Ik had het zelfde. ik heb een stanly koffer met allerlei los handgereedschap. Ondertussen zo vol dat ik bang ben om gereedschap te beschadigen, of ik moet dingen thuis laten.Typhone schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:21:
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een opbergsysteem en heb mijn oog laten vallen op Qbrick. Ik twijfel een beetje over welke ik nodig heb maar heb nog geen winkel gevonden waar dit te bekijken is side to side. Iemand daar enig idee van?
Het gaat mij met name om een manier om van alle makita boxen af te komen zodat ik voor verschillende werkzaamheden makkelijk gereedschap mee kan nemen naar andere locaties. Niks professioneel maar ik wil graag wel alles passend hebben en eventueel met schuim aanvullen.
Ik heb op goed geluk 2 qbriks gekocht via iBood.
1 Qbrick System Pro Toolbox 2.0 Red Ultra
1 Qbrick System Pro Drawer 1 Toolbox 2.0 Basic
Let goed op welke serie je pakt, qbrik heeft meerdere lijnen die niet allemaal compatible zijn.
mijn ervaring is dat de rode toolbox met 2 tussenschotten te klein is om handig gereedschap in te doen, dus de tussenschotten liggen thuis. De lades zijn handig maar ook te klein. om veel in te doen.
Je bedoelt de gevleugelde uitspraak: wat de bouw ons bied dat kopen wij niet?Typhone schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:28:
[...]
Die lui komen echt letterlijk binnen onder het motto: even kijken wat er allemaal ligt dan hoef ik het niet uit de bus te halen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik zou eurokratten nemen, zoon heel systeem is leuk voor een monteur die elke dag ongeveer het zelfde gaat doen en dus een vaste voorraad spullen en gereedschap heeft.Typhone schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:21:
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een opbergsysteem en heb mijn oog laten vallen op Qbrick. Ik twijfel een beetje over welke ik nodig heb maar heb nog geen winkel gevonden waar dit te bekijken is side to side. Iemand daar enig idee van?
Het gaat mij met name om een manier om van alle makita boxen af te komen zodat ik voor verschillende werkzaamheden makkelijk gereedschap mee kan nemen naar andere locaties. Niks professioneel maar ik wil graag wel alles passend hebben en eventueel met schuim aanvullen.
voor mn werk heb ik deze soort. Er kunnen 5 rechtop achterelkaar en 1 of 2 er naast in een station. Opel in dit geval onder t dekje. Stapelbaar en je kan er ook een trolley voor kopen.Als ik iets in een auto zou moeten achterlaten is t dit soort denk ik.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
En als je deze mooi vindt, kan je in NL bij Engels kijken. Helemaal handig als je in de buurt van Lampegat woont, dan kan je het daar afhalen.copykat schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:45:
[Afbeelding] voor mn werk heb ik deze soort. Er kunnen 5 rechtop achterelkaar en 1 of 2 er naast in een station. Opel in dit geval onder t dekje. Stapelbaar en je kan er ook een trolley voor kopen.
Als ik iets in een auto zou moeten achterlaten is t dit soort denk ik.
Of begra, of kruizinga, of transoplast, of schiphorst.DavidZH schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:55:
[...]
En als je deze mooi vindt, kan je in NL bij Engels kijken. Helemaal handig als je in de buurt van Lampegat woont, dan kan je het daar afhalen.
Hele idee achter euronorm is dat iedereen dat maakt..
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
even uit mn archief getrokken
[ Voor 57% gewijzigd door copykat op 10-07-2026 07:44 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik heb nu een aantal bakken, sommige met lades van de Keter Roc pro serie. Wel groot en beetje lomp voor in de auto, maar ideaal dat je al je accesoires als boortjes, multitoolbladen erin kwijt kunt. En als je ze gewoon in je werkplaats gebruikt heb je daar natuurlijk ook profijt van.Typhone schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:21:
Bij de Hornbach hebben ze soortgelijke bakken van WIBO voor €15,75, dekseltje kost iets van €7.DavidZH schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:10:
@Illusion Het ging me vooral om de prijs. Ik vind €100 voor twee bakjes best fors namelijk. Helemaal voor Amazon.
Maar geen deksel die blijft zitten wanneer de bak op z'n kant (of kop) gaat, toch?Den_S85 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:50:
[...]
Bij de Hornbach hebben ze soortgelijke bakken van WIBO voor €15,75, dekseltje kost iets van €7.
https://www.ibood.com/nl/s-nl/o/laserliner-mastercross-laser-xpg-pro-kruislijnlaser/3290177?gad_source=1&gad_campaignid=21387740346&gbraid=0AAAAADuNVyVdDuzLhIRou2fca-1msbsmM&gclid=EAIaIQobChMIipGI29LIlQMVOLVoCR2SmhppEAQYASABEgJYDPD_BwE
Iemand ervaring met de Laserliner Mastercross? Is dat mooi spul?
Volgens mij is het merk best mooi spul. Met koffer en accesoires is deftig.acehighhugo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:52:
Ik ben in de markt voor een goede kruislijnlaser en kwam deze deal op iBood tegen:
https://www.ibood.com/nl/s-nl/o/laserliner-mastercross-laser-xpg-pro-kruislijnlaser/3290177?gad_source=1&gad_campaignid=21387740346&gbraid=0AAAAADuNVyVdDuzLhIRou2fca-1msbsmM&gclid=EAIaIQobChMIipGI29LIlQMVOLVoCR2SmhppEAQYASABEgJYDPD_BwE
Wel hangt het er echt vanaf wat je ermee wil. Ik had eerst iets vergelijkbaars maar kwam er snel achter dat de laser stuk meer nut heeft als hij nog een extra lijn/kwadrant kan projecteren. Wat je bij deze mist is het kunnen tekenen van twee haakse lijnen op de vloer ipv de muur. Als je zou willen tegelen of ergens tov haaks een lijn op de grond zou willen uitlijnen.
Volgens mij is de parkside performance laser goedkoper en komt deze ook goed uit tests (met dus meer lijnen ook)
Hij is prachtig , maar daar zit ook een probleem, ik wordt altijd een beetje zenuwachtig als een merk het apparaat erg op de huisstijl van een ander (groot) merk laat lijken. En het is qua huisstijl bijna een 1 op 1 kopie van festool. In de (orginele) prijsklasse zou ik voor een leica kiezen of voor iets met meer opties. als ik eerlijk ben ontlopen de lasers elkaar niet extreem veel. het verschil tussen wel een laser en geen laser is enorm maar tussen de bekende merken zit imho niet extreem veel verschil.acehighhugo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:52:
Ik ben in de markt voor een goede kruislijnlaser en kwam deze deal op iBood tegen:
[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 10-07-2026 20:28 ]
Ik zou vooral een plafond willen uitlaseren en mooie rechte HSB muren willen optrekken. Dus niet persé tegelen etc.Evo X schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:06:
[...]
Volgens mij is het merk best mooi spul. Met koffer en accesoires is deftig.
Wel hangt het er echt vanaf wat je ermee wil. Ik had eerst iets vergelijkbaars maar kwam er snel achter dat de laser stuk meer nut heeft als hij nog een extra lijn/kwadrant kan projecteren. Wat je bij deze mist is het kunnen tekenen van twee haakse lijnen op de vloer ipv de muur. Als je zou willen tegelen of ergens tov haaks een lijn op de grond zou willen uitlijnen.
Volgens mij is de parkside performance laser goedkoper en komt deze ook goed uit tests (met dus meer lijnen ook)
Ik weet natuurlijk niet wat je met HSB exact voor ogen hebt, maar als je veel buiten bezig wil zijn zou ik iets nemen met een ontvanger. In de volle zon is groen ook niet heiligmakend.voor wandjes heb je overgens vaak meer aan een echt goede en lange waterpas. plafonds zou ik nooit meer zonder laser willen bouwen.acehighhugo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:27:
[...]
Ik zou vooral een plafond willen uitlaseren en mooie rechte HSB muren willen optrekken. Dus niet persé tegelen etc.
[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 10-07-2026 20:41 ]
Gok van niet, nee. Maar als ik naar mezelf kijk, die bakken gaan nooit op de zijkant, want dan ligt echt alles overhoop door de bak heen.Gwaihir schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:06:
[...]
Maar geen deksel die blijft zitten wanneer de bak op z'n kant (of kop) gaat, toch?
Heeft zeker een plaats, ook bij mij in de werkplaats. Maar de vraag van @Typhone ging over koffers, schuimgevuld. En die bewaar ik ook op hun kant, net zoals in de auto van @copykat.Den_S85 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:41:
Gok van niet, nee. Maar als ik naar mezelf kijk, die bakken gaan nooit op de zijkant, want dan ligt echt alles overhoop door de bak heen.
Ja ik ben weliswaar geen professional maar heb wel een vaste voorraad spullen en gereedschap. Als ik de laatste jaren (bouw eigen huis 2020-2021), aankoop jaren ‘70 huis begin 2025 met zo ongeveer alles verbouwd wat ik maar kan dan ben ik erachter gekomen dat alle apparaten los in die Makita boxen niet heel praktisch is.twain4me schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:42:
[...]
Ik zou eurokratten nemen, zoon heel systeem is leuk voor een monteur die elke dag ongeveer het zelfde gaat doen en dus een vaste voorraad spullen en gereedschap heeft.
Wat mij de laatste tijd goed tot heel goed bevalt is eigenlijk het volgende:
Koffer met boormachine aangevuld met:
Steenboren (4-12mm)
Houtboren (3-12mm)
Speedboren (14-28mm) in gradaties
Metaalboren (3-12mm)
Bijbehorende fatsoenlijke bitset
Pica marker
Potlood marker
Duimstok
Waterpas(je)
Hamertje
Wat ik erbij wil hebben zijn alle schroeven die ik gebruik (Heco Topix Plus) in diverse maten.
Fischer Duo pluggen (6 tm 12mm)
Enkele speciale pluggen en nog wat random tools.
Afhankelijk van welke (schroefboormachine) kan ik daar dus al een mooie set van maken die “compleet” is aangevuld met enkele andere zaken die ik er evt graag bij zou willen hebben.
Datzelfde zou ik dus ook willen doen met spul voor elektra zodat ik daarvoor ook alles kan bewaren. Klemmetjes, kabels, hulzen, stekkers, diverse soorten gereedschappen en ook hier weer een eigen (schroef)boormachine voorzien van bits en een iets andere set aan schroeven. Dat zijn nu 3 grote grijze kratten vol en 2 Qbrick gereedschapskistjes (bij Action besteld een keer) wat leuk is als ik de schuur wat moet doen maar direct klote is als ik elders bezig ben.
Mijn idee was min of meer 3 “torens” te maken van Qbrick (of wat anders) die ik altijd makkelijk kan gebruiken en waarbij ik alles wat ik door schade en schande geleerd heb bij de hand heb zonder dat ik elke meer moet mixen. Heb een beetje overkill aangezien ik 2x een identieke makita (18v) schroefboormachine heb inclusief slagschroevendraaier (x2) en een Milwaukee schroef/slagboormachine set (12v) waardoor ik dus een “compleet” systeem kan samenstellen min of meer.
En wellicht moet ik gewoon op de gok wat bestellen en eens kijken wat eruit komt. Wilde voornamelijk de formaten eens goed zien in het echt (One, Two, Pro en Prime).
Alles staat / hangt nu nog los in een schuur bij ons maar vrouwlief wil die schuur weghebben en dan gaat het verhuizen naar ofwel garage ofwel zolder en dan zijn “carry” systemen wel erg praktisch.
Ah deze had ik even gemist maar ziet er perfect uit voor wat ik bedoel in de post hierbovenmonkey7 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:49:
Tja, echt incognito is het niet nee. Ik heb sinds een half jaartje 2x 350, wieltjes, lade unit en open box van het ONE systeem. Is aan de grote kant, maar daardoor past accugereedschap er wel fatsoenlijk in. Twee karren en de complete basisset is mee.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de Parkside gekocht, thanks voor de tip!Evo X schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:06:
[...]
Volgens mij is het merk best mooi spul. Met koffer en accesoires is deftig.
Het probleem van het boxen systeem (een algemene box, elektra box , loodgieters box, etc ) is dat je je voor bijna elke klus veel teveel meeneemt. als je van plan bent om het te grbruiken als een semi mobiele opslag voor je gereedschap waarbij je tangentjes e.d. nog toegankelijk zijn als ze opgestapeld zijn is dat natuurlijk eigenlijk een andere use case. maar als mee neem boxen werkten het wat mij betereft voor geen meter. Als je bv een afwasmachine gaat aansluiten heb je voor een stop contactje en wat pvc werk zo 3/4 boxen nodig.Typhone schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:39:
[...]
Ja ik ben weliswaar geen professional maar heb wel een vaste voorraad spullen en gereedschap. Als ik de laatste jaren (bouw eigen huis 2020-2021), aankoop jaren ‘70 huis begin 2025 met zo ongeveer alles verbouwd wat ik maar kan dan ben ik erachter gekomen dat alle apparaten los in die Makita boxen niet heel praktisch is.
Wat mij de laatste tijd goed tot heel goed bevalt is eigenlijk het volgende:
Koffer met boormachine aangevuld met:
Steenboren (4-12mm)
Houtboren (3-12mm)
Speedboren (14-28mm) in gradaties
Metaalboren (3-12mm)
Bijbehorende fatsoenlijke bitset
Pica marker
Potlood marker
Duimstok
Waterpas(je)
Hamertje
Wat ik erbij wil hebben zijn alle schroeven die ik gebruik (Heco Topix Plus) in diverse maten.
Fischer Duo pluggen (6 tm 12mm)
Enkele speciale pluggen en nog wat random tools.
Afhankelijk van welke (schroefboormachine) kan ik daar dus al een mooie set van maken die “compleet” is aangevuld met enkele andere zaken die ik er evt graag bij zou willen hebben.
Datzelfde zou ik dus ook willen doen met spul voor elektra zodat ik daarvoor ook alles kan bewaren. Klemmetjes, kabels, hulzen, stekkers, diverse soorten gereedschappen en ook hier weer een eigen (schroef)boormachine voorzien van bits en een iets andere set aan schroeven. Dat zijn nu 3 grote grijze kratten vol en 2 Qbrick gereedschapskistjes (bij Action besteld een keer) wat leuk is als ik de schuur wat moet doen maar direct klote is als ik elders bezig ben.
Mijn idee was min of meer 3 “torens” te maken van Qbrick (of wat anders) die ik altijd makkelijk kan gebruiken en waarbij ik alles wat ik door schade en schande geleerd heb bij de hand heb zonder dat ik elke meer moet mixen. Heb een beetje overkill aangezien ik 2x een identieke makita (18v) schroefboormachine heb inclusief slagschroevendraaier (x2) en een Milwaukee schroef/slagboormachine set (12v) waardoor ik dus een “compleet” systeem kan samenstellen min of meer.
En wellicht moet ik gewoon op de gok wat bestellen en eens kijken wat eruit komt. Wilde voornamelijk de formaten eens goed zien in het echt (One, Two, Pro en Prime).
Alles staat / hangt nu nog los in een schuur bij ons maar vrouwlief wil die schuur weghebben en dan gaat het verhuizen naar ofwel garage ofwel zolder en dan zijn “carry” systemen wel erg praktisch.
wat i kdoe ik pak 1 of 2 kratten en shop in mijn eigen voorraad van materiaal en gereedschap wat ik nodig heb en dat gaat mee. en als ik klaar ben gaat alles weer op zijn/haar plek. maargoed als je eigenlijk meer een magazijn oplossing zoekt (zoals ik het nu lees) kan het denk ik wel werken. Het boxen of torrentjes systeem beviel mij in iedergeval niet heel erg.
Wat bedoel je hier precies mee? Voor zover ik weet heeft Festool geen lasers in haar assortiment, dus hoe kan dit dan een kopie zijn?twain4me schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:23:
[...]
Hij is prachtig , maar daar zit ook een probleem, ik wordt altijd een beetje zenuwachtig als een merk het apparaat erg op de huisstijl van een ander (groot) merk laat lijken. En het is qua huisstijl bijna een 1 op 1 kopie van festool. In de (orginele) prijsklasse zou ik voor een leica kiezen of voor iets met meer opties. als ik eerlijk ben ontlopen de lasers elkaar niet extreem veel. het verschil tussen wel een laser en geen laser is enorm maar tussen de bekende merken zit imho niet extreem veel verschil.
Laserliner is gewoon een gerenommeerd merk, dus deze lijkt mij veilig om aan te schaffen.
Het ONE systeem is vrij breed, nu de PRIME lijn met zijn 30 mm minder breedte ook lade units heeft denk ik dat deze geschikter zou zijn. Qua volume ontlopen ze elkaar niet zo veel, wat je in de gaten moet houden is het gewicht: die 3-lade unit van mij is niet heel erg leuk meer om twee trappen op te tillen. De PRO tenslotte viel bij mij af omdat het gewoon te klein was om fatsoenlijk spullen in kwijt te kunnen.
Wat ik heel erg miste was een indicatie van hoe die boxen effectief gebruikt kunnen worden, daarom wat indrukken, in de hoop dat het iemand helpt
Ik ben nog op zoek naar twee dingen, waarbij ik de set eigenlijk niet groter dan één autolading wil laten groeien:
- Een manier om de verbruiksmiddelen fatsoenlijk mee te nemen, nu is dat nog op projectbasis. Denk zomaar dat er nog een tweetal XL organisers komt of iets dergelijks.
- Een manier om incidenteel gereedschap (spijkerpistool, elektrische schaaf, soldeerspullen, etc.) geordend mee te nemen. Voorlopig gebruik ik daar gewoon de open bakken voor.
Ik zei: "ik wordt altijd een beetje zenuwachtig als een merk het apparaat erg op de huisstijl van een ander (groot) merk laat lijken. En het is qua huisstijl bijna een 1 op 1 kopie van festool", De huisstijl is niet letterlijk een kopie van een product maar eigenlijk van de marketing. In dit geval bv. het accent groen op knopjes icm vedere vorm, kleur, vlakverdeling keuzes die je bij festool producten ziet terug komen. Ik zeg overgens nergens dat het niet veilig zou zijn, alleen dat ik er een beetje zenuwachtig van wordt. (lees: extra allert) Meeliften op andermans marketing is een veel gebruikte tactiek van bedrijven die zich beter willen voordoen dan ze eigenlijk zijn. vandaar dus zenuwachtigRaling schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:09:
[...]
Wat bedoel je hier precies mee? Voor zover ik weet heeft Festool geen lasers in haar assortiment, dus hoe kan dit dan een kopie zijn?
Laserliner is gewoon een gerenommeerd merk, dus deze lijkt mij veilig om aan te schaffen.
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 11-07-2026 21:21 ]
Dan moet je die van ibood niet hebben.acehighhugo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:27:
[...]
Ik zou vooral een plafond willen uitlaseren en mooie rechte HSB muren willen optrekken. Dus niet persé tegelen etc.
Die projecteert echt alleen een kruis.
Wat je zoekt is een 3x 360 graden laser.
Bijvoorbeeld deze.
Zelf heb ik een soortgelijke van huepar, en hier al meerdere grote bouwprojecten gedaan.
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Ja, Huepar is naar wat ik heb begrepen één van de betere Chinese merken. Zelf gebruik ik hun S04CG model bij het verbouwen en die haalt de gespecificeerde nauwkeurigheid met gemak (beter dan ±3 mm / 10 m). Voor de geduldige medemens: op black friday geven ze doorgaans flinke korting.FRANQ schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 23:57:
[...]
Zelf heb ik een soortgelijke van huepar, en hier al meerdere grote bouwprojecten gedaan.
Weet iemand hoe dit is afgelopen? Er is een faillissement uitgesproken op 22 december 2025.ocf81 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:38:
Had iemand al door dat Mtools failliet is gegaan vorig jaar? Wel jammer, want ik kocht altijd mijn Makita spullen bij Gereedschap.nl, hun webwinkel.
De domeinnaam en webshop lijkt te zijn overgenomen door een andere partij, Mtools Pro B.V. deze zit in Groningen. Als je zoekt op het oude KVK-nummer dan lijkt die ook nog actief. Is er een doorstart geweest?
Hier op Tweakers staat ook nog het oude KVK-nummer: https://tweakers.net/shop...3/mtools-punt-nl/contact/
Hé wacht, het zit op hetzelfde adres als mastertools.nl
[ Voor 24% gewijzigd door Puch-Maxi op 12-07-2026 14:41 ]
My favorite programming language is solder.
Ik denk dat ik de pfd verkeerd lees,Puch-Maxi schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:15:
[...]
Weet iemand hoe dit is afgelopen? Er is een faillissement uitgesproken op 22 december 2025.
De domeinnaam en webshop lijkt te zijn overgenomen door een andere partij, Mtools Pro B.V. deze zit in Groningen. Als je zoekt op het oude KVK-nummer dan lijkt die ook nog actief. Is er een doorstart geweest?
Hier op Tweakers staat ook nog het oude KVK-nummer: https://tweakers.net/shop...3/mtools-punt-nl/contact/edit:Om mezelf te beantwoorden: De merkrechten en handelsnamen zijn verkocht á € 5000,- en er heeft (nog) geen doorstart plaatsgevonden aldus https://insolventies.rech...tPdf/01_obr_25_347_F_V_04. Volgende verslag op: 22-7-2026
Hé wacht, het zit op hetzelfde adres als mastertools.nl
Er is minder omzet geweest, meer verlies t.o.v. de jaren ervoor maar het balans totaal is de andere jaren wel gestegen?
Lijkt mij ergens dan weer vreemd.
Heb de uitlaat via AI. Balanstotaal bestaat ook uit voorraad. En deze was dus aangekocht met externe geld.
[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 12-07-2026 14:55 ]
Ja het is een uitdaging om je werkruimte gestructureerd en clean te houden,als je dat wil tenminste want sommige mensen hebben er absoluut geen moeite mee in de puinzooi te werken 😂 Afijn, zo’n mft blad kan wel prima aan de muur of iets dergelijks.copykat schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:30:
[...]Dit laat zien dat je vaak teveel "specialized" gereedschap koopt. Dit voor dit , dat voor dat enz. De vloek van webwinkels...😅
Zo'n MFT blad moet ik nog eens maken, kopen enz. Maar eerst ruimte genereren in mn garage want die loopt vol. Rommel weggooien, opbergsystemen maken enz. En projecten afmaken waar spullen voor klaar liggen....(koop je iets wegens goed idee blijft t liggen omdat je dagen vollopen met things of life throws at you...:$ )
Ja zoiets heb ik ook; werkblad op twee schragen met balken ‘verbonden’. Super degelijk. En daar kun je natuurlijk prima een mft blad op leggen/bevestigen.* copykat gebruikt nu een oude binnendeur en stevige schragen als mobiele werkbank. Lekker compact op te bergen. En werkt prima als legger en zaag ondersteuning. Misschien eens een demontabele topblad maken als de deur kapot gebruikt is. 2en3tjes mdf en wat betonplex of multiplex.
En er is een Makita knockoff: DeNico-PoWertwain4me schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:09:
Ik zei: "ik wordt altijd een beetje zenuwachtig als een merk het apparaat erg op de huisstijl van een ander (groot) merk laat lijken. En het is qua huisstijl bijna een 1 op 1 kopie van festool",
Zelfs de accu's!
Vraag mij af wie dat koopt
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Ik had die kitspuit wel gebrobeerd hoorDJMaze schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:29:
[...]
En er is een Makita knockoff: DeNico-PoWer
Zelfs de accu's!
Vraag mij af wie dat koopt![]()
Ze gebruiken het accuplatform van Makita voor hun eigen machines. Ze zijn er ook voor Dewalt en Milwaukee.DJMaze schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:29:
[...]
En er is een Makita knockoff: DeNico-PoWer
Zelfs de accu's!
Vraag mij af wie dat koopt![]()
Als je al de accu's hebt dan zou ik dat wel overwegen voor af en toe gebruik.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
mn zoon leren draaibank bewerken zonder je handen en zo te slopen.Geduld geduld en geduld. Mm voor mm dat is je operatiemodus.
Hoeft niet eens extern geld te zijn he, gewoon teveel inkopen en je crediteuren nooit betalen. Dan kom je er ook.elektriekert schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:51:
[...]
Ik denk dat ik de pfd verkeerd lees,
Er is minder omzet geweest, meer verlies t.o.v. de jaren ervoor maar het balans totaal is de andere jaren wel gestegen?
Lijkt mij ergens dan weer vreemd.edit:
Heb de uitlaat via AI. Balanstotaal bestaat ook uit voorraad. En deze was dus aangekocht met externe geld.
K to the KillaZ
We waren klaar ( toch een paar uur die motor laten draaien en aan t opruimen stofzuiger aan poef alamat er uit. Eh ok. Stofzuiger?
Nope t oude snoer.... de rubber mantel was nog prima maar de isolatie vd kernen verpulverde onder mn vingers... sluiting...
Dus mn zoon meteen lesje hoe vervang je een defect snoer... gegeven
Straks ff naar hornbach kabelschoentjes kopen en een nieuwe opdekschakelaar. Dik snoer had ik nog.
En een les in materiaalkennis.copykat schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:26:
...
Dus mn zoon meteen lesje hoe vervang je een defect snoer... gegeven...
KPN is een drieletterwoord
Als in check je gereedschap status?
Er zat een (gecontroleerd) sticker op : 1932....
Net ff 2 "dure" beitels gekocht. 12euro (30mm)en 8.65 euro..10mm . Merk Connex... als deze bot worden op de draaibank slijpen een in een stompere hoek worden t vanzelf "draaibankbeitels..."
Sloopt ie mn klassieke nooitgedagts niet.
[ Voor 38% gewijzigd door copykat op 22-07-2026 20:57 ]
Het is in dit geval niet nodig. Laserliner is onderdeel van Umarex (Duits bedrijf uit de wapenwereld. Walther is er bijv. onderdeel van en ze schijnen groot te zijn in bijv. de Airsoft wereld). Die "huisstijl" hebben ze al ff (mijn eerste lasers waren al grijs met zwart rubber en heb ik 10-15 jaar geleden gekocht) en ondanks dat Laserliner (imho) aan de onderkant van de profi markt zit (net als lasers van merken als blauwe Bosch, Makita of DeWalt) maar desondanks stuk boven de hobby markt, maken ze erg degelijk en goed spul.twain4me schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:09:
[...]
Ik zei: "ik wordt altijd een beetje zenuwachtig als een merk het apparaat erg op de huisstijl van een ander (groot) merk laat lijken. En het is qua huisstijl bijna een 1 op 1 kopie van festool", De huisstijl is niet letterlijk een kopie van een product maar eigenlijk van de marketing. In dit geval bv. het accent groen op knopjes icm vedere vorm, kleur, vlakverdeling keuzes die je bij festool producten ziet terug komen. Ik zeg overgens nergens dat het niet veilig zou zijn, alleen dat ik er een beetje zenuwachtig van wordt. (lees: extra allert) Meeliften op andermans marketing is een veel gebruikte tactiek van bedrijven die zich beter willen voordoen dan ze eigenlijk zijn. vandaar dus zenuwachtig
Dus die itch kan je vergelijken met een itch die je krijgt omdat Volvo net als Caterpillar gele shovel bouwt.
Dank voor de tip en de extra info. Ik ben op zoek naar een kruislijnlaser en wist niet in welke hoek ik dat moest gaan zoeken. De PowerPlane-Laser 3G Multi-18V ziet er goed uit. Vooral vanwege het draaipunt dat in ket kruispunt van de lijnen blijft (CenterPoint).bleiblei schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:56:
[...]
Het is in dit geval niet nodig. Laserliner is onderdeel van Umarex (Duits bedrijf uit de wapenwereld. Walther is er bijv. onderdeel van en ze schijnen groot te zijn in bijv. de Airsoft wereld). Die "huisstijl" hebben ze al ff (mijn eerste lasers waren al grijs met zwart rubber en heb ik 10-15 jaar geleden gekocht) en ondanks dat Laserliner (imho) aan de onderkant van de profi markt zit (net als lasers van merken als blauwe Bosch, Makita of DeWalt) maar desondanks stuk boven de hobby markt, maken ze erg degelijk en goed spul.
Dus die itch kan je vergelijken met een itch die je krijgt omdat Volvo net als Caterpillar gele shovel bouwt.
Ik heb lang geleden van Laserliner een leidingzoeker gehad, maar dat was geen succes. En dat kan door het merk komen, maar ook omdat leidingzoekers sowieso een drama zijn tenzij je er veel geld tegen aan gooit. Laserliner zou wat mij betreft wel wat aan hun huisstijl mogen doen. Het oogt een beetje plastic fantastic.
Zoektocht afkortzaag
Punt 2: we zijn ook in de markt voor een afkortzaag. Ik heb mijn oog laten vallen op de nieuwste van Metabo, de KGSV 254 MC. Zijn hier al mensen die het ding in huis/de werkplaats en gebruikt hebben?Dildo voor Mrs @copykat ?copykat schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:52:
[Afbeelding] iedereen mag raden wat het is geworden...
* The Eagle laat zichzelf wel uit, a dirty mind is a joy forever
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik dacht hetzelfde. Of een handvat voor een zweep. McGryphon maakte wel dat soort spulThe Eagle schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:15:
[...]
Dildo voor Mrs @copykat ?
* The Eagle laat zichzelf wel uit, a dirty mind is a joy forever
De Tempeleers doen er sinds 2002 goed aan eentje reserve te hebben.
Nee. Maar mn vrouw ziet de vuurschaal setup niet zo zitten..en hij is "all over the place" met dingen maken.. ik sta er nog wel effe naast om aanwijzingen te geven of voor te doen zoals met een beitel en draaibank. Of afkort zaag of boven frees of zaagtafel. Alles wat snel je leven kan veranderen voor goed wil ik even zien of hij begrijpt wat respect voor een tool betekend en geconcentreert blijft.trabant schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:45:
Maar is er aan die zoon intussen een smid verloren gegaan, dat hij in het hout is gegaan?
Binnenkort maar eens zn messen uitzagen uit de oude cirkelzaagbladen opperen. Leuk om samen aan te kloten.
Morgen eerst stucen en dan zeevissen met wat bbq vlees mee in Ijmuiden. ( nadeel omrijden ivm tunnel werkzaamheden.)
Al had je in mijn jonge jaren zulke dingen gehad, dan nog zou mijn ouwe dat niet hebben gedaan. Voor kluswerk en reparaties had hij de gouden gids.
Ik eet nog steeds met het bestek uit hun trouwen, maar een van de messen heeft nog steeds een verbogen uiteinde omdat er niet eens een schroevendraaier in huis was.
Van wie zou hij dat nou hebben?copykat schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 00:54:
..en hij is "all over the place" met dingen maken..
[ Voor 13% gewijzigd door trabant op 23-07-2026 01:25 ]
Ik heb een overdaad aan gutsen en beitels en zo. Maar voor de draaibank ga ik geen oude beitel verkloten dus koop ik 2 cheapass nieuwe. (Mn zoon denkt er gelukkig ook zo over. Mooi gereedschap moet je mooi houden..)
quote: @trabantVan wie zou hij dat nou hebben?
YouTube: I can't keep doing this...
[ Voor 39% gewijzigd door copykat op 23-07-2026 10:25 ]
Verbogen messen, herkenbaar beeld bij mijn vriendin. 1 punt afgebroken en 2 verbogen.trabant schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 01:21:
Ik eet nog steeds met het bestek uit hun trouwen, maar een van de messen heeft nog steeds een verbogen uiteinde omdat er niet eens een schroevendraaier in huis was.
Schroevendraaiers meer dan aan het eind van zijn leven (gamma/karwei/praxis set), en dus vorig jaar een Wera kerstcadeaupakket gegeven met schroevendraaiers enz.
Ze zei dat ze tegen een geintje kon, maar dat bleek bij het uitpakken toch iets anders
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
[ Voor 16% gewijzigd door trabant op 23-07-2026 11:24 ]
Binnenkort wordt wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd, waarbij ik ook plannen heb voor de tuin. O.a. het aanleggen van vrijverval riolering en de voorbereidende werkzaamheden voor een betonvloer van een tuinhuis. Als het mogelijk is zou ik dat met deze laser doen, maar daarvoor heb ik wel een ontvanger nodig lijkt me.
- Werkt een dergelijke kruislijnlaser met ontvanger goed voor buiten in zonlicht? Maximale afstand zou ca. 20 meter zijn
- Makita heeft een laserontvanger (LVH800). Echter is deze flink aan de prijs (€180+). Ben ik gebonden aan een Makita ontvanger of werkt een andere laserontvanger ook?
misschien flauw maar: ik zou het eerst gewoon doen met wat je hebt. Desnoods wacht je even tot de schemering zodat je de laser beter kunt zien. Vaststellen van peil is nou ook weer niet heel moeilijk. Makkelijkst is op de belangrijke plekken wat stokken in de grond en precies een bekende hoogte (bijv 1m) boven het referentievlak markeren. Dan kun je daarna vanaf dat punt naar beneden meten en vaststellen of je genoeg omlaag bent of te veel/weinig.ChillPascal schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:43:
Ik ben al enkele jaren in het bezig van een Makita kruislijnlaser (SK105DZ). Ondanks dat dit geen 3x360 laser is ben ik hier erg tevreden mee.
Binnenkort wordt wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd, waarbij ik ook plannen heb voor de tuin. O.a. het aanleggen van vrijverval riolering en de voorbereidende werkzaamheden voor een betonvloer van een tuinhuis. Als het mogelijk is zou ik dat met deze laser doen, maar daarvoor heb ik wel een ontvanger nodig lijkt me.
- Werkt een dergelijke kruislijnlaser met ontvanger goed voor buiten in zonlicht? Maximale afstand zou ca. 20 meter zijn
- Makita heeft een laserontvanger (LVH800). Echter is deze flink aan de prijs (€180+). Ben ik gebonden aan een Makita ontvanger of werkt een andere laserontvanger ook?
Dat ligt compleet aan wat je precies wilt gaan bouwenDJ-Promo schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:11:
Wil weer speakers bouwen MDF of multiplex en dit keer zelf zagen recht of verstek. Is een invalzaag of een kleine zaagtafel het beste?
Maar mijn eerste ingave is toch de invalzaag op geleiderail. Zeker als je dat vergelijkt met een kleine zaagtafel (waarbij ik mijn DW7492 niet als klein beschouw).
Maar in de wereld van zaagtafels is zo'n "bouwzaag" wel een kleine als je die vergelijkt met formaatzagen in de meubelmakerij
trouwens....allicht ook leuk voor je :
zelfbouwspeakers op GoT
Het grote Zelfbouw speaker topic
en het externe forum van ZBA
https://zelfbouwaudio.nl/forum/index.php
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
In de avond zou het kunnen als er geen direct zonlicht op je object komt.
Ik heb een SK700GDX en die kan ik in de schaduw overdag op max 5 meter nog waarnemen.
De groene laserrichtplaat verbetert het overigens wel een beetje als je buiten bezig bent, maar om daar nou zoiets voor te gaan kopen.
En Makita dus een Makita ontvanger, nee je moet kijken naar de golflengte van je laser en die van de ontvanger. Bij jouw SK105 is dat 635 nm.
Dus als je een ontvanger hebt die een de range heeft om zowel groen (510/530) als rood (of breder) te ontvangen dan zit je goed zeker goed).
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Komt ie als een boomerang terug of moet je hem zelf uit het water halen?copykat schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:42:
Het is een visklos...... kan je werpen zonder hengel...
Helaas moet ik betreuren dat ik dezelfde gedachte als @The Eagle had
Ik kan mij herinneren dat mijn vader mij overal heen sleepte vanaf een jaar of 10 en dat ik dan wel eens jaloers was op mijn vriendjes.Boudewijn schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 00:59:
@copykat leuk man, ik zou willen dat mijn pa vroeger dat soort dingen met me deed.
Achteraf ben ik hem dankbaar, mijn vrienden kunnen net een schroevendraaier vasthouden terwijl ik alles zelf in en om het huis doe inclusief vervoer.
Proberen een vis onder water dood te gooien is een optie...elektriekert schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:50:
[...]
Komt ie als een boomerang terug of moet je hem zelf uit het water halen?
Helaas moet ik betreuren dat ik dezelfde gedachte als @The Eagle had
Maar het is als deze.
https://www.reddit.com/r/FishingForBeginners/comments/1bsl93d/has_anyone_tried_fishing_with_one_of_these/?tl=nl
Je gooit alsof je een bal onderhands weggooit en op t juiste moment laat je met je duim de lijn los....
Ik gok dat er genoeg van die dingen verloren zijn gegaan door mensen die het verkeerde deel weg gooidencopykat schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:51:
[...]
Proberen een vis onder water dood te gooien is een optie...![]()
Maar het is als deze.
https://www.reddit.com/r/FishingForBeginners/comments/1bsl93d/has_anyone_tried_fishing_with_one_of_these/?tl=nl
Je gooit alsof je een bal onderhands weggooit en op t juiste moment laat je met je duim de lijn los....
* The Eagle is ook sportvisser maar ik hou het wel bij mijn feeder hengel
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
:strip_exif()/f/image/oZrfeQXGmJLATN1xgqEDQmDD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cwse6HoWetuGuFyTOHKHJdUQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is stucen tot een kilo utrecht tango werkje... fix n finish want dun laagje. Iets sneller droog dan mp75... in je eentje opzetten glad trekken en afmessen pff de lange muur en korte stukje tegelijk was eigenlijk een te lange stand tijd...
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ja. Dat zie ik nu... nah ja zal ik nog een foto toevoegen van alle gereedschap die ik gebruikt heb?Damic schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:41:
@copykat volgens mij heb je in het verkeerde topic gepost
De staafmixer is een dcd791 die zou t aan moeten kunnen, ik gebruik een kleine spindel.De lijmkam was een idee om minder zwalk in dikte te krijgen maar werkte niet dus gewoon opzetten met vlakspaan zonder tanden. En good old musclememory. Een kleine stucplaat om sneller te kunnen werken maar echt handig is hij niet. Mn helaas stuk gegane stok met 40x40cm multiplex werkte beter..
Sponsbak met eindspons, ruwspons voor afmessen te vergemakkelijken maakt een oppervlakkig papje. Uiteraart afmesspaan en 2 plamuurmessen voor diverse doeleinden. ( als laatste een kwast om de hoekjes glad te kwasten.)
Accu chinesium dewaltlamp.Gamma led bouwlamp.Niet te vergeten prikkertjes, tandenstokers, om schroefgaten te markeren voor terugplaatsen gordijnen.
En mn parkside bouwstofzuiger....
Owh ik vergeet mn 1meter aluminium rei onmisbaar als amateur om buiken en holtes te vinden en te corrigeren.
Sorry komt niet door de huidfilter heen...trabant schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:46:
Tot en met de werkbroek aan toe!
Ik kan zo niet bekijken welk gereedschap Sony maakt dat nuttig is voor zo'n klus. Bij mijn weten hebben ze geen categorie "bouwradio" in hun assortiment.copykat schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:32:
Zoekplaatje.
[Afbeelding] De staafmixer is een dcd791 die zou t aan moeten kunnen, ik gebruik een kleine spindel.
De lijmkam was een idee om minder zwalk in dikte te krijgen maar werkte niet dus gewoon opzetten met vlakspaan zonder tanden. En good old musclememory. Een kleine stucplaat om sneller te kunnen werken maar echt handig is hij niet. Mn helaas stuk gegane stok met 40x40cm multiplex werkte beter..
Sponsbak met eindspons, ruwspons voor afmessen te vergemakkelijken maakt een oppervlakkig papje. Uiteraart afmesspaan en 2 plamuurmessen voor diverse doeleinden. ( als laatste een kwast om de hoekjes glad te kwasten.)
Accu chinesium dewaltlamp.Gamma led bouwlamp.Niet te vergeten prikkertjes, tandenstokers, om schroefgaten te markeren voor terugplaatsen gordijnen.
En mn parkside bouwstofzuiger....
Owh ik vergeet mn 1meter aluminium rei onmisbaar als amateur om buiken en holtes te vinden en te corrigeren.
Oh dat is gedekt door mn Sharp miniboombox en plexamp op mn mobiel.DjoeC schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:32:
[...]
Ik kan zo niet bekijken welk gereedschap Sony maakt dat nuttig is voor zo'n klus. Bij mijn weten hebben ze geen categorie "bouwradio" in hun assortiment.
Edit owh die doos, is van mn tv en zit vol met kerst meuk enzo ,te lui om uit de ruimte te sjouwen...
[ Voor 13% gewijzigd door copykat op 25-07-2026 12:11 ]
Nu is de SP6000 in verschillende sets te krijgen, maar wat ik net zie is dat het zaagblad wisselt per set. De J versie heeft een 48T blad, de J1X en J1X2 een efficut 56T blad, en er is ook nog een J1N2 met.een 48T en 24T blad.
Wat is hier wijsheid, nog een reden om een blad te prefereren?
De laagste prijs vind ik bij hornbach, met prijsgarantie via dokterhamer.nl. Mochten daar nog suggesties zijn, dan graag
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Ik heb geen tips voor je over het blad, maar misschien wel accu vs snoer. Iedereen zegt dat je ook een met snoer kunt nemen, je sluit immers toch een stofzuiger aan. Ik heb er dus een met snoer gekocht, maar merkte toch dat ik vaak zat te kloten met het snoer. Bleef af en toe haken achter de rail oid. Met de dikke stofzuigerslang heb ik daar geen last van. Achteraf baal ik een beetje dat ik er niet een op accu heb genomen.P5ycho schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:06:
Ik ben in de markt voor een Makita SP6000 invalzaag met minimaal 1 geleiderail van 1500mm.
Nu is de SP6000 in verschillende sets te krijgen, maar wat ik net zie is dat het zaagblad wisselt per set. De J versie heeft een 48T blad, de J1X en J1X2 een efficut 56T blad, en er is ook nog een J1N2 met.een 48T en 24T blad.
De laagste prijs vind ik bij hornbach, met prijsgarantie via dokterhamer.nl. Mochten daar nog suggesties zijn, dan graag.
Ik heb met snoer en 2 lineaals(plus 50 euro geloof ik) in een foederaal. Je wilt ook 244cm kunnen zagen of een deur in de lengte schuin zagen en dan 150cm te kort. Geen accu omdat ik geen makita schroefmachines had dus de machine dan met lader en accus moest kopen en ik gebruik hem te weinig om de accu's "healty" te houden zonder kruis gebruik op andere tools.(thuis klusser) Indien je dus wel als zelfde accu apparaten hebt zou ik accu preferen. ( ik merk dat met de decoupeerzaag je hem op accu veel sneller pakt om even iets af te korten dan met snoer.) Mijn ecosystem is DeWalt maar de invalzaag vd DeWalt is duurder en minder goed tov de 6000j. Wel weer geluk met de handfreesset daar is Dewalt weer beter dan de Makita... ;)
Recap: ik zou 2 lineaals in een foederaal met koppelstuk,1 blad 48T of 56T , ( los kopen kan altijd), en accu nemen als ik al makita van die accupoel had of ga kopen anders snoer.
Globaal is meerdere tanden voor een nettere zaagsnede. Ik heb zelf een 48T blad op m'n invalzaag voor panelen te zagen. 24T kan zijn voor groffer werk, maar ook als je hout in de richting van de nerf moet zagen, is een blad met minder tanden beter, voor een betere afvoer van de snippers.P5ycho schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:06:
Ik ben in de markt voor een Makita SP6000 invalzaag met minimaal 1 geleiderail van 1500mm.
De laagste prijs vind ik bij hornbach, met prijsgarantie via dokterhamer.nl. Mochten daar nog suggesties zijn, dan graag.
Een invalzaag dankt ook veel van z'n bruikbaarheid aan de hulpmiddelen (vergelijkbaar met een frees, in dat opzicht). 150 cm is krap aan voldoende om een plaat van 122 cm breed door te zagen, voor 244 of 250 cm in de lengte doorzagen wil je er twee hebben om aan elkaar te kunnen koppelen (een van ~300 cm kan ook, maar is moelijker te hanteren en op te bergen). Voor nauwkeurig zagen is het ook handig om de rails te kunnen klemmen op je werkstuk. Een haakse aanslag voor de rails is handig voor balken of kortere stukken paneel in te korten. Een 5cm aan stofzuigerslang is ook makkelijk zodat de stofzuiger gewoon op z'n plek kan blijven staan.
Snoer stoort mij nooit, die gaat samen met de stofzuigerslang over de schouder, dan blijft het ook niet ergens achter hangen.
ik kwam onderstaande tegen, die lijkt in de US een stukkie goedkoper dan de Makita 1219 uit te vallen, maar ik kan niet precies achter het typenumer komen
bij voorbaat sorry voor de enorm drukke vlogger, het schreewigerige gehalte USA ligt aardig hoog, ook zijn fimpjes zijn wat doorspekt van wat nodeloze effecten, die slechts soms wat handig zijn om iets te highlighten als hij wat in detail laat zien....ik probeer er maar wat doorheen te kijken.
Het gaat me ook niet zozeer om de review zelf maar de zaag.Is dit de zaag op de BOSCH website? Die kost hier gewoon een spectaculaire dikke 1000 euro
https://www.bosch-profess.../excm341-305gd-0601B23800

Het lijkt (of is) zo'n expert-lijn zaag die, naar verluid, niet particulier verkrijgbaar is.
Hij lijkt in elk geval wel heel netjes te functioneren
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Eerste vraag is natuurlijk wat je ermee wilt gaan doen, en welke lengtes je moet afkorten. Er zit behoorlijk wat verschil tussen het afkorten van materiaal voor een HSB wandje, of het maken van een meubel...Fraggert schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:30:
Nou heb ik al eerder wat zitten kijken naar een afkortzaag ter vervanging van mijn hudige oude 8" Bosch Groen (PCM8S, meen ik)
En er zijn heel veel zagen en merken die netjes functioneren....
Kijk ook eens naar de reviews van https://www.youtube.com/@JonasWinkler. Die test eerlijk en wat meer allround. Dus bv. een exclusieve Makita die alleen in Japan verkrijgbaar is, maar ook Einhell en Parkside spul.
Overigens staan er vanaf zo'n 700 euro al een aantal mooie festool zagen op marktplaats. Dat is ook altijd nog een goede optie.
[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 27-07-2026 10:52 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
ja, klopt maar dat weet ik. Maar deze is nieuw en natuurlijk interessant als die ruim onder de 1219LS verkocht zou worden.TheKerremenke schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:41:
@Fraggert Er zitten nogal wat afkortzaag modellen tussen een Bosch groen en de Bosch blauw expert lijn in.
ik had ook eigenlijk even moeten inzoomen op 12" inch zagen (300mm blad).
Zo'n Kapex is natuurlijk fantastisch, maar zoveel geld ga ik niet uitgeven een een afkortzaag. Ik hikte al tegen de Makita waardoor ik nog steeds mijn zowat 30 jaar oude Bosch nog gebruik
10" is een mooie upgrade maar 12" is natuurlijk fantastisch, vandaar dat ik even kwam polsen hier over deze specifieke zaag gezien de prijs.
Eerlijkheidshalve als je 'm platslaat is het ook meer een rant waarom dat achtelijke ding hier niet gewoon voor ruim onder de 1219 ergens vandaan te trekken is......#wishfullthinking
Die Jonas WInkler kende ik nog niet, thanks!Question Mark schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:47:
[...]
Eerste vraag is natuurlijk wat je ermee wilt gaan doen, en welke lengtes je moet afkorten. Er zit behoorlijk wat verschil tussen het afkorten van materiaal voor een HSB wandje, of het maken van een meubel...
En er zijn heel veel zagen en merken die netjes functioneren....
Kijk ook eens naar de reviews van https://www.youtube.com/@JonasWinkler. Die test eerlijk en wat meer allround. Dus bv. een exclusieve Makita die alleen in Japan verkrijgbaar is, maar ook Einhell en Parkside spul.
Overigens staan er vanaf zo'n 700 euro al een aantal mooie festool zagen op marktplaats. Dat is ook altijd nog een goede optie.
En wat je zegt klopt......maar mijn focus lag hier even op de combi 12" én telescopisch....dan wordt de spoeling rap dun....en heel duur.
Persoonlijk koop ik zulke zaken (en ja, dat is duur) toch echt liever nieuw.
Wat betreft accu vs snoer: ik heb een invalzaag op accu en dat werkt prima. Was geen bewuste keuze, maar vooral omdat er een mooie deal voorbij kwam. Ik zaag meestal buiten en heb dan weinig behoefte aan afzuiging. Meestal gebruik ik wel de meegeleverde stofzak. Voor gesnoerde apparaten buiten moet ik altijd ook weer een verlengsnoer pakken en na afloop opruimen.Voggy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:18:
[...]
Ik heb geen tips voor je over het blad, maar misschien wel accu vs snoer. Iedereen zegt dat je ook een met snoer kunt nemen, je sluit immers toch een stofzuiger aan. Ik heb er dus een met snoer gekocht, maar merkte toch dat ik vaak zat te kloten met het snoer. Bleef af en toe haken achter de rail oid. Met de dikke stofzuigerslang heb ik daar geen last van. Achteraf baal ik een beetje dat ik er niet een op accu heb genomen.
Ik vermoed dat een gesnoerde wel wat krachtiger is. Ik zie dat er voor de 230V versie ook zaagbladen voor metaal, laminaat etc leverbaar zijn, terwijl er voor de accu-versie (18V) alleen bladen voor hout zijn.
...
Begrijpelijk hoor.. . Persoonlijk koop ik liever een goed en nauwkeurig apparaat van marktplaats, dan een nét niet nieuw apparaat voor hetzelfde geld. Vandaar dat ik voordat ik tot aanschaf overga ook altijd even op Marktplaats kijk, en daar best wel eens wat leuke dingen gescored heb.Fraggert schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:56:
Persoonlijk koop ik zulke zaken (en ja, dat is duur) toch echt liever nieuw.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
ik zet daar bijvoorbeeld de aanschaf van Lego tegenover...dat koop ik alleen 2dehands.....net als wat besparingen op andere vlakken die we hier doen zodat we geld overhouden voor andere keuzes.Question Mark schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:11:
[...]
Begrijpelijk hoor.. . Persoonlijk koop ik liever een goed en nauwkeurig apparaat van marktplaats, dan een nét niet nieuw apparaat voor hetzelfde geld. Vandaar dat ik voordat ik tot aanschaf overga ook altijd even op Marktplaats kijk, en daar best wel eens wat leuke dingen gescored heb.
Mijn vrouw fotografeert en we hebben 2 keer eerder toch gezeik gehad met dure 2dehands lenzen.
Loop ik eens tegen een LXT slagschroevendraaier aan via bijv. woodworking.nl ofzo dan is dat allicht nog wel een optie
Tja, elke tweedehands aankoop kent risicio's. Dan kun je alles er wel bij gaan halen. Repareerbaarheid van items is gewoon een ding. Ik koop het meeste van DeWalt en zijn daar meer dan genoeg spare-parts voor te krijgen, mocht dit ooit nodig zijn. Allemaal relatief eenvoudig te repareren, in tegenstelling tot cameralensen.Fraggert schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:16:
[...]
ik zet daar bijvoorbeeld de aanschaf van Lego tegenover...dat koop ik alleen 2dehands.....net als wat besparingen op andere vlakken die we hier doen zodat we geld overhouden voor andere keuzes.
Mijn vrouw fotografeert en we hebben 2 keer eerder toch gezeik gehad met dure 2dehands lenzen.
Loop ik eens tegen een LXT slagschroevendraaier aan via bijv. woodworking.nl ofzo dan is dat allicht nog wel een optie
Maar het valt en staat ook met vooraf even testen en inschatten bij het langsgaan hoe iemand met zijn spullen is omgegaan.
Ik heb aardig wat Makita 18V accuspul, waaronder een DSS501ZJ cirkelzaag voor het kleine werk.copykat schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:59:
@P5ycho check wat een losse 56T kost (45 euro) en kijk of t goedkoper is bij de machine. De 24T is voor balken en ander dikker materiaal en de 48T is voornamelijk plaatmateriaal. Ik gok dat de 56T voor keukenpaneel en meubelplaat is. Ben geen blade expert maar hoe hoger t Tgetal des te schoner de zaagsnede. Maar ook kans op verbranding door tandstand. Kies voor wat je meest gaat doen. Dan heb je die alvast. Heb je de 48T en 24T op t oog? Check meerprijs vs losse aankoop.
Ik heb met snoer en 2 lineaals(plus 50 euro geloof ik) in een foederaal. Je wilt ook 244cm kunnen zagen of een deur in de lengte schuin zagen en dan 150cm te kort. Geen accu omdat ik geen makita schroefmachines had dus de machine dan met lader en accus moest kopen en ik gebruik hem te weinig om de accu's "healty" te houden zonder kruis gebruik op andere tools.(thuis klusser) Indien je dus wel als zelfde accu apparaten hebt zou ik accu preferen. ( ik merk dat met de decoupeerzaag je hem op accu veel sneller pakt om even iets af te korten dan met snoer.) Mijn ecosystem is DeWalt maar de invalzaag vd DeWalt is duurder en minder goed tov de 6000j. Wel weer geluk met de handfreesset daar is Dewalt weer beter dan de Makita... ;)
Recap: ik zou 2 lineaals in een foederaal met koppelstuk,1 blad 48T of 56T , ( los kopen kan altijd), en accu nemen als ik al makita van die accupoel had of ga kopen anders snoer.
De geplande klus is verzagen van gipsvezelplaat, met een PCD blad. Omdat ik toch altijd met stofzuiger zal zagen (VC4210L) is 230V makkelijker, schakelt de stofzuiger meteen mee.
Na deze klus wil ik voornamelijk plaatmateriaal zagen voor het bouwen van functionele kastjes, lades, etc. Beetje oefenen en tegelijkertijd de kluswerkplek verder aankleden.
48T is dan sowieso prima lijkt me, 24T overbodig en 56T misschien iets te specifiek.
@henkie196
Bedankt voor de tips.
Ik heb al wat bessey klemmen en een Fonson rail square in het mandje zitten.
Ik wil mijn betonplex werkbank nog een keer aanpassen met MFT gatenpatroon zodat plaatwerk zagen wat minder bewerkelijk wordt, maar dat is weer een hoop werk en kosten dus dat stel ik nog even uit.
Ik heb daar dit voor in gedachte:Voggy schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:18:
[...]
Ik heb geen tips voor je over het blad, maar misschien wel accu vs snoer. Iedereen zegt dat je ook een met snoer kunt nemen, je sluit immers toch een stofzuiger aan. Ik heb er dus een met snoer gekocht, maar merkte toch dat ik vaak zat te kloten met het snoer. Bleef af en toe haken achter de rail oid. Met de dikke stofzuigerslang heb ik daar geen last van. Achteraf baal ik een beetje dat ik er niet een op accu heb genomen.
https://www.thingiverse.com/thing:5765162
Ik heb de laagste prijs gevonden op www.dokterhamer.nl maar dat ziet er niet super betreouwbaar uit, maar wat gaat Hornbach daarvan zeggen?
Hornbach controleert op EAN. Die moeten overeenkomen.
Dit lijkt een Tjechische shop met een NL website. Voor Hornbach valt dat valt vast onderP5ycho schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:07:
Ik wil nog even specifiek vragen, hoe makkelijk doet hornbach met priksgarantie?
Ik heb de laagste prijs gevonden op www.dokterhamer.nl maar dat ziet er niet super betreouwbaar uit, maar wat gaat Hornbach daarvan zeggen?
Geldt niet bij:
Buitenlandse (niet Nederlandse en Belgische) leveranciers of concurrenten
Addicted to silent computing
Op zich lijkt het wel betrouwbaar. Op de website van Makita Tsjechië staat het bedrijf vermeld als officiële dealer.P5ycho schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:07:
Ik wil nog even specifiek vragen, hoe makkelijk doet hornbach met priksgarantie?
Maar ik vind het prijsverschil niet zo groot dat ik de machine daar zou kopen, want je kan je machine niet bij Makita NL registreren voor garantie.
Ik heb tot nog toe alle Makita in NL gekocht in geregistreerd. Deze machine is goed duur en ik hoop eigenlijk op een mooie aanbieding... De prijshistorie geeft me echter weinig hoop.
Een aantal andere winkels biedt hem aan voor €329 plus een beetje en bij Hornbach €329 min een beetje.
Zouden ze daar een bot voor hebben om 5 dubbeltjes lager uit te komen dan de concurrenten?
Vast wel. Zou jij dat niet doen dan?JukeboxBill schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:10:
Die LPG van Hornbach is in het geval van de SP6000J wel een lachertje.
Een aantal andere winkels biedt hem aan voor €329 plus een beetje en bij Hornbach €329 min een beetje.
Zouden ze daar een bot voor hebben om 5 dubbeltjes lager uit te komen dan de concurrenten?
Oke....Gisteren deze zaag gekocht bij de Hornbach en zag vanmorgen dit bericht (waarvoor dank!).P5ycho schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:06:
Ik gebeld met de hornbach, e.e.a. doorgegeven waaronder de site (dokterhamer.nl), ze heeft het gecontroleerd, nagevaagd en het was goed ik moest langskomen met de bon.
Ik naar de Hornbach, naar de afdeling gereedschap en die zegt 'het is een buitenlandse bedrijf, daar doen we niets mee'. Ik uitgelegd dat ik gebeld had, dat ik langs moest komen en dat ik dan het verschil terug kreeg......
Vond die meneer 'lullig' en is gaan zoeken naar andere aanbiedingen waarop hij deze tegenkwam.
Goedkoper als op dokterhamer.nl....dus achteraf goed geholpen door de meneer van de Hornbach Tilburg en heb mijn 63 euro in mijn zak zitten.
Alleen voor de geleiders kon hij geen andere aanbieding vinden, dus die blijven de prijs van de Hornbach.
Rail is hier goedkoper, als je nog een keer terug wilt:
https://www.hd-gereedscha...8-geleiderail-1500mm.html
Ik zoe net dat er ook een gereedschap aanbiedingentopic is, oops.
[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 27-07-2026 15:22 ]
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
:strip_exif()/f/image/BvQRDqKwxcVqa5bxystp0yEA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6EnzcJxfdq6ebSt6Xj1231zp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QrOQeJICbr4KJp1yZMOi7i97.jpg?f=fotoalbum_large)