Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:31
JukeboxBill schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:29:
@Teijgetje
Ik had ook wel belangstelling voor die lakfrees. Moet de trap binnen nog doen en dan is branden niet zo fijn.
Maar hoe krijg je het voor elkaar om op €241 te komen?
De regels bij Hornbach vermelden niet dat je dan extra korting krijgt.

Overigens heb ik ook geen zin om eerst iets bij Bol te bestellen en vervolgens naar Hornbach te gaan voor korting.
De laagste prijsgarantie is dat je hem voor die prijs krijgt + 10% extra korting.
Je hoeft alleen naar Bol.com te verwijzen, dat is dezelfde machine in koffer.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:36
Teijgetje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 00:50:
[...]

De laagste prijsgarantie is dat je hem voor die prijs krijgt + 10% extra korting.
Ik mag toch hopen dat je wel die nieuwe machine heb teruggestuurd en niet de gebruikte omdat je toch nog 20€ kon besparen met lpg? Een ongebruikte machine terug sturen is dan nog wel het meest nette wat je kan doen in zo'n situatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
g00gle schreef op zondag 18 mei 2025 @ 01:19:
[...]

Ik mag toch hopen dat je wel die nieuwe machine heb teruggestuurd en niet de gebruikte omdat je toch nog 20€ kon besparen met lpg? Een ongebruikte machine terug sturen is dan nog wel het meest nette wat je kan doen in zo'n situatie..
Was 26,87 euro, en nee, ik heb een kapotte in een krant gewikkelde accuschroefmachine teruggestuurd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 09:50

JT

VETAK y0

Teijgetje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 00:50:
[...]

EAN moet overeenkomen. Als er bij de andere winkel hetzelfde product is met een andere EAN dan kunnen ze nee verkopen. Zelfs als dat andere product tegen een lagere prijs nog extra accessoires heeft ofzo. Nu zal dat voor deze machine wel overeenkomen, maar handig om te weten voor anderen die wellicht ook lpg willen gebruiken voor andere producten.

[ Voor 13% gewijzigd door JT op 18-05-2025 10:17 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 09:50

JT

VETAK y0

fjux schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:04:
[...]

Klinkt niet echt dat dit de 20% prijsverschil goed gaat maken. Ik ga denk ik lekker voor de Metabo!
Wat voor accu's heb je erbij?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:05
trabant schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:55:
[...]
Dat is inderdaad onzinnig en het hoeft ook niet. Je hoeft er bij Hornbach alleen maar op te wijzen dat het product (ik meen dat ze controleren op EAN-nummer) elders goedkoper is.
Inderdaad, zo ging het deze week bij mij: Sta bij Hornbach schaafmachine, google op typenummer, lagere prijs, website openen, laten zien aan medewerker bij gereedschappen. Die gaat naar PC, scant het EAN nummer van het apparaat, voerde dat in bij de andere leverancier en voila, 16 euro bespaard op een Hikoki P20SFWAZ. Kan nog steeds maar de andere leverancier is nu iets duurder dus minder voordeel.

De beste? Vast niet, maar een deur 2mm inkorten zal best wel lukken. Het was ook (bijna) het laatste soort apparaat een van de vele apparaten dat ik nog niet had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teijgetje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:27:
[...]

Was 26,87 euro, en nee, ik heb een kapotte in een krant gewikkelde accuschroefmachine teruggestuurd 8)7
Da's netjes, ik verstuur altijd gebruikte bakstenen >:)

offtopic:
Ik zou het zelf niet gedaan hebben en die 20E als "lekker boeiend" beschouwen als ik al begonnen was met het gebruik, zeker omdat je ook terug moet sturen enzo. Maar ach ik snap het ergens wel.

Ben gisteren maaar eens begonnen met het haaklattenrek dat hier hangt te verbouwen. Heb het overgenomen van een maat die emigreerde, maar het paste gewoon niet (de inzetten zijn te breed tov de ruimte tot de muur waardoor ze er niet uit geschoven konden worden) en hij had andere gereedschappen dan ik.
Gisteren maar eens de energie bij elkaar gehaald om de haaklatten eraf te halen, 15cm in te korten en weer terug te zetten. En eigen modules te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BUmEpA2BLVQCn0NBcnvI55mgD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztwmB1Aez9pwjYXw9kYiAwfg.jpg?f=fotoalbum_large

Wil minimaal nog mijn haakse-hoek-voor-zaag-geleider en een zooi lijmklemmen kwijt, een zwik hamers, en een plek voor rolmaten en duimstokken en dergelijke ... en dan bedenken wat met de rest te doen. Schaven verticaal ophangen is een optie.

[ Voor 78% gewijzigd door Boudewijn op 18-05-2025 12:58 ]

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 22:39
@Boudewijn Hebben die Japanse zagen ook een mogelijkheid om ze op te hangen zonder de verkoopverpakking?

Waar dat haaklattenrek me aan doet denken: In de Belgische film De Patrick heeft een begaafde timmerman voor zijn hamers een prachtige kast op maat gemaakt. Helaas raakt hij een hamer kwijt, en die is niet meer na te bestellen. Mooie queeste, in een prettig absurde (want België) setting.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:37
trabant schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:26:
@Boudewijn Hebben die Japanse zagen ook een mogelijkheid om ze op te hangen zonder de verkoopverpakking?

Waar dat haaklattenrek me aan doet denken: In de Belgische film De Patrick heeft een begaafde timmerman voor zijn hamers een prachtige kast op maat gemaakt. Helaas raakt hij een hamer kwijt, en die is niet meer na te bestellen. Mooie queeste, in een prettig absurde (want België) setting.
Van ellende had ie de kast in elkaar moeten schroeven omdat hij de spijkers er niet meer in kon slaan? :p

Ik ben wel benieuwd naar het verhaal nu :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:39
trabant schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:26:
Hebben die Japanse zagen ook een mogelijkheid om ze op te hangen zonder de verkoopverpakking?
De meesten hebben een klein gaatje in het zaagblad waar je ze aan kunt ophangen, maar niet allemaal. Ik heb er ook een zonder gat... ergens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@trabant Mijne zijn allemaal zonder. Ik overweeg er voorzichtig een gaatje in te boren. Dit is knake want die papieren hulzen scheuren soms uit. Heb gisteren in 1 verpakking met een holbuis een nieuw gat geslagen. Lijmklemmen (deels) en boortjes enzo hangen ook.
Nu de schaven uitkienen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Boudewijn schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:19:

offtopic:
Ik zou het zelf niet gedaan hebben en die 20E als "lekker boeiend" beschouwen als ik al begonnen was met het gebruik, zeker omdat je ook terug moet sturen enzo. Maar ach ik snap het ergens wel.
Ja, ik was er toch, voor andere dingen.
En omdat ik tot de Boomers hoor, en euro`s nog wel eens terug wil rekenen naar guldens, laat ik 60 gulden toch echt niet op straat liggen als ik ze op kan rapen. :+
En de nieuwe machine ging zo in de Bol-doos, die ik nog niet weggegooid had, gratis retour.
Het was dus alleen een plakbandje plakken en inleveren bij Appie, waar ik nog een boodschap moest doen een kilometer verderop.

Je bent Nederlander, of je bent dat niet............ ;) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:34:
@trabant Mijne zijn allemaal zonder. Ik overweeg er voorzichtig een gaatje in te boren. Dit is knake want die papieren hulzen scheuren soms uit. Heb gisteren in 1 verpakking met een holbuis een nieuw gat geslagen. Lijmklemmen (deels) en boortjes enzo hangen ook.
Nu de schaven uitkienen...
Is een gat in het handvat niet makkelijker te maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:19

orf

henkie196 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:33:
[...]

Is een gat in het handvat niet makkelijker te maken?
Ik heb van multiplex een houdertje gemaakt, maar de zaag hangt bij mij vooral aan een magneet. Dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
orf schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:07:
Ik heb van multiplex een houdertje gemaakt, maar de zaag hangt bij mij vooral aan een magneet. Dat werkt prima.
Zo'n magnetische houder is inderdaad nog makkelijker (even op de onthoudlijst zetten ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 11:31
Is zo’n lakfrees ook te gebruiken op kozijnen met wat lastige hoekjes en kleine glaslatten? Of is het meer voor het grote grove werk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wokkelz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:12:
Is zo’n lakfrees ook te gebruiken op kozijnen met wat lastige hoekjes en kleine glaslatten? Of is het meer voor het grote grove werk?
Het freesje is rond en zit in het midden van het apparaat; je komt er niet mee in de hoekjes. Voor grote oppervlakten is het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
wokkelz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:12:
Wat ik er van heb gezien op Youtube is het toch vooral voor de grote vlakken.
Ik heb zelfs het idee dat de machine in eerste instantie is ontwikkeld voor het strippen van sidings, de houten wandbetimmering van veel huizen in de USA.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:52
Teijgetje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:59:
[...]

Ja, ik was er toch, voor andere dingen.
En omdat ik tot de Boomers hoor, en euro`s nog wel eens terug wil rekenen naar guldens, laat ik 60 gulden toch echt niet op straat liggen als ik ze op kan rapen. :+
En de nieuwe machine ging zo in de Bol-doos, die ik nog niet weggegooid had, gratis retour.
Het was dus alleen een plakbandje plakken en inleveren bij Appie, waar ik nog een boodschap moest doen een kilometer verderop.

Je bent Nederlander, of je bent dat niet............ ;) :+
Nu maar hopen dat ze niet kijken of het serienummer van de teruggestuurde machine wel klopt, want dan krijg je dit soort taferelen: Amazon markeert Galaxy S25 Ultra als gestolen (TL;DR: User deed hetzelfde (telefoon van een andere bestelling terugsturen) en webshop accepteerde dat niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ThinkPad schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:31:
[...]

Nu maar hopen dat ze niet kijken of het serienummer van de teruggestuurde machine wel klopt, want dan krijg je dit soort taferelen: Amazon markeert Galaxy S25 Ultra als gestolen (TL;DR: User deed hetzelfde (telefoon van een andere bestelling terugsturen) en webshop accepteerde dat niet).
Heden ten dage wordt het serienummer inderdaad vaak geregistreerd. En dat kan ook middels een RFID tag aan de doos worden gekoppeld. @Teijgetje moet maar hopen op coulance van de webwinkel, denk ik.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
henkie196 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:52:
[...]

Zo'n magnetische houder is inderdaad nog makkelijker (even op de onthoudlijst zetten ;) ).
Verhip, zoiets heb ik laatst maar even meebesteld, maar waar heb ik het gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:39

nWn

In Geocentric Orbit

Ik ben op zoek naar een kantenfrees en twijfel of ondersteuning voor 8mm frezen nodig is. Gebruik is in eerste instantie vooral voor houtbewerking (meubels, nestkasten, dat soort zaken).

Qua eisen:
- Bedraad
- Stevig
- Repareerbaar (oa beschikbaarheid van reserve-onderdelen)

Ik twijfel dus over de toegevoegde waarde van ondersteuning voor 8 mm schachtdiameter. Zo niet, dan zou een apparaat als de Metabo FM 500 of de Bosch GLF 55-6 prima zijn denk ik. Anders wordt het wel wat duurder, bijvoorbeeld de Bosch GKF 600.

Wat zouden jullie aanraden, is ondersteuning voor 8 mm schachten de meerprijs waard? En zo ja, is de Bosch dan een goede frees of zijn er andere merken / modellen die beter aansluiten? De meeste van mijn apparaten zijn op dit moment van Bosch maar ik heb geen sterke merkvoorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 23:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nWn schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:20:
Ik ben op zoek naar een kantenfrees en twijfel of ondersteuning voor 8mm frezen nodig is. Gebruik is in eerste instantie vooral voor houtbewerking (meubels, nestkasten, dat soort zaken).

Qua eisen:
- Bedraad
- Stevig
- Repareerbaar (oa beschikbaarheid van reserve-onderdelen)

Ik twijfel dus over de toegevoegde waarde van ondersteuning voor 8 mm schachtdiameter. Zo niet, dan zou een apparaat als de Metabo FM 500 of de Bosch GLF 55-6 prima zijn denk ik. Anders wordt het wel wat duurder, bijvoorbeeld de Bosch GKF 600.

Wat zouden jullie aanraden, is ondersteuning voor 8 mm schachten de meerprijs waard? En zo ja, is de Bosch dan een goede frees of zijn er andere merken / modellen die beter aansluiten? De meeste van mijn apparaten zijn op dit moment van Bosch maar ik heb geen sterke merkvoorkeur.
even terug naar de basisvraag...je zoekt een kantenfrees maar wil je niet liever gewoon een bovenfrees?

want als je meubels wilt gaan maken, zou ik eerder een gewone bovenfrees pakken waarmee je gewoon ok kantbewerking kunt doen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
@nWn
Met een 8 mm schacht heb je meer mogelijkheden voor iets langere frezen en wat grotere diameter, met name interessant voor profielfrezen.
Maar ik ben vele jaren tevreden geweest met een 6 mm Bosch POF600, totdat ik wat groter werk ging doen met raamkozijnen e.d..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Fraggert schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:38:
[...]

even terug naar de basisvraag...je zoekt een kantenfrees maar wil je niet liever gewoon een bovenfrees?

want als je meubels wilt gaan maken, zou ik eerder een gewone bovenfrees pakken waarmee je gewoon ok kantbewerking kunt doen.
Yes, een kantenfrees! Qua meubels moet je denken aan kleine kastjes, geen eettafels of zware eiken kasten (had ik duidelijker over kunnen zijn). Daar heb ik de ruimte nu ook niet voor. Mocht het ooit zo ver komen dan komt er ook een bovenfrees, maar voor de projecten die ik doe is een kantenfrees genoeg. En ik heb ook een voorkeur voor een kleiner en lichter model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 30-05 23:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nWn schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Yes, een kantenfrees! Qua meubels moet je denken aan kleine kastjes, geen eettafels of zware eiken kasten (had ik duidelijker over kunnen zijn). Daar heb ik de ruimte nu ook niet voor. Mocht het ooit zo ver komen dan komt er ook een bovenfrees, maar voor de projecten die ik doe is een kantenfrees genoeg. En ik heb ook een voorkeur voor een kleiner en lichter model.
Ok, daar heb je dus over nagedacht, top! :)

Dan pakte ik eigenlijk nu een 6mm freesmachine......het geld dat je bespaart dan nu en later de behoefte aan een 8mm zijn dan meteen een mooi excuus want die "echte" bovenfrees ga je toch missen denk ik ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 19-05-2025 13:48 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 12:32
Ik heb sinds kort een cirkelzaag met geleiderail.
Maar het meest tevreden ben ik nog over de geleiderail klemset.
Met normale klemmen zet je de rail vanaf de bovenkant vast.
Maar.... de ruimte boven de rail heb je nodig voor de zaag.
Met de geleiderail klemset, maak je de klemmen vast aan de onderkant van de geleiderail en klem je de rail ze vast.
Ideaal, als je het mij vraagt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Fraggert schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:46:
[...]

Ok, daar heb je dus over nagedacht, top! :)

Dan pakte ik eigenlijk nu een 6mm freesmachine......het geld dat je bespaart dan nu en later de behoefte aan een 8mm zijn dan meteen een mooi excuus want die "echte" bovenfrees ga je toch missen denk ik ;)
Ha, dit soort argumenten had ik nodig! Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als ik het bij het verkeerde eind heb moet iemand het zeggen, maar is het bij de meeste frezen niet gewoon zo dat alles wat je nodig hebt om een grotere diameter te gebruiken het monteren van een andere spantang? Wellicht heeft mijn DRT50 mij lui gemaakt 8)7

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
ocf81 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:08:
Als ik het bij het verkeerde eind heb moet iemand het zeggen, maar is het bij de meeste frezen niet gewoon zo dat alles wat je nodig hebt om een grotere diameter te gebruiken het monteren van een andere spantang? Wellicht heeft mijn DRT50 mij lui gemaakt 8)7
Daar moet de machine dan wel geschikt voor zijn.
De specificatie van de diameter kan je beschouwen als de max. diameter, kleiner kan vaak wel, maar niet groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

JukeboxBill schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:37:
[...]

De specificatie van de diameter kan je beschouwen als de max. diameter, kleiner kan vaak wel, maar niet groter.
Ja, dat is op zich wel logisch. Ik wist niet dat er ook frezen waren die alleen hele kleine maten accepteren. De DRT50 heeft mij dus lui gemaakt :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
ThinkPad schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:31:
[...]

Apparaat is retour ontvangen en het geld staat binnen drie dagen retour op mijn rekening zegt Bol. Don`t worry.
Een telefoon heeft een imei-nummer, die zijn uniek, en staat op je factuur. Die wordt ook gescant als ze hem opsturen.
Ik heb nog nooit een serienummer van klein gereedschap op een factuur zien staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 19-05-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JukeboxBill schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:37:
[...]

Ik moet hierbij wel toegeven dat ik ergens een 1/4" (of is het 6.5mm, geen idee) spantang heb liggen, maar geen idee heb wat ik ermee moet. Mijn ene freesmachine doet standaard 8mm, en de andere 12mm. Die van 8mm gebruik ik 95% van de tijd, en daar gaan ook vrij kleine 8mm-freesjes in als je dat wil. Ik mis het nut van die smallere schacht, als je al een machine hebt met 8mm-opname.

De 12mm gebruik ik puur voor vlakfrezen, veel te lomp ding voor wat anders.

Vanochtend maar eens mijn schaven opgehangen. Opbouw van wat oud noten-achtig hout wat hier nog lag. Beide schaven leunen ook nog op 3 deuveltjes die ik in het hout heb gezet. Had er meer moeite mee verwacht, eigenlijk was dit verzinnen zo gepiept :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NBBmhbyeUS0rWxS76PxKyI4yqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHPWNW2AreoBQmCkbS0n0tOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga denk ik voor die blokschaaf een paar magneetjes in het houten plankje frezen zodat hij blijft staan. Nu ff hopen dat ik hem niet verlijmd en geschroefd heb. Anders wordt het afzagen en nieuw plankje maken :+

Het multiplex is ook allemaal restafval, beetje jammer dat ik later bedacht dat het netter is als het 1 stuk is ipv 2 losse stukjes (en er komt nog meer aan :X )

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 19-05-2025 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Boudewijn schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:06:
beetje jammer dat ik later bedacht dat het netter is als het 1 stuk is ipv 2 losse stukjes
Het loopt wel los voor een rekje in een werkplaats, het is geen high end meubel toch :D
Raak je tenminste eens van die reststukjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:04
Ik zit midden in een renovatie en mijn bedrade Parkside PBH1050 heeft het begeven. De SDS-plus boorkop vibreert enorm: boortjes trillen alle kanten op, je krijgt er geen deftig gat meer mee geboord. Nu moet ik eerlijk zijn—dat ding heeft zwaar afgezien bij het uitbreken van een parketvloer en het slopen van een keuken, dus echt onverwacht is het niet.

De meeste van mijn machines zijn van Parkside of Parkside Performance op accu, ook voor de tuin. Van Makita heb ik een invalzaag en afkortzaag, waar ik erg tevreden over ben.

Mijn aanpak is meestal: eerst goedkoop proberen, en als het echt nodig is, investeren in kwaliteit. Dus nu kijk ik naar een Makita combihamer. Twijfel alleen tussen bedraad (HR2631FTJ – €246) of op accu (DHR243 incl stofafzuiging met 5Ah accu en lader – rond de €440). Het verschil is dus zo’n €200.

Dat gezegd: tijdens het klussen zat ik me wel steeds te ergeren aan het gedoe met verlengsnoeren. En ook met het opruimen...

Dus nu twijfel ik: kies ik voor het gemak van accu, of hou ik het bij bedraad en spaar ik die 200 euro uit?

[ Voor 3% gewijzigd door replica17 op 20-05-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
replica17 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:47:
Ik zit midden in een renovatie en mijn bedrade Parkside PBH1050 heeft het begeven. De SDS-plus boorkop vibreert enorm: boortjes trillen alle kanten op, je krijgt er geen deftig gat meer mee geboord. Nu moet ik eerlijk zijn—dat ding heeft zwaar afgezien bij het uitbreken van een parketvloer en het slopen van een keuken, dus echt onverwacht is het niet.

De meeste van mijn machines zijn van Parkside of Parkside Performance op accu, ook voor de tuin. Van Makita heb ik een invalzaag en afkortzaag, waar ik erg tevreden over ben.

Mijn aanpak is meestal: eerst goedkoop proberen, en als het echt nodig is, investeren in kwaliteit. Dus nu kijk ik naar een Makita combihamer. Twijfel alleen tussen bedraad (HR2631FTJ – €246) of op accu (DHR243 incl stofafzuiging met 5Ah accu en lader – rond de €440). Het verschil is dus zo’n €200.

Dat gezegd: tijdens het klussen zat ik me wel steeds te ergeren aan het gedoe met verlengsnoeren. En ook met het opruimen...

Dus nu twijfel ik: kies ik voor het gemak van accu, of hou ik het bij bedraad en spaar ik die 200 euro uit?
Houd er rekening mee dat je niet maar één accu wil hebben, dan zit je tussendoor steeds te wachten tot hij weer vol is. Reken er dus ook nog even ~75 euro voor een tweede accu bij. Ik ga er voor het gemak even van uit dat je zagen bedraad zijn.

Dat gezegd hebbende, ben ik persoonlijk enorm fan van accugereedschap, inderdaad vanwege de bewegingsvrijheid zonder snoer. Uitzondering hierop zijn machines waar je eigenlijk altijd stofafzuiging bij gebruikt, als er een stofzuigerslang in gaat maakt de stekker (die ook in de stofzuiger gaat) weinig meer uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:07
replica17 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:47:

Accu doen als je al geen fan bent van snoeren; 't Is ook bij een hamermachine toch wel heel fijn heb ik ervaren.
Qua DHR243: deze kost mede wat veel door de stofafzuiging en de verwisselbare boorkop. Voor alleen de hamermachine neem dan de DHR242.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 09:07
@replica17 Ben mijn gereedschap aan het vervangen voor accu gereedschap als het kopot/versleten is.
Had een boorhamer van Makita en dat is nu de DHR243 incl stofafzuiging.
Ideaal en zou niet meer terug willen.

Naast deze boorhamer ook 2 schroeftollen, een grasmaaier en een haakse slijper van Makita op accu.
@dunedanh heeft wel gelijk, investeer ook in accu's en een dubbele acculader die ga je ook nodig hebben (op den duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Slonzo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 01:12:
[...]

Het loopt wel los voor een rekje in een werkplaats, het is geen high end meubel toch :D
Raak je tenminste eens van die reststukjes af.
Neuh maar als ik langer dan 3.5 seconde nagedacht had had ik dit kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
Dank allen voor de reacties.

Is de 5 ah accu goed voor de DHR243 of groter?

Heb zoveel bespaard door klusjes zelf te doen dat je soms toch wel eens wat moois mag kopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
replica17 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:21:
Dank allen voor de reacties.

Is de 5 ah accu goed voor de DHR243 of groter?

Heb zoveel bespaard door klusjes zelf te doen dat je soms toch wel eens wat moois mag kopen ;)
Ik heb die machine ook en heb er meerdere 5Ah accu's voor. Met alleen boren/klopboren krijg je zo'n accu niet zo snel leeg. Als je deze op breken zet krijg je zo'n accu wel eenvoudig binnen een half uur (of minder) leeg.

Ben er overigens wel echt ontzetten blij mee, een van de betere Makita aankopen, al zeg ik het zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 20-05-2025 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik heb ook de 5Ah accu's, doen het uitstekend en hoewel ze niet klein zijn, zijn ze ook weer niet al te lomp. Bijkomend voordeel is dat de Hornbach ze in het assortiment heeft dus extra accu's zijn makkelijk te verkrijgen (+ laatste prijs garantie!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:23
dunedanh schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:39:
Ik heb ook de 5Ah accu's, doen het uitstekend en hoewel ze niet klein zijn, zijn ze ook weer niet al te lomp. Bijkomend voordeel is dat de Hornbach ze in het assortiment heeft dus extra accu's zijn makkelijk te verkrijgen (+ laatste prijs garantie!).
Ik denk dat de nadruk vooral op accu's moet liggen. Verschil tussen 4ah en 5ah is er, maar als je moet kiezen uit 1 5Ah of 2 4Ah accus zou ik voor dat laatste gaan. Boren houdt die machine (heb 'm ook) goed lang vol, laat wat breekwerk mee gedaan, en blij dat ik een paar accu's had, die konden afwisselend in de lader. Dat ging echt bizar vlot.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Nu we het toch over accu's hebben ben ik wel benieuwd of het gebruik van een snellader de levensduur van een Makita accu erg nadelig beïnvloed. Tot dusver heb ik voornamelijk de langzame lader gebruikt, maar als ik t.z.t. de stofzuiger ga aanschaffen is het wellicht tijd om ook een andere lader te kopen, zoals bijvoorbeeld een dubbele snellader.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
de 5ah is maar een paar euro duurder per stuk... denk dat ik de 5 ah neem :) een voor nu aangezien het al een flinke investering is en voorlopig alleen gaten geboord worden.
ocf81 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:10:
Nu we het toch over accu's hebben ben ik wel benieuwd of het gebruik van een snellader de levensduur van een Makita accu erg nadelig beïnvloed. Tot dusver heb ik voornamelijk de langzame lader gebruikt, maar als ik t.z.t. de stofzuiger ga aanschaffen is het wellicht tijd om ook een andere lader te kopen, zoals bijvoorbeeld een dubbele snellader.
hier twijfel ik ook over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:44
En als we het over accu's hebben geef ik mee dat ik bijzonder verrast was met deze vondst toen ik eindelijk mijn twintig jaar oude Hitachi accuboor/schroefmachine wilde upgraden naar iets beters: 213 euro met 2 18v (3amp) accu's en een snellader: https://www.hornbach.nl/p...slot_5-OTHERS_BOUGHT_mapp geen idee of dit een goede is maar hij is duizend keer fijner dan mijn oude goedkope. En de de prijs inclusief accu's en laders lijkt me uitstekend.

Had hem al gespot toen ik een multitool (bedrade variant blauwe Bosch) kocht een week ervoor. Daar ben ik nog enthousiaster over eigenlijk. Had ik veel eerder moeten kopen. Voor al uw rommelig zaag en schuurwerk vooral in kleine hoekjes als het niet mooi hoeft te zijn. Heeft me uren tijd gescheeld bij het open maken van ondervloeren voor de electricien. (en het weer herstellen van de planken die zij gesloopt hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:07
ocf81 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:10:
Ja snelladen is nadelig voor Li-ion accu's. In beginsel is langzaam laden tot 80% capaciteit het best. Zie Battery university voor veel leesvoer.
Maar ik vraag me af of wij als amateurs met snelladen een accu vlot om zeep helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Laat maar.

[ Voor 97% gewijzigd door JukeboxBill op 20-05-2025 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 30-05 21:37

copykat

Good copy isn't bad

Nou ben ik nieuwsgierig.
🥹

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 09:07
is het niet 'laad maar'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Rob Z schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:51:
[...]

Ja snelladen is nadelig voor Li-ion accu's. In beginsel is langzaam laden tot 80% capaciteit het best. Zie Battery university voor veel leesvoer.
Maar ik vraag me af of wij als amateurs met snelladen een accu vlot om zeep helpen ;)
Ik zie alleen zo gauw geen grafiek/info over wat bijvoorbeeld een accu verliest als hij met 2A geladen wordt ipv 1A?

De stelregel is dat een enkele 18650 cel met max 2A geladen kan worden zonder maatregelen zoals koeling. In de LXT accu's zitten ze met 2 parallel, dus kan je "probleemloos" met 4A laden. Volgens de summiere info doet de snellader het met 6A, maar heeft dan ook geforceerde koeling.

Het is net als met een EV, daar ga je ook niet laden met een druppellader omdat dat beter is voor de accu. We willen allemaal superpowerfastcharge. En waarom ook niet. Stel dat je accu dan nog 12 ipv 15 jaar mee gaat, dan denk je: boeie. Zeker bij een LXT accu die je voor 60€ kunt vervangen. Tegen die tijd hebben ze waarschijnlijk 7Ah accu's. (Want cellen van 3,5Ah zijn gewoon al te koop, maar voldoen nu misschien nog niet aan de specs/prijs waarvoor Makita ze wil gebruiken)

Oh, en dan hebben we het nog niet gehad over de ontlaadstroom, welke nog veel meer van de accu kan eisen.

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 21-05-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:52

dragonhaertt

@_'.'

_ferry_ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:23:
[...]

Ik zie alleen zo gauw geen grafiek/info over wat bijvoorbeeld een accu verliest als hij met 2A geladen wordt ipv 1A?
Dat zal je ook niet zo snel vinden, omdat zoals je zelf ook al zegt dat afhangt van de temperatuur.
Snel laden is niet een probleem, warm worden is een probleem.

Als jij alles goed koel kan houden (ook ín de cellen) dan kan je prima met 10x de stroom laden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05 17:36
Systainervraagje. Ik heb een simpele Metabo cirkelzaag die in kartonnen doos kwam, de FS55. Overigens zeer tevreden over. Volgens de fabrikant past hij in de inlay voor de FS66. Normaal heb ik niks met systainers maar in dit geval is het een goede oplossing.

Op Marktplaats gekeken voor een goedkope systainer en omdat het maat IV [ca 300mm hoog] moet zijn, zie ik voornamelijk Makita. Dat is blijkbaar het eerste model systainer. Volgens sommige maatopgaven is die iets groter dan 400x300mm. De meeste systainers zijn 395*295. Mijn Ikea Billy rek is 400/800 breed dus ik wil niet dat de systainer groter is dan 400.

Kan iemand mij vertellen of de Makita Makpak's wel of niet breder dan 400mm zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De systainers hebben qua breedte/diepte de euronorm afmeting (en die van een krat pils ja, ook niet geheel onbelangrijk). En dat is dus 400mm. Zal dus wat krapjes zijn om er in/uit te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:37
_ferry_ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:23:
[...]

De stelregel is dat een enkele 18650 cel met max 2A geladen kan worden zonder maatregelen zoals koeling. In de LXT accu's zitten ze met 2 parallel, dus kan je "probleemloos" met 4A laden. Volgens de summiere info doet de snellader het met 6A, maar heeft dan ook geforceerde koeling.

Het is net als met een EV, daar ga je ook niet laden met een druppellader omdat dat beter is voor de accu. We willen allemaal superpowerfastcharge. En waarom ook niet. Stel dat je accu dan nog 12 ipv 15 jaar mee gaat, dan denk je: boeie. Zeker bij een LXT accu die je voor 60€ kunt vervangen. Tegen die tijd hebben ze waarschijnlijk 7Ah accu's. (Want cellen van 3,5Ah zijn gewoon al te koop, maar voldoen nu misschien nog niet aan de specs/prijs waarvoor Makita ze wil gebruiken)

Oh, en dan hebben we het nog niet gehad over de ontlaadstroom, welke nog veel meer van de accu kan eisen.
Ik vind 7Ah pack alleen handig in en grasmaaier ofzo, of bosmaaier. Niet in een schroefmachine of multitool dat wordt allemaal lomp en zwaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

No Hands schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:48:
[...]

Ik vind 7Ah pack alleen handig in en grasmaaier ofzo, of bosmaaier. Niet in een schroefmachine of multitool dat wordt allemaal lomp en zwaar.
Met de huidige generatie wel. Maar daar zitten dan ook meer cellen in ten opzichte van de lagere capaciteiten.

In theorie kun je nu al 3,5 en 4Ah cellen aanschaffen, waarmee je dus een 7 of 8Ah accu kunt maken. Met hetzelfde formaat/gewicht als de huidige 3/5/6Ah accus van Makita.
Of, misschien nog leuker, een 4Ah accu in het formaat van de 2,5Ah accu.

[ Voor 49% gewijzigd door _ferry_ op 25-05-2025 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:48:
[...]

Daarom is het zo'n lachertje dat Makita geen 18V tabless batterijen heeft zoals zo ongeveer elke concurrent tegenwoordig.

(Overigens zit ik met smart te wachten op Festool tabless, zit daar nog steeds met m'n 4 en 8Ah 21700 batterijien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
pietje belhamel schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:22:
Systainervraagje. Ik heb een simpele Metabo cirkelzaag die in kartonnen doos kwam, de FS55. Overigens zeer tevreden over. Volgens de fabrikant past hij in de inlay voor de FS66. Normaal heb ik niks met systainers maar in dit geval is het een goede oplossing.

Op Marktplaats gekeken voor een goedkope systainer en omdat het maat IV [ca 300mm hoog] moet zijn, zie ik voornamelijk Makita. Dat is blijkbaar het eerste model systainer. Volgens sommige maatopgaven is die iets groter dan 400x300mm. De meeste systainers zijn 395*295. Mijn Ikea Billy rek is 400/800 breed dus ik wil niet dat de systainer groter is dan 400.

Kan iemand mij vertellen of de Makita Makpak's wel of niet breder dan 400mm zijn?
Ik heb een Ivar systeem in mijn schuur, daar passen mooi alle Festool gereedschapssystainers naast elkaar per plank tenzij het de (X)L versies zijn voor bijv. invalzagen of de Planex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
JukeboxBill schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:27:
[...]

En anders moet je de stofzuiger van Bosch kopen, dat is het manco van prof. machines. Want zo te zien is het een speciale aansluiting op de schuurmachine.
Heb het Bosch gevraagd. Dit was het antwoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSaw49ntnCpPRld9GWEruwKIjPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6GM3eo4ciQPrj2bGDRKFSNX.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder een print van de pagina's uit de handleiding waarna verwezen wordt.

http://www.bosch-professional.com/binary/manualsmedia/o487582v21_160992AA88_202410.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyAGVFErWtkQbQhgiEwgrLCwp7I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GNLENG3PHZEz8qYWlArDwUIP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bLiUjIo2FnwawRy3zzahNG4eP0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yuz7zjbbBIUUR80jzLTcZeaG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Teijgetje schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:35:
Van de week heb ik een Metabo LF850S lakfrees gekocht, voor € 268,75.
Netjes snel geleverd via Bol. Gisteren een proefstukje gedaan, vandaag even voor het echie.

Wat een beest van een machine, een voordeur had ie zo kaal, waarna gladschuren een eitje was. _/-\o_
Omdat ik veel schilderwerk moet doen, wat eigenlijk terug moet naar kaal, is dit eindeloos.
Fijne is ook, t.o.v. krabben met de föhn, dat plamuur blijft zitten.
Het is even doorkrijgen, ik heb hem nu op 0,05 mm staan en dat gaat snel genoeg.
En dat spijkertje dat ik tegen kwam was niet echt een probleem voor de hardmetalen messen, al had ik daar wel een krasje van in de zool (wat verder niet uitmaakt).
Ik mocht er onlangs ook aan geloven en een lakfrees was boven budget. Heb mijzelf een Dewalt DW26411 verfbrander gekocht. Prima apparaat.

Waar ik tegenaan loop bij het schuren van de trap is dat de treden golven. Zijn natuurlijk stroken hout die in de lengte aan elkaar zijn geplakt en in de breedte gaan golven. Daardoor kun je vaak niet makkelijk schuren. Soms meerdere milimeters. Hoe gaat de Metabo lakfrees daarmee om? En tot hoever kun je in de hoeken komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUS6KUmsQK1gdJuut3ysz_pAMlc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J5Ld0MNZEAR905JMoyAeJubC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Natuurlijk moet er nog meer geverfd worden en wat is beter dan de vorige bewoner die de tochtstrip rechtstreeks in de hardhouten voordeur draait. Gewoon doordouwen tot de schroef kapot is. Voor het eerst echt plezier gehad van mijn Nejisaurus schroefuitdraaitang. Grijpt gewoon aan op een 3mm houtschroef. Briljant.

https://www.amazon.de/-/en/Engineer-Saurus-Pozidriv-Screw-Pliers/dp/B00NBSVYOY

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdUKr1Xp7ZQGaQrveiyE3Y81NnU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/96NGQ9fZfyZYLwkQHRoCLfWn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrLhkK2mpfgInUxdN-OZLWp_0aw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/U0OMFEHYDPqC03ajSVzvywZL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Als iemand nou ook nog een reden weet waarom ik deze Gedoretang moet aanschaffen is mijn geluk helemaal compleet. [Lees: waar gebruik je deze tang voor wat andere tangen niet kunnen?}

https://www.amazon.de/-/en/Gedore-8248-JC-Universal-Pliers/dp/B004ISZFRI

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsK-XGrKG71FkJHtvpU7ifNcW20=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/37lGJv4cpM7PAd11pdrHPD56.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
pietje belhamel schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:41:
Als iemand nou ook nog een reden weet waarom ik deze Gedoretang moet aanschaffen is mijn geluk helemaal compleet. [Lees: waar gebruik je deze tang voor wat andere tangen niet kunnen?}

https://www.amazon.de/-/en/Gedore-8248-JC-Universal-Pliers/dp/B004ISZFRI

[Afbeelding]
Deze vreemde vogel kan je nootjes uit je schaaltje plukken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
pietje belhamel schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:15:

Waar ik tegenaan loop bij het schuren van de trap is dat de treden golven. Zijn natuurlijk stroken hout die in de lengte aan elkaar zijn geplakt en in de breedte gaan golven. Daardoor kun je vaak niet makkelijk schuren. Soms meerdere milimeters. Hoe gaat de Metabo lakfrees daarmee om? En tot hoever kun je in de hoeken komen?
Volgens mij is hij ook te huur, en ook te huur via marktplaats.

De lakfrees freest alleen vlak, dus in een paar keer er overheen, tot het schoon is, is het helemaal vlak.
Ik heb een oude voordeur die eigenlijk helemaal uit elkaar valt, daar waren bepaalde elementen ook in verloop van 100 jaar aardig verschoven en gegolfd. Dat trek je dus heel makkelijk helemaal vlak.
Waar je eerst je de pokken op stond te schuren om dat weer bij elkaar in één vlak te krijgen.

En hij freest tot in de hoek als het twee delen zijn, bij een inwendige hoek uit drie delen blijft een klein stukje staan.
Hij doet ook sponninkjes.

Hier is de zijbeschermer er op, dan schuurt hij maar 1 vlak.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Metabo LF 724 S

Fijn is ook dat plamuur blijft zitten, dat gaat met branden toch vaak stuk.
Ik heb hem op 0,05 mm staan, dan heb je de meeste controle, toen ik net begon en hij op 0,2 mm stond dan freest hij best snel en als je een dun profiellatje heb in de deur en je houdt hem niet vlak dan freest hij meer dan je wil.
En wat je in de video ziet aan rafels/freesslag in het begin is weg als je hem op 0,1-0,05 instelt, Zoals hij zelf ook al zegt.
Maar dan nog, even naschuren moet je toch en we hebben het dan over 0,2 mm vers, schoon hout wat je glad moet schuren, daar vliegt een beetje schuurpapier doorheen. Dat is wat anders dan 0,2 mm hobbels uit geschilderd hout schuren.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
NOOIT meer schuren met de Metabo lakfrees LF 850 S

Een goede stofzuiger is een must. :Y

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 24-05-2025 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:40
Nooit van een lakfrees gehoord. Maar blijkbaar zo de moeite dat zelfs Parkside er een heeft voor de verkoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trabant
maartend schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:57:
Nooit van een lakfrees gehoord. ...
Het is hier dan ook de nieuwe hit. En vaderdag is in aantocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Opzetstuk Metabo, Parkside en Scheppach is gelijk, beitels ook. En verder is het eigenlijk gewoon een opzetstuk voor de haakse slijper, maar dan met machine er bij.

Al zou ik zelf voor de Metabo gaan, past namelijk mooi bij de rest :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:40
The Eagle schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:47:
Opzetstuk Metabo, Parkside en Scheppach is gelijk, beitels ook. En verder is het eigenlijk gewoon een opzetstuk voor de haakse slijper, maar dan met machine er bij.

Al zou ik zelf voor de Metabo gaan, past namelijk mooi bij de rest :P
Ik dacht bij metabo 4 beitels te hebben gezien, bij de parkside 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
maartend schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:52:
[...]

Ik dacht bij metabo 4 beitels te hebben gezien, bij de parkside 2
Allebei 2 beitels en de zool en freeskop lijken heel veel op elkaar.
Maar zoals vaak met goedkope machines zal de afwerking van de Parkside niet zo gelikt zijn.
Zo te zien komen de onderdelen van de Parkside zo uit de matrijs zonder nabewerking, De nauwkeurigheid heeft daaronder te lijden en voor iets dat op 1/100 ste moet worden afgesteld is dat wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een Makita accu lader voor 18V LXT. Af en toe thuisgebruik, geen snellader nodig.

Makita DC18SD lijkt me dan prima?
Is dit een scherpe deal? Er zijn reviews die twijfelen of het origineel Makita is maar Mastertools verkoopt geen imitaties onder merknaam, toch?

https://www.bol.com/nl/nl...94533-6/9200000101346791/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 14:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@sloth die reviews geven alle verkochte artikelen van alle 14 verkopers. Dus zegt niets over mastertools.
Je kunt ook direct bij mastertools kopen.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
dank @prein2
Ik heb de lader gewoon via bol bij mastertools gekocht. Mocht er wat geks zijn dan meld ik me hier weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

sjirafje

No inspirational quotes here

Mijn ervaringen met mastertools (direct) zijn positief. Ze zijn officieel dealer van de grote merken, ik zou het zeer onwaarschijnlijk vinden dat ze imitaties zouden verkopen. Wat wel vaker gebeurd (al denk ik niet dat mastertools dit ook doet) is dat sets opgeknipt worden en de onderdelen los verkocht worden. Dan heb je dus wel een origineel artikel maar geen originele verpakking (dat heb ik via bol al een paar keer meegemaakt).

[ Voor 6% gewijzigd door sjirafje op 26-05-2025 13:07 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
Hier ook positieve ervaringen met Master tools. Enkele jaren geleden een Bosch blauw decoupeerzaag gekocht in L-boxx. Bij het uitpakken uit de doos bleek er een stukje plastic afgebroken te zijn. Eerste reactie van Master tools? Track en trace code van een nieuwe L-boxx die onderweg was. Geen moeilijke vragen, geen gedoe, L-boxx mocht ik ook houden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Pakje aangekomen. Alles wijst erop dat de lader origineel Makita is. Prima mailcommunicatie ook van Mastertools. Zou er zo weer kopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:19

inhico

pw

Voor wie het relevant is: de toughbuilt C700 schragen zijn weer leverbaar. In ieder geval bij Baptist. Mischien was ie elders al eerder beschikbaar.
Overigens: zelf was ik een half jaar geleden het wachten zat en heb toen gekozen voor Metabo MAB82 schragen. Betere prijs, vergelijkbare specs, prima kwaliteit. Achteraf gezien onbegrijpelijk dat ik op die Toughbuilts heb zitten wachten.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:27
Ik heb zelf de Toughbuilt C700, die waren toen op voorraad voor een goede prijs; de Metabo ken ik niet maar zien er gelijkwaardig uit, ook een goede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Via Marktplaats een Bosch GFS 350 E afkortzaag gekocht. Weet nog niet waar ik 'm voor ga gebruiken, misschien eens proberen bij de laminaatvloer die ik binnenkort moet leggen, maar was erg nieuwsgierig.

https://www.bosch-professional.com/binary/manualsmedia/o24560v21_gfs350e_2609939552_001.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EfQjy8votQtbcuHUS31QRfah8Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tJOUwzqccSOAVbaVFJ1yAV9V.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Jg_B-ohFmA9zAY5u-1M5b69JsE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qbBDGqSvQEmC2gKrqYicGvuM.jpg?f=user_large

[foto's van internet, geen zin om naar de kelder te lopen]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
maartend schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:57:
Nooit van een lakfrees gehoord. Maar blijkbaar zo de moeite dat zelfs Parkside er een heeft voor de verkoop.
Parkside maakt tegenwoordig alles na. Ze hebben zelfs een eigen systainer maar dan net de verkeerde maat. Afmetingen: 44,2 x 35,7 x 15,1 cm. Zal wel iets met licentiekosten zijn.

https://www.lidl.nl/p/parkside-organizer-m/p100368835

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pietje belhamel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:19:
Via Marktplaats een Bosch GFS 350 E afkortzaag gekocht. Weet nog niet waar ik 'm voor ga gebruiken, misschien eens proberen bij de laminaatvloer die ik binnenkort moet leggen, maar was erg nieuwsgierig.

https://www.bosch-professional.com/binary/manualsmedia/o24560v21_gfs350e_2609939552_001.pdf

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Reken er maar op dat je je zaagjes vrij snel afschrijft met laminaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:12
pietje belhamel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Laminaat kan je beter gewoon knippen. Snel, geen herrie, je zet m naast je neer en zoals eerder vermeld word je zaag niet bot.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

pietje belhamel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:34:
[...]

Parkside maakt tegenwoordig alles na. Ze hebben zelfs een eigen systainer maar dan net de verkeerde maat. Afmetingen: 44,2 x 35,7 x 15,1 cm. Zal wel iets met licentiekosten zijn.

https://www.lidl.nl/p/parkside-organizer-m/p100368835
Da's meer een L-boxx (bosch z'n ding). Maar het zal inderdaad een net wat andere versie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:37

MJV

Makrolon schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 18:44:
[...]

Laminaat kan je beter gewoon knippen. Snel, geen herrie, je zet m naast je neer en zoals eerder vermeld word je zaag niet bot.
+1. Wat je zaagt zou ik met een decoupeerzaag met speciale zaagjes doen (dus in de lengterichting). Maar knippen is echt veel fijner, laminaat (mdf-)stof is ook nog eens knap vervelend en slecht voor je longen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:50
Vraagje over gasbranders. Ik heb net onderstaande gasbrander gekocht, maar ik krijg hier geen stabiele vlam uit. Hij is even goed, en dan walmt er een enorme gele steekvlam uit, en dan pruttelt ie weer verder. Soms blaast de steekvlam zelf het vuur helemaal uit.

Ook met het ventiel op een beetje open (niet voluit) heb ik dit probleem. Ik had het eerder ook met een simpeler model, die heb ik toen gelijk teruggebracht.

Voorheen veel gesoldeerd met een karweifles, en die gaf altijd een rustige strakke vlam. Helaas is die fles stuk...

