Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:07:
als die keuring al verplicht zou zijn voor een particulier dan kun je gewoon bij de timmerlieden aangeven dat ze er niet op mogen.
En dan moeten ze zelf wat regelen en heb je dus (onnodig?) steigerkosten te pakken. Voor mij is het (grotendeels) vermijden van steigerkosten hoe ik 't ding in een jaar of acht meen 'te financieren'. Met name het huren voor een dagje vind ik maar verrekte hard aantikken: de huur zelf, haal- en brengtijd, kilometers.
als het gaat om de heg te scheren kun je dan niet beter een reformladder kopen?
Voor één haag komt hier al enkele jaren jaarlijks een rolsteiger. Een andere doen ze volledig met z'n tweeën: een persoon houdt de ladder vast. Een derde wordt inderdaad wel vanaf reformladder of dubbele trap gedaan, maar gaat veel sneller met een rolsteiger.

Ik heb maar 'n betrekkelijk korte ladder, te kort rondom dit huis, en wilde dus 'n grotere (reform)ladder gaan kopen. Maar ik ben helemaal geen held op een ladder en merkte dat er steeds minder vanaf ladders wordt gewerkt. Dus na een tijdje dit laten knagen, ga ik dan toch de stap maar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:10:
Ik heb bij een vorige werkgever jarenlang de steigers gekeurd. daarvoor moest ik een dagje cursus doen waar ik een deelname certificaat voor kreeg, verder niks, ook geen herhalingscursus ooit weer. De daadwerkelijke keuringsstickers koop je gewoon online.
Dus als je graag een gekeurde steiger wil kun je dat zo zelf regelen. alles wat krom is, een deuk in zit of een gescheurde lasnaad heeft keur je af.
Net een steiger afgebouwd. Die had toch zowaar hier en daar een keuringssticker! En een paar onderdelen met deuken die ik toch wat zorgwekkend vond. (Niet gekeken of die wel / geen sticker hadden.) Tevens ga ik voor een eigen steiger die ontgrendelingsklemmen ook wat beter gesmeerd houden.

Tevens met het gebruik van vandaag gezien dat de 1m35, ondanks z'n lekkere stabiliteit, toch echt op breedte af valt. En dat met de beperkte steigervaardigheden van de hovenier en het stukje hoogtevrees van mijzelf voorloopleuningen gewoon nodig zijn. Tot slot: het gewicht van een drie meter platform vond ik niet prettig. Heb wel 't vermoeden dat deze hout waren, geen carbon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:25
Nog een tip: hier een Makita machine voor garantie naar Gereedschapcentrum gestuurd. Hoeft niet lang te duren want Makita repareert binnen enkele dagen... nu blijkt dat de doorlooptijd hiervoor bij Gereedschapcentrum 5 weken is! Leerzaam 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 22:12

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik ben op zoek naar een oplossing om in geval van stroomuitval enkele "essentiële" apparaten in huis te kunnen laten werken. En dan bijvoorkeur zonder ronkende generator.

Nou heb ik best een stapeltje Dewalt accu's in huis die allemaal minstens half vol zijn dus ik dacht: "Kan ik daar niets mee icm een inverter". Het lastige is alleen dat de accu's 18v zijn en de inverters 12 of 24v dus dat werkt denk ik niet.

Nou verkoopt Dewalt in de US de dcb1800 (erg duur) maar die output 110v ipv 230v dus daar hebben we hier niets aan. Er lijkt geen Europese variant te bestaan.

Daarnaast lijken er 2 soorten aftermarket inverters te zijn. Alle verkopers claimen "pure sine wave". Eentje waar 2 of 4 accu's in passen 350w (geen reviews van kunnen vinden) en een model waar maar 1 accu in past. Van die laatste zijn meerdere reviews te vinden maar gelukkig ook iemand die hem aan de oscilloscoop hangt en dan blijkt de output een simpele blokgolf te zijn (niet eens een modified sine wave). Daar zit ik niet op te wachten.

Heeft een van jullie misschien nog een idee waar ik niet aan gedacht heb?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:03

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sjirafje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:35:
Ik ben op zoek naar een oplossing om in geval van stroomuitval enkele "essentiële" apparaten in huis te kunnen laten werken. En dan bijvoorkeur zonder ronkende generator.

Nou heb ik best een stapeltje Dewalt accu's in huis die allemaal minstens half vol zijn dus ik dacht: "Kan ik daar niets mee icm een inverter". Het lastige is alleen dat de accu's 18v zijn en de inverters 12 of 24v dus dat werkt denk ik niet.

Nou verkoopt Dewalt in de US de dcb1800 (erg duur) maar die output 110v ipv 230v dus daar hebben we hier niets aan. Er lijkt geen Europese variant te bestaan.

Daarnaast lijken er 2 soorten aftermarket inverters te zijn. Alle verkopers claimen "pure sine wave". Eentje waar 2 of 4 accu's in passen 350w (geen reviews van kunnen vinden) en een model waar maar 1 accu in past. Van die laatste zijn meerdere reviews te vinden maar gelukkig ook iemand die hem aan de oscilloscoop hangt en dan blijkt de output een simpele blokgolf te zijn (niet eens een modified sine wave). Daar zit ik niet op te wachten.

Het is niet bepaald wat je zoekt.....maar toch even buiten de doos gedacht.

ik zou haast gaan denken om dan wat meer in de offgrid/preppers hoek te gaan zoeken naar van die multifunctie XL powerbanks, bijvoorbeeld Bluettie en Ecoflow ofzo...van die dingen waar youtube vol mee staat met gesponsorde vloggers/homesteaders/camperaars etc etc

Maar dat zijn volgens mij geen goedkope geintjes, maar als ik serieus iets wilde om bij stroomuitval (dat bij mij hooguit 1 x per jaar is) wat zaken te kunnen laten werken dan koos ik ervoor om dat meteen "goed" te doen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:29
Fraggert schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:43:
[...]

Het is niet bepaald wat je zoekt.....maar toch even buiten de doos gedacht.

ik zou haast gaan denken om dan wat meer in de offgrid/preppers hoek te gaan zoeken naar van die multifunctie XL powerbanks, bijvoorbeeld Bluettie en Ecoflow ofzo...van die dingen waar youtube vol mee staat met gesponsorde vloggers/homesteaders/camperaars etc etc

Maar dat zijn volgens mij geen goedkope geintjes, maar als ik serieus iets wilde om bij stroomuitval (dat bij mij hooguit 1 x per jaar is) wat zaken te kunnen laten werken dan koos ik ervoor om dat meteen "goed" te doen.
zou zoiets ook in-line van huidige zonnepanelen of huidige netspanning geplaatst kunnen worden om hem altijd opgeladen te hebben? Ben toevallig zelf me hier ook wat in aan het verdiepen, maar noodstroom via een normale thuisbatterij is nog best ingewikkeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 20:45
offtopic:
Dat laatste kan sowieso. Of je bestaande panelen er op kunnen zal van het voltage- en spanningsbereik van de betreffende "draagbare accugenerator" afhangen. Evenals de aansluitingen, dat zou dan MC4 moeten zijn ipv een of andere proprietary connector.

Er zijn trouwens ook wat minder draagbare plug-en-play thuisaccu's die ook een stopcontact voor noodstroom hebben. Dat zal waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn dan een ruggedized variant.
Deze discussie kan je denk ik ook beter voortzetten in één van de vele thuisaccu topics.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 10:03

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Evo X schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:49:
[...]

zou zoiets ook in-line van huidige zonnepanelen of huidige netspanning geplaatst kunnen worden om hem altijd opgeladen te hebben? Ben toevallig zelf me hier ook wat in aan het verdiepen, maar noodstroom via een normale thuisbatterij is nog best ingewikkeld
wat @RonJ zegt...wil je dit echt goed geregeld hebben, dan is een thuisaccu een optie.

ik ben niet thuis in de specs van de systemen die ik benoemde, maar ik wist het bestaan ervan waardoor ik je het even liet weten ter overweging.

edit: er zijn allicht topics te vinden die aansluiten op jouw vraag: Thuisbatterij oplossing met (simpele) noodstroom voorziening

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 23-09-2025 13:07 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Dank voor de reacties, mijn voorkeur gaat wel uit naar een oplossing die mijn huidige accu's kan gebruiken. Zo'n ecoflow etc heb ik ook even overwogen maar naast dat ze erg duur zijn zou hij in mijn geval vrijwel altijd niets staan te doen. Zo vaak valt hier de stroom gelukkig niet uit (1× in de 2 jaar?). En dat vind ik toch wel erg zonde van zo'n apparaat.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 21:36

dollyking

duck tape

Rob Z schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:33:
Nog een tip: hier een Makita machine voor garantie naar Gereedschapcentrum gestuurd. Hoeft niet lang te duren want Makita repareert binnen enkele dagen... nu blijkt dat de doorlooptijd hiervoor bij Gereedschapcentrum 5 weken is! Leerzaam 8)7
Hier ook, voor het slopen een nieuwe makita sloophamer HM nogwat gekocht, na 10min vast gedraaid.
Opgestuurd en pas na 6 weken terug! toen was het slopen al wel klaar.
ik bedoel, ik koop zo'n ding niet om in de schuur te leggen als voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
sjirafje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:46:
Dank voor de reacties, mijn voorkeur gaat wel uit naar een oplossing die mijn huidige accu's kan gebruiken. Zo'n ecoflow etc heb ik ook even overwogen maar naast dat ze erg duur zijn zou hij in mijn geval vrijwel altijd niets staan te doen. Zo vaak valt hier de stroom gelukkig niet uit (1× in de 2 jaar?). En dat vind ik toch wel erg zonde van zo'n apparaat.
Heb je al uitgerekend hoeveel accu je hebt dan? (Ik denk dat het onvoldoende is om interessant te zijn.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Gwaihir schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:06:
[...]

Heb je al uitgerekend hoeveel accu je hebt dan? (Ik denk dat het onvoldoende is om interessant te zijn.)
Goed punt. Ik heb er een stuk of 10 liggen, variërend van 1,7Ah tot 5Ah. Ik schat dat ik in totaal op zo'n 500Wh uitkom als ik reken met 18V. Met een gemiddeld verbruik van 200W en een onrealistische efficiëntie van 100% kom ik in het meest gunstige scenario op een runtime van 2,5 uur. Dat zet inderdaad niet echt veel zoden aan de dijk...

• alfirin
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06-10 15:25
Beste tweakers,

wat adviseren jullie qua kantenfrees machines? ik heb een bovenvrees van Parkside gekocht, maar het is zwaar en niet handig om stabiel te gebruiken. ik zoek graag een kantenfrees die:
- met een hand kan werken
- standard en licht zodat ook in een kleine vreestafel gebruikt kan worden (b.v. van aliexpress of amazon)
- kleine klussen pakken, zoals een vogelnest, insecten hotels, etc, dus niet zware dingen
- budget tussen 50 en 100 euro (ideaal)
- batterij of niet, maakt niet uit. Ik heb geen andere gereedschappen met batterij momenteel

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-10 20:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
alfirin schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:27:
Beste tweakers,

wat adviseren jullie qua kantenfrees machines? ik heb een bovenvrees van Parkside gekocht, maar het is zwaar en niet handig om stabiel te gebruiken. ik zoek graag een kantenfrees die:
- standard en licht zodat ook in een kleine vreestafel gebruikt kan worden (b.v. van aliexpress of amazon)
- kleine klussen pakken, zoals een vogelnest, insecten hotels, etc, dus niet zware dingen
- batterij of niet, maakt niet uit. Ik heb geen andere gereedschappen met batterij momenteel
Ik denk dat ik dan zou beginnen bij die freestafel en daar een machine bij zou zoeken die er goed in past. De makita RT0700 of RT0702 worden bij mij thuis en hier op het forum vrij veel gebruikt, maar dat is met name omdat er een versie is met de assesoires om er o.a. een bovenfrees van te maken. Er is wel verschil in machines maar rond de prijsklasse waar je kijkt is het verschil bij de usual suspects echt niet heel groot. je kan ook kiezen om je tafeltje zelf te maken en dat budget bij de frees op te tellen. Zelf zou ik altijd iets kiezen wat ook geschikt is voor 8 mm frezen.

• alfirin
twain4me schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:47:
[...]

Ik denk dat ik dan zou beginnen bij die freestafel en daar een machine bij zou zoeken die er goed in past. De makita RT0700 of RT0702 worden bij mij thuis en hier op het forum vrij veel gebruikt, maar dat is met name omdat er een versie is met de assesoires om er o.a. een bovenfrees van te maken. Er is wel verschil in machines maar rond de prijsklasse waar je kijkt is het verschil bij de usual suspects echt niet heel groot. je kan ook kiezen om je tafeltje zelf te maken en dat budget bij de frees op te tellen. Zelf zou ik altijd iets kiezen wat ook geschikt is voor 8 mm frezen.
Bedankt voor de snelle reactie! ik zal deze model bekijken en of het goed bij tafels past.. Ik heb zelf en simpel tafel gemaakt, maar een "jig" om rechtstreeks te kunnen vrezen vind ik nog steeds moeilijk te maken. deze makita is geschikt voor 6 en 8mm inderdaad

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:01
alfirin schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:27:
Beste tweakers,

Qua budget wordt het dan lastig, want de standaard Makita's vallen dan (naar mijn weten) allemaal af. En met 1 hand je frees bedienen? Dat wordt toch ook erg lastig?
Je zou eens naar deze Parkside kunnen kijken, die valt wel binnen je budget, maar geen idee of die verder aan je eisen voldoet.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-10 17:54
twain4me schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:47:
[...]

Persoonlijk zou ik die Makita RT0700 niet meer aanraden, puur vanwege het feit dat de spangtang echt waardeloos is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVbxVWFskrRotwEHv9b-x3T8ogc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WYOcHbohpuEP7nopZqHkkqex.png?f=fotoalbum_large versus iets als Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcQG5lBPbq23RuVIo9pAWUUIGeM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bYCu7mit8MXbXahNHUn1Gu4v.png?f=user_large

Ik heb al meerdere keren bij de RT0700 / RT0702 gehad dat de frees verschuift met een geruïneerd werkstuk als gevolg, erg irritant. Of als je hem echt strak vast zet, je hem niet zomaar meer eruit krijgt. Het is mij echt een raadsel waarom Makita nog steeds deze waardeloze spantangen gebruikt.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-10 20:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@TheJVH

Goed punt, er zijn meer mensen hier die daar last van hebben, ik zelf niet, en ik kantenfrees toch heel wat meters. Of dit verschil komt omdat ik wezelijk iets anders doe weet ik eigenlijk niet. Maar ik zou zeer goed snappen dat iemand daar niet aan wil beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:25
TheJVH schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:01:
[...]

Persoonlijk zou ik die Makita RT0700 niet meer aanraden, puur vanwege het feit dat de spangtang echt waardeloos is. [Afbeelding] versus iets als [Afbeelding]

Ik heb al meerdere keren bij de RT0700 / RT0702 gehad dat de frees verschuift met een geruïneerd werkstuk als gevolg, erg irritant. Of als je hem echt strak vast zet, je hem niet zomaar meer eruit krijgt. Het is mij echt een raadsel waarom Makita nog steeds deze waardeloze spantangen gebruikt.
Het is een ramp zoals die spantang uit de doos komt.
Maar is aardig op te lossen, zie een oude post hier.

[ Voor 9% gewijzigd door Rob Z op 24-09-2025 17:23 ]

• Gwaihir
  • Niet online
sjirafje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:21:
Goed punt. Ik heb er een stuk of 10 liggen, variërend van 1,7Ah tot 5Ah. Ik schat dat ik in totaal op zo'n 500Wh uitkom als ik reken met 18V. Met een gemiddeld verbruik van 200W en een onrealistische efficiëntie van 100% kom ik in het meest gunstige scenario op een runtime van 2,5 uur. Dat zet inderdaad niet echt veel zoden aan de dijk...
Dan heb je 't zo'n beetje hierover: uitvoering: APC Back-UPS BVX1600LI-GR

Binnen die 150 euro moet je dus je 10 (verschillende) accu's aangesloten en gebalanceerd zien te krijgen. Dat gaat zeker niemand op de markt brengen en lijkt me zelfs voor een kundig iemand een aardige uitdaging om als 'hobby project' kostentechnisch veilig rond te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

sjirafje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:21:
[...]

Ik heb deze: uitvoering: Anker PowerHouse 521 die kun je opladen/voeden met 230V maar ook met 12V (autostekker) dan moet je enkel nog de 18V accu's omvormen naar 12V voor de auto en dan lijkt het mij dat je die Anker kunt opladen/voeden en van daaruit dan wat voeden. Maar ik heb die ook alleen als buffer in de auto met de koelbox of als backup voor thuis voor het opladen van klein grut, i.h.k.v. Jezelf voorbereiden op "het ergste".

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

[...]

Persoonlijk zou ik die Makita RT0700 niet meer aanraden, puur vanwege het feit dat de spangtang echt waardeloos is. [Afbeelding] versus iets als [Afbeelding]

Is dat dan ook van toepassing op de DRT50? Want dat is VZIW min of meer het draadloze broertje van de RT0700. En is het dan niet mogelijk om een andere spangtang er in te doen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• alfirin
[...]

Bedankt voor de info. Wat zijn dan een paar alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Iets minder klein maar wel heel fijn door de pistoolgreep vind ik mijn Festool OF1010. Wel stukje duurder, maar ook stukje meer vermogen (zonder meteen heel lomp te zijn).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:44
sjirafje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:35:

Een 12 volt accu, uit een auto, tractor, etc, in combinatie met een omvormer 12 volt naar 230 volt.
Als ik mij niet vergis is hier een medetweaker die dit in combinatie met zonnepanelen gebruikt om volledig offgrid te gaan.
Een en ander is afhankelijk van de hoeveelheid stroom die je "achter de hand wil houden".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
ocf81 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:43:
[...]

Is dat dan ook van toepassing op de DRT50? Want dat is VZIW min of meer het draadloze broertje van de RT0700. En is het dan niet mogelijk om een andere spangtang er in te doen?
Ja, daar heb ik ook meerdere keren mogen vloeken omdat die klote spantang niet goed werkt.
Het trucje van hierboven heb ik ook toegepast, wat meteen voor verbetering zorgde.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-10 08:22
dikkiedik schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:51:
[...]

hij is nu te koop voor 199 euro. ik ga 'm denk ik bestellen, voor dit geld is het een veelzijdige machine. Vooral afstandsbediening en 3,5m nylon slang trekken me aan t.o.v. mijn huidige karcher WD5.

en als het adres afhankelijk is, dan gaat het om de stroom kwaliteit?
Heb het even getest: overdag geeft hij toerenwisselingen, 's nachts niet. Een stofzuigermotor is een inductieve belasting, stroom en spanning lopen dan niet meer 100% in de pas. Wordt ook wel blindstroom genoemd. Dat is normaal geen probleem en normaal. Maar mijn zonnepaneelomvormers proberen die blindstroom weer " recht te trekken". Ik denk dat de toerenregeling van de stofzuiger en die blindstrooomregeling elkaar beïnvloeden.
Idem voor de thuisaccuomvormers.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Inmiddels m'n verlanglijstje voor die rolsteiger aardig compleet en dus winkel sites aan het afspeuren geweest. Dat Panthera (PRO serie) blijft eruit springen voor me. Lijkt een aantrekkelijk huismerk, vanaf die allemaal aan elkaar gelieerde winkelsites. Maar ja, dat hoort natuurlijk zo op een verkoopsite ;)...

Dus: iemand concreet ervaring met die Panthera steigers (vs. materiaal van andere merken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:46
Gwaihir schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:26:
Inmiddels m'n verlanglijstje voor die rolsteiger aardig compleet en dus winkel sites aan het afspeuren geweest. Dat Panthera (PRO serie) blijft eruit springen voor me. Lijkt een aantrekkelijk huismerk, vanaf die allemaal aan elkaar gelieerde winkelsites. Maar ja, dat hoort natuurlijk zo op een verkoopsite ;)...

Dus: iemand concreet ervaring met die Panthera steigers (vs. materiaal van andere merken)?
Misschien ook eens zoeken op Baugerüst of ponteggi mobili oid? Geen idee of het veel scheelt - maar na aankoop hoef je waarschijnlijk/hopelijk niet meer terug naar de handelaar,....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Mijn n=3 ervaring met gereedschapaccu's:
  • Makita, 1 van 3 stuks BL1850B (5,0Ah 18V) accu's heeft na bijna 9 jaar (nov. 2016) de geest gegeven (laatste jaren leverde die batterij nog maar weinig vermogen; laden duurt lang, nog geschikt voor radio)
  • Lidl Parkside (Kompernass H. GmbH), 1 van 3 stuks "PAPK 12 C" X12V 2.5Ah accu's (IAN 391276_2201) heeft na 2 jaar en 1 maand (augustus 2023) de geest gegeven (wel garantie nalevering van een nieuw exemplaar)
  • Stihl AR 3000 uit 2017, slechts een paar keer per jaar in gebruik en meestal op 50% SoC gehouden, deze accu melde zichzelf binnen 6~7 jaar defect. Garantie: njet. Reparatie: ook niet mogelijk. Twee nog oudere heel veel gebruikte Stihl AP160 accu's doen het nog steeds.

[ Voor 20% gewijzigd door cj1 op 29-09-2025 20:54 . Reden: Stihl AR 3000 + AP160 toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:04
Wat accu’s betreft nog nooit pech gehad in de moderne tijd (B&D 18v, Stiga 48v, Bosch professional 12v, Einhell 18v). In de winter doe ik ze wel in een doos en leg ze in huis ipv de schuur.
Merk wel dat het ene merk veel sneller nieuwe ontwikkeling op accu technologie oppakt dan het andere. Jammer ook dat de 12V lijnen niet meeprofiteren van de ontwikkelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ocf81 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:43:
[...]

Ja. Die heb ik. En de post van @Rob Z destijds heb ik toegepast. Wereld van verschil.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:38
Retrospect schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:15:
Wat accu’s betreft nog nooit pech gehad in de moderne tijd (B&D 18v, Stiga 48v, Bosch professional 12v, Einhell 18v). In de winter doe ik ze wel in een doos en leg ze in huis ipv de schuur.
Merk wel dat het ene merk veel sneller nieuwe ontwikkeling op accu technologie oppakt dan het andere. Jammer ook dat de 12V lijnen niet meeprofiteren van de ontwikkelingen.
Heeft dat niet te maken met patenten te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
elektriekert schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:01:
[...]

Heeft dat niet te maken met patenten te maken?
Denk het niet. Meerdere fabrikanten hebben nu bijvoorbeeld tabless accu’s. Terwijl andere achterblijven. De krachtigste 18V accu van Bosch Professional kan 2400 watt leveren terwijl de krachtigste 18v van bijvoorbeeld Einhell blijft steken op 1350 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Retrospect schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:03:
[...]

Denk het niet. Meerdere fabrikanten hebben nu bijvoorbeeld tabless accu’s. Terwijl andere achterblijven. De krachtigste 18V accu van Bosch Professional kan 2400 watt leveren terwijl de krachtigste 18v van bijvoorbeeld Einhell blijft steken op 1350 watt.
2400 watt bij 18 volt = 130 Ampère??? Oefffff....

Volgens https://www.fabhabs.com/dc-cable-sizing-calculator horen daar bij 10 cm lengte kabels van 35 mm2 bij.

[ Voor 11% gewijzigd door DjoeC op 29-09-2025 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
DjoeC schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:59:
[...]

Volgens https://www.fabhabs.com/dc-cable-sizing-calculator horen daar bij 10 cm lengte kabels van 35 mm2 bij.
Het zal om piekbelasting gaan. Het is een 8Ah accu.
https://www.toolmax.nl/bo...9f-473e-af37-bb23eb2c5e70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 11:01
AquaPlanning schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:30:
[...]

Heb het even getest: overdag geeft hij toerenwisselingen, 's nachts niet. Een stofzuigermotor is een inductieve belasting, stroom en spanning lopen dan niet meer 100% in de pas. Wordt ook wel blindstroom genoemd. Dat is normaal geen probleem en normaal. Maar mijn zonnepaneelomvormers proberen die blindstroom weer " recht te trekken". Ik denk dat de toerenregeling van de stofzuiger en die blindstrooomregeling elkaar beïnvloeden.
Idem voor de thuisaccuomvormers.
en heb je dit niet met andere inductieve belasting? dus ook andere stofzuigers zullen het zelfde probleem geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:45

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

DjoeC schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:59:
[...]

Die 35mm2 krijg je ook bij 1m lange kabels. Volgens mij kan die hele calculator niet overweg met waardes kleiner dan een meter (veld wordt dan ook rood).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Orion84 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:26:
[...]

Die 35mm2 krijg je ook bij 1m lange kabels. Volgens mij kan die hele calculator niet overweg met waardes kleiner dan een meter (veld wordt dan ook rood).
Daar lijkt t idd op. Was me niet opgevallen, ik had 0.1 ingetypt..... Bij 10m trouwens 120 mm2 ;) Maar, ik verbaas me over 2400W met een accu die 18x8 = 148Wh is. Het lijkt bijna op een marketing waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Er was er al eentje van 1600W. Kennelijk is het toch de moeite waarde deze 2400W versie te ontwikkelen.

Allerlei motoren pieken flink bij inschakeling (3 - 7x 'gewoon' verbruik). Wellicht hangt het daarmee samen? En er zijn ook apparaten die kortdurend erg sterk moeten zijn, bijv. een zware slagmoersleutel. Kan me voorstellen dat die prima bruikbaar is als z'n maximale kracht slechts 3 à 4 minuten vol te houden valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

DjoeC schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:49:
[...]

Daar lijkt t idd op. Was me niet opgevallen, ik had 0.1 ingetypt..... Bij 10m trouwens 120 mm2 ;) Maar, ik verbaas me over 2400W met een accu die 18x8 = 148Wh is. Het lijkt bijna op een marketing waarde.
Kan prima. Die 8Ah capaciteit zegt weinig tot niks over hoeveel vermogen de accu kan leveren. Normale hoge kwaliteit li-ion cellen kunnen al prima 30-40A leveren. Zet je twee cellen parallel, dan zit je dus al op 60-80A. Die nieuwe tabless cellen kunnen zomaar 60A leveren (door de veel lagere interne weerstand) en met een batterij lay-out die dus dus 2 cellen parallel plaatst zit je dan al aan 120A. Vermenigvuldig dat met 20V (voltage volle accu) en je hebt die 2400W.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
.. en je hebt 120A lopen (contacten, bekabeling, opbouw motor zelf) en binnen 4 minuten je accu leeg.

Ik kan me best voorstellen dat @DjoeC daar enige bedenkingen bij heeft, @Orion84.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gwaihir schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:02:
.. en je hebt 120A lopen (contacten, bekabeling, opbouw motor zelf) en binnen 4 minuten je accu leeg.

Ik kan me best voorstellen dat @DjoeC daar enige bedenkingen bij heeft, @Orion84.
Hoe zinvol het is om een accu tool te bouwen op 18V die daadwerkelijk 2400W trekt kan je inderdaad vraagtekens bij zetten. Maar een accu bouwen die dat kan leveren is dus prima mogelijk.

En bij tools die maar kort belast worden, of waar je af en toe piekbelastingen heb waarbij je liever niet het toerental laat inkakken kan het prima zonder dat je belachelijk korte run times overhoudt.

Mijn Makita bladblazer trekt op de hoogste stand ook in 10 minuten een setje van 2 18V 5Ah accu’s leeg. Je ziet daar dus ook oplossingen met veel grotere ruggedragen accu’s om toch een praktische run time te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
Orion84 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:34:
[...]

Hoe zinvol het is om een accu tool te bouwen op 18V die daadwerkelijk 2400W trekt kan je inderdaad vraagtekens bij zetten. Maar een accu bouwen die dat kan leveren is dus prima mogelijk.

En bij tools die maar kort belast worden, of waar je af en toe piekbelastingen heb waarbij je liever niet het toerental laat inkakken kan het prima zonder dat je belachelijk korte run times overhoudt.

Mijn Makita bladblazer trekt op de hoogste stand ook in 10 minuten een setje van 2 18V 5Ah accu’s leeg. Je ziet daar dus ook oplossingen met veel grotere ruggedragen accu’s om toch een praktische run time te halen.
Heb je een aparte bladblazer, of een hulpstuks bladblazer wat je op een comb machine zet?
Zit ook te kijken naar een bladblazer, 10 minuten is wel erg kort op een lading van 2 x 5Ah 18 V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Linux gebruiker schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:52:
[...]

Heb je een aparte bladblazer, of een hulpstuks bladblazer wat je op een comb machine zet?
Zit ook te kijken naar een bladblazer, 10 minuten is wel erg kort op een lading van 2 x 5Ah 18 V.
Aparte bladblazer (DUB362Z). Kan me niet herinneren dat ik ooit daadwerkelijk in 1 sessie een setje accu’s heb opgemaakt. Maar dat hangt ook nogal af van wat je er mee wilt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Hmm, mijn bezine Husqvarna doet t zo'n 2 uur op iets meer dan een halve liter. En da's maar goed ook bij een groot oppervlak. En een benzinemotor gaat 20-30 jaar mee, een accu meestal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

DjoeC schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:20:
Hmm, mijn bezine Husqvarna doet t zo'n 2 uur op iets meer dan een halve liter. En da's maar goed ook bij een groot oppervlak.
Accu is zeker niet voor elke toepassing zaligmakend, wel voor steeds meer.
En een benzinemotor gaat 20-30 jaar mee, een accu meestal niet.
Maar accu’s laden is dan wel weer goedkoper dan al die kannetjes Aspen die je er in 30 jaar doorheen jaagt. Om nog maar niet te spreken over het verschil in herrie en stankoverlast voor jezelf en je buren (al zal dat wellicht meevallen als je zo ruim woont dat je een benzine blazer nodig hebt).

Maar dat is een beetje een eindeloze discussie. Eenieder moet voor zichzelf beslissen welke krachtbron (accu/snoer/benzine/spierkracht) het meest geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Mijn benzine motor is ermee gestopt na 15 jaar. Donkerbruin vermoeden dat de rubber afdichtingen in de carborateur zijn opgelost door de alcoholen in E05 (aspen is duur). Misschien ook maar eens overwegen om naar accu variant te gaan. Met snoer wil ik niet (obstakels en zelfkennis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:43
@Lankman Er is nog steeds alcoholvrije benzine te koop. Gaat weliswaar vaak met een verhoogd octaangetal en dito prijs gepaard, maar het is er wel.
Orion84 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:35:
... al die kannetjes Aspen die je er in 30 jaar doorheen jaagt. Om nog maar niet te spreken over het verschil in herrie en stankoverlast voor jezelf en je buren ...
Net zoals Trabanten tegenwoordig de benzine niet meer met die bruinkoolmeuk hoeven te mixen, verwacht ik dat Aspen voor dat geld wel iets met minimale stank en rookontwikkeling kan leveren. Voor brommers en kleinere tweetaktmotoren is er nog Triboron als tweetaktolie-ersatz. In een Trabant met 600 cc raad ik dat uit eigen ervaring ten zeerste af.
Maar dat is een beetje een eindeloze discussie.
Ik heb de tuinman machinist van mijn huisarts eens gevraagd wat er mis is met een hark. Toen begon hij over de Arbo, terwijl die schietstoel op zijn rug hem bijna achterover deed vallen...

[ Voor 7% gewijzigd door trabant op 30-09-2025 16:55 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:34:
En je ziet ze daar weer van terug komen. Ik heb 'n Stihl bladblazer, met zo'n ruggedragen accu. Maar de nieuwe generatie stop je twee 'gewone' accu's in. Kennelijk is elke 10 à 15 minuten wisselen toch fijner dan dat gewicht. (Als gebruiker op eigen erf: eens, maar lang niet zo belangrijk dat ik 'm inruil.)

Dus, @Linux gebruiker: vermoedelijk wordt je blijer van vier kleine accu's (2 per 10 minuten) dan één grote.
Hmm, mijn bezine Husqvarna doet t zo'n 2 uur op iets meer dan een halve liter. En da's maar goed ook bij een groot oppervlak. En een benzinemotor gaat 20-30 jaar mee, een accu meestal niet.
Ik vond 't zo'n onding. Starten is 'n exercitie, lawaai, stank, mini tankje bijvullen. Zo blij met 't accu exemplaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Gwaihir schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:30:

Ik vond 't zo'n onding. Starten is 'n exercitie, lawaai, stank, mini tankje bijvullen. Zo blij met 't accu exemplaar :).
Mwah, moderne benzine start zeer snel (mits van een goed merk). Mijn dit jaar nieuwe maaier start met 1 keer lichtjes trekken. Niks exercitie. Ik had ook liever een robot gehad maar ja, een hellinkje en een slootkantje wordt al moeilijk. En 2 stuks is ook weer zowat. En daar laat ik het bij ook al gaat het over gereedschap.

Ik gebruik trouwens super en voor het 2 takt spul meng ik dat met Stihl olie. Aspen is me met 5 euro/liter te prijzig geworden, zeker met 30-40 liter/jaar. Alleen voor de blazer die vlak voor me hangt gebruik ik nog aspen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Voor grote tuinen zal een benzine bladblazer beter zijn. Ik kom met mijn kleine tuin echter prima weg met mijn Stiga 48v bladblazer en 5Ah accu. Ik woon in een woonwijk dus het is ook wat fijner voor de buurt.

Zo'n 20 minuten in de hoogste stand, 2 uur in de laagste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Retrospect schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:15:
Voor grote tuinen zal een benzine bladblazer beter zijn.
Nee hoor, niet meer. Nog wel 'n stuk goedkoper, o.a. omdat ze meer dan ooit tweedehands beschikbaar komen nu, van hoveniers en gemeentewerkers die overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gwaihir schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:04:
Nee hoor, niet meer. Nog wel 'n stuk goedkoper, o.a. omdat ze meer dan ooit tweedehands beschikbaar komen nu, van hoveniers en gemeentewerkers die overstappen.
Dat bedrijven en gemeentes overstappen is meer regelgeving dan dat de ene of de andere superieur is.

Ik heb een bladblazer / zuiger met snoer, wat waarschijnlijk de minst handige keus is, maar scheelde genoeg in aanschaf dat ik het voor lief neem die paar keer per jaar dat ik hem nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

henkie196 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:24:
[...]

Dat bedrijven en gemeentes overstappen is meer regelgeving dan dat de ene of de andere superieur is.

Ik heb een bladblazer / zuiger met snoer, wat waarschijnlijk de minst handige keus is, maar scheelde genoeg in aanschaf dat ik het voor lief neem die paar keer per jaar dat ik hem nodig heb.
En daarmee kan je in elk geval niet je eigen snoer slopen zoals met een grasmaaier / heggenschaar. Dus dat ongemak van een snoer valt ook nog wel mee :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:32:
En daarmee kan je in elk geval niet je eigen snoer slopen zoals met een grasmaaier / heggenschaar. Dus dat ongemak van een snoer valt ook nog wel mee :Y
Met een grasmaaier valt ook nog wel mee, zolang je niet heel laag maait. De heggeschaar is inderdaad op accu, met snoer is bijna vragen om het snoer te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:24:
Nee, het maakt dat tweedehands benzine volop voordelig beschikbaar is nu, daarom schreef ik dat...

Qua 'superieur' zul je m.i. moeten beginnen bij de blaasprestaties. Ik had de Stihl waar de meeste gemeentewerkers mee rondlopen / rondliepen. Ik kocht exact dezelfde blaasprestatie in accu terug - dus evenveel volume, met evenveel snelheid. (Of eigenlijk: heel iets beter; dat hij ook eventjes helemaal uit kan (of héél zachtjes) blijkt toch ook wel erg fijn. Benzine blijft altijd op een zeker gangetje doortuffen.) Op dat m.i. belangrijkste punt is er dus geen superioriteit; beide zijn gewoon prima.

Dat kocht ik wel met meer gewicht. En iets vaker 'bijtanken*', wat dan wel zonder vies gedoe gaat. Koop je dat nu, dan is het nog wat vaker 'bijtanken' (accu's wisselen), maar is het gewichtsverschil niet wezenlijk meer. (Nog altijd iets zwaarder, maar de gewichtsverdeling is beter; niet zo ver naar achter. Die goede verdeling heeft mijne ook al, daardoor zit ik niet zo met het extra gewicht.) En dan geen stank meer en veel minder herrie, maar ook flink extra de portemonnee legen.

[Of er een snoer aan mag is geen vraag in deze klasse. Nog nooit een ruggedragen blazer met snoer gezien; je zou blijven slepen!]

*Ter vergelijk met @bleiblei, hieronder: Ik doe zo'n 2500 m2 en dat gaat op één acculading. Met volop blad in de herfst moet ik er dan wel op letten dat de accu voor aanvang (vrijwel) vol is. Dat model en z'n opvolger zijn nu beide verkrijgbaar. Kocht ik het nu, dan zou ik denk ik wel mee gaan in de trend van lichtere accu's, halverwege een keer wisselen.

[ Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 01-10-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:45
Ik heb een bladblazer op accu (Greenworks 82v) en raad het anderen niet aan. Na 5 jaar zijn de accus (a 300eur per stuk) op en met een redelijk grote tuin heb ik er momenteel per rondje 3 volle nodig. Grasmaaien met de zelfde accu's (plm 1000m2) haal ik met 2 accu's. Zijn/waren wel 82v 5ah. Maar bladblazen is echt matig. De Stihl benzineblazer van mijn ouders blaast natuurlijk stukken langer, maar ook vooral stukken beter/krachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-10 10:00
Voor een klus die eraan zit te komen wil ik de Parkside Performance multitool aanschaffen. Nu wil ik er wat extra accesoires bij kopen maar ik zie twee setjes en heb niet het idee welke nou past op de multitool die ik ga bestellen.

Set 1
Set 2

Kan iemand mij op weg helpen?

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
jordyyyys schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:36:
Voor een klus die eraan zit te komen wil ik de Parkside Performance multitool aanschaffen. Nu wil ik er wat extra accesoires bij kopen maar ik zie twee setjes en heb niet het idee welke nou past op de multitool die ik ga bestellen.

Set 1
Set 2

Als je kijkt naar de plaatjes, hebben beide sets dezelfde aansluiting. Dat ook lijkt op wat in de handleiding van de multitool staat. Dus kan allebei, zo lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:05

Set 1
Set 2

Met wat @henkie196 zegt, wel even opletten dat bij optie 2 de foto's verwisseld zijn:
Metaalbewerking foto = Tegelbewerking
Houtbewerking foto = Metaalbewerking
Tegelbewerking foto = Houtbewerking

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Set 1
Set 2

Doe jezelf een lol:
https://www.ibood.com/nl/...ltitool-613089850/2779237
Plus
https://www.ibood.com/nl/...er-sc36-685300000/2779337

Onder de streep net zo duur, wel wat beter spul.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:12
FabianGTI schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:54:
[...]

Heb ik ook naar gekeken, bij Baptist zelf ook meermaals geweest maar het blijft wel een typische Amerikaanse zaag.
Het voelt allemaal wel degelijk aan.

[...]

Klopt, de K3 Winner (Comfort) is met zijn 6000 euro inclusief levering niet bepaald goedkoop, die laat ik dan ook afvallen.
De SCM zagen zijn natuurlijk ook niet bepaald goedkoop en ik moet zeggen dat ik er ook niet heel erg over te spreken ben, op het werk hebben we er eentje staan en wat een onderhoud moet dat ding elke keer hebben.

[...]

Hier ben ik me ook eens meer in gaan verdiepen, maar voor de CS70 en TKS80 zijn natuurlijk wel de ST TKS 80 of ST 840 TKS 80, uiteraard wel tegen de heerlijke Festool prijs maar hierdoor wel een formaatzaag van te maken, en in delen, komt de klap ook niet in één keer aan.

De CS70 is wel iets beter geprijsd maar het treksysteem zal ik niet snel gebruiken (daarvoor heb ik een Kapex 60) en de TKS heeft natuurlijk wel meteen Sawstop erin zitten.

[...]

Mja, ik heb al jaren Festool maar ik ben dan ook werkzaam in de interieurbouw, voor de grotere platen heb ik gelukkig nog een opdeelzaag op het werk staan.

Ik heb overigens nog niets aangeschaft, zit nog een beetje te kijken tussen de CS70 en TKS80 dus. :P
Mafell Zaagtafel.
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m2317476433

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mooie zaag, maar die gaat never nooit niet voor 1200E weg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:45
Gwaihir schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:26:

Bijna allemaal komen deze " Nederlands fabrikaat " steigers bij Altrex vandaan volgens mij. Ik heb een Skyworks Primus gekocht en deze werd geleverd vanaf Altrex. Volgens mij was deze een paar tientjes duurder dan een Panthera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:04

valluik

Probeert ook maar wat

Set 1
Set 2

Hierboven raadt iemand een Metabo aan, ga daar voor. Ik heb geen ervaring met de Metabo, maar wel met exact die Parkside en ik vind het een matig ding. Kon hem een keer voor €15 bestellen door een foutje op de site van Lidl, maar voor dit geld (€ 50) zou ik hem zeker niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

cj1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:17:
Lidl Parkside (Kompernass H. GmbH), 1 van 3 stuks "PAPK 12 C" X12V 2.5Ah accu's (IAN 391276_2201) heeft na 2 jaar en 1 maand (augustus 2023) de geest gegeven (wel garantie nalevering van een nieuw exemplaar)
De 12V accu garantie afwikkeling van Lidl/Kompernass is als volgt:

Je hebt een 12V 2.5Ah accu uit 2022 defect.
Het met UPS toegezonden vervangexemplaar is een 4.0Ah accu uit 2019.

Zelfs mijn twee Parkside 12V 4.0Ah accu's die ik al had komen uit productiejaar 2022. Kompernass heeft schijnbaar nog ergens wat oude voorraad liggen waar ze vanaf moeten. :-(

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:43
Vraag. Ik heb eindelijk een berging waardoor ik wat gereedschap wat nu in huis staat kan gaan opslaan in de berging. Maar in huis is het natuurlijk wel lekker warm en droog geweest. Hoe kan ik het gereedschap het beste de winter door laten komen. Schuur is passief geventileerd met 2 roosters op 2 verschillende wanden.

Elektrisch gereedschap zit voor het grootste deel in koffers. Ik was van plan daar een 60gr zakje silica gel in te plaatsen en die halverwege de winter te controleren/opnieuw te activeren.
Lijmklemmen, zaagtafel en afkortzaag zou ik in de schuur willen plaatsen maar gaat dat goed of moet ik die van een laagje olie voorzien en zo ja wat voor olie?
Meeste handgereedschap laat ik toch binnen staan in de gereedschapstas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

walletje-w schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:23:
Lijmklemmen, zaagtafel en afkortzaag zou ik in de schuur willen plaatsen maar gaat dat goed of moet ik die van een laagje olie voorzien en zo ja wat voor olie?
Je kunt daar camelia-olie voor gebruiken, bijvoorbeeld deze: https://baptist.nl/houtve...-olie-voor-gereedschappen

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Ik weet dat die Ballistol olie vaak wordt aangeraden voor metalen oppervlakten te beschermen. Persoonlijk moet ik zeggen, in mijn garage heb ik ook geen verwarming (of beter, ik gebruik m niet), en doe ik niets, en heb geen last van roest. Garagage is heeft goed geisoleerde wanden, ook dubbele ventialtie EN een ongeisoleerde garagedeur met een ruime kier eronder. Nu heb ik geen heel fijn gereedschap daar hangen, anders zou ik dat ook beschermen met olie (Ballistol of Camelia zoals 8088 aanraad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
@walletje-w Het tuingereedschap ligt hier in een ladekastje onder de open veranda en dat wordt na elk gebruik braaf met Ballistol Gunex ingewreven en het houdt zich goed. Maar de universele olie van Ballistol doet het ook. Van het typische aroma moet je houden. Ballistol claimt een natuurlijke samenstelling, het is niet agressief voor de huid.
Je kunt de stal natuurlijk ook vochtvrij houden met een elektrische luchtdroger. Na een paar Zibro's (heten nu Qlima) versleten te hebben (die telkens weer jammerden om nieuwe filters, wat ook met koolstoffilters voor een kattenbak in de papieren ging lopen en bovenal een gedoe was) staat er nu alweer de tweede Stadler Form, model Theo, in de kelder. Daar kun je minder op instellen, en dat blijkt in de praktijk geen tekortkoming.
En Theo zeurt tenminste niet om nieuw koolstoffilters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vraag. Ik heb eindelijk een berging waardoor ik wat gereedschap wat nu in huis staat kan gaan opslaan in de berging. Maar in huis is het natuurlijk wel lekker warm en droog geweest. Hoe kan ik het gereedschap het beste de winter door laten komen. Schuur is passief geventileerd met 2 roosters op 2 verschillende wanden.

[..]

Bij je smarthome? (Ik zie je in het KNX-topic, toch?)

Ik heb sinds eerder dit jaar ook een schuurtje met gereedschap, als werkplaatsje. Zo te horen minder groot dan het jouwe of ik wil meer ruimte over houden om er ook te klussen. Maar bij mij hangt er dus met name het handgereedschap. Net als bij jou heeft het een behoorlijke natuurlijke ventilatie. (Die was iets te, dus één van de twee gaten die het schuurtje had zit nu dicht.)

Voor verf / batterijen e.d. in de winter staat er een kleine elektrische kachel. Die zet ik inmiddels ook in voor dit roestprobleem. Op basis van weervoorspelling, meting van temperatuur en luchtvochtigheid, en een inschatting hoe traag al dat metaal opwarmt, wordt alles boven dauwpunt gehouden. (En nu snap je dus waarom ik naar de integratie met je smarthome vraag ;).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
trabant schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:16:
ische aroma moet je houden. Ballistol claimt een natuurlijke samenstelling, het is niet agressief voor de huid.
Je kunt de stal natuurlijk ook vochtvrij houden met een elektrische luchtdroger. Na een paar Zibro's (heten nu Qlima) versleten te hebben (die telkens weer jammerden om nieuwe filters, wat ook met koolstoffilters voor een kattenbak in de papieren ging lopen en bovenal een gedoe was) staat er nu alweer de tweede Stadler Form, model Theo, in de kelder.
Je kelder is wellicht nog (net) warm genoeg daarvoor? Een compressor-gebaseerde ontvochtiger leent zich niet zo voor een onverwarmde schuur. Ze worden, als ik me niet vergis, pas boven de 18 graden aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-10 16:07
Toevallig van de week priegel klusje gehad waar een multitool goed van pas was geweest. Heb al Metabo 12v accu's en lader dus gelijk maar besteld.
Voor die 30 euro kan het nooit een miskoop zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

trabant schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:16:
@walletje-w Het tuingereedschap ligt hier in een ladekastje onder de open veranda en dat wordt na elk gebruik braaf met Ballistol Gunex ingewreven en het houdt zich goed. Maar de universele olie van Ballistol doet het ook. Van het typische aroma moet je houden. Ballistol claimt een natuurlijke samenstelling, het is niet agressief voor de huid.
Je kunt de stal natuurlijk ook vochtvrij houden met een elektrische luchtdroger. Na een paar Zibro's (heten nu Qlima) versleten te hebben (die telkens weer jammerden om nieuwe filters, wat ook met koolstoffilters voor een kattenbak in de papieren ging lopen en bovenal een gedoe was) staat er nu alweer de tweede Stadler Form, model Theo, in de kelder. Daar kun je minder op instellen, en dat blijkt in de praktijk geen tekortkoming.
En Theo zeurt tenminste niet om nieuw koolstoffilters.
Ballistol (universele olie) is prima spul hiervoor ja. Ik smeer het primair op wapens maar ook op gereedschap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 09:09

copykat

Good copy isn't bad

Elektrisch gereedschap zit voor het grootste deel in koffers. Ik was van plan daar een 60gr zakje silica gel in te plaatsen en die halverwege de winter te controleren/opnieuw te activeren.
Je probleem is dauwpunt in je schuur.
Hoe vochtiger des te hoger t dauwpunt en dus vocht condenserend op je materiaal.
Metaal is kouder dan plastic dus daar slaat condens eerst op.
Wat je kan proberen zijn van die piepschuim thermoboxen https://www.xxlhoreca.com...BrvWh3Uss-nBoCNGMQAvD_BwE
Die zijn enigzins lucht dicht en vertragen de warmte afname in de nacht.
Dus alles wat daar in ligt heeft minder condens problemen dus minder roest.
Accu's wil je niet tegen t nulpunt hebben. Gaan ze stuk van. Electronica wil je vooral geen dauwslag op hebben.
Grote Zipzakken werken ook met wat action vochtvreter spul om je schroeftol op te bergen en de accu leg je binnen in je trapkast of zo.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

copykat schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 00:01:
[...]
Accu's wil je niet tegen t nulpunt hebben. Gaan ze stuk van.
Is het met Li-ion accu’s niet juist zo dat je ze eigenlijk zo koel mogelijk wilt bewaren omdat ze dan minder snel verouderen? Voornaamste voordeel van ze binnen bewaren is dat je geen last hebt van het lagere vermogen wanneer ze koud zijn, maar dat is evt. ook op te lossen door ze voor gebruik even binnen te leggen om op te warmen.

Elektrische auto’s staan ook gewoon buiten bij vrieskou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Orion84 Ik kocht voor de weersensoren inderdaad ook Li-Ion AA batterijen. Je mag ze niet bij al te lage temperaturen laden, maar verder is het bij lagere temperaturen de best presterende accu.

'Staat buiten' zegt me dan weer niet zoveel. Mijn huis staat ook buiten ;). Oftewel: dat los je op met verwarming en dat heeft het accupakket van een EV dan ook, evenals verschillende thuisaccu's voor buitenopstelling. In hoeverre de EV die ook in stilstand inschakelt, geen idee.

Mijn robotmaaier (Husqvarna) is aan een nieuwe accu toe. In de info daarover werd expliciet genoemd dat hij verwarmd opgeslagen moet worden in de winter, als je veroudering wil voorkomen. Stihl heeft een infopagina waarop meermaals -10 C als ondergrens wordt genoemd, maar tegelijkertijd ook vorstvrij.

En droog wordt veel genoemd. Ook hier, ondanks dat ze best afgesloten zijn, wordt condensatie duidelijk als risico aangemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, koud gebruik en koud laden is inderdaad niet ideaal en vocht wil je inderdaad ook vermijden.

Dus vanuit dat oogpunt is het op zich handiger om ze gewoon binnen te bewaren.

Die robotmaaier hangt natuurlijk ook aan zijn lader terwijl hij buiten staat? Dus wellicht dat dat dan inderdaad niet ideaal is voor de levensduur.

Maar een li-ion accu met voldoende lading in een koude omgeving bewaren zou an sich geen probleem moeten zijn voor zover ik weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:52:
Die robotmaaier hangt natuurlijk ook aan zijn lader terwijl hij buiten staat? Dus wellicht dat dat dan inderdaad niet ideaal is voor de levensduur.
Dat lijkt me te simpel gedacht. Wanneer de fabrikant slechts wil dat de stekker eruit gaat voor de winter, zou die dat wel schrijven; zo'n eenvoudige instructie verhoogt ook de kans op opvolging :).

Verder denk ik dat we niet alle vormen van 'een li-ion accu' over één kam kunnen scheren. Dus ik blijf maar binnen wat de specifieke fabrikant aangeeft. En waar die info ontbreekt, heb ik niet de indruk met een fabrikant te maken te hebben die er diep in zit, en zal ik dus vast aan de voorzichtige kant moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:53
Gwaihir schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:00:
[...]
Verder denk ik dat we niet alle vormen van 'een li-ion accu' over één kam kunnen scheren. Dus ik blijf maar binnen wat de specifieke fabrikant aangeeft. En waar die info ontbreekt, heb ik niet de indruk met een fabrikant te maken te hebben die er diep in zit, en zal ik dus vast aan de voorzichtige kant moeten zitten.
^^Dat is het inderdaad.

lfp baterijen mag je niet onder 0graden opladen, voor nmc is het geen probleem. (gaat puur over laden, niet over gebruiken)
Beide zijn li-ion batterijen, maar je kunt ze niet zo maar uitwisselen.

zie bv https://diysolarforum.com...th-newer-chemistry.74737/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@canonball Nou maak je 't extra ingewikkeld! We hebben het over opslaan (en misschien 'n klein beetje over gebruiken).

Maar LiFePO vs. nmc dekt dat bij lange na niet. In in je link duiken ze meteen véél diepere details in, zoals specifieke coating op de kathode. Dat is voor ons als consument niet per accu te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb een Metabo 18v gras en struikschaar. Hier heb ik deze op: https://www.metabo.com/nl...haar-20-cm-628425000.html

Nu noem ik geen namen, maar deze is na het vorige gebruik terug gedaan in de koffer zonder dat die schoon en/of droog. Hierdoor zit er nu best wat roest op. Kan ik dit nog een beetje netjes verwijderen en waarmee moet ik het mes dan insmeren voor onderhoud?
Ik lees hierboven dat Ballistol veel gebruikt wordt om mee in te smeren, kan dat ook voor elektrische scharen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NfQtX31GnMYZp3ryf6WTwWpseY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aX38sszAcHEV2FPC3EwkS3NB.png?f=fotoalbum_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
True schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:38:
Ik heb een Metabo 18v gras en struikschaar. Hier heb ik deze op: https://www.metabo.com/nl...haar-20-cm-628425000.html

Nu noem ik geen namen, maar deze is na het vorige gebruik terug gedaan in de koffer zonder dat die schoon en/of droog. Hierdoor zit er nu best wat roest op. Kan ik dit nog een beetje netjes verwijderen en waarmee moet ik het mes dan insmeren voor onderhoud?
Ik lees hierboven dat Ballistol veel gebruikt wordt om mee in te smeren, kan dat ook voor elektrische scharen?

[Afbeelding]
Ik gebruik iets als 3-in-one multi-purpose, (volgens mij niet meer in NL te krijgen), Kroon poetsolie (fietsenzaak) of gewoon vaseline. Trouwens, ook bouten in weer en wind voorzie ik "ruim" van vaseline. Er zal vast beter spul zijn maar maar mij werkt dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 21:49

inhico

pw

Waarschijnlijk verwijder je belangrijkste roest door 'm gewoon even een tijdje te laten lopen. Mijn heggeschaar spray ik altijd na gebruik in met een heggeschaarspray. Niet zozeer om roest te voorkomen, maar vooral om hars op te lossen. Als ik dat niet doe aan het einde van het seizoen, dan kost het wat moeite om 'm het jaar daarna weer gangbaar te krijgen (maar dat lukt uiteindelijk toch wel).

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Ik heb een kleine Rotex gekocht voor m’n kozijnen. Wat een beest, die neemt lekker hard af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ9bvLgZmIbxMFSMf88cL1AML84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okXPBJngE0PPuyByuHNrNrEN.jpg?f=fotoalbum_large

Van Parkside Performance ook de bouwzuiger gekocht. Helemaal geen verkeerd ding. Met bluetooth, inschakelautomaat en relatief stil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EyjulfeAO2OBtxxibNjCuoi-fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJzyGzgfE7py5u9PNkf6m1Vz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
...
Ik lees hierboven dat Ballistol veel gebruikt wordt om mee in te smeren, kan dat ook voor elektrische scharen? ...
Zolang het apparaat tijdens het insmeren uit staat... En dat geldt voor alle onderhoudsmiddelen. :*)

Vaseline wordt na verloop van tijd wel wat dikker.
offtopic:
Maar het kan nooit zo erg worden als mijn eerste avontuur met een elektrische heggenschaar, bijna een halve eeuw geleden. De oude weduwe tegenover had een verwilderde appelboomgaard, van het huis gescheiden door een heg. Die snoeien was wel een klusje voor mij, vond mijn vader. De heggeschaar was verpakt in wel honderd plastic zakken en evenveel elastieken. En hij zat letterlijk dik in het vet. Er was ooit doodleuk frituurvet overheen geschonken en gestold. Bij de eerste poging de schaar in beweging te krijgen raakte die oververhit, dus ik kon eerst het hier en daar al groen uitgeslagen spul eraf peuteren. Eenmaal in actie brak ik telkens bijna mijn nek omdat ik voortdurend struikelde over de gevallen appels. Ik had er graag al halverwege de brui aan gegeven, maar ja, als zoon wil je je vader niet teleurstellen. Achteraf is het nog een wonder dat het snoer niet in de schaar terecht was gekomen. Eenmaal aan het andere einde van de heg aangekomen, bleek die inderdaad een stuk smaller te zijn geworden, strak was uiteraard een ander verhaal. En ik kon intussen geen appel meer zien.
Toen ik de heggeschaar weer aan de weduwe teruggaf, zei ze met een stralend gezicht: "Estebleef jong, dit is veur dich!"
En ik kreeg vijf wormstekige appelen in de handen geduwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
inhico schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:57:
Waarschijnlijk verwijder je belangrijkste roest door 'm gewoon even een tijdje te laten lopen. Mijn heggeschaar spray ik altijd na gebruik in met een heggeschaarspray. Niet zozeer om roest te voorkomen, maar vooral om hars op te lossen. Als ik dat niet doe aan het einde van het seizoen, dan kost het wat moeite om 'm het jaar daarna weer gangbaar te krijgen (maar dat lukt uiteindelijk toch wel).
Ook daar hebben Ballistol en andere fabrikanten iets voor: https://www.ballistol-shop.nl/ballistol-harsverwijderaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 09:09

copykat

Good copy isn't bad

Als je met een accu condensatie hebt op de contacten is een sluipstroom snel een "puntlasstroom" batterijen zwellen op en klaar. Kou opzich is meestal niet je probleem. ( ok sommige accu's onder vriespunt gaan problemen geven anders dan vermogen verlies) condens is je probleem. Denk maar aan de weathersealed lenzen die mistig worden van binnen omdat je ze iets te enthousiast naar binnen haalt in je 20graden woonkamer of te snel in de vrieskou gebruikt na een warme auto. Niks is volledig droog van binnen.
* copykat heeft de electrische kachel weer aangezet in de garage. Kost wat kwh maar ach. Beter dan vergeten dat de accu's en zo naar binnen moeten in de trapkast.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kan ik dit nog een beetje netjes verwijderen en waarmee moet ik het mes dan insmeren voor onderhoud?
Inspuiten met heggenschaar spray. Met als belangrijkste bijzonderheid dat 't ook hars oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
dikkiedik schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:03:
[...]

en heb je dit niet met andere inductieve belasting? dus ook andere stofzuigers zullen het zelfde probleem geven?
Nee, verder werkt alles feilloos. Ook regelbare apparatuur.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
dikkiedik schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:03:
[...]

De huishoudstofzuiger doet het probleemloos. Daarnaast veel toerengeregeld gereedschap en alles werkt prima.
Alleen de lader van mijn elektrische motorfiets overleed vrij plotseling maar dat komt helaas meer voor. Ik moet er maar mee leren leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[Afbeelding]
zal prima gaan

Komt hiervoor niet zo kritisch ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Omdat ik binnenkort onze nieuwe schuur ga aftimmeren, kon ik deze KS 18 LTX 57 voor 179 euro incl metabox en gratis accu (via Metabo) niet laten liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rn1SGRrIxCr2LcsYefQtpnOOx3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jhzkw9xNW5GuJyH4LudQ3112.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga denk ik nog de geleiderail aanschaffen om het toch wat makkelijker te maken. Heb wel een erg goede eerste indruk al!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

Bij de Hornbach kwam ik deze Bosch GKS 18 V tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uOxbL7ZBklweEKmXf-i7QmmL4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmoY0TZA2O1blzqrQIX1ucwm.jpg?f=fotoalbum_large

Voor €34(!!). Online zag ik ‘m voor €225 en duurder. Dus die kon ik niet laten liggen. Er passen ook nog eens gewone 160mm bladen in die ik al heb voor m’n invalzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker

[Afbeelding]
Mijn heggeschaar zag er hetzelfde uit, bij de plaatselijke tuinmachine handel hebben zij mij onderstaande producten aanbevolen die ik dan ook gekocht heb.
Eerst met reiniger inspuiten, afhankelijk van de hoeveelheid vervuiling wel of niet borstelen, de heggeschaar kort laten draaien zodat de reiniger tussen alle mesdelen zit.
Na een tijdje afspoelen zodat de cleaner en rest volledig verdwenen zijn.
Na drogen van de schaar inspuiten met de spuitbus, zaag weer laten lopen dat de spray overal tussen zit.
De spray regelmatig gebruiken als je de schaar gebruikt, iedere 20 minuten werd mij vertelt.
https://vooruwtuin.nl/pro...be-bio-heggenschaarspray/
https://bjctools.nl/product/agealube-bio-cleaner-600-ml/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
orf schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:28:
Bij de Hornbach kwam ik deze Bosch GKS 18 V tegen:

[Afbeelding]

Voor €34(!!). Online zag ik ‘m voor €225 en duurder. Dus die kon ik niet laten liggen. Er passen ook nog eens gewone 160mm bladen in die ik al heb voor m’n invalzaag.
Prijsvoutje? Of moesten ze van de voorraad af ofzo? Voor 34 euro echt wel een topdeal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

rens-br schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:45:
[...]

Prijsvoutje? Of moesten ze van de voorraad af ofzo? Voor 34 euro echt wel een topdeal!
Koopjeshoek met een sticker erop. Losse body zonder verder iets. Ik vind het een topdeal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
orf schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Koopjeshoek met een sticker erop. Losse body zonder verder iets. Ik vind het een topdeal!
Ah zal ontgetwijfeld het inkijk / test exemplaar geweest zijn ofzo, in ieder geval een topdeal. Ze hebben hem zelf op de website staan voor 213: https://www.hornbach.nl/p...oxx-zonder-accu/10114593/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
das wel een mazzeltje voor je. zelfs als ie nog wat liefde nodig heeft.
Pagina: 1 ... 262 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).