• gert1111
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:25
Fraggert schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:30:
Nou heb ik al eerder wat zitten kijken naar een afkortzaag ter vervanging van mijn hudige oude 8" Bosch Groen (PCM8S, meen ik)

ik kwam onderstaande tegen, die lijkt in de US een stukkie goedkoper dan de Makita 1219 uit te vallen, maar ik kan niet precies achter het typenumer komen :? 8)7

[YouTube: Bosch's $629 Miter Saw Just KILLED the $1,800 Festool]

Is dit de zaag op de BOSCH website? Die kost hier gewoon een spectaculaire dikke 1000 euro

https://www.bosch-profess.../excm341-305gd-0601B23800

[Afbeelding]

Het lijkt (of is) zo'n expert-lijn zaag die, naar verluid, niet particulier verkrijgbaar is.

Hij lijkt in elk geval wel heel netjes te functioneren :)
Hier wordt de nieuwe Bosch Expert getest (in het duits) en vergeleken met de Bosch GCM 12 GDL:

YouTube: Die beste Kappsäge aller Zeiten – jetzt noch besser?!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

gert1111 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:18:
[...]

Hier wordt de nieuwe Bosch Expert getest (in het duits) en vergeleken met de Bosch GCM 12 GDL:

YouTube: Die beste Kappsäge aller Zeiten – jetzt noch besser?!
Thanks! even in de kijklijst geknalt :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:37
Momenteel heb ik een Wera Kraftform Kompakt 60 op aanraden van dit topic voor algemeen gebruik en die gebruik ik ook zeer gegereld in de boormachine waar ik zeer blij mee ben. Nu is het weer tijd voor cadeaus vanwege de verjaardag en wil ik eigenlijk nog een set voor de garage zodat er altijd een bij de hand is. Nu zag ik wat videos voorbij komen over de wiha centrofix en nog wat andere Wera producten (de zylkop ziet er gaaf uit). Wat zijn de laatste aanrader op dit vlak? Een volledige set zoals de kompakt 60 voor 50-100 euro, of een combinatie van losse klingen met een goed handvat? Ik zag de wera schroevendraaier die 4 omwentelingen maakt per draai bijvoorbeeld. Iets met bomen en bos dus.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zinloos1 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:10:
Momenteel heb ik een Wera Kraftform Kompakt 60 op aanraden van dit topic voor algemeen gebruik en die gebruik ik ook zeer gegereld in de boormachine waar ik zeer blij mee ben. Nu is het weer tijd voor cadeaus vanwege de verjaardag en wil ik eigenlijk nog een set voor de garage zodat er altijd een bij de hand is. Nu zag ik wat videos voorbij komen over de wiha centrofix en nog wat andere Wera producten (de zylkop ziet er gaaf uit). Wat zijn de laatste aanrader op dit vlak? Een volledige set zoals de kompakt 60 voor 50-100 euro, of een combinatie van losse klingen met een goed handvat? Ik zag de wera schroevendraaier die 4 omwentelingen maakt per draai bijvoorbeeld. Iets met bomen en bos dus.
Wil je gewoon een beetje hetzelfde, maar direct voorhanden op een andere plek, dan kun je gewoon dezelfde set weer vragen. Wil je alleen schroeven, of ook met doppen? Bits hebben het voordeel dat ze ook in de schroefmachine bruikbaar zijn, t.o.v. vaste schroevendraaiers en klingen. Vaste schroevendraaiers zijn weer makkelijk om snel te pakken, zeker als je ze in de garage ergens aan de wand kan hangen.

Persoonlijk zou ik een bitratel de beste aanvulling vinden, en dan vind ik (wederom, persoonlijk) de PB Swiss 6510 R30 met afstand de beste die ik zelf geprobeerd heb. Maar daar heb je weer geen complete (lange) bitset bij.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:36
@Zinloos1 Als je nog een zelfde Wera set erbij wil hebben, dan moet je niet aan OCD leiden, zoals ik. De handgreep heeft een ander uiterlijk gekregen, merkte ik, toen ik een losse handgreep met ratel wilde kopen. Je ziet nog wel veel foto's met het oude uiterlijk, dat was misleidend.

Uiteindelijk eentje gekocht zonder ratel, want eerlijk gezegd, gebruik ik dat maar zelden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Die cyclopratel is wel makkelijk als ik heb én een schrievendraaier én een ratel in diverse hoeken bij me. Maar een pure ratelschroevendraaier is veel ergonomischer. Beste balans en bruikbaarheid is lange stift en korte holderstang. Liefst een met wel een grippy structuur om met je vingers te draaien zonder de greep te bewegen. Vaak draai ik met 1hand snel in en trek dan vast met andere hand op de greep.

Kies van wera de xl ratelgreep want de L is kinderhandje.

Voor mn werk zou Wera 05051520001 Kraftform Compact 28 RA met tas, 6-delig mijn versleten snap-on ratel perfect kunnen vervangen. Wat ik alleen weer moet uitvogelen welke greep de xl is. RA. Is dacht ik groot.

Edit deze gast heeft enorm veel informatie over wat hij fijn vind en minder fijn vind aan bit holder schroevendraaiers...

YouTube: Is the Wiha CentroFix better than other bit holders?

En deze is helemaal module wera variaties, let op de vario hex die niet past.

YouTube: Wera MODULAR, new for 2025. KCTOOL tool haul. Modular, Tool Check ...

[ Voor 48% gewijzigd door copykat op 31-07-2026 13:09 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-09 22:20
* Puch-Maxi heeft een upgrade gehad naar de Makita SP6000J invalzaag

Mooie machine met softstart en variabel toerental. Ongerelateerd, iemand nog belang bij een kapotte Parkside PTSS 1200 A1 voor onderdelen? :D. Ik had hem uitgeleend en hij kwam terug met een defect tandwiel en zaagblad, ach ja chips happens.

My favorite programming language is solder.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Puch-Maxi schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:50:

Mooie machine met softstart en variabel toerental. Ongerelateerd, iemand nog belang bij een kapotte Parkside PTSS 1200 A1 voor onderdelen? :D. Ik had hem uitgeleend en hij kwam terug met een defect tandwiel en zaagblad, ach ja chips happens.
Hmm. Je zal nog maar een keer iets uitlenen… :/

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Nice
. Ik had hem uitgeleend en hij kwam terug met een defect tandwiel en zaagblad, ach ja chips happens.
Jaja had je een biertje gegeven om hem te slopen zodat je de makita kon kopen en verantwoorden naar je partner? :+

Ik heb moeite met mijzelf te overtuigen dat ik dit echt nodig heb...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0COhS49ES21AbmY9C81jwurid7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjSIIfS6dbhQqhoNL0s5uJmM.jpg?f=fotoalbum_large tis niet dat ik geen schroevendraaiers heb.

:$

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
iemand nog belang bij een kapotte Parkside PTSS 1200 A1
heet dat ding echt Post Traumatische Stress Stoornis?
Wat toepasselijk...

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:10:
[...]

Nice

[...]

Jaja had je een biertje gegeven om hem te slopen zodat je de makita kon kopen en verantwoorden naar je partner? :+

[Afbeelding] tis niet dat ik geen schroevendraaiers heb.

Stiekem wil je ook gewoon PB Swiss, geef het maar toe. :>

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 01:12:
[...]

Stiekem wil je ook gewoon PB Swiss, geef het maar toe. :>
Ik gééf het toe!!!!!!!! :Y

Reden dat ik bovenstaande nog niet gekocht heb is ik heb een PB Swiss set van mn werk die ik elke dag gebruik. De snap-on ratel, oranje, ( ik had een nieuwe zwarte gehad en die had ik een oranje dop gegeven zodat hij meer opviel. Niet genoeg want die ligt ergens...) afijn deze oranje is wasted er vielen onderdelen uit. Gebruik hem om kracht te zetten en om fusers los te maken en vast te maken, 80% de makita, en mn PB setje is t eerste wat uit mn koffer komt en de laatste die terug gaat..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8iCoof7G3G86V6yGqgBlRz4iic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hy5l5lRlCiozvO8f4QzRFcVF.jpg?f=fotoalbum_large de tangfunctie vd leathermann ook elke dag.

Misschien kan ik mn werkgever overhalen deze te kopen als vv voor die oranje.

PB 6510.R-100 twister

Die wera is gewoon voor de heb voor thuis...

[ Voor 20% gewijzigd door copykat op 03-08-2026 10:40 ]

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:37

~[Afbeelding] tis niet dat ik geen schroevendraaiers heb.

~
Welke set is dit precies? Wera heeft zo waanzinnig veel combinaties. Ik zou deze set wel willen maar dan met de ratel functie. Ik vind zelf die klingen wel heel prettig werken, maar overweeg nu de Wera Kraftform Kompakt 20 RA-R.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Zinloos1 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:13:
[...]

Welke set is dit precies? Wera heeft zo waanzinnig veel combinaties. Ik zou deze set wel willen maar dan met de ratel functie. Ik vind zelf die klingen wel heel prettig werken, maar overweeg nu de Wera Kraftform Kompakt 20 RA-R.
Ik heb voor de zekerheid nog na gekeken maar die set is dus zonder ratel. De formfactor van die set als t bijv. De Wera 05051519001 Kraftform Kompakt 28 RA 1 Bitschroevendraaier - 6 in 1 multi-bit - met ratelfunctie als greep had ik hem meteen gekocht. De PB swiss 6510 is heftig duur met 157 euro. En de shaft dikte van deze is even dik. En je kan ingetrokken lange klings plaatsen. Nu twijfel ik of ik die 28 ra los koop en die ander gewoon als extra greep gebruik.

Over greep gesproken ik meen dat de 28 ra 1 en ra r ( met die puist op de stift speedlock?) Beide grote greep hebben. Dat hoop ik want anders snap ik helemaal niks van hun codering. Die speedlock is minder praktisch met kleinere gaten maar dat los je weer op met lange klingen. Wat van belang is is de speling op de lange bit in beide. Als de speedlock betere grip heeft en minder wiebel heeft zou ik de 25 ra r nemen.

Zo jammer dat de WIHA 40331 - Schroevendraaier CentroFix 1/4 '' geen ratel met bits heeft. Die lock is top schijnt.

Deze gast gaat er diep op in

YouTube: Is the Wiha CentroFix better than other bit holders?

Laatste edit: inplaats van de wera 20 ra-r ratel en die tool2 set voor de longbits is misschien dit ook een mooie combi met een 20 ra r

Wera Kraftform Kompakt 60 instelbare momentschroevendraaier met bitset 17-delig (05059293001)

1 tot 3Nm.. heeft iemand ervaring met deze momentschroevendraaier? Is dit een werkbare "kracht instelling"?

[ Voor 39% gewijzigd door copykat op 03-08-2026 18:08 ]

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Wera Kraftform Kompakt 20 RA-R, 6 Stuk. Zonder zwart tasje is 49,81... en er zijn andere versies 25 27 28 en voornamelijk bitsoorten in de cargobay ;) bepalen t verschil. Als je een heup tasje wilt. Das net geen 10tje meer. De grap is de enige reden om een heuptasje te willen is de mogelijkheid om in de tas 1 of 2 lange klings mee te nemen. En dan is die tas van de Kraftform Compact 20 Tool Finder 2 een stuk handiger.. en als je dan toch een tas doet met extra greep dan kan je eigelijk ook misschien beter deze doen.

Kraftform Compact 62, 05059297001, 33-delig.

Dus ik koop eerst een kale ratchet 20 RA-R. Denk ik morgen....

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:50
copykat schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:55:
[...]
Dus ik koop eerst een kale ratchet 20 RA-R. Denk ik morgen....
Mañana, Mañana - wat is er mis met nu?

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

DjoeC schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Mañana, Mañana - wat is er mis met nu?
Ben nu effe druk met egaliseren vd zolder. Lang leven naproxen..

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:03:
[...]

Ben nu effe druk met egaliseren vd zolder. Lang leven naproxen..
"Ja, er gaat altijd meer in dan je denkt."

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Schway schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgAvCRS3pAyyBIS0c5NhJrWqvOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9ftl6I8GY0u4avM8rjIUm7P.jpg?f=fotoalbum_large ik dacht 1 zak 20 vloeibaar zandcement. Dat was 1 1/2.. dus snel halen. . 5mm zou ook met cement gekund denk ik achteraf , maar ik had de tussen wand provisories met ductape gesealed zodat t niet onder de wand naar de andere kant liep en ik wilde geen vlekken aan die kant. En nog belangrijker 25kg portland op mn nek was gister helemaal een no go. Die 20 kg deed me al krom lopen na een uurtje zitten.

Zo ff douchen en dan kadootjes tijd voor mezelf... :P

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:37
Schway schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Naproxen? :P

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

:Y

Ik heb gemerkt uit ervaring zodra ik een "spit" lage rug pijn heb zijn de onderrug spieren verkrampt. Overbelasting. Beste remedie is meteen naproxen voor t slapen gaan en dan bij opstaan om op gang tekomen en dan pas weer vlak voor t slapen en dan afwachten. Even een weekje rekoefeningen en die eh oefeningen vd fysio weer op pakken... klaar. Voorover hangen op mn knieën zoals bij vloer frezen of laminaat leggen is gegarandeert een reaktie van hé lullo doesnie!

[ Voor 63% gewijzigd door copykat op 04-08-2026 22:02 ]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:03

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:26:
Kies van wera de xl ratelgreep want de L is kinderhandje.

Voor mn werk zou Wera 05051520001 Kraftform Compact 28 RA met tas, 6-delig mijn versleten snap-on ratel perfect kunnen vervangen. Wat ik alleen weer moet uitvogelen welke greep de xl is. RA. Is dacht ik groot.
Wera is inderdaad onduidelijk in het weergeven van groottes.

Zelf vind ik de L maat ratelgreep juist het fijnst, en wat jij XL noemt zijn de ratels waarbij het handvat open kan zodat je daar bitjes in kan opslaan. Zoals de Wera 05051520001 set, Kraftform Kompakt 28 RA, (specs pdf) die je hier boven noemt met daarin het 821/1 RA (051489) ratelhandvat. Wera noemt dat ding niet XL trouwens.

Wel hebben ze twee andere ratelhandvaten die ze M en L noemen:Waarbij de eerste kleiner is en goedkoper en een terughaalhoek van 10° heeft
De tweede is groter en duurder en heeft een terughaalhoek van 9°

De M-versie hadden ze voor zover ik weet voorheen niet. De L-versie lijkt gezien de lengte qua grootte overeen te komen met het voorgaande model met ratelfunctie, de 816 RA, die is zonder bithouder. Die “XL” ratel met bithouder die jij noemt lijkt de opvolger te zijn van de 825/1 RA ratel met bithouder.

Die laatste twee oudere Wera ratelschroevendraaiers heb ik hier zelf liggen, hieronder een foto zodat het verschil in grootte goed te zien is. Links maatje “XL”, de 825/1 RA (051490) en rechts maatje L, de 816 RA (051461):
Handvat Wera Kraftform Kompakt 27 A vs 60 RA

Waarbij ik zelf die linker “XL” juist te groot vind voor mijn hand terwijl de rechter L maat precies goed is. :)

Ook vind ik zo’n magnetische bitopname minder fijn dan wanner de bit daadwerkelijk vastgeklikt zit. Heb daarbij toch te vaak dat de bit dan in de schroef blijft zitten ipv in de houder. :|

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Vliegvlug ik had de ra-m en die was echt klein in mn hand als in leuk voor schroefjes boutjes en parkertjes maar beetje kracht zetten had ik teweinig greep om alle vingers er omheen te krijgen. Terug gestuurd.

Mijn handen zijn Snap-on lomp gewend. Foto van enige posts terug. Die PB-Swiss greep is ook klein voor mij, prima met lichter werk maar kracht zetten is grip verliezen. Ik had een 30cm schacht BP-Swiss en die heb ik omgeruild voor die zwarte Snap-on, ideaal kan je duim in de holte en hou je hem vast als een rapier en kan je toch nog kracht zetten. Ik heb ook de Snap-on 30cm ratel ooit voor mn werk gekregen maar die is best lomp zwaar( balans is onhandig met kleiner werk), dus toen die 30cm gewoon uit de bak van teruggekomen gereedschap van collega's die weg gingen geraust. Nu hangt die snap-on 300 ratchet aan mn werkbankmuur. 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8iCoof7G3G86V6yGqgBlRz4iic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hy5l5lRlCiozvO8f4QzRFcVF.jpg?f=fotoalbum_large

Lang getwijfeld over de Wera 28-RA. Idd met hoes. Maar wat je zegt bij die oranje heb ik vaak fuc. Waar is mn bitje?

Heb uiteindelijk de 20 RA-R besteld. Zonder hoes. Komt thuis in mn snel grijp plek vd werkbank. Dus die heup hoes is zinloos. Ik denk dat ik een lange PZ2 er standaard in doe. (Meest gebruikte formaat) En ik wil later een Wera setje kopen waar lange klings inzitten met een non ratel greep, de L greep versie. Of ik koop gewoon losse lange klings erbij. Of ik merk dat ik optie 2 wil. De niet uitschuifbare ratchet. Leuke set in hoes voor in de lade in de garage. (Sowieso handig om extra grepen te hebben merk ik met mn wera dve setje: elke keer wisselen van kling is best irritant als je aan het afmonteren bent. Pak dan al snel een losse fitting schroevendraaier er bij.

Optie 1 : Kraftform Compact 20 Tool Finder 2 die korte greep kan ik dan gebruiken in mn werkkoffer, ( switch gewoon die kling vd makita) en die 20RA doe ik dan in deze hoes. ( kans is groot dat ik optie 2 ga doen op den duur, maar de bits in greep optie is als weinig ruimte innemend erg fijn zeker als je niet thuis bent om even een ander bitje te pakken of je moet grabbelen in je koffer voor andere bitjes.)

Optie 2: Kompakt 60 RA -R 1, 17-delig. Mn 20 RA-R gaat in mn werkkoffer, heb ik en die verlenging en korte stand. Default een japanse ph2 30mm er in. ( bewaren op mn magneet vd lamp om magnetisch te blijven want ik ben erg blij met magnetische bit kop.) Veel schroeven/boutjes in printers zitten in de zijkant en tussen dingen dus dan valt t in je maindrive of achter een pwb als t los komt en niet blijft hangen aan je bit. :X

Had ik al gezegd dat ik weinig om kleding geeft en meer om gereedschap? Mn vrouw krijgt 256x300x60 kledingkast op zolder geheel voor haar zelf en vast nog wat ( ik heb genoeg aan 1 256x100x60) en ik vul de garage met allerij handige tools :+

Oeps lang post syndrome door enthousiasme. Sorry. :>

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 05-08-2026 10:32 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:26:
@Vliegvlug ik had de ra-m en die was echt klein in mn hand als in leuk voor schroefjes boutjes en parkertjes maar beetje kracht zetten had ik teweinig greep om alle vingers er omheen te krijgen. Terug gestuurd.
Ben het helemaal met je eens, die M is inderdaad veel te klein!
Maar dat handvat met bithouder, wat jij XL noemt echt weer te groot voor mij.

Wera had de maatvoering beter anders kunnen maken: S voor de huidige M maat en dan M voor de huidige L en dan L voor het handvat met bithouder erin waar ze nu geen maat voor opgeven.

edit: kom er net achter dat er ook een S ratel bithouder bestaat, die moet dan wel heel erg mini zijn. :X

Lijstje van ratel bithouders zonder bitopslag in het handvat is dan als volgt:
  • 838 RA S (051492) Bit-holding handle with ratchet functionality, 1/4" (05051492001)
  • 838 RA-R M (051493) Bit-holding handle with ratchet functionality, 1/4" (05051493001)
  • 838 RA-R L (051494) Bitholding screwdriver with ratchet functionality, 1/4" (05051494001)
Waarbij die S geen rapidapter heeft, vandaar dat de “-R” in de naam ontbreekt.

Daar ligt nog een wereld te winnen bij Wera: duidelijk maken wat de maten zijn maar ook wat de verschillen zijn tussen al die verschillende sets die ze hebben. Is nu super onduidelijk en je moet je helemaal in de specs en losse onderdelen van zo’n set gaan verdiepen om daar achter te komen. Echt super onhandig! :-(

[ Voor 79% gewijzigd door Vliegvlug op 05-08-2026 12:11 ]

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Ja die "M" maat is handig als precisiesetje met dunne schacht bits met standaard lock diameter.

We gaan t zien met die 20RA-R. Vooral of hij goed de torque kan handelen als ik iets moet los draaien dat goed vast zit. En niet in een keer "krak" hoor als in dag tandjes... :X . Over goed vast zitten gesproken. Zit ook nog in mn leuk als verjaardagskadolijstje: de vde momentgreep. Een must als je in je groepenkast automaten aanpast..en met komende WP en Thuisbatterij heb ik dat echt nodig........ O-)

Ik vrees alleen dat de 7508 tot 2Nm net t slap is. 2Nm is voor standaard abb automaten en de 3fase 4p is 2.8Nm das voor .8 30 euro extra betalen en de kling 7508 is ook als normale greep te gebruiken. Dus ik denk gewoon eerst 2.0Nm "klik" en dan een gewone er op voor : "kwartslag voor afbreken stoppen) :+

edit je hebt ook de 7516 tot 2.5Nm - 4Nm.

En vraag aan iemand die t weet wat is t verschil tussen de standaard rode en groene of gele schacht? Past het allemaal in de dve greep?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOoC0rD1-4OPfWHhpHq6sg4SqA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqsazQw19RX1nql9t8SlpA1Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door copykat op 05-08-2026 10:59 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:26:

Lang getwijfeld over de Wera 28-RA. Idd met hoes. Maar wat je zegt bij die oranje heb ik vaak fuc. Waar is mn bitje?

Heb uiteindelijk de 20 RA-R besteld. Zonder hoes. Komt thuis in mn snel grijp plek vd werkbank. Dus die heup hoes is zinloos.
Als je van zo’n grote greep houdt is die Kraftform Kompakt 20 RA-R (05051513001) is inderdaad een betere optie vanwege de rapidaptor dan de 28 RA die je eerst linkte.

En zo’n hoes enkel voor het handvat zou ik zelf ook overbodig vinden.
denk dat ik een lange PZ2 er standaard in doe. (Meest gebruikte formaat) En ik wil later een Wera setje kopen waar lange klings inzitten met een non ratel greep, de L greep versie.
Ik vind zelf die lange klingen ook het fijnst werken.
Of ik koop gewoon losse lange klings erbij. Of ik merk dat ik optie 2 wil. De niet uitschuifbare ratchet. Leuke set in hoes voor in de lade in de garage. (Sowieso handig om extra grepen te hebben merk ik met mn wera dve setje: elke keer wisselen van kling is best irritant als je aan het afmonteren bent. Pak dan al snel een losse fitting schroevendraaier er bij.

Optie 1 : Kraftform Compact 20 Tool Finder 2 die korte greep kan ik dan gebruiken in mn werkkoffer, ( switch gewoon die kling vd makita) en die 20RA doe ik dan in deze hoes. ( kans is groot dat ik optie 2 ga doen op den duur, maar de bits in greep optie is als weinig ruimte innemend erg fijn zeker als je niet thuis bent om even een ander bitje te pakken of je moet grabbelen in je koffer voor andere bitjes.)

Optie 2: Kompakt 60 RA -R 1, 17-delig. Mn 20 RA-R gaat in mn werkkoffer, heb ik en die verlenging en korte stand. Default een japanse ph2 30mm er in. ( bewaren op mn magneet vd lamp om magnetisch te blijven want ik ben erg blij met magnetische bit kop.) Veel schroeven/boutjes in printers zitten in de zijkant en tussen dingen dus dan valt t in je maindrive of achter een pwb als t los komt en niet blijft hangen aan je bit. :X
Ik zou zelf zeker voor optie 2 gaan, de Kraftform Kompakt 60 RA-R 1 (05051530001) met L greep.

Mis het zelf altijd enorm als ik weer eens een niet ratel bithouder of normale schroevendraaier in mijn handen heb. Vind zo’n ratel functionaliteit echt super handig! d:)b
Had ik al gezegd dat ik weinig om kleding geeft en meer om gereedschap? Mn vrouw krijgt 256x300x60 kledingkast op zolder geheel voor haar zelf en vast nog wat ( ik heb genoeg aan 1 256x100x60) en ik vul de garage met allerij handige tools :+
Ik heb zelf ook veel meer met gereedschap dan kleding :)
Oeps lang post syndrome door enthousiasme. Sorry. :>
:P

• JukeboxBill
copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:51:
En vraag aan iemand die t weet wat is t verschil tussen de standaard rode en groene of gele schacht? Past het allemaal in de dve greep?
Mijn eerste reactie is het "kraaltjes en spiegeltjes effect"

Maar als je hier kijkt dan vermoed ik dat het te maken heeft met de soort schroeven:
https://www.wera.de/nl/ge...-vde/verwisselbaar-lemmet

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[Afbeelding]
Ja ze passen allemaal in de VDE greep
Die kleuren is Wera’s Take it easy tool finder, de kleur geeft het type kop aan:
Wera’s Take it easy tool finder (TIE)

[ Voor 16% gewijzigd door Vliegvlug op 05-08-2026 11:55 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@copykat Ik heb nu al 6 jaar deze Wera VDE set: Kraftform Kompakt VDE 16 Torque 1,2-3,0 Nm extra slim 1 (05135906001):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75r6rJzML7r6z95tG7wt6HYht5w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPWqtfpenm67mo1tlQnXyxvx.jpg
Dat is deze set maar dan nog voordat Wera de TIE kleurtjes geïntroduceerd had: Kraftform Kompakt VDE 16 Torque 1.2-3.0 Nm extra slim 1 Tool Finder (05006609001)

Ben er in de praktijk bij mijn elektra werkzaamheden nog niet tegenaan gelopen dat de 1.2-3.0 Nm range beperkend was hoewel er zeker wel componenten zijn die meer dan 3 Nm vragen maar dat is een minderheid en heb ik dus niet nodig gehad.

Ondanks dat zou ik nu toch voor een groter bereik gaan als ik zo’n set nieuw zou moeten kopen om ‘m ook voor andere werkzaamheden te kunnen inzetten. Zo zou het voor schroeven op mijn fiets die buiten dat bereik liggen ook wel handig zijn. Daarvoor heb je natuurlijk geen VDE nodig maar kwaad kan het niet. ;)

Ik meen dat Wiha ook een mooi VDE setje heeft met momentschroevendraaier die een groter bereik heeft, daar zou ik dan nu waarschijnlijk voor gegaan zijn.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb die set van @Vliegvlug ook. Ook voor electra nog niet tegen de limieten aangelopen

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Vliegvlug schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:10:
Ik meen dat Wiha ook een mooi VDE setje heeft met momentschroevendraaier die een groter bereik heeft, daar zou ik dan nu waarschijnlijk voor gegaan zijn.
Er zijn twee setjes met een prima momentschroevendraaier (0,8 - 5 Nm, andere varianten zijn los verkrijgbaar), maar het lockingmechanisme op de met 40674 geleverde bithouder (34577) vind ik knap waardeloos. Die zou ik niet weer aanschaffen.

The Flat Earth Society has members all around the globe.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:48:
Mijn eerste reactie is het "kraaltjes en spiegeltjes effect"
Ik wordt wel blij van die kleurcodering :).

• JukeboxBill
Gwaihir schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

Ik wordt wel blij van die kleurcodering :).
Je moet dan wel onthouden welke kleur wat is.
Ik heb zo'n Kraftform Kompakt 60 RA set, maar met mijn oude ogen is het verschil tussen torx en 6-kant inbus niet altijd onmiddellijk herkenbaar Vooral ook omdat de inbus holle vlakken heeft, soort verbeterde inbus als het ware.
Misschien moet ik er ook gekleurde tape omheen doen. Twee kleuren onthouden lukt nog wel ;)

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Dus eerder 3Nm dan 2Nm?

Ik heb bovenstaande set kk vde 16 universal 1 zonder de moment greep. Dus ik kies dan of

Wera 05074750001 7441 VDE Kraftform instelbare draaimoment handhouder, 1,2-3,0 Nm ( traploos denk ik) die is 103 euro los.

Of

Wera 7516 VDE Kraftform Safe-Torque Speed draaimomentgreep 2.4, 2.8,3.2,3.6,4.0Nm a 77 euro .

Is 2.4Nm als moment te zwaar? ( voor wcd en schakelaar is veel al klemsteker dus moment gebruik je vooral in een schakel kast of op je fiets of bij gereedschap dat trilt. ( locktide werkt ook) dus ik denk vooral in schakelkast.

Kleine zoektocht:

Installatieautomaten: 1,2 Nm tot 2,5 Nm (raadpleeg altijd de Beaufort/technische print op het apparaat zelf edit : 4p 3fase automaat met 4mm2 is ook tot 2.5Nm abb en hager.

Aardlekschakelaars: 2,0 Nm tot 2,8 Nm.

Hoofdschakelaars: 2,5 Nm tot 3,0 Nm of hoger bij zwaardere aders.

Dus inprincipe is die 100 euro versie de sweetspot. Al zou die 2.4Nm-4.0Nm op wat licht spul na ook prima kunnen.

@8088 omdat ik een vde wera heb is wiha lastig want klings passen niet. Daarom voorkeur voor wera. Jammer dat die ene niet 2.0-4.0 is. Nu moet je eigenlijk 2x 77 euro uitgeven. En dan is 1.2-3.0Nm effectief goedkoper.

* copykat gaat weer verder, de fixnfinish is genoeg opgestijft om in te wassen met de spons.

[ Voor 18% gewijzigd door copykat op 05-08-2026 14:40 ]

• Gwaihir
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:27:
Dus inprincipe is die 100 euro versie de sweetspot. Al zou die 2.4Nm-4.0Nm op wat licht spul na ook prima kunnen.
Exact de route die ik heb afgelegd :). Bevalt tot op heden prima.

Boven de 3Nm is geen klein spul meer. Als ik dat ergens tegen kom, past mijn momentsleutel (ratel) er ook wel op en is dat prettiger kracht zetten. Het kleine broertje (7440 VDE) staat nog wel ergens op een verlanglijstje. Maar misschien is dat meer ter herinnering aan mezelf om kleine dingen niet stuk te draaien ;).

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

We gaan t zien met die 20RA-R. Vooral of hij goed de torque kan handelen als ik iets moet los draaien dat goed vast zit. En niet in een keer "krak" hoor als in dag tandjes... :X .
Als die nieuwe ratel bithouders van Wera net zo degelijk zijn als hun oude moet dat wel goed komen! (y) Ik heb mijn Wera 816 RA ratel nu al ruim 9 jaar en dat is mijn “go to” schroevendraaier. Draai ik alles mee los en vast zover dat met de hand lukt, is er meer kracht nodig dan pak een accuboormachine of zet een bitje op de wringstang van mijn dopsleutelset.

Sinds een ruime vier jaar heb ik wel dat het omschakelmechanisme soms niet meer naar de L-stand wil, zie Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZcSP8QfgYMSG00nFUgGa3ESfiM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4f0c0vQID2J5nxwtBeVBXrtc.jpg?f=user_large

Maar een stevige tik lost dat tot nu toe altijd weer op en het ding blijft doorgaan! :*)
Geen overslaande tandjes of iets tijdens gebruik enkel dus dat omschakelen naar L stand niet altijd wil.

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:30
Ik heb een nieuwbouw woning.... en moet dus e.a. gaan ophangen aan lampen... aan muren, aan plafonds en diverse gordijn rails

Ben zelf niet heel klusserig, maar wil zoiets dan wel weer graag zelf doen...
De muren zijn van Kalksteen, de plafonds van beton.

Nu heb ik zelf nog helemaal geen boor machine en ook niet 1,2,3 overzicht in wat voor soort plug wanneer nodig is enzo. Iemand die mij van advies kan voorzien ?

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

namliam_eht schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:13:
Ik heb een nieuwbouw woning.... en moet dus e.a. gaan ophangen aan lampen... aan muren, aan plafonds en diverse gordijn rails

Ben zelf niet heel klusserig, maar wil zoiets dan wel weer graag zelf doen...
De muren zijn van Kalksteen, de plafonds van beton.

Nu heb ik zelf nog helemaal geen boor machine en ook niet 1,2,3 overzicht in wat voor soort plug wanneer nodig is enzo. Iemand die mij van advies kan voorzien ?
Ik ga even uit van budget gereedschap zodat je later kan bepalen of t een oprisping was dat klussen of dat je t leuk vind. ( dan langzaam wat kwaliteitsgereedschap uitzoeken.)

1 sds hamerboormachine voor je plafond. Gewoon een parkside. Zovaak gebruik je hem niet denk ik als ik t zo hoor.

Beetje overkil in je zandstenen muur maar als je nog een schroefboor machine wilt aanschaffen kan je daar een klopboorfunctie op nemen. ( afhankelijk van je budget ook weer parkside performence.of bijv. Makita.)

Gaat t parkside stuk garantie claimen en je krijgt vaak een nieuwe. Binnen 3 jaar.

Pluggen Fisher , zijn zelfs bij de action te koop.. als je zekerheid wil even bij de bouwmarkt doosje 5mm 6mm 8mm( tv ophangen?) ( denk niet dat je 10mm nodig hebt.) Duoplug van Fisher kopen. Zijn rood grijs. Voor harde en zachte muren geschikt.

Mondkapje, veiligheids bril oordoppen , werkhandschoenen. Stanlymes, ( breekmessen zijn gevaarlijk omdat ze wel eens breken als je dat niet van plan bent.) In een stanlymes kan ook een tapijtmes handig om oud zeil/tapijt weg te snijden.

Meetlint, aka rolmaat. Bouwpotloden ( action heeft prima vulpotloden voor weinig. Koop er 3 kan je er altijd 2 even kwijt zijn 😋

Owh en misschien meteen zo'n bouwstofzuiger( zo'n nat/droog stofzuiger) van parkside. Je eigen huis stofzuiger zal je bedanken voor die aanschaf. (En langer leven).

Succes met je nieuwe huis...🙂

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:18
copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:39:
[...]

Ik ga even uit van budget gereedschap zodat je later kan bepalen of t een oprisping was dat klussen of dat je t leuk vind. ( dan langzaam wat kwaliteitsgereedschap uitzoeken.)

1 sds hamerboormachine voor je plafond. Gewoon een parkside. Zovaak gebruik je hem niet denk ik als ik t zo hoor.

Beetje overkil in je zandstenen muur maar als je nog een schroefboor machine wilt aanschaffen kan je daar een klopboorfunctie op nemen. ( afhankelijk van je budget ook weer parkside performence.of bijv. Makita.)

Gaat t parkside stuk garantie claimen en je krijgt vaak een nieuwe. Binnen 3 jaar.

Pluggen Fisher , zijn zelfs bij de action te koop.. als je zekerheid wil even bij de bouwmarkt doosje 5mm 6mm 8mm( tv ophangen?) ( denk niet dat je 10mm nodig hebt.) Duoplug van Fisher kopen. Zijn rood grijs. Voor harde en zachte muren geschikt.

Mondkapje, veiligheids bril oordoppen , werkhandschoenen. Stanlymes, ( breekmessen zijn gevaarlijk omdat ze wel eens breken als je dat niet van plan bent.) In een stanlymes kan ook een tapijtmes handig om oud zeil/tapijt weg te snijden.

Meetlint, aka rolmaat. Bouwpotloden ( action heeft prima vulpotloden voor weinig. Koop er 3 kan je er altijd 2 even kwijt zijn 😋

Owh en misschien meteen zo'n bouwstofzuiger van parkside. Je eigen huis stofzuiger zal je bedanken voor die aanschaf. (En langer leven).

Advies zoals het hoort: afgestemd op de persoon die het vraagt. Kudos!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:38
@namliam_eht Als het een grondgebonden woning is met een tuin en een schuurtje, dan kun je ook op termijn plezier hebben van een (nat/droog) bouwstofzuiger. Bij een bovenwoning kun je een afdankertje nog een allerlaatste dienst gunnen in de hoop dat die het de tijd tot het echt bewonen nog even volhoudt.

Niets doen is een actie die heel goed valt op te schalen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:39:
[...]

Owh en misschien meteen zo'n bouwstofzuiger( zo'n nat/droog stofzuiger) van parkside. Je eigen huis stofzuiger zal je bedanken voor die aanschaf. (En langer leven).

Ik zou aan dit uitstekende advies alleen nog een simpele kruis lijn laser toevoegen zodat je gemakkelijk lampen en schilderijen kan uitlijnen tov elkaar of de muur

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Brilsmurfffje schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:32:
[...]

Ik zou aan dit uitstekende advies alleen nog een simpele kruis lijn laser toevoegen zodat je gemakkelijk lampen en schilderijen kan uitlijnen tov elkaar of de muur
Ik deed even puur op de gordijnen ophangen maar als ie zin houd : Waterpas van 1 meter? ( was ik even vergeten ,niet iedereen heeft een timmermansoog , ) Zijn ook niet duur. Eentje met 2 streepjes aan elke kant vd lucht bel. ( afschot voor in je tuin.) Plamuurmessen, berg action kwasten van diverse maten , schoonmaken is vervelend klusje en die action kwasten zijn prima als je ze 1 keer gebruikt. Zeker die met de wittige haren. En van de klus papieren rollen, ( goedkoper dan keuken papier.)

Setje handschroevendraaiers? Kniptang? En niet te vergeten iets dat veilig kan meten of ergens 230vac op staat . Nee niet zo'n fit schroevendraaier met gloeidraadje, zo'n (parkside?) Detector voor electra en staal enzo... ( je zal niet de eerste zijn die door een waterleiding of electraleiding boort met een lijstje ophangen.)

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:07
copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Ik deed even puur op de gordijnen ophangen maar als ie zin houd : Waterpas van 1 meter? ( was ik even vergeten ,niet iedereen heeft een timmermansoog , ) Zijn ook niet duur. Eentje met 2 streepjes aan elke kant vd lucht bel. ( afschot voor in je tuin.) Plamuurmessen, berg action kwasten van diverse maten , schoonmaken is vervelend klusje en die action kwasten zijn prima als je ze 1 keer gebruikt. Zeker die met de wittige haren. En van de klus papieren rollen, ( goedkoper dan keuken papier.)

Setje handschroevendraaiers? Kniptang? En niet te vergeten iets dat veilig kan meten of ergens 230vac op staat . Nee niet zo'n fit schroevendraaier met gloeidraadje, zo'n (parkside?) Detector voor electra en staal enzo... ( je zal niet de eerste zijn die door een waterleiding of electraleiding boort met een lijstje ophangen.)
Een waterpas kan ik iedereen aanraden, alleen geven die vaak nog af op vers gestucte muren. Dan is een kruislijn laser voor een paar tientjes wel een uitkomst. Verder helemaal eens.

Een setje tangen en schroevendraaiers van, jawel, Action, werkt ook prima in je nieuwbouwhuis mocht je niets vinden bij de Lidl @namliam_eht

K to the KillaZ

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Vliegvlug hijsbinnen.

Ik had een kleine WTF..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGS49FdqWCnZfy4Bk9h4Kf8AQ8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHlNQEOgGW7VcMjaiLgQWAka.jpg?f=fotoalbum_large zie doos zegt kk 20RA-R en de tool zegt 818/4/1 RA-R.... dus mijn eerste gedachte was wisseltruc slachtoffer?

Maar als je inzoomt op de doos...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDvtVMSEgOauGfgCD5WxFZGDsHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lvKxfDTNnfdv4VxRJVZQE96.jpg?f=fotoalbum_large https://www.wera.de/en/tools/kraftform-kompakt-20-ra-r laat zien 6 bits. En die heb ik. Op de website wera.de kan je niet een 818 vinden maar als je ratel zoekt staat ie als plaatje boven aan maar niet klikbaar.

Afijn patato pateto denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOf_zFT4Loa_weDx2z3u19Zrwas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwBvBQHMXURxk8XrtrZNgyQk.jpg?f=fotoalbum_large greep technisch ja het is xl maar zoals je ziet kan mn hand het prima handelen. T gewicht is wel van geen precisie gereedschap meer een krachtige schroef tool. En met een iets langere bit 3-5 cm valt de bult vd rapidor ook wel mee.

Maar inderdaad als je meer ruimte hebt is misschien de Kraftform Kompakt 60 RA-R 1 set als greep (L) hadden we bedacht, net even meer gebalanceert vooral omdat er geen bits in zitten denk ik., dat bitholder meganisme maakt hem "lomp". Persoonlijk denk ik dat hij in mn koffer prima kan leven als ik gecontroleerd kracht wil zetten. Ik heb echt goede grip op de greep. En de netjes opgeborgen bits zijn een bonus.( alleen niet vergeten bij de klant... :X )
edit:
Wat erg handig is dat een verlengde bithouder gewoon past. Tervergelijk mn snap-on ratel er naast. Setje lange bits en 30cm schacht. En mn snap-on rapier eh monster ratel. Als je dit gooit komt t hard aan zo zwaar is ie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_cnRzeyD-w_IaD5ldIqdV8Unxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ef2d8g85dGNyJyp68ez4vbnF.jpg?f=fotoalbum_large mijn is langer... oOo _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XB3K5n5csRQRhK7qcJ6MUmpn-Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrTDgnaeBmLOXsro10uv2CV1.jpg?f=fotoalbum_large 😀

[ Voor 18% gewijzigd door copykat op 06-08-2026 19:21 ]

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Weet iemand nog een adres voor tweekleurig inlegschuim voor gereedschapslades? Ik kom op bol.com wel het een en ander tegen, maar tegen ogenschijnlijk idiote prijzen. De interne omvang van de lades is ca. 795 mm × 550 mm. Schuim tot 50 mm is geschikt. Schuim van ca. 30mm heeft de voorkeur.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 07-08-2026 16:14 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Schway
  • Niet online
ocf81 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:11:
Weet iemand nog een adres voor tweekleurig inlegschuim voor gereedschapslades? Ik kom op bol.com wel het een en ander tegen, maar tegen ogenschijnlijk idiote prijzen. De interne omvang van de lades is ca. 795 mm × 550 mm. Schuim tot 50 mm is geschikt. Schuim van ca. 30mm heeft de voorkeur.
zo iets?

Schuimvulling Softpur 200x100x3 cm kopen! | HORNBACH

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dit lijkt meer zacht schuim voor verpakken of voor meubilair te zijn, wat denk ik te snel vervormd. Het (PU of PE?) schuim dat voor inleg wordt gebruikt is meestal wat harder en vervormd minder snel. En bij voorkeur wil ik ook graag dat contrast dat twee kleuren schuim biedt. De bedoeling is om een inleg te maken voor zaken zoals mijn handzagen, waterpassen, beitels, hamers en meetgereedschap en losse spullen waar geen standaard inleg voor beschikbaar is. Het alternatief is dat ik aan de slag ga met gridfinity, maar het lijkt me makkelijker om het met een mes of met een frees te doen in het soort schuim dat ook voor die standaard inleg wordt gebruikt.

[ Voor 33% gewijzigd door ocf81 op 07-08-2026 16:51 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:01
https://www.gereedschappr...-laagjes-in-het-zwart-wit

Er is ook dunner afaik goedkoop is t iig niet

Edit: https://www.gereedschappr...-laagjes-in-het-zwart-wit

[ Voor 8% gewijzigd door Frantic op 07-08-2026 17:00 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:15
Op aliexpress is er ook genoeg te vinden.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik doe niet aan bestellen bij aliexpress, maar toch bedankt voor de suggestie! :)

© ocf81 1981-infinity

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:13

80000

mrox

Ik heb dat spul gekocht bij HBM, niet zo groot misschien, maar wel goedkoper. Er is ook nog een blauwe variant. Dit bedoel je?
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-foam-inlay-585-x-410-x-40-mm-voor-gereedschapswagen-rood

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

80000 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:10:
[...]

Ik heb dat spul gekocht bij HBM, niet zo groot misschien, maar wel goedkoper. Er is ook nog een blauwe variant. Dit bedoel je?
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-foam-inlay-585-x-410-x-40-mm-voor-gereedschapswagen-rood
Dit spul inderdaad. Ik had nog gezocht bij HBM, maar kennelijk is de zoekfunctie daar niet heel goed in het vinden van aanpalende begrippen. Dit wordt hem denk ik, want het is een stuk goedkoper dan de rest.

[edit] Ik wil iedereen ook even bedanken voor het meedenken en -zoeken! :)

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 07-08-2026 19:08 ]

© ocf81 1981-infinity

• mydogisgone
  • Laatst online: 20:16

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Dat spul heet Shadow foam. Ook te koop bij Amazon

https://shadowfoam.com/

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Gwaihir
  • Niet online
mydogisgone schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 01:26:
Dat spul heet Shadow foam. Ook te koop bij Amazon

https://shadowfoam.com/
Dat is natuurlijk niet waar. Shadowfoam is een A merk dat dit spul maakt, inclusief strakke marketing. Maar net als bij 7-up zijn er ook anderen, in allerlei kwaliteiten, die die naam niet (mogen) voeren.

Gelukkig, want dat Shadowfoam is nogal duur. Ik ben dus blij met die link naar een alternatief in een gewone Nederlandse webshop. Hoor graag hoe het bevalt, @80000, @ocf81, want ik hoor wel veel slechts over HBM als merk.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Gwaihir schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:09:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar. Shadowfoam is een A merk dat dit spul maakt, inclusief strakke marketing. Maar net als bij 7-up zijn er ook anderen, in allerlei kwaliteiten, die die naam niet (mogen) voeren.

Gelukkig, want dat Shadowfoam is nogal duur. Ik ben dus blij met die link naar een alternatief in een gewone Nederlandse webshop. Hoor graag hoe het bevalt, @80000, @ocf81, want ik hoor wel veel slechts over HBM als merk.
Het HBM gereedschap dat ik heb is geen topkwaliteit, maar wel goed genoeg (voor mij) en met een redelijk strakke prijs, dus ik heb best wat HBM spul in huis. Ik heb al een aantal van de blauwe platen, omdat ik een set heb van HBM met die platen als inleg. Dus de HBM platen zijn wat dat betreft ook een mooie voortzetting van wat ik al heb.

© ocf81 1981-infinity

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gwaihir schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:09:
[...]

Het is een white-labelmerk: een kleurtje voor de behuizing kiezen, er een stickertje met een naam op plakken, een mooi doosje eromheen en iets wat zo uit een Chinese fabriek komt rollen onder je eigen naam verkopen. Dat het dan geen topkwaliteit is, lijkt me vanzelfsprekend.

Maar net als bij veel andere B- en C-merken geldt: het hebben van het juiste gereedschap, ook al is het niet van topkwaliteit, is vaak beter dan helemaal niet het juiste gereedschap hebben.

Bijvoorbeeld: met de meest goedkope cirkelzaag, zaag je sneller en rechter dan met een decoupeerzaag of met de hand.

Mijn tip voor HBM: koop niets “omdat het ooit handig kan zijn”. Koop het alleen als je het direct gaat gebruiken. Dan kun je de echt slechte modellen er meteen uitvissen en terugsturen.

Hoe men dat vervolgens vindt rijmen met de gevleugelde uitspraak “buy once, cry once”, mag iedereen zelf bepalen. :9

• henkie196
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:34:
Mijn tip voor HBM: koop niets “omdat het ooit handig kan zijn”. Koop het alleen als je het direct gaat gebruiken. Dan kun je de echt slechte modellen er meteen uitvissen en terugsturen.
Dat is inderdaad goed advies.

Het probleem met dat soort white label merken is vaak kwaliteitscontrole, waardoor een positieve review die het prima spul vindt best gelijk kan hebben, maar de volgende review die het prul vindt omdat het meteen kapot ging kan ook gelijk hebben. En sommige mensen vinden het ook geen probleem om goedkoop gereedschap drie keer uit te wisselen binnen de garantie termijn. Maar dan moet je het wel gebruiken binnen de garantietermijn ;)
Hoe men dat vervolgens vindt rijmen met de gevleugelde uitspraak “buy once, cry once”, mag iedereen zelf bepalen. :9
Ik denk dat de mensen die dat zeggen, niet de mensen zijn die veel white label spul kopen ;) Buiten misschien dat andere stukje dat je noemde, dat passend gereedschap beter is dan geen gereedschap, als het gaat om speciaal gereedschap dat je hooguit een enkele keer nodig hebt.

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Buy once cry once is fantastisch als je het kan betalen en met enige regelmaat gebruikt of kritisch is ( advies van iemand die toch al wel flink wat dubieuze keuzes heeft gemaakt, iig met te goedkoop of das handig als ik het nodig heb dus ik koop het alvast). Had beter minder kunnen kopen en betere kwaliteit. Mijn schuur en logeerkamer liggen vol met ongebruikte Parkside, te wachten totdat ik hobbymatig ga klussen. Wat ik vaak gebruik voor nodige klus heb ik wel goed. En soms ook voor kritisch (tapset bv).

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk dat je gewoon moet kopen wat bij je behoeften past. De dingen die ik bij HBM koop zijn vooral van de niet-elektrische variëteit, en daar is de prijs-kwaliteit verhouding goed genoeg om er tot nu toe geen spijt van te hebben. Als het om de machines gaat koop ik liever bekende kwaliteit. Dat is mede door de prijs van machines. Dat was ook de motivatie om op Makita LXT over te stappen toen ik besloot om draadloos te gaan. Maar tegelijkertijd heb ik ook recentelijk ook een boormachine van de Gamma gekocht voor het statief (Zeg maar een goedkope manier om een opbergbare kolomboor te hebben) om de compleet versleten Bosch groen boormachine die ik al 20 jaar had te vervangen. Voor die toepassing is Makita gewoon te duur voor wat ik er van wil en hoe vaak ik het gebruik en een kolomboor kan ik negens kwijt hier.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 10-08-2026 11:37 ]

© ocf81 1981-infinity

• DjoeC
twain4me schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:34:
[...]
Het is een white-labelmerk: een kleurtje voor de behuizing kiezen, er een stickertje met een naam op plakken, een mooi doosje eromheen en iets wat zo uit een Chinese fabriek komt rollen onder je eigen naam verkopen. Dat het dan geen topkwaliteit is, lijkt me vanzelfsprekend.
Er zijn vast Chineese produkten die wel topkwaliteit zijn, net als dat er topmerken zijn die hun spulleboel in China laten maken. Ik vind het wat gechargeerd om alle in China geproduceerde spullen in z'n algemeenheid als B of C te kwalificeren.

Ook in andere landen (denk EU of US) wordt door topmerken zooi geproduceerd EN verkocht.

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:13

80000

mrox

Het ging over foam. Voor mij om iets meer organisatie of efficientie te creeeren in een systainer dan de standaard layout die je er bij krijgt, zonder dat alles weer door elkaar ligt zonder layout. Misschien dat voor een professionele klusser, elke seconde telt, je in 1 oogopslag meteen het juiste gereedschap kan pakken, maar dat geld niet voor mij. Ik ben een hobby klusser die geen eigen honk/klusruimte heeft en alles moet opbergen en er zit dus meer spullen in een systainer dan de bedoeling is.

het netjes en precies uitsnijden kost tijd, ik maak daar ook in fouten :'( . Dat is het niet waard, daar ga ik geen honderden euro's aan uitgeven, prijs is hier belangrijker dan kwaliteit en de leverancier boeit dan toch niet.

• Gwaihir
  • Niet online
henkie196 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:55:
Het probleem met dat soort white label merken is vaak kwaliteitscontrole, waardoor een positieve review die het prima spul vindt best gelijk kan hebben, maar de volgende review die het prul vindt omdat het meteen kapot ging kan ook gelijk hebben. En sommige mensen vinden het ook geen probleem om goedkoop gereedschap drie keer uit te wisselen binnen de garantie termijn. Maar dan moet je het wel gebruiken binnen de garantietermijn ;)
Ik vergelijk het met Talen Tools. Ook zo'n club die z'n naam op van alles plakt, maar dan bij tuingereedschap. Ik heb er een paar goede gereedschappen van, waaronder een fijne, stevige bezem. Maar me er daarna ook een paar keer op bekocht. Dat label kleeft kennelijk op alles waar marge op verwacht wordt.

Die wisselende kwaliteit is voor mijn gevoel per product (zal ook van totaal verschillende leveranciers komen), niet per exemplaar. HBM lijkt van 'n afstandje datzelfde te hebben: sommige producten zijn gewoon niet ok. Maar ik snap ook wel dat je daarover vervolgens het luidst hoort. Dus fijn te horen dat het ook vaak - waaronder kennelijk met deze foam - best waar voor het geld is.

• DjoeC
Talen Tools vs Sneeboer. Dag en nacht verschil. Ik heb deze uit een erfenis, fantastisch ding voor als je op je knieen moet werken en veel beter dan al die tuincentrum vorkjes.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:58

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Korte vraag over afkortzagen:
Momenteel bezit ik al jarenlang een standaard Metabo afkortzaag zonder trekfunctie. Soms wel eens een gemis als ik brede planken of plaatmateriaal moet zagen. Twijfel over een zaag met trekfunctie. Heb ook een Makita invalzaag met rail dus meestal pak ik die even. Kan het niet echt aan mijzelf verkopen om een nieuwe zaag te kopen maar toch aan jullie: op de shortlist staan er nu drie:
Hikoki C8FSHGWAZ https://www.gereedschapce...216-x-30mm-c8fshgwaz.html
Metabo KGS 216M https://www.gereedschapce...-x-30mm-quick-hendel.html
Makita LS0816F https://www.gereedschapce...stekzaag-1200w-216mm.html

Voor alle drie valt wel iets te zeggen in de negatieve hoek. Ik las o.a. in dit topic dat de Metabo niet erg secuur is. Dat zal voor de andere twee niet anders zijn denk ik ge3zien de prijs. Ik zaag hobbymatig en niet vaak en ook geen precisiebouw dus voor mij niet zo'n probleem maar constant moeten bijstellen is wel irritant en rechte zaagsnede is wel belangrijk natuurlijk. Schaduwlijn is een pluspunt van de Makita en Metabo t.o.v. de Hikoki maar die is weer wat compacter dan de Metabo qua opruimen. De Makita schijnt dan weer issue te hebben met de blauwe beschermkap die soms blijft hangen. YouTube: July 2024 - Makita LS0816F episode 2 - faulty blade guard

Voorkeur is lichtelijk voor de Makita. Is er iemand met de Makita die mij iets kan vertellen over de kwaliteit van de zaag/afstelling en stofafzuiging? En of je het probleem met de kap herkent?

Van deze drie; welke zouden jullie aanraden? Meer geld uitgeven dan 250 euro wil ik eigenlijk niet gezien het beperkte gebruik, de aanwezigheid van een gewone afkortzaag en de optie om de invalzaag te gebruiken als alternatief

• Lau-ie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:41
Ik heb jaren deze gehad:
https://www.gereedschapcentrum.nl/metabo-kgs-254-m-afkortzaag-1800w-254-x-30mm-quick-hendel.html

Het grotere zaagblad zorgt ervoor dat je zaagdiepte flink toeneemt, vond ik altijd de meerprijs waard. De bijbehorende bok maakt het helemaal een fijn stuk gereedschap:
https://www.hornbach.nl/p/metabo-zaagtafel-ksu-251/10131863/

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:07

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Lankman schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:05:
Buy once cry once is fantastisch als je het kan betalen en met enige regelmaat gebruikt of kritisch is ( advies van iemand die toch al wel flink wat dubieuze keuzes heeft gemaakt, iig met te goedkoop of das handig als ik het nodig heb dus ik koop het alvast). Had beter minder kunnen kopen en betere kwaliteit. Mijn schuur en logeerkamer liggen vol met ongebruikte Parkside, te wachten totdat ik hobbymatig ga klussen. Wat ik vaak gebruik voor nodige klus heb ik wel goed. En soms ook voor kritisch (tapset bv).
Eens, sommig spul kun je best goedkoop nemen om te kijken of het wat is. Ander gereedschap schaf ik meteen fatsoenlijk aan. Marktplaats in de gaten houden loont soms wel.

Een tijd terug een Mafell MT55cc met 160 rail gekocht. Zo overtuigd van de kwaliteit dat ik inmiddels de Mafell P1cc heb aangeschaft tesamen met een linealenset (160, 80 en een verstek-lineaal. Tas, verbindingsstuk, klemmen).

Ik heb een Einhell accu decoupeer maar ja eigenlijk is dat niks, net als heel veel decoupeerzagen. Zo had ik ook een Einhell orbital sander die na een paar uur de geest gaf. En een Parkside Performance orbital sander die hetzelfde lot had. Dus getwijfeld maar voor het prijsverschil de praktisch aan Festool gelijke Bosch GET75-150 aangeschaft met een zooitje Cubitron II papier.

Maar ja ik gebruik nu nog een goedkope 25 jaar oude afkortzaag van de Aldi. Die Bosch Expert die vorige pagina voorbij kwam wil ik graag kopen als die een keer beschikbaar komt voor een normalere prijs (0601B23800). Voor wat niet-precies en klein werk is die van de Aldi echter prima.

Parkside Performance kruislijnlaser. Top. Totdat ik erachter kwam dat die dus niet waterpas is :+ Internet staan meer mensen met die klacht. Huepar met 4*360 graden lasers gekocht met statief en alles erop en eraan en de Parkside nog voor 4 tientjes kunnen verkopen. Maar ja, het kost wel wat allemaal.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Ik kwalificeer gereedschap onder een aantal noemers:

1 moet het doen en goed en lang: => merk, lange uitzoek tijd bewuste investering.

2 midrange gebied, meetgereedschap moet stabiel zijn 22.12cm +/- 0.5cm is ruk maar 220cm is in werkelijkheid 220,5cm boeie. ik meet en streep af met 1 meetlint dus mn potlood is de marge en mn bril... (beetje gechargeerd uiteraad. Veel van mijn gereedschap moet voldoen aan mn gebruiks eisen op dat moment. potloden van action is beter dan die 15 euro dingen van een merk bouwpotlood want grafiet is grafiet en ik raak ze toch regelmatig kwijt/ eh liggen op plekken die ik even vergeten ben, dus ik heb liever 5 goedkope dan 1 goede die ik niet kan vinden. Veel gereedschap begint in deze sectie ( wil t hebben of heb t nodig maar niet de hoofdprijs) Parkside en wreckman en aanbiedingen/amazon huis meuk uit Chinesiumland, midrange consumenten gereedschap.)

3 als dingen uit sectie 2 stukgaan of niet meer voldoen koop ik nieuw die in sectie 1 komen. Kijk een beitelslijper van 400 euro is eh in mijn ogen een overkill ook als zou die instelbaar zijn op .0001 graden nauwkeurigheid. dan is een Chinesium rip off van 34 euro prima die is dan 0.1 graden prima iets meer controleren tijdens slijpen en klaar. Maar een schaaf of beitel daar is t blade staal in combinatie met de hoek zó belangrijk koop classiek uit grootvaders tijd op MP of echt merk kwaliteit. Winkelhaak/zwaaihaak is een lastige want goedkoop is vaak net niet 90 graden of is nieuw 90 graden en met 1 keer vallen niet meer. typische buy once cry once tool maar goedkoop is beter dan niets hebben. ( Ook hier is MP voor dingen als zaagtafels en frezen en zo een goede plek om beter voor niet de hoofdprijs veel mensen willen nog beter of komen t tegen bij opruiming en willen t kwijt.)

4 hebbedingetjes: ik heb veel lidl/aldi/enz. uit de grabbelbakken die in de categorie vallen liever mee verlegen dan om verlegen en t werkt goed genoeg voor de indencidentele momenten.

5 lijstje "handig" als ik me zelf een kadootje gun of verjaardags ideeën op bol en amazon. meestal dingen die ik tegen kom op YT show owh ik maak dit en dat. of hier in tweakers of waar ik met een beetje browsen op terecht kom maar geen usecase voor kan verantwoorden.

( Laatste aankoop was die Wera 20 ratelschroevendraaier. kan best zonder maar nr5 was nu de richtlijn.)

Veel van mn sectie 2,4 gereedschap word vanzelf vervangen als t veel gebruikt word en t gaat stuk/voldoet niet meer in sectie 1 gereedschap vaak als ik sectie 5 kan gebruiken of tegen een aanbieding aanloop. Maar soms is cheap prima voor thuis gebruik en werkt top.

Bijv. mn cyclone ton en parkside natdroog met device start en regelbare zuigkracht is samen een TOP alles kunner: beton gips bagger zand zaagsel enz. alles kan t hebben:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epGTf6Dg0VxDoUtR0ZxuGVoOPTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmOEqKzBxcvirpA8x1ComD9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is komfrees betonslijpsel 25m2 vloer vlakken zonder dicht lopen van de filters vd parkside. heb ik geen dure bouwstofzuiger voor nodig alleen wel een p3 masker dragen met leeg storten ;-)

(Als ik Jakku op YT kijk die gast koopt alles DUUUURRRRR! en over de top maar 1 hij heeft al geld en 2 hij verdient geld met zn YT uploads maar wel leuk om te zien.)

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Shadow_Agent schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:27:
Korte vraag over afkortzagen:
Momenteel bezit ik al jarenlang een standaard Metabo afkortzaag zonder trekfunctie. Soms wel eens een gemis als ik brede planken of plaatmateriaal moet zagen. Twijfel over een zaag met trekfunctie. Heb ook een Makita invalzaag met rail dus meestal pak ik die even. Kan het niet echt aan mijzelf verkopen om een nieuwe zaag te kopen maar toch aan jullie: op de shortlist staan er nu drie:
Hikoki C8FSHGWAZ https://www.gereedschapce...216-x-30mm-c8fshgwaz.html
De enige concurrent is de de Skill versie , Dewalt 7xx of de Metabo KGSV 72 XACT ( Niet sym) als je reversed geleiding ( compact tegen de muur) wilt hebben, de Makita en de Metabo expert enz. liggen meteen zo veel hoger... :X
Metabo KGS 216M https://www.gereedschapce...-x-30mm-quick-hendel.html

veel klachten over dat het niet stabiel af te stellen is.

Makita LS0816F https://www.gereedschapce...stekzaag-1200w-216mm.html

heb je deze ook overwogen? ( motor staat schuin omhoog dus minder last van aan de rechter zijde en minder torsie met neer halen door vertikale greep.)

https://mastertools.nl/nl_nl/product/makita-afkortzaag-ls1018ln
Voor alle drie valt wel iets te zeggen in de negatieve hoek. Ik las o.a. in dit topic dat de Metabo niet erg secuur is. Dat zal voor de andere twee niet anders zijn denk ik ge3zien de prijs. Ik zaag hobbymatig en niet vaak en ook geen precisiebouw dus voor mij niet zo'n probleem maar constant moeten bijstellen is wel irritant en rechte zaagsnede is wel belangrijk natuurlijk. Schaduwlijn is een pluspunt van de Makita en Metabo t.o.v. de Hikoki maar die is weer wat compacter dan de Metabo qua opruimen. De Makita schijnt dan weer issue te hebben met de blauwe beschermkap die soms blijft hangen. YouTube: July 2024 - Makita LS0816F episode 2 - faulty blade guard
Voorkeur is lichtelijk voor de Makita. Is er iemand met de Makita die mij iets kan vertellen over de kwaliteit van de zaag/afstelling en stofafzuiging? En of je het probleem met de kap herkent?

Van deze drie; welke zouden jullie aanraden? Meer geld uitgeven dan 250 euro wil ik eigenlijk niet gezien het beperkte gebruik, de aanwezigheid van een gewone afkortzaag en de optie om de invalzaag te gebruiken als alternatief
250 max isch? oei dan zit je net boven de bodem van zagen, 350-425 maak je t je zelf veel makkelijker. 250 is of oude modellen en rest verkoop van makita consumenten/semi pro of plain Parkside, huismerk einhell/metabo 216 valt daar ook een beetje onder

Hikoki als je revers glij geleide stangen wilt. Beter dan de Skill. veel in deze sectie over ge posted. Hands down de ideale thuis gebruikers afkortzaag secuur genoeg, veel mogelijkheden, compacte gebruiks ruimte, tegen de muur te gebruiken. ( Ik kon via iemand BTW er af krijgen dus koos voor de Metabo 72 Xact, laser, electronische snelheids regeling voor plastic en zo. links rechts kantel maximale diepte voor t blade door de manier hoe de motor t blade aandrijft ( is wel gevoeliger voor kromslaan dan een straight op de as vd motor blade aansluting anders was t de Hikoki geworden omdat ik persee reversed wilde.)

Makita 1011 is een classieker en niet voor niks. Checkbox bij Makita afkortzagen wat je belangrijk vind, wel of geen 2 kanten op kantelen bijv. stabiele geleiding/ondersteuning via verlengers ( schuiven aan de zijkant) tilbaar? maximale breedte plank , afzuiging hoef je geen zorgen over te maken die is bij alle afkortzagen RUK :+

Dewalt is een vreemde eend in de bijt maar kan voor jou doeleinden precies goed zijn.

DeWALT DWS777 Afkort-/Verstekzaag met XPS 216mm 1800W. prima ding en zeer stabiel in afstelling, makkelijk meesleepbaar want compact maar beperkt in zaag breedte wegens korte glij geleiders.

• trabant
Copycat, kan het zijn dat jouw categorie 5 spul een tikkie oververtegenwoordigd is? }>

• JukeboxBill
trabant schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:09:
Copycat, kan het zijn dat jouw categorie 5 spul een tikkie oververtegenwoordigd is? }>
Het is in ieder geval wel wetenschappelijk verantwoord :*)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DjoeC schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

Er zijn vast Chineese produkten die wel topkwaliteit zijn, net als dat er topmerken zijn die hun spulleboel in China laten maken. Ik vind het wat gechargeerd om alle in China geproduceerde spullen in z'n algemeenheid als B of C te kwalificeren.

Ook in andere landen (denk EU of US) wordt door topmerken zooi geproduceerd EN verkocht.
Zo bedoelde ik hem niet. maar ik snap dat je het zo kan lezen.

• JukeboxBill
@Shadow_Agent
Als je al een goede invalzaag heb met rails, dan zou je ook kunnen overwegen om iets te maken om die op een handige manier te gebruiken als afkortzaag.
Dat is in dit topic al een paar keer aan de orde geweest.
Op Youtube staan ook genoeg filmpjes om wat ideeën op te doen.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

trabant schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:09:
}:|

O-)

:+

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

JukeboxBill schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

Het is in ieder geval wel wetenschappelijk verantwoord :*)
Inderdaad ik doe altijd veel onderzoek en deel hier de resultaten zodat iedereen er voordeel aan heeft... :P

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:52:
Bijv. mn cyclone ton en parkside natdroog met device start en regelbare zuigkracht is samen een TOP alles kunner: beton gips bagger zand zaagsel enz. alles kan t hebben:[Afbeelding]

Dit is komfrees betonslijpsel 25m2 vloer vlakken zonder dicht lopen van de filters vd parkside. heb ik geen dure bouwstofzuiger voor nodig alleen wel een p3 masker dragen met leeg storten ;-)
Pro-tip: probeer eens een vuilniszak in die ton te doen, is zoveel makkelijker met leeg maken. Wel misschien een steentje of stukje hout op de bodem leggen zodat de zak niet omhoog getrokken wordt door de zuigkracht van de stofzuiger.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

henkie196 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:51:
[...]

Pro-tip: probeer eens een vuilniszak in die ton te doen, is zoveel makkelijker met leeg maken. Wel misschien een steentje of stukje hout op de bodem leggen zodat de zak niet omhoog getrokken wordt door de zuigkracht van de stofzuiger.
Nadeel is wel door de taps toelopende opening gaat de zak klemmen en scheuren is dan snel een dingetje. Ga t een keer proberen met een bouwafvalzak. Die zijn dikker.

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:04:
Nadeel is wel door de taps toelopende opening gaat de zak klemmen en scheuren is dan snel een dingetje. Ga t een keer proberen met een bouwafvalzak. Die zijn dikker.
Of wat eerder legen. Met dingen als betonslijpsel of zaagsel is het meestal los genoeg dat het wel makkelijk eruit zou moeten komen, tenzij de zak echt helemaal vol zit.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:49

Mimiix

Professioneel Prutser

Omdat ik toch vaak gereedschap meeneem naar ouders of vrienden, merk ik dat het vaak een zooi blijft in mn schuur. Een lade systeem als Milwaukee packout wat je eventueel ook aan de muur zou kunnen hangen is hiervoor ideaal. Echter vind ik die prijzen best wel hoog. Ik vond wel een merk als qbrick of keter roc met betere prijzen,maar daar kan ik dan weer geen muurbeugels voor vinden.

Heeft iemand een gouden tip?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Om met de woorden van @trabant te spreken de universele gereedschapdrager: de bouwemmer, in diverse maten beschikbaar.. 😅

Stanley heeft ook zo'n stapelding met wieltjes in segmenten.

STANLEY FatMax Gereedschapswagen MP - 1-95-622 ook in goedkopere gewone versie. Kan je ergens in een hoekje kwijt en vullen met wat je dan nodig hebt aldan niet een segment thuis of in de auto laten.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

copykat schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:43:
Om met de woorden van @trabant te spreken de universele gereedschapdrager: de bouwemmer, in diverse maten beschikbaar.. 😅

Stanley heeft ook zo'n stapelding met wieltjes in segmenten.

STANLEY FatMax Gereedschapswagen MP - 1-95-622 ook in goedkopere gewone versie. Kan je ergens in een hoekje kwijt en vullen met wat je dan nodig hebt aldan niet een segment thuis of in de auto laten.
Ik wil juist die lades aan de muur kunnen hangen, omdat ik niet echt een hoekje heb :'(

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mimiix schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:36:
Omdat ik toch vaak gereedschap meeneem naar ouders of vrienden, merk ik dat het vaak een zooi blijft in mn schuur. Een lade systeem als Milwaukee packout wat je eventueel ook aan de muur zou kunnen hangen is hiervoor ideaal. Echter vind ik die prijzen best wel hoog. Ik vond wel een merk als qbrick of keter roc met betere prijzen,maar daar kan ik dan weer geen muurbeugels voor vinden.

Heb je een systainer compatible systeem? Er zijn wagentjes voor:
Mbox: https://www.makita.nl/art...0000001-mbox-trolley.html
Systainer: https://systainer.store/products/systainer-sys-roll

© ocf81 1981-infinity

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Metabo , dus systainer past. Alleen ik heb geen grondruimte over in de schuur.

Het gaat me echt om zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BlFMTpG.jpg

• MJV
  • Registratie: Mei 2003

MJV

Mimiix schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:36:

Keter Roc Pro. Zelf in gebruik en dit is (tot nu toe ;)) verreweg het beste systeem om zowel op locatie als in de werkplaats te gebruiken. Vooral de lades met dividers vind ik echt ideaal voor o.a. multitool blaadjes, decoupeerzaagjes, potloden, enzovoort.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mimiix schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Metabo , dus systainer past. Alleen ik heb geen grondruimte over in de schuur.

Het gaat me echt om zoiets als dit:

[Afbeelding]
Er is wel een basis voor: https://systainer.store/products/systainer3-base maar die moet je dan zelf op de een of andere manier aan de muur bevestigen. (plankje met hoekprofiel, bijv?)

© ocf81 1981-infinity

• trabant
Mimiix schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

Ik wil juist die lades aan de muur kunnen hangen, omdat ik niet echt een hoekje heb :'(
Out of the bucket: een railsysteem met plankendragers en daar emmers aan hangen? :*)

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Dank voor de opties! Het lastige is: Ik wil eigenlijk geen permanente kast hebben daar. Dus echt zoals packout dat heeft: een bord met beugels waar je het aan ophangt.

Toch nog verder zoeken

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:58

Shadow_Agent

@copykat @JukeboxBill en anderen die op mijn vraag reageerden m.b.t. de afkortzaag: heb besloten de aanschaf eerst uit te stellen en datgene wat ik moet zagen met de invalzaag te gaan doen. Mocht er een aanbieding voorbij komen of de oude gaat stuk kijk ik verder :)

tnkx!

• Schway
  • Niet online
Mimiix schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:34:
Dank voor de opties! Het lastige is: Ik wil eigenlijk geen permanente kast hebben daar. Dus echt zoals packout dat heeft: een bord met beugels waar je het aan ophangt.

Toch nog verder zoeken
Je kan een french cleat systeem en je shit daar aan ophangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Schway op 11-08-2026 11:53 ]

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:24
Mimiix schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:34:

Toch nog verder zoeken
Zoiets?
https://stackwell.nl/winkel/brackets/bracket-voor-festool-t-loc-systainer-pull-out-toolcase-bracket/

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Shadow_Agent schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:46:
@copykat @JukeboxBill en anderen die op mijn vraag reageerden m.b.t. de afkortzaag: heb besloten de aanschaf eerst uit te stellen en datgene wat ik moet zagen met de invalzaag te gaan doen. Mocht er een aanbieding voorbij komen of de oude gaat stuk kijk ik verder :)

tnkx!
Goed idee, heb je "invalzaag hack voor afkorten" op YT gezocht? Er zijn veel Diy voorbeelden als zaag bak voor cirkel en afkort zagen . Misschien ontdek je dat een dedicated afkortzaag helemaal niet nodig is. :*)

• Gwaihir
  • Niet online
trabant schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:33:
Out of the bucket: een railsysteem met plankendragers en daar emmers aan hangen? :*)
Koddig. Zien!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-09 20:02
Zijn er hier mensen die een Makita lamp hebben waar je een LXT of CXT accu aan kan koppelen? Idee dat je je Makita accu's kunt gebruiken is leuk, maar ik vind die body's nogal prijzig voor dat het alleen wat plastic met wat LEDs is.

Wat is het voordeel van dit Makita lampen ten opzichte van andere werkverlichting op (losse of ingebouwde) accu?

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Swelson schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:27:
Zijn er hier mensen die een Makita lamp hebben waar je een LXT of CXT accu aan kan koppelen? Idee dat je je Makita accu's kunt gebruiken is leuk, maar ik vind die body's nogal prijzig voor dat het alleen wat plastic met wat LEDs is.

Wat is het voordeel van dit Makita lampen ten opzichte van andere werkverlichting op (losse of ingebouwde) accu?
Aliexpress can be your friend. Als je het aan durft. Technisch gezien kan er weinig fout gaan. Maar wie weet. Kijk zelf soms met een schuin oog naar die Bosch Professional led lampen op accu. Echter afwachtend op een leuke deal die voorbij kan komen.

Zoiets maar dan voor Makita in jouw geval zou interessant kunnen zijn. Geen idee of je er je accu mee kunt slopen. Iemand ervaring met soortgelijke lampen?
https://amzn.eu/d/0iPQqbGP

Dit is dan weer het andere uiterste kwa prijs. Wel origineel Bosch Pro.
https://amzn.eu/d/09qOGo1T

[ Voor 17% gewijzigd door TheKerremenke op 11-08-2026 14:40 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-09 20:52

Het voordeel is natuurlijk dat je, als je meer van dezelfde accus gebruikt, je altijd een verse bij de hand hebt. Je hoeft niet meerdere laders te hebben en als je de lamp lang niet gebruikt, kun je de accu onderhouden door hem er uit te halen en in andere apparaten te gebruiken.

Maar de echte vraag; is het geschikt licht? Geen idee. Ik heb vanwege het hebben van een aantal Bosch/Dremel 12V accus een Bosch 12V lamp. Zelfde idee. Pro is dat het handig is, best wat licht en het werkt. Con is dat het ding reteduur was voor wat het is.

Bij Makita heb je veel meer opties in lampen. De voor- en nadelen verschillen natuurlijk nogal of het een bouwlamp, inspectielamp of lantaarn is.

Bottom line; heb je regelmatig wat licht nodig om te werken (niet schilderen ivm kleurtemperatuur) dan kan het zeker meerwaarde hebben. Gebruik je het zelden, dan is het nogal prijzig en is je enige echte voordeel dat je geen aparte accu hoeft te onderhouden. Wat op zich best een ding is, want in mijn ervaring is de accu het ding dat juist de geest geeft als je iets lang niet gebruikt.

Addicted to silent computing

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:24

Ik heb de DEBML104, puur gekocht zodat ik de CXT accu kan gebruiken. Bevalt wel goed.
Via MP eens voordelig kunnen kopen

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:56
Zijn er hier mensen die een Makita lamp hebben waar je een LXT of CXT accu aan kan koppelen? Idee dat je je Makita accu's kunt gebruiken is leuk, body's nogal prijzig voor dat het alleen wat plastic met wat LEDs is.

Heb de Makita DMR 056 voor mijzelf en de Makita DMR 055 voor mijn moeder gekocht, de combinatie van lamp, en radio, kwaliteit, lange verkrijgbaarheid van onderdelen. Beiden zijn gekocht om in geval van nood in huis te kunnen gebruiken, zie mijn moeder liever niet met lucifers en kaarsjes aan de gang als er (langdurig) stroomuitval is. Als ik denk wat er gebeuren kan als het met lucifers en kaarsjes fout gaat bij stroomuitval is, is duur maar een woord.
Pagina: 1 ... 289 ... 292 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).