Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 201 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.624.062 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:49
StevenK schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:48:
[...]

Maar geldt dat niet ook voor hout dat van een tweede of derde afwerklaag wordt voorzien? Bij een dichte gevel krijg je dan vooral de aansluiting tussen de delen die lelijk wordt, bij een open gevel krijg je de overgang tussen waar je wel en niet met de kwast bij kunt.

En als het me over vijf of tien jaar niet bevalt, zet ik er toch gewoon een nieuwe gevelbekleding op? Aangezien de bekleding niet constructief is, is dat een relatief kleine moeite :)
Even over 5 a 10 jr een nieuwe gevelbekleding er op?! Lekker duurzaam.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
10us10 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:52:
@Karp voor wat het waard is, ik zou het altijd doen. Probeer eens vijf voorbeelden te vinden van vergrijsde woningen die er na 5 jaar nog echt goed uit zien...
Goed punt. Het hele "blok" hier heeft houten bekleding, maar hoe grijs het is verschilt wel erg per aanzicht/zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
DeBaroN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:33:
[...]

Even over 5 a 10 jr een nieuwe gevelbekleding er op?! Lekker duurzaam.....
Het is een worst case scenario. Ik heb bewust gekozen voor vergrijzen, maar stel dat er toch in de toekomst iets is dat deze keuze onwenselijk maakt dan is het verwijderen van de bekleding en opnieuw bekleden een optie. Wat overigens niet wil zeggen dat het verwijderde hout niet hergebruikt kan worden.
Karp schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:45:
[...]

Goed punt. Het hele "blok" hier heeft houten bekleding, maar hoe grijs het is verschilt wel erg per aanzicht/zijde.
Dit is ook wel het punt waar ik me ook afvraag hoe dat uit gaat pakken. De ene kant van de woning staat in het open veld, vol in de zon en regen, de andere kant veel meer beschut, onder bomen en dan ook nog eens een deel onder een afdak.

[ Voor 32% gewijzigd door StevenK op 26-10-2021 09:48 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
Batilan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:26:
[...]

Inderdaad, best wel vaak ontstaan er ongewenste verweringseffecten, met name op de gevels welke weinig zon krijgen, of op plaatsen waar de zon het hout niet goed droogt (waar dan in 1e instantie minder verkleuring optreed waardoor er een wat onrustig beeld kan ontstaan: in mijn vorige woning gehad met Red-Cedar).

Aan de andere kant: als je eenmaal aan de slag gaat met een olieproduct, ben je iedere paar jaar aan de beurt (ik schat dat je toch wel iedere 3 a 4 jaar het hout opnieuw moet behandelen om verwering tegen te gaan), ook moet je olie met een pigment gebruiken waardoor de oorspronkelijke kleur sowieso verloren gaat. Dus best een lastige keuze, maar persoonlijk ben ik niet dol op vergrijsd hout, maar dat is puur een (voor sommigen slechte) smaak dingetje.

Kwam op zoek naar oplossingen nog een aardig artikel tegen op Gadero.
Ik denk dat we de behandeling sowieso uitbesteden. En inderdaad een lastige keuze wat betreft het product wat we toepassen. We vinden hout mooi, maar hoe meer pigment de beits heeft, hoe beter het beschermt.
Een optie is nu de kleur D761 van Teknos, maar die vinden we (op een sample) erg donker en ver van de houtkleur af. Een andere optie is de kleur JS1 van Jotun. Dat wordt weer anders aangebracht, en is weer een hogere kostenpost.
Het liefst hadden we 20-ish samples op een rij om te bekijken. Ik vind het wel een belangrijke keuze voor het uiterlijk en we baseren ons nu vooral op internetplaatjes. 🤷🏿

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
[...]

Maar geldt dat niet ook voor hout dat van een tweede of derde afwerklaag wordt voorzien? Bij een dichte gevel krijg je dan vooral de aansluiting tussen de delen die lelijk wordt, bij een open gevel krijg je de overgang tussen waar je wel en niet met de kwast bij kunt.

En als het me over vijf of tien jaar niet bevalt, zet ik er toch gewoon een nieuwe gevelbekleding op? Aangezien de bekleding niet constructief is, is dat een relatief kleine moeite :)
Hele nieuwe bekleding? Daar moet ik nou echt niet aan denken. Ik vind regelmatig (laten) onderhouden al ingrijpend klinken. Ik kies hopelijk voor de lange termijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Karp schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:49:
[...]
Het liefst hadden we 20-ish samples op een rij om te bekijken. Ik vind het wel een belangrijke keuze voor het uiterlijk en we baseren ons nu vooral op internetplaatjes. 🤷🏿
Mijn ervaring in de selectie van de gevelbekleding is dat de enige manier is het hout in het echt te bekijken. Wij hebben echt een stuk gevel uitgelegd om een gevoel te krijgen van hoe het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
https://www.platowood.nl/...platowood-gevelbekleding/ hier trouwens een voorbeeld van 16 jaar oud. Als het bij mij zo vergrijst, dan teken ik ervoor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:47
gumtree schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:02:
[...]

Dat had ik in eerste instantie ook, maar gezien de hagelstenen met het formaat pepernoot en groter die tegenwoordig uit de hemel komen vallen ben ik er toch hartstikke blij mee. Nadat ik de schade heb gezien die een hagelbuitje op het wagenpark van de buren. (2 auto's bij elkaar een kleine 6k schade)

Bovendien bied de carport eventueel nog plek voor een paar zonnepanelen mochten we met e-auto's gaan rijden in de toekomst.

(en dan heb ik het nog niet over het voordeel gehad dat je 'ochtends geen ruiten meer hoeft te krabben.)
Niet krabben, maar ook nooit een auto dat onder de condens zit en je met een wisser droog moet maken voor vertrek. Ik vind het echt ideaal dat ik altijd in kan stappen en direct weg kan rijden. Zelfs als het -20 is hoef ik niet te krabben en rij ik zo weg. Altijd droog, nooit glad en altijd direct weg kunnen rijden maakt een overkapping / carport wel echt ideaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 26-10-2021 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karelkale
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-06 14:45
Dat_Doc schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:37:
[...]

Waar zouden de bijgebouwen komen? Ik kan me er geen voorstelling van maken, maar ben zo benieuwd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1dNOsJliicyXuvIQrOOX1XYuLk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JeK0qUlQfPCePGR5J9lgpseR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDgpJOy2AbSUtZuoT5h7bDEwku8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/e2jZbG83fhlI7BFgvMAMr80b.png?f=fotoalbum_tile

Het idee is om de bijgebouwen op te laten gaan in de woning. Ik heb dit even heeeel professioneel ingetekend. Even de afmetingen en verhoudingen vergeten. Het idee is om de bijgebouwen te laten opgaan in de woning.
Na de opmerking van @gumtree over een overdekte stalling heb ik even met de architect overlegd of we het bijgebouw boven op de tekening zo kunnen inrichten dat het een overdekte entree wordt naar de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Waarom zou het zo ver komen? Vergrijsd hout laat zich toch ook prima beitsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
karelkale schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Het idee is om de bijgebouwen op te laten gaan in de woning. Ik heb dit even heeeel professioneel ingetekend. Even de afmetingen en verhoudingen vergeten. Het idee is om de bijgebouwen te laten opgaan in de woning.
Na de opmerking van @gumtree over een overdekte stalling heb ik even met de architect overlegd of we het bijgebouw boven op de tekening zo kunnen inrichten dat het een overdekte entree wordt naar de tuin.
Waar komen de parkeerplaatsen? Aan de achterzijde bij de keuken of aan de entreezijde? En waar laat je iedereen dan binnenkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-10 08:51
Gwaihir schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:50:
[...]

Als het vergrijsd is kun je het eerst met ontweringswater behandelen, dan komt de oorspronkelijke kleur terug. Dat gaan wij misschien doen over 10 jaar of zo. of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:48
[...]

