• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

-CJ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:51:
Heeft iemand tips voor een micro bitset (met 4mm bitjes ipv 1/4 inch bitjes). Ik heb nu een setje via Aliexpress maar de kwaliteit is nogal slecht (was te verwachten).

Ik zie een Wiha microbitset met diverse samenstellingen, zijn er nog andere merken het overwegen waard? Ik zoek goede kwaliteit, veel bitjes (meer dan 30) en een handvat waar het in kan en kan draaien. Ratel hoeft niet. Is voor het hobbyen aan kleinere dingen.
Ik heb de Wiha Zai Hause micro bits set met 42 bits. Dat is een handig doosje dat ook als bakje voor schroeven kan worden gebruikt. Lekker compact en draagbaar. De bithouder (het handvat) is een beetje aan de kleine kant. Ik heb ook een IFixit die wat groter is, maar ik dacht dat die van metaal zou zijn toen ik hem kocht. Het blijkt dat er een plastic variant is die er precies hetzelfde uitziet. Handig daarvan is dat er een paar bits in kunnen om makkelijk mee te nemen. Maar in de praktijk pak ik thuis meestal een Proxxon microschroevendraaier als die past. Het rubberachtige handvat en het feit dat er geen bitje is dat wiebelt maakt die het fijnst.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:48

-CJ

Not remastered

Dank voor de reacties en handig filmpje, belangrijkste nu is vooral de kwaliteit van de bitjes aangezien deze nu snel kapot gaan en daar ook de schroeven mee beschadigen. Ik ga eens kijken naar iFixit en Wiha.

All I had to do was follow the damn train.

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-02 14:04
Heeft iemand tips voor hoekklemmen?
Ik kwam bijvoorbeeld deze van Presch deze tegen. Is dat wat?

Of zijn zulke klemmen handiger?
Deze variant is meer werk en ik vraag me af of je bij verstek de druk goed kunt verdelen zodat de twee delen precies uitlijnen. Dat lijken met die gevallen van Presch beter.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:33
Ken Wood schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:46:

Deze variant is meer werk en ik vraag me af of je bij verstek de druk goed kunt verdelen zodat de twee delen precies uitlijnen. Dat lijken met die gevallen van Presch beter.
Wat wil je er mee doen?
In principe is hoe langer de geleiding, hoe meer kans je hebt dat alles haaks blijft.
Dan moeten de klemmen zelf wel haaks zijn en dat valt nog wel eens tegen. Ik heb hoekklemmen van Bessey en van de 8 klemmen heb ik er 5 moeten corrigeren. Zijn ook maar simpele spuitgietwerk dingen, maar ik had van Bessey wel verwacht dat ze zouden zijn nageslepen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-02 14:04
JukeboxBill schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:08:
[...]

Wat wil je er mee doen?
In principe is hoe langer de geleiding, hoe meer kans je hebt dat alles haaks blijft.
Dan moeten de klemmen zelf wel haaks zijn en dat valt nog wel eens tegen. Ik heb hoekklemmen van Bessey en van de 8 klemmen heb ik er 5 moeten corrigeren. Zijn ook maar simpele spuitgietwerk dingen, maar ik had van Bessey wel verwacht dat ze zouden zijn nageslepen.
Eerstvolgende project is lades maken voor een kledingkast. Ze zullen vooral gebruikt worden voor dat soort projecten (meubels/kasten etc). Goed om te weten dat Bessey dus ook niet altijd recht is.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:44
Ik zit er aan te denken om 380 v aan te leggen in onze garage om zo wat meer keus te hebben in de houtbewerkingsmachines, alleen heb ik geen idee of ik dan 16 of 32 A moet nemen, iemand een idee?

Meterkast is 3x25A.

• JukeboxBill
FabianGTI schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:26:
Ik zit er aan te denken om 380 v aan te leggen in onze garage om zo wat meer keus te hebben in de houtbewerkingsmachines, alleen heb ik geen idee of ik dan 16 of 32 A moet nemen, iemand een idee?

Meterkast is 3x25A.
Die vraag kan je beter hier stellen:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Maar wat bedoel je met 16 of 32? Je kan i.i.g. geen 3x32 aansluiten.
En als je een zekeringkast tussen de hoofdgroepenkast en werkplaaats wil zetten, dan moet dat minder zijn dan 3x25A.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:34

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Meterkast is 3x25A.
Je kan nooit hoger gaan dan 25A als de meterkast 3x 25A is per groep (juiste woord op te zoeken is "selectiviteit groepenkast")
Ja ster-driehoek schakeling is wat anders maar dan moet je nog even verder in de materie duiken.
Weet je het niet, vraag een erkend installateur om hulp

EDIT: Te laat

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:59

dragonhaertt

@_'.'

Meterkast is 3x25A.
16A is zat voor het meeste wat ik kan bedenken wat in een garage past.

Ik heb zelf ook een 4kW zaagtafel + 1.5kW afzuiging op een 16A groep aangesloten en dat geeft nooit problemen.

Afhankelijk van wat je wil aansluiten zou je kunnen overwegen om een klasse C/D (of K) automaat te installeren.

16A op 3 fase geeft zo'n 11kW aan vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 04-02-2026 12:11 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:18
@Ken Wood Als je twee dingen die niet even dik zijn toch haaks wilt verlijmen, dan is die Presch in het nadeel. Dan zul je de dunne kant moeten opvullen. De vraag is wel hoe vaak dat voorkomt.

KPN is een drieletterwoord

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:07

Meterkast is 3x25A.
De electricien/installatuer heeft hier bij de bouw 3x16A aangelegd met een C karakteristiek om te voorkomen dat apparaten met een hoge aanloopstroom de zekering triggeren, bijvoorbeeld een stevig lasapparaat. NB: Er hangt ook een C karakteristiek 1-fase 16A 220V voor bijvoorbeeld een 230mm slijptol die de boel deed springen ;)

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Meterkast is 3x25A.
3x 16A C-karakteristiek

Want je bent verplicht zo selectief zijn te zijn t.o.v. je hoofdzekering. En je wordt bij zulke apparaten blij van een C, zoals @DjoeC zegt. En je krijgt al weer heel wat jaren 400V, trouwens.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ken Wood schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:46:

Het tweede systeem lijkt me wat flexibeler, alhoewel ook wat meer werk in gebruik. Die eerste werkt, zoals @trabant opmerkt, het hout moet aan beide kanten even dik zijn (misschien niet het geval met een ladefrontje of een andere dikte van basis / zijkant van een kast. Het past ook alleen op de hoeken van een werkstuk, met wat kunst en vliegwerk is die andere wat breder inzetbaar, lijkt me (heb zelf wel eens een voorzet randje verstek aan een kastplank gelijmd, maar de plank was wel 1.5m breed, dus had wat meer ondersteuning nodig dan alleen op de hoekjes).

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Gwaihir schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:42:
En je krijgt al weer heel wat jaren 400V, trouwens.
+10 -15%, dus in theorie kan 380 wel kloppen :+

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:07
trabant schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:12:
@Ken Wood Als je twee dingen die niet even dik zijn toch haaks wilt verlijmen, dan is die Presch in het nadeel. Dan zul je de dunne kant moeten opvullen. De vraag is wel hoe vaak dat voorkomt.
Volgens het plaatje onder "materiaaldikte" en "materiaaldiversiteit" moeten verschillende diktes wel kunnen, het grijze plaatje/de bout verschuift.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:44
Bedankt voor de reacties, even voor de duidelijkheid, het werk wordt ook gewoon uitbesteed. ;)

@JukeboxBill en @ollie1965 , Ging om de aansluiting inderdaad maar het is duidelijk op deze manier.

@dragonhaertt , zou bij mij inderdaad om een zaagtafel met een 4KW motor gaan, een tijd naar 230v spul gekeken maar beduidend minder aanbod met wat ik wil.

@DjoeC en @Gwaihir, Duidelijk, ik ga de C-karakteristiek doorgeven.

• Gwaihir
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:46:
+10 -15%, dus in theorie kan 380 wel kloppen :+
Lol, dat is géén keuzemenu! :+

(Dat werkt alleen bij inschattingen, heb ik geleerd: "Dat kost zo 40 tot 100 uur." "Prima, doe het maar in 40 dan." :? )

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. is een 2 Ah Bosch Pro 12V accu ook echt kleiner dan een 3 Ah?

De nieuwste aanwinst past met 3,0 Ah accu net niet in de uitsparing in z'n box.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Gwaihir schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:42:
Hmm.. is een 2 Ah Bosch Pro 12V accu ook echt kleiner dan een 3 Ah?
Nee, de 1,5 Ah, 2 Ah en 3 Ah zijn alle drie even groot.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Gwaihir
  • Niet online
8088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:51:
Nee, de 1,5 Ah, 2 Ah en 3 Ah zijn alle drie even groot.
Dat meende ik op foto's al te zien.

En dan heeft de GOP 12V-28 maar 'n domme doos. Was die ruimte van net-niet-de-accu aan de andere kant gebruikt, dan had er een snijblad op kunnen blijven zitten. Deze heeft géén snelwisseling voor de bladen (maar inbus bout) dus dat had echt uitgemaakt.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:24
Ik heb een 18V Dewalt batterij met accuschroefmachiine, maar vind het arsenaal aan Makitagereedschap beter. Heeft een van jullie ervaring met een dewalt-naar-makita-adapter? Die zijn voor ongeveer 6 euro te koop op Aliexpress en de reviews zijn best goed.

[ Voor 4% gewijzigd door manusjevanalles op 04-02-2026 21:29 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:39

copykat

Good copy isn't bad

manusjevanalles schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:29:
Ik heb een 18V Dewalt batterij met accuschroefmachiine, maar vind het arsenaal aan Makitagereedschap beter. Heeft een van jullie ervaring met een dewalt-naar-makita-adapter? Die zijn voor ongeveer 6 euro te koop op Aliexpress en de reviews zijn best goed.
Persoonlijk zou ik dat niet doen.
Veel stroom en chinese adapter zonder beveiligings electronica.....🤔

Voor een bouwlamp ok. Als noodzaak voor even gebruiken ok. Maar als je nieuw investeert in een ander eco systeem
Optie 1 verkoop je dewalt
Gebruik dat geld om weer in makita eco systeem te komen.
Optie 2 hou de dewalt en zn accu en koop accu en makita er naast .
Hoeveel dewalt accus heb je?
( kan je op mp ook los verkopen.)

Althans dat is mijn gevoel in deze kwestie.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• manusjevanalles
copykat schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:50:
[...]

Persoonlijk zou ik dat niet doen.
Veel stroom en chinese adapter zonder beveiligings electronica.....🤔

Voor een bouwlamp ok. Als noodzaak voor even gebruiken ok. Maar als je nieuw investeert in een ander eco systeem
Optie 1 verkoop je dewalt
Gebruik dat geld om weer in makita eco systeem te komen.
Optie 2 hou de dewalt en zn accu en koop accu en makita er naast .
Hoeveel dewalt accus heb je?
( kan je op mp ook los verkopen.)

Althans dat is mijn gevoel in deze kwestie.
:)
2 accu's maar hoor, van 2 Ah oid. Dus het is niet dat ik een hele berg accu's heb, het was gewoon een gedachte. Ik heb dit jaar helaas nog geen mooie/goede aanbiedingen gezien om het het Makita ecosysteem in te stappen

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

manusjevanalles schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:20:
[...]

2 accu's maar hoor, van 2 Ah oid. Dus het is niet dat ik een hele berg accu's heb, het was gewoon een gedachte. Ik heb dit jaar helaas nog geen mooie/goede aanbiedingen gezien om het het Makita ecosysteem in te stappen
Meeste aanbiedingen zijn vaak met extra accu. Overigens als je in je dewalt een xr5ah accu duwt dan merk je echt krachtverschil.
Mn pa had ik een setje 2x2ah en schroefmachine. Die accu's in mn doupeerzaag zijn duidelijk snel op en minder krachtig met zagen.

Makita blinkt uit in tuin gereedschap ten opzichte van Dewalt.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• LocoMarc
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:58
Makita heeft op het op moment (tot eind februari, dacht ik) een actie dat je bij gereedschapskistaccumachines met een cataloguswaarde boven de € 199 ex btw een gratis 5 ah accu krijgt (zelf aanvragen bij Makita). De winkelprijzen liggen echter veel lager dan de adviesprijzen.
Een snellader heb je voor minder dan € 50.
Later in het jaar een zelfde soort actie met tuinmachines.
manusjevanalles schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:20:
[...]

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
copykat schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:56:
[...]

Meeste aanbiedingen zijn vaak met extra accu. Overigens als je in je dewalt een xr5ah accu duwt dan merk je echt krachtverschil.
Mn pa had ik een setje 2x2ah en schroefmachine. Die accu's in mn doupeerzaag zijn duidelijk snel op en minder krachtig met zagen.

Makita blinkt uit in tuin gereedschap ten opzichte van Dewalt.
Je hoort er in reviews nooit iets over maar de ergonomie verschild tussen die twee ook behoorlijk imho.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

twain4me schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:25:
[...]

Je hoort er in reviews nooit iets over maar de ergonomie verschild tussen die twee ook behoorlijk imho.
Soms zie dit terug in een review batle tussen verschillende merken dat de ergonomie en comfort, gebruiksgemak besproken word.
Maar inderdaad ik denk dat makita in anti trilling padding en balans en zo net even meer investeert dan Dewalt. Dit is als hobbist misschien minder interresant gezien de gebruiksduur achter elkaar tov een proffi maar toch.

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
LocoMarc schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:05:

[...]
Hoe weet je dat? Is dat ieder jaar? Vorig jaar was er alleen een actie met xgt tuinmachines.

• manusjevanalles
LocoMarc schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:05:
Makita heeft op het op moment (tot eind februari, dacht ik) een actie dat je bij gereedschapskistaccumachines met een cataloguswaarde boven de € 199 ex btw een gratis 5 ah accu krijgt (zelf aanvragen bij Makita). De winkelprijzen liggen echter veel lager dan de adviesprijzen.
Een snellader heb je voor minder dan € 50.

[...]
Is mij bekend, helaas ben ik geen echt scherpe aanbiedingen tegengekomen, en ik heb momenteel ook niet echt nieuw gereedschap nodig

• JukeboxBill
Het is geen "gratis accu" actie meer.
Je krijgt cadeaupunten die je kan inleveren voor o.a. een accu zo lang de voorraad strekt. Dus als je pech hebt kan je de punten alleen nog maar inleveren voor een jasje of petje, want afgezien van wat artikelen voor heel veel punten, zie ik niet veel begerenswaardig behalve de accu's.
De punten zijn ook niet eeuwig geldig.

• ollie1965

ollie1965

JukeboxBill schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:30:

De punten zijn ook niet eeuwig geldig.
Maar wel 1 jaar na aankoop en aangezien er meerdere keren per jaar cadeauwinkel acties zijn. Ik heb ieder geval de laatste keren nooit mis gegrepen binnen de geldigheidstermijn.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
manusjevanalles schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:29:
Heeft een van jullie ervaring met een dewalt-naar-makita-adapter?
Ja en nee. In zoverre dat ik hem niet koop, met rede!
Makita heeft een belasting/oververhit systeem (de derde pin in machines) die deWalt niet heeft.
Er zijn ook leuke filmpjes van deWalt die roken en smelten omdat er geen beveiliging is.
Je zal dus letterlijk de beveiligingen van Makita omzeilen.
Prima voor een lamp, maar verder...

De "gratis accu" actie negeer ik ook.
Kocht laatst een DKP181 schaafmachine voor €200 zonder punten, terwijl die bij een "punten dealer" minimaal €285 was.
Een accu bij bauhaus/hornbach is €72.
Dus ik was sowieso goedkoper uit.
Ik zie dat HD-tools hem nu voor €229 heeft, maar of zij punten dealer zijn? Tja, moet je over nadenken.

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 05-02-2026 13:54 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• trabant
Cadeaupunten, acties: ik heb wel wat beters te doen dan zegeltjes te likken of hijgerig de agenda van marketingafdelingen in de gaten te houden.

• Gwaihir
  • Niet online
trabant schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:05:
Cadeaupunten, acties: ik heb wel wat beters te doen dan zegeltjes te likken of hijgerig de agenda van marketingafdelingen in de gaten te houden.
Daar heb je best 'n punt. Maar ja, hoe zit 't dan met in forum draadjes rondhangen? O+

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:05:
Echt? Je was toch klaar met struik uit de grond graven? :Y)

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-02 15:34
Ik ben in de markt voor een goede kruislijnlaser. Vooral voor het maken van een recht plafond en een flink aantal houtskeletmuren. Ik heb momenteel een goedkope van Amazon (van zo'n 60 euro) maar die bevalt niet - voelt als speelgoed en de lijn buigt al na 3-4 meter af. Ik zit redelijk diep in het Bosch 18V ecosysteem (de groene, niet de profilijn), en heb dus nog niet echt profi-gereedschap qua merken. Zou eventueel ergens in kunnen stappen, dus.

Wie heeft de gouden tip?

• DJMaze
  • Niet online
kruislijnlasers zijn vaak geen 18-20v
Gereedachap is vaak 18-20v

Gouden tip? Dan eigenlijk geen.
Ik gebruik gewoon een Futech groene laser.
Voor buiten huur ik een professionele.

[ Voor 14% gewijzigd door DJMaze op 05-02-2026 16:20 ]

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-02 15:34
DJMaze schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:19:
[...]

kruislijnlasers zijn vaak geen 18-20v
Gereedachap is vaak 18-20v

Gouden tip? Dan eigenlijk geen.
Ik gebruik gewoon een Futech groene laser.
Voor buiten huur ik een professionele.
Sorry voor de onduidelijkheid - dat was om aan te geven dat ik eventueel kan 'overstappen' naar een ander merk (en dus accu's), omdat ik niet gebonden ben aan wat ik al heb. Want dat is namelijk Bosch 18V (power for all)-spul.

• DJMaze
  • Niet online
acehighhugo schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid - dat was om aan te geven dat ik eventueel kan 'overstappen' naar een ander merk (en dus accu's), omdat ik niet gebonden ben aan wat ik al heb. Want dat is namelijk Bosch 18V (power for all)-spul.
Dat bedoel ik.
Bosch GLL 18V-120-33 CG is een profi lijn met profi accu op 18v en dus een nieuw systeem.
Makita is 12v laser.

Ik heb dus gewoon een laser en niet voor een specifiek accu platform, want ik heb 18v Makita en dus geen Makita laser.

Maar met Bosch blauw heb je dan voor zo'n €800 een laser. Moet je er nog wel een accu en lader bijkopen.

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 16:37
acehighhugo schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:16:
Ik ben in de markt voor een goede kruislijnlaser. Vooral voor het maken van een recht plafond en een flink aantal houtskeletmuren. Ik heb momenteel een goedkope van Amazon (van zo'n 60 euro) maar die bevalt niet - voelt als speelgoed en de lijn buigt al na 3-4 meter af. Ik zit redelijk diep in het Bosch 18V ecosysteem (de groene, niet de profilijn), en heb dus nog niet echt profi-gereedschap qua merken. Zou eventueel ergens in kunnen stappen, dus.

Wie heeft de gouden tip?
Ik heb een "Hilda" van Aliexpress en die is wel gewoon mooi recht, maar niet echt vel. Voor een plafond kun je ook een slang gevuld met water overwegen.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Wie heeft de gouden tip?
Koop bij de volgende amazon prime days een GLL 3-80 CG (of bij de Hornbach met laagste prijs garantie)
Dan heb je meteen een goed excuus om een 12V flexiclick boormisschientje te kopen.
Bosch blauw 12V is een ideaal platform voor het wat handzamere gereedschap!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online

Wie heeft de gouden tip?
Geen idee hoeveel lijnen je zoekt, maar vorige week zelf de GCL 2-15 opgepikt bij Hornbach voor €109 (in combinatie met laagste prijs garantie €121 bij Amazon + 10% korting).

per aspera ad astra

• trabant
Gwaihir schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Daar heb je best 'n punt. Maar ja, hoe zit 't dan met in forum draadjes rondhangen? O+
Touché. Maar alles is beter dan Meta, toch?
copykat schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Echt? Je was toch klaar met struik uit de grond graven? :Y)
Met die dimensies was het geen struik meer. En we deden het met vrij basic gereedschap, dat we al hadden. Jullie wilden me aan de stobbenfrees!
In de tussentijd is er wel een buurman met een kettingzaag langsgekomen. Het was daarna nog een paar keer heen en weer met de kruiwagen en nu is de aarde daar woest en ledig.
Vorige week hebben we mogen constateren dat de twee overgebleven laurierkersen aan de erfgrens ook hun schimmels en rotte plekken hebben. Die zijn gelukkig lang niet zo groot en massief. Dus dat kan met de hand. Even overleggen met de buren wat we er ter vervanging willen neerzetten, we hebben het geluk dat ze qua tuin net zo in het leven staan als wij.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dit doet me denken aan Pompei....
🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UU9en3ykOSBUF5NNZU6CwkHNNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTiQy3gcc6xi4h9r0rTrHreH.jpg?f=fotoalbum_large

:+

Enne we hadden een Meta op de basisschool groep 8..... dan sprak je toch anders.. op dat moment dan. Later tegen gekomen op reunie of zo en ik was "slecht"opgedroogd maar eh...
🤐

[ Voor 18% gewijzigd door copykat op 05-02-2026 18:52 ]

• Gwaihir
  • Niet online
trabant schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:20:
Maar alles is beter dan Meta, toch?
Dat denk ik wel, ja. Daarom heb ik elke relatie met haar vermeden.
(Maar ik zat dan ook niet bij @copykat op school.)

• trabant
copykat schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:49:
Dit doet me denken aan Pompei....
🤔
Als in "de Penus van Milo"?
:+

• Rjd255
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:02
Mijn Parkside performance boormachine met klopboor functie begint een beetje grappig te doen. Uit zichzelf spontaan te draaien. Dus ik dacht er moet maar wat anders komen. Ook de 4ah accu is spastisch. De 2ah accu doet wel normaal.

Nu zag ik dit;

https://nl.ryobitools.eu/...s/r18pd32/r18pd32-2c20gp/

Is dat wat? 100 EU met 2 accu's. Niet brushless. Beter een beetje bijleggen en iets anders uitzoeken of is dit leuk om naar over te stappen?

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 00:38
@Rjd255 GoTools.de heeft hem vergeleken met een paar modellen in dezelfde prijsklasse en daar kwam hij zeker niet slecht uit. Wel in het Duits, maar je kan het laten ondertitelen:
Daarbij een paar opmerkingen: Zij testen met belachelijk dikke boren en lange schroeven. Dat doen ze bewust, omdat je pas in het grensbereik dergelijke verschillen gaat zien. Het is dus wat overdreven. Daarnaast hebben zij getest met een zwaardere (5 Ah geloof ik) accu, dat zal iets uitmaken, vooral in dat grensbereik. Het is wel in lijn met de andere machines waarmee ze vergelijken. Ik geloof alleen niet dat er veel info te vinden is over hoe lang het meegaat. Maar Ryobi draait inmiddels wel een behoorlijke tijd mee, dus als dat slecht was zou je er ook wel meer over vinden.

Voor €100,- lijkt het me zeker een goede koop!

iRacing Profiel

• twain4me

twain4me

Rjd255 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:45:
Mijn Parkside performance boormachine met klopboor functie begint een beetje grappig te doen. Uit zichzelf spontaan te draaien. Dus ik dacht er moet maar wat anders komen. Ook de 4ah accu is spastisch. De 2ah accu doet wel normaal.

Nu zag ik dit;

https://nl.ryobitools.eu/...s/r18pd32/r18pd32-2c20gp/

Is dat wat? 100 EU met 2 accu's. Niet brushless. Beter een beetje bijleggen en iets anders uitzoeken of is dit leuk om naar over te stappen?
De prijs is aantrekkelijk, maar ik zou hem niet willen hebben als ik eerlijk ben, lomp groot, en nagenoeg geen onderdelen voor te krijgen. En hoewel ik ryobi wel iets hoger inschaal, hou ik zelf de volgende vuistregel aan: Als parkside in de usecase die je hebt niet voldoende is, zou ik veder gewoon wegblijven van dat deel van de markt. en het soort testen wat je vaak online ziet: "Wie het snelst of het verst een schroef kan indraaien of een gat kan boren", dan test je met name hoeveel stroom er van de accucellen naar de motor gaat en hoe groot die motor is. dat zegt veder niets over dagelijks gebruik en over hoevaak hij dat kunstje kan. Daar komt dus bij dat ik wil dat alles wat ik koop te repareren is, dat betekend los van de bouwkaliteit een grote hoeveelheid (losse) onderdelen die ruim na de introductie datum voor een fatsoenlijke prijs makkelijk te verkrijgen zijn. In de praktijk betekend dat waneer kruis er niet een hele lijst voor heeft, ik het niet koop. Dus aangezien parkside niet voldoende is (n=1 aangetoond door jezelf :P ) zou ik een merk op nog een treetje hoger zoals dewalt, makita, blauwe bosch, milwalkee etc. kiezen en daarvan dus 1 kiezen die het beste bij je past. Dan kan je denken aan repareerbaarheid of zoiets als maatschapelijk betrokken en natuurlijk ergonomie en het accu ecosysteem.

• trabant
twain4me schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:16:
... In de praktijk betekent dat wanneer Kruis er niet een hele lijst voor heeft, ik het niet koop. ...
Aan de andere kant is het me vaker overkomen (niet bij Kruis overigens) dat juist dat cruciale benodigde slijtage-onderdeel op zo'n explosietekeningenlijst niet (meer) leverbaar is.

• twain4me

twain4me

trabant schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:26:
[...]
Aan de andere kant is het me vaker overkomen (niet bij Kruis overigens) dat juist dat cruciale benodigde slijtage-onderdeel op zo'n explosietekeningenlijst niet (meer) leverbaar is.
Dat kan helaas gebeuren er is daar dan ook nog altijd geen wetgeving voor, maar er zijn merken die het doen, er zijn merken die het een stuk beter doen en er zijn (grote) merken die het helemaal niet doen. (Hallo parkside)

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:14
twain4me schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:32:
[...]

Dat kan helaas gebeuren er is daar dan ook nog altijd geen wetgeving voor, maar er zijn merken die het doen, er zijn merken die het een stuk beter doen en er zijn (grote) merken die het helemaal niet doen. (Hallo parkside)
Parkside is helemaal ruk heb ik ervaren, apparaat gekocht, wat niet compatible bleek met accu 's van het zelfde 20volt systeem.
Op een boormachine past de accu wel, zat hij als set bijgeleverd met lader, bij een zaag viel de accu er steeds vanaf.
Ben nog steeds op antwoorden van Lidl aan het wachten.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Linux gebruiker schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:25:
Parkside is helemaal ruk heb ik ervaren, apparaat gekocht, wat niet compatible bleek met accu 's van het zelfde 20volt systeem.
Op een boormachine past de accu wel, zat hij als set bijgeleverd met lader, bij een zaag viel de accu er steeds vanaf.
Parkside is helemaal niet ruk, ik heb tientallen elektrische apparaten en handgereedschap van Parkside. Het gros levert ook gewoon, en al helemaal voor die prijs. En dat een accu niet past in een apparaat heb ik nog nooit gehad en ook nooit van gehoord.

Zijn het allebei apparaten die recent gekocht hebt? En welk type precies?

• twain4me

twain4me

Linux gebruiker schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:25:
[...]

Zo stellig zou ik niet zijn , ze zijn niet voor niets in relatief korte tijd 1 van de grootste merken geworden. en het is een mooi iets dat een reletief klein beurs toegang heeft tot doorgaans bruikbaar gereedschap.

Dat een accu niet past of iets blijkt bv niet haaks te zijn dat heb je doorgaans vrij snel door en kan je gewoon terug naar de winkel of opsturen dan krijg je direct een nieuw product. opzich prima voor de consument. iets minder gunstig tegen verspilling.

• Linux gebruiker
twain4me schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Dat een accu niet past of iets blijkt bv niet haaks te zijn dat heb je doorgaans vrij snel door en kan je gewoon terug naar de winkel of opsturen dan krijg je direct een nieuw product. opzich prima voor de consument. iets minder gunstig tegen verspilling.
Klopt, alleen heb je er niks aan als je hetzelfde product weer koopt, en hetzelfde probleem zich weer herhaald.
Met terugsturen om terug te sturen kom je niet verder en is geen oplossing.
Alleen een zinloos tijdverdrijf.

• silmaril8
  • Niet online
Linux gebruiker schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:53:
Klopt, alleen heb je er niks aan als je hetzelfde product weer koopt, en hetzelfde probleem zich weer herhaald.
Met terugsturen om terug te sturen kom je niet verder en is geen oplossing.
Alleen een zinloos tijdverdrijf.
Ok, maar welke 2 apparaten waren het dan van Parkside? Welk type boormachine en welk type zaag? Misschien dat andere mensen er dan ook wat aan hebben.

• Linux gebruiker
silmaril8 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:39:
[...]

Parkside is helemaal niet ruk, ik heb tientallen elektrische apparaten en handgereedschap van Parkside. Het gros levert ook gewoon, en al helemaal voor die prijs. En dat een accu niet past in een apparaat heb ik nog nooit gehad en ook nooit van gehoord.

Zijn het allebei apparaten die recent gekocht hebt? En welk type precies?
De accu heeft als ian 322691_1910 PAP20A1 productiedatums 2021-05, past niet naar behoren in een in 2025 aangeschafte Parkside machine.

• silmaril8
  • Niet online
Linux gebruiker schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:03:
De accu heeft als ian 322691_1910 PAP20A1 productiedatums 2021-05, past niet naar behoren in een in 2025 aangeschafte Parkside machine.
Als andere accu's hetzelfde probleem hebben in dat nieuwe apparaat, dan lijkt me dat een productiefout van het nieuwe apparaat. Kan gebeuren. Gewoon terugbrengen/sturen en om een nieuwe vragen.

Kan natuurlijk ook aan de accu zelf liggen die op een bepaalde manier is vervormd door het persoonlijke gebruik in 5 jaar tijd.

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-02 10:50
Ik heb inmiddels toch al best veel parkside apparaten kapot gehad dat ik nu besloten heb om over te stappen op makita. Met name omdat deze ook een goede serie tuingereedschap heeft.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb het nu nodig, weet niet hoevaak ik het daarna ga gebruiken. => parkside.
Gaat die stuk stel je zelf de vraag voldeed het of wil je beter?
Einhell ,skill, ryoby , huismerk vallen allemaal onder goed voor er bij maar niet top.
Soms heeft zo'n merk een topper voor weinig soms is zelf goedkoop te duur.

• Rjd255
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:02
twain4me schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:16:
[...]

De prijs is aantrekkelijk, maar ik zou hem niet willen hebben als ik eerlijk ben, lomp groot, en nagenoeg geen onderdelen voor te krijgen. En hoewel ik ryobi wel iets hoger inschaal, hou ik zelf de volgende vuistregel aan: Als parkside in de usecase die je hebt niet voldoende is, zou ik veder gewoon wegblijven van dat deel van de markt. en het soort testen wat je vaak online ziet: "Wie het snelst of het verst een schroef kan indraaien of een gat kan boren", dan test je met name hoeveel stroom er van de accucellen naar de motor gaat en hoe groot die motor is. dat zegt veder niets over dagelijks gebruik en over hoevaak hij dat kunstje kan. Daar komt dus bij dat ik wil dat alles wat ik koop te repareren is, dat betekend los van de bouwkaliteit een grote hoeveelheid (losse) onderdelen die ruim na de introductie datum voor een fatsoenlijke prijs makkelijk te verkrijgen zijn. In de praktijk betekend dat waneer kruis er niet een hele lijst voor heeft, ik het niet koop. Dus aangezien parkside niet voldoende is (n=1 aangetoond door jezelf :P ) zou ik een merk op nog een treetje hoger zoals dewalt, makita, blauwe bosch, milwalkee etc. kiezen en daarvan dus 1 kiezen die het beste bij je past. Dan kan je denken aan repareerbaarheid of zoiets als maatschapelijk betrokken en natuurlijk ergonomie en het accu ecosysteem.
Bedankt voor de reactie. Na je uitleg neig ik in dit geval toch naar Makita, vooral omdat ze ook een sterke en complete tuinlijn hebben. We hebben ongeveer 1000 m² grond, dus ik wil op termijn ook degelijk materiaal voor het buitenwerk hebben.

Ryobi lijkt me ook prima en heeft veel aanbod (en ik ga er inderdaad vanuit dat het beter is dan Parkside), maar wat ik lees is dat de apparaten soms behoorlijk zwaar zijn. Daarnaast heeft Makita het 36V-accusysteem, wat ik wel praktisch vind (2x18). Bij Ryobi moet je voor zwaarder gereedschap vaak alweer overstappen op een ander accusysteem. Dat vind ik minder handig.

Ik ga me maar verder verdiepen in Makita. Eerst maar eens beginnen met een boormachine.

• Linux gebruiker
silmaril8 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:07:
[...]

Als andere accu's hetzelfde probleem hebben in dat nieuwe apparaat, dan lijkt me dat een productiefout van het nieuwe apparaat. Kan gebeuren. Gewoon terugbrengen/sturen en om een nieuwe vragen.

Kan natuurlijk ook aan de accu zelf liggen die op een bepaalde manier is vervormd door het persoonlijke gebruik in 5 jaar tijd.
Heb al een nieuw apparaat gehad, probleem bleef hetzelfde,
als de accu vervormd zou zijn, zou hij niet in het oorspronkelijke boormachine passen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb hier sinds gisteren een Bosch GDX 18V/200 slagmoersleutel in gebruik genomen en ben inmiddels een beetje aan het twijfelen om daar een extra accu voor bij te gaan bestellen. Heb hier thuis al een ruim aantal 2Ah én 5Ah accu's maar heb niet altijd de lader bij me....

Nou wilde ik in eerste instantie een extra 5Ah accu gaan aanschaffen maar ik zie nu net dat de 8Ah versie zelfs nog iets goedkoper uitvalt dan de (inmiddels?) 5.5Ah versie. Is er behalve de extra 45 gram aan gewicht nog een ander 'nadeel' te verzinnen voor deze 2.5Ah zwaardere versie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3JoMw8u9CPsRkY6qg6A5NyK-QQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wrgw61KOKNRHcU5jlwucRiIy.png?f=user_large

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• trabant
Ik heb begrepen dat een accu met meer Ah ook meer "oempf" kan leveren, dus een betere piekbelasting.
En voor een slagmoersleutel is het zo gek nog niet, als die die 350 Nm ook wat langer kan leveren op die vastzittende moer.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:42

thijsco19

KTM 990 SMT

Rjd255 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:52:
[...]
Daarnaast heeft Makita het 36V-accusysteem, wat ik wel praktisch vind (2x18). Bij Ryobi moet je voor zwaarder gereedschap vaak alweer overstappen op een ander accusysteem. Dat vind ik minder handig.

Ik ga me maar verder verdiepen in Makita. Eerst maar eens beginnen met een boormachine.
Zijn ook alweer wat oudere apparaten. Denk ook dat die lijn niet veel meer nieuwe machines zal krijgen. Ze hebben namelijk de 40V lijn als vervanging van de 2x18V.
Houd er dus rekening mee dat je ook voor Makita mogelijk naar een 2e accusysteem zal moeten gaan.
trabant schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:31:
Ik heb begrepen dat een accu met meer Ah ook meer "oempf" kan leveren, dus een betere piekbelasting.
En voor een slagmoersleutel is het zo gek nog niet, als die die 350 Nm ook wat langer kan leveren op die vastzittende moer.
Hoeft niet altijd. Is afhankelijk van de cellen die ze gebruikt hebben. Als het de 'nieuwere' 21700 cellen zijn dan kan je zowel een verbetering in de capaciteit en piekstroom zien. Zijn het de 'oudere' 18650 dan is het meestal 1 van de 2.

Beetje het nadeel van al die verschillende accu's, sommige merken hebben 4 verschillende typen accu's binnen hun 18V lijn. Voor een gemiddelde persoon is het dan niet meer te volgen welke je het beste kan gebruiken..

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Wild Chocolate
Will_M schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:10:
Ik heb hier sinds gisteren een Bosch GDX 18V/200 slagmoersleutel in gebruik genomen en ben inmiddels een beetje aan het twijfelen om daar een extra accu voor bij te gaan bestellen. Heb hier thuis al een aantal 2Ah én 5Ah accu's maar heb niet altijd de lader bij me....

Nou wilde ik in eerste instantie een extra 5Ah accu gaan aanschaffen maar ik zie nu net dat de 8Ah versie zelfs nog iets goedkoper uitvalt dan de (inmiddels) 5.5Ah versie. Is er behalve de extra 45 gram aan gewicht nog een ander 'nadeel' te verzinnen voor deze 2.5Ah zwaardere versie?

[Afbeelding]
Binnen het ProCore assortiment is die 5,5 Ah als je het mij vraagt eigenlijk altijd een beetje vreemde eend in de bijt. Wel even groot en bijna even zwaar als de 8 Ah, prijstechnisch vaak helemaal niet gunstig. Ik zou zelf daarom altijd kiezen tussen 4 Ah en 8 Ah. Waarbij je met 4Ah ProCore al niks tekort gaat komen met een slagmoersleutel, ook qua kracht. De ProCore serie levert al beduidend meer kracht dan de standaard range accu's. Een rondje winterwielen wisselen kost mij met 4 Ah ProCore maximaal 1 streepje acculading, dus hooguit 1 Ah. Dat is dan met een relatief lichte GDS 18V-300 slagmoersleutel, maar een zwaardere hoeft dan ook korter zijn volle kracht te leveren.

Die prijs is overigens wel vrij scherp voor een 8Ah ProCore, maar ook gewoon bijna 2 keer zo duur als een 4Ah ProCore... En die zijn dan weer lekker licht vergeleken met 5 en 8 Ah...

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 08-02-2026 17:08 ]

iRacing Profiel

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zojuist dus naar aanleiding van de reacties toch maar een 8.0Ah ProCore accu bestelt. Dat ding past ook perfect op m'n GHE-60 heggenschaar zodat ik ook daarmee nu waarschijnlijk wél zonder accuwissel of laadsessie uit ga komen.

Thanks d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 09-02-2026 07:26 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• pipodejunk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-02 12:22
Dag allen,

Hopelijk zit ik hier bij de juiste mensen. Ik heb alles van de walt, nu heb ik een dcn680 tacker, die van de 5 spijkers 3 a 4 er helemaal in schiet.. en laatste steekt een beetje uit. Heb dat ding helemaal los gehaal en gereinigd waardoor resultaat iets beter lijkt. Mensen nog ideeen? Tips? Dank!

• trabant
Een hamer? O-)

[ Voor 20% gewijzigd door trabant op 08-02-2026 21:20 ]

• pipodejunk
Hehe, hamer werkt niet.. die slaat hem er niet doorheen 😐.

• trabant
In hoeverre heb je slijtagesporen kunnen ontwaren toen je hem uit elkaar haalde?
Als er echt een patroon in zit dat de vijfde niet helemaal erin gaat, moet dus ergens die energie weglekken, of helemaal niet gegenereerd worden.

• henkie196
  • Niet online
thijsco19 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:51:
Hoeft niet altijd. Is afhankelijk van de cellen die ze gebruikt hebben. Als het de 'nieuwere' 21700 cellen zijn dan kan je zowel een verbetering in de capaciteit en piekstroom zien. Zijn het de 'oudere' 18650 dan is het meestal 1 van de 2.

Beetje het nadeel van al die verschillende accu's, sommige merken hebben 4 verschillende typen accu's binnen hun 18V lijn. Voor een gemiddelde persoon is het dan niet meer te volgen welke je het beste kan gebruiken..
Aan de andere kant, voor de gemiddelde persoon maakt het vaak ook niet zoveel uit welke accu er precies op zit.

• Fraggert
  • Laatst online: 21:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik ben langzaam aan het rondkijken voor een nieuw afkortzaag, ik heb nu een 216mm Bosch Groen die aan vervanging toe is en ik wil iets meer zaagbereik.

De machine komt in de garage dus kan hem makkelijk naar buiten krijgen, mijn ervaring is dat ik liever buiten zaag ivm stof ondanks een Festool CTL26 zuigert.

Ik weet dat er een aantal mensen zijn die de Makita LS1019 hebben. ZIjn bijv.
@FRANQ
@DBBMAX
@breagor
@dragonhaertt (thanks voor die youtube clip van die curve cut fix )
@Fedde
@B-lex

nog tevreden met de Makita? :)

De 1219 is een 305mm blad maar die vind ik net ff een slag te zwaar, te groot en te duur.

En dan voor de DeWalt-kenners....welke machine staat in het gele kamp tegenover de Makita, is dat de DWS727? Met de XPS schaduwlijn?

[ Voor 21% gewijzigd door Fraggert op 09-02-2026 08:22 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:49:
Ik ben langzaam aan het rondkijken voor een nieuw afkortzaag, ik heb nu een 216mm Bosch Groen die aan vervanging toe is en ik wil iets meer zaagbereik.

@FRANQ
@DBBMAX
@breagor
@dragonhaertt (thanks voor die youtube clip van die curve cut fix
@Fedde
@B-lex

De 1219 is een 305mm blad maar die vind ik net ff een slag te zwaar, te groot en te duur.

En dan voor de DeWalt-kenners....welke machine staat in het gele kamp tegenover de Makita, is dat de DWS727? Met de XPS schaduwlijn?
Moet die nog steeds van en naar de zolder op en neer? Oftewel, hoe zwaar mag het ongeveer worden?

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:05

Ik weet dat er een aantal mensen zijn die de Makita LS1019 hebben. ZIjn bijv. @FRANQ @DBBMAX @breagor @dragonhaertt @Fedde @B-lex

Zijn jullie nog tevreden met de Makita?

Ik ben er nog steeds zeer tevreden mee, na een verhuizing was hij wel wat uit het lood, dus was even gepruts met afstellen om hem weer netjes recht te laten zagen, maar verder nog geen issues mee gehad.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

Asteroid9

General Failure

Ik heb ook de LS1019, ik vind het een heerlijke zaag die ook op een ondiep werkblad kan staan.
Werkt heel prettig alleen het gewicht is wel een ding, hem verplaatsen doe ik alleen voor grotere klussen. Hem schadevrij door een ingericht huis en smalle deuren en trapgaten zeulen is geen pretje....

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:02

Pixeltje

Woo-woohoo!

@FRANQ
@DBBMAX
@breagor
@dragonhaertt (thanks voor die youtube clip van die curve cut fix
@Fedde
@B-lex

Ik ben ook benieuwd naar het antwoord op de vraag van @henkie196, heb heel even de 1019 gehad voor ik naar een Bosch overstapte (die met die rare arm waar ik het typenummer van vergeten ben). De Makita was geen verkeerde zaag, en zeker met de stangen naar voren (al een verbetering tov de 1018LN die ik daarvoor had) een stuk compacter te plaatsen en gebruiken.

Ik vond wel dat ik de 1019 vaak stond te stellen na het verplaatsen. Ik weet niet of dat een ding van de 1019 is of van meerdere afkortzagen, maar met name haaks in de verticale richting moets ik regelmatig controleren na het tillen.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:07:
[...]

Moet die nog steeds van en naar de zolder op en neer? Oftewel, hoe zwaar mag het ongeveer worden?
Heel scherp! _/-\o_ dat is wel next-level onthouden _O-

Inmiddels verhuist dus ik heb een garage waar mijn gereedschap/workshop komt d:)b
breagor schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:14:
[...]

Ik ben er nog steeds zeer tevreden mee, na een verhuizing was hij wel wat uit het lood, dus was even gepruts met afstellen om hem weer netjes recht te laten zagen, maar verder nog geen issues mee gehad.
Ok top! Thanks.

Het relatief makkelijk instellen is ook wel fijn, dat is bij mijn groene Bosch een gekut van jewelste.
Asteroid9 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:15:
Ik heb ook de LS1019, ik vind het een heerlijke zaag die ook op een ondiep werkblad kan staan.
Werkt heel prettig alleen het gewicht is wel een ding, hem verplaatsen doe ik alleen voor grotere klussen. Hem schadevrij door een ingericht huis en smalle deuren en trapgaten zeulen is geen pretje....
Thanks Asteroid9, ik kon je via de search zo gauw niet vinden als eigenaar, bednakt voor je 2 centen in deze.

De zaag komt in de garage en kan door een grote deur naar buiten :)
Pixeltje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:17:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar het antwoord op de vraag van @henkie196, heb heel even de 1019 gehad voor ik naar een Bosch overstapte (die met die rare arm waar ik het typenummer van vergeten ben). De Makita was geen verkeerde zaag, en zeker met de stangen naar voren (al een verbetering tov de 1018LN die ik daarvoor had) een stuk compacter te plaatsen en gebruiken.

Ik vond wel dat ik de 1019 vaak stond te stellen na het verplaatsen. Ik weet niet of dat een ding van de 1019 is of van meerdere afkortzagen, maar met name haaks in de verticale richting moets ik regelmatig controleren na het tillen.
dank je wel, zie hierboven......inmiddels een grotemensen-garage *O*

wat was de reden dat je overgestapt bent naar Bosch destijds?

[ Voor 29% gewijzigd door Fraggert op 09-02-2026 08:45 ]

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:44

De machine komt in de garage dus kan hem makkelijk naar buiten krijgen, mijn ervaring is dat ik liever buiten zaag ivm stof ondanks een Festool CTL26 zuigert.

@FRANQ
@DBBMAX
@breagor
@Fedde
@B-lex

Yup, nog steeds tevreden. Had ik jaren eerder moeten kopen. :)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

B-lex schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:50:
[...]

Yup, nog steeds tevreden. Had ik jaren eerder moeten kopen. :)
thanks d:)b

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:19:
[...]

dank je wel, zie hierboven......inmiddels een grotemensen-garage *O*

wat was de reden dat je overgestapt bent naar Bosch destijds?
Groter zaagblad (12"), kans en mazzel: De 1018 is treurig ten einde gekomen toen hij van zijn werkblad afviel omdat iemand de schraag eronderuit reed. de 1019 was een mooie upgrade maar na een paar maand kwam de bosch in de aanbieding voorbij met dus een groter blad en zaagbereik, tegen een erg vriendelijke prijs en een vriend van mij wilde graag de 1019 overnemen. Onder aan de streep dus voor bijna geen geld een mooie upgrade kunnen pakken.

Ook; ik verplaats die zaag vrijwel nooit meer, de 1019 en de Bosch staan op een kar die ik er speciaal voor gemaakt heb. De garage in en uit rijden is dus super simpel. Als er ergens op locatie iets moet gebeuren is een 12"afkortzaag toch niet de goede keuze.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixeltje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:20:
[...]

Groter zaagblad (12"), kans en mazzel: De 1018 is treurig ten einde gekomen toen hij van zijn werkblad afviel omdat iemand de schraag eronderuit reed. de 1019 was een mooie upgrade maar na een paar maand kwam de bosch in de aanbieding voorbij met dus een groter blad en zaagbereik, tegen een erg vriendelijke prijs en een vriend van mij wilde graag de 1019 overnemen. Onder aan de streep dus voor bijna geen geld een mooie upgrade kunnen pakken.

Ook; ik verplaats die zaag vrijwel nooit meer, de 1019 en de Bosch staan op een kar die ik er speciaal voor gemaakt heb. De garage in en uit rijden is dus super simpel. Als er ergens op locatie iets moet gebeuren is een 12"afkortzaag toch niet de goede keuze.
ah, dat is dan zeker een begrijpelijke keuze inderdaad. De Bosch is dat dan de GCM12SD?

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:42

@FRANQ
@DBBMAX
@breagor
@Fedde
@B-lex

Grappig, juist een tijdje geleden de afkortzaag de deur uit gedaan voor een Festool cirkelzaag met afkortrails. Afkortzaag verplaatsen is een stuk lastiger dan een cirkelzaag en voor af en toe wat afkorten vind ik dit net zo makkelijk.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:28:
[...]

ah, dat is dan zeker een begrijpelijke keuze inderdaad. De Bosch is dat dan de GCM12SD?
Ik heb het even opgezocht, het is de Bosch gcm 12 GDL.
De SD is volgens mij een Amerikaanse versie.

Ik heb er een stofafzuig-ding op zitten van een youtuber (shopnation) en kwam met hem tot de conclusie dat er van deze zaag 3 versies zijn. De GDL is de Europese versie voor zover ik weet.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BitBakker schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:32:
[...]

Grappig, juist een tijdje geleden de afkortzaag de deur uit gedaan voor een Festool cirkelzaag met afkortrails. Afkortzaag verplaatsen is een stuk lastiger dan een cirkelzaag en voor af en toe wat afkorten vind ik dit net zo makkelijk.
ik heb een invalzaag :)

Maar ik begrijp je opmerking hoor, mijn kleine afkortzaag komt prima door balken heen maar met de bouw van de veranda moet ik met kunst- en vliegwerk door 300x300 heen maar ook dat gaat met een 255zaag natuurlijk niet in één keer.

Maar het is ook een beetje een hobby om in onze nieuwe tuin weer een overkappingje te zetten en er moet nog een uitloop voor de kwartels tegen een schuurtje aankomen.

Er moet een mooie poort komen aan de voorzijde voor de auto's en in de zijtuin, en een wat grotere betere zaag maakt die klussen een stuk plezieriger :)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixeltje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:33:
[...]
Ik heb het even opgezocht, het is de Bosch gcm 12 GDL.
De SD is volgens mij een Amerikaanse versie.

Ik heb er een stofafzuig-ding op zitten van een youtuber (shopnation) en kwam met hem tot de conclusie dat er van deze zaag 3 versies zijn. De GDL is de Europese versie voor zover ik weet.
Yup, dan weet ik welke het is, dat is een best ding _/-\o_ d:)b

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:40:
[...]

Yup, dan weet ik welke het is, dat is een best ding _/-\o_ d:)b
Euh ja. Het is ook wel echt een hele goede zaag als je het mij vraagt. Ik heb m met een aanbieding kunnen kopen voor net niet de prijs van die Makita 1019, en het feit dat het ding niet te huffen is neem ik met liefde toe op de precisie en prestaties.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixeltje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:44:
[...]

Euh ja. Het is ook wel echt een hele goede zaag als je het mij vraagt. Ik heb m met een aanbieding kunnen kopen voor net niet de prijs van die Makita 1019, en het feit dat het ding niet te huffen is neem ik met liefde toe op de precisie en prestaties.
Dan is de keuze makkelijk idd :)

Zoals gezegd heb ik straks lekker alls in de garage maar de afkortzaag gebruik ik sowieso meestal het liefste buiten in verband met stof. Frezen en invalzagen doe ik meestal gewoon binnen met stofafzuiging

Ik zet hem dus op de grond op de vlakke bestrating. , dat is met afsteunen van langere balken ook makkelijk, ik heb 2 blokjes op de hoogte van het bed van de zaag die ik onder langere werkstukken kan schuiven (met nog wat shimmetjes voor onverhoopt oneffenheden).

Het is altijd weer een keuze op budget, inzetbereik, gebruik en klusplezier. Ik denk sowieso dat een 10inch (250mm) voor mij de beste keuze zal zijn.

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:18
@Fraggert Nog steeds heel erg blij met de 1019. Wel een lomp groot ding. Heb hem tijdens de verbouwing een paar keer een verdieping verplaatst en daar word je echt niet heel vrolijk van. Hij staat vast op de werkbank en alleen indien nodig gebruik het bijgeleverde onderstel. Ben wel aan het overwegen om hem weg te doen want het klussen is voorbij. Vind de laser fijn, heb hem niet voor heel fijn werk gebruikt dus durf niet te zeggen hoe scherp die is, maar qua plinten ging het onlangs prima.

Vind de afzuiging overigens echt goed met de stofzuiger erop. Grote hoeveelheid zaagsnedes gedaan en dat ging eigenlijk altijd moeiteloos.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:43

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik heb de 1219 van Makita. Die staat op een makita onderstel.
Werkt perfect, maar... pas dus niet achterin mijn auto, hij is te hoog. Ook is hij lomp zwaar.

maar zagen doet ie als de beste...

Na mijn verhuizing, waarbij ik nu een stuk kleinere werkruimte heb. Staat ie wel behoorlijk in de weg, maar goed.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fedde schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:23:
@Fraggert Nog steeds heel erg blij met de 1019. Wel een lomp groot ding. Heb hem tijdens de verbouwing een paar keer een verdieping verplaatst en daar word je echt niet heel vrolijk van. Hij staat vast op de werkbank en alleen indien nodig gebruik het bijgeleverde onderstel. Ben wel aan het overwegen om hem weg te doen want het klussen is voorbij. Vind de laser fijn, heb hem niet voor heel fijn werk gebruikt dus durf niet te zeggen hoe scherp die is, maar qua plinten ging het onlangs prima.

Vind de afzuiging overigens echt goed met de stofzuiger erop. Grote hoeveelheid zaagsnedes gedaan en dat ging eigenlijk altijd moeiteloos.
okay, thanks Fedde, in elk geval nog een tevreden gebruiker.

Ik zal de afkortzaag ook voor wat fijner werk gaan gebruiken is de verwachting trim en meubels). Vandaar dat ik in dit segment aan het rondkijken ben en niet een stapje lager of de huidige groene Bosch.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

prein2 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:28:
Ik heb de 1219 van Makita. Die staat op een makita onderstel.
Werkt perfect, maar... pas dus niet achterin mijn auto, hij is te hoog. Ook is hij lomp zwaar.

maar zagen doet ie als de beste...

Na mijn verhuizing, waarbij ik nu een stuk kleinere werkruimte heb. Staat ie wel behoorlijk in de weg, maar goed.
thanks prein2, die 1219 heeft lang bovenaan mijn lijstje gestaan maar met best nog wat meer wensen (en budget voor wat verbouwingen) moet ik soms toch even een keuze gaan maken.

Hoewel de verleiding groot zal zijn over een tijdje want ik koop mijn gereedschap het liefst voor minstens 10 maar liever nog 20+ jaar.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03:08
@Fraggert De LS1019 doet hier nog prima dienst.

Mijn zwager heeft hem inmiddels ook omdat hij zo bevalt.

Ik heb het verrijdbare, onderstel, wat ik erg handig vind omdat de machine hier vast op staat en je hem zo makkelijk naar de plek rijd waar je aan het klussen bent. Ook door grind gaat dat redelijk.
https://mastertools.nl/nl...fPhB1fUazbcBoCLMEQAvD_BwE

Mijn zwager heeft het onderstel op poten, deze heeft wel wieltjes maar met de machine erop valt er niet mee te rijden. En dan zal je hem toch moeten tillen.
Ook blijken de bevestigingsbeugels nog wat kwetsbaar, omdat er een kunstof deel van de vergrendeling makkelijk breekt.
https://mastertools.nl/nl...makita-onderstel-deawst07

De verstelling van de hoeken gaat erg makkelijk.
Dat dat allemaal aan de voorkant van de machine zit was voor mij wel iets dat me voor deze heeft doen kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 09-02-2026 10:52 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FRANQ schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:51:
@Fraggert De LS1019 doet hier nog prima dienst.

Mijn zwager heeft hem inmiddels ook omdat hij zo bevalt.

Ik heb het verrijdbare, onderstel, wat ik erg handig vind omdat de machine hier vast op staat en je hem zo makkelijk naar de plek rijd waar je aan het klussen bent. Ook door grind gaat dat redelijk.
https://mastertools.nl/nl...fPhB1fUazbcBoCLMEQAvD_BwE

Mijn zwager heeft het onderstel op poten, deze heeft wel wieltjes maar met de machine erop valt er niet mee te rijden. En dan zal je hem toch moeten tillen.
Ook blijken de bevestigingsbeugels nog wat kwetsbaar, omdat er een kunstof deel van de vergrendeling makkelijk breekt.
https://mastertools.nl/nl...makita-onderstel-deawst07

De verstelling van de hoeken gaat erg makkelijk.
Dat dat allemaal aan de voorkant van de machine zit was voor mij wel iets dat me voor deze heeft doen kiezen.
Bedankt Franq d:)b

Goed te horen dat hij jullie beide bevalt en het duiden van wat aandachtspunten.

• pipodejunk
trabant schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:10:
In hoeverre heb je slijtagesporen kunnen ontwaren toen je hem uit elkaar haalde?
Als er echt een patroon in zit dat de vijfde niet helemaal erin gaat, moet dus ergens die energie weglekken, of helemaal niet gegenereerd worden.
Geen patroon.. sommige gaan diep, sommige gaan tot aan diepte van het hout en sommige steken nog uit. Denk die slagpin maar vervangen en het mondje.. kracht is er wel.. maar denk indd dat die wegvloeit bij het erin slaan.

• ollie1965

ollie1965

[i]De 1219 is een 305mm blad maar die vind ik net ff een slag te zwaar,
Klopt, de eerste keer bijna mijn rugspieren verrekt met het uit de doos halen om hem op de bok te plaatsen. Ik heb er dus bewust voor gekozen om hem alleen op de begane grond te gebruiken en geen verdiepingen te verslepen.
te groot
Zeker, maar ik kan er bijna alles op kwijt in ieder hoek
en te duur.[/i]
Alles heeft zijn prijs, maar die smile op mijn gezicht bij het werken met........ onbetaalbaar

[ Voor 3% gewijzigd door ollie1965 op 09-02-2026 16:25 ]

• Wild Chocolate
ollie1965 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:25:
Alles heeft zijn prijs, maar die smile op mijn gezicht bij het werken met........ onbetaalbaar
Precies, gereedschap is alleen te duur als het niet goed werkt! 8)

iRacing Profiel

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:20

MJV

Interessante discussie. Ik ben net begonnen aan het maken van een miter saw station met opslag voor mijn ls1018, maar loop er toch ook tegenaan dat de zaag vrij veel werkdiepte nodig, bijna 90cm vanaf de voorkant tot aan de achterkant van de geleiders. Hoop dat deels wel te kunnen ondervangen door een uitstekende rond blad aan de voorkant, maar valt nog niet mee. Dan is zo'n ls1019 wel een uitkomst, alleen de prijs...

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:14
Hier de DLS111, het 2x18V broertje van de LS1019. Zeer tevreden over. Ik kom nooit aan de limiet van het zaagbereik.
Wel met de DEBWST06 als onderstel, en daar gaat ie 9 vd 10 af als ie verplaatst wordt. De DEAWST05 schaartafel lijkt mij dan een stuk praktischer. Met het verschil tussen de huidige adviesverkoopprijzen wist ik het wel (al lijkt het verschil tussen de daadwerkelijke verkoopprijzen relatief groter).

Die tafelverbreder van de LS1219 ziet er wel een stuk beter uit dan die van de LS1019. Eens kijken of die ook los te koop is.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Niet veel mensen is t gegeven om thuis zoveel ruimte te hebben dat je zo'n afkortzaag nooit hoeft te verplaatsen.
* copykat moet nogsteeds de bovenkastjes bouwen tegen de nogsteeds te isoleren stenen muur. 🫩
Ik probeer een dedicated standtafel te hebben voor dit maar voor nu is mn cirkelzaagtafel onbedoeld mn standtafel omdat die toch in de weg staat te staan.
Mn metabo afkortzaag is redelijk te tillen en heeft meerdere handgrepen. Dus hij staat te wachten op een kast totdat ik hem er aftil voor gebruik.

Ben nu een Crattle, ( karretje) aan t bouwen voor mn cycloneton voor mobiel gebruik En eigenlijk wil ik ook een muur beugel of zo maken zodat hij niet de heletijd ergens staat op de vloer in mn klusruimte. Komt er op neer : ruimte gebrek.... want je kan nooit teveel gereedschap hebben....🤪

Zo ruwe ontwerp is klaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3k-FV0FgLFdg56FeQ20Y7j6cpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQGd0GJy8EwDsoQqJ9xHkAEr.jpg?f=fotoalbum_large
Denk dat ik een klein bakje, opstaand randje maak om dingen in te kunnen leggen aan de bovenzijde.
En onderzijde 4 driehoekjes voor stevigheid en om de slang iets op te sluiten maar wel ruimte genoeg om makkelijk in en uit te rollen. Omdat ik de voetprint zo compact mogelijk wilde, en mn plaat net effe te kort was past die dikke flens net niet langs de ton.
Wat handig is want dan rolt hij niet uit..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMYiETeV4Nx43hCt01yJCbey7bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAamr1X8zj133n4iV39Jd354.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje afronding met de frees. Schuren.
En iets dat kan haken aan iets om hem aan de muur te hangen, of zijkant werkbank oid.
(Das nog fluid kwa uitkomst.)

[ Voor 46% gewijzigd door copykat op 09-02-2026 20:19 ]

Pagina: 1 ... 274 275 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).