[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 476 477 Laatste
Acties:

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:58
Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:01:
Wat balen dit! Bij letterlijk het allerlaatste gat wat ik moest boren voor de laatste plank... Een vonkje en de stroom viel uit... 😔. Gelijk de hoofdschakelaar natuurlijk uitgezet en nu in het donker aan het wachten op de elektricien die we gebeld hebben. Hopelijk geen oplichter wat je nog wel eens ziet bij storingsdiensten.

Hopelijk valt de schade mee maar ben er bang voor. Je wilt het bovendien veilig hebben en houden dus ik ga er maar vanuit dat er een hele nieuwe stroomkabel gelegd moet worden met evt bij behorend breekwerk in de muur.

Wat vreselijk balen dit, was op misschien 1cm dus klaar met m'n projectje 😔
Mocht het toch een oplichter zijn vooral niet betalen. Bel de politie, of wat dan ook maar zeker niet meegaan in betalen. Het kan zeer lastig en provocerend zijn...

Maargoed, laten we er vanuit gaan de het een normale elektricien met storingsdienst is bij jou uit de buurt. Wat je hebt gedaan valt in eigenlijk alle gevallen die ik ken reuze mee. Het is wat breekwerk om de buis te herstellen, en nieuwe draden trekken maar niet super spannend meestal.

Zoals andere aangaven, gewoon hoofdschakelaar in met de groep uit, kan niks gebeuren....

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:30
Wat zouden dan een beetje reële kosten zijn? Ook omdat het zondagavond en spoed is? Ik vijd het zo vreselijk acjsndaog dat je voor dat soort dingen niet uit kan gaan van betrouwbaarheid en eerlijkheid. Vaak omdst het een storingsdienst is en die worden weer doorgelinkt via centrales.

In alle haast en lichte paniek bel je dan zo'n bedrijf maar nu ik toch moet wachten Google ik wat info van die site en blijkt het helemaal geen bedrijf uit onze plaats, Zwolle, te zijn. Althans, ze hebben exact dezelfde website voor meerdere plaatsen met dezelfde foto's. Ene John Geersen electricien staat er telkens op en ik las al wat verhalen dat ze heel veel geld vragen wat niet eens zoveel geld hoeft te kosten. Voorrijkosten zijn geljjk al 90 euro. Waanzin als je in dezelfde stad zit. Maargoed, we moeten toch wat (in halve paniek).

Ik kan daar zo slecht tegen, zeker na een eerdere slechte ervaring met een kapot slot in de voordeur. Ook opgelicht.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 07-12-2025 20:07 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-12 22:43
Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:06:
Wat zouden dan een beetje reële kosten zijn? Ook omdat het zondagavond en spoed is? Ik vijd het zo vreselijk acjsndaog dat je voor dat soort dingen niet uit kan gaan van betrouwbaarheid en eerlijkheid. Vaak omdst het een storingsdienst is en die worden weer doorgelinkt via centrales.

In alle haast en lichte paniek bel je dan zo'n bedrijf maar nu ik toch moet wachten Google ik wat info van die site en blijkt het helemaal geen bedrijf uit onze plaats, Zwolle, te zijn. Althans, ze hebben exact dezelfde website voor meerdere plaatsen met dezelfde foto's. Ene John Geersen electricien staat er telkens op en ik las al wat verhalen dat ze heel veel geld vragen wat niet eens zoveel geld hoeft te kosten. Voorrijkosten zijn geljjk al 90 euro. Waanzin als je in dezelfde stad zit. Maargoed, we moeten toch wat (in halve paniek).

Ik kan daar zo slecht tegen, zeker na een eerdere slechte ervaring met een kapot slot in de voordeur. Ook opgelicht.
Kun je nog annuleren? Groep eruit laten en de overige groepen aan is prima. En dan even accepteren dat je die groep niet kunt gebruiken. Komende week een nette elektricien inplannen.

• basjuuhhh
Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:06:

Klinkt niet heel betrouwbaar wat je zegt, maargoed je bent baas in eigen huis dus niet happen als het enorm veel is, en van te voren op papier eigenlijk laten bevestigen wat het kost per uur etc.

Normaal gesproken zit je denk ik tussen 50-80 euro per uur voor een elektricien. Dus nu zal dat handig 2 dubbel zijn hoor op zondagavond.

Maar wat zit er op die groep? Was het echt nodig om dat nu al te laten bekijken/fixen?

• Juancho
Hmm ja we laten de monteur wel komen, betalen de voorrijkosten, maar we gaan verder niks laten uitvoeren zo laat op de zondagavond. Sowieso ga je dan geen muur breken etc lijkt me. Kan je de buren ook niet aandoen (hebben kleine Kids). De man aan de telefoon gaf dat overigens ook gewoon aan: de monteur bekijkt het, als hij weet wat het is en hoe op te lossen wordt er een offerte gemaakt en dan is het aan ons. Het gaat ons puur om de veiligheid, al is het wellicht wat overdreven, maar dan maar voor het gevoel. Dat is ons die 90 euro wel waard. Kunnen we morgen altijd even een echte Zwolse elektricien benaderen. Reden waarom we gelijk handelden was dat ik las na wat zoeken dat je dus bij zo'n boorfoutje direct de hoofdschakelaar uit moest doen en ook direct een elektricien moest bellen voor de veiligheid ik heb er natuurlijk de ballen verstand van maar dan doe je dat maar dus.... 🤔

Buiten mijn werkkamer om (dat kan prima een paar dagen zonder stroom als het moet) zit ook een deel van de keuken op die groep. Verlichting, afzuiging en kookfornuis. Gelukkig de koelkast en vriezer niet dus die kunnen straks gewoon weer aan.

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 07-12-2025 20:29 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• basjuuhhh
Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:23:
Hmm ja we laten de monteur wel komen, betalen de voorrijkosten, maar we gaan verder niks laten uitvoeren zo laat op de zondagavond. Sowieso ga je dan geen muur breken etc lijkt me. Kan je de buren ook niet aandoen (hebben kleine Kids). De man aan de telefoon gaf dat overigens ook gewoon aan: de monteur bekijkt het, als hij weet wat het is en hoe op te lossen wordt er een offerte gemaakt en dan is het aan ons. Het gaat ons puur om de veiligheid, al is het wellicht wat overdreven, maar dan maar voor het gevoel. Dat is ons die 90 euro wel waard. Kunnen we morgen altijd even een echte Zwolse elektricien benaderen. Reden waarom we gelijk handelden was dat ik las na wat zoeken dat je dus bij zo'n boorfoutje direct de hoofdschakelaar uit moest doen en ook direct een elektricien moest bellen voor de veiligheid ik heb er natuurlijk de ballen verstand van maar dan doe je dat maar dus.... 🤔

Buiten mijn werkkamer om (dat kan prima een paar dagen zonder stroom als het moet) zit ook een deel van de keuken op die groep. Verlichting, afzuiging en kookfornuis. Gelukkig de koelkast en vriezer niet dus die kunnen straks gewoon weer aan.
Dan zal het allemaal wel meevallen. Goed dat je zoiets in ieder geval besproken hebt aan de telefoon al.

Succes!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:23:

Ik zou gewoon een stel nieuwe draden erin trekken en het geboorde gaatje een beetje dichtsmeren, die muur hoef je dan niet open te breken en scheelt een hoop gedoe en kosten.
Hoogstwaarschijnlijk zijn het draden die van de centraaldoos naar een wandcontactdoos gaan en dat is vrij makkelijk te vervangen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

SpongeRob schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:07:
[...]

Ik zou gewoon een stel nieuwe draden erin trekken en het geboorde gaatje een beetje dichtsmeren, die muur hoef je dan niet open te breken en scheelt een hoop gedoe en kosten.
Hoogstwaarschijnlijk zijn het draden die van de centraaldoos naar een wandcontactdoos gaan en dat is vrij makkelijk te vervangen.
Dit dus.

Als je weet waar de centraaldoos en de andere doos (wcd ofzo) zitten is het met een beetje geluk 10 minuten werk. Moet je natuurlijk wel vd draad op rol/klos hebben liggen, en een trekveer.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-12 22:05

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOXC0hy5Q8Aobzk5as4wujWZ2Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LpVRoLLQffOCTzxqXYBH25L.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee hoe dat soort zwarte schroef omhulsels heten? Mijn soundbar gebruikt dat om op te hangen, maar ze leveren ze niet na..

