@
Raymond Ja, dat klopt, hoewel je ook in veel gevallen de wiskunde links kunt laten liggen en focust op de strekking.
In veel gevallen zijn ze eerder als bewijs voor het verhaal, en minder relevant om het echt te moeten begrijpen.
Lumped equivalent/element model is hier een goed voorbeeld van. (waar oa T/S op gebaseerd zijn)
Dit model kun je gewoon aannemen, zonder zelf helemaal in de diepte te moeten duiken hoe alle details precies werken.
Een paar voorbeelden van goede boeken: @
DominoNL
- Acoustics: Sound Fields and Transducers , Leo L. Beranek and Tim J. Mellow
- Loudspeaker and headphone handbook, John Borwick
- Loudspeaker handbook, John Eargle
- Toole - Sound reproduction, Floyd Toole (niet zozeer over luidspreker systemen, meer de integratie)
- Electroacoustic Devices: Microphones and Loudspeakers (meer algemeen, eerste stuk gaat over microfoons)
Ik ben persoonlijk heel erg fan van de boeken van Borwick en Eargle.
Veel moderne top-down boeken zijn er helaas niet
(ben zelf al jaren van plan iets te schrijven, maar motivatie/ inspiratie is soms moeilijk).
Dus veel van deze heren duiken al vaak gelijk de diepte in.
Ik raad dan aan om eerst gewoon de stukken te lezen die bekend zijn.
Mijn ervaring is dat je niet perse lineair door deze boeken hoeft.
Ik ken alleen een paar oude boekjes die dat iets beter doen zonder al teveel formules ed.
Zoals;
- An Introduction to Loudspeaker Enclosure Design, V Capel
- luidsprekerkasten voor hifi-weergave, W. Kopinga
Dit zijn alleen wel ZEER gedateerde boekjes en moeten wel met een korreltje zout worden genomen.
Ik moet nog even kijken wat ik op de plank heb staan, maar dit was zo even uit het hoofd.
Het kan best zijn dat er nog meer literatuur is, inmiddels is het voor mij gesneden koek, dus ik kijk niet altijd meer wat er allemaal is.
Het is daarnaast ook belangrijk WAT je precies over luidsprekers wilt weten denk ik!
Je kunt behoorlijk diep het rabbit hole ingaan namelijk, waarbij je op den duur toch wel een bepaalde kennis van natuurkunde/wiskunde en mechanica nodig zult hebben.
Gewoon droog informatie en theorie lezen zonder daar praktisch verder mee te kunnen, heb ik zelf nooit heel interessant gevonden.
Maar goed, iedereen is daar anders in natuurlijk.
Hetgeen wat Vance Dickason wel redelijk doet is een overzicht maken van diverse systemen.
Als je echter al een tijdje meegaat in de DIY wereld, dan is die informatie misschien een beetje obvious.
[
Voor 4% gewijzigd door
B_FORCE op 02-08-2023 17:18
]