Brander erop en schoon brandenTrue schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:22:
Ik heb deze set: https://www.hbm-machines....enset-in-aluminium-koffer
[Afbeelding]
Komende black friday 3 jaar. Helaas is het foam aan de boren gaan plakken waardoor een groot deel van de boren niet meer bruikbaar is (kan niet meer goed in de kop bewegen van een SDS boor) het foam plakt rondom aan de boor en scheurt in delen af van wat er nog in de doos zit - ik kan ter verduidelijking v.d. week een foto maken. Nu kan ik hier natuurlijk over klagen, maar voor die 2 tientjes .. tja. Anderzijds ben ik absoluut tevreden over de set, zeer breed inzetbaar en passende maten.
Ik overweeg:A: hoe kan ik de boren goed dan goed foam vrij krijgen zonder dat ik mijzelf of de boren beschadig?
- schoonmaken van de huidige boren
- nieuwe set halen en die niet in de koffer plaatsen maar ergens anders
B: waar kan ik de boren in bewaren dat ik niet over 2,5 jr exact hetzelfde probleem heb?
Of nog beter gewoon afvoerbuis, die is daarmee een stuk steviger dan een hemelwaterafvoer. Wel een slim idee met die schroefdopThe Eagle schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:26:
B. Stuk regenpijp met aan weerszijden een schroefdop als koker.
Ik heb nadat ik mij hier echt heel erg aan begon te irriteren, langs de schutting een strook betonbanden gelegd. (antraciet 15cm hoog)rens-br schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:46:
Recentelijk hebben we gras gelegd en heb een prima grasmaaier, maar die doet de randen tegen de schutting natuurlijk niet goed. Kortom een grastrimmer lijkt me wel iets. Nu zit ik volledig in het Makita accu systeem, dus logischer keus om voor Makita te gaan. Nu kwam ik uitvoering: Makita DUM604ZX (Zonder accu's en lader, in doos, inclusief buxus...
tegen en dat leek me wel wat, maar kom in dit topic er maar weinig ervaringen van tegen. Dus iemand ervaringen of tips?
Hierdoor heb ik een randje van 5cm waar ik met de grasmaaier overheen rijd, en er geen strookje gras blijft staan.
Hier heb ik zulke randjes niet alleen langs de schutting, maar ook langs de border(s), dus dat is geen oplossing. Inmiddels overigens een DUR193Z gekocht: rens-br in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" en die doet precies wat ik wil.FRANQ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:48:
Ik heb nadat ik mij hier echt heel erg aan begon te irriteren, langs de schutting een strook betonbanden gelegd. (antraciet 15cm hoog)
Hierdoor heb ik een randje van 5cm waar ik met de grasmaaier overheen rijd, en er geen strookje gras blijft staan.
Met de 1019 kan je plinten tot 91mm ook rechtop zagen, wat ik ook wel een pluspunt vind.dragonhaertt schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:19:
[...]
De LS1019 (en 1219) zijn wel echt top modellen, inderdaad vooral door die feature.
Als je met black friday een van deze twee goedkoop op de kop kan tikken heb je echt een top aankoop.
Ik heb zelf een 1019 gekocht omdat ik mij zorgen maakte over het gewicht van de 1219. Maar houd er rekening mee dat een 1019 ook ellendig groot en zwaar is. Het ding de trap op zeulen is eigenlijk niet te doen bijv.. ik sleep liever mijn ouwe Festool CS70 naar boven dan de makita 1019.
Verder is het een fantastisch ding. Ik was geen fan van Makita na wat slechte ervaringen. Maar deze bevalt zeker.
Verder is het een fantastisch ding. Ik was geen fan van Makita na wat slechte ervaringen. Maar deze bevalt zeker.
[ Voor 16% gewijzigd door bleiblei op 12-11-2025 09:02 ]
Afvoer buis kan ook maar die zijn smaller, denk niet dat je daar alle boren tegelijkertijd in krijgen.MJV schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:57:
[...]
Of nog beter gewoon afvoerbuis, die is daarmee een stuk steviger dan een hemelwaterafvoer. Wel een slim idee met die schroefdop, ik heb een aantal stukken buis aan wat stelling getyripped waar een aantal lange boren instaan.
Maar zoiets is ook kant en klaar te krijgen bij de Ako ed, heet dan een tekenkoker
En nee, die is niet om kleine beestjes in haar te koken maar origineel om tekeningen in te bewaren
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Afvoerbuis gaat tot 125mm bij de reguliere handel, hoe groot zijn jouw boren?The Eagle schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:00:
[...]
Afvoer buis kan ook maar die zijn smaller, denk niet dat je daar alle boren tegelijkertijd in krijgen.
Maar zoiets is ook kant en klaar te krijgen bij de Ako ed, heet dan een tekenkoker
En nee, die is niet om kleine beestjes in haar te koken maar origineel om tekeningen in te bewaren
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
@True In de koffer schotjes maken van dun triplex of MDF met een slimme indeling van lange en korte boren. Van een beetje rammelen gaan ze echt niet stuk.
En hoe speel je het klaar om je te bezeren aan die boren?
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Vraagje is het hobby matig?THxZ0NE schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:55:
Ik ben in de run voor een afkortzaag en hoop een leuke black friday deal te scoren. Liefste heb ik een Makita (nu heb ik een Makita bouwstofzuiger en wat handgereedschap). Echter merk ik dat in de 230v afkortzaagreeks er maar 1 zaag is die tot 45 graden kan zagen. Ik heb voor de plinten (voornaamste reden aanschaf) 45 graden nodig. Interpreteer ik dit verkeerd?
Liefste heb ik er ook een laser bij en dubbel verstekzagen is ook wel een leuke optie. Maar de enige optie heeft dit zo te zien niet.
Zie hierbij de vergelijking online:
[Afbeelding]
Indien ja. Buy once cry once.
Vink je opties aan en beoogde merk.
In volgorde van belangrijkheid.
( voorwaardse glijbuizen om strak tegen muur aan te kunnen zagen is wel fijn. Was 1 van mijn hoofd keuze eigenschappen. In de bouw buiten stuk minder belangrijk maar binnen in je schuurtje wel)
1 of 2 kanten kantelen naar 47graden.
( ik zou motorhuis plaatsing belangrijker vinden.) De 2 kanten versie staat de motor 45graden schuin omhoog. => hogere zaag hoogte/diepte. Beter zicht op je rechter hand als je daar je hout vast wilt houden.
Tip : vertikaal handgreep is fijner met links en rechts bedienen en minder kans op torsie krachten met neerhalen.
Ik heb ff snel gekeken en deze Makita LS1018LN heeft in mijn ogen goede eigenschappen. De aflegplaat verlengers zijn zelfs in hoogte af te stellen voor vlakken precisie. Ik heb de Metabo KGSV 72 XACT.
Omdat deze toen niet beschikbaar was en ik ook regelbare zaagsnelheid fijn vond. Met de reverse geleiding compacter.
Nadeel de belt aandrijfas is wat gevoeliger voor krom slaan, ( aluminium bracket in plaats van direct drive, motorhuis op de bladas).
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Hier tot 400mm, vestigingen in het hele land.Asteroid9 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:07:
[...]
Afvoerbuis gaat tot 125mm bij de reguliere handel, hoe groot zijn jouw boren?
Dat wordt krap....DjoeC schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:38:
[...]
Hier tot 400mm, vestigingen in het hele land.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
De meeste bedrijven die zo'n boortje verkopen hebben ook vast een passend buisje, al zou ik dan geen pvc versie nemen.
Als mensen gaan aanraden om met onveilige chemische middelen te gaan reinigen bijv. wordt dat natuurlijk wel een dingetje. De aceton bedoel ik dan niet.JukeboxBill schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:17:
@True In de koffer schotjes maken van dun triplex of MDF met een slimme indeling van lange en korte boren. Van een beetje rammelen gaan ze echt niet stuk.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Even een tip: ga eens in een winkel kijken. Bij mijn lokale Bouwmaat stonden ze deze week vanwege de Gereedschapsweken bijna allemaal naast elkaar.THxZ0NE schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:55:
Ik ben in de run voor een afkortzaag en hoop een leuke black friday deal te scoren. Liefste heb ik een Makita (nu heb ik een Makita bouwstofzuiger en wat handgereedschap). Echter merk ik dat in de 230v afkortzaagreeks er maar 1 zaag is die tot 45 graden kan zagen. Ik heb voor de plinten (voornaamste reden aanschaf) 45 graden nodig. Interpreteer ik dit verkeerd?
Liefste heb ik er ook een laser bij en dubbel verstekzagen is ook wel een leuke optie. Maar de enige optie heeft dit zo te zien niet.
Zie hierbij de vergelijking online:
[Afbeelding]
En om een beetje aan verwachtings managment te doen: tijdens Black Friday is er meestal maar weinig van Makita in de aanbieding. maar hou vooral de andere aanbiedings topics in de gaten.
De lokale bouwmarken hebben zelden de topmodellen zoals de 1019.twain4me schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:40:
[...]
Even een tip: ga eens in een winkel kijken. Bij mijn lokale Bouwmaat stonden ze deze week vanwege de Gereedschapsweken bijna allemaal naast elkaar.
En om een beetje aan verwachtings managment te doen: tijdens Black Friday is er meestal maar weinig van Makita in de aanbieding. maar hou vooral de andere aanbiedings topics in de gaten.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik ben nog steeds erg blij met mijn uitvoering: DeWalt 216mm Afkort- & Verstekzaagmachine met XPS (DWS774-QS)
Vooral de schaduwlijn is ideaal. En de glijstangen zitten naar voren, dus hij kan mooi strak tegen de muur opgeruimd (tijdens gebruik kan ook, maar je wil er waarschijnlijk stofzuiger aan hebben en die slang steekt uit aan de achterkant natuurlijk).
Het is naar mijn mening (door het formaat) wel meer een afkortzaag voor wat hobbywerk, plintjes, latjes dat soort spul. Geen dikke douglas balken ofzo.
Vooral de schaduwlijn is ideaal. En de glijstangen zitten naar voren, dus hij kan mooi strak tegen de muur opgeruimd (tijdens gebruik kan ook, maar je wil er waarschijnlijk stofzuiger aan hebben en die slang steekt uit aan de achterkant natuurlijk).
Het is naar mijn mening (door het formaat) wel meer een afkortzaag voor wat hobbywerk, plintjes, latjes dat soort spul. Geen dikke douglas balken ofzo.
[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 13-11-2025 10:28 ]
@THxZ0NE eens met wat hierboven gezegd wordt. Kijk voor een afkortzaag met de glijstangen naar voren.
Ik heb er eentje die naar achteren schuift maar dat kost ontzettend veel ruimte.
Ik heb er eentje die naar achteren schuift maar dat kost ontzettend veel ruimte.
Maar Bouwmaat is geen "lokale bouwmarkt".dragonhaertt schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:40:
[...]
De lokale bouwmarken hebben zelden de topmodellen zoals de 1019.
Het is een keten, die in principe levert aan bedrijven. Als particulier kan je wel online kopen en daar afhalen of thuis bezorgen. Je kan niet daar zomaar binnenlopen en iets kopen, kijken waarschijnlijk wel. Personeel van de vestiging in Groningen is i.i.g. heel vriendelijk en hulpvaardig.
Je kan je bij 'Zelfbouw in Nederland' inschrijven als particulier.JukeboxBill schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:27:
[...]
Maar Bouwmaat is geen "lokale bouwmarkt".
Het is een keten, die in principe levert aan bedrijven. Als particulier kan je wel online kopen en daar afhalen of thuis bezorgen. Je kan niet daar zomaar binnenlopen en iets kopen, kijken waarschijnlijk wel. Personeel van de vestiging in Groningen is i.i.g. heel vriendelijk en hulpvaardig.
Daarmee kan je een bouwmaat pas aanvragen.
PSN: Flix20-NL
Ik heb even naar de Bouwmaat aanbiedingen gekeken. Volgens mij is bij de Hornbach alles sowieso goedkoper. bijv: accu 1850 BL 5AH: bij HB €72 incl btw, bij BM €75 excl. btw.
Hi tweakers, ik heb een Makita DRT50 Bovenfrees/Kantenfrees en wil die onder een tafel monteren zodat je ook soort freestafel krijgt. Nu zijn er frees inlegplaten / liften in de handel maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en wat een (met name) handige olossins is die goed en robuurt werkt en ook nog goed instelbaar is etc ?
PS - het idee is dus om in een werktafel een opening te zagen/frezen waar dan verdiept de freesplaat (vaak zijn dat alu platen met rond gat in midden) in komt gelijk met oppervlak tafel... dan streekt freesje erdoorheen en kan je werkstukken erlangs halen.. de frees hangt dan op zijn kop op eoa manier eronder ..
Dank voor jullie reacties
PS - het idee is dus om in een werktafel een opening te zagen/frezen waar dan verdiept de freesplaat (vaak zijn dat alu platen met rond gat in midden) in komt gelijk met oppervlak tafel... dan streekt freesje erdoorheen en kan je werkstukken erlangs halen.. de frees hangt dan op zijn kop op eoa manier eronder ..
[ Voor 4% gewijzigd door MisterB op 13-11-2025 17:10 ]
@MisterB Wil je alles zelf maken of zoek je (deels) kant en klaar?
O.a. bij Baptist hebben ze veel onderdelen voor freestafels, maar schrik niet van de prijzen.
Ook hier is veel verkrijgbaar.
Hoe je e.e.a. aan kan pakken bij zelfbouw is Youtube een bron van inspiratie.
Heb al heel wat voorbij zien komen, o.a. gemodificeerde schaarkrik voor de lift e.d..
O.a. bij Baptist hebben ze veel onderdelen voor freestafels, maar schrik niet van de prijzen.
Ook hier is veel verkrijgbaar.
Hoe je e.e.a. aan kan pakken bij zelfbouw is Youtube een bron van inspiratie.
Heb al heel wat voorbij zien komen, o.a. gemodificeerde schaarkrik voor de lift e.d..
[ Voor 20% gewijzigd door JukeboxBill op 13-11-2025 17:28 ]
Hi ja had het nodige bij baptist gezien. Maar wat zelf maken is niet erg. En ook als het iets meer tijd kost om in te stellen is voor mij niet erg. Wellicht eoa makita houder op zijn kop onder dunne plaat schroeven dus in tafel zit
Toch is dit een heel handige machine denk ik. Echt grote balken zaag ik lang niet altijd op mijn Makita ls1018l omdat het een heel gesleep is om ze er op te leggen. Dan is handcirkelzaag (ik heb zon 780 van Makita) icm speedsquare soms handiger.ThinkPad schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:20:
Ik ben nog steeds erg blij met mijn uitvoering: DeWalt 216mm Afkort- & Verstekzaagmachine met XPS (DWS774-QS)
[ Voor 44% gewijzigd door MJV op 13-11-2025 18:37 ]
Een vraag over de kwaliteit van steeksleutels!
Ik heb ooit eens een volledige set merkloze steeksleutels gekocht. Die zijn kwalitatief nogal van het niveau dat je ze niet te intensief kunt gebruiken.
Als ik bij een kringloop kom, kijk ik altijd in de bak met steeksleutels of er nog steeksleutels inzitten van een goed merk. Ondertussen heb ik al een aardige set opgebouwd maar ook dubbele :-) En dat brengt me bij mijn vraag: welke van de onderstaande merken moet ik vooral houden? Of welke merken horen vooral niet in het rijtje thuis (want niet goed).
Nog even een anekdote: tijdens een strooptocht kwam ik een hele lading Gedore tegen. Dacht ik even spekkoper te zijn! Bleek het net een batch te zijn die ze in India hadden laten maken waarvan de kwaliteit tegenviel
Ik heb ooit eens een volledige set merkloze steeksleutels gekocht. Die zijn kwalitatief nogal van het niveau dat je ze niet te intensief kunt gebruiken.
Als ik bij een kringloop kom, kijk ik altijd in de bak met steeksleutels of er nog steeksleutels inzitten van een goed merk. Ondertussen heb ik al een aardige set opgebouwd maar ook dubbele :-) En dat brengt me bij mijn vraag: welke van de onderstaande merken moet ik vooral houden? Of welke merken horen vooral niet in het rijtje thuis (want niet goed).
Nog even een anekdote: tijdens een strooptocht kwam ik een hele lading Gedore tegen. Dacht ik even spekkoper te zijn! Bleek het net een batch te zijn die ze in India hadden laten maken waarvan de kwaliteit tegenviel
- Rheidco
- Hazet
- Heyco
- Gedore
- Rahsol
- Wieseman
- Dowidat
- WGB
- VBW
- Elora
- Bahco
- Facom
- Belzer
- Stahlwille
- TengTools
- Palmera,
- Skandia
==
hoi
@Eusebius Misschien dat die vraag in Goed (auto)sleutelgereedschap meer tot zijn recht komt.
Je zou kunnen afgaan op een Duitse test uit 2007 van ringsteeksleutels in de Oldtimermarkt: https://www.wiesemann.eu//_UPLOAD/files/Oldtimermarkt.pdf *
Wat ik op het eerste gezicht in jouw rijtje mis:
Sandvik-Belzer is ook goed spul,
Padre komt ook uit het Ruhrgebied
Snap-on (Amerikaans en nieuwe nog duurder dan Hazet)
Schroevendraaiers: Wera, Wiha, PB-Swiss.
Tangen: Knipex
Los van de smeedkwaliteit zijn pasvorm en hoe het in de hand (vorm en afwerking vh oppervlak) ligt belangrijke factoren. Dik dertig jaar geleden werd ik door een vriend attent gemaakt op een tiendelig instapsetje Open Box van Stahlwille (was toen iets van zestig gulden, voor een student niettemin een aderlating) en ik heb dat merk sindsdien altijd de voorkeur gegeven, ook al duurde het soms een hele tijd voordat het er ook echt kwam, kwaliteit kost immers ook wat. Maar geduld en er op advertentiesites bovenop zitten hebben geloond.
Het maakt me wel een merkensnob, ik beschouw voor mezelf Gedore blauw als de ondergrens. En ik moet ooit wit weg getrokken zijn toen ik wat aan het gerammel van de fiets van een medestudente wilde doen en ze me met een hoopvolle blik een blikken plaatje vol zeskantige gaten aanreikte...
*De credits gaan niet naar mij.
Je zou kunnen afgaan op een Duitse test uit 2007 van ringsteeksleutels in de Oldtimermarkt: https://www.wiesemann.eu//_UPLOAD/files/Oldtimermarkt.pdf *
Wat ik op het eerste gezicht in jouw rijtje mis:
Sandvik-Belzer is ook goed spul,
Padre komt ook uit het Ruhrgebied
Snap-on (Amerikaans en nieuwe nog duurder dan Hazet)
Schroevendraaiers: Wera, Wiha, PB-Swiss.
Tangen: Knipex
Los van de smeedkwaliteit zijn pasvorm en hoe het in de hand (vorm en afwerking vh oppervlak) ligt belangrijke factoren. Dik dertig jaar geleden werd ik door een vriend attent gemaakt op een tiendelig instapsetje Open Box van Stahlwille (was toen iets van zestig gulden, voor een student niettemin een aderlating) en ik heb dat merk sindsdien altijd de voorkeur gegeven, ook al duurde het soms een hele tijd voordat het er ook echt kwam, kwaliteit kost immers ook wat. Maar geduld en er op advertentiesites bovenop zitten hebben geloond.
Het maakt me wel een merkensnob, ik beschouw voor mezelf Gedore blauw als de ondergrens. En ik moet ooit wit weg getrokken zijn toen ik wat aan het gerammel van de fiets van een medestudente wilde doen en ze me met een hoopvolle blik een blikken plaatje vol zeskantige gaten aanreikte...
*De credits gaan niet naar mij.
KPN is een drieletterwoord
Ben zelf wel fan van Kraftwerk, goede prijs / kwaliteit verhoudingEusebius schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:07:
Dus: welke mis je, welke moet eruit en wat zijn nou echt de top merken?
Daar ga je toch ook niet heen voor iets dat bouwgerelateerd is? Tolstation, Groenhart, Bouwmaat, Pontmeijer, etc wat elders in het land allemaal zit. Gamma, Praxis en Karwei kun je al jaren nog amper bouwmarkt noemen.dragonhaertt schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:40:
[...]
De lokale bouwmarken hebben zelden de topmodellen zoals de 1019.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Kijken kan altijd hoor.JukeboxBill schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:27:
[...]
Maar Bouwmaat is geen "lokale bouwmarkt".
Ik mis "Beta".Eusebius schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:07:
Nog even een anekdote: tijdens een strooptocht kwam ik een hele lading Gedore tegen. Dacht ik even spekkoper te zijn! Bleek het net een batch te zijn die ze in India hadden laten maken waarvan de kwaliteit tegenvielOp deze pagina staan er nog meer (heb de dubbele eruit gehaald):
- Rheidco
- Hazet
- Heyco
- Gedore
- Rahsol
- Wieseman
- Dowidat
- WGB
- VBW
- Elora
- Bahco
- Facom
- Belzer
- Stahlwille
- TengTools
- Palmera,
- Skandia
Heb ik een doppenset van en AFAIK is dat erg goed spul, je betaald er echter ook flink voor hoewel spul als TengTools en SnapOn volgens mij duurder (kunnen) zijn.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Hier in het dorp is de lokale Gamma vernieuwd. Wat ook wel noodzakelijk was met een Hornbach op 25km afstand. Ik vind het eigenlijk een prima bouwmarkt geworden. Voor de niet kieskeurige DIY klusser een heel redelijk aanbod.
Ik heb mijn doppensets en steeksleutels van Stahlwille, en een set rjngratels van Wera. De Stahlwille liggen wmb lekkerder in de hand.Eusebius schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:07:
Nog even een anekdote: tijdens een strooptocht kwam ik een hele lading Gedore tegen. Dacht ik even spekkoper te zijn! Bleek het net een batch te zijn die ze in India hadden laten maken waarvan de kwaliteit tegenvielOp deze pagina staan er nog meer (heb de dubbele eruit gehaald):
- Rheidco
- Hazet
- Heyco
- Gedore
- Rahsol
- Wieseman
- Dowidat
- WGB
- VBW
- Elora
- Bahco
- Facom
- Belzer
- Stahlwille
- TengTools
- Palmera,
- Skandia
Geen vergelijking gemaakt met de andere A-merken.ik doe wat klein onderhoud aan mijn motor en onze auto.
Ik heb deze gekocht bij Banggood uit het EU magazijn. Dit naar aanleiding van een review van Dennis van Hookedonwood (aflevering 45).MisterB schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:09:
Hi tweakers, ik heb een Makita DRT50 Bovenfrees/Kantenfrees en wil die onder een tafel monteren zodat je ook soort freestafel krijgt. Nu zijn er frees inlegplaten / liften in de handel maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en wat een (met name) handige olossins is die goed en robuurt werkt en ook nog goed instelbaar is etc ?
Wat mij betreft een goede keuze. Prijskwaliteitverhouding is gunstig.
Op de oldtimercursus gebruiken we Beta. Dat houdt in scholierenhanden aardig stand. Maar de ratels hebben voor de werkrichting een schuifknop waar ik maar geen vrede mee kan sluiten. Soms neem ik mijn Stahlwilleratel mee. Die heeft zo'n klepeltje. Nog niet zo lang geleden heb ik zo'n elegante 512SG gescoord, daar zal ik vast de blits mee maken.Fraggert schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:30:
[...]
Ik mis "Beta".
Heb ik een doppenset van en AFAIK is dat erg goed spul, je betaald er echter ook flink voor hoewel spul als TengTools en SnapOn volgens mij duurder (kunnen) zijn.
Enfin steeksleutels werd gevraagd. Wera pioniert met behoud van kwaliteit graag met nieuwe snufjes.
Met kerst in aantocht ben ik opzoek naar eventuele cadeaus rond of tot en met 50 euro in de klushoek, gereedschap of handige tools.
Hebben jullie wat ideeen?
Zelf dacht ik aan zaken als een Pico potlood, goede rolmaat, kleine bit set etc etc.
Iemand nog leuke toevoegingen?
Zelf dacht ik aan zaken als een Pico potlood, goede rolmaat, kleine bit set etc etc.
(Geen sponsoring), deze kwam voorbij in mijn tijdlijn: YouTube: Wat geef je een maker cadeau? mijn favorieten onder de 50 eurowokkelz schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:02:
Met kerst in aantocht ben ik opzoek naar eventuele cadeaus rond of tot en met 50 euro in de klushoek, gereedschap of handige tools.
Ik heb zelf twee van die sleuteltangen en die zijn echt super. Hultafors Speedsquare voor houtbewerkers zou ook nog een goede kunnen zijn, heb je in 3 formaten.
Speedsquare?wokkelz schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:02:
Nee, hoeken voor plinten zijn nooit 90 graden. Daarom heb je een plintenknipper en zwaaihaak.THxZ0NE schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:55:
Ik heb voor de plinten (voornaamste reden aanschaf) 45 graden nodig. Interpreteer ik dit verkeerd?
Net als @copykat heb ik de Metabo, maar dan als XACT SYM die speciaal voor plinten is.
Alternatief is de Festool Plintenzaag SYMMETRIC SYM 70 RE.
Voor minder geld kan je ook de plinten knippen en wat bruine kit in je niet zo haakse sneden smeren.
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Je hebt geluk de set is afgeprijsd richting de 50 euro.... (Ollie heeft hem hem een paar maanden geleden al gescoord voor 78....wokkelz schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:02:
https://www.gereedschappr...mer-16-super-cadeau-op-op
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
https://www.amazon.nl/Bos...P665X/262-8443601-5271205wokkelz schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:02:
Ik ben een Makita man, maar de Bosch Pick and Click doosjes zijn wel de beste in mijn opinie.
Kies gewoon een set die jij nuttig vindt.
[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 17-11-2025 12:51 ]
@wokkelz
Zo'n sleuteltang staat ook op mijn
verlanglijstje. Als je met een klassieke waterpomptang kracht zet, beschadig je de moer, en er komt daarna een dag dat je aan zo'n braam je vingers open haalt. Mijn waterpomptang heeft daarom bijna altijd dik tape in zijn bek.
Zo'n sleuteltang staat ook op mijn
Aangezien die op accu is, hoe wil je een noodstop maken?MisterB schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:09:
Makita DRT50 Bovenfrees/Kantenfrees en wil die onder een tafel monteren zodat je ook soort freestafel krijgt.
Heb zelf om die reden een RT070 gescoord.
Beide machines passen op een kant-en-klare https://www.etsy.com/nl/l...anschlag-fur-makita-drt50
Of kijk bij Timmerman Koos YouTube: Timmertip 1368 Makita kanten bovenfrees RT0700C
Idd goed punt van @DJMaze, ik heb zelf jaren geleden de Triton MOF001 onder een tafel gehangen (die was laatst in de aanbieding bij Toolstation, dus misschien dat hij nog wel een keer in de aanbieding komt?). Die heeft al een methode om hem ondersteboven van hoogte te verstellen. En dat samen met zo'n noodschakelaarding.MisterB schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:15:
Hmm goede opmerking....
Hi ja ook op amazon etc kom je diverse inlegplaten tegen waar ie wel ondergeschroefd kan woorden en denk dat plaat hout met gat erin en 4 schroefpunten ook wel gaat werken maar idd noodstop issue bij accu machine... koop wellicht draad model voor tafel en er is vast wel eoa makita accesoire om een accu via losse adapter aan een nachine te koppel met schakelaar ertussen...
gevonden... zo iets dergelijks zou in geval van makita lxt een stop schakelaar kunnen bieden bij accu machines ...... https://nl.aliexpress.com...96381493019584956247803_0
en natuurlijk schakelaar op bereikbare plaats etc ...
en natuurlijk schakelaar op bereikbare plaats etc ...
Als ik het goed begrijp gebruik je dat ding om Makita accus als universele accubron te gebruiken.MisterB schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:29:
gevonden... zo iets dergelijks zou in geval van makita lxt een stop schakelaar kunnen bieden bij accu machines ...... https://nl.aliexpress.com...96381493019584956247803_0
hmm .. moet ook nog ff een accy like stub hebben die in de machine gaat ... is er ook vast wel.. dit is idd de kant die op de accu gaat ... ff zoeken nogRemy!!!! schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:32:
[...]
Als ik het goed begrijp gebruik je dat ding om Makita accus als universele accubron te gebruiken.
[Afbeelding]
[ Voor 14% gewijzigd door MisterB op 17-11-2025 13:38 ]
found ... zo iets bedoel ik ...
https://www.aliexpress.co...5Vmrd58axGr4aAk2REALw_wcB
dus schakelaar in snoer op bereikbare plek ...
https://www.aliexpress.co...5Vmrd58axGr4aAk2REALw_wcB
dus schakelaar in snoer op bereikbare plek ...
En dan heb je bij dit sleuteltang ook nog van die speciale plastic beschermers voor als je aan je verchroomde douchegarnituur ofzo moet sleutelen.trabant schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:08:
@wokkelz
Zo'n sleuteltang staat ook op mijn![]()
verlanglijstje. Als je met een klassieke waterpomptang kracht zet, beschadig je de moer, en er komt daarna een dag dat je aan zo'n braam je vingers open haalt. Mijn waterpomptang heeft daarom bijna altijd dik tape in zijn bek.
ik heb voor dat soort fratsen een paar oude lekke fietsbanden, kan ik steeds een stukkie van afknippen voor dat soort doeleinden.MJV schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:38:
[...]
En dan heb je bij dit sleuteltang ook nog van die speciale plastic beschermers voor als je aan je verchroomde douchegarnituur ofzo moet sleutelen.
Werkt vaak ook als de postelastiektruuk in een dolgedraaide schroef.
[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 17-11-2025 14:49 ]
die zijn ideaal , heb ze allemaalMJV schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:38:
[...]
En dan heb je bij dit sleuteltang ook nog van die speciale plastic beschermers voor als je aan je verchroomde douchegarnituur ofzo moet sleutelen.
Ik heb momenteel een benzine heggeschaar, met een lang snijblad, die na meer dan 25 jaar aan vervanging toe is, en ik vraag me af of er een valabel batterijgevoed elektrisch model beschikbaar zou zijn.
De reden waarom ik indertijd voor een benzine model gekozen heb waren:
- Sterkte, knipt ook dikkere takken door, waar het elektrisch model van mijn buur konstant op blokkeerde.
Daar waar mijn buur met zijn elektrische heggeschaar, bijna de ganse dag nodig had, kon ik hetzelfde op ongeveer 1 uur tijd doen.
- meer dan 50 meter haag en dat aan beide zijden te doen, waardoor een lange verlengdraad zeer onpraktisch is.
- Lang snijblad, wat in die tijd niet beschikbaar was voor elektrische modellen.
Hierdoor kan ik de haag knippen zonder op een ladder te moeten, en gaat het ook een heel stuk sneller.
Kunnen jullie me een batterij model aanraden, of ga ik toch beter terug voor een benzine model ?
- Sterkte, knipt ook dikkere takken door, waar het elektrisch model van mijn buur konstant op blokkeerde.
Daar waar mijn buur met zijn elektrische heggeschaar, bijna de ganse dag nodig had, kon ik hetzelfde op ongeveer 1 uur tijd doen.
- meer dan 50 meter haag en dat aan beide zijden te doen, waardoor een lange verlengdraad zeer onpraktisch is.
- Lang snijblad, wat in die tijd niet beschikbaar was voor elektrische modellen.
Hierdoor kan ik de haag knippen zonder op een ladder te moeten, en gaat het ook een heel stuk sneller.
Kunnen jullie me een batterij model aanraden, of ga ik toch beter terug voor een benzine model ?
Ik snoeide ruim 50 meter klimop heg moeiteloos met de makita 18v heggeschaar .. niet perse hele dikke takken
Ik heb de Stiga HT 700E en daar ben ik erg tevreden over. Wel een stuk zwaarder dan de 18V die ik daarvoor had, maar hij gaat als een malle en heeft een fijn lang blad. En wat ik onverwacht toch vaak gebruik is het draaien van het handvat.
[ Voor 17% gewijzigd door Retrospect op 17-11-2025 19:25 ]
Heb trouwens die makita in hand uitvoering en op stok wat mega handig is voor bovenkant en wat hoger spul en ook nog handzaam
Qua performance die je gewend bent, is alleen Stihl een echte optie, en dan kijken bij de AP producten (AK is leuk voor thuis, en de rest is niet noemenswaardig)mbbs1024 schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:53:
Ik heb momenteel een benzine heggeschaar, met een lang snijblad, die na meer dan 25 jaar aan vervanging toe is, en ik vraag me af of er een valabel batterijgevoed elektrisch model beschikbaar zou zijn.
Sorry, er zijn naast Stihl (36V) echt wel andere merken met zware accu tuinmachines. Stiga (meer voor consumenten, 48V), Cramer (48V & 82V), Echo (56V) om er maar 3 te noemen maar er zullen er vast meer zijn.Zaphara schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:59:
[...]
Qua performance die je gewend bent, is alleen Stihl een echte optie, en dan kijken bij de AP producten (AK is leuk voor thuis, en de rest is niet noemenswaardig)
Makita heeft een 40 volt serie, ook voor heggescharen. Kwam een actie met tegen met een gratis accu.Retrospect schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:31:
[...]
Sorry, er zijn naast Stihl (36V) echt wel andere merken met zware accu tuinmachines. Stiga (meer voor consumenten, 48V), Cramer (48V & 82V), Echo (56V) om er maar 3 te noemen maar er zullen er vast meer zijn.
Heb je al ander gereedschap op accu's? dan kan het handig zijn om bij dat merk te blijven zodat je accu's kan uitwisselen.mbbs1024 schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:53:
Al bij Stihl of Husqvarna gekeken? Gemeentewerken en groenbedrijven lopen vaker daarmee dan bijvoorbeeld met een Makita. Ik hoop dat mijn benzine Zenoah het nog een paar jaar blijft doen (>100 m1 heg hier)mbbs1024 schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:53:
Ik moet een stel gaten in het plafond boren in mijn eentje.
Normaal houd iemand de stofzuigerslang erbij voor het het opvangen van het stof.
Nu zag ik deze afzuigadapter van Starmix https://starmix-specialis...bohrfixx-bf12-011370.html
Nu vraag ik mij af hoe duidelijk kan je het zo adapter op het plafond nog zien op welke plaats je moet boren.
Op de foto en video lijkt er ruimte te zijn waar je langs kunt kijken zodat je kunt zien waar je wilt boren.
Maar ik denk ik vraag even advies voordat ik geld uitgeef aan iets wat niet goed werkt.
Normaal houd iemand de stofzuigerslang erbij voor het het opvangen van het stof.
Nu zag ik deze afzuigadapter van Starmix https://starmix-specialis...bohrfixx-bf12-011370.html
Nu vraag ik mij af hoe duidelijk kan je het zo adapter op het plafond nog zien op welke plaats je moet boren.
Op de foto en video lijkt er ruimte te zijn waar je langs kunt kijken zodat je kunt zien waar je wilt boren.
Maar ik denk ik vraag even advies voordat ik geld uitgeef aan iets wat niet goed werkt.
In dit filmpje rond 19 seconden laten ze zien dat de adapter zichzelf vast zuigt aan het plafond. Dat is wel ideaal.
https://www.youtube.com/watch?v=_LAOBM5BCaI&t=1s
Ik was door de foto's ook aan het twijfelen gebracht.
https://www.youtube.com/watch?v=_LAOBM5BCaI&t=1s
Ik was door de foto's ook aan het twijfelen gebracht.
Ik heb een soortgelijke variant, en het werkt perfect op plafonds. Het gat waar je je boortje doorheen doet, die kan je initieel gebruiken om hem goed te plaatsen.TurboTon1973 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:50:
Waar je wel bij moet opletten met dit soort adapters, is dat je ze goed schoonmaakt vooraf/achteraf. Er kan makkelijk nog wat stofresidu achterblijven op de rubberen seal, en als je hem dan vervolgens op een bijv. blauwe muur plaatst, dan kan het soms lastig zijn om de witte afdruk te verwijderen. Ask me how I know...
Hij werkt goed dat als eerste, maar het klopt dat je slecht je markering kan zien. Mijn 'work around' is afzuigadapter om de boor te doen, de boor op je markering plaatsen en langzaam starten (icm auto start op de stofzuiger dat is) en dan plaats je adapter op het plafond die zich vastzuigt en dan kan je normaal boren (in mijn geval hamer boren). Het is wat lastiger op deze manier, maar het was ook wel precisiewerk (lampen zonder speling in the montage gaten en gordijnrails). En zo goed als geen stof was fijn.TurboTon1973 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:50:
Ben je met 2 man dan is het sneller als 1 persoon gewoon afzuigt en de ander boort.
@TurboTon1973 Zet niettemin een bril of vizier op.
Dat heeft er vooral mee te maken dat de gemeenten en groenbedrijven al klant zijn bij mechanisatiebedrijven waar ze ook hun zelfrijdende grasmaaiers, hakselaars, machines voor onkruidbeheer, ed kopen, die ook Stihl en Husqvarna verkopen.DjoeC schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 00:11:
[...]
Al bij Stihl of Husqvarna gekeken? Gemeentewerken en groenbedrijven lopen vaker daarmee dan bijvoorbeeld met een Makita. Ik hoop dat mijn benzine Zenoah het nog een paar jaar blijft doen (>100 m1 heg hier)
Het merk doet er niet meestal niet toe, service, snelle levering onderdelen en machines vinden de meeste belangrijker dan het merk.
Voor mezelf, toen ik accu tuingereedschap ging kopen ben ik bij een dealer van Makita en Stihl binnengelopen, deze gaf aan dat de machines zich niet veel ontlopen quu kwaliteit.
Omdat ik meer mogelijkheden zie met accu's en handgreedschap heb ik voor Makita gekozen.
Wat wel een rol kan slepen, is dat je bij het ene model wel en bij het andere geen onderhoudscontract kunt afsluiten. En bij welk model zal de nalevering van (slijtage)onderdelen het beste geregeld zijn?Linux gebruiker schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:52:
... Het merk doet er niet meestal niet toe, service, snelle levering onderdelen en machines vinden de meeste belangrijker dan het merk. ...
Ik ben heel tevreden over het Stihl AP systeem, incl. zulke heggenscharen. (Ik heb een 'korte' én eentje op een steel uit twee stukken. Totaal dus drie lengtes mogelijk.) Eigenlijk zie ik alleen de even professionele lijn van Husqvarna als serieuze concurrent voor zulk professioneel spul. Zoals @mbbs1024 al aangeeft, maak je zoveel meer tempo met 'n serieuze machine
.
Ja, die komen van een bepaald soort dealers, maar die zouden echt ook wel (ruim vaker) andere merken voeren als die interessant zouden zijn. Onbekendere merken mogen zich wat mij betreft eerst in de handen van groenprofessionals bewijzen. (Dat ze zich kennelijk op accuvoltage willen onderscheiden geeft mij alvast te denken.) En de Makita's van deze wereld zie ik als concurrent voor de AK lijn van Stihl, niet voor het professionelere AP spul. (N.B. Husqvarna voert ook losse lijnen voor die twee doelgroepen.)
Hoe (lang) je van een heggenschaar geniet hangt volstrekt af van hoe je ermee om gaat, incl. wat basaal onderhoud. Een onderhoudscontract waarbij een dealer 'jouw' stommiteiten op zich neemt kan ik me moeilijk voorstellen, @trabant. En als het bestaat, doe liever niet dom, dan de hoofdprijs te betalen voor de streken van anderen
.
Ja, die komen van een bepaald soort dealers, maar die zouden echt ook wel (ruim vaker) andere merken voeren als die interessant zouden zijn. Onbekendere merken mogen zich wat mij betreft eerst in de handen van groenprofessionals bewijzen. (Dat ze zich kennelijk op accuvoltage willen onderscheiden geeft mij alvast te denken.) En de Makita's van deze wereld zie ik als concurrent voor de AK lijn van Stihl, niet voor het professionelere AP spul. (N.B. Husqvarna voert ook losse lijnen voor die twee doelgroepen.)
Hoe (lang) je van een heggenschaar geniet hangt volstrekt af van hoe je ermee om gaat, incl. wat basaal onderhoud. Een onderhoudscontract waarbij een dealer 'jouw' stommiteiten op zich neemt kan ik me moeilijk voorstellen, @trabant. En als het bestaat, doe liever niet dom, dan de hoofdprijs te betalen voor de streken van anderen
[ Voor 16% gewijzigd door Gwaihir op 18-11-2025 11:53 ]
Ik zit niet in het accugereedschap maar - omdat het zolang meegaat en niet na 5 of 8 jaar een nieuwe accu nodig heeft als die nog leverbaar zijn - heb alles op benzine: zweefmaaier (32 jaar), grasmaaier (dit jaar, reparatie vanwege werkloon niet meer rendabel), bosmaaier (33 jaar), heggenschaar (12 jaar), kettingzaag (4 jaar nadat de oude na 20 jaar gestuiterd was). Bladblazer (4 jaar na vervangen oude van 25 jaar).
Los van of het accu moet zijn of niet: Beter 1 keer pijn lijden en werken met plezier dan zuchten omdat t t toch net niet is.... Jammer genoeg zijn de prijzen van Stihl en Husqvarna omhoog geschoten. Mijn Husqvarna bladblazer is in een paar jaar tijd 70% in prijs gestegen..... Doe iig je research. O ja, gemeenten willen vaak nog al "snel" inruilen. Hun leveranciers hebben vaak "jong gebruikt" voor een schappelijke prijs.
Deze link heeft reviews van een aantal (merken) heggenscharen, zowel op accu als op benzine. Zijn reviews hebben mij geholpen bij de keuze voor een nieuwe (bijna profi) grasmaaier.
Los van of het accu moet zijn of niet: Beter 1 keer pijn lijden en werken met plezier dan zuchten omdat t t toch net niet is.... Jammer genoeg zijn de prijzen van Stihl en Husqvarna omhoog geschoten. Mijn Husqvarna bladblazer is in een paar jaar tijd 70% in prijs gestegen..... Doe iig je research. O ja, gemeenten willen vaak nog al "snel" inruilen. Hun leveranciers hebben vaak "jong gebruikt" voor een schappelijke prijs.
Deze link heeft reviews van een aantal (merken) heggenscharen, zowel op accu als op benzine. Zijn reviews hebben mij geholpen bij de keuze voor een nieuwe (bijna profi) grasmaaier.
We hebben het gewoon over een particulier die zijn heg wil snoeien hoor.trabant schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:48:
[...]
Wat wel een rol kan slepen, is dat je bij het ene model wel en bij het andere geen onderhoudscontract kunt afsluiten. En bij welk model zal de nalevering van (slijtage)onderdelen het beste geregeld zijn?
@No Hands En bij particulieren gaat er nooit wat kapot?
@trabant Bij zo'n printer kan ik dat wel plaatsen. Ik wilde toelichten waarom het denk ik minder bij een heggenschaar past.
Jawel, en dan moet je heel, heel hard zoeken om onderdelen te vinden....... Ik kan niet wachten tot de right-to-repair wetgeving ingaat en schema's, onderdelen lijsten etc. beschikbaar komen....trabant schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:46:
Je wilt na een jaar of 10 misschien wel een ander snijblad aanschaffen. Kan Hornbach of Welkoop dat dan nog leveren?Gwaihir schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:49:
@trabant Bij zo'n printer kan ik dat wel plaatsen. Ik wilde toelichten waarom het denk ik minder bij een heggenschaar past.
Ik heb die adapter ook, en, zoals @6killer al gezegd heeft, ik positioneer over het algemeen de boor tegen de muur / plafond met de adapter om de boor, start dan de stofzuiger door een beetje gas te geven, en dan zuigt de adapter zichzelf vanzelf tegen het plafond.TurboTon1973 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:50:
Iemand erbij met een stofzuiger werkt toch niet zo goed, het voordeel van de adapter is vooral dat die van alle kanten aanzuigt, dus er ontsnapt heel weinig stof. Heb zonder probleem gaatjes voor de lamp boven de tafel geboord, tafel nog geheel stofvrij. Dat lukt je niet met iemand die ernaast staan met de stofzuiger. Maakt wel een boel herrie, al die lucht door een klein gaatje, dus oorkleppen zijn wel aanbevolen.
Schoon maken tussendoor is ook aan te bevelen, alhoewel ik die afdruk meestal met een vochtig schoonmaakdoekje makkelijk weg kan vegen.
Is dat een vraag aan mij? Hoe dat zo en waar over? (Ik kan je reactie niet plaatsen.)DjoeC schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:51:
Je wilt na een jaar op 10 misschien wel een ander snijblad aanschaffen. Kan Hornbach of Welkoop dat dan nog leveren?
Tuurlijk wel maar ik ken niemand die een onderhoudscontract heeft voor zijn heggenschaar die elk jaar twee keer een week wordt gebruikt. Zelfs mijn zwager die hovenier is niet. Verder ken ik ook niemand die voor enig ander elektrisch tuin of ander gereedschap een onderhoudscontract heeft afgesloten.trabant schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:46:
Maar n=1 misschien.
Als al je apparatuur 20+ jaar oud is dan wordt dat inderdaad wel een uitdaging ja.DjoeC schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:50:
[...]
Jawel, en dan moet je heel, heel hard zoeken om onderdelen te vinden....... Ik kan niet wachten tot de right-to-repair wetgeving ingaat en schema's, onderdelen lijsten etc. beschikbaar komen....
Je hebt het dan over eigen merk gereedschap? Je wil weten of Stihl of Makita dat dan nog leveren kan toch?DjoeC schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:51:
[...]
Je wilt na een jaar op 10 misschien wel een ander snijblad aanschaffen. Kan Hornbach of Welkoop dat dan nog leveren?
Nee, niet specifiek een vraag, was meer een generieke reactie op "onderhoudscontract" wat in mijn beleving ook voor machines kan gelden als synonym voor "langdurig beschikbaar zijn van vervangende onderdelen"...... Voel je alsjeblieft niet persoonlijk aangesproken!Gwaihir schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:55:
[...]
Is dat een vraag aan mij? Hoe dat zo en waar over? (Ik kan je reactie niet plaatsen.)
Partijen die een punt maken van service hebben - voor wit en bruingoed, gereedschap, overige service "gevoelige" artikelen - bij mij altijd een streepje voor op dozenschuivers. Het onderhoudscontract is daarvoor niet specifiek noodzakelijk, wel een partij die "ergens nog wel een onderdeel uit een oud product" heeft liggen of nog een emmer onder de toonbank heeft staan met "ouderwetsche maten" ijzerwaren. Helaas worden dat er steeds minder want mijn manier van denken wordt door mijn jongere omgeving ook als "ouderwetsch" gezien. Prijs is koning.
Ik bedoel specifiek of zij als winkelketen dan nog de moeite nemen om voor 1 onderdeel voor 1 klant het uitzoek en bestel circus in willen (kunnen?) gaan. Overigens, zeker voor het consumentengrut moet je al blij zijn als onderdelen 5 jaar na einde levering nog verkrijgbaar zijn (in Radar: Bose audiosysteem €1.400,-, 3 jaar na einddatum stopt app functionaliteit.....).No Hands schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:57:
[...]
Je hebt het dan over eigen merk gereedschap? Je wil weten of Stihl of Makita dat dan nog leveren kan toch?
Voor een aantal machine' s staan de onderdelen lijsten en tekening gewoon op internet en kun je ze zien voor je die machine koopt, bij aankoop machine zou ik die dan downloaden en goed bewaren.DjoeC schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:50:
[...]
Jawel, en dan moet je heel, heel hard zoeken om onderdelen te vinden....... Ik kan niet wachten tot de right-to-repair wetgeving ingaat en schema's, onderdelen lijsten etc. beschikbaar komen....
Voorbeeld; https://www.lescha-atika....300_2800-Anleitung-13.pdf
Tegenwoordig is dat ook mijn eerste actie. Vaak ook leesbaarder dan de priegeltekst die bijgeleverd wordt.Linux gebruiker schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:16:
[...]
Voor een aantal machine' s staan de onderdelen lijsten en tekening gewoon op internet en kun je ze zien voor je die machine koopt, bij aankoop machine zou ik die dan downloaden en goed bewaren.
Voorbeeld; https://www.lescha-atika....300_2800-Anleitung-13.pdf
Als je de verkrijgbaarheid van onderdelen belangrijk vind dan kan je beter je keuze beperken tot de merken, waarvan kruis,nl onderdelen kan leveren.
Ik heb daar al diverse machines mee kunnen helpen.
En als het daar niet lukt dan kan je ook op eBay zoeken. Heb een poos geleden een trekkerschakelaar voor een ca. 15 jaar oude Makita accuboormachine gevonden bij een Poolse handelaar.
Ik heb daar al diverse machines mee kunnen helpen.
En als het daar niet lukt dan kan je ook op eBay zoeken. Heb een poos geleden een trekkerschakelaar voor een ca. 15 jaar oude Makita accuboormachine gevonden bij een Poolse handelaar.
Ook Wolfswinkel verkoopt veel onderdelen voor (tuin)machines, soms ook te selecteren en identificeren vanaf tekening.
Voor vaklieden zit ik daar zeker ook nog zo in. Ik vind het fijn op een partij te kunnen bouwen en dat is best zoeken vandaag de dag. ("Ontzorgen" is een modern woord geloof ik, maar het betekent vooral voor veel geld een eigen concept neer zetten wat (net) niet is wat de klant eigenlijk wil.)DjoeC schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:04:
Partijen die een punt maken van service hebben - voor wit en bruingoed, gereedschap, overige service "gevoelige" artikelen - bij mij altijd een streepje voor op dozenschuivers. Het onderhoudscontract is daarvoor niet specifiek noodzakelijk, wel een partij die "ergens nog wel een onderdeel uit een oud product" heeft liggen of nog een emmer onder de toonbank heeft staan met "ouderwetsche maten" ijzerwaren.
Voor aanschaffen merk ik dat ik het steeds meer opgeef. Dat begon al jaren geleden toen ik alle wit- en bruingoed van één lokale firma had en deze me volledig liet barsten toen er met één apparaat iets echt niet ok was. Dichter bij vandaag en het topic: ik had een puike lokale Stihl dealer. Totdat deze zichzelf ophief door het dealerschap te verkopen aan een firma een stuk verder weg die zich totaal niet op particulieren richt. Dus tja, waar kun je nog van op aan?
offtopic:
[quote]DjoeC schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:42:
[...]
... Vaak ook leesbaarder dan de priegeltekst die bijgeleverd wordt.[/quote]
En die vooral juridisch is. "Door het openen van de doos gaat u akkoord met de voorwaarden."
En waar vind je die voorwaarden? In de doos.
[quote]DjoeC schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:42:
[...]
... Vaak ook leesbaarder dan de priegeltekst die bijgeleverd wordt.[/quote]
En die vooral juridisch is. "Door het openen van de doos gaat u akkoord met de voorwaarden."
En waar vind je die voorwaarden? In de doos.
Dank je voor de tips. normaal doe ik het ook altijd met zijn tweeën. Mijn dochter heeft een nieuw appartement. En vorige week moest ik het alleen doen. En dat trok mijn armen niet. In de ene hand een stofzuiger stang en in de andere hand de boormachine. Ik had met een accuboor een klein stukje voorgeboord als een centerpunt. Op zich werkte dat redelijk goed. Maar met mijn beperking in mijn schouders was dat niks.6killer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:08:
[...]
Hij werkt goed dat als eerste, maar het klopt dat je slecht je markering kan zien. Mijn 'work around' is afzuigadapter om de boor te doen, de boor op je markering plaatsen en langzaam starten (icm auto start op de stofzuiger dat is) en dan plaats je adapter op het plafond die zich vastzuigt en dan kan je normaal boren (in mijn geval hamer boren). Het is wat lastiger op deze manier, maar het was ook wel precisiewerk (lampen zonder speling in the montage gaten en gordijnrails). En zo goed als geen stof was fijn.
Ben je met 2 man dan is het sneller als 1 persoon gewoon afzuigt en de ander boort.
Ze verhuist 1.5 uur rijden van ons en ik kon geen vriend vragen om te helpen.
Top dank je voor de tips. Ik heb in het verleden vaak iets gekocht wat totaal niet werkte vandaar dat ik nu zoiets had even informeren. Voordat ik een miskoop doe.Remy!!!! schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:03:
[...]
Ik heb een soortgelijke variant, en het werkt perfect op plafonds. Het gat waar je je boortje doorheen doet, die kan je initieel gebruiken om hem goed te plaatsen.
Waar je wel bij moet opletten met dit soort adapters, is dat je ze goed schoonmaakt vooraf/achteraf. Er kan makkelijk nog wat stofresidu achterblijven op de rubberen seal, en als je hem dan vervolgens op een bijv. blauwe muur plaatst, dan kan het soms lastig zijn om de witte afdruk te verwijderen. Ask me how I know...
Dank je, normaal houd mijn vrouw de stofzuiger vlakbij het plafond tijdens het boren vorige week niet.trabant schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:22:
@TurboTon1973 Zet niettemin een bril of vizier op.
Ik dacht, wat gaat er mis dat ik nu zo erg onder het stof zit. En zoveel stof langs mijn bril gaat.
Oja, niemand houdt de stofzuigerslang vlakbij de boormachine. Toen heb ik dat snel gecorrigeerd. Maar dat is te zwaar voor mij. In één hand een klopboormachine en in een andere hand de stofzuigerstang.
TurboTon1973 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:50:
[...]
Dank je, normaal houd mijn vrouw de stofzuiger vlakbij het plafond tijdens het boren vorige week niet.
Ik dacht, wat gaat er mis dat ik nu zo erg onder het stof zit. En zoveel stof langs mijn bril gaat.
Oja, niemand houdt de stofzuigerslang vlakbij de boormachine. Toen heb ik dat snel gecorrigeerd. Maar dat is te zwaar voor mij. In één hand een klopboormachine en in een andere hand de stofzuigerstang.
offtopic:
Zo zie je maar weer, zonder vrouw die het heft (hier: de slang) in handen neemt kun je als man niet goed klussen....
Zo zie je maar weer, zonder vrouw die het heft (hier: de slang) in handen neemt kun je als man niet goed klussen....
In hoeverre is die boormachine ducttape-afstotend?
DjoeC schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:59:
[...]offtopic:
DjoeC schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:59:
[...]offtopic:
offtopic:
Ik zou 't vooral die dochter kwalijk nemen. Voorlopig zie ik m'n dochters als klushulp wanneer m'n vrouw niet thuis is / geen tijd heeft
.
Ik zou 't vooral die dochter kwalijk nemen. Voorlopig zie ik m'n dochters als klushulp wanneer m'n vrouw niet thuis is / geen tijd heeft
Stihl AK lijn kun je vergelijken met de Makita XGT serie 40volt, ben benieuwd hoe die zich tov elkaar verhouden.Gwaihir schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:50:
Ik ben heel tevreden over het Stihl AP systeem, incl. zulke heggenscharen. (Ik heb een 'korte' én eentje op een steel uit twee stukken. Totaal dus drie lengtes mogelijk.) Eigenlijk zie ik alleen de even professionele lijn van Husqvarna als serieuze concurrent voor zulk professioneel spul. Zoals @mbbs1024 al aangeeft, maak je zoveel meer tempo met 'n serieuze machine.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).