Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
@Breezz
Dat lijstje lijkt een beetje "wiskundig" opgesteld: hoe dikker, hoe langer. Maar hoe vaak heb je M10x100 nodig?
Je zal het ook moeten afstemmen op je eigen gebruik: heb je veel klein werk of zit je in de grote staalconstructies.
Wat je ook kiest, je zal vaak toch net niet de maat hebben, die je op dat moment nodig hebt. Of net te weinig van 1 maat.

Zo veel mogelijk volle draad kiezen. Die kan je altijd nog inkorten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:09
Breezz schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:53:
Ik wil graag mijn voorraad bouten/moeren aanvullen, dit keer mooi gesorteerd en Racoo Assorters.
Dacht ik vraag even aan AI om een lijstje samen te stellen, om zo veel mogelijk klusjes te kunnen afwerken zonder naar de winkel te hoeven.

Je kan natuurlijk niet elke combinatie diameter/lengte kopen. Nog los van standaard/verzonken en RVS/verzinkt.

Persoonlijk neem ik graag inbus bouten.

Hij kwam hiermee. Iemand opmerkingen? Of misschien een betere lijst voorhanden?

M4 x 16 mm
M4 x 30 mm
M4 x 50 mm
M5 x 20 mm
M5 x 40 mm
M5 x 60 mm
M6 x 20 mm
M6 x 40 mm
M6 x 60 mm
M8 x 30 mm
M8 x 50 mm
M8 x 80 mm
M10 x 40 mm
M10 x 60 mm
M10 x 100 mm
Ik zou gewoon als je wat nodig hebt de passende maat halen dan een hele berg meuk op voorraad dat je zowat nooit gebruikt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Breezz schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:53:
Ik wil graag mijn voorraad bouten/moeren aanvullen, dit keer mooi gesorteerd en Racoo Assorters.
Dacht ik vraag even aan AI om een lijstje samen te stellen, om zo veel mogelijk klusjes te kunnen afwerken zonder naar de winkel te hoeven.

Je kan natuurlijk niet elke combinatie diameter/lengte kopen. Nog los van standaard/verzonken en RVS/verzinkt.

Persoonlijk neem ik graag inbus bouten.

Hij kwam hiermee. Iemand opmerkingen? Of misschien een betere lijst voorhanden?

M4 x 16 mm
M4 x 30 mm
M4 x 50 mm
M5 x 20 mm
M5 x 40 mm
M5 x 60 mm
M6 x 20 mm
M6 x 40 mm
M6 x 60 mm
M8 x 30 mm
M8 x 50 mm
M8 x 80 mm
M10 x 40 mm
M10 x 60 mm
M10 x 100 mm
Ik heb "alle" maten ringen (normaal en carroserie) en moeren (normaal en borg en nog wa lasmoeren ) maar boutjes is niet te doen je komt altijd 3 stuks tekort, hij is 5 mm te kort of te lang of de kop is niet de juiste. Mijn advies koop alleen wat je gebruikt. je verzameld dan vanzelf wel een grijp voorraad. voordeel van die voorraad is dat je het daadwerkelijk hebt gebruikt en er dus een kans is dat je het weer gaat gebruiken. :+

Ook zijn de stuks prijzen van hornbach van de meeste dingen zo geprijst dat het ook weinig voordeel heeft om voorruit te kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 03-05-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Er was een tijd dat je die dingen op gewicht kocht (zei de ouwe lul). ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Lankman schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:08:
Volgens mij was dat met spijkers en draadnagels.
En dat is nog steeds zo, alleen staat er geen weegschaal meer op de toonbank, maar zijn ze voorverpakt per gewicht.
Bij Hornbach kan je in de winkel nog veel artikelen zelf afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Van alles hier. Boutjes, moeren, spijkers, schroeven. Bij de Karwei, als ik me niet vergis. Hotnbach hebben we helaas nooit gehad in zuid west NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gamma hier in Lelystad doet dat nog en werkt goed. Zijn redelijk goed gesorteerd.. boutjes, moertjes.. lekker scheppen, zakjes vullen, afwegen.
Niet de goedkoopste. Maar wel om de hoek en dat wat je nodig hebt.

Vroeger bij Jamin, nu bij Gamma. Scheppen blijft leuk :Y)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zag net dat Parkside tegenwoordig ook een lakfrees in het assortiment heeft: https://www.lidl.nl/p/par...sch-gereedschap/h10004051

Voor zover ik weet had alleen Metabo zo'n ding (ik heb die zelf ook). Wellicht interessant voor iemand hier. Ik vraag me alleen wel af wat voor freesmesjes hierin gaan en of die compatibel zijn met die van Metabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

JER00N schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:35:
Ik zag net dat Parkside tegenwoordig ook een lakfrees in het assortiment heeft: https://www.lidl.nl/p/par...sch-gereedschap/h10004051

Voor zover ik weet had alleen Metabo zo'n ding (ik heb die zelf ook). Wellicht interessant voor iemand hier. Ik vraag me alleen wel af wat voor freesmesjes hierin gaan en of die compatibel zijn met die van Metabo.
Thanks voor de tip, stuk goedkoper als je eenmalig een trap wilt doen.
Scheppach heeft er ook een zie ik. En als je de Parkside, Scheppach en Metabo naast elkaar legt lijken de onderzijde gelijk. Dus kan bijna niet missen dat het onderling uitwisselbaar is. Je gaat een dergelijk niche apparaat niet zelf ontwerpen als producent van licentie apparatuur (Parkside, Scheppach).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25
JER00N schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:35:

Ik ben nu al bang wat voor een geluid die interne tandwielen gaan maken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:15
Ik heb als hobby klusser een behoorlijke Makita uitrusting in Mboxen. Wat mij stoort is dat ze nu gestapeld staan in meerdere rijen en ik telkens een Mbox nodig heb die onderaan staat.

DeWalt heeft een mooi systeem om de boxen aan de muur te monteren, weet iemand of er voor Makita iets soortgelijks beschikbaar is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiW6UvgLna-yiX-A6IcsEQhtxqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Id4v61JaX8o3lBaqKHWgxRU1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:49
LED-Maniak schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:50:
[...]

Ik ben nu al bang wat voor een geluid die interne tandwielen gaan maken.
Ah joh, gewoon rammen!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:12
Blomminator schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:16:
[...]

Gamma hier in Lelystad doet dat nog en werkt goed. Zijn redelijk goed gesorteerd.. boutjes, moertjes.. lekker scheppen, zakjes vullen, afwegen.
Niet de goedkoopste. Maar wel om de hoek en dat wat je nodig hebt.

Vroeger bij Jamin, nu bij Gamma. Scheppen blijft leuk :Y)
Eet je bij de Gamma ook stiekem een boutje op als niemand kijkt? :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nicklazzz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:08:
Ik heb als hobby klusser een behoorlijke Makita uitrusting in Mboxen. Wat mij stoort is dat ze nu gestapeld staan in meerdere rijen en ik telkens een Mbox nodig heb die onderaan staat.

DeWalt heeft een mooi systeem om de boxen aan de muur te monteren, weet iemand of er voor Makita iets soortgelijks beschikbaar is?
[Afbeelding]
Niet dat ik weet, maar een plankje met ladegeleiders op de zijkant werkt voor mij heel goed. Dat stapelen is inderdaad leuk voor transport, maar altijd onhandig met daadwerkelijk gereedschap pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Afgelopen weekend heb ik plintjes staan zagen met een handzaagje en (eigenlijk te kleine) verstekbak. Nu viel het me eerlijk gezegd zwaar tegen om nauwkeurige zaagsnedes te krijgen; de hoeken waren nooit mooi 45°. Nu zijn er twee opties, denk ik: een grotere verstekbak en kwalitatieve handzaag kopen (scherp, veel tandjes). Of: een afkortzaag kopen. Mijn oog valt momenteel op het laatste, maar ik weet niet zo goed welke.

