• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ChillPascal schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:12:
Ik ben in de markt voor een excentrische schuurmachine en een nieuwe bouwstofzuiger. In de komende periode zal ons huis gebouwd gaan worden, waardoor ik beide apparaten na oplevering goed kan gebruiken. Denk aan o.a.
  • Schuren (binnen)deuren, kozijnen en plinten
  • Schuren afwerking inbouwkasten
  • Schuren gevelbekleding
  • Zelfbouw schuur
Ondanks dat ik ze niet wekelijks zou gebruiken houd ik er wel van om eenmalig goed gereedschap aan te schaffen. Als ik dit topic doorspit lees ik toch veel goede verhalen over Festool. Daarmee is mijn oog komen te vallen op:
  • Festool ETS 125 REQ-Plus
  • Festool CTL MIDI I
Hebben jullie nog tips of alternatieven?

Daarnaast de vraag welke schuurschijven jullie voor een dergelijke excentrische schuurmachine gebruiken? Ik zie dat Festool ook een setje heeft, namelijk SYS-STF D125. Echter gaat deze maar tot Grit 220 en voor het laatste aflakken zou ik toch graag iets fijner willen.
Voor het groffere werk zou ik denk ik eerder voor een 150mm excenter gaan. En voor het schuren tussen laklagen gaat een excenter veel te hard, dan zou ik eerder een vlakschuurmachine kiezen, dat is ook meer geschikt om in de hoekjes te komen. Voor de klussen die je beschrijft, ben je dus het beste uit met twee machines, in mijn ervaring.

Qua alternatieven, Mirka en Rupes maken ook goede schuurmachines, goede afzuiging en weinig trillingen. Heb een excenter van Rupes en een vlakschuurmachine van Mirka, zeer tevreden met beide machines. De schuurmachines van Mirka zijn vaak ook laag, dat is meestal niet zo relevant, maar kan soms bepaalde plekken wel bereikbaar maken (was bij onze trap het geval dat de excenter te hoog was (en te veel afnam tussen de laklagen)). Die paddle van de Mirka ervaar ik als makkelijk in gebruik, het is uiteindelijk een palmgrip, dus de paddle ingedrukt houden tijdens gebruik is zeer natuurlijk.

Meer concreet wat voorbeelden:Heb hier de excenters met minder uitslag (2.5 - 3mm) gekozen, maar voor het groffere werk gaat een grotere uitslag (5-8mm) uiteraard wel harder. Of, als het echt hard en kaal moet gaan, zou je aan een Festool Rotex kunnen denken.

Qua schuurpapier (of schuurnetten, met een goede machine en afzuiging werken beide prima) is 220 grit inderdaad nog wat grof voor het lichtere schuurwerk. Voor schuurnetten hoef je alleen de juiste maat te zoeken, voor schuurpapier moet je er op letten dat je het juiste gatenpatroon hebt. Ik heb wel gehoord van schuurpapier dat uit elkaar vliegt op een excenter, dus zou van het goedkope spul vandaan blijven (met schuurpapier / netten van Mirka, Rupes en Finixa heb ik nooit problemen gehad, in ieder geval).

En voor de kozijnen wellicht een schuurblokje of schuurpad, dat is vaak vrij lastig met een schuurmachine te doen (zeker met een excenter).

Ik draag zelf overigens met schuurwerk ook altijd een halfgelaatsmasker met P3 filters. Ondanks dat de afzuiging vrijwel alles afvangt, lijkt het me toch altijd beter voor de longen om net dat beetje extra bescherming te hebben, en zo'n masker en de filters zijn vrij goedkoop, dus dat is geen reden om het te laten.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 28-04-2026 08:15 ]

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:51

MJV

@henkie196 is super volledig. Mocht je aan een vlakschuurmachine wat minder geld uit willen geven dan kan ik de Bosch GSS 160 Multi aanraden. Daar zitten meerdere schuurzolen bij en is toch ook zeker een degelijke machine.

Schuurpapier en schuurnetten koop ik bij Ecotools, goede prijs/kwaliteitverhouding.

uitvoering: Bosch GSS 160 Multi

[ Voor 11% gewijzigd door MJV op 28-04-2026 08:19 ]

• henkie196
  • Niet online
BBBrt schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:31:
Ik heb wat gereedschap, maar her en der gekocht/gekregen en gemiddeld best wel oud. Er komt een nieuwbouwwoning aan en daar wil ik ook wel wat in klussen. Dus ik wil één keer 'goed' investeren voor een mooie set aan tools. Het liefst dan maar van 1 merk zodat eventuele accu's uitwisselbaar zijn etc.

Ik ben geen die-hard klusser, maar als ik wat doe, moet het wel gewoon goed zijn. Ik zou mezelf dus in het middensegment scharen.

Wat is nou wijsheid? Makita is mooi spul, maar voor mijn gebruik wel een tandje teveel. Is Bosch groen hier helemaal oké voor, of is dat dan net weer te laag?
Qua ervaring noem ik mezelf maar een leek, dus alle tips zijn welkom.

Wat dingen die ik zou willen (basiskluswerk en houtbewerken):

Schroefboor
Boorhamer
Decoupeerzaag
Afkortzaag
Cirkelzaag
(Excenter)schuurmachine
.. tips welkom?
Wat verwacht je precies te gaan doen in het nieuwbouwhuis?

Schroefboormachine is altijd goed bruikbaar, 12V is over het algemeen meer dan voldoende voor het meeste schroefwerk. Denk ook aan bithouder en bits (lange bits, lange bithouder). Zo'n Bosch flexiclick met excenter en haakse opzetstukken is ook erg handig. Met goede set steenboren ben je binnenshuis al gauw klaar. Tenzij je betonnen muren of planfonds hebt, dan een (bedrade) boorhamer er nog bij.

Is al genoemd, maar bouwstofzuiger zou op nummer 1 of 2 op de lijst moeten komen te staan, is bij bijna elke klus goed te gebruiken. (en booradapter zodat je ook stofvrij de schilderijen op kunt hangen).

Voor muren schuren / verfen, is een wandschuurmachine (ook wel langnekschuurmachine of plafondschuurmachine) aan te bevelen, bespaart je veel tijd en moeite t.o.v. het met een gewone 150mm excenter te doen. Kitspuit voor de overgangen tussen wand en plafond.

Laminaat of parket vloer leggen kun je een afkortzaag / cirkelzaag (of laminaatknipper voor minder rotzooi) gebruiken, decoupeerzaag voor de hoekjes. Afkort/cirkel/invalzaag voor de plinten. Wil je 1 machine, dan cirkel/invalzaag, met rails. Dat werkt voor (dunne) balkjes en plaatmateriaal, en met rail kun je een rechte snede maken. Kitspuit om de plinten af te werken.

Voor dingen die oscilleren (schuurmachines, maar ook decoupeerzaag), liever wat meer uitgeven, dat maakt veel uit voor het comfort (minder trillingen).

De rest hangt af van de werkzaamheden die je zelf nog voor ogen hebt om in huis te gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 28-04-2026 13:06 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:07:
[...]

Voor het groffere werk zou ik denk ik eerder voor een 150mm excenter gaan. En voor het schuren tussen laklagen gaat een excenter veel te hard, dan zou ik eerder een vlakschuurmachine kiezen, dat is ook meer geschikt om in de hoekjes te komen. Voor de klussen die je beschrijft, ben je dus het beste uit met twee machines, in mijn ervaring.

Qua alternatieven, Mirka en Rupes maken ook goede schuurmachines, goede afzuiging en weinig trillingen. Heb een excenter van Rupes en een vlakschuurmachine van Mirka, zeer tevreden met beide machines. De schuurmachines van Mirka zijn vaak ook laag, dat is meestal niet zo relevant, maar kan soms bepaalde plekken wel bereikbaar maken (was bij onze trap het geval dat de excenter te hoog was (en te veel afnam tussen de laklagen)). Die paddle van de Mirka ervaar ik als makkelijk in gebruik, het is uiteindelijk een palmgrip, dus de paddle ingedrukt houden tijdens gebruik is zeer natuurlijk.

Meer concreet wat voorbeelden:Heb hier de excenters met minder uitslag (2.5 - 3mm) gekozen, maar voor het groffere werk gaat een grotere uitslag (5-8mm) uiteraard wel harder. Of, als het echt hard en kaal moet gaan, zou je aan een Festool Rotex kunnen denken.

