marcop23 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:50:
[...]
Die weerstand dient dus om de stroom te beperken
Je kan de benodigde weerstand als volgt berekenen:
R = U/I = (Voedingsspanning - LED-spanning) / gewenste stroom (in A).
Witte LED's hebben een spanning van 3V. Als je dan 100 mA wil, en je voedt het circuit met 5V, dan heb je een weerstand nodig van (5-3)/0,1 = 20 Ohm. Die zijn ongebruikelijk, maar 18 en 22 Ohm bestaan wel.
Dank voor de uitleg maar in relatie tot mijn 5 lichtbollen die nu door een netvoeding worden gevoed snap ik niet echt wat ik er mee aan moet.
Een van de labels zegt bijv. dit:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v9J7LTsciAjF3uu04PbPSEhe.jpg?f=user_large)
Waarbij ik dacht dat
”30x3V/max, 20mA” betekende dat één bol maximaal 20mA zou trekken en dat ik dus minimaal een 5x 20mA=100mA voeding op 3V nodig zou hebben om alle 5 bollen te kunnen voeden.
Maar ik zie nu dat op elk label van een lichtbol
“max, 20mA” staat terwijl het getal voor de 3V wel afwijkt, zijn ook verschillende grootte bollen dus verschillende lengtes ledsnoeren erin, waarbij het eerste getal dan het aantal ledjes zal zijn. Dus de berekening zal dan waarschijnlijk aantal ledjes in de bol x 20mA moet zijn.
Dus 30x 20mA=600mA voor de bol met het label uit de foto. En dan alle mA’s van de bollen optellen om tot het minimale amperage van de voeding te komen.
Maar wat voor een weerstand daar dan uit rolt en of ik dan één grote weerstand net na de voeding moet plaatsen of 5 kleine per bol is me echt niet duidelijk.
En nu ik 3V voor de netvoeding gebruik kom ik dan niet gewoon weg met het gebruik van helemaal geen weerstand?
Dat hoop ik wel eigenlijk!
Als die ledbollen ook 4,5V aankunnen heb ik hopelijk genoeg marge want zelfs met uitschieters van 50% boven de 3V zit ik dan nog steeds niet boven de 4,5V.
Over de diode van @
Maasluip:
Een diode dient om stroom slechts in één richting toe te laten. Voor die functie heb je echter geen diode nodig in dit circuit: de LED's zijn zelf ook al diodes

Een normale diode zoals de 1N4007 heeft daarnaast een "spanningsval" van ca 0,7V. Als je er 5V in stopt, komt er 4,3V uit. Dat zal de reden zijn waarom Maasluip een diode heeft toegepast: om de spanning iets te verlagen.
Echter: ook met diode moet je die (originele) weerstand niet vergeten. Anders zal de stroom alsnog te hoog worden. En gezien Maasluip's LED's te heet zijn om aan te raken, vermoed ik dat hij ook geen weerstand heeft
Het zou mijn voorkeur hebben om een nieuwe weerstand te gebruiken boven een diode + de oude weerstand: het scheelt een component, en bovendien is de stroom (dus lichtsterkte) constanter met een enkele weerstand ipv diode+weerstand, naarmate de batterijen leger raken.
Ah, oke. Duidelijk verhaal, weer wat geleerd!

[...]
2 AA-batterijen zijn niet ideaal om witte LED's te voeden: in het begin werkt het wel, maar als de spanning onder de 2,7V zakt (1,35V per batterij), worden de LED's erg zwak of gaan uit. De batterijen zijn dan echter nog lang niet leeg. Je moet de batterijen dan wisselen voordat ze leeg zijn.
Met 3 batterijen ontlaadt je de batterijen tot 1V per stuk, en dan trek je ze dus wel helemaal leeg.
Dus concreet is het een goed idee om mijn kerstster en wat andere ledsnoertjes die nu nog een batterijhouder hebben voor 2x AA batterijen, en geen weerstand erin, te vervangen voor de 5 stuks batterijhouders die ik over heb van de lichtbollen welke 3xAA en een timer hebben?
Omdat ik ze dan veel langer kan laten branden en efficiënter de batterijen benut.
Daarbij is zo’n timer ook handiger dan ze handmatig aan en uit te zetten
Er even vanuitgaande dat die 3xAA houders met timer wel een weerstand op het printplaatje hebben, maar daar ga ik wel vanuit aangezien die andere houder voor 3xAA zonder timer dat ook heeft.
Is waarschijnlijk een vereiste wanneer je 3 penlites gebruikt ipv 2.