Ik heb momenteel de Metabo KS 216 of de KGS 216 op het oog, waarbij de laatste uittrekbaar is. Het prijsverschil (€130 vs €190) maakt me niet eens zo veel uit, maar ik vind het vooral belangrijk dat de afkortzaag compact op te bergen is. Mijn schuur is niet zo groot en vol met zooi :-( Dus ik zal de zaag sowieso elke keer naar buiten moeten brengen voor het zagen.

Het nadeel van een uittrekbare zaag is natuurlijk dat je bredere dingen kunt zagen. Nu zie ik mezelf in de toekomst bijvoorbeeld wel voorzetwandjes bouwen met balkjes van 44x69. Of eventueel zelfs een dakje met balkjes van maximaal 119mm diep. Maar grotere dingen kan je dus niet zagen met de kleine zaag. Niet dat ik nu een project op het oog heb waar ik dat nodig heb, maar ja, wie weet wat de toekomst brengt...

Ik ben mezelf dus ernstig aan het afvragen wat ik belangrijker vind: compactheid of toekomstvastheid. Hoe nuttig is zo'n uittrekfunctie? Voor grote balken snap ik het, maar gebruik je het vaker? Gewone planken zijn toch ook zelden breder dan 12cm?

Ik heb al een el-cheapo handcirkelzaag waarmee ik brede dingen (onnauwkeurig) kan zagen.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 06-05-2025 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:00

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bij mijn lokale GBI (voorheen een E-norm) kan ik nog steeds de meest obscure bevestigingsmiddelen en allerlei andere zaken los kopen :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
marcop23 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:19:
Afgelopen weekend heb ik plintjes staan zagen met een handzaagje en (eigenlijk te kleine) verstekbak. Nu viel het me eerlijk gezegd zwaar tegen om nauwkeurige zaagsnedes te krijgen; de hoeken waren nooit mooi 45°. Nu zijn er twee opties, denk ik: een grotere verstekbak en kwalitatieve handzaag kopen (scherp, veel tandjes). Of: een afkortzaag kopen. Mijn oog valt momenteel op het laatste, maar ik weet niet zo goed welke.

Ik heb momenteel de Metabo KS 216 of de KGS 216 op het oog, waarbij de laatste uittrekbaar is. Het prijsverschil (€130 vs €190) maakt me niet eens zo veel uit, maar ik vind het vooral belangrijk dat de afkortzaag compact op te bergen is. Mijn schuur is niet zo groot en vol met zooi :-( Dus ik zal de zaag sowieso elke keer naar buiten moeten brengen voor het zagen.

Het nadeel van een uittrekbare zaag is natuurlijk dat je bredere dingen kunt zagen. Nu zie ik mezelf in de toekomst bijvoorbeeld wel voorzetwandjes bouwen met balkjes van 44x69. Of eventueel zelfs een dakje met balkjes van maximaal 119mm diep. Maar grotere dingen kan je dus niet zagen met de kleine zaag. Niet dat ik nu een project op het oog heb waar ik dat nodig heb, maar ja, wie weet wat de toekomst brengt...

Ik ben mezelf dus ernstig aan het afvragen wat ik belangrijker vind: compactheid of toekomstvastheid. Hoe nuttig is zo'n uittrekfunctie? Voor grote balken snap ik het, maar gebruik je het vaker? Gewone planken zijn toch ook zelden breder dan 12cm?

Ik heb al een el-cheapo handcirkelzaag waarmee ik brede dingen (onnauwkeurig) kan zagen.
Het nadeel van uittrekbaar is dat het meer speling kan introduceren, zeker op de goedkopere afkortzagen. Die Metabo is bv. een prima machine, maar meer voor ruwbouw geschikt, niet voor precies werk.

Ik heb zelf goede resultaten gehad door de plinten zagen met een invalzaag en een haakse aanslag. Niet superhandig voor dit soort werk, maar zeker nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 14:28

Ik heb een KS216 staan nadat ik net als jij een paar jaar geleden vloekend en tierend met een verstekbakje en een handzaag in mijn handen stond. Hou er wel rekening mee dat je onder verstek niet even hoog kan zagen als bij 0 graden. Ik heb recentelijk 10cm hoge plinten moeten zagen en hij komt er niet volledig doorheen op 45 graden hoek, komt met de motor/behuizing tegen de plint waardoor hij niet verder kan en ik met een handzaagje en een vijl het laatste stukje moest afkorten. Laser is bijna niet te zien in de zon.

Voor het afkorten een rechttoe-rechtaan balkje is hij prima. Ik wilde echter laatst een 20cm plank afkorten en dat ging dus niet, toen wenste ik dat ik direct voor de variant met uittrekfunctie was gegaan.

Ik heb hem nog in de originele doos zitten, is wel een lompe doos. Iets korter maar iets breder dan een verhuisdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:12

Ik heb een hele grote afkortzaag, en wilde een kleintje om mee te nemen naar zolders e.d. heb dus die niet uittrekbare van Metabo. Ik vind t een fijn ding. Ik red 144x44 net met iets optillen van de balk. Dus voor mij voldoet de niet uittrekbare. En hij is idd heerlijk licht en compact.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ik heb de metabo kgsv 72 xact sym gekocht.
Daar zit nu een deWalt DT99570 blad in.

De plinten en laminaat liggen er keer op keer superstrak en netjes in.

Een simpele plinten knipper werkt ook gewoon hoor.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Bedankt voor jullie input! Laat ik dan maar voor de compacte afkortzaag gaan, de KS 216 M. Jullie hebben me wel overtuigd dat dit genoeg is. Eventueel groffer werk moet dan maar gewoon met de cirkelzaag, en dan recht zagen door iets van een geleiding op het hout te klemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
Als het om met name plintjes gaat, kan je ook zo'n handzaag met geleiding overwegen.
Die zijn er van gammakwaliteit tot verdacht duur.

Eerste relevante google-hit:
https://baptist.nl/zagen/...4g3fprQGujEgaAu2NEALw_wcB

Parkside heeft er ook eentje (4 tientjes) en er is ook een merk met duitse klank en die zijn 100den euro's. Keuze genoeg dus :)
Ik had er ooit eentje van de gamma en die was al heel erg fijn. Dus een goede zal helemaal een genot zijn.

[ Voor 64% gewijzigd door Raymond op 06-05-2025 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Broabander schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:45:
[...]

Ik heb een KS216 staan nadat ik net als jij een paar jaar geleden vloekend en tierend met een verstekbakje en een handzaag in mijn handen stond. Hou er wel rekening mee dat je onder verstek niet even hoog kan zagen als bij 0 graden. Ik heb recentelijk 10cm hoge plinten moeten zagen en hij komt er niet volledig doorheen op 45 graden hoek, komt met de motor/behuizing tegen de plint waardoor hij niet verder kan en ik met een handzaagje en een vijl het laatste stukje moest afkorten. Laser is bijna niet te zien in de zon.

Voor het afkorten een rechttoe-rechtaan balkje is hij prima. Ik wilde echter laatst een 20cm plank afkorten en dat ging dus niet, toen wenste ik dat ik direct voor de variant met uittrekfunctie was gegaan.

Ik heb hem nog in de originele doos zitten, is wel een lompe doos. Iets korter maar iets breder dan een verhuisdoos.
20cm, eerst aan de ene kant inzagen dan plank omdraaien en restant doorzagen. Gaat toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrisoBaaij
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:41
Hier meteen nog een vraag over afkortzagen. Ik wil graag een Makita afkortzaag met een 216mm blad, dat is voor mij voldoende. Nu ben ik van plan de LS0816F te kopen voor ongeveer €250,-. Ik zie echter ook het oudere model LS0815FLN te koop voor rond de €370,-. De LS0816F heeft schaduwsysteem waarvan ik begrijp dat ik het beter werkt dan de laser van de 815. Verder wel wat meer power, 200w verschil, en grotere kantel / verstek hoeken bij de LS0815FLN. Maar dan lijkt mij LS0816F dus wel echt de beste deal, of mis ik iets? Iemand voor dezelfde keuze gestaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe vaak ga je die extra hoekmarge gebruiken? Idem voor dat vermogen. De machine is 50% duurder en wschl ook een stuk lomper.

Ik heb een grote afkortzaag met veel vermogen maar 90% van de tijd gebruik ik die opties allemaal niet.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrisoBaaij
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:41
Boudewijn schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:52:
Hoe vaak ga je die extra hoekmarge gebruiken? Idem voor dat vermogen. De machine is 50% duurder en wschl ook een stuk lomper.

Ik heb een grote afkortzaag met veel vermogen maar 90% van de tijd gebruik ik die opties allemaal niet.
Ik denk zo goed als nooit nee. Mocht ik dan toch ooit een grote paal moeten zagen dan komt dat ook wel goed met een handzaag. Deze zaag is vooral bedoeld voor kleinere balken en latten voor regelwerk voor isolatie in diverse ruimtes en misschien een keer een laminaatvloer. Daar lijkt me dit dan voldoende voor.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:00

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FrisoBaaij schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:54:
[...]

Ik denk zo goed als nooit nee. Mocht ik dan toch ooit een grote paal moeten zagen dan komt dat ook wel goed met een handzaag. Deze zaag is vooral bedoeld voor kleinere balken en latten voor regelwerk voor isolatie in diverse ruimtes en misschien een keer een laminaatvloer. Daar lijkt me dit dan voldoende voor.

Dank!
wat vaak gedaan wordt is een balk of plank (meermaals) omdraaien om deze op een te kleine afkortzaag alsnog door te kunnen zagen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

[Afbeelding]
Ik heb een kastje gemaakt van underlayment waar mijn M-Boxen exact inpassen op eigen plankjes. Zo kan ik ze eruit halen en los openen/meenemen en is het maar nauwelijks groter dan alleen de M-Boxen op stapel zijn. Het kastje heeft ook 4 wieltjes dus ik kan het ook rondrijden en alles tegelijk meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

No Hands schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:07:
[...]

Ik heb een kastje gemaakt van underlayment waar mijn M-Boxen exact inpassen op eigen plankjes. Zo kan ik ze eruit halen en los openen/meenemen en is het maar nauwelijks groter dan alleen de M-Boxen op stapel zijn. Het kastje heeft ook 4 wieltjes dus ik kan het ook rondrijden en alles tegelijk meenemen.
Ik vraag me dan wel af hoe je dan omgaat met een uitbreiding van de collectie. Heb je de indeling flexibel gemaakt o.i.d.?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
ocf81 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:34:
[...]

Ik vraag me dan wel af hoe je dan omgaat met een uitbreiding van de collectie. Heb je de indeling flexibel gemaakt o.i.d.?
Er is niet zoveel meer uit te breiden, alles wat ik gebruik heb ik wel op accu en past in de kast. En anders kan ik het kastje nog hoger maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ4VQ6M6xYuhn3SrMHn4Z5wZ1r4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPKopF0zQrguQsMEoUmIvjCL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:12
vraagje gerelateerd aan gereedschap: het opbergen ervan.

Ik ben langzaam maar zeker "lifetime" gereedschap aan het verzamelen. Dus alle action-schroevendraaiers .e.d weg en goed spul terug. Ook omdat ik in de bijkeuken maar beperkt ruimte heb voor mijn gereedschap: 1 stellingkast.

Momenteel heb ik een rolgordijntje gemonteerd aan de stellingkast om alles wat uit het zicht te houden, maar dat is niet ideaal en wordt snel rommelig.

Dus ik zoek eigenlijk een stellingkast met lades. In die lades wil ik gebruik gaan maken van "gridfinity" waarbij je voor elk stuk gereedschap een bakje 3D print op maat. Dit heb ik nu ook al voor een deel van het gereedschap en dat werkt best goed. Maar los op een plank is niet ideaal.

Zijn er stellingkasten met lades? Ik kan er maar weinig vinden. De enige die ik tot nu toe heb gevond is de Ikea Bror
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/bror-stellingkast-met-lades-planken-zwart__1133074_pe878487_s5.jpg?f=xl
Echter zou ik het liefst 5 lades onderin willen en dan nog wat planken... Maar dat mag niet vanwege de stevigheid (de lades zorgen niet voor stevigheid blijkbaar). Maximaal krijg ik er 3 in wil ik nog wat ruimte overhouden voor zaken die niet in een lade gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4z13lUkfs5giEOHSP_Kg9iNJgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xF0i0J4j5A4P9NHEbemPl01N.png?f=fotoalbum_large

Rechts staat ook al een vakkenkast, wasmachine/droger en links de deur naar de tuin. dus ik kan echt niet meer dan dit kwijt.

Of zie ik opties over het hoofd? Het liefst zou ik zelfs nog deurtjes hebben voor het deel dat niet in lades is verdeeld zodat alles uit het zicht is.... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:40

[Afbeelding]
Toevallig zit ik hier ook naar te kijken, je kan kant en klare kasten kopen of alleen specifieke lades zoals hier: https://rmesolutions.nl/products/gemonteerde-lades

Zelf ben ik er nog niet helemaal over uit hoe ik dat ga doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:08

[Afbeelding]
Ik heb het als volgt opgelost (letop! kan nogal duur worden :X ).
Ik vond de Makita Mboxen altijd al een ramp om mee te werken, lastig te openen, niet makkelijk/goed stapelbaar.
Dus laatst heb ik alle Mboxxen op MP gezet (als iemand nog interesse heeft?... :+ ) en die vervangen voor Tanos Systainer³ varianten. Het zijn b-goederen modellen, dus zullen niet allemaal even mooi meer zijn, of hebben mogelijk een gek kleurtje, maar dat boeit mij niet zo heel veel (ze moeten nog binnen komen).
En middels de 3d printer heb ik deze rails geprint, en dat werkt ideaal!
Als alles eerdaags binnen is zal ik het eens op de foto zetten, en mijn oplossing laten zien (verwerkt in m'n nieuwe werkbank).

Het is allemaal wel een beste uitgave, maar als je nog een leuk bedrag voor je Mboxxen kan krijgen, hoeft het niet heel veel te kosten, en als je toevallig een 3d printer hebt (of iemand kent die er 1 heeft) dan hoef je ook geen extra rails/systeem aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:34
No Hands schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:51:
[...]

Er is niet zoveel meer uit te breiden, alles wat ik gebruik heb ik wel op accu en past in de kast. En anders kan ik het kastje nog hoger maken.

[Afbeelding]
Kwam er net ook zelf achter dat het erg handig is om meerdere boor/schroefmachines te hebben. Eentje voor het voorboren, eentje voor het schroeven en de laatste voor het verzinken. Hoef je niet steeds het bitje en het boortje te verwisselen en dat spaart weer tijd.

Mooie collectie (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Waah schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:00:

Ik ben langzaam maar zeker "lifetime" gereedschap aan het verzamelen. Dus alle action-schroevendraaiers .e.d weg en goed spul terug. Ook omdat ik in de bijkeuken maar beperkt ruimte heb voor mijn gereedschap: 1 stellingkast.

Momenteel heb ik een rolgordijntje gemonteerd aan de stellingkast om alles wat uit het zicht te houden, maar dat is niet ideaal en wordt snel rommelig.

Dus ik zoek eigenlijk een stellingkast met lades. In die lades wil ik gebruik gaan maken van "gridfinity" waarbij je voor elk stuk gereedschap een bakje 3D print op maat. Dit heb ik nu ook al voor een deel van het gereedschap en dat werkt best goed. Maar los op een plank is niet ideaal.

Zijn er stellingkasten met lades? Ik kan er maar weinig vinden. De enige die ik tot nu toe heb gevond is de Ikea Bror
[Afbeelding]
Echter zou ik het liefst 5 lades onderin willen en dan nog wat planken... Maar dat mag niet vanwege de stevigheid (de lades zorgen niet voor stevigheid blijkbaar). Maximaal krijg ik er 3 in wil ik nog wat ruimte overhouden voor zaken die niet in een lade gaan:
[Afbeelding]

Rechts staat ook al een vakkenkast, wasmachine/droger en links de deur naar de tuin. dus ik kan echt niet meer dan dit kwijt.

Of zie ik opties over het hoofd? Het liefst zou ik zelfs nog deurtjes hebben voor het deel dat niet in lades is verdeeld zodat alles uit het zicht is.... :+
je zoekt dus een keukenkastje met een ladeverdeling en een zelfde kastje erbovenop met een deurtje waar twee plankjes achter zitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
aljooge schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:50:
[...]