Bij ons in het dorp staat een woning, nu een jaar of zes. volgens mij in de olie. Die ziet er nog uit als nieuw. Wij hebben zelf om deze reden voor zwart gebeitst thermisch verduurzaamd hout gekozen. Bij ons in de straat staat een woning, een jaar of acht oud. Sprak de bewoners en die hebben er nog nooit wat aan gedaan en ziet er ook nog fantastisch uit. Als je er aan zit lijkt het wel haast keramiek zo hard is het. Dus wij precies hetzelfde gekozen.

Behandelen om de zoveel jaar is niet ideaal maar ik zie zo veel woningen met een houten gevel die er bij oplevering fantastisch uit zien en daarna niet mooi vergrijzen. Zo zonde. Dus ik blijf er bij: stuur mij 5 voorbeelden van een vergrijsde woning die mooi oud is geworden. Dat gaat je niet lukken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:48
StevenK schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:54:
https://www.platowood.nl/...platowood-gevelbekleding/ hier trouwens een voorbeeld van 16 jaar oud. Als het bij mij zo vergrijst, dan teken ik ervoor..
Dit is op zich netjes vergrijsd en een kwestie van smaak maar: Ik zou dit nog wel eens van dichtbij willen zien. Is er een reden dat alle foto's van dezelfde gevel zijn gemaakt? En welke oriëntatie heeft dit? Je wil wel dat het rondom mooi is en daarvan krijg je geen idee bij dit voorbeeld.
De onderkant van die schuifdeur ziet er niet best uit en aan de zijkant waar het groene dak wat over de trim hangt is het ook niet al te mooi. Gaat hier denk ik ook vrij goed omdat er geen overstekken zijn. (EDIT: wat @twain4me zegt)

In het verlengde van eerder: Ik zou echt eens gaan kijken bij zo'n woning / gebouw en je ogen goed de kost geven.

En bedenk eens hoe mooi dit was als het wel was behandeld... :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er zijn maar heel erg weinig mensen die vergrijzen uiteindelijk mooi vinden dat komt met name doordat vergrijzen maar zelde uniform gebeurd, je hebt dus veel geduld nodig. Maar zelfs dan zijn er vaak plekken die bv natter blijven en een totaal ander beeld geven als de rest het kan er dan een beetje uitzien alsof je een witte muur hebt met van die groene aanslag vlekken. Uitmuntende details kunnen helpen het te voorkomen, maar helemaal voorkomen is het doorgaans niet.
In het voorbeeld wat hierboven is gegeven zie je het wat terug in de deur, mijn advies kijk ook naar de minder mooie delen van vergrijzen, leer van andermans fouten (opspattend water, lekwater bij ramen etc) of leer de imperfectie mooi vinden, anders zal het eigenlijk altijd tegenvallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlPaWbWa09V7XObk-3fsrpvmPxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7792gTxKsIZqRiH5pAtadiL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Blik1984 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Waar komen de parkeerplaatsen? Aan de achterzijde bij de keuken of aan de entreezijde? En waar laat je iedereen dan binnenkomen?
De parkeerplaatsen zijn links bovenin ingetekend. De reden hierachter is omdat de beeldkwalitietscomissie dit zo wil. De kinderen komen dan via een tuindeur binnen en plaatsen hun fietsen in het bijgebouw en lopen via de leefkeuken binnen.

Bezoek komt via de voorkant.

[ Voor 6% gewijzigd door karelkale op 26-10-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Gwaihir schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:50:
[...]

Een open gevel is niet mooi te beitsen, omdat je lang niet overal bij kunt. Juist daarom heb ik gekozen voor onbehandeld, dat in ieder geval de basis over de hele woning gelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
karelkale schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:36:
[...]

De parkeerplaatsen zijn links bovenin ingetekend. De reden hierachter is omdat de beeldkwalitietscomissie dit zo wil. De kinderen komen dan via een tuindeur binnen en plaatsen hun fietsen in het bijgebouw en lopen via de leefkeuken binnen.

Bezoek komt via de voorkant.
Merendeel van de actie gebeurt dus linksbovenin, want iedereen komt eigenlijk vanuit die hoek het huis in. Lijkt het je niet fijn om dan in die hoek niet iets te hebben in de vorm van een bijkeuken of iets in die trant waar de jassen en schoenen uitgedaan kunnen worden en de troep die daarbij komt kijken niet direct in je keuken terecht komt?

Of is het idee dat die spullen in het bijgebouw terecht gaan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Blik1984 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

Merendeel van de actie gebeurt dus linksbovenin, want iedereen komt eigenlijk vanuit die hoek het huis in. Lijkt het je niet fijn om dan in die hoek niet iets te hebben in de vorm van een bijkeuken of iets in die trant waar de jassen en schoenen uitgedaan kunnen worden en de troep die daarbij komt kijken niet direct in je keuken terecht komt?

De bedoeling is het bijgebouw. Maar dit biedt wel stof tot nadenken. Het is gewoon heel jammer dat wij gedwongen worden alles in de linkerbovenhoek te doen door de welstandscommissie. Maarja soms is het een kwestie van slikken en accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:03
Krijg je eigenlijk nog bericht van de gemeente als de omgevingsvergunning onherroepelijk is (einde bezwaarperiode)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
karelkale schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:56:
[...]

De bedoeling is het bijgebouw. Maar dit biedt wel stof tot nadenken. Het is gewoon heel jammer dat wij gedwongen worden alles in de linkerbovenhoek te doen door de welstandscommissie. Maarja soms is het een kwestie van slikken en accepteren.
Op zich is dat best een aardige oplossing. Wat je dan nog zou kunnen overwegen is een soort van speelse overkapping tussen keuken en bijgebouw zodat je bij lichte regen, sneeuw of ander vies weer "schoon" de oversteek kunt maken tussen bijgebouw en keuken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
Blik1984 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

Probeer altijd 2 deuren te houden bij een ruimte die veelvuldig als entree gebruikt gaat worden. In de zomer is het niet zo'n probleem maar in de winter is het heel vervelend als je warmte verliest. Hebben wij ook heel lang op moeten puzzelen. Maar met kinderen die de hele tijd van binnen naar buiten gaan zou ik dit nog eens heroverwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:48
[...]

Zoek even in dit topic op "welstand", onlangs is er nog een discussie gevoerd over de autoriteit die de welstandscommissies zich soms toe-eigenen. (in de zoekresultaten met name vanaf pagina 8 tot pagina 9 waar jouw discussie over de welstand begint :) Soms gaan ze daarbij over de schreef en kan het lonen om zaken goed gemotiveerd in twijfel te trekken. Meestal is de welstandscommissie extern belegd bij een gemeente, uiteindelijk beslissen de ambtenaren bij de gemeente over je vergunningsaanvraag. Als je een beetje weet "hoe de hazen lopen" binnen de gemeente kun je wellicht toch meer voor elkaar krijgen dan je nu denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:13
FastForwardNL schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:03:
Krijg je eigenlijk nog bericht van de gemeente als de omgevingsvergunning onherroepelijk is (einde bezwaarperiode)?
In ons geval niet, je kunt de termijn ook gewoon uitrekenen, dus een extra bericht lijkt mij niet nodig. Ik neem trouwens aan dat je wel bericht krijgt als er bezwaar is ingediend (bij ons niet het geval, dus ook geen bericht).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

FastForwardNL schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:03:
Nee, je krijgt alleen bericht als er bezwaar is ingediend. Hoef je ook niet perse wakker van te liggen, want dat heeft verder geen schorsende werking van je vergunning. Dat heeft alleen een verzoek om voorlopige voorziening.

Je mag dus gewoon gaan bouwen. Of dat wijs is, is natuurlijk een ander verhaal. Als het bezwaar gegrond wordt verklaard kan dat consequenties hebben voor je bouwplan.
Batilan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:52:
[...]

Zoek even in dit topic op "welstand", onlangs is er nog een discussie gevoerd over de autoriteit die de welstandscommissies zich soms toe-eigenen. (in de zoekresultaten met name vanaf pagina 8 tot pagina 9 waar jouw discussie over de welstand begint :) Soms gaan ze daarbij over de schreef en kan het lonen om zaken goed gemotiveerd in twijfel te trekken. Meestal is de welstandscommissie extern belegd bij een gemeente, uiteindelijk beslissen de ambtenaren bij de gemeente over je vergunningsaanvraag. Als je een beetje weet "hoe de hazen lopen" binnen de gemeente kun je wellicht toch meer voor elkaar krijgen dan je nu denkt.
Het lijkt mij stug dat de welstandscommissie bepaalt WAAR je mag bouwen. Dat is doorgaans geregeld in je bestemmingsplan. Als op een bepaalde plek een bouwvlak is gecreëerd dan kan de welstandscommissie op zijn kop gaan staan, maar dan mag je echt niet zomaar ergens anders gaan bouwen.

[ Voor 45% gewijzigd door PaT op 27-10-2021 08:03 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:25
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 27-10-2021 13:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karelkale
Batilan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:52:
[...]

Theoretisch, absoluut mee eens. Mijn eerste reactie naar de architect en de ambtenaar na de afwijzing was dan ook: Oorlog!! Gelukkig heb ik een eigen bedrijf waar wij enigszins gespecialiseerd zijn in "rechten" en kost mij dit vrijwel niks.

De feiten zijn echter:
In de afgelopen 3 jaar is het college van B&W nooit afgeweken van het advies van deze commissie. Politiek kun je geen gram halen bij het huidige college van B&W. Gelukkig zijn er binnenkort verkiezingen.
De afwijzing wordt zodanig geformuleerd dat je nooit een punt kan maken.
Je wilt natuurlijk haast maken met je project en niet onnodig tegenwind creëren.

Je moet je voorstellen; de behandelende ambtenaar heeft mij tips gegeven hoe ik door deze commissie kan komen. Wanneer ik mijn vergunning heb zal ik deze hier delen!! (Denk aan; zet houten kozijnen in je plan en gebruik gewoon pvc tijdens de bouw.)

Daar komt nog bij dat algemeen bekend is dat deze commissie het "moeilijkst" is van Nederland. ( Niet mijn mening :> .

Ik heb dan ook mijn strategie moeten wijzigen van "oorlog" naar "ja majesteit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
karelkale schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:29:
[...]

Theoretisch, absoluut mee eens. Mijn eerste reactie naar de architect en de ambtenaar na de afwijzing was dan ook: Oorlog!! Gelukkig heb ik een eigen bedrijf waar wij enigszins gespecialiseerd zijn in "rechten" en kost mij dit vrijwel niks.

De feiten zijn echter:
In de afgelopen 3 jaar is het college van B&W nooit afgeweken van het advies van deze commissie. Politiek kun je geen gram halen bij het huidige college van B&W. Gelukkig zijn er binnenkort verkiezingen.
De afwijzing wordt zodanig geformuleerd dat je nooit een punt kan maken.
Je wilt natuurlijk haast maken met je project en niet onnodig tegenwind creëren.

Je moet je voorstellen; de behandelende ambtenaar heeft mij tips gegeven hoe ik door deze commissie kan komen. Wanneer ik mijn vergunning heb zal ik deze hier delen!! (Denk aan; zet houten kozijnen in je plan en gebruik gewoon pvc tijdens de bouw.)

Daar komt nog bij dat algemeen bekend is dat deze commissie het "moeilijkst" is van Nederland. ( Niet mijn mening :> .

Ik denk zeker dat dit per gemeente verschillend kan zijn, zoals je hierboven kunt lezen zijn er ook andere ervaringen, zowel wat betreft het naast zich neerleggen van het welstandsadvies door de ambtenaren die de vergunning moeten verlenen als succesvolle beroepsprocedures.

Starten met een oorlogsverklaring is wellicht niet de beste strategie, maar ik denk dat het geen kwaad kan als zowel de gemeente als de welstandscommissie weten dat je goed weet wat de bevoegdheid is van de welstandscommissie, en dat je als het er op aan komt je een bezwaar en/of beroep kunt aantekenen. (als je daar de tijd voor hebt idd).

Overigens begrijp ik dat er in jouw geval wellicht sprake van het overschrijden van een bouwvlak, dat is natuurlijk wat anders (en in eerste instantie geen zaak van de welstandscommissie). Als er dan ook geen mogelijkheid is om vergunningsvrij iets voor elkaar te krijgen dan zou er volgens mij sprake zijn van een "omgevingsvergunning voor gebruik in strijd met het bestemmingsplan"?, daar heb je dan wel weer de welstandscommissie voor nodig neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Laatst online: 06-10 12:06

Welke gemeente hebben we het hier over? Enschede toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
tim-1985 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:05:
[...]

Welke gemeente hebben we het hier over? Enschede toevallig?
Palermo aan de maas :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Maar daar kun je het toch oplossen door vriendjes te worden met de betreffende ambtenaar, wethouder, of door op de juiste plekken een "meijer" te droppen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 23:07
[...]

Kijk eens naar vergunningsvrij bouwen. Je kunt dan de groenstrook links naast het huis gebruiken voor uitbouw. En het mooie is dat noch de gemeente noch welstand dan iets te vertellen heeft :)

ps. blijf weg bij procedures tegen de overheid. Als je al gelijk krijgt heb je waarschijnlijk met de bouwnormen van 2030 te maken....

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31
Batilan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:52:
[...]

Maar daar kun je het toch oplossen door vriendjes te worden met de betreffende ambtenaar, wethouder, of door op de juiste plekken een "meijer" te droppen ;)
Daar hebben ze mee geleerd.
https://www.trouw.nl/nieu...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
[...]

Hier net zo. De welstand adviseert keramische pannen. Ja, dat vinden wij zelf ook mooi, totdat we de meerprijs hoorden en bedachten dat het zuiden toch vol komt te liggen met zonnepanelen. Uitgelegd wat dit financieel betekent zo’n zelf ingenomen advies. Behandelend ambtenaar heeft het nog geprobeerd bij de welstand met het verzoek akkoord te gaan met een kwaliteits beton pan. Nehhhhh!! Jammer! Welstand houdt vast aan keramisch, bye bye €’s!

Super irritant, want 50m verderop wordt gewoon een hele wijk projectbouw met betonpan gebouwd (valt net weer onder ander welstandsgebied). Maar vrienden van ons hebben het ook gehad. Een kavel gekocht en eis toepassen keramische pannen, terwijl de projectbouwwoningen in de straat gewoon met beton worden opgeleverd. Gewoon pure willekeur.

Toch is er mogelijk nog een escape om een betonpan er op te leggen (ondanks vergunning met keramische pan). Het vervangen van dakpannen is nl vergunningsvrij. En zoals je al aangeeft van houten kozijnen switchen naar kunststof ook (maar dan wel met houtnerf look).

Ik ben enigzins terughoudend om tegen het advies van de welstand toch een betonpan neer te leggen. Ik wil wel eerst 100% zeker weten dat dit ook geldt voor nieuwbouw waarop een omgevingsvergunning is verstrekt obv keramische pannen. Ambtenaar heeft dit wel zo uitgesproken, maar heb niks op papier (en gesprek ook niet opgenomen). Ik ga het daarom proberen schriftelijk bevestigd te krijgen.

Mocht hier iemand ervaring mee hebben dan hoor ik dat graag. Ik weet dat ik bezwaar kan maken, maar binnenkort beginnen de grondwerkzaamheden en moeten ook de materialen worden besteld. Dus geen tijd en met je rug tegen de muur........

[ Voor 12% gewijzigd door lp77 op 27-10-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-10 19:25
Waar kopen jullie de buitenvesterbanken, je zie veel verschillende materialen beton, kunststof, hardsteen in verschillende kwaliteiten we krijgen Veka kunststofkozijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:26
brutus26 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:45:
Waar kopen jullie de buitenvesterbanken, je zie veel verschillende materialen beton, kunststof, hardsteen in verschillende kwaliteiten we krijgen Veka kunststofkozijnen
Natuursteen via de aannemer van de lokale natuursteenspecialist. Deze natuursteen was wel duur, maar ik heb er geen spijt van, want het ziet er erg mooi uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
lp77 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:41:
Mocht hier iemand ervaring mee hebben dan hoor ik dat graag. Ik weet dat ik bezwaar kan maken, maar binnenkort beginnen de grondwerkzaamheden en moeten ook de materialen worden besteld. Dus geen tijd en met je rug tegen de muur........
Misschien een schrale troost, maar na slechte ervaringen met betonpannen op de vorige woning uit 1970 (er groeide veel mos op de pannen, dus altijd de dakgoten vol met zooi) hebben we heel bewust gekozen voor keramische dakpannen.
MIjn ouderlijk huis heeft namelijk keramische dakpannen, die na bijna 90 jaar nog als nieuw zijn.
Keramische pannen zijn dus veel duurzamer. Ik zou nooit meer anders willen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lp77
Andrehj schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:56:
[...]

Misschien een schrale troost, maar na slechte ervaringen met betonpannen op de vorige woning uit 1970 (er groeide veel mos op de pannen, dus altijd de dakgoten vol met zooi) hebben we heel bewust gekozen voor keramische dakpannen.
MIjn ouderlijk huis heeft namelijk keramische dakpannen, die na bijna 90 jaar nog als nieuw zijn.
Keramische pannen zijn dus veel duurzamer. Ik zou nooit meer anders willen.
Eerlijk waar, ik vind het oprecht mooier dan een betonnen pan. Maar een meerprijs tov beton van 15k€ voor 210m2 dak. Is toch niet normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
lp77 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:15:
[...]
Eerlijk waar, ik vind het oprecht mooier dan een betonnen pan. Maar een meerprijs tov beton van 15k€ voor 210m2 dak. Is toch niet normaal?
Dat vind ik wel idioot duur. Wij hebben al vrij veel dak (300 m2 dakpannen besteld), en hiervoor (in 2020) in totaal een kleine 14k excl BTW betaald, inclusief de uren voor leggen. En dat was dan al een keramische pan (Monier Tuile plat vol donker).
Vraag je aannemer eens naar de financiële onderbouwing van de 15k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het verschil bij ons tussen keramisch en beton was alleen de inkoop. Wij hebben alleen het prijsverschil moeten betalen.

Hebben jullie geen inzicht in de prijzen? De meerwerklijst gaat alleen maar groter worden tijdens de bouw (zo was het bij ons) en dan is begrijpen hoe meerprijzen zijn berekend wel handig. Bij ons ging het met prijs + opslag en vaak konden we het niet zelf goedkoper vinden inclusief de opslag omdat de aannemer beter kan inkopen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:27
Andrehj schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:35:
[...]

Dat vind ik wel idioot duur. Wij hebben al vrij veel dak (300 m2 dakpannen besteld), en hiervoor (in 2020) in totaal een kleine 14k excl BTW betaald, inclusief de uren voor leggen. En dat was dan al een keramische pan (Monier Tuile plat vol donker).
Vraag je aannemer eens naar de financiële onderbouwing van de 15k?
@lp77 Wij hebben Monier SIgny-Finnex 10 per m2, dus een kleine 20€ per m2. Ik neem aan dat je geen 750 m2 pannen nodig hebt, dus vraag inderdaad maar eens om een toelichting aan je aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-10 19:16
De pannen waar ik net voor getekend heb kosten €1555 / 1000 stuks (keramisch 9,9/m2), en offertes voor denk ik degelijke betonnen pannen Tegalit was €1240 / 1000 (10,2/m2). Nokvorst, gevelpannen enzo is natuurlijk ook iets duurder, maar in dezelfde verhouding.

Ik ben wel erg benieuwd hoe hij verdedigd dat die meerprijs zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:38
Sivvis schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:33:
De pannen waar ik net voor getekend heb kosten €1555 / 1000 stuks (keramisch 9,9/m2), en offertes voor denk ik degelijke betonnen pannen Tegalit was €1240 / 1000 (10,2/m2). Nokvorst, gevelpannen enzo is natuurlijk ook iets duurder, maar in dezelfde verhouding.

Ik ben wel erg benieuwd hoe hij verdedigd dat die meerprijs zo hoog is.
Of hij rekent de korting die hij van de leverancier krijgt bij zijn eigen marge. Of de andere pannen zijn van een leverancier waar hij geen korting krijgt?

Ik heb ook een tijdje in de bouw kant gewerkt (werkvoorbereiding). En de kortingen bij een vaste leverancier kunnen flink oplopen.
Bij mijn vaste leveranciers kreeg ik bijvoorbeeld ruim 80% korting op de catalogusprijs. Wil je iets dat ik bij de groothandel moet bestellen, dan zit de korting vaak tussen 20 en 50%. En als die het ook niet heeft betaal je snel de volle mep.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
RocketKoen schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:12:
[...]

Of hij rekent de korting die hij van de leverancier krijgt bij zijn eigen marge. Of de andere pannen zijn van een leverancier waar hij geen korting krijgt?

Ik heb ook een tijdje in de bouw kant gewerkt (werkvoorbereiding). En de kortingen bij een vaste leverancier kunnen flink oplopen.
Bij mijn vaste leveranciers kreeg ik bijvoorbeeld ruim 80% korting op de catalogusprijs. Wil je iets dat ik bij de groothandel moet bestellen, dan zit de korting vaak tussen 20 en 50%. En als die het ook niet heeft betaal je snel de volle mep.
Alle prijzen die ik heb gekregen van pannen liggen tussen de €1200 en de €1700 / 1000 stuks, met aantal per m2 variërend van 9,9 tot ~13. Hoe je daarmee op een "meerprijs" van €15k uitkomt is mij een raadsel, korting of niet.

Van sommige merken kan je prijslijsten online vinden zonder de korting, en dat is vaak heel erg in de richting maar vaak hoger dan wat bouwgroothandels aan mij als particuliere klant rekenen.

Ik ga er even voor het gemak vanuit dat het alleen maar om hele pannen gaat, dan zou €15k op 210m² betekenen dat de pannen dus.
210m² * 13 pannen per m² = 2730 stuks = €5500 MEERPRIJS per 1000.
210m² * 9,9 pannen per m² = 2100 stuks =€7150 per 1000.

Absurde prijzen. En dat ga je ook niet verklaren met een ingewikkeld dak met veel gevelpannen en andere rare dingen.

Maar goed, helaas lees je genoeg absurde meerprijzen via aannemers zoals €480 meerprijs voor een dubbel stopcontact waar een enkele was voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Sivvis schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:04:
[...]

Alle prijzen die ik heb gekregen van pannen liggen tussen de €1200 en de €1700 / 1000 stuks, met aantal per m2 variërend van 9,9 tot ~13. Hoe je daarmee op een "meerprijs" van €15k uitkomt is mij een raadsel, korting of niet.

Van sommige merken kan je prijslijsten online vinden zonder de korting, en dat is vaak heel erg in de richting maar vaak hoger dan wat bouwgroothandels aan mij als particuliere klant rekenen.

Ik ga er even voor het gemak vanuit dat het alleen maar om hele pannen gaat, dan zou €15k op 210m² betekenen dat de pannen dus.
210m² * 13 pannen per m² = 2730 stuks = €5500 MEERPRIJS per 1000.
210m² * 9,9 pannen per m² = 2100 stuks =€7150 per 1000.

Absurde prijzen. En dat ga je ook niet verklaren met een ingewikkeld dak met veel gevelpannen en andere rare dingen.

Maar goed, helaas lees je genoeg absurde meerprijzen via aannemers zoals €480 meerprijs voor een dubbel stopcontact waar een enkele was voorzien.
Ik kan mij voorstellen dat er nog iets meer arbeid zit in het leggen van een keramische pan tov een betonnen sneldakpan. Is dat een correcte aanname? Op internet zie ik bedragen terug dat dit tot ongeveer 20€/m2 kan zijn.

Recent hebben vrienden van ons de betonnen pannen op hun dak laten vervangen voor nieuwe betonnen pannen. Dat heeft ze ongeveer 10k€ gekost voor 110m2 (90€/m2). Ze hebben meerdere offertes aangevraagd dus ik neem aan dat dat gangbare prijzen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Ik heb om een nadere specificatie van de meerprijs gevraagd. Ik ben benieuwd, maar heb niet de illusie dat dit tot een lager bedrag zal leiden.

Daarnaast is er nog de optie om tegen het advies van de welstand toch betonnen pannen toe te passen, omdat vervangen van dakpannen vergunningsvrij is. Ik loop hierbij wel een risico dat als men (gemeente) hier over valt, dit wel eens uit kan lopen op een rechtszaak. Daar zit niemand op te wachten. Het afbreukrisico is best groot als ik ze alsnog moet vervangen (mocht ik de zaak verliezen). Voor 15k€ ga ik het denk ik niet redden om beton te vervangen voor keramisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:52
lp77 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:27:
Het afbreukrisico is best groot als ik ze alsnog moet vervangen (mocht ik de zaak verliezen). Voor 15k€ ga ik het denk ik niet redden om beton te vervangen voor keramisch.
Risico is kans x gevolg. Het (financiële) gevolg is hier beperkt tot (kosten vervangen dakpannen door keramisch)-15k€. Als nieuwe keramische dakpannen laten leggen 18K kost, is je gevolg max 3K.

De kans? Geen idee, zelf in te schatten. Mogelijk heb je iets te veel slapende honden wakker gemaakt inmiddels? (Lees; had er in de aanvraag keramische plannen gestaan en je deze later als bezuiniging had vervangen door betonnen, dan had er misschien nooit een haan naar gekraaid?).

Het risico moet opwegen tegen de baten. De baten zijn 15K (en wat minder mooie pannen). Dat is nogal een smak geld. De afweging kunnen we niet voor je maken, maar het helpt soms om de kosten en baten even goed naast elkaar te zetten.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
lp77 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:21:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat er nog iets meer arbeid zit in het leggen van een keramische pan tov een betonnen sneldakpan. Is dat een correcte aanname? Op internet zie ik bedragen terug dat dit tot ongeveer 20€/m2 kan zijn.

Recent hebben vrienden van ons de betonnen pannen op hun dak laten vervangen voor nieuwe betonnen pannen. Dat heeft ze ongeveer 10k€ gekost voor 110m2 (90€/m2). Ze hebben meerdere offertes aangevraagd dus ik neem aan dat dat gangbare prijzen zijn.
€10k klinkt heel zo slecht niet, maar een redelijk deel daarvan zal ook zijn het slopen en afvoeren van de oude pannen.

De exacte kosten van mijn dak weet ik nog niet omdat het in regie gaat op uurbasis. De verwachting is voor 250 m² ca. €5000 aan dakpannen en toebehoren en €1000-2000 aan arbeid ex btw.

In de eerst instantie was ik ook van plan voor betonpannen te gaan, maar dit werd mij door de bouwhandels afgeraden vanwege de 2 bekende redenen. 1) verkleuring en 2) aanslag.
Laatst was ik bij een steencentrum die ook dakpannen doen en die was daar vrij simpel in: tegenwoordig is de verflaag heel zo slecht niet, maar je kan ze altijd laten spuiten/verven over 10 jaar voor niet al teveel. De aanslag komt volgens hem vooral door slechte ventilatie, waardoor de pannen vochtig of nat blijven en dus meer aanslag krijgen. Met goeie ventilatie (ventilerende panlat onderaan bij de goot en ventilatiepannen bij de nok) zou dit voor een heel groot deel opgelost worden. Wie er nou de waarheid spreekt .. tsja, garanties ga je nooit krijgen, maar als de look van beton je bevalt en de meerprijs is niet omlaag te krijgen zou ik gewoon voor beton gaan. Vervangen kan altijd. Een huis uit 1970 is niet perse een goeie referentie voor nieuwbouw met betonpannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 20:38
Ik zie dat je Nelskamp dakpannen hebt gepland. Vorige week was ik bij onze gevelstenen/dakpannen leverancier en die raadde ons af Nelskamp te nemen. Ze zijn van plan om per 1 november een toeslag op alle pannen te gooien vanwege de prijzen van gas. Dit geldt ook voor bestaande orders gaf hij aan. En hij had het over tientallen procenten. Dit ter info ;)

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizeerik
Heb even onze offerte nagekeken maar wij zitten op 7400 euro ex btw voor 130 m2 inclusief leggen voor Wienerberger Actua 10 EB keramische pannen. Worden binnenkort gelegd.

PS. Er is bijna geen dakpan meer te krijgen. Voor de bakstenen zou ik ook zsm contact opnemen met de leverancier…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
Bijna geen dakpan meer te krijgen is iets overdreven denk ik, maar sommige modellen en vooral specifieke kleuren zijn inderdaad moeilijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizeerik
Sivvis schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:06:
Bijna geen dakpan meer te krijgen is iets overdreven denk ik, maar sommige modellen en vooral specifieke kleuren zijn inderdaad moeilijk te krijgen.
Dat is inderdaad beter verwoord. Veel levertijden zijn lang of zelfs onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
Diepie schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:10:
[...]

Ik zie dat je Nelskamp dakpannen hebt gepland. Vorige week was ik bij onze gevelstenen/dakpannen leverancier en die raadde ons af Nelskamp te nemen. Ze zijn van plan om per 1 november een toeslag op alle pannen te gooien vanwege de prijzen van gas. Dit geldt ook voor bestaande orders gaf hij aan. En hij had het over tientallen procenten. Dit ter info ;)
Yep, dit hebben wij inmiddels ook vernomen en dus gaan we opzoek naar een alternatief helaas. Thanks for de heads up in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
De gevelstenen - het buitenblad - wordt niet vanaf maaiveld gemetseld, maar daar wat onder. Wat is een goede maat op aan te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:02

Case_C

[Team Carrack]

Conrado schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:20:
De gevelstenen - het buitenblad - wordt niet vanaf maaiveld gemetseld, maar daar wat onder. Wat is een goede maat op aan te houden?
Natuurlijk afhankelijk van detail, maar 30cm is volgens mij wel redelijk gangbaar om aan te houden.

Conrado schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:43:
Ja dat dacht ik ook. De tekenaar heeft nu een meter aangehouden.

[Afbeelding]`

Daardoor wordt dus ook de wand van de kelder verjongd tot (bijna) het grondwaterpeil. Dat risico is te groot.
Terug naar 30cm :)
Daarom zei ik afhankelijk van het detail ;) , ik ging uit van een standaard funderingskist/maaiveld op -10cm. Heb verder 0 ervaring met kelders.

Wellicht dat je de tekenaar kan vragen of de knip iets hoger kan, maar vermoed dat i.v.m. de thermische schil de knip niet te hoog geplaatst mag worden.

[ Voor 55% gewijzigd door Case_C op 28-10-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyzTh_7uC--SraOmng1bdVaPA84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDmrwxLNHztkQ7BZSljYcBfg.jpg?f=fotoalbum_large`

Daardoor wordt dus ook de wand van de kelder verjongd tot (bijna) het grondwaterpeil. Dat risico is te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK

[Afbeelding]`

Bij mij zit er een geïsoleerde cementgebonden vezelplaat van 60 cm. De onderkant ervan is gelijk mij de onderkant van de breedplaatvloer en sluit dus aan op de kelderisolatie. Volgens mij is dat ook redelijk gebruikelijk, tot onderkant kelderdek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@StevenK zou je dat wat kunnen beschrijven want ik kan je niet helemaal volgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:08

[Afbeelding]`

Je hebt boven het maaiveld isolatie met daartegen gevelbekleding? En geen metselwerk? Ik vraag me dan af waarom je überhaupt zou metselen voor die twintig centimeter die misschien zichtbaar is.

Of verloopt het maaiveld tot 80 a 90 onder je vloerniveau? Dat zou ook gelijk die diepe sponning verklaren.

Ps.
Is de kelder volledig geïsoleerd? Laat ze bij bovenstaand detail het foamglas dan niet vergeten :)

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 28-10-2021 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Nee maaiveld komt minimaal tot onderzijde BG-vloer.

Je opmerking over metselwerk heb je gelijk in. Boven de plint komt Sto Therme dus er is geen reden voor metselen. Echter. de buitenzijde (binnenblad plus gevelafwerking) is 370 mm. De kelderwand is 320mm. Als je de plint 10 mm wilt terug laten springen, heb je nog 40 mm over voor isolatie plus vezelplaat. Is dat genoeg?

p.s Thanks, Foam-glas weet ik. staat ok al op tekening vermeld maar (nog) niet in dit detail getekend.

[ Voor 12% gewijzigd door Conrado op 28-10-2021 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
Conrado schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:35:
@StevenK zou je dat wat kunnen beschrijven want ik kan je niet helemaal volgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeRUZEGrrvV1eqP4V6auwEedS-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XMlooywpyKWUcyTA973sRtHx.jpg?f=user_large
Hier een schematische weergave.
Onder blauw is kelderwand, rood de isolatie van de kelder. De breedplaat (groen) ligt 7 centimeter terug. Oranje is de harde isolatie van de kantplank, paars de kantplank.
Cyaan is de isolatie van de wand, het bruin-oranje is het vulhout, het oud roze de houten gevelbekleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dank je wel @StevenK voor de duidelijke tekening. In mijn detail geen de architect nog van een gemetselde plint uit, maar dit is handiger. Bij mij loopt de plint wel door naar beenden, dus moet de kelderwand verjongd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Conrado schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:24:
Dank je wel @StevenK voor de duidelijke tekening. In mijn detail geen de architect nog van een gemetselde plint uit, maar dit is handiger. Bij mij loopt de plint wel door naar beenden, dus moet de kelderwand verjongd worden.
Dat laatste lijkt me technisch serieuze uitdaging. Zowel prefab als in het werk storten met herbruikbare bekisting vallen dan af. En ik denk dat de conclusie dan wordt dat je kelderwand naar binnen moet.
Verschil tussen jouw en mijn situatie is dat je voor metselwerk fundering nodig hebt. Mijn buitengevel hangt aan de binnengevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Nee, hoor dat verjongen is goed te doen. De wand naar binnenzetten kan ook, maar heeft weer andere nadelen.
Mijn huidige huis is ook onderkelerd maar staat een meter boven maaiveld. Daar is indertijd ook de hele buitenwand verjongd. Er word herbuikbare bekisting opgesteld, waarbinnen de verjonging wordt gemonteerd.
Het heeft natuurlijk een prijskaartje.

Hierbij een voorbeeld hoe dat gedaan wordt (niet mijn kelder):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tf6JBL8Rjx7yGi3fEeSke16TgHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKV2c1Z50xJx6bySmo75SgsN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Conrado op 29-10-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Conrado schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:24:
Qua constructie is het makkelijker de plint te stoppen bij de onderkant van de vloer zoals bij @StevenK is te zien. Een inkassing kan maar is toch extra werk. Is er een reden dat de plint zo ver naar beneden moet doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ja, dat is ook zo, het liefst zou ik dat niet doen.

Het nulpeil (bovenkant afwerkvloer) komt 450 mm boven maaiveld. Met een vloerdikte (70 cement, 70mm isolatie, 300 mm betonvloer) van 440 mm. kortom, onderkant BG-vloer is dus hoogte maaiveld. Dan moet je toch circa 300mm verjongen.
Ik heb met de gedachte gespeeld dat niet te doen, maar dan heb je té weinig over voor de isolatie van de kelderwand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@Conrado
Zolang je over dat stukje maar voldoende dikte beton hebt kan het prima natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Klopt. Constructief is dat geen punt. De 140 mm beton heeft draagkracht genoeg.
De discussie begon omdat ik met de verjonging niet e diep wil gaan en ruim boven het grondwaterpeil wil blijven.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-10 08:51
Vanmorgen is onze bouwcontainer opgehaald, jeej :) die stond nog (in de weg) op de inrit. Ruimt op!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u42-IL-CQ4L03QIhnH8HgFd6R7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMJuR14lkaM0sf0XQP7fsVYX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vI54G2c-K0Eix86tU1TLXEljwx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1aeFLh1iK2otM42WSDeWqhZ.jpg?f=fotoalbum_large
Tuinhuis vordert gestaag, gisteren de laatste shou sugi ban latten op de buitenzijde gezet. Moet op de zijgevel nog strak afgezaagd worden. Volgende project schutting/poort tussen huis en thuis en schutting links van het huis met dezelfde bekleding en dan nog een aantal afwerkingsprojecten in het huis waar het tuinhuis eerst volledig als klusruimte gebruikt wordt komende winter. Daarna het tuinhuis verder aanpakken en ondertussen doen we wat kleine dingen in de tuin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Allen, Ik twijfel of dit het juiste forum is , maar jullie hebben me al vaak geholpen. Ik overweeg om naast de warmtepomt ook een zonneboiler aan te schaffen in ons nieuwbouwhuis. Blijkbaar is de ketel al voorzien van 2 spiralen, dus de meerkosten zijn niet enorm hoog (ongeveer 2000 euro). Mijn twee vragen:

- Ik hoor als het huis al voldoet aan de BENG normering, dat ik dan alsnog in aan merking kan komen voor subsidie. Kan iemand dit bevestigen?
- Hoe lang moet je in een huis wonen om dit te zien als een bestaande woning? Ik kan eventueel ook later dit aan laten sluiten (hopende dat de subsidie er dan nog is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
JPruissen schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:37:
Allen, Ik twijfel of dit het juiste forum is , maar jullie hebben me al vaak geholpen. Ik overweeg om naast de warmtepomt ook een zonneboiler aan te schaffen in ons nieuwbouwhuis. Blijkbaar is de ketel al voorzien van 2 spiralen, dus de meerkosten zijn niet enorm hoog (ongeveer 2000 euro). Mijn twee vragen:

- Ik hoor als het huis al voldoet aan de BENG normering, dat ik dan alsnog in aan merking kan komen voor subsidie. Kan iemand dit bevestigen?
- Hoe lang moet je in een huis wonen om dit te zien als een bestaande woning? Ik kan eventueel ook later dit aan laten sluiten (hopende dat de subsidie er dan nog is).
https://www.rvo.nl/subsid...ningeigenaren/zonneboiler
U laat de zonneboiler installeren in een woning waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd voor of op 30 juni 2018.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 08:53
JPruissen schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:37:
De zonnepanelenman die hier langs kwam (ze verkopen ook zonneboilers) gaf aan dat het interessanter was om extra zonnepanelen te leggen dan om ook een paar zonneboilerpanelen te nemen.

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Elja schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:23:
[...]

De zonnepanelenman die hier langs kwam (ze verkopen ook zonneboilers) gaf aan dat het interessanter was om extra zonnepanelen te leggen dan om ook een paar zonneboilerpanelen te nemen.
Lijkt me ook logisch. Als je toch al een warmtepomp en buffervat hebt tenminste.
Qua energie rendement zal het niet ver uit elkaar liggen. Maar als je elektriciteit over hebt kun je dat terug leveren. En met warmte kun je niks als je buffervat al warm is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tip voor de ontwerpers en bouwers in spé : De inschrijving van de gevelbeurs 2022 is open :)

https://www.gevel-online.nl/

De beurs is gratis toegankelijk en de standhouders hebben het (in ieder geval in 2020) een stuk minder druk dan bij bv de bouwbeurs, er is dus ook veel meer tijd voor vragen of een gesprek. Verwacht er geen wonderen, maar het kan wel een mooie aanvulling zijn op op je materialen/ producten kennis.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 01-11-2021 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:10
RocketKoen schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:26:
[...]

Lijkt me ook logisch. Als je toch al een warmtepomp en buffervat hebt tenminste.
Qua energie rendement zal het niet ver uit elkaar liggen. Maar als je elektriciteit over hebt kun je dat terug leveren. En met warmte kun je niks als je buffervat al warm is.
Enige voordeel is dat ik zie is dat je met een zonneboiler minder oppervlak nodig heb. Dus als ruimte beperkt is, kun je een combinatie van PV en een collector leggen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
jowi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:07:
Vorige week samen met de aannemer en architect de laatste zaken doorgenomen en puntjes op de i gezet mbt de bouwaanvraag. Dus qua constructie, materialen, uiterlijk, energieberekeningen etc is alles voor iedereen duidelijk. Ik hoop dat de gemeente een beetje vlot is met het behandelen en uiteraard goedkeuren van de vergunning. In dat geval zou de aannemer in februari kunnen beginnen, en zou ik nog voor de bouwvak moeten kunnen verhuizen :) kijk dat zijn alvast mooie vooruitzichten voor 2022 :)

Wat nog verder ingevuld moet worden zijn o.a. de energieinstallatie (merk, type etc) en waar alle wcd en schakelaars etc moeten komen. Ook nog zaken als wat voor een voordeur, en welke binnendeuren en wat voor hang en sluitwerk, welke tegels en sanitair etc maar daar heb ik allemaal al wel ideeen over.

Voor degenen die dit allemaal al recent gedaan hebben, en misschien al wonen, of hun woning binnenkort opgeleverd krijgen, zijn er nog dingen waarvan jullie achteraf zeggen 'had ik hier maar aan gedacht' of 'dat zou ik achteraf anders gedaan hebben'?
Goeie vraag, ik volg mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
Voor degenen die dit allemaal al recent gedaan hebben, en misschien al wonen, of hun woning binnenkort opgeleverd krijgen, zijn er nog dingen waarvan jullie achteraf zeggen 'had ik hier maar aan gedacht' of 'dat zou ik achteraf anders gedaan hebben'?
Niet uit eigen ervaring, maar ervaring van andermans huis (als je toch zelf gaat bouwen): Hij had een schacht die nog open kon boven de meterkast, waardoor je van kruipruimte tot vliering nog bij verticaal leidingwerk kon. In de loop der tijd is dat toch een aantal keer heel handig gebleken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Vandaag voor de 2e keer de aannemer van de buren betrapt op het illegaal aftappen van onze bouwstroom. Vorige keer heb ik een net whatsapp bericht gestuurd met de melding, toen reageerde hij kortaf en op een belverzoek heeft hij nooit meer gereageerd. Ik heb maar een fraudemelding gemaakt via Stedin.
https://www.stedin.net/klantenservice/fraudemeldformulier

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
@battler Maar waarom? Voor die paar grijpstuivers gaat ie stroom lopen jatten bij jullie? Of was het gemakzucht en toevallig het dichtstbijzijnde stroompuntje?

Anyway, ik vind t maar een flapdrollen actie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-10 23:23
big bang schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:29:
@battler

Anyway, ik vind t maar een flapdrollen actie..
T jatten of t melden?

Persoonlijk vind ik het niet meer als logisch dat je daar melding van maakt als het gebeurd zonder overleg...(zeker bij een herhalende actie) Ik had overigens zelf ook de stekker losgetrokken en op de erfgrens het snoer doorgeknipt en toegeëigend....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
T jatten, sorry voor de onduidelijkheid. Ik vind de aannemer in kwestie nogal een sneuneus als ie op zo'n aannemerssom stroom van de buren gaat jatten. En alles behalve professioneel, ik zou er als klant ook totaal niet van gecharmeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-10 18:44
Gisteren een gesprek gehad met een prefab bouwer.
Voor een 2 laagse woning + kap een offerte gekregen:

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Helaas te horen gekregen dat het project met de kavels een procedure (stikstof) heeft verloren bij de raad van state :'( dus uitstel tot we kunnen beginnen gok ik.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
Let heel goed op wat er wel en niet in je casco(+) etc zit, Construq is daar bijvoorbeeld vrij duidelijk over op hun website, en toch vond ik het moeilijk om inzicht te krijgen wat je nu nog moet doen om van casco naar afbouw te gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Conrado
Laat ik aftrappen :)

Het belangrijkste om mee te nemen zijn al die zaken die je achteraf niet of nauwelijks meer kunt wijzigen. Even wat zaken:
- Bezuinig niet op isolatie. extra HR-glas, 3-laags glas of wat dikke dakplaten kosten nauwelijks meer en levert direct besparing en comfort op;
- Leg voldoende loze elektriciteitsleidingen aan. En kijk vast naar de toekomst. Zorg ook voor loze leidingen naar de zolder of een berging waar je (later) kunt uitbreiden. Denk aan een aansluiting voor een laadpaal en en een huisaccu. Bedenk waar je WiFi access punten wilt hebben. Pijpwerk kost (nu) bijna niets.
- Vaak wordt enkel de officiële woon/slaapvertrekken voorzien van lucht in-/uitlaat. Doe dat ook in relevante andere ruimten, zoals een hobbykamer.
- Schrobputjes en zo, zijn nu nog makkelijk mee te nemen.
- We hebben een centraal stofzuigsysteem en dat kan ook niet achteraf. Zouden we niet meer willen missen.

Iets heel anders, is de routing in je nieuwe huis, maar misschien ben je daarvoor al te ver in het traject. Ga voor je zelf na hoe je binnenkomt met de boodschappen, als het regent en meer van dat soort zaken. Architecten zijn in de regel niet de meest praktisch ingesteld mensen, maar jij moet er straks ook daadwerkelijk wonen. Wij hebben bijvoorbeeld de draairichting en positie van deuren aangepast. De architect had een deur mooi in het midden geplaatst, maar het gevold was dat er geen 60-cm muur beschikbaar was om (bij)keukenkastjes te plaatsen. Let ook op deuren onder schuine kappen, omdat soms vergeten wordt dat de kap de draai beperkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Batilan
Conrado schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:26:
[...]

Laat ik aftrappen :)

Het belangrijkste om mee te nemen zijn al die zaken die je achteraf niet of nauwelijks meer kunt wijzigen. Even wat zaken:
....
Als ik daar nog aan mag toevoegen: let ook op opwarming van je huis (daar wordt je tegenwoordig vanzelf mee geconfronteerd met BENG TO-juli):
  • passende (buiten)zonwering op oost, zuid en west, dat kan natuurlijk verschillende vormen hebben
    • tactisch geplaatste overstekken op zuid: in de zomer schaduw, in de winter zon binnen
    • Screens
    • Rolluiken (lelijk....)
    • Buitenjaloezieën / Rafstores / Sliding shutters
    • vaste lamellen
    • ....
  • Actieve koeling, een of meerdere van:
    • Vloerkoeling met LW/WW Warmtepomp
    • Fancoils (ook weer met WP)
    • Airco (=LL WP en lang niet zo energieverslindend als vaak gedacht, bovendien heb je op die momenten toch PV te over :))
Als je twijfelt of bepaalde maatregelen nodig zijn zou je in ieder geval al kunnen voorbereiden door te zorgen dat bijvoorbeel leiding trace's achteraf mogelijk zijn naar de betreffende ruimtes / locaties (koelleiding, 230V, condensafvoer). Voor buitenzonwering kun je wellicht rekening houden met bevestigings mogelijkheid (mogelijk zelfs inbouw). Voordeel van condenserend koelen (met Airco of Fancoil) is natuurlijk dat je dieper kunt koelen en geen problemen krijgt met condens op de vloer.

Vertrouw niet alleen op de TO-juli berekening! Als je actieve koeling hebt voldoe ja altijd al aan TO-juli, maar je wilt dan echt geen groot raam op het zuiden hebben zonder zonwering.

[ Voor 9% gewijzigd door Batilan op 05-11-2021 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:42
Vorige week samen met de aannemer en architect de laatste zaken doorgenomen en puntjes op de i gezet mbt de bouwaanvraag. Dus qua constructie, materialen, uiterlijk, energieberekeningen etc is alles voor iedereen duidelijk. Ik hoop dat de gemeente een beetje vlot is met het behandelen en uiteraard goedkeuren van de vergunning. In dat geval zou de aannemer in februari kunnen beginnen, en zou ik nog voor de bouwvak moeten kunnen verhuizen :) kijk dat zijn alvast mooie vooruitzichten voor 2022 :)

Wat nog verder ingevuld moet worden zijn o.a. de energieinstallatie (merk, type etc) en waar alle wcd en schakelaars etc moeten komen. Ook nog zaken als wat voor een voordeur, en welke binnendeuren en wat voor hang en sluitwerk, welke tegels en sanitair etc maar daar heb ik allemaal al wel ideeen over.

Denk ook aan decentrale regeling van de temperatuur per ruimte m.b.v. een naregeling. Verlichtingspunten voor aan de gevel en voor het lichtplan in de tuin. Hoe ga je verlichting sturen: via traditionele schakelaars, via aanwezigheidsverplichting detectie of via domotica (variërend van Philips Hue achtingen oplossingen tot volledige domotica sturing waarbij je ook zonwering, gordijnen, etc. kan gaan aansturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-10 18:44
Nous112 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:55:
[...]

Denk ook aan decentrale regeling van de temperatuur per ruimte m.b.v. een naregeling. Verlichtingspunten voor aan de gevel en voor het lichtplan in de tuin. Hoe ga je verlichting sturen: via traditionele schakelaars, via aanwezigheidsverplichting detectie of via domotica (variërend van Philips Hue achtingen oplossingen tot volledige domotica sturing waarbij je ook zonwering, gordijnen, etc. kan gaan aansturen)
Met dat laatste speel ik ook om meteen in het nieuwe huis toe te passen.
Enige tips daarvoor?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
nils7 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:25:
[...]

Met dat laatste speel ik ook om meteen in het nieuwe huis toe te passen.
Enige tips daarvoor?
Ik heb hier in huis een systeem van Loxone wat alles aanstuurt. Erg tevreden mee! Het stuurt de verlichting, verwarming/koeling, ventilatie en zonwering aan. Ook toegang en intercom is via Loxone. Heel fijn systeem met eindeloze mogelijkheden om te programmeren.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
battler schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:26:
Vandaag voor de 2e keer de aannemer van de buren betrapt op het illegaal aftappen van onze bouwstroom. Vorige keer heb ik een net whatsapp bericht gestuurd met de melding, toen reageerde hij kortaf en op een belverzoek heeft hij nooit meer gereageerd. Ik heb maar een fraudemelding gemaakt via Stedin.
https://www.stedin.net/klantenservice/fraudemeldformulier
Verdomme, vandaag gecontroleerd zit het er gewoon weer in 8)7 Aannemer op de hoogte gesteld dat we verdere stappen gaan ondernemen wegens het meermaals illegaal aftappen van stroom.

[ Voor 10% gewijzigd door battler op 03-11-2021 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

battler schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:15:
[...]

Verdomme, vandaag gecontroleerd zit het er gewoon weer in 8)7 Aannemer op de hoogte gesteld dat we verdere stappen gaan ondernemen wegens het meermaals illegaal aftappen van stroom.
Ik zou per ongeluk de kabel van hem in twee knippen. Duidelijk signaal, toch?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
Mavamaarten schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:32:
[...]

Ik zou per ongeluk de kabel van hem in twee knippen. Duidelijk signaal, toch?
Telefonisch even gesproken maar nog nooit zo een schandelijke reactie gehad. Ook per whatsapp een bevestiging gestuurd van wat we hebben besproken. Krijg ik een bericht terug met "see you in court :D " , wat een vent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
battler schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:15:
[...]

Ik snap je punt helemaal, zou het zelf ook niet fijn vinden. Maar wat voor verdere stappen kan je in zo'n geval nemen? Je had het al bij Stedin gemeld zei je?

Zijn ze dan op dat moment bij jou niet bezig? Kan er geen slot op die kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Oeps, er zat een zwevende nul op deze aansluiting, wat jammer voor al je mooie gereedschap dat nu een optater heeft gehad...

Geen idee, maar kun je hier niet gewoon aangifte van doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
Sivvis schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:15:
[...]

Ik snap je punt helemaal, zou het zelf ook niet fijn vinden. Maar wat voor verdere stappen kan je in zo'n geval nemen? Je had het al bij Stedin gemeld zei je?

Zijn ze dan op dat moment bij jou niet bezig? Kan er geen slot op die kast?
Hij was nog niet op de hoogte dat wij het hadden gemeld bij Stedin. Wijkagent was ook al op de hoogte van de eerste keer, die zullen wij nogmaals informeren. Buren zullen wij ook op de hoogte stellen (zijn klanten) en als laatste kan ik even rechtsbijstand informeren. Uiteindelijk kan je misschien helemaal niets, maar daarom lijkt het er ook op dat de beste man ermee weg komt (waarschijnlijk niet de eerste keer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
battler schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:12:
[...]

Telefonisch even gesproken maar nog nooit zo een schandelijke reactie gehad. Ook per whatsapp een bevestiging gestuurd van wat we hebben besproken. Krijg ik een bericht terug met "see you in court :D " , wat een vent.
Belachelijke reactie van hem en echt het is niet goed te praten. In zekere zin is het stelen. Ik snap dat je principes hebt, maar ...de bouw kost enorm veel energie en frustratie. Je hebt gelijk, maar het zou mij minder kunnen boeien. Ik zou mijn energie in andere dingen stoppen. DIt ga je niet winnen. Als je het echt wilt winnen, dan moet je er voor zorgen dat hij er niet bij kan. Dikke sloten er op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:09
Het is zeker stelen, ik zou in ieder geval die kabel / stekker doormidden geknipt hebben, en dan halverwege ongeveer.

Zit zo'n bouwmeterkast niet op slot :?

De volgende keer wellicht de brandstof uit zijn bedrijfswagens halen :P

Oog om oog / tand om tand 8)

[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 03-11-2021 18:45 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hebben ze zelf bouwstroom?

Anders gewoon de helft van de aansluitkosten factureren.

Of via mijnaansluiting.nl op zijn naam een bouwstroomaansluiting aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:05
Tegen acties zou ik niet doen, straks ben jij degene die vervolgd gaat worden....

Heb je een foto van hoe het illegaal aftappen gedaan wordt?
Het enige wat ik kan bedenken is het goed afsluitbaar maken. Als er dan vernieling of alsnog opengebroken wordt sta je sterker in je recht.

Of in gesprek treden met de toekomstige eigenaar van het object welke de betreffende aannemer voor hun bouwt?
Pagina: 1 ... 201 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic