• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 20:17
RonJ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:31:
[...]

Na heel wat goedkopere boortjes en setjes versleten te hebben, sinds een paar jaar een set Bosch Professional SDS plus-7X Robust Line setje (heet nu expert ipv robust line), met volledige carbide boorkoppen in gebruik. In de aanbieding te vinden voor rond de 20 euro voor een setje. Zijn onverwoestbaar en heel precies te plaatsen.

Betaalbaar betekend uiteindelijk tig keer opnieuw kopen met dit soort dingen als je ze veel gebruikt.
Ik heb denk ik de oudere variant van deze, gebruik ze al 5 jaar. De 5 en 6mm beginnen nu wat bot te worden, maar echt fijne boren.

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17-09 09:50
DJMaze schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:19:
[...]

Heller 4 snijders. Of eigenlijk bijna altijd 4 snijders.
En dat verdient zich in rap tempo terug.

Goedkope 2 snijders gooi ik na 1x boren al weg, anders loopt de boor weg bij een volgend gat.
Ik gebruik tegenwoordig eigenlijk altijd als ik niet in hout boor met houtboortjes dit ding: https://www.hornbach.nl/p/rennsteig-centerpons-o-3x100-mm/8726885/, werkt echt geweldig. Heb wel geprobeerd bij tegels met een stukje schilders tape enzo, maar dit werkte voor mij nooit, maar klein tikje hierop en de boor loopt niet meer weg.

Onderschrijf wel dat je beter 4 snijders kan kopen dan 2 snijders. Dat boort een stuk fijner.

[ Voor 7% gewijzigd door BitBakker op 01-09-2026 10:11 ]

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:45
Kleine toevoeging op de steenborendiscussie; Fischer heeft een paar quad boren met ronde schacht. Meer precisie zonder dat je een SDS machine nodig hebt. Ik heb gelinkte set en ben er al jaren tevreden mee. Gewoon baksteen vanaf ca. 1974. Geen beton ofzo geprobeerd. Veel nettere gaten dan m'n Alpen steenboren met slechts 2 snijders.

Fischer 545507: beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers

Addicted to silent computing

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:52
RonJ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:31:
[...]

Na heel wat goedkopere boortjes en setjes versleten te hebben, sinds een paar jaar een set Bosch Professional SDS plus-7X Robust Line setje (heet nu expert ipv robust line), met volledige carbide boorkoppen in gebruik. In de aanbieding te vinden voor rond de 20 euro voor een setje. Zijn onverwoestbaar en heel precies te plaatsen.

Betaalbaar betekend uiteindelijk tig keer opnieuw kopen met dit soort dingen als je ze veel gebruikt.
Ja, die Bosch Expert sets zijn echt geweldig. Kost een paar centen, maar het geld zeker waard.
Heb er ook gatzaag-sets van, heel blij mee. https://www.amazon.nl/dp/B09417NMPG?ref_=ppx_hzsearch_conn_dt_b_fed_asin_title_2&th=1

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 23:04
copykat schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:18:
@FRANQ moet alles grijp klaar liggen of mag er een tussenlaag in zitten?

Je kan de slagchroevendraaiers plat leggen in 69 vorm in een bak en dan de scjroefmachines met hun schroefkop er achterlangs .waar een deksel t gat heeft om de kop in te zetten. Of meest gebruikte slagmachine ook boven en een schroef machine lager.
Nog even wat gepuzzeld. Op zich gaat er wel een hoop in. Maar bij bijvoorbeeld de invalzaag en frees win ik niet veel qua ruimte. 2 makita kisten rug aan rug zijn 10cm breder dan de toolbox.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhlLQpNnfEFVSjYVfRNUFzSHi-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1ZxkZnhHd9TMqjMTDmNvozb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSJQc3tgC3fKbLw7bWDomvrw_6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OStQ3nfgTv5DL0gi1UFkJ6PE.jpg?f=fotoalbum_tile

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:03
Ik heb een aantal zeer grote lijmklemmen van Wolfcraft die ik ooit gekocht heb om een eiken tafel te maken van oude eiken vloerdelen. Nu merk ik dat die voor veel andere dingen veel te groot en zwaar zijn. Binnenkort ga ik een kleine kast maken, en wil ik wat kleine zaken vast klemmen.

Heeft iemand ervaring met compacte, betaalbare klemmen? Ik kwam o.a. deze tegen:

Jorgensen: Set van 4, kunnen klemmen en duwen, ook te koppelen - 30 euro
Workpro: Set van 4, klemmen en duwen, niet te koppelen - 20 euro

Iemand nog andere tips?

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:55

MJV

@peligro2k ik heb eea van Irwin (ooit 1+1 gratis bij Toolstation) en dat vind ik prima klemmen voor het geld. Bijv. deze https://www.amazon.nl/IRWIN-Quick-Grip-eenhands-1964749-blauw/dp/B00M9IHYIC

Ik heb ook 2 Bessey DuoKlamp, die zijn een stuk duurder, ook wel een stuk beter.

[ Voor 35% gewijzigd door MJV op 02-09-2026 20:48 ]

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:45

copykat

Good copy isn't bad

FRANQ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:27:
[...]

Nog even wat gepuzzeld. Op zich gaat er wel een hoop in. Maar bij bijvoorbeeld de invalzaag en frees win ik niet veel qua ruimte. 2 makita kisten rug aan rug zijn 10cm breder dan de toolbox.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik begrijp je context van geen herkenbare, (hiero! MAKITA INSIDE!) containers. Persoonlijk zou ik een bovenfrees setup met de box met frezen in 1 kist, container willen hebben. Dat je dan op lokatie iets er uit haalt en dat meeneemt in een andere container is prima. Maar die clutter onderdelen met frees in die box is snel iets over t hooft zien vrees ik. (Ik heb de DeWalt versie en t doosje met frezen past er niet bij in de inlay maar t is wel lekker overzichtelijk. ) je andere box is in mijn ogen heerlijk compact en op je 69 leg kun je nog die kantenfrees kwijt met frees er in of je extra schroeftol. Of er onder een box met schroeven. Die kist,box is wel geslaagt. Andere box , de invalzaag, en je lineaals? Verbindingspen? Klemmen? Reserve blades? Alleen de zaag meenemen doe je vermoedelijk toch niet. ( ik heb zelf 2 lineaals in zo'n foederaal met de verbindingsklem. En de makita box waar zaag, klemmen , andere bladen enz. In zitten. Kan je die ook maken zonder makitablauw? Of iets grotere containers die je zaag en je frees met hulpstukken overzichtelijk bevatten? Eurokratten? (Of word dat te zwaar en te groot?)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik heb een 2x18V kettingzaag van Makita, die zaagt prima maar ik heb het idee dat als de boom te dik is het apparaat er moeilijk doorheen komt. Ik heb een zwaardlengte van 35cm. Nu vroeg ik me af of een zaag met een zwaardlengte van 40 of 45cm een sterkere motor heeft. Dat vind ik niet terug op de Makita website. Met een sterkere motor zou ik wel door die dikke stam heenkomen is mijn gedachte. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

No Hands schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:21:
Ik heb een 2x18V kettingzaag van Makita, die zaagt prima maar ik heb het idee dat als de boom te dik is het apparaat er moeilijk doorheen komt. Ik heb een zwaardlengte van 35cm. Nu vroeg ik me af of een zaag met een zwaardlengte van 40 of 45cm een sterkere motor heeft. Dat vind ik niet terug op de Makita website. Met een sterkere motor zou ik wel door die dikke stam heenkomen is mijn gedachte. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Met een 'zwaard' blad van 35cm zaag je het beste stammen tot een centimeter of 20... Het komt meestal niet echt op de kracht van de motor aan maar op de manier waarop je een zaagsnede in één haal door een stam kunt halen (waarbij je uiteraard rekening houdt met de richting waarin je de boom wil laten vallen).

Hier in de regio (Brabantse Meierij ) werden tot een aantal jaar geleden nog veel klompen gemaakt van populierenhout en daarbij zaagde we de 60Cm. stammen bijna recht aan de grond af met een 80Cm. blad op een Husqvarna zaag (op benzine).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• No Hands
  • Nu online
Will_M schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:37:
[...]

Met een 'zwaard' blad van 35cm zaag je het beste stammen tot een centimeter of 20... Het komt meestal niet echt op de kracht van de motor aan maar op de manier waarop je een zaagsnede in één haal door een stam kunt halen (waarbij je uiteraard rekening houdt met de richting waarin je de boom wil laten vallen).

Hier in de regio (Brabantse Meierij ) werden tot een aantal jaar geleden nog veel klompen gemaakt van populierenhout en daarbij zaagde we de 60Cm. stammen aan de grond af met een 80Cm. blad op een Husqvarna zaag (op benzine).
ja, ik zaag dus te dikke stammen voor mijn zwaard. maar een langer zwaard op dezelfde machine zou dat dus moeten oplossen? of betekent langer zwaard ook dat er een sterkere machine nodig is?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

No Hands schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:39:
[...]

ja, ik zaag dus te dikke stammen voor mijn zwaard. maar een langer zwaard op dezelfde machine zou dat dus moeten oplossen? of betekent langer zwaard ook dat er een sterkere machine nodig is?
Met een te kort zaagblad verlies je de meeste kracht 'in' de draai van de ketting, een langer blad heeft dus minder motorvermogen nodig doordat dat 'draaipunt' van de ketting buiten het te zagen deel ligt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:55

MJV

copykat schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:19:
[...]

Ik begrijp je context van geen herkenbare, (hiero! MAKITA INSIDE!) containers. Persoonlijk zou ik een bovenfrees setup met de box met frezen in 1 kist, container willen hebben. Dat je dan op lokatie iets er uit haalt en dat meeneemt in een andere container is prima. Maar die clutter onderdelen met frees in die box is snel iets over t hooft zien vrees ik. (Ik heb de DeWalt versie en t doosje met frezen past er niet bij in de inlay maar t is wel lekker overzichtelijk. ) je andere box is in mijn ogen heerlijk compact en op je 69 leg kun je nog die kantenfrees kwijt met frees er in of je extra schroeftol. Of er onder een box met schroeven. Die kist,box is wel geslaagt. Andere box , de invalzaag, en je lineaals? Verbindingspen? Klemmen? Reserve blades? Alleen de zaag meenemen doe je vermoedelijk toch niet. ( ik heb zelf 2 lineaals in zo'n foederaal met de verbindingsklem. En de makita box waar zaag, klemmen , andere bladen enz. In zitten. Kan je die ook maken zonder makitablauw? Of iets grotere containers die je zaag en je frees met hulpstukken overzichtelijk bevatten? Eurokratten? (Of word dat te zwaar en te groot?)
Ik heb hier een verzameling van de Keter Roc Pro bakken en nog een aantal mboxen, daar gaat echt veel in. In een van die bakken heb ik bijvoorbeeld recipro, hakhamer, boormachine, multitool. Accesoires in de lades in dezelfde toren. Scheelt echt een hele hoop ruimte (lucht) t.o.v. de losse mbxoen. Invalzaag en frees heb ik allebei in een aparte Mbox 4 precies om de sets met frezen, klemmen, verschillende voetjes van de frees bij elkaar te houden.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:46
Eerst een wig zagen?

Niets doen is een actie die heel goed valt op te schalen.

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Lijkt me dat bij dikkere stam er meer tanden in het hout zagen en weerstand ondervinden, dus ik begrijp je vraag wel. Geen enkele ervaring overigens.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

peligro2k schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:09:
Ik heb een aantal zeer grote lijmklemmen van Wolfcraft die ik ooit gekocht heb om een eiken tafel te maken van oude eiken vloerdelen. Nu merk ik dat die voor veel andere dingen veel te groot en zwaar zijn. Binnenkort ga ik een kleine kast maken, en wil ik wat kleine zaken vast klemmen.

Heeft iemand ervaring met compacte, betaalbare klemmen? Ik kwam o.a. deze tegen:

Jorgensen: Set van 4, kunnen klemmen en duwen, ook te koppelen - 30 euro
Workpro: Set van 4, klemmen en duwen, niet te koppelen - 20 euro

Iemand nog andere tips?
Ik heb aardig wat merken geprobeerd, maar ben vooral fan van de Irwin quick clamps voor eenhandsklemmen.
De mini's zijn handig, maar ik gebruik vooral de 'medium duty' quick clamp.
Voor panelen verlijmen vind ik de Bessey KRE of KRV klemmen erg fijn, maar die zijn wel prijzig.

Voor kasten bouwen kan een hoekklem of een bandklem ook nuttig zijn, het ligt er maar net aan wat je zoekt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Lankman schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:14:
Lijkt me dat bij dikkere stam er meer tanden in het hout zagen en weerstand ondervinden, dus ik begrijp je vraag wel. Geen enkele ervaring overigens.
Hardheid van het hout is over het algemeen van meer invloed dan de dikte van de stam, in mijn ervaring. En scherpte van de ketting.
Vaak hebben zagen met een langer blad hetzelfde of meer vermogen, maar soms is het ook dezelfde zaag met een langer blad. In dit geval zou ik denken dat de accu de beperkende factor is voor het vermogen, dus kan me voorstellen dat hier de zagen met verschillende bladlengtes allemaal hetzelfde vermogen kunnen leveren.

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

In mijn ervaring is een langer zwaard vooral veel zwaarder en moeilijker te hanteren. Genoeg bomen omgezaagd waarbij het zwaard maar halverwege de stam komt.

Een scherpe ketting, rechte snede, goede smering en juiste techniek zijn veel belangrijker.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:27
henkie196 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:22:

Vaak hebben zagen met een langer blad hetzelfde of meer vermogen, maar soms is het ook dezelfde zaag met een langer blad. In dit geval zou ik denken dat de accu de beperkende factor is voor het vermogen, dus kan me voorstellen dat hier de zagen met verschillende bladlengtes allemaal hetzelfde vermogen kunnen leveren.
Zou denken dat de motor van de zaag de capaciteit zaag bepaalt.

• henkie196
  • Niet online
Linux gebruiker schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:25:
Zou denken dat de motor van de zaag de capaciteit zaag bepaalt.
Tot op zekere hoogte, ja. Maar je kan een (accu)kettingzaag met 2.1 kW krijgen met 40 cm blad, terwijl een benzinekettingzaag geleverd met dezelfde bladlengte heeft 3.3 kW. En de benzine zaag zal ook best sneller werken, maar ik gok dat beiden wel het werk aan kunnen.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Klinkt misschien onnozel en het is misschien overbodig om te vragen. Maar heb je al eens de ketting vervangen voor een nieuwe? Dit zou ik eerder proberen alvorens een nieuwe te kopen. Daarnaast is een elektrische natuurlijk beperkt in vermogen tov een motorkettingzaag. Binnenkort (over een paar maanden :') ) wil ik hier ook een paar bomen omzagen en klein maken daarvoor zal ik een Husqvarna op accu gebruiken. Benieuwd hoe dat gaat bevallen.. :(:) Waarbij de vraag is of mijn accu kettingzaag (536 LiXP) niet te licht hiervoor gaat zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door TheKerremenke op 03-09-2026 10:57 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• trabant
dragonhaertt schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:23:
... en juiste techniek zijn veel belangrijker.
Dit. Ik kwam ooit eens een Duitse advertentie voor een Fällhebel tegen en werd nieuwsgierig, het bleek een soort koevoet te zijn om de valrichting van de boom te sturen en dat bracht mij weer op een video van een Beierse boswachter die uitgebreid* de veiligheidsmaatregelen vooraf en de zaagtechniek uitlegde en voordeed. Zelf met onze handzaagjes hebben we er veel profijt van gehad.

Zoektekst: Baum fällen.

*wat heet, het was Deutsch gründlich!

• TheKerremenke
  • Nu online
trabant schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:57:
[...]

Dit. Ik kwam ooit eens een Duitse advertentie voor een Fällhebel tegen en werd nieuwsgierig, het bleek een soort koevoet te zijn om de valrichting van de boom te sturen en dat bracht mij weer op een video van een Beierse boswachter die uitgebreid* de veiligheidsmaatregelen vooraf en de zaagtechniek uitlegde en voordeed. Zelf met onze handzaagjes hebben we er veel profijt van gehad.

Heerlijk die Duitse termen. Zag op een site waar zo'n fällhebel stond ook een Holz-Spaltgranate >:)

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• trabant
Ja, die taalgrapjes als een Eisenbahnknotenpunktschienenhinundherschieber (wisselwachter) of een Abfallabwaschwasserabwasserungsanlange (sifon) moeten toch ergens vandaan komen.
Al kan onze eigen ambtenarij er ook wat van, maar dan korten ze het af zodat een buitenstaander er al helemaal de ballen van snapt.

• No Hands
  • Nu online
TheKerremenke schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:56:
[...]

Klinkt misschien onnozel en het is misschien overbodig om te vragen. Maar heb je al eens de ketting vervangen voor een nieuwe? Dit zou ik eerder proberen alvorens een nieuwe te kopen. Daarnaast is een elektrische natuurlijk beperkt in vermogen tov een motorkettingzaag. Binnenkort (over een paar maanden :') ) wil ik hier ook een paar bomen omzagen en klein maken daarvoor zal ik een Husqvarna op accu gebruiken. Benieuwd hoe dat gaat bevallen.. :(:) Waarbij de vraag is of mijn accu kettingzaag (536 LiXP) niet te licht hiervoor gaat zijn.
Terechte vraag, er zit een pas nieuwe ketting op en ik slijp mijn ketting ook met regelmaat.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:13
Het heeft even geduurd maar ik heb deze besteld :)

XXXVI

• No Hands
  • Nu online
trabant schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:57:
[...]

Die ken ik ook, maar dat is bij mij gewoon een wig en de achterkant van een bijl als hamer om die erin te tikken.

• No Hands
  • Nu online
Dat werkt bij het omzagen van een boom uiteraard prima maar als ik vervolgens die stam in hanteerbare stukken wil zagen is voor elke zaagsnede een wig zagen geen oplossing.

• fjux
  • Laatst online: 17:13
als ik in dit topic zoek op perstangen dan kom ik niet super veel tegen maar wel wat posts van een paar jaar geleden dat de goedkopere handtangen niet aan te raden zijn.

is dat nu nogsteeds het geval?
ik zag deze bij ome alie: https://nl.aliexpress.com/item/1005012958331057.html

zag er goed uit, maar het moet natuurlijk wel waterdicht zijn allemaal.

voor nu ben ik van plan om allen wat aansluitingen in de badkamer te doen, maar later ook aanpassingen aan de CV installatie.

wat is jullie advies, beter alles voorbereiden en er eentje huren of kan zo'n hand pers tang prima?

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:39
fjux schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:16:
als ik in dit topic zoek op perstangen dan kom ik niet super veel tegen maar wel wat posts van een paar jaar geleden dat de goedkopere handtangen niet aan te raden zijn.

voor nu ben ik van plan om allen wat aansluitingen in de badkamer te doen, maar later ook aanpassingen aan de CV installatie.

wat is jullie advies, beter alles voorbereiden en er eentje huren of kan zo'n hand pers tang prima?
Ik heb zo'n hydrolische tang (zonder slang overigens). Die van Ali is onhandig omdat je de klem om de buis moet doen - die ruimte heb je niet altijd (sterker nog; je hebt vaak weinig ruimte).

MLB fittingen met TH profiel persen ging perfect, van 16 t/m 32mm. Koper ging ook goed tot 22mm, maar al mijn 28mm koppelingen waren lek. Blijf je bij MLB dan denk ik dat het altijd wel goed gaat. Wil je koper persen (vooral grote maten) dan zou ik een fatsoenlijke elektrische huren.

• Linux gebruiker

Aan alie ik zo wie zo niet beginnen, beter alles klaar maken, tang huren, maken, tang retour. Degene die de fittingen, leidingen, ed verkoopt heeft vaker een tang die te leen of te huur is. Heb je meteen de tang die hoort bij het materiaal wat je gebruikt.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:39
Ik heb ook een tang van ome ali.
https://nl.aliexpress.com/item/543554259.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.5.397f79d21NyUJU&gatewayAdapt=glo2nld

TH en U profiel tot nu toe is alles lekvrij gedaan ;) werkt prima!

• fjux
Die tang ziet er wel beter uit eigenlijk.

Maar alleen MLB gedaan dus?
Ook grotere maten of alleen kleine?

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:20
Ik heb de stappen Linux gebruiker in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" een paar geleden gedaan en die zijn zeker aan te raden. Alles voorbereiden en dan een (paar) uurtje persen. Huren heb ik gedaan bij de warmteservice voor €30-€40 voor een (halve) dag. Elektrische gaat snel en makkelijk. Elektrisch onder schuin dak was nog een beetje een uitdaging, wat met een handperstang mogelijk niet lukt omdat je de ruimte niet hebt om kracht te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Joove op 03-09-2026 18:52 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Als huren/lenen half een optie is zou ik dat doen. het is sneller, het werkt makkelijker (je hebt doorgaans minder plek rond de buis nodig) Ook mag je er gas mee persen. Ik ga zeker niet beweren dat het met een handtang niet goed kan gaan, maar ik had zelf een hand tang en die is ooit (voor de grap) gecalibreerd/ getest door de persoon die ook mijn accu tang doet om de juiste papieren te hebben. En hij haalde de specs totaal niet. opzich perste hij koppeling prima dicht, en ze lekken nog steeds niet, maar je kan zoals meestal de tekstjes op ali niet geloven ;)

• wokkelz
Ik wil gewoon persen wanneer het mij uitkomt en geen druk hebben van een huurtang of deadline omdat de tang terug moet. Lekker op het gemakje altijd, werkt het beste als amateurklusser.
Ik weet trouwens niet wat je met MLB bedoeld..

• fjux
Duidelijk, bedankt voor de adviezen, ik ga gewoon voorbereiden en huren!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
wokkelz schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:20:
Ik weet trouwens niet wat je met MLB bedoeld..
Meerlagenbuis?

• wokkelz
Ah juist!
Ik heb het M profiel gebruikt voor koper naar meerlagen en ook nog de TH (Henco) voor de muurplaten enz. Werkt top!

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:55
Ik zoek voor mij afkortzaag specifiek een verrijdbaar onderstel van toughbuilt.

TB-S600 Universal QuickSet Miter Saw Stand — TOUGHBUILT

Hij was een tijdje geleden nog te koop bij toolstation maar nu ik de zaag heb en hem wil kopen is hij nergens beschikbaar/op voorraad behalve op amazon bij een verkoper met dubieuze beoordelingen.

Zou hij uit productie zijn of gewoon niet meer naar europa geleverd worden? Het lijkt er niet op dat hij is vervangen door een nieuwer model

• Gwaihir
  • Niet online
@jjohan14 Kaufland dan wellicht?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
@jjohan14 Moet het percee van Thoughbuild zijn?
DeWalt heeft iets vergelijkbaars, is een stukje goedkoper en ook geel ;)

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:09

sphere

Debian abuser

JukeboxBill schreef op maandag 14 september 2026 @ 23:02:
@jjohan14 Moet het percee van Thoughbuild zijn?
DeWalt heeft iets vergelijkbaars, is een stukje goedkoper en ook geel ;)
$60 maar hier €250. Snap de hype niet.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
jjohan14 schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:50:
Ik zoek voor mij afkortzaag specifiek een verrijdbaar onderstel van toughbuilt.

TB-S600 Universal QuickSet Miter Saw Stand — TOUGHBUILT
Waarom die?
Lijkt mij niet zo'n goede. Ik zie geen mogelijkheid om de hoogte te stellen, zodat die niet wiebelt op een oneffen ondergrond.

Mijn Metabo KSU heeft wielen en kan je wel stellen. Moet je alleen het groen geel verven.
Of een gele deWalt DE7260-XJ kopen

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• jjohan14
DJMaze schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 01:02:
[...]

Waarom die?
Lijkt mij niet zo'n goede. Ik zie geen mogelijkheid om de hoogte te stellen, zodat die niet wiebelt op een oneffen ondergrond.

Mijn Metabo KSU heeft wielen en kan je wel stellen. Moet je alleen het groen geel verven.
Of een gele deWalt DE7260-XJ kopen
Dank voor de reacties. Ik heb me er inderdaad iets te makkelijk afgemaakt..

Op de Toughbuilt kun je de afkortzaag gemonteerd laten bij transport en als je hem wegzet. Er zitten wat dikkere wielen op wat mij ook handig leek. Bovendien werd hij aangeraden icm met de dsw 780 dus ik wist zeker dat het zou passen (lui, kan ik natuurlijk ook uitzoeken).

Mijn bedoeling is de zaag permanent op het onderstel te laten zitten en onderstel en zaag uit mijn schuur naar de overkapping te rollen als ik wil gaan zagen. Het zou fijn zijn als je het geheel daarna verticaal weg kunt zetten. Dat is dus wat ik zoek en eigenlijk het enige criterium. Kleur en merk maakt me niets uit, als het maar een beetje stevig (en recht) is neer en weg te zetten.

Nu zie ik dat er ook onderstellen van andere fabrikanten zijn waar je de zaag op gemonteerd kunt laten zitten. Gezien het prijsverschil is er sowieso geen reden de tougbhuilt te overwegen als er iets soortgelijks te verkrijgen is van een ander merk.

Ik zal me er nog eens in verdiepen. Heeft iemand praktijkervaring? Is het praktisch te doen om buiten te zagen? Ik begrijp dat dat voor je dat voor 1 plank of balk uiteindelijk niet doet, maar dan pak ik wel de handzaag.

• No Hands
  • Nu online
jjohan14 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:47:
[...]

Op de Toughbuilt kun je de afkortzaag gemonteerd laten bij transport en als je hem wegzet. Er zitten wat dikkere wielen op wat mij ook handig leek. Bovendien werd hij aangeraden icm met de dsw 780 dus ik wist zeker dat het zou passen (lui, kan ik natuurlijk ook uitzoeken).

Mijn bedoeling is de zaag permanent op het onderstel te laten zitten en onderstel en zaag uit mijn schuur naar de overkapping te rollen als ik wil gaan zagen. Het zou fijn zijn als je het geheel daarna verticaal weg kunt zetten. Dat is dus wat ik zoek en eigenlijk het enige criterium. Kleur en merk maakt me niets uit, als het maar een beetje stevig (en recht) is neer en weg te zetten.

Nu zie ik dat er ook onderstellen van andere fabrikanten zijn waar je de zaag op gemonteerd kunt laten zitten. Gezien het prijsverschil is er sowieso geen reden de tougbhuilt te overwegen als er iets soortgelijks te verkrijgen is van een ander merk.

Ik zal me er nog eens in verdiepen. Heeft iemand praktijkervaring? Is het praktisch te doen om buiten te zagen? Ik begrijp dat dat voor je dat voor 1 plank of balk uiteindelijk niet doet, maar dan pak ik wel de handzaag.
Ik zaag meestal buiten ja, voor de schuur of op het terras. Twee schragen op de grond en een plaat hout erop. Zaag erbovenop. Die zaag is al een onhandig ding om te verplaatsen, lijkt me een hel worden als er ook nog een onderstel aan vast zit.

• DJMaze
  • Niet online
Heeft iemand praktijkervaring? Is het praktisch te doen om buiten te zagen?
Ja, buiten is handig. Binnen ook. Alles draait om de lengte en de ruimte.
Ik begrijp dat dat voor je dat voor 1 plank of balk uiteindelijk niet doet, maar dan pak ik wel de handzaag.
Wel als je de zaag los mee naar buiten neemt. Ben je zo klaar en rechter gezaagd.

Ik heb gekozen voor een onderstel waarbij de zaag los kan. Makkelijker te tillen op een trap.

[ Voor 8% gewijzigd door DJMaze op 15-09-2026 09:45 ]

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 14:17
[...]

Ik heb een WST05 onderstel van Makita voor mijn Makita LS1019. Voorheen deed ik alles op een workmate maar aangezien mijn zaag enorm zwaar is heb ik hem op het onderstel gezet. Destijds waren die vele malen goedkoper dan wat ze nu ervoor vrage. Ik ben er wel erg tevreden mee. Je zou kunnen kijken naar de Parkside zaagonderstel of die van HBM doet in essentie hetzelfde. zolang je het niet dagelijks gebruikt zou dat voldoende moeten zijn

• trabant
DBBMAX schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:17:
... Je zou kunnen kijken naar de Parkside zaagonderstel of ...
Daarvan zag ik gister een hele stapel bij de Lidl in Tudderen: https://www.lidl.de/p/parkside-universal-maschinenuntergestell-pug-1600-c3-einklappbar/

Benevens schragen en een klemtafeltje van het soort waarbij ik me dan altijd afvraag wáár het dan met die 150kg belast kan worden.

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:17
trabant schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:34:
[...]

Daarvan zag ik gister een hele stapel bij de Lidl in Tudderen: https://www.lidl.de/p/parkside-universal-maschinenuntergestell-pug-1600-c3-einklappbar/

Benevens schragen en een klemtafeltje van het soort waarbij ik me dan altijd afvraag wáár het dan met die 150kg belast kan worden.
Dat Lidl onderstel heb ik ook, kwaliteit is vergelijkbaar met de goedkope HBM afkortzaag die er op staat. Dat wil zeggen: werkt prima voor wat het is, maar verwacht geen wonderen. Zo is er niks te stellen aan de poten, dus op een vlakke ondergrond zetten of anders iets onder de pootjes doen tegen wiebelen. "Rollers" aan de zijkanten moet je op het oog op de juiste hoogte stellen. Ingeklapt is het ook niet echt makkelijk op te bergen. Ik heb er ooit 45 euro voor betaald, zie dat het nu tegen de 80 loopt. Als je je afkortzaag veel gebruikt/gaat gebruiken zou ik voor iets degelijkere gaan, bij voorkeur met wielen...

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
trabant schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:34:
[...]

Prima ding, ooit gekocht voor 15 euro geloof ik, maar is wel zwaar en de schroefjes om je zaag vast te zetten zijn wat onhandig.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
[...]

Ik heb het bosch 2500w onderstel, al een jaar of 5 in gebruik, bevalt mij erg goed. Zaag kan er aan blijven zitten, je kan hem als steekwagen weg zetten en in 1 minuut is ie uitgeklapt.

En erg sterk, ik leg er wel 15x15 douglas op van 250cm aan een kant overhangend, hij buigt dan uiteraard wel wat maar gaat niet kapot.

En je kan een ding uitklappen waardoor je de ondersteuning als aanslag kan gebruiken. Erg handig voor repeterend werk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• jjohan14
Makrolon schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:31:
[...]

Ik heb het bosch 2500w onderstel, al een jaar of 5 in gebruik, bevalt mij erg goed. Zaag kan er aan blijven zitten, je kan hem als steekwagen weg zetten en in 1 minuut is ie uitgeklapt.

En erg sterk, ik leg er wel 15x15 douglas op van 250cm aan een kant overhangend, hij buigt dan uiteraard wel wat maar gaat niet kapot.

En je kan een ding uitklappen waardoor je de ondersteuning als aanslag kan gebruiken. Erg handig voor repeterend werk.
Dat lijkt me wel het ultieme onderstel. Met welke zaag gebruik je hem? Volgens Bosch zelf past bijna iedere verstekzaag erop.

Wel ernstig duur overigens. Ik kan hem bij Bauhaus in Duitsland vinden voor 309 maar woon helaas te ver weg. In Nederland niet onder de 400 euro.

Andere optie is dan de DeWalt DE7260 maar die ziet er vergeleken met die Bosch wel een stukje minder handig uit. Heeft iemand die ooit gebruikt?

Misschien moet ik de zaag eerst maar een tijdje zelf naar heen en weer tillen. Daarna voelt het vast goedkoper :) .

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
jjohan14 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:08:
[...]

Dat lijkt me wel het ultieme onderstel. Met welke zaag gebruik je hem? Volgens Bosch zelf past bijna iedere verstekzaag erop.

Wel ernstig duur overigens. Ik kan hem bij Bauhaus in Duitsland vinden voor 309 maar woon helaas te ver weg. In Nederland niet onder de 400 euro.

Andere optie is dan de DeWalt DE7260 maar die ziet er vergeleken met die Bosch wel een stukje minder handig uit. Heeft iemand die ooit gebruikt?

Misschien moet ik de zaag eerst maar een tijdje zelf naar heen en weer tillen. Daarna voelt het vast goedkoper :) .
Bosch heeft niet zulke handige typenamen maar uit mn hoofd de gcm12gdl. Van bosch idd. Zaag van 43 kilo maar heb hem nog nooit in mn handen hoeven te hebben door t onderstel. Ik ben er echt heel blij mee!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• testmanager
jjohan14 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:08:
[...]

Ik ben "Team Makita" maar specifiek de onderstellen van Makita (zowel voor afkort- als tafelzaag) stelden erg teleur. Die onderstellen van Dewalt ooit allebei gehad, echt kwaliteit in je handen. "Klik-klak-klaar-voor-gebruik".

Echter de kelder in- en uitsjouwen was geen doen, dus verkocht. Nu een afkort op accu, is nog te sjouwen met 2 handjes.

Maar: Dewalt onderstellen zeker top. Over prijs ervan heb ik geen oordeel. Tegelijk denk ik ook: (als je het eenmalig kan missen en) het werkt goed, je wordt er blij van en het voegt waarde toe: dan hoeft dat misschien niet voor de allerlaagste prijs. Hobbies kosten geld. Klussen uitbesteden aan een aannemer ook.

Dus als je dat met veel plezier en extra tijd, en geld, zelf kan doen, dan kan een kleine extra investering waard zijn zichzelf terugbetalen?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben vrij duidelijk team Festool & Mafell, en heb de Kapex120 met het onderstel en de zijliggers. Echt briljant, maar het is zo giga veel en zwaar spul. Gevolg is dat de afkortzaag al een paar jaar op zolder niets staat te doen, en ik wel de handzaag/invalzaag/tafelzaag/dikkepeer pak. Domweg omdat die wel makkelijk beschikbaar staan.

De kapex loshalen kan, maar dan is het alsnog een geniaal maar zwaar apparaat.

• trabant
Boudewijn schreef op woensdag 16 september 2026 @ 00:11:
... en ik wel de handzaag/invalzaag/tafelzaag/dikkepeer pak. Domweg omdat die wel makkelijk beschikbaar staan....
En daarom ben ik team Silky.
Want die kan makkelijker mee de ladder op. :+

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Afkortzagen zijn vooral handig stationair op een plek of als je repeterende zaagsnedes hebt. Anders zijn ze te lomp en zwaar. Ook mijn Metabo 72. (Die is wel lekker compact met goede handgrepen dus goed te handelen maar nogsteeds zwaar.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:09
Toen ik mij ooit aan het orienteren was op een afkortzaag, had ik deze op mijn verlanglijst staan; Milwaukee MSL 3000. Met verstelbare rollers zag het er handig uit. Maar ze blijven zwaar natuurlijk. Prijs rond de 300,-.
Bij mij zou deze dan standaard in de garage staan, en tijdens de zolderverbouwing naar zolder.

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:33
Hoort misschien niet hier thuis maar vroeg me af welk merk werkkleding (werkbroeken) men heeft die soepel/elastisch zijn alsof je een joggingbroek aan hebt. Vind de werkbroeken die ik tot nu toe besteld heb niet echt fijn met hurken, knielen enz.

• KillaZ
Eskiya schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:29:
Hoort misschien niet hier thuis maar vroeg me af welk merk werkkleding (werkbroeken) men heeft die soepel/elastisch zijn alsof je een joggingbroek aan hebt. Vind de werkbroeken die ik tot nu toe besteld heb niet echt fijn met hurken, knielen enz.
Geen joggingbroek, maar ik heb laatst op vinted 2 snickers broeken gehaald die van stretch materiaal zijn.

Ideaal en door vinted best betaalbaar.

K to the KillaZ

• trabant
Die vraag is hier al eens eerder gesteld. De Havep 2048 draagt comfortabeler dan de 2943, die wel een stuk slijtvaster is. Ik draag die laatste vooral op de cursus. Thuis heb ik genoeg nog niet versleten broeken die lekkerder zitten, maar door verf- en olievlekken off-road zijn geworden, in de betekenis dat ik er niet meer mee over straat kan.

• Fraggert
  • Laatst online: 19:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pro-tip: ga op het lokale bedrijventerrein even langs een fatsoenlijke PBM-winkel met broeken, schoenen etcetera.

Een goede, comfy werkbroek is echt wel knaken waard.

Vraag ff advies en pas er een paar, staat bij mij nog op de planning, ik heb een vrij stevige Fristads (of Snickers, ik twijfel), onverwoestbaar maar niet echt soepel en bij warm weer niet echt lekker.

Er zijn zat werkbroeken waar een hoop stretch inzit.

Ik weet ff niet meer waar ik op uitkwam, maar in elk geval zat er een Blaklader tussen, prachtig spul maar duur (en ik weet niet of ze zo slijtvast en goed zijn als dat ze kosten).

Kijk vooral even naar de zomerbroeken, ik heb het toch snel vrij warm, dus die kan ik ook prima met kouder weer aan. Voor ranzig tuinwerk etc pak ik die Fristads/Snickers wel.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fuwor
  • Laatst online: 11:51
Ik heb zelf een broek van Strauss waar ik erg tevreden over ben, mijn inziens erg soepel: https://www.strauss.com/nl/nl/werkbroeken-bandbroeken/werkbroek-e-s-motion-2020-3310050-65561-962.html

• henkie196
  • Niet online
Ik heb twee werkbroeken van blaklader, ook veel gebruikt met leggen van de oprit en waren comfortabel te dragen voor die uren die ik daarbij op de knieen zat. Zijn niet stretch, maar heb ook liever een wat losser zittende broek om de benen dan dat het moet rekken. Als het zo strak zit dat het moet stretchen, heb ik persoonlijk liever een wijdere maat (met riem, of zo'n tuinbroek-achtig idee).

Maar zou vooral eens proberen een winkel in de buurt te vinden om iets te passen dat voor jou comfortabel zit, dan kun je zelf ervaren wat voor jou fijn zit.

• trabant
De bottom line blijft dat je werkbroeken liefst zo uitgebreid mogelijk moet passen. We hebben allemaal een andere kont, een andere buik, en andere spullen in onze broekzakken. Een broek kan lekker zitten, maar de zakken zijn dan weer niet optimaal. Dat soort dingen.
En als je als voormalig jonge god zo'n gevoelig gestel hebt als ik, die steevast die kriebelende labeltjes uit de kleding knipt, dan kan dat passen gerust een odyssee worden.

• peligro2k
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BR1GKXKE3TS_35MmpE6gJM0DnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8AaXgVkNfB2TeEJEKsWxCKC.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand deze nieuwe multi-head Makita al gezien?De DDF491 Op reddit lees ik dat het waarschijnlijk Panasonic onderdelen heeft (overname). Ik twijfelde al een tijdje om een Bosch 12v te kopen, maar dit ziet er ook wel goed uit. Max 65nm.

• JukeboxBill
  • Nu online
peligro2k schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:08:
[Afbeelding]

Iemand deze nieuwe multi-head Makita al gezien?De DDF491 Op reddit lees ik dat het waarschijnlijk Panasonic onderdelen heeft (overname). Ik twijfelde al een tijdje om een Bosch 12v te kopen, maar dit ziet er ook wel goed uit. Max 65nm.
Mooi spul, maar twee schroef/boormachines werken veel handiger.
En een haakse boormachine en slagschroevendraaier heb ik ook al.
Alleen die excentrische kop is voor mij wel een aanvulling.

• Linux gebruiker
[Afbeelding]

In Duitsland is deze op de markt; https://www.idealo.de/preisvergleich/Liste/124127768/makita-ddf491.html

• RobertMe
  • Laatst online: 18:01
[Afbeelding]

Ik heb zelf de Bosch. De opzetstukken zijn zeer zeker handig. Maar wat eigenlijk nog fijner is, en in dit topic ook vaak genoeg voorbij komt, is dat het een (relatief) compacte, lichte, machine is. En deze Makita is dus een joekel, incl joekel van een accu (dus ook zwaar aan die kant).

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:43
RobertMe schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:59:
[...]

Ik heb zelf de Bosch. De opzetstukken zijn zeer zeker handig. Maar wat eigenlijk nog fijner is, en in dit topic ook vaak genoeg voorbij komt, is dat het een (relatief) compacte, lichte, machine is. En deze Makita is dus een joekel, incl joekel van een accu (dus ook zwaar aan die kant).
Ja en nee, Bosch heeft naast de 12V versie ook een 18V versie, dus het is niet helemaal eerlijk als je deze Makita met de 12v Bosch vergelijkt

• RobertMe
mission schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:29:
[...]

Ja en nee, Bosch heeft naast de 12V versie ook een 18V versie, dus het is niet helemaal eerlijk als je deze Makita met de 12v Bosch vergelijkt
Dat Bosch ook een 18V heeft doet er toch niks aan af dat de 12V, die @peligro2k zelf benoemd als een machine waar die naar aan het kijken was, een compacter apparaat is?

De semi vergelijking waar naar gevraagd wordt is de 12V Bosch vs deze (18V) Makita. En dan is die Makita gewoon een "lompe" machine. Dat Bosch ook een "lompe" machine maakt is dan relatief irrelevant. De betere vraag is, maakt Makita een compacte (12V?) variant die af gezet kan worden tegen de 12V Bosch?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
[Afbeelding]

Ziet er wel uit als een mooi ding, maar kan me het 'gewichtsprobleem', wat andere hier aangeven me ook goed voorstellen.

• henkie196
  • Niet online
[Afbeelding]

Heeft Makita ook eindelijk een multihead machine met excenter, mocht tijd worden. Maar ik zou zo'n 18V machine meer als voor erbij beschouwen, die pak ik alleen als de 12V het niet meer trekt.

• peligro2k
henkie196 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:48:
[...]

Heeft Makita ook eindelijk een multihead machine met excenter, mocht tijd worden. Maar ik zou zo'n 18V machine meer als voor erbij beschouwen, die pak ik alleen als de 12V het niet meer trekt.
Gebruik jij dan ook de Bosch 12v? Of een Makita? Toch jammer dat die geen compacte machine hebben in het 18v platform, maar misschien is de 1.5mah accu alsnog te groot..

• henkie196
  • Niet online
peligro2k schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:41:
Gebruik jij dan ook de Bosch 12v? Of een Makita? Toch jammer dat die geen compacte machine hebben in het 18v platform, maar misschien is de 1.5mah accu alsnog te groot..
Ik heb een Milwaukee M12 met verwisselbare koppen (van toen Bosch nog geen 12V alternatief had). Is wat lomper dan de Bosch, voor zover ik kan zien, maar een stuk minder lomp dan de 18V machine die ik ook heb (van Metabo, ook met verwisselbare koppen). Niet alleen is de 18V machine lomper, de koppen van de machine zijn ook lomper. Wellicht is dat ook wel logisch, aangezien ze meer koppel aan moeten kunnen, alhoewel de Makita niet zoveel max koppel heeft, dus misschien valt het daar wel mee met de koppen.

Ben wel fan van de verwisselbare koppen, vooral de excenter komt vaak goed van pas.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Kan iemand mij uitleggen waarom zaagtafels zo vaak niet het bereik hebben om een volle plaat door midden te kunnen zagen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:34
henkie196 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:48:
[...]

Ik heb de Bosch 12V-35. Prima ding hoor maar zou er geen bezwaar tegen hebben om daarvoor in de plaats een Hikoki 18V variant te gebruiken. Die liggen echt een stuk fijner in de hand omdat de Bosch de accu in het handvat schuift en daardoor het handvat wat dik is. Helaas heeft Hikoki niet van die fijne schuurmachinenes die mijn Bosch 12V exemplaren kunnen vervangen anders had ik al wel afscheid genomen van het accuplatform.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[Afbeelding]

Idee is leuk, prijs opzich ook, maar die accuvoet is veel te lomp. Als ik een multi head koop zou die een preciesie schroefmachine zijn. Klein spul in kastjes en hoekjes

Dit is een hybrid. Zaag de slag van een slagschroefmachine en klets er wat koppen op. Maar het is te begrijpen uit compatibalitijds(als je t uitspreekt klinkt t prima geschreven is eh wel dylectwoord😅) effect met 18v accu..

• JukeboxBill
  • Nu online
ocf81 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:30:
Kan iemand mij uitleggen waarom zaagtafels zo vaak niet het bereik hebben om een volle plaat door midden te kunnen zagen?
Die zijn er wel maar niet in het hobby segment.
Ga maar eens zoeken naar formaatzaagtafels.Daar zitten er wel bij die een zaagbreedte hebben van 61 cm en ook wel 125 cm als je maar genoeg betaalt.

• DJMaze
  • Niet online
Hoe groot is je volle plaat, en hoe hanteerbaar is die plaat?

Als je bijvoorbeeld een massieve eiken plaat van 4cm bedoelt, dan kan je zelf uitrekenen hoeveel vermogen je nodig hebt en hoeveel mensen een zaagtafel aansluiten op een EV lader of een windmolen in de tuin hebben staan.

Voor interesse, ga ook eens naar Groenlo https://stoomzagerij.nl/

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 18-09-2026 11:25 ]

• henkie196
  • Niet online
Wat je zoekt is een paneelzaag, denk ik. Een gewone zaagtafel is meer om klein spul herhaalbaar op dezelfde maat te zagen. Bij beperktere ruimte en budget, is een invalzaag goed om platen te zagen.
Retrospect schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:11:
Ik heb de Bosch 12V-35. Prima ding hoor maar zou er geen bezwaar tegen hebben om daarvoor in de plaats een Hikoki 18V variant te gebruiken. Die liggen echt een stuk fijner in de hand omdat de Bosch de accu in het handvat schuift en daardoor het handvat wat dik is. Helaas heeft Hikoki niet van die fijne schuurmachinenes die mijn Bosch 12V exemplaren kunnen vervangen anders had ik al wel afscheid genomen van het accuplatform.
vs
copykat schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:13:
Idee is leuk, prijs opzich ook, maar die accuvoet is veel te lomp. Als ik een multi head koop zou die een preciesie schroefmachine zijn. Klein spul in kastjes en hoekjes
Ieder z'n ding. Ik vind persoonlijk de accu in het handvat fijner bij het schroeven, zeker in de hoekjes (waar de verwisselbare koppen ook goed bruikbaar zijn). Met de accu eronder is de machine toch een stuk hoger, weer. De 18V is bij mij ook aanzienlijk zwaarder dan de 12V, nog een reden voor mij om eerder de 12V te pakken.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

JukeboxBill schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:21:
[...]

Die zijn er wel maar niet in het hobby segment.
Ga maar eens zoeken naar formaatzaagtafels.Daar zitten er wel bij die een zaagbreedte hebben van 61 cm en ook wel 125 cm als je maar genoeg betaalt.
Ah, weer wat geleerd.

@DJMaze Aan materialen anders dan plaatmateriaal van MDF of multiplex had ik nog niet gedacht. Een volle plaat is dus een plaat van (doorgaans) 244 cm × 144 cm.

@henkie196 De reden om het te vragen is dat ik toch wel wat moeite heb om echt goed recht te zagen met mijn cirkelzaag, welke met een 3D geprinte schoen aan een geleiderail kan worden gemonteerd. Het tevens herhaaldelijk exact dezelfde maat zagen nog is weer een slagje moeilijker is voor mij. Dat gaf de aanleiding om toch maar eens te kijken naar wat er allemaal nog meer bestaat in zagenland dan de decoupeerzaag en de cirkelzaag. De snelaanslag die ik nu op mijn rail heb zitten is ook iets van een kwart graad uit het lood, maar dat gaat over een halve meter wel meer dan een paar mm schelen.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 18-09-2026 11:44 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• JukeboxBill
  • Nu online
DJMaze schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:23:
[...]

Hoe groot is je volle plaat, en hoe hanteerbaar is die plaat?

Als je bijvoorbeeld een massieve eiken plaat van 4cm bedoelt, dan kan je zelf uitrekenen hoeveel vermogen je nodig hebt en hoeveel mensen een zaagtafel aansluiten op een EV lader of een windmolen in de tuin hebben staan.
De plaatbreedte maakt daarvoor niet uit. Een grote plaat van 4 cm dik vraagt net zo veel vermogen als een balkje van 4 cm dik.
En wat heeft een EV lader er mee te maken? Een 3x25 A aansluiting voldoet in de meeste gavallen wel.
Voor interesse, ga ook eens naar Groenlo https://stoomzagerij.nl/
Dat is wel gaaf. Zie op YT ook wel eens dat soort video's.

• mission
RobertMe schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:50:
[...]

Dat Bosch ook een 18V heeft doet er toch niks aan af dat de 12V, die @peligro2k zelf benoemd als een machine waar die naar aan het kijken was, een compacter apparaat is?

De semi vergelijking waar naar gevraagd wordt is de 12V Bosch vs deze (18V) Makita. En dan is die Makita gewoon een "lompe" machine. Dat Bosch ook een "lompe" machine maakt is dan relatief irrelevant. De betere vraag is, maakt Makita een compacte (12V?) variant die af gezet kan worden tegen de 12V Bosch?
Misschien dat ik het dan verkeert gelezen/opgevat heb.

Je bedoelt dus eigenlijk "De Makita 18V en Bosch 18V versie zijn beiden erg lomp vergeleken met de Bosch 12V versie"

Een 18V is lomp vergeleken met een 12V, maar een eerlijke appels appels vergelijking is het niet.

• RobertMe
mission schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:55:
[...]

Misschien dat ik het dan verkeert gelezen/opgevat heb.

Je bedoelt dus eigenlijk "De Makita 18V en Bosch 18V versie zijn beiden erg lomp vergeleken met de Bosch 12V versie"

Een 18V is lomp vergeleken met een 12V, maar een eerlijke appels appels vergelijking is het niet.
Uiteraard is het geen eerlijke vergelijking. Maar als ik op zoek ben naar een appel ga ik geen peren vergelijken :Y).

In mijn verbeelding is zo'n 18V machine handig in de (ruw)bouw of zo waar je de kracht en evt extra accuduur nodig hebt. Maar bij bouw denk ik dan weer niet aan een boor-/schroefmachine waarbij je "om een hoek" wilt boren of excenter etc. (bouw werk doe je niet in zo'n kleine ruimtes of waarbij een schroef binnen een paar millimeter van een rand moet). Dat lijken mij weer voornamelijk handige dingen voor een meubelbouwer (zij het een timmerman of zeg een keuken installateur). En al die voordelen van 18V komen dan met het grote nadeel van "lomp" (zo'n 18V machine neemt veel meer plaats in in een keukenkastje) terwijl een 12V machine ook prima geschikt is om kasten/... in elkaar te zetten.

En voor gebruik in en om het huis is een 12V machine vaak ook ruim voldoende (vaak genoeg ook door anderen benoemd in dit topic). En kom je dus weer meer in de categorie "(ver)bouwen" uit dat die 12V niet geschikt is, maar bij die werkzaamheden alle extra features (middels de opzetstukken) niet relevant zijn.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@ocf81 ik denk dat een goede invalzaag jou t meest helpt. 244x120cm over een zaagtafel schuiven is ook niet stabiel. Dan moet je al een zaagwagen hebben. (Gelagerd plateau die de plaat heen en weer draagt tijdens de zaagsnede.) Dat is niet erg "mobiel" meer.

Met inval heb je 2 goede schragen, opoffer onderlegger nodig, klaar.

Linaal of 2 plus 2 klemmen en hop zagen maar. Dikke plaat kan je dan ook (half) inzagen en dan doorzagen.

• Gwaihir
  • Niet online
mission schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:55:
Waarom mag je geen appels met peren vergelijken? Sommige mensen vinden het een lekker, sommige het andere en bij weer anderen verschilt dat per dag.

't kwam op mij over als 'ik wil één machine kopen, waar zou ik het meest blij van worden?'. Ik gok daarbij dat hij al in 't Makita 18V accusysteem zit en daarom een Bosch 18V erg onlogisch zou zijn.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Zijn er al mensen die een GGP 18V-32 van Bosch hebben getest? Ikzelf heb weinig te snoeien maar m'n mam wel, en die knipt slecht, wegens pijnlijke handen. Nu is het voordeel, het knipt gemakkelijk, maar ik vraag mij af of het geheel niet te zwaar is. 1 kilo aan je arm is best wat. De 12v versie is ook een optie, die frutje lichter is maar minder diameter knipt.

Qua accu is het niet spannend. Ik heb zowel 12v als 18v en zou die dan uitlenen. Ze zal geen jaren meer een tuin hebben en dan neem ik de schaar gewoon mee naar mijn eigen tuintje.

• Gwaihir
  • Niet online
@Blomminator Ik heb de 12V van Stihl. Die zou ik liever niet verzwaren met zo'n forse 18V accu.

Is de coördinatie (en het gevoel) in die pijnlijke handen nog wel top? Dit zijn helaas wel apparaten die met hetzelfde gemak vingers knippen (van de hand waarmee je de tak vast houdt).

• testmanager
ocf81 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:39:
[...]

@henkie196 De reden om het te vragen is dat ik toch wel wat moeite heb om echt goed recht te zagen met mijn cirkelzaag, welke met een 3D geprinte schoen aan een geleiderail kan worden gemonteerd.
Vergeet de cirkelzaag met een adapter voor een geleiderail. Een invalzaag is dan je ding. Lineaal leggen, zaag erop en gaan. Achter elkaar. Ik heb vorig jaar de switch gemaakt van cirkelzaag naar invalzaag. Beste switch ooit!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

testmanager schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:59:
[...]

Vergeet de cirkelzaag met een adapter voor een geleiderail. Een invalzaag is dan je ding. Lineaal leggen, zaag erop en gaan. Achter elkaar. Ik heb vorig jaar de switch gemaakt van cirkelzaag naar invalzaag. Beste switch ooit!
Er zijn ook cirkelzagen die zonder adapter op een rails passen.
Voor plaatmateriaal en afzuiging is een invalzaag echt het fijnst, maar een cirkelzaag is wel breder inzetbaar als je ook balkjes wil afkorten of meer bouw werkzaamheden van plan bent te doen.

• TheKerremenke
  • Nu online
testmanager schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:59:
[...]

Waarom niet beide. Ieder apparaat heeft zijn use case en zijn voor- en nadelen. Hier een inval/afkortzaag en een cirkelzaag met geleiderails. Dat was twee weken geleden ideaal met de parketvloer leggen. De inval/afkortzaag het merendeel gebruikt. Maar enkele planken moesten over de lengte gezaagd worden. Dat ging dan weer perfect met de cirkelzaag en geleiderails.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@copykat en @testmanager, de geleiderail zaagt op zich recht(door), maar het richten van de geleiderail zodat ik rechte/haakse hoeken maak is dus het grootste probleem. Misschien had ik dat wat slecht verwoord in mijn antwoord. Wat wel zo is, is dat de schoen voor de geleiderail net iets te ver van de geleiderail af staat, waardoor er een zekere mate van onzekerheid in zit. meestal zit ik wel binnen 1 mm van de maat, maar het verschil is bij meubels al heel snel zichtbaar. Ik moet dus iets van een stop hebben die ik aan de rail kan zetten op zo'n manier dat de rail goed gericht wordt en op dezelfde plek valt als ik meerdere plankjes van hetzelfde formaat nodig heb, zoals bij kastjes vaak het geval is. Ik vraag me dan ook af of een andere zaag nu echt het antwoord is als de rail dan de oorzaak van het probleem is. Maar misschien mis ik wat in mijn analyse?

[ Voor 12% gewijzigd door ocf81 op 18-09-2026 18:40 ]

© ocf81 1981-infinity

• trabant
@Blomminator
Gwaihir schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:12:
... Dit zijn helaas wel apparaten die met hetzelfde gemak vingers knippen (van de hand waarmee je de tak vast houdt).
D'r staat me vagelijk iets bij van scharen die daar een detectie voor hebben. Ik dacht dat zulks hier zo rond november 2024 ook is besproken, mogelijk met een YT-linkje naar een vergelijkvideo erbij.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Voor een paar klusjes moet ik binnenkort zowel MC4 stekkers krimpen als een paar kabelschoenen, dus heb ik deze tang aangeschaft. Niet heel goedkoop, maar zeker voor de MC4 stekkers wil ik een goede krimp kunnen maken dus dat vond ik het geld wel waard.

Je zou denken dat er dan weinig fout kan gaan, maar met een klein beetje moeite trek je een kabelschoen er zo af na het krimpen. Hij valt er echt niet vanaf maar echt veel kracht hoef ik ook niet te zetten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

MC4 stekkers heb overigens ik nog niet geprobeerd, die zijn me net iets te duur om zomaar even te proberen.

Ik gebruik de B bekken (voor geisoleerde kabelschoenen), samen met gele kabelschoenen en 6 mm² VDS draad. Ik heb de tang al op de hoogste stand staan (met de lagere standen merk je ook echt dat er minder kracht nodig is voordat de tang ontgrendelt), maar toch krijg ik geen goede krimp.

Als ik de 6 mm² draad in een blauwe kabelschoen prop, dan zit de hij wel goed vast. Maar dat lijkt me ook niet de bedoeling, dan krijg je nooit alle losse draadjes in het gat gepropt.

Waar ligt dit nu aan? Met de C bekken en een paar niet-geisoleerde kabelschoenen krijg ik overigens een prima krimp en ook adereindulzen krimpen gaat prima (al gebruik ik daar liever een speciale adereindhulzen tang voor). De tang lijkt dus wel in orde, maar kennelijk gaat er toch iets mis. Iemand een idee?

• Himalaya
  • Nu online
JukeboxBill schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:40:
[...]

De plaatbreedte maakt daarvoor niet uit. Een grote plaat van 4 cm dik vraagt net zo veel vermogen als een balkje van 4 cm dik.
ja en nee, een balkje op de afkortzaag zaag je altijd haaks op de draad en dat valt wel mee. Een plaat met de nerf in de lengte is meer schulpen en dat vraagt echt om meer vermogen en bij voorkeur ook om een ander zaagblad. Is dus maar net in welke richting je zaagt.

Ik heb een 3fase 5kW zaagtafel en daar kun je het in het terugvallen van het toerental echt wel merken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• mission
Gwaihir schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:38:
[...]

Waarom mag je geen appels met peren vergelijken? Sommige mensen vinden het een lekker, sommige het andere en bij weer anderen verschilt dat per dag.

't kwam op mij over als 'ik wil één machine kopen, waar zou ik het meest blij van worden?'. Ik gok daarbij dat hij al in 't Makita 18V accusysteem zit en daarom een Bosch 18V erg onlogisch zou zijn.
Akkoord, maar dan zou (mits al in 1 ecosysteem) een 12v Bosch net zo onlogisch zijn toch

• JukeboxBill
  • Nu online
Himalaya schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:43:
[...]

ja en nee, een balkje op de afkortzaag zaag je altijd haaks op de draad en dat valt wel mee. Een plaat met de nerf in de lengte is meer schulpen en dat vraagt echt om meer vermogen en bij voorkeur ook om een ander zaagblad. Is dus maar net in welke richting je zaagt.

Ik heb een 3fase 5kW zaagtafel en daar kun je het in het terugvallen van het toerental echt wel merken.
Ik bedoel dan ook een balkje in de lengte, anders gaat de vergelijking met een plaat over de lengte doorzagen mank.

• tafkaw
  • Nu online
Out.of.Control schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:29:
Voor een paar klusjes moet ik binnenkort zowel MC4 stekkers krimpen als een paar kabelschoenen, dus heb ik deze tang aangeschaft. Niet heel goedkoop, maar zeker voor de MC4 stekkers wil ik een goede krimp kunnen maken dus dat vond ik het geld wel waard.

Je zou denken dat er dan weinig fout kan gaan, maar met een klein beetje moeite trek je een kabelschoen er zo af na het krimpen. Hij valt er echt niet vanaf maar echt veel kracht hoef ik ook niet te zetten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

MC4 stekkers heb overigens ik nog niet geprobeerd, die zijn me net iets te duur om zomaar even te proberen.

Ik gebruik de B bekken (voor geisoleerde kabelschoenen), samen met gele kabelschoenen en 6 mm² VDS draad. Ik heb de tang al op de hoogste stand staan (met de lagere standen merk je ook echt dat er minder kracht nodig is voordat de tang ontgrendelt), maar toch krijg ik geen goede krimp.

Als ik de 6 mm² draad in een blauwe kabelschoen prop, dan zit de hij wel goed vast. Maar dat lijkt me ook niet de bedoeling, dan krijg je nooit alle losse draadjes in het gat gepropt.

Waar ligt dit nu aan? Met de C bekken en een paar niet-geisoleerde kabelschoenen krijg ik overigens een prima krimp en ook adereindulzen krimpen gaat prima (al gebruik ik daar liever een speciale adereindhulzen tang voor). De tang lijkt dus wel in orde, maar kennelijk gaat er toch iets mis. Iemand een idee?
Kabelschoen heeft een slitje, daar moet je vaak haaks op
Pagina: 1 ... 292 293 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).