Het grote Zelfbouw speaker topic

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:
  • 342.820 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 17:08
tris123 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:12:
Hallo mensen,

Intussen ben ik alweer een tijdje verder en heb ik zo nu en dan een beetje geëxpirimenteerd met verschillende kasten en verschillende diameter/lengtes van basspoorten. Verder heb ik een Umik-1 van Mini DSP aangeschaft en deze microfoon doet goed voor z'n prijs die je ervoor betaalt. De Umik-1 is z'n prijs meer dan waard.

Ik heb 2 kasten gebouwd en dit zijn een 3weg systeem geworden. Bij deze opstelling heb ik een principe bedacht die bestaat uit een 6,5" bass/midden speaker en een 1" tweeter. Dit geheel als "bookshelf speaker" idee heb ik uitvergroot door bij beide kasten een subwoofer speaker van 8" erbij te integreren wat de kast natuurlijk groter maakt dan een bookshelf speaker.

Nu ben ik uitgekomen op een netto kastinhoud voor de subwoofer speaker van ongeveer 45 Liter. Dit is misschien een beetje groot voor een subwoofer, maar ik wi graag een lage Fc hebben en een lage Qtc voor een strakke en accurate bassweergave (i.p.v een zeer "overpowered" bommy 50Hz bass dat nergens naar klinkt en alleen maar ergernis veroorzaakt).

Ik heb voor een bass reflexsysteem gekozen met een poortdiameter van ongeveer ø 7,75 cm en een poortlengte van 23,8 cm. dit levert een poortinhoud op van: (3,875²*π) * 23,8 ~ 1122,71 mL = 1,12 Liter poortinhoud.

mijn bedoeling was om de kast te tunen rond de 30 Hz. Dit is geworden: 17914 * ((7,75²/(31,7² *45))) ~23,8 cm basspoort. Dus de kast is ongeveer getuned op 32 Hz.

Tot mijn grote verbazing is er iets mis gegaan en met een beetje logische redeneren gaat mijn gedachte als eerste uit naar een te grote kastinhoud. De kasten heeft een totale afmeting van (l x b x h): 34cm x 29 cm x 89 cm. er zit een scheiding tussen de bass/midden speaker en de subwoofer speaker.

Ik heb wat foto's en grafieken van de van de metingen die ik gedaan heb.

[Afbeelding]

Hier is een verschil te zien wanneer ik de basspoort afgedicht heb met dempend noppenschuimmateriaal en wanneer de poort gewoon open is. De grafiek met de dip is met bassreflex

[Afbeelding]

Dit is de meting die ik gedaan heb met alle speakers. Echter gaat het puur om de dip in het laag. Ik heb de speaker met en zonder filter aangesloten en in beide gevallen dipt de speaker flink tussen de ~30 en 60 Hz. Deze meting is met een 8" subwoofer gemeten van 4Ω. De oorspronkelijke subwoofer is er eentje van 8 ohm, dus de lowpass filter is niet goed afgesteld. Dit maakt echter geen verschil voor de dip.

Graag zou ik willen weten wat jullie als opties zien m.b.t het verbeteren van de bass weergave. Zelf zat ik te denken aan de basspoort te verlengen óf smaller te maken en/of de kastinhoud te verkleinen d.m.v dubbele wanden te maken in de kast. Alle input wordt gewaardeerd.

bij voorbaad dank voor jullie moeite.

btw, Ik moet even de foto's van de kasten tevoorschijn halen en die zal ik ook even uploaden

[Afbeelding]

Dit was het idee. Ik heb X-overs gebruimt van 160Hz/3250Hz met op volgorde van van Laag naar hoog 12dB/12dB/18dB Butterworth principe[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk project :)

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat er aan de hand is. Ik zie een dip idd, dat kan ook kamer gerelateerd zijn. Het is niet altijd even makkelijk om een nearfield meting te doen van woofer en BR poort output gecombineerd.

Wellicht is het makkelijker om je te richten op wat je poort tuning nu is. Mijns inziens zijn daar twee manieren voor:
- op basis van een impedantie meting van de woofer
- met een nearfield meting van de BR poort

42Hz lijkt me overigens helemaal geen gekke tuning voor een 8inch woofer, of is het echt een subwoofer met hele lage Fs? Die zijn vaak niet goed passief te gebruiken door de afwijkend lage sensitivity. Heb je het vooraf gesimuleerd met WinISD of Horn resp?
tris123 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:43:
[...]

Ik heb in zovere rekening gehouden met bafflestep correction dat ik de subwoofer en de tweeter verzonken heb in de frontplate om te voorkomen dat de bassen langs de kast naar de zijkanten en de achterkant verdwijnt. Ik heb inderdaad standaard formules gebruikt voor het filter. Maar wel afgestemd op basis van de karaktiristieke weergave van de speakers.
De overgang naar omnidirectioneel in het laag hou je zeker niet tegen door je driver te verzinken. Afhankelijk van de baffle breedte, begint de baffle step bij orde grootte 300Hz. Je kan dit simuleren maar je kan het ook meten.

Voor het ontwerpen van crossover filters heb je eigenlijk anechoische metingen nodig. Dat is voor ons stervelingen niet bereikbaar, evenmin als de Klippel geautomatiseerde quasi anechoische / nearfield combi meet robot. Wel haalbaar zijn quasi anechoische metingen door de luidspreker zover mogelijk van reflecterende oppervlakten te plaatsen, de mic net in de farfield en dan een windowed meting doen. Het kan met REW, zelf vind ik Arta hiervoor geschikter.

Met quasi anechoische metingen (in praktijk lukt het om boven de 250Hz betrouwbaar te meten) kan je ook de optelling van je crossover filters controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tris123
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-08-2024
Jag schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Leuk project :)

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat er aan de hand is. Ik zie een dip idd, dat kan ook kamer gerelateerd zijn. Het is niet altijd even makkelijk om een nearfield meting te doen van woofer en BR poort output gecombineerd.

Wellicht is het makkelijker om je te richten op wat je poort tuning nu is. Mijns inziens zijn daar twee manieren voor:
- op basis van een impedantie meting van de woofer
- met een nearfield meting van de BR poort

42Hz lijkt me overigens helemaal geen gekke tuning voor een 8inch woofer, of is het echt een subwoofer met hele lage Fs? Die zijn vaak niet goed passief te gebruiken door de afwijkend lage sensitivity. Heb je het vooraf gesimuleerd met WinISD of Horn resp?
[...]

De overgang naar omnidirectioneel in het laag hou je zeker niet tegen door je driver te verzinken. Afhankelijk van de baffle breedte, begint de baffle step bij orde grootte 300Hz. Je kan dit simuleren maar je kan het ook meten.

Voor het ontwerpen van crossover filters heb je eigenlijk anechoische metingen nodig. Dat is voor ons stervelingen niet bereikbaar, evenmin als de Klippel geautomatiseerde quasi anechoische / nearfield combi meet robot. Wel haalbaar zijn quasi anechoische metingen door de luidspreker zover mogelijk van reflecterende oppervlakten te plaatsen, de mic net in de farfield en dan een windowed meting doen. Het kan met REW, zelf vind ik Arta hiervoor geschikter.

Met quasi anechoische metingen (in praktijk lukt het om boven de 250Hz betrouwbaar te meten) kan je ook de optelling van je crossover filters controleren.
Hoi Jag,

Dankje! Ik probeer het een beetje onder de knie te krijgen, de Thiele en Small parameters te gebruiken. en te begrijpen hoe je met uitmeten en afstellen een redelijk tot goed resultaat kan behalen.

Thanks voor je input. Misschien zou zo'n meting ergens buiten het beste kunnen slagen. Moet hef wel wind stil zijn uiteraard haha. Ik heb de kast even nader geïnspecteerd en had ontdekt dat het plaatje die ik gebruikt heb voor de aansluitingen aan de achterkant niet goed vast gemonteerd zat. Dit omdat ik de schroeven niet helemaal muurvast durfte te draaien in verband met de lengte en de dikte van het hout. Ik had dus een ongewenste verbinding tussen de binnen- en buitenkant van de kast.. Wat je dus al zei dat het ook kamer gerelateerd kan zijn klopt helemaal. In dit geval de gaat het dan om de kast zelf.

De subwoofer speaker heeft een Fs van 41,6 Hz. Ik tune 'em liever beneden zijn eigen resonantie. Als het goed is dempt de bassreflex in dat geval de piek die de woofer zou geven in decibellen op zijn resonantiefrequentie wanneer de kast afgestemd zou zijn op de Fs van de speaker. Dit is niet wat ik wilde bereiken.

Ik ga morgen even goed lezen en bedenken wat ik kan doen met de informatie. Ik ga morgen ook even een nieuwe meting doen nu ik de lek verholpen heb. Mijn verwachtingen zijn wel positief. Ik hoor geen resonerende/harmonische bijgeluiden en heb net snel een 20Hz gegenereede toon aangezet. deze kon ik goed horen.

(Verbeter mij a.u.b als ik iets beweer dat helemaal niet klopt).

Thanks voor de input en ik laat snel wat meer horen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:37
Ik heb in 2018 ook al het e.e.a. gepost over mijn setup.
Lang verhaal kort:

Nu in bezit van de Vota 1. Maar niet helemaal tevreden over het sub-laag gedeelte.
Ze zijn eigenlijk bedoeld om tegen een muur aan te plaatsen. Maar bij mij staan ze meer vrij. Ook zijn het maar twee 5 inch drivers dus kan daar ook niet teveel van verwacht worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHbybXbx-SJMgp4myb3vlSQSon4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkIiEPk658HSuE31VTvz0Ftb.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het bij het oorspronkelijke design mogelijk om de speaker uit te bereiden naar een 3 weg speaker met een extra (losse) cabine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SautIfJTWpqOthpcfKH-oDzMqTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TqjpSv4QExZWep47tM78TMeQ.jpg?f=user_large

In 2018 was ik dus bezig met het uitzoeken hoe ik aan de drivers en juiste cross-over waardes ging komen. Dat is wel gelukt maar na het advies dat zelfs in de 3 way het sub-laag wat tegenvalt besloten hier niet mee verder te gaan.

Ik heb toen wel een BK Gemini 2 van marktplaats gehaald die het e.e.a. wel heeft verbeterd. Echter mis ik nog steeds het volle sub-laag wat ik bij (goede) vloerstaanders wel verwacht te krijgen.
Dus de afgelopen maanden dacht ik, ik doe alles weg en zet een marktplaats zoekopdracht in voor de Dali Zensor 7 White.
Maar het voelt niet goed om mijn huidige, op zich prima drivers en onderdelen, niet gewoon te blijven (her)gebruiken.

Nu kwam ik toevallig een andere driver tegen van dezelfde fabrikant als die van mijn mid-range driver (Gradient, intertechnik.de huismerk) die ik er wel erg mooi uit vind zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rySUWYmm48qz96ZTG9Ayx5LA4aE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lu31TnIS2ExR9z5MRup5WjFs.png?f=user_large

Dus nu spookt het idee in mijn hoofd om van mijn Bookshelfs alsnog vloerstaanders te maken.

Voor mij is het erg belangrijk dat een speaker er ook goed uitziet en niet alleen goed klinkt. Dat is ook de reden waarom ik toen voor de vota 1 ben gegaan. De combinatie van deze mid-range en ribbon tweeter vind ik gewoon erg goed bij elkaar passen.

En ik zou in mijn vloerstaander model dan ook het liefst mijn huidige speakers combineren met twee keer een extra MDS-05 of MDS-06.

esthetisch gezien is het toevoegen van 2x 5 inch drivers onder mijn huidige 5 inch mid-range driver het mooist. Voordeel is dan ook dat de baffle(?) niet veranderd en ik daarin geen aanpassingen hoef te doen aan het oorspronkelijke ontwerp.

Maar ik ben bang dat ik mijzelf daarin tekort doe kwa sub-laag. Dus ik denk dat ik beter kan gaan voor 2x 6,5 inch en een iets grotere kast. Daarmee word mijn speaker wel 3cm breder dan het oorspronkelijke ontwerp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgmbWBlDrcNZ_Od8Uvc70EboIeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lp5IxGBAmpgxB5ZBbPdJlPLO.png?f=user_large
Nu vraag ik mij af of ik iets belangrijks over het hoofd zie waardoor dit geen goed idee zou zijn. Normaal zou ik niet mijn vingers willen branden aan het zelf ontwerpen van een speaker omdat ik te vaak lees dat zoiets te complex is. Echter is mijn idee deels gebaseerd op een bestaand ontwerp. Dat vergemakkelijkt het e.e.a.? Ben ik misschien toch beter af met de dali's?
En ik snap dat je normaal niet een speaker ontwerpt op basis van hoe je hem eruit wilt laten zien, maar kan ik hier alsnog acceptabel klinkende speakers van maken?
(ben verder in bezit van de mini-dsp hd en de umik-1, maar wil uiteindelijk passieve crossovers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
saveljos schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:21:
Lang verhaal kort:

Nu in bezit van de Vota 1. Maar niet helemaal tevreden over het sub-laag gedeelte.
Ze zijn eigenlijk bedoeld om tegen een muur aan te plaatsen. Maar bij mij staan ze meer vrij. Ook zijn het maar twee 5 inch drivers dus kan daar ook niet teveel van verwacht worden.
[Afbeelding]

Nu is het bij het oorspronkelijke design mogelijk om de speaker uit te bereiden naar een 3 weg speaker met een extra (losse) cabine.
[Afbeelding]

In 2018 was ik dus bezig met het uitzoeken hoe ik aan de drivers en juiste cross-over waardes ging komen. Dat is wel gelukt maar na het advies dat zelfs in de 3 way het sub-laag wat tegenvalt besloten hier niet mee verder te gaan.

Ik heb toen wel een BK Gemini 2 van marktplaats gehaald die het e.e.a. wel heeft verbeterd. Echter mis ik nog steeds het volle sub-laag wat ik bij (goede) vloerstaanders wel verwacht te krijgen.
Dus de afgelopen maanden dacht ik, ik doe alles weg en zet een marktplaats zoekopdracht in voor de Dali Zensor 7 White.
Maar het voelt niet goed om mijn huidige, op zich prima drivers en onderdelen, niet gewoon te blijven (her)gebruiken.

Nu kwam ik toevallig een andere driver tegen van dezelfde fabrikant als die van mijn mid-range driver (Gradient, intertechnik.de huismerk) die ik er wel erg mooi uit vind zien.
[Afbeelding]

Dus nu spookt het idee in mijn hoofd om van mijn Bookshelfs alsnog vloerstaanders te maken.

Voor mij is het erg belangrijk dat een speaker er ook goed uitziet en niet alleen goed klinkt. Dat is ook de reden waarom ik toen voor de vota 1 ben gegaan. De combinatie van deze mid-range en ribbon tweeter vind ik gewoon erg goed bij elkaar passen.

En ik zou in mijn vloerstaander model dan ook het liefst mijn huidige speakers combineren met twee keer een extra MDS-05 of MDS-06.

esthetisch gezien is het toevoegen van 2x 5 inch drivers onder mijn huidige 5 inch mid-range driver het mooist. Voordeel is dan ook dat de baffle(?) niet veranderd en ik daarin geen aanpassingen hoef te doen aan het oorspronkelijke ontwerp.

Maar ik ben bang dat ik mijzelf daarin tekort doe kwa sub-laag. Dus ik denk dat ik beter kan gaan voor 2x 6,5 inch en een iets grotere kast. Daarmee word mijn speaker wel 3cm breder dan het oorspronkelijke ontwerp.
[Afbeelding]
Nu vraag ik mij af of ik iets belangrijks over het hoofd zie waardoor dit geen goed idee zou zijn. Normaal zou ik niet mijn vingers willen branden aan het zelf ontwerpen van een speaker omdat ik te vaak lees dat zoiets te complex is. Echter is mijn idee deels gebaseerd op een bestaand ontwerp. Dat vergemakkelijkt het e.e.a.? Ben ik misschien toch beter af met de dali's?
En ik snap dat je normaal niet een speaker ontwerpt op basis van hoe je hem eruit wilt laten zien, maar kan ik hier alsnog acceptabel klinkende speakers van maken?
(ben verder in bezit van de mini-dsp hd en de umik-1, maar wil uiteindelijk passieve crossovers)
Voor het eerst dat ik weer eens in dit topic kijk en ik kom gelijk mijn Vota's tegen :) (zie avatar) Stemt me toch vrolijk :)

Wat betreft de speakers, ook het met de Vota 2 erbij blijft het mid-laag tegenvallen. Zie ik ook mijn eerdere post en het vervolg in dit topic. De HHH subwoofer vulde een boel aan (dit is ook een optie) maar je zou met een kleine sub uit moeten kunnen als je best forse vloerstaanders maakt zoals de Vota 2.

Kijk, de ribbon tweeter blijft top. Snel, strak en kort door de bocht een breed horizontaal en kleine verticaal bereik. Máár... Als ik nu opnieuw iets zou bouwen zou ik dit bouwen en daarbij een kleinere losse sub.

De Vota's zijn fijn, ook qua uiterlijk, maar de bovenstaande set geeft een hogere prijs/kwaliteit.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Lang verhaal kort:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja leuk project en mooie speakers. Ik snap wel dat je wilt houden. Hoe heb je nu de filtering gedaan voor je 3 weg?

Ik denk dat het zeker kan om er een 3weg van te maken met 6,5inch woofers. Maar ik denk ook dat het helpt om te bedenken wat je het belangrijkste vindt. Als het je primair gaat om een leuk project of de esthethiek van een 3 weg staander, dan lijkt het me een goede route. Je gaat wel de baffle verbreden en dat beinvloedt de directivity voor het hoog dus ze gaan iets anders klinken. Verder denk ik dat de kans groot is dat je er qua sublaag weinig mee opschiet. Als je dat goed wilt krijgen, dan zou ik je ook echt op het sublaag richten en daar iets voor maken. Goed sublaag krijg je door de invloed van staande golven te temmen. Een deel kan je electronisch doen maar het helpt ook om het aantal laag bronnen te vergroten. Dus je zou er ook voor kunnen kiezen om je huidige speakers in hun 3 weg vorm te behouden (ik denk namelijk dat de woofer daarvan je wel enorm gaat helpen voor de upper bass wat eigenlijk het allerlastigste is om goed te krijgen). En dan zelf 2 of 4 kleine subs te maken en die met je umik en MSO in te regelen. Goed sublaag gegarandeerd (maar niet makkelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zou die MDS-06 heel hard links laten liggen.
Meermaals getest in bladen als Hobby Hifi en Klang+TON en het meet alles behalve goed.
Is inmiddels ook al een zeer oud model.

Er zijn veel betere speakers voor dat geld.

Ik zou echter idd ook gaan voor subwoofers ipv een 3-weg.

[ Voor 11% gewijzigd door B_FORCE op 24-05-2022 15:19 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Jag schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:01:
[...]

Ja leuk project en mooie speakers. Ik snap wel dat je wilt houden. Hoe heb je nu de filtering gedaan voor je 3 weg?

Ik denk dat het zeker kan om er een 3weg van te maken met 6,5inch woofers. Maar ik denk ook dat het helpt om te bedenken wat je het belangrijkste vindt. Als het je primair gaat om een leuk project of de esthethiek van een 3 weg staander, dan lijkt het me een goede route. Je gaat wel de baffle verbreden en dat beinvloedt de directivity voor het hoog dus ze gaan iets anders klinken. Verder denk ik dat de kans groot is dat je er qua sublaag weinig mee opschiet. Als je dat goed wilt krijgen, dan zou ik je ook echt op het sublaag richten en daar iets voor maken. Goed sublaag krijg je door de invloed van staande golven te temmen. Een deel kan je electronisch doen maar het helpt ook om het aantal laag bronnen te vergroten. Dus je zou er ook voor kunnen kiezen om je huidige speakers in hun 3 weg vorm te behouden (ik denk namelijk dat de woofer daarvan je wel enorm gaat helpen voor de upper bass wat eigenlijk het allerlastigste is om goed te krijgen). En dan zelf 2 of 4 kleine subs te maken en die met je umik en MSO in te regelen. Goed sublaag gegarandeerd (maar niet makkelijk).
Zoals ik het lees heeft ie nog geen drieweg, hij heeft nu de twee wegs met de ene bk sub als enige echte laagweergever.

Kan me ook best voorstellen dat dat wat tekort komt in het laag. En zeker wat meer laagbronnen kan gebruiken.

Het is natuurlijk een beetje wat @saveljos esthetisch wil, sub-fronts bij bouwen zoals op de foto, 4 andere subs zelf maken of extra BK subs er bij kopen. Maar ik zou niet de route van de 6.5inch drivers gaan als je meer sublaag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Ik heb in WinIsd mijn huidige driver en behuizing ingevoerd. Ik kom op een -3db uit bij 65hz.

Ik ben ook aan de slag gegaan met de Mds-05 en -06. Wat mij opvalt is dat ze echt gemaakt zijn voor hele kleine behuizingen. Dat zal dan ook wel de reden zijn waarom ze zoveel zijn gebruikt in de car-audio wereld.

In mijn eerste grove berekeningen zou ik met twee keer een mds-05 als vloerstaander misschien de 50hz -3db kunnen halen. Kwa sub-driver oppervlak ga ik dan van 85cm² naar 170cm² plus een excursie die twee keer zo hoog mag zijn.

Als leek zou ik denken dat dit al voor flink wat verbetering kan zorgen.

Als ik ga rekenen met de MDS-06 dan zouden -3db bij 40hz +/- mogelijk moeten zijn. Plus een potentieel maximale slagvolume die 8 a 9x zo hoog ligt als wat ik nu heb.

Het toevoegen van meerdere subwoofers is voor nu niet echt een optie. Ik heb een appartement die erg minimalistisch is gevuld. Dus elke subwoofer en de bijbehorende kabels vallen teveel op. Vandaar ook dat ik straks eigenlijk alleen nog maar twee vloerstaanders wil hebben staan.

Tevens hoeft het van mij niet zo heel laag te gaan. Ik gebruik de speakers alleen voor muziek en niet voor films. Meestal op een normale luister niveau maar bij sommige nummers soms eventjes op maximaal O-) .
herofruit schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:22:
[...]

Voor het eerst dat ik weer eens in dit topic kijk en ik kom gelijk mijn Vota's tegen :) (zie avatar) Stemt me toch vrolijk :)
Ik geloof dat ik jouw build op een ander forum ook tegen ben gekomen tijdens mijn zoektocht toentertijd naar een leuk design :)
Vooral het esthetische staat mij aan en dat ik mijn huidige drivers langer kan gebruiken. Aangezien ze tweedehands geen waarde vertegenwoordigen zou het zonde zijn om ze te laten eindige in mijn berging tussen de rest van mijn oude drivers.

Hoe het precies zit met de filters in het oorspronkelijke Vota 1 + 2 ontwerp ga ik nog even uitzoeken.
B_FORCE schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:17:
Ik zou die MDS-06 heel hard links laten liggen.
Meermaals getest in bladen als Hobby Hifi en Klang+TON en het meet alles behalve goed.
Is inmiddels ook al een zeer oud model.

Er zijn veel betere speakers voor dat geld.

Ik zou echter idd ook gaan voor subwoofers ipv een 3-weg.
Ik krijg Hobby HiFi 6/2015 niet gedownload dus de review van de mds06 kan ik niet inzien.
Hobby HiFi 2/2009 staat echter wel online en daar zijn ze op zich wel positief over de Nova mds-05.
Met o.a. "conclusie: Iedereen die de sombere papieren kegels niet meer kan zien, vindt in de MDS-05 een bas-middentoner die niet alleen akoestisch aantrekkelijk is. maar ook visueel aantrekkelijk" screenshot
De metingen die erbij staan kan ik echter niet naar waarde beoordelen. Maar aangezien ze niet hoger hoeven te gaan dan 300-500hz lijkt me dat geen hele kritische opgaven. Ze zijn echter wel flink in prijs gestegen. Dus value for money is inderdaad ver te zoeken ;( .
AtomicShockwave schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:26:
[...]

of extra BK subs er bij kopen. Maar ik zou niet de route van de 6.5inch drivers gaan als je meer sublaag wil.
Ik heb wel een lange tijd overwogen om er een extra Bk gemini 2 bij te zetten. Om ze dan in stereo formatie te gebruiken via de high-level input. Alleen op marktplaats komen ze te weinig voorbij. En voor de nieuwprijs vind ik ze het niet waard. (plus alle nadelen van nog meer losse apparaten in de woonkamer)

[ Voor 7% gewijzigd door saveljos op 24-05-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
saveljos schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:26:
Ik heb in WinIsd mijn huidige driver en behuizing ingevoerd. Ik kom op een -3db uit bij 65hz.

Ik ben ook aan de slag gegaan met de Mds-05 en -06. Wat mij opvalt is dat ze echt gemaakt zijn voor hele kleine behuizingen. Dat zal dan ook wel de reden zijn waarom ze zoveel zijn gebruikt in de car-audio wereld.

In mijn eerste grove berekeningen zou ik met twee keer een mds-05 als vloerstaander misschien de 50hz -3db kunnen halen. Kwa sub-driver oppervlak ga ik dan van 85cm² naar 170cm² plus een excursie die twee keer zo hoog mag zijn.

Als leek zou ik denken dat dit al voor flink wat verbetering kan zorgen.

Als ik ga rekenen met de MDS-06 dan zouden -3db bij 40hz +/- mogelijk moeten zijn. Plus een potentieel maximale slagvolume die 8 a 9x zo hoog ligt als wat ik nu heb.

Het toevoegen van meerdere subwoofers is voor nu niet echt een optie. Ik heb een appartement die erg minimalistisch is gevuld. Dus elke subwoofer en de bijbehorende kabels vallen teveel op. Vandaar ook dat ik straks eigenlijk alleen nog maar twee vloerstaanders wil hebben staan.

Tevens hoeft het van mij niet zo heel laag te gaan. Ik gebruik de speakers alleen voor muziek en niet voor films. Meestal op een normale luister niveau maar bij sommige nummers soms eventjes op maximaal O-) .

[...]

Ik geloof dat ik jouw build op een ander forum ook tegen ben gekomen tijdens mijn zoektocht toentertijd naar een leuk design :)

[...]

Vooral het esthetische staat mij aan en dat ik mijn huidige drivers langer kan gebruiken. Aangezien ze tweedehands geen waarde vertegenwoordigen zou het zonde zijn om ze te laten eindige in mijn berging tussen de rest van mijn oude drivers.

Hoe het precies zit met de filters in het oorspronkelijke Vota 1 + 2 ontwerp ga ik nog even uitzoeken.

[...]

Ik krijg Hobby HiFi 6/2015 niet gedownload dus de review van de mds06 kan ik niet inzien.
Hobby HiFi 2/2009 staat echter wel online en daar zijn ze op zich wel positief over de Nova mds-05.
Met o.a. "conclusie: Iedereen die de sombere papieren kegels niet meer kan zien, vindt in de MDS-05 een bas-middentoner die niet alleen akoestisch aantrekkelijk is. maar ook visueel aantrekkelijk" screenshot
De metingen die erbij staan kan ik echter niet naar waarde beoordelen. Maar aangezien ze niet hoger hoeven te gaan dan 300-500hz lijkt me dat geen hele kritische opgaven. Ze zijn echter wel flink in prijs gestegen. Dus value for money is inderdaad ver te zoeken ;( .

[...]

Ik heb wel een lange tijd overwogen om er een extra Bk gemini 2 bij te zetten. Om ze dan in stereo formatie te gebruiken via de high-level input. Alleen op marktplaats komen ze te weinig voorbij. En voor de nieuwprijs vind ik ze het niet waard. (plus alle nadelen van nog meer losse apparaten in de woonkamer)
Die MDS is inmiddels al zeker 15-20 jaar oud.

Begrijp niet dat ze zo lovend over zijn, echt een matige speaker. Ook een xmax van 3.5mm, bijna niets.
Zijn ze altijd al geweest (wil nog wel een oude Intertechnik catalogus opzoeken voor je)
Dat blijkt ook wel uit de vervorming uit die Hobby Hifi uit 2009, dat zijn getallen waar je totaal niet blij van wordt.

Ook al zou je twee vloerstaanders willen, zou ik alsnog voor subs gaan.
Een vloerstaander geeft je in de regel niet perse een "voller" laag.

Wat is het totale budget? Dan kunnen we wat beter adviseren.

Ik kan me niet helemaal vinden waarom in een minimalist design subwoofers niet kunnen?
Kabels zijn namelijk heel makkelijk weg te werken.

edit: Als je het trouwens op een budget wilt houden en het rond de 6.5 inch moet zijn, dan kun je beter gaan voor bv de Reckhorn D-165

https://reckhorn.com/en/s...uilt-in-loudspeaker?c=119

Als ik kijk hoeveel ruimte er is en hoeveel je maximaal kwijt zou willen, zou ik echter voor groter kiezen
Minimaal 8 inch, of liever 10 inch.

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 25-05-2022 02:07 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Ik heb nog eens alle 5 inch drivers bekeken van parts-express.com, soundimports.eu en hifisound.de.
Maar op 3 stuks na passen er geen een optisch goed bij mijn mid-range driver.
Dayton Audio ES140TiA
kwa (gegoten) ophanging en rubber surround lijkt hij nog het meeste overeen te komen.
Wavecor WF152BD05
SB15NRXC30-8
Een vloerstaander geeft je in de regel niet perse een "voller" laag.
Ook niet als de huidige Bookshelf echt tekort komen? Want met 2x 85cm² en 65hz -3db ontbreekt er gewoon veel.
Als ik kijk hoeveel ruimte er is en hoeveel je maximaal kwijt zou willen, zou ik echter voor groter kiezen
Minimaal 8 inch, of liever 10 inch.
Op zich zou het oorspronkelijke design maar dan met een lager getunede 8 inch driver nog wel bespreekbaar zijn. Mits hij optisch goed past bij de mid en tweeter.
Wat is het totale budget? Dan kunnen we wat beter adviseren.
De Dali zensor 7 heb je tweedehands voor minder dan 400 euro. Dus dat is ook het beetje wat ik hoopte maximaal kwijt te zijn voor deze ombouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@saveljos

Het gaat niet zozeer om het tekortkomen van je huidige bookshelf, maar ik doelde meer op het verschil tussen subs en een vloerstaander.
De bookshelf die je nu hebt zijn prima inzetbaar vanaf 100Hz.
Als je het laag symmetrisch opstelt, kan dat zelfs nog wat hoger.

Subwoofers hebben over het algemeen beter laag en meer bang voor de buck dan midwoofers.
Een 8 inch of zelfs 10 inch kun je prima ook aan de zijkant monteren om zo de kast optisch smal te houden.
Hoewel ik mij afvraag of dat nodig is, je hebt niet heel veel meer nodig dan 10-15 liter, evt 20 liter max.

Feit is dat een grotere woofer over het algemeen minder vervormt, harder en/of lager kan, terwijl de kosten meestal een stuk gunstiger zijn.

Een enkele 5 inch lijkt mij niet heel zinvol om te gaan gebruiken.

Mijn advies zou zijn om te beginnen met twee actieve subwoofers.
Zelfbouw moet dat echt wel lukken voor 400 euro incl alle materialen, al helemaal met wat creativiteit!
Waar en hoe staan de versterkers precies? Of heb je sowieso een algemeen plaatje van de kamer en je setup? Het is nu wel heel veel gissen voor ons.

edit: Ik ken die Gemini 2 niet heel goed, maar je zou daar op z'n minst redelijk resultaat mee moeten krijgen.
De vraag is dan ook of dat helemaal goed ingeregeld is bijvoorbeeld.
Of dat je zelfs qua room modes in een flinke dip zit?

[ Voor 13% gewijzigd door B_FORCE op 25-05-2022 15:42 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja dat lijkt me ook goed om eerst te onderzoeken of er geen belangrijke dips in de response nu bestaan. Sublaag is heel erg afhankelijk van positionering in de ruimte. Als je nu een belangrijk gat in de response hebt dan los je dat niet op met grotere drivers. Ik denk een goede eerste stap om met REW en je umik de response te meten @ luisterpositie met beide speakers actief. Het gaat daarbij puur om de amplitude response onder de 200hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Zonder metingen zijn de problemen ook al redelijk in te schatten, vroeger was daar een mooi progje voor (dat helaas niet meer werkt :( )

Met meten weet je uiteindelijk idd wat meer.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Want? En welke software bedoel je?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Exirion schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:23:
[...]

Want? En welke software bedoel je?
Dan moet ik even heel diep graven.
Stond een hele tijd op DIYAudio, is inmiddels alweer jaar of tien geleden

Maar het gebruikt een of andere update optie, als dat niet lukt wordt het programma afgesloten.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

B_FORCE schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:40:
Maar het gebruikt een of andere update optie, als dat niet lukt wordt het programma afgesloten.
Dat moet vast wel te patchen zijn ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Exirion schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:46:
[...]

Dat moet vast wel te patchen zijn ;)
Ja dat denk ik ook, maar dat gaat boven mijn programmeer ervaring, ik houd het wel bij DSP's en microcontrollers.

Ik zal nog eens in de archieven duiken, ik meen me twee programma's te herinneren.
Ze waren niet helemaal nauwkeurig, maar het werkte super fijn om bij voorbaat het eea in te kunnen schatten.

edit:
Sowieso dit programma;
https://www.diyaudio.com/...sponse-simulation.241449/

Helaas werken daarvan de download links niet meer en archive.org weet er ook geen raad mee.
Ik moet dus even een oude backup schijf aan slingeren, wellicht dat ik het daar heb bewaard.

Ben ook nog op zoek naar dat nadere programma, daarmee kon je ook nog de vorm van de kamer aanpassen.

[ Voor 31% gewijzigd door B_FORCE op 25-05-2022 18:53 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Trouwens, dit kan toch ook in REW bedenk ik me net?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Maar meting draaien met REW is zo mogelijk net zoveel of minder werk en sowieso nauwkeuriger. Hij heeft al een umik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Dat is waar, hoewel je met een simulatie gelijk kunt bepalen wat er precies moet veranderen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
B_FORCE schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:30:
@saveljos
De bookshelf die je nu hebt zijn prima inzetbaar vanaf 100Hz.
Als je het laag symmetrisch opstelt, kan dat zelfs nog wat hoger.

Waar en hoe staan de versterkers precies? Of heb je sowieso een algemeen plaatje van de kamer en je setup? Het is nu wel heel veel gissen voor ons.

edit: Ik ken die Gemini 2 niet heel goed, maar je zou daar op z'n minst redelijk resultaat mee moeten krijgen.
De vraag is dan ook of dat helemaal goed ingeregeld is bijvoorbeeld.
Of dat je zelfs qua room modes in een flinke dip zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngF31kAlVzjaQeXuxHY0TvuHMqQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zS58a2KWUdE6dxiOYB2Q2eLm.png?f=fotoalbum_large
Vanwege de indeling van mijn woonkamer kunnen de speakers niet verplaatst worden behalve 10-30cm naar links of naar rechts.
De potentiële subwoofer locaties staan aangegeven met "sub".
De speakers worden aangestuurd met de SMSL SA300. Versterker ligt op mijn bureau en heeft verder vrij weinig instelmogelijkheden.
Jag schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:33:
Ja dat lijkt me ook goed om eerst te onderzoeken of er geen belangrijke dips in de response nu bestaan. Sublaag is heel erg afhankelijk van positionering in de ruimte. Als je nu een belangrijk gat in de response hebt dan los je dat niet op met grotere drivers. Ik denk een goede eerste stap om met REW en je umik de response te meten @ luisterpositie met beide speakers actief. Het gaat daarbij puur om de amplitude response onder de 200hz.
Inmiddels heb ik hier wat metingen verricht. Zowel met als zonder subwoofer en met de subwoofer op de 3 locaties die bij mij mogelijk zijn.
Wat mij opvalt is dat ik zonder subwoofer al bij 90hz, 65hz en 48hz pieken heb van ongeveer 10db.
Alles na de 100hz lijkt redelijk vlak te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbcILbOmWGpP_nSGeIUeuFbATwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OYMDaH1eemmrLmBTRYM9H32J.png?f=fotoalbum_large

Om dit op te lossen zijn er maar 3 opties denk ik?
-speaker/luisterpositie verplaatsen. (niet echt een optie)
-Versterker kopen met de instelmogelijkheid om Bookshelf op "small" te zetten zodat alleen de subwoofer het sub-laag op zich neemt.
-de 3 pieken weg proberen te werken met een mini-dsp (en misschien de subwoofer in zijn geheel wegdoen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@saveljos
Ik begrijp de logica niet helemaal voor het laatste punt om de subwoofer(s) weg te doen?
De bedoeling is toch een beter laag neer te zetten?

Hoe breed is trouwens de kamer?
Waar is dit gemeten, in het midden van de bank?
Ik neem aan dat wat we zien is zonder subwoofer?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
meelurker hier, zelf op een bouwpakket na nooit echt begonnen aan bouwen.Desondanks altijd leuk om hier mee te lezen.

Ik was zelf aan het oriënteren op monitorspeakers en besloten dat de kortere responstijd (vooral in het laag) van een gesloten kast nuttiger voor me is dan de extra laag die je bij een ported speakerkast kan krijgen.

Helaas is het aanbod hierin laag, de prijs hoog en zit ik toch ook wel een beetje ermee dat ze minder laag gaan.

Ik snap wat de baspijp doet, maar ik snap niet helemaal wat gesloten speakers zo schaars maakt. Ook hier in dit topic vind ik zeer weinig gesloten kasten.

De vraag die ik wou stellen is als volgt. Is er iets moeilijks aan gesloten speakers of redenen om ze niet te maken, en wat zijn algemene oplossingen in de bouw ervan om ze toch wat lagere frequenties te laten weergeven?

De reden dat ik het vraag is dat ik het eventueel zou kunnen combineren met een sub, dan doe ik de responstijd wel teniet, maar dan kan ik in elk geval met en zonder monitoren. Maar het liefst zou ik klaar willen zijn met een stereo setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
saveljos schreef op maandag 30 mei 2022 @ 03:48:
[...]

[Afbeelding]
Vanwege de indeling van mijn woonkamer kunnen de speakers niet verplaatst worden behalve 10-30cm naar links of naar rechts.
De potentiële subwoofer locaties staan aangegeven met "sub".
De speakers worden aangestuurd met de SMSL SA300. Versterker ligt op mijn bureau en heeft verder vrij weinig instelmogelijkheden.

[...]

Inmiddels heb ik hier wat metingen verricht. Zowel met als zonder subwoofer en met de subwoofer op de 3 locaties die bij mij mogelijk zijn.
Wat mij opvalt is dat ik zonder subwoofer al bij 90hz, 65hz en 48hz pieken heb van ongeveer 10db.
Alles na de 100hz lijkt redelijk vlak te zijn.
[Afbeelding]

Om dit op te lossen zijn er maar 3 opties denk ik?
-speaker/luisterpositie verplaatsen. (niet echt een optie)
-Versterker kopen met de instelmogelijkheid om Bookshelf op "small" te zetten zodat alleen de subwoofer het sub-laag op zich neemt.
-de 3 pieken weg proberen te werken met een mini-dsp (en misschien de subwoofer in zijn geheel wegdoen)
De response kent wel wat smoothing zo te zien, heb je zelf smoothing toegepast in REW? Boven de 100hz liggen de room modes veel dichter op elkaar waardoor de reponse vaak erg "sprieterig" is maar met een beetje smoothing vrij glad oogt. De dips onder de 100hz zijn waarschijnlijk nog wat dieper dan zichtbaar is nu.
Als je die pieken wegneemt met een miniDSP zal het al veel aangenamer klinken. Echte diepgang zal je dan nog niet hebben, een sub zal hier zeker veel aan toe voegen. Met een miniDSP kan je het allemaal mooi integreren, veel beter dan met de tekstboek filters zoals die in receivers toegepast worden. Grotere drivers zal ook wel iets helpen zo lang die die pieken / room modes maar electronisch temt. Je houdt dan wel wat smalbandige gaatjes in de response, maar die zijn veel minder hinderlijk dan de pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
ben verder in bezit van de mini-dsp hd en de umik-1, maar wil uiteindelijk passieve crossovers
Hierop terugkomend, ik heb twee keer een 2x4 en één 2x4 HD liggen. Alleen als kit vorm. Daarom wou ik ze liever niet gebruiken. Echter stuurt Minidsp mij binnenkort de behuizingen op waardoor ze nu wél te gebruiken zijn.
B_FORCE schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:54:
@saveljos
Ik begrijp de logica niet helemaal voor het laatste punt om de subwoofer(s) weg te doen?
De bedoeling is toch een beter laag neer te zetten?
Ja en nee, ik wil een compromis zien te vinden tussen acceptabel laag en een rustig ogende woonkamer. (tevens lijkt mijn subwoofer te zijn overleden sinds ik de metingen heb verricht)
Hoe breed is trouwens de kamer?
Waar is dit gemeten, in het midden van de bank?
Ik neem aan dat wat we zien is zonder subwoofer?
Ik zie nu inderdaad dat ik die afmeting er niet tussen heb staan. De woonkamer is 5 meter breed.
De microfoon heb ik op luisterpositie en hoogte gezet (op de bank meer naar mijn keuken toe).
En inderdaad zonder de subwoofer. Die brengt geen echte veranderingen aan mijn frequentieverloop behalve dat het dan iets lager doorloopt.
Jag schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:48:
[...]
De response kent wel wat smoothing zo te zien, heb je zelf smoothing toegepast in REW?
Dat had ik er misschien bij moeten zetten. Maar inderdaad, ik geloof dat ik 1/24 of 1/48 smoothing had gebruikt.
Zodra ik de dsp behuizingen binnen heb ga ik ermee aan de slag om te kijken hoe ik het dan vind klinken. Tevens ga ik proberen de Gradient MDS drivers tweedehands te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@saveljos
Laat aub die Gradient MDS woofers links liggen, daar valt weinig lol aan te beleven.
Voor dat geld kan ik een rits andere woofers doorgeven die het echt zo ongelooflijk veel beter doen.

Hoe een subwoofer zomaar ineens overlijdt is mij ook een raadsel, tenzij je het snoeihard hebt aangezet.

Op welke samplerate is er gemeten?
Hier lijkt idd nogal veel smoothing op te zitten.

Voor de rest sluit ik me bij @Jag aan

Je kunt de miniDSP ook prima gebruiken zonder behuizing in de tussentijd trouwens.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
B_FORCE schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:43:
@saveljos
Voor dat geld kan ik een rits andere woofers doorgeven die het echt zo ongelooflijk veel beter doen.
Beter misschien wel. Alleen lang niet zo mooi (optisch) als wanneer ik 2x een MDS-05 combineer met een AXT-05 :*) . Maar daarom kijk ik ook of ik ze tweedehands voor een goede prijs kan vinden.

Als ik trouwens iets minder kritisch ga zijn dan zouden de Peerless HDS 6,5 inch drivers (kwa uiterlijk) misschien nog wel kunnen. Daar ga ik over nadenken.
Hoe een subwoofer zomaar ineens overlijdt is mij ook een raadsel, tenzij je het snoeihard hebt aangezet.
Of de subwoofer of de sub-out van versterker is stuk. Maar hij vertoont nu gekke excursies. En hij stond niet eens zo hard :F.
Op welke samplerate is er gemeten?
Hier lijkt idd nogal veel smoothing op te zitten.
Standaard meet hij op 48khz dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik vind het een beetje raar verhaal zo om het over geluidsverbeteringen te gaan hebben, om vervolgens een uitermate slecht presterende speakers louter te kiezen voor de looks?

Nogmaals de xmax is zo weinig dat ik dit niet eens een subwoofer zou kunnen noemen.

Voor 400 euro valt iets neer te zetten dat zo ongelooflijk veel beter is.
Als het perse 6.5 inch moet blijven (ik zie nog steeds niet in waarom), pak dan een Dayton E180HE-44

[ Voor 29% gewijzigd door B_FORCE op 31-05-2022 14:50 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
B_FORCE schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:46:
louter te kiezen voor de looks?
Klopt. Maar alleen als ik ze tweedehands voor een goede prijs gevonden krijg. Anders ga ik iets anders bedenken ;) Ik acht de kans toch wel erg klein dat ik ze ga vinden. Ik ga nu wel de tweedehands markt van de Dayton es180tia(140tia) in de gaten houden.
Voor 400 euro valt iets neer te zetten dat zo ongelooflijk veel beter is.
Als het perse 6.5 inch moet blijven (ik zie nog steeds niet in waarom), pak dan een Dayton E180HE-44
Ik zit nergens aan vast m.b.t. de grootte van de drivers. Alleen bij 5 inch drivers hoef ik de oorspronkelijke design z.g.a. niet aan te passen. Dat leek mij het grote voordeel.
Een 8 inch driver is zelfs ook mogelijk. Dan ga ik gewoon (opnieuw) voor het oorspronkelijke design zoals op onderstaande foto.

[ Voor 5% gewijzigd door saveljos op 04-06-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
saveljos schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:54:
[...]

Klopt. Maar alleen als ik ze tweedehands voor een goede prijs gevonden krijg. Anders ga ik iets anders bedenken ;)

[...]

Ik zit nergens aan vast m.b.t. de grootte van de drivers. Alleen bij 5 inch drivers hoef ik de oorspronkelijke design z.g.a. niet aan te passen. Dat leek mij het grote voordeel.
Een 8 inch driver is zelfs ook mogelijk. Dan ga ik gewoon (opnieuw) voor het oorspronkelijke design zoals op onderstaande foto.

[...]
Je kunt een subwoofer toch ook aan de zijkant of achterkant monteren?

Als het perse 5 inch moet, Dayton E150HE-44

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 01-06-2022 00:21 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHFT
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-07 15:22
Welke lijm gebruiken jullie voor speakerbehuizingen te lijmen? De front is van mijn bestaande speaker gevallen en zou deze willen herstellen, kan dit met standaard houtlijm of hebben jullie iets beter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SHFT schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:39:
Welke lijm gebruiken jullie voor speakerbehuizingen te lijmen? De front is van mijn bestaande speaker gevallen en zou deze willen herstellen, kan dit met standaard houtlijm of hebben jullie iets beter?
Als het MDF is gebruik ik witte houtlijm, er is nog nooit een speaker uit elkaar gevallen maar doe een fotootje dan kunnen we beter kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:04

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, morgen een leuke Ledendag met een aantal users van het zelfbouwaudioforum d:)b

Veel nemen hun eigen DIY versterkers, luidsprekers, streamers, bronnen en zelfs meetset mee :)

Ik neem mijn ruim 25 jaar geleden zelfgebouwde Karlson luidsprekers mee voor een demo.

Hartstikke leuk om elkaars spullen te zien en te horen en natuurlijk de forumleden te zien die elkaar al jaren kennen en elkaar helpen _/-\o_

Even het spul afgestoft, bij elkaar geraapt en alvast achterin de Fabia gepropt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfYDuAq59RvlDo9Ar2yRRoCJrVk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XxH2iWXzLDRO6tiPL3U2k7dN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BK4sdWZUdpIb5M0cyudgR6oBepg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/15jgyrNEx5Wer09L4PQSG6CZ.jpg?f=user_large

Deze luidsprekers gaat het om:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cK4CPhCSIbEWMrI3FK7fE8dYp0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiw7FxmCHDU7idGXodFfGPj4.jpg?f=fotoalbum_large

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jag
Al weer even geleden dat ik iets gebouwd heb; vandaag 6 custom behuizingen gemaakt voor mijn surrounds. Ze komen vlak tegen het plafond in dit verlaagde plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x5tOfXCnBEXF4_dbyS07EfLA3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSyPM6vY8ptRHP6PQZxdkbZM.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvankelijk wilde ik een prefab oplossing van Revel kopen, maar die was 5000e totaal :F. Dat vond ik wat veel en heb ik mijn Jamo's verbouwd met een baffles onder een 45 graden hoek. Gisteren 2 plaatjes 18mm multiplex verzaagd tussen de buien door :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1PK3zpDvsbo-GR-M7A0MGitw0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejSGiQd6Q0befP6AOZ6khb0n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vha2kJmssVdJfCjvuM8e28OL3jU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqM8CzhJtVr1vWSVZs8wbpUv.jpg?f=fotoalbum_large

In de lijm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wy2nr_eXZPKN1Yi3l8DspWWB4yQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50PaKGNGtvJRiFbq2tNC7UWE.jpg?f=fotoalbum_large

Even passen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-vwFghDC8cuZHg5ud0IjovCzDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZ6kvqu7taMgJn13vFlgG0dA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 13:10
Hoi @Jag
- is dat berken multiplex?
- wat komt er aan het plafond als bekleding?
- waarom niet het plafond onder die onderslagbalk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyMilano
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-04 11:43
Met die Gradient MDS08 woofer zou het mij wel lukken om een goed presterende sub te bouwen, dus op voorhand zeggen dat daar weinig lol aan te beleven valt vind ik nergens op slaan.

met een xmax van 3.5mm moet dit echt wel mogelijk zijn, maar ik vermoed zomaar dat een peak to peak wat indrukwekkender zou zijn.

Wil je echter een spl sub maken dan kan je beter voor wat anders kiezen, het is maar wat je voorkeur is, bij mij gaat sq boven spl.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jag
Populieren multiplex:)
- wat komt er aan het plafond als bekleding?
Dekostof op frames
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn5QA9vRSnw5P9ace3RdEhNtQi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEeloCB7ynx3x3tLYtxWzNGa.jpg?f=fotoalbum_large
- waarom niet het plafond onder die onderslagbalk?
Te laag / colossaal

Gisteren nog een dagje knallen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2T0PNn7DrgQqLlQtlEp413dZLNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxy6dAVBfTqj6W67Fhr8VXxk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEtPkUaPx_Ft3ownOoU_A98XW8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lTRep0AK66IWJP3Fw4zFqay.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BlhIElPldfH7u_AXxRYUF7JIts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5HFqCdQRIPKltdik57Xx0UK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6madjgd98KolOWusuY2L7rjFWVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZyz5ReZAIqi80Cvc1mdU5oD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8zqta2UO1xZyO9c8P_pFB4gOro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ol8Muy6Wp5X9qmAlkFtQfBG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:09
Heel dik @Jag , echt jaloers op je setup en de manier waarop je het aanpakt.
Kun je wat uitleg geven over de laatste foto? Zit er nou hout over de tweeter heen geschroefd?
Ow en waar dienen die vierkante gaten voor in de behuizingen?

[ Voor 15% gewijzigd door Terrz op 27-03-2023 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:41
Heel gaaf hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Terrz schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:28:
Heel dik @Jag , echt jaloers op je setup en de manier waarop je het aanpakt.
Kun je wat uitleg geven over de laatste foto? Zit er nou hout over de tweeter heen geschroefd?
Ow en waar dienen die vierkante gaten voor in de behuizingen?
In het orgineel heeft de tweeter zn eigen compartiment. Ik herbruik zoveel mogelijk onderdelen van de Jamo s 622s: drivers, xover, aansluitterminals, br poort, baffle met waveguide voor tweeter. Maar dat bakje wat achter de tweeter zit krijg ik er niet heelhuids uit. Dus ik hergebruik de delen die ik eruit zaag als afdichting achter de tweeter zodat het zeker weten niet gaat lekken / geluid maken rondom de tweeter. Die vierkante gaten zijn voor de aansluitterminals.

Het gaat wel goed worden. Het surround is nu op 2 side surrounds als heel goed, dus ben benieuwd hoe het wordt met 2 back surrounds en 2 atmos speakers erbij. Het komt ook nog achter doek uit het zicht, dat lijkt me ook goed voor "de beleving" (jeuk woord).

Moet even weer een aantal dagen werken; ik hoop als het mee zit volgende week de surrounds af te maken en het plafond dicht te maken. Anders het paasweekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 13:10
Jammer interieur architectonisch gezien. Was inbouw van die speakers niet een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
AntoniusDD schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Jammer interieur architectonisch gezien. Was inbouw van die speakers niet een optie?
Die hele balk is jammer. Aan de andere kant; anders zou er een kolom midden in de zithoek staan, dus de komst van dit enorme stalen profiel waar de bovenverdieping op hangt, brengt ons ook een hoop woonkamer :). Dat ding is 30cm hoog geloof ik, dan zou het verlaagde plafond een enorm gevaarte worden. Dus ik ben blij dat we gekozen hebben voor 15 cm. De speakers worden ingebouwd; ze komen tegen het echte plafond aan en het verlaagde plafond gaan we afspannen met dekostof. De speakers komen dus achter het dekostof en uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@Jag Weer ouderwets aan het knutselen zo te zien!! :)

One World Concepts

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jag
B_FORCE schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:18:
@Jag Weer ouderwets aan het knutselen zo te zien!! :)
Ja absoluut :)

Dit weekend de surrounds afgemaakt. Baffles verlijmd, kastjes geschuurd en drivers/filters/BR poorten gemonteerd.

Geschuurd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMQuU_mYWWnd_4mAbKcGXmNBmaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2A2ORBttojhbqJUTBY39Lzv.jpg?f=fotoalbum_large

Klaar voor assembleren :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2n6eyHhO0BvvDl2CsUWhrMjQDA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZOKwwVWTGWza97zaJ5cXcgp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ln7k1DkAs7-eESUq63HMFLvIs7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcPGluTvUfGrFYLaVhh93c9z.jpg?f=fotoalbum_large

Twee uurtjes verder....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJn555ry-rWzf8ALn_z97l8DBF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udnFxXE1gBbgw1cNQctQcG24.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jphVy5UJ8SyQDFYwMiLbsVXyxDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mt3KNaUFZs0l08HmT9BUwSGt.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de back surrounds in het plafond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1fsM4vY4yGmakxTDfXLgAGJWoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMTiiTO9bFjYcUKSo27zGZVv.jpg?f=fotoalbum_large

To do:
- nog 2 surrounds (atmos height kanalen worden dat) ophangen
- decotex spannen en frames ophangen
- 2e laag decotex uitzoeken en erover heen spannen (1 laag schijnt teveel door blijkt)
- koof van scherm en plateau onder projector afmaken
- afwerken vaste delen van het verlaagd plafond (stuc en sauzen)

Dan even een break en op de wat langere termijn
- nieuw AV meubel maken
- geintegreerde nieuwe center speaker met DIY waveguide
- custom sub behuizing met XLS10-en voor achter de luisterpositie
- wellicht nog iets met shakers in de bank, maar daar is mijn vriendin nog niet helemaal aan toe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 19:25
Goedemiddag!

Ik heb onlangs 3x de Goldenear Invisa SPS speakers aangeschaft en die gaan ingebouwd worden in een zelf te maken frame van MDF. De speakers zijn 8,25cm diep en ik wil er graag nog wat isolatiemateriaal achter/omheen plaatsen.

Wat raden jullie aan qua diepte van het frame en welk isolatiemateriaal is hiervoor geschikt? In mijn spanplafond zit Akotherm D20/20.

Alvast voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:48
Morpheus2003 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:05:
Goedemiddag!

Ik heb onlangs 3x de Goldenear Invisa SPS speakers aangeschaft en die gaan ingebouwd worden in een zelf te maken frame van MDF. De speakers zijn 8,25cm diep en ik wil er graag nog wat isolatiemateriaal achter/omheen plaatsen.

Wat raden jullie aan qua diepte van het frame en welk isolatiemateriaal is hiervoor geschikt? In mijn spanplafond zit Akotherm D20/20.

Alvast voor het meedenken!
Ik kan me niet voorstellen dat de leverancier geen voorschriften heeft :)
Ik merk wel dat ik mn kennis moet updaten: ik had nooit speakers inbouwen icm isolatie verwacht. Ik leef nog in de veronderstelling dat je een klankkast nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk010
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 08:22
Goedendag,

Ik heb hier nog een setje Dynaudio liggen die ooit in mijn auto hebbben gezeten.
Mids: MW160
Tweeters: MD100
en X-220 filters.

Heb het idee hier speakertjes van te bouwen voor in mijn mancave, weggooien is zonde, en het lijkt me wel een leuk projectje.

Ik heb echter geen idee waar op te letten, enz. mbt de kast. Zoals hoeveel liter inhoud, en gepoort of niet en eventuele vulling e.d.
Wat betreft hout denk ik gewoon aan 18mm MDF, dat zou voldoende moeten zijn.

Ik heb op internet wat plaatjes gevonden maar ik kom er zelf niet uit. Iemand die hier meer verstand van heeft? Ik had begrepen dat de MW160 juist geschikt zijn zonder behuizing of juist erg kleine behuizingen, en op andere forums kom ik weer gepoort tegen. 8)7

Wie kan mij meer wegwijs maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kanonne @Jag lekker bezig maat!!! _/-\o_ Goed werk d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Funk010 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:12:
Goedendag,

Ik heb hier nog een setje Dynaudio liggen die ooit in mijn auto hebbben gezeten.
Mids: MW160
Tweeters: MD100
en X-220 filters.

Heb het idee hier speakertjes van te bouwen voor in mijn mancave, weggooien is zonde, en het lijkt me wel een leuk projectje.

Ik heb echter geen idee waar op te letten, enz. mbt de kast. Zoals hoeveel liter inhoud, en gepoort of niet en eventuele vulling e.d.
Wat betreft hout denk ik gewoon aan 18mm MDF, dat zou voldoende moeten zijn.

Ik heb op internet wat plaatjes gevonden maar ik kom er zelf niet uit. Iemand die hier meer verstand van heeft? Ik had begrepen dat de MW160 juist geschikt zijn zonder behuizing of juist erg kleine behuizingen, en op andere forums kom ik weer gepoort tegen. 8)7

Wie kan mij meer wegwijs maken?
Gaat het om de MW160 (4ohm) of the GT variant?

Ik heb even de specs opgezocht (T/S parameters), de reguliere MW160 4ohm variant zou wel in een BR kunnen. Wordt wel lomp, 18 liter ofzo.
Met een maximale cone excursion van 3mm kan het ook niet mega hard.

Je kunt de filters alleen gebruiken als deze ook specifiek voor deze speakers bedoelt is + je zult ook dezelfde dimensies moeten nemen qua kast waar dit filter voor bedoelt is.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk010
B_FORCE schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:41:
[...]

Gaat het om de MW160 (4ohm) of the GT variant?

Ik heb even de specs opgezocht (T/S parameters), de reguliere MW160 4ohm variant zou wel in een BR kunnen. Wordt wel lomp, 18 liter ofzo.
Met een maximale cone excursion van 3mm kan het ook niet mega hard.

Je kunt de filters alleen gebruiken als deze ook specifiek voor deze speakers bedoelt is + je zult ook dezelfde dimensies moeten nemen qua kast waar dit filter voor bedoelt is.
Het gaat om de normale MW160. Niet de GT.

De speakers waren een 'compo-set" voor in de auto, dus alles wat ik heb hoort bij elkaar, net als de filters. Ook deze zijn van Dynaudio en horen bij deze speakers. Een eengegeven dimensie voor deze speakers met filters krijg je daar niet bij omdat elke auto(deur) anders is.
Mijn idee was er boekenplankspeakers van te maken. Dat zou moeten kunnen met de specs van deze speakers denk ik?

Ik heb online wat grafieken en info gevonden maar kwam daar niet echt uit. Ik had inderdaad al begrepen dat ze alleen geschikt zijn voor kleine speakers. Verder dan zoeken op Google kom ik niet omdat de materie mij verder onbekend is wat ik in de grafieken zie. Ik kan dus zelf niet goed uit de gegevens halen wat het beste is of bedoelt wordt.

Wat info die ik gevonden had:

https://manualzz.com/doc/28548612/dynaudio-mw160
https://www.diyaudio.com/...ds/dynaudio-mw160.228287/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-xgeWuXl1KuHpVV_JyHzCjvaWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cM2AuOMOfOrzJqQLPyxHVqTL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmqNpsqLBQ4T1726kcp3vmJfJZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OhSB2UB2kSVUei6J02cOEP9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n64GD3YOq6dkbf_hLVBWuC2YajU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O1mnhfhKquiuBVyiQ89R9mn0.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Bij gebruik in een auto hoort een ander advies dan gebruik binnenshuis, vandaar dat je tegenstrijdige informatie vindt. Zijn kastjes van elk 18 L netto binnenvolume, zoals @B_FORCE noemt, acceptabel voor je? Dat zullen dan eerder vloerstaanders worden dan boekenplankluidsprekers.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 04-05-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Funk010 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:13:
[...]

Het gaat om de normale MW160. Niet de GT.

De speakers waren een 'compo-set" voor in de auto, dus alles wat ik heb hoort bij elkaar, net als de filters. Ook deze zijn van Dynaudio en horen bij deze speakers. Een eengegeven dimensie voor deze speakers met filters krijg je daar niet bij omdat elke auto(deur) anders is.
Mijn idee was er boekenplankspeakers van te maken. Dat zou moeten kunnen met de specs van deze speakers denk ik?

Ik heb online wat grafieken en info gevonden maar kwam daar niet echt uit. Ik had inderdaad al begrepen dat ze alleen geschikt zijn voor kleine speakers. Verder dan zoeken op Google kom ik niet omdat de materie mij verder onbekend is wat ik in de grafieken zie. Ik kan dus zelf niet goed uit de gegevens halen wat het beste is of bedoelt wordt.

Wat info die ik gevonden had:

https://manualzz.com/doc/28548612/dynaudio-mw160
https://www.diyaudio.com/...ds/dynaudio-mw160.228287/

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat gaat dan sowieso niet zomaar werken in een andere kast.

Nouja, alles werkt, maar of het dan ook bevredigend klinkt is misschien wat anders 8) :+

Ik heb de datasheet wel gewoon kunnen vinden, maar daar heb je enkel iets aan voor de kast.
Met de gegevens van Diyaudio kunnen we niets.

Als je hier een goed klinkende speaker van wilt maken, zul je toch de speakers op moeten (laten) meten en dan eigen filters voor moeten maken.

Ik heb net nog even gekeken, 15 liter zou ook nog wel kunnen.
Dat is dus een royale monitor/boekenplank speaker.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk010
OKe, komt dus iets meer bij kijken dan ik dacht.

Op zich zouden dan vloerstaanders ook kunnen, ik ging er eigenlijk van uit dat dit niet kon omdat ik was tegengekomen dat ze voor kleine volumes geschikt waren.

Waar ik dan nu tegenaan loop:

Waarom zouden de originele filters dan niet werken? Ik weet er zeer weinig van, maar ze houden toch eigenlijk alleen de te lage, en te hoge freq. tegen?.
Hoe meet ik de woofertjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-07 14:46

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Als ik eerlijk mag zijn (en geloof me, ik heb zelf meermaals in jouw schoenen gestaan). Als je bovenstaande aangeeft dan zou ik een dergelijk project niet op deze manier aanvliegen. De kans op succes is dan gewoon erg klein. De adviezen die tot nu toe gegeven zijn, zijn denk ik prima duidelijk en ik zou zeggen dat de bal nu weer bij jou ligt om verder onderzoek te gaan doen en/of een van de adviezen op te volgen.

Ik bedoel het écht niet lelijk of lullig, maar bezint er ge begint ofzo.. ;)

(En als het je dan leuk lijkt om speakers te bouwen, verkoop het set dat je nu hebt aan iemand die ze in de auto gaat zetten en koop een speakerbouw pakket bij een gerenommeerd speaker-bouw winkel).

[ Voor 13% gewijzigd door DominoNL op 05-05-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Het ligt er denk ik wel aan wat je doel is van je zelfbouwproject. Als het doel is kosten effectief hele goede speakers maken, dan is dat alleen het geval als je er veel tijd in wilt steken en waarschijnlijk ook meer middelen dan kosten effectief is. Dikke kans dat een langdurig project vergt met meerdere iteraties.

Als je doel is gewoon voor de leuk / hobby wat maken met wat je hebt liggen en als het aardig klinkt is het goed, dan kan het denk ik met het bestaande filter. In een gesloten behuizing is het makkelijkst, maar dan zonder subwoofer heb je waarschijnlijk te weinig laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@Funk010
De componenten van een filter hangen niet alleen van de speakers af, maar ook van de kast (met name de breedte). Daar kan een fabrikant wel enigszins een beetje een algemeen filter voor maken, maar dat is nooit helemaal optimaal.

Ik sluit me echter aan bij @Jag .
Het hangt erg af van je eigen verwachtingen.
Ik waarschuw er dus enkel voor dat zoiets qua geluid en klank kan tegenvallen.
Afhankelijk hoeveel tijd, moeite en geld je er zelf in wilt stoppen.

Zelfs speakers opmeten is tegenwoordig wel te doen, maar het is wel iets wat nogal een leercurve heeft.

@Jag Ik zou persoonlijk niet gesloten gaan met deze speakers.
Ze hebben al bar weinig xmax en in gesloten komt er al helemaal geen laag meer uit.
Voor het filter maakt het niet uit, enkel evt voor het volume van de kast.
Ik denk dat 14-15 liter best acceptabel is.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk010
Dank voor de antwoorden, kan hier even lekker mee brainstormen

Ik denk niet dat ik zover wil gaan om deze speakers ergens ingebouwd te krijgen. Ik denk dat de kosten dan te hoog worden voor het doel wat ze zouden krijgen, muziek in een hobbykamertje. Het tot op de audiofiele basis uitzoeken en bouwen was inderdaad niet mijn intentie, en eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat er dan zoveel bij zou komen kijken maar dat de filters al gebaseerd en geschikt waren voor de speakers zelf en dus weinig aanpassing behoefte. Ondanks dat het mij wel altijd geinteresseerd heeft en ik ook wel shows van I-ear e.d. bezoek, heb ik mij verder nooit verdiept in deze materie.

Ik ga me even verder inlezen en bij elkaar schooien wat het dan zou gaan kosten om het zo voor elkaar te krijgen en beslis dan wat ik doe, wil er geen honderden euro's aan uitgeven, die besteed ik liever voor een nieuw setjespeakers in de huiskamer. En anders ga ik gewoon twee kastjes bouwen zodat ze een functie hier in huis hebben ipv al 15 jaar in de kast liggen tot ik of mijn zoon een auto heb waar ze in passen.

Nogmaals dank @B_FORCE, @Jag en @DominoNL voor de info en tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 14:52
Af en toe kijk ik nog eens op de audioxpress site. Vooral om te zien of er nog weer goeie boeken uit zijn. Ook al staat mn luidsprekerhobby op een laag pitje, ik blijf het met interesse volgen :)

Ik zie nu dat de 8ste editie van het loudspeaker design cookbook van Vance Dickason als sinds april uit is :D

Kost wel 4x zoveel als de 7e editie. Maar hij gaat wel in mn collectie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb het boek meegenomen op vakantie,.om door te lezen.

Om eerlijk te zijn, valt het me enorm tegen. Het is gewoon ldc7, met toegevoegde hoofdstukken.

Volgens mij zit er 16jr tussen deze twee edities, maar er is niet eens de moeite genomen om de fouten uit eerdere edities te corrigeren. Dus nog steeds kubieke meters, waar vierkante meters worden bedoeld, verkeerde tabellen en andere tikfouten.

En ongelooflijk irritant: volkomen random door elkaar gebruik van liters, kubieke meters, kubieke inches en kubieke voeten. Soms allemaal bij elkaar in één tabel.

De hoofdstukken over gesloten, bassreflex enz, zijn nog woord voor woord hetzelfde. Die zijn dus dik 20jr geleden geschreven en nooit geactualiseerd. Er staan dezelfde verwijzingen naar speakerbuilder artikelen uit 1980 in, bijvoorbeeld.

Het hoofdstuk over transmissielijnen had Vance wmb gewoon moeten deleten. Het is maar een paar blz groot. En bevat gewoon foute info. Terwijl er in de afgelopen 20jr heel veel info en goede modellen voor transmissielijnen is gepubliceerd. Een verwijzing naar de site van Martin J King zou bijvoorbeeld wel zo passend zijn geweest.

Ik ben teleurgesteld in het boek.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 01-08-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@Raymond Ik ben nooit fan geweest van de boeken van Vance Dickason.

Ik had jaren geleden de boeken gekocht, een keer doorgelezen en gelijk weer verkocht.
(zijn schrijfwijze op audioxpress triggered mij ook nog steeds).

Als je echt dieper in de materie van luidsprekers zou willen gaan, zijn er veel betere boeken.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-07 14:46

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

B_FORCE schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:51:
Als je echt dieper in de materie van luidsprekers zou willen gaan, zijn er veel betere boeken.
Jeetje, wie A zegt moet ook B zeggen (en dat voor iemand die nota bene B_FORCE heet.... :D ).

Welke boeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die boeken heb ik ook, maar ldc is wel compleet en toegankelijk.

Ik heb acoustics van Beranek ook, net als de artikelen van Thiele en Small en "transducers" van Earl Geddes. Maar daar moet ik toch wel wat beter voor gaan zitten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@Raymond Ja, dat klopt, hoewel je ook in veel gevallen de wiskunde links kunt laten liggen en focust op de strekking.
In veel gevallen zijn ze eerder als bewijs voor het verhaal, en minder relevant om het echt te moeten begrijpen.

Lumped equivalent/element model is hier een goed voorbeeld van. (waar oa T/S op gebaseerd zijn)
Dit model kun je gewoon aannemen, zonder zelf helemaal in de diepte te moeten duiken hoe alle details precies werken.

Een paar voorbeelden van goede boeken: @DominoNL
- Acoustics: Sound Fields and Transducers , Leo L. Beranek and Tim J. Mellow
- Loudspeaker and headphone handbook, John Borwick
- Loudspeaker handbook, John Eargle
- Toole - Sound reproduction, Floyd Toole (niet zozeer over luidspreker systemen, meer de integratie)
- Electroacoustic Devices: Microphones and Loudspeakers (meer algemeen, eerste stuk gaat over microfoons)

Ik ben persoonlijk heel erg fan van de boeken van Borwick en Eargle.

Veel moderne top-down boeken zijn er helaas niet
(ben zelf al jaren van plan iets te schrijven, maar motivatie/ inspiratie is soms moeilijk).

Dus veel van deze heren duiken al vaak gelijk de diepte in.
Ik raad dan aan om eerst gewoon de stukken te lezen die bekend zijn.
Mijn ervaring is dat je niet perse lineair door deze boeken hoeft.

Ik ken alleen een paar oude boekjes die dat iets beter doen zonder al teveel formules ed.
Zoals;

- An Introduction to Loudspeaker Enclosure Design, V Capel
- luidsprekerkasten voor hifi-weergave, W. Kopinga

Dit zijn alleen wel ZEER gedateerde boekjes en moeten wel met een korreltje zout worden genomen.
Ik moet nog even kijken wat ik op de plank heb staan, maar dit was zo even uit het hoofd.
Het kan best zijn dat er nog meer literatuur is, inmiddels is het voor mij gesneden koek, dus ik kijk niet altijd meer wat er allemaal is.

Het is daarnaast ook belangrijk WAT je precies over luidsprekers wilt weten denk ik!
Je kunt behoorlijk diep het rabbit hole ingaan namelijk, waarbij je op den duur toch wel een bepaalde kennis van natuurkunde/wiskunde en mechanica nodig zult hebben.

Gewoon droog informatie en theorie lezen zonder daar praktisch verder mee te kunnen, heb ik zelf nooit heel interessant gevonden.
Maar goed, iedereen is daar anders in natuurlijk.

Hetgeen wat Vance Dickason wel redelijk doet is een overzicht maken van diverse systemen.
Als je echter al een tijdje meegaat in de DIY wereld, dan is die informatie misschien een beetje obvious.

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 02-08-2023 17:18 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-07 23:33
Het is al heel lang een wens van mij om zelf een speaker te ontwerpen. En nu wil ik stap voor stap aan de gang met REW om T/S parameters te meten van drivers. Ik heb een Steinberg UR242 usb interface en wil nu kabels maken voor de driver meting.

Nu zie ik op youtube dat iemand 3,5mm jacks gebruikt. Maar die heb ik niet op mijn Steinberg daar heb ik als terug koppeling alleen XLR ingang en losse links rechts 6.35mm jack line in ingangen. Welke is het verstandigste om te gebruiken of maakt dat niet uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWSo6ZWQ7uWslgRLrQQ7U2ojl0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foUhtoT4rATnC7JLNIDbahen.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Of je de XLR- of jackingang gebruikt maakt niet zoveel uit. Jack is veiliger, omdat daar geen fantoomvoeding op kan komen. Je kan er jack-naar-rca-omzetters in stoppen en dit zelfbouwkastje aansluiten:
https://www.artalabs.hr/A...uringBox-Ver2-Rev2Eng.pdf
Het gedeelte van de microfoon kan je weg laten, dat heb je niet nodig als je een meetmicrofoon met XLR-aansluiting gebruikt.

[ Voor 56% gewijzigd door TBTL op 03-08-2023 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

B_FORCE schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:15:
- An Introduction to Loudspeaker Enclosure Design, V Capel
Een van de eerste boeken over speakers die ik gelezen heb. Misschien niet 100% accuraat meer, maar de uitleg is helder. Verder heb ik nog een boek liggen dat ooit (1987) vertaald uit het Duits door Elektuur is uitgegeven: Luidsprekers - Fabels en Feiten. Nog steeds een duidelijk opgezet boek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
wauskoek schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:58:
Het is al heel lang een wens van mij om zelf een speaker te ontwerpen. En nu wil ik stap voor stap aan de gang met REW om T/S parameters te meten van drivers. Ik heb een Steinberg UR242 usb interface en wil nu kabels maken voor de driver meting.

Nu zie ik op youtube dat iemand 3,5mm jacks gebruikt. Maar die heb ik niet op mijn Steinberg daar heb ik als terug koppeling alleen XLR ingang en losse links rechts 6.35mm jack line in ingangen. Welke is het verstandigste om te gebruiken of maakt dat niet uit?

[Afbeelding]
Het maakt op zich niet zoveel uit, wel kan ik aanraden om via een (eind)versterker te meten, en niet op line-out niveau (nouja XLR heeft iets hoger niveau).

Met een gebalanceerde ingang zou je in principe aan de slag kunnen met een simpel Class-D versterker bordje (dat werkt niet met een single ended ingang).

Anders kan een simpele versterker ook gewoon.

Je zult ook een bepaalde referentie weerstand moeten hebben.
Verzwakking kun je in principe op de interface zelf doen.

Het is idd wel belangrijk de phantom spanning uit te zetten bij het meten! :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Ik heb kabeltjes gemaakt (zonder amp voorlopig) die van de hoofdtelefoon uitgang naar de line-in achterin gaat. Heb een tijdje liggen rommelen met eigenschappen etc.. maar het signaal komt simpelweg niet aan op de PC. Ik gebruik de signal generator en de level indicator in REW.

Het valt me wel op dat als ik aan de XLR ingang rommel (stukje draad in de ingang) dan reageren de levels wel. Linker XLR zie je de middelste bar (In) omhoog gaan en bij de rechter XLR de rechter bar (Ref In) omhoog gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsGsDg8YEwbv3gjXiwBVKj26_X8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1lgmEWKnitQSdnLdrlXqHZek.jpg?f=user_large

Maar moet ik nu één XLR ingang gebruiken of beide? En hoe moet ik dit bedraden?

Zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HF3lVOdfKwFc6-07xwd0Ma8ejS0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/kNfoQZDKl6U3amZ0wdEosu6T.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Ik kwam in de handleiding een elektrisch schema tegen van de Steinberg interface en dat is verdomt handig als XLR leek. Het verklaart een heleboel hoe het precies in elkaar steekt. :)

https://download.steinber...42_OperationManual_en.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
wauskoek schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:49:
Maar moet ik nu één XLR ingang gebruiken of beide? En hoe moet ik dit bedraden?
Beide, want XLR voert maar één signaal en je moet er twee meten. Bedraden zoals in de link die ik stuurde. Zoals @B_FORCE aanraadt, zit daar ook een eindversterker bij.

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 07-08-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01
Ik weet niet of dit beste topic is, zo niet hoor ik het graag.

Maar ik heb van mijn schoonouders 'kapotte' oude Philips FB690 speakers gekregen. Het bleek dat de foam rand kapot was en die heb ik prima kunnen repareren. Na aansluiten klonk echter 1 van de speakers wat doffer, kanalen omgedraaid maar het ligt echt aan de speaker. Zover ik begrijp ligt het aan de tweeter, dus die heb ik eruit gehaald maar ik zie er niks vreemd aan.
Nu kom ik niet echt meer verder, met googlen kwam ik er ook niet uit. Is er nog iets anders wat kapot kan (vast wel), zo ja hoe kan ik dat bepalen? Kan ik nog iets (door)meten?
Of is het sowieso de tweeter zelf? Maar ik kan daarvan dan weer niet vinden wat een vervangende tweeter zou kunnen zijn...

Kan iemand beetje de goede weg wijzen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqKdk5cyGASkjPPvTAleZQ4-olY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxWYpeFLu445oUZU5AbBe792.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Komt er geluid uit de tweeter? Wat is de DC weerstand van de tweeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
AtomicShockwave schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:07:
Komt er geluid uit de tweeter? Wat is de DC weerstand van de tweeter?
Er komt zover ik kan horen helemaal geen geluid uit de tweeter.

De weerstand gemeten op de tweeter was oneindig, de weerstand gemeten op de kabels was nul. Althans, gemeten met een simpele multimeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

spreekspoel kapot. Tweeter defect.

Ik ben benieuwd of je zoiets nog kunt vinden.

En: Kun je uberhaupt parameters vinden van de defecte tweeter?

Anders zou ik op zoek gaan naar een vervanger die er fysiek het meeste op lijkt.

-Zelfde techniek dome.
-zelfde afmeting dome.
Dit zal zoveel mogelijk hetzelfde acoustisch gedrag hebben als het origineel.

Maar ook belangrijk: -aanpasbaar om in de behuizing te laten passen.

Vervolgens met een L-pad de weerstand en geluidniveau matchen.

Het is niet volgens de regels van de kunst, maar voor mij zou het close enough zijn.

[ Voor 89% gewijzigd door AtomicShockwave op 10-09-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:36:
spreekspoel kapot. Tweeter defect.

Ik ben benieuwd of je zoiets nog kunt vinden.

En: Kun je uberhaupt parameters vinden van de defecte tweeter?

Anders zou ik op zoek gaan naar een vervanger die er fysiek het meeste op lijkt.

-Zelfde techniek dome.
-zelfde afmeting dome.
Dit zal zoveel mogelijk hetzelfde acoustisch gedrag hebben als het origineel.

Maar ook belangrijk: -aanpasbaar om in de behuizing te laten passen.

Vervolgens met een L-pad de weerstand en geluidniveau matchen.

Het is niet volgens de regels van de kunst, maar voor mij zou het close enough zijn.
Of gewoon een vervanger kopen voor 19 euro: ;)

https://www.elba-elektro....philips-ad11401/t6ff.html

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Nou ja, mijn google fu heeft me in de steek gelaten... Dank!

Kan ik er gewoon eentje vervangen of is het beter om ze beide te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
kepler schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:11:
[...]

Nou ja, mijn google fu heeft me in de steek gelaten... Dank!

Kan ik er gewoon eentje vervangen of is het beter om ze beide te vervangen?
hahaha, ja blijkbaar, dit kostte mij nog geen 10 seconden :+

Een vervangen is meestal prima. (neem aan dat ze geen ferrofluide hebben)
Ik ken de "algemene problemen" niet bij deze speakers.
Dus geen idee of op een gegeven moment de andere ook het loodje legt oid.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
B_FORCE schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:15:
[...]

hahaha, ja blijkbaar, dit kostte mij nog geen 10 seconden :+

Een vervangen is meestal prima. (neem aan dat ze geen ferrofluide hebben)
Ik ken de "algemene problemen" niet bij deze speakers.
Dus geen idee of op een gegeven moment de andere ook het loodje legt oid.
Ik zie het al, ik had gegoogled met spaties en dan krijg je allerlei rare resultaten.

Volgens de link is het wel ferrofluide, ik bestel er gewoon twee. Speakers toch gratis gekregen, dus als ze goed werken spaart het me een hoop geld uit. Kan die extra 19 euro er ook wel vanaf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ambers
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-05 11:39
Ik heb meermaals meegemaakt dat de koppeling spreekspoel - conus-soepele draadaansluiting onderbreekt aan de conussoldering, hersolderen en soldering op conus bedekken onder pattex doet het ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kepler schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:36:
Ik weet niet of dit beste topic is, zo niet hoor ik het graag.

Maar ik heb van mijn schoonouders 'kapotte' oude Philips FB690 speakers gekregen. Het bleek dat de foam rand kapot was en die heb ik prima kunnen repareren. Na aansluiten klonk echter 1 van de speakers wat doffer, kanalen omgedraaid maar het ligt echt aan de speaker. Zover ik begrijp ligt het aan de tweeter, dus die heb ik eruit gehaald maar ik zie er niks vreemd aan.
Nu kom ik niet echt meer verder, met googlen kwam ik er ook niet uit. Is er nog iets anders wat kapot kan (vast wel), zo ja hoe kan ik dat bepalen? Kan ik nog iets (door)meten?
Of is het sowieso de tweeter zelf? Maar ik kan daarvan dan weer niet vinden wat een vervangende tweeter zou kunnen zijn...

Kan iemand beetje de goede weg wijzen?

[Afbeelding]
De FB speakers van Philips heeft een grote schare aanhangers....en zelfs nu nog

https://www.bakker-online.nl/hsr/paginas/fb_specialist.html

Kijk daar eens of je wat kan krijgen nog...en anders zijn er vast nog wel vergelijkbare shops of zelfs particuliere liefhebbers die je verder kunnen helpen.

* Fraggert heeft ook een setje FB's gehad....heerlijk klinkende luidsprekers..het waren FB6xx serie in D'appoliti opstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Fraggert schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:12:
[...]

De FB speakers van Philips heeft een grote schare aanhangers....en zelfs nu nog

https://www.bakker-online.nl/hsr/paginas/fb_specialist.html

Kijk daar eens of je wat kan krijgen nog...en anders zijn er vast nog wel vergelijkbare shops of zelfs particuliere liefhebbers die je verder kunnen helpen.

* Fraggert heeft ook een setje FB's gehad....heerlijk klinkende luidsprekers..het waren FB6xx serie in D'appoliti opstelling.
Ik heb net twee nieuwe tweeters besteld, mocht dit niet werken dan neem ik even contact op met die winkel.

En ik ga kijken of ik mn kapotte tweeter kan repareren zoals @Jan Ambers hierboven post.

Dank allemaal, hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ambers
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-05 11:39
Bij verschillende types luidsprekers zijn de draadeinden van conusspoel bedekt met een dikke zwarte verf...
Die verf kan een draadonderbreking van de conusspoel verbergen....
Een handig truukje om een draadonderbrekng op te sporen is een scherpe naaldpunt, die bij ohm meting van de conusspoel door de verf prikt... dus aan je ohmmeetsnoer een naald solderen is handig
Meestal zit de onderbreking in de buurt van de soldering op d conus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er hier mensen zitten die met succes een MiniDSP (2x4) in hun auto hebben gebouwd of hadden overwogen dat te gaan doen.

Vanwege de leeftijd van mijn auto moet ik toch werken met een aftermarket bluetooth module op 12v. Dus een MiniDSP ertussen zetten zou niet al te lastig moeten zijn.

Alleen online zijn er vrijwel geen praktijk ervaringen te vinden. MiniDSP heeft wel op hun website een gids staan. Maar dat is dan ook het enige.

Meeste berichten m.b.t. car audio gaan maar steeds over andere versterkers/speakers installeren. Terwijl ik zelf denk dat een MiniDSP eigenlijk een veel betere oplossing zou kunnen zijn (in een situatie waarbij de drivers en versterker al enigszins oké zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
saveljos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:21:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er hier mensen zitten die met succes een MiniDSP (2x4) in hun auto hebben gebouwd of hadden overwogen dat te gaan doen.

Vanwege de leeftijd van mijn auto moet ik toch werken met een aftermarket bluetooth module op 12v. Dus een MiniDSP ertussen zetten zou niet al te lastig moeten zijn.

Alleen online zijn er vrijwel geen praktijk ervaringen te vinden. MiniDSP heeft wel op hun website een gids staan. Maar dat is dan ook het enige.

Meeste berichten m.b.t. car audio gaan maar steeds over andere versterkers/speakers installeren. Terwijl ik zelf denk dat een MiniDSP eigenlijk een veel betere oplossing zou kunnen zijn (in een situatie waarbij de drivers en versterker al enigszins oké zijn).
In mijn vorige auto, een Seat Leon, heb ik een miniDSP ingebouwd. Dit na vervanging van de standaard speakers naar wat beters + sub toegevoegd. MiniDSP gebruikte ik als crossover, EQ en tijdcorrectie. Werkte superfijn. Het meten is wel wat lastiger of iig anders dan wanneer je dat in een huiskamer doet. Dus ik heb deels op basis van metingen en deels op gehoor gecorrigeerd. Daar is de miniDSP interface niet super geschikt voor omdat je niet makkelijk met je muis met filters kan slepen (zoals ik dat gewend was van loudspeaker managers uit de pro audio). Uiteindelijk wel heel tevreden met het resultaat. Belangrijk is dat je wel ook nog een dc isolator moet toevoegen aan de miniDSP, anders hoor je veel bijgeluiden. Of je koopt meteen een C-DSP, die heeft het al ingebouwd (maar stuk duurder).

Wat random foto's ervan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FTTUOBFL2EjvH0d1rXoWunZNuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtdevQ6ldXWk3Na9z3AkjqYY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2GyhevdpJpALW28HWOwAV0sDNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwwxSNMGFDHXQkerMxtrX0hU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NAy2zVqJRY_r9xg06uJBkpE3fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeeEnVyYE2fmGFGiDaMWJNhH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Zelf ooit een Audison Bit one op de kop getikt, voor in de auto heb ik nog geen handigere/betere oplossing gezien. Heeft bijv. ook een speaker input wat heel handig is bij veel auto's aangezien alle vaste units bijna geen line uitgangen hebben.

Software werkt goed en is specifiek voor in auto's ontworpen. Time delay kan je instellen door simpel met een rolmaatje de afstand tot de speakers te meten en dan inderdaad op het gehoor de stem in het midden van de auto te zetten. Meten in de auto vond ik echt heeeel lastig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl

Ik had de C-DSP in mijn vorige auto, ligt nu te wachten op tijd voor mijn hobby auto :P

Geen ervaring specifiek met de 2x4 dus. Vond het wel geniaal werken met dito resultaat dus wat mij betreft zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik heb al even de zoekfunctie gebruikt maar kreeg hier niet direct het antwoord.
Ik wil graag MDF verlijmen voor een eigenbouw sub. De panelen zijn minimaal 45x45cm of groter (max 60x60). Echter heb ik geen grote lijmklemmen.
Iemand tips om dat te omzeilen? Spanbanden oid? Of toch een paar schroeven?
Ik lees dat veel mensen gewone houtlijm gebruiken, eenmaal uitgehard sterk genoeg, wat ik begrijp. Maar omdat ik niet heel stevig klem werd mij een een ander soort lijm aangeraden, meer de constructie lijm met een betere vullende werking. PU lijm.

Of is een snel drogende houtlijm een oplossing?

Alle tips met eventueel merk is welkom.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Zelf gebruik ik regulier drogende houtlijm. Sneldrogend droogt zo snel dat correcties maken lastig is. Ik zie het voordeel ook niet zo van sneldrogend. Schroeven is de meest zekere optie; dan monteer je alles en schroef je het in elkaar. Vervolgens demonteren, in de lijm zetten, en montoren en vastschroeven. Schroeven maken dat je dan snel en precies weer kan monteren. Bij blank afwerken kan je geen schroeven gebruiken en ik denk als je hoogglans wilt gaan afwerken dat je ook beter met lijmklemmen kan werken. Maar hoogglans, je moet het maar mooi vinden en zin in hebben. Veul werk/geduld noodzakelijk.

PU lijm nooit gebruikt, weet dat andere zelfbouwers dat gebruiken. Zou beter vullend zijn. Met houtlijm en goed klemmen wordt het echt rammend sterk, dus zelf nooit behoefte gevoeld over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:13:
Zelf gebruik ik regulier drogende houtlijm. Sneldrogend droogt zo snel dat correcties maken lastig is. Ik zie het voordeel ook niet zo van sneldrogend. Schroeven is de meest zekere optie; dan monteer je alles en schroef je het in elkaar. Vervolgens demonteren, in de lijm zetten, en montoren en vastschroeven. Schroeven maken dat je dan snel en precies weer kan monteren. Bij blank afwerken kan je geen schroeven gebruiken en ik denk als je hoogglans wilt gaan afwerken dat je ook beter met lijmklemmen kan werken. Maar hoogglans, je moet het maar mooi vinden en zin in hebben. Veul werk/geduld noodzakelijk.

PU lijm nooit gebruikt, weet dat andere zelfbouwers dat gebruiken. Zou beter vullend zijn. Met houtlijm en goed klemmen wordt het echt rammend sterk, dus zelf nooit behoefte gevoeld over te stappen.
Je zou eventueel ook pocket holes kunnen gebruiken icm met lijm

In het geval van @CPM wil hij geloof ik de afwerking doen met Warnex.
Dan zou ik gewoon lekker lomp schroeven en de gaatjes dichtplamuren.
Zodra je daar met Warnex overheen gaat ga je daar nooit meer iets van zien :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
CPM schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:26:
IEchter heb ik geen grote lijmklemmen.
Kopen, ik ben ooit eens naar de bouwmarkt gegaan voor goedkope grotere dingen.
Alleen de bouwmarkten zijn akelig duur geworden, de Hornbach heeft nog wel betaalbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

bouwfraude schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:51:
[...]

Kopen, ik ben ooit eens naar de bouwmarkt gegaan voor goedkope grotere dingen.
Alleen de bouwmarkten zijn akelig duur geworden, de Hornbach heeft nog wel betaalbare.
Ik vind €20 voor één klem niet goedkoop. Maar ik ga ze proberen ergens te lenen. ;)

Gezien het Warnex verhaal kom ik ook wel weg met schroeven moest het nodig zijn.

In de hoogglans lak zetten ga ik niet doen. Tig lagen verf en dan waarschijnlijk nog een stofje of zakkertje erin, nee dan maar gewoon een ruwe structuur.
Resultaten verschijnen hier vanzelf.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
CPM schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:16:
[...]

Ik vind €20 voor één klem niet goedkoop. Maar ik ga ze proberen ergens te lenen. ;)

Gezien het Warnex verhaal kom ik ook wel weg met schroeven moest het nodig zijn.

In de hoogglans lak zetten ga ik niet doen. Tig lagen verf en dan waarschijnlijk nog een stofje of zakkertje erin, nee dan maar gewoon een ruwe structuur.
Resultaten verschijnen hier vanzelf.
Ik heb de grote lijmklemmen van de Hornbach op aanraden van een goede vriend. Maar ze zitten continu vast / lopen niet lekker. Ik zou ze niet aanraden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saveljos
Grappig om te zien dat een dsp inbouwen toch populairder is dan ik eigenlijk had verwacht.

Optioneel was mijn model auto verkrijgbaar met Harman Kardon. Dus ik zou in theorie nog ergens een extra sub driver kunnen installeren. (Subwoofer in de kofferbak heeft geen zin bij een coupé)

Maar ik zie het juist ook als een kunst om het geluid (flink) te verbeteren zonder grote (fysieke) aanpassingen.

En met twee 6 inch drivers en een tweeter in de deur zou de basis voor een goed geluidssysteem eigenlijk al aanwezig moeten zijn.
Ik heb de MiniDSP miniDC isolator besteld en die komt ergens volgende week binnen.
Daarna ga ik ook aan de slag met metingen. Ik las al vaker dat dat nogal een lastige klus is. Maar ik zal de resultaten wel hier delen :) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stWZjt1UcYHoEJJUC8Se_2W0u6U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sdNkvEWBAYLSi6sg2GPBSI3t.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
saveljos schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:04:
[...]

[...]

[...]

Grappig om te zien dat een dsp inbouwen toch populairder is dan ik eigenlijk had verwacht.

Optioneel was mijn model auto verkrijgbaar met Harman Kardon. Dus ik zou in theorie nog ergens een extra sub driver kunnen installeren. (Subwoofer in de kofferbak heeft geen zin bij een coupé)

Maar ik zie het juist ook als een kunst om het geluid (flink) te verbeteren zonder grote (fysieke) aanpassingen.

En met twee 6 inch drivers en een tweeter in de deur zou de basis voor een goed geluidssysteem eigenlijk al aanwezig moeten zijn.
Ik heb de MiniDSP miniDC isolator besteld en die komt ergens volgende week binnen.
Daarna ga ik ook aan de slag met metingen. Ik las al vaker dat dat nogal een lastige klus is. Maar ik zal de resultaten wel hier delen :) .
[Afbeelding]
Ja dat moet zeker goed te krijgen zijn. Het voordeel met autos is de gratis extensie/ gain die je krijgt in het laag. Met een sub heb je uiteraard een hogere max output, maar kwalitatief moet je een eind komen zonder. Ik had in mijn auto ook een dsp preset zonder sub voor op vakantie als ik max laadruimte wilde. Klonk opvallend goed :)

In mijn nieuwe auto, een v60 met de best beschikbare audio mis ik enorm een eigen dsp en sub. Maar het klinkt net goed genoeg om er iets aan te doen :P (en ik fiets vooral + teveel andere projecten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
Ik heb al even de zoekfunctie gebruikt maar kreeg hier niet direct het antwoord.
Ik wil graag MDF verlijmen voor een eigenbouw sub. De panelen zijn minimaal 45x45cm of groter (max 60x60). Echter heb ik geen grote lijmklemmen.
Ik lees dat veel mensen gewone houtlijm gebruiken, eenmaal uitgehard sterk genoeg, wat ik begrijp. Maar omdat ik niet heel stevig klem werd mij een een ander soort lijm aangeraden, meer de constructie lijm met een betere vullende werking. PU lijm.

Ik gebruik hiervoor spanbanden met hoekspanners om de panelen te fixeren (voorkomt ook het vastlijmen van de banden)

Voorbeeldje: https://www.hornbach.nl/p...0x140-mm-2-stuks/6402261/

Fancy variant: https://www.gereedschappr...ufrbXRR3C4OEaAiTUEALw_wcB

[ Voor 12% gewijzigd door douwe.nl op 09-10-2023 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Een sub? Voor de wagen? Geen setje zuilen voor in de woonkamer waar een hoog/hoger afwerkingsniveau gewenst is?

Lekker schroeven en lijmen dan d:)b

D2 van Bison lijkt mij zat, ik lijm persoonlijk eigenlijk alles met D3, zou ik in de auto ook voor kiezen maar voornamelijk onder het motto better safe than sorry ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@CPM Ik heb nog even gekeken, maar de lijmklemmen die ik heb liggen, gaan maar tot 50cm

Wel apart qua prijzen trouwens, deze heb ik al heel lang en er zit een 5 euro sticker op.
Ik heb ze al heel lang niet meer voor zulke bedragen gezien. :( -O-

Trouwens, als je de zijkanten nog wilt afronden, moet je daar wel rekening mee houden met het schroeven.

[ Voor 17% gewijzigd door B_FORCE op 09-10-2023 13:02 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

douwe.nl schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:04:
[...]

Ik gebruik hiervoor spanbanden met hoekspanners om de panelen te fixeren (voorkomt ook het vastlijmen van de banden)

Voorbeeldje: https://www.hornbach.nl/p...0x140-mm-2-stuks/6402261/

Fancy variant: https://www.gereedschappr...ufrbXRR3C4OEaAiTUEALw_wcB
Kijk die dingen zijn handig, een simpele oplossing voor als je wel kleine lijmklemmen hebt.
Fraggert schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:16:
[...]

Een sub? Voor de wagen? Geen setje zuilen voor in de woonkamer waar een hoog/hoger afwerkingsniveau gewenst is?

Lekker schroeven en lijmen dan d:)b

D2 van Bison lijkt mij zat, ik lijm persoonlijk eigenlijk alles met D3, zou ik in de auto ook voor kiezen maar voornamelijk onder het motto better safe than sorry ;)
Nee niet voor in een auto. Maar een toekomstige Home Theater mencave.
B_FORCE schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:01:
@CPM Ik heb nog even gekeken, maar de lijmklemmen die ik heb liggen, gaan maar tot 50cm

Wel apart qua prijzen trouwens, deze heb ik al heel lang en er zit een 5 euro sticker op.
Ik heb ze al heel lang niet meer voor zulke bedragen gezien. :( -O-

Trouwens, als je de zijkanten nog wilt afronden, moet je daar wel rekening mee houden met het schroeven.
Thanks voor het aanbod, maar komt goed hoop ik. :)

Ik ga gewoon voor een stevige houtlijm en hopelijk grote klemmen lenen van een vriend. Die hoekspanners zijn ook een goede optie. Dus dat schroeven ga ik eerst zonder proberen .

Ik denk dat ik de zijkanten idd iets wil afronden. Ziet er wel wat mooier uit.
Buurman heeft bovenfrees dus kantjes moet lukken.

Ook even bekijken hoe de uitsparing van de woofer zelf gemaakt kan worden. Buitenste ring iets infrezen en daarna volledig.
Helaas geen geleiderail beschikbaar....
Kijken of de frees op een platte lat oid gemaakt kan worden, die in het midden vast zetten van het front en dan eerst de buitenste ring frezen en dan volledig door.
Mocht iemand hier tips voor hebben....
Komt toch wat meer bij kijken dan ik had gedacht, zeker als je niet het juiste gereedschap hebt, maar dat doet dus een beroep op de creativiteit.

Hieronder een inspiratiebron met afgeronde kanten, echter de woofer niet verzonken.

Afbeeldingslocatie: https://static.tosize.com/General/DIY/DIY-38078/image-thumb__20688__nl_nl_watermark_scale_by_width_1280/KLUS-38078_MDF-Blank-6.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

CPM schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:56:
Nee niet voor in een auto. Maar een toekomstige Home Theater mencave.
OK, ik zou dan ook gewoon schroeven maar als je klemmen kunt is dat niet nodig :)

Als je toch een frees ter beschikking hebt en je hebt een dikke baffle, check dan even dit onderstaande plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.troelsgravesen.dk/chamfer_files/chamfering_B.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
CPM schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:56:

Ook even bekijken hoe de uitsparing van de woofer zelf gemaakt kan worden. Buitenste ring iets infrezen en daarna volledig.
Helaas geen geleiderail beschikbaar....
Kijken of de frees op een platte lat oid gemaakt kan worden, die in het midden vast zetten van het front en dan eerst de buitenste ring frezen en dan volledig door.
Mocht iemand hier tips voor hebben....
Komt toch wat meer bij kijken dan ik had gedacht, zeker als je niet het juiste gereedschap hebt, maar dat doet dus een beroep op de creativiteit.

Hieronder een inspiratiebron met afgeronde kanten, echter de woofer niet verzonken.
Je kan een draadeind gebruiken, goedkoop en lang genoeg. Uiteinde ombuigen en in het midden drukken en het andere eind in de bovenfrees.

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bx6gddnFNrbW9Wt4K3LsxG-L7LU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LAA8iQApkQwgnZNjyUl7OIqZ.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 24 25 Laatste