Wat gaat er hier mis? Ander gas (priktankje)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jf4_uTEYayQ61fqcF4sxfKXnpLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9kh7aIbpH6IKFS0Cu1lC8fZ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: nu met filmpje
YouTube: Gasbrander gedoe

[ Voor 5% gewijzigd door Zwartoog op 29-05-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@Zwartoog Na ronduit gevaarlijke capriolen van een stokoud brandertje op een prikbus ben ik nu erg content met een Sievert Handyjet. Die kost wel het dubbele van jouw Welco en er zit geen slang tussen tank en brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een 18V Makita steel stofzuiger voor erbij in huis. Om snel even wat bij te houden, niet voor de grote schoonmaak. 10 minuten echte gebruiksduur op een 3 Ah accu is daarom prima.

Zijn goedkope machines zoals een DCL180ZB wat?
Ik heb even gezocht in dit topic en één positieve ervaring van @HowsMyApple. Nog steeds tevreden?

Zijn dit soort units ook geschikt om (honden)haren op te zuigen of kijk je dan al meteen naar de wat duurdere klasses?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
trabant schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:11:
@Zwartoog Na ronduit gevaarlijke capriolen van een stokoud brandertje op een prikbus ben ik nu erg content met een Sievert Handyjet. Die kost wel het dubbele van jouw Welco en er zit geen slang tussen tank en brander.
Zoiets?

https://www.gereedschapce...2UGnC1J75rSxoChZQQAvD_BwE

Zou fijn zijn :) Al is degeen die ik nu heb ook al 45 euro, en ik snap niet hoe je überhaupt veilig kunt solderen hiermee.

Filmpje:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Staalfreak
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:28
Zwartoog schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:33:
Vraagje over gasbranders. Ik heb net onderstaande gasbrander gekocht, maar ik krijg hier geen stabiele vlam uit. Hij is even goed, en dan walmt er een enorme gele steekvlam uit, en dan pruttelt ie weer verder. Soms blaast de steekvlam zelf het vuur helemaal uit.

Ook met het ventiel op een beetje open (niet voluit) heb ik dit probleem. Ik had het eerder ook met een simpeler model, die heb ik toen gelijk teruggebracht.

Voorheen veel gesoldeerd met een karweifles, en die gaf altijd een rustige strakke vlam. Helaas is die fles stuk...

Wat gaat er hier mis? Ander gas (priktankje)?
[Afbeelding]

Edit: nu met filmpje
De gasfles moet wel rechtop staan. Dus met de slang naar boven.

[ Voor 0% gewijzigd door Staalfreak op 29-05-2025 17:28 . Reden: Autocorrectie..... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Ik heb geen ervaring met solderen met een gasbrander, wel met gasbranders op zich. In mijn ervaring geldt hoe rechter, stabieler en stiller je de tank houdt, hoe stabieler de vlam wordt en blijft. Zeker als 'ie nog erg vol zit.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
@Zwartoog het probleem met die goedkope branders is dat er geen drukregelaar op zit, die de druk in de tank terugbrengt naar een constante aanvoerdruk, ongeacht de druk in de tank.

Grote gele vlam duidt op een overmaat aan gas. Zoals in dat filmpje, waar je het gas zelfs in vloeibare vorm uit de brander ziet lopen. Die vent is dan ook achterlijk bezig met het tankje op z'n kant.
Te veel schudden met de tank en dan direct aansteken geeft ook te veel druk als er geen drukregelaar aanwezig is. Daarom ben ik ook niet weg van de branders met de spuit direct op de tank.

Je kan het nog eens proberen met de kraan op de tank een heel klein stukje, echt minimaal, open te zetten. Daarna pas de kraan op de brander open draaien en aansteken.
Sommige reviews klagen over het ontbreken van een handleiding. Die kan je hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Staalfreak schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:28:
[...]

De gasfles moet wel rechtop staan. Dus met de slang naar boven.
Maakt het iets beter, maar blijft onwerkbaar. :(
JukeboxBill schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:40:
@Zwartoog het probleem met die goedkope branders is dat er geen drukregelaar op zit, die de druk in de tank terugbrengt naar een constante aanvoerdruk, ongeacht de druk in de tank.

Grote gele vlam duidt op een overmaat aan gas. Zoals in dat filmpje, waar je het gas zelfs in vloeibare vorm uit de brander ziet lopen. Die vent is dan ook achterlijk bezig met het tankje op z'n kant.
Te veel schudden met de tank en dan direct aansteken geeft ook te veel druk als er geen drukregelaar aanwezig is. Daarom ben ik ook niet weg van de branders met de spuit direct op de tank.

Je kan het nog eens proberen met de kraan op de tank een heel klein stukje, echt minimaal, open te zetten. Daarna pas de kraan op de brander open draaien en aansteken.
Sommige reviews klagen over het ontbreken van een handleiding. Die kan je hier vinden.
Die achterlijke vent in het filmpje ben ik :D Niet voor niets dat ik hem dichtdraai en advies vraag :P

Het enige nuttige dat de handleiding zegt over gebruik, is dat je hem >1 minuut stil moet laten staan na verplaatsen. Ook geprobeerd, maar hij blijft steken.

Hij gaat gewoon terug naar de bouwmarkt, met zoveel mitsen en maren is er niet veilig te werken.

Zo'n ding als deze heb ik tijdens de verbouwing jaren gebruikt, en werkt gelijk fijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFDPF2yZbjBB2w2ow5psxNtJ6RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiaZLEiGrPGaMwS9qAvd3F0Q.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas is deze bij de hals gaan lekken en bijvullen is een gedoe, dus ik dacht met iets eenvoudigers weg te kunnen. Wordt toch een keer de knip trekken weer vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Zwartoog schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:58:
[...]

[...]

Die achterlijke vent in het filmpje ben ik :D Niet voor niets dat ik hem dichtdraai en advies vraag :P
Sorry, ik heb het filmpje niet tot het einde bekeken. Na 10 seconden was het mij wel duidelijk.
Het enige nuttige dat de handleiding zegt over gebruik, is dat je hem >1 minuut stil moet laten staan na verplaatsen. Ook geprobeerd, maar hij blijft steken.
Er staat ook in dat de tank rechtop moet staan.
Hij gaat gewoon terug naar de bouwmarkt, met zoveel mitsen en maren is er niet veilig te werken.

Zo'n ding als deze heb ik tijdens de verbouwing jaren gebruikt, en werkt gelijk fijn:
[Afbeelding]
Helaas is deze bij de hals gaan lekken en bijvullen is een gedoe, dus ik dacht met iets eenvoudigers weg te kunnen. Wordt toch een keer de knip trekken weer vrees ik.
Ja, zo'n karweifles is wel een stuk beter. Nadeel is dat je die ergens moet laten vullen en komt altijd op het moment dat je lekker bezig bent.

Ik heb een CampingGaz brander met twee R904 cilinders. Zit ik nooit zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zwartoog schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:58:
[...]

[...]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Zet hem inderdaad ff rechtop, in je fles zit gas onder druk. dat is deels vloeibaar; het wordt gasvormig zodra de druk lager wordt. Je krijgt een faseovergang naar gasvormig.
Het gasvormige deel zit altijd bovenaan in de fles (want gas is minder zwaar dan de bijbehorende vloeistof), doordat je vanuit het midden van de fles aftapt (als hij plat ligt ipv rechtop) kan het gas niet goed gasvormig worden. Dan krijg je dus een vloeistof uit je flesje, dat in de slang deels gasvormig wordt, waardoor je het onregelmatige gestotter van stromen vloeibare brandstof krijgt. Op zich niet ongevaarlijk, maar vooral niet werkbaar.
Zet hem even rechtop en probeer het dan eens opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En misschien de slang even afkoppelen van de fles en met de kraan van de brander open een poosje laten liggen. Zou me niks verbazen als er nog vloeibaar gas in de slang zit waarvan je nog steeds flarden naar buiten krijgt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Ik heb de handyjet 2282. Die kun je van de tank af schroeven en later weer erop. Het ding werkt in alle posities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
sloth schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:29:
Ik ben op zoek naar een 18V Makita steel stofzuiger voor erbij in huis. Om snel even wat bij te houden, niet voor de grote schoonmaak. 10 minuten echte gebruiksduur op een 3 Ah accu is daarom prima.

Zijn goedkope machines zoals een DCL180ZB wat?
Ik heb even gezocht in dit topic en één positieve ervaring van @HowsMyApple. Nog steeds tevreden?

Zijn dit soort units ook geschikt om (honden)haren op te zuigen of kijk je dan al meteen naar de wat duurdere klasses?
Ik heb de DCL182. Voor stof en haar prima op harde vloer. Tapijt..het is en blijft een klein ding. Ik heb de muurbeugel gekocht en dat maakt het zeker makkelijk om hem even vlug te pakken. Ook heb ik de zak vervangen door de katoenen variant. Iets duurzamer, maar wel meer werk.
Het ding is luid en snel vol. Maar ik vind het een super handig ding. En vergeleken met een willekeurige kruimeldief is het een beest. En de accu is universeel, verwisselbaar.
als je nog geen accu's hebt, dan is het een erg duur apparaat. Maar als aanvulling, top.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
trabant schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:15:
[...]
Ik heb de handyjet 2282. Die kun je van de tank af schroeven en later weer erop. Het ding werkt in alle posities.
Ah, die ziet er handzaam uit! Ik denk dat ik die ga proberen.
Orion84 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:03:
En misschien de slang even afkoppelen van de fles en met de kraan van de brander open een poosje laten liggen. Zou me niks verbazen als er nog vloeibaar gas in de slang zit waarvan je nog steeds flarden naar buiten krijgt.
Ja, dacht ik later ook aan, maar heb hem al gedemonteerd.

@ alle anderen. Bedankt voor de reflecties! Fles niet rechtop en nog vloeibaar gas in de slang zou inderdaad het probleem geweest kunnen zijn. Maar dat maakt dit systeem best onbetrouwbaar (korte stugge slang, licht tankje, dus je trekt hem zo om), en binnenshuis zeker een gevaar. Dan kijk ik liever naar iets dat minder gedoe oplevert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Zwartoog schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:39:
[...]

Ah, die ziet er handzaam uit! Ik denk dat ik die ga proberen.
Niet overhaast doen! De 2282* is een fijn algemeen brandertje om een onderdeel heet te stoken of crème brûlée te maken, maar Sievert heeft een enorm scala aan branders, brandstoftanks en opzetstukken: de kans is groot dat er voor jouw specifieke toepassing een betere in het assortiment zit.
Dus ga even grasduinen in de catalogus (bij downloads).

*wordt geleverd met een korte (halve) tank, maar vooral de lange, hoge tank is goed verkrijgbaar. Dat maakt hem bij het neerzetten weer wat wiebeliger, en die voet die je er omheen kunt klikken had vaster gekund.

Ik wilde perse géén prikbus, maar een brander die je los van de halfvolle tank kunt halen. De keuze werd vooral bepaald door de verkrijgbaarheid van de tanks op fietsafstand.

[ Voor 27% gewijzigd door trabant op 30-05-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
trabant schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Niet overhaast doen! De 2282* is een fijn algemeen brandertje om een onderdeel heet te stoken of crème brûlée te maken, maar Sievert heeft een enorm scala aan branders, brandstoftanks en opzetstukken: de kans is groot dat er voor jouw specifieke toepassing een betere in het assortiment zit.
Dus ga even grasduinen in de catalogus (bij downloads).

*wordt geleverd met een korte (halve) tank, maar vooral de lange, hoge tank is goed verkrijgbaar. Dat maakt hem bij het neerzetten weer wat wiebeliger, en die voet die je er omheen kunt klikken had vaster gekund.

Ik wilde perse géén prikbus, maar een brander die je los van de halfvolle tank kunt halen. De keuze werd vooral bepaald door de verkrijgbaarheid van de tanks op fietsafstand.
Lijkt toch een manusje van alles:
The Sievert HandyJet 2282 is a completely newly developed blowtorch with piezo ignition. This makes it suitable for a range of activities such as soft soldering & brazing work in plumbing, heating and air conditioning, general heating work and paint removal.
Verder weet ik niet wat ik ermee zou moeten. Zink solderen of bitumen leggen is toch weer net een andere tak van sport.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:46
Remy!!!! schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:32:
[...]

Zo hij staat, iets groter dan ik had verwacht :+ Binnenkort de boel maar eens anders indelen...
Hij voelt stabieler aan dan ik had verwacht met z'n uitklapbare poten, maar ik vermoed dat ik hem ergens dit jaar ga inbouwen in een verplaatsbare workbench.
Even een paar puntjes die mij zijn opgevallen:
- De tafel is recht, nergens zakt hij door of is hij hol/bol (kan natuurlijk nog gebeuren).
- Hij stopt een stuk sneller dan m'n oude Dewalt
- De meegeleverde afzuiging/opsplitsing is mwoah, uiteindelijk heb ik hem aangesloten op 2 stofzuigers (geen foto van), en dan heb ik bijna geen last van zaagsel/stof
- Die roltafel! _/-\o_ Heerlijk! Glijd makkelijk, en voelt erg stevig aan!
- De parallelaanslag is even wennen, de Dewalt voelt wat steviger aan, binnenkort eens even verder naar kijken
- De verlengtafel is ook een stuk praktischer dan ik had verwacht, ik wou die eerst op MP zetten, maar dit werkt toch wel fijn. Nu vallen je stukken hout niet direct op de grond.
- De hoekaanslag is erg stevig, maar hij is fabriekaf niet perfect haaks tegenover het zaagblad. Staat ook nog even op m'n todo lijst om dat goed te zetten. Is al geregeld.
- Je kan de zaagsnelheid instellen, wist ik niet eens ten tijde van aanschaf :X , maar is wel handig als je andere soorten materiaal gaat zagen.
- De zaaghoogte instellen gaat echt supersnel/makkelijk! Bij de Dewalt moet je behoorlijk vaak draaien voordat ie op maxi/minimale hoogte is, bij deze is hij al op maxi/minimale hoogte met een kwartslag (?) draaien.

Komend weekend even verder mee spelen/instellen. Als er vragen/ideeën zijn dan hoor ik het graag!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
Bijna 4 jaar later, en er is flink wat veranderd. De Festool had toch iets teveel nadelen, of eigenlijk diverse accessoires waren nogal bagger.
Dus de laatste tijd flink wezen klussen om de Festool in een goeie werktafel in te bouwen, en zo alle probleempunten weg te halen.

Ik ben erg tevreden met de gekozen oplossing, de komende tijd komt er nog wat nieuw 'speelgoed' binnen, en dan ga ik alle Tanos/Festool kisten goed indelen/verdelen.
En nog een belangrijker punt, ik moet nog een lading stickers regelen om de 'voorkant' te versieren :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEYJT7yIZIf_5rLGKR52tMuqP0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzuIJvUkdxSnhcNmWzQ84Mi3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33lj08jKnFkK8-kuV2mJ-IqwQ_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0F2GmekIRHkSvCyqQ4p5rXOS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1YS8BvQ3Qp0KI66Bu6YIegrK94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTEw0Wml4Odztjff9GNuwmat.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57F--Bdq6XW8IICY4GMFcdxVZqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVsk1aopFj1gBMBgpYN4Bo9X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EC2JXMUVJjojvks1j0pD65hUItM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RF20tPeeG7axkog6sNu8dST6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFjbo0bqkICP87ghMzBf86hqjWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EotvQvd2WPtUHm9cIjXajAs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxZZLzRZfK5MwshLKmDOGb9XBVE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUbLvUkzTlFgx21ELQNUU9Jc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdnvGdG34eKGIzPVGYOYqSBNj9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4NcfzfaWcszoHY20ZnEB3iT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DWPSJFiF4dcFBr7TMsrviwWeFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idCBRq7i78wONm8CnkDn0bNJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 248 249 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).