• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Fraggert schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:04:
[...]

Dat is logisch :)

een klopboor klopt op het boortje in de lengte van de boor....dus je klopt uiteindelijk op het te boren materiaal.

een slagschroevedraaier slaat in de draaiende beweging van het boortje, dus om de as heen met zijn hamer en aambeeld in het slagmechaniscme.

Je klopt dus met een slagtol niet op het materiaal zoals je met een klopboor doet.

Dan kun je nog beter met een hamer achter op je slagtol meppen, best of both worlds :+

kleine aanvulling nav van @copykat en @_Teq_ ...ik heb naast de DHP en DDF combo een kleine 10,8V Bosch (zo'n kleine blauwe) GSR ofzo iets....niks luxe met flexikoppen ofzo maar dat is allicht een hele mooie optie .
Ik boor meestal met de kleine Bosch en schroef met de DDF.
Daarom zou ik deze nog wel eens aan de tand willen voelen;
Steenboren voor de slagtol.

Alhoewel ik er zelf niet direct een usecase voor heb, ik pak wel gewoon de SDS boor. En daarbij heb ik net een steenborensetje van Parkside gekocht van 3,99€. Dus het budget is op :+ ;)

Maar als je niet met karren vol de steiger/ladder op en af wil klinkt het wel handig. Veel compacter en lichter.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 19-08-2026 20:00 ]

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik gebruik ook een 18v Makita slagschroevendraaier met Bosch hex multi construct. Normale steenboor brandt snel op. Alles onder de 12mm doe ik nooit meer anders.

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:37
RobertMe schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Ik bedoelde de totale post dan ook meer als "als je deze reacties combineert is het aanbevolen apparaat dus de 12V-35". Want "10,8V bestaat niet meer / is 12V", en "12V-15 (brushless)" bestaat niet, de brushless is de 12V-35. Niet dat @rens-br uiteindelijk op zoek gaat naar een brusless 10,8V (bestaat in de verste verte niet) of brushless 12V-15 (bestaat niet, maar de opvolger is de 12V-35 en die is wel brushless). Rn mogelijk dat er ook alweer een opvolger van de -35 is.
De nieuwste versie (met kickback control) is de 12V-32! Die heb ik recent gekocht met 4 opzetstukken bij gotools.de, voor combinaties zie hier

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_ferry_ schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:53:
[...]

Daarom zou ik deze nog wel eens aan de tand willen voelen;
[YouTube: These Milwaukee drill bits are a game changer! #milwaukee #drillbit #diyprojects #tools #toolreview]
Steenboren voor de slagtol.

Alhoewel ik er zelf niet direct een usecase voor heb, ik pak wel gewoon de SDS boor. En daarbij heb ik net een steenborensetje van Parkside gekocht van 3,99€. Dus het budget is op :+ ;)

Maar als je niet met karren vol de steiger/ladder op en af wil klinkt het wel handig. Veel compacter en lichter.
goeie tip, hier had ik nog nooit van gehoord :P

Nou heb ik een scheithekel aan een slagtol vanwege de teringherrie, maar ik moet zeggen dat dat er wel gelikt uit zag hoe snel die boor die baksteen in ging. Nou gaat het me niet om die minuut tijdswinst maar van alles wat (zeker via influencerachtige kanalen) ik gezien heb lijkt dit wel legit een prima werking hebben.

ik ga binnenkort nog een houten (douglas) kippenren maken met best wat forse balkmaten, misschien toch eens een slagtol oppikken, ik zit in de 18V LXT van Maikita dus keuze zat denk ik :P
Eventueel is een Bosch 10.8/12V ook een optie want ik heb zo'n kleine GSR voor ernaast.

ik heb eerder met zo'n Makita gewerkt bij een maatje, en buiten de herrie, werkt dat echt wel heel fijn hoor.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:15

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:34:
[...]

Nou heb ik een scheithekel aan een slagtol vanwege de teringherrie, maar ik moet zeggen dat dat er wel gelikt uit zag hoe snel die boor die baksteen in ging. Nou gaat het me niet om die minuut tijdswinst maar van alles wat (zeker via influencerachtige kanalen) ik gezien heb lijkt dit wel legit een prima werking hebben.

ik ga binnenkort nog een houten (douglas) kippenren maken met best wat forse balkmaten, misschien toch eens een slagtol oppikken, ik zit in de 18V LXT van Maikita dus keuze zat denk ik :P
Eventueel is een Bosch 10.8/12V ook een optie want ik heb zo'n kleine GSR voor ernaast.

ik heb eerder met zo'n Makita gewerkt bij een maatje, en buiten de herrie, werkt dat echt wel heel fijn hoor.
Ik heb naast de GSR ook een slagschroevendraaiertje van Bosch op 12v. Pittig sterk ding voor t formaat en niet duur. Maakt wel meer kabaal dan een schroefmachine maar serieus minder dan een grote slagschroever. Ik gebruik m stiekem best vaak, zeker naast de GSR.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik gebruik die multimateriaal impact boortjes ook heel vaak in de slagschroevendraaier. Niet specifiek die van Milwaukee maar die van DeWalt lijken me praktisch hetzelfde. Vooral met 3mm voorboren in hout merk ik verschil, ik heb al een aantal standaard houtboortjes afgebroken, maar de impact boortjes zijn niet kapot te krijgen.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixeltje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Ik heb naast de GSR ook een slagschroevendraaiertje van Bosch op 12v. Pittig sterk ding voor t formaat en niet duur. Maakt wel meer kabaal dan een schroefmachine maar serieus minder dan een grote slagschroever. Ik gebruik m stiekem best vaak, zeker naast de GSR.
Top! dat is voor schroefwerk in douglas dan een mooie usecase, zo'n slagtol is al relatief licht, een hoop punch in een 12v machientje is dan nog chiller.

gaat om torx-schroeven tot zo'n 8x120mm max.....groter spul zoals 300mm tellerkoppen zou vast ook nog kunnen maar daar pak ik mijn DDF of desnoods Boschhammer (op standje boren) wel voor mocht het echt gek worden in vervelend hout.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:26:
[...]

Top! dat is voor schroefwerk in douglas dan een mooie usecase, zo'n slagtol is al relatief licht, een hoop punch in een 12v machientje is dan nog chiller.

gaat om torx-schroeven tot zo'n 8x120mm max.....groter spul zoals 300mm tellerkoppen zou vast ook nog kunnen maar daar pak ik mijn DDF of desnoods Boschhammer (op standje boren) wel voor mocht het echt gek worden in vervelend hout.
Ik heb die kleine slagschroever voor een stuk of 6 overkappingen in Douglas gebruikt inmiddels. 8x120 is prima te doen met dat ding. Ga je wel plezier van hebben denk ik. Ik merk vooral dat het prettig is om beide machientjes aan mijn broek te clippen als ik op een dak of ladder sta, veel lichter dan een grote accutol en eventueel tweede machine.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:00

Mimiix

Professioneel Prutser

Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:34:
[...]

Ik vind vooral de slagtol fijn omdat ie minder druk op je pols zet. Daarnaast wat compacter.

Het vervelende vind ik vooral dat je niet goed kan aanvoelen hoe vast een schroef nou zit.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixeltje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:38:
[...]

Ik heb die kleine slagschroever voor een stuk of 6 overkappingen in Douglas gebruikt inmiddels. 8x120 is prima te doen met dat ding. Ga je wel plezier van hebben denk ik. Ik merk vooral dat het prettig is om beide machientjes aan mijn broek te clippen als ik op een dak of ladder sta, veel lichter dan een grote accutol en eventueel tweede machine.
is dat dan de GDR 12-110 of een voorloper ervan? Toen het nog gewoon 10,8 was? GDR 10-105 ofzo meen ik?

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mimiix schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:03:
[...]

Ik vind vooral de slagtol fijn omdat ie minder druk op je pols zet. Daarnaast wat compacter.

Het vervelende vind ik vooral dat je niet goed kan aanvoelen hoe vast een schroef nou zit.
ja, compact, licht en het schroeft gewoon super lekker, ik ben ook wel overtuigd van zo'n ding hoor, maar de grote variant vind ik (maar dat is de eeuwige discussie hier) een berg takkeherrie maken.

Ik snap ook echt niet dat ja al die YT-ers etc die dingen voor echt klein werk ook inzetten, meubeltjes met schroefjes van 3x22 ofzo....en dan een slagtol op standje minimaal, blijkbaar werkt dat prima maar ik zie mezelf dus eerder in de weer met zo'n ding op een overkapping, carport of haardhouthok.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

ja, compact, licht en het schroeft gewoon super lekker, ik ben ook wel overtuigd van zo'n ding hoor, maar de grote variant vind ik (maar dat is de eeuwige discussie hier) een berg takkeherrie maken.

Ik snap ook echt niet dat ja al die YT-ers etc die dingen voor echt klein werk ook inzetten, meubeltjes met schroefjes van 3x22 ofzo....en dan een slagtol op standje minimaal, blijkbaar werkt dat prima maar ik zie mezelf dus eerder in de weer met zo'n ding op een overkapping, carport of haardhouthok.
Ik vind vooral het bitjes wisselen makkelijk :) Ik gebruik hem ook voor van alles.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mimiix schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:19:
[...]

Ik vind vooral het bitjes wisselen makkelijk :) Ik gebruik hem ook voor van alles.
enige nadeel van zo'n tol vind ik de aansluiting, ik heb een paar boortjes met 1/4 aansluiting maar al mijn andere boren zijn gewoon rond voor een normale 10-13mm opnamen/bek.

en dat is natuurlijk relatief, want ik gebruik meestal 2 machines bij boren en schroeven zodat ik niet hoef te wisselen.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

enige nadeel van zo'n tol vind ik de aansluiting, ik heb een paar boortjes met 1/4 aansluiting maar al mijn andere boren zijn gewoon rond voor een normale 10-13mm opnamen/bek.

en dat is natuurlijk relatief, want ik gebruik meestal 2 machines bij boren en schroeven zodat ik niet hoef te wisselen.
Dit inderdaad. Daarom gebruik ik hem alleen voor schroeven en een losse tol voor boren.

Daarnaast zit er volgens mij ook nog wel iets meer speling in, waardoor je gat niet altijd de juiste maat krijgt.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:08:
Als hij geen kracht hoeft te zetten, maakt hij ook geen herrie. Dus ik heb de 12V slagtol bij de hand liggen voor zo'n beetje al het schroefwerk.

Alleen dat je niet voelt hoe vast iets zit, vond ik erg verwarrend, zoals @Mimiix ook ervaart. Maar inmiddels went het en begin ik het wel te horen.

Wel nieuwsgierig welke jij precies bedoelt, @mstx. (Liefst als setje.) Die kappotte 3mm boortjes ben ik ook wel zat ;).

• mstx
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:55:
[...]
Wel nieuwsgierig welke jij precies bedoelt, @mstx. (Liefst als setje.) Die kappotte 3mm boortjes ben ik ook wel zat ;).
Ik heb ze bij de Praxis gehaald in het schap bij de metaalboren. https://www.praxis.nl/ger...zeskant-diam-3mm/10116795
Waarschijnlijk zijn er ook wel sets te vinden als je op HSS Black&Gold Hex zoekt

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Voor die gene die er wel eens wat kochten MTools is terug (kreeg een mail van ze), maar nu wel in Groningen, dus ik denk opkopen van merknaam en de rest wat waarde had.
Groningen, aan het adres te zien is dat dan Mastertools

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Mtools en Mastertools zitten blijkbaar op hetzelfde adres idd.

Mijn kromme invalzaag komt daar vandaan. De afhandeling van de vervanging was supersnel. Zaterdag op de post retour, maandag nieuwe verstuurd, dinsdag kon ik weer zagen.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

ollie1965 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:01:
Voor die gene die er wel eens wat kochten MTools is terug (kreeg een mail van ze), maar nu wel in Groningen, dus ik denk opkopen van merknaam en de rest wat waarde had.
Groningen, aan het adres te zien is dat dan Mastertools
En tijdelijk 10% korting op alle makita, zie fenrir in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic"

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

is dat dan de GDR 12-110 of een voorloper ervan? Toen het nog gewoon 10,8 was? GDR 10-105 ofzo meen ik?
De 110 inderdaad, heb die andere overwogen maar de 110 leek me een betere keuze, destijds ook nieuwer in de lineup dan de 105.

Overigens is de verandering van 10.8 naar 12v meer marketing dan daadwerkelijke aanpassing aan de accu’s voor zover ik weet.

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-08 21:43
Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Speedborenset :9 en doorrrrrr

• Step5
  • Laatst online: 27-08 21:43
The Eagle schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:43:
Ik was vanmiddag even bij https://www.hevutools.nl/ Die mag ook zo in de topicstart @Notna @henkie196 :)

Typisch bedrijf dat niemand kent, maar veel pro tools heeft op allerlei gebied tegen goede prijzen. Was een komen en gaan van klusbedrijven daar ook, die komen daar niet voor niks.
Al hadden ze niet wat ik nodig had: goede indruk gemaakt :)
Ook wel besteld voor uiteenlopende zaken tegen scherpe prijzen. Aanrader inderdaad, de moeite waard om mee te nemen in een prijsvergelijk

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixeltje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:27:
[...]

De 110 inderdaad, heb die andere overwogen maar de 110 leek me een betere keuze, destijds ook nieuwer in de lineup dan de 105.

Overigens is de verandering van 10.8 naar 12v meer marketing dan daadwerkelijke aanpassing aan de accu’s voor zover ik weet.
ik ga eens rondneuzen wat zo'n ding los in doos kost :)

ja, klopt, 10,8 is 12v geworden, 18V ging naar 20 en 36 heet nu 40V......marketering foefje, van gemiddeld voltage naar max wat uit zo'n accu kan komen, je reinste bullshit maar goed, het leek alsof er weer wat nieuws op de markt kwam en daar stinken een hoop lui nog in.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slim! daar heb ik nog wel een zwikje van, daar werkt zo'n ding ook goed op, die combi is dan verre van een precisie-instrument maar ik verzink nog wel eens van die grote tellerkopschroeven in dikke balken.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:36:
[...]

Slim! daar heb ik nog wel een zwikje van, daar werkt zo'n ding ook goed op, die combi is dan verre van een precisie-instrument maar ik verzink nog wel eens van die grote tellerkopschroeven in dikke balken.
Hier wellicht nog een kleine tip voor, maar koop ipv een speedboor een forstner boor voor het verzinken, zeker in ruw hout zoals douglas is dat in mijn ervaring veel beter te controleren. Die speedboor wil nog wel eens 'happen', met een forstnerboor wordt het gat veel netter. Ook bij ecotools te koop en niet perse duurder dan speedboren. Ik heb een setje 'sloop'boren die ik voor dat soort werk gebruik en een betere set die ik voor fijner werk heb.

• P5ycho
  • Nu online
Ik vind de speedboren van Bosch met een punt die zichzelf door het hout trekt erg fijn.
Forstner boor is voor als het netjes moet, gaat wel veel langzamer.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pixeltje schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:42:
[...]

Hier wellicht nog een kleine tip voor, maar koop ipv een speedboor een forstner boor voor het verzinken, zeker in ruw hout zoals douglas is dat in mijn ervaring veel beter te controleren. Die speedboor wil nog wel eens 'happen', met een forstnerboor wordt het gat veel netter. Ook bij ecotools te koop en niet perse duurder dan speedboren. Ik heb een setje 'sloop'boren die ik voor dat soort werk gebruik en een betere set die ik voor fijner werk heb.
Goeie aanvulling, di heb ik sowieso nog niet d:)b

• copykat
  • Laatst online: 15:19

copykat

Good copy isn't bad

P5ycho schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:20:
Ik vind de speedboren van Bosch met een punt die zichzelf door het hout trekt erg fijn.
Forstner boor is voor als het netjes moet, gaat wel veel langzamer.
Belangrijkste verschil met fornster boren tov speed boren is je kan als je een schroef of spijker raakt gewoon met een zoetvijl de beschadiging weg halen en slijpen wat bij fornsterboren een stuk lastiger is. Als je speedboor hangend geslepen is of hangende punten op de hoeken heeft ook vrij netjes gat krijgen. voordeel van fornster is vrij weinig centreerpunt (handig met plaatmateriaal) en de "exitwound" is minder dramatisch met door en door.

Ik vind vooral de lange schacht tot zelfs 30cm bij speedboren een plus, als ik dat niet nodig heb is fornster toch mijn voorkeurs boor. Net ff minder lomp.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Pixeltje schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:42:
[...]

Waarom gebruik je geen verzinkboor voor het verzinken? Zijn heel wat versies van bij ecotoools https://www.ecotools.nl/houtboren/verzinkboren

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

fenrir schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:50:
[...]

Waarom gebruik je geen verzinkboor voor het verzinken? Zijn heel wat versies van bij ecotoools https://www.ecotools.nl/houtboren/verzinkboren
Dit zijn geen verzinkboren. Deze trekken zich in t hout naar binnen. Er zit alleen een centreerpunt op tegen "wandelen" als je half op een knoest zit.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:29
copykat schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:56:
[...]

Dit zijn geen verzinkboren. Deze trekken zich in t hout naar binnen. Er zit alleen een centreerpunt op tegen "wandelen" als je half op een knoest zit.
Scroll iets verder :)

|>

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

:$

Ah...

Overigens voor kleine verzinkgaten (schroefkoppen) heeft wolfcraft van die bitjes met verzinkboor. In 3 maten erg handig omdat je niet persee altijd wilt voorboren. Makkelijk wisselen met je schroefbit.

[ Voor 41% gewijzigd door copykat op 21-08-2026 10:26 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:39
Met een gewone verzinkboor kan je geen tellerkoppen verzinken, waar het, meen ik, oorspronkelijk om ging.
Bij het gebruik van een forstnerboor is het lastig om te centreren vanwege dat korte puntje en kan je beter eerst het verzinken doen en daarna het gat.

Er bestaat ook nog zoiets als een een cilindrische verzinkboor zoals gebruikelijk in de metaalbewerking voor o.a. inbusbouten. Maar die zijn een stuk duurder en het verzinkgat is niet wijd genoeg voor tellerkoppen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:21
Na een werkzaam leven lang oordoppen, tijd voor vernieuwing.
Ik heb tinnitus en vermijd dus harde geluiden, dus zet constant m'n doppen op en af bij werk.
Wil nu otoplastieken laten aanmeten en ben benieuwd naar ervaringen.

wat is een goede leverancier/ aanmeet service?
welke db te kiezen?
harde of zachte?

Elke input is welkom.

• mstx
  • Niet online
linp schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:54:
Ik heb tinnitus en vermijd dus harde geluiden, dus zet constant m'n doppen op en af bij werk.

welke db te kiezen?
harde of zachte?

Elke input is welkom.
Alpine: https://www.alpine.nl/collections/klussen
Ik heb ze al jaren voor motorrijden en festivals, ik kan ze zonder problemen 12 uur lang in hebben. En dan zou ik altijd degene met de meeste demping kiezen.

• P5ycho
  • Nu online
P5ycho schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:10:
Mtools en Mastertools zitten blijkbaar op hetzelfde adres idd.

Mijn kromme invalzaag komt daar vandaan. De afhandeling van de vervanging was supersnel. Zaterdag op de post retour, maandag nieuwe verstuurd, dinsdag kon ik weer zagen.
Even mezelf quoten. Wegens omstandigheden vandaag pas de vervangende sp6000 kunnen testen, je raadt t al: ook krom! :( Het is overduidelijk de manier van verpakken, namelijk gewoon in de makpac en een kartonnen doos eromheen. Het ding steunt af op voor- en achterzijde onderplaat, een paar klappen en hij is krom. Wel slecht, dat kan je in een klusbus ook gebeuren.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu wil, er ligt hier 3 meter rails te wachten op de eerste zaagsnede maar blijkbaar is het me niet gegund.

• JukeboxBill
@P5ycho
Kan je de bestelling nog annuleren?
Zo ja, dan zou je de zaag ook bij Hornbach kunnen kopen. Zijn daar net zo duur en kan je hem zelf afhalen en vooraf inspecteren. Want als die dingen zo kwetsbaar zijn, zelfs in een koffer, dan kan het ook al gebeuren van Makita magazijn naar de winkel.
Het is ook de vraag of je hem nog wel zou willen hebben. Vooral als je er nog wel eens mee op karwei moet.

[ Voor 13% gewijzigd door JukeboxBill op 24-08-2026 21:02 ]

• P5ycho
  • Nu online
Ja, dat kan ik, maar ik heb eigenlijk geen zin om 3 meter track terug te sturen |:(.
Er zijn er een hoop die tevreden zijn met het ding, en ik weet niet of ik iets kan vinden wat een beetje hetzelfde prijspunt heeft. Een TS 55 is weer een stuk duurder bijvoorbeeld.

Hornbach is wel een optie ja, ik zal em maar niet online bestellen daar :+.

[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 24-08-2026 21:20 ]

• linp
mstx schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:01:
[...]

Alpine: https://www.alpine.nl/collections/klussen
Ik heb ze al jaren voor motorrijden en festivals, ik kan ze zonder problemen 12 uur lang in hebben. En dan zou ik altijd degene met de meeste demping kiezen.
Ik vraag me af hoe belangrijk het aanmeten is, kan iedereen dit doen, of is er expertise nodig?
want een van de opties bij Alpine is "of bij een Hans Anders-winkel bij jou in de buurt".
Ik heb geen hoge pet op van hun personeel.....

Aan huis meten kan ook, vraag me af of dit beter zou zijn qua vakkennis.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:17:
Ja, dat kan ik, maar ik heb eigenlijk geen zin om 3 meter track terug te sturen |:(.
Er zijn er een hoop die tevreden zijn met het ding, en ik weet niet of ik iets kan vinden wat een beetje hetzelfde prijspunt heeft. Een TS 55 is weer een stuk duurder bijvoorbeeld.

Hornbach is wel een optie ja, ik zal em maar niet online bestellen daar :+.
Psst, een MT55 heeft geen last van kromtrekkende bodemplaten en past ook op je tracks :P

Zonder gekkigheid, is inderdaad erg vervelend, en wellicht iets dat je bij een Parkside verwacht (of in ieder geval accepteert), niet bij Makita. Je zou ook denken dat het een productie probleem is, anders zou je veel meer verhalen zoals dit verwachten, en als het bij een stootje al krom trekt, zou geen enkele timmerman meer een Makita invalzaag in z'n busje willen hebben.

Ik zou de Bosch GKT 55 als alternatief aanbevelen, maar zie dat die bijna net zo duur als de Mafell is, in ieder geval bij een snelle scan.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:33
linp schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:55:
[...]

Ik vraag me af hoe belangrijk het aanmeten is, kan iedereen dit doen, of is er expertise nodig?
want een van de opties bij Alpine is "of bij een Hans Anders-winkel bij jou in de buurt".
Ik heb geen hoge pet op van hun personeel.....

Aan huis meten kan ook, vraag me af of dit beter zou zijn qua vakkennis.
Het aanmeten kan eigen elke Jan Doedel. Kwestie van visuele gehoor controle. Daarna soort van foam in het oor spuiten voor de pasvorm. Op basis hiervan worden ze in de fabriek gemaakt. Mijn ervaring is dat dit ongeveer een kwartier tot half uurtje duurt. Bij ons bedrijf kwamen ze 1x per jaar langs voor controle en aanmeten. Dus op locatie aanmeten is geen enkel probleem voor otoplastieken.

Wel geen ervaring met het aanmeten door Hans Anders personeel, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen..

[ Voor 6% gewijzigd door TheKerremenke op 25-08-2026 07:56 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
TheKerremenke schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:56:
[...]

Het aanmeten kan eigen elke Jan Doedel. Kwestie van visuele gehoor controle. Daarna soort van foam in het oor spuiten voor de pasvorm. Op basis hiervan worden ze in de fabriek gemaakt. Mijn ervaring is dat dit ongeveer een kwartier tot half uurtje duurt. Bij ons bedrijf kwamen ze 1x per jaar langs voor controle en aanmeten. Dus op locatie aanmeten is geen enkel probleem voor otoplastieken.

Wel geen ervaring met het aanmeten door Hans Anders personeel, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen..
Ik heb dit vorig jaar laten doen voor de motor. Ook via Alpine. Met een JD van de Hand Anders, in Putten. En dat was top. Man was geduldig, correct en wist alles over het oor te vertellen. Over de meting, ging top.

Beetje foam in je oor, en dan krijg je je dopjes thuisbezorgd.

N=1. Maarrr wel tevreden!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:33

welke db te kiezen?
harde of zachte?

Elke input is welkom.
Ik heb mijn otoplastieken laten aanmeten door een dealer van https://np-one.com/ en bevallen goed, van te voren krijg je de vraag waarvoor je ze nodig hebt, aan de daarvan bepalen zij het filter wat er in moet.

• P5ycho
  • Nu online
henkie196 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:35:
[...]

Psst, een MT55 heeft geen last van kromtrekkende bodemplaten en past ook op je tracks :P

Zonder gekkigheid, is inderdaad erg vervelend, en wellicht iets dat je bij een Parkside verwacht (of in ieder geval accepteert), niet bij Makita. Je zou ook denken dat het een productie probleem is, anders zou je veel meer verhalen zoals dit verwachten, en als het bij een stootje al krom trekt, zou geen enkele timmerman meer een Makita invalzaag in z'n busje willen hebben.

Ik zou de Bosch GKT 55 als alternatief aanbevelen, maar zie dat die bijna net zo duur als de Mafell is, in ieder geval bij een snelle scan.
Net even langs Hornbach gegaan en een verse SP6000J van het schap getrokken en bij de servicebalie geinspecteerd. Daar was de kromming veel minder, maar ook krom. Ik vermoed dat deze op een rail prima gelopen had, maar nu durf ik het niet meer aan.

Het internet zegt dat het meer voor komt als je gericht zoekt (zoekterm: makita sp6000 base).

Het lijkt erop dat de plaat krom trekt als de hoekverstelling aangedraaid wordt, dat wordt ook bevestigd door Makita reparatieservice. Ik ga er vanavond even naar kijken. Ik hoop dat het een easy fix is, want een Mafell is heel mooi, maar ook een flinke stap duurder. Alleen de lineaal is al 2-3x zo duur, dat zijn geen grapjes.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:42
P5ycho schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:21:
[...]

Net even langs Hornbach gegaan en een verse SP6000J van het schap getrokken en bij de servicebalie geinspecteerd. Daar was de kromming veel minder, maar ook krom. Ik vermoed dat deze op een rail prima gelopen had, maar nu durf ik het niet meer aan.

Het internet zegt dat het meer voor komt als je gericht zoekt (zoekterm: makita sp6000 base).

Het lijkt erop dat de plaat krom trekt als de hoekverstelling aangedraaid wordt, dat wordt ook bevestigd door Makita reparatieservice. Ik ga er vanavond even naar kijken. Ik hoop dat het een easy fix is, want een Mafell is heel mooi, maar ook een flinke stap duurder. Alleen de lineaal is al 2-3x zo duur, dat zijn geen grapjes.
Ik zou een alternatief zoeken dat op een Makita rail past. Festool past er bijvoorbeeld op.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Alleen de lineaal is al 2-3x zo duur, dat zijn geen grapjes.
De rails van Bosch zijn identiek en een stukje goedkoper. Maar de MT 55 cc past ook op rails van Makita en Festool.
henkie196 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:35:
Er loopt nu een actie waardoor aanschaf van een MT 55 cc met rail en extra zaagblad goedkoper uitvalt dan de GKT 55 met rail. Maar de voorraad lijkt op te drogen; bij Baptist is de prijs weer gestegen en bij Gereedschappro is er geen voorraad.

The Flat Earth Society has members all around the globe.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bosch geleiderail is net zo goed te gebruiken ipv Mafell, maar zie dat die ook een stuk duurder is dan de Makita rail.

Maar is de hoekverstelling wel nauwkeurig als daardoor de bodemplaat krom trekt? Beetje jammer als een tool specifiek voor nauwkeurig zagen niet zo nauwkeurig is.

• JukeboxBill
Heb wel eens overwogen om de SP6000 te kopen, maar nu toch maar niet.
Met mijn oude 5008MG en een lange alu rei gaat het ook prima.
Echt nauwkeurig is dan wel wat meer werk, maar ik gebruik het toch vooral om hele platen klein te zagen op de oprit, zodat ik het in de werkplaats op de zaagtafel kwijt kan.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

welke db te kiezen?
harde of zachte?

Elke input is welkom.
Paar jaar geleden wat laten aanmeten voor concerten bij Beter Horen in Geleen (L). De vrouw loopt ermee weg, zowel qua demping als muziekkwaliteit, en bij mij wil het maar niet lekker zitten. Aanvankelijk ging het er back-office wat mis: ik wilde met een touwtje en kreeg ze aanvankelijk zonder, heb toen sowieso geen papieren etc meegekregen. Sterkste demping (25dB) gekregen, maar elke stap die ik daarmee zet dreunt in mijn hoofd na alsof ik van die goedkope herriestoppers draag. van het voorjaar teruggegaan en lichtere 15dB demping gekregen, maar het is nog steeds niet wat ik wil.

Intussen is de tinnitus zwaar verergerd omdat een hansworst op drie meter afstand niet snapte hoe een bandenpomp werkte en met een aftandse band uit de jaren stillekes een klapband veroorzaakte. Sindsdien heb ik al anderhalf jaar elke wakkere seconde die fluittoon. :-(

KPN is een drieletterwoord

• P5ycho
  • Nu online
8088 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:40:
[...]

De rails van Bosch zijn identiek en een stukje goedkoper. Maar de MT 55 cc past ook op rails van Makita en Festool.

[...]

Er loopt nu een actie waardoor aanschaf van een MT 55 cc met rail en extra zaagblad goedkoper uitvalt dan de GKT 55 met rail. Maar de voorraad lijkt op te drogen; bij Baptist is de prijs weer gestegen en bij Gereedschappro is er geen voorraad.
Voortgang in de sp6000-soap:
- de vervangende zaag die ik hier heb staan is wel recht als ik de hoekstelschroeven losdraai. Hij wobbelt echter wel op de voetplaat en in rust is de hoekindicatie 0.5gr. als ik deze forceer naar 0 en de schroeven vastdraai dan is de voetplaat weer krom.

Ik heb de service manual van de sp6000 gevonden en ga morgen even kijken of ik hem netjes afgesteld krijg. Lukt dat niet naar tevredenheid dan geef ik het op en bestel ik een Mafell MT55cc aanbieding.

Edit: Ik heb geen zin om die halve zaag te gaan fixen, f* die shit. Ik wil meters maken, dus een mafell gekocht. 523 bij Toolnation.

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 25-08-2026 23:23 ]

• linp
Ik lees dus in jullie reacties dat het aanmeten op zich geen punt is, is dus eigenlijk geen expertise voor nodig.
De merken die aangeven wat de dempingswaardes zijn
Alpine WorkSafe Op Maat tot 29 db € 145
beter horen heeft "Pluggerz" geen dempingswaardes bekend.€190- 25%=€ 142
Elacin tot 29 db, prijs ?
@trabant
Intussen is de tinnitus zwaar verergerd omdat een hansworst op drie meter afstand niet snapte hoe een bandenpomp werkte en met een aftandse band uit de jaren stillekes een klapband veroorzaakte. Sindsdien heb ik al anderhalf jaar elke wakkere seconde die fluittoon.
Wat een ramp dit, buiten je eigen schuld tinnitus krijgen!
Ik heb het al heel lang, "habituation" is de enige weg om er mee te leven, naar mijn overtuiging.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:42

Illusion

(the art of)

linp schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:00:
Ik lees dus in jullie reacties dat het aanmeten op zich geen punt is, is dus eigenlijk geen expertise voor nodig.
De merken die aangeven wat de dempingswaardes zijn
Alpine WorkSafe Op Maat tot 29 db € 145
beter horen heeft "Pluggerz" geen dempingswaardes bekend.€190- 25%=€ 142
Elacin tot 29 db,
Ik ga voor mijn oordoppen altijd naar een gehoorwinkel (ala beter horen enzo) in de buurt. (Paar keer verhuisd dus elke keer een andere).
Mijn ervaring is dat we vantevoren wel eens een plan maken, maar na het aanmeten dat plan soms wel aangepast wordt, obv de vorm van je gehoorgang. Dan kan soms niet alles.

Ook naderhand andere dempers erin zetten is tot nu toe altijd 1e keer gratis geweest.

Dan zit ik liever bij een winkel die dag-in-dag met oren bezig is en meerdere merken heeft, dan met een zzp-er die ala pakjesbezorger even snel je oren volspuit en snel weer door moet naar de volgende.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• linp
Ik ga voor mijn oordoppen altijd naar een gehoorwinkel
Ik zie net dat in de buurt een audicien werkt met prima reviews,werkt met Elacin en HearingCoach, ik denk dat ik daar maar eens ga informeren.

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:43

welke db te kiezen?
harde of zachte?

Elke input is welkom.
Vergeet niet om ook even van tevoren bij je huisarts je oren uit te laten spuiten. Ik had door het gebruik van de doppen veel vuil naar binnen geduwd.

• linp
Vergeet niet om ook even van tevoren bij je huisarts je oren uit te laten spuiten. Ik had door het gebruik van de doppen veel vuil naar binnen geduwd
Is 2 dagen terug gebeurd, was nodig idd.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@P5ycho ik zal vh weekend mijn makita eens bekijken kan me niet herinneren dat ie krom is maar dat zegt niks. Word nu toch wel nieuwsgierig.

• trabant
  • Nu online
@linp Dan is er nog Schoonenberg, maar die beginnen al met dataminen voordat je er een voet hebt binnen gezet. Voor een simpele eerste afspraak moest ik al zoveel invullen, dat ik meteen al afhaakte.

Beter Horen heeft in elk geval filters van 25 dB en 15 dB.

[ Voor 12% gewijzigd door trabant op 26-08-2026 08:13 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

welke db te kiezen?
harde of zachte?

Elke input is welkom.
ik heb ze van Pluggerz, aan laten meten bij een (grote) lokale bedrijfskledingtoko die dealer zijn.

Betreft op maat gemaakt otoplastieken.

ik meen dat ik de "Industrie" filter heb voor het werk. Bevallen prima.

Meteen een extra set laten drukken met een "muziek"-filter.....ik heb ze altijd in met concerten. Ik zou niet meer zonder willen.

Toen ze ze gespoten hadden kregen ze van Pluggerz te horen dat er iets niet goed was met de mal. Ik moest dus 2 x laten aanmeten. Er zat nogal wat verschil tussen de 2 pesonen die dit deden.

Mijn advies is in elk geval naar een toko waar ze regelmatig dit doen, want ik kreeg het idee dat zo'n dealer een middag op cursus mag en dan voor hun mag aanmeten.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JukeboxBill schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:08:
Met een gewone verzinkboor kan je geen tellerkoppen verzinken, waar het, meen ik, oorspronkelijk om ging.
Bij het gebruik van een forstnerboor is het lastig om te centreren vanwege dat korte puntje en kan je beter eerst het verzinken doen en daarna het gat.

Er bestaat ook nog zoiets als een een cilindrische verzinkboor zoals gebruikelijk in de metaalbewerking voor o.a. inbusbouten. Maar die zijn een stuk duurder en het verzinkgat is niet wijd genoeg voor tellerkoppen.
zo doe ik het ook ja, eerst verzinken.

• trabant
  • Nu online
Fraggert schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:31:
... Er zat nogal wat verschil tussen de 2 pesonen die dit deden.

Mijn advies is in elk geval naar een toko waar ze regelmatig dit doen, want ik kreeg het idee dat zo'n dealer een middag op cursus mag en dan voor hun mag aanmeten.
Ik weet niet wat er allemaal bij kan komen kijken, maar die indruk had ik achteraf ook. Degene die ze bij mij aanmat was bijzonder vriendelijk, maar er eigenlijk niet bij met z'n hoofd. Toen ik twee jaar later terug ging - vanwege dat dreunen tijdens het lopen - heeft de filiaalhoudster mij lichtere 15 dB filters verkocht (de plastieken sloten wel goed af, misschien te goed?) en ik kreeg alsnog mijn oude rekening uitgeprint, omdat ik mijn naam en de datum nog wist.

• P5ycho
  • Nu online
copykat schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:59:
@P5ycho ik zal vh weekend mijn makita eens bekijken kan me niet herinneren dat ie krom is maar dat zegt niks. Word nu toch wel nieuwsgierig.
Collega op het werk is er ook al jaren tevreden mee. Ik denk dat ik deze zaag met de service manual prima kan laten zagen, maar dat zou niet nodig moeten zijn. Hij is gewoon niet goed uitgelijnd tijdens het assembleren, vermoed ik.

De Mafell is duurder, maar heeft ook wel weer een hoop dingen die wat beter zijn. Ik moet nog een hoop fermacell verzagen, dus de betere stofafzuiging ga ik nog plezier van hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 26-08-2026 08:46 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gips en fermacel daar worden de lagers en coolingfans niet heel blij van. Vergeet niet elke keer even de compressor te pakken na je werk dag om even schoon te blazen. Vooral gips is zo snel sticky doordat t vocht aantrekt. Fermacel is iets minder vochtgevoelig maar nogsteeds troep voor je longen én gereedschap.

(/me moet zn parkside bouwstof zuiger ook ff schoon maken na al die stuc en andere gipsstof)

• Flix20
  • Laatst online: 15:28
Na vele positieve berichten over Parkside producten wil ik toch even mijn ervaring delen met de parkside gipsplaatschroevendraaier en bijbehorende schroefriemen.

Lang verhaal kort; K*T

Zo'n beetje 1 op de 3 schroeven uit de riem komt er niet lekker uit. Veel schroeven worden opzij gedrukt waardoor deze tegen de beugel aankomt, en dus niet in het gips gaan. Met als resultaat dat je weer met die riem en beugel moet gaan zitten pielen.
Ook komt bij 1 op 3 schroeven de verlengde schroefbit uit de houder. deze blijft in de schroefriem steken. Dus kan je het voorzet stuk er weer afhalen, het bitje eruit zien te prutsen en 'm weer in elkaar te zetten.

Ik verheugde me erop om een plafond met het gemak van een gipsplaatschroevendraaier te doen, maar het resulteerde in een middag gevloek en alsnog met de Bosch 12V handmatig alle schroeven erin te zetten met geklooi van gipsplaten boven het hoofd balanceren.

Wellicht dat ie beter presteert met betere schroef riemen, maar na de bijgeleverde riemen met veel worstelen erin geschoten te hebben had ik niet genoeg gipsplaten meer te doen om nog 1000 nieuwe schroeven aan te schaffen dus heb ik het links laten liggen.

Dit was mijn TED talk.

TLDR: K*T parkside, doe mij maar Bosch O+

PSN: Flix20-NL

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De DHP484 doet het weer. Toch wel fijn dat Makita reserveonderdelen zo goed verkrijgbaar zijn. :)
Dat deed mij verwonderen welke merken dat nog meer doen. Van Bosch weet ik dat ze dat doen, maar voor Parkside is dat bijvoorbeeld niet zo duidelijk. Hoe zit dat eigenlijk met andere merken?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Linux gebruiker
ocf81 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:56:
De DHP484 doet het weer. Toch wel fijn dat Makita reserveonderdelen zo goed verkrijgbaar zijn. :)
Dat deed mij verwonderen welke merken dat nog meer doen. Van Bosch weet ik dat ze dat doen, maar voor Parkside is dat bijvoorbeeld niet zo duidelijk. Hoe zit dat eigenlijk met andere merken?
Parkside is in mijn ervaring een drama, zelfs met nieuw spul heb ik dit ervaren, geen slijtage onderdelen verkrijgbaar, zelfs geen reactie vanuit Lidl NL & DE om slijtage onderdelen geleverd te krijgen. De machine in garantieperiode teruggebracht. Hier nooit meer Parkside. Dan liever meer kwijt aan Makita en geen ergernis.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:58
Flix20 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:43:
Na vele positieve berichten over Parkside producten wil ik toch even mijn ervaring delen met de parkside gipsplaatschroevendraaier en bijbehorende schroefriemen.

Lang verhaal kort; K*T

Zo'n beetje 1 op de 3 schroeven uit de riem komt er niet lekker uit. Veel schroeven worden opzij gedrukt waardoor deze tegen de beugel aankomt, en dus niet in het gips gaan. Met als resultaat dat je weer met die riem en beugel moet gaan zitten pielen.
Ook komt bij 1 op 3 schroeven de verlengde schroefbit uit de houder. deze blijft in de schroefriem steken. Dus kan je het voorzet stuk er weer afhalen, het bitje eruit zien te prutsen en 'm weer in elkaar te zetten.

Ik verheugde me erop om een plafond met het gemak van een gipsplaatschroevendraaier te doen, maar het resulteerde in een middag gevloek en alsnog met de Bosch 12V handmatig alle schroeven erin te zetten met geklooi van gipsplaten boven het hoofd balanceren.

Wellicht dat ie beter presteert met betere schroef riemen, maar na de bijgeleverde riemen met veel worstelen erin geschoten te hebben had ik niet genoeg gipsplaten meer te doen om nog 1000 nieuwe schroeven aan te schaffen dus heb ik het links laten liggen.

Dit was mijn TED talk.

Mijn ervaring met Parkside is ook wat "hit-or-mis" geweest, daardoor koop ik het eigenlijk zelden meer.

Indien mogelijk probeer ik vaak wat van marktplaats te halen van een gerenomeerd merk. Zo heb ik tijdens onze verbouwing een ouderwetse gipsplaat/band-schroefmachina van makita op 12V lood-accu's weten te scoren, nieuwe B-merk accu er in gezet en werkte perfect. Wel goed recht aanzetten en gelijkmatig druk uitoefenen, ook bij de makita ging er af en toe wel eens een scheef.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

Lang verhaal kort; K*T

Dit was mijn TED talk.

same same.

Misschien heb je de mijne gekregen die ik tijdens de garantie heb teruggestuurd :p

Via marktplaats een Makita LXT 18V schroefautomaat DFR550ZJ in Mbox gehaald voor 170.

Heb zelf wel de accu's er voor. Nou de eersten was ff oefenen en afstellen. Maar daar na? 🌬️⛵

• Flix20
Terrz schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:24:
[...]

Mijn ervaring met Parkside is ook wat "hit-or-mis" geweest, daardoor koop ik het eigenlijk zelden meer.

Indien mogelijk probeer ik vaak wat van marktplaats te halen van een gerenomeerd merk. Zo heb ik tijdens onze verbouwing een ouderwetse gipsplaat/band-schroefmachina van makita op 12V lood-accu's weten te scoren, nieuwe B-merk accu er in gezet en werkte perfect. Wel goed recht aanzetten en gelijkmatig druk uitoefenen, ook bij de makita ging er af en toe wel eens een scheef.
Ja dat was oorspronkelijk ook mijn plan. Maar toen ik in de Lidl liep lag deze er incl. accu's in de bak voor 4 tientjes. Dacht daar kan ik geen bult aan vallen.
Toch wel.

Heb van alles geprobeerd. Veel druk, weinig druk. Heel geleidelijk druk, wat meer abrupt.
Uiteindelijk hebben 3 man het geprobeerd en niemand kreeg 10 schroeven in de muur zonder één of meerdere manco's.

[ Voor 12% gewijzigd door Flix20 op 26-08-2026 14:38 ]

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:25

Lang verhaal kort; K*T

Dit was mijn TED talk.

Je moet gewoon zo'n ding aanschaffen, dan kun je zelf een bakkie doen.

YouTube: Revolutionizing Construction: The Fully Automated Drywall Ceiling Installation Robot

• Flix20
Naden niet versprongen. afkeur!

• JukeboxBill
@Flix20
Het is met dat soort machines ook wel een kwestie van leren omgaan.
Heb die van Makita met bandinvoer vaak gebruikt en in het begin was het ook regelmatig mis. Maar als je de slag te pakken hebt dan is het lopende band werk.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 26-08-2026 15:42 ]

• P5ycho
  • Nu online
copykat schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:33:
Gips en fermacel daar worden de lagers en coolingfans niet heel blij van. Vergeet niet elke keer even de compressor te pakken na je werk dag om even schoon te blazen. Vooral gips is zo snel sticky doordat t vocht aantrekt. Fermacel is iets minder vochtgevoelig maar nogsteeds troep voor je longen én gereedschap.

(/me moet zn parkside bouwstof zuiger ook ff schoon maken na al die stuc en andere gipsstof)
Met een 3M stofmasker en Makita VC4210L gaat dat helemaal goed komen (y), bedankt voor de tips :).

• JukeboxBill
copykat schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:33:

Met perslucht schoonmaken is m.i. niet zo'n goed idee. Kans bestaat dat je het alleen maar verder de machine in blaast.. Gewoon met de stofzuiger via de ventilatie openingen uit zuigen.

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:11
Ik heb een Bosch hogedrukreiniger waarvan het pistool van de spuitlans flink lekt. Vrijwel alle onderdelen zijn te koop behalve de inwendige onderdelen van het pistool. Alleen een komplete slang met pistool is te koop maar die kost driekwart van het apparaat. Al een paar keer O-ringen vervangen en dan gaat het weer een tijdje goed. Vond dit wel een goede reden om een nieuwe hogedrukreiniger aan te schaffen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JukeboxBill schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:05:
[...]

Met perslucht schoonmaken is m.i. niet zo'n goed idee. Kans bestaat dat je het alleen maar verder de machine in blaast.. Gewoon met de stofzuiger via de ventilatie openingen uit zuigen.
stofzuigen is soms niet sterk genoeg om t los te krijgen en een beetje perslucht maakt t los, maar inderdaad eerst stofzuiger er op dan even perslucht en dan weer de stofzuiger er op om de losse delen op te zuigen. ( ook niet de veel kracht aan perslucht want eh straks blaas je iets los dat niet los moet komen. )

Ooit printers en kopiërs bij een steen houwerij ( grafstenen en zo) met perslucht buiten schoon gemaakt. alle kappen er af en dan met een beetje afstand stevige woei veroorzaken met de nozzle om al dat fijnstof in de bedrading en frames en drive units en f.k weet waar t nog meer zat kwijt te raken. Mn toner stofzuiger en kwastje was te moeizaam en duurde veel te lang. Vervolgens nog wat optiek en laserunit delen met de hand gepoetst.. en poef machine gaf weer beeld....

• linp
@Fraggert
ik meen dat ik de "Industrie" filter heb voor het werk. Bevallen prima
Ik vraag me af, de dempingswaarde, waarom zou men niet standaard voor max ( bijv. 29 db) gaan?
wat is het voordeel van bijv, 24 db?

• trabant
  • Nu online
linp schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:39:
...
wat is het voordeel van bijv, 24 db?
Dat je nog iets hoort. Bekijk eens een decibeltabel.

Afbeeldingslocatie: https://assets-we.rt.demant.com/-/media/project/retail/van-boxtel/nl/blog/2024/wat-is-geluid/verschillende-geluiden-en-geluidsniveaus.jpg?rev=f3c1ff458f6c4667880de0190e16a1fa&hash=00594CB8FBF4CA7C2FEEDD70DB32809A

Dan zijn 15 dB al heel wat, zonder meteen in fluisterstilte te vervallen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:45:
[...]

Dat je nog iets hoort. Bekijk eens een decibeltabel.

[Afbeelding]

Dan zijn 15 dB al heel wat, zonder meteen in fluisterstilte te vervallen.
Eh? Whazeggie?

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-08 20:25
SimonBR39 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:37:
[...]

Als in, die heb je over nu? Dan houd ik mij aanbevolen ;). Maat van de ronde clip is 35mm

[Afbeelding]
Op de proef maar besteld, mocht iemand anders het ooit overkomen: de riemclip van o.a. Sola Big T5 is identiek aan die voor de Hultafors Talmeter (6m), op de kleur na :).

• linp
@trabant
Mijn Holz her bandschuurmachine 2423 maakt meer herrie dan dat vliegtuig in de tabel.
Dan zijn 15 dB al heel wat
Ik begrijp de relatie met een goede dempingswaarde niet.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018

welke db te kiezen?
harde of zachte?

Elke input is welkom.
Gebruik al 20 jaar van dat soort oordoppen. Wordt vergoedt door de werkgever. Ik zelf kies altijd voor zachte doppen. Maar dat is niet omdat ik slechte ervaring met harde doppen heb, meer uit gewoonte en ze goed zitten. En het idee dat harde doppen kunnen gaan irriteren. Maar is dus puur een vooroordeel.

Industriefilter geeft de beste geluidsdemping. Voor mij geldt hoe meer demping hoe beter. Het is ook maar net waarvoor je ze gebruikt maar ik gebruik ze dan ook in de industrie met veel kabaal. Als je het voor klussen thuis zoals boren en zagen gebruikt zou ik het zwaarste filter nemen, maar gebruik je ze voor bij een concert of iets dergelijks dan heb je wellicht een ander type filter nodig. Daarin adviseren ze je wel.

ik ga al jarenlang naar Beter Horen. Het kost rond de 130 euro geloof ik, maar laatste paar keren was er een soort actie en waren ze nog maar rond de 100 euro. Linker en rechterdop een andere kleur zodat je direct weet wat links(bLauw) en rechts(Rood) is. Daarnaast maak ik altijd een knoopje in het koortje bij de linkerdop. Je hebt helemaal vlakke doppen maar dat is een gepruts tot en met om ze uit te doen, dus ik heb altijd met een soort handvaatje eraan.

In al die jaren ben ik ook al vele paren kwijtgeraakt. ik heb mijn doppen dus dag en nacht om mijn nek hangen, en bij het verkeerde type koortje willen ze ongemerkt wel eens van je nek glijden en langzaam aan belanden ze dan ergens op straat. Ja er zit een clipje bij wat je aan je shirt kunt vastmaken, maar ik vindt dat onhandig en niet lekker zitten dus dat is het eerste wat ik eraf sloop. Zoiezo zijn die rubber koordjes die hun leveren niet fijn. Kun je geen knoopje in leggen.

Ik pruts er altijd een brillenkoortje aan, die zijn lekker soepel.

• trabant
  • Nu online
Guido7619 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:10:
... ik ga al jarenlang naar Beter Horen. ... Linker en rechterdop een andere kleur zodat je direct weet wat links(bLauw) en rechts(Rood) is. ...
Bij jou kon dat wel?

• Guido7619
jazeker. Kon uit vele kleurtjes kiezen. Was ook voor het eerst. Daarvoor had ik altijd doorzichtige dopjes.

• linp
@Guido7619

Dank voor de goeie uitleg, het sterkt mij in het idee de max demping te kiezen.

• Gwaihir
  • Niet online
De demping gaat over wat je nog wél moet horen. Bij doppen voor een concert is dat duidelijk. Maar ook tijdens sommige werkzaamheden kan teveel demping onwenselijk zijn. Bijvoorbeeld als je toch nog graag je collega zou willen horen roepen, of die naar je toeterende auto wil opmerken.

• linp
@Gwaihir
Ik werk thuis, meestal alleen.
Zal wel merken welk verschil er is met oordoppen, wat omgevingsgeluid betreft.

• trabant
  • Nu online
Guido7619 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:34:
[...]

jazeker. Kon uit vele kleurtjes kiezen. Was ook voor het eerst. Daarvoor had ik altijd doorzichtige dopjes.
Een kleur kiezen kon ik ook. Maar niet twee verschillende. Mooi dat dat nu wel kan. De filiaalchef liet me wel een ezelsbruggetje zien, maar dat ben ik weer vergeten.
Zo vaak draag ik die dingen nou ook weer niet, al ben ik er intussen wel alert op als ik medecursisten met hamers of banden bezig zie, al grijp ik dan eerder demonstratief naar die eierdoppen.

• Guido7619
Gwaihir schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:12:
De demping gaat over wat je nog wél moet horen. Bij doppen voor een concert is dat duidelijk. Maar ook tijdens sommige werkzaamheden kan teveel demping onwenselijk zijn. Bijvoorbeeld als je toch nog graag je collega zou willen horen roepen, of die naar je toeterende auto wil opmerken.
ja klopt. Maar je moet wel de demping kiezen voor het geluid wat je wilt dempen. Dus bij zware industrie toch maar het zwarte filter.

Maar ik kan ook nog gewone dingen horen en een gesprek voeren met de zwarte filters.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:24
Gwaihir schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:12:
De demping gaat over hoeveel dB de doppen dempen van de herrie waar je in staat. Sta je continu in 110 dB, en heb je doppen met 21 dB demping, dan komt er nog steeds 89 dB bij je trommelvliezen. En boven de 85 dB loop je nog steeds gehoorschade op.

Het verschil tussen muziekfilters en "reguliere" filters, zit hem erin, dat muziekfilters zo gelijkmatig mogelijk filteren over het frequentieverloop. Daardoor hoor je de hoge, lage en midden tonen even gedempt, en hoor je de muziek "gewoon" zachter, maar (bijna) niet vervormd.
Bij reguliere filters is dat niet zo en worden bepaalde frequenties meer gedempt en andere frequenties minder. Dat heeft dan weer als voordeel, dat spraak beter hoorbaar is dan de herrie van je machines. In een productie-omgeving kan het prettig zijn om je collega's beter te kunnen horen dan de machines...

Overigens heeft Alpine de mogelijkheid om zelf filters bij te kopen en met de hand te verwisselen.
Veel merken bieden ook de mogelijkheid om achteraf (gratis)1 om te wisselen naar andere filters.

Zelf heb ik otoplastieken van Alpine voor op de motor, met een extra setje concertfilters.
Daarnaast heb ik Otoplastieken van Noizezz, omdat die (zonder gedoe) metaal-detecteerbare doppen kunnen leveren. Voor mijn werk is dat verplicht, net als een koord, wat maakt dat ze niet lekker zitten onder een helm, dus niet geschikt voor op de motor.

EDIT: Ik vind zelf zachte doppen comfortabeler dan harde. Links en rechts is bij alle (5) merken die ik tot nu toe heb gehad gemarkeerd, rechts doorgaans met een rode stip.

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 27-08-2026 15:27 ]

iRacing Profiel

• Linux gebruiker
trabant schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

Een kleur kiezen kon ik ook. Maar niet twee verschillende. Mooi dat dat nu wel kan. De filiaalchef liet me wel een ezelsbruggetje zien, maar dat ben ik weer vergeten.
Bij het afhalen van mijn otoplastieken werd aangegeven dat de rode lijn voor rechts staat, blauw vanzelfsprekend voor links, als ezelsbruggetje.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:56
Linux gebruiker schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:30:
[...]

Bij het afhalen van mijn otoplastieken werd aangegeven dat de rode lijn voor rechts staat, blauw vanzelfsprekend voor links, als ezelsbruggetje.
Hmm, op schepen is bakboord (links) rood en stuurboord (rechts) groen.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
DjoeC schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:02:
[...]

Hmm, op schepen is bakboord (links) rood en stuurboord (rechts) groen.
Maar die stop je niet in oor.

Op mijn Alpine is rood ook rechts, blauw links. Had duidelijker gemogen, het is enkel merktekst aan de onderkant.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:25
Heb ook otoplastieken gehad, met een zwart of wit filter.

Wel zat er een kraaltje of zo in zodat ik wist welke voor welke kant was.

Rood was Rechts

• Gwaihir
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:23:
De demping gaat over hoeveel dB de doppen dempen van de herrie waar je in staat. Sta je continu in 110 dB, en heb je doppen met 21 dB demping, dan komt er nog steeds 89 dB bij je trommelvliezen. En boven de 85 dB loop je nog steeds gehoorschade op.
Had de indruk dat eenieder dat al wel snapte en dat de overgebleven vraag was: waarom niet altijd de maximale demping aanschaffen?

En dan denk ik aan hoe een hovenier zichzelf hier de dikste eierdoppen van 3M heeft aangeschaft, en vervolgens niet door had dat hij bijna met ladder en al om donderde en roepen niet hoorde. (Werkend met een elektrische heggenschaar op zo'n 70 dB(A).) En aan hoe ik als ik even ons rustige straatje schoon blaas met de elektrische bladblazer, ik de doppen liever af laat (tenzij een bepaalde buurvrouw in de buurt is ;)).

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:56
Aardappel schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:40:
Heb ook otoplastieken gehad, met een zwart of wit filter.

Wel zat er een kraaltje of zo in zodat ik wist welke voor welke kant was.

Rood was Rechts
OT: geldt ook voor audiokabels ;)

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:35
TheKerremenke schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:56:
[...]
Het aanmeten kan eigen elke Jan Doedel.
Let er wel op dat er eerst een dotje watten oid in je oor gaat en daarna pas het schuim. Omdat het schuim uit zet om een goede afdruk te maken en je niet wilt dat dit je trommelvlies kapot drukt...

I can see clearly now, the brain is gone...

• JukeboxBill
Gaan we nog even door over oordopjes?
Ik ben Oost-Indisch doof, dat is wel fijn want dan hoor ik de tinnitus niet :)

• Schway
  • Niet online
Rob Z schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:17:
[...]

OT: geldt ook voor audiokabels ;)
OT, maar niet voor mensen die RG of volledig kleurenblind zijn ;)

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
Schway schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

OT, maar niet voor mensen die RG of volledig kleurenblind zijn
OT? Mensen die doof zijn hebben ook weinig aan audio kabels. Snap niet heel duidelijk wat je hiermee wilt zeggen.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Schway
  • Niet online
TheKerremenke schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:24:
[...]

OT? Mensen die doof zijn hebben ook weinig aan audio kabels. Snap niet heel duidelijk wat je hiermee wilt zeggen.
offtopic:
een flauw grapje dat Rood Rechts niet werkt als je geen rood kunt zien
Pagina: 1 ... 290 291 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).