Gelukkig ben ik een jonge Adonis zonder enige vorm van krasjes of butsencopykat schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:57:
[...]
We noemen t gewoon ouderdoms vlekjes...
T laat zien dat het een leven gehad heeft.
X maanden in de schuur geslapen.... buiten gekampeert, enz.
je bedoelt een gepolijste of goed geoliede machine.Boudewijn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:21:
Gelukkig ben ik een jonge Adonis zonder enige vorm van krasjes of butsen
Dat verlengt de levensduur.
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Aangezien hier ook houtbewerkers zitten wilde ik deze toch even delen.
Ik was op zoek naar een groefzaag voor mijn Hammer B3W tafelzaag en kwam tot de conclusie dat er maar weinig opties waren welke werken op de zaag-as met rem-pinnen.
De officiële felder verstelbare groefzaag is erg prijzig en standaard 'dado stacks' hebben geen gaten waar de pinnen in passen.
Toen ik op zoek ging in de CMT catalogus voor zaagbladen met vlakke tanden kwam ik wel deze tegen: 240.050.07 M

Een vlakke groefzaag van 180mm welke ook op de frees-spindel past én gestapeld mag worden. Enige nadeel: geen gaten voor de pinnen van de zaag as!
Gelukkig heb ik toegang tot mensen met kennis van CNC frezen, dus uiteindelijk ben ik bij deze oplossing gekomen:
:strip_exif()/f/image/J0rD7wrg8OfclIJ0RBuGqXaz.jpg?f=fotoalbum_large)
En het past mooi op de as! Misschien een leuk idee voor anderen die met hetzelfde dilemma zitten.
:strip_exif()/f/image/A6Qx7bLn4K0SbGMGGT2upsYy.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zitten 4 gaten in, in plaats van twee, zodat je meerdere bladen kan stapelen. Als je de bladen een kwartslag gedraaid opstapelt zouden de tanden precies om en om moeten vallen. Ik heb al een tweede zaagblad besteld om dit uit te proberen, binnenkort een update!
Misschien een leuk idee voor anderen met hetzelfde dilemma, al is de benodigde toegang tot een goede freesbank wel beperkend.
Ik was op zoek naar een groefzaag voor mijn Hammer B3W tafelzaag en kwam tot de conclusie dat er maar weinig opties waren welke werken op de zaag-as met rem-pinnen.
De officiële felder verstelbare groefzaag is erg prijzig en standaard 'dado stacks' hebben geen gaten waar de pinnen in passen.
Toen ik op zoek ging in de CMT catalogus voor zaagbladen met vlakke tanden kwam ik wel deze tegen: 240.050.07 M

Een vlakke groefzaag van 180mm welke ook op de frees-spindel past én gestapeld mag worden. Enige nadeel: geen gaten voor de pinnen van de zaag as!
Gelukkig heb ik toegang tot mensen met kennis van CNC frezen, dus uiteindelijk ben ik bij deze oplossing gekomen:
![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/J0rD7wrg8OfclIJ0RBuGqXaz.jpg?f=fotoalbum_large)
En het past mooi op de as! Misschien een leuk idee voor anderen die met hetzelfde dilemma zitten.
:strip_exif()/f/image/A6Qx7bLn4K0SbGMGGT2upsYy.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zitten 4 gaten in, in plaats van twee, zodat je meerdere bladen kan stapelen. Als je de bladen een kwartslag gedraaid opstapelt zouden de tanden precies om en om moeten vallen. Ik heb al een tweede zaagblad besteld om dit uit te proberen, binnenkort een update!
Misschien een leuk idee voor anderen met hetzelfde dilemma, al is de benodigde toegang tot een goede freesbank wel beperkend.
[ Voor 8% gewijzigd door dragonhaertt op 18-02-2026 11:31 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Mooi als je dat ter beschikking hebt. Ik heb ook zo'n "achterdeurtje"
Maar als je al een blad hebt met gaten, dan is het toch niet zo moeilijk om de gaten over te nemen?
Dan kan je met een kolomboormachine ook de gaten boren. Het hoeft niet op 5 mu nauwkeurig. Hoofdzaak is dat het blad niet kan slippen.
Maar als je al een blad hebt met gaten, dan is het toch niet zo moeilijk om de gaten over te nemen?
Dan kan je met een kolomboormachine ook de gaten boren. Het hoeft niet op 5 mu nauwkeurig. Hoofdzaak is dat het blad niet kan slippen.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Boren kan natuurlijk ook, al ben ik zelf wat terughoudend met handmatig boren door een stuk staal die ik daarna 9000 keer per minuut rond ga slingeren. Frezen is dan toch een stuk nauwkeuriger.JukeboxBill schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:02:
Nu maakt met de pinnen de passing niet zo veel uit, maar de uitlijning voor 90° om en om stapelen wel.
Gewoon door een zaagblad boren is voor mij, als 'beginnend' houtbewerker niet zo vanzelfsprekend
Ook wel fijn als het een beetje gebalanceerd blijft, gezien het toerental waarop zo’n blad ronddraait. Anders krijg je allerlei extra stress en vibraties in een blad wat al verzwakt is door er in te boren.JukeboxBill schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:02:
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Die gaten zitten dicht bij het middelpunt, dus dat heeft maar weinig invloed.Orion84 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:25:
[...]
Ook wel fijn als het een beetje gebalanceerd blijft, gezien het toerental waarop zo’n blad ronddraait. Anders krijg je allerlei extra stress en vibraties in een blad wat al verzwakt is door er in te boren.
Bovendien zijn de gaten even groot. De enige onbalans kan worden veroorzaakt doordat het gat iets verschoven is. Dan moet je wel heel ver mis zitten om enig effect te hebben.
Johnny schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:48:
@Vliegvlug Over ratelschorevendraaiers gesproken... ik heb deze week een Gedore 2169-012 ontvangen met Silent Gear ratel. Dat werkt echt heel erg goed! Traditionele ratels maken altijd een typisch ratelgeluid en afhankelijk van hoeveel tanden heb je ook wat speling. Beide zijn volledig afwezig hier.
Behalve de bovengenoemde Gedore met bitmagazijn is er ook de Gedore 2675 zonder.
De Hazet 810R-4 , Kraftgrip, INBUS Flow 73424 hebben allemaal hetzelfde ratelmechanisme maar met een andere selectie bits en bithouder.
https://www.german-design...tcheting-screwdriver.html
Mijn inbus 73424 (ratel) is vandaag kapot gegaan. Het 'locking' mechanisme van het handvat is er af geknapt, waardoor het handvat er nu afvalt als je hem opent. Dat vind ik vrij snel aangezien ik deze schroevendraaier iets minder dan 2 jaar heb en echt niet elke dag gebruik.BrtH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:14:
[...]
Bedankt! Ik was op zoek naar een ratelschroevendraaier, maar de PB Swiss die hier steeds langs komt vond ik wel echt te duur. Ik heb de Gedore 2169 besteld.
Ter info voor andere geïnteresseerden: De Gedore 2169 is goed verkrijgbaar in Nederlandse webshops voor ongeveer €25 (Amazon) tot €30. De Inbus Flow 73424 alleen op Amazon (€30), en de Hazet en Krafgrip versies heb ik helemaal niet kunnen vinden, alleen in Duitse shops.
Amazon doet gelukkig niet moeilijk en geeft garantie (lees: geld terug).
Nu eens rondkijken waar ik hem voor ga vervangen. Wellicht eentje van Wera die bij de rest van de collectie past, hoewel ik die eens vastgehad heb en er toen niet zo van onder de indruk was.
Was dat de laatste generatie van Wera? Ik vind de Wera 838 serie in ieder geval een stuk fijner dan de 816.Bobmeister schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:29:
[...]
[...]
Mijn inbus 73424 (ratel) is vandaag kapot gegaan. Het 'locking' mechanisme van het handvat is er af geknapt, waardoor het handvat er nu afvalt als je hem opent. Dat vind ik vrij snel aangezien ik deze schroevendraaier iets minder dan 2 jaar heb en echt niet elke dag gebruik.
Amazon doet gelukkig niet moeilijk en geeft garantie (lees: geld terug).
Nu eens rondkijken waar ik hem voor ga vervangen. Wellicht eentje van Wera die bij de rest van de collectie past, hoewel ik die eens vastgehad heb en er toen niet zo van onder de indruk was.
Aangezien het hier recent weer eens over de Makita LS1019L afkortzaag ging:
Ik kwam er gisteren toevallig achter dat er een shadowline modificatie voor is. Standaard zit er een laser op en die werkt matig, enkel bij beperkt licht zichtbaar en dan is het nog prutsen om hem echt nauwkeurig te krijgen.
Met een paar originele Makita onderdelen van een ander model en een klein beetje electronica is deze om te bouwen naar shadow line en dat werkt echt veel fijner
Ik heb de onderdelen besteld en plaats later wel een update, hier meer info:
https://www.reddit.com/r/...shadow_line_to/?rdt=46309
Ik kwam er gisteren toevallig achter dat er een shadowline modificatie voor is. Standaard zit er een laser op en die werkt matig, enkel bij beperkt licht zichtbaar en dan is het nog prutsen om hem echt nauwkeurig te krijgen.
Met een paar originele Makita onderdelen van een ander model en een klein beetje electronica is deze om te bouwen naar shadow line en dat werkt echt veel fijner
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
In mijn ervaring is de laser ook een shadowline, als je hem dicht bij het zaagblad zet.Asteroid9 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:06:
Aangezien het hier recent weer eens over de Makita LS1019L afkortzaag ging:
Zeker als je het zaagblad dichter bij je werkstuk brengt kan je met de laser de schaduw van de tanden duidelijk zien.
Ik heb de hele werkplaats vol hangen met LED balken en geen last van slecht de laser kunnen zien, dus daar kan ik me niet echt in vinden. Zagen op de halve mm nauwkeurig is hier geen enkel probleem met de laser.
Verder is het wel een mooi knutselprojectje, en een lijn links en rechts van het blad (tegelijk) heeft zeker meerwaarde!
[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 19-02-2026 09:08 ]
Ik vind t ideal je heb zo links en rechts meteen een zaaglijn te zien.dragonhaertt schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:07:
[...]
.
Verder is het wel een mooi knutselprojectje, en een lijn links en rechts van het blad (tegelijk) heeft zeker meerwaarde!
Dat heeft de metabo 72 en een werklicht.
Nadeel de metabo is wel wat gevoeliger voor rondslingeren in de bus. De motor ophanging met een armpje met belt naar de bladas is buigbaar. De makita is hardcore tandwielen in een gearbox op de motor.
Ik als hobbyist vind de veelzijdigheid vd metabo erg fijn, ook de electronische snelheids regeling maar ik denk dat hij op een bouwplaats snel kapot is.
Het is meer een "Afwerk voor de net" timmermans zaag dan de ik kan tegen een stootje en lompheid.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik kan het ook niet meer op hun site vinden, maar 5 jaar terug hadden hun nog een aparte site hiervoor. Kortingen waren niet extreem goed, maar af en toe zat er een mooie parel tussen.MJV schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:36:
[...]
Ik wist niet van het bestaan van een Makita outlet, waar is die te vinden?
Denk dat ze het hebben opgeheven
Afgelopen week mijn Hammer K3 winner comfort in ontvangst genomen.
Een tijd gezocht naar een zaagtafel maar kwam toch steeds terug op de Hammer, zodoende maar de knoop doorgehakt.
Nu eerst alles nog afstellen en dan kan ik binnenkort mooi thuis alles zagen, met als eerste kasten voor het werkplaatsje.
Een tijd gezocht naar een zaagtafel maar kwam toch steeds terug op de Hammer, zodoende maar de knoop doorgehakt.
Nu eerst alles nog afstellen en dan kan ik binnenkort mooi thuis alles zagen, met als eerste kasten voor het werkplaatsje.
pwoh, das een mooie aanwinst joh, daar ga je veel plezier van hebbenFabianGTI schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:28:
Afgelopen week mijn Hammer K3 winner comfort in ontvangst genomen.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik heb een Einhell TE-PS 165 invalzaag gekocht maar deze wiebelt behoorlijk op de rails. Ik heb de schroeven aangedraaid om hem strak erop te zetten maar dan nog wiebelt hij heen en weer. Ik heb het even gechecked en de hele onderplaat is krom. Zijn er meer mensen die dit hebben?
Ik zou hem gewoon ruilen (in geval van garantie) of aan het ronde archief doneren.
Mijn Einhell TP-CS 190 heeft daar geen last van met de Einhell geleiderail. Ze kunnen dus gewoon een nette vlakke bodemplaat maken. Heb over die invalzaag ook best aardige verhalen gelezen dus zou hem gewoon omruilen als ik jou was.huppelepups schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:47:
Ik heb een Einhell TE-PS 165 invalzaag gekocht maar deze wiebelt behoorlijk op de rails. Ik heb de schroeven aangedraaid om hem strak erop te zetten maar dan nog wiebelt hij heen en weer. Ik heb het even gechecked en de hele onderplaat is krom. Zijn er meer mensen die dit hebben?
Gewoon omruilen.huppelepups schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:47:
Einhell TE-PS 165 ... onderplaat is krom.
Zijn er meer mensen die dit hebben?
[ Voor 18% gewijzigd door DJMaze op 23-02-2026 18:27 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
*knip*
Goed bedoeld, maar dat mag in v&a / Vraag & Aanbod overig
Goed bedoeld, maar dat mag in v&a / Vraag & Aanbod overig
[ Voor 96% gewijzigd door tweakduke op 24-02-2026 18:36 ]
Nou, hij is niet per se los te koop, maar de base van in elk geval LS1219, LS1029 en DLS111 is hetzelfde. Dus heb ik bij Kruis de onderdelen los besteld.Raling schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:29:
Die tafelverbreder van de LS1219 ziet er wel een stuk beter uit dan die van de LS1019. Eens kijken of die ook los te koop is.
Dus nu heb ik de mooie aluminium tafelverbreder van de LS1219 op mijn DLS111. Stuk stabieler dan die zwarte gebogen stalen 12mm buis. Mooie upgrade.
En ik heb een “DDF087” gemaakt! Dat is een de niet uitgebrachte kruising tussen de DDF083 en DDF487. Jaren geleden een DDF083 gehad, maar die is helaas kwijt/geleend/gestolen. Dat is een DDF483 met i.p.v. snelspan een hex-aansluiting. Lekker compact. En de versnellingsbak is blijkbaar uitwisselbaar met de DDF487.
Wat is het voordeel tov een DDF083? Geen idee, ik vind het gewoon leuk om een beetje te knutselen en iets te maken wat een ander niet heeft.
Ik ben in de markt voor een sleuvenfrees. Binnenkort mag ik sleuven gaan frezen voor elektra in kalkzandsteen muren.
Eerste plan was om die van Parkside te kopen maar die wordt niet meer verkocht.
Zou die van de Praxis wat zijn? Die is nu in de actie.
In eerste aanleg een 5-tal stopcontacten infrezen, over een paar jaar een 10-tal stopcontacten op andere slaapkamers.
In eerste aanleg een 5-tal stopcontacten infrezen, over een paar jaar een 10-tal stopcontacten op andere slaapkamers.
Zou je voor deze (eenmalige?) klus geen haakse slijper gebruiken en dan met een beitel de sleuven uithakken? Die haakse slijper is na deze klus nog voor veel andere klussen bruikbaar.badkuip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:31:
Ik ben in de markt voor een sleuvenfrees. Binnenkort mag ik sleuven gaan frezen voor elektra in kalkzandsteen muren.
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ja dat zou kunnen. Ik keek naar een sleuvenfrees omdat ik gelezen had dat veel minder stof zou geven dan een haakse slijper. Dat is belangrijk voor mij omdat we er al wonen en ik kamer voor kamer aan het verbouwen ben. Een bouwstofzuiger heb ik al.manusjevanalles schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:36:
[...]
Zou je voor deze (eenmalige?) klus geen haakse slijper gebruiken en dan met een beitel de sleuven uithakken? Die haakse slijper is na deze klus nog voor veel andere klussen bruikbaar.
Die haakse slijper was sowieso de eerste keus geweest als een sleuvenfrees heel duur zou zijn, maar als ik voor minder dan 100 euro klaar kan zijn met een sleuvenfrees die minder stof geeft en misschien ook sneller gaat dan een haakse slijper, dan heb ik dat er wel voor over.
[ Voor 8% gewijzigd door badkuip op 27-02-2026 12:41 ]
Zou gewoon die van Praxis nemen, er van uit gaande dat het ding naar behoren werkt, voor die 15 stopcontacten.
@badkuip die vevor is prima voor je klus. je moet hem wel trekken door de gleuf en niet duwen.
dan is die nagenoeg stof-arm, kwam ik op de helt van het werk pas achter.
dan is die nagenoeg stof-arm, kwam ik op de helt van het werk pas achter.
@badkuip Afhankelijk van waar je muur van gemaakt is zou het best zo kunnen zijn dat het huren van een met diamantschijven niet alleen minder kost dan kopen, maar ook nog eens sneller werkt. Zoiets bijvoorbeeld: https://middelkoopverhuur.nl/product/sleuvenzaag/
Voor een verbouwing die wat langer duurt en stof niet per se een probleem is, zou ik ook zo'n goedkoop ding kopen. Ook gedaan, werkte prima.badkuip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:39:
[...]
Ja dat zou kunnen. Ik keek naar een sleuvenfrees omdat ik gelezen had dat veel minder stof zou geven dan een haakse slijper. Dat is belangrijk voor mij omdat we er al wonen en ik kamer voor kamer aan het verbouwen ben. Een bouwstofzuiger heb ik al.
Maar je zegt ook dat je er al woont, het voor nu eenmalig gebruik is en stofafzuiging belangrijk is, dan zou ik er misschien wel eentje huren. Dan heb je een machine waarvan je zeker weet dat de stofafzuiging beter is dan zo'n goedkope.
@DjoeC Kalkzandsteen. Zacht, dus daar ga je zo doorheen.
@Raling Ik woon er al inderdaad maar daar waar ik ga klussen is het leeg. Dus een beetje stof mag wel komen maar vet veel zoals een haakse slijper is minder fijn dan een beetje veel van een sleuvenfrees. Daarnaast ga ik het voor het eerst doen, dus als ik er zelf een koop kan het op m'n gemakje proberen en hoef ik geen rekening te houden met het tijdstip waarop ie terug moet.
Ik ga dat ding van de Praxis kopen.
@Raling Ik woon er al inderdaad maar daar waar ik ga klussen is het leeg. Dus een beetje stof mag wel komen maar vet veel zoals een haakse slijper is minder fijn dan een beetje veel van een sleuvenfrees. Daarnaast ga ik het voor het eerst doen, dus als ik er zelf een koop kan het op m'n gemakje proberen en hoef ik geen rekening te houden met het tijdstip waarop ie terug moet.
[ Voor 4% gewijzigd door badkuip op 27-02-2026 13:26 ]
Je kan evenuteel de ramen, deuren en kieren afplakken, want stof gaat overal doorheen. of een klein tentje om je bouwenbadkuip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:25:
@DjoeC Kalkzandsteen. Zacht, dus daar ga je zo doorheen.
Een sleuvenfrees is een dubbele haakse slijper.badkuip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:25:
...
@Raling Ik woon er al inderdaad maar daar waar ik ga klussen is het leeg. Dus een beetje stof mag wel komen maar vet veel zoals een haakse slijper is minder fijn dan een beetje veel van een sleuvenfrees. ...
Onderschat dat stof niet. Het vindt zich echt overal een weg. Hoe goed je het ook afplakt, je zult altijd wel iets vinden.
Ik heb het zo'n 20 jaar geleden met een Power-G sleuvenfrees, het huismerk van Van Cranenbroek, afgeleerd. De ene schijf sleet veel sneller dan de andere en ze zaten intussen te vast aan hun assen om nog los te krijgen.
Het kreng was intussen boven alles een gevaar, dus ik heb het snoer eraf geknipt om te voorkomen dat iemand in zijn onwetendheid iets doms ermee zou doen. Was overigens ook de laatste keer dat ik in genoemde winkel ben geweest.
[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 27-02-2026 14:28 ]
KPN is een drieletterwoord
Nou, alles dat niet gemotoriseerd is zoals een steel voor een hamer, een Stanley schroevendraaier, gaas voor een hek, etc. kun je daar prima kopen hoor. En het is een "belevenis" om er heen te gaan - vooral op koopzondagtrabant schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:27:
[...]
Een sleuvenfrees is een dubbele haakse slijper.
Onderschat dat stof niet. Het vindt zich echt overal een weg. Hoe goed je het ook afplakt, je zult altijd wel iets vinden.
Ik heb het zo'n 20 jaar geleden met een Power-G sleuvenfrees, het huismerk van Van Cranenbroek, afgeleerd. De ene schijf sleet veel sneller dan de andere en ze zaten intussen te vast aan hun assen om nog los te krijgen.
Het kreng was intussen boven alles een gevaar, dus ik heb het snoer eraf geknipt om te voorkomen dat iemand in zijn onwetendheid iets doms ermee zou doen. Was overigens ook de laatste keer dat ik in genoemde winkel ben geweest.
Zo is er in Heerlen de Euro Handelsonderneming, voor bouwmaterialen en grote tuindingen. Afgaande op een oudere reclame op de lokale tv mag je er alleen met een aanhanger achter de auto komen ...
offtopic:
En aangezien trekhaken hier populair zijn, maar lang niet iedereen een aanhanger kwijt kan, valt de geoefendheid, vooral achteruit, met zo'n karretje erachter over het algemeen vrij bescheiden uit.
Al haalt dat het niet bij het gehannes met trossen in de Oranjesluizen in Amsterdam...
En aangezien trekhaken hier populair zijn, maar lang niet iedereen een aanhanger kwijt kan, valt de geoefendheid, vooral achteruit, met zo'n karretje erachter over het algemeen vrij bescheiden uit.
Al haalt dat het niet bij het gehannes met trossen in de Oranjesluizen in Amsterdam...
Je kan de hoeveelheid dwarrelstof ook nog wel beperken door niet gelijk de volle diepte te frezen. Dan kan de stofzuiger het makkelijker verwerken.
Vergt alleen wel wat meer stuurmanskunst om met de tweede gang in hetzelfde spoor te blijven. Twee lijnen op de muur, links en rechts van de zool, kunnen daarbij helpen
Vergt alleen wel wat meer stuurmanskunst om met de tweede gang in hetzelfde spoor te blijven. Twee lijnen op de muur, links en rechts van de zool, kunnen daarbij helpen
Zou gewoon de waterslang erbij kunnen helpen om teveel stof te voorkomen? Ja, ook dat wordt een zootje (als je het niet meteen afzuigt maar dat is dan "lokaal" en niet door je hele huis....JukeboxBill schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:30:
Je kan de hoeveelheid dwarrelstof ook nog wel beperken door niet gelijk de volle diepte te frezen. Dan kan de stofzuiger het makkelijker verwerken.
We gaan het zien, het wordt de eerste keer dat ik het doe.JukeboxBill schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:30:
Overigens hoe moeilijk is het apparaat überhaupt recht te houden? In theorie kan ik natuurlijk altijd een vuren lat verticaal tegen de muur schroeven als geleider.
Dat zou kunnen, maar dan moet je wel een machine hebben die "watervast" is. Die zijn er wel, maar niet van de Praxis of Parkside.DjoeC schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:33:
[...]
Zou gewoon de waterslang erbij kunnen helpen om teveel stof te voorkomen? Ja, ook dat wordt een zootje (als je het niet meteen afzuigt maar dat is dan "lokaal" en niet door je hele huis....
Gewoon water nevelen is een lapmiddel en wordt n.m.i. een smeerboel. Stof moet je bij de bron bestrijden.
Hangt een beetje van het gewicht van de machine af. Krengen zijn best zwaar en het kost wat kracht om hem vooruit te duwen. Na een paar sleuven hield ik het wel even voor gezien, want dan begon ik te wiebelen. Maar ik ben niet zo'n krachtpatser.badkuip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:14:
[...]
We gaan het zien, het wordt de eerste keer dat ik het doe.
Overigens hoe moeilijk is het apparaat überhaupt recht te houden? In theorie kan ik natuurlijk altijd een vuren lat verticaal tegen de muur schroeven als geleider.
Lat erbij helpt zeker wel en zoals gezegd, niet in een keer op diepte frezen.
Zoals @trabant zegt is het een dubbele haakse slijper, met stofkap. Dat zou dus betekenen dat als je een stofkap op je haakse slijper zet, en je dus maar één sleuf per keer infreest, je dus ook de helft van de stof per keer zou hebben.
Wel vaker frezen, maar minder stof per keer. Doe je ook nog halve diepte zoals @JukeboxBill zegt, heb je een kwart. Heeft de stofzuiger het nog makkelijker.
Recht zagen met de muur frees kan best een stukje, bij een verticale sleuf lukt het midden prima, maar zo gauw je gaat bukken of strekken dan is het uitdagender.
Wel vaker frezen, maar minder stof per keer. Doe je ook nog halve diepte zoals @JukeboxBill zegt, heb je een kwart. Heeft de stofzuiger het nog makkelijker.
Recht zagen met de muur frees kan best een stukje, bij een verticale sleuf lukt het midden prima, maar zo gauw je gaat bukken of strekken dan is het uitdagender.
[ Voor 17% gewijzigd door Raling op 27-02-2026 17:44 ]
Goed door je knieën gaan en vandaaruit je onderbenen strekken tot de machine op schouderhoogte is hielp hier.Raling schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:41:
Zoals @trabant zegt is het een dubbele haakse slijper, met stofkap. Dat zou dus betekenen dat als je een stofkap op je haakse slijper zet, en je dus maar één sleuf per keer infreest, je dus ook de helft van de stof per keer zou hebben.
Daarna op trapje verder. Uiteindelijk blubber je het wel dicht met gips.
Natuurlijk is een sleuvenfrees iets anders dan een dubbel keer haakse slijper.
Met de Parkside haakse sleuvenfrees met aangekoppelde stofzuiger in kalkzandsteen heb ik een klein beetje stof.
Met de haakse slijper in kalkzandsteen zonder aangekoppelde stofzuiger heb ik een kamer vol stof en 3 verdiepingen met een heel fijn laagje stof.
Dat laatste geeft een hele lage WAF
De laatste keer dat ik de kozijnuitsparing iets moest vergroten heb ik de multitool voor het kalkzandsteen gebruikt ipv haakse slijper om minder stof te hebben.
Met de Parkside haakse sleuvenfrees met aangekoppelde stofzuiger in kalkzandsteen heb ik een klein beetje stof.
Met de haakse slijper in kalkzandsteen zonder aangekoppelde stofzuiger heb ik een kamer vol stof en 3 verdiepingen met een heel fijn laagje stof.
De laatste keer dat ik de kozijnuitsparing iets moest vergroten heb ik de multitool voor het kalkzandsteen gebruikt ipv haakse slijper om minder stof te hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 27-02-2026 19:05 ]
Oeh heb er 2 huizen mee verbouwd… zal vast wel betere apparaten op de markt zijn maar hij staat alweer klaar voor de zolder 🤔trabant schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:27:
[...]
Een sleuvenfrees is een dubbele haakse slijper.
Twee jaar geleden moest ik een klein stukje in een muur in de woonkamer uitfrezen om een TV-wand te kunnen realiseren. Het was 5 minuten slijpen met mijn sleuvenzaag, stukje van 50cm. Daarna nog 2 uur bezig geweest met stofzuigen van de hele benedenverdieping, want ik was zo dom geweest geen maatregelen te nemen. Het was echt een drama. Ik had enorme spijt.
Ik zou eventueel aanraden zo'n plastic schilderszeil te kopen van 4 bij 5 meter voor een paar euro en de ruimte waar je gaat zagen om die manier af te dichten. Dan hou je al 90% tegen. Bouwstofzuiger zal ook vast helpen.
Ik zou eventueel aanraden zo'n plastic schilderszeil te kopen van 4 bij 5 meter voor een paar euro en de ruimte waar je gaat zagen om die manier af te dichten. Dan hou je al 90% tegen. Bouwstofzuiger zal ook vast helpen.
Een bed waarin je zand tussen de billen krijgt is ook voor een man een twijfelachtige sensatie.Rukapul schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:04:
...
...
Muren frezen is altijd hel.
Sleuvefrees is een soort schoepenrad van steenbeitels. Net als een dadostack op cirkelzaag. Ik heb t idee dat hij iets langzamer draait tov slijpschijf op haakse slijper. En de schoepen gooien t iets meer in de afvoer dan de schijf.
Ik heb blauw gewapend beton( prefab) als binnenmuren daar komt zo'n huismerk sleuvenfrees niet doorheen. Ik moest wel met haakse slijper want andere optie was gekoelde, water, sleuvenfrees.
Wat nóg "fijner" was het vlakken van de plaat overgangen vd vloer.... muurfrees on te vlakken is een joekel van een haakse slijper met zo'n komschijf er op.
Op je knieën .
Stof komt overal.
Wat ik doe is p3 halfgelaads masker op.
Deur dicht , raam open dikke ventilator er voor en naar buiten blazen, de luchtstroom zorgt er voor dat de rest van je huis minder zweefstof krijgt. En de kamer trekt sneller op na stoppen. Zo'n goedkope schilders overal over je kleren.
Voor de rest bouwstofzuiger met cycloneton er voor en gaan.
Sleuvefrees is een soort schoepenrad van steenbeitels. Net als een dadostack op cirkelzaag. Ik heb t idee dat hij iets langzamer draait tov slijpschijf op haakse slijper. En de schoepen gooien t iets meer in de afvoer dan de schijf.
Ik heb blauw gewapend beton( prefab) als binnenmuren daar komt zo'n huismerk sleuvenfrees niet doorheen. Ik moest wel met haakse slijper want andere optie was gekoelde, water, sleuvenfrees.
Wat nóg "fijner" was het vlakken van de plaat overgangen vd vloer.... muurfrees on te vlakken is een joekel van een haakse slijper met zo'n komschijf er op.
Op je knieën .
Stof komt overal.
Deur dicht , raam open dikke ventilator er voor en naar buiten blazen, de luchtstroom zorgt er voor dat de rest van je huis minder zweefstof krijgt. En de kamer trekt sneller op na stoppen. Zo'n goedkope schilders overal over je kleren.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Je buren zullen wel blij geweest zijn.....copykat schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:10:
Stof komt overal.
@copykat De sleuvenfrees die jij bedoelt, bestaat ook. Maar dat is helemaal een onding om mee te werken. Heb een keer zo'n ding gehuurd lang geleden. Weet ook niet of die nog gebruikelijk zijn.
Geeft wel flink minder stof omdat de steen wordt uitgebroken ipv geslepen. Groot nadeel is dat de sleuf veel breder wordt dan je wil omdat er ook grote brokken meekomen. En als je er een stofzuiger bij gebruikt moet je telkens stoppen omdat de slang verstopt zit.
Die @badkuip wil kopen is de meest gebruikelijke met twee slijpschijven, welke je met ringen kan afstellen om de gewenste breedte te krijgen.
Geeft wel flink minder stof omdat de steen wordt uitgebroken ipv geslepen. Groot nadeel is dat de sleuf veel breder wordt dan je wil omdat er ook grote brokken meekomen. En als je er een stofzuiger bij gebruikt moet je telkens stoppen omdat de slang verstopt zit.
Die @badkuip wil kopen is de meest gebruikelijke met twee slijpschijven, welke je met ringen kan afstellen om de gewenste breedte te krijgen.
Hopelijk is dit de goede plek, maar ik heb een vraag over mijn Skilsaw 5240 die ik voor onderhoud (en nieuwsgierigheid) uit elkaar heb gehaald. Bij het uit elkaar halen viel er een clipje tussenuit, ik vermoed dat het gebeurde bij het loshalen van de "eindoverbrenging" (uitgaande as). De reden dat ik het niet precies meer weet is dat ik een paar weken op koolborstels heb zitten wachten en er nu achter ben gekomen dat het clipje niet op een, voor mij, logische plek terug te plaatsen is.
Foto 1: het clipje is hier rechtsonder te zien
:strip_exif()/f/image/bXTeuiSMHGiPk20OaVFx6O5t.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto 2: een overzicht van de situatie
:strip_exif()/f/image/gPwHwoV6OLPsXeHAyd4qEKd5.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is het schematische overzicht van de handcirkelzaag die ik heb kunnen vinden, de clip betreft nr. 50 maar helaas is dit niet voor mij verklarend waar die hoort:
:strip_exif()/f/image/F0S18661ryacaA8mngS47FqZ.png?f=user_large)
Het onderdeelnummer is 2610387524 en wordt soms conductor element genoemd wat doet suggereren dat het een elektrische functie heeft, niet mechanisch? Heeft iemand een idee of suggestie waar deze clip thuis hoort?
Edit Ter verduidelijking hier de plekken waar ik de clip heb geprobeerd te plaatsen. Rood geeft aan dat de behuizing niet past met de clip op die positie. Blauw geeft aan dat het wel past maar het lijkt op die plekken totaal geen functie te vervullen en ik snap niet hoe die vanuit die positie eruit heeft kunnen vallen...
:strip_exif()/f/image/bXTeuiSMHGiPk20OaVFx6O5t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gPwHwoV6OLPsXeHAyd4qEKd5.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is het schematische overzicht van de handcirkelzaag die ik heb kunnen vinden, de clip betreft nr. 50 maar helaas is dit niet voor mij verklarend waar die hoort:
:strip_exif()/f/image/F0S18661ryacaA8mngS47FqZ.png?f=user_large)
Het onderdeelnummer is 2610387524 en wordt soms conductor element genoemd wat doet suggereren dat het een elektrische functie heeft, niet mechanisch? Heeft iemand een idee of suggestie waar deze clip thuis hoort?
Edit Ter verduidelijking hier de plekken waar ik de clip heb geprobeerd te plaatsen. Rood geeft aan dat de behuizing niet past met de clip op die positie. Blauw geeft aan dat het wel past maar het lijkt op die plekken totaal geen functie te vervullen en ik snap niet hoe die vanuit die positie eruit heeft kunnen vallen...
[ Voor 15% gewijzigd door Tijmen007 op 28-02-2026 11:18 . Reden: Verduidelijking eigen pogingen ]
@Tijmen007 Lijkt op een soort van borgclip. Nergens een groef te vinden in een as?
Conductor kan ook iets zijn om de massa aansluiting te geleiden. Afgaande op de positie in de exploded view lijkt het op de bus tussen rotor en ventilatorschijf te horen met de lus ergens vastgezet aan de behuizing.
Zoeken op Youtube naar een filmpje van iemand die de machine uit elkaar heeft gehaald is mijn strategie als ik er zelf niet meer uit kom.
Conductor kan ook iets zijn om de massa aansluiting te geleiden. Afgaande op de positie in de exploded view lijkt het op de bus tussen rotor en ventilatorschijf te horen met de lus ergens vastgezet aan de behuizing.
Zoeken op Youtube naar een filmpje van iemand die de machine uit elkaar heeft gehaald is mijn strategie als ik er zelf niet meer uit kom.
[ Voor 68% gewijzigd door JukeboxBill op 28-02-2026 12:13 ]
Wel even waarschuwen (anders denken ze nog dat je brand hebt.) en desnoods timen met de glazenwassers agenda.DjoeC schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:46:
[...]
Je buren zullen wel blij geweest zijn.....
Kijk die ventilator blaast alleen t fijne airborn stof was zwevende blijft weg. Profi blaas kanonen moeten een filtersysteem hebben en die zuigen bijna je onderbroek uit je spijkerbroek als je er voor gaat staan. Maar raampje open en blazen met je zomer fan, is redelijk minimaal. Het verminderd je dwaal stof door je huis behoorlijk omdat je de luchtstroom beinvloed. ( wel effe je interne afzuiging uit zetten anders ligt dat stof allemaal onder in je pijpsysteem.)
Mijn vermoeden zou zijn dat je bij het onderste 'rode tekeningetje' toch wel goed zit. Maar dan een kwartslag gedraaid, dus in jouw foto van boven naar bededen om het messing/bronzen lager heen geklemd. Misschien is het een soort assemblage-hulpstukje bij het uitlijnen van de twee plastic schaaldelen om alle lagers heen. Het moet (denk ik) in elk geval om een stilstaand object geklemd worden. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je zoiets om een draaiende as doet... dat is vragen om onbalans, losraken of een combinatie van beiden, waarbij de restanten van die clip ergens tussen twee tandwelen terecht komen...Tijmen007 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:13:
Hopelijk is dit de goede plek, maar ik heb een vraag over mijn Skilsaw 5240 die ik voor onderhoud (en nieuwsgierigheid) uit elkaar heb gehaald. Bij het uit elkaar halen viel er een clipje tussenuit, ik vermoed dat het gebeurde bij het loshalen van de "eindoverbrenging" (uitgaande as). De reden dat ik het niet precies meer weet is dat ik een paar weken op koolborstels heb zitten wachten en er nu achter ben gekomen dat het clipje niet op een, voor mij, logische plek terug te plaatsen is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De exploded view tekening lijkt ook te suggereren dat het iets met dat lager-met-gek-nokje te maken heeft.
Zit er op dat messing/bronskleurige lager op jouw foto ook niet een klein afdrukje van die clip? Of is dat toevallig een vette veeg?
Bonuspunten trouwens voor je duidelijke foto's én exploded view.
[ Voor 3% gewijzigd door APClll op 28-02-2026 12:20 ]
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Het is tijd om eens wat accu verticuteermachine ervaringen te vragen ...
Ik ben op zoek naar een accu variant (geen zin in snoeren of benzine)
hieronder een paar waar ik over aan het nadenken ben:
Makita 40v uv001g -> rond de 700 zonder accu's, accu's heb ik
Husqvarna s138i -> rond de 525 met lader en accu, deze accu's heb ik niet
STIHL RLA 240 -> rond de 420 met lader en accu, deze accu variant (wel de ap) heb ik niet
Ego heeft nog iets voor op een combimotor, de EGO DA1400. de accu heb ik wel, de combimotor niet en het lijkt mij ook behoorlijk vermoeiend om met de ego constructie de hele middag rond te lopen.
Op dit moment neig ik naar de makita, deze is wel de duurste van deze serie maar ook de beste? Ik kan zelf nergens iets vinden op youtube waar ik wijzer van word. dus ervaringen zijn welkom.
STIHL RLA 240 -> rond de 420 met lader en accu, deze accu variant (wel de ap) heb ik niet
Ego heeft nog iets voor op een combimotor, de EGO DA1400. de accu heb ik wel, de combimotor niet en het lijkt mij ook behoorlijk vermoeiend om met de ego constructie de hele middag rond te lopen.
Op dit moment neig ik naar de makita, deze is wel de duurste van deze serie maar ook de beste? Ik kan zelf nergens iets vinden op youtube waar ik wijzer van word. dus ervaringen zijn welkom.
Nee, geen groeven te zien. Ik denk dat het idee van APClll het meest waarschijnlijk is gezien de clip eruit kan springen als je de uitgaande as los haalt. YouTube is inderdaad een goede, maar niks voor deze machine te vinden helaasJukeboxBill schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:49:
@Tijmen007 Lijkt op een soort van borgclip. Nergens een groef te vinden in een as?
Ik denk dat je gelijk hebt. Door de clip over de bronzen glijlager te zetten kan deze niet meer op een neer bewegen: klinkt logisch! Ik heb hem daar gemonteerd en het hele ding weer in elkaar gezet. Gelukkig doet hij het nog dus operatie geslaagdAPClll schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:18:
[...]
Mijn vermoeden zou zijn dat je bij het onderste 'rode tekeningetje' toch wel goed zit. Maar dan een kwartslag gedraaid, dus in jouw foto van boven naar bededen om het messing/bronzen lager heen geklemd. Misschien is het een soort assemblage-hulpstukje bij het uitlijnen van de twee plastic schaaldelen om alle lagers heen. Het moet (denk ik) in elk geval om een stilstaand object geklemd worden. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je zoiets om een draaiende as doet... dat is vragen om onbalans, losraken of een combinatie van beiden, waarbij de restanten van die clip ergens tussen twee tandwelen terecht komen...
De exploded view tekening lijkt ook te suggereren dat het iets met dat lager-met-gek-nokje te maken heeft.
Zit er op dat messing/bronskleurige lager op jouw foto ook niet een klein afdrukje van die clip? Of is dat toevallig een vette veeg?
Bonuspunten trouwens voor je duidelijke foto's én exploded view.
Dank allen voor jullie input!
@Tijmen007 Meest logische plek is hier:
:strip_exif()/f/image/yr9MteY3fdeC6B500Y397b0R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jdgcAN4UXN2hLT4BCRS9mgEY.jpg?f=fotoalbum_large)
enige logische plek omdat je de as wilt tegen houden van achteruit drukken en gaat invreten in je behuizing
:strip_exif()/f/image/yr9MteY3fdeC6B500Y397b0R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jdgcAN4UXN2hLT4BCRS9mgEY.jpg?f=fotoalbum_large)
enige logische plek omdat je de as wilt tegen houden van achteruit drukken en gaat invreten in je behuizing
Dat vond ik zelf ook, maar door de vorm van de clip (een 8 met open onderkant zeg maar) past hij daar niet. Er is geen sleuf of andere soort opening daar voor de clip, in geen van beide helften van de behuizing. De groef die je denkt te zien is denk ik het verschil in ruwheid van de as oppervlakte waar een deel in het glijlager gelopen heeft en een deel niet. Met de clip gemonteerd zit de bus zo dicht mogelijk op het tandwiel en zou het invreten geen probleem moeten zijn omdat deze bus niet (makkelijk) kan draaien met de clip eromheen.copykat schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:38:
@Tijmen007 Meest logische plek is hier:
...
Wellicht dat ik het fout heb en dat de boel over een paar jaar versleten is, laten we hopen van niet
Zo , mn B&d zaagtafel verkocht..
Stond teveel in de weg, niet precies genoeg om als projectjes zaag te gebruiken.
Als ik er weer 1 nodig heb koop ik die skill 1340aa wel. Die is compacter en precieser af te stellen.
Vandaag mn projectje, zware tafel om op te slaan en zo gemaakt.
De onderdelen lagen al maanden te wachten.
Nog te maken 2 bakken aan de zijkant.
Voor vijzen, klemmen enz.
:strip_exif()/f/image/fFDWy5tTkuehj9p3rkTiAwgB.jpg?f=fotoalbum_large)
Twijfel nog of ik de zinkkleurige pijpen blank lak of zwart lak..
Onder de houten ringen komen nog rubber pads geniet. ( zelfde zit tussen t blad en de poten. Hopelijk is dat wat geluids onderbreking.)
Die kolomboor is daar opgeborgen en zal bij gebruik bovenop komen.( staat op een ketler werkbank om af te werken.)
Stond teveel in de weg, niet precies genoeg om als projectjes zaag te gebruiken.
Als ik er weer 1 nodig heb koop ik die skill 1340aa wel. Die is compacter en precieser af te stellen.
Vandaag mn projectje, zware tafel om op te slaan en zo gemaakt.
De onderdelen lagen al maanden te wachten.
Nog te maken 2 bakken aan de zijkant.
Voor vijzen, klemmen enz.
:strip_exif()/f/image/fFDWy5tTkuehj9p3rkTiAwgB.jpg?f=fotoalbum_large)
Twijfel nog of ik de zinkkleurige pijpen blank lak of zwart lak..
Onder de houten ringen komen nog rubber pads geniet. ( zelfde zit tussen t blad en de poten. Hopelijk is dat wat geluids onderbreking.)
Die kolomboor is daar opgeborgen en zal bij gebruik bovenop komen.( staat op een ketler werkbank om af te werken.)
[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 28-02-2026 23:00 ]
Gisteren buurman aan de deur: of ik een multitool had. Hij wist niet precies wat het was, maar had het wel nodig
Een van zijn vrienden had het geopperd. 
Was houten vloer aan het verwijderen, moest om een koof heen. Ben maar even meegelopen, als je niet weet wat het is en kan gebruik ik mijn gereedschap liever zelf
Was maar een meter of twee. Metabo 18v 4Ah half leeg getrokken op dat stuk, multitool was goed warm. Toplaag hout, onderlaag MDF, dat wil wel.
Nu op zoek naar wat goede goedkope zaagjes want wat er nu nog op zit is meer een mes
Was houten vloer aan het verwijderen, moest om een koof heen. Ben maar even meegelopen, als je niet weet wat het is en kan gebruik ik mijn gereedschap liever zelf
Was maar een meter of twee. Metabo 18v 4Ah half leeg getrokken op dat stuk, multitool was goed warm. Toplaag hout, onderlaag MDF, dat wil wel.
Nu op zoek naar wat goede goedkope zaagjes want wat er nu nog op zit is meer een mes
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@The Eagle Wat een goedzak ben je toch 
Ik had de buurman op z'n minst de goedkope zaagjes laten halen en betalen.
Nu zit je zelf met die rommel.
gevalletje eerst de vloer leggen en dan een koof bouwen?The Eagle schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:42:
Gisteren buurman aan de deur: of ik een multitool had. Hij wist niet precies wat het was, maar had het wel nodigEen van zijn vrienden had het geopperd.
@The Eagle Een meter of 2 klinkt me meer als iets voor een invalzaag. Hooguit de uiteinden dan met de multitool...
Zo steken we hier in Brabant niet in elkaarJukeboxBill schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:21:
@The Eagle Wat een goedzak ben je toch
En zaagje had toch al een keer flink in de mdf gezeten dus best.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Yup. Niet per definitie hun eigen werk btw, ze zijn niet de eerste bewoners.copykat schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:29:
[...]
gevalletje eerst de vloer leggen en dan een koof bouwen?
![]()
Dan moet je die wel hebbenWild Chocolate schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:04:
@The Eagle Een meter of 2 klinkt me meer als iets voor een invalzaag. Hooguit de uiteinden dan met de multitool...
En met een invalzaag ga ik liever niet door een vloer waar beton onder zit. Bovendien moet je dan alsnog met de multitool aan de slag want je houdt een rand over
Ik weet niet hoevaak jij je verticuteerder gebruikt, maar ik heb de mijne vorig jaar vervangen voor een Einhell 18V accu verticuteermachine 36cm GE-SA 36/35 LI van rond de €180,- ~ €200,- zonder accu's.akatar schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:35:
Ik heb het meeste gereedschap van Bosch (blauw) omdat die weinig tot geen tuingereedschap hebben, zit ik in het einhell platform voor dat soort spul. Een verticuteerder gebruik ik hooguit 2 tot 3x per jaar. Dus om daar meer dan €300 op stuk te slaan gaat voor mij wat ver.
Kijk, dat is dus een goede reden om die op je verlanglijstje te zetten, omdat je nu misgreepThe Eagle schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:08:
[...]
Dan moet je die wel hebben
En met een invalzaag ga ik liever niet door een vloer waar beton onder zit. Bovendien moet je dan alsnog met de multitool aan de slag want je houdt een rand over
En op zich moet je met het instellen van de juiste diepte een invalzaag wel heel kunnen houden. En inderdaad waar, je hebt nog steeds iets nodig om de uiteinden te zaggen, want van die uitlopende zaagsnedes rond de schouw zullen de meeste mensen niet zo mooi vinden
Inval / cirkelzaag staat nog wel ergens op een lijstje, maar zelf geen use case voor nog
Maar dan moet je die diepte wel weten...Wild Chocolate schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:11:
...
En op zich moet je met het instellen van de juiste diepte een invalzaag wel heel kunnen houden....
dat zie je aan t stof en de vonken.....
Nee multi tool is t beste en anders een oude hout beitel en elleboog grease
Een oude verstekbakzaag ( zon vierkante) kan ook als t meeste er omheen al weg is.copykat schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:20:
[...]
dat zie je aan t stof en de vonken.....![]()
Nee multi tool is t beste en anders een oude hout beitel en elleboog grease
Hoe dan ook, allemaal hypothetisch want de vloer is er al uit
Het is niet alleen hoe vaak je m gebruikt, maar ook welk oppervlak je moet behandelen. Ik heb hier een Eliet aangeschaft om huren te voorkomen. Huren + halen/brengen/benzine heb ik nu in een paar jaar terug verdiend plus dat ik het werk kan doen in delen en op momenten dat het mij uitkomt. Groot oppervlak, veel, heel veel mos waar zelfs de Eliet op dicht slibt.sweetdude schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:10:
[...]
Ik weet niet hoevaak jij je verticuteerder gebruikt, maar ik heb de mijne vorig jaar vervangen voor een Einhell 18V accu verticuteermachine 36cm GE-SA 36/35 LI van rond de €180,- ~ €200,- zonder accu's.
Ik heb het meeste gereedschap van Bosch (blauw) omdat die weinig tot geen tuingereedschap hebben, zit ik in het einhell platform voor dat soort spul. Een verticuteerder gebruik ik hooguit 2 tot 3x per jaar. Dus om daar meer dan €300 op stuk te slaan gaat voor mij wat ver.
Wat je naar mijn idee dus het beste kunt doen is dus de aankoop afstemmen op het gebruik.......
Nou dan ga ik maar weer met mn eigen klusjes verderThe Eagle schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:12:
Hoe dan ook, allemaal hypothetisch want de vloer is er al uit
dodido wat mailtjes verstuurd, darkweb monitoring gecheckt. kak zit in de release.
overige beveiliging rondjes gemaakt (2fa waar mogelijk)
koffie en dan mn gemaakte tafeltje verder afmaken.
even langs de HB om een klikaanklikuit schakelaar te vinden mijne is kaput denk ik,
en wat hamerslag verf kopen voor mn tafeltje.
enz beetje opruimen en voorkomen dat ik teveel op mn lijstjes van "wil ik ook hebben" kijk...
Dat heeft mij aan een rolsteiger gebracht. Ik kan zo'n ding zelf niet vervoeren, dus de breng- en haalkosten zijn aanzienlijk. En er dan toch meermaals per jaar naar (willen) grijpen...DjoeC schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:19:
Het is niet alleen hoe vaak je m gebruikt, maar ook welk oppervlak je moet behandelen. Ik heb hier een Eliet aangeschaft om huren te voorkomen. Huren + halen/brengen/benzine heb ik nu in een paar jaar terug verdiend.
@sweetdude @DjoeCDjoeC schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:19:
[...]
Het is niet alleen hoe vaak je m gebruikt, maar ook welk oppervlak je moet behandelen. Ik heb hier een Eliet aangeschaft om huren te voorkomen. Huren + halen/brengen/benzine heb ik nu in een paar jaar terug verdiend plus dat ik het werk kan doen in delen en op momenten dat het mij uitkomt. Groot oppervlak, veel, heel veel mos waar zelfs de Eliet op dicht slibt.
Wat je naar mijn idee dus het beste kunt doen is dus de aankoop afstemmen op het gebruik.......
Het geld is het punt niet, er is niets irritanter dan geld uitgeven voor iets wat niet werkt zoals verwacht.
Een van de redenen is waarom ik het merk Einhell niet in de lijst heb staan is om het feit dat ik vind dat zij hun naam eer aan doen.
Dus de keuze om 300-700 euro uit te geven is omdat ik wil dat het doet wat ik er van verwacht.
Alleen is er weinig te vinden over het gebruik/ervaring met dit soort machines, vandaar de vraag.
(tuin is +/- 900-1000m2)
Misschien ook eens hier vragen:akatar schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:46:
[...]
@sweetdude @DjoeC
Het geld is het punt niet, er is niets irritanter dan geld uitgeven voor iets wat niet werkt zoals verwacht.
Een van de redenen is waarom ik het merk Einhell niet in de lijst heb staan is om het feit dat ik vind dat zij hun naam eer aan doen.
Dus de keuze om 300-700 euro uit te geven is omdat ik wil dat het doet wat ik er van verwacht.
Alleen is er weinig te vinden over het gebruik/ervaring met dit soort machines, vandaar de vraag.
(tuin is +/- 900-1000m2)
Het grote tuinen, balkons en plantentopic
De hovenier komt hier jaarlijks met eentje waar een soort van kettinkjes onder zitten i.p.v. een 'harde' messenset. Daardoor kan hij goed met oneffenheidjes in het gazon overweg; mept toch ongeveer overal even diep. Slim, vind ik, maar klaarblijkelijk best zeldzaam.akatar schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:46:
(tuin is +/- 900-1000m2)
De duurdere/betere versies hebben::Gwaihir schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:57:
[...]
De hovenier komt hier jaarlijks met eentje waar een soort van kettinkjes onder zitten i.p.v. een 'harde' messenset. Daardoor kan hij goed met oneffenheidjes in het gazon overweg; mept toch ongeveer overal even diep. Slim, vind ik, maar klaarblijkelijk best zeldzaam.
rol met messen
rol met (soort van) veren
Als je merk en type ingeeft op Duitse websites kom je van veel machines testen tegen en gebruikerservaringen,akatar schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:46:
[...]
@sweetdude @DjoeC
(tuin is +/- 900-1000m2)
voorbeelden; https://www.testberichte....s/duc150-testbericht.html, YouTube: Makita DUC150Z im Härtetest , https://www.topratgeber24...ita-duc150z-astsaege-18-v , https://www.faz.net/kaufkompass/test/der-beste-haecksler/
Ik zou willen dat ik de ruimte had om een rolsteiger kwijt te kunnenGwaihir schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:10:
[...]
Dat heeft mij aan een rolsteiger gebracht. Ik kan zo'n ding zelf niet vervoeren, dus de breng- en haalkosten zijn aanzienlijk. En er dan toch meermaals per jaar naar (willen) grijpen...
@akatar 1000 m2 vertikuteren? Dan mag je best voor een serieus apparaat gaan. Ik ben voor zo'n 1000-1200 m2 , ondergrond van klei, een dagje aan 't rondlopen en zeker een volle dag aan 't ruimen en afvoeren. Een opvangzak zit binnen 5 m1 al vol dat werkt dus niet, dat moet anders (bladblazer en riek). Maar YMMV.....
Klopt,DjoeC schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:21:
@akatar 1000 m2 vertikuteren? Dan mag je best voor een serieus apparaat gaan. Ik ben voor zo'n 1000-1200 m2 , ondergrond van klei, een dagje aan 't rondlopen en zeker een volle dag aan 't ruimen en afvoeren. Een opvangzak zit binnen 5 m1 al vol dat werkt dus niet, dat moet anders (bladblazer en riek). Maar YMMV.....
Ik kan zonder problemen mijn veld in 3 delen verdelen. Dus daar wordt het alweer iets makkelijker van.
Het enige waar ik geen zin in heb is een apparaat die het niet kan doen of steeds vastloopt.
Ik heb de Eliet 401 met Honda GX120 motor. Doet wat ie doen moet. Zak eraf, klep omhoog binden zodat de troep vrij achteruit kan blazen. Loopt alleen vast als ik te snel loop en ef te veel troep uit moet. Motor altijd op maximum toerental draaien. Soms denk ik laat maar zitten: mos is ook groen.....akatar schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:39:
[...]
Klopt,
Ik kan zonder problemen mijn veld in 3 delen verdelen. Dus daar wordt het alweer iets makkelijker van.
Het enige waar ik geen zin in heb is een apparaat die het niet kan doen of steeds vastloopt.
Vooral die laatste zin is een hele goeie. Als je nou maar 5m2 gras hebt en dat wordt dan nog mossig ook dan snap ik het het maar als je gras dermate veel is dat er een professionele Eliet wordt ingezet waar maak je je dan druk om? De natuur doet toch wat ie wil, als mos op dat stuk lekker groeit dan kun je eindeloos je best blijven doen om dat tegen te werken maar laat het gaan. Geniet van je gras op een ander stukje.DjoeC schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:49:
[...]
Ik heb de Eliet 401 met Honda GX120 motor. Doet wat ie doen moet. Zak eraf, klep omhoog binden zodat de troep vrij achteruit kan blazen. Loopt alleen vast als ik te snel loop en ef te veel troep uit moet. Motor altijd op maximum toerental draaien. Soms denk ik laat maar zitten: mos is ook groen.....
Maar ik ben van team laat maar gaan, en er is ook nog team biljartlaken.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Klaver of een andere bodembedekker. Hier laat ik de hedera zijn gang gaan, nadat van een experiment met een inheems grasmengel alleen de prikkende pollen waar je over struikelt overbleven. Maar dat is meer iets voor het tuintopic.
Vijftig jaar geleden maakten we op de bonte avond van de zwemclub reclame voor rood gras...
Vijftig jaar geleden maakten we op de bonte avond van de zwemclub reclame voor rood gras...
Ik moet 250m2 gras omspitten (en kijk er tegenop).
Nu zit ik te denken aan huren of kopen van een grondfrees.
- opties:
1. Ik heb een makita 40V multi-dinges. waar een cultivator hulpstuk op kan: de KV401MP. (230€)
2. Parkside benzine tuinfrees 2,9kW (299€)
3. huren (boels 5,5pk ding, 180€, dus incl alles ook 230€)
voordeel van 1: ik kan hem nog eens voor ander schoffelwerk gebruiken. Maar wellicht is hij te klein voor het werk.
nadeel van 2: dan heb ik weer zo'n ding staan. Die staat de rest van zijn leven in de weg (en valt dus af)
3: wil ik eigenlijk alleen doen als 1 echt geen mogelijkheid is.
Dus: voordat ik een makita KR401MP koop: Is mijn aanname correct dat het wat meer voeten in de aarde heeft dan een bredere versie huren, maar dat het wel echt prima te doen is. Dat je zowieso het oude gras moet wegscheppen en dat het hoe dan ook een rotklus is?
Het is nu ook al gras, dus verwacht weinig wortels etc.
- opties:
1. Ik heb een makita 40V multi-dinges. waar een cultivator hulpstuk op kan: de KV401MP. (230€)
voordeel van 1: ik kan hem nog eens voor ander schoffelwerk gebruiken. Maar wellicht is hij te klein voor het werk.
nadeel van 2: dan heb ik weer zo'n ding staan. Die staat de rest van zijn leven in de weg (en valt dus af)
Dus: voordat ik een makita KR401MP koop: Is mijn aanname correct dat het wat meer voeten in de aarde heeft dan een bredere versie huren, maar dat het wel echt prima te doen is. Dat je zowieso het oude gras moet wegscheppen en dat het hoe dan ook een rotklus is?
Het oud egras moet je wegsteken ja, anders is het zo weer terug.prein2 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:45:
- opties:
en optie 4, lokaal loonwerkertje vragen om het te doen? Kost wat meer maar je hebt veel vrije tijd over voor leukere dingen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ja die optie verkennen we tegelijkertijd.. Maar hoort in een ander topic 😊😊.No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:54:
[...]
Het oud egras moet je wegsteken ja, anders is het zo weer terug.
en optie 4, lokaal loonwerkertje vragen om het te doen? Kost wat meer maar je hebt veel vrije tijd over voor leukere dingen.
@prein2 Het nadeel van optie 2 kun je oplossen met een doorverkoop. Bij optie 3 noem je een verhuurder waar je qua sponsorgedrag wat van kunt vinden. Ook al hoeft dat niet.
Los daarvan komen er bij huurapparaten vaak nog verbruiksmaterialen bij, die de eindprijs aardig kunnen opdrijven.
Los daarvan komen er bij huurapparaten vaak nog verbruiksmaterialen bij, die de eindprijs aardig kunnen opdrijven.
Gras heeft ook wortels, maar dat terzijde.prein2 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:45:
- opties:
Ik heb dat opzetstuk en gebruik(te) het vnl. om de al omgespitte en losgemaakte klei te vermengen met compost en tuinturf.
Dat gaat wel maar het is nogal tijdrovend en vermoeiend werk. En dat was maar 10 a 15 m2 per keer.
Je hebt misschien geen kleigrond, maar met een dichte grasmat zal je ook de machine flink naar beneden moeten aandrukken om in de grond te komen. De machine heeft zelf geen gewicht. Heb ook al eens geëxperimenteerd met een rol lood voorop, maar dat werd alleen maar zwaarder werken.
Ik zou mij nog wel 10 keer bedenken om daarmee 250 m2 te gaan doen.
En het vergt ook nogal wat van de machine dus de accu's zijn snel leeg. Gelukkig kon mijn duolader ongeveer net zo snel laden als de accu's leeg trokken.
Dit hoort naar mijn idee echt in het tuintopic. En de oplossing is: lokale boer of tuinder met een spitfrees en een freesbak achter een mini trekker. Vraag eens rond. Maar hangt er ook vanaf wat je na het omspitten met de grond wilt doen...prein2 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:45:
- opties:
Hangt denk ik ook af van welke grond het is.. ingeklonken zeeklei is als ik zie hoe zwaar een grond frees het kan hebben denk ik pittig voor de makita ( maar ik kan het mis hebben)prein2 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:45:
- opties:
Even een warme douche voor de Bosch onderdelen service en repareerbaarheid
:strip_exif()/f/image/FQOfMucwdvkPyGUn3sNdh2Lt.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn fijne blauwe 12v schroef/boor machientje begon te vonken en te stinken... Dus naar de Bosch site, typenummer invoeren, reserve onderdeel aanklikken (motor) uit de lijst met voor dit apparaat relevante zaken, 25 euro aftikken en een paar dagen later een nieuwe motor op de mat.
Zes gelijke schroefjes en 1 clip om het apparaat open te maken en 2 schuif connectortjes om de motor er uit te trekken. Nieuwe motor er in, even prutsen om de twee draadjes weer goed er in te krijgen, en door!
:strip_exif()/f/image/FQOfMucwdvkPyGUn3sNdh2Lt.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn fijne blauwe 12v schroef/boor machientje begon te vonken en te stinken... Dus naar de Bosch site, typenummer invoeren, reserve onderdeel aanklikken (motor) uit de lijst met voor dit apparaat relevante zaken, 25 euro aftikken en een paar dagen later een nieuwe motor op de mat.
Zes gelijke schroefjes en 1 clip om het apparaat open te maken en 2 schuif connectortjes om de motor er uit te trekken. Nieuwe motor er in, even prutsen om de twee draadjes weer goed er in te krijgen, en door!
[ Voor 23% gewijzigd door Charly op 02-03-2026 11:05 ]
@trabant en @JukeboxBill dank voor de suggesties. Als dat makita opzetstuk inderdaad het net niet is, dan ga ik toch doorkijken naar optie 2 of 4: de lidl benzineversie of uitbesteden.
Dank voor het voorkomen van een slechte uitgaaf!
Dank voor het voorkomen van een slechte uitgaaf!
*knip* offtopic
[ Voor 86% gewijzigd door twain4me op 02-03-2026 12:55 ]
*knip*
[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 02-03-2026 12:55 . Reden: offtopic ]
Voor de 2 x per jaar vind ik een verlengsnoer geen probleem. Vorig jaar de simpelste Stihl RLE240 (200€) gekocht en die deed z'n werk goed. En niet te duur. De accu versie is rond de 400€ met accu en lader.akatar schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:35:
@pauldaytona
Deze heb ik inderdaad in mijn lijstje staan (zie paar posts terug).
Het enige probleem wat ik met deze heb is dat ik geen accu's voor deze heb. Al mijn Stihl apparaten gebruiken de AP accu's. Dan stap ik in een nieuw accu platform waarvan ik niet weet hoe die accu's het gaan uithouden bij 3 dagen per jaar gebruik (of zoiets)
Zou Stihl deze maken in het AP platform had ik deze gelijk aangeschaft.
Deze heb ik inderdaad in mijn lijstje staan (zie paar posts terug).
Het enige probleem wat ik met deze heb is dat ik geen accu's voor deze heb. Al mijn Stihl apparaten gebruiken de AP accu's. Dan stap ik in een nieuw accu platform waarvan ik niet weet hoe die accu's het gaan uithouden bij 3 dagen per jaar gebruik (of zoiets)
Zou Stihl deze maken in het AP platform had ik deze gelijk aangeschaft.
Even een vraag (niet helemaal door het forum gekeken).
De Ryobi aanbiedingen via de Nederlandse site https://nl.ryobitools.eu/ (ik ben van Belgie) kunnen niet geleverd worden in Belgie wat ik jammer vind. En de Belgische site heeft geen online webshop.
Is er iemand die ook in Belgie al ergens goede deals heeft kunnen scoren ivm met Ryobi hardware?
De Ryobi aanbiedingen via de Nederlandse site https://nl.ryobitools.eu/ (ik ben van Belgie) kunnen niet geleverd worden in Belgie wat ik jammer vind. En de Belgische site heeft geen online webshop.
Is er iemand die ook in Belgie al ergens goede deals heeft kunnen scoren ivm met Ryobi hardware?
Het meeste Ryobi wat ik koop doe ik via Bauhaus. Die zijn vaak maar iets duurder of gelijk geprijsd maar heb je wel 5 jaar garantie
Laat ze leveren in een pakketshop kort aan de grens als dit voor jou te doen is, afstand tot grens.apple-shack schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:47:
Even een vraag (niet helemaal door het forum gekeken).
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
:strip_exif()/f/image/zj3zskKCPFvzQkr9avnF9gEa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vwOwpkGiM81mudNft9IJ8vnw.jpg?f=fotoalbum_large)