Kwam er net ook zelf achter dat het erg handig is om meerdere boor/schroefmachines te hebben. Eentje voor het voorboren, eentje voor het schroeven en de laatste voor het verzinken. Hoef je niet steeds het bitje en het boortje te verwisselen en dat spaart weer tijd.

Mooie collectie (y)
Meerdere schroefmachines is lekker ja, maar er kunnen best twee schroefmachines in je mbox als je die inlay eruit haalt. Bij de multitool kan ook wel je decoupeerzaag bij in.
Cirkelzaag, afkortzaag, reciprozaag en al het tuingereedschap zitten dus allemaal niet in mboxen en liggen gewoon in de schuur/bijkeuken op een plank/bovenop het kastje. Slijptol in de schuur want die gebruik ik meestal daar.
Het moet vooral allemaal handig en werkbaar zijn, alles maar netjes opbergen omdat het dan mooi staat als het opgeborgen is doe ik niet aan.
O en ik heb 1 mbox waar alle voorraad bitjes, zaagbladen, reciprozagen, etc inzitten. Dan weet ik wat er allemaal is als ik nieuwe dingen denkt te moeten bestellen.

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 07-05-2025 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
No Hands schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:53:
[...]

je zoekt dus een keukenkastje met een ladeverdeling en een zelfde kastje erbovenop met een deurtje waar twee plankjes achter zitten?
Ja, maar dan wel dat het stevig is en tegen een stootje kan, zoals een stellingkast. Want ik denk dat als ik mijn boormachine zo in de keukenla gooi zoals ik dat bij de stellingkast doe, dat het keukenkastje dat niet heel lang vol houd.... die zijn tegenwoordig toch vaak gemaakt van karton :+

Maar eigenlijk wil ik dus een eigen professionele gereedschapstrolley met daarboven een kastje ja O-) maar wil niet de prijs betalen van een gereedschapstrolley en het uiterlijk daarvan O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Waah schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Ja, maar dan wel dat het stevig is en tegen een stootje kan, zoals een stellingkast. Want ik denk dat als ik mijn boormachine zo in de keukenla gooi zoals ik dat bij de stellingkast doe, dat het keukenkastje dat niet heel lang vol houd.... die zijn tegenwoordig toch vaak gemaakt van karton :+

Maar eigenlijk wil ik dus een eigen professionele gereedschapstrolley met daarboven een kastje ja O-) maar wil niet de prijs betalen van een gereedschapstrolley en het uiterlijk daarvan O-)
Ten eerste zou ik niet gooien met mijn gereedschap, maar dat moet iedereen zelf weten ;)
Ik weet niet wat voor keuken jij gewend bent natuurlijk maar mijn gietijzeren koekenpannen staan ook met zijn 4tjes in 1 la van mijn Bruynzeel keuken. Die la gaat vaker open en dicht dan dat ik de koffer van mijn boormachine open.
Zo een metalenstripjes met spaanplaat stellingkastje van de bouwmarkt kan ook nergens tegen, dus ik weet niet wat voor stellingkast jij op doelt. Maar ik snap wat je zoekt, dat klinkt inderdaad als duur en dat vind ik zonde, ik besteed duur liever aan de machines zelf dan aan de plek waar ik ze bewaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
[...]

Ik heb zelf ladekasten gemaakt van underlayment of multiplex en met de metalen laden van Ikea er in. Frontjes dan wel weer zelf gemaakt. Sommige zit veel meer in dan het gewicht dat Ikea aangeeft en dat zijn ook nog laden van 80 cm breed. Mocht de bodem gaan doorzakken dan kan ik nog schotjes maken om dat op te vangen.
Ja, die van mij zijn niet "professioneel", maar net als @No Hands interesseert het uiterlijk mij niet zo veel, Ik hoef er niet mee op Youtube te showen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
No Hands schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:08:
[...]

Ten eerste zou ik niet gooien met mijn gereedschap, maar dat moet iedereen zelf weten ;)
Ik weet niet wat voor keuken jij gewend bent natuurlijk maar mijn gietijzeren koekenpannen staan ook met zijn 4tjes in 1 la van mijn Bruynzeel keuken. Die la gaat vaker open en dicht dan dat ik de koffer van mijn boormachine open.
Zo een metalenstripjes met spaanplaat stellingkastje van de bouwmarkt kan ook nergens tegen, dus ik weet niet wat voor stellingkast jij op doelt. Maar ik snap wat je zoekt, dat klinkt inderdaad als duur en dat vind ik zonde, ik besteed duur liever aan de machines zelf dan aan de plek waar ik ze bewaar.
Dat mag. Maar ik kijk elke dag tegen de rommel aan die er in staat en dat stoort me O-) . En gereedschap is scherp, een pan niet. Maar goed dat is een voor mij zinloze discussie. Ik zoek iets waarbij niet alles in het zicht is. Vandaar het idee van lades en een dichte kast. Keukenkastjes zou dan kunnen, maar ik denk dat een full size keukenkast van 80x50x190 een heel stuk duurder is dan een stellingkast van hetzelfde formaat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
JukeboxBill schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Ik heb zelf ladekasten gemaakt van underlayment of multiplex en met de metalen laden van Ikea er in. Frontjes dan wel weer zelf gemaakt. Sommige zit veel meer in dan het gewicht dat Ikea aangeeft en dat zijn ook nog laden van 80 cm breed. Mocht de bodem gaan doorzakken dan kan ik nog schotjes maken om dat op te vangen.
[...]
Ja, die van mij zijn niet "professioneel", maar net als @No Hands interesseert het uiterlijk mij niet zo veel, Ik hoef er niet mee op Youtube te showen.
Ik gelukkig ook niet. Maar ik ken de gereedschapstrolleys van de zaak en het is ideaal dat alles een eigen plekje heeft, zodat je alles makkelijk kan terugleggen. Nu ligt alles los in een stellingkast en tegen de tijd dat ik alles gevonden heb voor het klussen, ben ik er wel weer klaar mee.

Vandaar het idee om dat in laden zo te doen. En dat houd je nog altijd wat groot gereedschap over wat niet handig is in een la.

Dus puur voor organisatie van het gereedschap, en als het kan de spullen uit het directe zicht. Maar dat is niet het hoofddoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Waah schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:17:
[...]

Ik gelukkig ook niet. Maar ik ken de gereedschapstrolleys van de zaak en het is ideaal dat alles een eigen plekje heeft, zodat je alles makkelijk kan terugleggen. Nu ligt alles los in een stellingkast en tegen de tijd dat ik alles gevonden heb voor het klussen, ben ik er wel weer klaar mee.

Vandaar het idee om dat in laden zo te doen. En dat houd je nog altijd wat groot gereedschap over wat niet handig is in een la.

Dus puur voor organisatie van het gereedschap, en als het kan de spullen uit het directe zicht. Maar dat is niet het hoofddoel.
Ladenkasten zijn m.i. ook de beste manier om heel compact heel veel op te bergen. Alleen is het jammer dat de hoogte beperkt moet zijn, anders heb je een trapje nodig om iets te pakken.

Voor de indeling heb ik bestekbakken en andere "organizers" met vakjes voor het kleine spul.
Het is niet super georganiseerd, maar alles is te vinden, zo lang ik maar de discipline heb om alles terug te leggen waar ik het vandaan heb gehaald.
't is maar net hoeveel werk je er van wil maken. Ik kies voor "quick and dirty" en zo goedkoop mogelijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:38:
Ladenkasten zijn m.i. ook de beste manier om heel compact heel veel op te bergen. Alleen is het jammer dat de hoogte beperkt moet zijn, anders heb je een trapje nodig om iets te pakken.

