Aangezien eind december mijn opdracht afloopt kunnen we aan de slag voor de opdrachtgever thuis
1 van de dingen waar ik mij al tijden aan stoor is de doorbuiging van de houten benedenvloer. Huis uit 67, dus de standaarden waren nogal, tja, makkelijk. Ergo, ik wil die vloer dus verstevigen. Voordeel is dat het laminaat er toch uit moet, dus als ik die eruit heb, waarom dan niet de rest?
Enfin, ik heb een aantal opties bekeken.
- Schuimbeton zou het makkelijkst zijn, maar is niet praktisch i.v.m. de droogtijd.
- Een renovatievloer is een prachtig systeem, maar sommige aanbieders laten het DIY niet toe en komen met een offerte van 11k. Bij de BMN is een renovatievloer qua materiaal tussen de 4k en 6k, dus een overweging
- Verreweg de makkelijkste optie is het dubbelen van de balken waar nodig (bank + meubel + houtkachel) in combinatie met een ringbalk of hoekijzer in de muren
Vooralsnog neig ik naar optie 3 in verband met tijd en de kosten. Mijn idee was om gewolmaniseerde balken te gebruiken en deze met bruislijm en draadeinden aan de bestaande balken te dubbelen/sisteren. Een bekende methode, echter minder gebruikt in de kruipruimte (vandaar de gewolmaniseerde balken).
Mijn vraag is echter, is het eventueel ook een optie om menie danwel impregneer te gebruiken? De kruipruimte is kurk en kurk droog, de huidige balken zitten in de zwarte teer zijn zien er zeer goed uit, dus om die eruit te trekken is ook weer zonde. Als ik eventueel SLS vuren kan gebruiken en dat in de impregneer zit ik voor mijn gevoel safe en is het hele zwikje met wat hulp in een dag wel klaar.
Een hoeklijn in de muur als ringbalk, een dubbele rij koppelbalken en voor mijn gevoel kun je weer dansen op die vloer.
Heeft iemand hier daar ervaring mee?
N.B. uiteraard komt er isolatie tussen de balken, ben er nog niet over uit wat, maar daar is een ander topic voor