![]() |
Het grote zelfbouw speaker topic |
| Welkom bij het zelfbouw speaker topic. Omdat het zelfbouwen van speakers (zo ver ik weet) steeds populairder word en omdat mensen dit als grote hobby hebben heb ik dit topic geopend. Dit topic is vooral bedoelt voor mensen die willen laten zien hoe zei hun speakers hebben gemaakt. Alles is natuurlijk welkom! Ik wil zelf ook in de zomer mijn eerste zelfbowu speaker maken dus ik moet ook nog wat ervaringen/tips etc horen. |
| Wat we graag willen zien |
Er gelden wat richtlijnen voor dit topic. Hieronder wat we graag zien:
|
| Wat we liever niet willen bij dit topic. |
Even een paar dingetjes die we niet willen op dit topic:
|
| Hoe moet je Foto's uploaden, posten, resizen, etc? |
| Voor de mensen met wat minder forum ervaring De benodigde webspace Je hebt webspace nodig waar je je plaatje op kunt parkeren om vervolgens dit plaatje op het forum te laten zien. Je kunt dus niet een attachment bij je bericht voegen (iets dat op sommige andere fora wel werkt). Je moet voor je eigen ruimte zorgen. Hiervoor kun je de ruimte gebruiken die veelal beschikbaar wordt gesteld door je internet provider. Deze is te benaderen via FTP. Meer info en instructies zijn de vinden bij je provider. (bijv. Planet, @Home, xs4all) Een andere optie is een 'picserver' gebruiken, bijvoorbeeld http://picserver.student.utwente.nl/ of http://www.imageshack.us Houd er wel rekening mee dat ImageShack sinds een tijdje popups heeft, in een mate van aggressiviteit die bijna niet te blokkeren is. Hosten op een niet-IS-site verdient dus de voorkeur. De benodigde 'tags' De nieuwe lay-out van GoT laat het toe ongeresizede plaatjes te posten, maar denk eraan, niet iedereen heeft deze functie aanstaan/gebruikt de nieuwe lay-out, dus resize altijd je plaatjes Om een plaatje te tonen in je post kun je de volgende tags gebruiken: [img]http://www.domein.nl/plaatje.jpg[/img] Waarbij je dus de url van je plaatje tussen de img tags zet. Dit gebruik je voor normale plaatjes, met een normale bestandsgrootte en normale afmetingen (zo rond de 640x480). [img=512,,1]http://www.domein.nl/plaatje.jpg[/img] Dit gebruik je voor plaatjes die een slagje groter zijn, bijv. 1024x768, maar nog steeds een normale bestandsgrootte (ca 100KB per stuk ofzo). Door de opgegeven waarde '512' wordt het plaatje verkleind afgebeeld, maar een linkje naar het origineel welke opent in een nieuw venster. Voor hele grote plaatjes met een ruime bestandsgrootte moet je zogeheten thumbnails gebruiken. Ofwel: een kleine versie van het plaatje welke je tevens gebruikt als link naar de grote versie. Je kunt hier niet van de resize functie van het forum gebruik maken omdat mensen alsnog het hele bestand moeten downloaden, het wordt enkel verkleind weergegeven. Voor mensen met een tragere verbinding is het niet fijn om eerst 2MB te downloaden voor 3 plaatjes (bovenop de rest van het topic). (gebeurt het toch dan wordt je post ge-edit en worden er links van gemaakt). Deze code dien je dan te gebruiken: [url=http://www.domeinm.nl/plaatje.jpg] [img]http://www.domein.nl/thumbnail.jpg[/img][/url] Let dus op het verschil tussen plaatje.jpg (de grote versie) en thumbnail.jpg (de kleine versie). Bij de preview van je bericht kun je op het knopje Check images klikken. Dit zorgt ervoor dat de afmetingen van de images automatisch bij de img tags gezet worden. Dit komt het linken naar een bepaalde post in dit topic ten goede. |
| Veel succes & Plezier |
| Heel veel succes en plezier met het bouwen van je set en het posten van de foto's! Ook heel veel plezier! |
Als iemand nog een betere banner kan vinden, roep maar! Wat een gek*t!
Ik zal alvast beginnen:
In deze zomer vakantie word het een speaker van Edo en ik verwijs jullie naar de volgende site:
http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/indexnl.htm
Met wat berekeningen er bij enzo kom ik op deze prijs uit:
2x Seas 227TFF = 30 euro per stuk = 60 euro
2x peerless HDS 134 = 50 euro per stuk = 100 euro
Samen 160 euro
Crossover (high-end):
2x 5 watt draadgewonden weerstanden a 50 cent = 1euro
2x Audyn-cap polypropyleen 4,80 = 9.60
2x Tritec = 17.10 = 34.20
2x Corobar spoel 11.10 = 22.20
Overige:
Terminal = 10 euro (2 stuks)
Pritex= 12 euro
Luidspreker doek = 5 euro
6X metalen nippies= 4.20
Ik heb indd het MDF etc. er niet bij gerekend. Dit moet ik nog even uitrekenen. Zo word de crossover:

Ik heb niet zo heel veel verstand van crossovers (moet ik nog leren
) Maar kan je met deze onderdelen deze crossover maken?
Ik zal alvast beginnen:
In deze zomer vakantie word het een speaker van Edo en ik verwijs jullie naar de volgende site:
http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/indexnl.htm
Met wat berekeningen er bij enzo kom ik op deze prijs uit:
2x Seas 227TFF = 30 euro per stuk = 60 euro
2x peerless HDS 134 = 50 euro per stuk = 100 euro
Samen 160 euro
Crossover (high-end):
2x 5 watt draadgewonden weerstanden a 50 cent = 1euro
2x Audyn-cap polypropyleen 4,80 = 9.60
2x Tritec = 17.10 = 34.20
2x Corobar spoel 11.10 = 22.20
Overige:
Terminal = 10 euro (2 stuks)
Pritex= 12 euro
Luidspreker doek = 5 euro
6X metalen nippies= 4.20
Ik heb indd het MDF etc. er niet bij gerekend. Dit moet ik nog even uitrekenen. Zo word de crossover:

Ik heb niet zo heel veel verstand van crossovers (moet ik nog leren
[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2007 11:28 ]
Oh leuk een zelfbouwtopic. 
Ik heb ook het een-en-ander zelfgebouwd... Ik streef er steeds naar om iets vernieuwends te doen... Dat is natuurlijk erg moeilijk maargoed. Een speaker die ik bijna af heb, behalve het filterwerk is mijn Aeon speaker.

Het is een Eton 25SD1 tweeter met een Peerless HDS 180 Exclusive woofer. De kast bestaat uit 12mm MDF en 6mm Afzelia op alle kanten behalve de voorkant, want die is geschilderd, en de onderkant, want da's zonde van het geld, en op de bovenkant, want daar zit Wengé hout. Uiteraard met bracing ertussen. Het geheel is een beetje opgeschuurd tot 1200 en in de olie gezet.
Voor de adelaars hier: ja, de nippies aan de bovenkant zitten scheef. Maar bij de andere box zitten ze precies andersom scheef. Zo heb ik nooit gemekker welk speakerdoek bij welke speaker hoort. Over speakerdoek gesproken: wat hoort daar op? Juist, een naamplaatje.

Die XLS 10 is voor mijn subwoofer uiteraard, die is ook afgewerkt met Afzelia.
Zoals je ziet kun je Aeon gewoon op zijn kop lezen, dat is handig, want dan hoef je niet te denken hoe om hij op het doek moet.
Mijn volgende speaker, met een Vifa HT300D en een Vifa XG18, ga ik maken met leer, marmer of iets anders stenigs op de zijkanten en ik ga ook iets met botten doen. Vernieuwend enzo, maar het werkt wel vervelend kan ik je zeggen.
Dat uitkoken alleen al is een gigantisch werk. Schouderbladen die gaan bloeden terwijl je het aan het koken bent. Uiteindelijk zijn ze wel een beetje te doen, dus zet je de zaag erin.
Uiteindelijk ziet een opgeschuurd bot er zo uit:

Owja ik was ook nog bezig met een 15" Aurasound subwoofer.
Ik heb ook het een-en-ander zelfgebouwd... Ik streef er steeds naar om iets vernieuwends te doen... Dat is natuurlijk erg moeilijk maargoed. Een speaker die ik bijna af heb, behalve het filterwerk is mijn Aeon speaker.

Het is een Eton 25SD1 tweeter met een Peerless HDS 180 Exclusive woofer. De kast bestaat uit 12mm MDF en 6mm Afzelia op alle kanten behalve de voorkant, want die is geschilderd, en de onderkant, want da's zonde van het geld, en op de bovenkant, want daar zit Wengé hout. Uiteraard met bracing ertussen. Het geheel is een beetje opgeschuurd tot 1200 en in de olie gezet.
Voor de adelaars hier: ja, de nippies aan de bovenkant zitten scheef. Maar bij de andere box zitten ze precies andersom scheef. Zo heb ik nooit gemekker welk speakerdoek bij welke speaker hoort. Over speakerdoek gesproken: wat hoort daar op? Juist, een naamplaatje.

Die XLS 10 is voor mijn subwoofer uiteraard, die is ook afgewerkt met Afzelia.
Zoals je ziet kun je Aeon gewoon op zijn kop lezen, dat is handig, want dan hoef je niet te denken hoe om hij op het doek moet.
Mijn volgende speaker, met een Vifa HT300D en een Vifa XG18, ga ik maken met leer, marmer of iets anders stenigs op de zijkanten en ik ga ook iets met botten doen. Vernieuwend enzo, maar het werkt wel vervelend kan ik je zeggen.
Dat uitkoken alleen al is een gigantisch werk. Schouderbladen die gaan bloeden terwijl je het aan het koken bent. Uiteindelijk zijn ze wel een beetje te doen, dus zet je de zaag erin.
Uiteindelijk ziet een opgeschuurd bot er zo uit:

Owja ik was ook nog bezig met een 15" Aurasound subwoofer.
Verwijderd
Zeker leuk topic....
De laatste twee projecten die af zijn, is een kleine boekenplank en wat grotere vloerstaander.
Beide zijn gemaakt met Peerless woofers, voor de rest totaal verschillend.
De kleine heet Dionysus en is een tweeweg basreflex kastje met de Peerless 830875 nomax woofer en de nieuwe Seas H1318 tweeter.

UIteindelijk dit geworden:

Vrij simpel, maar erg lekker geluid.
Graadje moeilijker was Thesis. Vloerstaandertje die afgeleid is van de Cremona (van SonusFaber).
Thesis is een 3-weg basreflexkast met twee HDS134 woofertje, HDS106 midwoofertje en Vifa DX25TG05-04 tweeter.

De laatste twee projecten die af zijn, is een kleine boekenplank en wat grotere vloerstaander.
Beide zijn gemaakt met Peerless woofers, voor de rest totaal verschillend.
De kleine heet Dionysus en is een tweeweg basreflex kastje met de Peerless 830875 nomax woofer en de nieuwe Seas H1318 tweeter.

UIteindelijk dit geworden:

Vrij simpel, maar erg lekker geluid.
Graadje moeilijker was Thesis. Vloerstaandertje die afgeleid is van de Cremona (van SonusFaber).
Thesis is een 3-weg basreflexkast met twee HDS134 woofertje, HDS106 midwoofertje en Vifa DX25TG05-04 tweeter.

Verwijderd
Tuurlijk.
Thesis volg later, hier Dionysus.
Kastje bestaat uit 22mm dik MDF, met dubbel front (44mm dus)

Als versteviging binnenin een tweetal balkjes aangebracht.

Demping erin....
BAF boven, onder en op de achterkant, de rest met vilt (ondertapijt)

Filters in elkaar gezet:

en fineren maar.

Resultaat staat twee posts terug.
Thesis volg later, hier Dionysus.
Kastje bestaat uit 22mm dik MDF, met dubbel front (44mm dus)

Als versteviging binnenin een tweetal balkjes aangebracht.

Demping erin....
BAF boven, onder en op de achterkant, de rest met vilt (ondertapijt)

Filters in elkaar gezet:

en fineren maar.

Resultaat staat twee posts terug.
Verwijderd
Thesis is wat lastiger zoals gezegt...maar bestaat uit gebogen hoobyplex platen van 4mm dik.

Nadat het fame in elkaar gezet was....

....kon plaatje voor plaatje erop gelijmt worden. Er zitten 5 platen op elkaar wat licht maar erg sterk is.

Units in het losse front gefreest:

En aan de binnenkant voorzien van vilt.

Het front is voorzien van leer.

En de rest van de kast met kleine strookjes eikenfineer.
Lastig werkje...al die losse strookjes, maar zeker te doen.
Eerst op maat snijden, dan alles met schilderstape aan elkaar plakken en deze ene grote plaat verlijmen met de kast (m.b.v. houtlijm)

Door de lijm kan een en ander kromtrekken, maar na een uurtje met de strijkbout en kurken schuurblokje alles aandrukken wordt het goed vlak (en strak)

De achterkant gemaakt met twee strookjes MDF:

En een paar voejes gemaakt van 2x22mm dik MDF:

Filter in twee delen gemaakt (anders kon niet het gehel filter door het gat van de woofer):

ViaBlue spikes ertussen:

Terminals erop en alle delen samenvoegen. Het frone, de kast en achterstuk zijn drie losse delen, zodat ze appart afgewerkt en geschilderd konen worden. Na het afwerken alles samenvoegen met wat lijm...

En ook hier staan de eindplaatjes paar posts eerder.

Nadat het fame in elkaar gezet was....

....kon plaatje voor plaatje erop gelijmt worden. Er zitten 5 platen op elkaar wat licht maar erg sterk is.

Units in het losse front gefreest:

En aan de binnenkant voorzien van vilt.

Het front is voorzien van leer.

En de rest van de kast met kleine strookjes eikenfineer.
Lastig werkje...al die losse strookjes, maar zeker te doen.
Eerst op maat snijden, dan alles met schilderstape aan elkaar plakken en deze ene grote plaat verlijmen met de kast (m.b.v. houtlijm)

Door de lijm kan een en ander kromtrekken, maar na een uurtje met de strijkbout en kurken schuurblokje alles aandrukken wordt het goed vlak (en strak)

De achterkant gemaakt met twee strookjes MDF:

En een paar voejes gemaakt van 2x22mm dik MDF:

Filter in twee delen gemaakt (anders kon niet het gehel filter door het gat van de woofer):

ViaBlue spikes ertussen:

Terminals erop en alle delen samenvoegen. Het frone, de kast en achterstuk zijn drie losse delen, zodat ze appart afgewerkt en geschilderd konen worden. Na het afwerken alles samenvoegen met wat lijm...

En ook hier staan de eindplaatjes paar posts eerder.
Laat ik ook de twee projecten die ik gebouwd heb posten.
Een tijd geleden heb ik de Morion luidsprekers gebouwd, daar heb ik ook al over gepost in dit topic. Dit is het eindresultaat:

Verder heb ik eind vorig jaar nieuwe luidspekers gebouwd voor bij de pc. Het betreft de Vifa Impuls. Wel heb ik de vorm wat aangepast door facetten aan te brengen en ik heb er ook een set bijbehorende speakerstands bij gebouwd.
Een tijd geleden heb ik de Morion luidsprekers gebouwd, daar heb ik ook al over gepost in dit topic. Dit is het eindresultaat:

Verder heb ik eind vorig jaar nieuwe luidspekers gebouwd voor bij de pc. Het betreft de Vifa Impuls. Wel heb ik de vorm wat aangepast door facetten aan te brengen en ik heb er ook een set bijbehorende speakerstands bij gebouwd.
Verwijderd
Jaren gelden gebouwd: de A&T pijpluidpreker van twee inelkaargeschoven PVC-buizen. Omdat ie totaal afweek van de houten doos, en omdat de onderdelen betaalbaar waren.
120 cm hoog; 20 cm doorsnee
Alles gewoon met de hand gezaagd/gevijld/gelijmd/geboord. Grootste probleem blijft het schilderwerk: stof- en streepvrij schilderen lukt mij niet (=nooit).
Helaas begon het rubber van de woofers al na twee jaar te verkruimelen.
120 cm hoog; 20 cm doorsneeAlles gewoon met de hand gezaagd/gevijld/gelijmd/geboord. Grootste probleem blijft het schilderwerk: stof- en streepvrij schilderen lukt mij niet (=nooit).
Helaas begon het rubber van de woofers al na twee jaar te verkruimelen.
OK, hier zijn dan de pics. De auto in kwestie:

Een pic van de speakers achterin:

En in de de kofferbak:

Het houten 'trappetje' is om ervoor te zorgen dat boodschappen niet in de speaker verdwijnen
. Ja, dat kan nog wat beter worden afgewerkt
In mijn vorige auto had ik altijd een lekkere stevige bas. Ik heb het aangesloten op de 300W versterker die op de woofer is gemonteerd. De versterker is stereo, met een 'bridged' functie voor de woofer, ik heb de woofer dan ook bridged aangesloten, en de speakers op de bijbehorende aansluitingen. In mijn vorige auto gaf dat altijd een perfect geluid
. Maar in deze auto valt het nogal tegen. Ik had in mijn vorige auto gaten in de hoedenplank die groot genoeg waren voor de onderkant van de speaker (de vaste magneet), dus zaten ze (weliswaar via een ander plankje) verzonken in de hoedenplank. Bij deze gaat dat echter niet, omdat ik dan metaal onder de hoedenplank moet weghalen (ik weet niet hoe ik dat moet doen, en of dat wel verstandig is
).
Ik denk zelf dat ik zo'n goed geluid had, doordat trillingen van de woofer de conus van de gewone speakers versterken. Daarom maakte ik een gat in mijn hoedenplank:

Maar het geluid is nog steeds niet helemaal zoals het was. Doe ik de achterbank naar voren, dan maakt de woofer als het ware direct verbinding met de cabine, dan is het geluid wel goed. Het enige verschil wat ik zelf verder nog kan bedenken, is dat er in mijn vorige auto, als je naar de buitenkant kijkt, achter de achterwielen gaten zaten (te ver doorgeroest
). Gaten in de kofferbak dus. Dit had als gevolg dat de bassen buiten de auto erg hoorbaar waren, dat is bij deze een stuk minder.
Iemand een idee om de bassen de cabine in te krijgen?

Een pic van de speakers achterin:

En in de de kofferbak:

Het houten 'trappetje' is om ervoor te zorgen dat boodschappen niet in de speaker verdwijnen
In mijn vorige auto had ik altijd een lekkere stevige bas. Ik heb het aangesloten op de 300W versterker die op de woofer is gemonteerd. De versterker is stereo, met een 'bridged' functie voor de woofer, ik heb de woofer dan ook bridged aangesloten, en de speakers op de bijbehorende aansluitingen. In mijn vorige auto gaf dat altijd een perfect geluid
Ik denk zelf dat ik zo'n goed geluid had, doordat trillingen van de woofer de conus van de gewone speakers versterken. Daarom maakte ik een gat in mijn hoedenplank:

Maar het geluid is nog steeds niet helemaal zoals het was. Doe ik de achterbank naar voren, dan maakt de woofer als het ware direct verbinding met de cabine, dan is het geluid wel goed. Het enige verschil wat ik zelf verder nog kan bedenken, is dat er in mijn vorige auto, als je naar de buitenkant kijkt, achter de achterwielen gaten zaten (te ver doorgeroest
Iemand een idee om de bassen de cabine in te krijgen?
[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 21-03-2007 19:24 ]
De bedrading van de versterker naar de woofer is een simpel stuk van een verlengsnoer, dat leek me wel dik genoeg
. Of is dat niet zo?
* stefan001 duikt weg voor kwaaie audiofielen
Onderbouwen is misschien ook een optie, ik zal zodra ik weer eens bij kennissen ben die handig zijn (
) dat idee eens opperen.
Er zit geen buis in de woofer oid, het is een kast met een groot gat waar de speaker zelf is ingebouwd, en een kleiner gat (naast de conus: 5-8 cm diameter oid):

Dat het vermogen tekort schiet zou ook kunnen doordat hij de woofer EN de rear speakers van stroom voorziet.
* stefan001 duikt weg voor kwaaie audiofielen
Onderbouwen is misschien ook een optie, ik zal zodra ik weer eens bij kennissen ben die handig zijn (
Er zit geen buis in de woofer oid, het is een kast met een groot gat waar de speaker zelf is ingebouwd, en een kleiner gat (naast de conus: 5-8 cm diameter oid):

Dat het vermogen tekort schiet zou ook kunnen doordat hij de woofer EN de rear speakers van stroom voorziet.
[ Voor 11% gewijzigd door stefan001 op 22-03-2007 11:17 ]
Ik zie dit topicje nu pas, sjees 
(heej Edo, jij ook al hier ?
)
Ik ben zelf al met heel wat dingejtes bezig.
eigenlijk teveel om op te noemen.
Wil eerst maar mijn monitors af maken (Kef B110A met Peerless tweeters)
dan mijn grotere vloerstaanders.
Wat ik iig voor veel mensen kan aanraden die serieuzer willen verder gaan.
Koop een leuke mic + pre-amp om je speaker te kunnen meten.
Simpel schakeling voor impedanties meting en je kan een stuk serieuzer te werk gaan. (dit alles kan je voor 50-80 euro krijgen).

vergelijking simulatie/meting:
(heej Edo, jij ook al hier ?
Ik ben zelf al met heel wat dingejtes bezig.
eigenlijk teveel om op te noemen.
Wil eerst maar mijn monitors af maken (Kef B110A met Peerless tweeters)
dan mijn grotere vloerstaanders.
Wat ik iig voor veel mensen kan aanraden die serieuzer willen verder gaan.
Koop een leuke mic + pre-amp om je speaker te kunnen meten.
Simpel schakeling voor impedanties meting en je kan een stuk serieuzer te werk gaan. (dit alles kan je voor 50-80 euro krijgen).

vergelijking simulatie/meting:
[ Voor 26% gewijzigd door B_FORCE op 23-03-2007 01:13 ]
Plexiglas heeft de nare eigenschap niet helemaal recht te zijn, of snel krom te trekken, wat je normaal niet ziet, maar als het spiegelt gelijk opvalt. Ook is plexiglas nou niet echt krasvast te noemen. Glas daarentegen is kaarsrecht, behoorlijk krasvrij, en lekker zwaar. Het effect met matverf ziet er zo uit:Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:04:
[...]
Ik denk dat dat zwart plexiglas is, als je dat netjes verwerkt in je front ("erin laten vallen") krijg je dat resultaat. Zeker als je de ondergrond waar dat zwarte plexi op gaat óók nog eerst eens (mat)zwart verft.

Met Plexiglas heb ik het ook geprobeerd, en dat lijkt me wel netter verwerken, of in ieder geval makkelijker... Maarja, die twee puinten hierboven...
Zowel de Seas tweet als de HDS134 heb ik gebruikt (in vershillende luidsprekers) en deze zijn beide erg goed. Beide hebben een top prestatie/kosten verhouding en ik kan ze zeker aanraden.Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:24:
[...]
Ziet er goed uit Seers! Nog te moeilijk voor mijn eerste DIY stukje maar het is wel leuk om te onthouden!
Even nog over de "goedkoop" kwestie:
Ik wil voor ongeveer 240 euro (per 2 dan) uitgeven aan mijn speakers ZONDER hout, verf etc. maar wel met de drivers, crossover, terminal, isolatie etc. Ik denk zelf dat het een goede samen stelling is want iik wil gebruik maken van Peerless HDS 134's en Seas 27TFF drivers. Ik denk zelf dat dit toch echt waar voor je geld is (vooral die seas! voorzover ik gehoort heb) en deze drivers kost 30 euro! Dat is toch echt niets en kan je een mooie speaker van inelkaar zetten (jaja ik begrijp dat je ook nog een mid-woofer nodig hebt).
Als je in oude topics (heel erg oud) hier op Got zoekt kun je ze nog wel terug vinden. De speaker in mijn avatar heeft een HDS134. Ik heb destijds wel ruim 70€ voor de HDS134 moeten betalen dus ik hoop voor je dat ie nu wat goedkoper is als je budget 120/stuk is. een goed filter maakt een luidspreker en een slechte breekt hem ook echt. (geldt ook voor de kast trouwens). Verwacht geen baswonder overigens van een 13cm speaker maar watje krijgt aan bas is heel mooi. Ik had ze in 5 liter met een F3 van net onder de 70Hz. Had er wel een subje bij. Als ik me niet vergis staan er nog veel foto's in de GoT luidsprekerbouw wedstrijd topic
Ah hier, setje met vifa ringradiator(neo versie), peerlessHDS134 en 8" MDS subje
[ Voor 4% gewijzigd door Indoubt op 29-03-2007 00:54 ]
Vandaag weer lekker wezen klussen, er moesten nog 2 woofers verzonken worden + 1 tweeter.
We zijn nu halverwege
de plaatjes zijn niet al te best, maar het idee is er

We zijn nu halverwege
de plaatjes zijn niet al te best, maar het idee is er

[ Voor 10% gewijzigd door B_FORCE op 01-04-2007 12:57 ]
Verwijderd
Zal best bevallen Hitman. Erg leuke speaker voor relatief weinig geld.
Over weinig geld gesproken. Ben op dit moment bezig met een "low-budget" versie van de Isis.
In de orginele Isis zaten ScanSpeak units, in deze Seas units. Filter iets aangepast en van Wengé houtfineer voorzien.

Vanavond de meting gedaan en ziet er hoopvol uit.
Wordt vervolgt....
Over weinig geld gesproken. Ben op dit moment bezig met een "low-budget" versie van de Isis.
In de orginele Isis zaten ScanSpeak units, in deze Seas units. Filter iets aangepast en van Wengé houtfineer voorzien.

Vanavond de meting gedaan en ziet er hoopvol uit.
Wordt vervolgt....
Die ringradiatoren van vifa zijn prima. Mijn vrouw gaf er zelfs de voorkeur aan boven mijn ander luidsprekers met Seas tweeter. Persoonlijk prefereer ik de Seas maar dat is waarschijnlijk meer een filter kwestie.Exirion schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 01:32:
[...]
Hoe bevallen die ringradiatoren je? Ik overweeg om m'n huidige tweeters (uiteraard met filteraanpassingen) te vervangen door de Vifa XT 300 V4. Ik lees er erg positieve dingen over, maar Vifa is geen Vifa meer en is nu een aparte serie van Peerless geworden. De XT 300 V4 heeft nu dus een opvolger en ik weet niet in hoeverre ze verschillen.
Exirion, mijn geheugen laat me in de steek, je hebt ze toch zelf beluisterd? (en beoordeeld
Voor de liefhebbers en andere verslaafden aan plaatjes:

[ Voor 10% gewijzigd door Indoubt op 04-04-2007 00:08 ]
Net zoals de Scan-Speak 6600(000?), die erg goed wordt onthaald, heeft Vifa ook een 'Ringradiator zonder puntje', namelijk de DX series. Is dat niets voor je?Exirion schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 01:32:
[...]
Hoe bevallen die ringradiatoren je? Ik overweeg om m'n huidige tweeters (uiteraard met filteraanpassingen) te vervangen door de Vifa XT 300 V4. Ik lees er erg positieve dingen over, maar Vifa is geen Vifa meer en is nu een aparte serie van Peerless geworden. De XT 300 V4 heeft nu dus een opvolger en ik weet niet in hoeverre ze verschillen.
Hier begint het project met de Aurasound NS-15 al aardig tot een eind te lopen:
Het ging me er eigenlijk juist een beetje om ring radiatoren eens te proberen. Duur zijn ze niet (de Peerless V-line modellen zeker niet). Momenteel heb ik al (sinds jaren) Peerless tweeters die me erg goed bevallen en ik vind 't alleen de moeite waard als er een duidelijk verschil zal zijn. De HDS/DX/XT lijken allemaal iets vlakker te lopen dan wat ik nu heb, maar dat is puur specneuken en het is afwachten hoe het klinkt. Vandaar dat ik ook benieuwd ben naar ervaringen.Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:56:
Die DX is ook een leuke serie. Ik gebruik hem nu in Thesis. Ik von zelf de Vifa ringradiator wat wolliger/rustiger/softer.
Wat ik er nu in heb zitten is de CC10:

Niet te verwarren met de uiterlijk identieke DT105H die inmiddels ook weer uitgefaseerd is.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
wat is jouw definitie van weinig geld xenophonics?Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 01:21:
Ik ben zelf ook een paar speakers aan het bouwen tegenwoordig. Een kopie van de HATT-mk3 van Tony Gee.
Ook het design van de kast aap ik hem na
een paar fototjes:
improvisatie lijmklem:

bekleed met tapijttegels, en wit PVC baspijpje

zonder frees is het lastig uitsparingen maken voor de speakerunits. schuine zijkanten zijn gemaakt met dremel+schuurmachine

nu nog wachten tot remo.nl eindelijk mijn speakerunits opstuurt (hij had beloofd dat hij dat vorige week al zou doen. nog altijd geen pakketje grmbl) en tot capsandcoils.com eindelijk opengaat. ik heb mijn zinnen gezet op clarity caps. Die zijn betaalbaar, en volgens Tony klinken ze ook nog eens goed
[ Voor 0% gewijzigd door fotoklaasje op 04-04-2007 13:35 . Reden: typos ]
http://www.klaasje.com
Misschien niet helemaal op zijn plaats hier, maar ik vraag het toch. Heb vandaag mijn oude körting speakers weer eens afgestoft en was toch benieuwd of er niet een mogelijkheid is om er nieuwe koperen kabels aan te krijgen, gezien de speakers wel goed klinken en hen werk doen. Ik hoop dat ze nog wel een tijdje mee mogen.
Is het mogelijk deze kabel aansluiting los te halen en er andere kabels op aan te sluiten of is er een goede oplossing te koop voor het doorlussen van kabels ?
Linkje naar imageshack:
Is het mogelijk deze kabel aansluiting los te halen en er andere kabels op aan te sluiten of is er een goede oplossing te koop voor het doorlussen van kabels ?
Linkje naar imageshack:
klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel
Verwijderd
Kabels zitten nu dus echt vast aan de kast?
In dat geval zou ik kabels losknippen, een terminal plaatsen, zoals onderstaande foto en klaar ben je. Kunje alle soorten kabel, lang en kort op aansluiten in de toekomst.

Of als dit makkelijker is:

Je moet dus wel wat gaan sleutelen.
Je kan ook de oude kabel lossideren in de kast en nieuwe eraan solderen.
Maar in alle gevallen moet de kast open, dus het is maar wat je wilt.
In dat geval zou ik kabels losknippen, een terminal plaatsen, zoals onderstaande foto en klaar ben je. Kunje alle soorten kabel, lang en kort op aansluiten in de toekomst.

Of als dit makkelijker is:

Je moet dus wel wat gaan sleutelen.
Je kan ook de oude kabel lossideren in de kast en nieuwe eraan solderen.
Maar in alle gevallen moet de kast open, dus het is maar wat je wilt.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 18:10 ]
Verwijderd
Vanavond nog even alles op een rijtje gezet voor Isis MKII

Hier het gebruikte filter:

Met bijbehorende meting:

En bijbehorende waterval:

Hier het gebruikte filter:

Met bijbehorende meting:

En bijbehorende waterval:
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 23:53 ]
Ik vind het wel overduidelijk een budgetwoofer. Ben ook wel benieuwd hoe stijf de conus is want bij 40cm heb je toch wel het gevaar dat ie gaat zwabberen en bijgeluiden produceert. Verder is de magneet niet echt heel zwaar voor een dergelijke unit.voodooless schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:45:
De peerless SLS400's heb ik effe laten liggen. Eerst ff sparen. Het ding zag er wel erg goed uit!
Binnen een paar maanden hoop ik een sub gebaseerd op de Focal 11K7511 te hebben. Dat zijn woofers die ook in deze kasten gebruikt zijn:

Het testexemplaar deed het in ieder geval al goed
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Cool hoor. Ga je een eigen ontwerp maken? Hoe ga je de correctie en crossovers doen? Met een dsp, en zo ja standalone of op de computer?voodooless schreef op maandag 09 april 2007 @ 16:29:Let wel jongens, ik ga voor dipool (van laag tot hoog)! In het laag moet je dan veel lucht verplaatsen om een beetje geluid te krijgen. Dat is gewoon het nadeel van dipool, en daar moet je je dus ook van bewust zijn. 2x12" voldoet dan in veel gevallen niet altijd. Ik ga dus voor 2x15" per kanaal.
Misschien dat je iets hebt aan mijn ervaringen met mijn dipool laag:
- ik vind het systeem met een losse dsp die aangestuurd wordt met de pre outs van een receiver zo gebruiksvriendelijk dat ik het niet anders meer zou doen. Je kan losse dsp's met 2 in en 8 uit bijv, voor redelijk weinig krijgen op dit soort sites. Dat had ik nu gedaan als ik het opnieuw had moeten. Liever een 2e hands BSS omnidrive FDS380 voor €600,- ex dan €2200,- inc voor mijnes nieuw.
- Wat ook nog een erg leuk concept is, is cardiode laag (misschien iets minder interessant als je voor volledig dipool wilt gaan). Kan door de combinatie van dipool laag en gesloten laag, met twee drivers per kant. Die patronen combineren tot een afstraling die op 90 graden op -6dB zit en op 180 graden (naar achteren dus) helemaal niks. Goed te combineren met monopool mid en hoog (zeker als je de crossover punten relatief hoog kiest voor driver afmeting zodat je voor de rest ook cardiode afstraling hebt).

Iets ingewikkelder: de twee woofers hebben een apart dsp en amp kanaal nodig om de response gelijk te corrigeren. Dezelfde max output als dezelfde speaker in dipool variant. Ik heb helaas destijds maar 5 15" TC sounds woofers gekocht, waarvan 4 in dipool zitten (LF front speakers) en 1 gesloten (LFE sub). Anders had ik er een subje bijgebouwd, een andere DSP in mijn rack geschroefd en was ik ervoor gegaan
- Ook voor dipool laag heb je niet zo krankzinnig veel luchtverplaatsing nodig als je denkt. Ik heb ook voor dubbel 15" gekozen, met 16mm DUMAX on way x-max. Echt veel te veel, absoluut niet nodig. Ik had sowieso aan enkel 15" genoeg gehad, ik zie mijn woofers nooit bewegen. Ook op 90dBspl op de luisterplek trillen ze licht. Dus als je het leuk vind moet je dubbel 15" kopen, maar nodig is het niet
En ineens heb ik er zomaar nog eentje vanExirion schreef op maandag 09 april 2007 @ 13:20:
Binnen een paar maanden hoop ik een sub gebaseerd op de Focal 11K7511 te hebben. Dat zijn woofers die ook in deze kasten gebruikt zijn:

De sub gaat dus ietsje anders worden.
Verwijderd
Beetje uitgestorven hier geloof ik.
Maar goed, ondertussen een nieuwe sub gemaakt...een dipool.

En bezig met een nieuwe vloerstaander. 3 weg, alu drivers en wat aparte vorm.
Maar goed, ondertussen een nieuwe sub gemaakt...een dipool.

En bezig met een nieuwe vloerstaander. 3 weg, alu drivers en wat aparte vorm.
Dit forum is al weer hele tijd uitgestorven.
Maarrrrrrrr , ik wil eens gaan kijken wat ik kan bereiken met het zelfbouwen van een speakersetje.
Heb nu Focal profil 5b's als front speakers maar mis gewon teveel diep en moet daarom mijn SVS sub mee laten spelen.
Nu wil het oog ook weer eens wat anders en ben "opzoek" naar leuk projectje.
Dus wie kan me wat aanraden ? Vind dit echt geweldig mooi, maar weet niet of dit haalbaar is mbt budget etc (moet beetje op de € letten) :
wie kan me uit of in mijn droom helpen
Maarrrrrrrr , ik wil eens gaan kijken wat ik kan bereiken met het zelfbouwen van een speakersetje.
Heb nu Focal profil 5b's als front speakers maar mis gewon teveel diep en moet daarom mijn SVS sub mee laten spelen.
Nu wil het oog ook weer eens wat anders en ben "opzoek" naar leuk projectje.
Dus wie kan me wat aanraden ? Vind dit echt geweldig mooi, maar weet niet of dit haalbaar is mbt budget etc (moet beetje op de € letten) :
wie kan me uit of in mijn droom helpen
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Ik ken de speaker die je laat zien.
Is een fraai ding, dat zeker. Maar om daar mee te beginnen lijkt me wat hoog gegrepen denk ik.
Tevens ziet hij er veel groter uit dan dat hij daadwerkelijk is.
Is een fraai ding, dat zeker. Maar om daar mee te beginnen lijkt me wat hoog gegrepen denk ik.
Tevens ziet hij er veel groter uit dan dat hij daadwerkelijk is.
Ik zal ook hier eens mijn nieuwe project neerkwakken. Ben er toch wel content mee 
Ik had/heb 2 sets luidsprekerboxen staan van Philips, de 426 en 427. Beide uit de jaren '70 en deze kwamen uit de HiFi reeks. Veel mensen kennen deze boxen wel en bestempelen ze als zeer goed.
Alleen is de 22RH427 uit elkaar gegaan om deze in een verbeterde kist te bouwen. De bestaande kist was toch al lelijk. De kisten van de 22RH426 daarentegen staan nog strak in de lak en boenwas
afijn, een kort verslag
De basis is gekozen, de 427 set gaat uit elkaar. De huidige kisten waren ook niet erg mooi meer (in tegenstelling tot de 426 kisten die in uitzonderlijke staat zijn) dus dan keuze simpel. De drivers spelen goed
en daarmee is het zeker gesteld. Eerder sprak ik een 90cm zuil uit. Dit is wel het ontwerp en al gauw staan er krabbels op het papier om ook de juiste inhoud te krijgen.
En zodoende begonnen na het ontwerp bedacht te hebben. Wellicht is de inhoud een litertje of 2-5 te veel maar dat kan opgevuld worden. Het bestek; een berg hout (18mm), een hoop gereedschap, lijm, schroeven, accuboormachines, een decoupeerzaag (cirkelzaag niet op foto) en erg zeer compact vulmiddel voor de dubbele bodem (nadien blijkt; de dubbele bodem klinkt als steen als je er tegen aan klopt).

De basis is gelegd. Het moet gezegd worden, 90cm is hoog. De dubbele bodem is ook goed te zien en alle hoeken worden voorzien van een hoeklat om extra stevigheid aan te brengen.

Hulp in menig vorm is gewenst. Van een proef AD8065 tot een bordje. De AD8065 komt uit de kist die ik bovenin vermeld had. Deze is helaas toch stuk zoals je ook kan zien en de draden zijn kapot. Het bordje is van moeders en het boekje is handig voor wat diameters die nodig zijn om de gaten in de baffle uit te zagen.

Gaten zagen en speakers passen. Hiervoor heb ik uiteindelijk de eerste 22RH427 kist voor gedemonteerd. Zonder die drivers, geen idee of de gaten kloppen. Ook heb ik de spullen binnen gekregen van de Speaker&Co. Oa speaker doek en de snippets om het paneel vast te klikken aan de baffle. De terminals en andere spullen kunnen niet ontbreken. Ook heb ik met kit de eerste hoeken en gleuven afgedicht om alles luchtdicht te maken. De hoeklaten in de klankkast zelf lijm ik vast met een riante hoeveelheid kit. Hierdoor word het automatisch gesealed en hoef ik alleen de hoeken te doen.

Uiteraard moet een goede klankkast verstevigd worden om een goede weergave te geven. Resonanties van de panelen zijn dus 'vervuiling' en dat moet opgelost worden. Eerst van voor naar achter met een steuntje onder/boven, daarna van links naar rechts met steuntjes. Ook gelijk de dempingsplaten (bitumen) van 2,6mm aangebracht en een Philips methode toegepast (2 latjes) om het scheidingsfilter te monteren. Niet te zien op foto's, de bitumen zijn rondom geplakt en uiteindelijk is er nog een hoop noppenschuim rondom in aangebracht. Dit zit over de bitumen matjes heen geplakt.

Natuurlijk als het in elkaar zit en de drivers met afdichtband op hun plek zitten moet het getest worden. angezien ik bij mijn ouders in de schuur bezig was (ik zelf heb de plek er niet voor thuis) was de oude Sony stereo de pineut. Ik ben overdonderd door het totale vermogen van deze luidspreker in combinatie met de oude Sony LBT nog wat stereo. De bass weergave was overweldigend en de uitslag van de 2 AD8065/W8 bass drivers was gering. Na een paar leuke radio zenders was het duidelijk, ik moest de andere 427 van thuis halen om een klein Sony luidsprekertje links te ontzien.
Na diverse Dire Straits CD's en andere CD's later wist ik het zeker. Wat een creatie, wat een detail en vooral de uitzonderlijke weergave op lage volume's.
Van de 2e box heb ik meer foto's van het bitumen plakken en schuim tesamen met het filter. Deze moet ik nog van de camera afhalen.
Resultaat van de eerste

Achja... het dendert wel lekker, moet het nog op mn eigen reciever uitproberen maar op de oude Sony van mn ouders speelt het bijzonder goed en zuiver. De bass weergave is veel strakker nu.
Nu eerst nog een schuurbeurt en een lik verf
Ik had/heb 2 sets luidsprekerboxen staan van Philips, de 426 en 427. Beide uit de jaren '70 en deze kwamen uit de HiFi reeks. Veel mensen kennen deze boxen wel en bestempelen ze als zeer goed.
Alleen is de 22RH427 uit elkaar gegaan om deze in een verbeterde kist te bouwen. De bestaande kist was toch al lelijk. De kisten van de 22RH426 daarentegen staan nog strak in de lak en boenwas
afijn, een kort verslag
De basis is gekozen, de 427 set gaat uit elkaar. De huidige kisten waren ook niet erg mooi meer (in tegenstelling tot de 426 kisten die in uitzonderlijke staat zijn) dus dan keuze simpel. De drivers spelen goed
en daarmee is het zeker gesteld. Eerder sprak ik een 90cm zuil uit. Dit is wel het ontwerp en al gauw staan er krabbels op het papier om ook de juiste inhoud te krijgen.
En zodoende begonnen na het ontwerp bedacht te hebben. Wellicht is de inhoud een litertje of 2-5 te veel maar dat kan opgevuld worden. Het bestek; een berg hout (18mm), een hoop gereedschap, lijm, schroeven, accuboormachines, een decoupeerzaag (cirkelzaag niet op foto) en erg zeer compact vulmiddel voor de dubbele bodem (nadien blijkt; de dubbele bodem klinkt als steen als je er tegen aan klopt).

De basis is gelegd. Het moet gezegd worden, 90cm is hoog. De dubbele bodem is ook goed te zien en alle hoeken worden voorzien van een hoeklat om extra stevigheid aan te brengen.

Hulp in menig vorm is gewenst. Van een proef AD8065 tot een bordje. De AD8065 komt uit de kist die ik bovenin vermeld had. Deze is helaas toch stuk zoals je ook kan zien en de draden zijn kapot. Het bordje is van moeders en het boekje is handig voor wat diameters die nodig zijn om de gaten in de baffle uit te zagen.

Gaten zagen en speakers passen. Hiervoor heb ik uiteindelijk de eerste 22RH427 kist voor gedemonteerd. Zonder die drivers, geen idee of de gaten kloppen. Ook heb ik de spullen binnen gekregen van de Speaker&Co. Oa speaker doek en de snippets om het paneel vast te klikken aan de baffle. De terminals en andere spullen kunnen niet ontbreken. Ook heb ik met kit de eerste hoeken en gleuven afgedicht om alles luchtdicht te maken. De hoeklaten in de klankkast zelf lijm ik vast met een riante hoeveelheid kit. Hierdoor word het automatisch gesealed en hoef ik alleen de hoeken te doen.

Uiteraard moet een goede klankkast verstevigd worden om een goede weergave te geven. Resonanties van de panelen zijn dus 'vervuiling' en dat moet opgelost worden. Eerst van voor naar achter met een steuntje onder/boven, daarna van links naar rechts met steuntjes. Ook gelijk de dempingsplaten (bitumen) van 2,6mm aangebracht en een Philips methode toegepast (2 latjes) om het scheidingsfilter te monteren. Niet te zien op foto's, de bitumen zijn rondom geplakt en uiteindelijk is er nog een hoop noppenschuim rondom in aangebracht. Dit zit over de bitumen matjes heen geplakt.

Natuurlijk als het in elkaar zit en de drivers met afdichtband op hun plek zitten moet het getest worden. angezien ik bij mijn ouders in de schuur bezig was (ik zelf heb de plek er niet voor thuis) was de oude Sony stereo de pineut. Ik ben overdonderd door het totale vermogen van deze luidspreker in combinatie met de oude Sony LBT nog wat stereo. De bass weergave was overweldigend en de uitslag van de 2 AD8065/W8 bass drivers was gering. Na een paar leuke radio zenders was het duidelijk, ik moest de andere 427 van thuis halen om een klein Sony luidsprekertje links te ontzien.
Na diverse Dire Straits CD's en andere CD's later wist ik het zeker. Wat een creatie, wat een detail en vooral de uitzonderlijke weergave op lage volume's.
Van de 2e box heb ik meer foto's van het bitumen plakken en schuim tesamen met het filter. Deze moet ik nog van de camera afhalen.
Resultaat van de eerste

Achja... het dendert wel lekker, moet het nog op mn eigen reciever uitproberen maar op de oude Sony van mn ouders speelt het bijzonder goed en zuiver. De bass weergave is veel strakker nu.
Nu eerst nog een schuurbeurt en een lik verf
Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output
Ik ben benieuwd of één van de zelfbouw-specialisten deze speaker herkend:

Ter info:
Het is een set die een jaar of 10 geleden gemaakt is. De grootte van de zwarte plaat is 80 mm, de speaker zelf is van metaal (!) en is (exclusief rand) 50 mm doorsnee. Er hoort nog een subwoofer bij die 40x40x50cm meet en een kilootje of 30 weegt.
Volgens mij was het destijds een kwalitatief behoorlijk goede set (kostprijs rond de f 1.200).
Het klinkt overigens als een huis!
In eerste instantie had degene die deze set gebouwd heeft, ook een woofer van het zelfde materiaal (metaal dus) ingebouwd, maar die voldeed niet aan de verwachtingen.
Kent iemand deze speakers?

Ter info:
Het is een set die een jaar of 10 geleden gemaakt is. De grootte van de zwarte plaat is 80 mm, de speaker zelf is van metaal (!) en is (exclusief rand) 50 mm doorsnee. Er hoort nog een subwoofer bij die 40x40x50cm meet en een kilootje of 30 weegt.
Volgens mij was het destijds een kwalitatief behoorlijk goede set (kostprijs rond de f 1.200).
Het klinkt overigens als een huis!
In eerste instantie had degene die deze set gebouwd heeft, ook een woofer van het zelfde materiaal (metaal dus) ingebouwd, maar die voldeed niet aan de verwachtingen.
Kent iemand deze speakers?
Ja, dat zijn ze! Dank!bouwfraude schreef op zondag 15 november 2009 @ 02:09:
[...]
Ze komen me niet bekend voor, staat er nog leuke info aan de achterkant van de unit als je hem uit het kastje haalt?
Ah gevonden, ze zijn van Bandor
bing is wel handig met plaatjes
Als je de naam weet kun je wat meer vinden. Leuk om te lezen dat men er zo positief over is.
Het zijn blijkbaar echte 'breedband' speakers?
Monacor maakt zat gele kevlar speakers
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik zou de Monacors ook minder snel aanschaffen.
Wat JvS ook zegt, er is veel te lezen over de parameters die of niet kloppen met de datasheet of niet matchen met een andere unit van hetzelfde type.
Daarnaast heb ik ook wel eens wat gelezen over kleurverschillen tussen dezelfde units.
Al met al heb ik dus weinig vertrouwen in Monacor en doet het mij een beetje aan de Skytronic kevlar woofers denken.
Ik zou liever voor Davis of Audax gaan. Deze hebben naar mijn weten ook kevlar woofers.
Of Hivi research. Welliswaar geen kevlar, maar wel voordelig, mooi en goed spul

Te bestellen via www.europe-audio.nl
Wat JvS ook zegt, er is veel te lezen over de parameters die of niet kloppen met de datasheet of niet matchen met een andere unit van hetzelfde type.
Daarnaast heb ik ook wel eens wat gelezen over kleurverschillen tussen dezelfde units.
Al met al heb ik dus weinig vertrouwen in Monacor en doet het mij een beetje aan de Skytronic kevlar woofers denken.
Ik zou liever voor Davis of Audax gaan. Deze hebben naar mijn weten ook kevlar woofers.
Of Hivi research. Welliswaar geen kevlar, maar wel voordelig, mooi en goed spul

Te bestellen via www.europe-audio.nl
[ Voor 15% gewijzigd door Barry|IA op 17-11-2009 23:10 ]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Verwijderd
Ik wil dit bestellen:

Is dat een beetje goed? De subwoofer is voor een ander porject. Nu wil ik hierbij een TA2050 versterket bestellen met 4x100W om deze dan op de computer aan te sluiten en daarmee de subwoofer en de speakers aan te sturen. Is dit een beetje kwaliteit? En gaat dit ook allemaal werken?

Is dat een beetje goed? De subwoofer is voor een ander porject. Nu wil ik hierbij een TA2050 versterket bestellen met 4x100W om deze dan op de computer aan te sluiten en daarmee de subwoofer en de speakers aan te sturen. Is dit een beetje kwaliteit? En gaat dit ook allemaal werken?
Wie hier heeft wel eens een set gemaakt waarvan je zegt... tja, misschien even te gek voor in een kleiner huis?
Ik heb nu beide units af, maar goddamn. Bij mn ouders (ruimte van 8x9) zijn ze perfect en klinkt uitstekend. Hier bij mij thuis in mn apartement zijn ze volgens mij te heftig voor de wat kleinere ruimte. Ze komen niet eens tot hun recht, maar misschien is dat de plaatsing denk ik of het feit dat ze te groot/goed zijn

deze dus
(zie ook een pag. terug)
Ik heb net via mn Pioneer het MCACC doorlopen maar nu hij op Direct staat (dus zonder toeters/bellen dus gewoon simpel) plus een set testtonen eroverheen maare.... 20Hz en 35Hz en de deur die 7mtr verder zit en dicht is, staat in de sponning te klapperen terwijl het volume nog relatief laag staat. De uitslag van de bassdrivers is gering maar haleluja
Of ben ik de enige daarin ?
Ik heb nu beide units af, maar goddamn. Bij mn ouders (ruimte van 8x9) zijn ze perfect en klinkt uitstekend. Hier bij mij thuis in mn apartement zijn ze volgens mij te heftig voor de wat kleinere ruimte. Ze komen niet eens tot hun recht, maar misschien is dat de plaatsing denk ik of het feit dat ze te groot/goed zijn

deze dus
Ik heb net via mn Pioneer het MCACC doorlopen maar nu hij op Direct staat (dus zonder toeters/bellen dus gewoon simpel) plus een set testtonen eroverheen maare.... 20Hz en 35Hz en de deur die 7mtr verder zit en dicht is, staat in de sponning te klapperen terwijl het volume nog relatief laag staat. De uitslag van de bassdrivers is gering maar haleluja
Of ben ik de enige daarin ?
om weer eens van me te laten horen en meteen een update.
Heb inmiddels al mijn spullen binnen: speaker units filter materiaal enz.
ben dus nu een filter aan het opbouwen , in visio zodat ik kan kijken enz of alles oke is.(alles klopt als het goed is exact mbt afmetingen enz)
Nu moet ik het filter bouwen n.a.v. dit schema:

En met de lijst aan materialen :

Nu heb ik daar hetvolgende schema van weten te bakken :
http://img696.imageshack.us/img696/4917/zdt35.gif
voor full size , klein voorbeeld:

Ik ben dus heeeel benieuwd of ik het goed gedaan heb en wat jullie ervan vinden.
Mochten er mensen interesse in hebben en me willen helpen met eventueel aanpassen dan is hier de visio file te vinden : http://www.mediafire.com/?ggdyyzjnnow
Heb inmiddels al mijn spullen binnen: speaker units filter materiaal enz.
ben dus nu een filter aan het opbouwen , in visio zodat ik kan kijken enz of alles oke is.(alles klopt als het goed is exact mbt afmetingen enz)
Nu moet ik het filter bouwen n.a.v. dit schema:

En met de lijst aan materialen :

Nu heb ik daar hetvolgende schema van weten te bakken :
http://img696.imageshack.us/img696/4917/zdt35.gif
voor full size , klein voorbeeld:

Ik ben dus heeeel benieuwd of ik het goed gedaan heb en wat jullie ervan vinden.
Mochten er mensen interesse in hebben en me willen helpen met eventueel aanpassen dan is hier de visio file te vinden : http://www.mediafire.com/?ggdyyzjnnow
inmiddels de filters bijna in elkaar

met veel dank aan een zelfbouwaudio forumgenoot voor het maken van de layouts en het frezen van de PCB's/
Langzaam, langzaam komt het einde in zicht

met veel dank aan een zelfbouwaudio forumgenoot voor het maken van de layouts en het frezen van de PCB's/
Langzaam, langzaam komt het einde in zicht
Ik heb ook van Speakerland een setje gekocht (Vifa Basis) en gebouwd. Ik heb ze zelf geschilderd, als je het netjes doet (dus goed schuren, voorwerken, primer, nogmaals schuren, en dan de eindlagen) is het met een roller goed te doen.
Hier het resultaat van mijn bouwproject van ongeveer een 3/4 jaar terug:

Hier het resultaat van mijn bouwproject van ongeveer een 3/4 jaar terug:

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm
Ooit willen weten hoeveel 117dB op 25hz aanvoelt?
De ultieme subwoofer die ik ooit nog wil gaan bouwen:
http://www.creativesound.ca/details.php?model=QUARTET15

Kosten: (2*90+269+3*8) = 473 canadese dollars = 316 euro
Verschepen: 150 euro
BTW en invoerrechten: 466*1.05*1.19 = 582 euro
Hypex DS4.0 versterker: 350 euro
Houtpakket (degelijk): ongeveer 100 euro.
Totaal moet je dus rekenen op 1050 euro...
Nog even doorsparen dus!
Dat terwijl je in Canada inclusief versterker 770 canadese dollar kwijt bent, oftewel 513 euro (excl. hout)
Nog even doorsparen dus!
Dat terwijl je in Canada inclusief versterker 770 canadese dollar kwijt bent, oftewel 513 euro (excl. hout)
[ Voor 6% gewijzigd door masser120 op 14-01-2010 12:03 ]
Huw . . . Theoretisch? De middentonen vliegen om de oren, dit is juist de reden dat je een baspoort aan de achterzijde plaatst.JvS schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 11:59:
[...]
Zolang je de breedte van de baffle en de plaatsing van de speakers ten opzichte van de bovenkant hetzelfde laat (en de inhoud gelijk laat), zou dat geen probleem moeten opleveren.
Door een baspoort kan theoretisch wat middentonen ontsnappen, maar juist door hem naar voren te plaatsen zou dat minder moeten zijn dan wanneer hij bijvoorbeeld recht achter een midwoofer hangt.
Hieronder een plaatje van een drieweg systeem van mij waarbij het mid in een apart afgesloten kastje zit. Deze combinatie speelt trouwens érg lekker en is behoorlijk pegelfest en gaat - zoals je ziet - akelig diep. Dit is zonder roomgain.

Hey, daar heb ik er ook een aantal van in mijn handen gehad. Zijn nette woofertjes. Maar met die bedragen die jij noemt kun je hem beter hier in nederland halen hierzomasser120 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 11:31:
Ooit willen weten hoeveel 117dB op 25hz aanvoelt?
[afbeelding]
Nog even doorsparen dus!
Niet dat ik die SVS-woofers wil afvallen, maar deze CSS kun je eventueel bijboosten totdat ie tot 10 Hz recht is - als je wilt. Slag zat. Maar waarschijnlijk wil je dat niet. Als je een Shiva-X of Tempest in een leuk BR-kastje rommelt kan je ook recht tot onder de 20 Hz komen desondanks, maar er zitten gewoon verschillen in de kwaliteit. Niets tegen SVS, maar een zelfbouwsub met een Aurasound NS-15 klonk toch heel anders. En dan niet in kwantiteit, maar in kwaliteit.Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 12:33:
[...]
Voor die prijs kan je ook een SVS cylindrische subwoofer kopen. Die knallen ongeveer even hard, iets minder hard, maar gaan wel làger en blijven langer lineair
Lelijke flitsfoto:
Ben inderdaad die ZDT3.5 aan het maken
Uhhm die RS52 opzich heeft niet een eigen behuizing hoor zie bijv deze foto:

Ik zal dus alvast eens gaan beginnen met het plakken van dat pyro spul bij de onderste laag, kan er nu nog erg goed bij aangezien de baffles er nog niet opzitten.
En dan eens kijken wat er over zal blijven, en tja dan toch ook maar eens dat soort van vilt voor het bovenste deel gaan gebruiken, lees ook wel eens dat men ondertapijt gebruikt , of dat afzuig spul beetje zoals :
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=6817
Uhhm die RS52 opzich heeft niet een eigen behuizing hoor zie bijv deze foto:

Ik zal dus alvast eens gaan beginnen met het plakken van dat pyro spul bij de onderste laag, kan er nu nog erg goed bij aangezien de baffles er nog niet opzitten.
En dan eens kijken wat er over zal blijven, en tja dan toch ook maar eens dat soort van vilt voor het bovenste deel gaan gebruiken, lees ook wel eens dat men ondertapijt gebruikt , of dat afzuig spul beetje zoals :
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=6817
zal er eens nieuw leven in blazen, hier wat status foto's :
Het spul kaal:

met voorkant:

dan de montage manier op de voorkant :

de achterkant :

En toen was de tyrotex en de lijm op:
Het spul kaal:

met voorkant:

dan de montage manier op de voorkant :

de achterkant :

En toen was de tyrotex en de lijm op:
Een cilindrische subwoofer heeft wel als nadeel dat je veel volume "mist". En een PVC-pijp is heel duur als je hem los moet kopen. Of je moet net een mazzeltje hebben bij gemeentewerken bijvoorbeeld.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 11:39:
[...]
Ik vind dat dus een lelijk blok. Een cylindrische SW ziet er toch netter uit. En het gaat mij echt niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit; Ben geen gabber-pubertje die wil beuken, maar een filmfanaat die een explosie als trilling en wind wil voelen (niet persé als geluid dus).
Toch vind ik een cilindrische subwoofer erg mooi, vooral met mooie hardhouten eindstukken.
En ook heel vrouwvriendelijk:
Je zal ze moeten laten nameten. Anders kan niemand er iets zinnigs over zeggen. Na laten meten zal je waarschijnlijk te duur uitvallen.
Je kan wel op de gok een grotere kast nemen (en die moet dan bijvoorbeeld 3x zo groot zijn als je nu beide woofers erin doet ipv 1). En als de oorspronkelijke woofer een basreflexpoort had, kan je die eventueel ook inbouwen en die op bijvoorbeeld 30Hz hz tunen. Aparte compartimenten is niet nodig.
Je hebt daarvoor deze formule:

Als je bijvoorbeeld een 70mm pijp van de bouwmarkt als uitgangspunt neemt, kan je de lengte bij een bepaalde (netto!) kastinhoud berekenen met deze formule. Als de afstemming te laag blijkt te zijn, kan je de pijp wat korter maken en op bijvoorbeeld 35Hz tunen (wederom berekenen).
Maar dit is wel puur koffiedikwerk...
Je kan wel op de gok een grotere kast nemen (en die moet dan bijvoorbeeld 3x zo groot zijn als je nu beide woofers erin doet ipv 1). En als de oorspronkelijke woofer een basreflexpoort had, kan je die eventueel ook inbouwen en die op bijvoorbeeld 30Hz hz tunen. Aparte compartimenten is niet nodig.
Je hebt daarvoor deze formule:

Het afgesloten volume is trouwens wel zonder het volume van de basreflexpijp.[/quote]Hierin is:
f de tuningfrequentie
v de geluidssnelheid in het gas (in lucht ca 344 meter/seconde)
A het oppervlak van de opening in m²
l de lengte van de hals in m
V het afgesloten volume in m3
Als je bijvoorbeeld een 70mm pijp van de bouwmarkt als uitgangspunt neemt, kan je de lengte bij een bepaalde (netto!) kastinhoud berekenen met deze formule. Als de afstemming te laag blijkt te zijn, kan je de pijp wat korter maken en op bijvoorbeeld 35Hz tunen (wederom berekenen).
Maar dit is wel puur koffiedikwerk...
[ Voor 88% gewijzigd door JvS op 03-02-2010 16:41 ]
Verwijderd
Ok hier zijn de foto'sB_FORCE schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:03:
Plaats eens wat foto's van de speakers.
Sowieso is een mogelijkheid om de Thiele Small parameters op te (laten) meten.
Vraag is of het wel waard is natuurlijk
Die formule is trouwens nogal theoretisch.
In de praktijk komen er nog wat correctie factoren bij, waardoor je wel echt een andere afstemming krijgt.

typenummer: 16WBD68A
Ook staat er nog 9J onderaan
Meer kan ik er niet vanafhalen behalve ohm en wattage.
Maar met het typenuymmer kan je niets ook is het merk sharp.
Verwijderd
Ok ik heb even een boxje gemaakt van 50liter dus ongeveer 35 x 35 x 40 cm en dan krijg ik deze lijnen:

Is dat een beetje goed?

Is dat een beetje goed?
The story so far :

Tegen alle wijsheid in ga ik morgen een subwoofer maken uit onderdelen welke ik beschikbaar heb. Financien laten audifiele projecten momenteel niet toe, maar ik wil gewoon graag aan de knutsel 

Ik heb liggen:
Een TK2050 2x50watt (4Ohm) versterkertje met een 25 Volt voeding
Een noname 12" dual voice coil woofer bedoelt voor de auto"hifi" :-)
Nu zullen velen gelijk denken: bespaar je de moeite! Maar mijn motivatie is simpel: Er wordt continue als advies gegeven dat je moet luisteren om te bepalen wat de juiste keuze is. Nu daarom ga ik zo simpel mogelijk beginnen. Beschikbare onderdelen, simpele gesloten kast (geen t/s parameters dus ja, poortjes rekenen wordt lastig..) en een vrije middag :-)
Het lijkt me erg interessant om te merken of het wat uithaalt, mocht het tegenvallen dan wordt de kast kleiner en gaat de sub de auto weer in.
Het wordt een simpele kast, ongeveer 55cm hoog, 41 cm breed, en even diep. Gesloten en van 22mm MDF met wat simpele bracing. Een en ander wordt gelijmd en geschroefd, en de versterker houd ik extern zodat ik makkelijk de fase kan omwisselen indien die niet klopt met mijn fronts. Mijn investering blijft voorals nog beperkt tot wat MDF van de bouwmarkt en de tijd. Ik ben zelf in ieder geval erg nieuwsgierig wat hier van komt :-)
Laat ik zeggen om wat kritiek voor te zijn: Het is allemaal maar uit de losse pols en mag dan gelden als nulmeting. Nieuwsgierigheid en ongeduld zijn troef.

Ik heb liggen:
Een TK2050 2x50watt (4Ohm) versterkertje met een 25 Volt voeding
Een noname 12" dual voice coil woofer bedoelt voor de auto"hifi" :-)
Nu zullen velen gelijk denken: bespaar je de moeite! Maar mijn motivatie is simpel: Er wordt continue als advies gegeven dat je moet luisteren om te bepalen wat de juiste keuze is. Nu daarom ga ik zo simpel mogelijk beginnen. Beschikbare onderdelen, simpele gesloten kast (geen t/s parameters dus ja, poortjes rekenen wordt lastig..) en een vrije middag :-)
Het lijkt me erg interessant om te merken of het wat uithaalt, mocht het tegenvallen dan wordt de kast kleiner en gaat de sub de auto weer in.
Het wordt een simpele kast, ongeveer 55cm hoog, 41 cm breed, en even diep. Gesloten en van 22mm MDF met wat simpele bracing. Een en ander wordt gelijmd en geschroefd, en de versterker houd ik extern zodat ik makkelijk de fase kan omwisselen indien die niet klopt met mijn fronts. Mijn investering blijft voorals nog beperkt tot wat MDF van de bouwmarkt en de tijd. Ik ben zelf in ieder geval erg nieuwsgierig wat hier van komt :-)
Laat ik zeggen om wat kritiek voor te zijn: Het is allemaal maar uit de losse pols en mag dan gelden als nulmeting. Nieuwsgierigheid en ongeduld zijn troef.
vandaag weer eens een paar minuten tijd gevonden en besloten dat ik nu toch wel eens wilde weten hoe het gaat klinken.
Daarvoor eens alles in de kast gezet etc en aangesloten.
En toen ............ wow klinkt goed zeg beetje fel / scherp maar ben echt tot op heden een zeer tevreden mens sta te kijken wat er aan laag uitkomt (ben iemand die nogal van laag houdt en dus vaak mijn sub erbij aanzet , maar die staat nu tijdens het luisteren en mis niks).
heb nog maar 1 zuil tijdelijk in elkaar gezet , en ben dus nu al heeel benieuwd hoe dat straks met 2 gaat worden .
Ik ben een gelukkig mens tot op heden
Daarvoor eens alles in de kast gezet etc en aangesloten.
En toen ............ wow klinkt goed zeg beetje fel / scherp maar ben echt tot op heden een zeer tevreden mens sta te kijken wat er aan laag uitkomt (ben iemand die nogal van laag houdt en dus vaak mijn sub erbij aanzet , maar die staat nu tijdens het luisteren en mis niks).
heb nog maar 1 zuil tijdelijk in elkaar gezet , en ben dus nu al heeel benieuwd hoe dat straks met 2 gaat worden .
Ik ben een gelukkig mens tot op heden
[ Voor 5% gewijzigd door Pimmetje651 op 11-03-2010 21:39 ]
Hello,
Ik ben van plan om een surround set te bouwen van Tony Gee's DD8 MKII . Ik ga de 24 liter versie bouwen, die zal me genoeg bass geven in combinatie met een sub.

Echter vind ik het moeilijk om een bijpassende center te vinden met dezelfde drivers. Ik heb al mijn bekende diy sites afgezocht maar helaas zonder resultaat.
De Silverado komt in de buurt met dezelfde tweeter maar helaas is de midwoofer anders.
Hebben jullie nog ideeën?
Ik ben van plan om een surround set te bouwen van Tony Gee's DD8 MKII . Ik ga de 24 liter versie bouwen, die zal me genoeg bass geven in combinatie met een sub.

Echter vind ik het moeilijk om een bijpassende center te vinden met dezelfde drivers. Ik heb al mijn bekende diy sites afgezocht maar helaas zonder resultaat.
De Silverado komt in de buurt met dezelfde tweeter maar helaas is de midwoofer anders.
Hebben jullie nog ideeën?
du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'
Aluminium konussen 'breken op', dat houdt in dat ze (zoals de L18 bijvoorbeeld) op hogere frequenties ineens flink harder en behoorlijk lelijk geluid produceren. Daar moet je in je filterontwerp rekening mee houden. Die speakers hebben dus een hele specifieke frequentierespons (onderdeel van de klank van de speaker, maar slechts deels), maar niet een specifieke klank.
Dat je papieren speakers niet met aluminium speakers moet combineren is naar mijn mening niet zo. Dit zijn vaak dezelfde mensen die absurd dure filtercomponenten (dus niet simpelweg goede luchtspoelen en nette MKP condensatoren, maar binnen dat genre allerlei verbeteringen 'merken' bij de (dure!) audiofiele varianten).
In de audiofiele praten veel mensen elkaar na. Er zijn allerlei mensen die bijvoorbeeld zweren bij allerlei audiofiele dogma's (zoals dat je gewoonweg algemeen kan stellen dat het merk Rotel goed zou klinken met het complete pakket van het merk B&W) die heel veel mensen van elkaar napraten. Rotel en B&W zijn beide ook prima merken en die klinken ook prima samen. Maar het is niet zo dat deze merken 'bij elkaar' horen. Toch zeggen veel mensen dat. Ook geloven veel mensen dat bekabeling uit maakt. Dus dat een normale fatsoenlijke koper-speakerkabel van bv intertechnik minder goed klinkt dan een van 100 euro per meter... Ik ben het daar ook niet mee eens.
Mijn mening is niet heilig hoor. Ik geef dan ook aan dat ik mijn mening over centers technisch graag onderbouw, maar dat het wel controversieel is binnen de audiofiele wereld, omdat het dogma 'je moet dezelfde speakerunits gebruiken want, eeeeh, dat moet' een hele sterke is.
Overigens is de RS180 van Dayton (die in dei center wordt gebruikt waar ik het over heb) ook een aluminium speaker en is de frequentierespons (in het gebied waar je hem echt gebruikt) verassend gelijk. Ik googlede de respons van de L18 en de eerste hit was een vergelijk met de RS180
.
(Rood de Seas, Zwart de Dayton, je gebruikt ze beide tot maximaal 2Khz normaal gesproken).
Hier zie je trouwens ook die opbreking van de speaker boven de 2Khz. Dat moet je met het filter dus flink temmen. Zo ziet de respons van de Dayton er in de speaker van Zaph uit:
Dat je papieren speakers niet met aluminium speakers moet combineren is naar mijn mening niet zo. Dit zijn vaak dezelfde mensen die absurd dure filtercomponenten (dus niet simpelweg goede luchtspoelen en nette MKP condensatoren, maar binnen dat genre allerlei verbeteringen 'merken' bij de (dure!) audiofiele varianten).
In de audiofiele praten veel mensen elkaar na. Er zijn allerlei mensen die bijvoorbeeld zweren bij allerlei audiofiele dogma's (zoals dat je gewoonweg algemeen kan stellen dat het merk Rotel goed zou klinken met het complete pakket van het merk B&W) die heel veel mensen van elkaar napraten. Rotel en B&W zijn beide ook prima merken en die klinken ook prima samen. Maar het is niet zo dat deze merken 'bij elkaar' horen. Toch zeggen veel mensen dat. Ook geloven veel mensen dat bekabeling uit maakt. Dus dat een normale fatsoenlijke koper-speakerkabel van bv intertechnik minder goed klinkt dan een van 100 euro per meter... Ik ben het daar ook niet mee eens.
Mijn mening is niet heilig hoor. Ik geef dan ook aan dat ik mijn mening over centers technisch graag onderbouw, maar dat het wel controversieel is binnen de audiofiele wereld, omdat het dogma 'je moet dezelfde speakerunits gebruiken want, eeeeh, dat moet' een hele sterke is.
Overigens is de RS180 van Dayton (die in dei center wordt gebruikt waar ik het over heb) ook een aluminium speaker en is de frequentierespons (in het gebied waar je hem echt gebruikt) verassend gelijk. Ik googlede de respons van de L18 en de eerste hit was een vergelijk met de RS180
Hier zie je trouwens ook die opbreking van de speaker boven de 2Khz. Dat moet je met het filter dus flink temmen. Zo ziet de respons van de Dayton er in de speaker van Zaph uit:
[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 12-03-2010 14:20 ]
Verwijderd
Op internet heb ik een zelfbouw sub te koop gezien.
Van de specificaties van de gebruikte speaker, het gebruikte kabinet en een eigen versterker heb ik met WinISD een aantal grafieken gekregen. Speakers die ik al heb hebben de specificatie 29hz +/- 3 db (voor het maximale laag). Is de subwoofer een toevoeging voor mijn systeem denken jullie?
Zover ik het zelf begrijp gaat de sub even laag als mijn zuilen?!
Gain

Group Delay

Phase Plot

Spl
Van de specificaties van de gebruikte speaker, het gebruikte kabinet en een eigen versterker heb ik met WinISD een aantal grafieken gekregen. Speakers die ik al heb hebben de specificatie 29hz +/- 3 db (voor het maximale laag). Is de subwoofer een toevoeging voor mijn systeem denken jullie?
Zover ik het zelf begrijp gaat de sub even laag als mijn zuilen?!
Gain

Group Delay

Phase Plot

Spl
We hebben het nog steeds over HiFi, en dus willen we tot 20 Khz kunnen weergeven. Als je naar de response kijkt, zul je zien dat 20 Khz blij lange na niet gehaald gaat worden.

Bij zo'n 8 Khz is het eigenlijk al behoorlijk ten einde met het bruikbare bereik. Als je geen telefoonstemmen wil zou ik zeer zeker een tweeter aanraden.

Bij zo'n 8 Khz is het eigenlijk al behoorlijk ten einde met het bruikbare bereik. Als je geen telefoonstemmen wil zou ik zeer zeker een tweeter aanraden.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Zo, ze zijn klaar. De Budget Vloerstaander van Edo. Mijn allereerste zelfbouwproject. Ik ben blij dat ik een bewezen ontwerp heb gebruikt.
In totaal zijn de kosten ergens tussen de 280 en 350 uitgekomen (niet bijgehouden), omdat je allerlei kosten zoals een lijmpistool (10 euro), lijm, een soldeerbout en weet ik wat al niet mer maakt. De speakers zelf zijn echt ubercheap. De woofer (Peerles SDS 164) iets van 17 euro, de tweeter (Seas 27TFF) iets van 27 euro. Maar luchtspoelen kosten wel wat en dan heb he dus al die 'onzichtbare' kosten (zwarte schroefjtes, elke keer iets bij bestellen).
Ontzettend veel van geleerd en het belangrijkste: Ze klinken als een klok! Ik kan dit aan iedereen aanraden om als eerste zelfbouwproject in te zetten. Ook als je niet zelf ontwerpt, loop je de eerste keer bouwen tegen weet ik hoeveel problemen aan. Prima om dan zeker te weten dat het niet aan het ontwerp ligt
Ze klinken dus echt goed. Veel beter dan de chario's die ernaast staan (400 euro per stuk) en veel mooier dan vele andere commerciele speakers die ik ken. Echt lekker!
Scheer je nu niet heel veel zelfbouwers over één kam?JvS schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 17:57:
[...]
Ze spelen nu de hele week hier (zondag gaan ze weg). Ben er echt zeer over te spreken. Ik dacht bij zelfbouw vroeger altijd aan totaal niet werkende gek klinkende speakers of aan van die zogenaamd audiofiele speakers, maar eigenlijk is niets minder waar. De zelfbouw wereld streeft jjuist op een manier naar goed geluid dat heel goed bij mijn visie past (de technische
).
Tuurlijk ga je zelf een filter ontwerpen.Ik ga sowieso deze zomer nog met een nieuw project beginnen. Ik overweeg dan een eigen ontwerp te gaan maken. Doelstelling is slank, compact (mag ietsje groter, maar liever niet ik vind die 18,5cm breed echt heel erg mooi) en gebruik maken van een waveguide (ik weet dat een bepaald component geen doel op zich zou moeten zijn, maar ik doe het toch, ik vind waveguides gaaf) zoals de ER18DXT maar dan met een 2,5weg configuratie en 2x ER18 woofer. Achja, ik zie het allemaal wel. Ik weet niet echt zeker of ik wel zelf een filter wil gaan ontwerpen. Dat vind ik echt een gruwelijke 'uitdaging'.
Ik ga binnenkort ook beginnen met een speaker met die H1499 DXT-tweeter, maar dan wel met die nieuwe Vifa NE-woofer.
Tja, ik had de mogelijkheid. Dus daarom heb ik hem ook gebruiktVerwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:23:
[...]
Maar jouw panelen zijn netjes machinaal gemaakt, pietje met de decoupeerzaag gaat zo'n lange kant niet strak genoeg krijgen.
Dat kan ook, als je maar een bestaand ontwerp gebruikt. Die speaker die ik heb gemaakt, zou je (als je in het bezit bent van een goede werkplaats, lijmklemmen, een soldeerbout en een bovenfrees) in een drie weekends werkend moeten kunnen krijgen.lredev schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 00:47:
[...]
JvS, dat is wel een belangrijke opmerking voor mijHoewel ik het bouwproces erg leuk ga vinden, daar twijfel ik niet aan, heb ik weinig zin me te moeten verdiepen in metingen en daar apparatuur voor te moeten aanschaffen
Ik ben gemotiveerd door het bouwproces en de voldoening van een eigen gebouwde speaker, en de relatieve goedkoopheid (...) de uren interesseren me weinig.
Ik jouw topic op zba zag ik dat je daar nog wel mee bezig bent geweest.. Laat ik zo zeggen: Graag koop ik hout, onderdeeltjes voor het filter en de chassis en lekker bouwen met een stoer resultaat
Ik denk dat speakerbouw wel wat voor jou is, jouw reputatie als kratradiomaker in het achterhoofd houden.
Kant en klaar moet je niet doen. Een crossover ontwerpen is behoorlijk gecompliceerd (eigenlijk is dat hét gecompliceerde deel van een luidspreker) en sluit aan op specifieke karakteristieken van de luidsprekers en het formaat van de kast en het gedrag dat lage tonen vertonen (bafflestep).vlaaing peerd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 10:33:
@JvS
erg mooi resultaat, geld zou niet de motivator moeten zijn inderdaad, maar de kosten die je hier noemt (+bijbehorend resultaat) motiveert me toch om een bouwpakketje te gaan proberen, sterker nog, ik denk dat ik veel bij jouw ga afkijken!
inderdaad ook wel benieuwd naar je reden om het houtwerk niet haaks te monteren, lijkt mij namelijk ook makkelijker.
<edit> toch nog wat vragen, ikzelf heb de voorkeur om een bookshelf te maken en vind het ook prettiger als ik een kant en klare crossover kan bestellen (gezien jij daarmee ook tegen nogal wat problemen aanliep).
Kun je gewoon een kant en klare crossover bestellen met juiste ohm en crossover freq en dan is het goed offe ..zijn er nog andere factoren van belang?
Laat je niet afschrikken door mijn problemen. Ik wilde het te mooi doen en heb daarmee een beetje een mislukte printplaat gemaakt, die niet goed gedremeld was en daardoor kortsluiting maakte onder een component. Ik heb die toen helemaal afgedankt en de onderdelen op een houten bordje gelijmd en 'hard-wired' aangesloten. Dat werkte direct perfect en is op wat soldeerwerk na niet zo moeilijk.
Het lastigst is nog om van een elektrisch schema naar een bruikbare layout op een plankje te komen. Daarvoor kan je eventueel powerpoint ofzo gebruiken
(Powerpoint ?!
)
Ik loop al een heel tijdje met het idee om 2* Visaton Bijou's (Klik) te maken, dus drivers kopen, en gewoon een replica van de kast en de crossover maken... Uit nieuwsgierigheid eens gekeken wat ze vragen voor een losse cross-over voor de Bijou: bijna 70EUR ! Is dit een normale prijs ?! Maw zou ik ook aan zoiets komen moest ik de componenten bij een el-boer bestellen ?
Het schema is redelijk eenvoudig: (Moest mij iemand kunnen zeggen waar LR en SP voor staan ?)
Ik loop al een heel tijdje met het idee om 2* Visaton Bijou's (Klik) te maken, dus drivers kopen, en gewoon een replica van de kast en de crossover maken... Uit nieuwsgierigheid eens gekeken wat ze vragen voor een losse cross-over voor de Bijou: bijna 70EUR ! Is dit een normale prijs ?! Maw zou ik ook aan zoiets komen moest ik de componenten bij een el-boer bestellen ?
Het schema is redelijk eenvoudig: (Moest mij iemand kunnen zeggen waar LR en SP voor staan ?)
[ Voor 7% gewijzigd door Ward Vr op 29-05-2010 17:01 ]
Dat het verschil tussen verschillende MKP's een verschil tussen dag en nacht is, is uiterst discutabel.
Op zelfbouwaudio heeft iemand zelfs het verschil tussen bipolair en MKP opgenomen en er is werkelijk niemand tot nu toe die dat verschil heeft kunnen horen. Hetzelfde geldt overigens voor kernspoelen. Ken nog wel wat experimenten die dat bewijzen.
Maargoed, die discussie gaan we hier niet voeren!!!!!!
Mijn keuze voor componenten is altijd simpel. Ik pas het altijd af naar de prijs (en kwaliteit) van de gebruikte luidsprekers.Je kunt altijd upgraden als je daar fijner bij voelt.
Verouderen van elco's is overigens ook een mega grote fabel.
Tenzij je je speakers over 40-50 jaar nog wil beluisteren, maar dan nog zijn er genoeg die nog gemakkelijker binnen de toleranties vallen. Wel is de weerstand ietsjes groter. Het kan dan weleens voorkomen dat je tweeter (als je hem in serie gebruikt) net een dB zachter staat. (en dat hoor je dus!). Parallel heb je daar eigenlijk geen last van.
De spanningen hoef je helemaal niet op te letten. Zeker voor een 2-weg maakt het geen bal uit.
Zo ook is 5Watt voor de tweeter meer dan genoeg. Voor de woofer zou je dat volgens mij ook prima kunnen gebruiken. Het is inmiddels meer een gewoonte voor mij om voor de woofer 10W te nemen en voor de tweeter 5W. Gaat gewoon altijd goed.
De reden voor draadgewonden is puur dat ze goedkoper zijn.
Verschil is er toch niet, tenzij je er in gelooft, dan neem je lekker een MOX (is overigens niks mis mee!). Een MOX is ook kleiner, dus soms ruimte technisch gezien soms wat handiger.
Dat geldt overigens ook voor de keuze voor een ferriet of elco's ipv MKP's.
Je zou ook voor MKT kunnen gaan (verkrijgbaar bij Speaker en Co)
Puur theoretisch gezien zijn Ferrier spoelen minder goed.
Ze verzadigen, daar heeft een luchtspoel geen last van.
Sja of je het hoort laat ik maar in het midden, ik zou persoonlijk meer aandacht besteden aan de opbouw van het filter zelf of de akoestiek (staande golven met name) ipv de componenten.
edit:
Overigens is zilver niet vloeken hoor: (niet mijn kleur overigens)
http://home.wanadoo.nl/dezaire/Dutch.htm

Op zelfbouwaudio heeft iemand zelfs het verschil tussen bipolair en MKP opgenomen en er is werkelijk niemand tot nu toe die dat verschil heeft kunnen horen. Hetzelfde geldt overigens voor kernspoelen. Ken nog wel wat experimenten die dat bewijzen.
Maargoed, die discussie gaan we hier niet voeren!!!!!!
Mijn keuze voor componenten is altijd simpel. Ik pas het altijd af naar de prijs (en kwaliteit) van de gebruikte luidsprekers.Je kunt altijd upgraden als je daar fijner bij voelt.
Verouderen van elco's is overigens ook een mega grote fabel.
Tenzij je je speakers over 40-50 jaar nog wil beluisteren, maar dan nog zijn er genoeg die nog gemakkelijker binnen de toleranties vallen. Wel is de weerstand ietsjes groter. Het kan dan weleens voorkomen dat je tweeter (als je hem in serie gebruikt) net een dB zachter staat. (en dat hoor je dus!). Parallel heb je daar eigenlijk geen last van.
De spanningen hoef je helemaal niet op te letten. Zeker voor een 2-weg maakt het geen bal uit.
Zo ook is 5Watt voor de tweeter meer dan genoeg. Voor de woofer zou je dat volgens mij ook prima kunnen gebruiken. Het is inmiddels meer een gewoonte voor mij om voor de woofer 10W te nemen en voor de tweeter 5W. Gaat gewoon altijd goed.
De reden voor draadgewonden is puur dat ze goedkoper zijn.
Verschil is er toch niet, tenzij je er in gelooft, dan neem je lekker een MOX (is overigens niks mis mee!). Een MOX is ook kleiner, dus soms ruimte technisch gezien soms wat handiger.
Dat geldt overigens ook voor de keuze voor een ferriet of elco's ipv MKP's.
Je zou ook voor MKT kunnen gaan (verkrijgbaar bij Speaker en Co)
Puur theoretisch gezien zijn Ferrier spoelen minder goed.
Ze verzadigen, daar heeft een luchtspoel geen last van.
Sja of je het hoort laat ik maar in het midden, ik zou persoonlijk meer aandacht besteden aan de opbouw van het filter zelf of de akoestiek (staande golven met name) ipv de componenten.
edit:
Overigens is zilver niet vloeken hoor: (niet mijn kleur overigens)
http://home.wanadoo.nl/dezaire/Dutch.htm

[ Voor 23% gewijzigd door B_FORCE op 01-06-2010 09:52 ]
Verwijderd
Voor naast mijn Klipsch RF-83 zuilen ben ik aan het kijken voor een subwoofertoren. Ik wil een soort vierkante svs cilinder maken, dus met de woofer onderop, net boven de grond, en aan de bovenkant de poort(en). Het wordt een passieve sub.
Via WinISD heb ik een aantal berekeningen gedaan. Voor de afmetingen ben ik uitgekomen op 45cm x 45cm bij 120 cm hoog. Ik ben aan het kijken voor het gebruik van deze Dayton. (dayton infopagina bijna onderaan)
Er zijn een aantal zaken die ik niet weet door gebrek aan kennis.
1. Geven onderstaande plaatjes aan dat de subwoofer juist gedesigned is?
2. WinISD maakt een ventedbox waarbij de woofer boven de poort zit. Zijn de berekeningen dus wel accuraat met mijn torenidee, zoals bovenaan beschreven?
Andere opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom.
Group delay

phase plot

Bedankt
Via WinISD heb ik een aantal berekeningen gedaan. Voor de afmetingen ben ik uitgekomen op 45cm x 45cm bij 120 cm hoog. Ik ben aan het kijken voor het gebruik van deze Dayton. (dayton infopagina bijna onderaan)
Er zijn een aantal zaken die ik niet weet door gebrek aan kennis.
1. Geven onderstaande plaatjes aan dat de subwoofer juist gedesigned is?
2. WinISD maakt een ventedbox waarbij de woofer boven de poort zit. Zijn de berekeningen dus wel accuraat met mijn torenidee, zoals bovenaan beschreven?
Andere opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom.
Group delay

phase plot

Bedankt
Verwijderd
Bedankt voor je snelle reactie.Seers schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 23:02:
De gewone transferfunctie is erg prettig om te hebben om te kijken wat hij doet.
Verder: je zegt dat je een passieve sub gaat maken. Als je een kast maakt van 1,20 dan komt daar een staande golf in op ~143 Hz. Hoe ga je dat tacklen?
Nog verder: of de woofer boven of onder de poort zit maakt niet uit. Wat wel uit zou kunnen maken is dat je een pijp hebt aan het einde van nog een pijp. Hier weet ik het fijne niet van maar het kan dat je pardoes een MLTL aan het bakken bent en dus een kortere pijp nodig hebt dan verwacht.
Transferfunctie, kreeg via google info over de resonantie voor een autosub? Weet niet wat je bedoelt, dus maar de frequentie response gepost.

De frequentietop wil ik via de receiver toppen op 80hz, die staande golf zal er dus niet komen.
MLTL?
even een korte update van mijn zelfbouw project :

Net een mailtje verstuurd naar Heco, of ze mij wilden voorzien van de parameters van de units van deze schoonheden; had al eens gemaild of ze nog spare parts hadden maar dat hadden ze natuurlijk niet
(Tweeters kraken en de mids spelen niet meer op gelijk volume, dus die zou ik willen vervangen)

Ben eens benieuwd
edit: heel toevallig hierop uitgekomen:
Übergangsbereiche: 700/4000 Hz, dit is waarschijnlijk de frequentie waarop gefilterd wordt ?
Rest specs: http://www.hifi-wiki.de/index.php/Heco_Precision_200
edit: de params hebben ze dus niet, aangezien ze 10 jaar geleden Heco overgekocht hebben en mijn speakers dateren van voor die tijd
(Tweeters kraken en de mids spelen niet meer op gelijk volume, dus die zou ik willen vervangen)

Ben eens benieuwd
edit: heel toevallig hierop uitgekomen:
Übergangsbereiche: 700/4000 Hz, dit is waarschijnlijk de frequentie waarop gefilterd wordt ?
Rest specs: http://www.hifi-wiki.de/index.php/Heco_Precision_200
edit: de params hebben ze dus niet, aangezien ze 10 jaar geleden Heco overgekocht hebben en mijn speakers dateren van voor die tijd
[ Voor 51% gewijzigd door Ward Vr op 04-08-2010 12:52 ]
Ik zou gewoon een basreflex maken. Ook enorm strak klinkende 2-weg systemen hebben bijna altijd wel een basreflexpoort. op die manier kan je redelijk goed tot de 45Hz komen. Maar met een gesloten systeem gaat het je gewoonweg niet goed lukken. Ik zou niet snel groter dan 8" gaan (liever 6,5") vanwege bundeling of omdat je anders erg laag moet cross-overen.
De meest gerenommeerde 2-weg speakers gebruiken eigenlijk altijd een 6,5-7" woofer en een basreflex afstemming. En wees gerust, die geven meer dan voldoende laag weer.
DD8-MKII

SR71:

ER18DXT idem ditto.
Deze drie zaken gebruik je als ontwerpdoelstelling:
- Moet 2 weg zijn
- Moet 35Hz vlak halen
- Moet gesloten zijn
Ik wil je eigenlijk van harte aanraden om deze zaken los te laten. een speaker die op 45-50Hz zijn -3db punt heeft, zal op 35Hz in een ruimte meer dan genoeg geluid produceren. Tenzij je alleen maar de laagste tonen van orgels wilt gaan weergeven ofzo.
Daarnaast is gesloten niet nodig voor een goed en strak klinkende speaker. En als laatste is het gewoon niet haalbaar, zonder EXTREEM in te leveren op goed geluid in mid/hoog.
Waarom vind je die eisen zo belangrijk?
De meest gerenommeerde 2-weg speakers gebruiken eigenlijk altijd een 6,5-7" woofer en een basreflex afstemming. En wees gerust, die geven meer dan voldoende laag weer.
DD8-MKII

SR71:

ER18DXT idem ditto.
Deze drie zaken gebruik je als ontwerpdoelstelling:
- Moet 2 weg zijn
- Moet 35Hz vlak halen
- Moet gesloten zijn
Ik wil je eigenlijk van harte aanraden om deze zaken los te laten. een speaker die op 45-50Hz zijn -3db punt heeft, zal op 35Hz in een ruimte meer dan genoeg geluid produceren. Tenzij je alleen maar de laagste tonen van orgels wilt gaan weergeven ofzo.
Daarnaast is gesloten niet nodig voor een goed en strak klinkende speaker. En als laatste is het gewoon niet haalbaar, zonder EXTREEM in te leveren op goed geluid in mid/hoog.
Waarom vind je die eisen zo belangrijk?
Ik zeg niet dat MDF zich slecht laat bewerken, ik zeg dat MDF op den duur gaat werken. Dat hoort toch echt bekend te zijn. Als je niet verstek zaagt weet je dat de verf gaat scheuren op de naden. Kijk maar eens op de gespecialiseerde fora, het is algemeen bekend. Ik boor sowieso geen gaten want ik gebruik geen schroeven afgezien van de drivers. Alles is gelijmd en goed ook.
Foto staat gewoon in dit topic.
Foto staat gewoon in dit topic.
Heel simpel, als het lekt kan je het gebruiken.Nog een vraagje van mijn kant: als jullie de drivers in het hout vast schroeven, steken jullie daar nog een laagje vilt/stof/... tussen om de luchtdichtheid te garanderen ?
[ Voor 32% gewijzigd door Oyster op 20-09-2010 20:57 ]
@Spruit 11: Ik ben nu bezig aan een paar van Edo's vloerstaanders (gemaakt door JvS op zelfbouwaudio inderdaad). En ik moet zeggen dat het meevalt, alleen is er al veel meer tijd in gekropen dan ik verwacht had
Die houtbewerking is inderdaad niet te onderschatten, je bent ook best met 2 als je het geval goed wil klemmen voor het lijmen.
Het verzagen van de MDF heb ik ook laten doen in de bouwmarkt hier, was echt het sukkelen niet waard, heb iets van 5EUR betaald voor het werk, en tesamen met het hout kwam ik op 16,29EUR voor een tweetal m² 1e keuze MDF.
Hier een WIPje; u ziet: iemand die graag een been zou breken
Comments zijn welkom uiteraard!
Die houtbewerking is inderdaad niet te onderschatten, je bent ook best met 2 als je het geval goed wil klemmen voor het lijmen.
Het verzagen van de MDF heb ik ook laten doen in de bouwmarkt hier, was echt het sukkelen niet waard, heb iets van 5EUR betaald voor het werk, en tesamen met het hout kwam ik op 16,29EUR voor een tweetal m² 1e keuze MDF.
Hier een WIPje; u ziet: iemand die graag een been zou breken
Ik ben eergisteren bezig geweest om een 3D tekening te maken van het geheel. En die grote woofer speelt me idd parten. Het baffle wordt zo breed dat het er gewoonweg niet uitziet met die kleine tweeter en middentoner erboven. Ik zou ze praktisch naast elkaar kunnen zetten met "room to spare". Ik stap daarom denk ik toch af van dit formaat en ga voor een wat beschaafdere 8" denk ik.Seers schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 00:05:
[...]
Ja, dat verwachtte ik wel met zulke parameters. Maar het ging mij er meer om dat je blijkbaar eerst een woofer uitkiest en daar dan een kast voor gaat ontwerpen. Dat kan, maar logischer is om je eerst af te vragen hoe groot je je speaker wilt hebben als het in je kamer staat. Minimaal 26 cm breed en 100 liter is gewwoon behoorlijk lomp.
Als dit je niet deert heb ik natuurlijk niets gezegd maarja er zijn nog zoveel andere vissen in de zee. Kijk eens in de vijvers van Peerless (HDS) en Dayton (RS) bijvoorbeeld.
[...]
Het gaat er natuurlijk wel om dat het één mooi geheel wordt. Je moet ook nog een beetje rekening houden met je bafflestep (doet BoxSim geloof ik ook). Als je op 200 Hz wilt crossen (je gaat schrikken van je componentkosten en je haalt je dempingsfactor ook naar beneden hoogstwaarschijnlijk) is er een kans dat het niet lekker aansluit en dat je óf een hump in je basbereik krijgt en de gevoeligheid van de speaker in zijn totaal om zeep wordt geholpen óf je krijgt een gat in je hoge bas/lage midden.
[...]

Veel te lomp!
Edit: die HDS-205 van peerless heeft wel mooie afgehakte zijkantjes, leuk om een slanke kast te ontwerpen! Ook kan ik de X-over wat hoger leggen dan
[ Voor 4% gewijzigd door AtomicShockwave op 23-09-2010 13:31 ]
Ja goed hoor! Ze doen nu dienst als keukenspeakers, vooral voor spraak.Oyster schreef op donderdag 23 september 2010 @ 13:31:
[...]
Which reminds me, hoe zijn je melkpakjes eruit gekomen?
Die speaker doet me trouwens denken aan een speaker die ik ooit heb ontworpen:

Voor de liefhebbers: hier zie je een Eton 19SD1, Vifa PL11 MH en Dayton RS225.
Ik ben bezig geweest met het simuleren van de HDS PPB woofer van peerless.
Alleen nu zie ik dat hij volledig de midrange dekt. Op de grafieken van de fabrikant zijn bovendien geen vreemde pieken of dalen te zien. Betekent dat dat ik met een x-over van 2Khz er een tweeweg van kan maken? Of is dat zonde?
Wel kan het kastvolume terug naar 60L
Ik heb trouwens de ballen verstand van tweeters. Waarom kost de ene 20 euro, en de andere 250? vaak lijken de responsgrafieken ook nog op elkaar.

http://shop.speakerenco.nl/images/PDF/info_831868.pdf
Alleen nu zie ik dat hij volledig de midrange dekt. Op de grafieken van de fabrikant zijn bovendien geen vreemde pieken of dalen te zien. Betekent dat dat ik met een x-over van 2Khz er een tweeweg van kan maken? Of is dat zonde?
Wel kan het kastvolume terug naar 60L
Ik heb trouwens de ballen verstand van tweeters. Waarom kost de ene 20 euro, en de andere 250? vaak lijken de responsgrafieken ook nog op elkaar.

http://shop.speakerenco.nl/images/PDF/info_831868.pdf
Het lijkt mij de meest economische optie om de bracings als volgt te monteren, maar is het niet beter om de latjes 90° te kantelen (rond hun x-as dus)? Dan kan de lucht gemakkelijker door ?
[ Voor 7% gewijzigd door Ward Vr op 27-09-2010 16:23 ]
Bass reflexVoodoo_man schreef op woensdag 29 september 2010 @ 17:14:
[...]
Gesloten systeem? Dan boeit het niet. Luchtdruk is iets anders dan luchtstroming
Het volgende dus: (credits: www.xenophonics.net/
Nr.2 is af ondertussen, maar net hetzelfde syndroom:JvS schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 12:56:
Dit klinkt inderdaad als een soldeerfout in het filter. Je zou trouwens nog de 3,3Ohm weerstand gewoon 2,2ohm kunnen laten. Heb ik ook gedaan en dat klinkt prima.
Maak anders eens een foto van het filter?
Voor ik nr.2 in elkaar lijmde heb ik volgende foto's genomen van het filter:quote: Ward VrHet hoog komt er amper door (moet treble bijna helemaal opendraaien op m'n receiver wil ik het wat op een normaal niveau krijgen), en het midden klinkt plat omdat de midwoofer niet of amper meespeelt.

De verschillende vlakjes zijn 100% zeker goed van elkaar gescheiden, ik heb ze zelfs nog eens gecheckt met de multimeter.
Ik heb echt geen idee wat er aan de hand is
[ Voor 6% gewijzigd door Ward Vr op 04-10-2010 20:19 ]
Input is nog niet gesoldeerd hier, maar de 2 gaatjes zitten er al, (linksonder en linksbovenmidden op de eerste foto)
Nog eens het schema:

Tja volgens mij klopt het ook, het zou ook sterk zijn dat ik 2 maal net dezelfde fout maak in het filter.
In welke zin vind je het onlogisch ? Ik heb het ontwerp van de printplaat gewoon gekopieerd (van JvS dacht ik).
Nog eens het schema:

Tja volgens mij klopt het ook, het zou ook sterk zijn dat ik 2 maal net dezelfde fout maak in het filter.
In welke zin vind je het onlogisch ? Ik heb het ontwerp van de printplaat gewoon gekopieerd (van JvS dacht ik).
[ Voor 15% gewijzigd door Ward Vr op 04-10-2010 20:43 ]
Interessante reacties alvast !
Ik ga zeker eens los meten (en luisteren). Alleen moet ik mij alleen eens verder inlezen hoe dat meten (met een microfoon) in zijn werk gaat, ik heb hier nog wel zoiets liggen:
Maar voor de rest heb ik niet echt iets van meetapparatuur.

Maar goed, eerst lezen dus
Fase, spoeltje en weerstand ga ik ook nog eens 3-dubbel checken.
Ik ga zeker eens los meten (en luisteren). Alleen moet ik mij alleen eens verder inlezen hoe dat meten (met een microfoon) in zijn werk gaat, ik heb hier nog wel zoiets liggen:
Maar voor de rest heb ik niet echt iets van meetapparatuur.

Maar goed, eerst lezen dus
Fase, spoeltje en weerstand ga ik ook nog eens 3-dubbel checken.
[ Voor 7% gewijzigd door Ward Vr op 04-10-2010 21:23 ]
De woofer van 1 kanaal was slechts 1e orde gefilterd. De spoel zat uiteraard goed, maar de paralelle schakeling met de condensator was niet goed gesoldeerd.
Hetgevolg was dat de resonantiefrequentie van de woofer bij 4Khz niet ver genoeg weggefilterd was en onder de hoorbare grens lag, maar keihard en flink vervormd met de tweeter mee schreeuwde (de tweeter doet 4Khz prima). Dat klonk subtiel gezegd vrij kut.
In een meting ziet dat er zo uit. De roze slecht en de oranje goed gefilterd (let niet op dat ze niet evenhoog liggen, dit is allemaal uit de losse pols gemeten en het verschil was gewoon direct overduidelijk)
Hetgevolg was dat de resonantiefrequentie van de woofer bij 4Khz niet ver genoeg weggefilterd was en onder de hoorbare grens lag, maar keihard en flink vervormd met de tweeter mee schreeuwde (de tweeter doet 4Khz prima). Dat klonk subtiel gezegd vrij kut.
In een meting ziet dat er zo uit. De roze slecht en de oranje goed gefilterd (let niet op dat ze niet evenhoog liggen, dit is allemaal uit de losse pols gemeten en het verschil was gewoon direct overduidelijk)
Even in 5mins wat zitten prutsen, ik heb echt geen idee wat ik aan het doen ben voor het moment
Opname met in-ears als mic: (groen zijn Edo's vloerstaanders en roze een 3-weg Heco Precision 200, let niet op de legende, die is verkeerd)
Dit is waarschijnlijk totaal verkeerd gedaan maar goed
Dit weekend mij eens verder in verdiepen.
Opname met in-ears als mic: (groen zijn Edo's vloerstaanders en roze een 3-weg Heco Precision 200, let niet op de legende, die is verkeerd)
Dit is waarschijnlijk totaal verkeerd gedaan maar goed
[ Voor 5% gewijzigd door Ward Vr op 06-10-2010 21:04 ]
Laatst eens proberen meten met de mic van de laptop (dmv pink noise te gegeneren), maar die gaf ook weer vervorming, dus ik denk niet dat volgende resultaten relevant zijn ?
'Stilte':

Bose 2.1 set van een jaar of 5 oud:

Edo's en Heco Precision 3-weg

edit: net eens rondgegaan met een cd (van goede kwaliteit) van Urban Trad (folk
), en uitgebreid tijd genomen om te luisteren op alle speakers die hier te vinden zijn, maar de Edo's komen er toch als de minste uit, ik kan niet echt de oorzaak aanwijzen, maar het klinkt gewoon niet natuurlijk.
edit2: Bevestigd door een 3d-party luisteroren in een blinde test
'Stilte':

Bose 2.1 set van een jaar of 5 oud:

Edo's en Heco Precision 3-weg

edit: net eens rondgegaan met een cd (van goede kwaliteit) van Urban Trad (folk
edit2: Bevestigd door een 3d-party luisteroren in een blinde test
[ Voor 33% gewijzigd door Ward Vr op 13-10-2010 17:25 ]
Sow, vandaag bestelling binnen gekregen
2x Peerless HDS nomex
2x Vifa PL11MH
2x Seas H1212
2x 70mm trompetpoort
6x pritex plaat
600gram longhair wol
Ik zou graag een schetsje posten van de speakers, maar die zijn analoog (als in papier). Dus dat komt straks met de foto's wel goed.
Na lang wikken en wegen over het filter heb ik besloten om voor een actief filter te gaan. De hoofdreden daarvoor is dat aanpassingen een paar euro kost ipv. dure spoelen. Bovendien zijn er in het geval van een actief filter een stuk minder lastige variabelen. Zo hoef ik met vreemd impedantiegedrag geen rekening te houden.
Daarnaast is het ook wel nice om een dedicated chip te hebben voor elke transducer.
Ik ga er dus een dedicated versterker voor bouwen.
Ik heb hier al een LM3886T in bridge mode staan, die wordt dus gerecycled.
Wat ik al heb, en dus niet meer hoef te kopen
4x LM3886T
2x 10'000uF elco
230VA rinkerntrafo.
Het schema voor de crossover heb ik overgenomen van ESP
http://sound.westhost.com/project09.htm
Omdat ik geen zin heb om voor veel geld een pcb te bestellen ga ik mezelf maar eens leren etsen. Dus met expressPCB aan de gang gegaan.

Morgen of zaterdag maar eens gaan informeren over het hout. Ik zoek alleen nog een leuke connector om de kabel naar de speakers te regelen. Ik had gedacht dat een 4 polige stekker voldoende moest zijn. Er zullen vast gekken rondlopen die het met 6 aders willen doen. Maar het gebruik van 1 massa-ader gaat toch geen vreemde invloed hebben wel?
2x Peerless HDS nomex
2x Vifa PL11MH
2x Seas H1212
2x 70mm trompetpoort
6x pritex plaat
600gram longhair wol
Ik zou graag een schetsje posten van de speakers, maar die zijn analoog (als in papier). Dus dat komt straks met de foto's wel goed.
Na lang wikken en wegen over het filter heb ik besloten om voor een actief filter te gaan. De hoofdreden daarvoor is dat aanpassingen een paar euro kost ipv. dure spoelen. Bovendien zijn er in het geval van een actief filter een stuk minder lastige variabelen. Zo hoef ik met vreemd impedantiegedrag geen rekening te houden.
Daarnaast is het ook wel nice om een dedicated chip te hebben voor elke transducer.
Ik ga er dus een dedicated versterker voor bouwen.
Ik heb hier al een LM3886T in bridge mode staan, die wordt dus gerecycled.
Wat ik al heb, en dus niet meer hoef te kopen
4x LM3886T
2x 10'000uF elco
230VA rinkerntrafo.
Het schema voor de crossover heb ik overgenomen van ESP
http://sound.westhost.com/project09.htm
Omdat ik geen zin heb om voor veel geld een pcb te bestellen ga ik mezelf maar eens leren etsen. Dus met expressPCB aan de gang gegaan.

Morgen of zaterdag maar eens gaan informeren over het hout. Ik zoek alleen nog een leuke connector om de kabel naar de speakers te regelen. Ik had gedacht dat een 4 polige stekker voldoende moest zijn. Er zullen vast gekken rondlopen die het met 6 aders willen doen. Maar het gebruik van 1 massa-ader gaat toch geen vreemde invloed hebben wel?
Zo, tijd voor een update.
Zaterdag mijn houtpakket opgehaald en aan de slag gegaan. Ik heb er voor gekozen om bij een lokale bouwmarkt waarvan ik weet dat ze kunnen zagen alles op maat besteld. Helaas was er alleen 18mm MDF voorhanden. Na goed nadenken heb ik besloten om het toch maar daaruit te laten zagen. De kast overspant geen grote lengtes, en is goed gebraced. Moet kunnen dus.

Het inelkaarzetten heb ik samen met een handige vriend van me gedaan. Die had de beschikking tot een lamellofrees. Een soort van deuvels, maar dan stukken sneller en eenvoudiger. Het uiteindelijke in elkaar zetten ging perfect. De zaagmeester had keurig gewerkt, en zat er nergens meer dan een halve millimeter naast. heerlijk! Net lego.

Vandaag als eerste de inslagmoeren er in gezet. Laag en mid worden met M5x20mm inbus bouten vastgezet.

Vervolgens aan de slag gegaan met dakleer. Ik wilde eigenlijk wat dikker bitumen zonder zand. Dat kon ik daar alleen krijgen per rol van 30e. En ik had geen zin om er bij een andere zaak achteraan gegaan. Dus een smal rolletje van 8e gekocht en het zandachtige spul zoveel mogelijk afgeveegd en de rest gefixeerd met de spuitlijm.
Ik ben nu lekker pritex aan het plakken, daarna de bedrading en een 10 voudige dubbelcheck voordat ik zijkant er op plak.
Zaterdag mijn houtpakket opgehaald en aan de slag gegaan. Ik heb er voor gekozen om bij een lokale bouwmarkt waarvan ik weet dat ze kunnen zagen alles op maat besteld. Helaas was er alleen 18mm MDF voorhanden. Na goed nadenken heb ik besloten om het toch maar daaruit te laten zagen. De kast overspant geen grote lengtes, en is goed gebraced. Moet kunnen dus.

Het inelkaarzetten heb ik samen met een handige vriend van me gedaan. Die had de beschikking tot een lamellofrees. Een soort van deuvels, maar dan stukken sneller en eenvoudiger. Het uiteindelijke in elkaar zetten ging perfect. De zaagmeester had keurig gewerkt, en zat er nergens meer dan een halve millimeter naast. heerlijk! Net lego.

Vandaag als eerste de inslagmoeren er in gezet. Laag en mid worden met M5x20mm inbus bouten vastgezet.

Vervolgens aan de slag gegaan met dakleer. Ik wilde eigenlijk wat dikker bitumen zonder zand. Dat kon ik daar alleen krijgen per rol van 30e. En ik had geen zin om er bij een andere zaak achteraan gegaan. Dus een smal rolletje van 8e gekocht en het zandachtige spul zoveel mogelijk afgeveegd en de rest gefixeerd met de spuitlijm.
Ik ben nu lekker pritex aan het plakken, daarna de bedrading en een 10 voudige dubbelcheck voordat ik zijkant er op plak.
Ik had nog een vraag over mijn Seas H1212 tweeters.
Er zit aan de binnenkant van van het roostertje een helder stickertje tegen het rooster aan.

Het is gewoon een sticker met lijmlaag, dus ik ben bang dat er allemaal stof aan gaat hangen in de loop van de jaren. Er plakt zelfs al een stukje piepschuim aan van het vervoer. Na wat gezoek blijkt het dus wel de bedoeling omdat het een phase shield is.
http://www.diyaudio.com/f.../92314-seas-hexagrid.html
Verwijderen zou niet alleen lichte veranderingen in de hoogtste octaaf teweeg brengen. Hmm wat zal ik doen... tis zo'n delicaat spul.
Er zit aan de binnenkant van van het roostertje een helder stickertje tegen het rooster aan.

Het is gewoon een sticker met lijmlaag, dus ik ben bang dat er allemaal stof aan gaat hangen in de loop van de jaren. Er plakt zelfs al een stukje piepschuim aan van het vervoer. Na wat gezoek blijkt het dus wel de bedoeling omdat het een phase shield is.
http://www.diyaudio.com/f.../92314-seas-hexagrid.html
Verwijderen zou niet alleen lichte veranderingen in de hoogtste octaaf teweeg brengen. Hmm wat zal ik doen... tis zo'n delicaat spul.
Jep, locale hubo hier. Vantevoren goed doorgesproken met de "zager" en hij beloofde dat hij het netjes kon. Hij heeft woord gehouden want er was echt niks van te zeggen. Heb em later nog gecomplimenteerd.Oyster schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:37:
[...]
Mooi werk! Heb je de bouwmarkt het verstek laten zagen?
Edit:
Maar meteen eventjes een update.

Afgelopen donderdag de demping en de bedrading afgemaakt. Er missen in deze foto nog wel twee crossbraces. Ook had ik bedacht om de tweeter een beetje af te schermen met een pritex blok, rechts op de foto.

En daarna het gevreesde point of no return. Het dichtplakken. Zoals je ziet had ik geen lijmtangen.
[ Voor 37% gewijzigd door AtomicShockwave op 02-11-2010 18:54 ]
Zo weer druk bezig geweest al zeg ik het zelf. 
Kasten zijn afgelakt en afgemonteerd, en ik ben er redelijk tevreden mee. Vooral het aflakken heeft een hoop geduld gekost maar het is redelijk gelukt. Het is niet spiegelglad maar ach, ik heb het geaccepteerd na 3 lagen gronden + schuren + 3x lakken

Ik heb nu tijdelijk de driewegfilters van mijn oude kasten gebruikt. Tsja, bij gebrek aan beter, en uiteraard kon ik het niet laten om eventjes te luisteren.
Eerste impressie:
Ai wat gaat die tweeter hard! die heb ik met de eq in foobar eventjes terug gezet. midden klonk een beetje dof maar na het omwisselen van de polariteit van de mid is dat nu ook een stuk beter.
Stereobeeld: goed! Al is dat natuurlijk van meer factoren afhankelijk.
En dan natuurlijk het laag, dat is
Heerlijk strak.
Op naar het volgende project, actief crossover + LM3886T eindversterkers. En uiteraard..... metingen
Kasten zijn afgelakt en afgemonteerd, en ik ben er redelijk tevreden mee. Vooral het aflakken heeft een hoop geduld gekost maar het is redelijk gelukt. Het is niet spiegelglad maar ach, ik heb het geaccepteerd na 3 lagen gronden + schuren + 3x lakken

Ik heb nu tijdelijk de driewegfilters van mijn oude kasten gebruikt. Tsja, bij gebrek aan beter, en uiteraard kon ik het niet laten om eventjes te luisteren.
Eerste impressie:
Ai wat gaat die tweeter hard! die heb ik met de eq in foobar eventjes terug gezet. midden klonk een beetje dof maar na het omwisselen van de polariteit van de mid is dat nu ook een stuk beter.
Stereobeeld: goed! Al is dat natuurlijk van meer factoren afhankelijk.
En dan natuurlijk het laag, dat is
Op naar het volgende project, actief crossover + LM3886T eindversterkers. En uiteraard..... metingen
Verwijderd
Ook ik ben begonnen aan zelfbouw.
Ik heb gekozen voor de Monitor reference SE

Hieronder even wat informatie over de speaker:
model: Reference Monitor SE
merk: Scan Speak
omschrijving: 2-weg
soort: Compact
afmetingen: 445 x 240 x 325 mm
vermogen: 70 Watt
rendement: 90 dB/1W/1m
impedantie: 4 Ohm
frequentie: 40-30.000 Hz
hoog: Scan Speak D3004/6600.00 SE
laag: Scan Speak 18W4531G00 SE
Hier even wat foto's van hoe ze er nu bij staan.

Voor alle foto's over hoe ik zover gekomen ben, kun je beter even hier kijken: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105656.0
Ik heb gekozen voor de Monitor reference SE

Hieronder even wat informatie over de speaker:
model: Reference Monitor SE
merk: Scan Speak
omschrijving: 2-weg
soort: Compact
afmetingen: 445 x 240 x 325 mm
vermogen: 70 Watt
rendement: 90 dB/1W/1m
impedantie: 4 Ohm
frequentie: 40-30.000 Hz
hoog: Scan Speak D3004/6600.00 SE
laag: Scan Speak 18W4531G00 SE
Hier even wat foto's van hoe ze er nu bij staan.

Voor alle foto's over hoe ik zover gekomen ben, kun je beter even hier kijken: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105656.0
Dit is de reden dat je verstek wil zagen.

Dit is een crappy foto van mijn eerste projectje. Deze lijnen waren onzichtbaar toen het net klaar was. Maar in de loop van de tijd zijn ze steeds prominenter geworden.

Dit is een crappy foto van mijn eerste projectje. Deze lijnen waren onzichtbaar toen het net klaar was. Maar in de loop van de tijd zijn ze steeds prominenter geworden.
Van de week begonnen met de bouw. Afmetingen van de panelen klopen best goed, zaag zaagt bij 45graden echt precies langs de geleiderails, dus dat is wel makkelijk uitmeten 

Zoals je ziet zit er in de versteviging (waarvan ik er sowieso 2 monteer) maar aan 1 kant 2 gaten, de andere helft is daardoor een gesloten compartiment voor de versterker.
Ik zit er over te denken om de speaker aan de zijkant te monteren. Op die manier kun je makkelijker bij de versterker, kan hij met de achterkant tegen de muur, omdat er geen kabels/versterker aan de achterkant uitsteekt, en kan hij ook gebruikt worden als downfire setup..
Alleen de hoek waarin hij zaagde klopte niet geheel

De scherpe rand had ik al van het hout geschuurd overigens. Gisteren heb ik met een mengsel van houtlijm en zaagsel de kiertjes gevuld. Tip van m'n pa.
Denk dat het qua maten etc. aardig uitkomt, alleen de bovenkant zal vast wat verschillen onderling geven. Al hoop ik dat dat minimaal is. Schaven+constructielijm bied dan vast wel uitkomst.

Zoals je ziet zit er in de versteviging (waarvan ik er sowieso 2 monteer) maar aan 1 kant 2 gaten, de andere helft is daardoor een gesloten compartiment voor de versterker.
Ik zit er over te denken om de speaker aan de zijkant te monteren. Op die manier kun je makkelijker bij de versterker, kan hij met de achterkant tegen de muur, omdat er geen kabels/versterker aan de achterkant uitsteekt, en kan hij ook gebruikt worden als downfire setup..
Alleen de hoek waarin hij zaagde klopte niet geheel

De scherpe rand had ik al van het hout geschuurd overigens. Gisteren heb ik met een mengsel van houtlijm en zaagsel de kiertjes gevuld. Tip van m'n pa.
Denk dat het qua maten etc. aardig uitkomt, alleen de bovenkant zal vast wat verschillen onderling geven. Al hoop ik dat dat minimaal is. Schaven+constructielijm bied dan vast wel uitkomst.
Verwijderd
Als je niet de spullen en ervaaring hebt, kun je beter het houtpakket aanschaffen bij de inmiddels wel bekende audio winkels. de cnc gefreesde panelen zijn zo gemaakt dat iedereen die lijm en klemmen in huis heeft een zeer mooi resultaat kan halen.
nog een kleine praktische tip;
Sla een klein spijkertje in je te lijmen oppervlak en knip hem zo kort mogelijk af met een nijptang.
Hierdoor krijg je een scherp puntje waardoor je platen niet "wegdrijven" bij het vastklemmen.
Onderstaande betreft een set vifa premium 22 die ik 2 jaar geleden gebouwd heb.

nog een kleine praktische tip;
Sla een klein spijkertje in je te lijmen oppervlak en knip hem zo kort mogelijk af met een nijptang.
Hierdoor krijg je een scherp puntje waardoor je platen niet "wegdrijven" bij het vastklemmen.
Onderstaande betreft een set vifa premium 22 die ik 2 jaar geleden gebouwd heb.

Verwijderd
Ik heb een vraag;JvS schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 15:01:
De woofer van 1 kanaal was slechts 1e orde gefilterd. De spoel zat uiteraard goed, maar de paralelle schakeling met de condensator was niet goed gesoldeerd.
Het gevolg was dat de resonantiefrequentie van de woofer bij 4Khz niet ver genoeg weggefilterd was en onder de hoorbare grens lag, maar keihard en flink vervormd met de tweeter mee schreeuwde (de tweeter doet 4Khz prima). Dat klonk subtiel gezegd vrij kut.
In een meting ziet dat er zo uit. De roze slecht en de oranje goed gefilterd (let niet op dat ze niet even hoog liggen, dit is allemaal uit de losse pols gemeten en het verschil was gewoon direct overduidelijk)
Ik zou graag eens mijn speakers globaal doormeten, eens zien of er dingen in het oog springen in de frequentiekarakteristiek.
Ik heb hier een aantal mensen post zien maken, waarbij ze aangaven dat ze met roze/grijze/blauwe ruis en een microfoon een meting hebben gedaan. Mijn vraag is of jullie me op weg kunnen helpen, zodat ik ook zon test kan doen. Dus welke software gebruiken jullie, en hoe laat je de roze ruis afspelen e.d. Misschien is een korte wrtie-up leuk, kan die in een volgende startpost stel ik me zo voor.
Ik denk zelf in eerste de microfoon te gebruiken die bij mijn receiver zat, aangesloten op mijn PC en dan mn PC de roze ruis af te laten spelen (digitaal, via de HDMI, hoogst mogelijke kwaliteit). En dan de microfoon op 1 meter afstand te laten meten, kan een on-board geluiskaart dat wel simultaan
De kamer met oude vloerbedekking/dekens etc. zo veel mogelijk an-echoic te maken etc. Kortom, een beetje moeite / serieus doen
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 11:06 ]
Vanmiddag het voorpaneel voorzien van de opening waarin ik de speaker kan vastschroeven:

Met de frees gemaakt, waarvoor ik dus ook even zo'n circel-frees-geleider heb gemaakt.
Voor+bovenkant liggen nog los, evenals de voorste brace.
Qua bracing is dit voldoende toch? De voorkant krijgt nog een laag 22mm MDF zodat de driver verzonken ligt, dus bracing daar heeft niet veel nut lijkt mij. Waarschijnlijk wel verstandig om een balkje te lijmen tussen de 2 bracing panelen om te voorkomen dat de voorste gaat trillen?

Met de frees gemaakt, waarvoor ik dus ook even zo'n circel-frees-geleider heb gemaakt.
Voor+bovenkant liggen nog los, evenals de voorste brace.
Qua bracing is dit voldoende toch? De voorkant krijgt nog een laag 22mm MDF zodat de driver verzonken ligt, dus bracing daar heeft niet veel nut lijkt mij. Waarschijnlijk wel verstandig om een balkje te lijmen tussen de 2 bracing panelen om te voorkomen dat de voorste gaat trillen?
Hey wat een leuk topic zeg! Dan ook maar even mijn gebouwde speakers showen:

http://www.flickr.com/photos/jasper_mous/4937477795/

http://www.flickr.com/photos/jasper_mous/4937477247/
6" Dayton RS midwoofer (RS150) en Vifa 3/4" ring tweeter. (XT19) basreflex getuned op 39hz, 18mm MDF met bracing .e.d. Afgewerkt met echt Braziliaans rozenhout (fineer) en Osmo Hardwax.
Helaas inmiddels verkocht aan een 'klant', maar binnenkort ga ik aan de slag aan mijn nieuwe speakers. Een leuke slanke vloerstaander met een Alpair 7 breedbander. Dit actief met een TA2020 zodat je meteen je ipod of CD-speler kan aansluiten.

http://www.flickr.com/photos/jasper_mous/4937477795/

http://www.flickr.com/photos/jasper_mous/4937477247/
6" Dayton RS midwoofer (RS150) en Vifa 3/4" ring tweeter. (XT19) basreflex getuned op 39hz, 18mm MDF met bracing .e.d. Afgewerkt met echt Braziliaans rozenhout (fineer) en Osmo Hardwax.
Helaas inmiddels verkocht aan een 'klant', maar binnenkort ga ik aan de slag aan mijn nieuwe speakers. Een leuke slanke vloerstaander met een Alpair 7 breedbander. Dit actief met een TA2020 zodat je meteen je ipod of CD-speler kan aansluiten.
Beginning to realize the power...
Ja, daar zit dit tegenaan:

met holte voor de versterker.
Lijm dan vanavond de andere brace er in, en een balk/plankje tussen de 2 panelen in tegen het trillen van de brace zelf. Heb de driver trouwens ook binnen

met holte voor de versterker.
Lijm dan vanavond de andere brace er in, en een balk/plankje tussen de 2 panelen in tegen het trillen van de brace zelf. Heb de driver trouwens ook binnen

Hij is klaar
Staat nu te spelen, even wennen, maar het drumstel is nu een stuk beter hoorbaar
specs: Hypex 2.0 en een dayton rss315 in. Hoef hem maar een klein stukje open te zetten, wat dat betreft had de hypex 4.0 overbodig geweest, al kan de driver theoretisch het vermogen hebben Nu haalt hij al de xmax op de laagste frequenties, wel bij een volume wat ik echt niet gebruik.
Nog wel even kijken hoe ik het uiteindelijk wil aansluiten, hij zit nu op de LFE out van mijn receiver, prima dus voor HT. Maar als ik CD's luister gaat dat buiten mijn eindversterker om. CD speler zit namelijk direct met een potmeter op de Gainclone eindeversterker aangesloten.
In dat geval zou ik dus de hi-in moeten gebruiken, of de CD speler alsnog via de receiver laten lopen. Maar ik vind het wel mooi als de CD speler zonder signaalgerommel direct naar de eindversterker gaat.
Om maar met de deur in huis te vallen. Ik wil een semi zelfbouw projectje gaan starten. Ik wil zelfs stands gaan bouwen voor mijn Tannoy Revolution sigs. Niet alleen, maar samen met een jongen die ik ken welke, in mijn ogen, kunstenaar is met metaal.
Ik vind de Dynaudio stand 3 erg mooie stands:

Deze wil ik ongeveer na gaan bouwen. Wil ze iets minder 'schuin' en iets hoger maken. Nu kan ik wel aan het materiaal komen, echter lees ik dat Dynaudio extra trillingsreductie etc toepast. Nu heb ik een paar foto's gevonden dat het onderplaatje van de stand eigenlijk dubbel is en dat daar tussen een soort isolerende laag zit. Ik vermoed gewoon hard rubber of neopreen. Kan iemand me hier meer informatie over geven? Zitten er nog meer plaatsen in de stands ten behoeve van trillingsreductie?
Ook zou ik niet weten hoe ik aan de 'bovenste' spikes moet komen. Degene waar je speaker zelf op staat. Iemand?
Wellicht dat iemand nog goede tips, do's don'ts heeft?
Ik vind de Dynaudio stand 3 erg mooie stands:

Deze wil ik ongeveer na gaan bouwen. Wil ze iets minder 'schuin' en iets hoger maken. Nu kan ik wel aan het materiaal komen, echter lees ik dat Dynaudio extra trillingsreductie etc toepast. Nu heb ik een paar foto's gevonden dat het onderplaatje van de stand eigenlijk dubbel is en dat daar tussen een soort isolerende laag zit. Ik vermoed gewoon hard rubber of neopreen. Kan iemand me hier meer informatie over geven? Zitten er nog meer plaatsen in de stands ten behoeve van trillingsreductie?
Ook zou ik niet weten hoe ik aan de 'bovenste' spikes moet komen. Degene waar je speaker zelf op staat. Iemand?
Wellicht dat iemand nog goede tips, do's don'ts heeft?
there's no tweak without the tweaker
Verwijderd

Ik hoop dat de speakerbouw-goeroe's dit topic na zo'n lange tijd nog zien
Ik heb me voorgenomen om mn zelfbouwspeakers een opknapbeurt te geven door o.a. de bipolaire elco's die op mn scheidingfilter zitten te vervangen door standaard MKP's van dezelfde waarden. Maar nu het scheidingsfilter weer onder ogen heb, schiet me een vraag te binnen die ik als eens eerder wilde vragen; En die betreft de gebruikte spoel voor de woofer.
Voor mn woofer-sectie heb ik destijds een HQ ferro spoel gebruikt van 3.9 mH met 1.3 mm2 draad. Dit vanwege de beschikbare ruimte / de gewenste lage DC weerstand (een luchtspoel wordt groot bij dezelfde weerstand => dus ook erg duur). Destijds las ik over 'verzadiging', en vervorming die optreed door 'zelfmagnetisatie' enzovoorts.
En de vraag die mij toen rees is hoe dat nu zit met dat verzadiging. Vziw heeft de spoel die ik gebruik een verzadigingswaarde van 12 ampere ofzo ? Hoe vertaalt dat zich bv in wattage of 'geluidsniveau' ? Met andere woorden, wat merk ik uberhaupt van die verzadiging als ik mn systeem gebruik / en een beetje hard zet, of treedt verzadiging gewoon niet op bij speakers in de huiskamer, en alleen bij PA-systemen bv ?. En dat 'zelfmagnetisatie' is die blijvend (na verloop van tijd) ?
Ik kan op internet geen grafieken of iets diepgaandere uitleg vinden. Dus vandaar deze vraag
Kickje 
heeeeeeeeeel lang geleden ( _ferry_ in "Het grote Zelfbouw speaker topic" ) heb ik mijn subwoofer gemaakt. Maar niet geverfd, dus daar ben ik afgelopen tijd mee aan de gang gegaan. Eerst plamuren+primer+schuren+primer+fijn opschuren

Vandaag verf gehaald, primer was op, verharder was bijna op, en dan 1,5L hoogglans ral 9010 (ook voor het audiomeubel). Dus de portemonee was weer wat uitgedund want verf is niet bepaald goedkoop. Wat dat betreft hoef je ook niet gauw te gaan bouwen omdat het zoveel goedkoper is IMHO. Meer omdat je iets kunt maken wat specifiek aan jouw wensen voldoet.

Maargoed, zo bij het licht van bouwlampen spuiten ging eigenlijk niet best. Ook liep de verfspuit te klooien, dus druipers alom
Je zit ze op de bovenste foto. Van het weekend maar flink schuren, en dan bij daglicht de volgende laag wit er over.
Hij glimt wel alvast mooi, en de kleur zint mij ook erg goed. Uiteindelijk, na spuiten en schuren en polijsten moet ie zo glad zijn als een piano/goed gespoten auto. En dan beginnen aan het audiomeubel
heeeeeeeeeel lang geleden ( _ferry_ in "Het grote Zelfbouw speaker topic" ) heb ik mijn subwoofer gemaakt. Maar niet geverfd, dus daar ben ik afgelopen tijd mee aan de gang gegaan. Eerst plamuren+primer+schuren+primer+fijn opschuren

Vandaag verf gehaald, primer was op, verharder was bijna op, en dan 1,5L hoogglans ral 9010 (ook voor het audiomeubel). Dus de portemonee was weer wat uitgedund want verf is niet bepaald goedkoop. Wat dat betreft hoef je ook niet gauw te gaan bouwen omdat het zoveel goedkoper is IMHO. Meer omdat je iets kunt maken wat specifiek aan jouw wensen voldoet.

Maargoed, zo bij het licht van bouwlampen spuiten ging eigenlijk niet best. Ook liep de verfspuit te klooien, dus druipers alom
Hij glimt wel alvast mooi, en de kleur zint mij ook erg goed. Uiteindelijk, na spuiten en schuren en polijsten moet ie zo glad zijn als een piano/goed gespoten auto. En dan beginnen aan het audiomeubel
Ik het uiteraard al wat op internet gezocht maar het is met nog niet helemaal duidelijk wat er nu allemaal wel en niet in een afgesloten ruimte kan.Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:21:
[...]
De eerste vraag is wat je zelf hebt bedacht. Er zijn heel veel subwoofers op het internat te vinden, met mooie plaatjes ervan. Als je die naast elkaar zet krijg je een aanrdig idee van hoe een subwoofer eruit kan zien, en kan je in ieder geval de logische conclusie trekken dat bv. de versterker/input van de subwoofer bereikbaar moet blijven. Anders kan je hem niet aansluiten. Voor de rest is het aan jou.
Kwam bijvoorbeeld deze oplossingen tegen:
http://www.lautsprecher-s...ifi/hidden_sub_2x8_en.htm
http://www.sonance.com/products/speakers/detail/474
Waarbij bij beide de poort opening naar een zichtoppervlak naar buiten gevoerd moet worden. Het is me niet helemaal duidelijk of de rest dan van de kisten zich in een iets grotere redelijk afgesloten kist mogen bevinden.
Uiteindelijk word de ombouw vergelijkbaar met zoiets en zal er sowieso een service luikje of iets dergelijks moeten komen voor de kachel aansluitingen:

De vraag is nu:
Bij subwoofer met poort is het voldoende als alleen de poort opening "naar buiten" komt en er verder geen openingen komen?
Bij een gesloten kist; moet de speaker dan "naar buiten" komen of mag je deze ook in de ombouw richting zodat er helemaal geen openingen zichtbaar zijn?
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Gisteravond alvast de bovenkant van de woofer gepolijst. Vorige week gespoten, maar de lak is nog niet echt hard. Zal nog wel effe duren ook met dit weer
Want met droge warme lucht gaat het sneller. Of lekker in het zonnetje. Dus de rest+afwerking bovenkant doe ik een ander keertje.
Ter info ende vermaeck;

Hier is het achterste deel alleen geschuurd, korrel 2500 gebruik ik. Vooraan 1 stap gepolijst. Ik had eerst de ergste pukkels (stofdeeltjes) verwijderd met k600, maar dat is te grof. Krijg je naderhand krassen die niet snel verdwijnen. (zoals net links onder de reflectie van de halogeenlamp) Doe ik voortaan niet meer dus. Gewoon met k2000 of hoger aan de slag gaan. Dat is voldoende grof om de boel goed glad te krijgen, als de lak al glad is. En toch fijn genoeg om geen nare krassen te maken.
k600 is alleen leuk voor als je de laklaag wilt opruwen om er een nieuwe laag overheen te doen.

Glad en glimmend
Ter info ende vermaeck;

Hier is het achterste deel alleen geschuurd, korrel 2500 gebruik ik. Vooraan 1 stap gepolijst. Ik had eerst de ergste pukkels (stofdeeltjes) verwijderd met k600, maar dat is te grof. Krijg je naderhand krassen die niet snel verdwijnen. (zoals net links onder de reflectie van de halogeenlamp) Doe ik voortaan niet meer dus. Gewoon met k2000 of hoger aan de slag gaan. Dat is voldoende grof om de boel goed glad te krijgen, als de lak al glad is. En toch fijn genoeg om geen nare krassen te maken.
k600 is alleen leuk voor als je de laklaag wilt opruwen om er een nieuwe laag overheen te doen.

Glad en glimmend
Verwijderd
Hallo,
Ik stuit hier op dit topic en zit verlegen om een doorslaggevend verhaal om definitief door te zetten met waar ik aan bezig ben.
Lang verhaal kort, mooie mission speakers kapot, jaren niets aan gedaan omdat ik er een bijzonder slecht humeur van kreeg. Al die tijd naar kleine logitek speakers geluisterd omdat niets mooi was. Vintage freak neef heeft in zijn verzameling philips 22 ah 467 speakers, mooi detail maar weinig laag. Ik koop dus deze variant met dubbele actieve woofer van erres, de 488 in perfecte staat. Geweldige speaker maar weer minder hoog, en het mag van mij best lager en voller (hoeft niet harder). Klassiek contrabassen laag piano hoorns en modern alles wat gelukkig maakt.
In tussentijd scharrel ik wat oud spul bij elkaar de ene klinkt wat boxy de andere mooi maar veel te weinig laag.
Ben gaan zoeken naar laag producent van philips. Kom zo op de 12 " woofer uit de 499 met klein spul. Compleet in kast gekocht . Daar ontbreekt weer het midden en is rommelig in het hoog!
Toen zelf gaan schroeven.
recept:
samen in één kast:
2-weg 6" +tweater +filter 4 ohm
3-weg 8" woofer middentoner en tweater + filter 4 ohm maakt 8 ohm
in onderste kast 12" philips woofer met filter
Ik heb nu 2 gesloten luidsprekers gemaakt om één stereobeeld te krijgen. op A staan de woofers en op B de midden en hoge tonen. Dit vormt samen een (op te delen) zuil die los van elkaar te plaatsen is. Wellicht dat ik de lage tonen speaker later compleet maak met wat hoog zodat hij net als de oude 499 ook los te plaatsen is. Het prototype is slechts van ordinair spaanplaat gemaakt waarbij rekening is gehouden met de kast inhoud zijnde 80=90 liter voor de 12 " met het originele filter van de 499, in de andere speaker heb ik een inhoud van 27L en 10 liter voor de 8" en de 6 " door middel van een afscheiding in de bovenste kast. Daarbij uit het drieweg én tweeweg systeem de tweaters en de middentonen speaker met origineel filter.
De achterkant is recht, de zijkanten en de voorkant lopen naar binnen, van 45 cm aan de voet tot 20 cm in de top.
Als demping heb ik noppenschuim gebruikt.
Reden dat ik zaken bij elkaar heb gezet id dat iedere speaker bij het beluisteren een deel van de andere completeerde.

Dit alles staat op de Philips FA 950 versterker uit de 900 serie. en een PU met een 412 element en een diamant elliptische naald.
Nu mag ik een boomstam vreten , maar dit gepruts heeft naar mijn gevoel een erg mooi compleet klankbeeld als gevolg. Zeer compleet in hoog en vol en diep in het laag. met een midden wat in de lijn past.
Nu wil ik dit in optimaal materiaal definitief maken en tijd in afwerking gaan stoppen. Ik denk aan 22mm MDF poedercoaten (kort door de bocht) en een mooi front ervoor.
Heeft hier iemand opbouwende kritiek als in wat ik zie zou ik het liefst horen om te beoordelen, dit kan véél kleiner, of deze theorie gaat helemaal mank. Of iets waar iemand me op heeft gewezen , baffle kortsluiting (o.i.d.)
Met andere woorden, hoe kan ik dit het beste afronden. Beste materiaal voor de kast o.a..
Ik woon in Dordrecht Centrum. mocht dat helpen....
Ik stuit hier op dit topic en zit verlegen om een doorslaggevend verhaal om definitief door te zetten met waar ik aan bezig ben.
Lang verhaal kort, mooie mission speakers kapot, jaren niets aan gedaan omdat ik er een bijzonder slecht humeur van kreeg. Al die tijd naar kleine logitek speakers geluisterd omdat niets mooi was. Vintage freak neef heeft in zijn verzameling philips 22 ah 467 speakers, mooi detail maar weinig laag. Ik koop dus deze variant met dubbele actieve woofer van erres, de 488 in perfecte staat. Geweldige speaker maar weer minder hoog, en het mag van mij best lager en voller (hoeft niet harder). Klassiek contrabassen laag piano hoorns en modern alles wat gelukkig maakt.
In tussentijd scharrel ik wat oud spul bij elkaar de ene klinkt wat boxy de andere mooi maar veel te weinig laag.
Ben gaan zoeken naar laag producent van philips. Kom zo op de 12 " woofer uit de 499 met klein spul. Compleet in kast gekocht . Daar ontbreekt weer het midden en is rommelig in het hoog!
Toen zelf gaan schroeven.
recept:
samen in één kast:
2-weg 6" +tweater +filter 4 ohm
3-weg 8" woofer middentoner en tweater + filter 4 ohm maakt 8 ohm
in onderste kast 12" philips woofer met filter
Ik heb nu 2 gesloten luidsprekers gemaakt om één stereobeeld te krijgen. op A staan de woofers en op B de midden en hoge tonen. Dit vormt samen een (op te delen) zuil die los van elkaar te plaatsen is. Wellicht dat ik de lage tonen speaker later compleet maak met wat hoog zodat hij net als de oude 499 ook los te plaatsen is. Het prototype is slechts van ordinair spaanplaat gemaakt waarbij rekening is gehouden met de kast inhoud zijnde 80=90 liter voor de 12 " met het originele filter van de 499, in de andere speaker heb ik een inhoud van 27L en 10 liter voor de 8" en de 6 " door middel van een afscheiding in de bovenste kast. Daarbij uit het drieweg én tweeweg systeem de tweaters en de middentonen speaker met origineel filter.
De achterkant is recht, de zijkanten en de voorkant lopen naar binnen, van 45 cm aan de voet tot 20 cm in de top.
Als demping heb ik noppenschuim gebruikt.
Reden dat ik zaken bij elkaar heb gezet id dat iedere speaker bij het beluisteren een deel van de andere completeerde.

Dit alles staat op de Philips FA 950 versterker uit de 900 serie. en een PU met een 412 element en een diamant elliptische naald.
Nu mag ik een boomstam vreten , maar dit gepruts heeft naar mijn gevoel een erg mooi compleet klankbeeld als gevolg. Zeer compleet in hoog en vol en diep in het laag. met een midden wat in de lijn past.
Nu wil ik dit in optimaal materiaal definitief maken en tijd in afwerking gaan stoppen. Ik denk aan 22mm MDF poedercoaten (kort door de bocht) en een mooi front ervoor.
Heeft hier iemand opbouwende kritiek als in wat ik zie zou ik het liefst horen om te beoordelen, dit kan véél kleiner, of deze theorie gaat helemaal mank. Of iets waar iemand me op heeft gewezen , baffle kortsluiting (o.i.d.)
Ik woon in Dordrecht Centrum. mocht dat helpen....
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2012 14:03 ]
Kijk, nog een hobbyist met Philips drivers 
Grote zuil zo bij elkaar
Hoe hoog zijn ze? Ik had zelf alleen MDF gebruikt maar ik kan me voorstellen met wat expirimenteren dat spaanplaat goedkoper is. Uiteindelijk is naar mijn idee MDF (18mm is zat, misschien 22mm voor enkel de baffle) prima om de final bekisting te maken. Desnoods van binnen nog beplakken met loodbitumen om trillingen op grote vlakken tegen te gaan. Goed alles verlijmen en van binnen alle naden en hoeken afkitten om een goede dichte kist te krijgen. Speakers met tochtstrip voorzien en monteren.
Ik denk wel dat je onderste bekisting te groot is qua inhoud voor die speaker. Wat is daar nu de inhoud van?
Als je nog wat lager wilt in een kleinere kast zou je eigenlijk de AD8065/W4 moeten zoeken ipv de AD8066/W4 zoals je nu hebt uit de 467's. Dus een set 22RH426 bijvoorbeeld, daar zitten ze in. Deze gaan een stuk lager.
Dat ze een goed geluid geven kan ik me zeker goed voorstellen
Ik heb zelf ook zo'n hobby project gehad met de Philips 22RH427. Ze draaien fantastisch! A 90cm hoog en slechts 25kg per stuk

Onwijs goed laag, zelfs zo dat ik amper mn sub aan hoef te zetten bij 5.1 weergave. Hoe bedoel je, tja op 30-35Hz met een gemiddeld versterkingsniveau laat ik de deur naar de gang (a 5-6mtr) in de sponning mee trillen
.
Wel deze week wat vernieuwd met het filter ervan zodat de middentoner weer wat beter uit de verf komt en de tweeter wat rustiger is. Een goede cd op een rustig niveau klinkt echt super gedetaileerd en volledig
Hele project hier te lezen
Grote zuil zo bij elkaar
Ik denk wel dat je onderste bekisting te groot is qua inhoud voor die speaker. Wat is daar nu de inhoud van?
Als je nog wat lager wilt in een kleinere kast zou je eigenlijk de AD8065/W4 moeten zoeken ipv de AD8066/W4 zoals je nu hebt uit de 467's. Dus een set 22RH426 bijvoorbeeld, daar zitten ze in. Deze gaan een stuk lager.
Dat ze een goed geluid geven kan ik me zeker goed voorstellen
Ik heb zelf ook zo'n hobby project gehad met de Philips 22RH427. Ze draaien fantastisch! A 90cm hoog en slechts 25kg per stuk

Onwijs goed laag, zelfs zo dat ik amper mn sub aan hoef te zetten bij 5.1 weergave. Hoe bedoel je, tja op 30-35Hz met een gemiddeld versterkingsniveau laat ik de deur naar de gang (a 5-6mtr) in de sponning mee trillen
Wel deze week wat vernieuwd met het filter ervan zodat de middentoner weer wat beter uit de verf komt en de tweeter wat rustiger is. Een goede cd op een rustig niveau klinkt echt super gedetaileerd en volledig
Hele project hier te lezen
[ Voor 6% gewijzigd door Barreljan op 26-12-2014 16:58 ]