• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:48

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

trabant schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 01:21:
Ik eet nog steeds met het bestek uit hun trouwen, maar een van de messen heeft nog steeds een verbogen uiteinde omdat er niet eens een schroevendraaier in huis was. :'(
Verbogen messen, herkenbaar beeld bij mijn vriendin. 1 punt afgebroken en 2 verbogen.
Schroevendraaiers meer dan aan het eind van zijn leven (gamma/karwei/praxis set), en dus vorig jaar een Wera kerstcadeaupakket gegeven met schroevendraaiers enz.
Ze zei dat ze tegen een geintje kon, maar dat bleek bij het uitpakken toch iets anders :X , dus maar een Rituals giftset er achteraan besteld O+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:56
Van een zwak moment in de Aldi had ik nog een met een tiewrap verzegelde schroevendraaierkoffer en een setje lompe ringsteekratels liggen. Met een kar vol Wiha en Stahlwille gaat dat hier op zijn best niet in de weg liggen, dus het was een win-win toen ik het een vriendin uit mijn studietijd kon meegeven, die na enig doorvragen helemaal niks had liggen. Voor de zekerheid die tiewrap maar alvast doorgeknipt.
spoiler:
Nu zal er als ik bij haar ben geheid weer een vergeten klusje opduiken en ik ben benieuwd of ze dan nog weet waar ze die koffer heeft gelaten...

[ Voor 16% gewijzigd door trabant op 23-07-2026 11:24 ]

KPN is een drieletterwoord

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:56

ChillPascal

In the end...

Ik ben al enkele jaren in het bezig van een Makita kruislijnlaser (SK105DZ). Ondanks dat dit geen 3x360 laser is ben ik hier erg tevreden mee.

Binnenkort wordt wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd, waarbij ik ook plannen heb voor de tuin. O.a. het aanleggen van vrijverval riolering en de voorbereidende werkzaamheden voor een betonvloer van een tuinhuis. Als het mogelijk is zou ik dat met deze laser doen, maar daarvoor heb ik wel een ontvanger nodig lijkt me.
  • Werkt een dergelijke kruislijnlaser met ontvanger goed voor buiten in zonlicht? Maximale afstand zou ca. 20 meter zijn
  • Makita heeft een laserontvanger (LVH800). Echter is deze flink aan de prijs (€180+). Ben ik gebonden aan een Makita ontvanger of werkt een andere laserontvanger ook?

• Fr33z
  • Laatst online: 05:35
ChillPascal schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:43:
Ik ben al enkele jaren in het bezig van een Makita kruislijnlaser (SK105DZ). Ondanks dat dit geen 3x360 laser is ben ik hier erg tevreden mee.

Binnenkort wordt wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd, waarbij ik ook plannen heb voor de tuin. O.a. het aanleggen van vrijverval riolering en de voorbereidende werkzaamheden voor een betonvloer van een tuinhuis. Als het mogelijk is zou ik dat met deze laser doen, maar daarvoor heb ik wel een ontvanger nodig lijkt me.
  • Werkt een dergelijke kruislijnlaser met ontvanger goed voor buiten in zonlicht? Maximale afstand zou ca. 20 meter zijn
  • Makita heeft een laserontvanger (LVH800). Echter is deze flink aan de prijs (€180+). Ben ik gebonden aan een Makita ontvanger of werkt een andere laserontvanger ook?
misschien flauw maar: ik zou het eerst gewoon doen met wat je hebt. Desnoods wacht je even tot de schemering zodat je de laser beter kunt zien. Vaststellen van peil is nou ook weer niet heel moeilijk. Makkelijkst is op de belangrijke plekken wat stokken in de grond en precies een bekende hoogte (bijv 1m) boven het referentievlak markeren. Dan kun je daarna vanaf dat punt naar beneden meten en vaststellen of je genoeg omlaag bent of te veel/weinig.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:32

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DJ-Promo schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:11:
Wil weer speakers bouwen MDF of multiplex en dit keer zelf zagen recht of verstek. Is een invalzaag of een kleine zaagtafel het beste?
Dat ligt compleet aan wat je precies wilt gaan bouwen :)

Maar mijn eerste ingave is toch de invalzaag op geleiderail. Zeker als je dat vergelijkt met een kleine zaagtafel (waarbij ik mijn DW7492 niet als klein beschouw).

Maar in de wereld van zaagtafels is zo'n "bouwzaag" wel een kleine als je die vergelijkt met formaatzagen in de meubelmakerij ;).

trouwens....allicht ook leuk voor je :

zelfbouwspeakers op GoT
Het grote Zelfbouw speaker topic

en het externe forum van ZBA
https://zelfbouwaudio.nl/forum/index.php

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• ollie1965
  • Laatst online: 23:48

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@ChillPascal
In de avond zou het kunnen als er geen direct zonlicht op je object komt.
Ik heb een SK700GDX en die kan ik in de schaduw overdag op max 5 meter nog waarnemen.
De groene laserrichtplaat verbetert het overigens wel een beetje als je buiten bezig bent, maar om daar nou zoiets voor te gaan kopen.

En Makita dus een Makita ontvanger, nee je moet kijken naar de golflengte van je laser en die van de ontvanger. Bij jouw SK105 is dat 635 nm.
Dus als je een ontvanger hebt die een de range heeft om zowel groen (510/530) als rood (of breder) te ontvangen dan zit je goed zeker goed).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:21
copykat schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:42:
Het is een visklos...... kan je werpen zonder hengel...
Komt ie als een boomerang terug of moet je hem zelf uit het water halen? :+

Helaas moet ik betreuren dat ik dezelfde gedachte als @The Eagle had 7(8)7

• elektriekert
Boudewijn schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 00:59:
@copykat leuk man, ik zou willen dat mijn pa vroeger dat soort dingen met me deed.
Ik kan mij herinneren dat mijn vader mij overal heen sleepte vanaf een jaar of 10 en dat ik dan wel eens jaloers was op mijn vriendjes.

Achteraf ben ik hem dankbaar, mijn vrienden kunnen net een schroevendraaier vasthouden terwijl ik alles zelf in en om het huis doe inclusief vervoer.

• copykat
  • Laatst online: 00:31

copykat

Good copy isn't bad

elektriekert schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Komt ie als een boomerang terug of moet je hem zelf uit het water halen? :+

Helaas moet ik betreuren dat ik dezelfde gedachte als @The Eagle had 7(8)7
Proberen een vis onder water dood te gooien is een optie... :+

Maar het is als deze.

https://www.reddit.com/r/FishingForBeginners/comments/1bsl93d/has_anyone_tried_fishing_with_one_of_these/?tl=nl

Je gooit alsof je een bal onderhands weggooit en op t juiste moment laat je met je duim de lijn los....

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

copykat schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:51:
[...]

Proberen een vis onder water dood te gooien is een optie... :+

Maar het is als deze.

https://www.reddit.com/r/FishingForBeginners/comments/1bsl93d/has_anyone_tried_fishing_with_one_of_these/?tl=nl

Je gooit alsof je een bal onderhands weggooit en op t juiste moment laat je met je duim de lijn los....
Ik gok dat er genoeg van die dingen verloren zijn gegaan door mensen die het verkeerde deel weg gooiden :+
* The Eagle is ook sportvisser maar ik hou het wel bij mijn feeder hengel ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YlEm2gpOyrdoQPz328oM0Fwsxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZrfeQXGmJLATN1xgqEDQmDD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sH0ZsFpUwWBZuAi7gWTuQY41eW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cwse6HoWetuGuFyTOHKHJdUQ.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is stucen tot een kilo utrecht tango werkje... fix n finish want dun laagje. Iets sneller droog dan mp75... in je eentje opzetten glad trekken en afmessen pff de lange muur en korte stukje tegelijk was eigenlijk een te lange stand tijd...

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:23

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@copykat volgens mij heb je in het verkeerde topic gepost :?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Damic schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:41:
@copykat volgens mij heb je in het verkeerde topic gepost :?
Ja. Dat zie ik nu... nah ja zal ik nog een foto toevoegen van alle gereedschap die ik gebruikt heb? :)

• trabant
Tot en met de werkbroek aan toe!

• Voggy
  • Niet online
Ik zie al een boormachine die is misbruikt als staafmixer.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zoekplaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqQwVN5ea7M5Ha163_PyWxjjTIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViJ5ERUB6hGgoAZ5WNm3H59c.jpg?f=fotoalbum_large De staafmixer is een dcd791 die zou t aan moeten kunnen, ik gebruik een kleine spindel.

De lijmkam was een idee om minder zwalk in dikte te krijgen maar werkte niet dus gewoon opzetten met vlakspaan zonder tanden. En good old musclememory. Een kleine stucplaat om sneller te kunnen werken maar echt handig is hij niet. Mn helaas stuk gegane stok met 40x40cm multiplex werkte beter..

Sponsbak met eindspons, ruwspons voor afmessen te vergemakkelijken maakt een oppervlakkig papje. Uiteraart afmesspaan en 2 plamuurmessen voor diverse doeleinden. ( als laatste een kwast om de hoekjes glad te kwasten.)

Accu chinesium dewaltlamp.Gamma led bouwlamp.Niet te vergeten prikkertjes, tandenstokers, om schroefgaten te markeren voor terugplaatsen gordijnen.

En mn parkside bouwstofzuiger....

Owh ik vergeet mn 1meter aluminium rei onmisbaar als amateur om buiken en holtes te vinden en te corrigeren.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:46:
Tot en met de werkbroek aan toe!
Sorry komt niet door de huidfilter heen... :+

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-08 15:21
copykat schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:32:
Zoekplaatje.

[Afbeelding] De staafmixer is een dcd791 die zou t aan moeten kunnen, ik gebruik een kleine spindel.

De lijmkam was een idee om minder zwalk in dikte te krijgen maar werkte niet dus gewoon opzetten met vlakspaan zonder tanden. En good old musclememory. Een kleine stucplaat om sneller te kunnen werken maar echt handig is hij niet. Mn helaas stuk gegane stok met 40x40cm multiplex werkte beter..

Sponsbak met eindspons, ruwspons voor afmessen te vergemakkelijken maakt een oppervlakkig papje. Uiteraart afmesspaan en 2 plamuurmessen voor diverse doeleinden. ( als laatste een kwast om de hoekjes glad te kwasten.)

Accu chinesium dewaltlamp.Gamma led bouwlamp.Niet te vergeten prikkertjes, tandenstokers, om schroefgaten te markeren voor terugplaatsen gordijnen.

En mn parkside bouwstofzuiger....

Owh ik vergeet mn 1meter aluminium rei onmisbaar als amateur om buiken en holtes te vinden en te corrigeren.
Ik kan zo niet bekijken welk gereedschap Sony maakt dat nuttig is voor zo'n klus. Bij mijn weten hebben ze geen categorie "bouwradio" in hun assortiment.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DjoeC schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:32:
[...]

Ik kan zo niet bekijken welk gereedschap Sony maakt dat nuttig is voor zo'n klus. Bij mijn weten hebben ze geen categorie "bouwradio" in hun assortiment.
Oh dat is gedekt door mn Sharp miniboombox en plexamp op mn mobiel. :*)
Edit owh die doos, is van mn tv en zit vol met kerst meuk enzo ,te lui om uit de ruimte te sjouwen...

[ Voor 13% gewijzigd door copykat op 25-07-2026 12:11 ]

• trabant
Dus je hebt de ballen en slingers nu voorbesneeuwd? :+

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Ik ben in de markt voor een Makita SP6000 invalzaag met minimaal 1 geleiderail van 1500mm.
Nu is de SP6000 in verschillende sets te krijgen, maar wat ik net zie is dat het zaagblad wisselt per set. De J versie heeft een 48T blad, de J1X en J1X2 een efficut 56T blad, en er is ook nog een J1N2 met.een 48T en 24T blad.
Wat is hier wijsheid, nog een reden om een blad te prefereren?

De laagste prijs vind ik bij hornbach, met prijsgarantie via dokterhamer.nl. Mochten daar nog suggesties zijn, dan graag :).

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Voggy
  • Niet online
P5ycho schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:06:
Ik ben in de markt voor een Makita SP6000 invalzaag met minimaal 1 geleiderail van 1500mm.
Nu is de SP6000 in verschillende sets te krijgen, maar wat ik net zie is dat het zaagblad wisselt per set. De J versie heeft een 48T blad, de J1X en J1X2 een efficut 56T blad, en er is ook nog een J1N2 met.een 48T en 24T blad.

De laagste prijs vind ik bij hornbach, met prijsgarantie via dokterhamer.nl. Mochten daar nog suggesties zijn, dan graag :).
Ik heb geen tips voor je over het blad, maar misschien wel accu vs snoer. Iedereen zegt dat je ook een met snoer kunt nemen, je sluit immers toch een stofzuiger aan. Ik heb er dus een met snoer gekocht, maar merkte toch dat ik vaak zat te kloten met het snoer. Bleef af en toe haken achter de rail oid. Met de dikke stofzuigerslang heb ik daar geen last van. Achteraf baal ik een beetje dat ik er niet een op accu heb genomen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@P5ycho check wat een losse 56T kost (45 euro) en kijk of t goedkoper is bij de machine. De 24T is voor balken en ander dikker materiaal en de 48T is voornamelijk plaatmateriaal. Ik gok dat de 56T voor keukenpaneel en meubelplaat is. Ben geen blade expert maar hoe hoger t Tgetal des te schoner de zaagsnede. Maar ook kans op verbranding door tandstand. Kies voor wat je meest gaat doen. Dan heb je die alvast. Heb je de 48T en 24T op t oog? Check meerprijs vs losse aankoop.

Ik heb met snoer en 2 lineaals(plus 50 euro geloof ik) in een foederaal. Je wilt ook 244cm kunnen zagen of een deur in de lengte schuin zagen en dan 150cm te kort. Geen accu omdat ik geen makita schroefmachines had dus de machine dan met lader en accus moest kopen en ik gebruik hem te weinig om de accu's "healty" te houden zonder kruis gebruik op andere tools.(thuis klusser) Indien je dus wel als zelfde accu apparaten hebt zou ik accu preferen. ( ik merk dat met de decoupeerzaag je hem op accu veel sneller pakt om even iets af te korten dan met snoer.) Mijn ecosystem is DeWalt maar de invalzaag vd DeWalt is duurder en minder goed tov de 6000j. Wel weer geluk met de handfreesset daar is Dewalt weer beter dan de Makita... ;)

Recap: ik zou 2 lineaals in een foederaal met koppelstuk,1 blad 48T of 56T , ( los kopen kan altijd), en accu nemen als ik al makita van die accupoel had of ga kopen anders snoer.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Globaal is meerdere tanden voor een nettere zaagsnede. Ik heb zelf een 48T blad op m'n invalzaag voor panelen te zagen. 24T kan zijn voor groffer werk, maar ook als je hout in de richting van de nerf moet zagen, is een blad met minder tanden beter, voor een betere afvoer van de snippers.

Een invalzaag dankt ook veel van z'n bruikbaarheid aan de hulpmiddelen (vergelijkbaar met een frees, in dat opzicht). 150 cm is krap aan voldoende om een plaat van 122 cm breed door te zagen, voor 244 of 250 cm in de lengte doorzagen wil je er twee hebben om aan elkaar te kunnen koppelen (een van ~300 cm kan ook, maar is moelijker te hanteren en op te bergen). Voor nauwkeurig zagen is het ook handig om de rails te kunnen klemmen op je werkstuk. Een haakse aanslag voor de rails is handig voor balken of kortere stukken paneel in te korten. Een 5cm aan stofzuigerslang is ook makkelijk zodat de stofzuiger gewoon op z'n plek kan blijven staan.

Snoer stoort mij nooit, die gaat samen met de stofzuigerslang over de schouder, dan blijft het ook niet ergens achter hangen.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nou heb ik al eerder wat zitten kijken naar een afkortzaag ter vervanging van mijn hudige oude 8" Bosch Groen (PCM8S, meen ik)

ik kwam onderstaande tegen, die lijkt in de US een stukkie goedkoper dan de Makita 1219 uit te vallen, maar ik kan niet precies achter het typenumer komen :? 8)7

bij voorbaat sorry voor de enorm drukke vlogger, het schreewigerige gehalte USA ligt aardig hoog, ook zijn fimpjes zijn wat doorspekt van wat nodeloze effecten, die slechts soms wat handig zijn om iets te highlighten als hij wat in detail laat zien....ik probeer er maar wat doorheen te kijken.
Het gaat me ook niet zozeer om de review zelf maar de zaag.
Is dit de zaag op de BOSCH website? Die kost hier gewoon een spectaculaire dikke 1000 euro

https://www.bosch-profess.../excm341-305gd-0601B23800

Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-professional.com/nl/nl/ocsmedia/610210-54/application-image/1434x828/kap-en-verstekzaag-expert-excm341-305gd-0601b23800.png

Het lijkt (of is) zo'n expert-lijn zaag die, naar verluid, niet particulier verkrijgbaar is.

Hij lijkt in elk geval wel heel netjes te functioneren :)

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:00
@Fraggert Er zitten nogal wat afkortzaag modellen tussen een Bosch groen en de Bosch blauw expert lijn in.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-08 18:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Fraggert schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:30:
Nou heb ik al eerder wat zitten kijken naar een afkortzaag ter vervanging van mijn hudige oude 8" Bosch Groen (PCM8S, meen ik)
Eerste vraag is natuurlijk wat je ermee wilt gaan doen, en welke lengtes je moet afkorten. Er zit behoorlijk wat verschil tussen het afkorten van materiaal voor een HSB wandje, of het maken van een meubel...

En er zijn heel veel zagen en merken die netjes functioneren.... ;)

Kijk ook eens naar de reviews van https://www.youtube.com/@JonasWinkler. Die test eerlijk en wat meer allround. Dus bv. een exclusieve Makita die alleen in Japan verkrijgbaar is, maar ook Einhell en Parkside spul.

Overigens staan er vanaf zo'n 700 euro al een aantal mooie festool zagen op marktplaats. Dat is ook altijd nog een goede optie. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 27-07-2026 10:52 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheKerremenke schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:41:
@Fraggert Er zitten nogal wat afkortzaag modellen tussen een Bosch groen en de Bosch blauw expert lijn in.
ja, klopt maar dat weet ik. Maar deze is nieuw en natuurlijk interessant als die ruim onder de 1219LS verkocht zou worden.

ik had ook eigenlijk even moeten inzoomen op 12" inch zagen (300mm blad).

Zo'n Kapex is natuurlijk fantastisch, maar zoveel geld ga ik niet uitgeven een een afkortzaag. Ik hikte al tegen de Makita waardoor ik nog steeds mijn zowat 30 jaar oude Bosch nog gebruik :)

10" is een mooie upgrade maar 12" is natuurlijk fantastisch, vandaar dat ik even kwam polsen hier over deze specifieke zaag gezien de prijs.

Eerlijkheidshalve als je 'm platslaat is het ook meer een rant waarom dat achtelijke ding hier niet gewoon voor ruim onder de 1219 ergens vandaan te trekken is......#wishfullthinking

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Question Mark schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Eerste vraag is natuurlijk wat je ermee wilt gaan doen, en welke lengtes je moet afkorten. Er zit behoorlijk wat verschil tussen het afkorten van materiaal voor een HSB wandje, of het maken van een meubel...

En er zijn heel veel zagen en merken die netjes functioneren.... ;)

Kijk ook eens naar de reviews van https://www.youtube.com/@JonasWinkler. Die test eerlijk en wat meer allround. Dus bv. een exclusieve Makita die alleen in Japan verkrijgbaar is, maar ook Einhell en Parkside spul.

Overigens staan er vanaf zo'n 700 euro al een aantal mooie festool zagen op marktplaats. Dat is ook altijd nog een goede optie. :)
Die Jonas WInkler kende ik nog niet, thanks!

En wat je zegt klopt......maar mijn focus lag hier even op de combi 12" én telescopisch....dan wordt de spoeling rap dun....en heel duur.

Persoonlijk koop ik zulke zaken (en ja, dat is duur) toch echt liever nieuw.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05

inhico

pw

Voggy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:18:
[...]

Ik heb geen tips voor je over het blad, maar misschien wel accu vs snoer. Iedereen zegt dat je ook een met snoer kunt nemen, je sluit immers toch een stofzuiger aan. Ik heb er dus een met snoer gekocht, maar merkte toch dat ik vaak zat te kloten met het snoer. Bleef af en toe haken achter de rail oid. Met de dikke stofzuigerslang heb ik daar geen last van. Achteraf baal ik een beetje dat ik er niet een op accu heb genomen.
Wat betreft accu vs snoer: ik heb een invalzaag op accu en dat werkt prima. Was geen bewuste keuze, maar vooral omdat er een mooie deal voorbij kwam. Ik zaag meestal buiten en heb dan weinig behoefte aan afzuiging. Meestal gebruik ik wel de meegeleverde stofzak. Voor gesnoerde apparaten buiten moet ik altijd ook weer een verlengsnoer pakken en na afloop opruimen.

Ik vermoed dat een gesnoerde wel wat krachtiger is. Ik zie dat er voor de 230V versie ook zaagbladen voor metaal, laminaat etc leverbaar zijn, terwijl er voor de accu-versie (18V) alleen bladen voor hout zijn.

...

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Fraggert schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:56:
Persoonlijk koop ik zulke zaken (en ja, dat is duur) toch echt liever nieuw.
Begrijpelijk hoor.. . Persoonlijk koop ik liever een goed en nauwkeurig apparaat van marktplaats, dan een nét niet nieuw apparaat voor hetzelfde geld. Vandaar dat ik voordat ik tot aanschaf overga ook altijd even op Marktplaats kijk, en daar best wel eens wat leuke dingen gescored heb.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Question Mark schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Begrijpelijk hoor.. . Persoonlijk koop ik liever een goed en nauwkeurig apparaat van marktplaats, dan een nét niet nieuw apparaat voor hetzelfde geld. Vandaar dat ik voordat ik tot aanschaf overga ook altijd even op Marktplaats kijk, en daar best wel eens wat leuke dingen gescored heb.
ik zet daar bijvoorbeeld de aanschaf van Lego tegenover...dat koop ik alleen 2dehands.....net als wat besparingen op andere vlakken die we hier doen zodat we geld overhouden voor andere keuzes.
Mijn vrouw fotografeert en we hebben 2 keer eerder toch gezeik gehad met dure 2dehands lenzen.

Loop ik eens tegen een LXT slagschroevendraaier aan via bijv. woodworking.nl ofzo dan is dat allicht nog wel een optie :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Fraggert schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:16:
[...]

ik zet daar bijvoorbeeld de aanschaf van Lego tegenover...dat koop ik alleen 2dehands.....net als wat besparingen op andere vlakken die we hier doen zodat we geld overhouden voor andere keuzes.
Mijn vrouw fotografeert en we hebben 2 keer eerder toch gezeik gehad met dure 2dehands lenzen.

Loop ik eens tegen een LXT slagschroevendraaier aan via bijv. woodworking.nl ofzo dan is dat allicht nog wel een optie :)
Tja, elke tweedehands aankoop kent risicio's. Dan kun je alles er wel bij gaan halen. Repareerbaarheid van items is gewoon een ding. Ik koop het meeste van DeWalt en zijn daar meer dan genoeg spare-parts voor te krijgen, mocht dit ooit nodig zijn. Allemaal relatief eenvoudig te repareren, in tegenstelling tot cameralensen.

Maar het valt en staat ook met vooraf even testen en inschatten bij het langsgaan hoe iemand met zijn spullen is omgegaan.

• P5ycho
copykat schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:59:
@P5ycho check wat een losse 56T kost (45 euro) en kijk of t goedkoper is bij de machine. De 24T is voor balken en ander dikker materiaal en de 48T is voornamelijk plaatmateriaal. Ik gok dat de 56T voor keukenpaneel en meubelplaat is. Ben geen blade expert maar hoe hoger t Tgetal des te schoner de zaagsnede. Maar ook kans op verbranding door tandstand. Kies voor wat je meest gaat doen. Dan heb je die alvast. Heb je de 48T en 24T op t oog? Check meerprijs vs losse aankoop.

Ik heb met snoer en 2 lineaals(plus 50 euro geloof ik) in een foederaal. Je wilt ook 244cm kunnen zagen of een deur in de lengte schuin zagen en dan 150cm te kort. Geen accu omdat ik geen makita schroefmachines had dus de machine dan met lader en accus moest kopen en ik gebruik hem te weinig om de accu's "healty" te houden zonder kruis gebruik op andere tools.(thuis klusser) Indien je dus wel als zelfde accu apparaten hebt zou ik accu preferen. ( ik merk dat met de decoupeerzaag je hem op accu veel sneller pakt om even iets af te korten dan met snoer.) Mijn ecosystem is DeWalt maar de invalzaag vd DeWalt is duurder en minder goed tov de 6000j. Wel weer geluk met de handfreesset daar is Dewalt weer beter dan de Makita... ;)

Recap: ik zou 2 lineaals in een foederaal met koppelstuk,1 blad 48T of 56T , ( los kopen kan altijd), en accu nemen als ik al makita van die accupoel had of ga kopen anders snoer.
Ik heb aardig wat Makita 18V accuspul, waaronder een DSS501ZJ cirkelzaag voor het kleine werk.

De geplande klus is verzagen van gipsvezelplaat, met een PCD blad. Omdat ik toch altijd met stofzuiger zal zagen (VC4210L) is 230V makkelijker, schakelt de stofzuiger meteen mee.

Na deze klus wil ik voornamelijk plaatmateriaal zagen voor het bouwen van functionele kastjes, lades, etc. Beetje oefenen en tegelijkertijd de kluswerkplek verder aankleden.
48T is dan sowieso prima lijkt me, 24T overbodig en 56T misschien iets te specifiek.

@henkie196
Bedankt voor de tips.
Ik heb al wat bessey klemmen en een Fonson rail square in het mandje zitten.
Ik wil mijn betonplex werkbank nog een keer aanpassen met MFT gatenpatroon zodat plaatwerk zagen wat minder bewerkelijk wordt, maar dat is weer een hoop werk en kosten dus dat stel ik nog even uit.

• P5ycho
Voggy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:18:
[...]

Ik heb daar dit voor in gedachte:
https://www.thingiverse.com/thing:5765162

• P5ycho
Ik wil nog even specifiek vragen, hoe makkelijk doet hornbach met priksgarantie?
Ik heb de laagste prijs gevonden op www.dokterhamer.nl maar dat ziet er niet super betreouwbaar uit, maar wat gaat Hornbach daarvan zeggen?

• trabant
DokterHamer is OSCOM TRADING s.r.o. , Těchonín 111, 561 66 Těchonín, Tsjechië

Hornbach controleert op EAN. Die moeten overeenkomen.

• DjoeC
P5ycho schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:07:
Ik wil nog even specifiek vragen, hoe makkelijk doet hornbach met priksgarantie?
Ik heb de laagste prijs gevonden op www.dokterhamer.nl maar dat ziet er niet super betreouwbaar uit, maar wat gaat Hornbach daarvan zeggen?
Dit lijkt een Tjechische shop met een NL website. Voor Hornbach valt dat valt vast onder
Geldt niet bij:
Buitenlandse (niet Nederlandse en Belgische) leveranciers of concurrenten

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-08 10:29
Staat de winkel in het KVK register en is het geen bekende malafide shop, dan is het goed voor de LPG. www.dokterhamer.nl staat niet in het KVK en valt dus af.

Addicted to silent computing

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:19
P5ycho schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:07:
Op zich lijkt het wel betrouwbaar. Op de website van Makita Tsjechië staat het bedrijf vermeld als officiële dealer.
Maar ik vind het prijsverschil niet zo groot dat ik de machine daar zou kopen, want je kan je machine niet bij Makita NL registreren voor garantie.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• P5ycho
Hmm, dan maar verder zoeken, dank.

Ik heb tot nog toe alle Makita in NL gekocht in geregistreerd. Deze machine is goed duur en ik hoop eigenlijk op een mooie aanbieding... De prijshistorie geeft me echter weinig hoop.

• JukeboxBill
Die LPG van Hornbach is in het geval van de SP6000J wel een lachertje.
Een aantal andere winkels biedt hem aan voor €329 plus een beetje en bij Hornbach €329 min een beetje.
Zouden ze daar een bot voor hebben om 5 dubbeltjes lager uit te komen dan de concurrenten?

• DjoeC
JukeboxBill schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:10:
Die LPG van Hornbach is in het geval van de SP6000J wel een lachertje.
Een aantal andere winkels biedt hem aan voor €329 plus een beetje en bij Hornbach €329 min een beetje.
Zouden ze daar een bot voor hebben om 5 dubbeltjes lager uit te komen dan de concurrenten?
Vast wel. Zou jij dat niet doen dan?

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-08 15:08

Oke....Gisteren deze zaag gekocht bij de Hornbach en zag vanmorgen dit bericht (waarvoor dank!).
Ik gebeld met de hornbach, e.e.a. doorgegeven waaronder de site (dokterhamer.nl), ze heeft het gecontroleerd, nagevaagd en het was goed ik moest langskomen met de bon.

Ik naar de Hornbach, naar de afdeling gereedschap en die zegt 'het is een buitenlandse bedrijf, daar doen we niets mee'. Ik uitgelegd dat ik gebeld had, dat ik langs moest komen en dat ik dan het verschil terug kreeg......
Vond die meneer 'lullig' en is gaan zoeken naar andere aanbiedingen waarop hij deze tegenkwam.
Goedkoper als op dokterhamer.nl....dus achteraf goed geholpen door de meneer van de Hornbach Tilburg en heb mijn 63 euro in mijn zak zitten.

Alleen voor de geleiders kon hij geen andere aanbieding vinden, dus die blijven de prijs van de Hornbach.

• P5ycho
Die prijs is voor mij 364 euro, Hornbach vraagt 329. gaat om de accuversie. Good for you!
Rail is hier goedkoper, als je nog een keer terug wilt:
https://www.hd-gereedscha...8-geleiderail-1500mm.html

Ik zoe net dat er ook een gereedschap aanbiedingentopic is, oops.

[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 27-07-2026 15:22 ]

• gert1111
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-08 08:10
Fraggert schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:30:

ik kwam onderstaande tegen, die lijkt in de US een stukkie goedkoper dan de Makita 1219 uit te vallen, maar ik kan niet precies achter het typenumer komen :? 8)7

[YouTube: Bosch's $629 Miter Saw Just KILLED the $1,800 Festool]

Is dit de zaag op de BOSCH website? Die kost hier gewoon een spectaculaire dikke 1000 euro

https://www.bosch-profess.../excm341-305gd-0601B23800

[Afbeelding]

Het lijkt (of is) zo'n expert-lijn zaag die, naar verluid, niet particulier verkrijgbaar is.

Hij lijkt in elk geval wel heel netjes te functioneren :)
Hier wordt de nieuwe Bosch Expert getest (in het duits) en vergeleken met de Bosch GCM 12 GDL:

YouTube: Die beste Kappsäge aller Zeiten – jetzt noch besser?!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

gert1111 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:18:
[...]

Hier wordt de nieuwe Bosch Expert getest (in het duits) en vergeleken met de Bosch GCM 12 GDL:

YouTube: Die beste Kappsäge aller Zeiten – jetzt noch besser?!
Thanks! even in de kijklijst geknalt :)

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:03
Momenteel heb ik een Wera Kraftform Kompakt 60 op aanraden van dit topic voor algemeen gebruik en die gebruik ik ook zeer gegereld in de boormachine waar ik zeer blij mee ben. Nu is het weer tijd voor cadeaus vanwege de verjaardag en wil ik eigenlijk nog een set voor de garage zodat er altijd een bij de hand is. Nu zag ik wat videos voorbij komen over de wiha centrofix en nog wat andere Wera producten (de zylkop ziet er gaaf uit). Wat zijn de laatste aanrader op dit vlak? Een volledige set zoals de kompakt 60 voor 50-100 euro, of een combinatie van losse klingen met een goed handvat? Ik zag de wera schroevendraaier die 4 omwentelingen maakt per draai bijvoorbeeld. Iets met bomen en bos dus.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zinloos1 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:10:
Momenteel heb ik een Wera Kraftform Kompakt 60 op aanraden van dit topic voor algemeen gebruik en die gebruik ik ook zeer gegereld in de boormachine waar ik zeer blij mee ben. Nu is het weer tijd voor cadeaus vanwege de verjaardag en wil ik eigenlijk nog een set voor de garage zodat er altijd een bij de hand is. Nu zag ik wat videos voorbij komen over de wiha centrofix en nog wat andere Wera producten (de zylkop ziet er gaaf uit). Wat zijn de laatste aanrader op dit vlak? Een volledige set zoals de kompakt 60 voor 50-100 euro, of een combinatie van losse klingen met een goed handvat? Ik zag de wera schroevendraaier die 4 omwentelingen maakt per draai bijvoorbeeld. Iets met bomen en bos dus.
Wil je gewoon een beetje hetzelfde, maar direct voorhanden op een andere plek, dan kun je gewoon dezelfde set weer vragen. Wil je alleen schroeven, of ook met doppen? Bits hebben het voordeel dat ze ook in de schroefmachine bruikbaar zijn, t.o.v. vaste schroevendraaiers en klingen. Vaste schroevendraaiers zijn weer makkelijk om snel te pakken, zeker als je ze in de garage ergens aan de wand kan hangen.

Persoonlijk zou ik een bitratel de beste aanvulling vinden, en dan vind ik (wederom, persoonlijk) de PB Swiss 6510 R30 met afstand de beste die ik zelf geprobeerd heb. Maar daar heb je weer geen complete (lange) bitset bij.

• JukeboxBill
@Zinloos1 Als je nog een zelfde Wera set erbij wil hebben, dan moet je niet aan OCD leiden, zoals ik. De handgreep heeft een ander uiterlijk gekregen, merkte ik, toen ik een losse handgreep met ratel wilde kopen. Je ziet nog wel veel foto's met het oude uiterlijk, dat was misleidend.

Uiteindelijk eentje gekocht zonder ratel, want eerlijk gezegd, gebruik ik dat maar zelden.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Die cyclopratel is wel makkelijk als ik heb én een schrievendraaier én een ratel in diverse hoeken bij me. Maar een pure ratelschroevendraaier is veel ergonomischer. Beste balans en bruikbaarheid is lange stift en korte holderstang. Liefst een met wel een grippy structuur om met je vingers te draaien zonder de greep te bewegen. Vaak draai ik met 1hand snel in en trek dan vast met andere hand op de greep.

Kies van wera de xl ratelgreep want de L is kinderhandje.

Voor mn werk zou Wera 05051520001 Kraftform Compact 28 RA met tas, 6-delig mijn versleten snap-on ratel perfect kunnen vervangen. Wat ik alleen weer moet uitvogelen welke greep de xl is. RA. Is dacht ik groot.

Edit deze gast heeft enorm veel informatie over wat hij fijn vind en minder fijn vind aan bit holder schroevendraaiers...

YouTube: Is the Wiha CentroFix better than other bit holders?

En deze is helemaal module wera variaties, let op de vario hex die niet past.

YouTube: Wera MODULAR, new for 2025. KCTOOL tool haul. Modular, Tool Check ...

[ Voor 48% gewijzigd door copykat op 31-07-2026 13:09 ]

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 02:35
* Puch-Maxi heeft een upgrade gehad naar de Makita SP6000J invalzaag

Mooie machine met softstart en variabel toerental. Ongerelateerd, iemand nog belang bij een kapotte Parkside PTSS 1200 A1 voor onderdelen? :D. Ik had hem uitgeleend en hij kwam terug met een defect tandwiel en zaagblad, ach ja chips happens.

My favorite programming language is solder.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:00
Puch-Maxi schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:50:

Mooie machine met softstart en variabel toerental. Ongerelateerd, iemand nog belang bij een kapotte Parkside PTSS 1200 A1 voor onderdelen? :D. Ik had hem uitgeleend en hij kwam terug met een defect tandwiel en zaagblad, ach ja chips happens.
Hmm. Je zal nog maar een keer iets uitlenen… :/

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Nice
. Ik had hem uitgeleend en hij kwam terug met een defect tandwiel en zaagblad, ach ja chips happens.
Jaja had je een biertje gegeven om hem te slopen zodat je de makita kon kopen en verantwoorden naar je partner? :+

Ik heb moeite met mijzelf te overtuigen dat ik dit echt nodig heb...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0COhS49ES21AbmY9C81jwurid7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjSIIfS6dbhQqhoNL0s5uJmM.jpg?f=fotoalbum_large tis niet dat ik geen schroevendraaiers heb.

:$

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
iemand nog belang bij een kapotte Parkside PTSS 1200 A1
heet dat ding echt Post Traumatische Stress Stoornis?
Wat toepasselijk...

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:10:
[...]

Nice

[...]

Jaja had je een biertje gegeven om hem te slopen zodat je de makita kon kopen en verantwoorden naar je partner? :+

[Afbeelding] tis niet dat ik geen schroevendraaiers heb.

Stiekem wil je ook gewoon PB Swiss, geef het maar toe. :>

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 01:12:
[...]

Stiekem wil je ook gewoon PB Swiss, geef het maar toe. :>
Ik gééf het toe!!!!!!!! :Y

Reden dat ik bovenstaande nog niet gekocht heb is ik heb een PB Swiss set van mn werk die ik elke dag gebruik. De snap-on ratel, oranje, ( ik had een nieuwe zwarte gehad en die had ik een oranje dop gegeven zodat hij meer opviel. Niet genoeg want die ligt ergens...) afijn deze oranje is wasted er vielen onderdelen uit. Gebruik hem om kracht te zetten en om fusers los te maken en vast te maken, 80% de makita, en mn PB setje is t eerste wat uit mn koffer komt en de laatste die terug gaat..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8iCoof7G3G86V6yGqgBlRz4iic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hy5l5lRlCiozvO8f4QzRFcVF.jpg?f=fotoalbum_large de tangfunctie vd leathermann ook elke dag.

Misschien kan ik mn werkgever overhalen deze te kopen als vv voor die oranje.

PB 6510.R-100 twister

Die wera is gewoon voor de heb voor thuis...

[ Voor 20% gewijzigd door copykat op 03-08-2026 10:40 ]

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:03

~[Afbeelding] tis niet dat ik geen schroevendraaiers heb.

~
Welke set is dit precies? Wera heeft zo waanzinnig veel combinaties. Ik zou deze set wel willen maar dan met de ratel functie. Ik vind zelf die klingen wel heel prettig werken, maar overweeg nu de Wera Kraftform Kompakt 20 RA-R.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zinloos1 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:13:
[...]

Welke set is dit precies? Wera heeft zo waanzinnig veel combinaties. Ik zou deze set wel willen maar dan met de ratel functie. Ik vind zelf die klingen wel heel prettig werken, maar overweeg nu de Wera Kraftform Kompakt 20 RA-R.
Ik heb voor de zekerheid nog na gekeken maar die set is dus zonder ratel. De formfactor van die set als t bijv. De Wera 05051519001 Kraftform Kompakt 28 RA 1 Bitschroevendraaier - 6 in 1 multi-bit - met ratelfunctie als greep had ik hem meteen gekocht. De PB swiss 6510 is heftig duur met 157 euro. En de shaft dikte van deze is even dik. En je kan ingetrokken lange klings plaatsen. Nu twijfel ik of ik die 28 ra los koop en die ander gewoon als extra greep gebruik.

Over greep gesproken ik meen dat de 28 ra 1 en ra r ( met die puist op de stift speedlock?) Beide grote greep hebben. Dat hoop ik want anders snap ik helemaal niks van hun codering. Die speedlock is minder praktisch met kleinere gaten maar dat los je weer op met lange klingen. Wat van belang is is de speling op de lange bit in beide. Als de speedlock betere grip heeft en minder wiebel heeft zou ik de 25 ra r nemen.

Zo jammer dat de WIHA 40331 - Schroevendraaier CentroFix 1/4 '' geen ratel met bits heeft. Die lock is top schijnt.

Deze gast gaat er diep op in

YouTube: Is the Wiha CentroFix better than other bit holders?

Laatste edit: inplaats van de wera 20 ra-r ratel en die tool2 set voor de longbits is misschien dit ook een mooie combi met een 20 ra r

Wera Kraftform Kompakt 60 instelbare momentschroevendraaier met bitset 17-delig (05059293001)

1 tot 3Nm.. heeft iemand ervaring met deze momentschroevendraaier? Is dit een werkbare "kracht instelling"?

[ Voor 39% gewijzigd door copykat op 03-08-2026 18:08 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Wera Kraftform Kompakt 20 RA-R, 6 Stuk. Zonder zwart tasje is 49,81... en er zijn andere versies 25 27 28 en voornamelijk bitsoorten in de cargobay ;) bepalen t verschil. Als je een heup tasje wilt. Das net geen 10tje meer. De grap is de enige reden om een heuptasje te willen is de mogelijkheid om in de tas 1 of 2 lange klings mee te nemen. En dan is die tas van de Kraftform Compact 20 Tool Finder 2 een stuk handiger.. en als je dan toch een tas doet met extra greep dan kan je eigelijk ook misschien beter deze doen.

Kraftform Compact 62, 05059297001, 33-delig.

Dus ik koop eerst een kale ratchet 20 RA-R. Denk ik morgen....

• DjoeC
copykat schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:55:
[...]
Dus ik koop eerst een kale ratchet 20 RA-R. Denk ik morgen....
Mañana, Mañana - wat is er mis met nu?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DjoeC schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Mañana, Mañana - wat is er mis met nu?
Ben nu effe druk met egaliseren vd zolder. Lang leven naproxen..

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:03:
[...]

Ben nu effe druk met egaliseren vd zolder. Lang leven naproxen..
"Ja, er gaat altijd meer in dan je denkt."

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Schway schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgAvCRS3pAyyBIS0c5NhJrWqvOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9ftl6I8GY0u4avM8rjIUm7P.jpg?f=fotoalbum_large ik dacht 1 zak 20 vloeibaar zandcement. Dat was 1 1/2.. dus snel halen. . 5mm zou ook met cement gekund denk ik achteraf , maar ik had de tussen wand provisories met ductape gesealed zodat t niet onder de wand naar de andere kant liep en ik wilde geen vlekken aan die kant. En nog belangrijker 25kg portland op mn nek was gister helemaal een no go. Die 20 kg deed me al krom lopen na een uurtje zitten.

Zo ff douchen en dan kadootjes tijd voor mezelf... :P

• elektriekert
Schway schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Naproxen? :P

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

:Y

Ik heb gemerkt uit ervaring zodra ik een "spit" lage rug pijn heb zijn de onderrug spieren verkrampt. Overbelasting. Beste remedie is meteen naproxen voor t slapen gaan en dan bij opstaan om op gang tekomen en dan pas weer vlak voor t slapen en dan afwachten. Even een weekje rekoefeningen en die eh oefeningen vd fysio weer op pakken... klaar. Voorover hangen op mn knieën zoals bij vloer frezen of laminaat leggen is gegarandeert een reaktie van hé lullo doesnie!

[ Voor 63% gewijzigd door copykat op 04-08-2026 22:02 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:26

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:26:
Kies van wera de xl ratelgreep want de L is kinderhandje.

Voor mn werk zou Wera 05051520001 Kraftform Compact 28 RA met tas, 6-delig mijn versleten snap-on ratel perfect kunnen vervangen. Wat ik alleen weer moet uitvogelen welke greep de xl is. RA. Is dacht ik groot.
Wera is inderdaad onduidelijk in het weergeven van groottes.

Zelf vind ik de L maat ratelgreep juist het fijnst, en wat jij XL noemt zijn de ratels waarbij het handvat open kan zodat je daar bitjes in kan opslaan. Zoals de Wera 05051520001 set, Kraftform Kompakt 28 RA, (specs pdf) die je hier boven noemt met daarin het 821/1 RA (051489) ratelhandvat. Wera noemt dat ding niet XL trouwens.

Wel hebben ze twee andere ratelhandvaten die ze M en L noemen:Waarbij de eerste kleiner is en goedkoper en een terughaalhoek van 10° heeft
De tweede is groter en duurder en heeft een terughaalhoek van 9°

De M-versie hadden ze voor zover ik weet voorheen niet. De L-versie lijkt gezien de lengte qua grootte overeen te komen met het voorgaande model met ratelfunctie, de 816 RA, die is zonder bithouder. Die “XL” ratel met bithouder die jij noemt lijkt de opvolger te zijn van de 825/1 RA ratel met bithouder.

Die laatste twee oudere Wera ratelschroevendraaiers heb ik hier zelf liggen, hieronder een foto zodat het verschil in grootte goed te zien is. Links maatje “XL”, de 825/1 RA (051490) en rechts maatje L, de 816 RA (051461):
Handvat Wera Kraftform Kompakt 27 A vs 60 RA

Waarbij ik zelf die linker “XL” juist te groot vind voor mijn hand terwijl de rechter L maat precies goed is. :)

Ook vind ik zo’n magnetische bitopname minder fijn dan wanner de bit daadwerkelijk vastgeklikt zit. Heb daarbij toch te vaak dat de bit dan in de schroef blijft zitten ipv in de houder. :|

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Vliegvlug ik had de ra-m en die was echt klein in mn hand als in leuk voor schroefjes boutjes en parkertjes maar beetje kracht zetten had ik teweinig greep om alle vingers er omheen te krijgen. Terug gestuurd.

Mijn handen zijn Snap-on lomp gewend. Foto van enige posts terug. Die PB-Swiss greep is ook klein voor mij, prima met lichter werk maar kracht zetten is grip verliezen. Ik had een 30cm schacht BP-Swiss en die heb ik omgeruild voor die zwarte Snap-on, ideaal kan je duim in de holte en hou je hem vast als een rapier en kan je toch nog kracht zetten. Ik heb ook de Snap-on 30cm ratel ooit voor mn werk gekregen maar die is best lomp zwaar( balans is onhandig met kleiner werk), dus toen die 30cm gewoon uit de bak van teruggekomen gereedschap van collega's die weg gingen geraust. Nu hangt die snap-on 300 ratchet aan mn werkbankmuur. 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8iCoof7G3G86V6yGqgBlRz4iic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hy5l5lRlCiozvO8f4QzRFcVF.jpg?f=fotoalbum_large

Lang getwijfeld over de Wera 28-RA. Idd met hoes. Maar wat je zegt bij die oranje heb ik vaak fuc. Waar is mn bitje?

Heb uiteindelijk de 20 RA-R besteld. Zonder hoes. Komt thuis in mn snel grijp plek vd werkbank. Dus die heup hoes is zinloos. Ik denk dat ik een lange PZ2 er standaard in doe. (Meest gebruikte formaat) En ik wil later een Wera setje kopen waar lange klings inzitten met een non ratel greep, de L greep versie. Of ik koop gewoon losse lange klings erbij. Of ik merk dat ik optie 2 wil. De niet uitschuifbare ratchet. Leuke set in hoes voor in de lade in de garage. (Sowieso handig om extra grepen te hebben merk ik met mn wera dve setje: elke keer wisselen van kling is best irritant als je aan het afmonteren bent. Pak dan al snel een losse fitting schroevendraaier er bij.

Optie 1 : Kraftform Compact 20 Tool Finder 2 die korte greep kan ik dan gebruiken in mn werkkoffer, ( switch gewoon die kling vd makita) en die 20RA doe ik dan in deze hoes. ( kans is groot dat ik optie 2 ga doen op den duur, maar de bits in greep optie is als weinig ruimte innemend erg fijn zeker als je niet thuis bent om even een ander bitje te pakken of je moet grabbelen in je koffer voor andere bitjes.)

Optie 2: Kompakt 60 RA -R 1, 17-delig. Mn 20 RA-R gaat in mn werkkoffer, heb ik en die verlenging en korte stand. Default een japanse ph2 30mm er in. ( bewaren op mn magneet vd lamp om magnetisch te blijven want ik ben erg blij met magnetische bit kop.) Veel schroeven/boutjes in printers zitten in de zijkant en tussen dingen dus dan valt t in je maindrive of achter een pwb als t los komt en niet blijft hangen aan je bit. :X

Had ik al gezegd dat ik weinig om kleding geeft en meer om gereedschap? Mn vrouw krijgt 256x300x60 kledingkast op zolder geheel voor haar zelf en vast nog wat ( ik heb genoeg aan 1 256x100x60) en ik vul de garage met allerij handige tools :+

Oeps lang post syndrome door enthousiasme. Sorry. :>

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 05-08-2026 10:32 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:26:
@Vliegvlug ik had de ra-m en die was echt klein in mn hand als in leuk voor schroefjes boutjes en parkertjes maar beetje kracht zetten had ik teweinig greep om alle vingers er omheen te krijgen. Terug gestuurd.
Ben het helemaal met je eens, die M is inderdaad veel te klein!
Maar dat handvat met bithouder, wat jij XL noemt echt weer te groot voor mij.

Wera had de maatvoering beter anders kunnen maken: S voor de huidige M maat en dan M voor de huidige L en dan L voor het handvat met bithouder erin waar ze nu geen maat voor opgeven.

edit: kom er net achter dat er ook een S ratel bithouder bestaat, die moet dan wel heel erg mini zijn. :X

Lijstje van ratel bithouders zonder bitopslag in het handvat is dan als volgt:
  • 838 RA S (051492) Bit-holding handle with ratchet functionality, 1/4" (05051492001)
  • 838 RA-R M (051493) Bit-holding handle with ratchet functionality, 1/4" (05051493001)
  • 838 RA-R L (051494) Bitholding screwdriver with ratchet functionality, 1/4" (05051494001)
Waarbij die S geen rapidapter heeft, vandaar dat de “-R” in de naam ontbreekt.

Daar ligt nog een wereld te winnen bij Wera: duidelijk maken wat de maten zijn maar ook wat de verschillen zijn tussen al die verschillende sets die ze hebben. Is nu super onduidelijk en je moet je helemaal in de specs en losse onderdelen van zo’n set gaan verdiepen om daar achter te komen. Echt super onhandig! :-(

[ Voor 79% gewijzigd door Vliegvlug op 05-08-2026 12:11 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ja die "M" maat is handig als precisiesetje met dunne schacht bits met standaard lock diameter.

We gaan t zien met die 20RA-R. Vooral of hij goed de torque kan handelen als ik iets moet los draaien dat goed vast zit. En niet in een keer "krak" hoor als in dag tandjes... :X . Over goed vast zitten gesproken. Zit ook nog in mn leuk als verjaardagskadolijstje: de vde momentgreep. Een must als je in je groepenkast automaten aanpast..en met komende WP en Thuisbatterij heb ik dat echt nodig........ O-)

Ik vrees alleen dat de 7508 tot 2Nm net t slap is. 2Nm is voor standaard abb automaten en de 3fase 4p is 2.8Nm das voor .8 30 euro extra betalen en de kling 7508 is ook als normale greep te gebruiken. Dus ik denk gewoon eerst 2.0Nm "klik" en dan een gewone er op voor : "kwartslag voor afbreken stoppen) :+

edit je hebt ook de 7516 tot 2.5Nm - 4Nm.

En vraag aan iemand die t weet wat is t verschil tussen de standaard rode en groene of gele schacht? Past het allemaal in de dve greep?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOoC0rD1-4OPfWHhpHq6sg4SqA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqsazQw19RX1nql9t8SlpA1Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door copykat op 05-08-2026 10:59 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:26:

Lang getwijfeld over de Wera 28-RA. Idd met hoes. Maar wat je zegt bij die oranje heb ik vaak fuc. Waar is mn bitje?

Heb uiteindelijk de 20 RA-R besteld. Zonder hoes. Komt thuis in mn snel grijp plek vd werkbank. Dus die heup hoes is zinloos.
Als je van zo’n grote greep houdt is die Kraftform Kompakt 20 RA-R (05051513001) is inderdaad een betere optie vanwege de rapidaptor dan de 28 RA die je eerst linkte.

En zo’n hoes enkel voor het handvat zou ik zelf ook overbodig vinden.
denk dat ik een lange PZ2 er standaard in doe. (Meest gebruikte formaat) En ik wil later een Wera setje kopen waar lange klings inzitten met een non ratel greep, de L greep versie.
Ik vind zelf die lange klingen ook het fijnst werken.
Of ik koop gewoon losse lange klings erbij. Of ik merk dat ik optie 2 wil. De niet uitschuifbare ratchet. Leuke set in hoes voor in de lade in de garage. (Sowieso handig om extra grepen te hebben merk ik met mn wera dve setje: elke keer wisselen van kling is best irritant als je aan het afmonteren bent. Pak dan al snel een losse fitting schroevendraaier er bij.

Optie 1 : Kraftform Compact 20 Tool Finder 2 die korte greep kan ik dan gebruiken in mn werkkoffer, ( switch gewoon die kling vd makita) en die 20RA doe ik dan in deze hoes. ( kans is groot dat ik optie 2 ga doen op den duur, maar de bits in greep optie is als weinig ruimte innemend erg fijn zeker als je niet thuis bent om even een ander bitje te pakken of je moet grabbelen in je koffer voor andere bitjes.)

Optie 2: Kompakt 60 RA -R 1, 17-delig. Mn 20 RA-R gaat in mn werkkoffer, heb ik en die verlenging en korte stand. Default een japanse ph2 30mm er in. ( bewaren op mn magneet vd lamp om magnetisch te blijven want ik ben erg blij met magnetische bit kop.) Veel schroeven/boutjes in printers zitten in de zijkant en tussen dingen dus dan valt t in je maindrive of achter een pwb als t los komt en niet blijft hangen aan je bit. :X
Ik zou zelf zeker voor optie 2 gaan, de Kraftform Kompakt 60 RA-R 1 (05051530001) met L greep.

Mis het zelf altijd enorm als ik weer eens een niet ratel bithouder of normale schroevendraaier in mijn handen heb. Vind zo’n ratel functionaliteit echt super handig! d:)b
Had ik al gezegd dat ik weinig om kleding geeft en meer om gereedschap? Mn vrouw krijgt 256x300x60 kledingkast op zolder geheel voor haar zelf en vast nog wat ( ik heb genoeg aan 1 256x100x60) en ik vul de garage met allerij handige tools :+
Ik heb zelf ook veel meer met gereedschap dan kleding :)
Oeps lang post syndrome door enthousiasme. Sorry. :>
:P

• JukeboxBill
copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:51:
En vraag aan iemand die t weet wat is t verschil tussen de standaard rode en groene of gele schacht? Past het allemaal in de dve greep?
Mijn eerste reactie is het "kraaltjes en spiegeltjes effect"

Maar als je hier kijkt dan vermoed ik dat het te maken heeft met de soort schroeven:
https://www.wera.de/nl/ge...-vde/verwisselbaar-lemmet

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[Afbeelding]
Ja ze passen allemaal in de VDE greep
Die kleuren is Wera’s Take it easy tool finder, de kleur geeft het type kop aan:
Wera’s Take it easy tool finder (TIE)

[ Voor 16% gewijzigd door Vliegvlug op 05-08-2026 11:55 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@copykat Ik heb nu al 6 jaar deze Wera VDE set: Kraftform Kompakt VDE 16 Torque 1,2-3,0 Nm extra slim 1 (05135906001):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75r6rJzML7r6z95tG7wt6HYht5w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPWqtfpenm67mo1tlQnXyxvx.jpg
Dat is deze set maar dan nog voordat Wera de TIE kleurtjes geïntroduceerd had: Kraftform Kompakt VDE 16 Torque 1.2-3.0 Nm extra slim 1 Tool Finder (05006609001)

Ben er in de praktijk bij mijn elektra werkzaamheden nog niet tegenaan gelopen dat de 1.2-3.0 Nm range beperkend was hoewel er zeker wel componenten zijn die meer dan 3 Nm vragen maar dat is een minderheid en heb ik dus niet nodig gehad.

Ondanks dat zou ik nu toch voor een groter bereik gaan als ik zo’n set nieuw zou moeten kopen om ‘m ook voor andere werkzaamheden te kunnen inzetten. Zo zou het voor schroeven op mijn fiets die buiten dat bereik liggen ook wel handig zijn. Daarvoor heb je natuurlijk geen VDE nodig maar kwaad kan het niet. ;)

Ik meen dat Wiha ook een mooi VDE setje heeft met momentschroevendraaier die een groter bereik heeft, daar zou ik dan nu waarschijnlijk voor gegaan zijn.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb die set van @Vliegvlug ook. Ook voor electra nog niet tegen de limieten aangelopen

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Vliegvlug schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:10:
Ik meen dat Wiha ook een mooi VDE setje heeft met momentschroevendraaier die een groter bereik heeft, daar zou ik dan nu waarschijnlijk voor gegaan zijn.
Er zijn twee setjes met een prima momentschroevendraaier (0,8 - 5 Nm, andere varianten zijn los verkrijgbaar), maar het lockingmechanisme op de met 40674 geleverde bithouder (34577) vind ik knap waardeloos. Die zou ik niet weer aanschaffen.

The Flat Earth Society has members all around the globe.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:48:
Mijn eerste reactie is het "kraaltjes en spiegeltjes effect"
Ik wordt wel blij van die kleurcodering :).

• JukeboxBill
Gwaihir schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

Ik wordt wel blij van die kleurcodering :).
Je moet dan wel onthouden welke kleur wat is.
Ik heb zo'n Kraftform Kompakt 60 RA set, maar met mijn oude ogen is het verschil tussen torx en 6-kant inbus niet altijd onmiddellijk herkenbaar Vooral ook omdat de inbus holle vlakken heeft, soort verbeterde inbus als het ware.
Misschien moet ik er ook gekleurde tape omheen doen. Twee kleuren onthouden lukt nog wel ;)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dus eerder 3Nm dan 2Nm?

Ik heb bovenstaande set kk vde 16 universal 1 zonder de moment greep. Dus ik kies dan of

Wera 05074750001 7441 VDE Kraftform instelbare draaimoment handhouder, 1,2-3,0 Nm ( traploos denk ik) die is 103 euro los.

Of

Wera 7516 VDE Kraftform Safe-Torque Speed draaimomentgreep 2.4, 2.8,3.2,3.6,4.0Nm a 77 euro .

Is 2.4Nm als moment te zwaar? ( voor wcd en schakelaar is veel al klemsteker dus moment gebruik je vooral in een schakel kast of op je fiets of bij gereedschap dat trilt. ( locktide werkt ook) dus ik denk vooral in schakelkast.

Kleine zoektocht:

Installatieautomaten: 1,2 Nm tot 2,5 Nm (raadpleeg altijd de Beaufort/technische print op het apparaat zelf edit : 4p 3fase automaat met 4mm2 is ook tot 2.5Nm abb en hager.

Aardlekschakelaars: 2,0 Nm tot 2,8 Nm.

Hoofdschakelaars: 2,5 Nm tot 3,0 Nm of hoger bij zwaardere aders.

Dus inprincipe is die 100 euro versie de sweetspot. Al zou die 2.4Nm-4.0Nm op wat licht spul na ook prima kunnen.

@8088 omdat ik een vde wera heb is wiha lastig want klings passen niet. Daarom voorkeur voor wera. Jammer dat die ene niet 2.0-4.0 is. Nu moet je eigenlijk 2x 77 euro uitgeven. En dan is 1.2-3.0Nm effectief goedkoper.

* copykat gaat weer verder, de fixnfinish is genoeg opgestijft om in te wassen met de spons.

[ Voor 18% gewijzigd door copykat op 05-08-2026 14:40 ]

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:27:
Dus inprincipe is die 100 euro versie de sweetspot. Al zou die 2.4Nm-4.0Nm op wat licht spul na ook prima kunnen.
Exact de route die ik heb afgelegd :). Bevalt tot op heden prima.

Boven de 3Nm is geen klein spul meer. Als ik dat ergens tegen kom, past mijn momentsleutel (ratel) er ook wel op en is dat prettiger kracht zetten. Het kleine broertje (7440 VDE) staat nog wel ergens op een verlanglijstje. Maar misschien is dat meer ter herinnering aan mezelf om kleine dingen niet stuk te draaien ;).

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

We gaan t zien met die 20RA-R. Vooral of hij goed de torque kan handelen als ik iets moet los draaien dat goed vast zit. En niet in een keer "krak" hoor als in dag tandjes... :X .
Als die nieuwe ratel bithouders van Wera net zo degelijk zijn als hun oude moet dat wel goed komen! (y) Ik heb mijn Wera 816 RA ratel nu al ruim 9 jaar en dat is mijn “go to” schroevendraaier. Draai ik alles mee los en vast zover dat met de hand lukt, is er meer kracht nodig dan pak een accuboormachine of zet een bitje op de wringstang van mijn dopsleutelset.

Sinds een ruime vier jaar heb ik wel dat het omschakelmechanisme soms niet meer naar de L-stand wil, zie Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZcSP8QfgYMSG00nFUgGa3ESfiM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4f0c0vQID2J5nxwtBeVBXrtc.jpg?f=user_large

Maar een stevige tik lost dat tot nu toe altijd weer op en het ding blijft doorgaan! :*)
Geen overslaande tandjes of iets tijdens gebruik enkel dus dat omschakelen naar L stand niet altijd wil.

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-08 17:13
Ik heb een nieuwbouw woning.... en moet dus e.a. gaan ophangen aan lampen... aan muren, aan plafonds en diverse gordijn rails

Ben zelf niet heel klusserig, maar wil zoiets dan wel weer graag zelf doen...
De muren zijn van Kalksteen, de plafonds van beton.

Nu heb ik zelf nog helemaal geen boor machine en ook niet 1,2,3 overzicht in wat voor soort plug wanneer nodig is enzo. Iemand die mij van advies kan voorzien ?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

namliam_eht schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:13:
Ik heb een nieuwbouw woning.... en moet dus e.a. gaan ophangen aan lampen... aan muren, aan plafonds en diverse gordijn rails

Ben zelf niet heel klusserig, maar wil zoiets dan wel weer graag zelf doen...
De muren zijn van Kalksteen, de plafonds van beton.

Nu heb ik zelf nog helemaal geen boor machine en ook niet 1,2,3 overzicht in wat voor soort plug wanneer nodig is enzo. Iemand die mij van advies kan voorzien ?
Ik ga even uit van budget gereedschap zodat je later kan bepalen of t een oprisping was dat klussen of dat je t leuk vind. ( dan langzaam wat kwaliteitsgereedschap uitzoeken.)

1 sds hamerboormachine voor je plafond. Gewoon een parkside. Zovaak gebruik je hem niet denk ik als ik t zo hoor.

Beetje overkil in je zandstenen muur maar als je nog een schroefboor machine wilt aanschaffen kan je daar een klopboorfunctie op nemen. ( afhankelijk van je budget ook weer parkside performence.of bijv. Makita.)

Gaat t parkside stuk garantie claimen en je krijgt vaak een nieuwe. Binnen 3 jaar.

Pluggen Fisher , zijn zelfs bij de action te koop.. als je zekerheid wil even bij de bouwmarkt doosje 5mm 6mm 8mm( tv ophangen?) ( denk niet dat je 10mm nodig hebt.) Duoplug van Fisher kopen. Zijn rood grijs. Voor harde en zachte muren geschikt.

Mondkapje, veiligheids bril oordoppen , werkhandschoenen. Stanlymes, ( breekmessen zijn gevaarlijk omdat ze wel eens breken als je dat niet van plan bent.) In een stanlymes kan ook een tapijtmes handig om oud zeil/tapijt weg te snijden.

Meetlint, aka rolmaat. Bouwpotloden ( action heeft prima vulpotloden voor weinig. Koop er 3 kan je er altijd 2 even kwijt zijn 😋

Owh en misschien meteen zo'n bouwstofzuiger( zo'n nat/droog stofzuiger) van parkside. Je eigen huis stofzuiger zal je bedanken voor die aanschaf. (En langer leven).

Succes met je nieuwe huis...🙂

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:36
copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:39:
[...]

Ik ga even uit van budget gereedschap zodat je later kan bepalen of t een oprisping was dat klussen of dat je t leuk vind. ( dan langzaam wat kwaliteitsgereedschap uitzoeken.)

1 sds hamerboormachine voor je plafond. Gewoon een parkside. Zovaak gebruik je hem niet denk ik als ik t zo hoor.

Beetje overkil in je zandstenen muur maar als je nog een schroefboor machine wilt aanschaffen kan je daar een klopboorfunctie op nemen. ( afhankelijk van je budget ook weer parkside performence.of bijv. Makita.)

Gaat t parkside stuk garantie claimen en je krijgt vaak een nieuwe. Binnen 3 jaar.

Pluggen Fisher , zijn zelfs bij de action te koop.. als je zekerheid wil even bij de bouwmarkt doosje 5mm 6mm 8mm( tv ophangen?) ( denk niet dat je 10mm nodig hebt.) Duoplug van Fisher kopen. Zijn rood grijs. Voor harde en zachte muren geschikt.

Mondkapje, veiligheids bril oordoppen , werkhandschoenen. Stanlymes, ( breekmessen zijn gevaarlijk omdat ze wel eens breken als je dat niet van plan bent.) In een stanlymes kan ook een tapijtmes handig om oud zeil/tapijt weg te snijden.

Meetlint, aka rolmaat. Bouwpotloden ( action heeft prima vulpotloden voor weinig. Koop er 3 kan je er altijd 2 even kwijt zijn 😋

Owh en misschien meteen zo'n bouwstofzuiger van parkside. Je eigen huis stofzuiger zal je bedanken voor die aanschaf. (En langer leven).

Advies zoals het hoort: afgestemd op de persoon die het vraagt. Kudos!

• trabant
@namliam_eht Als het een grondgebonden woning is met een tuin en een schuurtje, dan kun je ook op termijn plezier hebben van een (nat/droog) bouwstofzuiger. Bij een bovenwoning kun je een afdankertje nog een allerlaatste dienst gunnen in de hoop dat die het de tijd tot het echt bewonen nog even volhoudt.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:39:
[...]

Owh en misschien meteen zo'n bouwstofzuiger( zo'n nat/droog stofzuiger) van parkside. Je eigen huis stofzuiger zal je bedanken voor die aanschaf. (En langer leven).

Ik zou aan dit uitstekende advies alleen nog een simpele kruis lijn laser toevoegen zodat je gemakkelijk lampen en schilderijen kan uitlijnen tov elkaar of de muur

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Brilsmurfffje schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:32:
[...]

Ik zou aan dit uitstekende advies alleen nog een simpele kruis lijn laser toevoegen zodat je gemakkelijk lampen en schilderijen kan uitlijnen tov elkaar of de muur
Ik deed even puur op de gordijnen ophangen maar als ie zin houd : Waterpas van 1 meter? ( was ik even vergeten ,niet iedereen heeft een timmermansoog , ) Zijn ook niet duur. Eentje met 2 streepjes aan elke kant vd lucht bel. ( afschot voor in je tuin.) Plamuurmessen, berg action kwasten van diverse maten , schoonmaken is vervelend klusje en die action kwasten zijn prima als je ze 1 keer gebruikt. Zeker die met de wittige haren. En van de klus papieren rollen, ( goedkoper dan keuken papier.)

Setje handschroevendraaiers? Kniptang? En niet te vergeten iets dat veilig kan meten of ergens 230vac op staat . Nee niet zo'n fit schroevendraaier met gloeidraadje, zo'n (parkside?) Detector voor electra en staal enzo... ( je zal niet de eerste zijn die door een waterleiding of electraleiding boort met een lijstje ophangen.)

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:13
copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Ik deed even puur op de gordijnen ophangen maar als ie zin houd : Waterpas van 1 meter? ( was ik even vergeten ,niet iedereen heeft een timmermansoog , ) Zijn ook niet duur. Eentje met 2 streepjes aan elke kant vd lucht bel. ( afschot voor in je tuin.) Plamuurmessen, berg action kwasten van diverse maten , schoonmaken is vervelend klusje en die action kwasten zijn prima als je ze 1 keer gebruikt. Zeker die met de wittige haren. En van de klus papieren rollen, ( goedkoper dan keuken papier.)

Setje handschroevendraaiers? Kniptang? En niet te vergeten iets dat veilig kan meten of ergens 230vac op staat . Nee niet zo'n fit schroevendraaier met gloeidraadje, zo'n (parkside?) Detector voor electra en staal enzo... ( je zal niet de eerste zijn die door een waterleiding of electraleiding boort met een lijstje ophangen.)
Een waterpas kan ik iedereen aanraden, alleen geven die vaak nog af op vers gestucte muren. Dan is een kruislijn laser voor een paar tientjes wel een uitkomst. Verder helemaal eens.

Een setje tangen en schroevendraaiers van, jawel, Action, werkt ook prima in je nieuwbouwhuis mocht je niets vinden bij de Lidl @namliam_eht

K to the KillaZ

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Vliegvlug hijsbinnen.

Ik had een kleine WTF..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGS49FdqWCnZfy4Bk9h4Kf8AQ8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHlNQEOgGW7VcMjaiLgQWAka.jpg?f=fotoalbum_large zie doos zegt kk 20RA-R en de tool zegt 818/4/1 RA-R.... dus mijn eerste gedachte was wisseltruc slachtoffer?

Maar als je inzoomt op de doos...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDvtVMSEgOauGfgCD5WxFZGDsHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lvKxfDTNnfdv4VxRJVZQE96.jpg?f=fotoalbum_large https://www.wera.de/en/tools/kraftform-kompakt-20-ra-r laat zien 6 bits. En die heb ik. Op de website wera.de kan je niet een 818 vinden maar als je ratel zoekt staat ie als plaatje boven aan maar niet klikbaar.

Afijn patato pateto denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOf_zFT4Loa_weDx2z3u19Zrwas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwBvBQHMXURxk8XrtrZNgyQk.jpg?f=fotoalbum_large greep technisch ja het is xl maar zoals je ziet kan mn hand het prima handelen. T gewicht is wel van geen precisie gereedschap meer een krachtige schroef tool. En met een iets langere bit 3-5 cm valt de bult vd rapidor ook wel mee.

Maar inderdaad als je meer ruimte hebt is misschien de Kraftform Kompakt 60 RA-R 1 set als greep (L) hadden we bedacht, net even meer gebalanceert vooral omdat er geen bits in zitten denk ik., dat bitholder meganisme maakt hem "lomp". Persoonlijk denk ik dat hij in mn koffer prima kan leven als ik gecontroleerd kracht wil zetten. Ik heb echt goede grip op de greep. En de netjes opgeborgen bits zijn een bonus.( alleen niet vergeten bij de klant... :X )
edit:
Wat erg handig is dat een verlengde bithouder gewoon past. Tervergelijk mn snap-on ratel er naast. Setje lange bits en 30cm schacht. En mn snap-on rapier eh monster ratel. Als je dit gooit komt t hard aan zo zwaar is ie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_cnRzeyD-w_IaD5ldIqdV8Unxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ef2d8g85dGNyJyp68ez4vbnF.jpg?f=fotoalbum_large mijn is langer... oOo _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XB3K5n5csRQRhK7qcJ6MUmpn-Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrTDgnaeBmLOXsro10uv2CV1.jpg?f=fotoalbum_large 😀

[ Voor 18% gewijzigd door copykat op 06-08-2026 19:21 ]

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Weet iemand nog een adres voor tweekleurig inlegschuim voor gereedschapslades? Ik kom op bol.com wel het een en ander tegen, maar tegen ogenschijnlijk idiote prijzen. De interne omvang van de lades is ca. 795 mm × 550 mm. Schuim tot 50 mm is geschikt. Schuim van ca. 30mm heeft de voorkeur.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 07-08-2026 16:14 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
ocf81 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:11:
Weet iemand nog een adres voor tweekleurig inlegschuim voor gereedschapslades? Ik kom op bol.com wel het een en ander tegen, maar tegen ogenschijnlijk idiote prijzen. De interne omvang van de lades is ca. 795 mm × 550 mm. Schuim tot 50 mm is geschikt. Schuim van ca. 30mm heeft de voorkeur.
zo iets?

Schuimvulling Softpur 200x100x3 cm kopen! | HORNBACH

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dit lijkt meer zacht schuim voor verpakken of voor meubilair te zijn, wat denk ik te snel vervormd. Het (PU of PE?) schuim dat voor inleg wordt gebruikt is meestal wat harder en vervormd minder snel. En bij voorkeur wil ik ook graag dat contrast dat twee kleuren schuim biedt. De bedoeling is om een inleg te maken voor zaken zoals mijn handzagen, waterpassen, beitels, hamers en meetgereedschap en losse spullen waar geen standaard inleg voor beschikbaar is. Het alternatief is dat ik aan de slag ga met gridfinity, maar het lijkt me makkelijker om het met een mes of met een frees te doen in het soort schuim dat ook voor die standaard inleg wordt gebruikt.

[ Voor 33% gewijzigd door ocf81 op 07-08-2026 16:51 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
https://www.gereedschappr...-laagjes-in-het-zwart-wit

Er is ook dunner afaik goedkoop is t iig niet

Edit: https://www.gereedschappr...-laagjes-in-het-zwart-wit

[ Voor 8% gewijzigd door Frantic op 07-08-2026 17:00 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04:21
Op aliexpress is er ook genoeg te vinden.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik doe niet aan bestellen bij aliexpress, maar toch bedankt voor de suggestie! :)

© ocf81 1981-infinity

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

80000

mrox

Ik heb dat spul gekocht bij HBM, niet zo groot misschien, maar wel goedkoper. Er is ook nog een blauwe variant. Dit bedoel je?
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-foam-inlay-585-x-410-x-40-mm-voor-gereedschapswagen-rood

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

80000 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:10:
[...]

Ik heb dat spul gekocht bij HBM, niet zo groot misschien, maar wel goedkoper. Er is ook nog een blauwe variant. Dit bedoel je?
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-foam-inlay-585-x-410-x-40-mm-voor-gereedschapswagen-rood
Dit spul inderdaad. Ik had nog gezocht bij HBM, maar kennelijk is de zoekfunctie daar niet heel goed in het vinden van aanpalende begrippen. Dit wordt hem denk ik, want het is een stuk goedkoper dan de rest.

[edit] Ik wil iedereen ook even bedanken voor het meedenken en -zoeken! :)

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 07-08-2026 19:08 ]

© ocf81 1981-infinity

• mydogisgone
  • Laatst online: 01:28

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Dat spul heet Shadow foam. Ook te koop bij Amazon

https://shadowfoam.com/

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Pagina: 1 ... 288 289 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).