Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 198 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.214 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:09
Van de week het nieuws gekregen dat er ruim 250 mensen zich hebben ingeschreven op de 25 kavels waar we ons ook ingeschreven hebben.
Er is een loting maar ik verwacht met deze aantallen er niet bij te zitten :(

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:51
Andrehj schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Die laatste is helemaal mooi. Bestemming is tuingrond... Prijs is 1500 euro/m2 en dan loop je ook nog het risico dat je er geen bouwbestemming op krijgt... 8)7 |:( :?
Bovendien, hoe bouw je een vrijstaande woning op slechts 300 m2? Kavel lijkt slechts een meter of 10 breed. Als je dan aan de ene kant 1 meter uit de grens blijft, en aan de andere 3 (je wilt toch met de auto achter je huis in de garage kunnen komen) blijft er slechts 6m voor de woning over. Voor een huis wat qua totaalprijs (incl kavel) richting de miljoen gaat lijkt me dat toch wel erg karig...
Vraag me toch af hoe je zoiets ooit gaat verkopen.
Zoals ik ze op Funda tegen kwam: Een gezellige knusse woning!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:47
nils7 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:31:
Van de week het nieuws gekregen dat er ruim 250 mensen zich hebben ingeschreven op de 25 kavels waar we ons ook ingeschreven hebben.
Kan gebeuren 😬

https://www.duic.nl/wonen...oningen-in-leidsche-rijn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Wij hebben voor ons kavel bij Almere (Oosterwold) zo'n 75e/m2 betaald. Daar komen wel allemaal kosten bij die je normaal niet hebt, en netto heb je uiteindelijk minder meters... maar het is alsnog een hele andere orde dan 1000e/m2! Dat was voor ons echt geen optie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:26
nils7 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:31:
Dat is vooral afwachten.
Een kavel kopen en een huis bouwen is toch even iets anders dan een huis kopen. Van die 250 belangstellenden zijn er een groot aantal die de eindstreep - het kavel kopen bedoel ik dan - niet gaan halen, omdat ze het proces onderschatten.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:43
PaT schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:27:
Wow, zijn ze al bij 0,5? Dat is vergelijkbaar met een Rc van 2! Isoleert je glas tegenwoordig bijna net zo goed als een muur in een woning uit bijvoorbeeld 2010.
Ze gaan zelfs naar 0.4:
https://agcglassbelgium.b...-1.0-0.9-0.8-TG-we-NL.pdf
(Thermobel TG met iPlus Advanced 1.0 coating 2 x 12mm spouw en 90% krypton vulling - pagina 5 van de PDF).
Geen idee wat de kostprijs daarvan is t.o.v. de 0.6-oplossing (TG Top N+ met 90% Argon en samenstelling 4-15-4-15-4; ZTA 55% en LTA 77%) die wij krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:09
Conrado schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:26:
[...]

Dat is vooral afwachten.
Een kavel kopen en een huis bouwen is toch even iets anders dan een huis kopen. Van die 250 belangstellenden zijn er een groot aantal die de eindstreep - het kavel kopen bedoel ik dan - niet gaan halen, omdat ze het proces onderschatten.
Helaas uitgeloot, we staan wel op een reserve plek.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-05 10:31
nils7 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:29:
[...]

Misschien geen slecht idee om het in de gaten te houden. Ik heb me meerdere malen ingeschreven, op de reservelijst geplaatst, en vervolgens stond het weken later gewoon weer beschikbaar op funda en lokale sites zonder dat ik iets van ze heb gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
nils7 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:29:
[...]

Jammer, maar dat is nog niet het einde. De 'gelukkigen' gaan nu pas ontdekken wat er op ze af komt, en dan gaan er een paar afhaken.

Ik deel de ervaring van @Sivvis. Wij hebben in mei een kavel gekocht, maar hebben een kleine 4 jaar rond gekeken. De lat lag erg hoog, omdat we al prachtig wonen. We deden mee aan inschrijvingen enkel voor één bepaald kavel. Dan zie je inderdaad (mooie) kavels later op Funda verschijnen, blijkbaar omdat gegadigden afgehaakt waren.
Kortom, achteraan zitten en contact houden. Onder de streep willen de verkopers er snel vanaf, en kiezen zij ook voor de eenvoudigste weg.

• Kwakkel
Andrehj schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:15:
[...]

Dat klopt. Subtiliteit is not-my-middle-name. Maar het verandert niets aan het feit dat een Uw waarde van 1.19 is meer iets is voor een houten kozijn met HR++ glas. Van modern kozijn met HR+++ verwacht je echt een betere waarde.
Hier kan je e.e.a. uitrekenen.

Wij nemen Reynaers Aluminium ramen. Uf waarde tussen 1.3 en 1.6., schuifraam heeft een Uf van 2.2.
3V-glas met waarde 0.6.

Gecombineerd geeft dat
Uf 1.3 + Ug 0.6 = Uw 1.02
Uf 1.6 + Ug 06 = Uw 1.11
Uf 2.2 + Ug 0.6 = Uw 1.29

Uw 1.19 is dus zeker niet slecht volgens mij!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:55
Kwakkel schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:01:
[...]

Hier kan je e.e.a. uitrekenen.

Wij nemen Reynaers Aluminium ramen. Uf waarde tussen 1.3 en 1.6., schuifraam heeft een Uf van 2.2.
3V-glas met waarde 0.6.

Gecombineerd geeft dat
Uf 1.3 + Ug 0.6 = Uw 1.02
Uf 1.6 + Ug 06 = Uw 1.11
Uf 2.2 + Ug 0.6 = Uw 1.29

Uw 1.19 is dus zeker niet slecht volgens mij!
Je hebt gelijk, maar ik ging uit van kunststof kozijnen. Daar verlies je veel minder warmte via de kozijnen dan bij hout en aluminium, en kun je dus gemakkelijker op een veel lagere Uw waarde komen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Kwakkel
PVC is inderdaad iets beter isolerend. Daar heb ik nu niet meteen exacte cijfers van, maar de gemiddelden die ze op de site uit mijn link geven, wijken nu ook niet zo immens af :)

Bij Deceuninck hebben ze PVC ramen waarbij ze claimen dat deze tot Uw 0.56 gaan. Dat is inderdaad wel een fors verschil :)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-05 22:23
Het eind is in zicht! Afgelopen week hebben we de vooroplevering gehad, 15 september de definitieve. We zijn blij met het resultaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6SzY12OnzGny51nVuFZWDik59Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zjfSzK46fS5e51IXHItnnkA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pHLASovPGCOxy0U4riTUMAl9G8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fk7UBv97YHhjj08tevJjsL08.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zO6Hxfs1wwP8ubFMCXssvUMraOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooM4Sf6gc30eebNWVQMWQ4HI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v48tejpE0B8RBaAovylntr33fYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlmxLgXdydneKk89GlnUWhFM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAGqIJviOFsx1QUgUtXv8zND7HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrGh2A1nuBgB2oPHHph2CVpo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UggZs1MFeYnMOjJXxi5Iv1StdTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioWT5wTDXSqIZi7Yoigive3N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBqDlNzrEYPsR1v_vdDGc-lC-Ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMOIXvXhhyhJhsouSPqQ3FgO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwmEMueA8DYMvZnyf0viVwFJSAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spaudqzkMsHVWEfBM9zFpzeT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTlwq7CzXUIuW3Sjt-ajD3WQB9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FN6M0yvw0KBSvCsWFeHiQBtd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCoZtff5I5Y1a2vpbgxvURqquJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6lhzNQgawGTHgjuHV2AL5Ga.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VsnTT4rJ4ze8Kq9Q3SAjHlZDUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jI3KkExcBFVcQY0Ergf2Uocq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oKpmioGuwlu0pSBCbWt1ItXBnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nc3h8aGMs3fn3mtg5yOCUJSA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Dengra Netjes, gefeliciteerd :)

Komt er nog een valbeveiliging bij die te openen ramen in die driehoekjes glas (zolder) ?

En heb je toevallig overwogen om de buitenhaard ook binnen zichtbaar te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
twain4me schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:00:
@Dengra Netjes, gefeliciteerd :)

Komt er nog een valbeveiliging bij die te openen ramen in die driehoekjes glas (zolder) ?

En heb je toevallig overwogen om de buitenhaard ook binnen zichtbaar te maken?
Thanks! Die ramen kunnen alleen kiepen dus ze blijven zoals ze nu zijn.

De schoorsteen zat zonder functie in het ontwerp, we besloten 'm daarom functioneel te maken met een buitenhaard. Verder niet de wens om zichtbaar te maken aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:57
Dengra schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:48:
Het eind is in zicht! Afgelopen week hebben we de vooroplevering gehad, 15 september de definitieve. We zijn blij met het resultaat.
Top! Ziet er allemaal strak en netjes uit. Strakke badmeubel/wastafel combinatie ook (y)
Ook je platte dakpannen / leien spreken me wel aan, welk type is dat?

Wij zitten nog in de ontwerp fase dus alles wat we kunnen leren van voorgangers nemen we graag mee
Met name de technische installaties hebben mijn speciale aandacht :).

Ik zie dat je 2 WTW units hebt? Trekt 1 WTW unit het niet voor je huis? (hoeveel m2 / m3 bevat je huis?).
Op je zolder is een van de buizen van de WTW een stuk "versleept", dat is om aanzuigen van afgevoerde lucht te voorkomen? (het is blijkbaar niet voldoende om aan iedere kant van het dak ter hoogte van de WTW unit de aanvoer en afvoer te maken?

Verder een buffer-vat en een (niet al te grote?) boiler? Buffervat is vanwege naregeling op de groepen? Wat heb je voor naregeling?

@twain4me: die buitenhaard is inderdaad ook een mooi element, wij hebben ook een soortgelijke "overkapping" voorzien (op het westen t.b.v. de avondzon), dat idee van zichtbaarheid vanuit huis spreekt me erg aan, vraag me alleen af hoe je dat technisch kunt realiseren, ik begrijp dat de meeste dubbelzijdige haarden met binnen en buiten zicht nogal een crime zijn m.b.t. isolatie/beng/wtw etc. Ik had intussen dat idee al opgegeven, maar als we toch iets voor elkaar kunnen krijgen met zichtbaarheid vanuit huis dan zou dat wel heel interessant zijn. We overwegen in die "nis" dan een (niet geïsoleerde) tuinkamer te maken.

Hoe breed/hoog is je zolder? Wij hebben nog niet definitief de breedte en helling van het dak gekozen en proberen ons een beeld te vormen hoe nuttig de zolder nog te gebruiken is (aangezien er ook een WTW en indien mogelijk de boiler geplaatst moeten worden). Wat zijn je dakgoot hoogtes (wij zitten op max 4.5 meter)

Hoe is je indak PV geregeld? (worden de zijkanten nog wat afgewerkt?)

Excuus voor zo veel vragen, maar je woning bevat een aantal elementen/overeenkomsten met onze geplande woning, dus je foto's triggeren me daarop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
@Batilan Mijn technische kennis is zeer beperkt dus ik vrees dat ik veel van je vragen niet kan beantwoorden. In tegenstelling tot de meesten op dit forum hebben wij zoveel mogelijk uit handen gegeven en zijn we afgegaan op de adviezen van onze aannemer.

De zolder is in de nok 2,60 hoog en 4,5 meter breed. De helling van het dak is asymmetrisch. In eerste instantie was de goot aan beide zijden op 3 meter, nu is hij aan de rechterkant op 4,5 omdat we niet uitkwamen met de verdieping en we wilden een vaste trap naar zolder. De zolder zal gaan dienen als speelkamer voor onze zoons. Zal uiteindelijk wel een soort gamehol worden als ze ouder zijn. Daarvoor is het groot genoeg. Je kunt er ook makkelijk nog een slaapkamer van maken.

We hebben inderdaad twee WTW's. Het zijn Zehnder 300's. Dat wisten wij ook niet van te voren. We hebben gevraagd of het niet met één 600 af kon en op zich had dat wel gekunt maar de ervaring van de aannemer is dat het zo net wat lekkerder trekt. Het huis is volgens de NEN 200m2 en zo'n 790m3 dus niet enorm groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dengra schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:28:
We hebben inderdaad twee WTW's. Het zijn Zehnder 300's. Dat wisten wij ook niet van te voren. We hebben gevraagd of het niet met één 600 af kon en op zich had dat wel gekunt maar de ervaring van de aannemer is dat het zo net wat lekkerder trekt. Het huis is volgens de NEN 200m2 en zo'n 790m3 dus niet enorm groot.
Dat komt misschien omdat de standaard filter een G4 is, dat is een grove filter voor zand, haar en dergelijke. Er zitten 2 filters in de 300. Standaard zijn beide G4. Die zijn er alleen om de apparatuur niet te laten vervuilen.

Je zal wel een F7 filter willen, want dat zorgt voor een veel betere luchtkwaliteit binnenshuis. Dat filtert PM2.5 fijnstof tot een bepaald percentage (65%). De filters voor de (instap) Q modellen passen in de E300. Er zijn ook nog F9 filters die beter filteren, maar is een extra filterbox nodig. Eventueel kun je voor beide filters F7 gebruiken. Filters zorgen altijd voor vertraging, en dat is misschien waarom de aannemer denkt dat 300's zo lekker trekken, met de G4 filters. Maar daar dat is het doel niet van het systeem. Het doel is een goed binnenklimaat. Het systeem is nog krachtig genoeg op de laagste stand.

Fijnstof is de oorzaak van veel gezondheidsproblemen en het vermindert de levensduur. Zeer kleine deeltjes komen in het bloed terecht, dus niet alleen in de longen en luchtwegen. Daarom is het toepassen van een fijnstoffilter aan te raden. De prijs per filter is niet veel hoger, maar het moet wel wat vaker worden gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
mrmrmr schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:56:
[...]

Dat komt misschien omdat de standaard filter een G4 is, dat is een grove filter voor zand, haar en dergelijke. Er zitten 2 filters in de 300. Standaard zijn beide G4. Die zijn er alleen om de apparatuur niet te laten vervuilen.

Je zal wel een F7 filter willen, want dat zorgt voor een veel betere luchtkwaliteit binnenshuis. Dat filtert PM2.5 fijnstof tot een bepaald percentage (65%). De filters voor de (instap) Q modellen passen in de E300. Er zijn ook nog F9 filters die beter filteren, maar is een extra filterbox nodig. Eventueel kun je voor beide filters F7 gebruiken. Filters zorgen altijd voor vertraging, en dat is misschien waarom de aannemer denkt dat 300's zo lekker trekken, met de G4 filters. Maar daar dat is het doel niet van het systeem. Het doel is een goed binnenklimaat. Het systeem is nog krachtig genoeg op de laagste stand.

Fijnstof is de oorzaak van veel gezondheidsproblemen en het vermindert de levensduur. Zeer kleine deeltjes komen in het bloed terecht, dus niet alleen in de longen en luchtwegen. Daarom is het toepassen van een fijnstoffilter aan te raden. De prijs per filter is niet veel hoger, maar het moet wel wat vaker worden gewisseld.
Bedankt voor je reactie! De installateur zal volgende week alles mbt de installaties met ons doorlopen dus dan zullen we gelijk even navragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:56
Dengra schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:48:
Het eind is in zicht! Afgelopen week hebben we de vooroplevering gehad, 15 september de definitieve. We zijn blij met het resultaat. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg Mooi!!! Weet je toevallig wat voor materiaal er is gebruikt voor de uitbouw/dakkapel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
FreezingPixels schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:27:
[...]

Erg Mooi!!! Weet je toevallig wat voor materiaal er is gebruikt voor de uitbouw/dakkapel.
Dank je! Het zijn aluminium felsplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
Wij hebben 7 juli via het Omgevingsloket een aanvraag gedaan voor een vergunning.
De status staat nog steeds op "in behandeling", terwijl de 8 weken dus al zijn verstreken.

Tussendoor hebben we via het Omgevingsloket wel een kleine vraag gehad. De status van de aanvraag is daarbij niet gewijzigd naar bijv. "aanvulling gevraagd". De vraag is binnen 6 dagen beantwoord.

Zou de termijn daardoor met een paar dagen verlengd kunnen zijn? We hebben nog steeds geen bericht gehad van de gemeente. Zoiets moet je toch ergens kunnen zien?

[ Voor 4% gewijzigd door FastForwardNL op 07-09-2021 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
[quote]FastForwardNL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:37:
Wij hebben 7 juli via het Omgevingsloket een aanvraag gedaan voor een vergunning.
De status staat nog steeds op "in behandeling", terwijl de 8 weken dus al zijn verstreken.

Tussendoor hebben we via het Omgevingsloket wel een kleine vraag gehad. De status van de aanvraag is daarbij niet gewijzigd naar bijv. "aanvulling gevraagd". De vraag is binnen 6 dagen beantwoord.

