pietje belhamel schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:15:
Waar ik tegenaan loop bij het schuren van de trap is dat de treden golven. Zijn natuurlijk stroken hout die in de lengte aan elkaar zijn geplakt en in de breedte gaan golven. Daardoor kun je vaak niet makkelijk schuren. Soms meerdere milimeters. Hoe gaat de Metabo lakfrees daarmee om? En tot hoever kun je in de hoeken komen?
Volgens mij is hij ook te huur, en ook te huur via marktplaats.
De lakfrees freest alleen vlak, dus in een paar keer er overheen, tot het schoon is, is het helemaal vlak.
Ik heb een oude voordeur die eigenlijk helemaal uit elkaar valt, daar waren bepaalde elementen ook in verloop van 100 jaar aardig verschoven en gegolfd. Dat trek je dus heel makkelijk helemaal vlak.
Waar je eerst je de pokken op stond te schuren om dat weer bij elkaar in één vlak te krijgen.
En hij freest tot in de hoek als het twee delen zijn, bij een inwendige hoek uit drie delen blijft een klein stukje staan.
Hij doet ook sponninkjes.
Hier is de zijbeschermer er op, dan schuurt hij maar 1 vlak.
Fijn is ook dat plamuur blijft zitten, dat gaat met branden toch vaak stuk.
Ik heb hem op 0,05 mm staan, dan heb je de meeste controle, toen ik net begon en hij op 0,2 mm stond dan freest hij best snel en als je een dun profiellatje heb in de deur en je houdt hem niet vlak dan freest hij meer dan je wil.
En wat je in de video ziet aan rafels/freesslag in het begin is weg als je hem op 0,1-0,05 instelt, Zoals hij zelf ook al zegt.
Maar dan nog, even naschuren moet je toch en we hebben het dan over 0,2 mm vers, schoon hout wat je glad moet schuren, daar vliegt een beetje schuurpapier doorheen. Dat is wat anders dan 0,2 mm hobbels uit geschilderd hout schuren.
Een goede stofzuiger is een must.
[
Voor 15% gewijzigd door
Teijgetje op 24-05-2025 23:33
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.