Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 199 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.299 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 08:41

RMX

Dutchman! schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:03:
Wat waren bij de bouwers hier de effectieve manier om bouwkavels te zoeken? Websites met een kwaliteit van Funda en een totaalbeeld van het aanbod kan ik moeilijk vinden. Funda zelf lijkt maar een kleine voorraad te hebben.

Specifieke gemeente websites blijven raadplegen?
Ruimte voor Ruimte bekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 15:52
The Legend schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:38:
[...]
De ambtenaar (het college) behandelt je aanvraag en is verantwoordelijk voor een juiste welstandstoets, laat ze zich niet verschuilen achter welstand, maar zorg dat ze welstand terug in hun hok sturen.
Ik heb inderdaad het idee dat adviezen van de welstandscommissie vaak een kwestie zijn van persoonlijke voorkeur. Wel ben ik benieuwd naar concrete voorbeelden van gevallen waarbij bij het verlenen van de omgevingsvergunning het negatieve advies van de welstandscommissie wordt genegeerd. Mijn indruk is dat dit niet heel vaak gebeurt? De meeste ambtenaren kiezen naar mijn idee liefst voor de "veilige" route.

In het document wat ik eerder linkte staan wel wat tips m.b.t. het maken van bezwaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:18

The Legend

*Plop*

@Batilan wat je kunt proberen is om in contact te komen met de juridisch adviseur van de afdeling die vergunningen verleend. Die zal vaak de eventuele weigering in bezwaar en beroep moeten verdedigen.

De hoofdlijn uit de jurisprudentie is de volgende:
https://www.raadvanstate.nl/@111733/201705645-1-a1/
3.1. Zoals de Afdeling eerder heeft overwogen (uitspraak van 30 september 2015, ECLI:NL:RVS:2015:3023), dient de welstandstoets zich in beginsel te richten naar de bouwmogelijkheden die het geldende bestemmingsplan biedt. Uit het algemeen karakter van het welstandsvereiste vloeit voort dat bij de welstandstoets de voor de grond geldende bebouwingsmogelijkheden als uitgangspunt dienen te worden gehanteerd. Naarmate het bestemmingsplan meer keuze laat tussen verschillende mogelijkheden om een bouwplan te realiseren, heeft het college - met inachtneming van de uitgangspunten van het bestemmingsplan - meer beoordelingsruimte om in het kader van de welstandsbeoordeling een ter beoordeling voorliggend bouwplan in strijd met redelijke eisen van welstand te achten zonder dat dat oordeel geacht moet worden te leiden tot een belemmering van de verwezenlijking van de bouwmogelijkheden die het bestemmingsplan biedt. Indien echter uit de voorschriften en de systematiek van het bestemmingsplan volgt dat zulk een keuze niet of slechts in beperkte mate aanwezig is - met name indien de bebouwingsmogelijkheden daarin gedetailleerd zijn aangegeven - vormt die opzet bij de welstandstoets een dwingend gegeven. In dat geval wordt de grens van de welstandstoets eerder overschreden.
Uit de rest van de uitspraak:
In het besluit van 23 maart 2016 is het advies van de Stadsbouwmeester over het bouwplan integraal overgenomen. Dit advies beschrijft allereerst de uitbreidingswijk waar het perceel in is gelegen. Voorts vermeldt het advies dat voor dit gebied een regulier welstandsregime geldt en dat getoetst dient te worden aan ‘de Algemene criteria en een prominente positie voor de loketcriteria, (…)’. Vervolgens luidt het advies als volgt:

"Het ingediende plan past binnen het bestemmingsplan. Het probleem zit hem echter in de herhaling van dit ontwerp. Bij het eenmaal akkoord bevinden van dit plan zullen naastgelegen bewoners zich kunnen beroepen op het gelijkheidsbeginsel. Dit betekent dat ook zij een soortgelijke opbouw kunnen bouwen. Het verschil in rooilijnen, het draaien van de kap, et cetera maakt repetitie van deze opbouw niet mogelijk zonder dat er een ‘verrommeling’ tussen de woningen optreedt. Tevens is het dichtzetten van de open ruimte tussen de blokken welstandelijk niet gewenst.

Als laatste argument dienen bijgebouwen volgens de nota een afgeleide te zijn van het hoofdgebouw. Het ingediende plan met veel steilere dakhelling voldoet hier ook niet aan. Conclusie: dit bouwplan voldoet niet aan redelijke eisen van welstand."

Het bestemmingsplan staat voor het perceel een aan- of uitbouw op de garage, zoals [appellant] die wenst, toe, en bevat geen gedetailleerde regel over de dakhelling van een dergelijke aan- of uitbouw. De Afdeling is evenwel van oordeel dat nu het bestemmingsplan wel regels bevat over de goot- en bouwhoogte van de ter plaatse toegestane aan- of uitbouw, niet kan worden staande gehouden dat het bestemmingsplan de dakhelling daarvan vrij laat. De bepalingen over de goot- en bouwhoogte houden immers rechtstreeks verband met de dakhelling. Nu de goot- en bouwhoogte wel zijn gereguleerd is de dakhelling dat impliciet ook, omdat die samenhangt met de combinatie van de toegestane goot- en bouwhoogte.

De voornoemde planologische regeling ter zake kan niet worden geacht [appellant] veel keuze te laten aan mogelijkheden waarop hij zijn bouwplan kan uitvoeren. Anders dan namens het college is gesteld, is van die verschillende mogelijkheden niet gebleken. Daarbij is van belang dat het niet in de rede ligt om, zoals het college blijkens de gedingstukken heeft gedaan, mede een bouwplan in aanmerking te nemen waarbij [appellant] in verband met een voor welstand acceptabele dakhelling op het perceel van zijn buren moet bouwen. Zoals uit de hiervoor onder 3.1 besproken jurisprudentie volgt, is daarom de grens van de welstandsbeoordeling, die zich in beginsel dient te richten naar de bouwmogelijkheden die het bestemmingsplan biedt, eerder overschreden.

De Afdeling is van oordeel dat de welstandsbeoordeling in het hiervoor besproken advies van de Stadsbouwmeester de bedoelde grens overschrijdt. Allereerst omdat uit het advies blijkt dat de Stadsbouwmeester vooral de mogelijke precedentwerking van het bouwplan ongewenst vindt. Dat mogelijk precedentwerking zal optreden, is echter een gevolg van de bouwmogelijkheden die het bestemmingsplan biedt. [appellant] betoogt terecht dat het oordeel van de Stadsbouwmeester, voor zover dit blijkens het advies op deze vrees berust, ten onrechte een belemmering vormt van de verwezenlijking van de bouwmogelijkheden die het bestemmingsplan biedt. Daarbij wordt voorts in aanmerking genomen dat [appellant] gedurende de procedure verschillende varianten van zijn bouwplan ter toetsing heeft voorgelegd, die, in het geval zij aan het bestemmingsplan voldeden, steeds de welstandstoets niet konden doorstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 29-09-2021 07:52 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:28
Batilan schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:03:
[...]

Ik heb inderdaad het idee dat adviezen van de welstandscommissie vaak een kwestie zijn van persoonlijke voorkeur. Wel ben ik benieuwd naar concrete voorbeelden van gevallen waarbij bij het verlenen van de omgevingsvergunning het negatieve advies van de welstandscommissie wordt genegeerd. Mijn indruk is dat dit niet heel vaak gebeurt? De meeste ambtenaren kiezen naar mijn idee liefst voor de "veilige" route.

In het document wat ik eerder linkte staan wel wat tips m.b.t. het maken van bezwaar.
Vaker dan je denkt. Welstandscommissies zijn noodzakelijk want ze halen de echte excessen er wel uit en zorgen dat er in sommige wijken een beetje samenhang blijft. Alleen kunnen ze ook enorm lastig zijn en over futiliteiten lopen te drammen en dan kiezen ambtenaren van BWT toch vaak voor de veilige route om het advies van de welstand te negeren. De route van de minste weerstand en bezwaar want een welstandscommissie is niets meer dan een adviesorgaan van externe experts.

Mijn gevoel met welstandscommissies is vooral dat de ene architect de andere architect controleert en als die twee elkaar niet liggen of ooit een klusje van elkaar hebben afgepakt er heel anders wordt gekeken naar een bouwplan. Objectiviteit is soms ver te zoeken. (let op; dit is mijn gevoel op basis van ervaringen en verhalen van architecten met wie ik heb samengewerkt) Ik heb een paar keer te maken gehad met zo'n zaak en als je dan ook zo'n verslag lees dan kunnen ze echt oeverloos lang nuilen over de kleur groen die moet worden gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door gumtree op 29-09-2021 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karelkale
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-05 12:40
The Legend schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:38:
[...]

Ik zou iets meer proberen te drukken op de ambtenaar. Die moet beoordelen of het welstandsadvies op een zorgvuldige wijze tot stand is gekomen. De tweede aangevoerde reden doet mij al vermoeden dat hier gewoon een gevelartiest zit te bepalen wat ‘ie zelf mooi vindt passen in de buurt. Als het BP een bepaalt bouwvolume toestaat, dan kan het niet zo zijn dat het bouwvolume van jou wordt beperkt doordat iemand anders een kleiner huis heeft gebouwd. Je kunt ook kijken wat er gebeurd als je gewoon aanvraagt wat je wil bouwen. Laat ze dan maar de vergunning weigeren en in bezwaar uitleggen waarom dat op basis van Welstand zou kunnen..

De ambtenaar (het college) behandelt je aanvraag en is verantwoordelijk voor een juiste welstandstoets, laat ze zich niet verschuilen achter welstand, maar zorg dat ze welstand terug in hun hok sturen.
De ambtenaar was (tegen verwachting in) heel erg vriendelijk en open. Zo gaf zij zelf het idee om het atelier gedeelte niet mee te nemen in de tekening. Verder gaf ze aan om voor nu houten kozijnen in te tekenen, en na de welstandbeoordeling bij de vergunningaanvraag alsnog PVC aan te vragen.

Eind december is deze commissie uitgewerkt en zal alles soepeler verlopen volgens de ambtenaar.
gumtree schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:19:
[...]

Vaker dan je denkt. Welstandscommissies zijn noodzakelijk want ze halen de echte excessen er wel uit en zorgen dat er in sommige wijken een beetje samenhang blijft. Alleen kunnen ze ook enorm lastig zijn en over futiliteiten lopen te drammen en dan kiezen ambtenaren van BWT toch vaak voor de veilige route om het advies van de welstand te negeren. De route van de minste weerstand en bezwaar want een welstandscommissie is niets meer dan een adviesorgaan van externe experts.

Mijn gevoel met welstandscommissies is vooral dat de ene architect de andere architect controleert en als die twee elkaar niet liggen of ooit een klusje van elkaar hebben afgepakt er heel anders wordt gekeken naar een bouwplan. Objectiviteit is soms ver te zoeken. (let op; dit is mijn gevoel op basis van ervaringen en verhalen van architecten met wie ik heb samengewerkt) Ik heb een paar keer te maken gehad met zo'n zaak en als je dan ook zo'n verslag lees dan kunnen ze echt oeverloos lang nuilen over de kleur groen die moet worden gebruikt.
Dit gevoel had ik ook. Vooral ook omdat mijn architect (redelijk) succesvol is en vaker bij de welstand komt hij heel voorzichtig is in het van zich afbijten. Ik ga hier hem dan ook tijdens onze afspraak over aanspreken. Hij wilt natuurlijk geen beef tussen hem en de commissie voor toekomstige projecten, maar dat mag niet ten koste gaan van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:30
RMX schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:16:
[...]

Ruimte voor Ruimte bekeken?
Daar is in ieder geval een aardig aantal opties voor Brabant te vinden idd :)

Yes, English can be weird. It can be understood through tough thorough thought, though.

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
Heeft er iemand praktische ervaring wat het voordeel is van warm edge afstandhouders tov de standaard aluminium randen in dubbel glas? Hiervoor wordt een meerprijs berekend van 6/m. Op zich vinden we het optisch wel mooier, maar uiteindelijk hangt er straks toch ook weer vitrage voor dus dan geef ik de ruim 500,- weer liever uit aan iets wat echt in het oog springt.

Men zegt dat het voordeel is dat de glastemperatuur 6 graden hoger blijft bij de randen, waardoor de kans op condensvorming bij de randen verminderd (en dus ook nattigheid en kans op schimmelvorming). Ik vraag mij echter af of het de meerprijs waard is. Het glas wordt geplaatst in houten kozijnen.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:13
lp77 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:23:
Heeft er iemand praktische ervaring wat het voordeel is van warm edge afstandhouders tov de standaard aluminium randen in dubbel glas? Hiervoor wordt een meerprijs berekend van 6/m. Op zich vinden we het optisch wel mooier, maar uiteindelijk hangt er straks toch ook weer vitrage voor dus dan geef ik de ruim 500,- weer liever uit aan iets wat echt in het oog springt.

Men zegt dat het voordeel is dat de glastemperatuur 6 graden hoger blijft bij de randen, waardoor de kans op condensvorming bij de randen verminderd (en dus ook nattigheid en kans op schimmelvorming). Ik vraag mij echter af of het de meerprijs waard is. Het glas wordt geplaatst in houten kozijnen.
Er is een HR++(+) topic hier op tweakers, daar zal je zeker je antwoord kunnen vinden.
Op 12m2 was ik ongeveer 70€ meer kwijt

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Bij mijn offerteaanvragen was er nooit een meerprijs voor. Dus ik zou gewoon even ergens anders naartoe gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Wat @Stefke zegt, het zou gewoon standaard moeten zijn. Het ziet er mooier uit (ervan uitgaande dat de afstandhouders dan zwart zijn) en energetisch is het een no-brainer.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• lp77
Stefke schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:38:
Bij mijn offerteaanvragen was er nooit een meerprijs voor. Dus ik zou gewoon even ergens anders naartoe gaan ;)
Als dat zo makkelijk was. Dit is de leverancier van mijn aannemer waar ik al een overeenkomst mee heb. En dit is zo’n keuze optie waarvan ik niet eens wist dat het bestond. Oftewel ik kan het niet doen, maar als de voordelen groot genoeg zijn dan leg ik dat extra geld wel op tafel. Al hadden ze de standaard er in gezet had ik unerhaupt nooit geweten van warm edge.

En ja de meerprijs tijdens productie zal wss nihil zijn (of zelfs goedkoper), maar dat is wel vaker zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 15:52
Heeft iemand toevallig praktijkervaringen met een in het werk gestorte betonnen kelder met muren van 25cm dik? Volgens de kelderbouwer zou dit afdoende waterdicht moeten zijn, maar op internet kom je verschillende aanbevelingen tegen: volgens Duitse ‘witte bak’ regels zou min. 24cm voldoende moeten zijn, maar in Belgische Fora zie je veelal 30cm. De kelder zou in de winter voor een deel in grondwater komen te staan, maar in de zomer veelal boven de grondwaterstand liggen.

Omdat we het ontwerp nu niet meer makkelijk kunnen wijzigen (de muurdikte is mede zo gekozen wegens details in de overgang naar de begane grond) overwegen wij eventueel nog verdere maatregelen ter afdichting te nemen, bv.door een bitumeuse coating aan te brengen aan de buitenkant. Heeft ook hier iemand ervaringen mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 20:42
Beton is waterdicht met hydrofuge erin vanaf 25 cm dikte. Zonder hydrofuge vanaf 30 cm. Hydrofuge is een kleurloos product die de zuigkracht van poriën sterk verkleint.
Bron Mijn EPB,be

Mijn kelderwand is 32 cm dik en daar is na 15 jaar nog nooit enig water doorheen gekomen. Ik snap overigens je opmerking over de muurdikte en wijzigen niet zo. Kelderwanden worden vaak - hier ook en in mijn nieuwbouw weer - verjongd aan de bovenkant zodat het onderste deel van het buitenblad op de kelderwand staat en het binnenste van de kelderwand deel de vloer draagt.

Mijn tip: Ga voor zeker want mooie woorden van de aannemer kan je achteraf jaren ellende bezorgen als de kelder lekt. Bitumen coating en bla bla bla zijn als pleister op de (mogelijke) wond. Als er maar een klein gaatje inzit komt er water doorheen. Water en lekkage zijn nogal hardnekkig :(

[ Voor 10% gewijzigd door Conrado op 03-10-2021 10:12 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-05 21:46
Heeft iemand ervaring met je eigen huis bouwen als ZZP-er. Mag je je zelf "inhuren"? Immers zou ik voor een baas kunnen werken en met het verdiende geld iemand anders inhuren of het gewoon rechtstreeks zelf doen.
Ik ben van plan om te stoppen bij mijn huidige werkgever en de afbouw van ons nieuwe huis zelf te doen. Ik heb een KVK nummer vanwege een uit de hand gelopen hobby.
Ik ben bang dat de belastingdienst dit niet goed keurt waardoor we straks geen kinderopvangtoeslag meer krijgen en ik ipv met de bouw vooral met de kinder bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
lp77 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:23:

in dubbel of triple glas?

bij dubbel is 3 euro redelijk standaard en 6 euro voor triple.
Uiteraard betaal je er ook gewoon voor als het geen (meerwerk) optie maar in de standaard prijs zit, bij de fabrikant is het namelijk gewoon een meerwerkoptie ;)

persoonlijk is mijn mening dat het dit geld waard is zowel technisch als visueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tim-1985 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:34:
Heeft iemand ervaring met je eigen huis bouwen als ZZP-er. Mag je je zelf "inhuren"? Immers zou ik voor een baas kunnen werken en met het verdiende geld iemand anders inhuren of het gewoon rechtstreeks zelf doen.
Ik ben van plan om te stoppen bij mijn huidige werkgever en de afbouw van ons nieuwe huis zelf te doen. Ik heb een KVK nummer vanwege een uit de hand gelopen hobby.
Ik ben bang dat de belastingdienst dit niet goed keurt waardoor we straks geen kinderopvangtoeslag meer krijgen en ik ipv met de bouw vooral met de kinder bezig ben.
laat ik vooropstellen dat ik het voordeel niet echt zie, ou ik niet afgaan op een forum en gewoon je vraag neerleggen bij de belastingdienst (en het antwoord vastleggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
twain4me schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:00:
[...]

in dubbel of triple glas?

bij dubbel is 3 euro redelijk standaard en 6 euro voor triple.
Uiteraard betaal je er ook gewoon voor als het geen (meerwerk) optie maar in de standaard prijs zit, bij de fabrikant is het namelijk gewoon een meerwerkoptie ;)

persoonlijk is mijn mening dat het dit geld waard is zowel technisch als visueel.
Dubbel. Uiteindelijk toch maar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-05 07:41
tim-1985 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:34:
Je kan je kinderen nog steeds gewoon naar de opvang sturen. De belastingbetaler draait alleen niet meer voor de rekening op. Jij betaalt immers ook geen loonbelasting meer.
Je hebt de afgelopen jaren vast wel gezien hoe gretig de dienst toeslagen je als fraudeur aanmerkt. Die vorderen jaren later ineens tienduidenden euro's terug (met een boete) en laten beslag leggen als je dat niet kan betalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:39
Batilan schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:03:
[...]

Persoonlijk ervaring mee gehad.
Welstand wilde een boerderijtje en de opdrachtgever een gelijkvloerse villa van 900 vierkante meter. Bestemmingsplan is leidend en niet welstand toen de opdrachtgever dit tegen de ambtenaren zei met het dreigement dat als er binnen een half uur geen handtekening op de vergunning stond hij naar de rechter zou gaan, die villa is er gekomen.
Zolang het ontwerp binnen het bestemmingsplan past is er geen reden om te weigeren alleen de meeste ambtenaren hebben geen ruggengraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51
saturn21 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:11:
Heeft iemand toevallig praktijkervaringen met een in het werk gestorte betonnen kelder met muren van 25cm dik? Volgens de kelderbouwer zou dit afdoende waterdicht moeten zijn, maar op internet kom je verschillende aanbevelingen tegen: volgens Duitse ‘witte bak’ regels zou min. 24cm voldoende moeten zijn, maar in Belgische Fora zie je veelal 30cm. De kelder zou in de winter voor een deel in grondwater komen te staan, maar in de zomer veelal boven de grondwaterstand liggen.

Omdat we het ontwerp nu niet meer makkelijk kunnen wijzigen (de muurdikte is mede zo gekozen wegens details in de overgang naar de begane grond) overwegen wij eventueel nog verdere maatregelen ter afdichting te nemen, bv.door een bitumeuse coating aan te brengen aan de buitenkant. Heeft ook hier iemand ervaringen mee?
Naast de dikte van de muur speelt het staal in de muur ook nog een rol lijkt me.
25cm is best wel dik hoor.

Wij hebben 30cm dikke muren met stalen netten van 100x100x10.
Onze kelder is 6 maanden geleden gestort. (dus nog niet zo heel lang geleden)

Van velen (mensen in de uitvoering) kreeg ik de indruk dat alles "meer dan genoeg was".
Dan hebben we het over het gebruikte staal en dikte van de muren.
Daar vertrouw ik dan maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mika Miro
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-05 10:56
Ik heb wel een s gehoord dat beton minimaal 30 cm dik moet zijn om waterdicht te zijn en ik vond deze link.

Succes

https://www.google.com/ur...Vaw2MMPaJGTPR8ZZHqRKqhsMs
buiter schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:30:
[...]

Naast de dikte van de muur speelt het staal in de muur ook nog een rol lijkt me.
25cm is best wel dik hoor.

Wij hebben 30cm dikke muren met stalen netten van 100x100x10.
Onze kelder is 6 maanden geleden gestort. (dus nog niet zo heel lang geleden)

Van velen (mensen in de uitvoering) kreeg ik de indruk dat alles "meer dan genoeg was".
Dan hebben we het over het gebruikte staal en dikte van de muren.
Daar vertrouw ik dan maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:23
In de praktijk gaan wij als constructeur meestal uit van minimaal 25cm. Dat is prima waterdicht te maken. Aansluiting wand-vloer is daarbij een belangrijk punt. Let wel op dat je er dan niet allerlei inkassingen in maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-05 10:31
Bij mij maakte iedereen zich veel meer zorgen over de aansluitingen tussen wand/vloer en wand/dek dan over de dikte van het beton inderdaad. Zorg dat er een goede kim in zit en ondanks dat er in de details nog een coating voorzien was vond iedereen dat overbodig.
Er staat ook nog specifiek in mijn constructietekeningen de milieuklasse genoemd. In mijn geval XD3 voor vloer en XC2 voor wanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:23
Sivvis schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:37:
In mijn geval XD3 voor vloer en XC2 voor wanden.
Die XD3 is i.v.m. chloriden/dooizouten ed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 21:50
Bij ons voorzien ze 25 cm dikte, maar met een speciale vezelwapening waardoor 25cm inderdaad voldoende zou moeten zijn.
Het worden daar slaapkamers, dus ik hoop dat ze gelijk hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniiee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 09:09
Is er iemand met kennis over kunststof gevelbekleding?

Ik ben op zoek naar een binnenhoekprofiel voor kunststof gevelbekleding die niet 90 graden is. De hoek die het wandje maakt is circa 150 graden. De buitenhoek is niet nodig, want daar begint het deurkozijn direct.

code:
1
2
3
_____          ______
     \        /
      \______/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vinniiee schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:34:
Is er iemand met kennis over kunststof gevelbekleding?

Ik ben op zoek naar een binnenhoekprofiel voor kunststof gevelbekleding die niet 90 graden is. De hoek die het wandje maakt is circa 150 graden. De buitenhoek is niet nodig, want daar begint het deurkozijn direct.

code:
1
2
3
_____          ______
     \        /
      \______/
opzich kan je daar gewoon voegband voor gebruiken op achterhout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Les Paulos
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-12-2024
Bij ons hebben we rondom 35 cm aangehouden, en aan de voorgevel 40 cm.
In eerste instantie stond 30 cm in de details van de architect. Maar om hier de constructieve muren én de gevelsteen op te kunnen metselen was een verjonging nodig. Deze verjonging was duurder om te maken dan de gehele bak 5 cm dikker maken aan de buitenkant. Dus dat lijkt me ook het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:28

ChUcKiE

Dus........

Iemand hier ervaring met de (eigen) aanvraag voor televisie en internet? Ik had het al in het projectmatige nieuwbouw topic gezet, maar wellicht zijn hier meer ervaringen.
Mijn aannemer heeft via mijnaansluitingen.nl alles aangevraagd en krijgt voor glas en coax het volgende terug:
- E-Fiber aanleg glas in de woning: 3150 euro
- Ziggo, coax aanleg tot in de woning: 1964 euro

Dat zijn eigen bijdrages gaf de aannemer aan. Zowel E-fiber als Ziggo zitten netjes in het dorp, alle woningen er rondom heen hebben een dergelijke aansluiting, of beide (eerst was er alleen ziggo, daarna heeft E-fiber overal glas uitgerold).

Ik vind het nogal forse kosten!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 21-05 10:57
Zo gaat dat, voor ons zou Ziggo 4000 euro gekost hebben, glas ook zo'n 3000 eur. Wij hebben KPN gratis koper laten aanleggen en het 100/30 abo van KPN werkt al twee jaar meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Stefke schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:02:
Zo gaat dat, voor ons zou Ziggo 4000 euro gekost hebben, glas ook zo'n 3000 eur. Wij hebben KPN gratis koper laten aanleggen en het 100/30 abo van KPN werkt al twee jaar meer dan prima.
Ok bij ons kon KPN koper ook…..6MBit 😳
Dus dan vrees ik dat het Ziggo gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hmmm ik heb 3 glasvezel kabels (1x E-Fiber, 1x KPN, 1x spare) en Ziggo coax voor nop liggen. Voordeel van een nieuwbouwwijk? De eerste die aansloot was E-Fiber, dus via dat netwerk op 1000Mbit Tweak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:49
ChUcKiE schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:47:
Iemand hier ervaring met de (eigen) aanvraag voor televisie en internet? Ik had het al in het projectmatige nieuwbouw topic gezet, maar wellicht zijn hier meer ervaringen.
Mijn aannemer heeft via mijnaansluitingen.nl alles aangevraagd en krijgt voor glas en coax het volgende terug:

Dat zijn eigen bijdrages gaf de aannemer aan. Zowel E-fiber als Ziggo zitten netjes in het dorp, alle woningen er rondom heen hebben een dergelijke aansluiting, of beide (eerst was er alleen ziggo, daarna heeft E-fiber overal glas uitgerold).

Ik heb zowel voor Ziggo als voor KPN netwerk fiber aansluiting geen aansluitkosten hoeven betalen. De aannemer had voor mij Ziggo aangevraagd, ik gebruik deze niet.
Mijn kavel ligt wel in een nieuwbouwwijk in een project met nog 27 andere kavels. Dat maakt wellicht verschil.
Voor water, elektriciteit en riool heb ik wel aansluitkosten moeten betalen. Water en elektriciteit zelfs twee keer, eerst voor de bouwaansluiting, daarna voor de huisaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-05 14:20
ChUcKiE schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:18:
[...]

Ok bij ons kon KPN koper ook…..6MBit 😳
Dus dan vrees ik dat het Ziggo gaat worden.
Is Ziggo op de langere termijn ook gunstiger? Persoonlijk zou ik voor glasvezel gaan, je hebt meer mogelijkheden (open vs gesloten nentwerk) en is een veel stabieler en beter product dan coax. Ziggo is best prijzig, in 10 jaar of minder moet het wel terug te verdienen zijn in de maandlasten. Wel afhankelijk van wat je afneemt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:18

Bijzonder. Hier (in een kleinschalig nieuwbouwwijkje van 10 vrije kavels) heb ik zowel KPN (helaas koper) als Ziggo gratis gekregen. Beide waren al bij het bouwrijp maken onder de bouwweg klaargelegd.
Zelf aangevraagd via mijnaansluiting.nl. Ziggo legde sowieso aan, en KPN alleen als ik een abonnement bij ze af zou sluiten. Dus ik zat het eerste jaar aan KPN vast, maar dat blijkt geen straf, want de wijkkast zit hier aan het einde van de straat, dus ik haal 200/30 Mbit zonder bonding.

Ik snap niet waarom dat bij jou zo duur is. Wel de moeite waard om even uit te zoeken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ja ik ga dat nog maar eens navragen. Maar ze waren beide in eerste instantie best duidelijk. Dit is het en daar kon ik het mee doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:59
Ik heb gewoon starlink genomen.

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024

We wonen inmiddels in het buitengebied en om op bovenstaande vraag antwoord te geven, KPN en Ziggo doen gewoon aan diefstal. We moesten eerst geld betalen voor de aansluiting naar de woonunit, en daarna hetzelfde bedrag voor een aansluiting van het huis. Net wat je verteld, het gaat om duizenden euro's.

Echter voor de woonunit hebben we gekozen voor de oplossing van T-Mobile. Dit is een oplossing via 4G. Ze schermen met 100 Mb, maar dat is onzin. Denk aan 40-50 mbit continu en onbeperkt. Ze komen een soort coconnetje plaatsen op de unit en that's it. Gratis laten aansluiten, daarna 45 euro per maand. Voor ons is het ruim voldoende. Voor een huis (lees permanent) is het wat anders, maar voor een tijdelijke oplossing zou ik eens naar deze oplossing kiezen. De naam van het pakket is "4G voor Thuis Extra Snel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Stefke schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:02:
Ik kreeg bij de bouw van ons huis in 🇦🇹 een A1 (de locale KPN) man over de vloer en die opent zijn tablet, pakt een kaart van Google maps. Doet wat vingeroefeningen op het scherm en doet wat rekenwerk. Zijn voorstel, wij leggen het niet aan, maar ik heb nog 1,5 kilometer kabel liggen. Dan kunt u het zelf aanleggen. Als u klaar bent met graven belt u, en voor 1.500 euro maken wij dan de verbindingen.

Tijdens het graven zouden we dan 4 inritten van de buren moeten openbreken en één keer de doorgaande weg (en weer asfalteren) Ik heb niet eens meer verder gevraagd wat dat zou gaan kosten.

Tijdens de graafwerkzaamheden voor de fundering waren we al een telefoonkabel tegengekomen. Dus ik geef de goede man aan dat er al een kabel langs de kavel loopt. Ja, meneer die kabel is zo oud dat we die moeten vervangen, maar we liften graag mee met uw plannen daarom krijgt u de kabel gratis. |:(

Dus gewoon een goede 4G modem met buiten antenne en een ongelimiteerd pakketje. van 150/30 Doet het ook. En vorige maand toevallig gezien dat op de dorps-antenne voor het mobiele net ook 5G beschikbaar is dus we redden ons wel zonder kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:54

Bij een nieuw bouwproject zouden ze gratis moeten komen.

Vul anders mijn aansluiting.nl in, dan krijg je vanzelf een offerte.

[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 09-10-2021 22:12 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Artbij schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:10:
[...]

Bij een nieuw bouwproject zouden ze gratis moeten komen.

Vul anders mijn aansluiting.nl in, dan krijg je vanzelf een offerte.
Dat had de aannemer dus gedaan en die kwam dus met 3000+ Voor e-fiber en 2000 voor ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:54
ChUcKiE schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:55:
[...]

Dat had de aannemer dus gedaan en die kwam dus met 3000+ Voor e-fiber en 2000 voor ziggo.
Wat is je vraag hier dan? Ik dacht dat je wilde weten of je aannemer je wilde oplichten, vandaar mijn tip om zelf de aanvraag te doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ja ik ga dat nu dus ook zelf proberen (bedankt voor de tip) maar ik vrees dat het is wat het is.
Ik was vooral benieuwd of er meer dit meegemaakt hebben, juist omdat ik verwacht had dat, met name, ziggo haast een basis aansluiting zou zijn net zoals koper. Maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ChUcKiE schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:11:
Ja ik ga dat nu dus ook zelf proberen (bedankt voor de tip) maar ik vrees dat het is wat het is.
Ik was vooral benieuwd of er meer dit meegemaakt hebben, juist omdat ik verwacht had dat, met name, ziggo haast een basis aansluiting zou zijn net zoals koper. Maar helaas.
Ja E-fiber gaf ook via mijnaansluiting en telefonisch ook aan dat het geld ging kosten, heb hier overigens geen offerte voor gehad.
Paar weken later stonden ze ineens op de stoep, heb ze bijna weggejaagd maar de aanwezige gravers gaven aan dat het toch echt gratis was. Tot op heden ook geen factuur ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
bbbrumbrum schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:54:
[...]

Ja E-fiber gaf ook via mijnaansluiting en telefonisch ook aan dat het geld ging kosten, heb hier overigens geen offerte voor gehad.
Paar weken later stonden ze ineens op de stoep, heb ze bijna weggejaagd maar de aanwezige gravers gaven aan dat het toch echt gratis was. Tot op heden ook geen factuur ontvangen.
Hier hetzelfde. De bouw is in volle gang nog en begin van de zomer kwamen opeens een aantal mannen langs met een minigraver, die zeiden dat ze glasvezel kwamen leggen dus ik vroeg of ze niet bij mijn overbuurman moesten zijn (die is ook aan het bouwen), maar nee.

Blijkt dus dat de hele gemeente gratis aangesloten wordt en voor dat hele traject is een goed jaar uitgetrokken. Alles en iedereen die voor een bepaalde tijd een huisnummer had wordt gratis aangesloten.

Nu zit ik dus met 1 klein mogelijk probleempje. Ze gaan dus over een paar weken weg uit mijn gemeente. De kabel ligt al tot mijn voordeur, alleen is er nog geen voordeur en geen permanente aansluitingen, geen meterkast, etc.
Er kwam vrijdag een email met laatste herinnering voor het maken van de huisaansluiting. Zou ik gewoon een plankje in de meterkast kunnen monteren waar ze hun ding kunnen doen? Iemand enig idee wat de kosten zijn als alleen die laatste stap later uitgevoerd moet worden zodra de meterkast en alles klaar is? Die mail kwam pas rond 13.00 en klantenservice is er tot 12.00 dus ik kan het ze ook niet vragen en maandag staan ze op de stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvg90
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-02-2023
Hallo allemaal!

Erg interessant om jullie ervaringen te lezen!

Wij hebben vorige week getekend voor een kavel en voor de aanneemovereenkomst van de aannemer. De aannemer kan helaas pas half juni beginnen.

Nu geeft de bank aan dat de hypotheekofferte 6 maanden geldig is (deze kan niet verlengd worden, rabo basis). Half juni ligt helaas verder dan 6 maanden van vandaag. Weten jullie op basis van wat de bank deze 6 maanden bepaald? Is dit de datum van het passeren van de kavel of echt de startdatum van de aannemer?

We kunnen bijvoorbeeld wel de kavel eerder laten passeren, zodat dit wel binnen zes maanden valt. We zijn dan in het bezit en van een kavel waar een maand lang niet op gebouwd wordt, maar lopen niet het risico dat we een hogere rente hebben.

Aangezien er wordt gespeculeerd dat de rente omhoog gaat, wil ik het risico niet lopen om nog 2 maanden te wachten op nieuwe hypotheekofferte...

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
erikvg90 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:41:
Hallo allemaal!

Wij hebben vorige week getekend voor een kavel en voor de aanneemovereenkomst van de aannemer. De aannemer kan helaas pas half juni beginnen.

Nu geeft de bank aan dat de hypotheekofferte 6 maanden geldig is (deze kan niet verlengd worden, rabo basis). Half juni ligt helaas verder dan 6 maanden van vandaag. Weten jullie op basis van wat de bank deze 6 maanden bepaald? Is dit de datum van het passeren van de kavel of echt de startdatum van de aannemer?

We kunnen bijvoorbeeld wel de kavel eerder laten passeren, zodat dit wel binnen zes maanden valt. We zijn dan in het bezit en van een kavel waar een maand lang niet op gebouwd wordt, maar lopen niet het risico dat we een hogere rente hebben.

Aangezien er wordt gespeculeerd dat de rente omhoog gaat, wil ik het risico niet lopen om nog 2 maanden te wachten op nieuwe hypotheekofferte...

Het gaat om het moment dat je de hypotheek afsluit, normaal zal dat het moment van het passeren van de acte van aankoop van de grond zijn. De grond wordt dan betaald uit de hypotheek en/ of eigen geld, de rest gaat in een depot. Wij hadden na passeren van grond 18 maanden de tijd om rekeningen uit het bouwdepot te laten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sivvis
Hallo allemaal!

Ik weet niet precies hoe jou situatie is met de aannemer, maar in mijn geval heb ik de hypotheek geregeld op basis van begrotingen en koopovereenkomst van de grond. Dat werkt met een bouwdepot. Die gaat gewoon in op het moment dat de hypotheekovereenkomst is gestart en ook het moment dat de rente vast wordt gezet.

Vanaf aangaan hypotheek heb ik 2 jaar de tijd om dat bouwdepot op te maken.
Ik betaal alleen de rente over het deel dat ik opmaak. In theorie betaal ik over het hele bedrag, maar over het deel dat nog in het depot zit krijg ik dezelfde rente weer vergoed.
Boeit verder de bank niks wanneer ik wat betaal, al doe ik 1,5 jaar niks en dan opeens alles in 6 maanden.

Dat is wel zelfbouw in eigen regie, hoe dat bij de Rabo gaat weet ik niet precies maar ik gok hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Precies, je kunt nu al de hypotheek laten passeren en de kavel en aannemer later uit het bouwdepot betalen. Houd er wel rekening mee dat je dit elke maand geld gaat kosten omdat het aflossen van de hypotheek dan al wel begint. Je ontvangt ook rente over het bouwdepot dat compenseert enigszins in de maandelijkse kosten.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ook ik heb een basis offerte van Rabo. Na tekenen moet binnen een half jaar de omgevingsvergunning gereed zijn. Dan pas stort de bank het bedrag in het bouwdepot. Vanaf dat moment begint alles te lopen en heb je twee jaar om te bouwen.
Bij Rabo is rente depot gelijk aan hypotheek, dus zolang je het niet gebruikt zijn er geen kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Conrado op 10-10-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 12:15
Sivvis schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:28:
[...]Er kwam vrijdag een email met laatste herinnering voor het maken van de huisaansluiting. Zou ik gewoon een plankje in de meterkast kunnen monteren waar ze hun ding kunnen doen? Iemand enig idee wat de kosten zijn als alleen die laatste stap later uitgevoerd moet worden zodra de meterkast en alles klaar is? Die mail kwam pas rond 13.00 en klantenservice is er tot 12.00 dus ik kan het ze ook niet vragen en maandag staan ze op de stoep.
Klinkt als een goed plan. Ze zijn vast minder vervelend dan de onderaannemer(s) van de lokale netbeheerder. Glas AOP is later ook nog wel te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvg90
Conrado schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:19:
[...]

Ook ik heb een basis offerte van Rabo. Na tekenen moet binnen een half jaar de omgevingsvergunning gereed zijn. Dan pas stort de bank het bedrag in het bouwdepot. Vanaf dat moment begint alles te lopen en heb je twee jaar om te bouwen.
Bij Rabo is rente depot gelijk aan hypotheek, dus zolang je het niet gebruikt zijn er geen kosten.
Bedankt voor je reactie! Dus als ik het goed begrijp is het belangrijk om de omgevingsvergunning rond te hebben binnen 6 maanden na het tekenen van de hypotheekofferte. Dan wordt de hypotheekofferte bindend. De overdracht van de kavel mag dus nog zelfs buiten die 6 maanden vallen, als alles maar gereed is binnen de twee jaar nadat de offerte bindend is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 21:37
erikvg90 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:03:
[...]

Bedankt voor je reactie! Dus als ik het goed begrijp is het belangrijk om de omgevingsvergunning rond te hebben binnen 6 maanden na het tekenen van de hypotheekofferte. Dan wordt de hypotheekofferte bindend. De overdracht van de kavel mag dus nog zelfs buiten die 6 maanden vallen, als alles maar gereed is binnen de twee jaar nadat de offerte bindend is geworden.
Misschien moet je even contact opnemen met je adviseur...? Normaliter is het zo dat je gewoon moet passeren binnen 6 maanden en anders vervalt het renteaanbod. Zou best kunnen dat je überhaupt pas kunt passeren nadat de omgevingsvergunning is verleend. Dat was bij ons ook zo. Maar wij kregen geen cent totdat we daadwerkelijk de grond gingen kopen. En dat moet dus binnen de periode waarin je offerte geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Dengra schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:42:
[...]

Misschien moet je even contact opnemen met je adviseur...? Normaliter is het zo dat je gewoon moet passeren binnen 6 maanden en anders vervalt het renteaanbod. Zou best kunnen dat je überhaupt pas kunt passeren nadat de omgevingsvergunning is verleend. Dat was bij ons ook zo. Maar wij kregen geen cent totdat we daadwerkelijk de grond gingen kopen. En dat moet dus binnen de periode waarin je offerte geldig is.
Waarschijnlijk moet de omgevingsvergunning binnen zijn voor je de hypotheek krijgt en zonder hypotheek kun je waarschijnlijk de grond niet aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
deejeebv schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:04:
[...]

Waarschijnlijk moet de omgevingsvergunning binnen zijn voor je de hypotheek krijgt en zonder hypotheek kun je waarschijnlijk de grond niet aankopen.
Daar is toch juist vaak de clausule in het koopcontract voor dat als financiering niet lukt je zonder boete het koop contract (van de grond) kan ontbinden? Dat was bij mij zo.

Ik had begrepen dat 2 clausules vrij standaard zijn: Financiering rond en eventueel vorige huis verkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 21:37
deejeebv schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:04:
[...]

Zo was het bij ons wel in ieder geval. En die hele exercitie moest binnen de geldigheidsduur van de offerte afgerond zijn. En niet, zoals Erik uit de post van Conrado opmaakt, dat die 6 maanden na het verlenen van de omgevingsvergunning niet meer relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Sorry, ik heb de grond uit eigen middelen betaald dus ik spreek enkel over de hypotheek voor de daadwerkelijke bouw. Ik had simpelweg geen keus omdat ik van een particulier kocht die logischerwijs niet wilde wachten tot de omgevingsvergunning rond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvg90
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb het net aan mijn adviseur nagevraagd, en het is inderdaad genoeg om de grond binnen 6 maanden na het tekenen van de offerte op naam te laten zetten. De aannemer mag later beginnen dan die 6 maanden.

De adviseur had het eerder namelijk over dat de aannemer binnen 6 maanden moet beginnen, dat blijkt dus niet het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
erikvg90 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:04:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb het net aan mijn adviseur nagevraagd, en het is inderdaad genoeg om de grond binnen 6 maanden na het tekenen van de offerte op naam te laten zetten. De aannemer mag later beginnen dan die 6 maanden.

De adviseur had het eerder namelijk over dat de aannemer binnen 6 maanden moet beginnen, dat blijkt dus niet het geval te zijn.
Het belangrijkste/lastigste punt in mijn geval was de onherroepelijke ("bezwaartermijn" verstreken) omgevingsvergunning. Is die al rond? Dat kan in sommige gemeentes ook nog flink duren en dat is vaak een absolute vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:37
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 11-10-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
Allen,

Heeft er iemand van jullie acoustisch onderzoek laten doen naar de boorpalen? Wij laten onze palen boren en ik krijg hier en daar door dat het slim is om hier een acoustisch onderzoek te laten doen om de kwaliteit van de palen te laten bepalen. Is dat geldklopperij of een slim onderzoek? En stel dat er uit komt dat er een of meerdere palen niet ok zijn, wat gebeurd er dan. Gaat de paal er uit en wordt er dan een paal langs gezet, kan de paal verbeterd worden of...

Wie heeft er ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gumtree
JPruissen schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 00:38:
Allen,

Heeft er iemand van jullie acoustisch onderzoek laten doen naar de boorpalen? Wij laten onze palen boren en ik krijg hier en daar door dat het slim is om hier een acoustisch onderzoek te laten doen om de kwaliteit van de palen te laten bepalen. Is dat geldklopperij of een slim onderzoek? En stel dat er uit komt dat er een of meerdere palen niet ok zijn, wat gebeurd er dan. Gaat de paal er uit en wordt er dan een paal langs gezet, kan de paal verbeterd worden of...

Ik heb heel wat heipalenplannen uitgezet en revisiemetingen gedaan bij boorpalen. Akoestisch onderzoek bij boorpalen ben ik niet vaak tegengekomen. Wel bij de gewone heipalen bij projecten waar de fundering van groot belang lang is (hoogbouw, windmolens, viaducten, tunnels etc. etc.) en dan vooral als er onverklaarbare afwijkingen in het kalenderen (tellen van de slagen) waren gevonden of als de boor niet op de gewenste diepte kon komen of als de boor te snel op de gewenste diepte is aangekomen.

Mocht er een afwijking zijn geconstateerd dan gaat het terug naar de constructeur en die bepaald a.d.h.v. de statistische gegevens of er een extra paal komt of dat er op een andere (goedkopere) manier een oplossing kan worden gevonden. Tijdens mijn maatvoering carrière als landmeter heb ik dat slechts 1 × meegemaakt.

In dat ene geval werd er een kleinere heistelling de bouw op gereden en werden er 2 kleinere buispalen om de paal die niet in overeenstemming met te eisen was geplaatst. Neem van mij dat voorafgaand aan zoiets er flink gevloekt wordt want het is een duur geintje.

Kleine disclaimer, als ik een plannetje had met boorpalen waren dit wel bijzondere projecten, De palen hadden dan echt een dubbele functie (trek en druk belasting) ik ben ze zelden tegengekomen in woningbouwprojecten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

erikvg90 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:04:

Nou, niet helemaal. Die 6 maanden (of eigenlijk 26 weken) termijn is een bevoegdheid van de gemeente om je vergunning in te trekken als die niet gebruikt wordt. Daarmee kunnen slapende vergunningen voorkomen worden.
De praktijk is dat de gemeente jou na 6 maanden MOET 'horen' waarom je niet gestart ben met bouwen. Heb je een legitieme reden, dan is er niets aan de hand. En legitiem is al 'we hebben nog geen heistelling' of 'de aannemer kan pas over x maanden beginnen'.

Wat hierboven gezegd wordt dat het bij sommige gemeenten lang kan duren voordat een vergunning onherroepelijk is, is onzin. Als er geen bezwaren worden ingediend is je vergunning 6 weken na verlening gewoon onherroepelijk. Dat gaat automatisch.
Dat de aanloop naar die vergunning tegenwoordig (nog) langer duurt dan normaal klopt wel. We zien een toename van bijna 75% van het aantal aanvragen ten opzichte van 2 jaar terug. Combineer dat met een arbeidsmarkt waar je blij moet zijn als je iemand vindt die zijn naam foutloos kan spellen en dan is waarschijnlijk wel duidelijk waarom het zo lang duurt.

De gemiddelde Bouw- en Woningtoezicht medewerker loopt al veel te lang veel te veel werk weg te werken. Die lopen ondertussen ook op hun laatste tandvlees.

Waar ik naar aanleiding van het bovenstaande wel benieuwd naar ben is hoe degene die een uitgebreide procedure moesten volgen bij de gemeente (omdat het plan niet in het bestemmingsplan past) dat dan gedaan hebben met die 6 maanden termijn voor de hypotheek? Zo'n uitgebreide procedure lukt vrijwel nooit binnen die 6 maanden. Betekent dat dat je zaken uit eigen middelen moet financieren of komt de bank dan met andere opties?

[ Voor 11% gewijzigd door PaT op 12-10-2021 07:44 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
PaT schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:34:
[...]

De gemiddelde Bouw- en Woningtoezicht medewerker loopt al veel te lang veel te veel werk weg te werken. Die lopen ondertussen ook op hun laatste tandvlees.
Tel daarbij de invoering van de nieuwe omgevingswet bij op en de chaos is compleet. Wat een gedrocht van een wet is dat. Ik zat in zo'n projectgroep, maar ben er heel snel uitgestapt met de boodschap kom nog maar eens langs als jullie mij echt nodig hebben. Dat die vraag nog komt, acht ik zeer klein nu ik op mijn berg zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

gumtree schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:41:
[...]

Tel daarbij de invoering van de nieuwe omgevingswet bij op en de chaos is compleet. Wat een gedrocht van een wet is dat. Ik zat in zo'n projectgroep, maar ben er heel snel uitgestapt met de boodschap kom nog maar eens langs als jullie mij echt nodig hebben. Dat die vraag nog komt, acht ik zeer klein nu ik op mijn berg zit.
Zeker een gedrocht. Ik ben 1 van de trekkers binnen de Omgevingswet club van onze organisatie...
Overigens gaat die wet voor eigen woning bouwers weinig verandering brengen qua procedure.
Wel qua uitvoering met de Wkb. Ik ben toch benieuwd hoe men tegen zo'n kwaliteitsborger aankijkt. Zien jullie nu voordelen of vooral een toegenomen kostenpost?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57
PaT schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:13:
[...]

Zeker een gedrocht. Ik ben 1 van de trekkers binnen de Omgevingswet club van onze organisatie...
Overigens gaat die wet voor eigen woning bouwers weinig verandering brengen qua procedure.
Wel qua uitvoering met de Wkb. Ik ben toch benieuwd hoe men tegen zo'n kwaliteitsborger aankijkt. Zien jullie nu voordelen of vooral een toegenomen kostenpost?
In een gesprek met mijn aannemer verwachte hij op termijn een extra externe adviseur nodig te hebben voor deze papierwinkel. Met als gevolg dat de klant dit terug gaat zien in zijn offertes. Voor deze kwaliteitsborging gaat de consument zelf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
gumtree schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:09:
[...]

Ik heb heel wat heipalenplannen uitgezet en revisiemetingen gedaan bij boorpalen. Akoestisch onderzoek bij boorpalen ben ik niet vaak tegengekomen. Wel bij de gewone heipalen bij projecten waar de fundering van groot belang lang is (hoogbouw, windmolens, viaducten, tunnels etc. etc.) en dan vooral als er onverklaarbare afwijkingen in het kalenderen (tellen van de slagen) waren gevonden of als de boor niet op de gewenste diepte kon komen of als de boor te snel op de gewenste diepte is aangekomen.

Mocht er een afwijking zijn geconstateerd dan gaat het terug naar de constructeur en die bepaald a.d.h.v. de statistische gegevens of er een extra paal komt of dat er op een andere (goedkopere) manier een oplossing kan worden gevonden. Tijdens mijn maatvoering carrière als landmeter heb ik dat slechts 1 × meegemaakt.

In dat ene geval werd er een kleinere heistelling de bouw op gereden en werden er 2 kleinere buispalen om de paal die niet in overeenstemming met te eisen was geplaatst. Neem van mij dat voorafgaand aan zoiets er flink gevloekt wordt want het is een duur geintje.

Kleine disclaimer, als ik een plannetje had met boorpalen waren dit wel bijzondere projecten, De palen hadden dan echt een dubbele functie (trek en druk belasting) ik ben ze zelden tegengekomen in woningbouwprojecten.
Wat een fantastisch antwoord, waar ik veel aan heb. Dit scheelt me veel geld. Conclusie is getrokken, ik ga uit van de kundigheid van de mensen die het uitvoeren :*) Dank je wel nogmaals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
JPruissen schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:58:
[...]

Wat een fantastisch antwoord, waar ik veel aan heb. Dit scheelt me veel geld. Conclusie is getrokken, ik ga uit van de kundigheid van de mensen die het uitvoeren :*) Dank je wel nogmaals
Toch even terug komen op mijn disclaimer, boorpalen deed ik alleen bij de bijzondere projecten in de WB ben ik ze niet tegen gekomen.

Wat kost zo'n onderzoek tegenwoordig? Als het een klein bedrag is, zou ik dat meenemen als stelpost. Als achteraf de paal toch stuk is, heb je een uitdaging. Een grote aannemer kan zo'n risicootje wel lopen. Jij als particulier niet.

Ik deed het uitzetwerk vooral voor Vroom en voor een club uit Nijmegen (babyblauwe stellingen, ben de naam kwijt en ik geloof zelfs dat ze failliet zijn) Twee partijen die erg netjes werkte.

Bij een paar andere kleinere partijen kwam ik na een paar oeverloze discussies over de revisie (controle meting op positie) niet meer, deze mocht mijn projectleider doen, die had toen namelijk net zijn cursus conflictbeheersing gehad >:). Bovendien waren de putten na het boorwerk één grote klerezooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 16:40

NDF82

Doomed Space Marine

gumtree schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

Toch even terug komen op mijn disclaimer, boorpalen deed ik alleen bij de bijzondere projecten in de WB ben ik ze niet tegen gekomen.

Wat kost zo'n onderzoek tegenwoordig? Als het een klein bedrag is, zou ik dat meenemen als stelpost. Als achteraf de paal toch stuk is, heb je een uitdaging. Een grote aannemer kan zo'n risicootje wel lopen. Jij als particulier niet.

Ik deed het uitzetwerk vooral voor Vroom en voor een club uit Nijmegen (babyblauwe stellingen, ben de naam kwijt en ik geloof zelfs dat ze failliet zijn) Twee partijen die erg netjes werkte.

Bij een paar andere kleinere partijen kwam ik na een paar oeverloze discussies over de revisie (controle meting op positie) niet meer, deze mocht mijn projectleider doen, die had toen namelijk net zijn cursus conflictbeheersing gehad >:). Bovendien waren de putten na het boorwerk één grote klerezooi.
Ons huis heeft boorpalen en die zijn wel akoestisch doorgemeten. Ik ben een leek en het ging om een paar honderd euro (uit m'n hoofd) dus heb er verder geen aandacht aan geschonken.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 20:09
Sivvis schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:19:
[...]

Misschien geen slecht idee om het in de gaten te houden. Ik heb me meerdere malen ingeschreven, op de reservelijst geplaatst, en vervolgens stond het weken later gewoon weer beschikbaar op funda en lokale sites zonder dat ik iets van ze heb gehoord.
Conrado schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:16:
[...]

Jammer, maar dat is nog niet het einde. De 'gelukkigen' gaan nu pas ontdekken wat er op ze af komt, en dan gaan er een paar afhaken.

Ik deel de ervaring van @Sivvis. Wij hebben in mei een kavel gekocht, maar hebben een kleine 4 jaar rond gekeken. De lat lag erg hoog, omdat we al prachtig wonen. We deden mee aan inschrijvingen enkel voor één bepaald kavel. Dan zie je inderdaad (mooie) kavels later op Funda verschijnen, blijkbaar omdat gegadigden afgehaakt waren.
Kortom, achteraan zitten en contact houden. Onder de streep willen de verkopers er snel vanaf, en kiezen zij ook voor de eenvoudigste weg.
Vandaag gebeld door de makelaar dat we de eerste volgende op de reserve lijst waren en een kavel van onze voorkeur was vrij gekomen. *O*

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Gefeliciteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
nils7 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:45:
[...]

[...]

Vandaag gebeld door de makelaar dat we de eerste volgende op de reserve lijst waren en een kavel van onze voorkeur was vrij gekomen. *O*
Dikke proficiat!!!! Een drukke maar ook leuke tijd in het vooruitzicht! :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 26-05 12:40
nils7 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:45:
[...]

[...]

Gefeliciteerd!! We staan voor je klaar met alles wat op je gaat afkomen 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Even een recente ervaring/tip om te delen:

Als je ramen intekent, denk er dan over na wat je met je gordijnen wil. Zeker bij grote raampartijen wil je waarschijnlijk dat je gordijnen naar 2 kanten opgaan. Zorg dan dat je ook aan beide kanten van de raampartij ruimte hebt om de gordijnen "kwijt te kunnen".
Met andere woorden, een raam dicht bij een muur zorgt er voor dat je open gordijnen maar 1 kant op kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Heeft iemand een visie op de volgende bekomen waardes? :)

Buitenmuur met 16cm isolatie met lambdaU 0.022 ==> totale U-waarde = 0.15
Buitenmuur met 12cm isolatie met lambdaU 0.022 ==> totale U-waarde = 0.19
Buitenmuur met 20cm isolatie met lambdaU 0.032 ==> totale U-waarde = 0.17

Muur in de grond met 12cm isolatie met lambdaU = 0.036 ==> totale U-waarde = 0.21
Muur in de grond met 12cm isolatie met lambdaU = 0.036 ==> totale U-waarde = 0.19

Vloer met 12cm isolatie met lambdaU = 0.036 ==> totale U-waarde = 0.21
Vloer met 12cm isolatie met lambdaU = 0.04 ==> totale U-waarde = 0.23

Plat dak met 24cm isolatie met lambdaU = 0.036 ==> totale U-waarde = 0.14

Ramen met Ug van 0.60 en U 1,14 (11 ramen) of 1.32 (2 ramen). Totaal gemiddelde Uw = 1.18

Zaken die eigenlijk beter zouden moeten als we een beetje toekomstgericht denken? Of is dit een mooi resultaat?
(Als dit beter naar een ander topic verhuist, dan hoor ik het wel :) )

Thanks voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 20:24
Karp schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:52:
Even een recente ervaring/tip om te delen:

Als je ramen intekent, denk er dan over na wat je met je gordijnen wil. Zeker bij grote raampartijen wil je waarschijnlijk dat je gordijnen naar 2 kanten opgaan. Zorg dan dat je ook aan beide kanten van de raampartij ruimte hebt om de gordijnen "kwijt te kunnen".
Met andere woorden, een raam dicht bij een muur zorgt er voor dat je open gordijnen maar 1 kant op kan doen.
Goede tip, althans het feit dat je hier tijdig rekening mee moet houden. Wij hebben er -ondanks grote ramen- juist bewust voor gekozen om ze aan 1 kant open te doen. Vinden we chiquer ogen. Maar smaken verschillen:-)

Nog een tip: ingestucte gordijnrails! Kost nauwelijks extra (iets meer dikte stucwerk op plafond) en ziet er super strak uit. Als je het met de bouw niet doet doe je het nooit meer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MO050
  • Laatst online: 06-05 21:25
Hallo allemaal!

Vorige week is ons vergunning verleend, het is nog wel wachten op onherroepelijk word.
Ik wil nu alvast beginnen met de voorbereidingen zoals:
- aanvraag voor water, elektriciteit en internet via mijnaansluiting. Iemand hier ervaring mee?
Bij aanvraag heb je een keuze permanent en bouw, is het standaard bouw eerst?
En aansluiting van 3X25A of 3x35A voor elektra?
Geldt ook voor water, 1,5 of 3m3/uur?

Verder wil ik beginnen met de voorbereidingen voor grond werk, aantal palen en de hele funderingsplan is al bekend. Vanwege de lange wachttijd wil ik alvast bij een aantal bedrijven offertes opvragen en bestellen. Wat is de juiste volgorde om hiermee te beginnen? uitgraven, palen bestellen, beton storten?

Ik wil namelijk alles zelf laten doen tot aan fundering. Ik heb al een metselaar die het lijm werkt gaat doen met kalkzandsteen en het metselwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Kwakkel schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:19:
Heeft iemand een visie op de volgende bekomen waardes? :)

Buitenmuur met 16cm isolatie met lambdaU 0.022 ==> totale U-waarde = 0.15
Buitenmuur met 12cm isolatie met lambdaU 0.022 ==> totale U-waarde = 0.19
Buitenmuur met 20cm isolatie met lambdaU 0.032 ==> totale U-waarde = 0.17

Muur in de grond met 12cm isolatie met lambdaU = 0.036 ==> totale U-waarde = 0.21
Muur in de grond met 12cm isolatie met lambdaU = 0.036 ==> totale U-waarde = 0.19

Vloer met 12cm isolatie met lambdaU = 0.036 ==> totale U-waarde = 0.21
Vloer met 12cm isolatie met lambdaU = 0.04 ==> totale U-waarde = 0.23

Plat dak met 24cm isolatie met lambdaU = 0.036 ==> totale U-waarde = 0.14

Ramen met Ug van 0.60 en U 1,14 (11 ramen) of 1.32 (2 ramen). Totaal gemiddelde Uw = 1.18

Zaken die eigenlijk beter zouden moeten als we een beetje toekomstgericht denken? Of is dit een mooi resultaat?
(Als dit beter naar een ander topic verhuist, dan hoor ik het wel :) )

Thanks voor jullie input!
Ik zou nog eens naar die ramen (of kozijnen) kijken. Met kunststof kozijnen (eventueel voorzien van aluminium schalen voor de look) en drievoudig glas kun je onder de 0.9 met je Uw uitkomen. Dat scheelt toch nog flink en is ook comfortabeler (zeker in combinatie met WTW ventilatie).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:53
MO050 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:48:
Hallo allemaal!

Vorige week is ons vergunning verleend, het is nog wel wachten op onherroepelijk word.
- aanvraag voor water, elektriciteit en internet via mijnaansluiting. Iemand hier ervaring mee?

Verder wil ik beginnen met de voorbereidingen voor grond werk, aantal palen en de hele funderingsplan is al bekend. Vanwege de lange wachttijd wil ik alvast bij een aantal bedrijven offertes opvragen en bestellen. Wat is de juiste volgorde om hiermee te beginnen? uitgraven, palen bestellen, beton storten?

Ik wil namelijk alles zelf laten doen tot aan fundering. Ik heb al een metselaar die het lijm werkt gaat doen met kalkzandsteen en het metselwerk.
Aanvragen van aansluitingen zijn in dit topic veel ervaringen mee, zijn alleen niet allemaal goed voor je humeur om te lezen.
Definitieve aansluiting zal niet snel gaan of je moet al een eind onderweg zijn met bouwen, meterkast moet dan namelijk aan alle eisen voldoen. Voor elektra zou ik het altijd houden op 3x25A, anders betaal je de hoofdprijs aan vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:28

evol

hello world

onne schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:29:
[...]

Goede tip, althans het feit dat je hier tijdig rekening mee moet houden. Wij hebben er -ondanks grote ramen- juist bewust voor gekozen om ze aan 1 kant open te doen. Vinden we chiquer ogen. Maar smaken verschillen:-)

Nog een tip: ingestucte gordijnrails! Kost nauwelijks extra (iets meer dikte stucwerk op plafond) en ziet er super strak uit. Als je het met de bouw niet doet doe je het nooit meer!
Die ingestucte gordijnrails, gaat dat ook met een breedplaatvloer als plafond zonder te verlagen?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
Andrehj schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:07:
[...]

Ik zou nog eens naar die ramen (of kozijnen) kijken. Met kunststof kozijnen (eventueel voorzien van aluminium schalen voor de look) en drievoudig glas kun je onder de 0.9 met je Uw uitkomen. Dat scheelt toch nog flink en is ook comfortabeler (zeker in combinatie met WTW ventilatie).
Kan ook met Aluminium als je dat mooier / luxer vindt. Voor zover ik begrijp de spouw in het glas zo groot mogelijk (18mm of zoiets), dat is beter voor de U waarde en kost niks extra.
Hallo allemaal!

Zou het zo snel mogelijk aanvragen en elektra zo laag mogelijk houden, zeker de bouwaansluiting. Water heb ik gekozen voor 3m³. Vindt bijna iedereen overdreven, maar kost in vastrecht niks extra en tijdens installatie maar €200. Beter te groot dan te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Andrehj schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:07:
[...]

Thanks. Helaas zijn het Alu ramen. Enfin, 'helaas'. Met zijn voor en nadelen. Maar niet te wijzigen naar pvc.
Het is reeds 3v glas, met Ug 0.6.
Sivvis schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:44:
[...]

Kan ook met Aluminium als je dat mooier / luxer vindt. Voor zover ik begrijp de spouw in het glas zo groot mogelijk (18mm of zoiets), dat is beter voor de U waarde en kost niks extra.
Daar moet ik eens naar kijken. Ik weet niet of ik de optie heb om de spouw aan te laten passen. Ik kan wel voor 1500 euro upgraden naar Ug 0.5, of voor 4500 naar 0.4. Die 0.5 is dan misschien wel een goede en betaalbare optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 20:24
evol schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:30:
[...]

Die ingestucte gordijnrails, gaat dat ook met een breedplaatvloer als plafond zonder te verlagen?
Ja gewoon monteren voor het plafond gestuct wordt. Rails zijn geloof ik circa 1 cm hoog. Dus Stucadoor moet ipv 6 mm ofzo, een paar mm extra stucen. En enkel op de plafonds met gordijnrails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:28

evol

hello world

onne schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:11:
[...]

Ja gewoon monteren voor het plafond gestuct wordt. Rails zijn geloof ik circa 1 cm hoog. Dus Stucadoor moet ipv 6 mm ofzo, een paar mm extra stucen. En enkel op de plafonds met gordijnrails.
Interessant! Dank voor de tip!

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:39
JPruissen schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 00:38:
Allen,

Boorpalen/ in de grond gevormde palen laten wij ( middelgrote aannemer) altijd acoustisch doormeten, de kans op verstoring door stroming in het grondwater is aanwezig waardoor je paal op dat niveau weg spoelt.
Prefab palen laten wij alleen doormeten als er iets vreemds in de kalendering zichtbaar is of dat de palen iets te jong er in zijn gegaan.
Voor die paar honderd op het totaal bedrag zou ik de gok niet nemen.

Stukje uitleg/ knip en plakwerk:
Tijdens de uitvoering kunnen problemen voorkomen. De schroef is te snel verwijderd, waardoor beton onvoldoende het gat heeft gevuld of er is binnen een bodemlaag beton door grondwater uitgespoeld. De meting zal afwijkingen in de paal laten zien. Het kan voorkomen dat er iets fout is gegaan, waardoor de grafiek vreemde grillen vertoont of mogelijk niet tot paalpuntniveau komt. Het houdt in dat de paal niet compleet volgens plan is uitgevoerd. Dit betekent dat er aan de paal geen draagkracht kan worden ontleend en dus is de paal binnen de constructie waardeloos geworden. Er dient dus een nieuwe paal in de buurt aangelegd te worden of moeten er aanvullende constructieve voorzieningen worden toegepast. Zijn er vele palen op een verkeerde manier uitgevoerd kan het betekenen dat het complete palenplan opnieuw moet worden uitgevoerd (dit betekent het opschuiven van het gebouw). Uiteraard spelen hier grote kostenposten mee en dus is het van belang dat de uitvoering altijd met voldoende professionaliteit en aandacht wordt gedaan. De palen moeten dus in één keer goed worden aangebracht.

[ Voor 35% gewijzigd door D.deJong op 14-10-2021 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 17:29
Je start natuurlijk met de bouwaansluiting.
Aangezien je ook een voorkeursweek moet aangeven voor de aansluiting, moet je eerst weten wanneer de bouwmeterkast geplaatst wordt. Dit kun je met je aannemer bespreken. Die kan wellicht ook al aangeven wanneer hij verwacht dat je definitieve meterkast er zou moeten zijn, zodat je die aanvraag ook in gang kunt zetten.

Wat de aannemer ook moet aangeven is wat ie nodig heeft qua watr en stroomaansluiting.

Voor je eigen aansluiting zou ik lekker uitgaan van 3x 25A, dat zal vrijwel altijd gewoon voldoende zijn en scheelt je een euro of 50 per maand t.o.v. 3x 35A. Je kunt later altijd upgraden als het nodig is.

Ik heb een elektrisch huis, twee elektrische auto’s en (binnenkort) zo’n 45 zonnepanelen. Dat moet allemaal nog goed gaan op deze aansluiting.

En verder prima dat je er op tijd mee aan de slag gaat, het kan lang duren, helaas.

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
Hallo allemaal!

Aanvraag voor nuts en internet kan je niet vroeg beginnen. Lees vandaag. Bij mij heeft het 5 maanden geduurd voordat ik een aansluiting had voor water en stroom, bij mijn buurman gaat het minimaal 9 maanden duren.Ik vond het het meest vervelend dat je niet op de hoogte gehouden wordt. Mijn advies als net als velen anderen. Bel, bel, bel ook al heb je een bevestiging dat ze komen. Dit scheelt echt veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
onne schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:29:
[...]

Precies! Je wil je bewust zijn van de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO050
Bedankt voor de reacties, wat is jullie advies, aansluitingen aanvragen pas bij passeren (binnen 3 maanden)? Of gewoon nu doen, ben momenteel niet officieel de eigenaar nog.

Heeft iemand ervaring met een leverancier voor het leveren van funderings palen.
Mijn constructeur heeft voorgesteld om niet te heien maar schroeven vanwege bestaande woningen.
28 palen a 14 meter heb ik nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Hoe hebben jullie de voorraadkast vorm gegeven? Wij willen 1 wand onze bijkeuken gebruiken voor een voorraadkast. Deze willen we graag afsluiten. Momenteel staat de voorraad gewoon op schapjes die in de kelder aan de muur opgehangen zijn, maar in de bijkeuken mag het wat meer weggewerkt zijn zeg maar.
Ik zat te denken aan vergelijkbare kastenopstelling als we bij de keuken gaan gebruiken bij de hoge kastenwand, maar dan wordt het een erg dure aangelegenheid vrees ik.

Hoe zien jullie voorraadkasten er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 00:47
@ChUcKiE Ik zou iets van Ikea Eket oid overwegen. Onder lades, boven kastjes.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58
MO050 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:48:
Bedankt voor de reacties, wat is jullie advies, aansluitingen aanvragen pas bij passeren (binnen 3 maanden)? Of gewoon nu doen, ben momenteel niet officieel de eigenaar nog.

Heeft iemand ervaring met een leverancier voor het leveren van funderings palen.
Mijn constructeur heeft voorgesteld om niet te heien maar schroeven vanwege bestaande woningen.
Ik weet niet of het kan, maar ik zou het zsm aanvragen. Ondanks dat wij (of eigenlijk onze aannemer) ruim op tijd de aanvraag hadden gedaan hebben we geen bouwaansluiting gehad tijdens de bouw (alles op aggegraat...) en is de oplevering 1.5maand vertraagd omdat er geen nuts-aansluiting was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57

Zsm aanvragen via mijn aansluiting, wensweek is waarschijnlijk nu al week 4 2022 of later, succes! anders lief je nieuwe buren aankijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:57
Een tip, zit er boven op en ga er achter aan.

Bij ons kregen we via mijn aansluiting te horen dat we rekening moesten houden met 12 weken. Bij navraag bij Enexis (netbeheerder) bleek dat dat erg optimistisch was en we toch zeker met 25 weken rekening moesten houden. Na wat doorvragen bij de aannemer(Heijmans) en uiteindelijk de onderaannemer uitgekomen. Bij de onderaannemer bleek een kennis van me te werken. Een paar telefoontjes later had ik de planner aan de lijn die aangaf dat er een aantal klussen uitgevallen/opgeschoven waren waardoor ze mijn aansluiting tussendoor mee konden pakken. Zo heb ik kunnen regelen dat de klus naar voren gehaald werd van week 3 naar week 41.

Dit gaf overigens wel nog wat stress, we waren op moment van de schouw nog geen
eigenaar van het kavel en had de gemeente het archeologisch booronderzoek nog niet beoordeeld. Gelukkig hebben we alle betrokken partijen op tijd in beweging en met de neuzen de goede kant op gekregen.

Sinds gisteren hebben we de aansluiting binnen😁👍🏻.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9LCQbCoZmlVaqcoJoSXExnmS18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1g2DZIbW6eLbiE043Mj7Trz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen

Ik denk dat je even in gesprek moet met je aannemer over de funderingspalen. Ook hier geldt een flinke wachttijd. Hij/zij heeft vaak ingangen die ervoor kunnen zorgen dat e.e.a. goed verloopt en in de goede volgorde verloopt. Ooit wel eens geweten dat je de palen kunt controleren d.m.v. een akoestisch onderzoek? Ik was me dit enkele weken geleden niet van bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO050
Ik zit toch met een aantal vragen, ik dacht gooi het gewoon in de groep.

- Hebben jullie opmerkingen n.a.v. ontwerp (indeling)?
- Ik zou graag nog een deurtje van huis naar de garage willen, maar dat was volgens de architect erg lastig, heb ik zo maar toen gelaten, maar zit er toch mee. Wat zouden jullie doen, wel of geen toegang van huis naar de garage?
- Van de woonkamer naar de achtertuin is een veranda van 3 meter diep. Is dit genoeg voor een permanente tuinstoel tafel etc of nog dieper maken? Zou de deur van de garage naar de tuin in de weg staan?. Ik overweeg namelijk die deur te verplaatsen naar de zijkant van garage. Het is een vrijstaande woning.
- Voor de buitengevel gebruiken van gewoon metselsteen en deels Eternit Cedral die doorloopt onder de carport. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle tips welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAUkDqRhJkWhqeHxczX8Gc-5_4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fYbn2kVqZ0fu3eVtyAL6nsyL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
MO050 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:22:
Ik zit toch met een aantal vragen, ik dacht gooi het gewoon in de groep.

- Hebben jullie opmerkingen n.a.v. ontwerp (indeling)?
- Ik zou graag nog een deurtje van huis naar de garage willen, maar dat was volgens de architect erg lastig, heb ik zo maar toen gelaten, maar zit er toch mee. Wat zouden jullie doen, wel of geen toegang van huis naar de garage?
- Van de woonkamer naar de achtertuin is een veranda van 3 meter diep. Is dit genoeg voor een permanente tuinstoel tafel etc of nog dieper maken? Zou de deur van de garage naar de tuin in de weg staan?. Ik overweeg namelijk die deur te verplaatsen naar de zijkant van garage. Het is een vrijstaande woning.
- Voor de buitengevel gebruiken van gewoon metselsteen en deels Eternit Cedral die doorloopt onder de carport. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle tips welkom!

[Afbeelding]
zit je met een deur naar je garage niet met je thermische schil? Ik zie dat de garage dunnere isolatie heeft dan de rest van het huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Altijd doen. Ik loop vele malen per dag mijn garage in, vooral ook omdat daar mijn werkplaats is. Dan is het erg prettig als je gewoon binnendoor kunt. In de vorige woning had de garage ook deels de functie van bijkeuken, en dan moest je er nog veel vaker zijn.
Bij jou komt het alleen wel wat lastig uit, omdat je dan midden in het zitgedeelte van je woonkamer uitkomt.

Oplossing: WC een stukje verder onder de trap schuiven (kan best wel denk ik), desnoods indeling toilet spiegelen (het reservoir aan de andere kant onder de trap). Dan kan de meterkast tegen de WC aan, en kun je in dat hoekje een deur naar de garage maken. De voorwand van de garage kan dan nog wel een stukje naar voren, wordt de garage ook wat ruimer.

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 15-10-2021 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50

[Afbeelding]
Ik zou in ieder geval de opstelplaats van de containers verplaatsen naar de zijkant van de garage, en dan denk ik zoveel mogelijk naar voren. Meeste dagelijkse afval komt uit de keuken. Ik zou voor het weggooien daarvan liever door de voordeur gaan dan door de woonkamer. Het liefst eigenlijk via de garage, maar die doorgang (huis-garage) mis je nu nog. Als je die kunt realiseren: doen! Zeker als je de garage ook deels als bijkeuken wil gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 22:02
@MO050

Wat is de rede dat de schuifpui naast de keuken zit en daarmee deels overlapt met de openslaande deuren vanuit de hal? Ik vind het niet heel mooi eruit zien hoe hij nu geplaatst is en beperkt dat je niet ook wat in waar je eettafel komt?

Meest is met een U indeling het stukje tegenover de hal lastig in te delen. Daar zit nu ook een stuk glas waarmee je niet direct heel veel mee kunt zoals een kast tegenaan zetten. Misschien mooier om hem aan de woonkamer kant te plaatsen?

Je hal steekt ook echt heel ver de woning in is dat echt nodig? Afhankelijk van de bovenverdieping kan je misschien ook de trap nog schuiven.

Heb je nagedacht over een L indeling ipv een u? Dan zou je de schuifpiu kunnen laten zitten waar hij nu zit en je kookeiland een kwartslag draaien en richting je schuifpui koken.
Pagina: 1 ... 199 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic