Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Een Wera showroom? Vertel!ollie1965 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:26:
... de nieuwe showroom ...
[ Voor 7% gewijzigd door trabant op 25-09-2026 12:45 ]
Niets doen is een actie die heel goed valt op te schalen.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Geen VDE dat heb ik allemaal al (schroevendraaier), wel een paar (pistool)handmomentsleutels (7400) en een paar Click Torque X voor de momenten onder 40Nm. De grote krachten van 40 tot 400Nm heb ik al van Hazet.Schway schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:35:
[...]
Welke vde momentschroevendraaier staat er op? Ik zit nog half te zoeken omdat ik nog het een en ander in de groepenkast wil doen
trabant schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 13:01:
[...]
Nog een argument om daarheen te gaan: [Afbeelding]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dit is geen VDE momentsleutel Wera Werkplaats Momentschroevendraaier 1/4 Ik heb deze in augustus gekocht en weer retour gestuurd omdat het moment gedeelte niet werkte. Had deze speciaal gekocht omdat ik iets had wat met een maximum van 1 nm moest worden aangedraaid. Het was feitelijk een gewone schroevendraaier geworden.Schway schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:35:
[...]
Welke vde momentschroevendraaier staat er op? Ik zit nog half te zoeken omdat ik nog het een en ander in de groepenkast wil doen
Weet niet of dit onder slowchatten valt anders sorry. Wilde mijn ervaring delen met de Wera momentschroevendraaier.
Hmm, Duits merk: ja. Maar mijn recent bij Hornbach gekochte tangetjes zeggen allemaal: Made in Vietnam.trabant schreef op donderdag 24 september 2026 @ 23:26:
Andere kwaliteitsmerken: Wiha (ook Duits. De softgrip geeft goede grip, maar is moeilijk schoon te houden)
Al komt het uit China, zo lang er een gründlich deutsche Qualitätskontrolle is, hoeft dat niet uit te maken.
Tenzij er minderwaardige budgetseries speciaal voor grote wederverkopers worden gemaakt. Dat is bijv ook een reden dat ik outletcentra mijdt. Vroeger kon je ook aan het serienummer van A-merk witgoed zien of het voor BCC was gemaakt, al kan ik niet zeggen in hoeverre dat impact op de kwaliteit had.
Overigens vragen de heften van de grotere Wiha schroevendraaiers wel enige gewenning, ze voelen in het begin wel erg lomp aan.
[ Voor 12% gewijzigd door trabant op 26-09-2026 11:49 ]
Zeg maar een kruising tussen de Fisher D-U Hex en de Fisher D-DSX. Nu hoeft het niet van Fisher te zijn, maar ik kan ze van andere fabrikanten ook niet vinden. De zeskant lukt wel, maar dan heeft de kop slechts 2 snijvlakken in plaats van de gewenste vier.
Of de 4 snijvlakken lukt wel, maar dat is het bijna altijd SDS plus/max en soms met een ronde schacht. Een zeskant versie heb ik niet kunnen vinden. Iemand anders wellicht wel?
Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.
Ik heb enige tijd geleden dit cycloonfilter gekocht voor op de Kärcher WD6. Voordeel is dat de zuigkracht behouden blijft ook als de zak vol zit en dat deze veel minder vaak vervangen hoeft te worden als je aan het schuren en zagen bent. Ik gebruik hem op mijn schaaf, zagen en schuurmachine indien mogelijk. De slang die erbij zit is minder zwaar en flexibeler in gebruik dan die van de Kärcher.TurboTon1973 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:35:
Goedemorgen,
Ik heb een Karcher WD6 stofzuiger en gebruik deze als ik bv aan het schuren ga in combinatie met de meegeleverde flexibele slang van 1 meter. Dit werkt niet prettig want de normale stofzuigerslang trekt heel erg aan de slang. Ik doe deze over mijn schouder maar ik ben er steeds mee aan het vechten. Ik zie wel een enorme verbetering in het resultaat bij het schuren. Schuurpapier blijft ook langer goed.
Nu zie ik op you tube van Festoolstofzuigers een mooie flexibele dunne slang. Ik ben aan het zoeken naar iets vergelijkbaars. Ik kwam dit tegen op Amazon 4 meter zuigslang maar misschien heeft iemand een beter idee voor wat ik kan gebruiken als flexibele slang tussen de stofzuiger en de gebruikte machine's zoals invalzaag en schuurmachine.
https://www.bol.com/nl/nl/p/filtercombinatie-3-30k-cyclone-filter-dust-collector/9200000133187707/
Dank je voor de tip.sweetdude schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:22:
[...]
Ik heb enige tijd geleden dit cycloonfilter gekocht voor op de Kärcher WD6. Voordeel is dat de zuigkracht behouden blijft ook als de zak vol zit en dat deze veel minder vaak vervangen hoeft te worden als je aan het schuren en zagen bent. Ik gebruik hem op mijn schaaf, zagen en schuurmachine indien mogelijk. De slang die erbij zit is minder zwaar en flexibeler in gebruik dan die van de Kärcher.
https://www.bol.com/nl/nl/p/filtercombinatie-3-30k-cyclone-filter-dust-collector/9200000133187707/
Is een goede set, ik heb hem nu bijna twee jaar in gebruik icm met een Festool midi.sweetdude schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:22:
[...]
Ik heb enige tijd geleden dit cycloonfilter gekocht voor op de Kärcher WD6. Voordeel is dat de zuigkracht behouden blijft ook als de zak vol zit en dat deze veel minder vaak vervangen hoeft te worden als je aan het schuren en zagen bent. Ik gebruik hem op mijn schaaf, zagen en schuurmachine indien mogelijk. De slang die erbij zit is minder zwaar en flexibeler in gebruik dan die van de Kärcher.
Zit me alleen af te vragen waar dat extra mesh filter voor nodig is. om grotere delen niet via de top naar buiten te laten zuigen?fenrir schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:21:
[...]
Is een goede set, ik heb hem nu bijna twee jaar in gebruik icm met een Festool midi.
Nope. Ik gebruik 4 snijders met mijn SDS machine en Milwaukee Shockwave Multi materiaalboren (de witte 2 snijders) voor al het andere.fenrir schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:44:
Mede getrieerd door een post hier een tijdje terug over steenboren voor je slagschroevendraaier ben ik nu op zoek naar viersnijder steen/betonboren. Maar dan wel een versie die ik direct in mijn slagschroevendraaier kan drukken.
Zeg maar een kruising tussen de Fisher D-U Hex en de Fisher D-DSX. Nu hoeft het niet van Fisher te zijn, maar ik kan ze van andere fabrikanten ook niet vinden. De zeskant lukt wel, maar dan heeft de kop slechts 2 snijvlakken in plaats van de gewenste vier.
Of de 4 snijvlakken lukt wel, maar dat is het bijna altijd SDS plus/max en soms met een ronde schacht. Een zeskant versie heb ik niet kunnen vinden. Iemand anders wellicht wel?
En door die milwaukees heb ik de SDS niet vaak nodig.
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Van de website van de fabricant cycloonfilters.nlcopykat schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:30:
[...]
Zit me alleen af te vragen waar dat extra mesh filter voor nodig is. om grotere delen niet via de top naar buiten te laten zuigen?
Het extra MESH-filter zorgt voor een betere draaiing van de lucht waardoor het stof krachtiger tegen de binnenwand wordt aangedrukt. De gemiddeld 30% bredere body van het filter zorgt daarnaast voor meer ruimte binnenin waardoor bijvoorbeeld houtkrullen minder snel met elkaar verstrengeld raken. De combinatie van het extra MESH-filter en de bredere body zorgen ervoor dat de filterprestaties verder worden verhoogd. Cycloonfilter model M5 is daarmee het beste kunststof cycloonfilter in zijn soort.
Eigenlijk alleen voor vandaag en morgen. Tot 75% korting bij de Tanos systainer fabriek:Mimiix schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:36:
Omdat ik toch vaak gereedschap meeneem naar ouders of vrienden, merk ik dat het vaak een zooi blijft in mn schuur. Een lade systeem als Milwaukee packout wat je eventueel ook aan de muur zou kunnen hangen is hiervoor ideaal. Echter vind ik die prijzen best wel hoog. Ik vond wel een merk als qbrick of keter roc met betere prijzen,maar daar kan ik dan weer geen muurbeugels voor vinden.
Heeft iemand een gouden tip?
https://shop.systainer.com/nl/
Misschien heb je er nog wat aan.
[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 30-09-2026 17:17 ]
ThanksDJMaze schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:16:
[...]
Eigenlijk alleen voor vandaag en morgen. Tot 75% korting bij de Tanos systainer fabriek:
https://shop.systainer.com/nl/
Misschien heb je er nog wat aan.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Ik zit in een grote verbouwing en heb er inmiddels een hoop versleten, waarvan ik er nu een stuk of 20 opgespaard heb. Ik twijfelde om zo'n ding te bestellen, maar zag net dat zo'n ding dus gewoon €129 kost. Iemand ervaring met zo'n sharptool (2.0) of gelijkwaardig? Is het wat? An sich, is het met een aantal zaagbladen nog weer te verdienen, als het werkt.
Of heeft iemand een ander alternatief voor goedkope, maar toch goede zaagbladen?
Ik zaag er vooral hout mee, maar je voorkomt simpelweg niet dat je af en toe een verstopte spijker of schroef tegen komt.
Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...
De Bosch haal ik bij Amazon als ze in de aanbieding zijn.BrammT schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:37:
Ik zaag er vooral hout mee, maar je voorkomt simpelweg niet dat je af en toe een verstopte spijker of schroef tegen komt.
Toolstation heeft nu flinke korting op Fein bladen.
https://www.toolstation.n...hout+en+spijkers+Longlife
[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 30-09-2026 21:49 ]
Geen antwoord op je slijpding vraag, maar:BrammT schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:37:
Misschien is het al heel vaak besproken, maar: Zaagbladen voor de multitool... Wat is jullie aanpak? Ik heb een Makita met Starlock,.. Die zaagjes (meestal bestel ik Bosch) zijn eigenlijk best duur..
Ik zit in een grote verbouwing en heb er inmiddels een hoop versleten, waarvan ik er nu een stuk of 20 opgespaard heb. Ik twijfelde om zo'n ding te bestellen, maar zag net dat zo'n ding dus gewoon €129 kost. Iemand ervaring met zo'n sharptool (2.0) of gelijkwaardig? Is het wat? An sich, is het met een aantal zaagbladen nog weer te verdienen, als het werkt.
Of heeft iemand een ander alternatief voor goedkope, maar toch goede zaagbladen?![]()
Newone heeft ook een Starlock-licentie en verkoopt op AliExpress zaagjes. Ze zijn minder dan die van Bosch of Fein, maar wel een stuk goedkoper.
Om te voorkomen dat ik onverwachts spijkers tegenkom, gebruik ik een metaaldetector van bijna gratis. Er zijn ook adapters te koop waarmee je de allergoedkoopste zaagjes kunt gebruiken. overegens zagen de meeste mensen op een tehoog toerental. Lagere toeren zorgt voor iets langzamer zagen, maar voor een veel langere standtijd
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 30-09-2026 22:29 ]
Dat, en te hard drukken. Ik koop eigenlijk alleen de orginele dure zaagjes. De multitool gebruik ik om ellende op te lossen, dus ik ben dan vaak al niet blij. Niet blije Boudewijn + knakespul = erg niet blije Boudewijn.twain4me schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:57:
[...]
Geen antwoord op je slijpding vraag, maar:
Newone heeft ook een Starlock-licentie en verkoopt op AliExpress zaagjes. Ze zijn minder dan die van Bosch of Fein, maar wel een stuk goedkoper.
Om te voorkomen dat ik onverwachts spijkers tegenkom, gebruik ik een metaaldetector van bijna gratis. Er zijn ook adapters te koop waarmee je de allergoedkoopste zaagjes kunt gebruiken. overegens zagen de meeste mensen op een tehoog toerental. Lagere toeren zorgt voor iets langzamer zagen, maar voor een veel langere standtijd
In principe ook erg tevreden over die Bosch zaagjes, zeker nieuw vliegen ze overal doorheen.
Ga eens kijken naar die newone zaagjes en of Amazon die Bosch in de aanbieding heeft.
In principe ben ik de ruwbouwfase bijna voorbij en zou het verbruik van zaagjes ernstig moeten minderen, maar zo heb ik ook al meermaals gedacht dat ik absoluut niet meer 16 mm elektrabuizen nodig zou hebben dan "de bundel die ik nu gehaald heb.."...
Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...
Overigens ben ik er tijdens mijn verbouwing veel te laat achter gekomen dan je ook ¾ inch elektrabuizen hebt, en daar passen wèl twee Cat 6 STP-kabels door...
Het wordt gewoon verkocht als 16 en 19mmtrabant schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 00:50:
Dat heet ⅝ inch. We zijn hier nog wel op tweakers.net. 😉
Overigens ben ik er tijdens mijn verbouwing veel te laat achter gekomen dan je ook ¾ inch elektrabuizen hebt, en daar passen wèl twee Cat 6 STP-kabels door...
Ik denk dat je dan standaard om zou moeten zetten naar 20/32 en 24/32, tenminste, uitgaande van de gangbare imperische sleutelmaten. Het hele systeem is waardeloos, en als amerikanen het verdedigen, is het beste waar ze mee komen vaak dat je er goed in breuken van wordtGwaihir schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 08:23:
Ik vind die (zogenaamd vereenvoudigde) breuken ook veel te veel denkwerk. Noem 't dan 5/8 en 6/8"...
Zet de volgende sleutelmaten maar even in een oplopende volgorde: 5/16, 3/8, 11/32, 7/16
Maar goed, wil zelf nog weer een extra bitje inbus 8 erbij hebben, om de inbus 7 uit een reissetje te vervangen. Vorige week liep de crenk van de fiets eraf omdat de schroef los was komen zitten en ik te laat in de gaten had dat dat de reden was dat de trappers wat aanvoelden alsof er speling op zat. Dus nu maar standaard een klein setje doppen en bits meenemen iedere keer, want is niet de eerste keer dat ik tijdens het fietsen zoiets nodig bleek te hebben.
Er zijn op deze aardkloot nog drie meetbaar achter(lijk) gebleven staten: Liberia, Birma en de VS.henkie196 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 09:23:
... en als amerikanen het verdedigen, is het beste waar ze mee komen vaak dat je er goed in breuken van wordt
En toch hè, soms zet ik mensen graag even op het verkeerde been door te vragen welke voet of welke morgen ze bedoelen.
Je ziet het thuis ook terug in bijvoorbeeld loodgieterwerk, als jij bij de warmteservice vraagt om een wasmachinekraan met 12,7 mm aansluiting kijken ze je heel raar aan.
Inches noemen we dan bij de loodgieter wel duim of duims... O ja, daarom heet een meetlat van een meter ook een duimstokVoggy schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:39:
Ik heb veel met Amerikanen en hun imperiale systeem gewerkt, het went heel snel. Compleet waardeloos zou ik het absoluut niet noemen, er zit gewoon een logica in. Het decimale stelsel vind ik natuurlijk logischer, maar helaas werken ze in de industrie vaak met inches.
Je ziet het thuis ook terug in bijvoorbeeld loodgieterwerk, als jij bij de warmteservice vraagt om een wasmachinekraan met 12,7 mm aansluiting kijken ze je heel raar aan.
[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 01-10-2026 16:08 ]
Al zullen weinig bouwstofzuigers hun ketelinhoud nog in trastonnen, lasten of kinnetjes vermelden.
Ik zal ze vermoedelijk primair in baksteen gebruiken en heb me laten wijsmaken dat ik dan net wat blijer wordt van de Bosch dan van de Milwaukee.
https://www.bosch-profess...n-boorset-2867889-ocs-ac/
Werkt zeker maar eigenlijk moet je dan 2 slagschroevendraaiers hebben. In de praktijk pak je toch makkelijker 1 machine om te boren en 1 machine om te schroeven.Gwaihir schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:59:
Die multimateriaal boren voor de slagschroevendraaier trokken (ook) mijn aandacht.
Ik zal ze vermoedelijk primair in baksteen gebruiken en heb me laten wijsmaken dat ik dan net wat blijer wordt van de Bosch dan van de Milwaukee.
https://www.bosch-profess...n-boorset-2867889-ocs-ac/
Klein spul schroeven gaat veel beter met de normale schroef boormachine. Even een 6 mm plug voor een 4 mm schroefje in een stenen muur kan dus prima met deze combo.djluc schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:49:
[...]
Werkt zeker maar eigenlijk moet je dan 2 slagschroevendraaiers hebben. In de praktijk pak je toch makkelijker 1 machine om te boren en 1 machine om te schroeven.
Slagschroevendraaier gebruik ik eigenlijk alleen voor dikke lange houtschroeven. Prrrrt!
Gwaihir schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:59:
Die multimateriaal boren voor de slagschroevendraaier
Hoezo zijn die dingen "voor de slagschroevendraaier" of "moet je dan 2 slagschroevendraaiers hebben"? Je kan die ook gewoon in een normale snelspanboorkop doen, of evt. via een bithouder, zodat je makkelijker kan wisselen tussen boortje en schroefbit (voor degenen die niet genoeg schroef-/boormachines hebben). En er zijn ook legio normale schroefboormachines met zeskantopname, met name bij de compacte modellen zie je dat nogal eens.djluc schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:49:
[...]
Werkt zeker maar eigenlijk moet je dan 2 slagschroevendraaiers hebben.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Persoonlijk pak ik de slagschroevendraaier het meest omdat die ook T(ack) en moer standen heeft.
Ik gebruik dus ook elke soort 6-kant boor die er is,en dat werkt vaak.
30 en 60cm slangenboren en andere uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
[ Voor 32% gewijzigd door DJMaze op 02-10-2026 10:05 ]
Dat herken ik wel. Wanneer ik wat meer te doen heb, 'om en om', blijf ik daarom vast de kleine SDS+ machine erbij pakken.djluc schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:49:
Werkt zeker maar eigenlijk moet je dan 2 slagschroevendraaiers hebben. In de praktijk pak je toch makkelijker 1 machine om te boren en 1 machine om te schroeven.
Maar dat gaat niet op voor de kleine klus. Het slagschroevendraaiertje ligt juist daarvoor dicht bij de hand. En na die een of twee gaatjes boren, zal ik toch een keer de boor eruit moeten halen.
Ik herken niet dat 't onprettig schroeft, @Voggy, waarschijnlijk heb jij 'n lompere
Ik ben toe aan nieuwe kniebeschermers want de huidige rubberen worden deels met ductape bij elkaar gehouden.
Nu zie ik niet meer zo snel van die rubberen kniebeschermers (ik noem ze altijd stratenmakers kniebeschermers) of ze lijken op het gepresenteerde plaatje niet echt bijster van kwaliteit.
Ik kwam al een Fento, Stanley Works en Toolpack tegen.
En ja er zitten er tussen van + €100,-- maar als iemand er lovende woorden over heeft dan ben ik dat misschien ook nog wel bereid te betalen.
Iemand die wat wil delen over kniebeschermers?
Meestal valt het bij de ouderwetse boorkop overigens wel mee terwijl dat bij bij een 6-kant / slagschroevendraaier wat meer speelt. Dan heb je de kwestie van het centreren en daarnaast heeft een 6-kant per definitie altijd wat speling van zichzelf omdat die er anders niet in past en hoe langer de boor hoe meer je dat merkt.
Als het dus op precisie aankomt is een 6 kant misschien niet optimaal (hout/ metaal) . Heb zelf ook wat boortjes met 6 kant maar prefereer meestal wel een "echte" boorkop voor het boren als het beschikbaar is. Maar soms is het ook minder belangrijk bij steen en beton en "als je er maar een gat in ziet" is het voldoende omdat de plug zichzelf wel klemzet en de speling compenseert. Dan speelt het een belangrijkere rol dat je überhaupt in het materiaal komt (lees: bij beton een boorhamer met SDS)..
Voor de prutser is het natuurlijk een mooie reden van alles wat te hebben (schroef, klop, slag en hamer)...
Ik heb Fento kniebeschermers (model lijkt op wat tegenwoordig original heet), en dat is een heel stuk beter dan die gewone rubberen kniebeschermers (die ik ook heb). Voor binnen maakt het niet zoveel uit, behalve dat het minder snel slijt, maar voor buiten is de Fento een stuk beter. Dekt meer af, absorbeert niet water van de grond, steunt ook op de scheenbenen om het gewicht beter te verdelen. Heb er 60 m2 mee gestraat, is prima bevallen.ollie1965 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:21:
Dan wel niet een gereedschapsvraag, maar volgens mij wordt er hier wel regelmatig advies gegeven over PBM.
Ik ben toe aan nieuwe kniebeschermers want de huidige rubberen worden deels met ductape bij elkaar gehouden.
Nu zie ik niet meer zo snel van die rubberen kniebeschermers (ik noem ze altijd stratenmakers kniebeschermers) of ze lijken op het gepresenteerde plaatje niet echt bijster van kwaliteit.
En ja er zitten er tussen van + €100,-- maar als iemand er lovende woorden over heeft dan ben ik dat misschien ook nog wel bereid te betalen.
Ik zag de zeskant boren altijd meer als iets voor boren waarvoor je veel koppel nodig hebt, omdat de zeskant minder snel doorslipt in de kop. Zo heeft de centreerboor / houder van een set gatboren die ik heb een zeskant vorm (maar dan op 13mm, of wellicht 1/2").Sodela schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:24:
Centreren kan een dingetje zijn. Dat is bij een groot aantal boormachines niet 100% nauwkeurig gebeurd. Bij hogere snelheden merk je dat nog meer.
Meestal valt het bij de ouderwetse boorkop overigens wel mee terwijl dat bij bij een 6-kant / slagschroevendraaier wat meer speelt. Dan heb je de kwestie van het centreren en daarnaast heeft een 6-kant per definitie altijd wat speling van zichzelf omdat die er anders niet in past en hoe langer de boor hoe meer je dat merkt.
Als het dus op precisie aankomt is een 6 kant misschien niet optimaal (hout/ metaal) . Heb zelf ook wat boortjes met 6 kant maar prefereer meestal wel een "echte" boorkop voor het boren als het beschikbaar is. Maar soms is het ook minder belangrijk bij steen en beton en "als je er maar een gat in ziet" is het voldoende omdat de plug zichzelf wel klemzet en de speling compenseert. Dan speelt het een belangrijkere rol dat je überhaupt in het materiaal komt (lees: bij beton een boorhamer met SDS)..
Voor de prutser is het natuurlijk een mooie reden van alles wat te hebben (schroef, klop, slag en hamer)...
Om te gebruiken in een bithouder is meer een extraatje, zoals je zegt zit er altijd speling op een bithouder (anders zou je de bits er nooit in of uit krijgen), dus gaat de boor een beetje eieren.
Pbm is zeker gereedschap! Misschien wel het meest belangrijke omdat je het bij (bijna) elke klus nodig hebt.ollie1965 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:21:
Dan wel niet een gereedschapsvraag, maar volgens mij wordt er hier wel regelmatig advies gegeven over PBM.
Daarom ook mijn advies: investeer in goede kniebeschermers, schoenen, bril, oorkappen en een halfgelaatstmasker!
Ik heb niet veel ervaring met andere kniebeschermers, maar ik heb een set van Milwaukee die me wel goed bevallen. Met maar 1 elastiek niet het meest stabiel, maar gaat wel erg makkelijk aan en uit, waardoor ik ze vaak gebruik.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Bedankt voor het compliment 😁Sodela schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:24:
Wat zijn ze schoon.........
Fento's zijn geweldig inderdaad. Zelf 3 jaar geleden ook een paar aangeschaft, heb er nog geen seconde spijt van gehad.henkie196 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:49:
Ik heb Fento kniebeschermers (model lijkt op wat tegenwoordig original heet), en dat is een heel stuk beter dan die gewone rubberen kniebeschermers (die ik ook heb).
Daarnaast kan ik een goed setje gehoorbeschermers ook aanbevelen, 3M Peltor bijvoorbeeld. Het comfort maakt dat je ze lang kan dragen, en daardoor ook snel opzet.
[ Voor 17% gewijzigd door AJM94 op 02-10-2026 14:52 ]
Een jaar of wat geleden bij een BPG bouwmarkt het zwaarder uitgevoerde en daardoor duurdere paar kniebeschermers gekocht. Geen merk, wel een datumstempel en drie rubberbandjes per knie.ollie1965 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:21:
De vrouw heeft er een heel tegelpad mee gelegd (knielend op zand, klei en 24 m³ beton) en was er geknield erg content over, wat werd gecompenseerd door beduidend minder comfortabel opstaan of een stuk ermee lopen.
Die enkele keer dat ik ze omdeed zat ik bij het aandoen zo lang te hannesen, dat ik wel een tuinierknieplankje nam, dat ik dan wel weer telkens moest meeverplaatsen. Het heeft er toe geleid dat ik er bij werkbroeken wel op let dat er kniebeschermingstukken ingeschoven kunnen worden.
Er zijn ook kniebeschermers die (bijna) tot aan de enkel reiken en dan ook daar vastgesjord worden. Wellicht zitten die lekkerder bij het lopen...
Als professioneel gebruiker zou ik een volgelaatsmasker aanbevelen, zoals bijvoorbeeld; https://pbmdiscounter.nl/adembescherming/gelaatsmaskers/volgelaatsmaskers ,de keuze is reuze, gelaagd, oplosmiddelen bestendig glas, etc.dragonhaertt schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:08:
[...]
Pbm is zeker gereedschap! Misschien wel het meest belangrijke omdat je het bij (bijna) elke klus nodig hebt.
Daarom ook mijn advies: investeer in goede kniebeschermers, schoenen, bril, oorkappen en een halfgelaatstmasker!
[Afbeelding]
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
heb zelf twee matjes van nierhaus, een in de werkbus en een prive thuis als ik moet klussen . daarnaast stratenmakerskappen van ultraknee in de bus als de klus eens langer gaat duren en je ze bij je wil hebben continue op elke plek . beide merken erg tevreden meeollie1965 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:21:
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Ik heb ook wel matjes maar met de klussen die nu nog gedaan moeten worden (vloerverwarming over 90m2 leggen) is dat niet te doen.Cybersijp schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:06:
[...]
heb zelf twee matjes van nierhaus,……. . daarnaast stratenmakerskappen van ultraknee
Dus bedankt voor de tip van Ultraknee, dat is een merk meer om te nemen in de vergelijking en ook nog Nederlands met als Fento.
Bedankt voor jullie reacties (ook voor de andere benoemde merken) ik ga verder met de selectie.
Die ultraknee's hammock x1 zien er iets meer aansluitend aan je knieën uit.
Overigens ik heb ook een timmermansbroek met inzet knie stukken en dat loopt toch raar... en ze zitten te hoog. Ik merk dat mn knie niet goed op de pad komt. Blijkbaar moet je pijpen hebben waar je met je schoenhak op trapt om je kniepad goed te hebben. Okok Hornbach broek... hobbist dus moet leuk blijven de prijs.
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 03-10-2026 12:44 ]
Het is misschien overkill voor een DIY-er / hobbyist, maar de gefixeerde geleiderail lijkt me ideaal, ik heb nog niet eerder zo iets gezien. Bij mijn huidige (budget) invalzaag ben ik altijd aan het stoeien om de geleiderail op zijn plek te houden terwijl de geleiderail omhoog wipt als ik aan het begin van het hout wil starten met zagen.
Daarbij heb ik nu ook nog geen afkortzaag, maar ik denk dat de Festool tafel ook op dat vlak goed kan voldoen aan mijn behoefte... meningen?
MIjn Havep 2943 heeft hetzelfde euvel. Blijkbaar gaat zo'n fabrikant er van uit dat de vulling half eruit hangt...copykat schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 12:44:
...
Overigens ik heb ook een timmermansbroek met inzet knie stukken en dat loopt toch raar... en ze zitten te hoog. Ik merk dat mn knie niet goed op de pad komt. Blijkbaar moet je pijpen hebben waar je met je schoenhak op trapt om je kniepad goed te hebben. Okok Hornbach broek... hobbist dus moet leuk blijven de prijs.
Er zijn klemmen om een geleiderail vast te zetten, lost dit jouw probleem niet al op? Of weerhoud ik je er nu van om een Festool apparaat te kopen?Gautama schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:41:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Festool MFT 3 tafel met geleiderail en hoekaanslag?
Het is misschien overkill voor een DIY-er / hobbyist, maar de gefixeerde geleiderail lijkt me ideaal, ik heb nog niet eerder zo iets gezien. Bij mijn huidige (budget) invalzaag ben ik altijd aan het stoeien om de geleiderail op zijn plek te houden terwijl de geleiderail omhoog wipt als ik aan het begin van het hout wil starten met zagen.
Daarbij heb ik nu ook nog geen afkortzaag, maar ik denk dat de Festool tafel ook op dat vlak goed kan voldoen aan mijn behoefte... meningen?
Vandaag weer aan de klus geweest. Iets met de kantenfrees. Leuk zou zijn als de stofzuiger soepeltjes aan frees verbonden is en in harmonie zodat het niet ergens achter blijft hangen, niet irritant in de weg zit, niet los schiet enz. Helaas heb ik dat nog niet bereikt. Gevolg is dat tijdens het frezen het din los schiet of ik het eraf haal omdat het ons e weg zit en ik achteraf nog lekker mag gaan stofzuigen. Iemand de oplossing?
:strip_exif()/f/image/78zLeSbuef7O3XPwDIwc08K6.jpg?f=fotoalbum_large)
Soepele stofzuigerslang kopen of . . .
niet de stofzuigerslang direct op de machine aansluiten maar een dunnere en soepeler tussenstuk gebruiken, b.v.b. iets knutselen van geribbeld vijverslang.
Dat kan je in kleinere maten kopen en is een stuk soepeler.
.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
De slang boven de werktafel/werkstuk ophangen geeft je meer vrijheid en minder kans dat die ergens achter blijft haken.Retrospect schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 17:08:
Advies nodig;
Vandaag weer aan de klus geweest. Iets met de kantenfrees. Leuk zou zijn als de stofzuiger soepeltjes aan frees verbonden is en in harmonie zodat het niet ergens achter blijft hangen, niet irritant in de weg zit, niet los schiet enz. Helaas heb ik dat nog niet bereikt. Gevolg is dat tijdens het frezen het din los schiet of ik het eraf haal omdat het ons e weg zit en ik achteraf nog lekker mag gaan stofzuigen. Iemand de oplossing?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met een haakse bocht naar boven toen en dan de slang bevestigen aan de body van je freesmachine (zodat er geen trekkracht meer op je aansluiting staat).Retrospect schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 17:08:
Advies nodig;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou een grijze pvc bocht wat zijn, zo eentje met rubbers die je ook kunt gebruiken om de afvoer van je wasbak etc aan te sluiten?
Semi Offtopic:
Nu heb ik dus ultraknee pads besteld, dit topic heeft mij al aardig wat geld gekost gereedschap opgeleverd
Apart dat die zo snel los gaat. Heb zelf een Bosch frees (GKF-18V) waaraan je de stofzuigslang dmv clips vast zet aan de frees. Zo kwam die gewoon geleverd en werkt prima met mij Bosch stofzuiger. Zoek maar eens op. Bestaat zoiets niet voor hikoki?Retrospect schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 17:08:
Advies nodig;
Vandaag weer aan de klus geweest. Iets met de kantenfrees. Leuk zou zijn als de stofzuiger soepeltjes aan frees verbonden is en in harmonie zodat het niet ergens achter blijft hangen, niet irritant in de weg zit, niet los schiet enz. Helaas heb ik dat nog niet bereikt. Gevolg is dat tijdens het frezen het din los schiet of ik het eraf haal omdat het ons weg zit en ik achteraf nog lekker mag gaan stofzuigen. Iemand de oplossing?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: zo dus.
[ Voor 9% gewijzigd door TheKerremenke op 04-10-2026 09:49 ]
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Geen ervaring met die MFT3. Wel een suggestie: kijk ook eens naar een Metabo MWB100. Geleiderail/fix etc niet meegeleverd (wél snelspanklemmen) maar het prijsverschil is aanzienlijk, zodat je volop budget overhoudt voor losse aanvullende zaken. Veel positieve reviews.Gautama schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:41:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Festool MFT 3 tafel met geleiderail en hoekaanslag?
...
Past die mof die direct op de slang zit niet direct op de frees? Die aansluiting op de frees heeft van die ribbels die ik gewend ben op mijn machines ook, dan schuif ik die mof er meestal gewoon overheen.Retrospect schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 17:08:
Advies nodig;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helaas. Deze Hikoki mof van de Hikoki stofzuiger past direct op mijn Einhell gereedschap maar helaas niet op mijn Hikoki gereedschap....henkie196 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 08:45:
[...]
Past die mof die direct op de slang zit niet direct op de frees? Die aansluiting op de frees heeft van die ribbels die ik gewend ben op mijn machines ook, dan schuif ik die mof er meestal gewoon overheen.
Ik zal eens contact opnemen met Hikoki. Wellicht hebben ze een mof voor de slang die er wel direct op past dat zou behoorlijk wat frustratie schelen.
Het is gewoon een gerebrande Starmix, dus ik hoop dat er wel wat oplossingen te vinden zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Retrospect op 04-10-2026 10:19 ]
Goede suggestie. Die Metabo had ik ook al langer op het oog, maar vooral door de accessoires (het kantelsegment met rail dat in hoogte verstelbaar is en de meegeleverde hoekaanslag) bij de MFT3 neigde ik toch meer naar de Festool.inhico schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 08:13:
[...]
Geen ervaring met die MFT3. Wel een suggestie: kijk ook eens naar een Metabo MWB100. Geleiderail/fix etc niet meegeleverd (wél snelspanklemmen) maar het prijsverschil is aanzienlijk, zodat je volop budget overhoudt voor losse aanvullende zaken. Veel positieve reviews.
Maar inmiddels ben ik erachter dat ik voor die 700 euro prijsverschil een hoop accessoires kan kopen van andere partijen die bijna hetzelfde kunnen doen als de Festool variant en dan nog geld overhoud. Daarbij lijkt de Metabo ook een heel stuk steviger en meer portable te zijn.
Welk gereedschap raden jullie aan?
Ik heb het geprobeerd met een cirkelzaag og 12,5mm diepte (dikte van het gips) maar dat stoft echt extreem.
Kan ik hier een multitool (type Makita dmt53Z) met halfrond zaagblad voor gebruiken of heeft iemand een beter idee.
Ben voor nu maar even gestopt
Dit is de situatie:
:strip_exif()/f/image/g6i6fwwtWW8cbQkk0mi2oC6K.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo een plaat (klein stukje wat ik over heb moet er straks in:
:strip_exif()/f/image/Ylw4QYfWrZKWHzrH1ApS8mCq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Rene op 04-10-2026 16:44 ]
2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30
Stap 2 oude deur en scharnieren los halen om de deur te passen. En uiteraart , zelfs met de hand, snap snap oude schroeven die spontaan afbreken bij de kop.
Na een beetje zoeken lijkt me dit:
om om de afgebroken schroef weg te boren.. iets anders dat ik veel zag waren holle tegelboren met diamantkop.Het is meranti hardhout dus een pijpje er omheen slaan zal minder makkelijk gaan. Die zocht ik overigens eerder een holle slagpijp.
Iemand nog andere ideeën?
Een proppenboor?copykat schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 17:20:
Goed, na lang uitstellen want de deur word niet gebruikt, toch maar begonnen met infrezen driepunts sluiting in de deur. Met 2 speciale frezen en een dubbele zijgeleding op mn oude bosch is dit een voorzichtig maar simpel werkje. Vooral met zo'n lange kolomfrees is bijten iets dat zo gebeurd en dan word t een stuk gevaarlijker.
Stap 2 oude deur en scharnieren los halen om de deur te passen. En uiteraart , zelfs met de hand, snap snap oude schroeven die spontaan afbreken bij de kop.
Na een beetje zoeken lijkt me dit:
[Afbeelding] om om de afgebroken schroef weg te boren.. iets anders dat ik veel zag waren holle tegelboren met diamantkop.
Het is meranti hardhout dus een pijpje er omheen slaan zal minder makkelijk gaan. Die zocht ik overigens eerder een holle slagpijp.
Iemand nog andere ideeën?
Dat zou ik proberen, ja. Stuk dunner dan de cirkelzaag in elk geval. En een stuk rustiger van beweging = makkelijker stof afzuigen.Rene schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 16:41:
Kan ik hier een multitool (type Makita dmt53Z) met halfrond zaagblad voor gebruiken
Die maakt een te breed gat en komt niet diep genoeg.
Ik heb nu stalen rietjes gekocht. Tandjes in zagen en dan kijken of werkt anders koop ik zo'n tegelgaten zaag 5mm pid.
Te diep afgebroken , 4mm gat. Rond boren met 2mm is ook risky je boortje breekt zo af.sinuz schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 18:45:
Heb je toevallig een knipex twingrip? Het valt me elke keer weer op hoe weinig schroef je hoeft te hebben om ze daarmee los te krijgen.
Ik heb zelf een MFT gemaakt op basis van de Ron Paulk workbench. Enige wat ik echt heb gekocht is een Parf Guide System waarmee je extreem accuraat het gatenpatroon kan boren - dat vond ik eigenlijk het belangrijkste. Daarna zelf een scharnier geprint op basis van bestaande modellen. Werkt echt perfect. Voor die 700 euro kan je al deze zaken aanschaffen en heb je een 3D printer waar je nog veel meer mee kan doen. Als je veel klust is dat echt een uitkomst.Gautama schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 14:39:
[...]
Goede suggestie. Die Metabo had ik ook al langer op het oog, maar vooral door de accessoires (het kantelsegment met rail dat in hoogte verstelbaar is en de meegeleverde hoekaanslag) bij de MFT3 neigde ik toch meer naar de Festool.
Maar inmiddels ben ik erachter dat ik voor die 700 euro prijsverschil een hoop accessoires kan kopen van andere partijen die bijna hetzelfde kunnen doen als de Festool variant en dan nog geld overhoud. Daarbij lijkt de Metabo ook een heel stuk steviger en meer portable te zijn.
Afgelopen weken ook bezig geweest met het osVAC systeem voor al m'n stofzuigeraansluitingen. Al m'n tools (invalzaag, bovenfrees, schuurmachines, etc) hebben nu allemaal dezelfde aansluiting. Ideaal.
Zelf maken is wel wat wer maar ook wel weer leuk, ik heb het met het parf guide systeem gedaan en daarna op marktplaats weer verkocht toen mijn tafel klaar was. Dus een minimale investering voor een blad dat ik zelf kon bepalen hoe ik het wilde indelen.Gautama schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 14:39:
[...]
Goede suggestie. Die Metabo had ik ook al langer op het oog, maar vooral door de accessoires (het kantelsegment met rail dat in hoogte verstelbaar is en de meegeleverde hoekaanslag) bij de MFT3 neigde ik toch meer naar de Festool.
Dennis van HookedonWood heeft nu ook een nieuw systeem wat nog een stuk makkelijker lijkt dan het parf guide systeem. https://m.banggood.com/HONGDUI-Hooked-On-Wood-TrueGrid-Dog-Hole-Drill-Guide-Precision-20mm-Grid-No-CNC-Required-20mm-Forstner-Main-Boring-Guide-With-Dust-Port-3mm-Pilot-Guide-Stop-Collar-Workbench-Grid-Layout-p-2049802.html?utm_source=google&utm_medium=cpc_pt&utm_campaign=aceng-sds-top-p-220518&utm_content=kawhi&ad_id=672408952217&gad_source=1&gad_campaignid=20511486170&gbraid=0AAAAADshcaWh8tQ0VoorB1y6MaQZL5uvv&gclid=CjwKCAjwlY3WBhANEiwApsNrLU268nVQ_trexg5WPJIAZdDNIoEXccRzMg0EZIJH-iqbwad0WfJLMhoCTgEQAvD_BwE
een kantenfrees met een kopierfreesding.Rene schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 16:41:
Een snelle vraag. Ik moet ca. 2,5cm met gips van het reiswerk (heet dat zo in het Nederlands) verwijderen. Ik heb een oude plint tegen de muur geschroefd maar met een stanleymes gaat het niet werken (moet dit trucje op 7 ramen doen).
Welk gereedschap raden jullie aan?
Ik heb het geprobeerd met een cirkelzaag og 12,5mm diepte (dikte van het gips) maar dat stoft echt extreem.
Kan ik hier een multitool (type Makita dmt53Z) met halfrond zaagblad voor gebruiken of heeft iemand een beter idee.
Ben voor nu maar even gestopt![]()
Dit is de situatie:
[Afbeelding]
Zo een plaat (klein stukje wat ik over heb moet er straks in:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In Didam zit een adverteerder op marktplaats die middels CNC ook een eigen blad kan voorzien van MFT gaten. Heb een oude eiken tafel door hem laten vlakken en gaten in laten maken. Was minder kwijt dan prijs van deze mallen destijds, weet niet of hij nu duurder is.Wimploo schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:35:
[...]
Zelf maken is wel wat wer maar ook wel weer leuk, ik heb het met het parf guide systeem gedaan en daarna op marktplaats weer verkocht toen mijn tafel klaar was. Dus een minimale investering voor een blad dat ik zelf kon bepalen hoe ik het wilde indelen.
Dennis van HookedonWood heeft nu ook een nieuw systeem wat nog een stuk makkelijker lijkt dan het parf guide systeem. https://m.banggood.com/HONGDUI-Hooked-On-Wood-TrueGrid-Dog-Hole-Drill-Guide-Precision-20mm-Grid-No-CNC-Required-20mm-Forstner-Main-Boring-Guide-With-Dust-Port-3mm-Pilot-Guide-Stop-Collar-Workbench-Grid-Layout-p-2049802.html?utm_source=google&utm_medium=cpc_pt&utm_campaign=aceng-sds-top-p-220518&utm_content=kawhi&ad_id=672408952217&gad_source=1&gad_campaignid=20511486170&gbraid=0AAAAADshcaWh8tQ0VoorB1y6MaQZL5uvv&gclid=CjwKCAjwlY3WBhANEiwApsNrLU268nVQ_trexg5WPJIAZdDNIoEXccRzMg0EZIJH-iqbwad0WfJLMhoCTgEQAvD_BwE
Heel blij mee!
Vrijdag was ik twee minuten te laat bij mijn verfhandel (16:02) om schuurpapier voor het weekend in te slaan.
Het rolluik ging net naar beneden.
Ik schuur doorgaans met Siaspeed, op een Festool RTS 400 REQ, wat qua kostprijs te overzien is.
Gemiddeld kost een doosje van 50 vel €25, waarbij ik 50 cent per vel acceptabel vind om weg te gooien.
Nu mijn verfhandel dicht was, en ik echt 120 en 180 nodig had voor het weekend, dus maar gelijk op de telefoon gezocht waar ik dan terecht kon, gezien de meeste vakhandels zaterdags dicht zijn.
Eigenlijk bijna tegenover ProCoatings in Amsterdam zat Toolstation, dus maar even gecheckt wat die had.
En daar viel op dat hun Agera Proline schuurpapier in 10 vel verpakking in de Op=OP aanbieding was.
En daar zat 80 (van € 4,95 voor € 2,26), 120 (van € 4,75 voor € 3,46) en 180 (van € 4,74 voor € 2,16) bij, dus snel naar de overkant .........
En alles wat ze hadden, per korrel/grofte ca 5 doosjes, opgekocht.
De kwaliteit van dit Ceramix schuurpapier verbaasde mij positief.
Dus gelijk bij mijn vestiging in Mijdrecht alles laten reserveren en opgehaald.
s'Avonds bedacht dat het wel erg goedkoop was......dus de hele voorraad bij het centrale magazijn opgekocht ( 40 doosjes bij elkaar) en gratis laten bezorgen.
Op is dus echt Op nu.
Maar verpakking per 50 vel is gewoon verkrijgbaar.
Zaterdag nog met Siaspeed een oude dakgoot staan schuren, alle rotte plamuur, roestgaten, en noesten die werkten, er uit geslepen met een elektrische vijl. Dat gaat het makkelijkst, makkelijker dan met de rechte slijptol met houtrotfrezen, en de roestige schroef en spijkerkoppen kan je dan ook gelijk even ontroesten.
Daarna voorgeimpregneerd en dik gevuld met Kurvast houtreparatie/houtrotvuller, ik had iets oppervlakte-krimp bij eerdere reparatieplekken merkte ik, en had geen zin/tijd alles twee keer te vullen.
Ik gebruik normaal Renovaid, groen of oranje, die ik lekkerder mesbaar vind en makkelijk in model te zetten, maar die is bijna anderhalf keer zo duur, dus gekozen voor budget.
Kost alsnog €75 voor 2 kokers en €65 voor de impregneer A+B.
Hard uit na 4-6 uur, maar ervaring leert dat het beter schuurt na een dagje overstaan.
Vandaag was dat dus droog/hard genoeg en kon de dakgoot gladgetrokken en gegrond.
Normaal begin ik met 120, en stap na vlakschuren over op 180.
Nu begonnen met de keramische 180 en het vloog er af, binnen no-time spiegelglad, en ook geen schuurkrassen zoals 120 soms achterlaat (rondjes).
Daarbij was de standtijd fenomenaal, ik heb 5 velletjes gebruikt om de hele dakgoot, zij en onderkant, vlak te trekken.
Siaspeed 120 en 180 lopen eigenlijk snel vol met dit soort flexibel blijvende reparatievullers, ondanks dat er een Festool stofzuiger aan hangt die de schuurzool haast vastzuigt en alles schuurstof wegvangt.
De Agera Proline 180 bleef vrijwel schoon. De Proline 180 Ceramix is ook twee keer zo dik als en vel Siaspeed Korund 180.
:strip_exif()/f/image/GFS1g5hXY0ujc0nmUrSoqouO.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() |
Dit Agera Proline schuurpapier is vergelijkbaar, zoniet beter, en iets goedkoper.
Enig nadeel is dat het alleen in 80,120, 180 te krijgen is bij Toolstation.
Er is ook Agera Proline Delta. (voor de snelle beslisser zijn daar nog wel wat aanbiedingen in te krijgen
En ook voor een Rotex 150 is er Ceramix (net zo duur als Granat).
Agera is een Nederlands product, en ze hebben tal van schuurpapieren, tape en meer.
Maar het Proline Ceramix is zeker een aanrader, zeker als de Festool Granat dealer gesloten is.
Als je af en toe een velletje gewoon "uit de hand"gebruikt zijn handschoentjes een aanrder, dat Ceramix is zo scherp dat je vrij snel door je eigen vel heen bent......
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 06-10-2026 21:35 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik gebruik nog steeds schuurpapier op rol/vel van 60 t.m. 2.000 (daarboven nat tot 25.000).Teijgetje schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 23:07:
Even een postje voor de schuurders tussendoor.......
1. Op lengte afscheuren/knippen
2. Inklemmen
3. Gaten prikken met perforatieplaat (voor afzuiging)
4. Schuren
Meer "werk", maar wel alle soorten schuurpapier mogelijk.
5 meter rol (18-36 vellen afhankelijk van zool maat) 7€ https://www.toolstation.n...huurrol-115mm-x-5m/p49439
[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 06-10-2026 00:16 ]
Nat tot 25000? Wat voor finish streef je dan na? Een spiegel?DJMaze schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 00:09:
[...]
Ik gebruik nog steeds schuurpapier op rol/vel van 60 t.m. 2.000 (daarboven nat tot 25.000).
1. Op lengte afscheuren/knippen
2. Inklemmen
3. Gaten prikken met perforatieplaat (voor afzuiging)
4. Schuren
Meer "werk", maar wel alle soorten schuurpapier mogelijk.
5 meter rol (18-36 vellen afhankelijk van zool maat) 7€ https://www.toolstation.n...huurrol-115mm-x-5m/p49439
Korrel 180 geeft bij normaal schilderwerk al nauwelijks zichtbare schuurkrassen.
Vroeger gebruikte ik zelfklevend papier op rol, dat werkte ook goed met zelf prikken.
Nog steeds te koop via Amazon, al kleeft dat beter nu. O
p een blokje of plamuurmes geplakt krijg je het er slecht weer af.
Helaas voor mijn Festool óf te smal óf te breed, maar dat zat wel vast op je zool.
Professioneel zit er een beetje kostenberekening bij :
- Als ik ongeveer 1 minuut bezig ben met verwisselen dan kost die tijd al snel een euro.
- Afknippen/scheuren, klemmen en perforeren duurt een stuk langer dan klittenband erop eraf
- De klemmen kunnen in gevallen beschadigingen veroorzaken, een klittenbandzool is dunner waardoor je bv een stukje onder een object kan schuren zonder dat te raken.
- Met klemmen moet de lengte exact goed zijn om het schuurpapier strak er onder te krijgen, bovendien heb je een voor en achterkant die mee schuurt en waarmee je een ander vlak kan beschadigen. Klittenbandpapier heeft dat niet.
- Aluminiumoxidepapier heeft een veel kortere standtijd dan Keramisch of Korund, en moet je dus vaker wisselen, wat tijd en geld kost.
- Papier dat is ingeklemd scheurt bij aanraking met een spijker oid omdat het niet aan de zool vast zit. Klittenband blijft zitten. Dus vaker wisselen.
- Rechthoekig schuurpapier (RTS 400) draai je simpel om als de voorste hoeken volgelopen zijn, in tegenstelling tot Delta dat maar één punt heeft en niet gedraaid kan.
- Siaspeed Korund klittenbandpapier is er tot 1200
- Op een ladder neem je makkelijker prefab schuurpapier mee dan een rol en prikker.
- Om "snel" te schuren moet je regelmatig het papier verversen ipv het proberen helemaal op te schuren. Dan blijft ook het resultaat egaler.
Aluminiumoxidepapier is imo niets mis mee als een factor betaalde tijd niet mee speelt, het is inderdaad supergoedkoop.
[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 06-10-2026 22:05 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
ik kwam laatst Abranet tegen. Dat is een open schuurgaas met als voordeel dat het niet snel dichtslaat omdat het over het hele oppervlak open is en niet afhankelijk is van een paar gaatjes in de zool.
Ik ken iets vergelijkbaars wel om gips stuc te schuren m.b.v. een handschuurblok met stofafzuiging, maar dat slaat toch nog wel dicht op den duur, dus moet je regelmatig uitkloppen.
En verder zoekend kom ik ook Bosch Expert M480 schuurnet tegen. Maar dat is minder open dan Abranet. Maar allebei zouden ook geschikt zijn voor verf en vulmiddelen.
Iemand ervaring er mee?
Abranet (en 3M cubitron) zijn echt super papier, niet alleen vanwege de afzuiging maar ook omdat het gewoon goed schuurt en een redelijk goede levensduur heeft.JukeboxBill schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:35:
Over schuren gesproken:
ik kwam laatst Abranet tegen. Dat is een open schuurgaas met als voordeel dat het niet snel dichtslaat omdat het over het hele oppervlak open is en niet afhankelijk is van een paar gaatjes in de zool.
Ik ken iets vergelijkbaars wel om gips stuc te schuren m.b.v. een handschuurblok met stofafzuiging, maar dat slaat toch nog wel dicht op den duur, dus moet je regelmatig uitkloppen.
En verder zoekend kom ik ook Bosch Expert M480 schuurnet tegen. Maar dat is minder open dan Abranet. Maar allebei zouden ook geschikt zijn voor verf en vulmiddelen.
Iemand ervaring er mee?
Nadeel: het sloopt je klittenband-voet van je schuurmachine sneller. 'pad savers' zijn dan ook aan te raden als je niet elk jaar een nieuwe schuurzool wil kopen.
Het loopt wel een klein beetje dicht, maar dat hangt vooral af van je stofzuiger en je schuurmachine.
Abranet op een mirka machine met een degelijke bouwstofzuiger doet het heel goed op gipsplaten.
[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 06-10-2026 12:44 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik heb abranet op de vlakschuurmachine, dit werd er mee geleverd. Werkt prima met verf, in ieder geval. Slaat bij mij absoluut niet dicht, maar dat zal ook van de schuurmachine en stofzuiger afhangen, want op de excenter slaat het gewone schuurpapier ook niet dicht op stucwerk.JukeboxBill schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:35:
Over schuren gesproken:
Iemand ervaring er mee?
Slijtage van de voet valt naar mijn idee wel mee, over het algemeen is het bij mij vooral de randen die tegen dingen stoten, de zool heeft er verder weinig van te lijden.
Voor mijn delta schuurmachine ook de Agera Proline gebruikt omdat de Festool Granat bij Toolstation tijdelijk alleen per 50 leverbaar was en ik dat in dit leven waarschijnlijk niet meer opgeschuurd krijg. Beide zijn zeker vergelijkbare kwaliteit.Teijgetje schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 23:07:
Even een postje voor de schuurders tussendoor.......
Vrijdag was ik twee minuten te laat bij mijn verfhandel (16:02) om schuurpapier voor het weekend in te slaan.
Het rolluik ging net naar beneden.
Ik schuur doorgaans met Siaspeed, op een Festool RTS 400 REQ, wat qua kostprijs te overzien is.
Gemiddeld kost een doosje van 50 vel €25, waarbij ik 50 cent per vel acceptabel vind om weg te gooien.
Nu mijn verfhandel dicht was, en ik echt 120 en 180 nodig had voor het weekend, dus maar gelijk op de telefoon gezocht waar ik dan terecht kon, gezien de meeste vakhandels zaterdags dicht zijn.
Eigenlijk bijna tegenover ProCoatings in Amsterdam zat Toolstation, dus maar even gecheckt wat die had.
En daar viel op dat hun Agera Proline schuurpapier in 10 vel verpakking in de Op=OP aanbieding was.
En daar zat 80 (van € 4,95 voor € 2,26), 120 (van € 4,75 voor € 3,46) en 180 (van € 4,74 voor € 2,16) bij, dus snel naar de overkant .........
En alles wat ze hadden, per korrel/grofte ca 5 doosjes, opgekocht.
De kwaliteit van dit Ceramix schuurpapier verbaasde mij positief.
Dus gelijk bij mijn vestiging in Mijdrecht alles laten reserveren en opgehaald.![]()
s'Avonds bedacht dat het wel erg goedkoop was......dus de hele voorraad bij het centrale magazijn opgekocht ( 40 doosjes bij elkaar) en gratis laten bezorgen.![]()
Op is dus echt Op nu.![]()
Maar verpakking per 50 vel is gewoon verkrijgbaar.![]()
Zaterdag nog met Siaspeed een oude dakgoot staan schuren, alle rotte plamuur, roestgaten, en noesten die werkten, er uit geslepen met een elektrische vijl. Dat gaat het makkelijkst, makkelijker dan met de rechte slijptol met houtrotfrezen, en de roestige schroef en spijkerkoppen kan je dan ook gelijk even ontroesten.
Daarna voorgeimpregneerd en dik gevuld met Kurvast houtreparatie/houtrotvuller, ik had iets oppervlakte-krimp bij eerdere reparatieplekken merkte ik, en had geen zin/tijd alles twee keer te vullen.
Ik gebruik normaal Renovaid, groen of oranje, die ik lekkerder mesbaar vind en makkelijk in model te zetten, maar die is bijna anderhalf keer zo duur, dus gekozen voor budget.
Kost alsnog €75 voor 2 kokers en €65 voor de impregneer A+B.
Hard uit na 4-6 uur, maar ervaring leert dat het beter schuurt na een dagje overstaan.
Vandaag was dat dus droog/hard genoeg en kon de dakgoot gladgetrokken en gegrond.
Normaal begin ik met 120, en stap na vlakschuren over op 180.
Nu begonnen met de keramische 180 en het vloog er af, binnen no-time spiegelglad, en ook geen schuurkrassen zoals 120 soms achterlaat (rondjes).
Daarbij was de standtijd fenomenaal, ik heb 5 velletjes gebruikt om de hele dakgoot, zij en onderkant, vlak te trekken.
Siaspeed 120 en 180 lopen eigenlijk snel vol met dit soort flexibel blijvende reparatievullers, ondanks dat er een Festool stofzuiger aan hangt die de schuurzool haast vastzuigt en alles schuurstof wegvangt.
De Agera Proline 180 bleef vrijwel schoon.
[Afbeelding]Nu heb ik eigenlijk geen ervaring met Festool Granat schuurpapier omdat ik dat te duur vind, ook in 10 vel verpakking ben je gauw 10 euro kwijt. (al lijkt het nu goedkoper te zijn dan vroeger en ontloopt alles elkaar qua prijs niet enorm meer)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dit Agera Proline schuurpapier is vergelijkbaar, zoniet beter, en iets goedkoper.
Enig nadeel is dat het alleen in 80,120, 180 te krijgen is bij Toolstation.
Er is ook Agera Proline Delta. (voor de snelle beslisser zijn daar nog wel wat aanbiedingen in te krijgen)
En ook voor een Rotex 150 is er Ceramix (net zo duur als Granat).
Agera is een Nederlands product, en ze hebben tal van schuurpapieren, tape en meer.
Maar het Proline Ceramix is zeker een aanrader, zeker als de Festool Granat dealer gesloten is..
Ik zou zeggen dat een setje dat je gebruikt om een kettingzaag te slijpen prima moet voldoen. Maar zelf geen ervaring mee.testmanager schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:31:
Iemand een tip voor een goede (diamant)vijlset om bijv. zo’n zijkniptang weer scherp te slijpen?
[Afbeelding]
Zou er zelf mee naar een E-norm gaan ofzo, die weten dat wel.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Een ketting van een kettingzaag slijp je met een ronde vijl, weet niet hoe je dat wilt gebruiken op een zijkniptang? En het liefst wil je de tang zo goed mogelijk slijpen zo dicht mogelijk bij het scharnier, omdat je daar de meeste kracht kunt zetten. Dus moet een erg dunne vijl zijn. Wellicht dat een diamant slijpplaat zou kunnen werken?The Eagle schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:09:
Ik zou zeggen dat een setje dat je gebruikt om een kettingzaag te slijpen prima moet voldoen. Maar zelf geen ervaring mee.
Zou er zelf mee naar een E-norm gaan ofzo, die weten dat wel.
On the other hand, nieuwe tang is zonde maar wel effectiever.
https://baptist.nl/produc...ijn-en-extra-fijn-3-stuks
Die zijn wat steviger dan het gaasmatje van Henkie.
(pokke Linux, geen euro teken op het toetsenbord, ook al geef je dat aan bij installeren)
1. Rechter Alt + 5JukeboxBill schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 15:00:
(pokke Linux, geen euro teken op het toetsenbord, ook al geef je dat aan bij installeren)
2. Rechter Alt + E
3. Ctrl + Shift + U en daarna 20AC
Ik gebruik #3 op mijn "Mac" toetsenbord in Linux.
Die jij linkt zocht ik eigenlijk, want die heb ik ook, maar met de zoekfunctie op Baptist kreeg ik ze niet gevonden.JukeboxBill schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 15:00:
Baptist heeft ook goedkopere setjes met drie korrelgroottes voor E16,95.
Ja, de site van Baptist is pas vernieuwd, maar ik vind het zoeken en filteren nog steeds niet geweldig. Gewoon bladeren gaat nog steeds het makkelijkste, tenminste op de PC.henkie196 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 17:48:
[...]
Die jij linkt zocht ik eigenlijk, want die heb ik ook, maar met de zoekfunctie op Baptist kreeg ik ze niet gevonden.
Maar het is een fijne winkel, alleen jammer dat ik er nu zo ver vanaf woon.
Ik heb er al een hele hoop geprobeerd.ollie1965 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:21:
Maar ik heb momenteel naar volle tevredenheid toughbuilt kniebeschermers.
De schalen zijn verwisselbaar, en de kniebeschermers zelf zijn erg comfortabel.
Nu in de aanbieding bij ibood
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Ah, nice, die ga ik bestellen!JukeboxBill schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 15:00:
Baptist heeft ook goedkopere setjes met drie korrelgroottes voor E16,95.
Thnx
Update, kort gezegd t werkt top.copykat schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding] Zo mn diy gebroken schroeven "boor" is binnen. Eerst even "tandjes" slijpen en zetten en dan kijken of t rvs sterk genoeg is voor hardhout.
Dremel gebruikt om tanden te slijpen.
Volgende iets kortere tanden want ze buigen naar buiten. Wat goed is om ruimte te maken tegen klemmen overigens.
deze in je boormachine. ( volgende word iets langer.)
t uitgeboorde gat.
tik je er uit met een spijker oid.Tanden na 1 keer.
ik kan er nog 3 korte uit halen of 2 langere en dan 3 langere uit die andere. En dat voor 6 euro.Na 2de keer:
eindconclusie: als je regelmatig dit moet doen, schroeven uitboren kies de diamant holle versie. Investeer in een kwaliteit. Maar als fuckerdefuck thuis hobby project... ( wel zolang maken dat je een paarkeer de kop er afkan zagen en nieuwe tanden kan zetten.)
[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 10-10-2026 15:09 ]
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
:strip_exif()/f/image/tHlNQEOgGW7VcMjaiLgQWAka.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oqsazQw19RX1nql9t8SlpA1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/efCcPe0GRisPcpNDFw7Qhzjz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5li9VPEw53HCcHayMlEaKJV5.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/U4L38EgZruROD6f3F8aq8tJo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gV6AahD5eDAd4RhVhIIJjsSW.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/8J3FLP59CkyUMto59v3oagEB.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dvZBntq1jxG1C4CZvr65rksp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eawc3G5DIJvgMvxzlxUITd2G.jpg?f=fotoalbum_large)