Qua schuurpapier (of schuurnetten, met een goede machine en afzuiging werken beide prima) is 220 grit inderdaad nog wat grof voor het lichtere schuurwerk. Voor schuurnetten hoef je alleen de juiste maat te zoeken, voor schuurpapier moet je er op letten dat je het juiste gatenpatroon hebt. Ik heb wel gehoord van schuurpapier dat uit elkaar vliegt op een excenter, dus zou van het goedkope spul vandaan blijven (met schuurpapier / netten van Mirka, Rupes en Finixa heb ik nooit problemen gehad, in ieder geval).

En voor de kozijnen wellicht een schuurblokje of schuurpad, dat is vaak vrij lastig met een schuurmachine te doen (zeker met een excenter).

Ik draag zelf overigens met schuurwerk ook altijd een halfgelaatsmasker met P3 filters. Ondanks dat de afzuiging vrijwel alles afvangt, lijkt het me toch altijd beter voor de longen om net dat beetje extra bescherming te hebben, en zo'n masker en de filters zijn vrij goedkoop, dus dat is geen reden om het te laten.
Goeie post. Paar tips nog ter aanvulling:

- Ik zou als enige machine geen Rotex nemen. Vind hem heel fijn als stuk gereedschap, maar wel naast een vlakschuurmachine en een delta. Punt is wel dat het een dure heftige machine is die graag hard wil gaan, en ook wel een leercurve heeft. Wil je dingen echt netjes afwerken, dan zou ik een vlakschuurmachine nemen.

- Goedkoop schuurpapier: ik ben er geen fan van. Als hobbyist verbruik ik dusdanig weinig dat ik het prima vind om duur te kopen. Bij het wegschuren van osmo en dergelijke zou ik wel goedkoop papier willen, alles loopt daarop vol :X

- Stofzuiger is idd belangrijk, let op dat je hem niet te hard aanzet. Dan zuigt de schuurmachine zich naar het werkstuk toe, dat is niet bevorderlijk voor je schuurresultaat.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:15

ChillPascal

In the end...

@henkie196 @MJV @Boudewijn Dank voor jullie reacties, erg waardevol.

Zouden jullie voor de voorgestelde werkzaamheden wel een excentrische aanraden of gaat dit te hard en zou een vlakschuurmachine hiervoor volstaan? Een Bosch GSS 160 Multi lijkt mij dan een geschikte kandidaat, waarbij ook nog eens eenvoudig te wisselen is met een delta formaat.

Ik ben gerust bereid om meer geld uit te geven voor bijvoorbeeld een excentrische Rupes, maar dan moet deze wel van meerwaarde zijn voor de benoemde werkzaamheden. Hetzelfde geldt voor een duurdere (kwalitatief betere?) vlakschuurmachine.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou voor alles behalve de gevelbekleding een vlakschuurmachine nemen. Zeker als er nog glas in je kozijnen zit en je ook alle hoekjes mee moet pakken.
Gevelbekleding, tsja dat is dan iets meer werk.

Ik heb zelf een vlakschuur, een driehoek en een rotex. Allemaal Festool. Niet per se omdat ik Mirka of Rupes niet hoef.
De eerste was een vlakschuurmachine voor de kozijnen en wat ander werk. Daarna een rotex gekocht voor grote afname, en vorig jaar toen we de trap gingen renoveren de delta-machine.

[ Voor 44% gewijzigd door Boudewijn op 28-04-2026 17:01 ]

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:15

ChillPascal

In the end...

@Boudewijn en zou je in dat geval dan een nettere vlakschuurmachine aanraden zoals de RTS400 of de Rupes LE71TE zoals @henkie196 tipte of is de meerwaarde erg beperkt vergeleken met bijvoorbeeld een Bosch GSS 160 Multi en zou dat de betere keus zijn.

Hoewel ik snap dat het voor iedereen anders kan zijn ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen.

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:43
ChillPascal schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:57:
@Boudewijn en zou je in dat geval dan een nettere vlakschuurmachine aanraden zoals de RTS400 of de Rupes LE71TE zoals @henkie196 tipte of is de meerwaarde erg beperkt vergeleken met bijvoorbeeld een Bosch GSS 160 Multi en zou dat de betere keus zijn.

Hoewel ik snap dat het voor iedereen anders kan zijn ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen.
Peter millard heeft er ooit een vergelijking van gedaan, heb zelf de Bosch en mist iets efficiëntie in stof afzuig.
https://youtu.be/0dEr44HFXJg?is=ka9eQqNWb3mJV3Sh
Gebruik eigenlijk alleen de delta variant zool ivm weer een reeks extra dozen schuurpapier kopen.
De festool is voor hobbyisten erg duur, de stofzuigers zijn echter ideaal ivm opbergruimte voor de slang en Bluetooth start/stop knop. De kleinste varianten van de 125mm dewalt of Bosch professional zijn veel geprezen excentrische machines.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:59

Als je een vlakschuurmachine wil, goedkoper dan Rupes ; https://www.nonpaintstore...-h000014xy-ovd-kopen.html[list=1]
Hier kun je ook scotch brite van de rol op klemmen voor gevelbekleding te matteren voor spuiten of rollen, verven.
De Hamach heb ik al jaren in gebruik, tot volle tevredenheid.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:10
henkie196 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:02:
[...]

Wat verwacht je precies te gaan doen in het nieuwbouwhuis?

Schroefboormachine is altijd goed bruikbaar, 12V is over het algemeen meer dan voldoende voor het meeste schroefwerk. Denk ook aan bithouder en bits (lange bits, lange bithouder). Zo'n Bosch flexiclick met excenter en haakse opzetstukken is ook erg handig. Met goede set steenboren ben je binnenshuis al gauw klaar. Tenzij je betonnen muren of planfonds hebt, dan een (bedrade) boorhamer er nog bij.

Is al genoemd, maar bouwstofzuiger zou op nummer 1 of 2 op de lijst moeten komen te staan, is bij bijna elke klus goed te gebruiken. (en booradapter zodat je ook stofvrij de schilderijen op kunt hangen).

Voor muren schuren / verfen, is een wandschuurmachine (ook wel langnekschuurmachine of plafondschuurmachine) aan te bevelen, bespaart je veel tijd en moeite t.o.v. het met een gewone 150mm excenter te doen. Kitspuit voor de overgangen tussen wand en plafond.

Laminaat of parket vloer leggen kun je een afkortzaag / cirkelzaag (of laminaatknipper voor minder rotzooi) gebruiken, decoupeerzaag voor de hoekjes. Afkort/cirkel/invalzaag voor de plinten. Wil je 1 machine, dan cirkel/invalzaag, met rails. Dat werkt voor (dunne) balkjes en plaatmateriaal, en met rail kun je een rechte snede maken. Kitspuit om de plinten af te werken.

Voor dingen die oscilleren (schuurmachines, maar ook decoupeerzaag), liever wat meer uitgeven, dat maakt veel uit voor het comfort (minder trillingen).

De rest hangt af van de werkzaamheden die je zelf nog voor ogen hebt om in huis te gaan doen.
Wat ik met name zelf wil doen is schroeven, boren, zagen en schuren. De nieuwe woning wordt veel prefab beton, dus daarom naast een schroefboormachine ook een boorhamer. Het zagen en schuren zal met name gaan om plaatmateriaal op maat maken (veelal lange rechte snedes, met hier en daar een lastig hoekje) en wat balkenframes van beperkte balkafmetingen (denk aan kasten inbouwen en bedframes, niet aan pergola's en tuinhuizen). Schuren wil ik vooral voor het wat 'vriendelijker' maken van bouwhout. Dus zaagsnedes en ruwe plekken gladmaken en beetje hoeken afronden (noem het vellingkantjes). In de toekomst ook handig om zelf kozijnen op te schuren voor een nieuwe verfbeurt.

Ik heb hier en verder op internet al gelezen over de goede prijskwaliteitverhouding van Parkside Performance, dus heb mijn oog laten vallen op de 20V lijn. Niet alles hóeft draadloos, maar als het er dan toch is.. wel zo handig.
Bij de nieuwe woning zal ik in de toekomst mogelijk ook wat tuingereedschap gaan aanschaffen en dan is het wel makkelijk dat Parkside (niet Performance dan, maar soit) ook bijvoorbeeld een bladblazer en heggenschaar in de 20V-lijn heeft.

Waar ik nu op uitkom, op basis van de tips hier:

Schroefboormachine 20V
Boorhamer 20V (3J)
Decoupeerzaag 20V
Cirkelzaag 20V en daar een goede geleider bij zoeken (en eventueel een jig maken om het te gebruiken als afkortzaag)
Vlakschuurmachine 20V (met rechthoekige en delta-kop)
Werktafel
Speed square

Ik denk dat ik daar een heel eind mee ga komen. Of mis ik dan iets essentieels?

