Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The Eagle schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:19:
[...]

Qua meetlat zou ik eerder kiezen voor een schoolbord lineaal. Zal niet op de mm komen in de tuin neem ik aan, en dan ben je ineens klaar
goeie tip voor @Rzaan , en als je toch zaken wilt uitzetten is een bouwhaak ook wel een handig ding.

kun je snel ff checken voor haaks.

https://www.toolstation.n...pvouwbare-bouwhaak/p67285

die is er ook goedkoper in 60x60 cm.

een grote uitvoering maak je overigens ook vrij snel zelf met een paar balken en de 3,4,5 methode.

Afbeeldingslocatie: https://www.wikihow.com/images_en/thumb/b/b8/Use-the-3-4-5-Rule-to-Build-Square-Corners-Step-1-Version-5.jpg/v4-460px-Use-the-3-4-5-Rule-to-Build-Square-Corners-Step-1-Version-5.jpg

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Retrospect schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:26:
Momenteel heb ik als hobbyhoutbewerker een decoupeerzaag. De Einhell TE-JS 18/80. Niets bijzonders, wel mijn eerste Einhell tool en daarna zijn er vele gevolgd naar tevredenheid, zeker de TP tools die ik heb voldoen gewoon goed met prijs/kwaliteit in het achterhoofd.

Nu wil ik echter een decoupeerzaag met T handgreep (vanwege vermeende meer nauwkeurigheid), liefst brushless (zou dat echt uitmaken bij een decoupeerzaag?). Aangezien ik in het 12V Bosch Professional en Einhell 18V systeem zit zou een Einhell TP-JST 18/135 een logische keuze zijn. Of een Bosch GST 12V-70, maar die zal met 12V wel kracht tekort komen.

Of loont het, zeker gezien de gratis accu acties momenteel om voor een Metabo ST 18 L 90 (brushed) of Metabo ST 18 LT 130 BL te gaan? Het CAS accu platform spreekt me wel aan, maar het is wel weer een extra accusysteem.
Een D-grip of T-grip maakt een decoupeerzaag niet echt nauwkeuriger, het maakt het hooguit wat makkelijker om te controleren, maar zelfs dat lijkt meer een persoonlijke voorkeur. Buiten dat, nauwkeurigheid is niet echt een sterk punt van een decoupeerzaag. Zelfs als je langs een rail zaagt, kan het zaagje weglopen. Ook als het blad er onder 45 graden in staat, is er nog wel min of meer recht mee te zagen, als je de zaag maar scheef genoeg houdt.

Buiten dat, een A-merk decoupeerzaag heeft over het algemeen minder last van trillingen, en is daarmee fijner in gebruik. Maar ook die maken een decoupeerzaag niet opeens een precisie instrument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 07:50:
[...]

Een D-grip of T-grip maakt een decoupeerzaag niet echt nauwkeuriger, het maakt het hooguit wat makkelijker om te controleren, maar zelfs dat lijkt meer een persoonlijke voorkeur. Buiten dat, nauwkeurigheid is niet echt een sterk punt van een decoupeerzaag. Zelfs als je langs een rail zaagt, kan het zaagje weglopen. Ook als het blad er onder 45 graden in staat, is er nog wel min of meer recht mee te zagen, als je de zaag maar scheef genoeg houdt.

Buiten dat, een A-merk decoupeerzaag heeft over het algemeen minder last van trillingen, en is daarmee fijner in gebruik. Maar ook die maken een decoupeerzaag niet opeens een precisie instrument.
ik zie ook veel verschil in gebruik tussen een D en T grip dikkepeer.......ik kijk nogal wat woodworking-filmpjes en zie vooral onze oosterburen opvallen vaak ondersteboven zagen waar ik dat, bijvoorbeeld, amerikanen of engelsen eigenlijk nooit zie doen.

Dat lijkt me overigens met een D-greep een lastige exercitie en zal met een T-greep een stuk makkelijk gaan maar ik heb tot op heden nou niet echt de zin gehad om dat uberhaupt uit te proberen (ik heb een eenvoudige oude Bosch Dgreep PST700) want ik gebruik dat ding het liefst gewoon niet :+

De eerste keer dat ik dat iemand zag doen.....dacht ik.....huh...WTF _O-

long story short...ik denk er over om eens mijn oude stuiterbak te wisselen voor iets fatsoenlijker maar ik weet niet hoeveel fijner een nieuwe/betere zou zagen....en dan ook nog eens de keuze tussen D-greep en T-greep.

In de winkel vergeleken vind ik een D-greep iets ergonomischer...maar zo'n T-greep lijkt me veel prettiger werken op de een of andere manier. Moet eigenlijk eens zagen met beide, ik zag bij mijn lokale Hornbach een teststation voor gereedschap.....ik zal daar eens vragen wat daar mogelijk is om te vergelijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 20-10-2025 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:11
Er vanuit gaande dat je op de zichtzijde aftekent, heb je het voordeel dat als je ondersteboven zaagt, de splinters aan de "niet zichtzijde zitten" . Want een decoupeerzaag trekt de vezels omhoog. Ander voordeel is dat je beter ziet waar je zaagt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:22
bleiblei schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:55:
Er vanuit gaande dat je op de zichtzijde aftekent, heb je het voordeel dat als je ondersteboven zaagt, de splinters aan de "niet zichtzijde zitten" . Want een decoupeerzaag trekt de vezels omhoog. Ander voordeel is dat je beter ziet waar je zaagt.
Dat is afhankelijk van het type zaagje wat je gebruikt.
Je hebt ze met de punt naar voren en met de punt naar achteren.
Als er wordt geadverteerd met "voor laminaat", zit de punt aan de voorkant.
Zo worden de splinters naar de onderkant geduwd.
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/706405/123
Als je met zo'n zaagje zaagt en de zaag ondersteboven houdt, dus je de splinters juist naar de zichtzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:05

Rzaan

Altijd zoekende

Fraggert schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 07:09:
[...]
goeie tip voor @Rzaan , en als je toch zaken wilt uitzetten is een bouwhaak ook wel een handig ding.
kun je snel ff checken voor haaks.
een grote uitvoering maak je overigens ook vrij snel zelf met een paar balken en de 3,4,5 methode.
Zeker goede tip. Ik heb ook een vriend die aluminium kan lassen.
Met een paar profielen kan ik dan een mooie oversized winkelhaak maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:28
Fraggert schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:08:
[...]

ik zie ook veel verschil in gebruik tussen een D en T grip dikkepeer.......ik kijk nogal wat woodworking-filmpjes en zie vooral onze oosterburen opvallen vaak ondersteboven zagen waar ik dat, bijvoorbeeld, amerikanen of engelsen eigenlijk nooit zie doen.

Dat lijkt me overigens met een D-greep een lastige exercitie en zal met een T-greep een stuk makkelijk gaan maar ik heb tot op heden nou niet echt de zin gehad om dat uberhaupt uit te proberen (ik heb een eenvoudige oude Bosch Dgreep PST700) want ik gebruik dat ding het liefst gewoon niet :+

De eerste keer dat ik dat iemand zag doen.....dacht ik.....huh...WTF _O-

long story short...ik denk er over om eens mijn oude stuiterbak te wisselen voor iets fatsoenlijker maar ik weet niet hoeveel fijner een nieuwe/betere zou zagen....en dan ook nog eens de keuze tussen D-greep en T-greep.

