Ik kwalificeer gereedschap onder een aantal noemers:
1 moet het doen en goed en lang: => merk, lange uitzoek tijd bewuste investering.
2 midrange gebied, meetgereedschap moet stabiel zijn 22.12cm +/- 0.5cm is ruk maar 220cm is in werkelijkheid 220,5cm boeie. ik meet en streep af met 1 meetlint dus mn potlood is de marge en mn bril... (beetje gechargeerd uiteraad. Veel van mijn gereedschap moet voldoen aan mn gebruiks eisen op dat moment. potloden van action is beter dan die 15 euro dingen van een merk bouwpotlood want grafiet is grafiet en ik raak ze toch regelmatig kwijt/ eh liggen op plekken die ik even vergeten ben, dus ik heb liever 5 goedkope dan 1 goede die ik niet kan vinden. Veel gereedschap begint in deze sectie ( wil t hebben of heb t nodig maar niet de hoofdprijs) Parkside en wreckman en aanbiedingen/amazon huis meuk uit Chinesiumland, midrange consumenten gereedschap.)
3 als dingen uit sectie 2 stukgaan of niet meer voldoen koop ik nieuw die in sectie 1 komen. Kijk een beitelslijper van 400 euro is eh in mijn ogen een overkill ook als zou die instelbaar zijn op .0001 graden nauwkeurigheid. dan is een Chinesium rip off van 34 euro prima die is dan 0.1 graden prima iets meer controleren tijdens slijpen en klaar. Maar een schaaf of beitel daar is t blade staal in combinatie met de hoek zó belangrijk koop classiek uit grootvaders tijd op MP of echt merk kwaliteit. Winkelhaak/zwaaihaak is een lastige want goedkoop is vaak net niet 90 graden of is nieuw 90 graden en met 1 keer vallen niet meer. typische buy once cry once tool maar goedkoop is beter dan niets hebben. ( Ook hier is MP voor dingen als zaagtafels en frezen en zo een goede plek om beter voor niet de hoofdprijs veel mensen willen nog beter of komen t tegen bij opruiming en willen t kwijt.)
4 hebbedingetjes: ik heb veel lidl/aldi/enz. uit de grabbelbakken die in de categorie vallen liever mee verlegen dan om verlegen en t werkt goed genoeg voor de indencidentele momenten.
5 lijstje "handig" als ik me zelf een kadootje gun of verjaardags ideeën op bol en amazon. meestal dingen die ik tegen kom op YT show owh ik maak dit en dat. of hier in tweakers of waar ik met een beetje browsen op terecht kom maar geen usecase voor kan verantwoorden.
( Laatste aankoop was die Wera 20 ratelschroevendraaier. kan best zonder maar nr5 was nu de richtlijn.)
Veel van mn sectie 2,4 gereedschap word vanzelf vervangen als t veel gebruikt word en t gaat stuk/voldoet niet meer in sectie 1 gereedschap vaak als ik sectie 5 kan gebruiken of tegen een aanbieding aanloop. Maar soms is cheap prima voor thuis gebruik en werkt top.
Bijv. mn cyclone ton en parkside natdroog met device start en regelbare zuigkracht is samen een TOP alles kunner: beton gips bagger zand zaagsel enz. alles kan t hebben:
Dit is komfrees betonslijpsel 25m2 vloer vlakken zonder dicht lopen van de filters vd parkside. heb ik geen dure bouwstofzuiger voor nodig alleen wel een p3 masker dragen met leeg storten ;-)
(Als ik Jakku op YT kijk die gast koopt alles DUUUURRRRR! en over de top maar 1 hij heeft al geld en 2 hij verdient geld met zn YT uploads maar wel leuk om te zien.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....