Voor het groffere werk zou ik denk ik eerder voor een 150mm excenter gaan. En voor het schuren tussen laklagen gaat een excenter veel te hard, dan zou ik eerder een vlakschuurmachine kiezen, dat is ook meer geschikt om in de hoekjes te komen. Voor de klussen die je beschrijft, ben je dus het beste uit met twee machines, in mijn ervaring.ChillPascal schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:12:
Ik ben in de markt voor een excentrische schuurmachine en een nieuwe bouwstofzuiger. In de komende periode zal ons huis gebouwd gaan worden, waardoor ik beide apparaten na oplevering goed kan gebruiken. Denk aan o.a.Ondanks dat ik ze niet wekelijks zou gebruiken houd ik er wel van om eenmalig goed gereedschap aan te schaffen. Als ik dit topic doorspit lees ik toch veel goede verhalen over Festool. Daarmee is mijn oog komen te vallen op:
- Schuren (binnen)deuren, kozijnen en plinten
- Schuren afwerking inbouwkasten
- Schuren gevelbekleding
- Zelfbouw schuur
Hebben jullie nog tips of alternatieven?
- Festool ETS 125 REQ-Plus
- Festool CTL MIDI I
Daarnaast de vraag welke schuurschijven jullie voor een dergelijke excentrische schuurmachine gebruiken? Ik zie dat Festool ook een setje heeft, namelijk SYS-STF D125. Echter gaat deze maar tot Grit 220 en voor het laatste aflakken zou ik toch graag iets fijner willen.
Qua alternatieven, Mirka en Rupes maken ook goede schuurmachines, goede afzuiging en weinig trillingen. Heb een excenter van Rupes en een vlakschuurmachine van Mirka, zeer tevreden met beide machines. De schuurmachines van Mirka zijn vaak ook laag, dat is meestal niet zo relevant, maar kan soms bepaalde plekken wel bereikbaar maken (was bij onze trap het geval dat de excenter te hoog was (en te veel afnam tussen de laklagen)). Die paddle van de Mirka ervaar ik als makkelijk in gebruik, het is uiteindelijk een palmgrip, dus de paddle ingedrukt houden tijdens gebruik is zeer natuurlijk.
Meer concreet wat voorbeelden:
- Vlakschuurmachines
- Rupes LE71TE
- Mirka DEOS II - Excenters
- Rupes ER303TE
- Mirka DEROS II 625CV
Qua schuurpapier (of schuurnetten, met een goede machine en afzuiging werken beide prima) is 220 grit inderdaad nog wat grof voor het lichtere schuurwerk. Voor schuurnetten hoef je alleen de juiste maat te zoeken, voor schuurpapier moet je er op letten dat je het juiste gatenpatroon hebt. Ik heb wel gehoord van schuurpapier dat uit elkaar vliegt op een excenter, dus zou van het goedkope spul vandaan blijven (met schuurpapier / netten van Mirka, Rupes en Finixa heb ik nooit problemen gehad, in ieder geval).
En voor de kozijnen wellicht een schuurblokje of schuurpad, dat is vaak vrij lastig met een schuurmachine te doen (zeker met een excenter).
Ik draag zelf overigens met schuurwerk ook altijd een halfgelaatsmasker met P3 filters. Ondanks dat de afzuiging vrijwel alles afvangt, lijkt het me toch altijd beter voor de longen om net dat beetje extra bescherming te hebben, en zo'n masker en de filters zijn vrij goedkoop, dus dat is geen reden om het te laten.
[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 28-04-2026 08:15 ]
:strip_exif()/f/image/mCT2arSjdXkNEaykrQ36kLMl.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/iYczW1dc1F0smSVopr5i2w7K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YWlReHubUpTqR1ADYc68NZlk.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/cnUB08YdrjobnJHCsz7QEXaE.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/XfFrOHzPlofKuxWDvcOTBTfG.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JGf0G9ZwcjjSiV6GYACtrbVD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kSEarRZikav9nTd60KwREYBZ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/K5LzlxTrPz5oSd8vMkrB5ILp.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0XDZ79098w3LKjps6gqPABXN.jpg?f=user_large)