Was voor mij de reden om voor Husqvarna te gaan ipv stihl. De consumenten en profesionnele versie hebben hetzelfde accuplatform. Je kunt de batterijen door elkaar gebruiken. Wel is het zo dat je niet moet denken met een consumenten accu lang een professionele machine te kunnen aansturen.Gwaihir schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:55:
[...]
Nee, andere doelgroep (particulier vs. professional). De zwaardere AP accu's leveren 'n stuk meer stroom dan de AK, nodig voor (zwaardere) bosmaaiers, bladblazers, kettingzagen, e.d.
Ook bij Husqvarna zullen de consumenten accu's van lagere capaciteit minder vermogen leveren dan de zwaardere professionele modellen. Oftewel: je kunt de pro accu's op consumentenmachines gebruiken, maar andersom zelden. (Alleen voor de heggenscharen?)Mad_Manic schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:38:
Je kunt de batterijen door elkaar gebruiken. Wel is het zo dat je niet moet denken met een consumenten accu lang een professionele machine te kunnen aansturen.
Had 't probleem met die verticuteermachine inderdaad opgelost. Husqvarna lijkt die ook te hebben.
Ik zou niet willen zeggen dat het zelden andersom te gebruiken is. Het hangt gewoon sterk af van het type apparaat omdat het accugebruik behoorlijk verschilt. Voor mijn stokheggenschaar en grastrimmer gebruik ik een BLi 200 consumenten accu (oranje) terwijl de stokheggenschaar een professioneel model is. Dat gaat heel goed omdat een heggenschaar niet bijzonder veel vraagt van een accu. Gelukkig laat Husqvarna in tabellen ook goed zijn met welke accu's van het 36v platform het werkt. Natuurlijk is het aantal laadcycli van die profesionele veel hoger maar meer dan 2x per jaar mijn heg knippen kom ik niet aanGwaihir schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:40:
[...]
Ook bij Husqvarna zullen de consumenten accu's van lagere capaciteit minder vermogen leveren dan de zwaardere professionele modellen. Oftewel: je kunt de pro accu's op consumentenmachines gebruiken, maar andersom zelden.
Had 't probleem met die verticuteermachine inderdaad opgelost. Husqvarna lijkt die ook te hebben.
Hoi,
Hopelijk kan iemand hier me wat zinnige tips geven.
Ik zit al een tijdje naar een schuurmachine te kijken (excenterschuurmachine) en nu de schuurtaken zich ophopen en ik binnenkort jarig ben wil ik er één op mijn verlanglijst zetten.
Aangezien ik al in het Bosch Professional ecosysteem (en zodoende al wat accu's heb) zit, heb ik de volgende twee op het oog:
PRO GEX 18V-125 Accu-excenterschuurmachine
PRO GEX 185-LI Accu-excenterschuurmachine
De prestaties zijn op papier gelijk (volgens de Bosch website, Tweakers toont wat verschillen). De prijs (kaal) scheelt ook niet veel. Het gaat me ook niet zo zeer om accessoires e.d. Het enige verschil is dat de schijf waarop het schuurpapier wordt geplakt bij de ene van metaal en bij de andere van plastic is.
En natuurlijk de vorm en gewicht (ergonomie). Ik ben zelf al in twee bouwmarkten geweest maar daar hadden ze alleen de 185-LI (mouse) dus kon niet goed vergelijken en daarnaast ook als showmodel zonder accu, dus niet het werkelijke gewicht.
Iemand die hier zijn/haar kijk op kan geven? Ik zit dus voornamelijk te dubben over de ergonomie. Wat zijn de voordelen van zo’n “mouse”-achtige machine vs. eentje met “staart”.
Dank alvast!
Hopelijk kan iemand hier me wat zinnige tips geven.
Ik zit al een tijdje naar een schuurmachine te kijken (excenterschuurmachine) en nu de schuurtaken zich ophopen en ik binnenkort jarig ben wil ik er één op mijn verlanglijst zetten.
Aangezien ik al in het Bosch Professional ecosysteem (en zodoende al wat accu's heb) zit, heb ik de volgende twee op het oog:
PRO GEX 18V-125 Accu-excenterschuurmachine
PRO GEX 185-LI Accu-excenterschuurmachine
De prestaties zijn op papier gelijk (volgens de Bosch website, Tweakers toont wat verschillen). De prijs (kaal) scheelt ook niet veel. Het gaat me ook niet zo zeer om accessoires e.d. Het enige verschil is dat de schijf waarop het schuurpapier wordt geplakt bij de ene van metaal en bij de andere van plastic is.
En natuurlijk de vorm en gewicht (ergonomie). Ik ben zelf al in twee bouwmarkten geweest maar daar hadden ze alleen de 185-LI (mouse) dus kon niet goed vergelijken en daarnaast ook als showmodel zonder accu, dus niet het werkelijke gewicht.
Iemand die hier zijn/haar kijk op kan geven? Ik zit dus voornamelijk te dubben over de ergonomie. Wat zijn de voordelen van zo’n “mouse”-achtige machine vs. eentje met “staart”.
Dank alvast!
[ Voor 22% gewijzigd door Malfoi op 13-03-2026 16:28 ]
Ik vind een met 'staart' wel echt fijner werken als hij wat zwaarder is.
Schuurzolen kun je bij mijn merk wisselen, ik heb een harde (voor strakke hoeken) en een zachte (voor dingen met een kromming erin). Wellicht kan dit bij Bosch ook.
Schuurzolen kun je bij mijn merk wisselen, ik heb een harde (voor strakke hoeken) en een zachte (voor dingen met een kromming erin). Wellicht kan dit bij Bosch ook.
Ik heb de 12V versie van die Bosch 18V GEX 18V-125 en ik moet zeggen dat de machine heel fijn in de hand ligt, lekker dicht op het werk en gewoon een hele comfortabele machine. Kijk wel even hoe lang je met een accu doet en of dat toereikend is voor wat je er mee wil doen.
Wat met excentrische schuurbewegingen in mijn ogen van belang is is balans. Hoe beter zwaartepunt op de schoen as zit hoe makkelijker je evenwichtig schuurt.
T gewicht van de accu verstoort t zwaartepunt en de balans schuift naar de zijkant. De staart geeft een betere "grip" met je vingers denk ik.
Die andere pak je meer van boven om de accu heen, disbalans zal minder zijn denk ik. 2Ah accu inplaats van 5Ah accu zal ook helpen de disbalans te verminderen.
Ik koop liever een snoer versie, zit toch vaak een stofzuigerslang op. My 2 cents
T gewicht van de accu verstoort t zwaartepunt en de balans schuift naar de zijkant. De staart geeft een betere "grip" met je vingers denk ik.
Die andere pak je meer van boven om de accu heen, disbalans zal minder zijn denk ik. 2Ah accu inplaats van 5Ah accu zal ook helpen de disbalans te verminderen.
Ik koop liever een snoer versie, zit toch vaak een stofzuigerslang op. My 2 cents
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dank voor jullie antwoorden. Lijkt een lichte voorkeur voor die met staart te zijn. Ik ga toch nog eens op zoek naar een bowumarkt waar ik die eens vast kan houden.
Heeft er hier iemand toevallig met een Dakgootreinigingsset voor een bladblazer, bijvoorbeeld voor Makita https://www.gereedschapce...dakgootreinigingsset.html?
Ik heb 'n prima ladder, maar vind 't toch steeds weer een vervelend klusje en heb er wel een paar tientjes voor over om dit eenvoudig vanaf de grond te kunnen doen.
Ik heb 'n prima ladder, maar vind 't toch steeds weer een vervelend klusje en heb er wel een paar tientjes voor over om dit eenvoudig vanaf de grond te kunnen doen.
Geen ervaring mee. Wel met het hengelen met lange lengtes. Lijkt makkelijk, is flink zwaar (waterbezem van 7m in mijn geval). Je staat boven je macht te werken en das echt niet handig plus gewoon zwaar.JBS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:40:
Heeft er hier iemand toevallig met een Dakgootreinigingsset voor een bladblazer, bijvoorbeeld voor Makita https://www.gereedschapce...dakgootreinigingsset.html?
Daarbij: als ik je link zie gaat dat om een lengte van 3,2m. Dan moet je dus alsnog de ladder op.
[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 15-03-2026 17:32 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zoiets werkt ook alleen als de goot en het blad droog is. En dan moet je het ook heel vaak doen, want mijn ervaring is dat er al gauw ook modder in de goot ligt.JBS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:40:
Dan blaas je die zooi overal naar toe en kan je daarna ramen lappen en wat nog meer.
Je zou ook eens kunnen kijken naar bladvangers voor in de goot.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Dit lijkt mij echt typisch zo'n ding voor de Amerikaanse markt waar je staand met een verlengstuk in je dakgoot van je bungalowwoning kan komen van één verdieping hoog.JBS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:40:
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Het lijkt me dat je minimaal een helm, veiligheidsbril en een regenpak zult moeten dragen. En dan maar hopen dat er geen steentjes of noten rondvliegen die ergens iets kunnen beschadigen.... Op t eerste gezicht en na het lezen van de beschrijving heb ik twijfels...JBS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:40:
ik had er een gemaakt van pvc pijp, totaal onwerkbaar! te zwaar, te weinig lucht volume, let op wat er gebeurt als je "gas"geeft, wil de hele zooi naar achteren.JBS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:40:
En ik vermoed dat je dakpannen mee willen....linp schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:05:
[...]
ik had er een gemaakt van pvc pijp, totaal onwerkbaar! te zwaar, te weinig lucht volume, let op wat er gebeurt als je "gas"geeft, wil de hele zooi naar achteren.
Dan liggen je dakpannen met elke herfst storm ook op de grond.
Het zal je nog verbazen hoe vast die dingen liggen door het gewicht van de bovenliggende dakpan.
(daarnaast zitten bij sommige daken de pannen ook nog extra vast met clips)
De eerste 2 jaar was dat hier (dakpannen, kleine dakhelling, vol op zuidwest) ook beslist het geval. Na wat extra bouten door de kantpannen is dat compleet gestopt. Voorzichtig door de gebakken pan boren, EPDM ring en een bout - probleem opgelost.FRANQ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:50:
[...]
Dan liggen je dakpannen met elke herfst storm ook op de grond.
Het zal je nog verbazen hoe vast die dingen liggen door het gewicht van de bovenliggende dakpan.
(daarnaast zitten bij sommige daken de pannen ook nog extra vast met clips)
Er zijn gewoon panhaken voor die achter de panlat haken en om de dakpan.DjoeC schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:55:
[...]
De eerste 2 jaar was dat hier (dakpannen, kleine dakhelling, vol op zuidwest) ook beslist het geval. Na wat extra bouten door de kantpannen is dat compleet gestopt. Voorzichtig door de gebakken pan boren, EPDM ring en een bout - probleem opgelost.
Hoef je niks te boren of te schroeven.
Het hele huis is inmiddels gestuct en we zijn aan het voorbereiden op het aankomende schilderwerk. Ik ben me aan het oriënteren op een telescopische schuurmachine voor de wanden en plafonds.
Het gaat om zo’n 750m2 aan stucwerk waarvan ik inschat dat het overgrote deel niet/nauwelijks geschuurd hoeft te worden en al heel strak gefinished is. Maar er zijn ook een paar delen waar we toch nog sleuven moesten trekken en wat aanpassingen moesten doen die nu wel echt geschuurd moeten worden. Het is geen monsterklus maar wel groot genoeg om met het juiste gereedschap te werken.
Het huren van een Planex is niet handig omdat ik het werk verspreid zal moeten uitvoeren, daarom wil ik iets kopen en achteraf verkopen. Ik heb mijn oog nu laten vallen op:
- Stanley Fatmax SFMEE500S voor €160
- Einhell TE-DE 225X voor €220
- Bosch GTR55-225 voor €280
Ik vind het belangrijk dat hij goede afzuiging heeft met mijn Festool CTL Midi. De Einhell heeft een driehoekige kop wat misschien wel fijn is? Verder vind ik het lastig inschatten waar ik op moet letten want niemand in m’n omgeving heeft ooit met zo’n ding gewerkt.
Iemand tips?
Het gaat om zo’n 750m2 aan stucwerk waarvan ik inschat dat het overgrote deel niet/nauwelijks geschuurd hoeft te worden en al heel strak gefinished is. Maar er zijn ook een paar delen waar we toch nog sleuven moesten trekken en wat aanpassingen moesten doen die nu wel echt geschuurd moeten worden. Het is geen monsterklus maar wel groot genoeg om met het juiste gereedschap te werken.
Het huren van een Planex is niet handig omdat ik het werk verspreid zal moeten uitvoeren, daarom wil ik iets kopen en achteraf verkopen. Ik heb mijn oog nu laten vallen op:
Ik vind het belangrijk dat hij goede afzuiging heeft met mijn Festool CTL Midi. De Einhell heeft een driehoekige kop wat misschien wel fijn is? Verder vind ik het lastig inschatten waar ik op moet letten want niemand in m’n omgeving heeft ooit met zo’n ding gewerkt.
Iemand tips?
[ Voor 8% gewijzigd door MvdD op 16-03-2026 18:58 ]
Ik gebruik daarvoor deze plastic ragebol van Wolf Garten met de daar genoemde ZM-V4 steel. Hij kan onder een hiervoor prettige knik+draai aan de steel. (En die steel is voor nog meer dingen praktisch.)JBS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:40:
Ipv huren: Planex van MP af trekken en na verkoop voor 50E minder er weer op zetten? Ik heb zo'n ding wel eens gebruikt, het is wel echt relatief fijn werken... het blijft immers een k-klusMvdD schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:54:
Het hele huis is inmiddels gestuct en we zijn aan het voorbereiden op het aankomende schilderwerk. Ik ben me aan het oriënteren op een telescopische schuurmachine voor de wanden en plafonds.
Iemand tips?
Dat ziet er goed uit. Zijn dit "haren" 'n beetje stug waardoor je meer dan alleen droge bladeren kunt vegen?Gwaihir schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:39:
[...]
Ik gebruik daarvoor deze plastic ragebol van Wolf Garten met de daar genoemde ZM-V4 steel. Hij kan onder een hiervoor prettige knik+draai aan de steel. (En die steel is voor nog meer dingen praktisch.)
Kwam bij het bladeren door de accessoires ook nog deze tegen overigens.
[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 16-03-2026 23:06 ]
Goeie tip, ik heb de steel, dus ik ga deze oplossing proberen.Gwaihir schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:39:
[...]
Ik gebruik daarvoor deze plastic ragebol van Wolf Garten met de daar genoemde ZM-V4 steel. Hij kan onder een hiervoor prettige knik+draai aan de steel. (En die steel is voor nog meer dingen praktisch.)
Doen! (Ook @linp)JBS schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:18:
Kwam bij het bladeren door de accessoires ook nog deze tegen overigens.
Ja, zeker. Het is een fijne ragebol gebleken voor allerlei werk buiten omdat hij goed z'n vorm houdt. Maar als je er flink smurrie mee uit een dakgoot gaat wippen, zal je weliswaar een stuk minder sproeien dan met een bladblazer, maar toch... Dan ziet zo'n schepje er nog net wat beter uit. Droog blad zal wat je ook vanaf de grond doet naar beneden komen dwarrelen, lijkt me.Dat ziet er goed uit. Zijn dit "haren" 'n beetje stug waardoor je meer dan alleen droge bladeren kunt vegen?
Ik verwijder er de smurrie mee die in de goten van het rieten dak komt. Dat zijn dus stukjes riet en mos, die verder vergaan tijds hun verblijf in het gootje. Maar die goten zijn open aan het eind (alleen goot boven de deuren). Ik veeg het er dus vooral aan het eind uit, hoef het niet over de rand te wippen.
Ik heb de Bosch en ben er erg blij mee! vrijwel stofvrij werken met de juiste afzuiging. Persoonlijk zou ik de stanley en einhell links laten liggen, het verschil in kwaliteit is zo ontzettend groot..
De bosch brengt na gebruik ook altijd wel weer rond de 200 euro op op mp. Dus dan is het te overzien. Ik gebruik hem zelf wel altijd met de schuurnetten ook van Bosch.
Gwaihir schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:48:
... smurrie ...
offtopic:
Toen ik als klein jochie dat woord leerde kennen, werd alles dat ook maar enigszins een passende consistentie had ermee aangeduid om het maar zo vaak mogelijk te gebruiken. Vla, yoghurt, saus, gezichtscrème... niets was veilig. Het moet mijn arme moeder tot waanzin hebben gedreven.
Toen ik als klein jochie dat woord leerde kennen, werd alles dat ook maar enigszins een passende consistentie had ermee aangeduid om het maar zo vaak mogelijk te gebruiken. Vla, yoghurt, saus, gezichtscrème... niets was veilig. Het moet mijn arme moeder tot waanzin hebben gedreven.
KPN is een drieletterwoord
Zo'n Planex is tegenwoordig duurder dan een Mirka Leros, dus nieuw is inderdaad niet heel aantrekkelijk.Boudewijn schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:46:
Ipv huren: Planex van MP af trekken en na verkoop voor 50E minder er weer op zetten? Ik heb zo'n ding wel eens gebruikt, het is wel echt relatief fijn werken... het blijft immers een k-klus
@MvdD Qua voorstellen van jou zou ik neigen naar de Bosch, vooral omdat goedkopere schuurmachines veel trillen (maar ik weet niet of dat voor wandschuurmachines ook zo direct aan je arm wordt doorgegeven omdat het op een stok zit), en slechtere afzuiging hebben. Nou heb ik geen ervaring met de schuurmachines van die merken, dus kan er zelf weinig over zeggen.
Hooguit dat qua gatenpatroon de Bosch waarschijnlijk niet geweldige afzuiging zal hebben, en dat een Flex, Mirka, of Festool daar waarschijnlijk merkbaar beter zullen presteren (gaten zitten zo te zien vrij centraal op de Bosch, dus verwacht niet geweldige afzuiging van de buitenkant / vollopen van schuurpapier, de andere merken die ik noem hebben allemaal meer gaten en ook meer aan de buitenkant van de schijf, dus kan je betere prestaties verwachten). Afgaande op gewone excenters, zou ik denken aan een klein laagje stof wat neerdwarrelt met zo'n Bosch, versus misschien een beetje stof op de muur met de duurdere merken (hangt ook af van gebruikte korrel).
Die van Bosch werkt prima, zeker geen Planex maar voor een eenmalige klus goed.
En, ook niet onbelangrijk, een stuk betaalbaarder dan de andere opties die ik noemdedjluc schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:01:
Die van Bosch werkt prima, zeker geen Planex maar voor een eenmalige klus goed.
Ja maar als je hem voor N euro koopt en een maand later voor (N-50) weer op MP zet is er toch niet zoveel aan de hand?
Moet je beetje weten wat die dingen gemiddeld tweedehands kosten en hem niet verraggen, maar moet te doen zijn toch?
Moet je beetje weten wat die dingen gemiddeld tweedehands kosten en hem niet verraggen, maar moet te doen zijn toch?
Tuurlijk, maar 2e hands en Festool is vrij gevoelig voor sjoemel praktijken, dat zou me wel afhoudend maken voor die optie. Buiten dat is het algemeen wel een goed idee om 2e hands te kijken voor apparatuur die je maar een relatief korte periode verwacht te gaan gebruiken, dat ben ik helemaal met je eens.Boudewijn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:08:
Ja maar als je hem voor N euro koopt en een maand later voor (N-50) weer op MP zet is er toch niet zoveel aan de hand?
Ik zou alleen tweedehands gereedschap kopen als ze de originele factuur kunnen tonen.henkie196 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:42:
[...]
Tuurlijk, maar 2e hands en Festool is vrij gevoelig voor sjoemel praktijken, dat zou me wel afhoudend maken voor die optie. Buiten dat is het algemeen wel een goed idee om 2e hands te kijken voor apparatuur die je maar een relatief korte periode verwacht te gaan gebruiken, dat ben ik helemaal met je eens.
Anders is de kans op heling toch wel aanzienlijk.
Ook even voor het bieden bij de andere advertenties kijken, hebben ze de inhoud van een hele bedrijfsbus te koop staan dan is dat al een behoorlijke rode vlag.
[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 18-03-2026 09:57 ]
ik denk dat @Boudewijn bedoelt dat je gereedschap nieuw koopt en na de klus zelf 2dehands verkoopt.henkie196 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:42:
[...]
Tuurlijk, maar 2e hands en Festool is vrij gevoelig voor sjoemel praktijken, dat zou me wel afhoudend maken voor die optie. Buiten dat is het algemeen wel een goed idee om 2e hands te kijken voor apparatuur die je maar een relatief korte periode verwacht te gaan gebruiken, dat ben ik helemaal met je eens.
nope, laat maar....ik heb niet goed gelezen, my bad.
[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 18-03-2026 09:59 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Nee inderdaad voor eenmalig zou ik tweedehands kopen en weer verkopen. Ik ben Caranza niet he?!Fraggert schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:58:
[...]
ik denk dat @Boudewijn bedoelt dat je gereedschap nieuw koopt en na de klus zelf 2dehands verkoopt.
nope, laat maar....ik heb niet goed gelezen, my bad.
Nu is het wel zo dat ik ooit een bandschroefmachine heb gekocht met dit idee, en hem stiekem toch wel handig vond... hij is nu nog steeds een beetje de uitleenslet.
@MvdD
Koop een kamersteiger, dan kan je die paar plekken die je moet bijwerken met een handschuurmachine doen.
Kan je ook goed ziet wat je doet. Het lijkt mij nog niet eenvoudig om netjes te werken met zo'n schuurmachine op een stok zonder ervaring.
Steiger heb je later ook nog plezier van.
't is maar een idee.
Koop een kamersteiger, dan kan je die paar plekken die je moet bijwerken met een handschuurmachine doen.
Kan je ook goed ziet wat je doet. Het lijkt mij nog niet eenvoudig om netjes te werken met zo'n schuurmachine op een stok zonder ervaring.
't is maar een idee.
je wilt beide hebben. Met een groot schuurvlak krijg je ‘t netter/vlakker maar met de hand moet je toch de randjes enzo. Steigertje kan nooit kwaad.JukeboxBill schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:14:
@MvdD
't is maar een idee.
Ik zou niet weten waar ik zo'n kamersteiger moet laten. Lompe dingen om ff weg te zetten.
Een trapladder is wel vaker op en af dan Dikkerdje Dap, maar minder een sta-in-de-weg en doorgaans al voorhanden.
Als ik even terugdenk aan die uitgeschoven telescoopzaag waarmee ik in de tuin stond te hannesen, dan lijkt me een trilding op een stok vooral een recept voor ongelukken.JukeboxBill schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:14:
@MvdD
... Het lijkt mij nog niet eenvoudig om netjes te werken met zo'n schuurmachine op een stok zonder ervaring. ...
Heerlijk met een schuurmnachine boven je hoofd en neerdalend stof. Ik zou ook meteen een wat hogere kwaliteit PBM gebruiken, misschien zelfs wel een volgelaatsmasker om meteen ook je gezicht en ogen te beschermen.
En dat levert dan weer telkens 1 kratje bier of wijn naar keuze op?Boudewijn schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:10:
[...]
Nee inderdaad voor eenmalig zou ik tweedehands kopen en weer verkopen. Ik ben Caranza niet he?!
Nu is het wel zo dat ik ooit een bandschroefmachine heb gekocht met dit idee, en hem stiekem toch wel handig vond... hij is nu nog steeds een beetje de uitleenslet.
* copykat is op dit moment ook op t niveau dat ik vaker uitleen dan leen.
Ik heb mezelf een niekope meer gebod opgelegd na mn laatste twee golden koopjes.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik ben wel op het punt gekomen dat ik veel minder koop. Heb in de kerstvakantie een tweedehands kantenfrees gekocht, en nu net vorige maand die Tormek en die horizontale opspanelementen. En twee pijpsleutels dit weekend. De oude Tormek is wel meteen doorverkocht overigens.copykat schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:50:
[...]
En dat levert dan weer telkens 1 kratje bier of wijn naar keuze op?![]()
* copykat is op dit moment ook op t niveau dat ik vaker uitleen dan leen.
Ik heb mezelf een niekope meer gebod opgelegd na mn laatste twee golden koopjes.
Voorheen kocht ik echt meer
Uitlenen doe ik eigenlijk weinig, en dan alleen relatief lomp gereedschap aan relatief competente vrienden.
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 18-03-2026 13:53 ]
Kussens er op en "verkopen" aan je vrouw/vriendin als de nieuwe woontrend "industriele bank".....Boudewijn schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:27:
Ik zou niet weten waar ik zo'n kamersteiger moet laten. Lompe dingen om ff weg te zetten.
Paar keer gekeken naar steigertjes.
Maar toch gegaan voor zware lockbare schragen. Ook in hoogte verstelbaar.
Met goede brede deur of steigerplanken kan je zelfs een knikladder( huishoudtrap) er boven op kwijt. Geen arbo maar thuis mag dat.
Mijn laatste aankopen.Boudewijn schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:53:
[...]
Ik ben wel op het punt gekomen dat ik veel minder koop. Heb in de kerstvakantie een tweedehands kantenfrees gekocht, en nu net vorige maand die Tormek en die horizontale opspanelementen. En twee pijpsleutels dit weekend. De oude Tormek is wel meteen doorverkocht overigens.
Voorheen kocht ik echt meer
Uitlenen doe ik eigenlijk weinig, en dan alleen relatief lomp gereedschap aan relatief competente vrienden.
was gebruikt om geboorte borden te maken denk ik en daarna had m.d.v. geroepen te gevaarlijk met kleine kinderen. 60 euro korting met bon van 7dagen oud kon ik niet laten liggen.Laatste koop:
:strip_exif()/f/image/I00xNS78IesHX74PcJlFx8sw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nxxK5RAmqpSFeTJxPsoZLWLz.jpg?f=fotoalbum_large)
Stond al een tijdje op mn verlanglijstje maar te duur voor " gewoon omdat ik t wil" aanschaf. Serienummer gecontroleerd.
Daarvoor:
:strip_exif()/f/image/23q6I5611F4o2KBydvjqveZv.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat gekloot met een parkside klopboor en statief was ik zat. Ook krijgertje van eigenaar die ging opruimen tegen gun prijs .
2dehands is prima als hobby gereedschap zolang je maar vast houd aan 3 maatstaven.
1 hoelang is de verkoper actief? Kort? Opletten.
2 meer advertenties van producten uit zelfde groep? Opletten
3 altijd ophalen boven 150 euro.
Je krijgt product, woonadres. Gezicht achter de nickname. Klopt iets niet? Gewoon omdraaien.
Onder een afdakje in de tuinBoudewijn schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:27:
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 18-03-2026 14:17 ]
[quote]Boudewijn schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:53:
[...]
Wordt er gaandeweg besloten om er ook meteen langs af te zagen want dat scheelt een handeling met isolatie verwerken.
[...]
Herkenbaar, leen je een rei uit om langs af te tekenen.Uitlenen doe ik eigenlijk weinig, en dan alleen relatief lomp gereedschap aan relatief competente vrienden.
Wordt er gaandeweg besloten om er ook meteen langs af te zagen want dat scheelt een handeling met isolatie verwerken.
@elektriekert daar heb ik een simpele effectieve afspraak voor.
Stuk of beschadigd? Koop maar een nieuwe voor me mag jij die andere houden. Wil je die regel niet ? Prima leen ik niet uit. Geldt ongeacht leeftijd product.
Of ik moet besluiten dat ik t toch weg zou gooien omdat ik t niet meer gebruikte.
Stuk of beschadigd? Koop maar een nieuwe voor me mag jij die andere houden. Wil je die regel niet ? Prima leen ik niet uit. Geldt ongeacht leeftijd product.
Of ik moet besluiten dat ik t toch weg zou gooien omdat ik t niet meer gebruikte.
Tja, Weiber, Waffen und Werkzeug...
Het is me al vaker overkomen dat ik op gegeven moment een gereedschap zelf weer nodig had en het maar niet terug kreeg. Wil ik er op hoge poten heen om het dan zelf maar terug te komen halen, staan ze op dat moment met het spul voor de deur.
Enfin, het beweegt zich zo al een beetje richting dat befaamde klaagdraadje Sleutelen aan bevriende pc's.
Qua erin en eruit: onlangs mijzelf de bovenste gegund, en dan mag de middelste wel weg.
Het is me al vaker overkomen dat ik op gegeven moment een gereedschap zelf weer nodig had en het maar niet terug kreeg. Wil ik er op hoge poten heen om het dan zelf maar terug te komen halen, staan ze op dat moment met het spul voor de deur.
Enfin, het beweegt zich zo al een beetje richting dat befaamde klaagdraadje Sleutelen aan bevriende pc's.
Qua erin en eruit: onlangs mijzelf de bovenste gegund, en dan mag de middelste wel weg.
Heb dat ook wel met een hand machine geschuurd, maar zou nu toch echt een wandschuurmachine erbij aanschaffen, dat werkt echt veel fijner. De muren valt wel mee, maar de plafonds, dat is waar je zo'n machine op steel echt kunt waarderen.JukeboxBill schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:14:
@MvdD
't is maar een idee.
Dat is wel de meeste sexy ratel bij Stahlwille, hartstikke mooi ding en fijn om mee te werkentrabant schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:40:
Tja, Weiber, Waffen und Werkzeug...
[Afbeelding]
[ Voor 40% gewijzigd door henkie196 op 18-03-2026 18:36 ]
Ja, ik geil best wel op die Slanke Gladde stelen. Van voor naar achter hebben ze 22, 60 en 80 tanden. Of dat nou aan die groene QRN-knop ligt? De kop lijkt verder hetzelfde, en die lompe softgrip is er ook met een 80-tands QRN.
Is meer een oud naar nieuw idee, volgens mij, tegenwoordig hebben ze veel meer opties voor meer tandjes dan 10 jaar geleden, in ieder geval.trabant schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:50:
Ja, ik geil best wel op die Slanke Gladde stelen. Van voor naar achter hebben ze 22, 60 en 80 tanden. Of dat nou aan die groene QRN-knop ligt? De kop lijkt verder hetzelfde, en die lompe softgrip is er ook met een 80-tands QRN.
De actuele "gewone' 415 in de catalogus heeft nog altijd die 40 tanden. Die 80-tand ratels zijn inderdaad wel de jongste aanvulling, Ik meen me wel te herinneren dat Stahlwille - vergeleken met andere merken - vrij laat was met de introductie ervan.
Bedankt voor alle feedback, tips en adviezen. Ik heb zojuist de Bosch GTR 55-225 besteld en ga daarmee aan de slag.
Oh en ook bedankt voor alle zorgen betreft mijn gezondheid en ergonomie haha. Ik heb al een kamersteiger, een goede bouwzuiger en een compleet arsenaal aan PBM's!
Oh en ook bedankt voor alle zorgen betreft mijn gezondheid en ergonomie haha. Ik heb al een kamersteiger, een goede bouwzuiger en een compleet arsenaal aan PBM's!
Moederdag komt eraan en dus zoek ik een mooi stuk gereedschap voor haar dat ik vooral zelf kan gebruiken: Een accu snoeischaar.
Eisen/wensen: Mag geen vingers afknippen, moet redelijk geprijsd zijn, moet iets meer kunnen dan twijgjes knippen en ook oude/droge takken afknippen tot zo'n 30mm, accu moet niet na 10 knippen de geest geven.
Ik zag al Stihs, Stiga, merkloos en dat zo tot zo'n € 220,-. Uiteraard kom ik ook de fruittelersversies van € 600.-++ tegen maar dat valt echt buiten budget.
Heeft iemand zoiets, merk, ervaring, advies? In dit topic geplaatst omdat hier meer de (accu)gereedschap kant van tuinen zit
Eisen/wensen: Mag geen vingers afknippen, moet redelijk geprijsd zijn, moet iets meer kunnen dan twijgjes knippen en ook oude/droge takken afknippen tot zo'n 30mm, accu moet niet na 10 knippen de geest geven.
Ik zag al Stihs, Stiga, merkloos en dat zo tot zo'n € 220,-. Uiteraard kom ik ook de fruittelersversies van € 600.-++ tegen maar dat valt echt buiten budget.
Heeft iemand zoiets, merk, ervaring, advies? In dit topic geplaatst omdat hier meer de (accu)gereedschap kant van tuinen zit
Cruciale informatie: Welk accuplatform gebruik je voor je boormachine/slagtol/multitool/decoupeerzaag/schuurmachine etc.DjoeC schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:43:
Moederdag komt eraan en dus zoek ik een mooi stuk gereedschap voor haar dat ik vooral zelf kan gebruiken: Een accu snoeischaar.
Gardena heeft het Bosch P4A (power 4 all) accusysteem, misschien is dat een goede optie als je nog ander gereedschap wilt kopen.
Ik heb de gardena steel-takkenschaar met een P4A-Makita adapter op mijn makita accu werkend.
Maar een makita accu aan een snoeischaar is misschien wat zwaar.
EDIT:
De assist cut heeft een ingebouwde accu, dus geen P4A
https://www.gardena.com/n.../assistcut/970534801.html
[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 19-03-2026 15:16 ]
Ik heb 1 oudere makita 18V met 2 kleine witte (consumenten) accu's. Platform speelt dus (nog) geen rol.... Mijn andere gereedschap is ofwel bedraad, ofwel bezine.FRANQ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:13:
[...]
Cruciale informatie: Welk accuplatform gebruik je voor je boormachine/slagtol/multitool/decoupeerzaag/schuurmachine etc.![]()
Gardena heeft het Bosch P4A (power 4 all) accusysteem, misschien is dat een goede optie als je nog ander gereedschap wilt kopen.
Makita DUP181Z 18VDjoeC schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:17:
[...]
Ik heb 1 oudere makita 18V met 2 kleine witte (consumenten) accu's. Platform speelt dus (nog) geen rol.... Mijn andere gereedschap is ofwel bedraad, ofwel bezine.
https://www.gereedschapce...EDChHHMCpmuQaAkllEALw_wcB
Kan 30mm knippen, Natuurlijk kan dit ook vingers afknippen.
Maar dat is zaak om bij kinderen consequent te zijn, en de accu er altijd uithalen.
Er zal wel iets van een startbeveiliging op zitten als ik de knopjes zo zie.
(unlock en dan aan drukken, zoals op de decoupeerzaag)
EDIT:
De Milwaukee M12 reeks is ook interessant.
https://www.gereedschapce...body-koolborstelloos.html
Je hebt daar ook mooie compacte klusgereedschappen van, en allemaal goede kwaliteit.
Accu is lekker compact en niet te zwaar.
[ Voor 15% gewijzigd door FRANQ op 19-03-2026 15:23 ]
Mijn Stihl (ASA 20) doet het prima. Mag m.i. ook wel voor dat geld.DjoeC schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:43:
(Echt wel sterk, looptijd geen issue. D.w.z. geen idee = minstens 200x knippen op een lading.)
Het geen vingers knippen deed mij aarzelen; vind 't best een eng ding. (Stihl's 'oplossing' hiervoor is onmiddellijk stoppen met knippen en openen wanneer je los laat. Vermoedelijk de algemene oplossing? En het helpt vast, maar kan vermoedelijk toch nog lelijk mis gaan.)
Afijn, iemand mee in de weer gezien en toen toch gedaan. Pak 'm vaker dan verwacht!
Had deze accu + lader al en heb daarom geen breed vergelijk gedaan. Welkoop heeft pakweg 2x per jaar een kortdurende actie '20% korting op alles (t.o.v. adviesprijs)'. Daarin gehaald. Komt vast ergens nabij Hemelvaart weer.
Dat lijkt mij letterlijk te zwaar op de hand voor deze toepassing.FRANQ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:13:
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 19-03-2026 15:34 ]
@FRANQ @Gwaihir Dank jullie wel! De Makita wordt wat kostbaarder omdat ik er nog een accu met moet hebben. Omdat dat een 18LXT moet zijn is die wel breder inzetbaar dan de 10.8V accu van Stihl.
Tijd om wat reviews te bekijken en ze een keertje in de hand te gaan houden. Als je er een paar uurtjes mee aan de gang gaat is "een goed gevoel" ook belangrijk.
@Gwaihir De tip van de Welkoop korting op Stihl is ook wel een goeie....
Tijd om wat reviews te bekijken en ze een keertje in de hand te gaan houden. Als je er een paar uurtjes mee aan de gang gaat is "een goed gevoel" ook belangrijk.
Bij de milwaukee komt ook nog een accu en lader set bij.DjoeC schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:46:
@FRANQ @Gwaihir Dank jullie wel! De Makita wordt wat kostbaarder omdat ik er nog een accu met moet hebben. Omdat dat een 18LXT moet zijn is die wel breder inzetbaar dan de 10.8V accu van Stihl.
Maar die word als bundel aangeboden.
Voordeel vind ik dat er 125 tools zijn die op die accu werken.
https://nl.milwaukeetool.eu/systems/m12/
Een stihl met AS2 accu heeft maar 10 tools die met dezelfde accu werken.
Waar er maar misschien 2 of 3 tussen zitten die je zou willen hebben.
Vind ik persoonlijk een groot nadeel.
Milwaukee M12 BLPRS-0 Maximale snijdikte 32 mm
Stihl ASA 20 Maximale snijdikte 25 mm
Ik heb makita en stihl producten dus dat ik milwaukee aanprijs is niet uit fanboygedrag.
[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 19-03-2026 16:13 ]
Welkoop heeft a.s. zaterdag 20% vroege vogel korting.
Maar als je bang bent voor vingers knippen is een Stihl niet de juiste keuze.
Maar als je bang bent voor vingers knippen is een Stihl niet de juiste keuze.
Helaas wil die site bij mij niet openen, vermoedelijk vanwege de (mijn..) cookiepolicy. Minpuntje. Maar, als ik even verder naar dat type kijk dan is dat een hele interessante omdat de knip niet "drukken en gaan" is, maar gelijk met het knijpen lijkt te lopen. Ook daar maar eens een review van zoeken.FRANQ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:12:
[...]
Bij de milwaukee komt ook nog een accu en lader set bij.
Maar die word als bundel aangeboden.
Voordeel vind ik dat er 125 tools zijn die op die accu werken.
https://nl.milwaukeetool.eu/systems/m12/
Een stihl met AS2 accu heeft maar 10 tools die met dezelfde accu werken.
Waar er maar misschien 2 of 3 tussen zitten die je zou willen hebben.
Vind ik persoonlijk een groot nadeel.
Milwaukee M12 BLPRS-0 Maximale snijdikte 32 mm
Stihl ASA 20 Maximale snijdikte 25 mm
Ik heb makita en stihl producten dus dat ik milwaukee aanprijs is niet uit fanboygedrag.
@JukeboxBill Dank je voor de Welkoop VV tip! Meestal zijn hun akties ook online beschikbaar dan hoef ik er niet eens de deur voor uit. Morgen eerst even in de hand gaan houden en zien hoe dat voelt, mijn vestiging heeft er (minimaal 1) op voorraad lijkt het....
Dat doet de Stihl ook. En ik vraag me dus af of dat vanuit veiligheidsoogpunt wellicht zo'n beetje de industrie brede aanpak is.DjoeC schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:02:
als ik even verder naar dat type kijk dan is dat een hele interessante omdat de knip niet "drukken en gaan" is, maar gelijk met het knijpen lijkt te lopen.
Probeer zeker 'ns beide in je hand te hebben en er een winkelschap 'bijna mee te snoeien', als je zo'n 18V exemplaar overweegt. Voor het mikken en manoeuvreren wat je met zo'n ding doet, vind ik de kleinere, lichtere accu van groot belang. (Of doe 'ns alsof je snoeit met je 18V schroefboormachine...)
En dank, @JukeboxBill. Ik dacht dat ik dichter bij vaderdag kon uitzoeken en vertrouw nog steeds tevergeefs op mijn nieuwsbriefinschrijving waar zelden mail op komt. (Hmm.. werkschoenen?) Ja, @DjoeC die acties zijn doorgaans ook online. Hmm.. maar deze niet, zie ik nu net
[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 19-03-2026 17:57 ]
@Gwaihir Die vroege vogel mail heb ik net vandaag om 15 uur ontvangen.
Dus misschien komt ie nog.
Dus misschien komt ie nog.
Heb zelf de Stihl snoeischaar en ben er blij mee, het is een mooi gebalanceerd apparaat. Het accu systeem is inderdaad zeer beperkt. Heb er een universele holster bijgekocht. Gebruik 'm voornamelijk om snoeiafval klein te maken, op de ladder gebruik ik liever een ouderwetse snoeischaar en zaag.
Vanmiddag heb ik toevallig de Makita schaar in mijn handen gehad, snoeimond gaat net als de Stihl mee met je vinger. Er zat een 5Ah accu in wat 'm zwaar en niet gebalanceerd maakte. Hij is ook wat minder precies dan de Stihl, er klemt vaker materiaal tussen de bladen.
Toevallig ook een professionele in mijn hand gehad met accurugzak, zeer solide en beweegt nog soepeler mee. Maar een factor 6-7 duurder dan de Stihl.
Edit: Bosch blauw 12v heeft er ook één, twijfelde destijds tussen Bosch en Stihl vanwege het accusysteem. Uiteindelijk voor Stihl gekozen omdat de Bosch schaar niet precies mee zou bewegen.
Vanmiddag heb ik toevallig de Makita schaar in mijn handen gehad, snoeimond gaat net als de Stihl mee met je vinger. Er zat een 5Ah accu in wat 'm zwaar en niet gebalanceerd maakte. Hij is ook wat minder precies dan de Stihl, er klemt vaker materiaal tussen de bladen.
Toevallig ook een professionele in mijn hand gehad met accurugzak, zeer solide en beweegt nog soepeler mee. Maar een factor 6-7 duurder dan de Stihl.
Edit: Bosch blauw 12v heeft er ook één, twijfelde destijds tussen Bosch en Stihl vanwege het accusysteem. Uiteindelijk voor Stihl gekozen omdat de Bosch schaar niet precies mee zou bewegen.
[ Voor 11% gewijzigd door Robertdj op 19-03-2026 20:25 ]
Zelf geen ervaring mee, maar die van Parkside is ook nog een overweging waard: https://www.lidl.nl/p/parkside-performance-accu-takkenschaar-20-v-zonder-accu-en-lader/p100398769?utm_source=lidlplus&utm_medium=app&utm_campaign=sit-dom_other_others_prd-share_ao_omc_omc_nf_tr_aoDjoeC schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:43:
Iedereen bedankt voor de tips. Ik kom er van lieverlee achter dat er de laatste jaren heel veel bijgekomen is. Zelf deWalt heeft zo'n snoeischaar.
@rens-br de Parkside klinkt ook interessant maar ik denk dat als de Stihl goed in de hand ligt dat m gaat worden. Reden: het is een merk waar ik al meer dan 30 jaar spul van heb dat niet vanzelf kapot gaat....
@Robertdj @Gwaihir Ik ga de Stihl vasthouden. Het profispul, vroeger een drukvat achter op de trekker met pneumatische schaar, nu dan een accuschaar met ruggedragen accu gaat 'm echt niet worden
@rens-br de Parkside klinkt ook interessant maar ik denk dat als de Stihl goed in de hand ligt dat m gaat worden. Reden: het is een merk waar ik al meer dan 30 jaar spul van heb dat niet vanzelf kapot gaat....
@Robertdj @Gwaihir Ik ga de Stihl vasthouden. Het profispul, vroeger een drukvat achter op de trekker met pneumatische schaar, nu dan een accuschaar met ruggedragen accu gaat 'm echt niet worden
Die Parkside is echt brilliant, er zit zelfs een lampje op voor al die keren dat je in het donker snoeit, dat de andere fabrikanten daar niet opgekomen zijn!
Robertdj schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:31:
Die Parkside is echt brilliant, er zit zelfs een lampje op voor al die keren dat je in het donker snoeit, dat de andere fabrikanten daar niet opgekomen zijn!
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Die lampjesgekte zie je steeds meer, ik heb een tacker ook nog nooit in het donker gebruikt maar blijkbaar hebben die ook baat bij een zaklamp 🙈
Het kost nagenoeg niks meer en geldt blijkbaar als een sexy extraatje om mee te adverteren.
Ja beetje net zoals alle budget dikkepeer zagen met laser, ik moet de eerste nog vinden die recht staat.trabant schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:53:
Het kost nagenoeg niks meer en geldt blijkbaar als een sexy extraatje om mee te adverteren.
Maar t klinkt wel lekker in de advertentie "met laser"
Kruipruimte met folie tacken. Dan is het lampje wel fijnmission schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:51:
Die lampjesgekte zie je steeds meer, ik heb een tacker ook nog nooit in het donker gebruikt maar blijkbaar hebben die ook baat bij een zaklamp 🙈
K to the KillaZ
Is dat wel veilig? D.w.z. blijft het lampje braaf aan na het snoeien van m'n duim, tot ik met de EHBO klaar ben of de hulpdiensten mij in het donker gevonden hebben?Robertdj schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:31:
[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 20-03-2026 14:13 ]
Ik sta zelf ook nog weleens het licht te blokkeren. en dan moet je een potlood streepje oid zoeken. je weet pas wat je mist als het er niet meer is gaat zeker wel op voor de meeste van die lampjes. ik ben er blij mee dat ze op het meeste worden geplaatst, ik heb echt een enorme hekel aan hoofdlampjes en die hoef ik nu dus eigenlijk nooit meer te gebruikenKillaZ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:35:
[...]
Kruipruimte met folie tacken. Dan is het lampje wel fijn
KillaZ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:35:
[...]
Kruipruimte met folie tacken. Dan is het lampje wel fijn
Dat zijn wel 2 goeie usecases inderdaadtwain4me schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:16:
[...]
Ik sta zelf ook nog weleens het licht te blokkeren. en dan moet je een potlood streepje oid zoeken. je weet pas wat je mist als het er niet meer is gaat zeker wel op voor de meeste van die lampjes. ik ben er blij mee dat ze op het meeste worden geplaatst, ik heb echt een enorme hekel aan hoofdlampjes en die hoef ik nu dus eigenlijk nooit meer te gebruiken
Veel van die lampjes branden idd alleen als het apparaat bediend wordt, en daarom kun je je toch maar beter door het menu van een zaktelefoon worstelen om het sleutelgat te vinden, dan met een draaiende boormachine...Gwaihir schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:13:
... blijft het lampje braaf aan na het snoeien van m'n duim, ...
Qua snoeischaar:
Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik een snoeiworkshop van Velt bezocht. Daarbij uitgebreid aandacht voor het handgereedschap en hoe dat te hanteren (het mes van de schaar altijd aan de boomkant van de tak, want het aambeeld perst sappen eruit en beschadigt anders ook de structuur van de tak die mag blijven).
Als een hele tak eraf moet: zaag niet in de takkraag, want die heeft de boom nodig om de wond te genezen.
In de praktijk werd er vooral met een accu-Stihl gewerkt, waarschijnlijk de ASA20. De gastheer keek daar verlekkerd naar, maar ik heb hem erop gewezen dat hij zo'n speeltje voorlopig niet meer nodig zou hebben, en beter kon omzien naar een (al dan niet elektrische) hark...
Zelf groot voorstander van lampjes op gereedschap. Ik klus toch vaak in omgevingen waarbij of er geen stroom is, het einde dag is en het daglicht verminderd is, of je zoals eerder benoemd schaduw creëert. Laat ik het anders zeggen, ik heb nog nooit gehad dat ik dacht "Balen dat er nu een lampje schijnt" maar zeer regelmatig "Annoying, ik zie nu niet goed waar ik bezig ben". En ja er zijn oplossingen voor maar dat vereist altijd weer een extra handeling die je op sommige moment nou net niet kunt gebruiken. (ik loop bijvoorbeeld ook heel veel rond met een hoofdlamp)
Heeft er iemand met het sleuven frezen in prefab betonnen muren (1996, Heembeton)?
Ik was van plan om een Makita SG1251J (Bouwstofzuiger heb ik al) te halen, totdat ik er dus achter kwam dat de muren van beton waren. Denken jullie dat dit moet lukken of moet ik toch gaan kijken naar een sleuvenfrees met water?
Ik was van plan om een Makita SG1251J (Bouwstofzuiger heb ik al) te halen, totdat ik er dus achter kwam dat de muren van beton waren. Denken jullie dat dit moet lukken of moet ik toch gaan kijken naar een sleuvenfrees met water?
Het ding zou de beton in moeten kunnen. De vraag is denk ik meer hoeveel je moet frezen en hoe lang dat gaat duren.Troubled schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:09:
Heeft er iemand met het sleuven frezen in prefab betonnen muren (1996, Heembeton)?
Als ik zie wat zo'n ding kost zou ik of op MP naar een tweedehandse kijken, of een bedrijf een offerte laten uitbrengen om het voor je te doen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zo'n hoofdlamp heb ik een aantal maanden geleden ook aangeschaft voor op de accu's van Makita.
Maar omdat ik ook vrijwel altijd een (stoot)pet draag bij het klussen (geen haar genoeg meer als stootkussen) is het nogal onhandig te combineren.
Maar zelfs zonder pet schijnt de lamp meer omhoog dan op het werk. Of het ding valt geregeld van je kop als je de band verschuift zodat de lamp omlaag schijnt.
Had de lamp eigenlijk terug moeten sturen, maar bedacht dat ik de lamp op een statief kan zetten of misschien nog iets leuks kan maken van de adapter om iets heel anders te laten werken op de accu.
Voorlopig doe ik het maar weer gewoon met een looplamp. Heb je ook een stuk meer licht van.
Maar omdat ik ook vrijwel altijd een (stoot)pet draag bij het klussen (geen haar genoeg meer als stootkussen) is het nogal onhandig te combineren.
Maar zelfs zonder pet schijnt de lamp meer omhoog dan op het werk. Of het ding valt geregeld van je kop als je de band verschuift zodat de lamp omlaag schijnt.
Had de lamp eigenlijk terug moeten sturen, maar bedacht dat ik de lamp op een statief kan zetten of misschien nog iets leuks kan maken van de adapter om iets heel anders te laten werken op de accu.
Voorlopig doe ik het maar weer gewoon met een looplamp. Heb je ook een stuk meer licht van.
Weer iets geleerd vandaag, dank!trabant schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:52:
[...]
Qua snoeischaar:
Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik een snoeiworkshop van Velt bezocht. Daarbij uitgebreid aandacht voor het handgereedschap en hoe dat te hanteren (het mes van de schaar altijd aan de boomkant van de tak, want het aambeeld perst sappen eruit en beschadigt anders ook de structuur van de tak die mag blijven).
Alsjeblieft. En als aanvulling: Dat mes-aan-de-boomkant geldt dus bij wat men een bypass-schaar noemt (voor mij ook een nieuwe term). Een aambeeldschaar is dus eigenlijk vooral bedoeld voor het klein maken van dood cq. reeds gesnoeid hout.
Gelukkig geeft de commerce er een korte of lange uitleg over.
@trabant Hmm.. ja, goeie. Ergens / ooit wist ik dat allemaal wel, maar er echt naar omkijken als er 'even' een tak af moet...
Mijn opmerking over 't lampje op de snoeischaar was uiteraard niet serieus, maar vooral geplaatst omdat het mij daar echt niet nuttig lijkt. Al met al zit ik meer in 'jouw kamp' dan @walletje-w's qua lampjes. Soms vind ik 't lampje op bijv. de schroeftol wel handig, maar vervolgens vind ik bijv. de volgende schroef juist weer moeilijker te vinden omdat ik net aan dat beetje extra licht gewend raakte.
Mijn opmerking over 't lampje op de snoeischaar was uiteraard niet serieus, maar vooral geplaatst omdat het mij daar echt niet nuttig lijkt. Al met al zit ik meer in 'jouw kamp' dan @walletje-w's qua lampjes. Soms vind ik 't lampje op bijv. de schroeftol wel handig, maar vervolgens vind ik bijv. de volgende schroef juist weer moeilijker te vinden omdat ik net aan dat beetje extra licht gewend raakte.
Accu snoeischaar: Het is de Stihl ASA20 geworden. Aanbiedingsprijs € 175,-.
Zowel de Gardena als de Stiga lagen in de winkel en heb ik bekeken maar de Stihl lag het best in de hand en voelde het best gebalanceerd. De Stiga was ook nog eens een stuk groter/zwaarder en daarmee minder geschikt voor kleinere handen. Na een paar proef takken thuis in de tuin is zelfs mijn betere helft - die het eerst niet zo zag zitten - zo tevreden dat ook zij m waarschijnlijk vaak in de hand gaat hebben.
Zowel de Gardena als de Stiga lagen in de winkel en heb ik bekeken maar de Stihl lag het best in de hand en voelde het best gebalanceerd. De Stiga was ook nog eens een stuk groter/zwaarder en daarmee minder geschikt voor kleinere handen. Na een paar proef takken thuis in de tuin is zelfs mijn betere helft - die het eerst niet zo zag zitten - zo tevreden dat ook zij m waarschijnlijk vaak in de hand gaat hebben.
Dan druk je waarschijnlijk het knopje tever intrabant schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:52:
[...]
Veel van die lampjes branden idd alleen als het apparaat bediend wordt, en daarom kun je je toch maar beter door het menu van een zaktelefoon worstelen om het sleutelgat te vinden, dan met een draaiende boormachine...
O, werken die knopjes tweetraps? Weer wat geleerd. Tja, ik heb die accuboor altijd gebruikt om te boren/schroeven. Lampje was een leuk bijverschijnsel.
Over die accu snoeischaren; Flex heeft er eentje met beveiliging zodat je niet je eigen vinger er af kan knippen.
Werkt niet bij alle situaties maar alle beetjes helpen.
Youtube filmpje van gotools(duits): https://www.youtube.com/watch?v=2Y4P-kkafOE
Hmm, heel mooi systeen zo lijkt t, al vraag ik me af hoe t met t gewicht en de balans zit.... En voor mij dus net te laat.MaxDamage schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:56:
Over die accu snoeischaren; Flex heeft er eentje met beveiliging zodat je niet je eigen vinger er af kan knippen.
Zoals een paar dagen geleden genoemd, ben ik aan werkschoenen toe. Zijn er daarvoor bijzonderheden om op te letten? Gebruik: tuinieren (ook bij nattigheid) en klussen. Daarmee lijk ik uit te komen op S3S.
Ik kocht ooit kisten. Ruime kisten, omdat mijn voeten nog in de groei waren en ik er dan laarssokken in aan kon. Afijn, ze zijn altijd erg ruim gebleven (en die laarssokken ben ik helaas kwijt - maar 'ns nieuwe aanschaffen komende winter). Verder veel gedoe om aan te sjorren en 's zomers veel te warm. Daarom tuinierde en kluste ik door de jaren heen vooral op oude schoenen. Maar die 'voorraad' is op en het mag eigenlijk ook wel wat veiliger.
Hiervoor niet naar de Welkoop gegaan zaterdagochtend. Want hun site staat er vol mee, maar ze lijken nauwelijks in de in de winkel aanwezig. Op zich niet vreemd dat je daar geen assortiment in allerlei maten aan kunt houden om ter plekke te passen, maar wie heeft dat van werkschoenen dan eigenlijk wel? Voelt matig om zo'n pasvorm product waar ik geen ervaring mee heb online te gaan bestellen.
Ik kocht ooit kisten. Ruime kisten, omdat mijn voeten nog in de groei waren en ik er dan laarssokken in aan kon. Afijn, ze zijn altijd erg ruim gebleven (en die laarssokken ben ik helaas kwijt - maar 'ns nieuwe aanschaffen komende winter). Verder veel gedoe om aan te sjorren en 's zomers veel te warm. Daarom tuinierde en kluste ik door de jaren heen vooral op oude schoenen. Maar die 'voorraad' is op en het mag eigenlijk ook wel wat veiliger.
Hiervoor niet naar de Welkoop gegaan zaterdagochtend. Want hun site staat er vol mee, maar ze lijken nauwelijks in de in de winkel aanwezig. Op zich niet vreemd dat je daar geen assortiment in allerlei maten aan kunt houden om ter plekke te passen, maar wie heeft dat van werkschoenen dan eigenlijk wel? Voelt matig om zo'n pasvorm product waar ik geen ervaring mee heb online te gaan bestellen.
@Gwaihir heb je een Van Cranenbroek in de buurt zitten? Die hebben behoorlijk assortiment zowel online als fysiek.
Dank. Helaas; meende nog één niet al te zuidelijke postcode te zien, maar dat bleek België (geen letters..).The Eagle schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:41:
@Gwaihir heb je een Van Cranenbroek in de buurt zitten? Die hebben behoorlijk assortiment zowel online als fysiek.
En al eens gewoon houten klompen overwogen? Toen ik veel in de tuin moest doen vroeger bij mijn ouders heb ik die gehad. Liep lekker, redelijke bescherming en warm genoeg in de winter maar niet te warm in de zomer. Stiekem best wel handig.
Ik wilde juist de fysieke Strauss winkel in Oberhausen adviserenGwaihir schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:45:
[...]
Dank. Helaas; meende nog één niet al te zuidelijke postcode te zien, maar dat bleek België (geen letters..).
Die ervaring heb ik niet, iedere keer dat ik werkschoenen nodig heb, zijn deze steeds in de Welkoop winkel voorradig.Gwaihir schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:28:
Zoals een paar dagen geleden genoemd, ben ik aan werkschoenen toe. Zijn er daarvoor bijzonderheden om op te letten? Gebruik: tuinieren (ook bij nattigheid) en klussen. Daarmee lijk ik uit te komen op S3S.
Hiervoor niet naar de Welkoop gegaan zaterdagochtend. Want hun site staat er vol mee, maar ze lijken nauwelijks in de in de winkel aanwezig.
+het is goed voor je voeten!Boudewijn schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:17:
En al eens gewoon houten klompen overwogen? Toen ik veel in de tuin moest doen vroeger bij mijn ouders heb ik die gehad. Liep lekker, redelijke bescherming en warm genoeg in de winter maar niet te warm in de zomer. Stiekem best wel handig.
Ik heb goede ervaring met grisport, met name dat ze niet te zwaar zijn en toch stevig.
Strauss heeft dan wel weer perfecte retour service mocht het niet passen. Met hun (uitgebreide) maat informatie kun je ook weinig scheef gaan.Ingelogd schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:24:
[...]
Ik wilde juist de fysieke Strauss winkel in Oberhausen adviserenBij Welkoop kun je wel online bestellen en passen in de winkel.
Nu ik bijna dagelijks buiten werk, met machines, brandstoffen, hitte, koude, nat, klei en wat nog niet meer draag ik met plezier Lenus van Strauss. De "stalen" kappen icm waterdicht/laars zijn ideale combinatie en handig bij lomp werk.
@Gwaihir ik ben van houten klompen overgestapt naar Gevavi Syrgic S3, bij mijn Welkoop altijd op voorraad. Hoewel ik een leven lang op klompen gelopen heb bevallen deze stukken beter. Voor als het modderig is Dunlop rubber S3 laarzen maar die vind ik vrij zwaar. Zeker in de tuin op de klei zijn niet meebuigende zolen wel lekker (vandaar ook altijd klompen gehad).
Gooi elk advies wat hier gegeven word overboord.Gwaihir schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:28:
Zoals een paar dagen geleden genoemd, ben ik aan werkschoenen toe.
Er is maar 1 ding belangrijk, en dat zijn jouw voeten.
En niemand heeft jouw voeten, en spreekt dus over zijn/haar voeten.
Net als jij heb ik smalle voeten, en elke schoen die verkocht word in NL pas ik niet.
Ja echt geen een.
Ik krijg overal eeld plekken omdat ik schuif.
Om die reden moet ik in Duitsland bij de fabriek zelf passen. Die hebben wel smalle schoenen, die NL verkopers niet willen verkopen.
Vertrouw dus op je voeten 😉
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Ik heb maar maatje 42 en de meeste herenwerkschoenen vind ik veel te lomp en met dat akelige drollenvangerprofiel. En hou er ook niet van als schoenen te ruim aanvoelen.
Draag dan ook al vele jaren 2work4 Olivia S3 dameswerkschoenen. Maar ze zijn als zodanig niet te herkennen.
Voorheen verkocht Welkoop ze en zo heb ik ze eerst goed kunnen passen.
Draag dan ook al vele jaren 2work4 Olivia S3 dameswerkschoenen. Maar ze zijn als zodanig niet te herkennen.
Voorheen verkocht Welkoop ze en zo heb ik ze eerst goed kunnen passen.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).