In de winkel vergeleken vind ik een D-greep iets ergonomischer...maar zo'n T-greep lijkt me veel prettiger werken op de een of andere manier. Moet eigenlijk eens zagen met beide, ik zag bij mijn lokale Hornbach een teststation voor gereedschap.....ik zal daar eens vragen wat daar mogelijk is om te vergelijken.
Voordeel van de T greep is ook dat je dichter op je werkstuk zit met je hand waardoor je iets meer controle hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:20
duc848 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 05:50:
[...]

Ik heb beide gehad, en de 12v bosch komt inderdaad vrij snel kracht tekort, alhoewel het een hele fijne machine is! maar echt voor kleine klusjes.

De Einhell heeft mij nooit zo kunnen bekoren, ik heb veel 18v einhell apparaten gehad, maar sinds 2 jaar volledig overgestapt op bosch blauw. Dat is toch echt wel een wereld van verschil in precisie en kwaliteit vind ik.

Persoonlijk zou ik lekker de 12v bosch kopen voor kleine klusjes, en een bedrade (bosch) voor grotere klussen, waarbij toch de stofzuiger erbij komt, en er dus stroom in de buurt is....
Bedraad ben ik niet zo'n liefhebber van. Enkel de afkortzaag en stofzuiger (beide Hikoki wat ook bevalt) heb ik bedraad. De rest op accu. Had je de Einhell TP decoupeerzaag of de TE? Qua kwaliteit zit er best wat verschil in die twee lijnen.

Als er een nieuw accu systeem bijkomt zijn de keuzes reuze. Bosch met ampshare is leuk, maar Metabo met CAS spreekt me net wat meer aan (vanwege is Mafell en Lamello mocht ik dat ooit willen). Ook net iets betaalbaarder lijkt het vaak. Hikoki met multivolt klinkt ook aantrekkelijk. 18V en 36V machines met dezelfde accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheJVH schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

Voordeel van de T greep is ook dat je dichter op je werkstuk zit met je hand waardoor je iets meer controle hebt.
Dat leek mij nou ook zeker een voordeel van de T-Greep.....maar wat ik begreep (en inmiddels is dat dus misschien achterhaald???) is dat je met een D-greep eenvoudiger "gas" kon geven met de trekker en dus meer controle kon uitoefenen op het daadwerkelijke zagen omdat je bij de T-greep een schakelaar moest omzetten en daarna in de "aan" stand maar moest gaan zagen.

maar allicht is dit inmiddels al lang niet meer zo? weet jij dat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:23
Retrospect schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

Bedraad ben ik niet zo'n liefhebber van. Enkel de afkortzaag en stofzuiger (beide Hikoki wat ook bevalt) heb ik bedraad. De rest op accu. Had je de Einhell TP decoupeerzaag of de TE? Qua kwaliteit zit er best wat verschil in die twee lijnen.

Als er een nieuw accu systeem bijkomt zijn de keuzes reuze. Bosch met ampshare is leuk, maar Metabo met CAS spreekt me net wat meer aan (vanwege is Mafell en Lamello mocht ik dat ooit willen). Ook net iets betaalbaarder lijkt het vaak. Hikoki met multivolt klinkt ook aantrekkelijk. 18V en 36V machines met dezelfde accu.
Kan me eerlijk gezegd niet herinneren welke variant ik had. Ik was niet super enthousiast van alle einhell machines die ik had.

Ik kan je verder niet adviseren qua een nieuwe accu decoupeerzaag, maar alle A merken zouden goed moeten zijn toch.

Ik ben bevooroordeeld, door mijn Bosch Blauw enthousiasme...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:41

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

copykat schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:55:
[...]
andere zijde moet nog want een "mooie regenton van 250-300liter" is best prijzig. WAF.
Als je de ruimte er voor hebt en je hem net zo mooi om timmert als ik bij mijn vorige huis had gedaan krijg je de vraag "Hé heb jij nou een Jacuzzi?"* :)
IBC Container op Marktplaats
En daar heb je tegenwoordig hele mooie verloopjes voor om naar PVC over te gaan of klik systemen ala Gardena.

* Ollie had bijna 3000L aan buffer maar dat gaf op een droge zomer nog steeds een stukje maand over voordat de regen de buffers weer aanvulde

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 20-10-2025 17:00 . Reden: Typo :-( ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 18:15

copykat

Good copy isn't bad

@ollie1965
1000-liter is me net ff te groot.
We hebben nu 1 regenton cementkleur
Deze heeft 2 bodem uitgangen en 1 gieter uitganghoogte. Inlaat zelf boren dus zo hoog mogelijk waardoor de twee plantenbakken als vlotter werken die de deksel opduwt ten teken dat t vol is.

Situatie kan zijn dat deze naar t kleine dakje vd schuur verhuist met een houten ombouw. Hangt af van de 2de regenton kwa uiterlijk en volume. Misschien willen we daar 350liter.( 12m2 dak is misschien teveel water)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:11

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Fraggert schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:12:
[...]

Dat leek mij nou ook zeker een voordeel van de T-Greep.....maar wat ik begreep (en inmiddels is dat dus misschien achterhaald???) is dat je met een D-greep eenvoudiger "gas" kon geven met de trekker en dus meer controle kon uitoefenen op het daadwerkelijke zagen omdat je bij de T-greep een schakelaar moest omzetten en daarna in de "aan" stand maar moest gaan zagen.

maar allicht is dit inmiddels al lang niet meer zo? weet jij dat? :)
T-greep decoupeerzagen hebben doorgaans traploos instelbaar toerental. Maar het is aan of uit. Bij D-greep decoupeerzagen zit er doorgaans een trekker op, net zoals bijvoorbeeld een boormachine, waarmee het toerental regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Retrospect schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:34:
[...]

T-greep decoupeerzagen hebben doorgaans geen traploos instelbaar toerental.
Kleine correctie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:56

TF0

[...]

T-greep decoupeerzagen hebben doorgaans traploos instelbaar toerental. Maar het is aan of uit. Bij D-greep decoupeerzagen zit er doorgaans een trekker op, net zoals bijvoorbeeld een boormachine, waarmee het toerental regelt.
En hierbij een uitzondering voor de D-greep ;) :
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/DJV182_C1L0.jpg
Dat toerental regel je alleen met de draaiknop, en niet met de trekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Als je veel "dikker" of zwaarder materiaal wilt zagen is de Tgreep een betere keuze kwa benodigde kracht. Je duwt op een lager punt met de muis van je hand.
Een Dgreep duw je met je pols.
Tgrepen hebben vaak tegenwoordig een soort van elektronische snelheidsregeling in stappen en dan verder alleen aan of uit. Soms is er een soort slowstart in gebouwd. Maar geen trigger controle.
Als je onderste boven wilt zagen , iets met makkelijker de lijn zien en de splinters zitten niet op je zichtkant, ( bij klassieke zaagtand blades) dan is Tgreep denk ik de winnaar.
Tegenwoordig zijn er ook dubbelzijdig cutting blades, die zagen meer zoals de hardgetande handzagen. 2 kanten op met de haal en de breng.. minder kans op splinters.
Persoonlijk vind ik Dgreep het meest veelzijdige model. Slowstart met je eigen vinger. Dus zo lang als je wilt, variabele snelheid tijdens zagen. Max snelheid regeling met draaiknop. Nadeel 360graden is even los laten terwijl zaagje ook stopt oppakken, en door. Een Tgreep kan je rondlaten draaien zonder te stoppen en heeft een kleinere hoogte dus in een lade ruimte kan je ook zagen.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 20-10-2025 20:26 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:09
CappieL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:21:
[...]

Dat is afhankelijk van het type zaagje wat je gebruikt.
Je hebt ze met de punt naar voren en met de punt naar achteren.
Als er wordt geadverteerd met "voor laminaat", zit de punt aan de voorkant.
Zo worden de splinters naar de onderkant geduwd.
[Afbeelding]
Als je met zo'n zaagje zaagt en de zaag ondersteboven houdt, dus je de splinters juist naar de zichtzijde.
Grootste nadeel is dat je veel druk moet geven en ondanks dat de stuiter neiging nog veel groter is (het zaagje duwt je decoupeerzaag van het hout af).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

hfolkers schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:26:
[...]

Grootste nadeel is dat je veel druk moet geven en ondanks dat de stuiter neiging nog veel groter is (het zaagje duwt je decoupeerzaag van het hout af).
Kan je beter dit soort zaagjes gebruiken.
Bosch EXPERT Hardwood 2 side clean T 308
Die snijden meer dan ze "schrapen" .
Of gelijksoortig.

Bovenstaande zaagjes zijn als opa's handzaag. Glijdend brengen en harkend/happend halen. Vandaar de kantelstand( ben even kwijt hoe t heet) op je machine. Dan gaat hij vrij vh hout terug om vervolgens vol de tanden door het materiaal te halen. Ik gebruik die eigenlijk alleen met sloophout/ quick and dirty.
Met dubbel actie blades is de pendelstand( hèhè) ook beter te gebruiken om buigen vh blad te voorkomen bij hardhout maar bij dunne materialen zal je merken dat je plaatje minder vibreert.( snijdende actie).
En met zacht hout of fineer snijd t soepel er doorheen.

( op accu is de decoupeerzaag nogsteeds een fast pick. Zelfs als ik een afkortzaag, invalzaag en tafelzaag heb. Gewoon pakken gebruiken weg leggen.) ( de anderen hebben een stofzuiger nodig omdat het zaagsel in de rondte geslingerd word terwijl bij de decoupeerzaag het voornamelijk naar beneden valt dus stoffer en blik kan ook.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
copykat schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:42:
[...]

( op accu is de decoupeerzaag nogsteeds een fast pick. Zelfs als ik een afkortzaag, invalzaag en tafelzaag heb. Gewoon pakken gebruiken weg leggen.) ( de anderen hebben een stofzuiger nodig omdat het zaagsel in de rondte geslingerd word terwijl bij de decoupeerzaag het voornamelijk naar beneden valt dus stoffer en blik kan ook.
Exact dit. Het model van een paar posts terug is met een 5ah accu een beest en met voldoende oefening en ervaring enorm veelzijdig / inzetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

ja, precies, dat dus inderdaad, en dan kun je als je, bijvoorbeeld, het hoekje nadert even gas terug nemen om met minder "toeren" even secuur dat laatste stukje te doen in plaats van iets te ver doorjanken op vol gas.
TF0 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:00:
[...]

En hierbij een uitzondering voor de D-greep ;) :
[Afbeelding]
Dat toerental regel je alleen met de draaiknop, en niet met de trekker.
heb jij deze machine? ik ken die draaiknop natuurlijk van mijn bovenfrees en schuurmachines, elke stand kent een maximaal toerental waar de machine niet boven komt, maar kun je dus met de trekker van deze machine niet een lagere zaagsnelheid doen door deze maar heel iets in te kniijpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:20

BoGu5

hmmmz

Ik heb een Makita 4350FCTJ, die heeft zowel een regelwiel als een mogelijkheid om met de trekker snelheid te regelen idd. Kan me bijna niet voorstellen dat dat met die accu-unit niet kan.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BoGu5 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:22:
Ik heb een Makita 4350FCTJ, die heeft zowel een regelwiel als een mogelijkheid om met de trekker snelheid te regelen idd. Kan me bijna niet voorstellen dat dat met die accu-unit niet kan.
Dat idee krijg ik dus ook, het is even wachten op @TF0 wat hij precies bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:33
BoGu5 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:22:
Ligt aan het model. De mijne kan het niet (DJV182). Trekker is aan/uit, wieltje is snelheid. Softstart is instelbaar geloof ik. Van een oude groene Bosch naar deze is...hemels. Behalve de variabele snelheid in de trekker. Dat mis ik wel een beetje. Nu is het gewoon wat voorzichtiger te werk gaan aan begin en eind van de zaagsnede.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik wil mijn tuin gaan aanpassen. Hij is (voor mijn begrippen dan) best groot.
Ook zitten er veel rare hoeken in en staan er wat schuurtjes en garages.
Nu wil ik graag een plattegrond maken, maar dat gaat verdomd lastig omdat veel lijnen scheef, krom, rond, enz. lopen.
Ik heb al geprobeerd om op de kaart van het Kadaster of Google Maps te kijken. Maar die zijn niet geschikt.
Zit nu te denken om iemand met een drone boven de tuin een foto te laten maken en dan de outlines over te nemen op ruitjespapier.
Kent iemand nog een eenvoudigere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rzaan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:02:
Nu wil ik graag een plattegrond maken, maar dat gaat verdomd lastig omdat veel lijnen scheef, krom, rond, enz. lopen.
Ik heb al geprobeerd om op de kaart van het Kadaster of Google Maps te kijken. Maar die zijn niet geschikt.
Zit nu te denken om iemand met een drone boven de tuin een foto te laten maken en dan de outlines over te nemen op ruitjespapier.
even inzoomen op:

"Ik heb al geprobeerd om op de kaart van het Kadaster of Google Maps te kijken. Maar die zijn niet geschikt."

op welke manier zijn die niet geschikt?

wij gaan deze winter aan de slag voor een tuinontwerp en gaan hiervoor de met de foto van regelsopdekaart (willekeurig adres gepakt overigens :+ ) aan de slag.

Mijn vrouw heeft een kleine projector waarmee ze wel eens outlines van een bestaand plaatje op een schilderdoek projecteert en dan de rest zelf inschildert.
Het is zo'n soort mini projectortje
https://www.kamera-expres...pocket-portable-projector
(die zijn overigens ook veel goedkoper te krijgen voor minder frequent gebruik, Amazon, Alie etc.)

We hangen dat ding in een camera statief en projecteren dan op bijvoorbeeld stucloper, we hebben ook al een rol afdekpapier van de Hornbach liggen.

edit: de link naar regelsopdekaart laat het adres en luchtfoto niet zien maar dat kun je dus zelf regelen daar, wijst zich wel vanzelf...de luchtfoto doe je met lagen aanvinken.

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 21-10-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Fraggert
Dank voor je antwoord, maar ik dacht dat ik gepost had in het topics over tuinen.
Dus veel dank aan jou, excuses aan de anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rzaan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:16:
@Fraggert
Dank voor je antwoord, maar ik dacht dat ik gepost had in het topics over tuinen.
Dus veel dank aan jou, excuses aan de anderen.
no problem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Wat ik (n=1) waarschijnlijk zou doen is een bouwhaak maken (zie o.a. hier: https://gathering.tweaker...uote_message/83721540/131) van voldoende afmeting (zijden van minimaal 2-3 meter).

Begin met die haak op basis van een muur van je huis en ga met een laser of een touw daarvandaan naar alle grenzen en hoeken van je huis, ofwel alles zo haaks mogelijk meten ofwel met de stelling van pythagoras aan de gang. Ga ervan uit dat je muren ook niet haaks op elkaar staan dus neem 1 duidelijk referentiepunt....

Er zijn volgens mij ook apps voor je telefoon waarmee je kunt meten, maar die zullen niet tot op decm nauwkeurig zijn.

Ga er vanuit dat het kadaster de werkelijke eigendoms grenzen heeft of voor je kan bepalen, wat je zelf meet is gebaseerd op "vermoedens" van waar de grenzen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Voor een detail foto is inderdaad een dronefoto het meest makkelijk.
Wel even een stuk plaat van 1 bij 1 meter in t midden leggen. Kruis er in.
Heb je 1 center punt om van uit te rekenen.
En een maat geving die mee verkleint en vergroot. Als je op meer plekken een 1bij1 neer legt bij plekken waar je iets meer ingezoomd wil zijn. Heb je met nummering meteen extra tekeningen.
1 foto of 10 foto's zal de prijs niet beïnvloeden.
Kan de droge boven elke 1bij1 marker hangen, klik..
Misschien verzoekje hier op tweakers doen?
Er zal vast iemand in jou buurt wonen die het wel leuk vind om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

copykat schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:20:
[...]

En een maat geving die mee verkleint en vergroot. Als je op meer plekken een 1bij1 neer legt bij plekken waar je iets meer ingezoomd wil zijn. Heb je met nummering meteen extra tekeningen.
briljante tip _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
[...]

Zou de camera van een drone (ja, in deze context ook gereedschap) vanuit het midden naar de randen niet teveel vervormen en daarmee ook de afstanden vervormen? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de lenzen "erg nauwkeurig" zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DjoeC schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Zou de camera van een drone (ja, in deze context ook gereedschap) vanuit het midden naar de randen niet teveel vervormen en daarmee ook de afstanden vervormen? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de lenzen "erg nauwkeurig" zijn....
Hoger gaan hangen en daarna in de afdruk pas de uitsnede maken?
Dan zit je in het scherpe middelste gedeelte.
Denk ik....
Moet de camera wel een hoge resolutie aankunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 21-10-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:17
[...]

de drone is sowieso de leukste optie.

de kaart van het kadaster kun je evt ook als .dwg aanschaffen en downloaden zodat je hem daarna naar wens kan bewerken. Is wel meer werk om hem kloppend te krijgen, maar kan wel lekker op de studeerkamer terwijl het buiten regent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Je kunt op zoek gaan naar de ARCGIS kaart met luchtfoto. In mijn geval te vinden via de website van mijn waterschap. Zeer nauwkeurig en vrij recent. Veel verder in te zoomen dan google maps alleen geen meettool op de pagina - maar da's dan een kwestie van een lineaal op een zo groot mogelijk scherm.....

Correctie, er staat een lineaal als keuze op die kaart, geeft waarden tot een cm nauwkeurig (NB: niet nagemeten). Ik kan er zelfs oppervlakten mee berekenen....

[ Voor 21% gewijzigd door DjoeC op 21-10-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DjoeC schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Uiteraard. Maar daarom kan je met meerdere 1bij1 platen ( nummeren) 1 overzicht foto met je "vervorming" door lens to ground afstand. En dan per sectie een zo nauwkeurig mogelijk foto per nummer.
Teken vervolgens je raster op basis van het vierkant er over.( veel foto programma's hebben rasters voor horizon adjustment, dus inzoomen tot raster = 1bij1 . Screenshot klaar.
Je basis tekening is gereed.
( daarna zicht lijnen in de tuin na meten en in je tekening schrijven.)
Je kan dit zo veel doen als je wilt.
Zelfs met clone/repair objecten weg halen in de foto en weer screenshot.
( overigens een kadaster outlijn meting kan nare verrassingen voorkomen, niks zo irritant als een nieuwe schutting moeten verplaatsen. Of je fundering vd nieuwe garage is net uit je eigen erf.)

( platen met een pin( center vh kruis) vast zetten kunnen ze elke keer op de zelfde plek terug gelegd worden.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Soms verras ik me zelf... :+
Voor me zelf denk ik vaak aan dit soort dingen als ik al halverwege met mn project ben....
Als ik nu ..dit eerst had gedaan dan was dit een stuk makkelijker geweest. |:(

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 21-10-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Geen idee wat dit was

[ Voor 91% gewijzigd door copykat op 21-10-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DjoeC schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:36:
Je kunt op zoek gaan naar de ARCGIS kaart met luchtfoto. In mijn geval te vinden via de website van mijn waterschap. Zeer nauwkeurig en vrij recent. Veel verder in te zoomen dan google maps alleen geen meettool op de pagina - maar da's dan een kwestie van een lineaal op een zo groot mogelijk scherm.....

Correctie, er staat een lineaal als keuze op die kaart, geeft waarden tot een cm nauwkeurig (NB: niet nagemeten). Ik kan er zelfs oppervlakten mee berekenen....
Ik zit nu op een site van arcgis.com en als ik daar maximaal inzoom kom ik redelijk dichtbij.
Ik zou de ingezoomde delen uit kunnen printen en naast en over elkaar kunnen leggen.
Wel oldschool, maar dat ben ik nu eenmaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:41

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Rzaan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:02:
[...]

Ik zit nu op een site van arcgis.com en als ik daar maximaal inzoom kom ik redelijk dichtbij.
Ik zou de ingezoomde delen uit kunnen printen en naast en over elkaar kunnen leggen.
Wel oldschool, maar dat ben ik nu eenmaal.
Voor jou, maar ook voor de rest die mee leest.
Alles waar jullie naar verwijzen maken gebruik van de basisregistraties die er zijn in Nederland.
De bronhouders hebben dit in beheer en dit wordt (voor het overgrote gedeelte) gepresenteerd in Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK).
Hier kun je met een viewer naar kijken, maar voor te techneuten onder ons je kunt er ook lekker tegenaan praten om de data gewoon ruw binnen te krijgen.
Dus kijken :
https://app.pdok.nl/viewe...70704f383;pand;bag:pand;1 (echt zomaar een willekeurig object!)
Of misschien vectoren? https://app.pdok.nl/vectortile-viewer/
Of misschien wel 3D? https://app.pdok.nl/3d-vi...dca-45995bee2615;Gebouwen

Tegen aanpraten? nog wel even inlezen en bouwen https://www.pdok.nl/producten-en-dienstencatalogi

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 21-10-2025 13:20 . Reden: typo :-( ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Misschien niet eenvoudiger maar wel nauwkeuriger.
Ik heb dat gedaan met 2 meetlinten van 30 meter en zooitje stalen pijpen die ik over had van een oud hek slopen.
En daarmee een 3-hoeksmeting opgezet, dus elke pijp inmeten t.o.v. 2 andere pijpen. Begonnen bij de hoekpunten van het huis.
Vervolgens alle maten in een CAD tekening gezet.
Later heb ik het ook gebruikt om de indeling van de tuin uit te zetten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JukeboxBill schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:48:
[...]

Misschien niet eenvoudiger maar wel nauwkeuriger.
Ik heb dat gedaan met 2 meetlinten van 30 meter en zooitje stalen pijpen die ik over had van een oud hek slopen.
En daarmee een 3-hoeksmeting opgezet, dus elke pijp inmeten t.o.v. 2 andere pijpen. Begonnen bij de hoekpunten van het huis.
Vervolgens alle maten in een CAD tekening gezet.
Later heb ik het ook gebruikt om de indeling van de tuin uit te zetten.
Is vast en zeker nauwkeuriger, maar dan ben ik echt weken bezig.
Ik ga denk ik toch voor het downloaden van de kaart en dan uitprinten.
Misschien naar een printservice (als die nog bestaan hier in de omgeving) waar ze A1 of A2 printen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:22
Rzaan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:27:
[...]

Is vast en zeker nauwkeuriger, maar dan ben ik echt weken bezig.
Ik ga denk ik toch voor het downloaden van de kaart en dan uitprinten.
Misschien naar een printservice (als die nog bestaan hier in de omgeving) waar ze A1 of A2 printen
Desnoods print je het zelf op meerdere A3 / A4 pagina's en plak / niet je te zelf aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:56

TF0

Fraggert schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

ja, precies, dat dus inderdaad, en dan kun je als je, bijvoorbeeld, het hoekje nadert even gas terug nemen om met minder "toeren" even secuur dat laatste stukje te doen in plaats van iets te ver doorjanken op vol gas.

[...]

heb jij deze machine? ik ken die draaiknop natuurlijk van mijn bovenfrees en schuurmachines, elke stand kent een maximaal toerental waar de machine niet boven komt, maar kun je dus met de trekker van deze machine niet een lagere zaagsnelheid doen door deze maar heel iets in te kniijpen?
Ja, ik heb deze en zover ik me kan herinneren stel ik hem altijd alleen maar in met die draaiknop. Ben nu op vakantie, dus kan het deze week helaas niet testen.
Het zou kunnen dat ik de trekkerfunctonaliteit nooit heb gemerkt wegens de “soft no load” functie. Gebruik hem ook niet elke dag hoor :+ .
Als ik weer thuis ben ga ik het testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TF0 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:58:
[...]

Ja, ik heb deze en zover ik me kan herinneren stel ik hem altijd alleen maar in met die draaiknop. Ben nu op vakantie, dus kan het deze week helaas niet testen.
Het zou kunnen dat ik de trekkerfunctonaliteit nooit heb gemerkt wegens de “soft no load” functie. Gebruik hem ook niet elke dag hoor :+ .
Als ik weer thuis ben ga ik het testen!
thanks dat zou tof zou, heeft geen haast hoor maar zou mooi zijn als je dat ding in je handen hebt en dan denkt...owja.........iets met tweakers :P d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:52
Lang geleden had ik een Makita decoupeerzaag met T-greep en daar zat een beugel onder waar je de snelheid mee regelde door deze verder in te drukken; geen idee van het model/typenummer.

Toen deze besloot met pensioen te gaan ook gezocht naar een vergelijkbare met T-greep maar niet gevonden.
Nu dus een met T-greep waar je met een draaiwiel vooraf de snelheid in moet stellen en vervolgens de aan/uit schakelaar gebruiken. De vorige vond ik makkelijker maar deze werkt ook prima, vooral als je er wat ervaring mee hebt met te gebruiken materiaal en zaagbladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Heb een filmpje gevonden over T en D shape decoupeerzagen. Leuk kanaal ook. Wel in het Duits. YouTube: Endlich geklärt! Was ist besser Stab- oder Bügelstichsäge! Die neuen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Retrospect schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:12:
Heb een filmpje gevonden over T en D shape decoupeerzagen. Leuk kanaal ook. Wel in het Duits. YouTube: Endlich geklärt! Was ist besser Stab- oder Bügelstichsäge! Die neuen...
Eigenlijk precies dit. Als je comfortabel bent met meteen ingestelde snelheid zagen dan is de Tgreep in ergonomie, zaagbegeleiding, diversiteit in opzijnkop, boven je hoofd ,vertikaal enz. Fijner meer geschikt.
Wat ik al schreef, de hoofd reden om een Dgreep te kiezen is tijdens t zagen de zaag snelheid traploos te kunnen beïnvloeden. Persoonlijk vind ik dit voor mijn gebruik thuis iets waar ik aan gewend ben. En die paar keer dat ik boven mn hoofd moet zagen zijn op 1 hand te tellen. Net als vertikaal aan de muur. Gecombineerd met de Tgreeps (vroeger) vaak duurder waren was de keus simpel.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:36
Zullen we vanaf nu dan ook spreken over een:
Decoupeerzaag
en een:
Tecoupeerzaag?
:+

Een echte klusser heeft natuurlijk beiden in z’n collectie, met elk hun eigen bestaansrecht. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Retrospect schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:12:
Goed filmpje maar ook het filmpje dat er achteraan kwam (van dezelfde maker) maar waar ik de link niet van heb/meer kan vinden over het verschil tussen "gewone" (decoupeer)zaagbladen en de carbid versie - hier Bosch Expert. Dat scheelde toch wel erg veel in levensduur en in kosten per zaagsnee.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:20
DjoeC schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

Goed filmpje maar ook het filmpje dat er achteraan kwam (van dezelfde maker) maar waar ik de link niet van heb/meer kan vinden over het verschil tussen "gewone" (decoupeer)zaagbladen en de carbid versie - hier Bosch Expert. Dat scheelde toch wel erg veel in levensduur en in kosten per zaagsnee.....
En de conclusie van dat filmpje was? Dat een doorsnee blad goedkoper was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
walletje-w schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:31:
[...]

En de conclusie van dat filmpje was? Dat een doorsnee blad goedkoper was?
Het verschil (metaalzaagjes) was (uit m'n hoofd) iets van 1.50 per snee voor gewoon blad, 0,40 cent voor carbid blad. Maar zoals gezegd - ik kon helaas de link niet meer terug vinden... Ik zal nog eens even zoeken...

Dit was het filmpje: YouTube: UNTERSCHIEDE Stichsägeblätter zu BOSCH EXPERT, Pendelhub und ein Tri...

[ Voor 24% gewijzigd door DjoeC op 24-10-2025 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

B-lex schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:35:
Zullen we vanaf nu dan ook spreken over een:
Decoupeerzaag
en een:
Tecoupeerzaag?
:+

Een echte klusser heeft natuurlijk beiden in z’n collectie, met elk hun eigen bestaansrecht. ;)
Op zijn Rotterdams: een DikkepeerzaagT :+

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 24-10-2025 13:39 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:38
copykat schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

andere zijde moet nog want een "mooie regenton van 250-300liter" is best prijzig. WAF.
Een vuilniscontainer van 240L 😉 zelf de kraantjes erin frotten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9US9XvvctESzIE5piGZ-dO1QvDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cJgubsjdy2l8fIVU4z0FHVW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:34

sjirafje

No inspirational quotes here

@nuffy
Praktisch? Ja.
Mooi/WAF? ....

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:30

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik koop de laatste tijd wat duurder spul, moet toch zeggen dat het vaak ook echt wel beter is. Veel van DeWalt (en dan de duurdere Atomic serie en Flexvolt flex, multitool etc.), zo ook mijn zaagtafel (DWE7492). Moet wel zeggen dat Parkside Performance meestal ook wel goed is, schuurapparaatje op 12V, klasse H-bouwzuiger..

Nu moest ik nog een invalzaag en daar ben ik misschien een beetje overboard gegaan, en heb een Mafell MT55cc aangeschaft :+ Mijn doel is uiteindelijk om buiten klussen in huis en bij vrienden ook te beginnen met echt houtbewerken, denk aan meubels, snijplanken etc.

Maarja, als je dan echt alles wil hebben moet je ook een vandiktebank, deuvelmachine, etc.. Zucht :'( >:)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nuffy
Mooi/WAF? .... nee zeker niet 😅 net zo mooi als de velghaspel !

[ Voor 7% gewijzigd door nuffy op 24-10-2025 14:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:11
Kuusj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:40:
Ik koop de laatste tijd wat duurder spul, moet toch zeggen dat het vaak ook echt wel beter is. Veel van DeWalt (en dan de duurdere Atomic serie en Flexvolt flex, multitool etc.), zo ook mijn zaagtafel (DWE7492). Moet wel zeggen dat Parkside Performance meestal ook wel goed is, schuurapparaatje op 12V, klasse H-bouwzuiger..

Nu moest ik nog een invalzaag en daar ben ik misschien een beetje overboard gegaan, en heb een Mafell MT55cc aangeschaft :+ Mijn doel is uiteindelijk om buiten klussen in huis en bij vrienden ook te beginnen met echt houtbewerken, denk aan meubels, snijplanken etc.

Maarja, als je dan echt alles wil hebben moet je ook een vandiktebank, deuvelmachine, etc.. Zucht :'( >:)
Geen deuvelmachine, je wil een Domino >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@copykat Ik zou 'm wel verhoogd opstellen, die regenton, zodat hij ook echt leeg kan.
nuffy schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:33:
Een vuilniscontainer van 240L 😉 zelf de kraantjes erin frotten.
Waarom zonder deksel? Het zou mijn verwachting zijn dat die best wat muggenkweek scheelt, evenals inwaaiend blad e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gwaihir schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:39:
@copykat Ik zou 'm wel verhoogd opstellen, die regenton, zodat hij ook echt leeg kan.
Dat is hij, staat 15cm hoger en ik heb op 5cm vd bodem een kraan die afvloeit op afvoerpijp die in een grindbak eindigd de overloop is ook daarop aangesloten.
Andere zijde ook een kraan op 5 cm die op een druppelslang is aangesloten.
Als t gaat vriezen zet ik de schuif in de automaat op vorststand( geen inlaat water maar rechtstreeks naar buiten.) En laat het geheel leeg lopen.
Nu staat druppelstand vol open. Dus na elke regen bui loopt hij weer leeg.
Andere kant is nu nog 60liter ton en die moet ik nu regelmatig leegscheppen omdat hij overloopt. ( 60 liter is in 1 a 2e dag gevuld nu.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kuusj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:40:

fijne zaag!

Als je snijplanken doet is of een tafelzaag (liefste) of zoiets als een set "parallel guides" van benchdogs heel handig. Anders is het best pittig om identieke reepjes te zagen :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Boudewijn schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:24:
[...]
fijne zaag!

Als je snijplanken doet is of een tafelzaag (liefste) of zoiets als een set "parallel guides" van benchdogs heel handig. Anders is het best pittig om identieke reepjes te zagen :)
Klopt ja, ik heb de DWE7492 van DeWalt met zo’n parallelaanslag. Een vriend van me heeft toevallig vandaag een vandiktebank gekocht dus dat is handig.

Alleen kijken waar ik hout vandaan ga halen. Genoeg houthandels in de buurt maar geen idee of het normaal is om daar zomaar binnen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kuusj schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:31:
[...]

Klopt ja, ik heb de DWE7492 van DeWalt met zo’n parallelaanslag. Een vriend van me heeft toevallig vandaag een vandiktebank gekocht dus dat is handig.

Alleen kijken waar ik hout vandaan ga halen. Genoeg houthandels in de buurt maar geen idee of het normaal is om daar zomaar binnen te lopen.
Waar zit je ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Zuid-Limburg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ken je deze?
https://www.google.com/ma...9%2C4.862374049999971&z=7

Normaal kun je wel gewoon zo binnenlopen,tenzij een toko expliciet duidelijk maakt dat niet te willen (alleen b2b oid). Denk je ff aan de goede blaadjes voor op je zaag? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 24-10-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Waarom zonder deksel? Het zou mijn verwachting zijn dat die best wat muggenkweek scheelt, evenals inwaaiend blad e.d.
is just een random google plaatje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Diederen in Sjènne* en doe daar Joop de groeten.
*Schinnen

Edit: de vrouw had van twee handwerkers nog "Ubachsberg" en ene Diederen in Schinveld gehoord.

[ Voor 19% gewijzigd door trabant op 25-10-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:27
Die grijze plastic rotzooi ziet er mijns inziens ook niet uit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb een heelveelstehandse kruiwagen in m'n bezit! Met lekke band maar 'verder nog prima!'.
Enfin, band geplakt, lagertjes likje vet en ja.. zo kan ik natuurlijk prima een blokje haardhout of wat gevallen blad vervoeren.
Maar ik zie een drietal scheurtjes - na vervoer van bakstenen. Ik kan vast leven mèt scheurtjes. Maar de klusser in mij neigt naar reparatie met iets van glasvezel+chemische troep.

Is het verstandig dit te maken? Scheurt dit verder? Of ben ik nu aan t miereneuken en kan ik m'n kostbare tijd beter steken in de 4829 andere projecten die ook af moeten? Ik zou het wel zonde vinden als dit de kruiwagen verder onbruikbaar maakt. Het is niet vanwege de esthetiek, maar de levensduur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_mfVUOqxdvCwlc5nGSBCeD8TdY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpZAkYPqp847kxykNfunEmPF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-2oiUfNxrdStXXQDbVz3JmbYFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rf5W3PKzs27AvaECkmTk661q.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je zou op het einde van de scheur even met een boortje een gaatje boren of een hete soldeerbout kunnen prikken om te zorgen dat het niet zo gauw verder scheurt.
Glasvezel gaat denk ik weer loskomen op dit soort plastic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Blomminator schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:45:
Ik heb een heelveelstehandse kruiwagen in m'n bezit! Met lekke band maar 'verder nog prima!'.
Enfin, band geplakt, lagertjes likje vet en ja.. zo kan ik natuurlijk prima een blokje haardhout of wat gevallen blad vervoeren.
Maar ik zie een drietal scheurtjes - na vervoer van bakstenen. Ik kan vast leven mèt scheurtjes. Maar de klusser in mij neigt naar reparatie met iets van glasvezel+chemische troep.

Is het verstandig dit te maken? Scheurt dit verder? Of ben ik nu aan t miereneuken en kan ik m'n kostbare tijd beter steken in de 4829 andere projecten die ook af moeten? Ik zou het wel zonde vinden als dit de kruiwagen verder onbruikbaar maakt. Het is niet vanwege de esthetiek, maar de levensduur.
[Afbeelding][Afbeelding]
Plaatje blik of dun aluminium in vorm kloppen en die met popnagels over de scheur zetten.
Doe aan de andere kant carrosserieringen om de opstulping van de popnagels op te vangen.
Moet je natuurlijk wel een popnageltang hebben en anders is het een mooi excuus om er eentje aan te schaffen. Dit is tenslotte het gereedschap topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trabant
Doorkruien totdat de kuip het echt begeeft en dan een nieuwe kuip erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

[Afbeelding][Afbeelding]
Als het een thermoplast is, zou je het vanaf de onderkant kunnen lassen met een (regelbare) soldeerbout en er nietjes of paperclips insmelten. (Je hebt hier ook speciale setjes voor, op Ali-Express, bijvoorbeeld)

Overigens wil je de nietjes dan niet roodgloeiend stoken zoals op de plaatjes daar. Je wilt het plastic smelten, niet verbranden. Je zet het nietje op het kunststof en knijpt dan de trekker in totdat het erin smelt. Beter een paar keer net te snel loslaten dan in één keer de hele boel verbranden.

[ Voor 8% gewijzigd door Wild Chocolate op 26-10-2025 18:23 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 21:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn zoon heeft een 3D pen. Als ik dit zo zie dan zou dat de ideale kandidaat zijn om dit mee te repareren. Filament er in poeren en gaan :)
Zelf nog nooit specifiek aan de hand gehad maar ik kan me vorostellen dat dat prima gaat werken..
En verder zou ik iets van een stuk worteldoek oid in de kruiwagen doen, stuk minder beschadigingen.

* The Eagle weet nu ook weer waarom ie liever een stalen kruiwagen zou hebben dan een kunststoffen :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
The Eagle schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:01:
[...]
* The Eagle weet nu ook weer waarom ie liever een stalen kruiwagen zou hebben dan een kunststoffen :+
Inderdaad. Mijn 100 liter Matador zit vol butsen en builen na veel jaren, duizenden stenen, klinkers etc. En natuurlijk zand, grind, compost, you name it.....

De mijne heeft ook het voordeel dat het wiel iets verder naar achter (richting mij...) te monteren was waardoor een volle kruiwagen minder zwaar in de hand ligt en daardoor ook weer iets makkelijker kiept. Ik zie die mogelijkheid zo snel niet (meer) op hun website - maar goed dit is al een oudje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The Eagle schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Mijn zoon heeft een 3D pen. Als ik dit zo zie dan zou dat de ideale kandidaat zijn om dit mee te repareren. Filament er in poeren en gaan :)
Zelf nog nooit specifiek aan de hand gehad maar ik kan me vorostellen dat dat prima gaat werken..
En verder zou ik iets van een stuk worteldoek oid in de kruiwagen doen, stuk minder beschadigingen.

Is dat PLA? Dat gaat niet goed met vochtige omstandigheden zoals een kruiwagen op den lange duur vrees ik. Edit: gaat met UV licht ook niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dikke vingers….

[ Voor 92% gewijzigd door Fraggert op 27-10-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
De stalen kruiwagen staat hier toch bewust achter z'n kunststoffen conculega. Eigenlijk alleen als ik lomp met blokken hout wil gooien, wordt ik blijer van het stalen exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
De staal vs. kunststof kruiwagenbak-discussie hebben we al eens gehad.
Staal kan meer hebben en gaat (al dan niet vol blutsen) langer mee, maar is ook zwaarder en lawaaieriger.
Het hangt dus maar net van de beoogde inzet af.
Daarmee samenhangend de keuze voor 'upgraden' met gele kruiwagenwielen voor zware lasten. Die kunnen inderdaad een veel groter gewicht aan, maar ze stuiteren dan ook als een gek als ze te licht belast worden. Daar is ook al menigeen van terug gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Die gele wielen gaat m.i. vooral over het niet lek kunnen rijden. Daarvoor in ruil zijn ze duurder en rijden ze gewoon minder fijn dan lucht.

Ik herken niet direct dat staal langer mee gaat. D.w.z. kunststof kan met één lompe actie afgelopen zijn, maar zo lang die uit blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:45
Luchtbanden op een kruiwagen duwen zwaarder dan vol-kunststofwielen als hij vol/zwaar beladen is. Daarentegen zakken de kunststof wielen dieper weg in (te) zachte grond. Dat is ook de reden waarom mijn schoonvader (die boer is) de voorkeur geeft aan luchtbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Luchtbanden. Vrij stevig oppompen tot tegen t stuiteren aan. Ik heb nooit gemerkt dat de mijne zwaar duwt, maar dat kan ook natuurlijk aan de lagers liggen - wegzakken in natte grond doen ze allemaal als je er 100-200kg in hebt liggen. Moet je vaak heen en weer dan doen een paar steigerplanken natuurlijk wonderen. O ja, en houten klompen aan want dan zak je zelf ook minder diep weg als met laarzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Gwaihir schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:15:
Ik herken niet direct dat staal langer mee gaat. D.w.z. kunststof kan met één lompe actie afgelopen zijn, maar zo lang die uit blijft...
Kunststof kan geen stommiteiten met vuur van de buurjongen hebben. Dat is iemand in mijn straat overkomen, ik zag hem toevallig zijn kruiwagen met gesmolten bak als oud ijzer aan de straat zetten. Ik meteen er op af met de vraag wanneer hij zijn band voor het laatst had opgepompt. Dat wist de man niet meer. Daaruit concludeerde ik dat zijn band beter was dan de mijne, die ik bij gebruik twee keer per dag moest bijpompen. De wielen waren amper verwisseld of er stopte een morgenster met de vraag of hij het wrak mee mocht nemen. En zo waren er drie mensen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Diegene die de kruiwagen weg deed, deed dat ook omdat de band lek was. En inderdaad, dat was geen superleuke klus om te doen. Maar met de grote bandenwippers van de motor ging het heel soepel. Binnenbandje eruit, en plakkertje erop. Staat al 24 uur kei- en keihard. Dat zie ik niet veel meer ..

Ik gebruik het voor houtblokjes naar de achtertuin/houthok. Dat scheelt heel veel heen/weer wandelen.
Daarnaast wat bladeren, dus het is niet zwaar. En ik heb geen gras. Het is de oprit, woonkamer, pad door de achtertuin. Niks wegzakken of modder.

Ik heb een popnageltangetje ergens, en nog wat metalen plaatjes. Ik denk dat dat misschien wel leuk is om te doen. Maar goed.. geen dringende klus. Het niet-werkende stopcontact buiten en de al-maanden-in-de-doos-in-de-schuur-wachten-op-plaatsing tuinverlichting mag eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Na weer eens een poosje klungelen met het oeroude B&D statief en haakse slijper er in om wat stalen pijp onder 45 graden af te zagen, wat moeizaam en onnauwkeurig wel is gelukt, ben ik nu toch eens aan het kijken naar de Evolution R210CMS+ afkortzaag met die magische zaagbladen.
Machine kost maar ca. €100, maar een extra zaagblad is €33 en eentje speciaal voor aluminium maar liefst €58. Lijkt op die handel met inktjet printers.
Ga de machine toch maar kopen, want het zaagt vrijwel vonkvrij, terwijl ik met de slijpschijf eerst een natte handdoek op moet hangen, met name ook om het slijpsel niet overal naar toe te laten ontsnappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
454SS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:38:
Luchtbanden op een kruiwagen duwen zwaarder dan vol-kunststofwielen als hij vol/zwaar beladen is. Daarentegen zakken de kunststof wielen dieper weg in (te) zachte grond. Dat is ook de reden waarom mijn schoonvader (die boer is) de voorkeur geeft aan luchtbanden.
Een volle kruiwagen met een luchtband gaat veel makkelijker over een drempel oid ik had er zelf nooit over na gedacht maar bij lucht vormt de band mee. ik kwam er achter toen ik beton ging storten.. Ik had ineens spijt van mijn massieve band :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:08

[Afbeelding][Afbeelding]
Je zou het ook kunnen laten lassen, hoogst waarschijnlijk is de bak van pe, wat gemakkelijk te lassen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Blomminator schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:27:
Daarnaast wat bladeren, dus het is niet zwaar.
Voor bladeren zet ik een rondje kippengaas in de bak, dan kan er al snel 200 liter meer in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:10:
De staal vs. kunststof kruiwagenbak-discussie hebben we al eens gehad.
Staal kan meer hebben en gaat (al dan niet vol blutsen) langer mee, maar is ook zwaarder en lawaaieriger.
Het hangt dus maar net van de beoogde inzet af.
Daarmee samenhangend de keuze voor 'upgraden' met gele kruiwagenwielen voor zware lasten. Die kunnen inderdaad een veel groter gewicht aan, maar ze stuiteren dan ook als een gek als ze te licht belast worden. Daar is ook al menigeen van terug gekomen.
Paar stenen in een stalen bak en je hebt zo de beschermlaag er af, en dan gaat het gauw roesten. Niet meer buiten laten staan, daarna. Dat heb je weer niet met een plastic bak. Aan de andere kant, plastic bak met scheuren en gaten erin klinkt ook erg herkenbaar. Ze hebben allebei hun voordelen en nadelen.

Qua band is een luchtband over het algemeen comfortabeler, denk ik. Kwestie van de band voldoende op druk houden. Alhoewel, toen de mijne na een tijdje helemaal leeg in de schuur stond, heb ik er ook zo'n massieve band op gezet (geen binnenband ook, dus niet eenvoudig te repareren). Niet zo comfortabel, maar bij af en toe gebruik geeft het minder problemen. Ermee over een drempel gaan is wel een stuk lastiger als de band niet meegeeft, zoals @twain4me ook al zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De vraag zou voor mij vooral zijn: ga ik mogelijk bramen of andere doorns tegenkomen? Zo niet zou ik voor luchtbanden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:42

dollyking

duck tape

JukeboxBill schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:17:
Na weer eens een poosje klungelen met het oeroude B&D statief en haakse slijper er in om wat stalen pijp onder 45 graden af te zagen, wat moeizaam en onnauwkeurig wel is gelukt, ben ik nu toch eens aan het kijken naar de Evolution R210CMS+ afkortzaag met die magische zaagbladen.
Machine kost maar ca. €100, maar een extra zaagblad is €33 en eentje speciaal voor aluminium maar liefst €58. Lijkt op die handel met inktjet printers.
Ga de machine toch maar kopen, want het zaagt vrijwel vonkvrij, terwijl ik met de slijpschijf eerst een natte handdoek op moet hangen, met name ook om het slijpsel niet overal naar toe te laten ontsnappen.
ah een drycutter, ben ik ook voor in de markt om kokerprofiel voor taatsdeuren mee te zagen, laat je ervaring maar weten. Zondag al mijn lastafel getest met het maken van een frame foor de afzuiging. Daar kwam ik erachter dat een bandzaag machine het toch niet helemaal is om haaks te zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
henkie196 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:08:
[...]
Paar stenen in een stalen bak en je hebt zo de beschermlaag er af, en dan gaat het gauw roesten. Niet meer buiten laten staan, daarna.
Misschien is er een kwaliteitsverschil? Ik heb hier na enkele tientallen jaren (hobby) slopen, bouwen, bestraten, etc. totaal geen last van. Deze kwam trouwens niet uit de bouwmarkt en keuze was op basis van gebruik in de boerenkant van mijn familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DjoeC schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:15:
Misschien is er een kwaliteitsverschil? Ik heb hier na enkele tientallen jaren (hobby) slopen, bouwen, bestraten, etc. totaal geen last van. Deze kwam trouwens niet uit de bouwmarkt en keuze was op basis van gebruik in de boerenkant van mijn familie.
Kan goed zijn, alhoewel de mijne ook niet uit de bouwmarkt kwam. Een verzinkte bak zal wat bestendiger zijn dan een gelakte bak, ook, die zijn minder gevoelig voor beschadigingen. Zal bij mij ook niet geholpen hebben dat hij wel een paar weken in de nattigheid buiten heeft gestaan met het straten rondom het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:08
[quote]henkie196 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:08:
[...]

Paar stenen in een stalen bak en je hebt zo de beschermlaag er af, en dan gaat het gauw roesten. Niet meer buiten laten staan, daarna. Dat heb je weer niet met een plastic bak. Aan de andere kant, plastic bak met scheuren en gaten erin klinkt ook erg herkenbaar. Ze hebben allebei hun voordelen en nadelen.

/quote]
Heb hier eenm Fort kruiwagen, gekocht via aannemersbedrijf, met stalen bak staan die ik 35 jaar geleden nieuw gekocht heb tijdens de bouw van mijn huis, er zijn enkele gaten in geroest na 30 jaar. Die stalen bakken zijn van behoorlijk hard staal, anders was deze al veel eerder einde carriere geweest. Deze staat altijd buiten, in weer en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Linux gebruiker schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:43:
Heb hier eenm Fort kruiwagen, gekocht via aannemersbedrijf, met stalen bak staan die ik 35 jaar geleden nieuw gekocht heb tijdens de bouw van mijn huis, er zijn enkele gaten in geroest na 30 jaar. Die stalen bakken zijn van behoorlijk hard staal, anders was deze al veel eerder einde carriere geweest. Deze staat altijd buiten, in weer en wind.
Ik heb deze, maar de laklaag daarvan was makkelijk beschadigd na een paar stapels stenen te hebben vervoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
henkie196 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:28:
[...]

Ik heb deze, maar de laklaag daarvan was makkelijk beschadigd na een paar stapels stenen te hebben vervoerd.
Wat je al eerder aangaf: zoek een thermisch verzinkte.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Interessant om ook even te lezen dat er (vlakke verharde) werkomgevingen zijn waar zo'n massieve band geen nadelen heeft. Voor mij is 'n kruiwagen vooral voor in de tuin werken, dus ik krijg volop / uitsluitend die zachte ondergrond en (stoep)randjes mee.

Afgelopen zomer wel de tweede band geplakt, maar da's in 10 jaar, dus nog wel te doen. (Schillen van tamme kastanje zijn hoofdverdacht en probeer ik te vermijden.) En de banden goed hard houden. (Ik maak 2x per jaar een rondje met de compressor.)
Dat lijkt me worst-of-both-worlds. Koop verzinkt of kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
[...]

Voor stenen zijn er dan ook aangepaste kruiwagens, met minder wand...

(Maar die zitten weer niet lekker)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.pixabay.com/photo/2014/11/27/20/37/rest-548173_960_720.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
trabant schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:43:
[...]
Voor stenen zijn er dan ook aangepaste kruiwagens, met minder wand...

(Maar die zitten weer niet lekker)
[Afbeelding]
Die ziet er kwalitatief wel prima uit! De juiste lengte, diepte en voldoende wand voor nek en hoofd. Lijkt me arbo technisch in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

trabant schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:03:
[...]

Diederen in Sjènne* en doe daar Joop de groeten.
*Schinnen

Edit: de vrouw had van twee handwerkers nog "Ubachsberg" en ene Diederen in Schinveld gehoord.
Ubachsberg ben ik al zo vaak langsgereden en nooit een keer nagedacht om te stoppen :+ Dank!

Ik heb nu ook wat freesbitjes gekocht om een roundover te kunnen doen. Denk dat het verstandig is klein te beginnen met wat werkstukjes en dan oefenen, oefenen en nog meer oefenen.. De frees is een Black en Decker van 800W, niet de meest solide constructie maar ik kijk eens hoe ver ik kom.

Pagina: 1 ... 264 265 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).