Misschien niet alles schuren? Maar een paar gootjes zodat het water daar doorheen afloopt, als een spoelbak met druiprekLennartTW94 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:24:
Probleem & Prioriteit 2:
- de betonvloer zou “vlak” gestort worden. Achteraf had ik dit op afschot gewild want nu staan er toch elke keer plassen water onder m’n overkapping omdat de vloer in het midden toch wat lager is dan aan de zijkanten. Ik probeer een oplossing te bedenken zodat ik niet meer elke week bezig ben met een vloertrekker. Zou het mogelijk zijn om toch nog afschot te creëren in de vloer dmv een “betonlaagje”? Of wordt dit te zwak als eindvloer? Andere optie is om een paar gaten te boren in de vloer (is wel 15cm dik), maar lijkt mij niet de beste oplossing. Nog een andere oplossing is het schuren van de vloer zodat hij op afschot komt te liggen (de tegels naast de overkapping liggen namelijk door verzakking al 5cm lager), maar lijkt me geen makkelijke klus.
Hallo,
Ik ga in mijn badkamer waar eerst het bad stond (blauwe "vier"kant) dicht storten en gelijk maken met de bestaande cementdekvloer (gele deel).
Mijn gedachte was om dit als volgt te doen:
- Schoon vegen uiteraard
- Beetje vochtig maken/"aan"wateren
- Los cement er overheen strooien
- Primer
- Verdichten met zandcementmortel
Op het opgehoogde stuk komt zometeen de vaste trap naar zolder te staan.
Nog tips?
Ik ga in mijn badkamer waar eerst het bad stond (blauwe "vier"kant) dicht storten en gelijk maken met de bestaande cementdekvloer (gele deel).
- Schoon vegen uiteraard
- Primer
Nog tips?
[ Voor 29% gewijzigd door BaBoK op 24-11-2025 23:00 ]
Niet aan wateren maar inbranden met een borstel, met zandcementpapje. Bedoel je dat met los cement eroverheen strooien?
Wat ga je doen met de voeg, een dilatatie aanbrengen ? Ga je daar overheen met je afwerkvloer? Doe je er schuimband tussen of wil je rechtstreeks op elkaar aansluiten? In het laatste geval ga je scheurvorming krijgen, denk ik.
Wapening in je zandcement?
Blijft die riolering intact, want die horizontale pvc buis ligt straks zo dicht aan de oppervlakte dat je er geen lijnlast op zou zetten (bijvoorbeeld voorzetwand tegen trap aan).
Wat ga je doen met de voeg, een dilatatie aanbrengen ? Ga je daar overheen met je afwerkvloer? Doe je er schuimband tussen of wil je rechtstreeks op elkaar aansluiten? In het laatste geval ga je scheurvorming krijgen, denk ik.
Blijft die riolering intact, want die horizontale pvc buis ligt straks zo dicht aan de oppervlakte dat je er geen lijnlast op zou zetten (bijvoorbeeld voorzetwand tegen trap aan).
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Soms doet de vrouw met 2 linker handen ook wel eens per ongeluk wat goed.
Ze had zich weer eens bezondigd bij de Action.
Nu had ze Philips light strips gekocht.
Met het idee die onder de bar van de keuken te monteren maar in de vloer onder die bar zit 1 vloer stopcontact waar de combi oven op zit.
Bovendien is er maar 1 kant waar je dat onzichtbaar weg zou kunnen werken en ik ga niet in een keukenmeubel boren.
“Ja maar het is op batterijen”! Nee schat, de afstandsbediening is op batterijen..
Zichtbaar teleurgesteld natuurlijk.
Maar toen bedacht ik, de verlichting in de erker is soms nogal een ding. Lampen op de vensterbank hebben ofwel lelijke snoeren danwel wat we nu hebben op batterijen wat ook niet ideaal is want snel leeg en stuk voor stuk aanzetten (en de een is eerder leeg dan de ander zoals te zien). In de hoek zit wel een stopcontact dus voorgesteld om de strip daar te monteren en weg te werken. Het resultaat is super. Vrouw ook helemaal blij ermee.
Heb inmiddels de IR sensor ook netjes in een hoekje weggewerkt dus de enige hint dat er iets onder zit als het uit staat is een kleine IR sensor in de hoek. Er zat gelukkig een houten plint die schoon was te maken waar de strip goed op plakt maar in de hoek waar de stroomtoevoer zit, zou de strip op den duur door het gewicht van de kabel los gaan laten dus met veel moeite een aantal klemmetjes geplaatst om te voorkomen dat door een onbezonnen actie straks de halve strip op de grond ligt
:strip_exif()/f/image/LVRorNFdQyWBRcMvgRsvzKav.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze had zich weer eens bezondigd bij de Action.
Nu had ze Philips light strips gekocht.
Met het idee die onder de bar van de keuken te monteren maar in de vloer onder die bar zit 1 vloer stopcontact waar de combi oven op zit.
Bovendien is er maar 1 kant waar je dat onzichtbaar weg zou kunnen werken en ik ga niet in een keukenmeubel boren.
“Ja maar het is op batterijen”! Nee schat, de afstandsbediening is op batterijen..
Zichtbaar teleurgesteld natuurlijk.
Maar toen bedacht ik, de verlichting in de erker is soms nogal een ding. Lampen op de vensterbank hebben ofwel lelijke snoeren danwel wat we nu hebben op batterijen wat ook niet ideaal is want snel leeg en stuk voor stuk aanzetten (en de een is eerder leeg dan de ander zoals te zien). In de hoek zit wel een stopcontact dus voorgesteld om de strip daar te monteren en weg te werken. Het resultaat is super. Vrouw ook helemaal blij ermee.
Heb inmiddels de IR sensor ook netjes in een hoekje weggewerkt dus de enige hint dat er iets onder zit als het uit staat is een kleine IR sensor in de hoek. Er zat gelukkig een houten plint die schoon was te maken waar de strip goed op plakt maar in de hoek waar de stroomtoevoer zit, zou de strip op den duur door het gewicht van de kabel los gaan laten dus met veel moeite een aantal klemmetjes geplaatst om te voorkomen dat door een onbezonnen actie straks de halve strip op de grond ligt
:strip_exif()/f/image/LVRorNFdQyWBRcMvgRsvzKav.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() |
[ Voor 19% gewijzigd door 1nsane op 25-11-2025 11:53 ]
Adjust non olet, plerumque...
Ik bedoelde inderdaad letterlijk los cement eroverheen strooien, maar ik begrijp dat een cementpapje inborstelen een veel betere hechtlaag is?GudZ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 06:51:
Niet aan wateren maar inbranden met een borstel, met zandcementpapje. Bedoel je dat met los cement eroverheen strooien?
Wat betreft de voeg: de afwerkvloer wordt laminaat, en die komt gewoon door te lopen over zowel het bestaande deel als het opgehoogde stuk.
Thanks voor je tip om schuimband/randstrook in de aansluiting te zetten om eventuele werking van beide delen op te vangen en scheurvorming te voorkomen. Die voeg wordt daarna gewoon afgedekt door de ondervloer en het laminaat.
Wapening kan ik inderdaad toepassen, juist om scheurvorming in de nieuwe dekvloer te minimaliseren is dat geen gek idee? Zeker nu er een trap op komt te staan.
Betreft de leidingen: alles wat je nu ziet (afvoer + koperen leidingen) wordt volledig verwijderd, dus daar komt geen belasting bovenop te staan!
Noem mij een grote zeur maar die kruising bij die ommantelde leidingen, check even of die nog goed zijn, you don't want to find out in the aftermath..BaBoK schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:56:
Hallo,
- Schoon vegen uiteraard
- Primer
Nog tips?
[Afbeelding]
Wat je in gaat storten, wil je niet over een paar jaar weer op moeten graven/hakken.
Adjust non olet, plerumque...
In het kader van lieve vrouwen met linkerhanden. De mijne had recent een wandlamp besteld voor in de televisiehoek. LED-strip met bamboe-iets schemerlamp1nsane schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:02:
Soms doet de vrouw met 2 linker handen ook wel eens per ongeluk wat goed.
'Das mooi lief, en hoe wilde je dat doen dan?'
'HIJ IS TOCH DRAADLOOS!'
'Ja, hij zit draadloos in de doos. Maar een schemerlamp op 220v is niet draadloos.. Je moet er zelf een draad aanmaken. Naar het stopcontact. Wat er niet is in die hoek, in dit geval.'
Wees maar blij dat ze je bestaande lampen niet draadloos heeft gemaakt... <KNIP>Blomminator schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:59:
[...]
In het kader van lieve vrouwen met linkerhanden. De mijne had recent een wandlamp besteld voor in de televisiehoek. LED-strip met bamboe-iets schemerlamp
'Das mooi lief, en hoe wilde je dat doen dan?'
'HIJ IS TOCH DRAADLOOS!'
'Ja, hij zit draadloos in de doos. Maar een schemerlamp op 220v is niet draadloos.. Je moet er zelf een draad aanmaken. Naar het stopcontact. Wat er niet is in die hoek, in dit geval.'
@miicker, wellicht lucht in de radiator? Onluchter aan de andere kant opendraaien zorgt misschien voor een onderdruk waardoor er wel een flow komt?
@Blomminator Sjeesssch koop een nieuwe router die powifi optie heeft......breew schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:17:
[...]
Wees maar blij dat ze je bestaande lampen niet draadloos heeft gemaakt... <KNIP>
Is je vrouw ook weer blij...
En je weet blije vrouw is lekker eten. . .....
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 25-11-2025 15:42 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Bloot liggende koper even met loodgieterstape (die grijze of witte) omwikkelen tegen t wegvreten van t materiaal door de cementkalk.BaBoK schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:04:
[...]
Ik bedoelde inderdaad letterlijk los cement eroverheen strooien, maar ik begrijp dat een cementpapje inborstelen een veel betere hechtlaag is?
Wat betreft de voeg: de afwerkvloer wordt laminaat, en die komt gewoon door te lopen over zowel het bestaande deel als het opgehoogde stuk.
Thanks voor je tip om schuimband/randstrook in de aansluiting te zetten om eventuele werking van beide delen op te vangen en scheurvorming te voorkomen. Die voeg wordt daarna gewoon afgedekt door de ondervloer en het laminaat.
Wapening kan ik inderdaad toepassen, juist om scheurvorming in de nieuwe dekvloer te minimaliseren is dat geen gek idee? Zeker nu er een trap op komt te staan.
Betreft de leidingen: alles wat je nu ziet (afvoer + koperen leidingen) wordt volledig verwijderd, dus daar komt geen belasting bovenop te staan!
Voordat je t volstort. En inderdaad even checken of t nog goed is. ( geen knelkoppeling plaatsen maar reinigen en opschuren en opnieuw solderen als je moet herstellen.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Weet je zeker dat je geen vloerverwarming wilt?BaBoK schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:56:
Hallo,
- Schoon vegen uiteraard
- Primer
Nog tips?
[Afbeelding]
In een dekvloer hoeft geen stalen wapeningsnet.
Ik wil wel vloerverwarming, maar niet onder denokiaan958GB schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:17:
[...]
Weet je zeker dat je geen vloerverwarming wilt?![]()
In een dekvloer hoeft geen stalen wapeningsnet.
“Trapkast” de cementdekvloer van de badkamer gaat er zelf ook uit (ca 10cm hoog) dan kom ik bij alle leidingen en kan ik ook vloerverwarming leggen en aansluiten op cv. In de kamer ernaast heb ik de radiator verdeler zitten dus wil daar eigenlijk een verdeelpunt maken voor 1 vloerverwarmingsgroep..
Overige van de verdieping doe ik geen vloerverwarming maar badkamer specifiek ivm veel vocht etc
Een trapkast is doorgaans een uitstekende plek voor een (vloer)verwarmingsverdelerBaBoK schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:47:
[...]
Ik wil wel vloerverwarming, maar niet onder de
“Trapkast” de cementdekvloer van de badkamer gaat er zelf ook uit (ca 10cm hoog) dan kom ik bij alle leidingen en kan ik ook vloerverwarming leggen en aansluiten op cv. In de kamer ernaast heb ik de radiator verdeler zitten dus wil daar eigenlijk een verdeelpunt maken voor 1 vloerverwarmingsgroep..
Overige van de verdieping doe ik geen vloerverwarming maar badkamer specifiek ivm veel vocht etc
Iemand de gouden tip hoe ik mijn afgebroken bitje hier uit ga krijgen?
:strip_exif()/f/image/TNG6swdsa9V6kcPdNNunlZyS.jpg?f=fotoalbum_medium)
Als ik de ring naar achter trek valt het bitje wel naar voren maar er niet uit, door de magneet die in de houder zit. En kan het dus ook niet met een platbek tang eruit trekken.
Zou er wat epoxy op kunnen doen met een schroef, of secondelijm maar nog niet geprobeerd.
:strip_exif()/f/image/TNG6swdsa9V6kcPdNNunlZyS.jpg?f=fotoalbum_medium)
Als ik de ring naar achter trek valt het bitje wel naar voren maar er niet uit, door de magneet die in de houder zit. En kan het dus ook niet met een platbek tang eruit trekken.
Zou er wat epoxy op kunnen doen met een schroef, of secondelijm maar nog niet geprobeerd.
@loewie1984 Ik zou proberen om hem eruit te trekken met een magneet.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Met een klein staalboortje een gaatje boren, mogelijk kan je hem er al uit krijgen met het boortje, anders kleine schroef erin en trekken.loewie1984 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
Of iets wat lekker plakt zoals dubbelzijdig tape.
Hele voorkant kan er doorgaans af. Maar is wel een klusje. Heb het laatst bij mijn Bosch blauw gedaan.loewie1984 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
Zie bijvoorbeeld YouTube: How To Remove A Stuck Bit From A Makita Impact Driver
Ellende, heb dit ook gehad met mijn Japanse Makita slagschroevendraaier waar ik slim dacht te zijn door er een spacertje in te doen, dat vervolgens te lang was.loewie1984 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
Uren zitten klooien met 2componenten secondenlijm, proberen te boren (te hard materiaal), enz. Demonteren was relatief eenvoudig en niet zo tijdrovend als al dat geklooi
draadje op solderenloewie1984 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Met een drupje secondenlijm zou dit moeten kunnen, anders mooi excuus om een hotglue-pistool in je assortiment op te nemen.loewie1984 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
die magneetjes in zo'n bit zijn ook weer niet zo sterk dat je hier enorme krachten moet overwinnen IMHO.
edit:
ik zou zelfs ook nog wel even proberen om even de massatraagheid van het afgebroken bitje te gebruiken. Even een buisje over de boorkop doen en even de hele boormachine op een stuk hout laten klappen...niet van je af op de grond smijten natuurlijk maar gewoon vasthouden wel met een beetje beleid ff op een plank tikken/kloppen.......wie weet overwin je de magneetkracht door de plotselinge klap en schiet het bitje los.
beetje lastig uiteggen besef ik me, snap je hem?
[ Voor 21% gewijzigd door Fraggert op 26-11-2025 08:55 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
@Fraggert Bij je edit moet ik alleen maar denken aan een unit die van 3 hoog naar beneden wordt geflikkerd omdat @loewie1984 er helemaal klaar mee is
K to the KillaZ
Ah zo. Als het circuit nog in tact is, zou ik dat met een stroomtang oplossen. Die heb je in alle prijsklasses, maar als het alleen om identificatie gaat kun je natuurlijk de goedkoopste nemen. 20-30 euro, het is maar of het je waard is. Wel zorgen dat er stroom door die draad loopt tijdens het meten (of juist door de anderen, kun je uitsluiten).martijn1985 schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:22:
[...]
Dan moet ik de mantel opensnijden. Dat is niet erg voor de kabel die ik nodig heb, maar er lopen 3 kabels en ik wil liever niet de andere twee onderbreken.
KillaZ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:11:
@Fraggert Bij je edit moet ik alleen maar denken aan een unit die van 3 hoog naar beneden wordt geflikkerd omdat @loewie1984 er helemaal klaar mee is
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
@martijn1985 Het kan ook zonder stroomtang bedenk ik net. Hang iets zwaars aan dat circuit, waterkoker, kacheltje, oventje, etc, zeg 3000 W. 5 min aan laten staan, dan wordt de draad vanzelf warm.Zwartoog schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:22:
[...]
Ah zo. Als het circuit nog in tact is, zou ik dat met een stroomtang oplossen. Die heb je in alle prijsklasses, maar als het alleen om identificatie gaat kun je natuurlijk de goedkoopste nemen. 20-30 euro, het is maar of het je waard is. Wel zorgen dat er stroom door die draad loopt tijdens het meten (of juist door de anderen, kun je uitsluiten).
Echt? Er zijn weinig meubels waar ik niet iets aan aangepast heb. De meeste kastjes hebben zelfs een liefdevolle aanraking met een slijptol gekregen (alles in ons huis is scheef en krom). Het motto in ons huis is zelfs "het begint met ikea, maar eindigt met een slijptol".1nsane schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:02:
When life gives you lemons, start a battery factory
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
:strip_exif()/f/image/JHTcTXK65E2RUvfVF7JwddOa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kF4fG7NPLTpPj4djkcidlmAg.jpg?f=fotoalbum_tile)