[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 478 479 Laatste
Acties:

• Inge08
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:53
Impossibl3 schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:45:
[...]

Is er niet iets anders dan zoutzuur. Want ik wil geen vlekken in mijn wasbak door de bijtende reactie en al zeker niet gezeur met lekkende afvoerbuizen tgv de bijtende actie van zoutzuur. Zeker niet als ze in de muur zitten.

Iemand anders nog tips? Ook op het los krijgen van de stop van de wasbak van mijn vrouw.
Waarschijnlijk wordt het vastzitten veroorzaakt door kalkaanslag. Leg het ding maar eens een dag in een bakje met natuurazijn. Daarna afspoelen en kijken of je er beweging in krijgt. Misschien moet je het een keertje herhalen.

De verstopping kan je met soda (niet baking soda; dat is iets heel anders) en azijn wegwerken. Even laten weken en dan een liter kokend water doorheen. Misschien ook een paar keer herhalen. Het makkelijkste zou eigenlijk zijn om de sifon los te maken en die onder de buitenkraan schoon te maken. Waarschijnlijk zit daar gewoon voor jaren aan rotzooi in. Maar de soda+azijn+water methode moet ook werken.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Is er niet iets anders dan zoutzuur. Want ik wil geen vlekken in mijn wasbak door de bijtende reactie en al zeker niet gezeur met lekkende afvoerbuizen tgv de bijtende actie van zoutzuur. Zeker niet als ze in de muur zitten.

Iemand anders nog tips? Ook op het los krijgen van de stop van de wasbak van mijn vrouw.
HG heeft een 2 componenten middel wat wel ok werkt. Als het echt vast-vast zit, er zijn ook ontstoppingsveren te krijgen (voor een 10-15 euro al) waarmee je een verstoppig mechanisch kunt verwijderen.

En overall met scheren in de wasbak: misschien gewoon schoonvegen /doekje over afvoer leggen :P Haren met zeep is echt nasty verstoppingen op den duur.

Met de stop die je hebt: ipv cola kun je azijn proberen, terug afspoelen en dan terug in WD40 laten weken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:35
Inge08 schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:50:
[...]

Waarschijnlijk wordt het vastzitten veroorzaakt door kalkaanslag. Leg het ding maar eens een dag in een bakje met natuurazijn. Daarna afspoelen en kijken of je er beweging in krijgt. Misschien moet je het een keertje herhalen.

De verstopping kan je met soda (niet baking soda; dat is iets heel anders) en azijn wegwerken. Even laten weken en dan een liter kokend water doorheen. Misschien ook een paar keer herhalen. Het makkelijkste zou eigenlijk zijn om de sifon los te maken en die onder de buitenkraan schoon te maken. Waarschijnlijk zit daar gewoon voor jaren aan rotzooi in. Maar de soda+azijn+water methode moet ook werken.
Ah gewone soda weer wat geleerd. Een kwartaal, half jaar geleden heb ik de sifon al los gemaakt en helemaal gereinigd. Toen kwam er een hoop zooi uit. Ik ga het eens met soda proberen.

Azijn ga ik ook maar proberen het kan goed kalk zijn daar hebben we best wel last van.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:40
[...]

Pvc wordt niet aangetast door zoutzuur. Wel kan het warm/heet worden als er een flinke reactie gaande is, met als extreme gevolg dat een verbinding los zou laten.
Maar vlekken in je wasbak blijft wel een ding.
Dan zou je de sifon er tussenuit moeten halen en rechtstreeks in je pijp gieten.

Ik verwacht dat je de sifon wel hebt schoongemaakt of nagekeken?
Pagina: 1 ... 478 479 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/