketen dus en strenge regels over wie het wel en niet mag verkopen, sowieso zijn alle online retailers verbannen (het gereedschap dan, Expert accesoires en accu's mag iedereen wel verkopen), en de fysieke retailers zijn 99% B2B. De uitleg is dat die zaken speciaal getraind personeel moeten hebben die de klanten dan ter plekke op maat kunnen adviseren (kennelijk is het gereedschap hogere wiskunde?).

Enige workaround lijkt Duitsland, waar sommige van die zaken het toch online bestelbaar gemaakt hebben (dus tegen de regels van Bosch in). Maar die vragen dan wel weer hogere prijzen (tenzij dat nog gaat zakken) op het niveau van eerder genoemde merken.

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-01 08:54
Klinkt voor mij als een krampachtige manier om exclusiviteit te genereren. Vraag is, is dat expert spul nu echt zoveel beter en innovatiever dan het pro-pro (wat al een idiote diversificatie is binnen het aanbod)? Als dat Expert spul nu op het niveau van de eerder genoemde Festool of Mafell zit, zou ik het begrijpen. Maar dan hadden ze beter ook het spul een heel andere look kunnen geven. Marketingtechnisch gezien.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zaphara schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Nee de Expert lijn valt onder Bosch Professional, d.w.v. het merk heeft drie niveaus nu als het ware:
Bosch Professional
Bosch Professional Pro
Bosch Professional Expert

En die laatste lijn heeft een eigen distributieketen dus en strenge regels over wie het wel en niet mag verkopen, sowieso zijn alle online retailers verbannen (het gereedschap dan, Expert accesoires en accu's mag iedereen wel verkopen), en de fysieke retailers zijn 99% B2B. De uitleg is dat die zaken speciaal getraind personeel moeten hebben die de klanten dan ter plekke op maat kunnen adviseren (kennelijk is het gereedschap hogere wiskunde?).

Enige workaround lijkt Duitsland, waar sommige van die zaken het toch online bestelbaar gemaakt hebben (dus tegen de regels van Bosch in). Maar die vragen dan wel weer hogere prijzen (tenzij dat nog gaat zakken) op het niveau van eerder genoemde merken.
Dus je hebt Bosch gereedschap voor Festoolprijs, met slechte verkrijgbaarheid? Goeie deal 8)7

• Zaphara
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:52:
[...]
Dus je hebt Bosch gereedschap voor Festoolprijs, met slechte verkrijgbaarheid? Goeie deal 8)7
Vaag idd. Nou gebruik ik Bosch Pro doorgaans om de gaten in mijn Festool assortiment op te vullen, maar daar ga ik nog maar eens goed over nadenken.

• Retrospect
[...]
Het is niet zo dat Festool mythische kwaliteit heeft die niet te evenaren is. Er is geen reden waarom Bosch Professional diezelfde kwaliteit niet zou kunnen bereiken of overtreffen. Als ze dat lukt is het grote voordeel dat je accu's ook gewoon werken op de goedkopere spullen zodat je niet voor al je gereedschap, ook datgene wat je sporadisch gebruikt, de hoofdprijs hoeft te betalen.

Daarnaast blijft de huidige range van Bosch Professional (zonder Expert toevoeging) gewoon bestaan en vernieuwd worden. En die is doorgaans heel wat goedkoper en heel veel uitgebreider dan wat Festool te bieden heeft.

Festool zal flink aan de bak moeten zodra hun Domino patenten verlopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Retrospect op 16-01-2026 18:05 ]

• MJV

MJV

Retrospect schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Dat denk ik ook, nu de originele Saw stop zagen ook in Nederland verkrijgbaar hebben ze ook daar niet meer het alleenrecht op met hun TKS80, die ook ineens zeer regelmatig op Marktplaats verschijnen sinds een tijdje.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Retrospect schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Het is niet zo dat Festool mythische kwaliteit heeft die niet te evenaren is. Er is geen reden waarom Bosch Professional diezelfde kwaliteit niet zou kunnen bereiken of overtreffen. Als ze dat lukt is het grote voordeel dat je accu's ook gewoon werken op de goedkopere spullen zodat je niet voor al je gereedschap, ook datgene wat je sporadisch gebruikt, de hoofdprijs hoeft te betalen.

Daarnaast blijft de huidige range van Bosch Professional (zonder Expert toevoeging) gewoon bestaan en vernieuwd worden. En die is doorgaans heel wat goedkoper en heel veel uitgebreider dan wat Festool te bieden heeft.

Los van kwaliteit is er natuurlijk wel meer. Ik kan bij elke pontmeyer, bouwmaat of toolstation een groot deel van het Festool-assortiment kopen. Handig ;)

En ik vind persoonlijk plugit of de ongetwijfeld gepatenteerde ofk500-freesjes duur maar heel handig. Of systainers ;)

En qua breedte, er zijn niet zo heel veel dingen die ik wil die Festool niet maakt qua electrisch niet-stationair gereedschap.

• bleiblei
MJV schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:11:
[...]

Dat denk ik ook, nu de originele Saw stop zagen ook in Nederland verkrijgbaar hebben ze ook daar niet meer het alleenrecht op met hun TKS80, die ook ineens zeer regelmatig op Marktplaats verschijnen sinds een tijdje.
SawStop is tijd geleden over genomen door TTS (Tooltechnic Systems) 😉.
Hierbij ook je verklaring hoe het kan dat de SawStop techniek in de TKS80 terecht gekomen is. Naast Festool obviously, zijn andere merken van TTS, Tanos en Shaper. En lees ik nu dat Narex er ook tegenwoordig onderdeel van is. Dat laatste was dan weer nieuw voor mij.

Maar belangrijkste unique sellingpoint van Festool is niet perse hun kwaliteit. Het spul is op dat vlak niet slechter of beter dan de rest. Hun spul is daarentegen wel innovatiever en preciezer dan dat van de mainstream concurrenten. Schuurmachines die beter zijn gebalanceerd, stofzuigers met efficiëntere zuigkracht en stofzuigerzak gebruik, schaven met handigheidjes, enz.

[ Voor 7% gewijzigd door bleiblei op 16-01-2026 18:28 ]

• Retrospect
bleiblei schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:25:
[...]

SawStop is tijd geleden over genomen door TTS (Tooltechnic Systems) 😉.
Hierbij ook je verklaring hoe het kan dat de SawStop techniek in de TKS80 terecht gekomen is. Naast Festool obviously, zijn andere merken van TTS, Tanos en Shaper. En lees ik nu dat Narex er ook tegenwoordig onderdeel van is. Dat laatste was dan weer nieuw voor mij.

Maar belangrijkste unique sellingpoint van Festool is niet perse hun kwaliteit. Het spul is op dat vlak niet slechter of beter dan de rest. Hun spul is daarentegen wel innovatiever en preciezer dan dat van de mainstream concurrenten. Schuurmachines die beter zijn gebalanceerd, stofzuigers met efficiëntere zuigkracht en stofzuigerzak gebruik, schaven met handigheidjes, enz.
En dat is exact waarom Bosch met de Expert lijn komt. En ja de distributie zal nu nog wat geknutseld zijn, ook dat zullen ze wel op de rit krijgen met hun gigantische netwerk. En waar Festool wat voor heeft bij bepaalde gereedschappen heeft Bosch dat weer bij anderen.

Zo heel innovatief vind ik Festool nou ook niet meer, de achterstand die andere merken hadden wordt echt wel ingelopen stukje bij beetje.

• Zaphara
  • Niet online
Vergeet niet wat een gigantisch (schaal)voordeel Bosch heeft met hun automotive tak. Dat is veruit het grootste gedeelte van het bedrijf en is wereldwijd koploper innovatie. Daar kunnen de 'kleinere' takken zoals tool appliances mooi de vruchten van meepakken.

Kwalitatief gezien heb ik in de loop der jaren ook al flink wat missers gezien met Festool hoor, maar de standaard is nou eenmaal nog steeds wat hoger dan de meeste concurrentie over de hele linie genomen.

Aan de andere kant van het spectrum heb je bijv. DeWalt en Milwaukee, die tools worden opzettelijk gemaakt om na een jaar al kapot te gaan. Ziet er leuk uit op de videos dat ze net wat meer kracht uit de machines persen, maar na een jaar is alles al stuk. Neem aan dat de meeste kerels hier ook bekend zijn met Dean Doherty's YT kanaal, dan zie je pas goed hoe de klant bedrogen wordt onder de motorkap.

• Gwaihir
  • Niet online
Slechte verkrijgbaarheid is vast slechts voor een opstart-momentje. Doorgaans probeert een merk op zo'n manier de dealers die service leveren positief in beeld te brengen t.o.v. degenen die alleen dozen schuiven. Die eersten zetten in de ogen van de fabrikant de beste merkervaring neer, maar hebben daarvoor een marge nodig waar die laatsten voortdurend aan knabbelen.

Tegelijkertijd lijkt dit spul in Duitsland wel breed te gaan voor prijzen die wij bijna alleen bij Amazon zien (die voorlopig vast geen toegang tot de Expert lijn krijgt). Dus waarom het in ons land dan duurder moet zijn?

• Retrospect
In Duitsland is Bosch altijd al behoorlijk goedkoper geweest dan hier. Heb wel eens spul bij Amazon Duitsland gehaald. Hoe het met garantie zit weet ik dan niet, gelukkig nooit gebruik van hoeven maken.

Laatst zelfs van een ander merk iets van Amazon Japan laten komen. Zelfs dat was met verzendkosten een stuk goedkoper dan hier een minder product van hetzelfde merk.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:37
Retrospect schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:14:
In Duitsland is Bosch gereedschap altijd al behoorlijk goedkoper geweest dan hier. Heb wel eens spul bij Amazon Duitsland gehaald. Hoe het met garantie zit weet ik dan niet, gelukkig nooit gebruik van hoeven maken.

Laatst zelfs van een ander merk iets van Amazon Japan laten komen. Zelfs dat was met verzendkosten een stuk goedkoper dan hier een minder product van hetzelfde merk.
Kleine aanpassing :+
Ik haal tegenwoordig bijna al m'n gereedschap bij Rubart.de, scheelt aanzienlijk vergeleken NL. En bijv. de Festool cashback acties werken ook via die dealer.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• trabant
[...]
Gwaihir schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Slechte verkrijgbaarheid is vast slechts voor een opstart-momentje.
Of Bosch probeert de Apple truc: schaarste creëren.
Tegelijkertijd lijkt dit spul in Duitsland wel breed te gaan voor prijzen die wij bijna alleen bij Amazon zien (die voorlopig vast geen toegang tot de Expert lijn krijgt). Dus waarom het in ons land dan duurder moet zijn?
De grootte van de markt, het verschil in BTW, maar ook omdat het gebied dat de schepper als delta van de grote rivieren had bedacht door de Batavieren werd aangezien voor de bebouwde kom, waar sindsdien allerlei kruideniers en kooplieden elkaar verdringen.

• Gwaihir
  • Niet online
trabant schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:44:
De grootte van de markt, het verschil in BTW
Die 2 procentpunt bedoel ik niet. Maar (o.a.) het administreren daarvan creëert je eerste punt: te veel Duitse handelaren begeven zich niet op onze Nederlandse markt omdat ze 't extra gedoe niet vinden opwegen tegen die paar extra klanten.

• Zaphara
  • Niet online
Retrospect schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:14:
In Duitsland is Bosch altijd al behoorlijk goedkoper geweest dan hier. Heb wel eens spul bij Amazon Duitsland gehaald. Hoe het met garantie zit weet ik dan niet, gelukkig nooit gebruik van hoeven maken.
Garantie is exact hetzelfde, waar je het ook koopt in de EU (paar Oostbloklanden ter uitzondering geloof ik).

EDIT: "Deze garantie geldt voor gereedschappen die binnen de Europese Unie (inclusief Groot-Brittannië, Noorwegen, Zwitserland) zijn gekocht en daar worden gebruikt."

[ Voor 17% gewijzigd door Zaphara op 17-01-2026 17:05 ]

• bleiblei
Retrospect schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:31:
[...]

En dat is exact waarom Bosch met de Expert lijn komt. En ja de distributie zal nu nog wat geknutseld zijn, ook dat zullen ze wel op de rit krijgen met hun gigantische netwerk. En waar Festool wat voor heeft bij bepaalde gereedschappen heeft Bosch dat weer bij anderen.

Zo heel innovatief vind ik Festool nou ook niet meer, de achterstand die andere merken hadden wordt echt wel ingelopen stukje bij beetje.
Wat is dan precies de reden dat Bosch een nieuwe lijn introduceert? Want op Narex na zitten alle merken van TTS in de highend markt. Ik geef toe dat ik de afgelopen jaren niet heel veel nieuwe innovaties heb gezien. Laatste echt interessante was de afkortcirkelzaag een jaar of 8? geleden.

• Retrospect
bleiblei schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:43:
[...]

Wat is dan precies de reden dat Bosch een nieuwe lijn introduceert? Want op Narex na zitten alle merken van TTS in de highend markt. Ik geef toe dat ik de afgelopen jaren niet heel veel nieuwe innovaties heb gezien. Laatste echt interessante was de afkortcirkelzaag een jaar of 8? geleden.
Een stuk van die erg winstgevende taart pakken. Ten koste van concurrenten als TTS natuurlijk.

• DJMaze
  • Niet online
Zaphara schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Garantie is exact hetzelfde, waar je het ook koopt in de EU (paar Oostbloklanden ter uitzondering geloof ik).

EDIT: "Deze garantie geldt voor gereedschappen die binnen de Europese Unie (inclusief Groot-Brittannië, Noorwegen, Zwitserland) zijn gekocht en daar worden gebruikt."
Maar Festool geeft 3 jaar vervanggarantie zonder te zeuren.
Dat zit gewoon in hun prijs inbegrepen.

Bij anderen dan weer niet die service.

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 18-01-2026 18:02 ]

• smeek
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:56
Mijn makita koffers sneuvelen bij bosjes met dit koude weer, is de systainer hier beter tegen beschermd. Of moet ik naar iets compleet anders gaan zoeken?
Mijn koffers staan altijd in mijn auto en worden dus door en door koud

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:44

BoGu5

hmmmz

Dat is voor alle kunststof matig.

request.getCookies();

• Remy!!!!
smeek schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:35:
Mijn makita koffers sneuvelen bij bosjes met dit koude weer, is de systainer hier beter tegen beschermd. Of moet ik naar iets compleet anders gaan zoeken?
Hoewel ik erg fan ben van de systainers schelen ze qua stevigheid niet heel veel met de Makita koffers (naar mijn idee).
Ik zou dan eerder kijken naar de Milwaukee packout of Dewalt toughsystem oid, die zijn volgens mij iets beter voor gemaakt (verder geen ervaring mee).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
Ik weet niet of ook je accu's daarin staan maar die vinden dat ook niet tof.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• trabant
Remy!!!! schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:54:
... Milwaukee packout of Dewalt toughsystem ...
Ook al zijn die merken kwalitatief nog zo goed en misschien wel in Alaska getest, je kunt er nu eigenlijk niet meer mee aankomen...

• Remy!!!!
trabant schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:41:
[...]
Ook al zijn die merken kwalitatief nog zo goed en misschien wel in Alaska getest, je kunt er nu eigenlijk niet meer mee aankomen...
Hoezo niet dan?

• JukeboxBill
Voor elektrisch gereedschap is het ook niet fijn als ze stijf bevroren zijn bij het aanzetten.
Gereedschap er uit halen of een standkachel inbouwen.
Moest onlangs toen het 's nachts -10 was, ook heel toevallig vroeg weg. Heb toen een elektrisch blaaskacheltje in de auto gezet met de thermostaat op 5 graden. Viel nog best mee met het stroomverbruik.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat trabant op geo-politiek wijst ;)
offtopic:
Overigens wel heerlijk ironisch om dat met een DDR-icoon als gebruikersnaam te doen :P

[ Voor 21% gewijzigd door Boudewijn op 19-01-2026 21:47 ]

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:55
Makita Mboxen zijn gewoon whitelabel Systainer Classic van Tanos. Dus verwacht geen hele schokkende verschillen in materiaal eigenschappen. Als ze heel koud worden dan wordt het materiaal gewoon iets meer bros.

HD4Life @ Full-HD

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:44
Ik ben voornemens een carport te gaan bouwen. Een mooie gelegenheid om weer eens wat nieuw gereedschap te kopen. Ik heb wat Makita 18V spullen dus ik kijk eigenlijk alleen naar Makita.

Om lange schroeven te boren wil ik een slagschroefmachine aanschaffen. Ook zal het me helpen de winter en zomerbanden sneller te wisselen :+

Is zo’n DTW190 wat of kan ik beter voor wat anders gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 19-01-2026 22:01 ]

XXXVI

• trabant
JukeboxBill schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:45:
Voor elektrisch gereedschap is het ook niet fijn als ze stijf bevroren zijn bij het aanzetten.
Gereedschap er uit halen of een standkachel inbouwen.
Moest onlangs toen het 's nachts -10 was, ook heel toevallig vroeg weg. Heb toen een elektrisch blaaskacheltje in de auto gezet met de thermostaat op 5 graden. Viel nog best mee met het stroomverbruik.
offtopic:
Hopelijk heb je niet de fout gemaakt die ik in maart 2018 maakte bij een oldtimer-evenement. Het was toen net boven het vriespunt, maar door de harde oostenwind was de gevoelstemperatuur -10 tot -15ºC.
Dus ik ook de avond tevoren een kachelconstructie opgetuigd, zodat ik die ochtend alleen maar een stekker in de muur hoefde te prikken. De cabine was bij vertrek inderdaad lekker warm. Alleen had ik -sufferd!- meteen de verwarming aangezet, terwijl de motor nog koud was; we waren het dorp nog niet uit, of we zaten alsnog te vernikkelen. En tegen de tijd dat de motor wel warm was, hadden we de bestemming bereikt...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Davidshadow13 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Makita Mboxen zijn gewoon whitelabel Systainer Classic van Tanos. Dus verwacht geen hele schokkende verschillen in materiaal eigenschappen. Als ze heel koud worden dan wordt het materiaal gewoon iets meer bros.
Dat geldt trouwens voor heel veel plastics. Ik heb aan de andere kant nog geen enkele systainer echt verknoeid. 1 van mijn sys-toolboxen scheurt een beetje nadat hij open stond en er iets op is gevallen. Niet gek.

• Retrospect
ephymerous schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:01:
Ik ben voornemens een carport te gaan bouwen. Een mooie gelegenheid om weer eens wat nieuw gereedschap te kopen. Ik heb wat Makita 18V spullen dus ik kijk eigenlijk alleen naar Makita.

Om lange schroeven te boren wil ik een slagschroefmachine aanschaffen. Ook zal het me helpen de winter en zomerbanden sneller te wisselen :+

Ik zou voor een brushless gaan. Ben niet thuis in Makita maar de DTW181ZJ is maar iets duurder volgens mij.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Bestel meteen goede oorkappen mee. Ik vind zo’n slagschroefmachine zo’n herrie maken dat ik er maar een schroefmachine bij heb gekocht voor als er wat minder kracht nodig is. Vinden mijn oren een stuk prettiger

[ Voor 5% gewijzigd door fenrir op 19-01-2026 22:46 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• MJV

MJV

De DTW is een slagmoersleutel, dat is iets anders dan een slagschroevendraaier. Het inzetbereik van die machines overlapt, maar wel maar gedeeltelijk. Voor houtbewerking zoek je een slagschroevendraaier. Met een sterke versie kun je als je geluk hebt met een verloopstuk ook je wielmoeren doen.
Pagina: 1 ... 272 273 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).