• Juancho
Bedankt allen! Heel fijn die snelle reacties.

We wilden net de monteur afbellen maar hij stond net voor onze deur. Dus toch maar even de meterkast en het geboorde gat laten zien. De monteur, ik vond het een aardige gozer hoor maar hij kwam uit Lelystad en het was idd zo'n vaag tussenbedrijfje. In een busje zonder bedrijfsnaam, trainingsbroek aan etc. Niet de vertrouwde monteur zeg maar 😁

Twee dingen:

1. hij zei dat het geboorde gat amper tot geen schade had. Alles werkte ook weer (zie punt 2) en hij zou zelf het gat dichten. Alternatief was idd een nieuwe kabel trekken. Ik weet niet of het extra makkelijk maakt maar er zit vanaf mijn geboorde gat in rechte lijn naar beneden een stopcontact. Met een beetje geluk moet die kabel vervangen worden? Dan lijkt het me dat je die zo kan trekken met minimale breekwerkzaamheden? Ga ik zelf overigens niet doen maar dan bel ik morgen even een service bedrijf die ik ken. Veiligheid, al is het voor je gevoel, gaat boven alles. Al kost dat bijv. €200.

2. De monteur zag dat niet alleen de groep eruit geklapt was maar ook 1 van de 3 schakelaars die volgens hem de verantwoordelijkheid zijn van de netwerkbeheerder. De linker was uit en sowieso heel fragiel na weer omhoog gedrukt te hebben. Eenmaal die schakelaar omhoog + de groep weer aan deed alles weer doen werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVoxPq4UCJ2qNCISnKmBHfMNQ3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRluWqL1PlsmNNtRYUz2SaWp.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zouden jullie doen/adviseren? Ik kan en wil sowieso zelf niks doen op gebied van elektra dus dat is geen optie.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 07-12-2025 22:01 ]

• basjuuhhh
Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:56:
Bedankt allen! Heel fijn die snelle reacties.

We wilden nrt de monteur afbellen maar hij stond net voor onze deur. Dus toch maar even de meterkast en het geboorde gat laten zien. De monteur, ik vond het een aardige gozer hoor maar hij kwam uit Lelystad en het was idd zo'n vaag tussenbedrijfje. In een busje zonder bedrijfsnaam, trainingsbroek aan etc. Niet de vertrouwde monteur zeg maar 😁

Twee dingen:

1. hij zei dat het gebeurde gat amper tot geen schade had. Alles werkte ook weer (zie punt 2) en hij zou zelf het gat dichten. Alternatief was idd een nieuwe kabel trekken. Ik weet niet of het extra makkelijk maakt maar er zit vanaf mijn geboorde gat in rechte lijn naar beneden een stopcontact. Met een beetje geluk moet die kabel vervangen worden? Dan lijkt het me dat je die zo kan trekken met minimale breekwerkzaamheden? Ga ik zelf overigens niet doen maar dan bel ik morgen even een service bedrijf die ik ken. Veiligheid, al is het voor je gevoel, gaat boven alles. Al kost dat bijv. €200.

2. De monteur zag dat niet alleen de groep eruit geklapt was maar ook 1 van de 3 schakelaars die volgens hem de verantwoordelijkheid zijn van de netwerkbeheerder. De linker was uit en sowieso heel fragiel na weer omhoog gedrukt te hebben. Eenmaal die schakelaar omhoog + de groep weer aan deed alles weer doen werken.

[Afbeelding]
Ah top, dan is het zeker makkelijk te herstellen. Ik zou wel nieuwe draden laten trekken, de groep gaat er niet voor niets uit. (Eigenlijk is dat wel een 100% must, dat zou ik niet negeren).

Dat is normaal niet zo moeilijk, want die draden komen als het goed is vanuit een centeaaldoos en gaan rechtstreeks naar de WCD. Dus dat is de moeite niet, en de kosten ook niet. Kan zonder verder breekwerk. 😉

Die installatieautomaat is inderdaad van de netbeheerder, als die fragiel aanvoelt zou je de netbeheerder kunnen vragen om dat te controleren, of een bedrijf met zegelrecht mag dat ook doen.

Nieewsgierige vraag: wat doet dat houtenplankje daar met die schroefjes?

[ Voor 6% gewijzigd door basjuuhhh op 07-12-2025 22:02 ]

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:24
Sowieso nieuwe draden trekken.
De boor zelf zal zoals ik al dacht de kortsluiting gemaakt hebben.
Maar minstens de isolatie rond u geleiders is kapot, misschien de geleiders zelf deels beschadigd. Dat kan brandgevaar opleveren.

• Juancho
sonina schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:32:
Sowieso nieuwe draden trekken.
De boor zelf zal zoals ik al dacht de kortsluiting gemaakt hebben.
Maar minstens de isolatie rond u geleiders is kapot, misschien de geleiders zelf deels beschadigd. Dat kan brandgevaar opleveren.
In het kader van domme vragen bestaan niet... Met nieuwe bedrading los je het mogelijke gevaar van de (isolatie van) geleiders ook op?

Kan ik trouwens tot reparatie wel gewoon de groep aan laten? Daar zit immers ook de koelkast en vriezer op. In de werkkamer zelf sluit ik niks aan en zet het licht daar ook niet aan tot het opgelost is.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 07-12-2025 22:42 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:39:
[...]

In het kader van domme vragen bestaan niet... Met nieuwe bedrading los je het mogelijke gevaar van de (isolatie van) geleiders ook op?
Ja.

Met electriciteit werken we altijd met dubbele isolatie. De eerste isolatie zit direct om de draad: het kunststof direct om het koper. De tweede isolatie is de buis waarin de draden lopen (of bij een buitenkabel de grijze mantel).

De eerste is het belangrijkste en dat los je met nieuwe draden op. (Kan vaak vrij simpel vervangen worden.)
De tweede hoort ook in orde te zijn al is het doel daarvan vooral mechanische isolatie (al gaat de boor er toch wel doorheen :+).
Kan ik trouwens tot reparatie wel gewoon de groep aan laten? Daar zit immers ook de koelkast en vriezer op. In de werkkamer zelf sluit ik niks aan en zet het licht daar ook niet aan tot het opgelost is.
Nee. Je hebt draden open en bloot liggen.
Rol maar een verlengsnoer uit naar de koelkast.

Als je een beetje handig bent dan ontkoppel je die draden in de centraaldoos. Maar als je dat was dan had je ook geen electricien gebeld voor een simpele kortsluiting (wat dit was). Gewoon even met verlengsnoer werken dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 07-12-2025 23:09 ]

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:24
Het brandgevaar komt los van het risico op kortsluiting ook van de mogelijks smallere koperen geleiders.
Stel dat er geen kortsluiting nu is en je gaat dat zo gebruiken, gaan die geleider mogelijks opwarmen op de plaats van beschadiging.

Tip voor de volgende keer: bedrading loopt als het goed is vaak horizontaal of verticaal.
Boven een stopcontact boren is dus geen goed idee. :-)

Daar bestaan ook leidingzoekers voor, maar horizontaal of verticaal sowieso groter risico.

• Juancho
Rukapul schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:04:
[...]

Ja.

Met electriciteit werken we altijd met dubbele isolatie. De eerste isolatie zit direct om de draad: het kunststof direct om het koper. De tweede isolatie is de buis waarin de draden lopen (of bij een buitenkabel de grijze mantel).

De eerste is het belangrijkste en dat los je met nieuwe draden op. (Kan vaak vrij simpel vervangen worden.)
De tweede hoort ook in orde te zijn al is het doel daarvan vooral mechanische isolatie (al gaat de boor er toch wel doorheen :+).

[...]

Nee. Je hebt draden open en bloot liggen.
Rol maar een verlengsnoer uit naar de koelkast.

Als je een beetje handig bent dan ontkoppel je die draden in de centraaldoos. Maar als je dat was dan had je ook geen electricien gebeld voor een simpele kortsluiting (wat dit was). Gewoon even met verlengsnoer werken dus.
Thanks, alsnog even gedaan voor het slapen gaan. Voor mijn eigen kennis, kan je ook al kortsluiting krijgen als de boor de buis raakt of er half door heen gaat? Of kan dat alleen als daadwerkelijk de kabels geraakt worden met de boorkop.

Overigens vind ik het echt bizar dat jij dit zegt en adviseert (ik geloof je, laat dat duidelijk zijn en hr klinkt ook veel logischer met veiligheid altijd voorop) terwijl die 'elektricieen' zei dat wat van muur plameur erop smeren genoeg was en klaar is kees.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Juancho schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:16:
[...]

Thanks, alsnog even gedaan voor het slapen gaan. Voor mijn eigen kennis, kan je ook al kortsluiting krijgen als de boor de buis raakt of er half door heen gaat? Of kan dat alleen als daadwerkelijk de kabels geraakt worden met de boorkop.

Overigens vind ik het echt bizar dat jij dit zegt en adviseert (ik geloof je, laat dat duidelijk zijn en hr klinkt ook veel logischer met veiligheid altijd voorop) terwijl die 'elektricieen' zei dat wat van muur plameur erop smeren genoeg was en klaar is kees.
Het risico zal klein zijn, maar wie zijn wij (of de electricien) om jou risico op brand te laten lopen, hoe klein ook.

De isolatie van zowel de buis en 1 of meer draden is per definitie beschadigd, want de zekering is afgegaan. Of dat 1 draad is of meerdere valt niet te bepalen. Zijn het de fase en nuldraad dan is er de mogelijkheid dat er iets van contact ontstaat tussen de draden, er stroom kan lopen, er warmteontwikkeling plaatsvindt, het gaat smeulen en/of brand uitbreekt.

Vrij kleine kansen, maar het slaapt beter ;)

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb een inbouwdoos (hollewand) waar precies het stukje gipsmuur aan de zijde waar het klemmetje zit kapot is. Aan de achterzijde heb ik een stukje hout gelijmd maar aan de voorzijde is het ook kapot.

Alles is al geschilderd en klaar. Zijn er ook dozen die de klemmetjes/ ankertjes in een andere hoek hebben ? Ik heb de dubbele doos van UHW50.

Nu zit de doos dus maar aan 1 zijde vast (het is een dubbele doos)

[ Voor 12% gewijzigd door Waypoint op 08-12-2025 07:02 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waypoint schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:00:
Ik heb een inbouwdoos (hollewand) waar precies het stukje gipsmuur aan de zijde waar het klemmetje zit kapot is. Aan de achterzijde heb ik een stukje hout gelijmd maar aan de voorzijde is het ook kapot.

Alles is al geschilderd en klaar. Zijn er ook dozen die de klemmetjes/ ankertjes in een andere hoek hebben ? Ik heb de dubbele doos van UHW50.

Ik snap de situatie niet helemaal , maar mischien krijg je het beter vast door 2 enkele dozen te gebruiken.eventueel kan je er dan 1 op zijn kant draaien. Anders misschien deze:

https://mdhelektroshop.nl...-wandds-dubb-2x16-19-20mm

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 08-12-2025 07:38 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:16

Bezulba

Formerly known as Eendje

sonina schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:36:
@Juancho
Die groep uit laten staan is voldoende.
Kans bestaat zelfs dat die nu geen contact meer maakt en dat de kortsluiting kwam door de boor die tussen de geleiders contact maakte.

Maar zet gerust de hoofdschakelaar aan en laat die groep die uitgevallen was uit.
Ik heb ooit exact hetzelfde gedaan bij het boren in het plafond. Gelukkig was een makkelijk klusje om de oude kabels er allemaal uit te halen en nieuwe erin te trekken.

blup

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:42
Moet een tuinmuur volsteens gaan metselen. 27m lang en 80cm hoog max. Nog nooit gemetseld 😝 hebben jullie tips voor (online) stappenplannen/video’s die goed zijn? Vooral ervaring met houtbewerking. Uitzetten enzo moet wel lukken.

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:21
Ik heb een nieuwe ethernet kabel gelegd voor naar de garage, alleen heb ik niet goed gekeken toen ik deze meenam en zijn de adres 'soepele kern'.
Ik heb geprobeerd om hier een rj45 stekker aan te knijpen, maar de aders schieten alle kanten op als ik de stekker om de aders heen doe.
Is hier een makkelijkere oplossing voor?
Ik kan de kabel niet vervangen, aangezien deze door de voortuin

• Bezulba
  • Laatst online: 15:16

Bezulba

Formerly known as Eendje

Henkhuppelschot schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:03:
Ik heb een nieuwe ethernet kabel gelegd voor naar de garage, alleen heb ik niet goed gekeken toen ik deze meenam en zijn de adres 'soepele kern'.
Ik heb geprobeerd om hier een rj45 stekker aan te knijpen, maar de aders schieten alle kanten op als ik de stekker om de aders heen doe.
Vzviw, harde kern is voor keystones e.d. en soepele kern is voor stekkertjes. Ik heb in het verleden zelf stekkertjes geknepen en het was altijd een gedoe om ze netjes op rij te krijgen en dan in een stekkertje te frotten. Dus volgens mij doe je het niet echt verkeerd maar is het gewoon door ploeteren.

blup

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Frantic schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:54:
Moet een tuinmuur volsteens gaan metselen. 27m lang en 80cm hoog max. Nog nooit gemetseld 😝 hebben jullie tips voor (online) stappenplannen/video’s die goed zijn? Vooral ervaring met houtbewerking. Uitzetten enzo moet wel lukken.
Begin met een stukje wat je niet kan zien:P 2 kanten zichtwerk is wel direct het moeilijkste , maar een lekker smeuige mortel, netjes werken en het komt vast wel goed. als je filmpjes gaat kijken zal je zien dat ze in de uk het iets anders doen dan hier , ze voegen daar minder en smeren de metselmortel vaak direct af, in nederland doen we dat ook wel eens en dat heet doorstrijk mortel dat is naar mijn mening moeilijker dan metselen en voegen in 2 stappen te doen. maargoed ik heb eerst leren voegen en daarna pas metselen, wellicht dat voor jou doorstrijkmortel wel weer makkelijker is .

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:42
twain4me schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:19:
[...]

Begin met een stukje wat je niet kan zien:P 2 kanten zichtwerk is wel direct het moeilijkste , maar een lekker smeuige mortel, netjes werken en het komt vast wel goed. als je filmpjes gaat kijken zal je zien dat ze in de uk het iets anders doen dan hier , ze voegen daar minder en smeren de metselmortel vaak direct af, in nederland doen we dat ook wel eens en dat heet doorstrijk mortel dat is naar mijn mening moeilijker dan metselen en voegen in 2 stappen te doen. maargoed ik heb eerst leren voegen en daarna pas metselen, wellicht dat voor jou doorstrijkmortel wel weer makkelijker is .
Doorstrijkmortel heb ik gezien idd.. ja idd eerst paar lagen onder t maaiveld doen 😂 heb gelukkig wel wat banketbakkerservaring.. dus glad strijken enzo moet wel goedkomen..

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:01

Shapeshifter

Get it over with

Ik heb mijn vader daar eens mee zien worstelen, bleek dat hij alle individuele aders ook gestript had voordat ze de stekker in gingen :P Het is dus de bedoeling dat je van de buitenste mantel zoveel af haalt dat de losse draden in de stekker kunnen, als je die daarna uit elkaar draait zodat alle draden netjes naast elkaar liggen en dan de puntjes eraf knipt zodat ze even lang zijn kun je ze vrij gemakkelijk in de stekker duwen en afkrimpen. Let wel op de volgorde want dat maakt uit.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Juancho
Donderdagochtend (of als hij alsnog eerder kan, dus eerder) komt er een erkende elektricien uit de buurt langs. Geen vage prakijken, gewoon een betrouwbaar en prettig iemand. Dan is het daarna gelukkig allemaal weer netjes en vooral veilig opgelost

Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties gister, wat wordt enorm gewaardeerd! Als mijn projectje straks klaar is zal ik nog wel even met een update komen :).

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:03
Bedoel je dat je een connector op de kabel wilt krimpen? Het kan inderdaad een geklooi zijn, maar er zijn ook RJ45 connectoren waar je de losse aderen helemaal doorheen kunt steken, dan krimpen en restant afsnijden. Dingen zoals deze. Dat werk 100 keer makkelijker dan van die connectoren waar dit niet kan en je voorzichtig de aderen in probeert te schuiven, krimptang erop... weer 2 aderen over elkaar over verwisselt... begin maar weer opnieuw.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:40
De laatste tijd ga ik me steeds meer irriteren aan de tocht in mijn ventilatiekanaal vanaf mijn afzuiger. Dus ik zou graag een terugslagklep willen installeren echter zou dat alleen kunnen in de "paddestoel" zelf aangezien ik niet de koof wil gaan open breken.
Er zit een Anjo 150-160mm paddestoel op het platte dak en vraag me af of ik in deze buis onderstaande terugslagklep zou kunnen monteren:

https://www.ventilatiesho...-150mm-afdichtingsrubber/

Echter staat in de omschrijving dat deze tussen 2 spiro buizen gemonteerd moet worden, dus vandaar mijn vraag of dit een "ideale" oplossing zou zijn.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:37
Darr hebben ze deze stekkers voor; https://www.kabeldirect.n...10-stuks-transparant.html
Heb ze zelf niet, maar het lijkt mij een kippetje om de draden in de goede volgorde te leggen en vast te persen met de tang.

• kiefty14
  • Laatst online: 11:32
Linux gebruiker schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:30:
[...]

Darr hebben ze deze stekkers voor; https://www.kabeldirect.n...10-stuks-transparant.html
Heb ze zelf niet, maar het lijkt mij een kippetje om de draden in de goede volgorde te leggen en vast te persen met de tang.
Heb laatst de tang van klein tools hiervoor aangeschaft (VDV226-110), had dit veel eerder moeten doen...

• TheGhostInc
  • Niet online
Wimploo schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:28:
De laatste tijd ga ik me steeds meer irriteren aan de tocht in mijn ventilatiekanaal vanaf mijn afzuiger. Dus ik zou graag een terugslagklep willen installeren echter zou dat alleen kunnen in de "paddestoel" zelf aangezien ik niet de koof wil gaan open breken.
Er zit een Anjo 150-160mm paddestoel op het platte dak en vraag me af of ik in deze buis onderstaande terugslagklep zou kunnen monteren:

https://www.ventilatiesho...-150mm-afdichtingsrubber/

Echter staat in de omschrijving dat deze tussen 2 spiro buizen gemonteerd moet worden, dus vandaar mijn vraag of dit een "ideale" oplossing zou zijn.
Tja, je hebt ook deze:
https://www.ventilatiesho...n-ventilatiekanaal-150mm/
Die past in de buis.

Eerlijk gezegd gaat niemand dit antwoord kunnen geven zonder exact die spullen in z'n handen te hebben gehad. Een schuifmaat erin steken, want meten is weten of gewoon 2 verschillende bestellen en de ander terugsturen.

Los daarvan, een terugslagklep die iets te ruim in de buis valt is gewoon vast te kitten.

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:27
Voor onze nieuwe woning probeer ik te bedenken waar en hoe ik het beste een kattenluik kan gaan plaatsen. We hebben dadelijk een binnenklimaat met WTW balansventilatie, dus het is belangrijk dat het kattenluik goed isoleert.

Ik heb nu voor ogen om het luik door de buitenmuur met 6-7 centimeter geïsoleerde spouw te plaatsen en zowel aan de buiten- als binnenzijde bijvoorbeeld een Sureflap of Petsafe te plaatsen omdat ik goede ervaring heb met de microchip herkenning. Tussen de 2 luikjes wil ik dan een soort tunneltje timmeren en alles goed afsluiten met PUR en kit.

Heeft iemand nog tips of een beter idee?

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:11
MvdD schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:07:
Voor onze nieuwe woning probeer ik te bedenken waar en hoe ik het beste een kattenluik kan gaan plaatsen. We hebben dadelijk een binnenklimaat met WTW balansventilatie, dus het is belangrijk dat het kattenluik goed isoleert.

Ik heb nu voor ogen om het luik door de buitenmuur met 6-7 centimeter geïsoleerde spouw te plaatsen en zowel aan de buiten- als binnenzijde bijvoorbeeld een Sureflap of Petsafe te plaatsen omdat ik goede ervaring heb met de microchip herkenning. Tussen de 2 luikjes wil ik dan een soort tunneltje timmeren en alles goed afsluiten met PUR en kit.

Heeft iemand nog tips of een beter idee?
en dan hopen dat de kat door een dubbel luik heen wil.....Ik zou gewoon voor een Petsafe gaan, helemaal luchtdicht ga je het nooit krijgen

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:21
Moi_in_actie schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:22:
[...]

Bedoel je dat je een connector op de kabel wilt krimpen? Het kan inderdaad een geklooi zijn, maar er zijn ook RJ45 connectoren waar je de losse aderen helemaal doorheen kunt steken, dan krimpen en restant afsnijden. Dingen zoals deze. Dat werk 100 keer makkelijker dan van die connectoren waar dit niet kan en je voorzichtig de aderen in probeert te schuiven, krimptang erop... weer 2 aderen over elkaar over verwisselt... begin maar weer opnieuw.
Dat bedoel ik ja, kende deze nog niet maar ik ga ze bestellen. Bedankt.
Met vaste kern is het aanknijpen nooit zo'n probleem geweest maar die soepele kern is niet te doen.

@kiefty14 aan mijn tang ligt het niet, die is nog van mijn voormalig werkgever geweest toen ik elektromonteur was.
kabel met soepele kern is het probleem, kabels met vaste kern heb ik al honderden connectoren aangeknepen.

[ Voor 11% gewijzigd door Henkhuppelschot op 08-12-2025 12:42 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:03
Henkhuppelschot schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:40:
[...]

Dat bedoel ik ja, kende deze nog niet maar ik ga ze bestellen. Bedankt.
Met vaste kern is het aanknijpen nooit zo'n probleem geweest maar die soepele kern is niet te doen.

@kiefty14 aan mijn tang ligt het niet, die is nog van mijn voormalig werkgever geweest toen ik elektromonteur was.
kabel met soepele kern is het probleem, kabels met vaste kern heb ik al honderden connectoren aangeknepen.
Ik herken het probleem. Deze doorsteekconnectoren kosten een fractie meer dan dan de niet-doorsteek varianten, maar oh man wat was het mij die paar cent waard. Hier thuis honderden meters bekabeling door het huis getrokken en tal van connectoren moeten plaatsen, maar zonder die doorsteek dingen doe ik dat niet meer. Het is nog altijd wat gepriegel met die kleine draadjes, maar je stript gewoon 5cm of meer van de buitenmantel af, steekt een voor een de draadjes in de juiste volgorde er doorheen, ze kunnen geen kant op, krimpen, afknippen, klaar. Ik kan letterlijk op die manier 10 connectoren krimpen in de tijd die ik soms nodig had om 1 van die andere connectoren te krimpen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• MvdD
  • Laatst online: 15:27
(RSH) schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:33:
[...]
en dan hopen dat de kat door een dubbel luik heen wil.....Ik zou gewoon voor een Petsafe gaan, helemaal luchtdicht ga je het nooit krijgen
Het is inderdaad de hoop dat onze prinses er dan doorheen wilt ja, maar ik heb er goed vertrouwen in. Het is geen optie om hem in ieder geval in een deur te doen omdat alles triple glas is etc. Dus dit lijkt me wel de charmantste oplossing dan, eventueel maak ik aan de binnenzijde nog een mooie kast er omheen.

• Evo X
  • Laatst online: 15:05
Waypoint schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:00:

Als je twee losse dozen neemt kun je dit mogelijk verdraaien en aanpassen. Echter; je hebt een extra stukje wand eruit moeten halen voor de dubbele doos (overgang vd 2 boorgaten); dat kom je dan bij twee losse dozen mogelijk tekort.
Alternatief; vastkitten?

De doos van ABB die ook gelinked werd vond ik zelf minder prettig werken. Die zet je vast met een soort trek-tiewraps; de schroefjes van Attema vind ik beter/makkelijker
Pagina: 1 ... 476 477 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/