Misschien niet alles schuren? Maar een paar gootjes zodat het water daar doorheen afloopt, als een spoelbak met druiprekLennartTW94 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:24:
Probleem & Prioriteit 2:
- de betonvloer zou “vlak” gestort worden. Achteraf had ik dit op afschot gewild want nu staan er toch elke keer plassen water onder m’n overkapping omdat de vloer in het midden toch wat lager is dan aan de zijkanten. Ik probeer een oplossing te bedenken zodat ik niet meer elke week bezig ben met een vloertrekker. Zou het mogelijk zijn om toch nog afschot te creëren in de vloer dmv een “betonlaagje”? Of wordt dit te zwak als eindvloer? Andere optie is om een paar gaten te boren in de vloer (is wel 15cm dik), maar lijkt mij niet de beste oplossing. Nog een andere oplossing is het schuren van de vloer zodat hij op afschot komt te liggen (de tegels naast de overkapping liggen namelijk door verzakking al 5cm lager), maar lijkt me geen makkelijke klus.
Hallo,
Ik ga in mijn badkamer waar eerst het bad stond (blauwe "vier"kant) dicht storten en gelijk maken met de bestaande cementdekvloer (gele deel).
Mijn gedachte was om dit als volgt te doen:
- Schoon vegen uiteraard
- Beetje vochtig maken/"aan"wateren
- Los cement er overheen strooien
- Primer
- Verdichten met zandcementmortel
Op het opgehoogde stuk komt zometeen de vaste trap naar zolder te staan.
Nog tips?
Ik ga in mijn badkamer waar eerst het bad stond (blauwe "vier"kant) dicht storten en gelijk maken met de bestaande cementdekvloer (gele deel).
- Schoon vegen uiteraard
- Primer
Nog tips?
[ Voor 29% gewijzigd door BaBoK op 24-11-2025 23:00 ]
Niet aan wateren maar inbranden met een borstel, met zandcementpapje. Bedoel je dat met los cement eroverheen strooien?
Wat ga je doen met de voeg, een dilatatie aanbrengen ? Ga je daar overheen met je afwerkvloer? Doe je er schuimband tussen of wil je rechtstreeks op elkaar aansluiten? In het laatste geval ga je scheurvorming krijgen, denk ik.
Wapening in je zandcement?
Blijft die riolering intact, want die horizontale pvc buis ligt straks zo dicht aan de oppervlakte dat je er geen lijnlast op zou zetten (bijvoorbeeld voorzetwand tegen trap aan).
Wat ga je doen met de voeg, een dilatatie aanbrengen ? Ga je daar overheen met je afwerkvloer? Doe je er schuimband tussen of wil je rechtstreeks op elkaar aansluiten? In het laatste geval ga je scheurvorming krijgen, denk ik.
Blijft die riolering intact, want die horizontale pvc buis ligt straks zo dicht aan de oppervlakte dat je er geen lijnlast op zou zetten (bijvoorbeeld voorzetwand tegen trap aan).
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Soms doet de vrouw met 2 linker handen ook wel eens per ongeluk wat goed.
Ze had zich weer eens bezondigd bij de Action.
Nu had ze Philips light strips gekocht.
Met het idee die onder de bar van de keuken te monteren maar in de vloer onder die bar zit 1 vloer stopcontact waar de combi oven op zit.
Bovendien is er maar 1 kant waar je dat onzichtbaar weg zou kunnen werken en ik ga niet in een keukenmeubel boren.
“Ja maar het is op batterijen”! Nee schat, de afstandsbediening is op batterijen..
Zichtbaar teleurgesteld natuurlijk.
Maar toen bedacht ik, de verlichting in de erker is soms nogal een ding. Lampen op de vensterbank hebben ofwel lelijke snoeren danwel wat we nu hebben op batterijen wat ook niet ideaal is want snel leeg en stuk voor stuk aanzetten (en de een is eerder leeg dan de ander zoals te zien). In de hoek zit wel een stopcontact dus voorgesteld om de strip daar te monteren en weg te werken. Het resultaat is super. Vrouw ook helemaal blij ermee.
Heb inmiddels de IR sensor ook netjes in een hoekje weggewerkt dus de enige hint dat er iets onder zit als het uit staat is een kleine IR sensor in de hoek. Er zat gelukkig een houten plint die schoon was te maken waar de strip goed op plakt maar in de hoek waar de stroomtoevoer zit, zou de strip op den duur door het gewicht van de kabel los gaan laten dus met veel moeite een aantal klemmetjes geplaatst om te voorkomen dat door een onbezonnen actie straks de halve strip op de grond ligt
:strip_exif()/f/image/LVRorNFdQyWBRcMvgRsvzKav.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze had zich weer eens bezondigd bij de Action.
Nu had ze Philips light strips gekocht.
Met het idee die onder de bar van de keuken te monteren maar in de vloer onder die bar zit 1 vloer stopcontact waar de combi oven op zit.
Bovendien is er maar 1 kant waar je dat onzichtbaar weg zou kunnen werken en ik ga niet in een keukenmeubel boren.
“Ja maar het is op batterijen”! Nee schat, de afstandsbediening is op batterijen..
Zichtbaar teleurgesteld natuurlijk.
Maar toen bedacht ik, de verlichting in de erker is soms nogal een ding. Lampen op de vensterbank hebben ofwel lelijke snoeren danwel wat we nu hebben op batterijen wat ook niet ideaal is want snel leeg en stuk voor stuk aanzetten (en de een is eerder leeg dan de ander zoals te zien). In de hoek zit wel een stopcontact dus voorgesteld om de strip daar te monteren en weg te werken. Het resultaat is super. Vrouw ook helemaal blij ermee.
Heb inmiddels de IR sensor ook netjes in een hoekje weggewerkt dus de enige hint dat er iets onder zit als het uit staat is een kleine IR sensor in de hoek. Er zat gelukkig een houten plint die schoon was te maken waar de strip goed op plakt maar in de hoek waar de stroomtoevoer zit, zou de strip op den duur door het gewicht van de kabel los gaan laten dus met veel moeite een aantal klemmetjes geplaatst om te voorkomen dat door een onbezonnen actie straks de halve strip op de grond ligt
:strip_exif()/f/image/LVRorNFdQyWBRcMvgRsvzKav.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() |
[ Voor 19% gewijzigd door 1nsane op 25-11-2025 11:53 ]
Adjust non olet, plerumque...
Ik bedoelde inderdaad letterlijk los cement eroverheen strooien, maar ik begrijp dat een cementpapje inborstelen een veel betere hechtlaag is?GudZ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 06:51:
Niet aan wateren maar inbranden met een borstel, met zandcementpapje. Bedoel je dat met los cement eroverheen strooien?
Wat betreft de voeg: de afwerkvloer wordt laminaat, en die komt gewoon door te lopen over zowel het bestaande deel als het opgehoogde stuk.
Thanks voor je tip om schuimband/randstrook in de aansluiting te zetten om eventuele werking van beide delen op te vangen en scheurvorming te voorkomen. Die voeg wordt daarna gewoon afgedekt door de ondervloer en het laminaat.
Wapening kan ik inderdaad toepassen, juist om scheurvorming in de nieuwe dekvloer te minimaliseren is dat geen gek idee? Zeker nu er een trap op komt te staan.
Betreft de leidingen: alles wat je nu ziet (afvoer + koperen leidingen) wordt volledig verwijderd, dus daar komt geen belasting bovenop te staan!
Noem mij een grote zeur maar die kruising bij die ommantelde leidingen, check even of die nog goed zijn, you don't want to find out in the aftermath..BaBoK schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:56:
Hallo,
- Schoon vegen uiteraard
- Primer
Nog tips?
[Afbeelding]
Wat je in gaat storten, wil je niet over een paar jaar weer op moeten graven/hakken.
In het kader van lieve vrouwen met linkerhanden. De mijne had recent een wandlamp besteld voor in de televisiehoek. LED-strip met bamboe-iets schemerlamp1nsane schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:02:
Soms doet de vrouw met 2 linker handen ook wel eens per ongeluk wat goed.
'Das mooi lief, en hoe wilde je dat doen dan?'
'HIJ IS TOCH DRAADLOOS!'
'Ja, hij zit draadloos in de doos. Maar een schemerlamp op 220v is niet draadloos.. Je moet er zelf een draad aanmaken. Naar het stopcontact. Wat er niet is in die hoek, in dit geval.'
Wees maar blij dat ze je bestaande lampen niet draadloos heeft gemaakt... <KNIP>Blomminator schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:59:
[...]
In het kader van lieve vrouwen met linkerhanden. De mijne had recent een wandlamp besteld voor in de televisiehoek. LED-strip met bamboe-iets schemerlamp
'Das mooi lief, en hoe wilde je dat doen dan?'
'HIJ IS TOCH DRAADLOOS!'
'Ja, hij zit draadloos in de doos. Maar een schemerlamp op 220v is niet draadloos.. Je moet er zelf een draad aanmaken. Naar het stopcontact. Wat er niet is in die hoek, in dit geval.'
@miicker, wellicht lucht in de radiator? Onluchter aan de andere kant opendraaien zorgt misschien voor een onderdruk waardoor er wel een flow komt?
@Blomminator Sjeesssch koop een nieuwe router die powifi optie heeft......breew schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:17:
[...]
Wees maar blij dat ze je bestaande lampen niet draadloos heeft gemaakt... <KNIP>
Is je vrouw ook weer blij...
En je weet blije vrouw is lekker eten. . .....
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 25-11-2025 15:42 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Bloot liggende koper even met loodgieterstape (die grijze of witte) omwikkelen tegen t wegvreten van t materiaal door de cementkalk.BaBoK schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:04:
[...]
Ik bedoelde inderdaad letterlijk los cement eroverheen strooien, maar ik begrijp dat een cementpapje inborstelen een veel betere hechtlaag is?
Wat betreft de voeg: de afwerkvloer wordt laminaat, en die komt gewoon door te lopen over zowel het bestaande deel als het opgehoogde stuk.
Thanks voor je tip om schuimband/randstrook in de aansluiting te zetten om eventuele werking van beide delen op te vangen en scheurvorming te voorkomen. Die voeg wordt daarna gewoon afgedekt door de ondervloer en het laminaat.
Wapening kan ik inderdaad toepassen, juist om scheurvorming in de nieuwe dekvloer te minimaliseren is dat geen gek idee? Zeker nu er een trap op komt te staan.
Betreft de leidingen: alles wat je nu ziet (afvoer + koperen leidingen) wordt volledig verwijderd, dus daar komt geen belasting bovenop te staan!
Voordat je t volstort. En inderdaad even checken of t nog goed is. ( geen knelkoppeling plaatsen maar reinigen en opschuren en opnieuw solderen als je moet herstellen.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Weet je zeker dat je geen vloerverwarming wilt?BaBoK schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:56:
Hallo,
- Schoon vegen uiteraard
- Primer
Nog tips?
[Afbeelding]
In een dekvloer hoeft geen stalen wapeningsnet.
Ik wil wel vloerverwarming, maar niet onder denokiaan958GB schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:17:
[...]
Weet je zeker dat je geen vloerverwarming wilt?![]()
In een dekvloer hoeft geen stalen wapeningsnet.
“Trapkast” de cementdekvloer van de badkamer gaat er zelf ook uit (ca 10cm hoog) dan kom ik bij alle leidingen en kan ik ook vloerverwarming leggen en aansluiten op cv. In de kamer ernaast heb ik de radiator verdeler zitten dus wil daar eigenlijk een verdeelpunt maken voor 1 vloerverwarmingsgroep..
Overige van de verdieping doe ik geen vloerverwarming maar badkamer specifiek ivm veel vocht etc
Een trapkast is doorgaans een uitstekende plek voor een (vloer)verwarmingsverdelerBaBoK schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:47:
[...]
Ik wil wel vloerverwarming, maar niet onder de
“Trapkast” de cementdekvloer van de badkamer gaat er zelf ook uit (ca 10cm hoog) dan kom ik bij alle leidingen en kan ik ook vloerverwarming leggen en aansluiten op cv. In de kamer ernaast heb ik de radiator verdeler zitten dus wil daar eigenlijk een verdeelpunt maken voor 1 vloerverwarmingsgroep..
Overige van de verdieping doe ik geen vloerverwarming maar badkamer specifiek ivm veel vocht etc
Iemand de gouden tip hoe ik mijn afgebroken bitje hier uit ga krijgen?
:strip_exif()/f/image/TNG6swdsa9V6kcPdNNunlZyS.jpg?f=fotoalbum_medium)
Als ik de ring naar achter trek valt het bitje wel naar voren maar er niet uit, door de magneet die in de houder zit. En kan het dus ook niet met een platbek tang eruit trekken.
Zou er wat epoxy op kunnen doen met een schroef, of secondelijm maar nog niet geprobeerd.
:strip_exif()/f/image/TNG6swdsa9V6kcPdNNunlZyS.jpg?f=fotoalbum_medium)
Als ik de ring naar achter trek valt het bitje wel naar voren maar er niet uit, door de magneet die in de houder zit. En kan het dus ook niet met een platbek tang eruit trekken.
Zou er wat epoxy op kunnen doen met een schroef, of secondelijm maar nog niet geprobeerd.
@loewie1984 Ik zou proberen om hem eruit te trekken met een magneet.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Met een klein staalboortje een gaatje boren, mogelijk kan je hem er al uit krijgen met het boortje, anders kleine schroef erin en trekken.loewie1984 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
Of iets wat lekker plakt zoals dubbelzijdig tape.
Hele voorkant kan er doorgaans af. Maar is wel een klusje. Heb het laatst bij mijn Bosch blauw gedaan.loewie1984 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
Zie bijvoorbeeld YouTube: How To Remove A Stuck Bit From A Makita Impact Driver
Ellende, heb dit ook gehad met mijn Japanse Makita slagschroevendraaier waar ik slim dacht te zijn door er een spacertje in te doen, dat vervolgens te lang was.loewie1984 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
Uren zitten klooien met 2componenten secondenlijm, proberen te boren (te hard materiaal), enz. Demonteren was relatief eenvoudig en niet zo tijdrovend als al dat geklooi
draadje op solderenloewie1984 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Met een drupje secondenlijm zou dit moeten kunnen, anders mooi excuus om een hotglue-pistool in je assortiment op te nemen.loewie1984 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
die magneetjes in zo'n bit zijn ook weer niet zo sterk dat je hier enorme krachten moet overwinnen IMHO.
edit:
ik zou zelfs ook nog wel even proberen om even de massatraagheid van het afgebroken bitje te gebruiken. Even een buisje over de boorkop doen en even de hele boormachine op een stuk hout laten klappen...niet van je af op de grond smijten natuurlijk maar gewoon vasthouden wel met een beetje beleid ff op een plank tikken/kloppen.......wie weet overwin je de magneetkracht door de plotselinge klap en schiet het bitje los.
beetje lastig uiteggen besef ik me, snap je hem?
[ Voor 21% gewijzigd door Fraggert op 26-11-2025 08:55 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
@Fraggert Bij je edit moet ik alleen maar denken aan een unit die van 3 hoog naar beneden wordt geflikkerd omdat @loewie1984 er helemaal klaar mee is
K to the KillaZ
Ah zo. Als het circuit nog in tact is, zou ik dat met een stroomtang oplossen. Die heb je in alle prijsklasses, maar als het alleen om identificatie gaat kun je natuurlijk de goedkoopste nemen. 20-30 euro, het is maar of het je waard is. Wel zorgen dat er stroom door die draad loopt tijdens het meten (of juist door de anderen, kun je uitsluiten).martijn1985 schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:22:
[...]
Dan moet ik de mantel opensnijden. Dat is niet erg voor de kabel die ik nodig heb, maar er lopen 3 kabels en ik wil liever niet de andere twee onderbreken.
KillaZ schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:11:
@Fraggert Bij je edit moet ik alleen maar denken aan een unit die van 3 hoog naar beneden wordt geflikkerd omdat @loewie1984 er helemaal klaar mee is
@martijn1985 Het kan ook zonder stroomtang bedenk ik net. Hang iets zwaars aan dat circuit, waterkoker, kacheltje, oventje, etc, zeg 3000 W. 5 min aan laten staan, dan wordt de draad vanzelf warm.Zwartoog schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:22:
[...]
Ah zo. Als het circuit nog in tact is, zou ik dat met een stroomtang oplossen. Die heb je in alle prijsklasses, maar als het alleen om identificatie gaat kun je natuurlijk de goedkoopste nemen. 20-30 euro, het is maar of het je waard is. Wel zorgen dat er stroom door die draad loopt tijdens het meten (of juist door de anderen, kun je uitsluiten).
Echt? Er zijn weinig meubels waar ik niet iets aan aangepast heb. De meeste kastjes hebben zelfs een liefdevolle aanraking met een slijptol gekregen (alles in ons huis is scheef en krom). Het motto in ons huis is zelfs "het begint met ikea, maar eindigt met een slijptol".1nsane schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:02:
When life gives you lemons, start a battery factory
Deze reactie is waardeloos zonder fotos. Dus, kom maar op met die Ikea kasten die bewerkt zijn met de slijptolKabouterSuper schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:40:
[...]
Echt? Er zijn weinig meubels waar ik niet iets aan aangepast heb. De meeste kastjes hebben zelfs een liefdevolle aanraking met een slijptol gekregen (alles in ons huis is scheef en krom). Het motto in ons huis is zelfs "het begint met ikea, maar eindigt met een slijptol".
Heeft iemand ervaring met netjes frezen in een houten plafond? Ik wil graag in onze CLT uitbouw gordijnrails verwerken in het plafond (zoiets bijvoorbeeld: https://www.railsopmaat.nl/inbouw-gordijnrails-g-4901).
Ik heb een simpele bovenfrees, maar verder geen speciale tools. Zou dit netjes te doen zijn? Als je scheef wegloopt/uitschiet is dit natuurlijk wel een voor altijd blijvende ergernis.
NB: ik ga er vanuit dat het constructief allemaal binnen de veilige marges kan. Deze rails is 8,4 mm diep
Ik heb een simpele bovenfrees, maar verder geen speciale tools. Zou dit netjes te doen zijn? Als je scheef wegloopt/uitschiet is dit natuurlijk wel een voor altijd blijvende ergernis.
NB: ik ga er vanuit dat het constructief allemaal binnen de veilige marges kan. Deze rails is 8,4 mm diep
Ik wilde voor het eerst "Threaded Insert" gebruiken (sorry, ik ben nog niet achter de correcte nederlandse naam) Maar nu viel mij op o.a. Youtube op dat eigenlijk iedereen in eiken " normale" gebruikt en geen RVS A2 normaal gebruik ik (en vele andere) eigenlijk altijd wel RVS A2 ivm reacties met het looizuur van eiken. Gaat men er dan vanuit dat de reactie aan een kant is die onzichtbaar is, is het alleen views farmen, wat doen jullie in je eiken meubels?
Als de afstand tot de muur maar langer is dan je frees breed is. Ik zou er een geleide rails naast houden zodat je daar tegen aan kunt houden voor een rechte lijn.Jannibal23 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:38:
Heeft iemand ervaring met netjes frezen in een houten plafond? Ik wil graag in onze CLT uitbouw gordijnrails verwerken in het plafond (zoiets bijvoorbeeld: https://www.railsopmaat.nl/inbouw-gordijnrails-g-4901).
Volgens mij wordt het in het Nederlands een inschroefmoer of rampamoer genoemd. Ik heb deze zelf beide varianten toegepast (wel voor binnentoepassingen) en na een paar jaar nog geen reactie of iets dergelijks. Uiteraard n=1 maar ik zou me er niet zo druk over maken.twain4me schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:55:
Ik wilde voor het eerst "Threaded Insert" gebruiken (sorry, ik ben nog niet achter de correcte nederlandse naam) Maar nu viel mij op o.a. Youtube op dat eigenlijk iedereen in eiken " normale" gebruikt en geen RVS A2 normaal gebruik ik (en vele andere) eigenlijk altijd wel RVS A2 ivm reacties met het looizuur van eiken. Gaat men er dan vanuit dat de reactie aan een kant is die onzichtbaar is, is het alleen views farmen, wat doen jullie in je eiken meubels?
Geleiderails, of iets anders waarvan je weet dat het recht is.Schway schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:59:
[...]
Als de afstand tot de muur maar langer is dan je frees breed is. Ik zou er een geleide rails naast houden zodat je daar tegen aan kunt houden voor een rechte lijn.
Ik sta op het punt om isolatie te bestellen, maar heb even wat twijfels en kom er met ChatGPT niet 100% zeker uit.
Dakisolatie
Ik heb genoeg ruimte op het stuk wat ik wil isoleren, dus ik wilde eerst steenwol + dampdichte (of dampremmende) folie plaatsen. Echter lijkt de prijs van PIR vergelijkbaar of zelfs lager (zie deze en deze voor 15-20 euro per meter), en dan hoef ik geen extra folie te gebruiken (slechts dicht tapen). Klopt mijn aanname?
Zolderkamer dakisolatie
Hier is het dak al afgewerkt. Ik wil tussen de balken 10cm PIR platen plaatsen, dan kan daar gips of iets anders overheen voor de afwerking, en zit mijn isolatie tussen de balken (maar op gips wat er dus al zit). Hier heb ik geen folie nodig lijkt me?
Vloerisolatie
Hier wil ik steenwol of PIF plaatsen, met PIR kom ik niet weg. Gebruik ik dampremmende folie boven de steenwol, of juist er onder, of juist een ander soort folie? Of kan ik beter toch voor PIF kiezen? Ik hb ongeveer 8-10 cm ruimte, dus steenwol zal een veel lagere isolatiewaarde geven. Maar PIF heb ik geen ervaring mee met plaatsen, dus weet niet of dat zelf makkelijk uit te voeren is.
Moet ik me bij PIR nog zorgen maken over de brandklasse E (niet geweldig) vs F (ongetest)?
Zie ik nog iets over het hoofd?
-edit- had per ongeluk al gepost, nu is de post volledig gemaakt
Dakisolatie
Ik heb genoeg ruimte op het stuk wat ik wil isoleren, dus ik wilde eerst steenwol + dampdichte (of dampremmende) folie plaatsen. Echter lijkt de prijs van PIR vergelijkbaar of zelfs lager (zie deze en deze voor 15-20 euro per meter), en dan hoef ik geen extra folie te gebruiken (slechts dicht tapen). Klopt mijn aanname?
Zolderkamer dakisolatie
Hier is het dak al afgewerkt. Ik wil tussen de balken 10cm PIR platen plaatsen, dan kan daar gips of iets anders overheen voor de afwerking, en zit mijn isolatie tussen de balken (maar op gips wat er dus al zit). Hier heb ik geen folie nodig lijkt me?
Vloerisolatie
Hier wil ik steenwol of PIF plaatsen, met PIR kom ik niet weg. Gebruik ik dampremmende folie boven de steenwol, of juist er onder, of juist een ander soort folie? Of kan ik beter toch voor PIF kiezen? Ik hb ongeveer 8-10 cm ruimte, dus steenwol zal een veel lagere isolatiewaarde geven. Maar PIF heb ik geen ervaring mee met plaatsen, dus weet niet of dat zelf makkelijk uit te voeren is.
Moet ik me bij PIR nog zorgen maken over de brandklasse E (niet geweldig) vs F (ongetest)?
[ Voor 42% gewijzigd door LankHoar op 26-11-2025 21:37 ]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Dun gaatje erin boren. Dun schroefje met lijm insmeren en er voorzichtig indraaien. Uitharden en voorzichtig trekken.loewie1984 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
had ik al gezegd dat je beetje tactisch te werk moet gaan?
Komt verder wel goed lijkt me, succes
@Boudewijn @KillaZ @Fraggert @Mjier @MJV @chrisborst @Jannibal23 bedankt voor alle tips, maar helaas.
Het kwaad is al geschied, ik ging voor het gaatje boren in het bitje, en het bitje is nog verder weg de behuizing van de slagschroevendraaier ingedrukt geworden. Morgen komt een nieuwe helaas, maar ben wel nog op zoek naar eigenlijk het complete 'slag huis' om dat onderdeel te vervangen, maar als ik alle onderdelen los bestel ben ik net zoveel kwijt als een nieuwe impact driver. Ik vond er een op ebay met de omschrijving "Makita DTD152 Complete Gear Housing Impact Assembly" maar is uitverkocht.
https://www.ebay.co.uk/itm/406093414476
Als iemand nog een tip heeft. Op temu en alieexpress genoeg kloontjes maar niet van de DTD152z helaas (thans nog niet gevonden)
Het kwaad is al geschied, ik ging voor het gaatje boren in het bitje, en het bitje is nog verder weg de behuizing van de slagschroevendraaier ingedrukt geworden. Morgen komt een nieuwe helaas, maar ben wel nog op zoek naar eigenlijk het complete 'slag huis' om dat onderdeel te vervangen, maar als ik alle onderdelen los bestel ben ik net zoveel kwijt als een nieuwe impact driver. Ik vond er een op ebay met de omschrijving "Makita DTD152 Complete Gear Housing Impact Assembly" maar is uitverkocht.
Als iemand nog een tip heeft. Op temu en alieexpress genoeg kloontjes maar niet van de DTD152z helaas (thans nog niet gevonden)
Meh, is hij zo diep erin gegaan dat je er niet meer bij kunt met een boortje? Dit is wel een situatie waarin ik een kolomboor suggereren, als je er echt diep in moet je machine niet wil slopen.loewie1984 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:44:
@Boudewijn @KillaZ @Fraggert @Mjier @MJV @chrisborst @Jannibal23 bedankt voor alle tips, maar helaas.
offtopic:
Bij mij zitten bits in een los kopje, en dan kan het bitje ook niet meer verder naar achteren.... geen idee hoe het in je makita werkt.
Bij mij zitten bits in een los kopje, en dan kan het bitje ook niet meer verder naar achteren.... geen idee hoe het in je makita werkt.
uit elkaar halen?loewie1984 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:44:
beetje schreeuwerig Amerikaans.. maar lijkt simpel genoeg...
Ja echt helaas, diep in gegaan en ik dacht dat ik van de achterkant terug kun tikken maar dat is ook niet echt soepeltje gegaan, waardoor eigenlijk heel dat stuk van de impact driver de prullenbak in kan. Jammer maar helaas. Wijze les voor de volgende keer.Boudewijn schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:45:
[...]
Meh, is hij zo diep erin gegaan dat je er niet meer bij kunt met een boortje? Dit is wel een situatie waarin ik een kolomboor suggereren, als je er echt diep in moet je machine niet wil slopen.offtopic:
Enige lichtpuntje is dat het niet alleen kommer en kwel is, ik boek iig progressie met mijn klusschuurtje:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SdoCpPcqj88xff1AtV12mhzk.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WJHhmeDZ06O0TaIul1ZcXsmG.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aY0Zr3uCpL2VWLBN6CBSS2BB.jpg?f=user_large)
Onder het doek staat nog deze joekel:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D3BVjHayMPJcAGAmDOAuGVua.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4IViSYWeQeRgvZ9rw4iey90X.jpg?f=user_large)
En in de werkbank wordt deze verwerkt:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ml1GY4xTyRLxxFDTKX5S6Daf.jpg?f=user_large)
De Sicar Brava 300 heeft wel wat pijn gedaan, maar gelukkig zakelijk aan kunnen schaffen.
De Dewalt Radiaal deed wat minder pijn, dankzij een troostwijk veiling nog geen 200 eu voor betaald
Schuur ziet er in ieder geval wel super (en vooral ook opgeruimd & netjes... ik durf geen foto's te plaatsen hier
), uit.
Maar ongeacht hoe diep dat ding zit zou je de DTD152 toch moeten kunnen demonteren?
YouTube: Makita DTD152 impact drill driver not holding bit anvil holder repair
Maar ongeacht hoe diep dat ding zit zou je de DTD152 toch moeten kunnen demonteren?
YouTube: Makita DTD152 impact drill driver not holding bit anvil holder repair
Met 2-zijdig-aluminium-PIR heb je geen extra folie nodig inderdaad. Zorg wel dat je de naden aftaped met de juiste tape.LankHoar schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:29:
Ik sta op het punt om isolatie te bestellen, maar heb even wat twijfels en kom er met ChatGPT niet 100% zeker uit.
Dakisolatie
Merk verder op dat steenwol ook geluidsdempend is en PIR absoluut niet. Met steenwol inderdaad dampremmend of dampdicht (ik had zelf klimaatfolie gebruikt). Let er wel op dat de buitenkant van het dak wel kan ademen, ofwel hier mag niet al isolatie zitten. Indien je het over een plat dak hebt (dus met bitumen oid) is binnenuit isoleren niet ideaal en moet je zeker klimaatfolie gebruiken.
Wat is het verschil met dak vs zolderkamer dak? Wat heeft het gips ermee te maken?Zolderkamer dakisolatie
Folie altijd aan de vochtige kant plaatsen, bij de vloer is dat onderaan. Ook hier, zorg dat de bovenkant van de vloer wel kan ademen. Wat voor vloer heb je? Broodjesvloer of houten balken?Vloerisolatie
Hier wil ik steenwol of PIF plaatsen, met PIR kom ik niet weg. Gebruik ik dampremmende folie boven de steenwol, of juist er onder, of juist een ander soort folie? Of kan ik beter toch voor PIF kiezen? Ik hb ongeveer 8-10 cm ruimte, dus steenwol zal een veel lagere isolatiewaarde geven. Maar PIF heb ik geen ervaring mee [/met plaatsen, dus weet niet of dat zelf makkelijk uit te voeren is.
Steenwol is minder brandbaar en heeft geen rookontwikkeling. PIR is minder geweldig maar ook geen ramp.Moet ik me bij PIR nog zorgen maken over de brandklasse E (niet geweldig) vs F (ongetest)?
Mooie schuur hoor. als je in de buurt zou wonen zou ik je beste vriend willen wordenloewie1984 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:53:
[...]
Ja echt helaas, diep in gegaan en ik dacht dat ik van de achterkant terug kun tikken maar dat is ook niet echt soepeltje gegaan, waardoor eigenlijk heel dat stuk van de impact driver de prullenbak in kan. Jammer maar helaas. Wijze les voor de volgende keer.
Enige lichtpuntje is dat het niet alleen kommer en kwel is, ik boek iig progressie met mijn klusschuurtje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onder het doek staat nog deze joekel:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En in de werkbank wordt deze verwerkt:
[Afbeelding]
De Sicar Brava 300 heeft wel wat pijn gedaan, maar gelukkig zakelijk aan kunnen schaffen.
De Dewalt Radiaal deed wat minder pijn, dankzij een troostwijk veiling nog geen 200 eu voor betaald
Nou ik ben er totaal niet tevreden mee. Veel te veel hout op het moment. Mijn werkbank is nog niet af. Die IKEA kast met alle makita dozen moet er nog uit. Ben nu bezig de houtbewerkingsmachine op wielen te zetten die ik omhoog kan klappen maar het ding weegt grofweg 400KG.MJV schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:57:
Schuur ziet er in ieder geval wel super (en vooral ook opgeruimd & netjes... ik durf geen foto's te plaatsen hier), uit.
Idealiter wil ik zoveel mogelijk ruimte hebben om te manoeuvreren dus er moet nog deftig opgeruimd worden.
Ja dat is wel lekker. Ik heb al mijn gereedschap in systainers, maar ik ga denk ik dingen als de accuboormachines wel aan de haaklattenwand hangen. Slim idee.MJV schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:15:
Ik ben (en blijf) ook blijvend reorganiseren, en zou eigenlijk ook weer een deel van de houtvoorraad weg moeten doen.
De Makita mboxen nemen erg veel ruimte in, ik ben nu bezig om voor de meeste houtbewerkingsmachines bakjes te maken om aan plaat met french cleats te hangen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Duidelijk, dus dan is PIR wel prettiger in mijn geval lijkt me. Het gaat om een schuin dak, en dit stuk is buiten zicht (loze ruimte boven halletje). Geluid ben ik daar niet zo bang voor, en de zolderkamer ook niet.Zwartoog schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:57:
[...]
Met 2-zijdig-aluminium-PIR heb je geen extra folie nodig inderdaad. Zorg wel dat je de naden aftaped met de juiste tape.
Merk verder op dat steenwol ook geluidsdempend is en PIR absoluut niet. Met steenwol inderdaad dampremmend of dampdicht (ik had zelf klimaatfolie gebruikt). Let er wel op dat de buitenkant van het dak wel kan ademen, ofwel hier mag niet al isolatie zitten. Indien je het over een plat dak hebt (dus met bitumen oid) is binnenuit isoleren niet ideaal en moet je zeker klimaatfolie gebruiken.
Goede vraag! De bovenste is een klein loos stukje van ongeveer 1,20m breed, boven een halletje bij de binnenkomst. Daar zit al een plafond, en een luik om er boven te komen bij leidingwerk e.d.[...]
Wat is het verschil met dak vs zolderkamer dak? Wat heeft het gips ermee te maken?
De andere, zolderkamer, is zichtwerk, en is ooit door vorige bewoners al afgewerkt, maar niet (of zeer miniem) gedaan qua isolatie. Daar zitten nu al gipsplaten, vandaar dat ik dat benoemde. Ik mag hopen dat ze erachter degelijk hebben afgewerkt, maar kan ik dus niet zien.
Ik heb een houten vloer. Dus dan op het zand leggen, check.[...]
Folie altijd aan de vochtige kant plaatsen, bij de vloer is dat onderaan. Ook hier, zorg dat de bovenkant van de vloer wel kan ademen. Wat voor vloer heb je? Broodjesvloer of houten balken?
En voor specifiek PIR zie ik E en F, maar heeft vast met betalen voor een test te maken, dus in wezen geen verschil?[...]
Steenwol is minder brandbaar en heeft geen rookontwikkeling. PIR is minder geweldig maar ook geen ramp.
Er is een apart topic 'koude zolder' oid waarin veel kenners zitten zoals @Franciesco die veel weet van isoleren.LankHoar schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:56:
[...]
Duidelijk, dus dan is PIR wel prettiger in mijn geval lijkt me. Het gaat om een schuin dak, en dit stuk is buiten zicht (loze ruimte boven halletje). Geluid ben ik daar niet zo bang voor, en de zolderkamer ook niet.
[...]
Goede vraag! De bovenste is een klein loos stukje van ongeveer 1,20m breed, boven een halletje bij de binnenkomst. Daar zit al een plafond, en een luik om er boven te komen bij leidingwerk e.d.
De andere, zolderkamer, is zichtwerk, en is ooit door vorige bewoners al afgewerkt, maar niet (of zeer miniem) gedaan qua isolatie. Daar zitten nu al gipsplaten, vandaar dat ik dat benoemde. Ik mag hopen dat ze erachter degelijk hebben afgewerkt, maar kan ik dus niet zien.
[...]
Ik heb een houten vloer. Dus dan op het zand leggen, check.
[...]
En voor specifiek PIR zie ik E en F, maar heeft vast met betalen voor een test te maken, dus in wezen geen verschil?
Daar wordt PIR veelal afgeraden tov steenwol & er wordt een tool 'ubakus' beschreven waarmee je bijv de isolatiewaarden en vochthuishouding kan doorrekenen. Op zich is er niks mis mee verder hoor, alleen men vindt steenwol vaak qua vochthuishouding, faseverschuiving & akoestiek beter. Helemaal mooi is 'biobased' isolatie alleen dat ik wel wat zwaarder.
je kunt PIR verder vaak ook in B-kwaliteit en losse partijen vinden op marktplaats, dat scheelt doorgaans echt fors.
[ Voor 8% gewijzigd door Evo X op 26-11-2025 23:14 ]
Deze volgens mij: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!Evo X schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:13:
[...]
Er is een apart topic 'koude zolder' oid waarin veel kenners zitten zoals @Franciesco die veel weet van isoleren.
Daar wordt PIR veelal afgeraden tov steenwol & er wordt een tool 'ubakus' beschreven waarmee je bijv de isolatiewaarden en vochthuishouding kan doorrekenen. Op zich is er niks mis mee verder hoor, alleen men vindt steenwol vaak qua vochthuishouding, faseverschuiving & akoestiek beter. Helemaal mooi is 'biobased' isolatie alleen dat ik wel wat zwaarder.
je kunt PIR verder vaak ook in B-kwaliteit en losse partijen vinden op marktplaats, dat scheelt doorgaans echt fors.
Ga ik daar nog even in neuzen, en vanavond niet bestellen. Wilde het rond maken, want het uitzoekwerk kost inmiddels net zo veel tijd als het klussen zelf
ah das jammer man, balen.loewie1984 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:44:
je had via Kruis alle onderdelen kunnen vinden?
https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/dtd152
Zekers maar als ik de onderdelen 13 tm 28 nieuw bestel is een nieuw apparaat goedkoper.Fraggert schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:09:
[...]
ah das jammer man, balen.
je had via Kruis alle onderdelen kunnen vinden?
https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/dtd152
Ik dacht dat je juist geen RVS A2 moest gebruiken bij eikenhout ivm reacties met het looizuur.twain4me schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:55:
Bevestiging daarvoor zie ik bijvoorbeeld hier staan:
[...] Schroef je bijvoorbeeld in eikenhout? Hier zit looizuur in wat er voor zorgt dat schroeven van RVS A2 en RVS C1 (gehard RVS) aantasten. Ook in dit geval kan je het beste werken met RVS A4.
Je hebt helemaal gelijk ik heb het verkeerd onthouden/ opgeschreven het is idd A4Vloris schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:35:
[...]
Ik dacht dat je juist geen RVS A2 moest gebruiken bij eikenhout ivm reacties met het looizuur.
Bevestiging daarvoor zie ik bijvoorbeeld hier staan:
[...]
Maandag komt iemand de zandcement dekvloer leggen in mijn badkamer. Ik heb zwaluwstaarten en leidingwerk allemaal al voorbereid. Ik zit even te steggelen over twee dingen.
Hoogte dekvloer
Het leidingwerk ligt 5cm op de zwaluwstaartplaten. Moet ik hier nog 5cm dekvloer bovenop leggen, of zou 2-3cm bijvoorbeeld ook voldoende kunnen zijn? Ik wil niet dat het gaat barsten uiteraard, maar lager is natuurlijk fijner met de instaphoogte vanaf de hal. En meet ik dit vanaf het diepe deel van de platen, of het hoogste deel?
Uitrekenen benodigde hoeveelheid zandcementmortel
De vloer is 4,7 m2. Uitgaande van 0,10 meter, heb ik dus 0,47 m3 zandcement nodig. Haal ik dit door ChatGPT dan zegt hij dat ik 38 zakken van 25kg mortel nodig heb. Ik wil dit bij de Hornbach halen, deze bijvoorbeeld. Zit ik dan een beetje goed? Ik kan sowieso 5-10 zakken extra meenemen natuurlijk, en restant retourneren.
Hoogte dekvloer
Het leidingwerk ligt 5cm op de zwaluwstaartplaten. Moet ik hier nog 5cm dekvloer bovenop leggen, of zou 2-3cm bijvoorbeeld ook voldoende kunnen zijn? Ik wil niet dat het gaat barsten uiteraard, maar lager is natuurlijk fijner met de instaphoogte vanaf de hal. En meet ik dit vanaf het diepe deel van de platen, of het hoogste deel?
De vloer is 4,7 m2. Uitgaande van 0,10 meter, heb ik dus 0,47 m3 zandcement nodig. Haal ik dit door ChatGPT dan zegt hij dat ik 38 zakken van 25kg mortel nodig heb. Ik wil dit bij de Hornbach halen, deze bijvoorbeeld. Zit ik dan een beetje goed? Ik kan sowieso 5-10 zakken extra meenemen natuurlijk, en restant retourneren.
In het technisch document (op de pagina waar je naartoe linkt) staat letterlijk hoeveel kilo per vierkante meter je nodig hebt bij 5cm dikte.LankHoar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:26:
Maandag komt iemand de zandcement dekvloer leggen in mijn badkamer. Ik heb zwaluwstaarten en leidingwerk allemaal al voorbereid. Ik zit even te steggelen over twee dingen.
Hoogte dekvloer
Ik snap oprecht niet waarom mensen dit aan een LLM vragen ipv even in de datasheet te kijken.
Thanks, ik had het technische document niet gezien. Mooi dat dit daar instaat, dan kan ik het daarmee uitrekenen. Mijn andere vraag blijft nog wel staan, welke hoogte ik nou echt moet aanhouden en van waaruit je moet metenBoudewijn schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:09:
[...]
In het technisch document (op de pagina waar je naartoe linkt) staat letterlijk hoeveel kilo per vierkante meter je nodig hebt bij 5cm dikte.
Ik snap oprecht niet waarom mensen dit aan een LLM vragen ipv even in de datasheet te kijken.
Mja ik schreef het verkeerd, ik heb zo’n beetje in alles hier in huis geboord (zie m’n eigen verbouwingstopic).KabouterSuper schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:40:
[...]
Echt? Er zijn weinig meubels waar ik niet iets aan aangepast heb. De meeste kastjes hebben zelfs een liefdevolle aanraking met een slijptol gekregen (alles in ons huis is scheef en krom). Het motto in ons huis is zelfs "het begint met ikea, maar eindigt met een slijptol".
Ik bedoelde meer dat ik niet voor een ledstrip die toch niet netjes weg te werken is onder de bar gaten ga boren in een bar die ik met liefde heb hersteld, de bar is aan de zijkanten vlak dus geen randjes om de strip onder weg te werken.
Niet weten is wel een probleem. Dubbel isoleren is ingewikkeld. Als er al isolatie zit, of je moet goed weten wat je doet en Ubakus gebruiken. Gips an sich doet niks, daar gaat het vocht doorheen.LankHoar schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:56:
[...]
Duidelijk, dus dan is PIR wel prettiger in mijn geval lijkt me. Het gaat om een schuin dak, en dit stuk is buiten zicht (loze ruimte boven halletje). Geluid ben ik daar niet zo bang voor, en de zolderkamer ook niet.
[...]
Goede vraag! De bovenste is een klein loos stukje van ongeveer 1,20m breed, boven een halletje bij de binnenkomst. Daar zit al een plafond, en een luik om er boven te komen bij leidingwerk e.d.
Anderen hebben je al naar het isolatietopic verwezen, dat goed doornemen en zodra het ingewikkelder wordt, Ubakus leren gebruiken
Nee nee, niet op zand leggen! Bodem-vochtscherm-isolatie/balken-vloerplanken-afdekvloer.Ik heb een houten vloer. Dus dan op het zand leggen, check.
Verder heb je ook nog zoiets als TonZon, die een scherm in verschillende lagen onder je vloer hangt, met verschillende "luchtkussens".
Wij hebben trouwens bodemisolatie. Dat zijn EPS parels (of schelpen) die wél op de zandbodem worden geblazen. Dat drukt het vocht in de bodem, creëert een stilstaande (en droge) luchtlaag onder de houten constructie. Voor ons, met een parketvloer erop, is dat meer dan genoeg isolatie - hout isoleert sowieso al, en de lek naar de bodem is minimaal. Extra voordeel: eenvoudig te doen, en geen risico's met vocht opsluiten e.d. Dus ook nog iets om te overwegen
Hieronder wat fotos van een gordingsbalk die op een stalen balk ligt. De stalenbalk ligt op een muurtje van een gemetselde kast. Nu willen we de kast graag slopen aangezien het nogal een blok ik de kamer is. 1m breed, 80cm diep en 4,5 meter hoog.
De balk is net wat te kort, waardoor ze deze bij de bouw niet hebben gelast met de balk aan de andere kant van de muur. Om dit op de lossen dacht ik er aan om een balk van 7x19cm en 1m lang aan de muur te monteren met chemische ankers (stuk of 10 Fischer VS150). Om vervolgens de gording met een raveeldrager te monteren aan de balk. Reden voor chemisch anker zou zijn dat het nogal een gewicht is wat er op komt, en dus liever safe zit qua afschuifbelasting. Iemand hier toevallig een ander/beter idee?
Edit: de stalenbalk is geen onderdeel van de rest van de constructie. Die stopt 20cm na de gording en steekt gewoon in de lucht uit.
:strip_exif()/f/image/QXNm8PBpqEMGMy8MVZBoVrfQ.jpg?f=fotoalbum_large)
De balk is net wat te kort, waardoor ze deze bij de bouw niet hebben gelast met de balk aan de andere kant van de muur. Om dit op de lossen dacht ik er aan om een balk van 7x19cm en 1m lang aan de muur te monteren met chemische ankers (stuk of 10 Fischer VS150). Om vervolgens de gording met een raveeldrager te monteren aan de balk. Reden voor chemisch anker zou zijn dat het nogal een gewicht is wat er op komt, en dus liever safe zit qua afschuifbelasting. Iemand hier toevallig een ander/beter idee?
Edit: de stalenbalk is geen onderdeel van de rest van de constructie. Die stopt 20cm na de gording en steekt gewoon in de lucht uit.
:strip_exif()/f/image/QXNm8PBpqEMGMy8MVZBoVrfQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Gdzr op 29-11-2025 09:54 ]
Hoe dik worden je ankers?Gdzr schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:38:
Hieronder wat fotos van een gordingsbalk die op een stalen balk ligt. De stalenbalk ligt op een muurtje van een gemetselde kast. Nu willen we de kast graag slopen aangezien het nogal een blok ik de kamer is. 1m breed, 80cm diep en 4,5 meter hoog.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
10 ankers klinkt heel veel in mijn ogen.
Hoeveel schroeven/spijkers gaan er in de Raveel drager?
10 is misschien veel, maar het moet uiteindelijk wel een deel van mn pannendak dragen. 1 anker heeft belasting van 1 kN. Draadeind zou dan M10 worden. Geen idee wat dat weegt per m2, maar gok dat er al zeker 5-600kg op dat anker gaat komen. Nu ik het zo uitwerk, klinkt het wel als veel inderdaad. Balk is 4m, de volgende gordingen liggen op 130cm. Stel ik reken met een dak van 100kg per m2, dan is het 2m (want maar helft van de last) * 1,3m = 2,6m2 * 100kg = 260kg belasting zijn. Dan zou 4 ankers ook al ruim voldoende zijn.elektriekert schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:31:
[...]
Hoe dik worden je ankers?
10 ankers klinkt heel veel in mijn ogen.
Hoeveel schroeven/spijkers gaan er in de Raveel drager?
Wilde een beetje zigzaggend door de balk die ankers maken. Dus 5 onder 5 boven, dan zit er +/- 20cm tussen. Raveeldrager (https://www.wovar.nl/raveeldrager-verzinkt-95x195/) volgens sterkte tabel: 44 schroeven
[ Voor 18% gewijzigd door Gdzr op 29-11-2025 14:19 ]
Beter teveel dan te weinig natuurlijk, maar goed dat je het hebt nagerekend.Gdzr schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:56:
[...]
10 is misschien veel, maar het moet uiteindelijk wel een deel van mn pannendak dragen. 1 anker heeft belasting van 1 kN. Draadeind zou dan M10 worden. Geen idee wat dat weegt per m2, maar gok dat er al zeker 5-600kg op dat anker gaat komen. Nu ik het zo uitwerk, klinkt het wel als veel inderdaad. Balk is 4m, de volgende gordingen liggen op 130cm. Stel ik reken met een dak van 100kg per m2, dan is het 2m (want maar helft van de last) * 1,3m = 2,6m2 * 100kg = 260kg belasting zijn. Dan zou 4 ankers ook al ruim voldoende zijn.
Wilde een beetje zigzaggend door de balk die ankers maken. Dus 5 onder 5 boven, dan zit er +/- 20cm tussen. Raveeldrager (https://www.wovar.nl/raveeldrager-verzinkt-95x195/) volgens sterkte tabel: 44 schroeven
Komt natuurlijk ook nog eventuele wind belasting bij die op je dak kan woeien.
Ik zie dat je die raveeldragers met houtdraadbouten op je balk vast kan zetten.
Alhoewel een zwik van van die schroef nagels (of gewoon schroeven) ook zou volstaan natuurlijk.
Edit:
Draadeind m10 8.8 heeft een afschuif belasting van +/- 27,8 kN
Bedankt voor de informatie! Dan ga ik het op zolder eerst maar open trekken om te kijken wat ik tegenkom. Dat is op zich ook helemaal niet erg, ik zal het hoe dan ook opnieuw af moeten werken. En wellicht kan ik dan meer dan 10cm isolatie kwijt.Zwartoog schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:15:
[...]
Niet weten is wel een probleem. Dubbel isoleren is ingewikkeld. Als er al isolatie zit, of je moet goed weten wat je doet en Ubakus gebruiken. Gips an sich doet niks, daar gaat het vocht doorheen.
Anderen hebben je al naar het isolatietopic verwezen, dat goed doornemen en zodra het ingewikkelder wordt, Ubakus leren gebruiken
[...]
Nee nee, niet op zand leggen! Bodem-vochtscherm-isolatie/balken-vloerplanken-afdekvloer.
Verder heb je ook nog zoiets als TonZon, die een scherm in verschillende lagen onder je vloer hangt, met verschillende "luchtkussens".
Wij hebben trouwens bodemisolatie. Dat zijn EPS parels (of schelpen) die wél op de zandbodem worden geblazen. Dat drukt het vocht in de bodem, creëert een stilstaande (en droge) luchtlaag onder de houten constructie. Voor ons, met een parketvloer erop, is dat meer dan genoeg isolatie - hout isoleert sowieso al, en de lek naar de bodem is minimaal. Extra voordeel: eenvoudig te doen, en geen risico's met vocht opsluiten e.d. Dus ook nog iets om te overwegen
EPS parels als bodem isolatie hebben mijn ouders ook. En los van dat je dan nog wel een flinke koude brug hebt, is het echt niet prettig om er in te moeten werken. Laatst iets aanpassen aan de CV leiding, en ja hoor, we raakten een belangrijk dopje kwijt in de parels. Nooit meer terug kunnen vinden, dus een nieuwe gehaald de volgende dag (zoiets gebeurd altijd als de winkels dicht zijn haha). Tonzon is wel veel beter qua isolatie, maar ook wel vrij kwetsbaar, vandaar dat ik aan steenwol of PIF zat te denken. Steenwol isoleert minder goed, maar is wel erg brandvast en duurzaam in de zin dat het lang mee gaat.
@GudZ steenwol is over het algemeen juist minder gevoelig voor vocht dan glaswol.
Wij hebben ook tonzon laten plaatsen en vorig jaar voor het eerst sinds 4 jaar weer onder de grond geweest. Op meerdere plekken hing het los wat waarschijnlijk door ongedierte komt. Ze hebben het wel netjes weer vastgeplakt maar dat is binnenkort natuurlijk weer los. Ik wist toen niet van het bestaan van PIF af, maar achteraf had ik dat liever gehas. Makkelijk ook om zelf te installeren, past zo door het kruipluik en veel bestendiger tegen ongedierte.LankHoar schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:40:
[...]
Bedankt voor de informatie! Dan ga ik het op zolder eerst maar open trekken om te kijken wat ik tegenkom. Dat is op zich ook helemaal niet erg, ik zal het hoe dan ook opnieuw af moeten werken. En wellicht kan ik dan meer dan 10cm isolatie kwijt.
EPS parels als bodem isolatie hebben mijn ouders ook. En los van dat je dan nog wel een flinke koude brug hebt, is het echt niet prettig om er in te moeten werken. Laatst iets aanpassen aan de CV leiding, en ja hoor, we raakten een belangrijk dopje kwijt in de parels. Nooit meer terug kunnen vinden, dus een nieuwe gehaald de volgende dag (zoiets gebeurd altijd als de winkels dicht zijn haha). Tonzon is wel veel beter qua isolatie, maar ook wel vrij kwetsbaar, vandaar dat ik aan steenwol of PIF zat te denken. Steenwol isoleert minder goed, maar is wel erg brandvast en duurzaam in de zin dat het lang mee gaat.
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw in dit topic. Ik wil mijn werkkamer na een jaar of 8 aanpakken en wat rustiger/gezelliger/mooier maken. Het is nu best druk met allemaal dingen aan de muur, grote rockwoll panelen die in de hoeken hangen (als hobby ben ik muziek producent dus akoestiek is heel belangrijk). Tis een beetje een mengelmoes van alles en dat irriteert me steeds meer terwijl ik dus wel heel veel tijd in deze kamer besteed.
Nu trek ik alles van de achterwand (van het bureau) en wil daar mooie Honggaarse punt houtenplanken plaatsen voor een veel rustiger sfeer. De planken heb ik ondertussen binnen (https://www.karwei.nl/ass...links-en-rechts/p/B239570) en ik wil ze woensdagavond gaan plaatsen.
Ik twijfel nu wel enorm of ik ze vast zet met schroeven of ze aan de betonnen muur (met korrel structuur) vast te lijmen. Iemand tips was je het beste kan doen?
. Overigens ga ik buiten de nieuwe achterwand de rest van de kamer verven in een mooie warme zandachtige kleurtint. Het lelijke net houten behang rechts ga ik er of afhalen of ik ga erover heen verven.
:strip_exif()/f/image/mQfrv3edqfsdzeFGGM8fb93V.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nieuw in dit topic. Ik wil mijn werkkamer na een jaar of 8 aanpakken en wat rustiger/gezelliger/mooier maken. Het is nu best druk met allemaal dingen aan de muur, grote rockwoll panelen die in de hoeken hangen (als hobby ben ik muziek producent dus akoestiek is heel belangrijk). Tis een beetje een mengelmoes van alles en dat irriteert me steeds meer terwijl ik dus wel heel veel tijd in deze kamer besteed.
Nu trek ik alles van de achterwand (van het bureau) en wil daar mooie Honggaarse punt houtenplanken plaatsen voor een veel rustiger sfeer. De planken heb ik ondertussen binnen (https://www.karwei.nl/ass...links-en-rechts/p/B239570) en ik wil ze woensdagavond gaan plaatsen.
Ik twijfel nu wel enorm of ik ze vast zet met schroeven of ze aan de betonnen muur (met korrel structuur) vast te lijmen. Iemand tips was je het beste kan doen?
- Boren betekent flink wat gaten in de muur (ok je ziet die natuurlijk na plaatsen niet meer) maar je haalt de panelen er bij een verhuizing etc wel weer makkelijk af om ze elders opnieuw te gebruiken.
- Lijmen is een stuk makkelijker/sneller/simpeler maar ik vraag me af of je ze wel netjes van de muur krijgt als je ze eraf wil om ze elders te hergebruiken. Iemand daar ervaring mee?
:strip_exif()/f/image/mQfrv3edqfsdzeFGGM8fb93V.jpg?f=fotoalbum_large)
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
ben je van plan te gaan verhuizen?Juancho schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:20:
Hoi allemaal,
- Boren betekent flink wat gaten in de muur (ok je ziet die natuurlijk na plaatsen niet meer) maar je haalt de panelen er bij een verhuizing etc wel weer makkelijk af om ze elders opnieuw te gebruiken.
Alvast een vooraf plaatje, en later deze week natuurlijk de nieuwe situatie
- Lijmen is een stuk makkelijker/sneller/simpeler maar ik vraag me af of je ze wel netjes van de muur krijgt als je ze eraf wil om ze elders te hergebruiken. Iemand daar ervaring mee?
. Overigens ga ik buiten de nieuwe achterwand de rest van de kamer verven in een mooie warme zandachtige kleurtint. Het lelijke net houten behang rechts ga ik er of afhalen of ik ga erover heen verven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
als je ooit verhuizen gaat, denk je dat je dan de smaak van 2025 nog steeds mooi vind en in je nieuwe huis wil gebruiken. is je ruimte dan van dezelfde afmetingen dus past het weer?
Ik zou ze lekker lijmen. zit het vast, als je dit verhuist dan koop je dan iets wat je dan mooi vind en laat je dit lekker voor de koper van je huis.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ja we hebben al een paar jaar verhuisplannen maar de markt is ons nog niet gunstig gezind helaas. Maargoed, als we wel een keer geluk hebben kan het ook weer snel gaan. Vandaar ook mijn twijfel. Voordeel van deze kamer is dat de panelen perfect qua hoogte passen. Ik heb niks in hoogte te zagen, puur de laatste plank in de breedte. De rest kan er zo op (behalve dan 2 stopcontact plekken waar ik specifiek een klein vierkantje voor moet zagen). Maar ik besteed zoveel tijd in deze kamer (zakelijk met thuis werken en privé dus als muziek producer) dat ik het wel waard vind om nog te doen. Al is het maar voor 1 of 2 jaar. Maar buiten het feit dat ik het gewoon mooi en rustig vind, is de akoestiek waarde ook erg belangrijk. Dus al zouden we verhuizen...dan zal in mijn nieuwe kamer wederom de akoestiek aangepakt moeten worden dus die panelen komen er altijd wel weer in.No Hands schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:37:
[...]
ben je van plan te gaan verhuizen?
als je ooit verhuizen gaat, denk je dat je dan de smaak van 2025 nog steeds mooi vind en in je nieuwe huis wil gebruiken. is je ruimte dan van dezelfde afmetingen dus past het weer?
Ja lijmen is wel makkelijker natuurlijk en het scheelt een hoop geboor en dus gaten in de muur. Je zit zo aan 10-15 schroeven per plank volgens mij, dat zijn totaal echt heel veel gaten in de muur. Ook weer zonde. Blijft die specifieke paneellijm ook op een wat meer korrelige muur zitten als je genoeg banen op de achterkant van het paneel met lijm bedekt? En kan je ze er wel, al dan niet met wat meer moeite, van de muur krijgen voor hergebruik? Of is dat echt kansloos?Ik zou ze lekker lijmen. zit het vast, als je dit verhuist dan koop je dan iets wat je dan mooi vind en laat je dit lekker voor de koper van je huis.
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 01-12-2025 17:51 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik heb een ongelijke/ruw muur en Fraulein. B. wilde ook dergelijke muurdingen. Omdat alles boren balle is.. heb ik een setje Rachels op de muur geboord. 4 horizontaal. Daar die dingen op gelijmd. Ze vallen daarmee ook meteen over de radiatorleiding, zie ik die niet meer. Met een vullertje waar nodig haalt T framewerk alle oneffenheden uit de wand. En met dotje lijm kon ik ze makkelijker stellen/gelijke uitlijning dan meteen schroeven.
Was even werk maar zeer tevreden uiteindelijk.
Was even werk maar zeer tevreden uiteindelijk.
Zwager heeft net in de keuken akoestische vilten panelen neer gehangen. Beetje zelfde effect als dat hout maar veel minder hard en dempt ook prima: https://www.karwei.nl/ass...ikte-8mm-2-70m2/p/B309803
Stuk makkelijker verwerken ook, je kunt ze in principe onzichtbaar spijkeren lijkt me (of gewoon lijmen).
Maakt oneffenheden ook egaal
Stuk makkelijker verwerken ook, je kunt ze in principe onzichtbaar spijkeren lijkt me (of gewoon lijmen).
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Opzich wel maar met 2.60m natuurlijk wel erg lang dus ze zwabberen wel als je ze vasthoudt. Maar ik dacht er ook al al, 6 schroeven per plank moet genoeg zijn. 2 boven, 2 midden, 2 beneden. En misschien probeer ik het wel eerst met 4 schroeven, 2 boven en 2 onder. De panalen steunen ook ok de plint dus de zwaartekracht valt eigenlijk al weg. Ze moeten gewoon tegen de muur aan blijven.inquestos schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:19:
@Juancho : Zijn die platen stug? Dan ben je potentieel met 4 schroeven/paneel klaar. Zou ik zelf doen (voorstander van alles waar mogelijk demonteerbaar laten)
Ow deze heb ik helemaal niet gezien! Toevallig willen we ook 1 wand achter de TV mooi maken. Vorige bewoners hadden zo'n lomp tv meubel aan de muur met dikke bouten. Dus die muur moet eigenlijk opnieuw gestuct worden voor we die wilden verven. Maarja, een stukadoor is ook erg duur.The Eagle schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:45:
Zwager heeft net in de keuken akoestische vilten panelen neer gehangen. Beetje zelfde effect als dat hout maar veel minder hard en dempt ook prima: https://www.karwei.nl/ass...ikte-8mm-2-70m2/p/B309803
Als de kleur van dat vilt past bij onze look is het wel een optie om op die muur de zetten. Warmte, betere akoestiek maar zeoe rnirt zo aanwezig als houten planken als ik het zo op de foto zie. Gaan hrt eens checken in de winkel.
Momenteel ben ik bezig met de trap te aan te pakken.
Hier zat vloerbedekking op maar dat komt er niet meer terug op.
Aangezien de trap flink mishandeld was heb ik veel moeten plamuren, nu komen deze plamuur vlekken door de grondverf heen.
Gebruikte primer: Sigma S2U Nova Primer
Zouden deze vlekken ook door de lak heen komen? na 2x aflakken met Sigma S2U Nova Satin of zal dit voldoende dekken?
Anders moet ik denk ik een 2e laag primer aanbrengen op de trap om de vlekken er onder te krijgen
Aangezien de trap flink mishandeld was heb ik veel moeten plamuren, nu komen deze plamuur vlekken door de grondverf heen.
Gebruikte primer: Sigma S2U Nova Primer
Zouden deze vlekken ook door de lak heen komen? na 2x aflakken met Sigma S2U Nova Satin of zal dit voldoende dekken?
Anders moet ik denk ik een 2e laag primer aanbrengen op de trap om de vlekken er onder te krijgen
Als je de (af)lak goed aanbrengt zie je daar straks niets meer van. Gezien de belasting van de verf (je loopt er meerdere keren per dag overheen) zou ik wel een tweede grondlaag aanbrengen. Qua denking geen zorgen, die trap wordt keurig, qua slijtvastheid zou ik minimaal 2 grondlagen en 3 keer aflakken.Equazor_ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:36:
Gebruikte primer: Sigma Nova Primer
Zouden deze vlekken ook door de lak heen komen? na 2x aflakken met Sigma Nova Satin of zal dit voldoende dekken?
[Afbeelding]
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Het zal wel smaak zijn maar ik vind die andere panelen helemaal niet rustiger ofzoJuancho schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:20:
Hoi allemaal,
Alvast een vooraf plaatje, en later deze week natuurlijk de nieuwe situatie
Is er geen reden dat je nova satin gebruikt en niet de traplak van Sigma? Ik heb hier die traplak variant van ze gebruikt en ben er wel tevreden over.Equazor_ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:36:
Gebruikte primer: Sigma Nova Primer
Zouden deze vlekken ook door de lak heen komen? na 2x aflakken met Sigma Nova Satin of zal dit voldoende dekken?
[Afbeelding]
[ Voor 53% gewijzigd door ID-College op 02-12-2025 17:01 ]
Ik heb eigenlijk al het hout in huis met deze lak geschilderd en heb nog een onaangebroken 2.5 liter staan.ID-College schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:57:
[...]
Is er geen reden dat je nova satin gebruikt en niet de traplak van Sigma? Ik heb hier die traplak variant van ze gebruikt en ben er wel tevreden over.
Ik weet dat de traplak van sigma beter is voor de trap en ook anti slip heeft.
Mocht ik merken dat deze verf toch niet hard genoeg of te glad is kan ik op een later tijdstip altijd nog de liggende delen met de anti slip traplak schilderen.
Voor de zijkanten van de trap gebruik ik in ieder geval geen traplak.
Snap ik als je het zo kaal ziet. Maar om het te breken komen er wat hangplanten, er zijn van die plankjes en soort van bollen die je er tussen kan zetten (zonder boren of lijmen) en daar kan je wat op zetten of aan hangen. Subtiel, niet te druk, maar overal wat meer warmer gevoel met hout en groen. Mooi in balans.ID-College schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:57:
[...]
Het zal wel smaak zijn maar ik vind die andere panelen helemaal niet rustiger ofzoZou er helemaal tureluurs van worden als ik hier de hele dag naar moest kijken
Als je besluit om er een extra (3de) laag lak op te zetten, kan je ook overwegen om voor de laatste laag de traplak te nemen. Ik verwacht namelijk dat je voor drie lagen net niet genoeg zal hebben aan 2,5 liter. Dat zou geen probleem hoeven zijn als je ook die van hetzelfde merk en type (Rubol?) (Sigma!) neemt.Equazor_ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:02:
[...]
Ik heb eigenlijk al het hout in huis met deze lak geschilderd en heb nog een onaangebroken 2.5 liter staan.
Ik weet dat de traplak van sigma beter is voor de trap en ook anti slip heeft.
Mocht ik merken dat deze verf toch niet hard genoeg of te glad is kan ik op een later tijdstip altijd nog de liggende delen met de anti slip traplak schilderen.
Voor de zijkanten van de trap gebruik ik in ieder geval geen traplak.
Niet genoeg? Ik had zelf 2x 1L gehaald voor alleen de stootborden en treden, en kwam precies uit met 1L. De andere liter daarom moeten verkopen op MP.. Nu is de ene trap de ander niet, maar ik denk dat je met 2,5L makkelijk uitkomt, zelfs als je de wangen etc. meerekenent.Saint2Saint schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:03:
[...]
Als je besluit om er een extra (3de) laag lak op te zetten, kan je ook overwegen om voor de laatste laag de traplak te nemen. Ik verwacht namelijk dat je voor drie lagen net niet genoeg zal hebben aan 2,5 liter. Dat zou geen probleem hoeven zijn als je ook die van hetzelfde merk en type (Rubol?) (Sigma!) neemt.
Ik heb wel een gesloten trap en 2x geschilderd met traplak verf (trap met 2 'bochten').
Als je uitgaat van 11m2 per liter (zie ook de website van Sigma) en je voor elke trede ongeveer 1 m2 kan rekenen, dan heb je bij een trap van 15 treden al iets van 30 m2 (2 keer lakken) en dus te weinig aan 2,5 liter. Je gaat er in geen geval 3 lagen mee kunnen doen. In mijn ervaring kom ik ook niet verder dan ongeveer 30m2 met 2,5 liter.ID-College schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:11:
[...]
Niet genoeg? Ik had zelf 2x 1L gehaald voor alleen de stootborden en treden, en kwam precies uit met 1L. De andere liter daarom moeten verkopen op MP.. Nu is de ene trap de ander niet, maar ik denk dat je met 2,5L makkelijk uitkomt, zelfs als je de wangen etc. meerekenent.
Ik heb wel een gesloten trap en 2x geschilderd met traplak verf (trap met 2 'bochten').
Huh wat? Je weet dat 1m2 gelijk staat aan 1 bij 1 meter toch? Heb jij treden in huis van 1 meter breed bij 1 meter diep?Saint2Saint schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:06:
[...]
Als je uitgaat van 11m2 per liter (zie ook de website van Sigma) en je voor elke trede ongeveer 1 m2 kan rekenen, dan heb je bij een trap van 15 treden al iets van 30 m2 (2 keer lakken) en dus te weinig aan 2,5 liter. Je gaat er in geen geval 3 lagen mee kunnen doen. In mijn ervaring kom ik ook niet verder dan ongeveer 30m2 met 2,5 liter.
Ik heb het zelf geschilderd 6 maanden terug. Een trede is omgeveer 90cm lang bij 30cm diep. Je komt +/- op +/- 0,25m2 per trede.. Je hebt doorgaans 13 treden op een trap en dat 2x schilderen kom je uit op 6,5m2.. maak er 7 van. En dan je stootborden nog (die kleiner zijn) en je komt rond de 11m2 uit (wat dus een liter is). Ik had twee keer 1L gekocht (omdat het erom ging spannen) maar met 1L kan je gewoon 2x schilderen (of je komt net tekort).
Niet zomaar klakkeloos gegevens overnemen van het internet maar zelf ook nadenken. 30m2 voor een trap is compleet ernaast (en niet een klein beetje).
De verbouwing is goed gevorderd. Tevens hebben we onderstaand “probleem” deels aangepakt; door de naad te voorzien van een MS polymeer binnen en buitenzijde voor nu. Afgelopen periode is het ‘s nachts goed koud geweest maar binnenzijde in de hoek bleef het perfect op temperatuur. 17-19° met een overige binnentemperatuur van 21°.
Er rest nog wel schilderwerk, plafond en vloer er nog in. Heb ondertussen de vloerverdeler van de woning vervangen (nu pomploos) omdat dit problemen gaf icm de garagevloerverwarming.
Een impressie:
Er rest nog wel schilderwerk, plafond en vloer er nog in. Heb ondertussen de vloerverdeler van de woning vervangen (nu pomploos) omdat dit problemen gaf icm de garagevloerverwarming.
Een impressie:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Crazy- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:28:
onze garage is koud tegen de buitenwand geplaatst, wel verder voorzien van spouw en alles.
er zit dus een naad waar toch wat tocht doorheen komt nu we hem ombouwen naar woonruimte
we gaan de wanden afstucen, maar ik denk dat het verstandig is toch eerst de naad dicht te maken ? het is echt te klein voor compriband, dus kit is toch de oplossing. wat raden jullie aan?
er is ook een hoekprofiel gebruikt bij het opzetten van de muur.[Afbeelding]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Ik heb 2 vraagjes, ik ga namelijk vrijdag en zaterdag onze hele woonkamer voorzien van een mooi fris nieuw kleurtje. Dit is gelijk het moment om scheurtjes en andere dingetjes weg te werken voor de tijd.
We hebben 2 issues met onze gekorreld muur:
1. Een aantal flinke scheuren in de muur. Ik dacht erover rom die gewoon met m'n vinger heel licht op te vullen met Alabastine alles vuller. Zie:
:strip_exif()/f/image/QFdSBoUWNhOH3YZUNDMpAo2a.jpg?f=fotoalbum_large)
2. We hebben nu zo'n half kleur half wit muur. Bij het maken van die rechte lijn heb ik een foutje gemaakt met het bekende trucje van stukje tape verven met de witte kleur van de ondergrond zodat de kleur verf er niet onderdoor komt. Ik had per ongeluk ook de bovenkant van het tape wit gemaakt waardoor er een vervelend en lelijk randje is ontstaan. Licht opschuren heb ik gedaan, dan voelt het iig weer glad maar het issue is dus dat we een korrel muur hebben. Je wil ook ook geen gladde rand want dan valt dat weer op. Iemand een tip hoe je dit kan oplossen zodat als ik straks de gehele muur een kleurtje geef die lelijke rand weg is?
Er bestond ook zoiets als een soort tape die je over een scheur maar wellicht ook zo'n rand kan plakken en daarover heen kan verven?
Zo'n randje hier als voorbeeld:
1. Een aantal flinke scheuren in de muur. Ik dacht erover rom die gewoon met m'n vinger heel licht op te vullen met Alabastine alles vuller. Zie:
:strip_exif()/f/image/QFdSBoUWNhOH3YZUNDMpAo2a.jpg?f=fotoalbum_large)
2. We hebben nu zo'n half kleur half wit muur. Bij het maken van die rechte lijn heb ik een foutje gemaakt met het bekende trucje van stukje tape verven met de witte kleur van de ondergrond zodat de kleur verf er niet onderdoor komt. Ik had per ongeluk ook de bovenkant van het tape wit gemaakt waardoor er een vervelend en lelijk randje is ontstaan. Licht opschuren heb ik gedaan, dan voelt het iig weer glad maar het issue is dus dat we een korrel muur hebben. Je wil ook ook geen gladde rand want dan valt dat weer op. Iemand een tip hoe je dit kan oplossen zodat als ik straks de gehele muur een kleurtje geef die lelijke rand weg is?
Er bestond ook zoiets als een soort tape die je over een scheur maar wellicht ook zo'n rand kan plakken en daarover heen kan verven?
Scheuren opvullen zal weinig effect hebben. Dat scheurt gewoon weer snel omdat het gaat werken.Juancho schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:08:
Ik heb 2 vraagjes, ik ga namelijk vrijdag en zaterdag onze hele woonkamer voorzien van een mooi fris nieuw kleurtje. Dit is gelijk het moment om scheurtjes en andere dingetjes weg te werken voor de tijd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan zal je echt verder uit moeten diepen en dan wellicht met een sterker middel dan vuller. Maar ook dat zal niet echt houden denk ik.
Een gaasband eroverheen en dan opnieuw stucen, maar dan praat je over hele andere bedragen.
Wat betreft je 2 kleuren kan je aftapen en dan een randje aceylaatkit gebruiken langs de tape.
Wel heel dun anders krijg je een lijntje langs de tape waar de kit je korrelige muur opvult.
Hoe bedoel je dit precies? Er zitten namelijk geen scheuren of dergelijke maar juist een randje opstaand verf van de vorige keer. Dat zorgt voor zo'n lelijke lijn. Die probeer ik er wel heel licht af te schuren maar ik vraag me af of dat voldoende is om, nadat ik de hele muur in kleur geverfd heb, alsnog niet opvalt....elektriekert schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:54:
[...]
Wat betreft je 2 kleuren kan je aftapen en dan een randje aceylaatkit gebruiken langs de tape.
Wel heel dun anders krijg je een lijntje langs de tape waar de kit je korrelige muur opvult.
Zo, projecten begonnen vanmiddag! Schilderen in de woonkamer was klaar dus dat moest toch eerst drogen. Mooi even de tijd om m'n werk en muziek kamer leeg te halen en alle zooi van de wand te halen. Mijn god wat was ik vergeten hoeveel gaten er al in die muur zaten ppff. Aan de andere kant, een deel kan ik mooi weer gebruiken om straks de planken weer mee vast te zetten. Scheelt een aantal keren extra boren. Heb voor het beeld even de planken er tegen aan gezet en ik moet zeggen, hrt valt me enorm mee qua drukte/gek worden van het figuurtje. Sterker nog, hrt geeft nual, zo kaal, een stuk rust wat ik zocht tov m'n vorige drukke meur. En dan komen er nog dingen aan/op zoals (hang) planten, waar schapjes/hangers voor wat groen of een enkele foto. Dat breekt de boel dan ook weer. En m'n m'n Hue lampen er op schijnend... Dat mort gaan worden zoals ik in m'n hoofd heb! 💪🏽😍
Straks het spannendste, als amateur klussen die nirt weet wat rechts op links is... Hr opmeten van 2 stopcontacten en hrt juiste gat daarvoor in 2 planken te zagen 😬. Als dat maar goed gaat (lengte en breedte van stopcontact meten en dat op de plank aftekenen... Hoe mailojk kan het zijn zou je denken 🤔😁).
:strip_exif()/f/image/gkzQaZI27dzHMagND7ZI2Nnj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FsmxE1GhlHd5YPPBSQZiIaNd.jpg?f=fotoalbum_large)
Straks het spannendste, als amateur klussen die nirt weet wat rechts op links is... Hr opmeten van 2 stopcontacten en hrt juiste gat daarvoor in 2 planken te zagen 😬. Als dat maar goed gaat (lengte en breedte van stopcontact meten en dat op de plank aftekenen... Hoe mailojk kan het zijn zou je denken 🤔😁).
:strip_exif()/f/image/gkzQaZI27dzHMagND7ZI2Nnj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FsmxE1GhlHd5YPPBSQZiIaNd.jpg?f=fotoalbum_large)
Kon je de aansluiting niet aan de linkerkant maken?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Inderdaad!Gramser schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 03:02:
Die panelen waar je tegenaan kijkt zijn niet goed voor mijn OCD, maar wel gaaf project man!
@Juancho Wissel de twee rechter of de twee linker panelen aub even om voor je ze daadwerkelijk gaat vastzetten!
@Juancho Wat is het idee achter die blauwe foto eigenlijk?
Dat deed je bij de foto’s van je huidige situatie ook al: Juancho in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Toen dacht ik nog dat er iets mis was gegaan bij het maken of plaatsen van de foto’s.
Dat deed je bij de foto’s van je huidige situatie ook al: Juancho in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Toen dacht ik nog dat er iets mis was gegaan bij het maken of plaatsen van de foto’s.
Ik moet nog een paar wanden afwerken met finish stuc van Knauf.
Dit wil ik smeren op wanden welke gestuct zijn met MP75 (volledig dekkend).
Moet hier nog een voorstrijk tussen of kan dit rechtstreeks over elkaar?
Online kan ik er geen duidelijk antwoord op vinden.
En de linker qua hoogte dan ookVliegvlug schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:16:
[...]
Inderdaad!
@Juancho Wissel de twee rechter of de twee linker panelen aub even om voor je ze daadwerkelijk gaat vastzetten!
Ik meen te herinneren dat je de fix&finish er direct op kan aanbrengen.FabianGTI schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:57:
Ik moet nog een paar wanden afwerken met finish stuc van Knauf.
Staat dat nergens op de productspecificatie van de fix&finish?
Haha ja ik had ze alleen ff los tegen de muur gezet als test. Viel me later ook op dat de punt niet klopte dus natuurlijk komen ze netjes om en om aan de wand en ook tegen het plafond aan!Vliegvlug schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:16:
[...]
Inderdaad!
Sterker nog, de eerste 3 zitten al vast incl een paneel met zelf gezaagd gat voor het stopcontact. Trots op mezelf als beginnende klusser 😁. De lastigste paneel komt nog. Die moet 2 gaten hebben en dat paneel moet in de breedte gezaagd worden.
Dat blauwe ligt is gewoon een stand van mn philips hue lampen in die kamer. Heb diverse thema's en soms check ik die even.
Wat balen dit! Bij letterlijk het allerlaatste gat wat ik moest boren voor de laatste plank... Een vonkje en de stroom viel uit... 😔. Gelijk de hoofdschakelaar natuurlijk uitgezet en nu in het donker aan het wachten op de elektricien die we gebeld hebben. Hopelijk geen oplichter wat je nog wel eens ziet bij storingsdiensten.
Hopelijk valt de schade mee maar ben er bang voor. Je wilt het bovendien veilig hebben en houden dus ik ga er maar vanuit dat er een hele nieuwe stroomkabel gelegd moet worden met evt bij behorend breekwerk in de muur.
Wat vreselijk balen dit, was op misschien 1cm dus klaar met m'n projectje 😔
Hopelijk valt de schade mee maar ben er bang voor. Je wilt het bovendien veilig hebben en houden dus ik ga er maar vanuit dat er een hele nieuwe stroomkabel gelegd moet worden met evt bij behorend breekwerk in de muur.
Wat vreselijk balen dit, was op misschien 1cm dus klaar met m'n projectje 😔
@Juancho Waarom de hoofdschakelaar? Je groep is er eerst uit geknald hoop ik. Als die groep uit staat. Kan de rest van het huis gewoon van stroom worden voorzien.
Wel balen van zo'n laatste gaatje. Zal je altijd zien.
Wel balen van zo'n laatste gaatje. Zal je altijd zien.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ja de specifieke schakelaar knalde er idd uit en de rest niet. Maar ik las eerst zelf op Google al dat je beter de hoofdschakelaar ook uit kon zetten tot een elektricien de schade heeft opgemeten. Better safe then sorry zeg maar....Impossibl3 schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:13:
@Juancho Waarom de hoofdschakelaar? Je groep is er eerst uit geknald hoop ik. Als die groep uit staat. Kan de rest van het huis gewoon van stroom worden voorzien.
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 07-12-2025 19:30 ]
@Juancho
Die groep uit laten staan is voldoende.
Kans bestaat zelfs dat die nu geen contact meer maakt en dat de kortsluiting kwam door de boor die tussen de geleiders contact maakte.
Maar zet gerust de hoofdschakelaar aan en laat die groep die uitgevallen was uit.
Die groep uit laten staan is voldoende.
Kans bestaat zelfs dat die nu geen contact meer maakt en dat de kortsluiting kwam door de boor die tussen de geleiders contact maakte.
Maar zet gerust de hoofdschakelaar aan en laat die groep die uitgevallen was uit.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
:strip_exif()/f/image/JHTcTXK65E2RUvfVF7JwddOa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kF4fG7NPLTpPj4djkcidlmAg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mEMHWKhpjbmLRHHje5IeVuV7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VhSpf9Njb8BmF1Jhe9di9Ls9.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/jbVhlHBtUP1a7iMhJmrWveyO.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qCgvFPqhlNk2sxDB5LXi3Crc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fwJ8xFNqQnJo03UosMY03jY7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/X6aHc9EKMGs6Mt3e0S87Gqqe.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/N6tFKjcg80MrzIpYi8yITuP3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IcC365NIiw0zyqts3vDbtI7h.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YLujxezM6tPS25zbGpfFHMiQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/k60N4MUeb9cGwzDnbeRmkHkU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/u8e34eVSNpHwsA2owZbv0BOv.jpg?f=fotoalbum_tile)