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mocht je een boorhamer met draad willen kopen, ik heb vandaag met laagste prijs garantie de Bosch GBH 28-2 F bij de Hornbach opgehaald voor € 203,-

Had 12 jaar lang de oudere GBH 28-2, maar die heeft het na 4 huizen verbouwen en dus vele uren draaien gisteren opgegeven.

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• henkie196
  • Niet online

Geen persoonlijke ervaringen met de Bosch, maar heb hier in het topic wel eens gelezen dat mensen het verschil in trillingen tussen de Bosch en een Festool toch duidelijk merkbaar vonden. Is een comfort ding, maar ook beperkend voor hoe lang je door kunt gaan met schuren. Voor een paar paneeltjes van een kast is het geen probleem, maar grote oppervlakken waar langer mee bezig bent, ga je het verschil waarschijnlijk wel merken. De Rupes heb ik wel uren achtereen kunnen gebruiken zonder problemen, voor wat het waard is.
BBBrt schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:30:
Bouwstofzuiger ;) Tenzij je van plan bent om altijd in de tuin te zagen en schuren.

Buiten dat, als het hoofdzakelijk gaat om meubelbouw, zou ik aanbevelen om wat meer te investeren in de cirkel / invalzaag. Met tijd en ervaring kun je met goedkopere apparatuur ook net zo mooi spul maken, maar je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je iets in huis haalt dat makkelijk af te stellen is en nauwkeurig is (en blijft). Voor langere stukken op maat zagen is het aan te bevelen om koppelbare rails te halen, en iets dat je vast kunt klemmen.

Voor kanten af te werken, zeker als het een beetje mooi eruit moet zien voor een kast of een bed, is een kantenfrees (met ~1.6mm afrondfreesje) aan te bevelen, dat is veel consistenter en ziet er gewoon mooier uit. Schuurmachine is dan vooral voor glad maken van het oppervlak (als het echt ruw is, werkt een bovenfrees beter) en tussen de verflagen door.

Denk eventueel ook aan handgereedschap, setje ring/steeksleutels, schroevendraaiers, zijkniptang en combinatie- of punt- of radiotang. Een zachte hamer om bv. pluggen in de muur te tikken zonder het stucwerk te beschadigen. Misschien niet direct nodig, maar altijd handig in en om het huis.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:10
BBBrt schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:30:
...
Bij de nieuwe woning zal ik in de toekomst mogelijk ook wat tuingereedschap gaan aanschaffen en dan is het wel makkelijk dat Parkside (niet Performance dan, maar soit) ook bijvoorbeeld een bladblazer en heggenschaar in de 20V-lijn heeft.

Waar ik nu op uitkom, op basis van de tips hier:

Schroefboormachine 20V
Boorhamer 20V (3J)
Decoupeerzaag 20V
Cirkelzaag 20V en daar een goede geleider bij zoeken (en eventueel een jig maken om het te gebruiken als afkortzaag)
Vlakschuurmachine 20V (met rechthoekige en delta-kop)
Werktafel
Speed square

Vervang die bladblazer door een (nat/droog) bouwstofzuiger en een hark. Tenzij het zo'n steriele kattenbakwoestenij moet worden (Maar waarom heb je dan een tuin?), hebben afgevallen bladeren een nut, alleen niet direct voor mensen.
Staar je ook niet blind op één accubiotoop.
Een lichte 12V schroefboormachine voor naast de hoofdboormachine (een met bitje, een met boortje) werkt wel zo lekker en als je boven het hoofd moet werken ga je hem helemaal prijzen.
Bitjes: Wera
Boortjes: Alpen (Hornbach), Heller, Rotec, Dormer (voor staal)
Boudewijn schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:31:
...
In de ts staan wel wat borenmerken meen ik, heller alpen izar famag rotec zijn dan de namen die in mij opkomen. Zelfde prijs als bosch pro maar minimaal even goed, en stukken beter dan piranha enzo ( :X ) .

KPN is een drieletterwoord

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:19

copykat

Good copy isn't bad

henkie196 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:48:
[...]

Geen persoonlijke ervaringen met de Bosch, maar heb hier in het topic wel eens gelezen dat mensen het verschil in trillingen tussen de Bosch en een Festool toch duidelijk merkbaar vonden. Is een comfort ding, maar ook beperkend voor hoe lang je door kunt gaan met schuren. Voor een paar paneeltjes van een kast is het geen probleem, maar grote oppervlakken waar langer mee bezig bent, ga je het verschil waarschijnlijk wel merken. De Rupes heb ik wel uren achtereen kunnen gebruiken zonder problemen, voor wat het waard is.

[...]

Bouwstofzuiger ;) Tenzij je van plan bent om altijd in de tuin te zagen en schuren.
Ook dan is een stofzuiger fijn.
1 je moet dan altijd wind hebben én boven de wind staan. ( iemand onder de wind heeft dan wel last van jou.)
2 scheelt een hoop rommel in je tuin.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:30:
Ook dan is een stofzuiger fijn.
1 je moet dan altijd wind hebben én boven de wind staan. ( iemand onder de wind heeft dan wel last van jou.)
2 scheelt een hoop rommel in je tuin.
Zonder meer. Heb ook specifiek een afzuigkap voor de slijptol gehaald omdat dat zo'n enorme bende gaf bij doorslijpen van de stenen voor de oprit. Ook bij de decoupeerzaag zet ik de stofzuiger erop, is niet super effectief, maar houdt in ieder geval de aftekenlijn zichtbaar tijdens het zagen.

• trabant
henkie196 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:39:
[...]
... zo'n enorme bende ... bij doorslijpen van de stenen voor de oprit. ...
Bij die laatste leistenen tegeltjes (25x25) onder de veranda op maat zagen hebben we het met PBM, een plantenspuit en niet te snel willen zijn prima gered. Maar inderdaad: voor je begint een natte vinger in de lucht. En desnoods een paar dagen wachten tot de wind draait of gaat liggen.

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:28:
Bij die laatste leistenen tegeltjes (25x25) onder de veranda op maat zagen hebben we het met PBM, een plantenspuit en niet te snel willen zijn prima gered. Maar inderdaad: voor je begint een natte vinger in de lucht. En desnoods een paar dagen wachten tot de wind draait of gaat liggen.
En dan nog, dan waait het bij de buren in de tuin. En je zit ondanks dat toch zelf nog onder een dikke laag stof. Met stofzuiger eraan blijven de kleren en de tuin (en de tuin van de buren) redelijk stofvrij, maar ik zet nog steeds een volgelaatsmasker op als ik met de slijptol aan de gang ga.

• trabant
henkie196 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:44:
[...]

En dan nog, dan waait het bij de buren in de tuin. ...
O, die barbecueën terug. :+ We hebben gelukkig ook veel begroeiing die al wat voorfiltert.
Zonder gekheid, Stof is idd niet te vermijden, maar niet meteen te diep willen en voor elke zaagsnede de gleuf royaal natspuiten helpt al een boel. Net als tijdens het zagen een stofzuigermond erbij houden. Het helpt dan enorm als degene die zaagt vooraf uitlegt hoe hij/zij het gaat doen, zodat je elkaar niet in de weg zit en de klus zonder ongelukken en in harmonie afrondt.
Alternatief is doodleuk je huwelijk even testen...

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:37:
O, die barbecueën terug. :+ We hebben gelukkig ook veel begroeiing die al wat voorfiltert.
Zonder gekheid, Stof is idd niet te vermijden, maar niet meteen te diep willen en voor elke zaagsnede de gleuf royaal natspuiten helpt al een boel. Net als tijdens het zagen een stofzuigermond erbij houden. Het helpt dan enorm als degene die zaagt vooraf uitlegt hoe hij/zij het gaat doen, zodat je elkaar niet in de weg zit en de klus zonder ongelukken en in harmonie afrondt.
Alternatief is doodleuk je huwelijk even testen...
Met stofzuiger eraan (en stofkap), wil je juist wel in 1x er doorheen, anders krijg je ruimte tussen waar je afzuiging aansluit op de tegel en waar de schijf het materiaal verlaat, en dat stof wordt met aanzienlijke kracht weggeslingerd. Tuinslang erop zal vast ook goed helpen, maar ik heb maar 2 handen en met jonge kinderen is er meestal geen tweede paar handen beschikbaar ;)

Ter illustratie:
slijptol met afzuiging

[ Voor 16% gewijzigd door henkie196 op 29-04-2026 14:52 ]

• trabant
Geen situatie is hetzelfde. En net zoals je bij een nieuwe computer meteen een externe back-updisk (en bij een Apple ook nog een dockingstation) erbij moet begroten, geldt dat eigenlijk ook voor bepaalde klus-accessoires, anders komt het er nooit van. Mijn flex is ooit gekocht voor metaalbewerking, en toen moesten er op een dag tegels in tweeën. Die schijf daarvoor was al duur genoeg, en zo'n Airduster had de bouwmarkt niet.

Overigens @BBBrt , een end terug in dit draadje hebben ze het over de Starmix Bohrfixx. Koop die er meteen bij, je snapt wel waarom.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:08
trabant schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:48:
. . .

Overigens @BBBrt , een end terug in dit draadje hebben ze het over de Starmix Bohrfixx. Koop die er meteen bij, je snapt wel waarom.
Die van Starmix is wel reteduur. Ik heb voor zoiets ca. €20 betaald. Heb er ook eentje voor gatenzagen tot 80 mm, ook voor ongeveer die prijs.
Rectificatie, er zijn verschillende modellen. De eerste zoekresultaten geven de 60 plus voor grote gaten. Ik heb een BF12 voor max. 12 mm.
Is trouwens van Festool, wie heeft wie geimmiteerd?

[ Voor 17% gewijzigd door JukeboxBill op 29-04-2026 16:13 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:39

dragonhaertt

@_'.'

JukeboxBill schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:06:
[...]

Die van Starmix is wel reteduur. Ik heb voor zoiets ca. €20 betaald. Heb er ook eentje voor gatenzagen tot 80 mm, ook voor ongeveer die prijs.
De Starmix van 23 euro is veels te duur, dus je kan er beter eentje van 20 euro kopen? :?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• JukeboxBill
dragonhaertt schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:12:
[...]

De Starmix van 23 euro is veels te duur, dus je kan er beter eentje van 20 euro kopen? :?
Als het om grote gaten is, dan wel.

• JukeboxBill
Voor iedereen die graag een emmer gebruikt om gereedschap te vervoeren.
Kwam deze op Youtube tegen, een bucket organizer
Nog niet in NL verkrijgbaar, maar Makita heeft er ook eentje

• henkie196
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:03:
Dat gaat wel een beetje in tegen het principe van een emmer als gereedschapsorganisatie. Wat is de lol aan een emmer als je meteen alles kan vinden? :P :+

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JukeboxBill schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:06:
[...]

Rectificatie, er zijn verschillende modellen. De eerste zoekresultaten geven de 60 plus voor grote gaten. Ik heb een BF12 voor max. 12 mm.
Is trouwens van Festool, wie heeft wie geimmiteerd?
Die van Festool heb ik, komt denk ik gewoon bij starmix vandaan. Exact hetzelfde ding ;)

• Psvrandy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:20
Momenteel heb ik elektrisch gereedschap van verschillende merken. Denk aan Bosch, einhell, parkside, metabo, maar ook dingen van de action.
Nu heb ik sinds een paar maanden een eigen woning en merk met het klussen en onderhoudt dat dit toch minder prettig is. Ten eerste omdat verschillende accu's niet uitwisselbaar zijn, en ten tweede omdat sommige zaken gewoon goedkope rommel is.

Nu ben ik aan het kijken om over te gaan naar 1 specifiek merk. Wat raden jullie dan aan? Alles fatsoenlijk kopen van bijvoorbeel Makita? of kan ik beter gewoon voor Einhell gaan?

• MJV

MJV

henkie196 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:50:
[...]

Met stofzuiger eraan (en stofkap), wil je juist wel in 1x er doorheen, anders krijg je ruimte tussen waar je afzuiging aansluit op de tegel en waar de schijf het materiaal verlaat, en dat stof wordt met aanzienlijke kracht weggeslingerd. Tuinslang erop zal vast ook goed helpen, maar ik heb maar 2 handen en met jonge kinderen is er meestal geen tweede paar handen beschikbaar ;)

Ter illustratie:
[Afbeelding: slijptol met afzuiging]
Ik heb ook voor mijn Bosch haakse slijpertje ooit deze gekocht (ook op aanraden van iemand hier) en dat is i.c.m. stofzuiger echt fijn werken.
Afbeeldingslocatie: https://www.toolsxl.nl/images/thumbs_340/Bosch/Bosch_Afzuigkap_115_125_PWS_2.605.510.292.jpg

Voor de 230mm Makita heb ik ook een beschermkap gekocht waar een stofzuiger op kan; hoewel ik die primair had gekocht voor de veiligheid, is het voor minder stof ook een fijn ding.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
Psvrandy schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:32:
Momenteel heb ik elektrisch gereedschap van verschillende merken. Denk aan Bosch, einhell, parkside, metabo, maar ook dingen van de action.
Nu heb ik sinds een paar maanden een eigen woning en merk met het klussen en onderhoudt dat dit toch minder prettig is. Ten eerste omdat verschillende accu's niet uitwisselbaar zijn, en ten tweede omdat sommige zaken gewoon goedkope rommel is.

Nu ben ik aan het kijken om over te gaan naar 1 specifiek merk. Wat raden jullie dan aan? Alles fatsoenlijk kopen van bijvoorbeel Makita? of kan ik beter gewoon voor Einhell gaan?
We raden allemaal aan dat je de zoekfunctie gebruikt. deze keus wordt ongeveer twee keer in de maand in dit topic besproken. bedenk wat je wilt, gooi de rest op marktplaats en koop iets wat je echt nodig hebt en niet op voorhand allerlei dingen die je denkt nodig te hebben. schroefboor machine, slagschroevendraaier, handcirkelzaag, schuurmachine en een multitool. dan kun je het meeste wel fixen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JukeboxBill schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:03:
Ik heb een makita versie al jaren en als ik eerlijk ben.. gebruik ik hem nooit. hij lijkt ook niet geweldig goed gemaakt te zijn voor "nederlandse" emmers.

• trabant
henkie196 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:46:
[...]

Dat gaat wel een beetje in tegen het principe van een emmer als gereedschapsorganisatie. Wat is de lol aan een emmer als je meteen alles kan vinden? :P :+
Juist in een gewone emmer kun je iets nog snel vinden omdat er maar één plek is waar je kunt zoeken. Die Makita doet me denken aan dat tassenmerk waarvan ik de naam heb verdrongen en waar de vrouw mee wegloopt en dat mij nachtmerries bezorgt omdat het vakjes in vakjes in vakjes heeft. Als je daar iets te gedachteloos een pen of pasje in stopt is het nog maar de vraag of je überhaupt het vakje nog terug kunt vinden, laat staan datgene dat je zoekt.
En intussen groeit de rij wachtenden achter je (of wordt het materiaal waarmee je werkt hard)...

• JukeboxBill
Ik zie het nut van die emmertas ook niet direct. In de film werd het gebracht als een novelty en leek me wel aardig om hier te vermelden, maar bestaat dus al langer.
Gebruik ook wel eens een emmer als gereedschapstas, maar dan meestal bij metsel- of voegwerk. Kan je ook daarna de emmer gebruiken om de boel schoon te maken.
Of als ik op een steiger moet werken. Emmer hijst makkelijk omhoog en kan je ook gebruiken om na de klus afval en gereedschap in een keer naar beneden te laten. Hou ik de handen vrij om te klimmen.

• trabant
Bouwvakkers doen niet anders met emmers. Al dan niet genest. Ik heb er ook wel eens boodschappen mee gedaan, als ik al bij de fiets stond en de gewone tas vergeten was. Werd op de markt altijd met een lach ontvangen.
En ik heb het hier al eens eerder opgemerkt: als iedereen een emmer had, dan hadden we wereldvrede.
spoiler:
genoeg geëmmerd 8)

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
miicker schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:31:
Ik ben al een tijd aan het kijken voor een bouwstofzuiger. Lang getwijfeld, maar na verschillende filmpjes en vergelijkingen te hebben gezien toch gekozen voor de Parkside Performance PPWD 30 B2. Eigenlijk wil ik juist af van al het B-merk elektrisch gereedschap, maar deze schijnt echt behoorlijk goed te zijn. Het is ook nog eens een H-klasse bouwstofzuiger, die zijn van A-merken echt niet te vinden voor dit soort bedragen.

Nu maakt de klasse me niet heel veel uit. Een aantal redenen dat ik de Parkside heb verkozen over bijvoorbeeld deze Starmix IS AR – 1425 EHP is:
- De parkside heeft een antistatische slang, bij starmix tik je daar nog eens €200 extra voor af;
- Deze heeft een draadloze aan/uitknop die je aan het uiteinde van je buis monteert, wat het wel erg makkelijk maakt bij draadloos gereedschap;
- De prijs;
- Slang van 3,5 meter (de starmix is 3,2 en sommige merken zijn nog korter).

En er waren nog wat voordelen die ik alweer vergeten ben.

Oh en een tip voor de geïnteresseerden. De parkside kost bij Lidl België €249,99 i.p.v. €269,- in Nederland. Daarnaast kosten 4 vliesfilterzakken (klasse H) daar standaard €19,99 en bij ons €34,99. Ik heb het dus in België besteld en gekozen voor een afhaalpunt net over de grens.
Even terugkomend hierop. Hij is inmiddels binnen. Eerste indruk is zeer positief. Niet extreem luid. Nu is het mijn eerste bouwstofzuiger, dus heb niet iets waar ik het mee kan vergelijken. Iets luider dan de normale Dyson V11, maar ik had hem veel luider verwacht. Verder echt een behoorlijke zuigkracht. Alleen gebruikt bij wat schuurwerkzaamheden aan het stucwerk, dus kon gelijk veel fijnstof opzuigen, dat ging perfect (wel de vlieszak klasse H gebruikt).

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Retrospect schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:51:
[...]

Gefeliciteerd, prachtig ding.
Maar heb je nu de eer hier de eerste te zijn die een Bosch Expert powertool heeft?
Was er een beetje makkelijk aan te komen? Had begrepen dat het enkel kon als bedrijf.
Ik heb een aantal Expert tools via Duitse webshops gekocht, gaat prima. In Nederland is het letterlijk nergens te krijgen, bij de klantenservice weten ze zelf niet eens wie nou een Expert dealer is in Nederland, krijg je onsamenhangende antwoorden.

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:26:
Juist in een gewone emmer kun je iets nog snel vinden omdat er maar één plek is waar je kunt zoeken.
Ik denk dat quantum mechanica verbiedt dat je de goede sleutelmaat kan vinden, als je meer dan een sleutelmaat in de emmer hebt zitten. Of misschien was het de entropie die er voor zorgt dat de juiste maat altijd de laatste is die je vast hebt? Volgens mij was het zoiets. :+

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

henkie196 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:32:
[...]

Ik denk dat quantum mechanica verbiedt dat je de goede sleutelmaat kan vinden, als je meer dan een sleutelmaat in de emmer hebt zitten. Of misschien was het de entropie die er voor zorgt dat de juiste maat altijd de laatste is die je vast hebt? Volgens mij was het zoiets. :+
In een lade heb je de shifting formule. Elke opening verandert de ligplaats van het losse gereedschap. Dus kan je iets niet vinden? Lade dicht gooien en weer open trekken...

Bij de emmer is dat omkeren en weer vullen...
:+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:53
henkie196 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:32:
[...]
Of misschien was het de entropie die er voor zorgt dat de juiste maat altijd de laatste is die je vast hebt? Volgens mij was het zoiets. :+
Zou ook niet slim zijn om door te zoeken als je de juiste vast hebt ;)

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:41
trabant schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:44:

En ik heb het hier al eens eerder opgemerkt: als iedereen een emmer had, dan hadden we wereldvrede.
spoiler:
genoeg geëmmerd 8)
Betwijfel ik want dan krijg je weer het ge-emmer of je een groene, blauwe, rode of gele emmer hebt ;)

• trabant
@Togi Naast een paar zwarte bouwemmers in diverse stadia van slijtage heb ik er een met fleurige bloemetjesopdruk. Die heeft aan de binnenkant twee stickers: Alleen schoon water, geen zand of planten. Dat is de expressie van mijn hoop in de stal nog iets geschikt te houden om de auto's te wassen, zonder dat ik in mijn kluskloffie de emmervoorraad in de badkamer plunder en daar een woest spoor van ontemmerde schoonmaakmiddelen achterlaat, waar dan weer iemand over struikelt als die met hoge nood de pot op moet..
hfolkers schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:24:
[...]

Zou ook niet slim zijn om door te zoeken als je de juiste vast hebt ;)
Nou... een zekere nieuwsgierigheid kan dan een rol spelen.
"Verrek, heb ik dat ook nog allemaal?"
"O, ligt dat ding dat ik laatst zocht hier?"

• trabant
Overigens heb ik een tijdje terug een paar waterpassen uitgeleend en toen ik ze weer wilde ophalen, was het even zoeken in die boerenschuur. Het moest in een emmer zitten, maar welke emmer, en waar stond die? Ik wilde nog een emmeradministratie voorstellen, maar daar is die lener het type niet voor.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:23
I.p.v. emmers heb ik deze vorig jaar kunnen scoren bij een van die Bosch professional deals. Als Bosch man werkt dit prima. En soms handig dat je een paar van die Lboxx koffers eraan kunt klikken. Scheelt lopen door huis. >:) Ook handig als ik buiten in de tuin of in de schuur aan het klussen ben.

Nagenoeg al mijn handgereedschap zit hier in. De rest natuurlijk in die koffers. Wel incidenteel dat ding schoon maken van binnen aangezien ik er van alles in verzamel. Plastic afval, schroeven, spijkers, etc. Jullie herkennen het wel _O-

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71lWxskGseL._AC_SL1500_.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door TheKerremenke op 30-04-2026 10:20 . Reden: aanvulling ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• trabant
Vanaf hoeveel Lboxxen moet je een sherpa inhuren als je de steiger beklimt? :+

• TheKerremenke
trabant schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:25:
Vanaf 6 L-boxxen. Maar daarvoor is een bouwlift uitgevonden. >:)

Rolsteiger voor thuis gebruik staat nog op de verlanglijst hier. O-) En dan hijs ik hem wel naar boven met een touw. :X

[ Voor 10% gewijzigd door TheKerremenke op 30-04-2026 10:47 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:53
TheKerremenke schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:41:
[...]

Vanaf 6 L-boxxen. Maar daarvoor is een bouwlift uitgevonden. >:)

Rolsteiger voor thuis gebruik staat nog op de verlanglijst hier. O-) En dan hijs ik hem wel naar boven met een touw. :X
Touw??? nee, dan wil je dit er bij:
https://www.rolsteiger.net/scaffold-lift/

• TheKerremenke
Interessant, maar overkill. Steiger is enkel om ons houten huis eens in de zoveel tijd te verven. Zoveel materiaal hoeft er niet naar boven. Maar ik hou hem in gedachten, merci. (y)

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:53
TheKerremenke schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:16:
I.p.v. emmers heb ik deze vorig jaar kunnen scoren bij een van die Bosch professional deals. Als Bosch man werkt dit prima. En soms handig dat je een paar van die Lboxx koffers eraan kunt klikken. Scheelt lopen door huis. >:) Ook handig als ik buiten in de tuin of in de schuur aan het klussen ben.

Nagenoeg al mijn handgereedschap zit hier in. De rest natuurlijk in die koffers. Wel incidenteel dat ding schoon maken van binnen aangezien ik er van alles in verzamel. Plastic afval, schroeven, spijkers, etc. Jullie herkennen het wel _O-

[Afbeelding]
Ik zou nog zo'n set aanschaffen voor je andere schouder om in balans te blijven anders lijkt me dit niet goed voor je rug. Je bespaart natuurlijk wel op t sportschool abbo...

• Psvrandy
Momenteel is bij de gamma de Makita DDF490WF in de aanbieding voor €149,-. Is dit machine iets of toch beter voor de DDF482RFJ voor €186 gaan?

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:09
Psvrandy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:22:
Momenteel is bij de gamma de Makita DDF490WF in de aanbieding voor €149,-. Is dit machine iets of toch beter voor de DDF482RFJ voor €186 gaan?
Defineer beter 😅 Die van de Gamma is beter voor de portemonnee

• Psvrandy
mission schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Defineer beter 😅 Die van de Gamma is beter voor de portemonnee
Helemaal gelijk, maar misschien is het ander machine wel een betere keus voor het kleine verschil? Daarbij komt die van de gamma met 1 accu en de andere met 2, wat het prijsverschil natuurlijk al meer in dezelfde verhouding brengt.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
trabant schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:25:
Kuip aan een touw kan ook. Is goedkoper dan een sherpa.
Psvrandy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:22:
Waar ga je hem voor gebruiken? Dat bepaalt welke beter is.

Zo heb ik een DDF487 voor het lichte werk, en een DDF492 voor het zware werk, en een DTD1** om te schroeven.

[ Voor 29% gewijzigd door DJMaze op 01-05-2026 15:01 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• trabant
DJMaze schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:56:
[...]
Kuip aan een touw kan ook. Is goedkoper dan een sherpa.
En als de tweede man loslaat heb je een lift? :S

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:12:
[...]

En als de tweede man loslaat heb je een lift?
Die 2de man gaat toch in de kuip zitten?

• trabant
Daar is wat voor te zeggen, iemand zal daarboven de kuip moeten legen.

• Psvrandy
DJMaze schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:56:

Waar ga je hem voor gebruiken? Dat bepaalt welke beter is.

Zo heb ik een DDF487 voor het lichte werk, en een DDF492 voor het zware werk, en een DTD1** om te schroeven.
Kluisjes rondom en aan huis, wat schroefjes vast en los maken. Wat kleine gaatjes boren. Niks spannends dus. De bedoeling is wel in de toekomst meer makita spul te kopen, daar waar ik nu van allerlei merken door elkaar heb.
Dus aan de ene kant gaat mijn voorkeur naar de DDF482RFJ vanwegen 2 accu's met snellader. De set bij de gamma heeft maar 1 accu en een normale(?) lader. Maar als ik verder ga kijken is de DDF490WF koolborstelloos en de DDF482RFJ niet, maar os de DDF482RFJ wel weer wat krachtiger.

oftewel ik zie zo door de bomen het bos niet meer 🤣

• JukeboxBill
Psvrandy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:33:
[...]

Kluisjes rondom en aan huis, wat schroefjes vast en los maken. Wat kleine gaatjes boren. Niks spannends dus. De bedoeling is wel in de toekomst meer makita spul te kopen, daar waar ik nu van allerlei merken door elkaar heb.
Dus aan de ene kant gaat mijn voorkeur naar de DDF482RFJ vanwegen 2 accu's met snellader. De set bij de gamma heeft maar 1 accu en een normale(?) lader. Maar als ik verder ga kijken is de DDF490WF koolborstelloos en de DDF482RFJ niet, maar os de DDF482RFJ wel weer wat krachtiger.

oftewel ik zie zo door de bomen het bos niet meer 🤣
Een losse BL1830 accu kost ca. €50. Als die er later bij wil kopen ben je in totaal duurder uit.
En een 2de accu is wel erg handig. Want altijd als je even lekker ben begonnen is de accu leeg. Dan is het wel fijn om een volle achter de hand te hebben.
Prestaties van beide machines lopen niet veel uiteen.
Koolborstelloos moet je niet te veel waarde aan hechten. Voordat je de koolborstels hebt versleten, ben je heel wat schroeven verder. Machine zelf is wel compacter.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:07
JukeboxBill schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:02:
[...]

Een losse BL1830 accu kost ca. €50. Als die er later bij wil kopen ben je in totaal duurder uit.
En een 2de accu is wel erg handig. Want altijd als je even lekker ben begonnen is de accu leeg. Dan is het wel fijn om een volle achter de hand te hebben.
Prestaties van beide machines lopen niet veel uiteen.
Koolborstelloos moet je niet te veel waarde aan hechten. Voordat je de koolborstels hebt versleten, ben je heel wat schroeven verder. Machine zelf is wel compacter.
Is een koolborstelloze motor niet ook sterker, zuiniger, efficiënter, en verliest minder vermogen?

• JukeboxBill
Aardappel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:41:
[...]

Is een koolborstelloze motor niet ook sterker, zuiniger, efficiënter, en verliest minder vermogen?
Daarom zijn ze compacter bij dezelfde prestaties.
Een aantal jaren geleden is al mijn oude accugereedschap met koolborstels gestolen. Dat is vrij snel vervangen door nieuwe machines, allemaal koolborstelloos. Er ging niet bepaald een nieuwe wereld voor mij open, behalve dan de afmetingen en het gewicht.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
TheKerremenke schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:16:

[Afbeelding]
Echt een supertas, heb hem zelf ook en dan met een extra bak eronder geklikt met vakjes, heb je meteen al je schroeven en pluggen, wago’s, etc bij je.

Deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpkzur5bG-7OvPEgxIus-MRjAOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYczW1dc1F0smSVopr5i2w7K.jpg?f=fotoalbum_large

Een L-boxx eronder doe ik eigenlijk nooit, te groot/zwaar.

• trabant
Sinds de jampotjes die onze (groot)vaders met het deksel onder een plank schroefden is er toch veel gebeurd.

• JukeboxBill
@Navi Die bakjes herken ik, is dat ook van Allit?

Laatst een paar koffers gekocht met een hoop van die bakjes nog los erbij.
Door de modulemaat kan je telkens nieuwe indelingen maken al naar gelang hoeveel schroeven enz. je nog hebt van elke soort.
En die metalen koffers hebben geen dikke wanden met verstevigingen, zoals bij die kunststof bakken, dus neemt nauwelijks extra ruimte in.

• TheKerremenke
Navi schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Echt een supertas, heb hem zelf ook en dan met een extra bak eronder geklikt met vakjes, heb je meteen al je schroeven en pluggen, wago’s, etc bij je.

Deze:
[Afbeelding]

Een L-boxx eronder doe ik eigenlijk nooit, te groot/zwaar.
Goede tip. d:)b
Care to share, waar je die vandaan hebt?

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

TheKerremenke schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:41:
Care to share, waar je die vandaan hebt?
Lijkt op een T-BOXX 120 zonder deksel. Nietes, zie @new_guy hieronder. Een ProClick Gereedschapsbak dus.

[ Voor 11% gewijzigd door 8088 op 02-05-2026 17:09 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik zat ook al wat te kwijlen boven Google :P. Dit waren mijn (voordeligste) hits:
Die onderbak: https://www.reichelt.com/...ick_clicktray_m_74-378587
De bakjes daarin: https://www.reichelt.com/...box_set_h3_ct_m_74-378593

Unfortunately, I have not yet figured out why I need this.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:15:
@Navi Die bakjes herken ik, is dat ook van Allit?

Laatst een paar koffers gekocht met een hoop van die bakjes nog los erbij.
Door de modulemaat kan je telkens nieuwe indelingen maken al naar gelang hoeveel schroeven enz. je nog hebt van elke soort.
En die metalen koffers hebben geen dikke wanden met verstevigingen, zoals bij die kunststof bakken, dus neemt nauwelijks extra ruimte in.
Is allemaal van Sortimo, het ProClick systeem.

Bosch zijn rebrands met kleine aanpassingen. Ik heb er ook een ProClick houder aangezet zodat ik een tasje van mn riem makkelijk aan de tas kan klikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pl4WMXTt4kMj2hdLUXGYfBhmFl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWlReHubUpTqR1ADYc68NZlk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem met allemaal kleine inzetbakjes. Heb volgens mij destijds 2 setjes van die bakjes gekocht en een combi ervan gemaakt.

Je kan hem zelfs stacken en meerdere lagen bakjes eronder klikken, hij wordt dan wel wat zwaarder..komt puur door de vulling, de bakjes zelf wegen niet veel.

[ Voor 28% gewijzigd door Navi op 02-05-2026 19:20 ]

• TheKerremenke
@iedereen, bedankt allemaal. _/-\o_ d:)b

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
Hornbach heeft ook hun eigen versie van dit systeem. Zijn allemaal compatible met elkaar. De indeling van de tas van Bosch en sortimo zijn net even anders.

Ik heb ze uit eindelijk retour gestuurd. Het handvat is een platgeslagen buis. Dat lijkt mij een zwakke schakel. Op internet lees je dat die gaat scheuren bij zware belasting.

https://www.hornbach.nl/p...apstas-proclick/10512880/
https://www.hornbach.nl/p...apstas-proclick/10513011/

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:02
Iemand nog een tip voor een goede bang-for-buck handtap set? Eerst maar eens de standaard metrische maten en evt alleen binnendraad?

• JukeboxBill
DRAFTER86 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:57:
Iemand nog een tip voor een goede bang-for-buck handtap set? Eerst maar eens de standaard metrische maten en evt alleen binnendraad?
Wat noem je "bang-for-buck"?
Je kan bij HBM een hele koffer vol kopen voor €30.
Of je koopt alleen de maten die je nodig hebt van Rotec. Die vind ik redelijk betaalbaar en goed genoeg voor DHZ gebruik.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:02
JukeboxBill schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:47:
[...]

Wat noem je "bang-for-buck"?
Je kan bij HBM een hele koffer vol kopen voor €30.
Of je koopt alleen de maten die je nodig hebt van Rotec. Die vind ik redelijk betaalbaar en goed genoeg voor DHZ gebruik.
Rotec lijkt inderdaad mooi spul te hebben, thanks!

• inquestos
  • Laatst online: 23:22
Ik ben op zoek naar een 18V makita multitool. Leen nu vaak een simpele bosch op snoer en dat is toch onhandig: snoer is kort, ding doet er eeuwen over, en trilt enorm.

Makita heeft er zover ik kan zien drie van:
makita dtm51z: ouder model
makita dtm52z: nieuwer model, stiller, starlock, iets lichter, wel groter
makita dtm53z: nieuwer simpeler model

Klopt dit een beetje? Ik gebruik het voor verbouwing van mijn huis, neig naar de 52, maar wellicht voldoet de 53 ook.

Overigens, vorige maand gevraagd om advies over slagschroevendraaier, en inmiddels extreem tevreden over de makita DTD173! Extreem fijn die variatie in instellingen, heerlijk lichtgewicht, fijne lamp!

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• MJV

MJV

@inquestos ik zou voor de 52 gaan. Geluid maakt niet uit (ze maken allemaal een vervelende takkeherrie) maar de vibratie/trillingen zijn zo te lezen hetgeen waar de 52 het beste op scoort; en dat verschil merk je zeker bij langdurig gebruik wel in je handen/armen.

DTD173 met lamp ik ook (paarse uit Japan, hebbeding) maar is echt een super apparaat.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:49
inquestos schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:00:
[...]

Klopt dit een beetje? Ik gebruik het voor verbouwing van mijn huis, neig naar de 52, maar wellicht voldoet de 53 ook.
[...]
Zo te zien heeft de 53 een IOS/Starlock-aansluiting. Je kunt dus zowel het sterke (en dure) Starlock gebruiken als de goedkope OIS opzetstukken. Afhankelijk van het werk kun je een hele doos goedkope OIS stukslaan voor de prijs van één starlock... Gezien je zegt verbouwing zou ik daar voor gaan. Een berg goedkope mesjes, zaagjes etc. voor lomp maar lichter werk en een paar starlock voor zwaarder werk waar het wat meer uitmaakt of het opzetstuk langer meegaat of een betere afwerking geeft.

Daarbij moet ik zeggen dat ik ook pas net zie dat dat IOS/Starlock-aansluiting systeem bestaat. Dus geen idee hoe eenvoudig het wisselen is.
Als het systeem makkelijk wisselt zou ik er serieus naar kijken. De kosten per zaagje zijn echt enorm anders. En niet overal maakt de kwaliteit echt uit.

Bijvoorbeeld een simpel zaagje bij ecotools:
€ 9,60 https://www.ecotools.nl/m...d-bimetaal-sl638-starlock
€ 2,13 https://www.ecotools.nl/multitool-zaagblad-hcs-type-nu-011

Addicted to silent computing

• inquestos
  • Laatst online: 23:22
@Crahsystor:
Ik koop meestal een berg zaagjes bij de action ( 3 voor €2,5?) aangezien die in mijn handen net zo kort meegaan als 1 van 10 euro. Maar die zouden dus nog moeten passen??

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
inquestos schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:00:

ik heb de 52. Super fijn voor langdurig werk (vanwege trillingsdemper).
Niet fijn in krappe ruimtes (omdat die zo groot is) en ook niet fijn is de prijs van starlock.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:45
Jelte,89 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:53:
Ja, pvc zaag je volgens mij ook niet maar snij je in, 1 keertje snijden en knikken
Omdat ik op zoek ben naar infomatie kwam ik deze post tegen, misschien weet jij het; hoe snijd je de klik pvc plakken in vormen om een (bijvoorbeeld) deurpost heen, waarbij je dan een U vorm uit de plaat moet halen? Moet je dan de hele dikte doorsnijden?
Het gaat om deze (kalkzandsteen versterkte) vloer:
Linkje naar de vloer in de webwinkel.

De vloer op zolder ligt er al een tijdje in maar heeft echt decoupeerzaagjes verslonden. 1 plank in de lengte doorzagen was nieuw zaagje steken, waarbij de tandjes gewoon "wegsmolten". De inval zaag heeft ook een tandeloos muiltje overgehouden aan de ontmoetting met de PVC plankjes. Voor de 1e verdieping wilde ik proberen het anders te doen, vandaar de vraag.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:17

Pixeltje

Woo-woohoo!

tcw82 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 03:51:
[...]

Omdat ik op zoek ben naar infomatie kwam ik deze post tegen, misschien weet jij het; hoe snijd je de klik pvc plakken in vormen om een (bijvoorbeeld) deurpost heen, waarbij je dan een U vorm uit de plaat moet halen? Moet je dan de hele dikte doorsnijden?

De vloer op zolder ligt er al een tijdje in maar heeft echt decoupeerzaagjes verslonden. 1 plank in de lengte doorzagen was nieuw zaagje steken, waarbij de tandjes gewoon "wegsmolten". De inval zaag heeft ook een tandeloos muiltje overgehouden aan de ontmoetting met de PVC plankjes. Voor de 1e verdieping wilde ik proberen het anders te doen, vandaar de vraag.
Wat bedoel je met kalkzandsteen versterkt? Ik lees dat nergens terug. Heb er ook nog nooit van gehoord dus ben vooral nieuwsgierig.

Ik zou voor het op maat maken in de lengte of breedte met een mes doen; stevig insnijden, plank omkeren en 'breken' op je snijlijn. Voor moeilijke hoekjes ontkom je niet aan een decoupeerzaag of multitool als het machinaal moet. Als je op de hand wil zagen zou ik een kapzaag gebruiken geloof ik.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• henkie196
  • Niet online
tcw82 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 03:51:
Omdat ik Omdat ik op zoek ben naar infomatie kwam ik deze post tegen, misschien weet jij het; hoe snijd je de klik pvc plakken in vormen om een (bijvoorbeeld) deurpost heen, waarbij je dan een U vorm uit de plaat moet halen? Moet je dan de hele dikte doorsnijden?

Ik denk dat dat snijden en knikken alleen werkt bij bepaalde klik PVC vloeren. Die van ons had een harde toplaag (van jou ook, zo te horen, anders slijten die zaagjes niet zo snel), en daar kreeg je geen mes doorheen. Ik heb ze overigens wel hoofdzakelijk gesneden, maar dan met een laminaatsnijder, ideaal voor de planken af te korten, maar je kan ze ook in de lengte ermee doorsnijden. Hoekjes wel nog met de decoupeerzaag.

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 04-05-2026 07:35 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:07

sphere

Debian abuser

Als je echt een U uit moet snijden ipv een hoek zou ik zelf anders beginnen zodat je niet een U uit hoeft te snijden.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• tcw82
Pixeltje schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:28:
[...]

Wat bedoel je met kalkzandsteen versterkt? Ik lees dat nergens terug. Heb er ook nog nooit van gehoord dus ben vooral nieuwsgierig.

Ik zou voor het op maat maken in de lengte of breedte met een mes doen; stevig insnijden, plank omkeren en 'breken' op je snijlijn. Voor moeilijke hoekjes ontkom je niet aan een decoupeerzaag of multitool als het machinaal moet. Als je op de hand wil zagen zou ik een kapzaag gebruiken geloof ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSn1CA6ktNgvA3-mqlL_TybhyBc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cnUB08YdrjobnJHCsz7QEXaE.png?f=fotoalbum_tile
Daar, ook de verpakking maakt er melding van, maar die kan ik vanaf hier niet fotograferen.

• tcw82
sphere schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:27:
Als je echt een U uit moet snijden ipv een hoek zou ik zelf anders beginnen zodat je niet een U uit hoeft te snijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHi0DuBFzxTUyxSY6sjzrD1I40I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XfFrOHzPlofKuxWDvcOTBTfG.png?f=fotoalbum_large
Overloop en slaapkamer 1 worden als 1 gelegd, de twee zwarte lijnen zijn 20 cm breedte draagmuren en vormen een (soort van) koof. Helaas vond de maker van deze platte grond een aantal details niet belangrijk, dat gekke hoekje bij de badkamer bestaat niet.
De overloop heeft twee schuine kanten bij de trap.

• JukeboxBill
tcw82 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:46:
[...]
[Afbeelding]
Daar, ook de verpakking maakt er melding van, maar die kan ik vanaf hier niet fotograferen.
Ik vermoed dat er kalksteen is gebruikt als kleurstof. Daar heb je gen last van bij zagen.
Denk eerder dat je betere zaagbladen moet gebruiken, geschikt voor het doel. En als zaagbladen "smelten" dan is de snelheid veel te hoog geweest.

• tcw82
JukeboxBill schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:29:
[...]

Ik vermoed dat er kalksteen is gebruikt als kleurstof. Daar heb je gen last van bij zagen.
Denk eerder dat je betere zaagbladen moet gebruiken, geschikt voor het doel. En als zaagbladen "smelten" dan is de snelheid veel te hoog geweest.
Ik vermoed dat de toevoeging is voor massa en thermische geleidbaarheid.
Of het de reden is dat de zaagjes (decoupeerzaag, inval, multi tool) allemaal als sneeuw voor de zon de tandjes verliezen weet ik niet zeker, maar een vermoeden dat het verbonden is, heb ik wel.

• henkie196
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:29:
Ook goede zaagjes slijten heel snel op laminaat / klik-PVC, voornamelijk op de toplaag. Ik gebruikte zelf van die eco-tools zaagjes voor de decoupeerzaag, die waren helemaal afgestompt na een 10 meter zagen. Misschien blijven duurdere zaagjes langer goed, maar is ergens ook weer zonde van het geld als die misschien na 15 m ook afgestompt zijn. Meer duurzame oplossing is zo'n laminaatsnijder te gebruiken waar het kan en de decoupeer alleen voor de hoekjes (of die grote half-cirkel, dat gaat qua afwerking (plinten) ook nog een uitdaging zijn).

• Gwaihir
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:30:
Ik zou willen dat ik de ruimte had om een rolsteiger kwijt te kunnen ;)
Yep, da's wel een dingetje. Zeker omdat je 'm natuurlijk ook nog praktisch bij de hand wil hebben. Vult behoorlijk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaxfWAbv5_PkI6xu_fYAlXVWpWY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGf0G9ZwcjjSiV6GYACtrbVD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzPyeCqkrgB8d3I3-sbiEQC_flI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSEarRZikav9nTd60KwREYBZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Is zo gelukt, hoop ik. Afgebouwd tot past door de deur (en onder 't schuine dak). Vrijwel altijd nodige delen er nog op om zo mee weg te rijden. En de rest eromheen gehangen.

• Fraggert
  • Laatst online: 19:59

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DRAFTER86 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:34:
[...]

Rotec lijkt inderdaad mooi spul te hebben, thanks!
Mijn #1 go-to voor boortjes, frezen er cetera.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:53
Gwaihir schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:32:
[...]

Yep, da's wel een dingetje. Zeker omdat je 'm natuurlijk ook nog praktisch bij de hand wil hebben. Vult behoorlijk!
[Afbeelding][Afbeelding]
Is zo gelukt, hoop ik. Afgebouwd tot past door de deur (en onder 't schuine dak). Vrijwel altijd nodige delen er nog op om zo mee weg te rijden. En de rest eromheen gehangen.
Je hebt er zelfs twee?

Netjes hoor

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb drie platformen (van 1m90 lang), voor de (soms) benodigde werkhoogte van 9,20m (nok van het dak). Daarvoor heb je de (standaard) harde wielen nodig.

Maar meestal zal hij een stuk lager blijven en voor korte klusjes versleept worden (over 't erf / door de tuin). Daarvoor kocht ik de tuinwielen. Hoop dat die doen waar ze voor staan: 'n stuk prettiger verslepen over ruwe ondergrond. Ik vond er eerlijk gezegd weinig over, anders dan dat ze bestaan.

Met die acht wielen kan ik inderdaad ook twee steigers maken, ja. Of eentje van twee of drie platformen lang. Niet erg hoog meer natuurlijk. En mocht het jou om het maken van een lange steiger gaan, dan ligt de keuze voor langere platformen (3 meter) voor de hand.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Update mn stage 2 cyclone is binnen.
Bouwkwaliteit is goed. Netjes en stevig.
Pijpwerk met rubberseals tegen valse lucht lekken. Stevige container.
Nette connectie op mn stage 1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EquL_rV31Q210MjpWmQCRhpkC_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5LzlxTrPz5oSd8vMkrB5ILp.jpg?f=fotoalbum_large
Eerste test je ziet de fijnstof wervelen en in de container zakken.maar de minimale zuigkracht vd parkside is nét teveel. Dus ik moet nog een valselucht regeling maken voor fijntuning. Ik heb een bocht met schuif maar die is een beetje onhandig.
Wat vooral handig is de de doorzichtige container waar je ziet dat stage 1 dingen door laat.Kan je de zuigkracht aanpassen.

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:25
Iemand nog tips voor een redelijke delta-schuurmachine met stofzuigeraansluiting? Prijsklasse ergens tussen 50 en 150 euro?

Heb ernaast een Excenter aangeschaft. Maar voor trap+kozijnen heb ik nog een delta nodig. Heb eerder een supergoedkope van de Gamma gehad; dat was 3x niks. Maar ik wil ook niet naar Festool-achtige bedragen toe eigelijk.

Joejoe!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DonMetal schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:14:
Iemand nog tips voor een redelijke delta-schuurmachine met stofzuigeraansluiting? Prijsklasse ergens tussen 50 en 150 euro?

Heb ernaast een Excenter aangeschaft. Maar voor trap+kozijnen heb ik nog een delta nodig. Heb eerder een supergoedkope van de Gamma gehad; dat was 3x niks. Maar ik wil ook niet naar Festool-achtige bedragen toe eigelijk.
was me nog niet opgevallen maar in de Delta, punt schoen, schuurmachines heb je of groene bosch mouse , huismerk deltamuisjes of de 225euro plus profi merken //// 8)7
iets wat misschien iets kan zijn is:
Metabo FMS200 Intec delta schuurmachine 200W
ik heb zelf zo'n pda 180e van bosch. zelfs met mn xl handen niet erg fijn vast houden en een mouse,
das een vrouwending
spoiler:
tril-ei, trilt meer in je hand dan op je materiaal
Als ik mn eigen geld zou spenderen zou ik denk ik de Bosch pro gss 160 uitkiezen.
multi zool, herbestelbare onderdelen zoals de zool, bosch blauw en filter is robuust (denk ik) metalen klemzool voor zelf snijden en perforeren.
my 2 cents

• Gwaihir
  • Niet online
Voldoet ook niet aan het budget, maar verslaat wel de 225 euro van @copykat (als je de accu hebt):
https://www.bol.com/nl/nl...oxx-136/9300000144761941/

Hmm.. of is dit nog min of meer 'miniatuur'?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gwaihir schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:41:
Voldoet ook niet aan het budget, maar verslaat wel de 225 euro van @copykat (als je de accu hebt):

225 euro?
139 zie ik staan.
Ok op snoer. 😀

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:11

Ik heb deze 12V inclusief de deltazool en het is een fijne schuurmachine. Erg ergonomisch.

• Gwaihir
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:26:
225 euro?
139 zie ik staan.
Ok op snoer. 😀
Onder deze 225 euro (en geen groene bosch, geen huismerk):
copykat schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:10:
was me nog niet opgevallen maar in de Delta, punt schoen, schuurmachines heb je of groene bosch mouse , huismerk deltamuisjes of de 225euro plus profi merken //// 8)7
daarmee hoop ik dat mijn link een nuttige toevoeging is, als zit deze met 183 euro nog wel boven het door @DonMetal gevraagde budget

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 05-05-2026 20:38 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Gwaihir ah zo. Nu snap ik hem.( mijn 225 mark)
Ja er zijn een paar onder de festool, Mirka,Rupes prijs marker maar niet veel.
Een google search "delta schuurmachine" laat veel einhel ,groene bosch mouse varianten zien.

Schuurmachine op accu heb ik altijd t gevoel dat de balans, zwaartepunt , off center vd schuurzool is. En je doet toch vaak een stofzuigerslang er op. Of de
Filter box steekt raar uit omdat de accu in de weg zit voor compacte plaatsing.
Ok buiten je goot schuren is inderdaad stofmasker en geen stofzuiger. Maar dan vind ik t snoer juist fijn als antival systeem. En hij een stuk lichter met boven je hoofd houden zonder accu.

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:25
copykat schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:10:
[...]

iets wat misschien iets kan zijn is:
Metabo FMS200 Intec delta schuurmachine 200W
ik heb zelf zo'n pda 180e van bosch. zelfs met mn xl handen niet erg fijn vast houden en een mouse,
das een vrouwending
spoiler:
tril-ei, trilt meer in je hand dan op je materiaal
Als ik mn eigen geld zou spenderen zou ik denk ik de Bosch pro gss 160 uitkiezen.
multi zool, herbestelbare onderdelen zoals de zool, bosch blauw en filter is robuust (denk ik) metalen klemzool voor zelf snijden en perforeren.
my 2 cents
Thanks! Deze was ik zo snel nog niet tegengekomen voor deze prijs. Ik denk dat deze het moet worden.

Qua accusystemen heb ik alles op 18V Makita. En een schuurmachine wil ik toch op de stofzuiger aansluiten, dus draadloos hoeft echt niet.

Joejoe!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:56

Vliegvlug

Flight Simple

Vandaag vanwege bevrijdingsdag was er hier vrijmarkt in het dorp, wat leuke gereedschapjes gevonden:
Gereedschap van de vrijmarkt

En dat voor €2 alles bij elkaar! :*)
Pagina: 1 ... 282 283 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).