Zou de termijn daardoor met een paar dagen verlengd kunnen zijn? We hebben nog steeds geen bericht gehad van de gemeente. Zoiets moet je toch ergens kunnen zien?
[/quote=

Voor zover ik weet moet de gemeente binnen acht weken reageren, maar kunnen ze eenmalig een zes weken verlengen. Hier zou je normaliter wel en mail of iets dergelijks over moeten krijgen, anders is de aanvraag door. Vraag is of je het zo ver op de spits wil laten drijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
FastForwardNL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:37:
Waarom vraag je het ze niet? Mijn contact met de gemeente - we wilde een opinie van welstand, hoewel ze dat eigenlijk door de drukte niet meer wilden doen - verliep heel vlot en meewerkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
Conrado schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:35:
[...]

Waarom vraag je het ze niet? Mijn contact met de gemeente - we wilde een opinie van welstand, hoewel ze dat eigenlijk door de drukte niet meer wilden doen - verliep heel vlot en meewerkend.
Ik ga morgen bellen als ik tussen de middag nog niks heb gehoord. Dan is de beslistermijn 100% zeker verstreken. Wil ook geen slapende honden wakker maken. Ik wil zo snel mogelijk door, zodat we kunnen bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azuiderw
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-05 22:52

Bij ons stopte de teller van max 8 weken bij vraag om aanvullende informatie, en na aanleveren van de aanvullende informatie ging de teller weer lopen..... dus maximale doorlooptijd wordt dan 8 weken plus 6 dagen of iets meer

BTW, de status "in behandeling" is bij ons nooit aangepast, de gemeente heeft dit nooit geüpdate

[ Voor 6% gewijzigd door azuiderw op 07-09-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:03
Ik zie hierboven bij @Dengra dat de Zehnder Q300 vooral met flexibele geluidsdempers in aangesloten op de ventilatie kanalen. Ik dacht juist dat dit niet de beste oplossing is en je beter voor vaste geluidsdempers kunt gaan. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Het geeft natuurlijk wel veel flexibiliteit met de installatie, tenminste dat lijkt zo, want ook flexibele zou je idealiter zo strak en verticaal mogelijk moeten plaatsen voor de minste weerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 17:29

Ik ben misschien een lastige burger, maar ik heb vrijwel wekelijks gebeld over de status.
Gewoon informeren wat de status is en wat de volgende stap dan is.

Maar goed ook, want na mijn eerste belletje bleek dat ze mijn aanvraag helemaal niet goed ontvangen hadden. En dat er ook nog 12 andere eerdere aanvragen op dezelfde wijze zoekgeraakt waren.

Mijn ervaring (zeker met bouwen) is dat je overal bovenop moet blijven zitten.

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Sorry, verkeerde topic. Reactie op post van @walletje-w verplaatst naar het juiste topic.

[ Voor 93% gewijzigd door Andrehj op 08-09-2021 08:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:40

NDF82

Doomed Space Marine

walletje-w schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:44:
Ik zie hierboven bij @Dengra dat de Zehnder Q300 vooral met flexibele geluidsdempers in aangesloten op de ventilatie kanalen. Ik dacht juist dat dit niet de beste oplossing is en je beter voor vaste geluidsdempers kunt gaan. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Het geeft natuurlijk wel veel flexibiliteit met de installatie, tenminste dat lijkt zo, want ook flexibele zou je idealiter zo strak en verticaal mogelijk moeten plaatsen voor de minste weerstand.
Flexibele dempers dempen lawaai in het kanaal maar stralen lawaai uit buiten het kanaal. Starre dempers stralen vrijwel geen lawaai uit.

Daarom heb ik zelf voor starre dempers gekozen omdat ik zoveel mogelijk lawaai van het apparaat weg wilde nemen.

En dat is inmiddels ook gelukt (i.c.m. een deels uitneembare voorzetwand) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oY27v6sezQQ5QUtINt6hD976G18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqsRJm5B4GocWgR9VLoE9NPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Oude situatie, de flexibele buis is inmiddels vervangen door een starre variant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPcEL4PgZomgejOUu0rBIJQxS9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgtYgqVnowuIbM13vbQpIrSt.jpg?f=fotoalbum_large

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastForwardNL

Vandaag gebeld. Behandeltijd is inderdaad stop gezet i.v.m. vragen. Maandag a.s. wordt de bemonstering van de materialen nog behandeld. Als dat OK is hebben we dinsdag de vergunning eindelijk. _/-\o_

De behandelaar vertelde dat het Omgevingsloket eigenlijk alleen maar wordt gebruikt als postvak. De daadwerkelijke behandeling doen ze in een ander systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-05 21:00
StevenK schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:05:
[...]

Ik heb ook het idee gehad dit zo te doen, maar uiteindelijk gekozen voor toepassing van een EM-Box van Nilan (https://www.nilannetherlands.nl/nilan-em-box). Hiermee wordt de afzuiging (zonder motor in de kap) gedaan via de WTW. Feitelijk gaat tijdens het koken de afzuiging van de rest van het huis naar 10% en ontstaat er eigenlijk het hele huis overdruk die via de afzuigkap het huis verlaat.
Ik had gelezen dat je de EM box gebruikt in combo met een Nilan ventilatie, maar weet je of je de EM-box ook extern kunt aansturen zonder een Nilan product met 0-10v of iets anders? We gaan een Zehnder ComfoAir Q 450 gebruiken en zit even te kijken hoe ik de afzuigkap op de balansventilatie zet.

Welk apparaat bepaalt hoe de klep wordt gezet? Kun je je afzuigkap daarnaast ook gebruiken als normaal afzuigpunt (en het debiet hiervan instellen)? De datasheet van Nilan is een beetje summier.

p.s. Super mooi dat je alles in CLT bent gaan bouwen. Als ik nieuwbouw zou doen, had ik dat zeker ook gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hoe staat het er nu voor op de markt “eigen woning bouwen” ? Zijn er voldoende partijen actief die nog een huis bouwen of is het ook dringen op deze markt? En liggen de kosten momenteel hoger vanwege het tekort aan materialen?

Ben me aan het oriënteren of ik niet moet instappen op een kavel ipv projectbouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
Ferra schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:12:
Hoe staat het er nu voor op de markt “eigen woning bouwen” ? Zijn er voldoende partijen actief die nog een huis bouwen of is het ook dringen op deze markt? En liggen de kosten momenteel hoger vanwege het tekort aan materialen?

Ben me aan het oriënteren of ik niet moet instappen op een kavel ipv projectbouw
Beide zijn flink aan de prijs, dat is nu eenmaal de huidige markt. Als de project bouw in de basis aansluit bij wat je wilt zou ik daar voor gaan. Als je afwijkende wensen hebt zou ik voor t kavel gaan. Dit is in de basis vaak wel duurder maar de opties en aanpassingen pakken weer voordeliger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
NDF82 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:53:
[...]

Flexibele dempers dempen lawaai in het kanaal maar stralen lawaai uit buiten het kanaal. Starre dempers stralen vrijwel geen lawaai uit.

Daarom heb ik zelf voor starre dempers gekozen omdat ik zoveel mogelijk lawaai van het apparaat weg wilde nemen.

En dat is inmiddels ook gelukt (i.c.m. een deels uitneembare voorzetwand) :)

[Afbeelding]

Oude situatie, de flexibele buis is inmiddels vervangen door een starre variant.
[Afbeelding]
mooi afgewerkt!
mooie vloer ook, is het echt eiken of pvc?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:40
adnanoner schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:07:
[...]

Ik had gelezen dat je de EM box gebruikt in combo met een Nilan ventilatie, maar weet je of je de EM-box ook extern kunt aansturen zonder een Nilan product met 0-10v of iets anders? We gaan een Zehnder ComfoAir Q 450 gebruiken en zit even te kijken hoe ik de afzuigkap op de balansventilatie zet.

Welk apparaat bepaalt hoe de klep wordt gezet? Kun je je afzuigkap daarnaast ook gebruiken als normaal afzuigpunt (en het debiet hiervan instellen)? De datasheet van Nilan is een beetje summier.
Die EM box is een heel simpel ding. Er zit een heel erg standaard actuator in, dus die kun je overal mee aansturen. Als ik het goed heb, is het gewoon een 230V ding, die aangesloten wordt ipv de afzuigmotor.
p.s. Super mooi dat je alles in CLT bent gaan bouwen. Als ik nieuwbouw zou doen, had ik dat zeker ook gedaan
Yep, daar ben ik nog steeds heel blij mee. Maar ik heb ook 1000 dingen gezien die ik anders zou doen :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
Ferra schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:12:

Natuurlijk kan je ook een eigen woning bouwen. Het enige is dat het meer moeite kost om aan vakmensen te komen. Het vinden van een aannemer heeft me heel veel moeite gekost, maar het kan zeker wel. Wat betreft de kosten, ja de bouwmaterialen zijn echt duurder, maar ik neem zo maar aan dat partijen die projectbouw doen dit ook incalculeren. Sterker nog omdat ze nu een prijs moeten afgeven zullen ze veel hoog inschatten. Het risico ligt namelijk bij hen. Als je zelfbouw doen kan je tijdens de bouw mee- en tegenvallers hebben, maar kan je er ook op anticiperen. Loopt het echt de spuigaten uit, dan toch maar een goedkopere tegelvloer :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

yingli405 schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:29:
[...]

mooi afgewerkt!
mooie vloer ook, is het echt eiken of pvc?
Dankje, vloer is eiken parket. Moet echter nog afgewerkt worden (is nu nog onbehandeld). Volgend weekend ga ik de vloer aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-05 14:30
StevenK schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:55:
[...]

Yep, daar ben ik nog steeds heel blij mee. Maar ik heb ook 1000 dingen gezien die ik anders zou doen :)
Ihkv "Ervaring is dat wat je hebt, net nadat je het nodig had"... kun je een paar van die 1000 dingen noemen? Ben wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

ranzige pad

kwaaak kwaak

H34H schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:14:
[...]

Ihkv "Ervaring is dat wat je hebt, net nadat je het nodig had"... kun je een paar van die 1000 dingen noemen? Ben wel benieuwd.
Yup, 1,5 meter aan de erker aanbouwen, zo dat de tafel eindelijk er in past. Hadden we in 2018 direct moeten moet, maarjah ons was zuni'g. Ach zo hebben we toch nog een woonkeuken.

WC in de berging incl meterkast
Raam op zuid minder.
Meter breder, 2 meter langer, dat laatste alleen beneden.

Ach zo kan ik er nog wel meer bedenken. Denk wel gezien de kosten ook direct het de laatste keer was dat wel zelf bouwden.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:21

ChUcKiE

Dus........

Vorige week zijn we bij een trappenfabriek geweest en hebben we bepaald welke trap we in onze woning gaan zetten. Het wordt een Rubberwood hardhouten trap.
We twijfelen alleen over de antislip strip....ga je die er direct infrezen, of laat je die achterwege?
Ik vind het persoonlijk zo'n afschuwelijk lelijk ding. Alleen met twee kinderen zou het wellicht wat valpartijen kunnen schelen.

Wat zijn hier de overwegingen om deze wel of niet te plaatsen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:31
ChUcKiE schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:45:
Vorige week zijn we bij een trappenfabriek geweest en hebben we bepaald welke trap we in onze woning gaan zetten. Het wordt een Rubberwood hardhouten trap.
We twijfelen alleen over de antislip strip....ga je die er direct infrezen, of laat je die achterwege?
Ik vind het persoonlijk zo'n afschuwelijk lelijk ding. Alleen met twee kinderen zou het wellicht wat valpartijen kunnen schelen.

Ik zou het niet doen. Inderdaad omdat het lelijk is. Wij hebben het ook niet gedaan (eiken trap met 2 kleine kinderen).
Kinderen blijven niet klein, en de trap moet 30 jaar mee…
Kids trainen, en als ze een keer vallen is het een wijze les😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Nu hebben we het ook niet nee, maar de adviezen zijn wat wisselend. Ik denk dat we het maar eens mooi weglaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
Wij doen het wel. Kinderen worden ouder, maar andere inwoners ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voor onze trappen in Dark Yellow Poplar doen we het ook, lelijk maarja. Trap is een zeer functioneel item...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Karp schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:48:
Wij doen het wel. Kinderen worden ouder, maar andere inwoners ook.
Nooit iemand tegen gekomen die spijt had dat hij ze wel genomen had, andersom hoor ik het regelmatig.

Zelf opgegroeid met gelakte hardhouten trappen zonder antislip voorziening. iedereen in huis is wel eens naar beneden gekletterd met wisselende gevolg schade.

Ik zou echt altijd iets van antislip nemen, tegenwoordig heb je ook antislip lakken, helaas heb ik er geen persoonlijke ervaring mee. die trappen waar ik het over stonden dik in de lak en waren net spiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
ChUcKiE schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:45:

Hier ook geen antislip strip omdat ik hem zo lelijk vind. Misschien dat we hier nog op terugkomen als we er eenmaal wonen (trap wordt nu geplaatst). Ik dacht ook dat het wel mee zou vallen, maar als ik dan hierboven lees dat bij trap zonder strip iedereen in huis weleens naar beneden is gevallen, en ik twee verhalen ken van dichtbij waarbij een val van de trap fataal afliep, krijg ik toch buikpijn 🙈…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ondertussen lees ik ook dat ze tegenwoordig ook in andere kleuren (dan zwart) leverbaar zijn. Bijvoorbeeld beige staat in een licht houten trap toch net weer anders dan zo'n zwarte strip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BI9kTUdjtYU95Dwb1udRiuYLjGM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nuDXEHanJk1iyBsq8MfK3sF5.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door ChUcKiE op 14-09-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Denk dat we er toch maar voor gaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:28

Piper

No guts, no glory

Hier geen strip, eiken trap in de olie met Rubio Monocoat, gaat prima (so far..;-)). Ligt misschien ook aan de steilheid vd trap en wel/geen bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 26-05 12:40
Ik heb jullie advies nodig.

Zoals jullie weten hadden wij een aanvraag voor vooroverleg ingediend voor de welstand bij gemeente. Dit is blijkbaar een vereiste.

De architect heeft mij zojuist gebeld en verteld dat de welstand commissie niet enthousiast was over onze plannen en dan vooral over de volgende punten:

Grootte van het huis op de locatie
Te dicht op de buren.

Het ontwerp zoals wij hem hebben staan voldoet aan alle regels van het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan en ik ben er meer dan tevreden over en wil het liever niet veranderen :'( .

wat raden jullie mij aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 17:02
Alles hangt af van hoe het er op locatie uit ziet, maar denk eens over het volgende:

Kijk eens of je een del van het huis kunt onderkelderen? Mogelijk scheelt dat weer een deel wat "zichtbaar" is aan het huis.

Bekijk of je alle ruimte wel echt nodig hebt. Soms kom je makkelijker weg met een grote schuur dan met een grote zolder.

Probeer het niet al te "massief" over te laten komen. Door een plant op de goede plek op de render te tekenen of een deel van het huis wat naar achter te plaatsen t.o.v. de voorgevel kan een groot huis er vanaf de voorkant soms wat subtieler uit zien.

De afstand tot de buren: kijk ook even hoe je de ramen etc plaatst. Denk na of je deze zo hebt geplaatst dat de privacy van de buren negatief beïnvloed wordt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-05 11:59
karelkale schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:26:

Zoals jullie weten hadden wij een aanvraag voor vooroverleg ingediend voor de welstand bij gemeente. Dit is blijkbaar een vereiste.

De architect heeft mij zojuist gebeld en verteld dat de welstand commissie niet enthousiast was over onze plannen en dan vooral over de volgende punten:

Te dicht op de buren.

Het ontwerp zoals wij hem hebben staan voldoet aan alle regels van het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan en ik ben er meer dan tevreden over en wil het liever niet veranderen :'( .

Mijn eerste vraag in deze zou zijn of de welstand niet buiten zijn zeggeschap treed. Het ontwerp voldoet immers aan alle eisen uit het bestemmingsplan. Een welstandscommissie beoordeeld dan toch alleen of dat het geleverde ontwerp past binnen de omgeving? Maw geen hypermoderne blokkendoos tussen een rij van beschermde 18e eeuwse monumenten?

Edit:
https://www.jurable.nl/bl...ijkheden-bestemmingsplan/

[ Voor 4% gewijzigd door Woody179 op 14-09-2021 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:33
Woody179 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:12:
[...]

Mijn eerste vraag in deze zou zijn of de welstand niet buiten zijn zeggeschap treed. Het ontwerp voldoet immers aan alle eisen uit het bestemmingsplan. Een welstandscommissie beoordeeld dan toch alleen of dat het geleverde ontwerp past binnen de omgeving? Maw geen hypermoderne blokkendoos tussen een rij van beschermde 18e eeuwse monumenten?

Edit:
https://www.jurable.nl/bl...ijkheden-bestemmingsplan/
Precies dit. Het is niet toegestaan voor de welstand om zaken die in het bestemmingsplan mogelijk zijn gemaakt te beperken. Dus als locatie en omvang mogen. Dikke pech voor de welstand. Ze moeten toetsen binnen de kaders van bestemmingsplan, beeldkwaliteitsplan en welstandsnota. Zijn ze het daar niet mee eens dan hadden ze dat bij vaststelling van die stukken aan moeten vechten.

Advies:
Wacht even op de schriftelijke reactie van de welstand. Die wil nog wel eens anders zijn dan wat ze in het overleg zeggen. Ze hoeven niet enthousiast te zijn, ze moeten het goedkeuren.
Mochten ze toch nog negatief adviseren om redenen die in het bestemmingsplan mogen: Neem contact op met de behandelend ambtenaar en geef aan dat de welstand zijn boekje te buiten gaat en vraag hoe de gemeente hier mee om denkt te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Iets klopt hier niet; welstand heeft vaak commentaar op subjectieve zaken: de vorm, kleuren, materiaalgebruik en zo. Het bestemmingsplan is gewoon hard voorgeschreven; je voldoet er aan of niet. En dus zou ik eerst met de architect checken of alles Ok is. En wacht idd het schrijven af.

Ben je bij de zitting gewest?
Ik werd, samen met de architect, uitgenodigd en dat was maar goed ook: er ontstond een discussie over de breedte van de oprit, totdat duidelijk werd dat het huis aan een privéweg komt te staan, en de ontsluiting naar de weg dus geen gemeentezaak is.

Het kan ook zijn dat er iets fout gaat bij de gemeente: toen wij voor het eerst contact zochten kwam de gemeente er achter dat in hun systeem de bouwvlakken verkeerd ingetekend waren. Dat was nog voordat we het kavel kochten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Batilan
Conrado schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:33:
[...]

Het kan ook zijn dat er iets fout gaat bij de gemeente: toen wij voor het eerst contact zochten kwam de gemeente er achter dat in hun systeem de bouwvlakken verkeerd ingetekend waren. Dat was nog voordat we het kavel kochten.
Nu wil ik het toch graag een keer vragen: waar/wanneer is de uitdrukking "het kavel" in zwang geraakt?. Ik weet mijn hele leven niet beter dan dat het "de kavel" is (en aangezien ik van een boerenbedrijf kom hebben we die term vaak gebruikt). Sinds ik dit topic volg kom ik vaak "het kavel" tegen, terwijl het volgens "de normen" volgens mij toch echt "de kavel" is.

Iedereen mag van mij lidwoorden gebruiken zoals het hem/haar/het/hen belieft. Ik ben ook geen Neerlandicus en waarschijnlijk zitten er in deze post ook spelfouten, ik ben gewoon oprecht benieuwd :+

On-topic: @Conrado: helemaal eens met je post. Mijn toekomstige buurman heeft dit ook ondervonden: "de welstand" vond in eerste instantie dat zijn huis "te weinig volume" had terwijl hij ruimschoots voldeed aan de eisen (minimaal 200 m2 bebouwd oppervlak en minimaal 750 m3 inhoud). Uiteindelijk werd het iets als "de verhouding tussen het lage deel en de kap" was uit balans (niet de gehele begane grond zat onder de kap), dit terwijl de m2 / m3 eisen dat juist in de hand lijken te werken. Hij heeft zijn plan i.o.m. zijn architect aangepast (tegen flinke extra (bouw)kosten). Ik weet niet waar wij tegen aan gaan lopen, maar ik hoop dat de architect zijn mannetje staat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 11:47
Vraagje. Onze aannemer heeft onze woning aangeboden onder Woningborg garantie. Maar geeft opeens aan dat Woningborg tegen hun limiet aan zit en dat de limiet van aannemers daardoor beperkt wordt. Ze geven aan dat Bouwgarant nog wel ruimte heeft en dat ze onze garantieregeling willen onderbrengen bij Bouwgarant.

Klinkt dit logisch of bekend? Zijn de kosten voor beide vergelijkbaar? Ik heb hier weinig kaas van gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

praliwi schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:03:
Vraagje. Onze aannemer heeft onze woning aangeboden onder Woningborg garantie. Maar geeft opeens aan dat Woningborg tegen hun limiet aan zit en dat de limiet van aannemers daardoor beperkt wordt. Ze geven aan dat Bouwgarant nog wel ruimte heeft en dat ze onze garantieregeling willen onderbrengen bij Bouwgarant.

Klinkt dit logisch of bekend? Zijn de kosten voor beide vergelijkbaar? Ik heb hier weinig kaas van gegeten.
Volgens mij ligt het beide rond het zelfde percentage (0,35-0,45%). Maar er zullen vast andere voorwaarden zijn.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen

Te dicht op de buren.

Je kan ook eens kijken of je wat zaken onder vergunningsvrij kan scharen. Onze tussenruimte en garage zijn wel door de architect getekend natuurlijk, maar gaan niet door welstand. Dat we het direct tijdens de bouw neerzetten is iets waar zij dan niet over kunnen gaan. Een ander advies: Hebben ze wellicht ook niet een beetje gelijk? Probeer die kant ook te belichten. Ze zeggen het niet zomaar. Wellicht ligt de waarheid ergens in het bekende midden.

• Karp
Ook belangrijk hoe het gebracht wordt waarschijnlijk. Is het huis te groot, of -oogt- het te groot?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• karelkale
Update na mijn gesprek met de architect, de welstandcommissie heeft een vaag verhaal opgehangen zonder zich te verdiepen in de materie.
Conclusie volgens de welstand: gebouw is te groot, de derde verdieping is te massaal en het bijgebouw is te dicht op de buren.
Volgens de technische specificatie, kavelpaspoort en de beeldkwaliteitsplan zou ons plan in principe wel mogen.
De inhoud van de brief die we door de welstand gaan ontvangen is ondertussen ook bekend: Te weinig informatie aangeleverd gekregen(?).

De architect had al een tekening klaarliggen met een alternatief zonder 3de verdieping en een fors kleinere bijgebouw. Ik heb deze direct afgeschoten. Ik ben van mening dat als het volgende de regels mag, wij dit gewoon moeten kunnen indienen met kleine aanpassingen.

Ik heb het bijgebouw laten weghalen op advies van @JPruissen. Deze gaan we vergunningsvrij bouwen. Verder heb ik al jullie adviezen laten lezen door de architect en nu is hij akkoord gegaan met enkele kleine aanpassingen. Wordt vervolgd...

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:08
Dengra schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:38:
[...]

Beide zijn flink aan de prijs, dat is nu eenmaal de huidige markt. Als de project bouw in de basis aansluit bij wat je wilt zou ik daar voor gaan. Als je afwijkende wensen hebt zou ik voor t kavel gaan. Dit is in de basis vaak wel duurder maar de opties en aanpassingen pakken weer voordeliger uit.
Zijn er ergens goede overzichten te vinden van de kosten van verschillende types zelfbouw, die een beetje up to date zijn? Dus alle kosten ex kavel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

nel!s schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 08:27:
[...]

Zijn er ergens goede overzichten te vinden van de kosten van verschillende types zelfbouw, die een beetje up to date zijn? Dus alle kosten ex kavel.
Nee aangezien zelfbouw typisch maatwerk is.

Voor standaard spul kun je eens een wizard invullen van een catalogus bouwer: https://www.groothuisbouw.nl
Maar dat gaat niet verder dan de woning (dus niet keuken, vloer, vitrage, ...).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreezingPixels
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
sonde!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Ugh, ik kan daar zo slecht tegen. Dus omdat jij een mooi ontwerp met duurzame(!) materialen aanlevert en de rest van de wijk niet moet je jezelf maar in die saaie eenheidsworst schikken?

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:50
Vantage92 schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:01:
Ugh, ik kan daar zo slecht tegen. Dus omdat jij een mooi ontwerp met duurzame(!) materialen aanlevert en de rest van de wijk niet moet je jezelf maar in die saaie eenheidsworst schikken?
Jep, was hier in de buurt ook al, stond laatst een leuke kavel te koop, uiteraard leek het alsof alles mogelijk was.

Beetje via via vragen, blijkt het dat het een zogenaamde 'schuurwoning' moet worden, iets waar wij helemaal niets mee hebben. :/
En je raadt het al, in de nabije omgeving is er geen schuurwoning te bekennen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:34
Ik zou heel scherp zijn naar de welstand. Contact opnemen en vragen op basis waarvan het afgeschoten. De welstand heeft beleid (de nota) en moeten daaraan toetsten. Of het voldoet aan de redelijke eisen van welstand. Meer niet.

Als het een nieuwbouwgebied is (wat ik vermoed, aangezien je aangeeft dat er een kavelpaspoort is) is het kavelpaspoort qua mogelijkheden en volume leidend. Dat is je juridische bouwrecht in principe. Er kan een beeldkwaliteitsplan zijn voor het gebied, met regels over materialisering, hoogtes en positie etc. Dan toetst de welstand hieraan ipv aan de welstandsnota.

Ga na of deze er is, en vraag een exacte motivatie van de welstand waarom het jou gepresenteerde, duurzame gebouw niet in lijn is met de redelijke eisen van welstand. Waar staat precies in de nota / het beeldkwaliteisplan dat er bakstenen gevels nodig zijn? Waarom is de tweede verdieping te massaal? Wat is het welstandsniveau (vaak kan er veel, behalve in monumentale centra etc.). Ik zou het echt niet snel aanpassen. De bakstenen WIP heeft m.i. veel minder uitstraling en kwaliteit dan het ingediende...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ik sluit me bij @caspervc aan. Het is prima als welstand probeert standaard ontwerpen tegen te weren waarbij vooral gepoogd wordt om aanpassingen/kosten te voorkomen, maar dit is een ontwerp van een andere orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:07

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
caspervc schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:09:
Ik zou heel scherp zijn naar de welstand. Contact opnemen en vragen op basis waarvan het afgeschoten. De welstand heeft beleid (de nota) en moeten daaraan toetsten. Of het voldoet aan de redelijke eisen van welstand. Meer niet.

Als het een nieuwbouwgebied is (wat ik vermoed, aangezien je aangeeft dat er een kavelpaspoort is) is het kavelpaspoort qua mogelijkheden en volume leidend. Dat is je juridische bouwrecht in principe. Er kan een beeldkwaliteitsplan zijn voor het gebied, met regels over materialisering, hoogtes en positie etc. Dan toetst de welstand hieraan ipv aan de welstandsnota.

Ga na of deze er is, en vraag een exacte motivatie van de welstand waarom het jou gepresenteerde, duurzame gebouw niet in lijn is met de redelijke eisen van welstand. Waar staat precies in de nota / het beeldkwaliteisplan dat er bakstenen gevels nodig zijn? Waarom is de tweede verdieping te massaal? Wat is het welstandsniveau (vaak kan er veel, behalve in monumentale centra etc.). Ik zou het echt niet snel aanpassen. De bakstenen WIP heeft m.i. veel minder uitstraling en kwaliteit dan het ingediende...
De praktijk is vaak weerbarstig. Bij ons is ons ontwerp meerdere malen afgeschoten. Een referentie uit het beeldkwaliteitsplan leek precies op onze gevel. Welstand “Dat is waar maar we vinden dat het minst mooie voorbeeld uit het plan. Dus we keuren het af”. En als de gemeente dan niet de welstand opzij wilt zetten op dit punt dan heb je weinig andere keuze dan aanpassen. Welstand kan echt afschuwelijk lastig zijn is onze ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:34
We Are Borg schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:39:
[...]

De praktijk is vaak weerbarstig. Bij ons is ons ontwerp meerdere malen afgeschoten. Een referentie uit het beeldkwaliteitsplan leek precies op onze gevel. Welstand “Dat is waar maar we vinden dat het minst mooie voorbeeld uit het plan. Dus we keuren het af”. En als de gemeente dan niet de welstand opzij wilt zetten op dit punt dan heb je weinig andere keuze dan aanpassen. Welstand kan echt afschuwelijk lastig zijn is onze ervaring.
Heb je dan ook gevraagd waarop ze (beargumenteerd!) vinden dat het niet cf beeldkwalteitsplan is? Vaak als je doorvraagt naar exacte argumenten en paginanummers komen ze er niet uit, en is het ineens wel passend. En ja, ik heb genoeg ervaringen met de welstand...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik werk met een 20tal architecten en kan je zeggen. Vele zijn sowieso al overtuigd van hun eigen smaak en dat dit heilig is. In de welstand zitten vaak ook nog de zure architecten die geen werk kunnen krijgen. Ze doen dit dan erbij om een paar 100 euro te verdienen. Als ze het echt druk hadden met hun eigen opdrachten zouden ze geen tijd hebben om in de Welstand te zitten. Je kunt je er flink tegen verzetten maar als de gemeente niet toetst dan gaan ze je leven echt enorm zuur maken. Wij hebben wekelijks met ze te maken en als je ze niet te vriend houd doen ze je bij een volgend project gewoon de grond in boren omdat je hun fragiele ego geraakt hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreezingPixels
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:07

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
caspervc schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:48:
[...]

Heb je dan ook gevraagd waarop ze (beargumenteerd!) vinden dat het niet cf beeldkwalteitsplan is? Vaak als je doorvraagt naar exacte argumenten en paginanummers komen ze er niet uit, en is het ineens wel passend. En ja, ik heb genoeg ervaringen met de welstand...
Zeker. Weken gewacht op schriftelijke verklaring en uiteindelijk was de inhoud twee regels. Paginanummers en quotes uit het plan waren aangedragen maar toch afgekeurd. Welstand heeft veel macht in sommige gemeentes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H34H
NDF82 schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:59:
[...]

Nee aangezien zelfbouw typisch maatwerk is.

Voor standaard spul kun je eens een wizard invullen van een catalogus bouwer: https://www.groothuisbouw.nl
Maar dat gaat niet verder dan de woning (dus niet keuken, vloer, vitrage, ...).
Er zijn inderdaad niet sites oid, waar alles in een overzicht bij elkaar staat, maar om een grove inschatting te krijgen, kun je met zelf een beetje moeite doen al een heel eind komen.
  1. Maak een overzicht van alle grote posten
  2. Maak per per post een inschatting van de kosten. In dit topic / subforum is al best het eea te vinden over kuubsprijzen, prijzen voor keukens, badkamer etc.
  3. Doe er een forse post onvoorzien bovenop
En waarschijnlijk zit je dan alsnog een beetje te laag. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H34H
Precies een jaar nadat we we op funda voor het eerste de kavel langs zagen komen is, vandaag is bij ons de eerste schep de grond ingegaan :*)
Fijn om na al het 'papierwerk' ook wat te zien gebeuren in de echte wereld.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• 10us10
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curtain
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-05 19:37

Curtain

Plannen en Organiseren

@10us10 Wat gaaf! Bijzonder anders dan gewone bouw. Mooi traject zo, geniet ervan!

Weer of geen weer: ik heb de details

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• FreezingPixels
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
In afwachting van de start van de bouw van ons huis, zitten we tijdelijk in een woonunit op de bouwkavel. Deze woonunit staat op wielen en staat ongeveer een meter van de grond af. Inmiddels is alles aangesloten en hebben we de eerste maand er op zitten. Volgende week gaan we de unit comfortabeler maken door tussen de grond en de onderkant van de unit isolatieplaten te plaatsen.

De winter gaat er aan komen. De riolering en wateraansluiting liggen onder de unit op de grond . De waterleiding heb ik geisoleerd door er een schuimkoker over heen te schuiven. Ik heb het gevoel dat dit niet voldoende is. Hebben jullie tips? Denken jullie dat het ook verstandig is om de riolering te isoleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10us10
JPruissen schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:40:
In afwachting van de start van de bouw van ons huis, zitten we tijdelijk in een woonunit op de bouwkavel. Deze woonunit staat op wielen en staat ongeveer een meter van de grond af. Inmiddels is alles aangesloten en hebben we de eerste maand er op zitten. Volgende week gaan we de unit comfortabeler maken door tussen de grond en de onderkant van de unit isolatieplaten te plaatsen.

De winter gaat er aan komen. De riolering en wateraansluiting liggen onder de unit op de grond . De waterleiding heb ik geisoleerd door er een schuimkoker over heen te schuiven. Ik heb het gevoel dat dit niet voldoende is. Hebben jullie tips? Denken jullie dat het ook verstandig is om de riolering te isoleren?
Beide isoleren en een warmtelint er om tussen de buis en de isolatie. Dan kan het nooit bevriezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Als het rondom geisoleerd is dat nergens voor nodig. Zorgen dat eea ruim onder de keet pas uit de grond komt, dan is de standaard isolatie prima.

Heb hier ook gewoon enkel de standaard Uponor isolatie erom zitten.

Warmtelint lijkt me beetje kostbaar voor een niet-bestaand probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 10us10
Nou ja, zo duur is een warmtelint niet. Paar tientjes en hier is de standaard geïsoleerde waterleiding wel gewoon bevroren. Maar het is maar net hoe dik je het inpakt, hoe veel wind er bij kan, hoe hard het vriest, enz.Voor een paar tientjes wat mij betreft better safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvoerputje
  • Laatst online: 17-11-2024
Op dit moment zitten wij ook in het traject zelf bouwen. De tekeningen zijn gemaakt, constructeur is bezig met de berekeningen, hypotheekaanvraag loopt. Het is nu enkel nog wachten op de prijs van de aannemer. Het idee is om de woning casco plus te laten bouwen, dus inclusief installatietechniek en elektra.

Qua afwerking doen we veel zelf, vloeren, badkamer, schilderwerk etc. Enkel het stucen laten we doen.

Om de hypotheekaanvraag goed te laten verlopen moeten we natuurlijk een begroting indienen, deze zal via de aannemer komen. Om toch een beetje voorbereid te zijn heb ik wat bedragen opgezocht, aan jullie de vraag, is dit reëel?

Kuubprijs rekenen we afgewerkt op 650/m3.

De woning wordt basis, geen uitbouw, geen dakkapel, geen overstek.
Tweekapper van 6m breed, 10m diep. Goothoogte 6 meter, nokhoogte 11 meter Garage van 10x3m. NOM en gasloos uiteraard.

Keuken, 4 hoge kasten, en kookeiland: 11k (offerte ligt al klaar)
Badkamer met vrijstaand bad en inloopdouche, 10k (leggen we zelf aan)

Warmtepomp (lucht-water) en installatie: 20k
Vloerverwaming 1e en 2e verdieping: 10k
Stucwerk 8k
Elektra: 5k
PV: 10k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 17:44
@Afvoerputje
Wij bouwen op het moment Casco (binnenmuren + koudwaterleidingen en afvoer) en doen ook de gehele afwerking zelf (op het stucen na dan).
Wij bouwen vrijstaand 9x14.

De afgelopen maanden hebben vanuit de begroting de materialen al langzaam aangeschaft en offertes geaccepteerd dus wij komen niet meer voor verassingen te staan.

Stucwerk wanden en plafonds (zwart): 7k
Electra (alles included ook meterkast): budget 6k zitten nu op 4.7k aan materiaal, in het werk waarschijnlijk nog wel wat extra pijp/draad nodig misschien.

Vloerverwarming op noppenplaat 200m2 : 3.4k aan materiaal
Cementdekvloer: 3.3k

Deur/kozijn combinaties: 4k
Trappen: 4k

Mechanische ventilatie: 4.3k
Warmtepomp: 16k

PVC vloer gelegd door de buurman ;) mazzeltje mooie korting: 9k voor 200m2
Keuken, 5 hoge kasten en kookeiland: 27k
WC/Badkamer: 10k (we hebben ook zelfgemaakte badmeubels van eiken, mocht je die willen kopen komt er nog 3k bij)

Enige posten waar we nog niet helemaal zeker van zijn is:
PV hebben we nu staan op minimaal 6k, dan even kijken hoeveel pannelen dit zijn en hoe of wat
Verf, staat nu op 3k maar dat is een gok.
Warm Waterleidingen, 2k aan materiaal.

Ik heb alles uitgebreid in een excelsheet gezet wat we gekocht hebben, mocht je interesse hebben kan je een PM sturen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aurum
Misschien wel leuk om ook een update te posten, ons dak zit er bijna op!

Alles nog helemaal tradtioneel in elkaar getimmerd :) we hoorde van de bouwer zelfs dat er een groep van leerling timmermannen naar ons huis is komen kijken hoe dat nou op de bouw gedaan wordt. Leuk om dat zo te horen.

Voegkleuren zijn uitgezocht en hopelijk is het casco na een week of 4 helemaal wind en waterdicht :) dan kunnen we zelf aan de gang!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkWCNnzAEqwmgJUKZQcRUAQml5M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/531rxpoOO6huhr1tjpykvA7K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuhTgoUMoyHO0KaHYgcIjSgss84=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jREs9JDNf5M4LwrVLZc8cON9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWTsCUGRtbrAO-nnoVtP-bjbF1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vM7mA6rSin15vC9Q0E6xgtEn.jpg?f=fotoalbum_tile

• Batilan
Aurum schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:36:
@Afvoerputje
Wij bouwen op het moment Casco (binnenmuren + koudwaterleidingen en afvoer) en doen ook de gehele afwerking zelf (op het stucen na dan).
Wij bouwen vrijstaand 9x14.

De afgelopen maanden hebben vanuit de begroting de materialen al langzaam aangeschaft en offertes geaccepteerd dus wij komen niet meer voor verassingen te staan.

Stucwerk wanden en plafonds (zwart): 7k
Electra (alles included ook meterkast): budget 6k zitten nu op 4.7k aan materiaal, in het werk waarschijnlijk nog wel wat extra pijp/draad nodig misschien.

Vloerverwarming op noppenplaat 200m2 : 3.4k aan materiaal
Cementdekvloer: 3.3k

Deur/kozijn combinaties: 4k
Trappen: 4k

Mechanische ventilatie: 4.3k
Warmtepomp: 16k

PVC vloer gelegd door de buurman ;) mazzeltje mooie korting: 9k voor 200m2
Keuken, 5 hoge kasten en kookeiland: 27k
WC/Badkamer: 10k (we hebben ook zelfgemaakte badmeubels van eiken, mocht je die willen kopen komt er nog 3k bij)

Enige posten waar we nog niet helemaal zeker van zijn is:
PV hebben we nu staan op minimaal 6k, dan even kijken hoeveel pannelen dit zijn en hoe of wat
Verf, staat nu op 3k maar dat is een gok.
Warm Waterleidingen, 2k aan materiaal.

Ik heb alles uitgebreid in een excelsheet gezet wat we gekocht hebben, mocht je interesse hebben kan je een PM sturen :)
Een mooie onderneming! Zo blijft bouwen nog een beetje betaalbaar?
Ben benieuwd naar je uiteindelijke m3 kosten :) (excl. eigen uren)

Wat ik me nog afvroeg: vanwaar vv op noppenplaat?

• Andrehj
Afvoerputje schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:01:
Warmtepomp (lucht-water) en installatie: 20k
Vloerverwaming 1e en 2e verdieping: 10k
Stucwerk 8k
Elektra: 5k
PV: 10k
Ik denk dat bovenstaande (op de WP na) wat optimistisch is, en mis wat posten. Ons huis is misschien wat groter en er zit een grote garage bij, maar in de basis heb je ongeveer hetzelfde nodig:
  • WP moet voor 12k ook wel kunnen.
  • Electra (inclusief LAN en verlichting) staat bij mij tot nu toe op 19.5k, waarbij ik ook nog heel veel zelf gedaan heb.
  • Post vloerverwarming lijkt wat hoog. Voor 10.5k had ik vvw op 3 verdiepingen én in de garage.
  • Ventilatiesysteem (met WTW) ontbreekt. Bij ons bijna 10k.
  • Waterleidingen, afvoeren, riolering en hemelwaterafvoer (in de grond) ontbreken. Ook bijna 10k aan uitgegeven.
  • Wat doe je aan zonwering? Raffstores zijn erg mooi, maar kosten geld en moet je wel gelijk in het ontwerp meenemen.
  • Kozijnen?
  • Aansluitkosten NUTS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
@Batilan
Dankjewel!
Voor ons blijft het nog redelijk betaalbaar en zijn we erg blij mee :)
We zitten op bruto (buitenmaten) 766 m3 voor de woning en dan komen we uit op een m3 prijs van 482. Dit is dan incl. keuken, badkamer, vloer, leges en NUTS en excl. kavel en tuin.

Alleen het casco was 314 euro per m3.

We hebben gekozen voor noppenplaat omdat we redelijk hoge inschatting hadden gemaakt van de kosten voor VV dat we nog goedkoop uit waren als we noppenplaten kozen. Puur voor het leg gemak voor onszelf, kunnen we onze waardevolle tijd aan iets anders besteden dan slangen vast nieten ;). Maar het moet zich nog bewijzen. Hopelijk over 4 weken kunnen we de vloerverwarming gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Aurum schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:50:
@Batilan

...

We hebben gekozen voor noppenplaat omdat we redelijk hoge inschatting hadden gemaakt van de kosten voor VV dat we nog goedkoop uit waren als we noppenplaten kozen. Puur voor het leg gemak voor onszelf, kunnen we onze waardevolle tijd aan iets anders besteden dan slangen vast nieten ;). Maar het moet zich nog bewijzen. Hopelijk over 4 weken kunnen we de vloerverwarming gaan leggen.
Thx voor de info!

Ik vroeg dat, omdat noppenplaat vaak gecombineerd wordt met isolatie, je krijgt dan een geïsoleerde dekvloer, die is wel 'lekker snel' warm (hoewel dat met een WP ook nog wel even duurt), maar na het volgen van de verschillende (LW en WW) WP topics begrijp ik dat je bij een WP en LTV VV juist graag een grote (thermische) massa wilt hebben die je verwarmt (dus niet alleen een dekvloer) om de temperatuur lekker stabiel te houden in huis. Ik spreek eerlijk gezegd nog niet uit ervaring, we zijn nog bezig met het ontwerp van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Les Paulos
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-12-2024
Wij twijfelen ook nog over het wel of niet toepassen van een tackerplaat tussen de druklaag en de afwerkvloer. We hebben nog 10 cm over voor de afwerkvloer (inlcusief de tackerplaat).

Ik zie twee voordelen van het niet toepassen. Dat inderdaad de massa volledig kan opwarmen of afkoelen. Dus dat dan ook de verdieping onder de vloer een soort van plafondkoeling heeft zodra je gaat koelen. En dat de afwerkvloer 10 cm dik kan zijn i.p.v. 7cm. Dit schijnt beter te zijn voor een gevlinderde betonvloer?

Zitten er ook nog voordelen aan een tackerplaat? bijvoorbeeld geluid o.i.d.?
De enigste reden dat hij voorzien is, is omdat de architect hem in de details heeft meegonomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Les Paulos schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:19:
Wij twijfelen ook nog over het wel of niet toepassen van een tackerplaat tussen de druklaag en de afwerkvloer. We hebben nog 10 cm over voor de afwerkvloer (inlcusief de tackerplaat).

Ik zie twee voordelen van het niet toepassen. Dat inderdaad de massa volledig kan opwarmen of afkoelen. Dus dat dan ook de verdieping onder de vloer een soort van plafondkoeling heeft zodra je gaat koelen. En dat de afwerkvloer 10 cm dik kan zijn i.p.v. 7cm. Dit schijnt beter te zijn voor een gevlinderde betonvloer?

De enigste reden dat hij voorzien is, is omdat de architect hem in de details heeft meegonomen.
Waarom zou je een betnvloer vlinderen als er nog een dekvloer overheen gaat?

Qua geluid zal een EPS plaat niets doen, je hebt wel een beetje ontkoppeling, maar dan is een harde persing steenwolplaat op beide vlakken een betere keus,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Les Paulos
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-12-2024
bbbrumbrum schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:05:
[...]

Waarom zou je een betnvloer vlinderen als er nog een dekvloer overheen gaat?

Qua geluid zal een EPS plaat niets doen, je hebt wel een beetje ontkoppeling, maar dan is een harde persing steenwolplaat op beide vlakken een betere keus,
Sorry, niet helemaal duidelijk geweest. Ik ga de dekvloer vlinderen (monolitisch afwerken). Dus dat wordt de definitieve afwerking.

Wat is het voordeel van ontkoppelen? kun je die twee vloeren niet direct op elkaar storten? en de vloerverarming op wat wapeningsnetten knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:28
Les Paulos schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:19:

Een tackerplaat voorkomt ook trillingen en contactgeluid en niet geheel onbelangrijk het voorkomt dat alle vocht die bij het aanbrengen van de zandcementvloer/anhydriet vloer direct in de bodemplaat trekt.

Het effect van plafondkoeling is volgens mij te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale

Te dicht op de buren.

Update; inmiddels de brief ontvangen van de gemeente en inmiddels ook telefonisch contact gehad met de behandelende ambtenaar. Conclusie: niemand is blij met de welstand inclusief de ambtenaar :D

In de afwijzing staat het volgende:

niet akkoord
omdat het plan niet voldoet aan redelijke eisen van welstand. De commissie acht de massa van de beoogde ontwikkeling te zwaar voor de hoeksituatie waarop zij gebouwd wordt, waardoor geen recht wordt gedaan aan de hoeksituatie.
Ten tweede merkt de commissie op dat de beoogde ontwikkeling het naastgelegen woonhuis wegdrukt.
Tenslotte vindt de commissie dat de hoogkwalitatieve gevelsteen in combinatie met de kunststof kozijnen uit balans is.

Zoals jullie aangaven is de afwijzing heel mooi geformuleerd waar ik helemaal niks mee kan indien het escaleert, zo slim zijn ze idd wel. Volgens bestemmingsplan, beeldkwaliteitsplan en kavelpaspoort zou mijn ontwerp met deze verhoudingen gewoon mogen.
Ik heb wel van de ambtenaar enkele tips meegekregen hoe hiermee om te gaan. Nu even kijken waar de architect mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49
Wat waren bij de bouwers hier de effectieve manier om bouwkavels te zoeken? Websites met een kwaliteit van Funda en een totaalbeeld van het aanbod kan ik moeilijk vinden. Funda zelf lijkt maar een kleine voorraad te hebben.

Specifieke gemeente websites blijven raadplegen?

Yes, English can be weird. It can be understood through tough thorough thought, though.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
karelkale schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:36:
[...]

Update; inmiddels de brief ontvangen van de gemeente en inmiddels ook telefonisch contact gehad met de behandelende ambtenaar. Conclusie: niemand is blij met de welstand inclusief de ambtenaar :D

niet akkoord
omdat het plan niet voldoet aan redelijke eisen van welstand. De commissie acht de massa van de beoogde ontwikkeling te zwaar voor de hoeksituatie waarop zij gebouwd wordt, waardoor geen recht wordt gedaan aan de hoeksituatie.
Ten tweede merkt de commissie op dat de beoogde ontwikkeling het naastgelegen woonhuis wegdrukt.
Tenslotte vindt de commissie dat de hoogkwalitatieve gevelsteen in combinatie met de kunststof kozijnen uit balans is.

Zoals jullie aangaven is de afwijzing heel mooi geformuleerd waar ik helemaal niks mee kan indien het escaleert, zo slim zijn ze idd wel. Volgens bestemmingsplan, beeldkwaliteitsplan en kavelpaspoort zou mijn ontwerp met deze verhoudingen gewoon mogen.
Ik heb wel van de ambtenaar enkele tips meegekregen hoe hiermee om te gaan. Nu even kijken waar de architect mee komt.
Dat is balen, maar als er bij de gemeente zelf ook onvrede is over de welstandscommissie is er wellicht een kans dat de gemeente het advies naast zich neer kan leggen (via informele kanalen wellicht eens polsen). Ik kwam dit documentje nog tegen met goede uitleg van het proces, de betrokken partijen en tips m.b.t. hoe om te gaan met welstands-adviezen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Slammer2016
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-02 00:13
Mischien leuk om weer een korte update te delen. Binnen vier weken fundering, metselwerk eerste verdieping, ruwbouw installatie werk en de verdiepingsvloer. Het gaat als een trein. Niet verwacht dat het zo hard gaat.

Members only: Spoiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:10

The Legend

*Plop*

karelkale schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:36:
[...]

niet akkoord

Ik zou iets meer proberen te drukken op de ambtenaar. Die moet beoordelen of het welstandsadvies op een zorgvuldige wijze tot stand is gekomen. De tweede aangevoerde reden doet mij al vermoeden dat hier gewoon een gevelartiest zit te bepalen wat ‘ie zelf mooi vindt passen in de buurt. Als het BP een bepaalt bouwvolume toestaat, dan kan het niet zo zijn dat het bouwvolume van jou wordt beperkt doordat iemand anders een kleiner huis heeft gebouwd. Je kunt ook kijken wat er gebeurd als je gewoon aanvraagt wat je wil bouwen. Laat ze dan maar de vergunning weigeren en in bezwaar uitleggen waarom dat op basis van Welstand zou kunnen..

De ambtenaar (het college) behandelt je aanvraag en is verantwoordelijk voor een juiste welstandstoets, laat ze zich niet verschuilen achter welstand, maar zorg dat ze welstand terug in hun hok sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 28-09-2021 20:41 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Pagina: 1 ... 198 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic