Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 200 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.377 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:16
MO050 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:22:
- Hebben jullie opmerkingen n.a.v. ontwerp (indeling)?
- Ik zou graag nog een deurtje van huis naar de garage willen, maar dat was volgens de architect erg lastig....
Ik sluit me aan bij @Andrehj en @Aurum; neem zeker een doorgang naar de garage en dat kan het best vanuit de hal. De schuifpui viel me ook op. Daarbij lijkt de doorgang van eetkamer / woonkamer best smal. De maat kan ik echter niet vinden.

Los daarvan, deze indeling is zo ongeveer dé standaard indeling voor ieder projectwoning. Daar is op zich niets mis mee, en als dat is wat je wilt, is dat prima.
Echter als je met een architect werkt, verwacht ik van hem toch meer fantasie dat dit. Zijn opmerking over een doorgang naar de garage vond ik daarbij wel passen ;)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:51
Conrado schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:16:
[...]

Ik sluit me aan bij @Andrehj en @Aurum; neem zeker een doorgang naar de garage en dat kan het best vanuit de hal. De schuifpui viel me ook op. Daarbij lijkt de doorgang van eetkamer / woonkamer best smal. De maat kan ik echter niet vinden.

Los daarvan, deze indeling is zo ongeveer dé standaard indeling voor ieder projectwoning. Daar is op zich niets mis mee, en als dat is wat je wilt, is dat prima.
Echter als je met een architect werkt, verwacht ik van hem toch meer fantasie dat dit. Zijn opmerking over een doorgang naar de garage vond ik daarbij wel passen ;)
De indeling is standaard, omdat in de meeste gevallen dit de enige praktische inrichting is.
(Garage aan huis, buren links en rechts, voor en achter vrij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
We weten verder niets van het kavel. Ook de garage heeft een raam en staat dus niet op de erfgrens.
Zoals gezegd, de indeling is prima, maar mist originaliteit. Dat is niet erg, zolang dat ook de keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 16-10-2021 20:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Deleon78 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:01:
[...]
Schets het maar eens uit en kijk welke realistische scenario’s je over houdt.
Er is een reden dat dingen op de standaard en cliche manier gedaan worden :)
Als je zo met je ontwerp omgaat, heb je geen architect maar enkel een bouwkundig tekenaar nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 18:01
onne schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:29:
[...]

Nog een tip: ingestucte gordijnrails! Kost nauwelijks extra (iets meer dikte stucwerk op plafond) en ziet er super strak uit. Als je het met de bouw niet doet doe je het nooit meer!
Dat zal vast een chique uitstraling hebben, heb je hier ook foto's van? Weet je ook van langere termijn ervaringen? Ik kan me voorstellen dat montage en stijfheid belangrijk is, gaat dit op lange termijn niet "werken" met mogelijk afbrokkelen van stucwerk als gevolg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 16-10-2021 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ik ontwijk de inhoud niet, maar dat kun je voor een ander niet invullen.

Ik stop bij voorbeeld de garage onder het huis: dan ben je af van die doos ernaast en heb je veel meer ruimte ter beschikking. Tegelijkertijd krijg je er onder de grond een berg ruimte bij.

In het geval van @MO050 denk ik - meer info hebben we niet - dat de garage niet echt gebruikt wordt, daar is de carport voor. Dan kun je de garage een ander vorm geven en kun je bijvoorbeeld de hele hal een kwart slag draaien en deels in de garage positioneren. Zo kan ik wel even doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:57
We weten niks van de kavel van @MO050 en hij vraagt om advies over de indeling. Ervan uitgaande dat je een schuifpui plaatst aan de zijkant van de woning ga ik ervan uit dat deze ook een functie heeft als in voor een zitplaats in de tuin.

Mocht dat niet het geval zijn zou ik ook zeker de schuifpui verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:06
- Ik zou graag nog een deurtje van huis naar de garage willen, maar dat was volgens de architect erg lastig, heb ik zo maar toen gelaten, maar zit er toch mee. Wat zouden jullie doen, wel of geen toegang van huis naar de garage?
Hangt ervanaf hoe je de ruimte gaat gebruiken. Is het vooral garage/berging dan zou ik het voldoende vinden dat er een carport en veranda zijn waardoor je aan beide kanten droog van garage in huis kunt komen.
Wil je de ruimte nu of later als werkruimte of kamer gebruken, dan zou ik wel een doorgang willen. Ik snap de architect wel, want deur in woonkamer lijkt logisch maar doorbreekt wel het hele concept van de woonkamer. Deur in de hal kan bijna niet, want verplaatsen meterkast/leidingenkoof heeft impact op hele bovenverdieping.
Mogelijk kun je garage iets naar voren halen en daar een deur creëren, maar dan wel met behoud van lichtinval in je hal. Zo bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQdEsQrFAVSflp9DRgnqDKELyiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlHVgiFzEfQeb94I32bIn0C0.jpg?f=fotoalbum_large
Kon het alleen even op ipad tekenen, maar idee komt wel over, denk ik. Vrees wel dat dat kleine hoekje een relatief dure ingreep is. Mocht je overwegen de garage niet als garage te gaan gebruiken, dan zou ik de garage naar voren halen en daar voordeur, raam en bergingsdeur naast elkaar plaatsen. Ongetwijfeld goedkoper.

Jouw vraag over de bergingsdeur naar de tuin snap ik niet helemaal. Wat zou daar dan wat blokkeren?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Batilan schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:56:
[...]

Dat zal vast een chique uitstraling hebben, heb je hier ook foto's van? Weet je ook van langere termijn ervaringen? Ik kan me voorstellen dat montage en stijfheid belangrijk is, gaat dit op lange termijn niet "werken" met mogelijk afbrokkelen van stucwerk als gevolg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oN9ev7j3wCC8nbdeP2maXWIQToQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQ2z17rrXxYABX4sZcCtEbra.jpg?f=fotoalbum_large

Lange termijn ervaring heb ik nog niet, we wonen er pas een half jaar :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 02:32
Kleine update, de bouw nadert het einde. We hebben zelf de zonnepanelen geplaatst maar omdat de dakrand nog niet helemaal was afgewerkt zijn we nog niet helemaal klaar. Het is een standaard woning maar ik ben blij met de details die erin komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeAjWKGfjw9vvHRZuJpLdyOc2gs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/v8ugeyLuJ1bHT329kHxO4vHq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vGjqbK8aXAFqsOSWPHYp-Tos_0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6wNXJNXXpUKw8LUMeX4cjpq.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMVrzb50vBcvT9W2KN8Q_b0WZVc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kzwb9LAO2gcySyS0uqvJwIQU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHpd1H1AYZZTNC3Yji5IPkGzCEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vizrWmpHMpDGzPTXF5qw5gJ3.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pX9UTezkFy9SDZGG5K0bJFOtHrY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smt7FNsXQX920e20cRGcn8Ju.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nV_Bk4k7Exg-_12UQtUDnf3bsU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gjs56V3uFwOrDsr46T5d8dcM.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJtdPPfdi3j4OwHrjyYayFhwjos=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8lw1Zq5k1RwutkTYhmngges.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6OI4nhnso1SdwkArohQByXei3k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGiFOiYxMghHFXb4jqLZgtJX.jpg?f=fotoalbum_tile

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
onne schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:29:
[...]

Goede tip, althans het feit dat je hier tijdig rekening mee moet houden. Wij hebben er -ondanks grote ramen- juist bewust voor gekozen om ze aan 1 kant open te doen. Vinden we chiquer ogen. Maar smaken verschillen:-)

Nog een tip: ingestucte gordijnrails! Kost nauwelijks extra (iets meer dikte stucwerk op plafond) en ziet er super strak uit. Als je het met de bouw niet doet doe je het nooit meer!
Zijn dit nog speciale gordijnrails of gewoon bevestigen en dan doet de stucadoor de rest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Nu online
battler schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:53:
[...]

Zijn dit nog speciale gordijnrails of gewoon bevestigen en dan doet de stucadoor de rest?
Leuke update, gaat hard!

Zijn wel speciale rails, dus zonder de ronde afwerking die normale vaak hebben. Maar niet (veel) duurder dan gewone rails. Als je op “stucrail” zoekt kom je ze tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:12
onne schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

[Afbeelding]

Lange termijn ervaring heb ik nog niet, we wonen er pas een half jaar :)
Ik neem aan dat je nog wel haakjes kan toevoegen?
Ziet er wel mooi strak uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Ha, zijn er hier mensen met magneetsloten? Hebben jullie dan een akoestische slagdichting in het kozijn (rubbers), of een ‘gewoon’ kozijn? Een leverancier liet me weten dat magneetsloten alleen mogelijk zijn met een rubber profiel in het kozijn, maar ik vind daar niks over terug (behalve iemand op een Belgisch forum die het aanraadt omdat de deur anders herrie maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Peacefield78 Wij hebben overal magneetsloten en toevallig ook akoestisch dempende deuren, dit was geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Peacefield78 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:40:
Ha, zijn er hier mensen met magneetsloten? Hebben jullie dan een akoestische slagdichting in het kozijn (rubbers), of een ‘gewoon’ kozijn? Een leverancier liet me weten dat magneetsloten alleen mogelijk zijn met een rubber profiel in het kozijn, maar ik vind daar niks over terug (behalve iemand op een Belgisch forum die het aanraadt omdat de deur anders herrie maakt).
Dan heb ik “toevallig” de goede keus gemaakt. Die relatie nog nooit gehoord, bij mijn schoonouders hebben ze overigens magneetsloten, maar géen rubbers…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
@bbbrumbrum En is het je eerder opgevallen dat de deuren dan veel herrie maken? Of eerder beschadigen? Of andere nadelen? Bij ons zitten de kozijnen er al in, en de deuren zijn geleverd zonder magneetsloten, terwijl mét de bedoeling was. Ik probeer na te gaan of het een smoes is om een en ander niet aan te passen, of dat er echt (flinke) nadelen zitten aan magneetsloten zonder demping in het kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 26-05 12:40
Ik zit toch met een aantal vragen, ik dacht gooi het gewoon in de groep.

- Ik zou graag nog een deurtje van huis naar de garage willen, maar dat was volgens de architect erg lastig, heb ik zo maar toen gelaten, maar zit er toch mee. Wat zouden jullie doen, wel of geen toegang van huis naar de garage?
- Van de woonkamer naar de achtertuin is een veranda van 3 meter diep. Is dit genoeg voor een permanente tuinstoel tafel etc of nog dieper maken? Zou de deur van de garage naar de tuin in de weg staan?. Ik overweeg namelijk die deur te verplaatsen naar de zijkant van garage. Het is een vrijstaande woning.
- Voor de buitengevel gebruiken van gewoon metselsteen en deels Eternit Cedral die doorloopt onder de carport. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle tips welkom!

[Afbeelding]
Als het recht omlaag regent is het wel genoeg, mijn advies is de veranda toch een meter of 1.5 dieper maken. Als je dan je meubels in het midden plaatst heb je geen last van de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 01:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
edit: spuit elf :+

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 18-10-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Iemand nog een goed adres voor een binnendeur/pui van glas en staal/aluminium in de omgeving Delft/Rijswijk?

[ Voor 49% gewijzigd door battler op 18-10-2021 12:59 . Reden: omdat ik geen boodschappenlijstje mag plaatsen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:14
@battler we zijn natuurlijk niet een boodschappenlijstje ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Peacefield78 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:40:
Ik heb er nu 1 deur mee, vond de gimmick waarde wel leuk. Maar waar normaal de deur al een beetje door de schoot gedempt wordt, is het nu een kleun van deur tegen kozijn. Daar is wel wat demping nodig met bv rubber dopjes op het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
@Señor Sjon Heb je zelf rubberen dopjes geplaatst in het kozijn? Hebben niet veel deuren (geloof negen, waarvan ook eentje de meterkast en een trapkast), en merendeels op de verdieping, waarbij ik op zich niet veel geluidsoverlast verwacht. Vond het wel heel strak staan, niet dat stukje/lipje van het sluitplaatje in het zicht. Maar wellicht bij zwarte deuren ook voldoende opgelost met een zwart sluitplaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Moet ik nog doen, die deur sluiten we vrijwel nooit :p

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8RozDPXewRKEuV9U7rV78V6zQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mWUcALUnxthOGhPsFabpweP8.png?f=fotoalbum_large

In de volgende situatie schets

hoe zouden jullie vloerverwarming en de koud en warmte waterleidingen voor keuken en badkamer leggen

aangezien leidingen tegenwoordig niet meer mogen crossen ivm legionelle etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 16:39

Case_C

[Team Carrack]

badboyqxy schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:15:
[Afbeelding]

In de volgende situatie schets

hoe zouden jullie vloerverwarming en de koud en warmte waterleidingen voor keuken en badkamer leggen

aangezien leidingen tegenwoordig niet meer mogen crossen ivm legionelle etc.
Leuke vraag voor de installateur, die is er om zulke problemen op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
@Case_C leuke opmerking, maar we leggen het zelf. Wat ook beetje de geest is van het topic.

----
keuken kunnen we eventueel doen via de kruipruime dat is opzich niet zo spannend.

Maar voor de badkamer, kom ik er niet helemaal uit.

[ Voor 44% gewijzigd door badboyqxy op 20-10-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 22:57
@FreezingPixels Wat een goed nieuws! Steeds weer een stapje dichterbij :D/

@badboyqxy Onze waterleidingen zijn gisteren gelegd en deze week leggen we de vloerverwarming erin.

Onze keuken gaat inderdaad via de kruipruimte vanwege het kruisen met de vloerverwarming.
In de badkamer liggen alle leidingen langs de wanden en direct onder de badkamer is de technische ruimte met WP. We blijven op gepaste afstand van de wanden met de vloerverwarming en komen zo niet in de knoei.

Jullie technische ruimte is niet onder de badkamer maar heb je eventueel schotten? dan zou je daar je waterleidingen achterlangs kunnen doen. En anders ook eventueel zo dicht op de muur blijven zitten ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• karelkale
Update: na de afwijzing van de welstand met onduidelijke beredenering:(

Nieuwe tekeningen! Beste forumvrienden; schiet maar af! Ik geef alle feedback door aan de architect en we dienen het nogmaals in. Hopelijk hebben we nu wel geluk met de welstand.
Ik wil zelf wel dat de plafonds iets hoger komen te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LQN6s6DA22lOSy5_Xr5BukL424=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h7g91yYjZIiEEFCYWmltyqv5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HX8r9Dnq4YobttuAs2INvRB-XTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n2O63GvSql6fYzVIGHh8M34y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PARjXJ-XNaI2IY4IBIQkigINsvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PcVAjpTsTZhaj5ByMg85RoED.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zD4LZ6SN8ezFg2h3J6Nh-nWAtfM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pz7dWbI2t2e5X6kH6qxbowLC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRC9Ft6cZ5cddXxeSG1zDrpVIc4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bbxTxqWd31QMaO1XIMGc7v0F.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DZY5Qk_sf4B_VVTYTn1rEcGg2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EPKXBbHWa3nCKOeFaTf3MIqb.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 18:15

The Legend

*Plop*

Mooi ontwerp! @karelkale Voor de hand liggende opmerking is denk ik: waarom een badkamer waar je je kont niet kan keren op een verdieping met 5 (!) slaapkamers? :)

Heb nog even je posts teruggelezen. Maar met nu drie kleine kinderen en de wens voor verdere gezinsuitbreiding zou ik de badkamer echt verdubbelen qua oppervlakte. Wij hebben ook drie kinderen, en die gooi je als het ware toch ‘door de wasstraat’ savonds / sochtends. Dan sta je daar vaak wel met z’n allen, gaat je dat lukken op 7m2? Ook als de kinderen groter zijn hebben ze de ruimte wel nodig (nog los van of je jongens en meisjes hebt, dat lijkt me nog weer een extra dilemma).

Ik zou ook de wc anders plaatsen (of uit de badkamer halen) in de zin dat die niet in het zicht zit als je binnenkomt. Dan kun je tenminste naar de wc en douchen tegelijk, dat zie ik nu niet heel snel gebeuren in dit ontwerp.

[ Voor 75% gewijzigd door The Legend op 21-10-2021 15:41 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

*knip*
Reageer dan niet.

[ Voor 77% gewijzigd door tweakduke op 21-10-2021 19:00 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 28-05 19:17
@karelkale Allereerst, wat een godskolere groot huis zeg! Stiekem wel een beetje jaloers. Hier zijn een aantal puntjes die me opvielen. Ik heb het een beetje vanuit mijn wensen bekeken, dus als jij er wel behoefte aan hebt, leg het vooral naast je neer.
  1. Ik zie geen plaats om je auto ergens weg te zetten.
  2. Wat is precies het verschil tussen een lounge en een woonkamer? In feite heb je nu 2 zithoeken.
  3. Het raampje van het toilet is erg klein, daar zal je ramenwasser je voor gaan vervloeken. :P
  4. Slaapkamers hebben allemaal een goede grote, ik vind alleen de badkamer van 7m² erg klein. Ik zou bij een huis van deze prijsklasse ook eigenlijk een ligbad verwachten.
  5. Ik vraag me af wat je met een berging zou moeten op de eerste verdieping (spullen bergen, duh).
  6. Ik vind het altijd prettig om het toilet en de douche te scheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
@karelkale Ik mis een achterom, dus de mogelijkheid om via een garage of bijkeuken/berging binnen te komen. En eens met de opmerking over de badkamer op de verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Nu online
karelkale schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:43:

Nieuwe tekeningen! Beste forumvrienden; schiet maar af! Ik geef alle feedback door aan de architect en we dienen het nogmaals in. Hopelijk hebben we nu wel geluk met de welstand.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi ontwerp! Sluit me aan bij de opmerkingen over de badkamer.

Ik zou de buitendeur die in de keuken uitkomt, een meter opschuiven naar de bijkeuken. Ideaal met kinderen, kunnen ze daar al hun zooi dumpen, schoenen uit etc, en komen ze “schoon” de keuken binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
karelkale schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Badkamer is idd veel te klein, maar wat ik ook echt heel erg mis:
Een huis van dit kaliber heeft toch echt een garage nodig. Liefst voor twee auto's, maar waar laat je bijvoorbeeld je fietsen en je tuingereedschap? Met zoveel kinderen heb je minimaal hetzelfde aantal fietsen, daarbij nog een fietskar, bakfiets etc etc.
Die bijkeuken/berging op de begane grond is daarvoor veel te klein, is alleen maar doorloopruimte en heeft niet eens een deur naar buiten?
Zelf zou ik in die garage ook nog plaats voor een fatsoenlijke werkbank willen, maar dat is misschien persoonlijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:07
Opmerking nog over de overkapping. Daat heb je niet zo veel aan. Hij is te hoog om regen en zon tegen te houden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:28
@karelkale Ik mis in de tekeningen de wasruimte en als deze gepland is in de berging naast de entree dan zou ik in de badkamer daarboven (wat volgens mij de kinderbadkamer) wordt een was schacht maken zodat ze was direct beneden bij de wasmachine(s) terecht komt.

Dan al eerder aangehaald de erg kleine badkamer, nu zijn de kids misschien nog klein, maar als ze straks allemaal tegelijkertijd op school moeten zijn verwacht ik oorlog voor de wastafel. Het toilet zou ik zeker als aparte ruimte plannen dan is de badkamer niet bezet als één van de kids besluit om de Donald Duck te gaan lezen tijdens het kleien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 12:22
@karelkale Lekker optrekje! :)

- Belangrijkste vraag: komt er airco op iig de tweede (en eigenlijk ook) en eerste verdieping? Dat lijkt me toch wel een must have met platte daken
- Badkamer is al vaker genoemd maar daar sluit ik me bij aan
- Rekening gehouden met zonwering? Rolluiken/screens is een stuk mooier als het inbouw is
- Komt er een aparte berging voor de fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 21:37
battler schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:19:
Iemand nog een goed adres voor een binnendeur/pui van glas en staal/aluminium in de omgeving Delft/Rijswijk?
Gewoon Gers? Komt voorbij in elk woonprogramma van RTL ;) En onze aannemer heeft onze deurtjes er ook vandaan gehaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Road-runner83 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:06:
- Rekening gehouden met zonwering? Rolluiken/screens is een stuk mooier als het inbouw is
Nee! Geen rolluiken of screens doen. Zo'n woning smeekt gewoon om raffstores (uiteraard netjes weggewerkt achter de gevel).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@karelkale mooi ontwerp met mooie verhoudingen.

Maar,... ik vind het vooral een ontwerp waar té veel eisen in één gepropt zijn. Als er bijvoorbeeld al zo weinig ruimte is, zou ik van een vide - hoe mooi ook - afzien. Verder heb je geen enkel berging met een buitendeur. Waar ga je de fietsen van de kinderen bijvoorbeeld laten?

Mijn voorstel: Lounge gewoon in de woonkamer, maak de oorspronkelijke Lounge de kinderkamer en vergroot die door het hele trappenhuis op de plek van de berging te plaatsen, de tweede verdieping schuift dan naar voren. Maak van de oorspronkelijke kinderkamer een mooie garage/berging.

Of.. maak een trap naar beneden en stop er een kelder onder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbosma
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
oeps verkeerde

[ Voor 91% gewijzigd door jvbosma op 22-10-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Andrehj schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:57:
[...]

Nee! Geen rolluiken of screens doen. Zo'n woning smeekt gewoon om raffstores (uiteraard netjes weggewerkt achter de gevel).
Ik moest even googlen wat dat is maar inderdaad dat ziet er goed uit! En zolang er maar nagedacht word/rekening gehouden word over zonwering :). Ik woon in een wijk met alleen maar zelfbouw en ik zie helaas heel veel opbouw screens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:21
Road-runner83 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:49:
[...]

Ik moest even googlen wat dat is maar inderdaad dat ziet er goed uit! En zolang er maar nagedacht word/rekening gehouden word over zonwering :). Ik woon in een wijk met alleen maar zelfbouw en ik zie helaas heel veel opbouw screens.
Volledig inbouw van de raffstores ging hier helaas niet. Ze zouden dan in de spouw moeten komen en dus zorgen voor een koudebrug. Zo ziet het er aan de voorkant uit, aan de zijkant vallen ze achter de goot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7713FxCe6T-MsME1EGZnZRzISAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOAMaQbeUrNXQHrzh9gruJL9.jpg?f=fotoalbum_large
Denk in elk geval op tijd na over je zonwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
deejeebv schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:34:
Volledig inbouw van de raffstores ging hier helaas niet. Ze zouden dan in de spouw moeten komen en dus zorgen voor een koudebrug.
Hier zitten ze wel in de spouw. Ging prima. Want tussen buitenmuur (vollledig gemetseld, dus 10cm) en raffstores zit ook nog een stalen geveldrager. Achter de raffstores was nog ruimte voor 50mm PIR (en een aluminium plaat in kozijnkleur). Voor zo'n klein oppervlak is 50mm PIR prima.
Isolatie zit ook wel goed, want pas vanochtend is voor de eerste keer dit stookseizoen de warmtepomp aan gegaan.
Ik denk dat veel architecten of bouwkundigen geen zin hebben om uit te zoeken hoe ze die Raffstores precies in moeten bouwen omdat ze er niet bekend mee zijn en het probleem dus maar bij jou neerleggen (of een excuus, zoals koudebrug, verzinnen). Maar ik ben ervan overtuigd dat het in de meeste gevallen wel past.

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 22-10-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-05 15:57
Andrehj schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:49:
[...]

Hier zitten ze wel in de spouw. Ging prima. Want tussen buitenmuur (vollledig gemetseld, dus 10cm) en raffstores zit ook nog een stalen geveldrager. Achter de raffstores was nog ruimte voor 50mm PIR (en een aluminium plaat in kozijnkleur). Voor zo'n klein oppervlak is 50mm PIR prima.
Isolatie zit ook wel goed, want pas vanochtend is voor de eerste keer dit stookseizoen de warmtepomp aan gegaan.
Ik denk dat veel architecten of bouwkundigen geen zin hebben om uit te zoeken hoe ze die Raffstores precies in moeten bouwen omdat ze er niet bekend mee zijn en het probleem dus maar bij jou neerleggen (of een excuus, zoals koudebrug, verzinnen). Maar ik ben ervan overtuigd dat het in de meeste gevallen wel past.
Heeft het niet met de luchtdichtheid/BENG te maken? Veel inbouwscreens en inbouwrolluiken voldoen nu niet meer door de BENG.
Jij hebt nog een EPC woning ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:15
DeBaroN schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:57:
[...]

Heeft het niet met de luchtdichtheid/BENG te maken? Veel inbouwscreens en inbouwrolluiken voldoen nu niet meer door de BENG.
Inbouwscreens zouden bij ons nadelig zijn voor de schil in ieder geval. Ziet er mooi uit, maar looks is voor mij niet alles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
DeBaroN schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:57:
[...]
Paar opmerkingen:
  • Luchtdichtheid is niet beïnvloed door de raffstores, omdat die in de spouw zitten, die sowieso al niet luchtdicht is. De luchtdichting van je woning zit veel verder naar binnen. Dat is namelijk je stucwerk icm de aansluiting van de kozijnen daarop (en die zijn helemaal afgeplakt).
  • Door het kleine oppervlak boven de kozijnen waar nu maar 50mm PIR zit ipv 150mm is de isolatie echt niet significant verminderd. Die 50mm PIR heeft altijd nog een betere isolatiewaarde dan het 3-voudig glas in de kozijnen eronder. Ik kan me niet voorstellen dat je daar met BENG last van hebt.
  • Bovendien denk ik niet dat er bij het maken van de EPC-berekening voor die kleine stukjes dunnere isolatie is gecorrigeerd.
  • Inbouwrolluiken zijn een heel ander verhaal. Die komen vaak naar binnen en zitten boven het kozijn in de binnenmuur en zorgen daar voor een enorme koudebrug en gaten in je luchtdichting. Dat kun je echt niet met raffstores vergelijken.
Karp schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:02:
Inbouwscreens zouden bij ons nadelig zijn voor de schil in ieder geval. Ziet er mooi uit, maar looks is voor mij niet alles.
Je moet op zoek naar een betere bouwkundige (of je huidige beter betalen). Die bakken waarin die screens opgerold zitten zijn nog veel kleiner dan het pakket wat de raffstores innemen. Dat moet gewoon zonder enig probleem kunnen in elke spouw. Ik denk dat je bouwkundige geen zin heeft om die details uit te werken (want ik weet van onze bouwkundige hoeveel werk dat was, en dan heb ik hem daarbij ook nog geholpen).

[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 22-10-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Andrehj schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:16:

Je moet op zoek naar een betere bouwkundige (of je huidige beter betalen). Die bakken waarin die screens opgerold zitten zijn nog veel kleiner dan het pakket wat de raffstores innemen. Dat moet gewoon zonder enig probleem kunnen in elke spouw. Ik denk dat je bouwkundige geen zin heeft om die details uit te werken (want ik weet van onze bouwkundige hoeveel werk dat was, en dan heb ik hem daarbij ook nog geholpen).
Ik weet niet waar je aannames vandaan komen maar dit had niks met een bouwkundige te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Karp schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:50:
Ik weet niet waar je aannames vandaan komen maar dit had niks met een bouwkundige te maken.
Dat van die bouwkundige was uiteraard een aanname, maar ik begrijp werkelijk niet waarom ingebouwde screens zouden zorgen voor problemen in je schil met luchtdichtheid en BENG.
Dan moet je gewoon je ontwerp verbeteren.
Kun je een tekening van het probleemgeval hier posten? Hier lukte het zelfs om 10mm geveldrager en 120mm raffstorepakket kwijt te raken achter een gemetselde bakstenen gevel. Dan moet in een standaard gevel zonder geveldragers zo'n bak van een screen makkelijk passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-05 15:57
Je komt weer lekker subtiel en makkelijk door hier....

[ Voor 13% gewijzigd door DeBaroN op 22-10-2021 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
Andrehj schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:04:
[...]

Dat van die bouwkundige was uiteraard een aanname, maar ik begrijp werkelijk niet waarom ingebouwde screens zouden zorgen voor problemen in je schil met luchtdichtheid en BENG.
Dan moet je gewoon je ontwerp verbeteren.
Kun je een tekening van het probleemgeval hier posten? Hier lukte het zelfs om 10mm geveldrager en 120mm raffstorepakket kwijt te raken achter een gemetselde bakstenen gevel. Dan moet in een standaard gevel zonder geveldragers zo'n bak van een screen makkelijk passen.
Ik zei ook niks over BENG maar leef je uit 😄

https://www.hebo.nl/produ...ewerkte-screens-zonwering

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Waarom een wc IN de badkamers?

Snap ik echt niet. Ik heb altijd gestreefd naar woningen waar de armoede van een wc in de badkamer niet hoeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

jeroenkb schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:54:

Snap ik echt niet. Ik heb altijd gestreefd naar woningen waar de armoede van een wc in de badkamer niet hoeft.
Kleine kinderen. Staat onder de douche, moet nu poepen! Wel handig om dan in de badkamer een plee te hebben, in plaats van de overloop over te moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 21:50
The Legend schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:54:
[...]

Kleine kinderen. Staat onder de douche, moet nu poepen! Wel handig om dan in de badkamer een plee te hebben, in plaats van de overloop over te moeten.
Voor die korte periode kan je natuurlijk ook met een potje werken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Kwakkel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 22:55:
[...]

Voor die korte periode kan je natuurlijk ook met een potje werken? :)
Nou, als je ziet wat die heren van mij produceren :X

Maar goed, ik heb zelf ook geen moeite met een toilet in de badkamer. Als je het echt verschrikkelijk vind dan zou ik het ook niet doen alleen maar vanwege kleine kinderen, die worden immers onvermijdelijk groter :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:54:
[...]

Heb er nu 2 voorbij de eerste 10 jaar gebracht, maar dat nog nooit meegemaakt.

Uiteindelijk is het gewoon onnodig onhygiënisch als je een nieuw huis bouwt en de keuze hebt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Het is vaker onderwerp van discussie geweest. Bottomline: er zijn 2 kampen, het is zelfbouw dus iedereen mag lekker doen waar die zelf zin in heeft.
Hier ook de wc apart, kwam mooi zo uit, was geen vereiste richting tekenaar.

Ohja voor de stank een diepspoel met afzuiging, meerprijs op een UP720 was nog geen EUR100.

[ Voor 17% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-10-2021 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

jeroenkb schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:01:
[...]

Heb er nu 2 voorbij de eerste 10 jaar gebracht, maar dat nog nooit meegemaakt.

Uiteindelijk is het gewoon onnodig onhygiënisch als je een nieuw huis bouwt en de keuze hebt
Hier drie onder de 6 en meermaals :+

Verder vraag ik me af wat er precies onhygiënisch is aan is. Het meurt als iemand heeft zitten schijten, maar dat is volgens mij niet onhygiënisch. Ik bedoel met een wc in de badkamer geen Frans hurktoilet hè :p

Oh, en eens met @bbbrumbrum misschien moeten we deze discussie niet nog eens doen.

[ Voor 7% gewijzigd door The Legend op 23-10-2021 08:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:25
jeroenkb schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:54:

First world problems. Ik denk dat meer dan 90% vd nieuwbouw dat heeft. Ik heb een andere definitie van armoede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
The Legend schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:02:
[...]

Hier drie onder de 6 en meermaals :+

Verder vraag ik me af wat er precies onhygiënisch is aan is. Het meurt als iemand heeft zitten schijten, maar dat is volgens mij niet onhygiënisch. Ik bedoel met een wc in de badkamer geen Frans hurktoilet hè :p

Oh, en eens met @bbbrumbrum misschien moeten we deze discussie niet nog eens doen.
Als je wilt kan ik wel even gaan zoeken; ik dacht dat het een Mythbusters aflevering was waar ze gingen kijken waar allemaal in een badkamer met wc de poepdeeltjes / e-coli zaten.

nooit meer een wc in de badkamer voor mij.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gumtree
Andrehj schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:57:
[...]

Raffstores, ik heb ze bij alle ramen in ons huis die op de zonkant zitten. Wat ben ik blij met die dingen. Niet goedkoop, maar wat heerlijk dat je de instraling van de zon, je privacy en de temperatuur ik huis d.m.v. twee knoppen kunt regelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qpv11FPqD5uxxyS267ZDfNbXKZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCatMlaM8D6hkXSJgllnuWYU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

jeroenkb schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Als je wilt kan ik wel even gaan zoeken; ik dacht dat het een Mythbusters aflevering was waar ze gingen kijken waar allemaal in een badkamer met wc de poepdeeltjes / e-coli zaten.

nooit meer een wc in de badkamer voor mij.....
Het gaat een offtopic, maar als je geen wc in je badkamer hebt om gezondheidsredenen, dan kun je nog wel een paar meer anti-bacteriële maatregelen treffen in je huis :P De aanwezigheid van bacteriën is iets heel anders dan het daadwerkelijke gevaar daarvan. Darmbacteriën overleven in de meeste gevallen niet eens buiten het lichaam, dus die zijn er wel, maar doen niks, en het spul wat wel overleeft is of sowieso onschadelijk of pas schadelijk als je het in grote hoeveelheden opeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepelstwan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:52
Ik heb een vraag over de procedure bij de gemeente voor de omgevingsvergunning.
De aanvraag is 5 augustus aangenomen door de gemeente en zijn dus de 8 weken in gegaan.
Bevestiging van de aanvraag per mail en post ontvangen, met deze datums.
De 8 weken zijn nu dik verstreken zonder enige communicatie van de gemeente en ook geen uitspraak of melding van de 6 extra weken die ze officieel kunnen krijgen.
Meerdere keren proberen in contact te komen met de afdelingen vergunningen en terugbel notities achter gelaten maar ik verneem niets van hun.
Helaas door de nieuwe policy bij gemeentes dat mensen thuis werken heeft het gaan naar het gemeentehuis bijna geen nut.
Enig idee wat ik het beste kan doen en wat zijn de vervolgen eigenlijk op moment dat de gemeente zich niet aan de officiële afspraken houd?
Ik lees online dat er dus sprake is dat je vergunning principe word verleend hierdoor?
Meer mensen hier ervaring mee in dit forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

pepelstwan schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:54:
Ik heb een vraag over de procedure bij de gemeente voor de omgevingsvergunning.
De aanvraag is 5 augustus aangenomen door de gemeente en zijn dus de 8 weken in gegaan.
Bevestiging van de aanvraag per mail en post ontvangen, met deze datums.
De 8 weken zijn nu dik verstreken zonder enige communicatie van de gemeente en ook geen uitspraak of melding van de 6 extra weken die ze officieel kunnen krijgen.
Meerdere keren proberen in contact te komen met de afdelingen vergunningen en terugbel notities achter gelaten maar ik verneem niets van hun.
Helaas door de nieuwe policy bij gemeentes dat mensen thuis werken heeft het gaan naar het gemeentehuis bijna geen nut.
Enig idee wat ik het beste kan doen en wat zijn de vervolgen eigenlijk op moment dat de gemeente zich niet aan de officiële afspraken houd?
Ik lees online dat er dus sprake is dat je vergunning principe word verleend hierdoor?
Meer mensen hier ervaring mee in dit forum?
Dat hangt er vanaf. Als je bouwplan past binnen het bestemmingsplan, dan heb je nu een vergunning van rechtswege en mag je gaan bouwen wat je aangevraagd hebt. Het vervelende van zo'n vergunning is dat hij pas in werking treedt 6 weken nadat het bekend is gemaakt. Dus eerst moeten ze die vergunning nog opstellen en naar jou sturen en dan nog 6 weken wachten totdat je er wat mee kan.

Past je plan niet in het bestemmingsplan en moet er een uitgebreide procedure doorlopen worden om je plan mogelijk te maken, dan is er geen sprake van een vergunning van rechtswege. Dan helpt enkel het bestoken van de afdeling BWT. Gebruik daarvoor het algemene mailadres van die afdeling en gelijk ook maar de algemene mailbox van de gemeente.

Als je toevallig in Rotterdam gaat bouwen moet je mij maar even een DM sturen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:00
De belangrijkste reden om geen wc in de badkamer te willen hebben is omdat het er nodeloos vaak voor zorgt dat je badkamer is afgesloten. Kleine kids vinden dat allemaal niet zo erg, maar ze komen op een gegeven moment op een leeftijd waarbij de deur op slot gaat als ze naar de wc willen en ook lekker van dat moment gebruik maken om te lezen/whatsappen/etc. Ik heb zelf 3 kids, en zou om die reden altijd de wc buiten de badkamer plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
gumtree schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:06:
[...]

Raffstores, ik heb ze bij alle ramen in ons huis die op de zonkant zitten. Wat ben ik blij met die dingen. Niet goedkoop, maar wat heerlijk dat je de instraling van de zon, je privacy en de temperatuur ik huis d.m.v. twee knoppen kunt regelen.
[Afbeelding]
Als ik naar Raffstores Google lijkt het erop dat dit geen merknaam is; welk merk heb jij?
Komend jaar wil ik die óók op de zonnige ramen plaatsen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
frisianstar schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:06:
Als ik naar Raffstores Google lijkt het erop dat dit geen merknaam is; welk merk heb jij?
Bij ons zijn ze van Warema. Bevallen goed, zou ik zo weer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
[...]

Wij hebben jaloezieen en rolluiken van Roma, geleverd door Ruiter uit Barneveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
[...]

Ik heb ze van Schlotterer, geen idee of ze in Nederland een dealer/importeur hebben. Ik woon niet in NL en heb ook niet in NL gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Misschien vind je meer op horizontale buitenjaloezieën

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO4MfEiH7WU7h1mNl1M0Tx0cqkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRTh7H6Yij0b8gmJ0QCxHGgj.jpg?f=fotoalbum_large
Het einde van het project komt in zicht. Tot nu toe heel tevreden over het niveau van de werkzaamheden. Eigenlijk maar twee serieuze punten voor de oplevering.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Blik1984 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:08:
De belangrijkste reden om geen wc in de badkamer te willen hebben is omdat het er nodeloos vaak voor zorgt dat je badkamer is afgesloten. Kleine kids vinden dat allemaal niet zo erg, maar ze komen op een gegeven moment op een leeftijd waarbij de deur op slot gaat als ze naar de wc willen en ook lekker van dat moment gebruik maken om te lezen/whatsappen/etc. Ik heb zelf 3 kids, en zou om die reden altijd de wc buiten de badkamer plaatsen
Ligt dat niet aan de opvoeding. Ik ben echt niet de enige, maar bij ons thuis was de deur nooit dicht. En pardon me, maar ik stond de douchen en mn zusje zat te schijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:53

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

aschja schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Ligt dat niet aan de opvoeding. Ik ben echt niet de enige, maar bij ons thuis was de deur nooit dicht. En pardon me, maar ik stond de douchen en mn zusje zat te schijten.
Tijden veranderen. Vroeger hadden we ook geen gordels in de auto.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aschja
Tylen schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:28:
[...]

Tijden veranderen. Vroeger hadden we ook geen gordels in de auto.
Zolang is dat nog niet geleden hoor. Dooddoener. Sowieso treurig hoe preuts de maatschappij inmiddels is geworden. Heel het internet staat vol met porno, naakt en social media stikt van de ego's, maar borstvoeding op het terras is een doodzonde. Blote borsten op het strand is ook al taboe.

[ Voor 33% gewijzigd door aschja op 24-10-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Andrehj schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:49:
[...]

Hier ook bezig om te kijken hoe we de raffstores en screens netjes en "BENG-compliant" kunnen inbouwen, heb je wellicht detailtekeningen hiervan die we ter inspiratie kunnen gebruiken? Ook (close-up en overzichts) foto's van het eindresultaat zijn van harte welkom.

Wat betreft bovenstaande "WC in badkamer" discussie, volgens mij weet iedereen intussen de voor- en nadelen weer en kan ieder prima voor zichzelf de afweging maken. We gaan het toch niet met zijn allen eens worden. De discussie heeft wat mij betreft intussen ruimschoots de status off-topic (=kroeg-topic?) bereikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:00
aschja schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Ook toen je in de puberteit kwam?

Anyway, maakt verder ook niet heel veel uit. Feit blijft dat in zijn algemeen een toilet op een badkamer als minder wordt gezien. En aangezien we het hier hebben over een huis met 3 woonkamers (lounge, woon en speelkamer), 6 slaapkamers en 2 badkamers en een ruimte ruim boven de 200 m2. Is een aanbeveling om een apart toilet te realiseren in een dergelijk huis helemaal niet gek. Het is gewoon handiger.

Ik vind het verder overigens een fantastisch huis en zou het zo kopen als het ooit te koop zou komen en betaalbaar was. Maar ben het wel eens met de punten die genoemd worden:
- kleine badkamers voor een dergelijk huis, en dat het toilet op de badkamer zit en geen bad heeft is gewoon een misser voor een dergelijk huis. Ik zou een iets grotere badkamer maken en dan 1 iets kleinere slaapkamer creëren.
- garage of grote berging mist nu voor de fietsen en ander spul
- 3 “woonkamers” is misschien een beetje teveel van het goede
- denk aan koeling met de platte daken
- berging op de 1ste verdieping, wat is het doel daarvan?

[ Voor 30% gewijzigd door Blik1984 op 24-10-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 24-10-2021 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Batilan schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:52:
[...]

Hier ook bezig om te kijken hoe we de raffstores en screens netjes en "BENG-compliant" kunnen inbouwen, heb je wellicht detailtekeningen hiervan die we ter inspiratie kunnen gebruiken? Ook (close-up en overzichts) foto's van het eindresultaat zijn van harte welkom.

Wat betreft bovenstaande "WC in badkamer" discussie, volgens mij weet iedereen intussen de voor- en nadelen weer en kan ieder prima voor zichzelf de afweging maken. We gaan het toch niet met zijn allen eens worden. De discussie heeft wat mij betreft intussen ruimschoots de status off-topic (=kroeg-topic?) bereikt :)
Heb je een persoonlijk bericht gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
StevenK schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:03:
[Afbeelding]
Het einde van het project komt in zicht. Tot nu toe heel tevreden over het niveau van de werkzaamheden. Eigenlijk maar twee serieuze punten voor de oplevering.
Ziet er goed uit! Heb je het laten beitsen, of gebeurt dat nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Karp schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:38:
[...]

Ziet er goed uit! Heb je het laten beitsen, of gebeurt dat nog?
Nee en nee. Bewust gekozen het niet te lakken / beitsen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• karelkale
Dank jullie wel allemaal. Badkamer is a strong message!! Gaan we verder bespreken.

Even voor de duidelijkheid: op deze tekeningen staan de bijgebouwen niet ingetekend. Dit omdat dit de afgelopen keer door de welstand was afgeschoten. Deze gebouwen komen er wel en worden vergunningsvrij gebouwd. Totaal 65m2. Had ik wel mogen vermelden trouwens :+
onne schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:46:
[...]

Mooi ontwerp! Sluit me aan bij de opmerkingen over de badkamer.

Ik zou de buitendeur die in de keuken uitkomt, een meter opschuiven naar de bijkeuken. Ideaal met kinderen, kunnen ze daar al hun zooi dumpen, schoenen uit etc, en komen ze “schoon” de keuken binnen.
We gaan de badkamer nog een keer onder de loep nemen. De ruimte naast de keuken is een afgesloten ruimte (verborgen deur geïntegreerd in de keukenkasten) om keukenapparatuur en boodschappen te bewaren.
The Legend schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:31:
Mooi ontwerp! @karelkale Voor de hand liggende opmerking is denk ik: waarom een badkamer waar je je kont niet kan keren op een verdieping met 5 (!) slaapkamers? :)

Heb nog even je posts teruggelezen. Maar met nu drie kleine kinderen en de wens voor verdere gezinsuitbreiding zou ik de badkamer echt verdubbelen qua oppervlakte. Wij hebben ook drie kinderen, en die gooi je als het ware toch ‘door de wasstraat’ savonds / sochtends. Dan sta je daar vaak wel met z’n allen, gaat je dat lukken op 7m2? Ook als de kinderen groter zijn hebben ze de ruimte wel nodig (nog los van of je jongens en meisjes hebt, dat lijkt me nog weer een extra dilemma).

Ik zou ook de wc anders plaatsen (of uit de badkamer halen) in de zin dat die niet in het zicht zit als je binnenkomt. Dan kun je tenminste naar de wc en douchen tegelijk, dat zie ik nu niet heel snel gebeuren in dit ontwerp.
Tnx. Neem ik mee!
keeperson schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:53:
@karelkale Allereerst, wat een godskolere groot huis zeg! Stiekem wel een beetje jaloers. Hier zijn een aantal puntjes die me opvielen. Ik heb het een beetje vanuit mijn wensen bekeken, dus als jij er wel behoefte aan hebt, leg het vooral naast je neer.
  1. Ik zie geen plaats om je auto ergens weg te zetten.
  2. Wat is precies het verschil tussen een lounge en een woonkamer? In feite heb je nu 2 zithoeken.
  3. Het raampje van het toilet is erg klein, daar zal je ramenwasser je voor gaan vervloeken. :P
  4. Slaapkamers hebben allemaal een goede grote, ik vind alleen de badkamer van 7m² erg klein. Ik zou bij een huis van deze prijsklasse ook eigenlijk een ligbad verwachten.
  5. Ik vraag me af wat je met een berging zou moeten op de eerste verdieping (spullen bergen, duh).
  6. Ik vind het altijd prettig om het toilet en de douche te scheiden.
Ik heb geen behoefte om mijn auto's overdekt weg te zetten. Het is dat het verplicht is 2 parkeerplaatsen op eigen terrein te creëren.
Lounge en Woonkamer: geen flauw idee :*) Wij willen grote ruimtes, de exacte invulling is een living met TV en zonder TV. Een om samen met de kids TV te kijken, de ander om de kids af te schermen van alles wat digitaal is ( of zoiets).
In de berging komen opslagspullen en een soort wasruimte met wasmachine, strijkpop etc.
Andrehj schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:27:
[...]

Badkamer is idd veel te klein, maar wat ik ook echt heel erg mis:
Een huis van dit kaliber heeft toch echt een garage nodig. Liefst voor twee auto's, maar waar laat je bijvoorbeeld je fietsen en je tuingereedschap? Met zoveel kinderen heb je minimaal hetzelfde aantal fietsen, daarbij nog een fietskar, bakfiets etc etc.
Die bijkeuken/berging op de begane grond is daarvoor veel te klein, is alleen maar doorloopruimte en heeft niet eens een deur naar buiten?
Zelf zou ik in die garage ook nog plaats voor een fatsoenlijke werkbank willen, maar dat is misschien persoonlijk.
Aan weerzijden van het gebouw komen 2 bijgebouwn van in totaal 65 m2. Deze staan nu niet op de tekening omdat de welstand dit de laatste keer heeft afgeschoten. Wij gaan deze vergunningsvrij bouwen. Hier komt dan een berging voor alle spullen en een degelijke atelier om hobby's uit te oefenen. Maar ik ben het absoluut helemaal met je eens.
Road-runner83 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:06:
@karelkale Lekker optrekje! :)

- Belangrijkste vraag: komt er airco op iig de tweede (en eigenlijk ook) en eerste verdieping? Dat lijkt me toch wel een must have met platte daken
- Badkamer is al vaker genoemd maar daar sluit ik me bij aan
- Komt er een aparte berging voor de fietsen?
De bedoeling is idd te gaan werken met airco's in alle ruimtes. Uiteraard weggewerkt. Verder komen overal rolluiken. (Ik vind screens veeeeel mooier, maar uit gemakzucht en veiligheid kiezen we voor weggewerkte rolluiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
StevenK schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:03:
[Afbeelding]
Mooie hout kleur/soort, wat voor hout is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
battler schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:33:
[...]

Mooie hout kleur/soort, wat voor hout is het?
Verticaal essen, horizontaal ayous.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
karelkale schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:07:

De bedoeling is idd te gaan werken met airco's in alle ruimtes. Uiteraard weggewerkt. Verder komen overal rolluiken. (Ik vind screens veeeeel mooier, maar uit gemakzucht en veiligheid kiezen we voor weggewerkte rolluiken.)
Kijk dat klinkt goed! Wij hebben hier ook inbouw rolluiken op de 1e verdieping (ideaal ook dat het lekker donker is) en beneden inbouw screens om toch nog naar buiten te kunnen kijken.

Succes met jullie mooie project!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 25-10-2021 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@karelkale Heb je jezelf al 'n versie laten zien zonder dat terrasafdakje voor de vide? (Dat moet fraaier kunnen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:48
Dank jullie wel allemaal. Badkamer is a strong message!! Gaan we verder bespreken.

Even voor de duidelijkheid: op deze tekeningen staan de bijgebouwen niet ingetekend. Dit omdat dit de afgelopen keer door de welstand was afgeschoten. Deze gebouwen komen er wel en worden vergunningsvrij gebouwd. Totaal 65m2. Had ik wel mogen vermelden trouwens :+

[...]

We gaan de badkamer nog een keer onder de loep nemen. De ruimte naast de keuken is een afgesloten ruimte (verborgen deur geïntegreerd in de keukenkasten) om keukenapparatuur en boodschappen te bewaren.

[...]

Tnx. Neem ik mee!
[...]

Ik heb geen behoefte om mijn auto's overdekt weg te zetten. Het is dat het verplicht is 2 parkeerplaatsen op eigen terrein te creëren.
Lounge en Woonkamer: geen flauw idee :*) Wij willen grote ruimtes, de exacte invulling is een living met TV en zonder TV. Een om samen met de kids TV te kijken, de ander om de kids af te schermen van alles wat digitaal is ( of zoiets).
In de berging komen opslagspullen en een soort wasruimte met wasmachine, strijkpop etc.
[...]

Aan weerzijden van het gebouw komen 2 bijgebouwn van in totaal 65 m2. Deze staan nu niet op de tekening omdat de welstand dit de laatste keer heeft afgeschoten. Wij gaan deze vergunningsvrij bouwen. Hier komt dan een berging voor alle spullen en een degelijke atelier om hobby's uit te oefenen. Maar ik ben het absoluut helemaal met je eens.
[...]

Waar zouden de bijgebouwen komen? Ik kan me er geen voorstelling van maken, maar ben zo benieuwd!

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
StevenK schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:56:
[...]

Verticaal essen, horizontaal ayous.
prachtige woning in een mooi gebied, volgens mij met veel aandacht voor details gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree

Dat had ik in eerste instantie ook, maar gezien de hagelstenen met het formaat pepernoot en groter die tegenwoordig uit de hemel komen vallen ben ik er toch hartstikke blij mee. Nadat ik de schade heb gezien die een hagelbuitje op het wagenpark van de buren. (2 auto's bij elkaar een kleine 6k schade)

Bovendien bied de carport eventueel nog plek voor een paar zonnepanelen mochten we met e-auto's gaan rijden in de toekomst.

(en dan heb ik het nog niet over het voordeel gehad dat je 'ochtends geen ruiten meer hoeft te krabben.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
battler schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:08:
[...]

prachtige woning in een mooi gebied, volgens mij met veel aandacht voor details gemaakt.
Ja, dat hebben we wel geprobeerd. Ik vond het vooral een uitdaging te proberen zo dicht mogelijk bij het allereerste schetsontwerp te blijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLt--6EQt43ZIFrLGhrCbbwp23Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgfAP1EjYuOrlUwFDsuWlobW.jpg?f=fotoalbum_large
Dat is wat ons betreft heel goed gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
StevenK schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:40:
[...]

Nee en nee. Bewust gekozen het niet te lakken / beitsen
Ik ben heel benieuwd hoe dat uitpakt!

We staan nu zelf voor de keuze of we het laten beitsen, en waarmee. Ik vind het een lastige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-05 13:17
@Karp voor wat het waard is, ik zou het altijd doen. Probeer eens vijf voorbeelden te vinden van vergrijsde woningen die er na 5 jaar nog echt goed uit zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
gumtree schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:02:
[...]

(en dan heb ik het nog niet over het voordeel gehad dat je 'ochtends geen ruiten meer hoeft te krabben.)
Dat heb je met (de meeste) EV’s sowieso niet. Maar het weer is bij jou natuurlijk wel een stuk winteriger dan in NL.

[ Voor 38% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-10-2021 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
10us10 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:52:
@Karp voor wat het waard is, ik zou het altijd doen.probeer eens vijf voorbeelden te vinden van vergrijsde woningrn die er na 5 jaar nog echt goed uit zien...
Inderdaad, best wel vaak ontstaan er ongewenste verweringseffecten, met name op de gevels welke weinig zon krijgen, of op plaatsen waar de zon het hout niet goed droogt (waar dan in 1e instantie minder verkleuring optreed waardoor er een wat onrustig beeld kan ontstaan: in mijn vorige woning gehad met Red-Cedar).

Aan de andere kant: als je eenmaal aan de slag gaat met een olieproduct, ben je iedere paar jaar aan de beurt (ik schat dat je toch wel iedere 3 a 4 jaar het hout opnieuw moet behandelen om verwering tegen te gaan), ook moet je olie met een pigment gebruiken waardoor de oorspronkelijke kleur sowieso verloren gaat. Dus best een lastige keuze, maar persoonlijk ben ik niet dol op vergrijsd hout, maar dat is puur een (voor sommigen slechte) smaak dingetje.

Kwam op zoek naar oplossingen nog een aardig artikel tegen op Gadero.

[ Voor 25% gewijzigd door Batilan op 26-10-2021 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
10us10 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:52:
@Karp voor wat het waard is, ik zou het altijd doen. Probeer eens vijf voorbeelden te vinden van vergrijsde woningen die er na 5 jaar nog echt goed uit zien...
Maar geldt dat niet ook voor hout dat van een tweede of derde afwerklaag wordt voorzien? Bij een dichte gevel krijg je dan vooral de aansluiting tussen de delen die lelijk wordt, bij een open gevel krijg je de overgang tussen waar je wel en niet met de kwast bij kunt.

En als het me over vijf of tien jaar niet bevalt, zet ik er toch gewoon een nieuwe gevelbekleding op? Aangezien de bekleding niet constructief is, is dat een relatief kleine moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-10-2021 08:40 ]

Pagina: 1 ... 200 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic