Niet helemaal de meest logische volgorde van vertellen, maar het wordt dus een center in een AV meubel en wordt met afwerking precies 43cm breed (nou 428mm anders past het net niet).
Zoals in deze AI schets van het AV meubel
Ontwerp is een 2.5 weg MTM in 16L bass reflex behuizing met tuning frequentie 55hz. Driver bezetting twee Dayton RST150T-8 midwoofers en Dayton RST28A-4 tweeter op wg148 waveguide. Eén woofer krijgt dus een 1e lowpass op de baffle step frequentie met als doel horizontale directivity te verbeteren (mtm blijft compromis zoals alles in het leven).
Zoals eerder met de tweeter / waveguide combi testen, bleek ook nu met de BR tuning testen dat het niet quick & dirty te testen was. Simulatie zei 19cm poort. Meting gaf 63 hz tuning, te hoog dus. Poort verlengd naar 26cm, meting zei 67 hz tuning. Snapte er niks van. Toen drukte ik een plaatje aan en zag ik de tuning frequentie lager worden.
De behuizing was nog te lek en waren meerdere poorten. Terug gegaan naar 19cm poort en alles netjes afgewerkt
Binnen flare (1.5 inch radius = 3.8 cm)
Zelfde buiten flare
Ja en als je dan alles netjes maakt, dan blijkt te tuning toch nog iets lager uit te vallen
1e poort resonantie gesimuleerd op 920 hz en gemeten op ~670 hz. Poort is iets langer met de flares denk ik en verder snap ik de discrepantie niet helemaal. Resonantie gaat nog iets gedempt worden door 1e orde lowpass op 1 woofer (die dichtst bij poort zit). En verder vuurt ie naar achter richting 100mm absorptie, dus dat moet goed komen).
Ik haal er nog een keer 2cm af wellicht, even zin maken, alles al in goed vertrouwen op goede uitkomst verlijmd
Nog wat random bouw foto's
To do:
- bass reflex poort tuning
- phase bridge optimaliseren voor tweeter (soort fase plug)
- buiten metingen van beide woofers en tweeter
- ontwerp dsp filter + 1e orde lowpass voor 1 woofer (het wordt een 2.5 weg)
- testen met verschillende dsp filters (xover frequentie, tweeter level)
- bovestaande crossover als passief filter nabouwen (<- optioneel)
[
Voor 6% gewijzigd door
Jag op 12-02-2026 17:16
]