Voor de indeling heb ik bestekbakken en andere "organizers" met vakjes voor het kleine spul.
Het is niet super georganiseerd, maar alles is te vinden, zo lang ik maar de discipline heb om alles terug te leggen waar ik het vandaan heb gehaald.
't is maar net hoeveel werk je er van wil maken. Ik kies voor "quick and dirty" en zo goedkoop mogelijk.
Hogere ladenkasten kan ook wel, of gewoon planken. Maar dan leg je het gereedschap in een krat of iets dergelijks. Met lades kun je dan aan de voorkant van het plankje een stukje hout of iets dergelijks vast schroeven zodat je de lade uit kunt trekken door aan de bak te trekken. Zo heb ik een gedeelte van m'n handgereedschap opgeborgen in eurokratten in een rek met lades.

Opbergkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

henkie196 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Hogere ladenkasten kan ook wel, of gewoon planken. Maar dan leg je het gereedschap in een krat of iets dergelijks. Met lades kun je dan aan de voorkant van het plankje een stukje hout of iets dergelijks vast schroeven zodat je de lade uit kunt trekken door aan de bak te trekken. Zo heb ik een gedeelte van m'n handgereedschap opgeborgen in eurokratten in een rek met lades.

[Afbeelding: Opbergkast]
Mooie kast!

Nog een paar vragen:

1. Welke maat alu profiel heb je hier gebruikt?
2. Geeft het direct in de zijkant schroeven van de ladegeleiders genoeg draagkracht of heb je een hier niet zichtbare aanpassing gemaakt om daarin te voorzien??

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 07-05-2025 18:25 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:36

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hier op tweakers is het een optie om zelf iets op maat te maken :)

Het resultaat zien we graag in het showcase topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:57
@Waah Is zo'n 'Amsterdammer' van Pastoe niet iets voor jou?

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:19:
Mooie kast!

Nog een paar vragen:

1. Welke maat alu profiel heb je hier gebruikt?
2. Geeft het direct in de zijkant schroeven van de ladegeleiders genoeg draagkracht of heb je een hier niet zichtbare aanpassing gemaakt om daarin te voorzien??
Deze komt van de eerder gelinkte RME solutions. Maar het bestaat uit 30x30 profielen, zoals bv deze. De ladegeleiders zitten vast geschroefd in dat profiel met een T-slot moer en een torx boutje. Dat blijft perfect vast zitten, en is 100% variabel op hoogte in te stellen. Kost alleen wat moeite om alles mooi waterpas te maken per plank, maar verder ideaal.

Iets soortgelijks realiseren in een gewone houten kast is denk ik wel makkelijker :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
No Hands schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:51:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, alleen als ik snel tel (uit mijn hoofd) dan zit ik al boven de 15 Mboxen en nog enkele lossen grotere koffers van Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ben nu bezig met een printerkast op basis van 4040 profiel en 18mm MDF:

Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2289892%20-%20AI%20Chatbots/2025-03-02%20printerkast%20v3%20left%20front%20top.jpg

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

trabant schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:40:
@Waah Is zo'n 'Amsterdammer' van Pastoe niet iets voor jou?
€2145 voor een paar plaatjes MDF met een likje verf, zo kan ik het ook wel. 8)7

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
procaliber schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:16:
[...]

Toevallig zit ik hier ook naar te kijken, je kan kant en klare kasten kopen of alleen specifieke lades zoals hier: https://rmesolutions.nl/products/gemonteerde-lades

Zelf ben ik er nog niet helemaal over uit hoe ik dat ga doen.
Deze had ik ook gevonden, alleen mijn wederhelft vindt het nogal aan de prijs… 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Nicklazzz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:03:
[...]

Ziet er goed uit, alleen als ik snel tel (uit mijn hoofd) dan zit ik al boven de 15 Mboxen en nog enkele lossen grotere koffers van Makita.
5 hoog, 3 breed en de tassen erop. Ik zie mogelijkheden. Je kunt ook 3 losse kastjes van 5 hoog maken. Dan kun je flexibel indelen.
Kosten zijn 2 underlayment platen en 12 wieltjes. Lijkt me een prima idee, zal wederhelft ook kunnen waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Nicklazzz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:04:
Deze had ik ook gevonden, alleen mijn wederhelft vindt het nogal aan de prijs… 🙃
Aan de ene kant, ja, het kost behoorlijk wat, maar de mijne kostte in ieder geval verrassend weinig extra boven op de materiaalkosten t.o.v. als ik het zelf had gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:15:
5 hoog, 3 breed en de tassen erop. Ik zie mogelijkheden. Je kunt ook 3 losse kastjes van 5 hoog maken. Dan kun je flexibel indelen.
Kosten zijn 2 underlayment platen en 12 wieltjes. Lijkt me een prima idee, zal wederhelft ook kunnen waarderen.
Trek je die Mboxen er uit aan die lipjes waarmee je ze normaalgesproken sluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
henkie196 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:19:
[...]

Trek je die Mboxen er uit aan die lipjes waarmee je ze normaalgesproken sluit?
Als je heel goed op mijn foto kijkt dan zie je dat het kastje net iets minder diep is dan de mboxen diep zijn, ze steken een dikke cm aan de voorkant uit. Daar kun je ze zo aan naar voren trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:24:
Als je heel goed op mijn foto kijkt dan zie je dat het kastje net iets minder diep is dan de mboxen diep zijn, ze steken een dikke cm aan de voorkant uit. Daar kun je ze zo aan naar voren trekken.
Ik zag als die boxen los staan, dus leek me logisch :P, maar nu je het zegt, ik zie ze wat uitsteken, ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:34
Bij mij graag wel gereedschap in het zicht is. Wil graag binnen 10 seconden in handen hebben wat er nodig is en niet een kwartier naar iets lopen zoeken. Net als bij bijvoorbeeld een autogarage, daar is ook altijd alles netjes en direct voor het grijpen.

Van die bakken met van alles erin, kan echt niet onthouden waar wat in zit, opgeruimd is het wel, maar wordt gek van dat gezoek. Helemaal voorkomen doe je niet, met veel van dat kleine spul, maar doe er toch een poging toe om het overzicht te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2H_8NjlCBDpLBAW3yWwE1BuAbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPVmeeZpzBRmnPDZEi6MdjLx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Voor fijne slijp, schuur en polijst werkzaamheden ben ik op zoek naar een roterende (multi)tool. Om zoveel mogelijk controle te houden is het handig als deze kan worden ingeklemd in bijvoorbeeld een boorstandaard, de mogelijkheid biedt voor het aansluiten van een flexibel lichtgewicht verlengstuk en eventueel een voetpedaal. Omdat deze tool op dezelfde plek blijft heb ik liever dat deze bedraad is.

Een bekende fabrikant met mogelijk een oplossing is Dremel. Bijvoorbeeld de Dremel 4250 in combinatie met de flexibele schacht en boorstandaard. Naar mijn ervaring in het verleden is vooral het onderdeel controle behouden met een Dremel niet goed. Om koppel te behouden is een hoog toerentaal noodzakelijk en bij een laag toerental stort het koppel direct in bij lichte slijpwerkzaamheden. De boorstandaard ziet er krakkemikkig uit en de combinatie bedraad én brushless lijkt niet te bestaan. Dat laatste is niet perse een eis.

Aan de andere kant van de plas zijn ze helemaal lyrisch over bijvoorbeeld een Foredom Flexshaft. Vooral doordat dit apparaat ook op laag toerental niet vastloopt bij zwaardere slijpwerkzaamheden. Daarnaast zijn er ook recipro hamer handvatten beschikbaar. Ik ben ook naar zoiets op zoek, maar dan van een fabrikant wat dichter bij huis en met een montagestandaard voor het handvat. Heeft iemand aanraders?

Gezien mijn ervaringen in het verleden vermoed ik dat een Dremel een teleurstelling gaat worden. Te weinig controle door te veel toeren met te weinig koppel. Voor pneumatische tools heb ik nog niet echt plek. Eigenlijk zoek ik voor de Foredom alleen nog een goede betaalbare standaard. Dat lijkt mij de meest geschikte en betrouwbare oplossing. Maar wellicht zijn er andere mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
Oyster schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:15:
Voor fijne slijp, schuur en polijst werkzaamheden ben ik op zoek naar een roterende (multi)tool. Om zoveel mogelijk controle te houden is het handig als deze kan worden ingeklemd in bijvoorbeeld een boorstandaard, de mogelijkheid biedt voor het aansluiten van een flexibel lichtgewicht verlengstuk en eventueel een voetpedaal. Omdat deze tool op dezelfde plek blijft heb ik liever dat deze bedraad is.

Een bekende fabrikant met mogelijk een oplossing is Dremel. Bijvoorbeeld de Dremel 4250 in combinatie met de flexibele schacht en boorstandaard. Naar mijn ervaring in het verleden is vooral het onderdeel controle behouden met een Dremel niet goed. Om koppel te behouden is een hoog toerentaal noodzakelijk en bij een laag toerental stort het koppel direct in bij lichte slijpwerkzaamheden. De boorstandaard ziet er krakkemikkig uit en de combinatie bedraad én brushless lijkt niet te bestaan. Dat laatste is niet perse een eis.

Aan de andere kant van de plas zijn ze helemaal lyrisch over bijvoorbeeld een Foredom Flexshaft. Vooral doordat dit apparaat ook op laag toerental niet vastloopt bij zwaardere slijpwerkzaamheden. Daarnaast zijn er ook recipro hamer handvatten beschikbaar. Ik ben ook naar zoiets op zoek, maar dan van een fabrikant wat dichter bij huis en met een montagestandaard voor het handvat. Heeft iemand aanraders?

Gezien mijn ervaringen in het verleden vermoed ik dat een Dremel een teleurstelling gaat worden. Te weinig controle door te veel toeren met te weinig koppel. Voor pneumatische tools heb ik nog niet echt plek. Eigenlijk zoek ik voor de Foredom alleen nog een goede betaalbare standaard. Dat lijkt mij de meest geschikte en betrouwbare oplossing. Maar wellicht zijn er andere mogelijkheden.
In het verleden had Dremel ook een machine zoals die foredom. Is dat niet een mooi compromis? Dan heb je wel de makkelijker verkrijgbaarheid van Dremel, maar wel een betere machine dan die lichte machines.

Blijkbaar nog steeds:
https://www.dremel.com/nl/nl/p/dremel-fortiflex-f0139100ja

Je kan evt ook bij Proxxon kijken. Die hebben ook een flexibele as en veel accessoires. Ik durf niet te stellen dat die machines veel beter zijn dan een dremel.

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond op 07-05-2025 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:10
@Oyster
Het tweede type dat je beschrijft is ook wel bekend als Hangmotor of Freesmotor. Die zijn wat meer heavy-duty dan een standaard 'Dremel'. Ik weet niet of je er ook een boorstandaard bij kunt krijgen, het is vooral om mee te werken vanuit de losse hand.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:40
Nicklazzz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:04:
[...]

Is het ook, maar dan zul je meer zelf moeten maken. De laderails zijn ook los te verkrijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Puch-Maxi schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:56:
@Oyster
Het tweede type dat je beschrijft is ook wel bekend als Hangmotor of Freesmotor. Die zijn wat meer heavy-duty dan een standaard 'Dremel'. Ik weet niet of je er ook een boorstandaard bij kunt krijgen, het is vooral om mee te werken vanuit de losse hand.
Die Foredom is in wezen ook een hangmotor.

Is een stift- of rechte slijper misschien ook een oplossing? Zijn een stuk krachtiger dan een Dremel.
O.a. Metabo en Bosch hebben een model met een standaard 43 mm hals, zodat die in een gewoon boorstatief passen. Maar die zijn misschien wat lomp om uit de hand te gebruiken.
Bij de wat lichtere en slanke stiftslijpers zou je moeten zoeken naar een merk/model dat iets heeft om op een andere manier de motor vast te monteren. B.v. Makita heeft een beugel, waarmee de slijper in de bankschroef past.
En anders is met wat huisvlijt zelf wel iets te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
trabant schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:25:
De vrouw heeft die HBM stoomreiniger gekocht en daar is vandaag mee gestoeid.
Erg dankbaar werk, daar achter het fornuis. Wat wel duidelijk is, is dat die bijgeleverde borsteltjes niet het eeuwige leven zullen hebben, en bij HBM heb ik geen reserve-accessoires kunnen vinden.
Passen die van Kärcher? Hebben alle fabrikanten misschien een uniforme standaard?
Dat laatste klinkt te mooi om waar te zijn, maar wie weet...
Eindelijk (want lijstje gemaakt) eens bij de Hornbach die Kärcher borsteltjes meegenomen.
TL;DR : ze passen niet.
En dat zit zo...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROcslLs3HrGBtjWeoDOgMQfaQaM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55pddg1soQMPaI1DUB7c8kO1.jpg?f=fotoalbum_medium
Links het zwarte borsteltje van HBM, rechts het gele van Kärcher. De gele heeft een extra vernauwing, ongeveer bij dat zwarte flubbertje rechtsonder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GO1kCemAZy8urDQcFUu5zsEPh4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSOcXTshTCDthCtE6wbNvxTP.jpg?f=fotoalbum_medium
Die versmalling begint op ± 13mm diepte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiTG3cJNivaYK0CtpLWvA8KATBQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkBfzlvnQQcqEemWnqo3diES.jpg?f=fotoalbum_medium
De HBM heeft die vernauwing niet. Die blijft 21 mm diep even wijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyo9eWDpsubsdae0HRqT31Vno4w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJPLL4oflR1qzYqHkz9gEDGE.jpg?f=fotoalbum_medium
En waar het HBM-borsteltje dus wel helemaal op de tuit past...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjcYWpd3hJncwBAmfRPy3XC9TtQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33hQvzg76lYcJ5IuaPnMZlKi.jpg?f=fotoalbum_medium
...doet die van Kärcher dat niet.
Een volgende stap zou zijn: kijken of in plaats van die HBM-tuit een van Kärcher op de buizen past. Op het eerste gezicht lijkt die HBM daar ook een Kärcher-kopie. Maar dat dacht ik bij die borsteltjes ook...
Een volgende keer misschien, mijn nieuwsgierigheid naar die borsteltjes heeft me al €13,- gekost en ik blijf niet aan de gang. Bovendien ben ik zo'n Kärcher-tuit nog niet los tegengekomen.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar als je die Kärcher-borsteltjes met een 12mm-boor (minimaal?) 8mm dieper uitboort, zouden ze eigenlijk wel moeten passen.
Het Kärcherborsteltje heeft tussen de borstelharen een sproeigat van 2½ mm, bij die van HBM (maar die staat wel in een hoek) kun je bijna een vinger erin steken.

Edit: uitboren is met mijn voorhanden gereedschap niet gelukt: de accuboren gaan maar tot 10,5 mm en de SDS-boorhamer met opzetkop is weer veel te zwaar. Daarbij vreet de boor zich in het plastic vast, en het borsteltje schiet dan uit de bankschroef. Misschien dat van de andere kant frezen een mogelijkheid is. Dan wordt het gaatje van 2½ mm wel tig keer groter, maar je kunt het borsteltje dan wel aan de andere kant borgen door iets door de bajonetgaatjes te steken.
Theoretisch althans...

offtopic:
Manicure-acquisitie n.a.v. de foto's wordt niet op prijs gesteld

[ Voor 6% gewijzigd door trabant op 10-05-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@trabant
Dat is het risico bij dergelijke (merkloze) producten.
Heb je HBM klantenservice al benaderd? Misschien hebben ze meer dan op de website staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:30

dollyking

duck tape

@trabant
kijk hier eens, staat een heel zwikje met verschillende soorten.
https://www.amazon.nl/s?k...eaner+parts&ref=nav_bb_sb

[h3]Manicure[/h3]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@dollyking En de chinezen zullen ook vast wel wat hebben, maar nog kan ik me enige principes veroorloven.
offtopic:
(en je wilt niet weten hoe blij we zijn dat we eindelijk van ICS af zijn)
Ik moet eens kijken hoe ik zo'n borsteltje voldoende klem kan zetten zonder het te vervormen en dan ga ik eens stoeien met een 12mm boor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Raymond schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:29:
[...]

In het verleden had Dremel ook een machine zoals die foredom. Is dat niet een mooi compromis? Dan heb je wel de makkelijker verkrijgbaarheid van Dremel, maar wel een betere machine dan die lichte machines.

Blijkbaar nog steeds:
https://www.dremel.com/nl/nl/p/dremel-fortiflex-f0139100ja

Je kan evt ook bij Proxxon kijken. Die hebben ook een flexibele as en veel accessoires. Ik durf niet te stellen dat die machines veel beter zijn dan een dremel.
Puch-Maxi schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:56:
@Oyster
JukeboxBill schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Die Foredom is in wezen ook een hangmotor.

Is een stift- of rechte slijper misschien ook een oplossing? Zijn een stuk krachtiger dan een Dremel.
O.a. Metabo en Bosch hebben een model met een standaard 43 mm hals, zodat die in een gewoon boorstatief passen. Maar die zijn misschien wat lomp om uit de hand te gebruiken.
Bij de wat lichtere en slanke stiftslijpers zou je moeten zoeken naar een merk/model dat iets heeft om op een andere manier de motor vast te monteren. B.v. Makita heeft een beugel, waarmee de slijper in de bankschroef past.
En anders is met wat huisvlijt zelf wel iets te maken.
Dank allen. De Fortiflex was ik even uit het oog verloren en een slijper is ook een optie. Een apparaat met een standaard hals is ook een goede, misschien dat er een mooi statief te vinden is. Nuttige tips allemaal, hiermee ga ik verder aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bglvanbarneveld
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05 10:33
Ik ben met mijn nieuwe afkortzaag(Metabo KGSV 216 M) aan het werk. Nu maakt naar het lijkt het lager een raar brommend geluid. De zaag zit goed vast en ik kan verder geen trillende onderdelen ontdekken. Het geluid is alleen te horen als de afkortzaag aan gaat. Als hij eenmaal op toeren komt is het geluid weg. Dacht eerst een disbalans maar de zaag zit goed vast en heb ik inmiddels al eens los en vast gehad. Moet ik me zorgen maken of moet de zaag nog ‘inlopen’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Bglvanbarneveld schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:02:
Ik ben met mijn nieuwe afkortzaag(Metabo KGSV 216 M) aan het werk. Nu maakt naar het lijkt het lager een raar brommend geluid. De zaag zit goed vast en ik kan verder geen trillende onderdelen ontdekken. Het geluid is alleen te horen als de afkortzaag aan gaat. Als hij eenmaal op toeren komt is het geluid weg. Dacht eerst een disbalans maar de zaag zit goed vast en heb ik inmiddels al eens los en vast gehad. Moet ik me zorgen maken of moet de zaag nog ‘inlopen’?
Ik heb je vraag even hier naartoe verplaatst, ik verwacht hier beter antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:28

rdejongjr

Gnome

Klinkt als de soft start, erg prettig zodat het ding niet steeds je stop eruit trekt en schokt bij inschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-05 13:22

Afhankelijk van het soort plint en de hoogte [overzetplint] kan een handverstekzaag ook erg prettig werken. Zeker als je eerst een malletje maakt om de plint in te zetten. Voor plakplintjes een Japanse zaag. Potloodlijntje erop en klaar. Ook makkelijk als je hoek geen 45 graden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Mhq--bhGwOMtoDucRi6zvaQDeY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UCqHTVUie1JKape9gNMZOWFw.jpg?f=user_large

Maak ook onderscheid tussen nauwkeurig en ruw moeten zagen. Balkjes die achter een wand verdwijnen kun je met alles zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ikea Ivar stellingkasten. Komt met diverse soorten lades en kasten. En je kunt zelf extra's maken uit hout. B.v. uittrekbare plank of ondiepe lades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
[...]

Gewoon zo'n kastje verstevigen. Kan op 100 manieren. Deuvels het plankje vastzetten. Latje onder de planken. Plankje verdubbelen of vervangen door iets steviger. Of mijn favoriet een plankje verticaal onder de kastplank zodat ie daar op rust. Da's vrij sterk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6N_3SdEHeaq4ehhApCTEs_Wxo0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qQXgMpwQhvIxjoADaMhdUJD5.png?f=user_large

Kinderen op school menen dat Billy [de boekenkast] een ladder is om bij de bovenste plank te komen. En soms denken de kleuters dat het een bed is. Heb kleintjes letterlijk opgekruld zien slapen in het bovenste vakje (80*30*28 cm) van een meter hoge Billykast. Tot nu toe nog niks tegengekomen wat ik niet heb kunnen maken.

PS, ook gereedschap heeft liefde nodig. Niet mee gooien en het geld wat je uitspaart door niet elke week een nieuwe boormachine te kopen, opzijleggen voor die droomkar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Voor mijn schuurmachine (Bosch GEX 125-150 AVE) zoek ik een verloopmof 27 > 35 zodat hij op de stofafzuiging aangesloten kan worden. Online kom ik niet verder. Heeft iemand een suggestie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VCC6LsSVluUKLs0QT9s1DO22BU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Elr9b89M6Y87ttNfLJpuL3t8.jpg?f=user_large

[Overigens brak van de week de bout die de schuurzool vastzet, af. Geen idee waarom. Misschien omdat ik de nieuwe schuurzool niet goed genoeg aan had gedraaid?]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PM83LujSQ7IYpmzg8rAC_6X6ruQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d4soojmDHIBvnixbpzgzKXW7.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Laatst online: 12-05 08:33
pietje belhamel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:22:
Voor mijn schuurmachine (Bosch GEX 125-150 AVE) zoek ik een verloopmof 27 > 35 zodat hij op de stofafzuiging aangesloten kan worden. Online kom ik niet verder. Heeft iemand een suggestie?
Flinke laag schilderstape er omheen wikkelen werkte bij mij altijd vrij goed. Anders een verloopje 3D printen? Het zal zichzelf wel vastzuigen, dus hoeft ws niet super strak te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 14:25
Schilderstape is leuk voor 1x.
Je kan voor bosch prima een festool verloop gebruiken. Die passen goed en makkelijk te koppelen en eraf te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill

[Afbeelding]

[Overigens brak van de week de bout die de schuurzool vastzet, af. Geen idee waarom. Misschien omdat ik de nieuwe schuurzool niet goed genoeg aan had gedraaid?]

[Afbeelding]
Er zijn getrapte adapters verkrijgbaar, zoals b.v. deze
Ik heb er eentje van rubber, dus daar kan je ook nog een beetje mee smokkelen qua maat.

En anders moet je de stofzuiger van Bosch kopen, dat is het manco van prof. machines. Want zo te zien is het een speciale aansluiting op de schuurmachine.

Vage foto, is dat een kunststof schroef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:20

[Afbeelding]
Heb je al zonder gepast?
Ik heb het kleine snoerloze broertje en die past zonder verlopen op de kleine slang van de Festool MIDI. Ik dacht eerst gelezen te hebben dat er een verloop tussen zou moeten, maar bij gewoon proberen bleek dat dat weggegooide tijd was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 22:10
Heb je ook een geluidsopname? Wij hebben de KGS 254 M. Ik zie dat die van jou softstart en een variabeltoerental heeft.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
27 is (ongeveer) de binnenmaat van zo'n standaard 'Festool' mof. 35 steek je de mof in, 27 zet je de mof overheen.

Als je een bout niet goed genoeg vastdraait, draait die meestal los. Soms beschadigd dan de schroefdraad en kan die daarna niet goed meer vast. Dit ziet er gewoon uit als een materiaalfout. Zie je ergens op het breukvlak van die 'jaarringen'? Dan is het een vermoeiingsbreuk, meestal vanaf een materiaalfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:11
Iemand nog een tip voor een goeie startersset gutsen? Mijn vriendin wil dit gaan maken: https://woodworkersinstitute.com/how-to-carve-a-cat/
Heb je ze echt allemaal nodig? Of zijn er handige keuzes te maken qua formaat waardoor je met minder toe kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:31

sphere

Debian abuser

DRAFTER86 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:34:
Iemand nog een tip voor een goeie startersset gutsen? Mijn vriendin wil dit gaan maken: https://woodworkersinstitute.com/how-to-carve-a-cat/
Heb je ze echt allemaal nodig? Of zijn er handige keuzes te maken qua formaat waardoor je met minder toe kan?
Ik zie geen affiliate links of een shop dus ik denk dat al die tools die ze oplijsten nodig zijn.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn makita stofzuiger komt met een rubber mof/verloop, die past aan één kant keurig strak over de GEX (die heb ik ook), en aan de andere kant in de stofzuigerslang. Misschien kun je die online los vinden (bij Kruis bijvoorbeeld). Past op veel tools dus ik ben fan van die mof.

Edit, dit is hem:
https://www.gereedschapce...4IEjlkYYVbjYaAsniEALw_wcB

[ Voor 11% gewijzigd door Pixeltje op 11-05-2025 21:27 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Een 3D-printer kan hier ook soelaas bieden, lijkt me.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DRAFTER86 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:34:
ik zou ook even goed slijpmateriaal erbij scoren :)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Boudewijn schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:52:
[...]

ik zou ook even goed slijpmateriaal erbij scoren :)
Daarbij geldt misschien nog wel meer dan bij de gutsen dat je ermee moet kunnen omgaan. Een guts is geen molenmesje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Iets anders: hoe krijg je de kat zover dat die al die tijd in die pose stilzit? :+

[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 11-05-2025 15:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:46

dragonhaertt

@_'.'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwGiNVso8gSsvIgEcK9ii5TFOkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43PN58vCaH9ViwZxFW4Oc3SE.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw gereedschapje, voor de verandering iets wat zelf is gemaakt.

Avondklusje van een uurtje en een tip voor iedereen met een zaagtafel, maak een degelijke push-stick!
Dit type vind ik zelf het fijnst qua controle die je hebt, en een stuk beter dan het standaard 'kippenpootje' wat je bij een zaagtafel meegeleverd krijgt.

Stay safe, keep your fingers!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:29
Heeft hier iemand tips omtrent voegbikhamers?
Ik heb een Dewalt DCH273 combihamer, maar merk dat dit erg langzaam gaat.
Ik heb zitten denken aan een pneumatische hamer, maar mijn compressor maakt echt een tering herrie en dit wil ik mijn buurt eigenlijk niet aandoen. Dus het is wel mooi als het elektrisch kan.
Het is in de trascement gemetseld, dus kneiter hard.

[ Voor 8% gewijzigd door huppelepups op 12-05-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:32
huppelepups schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:06:
Ik heb zitten denken aan een pneumatische hamer, maar mijn compressor maakt echt een tering herrie en dit wil ik mijn buurt eigenlijk niet aandoen. Dus het is wel mooi als het elektrisch kan.
Zou toch kijken naar iets op pneumatiek hoor, weegt een stuk minder . Je kan evt ook kijken naar stillere compressors ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:13
Je kan ook met een slijptol + voegenfrees werken, dat heb ik onlangs gedaan. Google op 'voegenfrees'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik heb daarvoor een voegenfrees in de haakse slijper gebruikt met een zelf geknutselde diepteinstelling.
Minder risico op schade aan de stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
agitri schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:13:
[...]

Je kan ook met een slijptol + voegenfrees werken, dat heb ik onlangs gedaan. Google op 'voegenfrees'.
Ik heb een half jaartje terug een stenenzaag gehuurd om wat oude bakstenen af te bikken. Na 70 stenen was een vol zaagblad volledig versleten omdat deze bakstenen en ook de mortel zo hard is :/ Een voegenfrees zal dus echt geen succes worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Het is in de trascement gemetseld, dus kneiter hard.
Heb je wel een goede beitel? want als ik eerlijk ben werkt een makita HK 0500 (en dat is geen kracht patser) met een widia beitel doorgaans prima.trasraam slijpen is waarschijnlijk ook wat ik zou doen. hakken gaat schade geven. als de voegen zo hard zijn, kan je ze dan niet laten zitten?

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 12-05-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
twain4me schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:29:
[...]

Heb je wel een goede beitel? want als ik eerlijk ben werkt een makita HK 0500 (en dat is geen kracht patser) met een widia beitel doorgaans prima.trasraam slijpen is waarschijnlijk ook wat ik zou doen. hakken gaat schade geven. als de voegen zo hard zijn, kan je ze dan niet laten zitten?
Ik was inderaad van plan om een nieuwe beitel te kopen speciaal voor de voegen. Maar volgens mij gaan die professionele bikhamers veel sneller?

Er slaat water door mijn gevel dus deze wil ik impregneren, maar daarvoor moeten eerst de voegen goed dichtzitten en sommige zijn in slechte staat. Deze wil ik dus opnieuw voegen, daarna het hele huis heet water drukspuiten en dan impregneren. Het huis had een slechte fundering en daardoor moet ik ook circa 50 gescheurde stenen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Compressor binnenzetten en een langere luchtslang eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
ThinkPad schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:00:
Compressor binnenzetten en een langere luchtslang eraan?
Ik heb nu een 2pk compressor 20L, die luchtslang zou +-30 meter moeten zijn, is dat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
De lange luchtslang zou het probleem niet moeten zijn, zorg wel voor voldoende binnendiameter en mijd die krulkrengen. Eerder de netto luchtopbrengst (al heb je met 2pk die 20L wel weer snel bijgevuld, dat was met mijn vorige 3pk/100L wel anders) en ik zie nu dat de actuele generatie grotere low-noise compressoren bij HBM een stuk minder stil is dan wat ik vijf jaar geleden nog heb kunnen kopen.

edit: met een langere slang kan de compressor ook verder van de bron van al dat bouwstof staan. #levensduur

[ Voor 20% gewijzigd door trabant op 12-05-2025 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

huppelepups schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Ik was inderaad van plan om een nieuwe beitel te kopen speciaal voor de voegen. Maar volgens mij gaan die professionele bikhamers veel sneller?

Er slaat water door mijn gevel dus deze wil ik impregneren, maar daarvoor moeten eerst de voegen goed dichtzitten en sommige zijn in slechte staat. Deze wil ik dus opnieuw voegen, daarna het hele huis heet water drukspuiten en dan impregneren. Het huis had een slechte fundering en daardoor moet ik ook circa 50 gescheurde stenen vervangen.
Er zit vooral een groot verschil in het wel of niet eerder hebben gedaan. De echt goede hakhamers voor voegen vreten ook wel echt lucht, 6 - 7 L/sec -> 400- 500 L/min de meeste huis tuin en keuken compressoren komen niet in de buurt

wij gebruikten veel dit soort hakhamers. https://www.thstools.nl/voegenhamer-spytze-md20 en dan met 2 of 3 hakhamers op een 5m3 diesel compressor . voor een klein stukje of bv de schoorsteen pakte we de makita. en makita is dat ding lang blijven verkopen juist omdat gevel bedrijven ze steeds wilde hebben. met name door de vorm en het gewicht. met andere elektrische hakhamers heb ik helaas weinig ervaring.

maar ik zou dus overwegen om het te slijpen, waarschijnlijk is dat netter, als er niet gezandstraalt werdt hakte wij eigenlijk nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 12-05-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
twain4me schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:53:
[...]

Er zit vooral een groot verschil in het wel of niet eerder hebben gedaan. De echt goede hakhamers voor voegen vreten ook wel echt lucht, 6 - 7 L/sec -> 400- 500 L/min de meeste huis tuin en keuken compressoren komen niet in de buurt

wij gebruikten veel dit soort hakhamers. https://www.thstools.nl/voegenhamer-spytze-md20 en dan met 2 of 3 hakhamers op een 5m3 diesel compressor . voor een klein stukje of bv de schoorsteen pakte we de makita. en makita is dat ding lang blijven verkopen juist omdat gevel bedrijven ze steeds wilde hebben. met name door de vorm en het gewicht. met andere elektrische hakhamers heb ik helaas weinig ervaring.

maar ik zou dus overwegen om het te slijpen, waarschijnlijk is dat netter, als er niet gezandstraalt werdt hakte wij eigenlijk nooit.
Ik ga het inslijpen proberen en koop een nieuwe beitel voor de stenen die ik moet vervangen.
Pagina: 1 ... 247 248 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).