Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:33
Bij het opbergen kan je je helemaal in verliezen/doorschieten.

De gangbare schroeven hou ik gewoon in de winkelverpakking in een aantal simpele opbergboxen.
De vakken van die assortimentsdozen zijn altijd veel te klein om er een heel pak schroeven in te gooien, dus ben je dubbelop aan het opbergen.
Heb wel assortimentsdozen, maar die zijn voor klein spul of restjes minder gangbare schroeven.

Maar ik hoef er niet mee op karwei in de bestelbus. Hooguit 10 meter lopen van werkplaats naar de woning.

De jampotjes van @trabant heb ik vroeger ook veel gehad, maar dat gaf nogal vaak scherven, dus dat is verleden tijd.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:47
henkie196 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:11:
[...]

Wat voor halfgelaatsmasker heb je dan? Bij van mij zit er een naar beneden gerichte uitadem opening op (ook op m'n volgelaatsmasker, trouwens). Als ik ze langer draag, drupt daar de condens van m'n adem uit, van binnen blijft het over het algemeen droog, buiten het gebruikelijke zweet.

[Afbeelding: 3M 7502 + filters]

Ben wel benieuwd naar hoe zo'n vizier met motorunit werkt in de praktijk, als ze de air flow aan de binnenkant van het vizier blazen, zou het ook moeten helpen met beslaan, misschien zelfs als koeling? Laat vooral ook weten hoe het je bevalt ;)
Ik heb laatst nog een nadeel aan het volgelaatsmasker met motorunit op je rug ontdekt....

Als je een scheet laat zuigt hij het bij de bron op en transporteert hij hem razendsnel naar je neus :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:55
JukeboxBill schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:57:
De gangbare schroeven hou ik gewoon in de winkelverpakking
Idem.
De jampotjes van @trabant heb ik vroeger ook veel gehad, maar dat gaf nogal vaak scherven, dus dat is verleden tijd.
Van mijn vader zaliger. De goede man had een talent voor potjes met een voortijdig incourant schroefdraad, dus hij eindigde met een plank vol loze deksels, zodat je voor het terug schroeven van een nog intact glas ook nog eens kon tasten naar het passende deksel. De betreffende plank is nog net niet in zijn kist verwerkt.
Net als die vervloekte krammen die hij blijkbaar eens groot had ingekocht en waar werkelijk alles mee vast zat.

[ Voor 8% gewijzigd door trabant op 10-06-2025 14:38 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:42

JT

VETAK y0

peligro2k schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:43:
Heeft iemand nog een geweldig systeem voor het geordend bewaren van scheoeven/pluggen/kleine onderdelen?

Ik heb al een aantal dozen van Allit, en zit er aan te denken on hier 5-10 stuks van te kopen on mijn los gestapende schroeven dozen in op te bergen. Iemand een beter systeem? Lijkt me voordeliger dan zelf met de 3d printer aan de slag te gaan.

ALLIT Organizer met verdelers https://www.hornbach.nl/p...er-met-verdelers/6743520/
Ik heb tweedehands zo een l-boxx voor het 12v systeem gehaald. Hier heb ik gewoon de doosjes van de schroeven in zitten, zie ik ook gelijk de maten. Geen stickers voor nodig. Wat losse boortjes e.d. erbij en eigenlijk vind ik het wel heel fijn werkend. Kan het zo aan de l-boxx van mijn accutol klikken :Y) Ik heb ook nog een aantal grote maten die ik weinig gebruik; hier heb wat los van in de koffer gedaan voor die hele ene keer dat ik niet thuis aan de slag ben en onverwacht 100mm ofzo nodig heb. Dat is in een aantal jaar nog niet gebeurd. De rest van die voorraad staat gewoon op een plankje in de schuur.

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 10-06-2025 15:10 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Makrolon schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:19:
[...]

Ik heb laatst nog een nadeel aan het volgelaatsmasker met motorunit op je rug ontdekt....

Als je een scheet laat zuigt hij het bij de bron op en transporteert hij hem razendsnel naar je neus :+
Dit lijkt mij geen nadeel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:41

copykat

Good copy isn't bad

dragonhaertt schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:54:
[...]

Ik heb ook een duidelijk onderscheid tx / pz.
Alle TX in een doos en alle ph/pz in de prullenbak eerst opmaken of uitdelen aan anderen
beetje aan het milieu denken hè... :+

ik heb nog een hele berg aan PZ's maar als ik nieuw koop probeer ik de TX versie te vinden.
(PZ zijn wel makkelijker te ontdoen van verf later al denk ik dat even peuteren en er in rammen bij TX meer grip oplevert. :+ )

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:54
peligro2k schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:43:
Heeft iemand nog een geweldig systeem voor het geordend bewaren van scheoeven/pluggen/kleine onderdelen?

Ik heb al een aantal dozen van Allit, en zit er aan te denken on hier 5-10 stuks van te kopen on mijn los gestapende schroeven dozen in op te bergen. Iemand een beter systeem? Lijkt me voordeliger dan zelf met de 3d printer aan de slag te gaan.

ALLIT Organizer met verdelers https://www.hornbach.nl/p...er-met-verdelers/6743520/
Om het toch een beetje Tweakers te houden ga ik denk ik voor deze combo:

https://www.conrad.nl/nl/...2Lkyf4EAQYASABEgLktvD_BwE

Al dan niet met deze gelabelde doosjes

https://www.printables.co...mponent-box-for-allit-box

[ Voor 28% gewijzigd door peligro2k op 10-06-2025 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:41

copykat

Good copy isn't bad

Ik ben gestopt met schroeven in sorteerdozen te storten.( om en één of andere reden gaan die verschillende schroeven altijd bij elkaar op bezoek wat t sorteereffect een beetje te niet doet..) Ik stapel gewoon de originele dozen op elkaar in een lade.

De sorteerdozen zijn dan voor de leftovers of losse speciale schroeven.
Als ik effe wat moet schroeven pak ik eerst mn sorteer bak met van alles door elkaar enigzins "gesorteerd " in de hoop dat het ooit "op" is. :+
Moet meer schroeven gebruiken van t zelfde type pak ik een doos. Is ie bijna leeg gooi ik t restant in die "enigzins gesorteerd" doos. En koop een nieuwe als ik t weer nodig vind.

:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@copykat Dat is een beetje mijn systeem, maar dan met die losse sausbakjes in plaats van een assortimentsdoos. Samen met de pluggen zitten al die individuele gesloten dozen, doosjes en sausbakjes met deksel in een met inmiddels verkleurde rode stippen gepavoiseerde kartonnen doos waarin in de vorige eeuw de AH haar tomaten aan de hongerige klandizie presenteerde.
Van assortimentsdozen met open bakjes onder het deksel ben ik genezen sinds ik twee keer de strijd met een halsstarrige sluiting 'won' en een keer een vierpotige entiteit zich teveel voor het open staande deksel interesseerde. Als ik nu iets openmaak, vliegt hooguit dat in het rond dat ik hebben moet.

[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 11-06-2025 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefvanOekel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-06 09:16
Allitt europlus pro is waarschijnlijk het beste van de soorteerbakjes, Tayg en ecotools zijn er ook nog.
Zelf heb ik een paar koffers van de Action die zijn prima en goedkoop, Imho.

Oja, (een stapel) fixtainers zijn ook goed en betaalbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door ChefvanOekel op 11-06-2025 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:24:
Ik ben gestopt met schroeven in sorteerdozen te storten.( om en één of andere reden gaan die verschillende schroeven altijd bij elkaar op bezoek wat t sorteereffect een beetje te niet doet..) Ik stapel gewoon de originele dozen op elkaar in een lade.

De sorteerdozen zijn dan voor de leftovers of losse speciale schroeven.
Als ik effe wat moet schroeven pak ik eerst mn sorteer bak met van alles door elkaar enigzins "gesorteerd " in de hoop dat het ooit "op" is. :+
Moet meer schroeven gebruiken van t zelfde type pak ik een doos. Is ie bijna leeg gooi ik t restant in die "enigzins gesorteerd" doos. En koop een nieuwe als ik t weer nodig vind.

:)
Met een goeie sorteerdoos heb je dat probleem niet ;) :P

Hoofdreden voor mij om over te gaan naar sorteerdozen was vooral dat al die originele dozen zo veel ruimte in nemen. Ook handig voor elektronica spul, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_IeqJabbctCr-gShllsE1ieoMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lV6QojGM2VOTSOZEWULXGTi4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet een flinke haag terug gaan snoeien en mijn knakenzaag van Einhell loopt op een snoertje... dus het werd tijd voor een echte. Ik heb al een Stihl heggenschaar en bosmaaier maar ben best wel tevreden over parkside black dus besloot deze te proberen. Zo op het eerste gezicht voelt het allemaal heel erg stevig in ieder geval, en hij word bedrijfsklaar geleverd met accu en lader zelfs, ondanks dat de site claimde van niet. Je kan hem dus met een snoer starten maar met de accu erin gaat het net even wat makkelijker - gewoon met een knopje. Verder was het dus gewoon letterlijk olie voor de zaag erin, motomix in de tank en starten maar.

Ze leveren hem vrij compleet dus inclusief een fles kettingolie, gehoor- en gezichtsbescherming, sleutels, mixtankje en één of andere rare zwarte poot met een luchtkoppeling op het einde waarvan ik nog niet uitgevist heb waar hij voor is. Ding heeft een 55cc motor met 3pk, zou dus redelijk krachtig moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-06-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:58:
[Afbeelding]

Ik moet een flinke haag terug gaan snoeien en mijn knakenzaag van Einhell loopt op een snoertje... dus het werd tijd voor een echte. Ik heb al een Stihl heggenschaar en bosmaaier maar ben best wel tevreden over parkside black dus besloot deze te proberen. Zo op het eerste gezicht voelt het allemaal heel erg stevig in ieder geval, en hij word bedrijfsklaar geleverd met accu en lader zelfs, ondanks dat de site claimde van niet. Je kan hem dus met een snoer starten maar met de accu erin gaat het net even wat makkelijker - gewoon met een knopje. Verder was het dus gewoon letterlijk olie voor de zaag erin, motomix in de tank en starten maar.

Ze leveren hem vrij compleet dus inclusief een fles kettingolie, gehoor- en gezichtsbescherming, sleutels, mixtankje en één of andere rare zwarte poot met een luchtkoppeling op het einde waarvan ik nog niet uitgevist heb waar hij voor is. Ding heeft een 55cc motor met 3pk, zou dus redelijk krachtig moeten zijn.
En hij wordt met een gitaarkoffer geleverd? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:32
HTT-Thalan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:58:
[Afbeelding]

Benieuwd hoe hij bevalt. Laat je het weten na de klus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@Remy!!!! klinkt het geronk van een 55cc tweetakt jou niet als muziek in de oren dan? :P.

@Retrospect doe ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@HTT-Thalan wat is dat voor haag dan? Ik zou bij het snoeien van een haag eeerder een heggenschaar verwachten, (al dan niet op benzine), geen kettingzaag. Of moet de boel tot op de grond toe kaal?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

The Eagle schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:02:
@HTT-Thalan wat is dat voor haag dan? Ik zou bij het snoeien van een haag eeerder een heggenschaar verwachten, (al dan niet op benzine), geen kettingzaag. Of moet de boel tot op de grond toe kaal?
De natte/soepele takken van de (laurier)haag idd met mijn Stihl HS55 verlengde schaar, maar daarna worden de takken te dik voor dat ding en moet ik echt stammen af gaan zagen. Er moet ruim een meter afgehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb hier ook zo’n stokoude laurier staan waar de vorige bewoners denk ik maar weinig aan gesnoeid hadden, dat is inderdaad tot op zekere hoogte met snoei-/takkenschaar en handzaag te doen, maar deels heb ik er ook maar de kettingzaag (Makita 2x18V) bij gepakt.

Uitzicht is een stuk minder groen nu, maar wel minstens een halve meter tuin gewonnen en de achterburen kunnen nu hun recent geplaatste aanbouw tenminste voegen :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Orion84 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:36:
... maar deels heb ik er ook maar de kettingzaag (Makita 2x18V) bij gepakt.
...
Buuv wist ook nog een zaagmannetje, die had een compacte Makita accuzaag. Mooi speeltje, al had het machientje eind februari nog een hele kluif aan het binnenwerk van onze oude Laurierkers-stammen, dat bleek keihard. Hij wilde de omgezaagde stammen wel hebben, maar dan moeten die joekels nog wel kleiner gemaakt worden en ik sluit niet uit dat hij het wel gelooft en liever zijn ketting spaart.

Misschien dat ik zelf maar eens een beginnetje maak met onze nieuwe Silky handzagen, met elke dag een paar centimeter work-out kom je er immers ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:18
Zelfs een goedkope Stihl kettingzaag (ik heb een MS181) gaat door laurierstruiken alsof het boter is - wel de ketting netjes slijpen. Maar ja, daarna moet je nog opruimen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de uitvoering: Makita VC2512L vandaag gekocht in de aanbieding, maar las op internet dat zakken erbij wel handig zijn. Heeft iemand daar nog tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
rens-br schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:45:
Ik heb de uitvoering: Makita VC2512L vandaag gekocht in de aanbieding, maar las op internet dat zakken erbij wel handig zijn. Heeft iemand daar nog tips voor?
Wat bedoel je met tips?

Goedkopere zakken dan de originelen? Ik koop ze voor mijn stokoude Karcher hier
Origineel zijn ze vrijwel nergens te koop, maar hun huismerk is net zo goed en volop verkrijgbaar.
En in het algemeen:
Een stofzuigerzak houd het filter schoon. Het is makkelijker om een zak te verwisselen dan het filter schoon te maken. Vooral als je steenstof hebt gezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:09
@Shaggy tevreden van de hikoki? Ben opzoek naar een bouwstofzuiger die zelfreigend is (oa voor hout, kippenhok, bouw vuil, ...)
Zelf aan het zien naar deze van Hikoki RP350YBLWAZ

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

JukeboxBill schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:55:
[...]

Wat bedoel je met tips?

Goedkopere zakken dan de originelen? Ik koop ze voor mijn stokoude Karcher hier
Origineel zijn ze vrijwel nergens te koop, maar hun huismerk is net zo goed en volop verkrijgbaar.
En in het algemeen:
Een stofzuigerzak houd het filter schoon. Het is makkelijker om een zak te verwisselen dan het filter schoon te maken. Vooral als je steenstof hebt gezogen.
Voornamelijk gewoon goede / goedkope zakken voor bij de stofzuiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

rens-br schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:02:
Voornamelijk gewoon goede / goedkope zakken voor bij de stofzuiger.
Ik gebruik deze vlieszakken, die doen het goed en zijn niet te duur. Het enige nadeel is dat je ze niet eenvoudig kan afsluiten bij het weghalen, maar dat lost een stukje tape ook op.

[ Voor 14% gewijzigd door Slonzo op 12-06-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

En dan misschien nog wel een praktische vraag, ik heb natuurlijk allerlei gereedschap, is er een soort van 'all-in-one' kit of setje met aansluitingen voor veelgebruikt gereedschap voor aan de stofzuiger?

Ik heb o.a. het volgende gereedschap met stofaansluiting:
- uitvoering: Makita 18 V Excenter schuurmachine (DBO180Z)
- uitvoering: Bosch GCM 800 SJ
- uitvoering: Makita DJV181ZJ (zonder accu)
- uitvoering: Makita DGA513ZJ
- Parkside muurfrees

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-06 23:30
rens-br schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:25:
En dan misschien nog wel een praktische vraag, ik heb natuurlijk allerlei gereedschap, is er een soort van 'all-in-one' kit of setje met aansluitingen voor veelgebruikt gereedschap voor aan de stofzuiger?

- Parkside muurfrees
dat zit bij de dezelfde stofzuiger die ik heb gekocht er gewoon bij. Daarmee sluit je de meest gangbare dingen aan.

Zie hier de meegeleverde accecoires: https://www.makita.nl/artikel/makita-vc2512l-230-v-stofzuiger-l-klasse.html#tab_content_15

[ Voor 9% gewijzigd door Adam1980 op 12-06-2025 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

- Parkside muurfrees
Ik heb een zogenaamde 'Festool' mof, dat past op al mijn gereedschap.

Stofzuigeraansluiting 'Festool' mof / adapter

Maar hangt af van de connector op jouw apparaten, natuurlijk, dat is moeilijk te beoordelen op basis van plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:09

valluik

Probeert ook maar wat

Recent een prima Incra V27 verstekaanslag tweedehands kunnen kopen, zat alleen geen inbus bij voor het verstellen van de geleideringen. Iemand enig idee waar ik een 3/32 inch inbus kan scoren? Ik zie online wel wat, maar dat is allemaal in een set van 20+ eu en ik heb de rest van de set niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
valluik schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:39:
Recent een prima Incra V27 verstekaanslag tweedehands kunnen kopen, zat alleen geen inbus bij voor het verstellen van de geleideringen. Iemand enig idee waar ik een 3/32 inch inbus kan scoren? Ik zie online wel wat, maar dat is allemaal in een set van 20+ eu en ik heb de rest van de set niet nodig.
Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:01
rens-br schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:45:
Ik heb ook een vc3512l, daar moeten "gewone rechtoerechtaan vuilniszakken" in. Die zijn er ook van Makita maar die kosten nog al. Je kan grote vuilniszakken proberen te vinden, groot genoeg om de zak over de rand vd stofzuiger te slaan. Volgens mij moeten ze dan minstens 80cm breed zijn oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:01
Slonzo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:06:
[...]

Ik gebruik deze vlieszakken, die doen het goed en zijn niet te duur. Het enige nadeel is dat je ze niet eenvoudig kan afsluiten bij het weghalen, maar dat lost een stukje tape ook op.
In mijn VC2512L gaan die volgens mij niet passen. Daar moeten gewone rechttoerechtaan plastic zakken in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als ik op de site van Makita kijk staan daar toch echt stofzakken als accessoire (met dus ook een aansluiting op waar de slang de stofzuiger binnenkomt)? Hoe wil je dat doen met een gewone vuilniszak?

Het hele idee van zakken is ook dat die een extra filter bieden. Een plastic zak in je opvangbak hangen is hoogstens makkelijker legen, maar dan loopt wel je filter veel sneller vol en ik gok dat je dan ook niet de geadverteerde filter specificaties haalt?

[ Voor 39% gewijzigd door Orion84 op 12-06-2025 14:20 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:05

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Orion84 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:18:
Als ik op de site van Makita kijk staan daar toch echt stofzakken als accessoire (met dus ook een aansluiting op waar de slang de stofzuiger binnenkomt)? Hoe wil je dat doen met een gewone vuilniszak?

Het hele idee van zakken is ook dat die een extra filter bieden. Een plastic zak in je opvangbak hangen is hoogstens makkelijker legen, maar dan loopt wel je filter veel sneller vol en ik gok dat je dan ook niet de geadverteerde filter specificaties haalt?
Precies dat. Je hebt vlieszakken waar het vuil in gaat, en een extra "voor"filter is voor het primaire filter voor de motor en je hebt "vuilniszakken" welke je open in de bak hangt over de rand waar je het motorgedeelte overheen klikt om vast te klemmen.

Die vuilniszak is er alleen maar voor om de binnenbak niet al te goor te laten worden in bepaalde situaties.
Ik gebruik hem graag als ik wat water met vervuiling opzuig, hoef ik de bak niet schoon te schrobben.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik

valluik

Probeert ook maar wat

Goeie, dat zou het moeten zijn. Alleen vind ik een inbus thuis laten bezorgen nogal apart. Los van de verzendkosten van €6, wat ook niet echt in verhouding staat tot het product. Bij wat voor zaak zou dat te vinden zijn? Helaas is de lokale ijzerboer hier ter ziele gegaan, anders had ik het ook sowieso daar even geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Als je in het noorden van NL woont, dan kan je eens proberen bij Kroon-Prolians.
Die heeft die maat van Gedore in het assortiment en hebben ook veel gewone winkels.
Misschien niet direct op voorraad, maar zijn niet te beroerd om hem voor je te bestellen.

Of anders eens kijken bij PartsPoint (voorheen Brezan). Zitten ook overal.

3/32 = 2,38 mm, zou een 2,5 mm misschien ook wel passen.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 12-06-2025 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Torx T10 past daar ook in.
JukeboxBill schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:01:
3/32 = 2,38 mm, zou een 2,5 mm misschien ook wel passen.
Dat past net niet (net even geprobeerd).

[ Voor 19% gewijzigd door 8088 op 12-06-2025 15:15 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik

valluik

Probeert ook maar wat

8088 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:14:
[...]

Torx T10 past daar ook in.

[...]
Lekker, het is gelukt hiermee. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
henkie196 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:46:
[...]

Een systainer voor schroeven e.d. lijkt me niet zo handig, de kleinste maat is voor de < 6mm schroeven al gauw veel te diep, of je moet met meerdere lagen gaan werken, of je accepteert een heleboel loze ruimte in een sortainer. Mooi spul voor gereedschap, maar niet optimaal voor kleinere spullen, naar mijn idee.
Is juist een uitstekend systeem: https://www.festool.nl/ac...ganizer/organizer%C2%B3-l
Ik heb zelf bij Tanos (de fabrikant) speciale gekocht met andere kleuren, zodat ik ook meteen weet welke Systainer organizer ik moet hebben (afgezien van de etiketten die je zelf kunt laten maken): https://shop.systainer.co...rganizer-l-89/83550011.21

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
Die Festool kisten kosten meer dan de schroeven, die er in passen.
Tenzij het natuurlijk Festool schroeven zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 12-06-2025 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:57

Shaggy

Misantroop pur sang

Icekiller2k6 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:59:
@Shaggy tevreden van de hikoki? Ben opzoek naar een bouwstofzuiger die zelfreigend is (oa voor hout, kippenhok, bouw vuil, ...)
Zelf aan het zien naar deze van Hikoki RP350YBLWAZ
Ja, eigenlijk erg tevreden. Veel puin gezogen, hout zagen en schuren. Straks nog de leidingen in de muur frezen maar dat lijkt me geen probleem. Fijn ding. Fleece zak ging boven verwachting lang mee.

Metabo heeft ook hun eigen versie hiervan (zelfde fabriek)

Mij bevalt ie goed iig als hobby klusser.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:38
valluik schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:44:
[...]

Goeie, dat zou het moeten zijn. Alleen vind ik een inbus thuis laten bezorgen nogal apart. Los van de verzendkosten van €6, wat ook niet echt in verhouding staat tot het product. Bij wat voor zaak zou dat te vinden zijn? Helaas is de lokale ijzerboer hier ter ziele gegaan, anders had ik het ook sowieso daar even geprobeerd.
Gamma, toolstation, elke automaterialenzaak, etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Shaggy schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:35:
[...]

Ja, eigenlijk erg tevreden. Veel puin gezogen, hout zagen en schuren. Straks nog de leidingen in de muur frezen maar dat lijkt me geen probleem. Fijn ding. Fleece zak ging boven verwachting lang mee.

Metabo heeft ook hun eigen versie hiervan (zelfde fabriek)

Mij bevalt ie goed iig als hobby klusser.
Zelf heb ik als hobby klusser de RP200YLWAZ en die bevalt eigenlijk prima.
Heb wel wat moeite met het vinden van goedkope passende stofzakken. Heb jij daar wellicht ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Heeft er iemand ervaring met Bosch Pro Deals in Duitsland? Ik wil 2 stuks gereedschap kopen (hell yeah :9 ) voor een hele mooie prijs. Ik ben gewend dat je wel bij een officiele dealer moet kopen ofzo voor die acties, maar ik zie daarover niks in de voorwaarden bij Bosch staan (https://www.bosch-pt.com/...de/de/prodeals/18v/terms/). Bij de betreffende winkel zie ik ook niet of het te verkrijgen is met hun gereedschap.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:57

Shaggy

Misantroop pur sang

Retrospect schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:59:
[...]

Zelf heb ik als hobby klusser de RP200YLWAZ en die bevalt eigenlijk prima.
Heb wel wat moeite met het vinden van goedkope passende stofzakken. Heb jij daar wellicht ervaring mee?
Ik gebruik de metabo zakken. Koop ze hier bij gereedschapcentrum.nl
Wellicht hebben die een nette prijs voor jouw type zak?

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Shaggy schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:54:
[...]

Ik gebruik de metabo zakken. Koop ze hier bij gereedschapcentrum.nl
Wellicht hebben die een nette prijs voor jouw type zak?
Nog niet aan gedacht maar er is natuurlijk een zelfde type Metabo. Thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
JT schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:37:
Heeft er iemand ervaring met Bosch Pro Deals in Duitsland? Ik wil 2 stuks gereedschap kopen (hell yeah :9 ) voor een hele mooie prijs. Ik ben gewend dat je wel bij een officiele dealer moet kopen ofzo voor die acties, maar ik zie daarover niks in de voorwaarden bij Bosch staan (https://www.bosch-pt.com/...de/de/prodeals/18v/terms/). Bij de betreffende winkel zie ik ook niet of het te verkrijgen is met hun gereedschap.
Geen ervaring met Bosch, maar wel met Makita acties. En daar moet je het cadeau in hetzelfde land aanvragen als waar je het gekocht hebt.

En bij Bosch is dat hetzelfde volgens de FAQ:
Kan ik een cadeau ook aanvragen als ik het actieproduct in een ander land aanschaf?

Nee. Om voor een PRO Deal in aanmerking te komen, moet je het actieproduct in hetzelfde deelnemende land aanschaffen. Zie de lijst met deelnemende landen.
Als het een korting betreft dan is het misschien anders.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 12-06-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JukeboxBill schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:03:
[...]

Geen ervaring met Bosch, maar wel met Makita acties. En daar moet je het cadeau in hetzelfde land aanvragen als waar je het gekocht hebt.

En bij Bosch is dat hetzelfde volgens de FAQ:

[...]

Als het een korting betreft dan is het misschien anders.
Adres in Duitsland heb ik ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik

valluik

Probeert ook maar wat

No Hands schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:54:
[...]

Gamma, toolstation, elke automaterialenzaak, etc.
Praxis en Karwei (precies niet de Gamma) hadden enkel metrische inbus. Automaterialenzaak had ik nog niet bedacht, mocht ik er ooit komen dan koop ik alsnog zo’n sleuteltje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JT schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:05:
[...]

Ik heb tweedehands zo een l-boxx voor het 12v systeem gehaald. Hier heb ik gewoon de doosjes van de schroeven in zitten, zie ik ook gelijk de maten. Geen stickers voor nodig. Wat losse boortjes e.d. erbij en eigenlijk vind ik het wel heel fijn werkend. Kan het zo aan de l-boxx van mijn accutol klikken :Y) Ik heb ook nog een aantal grote maten die ik weinig gebruik; hier heb wat los van in de koffer gedaan voor die hele ene keer dat ik niet thuis aan de slag ben en onverwacht 100mm ofzo nodig heb. Dat is in een aantal jaar nog niet gebeurd. De rest van die voorraad staat gewoon op een plankje in de schuur.
Nog even een foto voor het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fC6YpT6VE8jV3PPZfCa2N_xdxLQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRBl44IhfVHz7SPic6sM8JiF.jpg?f=fotoalbum_medium

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JT schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:03:
[...]

Nog even een foto voor het idee:
[Afbeelding]
zo heb ik het ook jaren gehad :) inmiddels heb ik veel te veel en gebruik ik magazijn kasten en een etagewagen als "mobiel" magazijn 8)7 assortiment dozen heb ik alleen voor de bijzondere dingen daaruit werken is echt niet aan mij besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
JT schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:28:
[...]

Adres in Duitsland heb ik ;)
Dan snap ik de vraag niet.

Er is ook nog een voorwaarde over de minimale aankoopprijs. Als je een machine koopt met een heel hoge korting, dan kom je ook niet in aanmerking voor een cadeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

twain4me schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:09:
[...]

zo heb ik het ook jaren gehad :) inmiddels heb ik veel te veel en gebruik ik magazijn kasten en een etagewagen als "mobiel" magazijn 8)7 assortiment dozen heb ik alleen voor de bijzondere dingen daaruit werken is echt niet aan mij besteed.
:D Ik heb niet heel veel meer nodig is mij opgevallen. Als de 4x40 op zijn dan ruil ik ze in voor 4x35 en 4x50 heb ik al. Voor wat ik doe zijn denk ik de lengtes 16,25,35,50 en 80 meer dan genoeg.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JukeboxBill schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:19:
[...]

Dan snap ik de vraag niet.

Er is ook nog een voorwaarde over de minimale aankoopprijs. Als je een machine koopt met een heel hoge korting, dan kom je ook niet in aanmerking voor een cadeau.
De vraag is of er nog een aanvullende eis zou zijn die gaat over of de winkel op een lijst staat waar je moet kopen om in aanmerking te komen voor de deal.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Nu online
De compressor stond al jaren op de 'misschien' lijst, dus gisteren voor 200 euro een 70L 6 cylinder HBM low noise compressor opgehaald. Prima deal leek me, ding is lekker stil, en kwam inclusief slanghaspel, zandstraal- en verfspuit en zand. Wil er in ieder geval nog een bandenpomp bij kopen en misschien een spijkerpistool. Zijn er nog andere toepassingen die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:00
DRAFTER86 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:26:
De compressor stond al jaren op de 'misschien' lijst, dus gisteren voor 200 euro een 70L 6 cylinder HBM low noise compressor opgehaald. Prima deal leek me, ding is lekker stil, en kwam inclusief slanghaspel, zandstraal- en verfspuit en zand. Wil er in ieder geval nog een bandenpomp bij kopen en misschien een spijkerpistool. Zijn er nog andere toepassingen die ik over het hoofd zie?
Als je nog wel eens aan je auto werkt; marktplaats in de gaten houden voor een knappe luchttol voor die roestige t* bouten die niet los willen.

Bij spijkerpistool (wat niets met je nieuwe aanwinst te maken heeft); neem de strips met karton, ik heb het draad tegen mijn veiligheidsbril gehad, dat wil je niet los hebben schieten als DIY'er

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

DRAFTER86 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:26:
Zijn er nog andere toepassingen die ik over het hoofd zie?
Gewoon een blaaspistool :P Onmisbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Nu online
KillaZ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:03:
[...]

Als je nog wel eens aan je auto werkt; marktplaats in de gaten houden voor een knappe luchttol voor die roestige t* bouten die niet los willen.

Bij spijkerpistool (wat niets met je nieuwe aanwinst te maken heeft); neem de strips met karton, ik heb het draad tegen mijn veiligheidsbril gehad, dat wil je niet los hebben schieten als DIY'er
Goeie tips, thanks!
Slonzo schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:07:
[...]

Gewoon een blaaspistool :P Onmisbaar.
Die zat er uiteraard ook bij 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

- Parkside muurfrees
Als je toegang hebt tot een 3d printer kun je overstappen op osVAC. Werkt een stuk beter dan de rubber moffen. Ik ben al mijn gereedschap aan het ombouwen naar osVAC :)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

-DarkShadow- schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:24:
[...]

Als je toegang hebt tot een 3d printer kun je overstappen op osVAC. Werkt een stuk beter dan de rubber moffen. Ik ben al mijn gereedschap aan het ombouwen naar osVAC :)
Helaas heb ik daar niet 1, 2, 3 beschikking over, maar het ziet er wel uit als een heel cool project.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
KillaZ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:03:
[...]

@DRAFTER86 En dan meteen ook de passende zeskantige krachtdoppen, tenzij je toch al van plan was de bestaande doppenset te vervangen. Maar trap dan niet in de val van zo'n 'compleet' supermarktsetje, want die tollen leveren niet zoveel.
Als je nog de eerste* generatie 70L HBM low noise compressor hebt: die levert netto 260L/min en daar kun je best wel een krachtige slagmoersleutel aan hangen. Al heb ik aan mijn eigen wagenpark de mijne amper nog nodig.
Blaaspistool met een lange snuit is ook wel zo prettig. En blijf weg van die dunne krulslangen. Die kan ik alleen nog maar in pejoratieve krachttermen beschrijven.

offtopic:
*proficiat, ik heb hem ook en je kunt er een gewoon gesprek naast voeren, de tweede generatie (inmiddels ook al EoL) is alweer luider en levert iets minder, als je op de specs afgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

trabant schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:26:
[...]

tenzij je toch al van plan was de bestaande doppenset te vervangen.
Ik zou het met een krachtig ding sowieso alleen met krachtdoppen doen. Als zo een gewone dop kapot springt en je krijgt een stuk metaal in je oog geslingerd dan ga je spijt hebben. Zo heel duur zijn ze niet eens.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@JT Maar mensen willen als ze met iets bezig zijn vooral dóór, en dan pakken ze al snel het eerste in de juiste maat dat voorhanden is. Ik merk dat ook op de oldtimercursus: de krachtdoppen liggen in de kast, niet in de karren en die arme donder die zich wel de moeite getroost om naar die kast te lopen, merkt dat uitgerekend die maat 19 weer eens zoek is.

Maar het is inderdaad zo gek nog niet om meteen een set krachtdoppen te kopen, en dan een losse ratel van een A-merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
  • Laatst online: 19-06 14:47
Heeft er iemand ervaring met het zandstralen van een voordeur? Ik wil alle verf er af hebben en daarna het mooi in de lak zetten. Zandstralen lijkt mij de beste optie. Kan ik simpelweg een Zandstraal pistool (https://www.hbm-machines....matisch-zandstraalpistool) een compressor en wat straalzand kopen? Of zie ik dingen over het hoofd?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• trabant
Zaag een stuk underlayment op maat als tijdelijke vervanging van de deur. Maak een duidelijke harde afspraak met een gespecialiseerd bedrijf, til de ochtend van die dag de deur uit zijn hengsels en haal hem 's middags schoongestraald weer op.
Of je blijft minstens het komende half jaar op de gekste plekken straalmiddel tegenkomen, vooral daar waar je het echt niet wilt hebben.
Mocht je het toch zelf en thuis willen doen, verkleed je dan, en wees gewaarschuwd. Wat je mij hieronder ziet doen (aluminium motoronderdeel met walnootgrit), was een eens maar nooit weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOuz5ryRBWh2-DJAIjrw4Ai8ye4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBq89i3BhHjbuIjvtJqyWBKo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door trabant op 16-06-2025 18:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
trabant schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:40:
Zaag een stuk underlayment op maat als tijdelijke vervanging dan de deur. Maak een duidelijke harde afspraak met een gespecialiseerd bedrijf, til de ochtend van die dag de deur uit zijn hengsels en haal hem 's middags schoongestraald weer op.
Of je blijft minstens het komende half jaar op de gekste plekken straalmiddel tegenkomen, vooral daar waar je het echt niet wilt hebben.
Mocht je het toch zelf en thuis willen doen, verkleed je dan, en wees gewaarschuwd. Wat je mij hieronder ziet doen (aluminium motoronderdeel met walnootgrit), was een eens maar nooit weer.
[Afbeelding]
Haha, dit klinkt alsof je toch wel een trauma er aan hebt overgehouden. Viel het echt dermate tegen? Het klinkt zo 'simpel'. Mijn intentie zou zijn de deur buiten ergens te stralen met soda o.i.d. het leek me best haalbaar (iig beter dan naar een bedrijf in de regio rijden en de deur te vervangen met underlayment) Maar jouw verhaal klinkt niet heel bemoedigend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Hiru schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:28:
Heeft er iemand ervaring met het zandstralen van een voordeur? Ik wil alle verf er af hebben en daarna het mooi in de lak zetten. Zandstralen lijkt mij de beste optie. Kan ik simpelweg een Zandstraal pistool (https://www.hbm-machines....matisch-zandstraalpistool) een compressor en wat straalzand kopen? Of zie ik dingen over het hoofd?
Houten deur helemaal kaal zandstralen?
Afgezien van de ellende die @trabant beschrijft: houdt er rekening mee dat de zachte delen sneller afnemen met als gevolg dat je de deur eerst nog weer moet gladmaken.
Aangezien je daarvoor speciaal een straalmachine moet aanschaffen is mijn advies om het geld beter te besteden aan een hier al meerdere keren besproken lakfrees. Voor eenmalig gebruik zal die van Parkside wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
Het grote nadeel wat ik zie in de lakfrees is dat je niet in de hoeken komt, juist die kleine hoekjes zijn belangrijk als je de deur daarna kaal wil gebruiken. (uiteraard wel bewerkt, maar teruggebracht naar het hout).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hiru schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:28:
Niet persee een voordeur maar wel van steen tot hout en deels nat en deels droog. En eigenlijk is het gewoon een werk wat je niet wil doen als je er niet een speciale ruimte voor hebt. het is bv ok lastig om te zorgen dat je niet enorme hoeveelheden verfstukje in het rond aan het gooien bent. Als je het toch wil doen zou ik denk ik eerder voor droogijs kiezen dan voor zand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• trabant
Hiru schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:32:
Het grote nadeel wat ik zie in de lakfrees is dat je niet in de hoeken komt, juist die kleine hoekjes zijn belangrijk als je de deur daarna kaal wil gebruiken. (uiteraard wel bewerkt, maar teruggebracht naar het hout).
Niet alles moet groots machinaal gebeuren: voor die hoekjes gebruikten jouw overgrootouders al gewoon handgereedschap.
Hiru schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:49:

Haha, dit klinkt alsof je toch wel een trauma er aan hebt overgehouden.
Ik word nog wel eens gillend wakker als ik word achternagezeten door straalketels die spelden op mijn billen mikken... :+
Viel het echt dermate tegen? Het klinkt zo 'simpel'.
Been there, done that. Torn T-shirt...
Mijn intentie zou zijn de deur buiten ergens te stralen met soda o.i.d. het leek me best haalbaar ...
Ook gedaan... (tijdens de storm Ciara in februari 2020)
Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/file-download/72941/
Je krijgt er grijze haren van...
Afbeeldingslocatie: https://pf31.pappenforum.de/wcf/file-download/71252/
Soda vereist andere spuitmonden etc. dan gewoon stralen. Bovendien gaat het ook maar net zo lang goed zolang de perslucht droog blijft, je hebt echt een goede ontvochtiger nodig, niet zo'n dertig eurodingetje van HBM. De lucht verlaat de compressor warm, maar is aan het andere einde van de slang alweer aardig afgekoeld, zodat die minder vocht kan bevatten. Dat slaat dan neer in de slang en alles dat erna komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
Dank voor de adviezen, ik denk dat ik er voorlopig toch even van af zie als het op stralen aankomt.. of in ieder geval niet zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
@trabant zo'n slipper had ik ook, maar dan van Adidas. Amerikaans trekjes, dat ducktape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zie hier voor de tweede keer in korte tijd een slagmoersleutel langs komen. En heb net een busje WD-40 geleegd op ...

Wat is handiger, accu of pneumatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gwaihir schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:43:
Zie hier voor de tweede keer in korte tijd een slagmoersleutel langs komen. En heb net een busje WD-40 geleegd op ...

Welk gebruik? Accu vind ik makkelijker, uit de koffer pakken en gaan.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JT schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:02:
[...]

Welk gebruik? Accu vind ik makkelijker, uit de koffer pakken en gaan.
Kweenie.. nog nooit zo'n ding in handen gehad. Wel af en toe afgevraagd of het zou helpen bij iets eigenwijs. Ik denk dus erg incidenteel gebruik, maar wellicht denk ik dat helemaal fout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Gwaihir schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:43:

Géén WD40, maar echte* kruipolie... (8>

Als je al een compressor hebt en je kunt alle klussen binnen slanglengte uitvoeren...

Ik hèb een hele fijne compressor en dito slagmoersleutel en ook heel wat slang, maar als ik nú een slagmoersleutel zou kopen zou ik denk ik toch wel voor een krachtig accu-apparaat gaan.
Hier of in het autogereedschapdraadje is eens zoiets van ± 1000 Nm genoemd. oOo

*Imal, Transyl, Caramba...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JukeboxBill schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:29:
Die Festool kisten kosten meer dan de schroeven, die er in passen.
Tenzij het natuurlijk Festool schroeven zijn.
Gewoon uit de aanbieding halen, en buy once cry once is wel mijn credo. Ik gebruik ze best vaak en maak anders een (nog grotere) teringzooi.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiely
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-06 21:40
Iemand ooit een makita dhw180 omgebouwd tot super waterpistool voor de kids? Of andere tool en om een zot waterpistool te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@Wiely Zonder elektriciteit: EAN 4250390881789

[ Voor 26% gewijzigd door trabant op 16-06-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
trabant schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:23:
Géén WD40, maar echte* kruipolie... (8>
Heb ik zelfs nog ergens een heel mooi spuitje bij :).

Maar dit ging om zwaar verroeste bouten. Bij mijn weten is kruipolie niet echt 'n roestoplosser.
Als je al een compressor hebt en je kunt alle klussen binnen slanglengte uitvoeren...

Ik hèb een hele fijne compressor en dito slagmoersleutel en ook heel wat slang, maar als ik nú een slagmoersleutel zou kopen zou ik denk ik toch wel voor een krachtig accu-apparaat gaan.
Dat is een duidelijke aanbeveling!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Wiely schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:58:
Iemand ooit een makita dhw180 omgebouwd tot super waterpistool voor de kids? Of andere tool en om een zot waterpistool te maken?
Zou ik maar niet aan beginnen. Met 24 bar spuit je de ogen uit de kassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wiely schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:58:
Is gewoon te koop: https://www.abeectoys.com/products/mega-hydro-cannon

Wel even NL of EU leverancier zoeken. Amazon heeft hem maar levert niet naar NL.

Evt met wat custom koppelingen nog te voorzien van aandrijving via hogedrukreiniger :P
Al is dat niet nodig, gaat op alleen de tuinslang standaard al vrij ver ;)
* The Eagle heeft dat ding in de schuur hangen, keer bij de kringloop opgepikt.
Tevens ideaal tegen katten in de tuin ;)

[ Voor 27% gewijzigd door The Eagle op 16-06-2025 20:27 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gwaihir schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:09:
[...]

Kweenie.. nog nooit zo'n ding in handen gehad. Wel af en toe afgevraagd of het zou helpen bij iets eigenwijs. Ik denk dus erg incidenteel gebruik, maar wellicht denk ik dat helemaal fout.
Lekker accuslagtol pakken. Met de huidige generatie apparaten kun je héél ver gaan qua kracht. Zelf heb ik een Bosch GDX, die kan zowel 1/2" doppen hebben als bitjes (zonder verloopstuk). Dus die gebruik ik heel vaak als schroefmachine, ook als ik met de boormachine echt boor. Van die situaties waarin je steeds wisselt en je helemaal gek zou worden van het wisselen van bithouder naar boor en terug. Die van mij heeft 200nm kracht, twee keer zoveel als (grofweg) nodig om je autowielen vast te zetten. Dat is al aardig wat kracht. Geen idee of ze er van andere merken zijn met meer kracht én ingebouwde bithouder naast een 1/2" aansluiting.

Zoals iemand anders al aangaf kun je ze al krijgen met 1600nm. Dat is echt een debiele hoeveelheid kracht. Maar ik heb weinig ervaring met dingen loshalen met zulke of zelfs maar de helft van de kracht en die dat ook nodig hadden. Dus ik vind het moeilijk om aan te geven wat redelijk zou zijn. Ik heb wel eens iets niet los gekregen en de auto naar de garage gebracht maar daar moesten ze ook uitboren.

Ik denk dat je alleen wat aan een compressor hebt met continugebruik. Dan moet je compressor echter ook navenant zijn om de grote hoeveelheid lucht te produceren met als gevolg een fors formaat en mogelijk ook veel lawaai. Voor incidenteel gebruik lijkt me dat niet het beste idee.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb best een stevige compressor (@JT, @trabant ). Om voor de winter de beregening leeg te drukken, kom ik anders nergens. Zo'n ding heeft niet iedereen staan. Niet gek duur, maar kost wel behoorlijk ruimte, dus ik stel me zo voor dat wie er geen heeft, voor iets als een slagtol er ook niet snel een aanschaft.

Maar ik heb 'm staan en vroeg me af hoe dat de keuze beïnvloedt. Dank voor jullie heldere antwoord daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:51
JT schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:57:
[...]

Lekker accuslagtol pakken. Met de huidige generatie apparaten kun je héél ver gaan qua kracht. Zelf heb ik een Bosch GDX, die kan zowel 1/2" doppen hebben als bitjes (zonder verloopstuk). Dus die gebruik ik heel vaak als schroefmachine, ook als ik met de boormachine echt boor. Van die situaties waarin je steeds wisselt en je helemaal gek zou worden van het wisselen van bithouder naar boor en terug. Die van mij heeft 200nm kracht, twee keer zoveel als (grofweg) nodig om je autowielen vast te zetten. Dat is al aardig wat kracht. Geen idee of ze er van andere merken zijn met meer kracht én ingebouwde bithouder naast een 1/2" aansluiting.

Zoals iemand anders al aangaf kun je ze al krijgen met 1600nm. Dat is echt een debiele hoeveelheid kracht. Maar ik heb weinig ervaring met dingen loshalen met zulke of zelfs maar de helft van de kracht en die dat ook nodig hadden. Dus ik vind het moeilijk om aan te geven wat redelijk zou zijn. Ik heb wel eens iets niet los gekregen en de auto naar de garage gebracht maar daar moesten ze ook uitboren.

Ik denk dat je alleen wat aan een compressor hebt met continugebruik. Dan moet je compressor echter ook navenant zijn om de grote hoeveelheid lucht te produceren met als gevolg een fors formaat en mogelijk ook veel lawaai. Voor incidenteel gebruik lijkt me dat niet het beste idee.
Ben zelf ook in de markt voor een slagtol.
Zit nog te dubben tussen de GDX en de GDR.
Ik vermoed voor 80/90% bitjes te gebruiken maar incidenteel ook om kleinere klussen aan de auto te doen. Denk aan remschijven etc.
Nu heb je natuurlijk verloopstukjes om van bit naar 1/4" te gaan, maar de vraag is moet je dat willen?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@Gwaihir Soms groei je ergens op een organische manier in. Ik zat al dik 'in de lucht' voordat accugereedschap een grote vlucht nam.
Flix20 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:18:
[...
Nu heb je natuurlijk verloopstukjes om van bit naar 1/4" te gaan, maar de vraag is moet je dat willen?
Dat heet Schieten op de mussen met een Duits kanon. Een beetje serieuze slagmoersleutel heeft een kracht waarmee je ¼" kapot draait, zelfs met de minimale stand.

[ Voor 11% gewijzigd door trabant op 17-06-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:19

orf

JukeboxBill schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:22:
[...]

Houten deur helemaal kaal zandstralen?
Afgezien van de ellende die @trabant beschrijft: houdt er rekening mee dat de zachte delen sneller afnemen met als gevolg dat je de deur eerst nog weer moet gladmaken.
Aangezien je daarvoor speciaal een straalmachine moet aanschaffen is mijn advies om het geld beter te besteden aan een hier al meerdere keren besproken lakfrees. Voor eenmalig gebruik zal die van Parkside wel voldoen.
En toch heb ik een schilder nog nooit met een lakfrees een (voor)deur zien doen. Een lakfrees geeft machineslag, hapt zo maar een stukje als het niet helemaal vlak is en haalt er zo te veel vanaf. Wat mij betreft perfect voor een trap, maar niet voor een voordeur. Niet een magische machine die voor alles gebruikt kan worden.

Met een verffohn, wat plamuurmessen en wat driehoekschrappers, kun je zo’n deur heel mooi kaal maken. Zonder beschadigingen en mooi glad. Een rotex schuurmachine kan ook goed werken, maar ook daarmee zul je de hoeken met een andere machine of met de hand moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:51
trabant schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:30:
@Gwaihir Soms groei je ergens op een organische manier in. Ik zat al dik 'in de lucht' voordat accugereedschap een grote vlucht nam.
[...]
Dat heet Schieten op de mussen met een Duits kanon. Een beetje serieuze slagmoersleutel heeft een kracht waarmee je ¼" kapot draait, zelfs met de minimale stand.
Ja dat zegt mijn onderbuik gevoel ook.
overigens moet ik mezelf corrigeren; het is 1/2", niet 1/4". Maar met 200nm max...

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Flix20 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:02:
[...]

Ja dat zegt mijn onderbuik gevoel ook.
overigens moet ik mezelf corrigeren; het is 1/2", niet 1/4". Maar met 200nm max...
200 nanometer? })

[ Voor 87% gewijzigd door trabant op 17-06-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Flix20 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:18:
[...]

Ben zelf ook in de markt voor een slagtol.
Zit nog te dubben tussen de GDX en de GDR.
Ik vermoed voor 80/90% bitjes te gebruiken maar incidenteel ook om kleinere klussen aan de auto te doen. Denk aan remschijven etc.
Ik zou lekker de GDX pakken. Als ik een keer lomp veel kracht nodig heb voor de auto dan pak ik een breaker bar. Maar goed, als jouw auto er een is waarbij je regelmatig met zeer grote kracht moeren los moet halen dan is meer kracht wellicht gewenst.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gwaihir schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:52:
Ik heb best een stevige compressor (@JT, @trabant ). Om voor de winter de beregening leeg te drukken, kom ik anders nergens. Zo'n ding heeft niet iedereen staan. Niet gek duur, maar kost wel behoorlijk ruimte, dus ik stel me zo voor dat wie er geen heeft, voor iets als een slagtol er ook niet snel een aanschaft.

Maar ik heb 'm staan en vroeg me af hoe dat de keuze beïnvloedt. Dank voor jullie heldere antwoord daarop.
Met een accu zit je ook niet vast aan een slangetje :Y)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Sorry, ik kan niet zien wat je schrijft; te klein voor mij :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-06 23:37
Gwaihir schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:52:

Ik heb beide, die op lucht heb ik niet meer gebruikt sind ik er één op accu heb. Voordat ik de slang uitgerold heb, ben ik met de accumachine al klaar. Alleen om heel veel kracht te zetten zou ik eventueel die op lucht nog pakken.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:21

sjirafje

No inspirational quotes here

Hier is de slagmoersleutel op lucht geen enkele keer meer aangeraakt sinds er een op accu in huis is. De accu variant is een stuk lichter, handzamer, makkelijker in gebruik en ook nog eens krachtiger. Het wordt tijd dat ik die lucht slagmoersleutel eens op marktplaats ga zetten.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:32
[...]

Ik heb ook de GDX maar voor je bouten van je wielen fatsoenlijk vast te zetten vind ik de hamer toch echt te klein die in de machine zit. En je hebt echt geen idee hoelang je door moet knorren totdat je de torque goed hebt (niet dat ik daar naar keek met mijn voormalige rammelbak), kruissleutel ic.m.een lichte jank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
[...]

Oja, van het ontkoppel mechanisme voor de bithouder heb ik ook een keer een nieuw veertje besteld omdat het spiraal veertje matig is.
Met als gevolg dat een uiteinde over een winding heen springt en dan de bithouder er telkens uit donderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
elektriekert schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:20:
En je hebt echt geen idee hoelang je door moet knorren totdat je de torque goed hebt ...
Nou, niet dus. Er is een aanhaalmoment, dat wordt bepaald door de materiaalsterkte en de dikte van de bout en als je daar overheen gaat, draai je de boel kapot. Daarom zijn er momentsleutels. Op zijn minst kun je met zo onbeheerst vasttollen het reservewiel thuislaten, want je krijgt onderweg de boel toch niet met alleen spierkracht los.
Dat aanhaalmoment is geen minimum, het is het juiste moment. Wat dus ook betekent dat je op het moment van de klik moet loslaten en niet nog even door moet jassen.
offtopic:
Het is dan ook de reden dat die bandenboer naast de Fwikfit in Geleen bij mij nu op de zwarte lijst staat: die horken zag ik na de klik nog een flink end verder vastdraaien, terwijl hun momentsleutels al te hoog stonden voor mijn wielbouten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb ook de GDX maar voor je bouten van je wielen fatsoenlijk vast te zetten vind ik de hamer toch echt te klein die in de machine zit. En je hebt echt geen idee hoelang je door moet knorren totdat je de torque goed hebt (niet dat ik daar naar keek met mijn voormalige rammelbak), kruissleutel ic.m.een lichte jank.
Als je de bouten en de velg er netjes recht voor heb staan, kun je met de hand de bouten er nog wel zover in krijgen dat je met een 1/4 tot 1/2 draai met de momentsleutel je op het juiste moment zit. Het enige voordeel van een schroeftol of slagschroevendraaier is dat die sneller draaien. Als je echt door moet draaien om de bout erin te krijgen, kan je beter stoppen, want je bent waarschijnlijk de boel aan het slopen door de bout er scheef in te draaien of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Ik weet, het is niet des mans en het tast je eigenwaarde aan, maar in de gebruiksaanwijzing staat er wel iets over in (8> Gebruiksaanwijzing, pagina 49:
Het draaimoment is afhankelijk van de slagduur. Het maxi
maal bereikte draaimoment resulteert uit de som van alle
door slagen veroorzaakte afzonderlijke draaimomenten. Het
maximale draaimoment wordt na een slagduur van 6–10 se
conden bereikt. Na deze tijd wordt het aandraaimoment nog
slechts minimaal verhoogd.
Los daarvan, het is geen precisie-instrument. Dus als het aankomt op het juiste moment dan gebruik ik het om 80-90 procent vast te zetten en de rest met de momentsleutel.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
trabant schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:44:
[...]
Nou, niet dus. Er is een aanhaalmoment, dat wordt bepaald door de materiaalsterkte en de dikte van de bout en als je daar overheen gaat, draai je de boel kapot. Daarom zijn er momentsleutels. Op zijn minst kun je met zo onbeheerst vasttollen het reservewiel thuislaten, want je krijgt onderweg de boel toch niet met alleen spierkracht los.
Dat aanhaalmoment is geen minimum, het is het juiste moment. Wat dus ook betekent dat je op het moment van de klik moet loslaten en niet nog even door moet jassen.
offtopic:
Het is dan ook de reden dat die bandenboer naast de Fwikfit in Geleen bij mij nu op de zwarte lijst staat: die horken zag ik na de klik nog een flink end verder vastdraaien, terwijl hun momentsleutels al te hoog stonden voor mijn wielbouten.
Blijft apart dat ze bij een klik nog doordraaien, laat de sleutel dan in de kist liggen :p

Ik heb nooit meegemaakt bij een bandenwissel dat de stagiairnte weinig Ugga dugga's had gedaan.
Ik reed de straat uit en kon omkeren omdat mijn voorwiel aan het klapperen was.

I stand corrected, bij het vastdraaien heb ik tot een paar Ugga dugga's gedaan. Dan kon ik met de hand nog makkelijk aantrekken tot "geen idee".

Ik kon met de 200Nm de bouten amper loskrijgen van de naaf. Dan zijn de Ugga dugga's toch echt online minkie's van de GDX.

Bij de oude barrels keek ik er niet zo nauw naar.
Tegenwoordig heb ik een Gedore momentsleutel voor motor gebeuren (kop boutjes van een kleine motor) en een "zware" sleutel voor wielbouten.

Ik snap de werking van een momentsleutel wel.
Ervaring doet ook een hoop. Voor carrosserie of draagarmen of bouten van de remmen heb ik nooit een momentsleutel nodig gehad.
Kwart voor knak zeg maar :7
Pagina: 1 ... 250 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).