Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 197 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.297 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 20:09
onne schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:21:
[...]

Zoals je het nu verwoord klinkt het als een rode vlag: na het tekenen van de opdracht voor ontwerp geef je direct een blanco check voor de bouw…

Neem aan dat het iets genuanceerder ligt? :-)

Zou altijd zorgen dat je na het ontwerp (om wat voor reden ook) afscheid kan nemen, tegen vergoeding van de architect uiteraard.
Ja ligt genuanceerder.
Doordat we de architect dus goed kennen hebben we al het eea. met haar door genomen (prive zeg maar)
De route die normaal anders wordt bewandeld.

Maar we gaan dus binnenkort wel de normale route bewandelen en dan zitten we met iemand van sales om onze wensen door te nemen.
Op basis daarvan komt een kostenplaatje eruit en als we daar akkoord op geven gaat het pas naar de architect.

[ Voor 5% gewijzigd door nils7 op 08-08-2021 18:55 ]

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 12:15
@battler zijn alle buizen op verzoek van de aannemer zo langs de rand van de muur gelegd?

M.i. kun je die beter diagonaal in de richting leggen van de plek waar de buis naartoe moet en daar later de vloerverwarming overheen leggen. Die komt hier en daar dan wat hoger te liggen, maar die marge zou er moeten zijn in de dekvloer. In de huidige situatie vermoed ik dat de aannemer de vloerverwarming laat ophouden voor de buizen en er niet meer overheen gaat. Juist op plekken waar je wel verwarming wil hebben liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58
battler schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:47:
[...]

Update: Wij mochten de woning betreden om wat elektra aan te leggen voordat de vloer gestort wordt. Om geld te besparen hebben wij de elektra van de keuken uit de scope van de aannemer gehaald. Dit zijn relatief veel groepen, dicht bij elkaar waar we via verzwakking in de vloer gemakkelijk bij konden via de kruipkelder.

Uiteindelijk heeft de aannamer de groepen voor het kookeiland geplaatst (foutje waarschijnlijk). Dus waren er nog 5 over voor ons om te doen. Stiekem gelijk ook maar 2 extra loze leidingen geplaatst.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ze zijn ook doorgegaan in de bouwvak:
[Afbeelding][Afbeelding]
Hoeveel bespaar je ermee uit? En levert het niet (potentieel) problemen achteraf op? Als er iets niet goed gaat met elektra of wat dan ook, gaan/kunnen ze dan niet naar jou gaan wijzen?

Wij mochten niks zelf doen, of laten doen door derden, zolang het huis niet was opgeleverd. Tot die tijd is het hun verantwoordelijkheid. We mochten uiteraard wel kijken.
Huis is paar weken vertraagd door Nuts aansluitingen, paar keer geprobeerd of onze stukadoor eerder voor opleveren aan de slag mocht. Maar dan lieten ze echt niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 02:32
@Fabian Ja de aannemer vroeg ons expliciet om het zo aan te leggen. Ik vond het ook erg vreemd. Want bijvoorbeeld in de meterkast, eindigt het zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acfDpsa2vkKKRsSxgpxgBmdH2xQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0jNHn9JczNu8lL3EJqr8rYE.jpg?f=fotoalbum_large

@kepler
battler schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:22:
[...]

Bij ons niet zo veel. Een loze leiding is 170 en een dubbele WCD is 205. Wij besparen voornamelijk op groepen. Wij overwegen om 9 WCDs + groepen zelf te plaatsen, dat had ons normaal ruim 3K gekost. Ik verwacht dat wij nu ongeveer 400 kwijt zijn. Voor dat geld leggen we loze leidingen aan op plekken waar ik zelf niet kom (bijvoorbeeld plafond speakers).

[ Voor 31% gewijzigd door battler op 08-08-2021 22:25 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

nils7 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:38:
Thanks voor alle berichten.

We hebben na onze vakantie een gesprek met de prefab bouwer waar onze bevriende architect sindskort werkt.
Zij wil het graag ontwerpen maar dan zitten we wel aan deze bouwer vast.
Overigens is dat niet 1 van de bouwers die niks wilde uitrekenen omdat we geen kavel hadden. Ze werkt er pas dus deze bouwer was nog niet eerder bij ons op de radar.

Met bevriend bedoel ik dat ze de partner was van een getuige op onze bruiloft.
Dus het is erg close, we vinden het heel tof dat ze het wil doen en vanwege de binding met de prefab bouwer hopen we dat ons wat ongein bespaart blijft of ze in ieder geval wat eerlijk zijn dan iemand die enkel klant is.

Overigens heb ik in mijn wensen lijst met €600 per m3 gerekend.
En nog wat ruimte over gehouden in het budget.
Bevriend koppel blabla, ik zou vrienden te vriend houden en oppassen met dergelijke zakelijke dingen.
Hier en via bouwers kun je best een idee krijgen wat het ongeveer moet kosten. Ik ga zelf uit van 500-600k (ex kavel), met daarbij 100k reserve naast de kavel (prijsstijging, luxere keuzes etc). Als dat te krap wordt is het wellicht te hoog gegrepen.

Offerte opvragen kan wel , maar ik zou er nog een paar offertes naast leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2021 22:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58
battler schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:21:
@Fabian Ja de aannemer vroeg ons expliciet om het zo aan te leggen. Ik vond het ook erg vreemd. Want bijvoorbeeld in de meterkast, eindigt het zo.

[Afbeelding]

@kepler

[...]
Dat zijn nogal prijzen :o Dat was bij ons de helft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:15
twain4me schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:20:
[...]

je kan gewoon hier meedoen :P is al vaker gedaan, let wel op dat je bij het posten van plattegronden duidelijk zegt dat het renovatie is, in renovatie is een m2 hier teveel of teweinig gewoon iets waar je mee moet omgaan.. de meeste hier zijn gewend dat elk muurtje op tekening ook prima 10 cm naar links of rechts kan ;)
mocht je overwegen om een algemeen topic te maken voor renovatie dan wil ik daar wel aan meehelpen. Vernieuwbouw/renovatie is net iets anders dan nieuwbouw.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

#VBW1905

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@Morpheusk Prachtig schetsontwerp zeg! Hele metamorfose wordt dat. Ga dat graag volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:32
Sunri5e schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:12:
Mijn aannemer heeft net voor de bouwvak de Red Cedar gevelbekleding aangebracht die wij voor de rest onbehandeld zullen laten en ook niet zullen verven. Nu gaf gister iemand die op visite was aan dat de Red Cedar latten verkeerd zijn gemonteerd. Je ziet namelijk dat er wel bolkopspijkers zijn gebruikt maar dat doordat waarschijnlijk de tacker niet goed stond afgesteld deze schroeven diep in het hout zijn geschoten. De kopjes hadden volgens hem gelijk met het hout moeten liggen. Wat is jullie idee hier over? [Afbeelding]
Misschien is het een optie de gaatjes te vullen met kneedbaar hout of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 17:15
-Paul- schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:13:
[...]

Misschien is het een optie de gaatjes te vullen met kneedbaar hout of iets dergelijks?
Dat doet naar mijn idee echt afbreuk aan de uitstraling van het Red Cedar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:39
-Paul- schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:13:
[...]

Dat valt er zo weer uit en is zeker geen oplossing voor broddelwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Kun je er niet een soort klein metalen 'dopje' of kapje overheen slaan die dus dit te diepe gat afdekt? Geen idee of zoiets bestaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:42
jowi schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:46:
Dus jullie vinden het normaal dat je wordt gedwongen om een kavel te kopen, om er dan achter te komen dat je budget niet afdoende is? Omdat de aannemer het zo druk heeft en je op geen enkele andere manier inzicht in je kosten krijgt?
....
Nogmaals, zoek aan aannemer die met je mee wil denken,
Je kunt pas wat doen als je een kavel hebt, omdat dat het bestemmingsplan bepaalt. Daarom kun je vaak op een kavel een optie krijgen om vervolgens je budget te kunnen checken.
Ik ben overigens geen voorstander van bouwers die ook ontwerpen: je zit dan direct aan één partij vast met alle gevolgen van dien.

Ik volg de hard way: eerst een concept gemaakt, daar een kavel bijgezocht, vervolgens met de architect in de weer en nu zijn de constructeurs aan de gang. De rest komt later. daar praat ik wel met partijen maar daar ben ik nog niet uit. De (particuliere) verkoper van de grond wilde geen optie geven dus kwam er een moment dat ik de grond kocht. Dat durfden we wel aan.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:38
Morpheusk schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:08:
[...]

***members only***

#VBW1905
Gaaf, zeker de updates hier posten!
Mooi om te zien dat iemand weer karakter teruggeeft aan een huis, hier in het dorp wordt een soortgelijke verbouwing gedaan bij een huis, knapt er echt heel mooi van op! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-03-2023
RocketKoen schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:56:
[...]

Je kunt beter een budget hebben voor €750/m3 en in het definitieve ontwerp op €600/m3 uitkomen dan andersom.
750 euro per m3 lijkt me wel erg overdreven.
Denk dat het mensen afschrikt als ze deze bedragen zien.
Des te groter het huis des te goedkoper per m3

Ondanks dat bepaalde bouwmaterialen duurder zijn geworden is het echt niet zo dat een huis ineens een ton duurder is geworden ( Of het moet al volledig van hout zijn 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-05 07:41
MBFM schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:07:
[...]

750 euro per m3 lijkt me wel erg overdreven.
Denk dat het mensen afschrikt als ze deze bedragen zien.
Des te groter het huis des te goedkoper per m3

Ondanks dat bepaalde bouwmaterialen duurder zijn geworden is het echt niet zo dat een huis ineens een ton duurder is geworden ( Of het moet al volledig van hout zijn 8)7 )
In principe is €500 nog net te halen. Maar dan heb je geen keuken, bestrating, tuin, inrichting en meerwerk. En voor de rest een standaard ontwerp met precies genoeg om aan het bouwbesluit te voldoen.
met €600 zou je het net kunnen halen om iets bewoonbaars te maken.
Maar als dat je budget is, en ergens tussen de inschrijving voor de grond en je handtekening bij de aannemer kan er best 10-15% verschil ontstaan. Dat hebben we afgelopen jaar wel gemerkt.

Ik ga er vanuit dat je als je zelf gaat bouwen je toch voor je "droom"huis gaat. Anders heb je meer kans in de projectbouw. En dan is het zo jammer als je vanwege een krap budget alsnog een standaard blokkendoos zonder persoonlijke touch neer moet zetten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:26:
[...]

In principe is €500 nog net te halen. Maar dan heb je geen keuken, bestrating, tuin, inrichting en meerwerk. En voor de rest een standaard ontwerp met precies genoeg om aan het bouwbesluit te voldoen.
met €600 zou je het net kunnen halen om iets bewoonbaars te maken.
Maar als dat je budget is, en ergens tussen de inschrijving voor de grond en je handtekening bij de aannemer kan er best 10-15% verschil ontstaan. Dat hebben we afgelopen jaar wel gemerkt.

Ik ga er vanuit dat je als je zelf gaat bouwen je toch voor je "droom"huis gaat. Anders heb je meer kans in de projectbouw. En dan is het zo jammer als je vanwege een krap budget alsnog een standaard blokkendoos zonder persoonlijke touch neer moet zetten.
Ik denk niet dat er hier iemand de bestrating, tuin en inrichting meeneemt in de kuubprijs van het huis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
RocketKoen schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:26:
In principe is €500 nog net te halen.
In principe is dat onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
jowi schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:45:
[...]

In principe is dat onrealistisch.
Ja inderdaad. Vergis je ook niet in BENG en alles wat daar bij komt kijken. In 2020 kon ik mijn huis bouwen met een nette EPC, maar omgevingsvergunning konden we door omstandigheden pas in 2021 aanvragen. Nu moeten er verplicht overal screens ter voorkoming van te veel opwarming, moeten we een bepaald (duurder) type warmtepomp en hebben we met giga prijsstijgingen te maken. Eind 2020 kon ik inderdaad voor 500 euro/m3 bouwen. Nu is het eerder 700/m3. En dan doen wij al vrij veel zelf. Er staat na de oplevering niet bepaald een huis waar je zo in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Olympialooping schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:09:
[...]

Ja inderdaad. Vergis je ook niet in BENG en alles wat daar bij komt kijken. In 2020 kon ik mijn huis bouwen met een nette EPC, maar omgevingsvergunning konden we door omstandigheden pas in 2021 aanvragen. Nu moeten er verplicht overal screens ter voorkoming van te veel opwarming, moeten we een bepaald (duurder) type warmtepomp en hebben we met giga prijsstijgingen te maken. Eind 2020 kon ik inderdaad voor 500 euro/m3 bouwen. Nu is het eerder 700/m3. En dan doen wij al vrij veel zelf. Er staat na de oplevering niet bepaald een huis waar je zo in kan.
Ik heb voor die €500 even de beest basale configuratie gepakt van het meest simpele vrijstaande huis bij een catalogusbouwer.
En dat is nog exclusief grondwerk enz. Maar ik neem aan dat het wel gewoon aan het bouwbesluit voldoet.

Maar dat moet je ook niet willen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
Members only:

De eerste schets van de plattegronden zijn binnen. Tevens de bestaande situatie voor het gemak eronder gezet.

De bovenverdieping vinden wij vrijwel perfect, wellicht nog her en der een dakkapel i.p.v. een dakraam.
Wat betreft de benedenverdieping vinden we de woonkamer vrijkrap worden met de werkkamer er naast. De bijkeuken vind ik erg goed gevonden, dit hadden we zelf nooit bedacht.
Verder hadden wij gevraagd het keukeneiland voorin te plaatsen, maar nu blijkt daarvoor zoals te zien geen ruimte voor kasten met apparatuur, deze zouden dan allemaal in het keukeneiland komen te zitten. Dit lijkt ons verre van praktisch en daarom zal de tafel en eiland omgedraaid gaan worden.

De architect gaat de input meenemen en zal de volgende keer ook de eerste opzet van de garage geven.

#VBW1905

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:49
Morpheusk schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:53:
***members only***

De eerste schets van de plattegronden zijn binnen. Tevens de bestaande situatie voor het gemak eronder gezet.

De bovenverdieping vinden wij vrijwel perfect, wellicht nog her en der een dakkapel i.p.v. een dakraam.
Wat betreft de benedenverdieping vinden we de woonkamer vrijkrap worden met de werkkamer er naast. De bijkeuken vind ik erg goed gevonden, dit hadden we zelf nooit bedacht.
Verder hadden wij gevraagd het keukeneiland voorin te plaatsen, maar nu blijkt daarvoor zoals te zien geen ruimte voor kasten met apparatuur, deze zouden dan allemaal in het keukeneiland komen te zitten. Dit lijkt ons verre van praktisch en daarom zal de tafel en eiland omgedraaid gaan worden.

De architect gaat de input meenemen en zal de volgende keer ook de eerste opzet van de garage geven.

#VBW1905
Toen ik naar de plaatjes keek had ik eigenlijk dezelfde observaties als jij hebt.
De deur naar de woonkamer zou ik dan richting de eettafel maken (waar nu eiland staat).
Dan kun je het stuk waar de deur nu uit komt gebruiken voor een kastenwand, mooi ingebouwd tegen de muur.

Heb je geen plaatje met afmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
@SquareOne Dat punt was ik vergeten te benoemen, maar gaan we ook meenemen, thx voor het meekijken!

Helaas nog geef afmetingen, wel heb ik globale maten. Deze zijn ongeveer voor de voorgevel 6m, lengte woning 8m en aanbouw 4,5m totaal 12,5m, breedte achtergeval 7,5m

#VBW1905

[ Voor 22% gewijzigd door Morpheusk op 10-08-2021 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 09:23
Ik heb een Makita TM3010 Multitool besteld voor werkzaamheden in en rondom het huis waarmee wij bezig zijn. Is dit een goede machine of kan ik een multitool beter laten staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Morpheusk schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:53:
Probleem is natuurlijk dat het betsaande bouw is: je moet met al je wensen binnen het oppervlak blijven zogezged.
Keuken in het midden zou ik zelf niet doen: iedereen loopt dan bij binnenkomst tegen je keuken omhoog. Ook het idee met de doorkijkhaard is dan weg.

Alternatieven:
  • Laat kookeiland los en kijk wat je aan (u-vormige) keuken kunt creëren in de beschikbare ruimte.
  • Wissel woon-/werkkamer om met keuken en eetkamer. Woonkamer in het midden en werkkamer voor waar nu de keuken is.
Alles natuurlijk afhankelijk waar jullie prioriteiten liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 16:57

ranzige pad

kwaaak kwaak

turkeyhakan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:00:
Ik heb een Makita TM3010 Multitool besteld voor werkzaamheden in en rondom het huis waarmee wij bezig zijn. Is dit een goede machine of kan ik een multitool beter laten staan?
Gereedschap kun je nooit niet genoeg hebben. Prima machine lijkt mij en ga je vast gebruiken

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 09:23
ranzige pad schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:02:
[...]

Gereedschap kun je nooit niet genoeg hebben. Prima machine lijkt mij en ga je vast gebruiken
Dan annuleer ik de bestelling niet 8) Vraag mij af of je zoiets veel gebruikt of dat je dan zwaarder gereedschap nodig hebt (die ik niet heb).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Verkeerde topic en ik zou de accu versie DTM51 halen, of de 52 als je geld zat hebt.. Is toch een machine die je bij uitstek pakt voor een lastig hoekje je hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Conrado schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:01:
[...]

Probleem is natuurlijk dat het betsaande bouw is: je moet met al je wensen binnen het oppervlak blijven zogezged.
Keuken in het midden zou ik zelf niet doen: iedereen loopt dan bij binnenkomst tegen je keuken omhoog. Ook het idee met de doorkijkhaard is dan weg.

Alternatieven:
  • Laat kookeiland los en kijk wat je aan (u-vormige) keuken kunt creëren in de beschikbare ruimte.
  • Wissel woon-/werkkamer om met keuken en eetkamer. Woonkamer in het midden en werkkamer voor waar nu de keuken is.
Alles natuurlijk afhankelijk waar jullie prioriteiten liggen :)
Klopt, niet elke muur is te verplaatsen. :)

Tegen de keuken oplopen valt denk ik wel mee omdat het de bedoeling is dat je via de bijkeuken binnen gaat komen i.p.v. de hal omdat daar ook de garderobe komt.

Een u-vorm keuken is volgens mij ook niet echt mogelijk omdat de keuken dan voor de ramen zou komen te staan. Een keuken is toch al snel 90 cm hoog en de ramen beginnen op een hoogte van +/- 60cm.

Wat betreft de werkkamer voor i.p.v. de keuken zou kunnen, maar dan ben je wel alles op de centrale as van de woning kwijt en heb je niet zo'n mooie zichtlijn zoals nu.Of je moet je bureau zoals het keukeneiland neer zetten met ensuites oid, maar dan moet je wel hele strakke opgeruimde bureaus zonder beeldschermen hebben. Ik denk dat wat rommelig gaat ogen. Daarnaast was eigenlijk het idee om de woonkamer bij de tuinkant te betrekken waar deze nu ingetekend zit i.p.v. aan de straatzijde zoals in de bestaande situatie.

#VBW1905

[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 10-08-2021 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Als je niet alle slaapkamers nodig hebt, zou je daar een werkkamer kunnen maken, en dan de huidige werkkamer bij de woonkamer betrekken. Of de vraag stellen of je echt een werkkamer nodig hebt of dat je ook gewoon met je laptop aan de grote keukentafel kan zitten? Ligt aan de gezinsamenstelling ook. Met de hele dag kinderen in en om het huis is dat niet prettig. Maar goed, in dit soort oude huizen ga je je daar nergens voor kunnen verstoppen... heel gehorig. Anders misschien een kantoortje in een tuinhuisje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
@Morpheusk, ieder alternatief brengt nieuwe nadelen mee :)

Echter, ik raad je aan dat met de architect te bespreken. Zijn taak is om bv de zichtlijnen goed uit te werken of te bekijken hoe een keukenblok wel voor een raam zou passen. Zo kom je van een onvolledige alternatief uiteindelijk tot de ideale oplossing. Nu is immers iedere aanpassing of voorbeeld nog een simpel lijntje op papier.
Wij hebben heel veel tijd besteed aan het optimaliseren van de indeling, en zijn met het resultaat erg blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Ik sta op het punt om een tweede lichting kozijnen te bestellen. Nu staat er in de voorwaarden
Betaling termijnen
- 40% aanbetaling over het totaal bedrag bij tekenen van de opdracht.
- 60% betaling over het totaalbedrag bij gereed product, voor aflevering.
Dit zie ik regelmatig voorbij komen maar nu hoor ik ook van mensen niet alles betalen zo heb je nog een pressie middel als het niet goed is. En dat ze dan sneller komen helpen om dat ook op te lossen. Wat is jullie aanpak hiermee, onderhandelen jullie een derde termijn of is dit iets wat jullie ook maar accepteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
walletje-w schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:25:
Ik sta op het punt om een tweede lichting kozijnen te bestellen. Nu staat er in de voorwaarden

[...]

Dit zie ik regelmatig voorbij komen maar nu hoor ik ook van mensen niet alles betalen zo heb je nog een pressie middel als het niet goed is. En dat ze dan sneller komen helpen om dat ook op te lossen. Wat is jullie aanpak hiermee, onderhandelen jullie een derde termijn of is dit iets wat jullie ook maar accepteren?
uiteraard kan je gewoon proberen of ze met een 3e termijn accoord gaan, nee heb je, klap voor je kop kan je krijgen. Het is helaas wel een verkopers markt dus ze kunnen alles in hun voordeel opschrijven zonder dat er iemand moeilijk gaat doen,.. Voor jou 400 anderen (wacht-tijden lopen enorm op nu)

Sta je er alleen in of heeft de aannemer ervaringen met de leverancier? doorgaans kunnen aannemers bij hun leveranciers meer pressie zetten dan jij ooit zou kunnen met ~10% achterhouden.
Goodwill is nu dan ook vaak belangrijker dan geld, ik zou mij dan ook voorzien van een goede rechtsbijstands verzekering of opzoek naar iemand die een laatste termijn wil accepteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik ben m'n eigen onervaren aannemer dus dat brengt zeker wel wat uitdagingen met zich mee. Het helpt wel dat we nog op wat extra goodwill kunnen rekenen door het type project en de betrokkenheid van de mensen/leveranciers die we vinden maar hoeveel dat is zal blijken zodra iets fout gaat en het echt geld gaat kosten.

Ik ga het ze even vriendelijk vragen, het is goed om te weten dat het niet not-done is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

walletje-w schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:48:
Ik ben m'n eigen onervaren aannemer dus dat brengt zeker wel wat uitdagingen met zich mee. Het helpt wel dat we nog op wat extra goodwill kunnen rekenen door het type project en de betrokkenheid van de mensen/leveranciers die we vinden maar hoeveel dat is zal blijken zodra iets fout gaat en het echt geld gaat kosten.

Ik ga het ze even vriendelijk vragen, het is goed om te weten dat het niet not-done is.
vriendelijk zijn en de "domme" consument uithangen, werkt meestal prima. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
walletje-w schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:25:

[...]

Het mag simpelweg niet:
"De aanbetaling van een product is volgens de wet maximaal 50% van het aankoopbedrag. Moet u meer aanbetalen? Dan hoeft u daarmee niet akkoord te gaan."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Dan is het de vraag of die 60% ook een aanbetaling is. In dit geval zou ik denken van wel omdat hij betaald moet worden voor levering. Bij andere leveranciers zie ik dan staan betaling bij levering.
- 60% betaling over het totaalbedrag bij gereed product, voor aflevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Nee, ook dat is en blijft een aanbetaling. Ooit was het normaal dat je de keuken betaalde voordat 'ie uit de vrachtauto kwam. Ook dat mag niet meer, simpelweg om de rechten van de consument te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:00:
Geen idee wat je wilt gaan (ver)bouwen en welk gereedschap je al hebt, maar een multitool is iets wat ik eigenlijk nooit gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ernemmer schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:04:
[...]

Geen idee wat je wilt gaan (ver)bouwen en welk gereedschap je al hebt, maar een multitool is iets wat ik eigenlijk nooit gebruik.
herstellen van houten kozijnen en het "plaatsen" van gipsplaten, veder gebruik ik hem eigenlijk ook nooit.. maar ik heb een kennis en die heeft geen huis/schuur vol gereedschap en die maakt er nog net geen tosties mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 15:52
Wij hebben vorig jaar een koopovereenkomst met de gemeente gesloten om bouwgrond te kopen. Hiervoor is een aanbetaling gedaan. Onderdeel van de overeenkomst was een soort 'boeterente' als de grond niet binnen een aantal maanden definitief is aangekocht.

Bij ons heeft dit iets langer geduurd, waardoor wij over een aantal maanden van 2020 boeterente hebben betaald. Als ik het goed begrijp zou deze als 'bouwrente' aftrekbaar (het begrip 'boeterente' lijkt fiscaal eerder op de hypotheek te slaan). Weet iemand of dit klopt? :?

Verder is de rente in januari 2021 betaald, maar gaat ten dele over 2020. Zou ik dan het gedeelte over 2020 in de 2020 belastingaangifte kunnen opvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ja, dat kan, zie: Eigen woning - welke kosten mag ik aftrekken?, onder 'Kosten voor afsluiten hypotheek'.
Als de rentefactuur op 2021 staat, is het onderdeel van je '21 aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
Zijn er meer eigenbouwers die met hun nieuwbouwtaxatie lager uitkwamen dan het totaal te verwachten geïnvesteerd vermogen?

De taxateur belde mij vd week op dat hij lager uitkomt (ongeveer 1,5 ton) en dat hij obv referenties niet aan het gewenste bedrag kan komen. Het ‘probleem’ is dat hij geen goede referenties in de buurt kan vinden. Nu zit hij te vergelijken met recent verkochte woningen uit bouwjaar 2000 (die dus niet voldoen aan beng etc) en waarvan de kavels kleiner zijn. Kortom ik ben er niet blij mee. Wel moet ik toegeven dat er weinig huizen van onze waarde in de buurt liggen (en dus ook weinig referenties). Echter zijn er wel veel nieuwbouwprojecten in de buurt waar hij ook naar zou moeten kijken (vind ik). De kavels zijn daar bijvoorbeeld al ruim 35% duurder dan wij hebben betaald (echter hebben wij 1000m2 en de projecten 550m2). Mogelijk dat na 550-600m2 de prijs hard daalt, maar dan kom ik gemiddeld nog redelijk goed uit.

Daarnaast gaat de aannemer met de goedkoopste offerte het bouwen, dus zou sowieso niet weten hoe dit goedkoper zou kunnen. En de luxere afwerking van binnen zal geen 1,5 ton verschil vertegenwoordigen.

Voor de financiering verwacht ik ivm eigen ingebracht vermogen geen grote issues. Wel had ik gehoopt een mooie rentekorting te krijgen doordat het hypotheekbedrag lager uit zou vallen dan de taxatiewaarde. Daarnaast geeft het gewoon een vervelend gevoel, alsof je een verkeerde investering doet. Ik weet dat ik mij van het laatste niet te veel moet aantrekken, omdat we hier (heel) lang willen blijven wonen. Maar toch!

Ondertussen ben ik in overleg om het bedrag omhoog te krijgen, maar hij zal er ook niet even een ton bovenop gooien.

Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:37
.

[ Voor 101% gewijzigd door Deleon78 op 15-08-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@lp77 Mijn hypotheekverstrekker (Rabobank) heeft de hypotheek verstrekt op basis van de stichtingskosten. Hiervoor heeft de bank mijn excel aangehouden waarin de kosten voor de bouw (1 aannemer), verwachtte kosten voor keuken en sanitair in stonden.

Ik heb ook een makelaar de plannen laten taxeren en die kwam met een vergelijkbaar antwoord. Geen vergelijkbare woning in de omgeving die al verkocht was en de stichtingskosten waren hoger dan normaal door bepaalde keuzes die niet direct waarde vermeerderend zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
Ik hoefde niet te taxeren bij mij hebben ze grondprijs + casco bouw aangehouden en afbouwen niet mee genomen.

Zit zelf in laagste risico categorie, maar neem ook meer dan 50% ev mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:59
Met welke vragen kan je het beste toetsen of een installateur geschikt is om je nieuwbouwwoning te voorzien van apparatuur (warmtepomp, warmteboiler, vloerverwarming, WTW, elektra etc.)? Met name of alle apparatuur zo efficiënt mogelijk op elkaar wordt afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Fabian schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:33:
@lp77 Mijn hypotheekverstrekker (Rabobank) heeft de hypotheek verstrekt op basis van de stichtingskosten. Hiervoor heeft de bank mijn excel aangehouden waarin de kosten voor de bouw (1 aannemer), verwachtte kosten voor keuken en sanitair in stonden.

Ik heb ook een makelaar de plannen laten taxeren en die kwam met een vergelijkbaar antwoord. Geen vergelijkbare woning in de omgeving die al verkocht was en de stichtingskosten waren hoger dan normaal door bepaalde keuzes die niet direct waarde vermeerderend zijn
Ik zal dit scenario eens bij hem aandragen. Alleen wel een beetje zonde om in dit geval te moeten hebben betaald voor een taxatie. Maar het gaat uiteindelijk om het eindresultaat. Liever stichtingkosten in dit geval dan een te lage taxatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@lp77 Je taxateur kan met 'oudere' referenties werken zolang hij deze maar correct indexeert. Zolang jouw wensen redelijk zijn, en daar twijfel ik niet aan, moet hij daar in de buurt uitkomen, Dat was hier ook geen enkel probleem. Adviseer hem - we gaan natuurlijk geen taxateurs beïnvloeden - om het eens te bespreken met een lokaal bekende makelaar.
Fabian schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:33:
@lp77 Mijn hypotheekverstrekker (Rabobank) heeft de hypotheek verstrekt op basis van de stichtingskosten.
Ook hier Rabobank, maar hier weldegelijk eis om nieuwbouwtaxatie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
lp77 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:53:
Zijn er meer eigenbouwers die met hun nieuwbouwtaxatie lager uitkwamen dan het totaal te verwachten geïnvesteerd vermogen?

De taxateur belde mij vd week op dat hij lager uitkomt (ongeveer 1,5 ton) en dat hij obv referenties niet aan het gewenste bedrag kan komen. Het ‘probleem’ is dat hij geen goede referenties in de buurt kan vinden. Nu zit hij te vergelijken met recent verkochte woningen uit bouwjaar 2000 (die dus niet voldoen aan beng etc) en waarvan de kavels kleiner zijn. Kortom ik ben er niet blij mee. Wel moet ik toegeven dat er weinig huizen van onze waarde in de buurt liggen (en dus ook weinig referenties). Echter zijn er wel veel nieuwbouwprojecten in de buurt waar hij ook naar zou moeten kijken (vind ik). De kavels zijn daar bijvoorbeeld al ruim 35% duurder dan wij hebben betaald (echter hebben wij 1000m2 en de projecten 550m2). Mogelijk dat na 550-600m2 de prijs hard daalt, maar dan kom ik gemiddeld nog redelijk goed uit.

Daarnaast gaat de aannemer met de goedkoopste offerte het bouwen, dus zou sowieso niet weten hoe dit goedkoper zou kunnen. En de luxere afwerking van binnen zal geen 1,5 ton verschil vertegenwoordigen.

Voor de financiering verwacht ik ivm eigen ingebracht vermogen geen grote issues. Wel had ik gehoopt een mooie rentekorting te krijgen doordat het hypotheekbedrag lager uit zou vallen dan de taxatiewaarde. Daarnaast geeft het gewoon een vervelend gevoel, alsof je een verkeerde investering doet. Ik weet dat ik mij van het laatste niet te veel moet aantrekken, omdat we hier (heel) lang willen blijven wonen. Maar toch!

Ondertussen ben ik in overleg om het bedrag omhoog te krijgen, maar hij zal er ook niet even een ton bovenop gooien.

Wat is jullie ervaring?
Dit komt regelmatig voor.

Een goede taxateur zal corrigeren voor belangrijke aspecten waarin jouw huis verschilt met de gevonden referenties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 22:02
Wij hebben een hypotheek bij de RegioBank en moesten ook een taxatie laten uitvoeren. Ook wij kregen het verhaal dat er geen woningen verkocht waren die vergelijkbaar waren en dat hij wel wat kon sleutelen maar niet alles. Puntje bij paaltje eigenlijk een ton te laag. Maar goed we moesten een taxatie hebben zsm vanwege de hypotheek en konden er niet veel mee. Geaccepteerd zoals het is en nadat de bouw is afgerond laten we nog een taxatie uitvoeren bij een makelaar die meer gespecialiseerd is een 'villa'bouw. Kijken hoe we er dan voor staan. Adviseur van de bank gaf aan dat we kosteloos onze ltv mogen laten aanpassen na de bouw met een nieuwe taxatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
lp77 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:55:
[...]Ik zal dit scenario eens bij hem aandragen. Alleen wel een beetje zonde om in dit geval te moeten hebben betaald voor een taxatie. Maar het gaat uiteindelijk om het eindresultaat. Liever stichtingkosten in dit geval dan een te lage taxatie.
Je kunt altijd nog op een later moment -na afronding van de bouw, inrichting, aankleding etc- een taxatie laten uitvoeren en dan als die hoger uitvalt vragen om renteverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Fabian schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:04:
[...]

Je kunt altijd nog op een later moment -na afronding van de bouw, inrichting, aankleding etc- een taxatie laten uitvoeren en dan als die hoger uitvalt vragen om renteverlaging.
Aurum schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:28:
Wij hebben een hypotheek bij de RegioBank en moesten ook een taxatie laten uitvoeren. Ook wij kregen het verhaal dat er geen woningen verkocht waren die vergelijkbaar waren en dat hij wel wat kon sleutelen maar niet alles. Puntje bij paaltje meigenlijk een ton te laag. Maar goed we moesten een taxatie hebben zsm vanwege de hypotheek en konden er niet veel mee. Geaccepteerd zoals het is en nadat de bouw is afgerond laten we nog een taxatie uitvoeren bij een makelaar die meer gespecialiseerd is een 'villa'bouw. Kijken hoe we er dan voor staan. Adviseur van de bank gaf aan dat we kosteloos onze ltv mogen laten aanpassen na de bouw met een nieuwe taxatie.
Voelt in dit geval dan wel als weggegooid geld. Liever in een keer een goede taxatie. Naar mijn mening breng je al genoeg geld weg voor dingen die moeten voor de financiering/ vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Laatst online: 22:51
lp77 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

[...]

Voelt in dit geval dan wel als weggegooid geld. Liever in een keer een goede taxatie. Naar mijn mening breng je al genoeg geld weg voor dingen die moeten voor de financiering/ vergunning.
Maar 1,5 ton is niet niks...
Is de taxatie te laag of hetgeen wat je wil bouwen te duur?

Ik weet niet hoe de taxatie tot stand is gekomen maar bij ons was er enigszins sprake van interactie.
En je kunt beter nu weten dat je niet bouwt voor de centen maar voor het genot/plezier (misschien is deze taxatie een eye-opener)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
buiter schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

Maar 1,5 ton is niet niks...
Is de taxatie te laag of hetgeen wat je wil bouwen te duur?

Ik weet niet hoe de taxatie tot stand is gekomen maar bij ons was er enigszins sprake van interactie.
En je kunt beter nu weten dat je niet bouwt voor de centen maar voor het genot/plezier (misschien is deze taxatie een eye-opener)
Een beetje van beide denk ik. Taxatie valt naar mijn mening wat laag uit en misschien bouwen we te duur voor onze omgeving. Maar ik zou niet weten hoe ik in deze omgeving goedkoper aan een kavel kan komen (alleen als ik kleiner zou gaan). En bruto >950m3 is ook niet niks. Wel ben ik ruim gaan zitten voor de kosten van vloer, extra stucwerk, keuken, zonwering en zonnepanelen.

Uiteindelijk komen we met de taxatie 1 ton onder het te verwachten investeren bedrag.

Sowieso bouwen we niet voor de centen. Als het meezit gaan we hier niet meer weg. Voor het gevoel is het alleen wel lekkerder als je taxatie hoger uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 22:02
Ja het is zeker jammer dat je 2x moet laten taxeren. Voelt inderdaad jammer. Wel ze de taxateur bij ons dat hij sowieso niet hoger ging taxeren dan wat we er aan bouwkosten aan kwijt zouden zijn, omdat anders het niet zou kloppen (?!) En alles wat we in eigen beheer zouden doen + badkamer en keuken nam hij maar voor 75% mee waardoor je dus nooit uitkwam op wat je eraan zou besteden. Goed wij zaten met onze rug tegen de muur want die taxatie was essentieel en we konden niet wachten op een nieuwe. Dus voor ons was het pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:28

ChUcKiE

Dus........

Aurum schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:28:
Ja het is zeker jammer dat je 2x moet laten taxeren. Voelt inderdaad jammer. Wel ze de taxateur bij ons dat hij sowieso niet hoger ging taxeren dan wat we er aan bouwkosten aan kwijt zouden zijn, omdat anders het niet zou kloppen (?!) En alles wat we in eigen beheer zouden doen + badkamer en keuken nam hij maar voor 75% mee waardoor je dus nooit uitkwam op wat je eraan zou besteden. Goed wij zaten met onze rug tegen de muur want die taxatie was essentieel en we konden niet wachten op een nieuwe. Dus voor ons was het pech.
Heeft ook te maken met het feit dat een mogelijk tweede taxatie niet veel mag afwijken. Anders gaat de NWWI moeilijk doen. Vandaar dat er ook tegenwoordig weinig meer echt zwaar af te wijken valt naar persoonlijke wens, maar dat ze dus gewoon zoveel mogelijk de reële waarde aan moeten houden.
Ja er valt een klein beetje te sjoemelen, maar niet veel meer.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-05 12:37
Aurum schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:28:
Destijds (2018) wilde de taxateur die de bank had aangewezen voor ons nieuw te bouwen huis ook niet verder gaan dan het optellen van de stichtingskosten; het was waarschijnlijk vooral voor de bank nagaan of de waarde van het huis niet ónder die stichtingskosten zou komen te liggen. Ondanks dat de taxateur aangaf 'bij oplevering heeft u al een aardige overwaarde' hield hij het op de stichtingskosten, maar nam wel alles mee waar we offertes voor hadden. Dat was dus nog even wat offertes regelen voor onder andere de tuin. ;)

Inmiddels wonen wij er twee jaar en heb ik de rente al kunnen middelen en een risicoklasse naar beneden kunnen gaan (door combinatie aflossen en stijging woz), goed voor een daling van 0.4% hypotheekrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 16:57

ranzige pad

kwaaak kwaak

twodigits schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

Destijds (2018) wilde de taxateur die de bank had aangewezen voor ons nieuw te bouwen huis ook niet verder gaan dan het optellen van de stichtingskosten; het was waarschijnlijk vooral voor de bank nagaan of de waarde van het huis niet ónder die stichtingskosten zou komen te liggen. Ondanks dat de taxateur aangaf 'bij oplevering heeft u al een aardige overwaarde' hield hij het op de stichtingskosten, maar nam wel alles mee waar we offertes voor hadden. Dat was dus nog even wat offertes regelen voor onder andere de tuin. ;)

Inmiddels wonen wij er twee jaar en heb ik de rente al kunnen middelen en een risicoklasse naar beneden kunnen gaan (door combinatie aflossen en stijging woz), goed voor een daling van 0.4% hypotheekrente.
Maar binnen de stichtings kosten vallen wel het meerwerk, keuken, badkamer, vloer en tuin. Daarmee kom je dan toch een heel eind in de richting.

op basis van de geldende WOZ konden we ook na 1,5 jaar de risico klasse om laag zetten, nog ene jaar later hebben we overgesloten en betaalden we 1% minder rente.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
Members only:

Inmiddels een nieuwe versie van de plattegrond ontvangen van de begane grond en van de eerste contouren van de garage en achtergevel.

Zoals jullie zien zijn de keuken en eetkamer nu omgedraaid, de werkkamer en doorkijkhaard zijn komen te vervallen en de doorgang is vervangen voor 2 openslaande deuren.

Verder hebben we de met architect o.a. de volgende punten besproken voor het vervolg.
  • I.v.m. met de tuin willen we berging komen te laten vervallen. De garage zelf mag wel iets langer en breder worden.
  • We zijn zelf niet zo gecharmeerd van een transparant tussenlid en gevraagd deze qua hoogte gelijk te trekken.
  • De deur van de hal naar de Keuken/Eetkamer is nog niet verplaatst omdat dit de meest handige looproute zou zijn. Maar goed je moet ergens consessies doen en we hechten meer waarde aan een extra keukenkast.
  • De openslaande deuren naar de woonkamer toe willen we graag ensuites voor in de plaats hebben.
Binnenkort krijgen we een nieuwe uitwerking plus een alternatief voor de achtergevel.

#VBW1905

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ik neem maar even aan dat je nog commentaar wilt :)

Persoonlijk vond ik die open haard wel wat hebben. Je zou de woonkamer kunnen spiegelen en de haard terugbrengen.

Iets anders. Al eerder gaf je aan dat de voordeur, in de hal, niet de dagelijkse route wordt. Waarom laat je de hal niet vervallen? Dat is best waardevolle extra ruimte voor je verblijfsvertrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Conrado schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:55:

Persoonlijk vond ik die open haard wel wat hebben. Je zou de woonkamer kunnen spiegelen en de haard terugbrengen.

Iets anders. Al eerder gaf je aan dat de voordeur, in de hal, niet de dagelijkse route wordt. Waarom laat je de hal niet vervallen? Dat is best waardevolle extra ruimte voor je verblijfsvertrekken.
De voordeur is voor vreemden. De rest komt achterom ;)
Als je de hal weglaat dan komt de WC uit in de keuken/eetkamer. En die vreemden aan de deur staan ook meteen in je keuken.

TheS4ndm4n#1919

• Conrado
@RocketKoen, ik reageerde op @Morpheusk tenzij jullie natuurlijk hetzelfde huis gaan verbouwen :)

Ik begreep dat het bezoek via de bijkeuken komt, daar is ook de garderobe. Met wat creativiteit kan het toilet daar onderdeel van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Conrado schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:42:
@RocketKoen, ik reageerde op @Morpheusk tenzij jullie natuurlijk hetzelfde huis gaan verbouwen :)

Ik begreep dat het bezoek via de bijkeuken komt, daar is ook de garderobe. Met wat creativiteit kan het toilet daar onderdeel van worden.
I know :P.

Die wc kun je dan nog wel 180 graden draaien en de deur in de bijkeuken doen. Daar had ik nog niet aan gedacht.

TheS4ndm4n#1919

• Morpheusk
Conrado schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:55:

Alle feedback is altijd welkom, dat kan je net iets anders aan het denken zetten. :)

De voordeur in de eetkamer laten uitkomen is ook niet ideaal of een blinde voordeur wellicht, want de deur weghalen tast denk ik de karakteristiek van het huis aan. De wc kan eventueel uitkomen in de bijkeuken, maar ook dit heeft een nadeel dat je steeds door de wasruimte heen moet zien te komen om bij te wc te geraken. Ik denk dat de huidige ingang van de wc een chiquere oplossing is. Verder blijf je de deur van de kelder en trap natuurlijk nog wel houden. Ik ben het wel met je eens dat het waardevolle ruimte kan zijn, maar het is denk niet helemaal wat wij zoeken.
RocketKoen schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:14:
[...]

De voordeur is voor vreemden. De rest komt achterom ;)
Als je de hal weglaat dan komt de WC uit in de keuken/eetkamer. En die vreemden aan de deur staan ook meteen in je keuken.
Dat laatste hoeft van mij ook niet zo inderdaad.
RocketKoen schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:41:
[...]

I know :P.

Die wc kun je dan nog wel 180 graden draaien en de deur in de bijkeuken doen. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Deze optie is wel langsgekomen in 1 van de gesprekken met de architect, maar zoals hierboven genoemd....

#VBW1905

[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 19-08-2021 18:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 19:31

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Morpheusk schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:54:
***members only***

Inmiddels een nieuwe versie van de plattegrond ontvangen van de begane grond en van de eerste contouren van de garage en achtergevel.

Zoals jullie zien zijn de keuken en eetkamer nu omgedraaid, de werkkamer en doorkijkhaard zijn komen te vervallen en de doorgang is vervangen voor 2 openslaande deuren.

Verder hebben we de met architect o.a. de volgende punten besproken voor het vervolg.
  • I.v.m. met de tuin willen we berging komen te laten vervallen. De garage zelf mag wel iets langer en breder worden.
  • We zijn zelf niet zo gecharmeerd van een transparant tussenlid en gevraagd deze qua hoogte gelijk te trekken.
  • De deur van de hal naar de Keuken/Eetkamer is nog niet verplaatst omdat dit de meest handige looproute zou zijn. Maar goed je moet ergens consessies doen en we hechten meer waarde aan een extra keukenkast.
  • De openslaande deuren naar de woonkamer toe willen we graag ensuites voor in de plaats hebben.
Binnenkort krijgen we een nieuwe uitwerking plus een alternatief voor de achtergevel.

#VBW1905
Heb je al overwogen om van die gang tussen de garage en het hoofdverblijf je ingang te maken? Óók daardoor kan je namelijk een zee van ruimte winnen. Je voorgevel kan je dan ook symmetrisch maken door van die voordeur een raam te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNBUqBFGd9dnhZWwzglYaPLNjro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFzhgVXUIzL8BS405Z2NnU5T.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe is de woning eigenlijk gesitueerd op de kavel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Morpheusk Ik sluit me aan bij de rest.
Maak van de tussensluis je entree. Verwijder de hal (en maak de voordeur vals) en plaats het toilet elders.
Is de huidige trap in zo'n staat dat je die wil bewaren?

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 19-08-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
iLLEVAiHCAM schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:40:
[...]

Heb je al overwogen om van die gang tussen de garage en het hoofdverblijf je ingang te maken? Óók daardoor kan je namelijk een zee van ruimte winnen. Je voorgevel kan je dan ook symmetrisch maken door van die voordeur een raam te maken.

[Afbeelding]

Hoe is de woning eigenlijk gesitueerd op de kavel?
Die gang die jij beschrijft gaat waarschijnlijk ook het meest gebruikt worden straks. Een raam past niet echt omdat deze dan half voor de trap zit. Een valse voordeur zoals @Piet91 zegt is wel een optie.

Hoe bedoel je precies qua situering? De voordeur zit aan de straatkant.
Piet91 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:45:
@Morpheusk Ik sluit me aan bij de rest.
Maak van de tussensluis je entree. Verwijder de hal (en maak de voordeur vals) en plaats het toilet elders.
Is de huidige trap in zo'n staat dat je die wil bewaren?
De huidige trap hoeft niet bewaard te blijven. Sterker nog het zou dan zelfs mogelijk zijn de gang te isoleren, maar het verplaatsen van de trap zal natuurlijk wel een kostbare ingreep gaan worden. Daarnaast zie ik nog niet zo snel waar trap dan terug geplaatst zou kunnen worden, vermoed dat je dan weer tegen iets anders aanloopt. Verder lijkt de wc elders ook niet echt ideaal. Maar misschien ben ik gewoon eigenwijs. :P

#VBW1905

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Wij gaan ons huis stücken. De buitenzijde krijgt alleen een (dikker) binnenblad waartegen isolatie gelijmd wordt. dat wordt vervolgens gestückt.

Er zijn twee bekende leveranciers: Sto en Strikolith.
Wie heeft ervaring met één van beiden, en welke zou je aanbevelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
@Conrado heb alleen Digo in het echt gezien en dan de siliconen variant en dat zag er prima uit. Vraag me ook af of er veel verschil in zit of dat het maar net is wat de stukadoor in zijn spaan heeft zitten. Ik weet niet of je naar siliconen kijkt, maar dat schijnt zelf reinigend te zijn dmv van regen. Dat lijkt mij wel handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:28
Conrado schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:55:
Wij gaan ons huis stücken. De buitenzijde krijgt alleen een (dikker) binnenblad waartegen isolatie gelijmd wordt. dat wordt vervolgens gestückt.

Er zijn twee bekende leveranciers: Sto en Strikolith.
Wie heeft ervaring met één van beiden, en welke zou je aanbevelen?
Ons huis is volledig gestuct aan de buitenzijde, alleen niet op een isolatielaag. (wij hebben gekozen door een dikkere en holle metselsteen) Beide merken ken ik niet maar dat komt ook door de ligging van ons huis buiten Nederland.

Het systeem wat je gaat gebruiken wordt veel toegepast in Duitsland en Oostenrijk en wordt daar een Wärmedämmverbundsystem genoemd, afgekort een WDVS. (https://www.energie-exper...d-sanieren/daemmung/wdvs/)

Je geeft aan dat de isolatieplaten gekleefd worden. Dit klinkt heel simpel is het echter niet, wij hebben op aanraden van onze architect de platen die wel zijn aangebracht op het staalbeton van de kelder en onder de balkons te laten pluggen. De kleefstof krijgt namelijk heel wat gewicht om te dragen en dat gaat niet altijd goed.

Let er ook op dat de stukadoors een goede onderlaag (machinaal aangebrachte hechtlaag aanbrengen. En deze vervolgens volledig opnieuw stücken met een gaas om scheurvorming te voorkomen. Pas op deze laag wordt de eindafwerking aangebracht en zoals @Morpheusk ook zegt, let op de kwaliteit van deze laag. Deze laag moet wat flexibele eigenschappen hebben, moet afwasbaar zijn resistent tegen alg en schimmel. en last but not least kleurecht zijn. Een witte afwerklaag die vergeeld is ontzettend lelijk.

Dan nog even over de isolatieplaten, hoelang geleden zijn deze aangebracht op de gevel? Beginnen deze al te verkleuren? Het schuim van deze isolatieplaten is zeer gevoelig voor Uv-licht en de bovenste laag wordt door het UV poreus en hard. Daardoor verliest het een deel van de flexibele eigenschappen en breng je zonder deze verkleurde laag te verwijderen de hechtlaag aan dan ligt deze er binnen de korste keren af.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 19:31

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Morpheusk schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:29:
[...]

Die gang die jij beschrijft gaat waarschijnlijk ook het meest gebruikt worden straks. Een raam past niet echt omdat deze dan half voor de trap zit. Een valse voordeur zoals @Piet91 zegt is wel een optie.

Hoe bedoel je precies qua situering? De voordeur zit aan de straatkant.

[...]

De huidige trap hoeft niet bewaard te blijven. Sterker nog het zou dan zelfs mogelijk zijn de gang te isoleren, maar het verplaatsen van de trap zal natuurlijk wel een kostbare ingreep gaan worden. Daarnaast zie ik nog niet zo snel waar trap dan terug geplaatst zou kunnen worden, vermoed dat je dan weer tegen iets anders aanloopt. Verder lijkt de wc elders ook niet echt ideaal. Maar misschien ben ik gewoon eigenwijs. :P

#VBW1905
Qua situering bedoelde ik: hoeveel tuin/terras zit er aan de zijkanten van de woning (ik meende namelijk schuifdeuren te zien op de oorspronkelijke plattegronden) én waar is het Noorden?

Ik heb trouwens nog even een andere indeling gemaakt, zodat je begrijpt wat ik bedoelde met het verplaatsen van de voordeur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eh3OmfH0OaRcjpaHyAWbaZhgRik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVWqrxsencbB8gZzEqDX2I4c.jpg?f=fotoalbum_large

Noemenswaardige eigenschappen:
  • De garage is vrij smal. Plus, je woning heeft al een soort van rechthoekige uitbouw. Door daar óók nog een rechthoekige glazen gang aan toe te voegen zijn de verhoudingen - wat mij betreft - een beetje uit balans. Het lijkt mij daarom mooier de uitbouw die er tóch al is als ingang te gebruiken. En aangezien je tóch al van plan was om die garage te potdekselen zou ik geld investeren om die garage te verbreden. Daardoor ontstaat ook ruimte voor een extra verdiepinkje.
  • Om de symmetrie nog verder te "verbeteren" heb ik onder andere de voordeur vervangen voor een raam. De materialen daarvoor zijn al aanwezig.
  • Ik heb wat zichtlijnen toegevoegd (ramen in elkaars verlengde geplaatst) en muren weggehaald. Dit is weliswaar een kwestie van smaak, maar zorgt wél een ruimtelijker beleving.
  • In deze opstelling zit en kook je met je rug naar een wand en je gezicht richting de deur. Veel mensen vinden dit een "veiliger" opstelling.
  • Ook zit de keuken nu aan de kant van de tuin. Wederom een keuze, maar veel mensen vinden dit praktisch.
  • De trap, televisie én het bureau kan je opnemen in een maatwerkmeubel dat eenheid brengt in je interieur.
Hoe dan ook: misschien heb je wat aan deze ideeën. Je zit nu immers nog in de ontwerpfase en je kan je geld maar één keer uitgeven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:32
@Morpheusk een valse voordeur zou ik niet snel kiezen. Vorm en functie komen zo niet overeen. Het voorstel van @iLLEVAiHCAM met 3 ramen en een verplaatste voordeur kijkt IMHO veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
gumtree schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:43:
[...]
Ons huis is volledig gestuct aan de buitenzijde, alleen niet op een isolatielaag. (wij hebben gekozen door een dikkere en holle metselsteen) Beide merken ken ik niet maar dat komt ook door de ligging van ons huis buiten Nederland.
De bouw moet nog beginnen :)
Ik was in juni in Oostenrijk en toen viel me op hoe vaak het daar toegepast wordt. Sto en Strikolith komen als 'systeem' dus isolatie, topdrager, stücklaag en afwerkranden horen bij elkaar. Ze werken beiden met gecertificeerde onderaannemers die de klus aannemen maar ook verantwoordelijk zijn voor de juiste montage en afwerking. Ook ik krijg een kelder en dat zal ook wel geplugd gaan worden.

@Morpheusk Bedankt voor de tip, beiden hebben speciale vuilafstoting in het programma, daar wilde ik sowieso naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
Conrado schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:33:
[...]

De bouw moet nog beginnen :)
Ik was in juni in Oostenrijk en toen viel me op hoe vaak het daar toegepast wordt. Sto en Strikolith komen als 'systeem' dus isolatie, topdrager, stücklaag en afwerkranden horen bij elkaar. Ze werken beiden met gecertificeerde onderaannemers die de klus aannemen maar ook verantwoordelijk zijn voor de juiste montage en afwerking. Ook ik krijg een kelder en dat zal ook wel geplugd gaan worden.

@Morpheusk Bedankt voor de tip, beiden hebben speciale vuilafstoting in het programma, daar wilde ik sowieso naar kijken.
Schoon metselwerk komt in Zuid-Duitsland en in Oostenrijk eigenlijk bijna niet meer voor. Het bouwen met een WVDS wordt eigenlijk alleen nog toepast in de bouw van grootschalige projecten. In de private bouw en individuele huizen is het echt een uitzondering. (meestal om financiële redenen want het marginaal voordeliger voor een woonhuis)

Onze woning is ook volgens een 'systeem' van Baumit gestuckt. Let er trouwens ook op dat de sokkel met sockelputz (weet het Nederlandse woord niet) wordt behandeld. Deze laag gaat over de afwerklaag en beschermd de stucklaag in het stukje wat overgaat in je bestrating/tuin tegen optrekkend vocht. Het is een soort dikke slijmachtige massa die met een blokkwast wordt aangebracht. Helaas is dit goedje niet in alle kleuren verkrijgbaar.

Dan nog even over de kleuren? Weet je al welke kleur je gaat (laten) verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Nou, we hebben eigenlijk geen keus want welstand ziet graag een wit huis met een donkere dorpel. Kortom het wordt een wittint.

Over de dorpel moet ik nog even nadenken. de kleur wordt dus zwart (of antraciet). Nu krijgen we ook een helingbaan naar de kelder en ik kan me voorstellen dat bakstenen langst de want beter (lees beschermender) zijn als een stückwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
Een bekende van mij is bezig om een huis te ontwerpen en wil dit laten bouwen door Selekthuis. De binnenunit van de warmtepomp wil men volgens hem alleen maar op de begane grond plaatsen, maar de persoon van SH kon niet aangeven waarom. Weet iemand of dat klopt en waarom dit zo is?

Andere bouwers doen dit wel, soms ook op zolder.

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 15:52
mrbombastic schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:02:
Een bekende van mij is bezig om een huis te ontwerpen en wil dit laten bouwen door Selekthuis. De binnenunit van de warmtepomp wil men volgens hem alleen maar op de begane grond plaatsen, maar de persoon van SH kon niet aangeven waarom. Weet iemand of dat klopt en waarom dit zo is?

Ik kan we zo in eerste instantie 2 redenen voorstellen:
  1. Zo kan de afstand tussen buitenunit en binnenunit geminimaliseerd worden met als doel een minimaal verlies.
  2. Sommige binnenunits maken wat (meer) geluid (soms via resonantie), dat kan een probleem geven bij een houten zolder of installatie in de buurt van een slaapkamer op de verdieping.
Maar inderdaad zijn deze "problemen" goed te omzeilen / verhelpen, het beste kun je Selekthuis vragen naar de reden(en) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Meest logische lijkt mij dat de basis bij een bedrijf als Selekthuis is 'elke oplossing maar één keer engineeren' omdat dat onderdeel is van de basis om de kosten onder controle te houden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:32
Batilan schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:16:
[...]

Ik kan we zo in eerste instantie 2 redenen voorstellen:
  1. Zo kan de afstand tussen buitenunit en binnenunit geminimaliseerd worden met als doel een minimaal verlies.
  2. Sommige binnenunits maken wat (meer) geluid (soms via resonantie), dat kan een probleem geven bij een houten zolder of installatie in de buurt van een slaapkamer op de verdieping.
Maar inderdaad zijn deze "problemen" goed te omzeilen / verhelpen, het beste kun je Selekthuis vragen naar de reden(en) :)
3. Arbotechnisch: een unit van meer dan 75 kg mag je niet met 2 personen een trap op tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:11:
[...]

3. Arbotechnisch: een unit van meer dan 75 kg mag je niet met 2 personen een trap op tillen.
En een Miele wasmachine van >100kg wel? Daar zijn gewoon oplossingen voor…
Maar als ze slim zijn zetten ze m door t dakraam binnen op éen vd momenten dat er toch al een kraan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38

Antwoord:

Kan en mag wel. Reden waarom ze moeilijk doen:

Unit is zwaar, de meeste partijen waar ze mee samenwerken willen niet zelf de unit naar boven zetten, er komt dan simpelweg wat geld bij voor een verhuisbedrijf dat hem naar boven zet.

Hou echter wel rekening mee, dat hij misschien ooit ook nog naar beneden wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jowi
*snip* inderdaad offtopict. ;)

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 23-08-2021 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
Conrado schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:50:
Nou, we hebben eigenlijk geen keus want welstand ziet graag een wit huis met een donkere dorpel. Kortom het wordt een wittint.

Over de dorpel moet ik nog even nadenken. de kleur wordt dus zwart (of antraciet). Nu krijgen we ook een helingbaan naar de kelder en ik kan me voorstellen dat bakstenen langst de want beter (lees beschermender) zijn als een stückwand.
Vraag even goed na, bij de wittinten. Want je hebt wit en wit. Wat ik hiermee wil zeggen dat je wit hebt waarbij je straks zonder zonnebril niet op je terras kunt zitten zo fel is het wit. Pas ook weer op met gebroken wit. Want daar zit en vleug geel in en kan onder de verkeerde lichtinval erg vies lijken. Vraag je leverancier om kleurstalen en dan niet die stomme kleurenwaaier, daar heb je niks aan. Wij kregen platen met het formaat A3 waarop de stucklaag was aangebracht.

Dit zijn de kleuren wie wij hebben gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cmf36GfsV2lUvvK-CzYzODXpLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWXbLwWcgFyg9UeiffAAQXJa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@gumtree, bedankt voor de tip. Mooie kleurencombo ook, helaas mogen we dat niet. Ons huidige huis is okergeel, ik hou wel van een kleurtje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
iLLEVAiHCAM schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:59:
[...]

Qua situering bedoelde ik: hoeveel tuin/terras zit er aan de zijkanten van de woning (ik meende namelijk schuifdeuren te zien op de oorspronkelijke plattegronden) én waar is het Noorden?

Ik heb trouwens nog even een andere indeling gemaakt, zodat je begrijpt wat ik bedoelde met het verplaatsen van de voordeur:
Members only:
Members only:

Zo, jij bent goed met photoshop, daar heb je wel even serieus tijd ingestoken! :Y
Ik zal hier onder nog even kort proberen te reageren op de punten.
Noemenswaardige eigenschappen:
  • De garage is vrij smal. Plus, je woning heeft al een soort van rechthoekige uitbouw. Door daar óók nog een rechthoekige glazen gang aan toe te voegen zijn de verhoudingen - wat mij betreft - een beetje uit balans. Het lijkt mij daarom mooier de uitbouw die er tóch al is als ingang te gebruiken. En aangezien je tóch al van plan was om die garage te potdekselen zou ik geld investeren om die garage te verbreden. Daardoor ontstaat ook ruimte voor een extra verdiepinkje.
Een grote garage prijs ik alleen maar toe. Maar ook wij hebben met een welstand en stedenbouwkundigen te maken. Een bijgebouw moet wel ondergeschikt zijn aan het woonhuis en mag dus maar een maximale hoogte hebben van 5 meter. Potdekselen heeft niet onze voorkeur, maar maakt het wel duidelijk een schuur. Waarschijnlijk gaan we dit als nog in dezelfde lijn als het huis uitvoeren.
  • Om de symmetrie nog verder te "verbeteren" heb ik onder andere de voordeur vervangen voor een raam. De materialen daarvoor zijn al aanwezig.
Dit kan het huis goed hebben en zie je wel vaker. Leuk om het ook even in onze schets te zien!
  • Ik heb wat zichtlijnen toegevoegd (ramen in elkaars verlengde geplaatst) en muren weggehaald. Dit is weliswaar een kwestie van smaak, maar zorgt wél een ruimtelijker beleving.
Hier zie ik nog wel wat beperkingen. Je krijgt voor mijn gevoel zo wel loze ruimtes, onder andere aan de voorkant van het huis en in het midden.
Verder is de bijkeuken nagenoeg weg en die zie ik niet snel naar boven gaan. Oke, misschien verwend en ik weet dat nagenoeg elk nieuwbouw projectwijk geen bijkeuken heeft, maar dit is wel echt een pre. In het huidige plan is bijkeuken zowel vanuit de tuin en voorkant bereikbaar zonder eerst door het huis te lopen. Verder zou ik een niet afsluitbare keuken er niet door heen krijgen. En bij vrienden met kinderen die dat niet hebben zie ik eigenlijk steeds meer de voordelen van een afsluitbare keuken in O-)
  • In deze opstelling zit en kook je met je rug naar een wand en je gezicht richting de deur. Veel mensen vinden dit een "veiliger" opstelling.
Weinig aan toe te voegen, dit zou ook idealer zijn inderdaad.
  • Ook zit de keuken nu aan de kant van de tuin. Wederom een keuze, maar veel mensen vinden dit praktisch.
Bewuste keuze om de woonkamer bij de tuin te betrekken.
  • De trap, televisie én het bureau kan je opnemen in een maatwerkmeubel dat eenheid brengt in je interieur.
De trap komt in de woonkamer uit, juist een halletje met een klassieke granito vloer spreekt ons wel aan.
Hoe dan ook: misschien heb je wat aan deze ideeën. Je zit nu immers nog in de ontwerpfase en je kan je geld maar één keer uitgeven!
De keuken zou echt de perfecte opstelling zijn, genoeg kasten voor apparatuur etc. Maar dan moeten we het idee van de woonkamer aan de tuinkant laten vervallen, wie weet!

Zo en dan nu de update die we hebben gekregen!

Members only:

Wat is er aangepast?
Eerste schetsen van de zijgevels.
Achtergevel in luxere uitvoering, dan de vorige schets.
Garage is ingekort en breeder gemaakt.
Dubbele openslaande deuren in de achtergevel iets verbreed.
Tussenstuk verhoogt, het glas vervangen voor metselwerk en een houtendeur..
Dakapellen toegevoegd.
Openslaande deuren tussen keuken en woonkamer vervangen door ensuites.
De deur verplaatst die van de hal naar de keuken gaat, zodat er een grote kastenwand mogelijk wordt.

Wij twijfelen of het tussenlid de hoogte inbrengen wel een goede keuze was. Ook de architect is niet tevreden over het vooraanzicht en zal hier verder mee aan de slag gaan.

#VBW1905

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Het is nog even stil hier qua bouw. Ondertussen een ontwerpje voor de tuin. Ik kijk er erg naar uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPOk4oaVgZyxLPUY3znGS3-WSYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XHRLVQSi6fE4PNulp6qH6wd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07

Piper

No guts, no glory

Die microklaver mix geeft je 1 groot klaverveld kan ik je verklappen, fiets maar langs voor het resultaat ;-)

Je containers wil je hier straks langs een muur, anders waaien ze weg.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
Morpheusk schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:19:

Potdekselen heeft niet onze voorkeur, maar maakt het wel duidelijk een schuur.
Hele nieuwbouw wijken worden gepotdekseld, laat al die mensen nou niet denken dat ze in een schuur wonen..

[ Voor 23% gewijzigd door No Hands op 26-08-2021 07:01 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
No Hands schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 07:01:
[...]

Hele nieuwbouw wijken worden gepotdekseld, laat al die mensen nou niet denken dat ze in een schuur wonen..
Laat ik dan zeggen dat het bijdraagt aan het karakter van een schuur en het in onze situatie meer ondergeschikt zou maken aan het woonhuis. :)

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:01
Hoe zijn jullie eigenlijk aan je kavels gekomen? Merk zelf dat veel gemeenten erg ondoorzichtig zijn in welke kavels er te koop/beschikbaar komen.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 15:52
Grotbewoner schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:42:
Hoe zijn jullie eigenlijk aan je kavels gekomen? Merk zelf dat veel gemeenten erg ondoorzichtig zijn in welke kavels er te koop/beschikbaar komen.
Voor andere gemeentes kan ik het niet beoordelen, maar in mijn gemeente is het volledig transparant en bijna real-time te volgen via arcgis.

[ Voor 11% gewijzigd door Batilan op 26-08-2021 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
Batilan schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:51:
[...]

Voor andere gemeentes kan ik het niet beoordelen, maar in mijn gemeente is het volledig transparant en bijna real-time te volgen via arcgis.
Ah, ja ik zag dat het in de Noordoostpolder vrij goed geregeld was.

Ik zit in de omgeving nijmegen te kijken en dan zie ik dat de stad zelf een aardige site en informatie heeft. Ook prima telefonisch geholpen. In de randgemeenten geen site, geen info. Ik bel op en dan moeten ze me terugbellen omdat ze ook geen idee hebben. Vervelend dat het zo gefragmenteerd is. Er is volgens mij ook niet echt één kavelfunda/aggregator waar alles op gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Grotbewoner op 26-08-2021 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Grotbewoner schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:42:
Naast de gemeente zijn er nog een paar bronnen:
- Particulier, via Funda
- Ruimte-voor-ruimte kavels (zo heet dat in Brabant althans)
- www.ruimtevoorruimte.com, idem onder regie van de provincie Brabant

Verder kun je via www.ruimtelijkeplannen.nl checken of een kavel al een bouwbestemming heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
Grotbewoner schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:36:
[...]

Ah, ja ik zag dat het in de Noordoostpolder vrij goed geregeld was.

Ik zit in de omgeving nijmegen te kijken en dan zie ik dat de stad zelf een aardige site en informatie heeft. Ook prima telefonisch geholpen. In de randgemeenten geen site, geen info. Ik bel op en dan moeten ze me terugbellen omdat ze ook geen idee hebben. Vervelend dat het zo gefragmenteerd is. Er is volgens mij ook niet echt één kavelfunda/aggregator waar alles op gaat.
https://www.woneninoss.nl/ Ik weet niet of je die als buur telt, maar die site houdt het ook netjes bij.
En ze hebben niet zo lang geleden ook de welstandscommissie afgeschaft. Alle eisen staan in het bestemmingsplan. En zolang je daar binnen blijft mag alles.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
Conrado schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:26:
[...]

Naast de gemeente zijn er nog een paar bronnen:
- Particulier, via Funda
- Ruimte-voor-ruimte kavels (zo heet dat in Brabant althans)
- www.ruimtevoorruimte.com, idem onder regie van de provincie Brabant

Verder kun je via www.ruimtelijkeplannen.nl checken of een kavel al een bouwbestemming heeft.
Bedankt! Zo'n site met overzicht is super. Ik heb me ingeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57
De prijzen van kavels zijn wel bizar omhoog gegaan in het midden van het land, kavel mag daar tegenwoordig 1000 euro per m2 kosten excl. 8% overdrachtsbelasting.

https://www.funda.nl/koop...-42462808-bosstraat-84-c/

Krijg je wel een gratis voetbalveld voor achter je achtertuin _/-\o_

Of deze: https://www.funda.nl/koop...-42493702-herbergierserf/

[ Voor 11% gewijzigd door Dizeerik op 27-08-2021 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:18
Die laatste is helemaal mooi. Bestemming is tuingrond... Prijs is 1500 euro/m2 en dan loop je ook nog het risico dat je er geen bouwbestemming op krijgt... 8)7 |:( :?
Bovendien, hoe bouw je een vrijstaande woning op slechts 300 m2? Kavel lijkt slechts een meter of 10 breed. Als je dan aan de ene kant 1 meter uit de grens blijft, en aan de andere 3 (je wilt toch met de auto achter je huis in de garage kunnen komen) blijft er slechts 6m voor de woning over. Voor een huis wat qua totaalprijs (incl kavel) richting de miljoen gaat lijkt me dat toch wel erg karig...
Vraag me toch af hoe je zoiets ooit gaat verkopen.

[ Voor 53% gewijzigd door Andrehj op 27-08-2021 11:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Die laatste is helemaal mooi. Bestemming is tuingrond... Prijs is 1500 euro/m2 en dan loop je ook nog het risico dat je er geen bouwbestemming op krijgt... 8)7 |:( :?
Bovendien, hoe bouw je een vrijstaande woning op slechts 300 m2? Kavel lijkt slechts een meter of 10 breed. Als je dan aan de ene kant 1 meter uit de grens blijft, en aan de andere 3 (je wilt toch met de auto achter je huis in de garage kunnen komen) blijft er slechts 6m voor de woning over. Voor een huis wat qua totaalprijs (incl kavel) richting de miljoen gaat lijkt me dat toch wel erg karig...
Vraag me toch af hoe je zoiets ooit gaat verkopen.
Je kunt er altijd weer een paardje in zetten.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:55
Ik heb een kavel in de reservering van 560 m2, 500,- per m2 in Gorinchem. Mooi traject, dit topic staat vol met waardevolle informatie! Ik zal vast nog wat vragen gaan stellen komende periode.
Pagina: 1 ... 197 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic