“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Dat ziet er logisch uit.Fraggert schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:16:
[...]
OK, ik zou dan ook gewoon schroeven maar als je klemmen kunt is dat niet nodig![]()
Als je toch een frees ter beschikking hebt en je hebt een dikke baffle, check dan even dit onderstaande plaatje:
[Afbeelding]
Het front is 38mm dik.
De woofer is 22mm dik en dan blijft er 16mm over.
Gezien de grootte denk ik dat het allemaal wel mee valt.
Enige reden om hem er niet in te vrezen is vanwege het gewicht en de 16mm effectieve dikte waarin hij zit gemonteerd.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Je mag mijn bovenfrees anders ook wel lenenCPM schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:56:
[...]
Kijk die dingen zijn handig, een simpele oplossing voor als je wel kleine lijmklemmen hebt.
[...]
Nee niet voor in een auto. Maar een toekomstige Home Theater mencave.
[...]
Thanks voor het aanbod, maar komt goed hoop ik.![]()
Ik ga gewoon voor een stevige houtlijm en hopelijk grote klemmen lenen van een vriend. Die hoekspanners zijn ook een goede optie. Dus dat schroeven ga ik eerst zonder proberen .
Ik denk dat ik de zijkanten idd iets wil afronden. Ziet er wel wat mooier uit.
Buurman heeft bovenfrees dus kantjes moet lukken.
Ook even bekijken hoe de uitsparing van de woofer zelf gemaakt kan worden. Buitenste ring iets infrezen en daarna volledig.
Helaas geen geleiderail beschikbaar....
Kijken of de frees op een platte lat oid gemaakt kan worden, die in het midden vast zetten van het front en dan eerst de buitenste ring frezen en dan volledig door.
Mocht iemand hier tips voor hebben....
Komt toch wat meer bij kijken dan ik had gedacht, zeker als je niet het juiste gereedschap hebt, maar dat doet dus een beroep op de creativiteit.
Hieronder een inspiratiebron met afgeronde kanten, echter de woofer niet verzonken.
[Afbeelding]
Ik heb wel een cirkelgeleider, maar die haalt de 21 inch niet , lol
Zoiets is vrij simpel zelf te maken trouwens!
Ze zijn ook wel te koop voor weinig.
Eigenlijk hoef je maar een klein randje, de rest doe je daarna gewoon lekker met een kopieer frees
Nee, maar 40 euro bij een andere bouwmarkt valt ook wat tegen.CPM schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:16:
[...]
Ik vind €20 voor één klem niet goedkoop. Maar ik ga ze proberen ergens te lenen.![]()
In de hoogglans lak zetten ga ik niet doen. Tig lagen verf en dan waarschijnlijk nog een stofje of zakkertje erin, nee dan maar gewoon een ruwe structuur.
Resultaten verschijnen hier vanzelf.
Mijn eerste speakerset heb ik met Histor monodek (bestaat ook niet meer) gedaan met een rollertje twee laagjes grondverf en twee aflak in zijdeglans. In de badkamer was het redelijk stofvrij en afzuiging tegen verflucht, zou nu voor watergedragen spul gaan.
Wat zijn goede zelfbouw audio fora? Een aantal die ik heb gezocht zijn behoorlijk "oud". Heeft iemand aanraders?
Bedankt alvast.
Diyaudio.comElkoenjo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:11:
Dag allen,
Wat zijn goede zelfbouw audio fora? Een aantal die ik heb gezocht zijn behoorlijk "oud". Heeft iemand aanraders?
Bedankt alvast.
Zelfbouwaudio.nl/forum
https://audiofreaksforum.nl/
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik twijfel een beetje om een zelfbouwkit te kopen, maar dat voelt ook een tikkie als de bocht afsnijden. Het aankomend half jaar ga ik mij alleen maar inlezen inlezen en inlezen. Hoop dat ik tegen die tijd voldoende kennis heb om zelf wat te fabriceren.
Dit vind ik een mooie start https://www.diyaudio.com/...aker-from-scratch.332688/Elkoenjo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:01:
Dank je wel! Kent iemand toevallig ook nog een mooie beginnershandleiding (al is er ook reteveel online te vinden)? Ik moet nagenoeg alles nog leren, houtbewerking / keuze onderdelen / electra enz enz.
en de absolute basis (in downloadbare pdf van 307 blz).:
http://audioheritage.net/...by%20Vance%20Dickason.pdf
Dat mag best hoor. Alles in één keer werkt overrompelend en demotiverend voor de meeste mensen, want je moet erg veel tegelijk kunnen om een goede luidspreker te ontwerpen. Aan de andere kant, in een half jaar kun je voldoende op weg raken om zelf iets te bedenken.Elkoenjo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:01:
Ik twijfel een beetje om een zelfbouwkit te kopen, maar dat voelt ook een tikkie als de bocht afsnijden.
Ik zou je aan willen raden om een externe geluidskaart, een eenvoudige meetmicrofoon en een licentie voor ARTA te kopen. Dat heb je nodig om metingen te doen, wat nodig is om een filter te ontwerpen. Verder is het boek Sound Reproduction van Floyd Toole het kopen waard, want het geeft inzicht in welke eigenschappen een luidspreker 'goed' maken.
[ Voor 8% gewijzigd door TBTL op 06-02-2024 15:49 ]
Nogmaals dank. Deze literatuur icm talloze ytfilmpjes moet mij een heel eind op weg helpen. Wat betreft YouTube vind Kirbymeetsaudio prettig om naar te kijken. Lekker praktisch maar een tikkie te simpel.
Hebben jullie nog aanraders op youtube of podcasts?
[ Voor 52% gewijzigd door TBTL op 11-02-2024 12:51 ]

Nu is eigenlijk alles wel bekend, maar niet de crossover. Van de crossover heb ik een lijst van componenten, maar ik heb geen schema hoe zo'n crossover filter opgebouwd is.
De speaker heeft:
HiVi M5N-B 5" Damped Aluminum/Magnesium Cone Woofer
Dayton Audio ND20FA-6 Neodymium Dome Tweeter
Van de crossover schrijven ze "Smooth 12dB, 2nd order filters placed at 3 kHz"

Qua componenten zie ik:
3x 16 Ω 10 W
1x 7,50 µF 400VDC
1x 9,10 µF 400VDC
1x 0.10 mH 0.21 Ω
1x 2.0 mH 1.06 Ω
Het liefst bestel ik gewoon de kit bij hen, maar ze versturen alleen maar binnen Amerika, en ze hebben geen mogelijkheid om naar Nederland te versturen (heb al contact met ze gehad).
Kan iemand mij vertellen waar ik zo'n crossover kan bestellen? Of waar ik een schema kan vinden zodat ik de PCB/Crossover zelf kan maken?
Daar post ik al m’n links van… maar kan nergens een matchende crossover vinden

Heb je een foto van de onderzijde van dag filter?iMars schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:45:
Ik wil binnenkort twee speakers printen, namelijk deze van depostition. Het zijn simpele boekenplank speakers voor op mijn kantoor, hoeft dus niet van superieure kwaliteit te zijn
[Afbeelding]
Nu is eigenlijk alles wel bekend, maar niet de crossover. Van de crossover heb ik een lijst van componenten, maar ik heb geen schema hoe zo'n crossover filter opgebouwd is.
De speaker heeft:
HiVi M5N-B 5" Damped Aluminum/Magnesium Cone Woofer
Dayton Audio ND20FA-6 Neodymium Dome Tweeter
Van de crossover schrijven ze "Smooth 12dB, 2nd order filters placed at 3 kHz"
[Afbeelding]
Qua componenten zie ik:
3x 16 Ω 10 W
1x 7,50 µF 400VDC
1x 9,10 µF 400VDC
1x 0.10 mH 0.21 Ω
1x 2.0 mH 1.06 Ω
Het liefst bestel ik gewoon de kit bij hen, maar ze versturen alleen maar binnen Amerika, en ze hebben geen mogelijkheid om naar Nederland te versturen (heb al contact met ze gehad).
Kan iemand mij vertellen waar ik zo'n crossover kan bestellen? Of waar ik een schema kan vinden zodat ik de PCB/Crossover zelf kan maken?
En iemand heeft iig een pcb gemaakt; zeker dag deze niet beschikbaar is?
Als ik de onderkant had, dan had ik het zo na kunnen makenJag schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:21:
[...]
Heb je een foto van de onderzijde van dag filter?
En iemand heeft iig een pcb gemaakt; zeker dag deze niet beschikbaar is?
De link gaat naar deze website, ik heb ze allemaal bekeken, maar geen die erop lijkt. Genoeg searches gedaan naar 2-way crossover 12dB 3kHz... so far nada
Je kan op basis van de componenten wel guestimaten hoe het filter is opgebouwd. Maar ik kan dat niet; ik heb een gezonde afkeer van passieve wisselfilters
Maar de componenten vast wel, toch? Heb niet gekeken. Filter is simpel, signaal in gaat naar de grote spoel en naar de kleine condensator. Aan de andere kant van de grote spoel komen de grote condensator en de + van de basspeaker. Aan de andere kant van de kleine condensator komen de 3 weerstanden parallel en de kleine spoel. De andere kant van de grote condensator en van de kleine spoel gaan naar de gemeenschappelijke -, de andere kant van de weerstanden gaat naar de + van de tweeter. Nu kan het zijn dat de tweeter uit fase aangesloten moet worden maar ik denk het niet gezien de opbouw van de print. Gewoon op een stukje hout de componenten plakken, heb je geen print voor nodig.iMars schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 00:52:
[...]
Daar post ik al m’n links van… maar kan nergens een matchende crossover vinden
Bij het plaatje van de crossover.
Maar @Norbert hoe lees jij/zie jij de exacte opbouw van het crossover? Ik kan dat met alleen een bovenzijde niet zien.
@iMars ik zou deposition mailen en naar het crossover schema vragen, geen gegok.
En dan zelf simpel op een plankje/plaatje bouwen oid.
[ Voor 21% gewijzigd door mountainbiker op 03-06-2024 10:41 ]
mountainbiker
Ah ja inderdaad, goed dat je het zegt! Ik zou dat zo maar verkeerd aan hebben geslotenmountainbiker schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:38:
tweeter wel uit fase aansluiten! zie https://www.depositionsound.com/fdm5-assembly-instructions
Bij het plaatje van de crossover.
Maar @Norbert hoe lees jij/zie jij de exacte opbouw van het crossover? Ik kan dat met alleen een bovenzijde niet zien.
@iMars ik zou deposition mailen en naar het crossover schema vragen, geen gegok.
En dan zelf simpel op een plankje/plaatje bouwen oid.

Even wat pritex/tyrotex, wat vilt en wat polyester matjes en ik was meer dan honderd euro verder

Een vergelijkbare bestelling van een paar jaar terug kostte heel wat minder.
Zijn er alternatieven? Ik ken akoestiekwinkel. En de materialen daar zijn iets betaalbaarder, maar echt groot is het verschil niet.
Dan was dit voor mij wel een goede reminderJag schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:38:
In mijn herrinering is dempingsmateriaal altijd stervensduur geweest. Al eens op amazon gekeken?
Op amazon vind ik die spullen niet echt goedkoper. Blijkbaar moet ik maar gewoon ff slikken en gewoon gaan bestellen.
Hoe veel heb je nodig? Ik heb wat sonofil over, dat kan makkelijk in een plastic zak jou kant op...Raymond schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:13:
[...]
Dan was dit voor mij wel een goede reminder
Op amazon vind ik die spullen niet echt goedkoper. Blijkbaar moet ik maar gewoon ff slikken en gewoon gaan bestellen.
Dankjedouwe.nl schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:18:
[...]
Hoe veel heb je nodig? Ik heb wat sonofil over, dat kan makkelijk in een plastic zak jou kant op...
Sonofil heb ik nog liggen. Ik wilde met name pritex/tyrotex en bondum kopen. Een matje tyrotex kost doodleuk 3 tientjes
Anoniem: 91634
Kost geen drol en je kunt makkelijk op markplaats wel iemand vinden die je zo een heel vuilniszak vol verkoopt voor een paar euro's.
Dat niet alleen, maar de kwaliteit is ook echt enorm achteruit gegaan.Raymond schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:09:
Wow. Ik heb afgelopen week een boxje in elkaar geknutseld. En ik wilde even wat dempingsmateriaal bestellen, om mee te gaan testen. Maar wtf is daarmee gebeurd?
Even wat pritex/tyrotex, wat vilt en wat polyester matjes en ik was meer dan honderd euro verder![]()
Een vergelijkbare bestelling van een paar jaar terug kostte heel wat minder.
Zijn er alternatieven? Ik ken akoestiekwinkel. En de materialen daar zijn iets betaalbaarder, maar echt groot is het verschil niet.
Ik heb hier nog Tyrotex liggen van zeker 10 jaar terug.
Zelfs al met het oor kun je zeer duidelijk horen dat het beter dempt dan meeste andere materialen tegenwoordig.
Daarom zou mijn advies zijn ook erg goed op te letten bij koopjes of Alixpress etc.
Er zit namelijk heel veel troep tussen.
Laatst wat noppenschuim van TLHP aangeschaft, maar dat is echt complete bagger!!!
Doet bijna niks.
Ooit eens experimenten mee gedaan, maar kan de metingen niet meer vinden
Ik kan dingen als Akoetherm professioneel kopen.
Hoewel er meestal wat overblijft vanuit het werk
Eventueel kunnen we wel een groupbuy opzetten.
mountainbiker
Het gaat mij vooral om de materialen die je tegen de luidsprekerwand plakt, zoals tyrotex enzo. Dan ben je zo €60/m2 kwijt
Dat ging niet helemaal zoals gepland…saveljos schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:04:
[...]
Daarna ga ik ook aan de slag met metingen. Ik las al vaker dat dat nogal een lastige klus is. Maar ik zal de resultaten wel hier delen.
[Afbeelding]

Maar hij zit er nu in, samen met de mini-DC isolator. Achterop de radio had ik al een bluetoothmodule + microfoon aangesloten. Daarvan heb ik de kabels doorgeknipt, oude RCA-kabels die ik nog had liggen erop gesoldeerd, en vervolgens de miniDSP ertussen gezet.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Uw6NiLa7nzIagEyCtyyopbep.jpg?f=user_large)
Daarna heb ik op 6 plaatsen in de auto gemeten: de oren en neuzen van mij en mijn medepassagier, zowel linker als rechter kanaal. De auto heeft 2+2 zitplaatsen, dus achterin hoefde ik niets te doen. Aangezien ik alleen stereo geluid heb, maakt dat het relatief simpel.
In de REW-software heb ik vervolgens de house curve van Audiofrog/Harman geïmporteerd en geprobeerd die zo goed mogelijk na te maken, zonder te veel te willen boosten.
:strip_exif()/f/image/hbe6lUMmoDPEYUOQH8uTcWUh.jpg?f=fotoalbum_large)
De zwarte lijn is de target curve, de twee blauwe lijnen zijn de averaged metingen (L+R) in de auto, en rood is de predicted response.
Die lelijke bult bij 1 KHz is in ieder geval mooi weg weggewerkt nu, en de bas klinkt ook een stuk strakker. Al denk ik wel dat er meer te winnen valt als ik hier meer ervaring mee had.
Alleen het stomme is, toen ik de auto net had, dacht ik wat klinkt dit verschrikkelijk. Maar zodra je oren aan het geluid wennen gaat het 'beter' klinken. Dus, alhoewel het nu echt wel beter klinkt vertrouw ik mijn oren niet meer
Wat leuk zeg, eigen speakers printen!iMars schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:45:
Ik wil binnenkort twee speakers printen, namelijk deze van depostition. Het zijn simpele boekenplank speakers voor op mijn kantoor, hoeft dus niet van superieure kwaliteit te zijn
Het filter dat je laat zien lijkt m.i. enigszins overkill en te high-end voor wat je doet.
Praktische aanpak: Je gaat naar de kringloopwinkel en koopt voor 1 a 2 tientjes een setje tweeweg speakers van een redelijk merk, met b.v. beschadigde kasten of drivers. Haal de scheidingsfilters er uit. Die zijn niet optimaal afgestemd op de impedantie van je drivers, en hebben misschien een iets ander kantelpunt, maar je bent ook niet bezig om de B&W 802D4 te overtreffen. Wedden dat het prima klinkt?
/f/image/mf6YEcghsQDE16S5Et9XPdF0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xRyH89eEWmdhx62tKzqHSaPc.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het plan van de Cinetor EVO van Heissman gekocht en ga die in mijn speakerkasten bouwen. Uiteraard ook 3 jaar uitgesteld, maar vandaag eindelijk een start met het hout gemaakt!
De speakerkasten hebben een wat complexere vorm met R 25mm afgeronde hoeken en 6 behoorlijk nauwkeurig te plaatsen gaten voor bouten. Maar met het betere kopieerfreeswerk is het gelukt.
Start met net te grote baffle en de gaten voor de bouten kopieren van de oorspronkelijke baffle
/f/image/MAhgiafuM2OY5LOpQjY8D12w.png?f=fotoalbum_large)
De kastvorm kopieren:
/f/image/aBWYUJXKVTsY6bzwZAFHKfbO.png?f=fotoalbum_large)
Speakergaten frezenen nog een radius op de kant maken
/f/image/7MRq9n9nq6tHC9g4DsKXNgaZ.png?f=fotoalbum_large)
Met hier het tussenresultaat:
/f/image/6dgtqmnLlx4VKuEIDQcdTJsf.png?f=fotoalbum_large)
Todo: frontjes netjes zwart lakken, wisselfilter omzetten in iets dat de miniDSP snapt en dan integreren in mn MSO multi-sub opstelling.
Die laatste ga ik ook uitbreiden met 2 kleine 10" CCS SDX-10 subjes, zodat ik straks 4 'echte' subwoofers heb (2x XLS-10 ook) en 6 subs in totaal (in de zijkant van de speakers zitten de 10" Seas L26 woofers die als sub werken).
Dat wordt nog een hoop ingestel met subwoofermetingen en MSO simulaties. Maar weer een goeie upgrade dan!
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Zijn 6 subs niet wat veel?JvS schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:50:
Ik heb deze koningsdag lekker veel stof geproduceerd in mijn tuintje. Ik ga mijn speakers voor de 2e keer upgraden. Dit keer ga ik zoveel mogelijk de 'constant directivity' kant op als mogelijk met een speaker van 21cm breed (6,5" woofer & waveguide).
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb het plan van de Cinetor EVO van Heissman gekocht en ga die in mijn speakerkasten bouwen. Uiteraard ook 3 jaar uitgesteld, maar vandaag eindelijk een start met het hout gemaakt!
De speakerkasten hebben een wat complexere vorm met R 25mm afgeronde hoeken en 6 behoorlijk nauwkeurig te plaatsen gaten voor bouten. Maar met het betere kopieerfreeswerk is het gelukt.
Start met net te grote baffle en de gaten voor de bouten kopieren van de oorspronkelijke baffle
[Afbeelding]
De kastvorm kopieren:
[Afbeelding]
Speakergaten frezenen nog een radius op de kant maken
[Afbeelding]
Met hier het tussenresultaat:
[Afbeelding]
Todo: frontjes netjes zwart lakken, wisselfilter omzetten in iets dat de miniDSP snapt en dan integreren in mn MSO multi-sub opstelling.
Die laatste ga ik ook uitbreiden met 2 kleine 10" CCS SDX-10 subjes, zodat ik straks 4 'echte' subwoofers heb (2x XLS-10 ook) en 6 subs in totaal (in de zijkant van de speakers zitten de 10" Seas L26 woofers die als sub werken).
Dat wordt nog een hoop ingestel met subwoofermetingen en MSO simulaties. Maar weer een goeie upgrade dan!
Zijn dat de L26ROY of the L26 met phase plug?
In laatste geval gaan die namelijk de XLS10 niet bijhouden ben ik bang.
vier echt en twee die ik tot ~40hz laat meedoen.
Dat doen ze zeker niet. Met name de linker van de twee heeft het echt zwaar. Die staat behoorlijk vrij.Zijn dat de L26ROY of the L26 met phase plug?
In laatste geval gaan die namelijk de XLS10 niet bijhouden ben ik bang.
Ik ga de linker ook nog eens beroven van veel vermogen. Straks moet die het doen met 50watt. Dus echt sub gaat het niet meer zijn. Die ga ik waarschijnlijk niet veel dieper dan 45hz laten spelen.
De eerste extra sub komt links ernaast onder de trap én de tweede ga ik onder m’n vensterbank verstoppen
Je loopt anders het risico dat de twee die maar vanaf 45Hz spelen niet lekker in te regelen zijn ivm fase verschillen doordat ze daar al aflopen.
In mijn ervaring is dat eigenlijk nooit helemaal lekker te krijgen.
Ze voegen op deze manier ook niet heel erg veel toe.
Zoals Jag aangeeft, in principe kan alles. En alles qua laagweergave tot 150-200hz ofzo wordt ingesteld met behulp van MSO. Dit soort keuzes kan je allemaal tijdens simulatie maken.
Overigens werkt het nu met 2x die L26RFX en 2x een XLS10 naast mn bank in minisubjes als behoorlijk goed en in het echte sublaag echt goed.
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 30-04-2025 13:28 ]
Uiteraard kan alles (reden om dat te zeggen ontgaat mij enigszins), maar wat ik al eerder probeer aan te geven, is het vooral een hoop meer geregel en qua performance schiet je er tov 4 subs niet heel erg veel mee op?JvS schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:27:
Het zijn trouwens de SEAS Prestige L26RFX, dus niet die echte subs.
Zoals Jag aangeeft, in principe kan alles.
Zeker omdat de L26RFX gewoon tekort gaan schieten.
Ik heb er zelf minder goede ervaringen mee om het zo te doen.
@Jag Een beetje goede subwoofer kan zeker tot 150Hz ingezet worden, al helemaal wanneer het symmetrisch staat bij de fronts.
Dus in dit geval is het kwestie van de L26RFX omwisselen voor subs.
Ik vind looks ook belangrijk en ik vind die L26 er erg goed uitzien in mijn speakers. Die gaan gewoon blijven. De subs passen ook niet in de speakerkasten en subs wil ik juist perse uit zicht hebben, random verspreid door de kamer.
Niemand gaat straks zien dat er 6 subs staan te spelen hier
Iemand interese in MiniDSP 4x2? Ik heb er drie over nu.
/f/image/ZSOmPjbdVhrsLus4Lr0cMPsf.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil een zo compact mogelijke gesloten behuizing maken en toch lekker sublaag halen voor films, maar speel ook regelmatig muziek. Veel harder dan 80db zal ik hier in de woonkamer niet spelen (gemeten met db meter op mn telefoon). Is een MX15-22 in gesloten kist dan voldoende? Of is het wijsheid om een tweede exemplaar te kopen en voor dual sub in dezelfde behuizing te gaan? Zie ook de WinISD simulaties hieronder;
80 liter wordt aanbevolen voor deze woofer in gesloten behuizing en geeft deze grafiek bij 100 watt:
/f/image/Bhf3DEX7uU2A7psuWa4dHZ8I.png?f=fotoalbum_large)
Met wat EQ en een HPF om overexcursie (xmax 19mm) te voorkomen (gebeurd bij ongeveer 350 watt):
/f/image/HJN0t3P4VbnaxANzLfLZCc5v.png?f=fotoalbum_large)
Stel dat ik er nog een zou kopen en twee plaats in 80 liter, dan speelt deze veel verder door in het sublaag en wordt Xmax gehaald bij 650watt:
/f/image/zIijqZeiEOVYkSCgG3yJDUbG.png?f=fotoalbum_large)
Goed punt, ga het eerst eens met een proberen.Jag schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:16:
Om een klein beetje dieper te spelen heb je heel veel meer resources nodig. Extensie tot 25 of 28Hz is al heel diep, dieper dan in de bios waarschijnlijk. Dus als je output te kort komt, kan je altijd nog een high pass toevoegen om een klein beetje extensie uit te ruilen tegen meer output (dan wel zelfde high pass toevoegen aan beide subs).
Volgens WinIsd zal ik niet snel output te kort komen. Met 100w input gaat het al erg hard, of interpreteer ik dat verkeerd?
Waarom is het belangrijk de highpass hetzelfde in te stellen? De Sunfire valt hard af onder de 25hz.
[ Voor 7% gewijzigd door Terrz op 02-05-2025 23:17 ]
Pas met die versie op met actieve filters, met name Linkwitz-Transform gaat helemaal fout.
Ik gebruik zelf ongeveer een factor 0.05 voor volume/Sd als minimaal volume.
Hoeveel dat daadwerkelijk gaat worden is iets gecompliceerder, omdat je naar de VA grafiek moet gaan kijken.
System input power zegt hier namelijk niet zo heel veel.
Dit heeft onder andere te maken met de impedantie, wel weer verbonden zijn met de T/S parameters.
Het kan dus voorkomen dat system input power op 100W staat, maar er daadwerkelijk meer vermogen nodig is.
Het is een nogal ongelukkig gekozen parameter van WinISD helaas.
Alleen zinnig voor mid-band niveau.
Een twee sub erbij is altijd beter, als is het maar om het laag beter te kunnen EQ'en
Ik begrijp de verwarring niet helemaal?JvS schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:52:
Ik begrijp de focus op de L26 niet helemaal.
De strekking lijkt mij vrij simpel, het voegt weinig toe en je moet trucs gaan uit lopen halen om het werkend te krijgen.
Voor mij is dat gewoon niet logisch.
Maar heh, het zijn jouw speakers, niet de mijne
Ik zou ze liever in een ander project gebruiken of verkopen om te upgraden naar een 5e sub.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik wil graag een redelijk platte response tot 20hz. Hoe kan ik EQ berekenen/simuleren rond 20hz en zien wanneer ik xmax bereik?B_FORCE schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 00:44:
@Terrz Ik zie dat je de wat nieuwere WinISD gebruikt.
Pas met die versie op met actieve filters, met name Linkwitz-Transform gaat helemaal fout.
Ik gebruik zelf ongeveer een factor 0.05 voor volume/Sd als minimaal volume.
Hoeveel dat daadwerkelijk gaat worden is iets gecompliceerder, omdat je naar de VA grafiek moet gaan kijken.
System input power zegt hier namelijk niet zo heel veel.
Dit heeft onder andere te maken met de impedantie, wel weer verbonden zijn met de T/S parameters.
Het kan dus voorkomen dat system input power op 100W staat, maar er daadwerkelijk meer vermogen nodig is.
Het is een nogal ongelukkig gekozen parameter van WinISD helaas.
Alleen zinnig voor mid-band niveau.
Een twee sub erbij is altijd beter, als is het maar om het laag beter te kunnen EQ'en
Wil eigenlijk op 20hz een boost van +6-9db en vanaf 50-50hz naar beneden glad trekken door een paar - 6-9db punten. Alleen met teveel EQ op 20hz bereik ik xmax vrij snel bij 300-350w.
[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 03-05-2025 10:37 ]
Het is er al, het zit een een behuizing waar ik qua looks erg tevreden mee ben en die behoorlijk veel werk zijn om te vervangen, het zit niet in de weg en het presteert nu al prima. Daarnaast heb ik niet voldoende versterkerkanalen met veel vermogen om zoveel 'echte' subs te gebruiken. IK geb geen ander project en hoef geen budget vrij te maken (sterker nog ik heb nog 2x 10" woofers liggen, een Adire Audio en een Tang Band).B_FORCE schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 00:48:
[...]
Ik begrijp de verwarring niet helemaal?![]()
De strekking lijkt mij vrij simpel, het voegt weinig toe en je moet trucs gaan uit lopen halen om het werkend te krijgen.
Voor mij is dat gewoon niet logisch.
Maar heh, het zijn jouw speakers, niet de mijne![]()
![]()
![]()
Ik zou ze liever in een ander project gebruiken of verkopen om te upgraden naar een 5e sub.
Wegdoen of vervangen van de L26 levert meer hoofdbrekers op dan oplossingen. Ik verander 8 dingen en je lijkt te focussen op iets dat er nu al is en prima werkt. Dat begrijp ik niet.
Ik heb straks 8 laagbronnen he:
2x XLS10 subjes (naast de bank, bestaand)
2x CCS SDX-10 subjes (eentje in de vensterbank, eentje onder de trap, nieuw)
2x Seas L26 in de fronts (zullen niet echt meerdoen in sublaag, bestaand)
2x Peerles 6.5" midwoofer in de fronts (doet echt niet mee < 100hz, bestaand, vervangen door andere woofer)
Die kan ik uitstekend allemaal met MSO inregelen. Ik ben ook niet echt bang voor een te kort en met de huidige setup ben ik juist in sublaag al behoorlijk ok.
Ik weet niet over welke 'trucs' je het hebt, maar als je DSP settings bedoelt: Speakerbouw zit vol met trucs. Heel MSO is een grote truc, een wisselfilter is een truc. Die trucs zijn gewoon een setting en ik zie niet helemaal hoe dat problematisch is.
Strict principieel genomen zijn dit uiteraard laffe speaker die niet enorm veel gaan bijdragen (mid/upperbass op zich wel), maar ik bouw mn set niet enkel op strict principiele audiotechnische principes, als het 'issue' geen impact heeft de prestatie van de set.
[ Voor 41% gewijzigd door JvS op 03-05-2025 10:33 ]
Zoveel boosten is niet heel erg raadzaam in zijn algemeen.Terrz schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:15:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik wil graag een redelijk platte response tot 20hz. Hoe kan ik EQ berekenen/simuleren rond 20hz en zien wanneer ik xmax bereik?
Wil eigenlijk op 20hz een boost van +6-9db en vanaf 50-50hz naar beneden glad trekken door een paar - 6-9db punten. Alleen met teveel EQ op 20hz bereik ik xmax vrij snel bij 300-350w.
Dat kost niet alleen heel veel vermogen (4 keer zoveel), maar ook dubbel de spanning.
Met het risico om mogelijk de versterker en/of preamp te clippen en (soms) mogelijk te beschadigen.
Als vuistregel raad ik nooit meer dan zo'n 3-4dB boost aan.
Ik zal eens even kijken wat er met die sub precies kan.
edit: Ik zie dat de xmax van die Dayton gespecificeerd is op 70% BL.
Persoonlijk zou ik zelfs een subwoofers daar nooit willen gebruiken, ivm hoeveel dit de response verandert.
Even simpel gezegd komt het er op neer dat de xmax iets minder is.
[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 03-05-2025 22:39 ]
Ik deel enkel mijn ervaring hoor, niks meerJvS schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:21:
[...]
Het is er al, het zit een een behuizing waar ik qua looks erg tevreden mee ben en die behoorlijk veel werk zijn om te vervangen, het zit niet in de weg en het presteert nu al prima. Daarnaast heb ik niet voldoende versterkerkanalen met veel vermogen om zoveel 'echte' subs te gebruiken. IK geb geen ander project en hoef geen budget vrij te maken (sterker nog ik heb nog 2x 10" woofers liggen, een Adire Audio en een Tang Band).
Wegdoen of vervangen van de L26 levert meer hoofdbrekers op dan oplossingen. Ik verander 8 dingen en je lijkt te focussen op iets dat er nu al is en prima werkt. Dat begrijp ik niet.
Ik heb straks 8 laagbronnen he:
2x XLS10 subjes (naast de bank, bestaand)
2x CCS SDX-10 subjes (eentje in de vensterbank, eentje onder de trap, nieuw)
2x Seas L26 in de fronts (zullen niet echt meerdoen in sublaag, bestaand)
2x Peerles 6.5" midwoofer in de fronts (doet echt niet mee < 100hz, bestaand, vervangen door andere woofer)
Die kan ik uitstekend allemaal met MSO inregelen. Ik ben ook niet echt bang voor een te kort en met de huidige setup ben ik juist in sublaag al behoorlijk ok.
Ik weet niet over welke 'trucs' je het hebt, maar als je DSP settings bedoelt: Speakerbouw zit vol met trucs. Heel MSO is een grote truc, een wisselfilter is een truc. Die trucs zijn gewoon een setting en ik zie niet helemaal hoe dat problematisch is.
Strict principieel genomen zijn dit uiteraard laffe speaker die niet enorm veel gaan bijdragen (mid/upperbass op zich wel), maar ik bouw mn set niet enkel op strict principiele audiotechnische principes, als het 'issue' geen impact heeft de prestatie van de set.
Nogmaals het is jouw feestje
Het zou gewoon niet mijn keuze zijn.
Dank, dan is het beter om de 3-4dbte boosten bij 20hz en de rest naar beneden te trekken met 6-9db voor een vlakke respons tot in het subsonische? Dan kom ik alsnog ruim boven de 100db SPL uit met 300watt. De champ-3D levert 500-600watt rms op 4ohm, alsnog meer dan genoeg voor in de woonkamer lijkt mij?B_FORCE schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:36:
[...]
Zoveel boosten is niet heel erg raadzaam in zijn algemeen.
Dat kost niet alleen heel veel vermogen (4 keer zoveel), maar ook dubbel de spanning.
Met het risico om mogelijk de versterker en/of preamp te clippen en (soms) mogelijk te beschadigen.
Als vuistregel raad ik nooit meer dan zo'n 3-4dB boost aan.
Ik zal eens even kijken wat er met die sub precies kan.
edit: Ik zie dat de xmax van die Dayton gespecificeerd is op 70% BL.
Persoonlijk zou ik zelfs een subwoofers daar nooit willen gebruiken, ivm hoeveel dit de response verandert.
Even simpel gezegd komt het er op neer dat de xmax iets minder is.
Tevens is de roomgain nog niet meegenomen hier in. Subwoofer komt in een hoek te staan.
Ik ben niet helemaal thuis in alle parameters, maar volgens mij specificeren de meeste fabrikanten de xmax bij 70%BL, soort afgesproken specificatie uniformiteit. Zal ik dan 17mm aanhouden ipv 19mm in WinISD?
Als ik in de praktijk log sublaay mis kan ik altijd nog zoeken naar de Dayton UMii15-22, die heeft een xmax van 24mm
Dan nog een andere vraag; waarom niet een auto subwoofer gebruiken voor zelfbouw in de woonkamer? Vaak hele hoge xmax en veel wattage.
[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 04-05-2025 07:49 ]
Als je naar dezelfde targetcurve DSP't maakt het natuurlijk niet uit of je ergens 9db boost, of dat je datzelfde stuk niet boost, maar de rest 9db zachter zet (en vervolgens dus de versterker 9db verder open gaat draaien om op hetzelfde volume te komen).Terrz schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:42:
[...]
Dank, dan is het beter om de 3-4dbte boosten bij 20hz en de rest naar beneden te trekken met 6-9db voor een vlakke respons tot in het subsonische?
In een auto heb je extreem veel room gain omdat het een hele kleine ruimte is. Dus een subwoofer + kast die het in een auto uitstekend doet, doet het in een woonkamer niet altijd even lekker / optimaal. De speakerunit is prima om in een woonkamer te gebruiken, zolang je maar op basis van de parameters een passende kast + dsp doet. Of dat bruikbare kasten oplevert weet ik niet zo goed, maar technisch kan het gewoon.Dan nog een andere vraag; waarom niet een auto subwoofer gebruiken voor zelfbouw in de woonkamer? Vaak hele hoge xmax en veel wattage.
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 04-05-2025 15:01 ]
Boosten en de rest vlak trekken komt toch op hetzelfde neer?Terrz schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:42:
[...]
Dank, dan is het beter om de 3-4dbte boosten bij 20hz en de rest naar beneden te trekken met 6-9db voor een vlakke respons tot in het subsonische? Dan kom ik alsnog ruim boven de 100db SPL uit met 300watt. De champ-3D levert 500-600watt rms op 4ohm, alsnog meer dan genoeg voor in de woonkamer lijkt mij?
Tevens is de roomgain nog niet meegenomen hier in. Subwoofer komt in een hoek te staan.
Ik ben niet helemaal thuis in alle parameters, maar volgens mij specificeren de meeste fabrikanten de xmax bij 70%BL, soort afgesproken specificatie uniformiteit. Zal ik dan 17mm aanhouden ipv 19mm in WinISD?
Als ik in de praktijk log sublaay mis kan ik altijd nog zoeken naar de Dayton UMii15-22, die heeft een xmax van 24mm
Dan nog een andere vraag; waarom niet een auto subwoofer gebruiken voor zelfbouw in de woonkamer? Vaak hele hoge xmax en veel wattage.
Je kunt wel op die manier designen, maar dan laat je wel veel performance op tafel liggen.
Dan stel je namelijk maximale spanning (van versterker/preamp/dsp etc etc) als limiet in, in plaats van de xmax van de woofer.
Het is dan ook wel lastig designen, omdat we dan vrij goed moeten weten wat in de hele ketting de meest limiterende factor is.
Dat hoeft absoluut geen probleem te zijn, maar daar kan ik gewoon niet zo even een algemeen advies over geven.
Het is nogal onduidelijk hoe fabrikanten de max cone excursion exact specificeren.
Sommigen doen dat op 70%, anderen op (VC hoogte - gap)/2 en anderen weer met een andere bijzondere formule.
Enige wat daar helpt zijn Klippel metingen.
Helaas zijn die zeker niet altijd beschikbaar.
Ook zegt de xmax waarde op zichzelf niet zoveel over hoe goed dat gedaan wordt.
Er zijn subwoofers die behoorlijk asymmetrisch heen en weer gaan
Wat voor type woofer je gebruikt maakt inderdaad niet zo heel veel uit.
Dat zou ook nog een PA subwoofers kunnen zijn, of CAR-audio.
Als je tenminste geen probleem hebt met de looks ed.
In mijn ervaring is CAR-audio wel vaak nogal los met de specs en performance.
Het hangt allemaal van je budget, plannen en verwachtingen af natuurlijk
Persoonlijk zou ik zelfs voor film liever 3 of 4 keer 10 inch hebben ipv een enkele 15 inch.
Het doel van de Dayton is subsonisch laag halen: 20hz en beetje lager. Bepaalde film scenes hebben dat en wil dat graag ervaren. En door zelfbouw een stuk voordeliger uit zijn dan bijvoorbeeld een SVS SB3000.
Ik ga deze zelfbouw Dayton sub gebruiken in combinatie met een Sunfire HRS-12. Dit is een kleine 12 inch sub met hoog vermogen die zich dankzij het formaat makkelijk laat plaatsen. De Sunfire komt naast de bank en en de Dayton naast het TV meubel. Zo hoop ik de algehele frequentie respons in de luister ruimte (woonkamer) te bevorderen.
Wat betreft de klippel meting: die kan ik zelf niet vinden van deze woofer. Wel zegt Dayton op hun eigen site dat er klippel metingen zijn gedaan en de werkelijke xmax op 24mm ligt bij 70% BL. Dus is de 19mm dan wel realistisch?
Een car sub kan dus werken mits de specs goed zijn. Het tweedehands aanbod van deze units is wel groot en vaak erg voordelig. Een goeie zelfbouw home theater subwoofer is een stuk schaarser op Marktplaats.
/f/image/dHj4vMt9jf8KdvrApmjUNbff.png?f=fotoalbum_large)
De woofer, tweeter en totale respons:
/f/image/PBkXkoXRlEfbuV3p2o7F2iud.png?f=fotoalbum_large)
Een actiefoto van het meten:
:strip_exif()/f/image/28v0aCtStCJ03bb7Dxq0wOkO.jpg?f=fotoalbum_large)
En hoe het er nu bij staat met mdf frontje.
:strip_exif()/f/image/CajNIQDU4qd6JnOz1QDcQPhc.jpg?f=fotoalbum_large)
We gaan nog wisselfilter op lagere frequentie proberen, 1750hz is wellicht wat hoog. Hoewel rondom de wisselfrequentie de optelling wel echt heel erg goed gaat en er helemaal geen sprong in directivity is. Klinkt nu echt heel erg goed en een mooie verbetering ten opzichte van de (veel meer high end!) units die er eerst in zaten. Ontwerp en integratiemogelijkheid in een echte woonkamer is echt zoveel malen belangrijker dan de laatste procentjes vervorming van je speakerunits..