trabant schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:25:
De vrouw heeft die
HBM stoomreiniger gekocht en daar is vandaag mee gestoeid.
Erg dankbaar werk, daar achter het fornuis. Wat wel duidelijk is, is dat die bijgeleverde borsteltjes niet het eeuwige leven zullen hebben, en bij HBM heb ik geen reserve-accessoires kunnen vinden.
Passen die van Kärcher? Hebben alle fabrikanten misschien een uniforme standaard?
Dat laatste klinkt te mooi om waar te zijn, maar wie weet...
Eindelijk (want lijstje gemaakt) eens bij de Hornbach die Kärcher borsteltjes meegenomen.
TL;DR : ze passen niet.
En dat zit zo...
:strip_exif()/f/image/55pddg1soQMPaI1DUB7c8kO1.jpg?f=fotoalbum_medium)
Links het zwarte borsteltje van HBM, rechts het gele van Kärcher. De gele heeft een extra vernauwing, ongeveer bij dat zwarte flubbertje rechtsonder.
:strip_exif()/f/image/XSOcXTshTCDthCtE6wbNvxTP.jpg?f=fotoalbum_medium)
Die versmalling begint op ± 13mm diepte.
:strip_exif()/f/image/NkBfzlvnQQcqEemWnqo3diES.jpg?f=fotoalbum_medium)
De HBM heeft die vernauwing niet. Die blijft 21 mm diep even wijd.
:strip_exif()/f/image/IJPLL4oflR1qzYqHkz9gEDGE.jpg?f=fotoalbum_medium)
En waar het HBM-borsteltje dus wel helemaal op de tuit past...
:strip_exif()/f/image/33hQvzg76lYcJ5IuaPnMZlKi.jpg?f=fotoalbum_medium)
...doet die van Kärcher dat niet.
Een volgende stap zou zijn: kijken of in plaats van die HBM-tuit een van Kärcher op de buizen past. Op het eerste gezicht lijkt die HBM daar ook een Kärcher-kopie. Maar dat dacht ik bij die borsteltjes ook...
Een volgende keer misschien, mijn nieuwsgierigheid naar die borsteltjes heeft me al €13,- gekost en ik blijf niet aan de gang. Bovendien ben ik zo'n Kärcher-tuit nog niet los tegengekomen.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar als je die Kärcher-borsteltjes met een 12mm-boor (minimaal?) 8mm dieper uitboort, zouden ze eigenlijk wel moeten passen.
Het Kärcherborsteltje heeft tussen de borstelharen een sproeigat van 2½ mm, bij die van HBM (maar die staat wel in een hoek) kun je bijna een vinger erin steken.
Edit: uitboren is met mijn voorhanden gereedschap niet gelukt: de accuboren gaan maar tot 10,5 mm en de SDS-boorhamer met opzetkop is weer veel te zwaar. Daarbij vreet de boor zich in het plastic vast, en het borsteltje schiet dan uit de bankschroef. Misschien dat van de andere kant frezen een mogelijkheid is. Dan wordt het gaatje van 2½ mm wel tig keer groter, maar je kunt het borsteltje dan wel aan de andere kant borgen door iets door de bajonetgaatjes te steken.
Theoretisch althans...
offtopic:
Manicure-acquisitie n.a.v. de foto's wordt niet op prijs gesteld
[
Voor 6% gewijzigd door
trabant op 10-05-2025 12:44
]