• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:36
Swelson schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:27:
Zijn er hier mensen die een Makita lamp hebben waar je een LXT of CXT accu aan kan koppelen? Idee dat je je Makita accu's kunt gebruiken is leuk, maar ik vind die body's nogal prijzig voor dat het alleen wat plastic met wat LEDs is.

Wat is het voordeel van dit Makita lampen ten opzichte van andere werkverlichting op (losse of ingebouwde) accu?
Heb zo'n hoofdband lamp van Makita, maar dat valt zwaar tegen qua lichtopbrengst.
Een LED zaklamp uit de rommelbak van Praxis geeft meer licht en kostte maar €8. Werkt uren lang op 3 AA batterijen. Heb er een stuk of wat hier en daar liggen dus ook altijd wat licht bij de hand.
Bol heeft ze ook gehad.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Linux gebruiker schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Heb de Makita DMR 056 voor mijzelf en de Makita DMR 055 voor mijn moeder gekocht, de combinatie van lamp, en radio, kwaliteit, lange verkrijgbaarheid van onderdelen. Beiden zijn gekocht om in geval van nood in huis te kunnen gebruiken, zie mijn moeder liever niet met lucifers en kaarsjes aan de gang als er (langdurig) stroomuitval is. Als ik denk wat er gebeuren kan als het met lucifers en kaarsjes fout kan gaan bij stroomuitval is, is duur maar een woord.
Herkenbaar. Heb zelf een 40-USB150X voor Husqvarna BLI accu’s. (Heb een viertal BLI 200 accu’s handig voor elektrische duwmaaier, heggenschaar, bosmaaier, bladblazer en kettingzaag. ) Deze heeft 2x usb C aan 5V/9V/12V/15V⎓3 A output. Voor als de stroom langere tijd uit zou vallen. Handig voor het opladen van een telefoon, tablet, laptop. Maar die heeft geen lamp functie.

[ Voor 6% gewijzigd door TheKerremenke op 11-08-2026 17:05 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik heb een DECDML807 gekocht een tijd terug, erg blij mee tijdens het klussen. Ondertussen zijn er hier genoeg LXT accu’s in huis. Met een 5A accu staat hij ook lekker stabiel. :)

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
Zijn er hier mensen die een Makita lamp hebben waar je een LXT of CXT accu aan kan koppelen? Idee dat je je Makita accu's kunt gebruiken is leuk, maar ik vind die body's nogal prijzig voor dat het alleen wat plastic met wat LEDs is.

Wat is het voordeel van dit Makita lampen ten opzichte van andere werkverlichting op (losse of ingebouwde) accu?
ja ik heb een soort van zaklamp die rechtop kan staan en een bouwlamp, beide makita waar mijn lxt's ingaan. hartstikke handig als alles gewoon dezelfde accu heeft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:38

MJV

Mimiix schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:34:
Dank voor de opties! Het lastige is: Ik wil eigenlijk geen permanente kast hebben daar. Dus echt zoals packout dat heeft: een bord met beugels waar je het aan ophangt.

Toch nog verder zoeken
Die Keter Roc Pro bakken en lades kun je van het karretje afhalen en dan ophangen, net als Milwaukee.

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

Ik heb de DEBDML801X, inderdaad iets duurder dan een gemiddelde amazon/alli lamp. Maar af en toe best goedkoop in de aanbieding te krijgen of icm met een andere Makita actie. Grootste voordeel vind ik dat ik altijd wel een volle accu in huis heb. Ook ideaal als lamp op camping bijvoorbeeld.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zijn die mensen van Hookz én alle concurrenten echt allemaal aan de Ikea Pax verslaafd?

Het metaal kost op zich niet veel hoogte, maar vervolgens zit de rails geheel onder de box en dan kost het net zoveel ruimte als de oplossingen in hout. Zou de rails naast de box zitten, dan zou dan minstens 40mm hoogte per box + schap + speelruimte moeten schelen.

Ik heb niet veel hoogte beschikbaar, maar helaas: die 'ernaast' oplossing vind ik niet. Is dat dan alléén omdat het geheel dan net niet meer in 'n Pax past? :|.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:19
Gwaihir schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:19:
Zijn die mensen van Hookz én alle concurrenten echt allemaal aan de Ikea Pax verslaafd?

Het metaal kost op zich niet veel hoogte, maar vervolgens zit de rails geheel onder de box en dan kost het net zoveel ruimte als de oplossingen in hout. Zou de rails naast de box zitten, dan zou dan minstens 40mm hoogte per box + schap + speelruimte moeten schelen.

Ik heb niet veel hoogte beschikbaar, maar helaas: die 'ernaast' oplossing vind ik niet. Is dat dan alléén omdat het geheel dan net niet meer in 'n Pax past? :|.
Je zou zelf wat aluminium platen kunnen kopen en die (laten) zetten, zal alsnog goedkoper zijn dan bestellen. Paar gaatjes om het aan de rails te kunnen bevestigen. Aan de achterkant opstaande rand en wellicht aan de voorkant ook een kleine voor wat stijfheid.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb er 1, gekocht met de spaarpunten, anders had ik het niet zo gauw gedaan denk ik. Maar aan de andere kant gebruik ik hem wel heel veel, ook een fijne lichtkleur en bundel waardoor ik soms met 1 hand een kwart hanteer en "scan" met die lamp in de andere hand of het allemaal goed is geverfd. De bouw van het scharnier vond ik wel wat eigenaardig.

Er zijn ook lampen van Scangrip die op alle accusystemen passen door de bijpassende adapter. Ze staan bekend om de goede leds (temperatuur en CRI, zeker met schilderwerk van belang). En Ledlenser heeft ook hele mooie werklampen.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ja, ik heb deze

https://www.makita.nl/art...14-4-v-18-v-werklamp.html

Op internet zo rond de 50-75........het idee dat je de LXT accu kunt gebruiken is op zich handig want ik heb er daar altijd wel minstens 1 vol van.

Maar de lichtopbrengst is maar zo-zo......enigszins bulkig van formaat (lang/hoog) en ook het plastic is niet echt "rugged" uitgevoerd.

Het doet wat een bouwlamp moet doen, maar daar is ook alles mee gezegd. Ik betwijfel of ik 'm weer zou kopen mocht deze de geest geven.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_ferry_ schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:43:

Er zijn ook lampen van Scangrip die op alle accusystemen passen door de bijpassende adapter.
nou, deze ga ik eens bekijken :) goeie tip mocht mijn Makita stuk gaan.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Er is een tijd geweest dat er met regelmaat ook een lampen actie was dan kreeg je een lampbody gratis bij een apparaat. daarom heb ik er 3 :+ Dat leek overdreven maar inmiddels best handig gebleken. En daarom zou ik een lamp binnen een aanwezig accu eco systeem zeker aanraden. tegenwoordig staat hij vaak ook in de kadoshop en kan je er punten voor sparen.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Fraggert schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:00:
[...]

nou, deze ga ik eens bekijken :) goeie tip mocht mijn Makita stuk gaan.
Zie: https://www.scangrip.com/en-gb/products/connect
De Makita/CAS accus passen direct zag ik net.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik dacht dat Metabo/CAS de standaard connector was, maar er zijn ook versies van Scangrip lampen met een andere connector, meen ik, waarbij je dus geen adapter nodig hebt. Goed opletten welke versie je koopt dus. Buiten dat, zelf goede ervaring met m'n Scangrip lampen.

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Over lampen gesproken, de Parkside acculampen zijn regelmatig in de aanbieding voor 6,-. Te geef als je toevallig al een 20v Parkside accu hebt. De accu ventilator is trouwens ook een aanrader, houdt het de hele nacht vol op de laagste stand met een 4ah accu, destijds voor 15,- gekocht en veel plezier van gehad.

Heb ook zo'n ronde Makita LXT staaflamp, fijn ding en veel gebruikt tijdens de verbouwing maar wel 10x zo duur.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:44
Godsamme, had een Makita SP6000 binnengekregen en wil er vandaag mee aan de slag, blijkt de bodemplaat zo krom als een hoepel! dat is al de 2e keer dat Makita spul schade oploopt tijdens vervoer (hoogstwaarschijnlijk) omdat het los in een macpak rondrammelt.
Ik had de verkopende partij nog verzocht de zaag vast te zetten met inpakmateriaal, maar dat hebben ze dus niet gedaan.
Klotezooi, meteen het garantietraject in.

Die plaat die hier zo mooi ligt te wachten op zijn eerste haakse zaagsnede moet nog even wachten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhnWAiO8rYSt6kHJm4W68qjHdJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTqSjktYhCYBUocRfTmYTqyn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door P5ycho op 13-08-2026 16:07 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Ik zoek een prima klopboormachine(?), hoeft niet met accu, voor het boren van je gaten om zaken op te hangen in huis. Dat is dus primair boren in (bak)steen. Nu heb ik ooit gekozen voor Bosch blauw als merk om zaken te verzamelen, dus ook al hoef ik geen accu te gebruiken, is dat om esthetische redenen al een eerste keuze. Ik heb wel gemerkt bij het lenen van machines dat boren met een goede, oude Makita aanzienlijk betere gaten boort dan eentje van Parkside. Verschil van 'klaar in 2 seconden' en 'het gat is een stuk groter dan nodig omdat het zo lang duurde en er komt rook uit de machine'.

Op de verschrikkelijke site van Bosch zie ik dan ~5 boren staan die "voldoen" aan SDS + geen accu, bij hun te koop van ~180 tot ~380 euro. Grote verschil lijkt de bijbehorende doos, en het wattage (~720 tot ~900).

Nu heb ik liever 1x een goede die de komende 20+ jaar meegaat en voor alles gebruikt kan worden, maar is de eerste van 720 dan niet al goed genoeg? Wattage/Joule zegt mij niet 'dit boort moeiteloos door baksteen' of 'dit komt niet door piepschuim'. Enige ervaring met de boren van BB specifiek, of gewoon loslaten omdat ik toch de accu niet nodig heb en een andere halen?

[ Voor 3% gewijzigd door Zebby op 13-08-2026 19:19 ]

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Is niet om het eender welke bosch pro klopboormachine goed genoeg? Heb zelf een oude bosch blauw. Die doet het al meer als 15 jaar goed. Daarnaast een https://www.toolstation.n...opboormachine-body/p55335 Die werkt zeer goed op accu’s. Is vooral vanwege de handigheid om twee accu boormachines tegelijkertijd te kunnen gebruiken. 1 om te voor boren en de andere met bitje voor de torx schroeven. Werkt lekker snel.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
Het is alweer zo'n 25 jaar geleden dat ik - kort na de verhuizing 'in die Heimat' - van een zwager die in de systeemplafonds zat zijn zware oude blauwe Bosch heb overgenomen. De mare ging dat hij daar zo'n duizend gaten per dag mee had geboord. "Dan overleeft die mij ook nog wel," dacht ik. Bij het tweede gat hoor en voel ik krak. Opengeschroefd, om twee gebroken tandwielen uit het vet te kunnen vissen. Een mooie gelegenheid om eens te kijken wat die ijzerzaak op het dorpsplein te bieden had. Dat is een groene Bosch phb160R (500W; 1,3 Joule; 1100 rpm; 2,0 kg) geworden, die heeft inmiddels wel eens nieuwe koolborstels gekregen, en - weer een verhuizing verder - na wat overbelasting als cementmixer hoor ik inmiddels de lagers, maar het ding doet het nog steeds.

Als de uitbater van die ijzerzaak uit klussen was, namen zijn vrouw of dochter de winkel waar. Die hebben me in hun advies en warenkennis ook nooit teleurgesteld. Ze mochten bovendien ook gezien worden. Het is me wel eens overkomen dat de dochter in bikini de trap af kwam, waardoor ik de eerste keer dat me dat overkwam pardoes vergat waarvoor ik ook alweer kwam. :$

Niets doen is een actie die heel goed valt op te schalen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
mooi stukje klantenbinding zeker @trabant :+

• spork
  • Laatst online: 10:47
Zebby schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:19:
Ik zoek een prima klopboormachine(?), hoeft niet met accu, voor het boren van je gaten om zaken op te hangen in huis. Dat is dus primair boren in (bak)steen. Nu heb ik ooit gekozen voor Bosch blauw als merk om zaken te verzamelen, dus ook al hoef ik geen accu te gebruiken, is dat om esthetische redenen al een eerste keuze. Ik heb wel gemerkt bij het lenen van machines dat boren met een goede, oude Makita aanzienlijk betere gaten boort dan eentje van Parkside. Verschil van 'klaar in 2 seconden' en 'het gat is een stuk groter dan nodig omdat het zo lang duurde en er komt rook uit de machine'.

Op de verschrikkelijke site van Bosch zie ik dan ~5 boren staan die "voldoen" aan SDS + geen accu, bij hun te koop van ~180 tot ~380 euro. Grote verschil lijkt de bijbehorende doos, en het wattage (~720 tot ~900).

Nu heb ik liever 1x een goede die de komende 20+ jaar meegaat en voor alles gebruikt kan worden, maar is de eerste van 720 dan niet al goed genoeg? Wattage/Joule zegt mij niet 'dit boort moeiteloos door baksteen' of 'dit komt niet door piepschuim'. Enige ervaring met de boren van BB specifiek, of gewoon loslaten omdat ik toch de accu niet nodig heb en een andere halen?
Sds+ en klopboor gaat volgens mij niet samen? Ik gok dat je bij de boorhamers zat te kijken?
Dat lijkt mij een prima keuze. Een boorhamer gaat in beton en ook in baksteen maar een klopboor gaat niet in beton.

Als je zeker weet dat je alleen gaatjes tot een millimeter of 8 af en toe in beton gaat boren zou ik, van Bosch blauw, de lichtste nemen. Wil je ook af en toe een vloer, badkamer of iets dergelijk gaan bikken dan kan ik je vertellen dat de 28 bij mij flink wat jaren (en diverse badkamers/vloeren en ander misbruik) heeft overleeft...

..totdat er 2,5 meter aan schoorsteen er perfect bovenop viel. De boorhamer heeft mijn handen gered en de schoorsteen omhooggehouden (zij het 40cm lager dan eerst). Nadeel van een boorhamer gebruiken als constructief onderdeel van een schoorsteen is dat hij wat ovaal wordt... 8)7 :X

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:25

dragonhaertt

@_'.'

De Bosch gbh 2-28 f is hier razend populair.

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 13-08-2026 20:49 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• The Eagle
  • Laatst online: 21:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@trabant hadden ze ook een carwash daar toevallig? ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Zebby
spork schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:29:
[...]

Sds+ en klopboor gaat volgens mij niet samen? Ik gok dat je bij de boorhamers zat te kijken?
Dat lijkt mij een prima keuze. Een boorhamer gaat in beton en ook in baksteen maar een klopboor gaat niet in beton.

Als je zeker weet dat je alleen gaatjes tot een millimeter of 8 af en toe in beton gaat boren zou ik, van Bosch blauw, de lichtste nemen. Wil je ook af en toe een vloer, badkamer of iets dergelijk gaan bikken dan kan ik je vertellen dat de 28 bij mij flink wat jaren (en diverse badkamers/vloeren en ander misbruik) heeft overleeft...

..totdat er 2,5 meter aan schoorsteen er perfect bovenop viel. De boorhamer heeft mijn handen gered en de schoorsteen omhooggehouden (zij het 40cm lager dan eerst). Nadeel van een boorhamer gebruiken als constructief onderdeel van een schoorsteen is dat hij wat ovaal wordt... 8)7 :X
Meestal zal 8 voldoende zijn, maar misschien ook meer voor iets dat gewicht moet kunnen dragen? Bijvoorbeeld een flink blad hout als bureaublad (in een koof, past beter dan een met poten). En ja dat zal dan een boorhamer zijn. Mooi om te lezen dat ze relatief onverwoestbaar lijken, totdat ik ze in de fundering wil opnemen iig. Dat risico wil ik wel nemen.

Verstop ik snel mijn hame... schroevendraaier.

• trabant
...Verschil van 'klaar in 2 seconden' en 'het gat is een stuk groter dan nodig omdat het zo lang duurde en er komt rook uit de machine'. ...
Onderschat de kwaliteit en toestand van de boor zelf niet. Een Parkside met een goede scherpe kwaliteitsboor erin presteert beter dan een Hilti met een bot stuk chinesium.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:23
dragonhaertt schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:49:
[...]

De Bosch gbh 2-28 f is hier razend populair.
En terecht (heb hem zelf ook).

Mooie anekdote. Heb er een paar jaar geleden eens een buurman mee geholpen die zelf bij de Praxis werkte.

Hij wilde een betonnen vloertje buiten bij de voordeur wegbreken en was al een uur aan het klooien, waarop mijn vader die hier toevallig was eens naar de man toe liep en hem vroeg of hij hulp nodig had. “Kun jij die van jou even pakken Dennis? Dit wordt niets…” Heb mijn Bosch er maar bij gepakt en de eerste reactie van de buurman was “ja, dat merk verkopen wij niet…” Was in 5 minuutjes klaar.

En toch… m’n vader heeft vroeger een Elu hamerboormachine gekocht, dat was pas een beul van een machine. Uiteindelijk kan helaas alles kapot :+

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hmm, de rightingsschakelaar van mijn DHP484 heeft het begeven na een terugslagepisode. Het gaat alleen om dat plastic ding dat je heen en weer drukt om de richting te kiezen, niet het schakelmechanisme waar de trekker deel van uitmaakt.

Wat zouden jullie doen? Een nieuwe schakelaar kopen of een vervanger printen met de 3D-printer?

[ Voor 34% gewijzigd door ocf81 op 14-08-2026 02:13 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:04

Vliegvlug

Flight Simple

P5ycho schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:06:
Godsamme, had een Makita SP6000 binnengekregen en wil er vandaag mee aan de slag, blijkt de bodemplaat zo krom als een hoepel! dat is al de 2e keer dat Makita spul schade oploopt tijdens vervoer (hoogstwaarschijnlijk) omdat het los in een macpak rondrammelt.
Ik had de verkopende partij nog verzocht de zaag vast te zetten met inpakmateriaal, maar dat hebben ze dus niet gedaan.
Klotezooi, meteen het garantietraject in.

Die plaat die hier zo mooi ligt te wachten op zijn eerste haakse zaagsnede moet nog even wachten...

[Afbeelding]
Dat is flink balen zeg! :'(

Kan me alleen niet voorstellen dat dit door het vervoer komt, dan krijg je niet zo’n mooie curve maar eerder een lokale verbuiging. Dit doet me eerder aan een productiefout denken. En als die zaag wel een harde klap heeft gekregen tijdens transport dan moet de plastic inlay onderin dat makpac ook flinke schade hebben, zo hard is dat niet.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ocf81 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 02:08:
Hmm, de rightingsschakelaar van mijn DHP484 heeft het begeven na een terugslagepisode. Het gaat alleen om dat plastic ding dat je heen en weer drukt om de richting te kiezen, niet het schakelmechanisme waar de trekker deel van uitmaakt.

Wat zouden jullie doen? Een nieuwe schakelaar kopen of een vervanger printen met de 3D-printer?
bedoel je nummer 4 op de tekening?

https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/dhp484

DIe heb je voor €1.45 en €5.95 bezorgkosten, dus totaal €7.41 thuis.

Ik heb een P1S maar ik kan voor geen meter ontwerpen, dus voor mij is de vraag simpel te beantwoorden. Ik print alleen bestaande ontwerpen.

Vind jij het leuk zoiets te ontwerpen en heb je daar tijd voor? Have at it zou ik zeggen :P

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vliegvlug schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 07:56:
[...]

Dat is flink balen zeg! :'(

Kan me alleen niet voorstellen dat dit door het vervoer komt, dan krijg je niet zo’n mooie curve maar eerder een lokale verbuiging. Dit doet me eerder aan een productiefout denken. En als die zaag wel een harde klap heeft gekregen tijdens transport dan moet dat plastic onderin dat makpac ook flinke schade hebben, zo hard is dat niet.
100% dit @P5ycho ...........niet aleen die inlay moet sporen vertonen, dit kan nooit gebeuren zonder dat die Macpac heel zou zijn gebleven joh.

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:17

Ik heb ook die 2-28 en ik raad je inderdaad de PRO GBH 2-21 /720W/2J aan met een goede 4 snijderset boren erbij (EXPERT SDS). De 28 is veel zwaarder en je hebt die extra power niet nodig voor gaten tot 8mm.

Wel wil ik nog meegeven dat accu wel echt fijner is, maar dan zit je wel vast aan het ecosysteem en accu's gaan geen 20 jaar mee. En als er nog een leuke prijsdrop of actie is dan kan dat nog veel schelen, maar dan moet je m niet nu nodig hebben.

• Zebby
6killer schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:56:
[...]

Ik heb ook die 2-28 en ik raad je inderdaad de PRO GBH 2-21 /720W/2J aan met een goede 4 snijderset boren erbij (EXPERT SDS). De 28 is veel zwaarder en je hebt die extra power niet nodig voor gaten tot 8mm.

Wel wil ik nog meegeven dat accu wel echt fijner is, maar dan zit je wel vast aan het ecosysteem en accu's gaan geen 20 jaar mee. En als er nog een leuke prijsdrop of actie is dan kan dat nog veel schelen, maar dan moet je m niet nu nodig hebben.
Ik zie dat de Bosch gbh 2-28 f gaat voor ~285 met zo'n LBOXX. De 2-21 voor ~130 met eigen doos. Dus dat is x2. Is dat de meerprijs waard? Lastig te zeggen. Als ik dan niks hoef te huren als ik eens wat wil slopen misschien. Maar als hij gelijkwaardig werkt bij de meeste werkzaamheden, tja.

Zijn de accu modellen net zo sterk als op netstroom dan? Ik heb al wel 1 accu voor blauw. Maar meestal zijn die apparaten ook weer een stuk duurder. Dan pak ik denk ik wel een verlengsnoer : ) Ik kan wel wachten tot iets van black friday, dan leen ik tot die tijd nog de oude Makita.

• P5ycho
Fraggert schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:04:
[...]

100% dit @P5ycho ...........niet aleen die inlay moet sporen vertonen, dit kan nooit gebeuren zonder dat die Macpac heel zou zijn gebleven joh.
De inlay heeft wel schaafplekken, maar geen scheuren ofzo. De bodemplaat leunt alleen voor en achter op de inlay en de verbuiging zit op het punt waar de zaag het zwaarst is (onder het blad), dus leek transportschade me het meest logisch.

Achja, hij zit alweer op de post. Nog zat andere klussen te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 14-08-2026 11:53 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Fraggert schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:01:
[...]

bedoel je nummer 4 op de tekening?

https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/dhp484

DIe heb je voor €1.45 en €5.95 bezorgkosten, dus totaal €7.41 thuis.

Ik heb een P1S maar ik kan voor geen meter ontwerpen, dus voor mij is de vraag simpel te beantwoorden. Ik print alleen bestaande ontwerpen.

Vind jij het leuk zoiets te ontwerpen en heb je daar tijd voor? Have at it zou ik zeggen :P
Ja, nummer 4 inderdaad. Het kostte mij 10 minuten om de vorm in CAD ongeveer goed te krijgen. Maar ik heb geen zin om het ding te demonteren om zo alleen de dimensies goed te krijgen, dus ik bestel hem toch maar. Zijn er nog andere onderdelen die (relatief) snel stuk gaan? Dan kan ik die gelijk meebestellen om zo de verzendkosten wat beter te kunnen verantwoorden tegenover mijzelf.

BTW, wel jammer dat CAD zo lastig is voor je. Een beetje kunnen tekenen met CAD opent echt een hele wereld aan mogelijkheden m.b.t. wat je met een 3D-printer kan. En eigenlijk ook voor alles wat je wil maken dat enige voorbereiding vergt qua ontwerp. Ik gebruik het zelf uitgebreid om mijn meubilair te plannen. Er is overigens wel een onderwerp voor: [3D Printen] 3D Tekenpakketten/CAD

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 14-08-2026 12:28 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:01
ocf81 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:05:
[...]

Zijn er nog andere onderdelen die (relatief) snel stuk gaan? Dan kan ik die gelijk meebestellen om zo de verzendkosten wat beter te kunnen verantwoorden tegenover mijzelf.
Mijn DDF484 slipte, dus die heb ik een nieuw tandwielhuis gegeven. En hij had nog een snelspan boorkop van plastic, dus die heeft een metalen gekregen. Eigenlijk weer een nieuwe machine van gemaakt. De tandwielset voor een DDF was wel wat betaalbaarder dan voor de DHP, maar die van de DHP heeft dan ook meer te voorduren en zal er bij veel klopboren uiteindelijk niet beter op worden.
Metalen boorkophouder is sowieso een fijne upgrade.

Verder zijn er geen kleine onderdelen die relatief snel stuk gaan, ik heb dan ook nog nooit een kapotte schakelknop gehad.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Raling schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:42:
[...]

Mijn DDF484 slipte, dus die heb ik een nieuw tandwielhuis gegeven. En hij had nog een snelspan boorkop van plastic, dus die heeft een metalen gekregen. Eigenlijk weer een nieuwe machine van gemaakt. De tandwielset voor een DDF was wel wat betaalbaarder dan voor de DHP, maar die van de DHP heeft dan ook meer te voorduren en zal er bij veel klopboren uiteindelijk niet beter op worden.
Metalen boorkophouder is sowieso een fijne upgrade.

Verder zijn er geen kleine onderdelen die relatief snel stuk gaan, ik heb dan ook nog nooit een kapotte schakelknop gehad.
Het ding schoot (meerdere keren) uit mijn handen bij het gebruik van een grote gatenzaag in OSB. Maar €77.20 uitgeven "voor het geval dat" is me dan weer een brug te ver. Misschien toch maar de verzendkosten slikken, ondanks dat het een meervoud van de waarde van het bestelde goed is. (Of toch maar de 3D-printer)

© ocf81 1981-infinity

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:17
Zebby schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:00:
[...]

Ik zie dat de Bosch gbh 2-28 f gaat voor ~285 met zo'n LBOXX. De 2-21 voor ~130 met eigen doos. Dus dat is x2. Is dat de meerprijs waard? Lastig te zeggen. Als ik dan niks hoef te huren als ik eens wat wil slopen misschien. Maar als hij gelijkwaardig werkt bij de meeste werkzaamheden, tja.

Zijn de accu modellen net zo sterk als op netstroom dan? Ik heb al wel 1 accu voor blauw. Maar meestal zijn die apparaten ook weer een stuk duurder. Dan pak ik denk ik wel een verlengsnoer : ) Ik kan wel wachten tot iets van black friday, dan leen ik tot die tijd nog de oude Makita.
LBOXX is leuk, maar als je er maar 1 hebt ook niet nodig.

De 2-21 is in Duitsland rond de €90 op Amazon, hier zelfs iets goedkoper geweest.

Er zijn nieuwe modellen gelanceerd nog niet heel lang geleden, maar ik weet niet of er een zonder accu's ergens voor deze prijzen te vinden is. En als je niet dagelijks gaatjes moet boren valt het ook wel mee.

• trabant
https://www.troostwijkauctions.com/l/partij-emmers-A1-49152-22

Emmers hebben een hengsel. Dit zijn bloempotten. }:|

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:35

Mimiix

Professioneel Prutser

Kan je een aardige muur mee vullen :+

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
[...]

Hangt ook weer van het type accu af.
Als je een 2Ah accu van Bosch hebt kom je er niet zo ver mee. Heb je een 4Ah ProCore, dan kom je alweer een heel stuk verder.

Wat boorhamers betreft zou ik persoonlijk voor snoer gaan. Vaak zijn het de werkzaamheden die je niet door het hele huis doet maar op een enkele plek. Als je tegels eraf moet tikken sta je toch in die riumte. Dan is de meerwaarde van een accu ook verwaarloosbaar.

Zelf wacht ik nog tot m'n Metabo eindelijk de geest geeft, maar die loopt voor m'n gevoel al 5 jaar op z'n laatste pootjes maar weigert op te geven. Als die dan eindelijk einde levensduur is ga ikzelf ook voor de 2-28

[ Voor 9% gewijzigd door Flix20 op 14-08-2026 13:34 ]

PSN: Flix20-NL

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:50
Vermoedelijk zijn het wel degelijk emmers maar dan inderdaad zonder hengsel (ook gezien de herkomst: Emmers waar snijbloemen in gaan. Bloempotten hebben - meestal - gaten in de bodem zodat de wortels bij veel vocht niet wegrotten.

• Zebby
6killer schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

LBOXX is leuk, maar als je er maar 1 hebt ook niet nodig.

De 2-21 is in Duitsland rond de €90 op Amazon, hier zelfs iets goedkoper geweest.

Er zijn nieuwe modellen gelanceerd nog niet heel lang geleden, maar ik weet niet of er een zonder accu's ergens voor deze prijzen te vinden is. En als je niet dagelijks gaatjes moet boren valt het ook wel mee.
Ah voor 90 is het een makkelijke keuze. Zal hem op een lijstje zetten om in de gaten te houden.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Ik heb hier de GHB 2-26. Heel tevreden van. Misschien een optie als je de GHB 2-28 wat te duur vindt?

Ik vermoed dat de 2-21 ook wel een stuk zwakker is, je betaalt niet alleen voor de LBOXX.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Den_S85
  • Laatst online: 18:23
Daar kwam je zeker achter toen je de hele partij gekocht, betaald en opgehaald hebt O-)

• Noutie
  • Registratie: December 2020
Borromini schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

Ik heb hier de GHB 2-26. Heel tevreden van. Misschien een optie als je de GHB 2-28 wat te duur vindt?

Ik vermoed dat de 2-21 ook wel een stuk zwakker is, je betaalt niet alleen voor de LBOXX.
2 vs 3,2 Joule als ik het zo opzoek. Ik heb een 2-26. ook een fijn apparaat, alleen wel erg lang. Dat is in krappe ruimtes soms lastig. Voor alleen boren zou ik voor de 2-21 gaan.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh

• Noutie
  • Registratie: December 2020
Voor het beeld: met de 2-26 krijg je prima een tegeltje van de muur. Enkele bakstenen komen ook prima los. Een fundering slopen is teveel.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh

• trabant
Den_S85 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:56:
[...]

Daar kwam je zeker achter toen je de hele partij gekocht, betaald en opgehaald hebt O-)
Zelfs count Binface zal er nu niets meer mee kunnen en die 'bloemenveiling' is net vandaag van start gegaan.

Waarbij wel de vraag rijst: hoe zou het met die defecte momentsleutel zijn afgelopen?

• Gwaihir
  • Niet online
DjoeC schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:45:
Vermoedelijk zijn het wel degelijk emmers maar dan inderdaad zonder hengsel (ook gezien de herkomst: Emmers waar snijbloemen in gaan. Bloempotten hebben - meestal - gaten in de bodem zodat de wortels bij veel vocht niet wegrotten.
En om die dingen dan maar vazen te noemen gaat me ook wat ver.
(Voor meer dan één bos, geen decoratieve waarde...)

- Leuk hoor, effe emmeren, @trabant, maar waarom hebben we 't hier eigenlijk over?

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Gwaihir schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:16:
[...]

En om die dingen dan maar vazen te noemen gaat me ook wat ver.
(Voor meer dan één bos, geen decoratieve waarde...)

- Leuk hoor, effe emmeren, @trabant, maar waarom hebben we 't hier eigenlijk over?
Het zijn anders wel items van het faillissement van Flower Retail Limburg B.V. Ik kan mij wel vinden in de beschrijven van @trabant

• trabant
Gwaihir schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:16:
Voor gereedschapstransport naar de werklocatie werden hier emmers getipt en een paar postjes verder werden ze zelfs als opslagmedium gesuggereerd.
We kunnen gewoonweg niet zonder. Maar dan moeten ze wel een hengsel hebben. Zonder is het geen emmer. 🪣

• P5ycho
Ik sta op het punt mijn bestaande werkbank met betonplex bovenplaat (iets van 2x1m) te voorzien van 20mm dogholes. Deze werkban staat in een hoef van de garage, ik heb dus beperkt ruimte in de lengerichting zonder de hele garage overhoop te halen.

Ik heb wat video's gekeken over houtbewerking, man man man wat zijn er een hoop lui die praten over hun workshop :+.

Ik wil een simpel 'fence' maken dmv een stuk alu profiel en twee ali fence dogs.
(Dit ali setje) lijkt me een flexibele manier om met de invalzaag haaks te zagen. Verder 8 benchdogs met rubber op de bovenkant voor algemeen gebruik of om de plaat wat te liften als ik niet op de vaste plek zagen kan ivm grootte te zagen object/reststuk.

Allemaal ali spul dit keer, bench dogs uk spul is te duur en ik vind de website eigenlijk helemaal niet instructief voor de beginneling. Ze leggen niet uit waarom je hun producten zou moeten kopen, hoe je ze in moet zetten.

Verder heb ik een forstnerboor gekocht om de gaten te boren, ik ga een Metabo MWB 100 paneel lenen als mal.

Is er iets obvious waar ik rekening mee moet houden dat ik over het hoofd zie?
Ik heb alleen ruimte links van de werkbank, is dat wel handig? Zal ik dan halverwege de tafel zagen, helemaal links, of de andere kant op werken?

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:10
P5ycho schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:34:
Ik sta op het punt mijn bestaande werkbank met betonplex bovenplaat (iets van 2x1m) te voorzien van 20mm dogholes. Deze werkban staat in een hoef van de garage, ik heb dus beperkt ruimte in de lengerichting zonder de hele garage overhoop te halen.

Ik heb wat video's gekeken over houtbewerking, man man man wat zijn er een hoop lui die praten over hun workshop :+.

Ik wil een simpel 'fence' maken dmv een stuk alu profiel en twee ali fence dogs.
(Dit ali setje) lijkt me een flexibele manier om met de invalzaag haaks te zagen. Verder 8 benchdogs met rubber op de bovenkant voor algemeen gebruik of om de plaat wat te liften als ik niet op de vaste plek zagen kan ivm grootte te zagen object/reststuk.

Allemaal ali spul dit keer, bench dogs uk spul is te duur en ik vind de website eigenlijk helemaal niet instructief voor de beginneling. Ze leggen niet uit waarom je hun producten zou moeten kopen, hoe je ze in moet zetten.

Verder heb ik een forstnerboor gekocht om de gaten te boren, ik ga een Metabo MWB 100 paneel lenen als mal.

Is er iets obvious waar ik rekening mee moet houden dat ik over het hoofd zie?
Ik heb alleen ruimte links van de werkbank, is dat wel handig? Zal ik dan halverwege de tafel zagen, helemaal links, of de andere kant op werken?
In didam woont een fijne meneer op marktplaats met een cnc die goedkoop platen met patroon verkoopt.

Heeft mijn eigen meegenomen blad voorzien van dogholes voor een leuke prijs.. Denk dat dit nauwkeuriger is dan 'naboren' met een bestaand blad als mal. Met name de haaksheid vd gaten twijfel ik aan met jouw strategie.

Op marktplaats staat nu ook nog een 24/7wood mal, die je kan gebruiken met bovenfrees en kopieeerring. Misschien ook een optie?

Verder, sommige tools hebben een uitgeschuind 20mm gat nodig (zoals veel van ujk). Dat is mss in jouw geval niet handig om te kopen.

Ik heb mn hele 2x1 blad voorzien van gaten maar bedacht pas later dat er dan ook altijd vanalles doorheen valt in de opslag vd werkbank..fijne of goedkope afdekdopjes zoek ik zelf ook nog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-1fQ_-crDr3wFS6Rd1qPLVfIbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYc5QKEq12o6evOtaU7YlQ0m.jpg?f=fotoalbum_large

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Evo X 2 opties los van tig dopjes die of er niet meer uit willen of in je stofzuiger verdwijnen met schoon maken.

Elke keer een opofferplaat kopen van mdf 12mm en op de hoeken (4 in totaal) nokjes die in de bechdoghole vallen tegen t schuiven. Kan je timmeren, zagen enz zonder je topblad te beschadigen. Nadeel je moet elke keer die plaat weg zetten als je de holes nodig hebt.

Andere optie is extra laag maken, dus je ontwerp aanpassen.dekblad er af, multiplex plaat er onder en weer terugleggen.( nadeel met schoon zuigen je gevallen dingen die je wilt houden gaan ook mee.) Of 2 lades van 5cm diep maken die t stof en vuil opvangen die je meteen als "werklades" kan gebruiken tijdens klussen, potlood, handgereedschap grabbelbak. Dan is t lade er uit ff schoon maken klaar.( ik denk dat dat je opbergmaten in de war brengt dus dan passen je koffers niet meer.)

Dopjes zijn gedoemd om elke keer kwijt te raken, stuk te gaan, vast te zitten.

@P5ycho zoek een kolomboor bok ( waar je een boormachine in kan klemmen die kan je omzetten achterstevoren ) voor precies en haaks te boren met de fornsterboor.

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 15-08-2026 09:15 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• P5ycho
@Evo X De werkbank staat al tegen de muur, ik ga het ding niet helemaal uit mekaar trekken om hem naar een CNC frees te brengen :+.

Ik ben van plan de gaten een kleine chamfer te geven met de frees idd, dat was ik vergeten te vermelden. Dan kunnen er ook dopjes in. Deze dopjes hebben een moer in de onderkant zodat je ze er met een magneet uit kunt pakken. Als 3d printen geen optie is, er zijn ook alu en plastic dopjes te koop.

Ik ga er vanuit dat een mal die ik kan kopen net zo accuraat is geCNCd als die metabo MWB 100. Plus, de metabo is veel groter, dus hoef ik niet steeds de mal te verschuiven waardoor de fout opstapelt.

@copykat Inderdaad, ik moet nog wel even een boorhulp regelen om haaks te zagen zonder een fortuin uit te geven. Ik heb geen standaard 43mm boor in huis, dus moet het hebben van een boorhulp met eigen boorkop.
Zoiets?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@P5ycho ik dacht zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SEqZ1tEgZNc_os2EVUAZWa3Oo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxHD33vrjKgUwJJ1XjQU7FoQ.jpg?f=fotoalbum_large hier kan je de voetplaat omkeren. Zwaarder dus minder risico op onvrijwillige verplaatsing tijdens boren.

Maar die van jou zal ook werken als je die verzwaard

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Evo X
P5ycho schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:37:
@Evo X De werkbank staat al tegen de muur, ik ga het ding niet helemaal uit mekaar trekken om hem naar een CNC frees te brengen :+.

Ik ben van plan de gaten een kleine chamfer te geven met de frees idd, dat was ik vergeten te vermelden. Dan kunnen er ook dopjes in. Deze dopjes hebben een moer in de onderkant zodat je ze er met een magneet uit kunt pakken. Als 3d printen geen optie is, er zijn ook alu en plastic dopjes te koop.

Ik ga er vanuit dat een mal die ik kan kopen net zo accuraat is geCNCd als die metabo MWB 100. Plus, de metabo is veel groter, dus hoef ik niet steeds de mal te verschuiven waardoor de fout opstapelt.

@copykat Inderdaad, ik moet nog wel even een boorhulp regelen om haaks te zagen zonder een fortuin uit te geven. Ik heb geen standaard 43mm boor in huis, dus moet het hebben van een boorhulp met eigen boorkop.
Zoiets?
Het voordeel van een mal + kopieerring is dat je de mal/het patroon niet kan beschadigen bij het boren. Met een forstnerboor gebeurt dit waarschijnlijk bij de plaat die je leent (die gaten worden groter & onrond met beetje pech).

Maar ben benieuwd, laat ons weten hoe het gelukt is, veel succes!

• P5ycho
Een forstner boor is rond itt bijv een vlinderboor, dus daar heb ik wel vertrouwen in eigenlijk. Ik laat het wel weten.

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
copykat schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:39:
[...]

Succes met je nieuwe huis...🙂
Misschien leuk of niet, maar ik heb eindelijk wat knopen doorgehakt en van het weekend de eerste lampen opgehangen... Ging niet helemaal vanzelf, vooral het aansluiten van de elektriciteit van de lamp op de reeds aanwezige steentjes, maar ze hangen...

#KlusserInWording

• trabant
namliam_eht schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:13:
.... de lamp op de reeds aanwezige steentjes...
"Ze" hebben de kroonsteentjes laten zitten? Beginnersgeluk. Hoe vaak ik het al niet heb meegemaakt dat de draadjes boven het kroonsteentje botweg zijn afgeknipt, "want dat gaat sneller."
Als opvolger moet je dan dus eerst naar de groepenkast om uit te vogelen welke groep je moet controleren en evt. uitzetten en dan op een trap de draad een stukje ontbloten voor een nieuwe kroonsteen. Maar als er royaal geknipt is, hou je geen draad meer over... }:|

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Lang, lang geleden had ik een Makita gekocht en kwam er later achter dat het een apart accuplatform is, de G serie. "Als ie stuk is haal ik een echte". Nou, niet dus.

Maar ik heb em wel geupgrade:
Eerst een riemhaak nu kan em aan mijn riem hangen ipv neerzetten en kwijt zijn.
Een bithoudertje aan de andere zijkant om dat ik altijd de bitjes kwijt ben met magneet om schroeven bij de hand te hebben
Tot slot een Wera bitding omdat ik vaak bitjes heb die in de schroef blijft zitten ipv mijn machine.

Ik ben blij en wilde dat ff delen

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Bij nieuwbouw heb je vaak achter de deksel vd centraakdoos aanheel punten cq stukkie uit lasdop langer stukkie in las dop. (Als t al stekers zijn ander moet je nog beter opletten.) Anyway als "ze" te kort hebben geknipt, (let op je eigen veiligheid) dekseltje los, 2x een 2gats stekerlasdop. Verlengen met een stukkie blauw en zwart En je steekt de nieuwe draadjes weer door t gat. Zolang je kleur op kleur doet en geen verbindingen maakt tussen kleuren gaat t goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbKRRvLoFx3HvsI2GCPyxHPiutY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WBZTP6pTe1Tjd27ltTe5KyX.jpg?f=fotoalbum_large Mn vrouw wilde niet dat ik deze zijde vd holle wand los haalde om volledig inbouw te maken, dus ik heb t "half" ingebouwd, nu nog 2.5cm "muur" om leidingen af te dekken en poef ingebouwd. " even verplaatsen zodat er een ikea kast tussen past. Tuurlijk schat fixen we.. nu nog die gedemonteerde ikeakast weer opbouwen zonder iets over te houden...... :X

Oeps verkeerde topic. Om t nog een beetje gereedschap te maken. Tooltip:

Als je pvc buis veilig wilt in korten mét draden er in.. https://www.toolmax.nl/facom-mini-pijpsnijder-koper-16-mm..

Even draaien en aandraaien en draaien en.. plop nette breekrand zonder je draden te raken.

[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 17-08-2026 10:55 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Van de week weer lekker aan de slag geweest met klussen, maar ik kwam een schroef / boormachine tekort. Ik moest heel de tijd wisselen tussen boren en schroeven.

Ik heb nu een DDF482 en die is al flink mishandeld. Dus ik zou eigenlijk een tweede voor erbij willen. Nu zit ik de twijfelen tussen de DHP484 (die veel Tweakers al hebben) of de DHP492. De 492 is een stuk zwaarder, maar daar zit wel een handige greep bij.

Ik heb overigens al een slagschroevendraaier, de DTD157, maar vind een tweede schroefmachine ook wel handig.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:07
Ola! Weet iemand of de riemclip van Hultafors talmeter identitiek is aan de versie van Sola? De mijne is kapot gevallen en Hultafors verkoopt die niet als spare part...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

rens-br schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:09:
Van de week weer lekker aan de slag geweest met klussen, maar ik kwam een schroef / boormachine tekort. Ik moest heel de tijd wisselen tussen boren en schroeven.

Ik heb nu een DDF482 en die is al flink mishandeld. Dus ik zou eigenlijk een tweede voor erbij willen. Nu zit ik de twijfelen tussen de DHP484 (die veel Tweakers al hebben) of de DHP492. De 492 is een stuk zwaarder, maar daar zit wel een handige greep bij.

Ik heb overigens al een slagschroevendraaier, de DTD157, maar vind een tweede schroefmachine ook wel handig.
Als je niet merk gebonden bent dan denk ik dat je heel blij word van de Bosch Blauw GSR 12V-15 FlexiClick Accuschroefboormachine. Als die te licht word heb je je dtd157. En je oudje kan dan als lompe actie gebruikt worden. Ik heb een dewalt set deze gok ik https://www.toolmax.nl/dewalt-dck266p2t-accu-set-dcd796-dcf887-in-t-stak-koffer-18v-5-0ah-li-ion en die chuck kan dus geen 1.5mm aan. 90Nm is top met zware dingen maar met 5Ah accu best zwaar en groot/lomp. Ik heb van mn pa zn kleine broertje overgenomen toen ie naar een appartement verhuisde en ook die kan geen 1 5mm aan. Heeft wel 2.5Ah accu en is lichter. Maar ik denk als ik nu iets zou willen kopen als 2de machientje dat het die bosch flexiclick is. Zo vaak dat ik er net niet lekker bij kan. ( pak dan de slagschroevendraaier met bitje omdat die compacter is.) Of dat de machine overkil is en je voornamelijk gewicht tilt.

• trabant
@rens-br Bekend probleem en ik ben voor een lichte 12V schroefmachine (Hitachi DS10DAL) gegaan, die op dat moment in de aanbieding was. Vooral boven het hoofd erg prettig en de 36Nm voldoen bij niet al te dikke schroeven.

@SimonBR39 Overigens heb ik de riemclip eraf gehaald want die zat me in de weg. Ik weet niet of die ook op een rolmaat past.

[ Voor 22% gewijzigd door trabant op 17-08-2026 11:03 ]

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:08

Als het puur om het schroeven gaat, dan kan ik je de DDF083Z van harte aanbevelen, dat is mijn meest gebruikte accu gereedschap. Lekker licht, handzaam en kan zo goed als alle schroeven er wel indraaien. En mocht het te licht zijn, dan kan je altijd nog je slagschroevendraaier erbij pakken.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

je hebt het over de DHP484 en de DHP492.

je weet dat dat KLOPboren zijn? Je schrijft namelijk dat je een 2de "schroef / boormachine" te kort komt.

even om een teleurstelling te voorkomen door bijv. mogelijk meer speling in de boorkop dan de DDF484 die je al hebt.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNTOArsruMiRDLh_4PYg9O3AhzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKKq0MprozkKhGXPPEWcQZX5.jpg?f=fotoalbum_large de lange bits hielden mn schroefjes niet vast , zwaartkracht en electronica met draden waar alles in verdwijnt is niet handig dan. Wolcraft heeft een setje met bithoudertje en 6 bitjes en 3 verzink freesjes. Dus de 6 bitjes en freesjes hebben een plekje gekregen. En deze leeft nu in mn werkkoffer. In deze vorm precies lang genoeg met mogelijkheid tot verlenging. d:)b

• JukeboxBill
@rens-br
Ik heb de DHP492 mede vanwege de zijgreep en ik vooral een echt sterke accuboormachine erbij wilde hebben.
Maar volgens de Makita site is op de DHP484 ook een zijgreep mogelijk, alleen moet je die er dan los bijkopen. En dan wordt het prijsverschil al weer minder.

Het lubberen van de kop omdat het een klopboormachine is, speelt bij deze machines minder een rol omdat de kop van staal is ipv kunststof.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Hij is alleen langer en zwaarder aan de voorzijde. ( De vrije klopgang en klopmechanisme moeten ze ergens kwijt.) Als je voor precisie boren en zo nog een schroefboormachientje er naast hebt maakt die extra "spelingsrisico" ook niet uit. Dan is die klopfunctie een mooie extra. Ik mis dat ook wel eens. Moet ik weer mn phb 2000 op snoer pakken voor 1 gaatje . ( doe wel eens lomp met zachte steen door gewoon de schroefboormachine te voeden met een steenboortje. Eerst ondermaats en dan schoondraaien met gewenste maat. Mn Slagschroevendraaier wel eens overwogen als klopboor hack maar dat werd hier afgeraden.)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

copykat schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:48:
Mn Slagschroevendraaier wel eens overwogen als klopboor hack maar dat werd hier afgeraden.)
Dat is logisch :)

een klopboor klopt op het boortje in de lengte van de boor....dus je klopt uiteindelijk op het te boren materiaal.

een slagschroevedraaier slaat in de draaiende beweging van het boortje, dus om de as heen met zijn hamer en aambeeld in het slagmechaniscme.

Je klopt dus met een slagtol niet op het materiaal zoals je met een klopboor doet.

Dan kun je nog beter met een hamer achter op je slagtol meppen, best of both worlds :+

kleine aanvulling nav van @copykat en @_Teq_ ...ik heb naast de DHP en DDF combo een kleine 10,8V Bosch (zo'n kleine blauwe) GSR ofzo iets....niks luxe met flexikoppen ofzo maar dat is allicht een hele mooie optie .
Ik boor meestal met de kleine Bosch en schroef met de DDF.

[ Voor 18% gewijzigd door Fraggert op 17-08-2026 12:32 ]

• Gwaihir
  • Niet online
copykat schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:48:
Mn Slagschroevendraaier wel eens overwogen als klopboor hack maar dat werd hier afgeraden.
Als je nog boortjes hebt die je te scherp vindt, mag je ze wel aan mij geven hoor })

(Ik denk dat als 't al 'n beetje werkt, de snijvlakken er buitengewoon van langs krijgen en snel bot worden, waar het kloppen anders vooral via het botte hart van de boor gaat. @Fraggert legt net al uit hoe dat zit.)

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:49
@rens-br Eigenlijk heeft @copykat gewoon het winnende antwoord gegeven :-) Ik heb ook aardig wat Makita-spul op accu liggen waar ik heel blij mee ben (want: gedeeld systeem), maar ik gebruik de Bosch GSR 12V-15 (wel de Brushless nemen) echt 95% van de tijd. Compact maar toch krachtig genoeg voor het overgrote deel van het werk, en de hulpstukken zijn echt onmisbaar als je ze eenmaal hebt leren kennen. Dit zou voor mij een no-brainer zijn, ondanks dat je dan een nieuw accusysteem erbij neemt....

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Gwaihir ik heb thuis vsn die gele zeedieren baksteen. Erg zacht en mn steenboortjes zijn eh toch ongebruikt omdat ik anders de sds pak. Wat ook werkt is een verrotte staalboor... even zo nu en dan in de lidl parkside borenslijpert en hop verkloten op steen. :P doe ik alleen als t echt effe snel moet. Een accu sds kopen gaat me te ver voor die anderhalve keer per jaar dat ik hem nodig heb. ( en ik koop geen gereedschap voor de uitleen. }) )

• RobertMe
  • Laatst online: 16:14
Voor de volledigheid:
Fraggert schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:04:
een kleine 10,8V Bosch (zo'n kleine blauwe) GSR ofzo iets...
10,8V is tegenwoordig 12V. Is dat niet iets van maximaal vs gemiddeld? De accu levert maximaal 12V maar "gemiddeld" 10,8V. Waarbij de "10,8V" accu's ook te gebruiken zijn in het "12V" spul en andersom. Alleen het label is anders voor marketing doeleinden.
(En dat geldt dus voor alle merken, ook de andere hadden vroeger "10,8V" en nu "12V").
_Teq_ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:26:
maar ik gebruik de Bosch GSR 12V-15 (wel de Brushless nemen) echt 95% van de tijd.
Brushless is de 12V-35. De -15 is nog met koolborstels.
Alhoewel ik even twijfel of er niet weer een opvolger was.

En uiteraard heb je van zowel de -15 als de -35 modellen dan ook nog de FC variant met FlexiClick opzetstukken. Zelf heb ik de GSR 12V-35 FC. Gebruik hem niet heel vaak (geen fanatieke klusser). Maar als ik hem gebruik is het wel redelijk vaak wisselend in opzetstuk. Toch ook vaker die 90° bocht of de excenter om ergens direct tegenaan te kunnen schroeven (of zelfs beide op elkaar :Y)). Maar het prijsverschil is wel fors.
En dan is er ook nog een klopboor opzetstuk los te koop :+

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RobertMe schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:03:
Voor de volledigheid:

[...]

10,8V is tegenwoordig 12V. Is dat niet iets van maximaal vs gemiddeld? De accu levert maximaal 12V maar "gemiddeld" 10,8V. Waarbij de "10,8V" accu's ook te gebruiken zijn in het "12V" spul en andersom. Alleen het label is anders voor marketing doeleinden.
(En dat geldt dus voor alle merken, ook de andere hadden vroeger "10,8V" en nu "12V").
dat weet ik. ik benoem dat omdat ik de "oude" heb.....toen 10.8 volt nog gewoon 10.8 V heette. 12v is max en zo hernoemt om consumenten weer te laten denken dat er iets nieuws is.

zelfde foefje om van 18V nu 20V te maken en van 36V maken ze 40V.

#bullshitifaction to the max d:)b

• RobertMe
Fraggert schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:06:
[...]

dat weet ik. ik benoem dat omdat ik de "oude" heb.....
Ik bedoelde de totale post dan ook meer als "als je deze reacties combineert is het aanbevolen apparaat dus de 12V-35". Want "10,8V bestaat niet meer / is 12V", en "12V-15 (brushless)" bestaat niet, de brushless is de 12V-35. Niet dat @rens-br uiteindelijk op zoek gaat naar een brusless 10,8V (bestaat in de verste verte niet) of brushless 12V-15 (bestaat niet, maar de opvolger is de 12V-35 en die is wel brushless). Rn mogelijk dat er ook alweer een opvolger van de -35 is.

• _Teq_
RobertMe schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:03:
Voor de volledigheid:

[...]

Brushless is de 12V-35. De -15 is nog met koolborstels.
Alhoewel ik even twijfel of er niet weer een opvolger was.

En uiteraard heb je van zowel de -15 als de -35 modellen dan ook nog de FC variant met FlexiClick opzetstukken. Zelf heb ik de GSR 12V-35 FC. Gebruik hem niet heel vaak (geen fanatieke klusser). Maar als ik hem gebruik is het wel redelijk vaak wisselend in opzetstuk. Toch ook vaker die 90° bocht of de excenter om ergens direct tegenaan te kunnen schroeven (of zelfs beide op elkaar :Y)). Maar het prijsverschil is wel fors.
En dan is er ook nog een klopboor opzetstuk los te koop :+
Je hebt natuurlijk gelijk. De GSR 12V-35 FC is welke je moet hebben en ik bedoelde :-)

• RobertMe
_Teq_ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:41:
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk. De GSR 12V-35 FC is welke je moet hebben en ik bedoelde :-)
Alleen dan de versie met alle 3 de opzetstukken + 2 accu's :Y) Mag je er meen ik nog een €100 bijtellen.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Je kan ook de ddf083 overwegen. Dan kan je in hetzelfde batterij systeem blijven.

• _Teq_
RobertMe schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:44:
[...]

Alleen dan de versie met alle 3 de opzetstukken + 2 accu's :Y) Mag je er meen ik nog een €100 bijtellen.
Whahaha, het is nog vroeg, je hebt weer gelijk.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RobertMe schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Ik bedoelde de totale post dan ook meer als "als je deze reacties combineert is het aanbevolen apparaat dus de 12V-35". Want "10,8V bestaat niet meer / is 12V", en "12V-15 (brushless)" bestaat niet, de brushless is de 12V-35. Niet dat @rens-br uiteindelijk op zoek gaat naar een brusless 10,8V (bestaat in de verste verte niet) of brushless 12V-15 (bestaat niet, maar de opvolger is de 12V-35 en die is wel brushless). Rn mogelijk dat er ook alweer een opvolger van de -35 is.
ah helder :) dan inerpreteerde ik dat verkeerd idd

• rens-br

rens-br

Fraggert schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:04:
[...]

je hebt het over de DHP484 en de DHP492.

je weet dat dat KLOPboren zijn? Je schrijft namelijk dat je een 2de "schroef / boormachine" te kort komt.

even om een teleurstelling te voorkomen door bijv. mogelijk meer speling in de boorkop dan de DDF484 die je al hebt.
Had inderdaad gezien dat het klopboormachines zijn, maar de kunnen ook gewoon boren en schroeven. Maar ik begrijp uit jouw posts dat ze daar niet super geschikt voor zijn?

Reden ook voor een 2e. Mijn DDF482 heeft geen BL motor en daar mis ik soms nog wat kracht in. Dus een iets krachtigere tol is dan ook wel fijn.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 17-08-2026 17:33 ]

• rens-br

rens-br

Remy!!!! schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:03:
[...]

Als het puur om het schroeven gaat, dan kan ik je de DDF083Z van harte aanbevelen, dat is mijn meest gebruikte accu gereedschap. Lekker licht, handzaam en kan zo goed als alle schroeven er wel indraaien. En mocht het te licht zijn, dan kan je altijd nog je slagschroevendraaier erbij pakken.
Oh. Dat is misschien ook wel iets ja. In ieder geval lekker handzaam.

Ik zie ook allerlei post voorbij komen van de Bosch tol, ook een mooi ding, maar ik blijf graag bij één accu systeem. Ik heb momenteel 8 Makita accu's.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 17-08-2026 17:31 ]

• rens-br

rens-br

JukeboxBill schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:19:
@rens-br
Ik heb de DHP492 mede vanwege de zijgreep en ik vooral een echt sterke accuboormachine erbij wilde hebben.
Maar volgens de Makita site is op de DHP484 ook een zijgreep mogelijk, alleen moet je die er dan los bijkopen. En dan wordt het prijsverschil al weer minder.

Het lubberen van de kop omdat het een klopboormachine is, speelt bij deze machines minder een rol omdat de kop van staal is ipv kunststof.
Hoe bevalt hij? Gebruik je hem veel om te schroeven of vooral om te boren?

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Ik heb een ddf083 met 1.5Ah accu die ik gebruik om te schroeven, dit naast een schroef/boormachine en Eén slagschroevendraaier. Merk dat ik de ddf083 heel vaak pak, ook madam hij lekker in de hand ligt vanwege het lage gewicht (komt mede door de accu).

Wat @Remy!!!! ook al had geschreven.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:08
rens-br schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:30:
[...]

Oh. Dat is misschien ook wel iets ja. In ieder geval lekker handzaam.

Ik zie ook allerlei post voorbij komen van de Bosch tol, ook een mooi ding, maar ik blijf graag bij één accu systeem. Ik heb momenteel 8 Makita accu's.
Ja is echt ideaal, eigenlijk wil ik al jaren een 1,5ah accu erbij qua gewichtbesparing maar kom er nooit aan toe om er een paar te halen :+
En ik heb standaard deze bit set er naast liggen, is niet echt een bit set, maar die lange stiften zijn fijn!

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• Evo X
Ben zelf erg tevreden met de ddf487. Kleinere neus, lichter en tot op heden prima sterk voor de dingen die ik gedaan heb. De grotere dozenboor was niet waar hij voor bedoeld was merk ik, maar het lukt wel :)

Idd met kleinere accu ook, dat was bewuste keuze vanwege gewicht

• JukeboxBill
rens-br schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:34:
[...]

Hoe bevalt hij? Gebruik je hem veel om te schroeven of vooral om te boren?
Bevalt prima, net als vrijwel alles van Makita.
Gebruik hem vooral om te boren. Heb voor het schroeven een gewone en een slagschoefmachine.
En ik wilde deze zware machine om ook in staal te boren en grote gatzagen te gebruiken.
Het alternatief was een accu boorhamer met verwisselbare kop, maar dat werd mij een beetje te duur.

[ Voor 11% gewijzigd door JukeboxBill op 17-08-2026 19:03 ]

• Gwaihir
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:44:
Kan flink verkeren hoor. Kijk hoe die prijs stuitert!

Ik heb er 235 voor neergelegd bij Amazon.

• rens-br

rens-br

JukeboxBill schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:59:
[...]

Bevalt prima, net als vrijwel alles van Makita.
Gebruik hem vooral om te boren. Heb voor het schroeven een gewone en een slagschoefmachine.
En ik wilde deze zware machine om ook in staal te boren en grote gatzagen te gebruiken.
Het alternatief was een accu boorhamer met verwisselbare kop, maar dat werd mij een beetje te duur.
Voor echt grote gaten te klopboren heb ik ook nog deze liggen: uitvoering: Makita DHR243ZJW (excl. accu en lader, incl. DX07 stofzuiger) werkt ook echt goed. Je kan de kop ook wisselen naar zelfspan, maar daar is het apparaat eigenlijk veels te lomp voor.

• rens-br

rens-br

Net nog even de diverse apparaten met elkaar vergeleken. Ik heb nu een DDF482. De DDF484 en de DHP484 zijn prachtige apparaten, maar zijn net zo zwaar en sterk als mijn 482. Maar dan borstelloos (en heeft een klopstand in het geval van de DHP).

De DHP492 is echt weer een hogere klasse vanwege het gewicht, de functies en de kracht. De aangeraden DDF083 is ook echt een mooi ding, maar zit vanwege zijn gewicht en kracht weer onder de DDF482.

Dus ik neig bijna naar zowel de DDF083 als de DHP492 te kopen, beetje belachelijk eigenlijk. Komt allemaal door jullie adviezen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 17-08-2026 21:27 ]

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

rens-br schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:26:
Net nog even de diverse apparaten met elkaar vergeleken. Ik heb nu een DDF482. De DDF484 en de DHP484 zijn prachtige apparaten, maar zijn net zo zwaar en sterk als mijn 482. Maar dan borstelloos (en heeft een klopstand in het geval van de DHP).

De DHP492 is echt weer een hogere klasse vanwege het gewicht, de functies en de kracht. De aangeraden DDF083 is ook echt een mooi ding, maar zit vanwege zijn gewicht en kracht weer onder de DDF482.

Dus ik neig bijna naar zowel de DDF083 als de DHP492 te kopen, beetje belachelijk eigenlijk. Komt allemaal door jullie adviezen. :+
Als je geen haast hebt met de DHP492 dan zou ik wachten op de volgende makita actiepunten actie aangezien deze een adviesprijs heeft van boven de €200 excl. grote kans dat je dit een extra accu op levert.

De DDF083 is te goedkoop voor een extra gratis accu, die kan je meteen kopen als je dit wilt.

Tsja, over dat extra gereedschap vanwege dit topic, daar heb ik ook last van.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ik heb nooit last van T.A.S. aanvallen... O-) ( Tool Aquisition Syndrome)

Schroef machines, ik heb zo'n knik makita 7.2V van mn werk werkt top met electronische torq stop. en 2 Dewalts een kleine 60Nm denk ik met 2x2.5Ah en dan die bonker van 90Nm. 5Ah en een slagschroevendraaier.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:07
trabant schreef op maandag 17 augustus 2026 @

@SimonBR39 Overigens heb ik de riemclip eraf gehaald want die zat me in de weg. Ik weet niet of die ook op een rolmaat past.
Als in, die heb je over nu? Dan houd ik mij aanbevolen ;). Maat van de ronde clip is 35mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnQjfm_snohZ_oKKra2ozO85Nyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tLY5D2qz58Hb8g6ADBX1Rx1.jpg?f=fotoalbum_large

• trabant
@SimonBR39 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JbMTB-5qz6eWGS5j7_itC9UPh8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O18nvsGAsF1im3h4hrfMQyX9.jpg?f=fotoalbum_medium

"You need an adapter..."

• The Eagle
  • Laatst online: 21:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik was vanmiddag even bij https://www.hevutools.nl/ Die mag ook zo in de topicstart @Notna @henkie196 :)

Typisch bedrijf dat niemand kent, maar veel pro tools heeft op allerlei gebied tegen goede prijzen. Was een komen en gaan van klusbedrijven daar ook, die komen daar niet voor niks.
Al hadden ze niet wat ik nodig had: goede indruk gemaakt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Fraggert schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:04:
[...]

Dat is logisch :)

een klopboor klopt op het boortje in de lengte van de boor....dus je klopt uiteindelijk op het te boren materiaal.

een slagschroevedraaier slaat in de draaiende beweging van het boortje, dus om de as heen met zijn hamer en aambeeld in het slagmechaniscme.

Je klopt dus met een slagtol niet op het materiaal zoals je met een klopboor doet.

Dan kun je nog beter met een hamer achter op je slagtol meppen, best of both worlds :+

kleine aanvulling nav van @copykat en @_Teq_ ...ik heb naast de DHP en DDF combo een kleine 10,8V Bosch (zo'n kleine blauwe) GSR ofzo iets....niks luxe met flexikoppen ofzo maar dat is allicht een hele mooie optie .
Ik boor meestal met de kleine Bosch en schroef met de DDF.
Daarom zou ik deze nog wel eens aan de tand willen voelen;
Steenboren voor de slagtol.

Alhoewel ik er zelf niet direct een usecase voor heb, ik pak wel gewoon de SDS boor. En daarbij heb ik net een steenborensetje van Parkside gekocht van 3,99€. Dus het budget is op :+ ;)

Maar als je niet met karren vol de steiger/ladder op en af wil klinkt het wel handig. Veel compacter en lichter.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 19-08-2026 20:00 ]

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53
Ik gebruik ook een 18v Makita slagschroevendraaier met Bosch hex multi construct. Normale steenboor brandt snel op. Alles onder de 12mm doe ik nooit meer anders.

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:16
RobertMe schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

De nieuwste versie (met kickback control) is de 12V-32! Die heb ik recent gekocht met 4 opzetstukken bij gotools.de, voor combinaties zie hier
Pagina: 1 ... 290 ... 292 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).